Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrAcid
  • Registratie: April 2006
  • Niet online
daemonix schreef op dinsdag 2 juli 2024 @ 16:15:
@MrAcid Lijkt me een gevaarlijke oplossing met zoveel contact overgangen. Dat ding is vast niet bedoeld voor langdurig zoveel vermogen.
Wat bedoel je met "dat ding"?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• guido66
  • Registratie: Oktober 2007
  • Nu online
MrAcid schreef op dinsdag 2 juli 2024 @ 16:10:
Eerder hier gedeeld, maar inmiddels ook aangelegd:

- Buitenstopcontact op een eigen groep in de meterkast;
- Grondkabel 3x2,5mm2 gebruikt om deze aan te sluiten via de kruipruimte, naar buiten gegaan door een ventilatieroostertje;
- Automatische haspel van 15m lengte (3x2,5mm2 kabeldikte)
- De 'Granny Lader' die bij de auto zat;
- Shelly PM 1 Mini voor het monitoren van het verbruik (van het stopcontact). Deze paste helaas niet ín het stopcontact, dus heb ik (in een lasdoos) 'tussen' het stopcontact en de meterkast gezet.

Werkt voorlopig prima! Als ik de batterij (Skoda Superb iV) volledig leeg rij vanaf 100% naar 0-1% dan gaat er daarna zo'n 11,2kWh in (capaciteit = 13,7kWh, bruikbaar = 10kWh). Laadverlies (aangenomen dat de 10kWh er nog volledig 'in' gaat is dus ongeveer 12% - gelukkig minder slecht dan verwacht (ik had 20-30% gelezen).

Dank voor het advies/tips/reacties hier!
Wel je haspel telkens helemaal uitrollen, anders max 1000 tot 1500W.. Dat is wat @daemonix waarschijnlijk op doelt.

Polestar 2 (2020) - Fiat 500e (2022) - Zappi v2 - 7250Wp SMA (2013) - 5850Wp Enphase (2021)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DonJuape
  • Registratie: Juni 2007
  • Niet online

DonJuape

Trust me, I'm an engineer!

MrAcid schreef op dinsdag 2 juli 2024 @ 16:36:
[...]

Wat bedoel je met "dat ding"?
Wellicht de Shelly? Is voor 0,5mm2 tot 1,5mm2 draad. En voor 16A maar echt niet continu.

Hyundai Inster Pulse Winterpack, Zappi V2 3-fasen, 7400 Wp PV SolarEdge 1-fase, WP L/W 1-fase

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MrAcid
  • Niet online
Er gaat max 10A doorheen dus volgens mij gaat dat prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Riesjard
  • Registratie: April 2003
  • Niet online
DKs schreef op dinsdag 2 juli 2024 @ 14:52:
[...]

Voor de afrekening gaat het om het totaal, maar voor load balancing zal dit toch echt per fase bemeten moeten worden immers, komt er 1 fase boven de 5,7kW (bij een 3x25A aansluiting) dan ligt die fase eruit.
Sprak vandaag een installateur voor mijn lader. Hij had wel wat vraagtekens bij wat ik wilde doen met mijn installatie en dat is volgens mij hetzelfde wat jij nu aankaart. Het ging hem om het schakelen tussen 1-fase lasen met een max van 32a en 3 fase laden met een max van 16a per laad-fase. Als ik het goed heb begrepen is zijn zorg als volgt:
Als ik een 3x25 aansluiting heb moet alles daarachter kleiner of gelijk aan 25a zijn. Als ik 32a naar een laadpaal wil sturen is de kans daar dat er meer dan 25a van het net getrokken gaat worden om tot 32a te komen en in dat geval zou de faseschakelaar eruit klappen en niet de groepen daarachter. Dit zou nooit moeten kunnen zegt hij. Eerst moeten de groepen uitvallen en daarna pas de fase, tenzij de combinatie van groepen meer dan 25a is. Geen idee of dit een norm, principe of ‘hoe het heurt’ is.

Ik probeer zijn zorg te begrijpen en het klinkt me plausibel al zijn er ook laders (zoals Zappi) die dit out of the box kunnen. Wat zie ik (of hij) over het hoofd?

Bekabeling en aardlek zou duurder worden ivm 4x2,5 ipv 4x4 en 32a 3 polige aardlek. Klink logisch maar een meerprijs van €187 hiervoor is toch van de zotte?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DKs
  • Registratie: Mei 2024
  • Laatst online: 03-09 18:44

DKs

Riesjard schreef op dinsdag 2 juli 2024 @ 23:20:
[...]

Sprak vandaag een installateur voor mijn lader. Hij had wel wat vraagtekens bij wat ik wilde doen met mijn installatie en dat is volgens mij hetzelfde wat jij nu aankaart. Het ging hem om het schakelen tussen 1-fase lasen met een max van 32a en 3 fase laden met een max van 16a per laad-fase. Als ik het goed heb begrepen is zijn zorg als volgt:
Als ik een 3x25 aansluiting heb moet alles daarachter kleiner of gelijk aan 25a zijn. Als ik 32a naar een laadpaal wil sturen is de kans daar dat er meer dan 25a van het net getrokken gaat worden om tot 32a te komen en in dat geval zou de faseschakelaar eruit klappen en niet de groepen daarachter. Dit zou nooit moeten kunnen zegt hij. Eerst moeten de groepen uitvallen en daarna pas de fase, tenzij de combinatie van groepen meer dan 25a is. Geen idee of dit een norm, principe of ‘hoe het heurt’ is.

Ik probeer zijn zorg te begrijpen en het klinkt me plausibel al zijn er ook laders (zoals Zappi) die dit out of the box kunnen. Wat zie ik (of hij) over het hoofd?

Bekabeling en aardlek zou duurder worden ivm 4x2,5 ipv 4x4 en 32a 3 polige aardlek. Klink logisch maar een meerprijs van €187 hiervoor is toch van de zotte?
Door de 'magische' load balancing van de MyEnergi Zappi en de V2C Trydan PRO (welke wij beide met grote regelmaat installeren) is het onmogelijk om meer dan het ingestelde (25A in dit geval) vermogen door de hoofdaansluiting te trekken. Dit hebben we natuurlijk uitvoerig getest alvorens we deze in onze webshop aan gingen bieden.

Zijn alle instelling in de slimme laadunit correct en kan/wil je boven het maximale vermogen van de hoofdaansluiting de EV gaan laden kan dit alleen door toevoeging van surplus (overtollige zonnestroom) en/of uit een thuisbatterij.

4 jaar geleden hebben we tijdens een EV BBQ bij ons thuis een Renault Zoe Q90 22kW marathon gehouden waarbij 3 Zoe's van onder de 20% SoC achter elkaar op vol vermogen van de laadunit (Zappi 22kW in dit geval) gulzig dronken. bij de 3e Zoe begon de Zappi temperatuur wat hoog op te lopen en begon deze te knijpen (70 graden celcius (heeft MyEnergi naar beneden bijgesteld nadien))
Dit alles op onze 17,2kW (3x25A) aansluiting plus 10kW PV en 9kW thuisbatterij. Marathon geslaagd.
Officieel mag je een automaat niet meer dan 80% langdurig belasten dus zo'n marathon raden we niet aan.
De temperatuur van de automaat was ook erg hoog (met een flir gemonitord)
Uiteraard was de hele installatie in top conditie, de voedingskabel 10mm2, alle schroeven onder de juiste Nm en de EV accu's op de juiste temperatuur omdat het buiten zo'n 25 graden was met een briesje.

Hierdoor hebben wij het volste vertrouwen in de MyEnergi Zappi en zo ook inmiddels de V2C Trydan PRO..Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8UKq0NVrPuAbyIRYHq0FnYrhH60=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XxZtGKjMH1O25UPKH5ozwQSF.jpg?f=fotoalbum_large
Ik moet ergens een beter screenshot hebben waarbij het vermogen uit het net 17kW is maar kan deze niet zo snel vinden. Deze hou je van me tegoed :9

[ Voor 8% gewijzigd door DKs op 03-07-2024 00:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OscarAarts
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 01-09 14:31
Riesjard schreef op dinsdag 2 juli 2024 @ 23:20:
[...]

Goede morgen Riesjard,
€187 qua meerprijs kan op zich nog wel mee vallen.
De aardlek automaat (het is nml geen aardlek schakelaar) 32A b-kar is iets duurder tov een 16A B- kar.
Echter de kabel 4x4 + AS (aardscherm) is wel een stukje duurder als een 4x2,5 + AS, dus afhankelijk van de lengte tussen de meterkast en de laadpaal, kan dit zeker.
Echter als de lengte wat langer wordt zou ik zelfs overgaan naar 4x6 + AS (een 4mm2 is nml eigenlijk niet geschikt voor 32A)
Waar je waarschijnlijk geen rekening mee gehouden hebt is dta de interne bedrading van je meterkast ook aangepast moet worden en volledig geschikt moet zijn om de 32A groep te voeden.
Normaal kun je nml max 17kW uit het net halen en moet je interne meterkast bedrading dus geschikt zijn voor dit vermogen. Echter doordat je nu ook je iegen PV wil gebruiken (deze moet dus minimaal 5kW kunnen leveren) kom je aan een intern vermogen van 22kW.

Wat je ook nog zou kunnen laten doen, echter dan wordt het weer wel duurder is een tussen rail maken, dus in je meterkast een groep maken met een 20A automaat (vanwege een soort van bescherming van hoofd automaten/grond stoppen) hierachter 2 automaten, 1 van bv 16 A voor je zonne panelen en 1 van 32 voor je laadpaal.
Mocht je laadpaal dan om welke reden dan ook meer dan 20A trekken zonder dat je zonne opwek hebt dan klapt de 20A automaat er uit en niet je hoofd stoppen.
Echter dit "grapje" gaat je meer als €187 extra kosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Samplex
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 10:09
Ik heb een NewMotion Home Advanced uit 2019 hangen welke ik kreeg om mijn Tesla 3 leasebak te laden.
Het abonnement zit er niet meer op want ik ben niet meer werkzaam bij deze werkgever en heb prive een elektrische auto gekocht.

Kan ik deze laadpaal nog gebruiken zonder abonnement? En hoe zit het met het toevoegen van een tag want die ik had was van leaseplan en moest ik inleveren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pc1t
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 12:00
Wat zouden jullie voor aardlekschakelaar gebruiken voor een Zappi
Ik heb thuis 3x25amp hoofdzekering.

Op de site van myenergistaat staat "aardlekautomaat type A van minstens 20A en maximaal 32A Curve B."

En wat is een goed merk of maakt dat niet uit?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DKs

DKs

pc1t schreef op woensdag 3 juli 2024 @ 10:07:
Wat zouden jullie voor aardlekschakelaar gebruiken voor een Zappi
Ik heb thuis 3x25amp hoofdzekering.

Op de site van myenergistaat staat "aardlekautomaat type A van minstens 20A en maximaal 32A Curve B."

En wat is een goed merk of maakt dat niet uit?
een alamat bedoel je?
indien je max 11kW kan/wilt laden een 3x20A

Wij hebben 'm achter een 3x25A b karakteristiek zitten terwijl de netaansluiting 3x25A c karakteristiek is, de groepenkast is dan wel tiptop in orde. Hierdoor kan de Zappi max 17kW uit het net halen.

allemaal dezelfde merk automaten zou het beste zijn (eaton, hager of abb)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daemonix
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
DonJuape schreef op dinsdag 2 juli 2024 @ 19:00:
[...]

Wellicht de Shelly? Is voor 0,5mm2 tot 1,5mm2 draad. En voor 16A maar echt niet continu.
En inderdaad de Shelly. Ook 10 A continu is beetje veel. De constructie heeft een te hoog hobby gehalte en te weinig veiligheid.

Tesla Model Y, RWD, Byd Atto 3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scrtz
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 11:04
Sjaakys schreef op woensdag 3 juli 2024 @ 08:58:
Beste medetweakers, wij krijgen binnenkort onze CUPRA Leon Sportstourer 1.4 TSI e-Hybrid, deze is geïmporteerd uit Duitsland en moet nog op kenteken gezet worden.

Dit is onze eerste hybride en ben dus nog niet echt bekend met laden. Hebben jullie advies voor thuisladen? Dit is wat wij voornamelijk zullen doen want we maken geen lange ritten.

We hebben een normaal buitenstopcontact bij onze oprit. Maar ik vroeg me af of het gebruikelijk is om een mobiele thuislader te gebruiken of toch een vaste laadpaal? Let me know!
Mobiele thuislader kan, duurt alleen veel langer, rond 10-11 uur dacht ik grofweg. Plus iedereen kan die kabel eruit trekken en evt meenemen.

Voordeel van vaste laadpaal is dat het veiliger is en wat sneller, dan is je auto rond de 5 uur vol.

Dus het is net wat je qua snelheid/gemak over hebt. Heb ook niet teveel verwachtingen van het accupakket want 40-50km halen moet echt al met de fluwelen voet. Dat betekent al heel erg snel vrijwel elke rit stekkeren als je echt voornamelijk elektrisch wilt gaan rijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Killing Time
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 26-06 14:07
Weet iemand hoe het met de DC lekstroombeveiliging zit van een Tesla Wal Connector Gen2?

Van de Gen3 weet ik dat deze een ingebouwde beveiliging heeft waardoor een aardlekschakelaar type A prima is, maar voor de Gen2 kan ik gek genoeg niks vinden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

Killing Time schreef op woensdag 3 juli 2024 @ 11:51:
Weet iemand hoe het met de DC lekstroombeveiliging zit van een Tesla Wal Connector Gen2?

Van de Gen3 weet ik dat deze een ingebouwde beveiliging heeft waardoor een aardlekschakelaar type A prima is, maar voor de Gen2 kan ik gek genoeg niks vinden.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lUFf5jrMcRwNrK3Ougq75FyDTuI=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/03MXhTTTNsTm3XKEyM82THYb.jpg?f=user_large

Hyundai Inster Pulse Winterpack, Zappi V2 3-fasen, 7400 Wp PV SolarEdge 1-fase, WP L/W 1-fase

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• guido66
  • Registratie: Oktober 2007
  • Nu online
MrAcid schreef op dinsdag 2 juli 2024 @ 23:07:
Er gaat max 10A doorheen dus volgens mij gaat dat prima.
Wel met volledig afgerolde haspel mag ik hopen. Met een deels nog opgerolde haspel zou ik niet verder durven dan 6A.

Polestar 2 (2020) - Fiat 500e (2022) - Zappi v2 - 7250Wp SMA (2013) - 5850Wp Enphase (2021)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrAcid
  • Niet online
guido66 schreef op woensdag 3 juli 2024 @ 12:51:
[...]

Wel met volledig afgerolde haspel mag ik hopen. Met een deels nog opgerolde haspel zou ik niet verder durven dan 6A.
Ja, zoals hier boven ook al met een duimpje op je post 'beantwoord'. En ook eerder in dit topic toen ik hulp vroeg bij een oplossing die voor mij werkte (maar het is je vergeven dat je dat niet allemaal terugleest :+).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Killing Time
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 26-06 14:07
Niet het antwoord waarop ik gehoopt had, maar wel duidelijk ;) Thanks!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MEasterEgg
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 02-09 21:21
Kan iemand mij helpen met de volgende situatie. Ik bezit een EVbox Elvi, ik reed een EV bij Arval via mijn bedrijf en gebruikte mijn zakelijk pas voor laden thuis zodat het automatisch wordt verrekend. Nu ben ik over naar een andere leasemaatschappij (zelfde bedrijf) Alphabet en wil ik weer thuis laden maar heb geen nieuwe laadpaal nodig. Nu zegt Alphabet dat hun partners de paal niet kunnen overnemen, nu vraag ik me af, is het mogelijk om als privé-persoon een paal te beheren waarmee ik met publieke laadpassen kan laden? Ik krijg alleen maar zakelijk abonnementen te zien. Iedereen die ik vraag (bedrijven in kwestie) weten het zelf ook niet..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASS-Ware
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 05-09 23:39
MEasterEgg schreef op woensdag 3 juli 2024 @ 14:09:
Kan iemand mij helpen met de volgende situatie. Ik bezit een EVbox Elvi, ik reed een EV bij Arval via mijn bedrijf en gebruikte mijn zakelijk pas voor laden thuis zodat het automatisch wordt verrekend. Nu ben ik over naar een andere leasemaatschappij (zelfde bedrijf) Alphabet en wil ik weer thuis laden maar heb geen nieuwe laadpaal nodig. Nu zegt Alphabet dat hun partners de paal niet kunnen overnemen, nu vraag ik me af, is het mogelijk om als privé-persoon een paal te beheren waarmee ik met publieke laadpassen kan laden? Ik krijg alleen maar zakelijk abonnementen te zien. Iedereen die ik vraag (bedrijven in kwestie) weten het zelf ook niet..
Ik heb eerder in deze post gelezen dat het met de Easee Lite mogelijk is om elke pas met NFC chip te gebruiken.
Ik heb geen idee hoe dat zou moeten werken, maar daar is vast achter te komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rhuijzer
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 27-01 20:51
Ik kan vermoedelijk volgende week een Cupra Formentor 1.4 E-Hybrid ophalen. Ik ben hiervoor alvast aan het oriënteren naar een duurzame laadoplossing. Tot nu toe zie ik door alle elektrische- en hybrideauto's de laadpaal niet meer.

Zover ik lees zit er standaard een 2.3kWh thuislader bij. Maar de auto kan tot 3,7kWh. Het lijkt wellicht een klein verschil maar met de energietransitie die ik verwacht kan het benutten van zonnestroom in de toekomst het beste met maximale laadkracht. Ik doe het dan liever in één keer goed. Een stroompunt is er nog niet, maar ik kan dit zelf. Ik heb nog ongebruikte groepen.

Ik zoek iets dat 3.7kWH stroomtoevoer heeft en load balancing heeft. Helemaal mooi is een HomeAssistant integratie, tenzij het reguleren beter vanuit de 'Cupra API' kan.

Wat raden jullie aan op basis van mijn verhaal?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 12:25
rhuijzer schreef op woensdag 3 juli 2024 @ 15:03:
Zover ik lees zit er standaard een 2.3kWh thuislader bij. Maar de auto kan tot 3,7kWh.
...
Ik zoek iets dat 3.7kWH stroomtoevoer heeft en load balancing heeft.
...
Even letten op je eenheden.
Een laadpaal of lader geeft een bepaald vermogen. Dus kW (zonder h!). Je accu bevat een bepaalde hoeveelheid energie, dus kWh (met een kleine h).
Om uit te rekenen hoe lang je moet laden kun je dus het aantal kWh (van de accu) delen door het aantal kW (van de lader), en dan hou je een h over. De uitkomst van dat sommetje geeft dus de laadtijd in uren.

[ Voor 22% gewijzigd door Andrehj op 03-07-2024 15:12 ]

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DKs

DKs

Ik kan vermoedelijk volgende week een Cupra Formentor 1.4 E-Hybrid ophalen. Ik ben hiervoor alvast aan het oriënteren naar een duurzame laadoplossing. Tot nu toe zie ik door alle elektrische- en hybrideauto's de laadpaal niet meer.

Zover ik lees zit er standaard een 2.3kWh thuislader bij. Maar de auto kan tot 3,7kWh. Het lijkt wellicht een klein verschil maar met de energietransitie die ik verwacht kan het benutten van zonnestroom in de toekomst het beste met maximale laadkracht. Ik doe het dan liever in één keer goed. Een stroompunt is er nog niet, maar ik kan dit zelf. Ik heb nog ongebruikte groepen.

Ik zoek iets dat 3.7kWH stroomtoevoer heeft en load balancing heeft. Helemaal mooi is een HomeAssistant integratie, tenzij het reguleren beter vanuit de 'Cupra API' kan.

Hallo, een vaak meegeleverde (EVSE) granny charger is 2,2kW en er zijn 3,6kW granny chargers op de markt te verkrijgen echter niet met load balancing voor zover ik weet.

Zoek je iets met load balancing en HA integratie dan zou ik je de V2C Trydan pro aanraden.snip, hier ben je al op gewezen eerder

kW = (laad) vermogen
kWh = (opslag) capaciteit

[ Voor 4% gewijzigd door We Are Borg op 15-07-2024 13:02 . Reden: Wederom reclame eigen bedrijf ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rhuijzer
DKs schreef op woensdag 3 juli 2024 @ 15:19:
[...]

Hallo, een vaak meegeleverde (EVSE) granny charger is 2,2kW en er zijn 3,6kW granny chargers op de markt te verkrijgen echter niet met load balancing voor zover ik weet.

Zoek je iets met load balancing en HA integratie dan zou ik je de V2C Trydan pro aanraden.
https://www.duurzamekwali...rydan-pro-22kw-laadunits/

kW = (laad) vermogen
Heerlijk dat ik die kW en KWh door elkaar haal. Fijn dat je tevens super antwoord geeft. De V2C is wellicht overkill maar lijkt wel precies te doen wat ik zoek!

Ik had inmiddels zelf de Zappi gevonden. Maar even goed kijken naar de voor en nadelen.

Als er een 'Granny 3.6kw' te vinden is met mijn eisen ben ik mogelijk wel een stuk goedkoper uit. Iemand hier die dit heeft gevonden?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• daemonix
  • Niet online
DKs schreef op woensdag 3 juli 2024 @ 15:19:
[...]

Zoek je iets met load balancing en HA integratie dan zou ik je de V2C Trydan pro aanraden.
https://www.duurzamekwali...rydan-pro-22kw-laadunits/

kW = (laad) vermogen
3.6 kW grannies zijn niet veilig te gebruiken op een gewone wand contact doos. Die laat 16A continu niet toe. dat is hier al meermaals aan de orde geweest. Geef geen onveilige adviezen svp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rhuijzer
daemonix schreef op woensdag 3 juli 2024 @ 15:44:
[...]

3.6 kW grannies zijn niet veilig te gebruiken op een gewone wand contact doos. Die laat 16A continu niet toe. dat is hier al meermaals aan de orde geweest. Geef geen onveilige adviezen svp.
Dank voor antwoord, dan wil ik daar niet eens meer naar opzoek gaan. Het moet wel gewoon veilig zijn.

Iemand nog meer tips?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Andrehj
rhuijzer schreef op woensdag 3 juli 2024 @ 16:00:
Dank voor antwoord, dan wil ik daar niet eens meer naar opzoek gaan. Het moet wel gewoon veilig zijn.

Iemand nog meer tips?
Het is in de basis heel simpel:
  • Je kunt laden met een 10A granny charger via een gewoon stopcontact, maar dan dus maar tot ca 2.3 kW.
  • 3.7 kW kan ook, maar dan via een blauwe CEE wcd en een 20A groep bedraad met 4 mm².
  • En als je load balancing wilt moet je gewoon een laadpaal (laten) installeren.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Andrehj
Inderdaad. Collega van mij geloofde dat pas na twee gesmolten stopcontacten... Nu via een CEE stekker geen problemen meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DKs

DKs

[...]

Klopt, ik heb daar eerder een post over gemaakt. Schuko heeft al moeite met langdurig 2,2kW.
Ik ben vrij nieuw op tweakers, waar kan ik mijn eerdere posts vinden?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Inspired
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 13:06
DKs schreef op woensdag 3 juli 2024 @ 16:47:
[...]

Klopt, ik heb daar eerder een post over gemaakt. Schuko heeft al moeite met langdurig 2,2kW.
Ik ben vrij nieuw op tweakers, waar kan ik mijn eerdere posts vinden?
Het heeft alles te maken met kwaliteit. Een goede WCD en Schuko stekker die nominaal 16A aan kunnen en goed aangesloten zijn, kunnen prima langdurig meer dan 10A aan. Een goedkope CEE stekker van Ali die niet goed aangelosten is kan ook smelten bij 10A. Ook heeft een goede granny een temp sensor in de Schuko stekker zodat het allemaal best veilig te maken is.

Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ASS-Ware

Wat heb je zelf al gelezen in dit topic?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Japyo
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 03-09 12:14
ASS-Ware schreef op woensdag 3 juli 2024 @ 14:24:
[...]

Ik heb eerder in deze post gelezen dat het met de Easee Lite mogelijk is om elke pas met NFC chip te gebruiken.
Ik heb geen idee hoe dat zou moeten werken, maar daar is vast achter te komen.
Echt een fluitje van...

Hyundai Kona 64 Kwh Korea Fashion Design+ Chalk White import uit Zweden MY2020 occasionkoop; 3000Wp 1 fase oost zonnepanelen; 3x25A huisaansluiting; Easee Charge Lite met Equalizer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rhuijzer
ASS-Ware schreef op woensdag 3 juli 2024 @ 17:31:
[...]

Wat heb je zelf al gelezen in dit topic?
Ik heb een aantal opties door dit topic

-Volledig 3 fase nemen wat zware overkill is en vermoedelijk +/- €1000 (zappi/wallbox/..)

-'Simpele maar kwaliteit' WCD of CEE + Granny lader (2.3KW of 3.7KW is voordeligste oplossing en mogelijk alsnog in lijn met mijn wensen als de HomeAssistant HACS integratie 'CupraConnect' of 'Volkswagen Connect' werkt met een Cupra Formentor

-Ook al neem ik een 3 fase model ik kan deze zelf op 1 fase installeren omdat ik een groep over heb in de meterkast en geen voordeel haal uit 3 fase installatie.

Ik denk ik even wacht tot ik de auto heb om te testen wat ik in HomeAssistant voor elkaar krijg. Als dit niet goed genoeg is dan gaat mijn gevoel tot nu toe naar een zappi.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Breg87
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 07:40
HDoc schreef op maandag 1 juli 2024 @ 15:04:
[...]

Ben zelf ook net begonnen met een EV. Een paar punten waar je naar mijn idee mee moet denken:
  1. Wel thuis kunnen laden is heel veel beter dan niet thuis kunnen laden
  2. Een granny charger is leuk voor noodsituaties of op de camping maar niet bedoeld voor dagelijks gebruik.
  3. Koop een laadpunt dat kan samenwerken met een dynamisch contract, zoals Tibber. Zie voor overzicht: https://tibber.com/nl/store/slim-opladen/laadpunten - vroeg of laat wil je dat ook. Hier in dit topic hoor ik iedereen over de Zappi, maar zelf heb ik een Zaptec Go gekocht en ben daar goed tevreden mee.
  4. Wel of geen vaste kabel: ik wilde zelf ook eerst een vaste kabel, nu heb ik dat niet en vind dat ook prima, staat weer netter in de voortuin. Probeer wel een voor jezelf zo gemakkelijk mogelijke plek te vinden. Op een paal in plaats van aan het huis, als dat handiger is voor jou. Je zal afhankelijk van het gebruik een tot een paar maal per week moeten laden dus moet het wel handig zijn
  5. Als je weet welk type laadpunt dan maakt het niet zoveel uit wie dat bij jou komt installeren. Het is gewoon een kwestie van een kabel trekken van laadpunt naar stoppenkast en installeren extra groep. Als het maar een echte electricien is die weet wat hij/zij doet en geen Beun de Haas. Je wil geen brand.
Succes!
Dank voor je tips!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• slim_fan
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 14:23
Ik heb thuis net mijn eigen laadpaal geplaatst die met 3x2.5mm2 5x2.5mm2 kabel is aangesloten. De kabel is geschikt voor 11kw/16A per fase, wat voor mijn wensen perfect is. Doordat ik lees dat een aardlekautomaat niet lange tijd op 100% gebruikt zou mogen worden, twijfel ik of een 20A automaat een beter idee is. Echter lees ik soms ook dat een 2.5mm draad op max 16A afgezekerd zou mogen worden volgens de NEN.
Ik heb een Zappi laadpaal die op max 16A is ingesteld en beschikt over load balancing.

Wat is nu wijsheid; 16A of 20A aardlekautomaat?

Edit: dank voor de (subtiele) attendatie op mijn typefout

[ Voor 6% gewijzigd door slim_fan op 04-07-2024 15:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 12:31
slim_fan schreef op donderdag 4 juli 2024 @ 09:29:
Ik heb thuis net mijn eigen laadpaal geplaatst die met 3x2.5mm2 kabel is aangesloten. De kabel is geschikt voor 11kw/16A per fase, wat voor mijn wensen perfect is. Doordat ik lees dat een aardlekautomaat niet lange tijd op 100% gebruikt zou mogen worden, twijfel ik of een 20A automaat een beter idee is. Echter lees ik soms ook dat een 2.5mm draad op max 16A afgezekerd zou mogen worden volgens de NEN.
Ik heb een Zappi laadpaal die op max 16A is ingesteld en beschikt over load balancing.

Bizar, in België mag je 2.5mm2 af zekeren met 20A.

Maar waarom zou een aardlekautomaat niet op 100% mogen gebruikt worden? Je kan minuten tot 150% trekken zonde problemen.

NEN ken ik niet.

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inspired
Ik heb thuis net mijn eigen laadpaal geplaatst die met 3x2.5mm2 kabel is aangesloten. De kabel is geschikt voor 11kw/16A per fase, wat voor mijn wensen perfect is. Doordat ik lees dat een aardlekautomaat niet lange tijd op 100% gebruikt zou mogen worden, twijfel ik of een 20A automaat een beter idee is. Echter lees ik soms ook dat een 2.5mm draad op max 16A afgezekerd zou mogen worden volgens de NEN.

Mja, een goede automaat moet gewoon prima 16A aan kunnen maar je zou ook 20A kunnen nemen. Je auto zal neem ik aan toch niet meer dan 16A per fase trekken. Ik gebruik mijn 11kW paaltje nu 6 jaar met een 16A automaat. Veelvuldig 12 uur lang 11kW uit het net getrokken achter elkaar en nooit getripped.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanHenk
  • Registratie: September 2008
  • Niet online
@Tommie12 Dat heeft volgens mij te maken met warmteontwikkeling in combinatie met naastliggende automaten en/of omgevingstemperatuur. Dat verlaagt de nominale stroom. Bij Hager (bijv., maar daar weet ik het van) geven ze ook specificaties van deze 'correctiefactor'.

Onveilig is het bij mijn weten niet, maar je wil niet dat je automaat steeds afschakelt op overbelasting, wanneer je 16A continu trekt op een automaat die ook voor die 16A nominaal is ontworpen.

Door 20A te nemen, zit je qua nominale belasting bij 16A continu altijd goed. Uiteraard moet je de afgaande installatie dan ook ontwerpen op 20A.

@slim_fan Ik zou het gewoon proberen op die manier: zo heb ik het ook altijd gedaan en nog steeds. Al zit mijn 16A automaat in een separate kast, zelfstandig, dus weinig last van andere automaten. Is nog nooit afgeschakeld.

[ Voor 28% gewijzigd door JanHenk op 04-07-2024 09:52 ]

skoda enyaq 80 | holtkamper aero | fiscalist én techneut

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inspired
JanHenk schreef op donderdag 4 juli 2024 @ 09:48:
@Tommie12 Dat heeft volgens mij te maken met warmteontwikkeling in combinatie met naastliggende automaten en/of omgevingstemperatuur. Dat verlaagt de nominale stroom. Bij Hager (bijv., maar daar weet ik het van) geven ze ook specificaties van deze 'correctiefactor'.

Onveilig is het bij mijn weten niet, maar je wil niet dat je automaat steeds afschakelt op overbelasting, wanneer je 16A continu trekt op een automaat die ook voor die 16A nominaal is ontworpen.

Door 20A te nemen, zit je qua nominale bij 16A continu stroom altijd goed. Uiteraard moet je de afgaande installatie dan ook ontwerpen op 20A.
Een automaat die ontworpen is voor 16A nominaal zal niet af moeten schakelen bij 16A belasting voor uren lang. Nu kun je natuurlijk prima ook een 20A of 25A automaat nemen voor de zekerheid. Maar dat een 16A automaat niet voor 16A geschikt zou zijn is wat onzin imho.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JanHenk
  • Niet online
Inspired schreef op donderdag 4 juli 2024 @ 09:53:
[...]

Een automaat die ontworpen is voor 16A nominaal zal niet af moeten schakelen bij 16A belasting voor uren lang. Nu kun je natuurlijk prima ook een 20A of 25A automaat nemen voor de zekerheid. Maar dat een 16A automaat niet voor 16A geschikt zou zijn is wat onzin imho.
Volgens mij zeg ik dat ook niet. Een 16A automaat is uitstekend geschikt voor (ook langdurig) 16A.

Maar het is een thermische beveiliging: door externe factoren (naastliggende automaten, omgevingstemperatuur) kan de automaat eerder afschakelen dan bij 16A afgaande stroom. Dat is niet onveilig, maar wel vervelend. Hager geeft om die reden dus correctiefactoren op de nominale stroom afhankelijk van de omgeving waarin de automaat wordt geplaatst. Dan kun je daar in je ontwerp rekening mee houden.

En ook om die reden adviseren laadpaalfabrikanten om de paal op 20A af te zekeren en de installatie ook op 20A te ontwerpen. Ook al is het een 16A (continu) paal.

Ik wilde alleen even wat duiding geven bij (wat ik denkt dat) de achterliggende gedachte is van de adviezen van laadpaalfabrikanten :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanHenk
  • Niet online
Ik heb gisteren mijn Wallbox Pulsar weg (laten) halen en een Alfen paal laten plaatsen.

Backoffice van Tap Electric (kost enkel € 2,50 per maand voor hun laadpas) aangesloten op de Alfen en dat werkt goed voor de automatische declaraties.
Daarnaast evcc gekoppeld en die aansturing werkt ook perfect.

Evcc is nog wel wat een Tweaker-product, maar als je het eenmaal hebt draaien werkt het perfect. Helemaal in combinatie met de Alfen paal. Dynamische tarieven, zonnestroomoverschot (PV of MinPV), automatische laadplannen door integratie met de auto, etc.

Voorwaarde is dat je de load balancing licentie afneemt bij de Alfen. En evcc vereist voor Alfen een sponsortoken. Maar dat is het wel waard.

Had dit eigenlijk eerder moeten doen. :)

[ Voor 10% gewijzigd door JanHenk op 04-07-2024 10:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• slim_fan
Heldere antwoorden waarvoor dank. Naast de alamat voor de laadpaal zit een alamat voor de backup heater van de warmtepomp; die heeft nog nooit een keer aangestaan in 2 jaar tijd.
Alles in mijn kast is overigens Hager.

Omdat ik wisselende berichten lees over de NEN1010 richtlijnen qua afzekering van 2.5mm2 draad en ik zelf geen inzicht heb. In mijn geval is het een 12m kabel, die zonder onderbrekingen/schakeling van de meterkast naar de laadpaal gaat. Mag ik die met 20A afzekeren? Geeft mogelijk net wat meer flexibiliteit bij PV only-laden.

[ Voor 3% gewijzigd door slim_fan op 04-07-2024 10:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
Inspired schreef op donderdag 4 juli 2024 @ 09:41:
[...]

Mja, een goede automaat moet gewoon prima 16A aan kunnen maar je zou ook 20A kunnen nemen. Je auto zal neem ik aan toch niet meer dan 16A per fase trekken. Ik gebruik mijn 11kW paaltje nu 6 jaar met een 16A automaat. Veelvuldig 12 uur lang 11kW uit het net getrokken achter elkaar en nooit getripped.
Hoe trek jij 12 uur lang 11kW?
Dan is je batterij toch 2 keer geladen?

Ik laad in de praktijk vrijwel altijd met 4-5 kW, gewoon omdat ik dan minder pieken trek en omdat ik dan meer zonnestroom in mijn auto krijg.
Voor dagelijks gebruik en rijden in mijn buurt heb ik niet zo veel nodig.

Ik rij ca 30.000km/jaar (wat bovengemiddeld is), en daarvoor heb ik zowat 5400 kWh per jaar nodig, gemiddeld is dat 15kWh per dag. (een deel daarvan laad ik extern als ik op vakantie ben of ver van huis)

Wil je toch snel laden, dan is je auto met 8kW ook van helemaal leeg naar 80% op een uur of 10.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanHenk
  • Niet online
@slim_fan Volgens een tabel hier, die zegt op basis van de NEN te zijn, zou dat prima kunnen. Maar ik heb geen NEN-bundel om het te controleren (kost geld, niet mijn vak)...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inspired
Tommie12 schreef op donderdag 4 juli 2024 @ 10:32:
[...]

Hoe trek jij 12 uur lang 11kW?
Dan is je batterij toch 2 keer geladen?

Ik laad in de praktijk vrijwel altijd met 4-5 kW, gewoon omdat ik dan minder pieken trek en omdat ik dan meer zonnestroom in mijn auto krijg.
Voor dagelijks gebruik en rijden in mijn buurt heb ik niet zo veel nodig.

Ik rij ca 30.000km/jaar (wat bovengemiddeld is), en daarvoor heb ik zowat 5400 kWh per jaar nodig, gemiddeld is dat 15kWh per dag. (een deel daarvan laad ik extern als ik op vakantie ben of ver van huis)

Wil je toch snel laden, dan is je auto met 8kW ook van helemaal leeg naar 80% op een uur of 10.
Ik heb geregeld bezoek hier in het weekend en drie hebben BEVs en komen van 200km enkele rit. Dus er is vaak een laadmarathon gaande. :+ Dus dan staat de paal zo 6-8 uur te pruttelen op 11kW.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr. R.
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 27-02 21:09
Even een vraag op mijn werk heb ik een 3 fase Schneider laadpaal met Schneider Load balancer aan laten sluiten door een elektricien.

Echter zodra ik de MG4 standard aansluit laadt deze heel langzaam laten we zeggen met 1.5 kw en binnen 5 minuten stopt het laden. Zet ik de load balancer uit dan wordt er constant geladen met 3 kW.

De Wallbox is een 11kW Schneider Electric - Wallbox EVH4S11NC https://www.se.com/nl/nl/...-5m-vaste-kabel-11kw-16a/

en de Peak Controller
https://www.se.com/nl/nl/...namic-load-controller-1f/

Ik weet dat de MG4 een 1 fase boordlader heeft, maar hoe kan het dat er maar met 3 kW geladen wordt, bij een openbare laadpaal van 11 kW haal ik 5kW.

En waarom beeindigt de Load Balancer telkens het laden?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oq7cBK8majlWeo6KAOZBW3S5Yig=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/utfgDdQG2cQHmq5nApRgFOd3.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 8% gewijzigd door Mr. R. op 04-07-2024 11:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daemonix
  • Niet online
Mr. R. schreef op donderdag 4 juli 2024 @ 11:13:
Even een vraag op mijn werk heb ik een 3 fase Schneider laadpaal met Schneider Load balancer aan laten sluiten door een elektricien.

Echter zodra ik de MG4 standard aansluit laadt deze heel langzaam laten we zeggen met 1.5 kw en binnen 5 minuten stopt het laden. Zet ik de load balancer uit dan wordt er constant geladen met 3 kW.

De Wallbox is een 11kW Schneider Electric - Wallbox EVH4S11NC https://www.amazon.nl/dp/...o2ov_dt_b_product_details

en de load balancer https://www.amazon.nl/Sch...&pd_rd_i=B0BQCMGTS7&psc=1

Ik weet dat de MG4 een 1 fase boordlader heeft, maar hoe kan het dat er maar met 3 kW geladen wordt, bij een openbare laadpaal van 11 kW haal ik 5kW.

[Afbeelding]
Die Amazon links leiden naar niets bij mij. Kan dus niets nakijken,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deejeebv
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 08:47
Mr. R. schreef op donderdag 4 juli 2024 @ 11:13:

De Wallbox is een 11kW Schneider Electric - Wallbox EVH4S11NC https://www.amazon.nl/dp/...o2ov_dt_b_product_details

en de load balancer https://www.amazon.nl/Sch...&pd_rd_i=B0BQCMGTS7&psc=1

[Afbeelding]
Lijkt me niet dat je bij een 11kW paal met 1 fase 5 kW kunt laden, dat zou max 3.6 kW zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daemonix
  • Niet online
deejeebv schreef op donderdag 4 juli 2024 @ 11:28:
[...]

Lijkt me niet dat je bij een 11kW paal met 1 fase 5 kW kunt laden, dat zou max 3.6 kW zijn.
Wel als de auto 2 fases kan bundelen. Onder andere Tesla kan dat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deejeebv
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 08:47
daemonix schreef op donderdag 4 juli 2024 @ 11:29:
[...]

Wel als de auto 2 fases kan bundelen. Onder andere Tesla kan dat.
Dat ken ik niet, mijn Kia doet dat in elk geval niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inspired
deejeebv schreef op donderdag 4 juli 2024 @ 11:28:
[...]

Zal gewoon een 22kW lader zijn geweest op een 3x25A aansluiting. Dan zal de MG een 5,8kW pakken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr. R.
daemonix schreef op donderdag 4 juli 2024 @ 11:28:
[...]

Die Amazon links leiden naar niets bij mij. Kan dus niets nakijken,
Aangepast

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr. R.
Inspired schreef op donderdag 4 juli 2024 @ 11:34:
[...]

Zal gewoon een 22kW lader zijn geweest op een 3x25A aansluiting. Dan zal de MG een 5,8kW pakken.
Nee zijn 5.8 kW palen en MG pakt mooi 5kW daarop.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Andrehj
Ik heb thuis net mijn eigen laadpaal geplaatst die met 3x2.5mm2 kabel is aangesloten. De kabel is geschikt voor 11kw/16A per fase, wat voor mijn wensen perfect is.
Echt niet. Voor 11 kW heb je minimaal 5x2.5 nodig (maar ik zou altijd een dikkere kabel adviseren).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• blinded
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 05-09 15:10
Iemand een granny charger met lange draad?

https://evplug.eu/en/coll...with-lcd-type-2-to-schuko

iets beter dan dit?

[ Voor 62% gewijzigd door blinded op 04-07-2024 14:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• markjanssen
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
https://nl.aliexpress.com/item/1005006884026638.html

En anders genoeg keus ook op marktplaats van mensen die er een bij de auto kregen, maar niet gebruiken, beter recyclen dan nieuw kopen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• devastator83
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 17-08 22:11
Lightmanster schreef op dinsdag 21 mei 2024 @ 22:09:
Evcc kan loadbalancen en meer met alfen. Wel
Licentie nodig voor alfen.
Heb je een documentatie-link ? Ik vind nergens hoe ik het load balancen kan instellen in evcc ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr. R.
Ik heb onlangs deze gekocht, voor iets meer dan €100,- doet het uitstekend.

https://m.media-amazon.co...1WLYy9XeNL._AC_SX679_.jpg

Nu met coupon voor €100,- zie ik bij Amazon.de
Tera EV-oplader, draagbaar type 2 met 7 m laadkabel, 3 kW, 16 A, Schuko EV-laderbox, instelbare stroom, helder lcd-display, IP66 waterdichte kabelhouder, kabelbinders, Duitstalige handleiding

[ Voor 21% gewijzigd door Mr. R. op 04-07-2024 15:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• slim_fan
Andrehj schreef op donderdag 4 juli 2024 @ 12:11:
[...]

Echt niet. Voor 11 kW heb je minimaal 5x2.5 nodig (maar ik zou altijd een dikkere kabel adviseren).
Waarom zou je dat adviseren? Verlies op de hele kabel bij 2.5mm2 vs 4mm2 scheelt in ons geval <7W en bij het verwachte gebruik (6.3kw vanuit PV) zelfs <4W.

ps. 3x2.5mm2 moest natuurlijk 5x2.5mm2 zijn (=aangepast).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Andrehj
slim_fan schreef op donderdag 4 juli 2024 @ 15:50:
Waarom zou je dat adviseren? Verlies op de hele kabel bij 2.5mm2 vs 4mm2 scheelt in ons geval <7W en bij het verwachte gebruik (6.3kw vanuit PV) zelfs <4W.
Bij die cijfers hoort een extreem korte kabel (ca 1 meter 30) tussen meterkast en laadpaal.
Dan zijn de verliezen inderdaad wat minder spannend, maar wordt de kabel nog steeds handwarm.
Meestal is deze kabel een stuk langer.
Dan verdien je door de lagere verliezen de kosten van de dikkere kabel over de levensduur wel terug.
Bovendien kun je dan later ook gemakkelijker upgraden naar een hoger vermogen laadpaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mv4neck
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 07-12-2024
Hi all,

Ik rijd sinds aan half jaar een plugin (Hyundai) en wil hiervoor zelf een laadpaal installeren. De kosten voor het laden mogen verrekend worden met de werkgever, via de leasemaatschappij (Prolease). Echter, als ik navraag bij de energie leverancier (Vattenfall) krijg ik doodleuk de reactie: dat ondersteunen we enkel als wij zelf de paal hebben geïnstalleerd. Dat vind ik vreemd - stel je gaat verhuizen naar een plekje waar je al een laadpaal hebt, of verandert van energieleverancier, dan moet je toch eenvoudig dit kunnen regelen?

Ik had de volgende setup in gedachten:
Zaptec Go Laadpaal 22 kw, met Tibber Pulse loadbalancing.
Die zaptec ondersteund het zakelijk verrekenen.

Iemand tips hoe ik dit het beste kan aanpakken? Alvast bedankt,
grt. Mike

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• slim_fan
Andrehj schreef op donderdag 4 juli 2024 @ 15:58:
[...]

Bij die cijfers hoort een extreem korte kabel (ca 1 meter 30) tussen meterkast en laadpaal.
Dan zijn de verliezen inderdaad wat minder spannend, maar wordt de kabel nog steeds handwarm.
Meestal is deze kabel een stuk langer.
Dan verdien je door de lagere verliezen de kosten van de dikkere kabel over de levensduur wel terug.
Bovendien kun je dan later ook gemakkelijker upgraden naar een hoger vermogen laadpaal.
Wij hebben een kabel van 10m en daar is mijn berekening op gebaseerd (met R = ρ . l / A en P = U . I). Ik ben benieuwd waar onze discrepantie vandaan komt.

Los daarvan is de vraag of 4mm2 aanleggen beter is en/of zich terug verdient over de levensduur sterk afhankelijk van de situatie en daarmee, mijn inziens, niet als algemene stelling te poneren.

[ Voor 43% gewijzigd door slim_fan op 04-07-2024 16:12 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Andrehj
slim_fan schreef op donderdag 4 juli 2024 @ 16:11:
Wij hebben een kabel van 10m en daar is mijn berekening op gebaseerd (met R = ρ . l / A en P = U . I). Ik ben benieuwd waar onze discrepantie vandaan komt.
Je maakt ergens een dikke rekenfout.
Even uitgaande van de 11 kW (en 230V)
Dan loopt er door drie fasen 16A, niks door de nul.
De soortelijke weerstand van koper is 0.017 Ω mm²/m
Gedeeld door 2.5 mm² en maal 10 meter kom je dan op 0.068 Ω draadweerstand (van elke ader).
Maal 16A geeft 1.08 V spanningsval per ader.
1.08V * 16A = 17.3 W vermogensverlies per ader.
Maal drie stroomvoerende aders is in totaal 51.8 W.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RonJ
  • Registratie: December 2009
  • Nu online
mv4neck schreef op donderdag 4 juli 2024 @ 16:10:
Hi all,

Ik rijd sinds aan half jaar een plugin (Hyundai) en wil hiervoor zelf een laadpaal installeren. De kosten voor het laden mogen verrekend worden met de werkgever, via de leasemaatschappij (Prolease). Echter, als ik navraag bij de energie leverancier (Vattenfall) krijg ik doodleuk de reactie: dat ondersteunen we enkel als wij zelf de paal hebben geïnstalleerd. Dat vind ik vreemd - stel je gaat verhuizen naar een plekje waar je al een laadpaal hebt, of verandert van energieleverancier, dan moet je toch eenvoudig dit kunnen regelen?

Ik had de volgende setup in gedachten:
Zaptec Go Laadpaal 22 kw, met Tibber Pulse loadbalancing.
Die zaptec ondersteund het zakelijk verrekenen.

Iemand tips hoe ik dit het beste kan aanpakken? Alvast bedankt,
grt. Mike
Wat je nodig hebt voor verrekening is een (betaalde) backoffice provider. De zaptec kan met OCPP aan vrijwel elke backoffice provider hangen, zoals bijv. het hier populaire e-flux/road. Dan kan je gewoon met de laadpas/-druppel van Prolease opladen thuis tegen een tarief naar keuze ;) en krijg je maandelijks de gemaakte kosten bijgeschreven. Heb ik ook jaren gedaan met ze. Je energieboer Vattenfall (of Tibber) heeft hier verder totaal geen rol in, tenzij je een VF-branded laadpaal koopt, wat je ook niet wilt om de redenen die je al noemt, want dan zit je dus juist aan die club vast.

Dus, paal kopen, backoffice abonnementje afsluiten bij provider naar keuze, paal daarmee koppelen en tarief instellen, laden met je laadpas van de werkgever. Ook handig als er familie en vrienden willen laden.

[ Voor 8% gewijzigd door RonJ op 04-07-2024 16:27 ]

All-electric.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• slim_fan
Andrehj schreef op donderdag 4 juli 2024 @ 16:20:
[...]

Je maakt ergens een dikke rekenfout.
Even uitgaande van de 11 kW (en 230V)
Dan loopt er door drie fasen 16A, niks door de nul.
De soortelijke weerstand van koper is 0.017 Ω mm²/m
Gedeeld door 2.5 mm² en maal 10 meter kom je dan op 0.068 Ω draadweerstand (van elke ader).
Maal 16A geeft 1.08 V spanningsval per ader.
1.08V * 16A = 17.3 W vermogensverlies per ader.
Maal drie stroomvoerende aders is in totaal 51.8 W.
Dank. Ik heb er niet aan gedacht dat het verlies per ader was, dus x3 voor het totale verlies moet! Verder komen we op hetzelfde uit.

Het verschil met een 4mm kabel is dan <21W met max belasting, waar ik nog steeds 2080 uur op vol vermogen moet laden om het verschil in aanschafprijs (€15) terug te verdienen (met stroom uit het net). Dan ben ik wel een jaar of 10/15 bezig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
slim_fan schreef op donderdag 4 juli 2024 @ 16:49:
Dank. Ik heb er niet aan gedacht dat het verlies per ader was, dus x3 voor het totale verlies moet! Verder komen we op hetzelfde uit.
Jij had het over <7W bij 10 meter.
Maal 3 aders is iets van 20W.
Maar het werkelijke verlies (volgens mijn berekening) is ca 52W. :?

Bij mij is dat niet hetzelfde...

Edit: laat maar, die 7 Watt was het verschil tussen 2.5 en 4 mm².
Het verschil met een 4mm kabel is dan <21W met max belasting, waar ik nog steeds 2080 uur op vol vermogen moet laden om het verschil in aanschafprijs (€15) terug te verdienen (met stroom uit het net). Dan ben ik wel een jaar of 10/15 bezig.
Het werkelijke verschil is dus een stuk groter, en daarmee de terugverdientijd korter.
Bovendien leg ik zo'n kabel niet voor slechts 10 jaar in de grond. Die ligt daar voor de komende 30 jaar.
En, zoals al gezegd, met een dikkere kabel heb je altijd de mogelijkheid om het laadvermogen te upgraden.

[ Voor 3% gewijzigd door Andrehj op 04-07-2024 17:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
[...]

2000 uur aan 11kW is 22000kWh.
Als je auto 15 kWh/100km doet, dan moet je 146.000km rijden gesteld dat je vrijwel alles thuis laadt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pecari
  • Laatst online: 05-09 19:35
[...]

Kijk geld is maar een component.
je vergelijkt iets waar je jaren lang dagelijks of wekelijks gebruik van gaat maken, je zult maar net de genen zijn die niet maandelijks wekelijks even kijkt of je geen verkoling ( smelting ) op grootverbruikers hebt.
en plots omdat jij dacht die weerstand in die draden blijven altijd gelijk, plots de boel toch begint te smeulen.
en de jaren van warmte hun tol gaan eisen van de kabel ( warmte trekt ook vocht aan dus oxidatie )
dan weet je dus wat er gebeurt zou zijn als je nu dus de juiste kabel zou leggen die dat probleem niet heeft.

In Nederland komen we dagelijks dit soort problemen tegen waar de mensen geluk hebben gehad dat het niet slechter afloopt dan een fixe rekening van een complete nieuwe meterkast.

en je raad nooit wat de kant zegt, had ik maar geluisterd naar de vakman.

doe er je voordeel mee en bezuinig nooit op kabel dikte en de juiste automaten en randaarde.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

pecari schreef op donderdag 4 juli 2024 @ 17:17:
[...]

Kijk geld is maar een component.
je vergelijkt iets waar je jaren lang dagelijks of wekelijks gebruik van gaat maken, je zult maar net de genen zijn die niet maandelijks wekelijks even kijkt of je geen verkoling ( smelting ) op grootverbruikers hebt.
en plots omdat jij dacht die weerstand in die draden blijven altijd gelijk, plots de boel toch begint te smeulen.
en de jaren van warmte hun tol gaan eisen van de kabel ( warmte trekt ook vocht aan dus oxidatie )
dan weet je dus wat er gebeurt zou zijn als je nu dus de juiste kabel zou leggen die dat probleem niet heeft.

In Nederland komen we dagelijks dit soort problemen tegen waar de mensen geluk hebben gehad dat het niet slechter afloopt dan een fixe rekening van een complete nieuwe meterkast.

en je raad nooit wat de kant zegt, had ik maar geluisterd naar de vakman.

doe er je voordeel mee en bezuinig nooit op kabel dikte en de juiste automaten en randaarde.
En energieverspilling is nog een component.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• theezeefje
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 11:59

theezeefje

Poehee

All, ik zie door de bomen het bos niet meer en ik hoop dat jullie me kunnen adviseren.
Ik wil een laadpaal hebben om mijn Corsa-E thuis op te kunnen laden (en tzt komt er waarschijnlijk een
zakelijke lease Enyaq bij),
- Het tarief aan openbare palen ligt hoger
- ik wil minder gaan terugleveren met mijn panelen.

ik heb wat wensen vwb die laadpaal:
- moet DLB hebben, bij voorkeur middels P1
- mogelijkheid tot integratie Home Assistant
- verrekenen zakelijke laadsessies als de Enyaq er is
- het zou mooi zijn als de laadpaal voorbereid is voor bidirectioneel laden, maar is geen must

ik dacht zelf aan een Alfen eve single pro-line, echter lees ik overal dat het niet goed gaat met het bedrijf Alfen. Doe ik er daarom verstandig aan om deze te nemen ?

Ik heb ook geen idee via welke organisatie ik een paal moet aanschaffen,
is het handig via een Vattenfall of Eneco en de backoffice via hun te regelen ? of is het beter om dat zelf lokaal te doen ? wat zijn in beide gevallen de mogelijkheden, voor en nadelen ?

er komen opzeker nog een aantal vragen, ik hoop dat jullie me op weg kunnen helpen.

Vroeger, toen de kratten bier nog van hout waren, en je moest doorzuipen om de kachel warm te houden....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flexiilex
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 12-08 21:10
DonJuape schreef op zondag 30 juni 2024 @ 08:15:
[...]

Waarom is afzekeren met 3 x 32A geen goed idee? Ik heb mijn Zappi afgezekerd met 3 x 32A bij mijn 3 x 25A hoofdaansluiting (wel 6mm2 bedrading). Load Balancing staat uiteraard op 25A en dan gaat dat gewoon goed. Op deze manier kan ik van 1,4kW tot 7,3kW op 1 fase zonnestroomoverschot laden. Afzekeren op 3 x 25A was overigens voldoende geweest omdat mijn 1 fase omvormer kapt op 5kW.
Het gaat wel goed maar je mag eigenlijk niet hoger afzekeren dan je hoofdaansluiting

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlphaRomeo
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 13:43

AlphaRomeo

FP PowerMod
Flexiilex schreef op donderdag 4 juli 2024 @ 20:07:
[...]
Het gaat wel goed maar je mag eigenlijk niet hoger afzekeren dan je hoofdaansluiting
Wellus... Zie de gepinde post in dit topic: looyenss in "Thuisladen van je EV deel 2"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

Volgens mij lees ik in die gepinde post dat 20A achter een 25A hoofdzekering mag. Ik lees niet dat 25A of 32A achter de 25A hoofdzekering mag. Ik maak me verder geen zorgen want het is wel veilig en daar gaat het om.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boszie
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 14:36
Vorige maand zelf een gebruikte ABB Terra AC lader geplaatst op 3fase. Maar de laadstroom blijft beperkt tot 6A. In de app van Abb wordt aangegeven dat het beperkt wordt door de OCPP-backend. (Verander de OCPP-server waarop de lader is aangesloten). Weet iemand of ik OCPP uit kan schakelen? Ik heb geprobeerd om het server-url van Tap Electric te gebruiken (wss://ocpp.tapelectric.app/hz......) maar dat is niet gelukt. Wie kan me hierbij helpen?Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/o_zPv5GpsmqJ8QCvAM3GFhBmZ04=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/npeTbGBfpFcNx2yggFHMEGjF.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mUa5iMgS85M9h38cgD_7J5SdHyg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1q9F1nPU6FKIJbp9Fxd3OuTE.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zFo7XYMSKU61OvJc8AXJ-3GflB0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NrGhei1NB7qI8L6sLT1mA6G1.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3vnCgtmBa9Hi97yyG4Lybh3fEKE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0bQtxlEbu8ZOYkWbspugCE7R.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 63% gewijzigd door Boszie op 04-07-2024 21:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Extreme smell
  • Laatst online: 13:55
Ik heb sinds vorige week een Tesla Wall Connector. In de Tesla app kun je je energietarieven instellen, maar deze worden nergens voor gebruikt volgens mij.
In het laadsessies overzicht zie je alleen hoeveel je geladen hebt maar niet wat de kosten hiervan waren. Iemand die weet of hier meer mee te doen valt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rotenstein
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 11-08-2024
Welke aansluiting heb je nodig voor een 22KW laadpaal ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JanHenk
  • Niet online
Een aansluiting van 22 kW.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Extreme smell
  • Laatst online: 13:55
Rotenstein schreef op vrijdag 5 juli 2024 @ 13:40:
3x35A hoofdaansluiting. Houd er rekening mee dat je vastrecht flink duurder is met deze aansluiting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZeRoC00L
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Waarom zou je dat willen, zoals hierboven al aangegeven, je vastrecht gaat flink omhoog.

Met 11KW zijn de meeste auto's ook met een uurtje of 5 a 6 vol als je (zo goed als) leeg thuis aankomt.

[*] Error 45: Please replace user
Volg je bankbiljetten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• haaibaa2
  • Registratie: Februari 2010
Voor iedereen met een ‘domme’ laadpaal. Hebben jullie de slim laden app van Tado al geprobeerd? Ik heb het op de e-golf ingesteld, maar ben nog niet echt overtuigd. Hij laad pas op het laatste nippertje op. Ik vind het idee wel echt gaaf. Je voert je electriciteitstarief in en hij bepaald dan wanneer je het voordeligste kunt laden. Geen aparte laadpaal nodig gewoon met een koppeling met de app van je auto.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
haaibaa2 schreef op vrijdag 5 juli 2024 @ 14:19:
Voor iedereen met een ‘domme’ laadpaal. Hebben jullie de slim laden app van Tado al geprobeerd? Ik heb het op de e-golf ingesteld, maar ben nog niet echt overtuigd. Hij laad pas op het laatste nippertje op. Ik vind het idee wel echt gaaf. Je voert je electriciteitstarief in en hij bepaald dan wanneer je het voordeligste kunt laden. Geen aparte laadpaal nodig gewoon met een koppeling met de app van je auto.
Ik doe ongeveer hetzelfde met Jedlix.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Griffin2k
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 04-09 21:33
ZeRoC00L schreef op vrijdag 5 juli 2024 @ 13:59:
[...]

Waarom zou je dat willen, zoals hierboven al aangegeven, je vastrecht gaat flink omhoog.

Met 11KW zijn de meeste auto's ook met een uurtje of 5 a 6 vol als je (zo goed als) leeg thuis aankomt.
Sterker nog de gemiddeld NLer zet de auto rond max 21:00 aan de laadpaal en laad hem tot 06:00 staan. Zelfs 7,4KW is ruim voldoende voor 95% van de mensen

Zonnepanelen 3950Wp - DMEGC 6x395Wp (ZW 2°) + DMEGC 4x395Wp (ZW 28°) - Solis 3.6 ; Easee Charge Lite 11kW + Easee Equalizer (Load Balancing) ; BMW iX1

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• haaibaa2
  • Registratie: Februari 2010
Tommie12 schreef op vrijdag 5 juli 2024 @ 14:22:
[...]

Ik doe ongeveer hetzelfde met Jedlix.
O wow, net even Jedlix geïnstalleerd, dat is gewoon letterlijk dezelfde app met een andere Branding…

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DKs

DKs

welke netaansluiting bedoelt u?
Om daadwerkelijk met 22kW uit het net te kunnen laden heeft u minimaal een 3x35A aansluiting nodig.
Met een 3x25A aansluiting kunt u maximaal 17,2kW uit het net trekken maar met een slimme laadpaal kunt u hierbij uw zonnestroom uit PV en/of uw thuisbatterij bij optellen.
Er zijn maar weinig EV's die daadwerkelijk 22kW AC kunnen laden. De Renault Zoe Q90 is daar 1 van (43kW)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 12:22

de Peer

under peer review

Extreme smell schreef op vrijdag 5 juli 2024 @ 13:48:
[...]

3x35A hoofdaansluiting. Houd er rekening mee dat je vastrecht flink duurder is met deze aansluiting.
Mijn 22 kW lader zit gewoon op 3x25A aansluiting en dat gaat prima. Je bent alleen beperkt tot 17 kW in dit geval als de zon niet schijnt. Dat vind ik acceptabel. Als de zon wel schijnt is 22 kW haalbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dnns85
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 12:56
Hier ook 22 kW lader op 3x25A. Toch fijn dat je net iets meer kan laden als de stroomprijs negatief is. Meeste laders zijn dat standaard al toch tegenwoordig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
Driefasig - 3x230V - 32A

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• HyperBart
  • Registratie: Maart 2006
  • Nu online
Tommie12 schreef op vrijdag 5 juli 2024 @ 16:16:
[...]

Driefasig - 3x230V - 32A
Om precies te zijn 3N400V, je kan namelijk ook alleen 3x230V hebben zonder Nul en dan heb je maar 7.4kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Impstoker
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 05-09 09:27
Ik ga wat veranderen aan mijn oprit en ik wil de Zappi laadpaal verplaatsen, zo'n 5 meter verderop.

Kan ik de ondergrondse kabel met een ondergrondse mof gewoon doorverbinden? Ik heb er nu 15 meter YMVK-AS grondkabel 4x6 in liggen.
En het zelfde geldt voor de cat5 kabel en een buitenstopcontact.

Tips waar ik rekening mee moet houden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASS-Ware
Impstoker schreef op zaterdag 6 juli 2024 @ 09:33:
Ik ga wat veranderen aan mijn oprit en ik wil de Zappi laadpaal verplaatsen, zo'n 5 meter verderop.

Kan ik de ondergrondse kabel met een ondergrondse mof gewoon doorverbinden? Ik heb er nu 15 meter YMVK-AS grondkabel 4x6 in liggen.

Mijn kabel loopt van meterkast naar garage en is daar in een lasdoos op een andere kabel aangesloten die naar de laadpaal gaat.
Gedaan door een electriciën.
Ik denk dat het dus geen probleem is.

Die netwerkkabel hoeft geen hoge snelheden te verwerken, dus dat dat ook geen probleem zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Makrolon
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 11:28

Ja hoor geen probleem.

Als de netwerkkabel gebruikt word voor de ct klemmen zou ik de draden aan elkaar solderen en in een grondmof, als hij gebruikt word voor internet zou ik er 2 stekkertjes aan krimpen en zon doorverbind blokje er tussen.

13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Henry65
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 12:24

Ik heb dit zelf ook gedaan en werkt prima. Er zijn gietmoffen met hars hiervoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bkruyver
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 09:02
Allen, Ik ben veel aan het lezen gegaan, interessant maar soms door de bomen het bos niet meer zien....... ik heb geprobeerd een antwoord op een vraag te zoeken in deze inmiddels uitgebreide discussie groep. Niet gevonden, maar misschien wel al keer uitgezocht...
Ik heb gedoe met uitval zonnepanelen op 2 fases. Ik zou eens willen kijken of de zappi dat wat kan tegengaan als ik op 1 fase instel (is nu 3 fase, 3x25a hoofdzekering).
Verder 4 stringomvormers (waarvan 1 x 3 fase). Totaal 15kw omvormers netjes verspreid over de 3 fasen.

Maar hoe weet ik welke fase zappi gebruikt als ik het van 3 fase naar 1 fase instel?
En welke fase pakt hij in de automatische stand als hij zelf schakelt tussen 1 en 3 fase? Is dat altijd dezelfde ene fase?

Advies in mijn situatie door ervaringsdeskundige is altijd welkom :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

bkruyver schreef op zaterdag 6 juli 2024 @ 11:28:
Allen, Ik ben veel aan het lezen gegaan, interessant maar soms door de bomen het bos niet meer zien....... ik heb geprobeerd een antwoord op een vraag te zoeken in deze inmiddels uitgebreide discussie groep. Niet gevonden, maar misschien wel al keer uitgezocht...
Ik heb gedoe met uitval zonnepanelen op 2 fases. Ik zou eens willen kijken of de zappi dat wat kan tegengaan als ik op 1 fase instel (is nu 3 fase, 3x25a hoofdzekering).
Verder 4 stringomvormers (waarvan 1 x 3 fase). Totaal 15kw omvormers netjes verspreid over de 3 fasen.

Maar hoe weet ik welke fase zappi gebruikt als ik het van 3 fase naar 1 fase instel?
En welke fase pakt hij in de automatische stand als hij zelf schakelt tussen 1 en 3 fase? Is dat altijd dezelfde ene fase?

De Zappi (en alle andere laadpunten) gebruikt bij op 1 fase laden altijd L1 van de Zappi (die hoeft natuurlijk niet op L1 van je huis te zijn aangesloten). Dit kan niet anders want zit hardwired zo in de kabel. Bij op 1 fase laden verwacht de EV dat op pin L1 m.a.w. en bij een EV met 1 fase lader zijn de pinnen L2 en L3 ook niet aangesloten/aanwezig.

[ Voor 4% gewijzigd door DonJuape op 06-07-2024 11:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bkruyver
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 09:02
DonJuape schreef op zaterdag 6 juli 2024 @ 11:33:
[...]

De Zappi (en alle andere laadpunten) gebruikt bij op 1 fase laden altijd L1 van de Zappi (die hoeft natuurlijk niet op L1 van je huis te zijn aangesloten). Dit kan niet anders want zit hardwired zo in de kabel. Bij op 1 fase laden verwacht de EV dat op pin L1 m.a.w. en bij een EV met 1 fase lader zijn de pinnen L2 en L3 ook niet aangesloten/aanwezig.
Thx, dus altijd dezelfde fase. Kwestie van even zo instellen en op de plugwise kijken welke fase het in huis is.
Het maakt niet uit om de 3fase zappi tijdelijk op 1 fase te zetten toch? Load balanceren blijft werken maar dan op die ene fase?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

bkruyver schreef op zaterdag 6 juli 2024 @ 11:49:
[...]

Thx, dus altijd dezelfde fase. Kwestie van even zo instellen en op de plugwise kijken welke fase het in huis is.
Het maakt niet uit om de 3fase zappi tijdelijk op 1 fase te zetten toch? Load balanceren blijft werken maar dan op die ene fase?
Dat blijft zeker werken. Ik heb ingesteld ECO en ECO+ op 1 fase en FAST (en dus ook BOOST) op 3 fasen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DKs

DKs

bkruyver schreef op zaterdag 6 juli 2024 @ 11:28:

De Zappi pakt het circuit dat in de L1 ingang van de Zappi zit.bij enkelfase laden.
Spanningsverlaging dmv een laadunit helpt zeker maar niet meer dan een paar volt. Dit kan net genoeg zijn om ervoor te zorgen dat je PV omvormer niet of minder uit gaat door overvoltage.
Heb je een enkel fase of 3 fase EV?
Een juiste verdeling van de groepen/verbruikers in je meterkast kan ook nog wat helpen.

Heb je al een Homewizard P1 meter met abbo? hier kan je de fasebelasting afzonderlijk goed zien en bij sommige slimme meters zelfs het voltage per fase real time.
Knip

[ Voor 3% gewijzigd door Notna op 15-07-2024 13:03 . Reden: Reclame ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martinvdm
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 14:20

martinvdm

Martinvdm = TechJunky.nl

Ik heb thuis een slimme meter Landisgyr e350, volgens mij is dat 1x 25a. Mijn schakelaars zijn allemaal 1x16a en hoofdzekering is 40a.
Nu kan ik alleen aan de achterzijde opladen van het huis en geen nieuwe bekabeling aanleggen. Je zou dus zeggen dat enkelfase 1x16a maximaal dus 3,7kw kan opladen mits er geen andere verbruikers actief zijn op deze groep. Om net iets meer snelheid te geven dacht ik echter, waarom niet de schakelautomaat vervangen door 25a. Dan zou ik met 25a , dus 5,8kw kunnen opladen. ‘s nachts zitten er op deze groep nauwelijks tot geen verbruikers.
Of is dit gek gedacht ?

He who laughs last thinks slowest! | ▶️ Youtube | 🌐 TechJunky.nl | ☀️ 3000Wp PV

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

martinvdm schreef op zaterdag 6 juli 2024 @ 12:30:
Ik heb thuis een slimme meter Landisgyr e350, volgens mij is dat 1x 25a. Mijn schakelaars zijn allemaal 1x16a en hoofdzekering is 40a.
Nu kan ik alleen aan de achterzijde opladen van het huis en geen nieuwe bekabeling aanleggen. Je zou dus zeggen dat enkelfase 1x16a maximaal dus 3,7kw kan opladen mits er geen andere verbruikers actief zijn op deze groep. Om net iets meer snelheid te geven dacht ik echter, waarom niet de schakelautomaat vervangen door 25a. Dan zou ik met 25a , dus 5,8kw kunnen opladen. ‘s nachts zitten er op deze groep nauwelijks tot geen verbruikers.
Of is dit gek gedacht ?
Dat is niet gek gedacht maar hou er wel rekening mee dat je laadpunt op een eigen groep moet. Verder moet de bekabeling van meterkast naar achterkant huis dik genoeg zijn voor 25A (of 32A wat ook achter een hoofdzekering van 40A zou kunnen).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DKs

DKs

snip, spam

[ Voor 97% gewijzigd door We Are Borg op 15-07-2024 13:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Makrolon
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 11:28
martinvdm schreef op zaterdag 6 juli 2024 @ 12:30:
Of is dit gek gedacht ?
De bedrading is waarschijnlijk 2,5mm2. Hier kan je niet veilig 25 a over trekken. Ik denk dat je vast zit aan die 3,7kw.

13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte

Pagina: 1 ... 126 ... 190 Laatste

Let op:
Discussie over laadpassen, facturatie e.d.: [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3. Vragen over elektrische auto's en hun bijbehorend laadvermogen in Elektrische auto's - deel 5 of de betreffende merktopics. Er is uiteraard een beetje overlap, maar specifieke vragen of opmerkingen over de inrichting van je meterkast en huisinstallatie horen in Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 2. Voor het zo goedkoop mogelijk thuisladen van je EV kan je terecht in Het grote goedkoop thuisladen van je EV topic en als laatste: voor v2g is er ook een plek: Over V2G; laden en ontladen