Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martinvdm
  • Registratie: Januari 2001
  • Nu online

martinvdm

Martinvdm = TechJunky.nl

Makrolon schreef op zaterdag 6 juli 2024 @ 13:38:
[...]

De bedrading is waarschijnlijk 2,5mm2. Hier kan je niet veilig 25 a over trekken. Ik denk dat je vast zit aan die 3,7kw.
Ik denk 4mm maar zal het zeker nog onderzoeken.

He who laughs last thinks slowest! | ▶️ Youtube | 🌐 TechJunky.nl | ☀️ 3000Wp PV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spurrea
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 06-08 19:23
Grappig om te lezen dat men hier, terecht overigens, direct de opmerking plaatst dat bij een 25a ook een 4mm2 kabel hoort. Ik ben hierover momenteel in discussie met mijn leverancier die de laadpaal heeft geïnstalleerd. Waar een optimale laadsnelheid werd geadverteerd en gefactureerd, is de kabel daar niet op aangepast en een te kleine automaat geplaatst. Inmiddels reageren ze niet meer en verloopt eerdaags de termijn die ik ze gesteld heb. Ben benieuwd hoe men dit oplost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lightmanster
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 16-09 10:44
devastator83 schreef op donderdag 4 juli 2024 @ 15:37:
[...]

Heb je een documentatie-link ? Ik vind nergens hoe ik het load balancen kan instellen in evcc ?
https://docs.evcc.io/en/docs/features/loadmanagement

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bkruyver
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 16-09 20:36
DKs schreef op zaterdag 6 juli 2024 @ 12:21:
[...]

De Zappi pakt het circuit dat in de L1 ingang van de Zappi zit.bij enkelfase laden.
Spanningsverlaging dmv een laadunit helpt zeker maar niet meer dan een paar volt. Dit kan net genoeg zijn om ervoor te zorgen dat je PV omvormer niet of minder uit gaat door overvoltage.
Heb je een enkel fase of 3 fase EV?
Een juiste verdeling van de groepen/verbruikers in je meterkast kan ook nog wat helpen.

Heb je al een Homewizard P1 meter met abbo? hier kan je de fasebelasting afzonderlijk goed zien en bij sommige slimme meters zelfs het voltage per fase real time.
https://www.duurzamekwali...nitoring/energy-p1-meter/
Hoi, dank voor antwoord.
Ev kan 3 fase laden.
Gebruikersgroepen per fase ben ik ook nog wat aan het stoeien (mn als ik ga verwarmen wordt het interessant, maar dat is pas oktober -maart, dan is de opbrengst pv minder en de uitval dus ook).
Aantal elektrische boilers (qooker en 120ltr vat elektrische boiler in serie met boliervat van de warmtepomp). Die wil ik ook nog wat slimmer gaan schakelen.
Met een plugwise smiley lees ik mijn meter uit, helaas een versie die geen voltages per fase registreert. Dat zou ik op een andere manier moeten doen. De omvormers meten natuurlijk ook de voltages, maar achter de eigen bekabeling....
Ik heb wel eens met de multimeter in de groepenkast gestaan en dan blijkt het voltage toch regelmatig rond 251V te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mistermol
  • Registratie: Juli 2019
  • Laatst online: 03-08 08:34
Nvm

[ Voor 99% gewijzigd door mistermol op 06-07-2024 16:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJuape
  • Registratie: Juni 2007
  • Niet online

DonJuape

Trust me, I'm an engineer!

bkruyver schreef op zaterdag 6 juli 2024 @ 16:02:
[...]

Hoi, dank voor antwoord.
Ev kan 3 fase laden.
Gebruikersgroepen per fase ben ik ook nog wat aan het stoeien (mn als ik ga verwarmen wordt het interessant, maar dat is pas oktober -maart, dan is de opbrengst pv minder en de uitval dus ook).
Aantal elektrische boilers (qooker en 120ltr vat elektrische boiler in serie met boliervat van de warmtepomp). Die wil ik ook nog wat slimmer gaan schakelen.
Met een plugwise smiley lees ik mijn meter uit, helaas een versie die geen voltages per fase registreert. Dat zou ik op een andere manier moeten doen. De omvormers meten natuurlijk ook de voltages, maar achter de eigen bekabeling....
Ik heb wel eens met de multimeter in de groepenkast gestaan en dan blijkt het voltage toch regelmatig rond 251V te zijn.
Je Zappi meet de voltages ook en ook het max. voltage.

Hyundai Inster Pulse Winterpack, Zappi V2 3-fasen, 7400 Wp PV SolarEdge 1-fase, WP L/W 1-fase

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DKs
  • Registratie: Mei 2024
  • Laatst online: 15:01

DKs

DonJuape schreef op zondag 7 juli 2024 @ 00:09:
[...]

Je Zappi meet de voltages ook en ook het max. voltage.
De Zappi geeft alleen de minimale, huidige en maximale voltages weer van die dag en gemeten in de Zappi (volgens mij) en niet de netaansluitingvoltages. idem bij de meeste PV omvormers. Deze voltages zijn sterk afhankelijk van oa de voedingskabeldikte,lengte en het lopende vermogen.
Het voltage gemeten op de slimme meter dus op de netaansluiting en het verschil op de eindgebruikers kan veel zeggen over de gehele installatie kwaliteit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inspired
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 18:39
Spurrea schreef op zaterdag 6 juli 2024 @ 15:34:
Grappig om te lezen dat men hier, terecht overigens, direct de opmerking plaatst dat bij een 25a ook een 4mm2 kabel hoort. Ik ben hierover momenteel in discussie met mijn leverancier die de laadpaal heeft geïnstalleerd. Waar een optimale laadsnelheid werd geadverteerd en gefactureerd, is de kabel daar niet op aangepast en een te kleine automaat geplaatst. Inmiddels reageren ze niet meer en verloopt eerdaags de termijn die ik ze gesteld heb. Ben benieuwd hoe men dit oplost.
Welke aansluiting heb je, en wat is geinstalleerd dan? Een 22kW paal op een 3x25A aansluiten kan best maar ik vraag me af of je dit kunt “eisen”. De electriën zal zich (terecht) beroepen op de NEN. Of staat er 4mm op de offerte?

Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DKs

DKs

Spurrea schreef op zaterdag 6 juli 2024 @ 15:34:
https://acdesigner.app/kabel
Deze kabelberekening online tool zou je kunnen raadplegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJuape
  • Registratie: Juni 2007
  • Niet online

DonJuape

Trust me, I'm an engineer!

DKs schreef op zondag 7 juli 2024 @ 09:38:
[...]

De Zappi geeft alleen de minimale, huidige en maximale voltages weer van die dag en gemeten in de Zappi (volgens mij) en niet de netaansluitingvoltages. idem bij de meeste PV omvormers. Deze voltages zijn sterk afhankelijk van oa de voedingskabeldikte,lengte en het lopende vermogen.
Het voltage gemeten op de slimme meter dus op de netaansluiting en het verschil op de eindgebruikers kan veel zeggen over de gehele installatie kwaliteit.
Waar heb je gelezen dat het de max. van die dag is? Heb die vraag eens op een forum gesteld, nooit antwoord gekregen. Ook niet waar je kunt zien van welke fase het de max. is die de Zappi aangeeft.
Ik ga er vanuit dat mijn installatie in orde is en ik heb een korte 6mm2 kabel van meterkast naar Zappi. Voltage verschil zal dus beperkt zijn. Evenzo voor de omvormer. Mijn omvormer is overigens nog nooit uitgeschakeld en op zonnige dagen geeft mijn Zappi een max. van maar 241V.

Hyundai Inster Pulse Winterpack, Zappi V2 3-fasen, 7400 Wp PV SolarEdge 1-fase, WP L/W 1-fase

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DKs

DKs

DonJuape schreef op zondag 7 juli 2024 @ 10:23:
[...]

Waar heb je gelezen dat het de max. van die dag is? Heb die vraag eens op een forum gesteld, nooit antwoord gekregen. Ook niet waar je kunt zien van welke fase het de max. is die de Zappi aangeeft.
Ik ga er vanuit dat mijn installatie in orde is en ik heb een korte 6mm2 kabel van meterkast naar Zappi. Voltage verschil zal dus beperkt zijn. Evenzo voor de omvormer. Mijn omvormer is overigens nog nooit uitgeschakeld en op zonnige dagen geeft mijn Zappi een max. van maar 241V.
Het is zelfs de max vanaf dat de Zappi is aangezet :)
Wij passen eigenlijk altijd minimaal de 6mm2 toe.
Onze test Zappi thuis (waarmee we de 3x Renault Zoe stresstest met 22kW hebben gedaan) zit op 10mm2
Een max van 241V is mooi.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vQ7_5skiI584KKEW0YR65POG5_0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/OTzNpE66V8SoIZQAYZpsTPuN.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martinvdm
  • Nu online

martinvdm

Martinvdm = TechJunky.nl

Ik zie online meerdere systemen met een zgn backoffice. Welke laadpaal kan ik thuis nemen welke werkt met de Shell recharge druppel van de zaak? Is wel zo handig dat er geen verrekening hoeft plaatst te vinden en de druppel thuis werkt. Dank.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Inspired
martinvdm schreef op zondag 7 juli 2024 @ 14:03:
Ik zie online meerdere systemen met een zgn backoffice. Welke laadpaal kan ik thuis nemen welke werkt met de Shell recharge druppel van de zaak? Is wel zo handig dat er geen verrekening hoeft plaatst te vinden en de druppel thuis werkt. Dank.
Elke paal met backend optie wel lijkt me. Zappi/Alfen met e-flux bv.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JanHenk
  • Registratie: September 2008
  • Niet online
martinvdm schreef op zondag 7 juli 2024 @ 14:03:
Met een backoffice heb je toch juist wel verrekening? Of bedoel je handmatige declaraties?

Bij iedere backoffice kan “roaming” aangezet worden zodat ook laadpassen van andere providers kunnen worden gebruikt. Nadeel is wel roamingkosten.

E-flux is veelgebruikt maar kent 3 cent per kWh roamingkosten. Daarnaast rekent Shell Recharge ook nog blokkeerkosten op laadpunten met E-flux backoffice en dat loopt aardig in de papieren voor de werkgever van de thuislader.

Zie hier. Volgens mijn informatie is dit nog steeds actueel.

Je kunt ook Tap Electric overwegen. 10% roamingkosten. Met 30 cent per kWh dus 3 cent, oftewel gelijk aan E-Flux. En de backoffice is gratis :)

skoda enyaq 80 | holtkamper aero | fiscalist én techneut

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martinvdm
  • Nu online

martinvdm

Martinvdm = TechJunky.nl

JanHenk schreef op zondag 7 juli 2024 @ 15:47:
[...]

Met een backoffice heb je toch juist wel verrekening? Of bedoel je handmatige declaraties?

Bij iedere backoffice kan “roaming” aangezet worden zodat ook laadpassen van andere providers kunnen worden gebruikt. Nadeel is wel roamingkosten.

E-flux is veelgebruikt maar kent 3 cent per kWh roamingkosten. Daarnaast rekent Shell Recharge ook nog blokkeerkosten op laadpunten met E-flux backoffice en dat loopt aardig in de papieren voor de werkgever van de thuislader.

Zie hier. Volgens mijn informatie is dit nog steeds actueel.

Je kunt ook Tap Electric overwegen. 10% roamingkosten. Met 30 cent per kWh dus 3 cent, oftewel gelijk aan E-Flux. En de backoffice is gratis :)
Thanks, ik bedoelde idd handmatige verrekening

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daemonix
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
HyperBart schreef op vrijdag 5 juli 2024 @ 20:09:
[...]

Om precies te zijn 3N400V, je kan namelijk ook alleen 3x230V hebben zonder Nul en dan heb je maar 7.4kW
Dat (driehoek) zie je nog veel in België, in Nederland komt dat amper nog voor, daar is de ster standaard.

Tesla Model Y, RWD, Byd Atto 3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JBdV1
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 16:23
Taro schreef op woensdag 26 juni 2024 @ 21:43:
[...]

De 3-fasen moeten een rechtsdraaiend veld hebben voor de Zappi. Het kan dus zijn dat er 2 van de fasedraden moeten worden omgewisseld in de Zappi. Vraag de monteur even om dit te controleren en op te lossen. Indien nodig kan je Zappi hier ook over bellen, op afstand kunnen ze zien of dit daadwerkelijk het probleem is en welke kabels je om moet (laten) draaien.

Ik had hier hetzelfde probleem, het laden begon, maar stopte spoedig met een foutmelding. Na het wisselen van 2 kabels was het opgelost.
Bedankt voor je melding Taro, ik heb de draairichting nog maar eens gecheckt: In de nogal uitgebreide groepenkast is de draairichting correct aangesloten van L1 via L2 naar L3 rechts draaiend en ook in de Zappi is de draairichting correct. Aangezien ik een nogal grote accu moet laden van 93KW heeft dat nogal een zwaar voorverwarmingssysteem. In de handleiding van Zappi wordt gesuggereerd dat dit in de standen Eco en Eco+ problemen op kan leveren. Bij mij gaat Fast met 7 KW ook meestal fout. Echter heb ik ondertussen getest met een mobiele lader van het merk van de auto en die geeft ook meestal problemen .... Ik ga dus naar de auto dealer om een en ander verder uit te laten zoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DKs

DKs

JBdV1 schreef op maandag 8 juli 2024 @ 18:42:
[...]

Bedankt voor je melding Taro, ik heb de draairichting nog maar eens gecheckt: In de nogal uitgebreide groepenkast is de draairichting correct aangesloten van L1 via L2 naar L3 rechts draaiend en ook in de Zappi is de draairichting correct. Aangezien ik een nogal grote accu moet laden van 93KW heeft dat nogal een zwaar voorverwarmingssysteem. In de handleiding van Zappi wordt gesuggereerd dat dit in de standen Eco en Eco+ problemen op kan leveren. Bij mij gaat Fast met 7 KW ook meestal fout. Echter heb ik ondertussen getest met een mobiele lader van het merk van de auto en die geeft ook meestal problemen .... Ik ga dus naar de auto dealer om een en ander verder uit te laten zoeken.
Als Zappi installer komen we maar al te vaak in woningen waar de L1, L2 en L3 alles behalve op volgorde binnenkomen. De draairichting (CW of CCW) kan je eigenlijk alleen maar checken met een draairichting checker.
Overigens kan je in de Zappi nog wat instellingen veranderen betreft de faseverdeling (als installer)

Toen wij in 2017 de eerste 3F Zappi bij ons installeerde gaf deze "phase rotation fault" aan, in the UK hebben zou nou eenmaal een CCW rotation _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JBdV1
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 16:23
Bedankt voor je melding. Ik heb zelf de installatie gedaan en ik heb inderdaad een draairichting checker gebruikt. Verder gaat de mobiele lader ook bij op 1 fase laden meestal in de fout. Wordt vervolgd.

[ Voor 40% gewijzigd door JBdV1 op 08-07-2024 20:53 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• HDoc
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 27-08 09:14
theezeefje schreef op donderdag 4 juli 2024 @ 17:48:
All, ik zie door de bomen het bos niet meer en ik hoop dat jullie me kunnen adviseren.
Ik wil een laadpaal hebben om mijn Corsa-E thuis op te kunnen laden (en tzt komt er waarschijnlijk een
zakelijke lease Enyaq bij), (...)
Ik zie dat niemand reageert, vandaar even mijn reactie.

De vragen die je stelt, daar komt Jan en alleman mee, en het standaard-antwoord is: lees dit en het vorige topic eens door. De vragen die je hebt zijn dan voor 90% beantwoord.

Omdat deze vraag telkens weer in een iets andere vorm terugkomt, reageert uiteindelijk niemand meer op deze vragen.

Om je op weg te helpen: kies welk laadpunt je wil hebben, in ieder geval eentje die integratie met je dynamische stroomleverancier van keuze heeft. De meesten kunnen ook overweg met load balancing. Elk beetje modern laadpunt kan je vervolgens in de software aansluiten aan een backend naar keuze. E-flux, Tap electric etc om het uiteindelijke verrekenen te doen. Daar staat je electriciteitsleverancier buiten. Kies tenslotte een electricien of installatiebedrijf om het geheel voor je te verzorgen, bijvoorbeeld iemand uit je eigen plaats mocht er iets niet helemaal in orde zijn. Heel veel installateurs weten inmiddels goed hoe laadpunten geinstalleerd moeten worden, en Google levert genoeg keuze op.

In dit topic is nogal wat technische praat, bijzonder interessant als je het leuk vindt. Zonder dat ik iemands wellicht meer gefundeerde mening teniet wil doen is mijn persoonlijke idee als niet-electricien om een 3 fasen aansluiting te gebruiken, dan kan je maximaal laden wanneer dat nodig is, en met 2 EV's is dat vast een keertje nodig.

Zo, heb ik toch nog een antwoord gegeven.

De avatar is een echte foto..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mv4neck
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 07-12-2024
RonJ schreef op donderdag 4 juli 2024 @ 16:21:
[...]

Wat je nodig hebt voor verrekening is een (betaalde) backoffice provider. De zaptec kan met OCPP aan vrijwel elke backoffice provider hangen, zoals bijv. het hier populaire e-flux/road. Dan kan je gewoon met de laadpas/-druppel van Prolease opladen thuis tegen een tarief naar keuze ;) en krijg je maandelijks de gemaakte kosten bijgeschreven. Heb ik ook jaren gedaan met ze. Je energieboer Vattenfall (of Tibber) heeft hier verder totaal geen rol in, tenzij je een VF-branded laadpaal koopt, wat je ook niet wilt om de redenen die je al noemt, want dan zit je dus juist aan die club vast.

Dus, paal kopen, backoffice abonnementje afsluiten bij provider naar keuze, paal daarmee koppelen en tarief instellen, laden met je laadpas van de werkgever. Ook handig als er familie en vrienden willen laden.
Top, dan is handige informatie, bedankt @RonJ ! Ik ga mezelf verdiepen in OCPP en een juiste provider. Ben helemaal nieuw op dit vlak zoals je gemerkt hebt. Fijn om nuttige feedback te krijgen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mistermol
Ik heb dit weekend de grondkabel getrokken van de meterkast tot in de schuur in de achtertuin. Aan de buitenkant komt het laadpunt. Nu zoek ik nog een manier om de grondkabel bovenlangs in de schuur weg te werken. Iemand ideeën hoe ik dit het beste kan doen? PVC is wellicht een optie, maar dat worden dan flinke buizen. Wellicht met een soort kabel clips?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SBL
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 04-09 19:24

SBL

HDoc schreef op maandag 8 juli 2024 @ 22:49:
[...]

De vragen die je stelt, daar komt Jan en alleman mee, en het standaard-antwoord is: lees dit en het vorige topic eens door. De vragen die je hebt zijn dan voor 90% beantwoord.

Omdat deze vraag telkens weer in een iets andere vorm terugkomt, reageert uiteindelijk niemand meer op deze vragen.
@teacher Omdat die "basis"vraag steeds terugkomt, is het daarom een idee om de TS wat aan te passen met een soort beslisboom. Of een tabel met voor- en nadelen van verschillende systemen, met kleurtjes groen=voordeel rood = nadeel? Zappi heeft als voordeel load-balancing, inzicht via app, maar als nadeel prijzig en geen backoffice.
systeemkabelload-balancingappbackofficeprijs excl inst
Zappivastsnel, schakel 1F/3Fjanee€ 1.049
Wallbox

WP: Quatt 4,5kW hybride monoblock op garagedak, T6, radiatoren met 25gr Speedcomforts. PV: 15x 320Wp ZZO, PhonosolarMWT met SolarEdge optimizers en 5000H omvormer. EV: Polestar2 68kWh, laadpunt Volt Time Source 2s

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Makrolon
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 21:19
SBL schreef op dinsdag 9 juli 2024 @ 09:52:
[...]

@teacher Omdat die "basis"vraag steeds terugkomt, is het daarom een idee om de TS wat aan te passen met een soort beslisboom. Of een tabel met voor- en nadelen van verschillende systemen, met kleurtjes groen=voordeel rood = nadeel? Zappi heeft als voordeel load-balancing, inzicht via app, maar als nadeel prijzig en geen backoffice.
Wallbox
Wel backoffice 😁

Als ik een keer tijd heb wil ik wel eens zon lijstje maken van de laders waar ik ervaring mee heb.

[ Voor 5% gewijzigd door Makrolon op 09-07-2024 10:26 ]

13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AlphaRomeo
  • Registratie: Maart 2007
  • Nu online

AlphaRomeo

FP PowerMod
mistermol schreef op dinsdag 9 juli 2024 @ 09:52:
Ik heb dit weekend de grondkabel getrokken van de meterkast tot in de schuur in de achtertuin. Aan de buitenkant komt het laadpunt. Nu zoek ik nog een manier om de grondkabel bovenlangs in de schuur weg te werken. Iemand ideeën hoe ik dit het beste kan doen? PVC is wellicht een optie, maar dat worden dan flinke buizen. Wellicht met een soort kabel clips?
Je kunt daar gewoon de zadels voor gebruiken die je ook over PVC buizen kunt spijkeren. Zelf geef ik er wel de voorkeur aan om er een slagvaste PVC pijp omheen te doen, behalve in de bochten zodat het mooi recht blijft lopen. Ik ga er dan even vanuit dat het een kabel is die ook daadwerkelijk los over de muur mag. Dit soort zadels is prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 16:14

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Topicstarter
Netjes hostalit buis :Y

En lijstjes met geüpdate info is altijd welkom, dan plak ik hem in de TS.

[ Voor 62% gewijzigd door teacher op 09-07-2024 12:58 ]

Wise enough to play the fool

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stefxx
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 19:21
7o9 schreef op vrijdag 28 juni 2024 @ 08:58:
[...]Kun je bij de leasemaatschappij geen 'compatible' laadpas/-druppel aanvragen?
Voor de compleetheid nog even antwoorden; de leasemaatschappij heeft uiteindelijk op mijn verzoek inderdaad een laadpas geleverd welke wel werkt (inclusief verrekening) op mijn Shell Recharge laadpaal. Probleem opgelost, dank iedereen die heeft meegedacht!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• itsbvka
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 22-08 11:39
SBL schreef op dinsdag 9 juli 2024 @ 09:52:
[...]

Wallbox
Lijkt me een prima idee, wat bedoel je met kabel (vast) is dat de laadkabel (vast/socket) of kabeltje voor loadbalancing?
Ik denk dat je een paar dingen kunt toevoegen die ik zocht bij mijn selectie.
Bv
Load balancing: P1 bedraad/P1 draadloos/ CT Klemmen/geen
Internet: WIFI/bedraad/geen
Authenticatie : RFID/PIN/geen
Vermogen: 7/11/22 kW

8000 Wp solar | Easee | Homeassitant | Loria 6010 | gasloos sinds 2018

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• revolution-nl
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 14-09 12:19

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Ik heb gedoe met mijn mijn Home Advanced laadpaal, een tijdje terug is de RFID module gesneuveld en worden laadpassen niet meer herkend. Dit had ik ondervangen met auto-charge alleen heeft Shell besloten geen nieuwe Travelcard passen meer toe te staan voor Auto-Charge en gezien ik een nieuwe Travelcard heb is mijn laadpaal (ivm de vereiste backoffice) op korte termijn waardeloos.

Inmiddels ben ik ook helemaal klaar met de klantenservice van Shell. Ik ben opzoek naar een nieuwe laadpaal die OCPP ondersteund en kan koppelen met e-Flux en (nice-to-have Home-Assistant). Dus back-office functionaliteit en slimladen.

In verband met een victron thuis accu welke geplaatst gaat worden had ik gehoop dat de Victron EV-Charger OCPP zou ondersteunen maar dat is helaas nog niet het geval.

Iemand hier met een soortgelijk wensenlijstje die recent tot een shortlist is gekomen?
Kwam zelf uit op Zappi en Ratio6

[ Voor 11% gewijzigd door revolution-nl op 09-07-2024 16:57 ]

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Makrolon
revolution-nl schreef op dinsdag 9 juli 2024 @ 16:54:
Ik heb gedoe met mijn mijn Home Advanced laadpaal, een tijdje terug is de RFID module gesneuveld en worden laadpassen niet meer herkend. Dit had ik ondervangen met auto-charge alleen heeft Shell besloten geen nieuwe Travelcard passen meer toe te staan voor Auto-Charge en gezien ik een nieuwe Travelcard heb is mijn laadpaal (ivm de vereiste backoffice) op korte termijn waardeloos.

Inmiddels ben ik ook helemaal klaar met de klantenservice van Shell. Ik ben opzoek naar een nieuwe laadpaal die OCPP ondersteund en kan koppelen met e-Flux en (nice-to-have Home-Assistant). Dus back-office functionaliteit en slimladen.

In verband met een victron thuis accu welke geplaatst gaat worden had ik gehoop dat de Victron EV-Charger OCPP zou ondersteunen maar dat is helaas nog niet het geval.

Iemand hier met een soortgelijk wensenlijstje die recent tot een shortlist is gekomen?
Alfen kan ook wat jij wil

13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• revolution-nl
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 14-09 12:19

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Makrolon schreef op dinsdag 9 juli 2024 @ 17:07:
[...]

Alleen heb je dan weer een vendor lock, en mijn ervaringen met Shell bevestigen (wederom) dat ik de dienst en hardware het liefste los van elkaar wil hebben

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• V_ger
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 21:00
revolution-nl schreef op dinsdag 9 juli 2024 @ 17:09:
[...]

Alleen heb je dan weer een vendor lock, en mijn ervaringen met Shell bevestigen (wederom) dat ik de dienst en hardware het liefste los van elkaar wil hebben
Niet. Je bent vrij om backend te kiezen. Moet je hem niet bij een partij kopen die zijn eigen backend meeverkoopt.

Als toevoeging: Ik heb een Alfen s-line. Via UTP aangesloten. Load balancing licentie en RFID meegekocht. Ivm zakelijke verrekening e-flux abbo genomen.

Paal kan in Homeassistant via integratie. Of in EVCC. Helaas niet direct in Victron. Maar met wat slimme regels in Homeassistant die je Victron settings aanpassen kan je prima zorgen dat je auto niet je huisaccu leeg trekt. Of juist wel, whatever je bedoeling is.

Dus als je geen scherm en 22kW nodig hebt voldoet de s-line prima.

[ Voor 38% gewijzigd door V_ger op 09-07-2024 17:24 ]

Tibber, Gasloos sinds 2017, Nibe F1155, 12.4kWp 30° O/W + 4.4kWp 0°, 3x Victron MP2-5000 + 60 kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DKs

DKs

Makrolon schreef op dinsdag 9 juli 2024 @ 17:07:
[...]

sorry, verkeerde ge-quote. geen idee hoe een post te verwijderen

[ Voor 45% gewijzigd door DKs op 09-07-2024 17:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DKs

DKs

Beide OCPP met e-flux of andere.

snip, reclame

[ Voor 15% gewijzigd door We Are Borg op 15-07-2024 13:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Makrolon
revolution-nl schreef op dinsdag 9 juli 2024 @ 17:09:
[...]

Zoals gezegd is dat dus niet zo. ;) Alfen is een fabrikant van laadpalen, als je m via Eneco koopt oid word t anders. (Ben toevallig nu met een klant bezig om de lader vrij van Eneco te krijgen...)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martinvdm
  • Nu online

martinvdm

Martinvdm = TechJunky.nl

noob vraag maar wat is OCPP en eflux?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• HyperBart
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 18:25
martinvdm schreef op dinsdag 9 juli 2024 @ 18:09:
[...]

Gooi het eens in Google zou ik zeggen 😁
Of hier in het topic!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• d-vine
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 20:20
martinvdm schreef op dinsdag 9 juli 2024 @ 18:09:
[...]

Open Charge Point Protocol (OCPP) is een protocol waarin beschreven staat hoe de communicatie tussen het oplaadpunt voor elektrische auto's en de software moet plaatsvinden.

Je hebt dit nodig zodat eFlux het laden kan zien van je laadpaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mstg
  • Laatst online: 23-07 08:54
mistermol schreef op dinsdag 9 juli 2024 @ 09:52:
@mistermol

De grondkabel die onder de oprit ligt heb ik bewust in de garage uit laten komen. Daardoor heb je geen kabel zichtbaar aan de buitenmuur maar alleen een lader.
In de garage heb ik de grondkabel door een buis laten lopen en deze met zadels vastgezet.
Dat de kabel binnen in de garage over de muur loopt maakt niet zo veel uit, dan zit hij niet in het zicht. Is mooier dan wanneer de kabel aan de buitenkant van de garage/schuur loopt. ;)
De kabel in een hoek van ongeveer 45graden weer naar buiten geboord, dat maakt het aansluiten van de kabel op de lader makkelijker.
Ook is een ophangbeugel voor de laadkabel geplaatst.
Zie foto's
Gelijk met de grondkabel had ik ook 2 utpkabels laten leggen, maar deze zijn voor de Easee niet nodig. Die gebruikt, wifi, bluetooth of 4G voor de communicatie met de LB of de app.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/D0fnd3Ps9qLu491UsvfcKl_z548=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CcRnbosntBhXWeeUn9am92KS.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QoD2J_b1NMlivQJoDYYyYTj5CTc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/aMuzWB0l7ctRKA3hzdv5i56l.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASS-Ware
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 20:44
Mstg schreef op dinsdag 9 juli 2024 @ 19:17:
[...]

@mistermol

De grondkabel die onder de oprit ligt heb ik bewust in de garage uit laten komen. Daardoor heb je geen kabel zichtbaar aan de buitenmuur maar alleen een lader.
In de garage heb ik de grondkabel door een buis laten lopen en deze met zadels vastgezet.
Dat de kabel binnen in de garage over de muur loopt maakt niet zo veel uit, dan zit hij niet in het zicht. Is mooier dan wanneer de kabel aan de buitenkant van de garage/schuur loopt. ;)
De kabel in een hoek van ongeveer 45graden weer naar buiten geboord, dat maakt het aansluiten van de kabel op de lader makkelijker.
Zie foto's
Gelijk met de grondkabel had ik ook 2 utpkabels laten leggen, maar deze zijn voor de Easee niet nodig. Die gebruikt, wifi, bluetooth of 4G voor de communicatie met de LB of de app.[Afbeelding]

[Afbeelding]
Dus je parkeert niet/nooit in de garage?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mistermol
Mstg schreef op dinsdag 9 juli 2024 @ 19:17:
[...]

@mistermol

Zie foto's
Gelijk met de grondkabel had ik ook 2 utpkabels laten leggen, maar deze zijn voor de Easee niet nodig. Die gebruikt, wifi, bluetooth of 4G voor de communicatie met de LB of de app.[Afbeelding]

[Afbeelding]
Nice! Ik heb vandaag ook maar zadels gehaald en de kabel daarmee vastgezet. Hij loopt nu mooi langs de achterwand van ons schuurtje, daar komen we verder alleen als we de grasmaaier of tuinkussens nodig hebben. Zelfs dan zie je het niet. Ook inderdaad UTP gedaan, router in de schuur gehangen voor de Easee en voor de Tesla. Thanks voor je bericht!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mstg
  • Laatst online: 23-07 08:54
ASS-Ware schreef op dinsdag 9 juli 2024 @ 19:44:
[...]

Dus je parkeert niet/nooit in de garage?
Nee mijn auto ook de vorige hebben nooit binnen gestaan. Dan zou ik de garage eerst een beetje op moeten ruimen zeg maar. :'(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASS-Ware
mistermol schreef op dinsdag 9 juli 2024 @ 19:48:
[...]

Nice! Ik heb vandaag ook maar zadels gehaald en de kabel daarmee vastgezet. Hij loopt nu mooi langs de achterwand van ons schuurtje, daar komen we verder alleen als we de grasmaaier of tuinkussens nodig hebben. Zelfs dan zie je het niet. Ook inderdaad UTP gedaan, router in de schuur gehangen voor de Easee en voor de Tesla. Thanks voor je bericht!
Router voor de Easee?
Mag ik aannemen dat je accesspoint bedoelt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASS-Ware
Mstg schreef op dinsdag 9 juli 2024 @ 20:02:
[...]

Nee mijn auto ook de vorige hebben nooit binnen gestaan. Dan zou ik de garage eerst een beetje op moeten ruimen zeg maar. :'(
Daar heb ik juist een garage voor, om de auto in te zetten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• theezeefje
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 10-09 23:39

theezeefje

Poehee

HDoc schreef op maandag 8 juli 2024 @ 22:49:
[...]

Om je op weg te helpen: kies welk laadpunt je wil hebben, in ieder geval eentje die integratie met je dynamische stroomleverancier van keuze heeft. De meesten kunnen ook overweg met load balancing. Elk beetje modern laadpunt kan je vervolgens in de software aansluiten aan een backend naar keuze. E-flux, Tap electric etc om het uiteindelijke verrekenen te doen. Daar staat je electriciteitsleverancier buiten. Kies tenslotte een electricien of installatiebedrijf om het geheel voor je te verzorgen, bijvoorbeeld iemand uit je eigen plaats mocht er iets niet helemaal in orde zijn. Heel veel installateurs weten inmiddels goed hoe laadpunten geinstalleerd moeten worden, en Google levert genoeg keuze op.

In dit topic is nogal wat technische praat, bijzonder interessant als je het leuk vindt. Zonder dat ik iemands wellicht meer gefundeerde mening teniet wil doen is mijn persoonlijke idee als niet-electricien om een 3 fasen aansluiting te gebruiken, dan kan je maximaal laden wanneer dat nodig is, en met 2 EV's is dat vast een keertje nodig.

Zo, heb ik toch nog een antwoord gegeven.
Helder verhaal, dank

Vroeger, toen de kratten bier nog van hout waren, en je moest doorzuipen om de kachel warm te houden....

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• BBenedictus
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 16-09 18:09
Hallo allen!
Nu ben ik niet heel actief in dit topic geweest betreft reageren, maar wel veel informatie en inspiratie opgedaan waarvoor veel dank!
Dus wellicht er anderen zijn die ook wat inspiratie kunnen opdoen van mijn setup.

Heb zelf gekozen voor een Myenergi Zappi v2.1 voor een 11kW driefasen aansluiting samen met een Harvi om een zo goed mogelijk inzicht te krijgen in mijn energiestromen.
Een van de doelen is om zoveel mogelijk op zonne-energie te rijden. Dat vind ik gewoon prachtig om moderne techniek in de praktijk te brengen.
Ik hoop mijn steentje bij te kunnen dragen door zoveel mogelijk op dalmomenten te laden en de piekmomenten het laden (tijdelijk) te stoppen met natuurlijk ook nog het financiële voordeel, mocht ik dit een beetje goed kunnen inrichten.
De EV kan met maximaal 11kW laden, meer dan wat wij nodig hebben hier thuis en verwacht niet richting 22kW nodig te hebben.

Mijn PV systeem is van Enphase zonder CT spoelen (gaf geen meerwaarde ivm P1 meter) en heb in totaal 19 panelen (6x NO, 5x ZO, 3x ZW, 5x NW).
Dit in combinatie met een dynamisch contract, wat niet gunstig is met panelen van wat ik lees hier en daar. Maar voor mij een leuke drijfveer om daardoor verder over zaken na te denken.
Home Assistant is daar onmisbaar in om alle data verzameld te krijgen en ben van plan daarmee te gaan sturen.

Mijn paklijst:
* Zappi v2.1 met 6,5meter vaste kabel
* Harvi
* 3x CT40-SMALL kleine CT klemmen
* 4x4mm² YMVK-AS kabel (15m)
* 2x SFTP kabel (15m) voor ethernet en CT klemmen verlengen
* 1x 19mm flexbuis tbv SFTP kabels
* 50mm 3m mantelbuis (schoonvader had nog wat liggen)
* 50mm PVC pijp met toebehoren voor afwerking en afdichting
* Hager aardlekautomaat 3-polig+nul 20A B-kar 30mA (ADM420G)
* Extra 2x2,5mm² YMVK-AS voor WCD t.b.v. granny charger, mocht laadpaal een keer stuk zijn en voor kerstverlichting.
Inmiddels alles aangesloten en werkt als een 'zonnetje'. De eerste 100km op puur alleen zon zijn al een feit.
Hopelijk krijgen we wel wat beter weer dan afgelopen 6 maanden, anders word het natuurlijk een karig feestje. :)
Voor de geïnteresseerden in elk geval wat foto's.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jByBDIqGPmQglCU03Wb50FhEUDQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/AdOecJeVGF30exVe85aargVO.jpg?f=fotoalbum_large
Onder de grond de boel vastgezet aan de gemetselde fundering. Blijft de boel lekker droog

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/faNjzYt1AH3siN5p2mwe9KV5i90=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XAgLax4SvkAMvxNvN8UZAbUp.jpg?f=fotoalbum_large
Onder de fundering door de mantelbuizen getrokken. Ene voor de kabelset tbv laadpaal en de andere voor het losse WCD.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AnG_AwWUFAga4UzXvMIxO9GtTmE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZAMq5mf3xRJVOcq0DzqYi9SJ.jpg?f=fotoalbum_large
Bovengronds boel wat netter gemaakt. Ga nog wel de aansluitingen nog even goed dichtkitten, maar daarvoor heb ik eerst een droge dag nog nodig.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/J9XA17rcdG4Mnc2Vrn1TTW9YQww=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SExLHeOFVKvJjWSsU6BOvtG8.jpg?f=fotoalbum_large
Boel aangesloten binnen de Zappi en aansluitinge voor de CT spoelen erop gezet.
Heb overigens ook alvast de e-Sense aansluiting erbij gezet. Daar wil ik met Home Assistant mee gaan spelen met betrekking tot boosten of limiteren afhankelijk van de dynamische uurprijs via een ESP bordje.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nt3weEBhz1_f55j40gk5Pk3blOs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZKhMTLCmoFgwCEnM5nSUezno.jpg?f=fotoalbum_large
Eindresultaat ben ik tevreden mee!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Zsf74p_Um8M4Wym0Q7-JT5A26M4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jh3HUgnmzqfad37PofiYAXt9.jpg?f=fotoalbum_large
Hier in elk geval op te zien hoe de CT40-SMALL spoelen gemonteerd zijn. 6mm² kabel past hier heel mooi doorheen en de spoelen zijn mooi klein en goed weg te werken zo.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IpJ53MVzEoGI0LgHFmSBk8-cf1A=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/sIIDGfNCVn8R0HSVnMBhE1G3.jpg?f=fotoalbum_large
Mijn 'buitengroepenkast' met onder andere de 20A aardlekautomaat voor de laadpaal. Bovenin zijn de meegeleverde CT spoelen van de Zappi om de kabels van de PV, welke vervolgens naar een Harvi om de opgewekte zonnestroom te meten.

Nu heb ik nog 1 uitdaging over.
Waar ik mij over verbaasd heb zijn de meegeleverde ongelofelijk lompe CT klemmen (CT100-16-05) en begrijp niet hoe deze in de gemiddelde meterkast kunnen passen.
Wellicht dat mijn volle Hager meterkast ook niet meewerkt qua formaat, leeftijd en gemak, maar ik weet dat deze spoelen bij mij momenteel een meetfout geven.
De CT40-SMALL heb ik nu gebruikt voor vanaf de hoofdschakelaar naar de eindgebruikers en deze metingen zijn 100% zuiver vergeleken met wat de P1 aangeeft.
Deze passen ook heel mooi in de meterkast, maar die grote klemmen kan ik gewoon heel slecht kwijt.

Vanwege het ruimtegebrek gaan er nu dus ook 2 draden door 1 CT spoel boven het Enphase 3p relais, waar ik niet echt blij mee ben.
Wellicht dat dit voor problemen kan zorgen, maar dat überhaupt metingen zijn terwijl er niks aan de laadpaal hangt en geen zon is vind ik helemaal frappant.
Misschien dat iemand een betere verklaring dan mijne: teveel gepropt? ;)
Om nou nog eens 3x CT spoelen te kopen a €20 per stuk zie ik ook niet zo zitten.

[ Voor 0% gewijzigd door BBenedictus op 09-07-2024 22:22 . Reden: kWh is inderdaad een kleine accu :) ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• guido66
  • Registratie: Oktober 2007
  • Nu online
BBenedictus schreef op dinsdag 9 juli 2024 @ 21:56:
Hallo allen!
Nu ben ik niet heel actief in dit topic geweest betreft reageren, maar wel veel informatie en inspiratie opgedaan waarvoor veel dank!
Dus wellicht er anderen zijn die ook wat inspiratie kunnen opdoen van mijn setup.

Heb zelf gekozen voor een Myenergi Zappi v2.1 voor een 11kWh driefasen aansluiting samen met een Harvi om een zo goed mogelijk inzicht te krijgen in mijn energiestromen.
Een van de doelen is om zoveel mogelijk op zonne-energie te rijden. Dat vind ik gewoon prachtig om moderne techniek in de praktijk te brengen.
Ik hoop mijn steentje bij te kunnen dragen door zoveel mogelijk op dalmomenten te laden en de piekmomenten het laden (tijdelijk) te stoppen met natuurlijk ook nog het financiële voordeel, mocht ik dit een beetje goed kunnen inrichten.
De EV kan tot maximaal 11kWh laden, meer dan wat wij nodig hebben hier thuis en verwacht niet richting 22kWh nodig te hebben.

Mijn PV systeem is van Enphase zonder CT spoelen (gaf geen meerwaarde ivm P1 meter) en heb in totaal 19 panelen (6x NO, 5x ZO, 3x ZW, 5x NW).
Dit in combinatie met een dynamisch contract, wat niet gunstig is met panelen van wat ik lees hier en daar. Maar voor mij een leuke drijfveer om daardoor verder over zaken na te denken.
Home Assistant is daar onmisbaar in om alle data verzameld te krijgen en ben van plan daarmee te gaan sturen.

Mijn paklijst:
* Zappi v2.1 met 6,5meter vaste kabel
* Harvi
* 3x CT40-SMALL kleine CT klemmen
* 4x4mm² YMVK-AS kabel (15m)
* 2x SFTP kabel (15m) voor ethernet en CT klemmen verlengen
* 1x 19mm flexbuis tbv SFTP kabels
* 50mm 3m mantelbuis (schoonvader had nog wat liggen)
* 50mm PVC pijp met toebehoren voor afwerking en afdichting
* Hager aardlekautomaat 3-polig+nul 20A B-kar 30mA (ADM420G)
* Extra 2x2,5mm² YMVK-AS voor WCD t.b.v. granny charger, mocht laadpaal een keer stuk zijn en voor kerstverlichting.
Inmiddels alles aangesloten en werkt als een 'zonnetje'. De eerste 100km op puur alleen zon zijn al een feit.
Hopelijk krijgen we wel wat beter weer dan afgelopen 6 maanden, anders word het natuurlijk een karig feestje. :)
Voor de geïnteresseerden in elk geval wat foto's.

[Afbeelding]
Onder de grond de boel vastgezet aan de gemetselde fundering. Blijft de boel lekker droog

[Afbeelding]
Onder de fundering door de mantelbuizen getrokken. Ene voor de kabelset tbv laadpaal en de andere voor het losse WCD.

[Afbeelding]
Bovengronds boel wat netter gemaakt. Ga nog wel de aansluitingen nog even goed dichtkitten, maar daarvoor heb ik eerst een droge dag nog nodig.

[Afbeelding]
Boel aangesloten binnen de Zappi en aansluitinge voor de CT spoelen erop gezet.
Heb overigens ook alvast de e-Sense aansluiting erbij gezet. Daar wil ik met Home Assistant mee gaan spelen met betrekking tot boosten of limiteren afhankelijk van de dynamische uurprijs via een ESP bordje.

[Afbeelding]
Eindresultaat ben ik tevreden mee!

[Afbeelding]
Hier in elk geval op te zien hoe de CT40-SMALL spoelen gemonteerd zijn. 6mm² kabel past hier heel mooi doorheen en de spoelen zijn mooi klein en goed weg te werken zo.

[Afbeelding]
Mijn 'buitengroepenkast' met onder andere de 20A aardlekautomaat voor de laadpaal. Bovenin zijn de meegeleverde CT spoelen van de Zappi om de kabels van de PV, welke vervolgens naar een Harvi om de opgewekte zonnestroom te meten.

Nu heb ik nog 1 uitdaging over.
Waar ik mij over verbaasd heb zijn de meegeleverde ongelofelijk lompe CT klemmen (CT100-16-05) en begrijp niet hoe deze in de gemiddelde meterkast kunnen passen.
Wellicht dat mijn volle Hager meterkast ook niet meewerkt qua formaat, leeftijd en gemak, maar ik weet dat deze spoelen bij mij momenteel een meetfout geven.
De CT40-SMALL heb ik nu gebruikt voor vanaf de hoofdschakelaar naar de eindgebruikers en deze metingen zijn 100% zuiver vergeleken met wat de P1 aangeeft.
Deze passen ook heel mooi in de meterkast, maar die grote klemmen kan ik gewoon heel slecht kwijt.

Vanwege het ruimtegebrek gaan er nu dus ook 2 draden door 1 CT spoel boven het Enphase 3p relais, waar ik niet echt blij mee ben.
Wellicht dat dit voor problemen kan zorgen, maar dat überhaupt metingen zijn terwijl er niks aan de laadpaal hangt en geen zon is vind ik helemaal frappant.
Misschien dat iemand een betere verklaring dan mijne: teveel gepropt? ;)
Om nou nog eens 3x CT spoelen te kopen a €20 per stuk zie ik ook niet zo zitten.
11 kWh is wel een erg kleine accu... ;) overal waar je kWh gebruikt bedoel je vast kW...

Polestar 2 (2020) - Fiat 500e (2022) - Zappi v2 - 7250Wp SMA (2013) - 5850Wp Enphase (2021)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chmod
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 12-07-2024
Misschien al gesteld maar kon het echt niet vinden.

In de huidige situatie heb ik een 11kwh (domme)laadpaal voor mijn privé auto aan de geven hangen. Nu heb ik inmiddels ook een elektrische auto van de zaak en komt er een paal (22kwh) met loadbalancer van de zaak.
Het originele plan was om de 11kwh te laten vervangen door de 22kwh paal van de zaak.
Alleen ik krijg maar geen antwoord van Shell Recharge hoe ik mijn privé auto kan opladen zonder gedoe over declarties of tarieven.

Dan nu de vraag:
Wanneer ik de domme 11kwh paal laad hangen kan ik er dan zonder gevaar voor de stoppen de paal met loadbalancer erbij hangen?
In mijn logica gaat die slimme paal pas laden / capaciteit ophogen wanneer hij via de P1 uitgang van de slimme meter ziet dat er genoeg ruimte beschikbaar is.

Klopt mijn logica of zet ik hiermee mogelijk mijn meterkast in de fik? :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 17:43
chmod schreef op woensdag 10 juli 2024 @ 09:05:

In de huidige situatie heb ik een 11kwh (domme)laadpaal
Dat kan niet. Een laadpaal is 11 kW. Zonder h dus.
Vermogen druk je uit in Watt of kiloWatt. kWh is een eenheid voor energie.
voor mijn privé auto aan de geven hangen. Nu heb ik inmiddels ook een elektrische auto van de zaak en komt er een paal (22kwh)
Ook deze laadpaal zal 22 kW zijn. Ook zonder h.
Maar waarom 22 kW? Je vermeldt niet wat voor hoofdaansluiting je hebt, maar in 99% van de gevallen is dat 3x25A, en daar kun je (als je alle andere apparatuur in huis uitschakelt) maar 17 kW uit halen. Bovendien is 11 kW ruim voldoende om je EV in een paar uur weer vol te laden.
Het nut van een 22 kW lader is dus erg beperkt.
met loadbalancer van de zaak.
Het originele plan was om de 11kwh te laten vervangen door de 22kwh paal van de zaak.
Alleen ik krijg maar geen antwoord van Shell Recharge hoe ik mijn privé auto kan opladen zonder gedoe over declarties of tarieven.

Dan nu de vraag:
Wanneer ik de domme 11kwh paal laad hangen kan ik er dan zonder gevaar voor de stoppen de paal met loadbalancer erbij hangen?
In mijn logica gaat die slimme paal pas laden / capaciteit ophogen wanneer hij via de P1 uitgang van de slimme meter ziet dat er genoeg ruimte beschikbaar is.

Dat zal inderdaad wel kloppen. Door die load balancer krijgt je privé-paal automatisch voorrang.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inspired
chmod schreef op woensdag 10 juli 2024 @ 09:05:

In de huidige situatie heb ik een 11kwh (domme)laadpaal voor mijn privé auto aan de geven hangen. Nu heb ik inmiddels ook een elektrische auto van de zaak en komt er een paal (22kwh) met loadbalancer van de zaak.

Dan nu de vraag:

Eigen Shell laadpas toevoegen in de paal en daar 0 tarief aanhangen. Ik weet alleen niet zeker hoe het met de 35 cent transactiekosten zit. Maar ik dacht dat Shell deze niet in rekening brengt op een gratis paal. Maar dat kun je wel testen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• rverheij
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 13:57
Inspired schreef op woensdag 10 juli 2024 @ 09:39:
[...]

Eigen Shell laadpas toevoegen in de paal en daar 0 tarief aanhangen. Ik weet alleen niet zeker hoe het met de 35 cent transactiekosten zit. Maar ik dacht dat Shell deze niet in rekening brengt op een gratis paal. Maar dat kun je wel testen.
Als je ‘m instelt onder het kopje ‘laadpastoegang’ en aangeeft ‘zonder vergoeding’ dan is het alleen de ‘sleutel’ voor je laadpaal en worden er geen kosten in rekening gebracht, ook geen transactiekosten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DaMenaz
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 20:57
Situatie thuis:
Alfen Eve Single Pro. Backoffice van Eneco.
Zakelijk: KIA EV6 met zakelijke laadpas
Privé: SEAT Leon e-Hybrid PHEV met privélaadpas van Eneco

Laden van beide wagens werd netjes gescheiden in de MijnLaden-app.

Sinds vorige week heb ik Eneco SlimLaden geactiveerd, gekoppeld aan de EV6. Het SlimLaden staat sindsdien aan in de app.
Als ik nu de Leon ga laden, dan wordt die laadsessie wel geregistreerd, maar niet meer gekoppeld aan die privépas. Het lijkt erop dat ook die laadsessies aan de zakelijke pas worden gekoppeld. Terwijl ik de sessies wel met de juiste pas start en stop.

Herkent iemand dit? Moet ik SlimLaden telkens in de app uitschakelen?
Het kan toch niet zo zijn dat een laadsessie met een andere pas gestart wordt en dan niet met via die betreffende aanbieder wordt verrekend?

Catch my drift?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timovd
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 20:28

timovd

Voorsprong door techniek

@BBenedictus
Heb je een foto van het geheel? Waar is de 3f ALS voor? Wellicht kun je e.e.a. hergroeperen en een kam gebruiken in plaats van VDS om de 3f componenten door te lussen. Dat gaat je wat ruimte opleveren voor de spoelen.

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BBenedictus
timovd schreef op woensdag 10 juli 2024 @ 15:01:
@BBenedictus

[...]

Heb je een foto van het geheel? Waar is de 3f ALS voor? Wellicht kun je e.e.a. hergroeperen en een kam gebruiken in plaats van VDS om de 3f componenten door te lussen. Dat gaat je wat ruimte opleveren voor de spoelen.
Hi Timo! Dankje voor je bericht!
Ik heb een 3f ALS voor de laadpaal zelf (linksboven), eentje voor de schuur richting achtertuin (middenonder) en eentje voor de zonnepanelen. Een kam zou inderdaad kunnen, maar dat wordt alsnog proppen denk ik. Als ik de draden tussen de Enphase en de alamat verleng kan ik de CT spoelen ook beter wegwerken.

Zoals gevraagd hier de foto's.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eWtoQFYghD0KGlpXQSOThveUrxs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cyy5RjrDB503jPegcI6HnmEy.jpg?f=fotoalbum_large
Heb gisterenavond de CT spoelen verplaatst om het 2 draden (ondanks zelfde fase) uit te sluiten en heb zelfs 1 draad buitenlangs gelegd in de hoop dat ik wel een goede meting krijg.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aDcF6hXs384AKTki_Cn2mNwFYqo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Iv7N1Jegq4XLuzLZId6Ut3Bt.jpg?f=fotoalbum_large
De Harvi heb ik inmiddels maar half ernaast hangen om snel te wisselen van draden.
Wat ik ook typisch vind is dat de richting van de spoelen en de + en - bij 2 spoelen omgedraaid moeten worden. Bij zon krijg ik anders negatieve metingen. Dus wanneer er een degelijke stroom loopt dan komen er wel goede metingen door, maar gewoon niet zuiver. Nu gaat het niet om een paar watt waar ik naar kijk, maar op 3 verschillende fasen zoveel verschil kan ik niet zoveel mee

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sjtv60A5iVdgOPg-5CfC-Q1uH8U=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bWfTWIPUCFaKam51oxlk5zeU.jpg?f=fotoalbum_large
Hier nog een screenshot uit mijn Home Assistant. Hier had ik zelfs een de spoelen van de draad afgehaald en zelfs ontkoppeld van de Harvi en nog steeds komt die niet op 0W te staan.

De laadpaal wilt gelukkig wel laden vanaf 1,4kW op 1 fase en 3x 1,4kW op 3 fase zodra ik 4kW opwek met de panelen, dus de Zappi lijkt naar de exportstroom te kijken ipv de Harvi gelukkig. Maar om €135 uit te geven aan zinloze metingen. :)

Nu heb ik een topic gevonden op het MyEnergi forum, maar laatste firmware staat reeds op de Zappi.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanHenk
  • Niet online
DaMenaz schreef op woensdag 10 juli 2024 @ 13:54:
Situatie thuis:
Alfen Eve Single Pro. Backoffice van Eneco.
Zakelijk: KIA EV6 met zakelijke laadpas
Privé: SEAT Leon e-Hybrid PHEV met privélaadpas van Eneco

Laden van beide wagens werd netjes gescheiden in de MijnLaden-app.

Sinds vorige week heb ik Eneco SlimLaden geactiveerd, gekoppeld aan de EV6. Het SlimLaden staat sindsdien aan in de app.
Als ik nu de Leon ga laden, dan wordt die laadsessie wel geregistreerd, maar niet meer gekoppeld aan die privépas. Het lijkt erop dat ook die laadsessies aan de zakelijke pas worden gekoppeld. Terwijl ik de sessies wel met de juiste pas start en stop.

Herkent iemand dit? Moet ik SlimLaden telkens in de app uitschakelen?
Het kan toch niet zo zijn dat een laadsessie met een andere pas gestart wordt en dan niet met via die betreffende aanbieder wordt verrekend?
SlimLaden van Eneco is eigenlijk Jedlix. Dat ken ik als een app die enkel en alleen de auto aanstuurt. Dus via API van de auto pauzeren en hervatten van de laadsessie en meer eigenlijk niet.

De Alfen wordt er niet mee aangestuurd.

Het zou mij dus al gek lijken, dat er iets met de Alfen en de Eneco backoffice is gewijzigd. Dat allemaal hetzelfde gebleven. Weet je zeker dat het activeren van Jedlix en jouw probleem aan elkaar gerelateerd zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DKs

DKs

BBenedictus schreef op donderdag 11 juli 2024 @ 07:36:
[...]

Hi Timo! Dankje voor je bericht!
Ik heb een 3f ALS voor de laadpaal zelf (linksboven), eentje voor de schuur richting achtertuin (middenonder) en eentje voor de zonnepanelen. Een kam zou inderdaad kunnen, maar dat wordt alsnog proppen denk ik. Als ik de draden tussen de Enphase en de alamat verleng kan ik de CT spoelen ook beter wegwerken.

Zoals gevraagd hier de foto's.

[Afbeelding]
Heb gisterenavond de CT spoelen verplaatst om het 2 draden (ondanks zelfde fase) uit te sluiten en heb zelfs 1 draad buitenlangs gelegd in de hoop dat ik wel een goede meting krijg.

[Afbeelding]
De Harvi heb ik inmiddels maar half ernaast hangen om snel te wisselen van draden.
Wat ik ook typisch vind is dat de richting van de spoelen en de + en - bij 2 spoelen omgedraaid moeten worden. Bij zon krijg ik anders negatieve metingen. Dus wanneer er een degelijke stroom loopt dan komen er wel goede metingen door, maar gewoon niet zuiver. Nu gaat het niet om een paar watt waar ik naar kijk, maar op 3 verschillende fasen zoveel verschil kan ik niet zoveel mee

[Afbeelding]
Hier nog een screenshot uit mijn Home Assistant. Hier had ik zelfs een de spoelen van de draad afgehaald en zelfs ontkoppeld van de Harvi en nog steeds komt die niet op 0W te staan.

De laadpaal wilt gelukkig wel laden vanaf 1,4kW op 1 fase en 3x 1,4kW op 3 fase zodra ik 4kW opwek met de panelen, dus de Zappi lijkt naar de exportstroom te kijken ipv de Harvi gelukkig. Maar om €135 uit te geven aan zinloze metingen. :)

Nu heb ik een topic gevonden op het MyEnergi forum, maar laatste firmware staat reeds op de Zappi.
De CT klemmen zijn een welbekend issue. Alles moet op de perfecte plek zitten, klopt er 1 klem niet dan zijn er gelijk een hoop readings foutief bij een 3 fase installatie.

Er zijn wat gouden regels vanuit MyEnergi zelf:

Gouden regels CT aansluitingen:
De CT(s) op de stroomnet meting moet(en) altijd
worden aangesloten om loadbalancing te kunnen
uitvoeren. De stroomnet meting wordt aanbevolen
om altijd bedraad aan te sluiten in de (Master)
zappi. De CT aansluitingen moeten altijd
corresponderen met de fase waarvan er gemeten
wordt.
Het pijltje op de CT klem moet in de richting van de
zekeringkast wijzen, dus altijd in de richting van de
stroom vloeiing. Voor 3-fase metingen is het van
groot belang dat de L1 voeding wordt gemeten door
CT1, de L2 door CT2 en de L3 door CT3. Voor het
meten van de productie van de zonnepanelen zal bij
een 3-fase zappi altijd een Harvi noodzakelijk zijn.
Hierbij moet ook bij het meten van een 1-fase
omvormer de Harvi worden ingesteld op 3-fase
meting. De CT klem van de omvormer moet
overeenkomen met de fase aansluiting van de
invoer op het net. (Bijvoorbeeld: 1 fase omvormer op
L2, dan dient u ook CT 2 te gebruiken in de Harvi).
Een 1-fase zappi kan bij gebruik op een 1-fase
hoofdaansluiting zowel netstroom alsook productie
meten via de vaste aansluitingen in de zappi.

met als aanvulling:
Zorg ervoor dat je grid CT's 100% goed zitten voordat je aan de PV of TB ed CT's begint.
Om readings te krijgen die betrouwbaar zijn moet er minimaal 200W of liever 500W aan verbruik zijn op die fase (zet hierbij de PV uit)
Zitten de grid CT's 100% goed, begin dan aan PV TB ed CT's waarbij je de L1,L2 en L3 kunt afleiden van de Zappi grid L1,L2 en L3.

ps. gebruik je de harvi als grid meter zet dan de interne CT's van de Zappi uit.

Je kunt goed gebruik maken van de PF waardes per fase die de Zappi aangeeft om te zien of je in de juiste richting zit. (voor de grid CT's)

Het hele CT verhaal is eigenlijk vrij simpel indien je begrijpt hoe de Zappi bepaalde metingen berekend.

Knip, reclame

[ Voor 0% gewijzigd door Taro op 13-07-2024 18:51 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Inspired
Zou ook een mooie toevoegen zijn voor een Zappi v3. Ondersteuning voor P1 en een RFID reader.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DKs

DKs

Knip

[ Voor 147% gewijzigd door Notna op 11-07-2024 10:43 . Reden: Dit valt onder promotie van een eigen bedrijf en daar hebben we Bedrijfs Accounts voor. Zie https://tweakers.net/info/algemene-voorwaarden/bedrijfsaccounts/ ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BBenedictus
DKs schreef op donderdag 11 juli 2024 @ 09:09:
[...]
De CT klemmen zijn een welbekend issue. Alles moet op de perfecte plek zitten, klopt er 1 klem niet dan zijn er gelijk een hoop readings foutief bij een 3 fase installatie.

Er zijn wat gouden regels vanuit MyEnergi zelf:
...knip...
met als aanvulling:
Zorg ervoor dat je grid CT's 100% goed zitten voordat je aan de PV of TB ed CT's begint.
Om readings te krijgen die betrouwbaar zijn moet er minimaal 200W of liever 500W aan verbruik zijn op die fase (zet hierbij de PV uit)
Zitten de grid CT's 100% goed, begin dan aan PV TB ed CT's waarbij je de L1,L2 en L3 kunt afleiden van de Zappi grid L1,L2 en L3.
Jouw verhaal kan ik mij helemaal in vinden en is naar mijn idee ook de 'laadpaal 101' en zelfs keurig omschreven in de beschikbare handleidingen. De Zappi externe CT's zijn via een SFTP kabel aangesloten als grid sensoren en staan in HA als grid_ct4, grid_ct5, grid_ct6 en zijn respectievelijk aangesloten op de bijbehorende fases. Zoals ik aangaf waren deze metingen loepzuiver (in de avond gemeten).

Maar! Je verhaal zette mij wel even aan het denken en besloot toch even de kabels van begin tot eind opnieuw door te lopen en te kijken op de zappi hoeveel watt er per fase werd teruggeleverd en 1 voor 1 opnieuw op de Harvi aan te sluiten. En bleek dat L2 en L3 dus verkeerd om zaten. 8)7
Had alles netjes gelabeld, maar tijdens op maat maken en strippen en herlabelen waarschijnlijk toch verkeerd gegaan. Dus bedankt voor je inspiratie! _/-\o_
Ja maar dit is nou net het mooiste werk! :)
Zelfs als IT'er zijnde met een elektrotechniekachtergrond delen we ongetwijfeld de grote liefde voor moderne technieken. Frustaties zijn er niet, alleen uitdagingen waarmee je lekker kan puzzelen.

[ Voor 2% gewijzigd door Taro op 13-07-2024 18:52 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DKs

DKs

Inspired schreef op donderdag 11 juli 2024 @ 09:38:
Zou ook een mooie toevoegen zijn voor een Zappi v3. Ondersteuning voor P1 en een RFID reader.
De Zappi+ is onderweg 8)

Deze hebben we op de intersolar in München mogen bewonderen.

newsflash:
Eco-smart home energy technology manufacturer myenergi is set to reveal two new products at this year’s Intersolar Europe. Taking place at the Messe München exhibition centre in Munich (19-21 June), the annual event is widely regarded as the world’s leading exhibition for the solar industry.

zappi+ has been specifically developed to address compliance standards for consumers in continental European markets. Leveraging proven architecture from the second generation zappi charger, the new model adds a RFID card reader, MID/Eichrecht compatible meter, GSM capability and benefits from improved reliability with electromechanical tamper detection.

eddi+, on the other hand, aims to offer a revolutionary power diversion solution for residential settings with 3-phase power supply as standard, to ensure seamless compatibility with 3-phase heating elements.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BBenedictus
Inspired schreef op donderdag 11 juli 2024 @ 09:38:
Ik vermoed dat er (ooit) een add-on mogelijk is.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VvDESg0a-YpwBzMeJi40viXI4Tk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/t5k8ewHBzjnxXbIRDLftra6d.jpg?f=fotoalbum_large

Op de printplaat van de binnenzijde van de Zappi v2.1 is ruimte overgelaten voor iets gelabeld RFID.
Maar misschien dat er ook een chip daarvoor op de print aanwezig hoort te zijn.
Zou ook kunnen dat je de hele voorkant kan uitwisselen om te upgraden naar v3.
Aangezien er ook al een ESP32 naast zit, denk ik dat een P1 ook niet al te moeilijk zal zijn voor het R&D team van Myenergi.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rgras
  • Registratie: Juli 2006
  • Niet online
DKs schreef op donderdag 11 juli 2024 @ 11:03:
[...]

De Zappi+ is onderweg 8)

newsflash:
Eco-smart home energy technology manufacturer myenergi is set to reveal two new products at this year’s Intersolar Europe. Taking place at the Messe München exhibition centre in Munich (19-21 June), the annual event is widely regarded as the world’s leading exhibition for the solar industry.

zappi+ has been specifically developed to address compliance standards for consumers in continental European markets. Leveraging proven architecture from the second generation zappi charger, the new model adds a RFID card reader, MID/Eichrecht compatible meter, GSM capability and benefits from improved reliability with electromechanical tamper detection.

eddi+, on the other hand, aims to offer a revolutionary power diversion solution for residential settings with 3-phase power supply as standard, to ensure seamless compatibility with 3-phase heating elements.
Is er iets bekend over een ETA? Waarschijnlijk wordt hier een elektrische auto geleverd in Q4 2024 of januari 2025.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaMenaz
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 20:57
JanHenk schreef op donderdag 11 juli 2024 @ 08:29:
[...]

SlimLaden van Eneco is eigenlijk Jedlix. Dat ken ik als een app die enkel en alleen de auto aanstuurt. Dus via API van de auto pauzeren en hervatten van de laadsessie en meer eigenlijk niet.

De Alfen wordt er niet mee aangestuurd.

Het zou mij dus al gek lijken, dat er iets met de Alfen en de Eneco backoffice is gewijzigd. Dat allemaal hetzelfde gebleven. Weet je zeker dat het activeren van Jedlix en jouw probleem aan elkaar gerelateerd zijn?
Inmiddels opgelost. Er zat ern enorme vertraging (bijna 2 weken) op de verwerking van de laadsessies met de privépas.

Catch my drift?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inspired
DKs schreef op donderdag 11 juli 2024 @ 11:03:
[...]

De Zappi+ is onderweg 8)

newsflash:

Obv hiervan denk ik geen P1 ondersteuning? + Model zal ook duurder betekenen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martinvdm
  • Nu online

martinvdm

Martinvdm = TechJunky.nl

Ik kon het niet zo snel vinden, maar weet iemand wat de rijk wijdte van de Harvi tot aan de Zappi is. Over wat voor protocol werkt dit, wifi? Inde handleiding staat alleen iets over kanaal 1. :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 13art
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 20:29

13art

Moderator Mobile
Zijn er hier mensen met een Kia e-Niro en de Easee wallbox en Tibber, waarbij de accustatus van de auto wel goed wordt weergegeven in de Tibber app? Ben benieuwd of elke e-Niro hier last van heeft of dat het een select gezelschap is.

Wanneer een potvis in een pispot pist heb je pispot vol met potvispis

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• markjanssen
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
13art schreef op vrijdag 12 juli 2024 @ 10:41:
Zijn er hier mensen met een Kia e-Niro en de Easee wallbox en Tibber, waarbij de accustatus van de auto wel goed wordt weergegeven in de Tibber app? Ben benieuwd of elke e-Niro hier last van heeft of dat het een select gezelschap is.
Wel de niro, niet de easee, maar ik heb het idee dat de API van Kia de nodige beperkingen heeft, in zowel mijn integratie met tibber als met homeassistant zie ik vrij weinig updates van de info vanuit de kia, en toen ik deze update-rate wat hoger had gezet in homeassistant liep ik vrijwel direct tegen API ratelimits aan.

1x per uur 24/7 was in ieder geval 'te vaak' ... en dan kwam er helemaal niets meer binnen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Makrolon
martinvdm schreef op vrijdag 12 juli 2024 @ 07:56:
Ik kon het niet zo snel vinden, maar weet iemand wat de rijk wijdte van de Harvi tot aan de Zappi is. Over wat voor protocol werkt dit, wifi? Inde handleiding staat alleen iets over kanaal 1. :?
Dat moet je kunnen vinden hoor;)

Ze zeggen sowieso 20 mtr, mijn ervaring is dat dat in de open lucht sowieso lukt, met muren er tussen kan t lastig word.

T gaat via 868 mhz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DKs

DKs

Inspired schreef op vrijdag 12 juli 2024 @ 07:36:
[...]

ehm, jawel en hoogswaarschijnlijk. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Makrolon
Inspired schreef op vrijdag 12 juli 2024 @ 07:36:
[...]

De bedoeling is van niet, het laatste dan ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taro
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

Taro

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
martinvdm schreef op vrijdag 12 juli 2024 @ 07:56:
Als je nou ook aangeeft hoeveel meter het in jouw situatie betreft en of daar bijv. sprake is van veel muren, of open lucht, kunnen mensen ook aangeven of ze vermoeden dat het gaat werken of niet. Dus beschrijf je eigen situatie eens?

En kanaal 1 bedoelen ze waarschijnlijk mee dat je bijv. zowel Zappi als Harvi op hetzelfde kanaal moet zetten om ze te laten communiceren.

Replace fear of the unknown with curiosity | 54 kWh thuisaccu's | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | Totaal 190 kWh opslag | 10.660 Wp zonnepanelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martinvdm
  • Nu online

martinvdm

Martinvdm = TechJunky.nl

Taro schreef op zaterdag 13 juli 2024 @ 18:55:
[...]

Als je nou ook aangeeft hoeveel meter het in jouw situatie betreft en of daar bijv. sprake is van veel muren, of open lucht, kunnen mensen ook aangeven of ze vermoeden dat het gaat werken of niet. Dus beschrijf je eigen situatie eens?

En kanaal 1 bedoelen ze waarschijnlijk mee dat je bijv. zowel Zappi als Harvi op hetzelfde kanaal moet zetten om ze te laten communiceren.
Hoekhuis, meterkast voorin het huis, Zappi achterop de schuur. Ongeveer 25m.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

martinvdm schreef op zaterdag 13 juli 2024 @ 19:25:
[...]

Hoekhuis, meterkast voorin het huis, Zappi achterop de schuur. Ongeveer 25m.
Dat wordt vermoedelijk lastig. Maar is het mogelijk om de Zappi en Harvi dicht bij elkaar te hangen en de CT-klemmen en ethernetkabels te verlengen richting de meterkast? Je kunt de CT-klemmen met UTP aders verlengen.

Replace fear of the unknown with curiosity | 54 kWh thuisaccu's | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | Totaal 190 kWh opslag | 10.660 Wp zonnepanelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DKs

DKs

Taro schreef op zaterdag 13 juli 2024 @ 19:39:
[...]

Dat wordt vermoedelijk lastig. Maar is het mogelijk om de Zappi en Harvi dicht bij elkaar te hangen en de CT-klemmen en ethernetkabels te verlengen richting de meterkast? Je kunt de CT-klemmen met UTP aders verlengen.
CAT 5 of 6 en laat ze twisted 8)
Het allerliefst Shielded.
Knip altijd aan om de grid klemmen met kabel te doen.

ps, een ander kanaal instellen (op alle MyEnergi apparaten dan) kan ook goed helpen, maar de circa 30 meter is wel de max.

[ Voor 13% gewijzigd door Taro op 14-07-2024 10:46 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rgras
  • Registratie: Juli 2006
  • Niet online
Even kapen omdat ik met hetzelfde zit: Dan kom je op 3 UTP-kabels uit, toch?
- Netwerkverbinding Zappi
- Verlengen CT-klemmen t.b.v. loadbalancing
- Verlengen CT-klemmen t.b.v. Harvi

Vervelend overigens dat een groot deel van de installateurs die op de Zappiwebsite worden aangeraden niet reageert. Iemand nog een tip v.w.b. omgeving Groningen?

[ Voor 41% gewijzigd door rgras op 14-07-2024 07:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Makrolon
rgras schreef op zondag 14 juli 2024 @ 07:22:

Vervelend overigens dat een groot deel van de installateurs die op de Zappiwebsite worden aangeraden niet reageert. Iemand nog een tip v.w.b. omgeving Groningen?
Dat klopt inderdaad. Je kan de harvi eventueel in de zappi leggen, dan gaat t sowieso goed.

Maar de harvi is natuurlijk niet percee nodig he, alleen als je inzicht in de zonnepanelen wil via de myenergi app.

Knip

[ Voor 1% gewijzigd door Taro op 14-07-2024 10:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DKs

DKs

rgras schreef op zondag 14 juli 2024 @ 07:22:

per CT klem heb je 1 twisted pair nodig waarvan er 4 in een UTP-kabel zitten.

Ga je de Zappi bedraad met grid CT klemmen aansluiten en moet je deze verlengen dan heb je 1 UTP kabel nodig en hou je 1 twisted pair over.

De Harvi werkt draadloos (tussen Harvi en Zappi) tot maximaal 30m1. Meestal is 5m1 CT klem kabel lang genoeg om voor de Harvi een mooie locatie te vinden zodat deze OTA kan communiceren met de Zappi.

De Harvi is alleen nodig indien grid CT's vanuit de Zappi (naar hoofdaanluitingaders) niet mogelijk zijn of heel lastig is. of wanneer je extra aders (PV, TB) wilt monitoren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martinvdm
  • Nu online

martinvdm

Martinvdm = TechJunky.nl

Taro schreef op zaterdag 13 juli 2024 @ 19:39:
[...]

Thanks, maar ook dat wordt lastig. Mogelijk zou ik wel utp kunnen trekken richting de zappi, maar heb ik dan de harvi überhaupt nog nodig? De harvi verlengen wordt lastig aangezien die dan in mijn hal of toilet hangt :)
Ik heb wel zonnepanelen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Makrolon
martinvdm schreef op zondag 14 juli 2024 @ 10:17:
[...]

Thanks, maar ook dat wordt lastig. Mogelijk zou ik wel utp kunnen trekken richting de zappi, maar heb ik dan de harvi überhaupt nog nodig? De harvi verlengen wordt lastig aangezien die dan in mijn hal of toilet hangt :)
Ik heb wel zonnepanelen.
Als het kan om utp te trekken naar de zappi heb je de harvi inderdaad niet nodig, en dit heeft ook altijd de voorkeur.

De zonnepanelen monitoren met een harvi is alleen maar een gimmick, en heb je niet nodig voor de functies van de zappi.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

Modbreak:Een aantal mensen zijn hier heel actief met het aanbieden en verkopen van hun eigen diensten. Dat is niet toegestaan. Als je op Tweakers als bedrijf / installateur / verkoper je diensten wil vertegenwoordigen moet je een officieel bedrijfsaccount aanvragen: https://tweakers.net/info...waarden/bedrijfsaccounts/ en dan alsnog mag je dit niet via het forum aanbieden. Bij herhaling worden verdere maatregelen getroffen.

[ Voor 8% gewijzigd door Taro op 14-07-2024 16:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• scarwoman
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 14-09 22:26
Beste allen,
Onlangs is bij mij de Zappi 3 fasen 22kw geinstalleerd. Ik heb het idee dat de CT-klemmen niet helemaal correct zijn aangesloten, omdat ik in de MyEnergi app geen consumptie van mijn huis zie, terwijl ik zeker weet dat de warmtepomp warm water aan het maken is. Zie de screenshot van de app.

- Weten jullie hoe het geconsumeerde vermogen ook gemeten kan worden met de CT-klemmen?
- En weten jullie hoe ik ook een zonnepaneel icoontje in de app kan krijgen? Ik heb namelijk zonnepanelen. Extra CT-klem?

Wat informatie als dat relevant is:
- 3 fasen aansluiting 3x25A
- B16 waarop de Zappi is aangesloten
- Zappi is per F/UTP kabel aangesloten (1x voor CT-klemmen en 1x voor app)
- zonnepanelen 3 fase omvormer
- geen Harvi
- e-Niro

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2Uo6UujLhU6DYU2UCRVOyKXZj8s=/x800/filters:strip_exif()/f/image/ZjWEQxtnBfnx2mJweaoT6Fib.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CB-QUDraPZ1mEez8h6Nn3ldgy-c=/x800/filters:strip_exif()/f/image/ycZsfMHH9oA8tQsOvTy3xIkl.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iXCNnG-o0FGVV1i16JVmDYiGyCI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6MIKsnlncJsHEpd0SS7JIfpz.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tBBZX7JRepWUqkIZjpkuAorpY_s=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/01EggoBoGQcWS4bWDMgqWifP.jpg?f=fotoalbum_large

Nefit Envilline 13kW all-ellectric | HR 300L boiler | 100L buffervat | Buderus pomp | Vloerverwarming met naregeling: Danfoss Icon | 11,52 kWp zonnepaneel installatie

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• guido66
  • Registratie: Oktober 2007
  • Nu online
@scarwoman ziet er normaal uit. Huis verbruik zie je in deze configuratie alleen als het huis meer verbruikt dan wat je zonnepanelen opwekken.

Inderdaad, 1 of 3 ct klemmen mbv een Harvi zijn nodig om ook de zonnepanelen in dit overzicht te zien. Dan wordt ook de je huis verbruik kloppend.

Maar nodig is het niet voor een goede werking.

[ Voor 6% gewijzigd door guido66 op 14-07-2024 12:40 ]

Polestar 2 (2020) - Fiat 500e (2022) - Zappi v2 - 7250Wp SMA (2013) - 5850Wp Enphase (2021)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Makrolon
scarwoman schreef op zondag 14 juli 2024 @ 12:08:
Beste allen,
Onlangs is bij mij de Zappi 3 fasen 22kw geinstalleerd. Ik heb het idee dat de CT-klemmen niet helemaal correct zijn aangesloten, omdat ik in de MyEnergi app geen consumptie van mijn huis zie, terwijl ik zeker weet dat de warmtepomp warm water aan het maken is. Zie de screenshot van de app.

- Weten jullie hoe het geconsumeerde vermogen ook gemeten kan worden met de CT-klemmen?
- En weten jullie hoe ik ook een zonnepaneel icoontje in de app kan krijgen? Ik heb namelijk zonnepanelen. Extra CT-klem?

- geen Harvi
- e-Niro

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
De zappi weet deze waardes niet, omdat hij niet weet hoeveel er precies van je zonnepanelen komt. Hier heb je inderdaad extra ct klemmen voor nodig, en dan met een harvi omdat je er in de zappi maar 3 kan aansluiten. Dan zal je de 2 waardes die je mist wel zien in de app.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 13art
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 20:29

13art

Moderator Mobile
Meer mensen waarbij de auto niet meer herkend wordt als aangesloten na de update van de Tibber app? (Heb zelf een Easee laadpaal).

Edit:
Vreemd, via de Easee app handmatig het laden aan gezet en dan wordt de auto in de Tibber app opeens wel weer herkend 7(8)7

Benieuwd hoe het de komende dagen gaat zijn. Morgen maar weer even testen.

[ Voor 45% gewijzigd door 13art op 14-07-2024 14:23 ]

Wanneer een potvis in een pispot pist heb je pispot vol met potvispis

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

scarwoman schreef op zondag 14 juli 2024 @ 12:08:
Beste allen,

- geen Harvi
- e-Niro

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Als je met de Zappi 3-fase naast je 3-fases ook de zonnepanelen inzichtelijk wil maken zal je met een Harvi en extra CT-klemmen (1 per PV fase) moeten gaan werken. Dan pas kan de Zappi ook het totaalplaatje correct inzichtelijk maken, nu moet ie gokken waar die +-2 kW vandaan komt.

Edit: Zo ziet het er hier nu uit incl. Harvi en CT-klem bij de 1-fase PV:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/H8Gqo1MQHboUxCv4e_lpI3mUsq8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Vb0a820BkbP2WWe1eAGQ7cbH.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 10% gewijzigd door Taro op 14-07-2024 15:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChiLLeR
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 16:58
Ik ben mij aan het oriënteren op een laadpaal en kwam bij een Veton terecht vanwege het ontwerp waar de kabels van 2 laadpunten netjes in de paal opgeborgen kunnen worden. De Veton laadpaal heeft geen eigen app maar bied juist een meer open systeem met modbus en api. Dus je bent vrij te bepalen hoe je je paal ‘smart’ wilt maken. Ik heb Tibber en zonnepanelen dus wil graag dat de software,, de meest slimme manier van laden bepaalt. Ik zal mij er de komende tijd meer in verdiepen. Ik heb al EVCC gevonden als opensource software die ook rechtstreeks op de paal geïnstalleerd kan worden dmv PLCNext. De leverancier adviseert o.a. Loxone of Niko als Energie Management Software, maar dan ga ik weer een nieuw ecosysteem in. Heb nu HomeAssistant om van alles uit te lezen of aan te sturen in huis.

Ik heb een X5 50e hybride in bestelling staan, de 2e auto is nog niet bekend wat voor type dat wordt maar dat het een hybride of full EV wordt dat is wel duidelijk, vandaar een laadpaal met 2 laadpunten die ook geschikt is voor de toekomst. Daarnaast een 7tal zonnepanelen van Enphase en Tibber met een dynamisch contract.

>> Signature?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kakola
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 15:22
Vergeet niet dat je bij 2 laadpunten (in België) een type B differentieel zal nodig hebben om de hoofddiff te vervangen (van type A naar type B.)
Kost van zo'n component is minstens 600 euro.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• JanHenk
  • Niet online
Twee laadpunten is in bijna alle situaties overkill. Tenzij je met beide auto's dagelijks een lading van een BEV leeg rijdt, is één laadpunt meer dan voldoende. Helemaal als één van die twee auto's een PHEV is.

Een laadpaal met twee aansluitingen is behoorlijk duurder dan één (met nauwelijks schaalvoordeel). Daarnaast is een paal met twee aansluitingen een flinke unit. Op parkeerterreinen wel leuk maar thuis... Ik zou het zelf liefst opsplitsen in twee losse. Maar goed, wij hebben niet eens twee auto's, laat staan laadpalen.

Ik zou beginnen met één en kijk hoe dat gaat. Kun je altijd nog één bijplaatsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 21:09

de Peer

under peer review

JanHenk schreef op dinsdag 16 juli 2024 @ 09:41:
Twee laadpunten is in bijna alle situaties overkill. Tenzij je met beide auto's dagelijks een lading van een BEV leeg rijdt, is één laadpunt meer dan voldoende. Helemaal als één van die twee auto's een PHEV is.

Een laadpaal met twee aansluitingen is behoorlijk duurder dan één (met nauwelijks schaalvoordeel). Daarnaast is een paal met twee aansluitingen een flinke unit. Op parkeerterreinen wel leuk maar thuis... Ik zou het zelf liefst opsplitsen in twee losse. Maar goed, wij hebben niet eens twee auto's, laat staan laadpalen.

Ik zou beginnen met één en kijk hoe dat gaat. Kun je altijd nog één bijplaatsen.
Helemaal mee eens. hier ook 2 EV's en dat gaat makkelijk met 1 laadpaal. Desnoods kun je nog 1 van je auto's op de Granny kabel zetten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 20:18
de Peer schreef op dinsdag 16 juli 2024 @ 09:48:
[...]

Helemaal mee eens. hier ook 2 EV's en dat gaat makkelijk met 1 laadpaal. Desnoods kun je nog 1 van je auto's op de Granny kabel zetten.
Met 2 full EV's ben ik 100% akkoord omdat je normaal makkelijk om en om kan laden.
Maar een hybride die 30 kWh nodig heeft om nog geen 100km te rijden, die gaat meestal wel elke dag aan de laadpaal als die wat gebruikt wordt, en dan is een tweede aansluiting handig.

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 21:09

de Peer

under peer review

Tommie12 schreef op dinsdag 16 juli 2024 @ 10:01:
[...]

Met 2 full EV's ben ik 100% akkoord omdat je normaal makkelijk om en om kan laden.
Maar een hybride die 30 kWh nodig heeft om nog geen 100km te rijden, die gaat meestal wel elke dag aan de laadpaal als die wat gebruikt wordt, en dan is een tweede aansluiting handig.
Ja dat is waar, maar zou een granny dan niet logischer zijn voor de 2e auto?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 20:18
de Peer schreef op dinsdag 16 juli 2024 @ 10:08:
[...]

Ja dat is waar, maar zou een granny dan niet logischer zijn voor de 2e auto?
Ik vind een granny onhandig buiten ivm regen...

Al bij al ben ik altijd voorstander van een laadpaal met vaste kabel (en dan liefst enkel échte electrische auto's :o ).

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruimzicht
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 12:27
Rokz schreef op zondag 21 april 2024 @ 18:33:
[...]
Kans is groot dat t een zappi wordt. Overzichtelijk op zonnenpanelen en netjes! :)
Ik heb een vergelijkbare situatie (nog geen zonnepanelen) en kijk ook naar de Wallbox Pulsar Max of een Zappi. Welke heb je uiteindelijk gekozen? Ik wil vooral load balancing én het verbuik inzichtelijk hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martinvdm
  • Nu online

martinvdm

Martinvdm = TechJunky.nl

Ik twijfel een beetje tussen de Alfen Eve Single Pro line met rfid of de Zappi. Ik wil zakelijke pas gebruiken en heb geen utp op de locatie van de wallbox, alleen wifi. Collega’s hebben ook een Alfen. Zou er een reden zijn om voor de Alfen te kiezen? Ik zie met de Zappi alleen maar voordelen. Volgens mij kan die ook omgaan met zakelijke passen (ocpp) en kun je die registeren, werkt met wifi, dus geen utp nodig en ook ct klemmen mogelijk en geen 5g abbo/sim nodig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Inspired
martinvdm schreef op dinsdag 16 juli 2024 @ 18:01:
Ik twijfel een beetje tussen de Alfen Eve Single Pro line met rfid of de Zappi. Ik wil zakelijke pas gebruiken en heb geen utp op de locatie van de wallbox, alleen wifi. Collega’s hebben ook een Alfen. Zou er een reden zijn om voor de Alfen te kiezen? Ik zie met de Zappi alleen maar voordelen. Volgens mij kan die ook omgaan met zakelijke passen (ocpp) en kun je die registeren, werkt met wifi, dus geen utp nodig en ook ct klemmen mogelijk en geen 5g abbo/sim nodig.
Als je WIFI wilt is een Alfen niet echt een optie. Ik vind een RFID lezer en P1 ondersteuning zeer prettig. Dus wacht op de nieuwe Zappi en anders ga ik voor de Alfen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rokz
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 10:45
Ruimzicht schreef op dinsdag 16 juli 2024 @ 12:47:
[...]

Ik heb een vergelijkbare situatie (nog geen zonnepanelen) en kijk ook naar de Wallbox Pulsar Max of een Zappi. Welke heb je uiteindelijk gekozen? Ik wil vooral load balancing én het verbuik inzichtelijk hebben.
Uiteindelijk ben ik gegaan voor de zappi.

Werkt fijn, load balancing werkt goed, inzicht in app is voor mij prima.
Code op de laadpaal zodat alleen ik kan laden.

Helemaal prima!

Het is dat ik mijn eigen holding heb, en dus gewoon kan zien in de app hoeveel ik heb geladen en dat bereken ik door…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tdn135
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
Volgende week wordt mijn Tesla Wall connector gen 3 geïnstalleerd op mijn parkeerterein. Ik had gehoopt dat ik iets bij de Hornbach zou vinden waar ik de Wall connector aan kon monteren, maar dat lijkt het net niet te zijn.

Heeft iemand een aanrader voor een montagepaal/laadpaal/laadzuil? Het liefst een metalen paal met een sokkel voor een redelijk bedrag (< 200 euro) en liefst nog een stukje minder.

[ Voor 4% gewijzigd door tdn135 op 16-07-2024 21:37 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Makrolon
tdn135 schreef op dinsdag 16 juli 2024 @ 21:26:
Volgende week wordt mijn Tesla Wall connector gen 3 geïnstalleerd op mijn parkeerterein. Ik had gehoopt dat ik iets bij de Hornbach zou vinden waar ik de Wall connector aan kon monteren, maar dat lijkt het net niet te zijn.

Heeft iemand een aanrader voor een montagepaal/laadpaal/laadzuil? Het liefst een metalen paal met een sokkel voor een redelijk bedrag (< 200 euro) en liefst nog een stukje minder.
Gewoon een aluminium kokerprofiel, eventueel zwart, met inslagdop aan de buitenkant
Bv 40x120mm.

Of een hardhouten plank

Of een universele laadpaalpaal ;) er is er een van gerecycled plastic, wel redelijk lomp.ding, maar opzich wel degelijk en goed product. Weet even zo niet wat de merknaam daar van is maar die vind je vast wel met googelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASS-Ware
tdn135 schreef op dinsdag 16 juli 2024 @ 21:26:

Kan die installateur niets leveren?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HDoc
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 27-08 09:14
martinvdm schreef op dinsdag 16 juli 2024 @ 18:01:
Heb zelf een Zaptec Go. Die kan werken met pasjes.OCCP, en de Zaptec Sense op de meter, gewoon via wifi. Enige is dat het laadpunt en de Sense op het zelfde wifi-netwerk moeten zitten. Heb het thuis allemaal gewoon lopen via de wifi, heb daar geen meter UTP voor hoeven trekken (dat was in mijn geval ook bijzonder onhandig geweest). De Zaptec Go heeft ook een ingebouwd 4G dat werkt zonder dat er een apart abonnement voor moet worden afgesloten. Via wifi werkt het overigens wel gewoon lekkerder en sneller. Enige waar je voor moet zorgen is dat het laadpunt wel voldoende wifi-signaal krijgt.

[ Voor 4% gewijzigd door HDoc op 17-07-2024 09:58 ]

De avatar is een echte foto..

Pagina: 1 ... 127 ... 191 Laatste

Let op:
Discussie over laadpassen, facturatie e.d.: [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3. Vragen over elektrische auto's en hun bijbehorend laadvermogen in Elektrische auto's - deel 5 of de betreffende merktopics. Er is uiteraard een beetje overlap, maar specifieke vragen of opmerkingen over de inrichting van je meterkast en huisinstallatie horen in Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 2. Voor het zo goedkoop mogelijk thuisladen van je EV kan je terecht in Het grote goedkoop thuisladen van je EV topic en als laatste: voor v2g is er ook een plek: Over V2G; laden en ontladen