Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mavi86
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 12:25
Wij rijden sinds kort een electrische Volvo EX30. We wonen in een huurwoning zonder zonnepanelen maar wel met eigen oprit. Omdat we eigenlijk van plan zijn om over een jaar of 2/3 te verhuizen leek de investering in een laadpaal aan huis mij niet de moeite waard. Inmiddels lijkt mij het gemak toch wel heel erg groot en zijn we toch aan het denken om een laadpaal te installeren.
Een laadpaal kun je toch "gewoon" meenemen naar een nieuwe woning?

Nu is de zoektocht begonnen naar de juiste paal. Het aanbod is groot maar ik wil het zo simpel mogelijk houden eigenlijk. gewoon een lader die mn auto in een nachtje oplaad :+ ..

[ Voor 3% gewijzigd door Mavi86 op 17-07-2024 10:04 ]

www.mariovisser.com

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SBL
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 15:30

SBL

Mavi86 schreef op woensdag 17 juli 2024 @ 10:01:
Wij rijden sinds kort een electrische Volvo EX30. We wonen in een huurwoning zonder zonnepanelen maar wel met eigen oprit. Omdat we eigenlijk van plan zijn om over een jaar of 2/3 te verhuizen leek de investering in een laadpaal aan huis mij niet de moeite waard. Inmiddels lijkt mij het gemak toch wel heel erg groot en zijn we toch aan het denken om een laadpaal te installeren.

Nu is de zoektocht begonnen naar de juiste paal. Het aanbod is groot maar ik wil het zo simpel mogelijk houden eigenlijk. gewoon een lader die mn auto in een nachtje oplaad :+ ..
Apparaat meenemen kan technisch wel (nagelvast? hoort volgens makelaar bij het huis?). De kabel en de installatiekosten kun je niet meenemen.
Als je zegt "simpel", dan bedoel je goedkoop?
Granny-kabel op een degelijk stopcontact. Nadeel: langzaam.
Iets duurder (500-600€ excl installatie): Easee Home of Tesla Wall charger (v3 want Volvo)

Met eventuele andere antwoorden zal ik de concept keuze-tabel aanvullen, zitten nog veel gaten in.

WP: Quatt 4,5kW hybride monoblock op garagedak, T6, radiatoren met 25gr Speedcomforts. PV: 15x 320Wp Phonosolar MWT met SolarEdge optimizers en 5000H omvormer. EV: bijna Polestar2 68kWh, tijdelijk Octavia PHEV 13kWh, laadpaal Volt Time Source 2s

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jazsie
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 16:25
Ik zit ook gehuurd en neem de laadpaal gewoon mee, gewoon zorgen dat je alles netjes achter laat.
Op de plek waar de kabel buiten komt vanuit de meter kast (naast de voordeur) zal ik een buiten stopcontact achter laten. Upgrade voor de woning, iedereen blij.

Wil je niet te veel investeren kan je gewoon een 2de handse laadpaal van MP scoren, ben je voor nog geen 250,-- klaar mits je het zelf aanlegd (wel afhankelijk van de aanpassingen in de meterkast/bekabeling).

[ Voor 7% gewijzigd door Jazsie op 17-07-2024 10:18 ]

3600 Wp op 0° (vrijwel plat) | 3900Wp op 10°

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Makrolon
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 16:23
SBL schreef op woensdag 17 juli 2024 @ 10:16:
[...]

Apparaat meenemen kan technisch wel (nagelvast? hoort volgens makelaar bij het huis?). De kabel en de installatiekosten kun je niet meenemen.
Als je zegt "simpel", dan bedoel je goedkoop?
Granny-kabel op een degelijk stopcontact. Nadeel: langzaam.
Iets duurder (500-600€ excl installatie): Easee Home of Tesla Wall charger (v3 want Volvo)

Met eventuele andere antwoorden zal ik de concept keuze-tabel aanvullen, zitten nog veel gaten in.
Waarom v3 want volvo?

Als je een simpele lader wil zou ik voor een Webasto pure gaan of Schneider lader van Amazon.
Eventueel evhub is nog een optie, of de Tesla lader inderdaad. Al zou ik die niet aan de muur willen als ik geen Tesla rijd :+

13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Eddos
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 12:52
Mavi86 schreef op woensdag 17 juli 2024 @ 10:01:

Als je niets met verrekenen hoeft te doen zou je ook kunnen overwegen om een 3-fase kabel te trekken waarop je een rode CEE stekker monteert waar je zoiets op aansluit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 17:34

de Peer

under peer review

SBL schreef op woensdag 17 juli 2024 @ 10:16:
[...]

Apparaat meenemen kan technisch wel (nagelvast? hoort volgens makelaar bij het huis?).
De makelaar en nagelvast heeft hier niets mee te maken. Het is je eigendom dus jij bepaalt wat je er mee doet. Wel is het verstandig om hier helder over te zijn in de 'lijst van zaken' bij verkoop woning.

20600 Wp, Atlantic Explorer V3, 3x Daikin airco, Opel Ampera-e, VW ID3, Gasloos sinds 2018

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moby
  • Registratie: November 2003
  • Niet online

Moby

Iets te zeggen? Nou en!

Ik kan mij hier ook melden (hee @de Peer, raad eens waar dit mede door betaald wordt), en ik heb meteen een vraag. Dit weekend een Easee Equalizer en charge lite lader opgeleverd gekregen (met nog wat ander klein spul, 7,5m kabel, P1 splitter etc).

Ik zal hem in de zomer voornamelijk opladen in de stand "Overtollige enenergie --> Alleen overschot". Waarom laad hij dan maar op 1 fase met maximaal iets meer dan 3000W. Ik heb vrij veel panelen en haal van 13.00 tot 18.00 ongeveer 10.000W op een zonnige dag. En het terugleveren gaat ook over 3 fasen volgens mij

En als ik hem uit deze modus haal en dus "gewoon" laad, trekt hij maximaal iets meer dan 8000W, en bij lange na niet de 11.000W wat de lader aan zou moeten kunnen. Het is duidelijk meer dan de 7200W die op 1 fase beschikbaar is, dus dat is het volgens mij niet.

Ik heb het idee dat de installatie goed is gegaan, maar net niet 100% goed. En waarschijnlijker, ik mis wat info of een instelling ergens. Ik begrijp namelijk niet alles van stroom.

[ Voor 18% gewijzigd door Moby op 17-07-2024 11:59 ]

Kink FM radio player. Doet aan ultracrepidarianisme

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SBL
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 15:30

SBL

Ik had op dit forum begrepen dat Tesla Wall Connector v2 alleen geschikt is voor Tesla auto's.

WP: Quatt 4,5kW hybride monoblock op garagedak, T6, radiatoren met 25gr Speedcomforts. PV: 15x 320Wp Phonosolar MWT met SolarEdge optimizers en 5000H omvormer. EV: bijna Polestar2 68kWh, tijdelijk Octavia PHEV 13kWh, laadpaal Volt Time Source 2s

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Makrolon
SBL schreef op woensdag 17 juli 2024 @ 12:12:
[...]

Ik had op dit forum begrepen dat Tesla Wall Connector v2 alleen geschikt is voor Tesla auto's.
Nee hoor, zit gewoon een dip switch in om hem op alle autos te zetten.

13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASS-Ware
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 17:31
Moby schreef op woensdag 17 juli 2024 @ 11:28:
Ik kan mij hier ook melden (hee @de Peer, raad eens waar dit mede door betaald wordt), en ik heb meteen een vraag. Dit weekend een Easee Equalizer en charge lite lader opgeleverd gekregen (met nog wat ander klein spul, 7,5m kabel, P1 splitter etc).

Ik zal hem in de zomer voornamelijk opladen in de stand "Overtollige enenergie --> Alleen overschot". Waarom laad hij dan maar op 1 fase met maximaal iets meer dan 3000W. Ik heb vrij veel panelen en haal van 13.00 tot 18.00 ongeveer 10.000W op een zonnige dag. En het terugleveren gaat ook over 3 fasen volgens mij

En als ik hem uit deze modus haal en dus "gewoon" laad, trekt hij maximaal iets meer dan 8000W, en bij lange na niet de 11.000W wat de lader aan zou moeten kunnen. Het is duidelijk meer dan de 7200W die op 1 fase beschikbaar is, dus dat is het volgens mij niet.

Ik heb het idee dat de installatie goed is gegaan, maar net niet 100% goed. En waarschijnlijker, ik mis wat info of een instelling ergens. Ik begrijp namelijk niet alles van stroom.
Heb je de "Main fuse" goed ingesteld? Staat bij mij op 25A.
Heb je de "Circuit fuse" goed ingesteld? Staat bij mij op 20A.
Heb je "Phase mode" op automatisch staan?
Heb je de "Max charger current" goed ingesteld? Staat bij mij op 16A.
Heb je de "Main Fuse Limit" op 100% staan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moby
  • Niet online

Moby

Iets te zeggen? Nou en!

Antwoorden dikgedrukt
ASS-Ware schreef op woensdag 17 juli 2024 @ 14:19:
[...]

Heb je de "Main fuse" goed ingesteld? Staat bij mij op 25A. Staat bij mij op ook op 25A
Heb je de "Circuit fuse" goed ingesteld? Staat bij mij op 20A. Bij mij op 12A
Heb je "Phase mode" op automatisch staan? Ja, staat op automatisch
Heb je de "Max charger current" goed ingesteld? Staat bij mij op 16A. Bij mij op 32A
Heb je de "Main Fuse Limit" op 100% staan? Staat op 92%
Zie ook onderstand plaatje. De 12A in het geel kan ik ook niet aanpassen naar een hoger getal als ik dat zou willen. Komt waarschijnlijk door de circuit fuse die op 12A staat?

De main fuse limit kan ik wel zelf aanpassen van 92% naar 100%, maar ik weet niet goed wat ik doen,dus laat het staan voor nu. Als ik het ga testen (en dus niet opsla) geeft 100% hetzelfde als 92%, namelijk 17.3kW

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fytzEStE7Y75Dov-8XKA5MgkMwA=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/yDPqTU8tJgxYcpxsgXCOq2YS.png?f=user_large

[ Voor 47% gewijzigd door Moby op 17-07-2024 14:50 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Japie.G
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 13:45

Japie.G

Colour Classic

Mits je meterkast ladergroep is afgezekerd op 16a/20a moet de zekering van het elektrisch netwerk op 16a staan om 11kw laadsnelheid te halen.. Als die op 12a staat kun je maximaal +/-8,6kw laden op 3 fasen.

[ Voor 19% gewijzigd door Japie.G op 17-07-2024 15:16 ]

Renault Scenic E-Tech EV - PV-Output

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moby
  • Niet online

Moby

Iets te zeggen? Nou en!

Japie.G schreef op woensdag 17 juli 2024 @ 15:13:
Mits je meterkast ladergroep is afgezekerd op 16a/20a moet de zekering van het elektrisch netwerk op 16a staan om 11kw laadsnelheid te halen.. Als die op 12a staat kun je maximaal +/-8,6kw laden op 3 fasen.
Aha, dus ik moet even nagaan bij de elektricien of mijn ladergroep afgezekerd mag worden op 16A ipv 12A

De 8,6kW klopt inderdaad precies

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ASS-Ware
Moby schreef op woensdag 17 juli 2024 @ 14:31:
Antwoorden dikgedrukt

[...]

Zie ook onderstand plaatje. De 12A in het geel kan ik ook niet aanpassen naar een hoger getal als ik dat zou willen. Komt waarschijnlijk door de circuit fuse die op 12A staat?

De main fuse limit kan ik wel zelf aanpassen van 92% naar 100%, maar ik weet niet goed wat ik doen,dus laat het staan voor nu. Als ik het ga testen (en dus niet opsla) geeft 100% hetzelfde als 92%, namelijk 17.3kW

[Afbeelding]
Bij een zekering van 12A, kom je maximaal op 3 fases x 12A x 230V = 8280Watt.
Klopt dus met wat jij hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 13art
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 16:21

13art

Moderator Mobile
Hier snap ik dus geen reet van (Tibber al een mail gestuurd met een vraag hierover).
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XMn3YMLySPPRz1Y9jcU0DAJuER8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KWlkeCreYjQnSvZsgsEc8NOh.jpg?f=fotoalbum_large

Waarom pakt Tibber die 17ct/kWh voor de Grid Rewards terwijl er vlak daarna, volgens de grafiek, een nog veel lagere prijs beschikbaar is voor het laden van de auto?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FOVtc3CNssmtalK_1KgnghW3FGk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wrTdZeHtJz58tfEqtVPZUlKV.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 23% gewijzigd door 13art op 18-07-2024 06:54 ]

Wanneer een potvis in een pispot pist heb je pispot vol met potvispis

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

13art schreef op donderdag 18 juli 2024 @ 06:52:
Hier snap ik dus geen reet van
Wat snap je niet? Jij stelt je paal beschikbaar voor netontlasting in ruil voor grid rewards als vergoeding daarvoor.

Grid rewards betekent Niet dat jij de goedkoopste prijs hebt.

20600 Wp, Atlantic Explorer V3, 3x Daikin airco, Opel Ampera-e, VW ID3, Gasloos sinds 2018

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 13art

13art

Moderator Mobile
de Peer schreef op donderdag 18 juli 2024 @ 07:15:
[...]

Wat snap je niet? Jij stelt je paal beschikbaar voor netontlasting in ruil voor grid rewards als vergoeding daarvoor.

Grid rewards betekent Niet dat jij de goedkoopste prijs hebt.
De prijs volgens die laadprijsgrafiek was ook ver onder de reguliere prijs. De reguliere prijs lag op dat moment op 24,7 cent/kWh. Misschien is een andere/betere vraag, waarom laten ze de veel lagere prijs zien als daar toch geen gebruik van wordt gemaakt tijdens de Grid Rewards momenten.

Een dip in de laadprijs t.o.v. de reguliere prijs interpreteer ik (wellicht onterecht) als een moment waarop er meer aanbod is dan verwacht en daarmee dus een tijdelijke daling van de prijs en daarmee dan ook een geschikt moment om het net te ondersteunen.

[ Voor 17% gewijzigd door 13art op 18-07-2024 07:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

13art schreef op donderdag 18 juli 2024 @ 07:18:
[...]

De prijs volgens die laadprijsgrafiek was ook ver onder de reguliere prijs. De reguliere prijs lag op dat moment op 24,7 cent/kWh. Misschien is een andere/betere vraag, waarom laten ze de veel lagere prijs zien als daar toch geen gebruik van wordt gemaakt tijdens de Grid Rewards momenten.

Een dip in de laadprijs t.o.v. de reguliere prijs interpreteer ik (wellicht onterecht) als een moment waarop er meer aanbod is dan verwacht en daarmee dus een tijdelijke daling van de prijs en daarmee dan ook een geschikt moment om het net te ondersteunen.
Ik denk dat het anders zit. Juist vanwege die dip (goedkoop laden) gaan er te weinig mensen stroom afnemen in het uur ervoor en ontstaat er onbalans.
om dat te compenseren is er een grid reward het uur ervoor.

Grid reward 'pakken' is geen keuze toch? Als jij dat aanzet krijg je vergoeding voor het beschikbaar stellen van je paal.

[ Voor 6% gewijzigd door de Peer op 18-07-2024 07:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 13art

13art

Moderator Mobile
de Peer schreef op donderdag 18 juli 2024 @ 07:26:
[...]

Ik denk dat het anders zit. Juist vanwege die dip (goedkoop laden) gaan er te weinig mensen stroom afnemen in het uur ervoor en ontstaat er onbalans.
om dat te compenseren is er een grid reward het uur ervoor.

Grid reward 'pakken' is geen keuze toch? Als jij dat aanzet krijg je vergoeding voor het beschikbaar stellen van je paal.
Geen idee of het zo zit. Dit was midden in de nacht dus ik verwacht niet dat mensen dan wakker worden om de auto te gaan laden. Meestal (ik in ieder geval niet) zie je de dip ook niet in de laadprijsgrafiek, tenzij het dus een Grid Rewards moment is.

Overigens moet de auto nog veel meer geladen worden want vandaag om 16uur wil ik de accu op 100% hebben ivm een rit naar België. Dus ook al zou het niet onder de Grid Rewards vallen is het nog niet logisch dat de auto dan niet geladen wordt maar pas later vandaag bij een hogere prijs.

Ik verwacht eigenlijk eerder dat Tibber gaat zeggen dat het een fout in de grafiek is. Want bij -20ct/kWh is wel heel weinig natuurlijk. Maar deze 'fout' is me in de laatste dagen al vaker opgevallen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mistermol
  • Registratie: Juli 2019
  • Laatst online: 16:29
Ik ben ook nog enorm aan het puzzelen waarom en wanneer Tibber nou wat precies doet. Ik vind het ook erg lastig om nou ècht te weten wat er gebeurt met de prijzen tijdens de Grid Rewards. Ik vind dat ze in alle uitleg toch voorbeelden vergeten te geven, wellicht met een reden. Wat er nou exact gaande is, krijg ik niet door.

Ook het pauzeren probeer ik nog te begrijpen. Gisteren werd het laden stil gezet en pas rond een veel duurder tijdstip hervat. Ik wil graag weten wat ik nou dan echt qua verschil betaal.

[ Voor 22% gewijzigd door mistermol op 18-07-2024 07:47 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 13art

13art

Moderator Mobile
mistermol schreef op donderdag 18 juli 2024 @ 07:45:
Ik ben ook nog enorm aan het puzzelen waarom en wanneer Tibber nou wat precies doet. Ik vind het ook erg lastig om nou ècht te weten wat er gebeurt met de prijzen tijdens de Grid Rewards. Ik vind dat ze in alle uitleg toch voorbeelden vergeten te geven, wellicht met een reden. Wat er nou exact gaande is, krijg ik niet door.

Ook het pauzeren probeer ik nog te begrijpen. Gisteren werd het laden stil gezet en pas rond een veel duurder tijdstip hervat. Ik wil graag weten wat ik nou dan echt qua verschil betaal.
Dat pauzeren zag ik ook. Maar dan kom je uit bij wat @de Peer schreef, Grid Rewards=ontlasten van het net. Wat niet gelijk staat aan altijd de meest gunstige prijs (wel vaak overigens). Eigenlijk help je Tibber en krijg je daar een vergoeding voor. Wat dus eigenlijk weer los staat van wat nu het meest optimale voor de klant is. De klant profiteert vaak mee, maar niet altijd (optimaal).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mistermol
13art schreef op donderdag 18 juli 2024 @ 08:25:
[...]

Dat pauzeren zag ik ook. Maar dan kom je uit bij wat @de Peer schreef, Grid Rewards=ontlasten van het net. Wat niet gelijk staat aan altijd de meest gunstige prijs (wel vaak overigens). Eigenlijk help je Tibber en krijg je daar een vergoeding voor. Wat dus eigenlijk weer los staat van wat nu het meest optimale voor de klant is. De klant profiteert vaak mee, maar niet altijd (optimaal).
Dank! Ik ga het even in de gaten houden nog, maar als de scenario’s die ik nu heb gehad blijven aanhouden, denk ik dat ik die rewards uit zet. Ik vind het ook lastig te combineren met de rest van de apparatuur in huis. Ik plan de vaatwasser, wasmachine etc nog om de auto heen (los van load balancing), maar dan gaat plots ook de auto opladen door de rewards. Niet heel ideaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 13art

13art

Moderator Mobile
mistermol schreef op donderdag 18 juli 2024 @ 08:34:
[...]

Dank! Ik ga het even in de gaten houden nog, maar als de scenario’s die ik nu heb gehad blijven aanhouden, denk ik dat ik die rewards uit zet. Ik vind het ook lastig te combineren met de rest van de apparatuur in huis. Ik plan de vaatwasser, wasmachine etc nog om de auto heen (los van load balancing), maar dan gaat plots ook de auto opladen door de rewards. Niet heel ideaal.
Ja als je dat doet dan wordt het inderdaad een wat ingewikkeld verhaal. Maar vanwaar plan je dat soort zaken om het laden van de auto heen? Ik vertrouw zelf op de load balancer om te zorgen dat alles goed blijft gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

mistermol schreef op donderdag 18 juli 2024 @ 08:34:
[...]

Dank! Ik ga het even in de gaten houden nog, maar als de scenario’s die ik nu heb gehad blijven aanhouden, denk ik dat ik die rewards uit zet. I
ja ze snijden zichzelf er mee in de vingers als de grid reward te vaak te laag is, dan vinden mensen het niet meer de moeite waard en gaan het uitzetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanHenk
  • Registratie: September 2008
  • Niet online
13art schreef op donderdag 18 juli 2024 @ 06:52:
Hier snap ik dus geen reet van (Tibber al een mail gestuurd met een vraag hierover).
[Afbeelding]

Waarom pakt Tibber die 17ct/kWh voor de Grid Rewards terwijl er vlak daarna, volgens de grafiek, een nog veel lagere prijs beschikbaar is voor het laden van de auto?

[Afbeelding]
De schaal ontbreekt dus ik kan de tarieven niet controleren, maar ik zie op 17 juli tussen 4:00 en 7:00 een heel ander patroon op de EPEX spot.

Hoe komt dat lijntje tot stand? Klopt dat wel?

skoda enyaq 80 | holtkamper aero | fiscalist én techneut

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 13art

13art

Moderator Mobile
JanHenk schreef op donderdag 18 juli 2024 @ 09:04:
[...]

De schaal ontbreekt dus ik kan de tarieven niet controleren, maar ik zie op 17 juli tussen 4:00 en 7:00 een heel ander patroon op de EPEX spot.

Er zijn in de app twee grafieken, eentje met de reguliere prijzen zoals de voor die dag gelden (dat is deze niet) en een grafiek die de laadprijs weer geeft (dat is deze). Die kan nog wel eens verschillen met de reguliere prijzen op momenten dat er teveel vraag of aanbod is, aangezien er dan, onder het mom van Grid Rewards een andere prijs gerekend wordt).

Ik verwacht dat de diepe dip (iets van -19ct/kWh) tussen 5:00 en 6:00 inderdaad een foutje is (toen ik de post vanochtend maakte nog niet gezien dat die zo laag was).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• itsbvka
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 23-05 20:16
JanHenk schreef op donderdag 18 juli 2024 @ 09:04:
[...]

Inderdaad, het lijkt haast een fout in de grafiek of Tibber had verwacht beide uren met grid rewards te kunnen laden en het tweede uur was de auto al vol.

De normale prijzen bij Tibber waren gisteren
tussen 04:00 en 05:00 24 cent
tussen 05:00 en 06:00 24,7 cent
laagste op de dag was tussen 14:00 en 15:00 met 17 cent

8000 Wp solar | Easee | Homeassitant | Loria 6010 | gasloos sinds 2018

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 13art

13art

Moderator Mobile
itsbvka schreef op donderdag 18 juli 2024 @ 09:11:
[...]

Inderdaad, het lijkt haast een fout in de grafiek of Tibber had verwacht beide uren met grid rewards te kunnen laden en het tweede uur was de auto al vol.
Bij mij was het tweede uur de auto nog verre van vol, zat op 50%. Het kan denk ik bijna niet anders dan dat de grafiek zelf foutief is tussen 5:00 en 6:00. Maar goed van Tibber zelf zal ik vandaag of morgen wel het verlossende antwoord krijgen wat daar gebeurd is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mistermol
13art schreef op donderdag 18 juli 2024 @ 08:37:
[...]

Ja als je dat doet dan wordt het inderdaad een wat ingewikkeld verhaal. Maar vanwaar plan je dat soort zaken om het laden van de auto heen? Ik vertrouw zelf op de load balancer om te zorgen dat alles goed blijft gaan.
Madame in huis maakt er een hobby van om de vaatwasser, wasmachine, droger, oven en kookplaat allemaal tegelijkertijd te gebruiken. Hoe ‘ze’ zo kunnen multitasken is voor mij een raadsel. Maar er blijft dan niets over voor de auto, dan zet ik hem uit voorzorg even uit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 13art

13art

Moderator Mobile
mistermol schreef op donderdag 18 juli 2024 @ 09:36:
[...]

Madame in huis maakt er een hobby van om de vaatwasser, wasmachine, droger, oven en kookplaat allemaal tegelijkertijd te gebruiken. Hoe ‘ze’ zo kunnen multitasken is voor mij een raadsel. Maar er blijft dan niets over voor de auto, dan zet ik hem uit voorzorg even uit.
Hahaha ok, jammer dat die apparaten allemaal niet mee doen met de Grid Rewards, was je nu al een rijk man geweest ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blk
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 22-05 09:08

blk

Morning all, mijn eerste post in dit topic. Met ruim 500 pagina's is het namelijk toch een beetje een zoektocht...

Komend weekend krijg ik mijn nieuwe auto (VW ID4 2022). Ik zit momenteel in het proces om een laadpaal aan te schaffen (eigen huis met eigen oprit). Alleen vind ik het erg lastig een keuze te maken. Ik heb op dit moment 3 offertes liggen en zou graag jullie input willen.

Qua stroom zit ik bij Vattenfall en ik heb nu 3 aanbieders voor laadpalen op het oog:
- Zonneplan: eigen merk laadpaal, goedkoopste aanbieder (1900 incl installatie). Paal heeft load balancing, geen abonnement nodig, de app schijnt erg slim te zijn (maar geen ervaring mee). De paal heeft nog geen voorbereiding voor bi-directioneel laden.
- Coolblue: eigen merk laadpaal, iets duurder (2000 incl installatie). Maandabonnement nodig voor slimme functies a 5 euro per maand. Ben bekend met Coolblue en vertrouw ze als merk. Echter, geen losse app maar 'ingebakken' in de Coolblue app. Loadbalancing optioneel, maar wel voorbereiding op bidirectioneel laden.
- Vattenfall: alfen eve pro-line laadpaal, duurste optie (2050 incl installatie). Maandabonnement nodig. Grootste 'voordeel' dat ik hier zelf in zie is dat je een laadpaal van een bekend merk heb (wellicht makkelijker als je later wil switchen / betere ondersteuning)?

Ik vind het erg lastig om een keuze te maken. Heeft iemand ervaringen of tips?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

blk schreef op donderdag 18 juli 2024 @ 09:50:
Morning all, mijn eerste post in dit topic. Met ruim 500 pagina's is het namelijk toch een beetje een zoektocht...

Komend weekend krijg ik mijn nieuwe auto (VW ID4 2022). Ik zit momenteel in het proces om een laadpaal aan te schaffen (eigen huis met eigen oprit). Alleen vind ik het erg lastig een keuze te maken. Ik heb op dit moment 3 offertes liggen en zou graag jullie input willen.

Qua stroom zit ik bij Vattenfall en ik heb nu 3 aanbieders voor laadpalen op het oog:
- Zonneplan: eigen merk laadpaal, goedkoopste aanbieder (1900 incl installatie). Paal heeft load balancing, geen abonnement nodig, de app schijnt erg slim te zijn (maar geen ervaring mee). De paal heeft nog geen voorbereiding voor bi-directioneel laden.
- Coolblue: eigen merk laadpaal, iets duurder (2000 incl installatie). Maandabonnement nodig voor slimme functies a 5 euro per maand. Ben bekend met Coolblue en vertrouw ze als merk. Echter, geen losse app maar 'ingebakken' in de Coolblue app. Loadbalancing optioneel, maar wel voorbereiding op bidirectioneel laden.
- Vattenfall: alfen eve pro-line laadpaal, duurste optie (2050 incl installatie). Maandabonnement nodig. Grootste 'voordeel' dat ik hier zelf in zie is dat je een laadpaal van een bekend merk heb (wellicht makkelijker als je later wil switchen / betere ondersteuning)?

Ik vind je startpunt wat bijzonder. Waarom begin je bij het abonnement/aanbieder en niet bij de laadpaal? Als ik een laadpaal zou kopen zou ik de startpost lezen en een laadpaal uitzoeken, vervolgens kijken waar ik die het beste kan gaan aanschaffen. en persoonlijk zou ik geen abonnement willen hebben, geen maandelijkse kosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inspired
  • Registratie: November 2018

Bij een Alfen heb je in principe geen abonnement nodig. Ik vind 2k voor een Pro-Line met LB en installatie trouwens dikke prima. Zou ik persoonlijk voor gaan.

Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Makrolon

Krijg je van Vattenfall volledige toegang tot de lader? Of houden ze de wachtwoorden voor zichzelf? Want dan zit je alsnog aan ze vast.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 15:22

Wil je met een laadpaal kunnen verrekenen? Zo nee, dan kan je ook voor eur 500-700 klaar zijn (paal van MP en installatie laten doen) of zelf doen voor eur 200-300

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blk

blk

Thanks voor de reacties!

Ik ben begonnen bij de leveranciers omdat ik echt het verschil niet wist en omdat enkele van deze partijen ook een eigen lader aanboden. Moest ergens beginnen, maar misschien had ik beter een andere manier kunnen kiezen..

Goede vragen omtrent de Vattenfall lader. Ik zal eens checken of ik volledige toegang krijg.

Zijn jullie verder bekend met de (eigen) laders van Zonneplan of Coolblue? Ben ook wel erg benieuwd wat hier de ervaringen/tips over zijn, omdat deze er m.i. ook wel erg mooi uitzien (vooral met slimme functies die Zonneplan recent heeft aangekondigd).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wakkie
  • Registratie: Juli 2017
  • Nu online
@blk Heb zelf een laadpaal van Zonneplan(ABB) sinds sept. 2023. Nog geen problemen gehad, doet wat hij moet doen. Gebruik hem alleen privé. Sinds kort Powerplay geïmplementeerd. Heb het zelf nog niet gebruikt.

https://www.zonneplan.nl/laadpaal

EV6 77.4kWh GT-Line RWD Snow White Pearl

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Impstoker
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 27-05 12:44
rgras schreef op zondag 14 juli 2024 @ 07:22:
Even kapen omdat ik met hetzelfde zit: Dan kom je op 3 UTP-kabels uit, toch?
- Netwerkverbinding Zappi
- Verlengen CT-klemmen t.b.v. loadbalancing
- Verlengen CT-klemmen t.b.v. Harvi

Vervelend overigens dat een groot deel van de installateurs die op de Zappiwebsite worden aangeraden niet reageert. Iemand nog een tip v.w.b. omgeving Groningen?
Of ze tijd hebben weer ik niet, maar Van Den Doorn in Ten Boer heb ik echt goede ervaringen mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moby
  • Niet online

Moby

Iets te zeggen? Nou en!

Nog een vraag over de easee charger lite en de alleen laden bij overschot mode. Ik zie dat hij netjes begint te laden als er 10 minuten een overschot is van meer dan 3 fases x 6A x 230 volt = 4140W

Laden start dan via 1 fase en 12A (deze 12A wordt later nog aangepast naar 16A door de installateur) wat dus 2760W is.

Maar waarom gaat het laden maar via 1 fase in deze overschot mode? Want ik heb nog veel meer stroom over dan deze 2760w. Die verdwijnt nu op het stroomnet en het laden kan dus ook sneller.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blk

blk

@Makrolon er staat 'vattenfall software op' (edit: of het is de back-office), welke je minimaal 2 jaar afneemt (daarna maandelijks opzegbaar). Met deze software bouw je ook nog wat tegoed op (2ct) als je slim laadt (dus het net ontlast). Op zich dus best prima.

Thanks allemaal voor de reacties ik weet genoeg!

[ Voor 5% gewijzigd door blk op 18-07-2024 12:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

blk schreef op donderdag 18 juli 2024 @ 12:53:
@Makrolon er staat vattenfall software op,
dat lijkt me niet. hooguit Vattenfal standaard ingesteld als back-office, maar dat is met 1 klik te veranderen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ASS-Ware
Moby schreef op donderdag 18 juli 2024 @ 12:43:
Nog een vraag over de easee charger lite en de alleen laden bij overschot mode. Ik zie dat hij netjes begint te laden als er 10 minuten een overschot is van meer dan 3 fases x 6A x 230 volt = 4140W

Laden start dan via 1 fase en 12A (deze 12A wordt later nog aangepast naar 16A door de installateur) wat dus 2760W is.

Maar waarom gaat het laden maar via 1 fase in deze overschot mode? Want ik heb nog veel meer stroom over dan deze 2760w. Die verdwijnt nu op het stroomnet en het laden kan dus ook sneller.
Ik heb er ook 1 en ik heb geen goed antwoord voor je, maar je kan deze vraag ook stellen op de Easee website, ik heb daar altijd een snelle reactie op gekregen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 13art

13art

Moderator Mobile

Ik vermoed dat de lader te dom is om laadstroom dusdanig aan te passen dat echt alle zonnestroom wordt gebruikt. Dus dan maar 1 fase wat uit zichzelf een max heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rgras
  • Registratie: Juli 2006
  • Niet online
Impstoker schreef op donderdag 18 juli 2024 @ 11:57:
[...]

Of ze tijd hebben weer ik niet, maar Van Den Doorn in Ten Boer heb ik echt goede ervaringen mee.
Bedankt voor de suggestie!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• amvolleb
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 16:41

Volgens de Easee website (https://support.easee.com...0dan%206%20A%20bedraagt):
Informatie over fasemodus
In automatische fasemodus schakelt de lader van driefasig naar eenfasig als de belasting te hoog is. Dit beschermt de relais en zorgt ervoor dat de sessie wordt voltooid in eenfasig, zelfs als de capaciteit terugkomt.

Om terug te schakelen naar driefasig na een toename van de capaciteit, moet u de sessie handmatig pauzeren en opnieuw starten in de app.

Hetzelfde geldt voor zonne-energie. Als het opladen begint met eenfasig en de zonneproductie meer dan 6A op alle fasen overschrijdt, schakelt de Equalizer niet automatisch over naar driefasig. Stop de sessie handmatig en start deze opnieuw om driefasig opladen te activeren.

Voor laders die zijn vergrendeld op driefasig gebruikmakend van alleen zonne-energie, start het opladen alleen als de productie op alle fasen gedurende ten minste 10 minuten 6A blijft.
Dus de lader moet vergrendeld staan op driefasig als je niet handmatig wil stoppen en weer activeren.

2x MTVenus V151 5.12, CT003 V114 + 40ZP SolarEdge (NO+ZW) 13300Wp + Panasonic 16kW T-CAP + Easee EV charger

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moby
  • Niet online

Moby

Iets te zeggen? Nou en!

amvolleb schreef op donderdag 18 juli 2024 @ 14:44:
[...]

[...]

Dus de lader moet vergrendeld staan op driefasig als je niet handmatig wil stoppen en weer activeren.
Aha, dus de volgende instelling veranderen van automatisch naar alleen 3 fase zou dit moeten verhelpen. Kan ik dit zomaar doen qua veiligheid of andere negatieve bijkomstigheden?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VCtCbJKjv0fWIGdH1dRgKrnpPPc=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/QMGSlfj5y26qvGMfh6JnYhnn.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 17:46
amvolleb schreef op donderdag 18 juli 2024 @ 14:44:
[...]

[Voor laders die zijn vergrendeld op driefasig gebruikmakend van alleen zonne-energie, start het opladen alleen als de productie op alle fasen gedurende ten minste 10 minuten 6A blijft.]
Dat klopt toch niet, gaat Easee er echt zo mee om?
Stel je hebt 2 1-fase omvormers op 2 van de 3 fasen aangesloten, dan zou driefasig laden op zonneenergie dus nooit werken omdat er op 1 fase geen productie is?

Voor het starten van het laden zou je niet op alle 3 fasen minimaal 6A overschot moeten hebben, maar in plaats daarvan zou het moeten starten wanneer de som van de 3 fasen minimaal 18A is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evol
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 13:09

evol

hello world

Bij mijn huidige woning heb ik een laadpaal met in de meterkast een aparte (Mid) kWh meter voor verrekening van het verbruik.

Bij mijn nieuwe woning wil ik na plaatsen bijgebouw en afmaken tujn een laadpaal plaatsen.

Voor de tussentijd zoek ik naar een makkelijke oplossing om toch te laden en te kunnen verrekenen.
Ik heb een grondkabel liggen, aparte groep, waar ik een wcd op zijn kunnen zetten en dan met de granny zou kunnen opladen.
Alleen ontbreekt dan het inzicht in de kWh.

Wat zou jullie idee zijn voor een tijdelijke, voordelige, oplossing?

Move along people. Nothing to see here.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperBart
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 14:39
evol schreef op donderdag 18 juli 2024 @ 21:24:
Bij mijn huidige woning heb ik een laadpaal met in de meterkast een aparte (Mid) kWh meter voor verrekening van het verbruik.

Bij mijn nieuwe woning wil ik na plaatsen bijgebouw en afmaken tujn een laadpaal plaatsen.

Voor de tussentijd zoek ik naar een makkelijke oplossing om toch te laden en te kunnen verrekenen.
Ik heb een grondkabel liggen, aparte groep, waar ik een wcd op zijn kunnen zetten en dan met de granny zou kunnen opladen.

Slim stekkertje er tussen met juiste amp-rating en zo uitlezen. Anders op die lijn een kastje plaatsen en een MID metertje er tussen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• amvolleb
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 16:41
ASW1 schreef op donderdag 18 juli 2024 @ 15:41:
[...]

Stel je hebt 2 1-fase omvormers op 2 van de 3 fasen aangesloten, dan zou driefasig laden op zonneenergie dus nooit werken omdat er op 1 fase geen productie is?

Voor het starten van het laden zou je niet op alle 3 fasen minimaal 6A overschot moeten hebben, maar in plaats daarvan zou het moeten starten wanneer de som van de 3 fasen minimaal 18A is.
Dat zou inderdaad logischer zijn

2x MTVenus V151 5.12, CT003 V114 + 40ZP SolarEdge (NO+ZW) 13300Wp + Panasonic 16kW T-CAP + Easee EV charger

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazsie
  • Registratie: Juni 2006
evol schreef op donderdag 18 juli 2024 @ 21:24:

Gewoon de MID kWh meter op die groep zetten :+.
Wat je mogelijk toch gaat doen indien je, je bestaande laadpaal gaat meenemen naar je nieuwe woning...

3600 Wp op 0° (vrijwel plat) | 3900Wp op 10°

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• slim_fan
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 17:39
ASW1 schreef op donderdag 18 juli 2024 @ 15:41:
[...]

Gek en jammer is het zeker, maar het klopt wel.
Fase verrekening/vereffening, wat in Nederland in de slimme meter gebeurt (maar in het Noorwegen van dit bedrijf niet), wordt niet ondersteund door Easee. Dus bv 2x 9A PV overschot, zal niet resulteren in 3x6A laden, ook niet in 1x 18A, maar slechts in 1x 9A laden.
Ik heb dit drie weken geleden nagevraagd bij de klantenservice. Ze zijn bewust van de nadelen voor de NL klanten, en 'overwegen om het te gaan implementeren', maar dat wordt niet dit jaar (alsdus de klantenservice medewerker). Mijn keuze is precies hierdoor toch op de duurdere Zappi gevallen.

[ Voor 12% gewijzigd door slim_fan op 19-07-2024 13:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASW1
slim_fan schreef op vrijdag 19 juli 2024 @ 13:35:
[...]

Gek en jammer is het zeker, maar het klopt wel.
Fase verrekening/vereffening, wat in Nederland in de slimme meter gebeurt (maar in het Noorwegen van dit bedrijf niet), wordt niet ondersteund door Easee. Dus bv 2x 9A PV overschot, zal niet resulteren in 3x6A laden, ook niet in 1x 18A, maar slechts in 1x 9A laden.
Ik heb dit drie weken geleden nagevraagd bij de klantenservice. Ze zijn bewust van de nadelen voor de NL klanten, en 'overwegen om het te gaan implementeren', maar dat wordt niet dit jaar (alsdus de klantenservice medewerker). Mijn keuze is precies hierdoor toch op de duurdere Zappi gevallen.
Hoe werkt dat dan met 1 fase laden, kun je dan ook maar net zoveel laden als wat je op die ene fase produceert? Volgens mij werkt het dan niet zo want
Selecting the Surplus only option means your car will charge only when surplus energy exceeds 6A (1.4KW) on at least one phase. This requires a minimum of 6A on either L1, L2 or L3 to initiate charging.
Ik begrijp het niet; als ze in Noorwegen geen faseverrekening doen dan zou deze manier van 1 fase laden toch ook niet voor hen werken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• slim_fan
ASW1 schreef op vrijdag 19 juli 2024 @ 14:08:
[...]

Hoe werkt dat dan met 1 fase laden, kun je dan ook maar net zoveel laden als wat je op die ene fase produceert? Volgens mij werkt het dan niet zo want

[...]

Ik begrijp het niet; als ze in Noorwegen geen faseverrekening doen dan zou deze manier van 1 fase laden toch ook niet voor hen werken?
Als je een surplus van 6A op L1, L2 of L3 hebt, kan je toch op die betreffende fase laden? Als (één van) de andere twee fases dan onder de 6A blijven, zal de Easee op 1-fase laden waar de hoogste surplus op zit, en niet alle surplus optellen.
De Easee lijkt (aan de hand van de woordkeus van de klantenservice) namelijk wel 1-fase te kunnen laden op zowel L1 als L2 als L3; de Zappi zal bij 1-fase laden -zover ik nu begrijp- áltijd via L1 laden (ofthans de fase die op de L1-poort is aangesloten).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dollyking
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 27-05 12:46

dollyking

duck tape

De Easse begint inderdaad te laden op de fase met de hoogste spanning als je er een 1 fase auto op aansluit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASW1
slim_fan schreef op vrijdag 19 juli 2024 @ 14:38:
[...]

Als je een surplus van 6A op L1, L2 of L3 hebt, kan je toch op die betreffende fase laden?
Niet als je bv een auto met een 1 faselader hebt, dan moet je maar net het geluk hebben dat hij de juiste fase pakt, of de boel weer ommonteren zodat je 1 fase autolader op dezelfde fase terechtkomt als je zonnepanelen (lekker dan als je bv 2 omvormers op 2 fasen hebt staan)

Daarnaast weet ik niet of alle auto's (met 3 fasenlader) wel op elk van de 3 fasen kunnen laden wanneer op 1 fase geladen wordt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DonJuape
  • Registratie: Juni 2007
  • Niet online

DonJuape

Trust me, I'm an engineer!

ASW1 schreef op vrijdag 19 juli 2024 @ 15:10:
[...]

Niet als je bv een auto met een 1 faselader hebt, dan moet je maar net het geluk hebben dat hij de juiste fase pakt, of de boel weer ommonteren zodat je 1 fase autolader op dezelfde fase terechtkomt als je zonnepanelen (lekker dan als je bv 2 omvormers op 2 fasen hebt staan)

Daarnaast weet ik niet of alle auto's (met 3 fasenlader) wel op elk van de 3 fasen kunnen laden wanneer op 1 fase geladen wordt?
Alle EV's (met 1 fase lader en met 3 fasen lader) laden op pin L1 bij laden op 1 fase. Zo zit dat ook hard wired in een 1 fase laadkabel bijvoorbeeld. Als dat met Easee anders is dan kan dat alleen maar komen doordat de Easee een willekeurige fase van het huis op fase L1 van de EV kan zetten. Ik weet niet of de Easee dat kan.

KIA eNiro Dynamic 64kWh, Zappi V2 3-fasen, 7400 Wp PV SolarEdge 1-fase, WP L/W 1-fase

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JanHenk
  • Niet online
De Easee kan dat ja.

Zie o.a. deze en deze uitleg, waarin ze bijvoorbeeld stellen dat ze een 3-fase auto kunnen laden via (enkel) L3 als er een andere hoge verbruiker op L1 zit. En indien nodig dus ook wisselen van fase.

Dat is volgens mij vrij uniek, alle andere laders blijven beperkt op tot "L1", of in ieder geval een vaste fase bij 1-fase laden. Daarom kan het geen kwaad om de zonnepanelen op dezelfde fase te zetten als de L1 van de lader en andere grote verbruikers zoals 1-fase warmtepompen op één van de andere twee fases.

Maar bij de Easee is dat dus niet per se nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonJ
  • Registratie: December 2009
JanHenk schreef op vrijdag 19 juli 2024 @ 15:35:
De Easee kan dat ja.

Zie o.a. deze en deze uitleg, waarin ze bijvoorbeeld stellen dat ze een 3-fase auto kunnen laden via (enkel) L3 als er een andere hoge verbruiker op L1 zit. En indien nodig dus ook wisselen van fase.

Dat is volgens mij vrij uniek, alle andere laders blijven beperkt op tot "L1", of in ieder geval een vaste fase bij 1-fase laden. Daarom kan het geen kwaad om de zonnepanelen op dezelfde fase te zetten als de L1 van de lader en andere grote verbruikers zoals 1-fase warmtepompen op één van de andere twee fases.

De laastroom van de ene naar de andere fase verplaatsen kunnen ze dus niet. Ze kunnen alleen een 3-fase auto ook alleen stroom laten afnemen op L3. Mits de auto dat pikt, ik vermoed dat dat niet bij elk model zo is.

All-electric.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

JanHenk schreef op vrijdag 19 juli 2024 @ 15:35:
De Easee kan dat ja.

Ik zie het voordeel niet. De Zappi kan het totale overschot laden op L1. Het maakt niet uit op welke fase(n) dat overschot zit. In de praktijk wordt er dan afgenomen en teruggeleverd maar netto op de meter is het nul en daar gaat het om.

En volgens @RonJ kan de Easee dus toch niet het overschot van 1 fase naar een andere fase schakelen.

[ Voor 4% gewijzigd door DonJuape op 19-07-2024 18:19 ]

KIA eNiro Dynamic 64kWh, Zappi V2 3-fasen, 7400 Wp PV SolarEdge 1-fase, WP L/W 1-fase

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• slim_fan
DonJuape schreef op vrijdag 19 juli 2024 @ 18:04:
[...]

Ik zie het voordeel niet. De Zappi kan het totale overschot laden op L1. Het maakt niet uit op welke fase(n) dat overschot zit. In de praktijk wordt er dan afgenomen en teruggeleverd maar netto op de meter is het nul en daar gaat het om.
Het voordeel zit daar in load-balancing; de lader kan zelf switchen naar de fase die op dat moment het minst belast wordt in je huis. Daarom heb ik de L1 van mijn Zappi zelf preventief overgezet naar de minste belaste fase van mijn huis (L3) gezet.
RonJ schreef op vrijdag 19 juli 2024 @ 17:23:
[...]

De laastroom van de ene naar de andere fase verplaatsen kunnen ze dus niet. Ze kunnen alleen een 3-fase auto ook alleen stroom laten afnemen op L3.
Dat is wel jammer want dan heb je er sowieso niets aan als de auto maar 1 fase is. :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

slim_fan schreef op vrijdag 19 juli 2024 @ 22:04:
[...]

Het voordeel zit daar in load-balancing; de lader kan zelf switchen naar de fase die op dat moment het minst belast wordt in je huis. Daarom heb ik de L1 van mijn Zappi zelf preventief overgezet naar de minste belaste fase van mijn huis (L3) gezet.
Maar waarom is dat een voordeel (tov de Zappi)? Als ik op overschot laad op 1 fase laad ik al het overschot (maakt niet uit op welke fasen). Als ik snel wil laden is dat op 3 fasen 16A en heb ik nog 9A per fase over voor mijn huis. Hij gaat inderdaad het vermogen op alle drie fasen naar beneden regelen als er maar 1 fase aan de max zit maar dit gebeurt zelden en maar kort. En hoe doet de Easee dat dan met op 3 fasen laden?

[ Voor 3% gewijzigd door DonJuape op 19-07-2024 22:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• slim_fan
DonJuape schreef op vrijdag 19 juli 2024 @ 22:14:
[...]

Maar waarom is dat een voordeel (tov de Zappi)? Als ik op overschot laad op 1 fase laad ik al het overschot (maakt niet uit op welke fasen). Als ik snel wil laden is dat op 3 fasen 16A en heb ik nog 9A per fase over voor mijn huis. Hij gaat inderdaad het vermogen op alle drie fasen naar beneden regelen als er maar 1 fase aan de max zit maar dit gebeurt zelden en maar kort. En hoe doet de Easee dat dan met op 3 fasen laden?
Als PV overschot minder dan 4,1kW is, wil ik bij PV only liefst op 1 fase laden. Als die fase dan meer dan 9A belast wordt, kan de Zappi niet overschakelen op een andere fase, Easee claimt dat wel.

Ease levert wel altijd gelijke stroomsterktes over alle fases.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

slim_fan schreef op vrijdag 19 juli 2024 @ 22:42:
[...]

Als PV overschot minder dan 4,1kW is, wil ik bij PV only liefst op 1 fase laden. Als die fase dan meer dan 9A belast wordt, kan de Zappi niet overschakelen op een andere fase, Easee claimt dat wel.

Ease levert wel altijd gelijke stroomsterktes over alle fases.
Dat laatste doen alle laadpunten (en dat mag ook niet anders).
Dat eerste moet ik even over nadenken, waarschijnlijk heb je gelijk (behalve dan dat @RonJ zegt dat Easee niet kan schakelen over fases).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

Rvzoggie schreef op woensdag 12 juni 2024 @ 15:11:
[...]

Ja, ik zou dit even navragen bij jouw eigen werkgever tot wanneer je dit kan doen. Op een gegeven moment sluiten de boeken ook en kan dat niet meer maar ik denk als je dit jaar die paal hebt gekocht, laten installeren en de meterkast hebt laten aanpassen dat dit zeker nog moet kunnen. Ik heb het in ieder geval wel gedaan!
Nog bedankt voor de tip. Het is gelukt om de laadpunt investering te laten aftrekken van de bijtelling. Aftrekken van de omzetting naar 3 fasen ging de payroll provider te ver.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rvzoggie
  • Registratie: Maart 2024
  • Laatst online: 16:33
DonJuape schreef op zaterdag 20 juli 2024 @ 09:08:
[...]

Nog bedankt voor de tip. Het is gelukt om de laadpunt investering te laten aftrekken van de bijtelling. Aftrekken van de omzetting naar 3 fasen ging de payroll provider te ver.
Geen dank! Ik stuur je wel een tikkie😜👍 Bij mij werd het aanpassen van de meterkast als noodzakelijk gezien voor een goede werking van de paal dus daarom er in mee genomen. Maar uiteindelijk is het mooi dat je de laadpaal en installatie al vergoed krijgt. Scheelt toch een hoop 💪

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperBart
  • Laatst online: 14:39
DonJuape schreef op zaterdag 20 juli 2024 @ 09:08:
[...]

Daar zou ik toch nog eens wat op doorduwen. Dat wordt ook in Belgie beschouwd als noodzakelijke kosten voor een optimale installatie.

Payroll provider heeft daar wat over te zeggen maar niet de finale eindbeslissing: het zijn jouw persoonlijke belastingen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

HyperBart schreef op zaterdag 20 juli 2024 @ 21:48:
[...]

Daar zou ik toch nog eens wat op doorduwen. Dat wordt ook in Belgie beschouwd als noodzakelijke kosten voor een optimale installatie.

Payroll provider heeft daar wat over te zeggen maar niet de finale eindbeslissing: het zijn jouw persoonlijke belastingen.
Ook omdat het een rekening is uit 2021 is er sprake van enige goodwill aan de kant van werkgever. Deze wil ik niet verspelen door dit op de spits te drijven. Zoals iemand op dit forum zei, gelijk hebben is niet hetzelfde als gelijk krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hubobo
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 24-05 18:49
Wat denken jullie?
Kunnen ct klemmen ook na de hoofdschakelaar en voor de hoofdmeter worden geplaatst? Hier lees ik dat ie ervoor moet, maar dat wordt meer puzzelen in de draden wirwar.
https://www.evservice.eu/...installeren-van-een-zappi

Ik wil 2 harpi’s bij een zappi installeren: 1 voor verbruik en 1 voor opbrengst (18pv). Oranje op de foto is hoofdschakelaar, blauw de schakelaar voor de pv.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/n64fTgAbUtMvnSlqK0vjq5Ugqy0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lIUSDKCb4nqb1TZQxYU2XRx2.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Makrolon
Hubobo schreef op zondag 21 juli 2024 @ 18:29:
Wat denken jullie?
Kunnen ct klemmen ook na de hoofdschakelaar en voor de hoofdmeter worden geplaatst? Hier lees ik dat ie ervoor moet, maar dat wordt meer puzzelen in de draden wirwar.
https://www.evservice.eu/...installeren-van-een-zappi

Ik wil 2 harpi’s bij een zappi installeren: 1 voor verbruik en 1 voor opbrengst (18pv). Oranje op de foto is hoofdschakelaar, blauw de schakelaar voor de pv.
[Afbeelding]
Ik snap het niet, je hebt toch ruimte zat om je ct klemmen tussen meter en hoofdschakelaar te plaatsen? Als.je ze er na wil plaatsen moet je die kam vervangen door draden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hubobo
Makrolon schreef op zondag 21 juli 2024 @ 21:26:
[...]

Ik snap het niet, je hebt toch ruimte zat om je ct klemmen tussen meter en hoofdschakelaar te plaatsen? Als.je ze er na wil plaatsen moet je die kam vervangen door draden.
Dat is precies m’n vraag: kunnen ze ertussen (tussen hoofdschakelaar en meter) geplaatst worden?

[ Voor 4% gewijzigd door Hubobo op 21-07-2024 21:38 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Makrolon
Hubobo schreef op zondag 21 juli 2024 @ 21:38:
[...]

Dat is precies m’n vraag: kunnen ze ertussen (tussen hoofdschakelaar en meter) geplaatst worden?
Ah, antwoord is ja! Ze kunnen overal, vanaf je slimme meter tot de eerste verbruiker. Als ze het totale verbruik inclusief laadpaal maar meten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Nu online
Dat is dus na de meter en voor de hoofdschakelaar...

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• V_ger
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 17:22
[...]

Dan hoop ik wel dat je spoelen hebt die je open kan klikken of automaten als hoofdzekeringen. Anders kan je de spoelen er niet om krijgen op die plek.

Tibber, Gasloos sinds 2017, Nibe F1155, 12.4kWp 30° O/W + 4.4kWp 0°, 3x Victron MP2-5000 + 60 kWh

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Makrolon
V_ger schreef op zondag 21 juli 2024 @ 22:41:
[...]

Dan hoop ik wel dat je spoelen hebt die je open kan klikken of automaten als hoofdzekeringen. Anders kan je de spoelen er niet om krijgen op die plek.
De normate ct klemmen van myenergi kan je open klikken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hubobo
Makrolon schreef op maandag 22 juli 2024 @ 06:32:
[...]

De normate ct klemmen van myenergi kan je open klikken.
Die heb ik gelukkig. Dank allen voor t meedenken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FORZAM
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 07-05 13:24
Kan ik beroep doen op de hier aanwezige een Sanity-check krijgen voor mijn situatie?

Situatie:
Land: België
Hoofdaansluiting = Enkelfase, 40A, Digitale meter met P1
Solar 5500 Wp
Thuisbatterij 7,5 kWh bruikbaar
Automatisering/Monitoring: Home Assistant

Binnenkort komt er een PHEV bij met een behoorlijke range, die voor 95% van z'n ritten puur elektrisch gebruikt zou moeten kunnen worden indien om de 2 dagen geladen naar 90%SOC. Vaak zal deze wagen echter overdag gewoon thuis staan.
MID-certificatie is niet nodig, Huidige bedrijfswagen zal binnen 2 jaar ook wel een EV worden, maar die worden op het werk geladen en komen met laadpas)

Snelheid van laden is voorlopig niet relevant, publieke lader waar ik voor niet meer dan m'n eigen stroomtarief kan laden is ook vlak om de hoek.
In principe zou laden via de Granny charger voor mij perfect voldoen maar:
- Ik heb geen handig geplaatst stopcontact hiervoor
- Ik ben geen voorstander om een bestaande groep en bekabeling constant met 10A te belasten.
- Ik wens graag te kunnen laden op m'n Solar-overschot (6 maanden per jaar heb ik voldoende injectie/overschot om de laadbehoefte te dekken.)

Met een Easee Charge Lite + Equaliser lijkt het me dus mogelijk om:
- Maximale laadsnelheid te beperken tot 10A en dit makkelijk om te schakelen naar 16A.
(In België hebben we een capaciteitstarief. Door m'n thuisbatterij kan ik de meeste maanden onder het minimum van 2,5 kW blijven, vandaar dat ik dit wil beperken. In sommige wintermaanden ga ik sowieso over het minimum, en zou ik bvb. kunnen switchen naar 16A.)
- Via de equaliser te kunnen laden puur op solar surplus, vanaf het moment dat er meer dan 6A over is. (in de praktijk gebeurt dit vanaf het moment dat m'n thuisbatterij vol is op redelijk zonnige dagen.)

Een bijkomend probleem is dat m'n groepenkast ondertussen zo goed als vol zit (Solar, extra groepen lucht-lucht warmtepomt,...) en m'n aardlekschakelaars al volledig bezet zijn. Ik heb maar plaats voor 2 bijkomende modules meer, en dit zou echt de laatste uitbreiding zijn die ik me kan inbeelden. (Indien ik significant sneller wil laden in de toekomst moet ik toch naar 3-fasen, en moet heel de boel dan maar vernieuwd worden.)

Het lijkt mij dat deze Aardlekautomaat dan afdoende en geschikt is:
https://123groepenkast.nl/Eaton-236299-Aardlek-automaat-B32A

(32A, want: Selectief tov. de hoofdzekering, afdoende voor huidige gewenste laadsnelheid, rekening houdend met de 80% regel geschikt tot laadsnelheid van 25A)

Kabel naar buiten toe kan makkelijk via een kabelgoot en doorboring nu reeds aangebracht voor de zonnepanelen en airco, en is +/- 10M. Een YMVK 5X4mm2 lijkt me dan voor nu meer dan afdoende, en ook futureproof indien ik toch naar 3-fase zou gaan.

Maak ik hier ergens een grove denkfout of lijkt dit op het eerste zicht ok?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BertP
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 27-05 20:42
Wellicht echt een beginnersvraag maar ik kwam na de search te gebruiken niet helemaal verder dan een aantal basis zaken (bijv. dat het tarief incl. BTW in de shell portal moet staan). We hebben sinds een aantal maanden een Skoda Enyaq met een eigen laadpaal van Shell Recharge (voorheen New Motion).

Via de Shell Recharge app kunnen we de laadpaal koppelen aan een account, daarin kunnen we onze stroomkosten invoeren. We hebben een variabel contract bij Budget Energie waarin we maandelijks nieuwe tarieven krijgen.

code:
1
2
3
4
5
6
periode 01-03-2024 - 01-04-2024
Normaal tarief € 0,28819
Dal tarief € 0,28554
Gas tarief € 1,22860
Vaste kosten stroom € 5,99
Vaste kosten gas € 5,99

Mijn aanname is dat we deze tarieven maandelijks in de app moeten updaten om er voor te zorgen dat de terugbetaling volgens plan verloopt. Of is het zo dat je een gemiddeld tarief pakt over x maanden en dat invoert. Is het wellicht verschillend per bedrijf/leasemaatschappij/laadpaal hoe je die kosten kan verrekenen?

Vergelijkbare vragen voor bijvoorbeeld de vaste kosten, kan je die deels meenemen in de vergoedingsaanvraag?

Ben eigenlijk op zoek naar wat ervaringen van anderen, hoor graag hoe die dit administratief verwerken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IndyVS
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 26-05 14:11
FORZAM schreef op maandag 22 juli 2024 @ 11:08:
Kan ik beroep doen op de hier aanwezige een Sanity-check krijgen voor mijn situatie?

Situatie:
Land: België
Hoofdaansluiting = Enkelfase, 40A, Digitale meter met P1
Solar 5500 Wp
Thuisbatterij 7,5 kWh bruikbaar
Automatisering/Monitoring: Home Assistant

Binnenkort komt er een PHEV bij met een behoorlijke range, die voor 95% van z'n ritten puur elektrisch gebruikt zou moeten kunnen worden indien om de 2 dagen geladen naar 90%SOC. Vaak zal deze wagen echter overdag gewoon thuis staan.
MID-certificatie is niet nodig, Huidige bedrijfswagen zal binnen 2 jaar ook wel een EV worden, maar die worden op het werk geladen en komen met laadpas)

Snelheid van laden is voorlopig niet relevant, publieke lader waar ik voor niet meer dan m'n eigen stroomtarief kan laden is ook vlak om de hoek.
In principe zou laden via de Granny charger voor mij perfect voldoen maar:
- Ik heb geen handig geplaatst stopcontact hiervoor
- Ik ben geen voorstander om een bestaande groep en bekabeling constant met 10A te belasten.
- Ik wens graag te kunnen laden op m'n Solar-overschot (6 maanden per jaar heb ik voldoende injectie/overschot om de laadbehoefte te dekken.)

Met een Easee Charge Lite + Equaliser lijkt het me dus mogelijk om:
- Maximale laadsnelheid te beperken tot 10A en dit makkelijk om te schakelen naar 16A.
(In België hebben we een capaciteitstarief. Door m'n thuisbatterij kan ik de meeste maanden onder het minimum van 2,5 kW blijven, vandaar dat ik dit wil beperken. In sommige wintermaanden ga ik sowieso over het minimum, en zou ik bvb. kunnen switchen naar 16A.)
- Via de equaliser te kunnen laden puur op solar surplus, vanaf het moment dat er meer dan 6A over is. (in de praktijk gebeurt dit vanaf het moment dat m'n thuisbatterij vol is op redelijk zonnige dagen.)

Een bijkomend probleem is dat m'n groepenkast ondertussen zo goed als vol zit (Solar, extra groepen lucht-lucht warmtepomt,...) en m'n aardlekschakelaars al volledig bezet zijn. Ik heb maar plaats voor 2 bijkomende modules meer, en dit zou echt de laatste uitbreiding zijn die ik me kan inbeelden. (Indien ik significant sneller wil laden in de toekomst moet ik toch naar 3-fasen, en moet heel de boel dan maar vernieuwd worden.)

Het lijkt mij dat deze Aardlekautomaat dan afdoende en geschikt is:
https://123groepenkast.nl/Eaton-236299-Aardlek-automaat-B32A

(32A, want: Selectief tov. de hoofdzekering, afdoende voor huidige gewenste laadsnelheid, rekening houdend met de 80% regel geschikt tot laadsnelheid van 25A)

Kabel naar buiten toe kan makkelijk via een kabelgoot en doorboring nu reeds aangebracht voor de zonnepanelen en airco, en is +/- 10M. Een YMVK 5X4mm2 lijkt me dan voor nu meer dan afdoende, en ook futureproof indien ik toch naar 3-fase zou gaan.

Maak ik hier ergens een grove denkfout of lijkt dit op het eerste zicht ok?
Volgens het arei moet je voor 32a minstens een 6 carré kabel gebruiken.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0LVIzbROOS2OIKy0TmTW-vJMucY=/x800/filters:strip_exif()/f/image/qJAXTcXte2vfz9NOknVoByKc.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jouwheld
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 17:11
BertP schreef op maandag 22 juli 2024 @ 13:10:
Wellicht echt een beginnersvraag maar ik kwam na de search te gebruiken niet helemaal verder dan een aantal basis zaken (bijv. dat het tarief incl. BTW in de shell portal moet staan). We hebben sinds een aantal maanden een Skoda Enyaq met een eigen laadpaal van Shell Recharge (voorheen New Motion).

Via de Shell Recharge app kunnen we de laadpaal koppelen aan een account, daarin kunnen we onze stroomkosten invoeren. We hebben een variabel contract bij Budget Energie waarin we maandelijks nieuwe tarieven krijgen.

code:
1
2
3
4
5
6
periode 01-03-2024 - 01-04-2024
Normaal tarief € 0,28819
Dal tarief € 0,28554
Gas tarief € 1,22860
Vaste kosten stroom € 5,99
Vaste kosten gas € 5,99

Mijn aanname is dat we deze tarieven maandelijks in de app moeten updaten om er voor te zorgen dat de terugbetaling volgens plan verloopt. Of is het zo dat je een gemiddeld tarief pakt over x maanden en dat invoert. Is het wellicht verschillend per bedrijf/leasemaatschappij/laadpaal hoe je die kosten kan verrekenen?

Vergelijkbare vragen voor bijvoorbeeld de vaste kosten, kan je die deels meenemen in de vergoedingsaanvraag?

Ben eigenlijk op zoek naar wat ervaringen van anderen, hoor graag hoe die dit administratief verwerken.
Ik voerde iedere maand het gemiddelde van dal en normaal tarief in voor de aankomende maand. Ik kon startmoment van nieuwe tarief aangeven. Ik heb nu vast contract dus hoef het twee jaar niet meer te doen. Gemiddelde van meerdere maanden kan je pas achteraf berekenen dus niet echt handig.
Vast kosten meenemen lijkt mij niet de bedoeling, die stijgt niet omdat je thuis laadt, dus apart om dat door te rekenen. Tenzij je een aparte aansluting hebt voor je laadpaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BertP
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 27-05 20:42
jouwheld schreef op maandag 22 juli 2024 @ 13:51:
[...]

Ik voerde iedere maand het gemiddelde van dal en normaal tarief in voor de aankomende maand. Ik kon startmoment van nieuwe tarief aangeven. Ik heb nu vast contract dus hoef het twee jaar niet meer te doen. Gemiddelde van meerdere maanden kan je pas achteraf berekenen dus niet echt handig.
Vast kosten meenemen lijkt mij niet de bedoeling, die stijgt niet omdat je thuis laadt, dus apart om dat door te rekenen. Tenzij je een aparte aansluiting hebt voor je laadpaal.
Helder, dank! En energiebelasting bijvoorbeeld?

Zie op onze jaarrekening dit staan (voor de oude meter die vorig jaar is vervangen).

Energiebelasting 1.251 kWh € 0,13763 € 172,17

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jouwheld
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 17:11
Die is wel variabel per kWh dus zou ik wel meenemen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FORZAM
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 07-05 13:24
IndyVS schreef op maandag 22 juli 2024 @ 13:22:
[...]

Volgens het arei moet je voor 32a minstens een 6 carré kabel gebruiken.
Duidelijk, vergeten AREI na te kijken en gewoon de eerste 2 google resultaten gevolgd...

XVB5G6 it is...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deppenboks
  • Registratie: Augustus 2012
  • Niet online
Hoi,

ik heb een uitstekend werkende Easee Home die we gekoppeld hebben aan Tibber voor het "slim laden".

Zoals gezegd werkt dit pima voor onze prive-auto, maar nu hebben we sinds kort ook een leasebak welke ik graag met de bijbehorende Travelcard wil opladen.

Nu lijkt het mij dat ik dit alleen kan doen door een ander backoffice te installeren, want in Tibber vind ik geen mogelijkheid om een tarief oid in te stellen.

Ik heb de lader met succes aangemeld en werkend gekregen bij TAP, eigenlijk zijn hier alle features en opties aanwezig om e.e.a. te regelen. Het grote probleem is echter dat TAP Electric geen contract heeft met Travelcard (Leaseplan). Dus deze optie valt helaas af.

Nu heb ik een account aangemaakt bij Robo-charge (staat ook gelist als operator in de Easee installer app) om te kijken of ik deze wel werkend kan krijgen maar krijg ik de hele tijd een melding "oplaad-ID is onjuist" terwijl datzelfde ID gewoon herkend en succesvol aangemeld kan worden in de TAP-app.....

Heeft iemand een idee wat ik niet goed doe (of zelf iets dergelijks meegemaakt)? Ik zou graag thuis gebruik willen maken van mijn prive-lader met mijn zakelijke leaseauto!

Alvast bedankt voor de hulp!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inspired
deppenboks schreef op woensdag 24 juli 2024 @ 10:55:
Hoi,

ik heb een uitstekend werkende Easee Home die we gekoppeld hebben aan Tibber voor het "slim laden".

Zoals gezegd werkt dit pima voor onze prive-auto, maar nu hebben we sinds kort ook een leasebak welke ik graag met de bijbehorende Travelcard wil opladen.

Nu lijkt het mij dat ik dit alleen kan doen door een ander backoffice te installeren, want in Tibber vind ik geen mogelijkheid om een tarief oid in te stellen.

Ik heb de lader met succes aangemeld en werkend gekregen bij TAP, eigenlijk zijn hier alle features en opties aanwezig om e.e.a. te regelen. Het grote probleem is echter dat TAP Electric geen contract heeft met Travelcard (Leaseplan). Dus deze optie valt helaas af.

Nu heb ik een account aangemaakt bij Robo-charge (staat ook gelist als operator in de Easee installer app) om te kijken of ik deze wel werkend kan krijgen maar krijg ik de hele tijd een melding "oplaad-ID is onjuist" terwijl datzelfde ID gewoon herkend en succesvol aangemeld kan worden in de TAP-app.....

Heeft iemand een idee wat ik niet goed doe (of zelf iets dergelijks meegemaakt)? Ik zou graag thuis gebruik willen maken van mijn prive-lader met mijn zakelijke leaseauto!

Alvast bedankt voor de hulp!
e-flux? https://help.e-flux.io/nl/articles/8455139-handleiding-easee

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanHenk
  • Niet online
@deppenboks E-Flux kun je relatief eenvoudig koppelen, kost een paar euro per maand.

Maar bij Easee verlies je bij mijn weten wel de functionaliteit van aansturing door Tibber als je een andere operator (de backoffice) kiest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deppenboks
  • Niet online
JanHenk schreef op woensdag 24 juli 2024 @ 12:36:
@deppenboks E-Flux kun je relatief eenvoudig koppelen, kost een paar euro per maand.

Maar bij Easee verlies je bij mijn weten wel de functionaliteit van aansturing door Tibber als je een andere operator (de backoffice) kiest.
Het gekke is dat ook e-flux het serienummer niet herkent. Hetzelfde serienummer dat TAP wel herkent…..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JanHenk
  • Niet online
deppenboks schreef op woensdag 24 juli 2024 @ 13:15:
[...]

Het gekke is dat ook e-flux het serienummer niet herkent. Hetzelfde serienummer dat TAP wel herkent…..
Je moet bij E-Flux een EVSE ID aanvragen via de klantenservice (support).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woodski
  • Laatst online: 26-05 17:02
Gaat dit lukken, ik wil een PHEV thuisladen met het overschot van PV.
Thuis draait HA en de slimme meter lees ik uit met DSMR reader.

Dus het plan is een gebruikte Alfen Eve Single Pro-Line 11 kW te kopen.
Deze aansluiten met 1 fase en een netwerkkabel.

De twijfels:
Smart charging network staat op locked maar ik ga 'm lokaal bedienen dus geen probleem?

Ik wil niet dat ie spontaan met 16A gaat laden, kan je dat vastpinnen op max 10A ?

Als ik via HA max 10A kies voor de Alfen, gaat mijn Skoda PHEV daar dan goed mee overweg?
En andersom, als de Alfan op 10A staat en ik kies in Skoda connect 8A, gata dat ook goed?

Ik denk dat dit een mooie budget keuze is voor een PHEV met beperkte stroom.
Mooier dan een Granny Charger en bedienbaar uit HA

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2bSju3bTylwzZIOxyYBVAjgWWD4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Qhk8ymoRktGlVaOIAjVfq9zF.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wocko
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 23-05 15:17
Hallo allemaal,
Via marktplaats heb ik onlangs deze Evhub 3 fase (max 11kW) gekocht, nieuw in doos. Het model dat geleverd is (zie foto) was echter anders dan de MP advertentie aangaf.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aMN4h-neNQ51HgttsuFXOCQ0SvY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BeWwY5AVq7F4nT0jP8urhh0N.jpg?f=fotoalbum_large

Volgens mij gaat het om een iets ouder model dan vandaag de dag nieuw verkocht wordt (geen schuko, wel sleutel voor aan/uitschakelen).

Voor nieuwe Evhubs schijnt DC beveiliging ingebouwd te zijn. Ik vraag mij echter af of dit model ook ingebouwde DC-beveiliging heeft?
Zo ja, welke module vangt dat af dan (deel van dipswitch of module rechts ervan)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inspired
Woodski schreef op woensdag 24 juli 2024 @ 13:34:
Gaat dit lukken, ik wil een PHEV thuisladen met het overschot van PV.
Thuis draait HA en de slimme meter lees ik uit met DSMR reader.

Dus het plan is een gebruikte Alfen Eve Single Pro-Line 11 kW te kopen.
Deze aansluiten met 1 fase en een netwerkkabel.

De twijfels:
Smart charging network staat op locked maar ik ga 'm lokaal bedienen dus geen probleem?

Ik wil niet dat ie spontaan met 16A gaat laden, kan je dat vastpinnen op max 10A ?

Als ik via HA max 10A kies voor de Alfen, gaat mijn Skoda PHEV daar dan goed mee overweg?
En andersom, als de Alfan op 10A staat en ik kies in Skoda connect 8A, gata dat ook goed?

Ik denk dat dit een mooie budget keuze is voor een PHEV met beperkte stroom.
Mooier dan een Granny Charger en bedienbaar uit HA

[Afbeelding]
Alfen op max 10A zetten kan wel. Via HA aansturen kan afaik alleen met LB licentie. Als je die laatste hebt kun je ook gewoon solar charging van Alfen gebruiken.

Alternatief is wellicht de auto via HA aansturen? (https://github.com/skodaconnect/skodaconnect) Al heb ik geen ervaring met VAG/Skoda API.

[ Voor 5% gewijzigd door Inspired op 24-07-2024 15:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inspired
wocko schreef op woensdag 24 juli 2024 @ 14:53:
Hallo allemaal,
Via marktplaats heb ik onlangs deze Evhub 3 fase (max 11kW) gekocht, nieuw in doos. Het model dat geleverd is (zie foto) was echter anders dan de MP advertentie aangaf.

[Afbeelding]

Volgens mij gaat het om een iets ouder model dan vandaag de dag nieuw verkocht wordt (geen schuko, wel sleutel voor aan/uitschakelen).

Voor nieuwe Evhubs schijnt DC beveiliging ingebouwd te zijn. Ik vraag mij echter af of dit model ook ingebouwde DC-beveiliging heeft?
Zo ja, welke module vangt dat af dan (deel van dipswitch of module rechts ervan)?
Zou zeggen dat er helemaal niks geen aardlek in zit. Staat toch wel iets op de doos?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deppenboks
  • Niet online
JanHenk schreef op woensdag 24 juli 2024 @ 13:18:
[...]

Je moet bij E-Flux een EVSE ID aanvragen via de klantenservice (support).
dankjewel! Heb de boel aan het werk nu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerardus1956
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 15:48
Hallo allemaal,

[Afbeelding]

Ik heb zo'n zelfde ding hangen. Het enige verschil is dat de mijne 22kW is. Ik zie alleen enkele draden iets anders aangesloten zijn. Exact hetzelfde relais en dipswitch heb ik. De B aardlek heb ik in de meterkast geplaatst. De dipswitches zijn voor het instellen van het vermogen. Ik heb hem op 7 kW staan. Was meteen het minimum voor deze.

EV:VW ID3 - PV:15 x 295Wp - Laadpaal: EVhub 22 kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Makrolon
Hallo allemaal,

[Afbeelding]

Nee, dit is de oude zonder dc lekdetectie inderdaad. De nieuwe heeft nog een ct klem om de fases en nul uit de auto zitten die verbonden zit met de evhub module.

Maar deze heeft zelfs geen vaste kabel er bij zitten.. of heb je die er zelf af gehaald?

[ Voor 4% gewijzigd door Makrolon op 24-07-2024 18:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woodski
  • Laatst online: 26-05 17:02
Inspired schreef op woensdag 24 juli 2024 @ 15:11:
[...]

Alfen op max 10A zetten kan wel. Via HA aansturen kan afaik alleen met LB licentie. Als je die laatste hebt kun je ook gewoon solar charging van Alfen gebruiken.

Alternatief is wellicht de auto via HA aansturen? (https://github.com/skodaconnect/skodaconnect) Al heb ik geen ervaring met VAG/Skoda API.
Als LB load balancing is dan is die optie locked...
Skoda connect had ik al gevonden en daarmee kan je inderdaad de stroom instellen.
Toch nieuwsgierig naar de ervaringen van deze Alfen icm Home Assistant.
Vooral het stuk hoeveel je kan bieden als alle opties locked zijn :?

edit :(
Modbus Slave over TCP/IP is activated when the station is configured to communicate with an Energy
Management System (EMS) and when Active Load Balancing is activated. Active Load Balancing is the
functionality the currently implements Modbus Slave TCP/IP as a means of communication.
Note: Active Load Balancing is a locked feature of the charging station. It can only be unlocked after
purchasing that feature. After the purchase, the unique license key of the charging station is updated.

[ Voor 26% gewijzigd door Woodski op 24-07-2024 21:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EiT
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 13:46

EiT

Ik heb een laadpaal nodig voor onze nieuwe PHEV. Eind volgend jaar komt hier een EV bij.

Kabel ligt al in de grond (helaas 1, geen kruipruimte en meterkast staat in het midden) hooguit dat er 3-5 stenen uitmoeten om de kabel op de juiste plaats te krijgen.

Nu heb ik de eerste offertes binnen voor een Alfen, bijna 5k voor een dubbele en de helft voor een enkele. Vind dat te veel.

Nu heeft Tibber de Wallbox Pulsar Max met 7m kabel voor €749. Lijkt de goedkoopste optie online te vinden.
Nu kan ik installatie er voor €669 bijnemen (van ChargeCars), maar onduidelijk wat je krijgt. Offerte krijg je pas als je besteld.
Sowieso wil ik daar de “Power Boost Meter” nog bij, maar die kan ik wel ergens los bestellen.

Mijn vragen:
1. iemand ervaring met eventuele extra kosten via ChargeCars?
2. Of misschien gewoon een lader aanschaffen, de extra accessoires en een elektricien zoeken, hoe, werkspot?
3. Andere input?

Als ik dat ding via Tibber wil bestellen moet ik wel snel zijn, ben net weer overgestapt naar GC (helaas goedkoper voor ons).

Druk en zetfouten voorbehouden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dnns85
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 17:16
Waarom niet een Easee via Tibber? Is €489 voor niet-klanten en €429 als je klant wordt, je kan na een maand altijd weer naar GC mocht dat toch goedkoper zijn. Als je een code van een bestaande klant (pm als je wil) hebt krijg je nog €50 shoptegoed, bijvoorbeeld voor een laadkabel die je kan vergrendelen in de Easee. Heb je ook een soort vaste kabel. Is wel prettig.

Ik heb een Wallbox gehad in m'n vorige woning en was er niet erg over te spreken, de WiFi viel steeds weg, niet niet genoeg bereik. Verbindt dan niet automatisch opnieuw. Ook is load balancing bekabeld, dus dan moet je alsnog de boel open halen als die er niet al ligt.

De Easee heeft een esim voor verbinding via 4G en dat werkt gewoon goed, zonder extra kosten. Kan ook op WiFi. De load balancing (Equalizer) is ook draadloos en werkt makkelijk op de P1 meter, geen extra voeding nodig. Kost zo'n €150.

Ik heb het plaatsen via Werkspot laten uitvoeren voor €450 ex. Dat was inclusief aansluiten en graafwerk (15 meter gras + 2 meter bestrating). Mocht je twee aansluitingen nodig hebben dan kan je volgens mij nog een extra Easee plaatsen die dan ook weer load balancing met de eerste doet. Ik dacht dat je dan geen extra kabel hoeft te leggen omdat ze eigenlijk de capaciteit delen (weet ik niet 100% zeker). Scheelt ompluggen van de ene naar de andere auto.

Al met al heeft dit niet bijzonder veel gekost (~€1200) en ik ben er erg tevreden mee. In deze combi heb je bijvoorbeeld ook de mogelijkheid om alleen op zonne-energie te laden wat je anders terug zou leveren, mocht dat in de toekomst relevant zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gremen
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 10:47
dnns85 schreef op woensdag 24 juli 2024 @ 22:00:

De Easee heeft een esim voor verbinding via 4G en dat werkt gewoon goed, zonder extra kosten. Kan ook op WiFi. De load balancing (Equalizer) is ook draadloos en werkt makkelijk op de P1 meter, geen extra voeding nodig. Kost zo'n €150.
Wie betaald die 4G dan eigenlijk? Gaat easee dat zelf doen voor eeuwig?

Iemand idee hoe goed de Wifi van een Easee is? Ben ook op zoek naar een paal, maar deze komt zeker 15 meter van mijn AP te staan en 30 meter vanaf de meterkast (waar dan eventueel de equalizer komt te hangen). Weet niet zeker of de Easee dat allemaal haalt of dat ik dan toch beter naar een paal met utp aansluiting kan gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EiT
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 13:46

EiT

Waarom niet een Easee via Tibber? Is €489 voor niet-klanten en €429 als je klant wordt, je kan na een maand altijd weer naar GC mocht dat toch goedkoper zijn. Als je een code van een bestaande klant (pm als je wil) hebt krijg je nog €50 shoptegoed, bijvoorbeeld voor een laadkabel die je kan vergrendelen in de Easee. Heb je ook een soort vaste kabel. Is wel prettig.
Ik zit nog bij Tiber, nieuw contract gaat begin augustus in (scheelt 5 cent per kWh).
Easee heeft geen vaste kabel en dan zat je ook al weer op €600 met kabel.
Ik heb een Wallbox gehad in m'n vorige woning en was er niet erg over te spreken, de WiFi viel steeds weg, niet niet genoeg bereik. Verbindt dan niet automatisch opnieuw. Ook is load balancing bekabeld, dus dan moet je alsnog de boel open halen als die er niet al ligt.
Hier is buiten WiFi signaal prima.
Ik heb er een cat6 bij liggen voor de load balancing.

Reden om voor de wallbox te gaan is dat je er eventueel meerdere kan aansluiten; YouTube: Dynamic Power Sharing - Installation
Vraag is alleen wel of dat op dezelfde kabel mag, maar mij lijkt dat die load balancer dat ook regelt.

Vraag mij alleen af wat er allemaal fout kan gaan als de netwerk kabel stuk gaat, hardware probleem (= load balancer dood) of bug in de software zit.

Druk en zetfouten voorbehouden.

Pagina: 1 ... 128 ... 174 Laatste

Let op:
Discussie over laadpassen, facturatie e.d.: [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3. Vragen over elektrische auto's en hun bijbehorend laadvermogen in Elektrische auto's - deel 5 of de betreffende merktopics. Er is uiteraard een beetje overlap, maar specifieke vragen of opmerkingen over de inrichting van je meterkast en huisinstallatie horen in Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 2. Voor het zo goedkoop mogelijk thuisladen van je EV kan je terecht in Het grote goedkoop thuisladen van je EV topic en als laatste: voor v2g is er ook een plek: Over V2G; laden en ontladen