Kan ik beroep doen op de hier aanwezige een Sanity-check krijgen voor mijn situatie?
Situatie:
Land: België
Hoofdaansluiting = Enkelfase, 40A, Digitale meter met P1
Solar 5500 Wp
Thuisbatterij 7,5 kWh bruikbaar
Automatisering/Monitoring: Home Assistant
Binnenkort komt er een PHEV bij met een behoorlijke range, die voor 95% van z'n ritten puur elektrisch gebruikt zou moeten kunnen worden indien om de 2 dagen geladen naar 90%SOC. Vaak zal deze wagen echter overdag gewoon thuis staan.
MID-certificatie is niet nodig, Huidige bedrijfswagen zal binnen 2 jaar ook wel een EV worden, maar die worden op het werk geladen en komen met laadpas)
Snelheid van laden is voorlopig niet relevant, publieke lader waar ik voor niet meer dan m'n eigen stroomtarief kan laden is ook vlak om de hoek.
In principe zou laden via de Granny charger voor mij perfect voldoen maar:
- Ik heb geen handig geplaatst stopcontact hiervoor
- Ik ben geen voorstander om een bestaande groep en bekabeling constant met 10A te belasten.
- Ik wens graag te kunnen laden op m'n Solar-overschot (6 maanden per jaar heb ik voldoende injectie/overschot om de laadbehoefte te dekken.)
Met een Easee Charge Lite + Equaliser lijkt het me dus mogelijk om:
- Maximale laadsnelheid te beperken tot 10A en dit makkelijk om te schakelen naar 16A.
(In België hebben we een capaciteitstarief. Door m'n thuisbatterij kan ik de meeste maanden onder het minimum van 2,5 kW blijven, vandaar dat ik dit wil beperken. In sommige wintermaanden ga ik sowieso over het minimum, en zou ik bvb. kunnen switchen naar 16A.)
- Via de equaliser te kunnen laden puur op solar surplus, vanaf het moment dat er meer dan 6A over is. (in de praktijk gebeurt dit vanaf het moment dat m'n thuisbatterij vol is op redelijk zonnige dagen.)
Een bijkomend probleem is dat m'n groepenkast ondertussen zo goed als vol zit (Solar, extra groepen lucht-lucht warmtepomt,...) en m'n aardlekschakelaars al volledig bezet zijn. Ik heb maar plaats voor 2 bijkomende modules meer, en dit zou echt de laatste uitbreiding zijn die ik me kan inbeelden. (Indien ik significant sneller wil laden in de toekomst moet ik toch naar 3-fasen, en moet heel de boel dan maar vernieuwd worden.)
Het lijkt mij dat deze Aardlekautomaat dan afdoende en geschikt is:
https://123groepenkast.nl/Eaton-236299-Aardlek-automaat-B32A
(32A, want: Selectief tov. de hoofdzekering, afdoende voor huidige gewenste laadsnelheid, rekening houdend met de 80% regel geschikt tot laadsnelheid van 25A)
Kabel naar buiten toe kan makkelijk via een kabelgoot en doorboring nu reeds aangebracht voor de zonnepanelen en airco, en is +/- 10M. Een YMVK 5X4mm2 lijkt me dan voor nu meer dan afdoende, en ook futureproof indien ik toch naar 3-fase zou gaan.
Maak ik hier ergens een grove denkfout of lijkt dit op het eerste zicht ok?