Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HDoc
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 27-08 09:14
dnns85 schreef op woensdag 24 juli 2024 @ 22:00:
Waarom niet een Easee via Tibber? Is €489 voor niet-klanten en €429 als je klant wordt, je kan na een maand altijd weer naar GC mocht dat toch goedkoper zijn.
Via Tibber kan je ook een Zaptec kopen. Vind ik erg fijn werken, met loadbalancing over Wifi.

De avatar is een echte foto..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chasinbe
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 31-08 17:00
Dag forumleden,
Ik ben nieuw op het forum hier en volop door het lange aantal pagina's aan het zoeken naar een specifiek antwoord, voor het laden van Model 3 die er binnen enkele weken aankomt (privé, geen laadpaal voorzien).

Zelfde situatie als vele andere Belgen hier, proberen te laden met beperkt capaciteitstarief.
Het idee is om een montagepaal op de oprit te plaatsen en daar kabel laten binnenkomen op een 16A/32A 230V buitenstopcontact dat ik op de montagepaal kan monteren en daar dus ook de kabelbevestiging kan doen. Niet fan om opbouwbedrading en -stopcontact tegen wanden van nieuwe woning te plaatsen.

Zijn er mensen die al gelijkaardig project uitgevoerd hebben en enkele universele montagepalen voor laadpalen kunnen aanraden voor mij.

Voorbeeld dat ik momenteel voor ogen heb, als voorbeeld:
https://www.amazon.de/-/n...c_wl_lv_ov_lig_dp_it&th=1

Moest ik iets over het hoofd zien of overige tips, altijd welkom :)

Grtz

Panasonic Aquarea J 7kW split; 300L Panasonic boilervat SWW; 100L buffervat; 6600Wp Z 15°; houtskelet nieuwbouw 2021; Tesla M3H

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xhomas
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 07-09 14:24
Ik zit even met een vraag die ik zo snel niet kan vinden v.w.b. salderen en overstappen van dynamisch naar dynamisch;
Ik ben verhuisd per begin april naar een woning met zonnepanelen, en vorige maand in juni een elektrische auto gekocht die ik thuis oplaad (ik had kunnen overstappen naar variabel/vast, maar had het plan al m.b.t. de elektrische auto).

Nu wekken de zonnepanelen (12st.) ieder jaar ongeveer 4.000 kWh op. Het eigen gebruik van het net weet ik nog niet, vooral door de veel gewijzigde omstandigheden in de afgelopen maanden, maar door de elektrische auto verwacht ik eigenlijk op basis van de afgelopen maand dat het verbruik een stuk hoger zal liggen, en de teruglevering iets minder (door eigen zonne-opwek zelf te gebruiken).

Nu laad ik nog op met een Granny charger, en wil ook i.v.m. een betere app waarschijnlijk naar Tibber + een Easee laadpaal overstappen (ik zit nu nog bij ANWB).

Mijn vraag is of dat nu wel verstandig is, of dat het misschien handiger is om te wachten tot de winter/jaarwisseling? Gezien ik nog veel teruggeleverd heb in het voorjaar van voor ik een elektrische auto kocht kan salderen (want dit is op jaarniveau). Hoe werkt dit als je overstapt, of kan ik dit gewoon doen zonder dat dit iets uitmaakt?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 22:29

de Peer

under peer review

Xhomas schreef op vrijdag 26 juli 2024 @ 16:24:
Ik zit even met een vraag die ik zo snel niet kan vinden v.w.b. salderen en overstappen van dynamisch naar dynamisch;
Ik ben verhuisd per begin april naar een woning met zonnepanelen, en vorige maand in juni een elektrische auto gekocht die ik thuis oplaad (ik had kunnen overstappen naar variabel/vast, maar had het plan al m.b.t. de elektrische auto).

Nu wekken de zonnepanelen (12st.) ieder jaar ongeveer 4.000 kWh op. Het eigen gebruik van het net weet ik nog niet, vooral door de veel gewijzigde omstandigheden in de afgelopen maanden, maar door de elektrische auto verwacht ik eigenlijk op basis van de afgelopen maand dat het verbruik een stuk hoger zal liggen, en de teruglevering iets minder (door eigen zonne-opwek zelf te gebruiken).

Nu laad ik nog op met een Granny charger, en wil ook i.v.m. een betere app waarschijnlijk naar Tibber + een Easee laadpaal overstappen (ik zit nu nog bij ANWB).

Mijn vraag is of dat nu wel verstandig is, of dat het misschien handiger is om te wachten tot de winter/jaarwisseling? Gezien ik nog veel teruggeleverd heb in het voorjaar van voor ik een elektrische auto kocht kan salderen (want dit is op jaarniveau). Hoe werkt dit als je overstapt, of kan ik dit gewoon doen zonder dat dit iets uitmaakt?
Salderen werkt op jaarbasis of contractbasis. Dus vaak is het handig om te minste 1 van beide uit te zitten als je netto in de plus staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xhomas
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 07-09 14:24
de Peer schreef op vrijdag 26 juli 2024 @ 16:29:
[...]

Salderen werkt op jaarbasis of contractbasis. Dus vaak is het handig om te minste 1 van beide uit te zitten als je netto in de plus staat.
Ah top, duidelijk antwoord waar ik naar zocht en inderdaad al mijn vermoeden.
Doordat ik april t/m halverwege juni best wel wat teruggeleverd heb met erg weinig verbruik, kan ik dat dus beter even zo laten, als ik het goed begrijp. Zodat ik die extra opwek de belasting nog van kan meesnoepen.

Alleen dan nog even de overweging of die €60 korting voor klanten voor een Easee daar tegenop weegt, of dat ik alvast de lader kan kopen met het contract pas later in laten gaan. Tot de winter met de granny charger zie ik ook niet helemaal zitten :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Xhomas schreef op vrijdag 26 juli 2024 @ 16:42:
[...]

Ah top, duidelijk antwoord waar ik naar zocht en inderdaad al mijn vermoeden.
Doordat ik april t/m halverwege juni best wel wat teruggeleverd heb met erg weinig verbruik, kan ik dat dus beter even zo laten, als ik het goed begrijp. Zodat ik die extra opwek de belasting nog van kan meesnoepen.
Ja dat is ook hoe ik het zie.
Alleen dan nog even de overweging of die €60 korting voor klanten voor een Easee daar tegenop weegt, of dat ik alvast de lader kan kopen met het contract pas later in laten gaan. Tot de winter met de granny charger zie ik ook niet helemaal zitten :+
hmm ja persoonlijk ben ik sowieso geen voorstander om apparatuur te koppelen aan het energiecontract, omdat je jezelf daarmee vast legt. Ik weet niet of dat hier ook het geval is maar ik probeer lock-in zo veel mogelijk te voorkomen.

maar.. gemak dient de mens, dus eigen keuze

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Makrolon
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 22:10
de Peer schreef op vrijdag 26 juli 2024 @ 16:48:
[...]

Ja dat is ook hoe ik het zie.

[...]

hmm ja persoonlijk ben ik sowieso geen voorstander om apparatuur te koppelen aan het energiecontract, omdat je jezelf daarmee vast legt. Ik weet niet of dat hier ook het geval is maar ik probeer lock-in zo veel mogelijk te voorkomen.

maar.. gemak dient de mens, dus eigen keuze
Dat doe je in dit geval niet, omdat de easee ook gewoon zonder tibber werkt. Misschien dat je alleen de equalizer voor loadbalancing moet aanschaffen als.je bij tibber weg gaat.

13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RTJ1990
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 20:51
Heeft iemand hier ervaring met het plaatsen van een wand lader in een parkeerkelder van een appartementencomplex? Mijn situatie is als volgt: het appartementencomplex waar ik ga wonen (appartement op +4, parkeerplaats op -2) is momenteel in aanbouw en de aannemer biedt aan een lader te installeren a €6500 (Eve Single S S-line). Ik heb vandaag even met de elektricien gebeld en hij gaf aan dat ‘even een laadpaal installeren in de parkeerkelder’ totaal niet te vergelijken is met een paal die in je tuin staat, bovendien bestaat er enorm veel regelgeving omtrent verzekering en eisen vanuit de brandweer. Alles via je eigen meterkast laten lopen kan niet en moet je uberhaupt niet willen, want in het geval van calamiteiten moet de brandweer alles in 1x moeten kunnen uitschakelen, en als iedereen op eigen houtje een laadpaal gaat installeren wordt het een chaos. ik heb aangegeven dat er zover ik weet regelgeving bestaat dat iedere parkeerplek in een parkeergarage tegenwoordig moet voorbereidt zijn op een laadpaal, dit klopt, alleen de voorbereiding betekent niks meer dan een loze leiding. In de meterkast moeten er allerlei zaken aangepast worden, je hebt te maken met licensies (?), load balancing (is volgens mij std op elke laadpaal tegenwoordig?) oftewel, heel simpel is het niet. Het moet hoe dan ook altijd via de VVE geregeld worden. Hij geeft het advies, als je het geld hebt moet je het nu gewoon doen. Het gaat nooit goedkoper worden. CAO's gaan einde jaar ook weer met 12% omhoog

1. Klopt bovenstaand verhaal? Is het hierbij mogelijk / simpelweg niet toegestaan -in het algemeen- om dit via de eigen meterkast te laten verlopen ipv de algemene meterkast van de VVE? Ik zie het al gebeuren dat er een energiecontract wordt afgesloten voor de hoofdprijs ipv een dynamisch contract bijv.

2. Wat is een redelijke prijs voor de installatie? €6500 is gevoelsmatig zo’n 50% te duur of onderschat ik dit nu gigantisch?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HyperBart
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 23:32
chasinbe schreef op donderdag 25 juli 2024 @ 23:38:
Dag forumleden,
Ik ben nieuw op het forum hier en volop door het lange aantal pagina's aan het zoeken naar een specifiek antwoord, voor het laden van Model 3 die er binnen enkele weken aankomt (privé, geen laadpaal voorzien).

Zelfde situatie als vele andere Belgen hier, proberen te laden met beperkt capaciteitstarief.
Het idee is om een montagepaal op de oprit te plaatsen en daar kabel laten binnenkomen op een 16A/32A 230V buitenstopcontact dat ik op de montagepaal kan monteren en daar dus ook de kabelbevestiging kan doen. Niet fan om opbouwbedrading en -stopcontact tegen wanden van nieuwe woning te plaatsen.

Zijn er mensen die al gelijkaardig project uitgevoerd hebben en enkele universele montagepalen voor laadpalen kunnen aanraden voor mij.

Voorbeeld dat ik momenteel voor ogen heb, als voorbeeld:
https://www.amazon.de/-/n...c_wl_lv_ov_lig_dp_it&th=1

Moest ik iets over het hoofd zien of overige tips, altijd welkom :)

Grtz
Alfen S line of Proline en EVCC thuis installeren.
EVCC gaat die laadpaal aansturen, nooit meer dan 3.5kW hier, althans niet door de laadpaal.

Ge gaat wel dat stopcontact moeten opofferen, AREI wil dat ge dat achter een eigen aardlekschakelaar hangt zonder andere stopcontacten, maar ja 😉 da regelt ge dan maar na dat de keurder is geweest 😅.

[ Voor 7% gewijzigd door HyperBart op 26-07-2024 20:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperBart
RTJ1990 schreef op vrijdag 26 juli 2024 @ 18:56:
Heeft iemand hier ervaring met het plaatsen van een wand lader in een parkeerkelder van een appartementencomplex? Mijn situatie is als volgt: het appartementencomplex waar ik ga wonen (appartement op +4, parkeerplaats op -2) is momenteel in aanbouw en de aannemer biedt aan een lader te installeren a €6500 (Eve Single S S-line). Ik heb vandaag even met de elektricien gebeld en hij gaf aan dat ‘even een laadpaal installeren in de parkeerkelder’ totaal niet te vergelijken is met een paal die in je tuin staat, bovendien bestaat er enorm veel regelgeving omtrent verzekering en eisen vanuit de brandweer. Alles via je eigen meterkast laten lopen kan niet en moet je uberhaupt niet willen, want in het geval van calamiteiten moet de brandweer alles in 1x moeten kunnen uitschakelen, en als iedereen op eigen houtje een laadpaal gaat installeren wordt het een chaos. ik heb aangegeven dat er zover ik weet regelgeving bestaat dat iedere parkeerplek in een parkeergarage tegenwoordig moet voorbereidt zijn op een laadpaal, dit klopt, alleen de voorbereiding betekent niks meer dan een loze leiding. In de meterkast moeten er allerlei zaken aangepast worden, je hebt te maken met licensies (?), load balancing (is volgens mij std op elke laadpaal tegenwoordig?) oftewel, heel simpel is het niet. Het moet hoe dan ook altijd via de VVE geregeld worden. Hij geeft het advies, als je het geld hebt moet je het nu gewoon doen. Het gaat nooit goedkoper worden. CAO's gaan einde jaar ook weer met 12% omhoog

1. Klopt bovenstaand verhaal? Is het hierbij mogelijk / simpelweg niet toegestaan -in het algemeen- om dit via de eigen meterkast te laten verlopen ipv de algemene meterkast van de VVE? Ik zie het al gebeuren dat er een energiecontract wordt afgesloten voor de hoofdprijs ipv een dynamisch contract bijv.

2. Wat is een redelijke prijs voor de installatie? €6500 is gevoelsmatig zo’n 50% te duur of onderschat ik dit nu gigantisch?
Absurd debiel te duur. Als je daar voor gaat verklaar ik je persoonlijk gek.

VVE mag niks blokkeren tenzij ze zelf het gaan regelen en dit met concrete korte termijn plannen. Althans in Belgie.

In NL is een VVE blijkbaar wat machtiger, ik zou rustig buiten de projectontwikkelaar eens lanceren dat je een laadpaal wil installeren en het zelf via een elektricien laten doen. Dit zou met normale bekabeling en lengte rond de 2300 EUR moeten liggen.

Brandweer uitschakelen? Kan in de meterkast, zoals in alle appartementsgebouwen.

[ Voor 5% gewijzigd door HyperBart op 26-07-2024 20:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harvest2002
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 17-09 13:18

Lijkt mij ook absurd duur. Ben je lid van Verenging Eigen Huis? Zo ja, leg hun de vraag voor. Zo nee, word lid en leg hun de vraag voor. Ze zijn op dit moment zeer actief met dienstverlening aan VvE's.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 00:02
@RTJ1990

Het is heel erg afhankelijk van de vve.

Dus als je zin hebt om er tijd in te stoppen, kan je 4K wellicht besparen.
Een loze leiding waar 3 of 5x4mm2 doorheen kan zou nu bij bouw voldoende moeten zijn.

[ Voor 3% gewijzigd door BarryH op 26-07-2024 20:59 ]

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Makrolon

Niet normaal duur. Tenzij er honderd meter kabel door een kabelgoot getrokken moet worden of er een zware verdeler geplaatst moet worden voor alle laadpunten wat inbegrepen zit.

Maar in t laatste geval zou je kosten over meerdere laadpunten verdelen en is het weer weg duur.

13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wakkie
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 23:11
@RTJ1990

Tijdens de bouw van mijn appartement werd de mogelijkheid geboden om een leiding inclusief bekabeling aan te laten brengen. Ik heb een ruime inpandige garage die tevens als berging dient. De leiding plus bekabeling loopt van mijn garage naar de algemene ruimte en vandaar uit naar mijn meterkast op de derde verdieping. In mijn garage heb ik inmiddels een laadbox geïnstalleerd. Werkt allemaal perfect. De meeste bewoners hebben hier gebruik van gemaakt, 3 garages en 10 parkeerplaatsen. Inclusief de laadbox heeft mij dit ongeveer € 2.500,00 gekost.

EV6 77.4kWh GT-Line RWD Snow White Pearl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 22:21
Makrolon schreef op vrijdag 26 juli 2024 @ 18:45:
[...]

Dat doe je in dit geval niet, omdat de easee ook gewoon zonder tibber werkt. Misschien dat je alleen de equalizer voor loadbalancing moet aanschaffen als.je bij tibber weg gaat.
Je hebt geen contract nodig bij Tibber om de puls te kunnen gebruiken voor loadbalancing met een Easee lader, eventueel nadeel is wel dat het alleen werkt wanneer je Tibber hebt ingesteld als operator.

[ Voor 4% gewijzigd door ASW1 op 27-07-2024 15:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chasinbe
HyperBart schreef op vrijdag 26 juli 2024 @ 20:17:
[...]

Alfen S line of Proline en EVCC thuis installeren.
EVCC gaat die laadpaal aansturen, nooit meer dan 3.5kW hier, althans niet door de laadpaal.

Ge gaat wel dat stopcontact moeten opofferen, AREI wil dat ge dat achter een eigen aardlekschakelaar hangt zonder andere stopcontacten, maar ja 😉 da regelt ge dan maar na dat de keurder is geweest 😅.
Misschien was mijn initiële uitleg wat onduidelijk, ik wou het simplistisch houden thuis en geen dure laadpaal kopen/plaatsen om maar 3,7-7,4 kW te laden. Ik dacht gewoon van mijn 3F 3x400V 40A kast een 5g6mm² kabel naar buiten te trekken op een montagepaal (zonder laadunit) waar ik dan een CE 32A IP44 stopcontact in aansluit.

Via de Tesla kan ik dan zelf kiezen of ik 16A of 32A laat binnenkomen; afhankelijk van de opbrengst zonnepanelen.

Mijn vragen zouden zijn: Is deze manier van opstelling wel mogelijk en vooral voor deze montagepaal met een passend gat voor buitenstopcontact ben ik nu aan het kijken. Enkele foto's ter verduidelijking:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jwlQE33kqKEL8w5Dgzy2K86ixKQ=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WXhzzlKNA77kxxENSQSXOhXR.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/P85Cl3O7U3or8TEDK4VCAnnvI8I=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KBYFHUONnlguiAOH7QoLCFYe.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kBqI86MPE23niJ0oGqMrMWIyCmE=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/I5Yq4E6PiR79crsEycTyN4hN.jpg?f=fotoalbum_tile

Panasonic Aquarea J 7kW split; 300L Panasonic boilervat SWW; 100L buffervat; 6600Wp Z 15°; houtskelet nieuwbouw 2021; Tesla M3H

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 23:04
chasinbe schreef op zaterdag 27 juli 2024 @ 10:45:
[...]

Misschien was mijn initiële uitleg wat onduidelijk, ik wou het simplistisch houden thuis en geen dure laadpaal kopen/plaatsen om maar 3,7-7,4 kW te laden. Ik dacht gewoon van mijn 3F 3x400V 40A kast een 5g6mm² kabel naar buiten te trekken op een montagepaal (zonder laadunit) waar ik dan een CE 32A IP44 stopcontact in aansluit.

Via de Tesla kan ik dan zelf kiezen of ik 16A of 32A laat binnenkomen; afhankelijk van de opbrengst zonnepanelen.

Mijn vragen zouden zijn: Is deze manier van opstelling wel mogelijk en vooral voor deze montagepaal met een passend gat voor buitenstopcontact ben ik nu aan het kijken. Enkele foto's ter verduidelijking:
[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]
En dan ga je de granny charger daar aan laten hangen in weer en wind?

Koop dan zo’n goedkope laadpaal van Lidl of zo, dat is toch een pak handiger en voorzien op de buitenomstandigheden.

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASS-Ware
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 00:28
chasinbe schreef op zaterdag 27 juli 2024 @ 10:45:
[...]

[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]
Hoe kom jij aan 3 x 400V?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chasinbe
Tommie12 schreef op zaterdag 27 juli 2024 @ 11:06:
[...]

En dan ga je de granny charger daar aan laten hangen in weer en wind?

Koop dan zo’n goedkope laadpaal van Lidl of zo, dat is toch een pak handiger en voorzien op de buitenomstandigheden.
Ja klopt, die is daar niet op voorzien dan op weersomstandigheden of risico op lange termijn beter niet nemen?
ASS-Ware schreef op zaterdag 27 juli 2024 @ 11:47:
[...]

Hoe kom jij aan 3 x 400V?
Gewoon aanvragen bij start nieuwbouw zodat alle toestellen gedekt zijn en al voorzien bent voor toekomst (zoals laden van elektrische wagens)? Wij hebben enkel alles op elektriciteit in de woning.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/67Il7CKYmJQYAJ2fUSgpzUvGlDw=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/8vGHVr9H6zpAjkh8JtMqMQSp.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASS-Ware
chasinbe schreef op zaterdag 27 juli 2024 @ 11:57:
[...]

Ja klopt, die is daar niet op voorzien dan op weersomstandigheden of risico op lange termijn beter niet nemen?

[...]

Gewoon aanvragen bij start nieuwbouw zodat alle toestellen gedekt zijn en al voorzien bent voor toekomst (zoals laden van elektrische wagens)? Wij hebben enkel alles op elektriciteit in de woning.
[Afbeelding]
Ik mis vast iets, maar al je huishoudelijke apparaten zijn toch geschikt voor 230V?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chasinbe
ASS-Ware schreef op zaterdag 27 juli 2024 @ 12:03:
[...]

Ik mis vast iets, maar al je huishoudelijke apparaten zijn toch geschikt voor 230V?
3F Warmtepomp en toebehoren voor verwarming

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• V_ger
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 23:03
ASS-Ware schreef op zaterdag 27 juli 2024 @ 12:03:
[...]

De spanning tussen de fases en nul is 230v. De spanning tussen de fases onderling is circa 400V.

Tibber, Gasloos sinds 2017, Nibe F1155, 12.4kWp 30° O/W + 4.4kWp 0°, 3x Victron MP2-5000 + 60 kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASS-Ware
V_ger schreef op zaterdag 27 juli 2024 @ 12:19:
[...]

De spanning tussen de fases en nul is 230v. De spanning tussen de fases onderling is circa 400V.
Dank.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flexiilex
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 12-08 21:10
Vraagje; Ik heb zojuist m’n tesla gekoppeld aan tibber voor slim laden, enige waar ik aan twijfel is m’n laadpaal settings. Is het slim om de zappi 2.1 op eco+ te zetten (alleen zonnestroom) of gewoon fast? (Max 11kWh). Hij verwacht nu van 10 tot 6 te laden op basis van 4,72 kW vermogen (door de vorige eco+ sessies). Ik verreken m’n stroom met de werkgever via e-flux dus ben nieuwsgierig of je dan niet beter volledig op zonnepanelen kan laden of maximaal vermogen. Nu “kost het mij geld” om op te laden op “fast/11kWh” en met eco+ natuurlijk niet. Wat is hierin slimmer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inspired
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 22:28
Flexiilex schreef op zondag 28 juli 2024 @ 08:56:
Vraagje; Ik heb zojuist m’n tesla gekoppeld aan tibber voor slim laden, enige waar ik aan twijfel is m’n laadpaal settings. Is het slim om de zappi 2.1 op eco+ te zetten (alleen zonnestroom) of gewoon fast? (Max 11kWh). Hij verwacht nu van 10 tot 6 te laden op basis van 4,72 kW vermogen (door de vorige eco+ sessies). Ik verreken m’n stroom met de werkgever via e-flux dus ben nieuwsgierig of je dan niet beter volledig op zonnepanelen kan laden of maximaal vermogen. Nu “kost het mij geld” om op te laden op “fast/11kWh” en met eco+ natuurlijk niet. Wat is hierin slimmer?
Dit is volgens mij heel situatie afhankelijk. Hoeveel wek je op, hoeveel laad je gemiddeld per dag etc. Zou zeggen dat je vandaag bv het best langzaam je zon weg moet laden. Prijs lijkt lang negatief. Maar als je accu nu maar10% is en morgenochtend heb je 100% nodig dag moet je boosten rond 13 uur.

Geen idee of de Zappi al zo slim is om dit te kunnen regelen.

Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woodski
  • Laatst online: 13-09 20:37
Ik heb een PHEV van Skoda aangesloten met een Granny Charger.
Standaard laden is ca 2.6Kw (12A) en via Skoda connect kan ik beperkt kiezen, dat is ca 1.6Kw (8A).
Prima maar ik wil meer flexibel kunnen zijn.

Als ik nu een laadpaal zou hebben van b.v. Alfen, kan je dan meer instellen mbt de laadstroom.
Dus op de paal (of app) de laadstroom kiezen zonder Skoda Connect te gebruiken?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ASS-Ware
Laden doe je met kW en de hoveelheid opgenomen energie meet je in kWh.
Je auto wordt dan toch aangestuurd door Tibber, zodat deze altijd op het laagste tarief laadt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MajaMestreech
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 23:24
Vraagje; Ik heb zojuist m’n tesla gekoppeld aan Tibber voor slim laden, enige waar ik aan twijfel is m’n laadpaal settings. Is het slim om de zappi 2.1 op eco+ te zetten (alleen zonnestroom) of gewoon fast? (Max 11kWh). Hij verwacht nu van 10 tot 6 te laden op basis van 4,72 kW vermogen (door de vorige eco+ sessies). Ik verreken m’n stroom met de werkgever via e-flux dus ben nieuwsgierig of je dan niet beter volledig op zonnepanelen kan laden of maximaal vermogen. Nu “kost het mij geld” om op te laden op “fast/11kWh” en met eco+ natuurlijk niet. Wat is hierin slimmer?
Zie mijn reactie in een andere topic op jouw vraag. Volgens mij werkt de Zappi niet met Tibber slim laden. De Zappi kan dit zelf. Instellen dat je Tibber hebt als energie leverancier, je auto opgeven met de juiste batterij, een schedule instellen, zet daarbij bv 50% laden in en het tijdsvak waarin je de auto aan de stekker hebt hangen. Stel de Zappi in op ECO++. Mocht er nog opbrengst van je panelen zijn dan laadt hij met zonnenergie, zo niet dan gaat hij in het tijdsvak kijken naar de laagste tarieven en dan laden met 11kW. Dus batterij auto is bv 66 kWh, 50% laden is 33 kWh, met 11kW laden is dat 3 uur, dus gaat de Zappi een tijdsblok zoeken van 3 uur met het laagste tarief en gaat dan met 11 kW laden. Slim genoeg lijkt me.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flexiilex
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 12-08 21:10
MajaMestreech schreef op zondag 28 juli 2024 @ 21:33:
[...]

Zie mijn reactie in een andere topic op jouw vraag. Volgens mij werkt de Zappi niet met Tibber slim laden. De Zappi kan dit zelf. Instellen dat je Tibber hebt als energie leverancier, je auto opgeven met de juiste batterij, een schedule instellen, zet daarbij bv 50% laden in en het tijdsvak waarin je de auto aan de stekker hebt hangen. Stel de Zappi in op ECO++. Mocht er nog opbrengst van je panelen zijn dan laadt hij met zonnenergie, zo niet dan gaat hij in het tijdsvak kijken naar de laagste tarieven en dan laden met 11kW. Dus batterij auto is bv 66 kWh, 50% laden is 33 kWh, met 11kW laden is dat 3 uur, dus gaat de Zappi een tijdsblok zoeken van 3 uur met het laagste tarief en gaat dan met 11 kW laden. Slim genoeg lijkt me.
Hmm, opzich een optie maar direct koppelen aan tibber is stukken makkelijker. Word m’n soc gewoon netjes uitgelezen enz. Kan ook met m’n tesla, was meer benieuwd naar t verschil tussen slim laden en nom laden met zonne-energie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frank-33
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 17-09 10:27
Werkt de V2C goed icm met de HomeWizard P1 meter.
Heeft iemand ook ervaring met het automatisch omschakelen van de V2C van 1 fase naar 3 fase en weer terug. Ik wil voor de wintermaanden een lader aanschaffen om zoveel mogelijk op zonnestroom de auto te laden. Nu laad ik met mijn Granny lader met een verloopstekker van 16A. Dus deze laad nu ook met 11 KW.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janne_nl
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 12-09 13:12
Ik schat niet dat je met je granny lader met 11kW laad. Dat kan niet op een stopcontact van 16A. Een granny lader is 1 fase en zal met max ongeveer 3.6kW laden.

En tenzij je een hele massa panelen hebt kun je in de winter beter met de granny lader laden. 3.6kW opwekken in de winter is best al veel. Maar ik ken je setup uiteraard niet.

[ Voor 35% gewijzigd door janne_nl op 30-07-2024 07:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frank-33
janne_nl schreef op dinsdag 30 juli 2024 @ 07:36:
Ik schat niet dat je met je granny lader met 11kW laad. Dat kan niet op een stopcontact van 16A. Een granny lader is 1 fase en zal met max ongeveer 3.6kW laden.

En tenzij je een hele massa panelen hebt kun je in de winter beter met de granny lader laden. 3.6kW opwekken in de winter is best al veel. Maar ik ken je setup uiteraard niet.
Sorry,
Maar deze granny lader kan gewoon 11KW laden. Ik heb er gewoon een verloopstekker voor die je kan aansluiten op een 16A krachtgroep. Werkt super!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• HyperBart
Frank-33 schreef op dinsdag 30 juli 2024 @ 08:48:
[...]

Sorry,
Maar deze granny lader kan gewoon 11KW laden. Ik heb er gewoon een verloopstekker voor die je kan aansluiten op een 16A krachtgroep. Werkt super!
Je gebruikt dan het verkeerde woord. Een granny lader is “de lader voor bij de bomma”, dus een lader (EVSE) met een standaard stopcontact stekkertje aka Schuko zoals jullie dat in NL noemen.

Als jij zegt dat je er een koppelstuk voor 3 fases aan kan hangen dan is dat geen simpele granny charger meer maar een volledige lader, weliswaar mobiel.

Is het een Tesla lader? Waarover heb je het, type en model?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RikHa
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 16-09 15:14
HyperBart schreef op dinsdag 30 juli 2024 @ 09:23:
[...]

Je gebruikt dan het verkeerde woord. Een granny lader is “de lader voor bij de bomma”, dus een lader (EVSE) met een standaard stopcontact stekkertje aka Schuko zoals jullie dat in NL noemen.

Als jij zegt dat je er een koppelstuk voor 3 fases aan kan hangen dan is dat geen simpele granny charger meer maar een volledige lader, weliswaar mobiel.

De goede man bedoelt zoiets vermoed ik:

https://go-e.com/nl-nl/producten/go-e-charger-gemini-flex

23 kWp, 80 kWh, 11 kW laden, 17 kW ontladen. Victron VRM

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Timo002
  • Registratie: September 2003
  • Niet online
Ik heb sinds afgelopen weekend een Audi A3 hybride en dacht, die laad ik wel met de granny charger die erbij zit. Maar die wil ik dan wel aan de muur monteren zodat die altijd paraat ligt. Nu kwam ik de EVshield tegen, maar daarvoor heb ik niet de juiste stekker aan de granny charger zitten. Die past dus niet (geen hoek stekker), tenzij ik er een andere stekker aan zet of een andere kabel bij koop. Onderaan de streep ben ik hier zeker € 200,- verder mee.

Nu zag ik ook dat Lidl een wallbox heeft die momenteel € 349 kost (https://www.lidl.nl/p/ult...-wallbox-11-kw/p100368246). Dat is ook erg interessant en niet te duur. Maar ook een Tesla wall connector is niet erg duur en is toch al wat slimmer dan een granny charger of de Lidl wallbox.

Ook heb ik bij Zonneplan een offerte aangevraagd, maar dan zit ik direct al op € 1900,- wat ik veel te duur vind.

Wat zijn jullie ervaringen met een hybride?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gekke-gerrit
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 23:16
Ik ben in het bezit van een Easee lite,

Momenteel heb ik fase 1 en fase 2 in gebruik voor het huis.
Fase 3 is alleen in gebruik bij de laadpaal.

Ik laad doormiddel van evcc tot ~ 4.4kw op een enkele fase op opgewekte stroom. Daarboven schakelt hij naar 3 fase.

Nu gaat Easee altijd laden op fase 1. Het liefst wil ik het 1 fase laden op fase 3 doen zodat het stroomverbruik nog eerlijker verdeeld is.

De easee equalizer kan dit
Easee-lader met een Easee Equalizer geïnstalleerd
Een EV wordt aangesloten en begint te laden op fase 2. Als 3-fasen laden niet mogelijk is, kiest de lader automatisch de fase met de meeste beschikbare capaciteit.
https://easee.com/nl/prod...e%20beschikbare%20energie.

Maar ik zie dus nergens een mogelijkheid om dit zelf in te stellen. Weet iemand of dit kan?

Laden doe je met je zonnepanelen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
Timo002 schreef op dinsdag 30 juli 2024 @ 09:54:
Ik heb sinds afgelopen weekend een Audi A3 hybride en dacht, die laad ik wel met de granny charger die erbij zit. Maar die wil ik dan wel aan de muur monteren zodat die altijd paraat ligt. Nu kwam ik de EVshield tegen, maar daarvoor heb ik niet de juiste stekker aan de granny charger zitten. Die past dus niet (geen hoek stekker), tenzij ik er een andere stekker aan zet of een andere kabel bij koop. Onderaan de streep ben ik hier zeker € 200,- verder mee.

Nu zag ik ook dat Lidl een wallbox heeft die momenteel € 349 kost (https://www.lidl.nl/p/ult...-wallbox-11-kw/p100368246). Dat is ook erg interessant en niet te duur. Maar ook een Tesla wall connector is niet erg duur en is toch al wat slimmer dan een granny charger of de Lidl wallbox.

Ook heb ik bij Zonneplan een offerte aangevraagd, maar dan zit ik direct al op € 1900,- wat ik veel te duur vind.

Wat zijn jullie ervaringen met een hybride?
Je hebt met een hybride ca 10 kWh per dag nodig als je alle dagen rijdt vermoed ik.
Dat red je probleemloos met zowat elke lader die 2kW levert of meer.

Persoonlijk ben ik geen grote voorstander van een granny charger voor dagelijks gebruik, dus ik zou een simpele wallbox voorzien, en dan liefst met een vaste kabel zodat je niet iedere keer de kabel uit de koffer moet halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Timo002
  • Niet online
@Tommie12 Zodoende kwam ik dus ook op de goedkopere boxen uit omdat het toch niet zo snel hoeft. Die van de Lidl in is in te stellen op 2, 3 of 4kW. Mijn auto gaat toch niet sneller dan 3kW en als ik zoveel mogelijk eigen zonnestroom wil gebruiken, dan moet ik ook niet over de 3kW heen gaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gekke-gerrit
Timo002 schreef op dinsdag 30 juli 2024 @ 10:10:
@Tommie12 Zodoende kwam ik dus ook op de goedkopere boxen uit omdat het toch niet zo snel hoeft. Die van de Lidl in is in te stellen op 2, 3 of 4kW. Mijn auto gaat toch niet sneller dan 3kW en als ik zoveel mogelijk eigen zonnestroom wil gebruiken, dan moet ik ook niet over de 3kW heen gaan.
Als je op je eigen zonnestroom wil laden, kijk dan ook even op https://evcc.io/en/ en welke laadboxen ze ondersteunen. Dan heb je meteen een leuk hobby project voor in het weekend :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASS-Ware
gekke-gerrit schreef op dinsdag 30 juli 2024 @ 10:01:
Ik ben in het bezit van een Easee lite,

Momenteel heb ik fase 1 en fase 2 gebruik voor het huis.
Fase 3 is alleen in gebruik bij de laadpaal.

Ik laad doormiddel van evcc tot ~ 4.4kw op een enkele fase op opgewekte stroom. Daarboven schakelt hij naar 3 fase.

Nu gaat Easee altijd laden op fase 1. Het liefst wil ik het 1 fase laden op fase 3 doen zodat het stroomverbruik nog eerlijker verdeeld is.

De easee equalizer kan dit

[...]

https://easee.com/nl/prod...e%20beschikbare%20energie.

Maar ik zie dus nergens een mogelijkheid om dit zelf in te stellen. Weet iemand of dit kan?
Als het er zo staat en het werkt zo niet, misschien even contact opnemen met Easee, ze reageren altijd vlot.

Maar waar zie jij onder die link "Als 3-fasen laden niet mogelijk is, kiest de lader automatisch de fase met de meeste beschikbare capaciteit" staan?

Edit:
Dat laatste heb ik idd gevonden, ik keek met de spreekwoordelijke neus.

[ Voor 10% gewijzigd door ASS-Ware op 30-07-2024 10:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gekke-gerrit
ASS-Ware schreef op dinsdag 30 juli 2024 @ 10:17:
[...]

Als het er zo staat en het werkt zo niet, misschien even contact opnemen met Easee, ze reageren altijd vlot.
Ik heb geen Equalizer maar maak gebruik van evcc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
gekke-gerrit schreef op dinsdag 30 juli 2024 @ 10:17:
[...]

Als je op je eigen zonnestroom wil laden, kijk dan ook even op https://evcc.io/en/ en welke laadboxen ze ondersteunen. Dan heb je meteen een leuk hobby project voor in het weekend :D
Dat is ook alleen maar zinvol als je ook regelmatig eens thuis bent overdag.
Vriend van mij heeft een hybride Volvo met 19kWh (die overigens slechts 60km ver geraakt...) maar die werkt nooit thuis, dan is dat zonneladen enkel voor het weekend ook amper zinvol.
Je kan op die dagen ook gewoon rond 11h de stekker in pluggen, en laden op 2 of 3 kWh afhankelijk van je PV installatie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Timo002
  • Niet online
Tommie12 schreef op dinsdag 30 juli 2024 @ 10:20:
[...]

Dat is ook alleen maar zinvol als je ook regelmatig eens thuis bent overdag.
Vriend van mij heeft een hybride Volvo met 19kWh (die overigens slechts 60km ver geraakt...) maar die werkt nooit thuis, dan is dat zonneladen enkel voor het weekend ook amper zinvol.
Je kan op die dagen ook gewoon rond 11h de stekker in pluggen, en laden op 2 of 3 kWh afhankelijk van je PV installatie.
In mijn geval is dit ideaal, aangezien die auto overdag de hele dag op de oprit staat. Ik ga met de fiets naar het werk :). Ik moet alleen nog een betaalbare wallbox vinden die aan te sturen is.

[ Voor 5% gewijzigd door Timo002 op 30-07-2024 10:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FransvWoerkom
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 23:48
[...]

[...]
Schuko komt van Schutzkontakt. In NL noemen we dat randaarde :)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• dreamscape
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 22:21

Het wordt een semantische discussie (dat lok je een beetje uit door heel pedant iemand te betichten van verkeerd woordgebruik), maar 'granny charger' is gewoon een ingeburgerde term voor een mobiele lader. De ene doet 10A op één fase, de andere doet 16A op één fase en sommige snelle varianten doen 16A op drie fasen.

Er zijn vast wel oma's met een driefasen aansluiting ergens in de schuur.

Nou liggen mijn beide oma's al jarenlang onder de grond, maar het zou zomaar kunnen dat er op de begraafplaats ergens een rode CEE aansluiting is. ;)

Punctuality is the politeness of kings

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• timovd
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 20:28

timovd

Voorsprong door techniek

Granny omdat de lader traag is. Wat is dan traag vervolgens? Voor mij is dat <16A.
Het had ook een turtle charger genoemd kunnen worden.

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• DonJuape
  • Registratie: Juni 2007
  • Niet online

DonJuape

Trust me, I'm an engineer!

timovd schreef op dinsdag 30 juli 2024 @ 11:59:
Granny omdat de lader traag is. Wat is dan traag vervolgens? Voor mij is dat <16A.
Het had ook een turtle charger genoemd kunnen worden.
Inderdaad. Het gebruik van granny voor elke mobiele lader is taalkundig niet logisch. Het gaat inderdaad om het traag laden. Ik stel voor om supergranny te gebruiken voor de snelle mobiele laders ;)

Hyundai Inster Pulse Winterpack, Zappi V2 3-fasen, 7400 Wp PV SolarEdge 1-fase, WP L/W 1-fase

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FransvWoerkom
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 23:48
DonJuape schreef op dinsdag 30 juli 2024 @ 13:07:
[...]

Inderdaad. Het gebruik van granny voor elke mobiele lader is taalkundig niet logisch. Het gaat inderdaad om het traag laden. Ik stel voor om supergranny te gebruiken voor de snelle mobiele laders ;)
Niet te verwarren met de supercharger ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• V_ger
FransvWoerkom schreef op dinsdag 30 juli 2024 @ 13:49:
[...]

Niet te verwarren met de supercharger ;)
Of supergramps. Wel auto, niet EV.

Tibber, Gasloos sinds 2017, Nibe F1155, 12.4kWp 30° O/W + 4.4kWp 0°, 3x Victron MP2-5000 + 60 kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sir_knudde
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 17-09 10:21
@gekke-gerrit misschien kom je er mee weg om de Easee aan te sluiten met fasen 3,1,2 dan houd je wel dezelfde draairichting, maar wordt allereerst fase 3 gebruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002

Sport_Life

Solvitur ambulando

Ik heb sinds kort een Kuga PHEV. Momenteel laad ik met de Granny lader met de deur van de schuur waar zich een WCD bevindt op een kiertje , maar op de lange termijn is dat niet zo prettig.

Ik kan de auto precies naast de woning parkeren en toevallig bevindt de meterkast zich ook aan die kant, het is dus simpelweg een gat door de stenen muur boren en een kabel daar doorheen trekken.

Tevens wil ik gebruik maken van zoveel mogelijk direct verbruik van mijn pv panelen in de toekomst icm dynamisch tarief (kan nog salderen momenteel).

De zappi v2.1 komt met mijn wensen overeen, maar die heeft dan weer een kabel van 6,5m , terwijl 2-3m voldoende is. Losse kabel wil ik niet, teveel gedoe. Zijn er chargers met kortere kabel?

Dan het installeren, ik ben niet handig dus wil dat uitbesteden, op internet kom ik het tegen voor 400-500 euro, hebben jullie ervaring met bepaalde webshops?

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• guido66
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 22:36
@Sport_Life Je hebt geen last van die te lange kabel. Bij komt er nooit meer dan 1 kabelomwenteling van de Zappi af, de rest blijft strak opgerold zitten, geen probleem.

Polestar 2 (2020) - Fiat 500e (2022) - Zappi v2 - 7250Wp SMA (2013) - 5850Wp Enphase (2021)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Makrolon
Sport_Life schreef op dinsdag 30 juli 2024 @ 23:01:
Ik heb sinds kort een Kuga PHEV. Momenteel laad ik met de Granny lader met de deur van de schuur waar zich een WCD bevindt op een kiertje , maar op de lange termijn is dat niet zo prettig.

Ik kan de auto precies naast de woning parkeren en toevallig bevindt de meterkast zich ook aan die kant, het is dus simpelweg een gat door de stenen muur boren en een kabel daar doorheen trekken.

Tevens wil ik gebruik maken van zoveel mogelijk direct verbruik van mijn pv panelen in de toekomst icm dynamisch tarief (kan nog salderen momenteel).

De zappi v2.1 komt met mijn wensen overeen, maar die heeft dan weer een kabel van 6,5m , terwijl 2-3m voldoende is. Losse kabel wil ik niet, teveel gedoe. Zijn er chargers met kortere kabel?

Dan het installeren, ik ben niet handig dus wil dat uitbesteden, op internet kom ik het tegen voor 400-500 euro, hebben jullie ervaring met bepaalde webshops?
Je kan die kabel gewoon laten hangen om de lader toch? Als je volgende auto de laadpoort aan de andere kant heeft heb je misschien wel die lengte nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

Makrolon schreef op woensdag 31 juli 2024 @ 06:56:
[...]

Je kan die kabel gewoon laten hangen om de lader toch? Als je volgende auto de laadpoort aan de andere kant heeft heb je misschien wel die lengte nodig.
Ik ben bang dat zo'n kabel dan los hangt maar blijkbaar valt dat mee, dat is gunstig :).

Dan de volgende vraag heb ik per se load balancing nodig? De auto is dus een Phev (Kuga), die laadt max 3,7kwh, daarnaast hebben we een warmtepomp van (ik dacht) ook 3-4kwh en 2 ovens, kookplaat, etc.

In de toekomst komt er waarschijnlijk wel een BEV , maar dat kan nog 5 jaar duren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Inspired
Sport_Life schreef op woensdag 31 juli 2024 @ 08:05:
[...]

Ik ben bang dat zo'n kabel dan los hangt maar blijkbaar valt dat mee, dat is gunstig :).

Dan de volgende vraag heb ik per se load balancing nodig? De auto is dus een Phev (Kuga), die laadt max 3,7kwh, daarnaast hebben we een warmtepomp van (ik dacht) ook 3-4kwh en 2 ovens, kookplaat, etc.

In de toekomst komt er waarschijnlijk wel een BEV , maar dat kan nog 5 jaar duren.
Zou het nu meteen goed doen. Zappi kan het allemaal.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JanHenk
  • Registratie: September 2008
  • Niet online
[...]

Met die apparatuur wel handig, maar niet per se noodzakelijk als de verdeling over de fases goed is. Maar, als je dan toch een laadpaal gaat plaatsen zou ik meteen LB meenemen. En een langere kabel is alleen maar handig, mocht je de auto een keer op andere wijze op de oprit hebben staan, een andere auto met de laadpoort aan andere zijde, etc.

Voorbeeldje uit de praktijk; onze vouwwagen staat tegenwoordig regelmatig op de oprit en met mijn vorige laadpaal met 5meter vast kabel kon ik mijn auto niet meer opladen als de vouwwagen er stond.

Heb nu een andere paal op een andere plek (laten) plaatsen, met langere vaste kabel, zodat ik in principe mijn hele oprit kan bestrijken, mocht het nodig zijn. Maar regelmatig zet ik de auto er ook wel gewoon met de laadpoort vlak naast.

Het is trouwens kW als we het hebben over vermogen en kWh is een eenheid van energie (vermogen * tijd).

zappi is een goede out-of-the-box oplossing. Alfens kennen tegenwoordig echter ook solar charging en hebben een eigen app. Ik gebruik een Alfen en stuur die aan met evcc en dat werkt nog net wat mooier imo.

skoda enyaq 80 | holtkamper aero | fiscalist én techneut

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Makrolon
[...]

Misschien gaat het net zonder maar je zit wel op het randje. Als je nu een lader zonder lb neemt en je wil later toch met dan kan je een nieuwe lader kopen, dan geef je 2x geld uit..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tr4nnel
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 15-09 18:04
Ik heb enige tijd naar de Alfen zitten kijken, maar vanwege de kosten nu oog op de Peblar Home. Maar ik heb wat vragen die ik niet direct beantwoord krijg, hopelijk weet iemand deze dingen:

- Er zit backoffice op de Peblar Home, maar de meter is alleen indicatief (De Home Plus heeft een MID meter). Hoe werkt de backoffice dan, facturatie op basis van de indicatieve meter?

- Mijn laadpaal gaat buiten WiFi bereik staan, maar volgens de website zou load balancing nog steeds moeten kunnen via de Homewizard P1 dongle. Hoe werkt dat precies? Kan de laadpaal de P1 dongle toch zien in het netwerk, mits goed geconfigureerd?

- In de toekomst wordt loadbalancing kennelijk via modbus mogelijk. Welke voordelen heeft dat? Kan data via modbus bijvoorbeeld ook gebruikt worden voor de backoffice? Is het sowieso slim om een kwh meter in de meterkast te nemen die modbus TCP ondersteunt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marketeer
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 30-05 12:51
Vanuit een oud leasecontract hangt er nog een Evo Single Pro Line aan mijn muur, contract lang en breed afgelopen en simkaart van leasemaatschappij is uit. Code 206 dus een aanvraag gedaan bij Alfen voor support. Ze geven het volgende aan:

This party has agreed to an automatic management transfer if another party asks to take over the service management. This allows us to provide service directly to you, if you have a company. If you want to take over the service management so we can further process your ticket, we need additional information.

Is het nu handig om gewoon mijn eigen BV gegevens op te geven om zo controle over de hele laadpaal te krijgen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lulukai
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 22:33

Lulukai

God's gift to women

Ja back-office werkt met de Peblar Home. De energieteller is natuurlijk nauwkeuring, maar niet MID gecertifieerd. Wil je absolute zekerheid dat het blijft aanvaard worden in de toekomst, neem dan de Home Plus. Nog altijd een zeer aantrekkelijk toestel.

De laadpaal en de dongle van Homewizard moeten in hetzelfde lokaal netwerk/subnet zitten. Dus als je de Peblar laadbox aansluit via ethernet, werkt dit in combinatie met de Wifi van de P1-meter.

.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MadMan81
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 31-08 22:46
marketeer schreef op woensdag 31 juli 2024 @ 11:42:
Vanuit een oud leasecontract hangt er nog een Evo Single Pro Line aan mijn muur, contract lang en breed afgelopen en simkaart van leasemaatschappij is uit. Code 206 dus een aanvraag gedaan bij Alfen voor support. Ze geven het volgende aan:

This party has agreed to an automatic management transfer if another party asks to take over the service management. This allows us to provide service directly to you, if you have a company. If you want to take over the service management so we can further process your ticket, we need additional information.

Is het nu handig om gewoon mijn eigen BV gegevens op te geven om zo controle over de hele laadpaal te krijgen?
Werkt de laadpaal nog wel? Code 206 betekent dat hij op "Unavailable" is gezet. Dat zou dus op afstand zijn gedaan, als ik het zo lees.

Een laadpaal kan ook gewoon functioneren zonder backoffice. Maar als je bijvoorbeeld de laadkosten via de BV wilt laten verrekenen, dan is het wel handig.

Cupra Born

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• kwdr
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 15-09 09:08
Ik heb thuis een Zappi V2.1 met E-Flux als backoffice provider. Alles werkt perfect, maandelijkse kost voor E-Flux 5,30 euro.

Per toeval kwam ik Tap Electric tegen en toen ik bij een kennis een Alfen Pro Single installeerde, opteerden we voor Tap Electric als backoffice. Het voordeel van Tap Electric is dat zij geen maandelijks terugkerende kost voor de backoffice rekenen, zij werken met een percentage op het laadtarief. In het geval van die kennis is dat een goedkopere optie omdat zijn werkgever een RFID laadkaart voorziet.

De installatie verliep vlot en ook het aanmelden bij Tap Electric ging goed. De communicatie is in orde, want er kon een gratis laadpas ingesteld worden via Tap Electric. Om nu echter met de laadkaart van de werkgever te kunnen laden, moet roaming actief staan en de zichtbaarheid op maximaal (is beide het geval). Het blijkt echter best lang te duren voor de publieke laadpaal opgepikt wordt door externe netwerken.

We zijn nu twee weken verder en de paal is nog steeds niet door roaming partners opgepikt. Support van Tap Electric bevestigt dat alles correct staat en kan niet zeggen wanneer de roaming setup terug in orde zal zijn.

Best frustrerend, we kunnen volgens Tap Electric enkel afwachten. Met deze post wil ik vooral de informatie delen als andere mensen tegen dezelfde moeilijkheden aanlopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanHenk
  • Niet online
@kwdr De Alfen heeft gewoon een RFID-lezer? Dan kun je, als je roaming aan hebt staan, toch de pas die door werkgever ter beschikking is gesteld er tegenaan drukken en laden?

Dat staat los van de zichtbaarheid. Heb je het al eens geprobeerd?

Ik gebruik Tap Electric backoffice nu een maandje en werkt prima. Ik gebruik het met mijn eigen Tapkey. Heb nog geen andere pas geprobeerd. Maar als ik de Shell Recharge app open, zie ik mijn eigen lader ook staan. Dus andere passen zouden ook gewoon moeten werken. (Heb mijne ook op roaming ingesteld, voor eventuele gasten.)

[ Voor 6% gewijzigd door JanHenk op 31-07-2024 14:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BaBoK
  • Registratie: Februari 2019
  • Laatst online: 20:24
@kwdr hoe heb je dit opgelost dan met je MTC pas als voorbeeld en E-flux?
Log je op de paal in middels een pincode?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kwdr
JanHenk schreef op woensdag 31 juli 2024 @ 14:03:
@kwdr De Alfen heeft gewoon een RFID-lezer? Dan kun je, als je roaming aan hebt staan, toch de pas die door werkgever ter beschikking is gesteld er tegenaan drukken en laden?

Dat staat los van de zichtbaarheid. Heb je het al eens geprobeerd?

Ik gebruik Tap Electric backoffice nu een maandje en werkt prima. Ik gebruik het met mijn eigen Tapkey. Heb nog geen andere pas geprobeerd. Maar als ik de Shell Recharge app open, zie ik mijn eigen lader ook staan. Dus andere passen zouden ook gewoon moeten werken. (Heb mijne ook op roaming ingesteld, voor eventuele gasten.)
Zoals jij beschrijft is inderdaad hoe het zou moeten werken.

1) Een laadsessie starten met de laaddruppel van Alfen (geregistreerd in het Tap Electric portaal als gratis RFID) werkt. Dus dat wil zeggen dat de communicatie van en naar Tap Elecric werkt.
2) Een laadsessie starten met de Tap Electric app werkt ook, dus bevestigt nogmaals dat de setup en communicatie ok is
3) Van zodra het roaming betreft (een kaart van E-Flux, een kaart van Shell Recharge, een Network Fleet Card), gaat het fout. Ik hou de kaart tegen de Alfen lezer (biep van correct lezen), ik zie in de OCPP berichten op het portaal van Tap Electric de request binnenkomen, maar omdat er geen roaming sessie met de betreffende partner opgezet kan worden, start de laadsessie niet.

In de Shell Recharge app zie ik de paal inderdaad niet en dat is het probleem, nieuw toegevoegde laders worden momenteel maar moeilijk opgepikt door andere netwerken (Chargemap, Shell Recharge etc.) ondanks dat Roaming en Zichtbaarheid allebei aanstaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kwdr
BaBoK schreef op woensdag 31 juli 2024 @ 14:04:
@kwdr hoe heb je dit opgelost dan met je MTC pas als voorbeeld en E-flux?
Log je op de paal in middels een pincode?
Inderdaad

Inloggen op https://myaccount.myenergi.com/

Eerste stap

OCCP Settings
E-Flux configureren

Tweede stap

Add PIN code
OCCP tag is dan de effectieve RFID UUID code die je met je telefoon of Flipper Zero uitleest

Derde stap

Op de Zappi zelf het gebruik van PINs verplichten bij het starten van een laadsessie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanHenk
  • Niet online
kwdr schreef op woensdag 31 juli 2024 @ 15:18:
[...]

3) Van zodra het roaming betreft (een kaart van E-Flux, een kaart van Shell Recharge, een Network Fleet Card), gaat het fout. Ik hou de kaart tegen de Alfen lezer (biep van correct lezen), ik zie in de OCPP berichten op het portaal van Tap Electric de request binnenkomen, maar omdat er geen roaming sessie met de betreffende partner opgezet kan worden, start de laadsessie niet.

In de Shell Recharge app zie ik de paal inderdaad niet en dat is het probleem, nieuw toegevoegde laders worden momenteel maar moeilijk opgepikt door andere netwerken (Chargemap, Shell Recharge etc.) ondanks dat Roaming en Zichtbaarheid allebei aanstaan.
Oké. Ik ga straks eens voor je proberen. Het lijkt erop dat het bij mij wel werkt namelijk. Ik had zelf het idee dat de zichtbaarheid op zich geen verhindering zou moeten zijn, maar dat is wellicht een beperking van Tap zelf.

Dan is het wellicht toch een kwestie van geduld...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Inspired
Tr4nnel schreef op woensdag 31 juli 2024 @ 10:04:
Ik heb enige tijd naar de Alfen zitten kijken, maar vanwege de kosten nu oog op de Peblar Home. Maar ik heb wat vragen die ik niet direct beantwoord krijg, hopelijk weet iemand deze dingen:

- Er zit backoffice op de Peblar Home, maar de meter is alleen indicatief (De Home Plus heeft een MID meter). Hoe werkt de backoffice dan, facturatie op basis van de indicatieve meter?

- Mijn laadpaal gaat buiten WiFi bereik staan, maar volgens de website zou load balancing nog steeds moeten kunnen via de Homewizard P1 dongle. Hoe werkt dat precies? Kan de laadpaal de P1 dongle toch zien in het netwerk, mits goed geconfigureerd?

- In de toekomst wordt loadbalancing kennelijk via modbus mogelijk. Welke voordelen heeft dat? Kan data via modbus bijvoorbeeld ook gebruikt worden voor de backoffice? Is het sowieso slim om een kwh meter in de meterkast te nemen die modbus TCP ondersteunt?
Neem aan dat het obv een best guess is dan. Zou persoonlijk niet iets zonder MID nemen voor verrekening. Ik neem aan dat ze de Homewizard API pollen dus er zal toch een verbinding moeten zijn. Bedraad of WIFI. Via modbus kun je de paal bv met andere software gebruiken om het aan te sturen. Persoonlijk zou ik wat meer investeren in een goede paal. Alfen/Zappi oid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperBart
kwdr schreef op woensdag 31 juli 2024 @ 15:18:
[...]

Zoals jij beschrijft is inderdaad hoe het zou moeten werken.

1) Een laadsessie starten met de laaddruppel van Alfen (geregistreerd in het Tap Electric portaal als gratis RFID) werkt. Dus dat wil zeggen dat de communicatie van en naar Tap Elecric werkt.
2) Een laadsessie starten met de Tap Electric app werkt ook, dus bevestigt nogmaals dat de setup en communicatie ok is

Dat is wel heel straf. Ik zou dan eerder denken dat het aan Shell ligt. Zichtbaarheid is niet vereist om roaming werkend te krijgen.

Probeer eens met een aantal andere passen dan Shell aub?

In een Alfen kan je via de log bekijken wat er gebeurt met de backend als een badge gescand wordt die niet authorized is. Ik kan dat ook bekijken via Eflux.

[ Voor 5% gewijzigd door HyperBart op 31-07-2024 17:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanHenk
  • Niet online
JanHenk schreef op woensdag 31 juli 2024 @ 15:37:
[...]

Oké. Ik ga straks eens voor je proberen. Het lijkt erop dat het bij mij wel werkt namelijk. Ik had zelf het idee dat de zichtbaarheid op zich geen verhindering zou moeten zijn, maar dat is wellicht een beperking van Tap zelf.

Dan is het wellicht toch een kwestie van geduld...
@kwdr Zojuist even getest; ANWB laadpas (al staat ie niet in hun app) werkt. E-flux pas idem. Shell Recharge sessie kan ik zelfs gewoon starten via de app.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MajaMestreech
n

[ Voor 99% gewijzigd door MajaMestreech op 31-07-2024 22:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

Ik zat vanmiddag met de Zappi 7,4kw in mijn hoofd (prijstechnisch meest interessant), maar nog eens goed over nagedacht en ik denk dat een 11/22kw toch meer toekomstgericht is.. Een BEV opladen met 7,4kw dat duurt 9-10 uur met de huidige accu's? Ik heb nu nog een PHEV, maar ga ervan uit dat die paal >5 jaar mee gaat.

Ik wil dus voorbereid zijn op een BEV en zoveel mogelijk direct laden via de PV panelen (van maart t/m oktober >10kwh overschot per dag wat dus vanaf 2027 niet zoveel meer waard is).

De opties op een rij:
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Zappi 7,4kw vs 22kw scheelt niet zoveel in prijs, dus dat wordt dan de 22kw versie. Alfen heeft een 5m kabel wat in mijn geval iets prettiger is (ik kan 2 auto's achter of naast elkaar parkeren op eigen terrein, 5m is ruim voldoende)
Maar is wel weer 170 euro duurder.. Welke is prettiger in gebruik en dan met name met direct verbruik van de PV panelen? Ik wil niet al teveel hoeven knutselen met HA enzo om eea werkend te krijgen.

[ Voor 5% gewijzigd door Sport_Life op 31-07-2024 22:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MajaMestreech
kwdr schreef op woensdag 31 juli 2024 @ 15:24:
[...]

Inderdaad

Inloggen op https://myaccount.myenergi.com/

Eerste stap

OCCP Settings
E-Flux configureren

Tweede stap

Add PIN code
OCCP tag is dan de effectieve RFID UUID code die je met je telefoon of Flipper Zero uitleest

Derde stap

Op de Zappi zelf het gebruik van PINs verplichten bij het starten van een laadsessie
Dit krijg ik dus bij mijn Zappi niet aan het werken: Access Management. 2 pincodes definiëren voor onze 2 EV's en dan zou in het overzicht Charging sessions bij Friendly Name de laadsessie van de gekozen EV moeten komen te staan. Tevens zou je voor 1 EV ook zichtbaar kunnen maken of dat een personal of business laadsessie is.
Ik heb OCPP gedefinieerd, echter zonder een abonnement. Via het MyEnergi forum gelezen dat dit ook een dummy mag zijn, maar die kan ik niet opslaan.

Werkt dit bij iemand wel goed? Dus zonder werkelijk gebruik van een OCPP abonnement.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Makrolon
Sport_Life schreef op woensdag 31 juli 2024 @ 22:49:
Ik zat vanmiddag met de Zappi 7,4kw in mijn hoofd (prijstechnisch meest interessant), maar nog eens goed over nagedacht en ik denk dat een 11/22kw toch meer toekomstgericht is.. Een BEV opladen met 7,4kw dat duurt 9-10 uur met de huidige accu's? Ik heb nu nog een PHEV, maar ga ervan uit dat die paal >5 jaar mee gaat.

Ik wil dus voorbereid zijn op een BEV en zoveel mogelijk direct laden via de PV panelen (van maart t/m oktober >10kwh overschot per dag wat dus vanaf 2027 niet zoveel meer waard is).

De opties op een rij:

***members only***

Zappi 7,4kw vs 22kw scheelt niet zoveel in prijs, dus dat wordt dan de 22kw versie. Alfen heeft een 5m kabel wat in mijn geval iets prettiger is (ik kan 2 auto's achter of naast elkaar parkeren op eigen terrein, 5m is ruim voldoende)
Maar is wel weer 170 euro duurder.. Welke is prettiger in gebruik en dan met name met direct verbruik van de PV panelen? Ik wil niet al teveel hoeven knutselen met HA enzo om eea werkend te krijgen.
Altijd de 3 fase nemen, je slaat jezelf voor je kop als je straks toch een 3 fase nodig hebt en je een nieuwe lader kan kopen.

Als je niet gaat automateriseren met bv homeassistant heeft de zappi meer mogelijkheden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Frank-33
[...]

Sorry, inderdaad een mobile lader.

Het is de lader die standaard bij een BMW zit.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Rn8QIVGMQMVklWT7d5LaVH5awI4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/aiio2vWdZm62S8h4lXM6gMLe.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• internet4me
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 17-09 12:23
Even een vraag aan de mensen met zappi thuislader.
Sinds enkele jaren kan de zappi ocpp aan. Heeft iemand een zappi aan de backend van shellrecharge (newmotion) kunnen koppelen icm automatische verrekening? Werkt het goed?

Op het forum van zappi en tweakers kan ik helaas niks vinden. Wel kan ik bij zappi vinden dat het niet standaard geselecteerd kan worden maar dat je dan “other” moet selecteren en de gegevens zelf moet invoeren.

De newmotion cq shellrecharge laadpaal hebben te veel problemen, dus ik wil overstappen qua laadpaal.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

Allemaal bedankt voor de hulp, vandaag de Zappi 2.1 22kw besteld. Installatie over 2-3 weken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inspired
internet4me schreef op donderdag 1 augustus 2024 @ 17:20:
Even een vraag aan de mensen met zappi thuislader.
Sinds enkele jaren kan de zappi ocpp aan. Heeft iemand een zappi aan de backend van shellrecharge (newmotion) kunnen koppelen icm automatische verrekening? Werkt het goed?

Op het forum van zappi en tweakers kan ik helaas niks vinden. Wel kan ik bij zappi vinden dat het niet standaard geselecteerd kan worden maar dat je dan “other” moet selecteren en de gegevens zelf moet invoeren.

De newmotion cq shellrecharge laadpaal hebben te veel problemen, dus ik wil overstappen qua laadpaal.
Shell werkt neem ik aan alleen met Shell palen. Kun je niet overstappen op e-flux?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brenttouza
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 01-09 08:40
Hey allemaal,

Ik heb sinds enkele dagen mijn nieuwe (en eerste) EV. Dit gepaard met een Newmotion Shell Recharge paal (via de firma).

Iemand enig idee of het mogelijk is om deze kan synchroniseren met de omvormer van m'n zonnepanelen zodat het enkel zonne-energie gebruikt? Tijdens de zonnen-uren neem ik nog 5x meer af dan mijn normaal gebruik wanneer ik m'n EV oplaadt.

Iemand ervaring en tips hierover? Tot nu toe laad ik telkens op in de dal-uren (22u-6u).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• V_ger
Zucht. Net een email van e-flux dat ze hun backoffice abonnement prijzen gaan verhogen. Van 5,30 /mnd naar 6,66 /mnd. Dat is pak em beet 25% prijsverhoging.... exorbitant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 7o9
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online

7o9

Brenttouza schreef op vrijdag 2 augustus 2024 @ 09:18:
Hey allemaal,

Ik heb sinds enkele dagen mijn nieuwe (en eerste) EV. Dit gepaard met een Newmotion Shell Recharge paal (via de firma).

Iemand enig idee of het mogelijk is om deze kan synchroniseren met de omvormer van m'n zonnepanelen zodat het enkel zonne-energie gebruikt? Tijdens de zonnen-uren neem ik nog 5x meer af dan mijn normaal gebruik wanneer ik m'n EV oplaadt.

Iemand ervaring en tips hierover? Tot nu toe laad ik telkens op in de dal-uren (22u-6u).
Er is geen "Newmotion Shell Recharge paal". Ze bieden al minstens twee verschillende palen aan (Connect en Advanced).

Maar dan nog zijn de mogelijkheden zeer beperkt en is er geen ingebouwde mogelijkheid tot laden op enkel overschot.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• ChiLLeR
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 16:58
V_ger schreef op vrijdag 2 augustus 2024 @ 09:30:
Zucht. Net een email van e-flux dat ze hun backoffice abonnement prijzen gaan verhogen. Van 5,30 /mnd naar 6,66 /mnd. Dat is pak em beet 25% prijsverhoging.... exorbitant.
Ik begin het spuugzat te worden al die abonnementen voor vanalles, echt belangrijk bij aanschaf van een paal om te checken of hij alleen lokaal kan werken en aangestuurd kan worden. Dat de 'cloud' connectie geen geld kost is leuk, maar dat kan later altijd veranderen , of je moet betalen voor nieuwe functionaliteit , of de leverancier is failliet en je app werkt niet meer. Wat zijn nu bekende laadpalen die 100% lokaal werken en aangestuurd kunnen worden?

[ Voor 5% gewijzigd door ChiLLeR op 02-08-2024 09:42 ]

>> Signature?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• V_ger
ChiLLeR schreef op vrijdag 2 augustus 2024 @ 09:42:
[...]

Ik begin het spuugzat te worden al die abonnementen voor vanalles, echt belangrijk bij aanschaf van een paal om te checken of hij alleen lokaal kan werken en aangestuurd kan worden. Dat de 'cloud' connectie geen geld kost is leuk, maar dat kan later altijd veranderen , of je moet betalen voor nieuwe functionaliteit , of de leverancier is failliet en je app werkt niet meer. Wat zijn nu bekende laadpalen die 100% lokaal werken en aangestuurd kunnen worden?
In dit geval leveren ze wel een dienst die ik prettig vind. Namelijk het uitbetalen van de laadsessies. Die dienst stel ik op prijs/wil ik niet zonder. Maar ik vind dit wel een forse prijsverhoging.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bravo
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 17-09 16:01

Bravo

Second Best

[...]

Kijk eens in het overzicht van evcc.io. Als zij de paal lokaal kunnen aansturen en uitlezen, zou dat voor iedereen mogelijk moeten zijn.

Ioniq 6 LR Lounge 20"
2700Wp SSW 30° @ SE2200 | 1720Wp SSW 5° @ HM-1500
Flickr | Canon 6D | 17-40mm f/4 + 50mm f/1.8 II + 70-200mm f/4 | 2x 430EX II | Sirui T005 + C10

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MadMan81
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 31-08 22:46
[...]

Dat hangt denk ik ook een beetje van jouw wensen af. Als je net als @V_ger de laadsessies moet kunnen verrekenen, dan zit je inderdaad wel vast aan een abonnement. Anders zou je kunnen kijken naar laadpalen die geheel zelfstandig met zonnestroom kunnen laden, of misschien is een basis load balancing ook wel voldoende voor jou. Ook zijn er laadpalen die kunnen koppelen met bijvoorbeeld Home Wizzard.

Cupra Born

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• V_ger
Bravo schreef op vrijdag 2 augustus 2024 @ 09:47:
[...]

Kijk eens in het overzicht van evcc.io. Als zij de paal lokaal kunnen aansturen en uitlezen, zou dat voor iedereen mogelijk moeten zijn.
Let wel dat EVCC ook betaald is, althans als je de "verkeerde" hardware hebt wel!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wimploo
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 17:10
V_ger schreef op vrijdag 2 augustus 2024 @ 09:30:
Lekker dan, en dan ook komend jaar nog eens wegenbelasting.
Zon E-Flux dienst stuurt toch alleen maar een factuur door naar je werkgever met daarop het aantal afgenomen kwh zonder prijs?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• V_ger
Wimploo schreef op vrijdag 2 augustus 2024 @ 09:53:
[...]

Lekker dan, en dan ook komend jaar nog eens wegenbelasting.
Zon E-Flux dienst stuurt toch alleen maar een factuur door naar je werkgever met daarop het aantal afgenomen kwh zonder prijs?
Nee, zij betalen ook uit. Althans in mijn geval ben ik de laadpaalbeheerder. Ik stel het tarief in. Als je je pas langs mijn laadpaal wappert en gaat opladen krijg ik dus betaald van e-flux. En jij moet vervolgens aan jouw laadpasprovider dokken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChiLLeR
V_ger schreef op vrijdag 2 augustus 2024 @ 09:44:
[...]

In dit geval leveren ze wel een dienst die ik prettig vind. Namelijk het uitbetalen van de laadsessies. Die dienst stel ik op prijs/wil ik niet zonder. Maar ik vind dit wel een forse prijsverhoging.
Volgens mij wordt het ook veel vergoed door de leasmij/bedrijf en ben ik met je eens dat het een dienst is die verleend wordt en dat ook geld waard is en het een dienst is die moet blijven werken, dus zal je er voor moeten betalen.

>> Signature?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

[...]

Alfen bijvoorbeeld

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ChiLLeR
Bravo schreef op vrijdag 2 augustus 2024 @ 09:47:
[...]

Eens, maar toch koppelt EVCC soms ook via de cloud van de laadpaal leverancier, omdat het apparaat niet anders kan. Volgens mij is dat zo bij de Easee integratie, en zoals @V_ger al aangeeft, moet je voor sommige integraties ook betalen, maar ook hier betaal je dan voor de software. Misschien ontkomen we daar niet aan.

Eigenlijk is hier voor het OCCP protocol bedacht, als dat netjes geïmplementeerd is door de laadpaal zou je daar in principe mee uit de voeten kunnen, dan kun je kiezen voor software van de leverancier of aanstuur software , zoals EVCC, die je dan kan koppelen. Op https://docs.evcc.io/en/docs/devices/chargers kan je ook filteren op charges die gratis ondersteund worden door EVCC, dat zijn ook alle OCCP chargers.

[ Voor 24% gewijzigd door ChiLLeR op 02-08-2024 10:13 ]

>> Signature?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Japyo
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 23:26
[...]

Easee Charge Lite

Hyundai Kona 64 Kwh Korea Fashion Design+ Chalk White import uit Zweden MY2020 occasionkoop; 3000Wp 1 fase oost zonnepanelen; 3x25A huisaansluiting; Easee Charge Lite met Equalizer

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bravo

Bravo

Second Best

V_ger schreef op vrijdag 2 augustus 2024 @ 09:51:
[...]

Let wel dat EVCC ook betaald is, althans als je de "verkeerde" hardware hebt wel!
Dat kan ook een eenmalige betaling zijn in plaats van een maandelijkse fee.

Ioniq 6 LR Lounge 20"
Flickr | Canon 6D | 17-40mm f/4 + 50mm f/1.8 II + 70-200mm f/4 | 2x 430EX II | Sirui T005 + C10

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bravo

Bravo

Second Best

ChiLLeR schreef op vrijdag 2 augustus 2024 @ 10:08:
[...]

Eens, maar toch koppelt EVCC soms ook via de cloud van de laadpaal leverancier, omdat het apparaat niet anders kan. Volgens mij is dat zo bij de Easee integratie, en zoals @V_ger al aangeeft, moet je voor sommige integraties ook betalen, maar ook hier betaal je dan voor de software. Misschien ontkomen we daar niet aan.

Eigenlijk is hier voor het OCCP protocol bedacht, als dat netjes geïmplementeerd is door de laadpaal zou je daar in principe mee uit de voeten kunnen, dan kun je kiezen voor software van de leverancier of aanstuur software , zoals EVCC, die je dan kan koppelen. Op https://docs.evcc.io/en/docs/devices/chargers kan je ook filteren op charges die gratis ondersteund worden door EVCC, dat zijn ook alle OCCP chargers.
Klopt, dat is wel een punt om rekening mee te houden. Geldt veelal voor de integratie met de auto's maar ook voor een aantal laadpalen.

Ioniq 6 LR Lounge 20"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kakola
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 17-09 15:22
Inspired schreef op woensdag 31 juli 2024 @ 16:13:
[...]

Neem aan dat het obv een best guess is dan. Zou persoonlijk niet iets zonder MID nemen voor verrekening. Ik neem aan dat ze de Homewizard API pollen dus er zal toch een verbinding moeten zijn. Bedraad of WIFI. Via modbus kun je de paal bv met andere software gebruiken om het aan te sturen. Persoonlijk zou ik wat meer investeren in een goede paal. Alfen/Zappi oid.
Raar advies om meer te investeren in een goede paal. Alfen is slechter, en kost meer geld dan de Peblar. De Peblar Home Plus is gewoon een uitstekende moderne slimme laadpaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• carefree7
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 01-09 11:31
Sorry als dit al vaker is beantwoord, maar ik kon het niet vinden.

Ik heb zonnepanelen en ben van plan om een zakelijke lease EV af te sluiten waarbij mijn bedrijf het Shell Recharge oplaadpunt zou installeren. Zij zouden op afstand de laadgegevens kunnen uitlezen en mij aan het einde van de maand een vergoeding geven op basis van hoeveel ik heb gebruikt om een auto op te laden. De vergoeding is gebaseerd op het elektriciteitstarief dat ik betaal aan mijn energieleverancier.

Dit biedt mij natuurlijk de mogelijkheid om gratis op te laden met zonnepanelen en dan geld terug te krijgen van het bedrijf. Degenen die iets soortgelijks hebben gedaan - wat is jullie ervaring? Ik zou ook graag horen hoeveel extra geld jullie uiteindelijk besparen door dit te doen.

Ik veronderstel ook dat dit het beste zou werken als ik de laadsnelheid kan beperken tot ~2KwH of zo, aangezien ik niet zoveel zonnepanelen heb om veel meer dan dat te ondersteunen. Ik weet niet zeker of dat mogelijk is.

Tot slot, weten jullie of ze kunnen zien wat voor soort auto er wordt opgeladen? Ik neem aan dat als iemand anders zijn auto op mijn oplaadpunt zou aansluiten, zij (Shell / mijn werkgever) dat dan zouden kunnen zien?

[ Voor 10% gewijzigd door carefree7 op 02-08-2024 13:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaRo74
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 23:44
Zoals jullie weten stopt volgend jaar GPRS en daardoor ook de huidige communicatie van mijn LOLO laadpunt.

Het laadpunt is voorzien van een RJ45 voor een ethernetverbinding en de kabel heb ik er destijds al bijgetrokken maar nog niet voorzien van stekkers. Die moet ik er nog een keer aanklussen.

Ik heb nog even de tijd en medio 2025 stoppen de diversen providers met GPRS maar weet iemand of dit bekabeld plug & play werkt op een internetverbinding?
Volgens de gebruiksaanwijzing moet voor aanvullende eisen contact opgenomen worden met The New Motion ofwel Shell Recharge. Alvorens ik mezelf in een wachtrij plaats misschien dat iemand het hier zo weet.

Iemand al ervaring opgedaan en werkt dit plug & play?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/U5qRkiEbDw8zSWu2q8xpeqLAsvs=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/pwBmKpEcHkLVVgrAqWsXyhrW.png?f=user_large

mYn Tesla 2024 || MOSTEK 6502C 1.79 MHz | 8/16 - bits | Antic / GTIA | 64k

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ronjon
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 24-08 23:00

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

carefree7 schreef op vrijdag 2 augustus 2024 @ 13:38:

Tot slot, weten jullie of ze kunnen zien wat voor soort auto er wordt opgeladen? Ik neem aan dat als iemand anders zijn auto op mijn oplaadpunt zou aansluiten, zij (Shell / mijn werkgever) dat dan zouden kunnen zien?
nee dat is technisch niet mogelijk. Ze zien alleen dat er geladen wordt en met welke laadpas.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FrenzyFreak
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 19:22
carefree7 schreef op vrijdag 2 augustus 2024 @ 13:38:
Sorry als dit al vaker is beantwoord, maar ik kon het niet vinden.

Ik heb zonnepanelen en ben van plan om een zakelijke lease EV af te sluiten waarbij mijn bedrijf het Shell Recharge oplaadpunt zou installeren. Zij zouden op afstand de laadgegevens kunnen uitlezen en mij aan het einde van de maand een vergoeding geven op basis van hoeveel ik heb gebruikt om een auto op te laden. De vergoeding is gebaseerd op het elektriciteitstarief dat ik betaal aan mijn energieleverancier.

Dit biedt mij natuurlijk de mogelijkheid om gratis op te laden met zonnepanelen en dan geld terug te krijgen van het bedrijf. Degenen die iets soortgelijks hebben gedaan - wat is jullie ervaring? Ik zou ook graag horen hoeveel extra geld jullie uiteindelijk besparen door dit te doen.
De belastingdienst bepaalt dat jij je gemiddelde energietarief mag opgeven aan je werkgever.

Hoeveel geld dit oplevert kan niemand je uitrekenen, dat is afhankelijk van je kilometers. De 'winst' is:
(Gemiddelde energietarief - gemiste terugleververgoeding) * geladen kWh
Ik veronderstel ook dat dit het beste zou werken als ik de laadsnelheid kan beperken tot ~2KwH of zo, aangezien ik niet zoveel zonnepanelen heb om veel meer dan dat te ondersteunen. Ik weet niet zeker of dat mogelijk is.
Afhankelijk van je oplaadpunt en auto moet de lading gelijklopen met de opbrengst ja. Daar gaat een groot deel van dit topic over, maar waarschijnlijk bepaalt je werkgever welk oplaadpunt jij krijgt.
Jij kunt niet jouw laadpas voor andere auto's gaan gebruiken, dat is namelijk fraude.
Het boeit je werkgever echter niks hoeveel andere auto's er ook nog aan die laadpaal laden.
Kakola schreef op vrijdag 2 augustus 2024 @ 13:18:
[...]

Raar advies om meer te investeren in een goede paal. Alfen is slechter, en kost meer geld dan de Peblar. De Peblar Home Plus is gewoon een uitstekende moderne slimme laadpaal.
De Peblar ziet er netjes uit, ook voor die prijs. Er bestaat nog altijd een argument dat een MID meter verplicht kan worden door de werkgever. Volgens mij heeft de Belastingdienst die vereiste niet meer, of gewoon geen manier om dit na te gaan.

De Alfen heeft wel een MID meter en robuuste Backoffice mogelijkheden. De Eve gaat al een hele tijd mee en krijgt regelmatig updates. Tegenwoordig werkt hij ook feilloos met zonnepanelen. Al met al weet ik niet waarom je die als slecht zou zien...?

Voor wie de meeste bang for buck wil; Ik heb zelf een Alfen van marktplaats geplukt. Aangezien een hoop leaserijders hun Model 3's onderhand weer vervangen voor benzine, blijft de aanvoer voorlopig nog wel even op peil.
Pagina: 1 ... 129 ... 191 Laatste

Let op:
Discussie over laadpassen, facturatie e.d.: [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3. Vragen over elektrische auto's en hun bijbehorend laadvermogen in Elektrische auto's - deel 5 of de betreffende merktopics. Er is uiteraard een beetje overlap, maar specifieke vragen of opmerkingen over de inrichting van je meterkast en huisinstallatie horen in Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 2. Voor het zo goedkoop mogelijk thuisladen van je EV kan je terecht in Het grote goedkoop thuisladen van je EV topic en als laatste: voor v2g is er ook een plek: Over V2G; laden en ontladen