carefree7 schreef op vrijdag 2 augustus 2024 @ 13:38:
Sorry als dit al vaker is beantwoord, maar ik kon het niet vinden.
Ik heb zonnepanelen en ben van plan om een zakelijke lease EV af te sluiten waarbij mijn bedrijf het Shell Recharge oplaadpunt zou installeren. Zij zouden op afstand de laadgegevens kunnen uitlezen en mij aan het einde van de maand een vergoeding geven op basis van hoeveel ik heb gebruikt om een auto op te laden. De vergoeding is gebaseerd op het elektriciteitstarief dat ik betaal aan mijn energieleverancier.
Dit biedt mij natuurlijk de mogelijkheid om gratis op te laden met zonnepanelen en dan geld terug te krijgen van het bedrijf. Degenen die iets soortgelijks hebben gedaan - wat is jullie ervaring? Ik zou ook graag horen hoeveel extra geld jullie uiteindelijk besparen door dit te doen.
De belastingdienst bepaalt dat jij je gemiddelde energietarief mag opgeven aan je werkgever.
Hoeveel geld dit oplevert kan niemand je uitrekenen, dat is afhankelijk van je kilometers. De 'winst' is:
(Gemiddelde energietarief - gemiste terugleververgoeding) * geladen kWh
Ik veronderstel ook dat dit het beste zou werken als ik de laadsnelheid kan beperken tot ~2KwH of zo, aangezien ik niet zoveel zonnepanelen heb om veel meer dan dat te ondersteunen. Ik weet niet zeker of dat mogelijk is.
Afhankelijk van je oplaadpunt en auto moet de lading gelijklopen met de opbrengst ja. Daar gaat een groot deel van dit topic over, maar waarschijnlijk bepaalt je werkgever welk oplaadpunt jij krijgt.
Tot slot, weten jullie of ze kunnen zien wat voor soort auto er wordt opgeladen? Ik neem aan dat als iemand anders zijn auto op mijn oplaadpunt zou aansluiten, zij (Shell / mijn werkgever) dat dan zouden kunnen zien?
Jij kunt niet jouw laadpas voor andere auto's gaan gebruiken, dat is namelijk fraude.
Het boeit je werkgever echter niks hoeveel andere auto's er ook nog aan die laadpaal laden.
De Peblar ziet er netjes uit, ook voor die prijs. Er bestaat nog altijd een argument dat een MID meter verplicht kan worden door de werkgever. Volgens mij heeft de Belastingdienst die vereiste niet meer, of gewoon geen manier om dit na te gaan.
De Alfen heeft wel een MID meter en robuuste Backoffice mogelijkheden. De Eve gaat al een hele tijd mee en krijgt regelmatig updates. Tegenwoordig werkt hij ook feilloos met zonnepanelen. Al met al weet ik niet waarom je die als slecht zou zien...?
Voor wie de meeste bang for buck wil; Ik heb zelf een Alfen van marktplaats geplukt. Aangezien een hoop leaserijders hun Model 3's onderhand weer vervangen voor benzine, blijft de aanvoer voorlopig nog wel even op peil.