Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 22:29

de Peer

under peer review

carefree7 schreef op vrijdag 2 augustus 2024 @ 13:38:
Ik veronderstel ook dat dit het beste zou werken als ik de laadsnelheid kan beperken tot ~2KwH of zo, aangezien ik niet zoveel zonnepanelen heb om veel meer dan dat te ondersteunen. Ik weet niet zeker of dat mogelijk is.
kW, niet KwH ;)
In Nederland hebben we de salderingsregeling, het maakt dus niet uit op welk moment je laadt. Dat mag overdag maar ook in de nacht. Wel is het zo dat je minder terugleverkosten betaalt als je direct je eigen zonnestroom verbruikt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kakola
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 17-09 15:22
De Peblar Home Plus heeft een ingebouwde MID-meter.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• internet4me
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 17-09 12:23
RaRo74 schreef op vrijdag 2 augustus 2024 @ 13:53:
Zoals jullie weten stopt volgend jaar GPRS en daardoor ook de huidige communicatie van mijn LOLO laadpunt.

Het laadpunt is voorzien van een RJ45 voor een ethernetverbinding en de kabel heb ik er destijds al bijgetrokken maar nog niet voorzien van stekkers. Die moet ik er nog een keer aanklussen.

Ik heb nog even de tijd en medio 2025 stoppen de diversen providers met GPRS maar weet iemand of dit bekabeld plug & play werkt op een internetverbinding?
Volgens de gebruiksaanwijzing moet voor aanvullende eisen contact opgenomen worden met The New Motion ofwel Shell Recharge. Alvorens ik mezelf in een wachtrij plaats misschien dat iemand het hier zo weet.

Iemand al ervaring opgedaan en werkt dit plug & play?

[Afbeelding]
Gewoon doen. Werkt namelijk gewoon.
Advies is dan wel om direct de simkaart eruit te halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperBart
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 23:32
Bravo schreef op vrijdag 2 augustus 2024 @ 09:47:
[...]

Kijk eens in het overzicht van evcc.io. Als zij de paal lokaal kunnen aansturen en uitlezen, zou dat voor iedereen mogelijk moeten zijn.
Verrekenen en je paal dus publiek zetten is iets anders dan een paal lokaal aansturen om PV energie te laten gebruiken.
Daar kan een verband tussen zitten maar is niet noodzakelijk zo altijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperBart
ChiLLeR schreef op vrijdag 2 augustus 2024 @ 09:42:
[...]

Ik begin het spuugzat te worden al die abonnementen voor vanalles, echt belangrijk bij aanschaf van een paal om te checken of hij alleen lokaal kan werken en aangestuurd kan worden. Dat de 'cloud' connectie geen geld kost is leuk, maar dat kan later altijd veranderen , of je moet betalen voor nieuwe functionaliteit , of de leverancier is failliet en je app werkt niet meer. Wat zijn nu bekende laadpalen die 100% lokaal werken en aangestuurd kunnen worden?
Alfen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperBart
Brenttouza schreef op vrijdag 2 augustus 2024 @ 09:18:
Hey allemaal,

Ik heb sinds enkele dagen mijn nieuwe (en eerste) EV. Dit gepaard met een Newmotion Shell Recharge paal (via de firma).

Iemand enig idee of het mogelijk is om deze kan synchroniseren met de omvormer van m'n zonnepanelen zodat het enkel zonne-energie gebruikt? Tijdens de zonnen-uren neem ik nog 5x meer af dan mijn normaal gebruik wanneer ik m'n EV oplaadt.

Iemand ervaring en tips hierover? Tot nu toe laad ik telkens op in de dal-uren (22u-6u).
Losstaand van de post net onder je dat er geen "Shell Recharge" paal bestaat: neen, de Newmotion Advanced palen bv (maar ook de andere niet) zijn "nul de botten aanstuurbaar", ze zien er leuk uit en werken met Shell, da's alles. Je kan een load balancing module via hen aanschaffen maar PV only laden: no.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaRo74
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 23:44
internet4me schreef op vrijdag 2 augustus 2024 @ 14:15:
[...]

Gewoon doen. Werkt namelijk gewoon.
Advies is dan wel om direct de simkaart eruit te halen.
Helemaal goed en en ga ik tegen die tijd doen.
Benieuwd trouwens of Shell hier tijdig iedereen over gaat informeren.

mYn Tesla 2024 || MOSTEK 6502C 1.79 MHz | 8/16 - bits | Antic / GTIA | 64k

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• internet4me
RaRo74 schreef op vrijdag 2 augustus 2024 @ 15:01:
[...]

Helemaal goed en en ga ik tegen die tijd doen.
Benieuwd trouwens of Shell hier tijdig iedereen over gaat informeren.
Oké.
Je hebt blijkbaar weinig ervaring met shellrecharge. Ik kan je nu al zeggen, dat je daar nooit meer wat van hoort. De laadpaal -die zo oud is- is allang uit hun beeld. Je krijgt bijna het idee dat je blij mag zijn dat je nog mag connecteren aan hun backend, met die laadpaal….althans dat is mij ervaring. N=5 bij jongere modellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaRo74
  • Laatst online: 23:44
internet4me schreef op vrijdag 2 augustus 2024 @ 15:05:
[...]

Oké.
Je hebt blijkbaar weinig ervaring met shellrecharge. Ik kan je nu al zeggen, dat je daar nooit meer wat van hoort. De laadpaal -die zo oud is- is allang uit hun beeld. Je krijgt bijna het idee dat je blij mag zijn dat je nog mag connecteren aan hun backend, met die laadpaal….althans dat is mij ervaring. N=5
Het is inderdaad een oldtimer uit 2017 maar nog steeds uitstekend werkt inclusief de load balancing.
Wie weet ben ik tegen die tijd wel toe aan iets nieuws :*)

Ik heb inderdaad redelijk wat ervaring met laadpunten en beheer er momenteel 28. Dit jaar laat ik er nog 4 bijplaatsen en 2 vervangen.
Een ervaring die ik al vroeg heb opgedaan is om het juiste directe nummer te bemachtigen waar de juiste persoon opneemt.
Daar kwam ik achter toen ik mezelf in de brei van TNM stortte om mijn eigen laadpunt volledig operationeel te krijgen op vol vermogen inclusief verrekenen en load balancing.

Maar ik vermoed ook dat SR weinig meer ondersteuning gaat bieden aan mijn oldie.

mYn Tesla 2024 || MOSTEK 6502C 1.79 MHz | 8/16 - bits | Antic / GTIA | 64k

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• carefree7
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 01-09 11:31
de Peer schreef op vrijdag 2 augustus 2024 @ 14:10:
[...]

nee dat is technisch niet mogelijk. Ze zien alleen dat er geladen wordt en met welke laadpas.
Interessant dat ze het niet kunnen zien. Ik weet zeker dat de auto bepaalde autospecifieke gegevens naar het oplaadpunt stuurt en dat Shell via 4G rechtstreeks met die paal is verbonden, of is dat meer een privacywet waardoor ze niet in die informatie kunnen kijken?
[b]FrenzyFreak schreef op vrijdag 2 augustus 2024 @ 14:13:
Jij kunt niet jouw laadpas voor andere auto's gaan gebruiken, dat is namelijk fraude.
Het boeit je werkgever echter niks hoeveel andere auto's er ook nog aan die laadpaal laden.
Bedankt voor je gedetailleerde antwoord.

Wat bedoel je met "Het boeit je werkgever echter niks hoeveel andere auto's er ook nog aan die laadpaal laden."?

Voor zover ik begrijp, zouden ze me rechtstreeks betalen voor elke extra KW die via die oplaadpaal wordt gebruikt, dus waarom zouden ze er niet om geven?

Wat betreft fraude, dat is natuurlijk niet mijn bedoeling. Stel dat er gasten bij mij thuis komen met EV en ze hebben niet veel accu meer over en ze willen graag opladen. Ik neem aan dat mijn werkgever dat als fraude zou beschouwen? Ze kunnen toch niet bewijzen welke auto is aangesloten?
de Peer schreef op vrijdag 2 augustus 2024 @ 14:14:
[...]

kW, niet KwH ;)
In Nederland hebben we de salderingsregeling, het maakt dus niet uit op welk moment je laadt. Dat mag overdag maar ook in de nacht. Wel is het zo dat je minder terugleverkosten betaalt als je direct je eigen zonnestroom verbruikt.
Je hebt helemaal gelijk. Het grootste voordeel zou dus zijn dat je minder terugleverkosten betaalt.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Bravo
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 17-09 16:01

Bravo

Second Best

carefree7 schreef op vrijdag 2 augustus 2024 @ 16:41:
[...]

Interessant dat ze het niet kunnen zien. Ik weet zeker dat de auto bepaalde autospecifieke gegevens naar het oplaadpunt stuurt en dat Shell via 4G rechtstreeks met die paal is verbonden, of is dat meer een privacywet waardoor ze niet in die informatie kunnen kijken?

[...]

Bedankt voor je gedetailleerde antwoord.

Wat bedoel je met "Het boeit je werkgever echter niks hoeveel andere auto's er ook nog aan die laadpaal laden."?

Voor zover ik begrijp, zouden ze me rechtstreeks betalen voor elke extra KW die via die oplaadpaal wordt gebruikt, dus waarom zouden ze er niet om geven?

Wat betreft fraude, dat is natuurlijk niet mijn bedoeling. Stel dat er gasten bij mij thuis komen met EV en ze hebben niet veel accu meer over en ze willen graag opladen. Ik neem aan dat mijn werkgever dat als fraude zou beschouwen? Ze kunnen toch niet bewijzen welke auto is aangesloten?

[...]

Je hebt helemaal gelijk. Het grootste voordeel zou dus zijn dat je minder terugleverkosten betaalt.
De paal geeft door met welke pas hoeveel er geladen is, zodat de rekening naar de pashouder gestuurd kan worden. Jouw werkgever is de eigenaar van de pas en vergoed het verbruik van jouw auto via de laadpaal die jij bij jouw huis hebt staan. Dat is gekoppeld via de pas die je gebruikt om de lader vrij te geven en het laden te starten.
Degene die de rekening van jouw laadpas betaalt, kan niet zien welke auto er aan de lader hangt. Wel kunnen zij zien hoeveel er geladen wordt en of dit passend is. 80 kWh uur laden op een dag in 9 uur is niet passend bij een auto met een accu van 64 kWh. Zoveel kun je niet laden, verbruiken en weer bijladen in die periode in dezelfde auto. Dan heeft er een andere auto meegelift.
Daarnaast krijgt de financiele afdeling de km.stand door bij de onderhoudsbeurt, als jouw geladen hoeveel kWh's daarmee niet in lijn loopt, zul je ook als fraudeur gesnapt worden.
Het is niets anders dan de tankpas, ook daarmee mag je niet voor een ander tanken.

Als er anderen zijn met een lege accu, dan kunnen ze of hun eigen pas erbij houden en gaat de rekening door naar hunzelf (of hun baas) en krijg jij de ingestelde vergoeding. Of je zorgt voor een tweede pas, voor gasten. Maar dan gaat de rekening (+opslag) naar jezelf.
edit: of je stelt een pas in met een 0 tarief. Dan krijgt niemand een rekening, maar worden de geladen kWh's ook niet vergoed aan jou.

Ioniq 6 LR Lounge 20"
2700Wp SSW 30° @ SE2200 | 1720Wp SSW 5° @ HM-1500
Flickr | Canon 6D | 17-40mm f/4 + 50mm f/1.8 II + 70-200mm f/4 | 2x 430EX II | Sirui T005 + C10

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kodess
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 23:42
carefree7 schreef op vrijdag 2 augustus 2024 @ 16:41:
[...]

Type 2 laden geeft de auto geen informatie door, de laadpaal kan aangeven hoeveel stroom er beschikbaar is.

CCS laden (snelladen) geeft de auto meer informatie mee inderdaad.

Enyaq iV 80 - 5135 Wp

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Kakola schreef op vrijdag 2 augustus 2024 @ 13:18:
[...]

Raar advies om meer te investeren in een goede paal. Alfen is slechter, en kost meer geld dan de Peblar. De Peblar Home Plus is gewoon een uitstekende moderne slimme laadpaal.
Wat is er precies beter aan? Kan hij bv schakelen tussen 3 en 1 fase ivm PV laden?

Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperBart
Inspired schreef op vrijdag 2 augustus 2024 @ 22:08:
[...]

Wat is er precies beter aan? Kan hij bv schakelen tussen 3 en 1 fase ivm PV laden?
Dat kan een Alfen ook! O+
Dat doe ik namelijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
HyperBart schreef op vrijdag 2 augustus 2024 @ 22:10:
[...]

Dat doe ik namelijk.
Ja. De Alfen kan dat. De Peblar nog niet wat ik zo lees. Dus vraag me af wat er beter is aan de Peblar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJuape
  • Registratie: Juni 2007
  • Niet online

DonJuape

Trust me, I'm an engineer!

HyperBart schreef op vrijdag 2 augustus 2024 @ 22:10:
[...]

Dat doe ik namelijk.
Niet out of de box toch? Alleen met EVCC?

Hyundai Inster Pulse Winterpack, Zappi V2 3-fasen, 7400 Wp PV SolarEdge 1-fase, WP L/W 1-fase

Acties:
  • +2 Henk 'm!
DonJuape schreef op vrijdag 2 augustus 2024 @ 22:14:
[...]

Ook out of de box.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ramshackle
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 21:40
ChiLLeR schreef op vrijdag 2 augustus 2024 @ 09:42:
[...]

Ik begin het spuugzat te worden al die abonnementen voor vanalles, echt belangrijk bij aanschaf van een paal om te checken of hij alleen lokaal kan werken en aangestuurd kan worden. Dat de 'cloud' connectie geen geld kost is leuk, maar dat kan later altijd veranderen , of je moet betalen voor nieuwe functionaliteit , of de leverancier is failliet en je app werkt niet meer. Wat zijn nu bekende laadpalen die 100% lokaal werken en aangestuurd kunnen worden?
Ja, daar zat ik ook mee toen ik laatst op zoek ging naar een wallbox. Via (dacht ik) de compatibility list van evcc kwam ik uit bij de Tinkerforge WARP3 charger: https://warp-charger.com/warp3-charger/

Wat mij betreft echt een hele mooie wallbox voor de Tweaker: open source software + hardware, geen cloud/abonnement/app, en keurig gedocumenteerde HTTP en MQTT APIs. Wordt ook (zonder sponsorship token, want open source) ondersteund door evcc. En ook in een paar minuten aan Home Assistant gehangen.

Enige kanttekening is dat dynamic load balancing support pas net sinds een weekje in beta is, en er geen ingebakken ondersteuning is voor Nederlandse slimme meters. Maar dat is een kwestie van meetwaarden via een van de APIs pushen. Of evcc de boel laten regelen, want die kan dat wel out of the box, en daar is dynamic load balancing net aan toegevoegd via de 'circuits' feature.

Ik heb er zelf net eentje gekocht om te installeren zodra ik verhuis ergens de komende maanden, maar met een wat provisorische niet-NEN-1010-probeer-dit-niet-thuis-testopstelling lijkt het ding prima te werken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HDoc
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 27-08 09:14
V_ger schreef op vrijdag 2 augustus 2024 @ 09:30:
Zucht. Net een email van e-flux dat ze hun backoffice abonnement prijzen gaan verhogen. Van 5,30 /mnd naar 6,66 /mnd. Dat is pak em beet 25% prijsverhoging.... exorbitant.
Ik kreeg die e-mail ook. 't Is een centenkwestie. Om dat nu "exorbitant" te noemen..

De avatar is een echte foto..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperBart
Kakola schreef op vrijdag 2 augustus 2024 @ 13:18:
[...]

Raar advies om meer te investeren in een goede paal. Alfen is slechter, en kost meer geld dan de Peblar. De Peblar Home Plus is gewoon een uitstekende moderne slimme laadpaal.
Peblar is op papier voorlopig een propere oplossing, maar om een Alfen slechter te noemen zou ik toch wat in temperen. Ja ik ben uiteraard fan van Alfen, neen ik heb er geen aandelen of financiële band mee.
Op dit moment is het voor mij de Zappi of de Alfen. Waar de Alfen dan nog netjes MID certified is (weet niet of dat bij Zappi is?) en een volledig "industrieel uitontwikkeld" product is met een heel respectabele staat van dienst.

Peblar pocht voorlopig met ISO15118 maar enigszins beperkt, geen per Watt aansturing maar alleen het uitlezen van de SoC. Dat vind ik redelijk beperkt en ze moeten hun sporen nog verdienen wat mij betreft.

Ik heb gevraagd of ze een sample wilden opsturen om te reviewen maar daar hebben ze helaas nogal droog op gereageerd dat ik 'm dan via de groothandel moest aanschaffen. Jammer, dan lees ik het wel rustig na.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperBart
Dit heb ik zelf nog niet getest, ik wil je gerust geloven.
Jij hebt dan de de Alfen op solar ingesteld 100% en je ziet 'm tijdens de sessie effectief wisselen?
DonJuape schreef op vrijdag 2 augustus 2024 @ 22:14:
[...]

Ik heb het inderdaad met EVCC.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
HyperBart schreef op zaterdag 3 augustus 2024 @ 01:10:
[...]

Dit heb ik zelf nog niet getest, ik wil je gerust geloven.
Jij hebt dan de de Alfen op solar ingesteld 100% en je ziet 'm tijdens de sessie effectief wisselen?
Ja, staan ook wel meer ervaring /logs hiervan in het Alfen topic. Dit werkt nu ook zonder EVCC. Die laatste zal overigens zeker nog wel meer opties geven maar voor het schakelen tussen 1/3 is het niet meer nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frosty__
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 11-09 07:01
Ik ben mij aan het oriënteren op een nieuwe laadpaal en ik heb interesse in de Easee Charge Lite.
- Mijn doel; auto inpluggen bij thuiskomst en vervolgens automatisch - middels ingestelde configuratie - het minst milieubelastend en goedkoopst mogelijk laden.

Daarbij kijk ik naar ‘nu’, maar ik wil ook voorsorteren als de salderingsregeling voor zonnepanelen er over een aantal jaren niet meer is.
Ook goed om te vermelden is dat ik vrij wil zijn om te kunnen overstappen naar een andere energieleverancier, mocht daar aanleiding voor zijn.

Veel informatie heb ik gevonden (hier op het forum) maar ik zit nog met onderstaande vragen:
1 Wij hebben op dit moment een dynamisch energiecontract. Heb ik het goed begrepen dat ik middels de Smart Charging functie het zo instellen dat ik een bedrag (per kWh) als drempelwaarde kan invoeren, dat zodra de prijs daar onder komt de auto start met laden?
2 De Charge Lite ondersteund Smart Charging maar ik las op de support pagina van Easee (https://support.easee.com...12561-Schema-Slim-opladen) dat de Easee Charge Lite een EV die in slaapstand is niet kan wakker maken om te gaan starten met laden. Heeft iemand hier ervaring mee want i.c.m. Tibber moet dit wel werken?
3 Als je gaat voor een contract bij Tibber, heb je dan de Tibber pulse nodig of kun je beter gaan voor de Easee equalizer?
4 Ik wil de auto ook graag laden met het overschot van onze zonnepanelen. Ik heb gelezen dat de Easee Charge Lite dat kan d.m.v. de (Net + )Zonne-energie-functie. Is het dan vervolgens ook mogelijk om dit te combineren met Smart Charging (Net + Zonne-energie i.c.m. Smart Charging)?
Dus bijvoorbeeld; Als er overschot van de zonnepanelen is, laadt daar de auto mee op. Maar als dat er niet is (geen zon) - en de prijs per kWh zakt onder de €0,10 (smart charging) - laadt dan op via stroomnet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 13art
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 20:29

13art

Moderator Mobile
Frosty__ schreef op zaterdag 3 augustus 2024 @ 09:22:
Ik ben mij aan het oriënteren op een nieuwe laadpaal en ik heb interesse in de Easee Charge Lite.
- Mijn doel; auto inpluggen bij thuiskomst en vervolgens automatisch - middels ingestelde configuratie - het minst milieubelastend en goedkoopst mogelijk laden.

Daarbij kijk ik naar ‘nu’, maar ik wil ook voorsorteren als de salderingsregeling voor zonnepanelen er over een aantal jaren niet meer is.
Ook goed om te vermelden is dat ik vrij wil zijn om te kunnen overstappen naar een andere energieleverancier, mocht daar aanleiding voor zijn.

Veel informatie heb ik gevonden (hier op het forum) maar ik zit nog met onderstaande vragen:
1 Wij hebben op dit moment een dynamisch energiecontract. Heb ik het goed begrepen dat ik middels de Smart Charging functie het zo instellen dat ik een bedrag (per kWh) als drempelwaarde kan invoeren, dat zodra de prijs daar onder komt de auto start met laden?
2 De Charge Lite ondersteund Smart Charging maar ik las op de support pagina van Easee (https://support.easee.com...12561-Schema-Slim-opladen) dat de Easee Charge Lite een EV die in slaapstand is niet kan wakker maken om te gaan starten met laden. Heeft iemand hier ervaring mee want i.c.m. Tibber moet dit wel werken?
3 Als je gaat voor een contract bij Tibber, heb je dan de Tibber pulse nodig of kun je beter gaan voor de Easee equalizer?
4 Ik wil de auto ook graag laden met het overschot van onze zonnepanelen. Ik heb gelezen dat de Easee Charge Lite dat kan d.m.v. de (Net + )Zonne-energie-functie. Is het dan vervolgens ook mogelijk om dit te combineren met Smart Charging (Net + Zonne-energie i.c.m. Smart Charging)?
Dus bijvoorbeeld; Als er overschot van de zonnepanelen is, laadt daar de auto mee op. Maar als dat er niet is (geen zon) - en de prijs per kWh zakt onder de €0,10 (smart charging) - laadt dan op via stroomnet.
1) Voor zover mij bekend kan dan niet. In ieder geval niet bij Tibber.
2) Geen idee, bij mij thuis (alleen de Easee lader icm Tibber) gaat hij altijd laden. Zodra de auto aan de lader wordt gehangen wordt er een plan gemaakt en wordt dit gevolgd, of er wordt gestart met laden vanwege Grid Rewards.
3) Alleen de Tibber Pulse werkt samen met de Tibber app.
4) Smart charging werkt ook met het zonneladen. Nadeel schijnt alleen te zijn dat wanneer hij laadt met zonne-energie dit op 1 fase gebeurd en de lader niet in dezelfde laadsessie kan terug schakelen naar 3 fase.

Wanneer een potvis in een pispot pist heb je pispot vol met potvispis

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

13art schreef op zaterdag 3 augustus 2024 @ 12:28:
[...]

2) Geen idee, bij mij thuis (alleen de Easee lader icm Tibber) gaat hij altijd laden. Zodra de auto aan de lader wordt gehangen wordt er een plan gemaakt en wordt dit gevolgd, of er wordt gestart met laden vanwege Grid Rewards.
4) Smart charging werkt ook met het zonneladen. Nadeel schijnt alleen te zijn dat wanneer hij laadt met zonne-energie dit op 1 fase gebeurd en de lader niet in dezelfde laadsessie kan terug schakelen naar 3 fase.
4) Dat nadeel zou je misschien kunnen ondervangen door de Easee op 32A af te zekeren. Dan kun je tot 7,4kW laden op 1 fase. Meer dan genoeg voor de meeste PV installaties. Weet niet zeker of de Easee dit toelaat/zo kan worden ingesteld. Wel zorgen voor 4mm2 of 6mm2 bekabeling.

[ Voor 3% gewijzigd door DonJuape op 03-08-2024 12:58 ]

Hyundai Inster Pulse Winterpack, Zappi V2 3-fasen, 7400 Wp PV SolarEdge 1-fase, WP L/W 1-fase

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• theezeefje
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 10-09 23:39

theezeefje

Poehee

Ik heb recent met mn granny charger opgeladen via een vermoedelijk rot/uitgelubberd stopcontact, gevolg, stekker is deels gesmolten
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/svbmSVt1EKqWtuIUlWR6RVJ3HKk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xhT7y0qPrSJf9RHAuMJndcgU.jpg?f=fotoalbum_large

Waar doe ik verstandig aan ? Charger wegmikken, of er een nieuwe stekker op monteren ?

Vroeger, toen de kratten bier nog van hout waren, en je moest doorzuipen om de kachel warm te houden....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frosty__
13art schreef op zaterdag 3 augustus 2024 @ 12:28:
[...]

1. Jammer. Ik vraag mij dan ook meteen af wanneer Tibber bepaalt bij welk bedrag per kWh er dan geladen gaat worden?
2. Betekend dit dan ook dat de auto nooit meer in slaapstand komt? Zo ja, dan verbruikt hij m.i. meer dan wanneer hij wel in slaapstand gaat.
3. Oké, lijkt mij niet onoverkomelijk. Bij switchen naar andere energieleverancier zou ik dan alsnog de Easee equalizer moeten aanschaffen.
4. Dat is ergens wel jammer, dat hij niet terug schakelt naar 3 fase. Voordeel van 1 fase is wel dat de zonnepanelen minder hoeven op te wekken om de drempelwaarde van 6a 1.38kW te halen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Makrolon
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 06:27
theezeefje schreef op zaterdag 3 augustus 2024 @ 17:50:
Ik heb recent met mn granny charger opgeladen via een vermoedelijk rot/uitgelubberd stopcontact, gevolg, stekker is deels gesmolten
[Afbeelding]

Waar doe ik verstandig aan ? Charger wegmikken, of er een nieuwe stekker op monteren ?
Sommige grannys hebben een temp sensor in de stekker zitten, dan verlies je die functie als je er een andere aan zet.

Maar t lijkt me dat deze dat toch al niet had. Dus prima om er een andere op te zetten. Wel goed er op zetten met adereindhulzen.

13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• theezeefje

theezeefje

Poehee

Makrolon schreef op zaterdag 3 augustus 2024 @ 18:03:
[...]

Sommige grannys hebben een temp sensor in de stekker zitten, dan verlies je die functie als je er een andere aan zet.

Maar t lijkt me dat deze dat toch al niet had. Dus prima om er een andere op te zetten. Wel goed er op zetten met adereindhulzen.
cool tnx! zijn daar nog verschillende soorten in ? heb nog nooit met adereindhulzen gewerkt.

[ Voor 9% gewijzigd door theezeefje op 03-08-2024 18:17 ]

Vroeger, toen de kratten bier nog van hout waren, en je moest doorzuipen om de kachel warm te houden....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 13art

13art

Moderator Mobile
Frosty__ schreef op zaterdag 3 augustus 2024 @ 17:52:
[...]

1. Jammer. Ik vraag mij dan ook meteen af wanneer Tibber bepaalt bij welk bedrag per kWh er dan geladen gaat worden?
2. Betekend dit dan ook dat de auto nooit meer in slaapstand komt? Zo ja, dan verbruikt hij m.i. meer dan wanneer hij wel in slaapstand gaat.
3. Oké, lijkt mij niet onoverkomelijk. Bij switchen naar andere energieleverancier zou ik dan alsnog de Easee equalizer moeten aanschaffen.
4. Dat is ergens wel jammer, dat hij niet terug schakelt naar 3 fase. Voordeel van 1 fase is wel dat de zonnepanelen minder hoeven op te wekken om de drempelwaarde van 6a 1.38kW te halen.
1) jij heeft aan wanneer je de auto vol geladen wil hebben, je geeft aan hoe vol de accu nog is, of wanneer we een koppeling met Tibber mogelijk is wordt de accu uitgelezen en dan kijken zij wanneer de laagste prijzen zijn en zorgen ze er voor dat de auto op die momenten opgeladen wordt.
2) Geen idee hoe dit precies werkt. Wellicht dat er iemand anders is die hier antwoord op kan geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Makrolon
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 06:27
theezeefje schreef op zaterdag 3 augustus 2024 @ 18:09:
[...]

cool tnx! zijn daar nog verschillende soorten in ? heb nog nooit met adereindhulzen gewerkt.
Ja, het gaat om de dikte. En dan geïsoleerd of ongeïsoleerde, zou gewoon de geïsoleerde pakken. Je hebt wel een speciale tang nodig om ze op de draden te maken.

13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• theezeefje

theezeefje

Poehee

Makrolon schreef op zaterdag 3 augustus 2024 @ 18:56:
[...]

Ja, het gaat om de dikte. En dan geïsoleerd of ongeïsoleerde, zou gewoon de geïsoleerde pakken. Je hebt wel een speciale tang nodig om ze op de draden te maken.
Helder, tang kan ik aankomen. dank voor de info

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frosty__
13art schreef op zaterdag 3 augustus 2024 @ 18:36:
[...]

1) jij heeft aan wanneer je de auto vol geladen wil hebben, je geeft aan hoe vol de accu nog is, of wanneer we een koppeling met Tibber mogelijk is wordt de accu uitgelezen en dan kijken zij wanneer de laagste prijzen zijn en zorgen ze er voor dat de auto op die momenten opgeladen wordt.
2) Geen idee hoe dit precies werkt. Wellicht dat er iemand anders is die hier antwoord op kan geven.
Thnx!
1. Maar kun je 'm dan niet beter gewoon via Easee zelf instellen i.p.v. Tibber? Want volgens de support pagina (https://support.easee.com...12561-Schema-Slim-opladen) staat dat je slim laden kunt configureren o.b.v. ".. energieprijs of andere parameters."

Ik ben erg benieuwd welke opties je daar hebt, want bij Easee geven ze niet heel veel info vrij over Smart Charging.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 13art

13art

Moderator Mobile
Frosty__ schreef op zaterdag 3 augustus 2024 @ 20:25:
[...]

Thnx!
1. Maar kun je 'm dan niet beter gewoon via Easee zelf instellen i.p.v. Tibber? Want volgens de support pagina (https://support.easee.com...12561-Schema-Slim-opladen) staat dat je slim laden kunt configureren o.b.v. ".. energieprijs of andere parameters."

Ik ben erg benieuwd welke opties je daar hebt, want bij Easee geven ze niet heel veel info vrij over Smart Charging.
Via de Easee zelf weet ik niet hoe het werkt. Lijkt me niet dat de Easee de dynamische prijzen van Tibber kan inzien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frosty__
13art schreef op zaterdag 3 augustus 2024 @ 20:32:
[...]

Via de Easee zelf weet ik niet hoe het werkt. Lijkt me niet dat de Easee de dynamische prijzen van Tibber kan inzien.
Lijkt erop van wel: https://support.easee.com...mart-Charge-en-wat-is-het

Kun je misschien eens een screenshot delen van de smart charging-functie in de app?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MLPN
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 08-09 17:26
Een goede week geleden is mijn Zappi v2.1 22kW zonder kabel geïnstalleerd door @Makrolon en heel blij mee :).

Ik had vandaag voor mij iets aparts. Ik laad op ECO+ modus, 100% zon. Het weer was een beetje wisselvallig waardoor halverwege middag tot 19.00 te weinig overschot was om te laden op zonenergie. Na 19.00 was er weer voldoende zon, maar startte het laden niet. Ook niet toen ik de Zappi wisselde naar ECO of FAST.

Ook had ik het idee dat ik de laadkabel aan de zappi kant niet los kreeg na op het 'plusje' te klikken.

Na even de lader uit de auto halen en er weer in te stoppen begon het laden weer.
Mijn auto in te diepe slaap gekropen? (Opel Ampera-e). Al zou ik dat wel vreemd vinden. Hij zou toch langere tijd in pauze modus moeten kunnen staan lijkt mij.

Iemand een idee wat er aan de hand is? Dit was niet de eerste keer dat ik op ECO+ laad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASS-Ware
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 00:28
MLPN schreef op zaterdag 3 augustus 2024 @ 22:27:
Een goede week geleden is mijn Zappi v2.1 22kW zonder kabel geïnstalleerd door @Makrolon en heel blij mee :).

Ik had vandaag voor mij iets aparts. Ik laad op ECO+ modus, 100% zon. Het weer was een beetje wisselvallig waardoor halverwege middag tot 19.00 te weinig overschot was om te laden op zonenergie. Na 19.00 was er weer voldoende zon, maar startte het laden niet. Ook niet toen ik de Zappi wisselde naar ECO of FAST.

Ook had ik het idee dat ik de laadkabel aan de zappi kant niet los kreeg na op het 'plusje' te klikken.

Na even de lader uit de auto halen en er weer in te stoppen begon het laden weer.
Mijn auto in te diepe slaap gekropen? (Opel Ampera-e). Al zou ik dat wel vreemd vinden. Hij zou toch langere tijd in pauze modus moeten kunnen staan lijkt mij.

Iemand een idee wat er aan de hand is? Dit was niet de eerste keer dat ik op ECO+ laad.
Na 19:00 wek je toch geen 4kW op, wat het minimum is om het laden te starten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 13art

13art

Moderator Mobile
Frosty__ schreef op zaterdag 3 augustus 2024 @ 22:24:
[...]

Lijkt erop van wel: https://support.easee.com...mart-Charge-en-wat-is-het

Kun je misschien eens een screenshot delen van de smart charging-functie in de app?
Nee, je begrijpt denk ik niet helemaal hoe het precies werkt. En daarmee vul je het een beetje in zoals je het zelf zou willen zien. Gok ik althans.

Er zijn twee zaken. Enerzijds heb je de Easee laadpaal, anderzijds heb je je energie aanbieder, bijvoorbeeld Tibber.

Wanneer je gebruik wilt maken van de smart charge mogelijkheden moet je een operator selecteren, in dit geval dus Tibber. Hiermee krijgt Tibber controle over de Easee laadpaal en stuurt deze aan. Vanaf dat moment hebt je ook eigenlijk niets meer van doen met de Easee app. Easee leest ook geen gegevens uit bij Tibber oid. Het enige wat het doet is wachten tot Tibber zegt: 'Nu moet je gaan laden' of 'nu moet je stoppen met laden'. Kortom het is eigenlijk een domme paal die wacht tot hij instructies krijgt.

Dit heeft dus helemaal niks te maken met zelf instellen van prijzen. En zo is het ook precies zoals het op de website van Easee staat.
Met Smart Charge heeft je stroomaanbieder de mogelijkheid minder stroom te leveren wanneer de prijzen hoog zijn en meer wanneer ze lager zijn.
Voor vragen over compatibiliteit kun je contact opnemen met je stroomaanbieder.

☝️Smart Charge vereist dat je de door jou ondersteunde stroomaanbieder tevens kiest als je operator. Dit kan compatibiliteitsproblemen veroorzaken, en bijvoorbeeld verminderde functionaliteit van de Easee App

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

ASS-Ware schreef op zaterdag 3 augustus 2024 @ 23:24:
[...]

Na 19:00 wek je toch geen 4kW op, wat het minimum is om het laden te starten?
1,4kW in geval van de Zappi hoogstwaarschijnlijk (in ECO+ 1 fase of auto fase stand) maar ook dat is wat veel na 19:00.
Start hij ook niet met laden bij een scheduled boost? Sommige EV's gaan in slaap en sommige EV's gaan na een paar keer starten en stoppen van het laden in slaap.

[ Voor 25% gewijzigd door DonJuape op 04-08-2024 07:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MLPN
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 08-09 17:26
DonJuape schreef op zondag 4 augustus 2024 @ 07:24:
[...]

1,4kW in geval van de Zappi hoogstwaarschijnlijk (in ECO+ 1 fase of auto fase stand) maar ook dat is wat veel na 19:00.
Start hij ook niet met laden bij een scheduled boost? Sommige EV's gaan in slaap en sommige EV's gaan na een paar keer starten en stoppen van het laden in slaap.
1.4 kW inderdaad en ik heb 20 300 Wp op NNW liggen (Iets met NOM woning en niet genoeg ruimte op zuiden en aannemer moest wel aan minimale opbrengst voldoen). Dus daardoor in de zomer maanden nog wat langer in de avond in ieder geval meer dan 1.4 kW opbrengst.

Ik zal de scheduled boost van de Zappi de volgende keer eens proberen.
Ik denk verder dat wanneer ik echt een minimaal hoeveelheid stroom in de auto moet krijgen maar op ECO ga laden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mikepapot
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 22:21
MLPN schreef op zondag 4 augustus 2024 @ 09:42:
[...]

1.4 kW inderdaad en ik heb 20 300 Wp op NNW liggen (Iets met NOM woning en niet genoeg ruimte op zuiden en aannemer moest wel aan minimale opbrengst voldoen). Dus daardoor in de zomer maanden nog wat langer in de avond in ieder geval meer dan 1.4 kW opbrengst.

Ik zal de scheduled boost van de Zappi de volgende keer eens proberen.
Ik denk verder dat wanneer ik echt een minimaal hoeveelheid stroom in de auto moet krijgen maar op ECO ga laden.
Ik denk dat dit niet opnieuw gaan laden aan je auto (slaapstand) ligt zoals je zelf ook al vermoedt. Bij mij gaat zelfs na een nacht de Zappi samen met de auto (Tesla M3) verder met ECO+ laden zodra de zon ver genoeg opgekomen is.

De verschillende boost mogelijkheden bij ECO(+) zorgen na gewenste instelling ervoor dat er eerst een minimale hoeveelheid kWh geladen wordt, ook als er op dat moment onvoldoende zonnestroom is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• carefree7
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 01-09 11:31
Bravo schreef op vrijdag 2 augustus 2024 @ 16:56:
[...]

De paal geeft door met welke pas hoeveel er geladen is, zodat de rekening naar de pashouder gestuurd kan worden. Jouw werkgever is de eigenaar van de pas en vergoed het verbruik van jouw auto via de laadpaal die jij bij jouw huis hebt staan. Dat is gekoppeld via de pas die je gebruikt om de lader vrij te geven en het laden te starten.
Degene die de rekening van jouw laadpas betaalt, kan niet zien welke auto er aan de lader hangt. Wel kunnen zij zien hoeveel er geladen wordt en of dit passend is. 80 kWh uur laden op een dag in 9 uur is niet passend bij een auto met een accu van 64 kWh. Zoveel kun je niet laden, verbruiken en weer bijladen in die periode in dezelfde auto. Dan heeft er een andere auto meegelift.
Daarnaast krijgt de financiele afdeling de km.stand door bij de onderhoudsbeurt, als jouw geladen hoeveel kWh's daarmee niet in lijn loopt, zul je ook als fraudeur gesnapt worden.
Het is niets anders dan de tankpas, ook daarmee mag je niet voor een ander tanken.

Als er anderen zijn met een lege accu, dan kunnen ze of hun eigen pas erbij houden en gaat de rekening door naar hunzelf (of hun baas) en krijg jij de ingestelde vergoeding. Of je zorgt voor een tweede pas, voor gasten. Maar dan gaat de rekening (+opslag) naar jezelf.
edit: of je stelt een pas in met een 0 tarief. Dan krijgt niemand een rekening, maar worden de geladen kWh's ook niet vergoed aan jou.
Begrepen, bedankt voor de duidelijke uitleg.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EiT
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 20:22

EiT

Wat een gedoe zo’n laadpaal. Ben nu meerdere offertes verder, maar snap niet waarom het allemaal zo idioot duur moet zijn.

De kabel en UTP liggen er al. Er moeten alleen 4-5 klinkers uit om de kabel iets terug te leggen.

Bijvoorbeeld offerte voor een Zaptec:
Paal: €699
Automaat: €99?
Zaptec Sense: €99

Offerte met installatie: €1800
Komt dus neer op 900 installatie. Laat daar €100 voorrijkosten en klein materiaal in zitten.
Komt neer op €200 per uur?? (Verwachting dat iemand 2 palen per dag installeert)

Nu eindelijk tijd gehad om het topic door te lezen.
Mijn conclusie:
Wallbox - slechte bouw kwaliteit / hoge uitval
Easee - goedkoop en goed, echter is het bedrijf flink uitgedund dus potentieel risico qua support - losse kabel nodig.
Zaptec - prima paal - losse kabel nodig
Zappi - lijkt meest gebruikt - alleen esthetisch niet moeder’s mooiste, wel vaste kabel.

Beste keuze lijkt mij dus een Zappi, alleen nu kijken wie dat ding voor een normale prijs kan installeren.

Druk en zetfouten voorbehouden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• janne_nl
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 12-09 13:12
Tsja, ik schat dat dat internetprijzen zijn...
De installateur zal op de losse onderdelen ook winst willen maken neem ik aan.

Ik heb een klein jaar geleden ook ongeveer 2000 euro betaald voor een paal inclusief installatie. Daar moest toen wel een kabel vanuit de meterkast voor worden aangelegd. Verschillende offertes zaten rond hetzelfde bedrag.

En my bad: een maand geleden door verschillende redenen een andere paal laten installeren (Ik wilde 1 eco systeem). Voordeel de installateur rekende alleen de paal (900) en de andere paal voor 400 verkocht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J-monkey
  • Registratie: Juli 2021
  • Laatst online: 08-03 09:28
EiT schreef op maandag 5 augustus 2024 @ 09:03:
Wat een gedoe zo’n laadpaal. Ben nu meerdere offertes verder, maar snap niet waarom het allemaal zo idioot duur moet zijn.

De kabel en UTP liggen er al. Er moeten alleen 4-5 klinkers uit om de kabel iets terug te leggen.

Komt dus neer op 900 installatie. Laat daar €100 voorrijkosten en klein materiaal in zitten.
Komt neer op €200 per uur?? (Verwachting dat iemand 2 palen per dag installeert)

Mijn conclusie:
Easee - goedkoop en goed, echter is het bedrijf flink uitgedund dus potentieel risico qua support - losse kabel nodig.
Zappi - lijkt meest gebruikt - alleen esthetisch niet moeder’s mooiste, wel vaste kabel.

Beste keuze lijkt mij dus een Zappi, alleen nu kijken wie dat ding voor een normale prijs kan installeren.
Heb je Ratio ook overwogen? Is een betaalbaar alternatief, wel goede kwaliteit/service en Nederlands!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ChiLLeR
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 17-09 16:58

Mijn conclusie:

ChargeAmps Halo/Dawn heb je ook nog, degelijk kwaliteit materiaal met aluminium e.d.
Dit soort installatie werk kost tegenwoordig goed geld, idd voorrij kosten maar men moet technisch gecertificeerd zijn dus je zal niet de simpelste bouwvakker kunnen inhuren. En het bedrijf zelf wilt er ook iets aan overhouden, je kan er ook voor kiezen om alles zelf voor te bereiden. Dus paal neerzetten, ophangen, kabels naar meterkast brengen. Dan alleen even lokale elektricien te bellen die de kabels in je meterkast en in je paal verbind. Dan ben je waarschijnlijk met 2 uur x €65 ex btw wel klaar.

>> Signature?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• kokpol
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 07:30

Mijn conclusie:

Ik ben hier voor de easee gegaan. Inclusief installatie en load balancing 1350. Installatie is 10 meter kabel door de kruipruimte en installatie nieuwe aardlekautomaat. Vind het een nette prijs, moet nog geplaatst worden. Easee geeft trouwens 5 jaar garantie, geen idee of de andere merken dat ook hebben.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Franciesco
  • Laatst online: 17-09 18:04
@EiT er zijn ook installateurs op Marktplaats actief die je zelf de lader laten kopen of de hardware leveren tegen een scherpe prijs. En daarnaast nette prijzen voor installatie hebben. Uiteraard moet je er een treffen die weet waar hij mee bezig is. Ik ken er iig een die in de regio Apeldoorn zit (Sander Jansen) en onder andere Zappi doet. Dus mocht je daar in de buurt wonen, check zijn Marktplaats advertentie(s) en neem contact op indien het je wat lijkt. Mijn ervaringen met hem zijn goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EiT

EiT

ChiLLeR schreef op maandag 5 augustus 2024 @ 09:41:
[...]
ChargeAmps Halo/Dawn heb je ook nog, degelijk kwaliteit materiaal met aluminium e.d.
Dit soort installatie werk kost tegenwoordig goed geld, idd voorrij kosten maar men moet technisch gecertificeerd zijn dus je zal niet de simpelste bouwvakker kunnen inhuren. En het bedrijf zelf wilt er ook iets aan overhouden, je kan er ook voor kiezen om alles zelf voor te bereiden. Dus paal neerzetten, ophangen, kabels naar meterkast brengen. Dan alleen even lokale elektricien te bellen die de kabels in je meterkast en in je paal verbind. Dan ben je waarschijnlijk met 2 uur x €65 ex btw wel klaar.
Charge Amps Aura toevallig wel, kan er alleen weinig over vinden. Lost direct het probleem voor volgend jaar op als we twee auto’s moeten opladen (PHEV + EV).

Dat er marge op een laadpaal moet zitten snap ik ook wel, maar ik verwacht dat die laadpaal bedrijven goede inkoop voorwaarden hebben. Dit verwacht je meer van een lokale elektricien die deze extra marges berekenen, dus niet dat je dubbele marges betaald bij een laadpalen boer.

Verder ben ik van mening dat een laadpaal qua elektronica niet veel voorstelt, en dat er voldoende ruimte voor marge is. Duurste component zal waarschijnlijk de ontwikkeling van de software zijn. Snap daarom niet dat hier nog geen abonnement aan vast zit (buiten wat andere merken die het wel doen).

Edit: even ter verduidelijking. Als er nog een kabel getrokken had moeten worden dan had ik €2000 voor een laadpaal prima gevonden. Je loopt dan namelijk bepaalde risico’s en zal niet altijd goed in te schatten zijn. Maar in mijn geval gaat het puur over aansluiten en dan vind ik het bizar veel.

Kabel had ik zelf gekocht en de tuinman laten leggen. Totale kosten waren +/- 500 euro incl. 30m 5x6mm kabel.

[ Voor 12% gewijzigd door EiT op 05-08-2024 10:24 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 06:59

Sport_Life

Solvitur ambulando

Mijn conclusie:

Ik betaal voor een 22kw Zappi met 6.5m kabel 1500 inc (eenvoudige ) installatie en 150 cashback (1650 exc cashback)
Stuur me pm als je adres wil . (Grote internet winkel)

Het kan goedkoper als je een laadpunt van marktplaats haalt en die door een ZZPer laat installeren.. Zou dat zelf nooit doen.

[ Voor 4% gewijzigd door Sport_Life op 05-08-2024 10:20 ]

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leeri003
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 22:13
Iemand enig idee of de zappi ook bidirectional kan werken waarbij je je voertuig als accu gebruikt en teruglevert aan huis?

Ga in het najaar verhuizen en wilde de zappi aanschaffen om auto op te laden, maar komend jaar waarschijnlijk ook een andere auto en dacht van wellicht handig om die als thuisaccu te gebruiken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

leeri003 schreef op maandag 5 augustus 2024 @ 11:34:
Iemand enig idee of de zappi ook bidirectional kan werken waarbij je je voertuig als accu gebruikt en teruglevert aan huis?

Ga in het najaar verhuizen en wilde de zappi aanschaffen om auto op te laden, maar komend jaar waarschijnlijk ook een andere auto en dacht van wellicht handig om die als thuisaccu te gebruiken.
Dat kan nog geen enkel laadpunt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• internet4me
leeri003 schreef op maandag 5 augustus 2024 @ 11:34:

Effectief zijn er nog geen auto’s die dit kunnen. Dus ook geen laadpalen….kip ei verhaal.

Nissan kan het met oude-afwijkende stekker en laadpaal wel. Maar dat is effectief niet ingebruik in nl.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EiT

EiT

Belastingdienst gaat daar ook wat van vinden. Elektrisch rijden dicht bij huis, op de zaak opladen en thuis gratis stroom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janne_nl
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 12-09 13:12
Ik schat je werkgever ook, laden met zijn pasje en dan thuis de stroom gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
internet4me schreef op maandag 5 augustus 2024 @ 11:42:
[...]

Effectief zijn er nog geen auto’s die dit kunnen. Dus ook geen laadpalen….kip ei verhaal.

Nissan kan het met oude-afwijkende stekker en laadpaal wel. Maar dat is effectief niet ingebruik in nl.
Nou ja, er zijn al auto's en palen die voorbereid zijn. Wat nu precies de status is weet ik niet. Weet ook niet of de netbeheerders in NL hiervoor nog wat moeten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Griffin2k
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 06:31

Mijn conclusie:

De juiste stroomkabel ligt al tot in de meterkast en onder de klinkers? Dat is dan een makkie zeg.

Ik heb de Easee zelf aangelegd, inclusief kabel, meterkast aanpassing en installatie.

Ik zou bijna zeggen, regel een Tweaker in de buurt die het kan. Het scheelde mij ruim 600 euro door het zelf te doen.

Zonnepanelen 3950Wp - DMEGC 6x395Wp (ZW 2°) + DMEGC 4x395Wp (ZW 28°) - Solis 3.6 ; Easee Charge Lite 11kW + Easee Equalizer (Load Balancing) ; BMW iX1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frank (Ddt)
  • Registratie: Augustus 2024
  • Laatst online: 07-11-2024
Omdat ik het niet zo snel kan vinden binnen dit forum stel ik de vraag hier.
Ik heb een Easee thuislader en een E-Flux backoffice, dat werkt prima met elkaar.
Via mijn leasemaatschappij heb ik een MTC kaart (druppel)
Ik zie dat het bedrag dat MTC berekend flink hoger is dan de kosten die E-Flux in rekening brengt.
De roamingkosten van E-Flux zijn 3 cent per kwh, dat is me bekend maar zelfs dan is er een verschil van bijna 6 %.
Iemand ervaring hiermee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sir_knudde
  • Registratie: Augustus 2010
  • Nu online
Ja, precies hetzelfde hier e-flux brengt voor roaming passen €0.03 /kWh in rekening.
Geklaagd bij leasemaatschappij (that’s lease), want zij stellen beide voor.
Blijkbaar hoeven die roamingkosten niet te worden gerekend, maar het is de afgelopen maanden nog niet gelukt om dat bij s-flux te fixen voor mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frank (Ddt)
sir_knudde schreef op maandag 5 augustus 2024 @ 16:49:
Ja, precies hetzelfde hier e-flux brengt voor roaming passen €0.03 /kWh in rekening.
Geklaagd bij leasemaatschappij (that’s lease), want zij stellen beide voor.
Blijkbaar hoeven die roamingkosten niet te worden gerekend, maar het is de afgelopen maanden nog niet gelukt om dat bij s-flux te fixen voor mij.
Het gaat me niet zozeer om die 3 cent/kwh maar om de 6% die daar nog eens bovenop wordt gezet door iemand. E-Flux zegt dat ze verder geen kosten in rekening brengen en MTC zegt dat ze kosten 1 op 1 doorzetten. Waar blijven die 6% aan de strijkstok hangen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

Frank (Ddt) schreef op maandag 5 augustus 2024 @ 18:25:
[...]

Het gaat me niet zozeer om die 3 cent/kwh maar om de 6% die daar nog eens bovenop wordt gezet door iemand. E-Flux zegt dat ze verder geen kosten in rekening brengen en MTC zegt dat ze kosten 1 op 1 doorzetten. Waar blijven die 6% aan de strijkstok hangen?
Denk toch bij Arval/MTC. Ik heb ongeveer twee keer per maand een "pasfee". Meestal 25ct ex. BTW, soms 29ct en heel soms 58ct. Ik declareer mijn laadkosten handmatig in de MTC app omdat mijn Zappi 2.0 dat nog niet automatisch kan.
Ook geen idee waarom dan toch die variabele fee. Ga het ook zeker niet navragen want dat is zinloos bij Arval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperBart
Frank (Ddt) schreef op maandag 5 augustus 2024 @ 18:25:
[...]

MTC gaat daar mee lopen, 100 pct zeker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gremen
  • Laatst online: 16-09 21:25
Mijn conclusie:

Bij zowel Easee als Zaptec kan je in de app de losse kabel vergrendelen, zodat ie er niet uit kan. Dan heb je ook een soort van vaste kabel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ocmer
  • Nu online

Mijn conclusie:

Waarom geen Alfen Eve? Ik ben me ook aan het orienteren en die staat hoog op mijn lijstje.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• EiT

EiT

ocmer schreef op maandag 5 augustus 2024 @ 21:15:
[...]

Waarom geen Alfen Eve? Ik ben me ook aan het orienteren en die staat hoog op mijn lijstje.
Die Proline was meer 2300 via 50five. (Dubbel was zelfs bijna 5k).

Maar probleem is opgelost. Het wordt een Zappi en @Makrolon komt hem installeren. Prijs was precies wat ik voor ogen had en hij bood standaard een Hager aardlekautomaat aan ipv die Chinese meuk wat je vaak bij een laadpaal krijgt.

Ben blij dat ik een andere Tweaker kan opzadelen met het werk ;). Voor mij hopelijk case closed.

Vrouw natuurlijk niet blij dat ik precies de lelijkste paal had uitgekozen :(:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chasinbe
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 31-08 17:00
Zijn er nog mensen die enkele mobiele laders kunnen aanraden om te laden regio België, via 16A CEE 1 fase.
Voornamelijk thuisladen voor beperkt aantal km per week, aan 3,7 Kwh 's nacht op dynamisch tarief of namiddag via de zonnepanelen.
Belangrijk is de noodzaak aan beveiliging voor DC lekstromen tot 6mA, aangezien de type B aardlekautomaat/differentieelautomaat niet beschikbaar is in de huidige 2e zekeringskast.

Heb via de zoekfunctie er enkele gevonden, ook op Aliexpressmaar ben nog niet 100% overtuigd, zoals deze voor een schappelijke prijs:
https://nl.aliexpress.com...hisSeller%7Cquery_from%3A

Grtz

Panasonic Aquarea J 7kW split; 300L Panasonic boilervat SWW; 100L buffervat; 6600Wp Z 15°; houtskelet nieuwbouw 2021; Tesla M3H

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 23:04
chasinbe schreef op dinsdag 6 augustus 2024 @ 00:00:
Zijn er nog mensen die enkele mobiele laders kunnen aanraden om te laden regio België, via 16A CEE 1 fase.
Voornamelijk thuisladen voor beperkt aantal km per week, aan 3,7 Kwh 's nacht op dynamisch tarief of namiddag via de zonnepanelen.
Belangrijk is de noodzaak aan beveiliging voor DC lekstromen tot 6mA, aangezien de type B aardlekautomaat/differentieelautomaat niet beschikbaar is in de huidige 2e zekeringskast.

Heb via de zoekfunctie er enkele gevonden, ook op Aliexpressmaar ben nog niet 100% overtuigd, zoals deze voor een schappelijke prijs:
https://nl.aliexpress.com...hisSeller%7Cquery_from%3A

Grtz
Je wil zeker zijn over de beveiliging, en dan zit je op Ali te kijken…. 8)7
Als er iets is waar niet zeker van kan zijn op Ali, dan is het of ze de normen aan houden.

Zoiets koop je in Europa.

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johan_solar
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 17-09 13:46

johan_solar

kitesurfing and coding

Korte vraag: kan ik mijn oude NewMotion home advanced laadpaal gebruiken om een particulier aan te schaffen EV te laden?

Ik heb nu geen leaseauto meer, en ook geen backoffice nodig.

pvoutput 6300Wp ZW en NO

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
johan_solar schreef op dinsdag 6 augustus 2024 @ 09:28:
Korte vraag: kan ik mijn oude NewMotion home advanced laadpaal gebruiken om een particulier aan te schaffen EV te laden?

Moet lukken, maar dan moet je wel de backoffice weg laten halen, anders blijf je per maand betalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stefxx
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 22:33
johan_solar schreef op dinsdag 6 augustus 2024 @ 09:28:

Ja hoor, je kunt hem gewoon vrij schakelen.

Als er nog een abonnement op zit, kun je die onder laadpalen/abonnement verwijderen. Let op, volgens mij werkt load balancing alleen met abonnement...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• EiT

EiT

Even voor diegene die via 50five een offerte opvragen. Volgens mij verkopen ze daar ook keukens. De manager is terug van vakantie en kan in eens korting krijgen (€500) als ik zelf die 4 klinkers er uit haal. 8)7

Dus mocht je ze ooit willen gebruiken, mail eerst dat je een ander hebt gevonden die het goedkoper doet.

Persoonlijk heb ik een mening over dit soort praktijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HDoc
  • Laatst online: 27-08 09:14
EiT schreef op dinsdag 6 augustus 2024 @ 18:41:
Even voor diegene die via 50five een offerte opvragen. Volgens mij verkopen ze daar ook keukens. De manager is terug van vakantie en kan in eens korting krijgen (€500) als ik zelf die 4 klinkers er uit haal. 8)7

Dus mocht je ze ooit willen gebruiken, mail eerst dat je een ander hebt gevonden die het goedkoper doet.
Heb via 50Five laten aanleggen. Ze dachten daar wel met mij mee. Ze huren op hun beurt overigens wel weer ConnectEV in, die kennelijk op zichzelf geen kleine klanten of particulieren willen hebben, als ik zo op hun website kijk. Het resultaat was uiteindelijk netjes en de aanleg was zonder gezeur.

De avatar is een echte foto..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StiefelPaul
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 12-09 09:05
Heeft iemand toevallig ervaring met een systeem om de kabel niet zelf te hoeven terughangen? Bijvoorbeeld oprolbare kabel, of een uittrekbaar ophangpunt hoog aan de muur o.i.d.? Ik vind het altijd (beetje) gedoe met de kabel die ook op de grond ligt en dus vies wordt bij regen. Ik heb een Zappi met vaste kabel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chasinbe
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 31-08 17:00
Tommie12 schreef op dinsdag 6 augustus 2024 @ 07:37:
[...]

Je wil zeker zijn over de beveiliging, en dan zit je op Ali te kijken…. 8)7
Als er iets is waar niet zeker van kan zijn op Ali, dan is het of ze de normen aan houden.

Zoiets koop je in Europa.
Niet per se, was slechts een voorbeeld heb er enkele in het oog, zoals er van Mennekes eens van de beste/betere op de markt en de prijs is er ook naar. Ik zoek ergens een middenweg die prijs/kwaliteit top is en niet in de buurt komt van een goedekope laadpaal om te plaatsen. :)

https://www.accu-machine....paal-type-1-fase-32a.html
https://www.mennekes.be/e...2-16a-8m-vde-35203100068/

Veel van de in de, in Europese webshops aangeboden laders, zijn letterlijk die van China...

Grtz

Panasonic Aquarea J 7kW split; 300L Panasonic boilervat SWW; 100L buffervat; 6600Wp Z 15°; houtskelet nieuwbouw 2021; Tesla M3H

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Termy
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 21:37

Termy

valt er nog wat te fragge?

StiefelPaul schreef op dinsdag 6 augustus 2024 @ 22:10:
Heeft iemand toevallig ervaring met een systeem om de kabel niet zelf te hoeven terughangen? Bijvoorbeeld oprolbare kabel, of een uittrekbaar ophangpunt hoog aan de muur o.i.d.? Ik vind het altijd (beetje) gedoe met de kabel die ook op de grond ligt en dus vies wordt bij regen. Ik heb een Zappi met vaste kabel.
Huh? Waarom wikkel je hem niet om de paal heen? Dat is de hele truc van het design van de zappi.

-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kodess
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 23:42
Termy schreef op dinsdag 6 augustus 2024 @ 23:51:
[...]

Huh? Waarom wikkel je hem niet om de paal heen? Dat is de hele truc van het design van de zappi.
Hij zegt volgens mij dat hij dat niet meer wilt doen omdat dat veel moeite is.

Enyaq iV 80 - 5135 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HollovVpo1nt
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 06:54

HollovVpo1nt

I like gadgets

Wellicht is dit meer een vraag voor bouwen en klussen forum, maar ik probeer het even hier. Ik zou graag thuis mijn EV willen laden om PV opwek direct te gebruiken. Wij hebben alleen geen eigen oprit. Het dichtsbij de achtertuin dat ik kan parkeren is een parkeervak vlak naast 't schuurtje van de achtertuin waar alleen een stoep van ongeveer 1m breed tussen zit.

Nu kan ik gewoon een stekkerdoos in m'n schuur doen en een kabel over de stoep naar de auto trekken, maar de stoep is openbaar terrein. Ik wil andere voetgangers niet / zo weinig mogelijk tot last zijn en volgens mij is het ook niet toegestaan.

Mijn vraag is of er oplossingen zijn voor een laadkabel die niet over de stoep naar de auto gaan, maar anders. Ik zat zelf te denken aan een soort "arm" die over de stoep heen gaat. Mensen moeten er dan wel onder door lopen en ik weet niet of dat veiliger is. Is maar een idee.

De vraag anders formulerende: zijn er manieren om verantwoord en zonder de medemens tot last te zijn mijn auto, die op een openbare parkeerplek staat vlak naast mijn tuin schuurtje/achterpoort, op te laden?

Zo heb ik ook een buurman die met 2 haspels een kabel trekt naar z'n auto die 20m, verderop staat en die persoon wil ik absoluut niet zijn.

Edit: Ik had iets langer moeten zoeken voordat ik had gepost. Ik zie dat er inderdaad een soort "Charge arm" beschikbaar is, maar dit soort oplossing gezien worden als een Verlengde Private Aansluiting (VPA) en het afhankelijk is van de gemeente of dit toegestaan is. In mijn gemeente is het helaas niet toegestaan. Dus ook een alternatief zoals hierboven verzocht zal niet toegestaan zijn.

[ Voor 13% gewijzigd door HollovVpo1nt op 07-08-2024 08:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
HollovVpo1nt schreef op woensdag 7 augustus 2024 @ 08:09:
Wellicht is dit meer een vraag voor bouwen en klussen forum, maar ik probeer het even hier. Ik zou graag thuis mijn EV willen laden om PV opwek direct te gebruiken. Wij hebben alleen geen eigen oprit. Het dichtsbij de achtertuin dat ik kan parkeren is een parkeervak vlak naast 't schuurtje van de achtertuin waar alleen een stoep van ongeveer 1m breed tussen zit.

Nu kan ik gewoon een stekkerdoos in m'n schuur doen en een kabel over de stoep naar de auto trekken, maar de stoep is openbaar terrein. Ik wil andere voetgangers niet / zo weinig mogelijk tot last zijn en volgens mij is het ook niet toegestaan.

Mijn vraag is of er oplossingen zijn voor een laadkabel die niet over de stoep naar de auto gaan, maar anders. Ik zat zelf te denken aan een soort "arm" die over de stoep heen gaat. Mensen moeten er dan wel onder door lopen en ik weet niet of dat veiliger is. Is maar een idee.

De vraag anders formulerende: zijn er manieren om verantwoord en zonder de medemens tot last te zijn mijn auto, die op een openbare parkeerplek staat vlak naast mijn tuin schuurtje/achterpoort, op te laden?

Zo heb ik ook een buurman die met 2 haspels een kabel trekt naar z'n auto die 20m, verderop staat en die persoon wil ik absoluut niet zijn.

Edit: Ik had iets langer moeten zoeken voordat ik had gepost. Ik zie dat er inderdaad een soort "Charge arm" beschikbaar is, maar dit soort oplossing gezien worden als een Verlengde Private Aansluiting (VPA) en het afhankelijk is van de gemeente of dit toegestaan is. In mijn gemeente is het helaas niet toegestaan. Dus ook een alternatief zoals hierboven verzocht zal niet toegestaan zijn.
Dan houdt het op hé in jouw gemeente...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stefxx
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 22:33
Ik blijf dit de mooiste oplossing vinden: https://tegelhandelboer.nl/kabelgoot-tegel-grijs

Maar dat mag in veel gemeentes ook niet.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Hans1956
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 17-09 13:25

Hans1956

Pixel 8 Pro

Kabelgoot in de stoep door de gemeente neergelegd: Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6hlygNMJeOBrWpuvOcgs1MT-xy4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/R7LuVOmDk3p6muMYmxOqrwsQ.jpg?f=fotoalbum_large

Volvo EX30 | SMER | Plus | Vapour Grey / Indigo | MY24

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
Hans1956 schreef op woensdag 7 augustus 2024 @ 08:50:
Kabelgoot in de stoep door de gemeente neergelegd: [Afbeelding]
Mooi, maar als de gemeente niet wil en het verbiedt....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 22:29

de Peer

under peer review

Het is antwoord is helaas simpelweg: Nee. Volledige afhankelijkheid van de gemeente.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 06:59

Sport_Life

Solvitur ambulando

EiT schreef op maandag 5 augustus 2024 @ 22:34:
[...]

Die Proline was meer 2300 via 50five. (Dubbel was zelfs bijna 5k).

Maar probleem is opgelost. Het wordt een Zappi en @Makrolon komt hem installeren. Prijs was precies wat ik voor ogen had en hij bood standaard een Hager aardlekautomaat aan ipv die Chinese meuk wat je vaak bij een laadpaal krijgt.

Ben blij dat ik een andere Tweaker kan opzadelen met het werk ;). Voor mij hopelijk case closed.

Vrouw natuurlijk niet blij dat ik precies de lelijkste paal had uitgekozen :(:)
Mooi dat het gelukt is ;) .

Ik heb nog even gebeld met de installateur en inderdaad een Chinese aardlekautomaat. Die gaat nooit aarden tussen zijn Westerse collega's >:) dus ik koop zelf een A merk aardlekautomaat.

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

Hans1956 schreef op woensdag 7 augustus 2024 @ 08:50:
Kabelgoot in de stoep door de gemeente neergelegd: [Afbeelding]
Kijk dat is een normale prijs. Wat hier voorbij komt via de gemeente...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZeRoC00L
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
DonJuape schreef op woensdag 7 augustus 2024 @ 11:14:
[...]

Kijk dat is een normale prijs. Wat hier voorbij komt via de gemeente...
Welke prijs?

[*] Error 45: Please replace user
Volg je bankbiljetten

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mistermol
  • Registratie: Juli 2019
  • Laatst online: 03-08 08:34
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Tw5Wcd0cQ7CavvpP5inHwl-2E9Q=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kkDRSymm4LTLYhzezqEforic.jpg?f=fotoalbum_large

Ik heb het hier ook via de gemeente, kosten: € 510.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HollovVpo1nt
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 06:54

HollovVpo1nt

I like gadgets

Omdat ik de vraag heb gesteld hierbij ook een stukje informatie over 'hoe het echt zit'. Misschien handig om dit aan de TS toe te voegen? Kan mij voorstellen dat het relevante info is.

Veel tekst heb ik uit deze blog gehaald, credits: https://laadpaaltoday.nl/...huis-zonder-parkeerplaats

Laadvoorziening zonder eigen parkeerplaats of gebruik maken van de openbare weg voor het laden
Op je eigen privéterrein mag je als particulier zonder restricties een laadpaal plaatsen. Dat is anders bij het plaatsen van een laadvoorziening zonder eigen parkeerplaats of gebruik maken van de openbare weg voor het laden.

Volgens de richtlijnen van de gemeente heb je als elektrische rijder drie mogelijkheden om je auto op te laden:

- Op je eigen terrein;
- Bij een openbare laadpaal;
- Op een openbare parkeerplaats voor je woning.

In het geval van een openbare parkeerplaats voor je woning geldt dat een voorziening moet gebruiken je over, op of onder de openbare weg (zoals een stop) moet leggen. Dit kan overlast geven voor anderen, ook bij kabelmatten of andere oplossingen.

Om te kunnen laden, zou je dan een kabel moeten leggen over openbare grond of stoep. Dit heeft formeel een 'Verlengde Private Aansluiting' (VPA). Dit kan overlast of gevaar opleveren voor anderen, zelfs als je een slimme oplossingen zoals een goot of 'Charge Arm' gebruikt. Of dergelijke oplossingen toegestaan zijn verschilt per Algemene Plaatselijke Verordening (APV) van de gemeente. Simpel gezegd: de gemeente bepaalt of het wel of niet mag. Het kan daarom goed zijn dat je het in de ene gemeente wel tegenkomt en in de andere niet.

Controleer altijd eerst goed de regels in jouw gemeente voor het opladen van je elektrische auto.

In sommige gemeentes is het dus wel toegestaan om je auto op te laden door een laadkabel over de openbare ruimte te leggen naar een openbare parkeerplaats voor je huis. Houd daarbij rekening met de volgende richtlijnen:

Bij het leggen van de laadkabel moet je wel een aantal richtlijnen in acht nemen:

- Installeer de laadpaal (of stopcontact) op eigen terrein;
- De openbare parkeerplaats waar je parkeert moet direct grenzen aan het trottoir;
- Je mag de openbare parkeerplaats niet claimen;
- De laadkabel moet in goede staat zijn;
- Houdt rekening met de buren;
- De laadkabel mag maximaal 10 meter over het trottoir liggen. Dit is de afstand gemeten vanaf de grens van je eigen terrein tot aan de auto.
- Je legt de laadkabel voor zover mogelijk langs de stoep
- De laadkabel wordt op nette manier afgedekt met een kabelmat of goot zodat andere geen hinder van de laadkabel hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henry65
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 22:03
StiefelPaul schreef op dinsdag 6 augustus 2024 @ 22:10:
Ik weet niet of het bij een Zappi, of in jouw situatie, mogelijk is maar ik heb de vaste kabel op mijn NewMotion laadpaal vervangen door een krulkabel waardoor deze nu niet meer op de grond ligt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• internet4me
internet4me schreef op vrijdag 12 mei 2023 @ 10:47:
Vraagje aan de mensen met een newmotion cq recharge laadpaal. Waarbij de laadpaal aangesloten is via een ethernet aansluiting. Het lijkt erop dat de firmware versies niet worden ge-update, kunnen jullie dit checken via de volgende interne website. HTTP://IP-adres:12800/user/status
Ik wil graag jullie firmware versie weten en welke ocpp type.
De mijn zijn:
Ocpp type: 1.5
Firmware versie: 1.7.9.1.4

* Newmotion/recharge laadpalen worden vollledig remote onderhouden. Dit kun je zelf niet updaten. Volgens mij wordt dit onderhoud niet gedaan.. informatie hierover is nagenoeg niet aanwezig.
Even een zelf quote.
Na 4 cq 5 jaar GEEN onderhoud te hebben gehad op de laadpaal, ging vanmorgen mijn laadpaal overdag down.
Ik kijken en zie een andere webpagina. Firmware is na al die tijd ge-update naar 1.12.6.0.1

Ze hebben -4a5 jaar terug- beloofd dat een bepaalde bug zou worden opgelost met een firmware, waar ik al die tijd last van had. Ze hebben jaren lang beloofd hebben dat ik de laatste versie zou hebben. Ook10 tallen keren gebeld en elke keer hebben ze me afgewimpeld. :( Tot zover de service van newmotion cq Shell recharge.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StiefelPaul
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 12-09 09:05
Termy schreef op dinsdag 6 augustus 2024 @ 23:51:
[...]

In het kader van "gemak dient de mens", sla ik die stap dus graag over. Ik wil de auto zoveel mogelijk aan de lader hangen om er zonneenergie in te stoppen, dus bij iedere rit is dat oprollen. En kabel is vaak wat vies, dus ik dacht misschien heeft iemand een mooie oplossing...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperBart
StiefelPaul schreef op woensdag 7 augustus 2024 @ 13:53:
[...]

In het kader van "gemak dient de mens", sla ik die stap dus graag over. Ik wil de auto zoveel mogelijk aan de lader hangen om er zonneenergie in te stoppen, dus bij iedere rit is dat oprollen. En kabel is vaak wat vies, dus ik dacht misschien heeft iemand een mooie oplossing...
Bij mij komt de laadkabel van binnen in mijn meterkast (waar de Alfen hangt) en die kabel ligt onder de oprit. Ergens in een plantenvakje komt de laadkabel dan gewoon tussen de schors omhoog uit de grond en heb ik 'm op die manier met grondhaken vastgeprikt. Ik heb een mooi eikenhouten paaltje klaar liggen waar ik nog een houdertje op moet monteren en voorlopig leg ik de kop van de laadstekker op de vensterbank.

Ik prik de auto altijd in, als de auto thuis is steekt hij in, dat is de regel.

[ Voor 6% gewijzigd door HyperBart op 07-08-2024 14:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruimzicht
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 17-09 12:27
Ik overweeg aanschaf van een Wallbox Pulsar Max (ondanks de negatieve ervaringen die ik hier las...) maar heb zeer beperkte ruimte in mijn groepen- en meterkast. Toch wil ik er ook graag iets van load balancing (en energiemeting) bij, dat kan bij een 3-fase laadpunt met de EM340 (of hoe Wallbox die ook noemt) maar er is ook een P1-port variant.
Zijn hier mensen die hier ervaring mee hebben of ook de afweging hebben gemaakt tussen load balancing via de P1 poort of de EM340?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ASS-Ware
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 00:28
[...]

Bij Easee kun je een haak aanschaffen, daar hangt mijn 7,5 meter kabel over met 3 lussen.
Het is toch geen enorme klus om die kabel er even af te halen, in te prikken en bij vertrek er uit te trekken en terug op die haak te doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wrc
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 10-09 15:58

Wrc

[...]

Je kan natuurlijk een katrolletje hoog monteren aan de geven en met een touwtje en gewichtje de kabel op laten hijsen. Niet te zwaar gewichtje dat hij de kabel net op kan hijsen. Dan kan je de stekker naar de auto trekken en komt de kabel mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RVE_NL
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 22:02
[...]

Het bestaat wel maar ik heb er geen ervaring mee. (Optie 1, optie 2)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• knarf_st
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 23:18
Er is blijkbaar een door Tesla goedgekeurde load balancing oplossing voor de Tesla Wall Connector Gen 3. Zie de Tesla website onder Dynamisch Energiebeheer https://www.tesla.com/nl_...#dynamic-power-management

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cEF7qEe-jm0UFIlTOFS0PKnwkJY=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/CAE7TbRu7PP4OuxM2G2k54Up.png?f=user_large

De Tesla website geeft aan dat de oplossing (Neurio Technology Dynamic Power Meter) te koop is bij Amazon, https://www.amazon.nl/dp/B0CYM4FJ4P

Heeft iemand ervaring met deze oplossing?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Termy
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 21:37

Termy

valt er nog wat te fragge?

[...]

Ik hoef maar 1 wikkel af te halen (secondenwerk) en de kabel hangt nooit op de grond. Geen idee wat je situatie is verder maar dit klinkt als een makkelijk oplosbaar probleem.

-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hitmixer
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 23:35
Ik lees al een aantal weken mee en wil jullie oprecht danken voor alle waardevolle inzichten! Naast het feit dat ik wel benieuwd ben naar welke laders nu zoal bij jullie aan de muur/paal hangen (poll?) ben ik me aan het verdiepen in de Easee Lite (redenen zijn vergelijkbaar met wat jullie al tig keer voorbij hebben zien komen: Eenvoudige installatie op P1, de lader heeft eSIM/LTE dus geen potentiele issues met Wifi-bereik, native oplossing voor PV-laden).

Nadeel is inderdaad het niet "terugschakelen naar 3 fasen", ik ben nog aan het uitzoeken in hoeverre ik daar in praktijk last van ga krijgen (maw ik bekijk historie van Homewizzard fase-belasting). Verder zie ik eigenlijk geen tekortkomingen (toch ?).

Het enige wat me op dit moment nog weerhoud is dat er geen native support voor dynamische tarieven is; tenminste, dat dacht ik tot ik onderstaande las. Daarom dus hier even de dubbelcheck: Wanneer ik gebruik wil maken van dynamische tarieven dan MOET dat middels externe operator als Tibber/Frank ?

Onderstaande suggereert dat Easee het middels de Equalizer óók mogelijk maakt (en, inderdaad, ik zou kunnen kijken naar de Zappi, maar daar lees/zie ik ook niet onverdeeld positieve reacties over en op de één of andere manier spreekt me het gebruik van CT-klemmen niet aan wanneer de informatie gewoon uitgelezen kan worden).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HeM8kczaj6m2VPhE8HaKXYdkLW4=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/W4GSBADXM0rK6yt6sbll9Yfu.png?f=user_large

https://support.easee.com...12561-Schema-Slim-opladen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RVE_NL
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 22:02
Ik overweeg ook een Easee Lite, ik heb echter nog een Tibber Pulse in de kast liggen maar nu geen Tibber energiecontract meer. (Nu een vast energiecontract, Vattenfall)

Kan ik voor load balancing toch de Tibber Pulse gebruiken (zonder Tibber energiecontract) of heb ik dan een Equalizer nodig?

[ Voor 12% gewijzigd door RVE_NL op 08-08-2024 14:27 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Frank (Ddt)
HyperBart schreef op maandag 5 augustus 2024 @ 20:10:
[...]

MTC gaat daar mee lopen, 100 pct zeker.
MultiTankcard is een transactie- en facturen verwerker en heeft geen invloed op het tarief (prijs) uit de laadpaal. Zo staat te lezen op de website van MTC

De praktijk blijkt toch anders en je wordt van het kastje naar de muur gestuurd. Leasemaatschappij verschuilt zicht achter MTC en MTC geeft geen inzage en is verre van transparant.

Ik ben ervan overtuigd dat er veel werkgevers/berijders zijn die onbewust veel te veel betalen omdat men nooit de moeite heeft genomen om te onderzoeken of de gefactureerde bedragen wel kloppen.
Pagina: 1 ... 130 ... 191 Laatste

Let op:
Discussie over laadpassen, facturatie e.d.: [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3. Vragen over elektrische auto's en hun bijbehorend laadvermogen in Elektrische auto's - deel 5 of de betreffende merktopics. Er is uiteraard een beetje overlap, maar specifieke vragen of opmerkingen over de inrichting van je meterkast en huisinstallatie horen in Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 2. Voor het zo goedkoop mogelijk thuisladen van je EV kan je terecht in Het grote goedkoop thuisladen van je EV topic en als laatste: voor v2g is er ook een plek: Over V2G; laden en ontladen