Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaMightyWackO
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 06-07 18:24

DaMightyWackO

-=Think Twice=-

Termy schreef op donderdag 8 augustus 2024 @ 13:14:
[...]

Ik hoef maar 1 wikkel af te halen (secondenwerk) en de kabel hangt nooit op de grond. Geen idee wat je situatie is verder maar dit klinkt als een makkelijk oplosbaar probleem.
Ik heb aan de muur thuis zwarte design handdoekhaken waar ik de kabel op laat rusten van de wall charger (ik parkeer langs de muur)
Dit idee: https://www.sani4comfort....ccessoires-129493496.html
En in de auto heb ik deze oplossing:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/p7Nxc3xedlMVicKlQ-KICqB8ZZw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lemzDir1AEiYxguCBDjiCNgi.jpg?f=fotoalbum_large

the funniest thing about this particular signature is that by the time you realise it doesn't say anything it's too late to stop reading it

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• 13art
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 06:35

13art

Moderator Mobile
Ik ben dan weer voor deze oplossing gegaan:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HsqMiIgQm0fmhVgjhfmQWyyHlHw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/yKbY4uWHX2zHWbYKuGYtfoMy.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 4% gewijzigd door 13art op 08-08-2024 16:01 ]

Wanneer een potvis in een pispot pist heb je pispot vol met potvispis

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SBL
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 02-07 15:21

SBL

Hitmixer schreef op donderdag 8 augustus 2024 @ 13:53:
Ik lees al een aantal weken mee en wil jullie oprecht danken voor alle waardevolle inzichten! Naast het feit dat ik wel benieuwd ben naar welke laders nu zoal bij jullie aan de muur/paal hangen (poll?)
Poll: Wat voor laadpaal heb je?
geen
granny/Grodt/NRGkick
Alfen
Easee
EVBox
Lidl
MyEnergi Zappi
NewMotion
Peblar
Tesla
Wallbox
Zaptec
anders
Tussenstand:
Afbeeldingslocatie: http://poll.dezeserver.nl/results.cgi?pid=406675&layout=1&sort=prc
Ook een poll maken? Klik hier

WP: Quatt 4,5kW hybride monoblock op garagedak, T6, radiatoren met 25gr Speedcomforts. PV: 15x 320Wp Phonosolar MWT met SolarEdge optimizers en 5000H omvormer. EV: Polestar2 68kWh, laadpaal Volt Time Source 2s

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SBL

SBL

WP: Quatt 4,5kW hybride monoblock op garagedak, T6, radiatoren met 25gr Speedcomforts. PV: 15x 320Wp Phonosolar MWT met SolarEdge optimizers en 5000H omvormer. EV: Polestar2 68kWh, laadpaal Volt Time Source 2s

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASS-Ware
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 07:24
Hier wel hoor.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hitmixer
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 22:12
Nope, hier niet... hij lijkt m'n stem wel te registreren (kan niet nogmaals stemmen), maar alles blijft op 0 staan. Andere browser / cache legen helpt ook niet. Wel top gedaan verder!

Update: Wanneer ik de html-encoding uit de URL haal dan wel: https://tweakers.net/camo...=406675&layout=1&sort=prc

[ Voor 23% gewijzigd door Hitmixer op 08-08-2024 17:06 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 22:28
Op de jachthaven wil ik 10 11kW laadpalen plaatsen met gezamenlijke load balancing van in totaal 11kW + de teruglevering van de zonnepanelen .
Deze palen moeten natuurlijk een laad pas lezer hebben.
Heeft iemand een suggestie voor een goed merk? We willen het zelf installeren.

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASS-Ware
BarryH schreef op donderdag 8 augustus 2024 @ 17:13:
Op de jachthaven wil ik 10 11kW laadpalen plaatsen met gezamenlijke load balancing van in totaal 11kW + de teruglevering van de zonnepanelen .
Deze palen moeten natuurlijk een laad pas lezer hebben.
Heeft iemand een suggestie voor een goed merk? We willen het zelf installeren.
Wat heb je zelf al gevonden in dit topic?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
ASS-Ware schreef op donderdag 8 augustus 2024 @ 17:14:
[...]

Wat heb je zelf al gevonden in dit topic?
Nog erg weinig de afgelopen 5 jaar over load balancing over meerdere laadpalen heen.
En ook niet over ervaringen met 3f vs 1f (wellicht is een aantal 1f palen wel effectiever, omdat je dan per fase ruimte beschikbaar stelt).
Ook wel logisch omdat meerdere laadpunten bij 1 huis nog maar weinig voorkomt

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Polster
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 22:56

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ASS-Ware
BarryH schreef op donderdag 8 augustus 2024 @ 17:24:
[...]

Nog erg weinig de afgelopen 5 jaar over load balancing over meerdere laadpalen heen.
En ook niet over ervaringen met 3f vs 1f (wellicht is een aantal 1f palen wel effectiever, omdat je dan per fase ruimte beschikbaar stelt).
Easee heeft de mogelijkheid om door te lussen, maar ik weet niet uit mijn hoofd tot hoeveel je kan gaan.
Ik weet dat Easee ook een type heeft waarmee je er meer kan doorlussen.
Check even https://easee.com/nl/laadpaal-zakelijk/, misschien vind je daar iets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 07:20
BarryH schreef op donderdag 8 augustus 2024 @ 17:24:
[...]

Maar vind je 10 kW voor 10 palen niet nogal weinig?
Of hangt er een enorme PV installatie aan?

Ik zou contact opnemen met een bedrijf als 50five, die kunnen de installatie doen, en hebben de backoffice voor de afrekening.

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
Tommie12 schreef op donderdag 8 augustus 2024 @ 19:26:
[...]

Maar vind je 10 kW voor 10 palen niet nogal weinig?
Of hangt er een enorme PV installatie aan?

Ik zou contact opnemen met een bedrijf als 50five, die kunnen de installatie doen, en hebben de backoffice voor de afrekening.
40kW PV en veel mensen komen zaterdagochtend en gaan zondagmiddag weer weg. Dus 28+ uur om de auto op te laden. Daarom vooral op overschotten en langzaam de auto’s laden.
Daarom twijfel ik ook of 10 1f palen op 25A niet handiger zijn. Max 43A per fase teruglevering en minimaal 16A beschikbaar stellen per fase. Als ik de onderzoeken lees is snel laden en dan verschillende auto’s na elkaar efficiënter dan allemaal tegelijk langzaam.

We zijn van de zelfwerkzaamheid dus gaan spullen kopen en zelf installeren. Afgelopen 2 jaar zo ook de PV gedaan, deels op een golfbreker.

[ Voor 17% gewijzigd door BarryH op 08-08-2024 19:58 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HyperBart
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 23:26
BarryH schreef op donderdag 8 augustus 2024 @ 19:52:
[...]

40kW PV en veel mensen komen zaterdagochtend en gaan zondagmiddag weer weg. Dus 28+ uur om de auto op te laden. Daarom vooral op overschotten en langzaam de auto’s laden.
Daarom twijfel ik ook of 10 1f palen op 25A niet handiger zijn. Max 43A per fase teruglevering en minimaal 16A beschikbaar stellen per fase. Als ik de onderzoeken lees is snel laden en dan verschillende auto’s na elkaar efficiënter dan allemaal tegelijk langzaam.

We zijn van de zelfwerkzaamheid dus gaan spullen kopen en zelf installeren. Afgelopen 2 jaar zo ook de PV gedaan, deels op een golfbreker.
Alfen met een Smart Charging Network.
Met 10 palen contacteer je een beetje een deftige webshop en leg je hen die vraag voor.

Kort gesteld maak je dan een virtueel en fysiek laadplein waarbij de laadpalen van elkaars bezetting en vermogen bewust zijn en kan je op die manier alles balanceren.

Dat is zo simpel als alle Alfens op een IP netwerk segment te hangen en het maximale vermogen van de aansluiting voor het laadplein te definieren en het laadplein zal altijd onder die vaste vermogensinstellingen blijven.

Combineer dit met een digitale meter en PV en dan weet SCN wat er nog over is op dat moment. (dynamic load balancing)

Wat helemaal chique zou zijn is als je EVCC ipv SCN zou doen en alle laadpalen individueel maar toch gezamelijk aanstuurt vanuit EVCC. :P

Maar eigenlijk is voor dit soort “en het werkt gewoon en goed” vraagstukken SCN van Alfen de oplossing icm DLB.

Ik zou sowieso alles op 3F aansluiten, gelijkmatigere belasting van je net en opwek.

[ Voor 14% gewijzigd door HyperBart op 08-08-2024 20:56 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MajaMestreech
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 20:36

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kwdr
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 04-07 09:09
knarf_st schreef op donderdag 8 augustus 2024 @ 00:04:
Er is blijkbaar een door Tesla goedgekeurde load balancing oplossing voor de Tesla Wall Connector Gen 3. Zie de Tesla website onder Dynamisch Energiebeheer https://www.tesla.com/nl_...#dynamic-power-management

[Afbeelding]

De Tesla website geeft aan dat de oplossing (Neurio Technology Dynamic Power Meter) te koop is bij Amazon, https://www.amazon.nl/dp/B0CYM4FJ4P

Heeft iemand ervaring met deze oplossing?
Als je deze pagina uit Belgie bezoekt, wordt je omgeleid en valt die informatie/optie weg, vreemd toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonJ
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 06:45
HyperBart schreef op donderdag 8 augustus 2024 @ 20:47:
[...]

Alfen met een Smart Charging Network.
Met 10 palen contacteer je een beetje een deftige webshop en leg je hen die vraag voor.

Kort gesteld maak je dan een virtueel en fysiek laadplein waarbij de laadpalen van elkaars bezetting en vermogen bewust zijn en kan je op die manier alles balanceren.

Dat is zo simpel als alle Alfens op een IP netwerk segment te hangen en het maximale vermogen van de aansluiting voor het laadplein te definieren en het laadplein zal altijd onder die vaste vermogensinstellingen blijven.

Combineer dit met een digitale meter en PV en dan weet SCN wat er nog over is op dat moment. (dynamic load balancing)

Wat helemaal chique zou zijn is als je EVCC ipv SCN zou doen en alle laadpalen individueel maar toch gezamelijk aanstuurt vanuit EVCC. :P

Maar eigenlijk is voor dit soort “en het werkt gewoon en goed” vraagstukken SCN van Alfen de oplossing icm DLB.

Ik zou sowieso alles op 3F aansluiten, gelijkmatigere belasting van je net en opwek.
Ik zou ook naar Alfen, of anders Ratio (IO7) kijken hiervoor. Beiden zijn hier zeer geschikt voor, van hoge kwaliteit en made in NL. Er zijn verder niet heel veel laadpalen die deze feature hebben. EVbox kan het ook, maar dat bedrijf is tegenwoordig echt een nachtmerrie om mee te dealen, voor mij een hard no. De echte DHZ optie is nog een SmartEVSE en zelfbouw palen, maar die zijn maar tot 4 stuks te koppelen en kunnen (nog) geen OCCP.

Waar je wel rekening mee moet houden, de meeste auto's willen minimaal 6A op 1 fase zien (circa 1,4kW), anders wordt er helemaal niet geladen. Het is dus helemaal niet mogelijk om op 11kW totaal vermogen ook 10 auto's daadwerkelijk tegelijk te laden, daar kom je net wat capaciteit voor tekort om ze alle 10 het minimale vermogen te geven. Nou is dat in de praktijk misschien niet zo'n probleem/veelvoorkomend scenario, maar toch, EV-rijders worden echt niet blij van een paal waar na het aansluiten geen stroom uitkomt. Ik zou dus toch kijken of je die 11kW niet wat op kan krikken.

Ik zou ook even goed naar de kosten/implicaties van 3-fase vs 1-fase palen kijken, want 11kw/3-fase is niet echt nodig, omdat je het extra vermogen bijna nooit gebruikt en de palen bijna altijd op 1-fase zullen terugschakelen omdat er helemaal geen capaciteit beschikbaar is voor minimaal 3x6A. Je zal hoe dan ook moeten nadenken over een handige verdeling over de fases en in het geval van 3-fase palen de fases moeten roteren, want anders gaan ze alsnog in de praktijk allemaal op dezelfde L1 staan laden.

Anderijds is het prijsverschil ook weer niet groot (als deze klasse laders uberhaupt al hardwarematig in een 1-fase veriant gemaakt worden), dan ben je er maar wel op voorbereid. Ooit zullen de jachthavens ook flink zwaardere aansluitingen moeten gaan krijgen om de boten mee op te kunnen laden, dan is het fijn dat je dat vermogen ook met je bestaande installatie naar de auto's kan aanbieden als de capaciteit er later wel is.

All-electric.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _eLMo_
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

_eLMo_

Formerly: marowi

BarryH schreef op donderdag 8 augustus 2024 @ 19:52:
[...]

Koop via een omweg Easee palen? €429 / stuk (via Tibber) en met 1 equalizer kunnen ze uitstekend alles wat je wil. Loadbalancen, 1- en 3-fase switchen (Automatisch).

https://support.easee.com...Lite-chargers-on-one-site

https://support.easee.com...stallation-on-large-sites

[ Voor 3% gewijzigd door _eLMo_ op 09-08-2024 10:38 ]

SFPC - Motorrijder - EV - PV - L/L WP - Steun de TET!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• knarf_st
  • Laatst online: 21-05 21:19
kwdr schreef op vrijdag 9 augustus 2024 @ 10:30:
[...]

Als je deze pagina uit Belgie bezoekt, wordt je omgeleid en valt die informatie/optie weg, vreemd toch?
Vreemd ja. Dynamisch energiebeheer wordt wel genoemd op de Belgische Tesla website, maar je moet altijd contact opnemen met een gecertificeerde installateur.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zXLvHBIuIn_GtG9NazOgqWMjLnM=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/PHzTEI8SJsLQ0Gs0QC2GFhWa.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJuape
  • Registratie: Juni 2007
  • Niet online

DonJuape

Trust me, I'm an engineer!

_eLMo_ schreef op vrijdag 9 augustus 2024 @ 10:37:
[...]

Koop via een omweg Easee palen? €429 / stuk (via Tibber) en met 1 equalizer kunnen ze uitstekend alles wat je wil. Loadbalancen, 1- en 3-fase switchen (Automatisch).

https://support.easee.com...Lite-chargers-on-one-site

https://support.easee.com...stallation-on-large-sites
Dat automatisch fasen switchen werkt dus vooralsnog niet heb ik begrepen.

KIA eNiro Dynamic 64kWh, Zappi V2 3-fasen, 7400 Wp PV SolarEdge 1-fase, WP L/W 1-fase

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• internet4me
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 06-07 18:10
internet4me schreef op woensdag 7 augustus 2024 @ 12:48:
[...]

Even een zelf quote.
Na 4 cq 5 jaar GEEN onderhoud te hebben gehad op de laadpaal, ging vanmorgen mijn laadpaal overdag down.
Ik kijken en zie een andere webpagina. Firmware is na al die tijd ge-update naar 1.12.6.0.1

Ze hebben -4a5 jaar terug- beloofd dat een bepaalde bug zou worden opgelost met een firmware, waar ik al die tijd last van had. Ze hebben jaren lang beloofd hebben dat ik de laatste versie zou hebben. Ook10 tallen keren gebeld en elke keer hebben ze me afgewimpeld. :( Tot zover de service van newmotion cq Shell recharge.
Kleine update. De firmware update blijkt niet gelukt te zijn.
De stap was te groot. Het gehele occp deel blijkt nu overhoop te liggen. (Originele bug lag ook in het occp deel)

Na gemail en gebel, heeft shellrecharge hun verantwoordelijkheid genomen en vervangen ze de laadpaal. Wat zeer netjes is van shellrecharge.
*iets niet onderhouden en dan in 1 keer zo een stap maken, is ook vragen om problemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperBart
RonJ schreef op vrijdag 9 augustus 2024 @ 10:31:
[...]

Ik zou ook naar Alfen, of anders Ratio (IO7) kijken hiervoor. Beiden zijn hier zeer geschikt voor, van hoge kwaliteit en made in NL. Er zijn verder niet heel veel laadpalen die deze feature hebben. EVbox kan het ook, maar dat bedrijf is tegenwoordig echt een nachtmerrie om mee te dealen, voor mij een hard no. De echte DHZ optie is nog een SmartEVSE en zelfbouw palen, maar die zijn maar tot 4 stuks te koppelen en kunnen (nog) geen OCCP.

Waar je wel rekening mee moet houden, de meeste auto's willen minimaal 6A op 1 fase zien (circa 1,4kW), anders wordt er helemaal niet geladen. Het is dus helemaal niet mogelijk om op 11kW totaal vermogen ook 10 auto's daadwerkelijk tegelijk te laden, daar kom je net wat capaciteit voor tekort om ze alle 10 het minimale vermogen te geven. Nou is dat in de praktijk misschien niet zo'n probleem/veelvoorkomend scenario, maar toch, EV-rijders worden echt niet blij van een paal waar na het aansluiten geen stroom uitkomt. Ik zou dus toch kijken of je die 11kW niet wat op kan krikken.

Ik zou ook even goed naar de kosten/implicaties van 3-fase vs 1-fase palen kijken, want 11kw/3-fase is niet echt nodig, omdat je het extra vermogen bijna nooit gebruikt en de palen bijna altijd op 1-fase zullen terugschakelen omdat er helemaal geen capaciteit beschikbaar is voor minimaal 3x6A. Je zal hoe dan ook moeten nadenken over een handige verdeling over de fases en in het geval van 3-fase palen de fases moeten roteren, want anders gaan ze alsnog in de praktijk allemaal op dezelfde L1 staan laden.

Anderijds is het prijsverschil ook weer niet groot (als deze klasse laders uberhaupt al hardwarematig in een 1-fase veriant gemaakt worden), dan ben je er maar wel op voorbereid. Ooit zullen de jachthavens ook flink zwaardere aansluitingen moeten gaan krijgen om de boten mee op te kunnen laden, dan is het fijn dat je dat vermogen ook met je bestaande installatie naar de auto's kan aanbieden als de capaciteit er later wel is.
Ik las dat hij een 3 fase 43A aansluiting heeft (of toch althans zo mag terugleveren).

In principe betekent dat dat hij 29670W aan vermogen kan opnemen uit het net zonder PV ondersteuning.
Gemiddeld kan iedere laadpaal dan 2967W aanbieden, dat is dus inderdaad te weinig voor 3 fase 6A minimaal te laden (=4140W). Nu, op dat moment gaan er gewoon laadpalen uitschakelen en wachten op vermogen tot de andere gedaan hebben (of misschien zelfs terugschakelen naar 1 fase?) en met 40kWp aan PV energie zit je doorheen de dag doorgaans wel met wat overschot waardoor die fases meer kunnen leveren (net + PV).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonJ
  • Laatst online: 06:45
HyperBart schreef op vrijdag 9 augustus 2024 @ 11:36:
[...]

Ik las dat hij een 3 fase 43A aansluiting heeft (of toch althans zo mag terugleveren).

In principe betekent dat dat hij 29670W aan vermogen kan opnemen uit het net zonder PV ondersteuning.
Gemiddeld kan iedere laadpaal dan 2967W aanbieden, dat is dus inderdaad te weinig voor 3 fase 6A minimaal te laden (=4140W). Nu, op dat moment gaan er gewoon laadpalen uitschakelen en wachten op vermogen tot de andere gedaan hebben (of misschien zelfs terugschakelen naar 1 fase?) en met 40kWp aan PV energie zit je doorheen de dag doorgaans wel met wat overschot waardoor die fases meer kunnen leveren (net + PV).
Hij had het over 11kW + overschot in de vraagstelling, maar er is natuurlijk niet altijd PV-opwek dus ik ging even uit van puur die 11kW. Ik zou proberen te voorkomen dat palen gaan uitschakelen, dat gaat niet altijd goed (laadsessie wordt daarna door de auto niet altijd goed opnieuw opgepakt) en de laatste die aansluit krijgt misschien niet direct de mogelijkheid te laden. Dan denk je als gebruiker dat de paal het niet doet, ga je staan stoppen/starten, twijfelen, dat is geen fijne ervaring. Ik zou dus kijken of die 11kW niet ietsje omhoog kan, met 1,5-2x dat vermogen heb je die problemen allemaal niet, omdat er gewoon al-tijd minimaal 1x6A per auto beschikbaar is. Dan kan je iig altijd iets continu laden voor elke bezoeker.

All-electric.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BarryH
Bedankt voor de reacties.
Hier kan ik mee verder.
Nog wat uitleg over de situatie:
We hebben een 3x80A aansluiting, maar nu we ons verbruik in detail volgen zien we dat 3x50A genoeg is. En dat komt door teruglevering van 10000 watt per fase (43A) op zonnige middagen. Obv verbruik zouden we wel naar 3x35 of wellicht 3x25 kunnen.

Omdat de typische use case een weekend zeilen is , en we een vaste groep leden hebben is langzaam/met pauzes laden geen probleem.
Met 11kW van het net en daarbovenop de teruglevering zouden we ons eigen verbruik kunnen verhogen.

[ Voor 5% gewijzigd door BarryH op 09-08-2024 12:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperBart
BarryH schreef op vrijdag 9 augustus 2024 @ 12:39:
Bedankt voor de reacties.
Hier kan ik mee verder.
Nog wat uitleg over de situatie:
We hebben een 3x80A aansluiting, maar nu we ons verbruik in detail volgen zien we dat 3x50A genoeg is. En dat komt door teruglevering van 10000 watt per fase (43A) op zonnige middagen. Obv verbruik zouden we wel naar 3x35 of wellicht 3x25 kunnen.

Omdat de typische use case een weekend zeilen is , en we een vaste groep leden hebben is langzaam/met pauzes laden geen probleem.
Met 11kW van het net en daarbovenop de teruglevering zouden we ons eigen verbruik kunnen verhogen.
Ik zou proberen om je aansluiting toch op 60A te houden, op die manier kan je voor alle laadpalen garanderen dat ze aan het minimale van 6A op 3F kunnen laden (net niet) maar je gaat met je PV altijd wel een beetje opwek hebben zodat je doorheen de dag er ALTIJD 10 kan servicen.

Ik kan me moeilijk voorstellen dat jullie in de haven niet ook wat verbruik hebben of boten die met de marine stekker aan de kade hangen en op die manier alles draaiende houden. Dus 60 zou ik altijd aanhouden, zeker en eigenlijk liefst nog wat meer.

Hoeveel wek je op op een grijze dag in december/januari? Reken dat zeker ook even mee want op die dagen gaan je havengasten net hun auto zeker willen laden want dan is het ook koud+bereik evt impacted.

[ Voor 10% gewijzigd door HyperBart op 09-08-2024 14:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
HyperBart schreef op vrijdag 9 augustus 2024 @ 14:51:
[...]

Ik zou proberen om je aansluiting toch op 60A te houden, op die manier kan je voor alle laadpalen garanderen dat ze aan het minimale van 6A op 3F kunnen laden (net niet) maar je gaat met je PV altijd wel een beetje opwek hebben zodat je doorheen de dag er ALTIJD 10 kan servicen.

Ik kan me moeilijk voorstellen dat jullie in de haven niet ook wat verbruik hebben of boten die met de marine stekker aan de kade hangen en op die manier alles draaiende houden. Dus 60 zou ik altijd aanhouden, zeker en eigenlijk liefst nog wat meer.

Hoeveel wek je op op een grijze dag in december/januari? Reken dat zeker ook even mee want op die dagen gaan je havengasten net hun auto zeker willen laden want dan is het ook koud+bereik evt impacted.
In de winter zijn er maar 2-3 mensen op een dag. Ze zeilen liever met goed weer.
En ons verbruik is 80-100 kWh per dag, redelijk gelijkmatig met een baseload van 50 kWh.
En ook redelijk gelijk door het jaar heen (zomer meer verbruik door bootjes, in de winter door terrein verlichting)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HyperBart
BarryH schreef op vrijdag 9 augustus 2024 @ 15:19:
[...]

In de winter zijn er maar 2-3 mensen op een dag. Ze zeilen liever met goed weer.
En ons verbruik is 80-100 kWh per dag, redelijk gelijkmatig met een baseload van 50 kWh.
En ook redelijk gelijk door het jaar heen (zomer meer verbruik door bootjes, in de winter door terrein verlichting)
Snap ik ergens maar je zit ook nog met je nacht door weekendverblijvers (boot weg voor 2 dagen, 1 nacht, dus auto staat daar).

SCN kan alterneren tussen de palen als je minder vermogen beschikbaar hebt dan het minimale van alle palen. Dan schakelt telkens een laadpaal om de 900s en alterneren ze.

https://knowledge.alfen.c...ve_Single_NG910+_V2.0.pdf

Ik zou wel echt op 3 fasen gaan om eerlijk te zijn, veel gebalanceerder als je toch al met een 3F net zit en dan zit je ook niet met ongelijke belasting omdat vaarder 1 met zijn Q8 op laadpaal 4 zat en graag afstand houdt met zijn nieuwe wagen tot de I4 die op laadpaal 1 stond. Je kent het wel...

[ Voor 15% gewijzigd door HyperBart op 09-08-2024 15:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Makrolon
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 06:32
RonJ schreef op vrijdag 9 augustus 2024 @ 10:31:
[...]

Niet veel palen die dit kunnen? Ze kunnen het bijna allemaal... New Motion, EVBox, zappi, alleen geen rfid, easee kan het, Webasto kan het, wallbox kan het.

Persoonlijk zou ik voor easee of Alfen gaan.

13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lulukai
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 03-07 19:49

Lulukai

God's gift to women

10 laadpalen installeren is toch echt geen werkje voor een amateur komaan. Laat dat over aan gespecialiseerde bedrijven, en doe eventueel het voorzien van de leidingen en graafwerken zelf.

.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• JTHZZ
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 07:35
Lulukai schreef op vrijdag 9 augustus 2024 @ 19:25:
10 laadpalen installeren is toch echt geen werkje voor een amateur komaan. Laat dat over aan gespecialiseerde bedrijven, en doe eventueel het voorzien van de leidingen en graafwerken zelf.
Ten eerste zijn er ook opgeleide elektriciens die zeilen en ten tweede is een laadpaal echt geen rocket science. Wat er tegenwoordig wordt gevraagd voor installatie is echt bizar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BarryH
Lulukai schreef op vrijdag 9 augustus 2024 @ 19:25:
Sommige leden werken als scope 12 inspecteur en anderen kunnen prima graven en sjouwen .
Bovendien is het gezellig en als er na 3 jaar een storing is kan je het oplossen. Zonder dat er een “professional” moet komen die vaak ook beginnen te gokken ( excuses aan die paar installateurs en elektriciens die anders werken).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luc S
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 22:52
Hier nu inmiddels ook wat ervaring opgedaan in het opladen van onze e208 op de oprit.

Vreemde is wel dat er maximaal met ongeveer 3200 Watt geladen wordt. Is daar een verklaring voor? Heb hier wat zoektermen geprobeerd maar geen antwoord kunnen vinden.

Betreft een 1 fase Peugeot e208 i.c.m. op 16A afgezekerde thuisladers (zelf een Schneider EVlink, ook iemands Zappy geprobeerd).

Op zich geen probleem voor ons, ook zorgt het voor wat extra ‘ademruimte’ op de 3x25A huisaansluiting op deze manier zonder loadbalancer. Maar ben wel benieuwd hoe dit komt.

In de toekomst wil ik mijn zonnepanelen opwek gebruiken en waar mogelijk toch boven de 3200 Watt uitkomen ipv de opwek het net op te sturen.

[ Voor 11% gewijzigd door Luc S op 09-08-2024 21:13 ]

6930Wp Oost-West PV_Output | 7.5 kW Ecodan + 300L

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

Luc S schreef op vrijdag 9 augustus 2024 @ 21:10:
Hier nu inmiddels ook wat ervaring opgedaan in het opladen van onze e208 op de oprit.

Vreemde is wel dat er maximaal met ongeveer 3200 Watt geladen wordt. Is daar een verklaring voor? Heb hier wat zoektermen geprobeerd maar geen antwoord kunnen vinden.

Betreft een 1 fase Peugeot e208 i.c.m. op 16A afgezekerde thuisladers (zelf een Schneider EVlink, ook iemands Zappy geprobeerd).

Op zich geen probleem voor ons, ook zorgt het voor wat extra ‘ademruimte’ op de 3x25A huisaansluiting op deze manier zonder loadbalancer. Maar ben wel benieuwd hoe dit komt.

In de toekomst wil ik mijn zonnepanelen opwek gebruiken en waar mogelijk toch boven de 3200 Watt uitkomen ipv de opwek het net op te sturen.
Aangezien je het laadpunt met 16A hebt gezekerd en ik neem aan ook op 16A hebt ingesteld kun maximaal met 3,7kW laden op 1 fase. Waarom je maar tot 3,2kW komt weet ik niet. Ingesteld in de Peugeot of in het laadpunt wellicht?

KIA eNiro Dynamic 64kWh, Zappi V2 3-fasen, 7400 Wp PV SolarEdge 1-fase, WP L/W 1-fase

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
@Luc S hoe meet je 3200 watt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luc S
@DonJuape Ik had ook in mijn hoofd dat het maximaal 3,7 kW zou zijn inderdaad. Maar daar zit ik dus nog een stukje vanaf.

Mijn laadpaal is een veredeld stopcontact zeg maar, zonder enige instel opties. In de auto is de laadsnelheid ook niet aan te passen.

Van de Zappy weten we zeker dat die sneller kan. De eigenaar laadt zijn 3-fase auto daar elke dag op 11 kW (wat neer komt op de verwachtte 3,7 kW per fase).

Dan zou je denken dat het de auto is, maar die moet theoretisch tot 7,4 kW aankunnen om te laden.

@BarryH Ik lees de slimme meter uit met Home Assistant. Als de auto oplaadt zit het totaal huisverbruik rond de 3700 Watt (mijn huis verbruikt overdag tussen de 300-400 watt als er niets ‘geks’ aanstaat).

De Zappy geeft zelf aan wat hij levert, die zei ook 3,2 à 3,3 kW.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
Luc S schreef op vrijdag 9 augustus 2024 @ 22:01:
@DonJuape Ik had ook in mijn hoofd dat het maximaal 3,7 kW zou zijn inderdaad. Maar daar zit ik dus nog een stukje vanaf.

Mijn laadpaal is een veredeld stopcontact zeg maar, zonder enige instel opties. In de auto is de laadsnelheid ook niet aan te passen.

Van de Zappy weten we zeker dat die sneller kan. De eigenaar laadt zijn 3-fase auto daar elke dag op 11 kW (wat neer komt op de verwachtte 3,7 kW per fase).

Dan zou je denken dat het de auto is, maar die moet theoretisch tot 7,4 kW aankunnen om te laden.

@BarryH Ik lees de slimme meter uit met Home Assistant. Als de auto oplaadt zit het totaal huisverbruik rond de 3700 Watt (mijn huis verbruikt overdag tussen de 300-400 watt als er niets ‘geks’ aanstaat).

De Zappy geeft zelf aan wat hij levert, die zei ook 3,2 à 3,3 kW.
Paar mogelijkheden:
1/ in de instellingen van je auto staat de laadsnelheid niet maximaal. Bv bij mijn Ioniq kan je kiezen tussen maximaal (100% van capaciteit kabel en laadpaal), normaal (90%) en minimaal (60%)
2/ je kabel, maar dan heb je dit ook bij andere laadpalen
3/ ergens in de laadpaal instellingen?? 3200 zit dicht bij 13A x 235volt, en vaak is het 6-8-10-13-16-24-32A wat je in kan stellen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luc S
@BarryH Bedankt voor het meedenken.

1; Even opgezocht maar de Peugeot e208 is niet in te stellen. Schijnbaar laadt hij zo snel als kan tot max 7,4 kW 1 fase.

2; Toevallig al 3 verschillende kabels geprobeerd. Die ik erbij kreeg was een 22kW 3 fase kabel. Zelf een iets langere 1 fase 7,4 kW gekocht voor het gemak hier op de oprit. En dan de vaste kabel aan een Zappy waarvan we ook weten dat die op elke fase 3,6 kW kan afgeven aan een Tesla.

3; Mijn laadpaal heeft geen configuratie mogelijkheden. Wordt verkocht als 3 fase 11 kW maar is volgens het boekje ook aan te sluiten op 1 fase 16A.

Als je nog een ingeving hebt hoor ik het graag :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BarryH
Luc S schreef op vrijdag 9 augustus 2024 @ 22:49:

1; Even opgezocht maar de Peugeot e208 is niet in te stellen. Schijnbaar laadt hij zo snel als kan tot max 7,4 kW 1 fase.

2; Toevallig al 3 verschillende kabels geprobeerd. Die ik erbij kreeg was een 22kW 3 fase kabel. Zelf een iets langere 1 fase 7,4 kW gekocht voor het gemak hier op de oprit. En dan de vaste kabel aan een Zappy waarvan we ook weten dat die op elke fase 3,6 kW kan afgeven aan een Tesla.

3; Mijn laadpaal heeft geen configuratie mogelijkheden. Wordt verkocht als 3 fase 11 kW maar is volgens het boekje ook aan te sluiten op 1 fase 16A.

Testen met andere auto
De 208 testen bij andere paal
En fabrikant daarna mailen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erwin_83
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 06-07 18:55
Luc S schreef op vrijdag 9 augustus 2024 @ 22:49:

Wellicht is de laadpaal softwarematig niet in te stellen maar wel met een dipswitch ofzo op de print. Hier ook een "domme" lader welke ik beperkt heb op 8 kW ipv 11 kW.

Gasloos sinds 01-12-2017 zonder slotje of verwijdering, dus een "gevaarlijke situatie" volgens Liander. Verwarming met een Loria duo 6010. Pelletkachel voor de fun. EDIT 22-09-21 de (gevaarlijke) gasleiding in opdracht van Liander verwijderd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hitmixer
Ik heb een 3 fase omvormer met 8000Wp zonnepanelen op Oost/West. Mijn totaal piek vermogen op enig moment ligt meestal rond de 1200 - 1500 Watt per fase.

Klopt het dat, voor zover ik heb kunnen nagaan, alleen de Zappi in staat is het totaal aan overschot (de som van alle 3 fasen) te bepalen en dit totaal te gebruiken bij het laden? (Conform onderstaande tekst van hun site).

Bij alle anderen lees ik volgens mij dat ze uitsluitend Solar only laden wanneer 1 fase continu 1400 Watt overschot heeft. In mijn situatie relatief vaak een nadeel dus.

Ik kan me bijna niet voorstellen dat ze de enige zijn; zelfs Ratio (nederlands product en daarmee toch bekend met onze fase vereffening in de slimme meter) kijkt voor zover ik kan zien niet naar de som van fasen.

Van Zappi support:
De hoeveelheid overschotstroom wordt gemeten over 3 fases. Het totaal wordt vervolgens via 1-fase naar de auto gestuurd, zodat het saldo van 3 fases op de teller 0 (nul) blijft. Hierbij maakt het dus niet uit of er een 1-fase omvormer of een 3-fase omvormer wordt gebruikt voor de zonnepanelen.
Waarom ze ervoor kiezen het via 1 fase maar de auto te sturen is me dan weer een raadsel... Weer onnodige beperking op 3700 Watt toch?

Iemand ervaring mee?

[ Voor 6% gewijzigd door Hitmixer op 10-08-2024 09:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

Hitmixer schreef op zaterdag 10 augustus 2024 @ 09:10:
Ik heb een 3 fase omvormer met 8000Wp zonnepanelen op Oost/West. Mijn totaal piek vermogen op enig moment ligt meestal rond de 1200 - 1500 Watt per fase.

Klopt het dat, voor zover ik heb kunnen nagaan, alleen de Zappi in staat is het totaal aan overschot (de som van alle 3 fasen) te bepalen en dit totaal te gebruiken bij het laden? (Conform onderstaande tekst van hun site).

Bij alle anderen lees ik volgens mij dat ze uitsluitend Solar only laden wanneer 1 fase continu 1400 Watt overschot heeft. In mijn situatie relatief vaak een nadeel dus.

Ik kan me bijna niet voorstellen dat ze de enige zijn; zelfs Ratio (nederlands product en daarmee toch bekend met onze fase vereffening in de slimme meter) kijkt voor zover ik kan zien niet naar de som van fasen.

Van Zappi support:

[...]

Waarom ze ervoor kiezen het via 1 fase maar de auto te sturen is me dan weer een raadsel... Weer onnodige beperking op 3700 Watt toch?

Iemand ervaring mee?
De reden is het minimum van 1,4kW per fase dat een EV nodig heeft. Bij alleen solar laden wil je zo veel mogelijk solar overschot in de EV stoppen. Op 3 fasen kan dat pas bij 3 x 1,4kW = 4,2kW overschot. Overigens heeft Zappi tegenwoordig een modus dat hij bij heel veel overschot automatisch naar 3 fasen gaat. Ik gebruik dat niet want mijn op 32A afgezekerde Zappi kan tot 7,4kW overschot laden op 1 fase.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• HyperBart
DonJuape schreef op zaterdag 10 augustus 2024 @ 09:19:
[...]

De reden is het minimum van 1,4kW per fase dat een EV nodig heeft. Bij alleen solar laden wil je zo veel mogelijk solar overschot in de EV stoppen. Op 3 fasen kan dat pas bij 3 x 1,4kW = 4,2kW overschot. Overigens heeft Zappi tegenwoordig een modus dat hij bij heel veel overschot automatisch naar 3 fasen gaat. Ik gebruik dat niet want mijn op 32A afgezekerde Zappi kan tot 7,4kW overschot laden op 1 fase.
@Hitmixer
En hier alles hetzelfde maar dan met een Alfen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luc S
Erwin_83 schreef op zaterdag 10 augustus 2024 @ 09:08:
[...]

Wellicht is de laadpaal softwarematig niet in te stellen maar wel met een dipswitch ofzo op de print. Hier ook een "domme" lader welke ik beperkt heb op 8 kW ipv 11 kW.
Is dat iets dat normaliter in de gebruikshandleiding staat? Of moet ik hem daarvoor open maken?

In de manual wordt er niets over gezegd zie ik.

Vannacht eens voor het eerst een lange oplaadsessie uitgevoerd van 12 uur. Auto is van 3% naar 79% geladen. Uitgaande van 45 kWh bruikbare accu in de e208 heeft hij gemiddeld maar 2,9 kW gebruikt om op te laden (wellicht door laadverliezen?).

Dat wil ik toch wel even gaan uitzoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inspired
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 07:57
Luc S schreef op zaterdag 10 augustus 2024 @ 09:41:
[...]

Is dat iets dat normaliter in de gebruikshandleiding staat? Of moet ik hem daarvoor open maken?

Vannacht eens voor het eerst een lange oplaadsessie uitgevoerd van 12 uur. Auto is van 3% naar 79% geladen. Uitgaande van 45 kWh bruikbare accu in de e208 heeft hij gemiddeld maar 2,9 kW gebruikt om op te laden (wellicht door laadverliezen?).

Je hebt het probleem ook op een andere laadpaal toch? Dan zou het in de auto moeten zitten lijkt me.

Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hitmixer
DonJuape schreef op zaterdag 10 augustus 2024 @ 09:19:
[...]

...Overigens heeft Zappi tegenwoordig een modus dat hij bij heel veel overschot automatisch naar 3 fasen gaat. Ik gebruik dat niet want mijn op 32A afgezekerde Zappi kan tot 7,4kW overschot laden op 1 fase.
Bedankt, hier ging het me om... Dacht te lezen dat het bij 1 fase zou blijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luc S
@Inspired Daar neig ik ook naar maar voor zover ik weet kan elke e208 op 1 fase tot 7,4 kW.

Ik denk dat ik op zoek moet naar iemand met een 1 fase 25A+ lader en kijken wat hij dan doet. Openbare palen hier in de omgeving zijn ook max 16A per fase.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperBart
Luc S schreef op zaterdag 10 augustus 2024 @ 10:15:
@Inspired Daar neig ik ook naar maar voor zover ik weet kan elke e208 op 1 fase tot 7,4 kW.

Ik denk dat ik op zoek moet naar iemand met een 1 fase 25A+ lader en kijken wat hij dan doet. Openbare palen hier in de omgeving zijn ook max 16A per fase.
Doe een tripje naar Belgie hier bij mij? :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inspired
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 07:57
Luc S schreef op zaterdag 10 augustus 2024 @ 10:15:

Op een 3x16 lader zou hij gewoon met 1x16A moeten laden toch? Je kunt in de app/auto ook niet zien met hoeveel A hij aan het laden is? Of anders op de laadpaal?

Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

Hitmixer schreef op zaterdag 10 augustus 2024 @ 10:03:
[...]

Bedankt, hier ging het me om... Dacht te lezen dat het bij 1 fase zou blijven.
De ECO+ modus kan op 1 fase, 3 fasen of Auto. Een eventuele Boost (bijvoorbeeld 's nachts tijdens daluren) gaat automatisch op Fast (3 fasen, 11kW). Mijn Zappi staat overdag op ECO+, 1 fase (omdat 7,4kW hoger is dan mijn max. overschot) en tussen 0:00 en 06:00 uur gaat hij op Boost/Fast.
Mits afgezekerd op 32A is 1 fase laden voor jouw 8000 Wp ook voldoende. Waarschijnlijk is 25A (5,8kW overschot) ook voldoende behalve 's middags een uurtje op heel mooie dagen.

[ Voor 14% gewijzigd door DonJuape op 10-08-2024 10:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luc S
@HyperBart Afhankelijk van waar in België ga ik misschien nog in op je uitnodiging, ik woon ten zuiden van Eindhoven ;)

@Inspired Op de laadpaal kan ik niets zien en hij is verder ook niet uit te lezen. Op het dashboard in de auto staat enkel hoe lang het laden nog gaat duren en met hoeveel km/u er bijgeladen wordt (plus huidig percentage en range).

Als het nu een onverklaarbare quirk was specifiek voor 16A laden in mijn huidige thuisinstallatie dan vond ik het niet zo’n probleem. Die gaat ooit nog flink op de schop als salderen stopt. Maar nu hij ook blijft steken op een andere 16A paal waarvan we weten dat die sneller kan ben ik wel erg verbaast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erwin_83
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 06-07 18:55
Luc S schreef op zaterdag 10 augustus 2024 @ 09:41:
[...]

Bij mij stond het in de (installatie) handleiding van de laadpaal. Voor het instellen moet wel de laadpaal open, maar dat was die toch al voor het aansluiten.

Maar de Stellantis auto's doen wel vaker vreemd, dus daar kan het ook aan liggen.

Gasloos sinds 01-12-2017 zonder slotje of verwijdering, dus een "gevaarlijke situatie" volgens Liander. Verwarming met een Loria duo 6010. Pelletkachel voor de fun. EDIT 22-09-21 de (gevaarlijke) gasleiding in opdracht van Liander verwijderd.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wrc
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 06-07 15:30

Wrc

Hitmixer schreef op donderdag 8 augustus 2024 @ 16:55:
[...]

Nope, hier niet... hij lijkt m'n stem wel te registreren (kan niet nogmaals stemmen), maar alles blijft op 0 staan. Andere browser / cache legen helpt ook niet. Wel top gedaan verder!

Update: Wanneer ik de html-encoding uit de URL haal dan wel: https://tweakers.net/camo...=406675&layout=1&sort=prc
Voor de actuele versie van de poll: tussenstand

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Link123
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 24-04 12:47
Hi, ik heb een new motion home advanced lader nog op 1 fase aangesloten, ik had voor de plugin niet meer nodig, maar nu er een EV bijgekocht... als ik deze naar 3 fase wil hebben, moet er vlgs mij een nieuwe kabel getrokken worden enz. In de meterkast zit al 3 fase trouwens. is het kostbaar om dit te laten doen?

o ja, mijn auto nu onderbreekt regelmatig laden als de zon schijnt. als t donker weer is niet. Ik wijt dat aan de PV installatie. iemand enig idee wat dat kan zijn? dat wil ik nu ook ff gefixeerd hebben met een volledig EV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperBart
Link123 schreef op zaterdag 10 augustus 2024 @ 15:18:
Hi, ik heb een new motion home advanced lader nog op 1 fase aangesloten, ik had voor de plugin niet meer nodig, maar nu er een EV bijgekocht...
De Newmotions zijn standaard al 22kW, dat wil zeggen dat ze per fase 32A kunnen leveren, op 1 fase met een beetje een recente EV zou dit dus gelijk moeten zijn aan 7,4kW, je pluginhybride deed waarschijnlijk wat minder maar je EV gaat met 99% zekerheid 7.4kW kunnen halen. Dit er van uit gaand dat de Newmotion niet afgetopt is (wat dan weer is/zal geweest zijn als er een dunnere aansluitkabel gebruikt is die geen 32A aankan).

Als je het slim aanpakt hang je nu de fase van de NewMotion nu netjes op de fase waar je zonnepanelen op hangen (als de PV/zonnepanelen tenminste een eenfasige omvormer hebben) en laat je de Newmotion gewoon op 1 fase hangen en trek je dus geen nieuw ekabels.
Op die manier kan je met een beetje plannen zelf je eigen geproduceerde stroom in je wagen tanken.
als ik deze naar 3 fase wil hebben, moet er vlgs mij een nieuwe kabel getrokken worden enz. In de meterkast zit al 3 fase trouwens. is het kostbaar om dit te laten doen?
Je gaat een volledige nieuwe kabel moeten laten trekken, afhankelijk van waar die kabel zich bevindt kan dat wel oplopen in werkuren of materiaal, maar het gaat je geen arm of been kosten.
o ja, mijn auto nu onderbreekt regelmatig laden als de zon schijnt. als t donker weer is niet. Ik wijt dat aan de PV installatie. iemand enig idee wat dat kan zijn? dat wil ik nu ook ff gefixeerd hebben met een volledig EV
Dit vind ik dan wel HEEL bijzonder, als je PV hebt zou je net meer moeten kunnen laden want je hebt dan het vermogen van je PV installatie + het vermogen van je net aansluiting gecombineerd ter beschikking.

Dit kan een indicatie zijn dat iemand de meter verkeerd heeft aangesluiten en de injectie van de panelen net ziet als verbruik en daardoor het laden stopt OF het kan ook liggen aan een te hoge spanning op het net waardoor de laadpaal aan de wagen signaleert dat deze het laden moet stoppen.

Plan van aanpak:

Foto's maken van je DPM module in je kast en de klemmen hiervan
Foto's maken van de aansluitkabel (type/dikte) naar je laadpaal

[ Voor 12% gewijzigd door HyperBart op 10-08-2024 15:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Link123
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 24-04 12:47
HyperBart schreef op zaterdag 10 augustus 2024 @ 15:27:
[...]

De Newmotions zijn standaard al 22kW, dat wil zeggen dat ze per fase 32A kunnen leveren, op 1 fase met een beetje een recente EV zou dit dus gelijk moeten zijn aan 7,4kW, je pluginhybride deed waarschijnlijk wat minder maar je EV gaat met 99% zekerheid 7.4kW kunnen halen. Dit er van uit gaand dat de Newmotion niet afgetopt is (wat dan weer is/zal geweest zijn als er een dunnere aansluitkabel gebruikt is die geen 32A aankan).

Als je het slim aanpakt hang je nu de fase van de NewMotion nu netjes op de fase waar je zonnepanelen op hangen (als de PV/zonnepanelen tenminste een eenfasige omvormer hebben) en laat je de Newmotion gewoon op 1 fase hangen en trek je dus geen nieuw ekabels.
Op die manier kan je met een beetje plannen zelf je eigen geproduceerde stroom in je wagen tanken.

[...]

Je gaat een volledige nieuwe kabel moeten laten trekken, afhankelijk van waar die kabel zich bevindt kan dat wel oplopen in werkuren of materiaal, maar het gaat je geen arm of been kosten.

[...]

Dit vind ik dan wel HEEL bijzonder, als je PV hebt zou je net meer moeten kunnen laden want je hebt dan het vermogen van je PV installatie + het vermogen van je net aansluiting gecombineerd ter beschikking.

Dit kan een indicatie zijn dat iemand de meter verkeerd heeft aangesluiten en de injectie van de panelen net ziet als verbruik en daardoor het laden stopt OF het kan ook liggen aan een te hoge spanning op het net waardoor de laadpaal aan de wagen signaleert dat deze het laden moet stoppen.

Plan van aanpak:

Foto's maken van je DPM module in je kast en de klemmen hiervan
Foto's maken van de aansluitkabel (type/dikte) naar je laadpaal
Thnx klinkt als ik moet er ff een expert bij halen. Pv zit trouwens ook op 3 fase. Heb hier aardig veel geïnstalleerd staan. 26 pv panelen en ook een 3 fase warmtepomp nog…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hitmixer
Na wat onderzoek rondom Zappi lees (of zie op YouTube) toch nog best wat klachten rondom oververhitting van het apparaat.

Mensen hier ervaring mee?

Je kunt (moet) natuurlijk rekening houden met plaatsing / locatie, maar zelfs installaties in de garage geven blijkbaar met enige regelmaat problemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ST10©DE
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 00:13

ST10©DE

Dus.............

Is er ergens een ‘pricewatch’ te vinden voor oplaadpalen?

"Ik heb een hekel aan thuiswerken". Hendrik, 36 jaar, brandweerman.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

Hitmixer schreef op zaterdag 10 augustus 2024 @ 19:31:
Na wat onderzoek rondom Zappi lees (of zie op YouTube) toch nog best wat klachten rondom oververhitting van het apparaat.

Je kunt (moet) natuurlijk rekening houden met plaatsing / locatie, maar zelfs installaties in de garage geven blijkbaar met enige regelmaat problemen.
Ik zie het ook voorbij komen hier en op het Zappi forum. Of het een veel voorkomend probleem is vind ik moeilijk te beoordelen. Weet ook niet of andere laadpunten er last van hebben.
Heb nu drie jaar een Zappi en dit probleem nooit gehad. Wel hangt hij WNW.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wrc

Wrc

HyperBart schreef op zaterdag 10 augustus 2024 @ 15:27:
[...]

...
..maar je EV gaat met 99% zekerheid 7.4kW kunnen halen...

Dit is wel een heel erg gewaagde aanname,
temeer daar Link123 schrijft dat de groepenkast al 3 fase is. De kans dat dit dan 3x 25A is en de laadpaal afgetopt is, is wel heel erg groot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

Wrc schreef op zaterdag 10 augustus 2024 @ 20:06:
[...]

temeer daar Link123 schrijft dat de groepenkast al 3 fase is. De kans dat dit dan 3x 25A is en de laadpaal afgetopt is, is wel heel erg groot.
En daarmee de kans dat het laadpunt zelf met 3x25A of 3x16A afgezekerd is.
Zelf heb ik mijn 22kW laadpunt met 3x32A afgezekerd (bij 3x25A hoofdaansluiting) maar veel mensen willen dat niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Termy
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 00:39

Termy

valt er nog wat te fragge?

Mijn zwarte Zappi v2.1 staat al een jaar vol in de zon en is nog nooit gestopt met laden door oververhitting oid.

-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 07:56

de Peer

under peer review

ST10©DE schreef op zaterdag 10 augustus 2024 @ 19:32:
Is er ergens een ‘pricewatch’ te vinden voor oplaadpalen?
nee

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HDoc
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 23:38
Tommie12 schreef op woensdag 7 augustus 2024 @ 08:53:
[...]
Mooi, maar als de gemeente niet wil en het verbiedt....
Als de gemeente het verbiedt zou ik het ook eens aan de politiek voorleggen. Deze initiatieven verbieden of faciliteren is niet meer van deze tijd.

De avatar is een echte foto..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperBart
Wrc schreef op zaterdag 10 augustus 2024 @ 20:06:
[...]

Goh ja, maar ik zei ook "zijn EV" en daarna de assumptie dat die box (en dan pas komt die er bij kijken) bij hem groot genoeg is afgezekerd/ingesteld.
Zijn EV moet 7.4kW kunnen halen (op andere plaatsen), zijn laadpaal kan het misschien niet geven, dat was ook mijn conditie. Maar je hebt een punt ja.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rgras
  • Registratie: Juli 2006
  • Niet online
De situatie:

-3x25A hoofdaansluiting
-5,4KW aan PV-panelen, aangesloten middels 3F 5KW-omvormer

Het betreft de beoogde installatie van een Zappi V2.1 incl. load-balancing. Gezien het beperkte aantal PV-panelen zal ik de 4,2KW opbrengst beperkt gaan raken, waardoor juist de Zappi interessant lijkt wegens het snel kunnen schakelen tussen 1F en 3F. Nu is eerder in dit topic aangegeven dat het hebben van een 3F-omvormer geen beperking is, maar is dat ook het geval wanneer de salderingsregeling vervalt? Zoals ik het zie zijn er twee opties:
1. De Zappi kijkt, bij de juiste modus, in zijn algemeen of er wordt voldaan aan de minimaal vereiste 1,4KW aan opbrengst om te starten met laden. Hierbij maakt het niet uit of er op geen van de 3 fasen van de omvormer 1,4KW wordt bereikt.
2. De Zappi gaat pas, bij de juiste modus, starten met laden zodra één van de fasen van de omvormer 1,4KW bereikt.

Is dus optie 1 hier aan de orde en zo ja, gooit de salderingsregeling hier (wellicht) roet in het eten?

Aanvullend: ik zie hier vaak de discussie langskomen om op 32A af te zekeren, maar zoals ik het zie volstaat in mijn situatie het afzekeren op 25A (25*230=5,7KW, wat mijn potentiële piekopbrengst van 5,4KW overschrijdt), correct?

[ Voor 10% gewijzigd door rgras op 11-08-2024 15:42 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

rgras schreef op zondag 11 augustus 2024 @ 15:38:
De situatie:

-3x25A hoofdaansluiting

Het betreft de beoogde installatie van een Zappi V2.1 incl. load-balancing. Gezien het beperkte aantal PV-panelen zal ik de 4,2KW opbrengst beperkt gaan raken, waardoor juist de Zappi interessant lijkt wegens het snel kunnen schakelen tussen 1F en 3F. Nu is eerder in dit topic aangegeven dat het hebben van een 3F-omvormer geen beperking is, maar is dat ook het geval wanneer de salderingsregeling vervalt? Zoals ik het zie zijn er twee opties:
1. De Zappi kijkt, bij de juiste modus, in zijn algemeen of er wordt voldaan aan de minimaal vereiste 1,4KW aan opbrengst om te starten met laden. Hierbij maakt het niet uit of er op geen van de 3 fasen van de omvormer 1,4KW wordt bereikt.
2. De Zappi gaat pas, bij de juiste modus, starten met laden zodra één van de fasen van de omvormer 1,4KW bereikt.

Indien optie 1 aan de orde is, gooit de salderingsregeling hier (wellicht) roet in het eten?

Aanvullend: ik zie hier vaak de discussie langskomen om op 32A af te zekeren, maar zoals ik het zie volstaat in mijn situatie het afzekeren op 25A (25*230=5,7KW, wat mijn potentiële piekopbrengst van 5,4KW overschrijdt), correct?
Salderingsregeling is hier niet relevant. En nee het gaat niet om 1,4 kW op de omvormer maar 1,4 kW teruglevering (P1 meting).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Afzekeren staat los van je zonnepanelen in dit geval. Daar hoef je niet naar te kijken want je hebt het over de Afzekering van je laadpaal.
Kan je auto op 3 fase laden? Dan is 20A Afzekeren ook voldoende. Dan kun je gewoon met 20*230*3 = 11 kW laden.

[ Voor 4% gewijzigd door de Peer op 11-08-2024 15:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peter-036
  • Registratie: Januari 2022
  • Nu online
de Peer schreef op zondag 11 augustus 2024 @ 15:45:
[...]

Afzekeren staat los van je zonnepanelen in dit geval. Daar hoef je niet naar te kijken want je hebt het over de Afzekering van je laadpaal.
Kan je auto op 3 fase laden? Dan is 20A Afzekeren ook voldoende. Dan kun je gewoon met 20*230*3 = 11 kW laden.
Klein rekenfoutje: 20*230*3= 13,8kW, 16A afzekeren geeft je al de gewenste 11kW.
Overigens is mijn Alfen (22 kW licentie met LB) wel op (3x) 20A afgezekerd, en zie ik in het schermpje dat ik inderdaad met max 13,8 kW zou kunnen laden.

It is what it is.If you can't change it, deal with it!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Peter-036 schreef op zondag 11 augustus 2024 @ 17:08:
[...]

Klein rekenfoutje: 20*230*3= 13,8kW, 16A afzekeren geeft je al de gewenste 11kW.
Overigens is mijn Alfen (22 kW licentie met LB) wel op (3x) 20A afgezekerd, en zie ik in het schermpje dat ik inderdaad met max 13,8 kW zou kunnen laden.
Was geen rekenfout ;).
Ik ging uit van een 11 kW paal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wrc

Wrc

DonJuape schreef op zaterdag 10 augustus 2024 @ 20:18:
[...]

...
Zelf heb ik mijn 22kW laadpunt met 3x32A afgezekerd (bij 3x25A hoofdaansluiting)
...
Interessant!
Wat is het doel van de 3x32A afzekering?
Is dit een aardlekautomaat om te beschermen tegen een aardlek fout? Een gewone automaat zal geen beveiliging geven tegen overbelasting of kortsluitstroom, dat gaat de hoofdzekering voor zijn rekening nemen.
Of dient deze misschien enkel als een soort dure schakelaar?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Wrc schreef op zondag 11 augustus 2024 @ 17:44:
[...]

Interessant!
Zodat je sneller kunt laden met hulp van de zonnepanelen. Je kunt dan de 22kW halen op een 3x25A huishouden

[ Voor 4% gewijzigd door de Peer op 11-08-2024 17:47 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

Wrc schreef op zondag 11 augustus 2024 @ 17:44:
[...]

Interessant!
Is dit een aardlekautomaat om te beschermen tegen een aardlek fout? Een gewone automaat zal geen beveiliging geven tegen overbelasting of kortsluitstroom, dat gaat de hoofdzekering voor zijn rekening nemen.
Of dient deze misschien enkel als een soort dure schakelaar?
Een laadpunt moet op een aparte groep met zekering en aardlekschakelaar (deze twee gecombineerd heet een aardlekautomaat). Het doel van een 3x32A zekering is of zoals @de Peer zegt om op 22kW 3 fase te kunnen laden (maar dat kunnen de meeste EVs niet) of om op 1 fase tot 7,4kW te kunnen laden. Bijvoorbeeld op zonnestroomoverschot. Gezien jouw 5, 4kWp panelen is 3x20A afzekeren (en instellen van je Zappi) voldoende.
Edit: De Zappi kan tegenwoordig bij voldoende overschot zelf naar drie fasen schakelen en terug. Om dit schakelen te voorkomen laat ik de ECO+ mode (de overschot laden modus) op 1 fase staan en niet op Auto.

[ Voor 10% gewijzigd door DonJuape op 11-08-2024 18:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taro
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

Taro

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Hier nog nooit last van gehad en heb al +-5 jaar een Zappi op het westen aan een muur hangen.

Replace fear of the unknown with curiosity | 42 (+10 incoming) kWh thuisaccu | 2 EV's: 136 kWh capaciteit | 10.660 Wp zonnepanelen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rgras
  • Registratie: Juli 2006
  • Niet online
de Peer schreef op zondag 11 augustus 2024 @ 15:42:
[...]

Salderingsregeling is hier niet relevant. En nee het gaat niet om 1,4 kW op de omvormer maar 1,4 kW teruglevering (P1 meting).
Uitstekend, dank!
de Peer schreef op zondag 11 augustus 2024 @ 15:45:
[...]

De auto in kwestie kan enkel 11kW AC laden, dus daar hoef ik het niet voor te doen. De voordelen:
1. Om zo efficiënt mogelijk gebruik te kunnen maken van de opbrengst van mijn zonnepanelen. Bij de 'standaard' 16A kan ik t/m 3,7KW gebruik maken van zonne-opbrengst, maar wanneer de opbrengst tussen de 3,7KW en 4,2KW ligt kan er niet overgestapt worden op 3 fasen, dat geschiedt namelijk pas bij 4,2KW. Juist dat 'verlies' is zonde gezien de ambitie om de auto zo veel mogelijk op te laden middels de opbrengst van de zonnepanelen. Hieronder de laadsnelheid (enkel rekening houdend met opbrengst van mijn zonnepanelen):
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/azc8RrFdP9bXyB2kz8e3rwwrloc=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/GFEIdShOnRplyPClOIZccStc.png?f=user_large

2. In hetzelfde straatje: het automatisch schakelen naar 3 fasen wil ik juist voorkomen, de Zappi doet dit weliswaar snel maar het zijn wel 'kostbare' seconden/minuten.

3. Het hoger afzekeren geeft i.c.m. de Zappi (de 22KW-variant) het voordeel beter toekomstbestendig te zijn, bijv. wanneer de volgende auto in staat is om op 22KW AC te laden. En ja, ik weet dat ik met mijn 3x25A-aansluiting beperkt ben tot ~17,2KW (de zonnepanelen buiten beschouwing latend).
DonJuape schreef op zondag 11 augustus 2024 @ 17:55:
[...]

Een laadpunt moet op een aparte groep met zekering en aardlekschakelaar (deze twee gecombineerd heet een aardlekautomaat). Het doel van een 3x32A zekering is of zoals @de Peer zegt om op 22kW 3 fase te kunnen laden (maar dat kunnen de meeste EVs niet) of om op 1 fase tot 7,4kW te kunnen laden. Bijvoorbeeld op zonnestroomoverschot. Gezien jouw 5, 4kWp panelen is 3x20A afzekeren (en instellen van je Zappi) voldoende.
Edit: De Zappi kan tegenwoordig bij voldoende overschot zelf naar drie fasen schakelen en terug. Om dit schakelen te voorkomen laat ik de ECO+ mode (de overschot laden modus) op 1 fase staan en niet op Auto.
Dit is wat ik voor ogen heb, bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

rgras schreef op zondag 11 augustus 2024 @ 19:06:
[...]

Bij de 'standaard' 16A kan ik t/m 3,7KW gebruik maken van zonne-opbrengst, maar wanneer de opbrengst tussen de 3,7KW en 4,2KW ligt kan er niet overgestapt worden op 3 fasen, dat geschiedt namelijk pas bij 4,2KW. Juist dat 'verlies' is zonde gezien de ambitie om de auto zo veel mogelijk op te laden middels de opbrengst van de zonnepanelen.
dat is wel enorm micromanagement. Vergeet niet dat je huis ook stroom verbruikt, dus je zult sowieso nooit de volledige zonnestroom beschikbaar hebben voor je auto.

Persoonlijk zou ik voor die paar euro per jaar niet zo moeilijk doen. Er is niets mis mee om 80% uit de panelen te laten komen en de rest gewoon uit het net. Juist als je hier een beetje pragmatisch mee om gaat heb je het een stuk makkelijker. Er zijn ook tweakers hier op het forum die 'stress' ervaren als er een wolk voor de zon zit en ze daardoor mogelijk stroom van het net afnemen. 8)7

Ik zou in jouw situatie dus altijd lekker met 3 fase laden. Bij voorkeur op 11 kW, of anders eventueel op 4,2 kW als je graag meer uit de panelen wilt laden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

de Peer schreef op zondag 11 augustus 2024 @ 21:11:
[...]

dat is wel enorm micromanagement. Vergeet niet dat je huis ook stroom verbruikt, dus je zult sowieso nooit de volledige zonnestroom beschikbaar hebben voor je auto.

Persoonlijk zou ik voor die paar euro per jaar niet zo moeilijk doen. Er is niets mis mee om 80% uit de panelen te laten komen en de rest gewoon uit het net. Juist als je hier een beetje pragmatisch mee om gaat heb je het een stuk makkelijker. Er zijn ook tweakers hier op het forum die 'stress' ervaren als er een wolk voor de zon zit en ze daardoor mogelijk stroom van het net afnemen. 8)7

Ik zou in jouw situatie dus altijd lekker met 3 fase laden. Bij voorkeur op 11 kW, of anders eventueel op 4,2 kW als je graag meer uit de panelen wilt laden.
Dat kan ook maar het mooie is dat @rgras daar juist helemaal niet over na hoeft te denken als hij zijn Zappi op 20A zekert en de ECO+ mode op 1 fase zet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HyperBart
DonJuape schreef op zondag 11 augustus 2024 @ 17:55:
[...]

Net om dat schakelen zoveel mogelijk te vermijden maar toch "goed hoog" op 1F te kunnen gaan ben ik eerder voorstander van de laadpaal op 32A af te zekeren. Dat geeft maximale flexibiliteit en kost op zich (bijna) niets meer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HyperBart
rgras schreef op zondag 11 augustus 2024 @ 19:06:
[...]

Uitstekend, dank!

[...]

De auto in kwestie kan enkel 11kW AC laden, dus daar hoef ik het niet voor te doen. De voordelen:
1. Om zo efficiënt mogelijk gebruik te kunnen maken van de opbrengst van mijn zonnepanelen. Bij de 'standaard' 16A kan ik t/m 3,7KW gebruik maken van zonne-opbrengst, maar wanneer de opbrengst tussen de 3,7KW en 4,2KW ligt kan er niet overgestapt worden op 3 fasen, dat geschiedt namelijk pas bij 4,2KW. Juist dat 'verlies' is zonde gezien de ambitie om de auto zo veel mogelijk op te laden middels de opbrengst van de zonnepanelen. Hieronder de laadsnelheid (enkel rekening houdend met opbrengst van mijn zonnepanelen):
[Afbeelding]
Daarom zou mijn advies zijn om op 32A (maw "22kW") af te zekeren zodat je op 1 fase rustig kan doorkachelen tot 7.4kW

Ik had namelijk dat probleem ook, ik zit hier met PV AC vermogen van 5.5kW en als je dan wat verbruikt gelijktijdig (denk aan airco, warmtepomp zwembad) of je begint wat te koken dan flippert hij nog wel eens redelijk snel naar 3F en terug naar 1F naar mijn zin. Met gefixeerd op 1F laden (en toevallig ook op de fase met mijn grootste omvormer van 4kW) op die fase krijg ik een veel rustiger laadpatroon wat niet (zo snel) onderbroken wordt.
2. In hetzelfde straatje: het automatisch schakelen naar 3 fasen wil ik juist voorkomen, de Zappi doet dit weliswaar snel maar het zijn wel 'kostbare' seconden/minuten.
Ondanks dat die dingen er voor bedoeld zijn probeer ik wel het klikken van de relais' hier zo veel mogelijk te beperken. Dus ook hier, 3 fasen fysieke installatie zou ik doen maar dan virtueel vastpinnen op 1F zoals een Tweaker hierboven doet.
3. Het hoger afzekeren geeft i.c.m. de Zappi (de 22KW-variant) het voordeel beter toekomstbestendig te zijn, bijv. wanneer de volgende auto in staat is om op 22KW AC te laden. En ja, ik weet dat ik met mijn 3x25A-aansluiting beperkt ben tot ~17,2KW (de zonnepanelen buiten beschouwing latend).

[...]

Dit is wat ik voor ogen heb, bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperBart
de Peer schreef op zondag 11 augustus 2024 @ 21:11:
[...]

Daar is weinig aan te managen aan zelf he, dat is de pracht van die Zappi of EVCC, dan doet ie het allemaal zelf voor jou. Import van het net is niks mis mee maar als je op 1 fase er geraakt voor je dagelijkse kilometers minimaliseer je wel die import van het net en hou je net meer SoC percentages over die je op zonnigere dagen kan vullen met PV.

Ik laad hier bv de auto met grijze stroom op (aka "fast") tot 40% en dit met maximale pieken van 4.1kW (totaal metervermogen, dus laadpaal + huishouden <= 4.1kW ingeregeld via EVCC), omdat dat alle dagelijkse verplaatsingen van de volgende dag dekt. Daarna valt ie terug op 1.4kW met die nuance dat als er zonnestroom over is hij dat er ook nog bij doet en ook hier weer dat de laadpaal afschakelt als er meer verbruik is in huis.

[ Voor 15% gewijzigd door HyperBart op 12-08-2024 10:28 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

HyperBart schreef op maandag 12 augustus 2024 @ 10:15:
[...]

Net om dat schakelen zoveel mogelijk te vermijden maar toch "goed hoog" op 1F te kunnen gaan ben ik eerder voorstander van de laadpaal op 32A af te zekeren. Dat geeft maximale flexibiliteit en kost op zich (bijna) niets meer.
Dat is dus precies het plan van @rgras alleen heeft hij geen 32A nodig maar is 20A voldoende voor zijn PV installatie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SBL

SBL

De situatie:
-3x25A hoofdaansluiting

Het betreft de beoogde installatie van een Zappi V2.1 incl. load-balancing. Gezien het beperkte aantal PV-panelen zal ik de 4,2KW opbrengst beperkt gaan raken, waardoor juist de Zappi interessant lijkt wegens het snel kunnen schakelen tussen 1F en 3F. Nu is eerder in dit topic aangegeven dat het hebben van een 3F-omvormer geen beperking is, maar is dat ook het geval wanneer de salderingsregeling vervalt?
Salderen over/tussen de fasen blijft gewoon bestaan in 2027.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• HyperBart
DonJuape schreef op maandag 12 augustus 2024 @ 10:50:
[...]

Dat is dus precies het plan van @rgras alleen heeft hij geen 32A nodig maar is 20A voldoende voor zijn PV installatie.
Ja, dat snap ik maar die 20A afzekering gaat hem dan fysiek beperken tot 4.6kW op 1 fase leveren.
Dan zie ik liever dat hij dit op 32A zet want als de net aansluiting 25A is dan heb je maar 7A nodig op PV om op 1 fase "lekker door te kunnen blijven doen", zelfs als hij een 3 fasige omvormer heeft dan zou dat willen zeggen dat hij een kleine 5kW AC aan PV zou moeten hebben liggen, dat is niet zo absurd veel.

EDIT: ik zie nu ook dat hij effectief iets meer als 5kWp heeft liggen, dus de kans is groot dat zijn omvormer rond de 4 à 5kW AC zal zijn (tenzij oost/west en ondergedimensioneerd). Dus dan ben ik echt wel voorstander om het gewoon op 32A af te zekeren. Dan kan hij nog kiezen als er veel PV is om alle fases gelijk maar minder dan slechts 1 fase te belasten en niet op 1 fase verder te gaan om klikjes te vermijden.

Als je je fysiek beperkt op 20A dan zit je ineens daar ook permanent mee, zeker je af op een hoger vermogen dan heb je ten minste fysiek de mogelijkheid om het te gebruiken, ook al is het beperkt.

[ Voor 19% gewijzigd door HyperBart op 12-08-2024 11:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Faraz
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 23:46
Hi allemaal,

Ik heb de afgelopen dagen (heel) veel gelezen in dit topic, en kom er nog steeds niet helemaal uit wat in mijn situatie het handigste gaat zijn (over enkele maanden). Vandaar de volgende informatie en daaronder mijn vraag om hopelijk wat hulp te kunnen krijgen en/of samen te kunnen sparren:

- Ik krijg binnen een paar maanden de sleutels van mijn nieuwbouwwoning, met hoofdwaarschijnlijk een 3x25A hoofdaansluiting en PV-panelen die max 3 of 3.6 kW gaan opwekken (afhankelijk van de exacte 1-fase omvormer die er komt te hangen want theoretisch kunnen de 14 panelen hogere vermogens creëren tijdens de zomermaanden (er zal volgens mijn PV installateur en zijn rekensoftware slechts 0.4% clipping/jaar plaatsvinden met de 1-fase 3.6 kWh omvormer), maar laten we voor het gemak uitgaan van de meest waarschijnlijke situatie van 3.6 kW).
- Ik krijg van mijn werkgever (via Arval) een laadpaal aan huis die aan de schuur komt te hangen (afstand vanaf meterkast ca. 20 meter).
- Ik heb momenteel een lease EV (Kia EV6 GT), die ik graag zoveel mogelijk thuis wil laten opladen met zoveel mogelijk eigen PV opbrengst, rekening houdend met de toekomst en het waarschijnlijk volledig afschaffen van de salderingsregeling.
- Ik begrijp, na het lezen van de vele berichten en ervaringen hier, dat een Zappi laadpaal hier het meest geschikt voor is omdat deze rekening kan houden met actuele PV opwekking en kan worden ingesteld om alleen deze zelf opgewekte stroom af te nemen.
- De leasemaatschappij (Arval) heeft het leveren van de laadpaal uitbesteed aan 50five. Arval gaf al aan dat, in ieder geval tot een paar maanden geleden, geen van hun 3 laadpaal leveranciers de 'echt slimme laders' kunnen leveren/installeren. Ik heb contact gehad met 50five en zij gaven aan dat ze de Zappi niet (kunnen) leveren, omdat de Zappi (back-end) niet te koppelen is met hun eigen systemen om te meten & verrekenen etc.
Ze gaven zelfs aan 1 klant te hebben gehad vorig jaar die koste wat het kost zelf de Zappi wilde (en deze daarom zelf had aangeschaft), en dat dit uiteindelijk niet werkte en voor "aardig wat drama" had gezorgd vanwege bovenstaande (Zappi kan niet met 50five kan communiceren/verrekenen). Bij deze klant moest uiteindelijk een aparte kWh-meter naast de paal worden geinstalleerd omdat "het anders niet werkt". Het "had alle partijen veel gedoe opgeleverd". Anyways, ze kunnen/willen geen Zappi installeren.
- Mijn contactpersoon bij 50five gaf aan dat de Alfen Pro-line - en alleen de pro-line - sinds (heel) kort ook rekening kan houden met het PV systeem en diens opbrengst, mits je een 2e netwerkkabel hebt getrokken en aangesloten op de Alfen Pro-line paal. Zijn collega heeft dit niet lang geleden samen met Alfen werkend gekregen en dit "zou nu moeten kunnen met de app". Ik heb geen idee of dit klopt, maar hier was ik verbaasd over omdat ik dit nergens hier ben tegengekomen. Als jullie dit herkennen/weten dan hoor ik dat uiteraard graag! Zij leveren in ieder geval bijna altijd de Alfen Pro-line zei hij, dus deze willen ze ook bij mij installeren.

Mijn belangrijkste vraag: Wat zouden jullie in mijn situatie doen?

Ik las hierboven o.a. berichten over 'afzekeren' (=limiteren?) en "virtueel vastpinnen" om te voorkomen dat er op de volle 11 kW snelheid wordt geladen, maar ik weet niet zeker hoe dat moet en/of dat überhaupt de enige en beste oplossing is. En als ik me niet vergis moet je sowieso minimaal 1.4 kW opwekking hebben om over 1 fase te kunnen laden met je eigen PV opbrengst, dus ik zal sowieso op redelijk wat dagen in het jaar (vooral natuurlijk tijdens de wintermaanden) volledig van het net moeten afnemen om mijn EV te kunnen laden. Ik ben dan ook erg benieuwd wat jullie voor de 'betere' dagen met >1.4 kW opwekking zouden doen in mijn situatie. Alvast bedankt voor het meedenken. :-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HyperBart
Faraz schreef op maandag 12 augustus 2024 @ 12:00:
Hi allemaal,

Ik heb de afgelopen dagen (heel) veel gelezen in dit topic, en kom er nog steeds niet helemaal uit wat in mijn situatie het handigste gaat zijn (over enkele maanden). Vandaar de volgende informatie en daaronder mijn vraag om hopelijk wat hulp te kunnen krijgen en/of samen te kunnen sparren:

- Ik krijg binnen een paar maanden de sleutels van mijn nieuwbouwwoning, met hoofdwaarschijnlijk een 3x25A hoofdaansluiting en PV-panelen die max 3 of 3.6 kW gaan opwekken (afhankelijk van de exacte 1-fase omvormer die ik er komt te hangen want theoretisch kunnen de 14 panelen hogere vermogens creëren tijdens de zomermaanden, maar laten we voor het gemak uitgaan van de meest waarschijnlijke situatie van 3.6 kW).

- Ik krijg van mijn werkgever (via Arval) een laadpaal aan huis die aan de schuur komt te hangen (afstand vanaf meterkast ca. 20 meter).
Belg of Nederlander?
Je zegt dat je er een krijgt, gaat dat van je leasebudget af bij Arval?
Als je het zelf kan doen dan scheelt dit evt drama bij overname/stopzetting contract/werkgever
- Ik heb momenteel een lease EV (Kia EV6 GT), die ik graag zoveel mogelijk thuis wil laten opladen met zoveel mogelijk eigen PV opbrengst, rekening houdend met de toekomst en het waarschijnlijk volledig afschaffen van de salderingsregeling.
- Ik begrijp, na het lezen van de vele berichten en ervaringen hier, dat een Zappi laadpaal hier het meest geschikt voor is omdat deze rekening kan houden met actuele PV opwekking en kan worden ingesteld om alleen deze zelf opgewekte stroom af te nemen.
Een Zappi kan dat redelijk snel out of the box en was daar een uitblinker in ja, maar het is niet de enige, Alfen kan dit sinds een tijdje ook.
- De leasemaatschappij (Arval) heeft het leveren van de laadpaal uitbesteed aan 50five. Arval gaf al aan dat, in ieder geval tot een paar maanden geleden, geen van hun 3 laadpaal leveranciers de 'echt slimme laders' kunnen leveren/installeren. Ik heb contact gehad met 50five en zij gaven aan dat ze de Zappi niet (kunnen) leveren, omdat de Zappi (back-end) niet te koppelen is met hun eigen systemen om te meten & verrekenen etc.
Daar zeggen ze het juist: zij willen geen Zappi of kunnen geen Zappi op hun back end systeem hangen.

Ik weet niet of je een Zappi aan E-Flux kan hangen en dan met een badge of plug to charge kan configureren met een pasje van een andere aanbieder, daar moet ik de Zappi specialisten in voor laten.
Ze gaven zelfs aan 1 klant te hebben gehad vorig jaar die koste wat het kost zelf de Zappi wilde (en deze daarom zelf had aangeschaft), en dat dit uiteindelijk niet werkte en voor "aardig wat drama" had gezorgd vanwege bovenstaande (Zappi kan niet met 50five kan communiceren/verrekenen). Bij deze klant moest uiteindelijk een aparte kWh-meter naast de paal worden geinstalleerd omdat "het anders niet werkt". Het "had alle partijen veel gedoe opgeleverd". Anyways, ze kunnen/willen geen Zappi installeren.
- Mijn contactpersoon bij 50five gaf aan dat de Alfen Pro-line - en alleen de pro-line - sinds (heel) kort ook rekening kan houden met het PV systeem en diens opbrengst, mits je een 2e netwerkkabel hebt getrokken en aangesloten op de Alfen Pro-line paal. Zijn collega heeft dit niet lang geleden samen met Alfen werkend gekregen en dit "zou nu moeten kunnen met de app". Ik heb geen idee of dit klopt, maar hier was ik verbaasd over omdat ik dit nergens hier ben tegengekomen. Als jullie dit herkennen/weten dan hoor ik dat uiteraard graag! Zij leveren in ieder geval bijna altijd de Alfen Pro-line zei hij, dus deze willen ze ook bij mij installeren.

De Alfen Pro Line kan inderdaad, mits gekoppeld aan de P1 meter (zoals je zelf aangeeft met een netwerkkabeltje) uitlezen hoeveel stroom er over is en dan je laadbeurt van meer vermogen voorzien door bovenop het basisvermogen het PV vermogen te leggen.

Eigenlijk is dat een beetje zoals ECO modus van die Zappi.

Ze (Alfen) hebben daar een leuk appje voor en dat zit best goed in elkaar.

Ik ben persoonlijk fan van Alfen, omdat in een zakelijke context dat ding voor mij een beetje "de benchmark is".
Waarom?
  1. MID certified meter, leuk voor de belastingen, geen discussie
  2. Lang bewezen merk, Nederlands
  3. Onderhoudsvriendelijk/betrouwbaar, weinig percentages uitval of interventies
  4. Veilig, ingebouwde 6mA DC lekdetectie
  5. Universeel inzetbaar met zowat ieder backend systeem.
  6. RFID lezer en plug to charge, eenvoudig lokaal
  7. Solar assisted laden
Ik las hierboven o.a. berichten over 'afzekeren' (=limiteren?) en "virtueel vastpinnen" om te voorkomen dat er op de volle 11 kW snelheid wordt geladen, maar ik weet niet zeker hoe dat moet en/of dat überhaupt de enige en beste oplossing is. En als ik me niet vergis moet je sowieso minimaal 1.4 kW opwekking hebben om over 1 fase te kunnen laden met je eigen PV opbrengst, dus ik zal sowieso op redelijk wat dagen in het jaar (vooral natuurlijk tijdens de wintermaanden) volledig van het net moeten afnemen om mijn EV te kunnen laden. Ik ben dan ook erg benieuwd wat jullie voor de 'betere' dagen met >1.4 kW opwekking zouden doen in mijn situatie. Alvast bedankt voor het meedenken. :-)
Wat je dan kan doen, met een Alfen, is bv instellen dat hij in Solar Mode gaat en bv altijd minimaal 2 of 3kW moet geven (ongeacht waar deze van komt) en dan "boosten" in Solar:

https://alfen.com/nl-be/eve-connect

Je citeerde een stuk van mijn bericht, ik heb een Alfen Pro Line maar ik gebruik zelf de app niet maar een extra stukje software (genaamd EVCC) omdat ik als Belg mijn piekvermogen wil beperken. Als ik het goed lees ben je Nederlander en is dat voor jullie nog niet van toepassing. Solar assisted charging van Alfen is dus een prima oplossing voor jou/jullie Nederlanders.

[ Voor 10% gewijzigd door HyperBart op 12-08-2024 12:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
Vraag is wel of er tussen 1 en 3 fase wordt geschakeld

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperBart
BarryH schreef op maandag 12 augustus 2024 @ 12:15:
Vraag is wel of er tussen 1 en 3 fase wordt geschakeld
Goeie vraag, ik heb er zelf geen ervaring of testen mee gedaan. Er was hier een andere Tweaker die wat directer contact met Alfen gehad had en als ik het goed herinner is hier zelfs ook een personeelslid van Alfen die daar misschien iets over kan vertellen.

In zijn geval zou dat niet onoverkomelijk mogen zijn als hij kan leven met minimaal 4.1kW.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• OscarAarts
  • Registratie: April 2022
  • Nu online
Of een Zappi wel of niet kan werken met de backend van 50five, weet ik niet, ik weet wel dat een Zappi wel kan communiceren met een backend voor verekening, dit hebben er nml meer gedaan hier op het form.
De huidige Zappi V2.1 heeft alleen geen RFID reader, waardoor je, je pasje van de leasemaatschappij niet kunt scannen ivm de verrekening,
Dit zou je dan zelf vast moeten zetten in de paal zelf en dmv een pincode wordt dan als het ware de auto geselecteerd uit een intern lijstje en de bijbehorende verrekeing gedaan.

Een Alfen Pro heeft wel een RFID reader.
De 2 netwerk kabels zijn dan waarschijnlijk bedoeld 1 voor het netwerk en 1 voor de P1 meter.
Ook kan een Alfen met de nieuwste firmware solar only laden.

Het minimale laden van een auto moet met 1,4 kW (6 ampere op 1 fase)
Echter voorlopig blijft het intern salderen tussen de fases nogwel van kracht (ook in en na 2027)
Ofwel, je levert op fase 1 1kw terug, op fase 2 lever je 400 watt terug. Dan zou je theoretisch op fase 3 1,4 kW uit het net kunnen halen om toch "0" op de meter het blijven.
Met deze 1,4 kW kun je dan een EV laden.
Dit werkt met een Zappi wel, met sommige andere laadpalen moet je 1,4 kW terug leveren op Fase 1 van je laadpaal. Deze kennen het principe van intern salderen in je slimme meter niet.

Echter nu komt het moeilijke
Sommige laders kunnen schakelen tussen 1 en 3 fases en weer terug.
Echter de meeste laders kunnen niet wisselen tussen de verschillende Fases.
Als je te weinig PV opbrengs hebt voor 3 fase en je dus laad op 1 fase, is dit altijd de fase die aangesloten zit op Fase 1 van de lader.

Doordat Alfen gebruik maakt van de P1 poort, moet dat dus ook Fase 1 van je huisaansluiting zijn.
Als deze door welke reden al ook wat zwaarder belast wordt kan je hier last van hebben.

Met een Zappi wordt gebruik gemaakt van CT klemmen, deze kan je (als je het goed doet) wisselen en hoeft fase 1 van je huisaansluiting niet fase 1 op je zappi te zijn.

Echter zijn er meerdere fabrikanten die inmiddels een laadpaal op de mark gebracht hebben die solar only kan laden.

Er komt binnen niet al te lange tijd een nieuwe Zappi aan, nml de zappi+, deze heeft ook een RFID reader voor verrekening en een P1 koppeling + MID meter
Hi allemaal,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
HyperBart schreef op maandag 12 augustus 2024 @ 12:19:
[...]

Goeie vraag, ik heb er zelf geen ervaring of testen mee gedaan. Er was hier een andere Tweaker die wat directer contact met Alfen gehad had en als ik het goed herinner is hier zelfs ook een personeelslid van Alfen die daar misschien iets over kan vertellen.

In zijn geval zou dat niet onoverkomelijk mogen zijn als hij kan leven met minimaal 4.1kW.
Dan vallen er heeeeel veel productieuren en kWh af en houd je alleen tussen 12-15 in de zomer over

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASS-Ware
BarryH schreef op maandag 12 augustus 2024 @ 12:35:
[...]

Dan vallen er heeeeel veel productieuren en kWh af en houd je alleen tussen 12-15 in de zomer over
Hangt af van hoe je de boel instelt.
Ik heb opgegeven dat de auto alleen mag laden tussen 10:00 en 18:00, de tijden waartussen je zon mag verwachten.
Daarnaast mag de laadpaal maximaal 4kW uit het net trekken, maar als de zonnepanelen wat opwekken, dan krijgt dat voorrang en wordt er dus minder uit het net gehaald.
Mochten de panelen meer dan 4kW opwekken, dan wordt er met meer geladen, uit de zonnepanelen.
Ik zie dat er heel weinig wordt teruggeleverd en opgenomen als de auto geladen wordt en de zon redelijk schijnt.
Easee Lite hier, by the way.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Heel goed het topic doorlezen. Je vraag is niets bijzonders, hetzelfde als de tientallen mensen die je voorgingen. Niet echt nodig dus om daar een specifiek advies voor te krijgen. Het antwoord is toch telkens hetzelfde.

in jouw geval: de werkgever bepaalt, dus hij betaalt. Jij declareert gewoon de kosten, of die nu laag (zonnepanelen) of hoog (grijze stroom inkopen) zijn.
Wat betreft afzekering heb je weinig te willen denk ik. De leasemaatschappij besteedt dat uit en daar heb je weinig invloed op meestal. Het is niet jouw laadpaal.

Als jij graag een Zappi wilt, kun je er zelf 1 kopen, je moet dan alleen navragen wat de mogelijkheden voor declareren zijn. Dat zal mogelijk omslachtig zijn en daarom niet geaccepteerd worden door werkgever of leasemaatschappij.

Dus dan moet je je afvragen hoe belangrijk jij het vindt dat je je zonnepanelen vooral gebruikt. Met zo weinig panelen zal dat maar zeer minimaal zijn op jaarbasis overigens dus ik zou niet te veel moeite doen. Uiteindelijk zul je toch vooral stroom moeten inkopen een groot deel van het jaar. En als je zelf een Zappi gaat kopen hiervoor gaat het je veel geld kosten.

[ Voor 55% gewijzigd door de Peer op 12-08-2024 14:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Faraz
Dank voor je reactie, @HyperBart!

Zie hieronder in italic mijn reactie op jouw vragen/comments.
HyperBart schreef op maandag 12 augustus 2024 @ 12:08:
[...]

Belg of Nederlander?
Nederlander

Je zegt dat je er een krijgt, gaat dat van je leasebudget af bij Arval?
Als je het zelf kan doen dan scheelt dit evt drama bij overname/stopzetting contract/werkgever
Niet van leasebudget (het leasecontract loopt al enige tijd en wordt niet gewijzigd hiervoor/voor mij), maar de werkgever betaalt dit (als het goed is) volledig zelf. Ik verwacht geen gezeur bij stopzetting contract, want de laadpaal en kabels gaan ze niet weghalen of hergebruiken, mocht je dat bedoelen.

[...]

Een Zappi kan dat redelijk snel out of the box en was daar een uitblinker in ja, maar het is niet de enige, Alfen kan dit sinds een tijdje ook.
Kijk. Dus dat verhaal van de contactpersoon van 50five klopt dus wel (ervan uitgaande dat hij exact hetzelfde kan als dat ik wil t.a.v. 'Solar-opwekking-only' kunnen laden, zoals de Zappi dat kan in eco+ modus)!

[...]

De Alfen Pro Line kan inderdaad, mits gekoppeld aan de P1 meter (zoals je zelf aangeeft met een netwerkkabeltje) uitlezen hoeveel stroom er over is en dan je laadbeurt van meer vermogen voorzien door bovenop het basisvermogen het PV vermogen te leggen.

Bovenstaande klinkt wel als iets anders dan waar ik naar op zoek ben ("PV vermogen bovenop basisvermogen" versus waar mogelijk alleen laden met het PV vermogen), niet waar?

Eigenlijk is dat een beetje zoals ECO modus van die Zappi.

Ze (Alfen) hebben daar een leuk appje voor en dat zit best goed in elkaar.

[...]

Ik ben persoonlijk fan van Alfen, omdat in een zakelijke context dat ding voor mij een beetje "de benchmark is".
Waarom?
  1. MID certified meter, leuk voor de belastingen, geen discussie
  2. Lang bewezen merk, Nederlands
  3. Onderhoudsvriendelijk/betrouwbaar, weinig percentages uitval of interventies
  4. Veilig, ingebouwde 6mA DC lekdetectie
  5. Universeel inzetbaar met zowat ieder backend systeem.
  6. RFID lezer en plug to charge, eenvoudig lokaal
  7. Solar assisted laden
[...]

Wat je dan kan doen, met een Alfen, is bv instellen dat hij in Solar Mode gaat en bv altijd minimaal 2 of 3kW moet geven (ongeacht waar deze van komt) en dan "boosten" in Solar:

https://alfen.com/nl-be/eve-connect

Ik zal dit later vandaag even doornemen. Bedankt. Ik hoop dat het niet alleen het "boosten" betreft, maar dat de Alfen ook een soort 'solar-only modus' heeft (mocht dat nog niet duidelijk zijn o.b.v. mijn reacties hierboven ;)

[...]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Faraz
Dank, @OscarAarts !

Ik ga er van uit dat wat 50five aangeeft (over het niet kunnen koppelen van de backend voor verrekening) gewoon klopt en dus waar is, maar dat is voor nu ook even niet zo relevant.

Goed om te weten dat de Alfen nu ook "solar only" kan laden, ervan uitgaande dat dat ook echt solar only is (en niet het 'boosten' waar een andere tweaker het hierboven over had :)).

Fijn dat je benoemt dat alles dus via fase 1 moet zodra de Alfen op de P1 poort zit. Dat wist ik ook niet. Ik heb echter geen idee of het problemen kan en/of gaat opleveren, zoals je zelf zei, en wat voor problemen dat kan geven. Het gaat hier natuurlijk wel om 'slechts' (maximaal) 3.6 kW aan vermogen vanuit de PV installatie/omvormer, of maakt dat niet uit? Of kan het vooral problemen opleveren als je met 11kW laadt (op die fase(s))?
OscarAarts schreef op maandag 12 augustus 2024 @ 12:26:
Of een Zappi wel of niet kan werken met de backend van 50five, weet ik niet, ik weet wel dat een Zappi wel kan communiceren met een backend voor verekening, dit hebben er nml meer gedaan hier op het form.
De huidige Zappi V2.1 heeft alleen geen RFID reader, waardoor je, je pasje van de leasemaatschappij niet kunt scannen ivm de verrekening,
Dit zou je dan zelf vast moeten zetten in de paal zelf en dmv een pincode wordt dan als het ware de auto geselecteerd uit een intern lijstje en de bijbehorende verrekeing gedaan.

Een Alfen Pro heeft wel een RFID reader.
De 2 netwerk kabels zijn dan waarschijnlijk bedoeld 1 voor het netwerk en 1 voor de P1 meter.
Ook kan een Alfen met de nieuwste firmware solar only laden.

Het minimale laden van een auto moet met 1,4 kW (6 ampere op 1 fase)
Echter voorlopig blijft het intern salderen tussen de fases nogwel van kracht (ook in en na 2027)
Ofwel, je levert op fase 1 1kw terug, op fase 2 lever je 400 watt terug. Dan zou je theoretisch op fase 3 1,4 kW uit het net kunnen halen om toch "0" op de meter het blijven.
Met deze 1,4 kW kun je dan een EV laden.
Dit werkt met een Zappi wel, met sommige andere laadpalen moet je 1,4 kW terug leveren op Fase 1 van je laadpaal. Deze kennen het principe van intern salderen in je slimme meter niet.

Echter nu komt het moeilijke
Sommige laders kunnen schakelen tussen 1 en 3 fases en weer terug.
Echter de meeste laders kunnen niet wisselen tussen de verschillende Fases.
Als je te weinig PV opbrengs hebt voor 3 fase en je dus laad op 1 fase, is dit altijd de fase die aangesloten zit op Fase 1 van de lader.

Doordat Alfen gebruik maakt van de P1 poort, moet dat dus ook Fase 1 van je huisaansluiting zijn.
Als deze door welke reden al ook wat zwaarder belast wordt kan je hier last van hebben.

Met een Zappi wordt gebruik gemaakt van CT klemmen, deze kan je (als je het goed doet) wisselen en hoeft fase 1 van je huisaansluiting niet fase 1 op je zappi te zijn.

Echter zijn er meerdere fabrikanten die inmiddels een laadpaal op de mark gebracht hebben die solar only kan laden.

Er komt binnen niet al te lange tijd een nieuwe Zappi aan, nml de zappi+, deze heeft ook een RFID reader voor verrekening en een P1 koppeling + MID meter

[...]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Faraz
de Peer schreef op maandag 12 augustus 2024 @ 13:54:
[...]

Heel goed het topic doorlezen. Je vraag is niets bijzonders, hetzelfde als de tientallen mensen die je voorgingen. Niet echt nodig dus om daar een specifiek advies voor te krijgen. Het antwoord is toch telkens hetzelfde.

in jouw geval: de werkgever bepaalt, dus hij betaalt. Jij declareert gewoon de kosten, of die nu laag (zonnepanelen) of hoog (grijze stroom inkopen) zijn.
Wat betreft afzekering heb je weinig te willen denk ik. De leasemaatschappij besteedt dat uit en daar heb je weinig invloed op meestal. Het is niet jouw laadpaal.

Als jij graag een Zappi wilt, kun je er zelf 1 kopen, je moet dan alleen navragen wat de mogelijkheden voor declareren zijn. Dat zal mogelijk omslachtig zijn en daarom niet geaccepteerd worden door werkgever of leasemaatschappij.

Dus dan moet je je afvragen hoe belangrijk jij het vindt dat je je zonnepanelen vooral gebruikt. Met zo weinig panelen zal dat maar zeer minimaal zijn op jaarbasis overigens dus ik zou niet te veel moeite doen. Uiteindelijk zul je toch vooral stroom moeten inkopen een groot deel van het jaar. En als je zelf een Zappi gaat kopen hiervoor gaat het je veel geld kosten.
Dank voor je reactie. Jammer dat je de tekst niet goed (genoeg) hebt gelezen. Dat blijkt wel uit je reactie en waar je wel/niet op in gaat. Gelukkig waren er 2 anderen die wel inhoudelijk hebben gereageerd en begrepen dat mijn wens - om zoveel mogelijk met de PV panelen te kunnen laden - sinds kort ook mogelijk is met het alternatief dat 50five wél in stock heeft en aanbiedt: de Alfen Pro-line.

En overigens wordt de laadpaal (gelukkig) wel degelijk van mij, volgens onze car policy.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Faraz schreef op maandag 12 augustus 2024 @ 15:03:
[...]

Dank voor je reactie. Jammer dat je de tekst niet goed (genoeg) hebt gelezen. Dat blijkt wel uit je reactie en waar je wel/niet op in gaat. Gelukkig waren er 2 anderen die wel inhoudelijk hebben gereageerd en begrepen dat mijn wens - om zoveel mogelijk met de PV panelen te kunnen laden - sinds kort ook mogelijk is met het alternatief dat 50five wél in stock heeft en aanbiedt: de Alfen Pro-line.

En overigens wordt de laadpaal (gelukkig) wel degelijk van mij, volgens onze car policy.
Uiteraard kan de Alfen dat (ik heb er zelf ook 1), vandaar ook dat Zappi en Alfen de 2 meest populaire palen zijn in dit topic. De solar mode van de Alfen wordt hier veel besproken, en er is zelfs een eigen topic waar dit uitgebreid besproken wordt.

Je was dus eigenlijk op het verkeerde been gezet door 50five, want de Alfen mag toch wel een 'echt slimme' laadpaal genoemd worden als je het mij vraagt, in ieder geval na firmware 6.3 want toen is de solar mode toegevoegd dacht ik.

[ Voor 22% gewijzigd door de Peer op 12-08-2024 15:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OscarAarts
  • Registratie: April 2022
  • Nu online
Idd kan de Alfen na firmware 6.3 solar only mode
https://knowledge.alfen.c...ions+about+Solar+Charging
Zie green mode
de Peer schreef op maandag 12 augustus 2024 @ 15:11:
[...]

Uiteraard kan de Alfen dat (ik heb er zelf ook 1), vandaar ook dat Zappi en Alfen de 2 meest populaire palen zijn in dit topic. De solar mode van de Alfen wordt hier veel besproken, en er is zelfs een eigen topic waar dit uitgebreid besproken wordt.

Je was dus eigenlijk op het verkeerde been gezet door 50five, want de Alfen mag toch wel een 'echt slimme' laadpaal genoemd worden als je het mij vraagt, in ieder geval na firmware 6.3 want toen is de solar mode toegevoegd dacht ik.
Echter zoals andere ook al aangegeven hebben, als je max 3600Wp op je dak hebt liggen, dan kom je in het gunstigste geval op maximaal 4000kWh opwek op jaar basis. (en dan moeten je panelen erg goed en gunstig lliggen)
Deze hoeveelheid is meestal niet voldoende voor een EV
Jou EV heeft ong 206wh/km nodig.
Met 4000kWh is dat dan 19500km.
Maar dan heb je ook geen enkele kWh zelf gebruikt.
Hier hebben de meeste tog ook nog wel 2000kWh op jaarbasis voor nodig.
Dan kom je op nog geen 10.000 km op jaarbasis

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

OscarAarts schreef op maandag 12 augustus 2024 @ 15:35:
Zie green mode

[...]

Ja en sterker nog, hij wil natuurlijk de auto opladen tijdens de zonne-uren. Dat is nog veel lastiger. Ik denk dat je al heel blij mag zijn als het je lukt 1000 kWh vanuit je PV in je auto te laden op jaarbasis.
Daar bespaar je (of je werkgever) dan misschien 200 euro mee op jaarbasis. Beetje moeilijk in te schatten omdat we niet weten wat we terugkrijgen als de salderingsregeling er niet meer is.

Daarom begrijp ik (bij heel veel mensen) die enorme focus niet op laden op basis van PV. Dat zou slechts een klein aspect moeten zijn. Mooi meegenomen, verder niet.

Alsof je je tuin tijdens een hittegolf moet bewateren met glaasjes water. ;)
Druppel op een gloeiende plaat.

Maargoed we weten niet hoe de energiemarkt er de komende jaren uit gaat zien en uiteraard wil je op alles voorbereid zijn en diverse mogelijkheden hebben om in te spelen op wat er komen gaat. Dan is kunnen laden op PV natuurlijk altijd mooi meegenomen.

[ Voor 27% gewijzigd door de Peer op 12-08-2024 15:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperBart
BarryH schreef op maandag 12 augustus 2024 @ 12:35:
[...]

Ligt er aan he, als hij toe laat dat er een deel van het net komt valt dat wel mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperBart
@Faraz de reden waarom ik onmiddellijk naar "basis + boost met PV" ging als principe is omdat je heel vaak niet genoeg hebt om "solar only" te doen

Aangezien de bedrijfswagen een heerlijk ding is om mijn zelfverbruik (de ratio van wat ik opwek afgezet tegen wat ik onmiddellijk verbruik) op te krikken naar +80% op heel wat dagen prefereer ik om een beetje te gebruiken van het net + de rest van de zon boven het injecteren van nog maar 1 Watt op het net.

Waarom? Als ik die (kilo)Watt(hour)in de auto tank krijg ik er tenminste nog een marktconforme vergoeding voor (32 cent), als ik die (kilo)Watt(hour) op het net zet krijg ik er maar 8 cent voor...

Citaat:
Als men die vergoedingen nog naar beneden trekt dan is er geen enkele Belg die nog zin heeft om zijn omvormer te laten slijten om centjes per kWh te verdienen

Dat het verbruik van een huishouden met een EV veel hoger gaat liggen is nogal wiedes voor mij (cfr @OscarAarts ) maar het gaat mij ook niet om een hoge zelfvoorzienigheidsgraad te halen, het gaat er mij om dat ik zoveel mogelijk mijn PV wil laten renderen sinds ze hier in België de digitale meter "door ieders strot geramd hebben".

Extreem voorbeeld:
Als ik 10.000kWh van het net moet afhalen (door mijn wagen die 16.000kWh) verbruikt maar ik slaag er wel in om van de 7000kWh die ik opwek 6000kWh in de auto rechtstreeks te tanken dan heb ik qua energie er een super jaar op zitten.

Het walgelijke van dit verhaal rond zelfconsumptie is dus dat ze de PV energie zo weinig vergoeden dat men liever de airco's aan 1kW hier 4 uur lang doorheen de dag laat draaien dan dat men ze op 1kW 1h in de nacht laat draaien.

Want... die 4kWh die men van de zon gebruikt "kosten" evenveel dan 1kWh in de nacht.

Dus vanaf het moment dat er hier overschot is gaan de airco's onmiddellijk aan, op volle kracht, om het huis en de massa zo veel mogelijk te koelen zodat we tegen de avond allemaal in een koele slaapkamer een goede nachtrust hebben.

[ Voor 4% gewijzigd door HyperBart op 12-08-2024 16:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Faraz
OscarAarts schreef op maandag 12 augustus 2024 @ 15:35:
Zie green mode

[...]

Echter zoals andere ook al aangegeven hebben, als je max 3600Wp op je dak hebt liggen, dan kom je in het gunstigste geval op maximaal 4000kWh opwek op jaar basis. (en dan moeten je panelen erg goed en gunstig lliggen)
Jou EV heeft ong 206wh/km nodig.
Met 4000kWh is dat dan 19500km.
Maar dan heb je ook geen enkele kWh zelf gebruikt.
Hier hebben de meeste tog ook nog wel 2000kWh op jaarbasis voor nodig.
Dan kom je op nog geen 10.000 km op jaarbasis
Volgens de installateur van het PV systeem (lees: SolarEdge software voor installateurs) zou ik met 5740Wp aan panelen en een 3.6kWh omvormer met mijn opstelling & oriëntatie circa 4900 kWh moeten gaan opwekken, inclusief een heel klein beetje clipping in de zomermaanden vanwege de niet zo sterke ‘standaard’omvormer.

Mijn auto heeft gemiddeld 160 Wh/km verbruikt sinds februari dit jaar, en verwacht niet dat dat hoger zal zijn dan 180 Wh/km als je een volledige winter meerekent.

Desalniettemin zal de eigen opwekking natuurlijk niet voldoende zijn. Vandaar dat ik telkens schreef zoveel mogelijk. ;) Ik probeer gewoon zoveel mogelijk vooruit te denken en voor te sorteren op het vervallen van de salderingsregeling (nu het nog kan met bijv. de keuze van de laadpaal).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

edit: verkeerd gelezen

[ Voor 94% gewijzigd door de Peer op 12-08-2024 17:11 ]

Pagina: 1 ... 131 ... 180 Laatste

Let op:
Discussie over laadpassen, facturatie e.d.: [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3. Vragen over elektrische auto's en hun bijbehorend laadvermogen in Elektrische auto's - deel 5 of de betreffende merktopics. Er is uiteraard een beetje overlap, maar specifieke vragen of opmerkingen over de inrichting van je meterkast en huisinstallatie horen in Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 2. Voor het zo goedkoop mogelijk thuisladen van je EV kan je terecht in Het grote goedkoop thuisladen van je EV topic en als laatste: voor v2g is er ook een plek: Over V2G; laden en ontladen