Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Faraz
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 08-07 14:46
de Peer schreef op maandag 12 augustus 2024 @ 15:40:
[...]

Ja en sterker nog, hij wil natuurlijk de auto opladen tijdens de zonne-uren. Dat is nog veel lastiger. Ik denk dat je al heel blij mag zijn als het je lukt 1000 kWh vanuit je PV in je auto te laden op jaarbasis.
Daar bespaar je (of je werkgever) dan misschien 200 euro mee op jaarbasis. Beetje moeilijk in te schatten omdat we niet weten wat we terugkrijgen als de salderingsregeling er niet meer is.

Daarom begrijp ik (bij heel veel mensen) die enorme focus niet op laden op basis van PV. Dat zou slechts een klein aspect moeten zijn. Mooi meegenomen, verder niet.

Alsof je je tuin tijdens een hittegolf moet bewateren met glaasjes water. ;)
Druppel op een gloeiende plaat.

Maargoed we weten niet hoe de energiemarkt er de komende jaren uit gaat zien en uiteraard wil je op alles voorbereid zijn en diverse mogelijkheden hebben om in te spelen op wat er komen gaat. Dan is kunnen laden op PV natuurlijk altijd mooi meegenomen.
Persoonlijk vind ik 25% (1000/4000) niet een "druppel op een gloeiende plaat".

En zolang we vrijwel niets aan TLV krijgen tegenwoordig/voorlo[ig, stop ik liever zoveel mogelijk zelf opgewekte kWh's in de zakelijke EV waar ik een vergoeding per kWh van de werkgever voor krijg - die dan nog steeds goedkoper uit is dan openbaar laden & zeker goedkoper dan snelladen (langs de snelweg bijv). Een win-win situatie dus.

Daarnaast betekent dit voor mij pas echt zelfstandig en 'direct' iets extra's qua duurzaamheid doen, in plaats van het opwekken van energie om maar geld te kunnen verdienen dan wel besparen (d.m.v. salderen en/of de goede oude hoge TLV - waar ik overigens ook gebruik van heb gemaakt).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Faraz
@HyperBart Aha, vandaar. Maar goed om te weten dat solar only in principe tegenwoordig ook kan met de Alfen Pro-line.

En wat betreft jouw financiele motivatie: Dat is ook heel vergelijkbaar met mijn situatie (vergoeding vanuit werkgever versus een paar cent per kWh aan TLV). Vandaar dat ik zoveel mogelijk kWh aan eigen opwekking in de EV wil stoppen, naast het feit dat ik het veel logischer vind vanuit duurzaamheidsoogpunt.
HyperBart schreef op maandag 12 augustus 2024 @ 16:40:
@Faraz de reden waarom ik onmiddellijk naar "basis + boost met PV" ging als principe is omdat je heel vaak niet genoeg hebt om "solar only" te doen

Aangezien de bedrijfswagen een heerlijk ding is om mijn zelfverbruik (de ratio van wat ik opwek afgezet tegen wat ik onmiddellijk verbruik) op te krikken naar +80% op heel wat dagen prefereer ik om een beetje te gebruiken van het net + de rest van de zon boven het injecteren van nog maar 1 Watt op het net.

Waarom? Als ik die (kilo)Watt(hour)in de auto tank krijg ik er tenminste nog een marktconforme vergoeding voor (32 cent), als ik die (kilo)Watt(hour) op het net zet krijg ik er maar 8 cent voor...

Citaat:
Als men die vergoedingen nog naar beneden trekt dan is er geen enkele Belg die nog zin heeft om zijn omvormer te laten slijten om centjes per kWh te verdienen

Dat het verbruik van een huishouden met een EV veel hoger gaat liggen is nogal wiedes voor mij (cfr @OscarAarts ) maar het gaat mij ook niet om een hoge zelfvoorzienigheidsgraad te halen, het gaat er mij om dat ik zoveel mogelijk mijn PV wil laten renderen sinds ze hier in België de digitale meter "door ieders strot geramd hebben".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 21:44

de Peer

under peer review

Faraz schreef op maandag 12 augustus 2024 @ 17:41:
[...]

Persoonlijk vind ik 25% (1000/4000) niet een "druppel op een gloeiende plaat".
Ik bedoelde het meer tov je totale verbruik, want nu met EV waarschijnlijk boven de 10.000 kWh ligt, zeker als je straks ook geen gas meer hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Faraz
de Peer schreef op maandag 12 augustus 2024 @ 19:07:
[...]

Ik bedoelde het meer tov je totale verbruik, want nu met EV waarschijnlijk boven de 10.000 kWh ligt, zeker als je straks ook geen gas meer hebt.
Oh zo. Nee. Heb zelfs met een bodemwarmtepomp & inductie (excl EV) niet meer dan 3000 kWh verbruik in huis. Heb al heel wat jaren geen gas meer gebruikt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• UUDIBUUDI
  • Registratie: Augustus 2005
  • Niet online
BarryH schreef op maandag 12 augustus 2024 @ 12:15:
Vraag is wel of er tussen 1 en 3 fase wordt geschakeld
Ik heb dit toevallig gisteren gezien tijdens een testje (comfort modus uitproberen met minimum=1.4kW omdat de groene-stroom modus me niet beviel). Korte versie: dat werkt.

Lange versie: Meerdere keren gezien; beginnend met 1 fase. Het pv overschot liep langzaam op en zodra dat even aanhield, schakelde de paal netjes over naar 3 fase. Ik weet niet precies hoe snel dat omschakelen ging maar meer dan 5-10 seconden was het zeker niet. Domoticz data en de tesla app notificaties bevestigen dit (en ik heb het zelf 2x zien gebeuren in de tesla app). Met dank aan de wolken die ergens tussen 13-14u voorbijdreven :+ .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leetjevw
  • Registratie: Augustus 2024
  • Laatst online: 11-02 19:17
Goedenavond, ik heb ontzettend veel berichten gelezen op dit forum, en vind het mooi om te zien hoe iedereen zijn eigen ideeën heeft ;-)

Mijn sitautie is als volgt:
Aansluiting: 3x25
PV vermogen: 3.6kw
Auto: MG ZS EV 2019
Deze heeft een 1 fase lader van max 29A (6.6kwh)

Ik heb een Easee Charge Lite met een Tibber Pulse (load balacing) aangeschaft.

Nu lees ik dat veel mensen hun laadpaal op een hogere amperage instellen dan de aansluiting die ze hebben i.v.m. zonnepanelen. Alleen degene die hem gaat aansluiten is daar niet kapot van.

Kan ik hem wel gewoon 25A afzekeren omdat met load balancing de boel toch wel verdeeld wordt?
Of moet ik altijd 'ruimte' houden en m dus op 16A of 20A afzekeren?

Ook op de toekomst als ik evt andere EV krijg met hogere boordlader wil ik de aansluiting richting de paal zo hoog mogelijk aanhouden.

Voor jullie misschien domme vraag, maar als leek zal ik erg geholpen zijn met het antwoord :D

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 15-07 14:39
Leetjevw schreef op maandag 12 augustus 2024 @ 20:47:
Goedenavond, ik heb ontzettend veel berichten gelezen op dit forum, en vind het mooi om te zien hoe iedereen zijn eigen ideeën heeft ;-)

Mijn sitautie is als volgt:
Aansluiting: 3x25
PV vermogen: 3.6kw
Auto: MG ZS EV 2019
Deze heeft een 1 fase lader van max 29A (6.6kwh)

Ik heb een Easee Charge Lite met een Tibber Pulse (load balacing) aangeschaft.

Nu lees ik dat veel mensen hun laadpaal op een hogere amperage instellen dan de aansluiting die ze hebben i.v.m. zonnepanelen. Alleen degene die hem gaat aansluiten is daar niet kapot van.

Kan ik hem wel gewoon 25A afzekeren omdat met load balancing de boel toch wel verdeeld wordt?
Of moet ik altijd 'ruimte' houden en m dus op 16A of 20A afzekeren?

Ook op de toekomst als ik evt andere EV krijg met hogere boordlader wil ik de aansluiting richting de paal zo hoog mogelijk aanhouden.

Voor jullie misschien domme vraag, maar als leek zal ik erg geholpen zijn met het antwoord :D
25a want load balancing.
Wel: alleen load balancing op de fase waar de paal zit (en die ook 1fase nemen/aansluiten)
Ook mogelijk: 32A afzekeren, want loadbalancing
Wel de paal op dezelfde fase als je PV

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leetjevw
BarryH schreef op maandag 12 augustus 2024 @ 21:10:
[...]

25a want load balancing.
Wel: alleen load balancing op de fase waar de paal zit (en die ook 1fase nemen/aansluiten)
Ook mogelijk: 32A afzekeren, want loadbalancing
Wel de paal op dezelfde fase als je PV
Oké, klinkt goed! Dankjewel! Ook voor eventueel toekomst is 1 fase aansluiten voldoende? Er ligt namelijk een 5x6mm kabel al. Of zou je hem later altijd nog kunnen aansluiten op 3 fases?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
Leetjevw schreef op maandag 12 augustus 2024 @ 21:20:
[...]

Oké, klinkt goed! Dankjewel! Ook voor eventueel toekomst is 1 fase aansluiten voldoende? Er ligt namelijk een 5x6mm kabel al. Of zou je hem later altijd nog kunnen aansluiten op 3 fases?
Dat 2e.

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leetjevw
Super, ga ik dat doen! Dankjewel voor je info.

[ Voor 7% gewijzigd door Leetjevw op 12-08-2024 21:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martijn.J
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 31-03 11:00
Fristii schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 14:58:
Vraagje over laadpaal en backoffice etc.

Heb een paar maanden geleden via de lease van men werkgever een laadpaal kunnen laten installeren. Het betreft een Alfen Pro. Leaasematschappij is Alphabet en ze werken samen met Eneco als backoffice provider.

Nu, na de installatie ben ik van werkgever veranderd. Volgens contract kan ik laadpaal (particulier dan, nieuwe werkgever heeft geen lease of iets dergelijks) gewoon overnemen, allemaal top. Enkel, in praktijk is het nog altijd niet in orde en word ik door Alphabet en Eneco een beetje heen en weer gestuurd, tot op het punt dat ik, als het kan, ik mijn contract niet meer bij Eneco wil.

Op de Eneco website staat dat hun paal simlockvrij is, dus dat er gewoon van backoffice provider gewisseld kan worden, maar wat mij niet helemaal duidelijk is, is hoe dat in zen werk gaat? Welke gegevens heb ik net nodig? De laadpaal hangt wel aan men slimme meter, maar voor de rest niet aan men thuisnetwerk, heeft wel een simkaart. Heb geen laadpas (ontslag genomen voor ik die heb gekregen) of master key, ook geen wachtwoord.

Ik ga er vanuit dat ik dit wel kan krijgen van Eneco, maar ik ben een beetje verloren in wat ik ze net moet vragen en welke gegevens ik net nodig heb. Vraag ik hun gewoon naar het wachtwoord van de laadpaal en ga ik hiermee naar een backoffice provider? Enige aanraders?

Heb ik uberhaupt een backoffice provider nodig? Ik moet mijn kosten niet verrekenen met werkgever of iets dergelijks, zolang ik mijn paal maar kan "beveiligen" met een pasje is het eigenlijk oke, heb de tools die ze aanbieden niet echt nodig, maar is het mogelijk om dat zelf te doen?

Thanks!
Hi - hoe heb je het uiteindelijk geregeld? Ik loop na einde leasecontract, waarna het laadpunt (dat in een vve garage hangt overigens) van mij wordt, tegen een vergelijkbaar probleem aan. Ga van Alphabet naar Arval en Eneco is nu de provider. dank!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Inspired
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 22:54
Martijn.J schreef op dinsdag 13 augustus 2024 @ 13:17:
[...]

Hi - hoe heb je het uiteindelijk geregeld? Ik loop na einde leasecontract, waarna het laadpunt (dat in een vve garage hangt overigens) van mij wordt, tegen een vergelijkbaar probleem aan. Ga van Alphabet naar Arval en Eneco is nu de provider. dank!
Owner password opvragen bij Alphabet en/of Eneco. Dan kun je alles met de paal.

Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperBart
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 00:13
Martijn.J schreef op dinsdag 13 augustus 2024 @ 13:17:
[...]

Heb je de papieren van je laadpaal niet gekregen? Een boekje met een kaartje met een sticker op.
Daar staan alle wachtwoorden op. Daarmee kan iemand met kennis van zaken de Alfen aanpassen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanHenk
  • Registratie: September 2008
  • Niet online
HyperBart schreef op dinsdag 13 augustus 2024 @ 16:49:
[...]

Heb je de papieren van je laadpaal niet gekregen? Een boekje met een kaartje met een sticker op.
Daar staan alle wachtwoorden op. Daarmee kan iemand met kennis van zaken de Alfen aanpassen.
Die wordt vaak achtergehouden als zo’n Alfen via een grote partij als Eneco, 50Five, etc komt. De installateur heeft hem niet eens, de palen zijn al voorbereid voordat de installateur de paal komt plaatsen.

skoda enyaq 80 | holtkamper aero | fiscalist én techneut

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kees_frl
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 23:34
JanHenk schreef op dinsdag 13 augustus 2024 @ 17:21:
[...]

Die wordt vaak achtergehouden als zo’n Alfen via een grote partij als Eneco, 50Five, etc komt. De installateur heeft hem niet eens, de palen zijn al voorbereid voordat de installateur de paal komt plaatsen.
in de mail van Eneco staat letterlijk check of je het papier met alle wachtwoorden bij de paal hebt ontvangen
:)

WP Vaillant VWL75/6 A 230V | Boiler VIH RW 300/3 MR | 27 x 405 ZZO= 10.935 op Solar Edge 9 kW 3 fasen omvormer | Vent: Zehnder Q600 ERV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Makrolon
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 21:58
JanHenk schreef op dinsdag 13 augustus 2024 @ 17:21:
[...]

Klopt, klant van mij is al 2 maanden bezig met Eneco om het wachtwoord van zijn eigen lader te krijgen.

13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kees_frl
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 23:34
Makrolon schreef op dinsdag 13 augustus 2024 @ 18:08:
[...]

Klopt, klant van mij is al 2 maanden bezig met Eneco om het wachtwoord van zijn eigen lader te krijgen.
Is deze paal langer geleden geplaatst?

Ik krijg straks ook een paal via Eneco, maar in de voorbereidende mail staat dus letterlijk controleer of je de flyer met alle wachtwoorden bij de paal hebt ontvangen.

Dat een eventuele monteur bij issues die wachtwoorden nodig heeft etc.

Een collega van mij heeft 2 maanden geleden ook de paal via Eneco ontvangen een Alfen en die heeft ook de wachtwoorden dus ontvangen.

[ Voor 18% gewijzigd door Kees_frl op 13-08-2024 18:16 ]

WP Vaillant VWL75/6 A 230V | Boiler VIH RW 300/3 MR | 27 x 405 ZZO= 10.935 op Solar Edge 9 kW 3 fasen omvormer | Vent: Zehnder Q600 ERV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Makrolon
Kees_frl schreef op dinsdag 13 augustus 2024 @ 18:09:
[...]

Is deze paal langer geleden geplaatst?

Ik krijg straks ook een paal via Eneco, maar in de voorbereidende mail staat dus letterlijk controleer of je de flyer met alle wachtwoorden bij de paal hebt ontvangen.

Dat een eventuele monteur bij issues die wachtwoorden nodig heeft etc.

Een collega van mij heeft 2 maanden geleden ook de paal via Eneco ontvangen een Alfen en die heeft ook de wachtwoorden dus ontvangen.

Ja tijd geleden, is tijdje van de muur geweest ivm verhuizing.

Toen zei Eneco doodleuk dat er maar een nieuwe besteld moest worden omdat deze te lang offline is geweest, wat natuurlijk grote onzin is.

Maar als je je wachtwoord hebt dan is er niks aan de hand.

13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Triple_D
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 23:37
Ik sta op het punt mijn eerste EV aan te schaffen en een bijbehorende laadpaal. Het gaat om een garagebox met een eigen meterkast en stroomaansluiting, zonder zonnepanelen.

Mijn idee is om een dynamisch contract aan te gaan en zo kosten te besparen, in eerste instantie zit ik te kijken naar Tibber die me kan helpen op het juiste moment te laden, dit leek me de meest logische weg.

Maar mijn buurman heeft ook interesse om de laadpaal te gebruiken, dat scheelt hem een paar straten lopen voor de publieke laadpaal. Hij rijdt echter zakelijk en gebruikt een laadpas van Arval. Hiervoor zou ik een vast tarief willen hanteren wat me in het beste geval wat oplevert en in het slechtste geval mee quitte speel.

Ik begrijp van Tibber dat het met hun laadpalen niet mogelijk is om een laadpas te gebruiken. Maar waar moet ik aan denken als ik een laadpaal wil delen? Het is mij niet duidelijk welke laadpalen worden ondersteund voor zijn tankpas en waarmee ik zelf het tarief voor kan bepalen. Moet ik altijd een backoffice abonnement hiervoor afsluiten? Moet mijn paal openbaar staan of kan ik zijn pas koppelen? Moet ik me zorgen maken om de fiscus die dit als inkomsten zouden kunnen zien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Griffin2k
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21:39
Triple_D schreef op dinsdag 13 augustus 2024 @ 22:39:

Ik begrijp van Tibber dat het met hun laadpalen niet mogelijk is om een laadpas te gebruiken. Maar waar moet ik aan denken als ik een laadpaal wil delen?
Die snap ik niet. Een laadpas is gewoon een pasje met een RFID er in. Tibber heeft bijv. de Easee Charge Lite. Daar kun je gewoon verschillende passen aan koppelen hoor.

Zonnepanelen 3950Wp - DMEGC 6x395Wp (ZW 2°) + DMEGC 4x395Wp (ZW 28°) - Solis 3.6 ; Easee Charge Lite 11kW + Easee Equalizer (Load Balancing) ; BMW iX1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASS-Ware
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 03:12
Triple_D schreef op dinsdag 13 augustus 2024 @ 22:39:
Ik sta op het punt mijn eerste EV aan te schaffen en een bijbehorende laadpaal. Het gaat om een garagebox met een eigen meterkast en stroomaansluiting, zonder zonnepanelen.

Mijn idee is om een dynamisch contract aan te gaan en zo kosten te besparen, in eerste instantie zit ik te kijken naar Tibber die me kan helpen op het juiste moment te laden, dit leek me de meest logische weg.

Maar mijn buurman heeft ook interesse om de laadpaal te gebruiken, dat scheelt hem een paar straten lopen voor de publieke laadpaal. Hij rijdt echter zakelijk en gebruikt een laadpas van Arval. Hiervoor zou ik een vast tarief willen hanteren wat me in het beste geval wat oplevert en in het slechtste geval mee quitte speel.

Ik begrijp van Tibber dat het met hun laadpalen niet mogelijk is om een laadpas te gebruiken. Maar waar moet ik aan denken als ik een laadpaal wil delen? Het is mij niet duidelijk welke laadpalen worden ondersteund voor zijn tankpas en waarmee ik zelf het tarief voor kan bepalen. Moet ik altijd een backoffice abonnement hiervoor afsluiten? Moet mijn paal openbaar staan of kan ik zijn pas koppelen? Moet ik me zorgen maken om de fiscus die dit als inkomsten zouden kunnen zien?
Kun je je auto connecten met Tibber?
Dan ben je klaar 😏 en sluit je de laadpaal niet aan aan Tibber.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BarryH
@Triple_D Wat voor netaansluiting zit er in je garagebox? Vaak is dat 1x10A

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Inspired
Griffin2k schreef op dinsdag 13 augustus 2024 @ 22:45:
[...]

Die snap ik niet. Een laadpas is gewoon een pasje met een RFID er in. Tibber heeft bijv. de Easee Charge Lite. Daar kun je gewoon verschillende passen aan koppelen hoor.
Voor volledige integratie met Tibber moet je dan Tibber als backend instellen toch? Dan kun je dus niet meer via bv E-Flux verrekening doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martijn.J
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 31-03 11:00
HyperBart schreef op dinsdag 13 augustus 2024 @ 16:49:
[...]

was vergeten aan te geven dat het een EV Box Homeline is, maar ook daarvan geen papieren gekregen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chasinbe
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 02-07 18:09
Ik ben me verder aan het oriënteren voor het aansluiten van een 32A CEE stopcontact 3polig voor 1F laden van Tesla M3H met vermogen 3,7-7,4 kW (mobiele lader met DC beveiliging).

Na enkele uren bladeren door de zoekopdrachten op "CEE" en "Automaten" heb ik geleerd te gaan voor 32A 4P Automaat en 3G6mm² EXVB draad (België) vanuit de kast.

Huidige situatie:
3x400V+N 32A hoofdaansluiting 4x10mm² (40A 300mA type A en 40A 30mA type A aardlekaanwezig in de kast)
1 hoofdkast
1 bijkast in de kelder (waar laadinstallatie op zal komen) vanuit de hoofdkast via 5G6 vanaf een 4P 32A automaat

Foto hieronder van de huidige situatie, Groep A is de bijkast.

De eerste automaat in de bijkast is momenteel een 4P 25A, op basis van bovenstaande vereiste is dit niet voldoende om aan de 32A zekering te voldoen toch? ondanks dat via de hoofdkast naar bijkast wel via een 4P 32A loopt.

1) Mag ik een aparte differentieelschakelaar 30mA 32/40A + 32A automaat (of differentieelautomaat ineens) voor laadinstallatie achter deze 4P 25A plaatsen omdat het vertrekpunt in de hoofdkast naar deze bijkast al 4P 32A is of mag dit niet?

2) Moet ik de 4P 25A vervangen door 4P 32A automaat en daarna een nieuwe differentieelschakelaar 30mA 32/40A + automaat 32A voor aparte kring om te laden (of differentieelautomaat ineens)

Excuses moest ik eventueel vanalles door elkaar gooien, ik heb geen voorkennis van elektriciteit en probeer me ze veilig mogelijk voor te bereiden.
Thanks voor jullie waardevolle hulp & feedback alvast :)

Elektrisch schema:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9iWaysIJmEXO3XS714_uq_uoMUY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KXgZgGW8UMWy8RkixYRn6nMy.jpg?f=fotoalbum_large

Bijkast voorlopig:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mU5Ws-BS8P0eqv10x2wkyx876bI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hXANxV7IZ4gIEjajX9Gp4tr0.jpg?f=fotoalbum_large

Panasonic Aquarea J 7kW split; 300L Panasonic boilervat SWW; 100L buffervat; 6600Wp Z 15°; houtskelet nieuwbouw 2021; Tesla M3H

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frank (Ddt)
  • Laatst online: 07-11-2024
HyperBart schreef op maandag 5 augustus 2024 @ 20:10:
[...]

MTC gaat daar mee lopen, 100 pct zeker.
Vandaag gehoord dat MTC een opslag heeft van 0,02 euro per KWH. Dus de stelling van MTC waarin ze beweren de kosten 1 op 1 door te rekenen gaat niet helemaal op......

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hitmixer
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 23:52
Aantal uren leeswerk verder (alleen Zappi staat nog op short "list") komt de Wallbox Pulsar Max toch weer bij mij in beeld. Ik weet dat hij niet automatisch kan schakelen, maar vanwege de Oos/West opstelling genereer ik over het algemeen (langdurig) 3,5kWh wat dus prima over 1 fase zou kunnen.

Omdat de opwek verdeeld wordt over 3 fasen, haal ik de benodigde 6A op 1 fase meestal niet en kom ik dus bij laders uit die naar het "totaalplaatje" kijken ipv 1 fase.

Nu lees ik op hun site "Eco-modus: Het benodigde vermogen is 2A per fase, of 6A (totale som van L1+L2+L3)"

Ik lees wat negatieve berichtgeving rondom Wallbox, maar dat lijkt met name betrekking te hebben op de bouwkwaliteit van de Pulsar Plus. Dus twee vragen waarbij ik hoop dat jullie even mee willen denken:

1) Zijn er structurele problemen bekend bij Wallbox Pulsar Max ?
2) Wanneer je het schakelen tussen fasen even vergeet (voor mij persoonlijk minder van belang) behandelt de Wallbox het laden obv PV-overschot toch net als Zappi?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qYd9Pr-sIY4_rNWdioI1fnRW5zc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/2IJwmdUrWjwXN89UiTABb8Z4.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 13art
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 20:14

13art

Moderator Mobile
Inspired schreef op woensdag 14 augustus 2024 @ 08:11:
[...]

Voor volledige integratie met Tibber moet je dan Tibber als backend instellen toch? Dan kun je dus niet meer via bv E-Flux verrekening doen.
Klopt. Het enige wat je dan nog met de passen kan doen is voorkomen dat niet iedereen zomaar kan laden aan jouw laadpaal maar alleen de mensen met geregistreerde passen. Maar er is geen registratie welke pas hoeveel geladen heeft, ed wanneer je Tibber als operator hebt ingesteld.

Wanneer een potvis in een pispot pist heb je pispot vol met potvispis

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HyperBart
Hitmixer schreef op woensdag 14 augustus 2024 @ 13:04:
Aantal uren leeswerk verder (alleen Zappi staat nog op short "list") komt de Wallbox Pulsar Max toch weer bij mij in beeld. Ik weet dat hij niet automatisch kan schakelen, maar vanwege de Oos/West opstelling genereer ik over het algemeen (langdurig) 3,5kWh wat dus prima over 1 fase zou kunnen.

Omdat de opwek verdeeld wordt over 3 fasen, haal ik de benodigde 6A op 1 fase meestal niet en kom ik dus bij laders uit die naar het "totaalplaatje" kijken ipv 1 fase.

Nu lees ik op hun site "Eco-modus: Het benodigde vermogen is 2A per fase, of 6A (totale som van L1+L2+L3)"

Ik lees wat negatieve berichtgeving rondom Wallbox, maar dat lijkt met name betrekking te hebben op de bouwkwaliteit van de Pulsar Plus. Dus twee vragen waarbij ik hoop dat jullie even mee willen denken:

2) Wanneer je het schakelen tussen fasen even vergeet (voor mij persoonlijk minder van belang) behandelt de Wallbox het laden obv PV-overschot toch net als Zappi?

[Afbeelding]
Ik denk dat dat een documentatie fout is, de standaard spec't 6A per fase als minimum en per fase moet je interpreteren voor "alle fases die aangesloten zijn", dus 1 of 3 en dan maal 230V.

De enige manier om lager dan 6A te gaan bij mijn weten is als je box een bepaald deel van ISO15118 heeft geimplementeerd wat toelaat om lager te gaan.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• OscarAarts
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 14-07 10:43
Hitmixer schreef op woensdag 14 augustus 2024 @ 13:04:

[Afbeelding]
Ik weet het niet 100% zeker, maar zoals je in het plaatje laat zien, kan je bij een 1 fase installatie beginnen bij 2A overschot waarbij het net de overige 4 aanvult.
Nu heet de modus bij 3 fase identiek gelijk, dus ik verwacht dat bij de 3 fase er dus ook 3x 4A uit het net komt. Er wordt nml in het plaatje helemaal niet gesproken over dat een 3fase lader op 1 fase gaat laden.

Sommige laders kunnen dit (Zappi, Alfen etc) alleen niet allemaal.
Je moet dus echt een lader hebben die naar het totaal op de 3 fase kijkt qua terug levering en dit op 1 fase levert indien dit beneden (3x6A) 4100Watt is aan terug levering. Alleen moet dan de lader wel minimaal 18A per fase kunnen laden.
Of je houdt hem begrenst op 16A. Met als gevolg dat als je meer dan 3680 Watt terug levert maar nog geen 4140 Watt je de hoeveelheid boven de 3680watt terug het net op stuurt.
Pas als je boven de 4140 watt gaat terug leveren (op alle 3 de fases gecombineerd) kan je gaan laden op 3 fase.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hitmixer
knip...

[ Voor 98% gewijzigd door Hitmixer op 14-08-2024 14:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Triple_D
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 23:37
BarryH schreef op woensdag 14 augustus 2024 @ 00:07:
@Triple_D Wat voor netaansluiting zit er in je garagebox? Vaak is dat 1x10A
3x25A, het gaat om een nieuwe aansluiting
ASS-Ware schreef op dinsdag 13 augustus 2024 @ 23:00:
[...]

Kun je je auto connecten met Tibber?
Dan ben je klaar 😏 en sluit je de laadpaal niet aan aan Tibber.
Ahh, dat wist ik niet. Dat lijkt inderdaad wel te kunnen! Voor anderen, er zijn wel verschillen tussen Tibber-integraties met paal en/of auto, zie details hier: https://support.tibber.com/nl/articles/8565405-aan-de-slag

Als ik het goed begrijp moet ik vervolgens een backoffice abonnement aangaan bij een partij als E-Flux om de facturering met de betreffende service-providers plaats te laten vinden. Helaas zie ik Arval echter niet tussen de ondersteunde laadpassen staan, dus dit ga ik nog navragen. Ik vraag me ook af of ik dan een laadpas voor mezelf moet hebben om te kunnen laden, of dat ik mezelf kan uitzonderen van facturatie via E-Flux. Als die facturatie via E-Flux gaat komt er namelijk 0,03/kWh bovenop.

• EiT
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 22:26

EiT

De Zappi laatpaal hangt dankzij @Makrolon. Was iets meer dan 2 uur werk. Waar dan die bedragen van 50five vandaan komen, geen flauw idee.

Ik vraag mij wel af hoe veilig de Zappi is, de pincode bestaat uit 5 digits van 4 mogelijkheden. Er lijkt geen lock op te zitten, dus je kan oneindig proberen.

Toch maar eens de “handleiding” lezen, ding gekozen omdat iedereen hier er enthousiast over was. Voor de rest lijkt het mij een prima paal.

[ Voor 122% gewijzigd door EiT op 15-08-2024 13:05 ]

Druk en zetfouten voorbehouden.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• DonJuape
  • Registratie: Juni 2007
  • Niet online

DonJuape

Trust me, I'm an engineer!

EiT schreef op donderdag 15 augustus 2024 @ 12:58:
De Zappi laatpaal hangt dankzij @Makrolon. Was iets meer dan 2 uur werk. Waar dan die bedragen van 50five vandaan komen, geen flauw idee.

Ik vraag mij wel af hoe veilig de Zappi is, de pincode bestaat uit 5 digits van 4 mogelijkheden. Er lijkt geen lock op te zitten, dus je kan oneindig proberen.

Toch maar eens de “handleiding” lezen, ding gekozen omdat iedereen hier er enthousiast over was. Voor de rest lijkt het mij een prima paal.
Vanwaar toch die angst dat er iemand je oprit op draait, de pincode kraakt en gaat laden? Lijkt me zeer onwaarschijnlijk. En als ze al langdurig gaan laden dan kost je dat een tientje ofzo? En als lang weg bent van huis kun je altijd nog de laadpuntgroep in je meterkast uitschakelen.

KIA eNiro Dynamic 64kWh, Zappi V2 3-fasen, 7400 Wp PV SolarEdge 1-fase, WP L/W 1-fase

• _Anvil_
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 12-07 12:57
Hoi allen,

Sinds kort heb ik een 2018 Model S met gratis superchargen, als aanvulling wil ik af en toe thuis kunnen laden. Ik wil echter geen laadpaal, o.a. omdat de plek waar mn auto elke dag staat openbaar is en ik geen eigen oprit heb.

Ik kan nu niet thuis laden, dus dat is super onhandig. De bedoeling is dit af en toe via een extern 32A / 3 fase?? stopcontact aan mn voorgevel te doen.

Mijn meegeleverde gen 1 universal mobile connector (inclusief aparte krachtstroom 32-40A adapter die alleen daar op past) is dus officieel dood verklaard door de Tesla monteur die mijn CSS upgrade kwam installeren, dus de vraag is wat nu. Ik kan zelf een nieuwe bestellen via de Tesla shop en declareren bij de leasemij... maar ik had een gen 1 en in de shop is die er natuurlijk niet.

Ik heb de topicstart gelezen, maar zit toch met de nodige vragen. Helpt ook niet dat men op internet fora nogal conflicterende reacties geeft over wat nu kan en niet..

Voor wat betreft mijn plan thuis aan een extern stopcontact te kunnen laden:

Ik heb inmiddels deze besteld:

https://shop.tesla.com/nl...onnector?sku=1479068-00-C

met deze adapter, de 32A variant

https://shop.tesla.com/nl...lauwe-adapter---16-a_32-a

En dan gok ik dat ik een stopcontact als deze nodig heb?

https://www.soolutions.co...l?id=263549530&quantity=1

Weet even niet of mijn meterkast 1x35A of 3x25A biedt, ik vrees het eerste, moet ik dus aanvragen bij mn netbeheerder.

(De leasemij betaalt voor het vervangen van de defecte gen 1 UMC lader, maar alleen voor het orginele vervang onderdeel uiteraard, dus geen marktplaats of 3rd party)

Las in dit topic onderstaande, maakt het des te verwarrender weer voor mij (bestel net die 32A 1 fase variant)
ice-T106 schreef op dinsdag 15 februari 2022 @ 11:05:
Denk dat openingspost nog wel wat nuttige toevoegingen kan gebruiken vooral bij de merken en palen (zie nu ook dat er bij staat dat die informatie ouder is.)

Over het algemeen zou het handig zijn om er aan toe te voegen welke wel een geen ingebouwde dc beveiliging hebben.

Granny:
Er zijn ook "granny" chargers met andere stekkers en hogere vermogens. Zoals bijvoorbeeld:
Tesla UMC v2 (32A 1 fase. Of 16A 3 fase)
Tesla UMC v3 (32A 1 fase of 16A 1 fase)

[ Voor 19% gewijzigd door _Anvil_ op 15-08-2024 14:13 ]

• 13art
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 20:14

13art

Moderator Mobile
Zijn er hier meer mensen waarbij in de vanavond Tibber aangeeft middels Grid Rewards te laden tot de volgende dag 12:00uur?

Lijkt me een foutje, maar twee dagen geleden was dit ook en toen inderdaad een korting gekregen op het laden.

Laat hem er vanavond wel even aanhangen maar ga de auto niet volledig opladen, dat komt het weekend wel weer wanneer de prijzen naar verwachting nog wat lager zijn.

Edit:
Hij is toch uit zichzelf gestopt met laden. De app lijkt wat trager te zijn dan anders met het aangeven van de juiste tijden.

[ Voor 14% gewijzigd door 13art op 15-08-2024 19:43 ]

Wanneer een potvis in een pispot pist heb je pispot vol met potvispis

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hitmixer
Nog even een correctie op onderstaande. Contact gehad met ratio en om wat verduidelijking gevraagd. Nu blijkt dat ze wel degelijk de netto teruglevering van de 3 fasen optellen en daarmee de auto op 1 fase opladen (totaal van 3 fasen moet in PureSolar modus natuurlijk wel weer 1,4kWh zijn).

Verder verwachten ze voor het einde van de maand een update te pushen waarbij de Ratio Solar kan opschalen naar 3 fasen wanneer er voldoende PV-opwek is.

Voor mijn use case dus een prima lader en alternatieve keuze tov Zappi (ondersteuning voor dynamische tarieven kan overigens via OCPP koppeling met TAP electric)
Hitmixer schreef op zaterdag 10 augustus 2024 @ 09:10:
Ik heb een 3 fase omvormer met 8000Wp zonnepanelen op Oost/West. Mijn totaal piek vermogen op enig moment ligt meestal rond de 1200 - 1500 Watt per fase.

Klopt het dat, voor zover ik heb kunnen nagaan, alleen de Zappi in staat is het totaal aan overschot (de som van alle 3 fasen) te bepalen en dit totaal te gebruiken bij het laden? (Conform onderstaande tekst van hun site).

Bij alle anderen lees ik volgens mij dat ze uitsluitend Solar only laden wanneer 1 fase continu 1400 Watt overschot heeft. In mijn situatie relatief vaak een nadeel dus.

Ik kan me bijna niet voorstellen dat ze de enige zijn; zelfs Ratio (nederlands product en daarmee toch bekend met onze fase vereffening in de slimme meter) kijkt voor zover ik kan zien niet naar de som van fasen.

Van Zappi support:

[...]

Waarom ze ervoor kiezen het via 1 fase maar de auto te sturen is me dan weer een raadsel... Weer onnodige beperking op 3700 Watt toch?

Iemand ervaring mee?

• Flexiilex
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 10-06 12:49
Faraz schreef op maandag 12 augustus 2024 @ 12:00:
Hi allemaal,

Ik heb de afgelopen dagen (heel) veel gelezen in dit topic, en kom er nog steeds niet helemaal uit wat in mijn situatie het handigste gaat zijn (over enkele maanden). Vandaar de volgende informatie en daaronder mijn vraag om hopelijk wat hulp te kunnen krijgen en/of samen te kunnen sparren:

- Ik krijg binnen een paar maanden de sleutels van mijn nieuwbouwwoning, met hoofdwaarschijnlijk een 3x25A hoofdaansluiting en PV-panelen die max 3 of 3.6 kW gaan opwekken (afhankelijk van de exacte 1-fase omvormer die er komt te hangen want theoretisch kunnen de 14 panelen hogere vermogens creëren tijdens de zomermaanden (er zal volgens mijn PV installateur en zijn rekensoftware slechts 0.4% clipping/jaar plaatsvinden met de 1-fase 3.6 kWh omvormer), maar laten we voor het gemak uitgaan van de meest waarschijnlijke situatie van 3.6 kW).
- Ik krijg van mijn werkgever (via Arval) een laadpaal aan huis die aan de schuur komt te hangen (afstand vanaf meterkast ca. 20 meter).
- Ik heb momenteel een lease EV (Kia EV6 GT), die ik graag zoveel mogelijk thuis wil laten opladen met zoveel mogelijk eigen PV opbrengst, rekening houdend met de toekomst en het waarschijnlijk volledig afschaffen van de salderingsregeling.
- Ik begrijp, na het lezen van de vele berichten en ervaringen hier, dat een Zappi laadpaal hier het meest geschikt voor is omdat deze rekening kan houden met actuele PV opwekking en kan worden ingesteld om alleen deze zelf opgewekte stroom af te nemen.
- De leasemaatschappij (Arval) heeft het leveren van de laadpaal uitbesteed aan 50five. Arval gaf al aan dat, in ieder geval tot een paar maanden geleden, geen van hun 3 laadpaal leveranciers de 'echt slimme laders' kunnen leveren/installeren. Ik heb contact gehad met 50five en zij gaven aan dat ze de Zappi niet (kunnen) leveren, omdat de Zappi (back-end) niet te koppelen is met hun eigen systemen om te meten & verrekenen etc.
Ze gaven zelfs aan 1 klant te hebben gehad vorig jaar die koste wat het kost zelf de Zappi wilde (en deze daarom zelf had aangeschaft), en dat dit uiteindelijk niet werkte en voor "aardig wat drama" had gezorgd vanwege bovenstaande (Zappi kan niet met 50five kan communiceren/verrekenen). Bij deze klant moest uiteindelijk een aparte kWh-meter naast de paal worden geinstalleerd omdat "het anders niet werkt". Het "had alle partijen veel gedoe opgeleverd". Anyways, ze kunnen/willen geen Zappi installeren.
- Mijn contactpersoon bij 50five gaf aan dat de Alfen Pro-line - en alleen de pro-line - sinds (heel) kort ook rekening kan houden met het PV systeem en diens opbrengst, mits je een 2e netwerkkabel hebt getrokken en aangesloten op de Alfen Pro-line paal. Zijn collega heeft dit niet lang geleden samen met Alfen werkend gekregen en dit "zou nu moeten kunnen met de app". Ik heb geen idee of dit klopt, maar hier was ik verbaasd over omdat ik dit nergens hier ben tegengekomen. Als jullie dit herkennen/weten dan hoor ik dat uiteraard graag! Zij leveren in ieder geval bijna altijd de Alfen Pro-line zei hij, dus deze willen ze ook bij mij installeren.

Mijn belangrijkste vraag: Wat zouden jullie in mijn situatie doen?

Ik las hierboven o.a. berichten over 'afzekeren' (=limiteren?) en "virtueel vastpinnen" om te voorkomen dat er op de volle 11 kW snelheid wordt geladen, maar ik weet niet zeker hoe dat moet en/of dat überhaupt de enige en beste oplossing is. En als ik me niet vergis moet je sowieso minimaal 1.4 kW opwekking hebben om over 1 fase te kunnen laden met je eigen PV opbrengst, dus ik zal sowieso op redelijk wat dagen in het jaar (vooral natuurlijk tijdens de wintermaanden) volledig van het net moeten afnemen om mijn EV te kunnen laden. Ik ben dan ook erg benieuwd wat jullie voor de 'betere' dagen met >1.4 kW opwekking zouden doen in mijn situatie. Alvast bedankt voor het meedenken. :-)
Mijn lease maatschappij zei ook dat automatisch verrekenen maar met 1 paal kon, die ze zelf aanboden. Heb zelf een zappi geplaatst en heb ze nog nooit gehoord. Ze sturen tenslotte een factuur, niet heel spannend. Zullen wel flinke regeltjes op zitten denk ik dan? Zappi werkt bij mij prima

• Taro
  • Niet online

Taro

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
_Anvil_ schreef op donderdag 15 augustus 2024 @ 13:55:

Weet even niet of mijn meterkast 1x35A of 3x25A biedt, ik vrees het eerste, moet ik dus aanvragen bij mn netbeheerder.
Dat is heel makkelijk te zien, op het laagste punt vlak boven de netaansluiting zie je bijv. 1 of 3 schakelaars. Grote kans dat als het er 1 is dat er dan nog iets van 35 of 40 op staat en als het er 3 zijn dat je op alle drie 25 ziet staan. Dat moet wel lukken toch? :)

Replace fear of the unknown with curiosity | 42 (+10 incoming) kWh thuisaccu | 2 EV's: 136 kWh capaciteit | 10.660 Wp zonnepanelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Anvil_
Gisteravond even in de meterkast gekeken, ik heb 1 fase 40A zo te zien, dan moet het ook zonder 3 fases toch mogelijk zijn meer dan 3,7kW te halen? Er komt binnenkort iemand langs om een stopcontact in mn voorgevel te maken trouwens.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YrbPoRl1MFmyGk5hW-9BNSkJoIc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/gDFScINYSr5NuRBhm2fjNTsl.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hmmbob
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 20:54
_Anvil_ schreef op vrijdag 16 augustus 2024 @ 08:49:
Gisteravond even in de meterkast gekeken, ik heb 1 fase 40A zo te zien, dan moet het ook zonder 3 fases toch mogelijk zijn meer dan 3,7kW te halen?

[Afbeelding]
Da's de automaat richting je laadpaal (wellicht? Staat er niet bij), maar je moet ook even rekening houden met je hoofdzekering. Dit is niet je hoofdzekering, die zit tussen je energiemeter en de kabel die uit de grond komt.

Kijk nog even naar de uitleg van @Taro, want deze foto is niet van het punt wat Taro beschrijft.

[ Voor 13% gewijzigd door Hmmbob op 16-08-2024 08:54 ]

Sometimes you need to plan for coincidence

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Termy
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 23:26

Termy

valt er nog wat te fragge?

EiT schreef op donderdag 15 augustus 2024 @ 12:58:

Ik heb deze pincode nu alleen aan staan ivm dat mogelijk kinderen er aan zitten. 1 keer stond de paal opeens anders dan bedoeld wat daardoor zou kunnen zijn gekomen en m'n eigen oudste heeft het ook al eens van ECO+ naar Fast gedrukt bij uitstappen. Verder zou ik me niet zo druk maken over dat iemand traag met de hand 4^5=1024 opties gaat proberen met als meest 'gruwelijke' uitkomst dat ze een paar euro aan stroom stelen.

-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Makrolon
Taro schreef op donderdag 15 augustus 2024 @ 23:11:
[...]

Dat is heel makkelijk te zien, op het laagste punt vlak boven de netaansluiting zie je bijv. 1 of 3 schakelaars. Grote kans dat als het er 1 is dat er dan nog iets van 35 of 40 op staat en als het er 3 zijn dat je op alle drie 25 ziet staan. Dat moet wel lukken toch? :)
Tenzij hij stoppen heeft in een ondoorzichtige zwarte kast ;)

Even op de slimme meter kijken, type nummer googelen of t 1 of 3 fase is, of kijken of er ergens 400v op de meter staat, dan heb je 3x25.

[ Voor 13% gewijzigd door Makrolon op 16-08-2024 09:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Anvil_
Makrolon schreef op vrijdag 16 augustus 2024 @ 09:09:
[...]

Even op de slimme meter kijken, type nummer googelen of t 1 of 3 fase is, of kijken of er ergens 400v op de meter staat, dan heb je 3x25.
Nee, op de slimme meter staat 230v /50hz

Op mijn energierekening staat trouwens niets bij de netbeheerkosten er over...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/I3WH-M0Y-XhrkgejL9iXuPhofpI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LYY9vHLZ0bvv6K3nYFrD9TTO.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 29% gewijzigd door _Anvil_ op 16-08-2024 09:20 ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• dreamscape
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 15-07 15:42
_Anvil_ schreef op vrijdag 16 augustus 2024 @ 09:19:
[...]

Nee, op de slimme meter staat 230v /50hz

Op mijn energierekening staat trouwens niets bij de netbeheerkosten er over...

[Afbeelding]
Die transparante doos met één zekering erin, die geeft ook wel duidelijkheid. ;)

Punctuality is the politeness of kings

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Anvil_
dreamscape schreef op vrijdag 16 augustus 2024 @ 09:23:
[...]

Die transparante doos met één zekering erin, die geeft ook wel duidelijkheid. ;)
Makrolon schreef op vrijdag 16 augustus 2024 @ 09:09:
[...]

EDIT: EAN nummer ingevoerd bij mijn netbeheerder: 1x35A dus.

[ Voor 49% gewijzigd door _Anvil_ op 16-08-2024 09:37 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ice-T106
  • Laatst online: 21:54
Ja 1 fase. Voor de snelste manier om te laden heb je dan de blauwe 32A stekker nodig om zo snel mogelijk te laden. Dit is wel een heel groot deel van je beschikbare stroom op je hoofdaansluiting.
Je hebt met de UMC geen load balancing.
En je hoofd zekering is denk ik niet zelf te vervangen of "aan" te zetten.
Dus persoonlijk zou ik niet veel op die snelheid laden.
(eventueel kun je de snelheid lager zetten in je auto)

11.635 Wp Solar edge. 7kW Lucht-water, 5kW Daikin Lucht-Lucht, lucht WTW, VW Passat GTE, Home Assistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Anvil_
ice-T106 schreef op vrijdag 16 augustus 2024 @ 09:29:
Ja 1 fase. Voor de snelste manier om te laden heb je dan de blauwe 32A stekker nodig om zo snel mogelijk te laden. Dit is wel een heel groot deel van je beschikbare stroom op je hoofdaansluiting.
Je hebt met de UMC geen load balancing.
En je hoofd zekering is denk ik niet zelf te vervangen of "aan" te zetten.
Dus persoonlijk zou ik niet veel op die snelheid laden.
(eventueel kun je de snelheid lager zetten in je auto)
Dank, die blauwe stekker wordt vandaag bezorgd met de UMC v2 samen. Dus als ik een extern stopcontact laat maken in mijn gevel moet dat dus passen op die blauwe adapter stekker? En dan zal ik in de Tesla app het amperage wat lager moeten zetten om te voorkomen dat mn stoppen doorslaan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IvoB2
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 28-12-2024
DonJuape schreef op donderdag 15 augustus 2024 @ 13:31:
[...]

Vanwaar toch die angst dat er iemand je oprit op draait, de pincode kraakt en gaat laden? Lijkt me zeer onwaarschijnlijk. En als ze al langdurig gaan laden dan kost je dat een tientje ofzo? En als lang weg bent van huis kun je altijd nog de laadpuntgroep in je meterkast uitschakelen.
Idd, dieven kijken waar de meeste buit te halen is en niet gegarandeerd de minste. :)
Hier staat al sinds 2019 een P&C laadpaal onder de carport (vrij toegankelijk vanaf de openbare weg en een code kraken moet dus ook al niet).
Wanneer het toch iemand in zijn hoofd zou halen om de oprit op te rijden, voor de carport te parkeren (dan moet mijn auto er al niet voor staan) en ongezien daar tien uur te laden hebben ze de onwaarschijnlijke som van 2,8 euro "verdiend" en 9 tot 10 kWh "binnengehaald".
Op zes jaar tijd heeft het nog niemand geprobeerd. En iemand met slechte bedoelingen kan dan beter een ruitje van de woning inslaan en daar buit bijeen graaien. Gegarandeerd binnen vijf minuten een hogere opbrengst. :)

En inderdaad bij langdurige afwezigheid zet ik de laadpaal ook zonder stroom zodat hij niets verbruikt terwijl ik 'm toch niet nodig heb.

Lijkt me spijkers op laag water zoeken dat "stelen" van iemands energie aan de thuislaadpaal. :)

[ Voor 8% gewijzigd door IvoB2 op 16-08-2024 09:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

Als ik kijk naar de TS met de volgende eisen:

Must haves:
  • EVSE met 3x16A
  • Backoffice t.b.v. declaratie bij WG, (MID) kWh-meter zal mogelijk ook kunnen, maar dat heb ik nog niet nagevraagd
  • Loadbalancing via P1 t.b.v. inductiekoken en WP (ik wil geen CT-klemmen, als het moet zou het kunnen)
  • Vaste laadkabel
Kom ik momenteel uit op enkel deze twee opties:Eigenlijk wil ik dan ook een optie om alleen te laden op PV-overschot. En bij voorkeur draadloze backoffice en P1 (dat tweede is in theorie mogelijk, ik kan immers ook mijn P1 telegrammen op mijn telefoon uitlezen met een RPi op de P1-poort, of dit al wordt aangeboden door EVSE aanbieders is voor mij nog maar even de vraag).
  1. Zijn er nog palen die ik in overweging moet nemen?
  2. Zijn er mensen die zweren bij CT-klemmen?
  3. Ik meen dat ik P1 kan splitten, zijn hier bezwaren in als ik dit doe t.b.v. de EVSE?

[ Voor 12% gewijzigd door True op 16-08-2024 13:29 ]

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Inspired
True schreef op vrijdag 16 augustus 2024 @ 10:22:

Must haves:
  • EVSE met 3x16A
  • Backoffice t.b.v. declaratie bij WG, (MID) kWh-meter zal mogelijk ook kunnen, maar dat heb ik nog niet nagevraagd
  • Loadbalancing via P1 t.b.v. inductiekoken en WP (ik wil geen CT-klemmen, als het moet zou het kunnen)
  • Vaste laadkabel
Kom ik momenteel uit op enkel deze twee opties:
  • Alfen Eve Single Pro Line
  • NewMotion Home Advanced
Eigenlijk wil ik dan ook een optie om alleen te laden op PV-overschot. En bij voorkeur draadloze backoffice en P1 (dat tweede is in theorie mogelijk, ik kan immers ook mijn P1 telegrammen op mijn telefoon uitlezen met een RPi op de P1-poort, of dit al wordt aangeboden door EVSE aanbieders is voor mij nog maar even de vraag).
  3. Ik meen dat ik P1 kan splitten, zijn hier bezwaren in als ik dit doe t.b.v. de EVSE?
Shell doet nog niks met PV afaik. Zou sowieso geen Shell nemen. Zit je ook meteen vast aan die backend. P1 heeft ook mijn voorkeur, ik ga over van Shell naar Alfen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hitmixer

Must haves:
  • EVSE met 3x16A
  • Vaste laadkabel
Kom ik momenteel uit op enkel deze twee opties:
  • Alfen Eve Single Pro Line
  • NewMotion Home Advanced
Een Ratio Solar voldoet niet aan deze eisen? De nieuwe modellen ondersteunen ook P1.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EiT
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 22:26

EiT

Termy schreef op vrijdag 16 augustus 2024 @ 09:00:
[...]

Ik heb deze pincode nu alleen aan staan ivm dat mogelijk kinderen er aan zitten. 1 keer stond de paal opeens anders dan bedoeld wat daardoor zou kunnen zijn gekomen en m'n eigen oudste heeft het ook al eens van ECO+ naar Fast gedrukt bij uitstappen. Verder zou ik me niet zo druk maken over dat iemand traag met de hand 4^5=1024 opties gaat proberen met als meest 'gruwelijke' uitkomst dat ze een paar euro aan stroom stelen.
De kinderen waren hier al aan het proberen met hun vriendjes. Nu verwacht/hoop ik dat dit eenmalig is omdat het nieuw is.

Anyway, mijn punt is niet dat iemand stroom jat.

Mijn punt is doe het anno 2024 goed, zet er na 5x verkeerd proberen een lock op voor 5 minuten en/of stuur een notificatie via de app.

Ik stoor mij aan dit soort zaken want ik kom elke week wel van die halfgare oplossingen tegen. En dan ga je je afvragen of zulke bedrijven genoeg kennis in huis hebben. O.a. piloot van schip dat zonder inloggen remote te bedienen is. “Ja, hangt toch niet aan het internet”

Nog een voorbeeld van deze week: ISMS SaaS applicatie waar password reset link oneindig houdbaar was en meerderen keren te gebruiken was…. :( Daarnaast was MFA ook standaard niet enforced was en alleen de admin dat voor je kan aanzetten. Dan denk ik, forceer dat gewoon altijd op je applicatie, zeker bij een ISMS.

Mijn punt is, doe het gewoon veilig. Vaak een kleine moeite om te implementeren.

Druk en zetfouten voorbehouden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 21:44

de Peer

under peer review

EiT schreef op vrijdag 16 augustus 2024 @ 10:30:
[...]

Mijn punt is doe het anno 2024 goed,
ik vind het al goed, en lekker simpel. Het gaat er om dat het erg lastig gemaakt wordt om zonder code de laden.

Het hoeft niet 100% dichtgetimmerd te zitten wat mij betreft, aangezien er nauwelijks gevolgen zijn als iemand er doorheen weet te komen. Laat hem lekker laden voor 4 euro schade.

Natuurlijk kan het beter, maar voor mij zou het geen gebruikerseis zijn. integendeel: Keep it simple

[ Voor 10% gewijzigd door de Peer op 16-08-2024 10:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

Hitmixer schreef op vrijdag 16 augustus 2024 @ 10:29:
[...]

Een Ratio Solar voldoet niet aan deze eisen? De nieuwe modellen ondersteunen ook P1.
Ah dat staat nog niet in de TS gemeld, ik zie het in de handleiding: https://www.ratio.nl/medi...o%20Solar%20NL_feb.23.pdf inderdaad wel iets van terug, ik zet 'm op de shortlist.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ice-T106
Ik zou niet kijken naar de TS. Heb zelf nog wel eens overzichtje gemaakt dat meer up to date is.
De Easee laadpalen zou ik ook zeker overwegen.
(Je kan kiezen of de kabels los of vast blijft zitten)
Redelijk voordelig te vinden bij Tibber of marktplaats.

11.635 Wp Solar edge. 7kW Lucht-water, 5kW Daikin Lucht-Lucht, lucht WTW, VW Passat GTE, Home Assistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

ice-T106 schreef op vrijdag 16 augustus 2024 @ 10:52:
[...]

Ik zou niet kijken naar de TS. Heb zelf nog wel eens overzichtje gemaakt dat meer up to date is.
Deze bedoel je?
ice-T106 in "Thuisladen van je EV deel 2"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ice-T106
Yes. Heb zelf uiteindelijk voor twee easee laadpalen gekozen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Inspired
ice-T106 schreef op vrijdag 16 augustus 2024 @ 10:52:
[...]

Automatisch op PV laden + (andere) backend kan niet bij de Easee toch? Lijkt me dan geen goede keuze voor @True.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ice-T106
Inspired schreef op vrijdag 16 augustus 2024 @ 11:06:
[...]

Automatisch op PV laden + (andere) backend kan niet bij de Easee toch? Lijkt me dan geen goede keuze voor @True.
Goede update! Dat was me eerst niet duidelijk maar lijkt inderdaad dat het niet tegelijk kan met mijn eflux operator.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RonJ
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 21:41
_Anvil_ schreef op vrijdag 16 augustus 2024 @ 09:33:
[...]

Dank, die blauwe stekker wordt vandaag bezorgd met de UMC v2 samen. Dus als ik een extern stopcontact laat maken in mijn gevel moet dat dus passen op die blauwe adapter stekker? En dan zal ik in de Tesla app het amperage wat lager moeten zetten om te voorkomen dat mn stoppen doorslaan?
Ja, als je dan een 32A blauwe stekker laat plaatsen dan moet dat werken. Je hebt dan geen loadbalancing oid, dus je zal idd het amperage (flink) lager moeten zetten dan 32A willen je stoppen er niet uitvliegen zodra je langdurig andere verbruikers aanzet. Het is ook weer niet zo dat je er geen seconde overheen mag, sterker nog je kan er (incidenteel) zo'n 40 minuten 40% overheen voor ze smelten. Maar gaat het toch fout zit je zonder stroom en zal je de netbeheerder moeten bellen om er een nieuwe in te komen draaien, dus je wil ook zeker niet de grens opzoeken in dit geval. De snelheidswinst tov 1x16A is dus niet zo groot eigenlijk, veel verder dan 25A zou ik echt niet gaan bij een 1x35 aansluiting.

3-fase zou dus echt een leuke upgrade zijn, maar dan moet je wel eerst je hele meterkast upgraden/vervangen en tig maanden op je netbeheerder wachten. Hoewel je meterkast zo te zien sowieso wel aan vervanging toe is. :X

All-electric.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _Anvil_
RonJ schreef op vrijdag 16 augustus 2024 @ 11:37:
[...]

Ja, als je dan een 32A blauwe stekker laat plaatsen dan moet dat werken. Je hebt dan geen loadbalancing oid, dus je zal idd het amperage (flink) lager moeten zetten dan 32A willen je stoppen er niet uitvliegen zodra je langdurig andere verbruikers aanzet. Het is ook weer niet zo dat je er geen seconde overheen mag, sterker nog je kan er (incidenteel) zo'n 40 minuten 40% overheen voor ze smelten. Maar gaat het toch fout zit je zonder stroom en zal je de netbeheerder moeten bellen om er een nieuwe in te komen draaien, dus je wil ook zeker niet de grens opzoeken in dit geval. De snelheidswinst tov 1x16A is dus niet zo groot eigenlijk, veel verder dan 25A zou ik echt niet gaan bij een 1x35 aansluiting.

3-fase zou dus echt een leuke upgrade zijn, maar dan moet je wel eerst je hele meterkast upgraden/vervangen en tig maanden op je netbeheerder wachten. Hoewel je meterkast zo te zien sowieso wel aan vervanging toe is. :X
Ik wil inderdaad 24A (of minder) instellen afhankelijk van wat ik aan apparatuur aan heb staan. Al zullen mijn panelen overdag helpen voorkomen dat het misgaat begreep ik. Ik denk dat ik incidenteel een uurtje of 4 zal bijladen als ik slaap of met de fiets naar mn werk ben, dan trek ik sowieso weinig stroom verder vanuit de rest van mn huis.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ASS-Ware
Inspired schreef op vrijdag 16 augustus 2024 @ 11:06:
[...]

Kan wel, met de Easee equalizer kun je opgeven dat er alleen met overschot geladen kan worden.

Het kan ook sort-of handmatig.
Je kan tijden instellen waarop geladen mag worden, tussen 10 en 18 bijvoorbeeld, de tijden waarop je opwek hebt.
Daarnaast kun je opgeven hoeveel er max uit het net gehaald kan worden.

Gaat bij mij best aardig.
Tussen 10 en 18 mag er geladen worden en er max max 4kW uit het net worden gehaald.
Dat laatste wordt vervangen door opwek, als dat er is en als er meer opwek is dan die 4kW, dan wordt er met meer geladen.

Ik lever nu veel minder terug.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inspired
ASS-Ware schreef op vrijdag 16 augustus 2024 @ 11:54:
[...]

Kan wel, met de Easee equalizer kun je opgeven dat er alleen met overschot geladen kan worden.

Het kan ook sort-of handmatig.
Je kan tijden instellen waarop geladen mag worden, tussen 10 en 18 bijvoorbeeld, de tijden waarop je opwek hebt.
Daarnaast kun je opgeven hoeveel er max uit het net gehaald kan worden.

Gaat bij mij best aardig.
Tussen 10 en 18 mag er geladen worden en er max max 4kW uit het net worden gehaald.
Dat laatste wordt vervangen door opwek, als dat er is en als er meer opwek is dan die 4kW, dan wordt er met meer geladen.

Ik lever nu veel minder terug.
Volgens de site van Easee kan dit dus alleen als je Easee als backend provider hebt.

Dus vanzelf laden vanaf 1,4kW en aanpassen van laadstroom obv opwek.

Jouw lukt dit met e-flux ook? Dan snap ik niet waarom ze het voorbehoud maken op de support site.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASS-Ware
Kijk hier eens.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2Qs9SmMWSt3--8Y38Haq_QwRoV0=/x800/filters:strip_exif()/f/image/FsHul9zpvFw8MjIudxTgI9YI.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9VMzlfpV8Yi70XpdiJYeqKXvKgI=/x800/filters:strip_exif()/f/image/wawC7syODwLDHIUz9TI77M3e.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/w9q4pDBGrUvUSPl8yjl6jmOr9Ac=/x800/filters:strip_exif()/f/image/wQiBEHHIMURAqzwiEyOlb79E.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inspired
Werkt het dan ook echt automatisch dan? Of kun je het instellen maar werkt het niet omdat je e-flux gebruikt? Snap niet waarom Easee het anders zelf in een support artikel vermeld.

https://support.easee.com...16308625-Surplus-charging

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/j1bgBDW47VMseH_9sWRfOlwlpG0=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/KmwmK3QqUSQs9fkbIjvKyi2e.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/j21sGK393LA158OjR1CRHE9V9Tw=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/dLDIOW3vLCECFNXq2NxmdxoC.png?f=user_large

[ Voor 19% gewijzigd door Inspired op 16-08-2024 13:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ice-T106
Grappig. Ik gebruik ook e-Flux en ik krijg dit:Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lkIDlSDdJOW4gbjPuMpYTio-UTI=/x800/filters:strip_exif()/f/image/hziG9IwlmHDY972kuKbsKFXS.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Inspired
ice-T106 schreef op vrijdag 16 augustus 2024 @ 13:27:
Grappig. Ik gebruik ook e-Flux en ik krijg dit:[Afbeelding]
Dit zou ik ook verwachten obv het support artikel idd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASS-Ware
Inspired schreef op vrijdag 16 augustus 2024 @ 13:21:
[...]

Werkt het dan ook echt automatisch dan? Of kun je het instellen maar werkt het niet omdat je e-flux gebruikt? Snap niet waarom Easee het anders zelf in een support artikel vermeld.
Of het ook zo werkt, geen idee, maar je kan het instellen en zonder Eflux werkt het iig.
Maar goed, als het zo in het artikel staat, misschien dan niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inspired
ASS-Ware schreef op vrijdag 16 augustus 2024 @ 13:34:
[...]

Of het ook zo werkt, geen idee, maar je kan het instellen en zonder Eflux werkt het iig.
Maar goed, als het zo in het artikel staat, misschien dan niet.
Je gebruikt dus zelf geen e-flux?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• engelbertus
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 14-07 17:30
misschien betekent operator niet erse hetzelfde als EFlux?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ice-T106
engelbertus schreef op vrijdag 16 augustus 2024 @ 17:28:
misschien betekent operator niet erse hetzelfde als EFlux?
Bij mij wel. Als ik de operator op eflux zet dat krijg ik de app melding dat ik niks aan kan passen. Heb niet getest wat er gebeurd als ik het aan laat staan

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
  1. Ik meen dat ik P1 kan splitten, zijn hier bezwaren in als ik dit doe t.b.v. de EVSE?
De rest is volgens mij al beantwoord: Nee, P1 kan je prima splitten, wel even op letten dat wat oudere DSMR slimme meters (DSMR 4.0) geen voeding naar de P1-meter sturen, 5.0 doet dat wel, en dat je bij 3x splitten sowieso naar een actieve splitter toe moet.

Replace fear of the unknown with curiosity | 42 (+10 incoming) kWh thuisaccu | 2 EV's: 136 kWh capaciteit | 10.660 Wp zonnepanelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Faraz
Flexiilex schreef op donderdag 15 augustus 2024 @ 23:09:
[...]

Mijn lease maatschappij zei ook dat automatisch verrekenen maar met 1 paal kon, die ze zelf aanboden. Heb zelf een zappi geplaatst en heb ze nog nooit gehoord. Ze sturen tenslotte een factuur, niet heel spannend. Zullen wel flinke regeltjes op zitten denk ik dan? Zappi werkt bij mij prima
Dank voor je reactie. 🙂

Hmm. Je bedoelt vast dat ze een factuur naar jou (of je werkgever/LM) sturen? En die is gebaseerd op welke kWh’s?

Het idee is juist (bij mij en waarschijnlijk de meeste leaseautorijdende werknemers hier) dat er automatisch verrekend kan worden via de interne ‘kWh meter’ van de paal plus je laadpasje/sleutelhanger, waarbij je werkgever jouw stroomkosten aan jou vergoedt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASS-Ware
Inspired schreef op vrijdag 16 augustus 2024 @ 15:46:
[...]

Je gebruikt dus zelf geen e-flux?
Klopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inspired
Misschien handig om dat dan meteen te vermelden. :) Nu antwoord je eerst nogal stellig dat het werkt. Wat dus blijkbaar toch niet zo is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hitmixer
Heb het gevoel dat ik steeds in cirkels loop in mn zoektocht naar de ideale lader voor mijn situatie. Natuurlijk begrijp ik dat de meesten dezelfde wensen hebben en het meeste (alles?) wel besproken is, maar toch graag even meedenken:

Wanneer ik de auto om 13:00 aansluit, dan wil ik in staat zijn om aan te geven dat de auto de volgende dag om 6:00 vol moet zijn waarbij de laadpaal slim genoeg moet zijn om:

#1 Solar only gaan laden wanneer voldoende stroom beschikbaar is (vanaf 1,4 kW dus)
#2 lader moet tot max opschalen met dynamisch tarief wanneer het laagste uurtarief tot 6:00 in de periode valt waarin ook #1 plaatsvindt.
#3 Lader moet in de periode na #1 gaan laden op het laagste dynamische tarieven waarbij gegarandeerd wordt dat de auto om 6:00 vol is

Maw: ik wil morgen om 6 uur vertrekken met een volle accu, zoek maar uit hoe je het op de goedkoopste manier doet.

Ik wil dus niet op dagelijkse basis gaan bedenken of het een zonnige dag wordt en obv die inschatting een laadsessie plannen.

Ik merk dat verreweg de meeste laders de functionaliteit rondom dynamisch laden alleen via externe OCPP ondersteunen (alleen Zappi niet?), waarbij er belangrijke delen NATIVE functionaliteit zoals SolarOnly uitvallen wanneer de OCPP wordt geconfigureerd.

Is de markt nog zo onvolwassen, of begrijp ik het gewoon niet? (ergens hoop ik op het laatste)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fmb
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 13-07 23:21

fmb

Hitmixer schreef op zaterdag 17 augustus 2024 @ 08:11:
Heb het gevoel dat ik steeds in cirkels loop in mn zoektocht naar de ideale lader voor mijn situatie. Natuurlijk begrijp ik dat de meesten dezelfde wensen hebben en het meeste (alles?) wel besproken is, maar toch graag even meedenken:

Wanneer ik de auto om 13:00 aansluit, dan wil ik in staat zijn om aan te geven dat de auto de volgende dag om 6:00 vol moet zijn waarbij de laadpaal slim genoeg moet zijn om:

#1 Solar only gaan laden wanneer voldoende stroom beschikbaar is (vanaf 1,4 kW dus)
#2 lader moet tot max opschalen met dynamisch tarief wanneer het laagste uurtarief tot 6:00 in de periode valt waarin ook #1 plaatsvindt.
#3 Lader moet in de periode na #1 gaan laden op het laagste dynamische tarieven waarbij gegarandeerd wordt dat de auto om 6:00 vol is

Maw: ik wil morgen om 6 uur vertrekken met een volle accu, zoek maar uit hoe je het op de goedkoopste manier doet.

Ik wil dus niet op dagelijkse basis gaan bedenken of het een zonnige dag wordt en obv die inschatting een laadsessie plannen.

Ik merk dat verreweg de meeste laders de functionaliteit rondom dynamisch laden alleen via externe OCPP ondersteunen (alleen Zappi niet?), waarbij er belangrijke delen NATIVE functionaliteit zoals SolarOnly uitvallen wanneer de OCPP wordt geconfigureerd.

Is de markt nog zo onvolwassen, of begrijp ik het gewoon niet? (ergens hoop ik op het laatste)
[Update nav goede aanvulling @Inspired ] Kleine nuance aangebracht; EVCC ondersteunt dit deels, niet volledig.

Ik weet niet of er laders zijn die dit ondersteunen. Wel kan ik aangeven dat dit deels lukt met EVCC. EVCC stuurt de laadpaal aan en ik gebruik deze in combinatie met een Alfen Eve Single Pro. EVCC zul je wel continu moeten draaien, dat kan bijvoorbeeld op een NAS (als je die al hebt).

EVCC kan zelfs energieprijzen inlezen mocht je een dynamisch (verschillend per uur) energiecontract hebben. Of je kan bij een vast contract makkelijk handmatig de tarieven instellen. EVCC berekent dan wanneer de auto moet opladen om op tijd een doelpercentage te halen en gebruik te maken van de gunstigste uren (goedkoopste tarief). Hier staan wat voorbeelden, zowel met een doeltijd met een doellading of met alleen laden onder een bepaald kWh tarief: https://docs.evcc.io/docs/features/dynamic-prices
Even doorscrollen naar de plaatjes, die laten het duidelijk zien. EVCC zelf heeft ook een Nederlandse versie, maar sommige documentatie is nog niet vertaald.

Als alternatief kun je ook met domotica aan de slag. Lees veel over Home Assistant integraties, maar met Homey kan ook. Dan zou je ook zelf regels kunnen maken die rekening houden met de weersvoorspellingen.

Mocht je je hierin willen verdiepen dan kun je beginnen met inlezen hier op Tweakers (zowel voor domotica als EVCC) en op https://docs.evcc.io/en/docs/Home

[ Voor 8% gewijzigd door fmb op 17-08-2024 09:20 ]

WP: Remeha Elga Ace 6kW. PV: 14 x 310 wp Suntech + 10 x 380 wp Q-Cells, micro omvormers IQ7 & IQ7+ Enphase.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Inspired
fmb schreef op zaterdag 17 augustus 2024 @ 09:08:
[...]

Ik weet niet of er laders zijn die dit ondersteunen. Wel kan ik aangeven dat dit lukt met EVCC. EVCC stuurt de laadpaal aan en ik gebruik deze in combinatie met een Alfen Eve Single Pro. EVCC zul je wel continu moeten draaien, dat kan bijvoorbeeld op een NAS (als je die al hebt).

EVCC kan zelfs energieprijzen inlezen mocht je een dynamisch (verschillend per uur) energiecontract hebben. Of je kan bij een vast contract makkelijk handmatig de tarieven instellen. EVCC berekent dan wanneer de auto moet opladen om op tijd een doelpercentage te halen en gebruik te maken van de gunstigste uren (goedkoopste tarief). Hier staan wat voorbeelden, zowel met een doeltijd met een doellading of met alleen laden onder een bepaald kWh tarief: https://docs.evcc.io/docs/features/dynamic-prices

Als alternatief kun je ook met domotica aan de slag. Lees veel over Home Assistant integraties, maar met Homey kan ook.

Mocht je je hierin willen verdiepen dan kun je beginnen met inlezen hier op Tweakers (zowel voor domotica als EVCC) en op https://docs.evcc.io/en/docs/Home
En EVCC kan dan ook rekening houden met eigen opwek en of het zonnig is/bijft de komende uren? En obv beslissen of hij een uurtje vol 11kW via het grid moet stampen of juist langzamer alle opwek weg moet laden? Volgens mij zoekt @Hitmixer iets wat er nog niet is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fmb

fmb

Inspired schreef op zaterdag 17 augustus 2024 @ 09:14:
[...]

En EVCC kan dan ook rekening houden met eigen opwek en of het zonnig is/bijft de komende uren? En obv beslissen of hij een uurtje vol 11kW via het grid moet stampen of juist langzamer alle opwek weg moet laden? Volgens mij zoekt @Hitmixer iets wat er nog niet is.
Scherp, is inderdaad niet het hele wensenlijstje. Heb het wat aangepast in mijn eerste reactie :)

Je kan trouwens wel een heel eind in de buurt komen, EVCC kun je aansturen via MQTT. Ik doe dat zelf vanuit
Homey. Met regels kun je dan heel eenvoudig de laadpaal laten wisselen tussen bijv: alleen laden op zonnestroom, of alleen laden boven bepaalde opwek, of een bepaald programma (doeltijd + doel accu percentage/kWh) volgen.

[ Voor 25% gewijzigd door fmb op 17-08-2024 09:23 ]

WP: Remeha Elga Ace 6kW. PV: 14 x 310 wp Suntech + 10 x 380 wp Q-Cells, micro omvormers IQ7 & IQ7+ Enphase.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Inspired
fmb schreef op zaterdag 17 augustus 2024 @ 09:20:
[...]

Scherp, is inderdaad niet het hele wensenlijstje. Heb het wat aangepast in mijn eerste reactie :)

Je kan trouwens wel een heel eind in de buurt komen, EVCC kun je aansturen via MQTT. Ik doe dat zelf vanuit
Homey. Met regels kun je dan heel eenvoudig de laadpaal laten wisselen tussen bijv: alleen laden op zonnestroom, of alleen laden boven bepaalde opwek, of een bepaald programma (doeltijd + doel accu percentage/kWh) volgen.
Snap ik. Je kunt best een eind komen maar het blijft denk ik heel complex. Zeker met PV erbij en de vraag is dan hoeveel je kunt laden in de komende uren. Dan zou een systeem al de zonverwachting mee moeten nemen en eigenlijk ook de verwachting qua verbruik in de woning. Als tarief tussen 14 en 15 bv 5c is en daarnaa 10/20/30c kan het slim zijn om tussen 14 en 15 11kWh te laden op een bewolkte dag. Als het lekker zonnig is dan is het slimmer om gewoon op 3kW de auto over 4 uur vol te laden.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• fmb

fmb

Inspired schreef op zaterdag 17 augustus 2024 @ 09:32:
[...]

Snap ik. Je kunt best een eind komen maar het blijft denk ik heel complex. Zeker met PV erbij en de vraag is dan hoeveel je kunt laden in de komende uren. Dan zou een systeem al de zonverwachting mee moeten nemen en eigenlijk ook de verwachting qua verbruik in de woning. Als tarief tussen 14 en 15 bv 0c en daarnaa 10/20/30c kan het slim zijn om tussen 14 en 15 11kWh te laden op een bewolkte dag. Als het lekker zonnig is dan is het slimmer om gewoon op 3kW de auto over 4 uur vol te laden.
Je kan inderdaad helemaal los gaan met slimme algoritmes en vervolgens erachter komen dat de weersvoorspelling niet voor niets een weersvoorspelling heet en dus geen gegeven is :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanHenk
  • Registratie: September 2008
  • Niet online
Inspired schreef op zaterdag 17 augustus 2024 @ 09:14:
[...]

Soort van…

Als je een vast tarief instelt en een (vast) tarief voor teruglevering, kun je hem automatisch een laadplan laten maken. De basis is dan de solar-modus, dus sowieso laden op overschot. Als er dan nog bijgeladen moet worden, wordt dat (bij gelijk tarief) zo laat mogelijk (in de nacht dus vaak) gedaan op de maximum (ingestelde) vermogen.

Als je dynamische tarieven hebt kun je dit ook, maar dan is je zonnestroom natuurlijk qua invoeding hetzelfde waard als afname. Dan volgt uit het laadplan het laden in de uren met de laagste tarieven. Vaak ook de uren dat de zon volop schijnt overigens…

Laden op zonnestroomoverschot icm dynamische uurtarieven is ook niet de meest logische combi momenteel ivm salderingsregeling.

Maar doordat zonnestroomoverschot en lage uurtarieven hand in hand gaan, is het volgens mij niet nodig om allerlei algoritmes op te zetten..?

skoda enyaq 80 | holtkamper aero | fiscalist én techneut

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ice-T106
@Hitmixer Heb je nu wel of geen dynamische tarieven? Want ik snap eerlijk gezegt niet waarom je al deze eisen nodig hebt om zo goedkoop mogelijk te laden. (nu saldering nog werkt)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Makrolon

De zappi kan toch alles wat je wil? Alleen hij weet niet wanneer je accu vol is. Maar dat weet geen een lader. Je stelt in hoeveel kWh je wil dat er sochtends bij in geladen moet zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JoopO
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 10-07 17:42

99% van je doelen bereik je met bijvoorbeeld "Slim laden" van Frank Energie (FE). Hun app stuurt je auto of laadpaal aan en houdt daarbij rekening met de laagste tarieven. Je kunt een vast laadschema aanhouden of zelf ingrijpen als het een keer anders moet. Standaard volgende dag 7.00 uur. Op zonne-overschot laden doet ie niet, maar is naar mijn idee ook overbodig. De laagste tarieven zijn bijna zonder uitzondering tussen 12.00 uur en 16.00. Dan wil je ook zoveel mogelijk laden. Laden op de zon staat nog wel in de app, maar die optie is uitgeschakeld omdat ie niet goed werkte. Maar komt dus misschien nog.

Ik gebruik FE icm met een Easee Light lader sinds april en tot nu toe werkt het perfect. Let op: FE heeft bij Slim laden een bonusregeling voor laden of juist niet laden ivm onbalans op het netwerk. Die bonusregeling leidt geregeld tot het stoppen en starten van het laadproces. Heeft tot nu toe dik 20 euro opgeleverd. Gemiddelde prijs per kWh tot nu toe 15 cent. Ik werk thuis, en kan dus vaak overdag laden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rube
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 00:30
waarbij de laadpaal slim genoeg moet zijn om:
JoopO schreef op zaterdag 17 augustus 2024 @ 11:47:
[...]
Op zonne-overschot laden doet ie niet, maar is naar mijn idee ook overbodig.
:P staat wel op nr. 1.

Veel mensen willen graag wel specifiek hun eigen PV stroom kunnen gebruiken, en dat is niet perse afhankelijk of dat financieel nu wel of niet uitmaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stefxx
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 22:37
Ik heb een Shell Recharge laadpaal, of beter gezegd, een NewMotion Home Advanced van eind 2018. Doet het prima, incl. doorbelasting naar de werkgever. Die paal is inmiddels mijn eigendom na wisseling van werkgever, ik betaal nu dus zelf het abonnement maar de kosten krijg ik zo wel netjes terug van de nieuwe werkgever.

Maar nu las ik ergens dat 2G er ergens eind dit jaar mee zou ophouden. Klopt dat? En is het inderdaad zo dat die oude laadpalen van NewMotion (alleen) via 2G werken? Maw, moet ik me zorgen maken? Ik heb zitten zoeken maar kan er weinig over vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• justice strike
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 15-07 17:07
Ik lees hier en daar dat er nooit een granny charger met 3 fase krachtstroom bestond. Weet iemand of die nog te koop is en waar die te krijgen is?

Ik heb in principle genoeg (voor nu) aan een granny charger, we hebben gratis km en we rijden niet zo gek veel. Af en toe is het wel handig om snel op te kunnen laden thuis. Dit leek mij een vrij kosten efficient manner. Weet iemand wellicht of er een andere goedkope manier is? 32amp krachtstroom lijkt hem niet te worden (heb 1x35 thuis en als ik meer wil wordt dat waarschijnlijk 3x25)

Bottom line wat is een eenvoudige manier om iets snellere charging te krijgen. Liefst 5.5 of meer kw per uur?

U can call me sir.... or justice as long as u bow down ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JoopO
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 10-07 17:42
rube schreef op zaterdag 17 augustus 2024 @ 12:23:
[...]

[...]

:P staat wel op nr. 1.

Veel mensen willen graag wel specifiek hun eigen PV stroom kunnen gebruiken, en dat is niet perse afhankelijk of dat financieel nu wel of niet uitmaakt.
Ben daar wat ongenuanceerd geweest. Hier ligt 3000 watt-piek op dak, dus op een dag als vandaag in de middag zo'n 2300 watt opbrengst per uur. Dat schiet niet op met laden. Met 11 kWh laden op de goedkoopste uren betekent over het algemeen ook veel zonnestroom-gebruik. Ons eigen zonnegebruik is in ieder geval fors gestegen sinds we elektrisch rijden. Lijkt me een mooie combi van besparen en rekening houden met het stroomnetwerk/veel eigen stroom gebruiken. Nog afgezien van de onbalans-regeling van Frank Energie.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• guido66
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 22:17
justice strike schreef op zaterdag 17 augustus 2024 @ 15:31:
Ik lees hier en daar dat er nooit een granny charger met 3 fase krachtstroom bestond. Weet iemand of die nog te koop is en waar die te krijgen is?

Ik heb in principle genoeg (voor nu) aan een granny charger, we hebben gratis km en we rijden niet zo gek veel. Af en toe is het wel handig om snel op te kunnen laden thuis. Dit leek mij een vrij kosten efficient manner. Weet iemand wellicht of er een andere goedkope manier is? 32amp krachtstroom lijkt hem niet te worden (heb 1x35 thuis en als ik meer wil wordt dat waarschijnlijk 3x25)

Bottom line wat is een eenvoudige manier om iets snellere charging te krijgen. Liefst 5.5 of meer kw per uur?
Je hebt toch helemaal niks aan een 3 fasen lader, als je een 1x 35A aansluiting hebt? Dat ding kan 1 fase niet in 3 omtoveren..

En kW per uur kan niet, het is kWh per uur, ofwel gewoon kW.

Je kunt max 16A (3,7 kW) halen met een granny charger, maar de meesten stoppen bij 10 of 12A. Meer is ook niet verstandig op een normaal stopcontact

[ Voor 7% gewijzigd door guido66 op 17-08-2024 16:37 ]

Polestar 2 (2020) - Fiat 500e (2022) - Zappi v2 - 7250Wp SMA (2013) - 5850Wp Enphase (2021)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• internet4me
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 17:51
stefxx schreef op zaterdag 17 augustus 2024 @ 13:39:
Ik heb een Shell Recharge laadpaal, of beter gezegd, een NewMotion Home Advanced van eind 2018. Doet het prima, incl. doorbelasting naar de werkgever. Die paal is inmiddels mijn eigendom na wisseling van werkgever, ik betaal nu dus zelf het abonnement maar de kosten krijg ik zo wel netjes terug van de nieuwe werkgever.

Maar nu las ik ergens dat 2G er ergens eind dit jaar mee zou ophouden. Klopt dat? En is het inderdaad zo dat die oude laadpalen van NewMotion (alleen) via 2G werken? Maw, moet ik me zorgen maken? Ik heb zitten zoeken maar kan er weinig over vinden.
Je kunt hem via ethernet aansluiten. Mocht het niet meer werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Breg87
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 13-07 17:20
Hoi mensen,

Ik heb de afgelopen weken veel in dit topic gelezen. Meerdere offertes opgevraagd, waarvan ik er nog een aantal binnen krijg. Ik heb een MG4 standaard editie, laadt met 1 fase op. Met het oog op de toekomst toch maar besloten om een 3 fasen lader aan te willen schaffen. Als ik het hier zo lees zijn de meeste mensen erg enthousiast over de Zappi 2.1. Het is eventueel mogelijk om een dynamisch stroomcontract te nemen, maar het komende jaar zit ik aan een ander contract vast. Ik heb maar 4 zonnepanelen. Maar goed, zouden jullie ook voor de Zappi 2.1 gaan of zijn er toch nog andere ideeën?
Onderstaand is de offerte van de Laadpaalmonteur. Ik vind het toch nog een hoop geld. Hebben jullie nog tips van bedrijven die goedkoper zijn? Alvast dank.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lwMn0Dz_l3L4bYOciJkbN7C-qwM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/W3fFsJvEXoD5V8ODGSyxb1Zt.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperBart
Breg87 schreef op zaterdag 17 augustus 2024 @ 17:31:
Hoi mensen,

Ik heb de afgelopen weken veel in dit topic gelezen. Meerdere offertes opgevraagd, waarvan ik er nog een aantal binnen krijg. Ik heb een MG4 standaard editie, laadt met 1 fase op. Met het oog op de toekomst toch maar besloten om een 3 fasen lader aan te willen schaffen. Als ik het hier zo lees zijn de meeste mensen erg enthousiast over de Zappi 2.1. Het is eventueel mogelijk om een dynamisch stroomcontract te nemen, maar het komende jaar zit ik aan een ander contract vast. Ik heb maar 4 zonnepanelen. Maar goed, zouden jullie ook voor de Zappi 2.1 gaan of zijn er toch nog andere ideeën?
Onderstaand is de offerte van de Laadpaalmonteur. Ik vind het toch nog een hoop geld. Hebben jullie nog tips van bedrijven die goedkoper zijn? Alvast dank.

[Afbeelding]
In de kern (laadpaal en CT) niet duur maar alle poeha er rond wel.

Ik ben allergisch aan voorrijkosten.
Dure goot. Zwarte pvc buis niet goed? Of grijze buis en zelf sprayen in het zwart? Eleganter zelfs.
Zappi configuratie. Ook 2u werk?

Hoe ver ligt de paal van de meterkast? 400 eur installatie aan 50 eur ex btw is toch al 8u werk. Mooi verdiend want zo lang duurt het niet.

Ik word echt een beetje misselijk van dit soort praktijken, ja je mag wat contingency rekenen maar je moet niet op iedere lijn dat gaan doen…

Contacteer een fijne lokale elektricien, vraag zijn uurprijs en materialen apart en betaal die man per uur.

[ Voor 8% gewijzigd door HyperBart op 17-08-2024 18:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Breg87
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 13-07 17:20
HyperBart schreef op zaterdag 17 augustus 2024 @ 18:08:
[...]

In de kern (laadpaal en CT) niet duur maar alle poeha er rond wel.

Ik ben allergisch aan voorrijkosten.
Dure goot. Zwarte pvc buis niet goed? Of grijze buis en zelf sprayen in het zwart? Eleganter zelfs.
Zappi configuratie. Ook 2u werk?

Hoe ver ligt de paal van de meterkast? 400 eur installatie aan 50 eur ex btw is toch al 8u werk. Mooi verdiend want zo lang duurt het niet.

Ik word echt een beetje misselijk van dit soort praktijken, ja je mag wat contingency rekenen maar je moet niet op iedere lijn dat gaan doen…

Contacteer een fijne lokale elektricien, vraag zijn uurprijs en materialen apart en betaal die man per uur.
Bedankt voor je reactie. Ik kreeg hetzelfde gevoel. De lokale elektricien heeft weinig tijd en is ook vrij duur… ik weet zelf ook niet precies welke materialen er allemaal nodig zijn. Maar goed misschien zijn er nog andere tweakers met goede (goedkopere) alternatieven?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• guido66
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 22:17
Breg87 schreef op zaterdag 17 augustus 2024 @ 18:43:
[...]

Bedankt voor je reactie. Ik kreeg hetzelfde gevoel. De lokale elektricien heeft weinig tijd en is ook vrij duur… ik weet zelf ook niet precies welke materialen er allemaal nodig zijn. Maar goed misschien zijn er nog andere tweakers met goede (goedkopere) alternatieven?
De Harvi is niet noodzakelijk als je een extra netwerkkabel legt tussen Zappi en meterkast voor de ct klemmen. Alleen als je de opbrengst van de zonnepanelen wilt zien in de MyEnergi app, maar voor de werking niet nodig.

Polestar 2 (2020) - Fiat 500e (2022) - Zappi v2 - 7250Wp SMA (2013) - 5850Wp Enphase (2021)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASS-Ware
ice-T106 schreef op zaterdag 17 augustus 2024 @ 10:22:
@Hitmixer Heb je nu wel of geen dynamische tarieven? Want ik snap eerlijk gezegt niet waarom je al deze eisen nodig hebt om zo goedkoop mogelijk te laden. (nu saldering nog werkt)
Salderen wordt iets minder voordelig met de teruglevertarieven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• justice strike
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 15-07 17:07
guido66 schreef op zaterdag 17 augustus 2024 @ 16:35:
[...]

Je hebt toch helemaal niks aan een 3 fasen lader, als je een 1x 35A aansluiting hebt? Dat ding kan 1 fase niet in 3 omtoveren..

En kW per uur kan niet, het is kWh per uur, ofwel gewoon kW.

Je kunt max 16A (3,7 kW) halen met een granny charger, maar de meesten stoppen bij 10 of 12A. Meer is ook niet verstandig op een normaal stopcontact
Ik was misschien niet helemaal duidelijk. Ik zit er over na te denken om toch naar 3 fase te gaan als er niets anders op zit. Dan kan ik een rode krachtstroom stekker installereb voor relatief weinig en kan ik wat seller laden.

Alternatief is om misschien een 24 Amp stop te plaatsen en de 32 Amp stekker te gebruiken en de granny charger te knijpen naar 24 Amp. Dan ben ik ook al een heel stuk sneller uit.

Maargoed als het advies is om gewoon meteen een laadpaal te nemen als je toch 3 fase hebt, en op 1 fase er niet veel meer is dan de 16 Amp blauwe stekker... dan moet ik even na gaan denken wat handig is. 3 Amp meer is wel iets, maar niet veel meer, en dan moet ik even nakijken hoeveel het me gaat kosten om die stekker te krijgen (aanschaf en de tijd om te installeren)

U can call me sir.... or justice as long as u bow down ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Inspired
justice strike schreef op zaterdag 17 augustus 2024 @ 21:19:
[...]

Ik was misschien niet helemaal duidelijk. Ik zit er over na te denken om toch naar 3 fase te gaan als er niets anders op zit. Dan kan ik een rode krachtstroom stekker installereb voor relatief weinig en kan ik wat seller laden.

Alternatief is om misschien een 24 Amp stop te plaatsen en de 32 Amp stekker te gebruiken en de granny charger te knijpen naar 24 Amp. Dan ben ik ook al een heel stuk sneller uit.

Maargoed als het advies is om gewoon meteen een laadpaal te nemen als je toch 3 fase hebt, en op 1 fase er niet veel meer is dan de 16 Amp blauwe stekker... dan moet ik even na gaan denken wat handig is. 3 Amp meer is wel iets, maar niet veel meer, en dan moet ik even nakijken hoeveel het me gaat kosten om die stekker te krijgen (aanschaf en de tijd om te installeren)
Je hebt een Tesla en de Tesla "granny"? Die kan met de juiste blauwe pigtail tm 32A laden. Is wellicht nog een optie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BarryH
justice strike schreef op zaterdag 17 augustus 2024 @ 15:31:

Kostenefficient is een gebruikte laadpaal op MP kopen met loadbalancing. En dan een 7,4/22kW versie.
200-400 euro ben je klaar, terwijl naar 3x25A omgaan al iets van eur 250 kost voor de netbeheerder.

Pagina: 1 ... 132 ... 181 Laatste

Let op:
Discussie over laadpassen, facturatie e.d.: [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3. Vragen over elektrische auto's en hun bijbehorend laadvermogen in Elektrische auto's - deel 5 of de betreffende merktopics. Er is uiteraard een beetje overlap, maar specifieke vragen of opmerkingen over de inrichting van je meterkast en huisinstallatie horen in Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 2. Voor het zo goedkoop mogelijk thuisladen van je EV kan je terecht in Het grote goedkoop thuisladen van je EV topic en als laatste: voor v2g is er ook een plek: Over V2G; laden en ontladen