Persoonlijk vind ik 25% (1000/4000) niet een "druppel op een gloeiende plaat".de Peer schreef op maandag 12 augustus 2024 @ 15:40:
[...]
Ja en sterker nog, hij wil natuurlijk de auto opladen tijdens de zonne-uren. Dat is nog veel lastiger. Ik denk dat je al heel blij mag zijn als het je lukt 1000 kWh vanuit je PV in je auto te laden op jaarbasis.
Daar bespaar je (of je werkgever) dan misschien 200 euro mee op jaarbasis. Beetje moeilijk in te schatten omdat we niet weten wat we terugkrijgen als de salderingsregeling er niet meer is.
Daarom begrijp ik (bij heel veel mensen) die enorme focus niet op laden op basis van PV. Dat zou slechts een klein aspect moeten zijn. Mooi meegenomen, verder niet.
Alsof je je tuin tijdens een hittegolf moet bewateren met glaasjes water.
Druppel op een gloeiende plaat.
Maargoed we weten niet hoe de energiemarkt er de komende jaren uit gaat zien en uiteraard wil je op alles voorbereid zijn en diverse mogelijkheden hebben om in te spelen op wat er komen gaat. Dan is kunnen laden op PV natuurlijk altijd mooi meegenomen.
En zolang we vrijwel niets aan TLV krijgen tegenwoordig/voorlo[ig, stop ik liever zoveel mogelijk zelf opgewekte kWh's in de zakelijke EV waar ik een vergoeding per kWh van de werkgever voor krijg - die dan nog steeds goedkoper uit is dan openbaar laden & zeker goedkoper dan snelladen (langs de snelweg bijv). Een win-win situatie dus.
Daarnaast betekent dit voor mij pas echt zelfstandig en 'direct' iets extra's qua duurzaamheid doen, in plaats van het opwekken van energie om maar geld te kunnen verdienen dan wel besparen (d.m.v. salderen en/of de goede oude hoge TLV - waar ik overigens ook gebruik van heb gemaakt).