Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Taro
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

Taro

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
Hitmixer schreef op zaterdag 17 augustus 2024 @ 08:11:
Heb het gevoel dat ik steeds in cirkels loop in mn zoektocht naar de ideale lader voor mijn situatie. Natuurlijk begrijp ik dat de meesten dezelfde wensen hebben en het meeste (alles?) wel besproken is, maar toch graag even meedenken:

Wanneer ik de auto om 13:00 aansluit, dan wil ik in staat zijn om aan te geven dat de auto de volgende dag om 6:00 vol moet zijn waarbij de laadpaal slim genoeg moet zijn om:

#1 Solar only gaan laden wanneer voldoende stroom beschikbaar is (vanaf 1,4 kW dus)
#2 lader moet tot max opschalen met dynamisch tarief wanneer het laagste uurtarief tot 6:00 in de periode valt waarin ook #1 plaatsvindt.
#3 Lader moet in de periode na #1 gaan laden op het laagste dynamische tarieven waarbij gegarandeerd wordt dat de auto om 6:00 vol is

Maw: ik wil morgen om 6 uur vertrekken met een volle accu, zoek maar uit hoe je het op de goedkoopste manier doet.

Ik wil dus niet op dagelijkse basis gaan bedenken of het een zonnige dag wordt en obv die inschatting een laadsessie plannen.

Ik merk dat verreweg de meeste laders de functionaliteit rondom dynamisch laden alleen via externe OCPP ondersteunen (alleen Zappi niet?), waarbij er belangrijke delen NATIVE functionaliteit zoals SolarOnly uitvallen wanneer de OCPP wordt geconfigureerd.

Is de markt nog zo onvolwassen, of begrijp ik het gewoon niet? (ergens hoop ik op het laatste)
Hoe je dit kunt bereiken:
  1. Zappi op Eco+ mode: Automatisch overschot uit panelen laden, let wel even op 1-fase vs 3-fasen stand.
  2. Binnen Eco+ mode: X goedkoopste dynamische tarieven per dag aangeven, dus bijv: 33 kWh tussen 0:00 en 23:00.
  3. Time boost: 02:00 - 06:00 met 44 kWh.
Wat je hierdoor bereikt:
  1. Er wordt vanuit de panelen geladen wanneer mogelijk.
  2. Er wordt dynamisch zo goedkoop mogelijk geladen
  3. Door de boost zorg je ervoor dat er indien nodig alsnog zoveel kWh's in worden geknald als je nodig hebt, zit de auto vol, dan stopt die eerder met laden.
Op deze manier combineer je de verschillende opties en weet je zeker dat je auto helemaal vol zit (aantal kWh's hierboven zijn een voorbeeld), terwijl je wel zo goedkoop mogelijk laadt.

Zelf doe ik dit heel simpel: Veel zonnestroom overschot valt vaak samen met de laagste dynamische tarieven. Dus stel ik in: Op zondag 55 kWh laden in de goedkoopste uren, in weken dat ik 1 dag extra naar werk moet: op woensdag 22 kWh laden in de goedkoopste uren en daarmee red ik het heel de week en verbruik ik maximaal eigen zonopbrengst.

Replace fear of the unknown with curiosity | 54 kWh thuisaccu's | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | Totaal 190 kWh opslag | 10.660 Wp zonnepanelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• justice strike
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 08-08 09:26
BarryH schreef op zaterdag 17 augustus 2024 @ 21:30:
[...]

Kostenefficient is een gebruikte laadpaal op MP kopen met loadbalancing. En dan een 7,4/22kW versie.
200-400 euro ben je klaar, terwijl naar 3x25A omgaan al iets van eur 250 kost voor de netbeheerder.
Lader en meterkast zijn 2 verschillende dingen. Kosten van de 1 wil ik niet perse gelijktrekken met de kosten voor het ander.

Maar laten we het probleem uit elkaar trekken. Wat kan ik met mijn granny charger. 32amp klinkt leuk, maar is dat wel haalbaar? Ik zou eventueel nog gratis kunnen upgraden naar 1x40a (volgens liander) maar dan moet ik ook een 32amp groep aanleggen kabel leggen en dan is het nog se vraag of se 8a die je overhoud nog voldoende is. Is 32a dan wel haalbaar op een huishoudelijke aansluiting?

U can call me sir.... or justice as long as u bow down ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hitmixer
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 17-09 23:35
Taro schreef op zaterdag 17 augustus 2024 @ 22:04:
[...]

Hoe je dit kunt bereiken:
  1. Zappi op Eco+ mode: Automatisch overschot uit panelen laden, let wel even op 1-fase vs 3-fasen stand.
  2. Binnen Eco+ mode: X goedkoopste dynamische tarieven per dag aangeven, dus bijv: 33 kWh tussen 0:00 en 23:00.
  3. Time boost: 02:00 - 06:00 met 44 kWh.
Wat je hierdoor bereikt:
  1. Er wordt vanuit de panelen geladen wanneer mogelijk.
  2. Er wordt dynamisch zo goedkoop mogelijk geladen
  3. Door de boost zorg je ervoor dat er indien nodig alsnog zoveel kWh's in worden geknald als je nodig hebt, zit de auto vol, dan stopt die eerder met laden.
Op deze manier combineer je de verschillende opties en weet je zeker dat je auto helemaal vol zit (aantal kWh's hierboven zijn een voorbeeld), terwijl je wel zo goedkoop mogelijk laadt.

Zelf doe ik dit heel simpel: Veel zonnestroom overschot valt vaak samen met de laagste dynamische tarieven. Dus stel ik in: Op zondag 55 kWh laden in de goedkoopste uren, in weken dat ik 1 dag extra naar werk moet: op woensdag 22 kWh laden in de goedkoopste uren en daarmee red ik het heel de week en verbruik ik maximaal eigen zonopbrengst.
Veel dank voor deze uitgebreide uiteenzetting! Het lijkt er inderdaad op dat dit het gewenste resultaat heeft. Wanneer je zegt "X goedkoopste dynamische tarieven per dag aangeven", kan ik Zappi dan gewoon configureren als : "wanneer tarief onder xx cent tussen 00:00 en 23:00, dan laden"?

Verder heb ik Zappi de afgelopen weken een beetje proberen te ontwijken omdat het gevoelsmatig dusdanig flexibel is dat het weer wat ingewikkeld wordt (vrouw wil er niet teveel van weten, gewoon stekker erin en klaar). Daarnaast baren de klachten rondom warmteontwikkeling me wat zorgen. Misschien dus toch nog maar eens goed bekijken wanneer ik steeds weer terug kom bij de Zappi.

Vwb PV overschot. Ik heb ruim 9000Wp panelen die evenredig zijn verdeeld over oost/west. Hierdoor dus al heel vroeg opwek tot best laat in de avond (relatief hoge dynamische tarieven dus).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hitmixer
fmb schreef op zaterdag 17 augustus 2024 @ 09:08:
[...]

[Update nav goede aanvulling @Inspired ] Kleine nuance aangebracht; EVCC ondersteunt dit deels, niet volledig.

Ik weet niet of er laders zijn die dit ondersteunen. Wel kan ik aangeven dat dit deels lukt met EVCC. EVCC stuurt de laadpaal aan en ik gebruik deze in combinatie met een Alfen Eve Single Pro. EVCC zul je wel continu moeten draaien, dat kan bijvoorbeeld op een NAS (als je die al hebt).

EVCC kan zelfs energieprijzen inlezen mocht je een dynamisch (verschillend per uur) energiecontract hebben. Of je kan bij een vast contract makkelijk handmatig de tarieven instellen. EVCC berekent dan wanneer de auto moet opladen om op tijd een doelpercentage te halen en gebruik te maken van de gunstigste uren (goedkoopste tarief). Hier staan wat voorbeelden, zowel met een doeltijd met een doellading of met alleen laden onder een bepaald kWh tarief: https://docs.evcc.io/docs/features/dynamic-prices
Even doorscrollen naar de plaatjes, die laten het duidelijk zien. EVCC zelf heeft ook een Nederlandse versie, maar sommige documentatie is nog niet vertaald.

Als alternatief kun je ook met domotica aan de slag. Lees veel over Home Assistant integraties, maar met Homey kan ook. Dan zou je ook zelf regels kunnen maken die rekening houden met de weersvoorspellingen.

Mocht je je hierin willen verdiepen dan kun je beginnen met inlezen hier op Tweakers (zowel voor domotica als EVCC) en op https://docs.evcc.io/en/docs/Home
Veel dank! Ik had EVCC wel al voorbij zien komen, maar nog niet serieus bekeken. Inmiddels wat zaken gelezen en aangezien ik toch al een PI4 heb draaien is dit wel een relevante optie.

Ik had de hoop dat deze functionaliteit native door een lader(fabrikant) zou worden aangeboden, maar zo ver zijn we dus nog niet.

Ik ga nu dus wel even kijken of de nieuwe lader wordt ondersteunt vanuit EVCC (de Ratio Solar waar ik naar zat te kijken staat bijv. al niet op hun compatibiliteitslijst).

[ Voor 4% gewijzigd door Hitmixer op 17-08-2024 23:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hitmixer
Inspired schreef op zaterdag 17 augustus 2024 @ 09:14:
[...]

En EVCC kan dan ook rekening houden met eigen opwek en of het zonnig is/bijft de komende uren? En obv beslissen of hij een uurtje vol 11kW via het grid moet stampen of juist langzamer alle opwek weg moet laden? Volgens mij zoekt @Hitmixer iets wat er nog niet is.
Die indruk heb ik inmiddels ook. Het was natuurlijk wel een wensenlijstje, maar soms is het goed om de ideale situatie te schetsen om duidelijk te krijgen wat er wel/niet mogelijk is.

Ik had bewust de extra complexiteit rondom "weersvoorspelling rondom zonuren" en "verrekenen van terugleverkosten/opbrengst" nog achterwege gelaten. Gaat me er juist om dat PV-opbrengst per definitie het goedkoopst / gratis is en dat dus voorrang op alles dient te krijgen.
Verder weet de lader hoeveel kW geladen moet worden en welke uren de goedkoopste uren zijn.
Met mijn eenvoudige functionele ziel leek me dit dus wel haalbaar.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

Hitmixer schreef op zaterdag 17 augustus 2024 @ 22:25:
[...]

Veel dank voor deze uitgebreide uiteenzetting! Het lijkt er inderdaad op dat dit het gewenste resultaat heeft. Wanneer je zegt "X goedkoopste dynamische tarieven per dag aangeven", kan ik Zappi dan gewoon configureren als : "wanneer tarief onder xx cent tussen 00:00 en 23:00, dan laden"?

Verder heb ik Zappi de afgelopen weken een beetje proberen te ontwijken omdat het gevoelsmatig dusdanig flexibel is dat het weer wat ingewikkeld wordt (vrouw wil er niet teveel van weten, gewoon stekker erin en klaar). Daarnaast baren de klachten rondom warmteontwikkeling me wat zorgen. Misschien dus toch nog maar eens goed bekijken wanneer ik steeds weer terug kom bij de Zappi.

Vwb PV overschot. Ik heb ruim 9000Wp panelen die evenredig zijn verdeeld over oost/west. Hierdoor dus al heel vroeg opwek tot best laat in de avond (relatief hoge dynamische tarieven dus).
Ik heb inmiddels mijn 2e Zappi hier aan de muur hangen (Upgrade van 1->3 fasen) in 5 jaar tijd en nog nooit warmteproblemen gehad. Hoorde er hier een paar weken geleden voor het eerst over....

Via https://myaccount.myenergi.com (dus niet via de mobiele App !) kan je bijv. een schema instellen als:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yeOfwzWfQIRTwNV2SEJ5_esGoLQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/08DoovnoLZULCPAt0P1oNHUb.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xV6pG6RkQWpjcImLi6lx2yvPVCk=/x800/filters:strip_exif()/f/image/vkhaK95dyX70QuRk4nADKwX5.png?f=fotoalbum_large

Je kunt dus kiezen tussen: Laden onder tarief X, eenmalig goedkoop laden, of laden op dag/dagen met X kWh tussen Y en Z met meerdere opties per week. Als je kiest voor bijv. 33kWh op zondag tussen 00:00 en 23:45 hoef je niets met tarieven te bepalen, de lader zal dan automatisch op de 3 goedkoopste dynamische uren gaan laden. Je kunt ook bijv. gewoon Zonneplan als provider kiezen, simpeler kan het niet.

Indien je altijd wil laden onder bijv. -10 ct/kWh, dan kan je dat ernaast aanhouden als schema.

Ben er super blij mee. Zie trouwens ook Het grote goedkoop thuisladen van je EV topic, daar heb ik nog meer uitgelegd over het zo goedkoop mogelijk laden van je EV.

Edit: Je vrouw kan toch gewoon de laadkabel erin doen? De lader bepaalt echter wanneer er daadwerkelijk wordt geladen, hoeft zij niet over na te denken....

Replace fear of the unknown with curiosity | 54 kWh thuisaccu's | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | Totaal 190 kWh opslag | 10.660 Wp zonnepanelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hitmixer
JanHenk schreef op zaterdag 17 augustus 2024 @ 09:48:
[...]

Soort van…

Als je een vast tarief instelt en een (vast) tarief voor teruglevering, kun je hem automatisch een laadplan laten maken. De basis is dan de solar-modus, dus sowieso laden op overschot. Als er dan nog bijgeladen moet worden, wordt dat (bij gelijk tarief) zo laat mogelijk (in de nacht dus vaak) gedaan op de maximum (ingestelde) vermogen.

Als je dynamische tarieven hebt kun je dit ook, maar dan is je zonnestroom natuurlijk qua invoeding hetzelfde waard als afname. Dan volgt uit het laadplan het laden in de uren met de laagste tarieven. Vaak ook de uren dat de zon volop schijnt overigens…

Laden op zonnestroomoverschot icm dynamische uurtarieven is ook niet de meest logische combi momenteel ivm salderingsregeling.

Maar doordat zonnestroomoverschot en lage uurtarieven hand in hand gaan, is het volgens mij niet nodig om allerlei algoritmes op te zetten..?
Dank voor je uitgebeide reactie. Vanwege de ligging van m'n panelen (ruim 9000Wp op Oost/West) heb ik al heel vroeg (en tot laat) opwek, wanneer het uurtarief over het algemeen nog niet heel laag is.

Ik begrijp je opmerking mbt de salderingsregeling. Ik verwacht dat mijn lader er over een week of 4 hangt (de opbrengst rond die tijd is natuurlijk al aanzienlijk minder). Dat in combinatie met de huidige einddatum saldering (1-1-2027) betekent dat dus nog een kleine 2,5 jaar salderen. Dit is ruim binnen de verwachte levensduur van een fatsoenlijke lader. Ik wil graag een lader die voorbereid is op het moment dat er niet meer gesaldeerd wordt en dus zoveel mogelijk zelf opsoupeert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hitmixer
ice-T106 schreef op zaterdag 17 augustus 2024 @ 10:22:
@Hitmixer Heb je nu wel of geen dynamische tarieven? Want ik snap eerlijk gezegt niet waarom je al deze eisen nodig hebt om zo goedkoop mogelijk te laden. (nu saldering nog werkt)
Eisen, eisen... Ik schets een (voor mij) ideaalsituatie waarop het antwoord prima kan zijn dat dat niet mogelijk is - daar kan ik wel mee leven :-) Met jullie waardevolle reacties krijg ik nu een beter beeld van wat er out of the box mogelijk is en waarvoor je een OCPP moet configureren of zelfs domotica moet inzetten.

Ik heb op dit moment nog een vast contract met prijzen van 5 jaar geleden :-)
Over een maand stopt dat contract en ga ik over op dynamische tarieven.

Ik verwacht dat mijn lader er over een week of 4 hangt. Dat in combinatie met de huidige einddatum saldering (1-1-2027) betekent dat dus nog een kleine 2,5 jaar salderen. Dit is ruim binnen de verwachte levensduur van een fatsoenlijke lader. Ik wil graag een lader die voorbereid is op het moment dat er niet meer gesaldeerd wordt en dus zoveel mogelijk zelf opsoupeert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hitmixer
Taro schreef op zaterdag 17 augustus 2024 @ 22:42:
[...]

Ik heb inmiddels mijn 2e Zappi hier aan de muur hangen (Upgrade van 1->3 fasen) in 5 jaar tijd en nog nooit warmteproblemen gehad. Hoorde er hier een paar weken geleden voor het eerst over....

Via https://myaccount.myenergi.com (dus niet via de mobiele App !) kan je bijv. een schema instellen als:
[Afbeelding]

[Afbeelding]

Je kunt dus kiezen tussen: Laden onder tarief X, eenmalig goedkoop laden, of laden op dag/dagen met X kWh tussen Y en Z met meerdere opties per week. Als je kiest voor bijv. 33kWh op zondag tussen 00:00 en 23:45 hoef je niets met tarieven te bepalen, de lader zal dan automatisch op de 3 goedkoopste dynamische uren gaan laden. Je kunt ook bijv. gewoon Zonneplan als provider kiezen, simpeler kan het niet.

Indien je altijd wil laden onder bijv. -10 ct/kWh, dan kan je dat ernaast aanhouden als schema.

Ben er super blij mee. Zie trouwens ook Het grote goedkoop thuisladen van je EV topic, daar heb ik nog meer uitgelegd over het zo goedkoop mogelijk laden van je EV.

Edit: Je vrouw kan toch gewoon de laadkabel erin doen? De lader bepaalt echter wanneer er daadwerkelijk wordt geladen, hoeft zij niet over na te denken....
Veel dank dat je dit op deze manier inzichtelijk wil maken; Zappi viel inderdaad initieel af vanwege potentiële hitteproblemen en een review die wat in m'n achterhoofd bleef spelen (YouTube: Zappi Honest EV Charger Review vanaf 22 minuten). Het heeft nu nog maar 1 nadeel (geen P1, maar CT), maar daar moet ik misschien maar overheen stappen en even wat ruimte laten maken in de meterkast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 16:19
justice strike schreef op zaterdag 17 augustus 2024 @ 22:14:
[...]

Lader en meterkast zijn 2 verschillende dingen. Kosten van de 1 wil ik niet perse gelijktrekken met de kosten voor het ander.

Maar laten we het probleem uit elkaar trekken. Wat kan ik met mijn granny charger. 32amp klinkt leuk, maar is dat wel haalbaar? Ik zou eventueel nog gratis kunnen upgraden naar 1x40a (volgens liander) maar dan moet ik ook een 32amp groep aanleggen kabel leggen en dan is het nog se vraag of se 8a die je overhoud nog voldoende is. Is 32a dan wel haalbaar op een huishoudelijke aansluiting?
Topic nog niet goed gelezen denk ik
1/ je zoekt goedkoop een snelle laad mogelijkheid
2/ dat kan met een gebruikte laadpaal van marktplaats goedkoper dan een exotische granny charger
3/ beide hebben een eigen groep nodig

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

Hitmixer schreef op zaterdag 17 augustus 2024 @ 23:10:
[...]

Veel dank dat je dit op deze manier inzichtelijk wil maken; Zappi viel inderdaad initieel af vanwege potentiële hitteproblemen en een review die wat in m'n achterhoofd bleef spelen (YouTube: Zappi Honest EV Charger Review vanaf 22 minuten). Het heeft nu nog maar 1 nadeel (geen P1, maar CT), maar daar moet ik misschien maar overheen stappen en even wat ruimte laten maken in de meterkast.
CT werkt naar mijn idee prima, ik heb nu al een actieve P1-splitter met 3x P1-meters, blij dat de Zappi het gewoon live kan ophalen en dat dit buiten de P1 om gaat, anders had ik nog een splitter nodig :)

Geen idee wat ze in die video tonen, ik heb nergens last van en ga dus ook geen tijd aan zo'n video besteden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• justice strike
BarryH schreef op zaterdag 17 augustus 2024 @ 23:20:
[...]

Topic nog niet goed gelezen denk ik
1/ je zoekt goedkoop een snelle laad mogelijkheid
2/ dat kan met een gebruikte laadpaal van marktplaats goedkoper dan een exotische granny charger
3/ beide hebben een eigen groep nodig
Ok. Ik dacht dat de granny charger die ik had misschien makkelijk te gebruiken was op 24a of 32a, maar een laadpaal is nog steeds de beste oplossing?

Ik mis misschien iets, maar hoe zal een laadpaal helpen als ik 1x35/1x40 heb, die zal toch niet sneller gaan dan een granny charger met 32A stekker?

Ik snap wel dat als ik naar 3 fase ga dat een laadpaal dan wel weer de makkelijkste oplossing is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• engelbertus
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 08:37
Taro schreef op zaterdag 17 augustus 2024 @ 22:42:
[...]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

met een dynamisch contrat, en de wens op de goedkoopste momenten te laden, hoe voorspelt myenergy dat dan? de tarieven ijn slechts een uur of 14 voor de volgende dag bekend, dus de goedkoopste uren kunnen dan gekozen worden uit ongeveer anderhalve dag vooruitkijken.

een laadschema dat je maak t zal dus afgestemd moeten zijn op wanneer je werkt en wanneer de auto thuis is en welke activiteiten je verder nog gepland hebt. een weekschema is dan niet echt te maken als je wat onregelmatige reist. bijvoorbeeld flexibel thuiswerken, icm met flexibel afspraken op andere plaatsen dan kantoor. idealitair wil je dan een schema dat als het niet nodig is, niet tot 100 % laadt, en het achteloos laden niet gaat doen, maar zou kunnen bekijken wat er op een bepaald moment echt nog bij moet voor de goedkope prijs, en dan morgen nadat e hebt gereisd weer opnieuw beoordeeld hoeveel erg echt nodig is voor die dag, dan moet de lader ook weet wat je soc is. is dat allemaal mogelijk met een zappi? ik zou bijvoorbeeld op zondagovand de auto op 100% willen laden, en dan wanneer de auto thuis is de auto inpluggen, en indien ik de volgende dag verder moet reizen, of de komende week verder moet reizen dan de resterende soc er wat bij willen laden voor de goedkoopste prijs. dus voornamelijk snachts. de bedoeling is dan om de auto bijvoobeeld op brijdagavond leeg te hebben, en hem dn op zaterdag en zonder weer op de goedkoopste uren vol te laden. ook op zaterdag en zondag is er nog een kans dat de auto niet overdag voor de goedkope overdaguren, en de eigenopwek uren van huis is. zodat je die tijden goedkoop kunt laden voor een frisse volle accu voor de volgende week. dan hoef je alleen maar aan te geven wt de te verachten km per dag van de week zijn, en heb je er verder nauwelijks omkijken naar, en belst ej het net op niet onnodig veel of op onnodig duren uren. vooral wannee je auto een flinke accucapaciteit heeft en je niet iedere dag de accu leeg rijdt is het dan een hele simpele situatie. De laadpaal moet dan wel zelf een beetje dynamisch nadenken over hoeveel kwh je per dag en week nodig hebt, en per dag even kijken wat er op een bepaalde dag dan bij zou moeten om op vrijdag avond nagenoeg leeg te zijn, en de overige dagen van de week iedere dag ongeveerd een gelijek hoeveelheid stroom bij te laden. in de app of de een website kun je dan prima zien wat de soc is, en welke doelsoc er gepland is voor de volgende dag. dan oef je alleen dan meet te beoordelen of dat voldoende is voor de daadwerkelijke plannning die je de volgende dag(en) hebt. in het begin van de week zal de accu een groot overschot aan actieradius geve, en tegen het einde van de week wordt dat telkens wat minder. dus dan hoef je alleen dan maar iets bij te stellen om het iende van de week zonder verdere zorgen te halen, mocht je toch verder moeten rijden.

ik werk bijvoorbeeld 5 dagen op kantoor, en 2 willekeurige dagen heb ik dn nog extra reistijd voor het werk. met een dag doel en een weekdpoel ingesteld kan het dan niet misgaan, zelfs als ik niets actief hoef te controleren. in het weekend is het vervolgens toch maar net wat voor activiteiten je nog meer hebt, maar ook dat zou je al mee kunnen nemen in een weekend planning.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

engelbertus schreef op zondag 18 augustus 2024 @ 00:16:
[...]

met een dynamisch contrat, en de wens op de goedkoopste momenten te laden, hoe voorspelt myenergy dat dan? de tarieven ijn slechts een uur of 14 voor de volgende dag bekend, dus de goedkoopste uren kunnen dan gekozen worden uit ongeveer anderhalve dag vooruitkijken.

een laadschema dat je maak t zal dus afgestemd moeten zijn op wanneer je werkt en wanneer de auto thuis is en welke activiteiten je verder nog gepland hebt. een weekschema is dan niet echt te maken als je wat onregelmatige reist. bijvoorbeeld flexibel thuiswerken, icm met flexibel afspraken op andere plaatsen dan kantoor. idealitair wil je dan een schema dat als het niet nodig is, niet tot 100 % laadt, en het achteloos laden niet gaat doen, maar zou kunnen bekijken wat er op een bepaald moment echt nog bij moet voor de goedkope prijs, en dan morgen nadat e hebt gereisd weer opnieuw beoordeeld hoeveel erg echt nodig is voor die dag, dan moet de lader ook weet wat je soc is. is dat allemaal mogelijk met een zappi? ik zou bijvoorbeeld op zondagovand de auto op 100% willen laden, en dan wanneer de auto thuis is de auto inpluggen, en indien ik de volgende dag verder moet reizen, of de komende week verder moet reizen dan de resterende soc er wat bij willen laden voor de goedkoopste prijs. dus voornamelijk snachts. de bedoeling is dan om de auto bijvoobeeld op brijdagavond leeg te hebben, en hem dn op zaterdag en zonder weer op de goedkoopste uren vol te laden. ook op zaterdag en zondag is er nog een kans dat de auto niet overdag voor de goedkope overdaguren, en de eigenopwek uren van huis is. zodat je die tijden goedkoop kunt laden voor een frisse volle accu voor de volgende week. dan hoef je alleen maar aan te geven wt de te verachten km per dag van de week zijn, en heb je er verder nauwelijks omkijken naar, en belst ej het net op niet onnodig veel of op onnodig duren uren. vooral wannee je auto een flinke accucapaciteit heeft en je niet iedere dag de accu leeg rijdt is het dan een hele simpele situatie. De laadpaal moet dan wel zelf een beetje dynamisch nadenken over hoeveel kwh je per dag en week nodig hebt, en per dag even kijken wat er op een bepaalde dag dan bij zou moeten om op vrijdag avond nagenoeg leeg te zijn, en de overige dagen van de week iedere dag ongeveerd een gelijek hoeveelheid stroom bij te laden. in de app of de een website kun je dan prima zien wat de soc is, en welke doelsoc er gepland is voor de volgende dag. dan oef je alleen dan meet te beoordelen of dat voldoende is voor de daadwerkelijke plannning die je de volgende dag(en) hebt. in het begin van de week zal de accu een groot overschot aan actieradius geve, en tegen het einde van de week wordt dat telkens wat minder. dus dan hoef je alleen dan maar iets bij te stellen om het iende van de week zonder verdere zorgen te halen, mocht je toch verder moeten rijden.

ik werk bijvoorbeeld 5 dagen op kantoor, en 2 willekeurige dagen heb ik dn nog extra reistijd voor het werk. met een dag doel en een weekdpoel ingesteld kan het dan niet misgaan, zelfs als ik niets actief hoef te controleren. in het weekend is het vervolgens toch maar net wat voor activiteiten je nog meer hebt, maar ook dat zou je al mee kunnen nemen in een weekend planning.
offtopic:
Dit is is echt niet te volgen. Gebrek aan hoofdletters en interpunctie maakt het naast de typ of spelfouten echt dramatisch.

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• engelbertus
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 08:37
justice strike schreef op zondag 18 augustus 2024 @ 00:06:
[...]

Ok. Ik dacht dat de granny charger die ik had misschien makkelijk te gebruiken was op 24a of 32a, maar een laadpaal is nog steeds de beste oplossing?

Ik mis misschien iets, maar hoe zal een laadpaal helpen als ik 1x35/1x40 heb, die zal toch niet sneller gaan dan een granny charger met 32A stekker?

Ik snap wel dat als ik naar 3 fase ga dat een laadpaal dan wel weer de makkelijkste oplossing is.
een grannycharger heet niet alleen zo omdat het nauwelijks meer is dan een losse adapter, maar ook omdat deze bedoeld is om op "granny" stopcontacten te werken. ze zijn daarom vaak begrensd op 10A, dat is wat je volgens mij maximaal door een stekker / stopcontact aansluiting mag trekken vanuit een 16 ampère eindgroep.

of je moet een grannycharger hebben die daadwerkelijk op die hoge wattages kan laden, en een auto met boordlader die op de wattages kan laden. mar daarvan is de spoeling volgens mij best wel dun.

grannychargers laden volgens mij ook altijd op 1 fase? dus met een 3 fase boordlader ben je dan nog steeds beperkt tot 1 fase laden?

er zijn wel laadboxen die ook op 3 fases laden, dat zijn een beetje veredelde stopcontacten, maar dan vast aangesloten op de meterkast. de voordelen van een vast kastje met kabel en de hogere ampères en 3 fasen zijn dan het voordeel.
Deze moet dan wel aangesloten worden met de juiste zekering en rekening houden met de gelijktijdigheid, indien van toepassing. deze heeft bijvoorbeeld waarschijnlijk geen loadbalancing, dus overbelsting moet je zelf voorkomen.
de stap naar een echte laadpaal/wallbox is dan nog wat duurder, en heeft waarschijnlijk meer configuratie en beheermogelijkheden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• justice strike
engelbertus schreef op zondag 18 augustus 2024 @ 00:32:
[...]

een grannycharger heet niet alleen zo omdat het nauwelijks meer is dan een losse adapter, maar ook omdat deze bedoeld is om op "granny" stopcontacten te werken. ze zijn daarom vaak begrensd op 10A, dat is wat je volgens mij maximaal door een stekker / stopcontact aansluiting mag trekken vanuit een 16 ampère eindgroep.

of je moet een grannycharger hebben die daadwerkelijk op die hoge wattages kan laden, en een auto met boordlader die op de wattages kan laden. mar daarvan is de spoeling volgens mij best wel dun.

grannychargers laden volgens mij ook altijd op 1 fase? dus met een 3 fase boordlader ben je dan nog steeds beperkt tot 1 fase laden?

er zijn wel laadboxen die ook op 3 fases laden, dat zijn een beetje veredelde stopcontacten, maar dan vast aangesloten op de meterkast. de voordelen van een vast kastje met kabel en de hogere ampères en 3 fasen zijn dan het voordeel.
Deze moet dan wel aangesloten worden met de juiste zekering en rekening houden met de gelijktijdigheid, indien van toepassing. deze heeft bijvoorbeeld waarschijnlijk geen loadbalancing, dus overbelsting moet je zelf voorkomen.
de stap naar een echte laadpaal/wallbox is dan nog wat duurder, en heeft waarschijnlijk meer configuratie en beheermogelijkheden.
Ik snap het verschil van inzicht nu. De tesla granny charger kan tot 32ampere met de juiste kabel. De vraag is dan inderdaad, gaat dat lukken in een huishoudelijke meterkast. Ik proef een beetje dat het wel zou kunnen, maar dat load balacing wel te prefereren is zodat je hoofdstop er niet altijd uitslaat.

Ik ga weer even verdiepen, maar ik moet eerlijk zeggen dat ik op 1x35/40 weinig mogelijkheden zie voor een lader die sneller gaat dan 3.5 kw... tenzij ik er een 32 ampere stop in gooi en een beetje googel met load balacing. Maar dan lijkt me de overstap naar 3 fase makkelijker ( en misschien ook kwa kosten niet veel hoger)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oldie127
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 17-09 18:21
Breg87 schreef op zaterdag 17 augustus 2024 @ 17:31:
Hoi mensen,

Ik heb de afgelopen weken veel in dit topic gelezen. Meerdere offertes opgevraagd, waarvan ik er nog een aantal binnen krijg. Ik heb een MG4 standaard editie, laadt met 1 fase op. Met het oog op de toekomst toch maar besloten om een 3 fasen lader aan te willen schaffen. Als ik het hier zo lees zijn de meeste mensen erg enthousiast over de Zappi 2.1. Het is eventueel mogelijk om een dynamisch stroomcontract te nemen, maar het komende jaar zit ik aan een ander contract vast. Ik heb maar 4 zonnepanelen. Maar goed, zouden jullie ook voor de Zappi 2.1 gaan of zijn er toch nog andere ideeën?
Onderstaand is de offerte van de Laadpaalmonteur. Ik vind het toch nog een hoop geld. Hebben jullie nog tips van bedrijven die goedkoper zijn? Alvast dank.

[Afbeelding]
Het is niet de laadpaal maar de installatie die veel geld kost, hier tevreden van zappi v2 3f. Weet niet hoe het bij andere palen zit maar als je maar 4 panelen hebt ga je zelden met 100% zonne energie kunnen laden je moet minstens 1,4kw hebben voor de wagen start met laden bij de zappi kan je instellen dat je bv met 60% zonne energie laadt dan past hij de rest bij uit het net. Je kan behoorlijk veel instellen op een zappi en een degelijke ondersteuning forum
Of hulplijnen

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

engelbertus schreef op zondag 18 augustus 2024 @ 00:16:
[...]

Ik blijf naar de startpost van het topic verwijzen dat ik hiervoor heb aangemaakt, daar staat alles in waar regelmatig om wordt gevraagd: Het grote goedkoop thuisladen van je EV topic.

Het volgende verandert door het jaar heen: Ik werk op maandag, woensdag en om de week op vrijdag thuis. Daarnaast kan ik met mijn auto (MY LR) 2-3x heen en weer (+-130 km retour) en is het dus heel simpel met het volgende laadschema:
  1. Zaterdag - 1 uur
  2. Zondag - 5 uur (Dit zijn gemiddeld gezien de goedkoopste uren van de week)
  3. Maandag - 1 uur
  4. Woensdag - 1 uur
Ieder uur is 10 kWh ivm loadbalancer, lange kabels, etc. Ik heb per week aan 80 kWh voldoende en zo zorg ik ervoor dat de auto altijd voldoende lading heeft zonder dat ik of de laadpaal de SoC moet kennen. Ik heb het percentage de laatste tijd standaard op 80% staan en schuif die alleen bij hele lage tarieven naar 90-93%, maar nooit hoger naar 100% tenzij we op vakantie gaan. Ben ik nou bijv. een keer zondag weg, dan knal ik er zaterdag of zondagavond nog even handmatig wat extra bij. Weet ik bijv. dat ik vrijdag thuis werk, dan plug ik dinsdag als ik thuis kom de kabel er niet in. Of heb ik voldoende aan de 5x10kWh op zondag en gaan we zaterdag nog ergens heen, dan plug ik vrijdag de kabel er ook niet in en doe ik dat pas als we zaterdag terug zijn.

De MyEnergi software bepaalt het schema voor de dag daarna om 14:05 als de dynamische tarieven bekend zijn. Daarnaast heb ik bijv. Zonneplan als provider geselecteerd. Dus op zaterdag om 14:05 wordt door de software het Time Boost schema automatisch ingesteld voor zondag. De laadpaal moet daarvoor in Eco+ stand staan. Die heb ik bewust op 3-fase ingesteld zodat de auto niet ook met overtollige zonnestroom wordt geladen aangezien wij een 1-fase PV-inverter hebben. Hierdoor laadt de auto alleen op de goedkoopste dynamische tarieven en leveren we daarbuiten duurdere stroom terug.

Verder kan je aan het schema een begin- en eindtijd toevoegen, dus bijv: 0:00 - 07:00, of 18:00 - 07:00, dan weet je zeker dat de goedkoopste uren tussen thuiskomen en inpluggen en weer wegrijden worden gekozen. Voor de winter werkt dat prima omdat dan 's nachts de tarieven ook vaak laag zijn, voor de zomer laad je bij voorkeur overdag op, dus kies dan weekend- of thuiswerkdagen.

Ik probeer vrijdag ook altijd met een zo laag mogelijke SoC thuis aan te komen, zodat er zondag veel goedkope kWh's in kunnen. Incl. de stroom uit de afbetaalde zonnepanelen kom ik zo gemiddeld tussen de 5-15 ct/kWh uit over het hele jaar heen incl. BTW/Belasting/toeslagen. In de zomer soms -10 ct/kWh en in de winter soms +25 ct/kWh.

Soms het idee dat heel veel mensen het overdenken, koudwatervrees hebben, etc. maar schrijf even uit hoeveel kWh je doorgaans nodig hebt, welke laadmomenten je door de week heen hebt, bouw wat buffers in op een aantal andere dagen en indien nodig stel je nog aanvullende Time Boosts schema's in tussen 04:00 - 07:00 zodat je altijd voldoende lading hebt. Je kunt ook spelen met de laadslider van de auto zelf. Als je weet dat er voor vannacht een boost gepland staat, maar je hebt morgen maar 50% SoC nodig en laadt liever 2 dagen later goedkoper, sleep de slider dan van bijv. 80 of 100% even naar 50%. Door een beetje handmatig te finetunen (niet nodig als je niet wil) kan je in veel gevallen zo 10 ct/kWh besparen. In mijn geval betaal ik het ook zelf, dus is het een sport geworden zo goedkoop mogelijk te laden en dat lukt op deze manier aardig geautomatiseerd.

[ Voor 3% gewijzigd door Taro op 18-08-2024 09:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 28-12-2024
justice strike schreef op zaterdag 17 augustus 2024 @ 22:14:
[...]

Dan zet je toch gewoon loadbalancing op de laadpaal.
Gaat er een verbruiker aan dan daalt het vermogen dat de laadpaal levert evenredig.
Ik heb al sinds jaar en dag een 1F40A woningaansluiting en sinds 2019 een 3F32A laadpaal ingesteld op 1F. De hoofdschakelaar is er nog nooit uitgevlogen. Zelfs niet wanneer ik loadbalancen niet gebruik.
Ik laad doorgaans wel zoveel mogelijk op PV en dat vermogen telt niet mee voor de 40A woningaansluiting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• justice strike
IvoB2 schreef op zondag 18 augustus 2024 @ 09:26:
[...]

Dan zet je toch gewoon loadbalancing op de laadpaal.
Gaat er een verbruiker aan dan daalt het vermogen dat de laadpaal levert evenredig.
Ik heb al sinds jaar en dag een 1F40A woningaansluiting en sinds 2019 een 3F32A laadpaal ingesteld op 1F. De hoofdschakelaar is er nog nooit uitgevlogen. Zelfs niet wanneer ik loadbalancen niet gebruik.
Ik laad doorgaans wel zoveel mogelijk op PV en dat vermogen telt niet mee voor de 40A woningaansluiting.
Hoe is die 3f32a laadpaal dan aangesloten op je meterkast? Zit daar dan een 32a stop in? Dat is het enige wat mij onduidelijk is, een kabeltje leggen naar de schuur en een 32a mannekes stopcontactbdaar neerzetten is verder niet zo moeilijk. (Stop in de meterkast zetten misschien wel)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 28-12-2024
justice strike schreef op zondag 18 augustus 2024 @ 09:46:
[...]
Hoe is die 3f32a laadpaal dan aangesloten op je meterkast? Zit daar dan een 32a stop in?
Ja en een 0,03 A verliesstroomschakelaar.
En niet in de meterkast maar in een extra minikastje.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/N5l-zP8j2L_ri1lbaFEtGIdujG4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2IPiuQmgCxJZ8ErbKgAuDMAS.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mach
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 17:29

Mach

[END]Avengers

En hier is weer iemand die zijn kleine teen in de vijver van het thuisladen wil steken en wat vragen heeft.
Ik heb het topic, zo goed als het kan, doorgelezen, en zoek eigenlijk bevestiging of weerlegging van mijn conclusie.

Ik verwacht binnenkort mijn eerste PHEV met een type 2 connector en een 15 kWh accupakket. Volgens het boekje bedraagt de maximale laadsnelheid bij AC 7,4 kW.

Ik wil deze thuis laden, op de meest eenvoudige wijze.

Als ik het goed zie, is het meest eenvoudig een “granny” oplossing met de bijgeleverde kabel van Type 2 naar Shuko (gewone huistuinkeukenstekker) op een fatsoenlijk stopcontact, bij voorkeur op een losse groep, of in ieder geval een groep waar geen andere grote slurpers aangesloten zitten.

Ik laad dan met maximaal 3,7kW, hetgeen nog kan op een gewone stoppenkast met een 1 x 25 ampère aansluiting volgens Enexis, toch ?

Om deze wat basale oplossing wat minder basaal te maken, lijkt hier in het topic aangeraden te worden een wallbox of een eenvoudige 2e hands laadpaal te laten installeren. Zie ik het dan goed dat onder een wallbox zoiets wordt begrepen ?

Schneider wallbox ?

En wat is dan het verschil met zoiets als deze geadverteerde mobiele laadpaal, behalve dan dat de wallbox vast zit aan de muur ? 😊

Ben ik op het juiste spoor en kan ik meer dan alleen mijn teen in de vijver steken, of zie ik iets over het hoofd ?

Ik heb in ieder geval voorlopig geen behoefte aan een complexe, zwaardere laadpaal, want dat matcht toch niet met mijn komende auto.

Thx!

DUGG

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
Mach schreef op zondag 18 augustus 2024 @ 16:45:
En hier is weer iemand die zijn kleine teen in de vijver van het thuisladen wil steken en wat vragen heeft.
Ik heb het topic, zo goed als het kan, doorgelezen, en zoek eigenlijk bevestiging of weerlegging van mijn conclusie.

Ik verwacht binnenkort mijn eerste PHEV met een type 2 connector en een 15 kWh accupakket. Volgens het boekje bedraagt de maximale laadsnelheid bij AC 7,4 kW.

Ik wil deze thuis laden, op de meest eenvoudige wijze.

Als ik het goed zie, is het meest eenvoudig een “granny” oplossing met de bijgeleverde kabel van Type 2 naar Shuko (gewone huistuinkeukenstekker) op een fatsoenlijk stopcontact, bij voorkeur op een losse groep, of in ieder geval een groep waar geen andere grote slurpers aangesloten zitten.

Ik laad dan met maximaal 3,7kW, hetgeen nog kan op een gewone stoppenkast met een 1 x 25 ampère aansluiting volgens Enexis, toch ?

Om deze wat basale oplossing wat minder basaal te maken, lijkt hier in het topic aangeraden te worden een wallbox of een eenvoudige 2e hands laadpaal te laten installeren. Zie ik het dan goed dat onder een wallbox zoiets wordt begrepen ?

Schneider wallbox ?

En wat is dan het verschil met zoiets als deze geadverteerde mobiele laadpaal, behalve dan dat de wallbox vast zit aan de muur ? 😊

Ben ik op het juiste spoor en kan ik meer dan alleen mijn teen in de vijver steken, of zie ik iets over het hoofd ?

Ik heb in ieder geval voorlopig geen behoefte aan een complexe, zwaardere laadpaal, want dat matcht toch niet met mijn komende auto.

Thx!
Klopt. Is ongeveer hetzelfde. Een schuko is niet ontworpen voor meerdere uren 16A.
Dus als je dat toepast goed controleren hoe warm het wordt

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• V_ger
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 18:01
Of hier naderhand fotos posten van zijn gesmolten stopcontact, zodat we kunnen zeggen "told you so"

Tibber, Gasloos sinds 2017, Nibe F1155, 12.4kWp 30° O/W + 4.4kWp 0°, 3x Victron MP2-5000 + 60 kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mach

Mach

[END]Avengers

BarryH schreef op zondag 18 augustus 2024 @ 17:06:
[...]

Klopt. Is ongeveer hetzelfde. Een schuko is niet ontworpen voor meerdere uren 16A.
Dus als je dat toepast goed controleren hoe warm het wordt
Thx. Is dan een wallbox een gelijksoortige oplossing als zo’n mobiele laadpaal uit die andere link?
V_ger schreef op zondag 18 augustus 2024 @ 17:14:
Of hier naderhand fotos posten van zijn gesmolten stopcontact, zodat we kunnen zeggen "told you so"
Dat zou mijn ego wel aan kunnen denk ik :+

[ Voor 26% gewijzigd door Mach op 18-08-2024 17:41 ]

DUGG

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
Mach schreef op zondag 18 augustus 2024 @ 17:40:
[...]

Thx. Is dan een wallbox een gelijksoortige oplossing als zo’n mobiele laadpaal uit die andere link?

[...]

Dat zou mijn ego wel aan kunnen denk ik :+
ja
Maar elektrisch beter aangesloten (in principe)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mach

Mach

[END]Avengers

BarryH schreef op zondag 18 augustus 2024 @ 17:46:
[...]

ja
Maar elektrisch beter aangesloten (in principe)
En als ik het dan als a-techneut helemaal goed begrijp, zorgt die regelunit (zoals ik het maar noem) bij de mobiele laadpaal oplossing ervoor dat de shuko stekker niet smelt en ik een foto moet plaatsen hier >:)

DUGG

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BarryH
Mach schreef op zondag 18 augustus 2024 @ 17:52:
[...]

En als ik het dan als a-techneut helemaal goed begrijp, zorgt die regelunit (zoals ik het maar noem) bij de mobiele laadpaal oplossing ervoor dat de shuko stekker niet smelt en ik een foto moet plaatsen hier >:)
Nee
de wallbox wordt met een elektrakabel vast aangesloten in de meterkast (op een eigen groep).
de mobiele oplossing gaat met een standaard stekker in een stopcontact. Als je geluk hebt zit in die stekker een temperatuursensor die de stroom terugregelt als de stekker te warm wordt. Maar vraag dat na, want dat is niet altijd zo

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mach

Mach

[END]Avengers

BarryH schreef op zondag 18 augustus 2024 @ 18:03:
[...]

Nee
de wallbox wordt met een elektrakabel vast aangesloten in de meterkast (op een eigen groep).
de mobiele oplossing gaat met een standaard stekker in een stopcontact. Als je geluk hebt zit in die stekker een temperatuursensor die de stroom terugregelt als de stekker te warm wordt. Maar vraag dat na, want dat is niet altijd zo
Top, erg bedankt Barry. Een wallbox it will be

DUGG

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DePaul
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 12-09 16:16
DePaul schreef op dinsdag 13 augustus 2024 @ 07:59:
Gelijk toch tegen een ander raar dingetje aangelopen: gisteravond om half 7 de Megane aan de eigen laadpaal gehangen, hebben zonnepanelen en die waren volop aan het collecteren. Dus kabel erin, en netjes het blauwe geknipper dat hij laadt. Kijk ik er vanochtend naar is ie nog steeds aan het laden. Ik laad op 1 fase dus dat gaat idd niet heel hard maar volgens de app was de accu sinds gisteravond half 7 ook niet voller geraakt.

Dus maar even afkoppelen en daarna weer aankoppelen. Hij gaat vrolijk verder met laden maar in de app veranderde er weer niets :( Dus ik dacht, dan maar even naar een straatlaadpaal om te kijken wat er aan de hand is. Stap ik in de auto zegt ie doodleuk dat ie nu weer op 70% zit in plaats van 27%. Dus hij laadt wel.

Daarna maar weer aan de kabel gehangen en hij knippert weer vrolijk blauw verder terwijl er in de app niets verandert.

In het kader van de herkenning : herkent iemand dit?

Eerdere laadbeurten met onze paal gingen probleem loos. In ongeveer 4,5 uur pompte hij 30 kw naar binnen dus hij had toch allang vol moeten zijn?

OK, door even logisch te denken al iets verder gekomen, we hebben ook airco's en die in de slaapkamer heeft vannacht aangestaan, dus dat verklaart het langzamere laden al door de loadbalancer die waarschijnlijk ingreep en de stroom afkneep richting de auto. Gekke blijft alleen dat de app het ook niet opmerkt.
* Zelf verplaatst van het Renault Megane E-tech topic naar dit topic *

Even een statusupdate: bleek dus dat vorige week de loadbalancer ook helemaal over de zeik was, die liet allemaal hele rare cijfers zien alsof ie helemaal op tilt was geslagen. Toen de auto maar even afgekoppeld, de aardlekschakelaar om zetten en daarna weer aan. Toen deed de loadbalancer het weer normaal.

Nu gisteravond weer thuisgekomen en vervolgens weer de auto aan de laadpaal gehangen.
Vanochtend dus weer hetzelfde, auto was weer niet opgeladen met het verschil dat de loadbalancer nog verder over de zeik was, knipperde 000000 en de achtergrondverlichting ging continu aan en uit. Dus de aardlekschakelaar maar weer omgezet en weer aan. Enige verschil met de vorige keer was dat de airco's vannacht niet aanstonden dus er was geen overmatig stroomgebruik.

Iemand enig idee wat hier aan de hand is? Zou het kunnen dat de loadbalancer (Carlo Gavazzi EM112) toen die geïnstalleerd werd enkel geschikt is voor 1-fase aangezien de meterkast 1-fase is, en de laadpaal dus meer stroom vraagt dan de meterkast kan leveren?

Uiteraard is het bedrijf dat de laadpaal in september 2021 installeerde failliet dus die kunnen we niets meer vragen :(

Veel, of eigenlijk alles wat je doet is volstrekt onbelangrijk. Het is echter heel belangrijk dat je het doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• justice strike
IvoB2 schreef op zondag 18 augustus 2024 @ 10:17:
[...]

Ja en een 0,03 A verliesstroomschakelaar.
En niet in de meterkast maar in een extra minikastje.

[Afbeelding]
Dat lijkt me een niet al te dure oplossing. Verzwaren naar 40a is volgens mij kosteloos, alleen de aardlek en stop moet er komen ( en de krachtstroom stekker.

Ben benieuwd wat de electrician vraag voor het bijplaatsen van een aardlek en stop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Griffin2k
  • Laatst online: 06:31
DePaul schreef op zondag 18 augustus 2024 @ 19:50:
[...]

* Zelf verplaatst van het Renault Megane E-tech topic naar dit topic *

Even een statusupdate: bleek dus dat vorige week de loadbalancer ook helemaal over de zeik was, die liet allemaal hele rare cijfers zien alsof ie helemaal op tilt was geslagen. Toen de auto maar even afgekoppeld, de aardlekschakelaar om zetten en daarna weer aan. Toen deed de loadbalancer het weer normaal.

Nu gisteravond weer thuisgekomen en vervolgens weer de auto aan de laadpaal gehangen.
Vanochtend dus weer hetzelfde, auto was weer niet opgeladen met het verschil dat de loadbalancer nog verder over de zeik was, knipperde 000000 en de achtergrondverlichting ging continu aan en uit. Dus de aardlekschakelaar maar weer omgezet en weer aan. Enige verschil met de vorige keer was dat de airco's vannacht niet aanstonden dus er was geen overmatig stroomgebruik.

Iemand enig idee wat hier aan de hand is? Zou het kunnen dat de loadbalancer (Carlo Gavazzi EM112) toen die geïnstalleerd werd enkel geschikt is voor 1-fase aangezien de meterkast 1-fase is, en de laadpaal dus meer stroom vraagt dan de meterkast kan leveren?

Uiteraard is het bedrijf dat de laadpaal in september 2021 installeerde failliet dus die kunnen we niets meer vragen :(
Maak even een foto of check zelf hoe de loadbalancer er uit zit. Die zit in de meterkast of er apart van geplaatst, althans dat zou ik verwachten.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hc3C3gAs4kgD1trzplRSpwYAbnc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/AT8ikt8WsbGxt4vTFF20dc1x.jpg?f=fotoalbum_large
1 Fase Loadbalancer

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rpL6JxdCz7yzG5_62DLAj1sN9Z8=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/Ce2ysQMYc9cRwFiinfDlL5IK.jpg?f=user_large
3 Fase Loadbalancer

Als het een 1-fase LB is dan kan dat wellicht de problemen veroorzaken.

Zonnepanelen 3950Wp - DMEGC 6x395Wp (ZW 2°) + DMEGC 4x395Wp (ZW 28°) - Solis 3.6 ; Easee Charge Lite 11kW + Easee Equalizer (Load Balancing) ; BMW iX1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• justice strike
justice strike schreef op zondag 18 augustus 2024 @ 23:58:
[...]

Dat lijkt me een niet al te dure oplossing. Verzwaren naar 40a is volgens mij kosteloos, alleen de aardlek en stop moet er komen ( en de krachtstroom stekker.

Ben benieuwd wat de electrician vraag voor het bijplaatsen van een aardlek en stop.
helaas, verzwaren naar 40 ampere kost meer dan 3 fase...

Weet iemand of ik de tesla granny charger ook kan gebruiken op een 24A groep met de 32A stekker? of is dat niet aan te raden?

Anders doe ik het makkelijk, en haal ik gewoon een 16A stekker. Scheelt 700 watt op de Schuko, maar de kosten zijn dan ook echt heel laag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mk1992
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 17-09 14:09
Ik wil graag de minimum laadsnelheid van mijn Zappi v2 instellen, maar vind zo gauw niet hoe.

Het is fijn dat de Zappi kan inspelen op opwek, maar bij laag vermogen daalt de efficiëntie van mijn laadsessie ook. Als van de 1,4kW er 0,5kW opgaat aan laadsysteem en computers dan ben ik heel lang energie aan het wegkieperen. En voor salderen hoef ik het niet te laten, en extra zonnestroom komt via de buurvrouw ook wel in de auto.

Met andere woorden: hoe vertel ik de Zappi dat 4kW de ondergrens moet zijn voor het laden?

Cash is king.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• guido66
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 19:13
mk1992 schreef op maandag 19 augustus 2024 @ 12:17:
Ik wil graag de minimum laadsnelheid van mijn Zappi v2 instellen, maar vind zo gauw niet hoe.

Het is fijn dat de Zappi kan inspelen op opwek, maar bij laag vermogen daalt de efficiëntie van mijn laadsessie ook. Als van de 1,4kW er 0,5kW opgaat aan laadsysteem en computers dan ben ik heel lang energie aan het wegkieperen. En voor salderen hoef ik het niet te laten, en extra zonnestroom komt via de buurvrouw ook wel in de auto.

Met andere woorden: hoe vertel ik de Zappi dat 4kW de ondergrens moet zijn voor het laden?
Heel simpel, zorg dat je 1 fase laden uitschakelt. Op 3 fasen is 4,2 kW het laagst mogelijke.

Polestar 2 (2020) - Fiat 500e (2022) - Zappi v2 - 7250Wp SMA (2013) - 5850Wp Enphase (2021)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mk1992
guido66 schreef op maandag 19 augustus 2024 @ 12:37:
[...]

Heel simpel, zorg dat je 1 fase laden uitschakelt. Op 3 fasen is 4,2 kW het laagst mogelijke.
Dat heb ik dus gedaan, maar maakt geen verschil. Ook logisch, want we hebben maar 1*35A

Cash is king.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJuape
  • Registratie: Juni 2007
  • Niet online

DonJuape

Trust me, I'm an engineer!

mk1992 schreef op maandag 19 augustus 2024 @ 12:17:

Daar wordt in het Zappi forum ook wel eens naar gevraagd maar volgens mij kan dat (nog) niet. Je zou kunnen posten in het Zappi v2 wishlist topic op het MyEnergi forum.
Maar waarom laadt je dan niet gewoon Fast (met 7,4kW)? Met die ondergrens van 4kW kun je toch zelden op zonnestroom laden?

[ Voor 7% gewijzigd door DonJuape op 19-08-2024 14:02 ]

Hyundai Inster Pulse Winterpack, Zappi V2 3-fasen, 7400 Wp PV SolarEdge 1-fase, WP L/W 1-fase

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mk1992
DonJuape schreef op maandag 19 augustus 2024 @ 13:59:
[...]

Daar wordt in het Zappi forum ook wel eens naar gevraagd maar volgens mij kan dat (nog) niet. Je zou kunnen posten in het Zappi v2 wishlist topic op het MyEnergi forum.
Maar waarom laadt je dan niet gewoon Fast (met 7,4kW)? Met die ondergrens van 4kW kun je toch zelden op zonnestroom laden?
7,4 kan inderdaad altijd nog. Maar dan haal je per definitie veel stroom van buitenshuis. 4kW zou perfect passen bij de 4kW piek die we hebben liggen. Plus durf ik 4kW met een schoon geweten ook in de spitsuren op het net te laten lopen.

Cash is king.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

mk1992 schreef op maandag 19 augustus 2024 @ 14:05:
[...]

7,4 kan inderdaad altijd nog. Maar dan haal je per definitie veel stroom van buitenshuis. 4kW zou perfect passen bij de 4kW piek die we hebben liggen. Plus durf ik 4kW met een schoon geweten ook in de spitsuren op het net te laten lopen.
Dus eigenlijk wil je een minimum van 4kW ipv 1,4kW in de ECO mode? Hij laadt dan (in ECO mode) altijd met minimaal 4kW (en met meer dan 4kW als je meer PV opbrengst hebt maar dat gebeurt in jouw geval niet omdat je 4kWp hebt liggen).

Ik zie nu dat ik dit zelf al eens heb gevraagd op het MyEnergi forum: https://myenergi.info/pos...-power-in-eco--t4427.html 8)7
Er zijn dus mogelijkheden maar ik heb dit zelf nooit geprobeerd.

[ Voor 16% gewijzigd door DonJuape op 19-08-2024 14:31 ]

Hyundai Inster Pulse Winterpack, Zappi V2 3-fasen, 7400 Wp PV SolarEdge 1-fase, WP L/W 1-fase

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MiBe
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 16:54
Breg87 schreef op zaterdag 17 augustus 2024 @ 17:31:
Hoi mensen,

Ik heb de afgelopen weken veel in dit topic gelezen. Meerdere offertes opgevraagd, waarvan ik er nog een aantal binnen krijg. Ik heb een MG4 standaard editie, laadt met 1 fase op. Met het oog op de toekomst toch maar besloten om een 3 fasen lader aan te willen schaffen. Als ik het hier zo lees zijn de meeste mensen erg enthousiast over de Zappi 2.1. Het is eventueel mogelijk om een dynamisch stroomcontract te nemen, maar het komende jaar zit ik aan een ander contract vast. Ik heb maar 4 zonnepanelen. Maar goed, zouden jullie ook voor de Zappi 2.1 gaan of zijn er toch nog andere ideeën?
Onderstaand is de offerte van de Laadpaalmonteur. Ik vind het toch nog een hoop geld. Hebben jullie nog tips van bedrijven die goedkoper zijn? Alvast dank.

[Afbeelding]
Ik vind het aan de prijzige kant.

Ter indicatie; ik heb recentelijk een Zappi V2.1 (wit / vaste kabel) met Harvi en 3 CT-klemmen laten installeren voor 1750 euro door dit bedrijf. Direct achter de meterkast aan de muur (dus geen meters benodigd) maar wel met plaatsing van een extra groepenkastje omdat ik geen ruimte meer had in de meterkast. Was overigens wel aan de hand van de 150 euro cashbackactie van Myenergi, ik weet niet zeker of die momenteel nog loopt.

PV: 20x 370Wp DMEGC DM375M6-60HBB panelen (12x Oost / 8x West) = 7400 Wp op een SAJ R5-6K-T2 (6kW) 3-fase string-omvormer
AC: Mitsubishi Heavy Industries SCM80ZS-W (8kW) multi-spit met 1x SRK50ZS-W (5kW) / 1x SRK35ZS-W (3.5kW) / 2x SRK25ZS-W (2.5kW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

MiBe schreef op maandag 19 augustus 2024 @ 16:34:
[...]

Ik vind het aan de prijzige kant. Ter indicatie; ik heb recentelijk een Zappi V2.1 (wit met vaste kabel) met Harvi en 3 CT-klemmen laten installeren voor 1750 euro. Direct achter de meterkast aan de muur (dus geen meters) maar wel met plaatsing van een extra groepenkastje omdat ik geen ruimte meer had. Was overigens wel aan de hand van de 150 euro cashbackactie van Myenergi, ik weet niet zeker of die momenteel nog loopt.
Ter info, zo'n los groepenkastje is echt tientjeswerk, bijv. deze link met een deurtje. Zelfs al pak je een volwaardige Eaton System55 kast (klein) dan ben je inkoop nog geen vijf tientjes kwijt (link) met randmateriaal (afdichtstrook, invoer). Het kost ook amper tijd, foto's van te voren je weet of die er naast kan, je schroeft 'm er zo aan en je trekt de draden even door.

edit: ben wel benieuwd, welk merk (kracht)aardlekautomaat is er geïnstalleerd?

[ Voor 3% gewijzigd door True op 19-08-2024 16:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DePaul
  • Laatst online: 12-09 16:16
Griffin2k schreef op maandag 19 augustus 2024 @ 07:39:
[...]

Maak even een foto of check zelf hoe de loadbalancer er uit zit. Die zit in de meterkast of er apart van geplaatst, althans dat zou ik verwachten.

[Afbeelding]
1 Fase Loadbalancer

[Afbeelding]
3 Fase Loadbalancer

Als het een 1-fase LB is dan kan dat wellicht de problemen veroorzaken.
Het is idd een 1 fase load balancer, de EM112 van Gavazzi. Het gekke is alleen dat de eerste vier keer opladen geen enkel probleem was, en nu ineens doet ie moeilijk. Zou dat kunnen zijn omdat het de eerste vier keer net goed ging of iets dergelijks maar nu dus niet meer?

En dat we dus toch naar een 3 fase meterkast toe zullen moeten?

Veel, of eigenlijk alles wat je doet is volstrekt onbelangrijk. Het is echter heel belangrijk dat je het doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• justice strike
Ik denk dat ik op 16a zal blijven. Dan even een aanliggende vraag. Hier in nl is het stopcontact geschikt voor 16A. Nu wordt de granny charger afgeknepen op 13A.

Kan ik gewoon een cee (blauwe)stekker koppen voor de tesla charger kopen en deze op een verloopstekker op mijn schuko stopcontact aansluiting (even uitgaand3 dat de graden afdoende zijn)

Of kan ik beter een krachtstroom stopcontact aanleggen? Blauw stopcontact is maar 5 euro bij vakhandel, maar scheelt me weer veel werk. Zoiets bijv:
Afbeeldingslocatie: https://www.elektramat.nl/media/catalog/product/4/0/401315648-jpeg.jpg

Ik heb overigens wel gekocht, maar ik zie voornamelijk dat het afgeraden wordt vanwege smeltende stopcontacten en slecht bedrading. Maar als de bedrading goed is en de stopcontacten gewoon goed (buiten stopcontacten) is het dan nog steeds af te raden?

[ Voor 17% gewijzigd door justice strike op 19-08-2024 21:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• guido66
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 19:13
justice strike schreef op maandag 19 augustus 2024 @ 21:24:
Ik denk dat ik op 16a zal blijven. Dan even een aanliggende vraag. Hier in nl is het stopcontact geschikt voor 16A. Nu wordt de granny charger afgeknepen op 13A.

Kan ik gewoon een cee (blauwe)stekker koppen voor de tesla charger kopen en deze op een verloopstekker op mijn schuko stopcontact aansluiting (even uitgaand3 dat de graden afdoende zijn)

Of kan ik beter een krachtstroom stopcontact aanleggen? Blauw stopcontact is maar 5 euro bij vakhandel, maar scheelt me weer veel werk. Zoiets bijv:
[Afbeelding]
Een gewoon stopcontact is geschikt voor kortstondig 16A, en niet voor continu 16A.

Tevens heb je met zo'n snoertje ook geen temperatuurbewaking meer in de stekker.

Jij vind smeltende stopcontacten niet voldoende reden om er van af te zien?

[ Voor 8% gewijzigd door guido66 op 19-08-2024 21:28 ]

Polestar 2 (2020) - Fiat 500e (2022) - Zappi v2 - 7250Wp SMA (2013) - 5850Wp Enphase (2021)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• justice strike
guido66 schreef op maandag 19 augustus 2024 @ 21:26:
[...]

Een gewoon stopcontact is geschikt voor kortstondig 16A, en niet voor continu 16A.

Tevens heb je met zo'n snoertje ook geen temperatuurbewaking meer in de stekker.

Jij vind smeltende stopcontacten niet voldoende reden om er van af te zien?
Die temperature bewaking was mij niet bekend. Ik koop wel een cee stopcontact, 5 euro is zijn de kosten ook niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

justice strike schreef op maandag 19 augustus 2024 @ 22:04:
[...]

Die temperature bewaking was mij niet bekend. Ik koop wel een cee stopcontact, 5 euro is zijn de kosten ook niet.
Wat zeg je nu precies?
Hier: justice strike in "Thuisladen van je EV deel 2" zeg je:
justice strike schreef op maandag 19 augustus 2024 @ 21:24:
[Afbeelding]
Verwijs je naar deze kabel die een blauw stopcontact zou zijn. Of je benoemd het verkeerd, of ik interpreteer het verkeerd, maar dit is gewoon fout. Jij laat hier een verloopstekker zien met een CEE female uiteinde. Dat heeft niets te maken met een wandcontactdoos (in de volksmond een stopcontact). Behalve dat je het met een schuko-stekker op een standaard WCD kunt aansluiten. Wat al gezegd is dat je dan de temperatuurregeling volledig mist én dat een WCD niet geschikt is voor 16A maar enkel voor 10A (10*230 = 2300 W).

Wat je dan wilt is een CEE-WCD monteren om hier mee te laden. Maar ook hier mis je temperatuurregulering én moet je niet vergeten dat dit op een standaard 16A installatieautomaat (+ aardlekschakelaar of gecombineerd een aardlekautomaat) wel gezekerd is tot 16A. Maar je geen 16A continu aan stroom hierdoor kunt jagen (wel pieken niet continu). Je moet rekening houden met warmte in de groepenkast op je elektrische componenten en kunt hierom maar 80% van de zekeringswaarde continu gebruiken. Dit maakt dus 16*0,8≈12,8A.

Hierom wil je bij het aansluiten van een geschikte WCD en/of vaste laadpaal op een standaard groep de laadsnelheid limiteren met een vermogen van 2300W - 10A (eventueel 12A als je dat kan instellen). Granny chargers doen meestal al die 2300W dus daar heb je geen omkijken naar én kun je aansluiten op een standaard WCD.

Hoe kun je dan meer laden met een CEE-WCD? Temperatuurregulering in de kabel (volgens mij zijn er niet veel auto's die dat in een CEE-laadkabel aanbieden) óf systematische bescherming van de temperatuur door een lager ingestelde laadsnelheid (denk aan die 10A of 12A die we eerder noemden). Een aparte groep voor enkel de CEE-WCD met bijbehorende dikke aders voor een hogere continu stroom gebaseerd op de stroom, spanning én lengte van de aders (dit is met online calculators uit te rekenen). 80% marge pakken voor afzekering van de groep. Hierom zou je bijvoorbeeld een 20A zekering gebruiken bij een continu stroom van 16A (20*0,8=16).

Ik hoop dat dit wat verheldering geeft en je inziet dat het belangrijk is om op de juiste manier zaken aan te sluiten en mocht je dit niet volgen je vragen stelt hier of in: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 2 en mocht je dat ook niet hoop ik enkel dat je niet naast mij woont ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flans
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 10:11
Sinds dit weekend hangt bij ons de laadpaal (Easee Lite) samen met een loadbalancer. Ik heb er eerst voor gezorgd dat de laadpaal het doet en dat is allemaal prima gelukt. Vervolgens e-flux toegevoegd als beheerder zodat de boel met een laadpas werkt.

Nu ben ik aan het zoeken naar de manier om de hele boel wat slimmer te maken met home assistant. Dus overdag alleen laden als er stroom over is en daarbuiten laden tegen het daltarief. Met als extra mogelijkheid een 'knop/switch/optie' om meteen en 'voluit' laden als het een keer nodig is.

Heeft iemand hier daar al wat ervaring mee want de zaken die ik tot nu toe gevonden heb lijken nog niet zover te zijn. Moet home assistant nou de laadpaal, de loadbalancer of e-flux aansturen? En hoe werkt dat dan met een laadpas?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• justice strike
True schreef op dinsdag 20 augustus 2024 @ 09:01:
[...]

Wat zeg je nu precies?
Hier: justice strike in "Thuisladen van je EV deel 2" zeg je:

[...]

Verwijs je naar deze kabel die een blauw stopcontact zou zijn. Of je benoemd het verkeerd, of ik interpreteer het verkeerd, maar dit is gewoon fout. Jij laat hier een verloopstekker zien met een CEE female uiteinde. Dat heeft niets te maken met een wandcontactdoos (in de volksmond een stopcontact). Behalve dat je het met een schuko-stekker op een standaard WCD kunt aansluiten. Wat al gezegd is dat je dan de temperatuurregeling volledig mist én dat een WCD niet geschikt is voor 16A maar enkel voor 10A (10*230 = 2300 W).

Wat je dan wilt is een CEE-WCD monteren om hier mee te laden. Maar ook hier mis je temperatuurregulering én moet je niet vergeten dat dit op een standaard 16A installatieautomaat (+ aardlekschakelaar of gecombineerd een aardlekautomaat) wel gezekerd is tot 16A. Maar je geen 16A continu aan stroom hierdoor kunt jagen (wel pieken niet continu). Je moet rekening houden met warmte in de groepenkast op je elektrische componenten en kunt hierom maar 80% van de zekeringswaarde continu gebruiken. Dit maakt dus 16*0,8≈12,8A.

Hierom wil je bij het aansluiten van een geschikte WCD en/of vaste laadpaal op een standaard groep de laadsnelheid limiteren met een vermogen van 2300W - 10A (eventueel 12A als je dat kan instellen). Granny chargers doen meestal al die 2300W dus daar heb je geen omkijken naar én kun je aansluiten op een standaard WCD.

Hoe kun je dan meer laden met een CEE-WCD? Temperatuurregulering in de kabel (volgens mij zijn er niet veel auto's die dat in een CEE-laadkabel aanbieden) óf systematische bescherming van de temperatuur door een lager ingestelde laadsnelheid (denk aan die 10A of 12A die we eerder noemden). Een aparte groep voor enkel de CEE-WCD met bijbehorende dikke aders voor een hogere continu stroom gebaseerd op de stroom, spanning én lengte van de aders (dit is met online calculators uit te rekenen). 80% marge pakken voor afzekering van de groep. Hierom zou je bijvoorbeeld een 20A zekering gebruiken bij een continu stroom van 16A (20*0,8=16).

Ik hoop dat dit wat verheldering geeft en je inziet dat het belangrijk is om op de juiste manier zaken aan te sluiten en mocht je dit niet volgen je vragen stelt hier of in: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 2 en mocht je dat ook niet hoop ik enkel dat je niet naast mij woont ;)
deze bedoel zoiets:
Afbeeldingslocatie: https://www.elektramat.nl/media/catalog/product/4/0/401019064-png.png

De automaat in mijn meterkast mag tot 16A nominaal belast worden. Deze WCD moet zelfs met een automaat van 16A afgezekerd worden, als je hoger gaat (bijvoorbeeld een automaat van 25A) dan kun je teveel stroom treken over de WCD en dan smelt je wcd zeker door.

overigens snap ik niet waarom ik op dit stopcontact geen temperatuurregeling heb, hoe zou je de granny charger anders moeten monteren om de temperatuursensor werkend te houden op de granny charger?

[ Voor 3% gewijzigd door justice strike op 20-08-2024 10:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kakola
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 10:22
Peblar heeft wel een hele grote update
Local REST API and Modbus TCP API: These two local API’s can be exposed to use for local control of the charger.
Group load balancing over Ethernet: Load balancing in a group of chargers can now be performed using Ethernet.
Household power slider: We introduce a slider that can be used to manage household power consumption.
Phase imbalance support in the commissioning interface: This ensures that the charger is configured in a way that it will not exceed the maximum phase imbalance caused by charging an EV.
Voor de Belgen: je kan dus perfect instellen wat jouw kwartierpiek mag zijn, en de laadpaal zal het automatisch regelen.
MODBUS support is natuurlijk ook héél erg netjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperBart
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 18:42
Kakola schreef op dinsdag 20 augustus 2024 @ 11:19:
Peblar heeft wel een hele grote update

[...]

Voor de Belgen: je kan dus perfect instellen wat jouw kwartierpiek mag zijn, en de laadpaal zal het automatisch regelen.
MODBUS support is natuurlijk ook héél erg netjes.
Dat lees ik nergens in je geciteerde tekst. Alleen load balancing en dat is NIET peakshaving.

Er is tot op heden bij mijn weten nog geen laadpaal die zelf rekening houdt met piektarieven van Belgie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kakola
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 10:22
Geen idee waarom je dat niet leest. Die functie maakt het mogelijk om te zeggen "mijn maximum kwartierpiek mag 6kW zijn" en de paal regelt dat. Het gaat niet om dynamische tarieven, als je dat met piektarieven bedoelt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• itsbvka
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 22-08 11:39
Flans schreef op dinsdag 20 augustus 2024 @ 10:28:
Sinds dit weekend hangt bij ons de laadpaal (Easee Lite) samen met een loadbalancer. Ik heb er eerst voor gezorgd dat de laadpaal het doet en dat is allemaal prima gelukt. Vervolgens e-flux toegevoegd als beheerder zodat de boel met een laadpas werkt.

Nu ben ik aan het zoeken naar de manier om de hele boel wat slimmer te maken met home assistant. Dus overdag alleen laden als er stroom over is en daarbuiten laden tegen het daltarief. Met als extra mogelijkheid een 'knop/switch/optie' om meteen en 'voluit' laden als het een keer nodig is.

Heeft iemand hier daar al wat ervaring mee want de zaken die ik tot nu toe gevonden heb lijken nog niet zover te zijn. Moet home assistant nou de laadpaal, de loadbalancer of e-flux aansturen? En hoe werkt dat dan met een laadpas?
Ik zit met hetzelfde, de Easee wordt de komende weken aangesloten. Voor zover ik nu heb uitgezocht kun je 2 methodes volgen om het laden te beinvloeden, maar ik moet nog proberen of dat gaat werken.
1. De easee paal met HACS integreren in HA, zie https://github.com/nordicopen/easee_hass
2. Via de auto integreren als deze dat ondersteund om laadlevels te zetten

Als je de integratie opgezet hebt kun je home assistant de juiste laadlevels laten zetten op basis van overschot, daarnaast zou je een voluit laden knop kunnen maken die voluit laden aan zet.

8000 Wp solar | Easee | Homeassitant | Loria 6010 | gasloos sinds 2018

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inspired
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 19:21
justice strike schreef op dinsdag 20 augustus 2024 @ 10:56:
[...]

deze bedoel zoiets:
[Afbeelding]

De automaat in mijn meterkast mag tot 16A nominaal belast worden. Deze WCD moet zelfs met een automaat van 16A afgezekerd worden, als je hoger gaat (bijvoorbeeld een automaat van 25A) dan kun je teveel stroom treken over de WCD en dan smelt je wcd zeker door.

overigens snap ik niet waarom ik op dit stopcontact geen temperatuurregeling heb, hoe zou je de granny charger anders moeten monteren om de temperatuursensor werkend te houden op de granny charger?
Met de Tesla CEE pigtail heb je gewoon een temp sensor in de stekker. Dus dat kan prima.

Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• justice strike
Inspired schreef op dinsdag 20 augustus 2024 @ 13:15:
[...]

Met de Tesla CEE pigtail heb je gewoon een temp sensor in de stekker. Dus dat kan prima.
precies. Dat dacht ik ook. En dan gewoon op een 16 ampere automaat zodat het stopcontact ook niet uitbrand als hij erover heen gaat met amperage.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Breg87
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 14-09 13:56
MiBe schreef op maandag 19 augustus 2024 @ 16:34:
[...]

Ik vind het aan de prijzige kant.

Ter indicatie; ik heb recentelijk een Zappi V2.1 (wit / vaste kabel) met Harvi en 3 CT-klemmen laten installeren voor 1750 euro door dit bedrijf. Direct achter de meterkast aan de muur (dus geen meters benodigd) maar wel met plaatsing van een extra groepenkastje omdat ik geen ruimte meer had in de meterkast. Was overigens wel aan de hand van de 150 euro cashbackactie van Myenergi, ik weet niet zeker of die momenteel nog loopt.
Bedankt voor je reactie.

Ik heb een vergelijkbaar aanbod gekregen via Jansenverbouw.nl.

50five net gesproken. Die zijn duurder en gebruiken geen Zappi omdat ze daar slechte ervaringen mee hebben. Ze werken met Alfen en Zaptec.

Laderthuis stuurt ook nog een offerte op. Ik ben benieuwd.

Zoals het er nu naar uit ziet wordt het jansenverbouw.nl. Alleen nog even een mailtje afwachten met wat vragen van mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JB
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 17:48

JB

Cédric roelt!

Hier ook maar weer eens opnieuw verdiepen in de wondere wereld van laadpalen omdat de auto bijna komt. Zit nog steeds met de Zaptec Go in mijn hoofd, omdat ik die er mooi uit vind zien. Een backoffice systeem kent, alsmede ook met RFID werkt zover ik weet waardoor ik makkelijk met mijn zakelijke laadpas bezig kan?

Zijn er mensen die de kabel er altijd in laten zitten? Geeft dat geen issues op lange termijn? Kan me voorstellen dat je na een tijdje zoiets hebt van, laat maar lekker zitten voor straks?

Mijn boefje is liev!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperBart
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 18:42
Kakola schreef op dinsdag 20 augustus 2024 @ 11:39:
Geen idee waarom je dat niet leest. Die functie maakt het mogelijk om te zeggen "mijn maximum kwartierpiek mag 6kW zijn" en de paal regelt dat. Het gaat niet om dynamische tarieven, als je dat met piektarieven bedoelt.
Heel gek maar op de website staat een zinnetje wat jij niet in je post had staan en het gaat inderdaad effectief om piekbeperking.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jacco91
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 10:27
Ik weet niet of deze al langs is gekomen, maar ik zag zojuist een aanbieding van de easee lite bij Tibber voor €489. Geen noodzaak om een energiecontract af te sluiten. Dat is de goedkoopste die ik kan vinden. Beperkte voorraad van 600 stuks.

https://tibber.com/nl/sto...charge-lite?variant=31344

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Griffin2k
  • Laatst online: 06:31
Jacco91 schreef op dinsdag 20 augustus 2024 @ 20:00:
Ik weet niet of deze al langs is gekomen, maar ik zag zojuist een aanbieding van de easee lite bij Tibber voor €489. Geen noodzaak om een energiecontract af te sluiten. Dat is de goedkoopste die ik kan vinden. Beperkte voorraad van 600 stuks.

Lekker kopen voor die prijs, soms staan ze nog op Marktplaats voor een lagere prijs.

Ik had een Tibber exemplaar nieuw via Marktplaats voor 375 euro, beetje geluk en onderhandeling omdat de verkoper een zakelijke paal liet installeren.

Zonnepanelen 3950Wp - DMEGC 6x395Wp (ZW 2°) + DMEGC 4x395Wp (ZW 28°) - Solis 3.6 ; Easee Charge Lite 11kW + Easee Equalizer (Load Balancing) ; BMW iX1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hitmixer

Hoe zit dat eigenlijk wanneer ik wil Tibber-klant zou worden; zit je dan ook langer aan het contract vast wanneer je van die aanbieding (€429) gebruik maakt?

Zie het zo snel nergens staan, dus zou je na een maand weer mogen opzeggen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jacco91
@Hitmixer ik zou het niet weten. Ik zag alleen de aanbieding en dacht hier mensen te kunnen helpen aan een relatief goedkope laadpaal. Heb hem zelf ook besteld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Anvil_
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 14:29
RonJ schreef op vrijdag 16 augustus 2024 @ 11:37:
[...]

Ja, als je dan een 32A blauwe stekker laat plaatsen dan moet dat werken. Je hebt dan geen loadbalancing oid, dus je zal idd het amperage (flink) lager moeten zetten dan 32A willen je stoppen er niet uitvliegen zodra je langdurig andere verbruikers aanzet. Het is ook weer niet zo dat je er geen seconde overheen mag, sterker nog je kan er (incidenteel) zo'n 40 minuten 40% overheen voor ze smelten. Maar gaat het toch fout zit je zonder stroom en zal je de netbeheerder moeten bellen om er een nieuwe in te komen draaien, dus je wil ook zeker niet de grens opzoeken in dit geval. De snelheidswinst tov 1x16A is dus niet zo groot eigenlijk, veel verder dan 25A zou ik echt niet gaan bij een 1x35 aansluiting.

3-fase zou dus echt een leuke upgrade zijn, maar dan moet je wel eerst je hele meterkast upgraden/vervangen en tig maanden op je netbeheerder wachten. Hoewel je meterkast zo te zien sowieso wel aan vervanging toe is. :X
Nou, inmiddels het plannetje gemaakt en een afspraak met iemand om het te installeren. De nieuwe UMC (plus losse 32A adapter) is ook bezorgd en ik heb deze even uitgetest met een een gewoon verlengsnoer naar mijn berging aan de voorzijde van mijn huis, dan laat jij met 13A en dat is normaal voor zover ik begrijp.

Deze stekker komt dus in mijn voorgevel om 1 fase 25A (of max 24A, want dat is wat er mogelijk is met de auto/UMC via 1 fase begreep ik) te laden:

https://electric-star.com...-enkelfasige-stopcontact/

enige nadeel is dat ik nu iets van een meter te kort kom met de UMC om de kabel plat op de grond naar de 2 parkeervakken voor mn huis te krijgen... Dan zou ik voor dat kleine stukje nog een verlengsnoer oid nodig hebben. dat is wel even wrang helaas. Moet dan ook nog een kort snoer zijn dat op die krachtstroomstekker past. Of anders het stopcontact ergens in de voortuin bevestigen.
justice strike schreef op zaterdag 17 augustus 2024 @ 15:31:
Ik lees hier en daar dat er nooit een granny charger met 3 fase krachtstroom bestond. Weet iemand of die nog te koop is en waar die te krijgen is?

Ik heb in principle genoeg (voor nu) aan een granny charger, we hebben gratis km en we rijden niet zo gek veel. Af en toe is het wel handig om snel op te kunnen laden thuis. Dit leek mij een vrij kosten efficient manner. Weet iemand wellicht of er een andere goedkope manier is? 32amp krachtstroom lijkt hem niet te worden (heb 1x35 thuis en als ik meer wil wordt dat waarschijnlijk 3x25)

Bottom line wat is een eenvoudige manier om iets snellere charging te krijgen. Liefst 5.5 of meer kw per uur?
Ik heb hetzelfde, 1x35A aansluiting en toch wat sneller willen laden dan de 13A granny optie via gewoon stopcontact. zie mijn eerdere postings hier, ik verwacht ruim 5 kW te kunnen laden straks.

[ Voor 22% gewijzigd door _Anvil_ op 21-08-2024 10:48 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RonJ
  • Laatst online: 18:55
_Anvil_ schreef op woensdag 21 augustus 2024 @ 09:50:
[...]

Nou, inmiddels het plannetje gemaakt en een afspraak met iemand om het te installeren. De nieuwe UMC (plus losse 32A adapter) is ook bezorgd en ik heb deze even uitgetest met een een gewoon verlengsnoer naar mijn berging aan de voorzijde van mijn huis, dan laat jij met 13A en dat is normaal voor zover ik begrijp.
Klopt, waarbij de UMC ook een temperatuursensor in de stekker heeft die de boel terugregelt of uitschakelt (weet even niet meer welke, mijn UMC (v1) gebruik met een model S is al heel wat jaren geleden).
enige nadeel is dat ik nu iets van een meter te kort kom met de UMC om de kabel plat op de grond naar de 2 parkeervakken voor mn huis te krijgen... Dan zou ik voor dat kleine stukje nog een verlengsnoer oid nodig hebben. dat is wel even wrang helaas. Moet dan ook nog een kort snoer zijn dat op die krachtstroomstekker past. Of anders het stopcontact ergens in de voortuin bevestigen.
Dan zou ik hem als het even kan op een paaltje oid in de tuin bevestigen. Opzich zijn er wel 32A CEE verlengsnoeren, maar dan heb je weer 2 extra overgangen die weerstand geven en heb je ook geen temperatuursensor op de juiste plek zitten. Je wil ook zeker geen kabel hebben die onder trekspanning staat omdat ie te kort is, dat sloopt je laadpoort op termijn en de kabel waait ook steeds tegen je lak aan.

All-electric.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

Inspired schreef op vrijdag 16 augustus 2024 @ 13:21:
[...]

Werkt het dan ook echt automatisch dan? Of kun je het instellen maar werkt het niet omdat je e-flux gebruikt? Snap niet waarom Easee het anders zelf in een support artikel vermeld.

https://support.easee.com...16308625-Surplus-charging

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Wat is dan precies het nadeel van het gebruik van Easee als operator? Dan kan ik niet meer direct facturen naar mijn werkgever? Dat zou ik kunnen pareren met een MID gekeurde kWh-meter toch? Zeker met die aanbieding: Jacco91 in "Thuisladen van je EV deel 2" + Easee Equalizer lijkt dit wel redelijk goedkoop te zijn voor een volledige suite waar ik mee uit de voeten kan.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Inspired
True schreef op woensdag 21 augustus 2024 @ 11:10:
[...]

Wat is dan precies het nadeel van het gebruik van Easee als operator? Dan kan ik niet meer direct facturen naar mijn werkgever? Dat zou ik kunnen pareren met een MID gekeurde kWh-meter toch? Zeker met die aanbieding: Jacco91 in "Thuisladen van je EV deel 2" + Easee Equalizer lijkt dit wel redelijk goedkoop te zijn voor een volledige suite waar ik mee uit de voeten kan.
Klopt, dat is een optie. Mijn WG wil dit echter niet en ik vind een backend zelf ook eigenlijk wel een must. Ook omdat ik veelvuldig bezoek krijg van leaserijders met een eigen pas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SBL
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 04-09 19:24

SBL

+load balancing 150€ ? + kabel 220€ ?

WP: Quatt 4,5kW hybride monoblock op garagedak, T6, radiatoren met 25gr Speedcomforts. PV: 15x 320Wp ZZO, PhonosolarMWT met SolarEdge optimizers en 5000H omvormer. EV: Polestar2 68kWh, laadpunt Volt Time Source 2s

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 13art
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 08:41

13art

Moderator Mobile
SBL schreef op woensdag 21 augustus 2024 @ 13:24:
[...]

+load balancing 150€ ? + kabel 220€ ?
Dat is wel een dure kabel dan. Daarbij als je een EV koopt zit er meestal al een laadkabel bij. Kortom het is geen must om er eentje te kopen, laat staan voor dat bedrag.

Wanneer een potvis in een pispot pist heb je pispot vol met potvispis

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RonJ
  • Laatst online: 18:55
13art schreef op woensdag 21 augustus 2024 @ 14:02:
[...]

Dat is wel een dure kabel dan. Daarbij als je een EV koopt zit er meestal al een laadkabel bij. Kortom het is geen must om er eentje te kopen, laat staan voor dat bedrag.
Een 32A kabel van 10 meter krijg je meestal niet bij je auto. En daarvoor betaal je dat toch echt al vrij snel voor een kabel van enige kwaliteit, die ook een hoop te verduren krijgt.

Ik zou altijd de meerprijs betalen voor een vaste kabel als je aan huis oplaadt. Dat is het niet continu uit je auto hoeven pakken en (vies/nat) oprollen van de kabel voor onderweg echt meer dan waard imho.

[ Voor 18% gewijzigd door RonJ op 21-08-2024 14:07 ]

All-electric.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 13art

13art

Moderator Mobile
RonJ schreef op woensdag 21 augustus 2024 @ 14:05:
[...]

Een 32A kabel van 10 meter krijg je meestal niet bij je auto. En daarvoor betaal je dat toch echt al vrij snel voor een kabel van enige kwaliteit, die ook een hoop te verduren krijgt.

Ik zou altijd de meerprijs betalen voor een vaste kabel als je aan huis oplaadt. Dat is het niet continu uit je auto hoeven pakken en (vies/nat) oprollen van de kabel voor onderweg echt meer dan waard imho.
Fair point, zo'n kabel zit er meestal niet bij nee. Dat zal veelal een 16A/11kW kabel van 5m zijn. Wat denk ik ook de meeste gebruikte kabel zal zijn. Maar dat is puur een vermoeden.

[ Voor 6% gewijzigd door 13art op 21-08-2024 14:28 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jacco91
RonJ schreef op woensdag 21 augustus 2024 @ 14:05:
[...]

Overigens is het bij de Easee mogelijk om een laadkabel te vergrendelen en dan werkt het alsof het een vaste kabel is. Keuze, wie wil dat nou niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Breg87
Toevallig dat het net over laadkabels gaat. Ik heb een losse laadkabel van 10 meter nodig. Anders red ik het niet naar mijn auto toe. De kabel moet dus minimaal 10 meter zijn en 3 x 32a - 22kw. Wat raden jullie mij aan?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ronjon
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 24-08 23:00
Breg87 schreef op woensdag 21 augustus 2024 @ 16:35:
Toevallig dat het net over laadkabels gaat. Ik heb een losse laadkabel van 10 meter nodig. Anders red ik het niet naar mijn auto toe. De kabel moet dus minimaal 10 meter zijn en 3 x 32a - 22kw. Wat raden jullie mij aan?
google

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Breg87
Ja, dat snap ik 😂. Maar ik denk misschien is er wel een bepaald merk wat aangeraden wordt. Ik kon het in ieder geval niet vinden met zoeken hier. Sommigen kiezen voor Aliexpress kabels? Ik kan een kabel voor 475 euro kopen of 250 euro. Zit daar veel verschil in?

[ Voor 5% gewijzigd door Breg87 op 21-08-2024 16:45 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

Breg87 schreef op woensdag 21 augustus 2024 @ 16:42:
[...]

Ja, dat snap ik 😂. Maar ik denk misschien is er wel een bepaald merk wat aangeraden wordt. Ik kon het in ieder geval niet vinden met zoeken hier. Sommigen kiezen voor Aliexpress kabels? Ik kan een kabel voor 475 euro kopen of 250 euro. Zit daar veel verschil in?
Het helpt als je vraag is: ik heb vanwege reden A) en randvoorwaarde B) interesse in een C) ik heb even gezocht en ik kom uit kop de opties D), E) en F) waarbij eventueel G) ook kan maar wel duidelijk iets duurder is. Is er een reden waarom ik alsnog voor G) moet gaan of kan ik niet fout gaan met D), E) en F).

Je hebt je BEV toch ook niet uitgekozen door blind naar de dichtstbijzijnde autodealer te rijden en te zeggen, mag ik één BEV alstublieft?

8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Breg87
True schreef op woensdag 21 augustus 2024 @ 16:52:
[...]

Het helpt als je vraag is: ik heb vanwege reden A) en randvoorwaarde B) interesse in een C) ik heb even gezocht en ik kom uit kop de opties D), E) en F) waarbij eventueel G) ook kan maar wel duidelijk iets duurder is. Is er een reden waarom ik alsnog voor G) moet gaan of kan ik niet fout gaan met D), E) en F).

Je hebt je BEV toch ook niet uitgekozen door blind naar de dichtstbijzijnde autodealer te rijden en te zeggen, mag ik één BEV alstublieft?

8)7
Ik heb al allerlei websites bekeken, er zijn veel aanbieders van laadkabels. De ene kabel kost 475 euro en de ander 250 euro. Ik dacht misschien kent iemand hier wel een bepaald merk wat qua prijs/kwaliteit eruit springt. Vandaar mijn vraag. Ik krijg eerst google als antwoord en dan nu dit bericht, daar heb ik niet zoveel aan.

Ik ga zelf een Zappi v2.1 aanschaffen. Bij Zappi kun je de volgende kabel aanschaffen:
https://www.wallboxdiscou...adkabel.html?id=287995897

Of toch de Ratio:
https://www.laadkabeldisc...ype-2-3-fase-32a-10m.html

Of Chargeking (veel duurder):
https://www.evchargeking....-driefasige-laadkabel-32a

Dit kan ook nog:
https://www.wallboxdiscou...adkabel.html?id=269511381

https://www.bol.com/nl/nl...&utm_medium=free_shopping

En zo zijn er nog veel meer opties….

Of een kabel via Aliexpress?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Laatst online: 19:08

Sport_Life

Solvitur ambulando

Breg87 schreef op woensdag 21 augustus 2024 @ 17:23:
[...]

Ik heb al allerlei websites bekeken, er zijn veel aanbieders van laadkabels. De ene kabel kost 475 euro en de ander 250 euro. Ik dacht misschien kent iemand hier wel een bepaald merk wat qua prijs/kwaliteit eruit springt. Vandaar mijn vraag. Ik krijg eerst google als antwoord en dan nu dit bericht, daar heb ik niet zoveel aan.

Ik ga zelf een Zappi v2.1 aanschaffen. Bij Zappi kun je de volgende kabel aanschaffen:

Of toch de Ratio:

Dit kan ook nog:

Zappi met vaste kabel? :+

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

Is er niet met 10m...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Breg87
Haha, nee klopt…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Laatst online: 19:08

Sport_Life

Solvitur ambulando

En de paal 3,5m opschuiven lukt ook niet?
Het lijkt mij 3x niks om iedere keer 10m kabel uit te rollen..

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Breg87
Sport_Life schreef op woensdag 21 augustus 2024 @ 17:51:
[...]

En de paal 3,5m opschuiven lukt ook niet?
Het lijkt mij 3x niks om iedere keer 10m kabel uit te rollen..
Snap ik. Nee, zit aan de muur. Ik woon in een rijtjeswoning en heb via de gemeente een kabelgoot kunnen regelen. Vandaar dat de kabel minimaal 10 meter moet zijn. Maar je kan de kabel dmv een houder toch ophangen? Bij de Zappi kan je de kabel vastzetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 13art

13art

Moderator Mobile
Breg87 schreef op woensdag 21 augustus 2024 @ 17:23:
[...]

Of toch de Ratio:

Dit kan ook nog:

Vergeet Amazon niet. Daar staan er ook nog een paar. Maar ja zie daar maar eens de kwaliteit van de bagger te scheiden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• justice strike
Er werd eerder aangeraden om een goedkope laadpaal met loadbalancing van MP te halen. Zijn er ook merken die aangeraden worden die loadbalancing via P1 ondersteunen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ASS-Ware
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 18:41
justice strike schreef op woensdag 21 augustus 2024 @ 22:49:
Er werd eerder aangeraden om een goedkope laadpaal met loadbalancing van MP te halen. Zijn er ook merken die aangeraden worden die loadbalancing via P1 ondersteunen?
Jee zeg, laat dat nou helemaal niet besproken zijn in dit topic.
Goed dat je het even vraagt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• justice strike
ASS-Ware schreef op woensdag 21 augustus 2024 @ 22:55:
[...]

Jee zeg, laat dat nou helemaal niet besproken zijn in dit topic.
Goed dat je het even vraagt.
je hebt wel gelijk dat het besproken is. Heb ook wel het start topic doorgelezen. Maar het loadbalancing gedeelte is mij nog een beetje een raadsel. Zover ik kan zijn is het alleen op de alfen eve pro (zonder abbonement dan). Is dat echt de enige? want die beginnen echt bij 350 voor een zwaar gehavend model.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASS-Ware
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 18:41
justice strike schreef op woensdag 21 augustus 2024 @ 23:02:
[...]

je hebt wel gelijk dat het besproken is. Heb ook wel het start topic doorgelezen.
Da’s meestal niet genoeg.

• Jacco91
@justice strike volgens mij hebben de meeste palen wel een optie tot dynamic Load balancing. Ik zou even Google gebruiken om te zoeken naar opties en dan reviews opzoeken in dit topic/elders. Dan kan je eventueel hier een gerichte vraag sturen waarom je zou gaan voor optie A, B of C en dan krijg je waarschijnlijk wel een fatsoenlijk antwoord.

[ Voor 18% gewijzigd door Jacco91 op 22-08-2024 07:12 ]

• justice strike
Ik heb er maar 2 gevonden die p1 ondersteunen. Easee injector en alfen.

Dat alles load balacing ondersteund is wel zo maar alleen met CT klemmen. Dat werkt toch niet helemaal super als je zonnepanelen hebt (en er is verder ook geen failsafe als je CT klemmen opeens niet meer werken, dat isndan gegarandeerd een hoofdstop die vervangen moet worden)

Maar die palen die ik noem zijn best duur, Das wel jammer want een 7.4kw paal ansich is niet zo duur.

[ Voor 8% gewijzigd door justice strike op 22-08-2024 08:22 ]

• Jacco91
justice strike schreef op donderdag 22 augustus 2024 @ 08:16:
Ik heb er maar 2 gevonden die p1 ondersteunen. Easier injector en alien.

Dat alles load balacing ondersteund is wel zo maar alleen met CT klemmen. Dat werkt toch niet helemaal super als je zonnepanelen hebt (en er is verder ook geen failsafe als je CT klemmen opeens niet meer werken)

Maar die palen die ik normal zijn best duur, Das wel jammer want een 7.4kw paal ansich is niet zo duur.
Ik heb eergisteren een link gedeeld naar een Easee laadpaal van €489. Daar moet je dan nog wel de equalizer bij kopen van €140-150 en dan heb je load balancing via p1. En zo zijn er echt nog meer.

• justice strike
Jacco91 schreef op donderdag 22 augustus 2024 @ 08:23:
[...]

Ik heb eergisteren een link gedeeld naar een Easee laadpaal van €489. Daar moet je dan nog wel de equalizer bij kopen van €140-150 en dan heb je load balancing via p1. En zo zijn er echt nog meer.
500+150 = 650 dat is toch wel zo'n 300 tot 450 duurder dan er eerder in het topic wordt aangegeven.

Als ik die bedragen ga uitgeven dan kan ik beter naar 3 fase gaan, dat zijn dan de kosten niet meer.

Mijn punt is meer, ik zit naar iets te zoeken wat blijkbaar niet bestaat (voor 200-400 euro). Dat je nu net antwoord dat het het 650 gaat kosten, daar ben ik in iedergeval mee geholpen want ik hoef dan niet verder te zoeken.

Ik moet nu gewoon een keuze maken hoeveel ik hieraan wil uitgeven en hoe hard ik snel chargen nodig heb.

[ Voor 24% gewijzigd door justice strike op 22-08-2024 08:34 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Makrolon
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 19:06

Dat alles load balacing ondersteund is wel zo maar alleen met CT klemmen. Dat werkt toch niet helemaal super als je zonnepanelen hebt (en er is verder ook geen failsafe als je CT klemmen opeens niet meer werken, dat isndan gegarandeerd een hoofdstop die vervangen moet worden)

Maar die palen die ik noem zijn best duur, Das wel jammer want een 7.4kw paal ansich is niet zo duur.
Ct klemmen werken prima als je zonnepanelen hebt hoor, en die gaan niet kapot...

13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Termy
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 17-09 21:37

Termy

valt er nog wat te fragge?

Huh? Ik zou het juist andersom zien. P1 is juistl minder stabiel/zeker dan CT-klemmen aangezien dat een extra apparaat/electronica is dat kapot of de fout in kan gaan terwijl CTklemmen gewoon stroom meten zonder verdere trucen.

Werkt hier iig al ruim een jaar prima, met zonnepanelen.

[ Voor 3% gewijzigd door Termy op 22-08-2024 09:31 ]

-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lmb-s
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 09:20
justice strike schreef op donderdag 22 augustus 2024 @ 08:28:
[...]

500+150 = 650 dat is toch wel zo'n 300 tot 450 duurder dan er eerder in het topic wordt aangegeven.

Als ik die bedragen ga uitgeven dan kan ik beter naar 3 fase gaan, dat zijn dan de kosten niet meer.
Ik heb een Alfen S-Line 1-fase (incl loadbalancing) kunnen kopen voor 300 incl verzenden.
Als je thuis 1-fase hebt en je auto is ook 1-fase, dan kun je een goedkopere lader kopen. Maar je kunt ook extra besparen als je meterkast niet omgezet hoeft te worden naar 3-fase. De 1-fase meterkast kan gratis worden gezet op 35A. En kun je dus theoretisch met 7,4kW laden. Als je een 1-fase auto hebt, zal het bij 3-fase meterkast 1 van die 3 fase pakken. Standaard 3-fase meterkast is 3x25A, dus heb je dan 25A tot je beschikking. Omzetten naar 3x35A is ook niet goedkoop.
(ik heb misschien niet de juiste termen gebruikt, ik ben ook maar een leek)

• justice strike
Termy schreef op donderdag 22 augustus 2024 @ 09:31:
[...]

Huh? Ik zou het juist andersom zien. P1 is juistl minder stabiel/zeker dan CT-klemmen aangezien dat een extra apparaat/electronica is dat kapot of de fout in kan gaan terwijl CTklemmen gewoon stroom meten zonder verdere trucen.

Werkt hier iig al ruim een jaar prima, met zonnepanelen.
als de draad op de CT klem kapot is, dan registreerd deze 0 volt, naar mijn weten betekend dat dat je loadbalancer dan geen vermogen ziet en dus verder geen restricties op de stroom zet... gevolg is dat je hoofdstop eruitklapt als je daadwerkelijk andere aparaten hebt draaien.

Of heb ik dat mis?

• justice strike
lmb-s schreef op donderdag 22 augustus 2024 @ 09:42:
[...]

Ik heb een Alfen S-Line 1-fase (incl loadbalancing) kunnen kopen voor 300 incl verzenden.
Als je thuis 1-fase hebt en je auto is ook 1-fase, dan kun je een goedkopere lader kopen. Maar je kunt ook extra besparen als je meterkast niet omgezet hoeft te worden naar 3-fase. De 1-fase meterkast kan gratis worden gezet op 35A. En kun je dus theoretisch met 7,4kW laden. Als je een 1-fase auto hebt, zal het bij 3-fase meterkast 1 van die 3 fase pakken. Standaard 3-fase meterkast is 3x25A, dus heb je dan 25A tot je beschikking. Omzetten naar 3x35A is ook niet goedkoop.
(ik heb misschien niet de juiste termen gebruikt, ik ben ook maar een leek)
Ik zat inderdaad daaraan te denken 7.4/22kw lader met loadbalancing nemen. Loadbalancing is wel nodig want met 32 ampere kom je wel aardig dicht in de buurt van de 35A van de hoofdstop.

Ik wist niet dat de s-line geschikt was, ik zie alleen de pro-line hiervoor gebruikt worden. Tevens moet je inderdaad wel zeker weten dat de loadbalancer erbij gekocht is anders werkt het inderdaad niet.

• Inspired
justice strike schreef op donderdag 22 augustus 2024 @ 08:28:
[...]

Mijn punt is meer, ik zit naar iets te zoeken wat blijkbaar niet bestaat (voor 200-400 euro). Dat je nu net antwoord dat het het 650 gaat kosten, daar ben ik in iedergeval mee geholpen want ik hoef dan niet verder te zoeken.

Ik moet nu gewoon een keuze maken hoeveel ik hieraan wil uitgeven en hoe hard ik snel chargen nodig heb.
Begin eerst eens met aan te geven hoeveel je moet laden? Ik heb een 11kW paal maar zou prima met 1x16 uit de voeten kunnen. Tegenwoordig heb ik ook 2 fasen van de paal getrokken ivm PV. Rij je elke dag de accu leeg? En zo ja, hoe groot is die accu?

• pc1t
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 15:05
Weet iemand wanneer de nieuwe zappi+ uitkomt?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• justice strike
Inspired schreef op donderdag 22 augustus 2024 @ 09:51:
[...]

Begin eerst eens met aan te geven hoeveel je moet laden? Ik heb een 11kW paal maar zou prima met 1x16 uit de voeten kunnen. Tegenwoordig heb ik ook 2 fasen van de paal getrokken ivm PV. Rij je elke dag de accu leeg? En zo ja, hoe groot is die accu?
Ik kan nu uit met 13A lader. Ik rij niet zoveel en heb ook gratis supercharger km.

Maar, in noodgevallen wil ik wel de auto iets sneller kunnen laden dan ik nu kan. (duurt nu 20 uur om hem vol te krijgen). Ik heb namelijk recentelijk een momentje gehad waarbij ik thuis kwam met een lege batterij en dat ik de volgende ochtend meteen weer weg moest. Ik kreeg de auto maar tot 35% geladen die dag, en dat kwam ook maar net uit, maar als ik naar rotterdam had moeten rijden (van Amsterdam) dan was ik de sjaak geweest.

Tevens is er in amsterdam niet echt een supercharger in de buurt (badhoevedorp, maarsen en hilversum zijn de dichtsbijzijnde). Dus dat was geen oplossing geweest.

Ik denk als ik 50-60% in 8 uur kan laden dan zou ik al eigenlijk voorzien zijn.

Dat betekend grofweg 36kw in 8 uur, wat ongeveer uitkomt op 4.5kw. Dat zou neerkomen op ongeveer 20 ampere (bij 230 volt).

Ik zit op een 1*35A aansluiting, dus ik zat te denken aan een 32amp laadpaal, maar met een load balancer zodat ik niet de hoofdstop eruit blaas.

• Inspired
pc1t schreef op donderdag 22 augustus 2024 @ 09:58:
Weet iemand wanneer de nieuwe zappi+ uitkomt?
Ik kreeg te horen "dit jaar". P1 was/is nog een vraagteken dus ivm beide zaken ben ik inmiddels voor een Alfen gegaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Inspired
@justice strike als je thuis bv op gas of stadswarmte zit zou je eigenlijk prima op 32A kunnen laden tussen 23 en 7 bv. Een automaat klapt er ook niet zomaar door. Al is LB wel net wat prettiger. Mocht je handig zijn kun je ook met HA wat in elkaar klussen obv Tesla API. De UMC (met 32A CEE) is eigenlijk gewoon een prima apparaat. Of toch een laadpaal kopen. Zie ook mijn PM.

• lmb-s
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 09:20
justice strike schreef op donderdag 22 augustus 2024 @ 09:58:
[...]

Ik zit op een 1*35A aansluiting, dus ik zat te denken aan een 32amp laadpaal, maar met een load balancer zodat ik niet de hoofdstop eruit blaas.
Die S-Line heeft inderdaad Load balancing (ik weet alleen niet of ze het allemaal hebben). Bij mij werkt het perfect. Ik heb het voor de zekerheid ook nog op max 30A gezet. En ik zie de loadbalancing werken als er andere verbruikers in huis aan staan.
Pagina: 1 ... 133 ... 191 Laatste

Let op:
Discussie over laadpassen, facturatie e.d.: [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3. Vragen over elektrische auto's en hun bijbehorend laadvermogen in Elektrische auto's - deel 5 of de betreffende merktopics. Er is uiteraard een beetje overlap, maar specifieke vragen of opmerkingen over de inrichting van je meterkast en huisinstallatie horen in Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 2. Voor het zo goedkoop mogelijk thuisladen van je EV kan je terecht in Het grote goedkoop thuisladen van je EV topic en als laatste: voor v2g is er ook een plek: Over V2G; laden en ontladen