engelbertus schreef op zondag 18 augustus 2024 @ 00:16:
[...]
met een dynamisch contrat, en de wens op de goedkoopste momenten te laden, hoe voorspelt myenergy dat dan? de tarieven ijn slechts een uur of 14 voor de volgende dag bekend, dus de goedkoopste uren kunnen dan gekozen worden uit ongeveer anderhalve dag vooruitkijken.
een laadschema dat je maak t zal dus afgestemd moeten zijn op wanneer je werkt en wanneer de auto thuis is en welke activiteiten je verder nog gepland hebt. een weekschema is dan niet echt te maken als je wat onregelmatige reist. bijvoorbeeld flexibel thuiswerken, icm met flexibel afspraken op andere plaatsen dan kantoor. idealitair wil je dan een schema dat als het niet nodig is, niet tot 100 % laadt, en het achteloos laden niet gaat doen, maar zou kunnen bekijken wat er op een bepaald moment echt nog bij moet voor de goedkope prijs, en dan morgen nadat e hebt gereisd weer opnieuw beoordeeld hoeveel erg echt nodig is voor die dag, dan moet de lader ook weet wat je soc is. is dat allemaal mogelijk met een zappi? ik zou bijvoorbeeld op zondagovand de auto op 100% willen laden, en dan wanneer de auto thuis is de auto inpluggen, en indien ik de volgende dag verder moet reizen, of de komende week verder moet reizen dan de resterende soc er wat bij willen laden voor de goedkoopste prijs. dus voornamelijk snachts. de bedoeling is dan om de auto bijvoobeeld op brijdagavond leeg te hebben, en hem dn op zaterdag en zonder weer op de goedkoopste uren vol te laden. ook op zaterdag en zondag is er nog een kans dat de auto niet overdag voor de goedkope overdaguren, en de eigenopwek uren van huis is. zodat je die tijden goedkoop kunt laden voor een frisse volle accu voor de volgende week. dan hoef je alleen maar aan te geven wt de te verachten km per dag van de week zijn, en heb je er verder nauwelijks omkijken naar, en belst ej het net op niet onnodig veel of op onnodig duren uren. vooral wannee je auto een flinke accucapaciteit heeft en je niet iedere dag de accu leeg rijdt is het dan een hele simpele situatie. De laadpaal moet dan wel zelf een beetje dynamisch nadenken over hoeveel kwh je per dag en week nodig hebt, en per dag even kijken wat er op een bepaalde dag dan bij zou moeten om op vrijdag avond nagenoeg leeg te zijn, en de overige dagen van de week iedere dag ongeveerd een gelijek hoeveelheid stroom bij te laden. in de app of de een website kun je dan prima zien wat de soc is, en welke doelsoc er gepland is voor de volgende dag. dan oef je alleen dan meet te beoordelen of dat voldoende is voor de daadwerkelijke plannning die je de volgende dag(en) hebt. in het begin van de week zal de accu een groot overschot aan actieradius geve, en tegen het einde van de week wordt dat telkens wat minder. dus dan hoef je alleen dan maar iets bij te stellen om het iende van de week zonder verdere zorgen te halen, mocht je toch verder moeten rijden.
ik werk bijvoorbeeld 5 dagen op kantoor, en 2 willekeurige dagen heb ik dn nog extra reistijd voor het werk. met een dag doel en een weekdpoel ingesteld kan het dan niet misgaan, zelfs als ik niets actief hoef te controleren. in het weekend is het vervolgens toch maar net wat voor activiteiten je nog meer hebt, maar ook dat zou je al mee kunnen nemen in een weekend planning.
Ik blijf naar de startpost van het topic verwijzen dat ik hiervoor heb aangemaakt, daar staat alles in waar regelmatig om wordt gevraagd:
Het grote goedkoop thuisladen van je EV topic.
Het volgende verandert door het jaar heen: Ik werk op maandag, woensdag en om de week op vrijdag thuis. Daarnaast kan ik met mijn auto (MY LR) 2-3x heen en weer (+-130 km retour) en is het dus heel simpel met het volgende laadschema:
- Zaterdag - 1 uur
- Zondag - 5 uur (Dit zijn gemiddeld gezien de goedkoopste uren van de week)
- Maandag - 1 uur
- Woensdag - 1 uur
Ieder uur is 10 kWh ivm loadbalancer, lange kabels, etc. Ik heb per week aan 80 kWh voldoende en zo zorg ik ervoor dat de auto altijd voldoende lading heeft zonder dat ik of de laadpaal de SoC moet kennen. Ik heb het percentage de laatste tijd standaard op 80% staan en schuif die alleen bij hele lage tarieven naar 90-93%, maar nooit hoger naar 100% tenzij we op vakantie gaan. Ben ik nou bijv. een keer zondag weg, dan knal ik er zaterdag of zondagavond nog even handmatig wat extra bij. Weet ik bijv. dat ik vrijdag thuis werk, dan plug ik dinsdag als ik thuis kom de kabel er niet in. Of heb ik voldoende aan de 5x10kWh op zondag en gaan we zaterdag nog ergens heen, dan plug ik vrijdag de kabel er ook niet in en doe ik dat pas als we zaterdag terug zijn.
De MyEnergi software bepaalt het schema voor de dag daarna om 14:05 als de dynamische tarieven bekend zijn. Daarnaast heb ik bijv. Zonneplan als provider geselecteerd. Dus op zaterdag om 14:05 wordt door de software het Time Boost schema automatisch ingesteld voor zondag. De laadpaal moet daarvoor in Eco+ stand staan. Die heb ik bewust op 3-fase ingesteld zodat de auto niet ook met overtollige zonnestroom wordt geladen aangezien wij een 1-fase PV-inverter hebben. Hierdoor laadt de auto alleen op de goedkoopste dynamische tarieven en leveren we daarbuiten duurdere stroom terug.
Verder kan je aan het schema een begin- en eindtijd toevoegen, dus bijv: 0:00 - 07:00, of 18:00 - 07:00, dan weet je zeker dat de goedkoopste uren tussen thuiskomen en inpluggen en weer wegrijden worden gekozen. Voor de winter werkt dat prima omdat dan 's nachts de tarieven ook vaak laag zijn, voor de zomer laad je bij voorkeur overdag op, dus kies dan weekend- of thuiswerkdagen.
Ik probeer vrijdag ook altijd met een zo laag mogelijke SoC thuis aan te komen, zodat er zondag veel goedkope kWh's in kunnen. Incl. de stroom uit de afbetaalde zonnepanelen kom ik zo gemiddeld tussen de 5-15 ct/kWh uit over het hele jaar heen incl. BTW/Belasting/toeslagen. In de zomer soms -10 ct/kWh en in de winter soms +25 ct/kWh.
Soms het idee dat heel veel mensen het overdenken, koudwatervrees hebben, etc. maar schrijf even uit hoeveel kWh je doorgaans nodig hebt, welke laadmomenten je door de week heen hebt, bouw wat buffers in op een aantal andere dagen en indien nodig stel je nog aanvullende Time Boosts schema's in tussen 04:00 - 07:00 zodat je altijd voldoende lading hebt. Je kunt ook spelen met de laadslider van de auto zelf. Als je weet dat er voor vannacht een boost gepland staat, maar je hebt morgen maar 50% SoC nodig en laadt liever 2 dagen later goedkoper, sleep de slider dan van bijv. 80 of 100% even naar 50%. Door een beetje handmatig te finetunen (niet nodig als je niet wil) kan je in veel gevallen zo 10 ct/kWh besparen. In mijn geval betaal ik het ook zelf, dus is het een sport geworden zo goedkoop mogelijk te laden en dat lukt op deze manier aardig geautomatiseerd.
[
Voor 3% gewijzigd door
Taro op 18-08-2024 09:29
]
Replace fear of the unknown with curiosity | 54 kWh thuisaccu's | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | Totaal 190 kWh opslag | 10.660 Wp zonnepanelen