• HyperBart
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 21:37
justice strike schreef op donderdag 22 augustus 2024 @ 09:58:
[...]

Ik kan nu uit met 13A lader. Ik rij niet zoveel en heb ook gratis supercharger km.

Maar, in noodgevallen wil ik wel de auto iets sneller kunnen laden dan ik nu kan. (duurt nu 20 uur om hem vol te krijgen). Ik heb namelijk recentelijk een momentje gehad waarbij ik thuis kwam met een lege batterij en dat ik de volgende ochtend meteen weer weg moest. Ik kreeg de auto maar tot 35% geladen die dag, en dat kwam ook maar net uit, maar als ik naar rotterdam had moeten rijden (van Amsterdam) dan was ik de sjaak geweest.

Tevens is er in amsterdam niet echt een supercharger in de buurt (badhoevedorp, maarsen en hilversum zijn de dichtsbijzijnde). Dus dat was geen oplossing geweest.

Ik denk als ik 50-60% in 8 uur kan laden dan zou ik al eigenlijk voorzien zijn.

Dat betekend grofweg 36kw in 8 uur, wat ongeveer uitkomt op 4.5kw. Dat zou neerkomen op ongeveer 20 ampere (bij 230 volt).

Ik zit op een 1*35A aansluiting, dus ik zat te denken aan een 32amp laadpaal, maar met een load balancer zodat ik niet de hoofdstop eruit blaas.
Ik kan het niet inschatten voor jou, maar ik heb hier op 3 min (met de auto) van mijn woning een HPC.
Lijkt mij dat in die zeldzame gevallen dat je toch eens ergens naar toe moet rijden wat buiten je bereik ligt dat onderweg aan een HPC hangen niet zo erg is?
Dat is dan geen SuC (ik hoor dan dat je met een Tesla rijdt?) maar er zijn zat genoeg HPC's in Nederland lijkt me toch?

• justice strike
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 08-08 09:26
HyperBart schreef op donderdag 22 augustus 2024 @ 10:19:
[...]

Ik kan het niet inschatten voor jou, maar ik heb hier op 3 min (met de auto) van mijn woning een HPC.
Lijkt mij dat in die zeldzame gevallen dat je toch eens ergens naar toe moet rijden wat buiten je bereik ligt dat onderweg aan een HPC hangen niet zo erg is?
Dat is dan geen SuC (ik hoor dan dat je met een Tesla rijdt?) maar er zijn zat genoeg HPC's in Nederland lijkt me toch?
vreemd genoeg zit er geen HPC bij mij in de buurt. Zoals ik al aangeef, badhoevedorp, maarsen en hilversum zijn de dichtsbijzijnde, allemaal op minimaal 20 minuten afstand. Moet ik opzich wel kunnen bereiken met 36%, maar handig is anders.

U can call me sir.... or justice as long as u bow down ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Makrolon
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 22:24
justice strike schreef op donderdag 22 augustus 2024 @ 09:48:
[...]

als de draad op de CT klem kapot is, dan registreerd deze 0 volt, naar mijn weten betekend dat dat je loadbalancer dan geen vermogen ziet en dus verder geen restricties op de stroom zet... gevolg is dat je hoofdstop eruitklapt als je daadwerkelijk andere aparaten hebt draaien.

Of heb ik dat mis?
Dan gaat er over 10 jaar een keer een draadje kapot, klapt je hoofdzekering er een keer uit. T is niet zo dat je huis dan afbrand ofzo.

13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte

• RonJ
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 22:10
justice strike schreef op donderdag 22 augustus 2024 @ 10:24:
[...]

vreemd genoeg zit er geen HPC bij mij in de buurt. Zoals ik al aangeef, badhoevedorp, maarsen en hilversum zijn de dichtsbijzijnde, allemaal op minimaal 20 minuten afstand. Moet ik opzich wel kunnen bereiken met 36%, maar handig is anders.
Naarden is er ook, die is net iets dichterbij?

All-electric.

• justice strike
RonJ schreef op donderdag 22 augustus 2024 @ 10:45:
[...]

Naarden is er ook, die is net iets dichterbij?
Ik woon in Amsterdam (net buiten de ring). Ik kan er met mijn hoofd niet bij waarom Tesla hier geen supercharger heeft neergezet... maar dat is een andere discussie.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• FORZAM
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 05-09 15:32
Sinds gisteren hier een Easee Charge lite met equaliser als voorbereiding op de aankomende PHEV.

Is opgenomen in een setup met:

- 1 Zonnepaneelset met hybride omvormer en 8,3 kWh thuisbatterij, neemt powermeting via CT-klem
- 1 Zonnepaneelset met standaard stringomvormer
- 1 Homewizzard P1-Meter
- 1 Homewizzard kWh meter (Verzekering indien ik ooit MID-gekeurde waardes nodig heb....)
- Home Assistant

Ding doet dus exact wat ik wil:
- Indien gewenst enkel met zonneoverschot laden (en hij schaalt mooi op/terug op naarmate het overschot toeneemt/afneemt)
- Maximale vermogen via de equaliser beperken zodat de charger nooit verantwoordelijk zal zijn voor een vooraf bepaalde totale load voor het ganse huis ivm. het Belgische capaciteitstarief
- Al die automatische zaken ook simpel te overriden wanneer ik toch beslis dat er snel meer geleverd dient te worden.

Helemaal blij dus...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Caa2eJ3ONTdh695vRQ_XzCuyhXE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/9R1tj2dgP9ix3cMDCSopIbC7.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 3% gewijzigd door FORZAM op 22-08-2024 12:09 ]

• HyperBart
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 21:37
justice strike schreef op donderdag 22 augustus 2024 @ 10:24:
[...]

Snap ik, maar als jij snachts of wanneer dan ook een tijdje hebt zitten opladen ligt er normaal altijd wel een HPC *ergens* op je route. (ik bedoel: je hebt dan altijd genoeg SoC/range om toch een aantal tientallen kilometers te kunnen rijden)

Ik heb de luxe om bij vertrek te kunnen zeggen "ik ga nu ff snel bijladen" maar eigenlijk moet ik dat niet willen en gewoon met de SoC vertrekken die ik op dat moment ter beschikking heb en dan onderweg maar ff laden, kost me minder tijdsverlies want alles is er dan op ingesteld.

Ik zou de lader gewoon aanhouden zoals je van plan was, met alles wat er bij jullie in NL gebeurt verwacht ik dat ze op redelijk korte termijn ook aan de bak gaan met wat wij hier in Belgie al hebben: het capaciteitstarief en dan ben je sowieso al "veroordeeld" tot laden op lage vermogens.

[ Voor 5% gewijzigd door HyperBart op 22-08-2024 12:18 ]

• justice strike
HyperBart schreef op donderdag 22 augustus 2024 @ 12:16:
[...]

Snap ik, maar als jij snachts of wanneer dan ook een tijdje hebt zitten opladen ligt er normaal altijd wel een HPC *ergens* op je route. (ik bedoel: je hebt dan altijd genoeg SoC/range om toch een aantal tientallen kilometers te kunnen rijden)

Ik heb de luxe om bij vertrek te kunnen zeggen "ik ga nu ff snel bijladen" maar eigenlijk moet ik dat niet willen en gewoon met de SoC vertrekken die ik op dat moment ter beschikking heb en dan onderweg maar ff laden, kost me minder tijdsverlies want alles is er dan op ingesteld.

Ik zou de lader gewoon aanhouden zoals je van plan was, met alles wat er bij jullie in NL gebeurt verwacht ik dat ze op redelijk korte termijn ook aan de bak gaan met wat wij hier in Belgie al hebben: het capaciteitstarief en dan ben je sowieso al "veroordeeld" tot laden op lage vermogens.
Ik denk dat in 90% van de gevallen je wel gelijk hebt. Toevallig ging de route die ik moest nemen naar het noorden van amsterdam, en ook daar was geen supercharger op de route. Dan had ik een (significante) detour naar Hoorn moeten maken.

Ik denk ook niet dat dit vaak gaat gebeuren, was echt wel een toevalligheid van omstandigheden.
  1. om 1 uur snachts aankomen met 2%
  2. s'ochtends vroeg om 7 uur weer weg moeten
  3. geen supercharger op de route waar je naartoe moet
Dat gaat niet vaak gebeuren (al is het maar omdat ik zelf ook wat meer wil slapen :P) Maargoed, voor die enkele keer is het wel handig om wat achter de hand te hebben.

• justice strike
justice strike schreef op donderdag 22 augustus 2024 @ 12:37:
[...]

Ik denk dat in 90% van de gevallen je wel gelijk hebt. Toevallig ging de route die ik moest nemen naar het noorden boven Amsterdam, en ook daar was geen supercharger op de route. Dan had ik een (significante) detour naar Hoorn moeten maken.

Ik denk ook niet dat dit vaak gaat gebeuren, was echt wel een toevalligheid van omstandigheden.
  1. om 1 uur snachts aankomen met 2%
  2. s'ochtends vroeg om 7 uur weer weg moeten
  3. geen supercharger op de route waar je naartoe moet
Dat gaat niet vaak gebeuren (al is het maar omdat ik zelf ook wat meer wil slapen :P) Maargoed, voor die enkele keer is het wel handig om wat achter de hand te hebben.

• Infamous72
  • Registratie: Juli 2024
  • Laatst online: 25-05 13:04
Na eerder geweldig advies van tweakers gekregen te hebben zoek ik naar advies over het wel of niet aanschaffen van een thuislader/wallbox

Ik rijd al bijna een jaar op alleen bezine met mijn hybride auto, Volvo XC40 en rij 1:8. Verwacht om ongeveer 20-40 kilometer per week te rijden.

Weet niet zeker of mijn eigen berekening kloppen dus zoek wat verder advies of aanwijzingen

Verwacht jaarlijks maximaal 2.000 Kilometer elektrisch te rijden en kom dan op
Elektrisch (2.000*0,17) * 0,31 (vast contract) = 105,4 euro
Benzine (2.000/8) *2,1 = 525 euro

Klopt dit of zie ik iets over het hoofd?

• justice strike
Infamous72 schreef op donderdag 22 augustus 2024 @ 13:26:
Na eerder geweldig advies van tweakers gekregen te hebben zoek ik naar advies over het wel of niet aanschaffen van een thuislader/wallbox

Ik rijd al bijna een jaar op alleen bezine met mijn hybride auto, Volvo XC40 en rij 1:8. Verwacht om ongeveer 20-40 kilometer per week te rijden.

Weet niet zeker of mijn eigen berekening kloppen dus zoek wat verder advies of aanwijzingen

als ik mij niet vergis zou je met de batterij in de Volvo ongeveer tot 45 km moeten kunnen rijden (volgens Volvo). De batterij is 10.7kwh... ik denk dat 40 zeker wel haalbaar moet zijn, maar laten we even uit gaan van 30km.

2000/30*10.7kwh*0.31 = 221 euro (als je uitgaat van 40km dan kom je op 165 euro uit)

overigens kan je met een dubbel tarief het nacht tarief gebruiken, want je zult hem voornamelijk snachts laden.

• Inspired
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 19:21

Met die auto ga je niet voor 17kWh/100km met laadverliezen rijden lijkt me. Volgens EV DB zal hij rond de 22,5kWh zitten. Mix snelweg/stad en winter/zomer. Tel er nog 10% bij voor laadverlies en je zit op 25kWh/100. Met mijn Model Y zit ik ook op een 21kWh/100km. Wel een P en een zware voet.

Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023

• Infamous72
  • Registratie: Juli 2024
  • Laatst online: 25-05 13:04
Inspired schreef op donderdag 22 augustus 2024 @ 14:10:
[...]

Met die auto ga je niet voor 17kWh/100km met laadverliezen rijden lijkt me. Volgens EV DB zal hij rond de 22,5kWh zitten. Mix snelweg/stad en winter/zomer. Tel er nog 10% bij voor laadverlies en je zit op 25kWh/100. Met mijn Model Y zit ik ook op een 21kWh/100km. Wel een P en een zware voet.
Dan kom ik uit op (2.000km*0,25) *0,31 = 155 euro klopt die berekening zo?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• justice strike
Infamous72 schreef op donderdag 22 augustus 2024 @ 14:38:
[...]

Dan kom ik uit op (2.000km*0,25) *0,31 = 155 euro klopt die berekening zo?
je vergeet de laadverliezen. dus iets in de trand van 170 euro (10% hoger)

[ Voor 8% gewijzigd door justice strike op 22-08-2024 14:39 ]

• RonJ
justice strike schreef op donderdag 22 augustus 2024 @ 10:48:
[...]

Ik woon in Amsterdam (net buiten de ring). Ik kan er met mijn hoofd niet bij waarom Tesla hier geen supercharger heeft neergezet... maar dat is een andere discussie.
Er zat er altijd één, weliswaar een kleine, bij het Tesla SC. Maar die is nu geloof ik niet meer publiek toegankelijk. Sowieso is daar nooit plek, dus ik denk dat ze die willen behouden voor auto's die geserviced en/of uitgeleend worden.

Verder:
- Geen stroomcapaciteit icm onderstaande
- Geen grond of goede locaties meer beschikbaar
- Ontmoedigen (schiphol) taxi's die alle palen bezet houden

All-electric.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sebastiaan89
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 09:28

1 op 8 ???? Dan heb je wel last van een zware rechter voet. Een beetje benzine rijd tegenwoordig makkelijk 1:18 zelfs zonder hulp van hybride systemen. Nu sleep je natuurlijk wel een accupakket mee dat je niet optimaal gebruikt, maar dit verbruik is wel heftig.

Daarnaast is €2,10 de prijs aan de snelweg, bij een binnendoorstation betaal je momenteel eerder 1,90. Ben bang dat je je een beetje rijk rekent, want de kosten van 2000Km op benzine komen in mijn auto maar uit op €210

[ Voor 10% gewijzigd door sebastiaan89 op 22-08-2024 15:43 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• justice strike
sebastiaan89 schreef op donderdag 22 augustus 2024 @ 15:40:
[...]

1 op 8 ???? Dan heb je wel last van een zware rechter voet. Een beetje benzine rijd tegenwoordig makkelijk 1:18 zelfs zonder hulp van hybride systemen. Nu sleep je natuurlijk wel een accupakket mee dat je niet optimaal gebruikt, maar dit verbruik is wel heftig.

Daarnaast is €2,10 de prijs aan de snelweg, bij een binnendoorstation betaal je momenteel eerder 1,90. Ben bang dat je je een beetje rijk rekent, want de kosten van 2000Km op benzine komen in mijn auto maar uit op €210
Ik vraag me echter af. Waarom deze berekening? volgens mij is een stopcontact charger niet al te duur en zeker voldoende om je accu binnen 4 uurtjes volledig op te laden. ik zou hem gewoon laden, ik zie geen reden in om dat niet te doen. Al is het maar om de tijdswinst omdat je niet bij de pomp hoeft te staan.

• justice strike
RonJ schreef op donderdag 22 augustus 2024 @ 15:27:
[...]

Er zat er altijd één, weliswaar een kleine, bij het Tesla SC. Maar die is nu geloof ik niet meer publiek toegankelijk. Sowieso is daar nooit plek, dus ik denk dat ze die willen behouden voor auto's die geserviced en/of uitgeleend worden.

Verder:
- Geen stroomcapaciteit icm onderstaande
- Geen grond of goede locaties meer beschikbaar
- Ontmoedigen (schiphol) taxi's die alle palen bezet houden
Ik heb nooit een tesla supercharger gezien bij het service center. Op de kaart staat ook alleen dat er destination chargers zijn... maar dan mag ik mijn auto daar een paar uur parkeren.

maargoed, 3 opties om te overwegen:
  1. granny charger naar 16/32A brengen (en eventueel de automaat in de kast vervangen)
  2. laadpaal kopen zonder loadbalancer en een max instellen (en eventueel de automaat in de kast vervangen)
  3. load balancing laadpaal kopen (en eventueel de automaat in de kast vervangen)
ik denk dat ik de automaat maar ga vervangen :D

[ Voor 22% gewijzigd door justice strike op 22-08-2024 16:39 ]

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 21:26

Sport_Life

Solvitur ambulando

Xc40 doet makkelijk 1:18 op benzine. Mijn Kuga doet 1:20 , de auto genereert ook energie bij remmen die de accu in gaat en de Kuga is iets zwaarder/groter.

Dus het verschil is in jouw geval ongeveer 150 euro per maand jaar.

Ik gebruik nog de granny charger en de laatste keer dat we getankt hebben is 4 weken geleden, tank zit nog bijna helemaal vol ondanks bijna dagelijks woon-werk verkeer (60km naar kantoor, daar laden en weer terug). Voordeel tov een EV is de range en het gewicht 1750kg ipv >2100kg omdat ik geen zware accu mee hoef te slepen naar kantoor en terug ;)

[ Voor 21% gewijzigd door Sport_Life op 22-08-2024 17:13 ]

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

• janne_nl
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 12-09 13:12
Dat ligt heel erg aan de phev en de ev.

Onze outlander phev was in ieder geval zwaarder dan de e-niro met niet heel veel meer bereik (incl de benzine).

Daarnaast rijdt de vraagsteller ongeveer 40km per week zegt hij, dus die 150 per maand die je noemt....

Wij hebben onze Outlander altijd (jaar of 4) met een granny charger opgeladen. Ging prima in een nacht. Gebruikt van de lader was ongeveer 100kWh per maand. Dat is zonder lange afstanden en met wat meer woon werk verkeer nauwelijks meer dan met de EV. Als het al meer is.

Zoals al eerder gezegd, ik vind niet dat een phev het beste van 2 werelden combineert.

[ Voor 9% gewijzigd door janne_nl op 22-08-2024 17:13 ]

• Sport_Life
  • Laatst online: 21:26

Sport_Life

Solvitur ambulando

janne_nl schreef op donderdag 22 augustus 2024 @ 17:12:
Dat ligt heel erg aan de phev en de ev.

Onze outlander phev was in ieder geval zwaarder dan de e-niro met niet heel veel meer bereik (incl de benzine).

Daarnaast rijdt de vraagsteller ongeveer 40km per week zegt hij, dus die 150 per maand die je noemt....

Wij hebben onze Outlander altijd (jaar of 4) met een granny charger opgeladen. Ging prima in een nacht. Gebruikt van de lader was ongeveer 100kWh per maand. Dat is zonder lange afstanden en met wat meer woon werk verkeer nauwelijks meer dan met de EV. Als het al meer is.

Zoals al eerder gezegd, ik vind niet dat een phev het beste van 2 werelden combineert.
Je hebt gelijk, het is per jaar.

En de vraagsteller heeft een Xc40 geen Outlander uit 2013... ;)

Phev / EV hebben beide voor- en nadelen. (Bij EV voor veel particulieren momenteel de grote onzekerheid mbt MRB - de tijd zal het je leren :)).

[ Voor 18% gewijzigd door Sport_Life op 22-08-2024 17:29 ]

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Griffin2k
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 06:31
justice strike schreef op donderdag 22 augustus 2024 @ 16:35:
[...]
maargoed, 3 opties om te overwegen:
  1. granny charger naar 16/32A brengen (en eventueel de automaat in de kast vervangen)
  2. laadpaal kopen zonder loadbalancer en een max instellen (en eventueel de automaat in de kast vervangen)
  3. load balancing laadpaal kopen (en eventueel de automaat in de kast vervangen)
Eerst gezegd zou ik nooit optie 1 kiezen. Het gaat in de toekomst steeds meer naar Full EV. En ik blijf een granny charger toch een lapmiddel vinden.

Als je dan toch al overweegt om automaten te vervangen, steek er dan iets meer moet en geld in. Ben je direct voorbereid op de toekomst

Zonnepanelen 3950Wp - DMEGC 6x395Wp (ZW 2°) + DMEGC 4x395Wp (ZW 28°) - Solis 3.6 ; Easee Charge Lite 11kW + Easee Equalizer (Load Balancing) ; BMW iX1

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Inspired
Griffin2k schreef op donderdag 22 augustus 2024 @ 18:07:
[...]

Eerst gezegd zou ik nooit optie 1 kiezen. Het gaat in de toekomst steeds meer naar Full EV. En ik blijf een granny charger toch een lapmiddel vinden.

Als je dan toch al overweegt om automaten te vervangen, steek er dan iets meer moet en geld in. Ben je direct voorbereid op de toekomst
Voorbereid op de toekomst (v2g) ben je nu niet als je nu een lader koopt. Overigens is de mobiele Tesla lader best een prima ding met 1x32A als je LB anders op kunt lossen.

• justice strike
Inspired schreef op donderdag 22 augustus 2024 @ 18:35:
[...]

Voorbereid op de toekomst (v2g) ben je nu niet als je nu een lader koopt. Overigens is de mobiele Tesla lader best een prima ding met 1x32A als je LB anders op kunt lossen.
7.8kw is best netjes. Volgens mij kun je 60kw gewoon binnen een nacht van 8 uur opladen.

Load balancing op een andere manier oplossen... ik weet niet of dat kan, heb al gezocht op het load balancing van een cee wcd, maar daar bestaat simpelweg niets voor.

• Inspired
justice strike schreef op donderdag 22 augustus 2024 @ 19:10:
[...]

7.8kw is best netjes. Volgens mij kun je 60kw gewoon binnen een nacht van 8 uur opladen.

Load balancing op een andere manier oplossen... ik weet niet of dat kan, heb al gezocht op het load balancing van een cee wcd, maar daar bestaat simpelweg niets voor.
Als je handig bent is veel mogelijk. Daarbij, welk verbruik heb je tussen 23 en 7? Als je bv geen wp hebt dan is laden met 32A niet snel een issue.

• justice strike
Inspired schreef op donderdag 22 augustus 2024 @ 19:14:
[...]

Als je handig bent is veel mogelijk. Daarbij, welk verbruik heb je tussen 23 en 7? Als je bv geen wp hebt dan is laden met 32A niet snel een issue.
Ik heb ook te maken met mijn vrouw die gewoon de stekker erin wil steken als ze thuis is en niet teveel wil nadenken...

• Inspired
justice strike schreef op donderdag 22 augustus 2024 @ 19:17:
[...]

Ik heb ook te maken met mijn vrouw die gewoon de stekker erin wil steken als ze thuis is en niet teveel wil nadenken...
Mja. Dan moet je een laadpaal met LB nemen of met een Pi klussen.

• justice strike
Inspired schreef op donderdag 22 augustus 2024 @ 19:21:
[...]

Mja. Dan moet je een laadpaal met LB nemen of met een Pi klussen.
Kun je me een kant op wijzen met die pi, want ik heb daar nognjiet van gehoord (anders dan home assistant)

Maar dan nog denk ik dat er een relayntussen de cee en de automaat moet. Weet niet hoe veilig ik me daarbij voel.

[ Voor 16% gewijzigd door justice strike op 22-08-2024 19:32 ]

• Inspired
justice strike schreef op donderdag 22 augustus 2024 @ 19:30:
[...]

Kun je me een kant op wijzen met die pi, want ik heb daar nognjiet van gehoord (anders dan home assistant)

Maar dan nog denk ik dat er een relayntussen de cee en de automaat moet. Weet niet hoe veilig ik me daarbij voel.
Je hebt een Tesla toch? Je kunt bv met een Pi en wat software aan de gang of anders wellicht via HA en een P1 meter. Er hoeft verder niks tussen de automaat en de lader. Via de Tesla API kun je de auto gewoon qua laadsnelheid aanpassen. Van 1 - 32A.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• justice strike
Inspired schreef op donderdag 22 augustus 2024 @ 19:38:
[...]

Je hebt een Tesla toch? Je kunt bv met een Pi en wat software aan de gang of anders wellicht via HA en een P1 meter. Er hoeft verder niks tussen de automaat en de lader. Via de Tesla API kun je de auto gewoon qua laadsnelheid aanpassen. Van 1 - 32A.
Ik heb even gekeken maar ik zie geen integratie met een tesla auto en ha. Mis ik iets?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonJ
HACS. En dan bijv. deze integratie, of bovenstaande.

All-electric.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JB
  • Laatst online: 22:27

JB

Cédric roelt!

Die Easee is toch wel interessant... Esthetische toch maar los laten misschien. Hebben een 3x 25A aansluiting. Waarom zou ik toch voor een 22 kW wallbox moeten gaan? Schiet je jezelf (op lange termijn) niet in de voeten? Zoveel duurder is een Zaptec Go ook weer niet namelijk...

Mijn boefje is liev!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DonJuape
  • Registratie: Juni 2007
  • Niet online

DonJuape

Trust me, I'm an engineer!

JB schreef op vrijdag 23 augustus 2024 @ 12:52:
Die Easee is toch wel interessant... Esthetische toch maar los laten misschien. Hebben een 3x 25A aansluiting. Waarom zou ik toch voor een 22 kW wallbox moeten gaan? Schiet je jezelf (op lange termijn) niet in de voeten? Zoveel duurder is een Zaptec Go ook weer niet namelijk...
Een reden zou kunnen zijn dat je met een 22kW wallbox met 32A per fase kunt laden. PV overschot kun je dan op 1 fase tussen 1,4kW en 7,4kW laden (als je wil afzekeren met 25A vanwege je hoofdaansluiting kun je met max. 5,7kW laden op 1 fase).
Reden twee is dat wellicht in de toekomst meer EV's met 22kW (17,2kW op een 3x25A aansluiting) kunnen laden maar het lijkt me dat 11kW voor thuis eigenlijk wel snel genoeg is.

Hyundai Inster Pulse Winterpack, Zappi V2 3-fasen, 7400 Wp PV SolarEdge 1-fase, WP L/W 1-fase

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Inspired
DonJuape schreef op vrijdag 23 augustus 2024 @ 13:13:
[...]

Een reden zou kunnen zijn dat je met een 22kW wallbox met 32A per fase kunt laden. PV overschot kun je dan tussen 1,4kW en 7,4kW laden (als je wil afzekeren met 25A vanwege je hoofdaansluiting kun je met 5,7kW laden op 1 fase).
Reden twee is dat wellicht in de toekomst meer EV's met 22kW (17,2kW op een 3x25A aansluiting) kunnen laden maar het lijkt me dat 11kW voor thuis eigenlijk wel snel genoeg is.
Of als je voordelig dynamisch wilt laden. Dan kan 22kW best interessant zijn. Al moet je dan ook nog wel een auto hebben die dat kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JB

JB

Cédric roelt!

DonJuape schreef op vrijdag 23 augustus 2024 @ 13:13:
[...]

Een reden zou kunnen zijn dat je met een 22kW wallbox met 32A per fase kunt laden. PV overschot kun je dan tussen 1,4kW en 7,4kW laden (als je wil afzekeren met 25A vanwege je hoofdaansluiting kun je met 5,7kW laden op 1 fase).
Oke dankjewel. Ik weet dat hier veel vragen meermaals gesteld worden maar het toch situatie afhankelijk vaak waardoor ik het niet helemaal kan rijmen. Ik probeer het load balacing stuk te begrijpen maar lees dan weer zaken als "moet op dezelfde fase als je PV..." enz. Wij hebben een 3 fase omvormer, dus hoe doe je dat? Of is het dan bij een PV met een 1 fase omvormer?

Die Easee heeft standaard geen loadbalancing AFAIK, dus dat zou je dan af kunnen vangen met een Tibber Pulse. Die moet echter op de P1 poort, waar ook mijn HW meter op zit. Ik begrijp dat een splitter zou werken, maar dan hangt alles ook te bungelen. Heb ik betere oplossingen qua load balancing om dit netjes in de meterkast weg te werken met die Easee? Er staan bedragen van 150 euro genoemd terwijl de Pulse maar (ik wil geen klant worden) 109,95 euro kost.

Mijn boefje is liev!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FORZAM
JB schreef op vrijdag 23 augustus 2024 @ 13:18:
[...]

Oke dankjewel. Ik weet dat hier veel vragen meermaals gesteld worden maar het toch situatie afhankelijk vaak waardoor ik het niet helemaal kan rijmen. Ik probeer het load balacing stuk te begrijpen maar lees dan weer zaken als "moet op dezelfde fase als je PV..." enz. Wij hebben een 3 fase omvormer, dus hoe doe je dat? Of is het dan bij een PV met een 1 fase omvormer?

Die Easee heeft standaard geen loadbalancing AFAIK, dus dat zou je dan af kunnen vangen met een Tibber Pulse. Die moet echter op de P1 poort, waar ook mijn HW meter op zit. Ik begrijp dat een splitter zou werken, maar dan hangt alles ook te bungelen. Heb ik betere oplossingen qua load balancing om dit netjes in de meterkast weg te werken met die Easee? Er staan bedragen van 150 euro genoemd terwijl de Pulse maar (ik wil geen klant worden) 109,95 euro kost.
Nee, voor loadbalancing bij de Easee werkt loadbalancing via de equaliser (https://www.laadpaal-outlet.nl/easee-equalizer.html), die heeft nood aan een P1 signaal, en daarvoor heb je dus ook een P1 splitter (https://www.homewizard.com/nl/shop/actieve-p1-splitter/) nodig in uw geval. (Zo werkt het bij mij ook.)

Alternatieve oplossing is de "Easee Equaliser AMP", maar da's gewoon een systeem met CT-klemmen die deze data dan omzet naar een P1-signaal...
Dat is voorzien om in installaties zonder digitale meter/P1 toch een laodbalancing optie te bieden, maar dat neem dus meer plaats in je kast in + evenveel bekabeling.

Waarom is het toevoegen van een splitter en de equaliser zo'n probleem? Met een lange RJ12 kabel moet dat toch weg te werken zijn?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

JB schreef op vrijdag 23 augustus 2024 @ 13:18:
[...]

Het maakt voor laden op overschot op 1 fase bij de meeste laadpunten niet uit op welke fase(n) het overschot zit. Er wordt als het ware "gesaldeerd" op de meter (dus importeren op de ene fase en exporteren op een andere fase zodat het totaal op nul uitkomt). Ik weet niet hoe het met de Easee zit.

Hyundai Inster Pulse Winterpack, Zappi V2 3-fasen, 7400 Wp PV SolarEdge 1-fase, WP L/W 1-fase

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JB

JB

Cédric roelt!

FORZAM schreef op vrijdag 23 augustus 2024 @ 13:28:
[...]

Nee, voor loadbalancing bij de Easee werkt loadbalancing via de equaliser (https://www.laadpaal-outlet.nl/easee-equalizer.html), die heeft nood aan een P1 signaal, en daarvoor heb je dus ook een P1 splitter (https://www.homewizard.com/nl/shop/actieve-p1-splitter/) nodig in uw geval. (Zo werkt het bij mij ook.)

Alternatieve oplossing is de "Easee Equaliser AMP", maar da's gewoon een systeem met CT-klemmen die deze data dan omzet naar een P1-signaal...
Dat is voorzien om in installaties zonder digitale meter/P1 toch een laodbalancing optie te bieden, maar dat neem dus meer plaats in je kast in + evenveel bekabeling.

Waarom is het toevoegen van een splitter en de equaliser zo'n probleem? Met een lange RJ12 kabel moet dat toch weg te werken zijn?
Niet persee een probleem maar die HW meter zit nu mooi achter het dekseltje van de meter weggewerkt. Als dat netter kan, dan splitters en losse kabels behoeft dat de voorkeur.

De Easee is hier wel populair maar ik denk dan toch weer, hmm 200 euro meer en dan heb ik een box die 22 kW doet ipv 11 kW... Aanpassen later, zal duurder zijn, maar indien niet nodig ook onzinnig.

Mijn boefje is liev!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DaTimMan
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 20:19
DonJuape schreef op vrijdag 23 augustus 2024 @ 13:31:
[...]

Het maakt voor laden op overschot op 1 fase bij de meeste laadpunten niet uit op welke fase(n) het overschot zit. Er wordt als het ware "gesaldeerd" op de meter (dus importeren op de ene fase en exporteren op een andere fase zodat het totaal op nul uitkomt). Ik weet niet hoe het me de Easee zit.
De easee kijkt per fase, en doet daarmee ook niet aan salderen over de hele meter.
Ik heb zelf via Homeassistant het salderen over de meter ingebouwd en gebruik de easee equalizer vooral om overbelasting tegen te gaan, gezien ik de laadpaal op 20A heb en ook een oven en airco op die groep heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dinah
  • Laatst online: 09:52
JB schreef op vrijdag 23 augustus 2024 @ 12:52:
Wat doet je de Easee overwegen?
Esthetisch is het denk kwestie van wennen.
Prijs? Ik las eerder op het forum een prijs voor €1350 inclusief installatie. Dat is wel netjes.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JB

JB

Cédric roelt!

Dinah schreef op vrijdag 23 augustus 2024 @ 14:00:
[...]

Wat doet je de Easee overwegen?
Esthetisch is het denk kwestie van wennen.
Prijs? Ik las eerder op het forum een prijs voor €1350 inclusief installatie. Dat is wel netjes.
Ja prijs primair icm wat ik zoek;

- RFID ivm zakelijke laadpas
- backoffice mogelijkheid
- kabel die eruit kan*

Verder kan ik niks bedenken, waar ik rekening mee moet houden. De Zaptec Go kan dat ook allemaal, is duurder + 22 kW

* dat zal uiteindelijk wellicht niet veel meer gebeuren want je kunt 'm ook vastzetten + de aansluiting zit dan gunstiger voor eventuele regen/nattigheid. De box komt hier op de "slechte" kant te hangen qua weer en wind. Hangt ook in de volle zon namiddag.

Mijn boefje is liev!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inspired
JB schreef op vrijdag 23 augustus 2024 @ 14:05:
[...]

Ja prijs primair icm wat ik zoek;

- RFID ivm zakelijke laadpas
- backoffice mogelijkheid
- kabel die eruit kan*

Verder kan ik niks bedenken, waar ik rekening mee moet houden. De Zaptec Go kan dat ook allemaal, is duurder + 22 kW

* dat zal uiteindelijk wellicht niet veel meer gebeuren want je kunt 'm ook vastzetten + de aansluiting zit dan gunstiger voor eventuele regen/nattigheid. De box komt hier op de "slechte" kant te hangen qua weer en wind. Hangt ook in de volle zon namiddag.
Geen PV waar je rekening mee wilt houden? Dat zou de keuze ook nog wat kunnen beinvloeden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JB

JB

Cédric roelt!

Inspired schreef op vrijdag 23 augustus 2024 @ 14:38:
[...]

Geen PV waar je rekening mee wilt houden? Dat zou de keuze ook nog wat kunnen beinvloeden.
Ja op alles voorbereid zijn is natuurlijk wel prettig maar dan zou ik ook meteen voor een 22 kW moeten kiezen bij wijze van. Ik heb nu nog meer dan 2 jaar vast energiecontract, waarbij het niet uitmaakt hoe ik saldeer. Wellicht is het dan nog steeds interessant om te laden zodra de PV goed wakker is? Maar ik lees ook dat de Easee dan weer niet allemaal goed zou kunnen nog?

Mijn boefje is liev!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruimzicht
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 17-09 12:27
justice strike schreef op donderdag 22 augustus 2024 @ 09:58:
[...]
maar als ik naar rotterdam had moeten rijden (van Amsterdam) dan was ik de sjaak geweest.

Tevens is er in amsterdam niet echt een supercharger in de buurt (badhoevedorp, maarsen en hilversum zijn de dichtsbijzijnde). Dus dat was geen oplossing geweest.
Als je naar Rotterdam moet (vanuit Amsterdam) rij je langs Badhoevedorp toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dinah
  • Laatst online: 09:52
kokpol schreef op maandag 5 augustus 2024 @ 09:43:
[...]

Ik ben hier voor de easee gegaan. Inclusief installatie en load balancing 1350. Installatie is 10 meter kabel door de kruipruimte en installatie nieuwe aardlekautomaat. Vind het een nette prijs, moet nog geplaatst worden. Easee geeft trouwens 5 jaar garantie, geen idee of de andere merken dat ook hebben.
Nette prijs die €1350. Welke leverancier heb je daarvoor gevonden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martinvdm
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 21:35

martinvdm

Martinvdm = TechJunky.nl

Wellicht een beetje noob vraag, maar ik ben de draad beetje kwijt hoe dat Eflux nou werkt icm tankpas. Wie betaald nou wie? Je meldt de EV Laadpaal aan met OCPP bij Eflux? en hier registreer je de tankpas van je werkgever? En dan bij het opladen registreert neem ik aan je laadpaal de oplaadsessie, geeft dit door aan Eflux, Eflux betaald dan mij uit? of werkgever. wie heeft duidelijkheid?

He who laughs last thinks slowest! | ▶️ Youtube | 🌐 TechJunky.nl | ☀️ 3000Wp PV

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• molenganger
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 16:23
martinvdm schreef op vrijdag 23 augustus 2024 @ 16:14:
Wellicht een beetje noob vraag, maar ik ben de draad beetje kwijt hoe dat Eflux nou werkt icm tankpas. Wie betaald nou wie? Je meldt de EV Laadpaal aan met OCPP bij Eflux? en hier registreer je de tankpas van je werkgever? En dan bij het opladen registreert neem ik aan je laadpaal de oplaadsessie, geeft dit door aan Eflux, Eflux betaald dan mij uit? of werkgever. wie heeft duidelijkheid?
Je meld je laadpaal aan met OCCP bij EFlux en je stelt een tarief in per KWh.
Bij het opladen gebruik je de laadpas, dit wordt door de laadpaal geregistreerd en doorgegeven aan EFlux
E-Flux betaalt de laad-sessies uit aan jou.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martinvdm

martinvdm

Martinvdm = TechJunky.nl

molenganger schreef op vrijdag 23 augustus 2024 @ 16:20:
[...]

Je meld je laadpaal aan met OCCP bij EFlux en je stelt een tarief in per KWh.
Bij het opladen gebruik je de laadpas, dit wordt door de laadpaal geregistreerd en doorgegeven aan EFlux
E-Flux betaalt de laad-sessies uit aan jou.
aha. en Eflux verhaald de kosten dan weer bij de tankpas leverancier ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JB

JB

Cédric roelt!

martinvdm schreef op vrijdag 23 augustus 2024 @ 16:14:
Hier heb ik nog een aanvullende vraag over, omdat het voor mij ook belangrijk is straks dat dit goed gaat icm LM.

Ik lees hier MID gekeurde palen/zaken noodzakelijk.? Is een Easee dan een goed idee icm de Equalizer op P1? Wie gebruikt de Easee via E-Flux icm LM?

Mijn boefje is liev!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

JB schreef op vrijdag 23 augustus 2024 @ 16:44:
[...]

Hier heb ik nog een aanvullende vraag over, omdat het voor mij ook belangrijk is straks dat dit goed gaat icm LM.

Ik lees hier MID gekeurde palen/zaken noodzakelijk.? Is een Easee dan een goed idee icm de Equalizer op P1? Wie gebruikt de Easee via E-Flux icm LM?
MID laadpunten en/of kWh meters zijn niet verplicht (tenzij je WG of LM dat eist natuurlijk). Ik heb een MID kWh waar ik periodiek een foto van maak voor de declaratie maar er zijn ook collega's die een screenshot sturen van de laadsessies van de paal of de export naar excel.
In jouw geval zou ik me er helemaal niet druk over maken want als ik het goed begrijp gaat de declaratie automatisch via RFID bij het laadpunt en een backend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JB

JB

Cédric roelt!

DonJuape schreef op vrijdag 23 augustus 2024 @ 17:54:
[...]

MID laadpunten en/of kWh meters zijn niet verplicht (tenzij je WG of LM dat eist natuurlijk). Ik heb een MID kWh waar ik periodiek een foto van maak voor de declaratie maar er zijn ook collega's die een screenshot sturen van de laadsessies van de paal of de export naar excel.
In jouw geval zou ik me er helemaal niet druk over maken want als ik het goed begrijp gaat de declaratie automatisch via RFID bij het laadpunt en een backend.
Ja zo wil ik het wel graag gaan doen. Via backoffice zodat ik er geen werk/gezeik mee heb.

Mijn boefje is liev!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sir_knudde
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 16:22
JB schreef op vrijdag 23 augustus 2024 @ 16:44:
[...]

Ja, ik.
Laadpaal aangemeld. Dat gaat nog niet helemaal soepel, dus moet je bellen om een paar stappen te laten doen, zoals het instellen van maximale capaciteit enzovoort.

Daarna tarief ingesteld.

Laden starten met de tag van de LM

en dan zie ik dat er allereerst €0,03 / kWh extra in rekening wordt gebracht door e-flux aan MultiTankCard en vervolgens zou je daar ook nog een opslag kunnen krijgen, maar die heb ik niet.

Omdat e-flux de paal beheert is het niet mogelijk om de stroomsterkte in te stellen…
Behalve dat ik met Home Assistant wel de “dynamic current limit” aan kan passen en daarmee dus kan loadbalancen. Dit probeer ik sinds kort goed in te regelen.
Misschien kan ik ook sturen op maximaal gebruik van de energie uit de PV, maar dat komt later.

Iets vergelijkbaars kan door e-flux aan stekker.com te koppelen, maar daar heb ik nog geen ervaring mee.

Edit: autocorrectie aangepast

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JB

JB

Cédric roelt!

@FORZAM gebruik jij de Easee laadpaal ook icm een backoffice? Want ik vraag me af hoe het load balancen nog wel/niet werkt zodra een E-Flux de zaak overneemt. Kun je de Equalizer dan nog wel (laten) beinvloeden, kijkende naar @sir_knudde zijn reply mbt E-Flux en niet in kunnen stellen van de stroomsterkte.

Mijn boefje is liev!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FORZAM
JB schreef op vrijdag 23 augustus 2024 @ 22:28:
@FORZAM gebruik jij de Easee laadpaal ook icm een backoffice? Want ik vraag me af hoe het load balancen nog wel/niet werkt zodra een E-Flux de zaak overneemt. Kun je de Equalizer dan nog wel (laten) beinvloeden, kijkende naar @sir_knudde zijn reply mbt E-Flux en niet in kunnen stellen van de stroomsterkte.
Nee, ik heb geen backoffice ingesteld, en kan het dus ook niet bevestigen.

De functie om op zonneoverschot te laden werkt met 100% zekerheid niet met een andere partij dan Easee ingesteld als operator.
Voor load balancing met de equaliser kan ik dit niet terugvinden in de documentair.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martinvdm

martinvdm

Martinvdm = TechJunky.nl

sir_knudde schreef op vrijdag 23 augustus 2024 @ 18:57:
[...]

Omdat e-flux de paal beheert is het niet mogelijk om de stroomsterkte in te stellen…
Kun je dit uitleggen ?
Is dat een restrictie van de paal? Ik wil wel een maximale stroomsterkte instellen icm eflux namelijk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edtweaked
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 14-09 21:11
We hebben sinds 2 dagen problemen met onze newmotion/shellrecharge laad paal.
Het is al wel een oudje (jaar of zes) maar sinds gisteren werkt de load-balancing plots niet meer.
Laadsnelheid valt dan terug naar 8A, soort safemode.

De status pagina geeft aan dat er een powermeter issue is. Ik heb dus de p1 gecontroleerd maar die staat vlijtig te knipperen. voor de zekerheid had ik er een extra kabel naastgelegd, deze ook voorzien van rj11 stekker (crosswired) maar zelfde resultaat.
Homewizard hub er vantussen en direct aan p1 werkt ook niet.

Ik zag in de app een firmware update aangekondige, die melding is nu weg.
Wellicht gerelateerd aan dit plotse probleem.

Iemand wellicht soortgelijke issues sinds enkele dagen ?
Shellrecharge support geeft vooralsnog niet thuis.

http://charger.local:12800/user/status
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/K_QFw_2gkPQFssSJSQLvynKRBPI=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/hObsVkipcoArqn4or6OR5p4V.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JB

JB

Cédric roelt!

martinvdm schreef op zaterdag 24 augustus 2024 @ 12:53:
[...]

Kun je dit uitleggen ?
Is dat een restrictie van de paal? Ik wil wel een maximale stroomsterkte instellen icm eflux namelijk
Idem met loadbalancen. Waarom zouden er restricties zijn op je eigen Easee, als iemand het beheer van laden/kosten voor zijn rekening neemt? Dat lijkt me alles behalve wenselijk?

Mijn boefje is liev!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

edtweaked schreef op zaterdag 24 augustus 2024 @ 13:10:
Het is al wel een oudje (jaar of zes) maar sinds gisteren werkt de load-balancing plots niet meer.

De status pagina geeft aan dat er een powermeter issue is. Ik heb dus de p1 gecontroleerd maar die staat vlijtig te knipperen. voor de zekerheid had ik er een extra kabel naastgelegd, deze ook voorzien van rj11 stekker (crosswired) maar zelfde resultaat.

[Afbeelding]
Ik lees het niet heel duidelijk in je post, maar kun je nog wel P1 telegrammen uitlezen uit je meter? En ook met die splitter/hub die je er ook tussen hebt (en ook op dezelfde poort van dat ding)?

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edtweaked
True schreef op zaterdag 24 augustus 2024 @ 14:24:
[...]

Ik lees het niet heel duidelijk in je post, maar kun je nog wel P1 telegrammen uitlezen uit je meter? En ook met die splitter/hub die je er ook tussen hebt (en ook op dezelfde poort van dat ding)?
Ja dat gaat prima, de zonneplan dongle en de p1 richting TOON werken zonder problemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

edtweaked schreef op zaterdag 24 augustus 2024 @ 14:29:
[...]

Ja dat gaat prima, de zonneplan dongle en de p1 richting TOON werken zonder problemen.
En om helemaal volledig te zijn: ook op de poort van de EVSE? ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakersOnly
  • Laatst online: 22:20
Over enkele weken wordt PHEV geleverd voor mijn ouders, dus moeten we op zoek naar een laadpaal. Keuze is gevallen op Zappi v2 22kW, met name omdat de auto dan volledig via zonnepanelen kan worden geladen.

Zelf ben ik geboren met 2 linkerhanden, dus dit geheel moet door iemand geïnstalleerd worden. Ik lees totaalprijs rond €1500.

Heeft iemand positieve of negatieve ervaringen met bedrijven die de Zappi v2.1 als compleet pakket binnen enkele weken kunnen installeren. Inclusief de benodigde klemmen, kabels, enz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edtweaked
True schreef op zaterdag 24 augustus 2024 @ 14:30:
[...]

En om helemaal volledig te zijn: ook op de poort van de EVSE? ;)
Ja ook. Alles al gewisseld en ook direct in p1 slimme meter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

edtweaked schreef op zaterdag 24 augustus 2024 @ 15:11:
[...]

Ja ook. Alles al gewisseld en ook direct in p1 slimme meter
Misschien dat het 'm zit in de stroom die nodig is om de langere afstand te overbruggen richting je EVSE? Is je splitter/hub eentje die ook actief stroom toevoegt om langere afstanden te overbruggen? Zo ja, werkt die power adapter nog? Kun je eventueel aan de kant van de EVSE testen of je daar telegrammen kunt lezen? (ik ben niet bekend met jouw EVSE dus ik weet niet in hoeverre dat relevant is, sommige sturen de resultaten van de telegrammen bijv. draadloos door dan gaat dat niet op).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Legend
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 19:13

The Legend

*Plop*

TweakersOnly schreef op zaterdag 24 augustus 2024 @ 14:34:
Over enkele weken wordt PHEV geleverd voor mijn ouders, dus moeten we op zoek naar een laadpaal. Keuze is gevallen op Zappi v2 22kW, met name omdat de auto dan volledig via zonnepanelen kan worden geladen.

Zelf ben ik geboren met 2 linkerhanden, dus dit geheel moet door iemand geïnstalleerd worden. Ik lees totaalprijs rond €1500.

Heeft iemand positieve of negatieve ervaringen met bedrijven die de Zappi v2.1 als compleet pakket binnen enkele weken kunnen installeren. Inclusief de benodigde klemmen, kabels, enz
Toevallig van de week navraag gedaan bij https://www.sonkrag-nederland.nl/. Hebben hier ook een Enphase zonnepanelen set gelegd en onlangs een omvormer van de oudere set vervangen. Zeer tevreden over. Kreeg deze aanbieding:

Laadunit ZAPPI-2H22TB - 3-fasen Type 2 met 6,50 meter kabel Black | Incl. loadbalancing € 1.425,00

Ik ben toch malle pietje niet!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakersOnly
  • Laatst online: 22:20
The Legend schreef op zaterdag 24 augustus 2024 @ 16:58:
[...]

Toevallig van de week navraag gedaan bij https://www.sonkrag-nederland.nl/. Hebben hier ook een Enphase zonnepanelen set gelegd en onlangs een omvormer van de oudere set vervangen. Zeer tevreden over. Kreeg deze aanbieding:

Laadunit ZAPPI-2H22TB - 3-fasen Type 2 met 6,50 meter kabel Black | Incl. loadbalancing € 1.425,00
Dat is een redelijk goede aanbieding. Is er iets bekend over de verwachte levertijd en installatiedatum?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edtweaked
True schreef op zaterdag 24 augustus 2024 @ 15:14:
[...]

Misschien dat het 'm zit in de stroom die nodig is om de langere afstand te overbruggen richting je EVSE? Is je splitter/hub eentje die ook actief stroom toevoegt om langere afstanden te overbruggen? Zo ja, werkt die power adapter nog? Kun je eventueel aan de kant van de EVSE testen of je daar telegrammen kunt lezen? (ik ben niet bekend met jouw EVSE dus ik weet niet in hoeverre dat relevant is, sommige sturen de resultaten van de telegrammen bijv. draadloos door dan gaat dat niet op).
Nee er is geen adapter nodig. Aan de kant van de evse testen zou kunnen maar ik weet niet hoe.

Ik wacht maar even een reactie af van shellrecharge, er zit tenslotte een abb. op die loadbalancing.
Niet dat dat betekent dat ze het kosteloos komen fixen overigens. Betekent alleen dat ze op afstand de max laadsnelheid instellen voor je.
Wellich een mooi moment om uit te kijken naar een nieuwe laadpaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Legend

The Legend

*Plop*

TweakersOnly schreef op zaterdag 24 augustus 2024 @ 17:18:
[...]
Dat is een redelijk goede aanbieding. Is er iets bekend over de verwachte levertijd en installatiedatum?
Nee dat weet ik niet. Zou gewoon ff contact opnemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JB

JB

Cédric roelt!

JB schreef op zaterdag 24 augustus 2024 @ 13:18:
[...]

Idem met loadbalancen. Waarom zouden er restricties zijn op je eigen Easee, als iemand het beheer van laden/kosten voor zijn rekening neemt? Dat lijkt me alles behalve wenselijk?
Ik zie overigens ook dit nog staan bij de Easee Lite op hun website onder disclaimer;
Oostenrijk, Finland, Duitsland, Nederland:
Charge Lite is een lader die uitsluitend voor huishoudelijk gebruik is vervaardigd en ontworpen. Onder huishoudelijk verbruik verstaan we het gebruik in of rond de eigen woning van een individu. De Charge Lite moet altijd gebruik maken van de privé aansluiting van een particulier op het elektriciteitsnet. Charge Lite laders kunnen niet worden gebruikt voor het opladen van elektrische voertuigen waarvoor een vergoeding wordt aangevraagd, gebaseerd op het gerealiseerde verbruik van elektriciteit. De Charge Lite lader kan niet gebruikt worden om dit verbruik te meten.
Is dat iets anders dan E-Flux instellen als de operator :?

Mijn boefje is liev!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ASS-Ware
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 20:03
JB schreef op zaterdag 24 augustus 2024 @ 17:35:
[...]

Ik zie overigens ook dit nog staan bij de Easee Lite op hun website onder disclaimer;

[...]

Is dat iets anders dan E-Flux instellen als de operator :?
Ik denk dat dit te maken heeft met de niet MID gecertificeerde kWh meter.
Dus gewoon een aparte meter in de meterkast laten plaatsen.
Ik heb over de afgelopen 8 maanden een stand op de meter in de meterkast van 1149,94kWh en de Easee Lite geeft 1146kWh aan.
Er zit dus wel een verschil tussen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JB

JB

Cédric roelt!

ASS-Ware schreef op zaterdag 24 augustus 2024 @ 18:16:
[...]

Ik heb over de afgelopen 8 maanden een stand op de meter in de meterkast van 1149,94kWh en de Easee Lite geeft 1146kWh aan.
Voldoe je daarmee aan de MID gecertificeerde bla bla? Geen idee of en door wie er naar gevraagd wordt. Want een E-Flux zal ook niet naar die meter kijken?

Zit jouw Easee dan wat verder van de meterkast? Want je hebt ook verlies over de kabel lijkt me? In jouw geval zal degene die dit nodig acht, liever de Easee aanhouden denk ik zo :+

[ Voor 3% gewijzigd door JB op 24-08-2024 18:21 ]

Mijn boefje is liev!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Pannekoek81
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 18:46
JB schreef op dinsdag 20 augustus 2024 @ 14:11:
Hier ook maar weer eens opnieuw verdiepen in de wondere wereld van laadpalen omdat de auto bijna komt. Zit nog steeds met de Zaptec Go in mijn hoofd, omdat ik die er mooi uit vind zien. Een backoffice systeem kent, alsmede ook met RFID werkt zover ik weet waardoor ik makkelijk met mijn zakelijke laadpas bezig kan?

Zijn er mensen die de kabel er altijd in laten zitten? Geeft dat geen issues op lange termijn? Kan me voorstellen dat je na een tijdje zoiets hebt van, laat maar lekker zitten voor straks?
Wij hebben een Zaptec go en zijn erg tevreden. Zowel de Zoë van vrouwlief als de BMW laden zonder problemen. Software overzichtelijk en met backoffice direct naar de zaak als ik de BMW eraan koppel.

Ik heb een extra kabel besteld ivm aanpassingen aan de voortuin en die zal ik dan laten zitten. Zover ik begrepen heb levert dat geen problemen op.

Als loadbalancer heb ik de Pulse van Tibber. Zonder Tibber contract. Werkt prima

[ Voor 4% gewijzigd door Pannekoek81 op 24-08-2024 19:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sir_knudde
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 16:22
martinvdm schreef op zaterdag 24 augustus 2024 @ 12:53:
[...]

Kun je dit uitleggen ?
Bij het aanmelden bij e-flux de stroomsterkte op moeten geven. Nu 1 fase 16 A.
Als ik die wil wijzingen na een overstap naar 3fase, kan alleen e-flux dat aanpassen. Dat aanpassen is niet gratis.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• smuldersbram
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 13-09 12:23
Ik heb mijn lader al even niet meer geupdate maar zag vandaag tot mijn verbazing dat update 1.5 van de Peblar zonneladen mogelijk maakt: https://peblar.com/articles/peblar-firmware-update-1-5-0.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6eGd5dpePkEGYFk12sUvF0QjK3w=/x800/filters:strip_exif()/f/image/B69QDu1WzV24T7HuWk4jmcyX.png?f=fotoalbum_large

Morgen eens kijken of het werkt met wat zon.
smuldersbram schreef op vrijdag 2 februari 2024 @ 10:53:
[...]

Ik heb er hier 1 hangen sinds vorige week. Het is dezelfde hardware die Coolblue aanbied. Sterker nog, de Coolblue Bluebuilt laadpaal is eigenlijk gewoon een white label Peblar.

Het installeren was vrij eenvoudig door een zeer goede handleiding en ontwerp van de hardware. Installatie aan de meterkast zijnde heb ik door een elektricien laten doen en die was ook blij verrast door de goede handleiding van het apparaat. Laden gaat soepel en in de webinterface kan je een aantal zaken configureren zoals load balancing, rfid druppels om de lader te unlocken etc.

Load balancing werkt trouwens op de traditionele manier met klemmen om je aansluiting om het verbruik van het huis te meten. Maar ook software matig icm een homewizard energy p1 meter _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JB

JB

Cédric roelt!

Hoe werken die palen trouwens met 2 fasen? Er zijn ook auto’s die op 2 fasen kunnen laden. Kunnen alle 3 fase palen dat gewoon?
Pannekoek81 schreef op zaterdag 24 augustus 2024 @ 19:17:
[...]

Wij hebben een Zaptec go en zijn erg tevreden. Zowel de Zoë van vrouwlief als de BMW laden zonder problemen. Software overzichtelijk en met backoffice direct naar de zaak als ik de BMW eraan koppel.

Ik heb een extra kabel besteld ivm aanpassingen aan de voortuin en die zal ik dan laten zitten. Zover ik begrepen heb levert dat geen problemen op.

Als loadbalancer heb ik de Pulse van Tibber. Zonder Tibber contract. Werkt prima
Welke backoffice gebruik je daarop?

Zo’n Zaptec is ook niet MID gecertificeerd toch?

Mijn boefje is liev!

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Hmmbob
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 12:25
JB schreef op zaterdag 24 augustus 2024 @ 21:40:
Zolang je werkgever of leasemaatschappij dat niet als eis stelt, boeit dat ook niet.

De belastingdienst stelt het niet als eis (ondanks dat er echt veel sites zijn die dat beweren). Het wordt door die sites genoemd als een soort van "dan zit je altijd goed", maar het is geen vastgelegde officiële eis.

Sometimes you need to plan for coincidence

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Pannekoek81
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 18:46

Welke backoffice gebruik je daarop?

Ik heb e-flux erop gezet. Mijn werkgever is daar bekend mee.

Klopt de go is niet gecertificeerd. De go2 wordt het wel. Komt q4 dit jaar op de markt.

[ Voor 6% gewijzigd door Pannekoek81 op 24-08-2024 23:01 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Makrolon
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 22:24
Hoe werken die palen trouwens met 2 fasen? Er zijn ook auto’s die op 2 fasen kunnen laden. Kunnen alle 3 fase palen dat gewoon?

[...]
Jep, al zijn er weinig 2 fase autos.

Elke 1 fase auto kan ook op 3 fase paal.

13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ASS-Ware
JB schreef op zaterdag 24 augustus 2024 @ 18:20:
[...]
Voldoe je daarmee aan de MID gecertificeerde bla bla?
Ja.
Zit jouw Easee dan wat verder van de meterkast?
Ja.
Want je hebt ook verlies over de kabel lijkt me? In jouw geval zal degene die dit nodig acht, liever de Easee aanhouden denk ik zo :+
Zeker niet, de verliezen declareer ik ook, die kosten maak ik ook he.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• IvoB2
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 28-12-2024
ASS-Ware schreef op zondag 25 augustus 2024 @ 04:09:
[...]
Zeker niet, de verliezen declareer ik ook, die kosten maak ik ook he.
Met een kWh teller op de laadpaal worden normaal gezien de verliezen in de kabel (miniem) en door de omvorming (afhankelijk van de laadsnelheid tot 35%) altijd mee vergoed.
De kWh meter meet immers voor de laadkabel en voor de omvormer in de auto en niet in de auto zelf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deejeebv
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 19:27
IvoB2 schreef op zondag 25 augustus 2024 @ 07:54:
[...]

Met een kWh teller op de laadpaal worden normaal gezien de verliezen in de kabel (miniem) en door de omvorming (afhankelijk van de laadsnelheid tot 35%) altijd mee vergoed.
De kWh meter meet immers voor de laadkabel en voor de omvormer in de auto en niet in de auto zelf.
Er zit ook nog verlies in de bedrading tussen meterkast en laadpaal. Daarnaast heb je stand-by verbruik van de laadpaal. Die verliezen worden niet vergoed.
Ik heb zelf een tussenmeter in de meterkast op de groep van de laadpaal, gisteren 10.37 kWh geladen volgens de Alfen, 10.57 volgens de tussenmeter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

ASS-Ware schreef op zaterdag 24 augustus 2024 @ 18:16:
[...]

Dat is het standby verbruik van het laadpunt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

JB schreef op zaterdag 24 augustus 2024 @ 18:20:
[...]
Voldoe je daarmee aan de MID gecertificeerde bla bla? Geen idee of en door wie er naar gevraagd wordt. Want een E-Flux zal ook niet naar die meter kijken?

Zit jouw Easee dan wat verder van de meterkast? Want je hebt ook verlies over de kabel lijkt me? In jouw geval zal degene die dit nodig acht, liever de Easee aanhouden denk ik zo :+
Ik heb een MID meter bij mijn laadpunt (Zappi) omdat ik er niet zeker van was dat het laadpunt alles correct zou bijhouden bij een eventuele crash of nieuwe firmware. Inmiddels zo veel ervaring op dit forum en van collega's dat ik het nu zeker aan zou durven op alleen de laadsessie logging van het laadpunt zelf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JB

JB

Cédric roelt!

DonJuape schreef op zondag 25 augustus 2024 @ 09:11:
[...]

Ik heb een MID meter bij mijn laadpunt (Zappi) omdat ik er niet zeker van was dat het laadpunt alles correct zou bijhouden bij een eventuele crash of nieuwe firmware. Inmiddels zo veel ervaring op dit forum en van collega's dat ik het nu zeker aan zou durven op alleen de laadsessie logging van het laadpunt zelf.
Het is meer dat ik het nu liever in 1x goed wil doen bij installatie. Als ik voor een Easee ga (waar het op lijkt) en ik kan in de meterkast ook meteen een MID oplossing creëren, doe ik dat liever dan achteraf te horen krijgen dat ik niet met E-Flux alleen kan werken omdat eea niet MID gecertificeerd is. Vragen ze er niet naar, ook prima (alhoewel ik dan eerst zeker moet weten of ik veel verlies heb, maar dat kan hier eigenlijk niet. Ik ga bij de meterkast meteen naar buiten door de muur).

[ Voor 9% gewijzigd door JB op 25-08-2024 09:30 ]

Mijn boefje is liev!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JB

JB

Cédric roelt!

DonJuape schreef op zondag 25 augustus 2024 @ 09:11:
[...]

Hoe ziet dit eruit? Een kastje naast je oplaadpunt?

Mijn boefje is liev!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JB

JB

Cédric roelt!

Makrolon schreef op zondag 25 augustus 2024 @ 01:18:
[...]

Jep, al zijn er weinig 2 fase autos.

Elke 1 fase auto kan ook op 3 fase paal.
Dus de paal gaat dan over 2 van de 3 fasen laden?

Mijn boefje is liev!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• duderuud
  • Laatst online: 17-09 20:25

duderuud

Sliden is koel

Ik zou graag de input van de ervaringsdeskundigen hier willen. Ik zie door de bomen het bos niet meer.
Daarnaast heb ik totaal geen verstand van stroom.

Korte situatie schets:
- Nieuw huis met 20 zonnepanelen (oost-west) en voorbereiding electrische auto laten aanleggen. Kabel ligt dus al onder de oprit en zo ziet mijn meterkast er uit:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uaCwoxLMGBcgOB_euu8VoITqq3M=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/H6iTi25k6LnA7DxOfVdLHLo3.jpg?f=fotoalbum_large

(De Homewizard meter ook maar gelijk besteld en aan laten sluiten door een vriend van me die daar handig in is).
Ook de Homewizard P1 meter in gebruik.

- Binnenkort krijgen we een auto die op 1 fase max 7.4kW kan laden.
- Bij voorkeur een 11/22kW lader om voorbereid te zijn op de toekomst.

Nu mijn vraag: hoe kan ik er voor zorgen dat ik zo dicht mogelijk bij die 7.4kW kan komen? Ik heb begrepen dat dat in principe niet kan met een 3x25A aansluiting maar met zonnepanelen kan je wel in de richting komen?

Voor zover ik het kan bepalen kan een Zappi V2.1 of een Wallbox Pulsar (met "power boost") wat ik zoek?
[Edit] De Peblar Home Plus kan het ook zo te zien

Of zij er mogelijkheden om meerdere fasen samen te voegen om een hogere laadsnelheid te behalen?

[ Voor 4% gewijzigd door duderuud op 25-08-2024 10:28 ]

Motor-Forum.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ST10©DE
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 21:17

ST10©DE

Dus.............

Bij IBOOD is een Webasto Unite 22kw MID in de aanbieding. Kan ik deze in elke meterkast aan laten sluiten of zijn er eisen aan de meterkast? 11kW is voldoende. Het is vandaag zondag, dus de elektricien is niet bereikbaar……

Ik heb geen zonnepanelen en die komen er ook niet dus daar hoeft geen rekening mee gehouden te worden.

[ Voor 18% gewijzigd door ST10©DE op 25-08-2024 10:42 ]

"Ik heb een hekel aan thuiswerken". Hendrik, 36 jaar, brandweerman.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Nu online

de Peer

under peer review

duderuud schreef op zondag 25 augustus 2024 @ 09:57:

Nu mijn vraag: hoe kan ik er voor zorgen dat ik zo dicht mogelijk bij die 7.4kW kan komen? Ik heb begrepen dat dat in principe niet kan met een 3x25A aansluiting maar met zonnepanelen kan je wel in de richting komen?
Door de laadpaal zo hoog mogelijk af te zekeren. met 20A kom je op 4,6 kW laadsnelheid en als je hem op 25A afzekert kom je op 5,8 kW.

Meer voor gevorderden: je kunt op op 32A afzekeren en dan kom je in combinatie met de panelen op de volledige 7,4 kW. Dat is wat ik hier doe met een Alfen paal.

Maar ik denk dat afzekeren op 25A en genoegen nemen met 5,8 kW laadsnelheid de sweet spot is. Weinig gedoe, simpel en toch best snel.

Je moet dan uiteraard wel een paal hebben die op 1 fase meer dan 3,6 kW kan leveren. Dat zijn sowieso alle 22 kW palen.

Ik ben niet thuis in alle laadpalen. Zelf doe ik bovenstaande met een Alfen pro line 22 kW.
Load balancing is uiteraard zeer belangrijk als je met 25A gaat laden want dan pak je 100% van je fase en is er geen ruimte meer voor andere apparatuur.

[ Voor 13% gewijzigd door de Peer op 25-08-2024 10:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

duderuud schreef op zondag 25 augustus 2024 @ 09:57:
Ik zou graag de input van de ervaringsdeskundigen hier willen. Ik zie door de bomen het bos niet meer.
Daarnaast heb ik totaal geen verstand van stroom.

Korte situatie schets:
- Nieuw huis met 20 zonnepanelen (oost-west) en voorbereiding electrische auto laten aanleggen. Kabel ligt dus al onder de oprit en zo ziet mijn meterkast er uit:

[Afbeelding]

(De Homewizard meter ook maar gelijk besteld en aan laten sluiten door een vriend van me die daar handig in is).
Ook de Homewizard P1 meter in gebruik.

- Binnenkort krijgen we een auto die op 1 fase max 7.4kW kan laden.
- Bij voorkeur een 11/22kW lader om voorbereid te zijn op de toekomst.

Voor zover ik het kan bepalen kan een Zappi V2.1 of een Wallbox Pulsar (met "power boost") wat ik zoek?
[Edit] De Peblar Home Plus kan het ook zo te zien

Of zij er mogelijkheden om meerdere fasen samen te voegen om een hogere laadsnelheid te behalen?
Wat @de Peer zegt en daarbij wel zorgen dat de kabel die er al ligt voor je laadpaal minstens 4mm2 is (als je voor 32A gaat zou ik zelf liefst 6mm2 hebben).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

JB schreef op zondag 25 augustus 2024 @ 09:33:
[...]
Hoe ziet dit eruit? Een kastje naast je oplaadpunt?
Nee een kastje in je meterkast: links de aardlekautomaat (is gecombineerde zekering en aardlekschakelaar) voor het laadpunt en rechts de kWh meter voor het laadpunt.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XC6i0Z_o_9WVNZChZudV5ELr5Gc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6Srtz8ilmX7RshEyexIaiNc9.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

ST10©DE schreef op zondag 25 augustus 2024 @ 10:34:
Bij IBOOD is een Webasto Unite 22kw MID in de aanbieding. Kan ik deze in elke meterkast aan laten sluiten of zijn er eisen aan de meterkast? 11kW is voldoende. Het is vandaag zondag, dus de elektricien is niet bereikbaar……

Ik heb geen zonnepanelen en die komen er ook niet dus daar hoeft geen rekening mee gehouden te worden.
Dat kan. Hij moet wel op een eigen groep in de meterkast. Als je ook load balancing wilt moet je nog een extra meter voor in je meterkast kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• guido66
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 21:51
JB schreef op zondag 25 augustus 2024 @ 09:37:
[...]

Dus de paal gaat dan over 2 van de 3 fasen laden?
Ja, heb ik met mijn Zappi vrij vaak meegemaakt, toen er in de OBC van mijn P2 1 fase defect was. De Zappi had daar geen moeite mee.

Polestar 2 (2020) - Fiat 500e (2022) - Zappi v2 - 7250Wp SMA (2013) - 5850Wp Enphase (2021)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JB

JB

Cédric roelt!

guido66 schreef op zondag 25 augustus 2024 @ 12:05:
[...]

Ja, heb ik met mijn Zappi vrij vaak meegemaakt, toen er in de OBC van mijn P2 1 fase defect was. De Zappi had daar geen moeite mee.
Ja bij Zappi staat het ook in de specs gemeld, vandaar mijn vraag of de andere merken dat ook kunnen zoals een Easee bijvoorbeeld.

Mijn boefje is liev!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pc1t
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 20:56
The Legend schreef op zaterdag 24 augustus 2024 @ 16:58:
[...]

quote]The Legend schreef op zaterdag 24 augustus 2024 @ 16:58:
[...]

Ik ben heel benieuwd naar de ervaringen bij dit bedrijf. Mijn offerte bij dit bedrijf was 150 euro hoger. Ik had er nog niet zo’n goed gevoel bij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MisteRMeesteR
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 20:47

MisteRMeesteR

Moderator Internet & Netwerken

Is Gek op... :)

pc1t schreef op zondag 25 augustus 2024 @ 13:24:
[...]

[...]

Ik ben heel benieuwd naar de ervaringen bij dit bedrijf. Mijn offerte bij dit bedrijf was 150 euro hoger. Ik had er nog niet zo’n goed gevoel bij.
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

www.google.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ASS-Ware
IvoB2 schreef op zondag 25 augustus 2024 @ 07:54:
[...]

Er werd gesproken over een lange afstand van meterkast naar laadpaal.
De laadpaal meet het verlies over die afstand niet, de kWh meter in de meterkast wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• internet4me
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 17-09 12:23
edtweaked schreef op zaterdag 24 augustus 2024 @ 13:10:

[Afbeelding]
De melding van de firmware is marketing. De versie 1.7.9 die je nu hebt is al sinds de oudheid de juiste versie.

Ik neem aan dat je in de meterkast een p1 emulator hebt. Die de ct klemmen omzet naar een p1 signaal.
Als dat zo is. Kun je de spanning van de p1 emulator/meter afhalen en kijken of het “knipperlicht” blijft mee knipperen aan de hand van het gebruik. Iets minder fel.
Als dat zo is, is de kans groot dat de p1 emulator stuk is. Deze kun je zelf vervangen.

Ps. Newmotion heeft een lange tijd slechte p1 emulatoren uitgebracht. Waarbij deze fout een kwestie van tijd is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Legend

The Legend

*Plop*

pc1t schreef op zondag 25 augustus 2024 @ 13:24:
[...]

[...]

Mijn ervaring is zonder meer positief. Vorig jaar een Enphase set laten leggen waar ik over het hele traject heel tevreden ben. En vlak voor de zomervakantie had ik blikseminslag waardoor de omvormer van de oude set panelen is overleden. Toen hebben ze binnen een week (was vlak voordat we op vakantie gingen) een nieuwe omvormer geplaatst tegen een scherpe prijs.

Kan dus zijn dat in mijn offerte een stukje vaste kanten korting zit :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JB

JB

Cédric roelt!

Heeft er iemand een Easee in antraciet kleur hangen en een foto #dtv? Snelle zoekactie in dit topic geeft me geen hits. Hier komt eea in de volle zon te hangen op de oprit dus zwart lijkt me niet echt top, maar de andere kleuren vind ik niks.

[ Voor 3% gewijzigd door JB op 25-08-2024 17:41 ]

Mijn boefje is liev!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Japyo
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 17-09 23:26
JB schreef op zondag 25 augustus 2024 @ 17:36:
Heeft er iemand een Easee in antraciet kleur hangen? Snelle zoekactie in dit topic geeft me geen hits. Hier komt eea in de volle zon te hangen op de oprit dus zwart lijkt me niet echt top, maar de andere kleuren vind ik niks.
Wij hebben voor de antraciet kleurige kap gekozen (meerprijs), omdat deze mooie matcht met de antraciet kleurige kunstof kozijnen en voordeur.
De lader hangt op het zuiden onder onze carport, na ruim 9 maanden geen verkleuring o.i.d.

Hyundai Kona 64 Kwh Korea Fashion Design+ Chalk White import uit Zweden MY2020 occasionkoop; 3000Wp 1 fase oost zonnepanelen; 3x25A huisaansluiting; Easee Charge Lite met Equalizer

Pagina: 1 ... 134 ... 191 Laatste

Let op:
Discussie over laadpassen, facturatie e.d.: [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3. Vragen over elektrische auto's en hun bijbehorend laadvermogen in Elektrische auto's - deel 5 of de betreffende merktopics. Er is uiteraard een beetje overlap, maar specifieke vragen of opmerkingen over de inrichting van je meterkast en huisinstallatie horen in Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 2. Voor het zo goedkoop mogelijk thuisladen van je EV kan je terecht in Het grote goedkoop thuisladen van je EV topic en als laatste: voor v2g is er ook een plek: Over V2G; laden en ontladen