Acties:
  • +4 Henk 'm!

• ice-T106
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 23:27
JB schreef op zondag 25 augustus 2024 @ 17:36:
Heeft er iemand een Easee in antraciet kleur hangen en een foto #dtv? Snelle zoekactie in dit topic geeft me geen hits. Hier komt eea in de volle zon te hangen op de oprit dus zwart lijkt me niet echt top, maar de andere kleuren vind ik niks.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xcrHFwvJoDMN4txL2OWVTbcR5b4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gVAsO5mLtMVRWiviwAQuj2Kn.jpg?f=fotoalbum_large

Laat maar weten wat je wil zien. Ik heb er nog wel een "paar" liggen :P

11.635 Wp Solar edge. 7kW Lucht-water, 5kW Daikin Lucht-Lucht, lucht WTW, VW Passat GTE, Home Assistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JB
  • Registratie: Mei 2002
  • Nu online

JB

Cédric roelt!

ice-T106 schreef op zondag 25 augustus 2024 @ 20:24:
[...]

[Afbeelding]

De antraciet lijkt me mooi alhier. Wordt zwart niet (te) heet op een muur in de volle zon? Hier is de oprit qua muur de slechte weer kant zeg maar. Altijd zon, regen en “weer en wind”. Heb je daar ook ervaringen mee hoe dit zich verhoudt na verloop van tijd met zo’n Easee in het zwart?

Ze verkopen ‘m standaard in zwart, toch? Dus als het niet goed bestand is tegen, zou je verwachten dat ze wellicht standaard een andere kleur zouden pakken.

Mijn boefje is liev!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ice-T106
JB schreef op zondag 25 augustus 2024 @ 20:29:
[...]

De antraciet lijkt me mooi alhier. Wordt zwart niet (te) heet op een muur in de volle zon? Hier is de oprit qua muur de slechte weer kant zeg maar. Altijd zon, regen en “weer en wind”. Heb je daar ook ervaringen mee hoe dit zich verhoudt na verloop van tijd met zo’n Easee in het zwart?

Ze verkopen ‘m standaard in zwart, toch? Dus als het niet goed bestand is tegen, zou je verwachten dat ze wellicht standaard een andere kleur zouden pakken.
Heb er zelf twee op het zuiden hangen in het zwart en die zijn nog als nieuw na een jaar.
En zwart zit er inderdaad standaard altijd bij.

11.635 Wp Solar edge. 7kW Lucht-water, 5kW Daikin Lucht-Lucht, lucht WTW, VW Passat GTE, Home Assistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blubbers
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 15-09 09:58
Dit weekend een Easee Charge laadpaal in dienst genomen voor onze EV.
Werkt helemaal perfect maar wanneer ik de laadpaal start en een stroom limiet instel zie ik dat hij hier altijd 1-2A onder blijft. Na lang zoeken bij de Easee portal terecht gekomen en deze noemt het 'Reserved charging energy'.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HV-SsqgCIPFuVgCHxMzZVhjN8hs=/800x/filters:strip_exif()/f/image/WMN0863MjY2UiOc9lfNP5oHm.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Jr5HoZiZsOXYBcfekPPmChLbkbk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/iJg7UvhIuJ3JtOrrgeKhMLed.jpg?f=fotoalbum_large

Ik heb geen equalizer geïnstalleerd maar in de Easee app krijg ik wel bij beschikbare energie de melding dat load balancing de stroom beperkt.

Weten jullie waarom dit is en of ik dit kan uitschakelen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ice-T106
blubbers schreef op zondag 25 augustus 2024 @ 21:15:
Dit weekend een Easee Charge laadpaal in dienst genomen voor onze EV.
Werkt helemaal perfect maar wanneer ik de laadpaal start en een stroom limiet instel zie ik dat hij hier altijd 1-2A onder blijft. Na lang zoeken bij de Easee portal terecht gekomen en deze noemt het 'Reserved charging energy'.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Ik heb geen equalizer geïnstalleerd maar in de Easee app krijg ik wel bij beschikbare energie de melding dat load balancing de stroom beperkt.

Weten jullie waarom dit is en of ik dit kan uitschakelen?
Bij je circuit instellingen -> gereserveerde stroom -> nee

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blubbers
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 15-09 09:58
ice-T106 schreef op zondag 25 augustus 2024 @ 21:20:
[...]

Bij je circuit instellingen -> gereserveerde stroom -> nee
Klopt deze had ik ook al gevonden, maar daar spreken ze over 6A. Deze staat uit. Dit zou ook enkel van toepassing zijn als je een equalizer gebruikt.

[ Voor 11% gewijzigd door blubbers op 25-08-2024 21:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JB
  • Nu online

JB

Cédric roelt!

Zijn dit dan gebruiker settings @ice-T106? Ik begrijp dat je ook (zelf) een installer app hebt? Omdat ik wat beperkingen lees zodra je operator niet meer Easee zelf is, vraag ik me af of eigen beheer nog handig is ipv de installateur?

Mijn boefje is liev!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ice-T106
JB schreef op zondag 25 augustus 2024 @ 21:23:
Zijn dit dan gebruiker settings @ice-T106? Ik begrijp dat je ook (zelf) een installer app hebt? Omdat ik wat beperkingen lees zodra je operator niet meer Easee zelf is, vraag ik me af of eigen beheer nog handig is ipv de installateur?
Ik heb alles zelf gedaan met de installer app, en hou die ook in eigen beheer. In mijn geval meer verstand van de elektricien maar dat kan verschillen natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JB
  • Nu online

JB

Cédric roelt!

ice-T106 schreef op zondag 25 augustus 2024 @ 21:35:
[...]

Ik heb alles zelf gedaan met de installer app, en hou die ook in eigen beheer. In mijn geval meer verstand van de elektricien maar dat kan verschillen natuurlijk.
Hier kan dat ook, dat mag ik zelf weten als ik 'm door hem laat monteren. Hij houdt degene die hij installeert in de gaten en bij problemen, neemt ie contact op. Das leuk voor de standaard gebruikers, maar ik ben normaliter al eerder op de hoogte van die issues, dus dat stukje service geloof ik wel.

Welke voordelen heb ik in eigen beheer?

Mijn boefje is liev!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OscarAarts
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 15-09 08:16
Goede morgen,
Ik ben op zoek naar een nieuwe laadpaal, maar heb er nog enkele vragen over.
Heb het forum hier al wel op nageslaan, maar ik kom er zo niet uit.
Situatie:
3x25A aansluiting.
11kWp aan PV
Ik ben op zoek naar een laadpaal met de volgende functies:
Verrekeing met backoffice (E-flux of Tap Electric bv)
Solar only laden
Mogelijkheid om te kunnen schakelen tussen 1 en 3 fase en weer terug (meerdere malen in een sessie)
Moet starten met Solar only laden bij totaal aan terug levering van 1,4 / 1,5 kW, (dus over de 3 fases samen)
Als ik een backoffice instel moet het niet zo zijn dat ik daarna niets meer kan instellen op de laadpaal, dan moet hij nog steeds Solar only doen.
Ik wil ook een tijdswindow maken (bv zondag 22.00 t/m maandag 06.30 dat er altijd met bv 6, 10 of 12 A per fase geladen wordt, dit zou evt ook max 16A mogen zijn indien lagerie instellingen niet mogelijk zijn)

Ik ben van plan om de paal met 20 of 25 A af te zekeren, daar de paal niet meer hoeft te doen dan 18 A per fase alvorens hij kan omschakelen naar 3 fase.
Als ik dit dan begrens op 20 (of 25) Ampere heb ik een klein beetje wiggle ruimte zodat hij rond de 4kW teruglevering niet loopt te pendelen.

Ik weet dat de Zappi het kan, maar zijn er nog meer laadpalen dit dit kunnen?
Zag hierboven nml een paal, welke als je daar E-Flux als operator insteld dat je dan de stroom niet meer kunt begrenzen ivm solar only)
Kan de Alfen ook meerdere keren schakelen tussen 1 en 3 fase in een sessie??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hitmixer
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 17-09 23:35
Heeft iemand praktijkervaring met Wallbox Pulsar Pro? Deze Wallbox schijnt de enige variant te zijn die ook op 1 fase Solar Only kan laden.

Zou graag horen of iemand dit kan bevestigen (kan er geen heldere documentatie over vinden)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• martinvdm
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 23:12

martinvdm

Martinvdm = TechJunky.nl

OscarAarts schreef op maandag 26 augustus 2024 @ 07:47:
Goede morgen,
Situatie:
3x25A aansluiting.
11kWp aan PV
Solar only laden
Mogelijkheid om te kunnen schakelen tussen 1 en 3 fase en weer terug (meerdere malen in een sessie)
Moet starten met Solar only laden bij totaal aan terug levering van 1,4 / 1,5 kW, (dus over de 3 fases samen)
Als ik een backoffice instel moet het niet zo zijn dat ik daarna niets meer kan instellen op de laadpaal, dan moet hij nog steeds Solar only doen.
Ik wil ook een tijdswindow maken (bv zondag 22.00 t/m maandag 06.30 dat er altijd met bv 6, 10 of 12 A per fase geladen wordt, dit zou evt ook max 16A mogen zijn indien lagerie instellingen niet mogelijk zijn)

Ik ben van plan om de paal met 20 of 25 A af te zekeren, daar de paal niet meer hoeft te doen dan 18 A per fase alvorens hij kan omschakelen naar 3 fase.
Als ik dit dan begrens op 20 (of 25) Ampere heb ik een klein beetje wiggle ruimte zodat hij rond de 4kW teruglevering niet loopt te pendelen.

Zag hierboven nml een paal, welke als je daar E-Flux als operator insteld dat je dan de stroom niet meer kunt begrenzen ivm solar only)
Ik zit een beetje met dezelfde keuzestress , dus lees graag mee.

He who laughs last thinks slowest! | ▶️ Youtube | 🌐 TechJunky.nl | ☀️ 3000Wp PV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JB
  • Nu online

JB

Cédric roelt!

Zou Easee dat ook niet op gaan lossen de komende tijd? Kan me niet voorstellen dat dit een beperking is en/of een andere operator dit eist? Zou ook wel raar zijn, dat zij bepalen hoeveel power er op een bepaalde paal kan/mag gegeven worden?

Nog steeds benieuwd of je dit soort zaken niet kan ondervangen met de Easee Intaller app, als je zelf de installateur bent. Dan ben je er ook, lijkt me?

Het stukje zonne energie laden, komt ook wel iets voor lijkt me? De load balancer werkt ook onafhankelijk van de operator op een Easee als ik het goed begrijp, dus waarom zou dat niet kunnen obv solar only?

Mijn boefje is liev!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperBart
  • Registratie: Maart 2006
  • Nu online
@IvoB2 , jij draaide geen EVCC thuis als ik het goed herinner(?). Wisselt de Alfen dynamisch tussen 1 en 3 tijdens een laadbeurt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 28-12-2024
Mijn Alfen 3F32A is monofase aangesloten.
Dus nooit wisselen tussen 1F en 3F en thuis altijd laden tussen 1,4 en 7,2 kW (in de praktijk max. 5 kW want ook mijn PV is monofase en in Vlaanderen dus beperkt tot max. 5 kVA).

[ Voor 10% gewijzigd door IvoB2 op 26-08-2024 09:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inspired
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 19:21
Goede morgen,
Situatie:
3x25A aansluiting.
11kWp aan PV
Solar only laden

Een Alfen kan het meeste ook wel. Wat is precies het nut van dat tijd window met lagere snelheid? Weet ff niet of een Alfen dat kan.

Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IvoB2
Inspired schreef op maandag 26 augustus 2024 @ 09:39:
[...]
Een Alfen kan het meeste ook wel. Wat is precies het nut van dat tijd window met lagere snelheid? Weet ff niet of een Alfen dat kan.
In de laatste beta update van de EveConnect kan je eveneens tijdschema's instellen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kyJMCNu4-BjQxf1tCfI2YRpc8Zo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xPVq4PNmEMztawxKgB6NQ4Yj.jpg?f=fotoalbum_large

Tijdschema instellen op solar is ook al voorzien maar nog niet geactiveerd.

[ Voor 31% gewijzigd door IvoB2 op 26-08-2024 10:34 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JB
  • Nu online

JB

Cédric roelt!

Alfen heeft sinds 4 dagen wel uitstel van executie aan hun broek. Wellicht nog goed om dat mee te nemen in keuzestress...

[ Voor 4% gewijzigd door JB op 26-08-2024 10:46 ]

Mijn boefje is liev!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wimpie
  • Registratie: September 1999
  • Niet online
Even een check of dit gaat werken, kon het niet met de search vinden in dit topic.

Situatie: thuislaadpaal NewMotion/Shell Home Advanced met zorgeloos laden / plus abonnement. Hierbij nu één zakelijke leaseauto van werkgever met laadpas, en daar komt een tweede zakelijke leaseauto van andere werkgever bij. Geen behoefte aan een tweede laadpaal, dus wil graag beide opladen hierop.

Eerste laadpas is ingesteld op automatisch vergoeden, en kosten worden maandelijks door Shell Recharge vergoed (en neem ik aan bij werkgever in rekening gebracht).

Kan ik simpelweg de tweede laadpas ook toevoegen aan de paal, waarbij de behorende laadkosten bij andere werkgever in rekening worden gebracht, en beide dus automatisch vergoed worden?

Divide and conquer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OscarAarts
Inspired schreef op maandag 26 augustus 2024 @ 09:39:
[...]

Die is puur bedoeld voor als de auto op maandag morgen niet voldoende vol is om hem weer op te laden
Is vooral van belang in de winter periode als er te weinig solar is op de momenten dat ik thuis ben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Inspired
wimpie schreef op maandag 26 augustus 2024 @ 10:57:
Even een check of dit gaat werken, kon het niet met de search vinden in dit topic.

Situatie: thuislaadpaal NewMotion/Shell Home Advanced met zorgeloos laden / plus abonnement. Hierbij nu één zakelijke leaseauto van werkgever met laadpas, en daar komt een tweede zakelijke leaseauto van andere werkgever bij. Geen behoefte aan een tweede laadpaal, dus wil graag beide opladen hierop.

Eerste laadpas is ingesteld op automatisch vergoeden, en kosten worden maandelijks door Shell Recharge vergoed (en neem ik aan bij werkgever in rekening gebracht).

Kan ik simpelweg de tweede laadpas ook toevoegen aan de paal, waarbij de behorende laadkosten bij andere werkgever in rekening worden gebracht, en beide dus automatisch vergoed worden?
Ja, dat kan. Kan wel zijn dat je dan het ingestelde tarief ex BTW krijgt. Dus eventueel je tarief x 1,21 doen en dat instellen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Inspired
JB schreef op maandag 26 augustus 2024 @ 10:45:
Alfen heeft sinds 4 dagen wel uitstel van executie aan hun broek. Wellicht nog goed om dat mee te nemen in keuzestress...
Easee is ook flink ingekrompen door de verboden lader. Ik zie weinig risico qua Alfen. Helemaal voor de laadpalen groep.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inspired
OscarAarts schreef op maandag 26 augustus 2024 @ 11:02:
[...]

Die is puur bedoeld voor als de auto op maandag morgen niet voldoende vol is om hem weer op te laden
Is vooral van belang in de winter periode als er te weinig solar is op de momenten dat ik thuis ben.
Je woont in België dan denk ik?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Inspired schreef op maandag 26 augustus 2024 @ 11:21:
[...]

Je woont in België dan denk ik?
Wat heeft dat ermee te maken?
Zelfs aan de minimum laadsnelheid van 6A (1,4 kW) kan je de batterij van een BEV tijdens een WE van 10 naar 90% volladen. :)
En wie gaat laden wanneer het kan zal slechts zelden de HV accu tot 10% leegrijden (op 5 jaar tijd zelf maar één keer meegemaakt omdat alle destination chargers op de parking bezet waren).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Inspired
IvoB2 schreef op maandag 26 augustus 2024 @ 11:51:
[...]

Wat heeft dat ermee te maken?
Zelfs aan de minimum laadsnelheid van 6A (1,4 kW) kan je de batterij van een BEV tijdens een WE van 10 naar 90% volladen. :)
En wie gaat laden wanneer het kan zal slechts zelden de HV accu tot 10% leegrijden (op 5 jaar tijd zelf maar één keer meegemaakt omdat alle destination chargers op de parking bezet waren).
Omdat ik in NL gewoon met max snelheid zou gaan laden als er geen opwek is. Minder verlies dus voordeliger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Ok, ander uitgangspunt dus.
In mijn situatie is langzamer laden meer winst en langzaam laden op PV nog meer winst.
Full charge laden op netstroom is gewoon een beetje winst (ik woon eveneens in Vlaanderen). :+

Hier levert de PV omvormer momenteel 3,9 kW en wordt er AC een 4050 W (Alfen lader op 3,9 kW) afgenomen.
Instellen op green solar charging is hier niet het optimale scenario gezien het laden dan met de wisselende bewolking af en tot mee naar beneden gaat en dat wil ik niet (tenminste wanneer het zonnescenario voor de dag en volgende dagen gunstig staat).

(Bedrijfswagen met laadvergoeding waarbij de verliezen mee vergoed worden, netkost een 19 cent/kWh, PV kost 7,5 cent/kWh en vaste laadvergoeding netto momenteel op 27,4 cent/kWh).

[ Voor 61% gewijzigd door IvoB2 op 26-08-2024 12:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moby
  • Registratie: November 2003
  • Niet online

Moby

Iets te zeggen? Nou en!

Ik ben nog niet helemaal tevreden over de slimheid van de easee + equalizer. Alleen op eigen opwek laden werkt niet lekker. Hier schreef ik al eerder over.
Moby schreef op donderdag 18 juli 2024 @ 12:43:
Nog een vraag over de easee charger lite en de alleen laden bij overschot mode. Ik zie dat hij netjes begint te laden als er 10 minuten een overschot is van meer dan 3 fases x 6A x 230 volt = 4140W

Laden start dan via 1 fase en 12A (deze 12A wordt later nog aangepast naar 16A door de installateur) wat dus 2760W is.

Maar waarom gaat het laden maar via 1 fase in deze overschot mode? Want ik heb nog veel meer stroom over dan deze 2760w. Die verdwijnt nu op het stroomnet en het laden kan dus ook sneller.
En dit is de verklaring
slim_fan schreef op vrijdag 19 juli 2024 @ 13:35:
[...]

Gek en jammer is het zeker, maar het klopt wel.
Fase verrekening/vereffening, wat in Nederland in de slimme meter gebeurt (maar in het Noorwegen van dit bedrijf niet), wordt niet ondersteund door Easee. Dus bv 2x 9A PV overschot, zal niet resulteren in 3x6A laden, ook niet in 1x 18A, maar slechts in 1x 9A laden.
Ik heb dit drie weken geleden nagevraagd bij de klantenservice. Ze zijn bewust van de nadelen voor de NL klanten, en 'overwegen om het te gaan implementeren', maar dat wordt niet dit jaar (alsdus de klantenservice medewerker). Mijn keuze is precies hierdoor toch op de duurdere Zappi gevallen.
Ik hoop dat de "slimheid" snel verbeterd word in de toekomst? Want nu ben ik een beetje handmatig af en toe de snelheid aan het aanpassen

[ Voor 29% gewijzigd door Moby op 26-08-2024 12:54 ]

Kink FM radio player. Doet aan ultracrepidarianisme

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• prein2
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 14:33

prein2

2.430 kWp, Solaredge SE2200

wimpie schreef op maandag 26 augustus 2024 @ 10:57:

Kan alleen als de andere werkgever ook een shell laadpas gebruikt. Multitankcard is ook shell.
Anders laad je voor publiek tarief en krijg je het publiek tarief, min de btw overgemaakt.

heb t zelf ook ;)_

PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OscarAarts
Inspired schreef op maandag 26 augustus 2024 @ 11:52:
[...]

Omdat ik in NL gewoon met max snelheid zou gaan laden als er geen opwek is. Minder verlies dus voordeliger.
Ik woon in NL.
Maar dat zou idd ook gewoon kunnen.
In de nacht van zondag op maandag gewoon full charge ivm verliezen.

Maar in eerste instantie ben ik op zoek naar een laadpaal welke tijdens een sessie meerdere keren kan switchen tussen 1 en 3 fase, ivm solar only laden.
Tevens moet hij ook de totale terug levering voor de 3 fases bij elkaar optellen en indien <= 4kW (of 5kW) deze op 1 fase aan de auto leveren. (Salderen binnen de "slimme" meter)
Daarnaast moet hij een backend mogelijkheid hebben. (RFID of pincode)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inspired
OscarAarts schreef op maandag 26 augustus 2024 @ 13:31:
[...]

Ik woon in NL.
Maar dat zou idd ook gewoon kunnen.
In de nacht van zondag op maandag gewoon full charge ivm verliezen.

Maar in eerste instantie ben ik op zoek naar een laadpaal welke tijdens een sessie meerdere keren kan switchen tussen 1 en 3 fase, ivm solar only laden.
Tevens moet hij ook de totale terug levering voor de 3 fases bij elkaar optellen en indien <= 4kW (of 5kW) deze op 1 fase aan de auto leveren. (Salderen binnen de "slimme" meter)
Daarnaast moet hij een backend mogelijkheid hebben. (RFID of pincode)
Ja, dit kan een Zappi en Alfen sowieso allemaal wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASS-Ware
  • Laatst online: 00:04
Inspired schreef op maandag 26 augustus 2024 @ 11:52:
[...]

Die verliezen vallen enorm mee.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MadMan81
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 31-08 22:46
ASS-Ware schreef op maandag 26 augustus 2024 @ 15:06:
[...]

Het hangt een beetje van de auto af, maar bij sommige auto's zit er toch een behoorlijk verschil tussen laden op 11kW of op 3,6kW. De Duitse ADAC (broertje van de ANWB) heeft dit twee jaar geleden onderzocht.

Cupra Born

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DonJuape
  • Registratie: Juni 2007
  • Niet online

DonJuape

Trust me, I'm an engineer!

ASS-Ware schreef op maandag 26 augustus 2024 @ 15:06:
[...]

Het is maar wat je meevallen vindt. Het verliespercentage bij laag vermogen laden is al snel 10% hoger (beetje afhankelijk van welke EV).

Hyundai Inster Pulse Winterpack, Zappi V2 3-fasen, 7400 Wp PV SolarEdge 1-fase, WP L/W 1-fase

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASS-Ware
DonJuape schreef op maandag 26 augustus 2024 @ 15:11:
[...]

Het is maar wat je meevallen vindt. Het verliespercentage bij laag vermogen laden is al snel 10% hoger (beetje afhankelijk van welke EV).
Ik zie hele kleine verschillen tussen wat de laadpaal, auto en MID gecertificeerde meter aangeven of ik nou met 11 of 4kW laad.
Wat mij direct opviel is dat de auto alles omlaag afrondt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/elqJimuPWP6NrJ8qnQVdjkV33Qk=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/OWe7lBIcHtkdA3plVJgOcoyU.jpg?f=user_large

[ Voor 26% gewijzigd door ASS-Ware op 26-08-2024 15:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knor66
  • Registratie: Juni 2024
  • Laatst online: 22:55
ASS-Ware schreef op maandag 26 augustus 2024 @ 15:14:
[...]

Ik zie hele kleine verschillen tussen wat de laadpaal, auto en MID gecertificeerde meter aangeven of ik nou met 11 of 4kW laad.
Wat mij direct opviel is dat de auto alles omlaag afrondt.

[Afbeelding]
Leuk overzicht. Mogen we ook de lader en je auto merk / type weten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knor66
ice-T106 schreef op zondag 25 augustus 2024 @ 20:24:
[...]

[Afbeelding]

Spaar je ze of heb je een aanbieding 😉

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ice-T106
Knor66 schreef op maandag 26 augustus 2024 @ 16:00:
[...]

Spaar je ze of heb je een aanbieding 😉
Wil hier geen vraag en aanbod van maken. Maar ze mogen samen of per stuk weg voor weinig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASS-Ware
Knor66 schreef op maandag 26 augustus 2024 @ 15:59:
[...]

Leuk overzicht. Mogen we ook de lader en je auto merk / type weten?
Ja hoor.
De lader is een Easee Lite en de auto een BMW i4 edrive 40.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knor66
ASS-Ware schreef op maandag 26 augustus 2024 @ 17:58:
[...]

Ja hoor.
De lader is een Easee Lite en de auto een BMW i4 edrive 40.
Dat is mooi. Hier een Tesla Y, en easee Lite in een doos, volgende week monteren. Maar goed te zien dat interne kWh meter gewoon voldoende is . (Kabelverlies van meterkast 5*4 voor een 10 meter, zal meevallen 😉) En inderdaad laadverlies valt erg mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JB
  • Nu online

JB

Cédric roelt!

Hier zit er straks hoogstens 2 meter tussen dus maak me ook weinig zorgen. Wel gewoon 4mm2 aanhouden beste?

Mijn boefje is liev!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DonJuape
  • Registratie: Juni 2007
  • Niet online

DonJuape

Trust me, I'm an engineer!

JB schreef op maandag 26 augustus 2024 @ 18:31:
Hier zit er straks hoogstens 2 meter tussen dus maak me ook weinig zorgen. Wel gewoon 4mm2 aanhouden beste?
Ik zou minimaal 4mm2 aanhouden. Misschien wil je op 1 fase 32A op zonnestroom kunnen laden of komt er later een EV die 22kW kan laden. Zelf heb 6mm2 want het zijn de kosten niet.

Hyundai Inster Pulse Winterpack, Zappi V2 3-fasen, 7400 Wp PV SolarEdge 1-fase, WP L/W 1-fase

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• _Anvil_
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 21:20
justice strike schreef op donderdag 22 augustus 2024 @ 09:58:
[...]

Ik kan nu uit met 13A lader. Ik rij niet zoveel en heb ook gratis supercharger km.

Maar, in noodgevallen wil ik wel de auto iets sneller kunnen laden dan ik nu kan. (duurt nu 20 uur om hem vol te krijgen). Ik heb namelijk recentelijk een momentje gehad waarbij ik thuis kwam met een lege batterij en dat ik de volgende ochtend meteen weer weg moest. Ik kreeg de auto maar tot 35% geladen die dag, en dat kwam ook maar net uit, maar als ik naar rotterdam had moeten rijden (van Amsterdam) dan was ik de sjaak geweest.

Tevens is er in amsterdam niet echt een supercharger in de buurt (badhoevedorp, maarsen en hilversum zijn de dichtsbijzijnde). Dus dat was geen oplossing geweest.

Ik denk als ik 50-60% in 8 uur kan laden dan zou ik al eigenlijk voorzien zijn.

Dat betekend grofweg 36kw in 8 uur, wat ongeveer uitkomt op 4.5kw. Dat zou neerkomen op ongeveer 20 ampere (bij 230 volt).

Ik zit op een 1*35A aansluiting, dus ik zat te denken aan een 32amp laadpaal, maar met een load balancer zodat ik niet de hoofdstop eruit blaas.
Dit is dus exact mijn situatie, al woon ik om de hoek bij mijn (ook gratis) local supercharger. Sinds gisteren dus deze oplossing om af en toe thuis bij te laden, heel tevreden mee. En voor een paar honderd euro klaar, who needs a laadpaal :P

Bij het testen begon mijn auto echter direct met 32A te laden, beetje teveel van het goede met een 25A automaat (die werd heet en begon te zoemen) ertussen en een eenfase 32A hoofdaansluiting. Dus snel teruggeschroefd naar 20A (kan via de auto of Tesla app). Ik laad nu dus 50% sneller dan de max 13A van een gewoon stopcontact met een Tesla UMC kabel. Als mn zonnepanelen meedoen durf ik nog wel wat hoger, maar ben helemaal tevreden nu.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ESkod1gcT0RfFdIjKCfixV2tD14=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/iJfJNmANHVH2nou1dI1wkL2I.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ul_W39i8Wt1HIwg1ncWnJLH0ztc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ACsoTi5mpllUvHqeBfWoQB6b.jpg?f=fotoalbum_large

Uiteraard ga ik nog netjes een rubberen kabelmatje kopen voor die meter openbare stoep en de formele ontheffing bij mijn gemeente aanvragen.
Inspired schreef op donderdag 22 augustus 2024 @ 10:10:
@justice strike als je thuis bv op gas of stadswarmte zit zou je eigenlijk prima op 32A kunnen laden tussen 23 en 7 bv. Een automaat klapt er ook niet zomaar door. Al is LB wel net wat prettiger. Mocht je handig zijn kun je ook met HA wat in elkaar klussen obv Tesla API. De UMC (met 32A CEE) is eigenlijk gewoon een prima apparaat. Of toch een laadpaal kopen. Zie ook mijn PM.
Ik heb dus deze setup, UMC met de 32A 3 polige stekker adapter.

[ Voor 11% gewijzigd door _Anvil_ op 27-08-2024 10:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 22:59

de Peer

under peer review

_Anvil_ schreef op dinsdag 27 augustus 2024 @ 09:38:
[...]

Bij het testen begon mijn auto echter direct met 32A te laden, beetje teveel van het goede met een 25A automaat
Kan prima op het moment dat je zonnepanelen aan het opwekken zijn. Maar dat moet je dan wel even load balancen zodat je veilig kunt laden met 32A.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• justice strike
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 08-08 09:26
_Anvil_ schreef op dinsdag 27 augustus 2024 @ 09:38:
[...]

Dit is dus exact mijn situatie, al woon ik om de hoek bij mijn (ook gratis) local supercharger. Sinds gisteren dus deze oplossing om af en toe thuis bij te laden, heel tevreden mee. En voor een paar honderd euro klaar, who needs a laadpaal :P

Bij het testen begon mijn auto echter direct met 32A te laden, beetje teveel van het goede met een 25A automaat (die werd heet en begon te zoemen) ertussen en een eenfase 32A hoofdaansluiting. Dus snel teruggeschroefd naar 20A (kan via de auto of Tesla app). Ik laad nu dus 50% sneller dan de max 13A van een gewoon stopcontact met een Tesla UMC kabel. Als mn zonnepanelen meedoen durf ik nog wel wat hoger, maar ben helemaal tevreden nu.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Uiteraard ga ik nog netjes een rubberen kabelmatje kopen voor die meter openbare stoep en de formele ontheffing bij mijn gemeente aanvragen.

[...]

Ik heb dus deze setup, UMC met de 32A 3 polige stekker adapter.
Moet ik even een 16A stop vervangen met een 32A stop (en natuurlijk even een nieuwe draad aanleggen). Zal wel even de electricien bellen.

U can call me sir.... or justice as long as u bow down ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _Anvil_
justice strike schreef op dinsdag 27 augustus 2024 @ 12:01:
[...]

Moet ik even een 16A stop vervangen met een 32A stop (en natuurlijk even een nieuwe draad aanleggen). Zal wel even de electricien bellen.
Ik heb dus zelf een nieuwe aftakking vanaf mn hoofaansluiting direct naar een 25A stop/automaat laten maken, daar achter zit dus een dikke kabel (5 aders, 4mm dikte) naar het buitenstopcontact. 32A adapter voor je UMC lader kost 48 euro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hans1956
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 15:58

Hans1956

Pixel 8 Pro

[quote]_Anvil_ schreef op dinsdag 27 augustus 2024 @ 09:38:
[...]

Kabelgootje in de stoep aanvragen, of doet jouw gemeente daar niet aan mee?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6hlygNMJeOBrWpuvOcgs1MT-xy4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/R7LuVOmDk3p6muMYmxOqrwsQ.jpg?f=fotoalbum_large

Volvo EX30 | SMER | Plus | Vapour Grey / Indigo | MY24

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Anvil_
Hans1956 schreef op dinsdag 27 augustus 2024 @ 12:48:
[quote]_Anvil_ schreef op dinsdag 27 augustus 2024 @ 09:38:
[...]

Kabelgootje in de stoep aanvragen, of doet jouw gemeente daar niet aan mee?
[Afbeelding]
Nope, 1 gemeente verder weer wel, maar bij ons is het een matje plus toestemming vragen. Mijn straat is trouwens een woonerf, dus er loopt niet echt een stoep.

Er is dus eigenlijk geen noodzaak voor voetgangers om achter mn auto langs te lopen..

[ Voor 5% gewijzigd door _Anvil_ op 27-08-2024 12:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• justice strike
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 08-08 09:26
_Anvil_ schreef op dinsdag 27 augustus 2024 @ 12:08:
[...]

Ik heb dus zelf een nieuwe aftakking vanaf mn hoofaansluiting direct naar een 25A stop/automaat laten maken, daar achter zit dus een dikke kabel (5 aders, 4mm dikte) naar het buitenstopcontact. 32A adapter voor je UMC lader kost 48 euro.
nog een reden om een 25A stop neer te zetten ipv 32?

U can call me sir.... or justice as long as u bow down ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Anvil_
justice strike schreef op dinsdag 27 augustus 2024 @ 13:31:
[...]

nog een reden om een 25A stop neer te zetten ipv 32?
De aanname dat mijn auto enkelfase maar tot 24A kon (leve de internetfora, wellicht gaat dit op voor de model 3 of Y) en het feit dat ik totaal maar 1x35A heb waardoor ook het vermogen van apparatuur in huis moet komen...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RonJ
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 22:10
_Anvil_ schreef op dinsdag 27 augustus 2024 @ 13:34:
[...]

De aanname dat mijn auto enkelfase maar tot 24A kon (leve de internetfora, wellicht gaat dit op voor de model 3 of Y) en het feit dat ik totaal maar 1x35A heb waardoor ook het vermogen van apparatuur in huis moet komen...
Wat is het bouwjaar van je Tesla? Tot ergens in 2016 werd een model S (iig in Europa) standaard met een 11kW boordlader geleverd. 22kW (=3x32A) was een (vrij schaarse) betaalde optie, waarbij er een 2e 11kW ladermodule onder de achterbank werd geplaatst. Daarna werd het altijd 11kW(=3x16A) voor de EU en 16,5kW(=2x32 of 3x24A) voor de VS (dat zal je waarschijnlijk op een forum gelezen hebben). Sinds de laatste generatie is het in de VS ook weer 11kW (=1x48, 2x24 of 3x16A) geworden.

De UMC die jij hebt maakt dan weer van 1x32A 2x16A voor de onboard lader door 2 fases parallel te verbinden, zodat je toch met 7,4kW op een 1-fase stekker kan laden.

All-electric.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _Anvil_
RonJ schreef op dinsdag 27 augustus 2024 @ 14:41:
[...]

Wat is het bouwjaar van je Tesla? Tot ergens in 2016 werd een model S (iig in Europa) standaard met een 11kW boordlader geleverd. 22kW (=3x32A) was een (vrij schaarse) betaalde optie, waarbij er een 2e 11kW ladermodule onder de achterbank werd geplaatst. Daarna werd het altijd 11kW(=3x16A) voor de EU en 16,5kW(=2x32 of 3x24A) voor de VS (dat zal je waarschijnlijk op een forum gelezen hebben). Sinds de laatste generatie is het in de VS ook weer 11kW (=1x48, 2x24 of 3x16A) geworden.

De UMC die jij hebt maakt dan weer van 1x32A 2x16A voor de onboard lader door 2 fases parallel te verbinden, zodat je toch met 7,4kW op een 1-fase stekker kan laden.
dec 2018 is hij op kenteken gezet, maar dank voor de uitleg. Wist niet dat de UMC er stiekem weer 2 fases van maakte.. Ik heb trouwens een nieuwe UMC, de meegeleverde gen1 was kapot en is kosteloos vervangen. Volgens een Tesla monteur was die eigenlijk beter dan de nieuwe qua laadkracht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonJ
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 22:10
_Anvil_ schreef op dinsdag 27 augustus 2024 @ 15:04:
[...]

dec 2018 is hij op kenteken gezet, maar dank voor de uitleg. Wist niet dat de UMC er stiekem weer 2 fases van maakte.. Ik heb trouwens een nieuwe UMC, de meegeleverde gen1 was kapot en is kosteloos vervangen. Volgens een Tesla monteur was die eigenlijk beter dan de nieuwe qua laadkracht.
Klopt, maar dat zit m er dan in dat een UMCv1 ook 11kW/3-fase kon laden icm een rode CEE "krachtstroom" stekker. Heb ik met mijn S (uit mrt 2015) best vaak gebruik van gemaakt toentertijd, want toen was een publieke laadpaal buiten de steden nog bepaald geen gegeven.

All-electric.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _Anvil_
RonJ schreef op dinsdag 27 augustus 2024 @ 15:21:
[...]

Klopt, maar dat zit m er dan in dat een UMCv1 ook 11kW/3-fase kon laden icm een rode CEE "krachtstroom" stekker. Heb ik met mijn S (uit mrt 2015) best vaak gebruik van gemaakt toentertijd, want toen was een publieke laadpaal buiten de steden nog bepaald geen gegeven.
Die rode stekker zit ook bij mijn defecte UMC v1 ja, wellicht kan ik die nog verkopen aan iemand. Bij mn nieuwe UMC heb ik ieg de blauwe "krachtstroom" stekker dus nu, de 32A variant.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• vanDaal
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 15:42

vanDaal

-ismeereentje

Vandaag is hier door @Makrolon een Zappi geïnstalleerd en op de meterkast aangesloten. Top!

Afbeeldingslocatie: https://live.staticflickr.com/65535/53952032074_30df334160_k.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_fragle
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 13-09 21:49

mr_fragle

Don't forget the guide

Nieuw in de EV wereld. Sta op het punt om naar Tesla of Kona (2e hands) te kijken. Geen oprit, wel mogelijkheid om voor de deur te parkeren en vanuit voortuin te laden. Is dat dan iets:

https://www.ibood.com/nl/...&utm_campaign=webgains_nl

Lijkt mij zo goedkoop, of zijn laadpalen/mogelijkheden tegenwoordig niet zo duur meer?

And now the most interresting part of deze grot

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrme12345
  • Registratie: December 2013
  • Niet online
markjanssen schreef op zaterdag 15 juni 2024 @ 19:31:
Hier vandaag ook de electricien over de vloer, de (ibood 169,-) telestar ec311 geplaatst[Afbeelding]

Ook een vrij domme EVSE, maar er is app-support via BT/Wifi, en geen cloud-koppeling.
Nu ook nog eens uitzoeken of ik 'm ook via homeassistant of andere methodes kan aansturen/uitlezen.
Is dit gelukt om deze lader via HA uit te lezen en aan te sturen?

energienerds.nl | gasloos| 11,5kWp | 20 kWh accu | EV | Atlantic WPB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jouwheld
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 17:10
mr_fragle schreef op woensdag 28 augustus 2024 @ 10:54:
Nieuw in de EV wereld. Sta op het punt om naar Tesla of Kona (2e hands) te kijken. Geen oprit, wel mogelijkheid om voor de deur te parkeren en vanuit voortuin te laden. Is dat dan iets:

Lijkt mij zo goedkoop, of zijn laadpalen/mogelijkheden tegenwoordig niet zo duur meer?
Mooie prijs, vorig jaar had de Lidl een wallbox in de aanbieding voor 349, momenteel 429. Timo002 in "Thuisladen van je EV deel 2"
Dat was al een erg mooie prijs, deze is nog eens de helft goedkoper. Als je even op Telestar zoekt in dit forum, zie je dat er een paar je al voor zijn gegaan. Thuisladen van je EV deel 2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• markjanssen
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

Ik heb deze bij een vorige ronde ibood gekocht, daarna een electricien voor 200,- dat ding (en wat andere dingen) laten monteren. Werkt prima, heeft verder geen fancy features.

Hij kan laden, je kan starten en stoppen met de app (in bluetooth range), je kan (voor het starten) het aantal Amps limiteren, en je kan wat schedulen.

Waar ik 'm voor heb ik vooral iets qua stats, zodat ik 't in de adminstratie kan opnemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JenteT
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 19:44
Na een aantal paginas hebben doorgenomen heb ik een vraag over de granny stekkers.
Ik rij een skoda octavia hybride 13kw accupakket met max 2.3 kwh oplaad capaciteit.
Ik heb een parkeerplek op eigen terrein en een stopcontact aan de gevel. Nu wil ik een granny lader (schuko oplader) kopen om deze op te laden. Maar maakt het merk ook uit? Ik lees weinig over "goede" "slechte" merken over deze stekkers.
Of bestaan er geen slechte stekkers?
Ik neig naar deze stekker, want niet duur, en laadsnelheid instelbaar.
https://www.bol.com/nl/nl...lG6A.2_52.56.ProductTitle

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

JenteT schreef op woensdag 28 augustus 2024 @ 12:58:
Na een aantal paginas hebben doorgenomen heb ik een vraag over de granny stekkers.
Ik rij een skoda octavia hybride 13kw accupakket met max 2.3 kwh oplaad capaciteit.
Ik heb een parkeerplek op eigen terrein en een stopcontact aan de gevel. Nu wil ik een granny lader (schuko oplader) kopen om deze op te laden. Maar maakt het merk ook uit? Ik lees weinig over "goede" "slechte" merken over deze stekkers.
Eerst een kleine correctie: je hebt een 13 kWh accu pakket en kunt met de meeste granny chargers 2,3 kW vermogen opladen. Dat is met 230V zo'n 10A wat door een goed gemonteerde wandcontactdoos (WCD) kan. Als je een granny changer wilt kopen moet je er eentje kopen die niet meer dan 2300 W (of 2,3 kW) vermogen vraagt meer is niet verantwoord voor een standaard WCD.

Ik kan je niet adviseren welke granny changer goed of slecht is, maar ik zal willen adviseren te kijken naar degelijke merken die ook andere producten verkopen bij een betrouwbare verkoper (persoonlijk ben ik niet heel erg te spreken over verkopers die via een bol.com of amazon of ebay verkopen). Een gesmolten stekker kan brandgevaarlijk zijn en ik zou dit soort risico's liever afkopen met een iets duurdere edoch mogelijk kwalitatief hoogwaardigere optie.

De granny changer die jij linkt kan tot 16A dat is simpelweg niet veilig in Nederland voor de WCDs die wij hier hebben. Dan denk ik direct: a) je zult altijd moeten controleren of je niet met 16A laadt en b) als dit nergens genoemd staat bij dit product hoeveel waarde hecht de producent én de verkoper aan veilige informatie aan consumenten. Ik zou dit product vrijwel direct van mijn shortlist schrappen.

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jazsie
  • Registratie: Juni 2006
  • Nu online
Die wat jij linkt is een willekeurig Chinees merk, zou em dan gewoon direct bestellen ipv via bol. Dan is ie nog een stuk goedkoper ;).

Verder heeft @True goed punt en zou ik zeker voor een goed merk gaan, en wil je hoger dan 10A (2,3kW) laden ga dan voor een CEE stopcontact/stekker configuratie.

Verder maakt het niet uit welk merk je neemt zolang het maar Type 2 stekker is.

[ Voor 3% gewijzigd door Jazsie op 28-08-2024 13:18 ]

3600 Wp op 0° (vrijwel plat) | 3900Wp op 10°

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Jazsie schreef op woensdag 28 augustus 2024 @ 13:16:
[...]

Die wat jij linkt is een willekeurig Chinees merk, zou em dan gewoon direct bestellen ipv via bol. Dan is ie nog een stuk goedkoper ;).
Het verschil zit hem in de aansprakelijkheid. Mocht de boel affikken dan kun je de bol-verkoper aansprakelijk stellen aangezien hij de importeur is. Dit kan een afweging zijn om toch via Bol te bestellen. zo niet dan is het op eigen risico want een Ali-express verkoper krijg je niet voor de rechter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

de Peer schreef op woensdag 28 augustus 2024 @ 13:50:
[...]

Het verschil zit hem in de aansprakelijkheid. Mocht de boel affikken dan kun je de bol-verkoper aansprakelijk stellen aangezien hij de importeur is. Dit kan een afweging zijn om toch via Bol te bestellen. zo niet dan is het op eigen risico want een Ali-express verkoper krijg je niet voor de rechter.
Aansprakelijk stellen lijkt mij een volledig secundaire gedachte bij het feit dat je huis en auto afgefikt is, no bueno.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

True schreef op woensdag 28 augustus 2024 @ 14:06:
[...]

Aansprakelijk stellen lijkt mij een volledig secundaire gedachte bij het feit dat je huis en auto afgefikt is, no bueno.
Dat is het niet.

als je al besloten hebt dat je die paal wilt hebben, dan ging het over de keuze: kopen via bol of in china. Dan is de aansprakelijkheid de belangrijkste afweging.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
En kan Bol dan altijd aansprakelijk gesteld worden wanneer ze uitsluitend leveren voor rekening van een derde verkoper en niet zelf de rechtstreekse verkoper van het product zijn?

[ Voor 24% gewijzigd door IvoB2 op 28-08-2024 14:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

IvoB2 schreef op woensdag 28 augustus 2024 @ 14:21:
En kan Bol dan altijd aansprakelijk gesteld worden wanneer ze gewoon leveren voor rekening van een derde verkoper?
Nee, niet Bol zelf, de Bol-verkoper ging het om. Bol is slechts een platform.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Dan hangt het ook daar af van de solvabiliteit/bereikbaarheid van de echte verkoper.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

IvoB2 schreef op woensdag 28 augustus 2024 @ 14:22:
Dan hangt het ook daar af van de solvabileit/bereikbaarheid van de echte verkoper.
ja absoluut, dus dat is alsnog een risico.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazsie
  • Nu online
de Peer schreef op woensdag 28 augustus 2024 @ 13:50:
[...]

Nu hoop ik dat dit natuurlijk nooit zal gebeuren bij wie dan ook, echter wil ik wel eens zien of je dat ook gaat lukken bij een bol verkoper. De praktijk leert dat dit helaas anders is dan wat jij zegt.

En wat als het gebeurd bij een auto merk lader die je van Marktplaats gekocht hebt?
Wie is dan aansprakelijk, de verkoper op Marktplaats of de fabrikant?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Jazsie schreef op woensdag 28 augustus 2024 @ 14:24:
[...]

Nu hoop ik dat dit natuurlijk nooit zal gebeuren bij wie dan ook, echter wil ik wel eens zien of je dat ook gaat lukken bij een bol verkoper. De praktijk leert dat dit helaas anders is dan wat jij zegt.

En wat als het gebeurd bij een auto merk lader die je van Marktplaats gekocht hebt?
Wie is dan aansprakelijk, de verkoper op Marktplaats of de fabrikant?
de importeur. De instantie (persoon?) die hem naar Europa geïmporteerd heeft.
En inderdaad, gelijk hebben en je gelijk halen zijn verschillende zaken.

Maar toch stel ik liever iemand in NL aansprakelijk dan in China, dat laatste lukt sowieso niet.
in NL ook niet als het een jochie van 20 op een zolderkamer blijkt te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

de Peer schreef op woensdag 28 augustus 2024 @ 14:19:
[...]

Dat is het niet.

als je al besloten hebt dat je die paal wilt hebben, dan ging het over de keuze: kopen via bol of in china. Dan is de aansprakelijkheid de belangrijkste afweging.
Die paal? Het ging om een granny charger die nog niet gekocht is. Nog vrije keuze mogelijk. Waarom kan een granny charger direct van Skoda niet? Een dealer levert (verkoopt) zo'n lader gewoon op verzoek uit. En aansprakelijkheid is sowieso niet de belangrijkste afweging, anders kwam die gebruiker echt niet met een no-name via bol.com verkoper met de goedkoopste granny charger op de markt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

True schreef op woensdag 28 augustus 2024 @ 14:27:
[...]

Die paal? Het ging om een granny charger die nog niet gekocht is. Nog vrije keuze mogelijk.
Ok dan hebben we elkaar niet goed begrepen. Ik reageerde op het bericht: 'dan koop je diezelfde laadstekker toch direct in china.'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Jazsie schreef op woensdag 28 augustus 2024 @ 14:24:
[...]

Nu hoop ik dat dit natuurlijk nooit zal gebeuren bij wie dan ook, echter wil ik wel eens zien of je dat ook gaat lukken bij een bol verkoper.
Tsja het begint bij de juridische aansprakelijkheid. Of het uiteindelijk ook lukt is van veel factoren afhankelijk.

Ik wilde ooit zelf China-meuk op Bol.com verkopen. Ik heb besloten het niet te doen toen ik ontdekte waar ik allemaal voor aansprakelijk gesteld kon worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazsie
  • Nu online
En uit welk bericht is dat dan @de Peer? Kan dat nergens vinden in de bovenstaande berichten.

Gaat duidelijk om een granny charger van de vraagsteller....

Maar we gaan offtopic...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Jazsie schreef op woensdag 28 augustus 2024 @ 14:31:
En uit welk bericht is dat dan @de Peer? Kan dat nergens vinden in de bovenstaande berichten.

Gaat duidelijk om een granny charger van de vraagsteller....

Maar we gaan offtopic...
Jaja prima. de granny charger, geen paal. Dat was het punt toch niet :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

de Peer schreef op woensdag 28 augustus 2024 @ 14:29:
[...]

Ok dan hebben we elkaar niet goed begrepen. Ik reageerde op het bericht: 'dan koop je diezelfde laadstekker toch direct in china.'
Dat staat nergens in dit topic 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JenteT
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 19:44
Bedankt voor alle reacties al tot nu toe!

Ik wil inderdaad een granny charger en zie niet het verschil tussen bijvoorbeeld diegene in mijn post, of 1 van de skoda website. Vandaar de vraag naar goede/slechte stekkers.
Bij tv's heb je wel een bepaald gevoel bij merken maar bij deze laadkabels zitten merken waar ik nog nooit voor gehoord heb. Ook de dure varianten zeggen mij niks.

Voor skoda zou ik dan bijv de vagshop lader moeten hebben a 239 euro
https://www.vagshop.nl/VAG-Laadkabel-Type-2-230V-Mode-2

Of bij een besen mobiele lader? (Kan ook 16a laden dus niet ideaal)
https://evplug.eu/product...bwjEmu30jbyBoCupwQAvD_BwE

[ Voor 43% gewijzigd door JenteT op 28-08-2024 14:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

True schreef op woensdag 28 augustus 2024 @ 14:35:
[...]

Dat staat nergens in dit topic 8)7
Doe niet zo kinderachtig joh:
Jazsie schreef op woensdag 28 augustus 2024 @ 13:16:
[...]

[ Voor 3% gewijzigd door de Peer op 28-08-2024 14:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

de Peer schreef op woensdag 28 augustus 2024 @ 14:42:
[...]

Doe niet zo kinderachtig joh:

[...]
offtopic:
Sorry dat ik hap, maar jij trekt een hele discussie uit het verband en gaat hard in op kopen via bol.com of direct vanuit China puur gebaseerd op een post die jij verkeerd interpreteert en/of verkeerd gelezen hebt en dan noem je mij kinderachtig :P .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

JenteT schreef op woensdag 28 augustus 2024 @ 14:36:

Ik wil inderdaad een granny charger en zie niet het verschil tussen bijvoorbeeld diegene in mijn post, of 1 van de skoda website. Vandaar de vraag naar goede/slechte stekkers.
Bij tv's heb je wel een bepaald gevoel bij merken maar bij deze laadkabels zitten merken waar ik nog nooit voor gehoord heb. Ook de dure varianten zeggen mij niks.

Bel je dealer eens en vraag voor hoeveel zij de lader kunnen leveren, die vagshop is niet de officiële VAG-dealer webwinkel, die is recent gestopt (maar producten zijn nog wel beschikbaar via contact met de dealer).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 23:20
True schreef op woensdag 28 augustus 2024 @ 14:06:
[...]

Precies, dat aansprakelijk stellen doet de opstalverzekering maar als ze daar trek in hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kodess
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 16:59
JenteT schreef op woensdag 28 augustus 2024 @ 14:36:

De reden dat je de merken niet kent is heel simpel: een granny charger is ontzettend simpel spul.
Zo heb je ook als je rekenmachines koopt merken die je totaal niet kent en liggen ze bij de HEMA, Action, Blokker. Maar heb je ook de Casio's en TI's. En, is de Casio of TI beter dan een niet bekend merk? We hebben het dan over de simpele rekenmachines he, alleen + - / *.

Ik heb via aliexpress een grannycharger. Kwam vanuit Frankrijk. 8 meter kabel. 8A, 10A, 13A of 16A en uitgesteld laden mogelijk. Thermische beveiliging. 180 euro.
Al 3 jaar als hoofdlader in gebruik (minimaal 1x per week mee geladen)

Ik ben aan het twijfelen om hem te verkopen, ik ga een 3 fase lader bouwen voor de Enyaq, de ioniq hiervoor kon alleen 1 fase laden dus was de granny prima. Alleen heb ik dan geen granny charger meer, en dat is wel een handige backup :+

Enyaq iV 80 - 5135 Wp

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 23:20
Er staan er ook zat op marktplaats; de leasewagen wordt ingeleverd en twee maanden later vindt men dat ding achter de hogedrukspuit in de garage terug. Alle bekende automerken zitten erbij en meestal prima prijs vergeleken met nieuw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jorisjansen3
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 21:50
Hitmixer schreef op maandag 26 augustus 2024 @ 07:47:
Heeft iemand praktijkervaring met Wallbox Pulsar Pro? Deze Wallbox schijnt de enige variant te zijn die ook op 1 fase Solar Only kan laden.

Zou graag horen of iemand dit kan bevestigen (kan er geen heldere documentatie over vinden)
Mijn Ratio Solar kan dat ook…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OscarAarts
jorisjansen3 schreef op woensdag 28 augustus 2024 @ 15:46:
[...]

Kan de Ratio Solar ool switchen tussen 1 en 3 fases laden tijdens dezelfde sessie??
Telt de Ratio Solar ook de terug levering van alle 3 de fases bij elkaar op en als dit meer is als 1,4 KW dat hij dan start met teruglevering op 1 fase??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 19:58

De lader zal hopelijk werken, maar zoiets zou ik nooit bij ibood kopen. Ze zijn dozenschuiver onder de dozenschuivers, en garantie is niet hun sterkste kant.

Ik heb ooit 3 maanden moeten jagen op een terugbetaling van een TV.
Dan nog lievet bij Lidl.

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• edtweaked
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 14-09 21:11
Leverancier van de paal is ook failliet.
Dit zal de boedel verkoop wellicht zijn geweest.
Zie https://telestar.de/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hitmixer
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 17-09 23:35
jorisjansen3 schreef op woensdag 28 augustus 2024 @ 15:46:
[...]

Dank voor je reactie. Ik ben inmiddels op de hoogte van alle functies van Ratio Solar - mooi ding.

Ik wil alleen ook even verder kijken/vergelijken vanwege integratie met bijvoorbeeld Tibber en ook Home Assistant.

Het lijkt erop dat alleen de 3 fasen Wallbox PRO, SolarOnly kan laden op 1 fase. De andere 3 fasen modellen (Plus en/of Max) kunnen alleen 3 fasen SolarOnly zo lijkt het.

Daarom is Wallbox denk ik afgeschreven voor mijn use case (net als Easee Lite).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• petkaij
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 21:23
Momenteel wordt mijn Sportage PHEV regelmatig geladen middels de bijgeleverde zgn Granny lader. Deze kan ik instellen op 6, 8, 10 of 12Amp.
Aan zich gaat dat prima en ik combinatie met de zonnepanelen rij ik vaak "gratis" lokaal verkeer.
Gebruikt buiten stopcontact zit aangesloten in de meterkast op een eigen 16amp installatie automaat achter een aardlek automaat op één van de drie fasen.
Om iets vlotter te kunnen laden heb ik het idee opgevat om de granny lader te vervangen door een 1-fase lader. De 1-fase lader vervangt dan het huidige buiten stopcontact en kan ik daarvoor dezelfde groep en bekabeling gebruiken in de meterkast.
Ik weet dat 3-fase laden nog sneller gaat, maar voor mijn PHEV hoeft dat niet en volledig EV zal het niet worden.
Geeft een 1-fase lader mij enig voordeel tov een granny lader of is er geen toegevoegd waarde voor deze investering?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

petkaij schreef op woensdag 28 augustus 2024 @ 23:01:
Momenteel wordt mijn Sportage PHEV regelmatig geladen middels de bijgeleverde zgn Granny lader. Deze kan ik instellen op 6, 8, 10 of 12Amp.
Aan zich gaat dat prima en ik combinatie met de zonnepanelen rij ik vaak "gratis" lokaal verkeer.
Gebruikt buiten stopcontact zit aangesloten in de meterkast op een eigen 16amp installatie automaat achter een aardlek automaat op één van de drie fasen.
Om iets vlotter te kunnen laden heb ik het idee opgevat om de granny lader te vervangen door een 1-fase lader. De 1-fase lader vervangt dan het huidige buiten stopcontact en kan ik daarvoor dezelfde groep en bekabeling gebruiken in de meterkast.
Ik weet dat 3-fase laden nog sneller gaat, maar voor mijn PHEV hoeft dat niet en volledig EV zal het niet worden.
Geeft een 1-fase lader mij enig voordeel tov een granny lader of is er geen toegevoegd waarde voor deze investering?
Even kort, in NL wil je geen 12A uit een WCD trekken, daar zijn ze niet voor gebouwd.

Je buiten WCD (wandcontactdoos) zit neem ik aan op een groep en hier zit nog meer op? -> Dan kun je de groep (zekering, installatieautomaat of aardlekautomaat) niet veilig verhogen naar bijv. 20A.
Als je buiten WCD apart op een groep zit kun je (gebaseerd op de lengte van de aders en de dikte) de groep vervangen voor een 20A groep en dan een laadpaal plaatsen tot 16A (ter vervanging van de WCD). Met even kort zoeken zie ik dat een Sportage tot 32A op 1-fase kan laden.
Je wilt 20% marge hebben op continu gebruik voor een groep hierom kun je ook geen 16A laadpaal aansluiten op een 16A groep: 16*1,2 = 19,2A dus kun je dit met een 20A groep af. Maar je mag er dan geen andere apparatuur op aansluiten*.

Een voordeel is dat je je granny charger niet meer hoeft op te ruimen en je gemakkelijker kunt laden, dat kan ook wat waard zijn.

*er zijn uitzonderingen, maar uitschrijven kost meer tijd dan jij zegt wat er nog meer op die groep zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperBart
  • Registratie: Maart 2006
  • Nu online
Tommie12 schreef op woensdag 28 augustus 2024 @ 19:10:
[...]

De lader zal hopelijk werken, maar zoiets zou ik nooit bij ibood kopen. Ze zijn dozenschuiver onder de dozenschuivers, en garantie is niet hun sterkste kant.

Ik heb ooit 3 maanden moeten jagen op een terugbetaling van een TV.
Dan nog lievet bij Lidl.
Een tijdje geleden stond er een Webasto te koop, dat zou ik dan wel durven bij hen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• petkaij
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 21:23
Betreffend buiten stopcontact is een eigen groep, hier zit verder niets op.
Speciaal aangelegd voor de granny lader met 16amp zekering.
Afhankelijk van de stroomproductie pas ik de granny lader aan tussen 6, 8 of 10 amp.
12Amp stand heb ik eigenlijk nog nooit gebruikt
Blijft de vraag is er noemenswaardige tijds winst te behalen met een 1-fase lader?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

petkaij schreef op woensdag 28 augustus 2024 @ 23:29:
Afhankelijk van de stroomproductie pas ik de granny lader aan tussen 6, 8 of 10 amp.
Blijft de vraag is er noemenswaardige tijds winst te behalen met een 1-fase lader?
Pak 'm beet huidige laadtijd delen door 10 keer 16 :>

• OscarAarts
Ja en nee, (aan dit antwoord heb je nog niets).
Een kia Sportage heeft een max accu capacitiet van 13.8 kWh.
Als je laad op 6A --> 1,4kW duurt dit dus ong 10 uur (geen tijdswinst)
Als je laad op 8A --> 1,8kW duurt dit dus ong 7,5 uur (geen tijdswinst)
Als je laad op 10A --> 2,3kW duurt dit dus ong 6 uur (geen tijdswinst)
Als je een 1 fase lader hebt kun je ook:
Als je laad op 12A --> 2.8kW duurt dit dus ong 5 uur (tijdswinst = 1 uur tov 10A)
Als je laad op 16A --> 3,7kW duurt dit dus ong 3,75 uur (tijdswinst 2,25 uur tov 10A)

Echter dit is alleen het geval als je accu "helemaal" leeg is en continue op max vermogen laad.
Nu pas je de laad capaciteit al aan ahv je productie. dus als je dat blijft doen dan is je tijdswinst dus minder.
Echter moet je wel voldoende PV hebben om 4 uur a 16A te kunnen laden op zonneoverschot.

Echter een geheel ander aspect (hier is nog niet over gesproken) is dat dit met een laadpaal wel automatisch zou kunnen, (solar only charging)
Dan hoef je je laadstroom niet meer zelf aan te passen, dan wordt dit automatisch voor je gedaan.
Dat is dan weer wel handig

• Tylen
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 22:23

Tylen

Dutch ProClass 1000 #56 ⭐⭐⭐⭐⭐

Meer A selecteren is sneller. Logisch.

“Choose a job you love, and you will never have to work a day in your life.”

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

Tylen schreef op donderdag 29 augustus 2024 @ 07:46:
[...]

Meer A selecteren is sneller. Logisch.
En meer dan 10A met lader met een schuko-stekker is onveilig.

• IvoB2
OscarAarts schreef op donderdag 29 augustus 2024 @ 07:27:
[...]
Echter een geheel ander aspect (hier is nog niet over gesproken) is dat dit met een laadpaal wel automatisch zou kunnen, (solar only charging)
Dan hoef je je laadstroom niet meer zelf aan te passen, dan wordt dit automatisch voor je gedaan.
Dat is dan weer wel handig
En wanneer je zelf voor je stroom moet betalen is het waarschijnlijk ook belangrijk dat hoe trager je laadt hoe groter de verliezen zijn. Aan 6A/8A kan dat al oplopen tot 30 tot 35% (is voor iedere EV iets anders dus dien je individueel te meten, dat zijn mijn gemeten waarden voor een BEV op 1,4 tot 2 kW laden).
Het laden duurt op dat laag vermogen dus ook een 30% langer dan gewoon de accu inhoud delen door het ingestelde laadvermogen. Maar doorgaans steekt het thuis niet op een uur meer of minder en al zeker niet bij zo'n relatief laag opslagvolume.
Je kan altijd om te laden een CEE stekker installeren. De vraag blijft dan of je dan nog zoveel winst maakt tov eenmalig investeren in een (slim) vast laadpunt.

[ Voor 7% gewijzigd door IvoB2 op 29-08-2024 09:08 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 19:58
True schreef op woensdag 28 augustus 2024 @ 23:12:
[...]

Even kort, in NL wil je geen 12A uit een WCD trekken, daar zijn ze niet voor gebouwd.

Je buiten WCD (wandcontactdoos) zit neem ik aan op een groep en hier zit nog meer op? -> Dan kun je de groep (zekering, installatieautomaat of aardlekautomaat) niet veilig verhogen naar bijv. 20A.
Als je buiten WCD apart op een groep zit kun je (gebaseerd op de lengte van de aders en de dikte) de groep vervangen voor een 20A groep en dan een laadpaal plaatsen tot 16A (ter vervanging van de WCD). Met even kort zoeken zie ik dat een Sportage tot 32A op 1-fase kan laden.
Je wilt 20% marge hebben op continu gebruik voor een groep hierom kun je ook geen 16A laadpaal aansluiten op een 16A groep: 16*1,2 = 19,2A dus kun je dit met een 20A groep af. Maar je mag er dan geen andere apparatuur op aansluiten*.

Een voordeel is dat je je granny charger niet meer hoeft op te ruimen en je gemakkelijker kunt laden, dat kan ook wat waard zijn.

*er zijn uitzonderingen, maar uitschrijven kost meer tijd dan jij zegt wat er nog meer op die groep zit.
Ze zijn gebouwd voor 16A, dus 12A kan probleemloos.

Sony A7 iv en wat recycled glas

• stefjuh
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 11-09 11:21
Hallo, vandaag is bij mij een Easee Charge lite geïnstalleerd. Nu hoor ik van de nieuw geplaatste groep een zoemend geluid bij laden auto. Is dit normaal?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Mirabis
  • Registratie: Juli 2013
  • Niet online
stefjuh schreef op donderdag 29 augustus 2024 @ 11:11:
Hallo, vandaag is bij mij een Easee Charge lite geïnstalleerd. Nu hoor ik van de nieuw geplaatste groep een zoemend geluid bij laden auto. Is dit normaal?
Als je het hebt laten installeren dan is de 1e stap toch ook melden bij de installateur? Wat heeft die aangegeven?

*EDIT: Niet vervelend bedoeld hoor, ik overweeg ook een Easee Charge lite laadpaal te laten installeren. Heb nu nog een 1 phase EVBox home.

1x Venus-E v153 +LilyGo HA, CT003 V117 | 5040Wp ZO + 4200Wp NW | Tibber, 3x25A, Easee Charge Lite | EV 98kWh

Pagina: 1 ... 135 ... 191 Laatste

Let op:
Discussie over laadpassen, facturatie e.d.: [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3. Vragen over elektrische auto's en hun bijbehorend laadvermogen in Elektrische auto's - deel 5 of de betreffende merktopics. Er is uiteraard een beetje overlap, maar specifieke vragen of opmerkingen over de inrichting van je meterkast en huisinstallatie horen in Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 2. Voor het zo goedkoop mogelijk thuisladen van je EV kan je terecht in Het grote goedkoop thuisladen van je EV topic en als laatste: voor v2g is er ook een plek: Over V2G; laden en ontladen