De installateur zegt dat dit normaal is bij hoge vraag. Ik heb er zelf geen verstand van. Vandaar de second opinion 😉Mirabis schreef op donderdag 29 augustus 2024 @ 11:21:
[...]
Als je het hebt laten installeren dan is de 1e stap toch ook melden bij de installateur? Wat heeft die aangegeven?
*EDIT: Niet vervelend bedoeld hoor, ik overweeg ook een Easee Charge lite laadpaal te laten installeren. Heb nu nog een 1 phase EVBox home.
Wordt de automaat erg warm? Is het een fatsoenlijk merk.stefjuh schreef op donderdag 29 augustus 2024 @ 11:28:
[...]
De installateur zegt dat dit normaal is bij hoge vraag. Ik heb er zelf geen verstand van. Vandaar de second opinion 😉
Dat heb ik ook als ik met 11kW laad, komt uit de groepenschakelaar/aardlek schakelaar of uit de kWh meter, ze zitten naast elkaar.stefjuh schreef op donderdag 29 augustus 2024 @ 11:11:
Hallo, vandaag is bij mij een Easee Charge lite geïnstalleerd. Nu hoor ik van de nieuw geplaatste groep een zoemend geluid bij laden auto. Is dit normaal?
Bij 4kW laden hoor ik niets.
Thanks voor de tip. Vanochtend een originele skoda oplader in de buurt gekocht 👍 bedankt voor alle reacties en tipsASW1 schreef op woensdag 28 augustus 2024 @ 15:20:
[...]
Er staan er ook zat op marktplaats; de leasewagen wordt ingeleverd en twee maanden later vindt men dat ding achter de hogedrukspuit in de garage terug. Alle bekende automerken zitten erbij en meestal prima prijs vergeleken met nieuw.
WCDs in Nederland zijn gebouwd voor continu 10A. Incidenteel zou meer kunnen, maar je wilt echt niet meer dan 10A continu door een WCD trekken dan is er echt een reële kans op brandgevaar.Tommie12 schreef op donderdag 29 augustus 2024 @ 10:11:
[...]
Ze zijn gebouwd voor 16A, dus 12A kan probleemloos.
VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente
En we zakken verder….True schreef op donderdag 29 augustus 2024 @ 13:04:
[...]
WCDs in Nederland zijn gebouwd voor continu 10A. Incidenteel zou meer kunnen, maar je wilt echt niet meer dan 10A continu door een WCD trekken dan is er echt een reële kans op brandgevaar.
Daarsyraks was het nog 12A en nu gaan we al naar 10A.
Ik heb net 2 nachten 14A getrokken door een iers stopcontact met adapter naar europese stekker.
Stekker was iets meer dan handwarm.
Mijn collega heeft sinds 2019 een M3 privé, en laadt 2 keer per week de auto met de granny aan een belgisch stopcontact. Zijn huis is nog altijd niet afgebrandt.
[ Voor 13% gewijzigd door Tommie12 op 29-08-2024 13:12 ]
Sony A7 iv en wat recycled glas
Ik ben over een half uur thuis en zal hem eens inprikken, en luisteren bij de groep.stefjuh schreef op donderdag 29 augustus 2024 @ 11:11:
Hallo, vandaag is bij mij een Easee Charge lite geïnstalleerd. Nu hoor ik van de nieuw geplaatste groep een zoemend geluid bij laden auto. Is dit normaal?
Maar zoemen zou ik bijna classificeren als een potentieel slechte aansluiting. Maar wellicht dat de gecertificeerde elektriciens dat beter weten.
[ Voor 48% gewijzigd door Griffin2k op 29-08-2024 13:14 ]
Zonnepanelen 3950Wp - DMEGC 6x395Wp (ZW 2°) + DMEGC 4x395Wp (ZW 28°) - Solis 3.6 ; Easee Charge Lite 11kW + Easee Equalizer (Load Balancing) ; BMW iX1
Nee hoor ik heb altijd al gesteld dat je niet meer dan 10A / 2300W uit een WCD wilt trekken zie ook hier: True in "Thuisladen van je EV deel 2" en ook hier: True in "Thuisladen van je EV deel 2"Tommie12 schreef op donderdag 29 augustus 2024 @ 13:09:
[...]
En we zakken verder….
Daarsyraks was het nog 12A en nu gaan we al naar 10A.
Het hoeft ook niet direct verkeerd te gaan .. En ik heb het over de Nederlandse markt, hoe het in Ierland zit weet ik zo niet.Ik heb net 2 nachten 14A getrokken door een iers stopcontact met adapter naar europese stekker.
Stekker was iets meer dan handwarm.
België heeft ook andere regels en richtlijnen. Daarnaast geen idee wat die granny aan amperage trekt, als dat gewoon 10A is, tja ..Mijn collega heeft sinds 2019 een M3 privé, en laadt 2 keer per week de auto met de granny aan een belgisch stopcontact. Zijn huis is nog altijd niet afgebrandt.
Edit: laat ik het gemakkelijk maken: zoek eens een buiten WCD die geschikt is voor 16A / 3600W. Je zult zien dat je vrijwel alleen WCDs kunt vinden die geschikt zijn tot 10A / 2300W. Stel je kunt er wél een vinden, denk je dat elke Nederlander dan precies die ook gemonteerd heeft? Of zal die een 2300W WCD gemonteerd hebben?
Hierom is het simpel: je wilt gewoon nooit adviseren dat iemand meer dan 10A / 2300W trekt door een WCD. Behalve als je precies weet wat je aan het doen bent, maar dat handje aan mensen zal in dit topic niet vragen om advies én dat er daarnaast klakkeloos geadviseerd (en geadverteerd) wordt met schuko-stekker granny chargers met de mogelijkheid voor 12A / 14A / 16A is gewoon kwalijk.
[ Voor 25% gewijzigd door True op 29-08-2024 13:37 ]
In Ierland heb ik die voor het eerst gebruikt, en die trok 14A.True schreef op donderdag 29 augustus 2024 @ 13:15:
[...]
Nee hoor ik heb altijd al gesteld dat je niet meer dan 10A / 2300W uit een WCD wilt trekken zie ook hier: True in "Thuisladen van je EV deel 2" en ook hier: True in "Thuisladen van je EV deel 2"
[...]
Het hoeft ook niet direct verkeerd te gaan .. En ik heb het over de Nederlandse markt, hoe het in Ierland zit weet ik zo niet.
[...]
België heeft ook andere regels en richtlijnen. Daarnaast geen idee wat die granny aan amperage trekt, als dat gewoon 10A is, tja ..
Edit: laat ik het gemakkelijk maken: zoek eens een buiten WCD die geschikt is voor 16A / 3600W. Je zult zien dat je vrijwel alleen WCDs kunt vinden die geschikt zijn voor 10A / 2300W. Stel je kunt er wél een vinden, denk je dat elke Nederland dan precies die ook gemonteerd heeft? Of zal die een 2300W WCD gemonteerd hebben?
Hierom is het simpel: je wilt gewoon nooit adviseren dat iemand meer dan 10A / 2300W trekt door een WCD. Behalve als je precies weet wat je aan het doen bent, maar dat handje aan mensen zal in dit topic niet vragen om advies én dat er daarnaast klakkeloos geadviseerd (en geadverteerd) wordt met schuko-stekker granny chargers met de mogelijkheid voor 12A / 14A / 16A is gewoon kwalijk.
Er zit een temp sensor in de stekker, dus die zal wel op tijd stoppen.
Ivm stopcontacten in Belgie: afgezekerd op 20A, maar Niko, een van de populairste fabrikanten, raadt af om meer dan 16A er door te trekken, en specifiek in het geval van elektrische voertuigen zetten ze de papieren limiet op 10A.True schreef op donderdag 29 augustus 2024 @ 13:15:
[...]
Nee hoor ik heb altijd al gesteld dat je niet meer dan 10A / 2300W uit een WCD wilt trekken zie ook hier: True in "Thuisladen van je EV deel 2" en ook hier: True in "Thuisladen van je EV deel 2"
[...]
Het hoeft ook niet direct verkeerd te gaan .. En ik heb het over de Nederlandse markt, hoe het in Ierland zit weet ik zo niet.
[...]
België heeft ook andere regels en richtlijnen. Daarnaast geen idee wat die granny aan amperage trekt, als dat gewoon 10A is, tja ..
Edit: laat ik het gemakkelijk maken: zoek eens een buiten WCD die geschikt is voor 16A / 3600W. Je zult zien dat je vrijwel alleen WCDs kunt vinden die geschikt zijn voor 10A / 2300W. Stel je kunt er wél een vinden, denk je dat elke Nederland dan precies die ook gemonteerd heeft? Of zal die een 2300W WCD gemonteerd hebben?
Mijn Tesla granny charger heeft er al ettelijke uren op zitten aan 13 A continu, kwestie van het eerste uur de temperatuur te controleren, als er niets significant warm wordt heb je een kwaliteitsstekker en is er geen reden tot zorgen.
Je hebt ook massa's marge ivm temperatuur, op vakantie in Italie heb ik iemand weten opladen via zo'n vakantieverloopstekker, dat ding werd gloeiend heet maar gaf uiteindelijk geen krimp. Dus, lauw: totaal geen probleem.
[ Voor 5% gewijzigd door Bob op 29-08-2024 13:27 ]
Voor Nederland:Bob schreef op donderdag 29 augustus 2024 @ 13:25:
[...]
Ivm stopcontacten in Belgie: afgezekerd op 20A, maar Niko, een van de populairste fabrikanten, raadt af om meer dan 16A er door te trekken, en specifiek in het geval van elektrische voertuigen zetten ze de papieren limiet op 10A.
Mijn Tesla granny charger heeft er al ettelijke uren op zitten aan 13 A continu, kwestie van het eerste uur de temperatuur te controleren, als er niets significant warm wordt heb je een kwaliteitsstekker en is er geen reden tot zorgen.
Slecht advies, controleer je ook de temperatuur van de aders?
Slecht advies, controleer je ook de temperatuur van de installatieautomaat/aardlekautomaat die met een afzekerwaarde van 16A z'n temperatuur niet goed genoeg kwijt kan in een groepenkast?
In Nederland:
Sluit nooit iets met een schuko-stekker aan op een standaard WCD met meer dan 10A.
Een granny charger is lekker laagdrempelig, handige Harry sluit zelf even een buiten WCD van de Gamma aan en ramt z'n bol.com china lader op 16A hier overheen. Vergeet even dat hij z'n WCD op de groep van de tuin + garage heeft en trekt daar met een oude vriezer ook nog wat van af. Dat is gewoon vragen om problemen. Misschien heeft hij wel zelfs wel lekker handig een een aansluitsnoertje gebruik van 1,5mm2. Want die andere was niet op voorraad of hij moest dan met aders en elektrabuizen gaan werken.
Allereerst, het is geen advies maar mijn situatieTrue schreef op donderdag 29 augustus 2024 @ 13:34:
[...]
Voor Nederland:
Slecht advies, controleer je ook de temperatuur van de aders?
Slecht advies, controleer je ook de temperatuur van de installatieautomaat/aardlekautomaat die met een afzekerwaarde van 16A z'n temperatuur niet goed genoeg kwijt kan in een groepenkast?
Verder:
Aders hebben de juiste sectie, als die te warm worden heb je hoedanook een probleem in je installatie.
Als je automaat zijn warmte niet kwijt kan slaat die af, dus dat is geen veiligheidsprobleem.
En uiteraard, die voorschriften / regels / hoe het ook heet zijn er omdat er veel variatie in de installaties zit en er van het worst case scenario wordt uitgegaan. Niko staat niet te popelen om verantwoordelijk te zijn voor de helft van de woningbranden.
Maar klakkeloos dit soort zaken op een openbaar forum plaatsen is gewoonweg onverstandig. Mensen kennen de randvoorwaarden niet, controleren zelf niets en gaan er allemaal maar vanuit dat het goed is.Bob schreef op donderdag 29 augustus 2024 @ 13:38:
[...]
Allereerst, het is geen advies maar mijn situatie
Verder:
Aders hebben de juiste sectie, als die te warm worden heb je hoedanook een probleem in je installatie.
Als je automaat zijn warmte niet kwijt kan slaat die af, dus dat is geen veiligheidsprobleem.
En uiteraard, die voorschriften / regels / hoe het ook heet zijn er omdat er veel variatie in de installaties zit en er van het worst case scenario wordt uitgegaan. Niko staat niet te popelen om verantwoordelijk te zijn voor de helft van de woningbranden.
Als men buiten de richtlijnen en regels om hun ervaringen willen delen, prima maar zet daar dan een hele grote kantnotitie bij. En als je dat niet doet kijk dan niet raar op dat anderen je installatie/advies onderuit halen.
Ik kan je advies ivm een granny charger goed begrijpen, die worden ook vaak aangesloten op stopcontacten die ergens in een garage hangen met (inderdaad) weet ik veel wat er nog bij om tot aan de auto te geraken.True schreef op donderdag 29 augustus 2024 @ 13:42:
[...]
Maar klakkeloos dit soort zaken op een openbaar forum plaatsen is gewoonweg onverstandig. Mensen kennen de randvoorwaarden niet, controleren zelf niets en gaan er allemaal maar vanuit dat het goed is.
Als men buiten de richtlijnen en regels om hun ervaringen willen delen, prima maar zet daar dan een hele grote kantnotitie bij. En als je dat niet doet kijk dan niet raar op dat anderen je installatie/advies onderuit halen.
Maar je opmerking ivm de temperatuur van de aders en de automaat begrijp ik gewoon niet. In een correcte installatie slaat die opmerking nergens op. Een juist gekozen automaat zorgt er voor dat je aders niet over hun limiet gaan, los van welke apparatuur je in het stopcontact steekt. En een automaat die niet stuk is kan niet te warm worden, dan slaat die af. Die is onder andere exact daarvoor gemaakt.
Wederom die laagdrempeligheid van zo'n granny charger. Hobby bob trekt een neopreen kabeltje met 1,5mm2 aders vanuit de tuin naar de oprit over een lengte van 20 meter omdat hij dan geen gaten hoeft te boren. En ja bij een hogere temperatuur zal een automaat eerder afschakelen dan je zou verwachten, maar dat maakt het nog geen wenselijke situatie. Onveiliger zal het niet per se zijn (in de groepenkast althans), maar wel een hogere kans op problemen.Bob schreef op donderdag 29 augustus 2024 @ 13:56:
[...]
Ik kan je advies ivm een granny charger goed begrijpen, die worden ook vaak aangesloten op stopcontacten die ergens in een garage hangen met (inderdaad) weet ik veel wat er nog bij om tot aan de auto te geraken.
Maar je opmerking ivm de temperatuur van de aders en de automaat begrijp ik gewoon niet. In een correcte installatie slaat die opmerking nergens op. Een juist gekozen automaat zorgt er voor dat je aders niet over hun limiet gaan, los van welke apparatuur je in het stopcontact steekt. En een automaat die niet stuk is kan niet te warm worden, dan slaat die af. Die is onder andere exact daarvoor gemaakt.
Bij een standaard Nederlandse woning met dito elektro-installatie kun je een granny charger van 10A gewoon veilig in een WCD drukken en laden. Onpraktisch is dat een zekering misschien afschakelt als het toevallig een groep is waar meer (flinke continu) verbruikers op zitten. Maar als men gaat adviseren om met granny chargers te werken met een elektrische stroom hoger dan 10A dan kun je tegen meer zaken aanlopen dan enkel ongemak of een ontdooide vriezer. En die adviezen moeten we hier niet geven, ondanks dat het soms in de theorie én praktijk prima zou kunnen.
Nog even los van het feit dat bij veel warmte in een groepenkast alle elektrische componenten hier nadelen van ondervinden. En bij een hogere temperatuur slijt alles sneller dus zullen componenten ook eerder aan vervanging toe zijn. En een juist gekozen automaat bij een huis-tuin-en-keuken-groep is 16A voor een continu stroomsterkte van zo'n 10A. Wil je een hogere continu stroomsterkte afnemen zul je ook daarbij de juiste automaat moeten nemen dus een 16A laadpaal met een 20A automaat, puur vanwege die warmteontwikkeling bij continu gebruik.
Bedankt voor de reacties. Het merk is CHINT. Ik heb verschillende elektriciens gebeld met verschillende meningen. Is het sowieso raadzaam om de laad snelheid te verlagen of zou 16a geen probleem moeten zijn?
CHINT is zeer zeker geen A-merk. Zie ook: onetime in "Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 2" of True in "Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 2" voor wat uitleg in een ander topic.stefjuh schreef op donderdag 29 augustus 2024 @ 14:59:
Bedankt voor de reacties. Het merk is CHINT. Ik heb verschillende elektriciens gebeld met verschillende meningen. Is het sowieso raadzaam om de laad snelheid te verlagen of zou 16a geen probleem moeten zijn?
Wat voor automaat heb je precies? Is het een 16A? Kun je een foto maken met het typenummer leesbaar?
Zie ook de TW, je kunt deze vraag wellicht beter in: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 2 stellen.
Hé, geen kritiek op mijn 1,5mm2 neopreen kabel, hè...True schreef op donderdag 29 augustus 2024 @ 14:31:
Wederom die laagdrempeligheid van zo'n granny charger. Hobby bob trekt een neopreen kabeltje met 1,5mm2 aders vanuit de tuin naar de oprit over een lengte van 20 meter omdat hij dan geen gaten hoeft te boren.
Na een paar uur lang 3x16A trekken, is de kabel handwarm. Hij is zwart en ligt in de zon, dus zonder belasting is hij wellicht een paar graden koeler.
Waarom 1,5mm2? Omdat het - met beperkingen - gewoon kan. En het uitrollen en weer opruimen gaat met 23 meter kabel echt veel fijner als het 5x1,5 is in plaats van 5x2,5.
Maar, in mijn geval is het ding wel aangesloten op een eigen krachtgroep met rode CEE contrastekker. Dus niet een gammel stopcontactje in de schuur van oma, waar ook een 20 jaar oude vriezer en de pomp van de koivijver op aangesloten zijn...
Punctuality is the politeness of kings
Goedkoopste van het goedkoopste dus.stefjuh schreef op donderdag 29 augustus 2024 @ 14:59:
Bedankt voor de reacties. Het merk is CHINT.
Die willen nog wel eens meer bijgeluiden maken dan een A merk.
Je hebt nog niet beantwoord of de automaat heet wordt.
De aders zijn voorbereid op kortdurend 16 A, niet langdurig. daar gaat je idee fout. Het heeft niets met worst case scenario te maken, zo is het ontworpen. De specificaties dateren nog uit een tijd dat je hooguit een frietpan aansloot, niet een EV die langdurig maximaal stroom trekt. Ook de WCD's zijn niet gemaakt voor langdurig hoge stromen, ook daar geldt die 16 A voor korte tijd. Het is hier vaak genoeg voorbij gekomen.Bob schreef op donderdag 29 augustus 2024 @ 13:38:
[...]
Allereerst, het is geen advies maar mijn situatie
Verder:
Tesla Model Y, RWD, Byd Atto 3
Ik kijk nu even op Elektramat en de eerste zes buiten WCDs zijn gewoon voor nominaal 16A. Waar kijk jij? Bij de Action?True schreef op donderdag 29 augustus 2024 @ 13:15:
[...]
..
Edit: laat ik het gemakkelijk maken: zoek eens een buiten WCD die geschikt is voor 16A / 3600W. Je zult zien dat je vrijwel alleen WCDs kunt vinden die geschikt zijn tot 10A / 2300W. Stel je kunt er wél een vinden, denk je dat elke Nederlander dan precies die ook gemonteerd heeft? Of zal die een 2300W WCD gemonteerd hebben?
WCDs voor nominaal 10A zijn volgens mij een uitzondering.
Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023
Bron? Elke WCD van een fatsoenlijk merk is gewoon ontworpen voor 16A nominaal.True schreef op donderdag 29 augustus 2024 @ 13:04:
[...]
WCDs in Nederland zijn gebouwd voor continu 10A. Incidenteel zou meer kunnen, maar je wilt echt niet meer dan 10A continu door een WCD trekken dan is er echt een reële kans op brandgevaar.
Ik zeg niet dat je lukraak in elke WCD maar met 16A moet gaan laden voor 24+ uur maar dit soort zelf verzonnen richtlijnen heeft weinig meerwaarde.
Het is heel afhankelijk van de installatie. Voor een WCD in een oude woning uit 1930 kan langdurig 10A al teveel zijn. In een nieuwbouwwoning met deugdelijke installatie kan langdurig 13A prima mits je bv een granny gebruikt met temp sensoren. Schukostekker is vaak ook de zwakste schakel door de contacten. Dus, laden zonder verlengsnoer en met een temp sensor in de stekker is het best.
[ Voor 26% gewijzigd door Inspired op 29-08-2024 17:57 ]
That's a bold statement 😅 Is dat op basis van ervaring of onderzoek?ASW1 schreef op donderdag 29 augustus 2024 @ 16:33:
[...]
Goedkoopste van het goedkoopste dus.
Die willen nog wel eens meer bijgeluiden maken dan een A merk.
Je hebt nog niet beantwoord of de automaat heet wordt.
Zonnepanelen 3950Wp - DMEGC 6x395Wp (ZW 2°) + DMEGC 4x395Wp (ZW 28°) - Solis 3.6 ; Easee Charge Lite 11kW + Easee Equalizer (Load Balancing) ; BMW iX1
Vertel, wat is jouw slechte ervaring met chint?
13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte
Geen ervaring met Chint maar wel met goedkope automaten die gaan zoemen/piepen bij hoge continue belasting.
Kun je een linkje delen naar dat onderzoek? Goedkoop is het zeker maar wil niet zeggen dat het slecht is. Uiteindelijk moeten ze aan dezelfde eisen voldoen.
Inderdaad, alleen mensen lezen hier de ongefundeerde mening van iemand dat het slecht zou zijn en nemen dat dan over...Inspired schreef op donderdag 29 augustus 2024 @ 19:59:
[...]
Kun je een linkje delen naar dat onderzoek? Goedkoop is het zeker maar wil niet zeggen dat het slecht is. Uiteindelijk moeten ze aan dezelfde eisen voldoen.
13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte
WCD ok, staat er ook gewoon op.daemonix schreef op donderdag 29 augustus 2024 @ 17:09:
[...]
De aders zijn voorbereid op kortdurend 16 A, niet langdurig. daar gaat je idee fout. Het heeft niets met worst case scenario te maken, zo is het ontworpen. De specificaties dateren nog uit een tijd dat je hooguit een frietpan aansloot, niet een EV die langdurig maximaal stroom trekt. Ook de WCD's zijn niet gemaakt voor langdurig hoge stromen, ook daar geldt die 16 A voor korte tijd. Het is hier vaak genoeg voorbij gekomen.
Maar als een kabel die volgens het AREI op 20 A afgezekerd moet worden, met een zekering die nominaal 20 A continu toelaat, dan is het AREI gewoon fout volgens jou? Dan zou mijn kelder al tien keer afgebrand moeten zijn, dan zouden alle Belgische zonnepanelen installaties met gesmolten kabels kampen?
Er zullen zeker industriële situaties zijn waarin dit idd een probleem is, maar daar gelden dan ook andere regels. Dat gaat dan over meerdere kabels waar significante stromen door lopen in dezelfde kabelgoot, maar dat is voor een laadpaal thuis niet van toepassing.
Je zou dan iedereen aanraden om de kabels huis allemaal te oversizen? Veel geld om nergens gebaseerd op te zijn.
Ik denk trouwens dat een frietpan een slecht voorbeeld is, een degelijk formaat warmt al twintig minuten op, tegen dan is die kabel in evenwicht met de omgevingstemperatuur en maakt het niet meer uit hoe lang er nog 16 A door loopt. Idem voor de kabel naar mijn laadpaal, die bereikt redelijk snel zijn evenwichtstemperatuur. (25 A, 4 mm2 in mijn geval)
Zijn er naast E-flux (road) nog meer aanbieders van een back-office voor particulieren? En heeft de Easee Charge Lite nog concurrentie (lader met mid, simkaart en rfid)?
"Ik heb een hekel aan thuiswerken". Hendrik, 36 jaar, brandweerman.
Goede vragen. Lijkt ook wel of niemand dit weet. Inclusief installateurs.OscarAarts schreef op woensdag 28 augustus 2024 @ 16:01:
[...]
Kan de Ratio Solar ool switchen tussen 1 en 3 fases laden tijdens dezelfde sessie??
Telt de Ratio Solar ook de terug levering van alle 3 de fases bij elkaar op en als dit meer is als 1,4 KW dat hij dan start met teruglevering op 1 fase??
Ik ben momenteel ook op zoek naar een laadpaal en heb bij 4 partijen een offerte opgevraagd (met alleen wensen/eisen, zonder voorkeur voor paal).
Twee van de partijen kwamen met de Ratio Solar en de andere twee met de Easee lite. Beide zeggen ook dat hun aanbevolen paal het beste met loadbalancing en solar laden omgaat en de andere paal beperkingen heeft (bijv niet kunnen wisselen tussen 1 en 3 fase).
Heeft iemand nog duidelijke voor of tegens bij een van deze twee palen?
Enige waar ik zelf aan twijfel is de afstand van mijn huis (en wifi ap) en de paal, dit is ongeveer 15m en op die grens valt ook altijd mijn wifi uit op mijn telefoon. De ratio kan gewoon op UTP worden aangesloten de Easee niet, maar die zou wel weer 4G hebben.
Weet iemand of de Easee op 4G precies hetzelfde kan als op wifi? Of is een goede wifi verbinding echt aan te raden?
In dat geval kan ik misschien toch beter voor de Ratio gaan.
Bedankt voor de info en linkjes naar de topics.True schreef op donderdag 29 augustus 2024 @ 15:05:
[...]
CHINT is zeer zeker geen A-merk. Zie ook: onetime in "Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 2" of True in "Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 2" voor wat uitleg in een ander topic.
Wat voor automaat heb je precies? Is het een 16A? Kun je een foto maken met het typenummer leesbaar?
Zie ook de TW, je kunt deze vraag wellicht beter in: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 2 stellen.
Zie hier een link naar de automaat die geplaatst is: https://www.elektramat.nl...rfaces&utm_medium=organic
@Gremen obv de faq bij Ratio lijkt het mij dat hij niet zelf kan schakelen. Je moet zelf kiezen tussen 1 of 3 fase PV charging.
Tapelectric ook. Weet niet of die ook al op Easee werkt. Easee heeft trouwens geen MID. Zou zeggen dat Alfen wel een concurrent is. Nadeel bij de Easee met backend is dat je de smart PV charging verliest.ST10©DE schreef op donderdag 29 augustus 2024 @ 22:06:
Zijn er naast E-flux (road) nog meer aanbieders van een back-office voor particulieren? En heeft de Easee Charge Lite nog concurrentie (lader met mid, simkaart en rfid)?
Alfen heeft geen wifi.Inspired schreef op vrijdag 30 augustus 2024 @ 07:24:
[...]
Zou zeggen dat Alfen wel een concurrent is.
Voor een goede verbinding moet je dan 2 UTP's bijtrekken.
Eentje tussen de Alfen en de ethernetpoort van de modem/router en eentje tussen de Alfen en de P1 poort van de DM.
WIFI is ook geen eis van hem. Verder kun je ook prima alles over 1 UTP doen. Ben sowieso meer van een kabel maar zal wellicht de leeftijd zijn.IvoB2 schreef op vrijdag 30 augustus 2024 @ 07:55:
[...]
Alfen heeft geen wifi.
Voor een goede verbinding moet je dan 2 UTP's bijtrekken.
Eentje tussen de Alfen en de ethernetpoort van de modem/router en eentje tussen de Alfen en de P1 poort van de DM.
Ja, ik zou ook liever een kabel hebben. Maar ik woon in een appartement. De meterkast zit in de kelder en ik woon op 3e en bovenste verdieping. Eventueel kan ik een Accespoint op het balkon zetten. Er hoeft geen rekening gehouden te worden met slim laden/zonnepanelen/wisselende prijzen.Inspired schreef op vrijdag 30 augustus 2024 @ 08:56:
[...]
WIFI is ook geen eis van hem. Verder kun je ook prima alles over 1 UTP doen. Ben sowieso meer van een kabel maar zal wellicht de leeftijd zijn.
Ik ben van plan de Lader zelf aan te schaffen. Het laden van mijn toekomstige auto zal dan via een laadpas gefactureerd moeten worden aan de Kaartuitgeversbedrijf die het vervolgens factureert aan mijn werkgever.
[ Voor 6% gewijzigd door ST10©DE op 30-08-2024 09:36 ]
Staat de auto in een garage dan? Dan is het sowieso ff de vraag of je daar internet kunt krijgen? Via WIFI of 4G.ST10©DE schreef op vrijdag 30 augustus 2024 @ 09:36:
[...]
Ja, ik zou ook liever een kabel hebben. Maar ik woon in een appartement. De meterkast zit in de kelder en ik woon op 3e en bovenste verdieping. Eventueel kan ik een Accespoint op het balkon zetten. Er hoeft geen rekening gehouden te worden met slim laden/zonnepanelen/wisselende prijzen.
Ik ben van plan de Lader zelf aan te schaffen. Het laden van mijn toekomstige auto zal dan via een laadpas gefactureerd moeten worden aan de Kaartuitgeversbedrijf die het vervolgens factureert aan mijn werkgever.
Nee, de parkeerplaatsen zijn buiten. Een MID teller voor bij de Easee kost ongeveer 80 EUR?Inspired schreef op vrijdag 30 augustus 2024 @ 09:39:
[...]
Staat de auto in een garage dan? Dan is het sowieso ff de vraag of je daar internet kunt krijgen? Via WIFI of 4G.
[ Voor 9% gewijzigd door ST10©DE op 30-08-2024 09:57 ]
Van de TAP site:Inspired schreef op vrijdag 30 augustus 2024 @ 07:24:
[...]
Tapelectric ook. Weet niet of die ook al op Easee werkt. Easee heeft trouwens geen MID. Zou zeggen dat Alfen wel een concurrent is. Nadeel bij de Easee met backend is dat je de smart PV charging verliest.
Zou dus moeten werken, al zeggen ze niet erbij welk model Easee. Maar hoe werkt dit dan als er geen MID teller is?Je kunt elke lader koppelen aan Tap, zolang deze OCPP 1.6J ondersteunt. Dat kun je eenvoudig nakijken in de handleiding van je lader. Tap Electric heeft een special koppeling met Easee, waardoor het nog makkelijker is om Easee laders te koppelen. Als je vragen hebt je over je laadpunt, stuur gerust een bericht aan support@tapelectric.app we helpen je op weg.
Ah ok, ik dacht gelezen te hebben dat de afstand 15 meter was en dat er vanaf dan slechte wifi verbinding was. Dan is bekabeling de beste oplossing.Inspired schreef op vrijdag 30 augustus 2024 @ 08:56:
[...]
WIFI is ook geen eis van hem. Verder kun je ook prima alles over 1 UTP doen. Ben sowieso meer van een kabel maar zal wellicht de leeftijd zijn.
Maar met een meterkast in de kelder, ethernet waarschijnlijk op een andere plaats en laadpaal buiten op een parkeerplaats ook geen voor de hand liggende oplossing.
[ Voor 16% gewijzigd door IvoB2 op 30-08-2024 10:44 ]
Zou moeten werken met Easee idd; https://docs.tapelectric.app/docs/easee-onboarding-guideST10©DE schreef op vrijdag 30 augustus 2024 @ 10:24:
[...]
Van de TAP site:
[...]
Zou dus moeten werken, al zeggen ze niet erbij welk model Easee. Maar hoe werkt dit dan als er geen MID teller is?
Een MID meter is niet een vereiste. De lader geeft gewoon kWhs door. Je kunt er in de meterkast een MID meter voor zetten. Kost je een 70-80 EUR idd. Of heb je een eigen aansluiting met eigen kWh meter?
Yep, ik heb wel een eigen kWh meter. (in de kelder, waar dus geen internet is)Inspired schreef op vrijdag 30 augustus 2024 @ 10:45:
[...]
Zou moeten werken met Easee idd; https://docs.tapelectric.app/docs/easee-onboarding-guide
Een MID meter is niet een vereiste. De lader geeft gewoon kWhs door. Je kunt er in de meterkast een MID meter voor zetten. Kost je een 70-80 EUR idd. Of heb je een eigen aansluiting met eigen kWh meter?
Ze zijn spanningsafhankelijk, slecht gedocumenteerd en van nogal bedenkelijke kwaliteit. Als je bij mij voor een laadpaal (wat de meest en langdurig belaste groep in huis is) met een ChintMakrolon schreef op donderdag 29 augustus 2024 @ 18:53:
[...]
Vertel, wat is jouw slechte ervaring met chint?
All-electric.
OK. Dan is een aparte MID meter niet echt nodig.ST10©DE schreef op vrijdag 30 augustus 2024 @ 11:06:
[...]
Yep, ik heb wel een eigen kWh meter. (in de kelder, waar dus geen internet is)
maar ook aantoonbaar onveilig? lijkt me niet toch.RonJ schreef op vrijdag 30 augustus 2024 @ 11:42:
[...]
Ze zijn spanningsafhankelijk, slecht gedocumenteerd en van nogal bedenkelijke kwaliteit. Als je bij mij voor een laadpaal (wat de meest en langdurig belaste groep in huis is) met een Chint(of EMAT of andere vergelijkbare goedkope zooi) alamat zou komen aanzetten mag je je koffie opdrinken en gelijk weer in je busje stappen. Dan steek je dus liever een paar tientjes marge in je zak dan kwaliteit te willen leveren en de veiligheid van je klanten serieus te nemen.
Heb je hier ook bewijzen voor of onderbuik gevoel? Wat is er precies "spanningsafhankelijk"? En wat is er slecht gedocumenteerd?RonJ schreef op vrijdag 30 augustus 2024 @ 11:42:
[...]
Ze zijn spanningsafhankelijk, slecht gedocumenteerd en van nogal bedenkelijke kwaliteit. Als je bij mij voor een laadpaal (wat de meest en langdurig belaste groep in huis is) met een Chint(of EMAT of andere vergelijkbare goedkope zooi) alamat zou komen aanzetten mag je je koffie opdrinken en gelijk weer in je busje stappen. Dan steek je dus liever een paar tientjes marge in je zak dan kwaliteit te willen leveren en de veiligheid van je klanten serieus te nemen.
stefjuh schreef op vrijdag 30 augustus 2024 @ 00:04:
[...]
Bedankt voor de info en linkjes naar de topics.
Zie hier een link naar de automaat die geplaatst is: https://www.elektramat.nl...rfaces&utm_medium=organic
offtopic:
Goedkope Chinese meuk, maar nog in ieder geval met beschikbare datasheets waar je het aandraaimoment in kunt vinden. *kuch* EMAT e.d. *kuch* hebben dat zelfs niet.
Voor mij zit er een verschil tussen: 'zal volgens keuring voldoen' en 'sluit ik naar hartenlust aan in mijn eigen groepenkast' Chint en Noark zou ik t.z.t. vervangen. SEP, Gacia en EMAT zou ik niet langer gebruiken dan enkel voor een test. Keurmerk of niet, maar daar wordt in: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 2 ook wel over gesproken.
Goedkope Chinese meuk, maar nog in ieder geval met beschikbare datasheets waar je het aandraaimoment in kunt vinden. *kuch* EMAT e.d. *kuch* hebben dat zelfs niet.

Voor mij zit er een verschil tussen: 'zal volgens keuring voldoen' en 'sluit ik naar hartenlust aan in mijn eigen groepenkast' Chint en Noark zou ik t.z.t. vervangen. SEP, Gacia en EMAT zou ik niet langer gebruiken dan enkel voor een test. Keurmerk of niet, maar daar wordt in: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 2 ook wel over gesproken.
Je blijft maar gewoon dingen roepen of niet?True schreef op vrijdag 30 augustus 2024 @ 12:23:
[...]
offtopic:
Goedkope Chinese meuk, maar nog in ieder geval met beschikbare datasheets waar je het aandraaimoment in kunt vinden. *kuch* EMAT e.d. *kuch* hebben dat zelfs niet.![]()
https://www.emat.nl/stora...t-1-polignul-6A-B-KAR.pdf
Net als dat alle buiten WCDs nominaal maar voor 10A geschikt zouden zijn.
Eaton is een goed merk, toch?ASW1 schreef op donderdag 29 augustus 2024 @ 19:58:
Geen ervaring met Chint maar wel met goedkope automaten die gaan zoemen/piepen bij hoge continue belasting.
3x raden wat ze doen wanneer m'n zonnepanelen er ongeveer 10A doorheen sturen..
-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.
Bij de bouwmarkten om de hoek, Gamma en Praxis bijv. bij de Praxis zijn 3 v.d. 4 buiten WCDs niet voor 16A geschikt en nee dat zal niet elke hobby bob met een granny charger door hebben.Inspired schreef op donderdag 29 augustus 2024 @ 17:47:
[...]
Ik kijk nu even op Elektramat en de eerste zes buiten WCDs zijn gewoon voor nominaal 16A. Waar kijk jij? Bij de Action?
WCDs voor nominaal 10A zijn volgens mij een uitzondering.
Maar dat is nu net het probleem. Als er klakkeloos gezegd wordt dat je 16A met een granny charger kunt laden met een WCD wordt dat door gemiddelde consument (no offence) gelezen als: ik kan mijn granny charger aan mijn buiten WCD hangen ondanks dat ik niet stilsta bij het feit dat de garage en de keuken ook samen met die buiten WCD op dezelfde 16A groep hangen. en dat moeten we willen voorkomen. De super simpele workaround hiervoor: aanhouden dat je niet meer dan 2300 W uit een willekeurige WCD wilt trekken is a) heel simpel en b) onderbouwd vanwege het feit dat praktisch elk schuko-stekker apparaat uit de EU niet meer dan 2300 W nominaal trekt (m.u.v. magnetrons, ovens e.d. maar die sluit de gemiddelde consument ook niet zonder meer aan).Inspired schreef op donderdag 29 augustus 2024 @ 17:55:
[...]
Bron? Elke WCD van een fatsoenlijk merk is gewoon ontworpen voor 16A nominaal.
Ik zeg niet dat je lukraak in elke WCD maar met 16A moet gaan laden voor 24+ uur maar dit soort zelf verzonnen richtlijnen heeft weinig meerwaarde.
Het is heel afhankelijk van de installatie. Voor een WCD in een oude woning uit 1930 kan langdurig 10A al teveel zijn. In een nieuwbouwwoning met deugdelijke installatie kan langdurig 13A prima mits je bv een granny gebruikt met temp sensoren. Schukostekker is vaak ook de zwakste schakel door de contacten. Dus, laden zonder verlengsnoer en met een temp sensor in de stekker is het best.
Jij maakt al gelijk de nuance: met temp sensoren. Maar dat soort nuances ontbreken in de meeste adviezen.
https://www.gamma.nl/asso...crolltofacet=type_artikelTrue schreef op vrijdag 30 augustus 2024 @ 12:31:
[...]
Bij de bouwmarkten om de hoek, Gamma en Praxis bijv. bij de Praxis zijn 3 v.d. 4 buiten WCDs niet voor 16A geschikt en nee dat zal niet elke hobby bob met een granny charger door hebben.
[...]
Maar dat is nu net het probleem. Als er klakkeloos gezegd wordt dat je 16A met een granny charger kunt laden met een WCD wordt dat door gemiddelde consument (no offence) gelezen als: ik kan mijn granny charger aan mijn buiten WCD hangen ondanks dat ik niet stilsta bij het feit dat de garage en de keuken ook samen met die buiten WCD op dezelfde 16A groep hangen. en dat moeten we willen voorkomen. De super simpele workaround hiervoor: aanhouden dat je niet meer dan 2300 W uit een willekeurige WCD wilt trekken is a) heel simpel en b) onderbouwd vanwege het feit dat praktisch elk schuko-stekker apparaat uit de EU niet meer dan 2300 W nominaal trekt (m.u.v. magnetrons, ovens e.d. maar die sluit de gemiddelde consument ook niet zonder meer aan).
Jij maakt al gelijk de nuance: met temp sensoren. Maar dat soort nuances ontbreken in de meeste adviezen.
Allemaal 16A.
Probleem is dat je met zelf verzonnen regels komt. Ik heb al aangegeven dat je zeker voorzichtig moet zijn.
Nee niet:Inspired schreef op vrijdag 30 augustus 2024 @ 12:34:
[...]
https://www.gamma.nl/asso...crolltofacet=type_artikel
Allemaal 16A.
Probleem is dat je met zelf verzonnen regels komt. Ik heb al aangegeven dat je zeker voorzichtig moet zijn.
:fill(white):strip_exif()/f/image/RT88lF8A8HBBcclKnI9vEsQB.png?f=user_large)
Zie ook: True in "Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 2"Inspired schreef op vrijdag 30 augustus 2024 @ 12:29:
[...]
Je blijft maar gewoon dingen roepen of niet?
https://www.emat.nl/stora...t-1-polignul-6A-B-KAR.pdf
Net als dat alle buiten WCDs nominaal maar voor 10A geschikt zouden zijn.
EMAT (wat een huismerk is van Elektramat) levert pas sinds recent een datasheet aan omdat ze dat hiervoor niet deden.
Hier: Juerd in "Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 2" is ook een heel stuk over spanningsafhankelijk en spanningsonafhankelijk geschreven.
EATON is een A-merk, niets mis mee.Termy schreef op vrijdag 30 augustus 2024 @ 12:30:
[...]
Eaton is een goed merk, toch?
3 van de 20 is iets anders van 3 van de 4. Maar prima.
Sssst. Dat mag je alleen mbt B-merken melden.Termy schreef op vrijdag 30 augustus 2024 @ 12:30:
[...]
Eaton is een goed merk, toch?
Ik heb ze bij familie en vrienden meermaals vastgehad om te vervangen door een fatsoenlijk exemplaar. Je voelt meteen het verschil met een a-merk door de bouwkwaliteit van de terminals en het gewicht.Inspired schreef op vrijdag 30 augustus 2024 @ 12:01:
[...]
Heb je hier ook bewijzen voor of onderbuik gevoel? Wat is er precies "spanningsafhankelijk"? En wat is er slecht gedocumenteerd?
Spanningsafhankelijk is inmiddels al door @True gelinkt zie ik. Documentatie is inmiddels beter zie ik, maar het is wel jammer dat het aandraaimoment er niet gewoon op geprint is.
All-electric.
Dat was m'n punt
-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.
De 3 fases zijn niet spannings afhankelijk, en dat slechte kwaliteit is gewoon een onderbuik gevoel van je. Anders mag je met bewijzen komen.RonJ schreef op vrijdag 30 augustus 2024 @ 11:42:
[...]
Maar dan spring ik graag weer in de bus hoor
Switchen tussen 1 en 3 is er nog niet; belofte is komende update - release in komende 3 weken.OscarAarts schreef op woensdag 28 augustus 2024 @ 16:01:
[...]
Kan de Ratio Solar ool switchen tussen 1 en 3 fases laden tijdens dezelfde sessie??
Telt de Ratio Solar ook de terug levering van alle 3 de fases bij elkaar op en als dit meer is als 1,4 KW dat hij dan start met teruglevering op 1 fase??
Telt de teruglevering van 3 fasen wel op en start bij 1,4kW solar.
Vraagje, we hebben een advanced laadpaal via shell recharge. Dit is na wat zoekwerk een newmotion paal, de handleiding is hier te vinden https://laadpaaltoday.nl/...nstallatiehandleiding.pdf.
Vandaag probeerde ik rond 12:00u onze Skoda Enyaq op te laden, dit werkte alleen niet zoals verwacht. De auto begon niet te laden, verschillende kabels gebruikt, auto aan/uit, etc.
/f/image/dHeNe37Smam6B6t4m0q2wZzj.png?f=fotoalbum_large)
Via de p1 meter zie ik dat hij uiteindelijk wel is gaan laden (rond 15/16u), toen was de opbrengst van de panelen echter al een stuk lager dan rond 12/12:30. Van overspanning is op alle drie de fasen geen sprake.
Iemand enig idee waarom de laadpaal de energie die de panelen opwekte niet in de auto heeft gestopt maar teruggeleverd heeft aan t net?
Vandaag probeerde ik rond 12:00u onze Skoda Enyaq op te laden, dit werkte alleen niet zoals verwacht. De auto begon niet te laden, verschillende kabels gebruikt, auto aan/uit, etc.
/f/image/dHeNe37Smam6B6t4m0q2wZzj.png?f=fotoalbum_large)
Via de p1 meter zie ik dat hij uiteindelijk wel is gaan laden (rond 15/16u), toen was de opbrengst van de panelen echter al een stuk lager dan rond 12/12:30. Van overspanning is op alle drie de fasen geen sprake.
Iemand enig idee waarom de laadpaal de energie die de panelen opwekte niet in de auto heeft gestopt maar teruggeleverd heeft aan t net?
Sorry, mijn reactie was misschien iets teveel op de persoon gericht. Ze zijn natuurlijk ook gewoon goedgekeurd, maar het kwaliteitsverschil is echt wel duidelijk als je ze ze naast elkaar houdt. Ik vind het gewoon jammer dat er door bijna alle partijen standaard Chint of EMAT oid wordt toegepast, vooral in een gloednieuwe kast die verder volledig A-merk is, dan is het alleen al netter om hetzelfde merk te gebruiken.Makrolon schreef op zaterdag 31 augustus 2024 @ 06:57:
[...]
De 3 fases zijn niet spannings afhankelijk, en dat slechte kwaliteit is gewoon een onderbuik gevoel van je. Anders mag je met bewijzen komen.
Maar dan spring ik graag weer in de bus hoorwel even de voorrijkosten betalen dan he als je iemand voor niks laat komen en je zo stug op stelt.
Ik zou ook echt niet niemand voor niets laten komen, ik zou bij de offerte al een meerprijs voor het merk naar voorkeur vragen als dat een punt is. Bij mij was het ooit juist andersom, de kast was van ABB, maar de installateur van mn toenmalige werkgever wilde echt alleen maar Hager toepassen bij laadpalen.
All-electric.
Als het goed werkt zou dat voor mij Ratio (IO6) ineens weer een interessante optie maken, dat was de enige feature die nog ontbrak voor mij.Hitmixer schreef op zaterdag 31 augustus 2024 @ 11:46:
[...]
Switchen tussen 1 en 3 is er nog niet; belofte is komende update - release in komende 3 weken.
Telt de teruglevering van 3 fasen wel op en start bij 1,4kW solar.
All-electric.
Oke, het is kw vergevenRonJ schreef op zaterdag 31 augustus 2024 @ 20:52:
[...]
Sorry, mijn reactie was misschien iets teveel op de persoon gericht. Ze zijn natuurlijk ook gewoon goedgekeurd, maar het kwaliteitsverschil is echt wel duidelijk als je ze ze naast elkaar houdt. Ik vind het gewoon jammer dat er door bijna alle partijen standaard Chint of EMAT oid wordt toegepast, vooral in een gloednieuwe kast die verder volledig A-merk is, dan is het alleen al netter om hetzelfde merk te gebruiken.
Ik zou ook echt niet niemand voor niets laten komen, ik zou bij de offerte al een meerprijs voor het merk naar voorkeur vragen als dat een punt is. Bij mij was het ooit juist andersom, de kast was van ABB, maar de installateur van mn toenmalige werkgever wilde echt alleen maar Hager toepassen bij laadpalen.
Ja, het probleem is dat als ik voor de gemiddelde persoon waar ik een laadpaal kom plaatsen ik Eaton offereer, ik te duur ben, en als ik alle opties ga aanbieden ik het voor sommige mensen te ingewikkeld maak.
Want alle concurrentie bied ook gewoon t goedkoopste aan.
En ik denk altijd, de belangrijkste beveiliging, de aardlek beveiliging, zit ook gewoon in bv de zappi ingebouwd. Dus die checkt dat nog een keer extra.
Daarbij weet ik hoeveel chint er geplaatst word, bv bij een opdrachtgever van mij, en daar zijn zelden problemen mee.
Vraag, wij hebben thuis een 3fase 40A aansluiting een een PV installatie met 8K omvormer.
Is er een wezenlijk verschil als ik de wagen met 100% zonnestroom wil opladen via
1fase 34A
Of
3fase 11A
De laadpaal is een ratio IO6 die me de keuze laad of ik 1 of 3 fase wil laden.
Is er een wezenlijk verschil als ik de wagen met 100% zonnestroom wil opladen via
1fase 34A
Of
3fase 11A
Meeste auto’s kunnen max met 32A op 1 fase (7,4kW) of met 16A op 3 fase (11kW) laden.piet3 schreef op zaterdag 31 augustus 2024 @ 21:42:
Vraag, wij hebben thuis een 3fase 40A aansluiting een een PV installatie met 8K omvormer.
1fase 34A
Of
3fase 11A
Een slimme meter saldeert tussen de fasen al dus je kunt in de praktijk 16A op fase 1 afnemen en middels een 3-fase omvormer op fase 2 en 3 elk 8A terugleveren, netto wordt dat dan tegen elkaar weggestreept waardoor je ‘op PV’ laadt.
www.google.nl
Thnx voor de reply.MisteRMeesteR schreef op zaterdag 31 augustus 2024 @ 23:13:
[...]
Meeste auto’s kunnen max met 32A op 1 fase (7,4kW) of met 16A op 3 fase (11kW) laden.
Een slimme meter saldeert tussen de fasen al dus je kunt in de praktijk 16A op fase 1 afnemen en middels een 3-fase omvormer op fase 2 en 3 elk 8A terugleveren, netto wordt dat dan tegen elkaar weggestreept waardoor je ‘op PV’ laadt.
Ik had het misschien moeten verduidelijken, maar het gaat me niet zozeer over salderen.
Het ging me eerder over warmte ontwikkeling bij het laadpunt of auto /slijtage batterij of andere belasting van componenten waardoor een bepaalde optie de voorkeur verkiest.
Dus zonder rekening te houden met aspect ‘salderen’.
Is er een voorkeur om te laden
1fase @32A = 7,4kW
Of het equivalent in 3fase @11A = +-7,4kW
Dat heb ik nog nooit eerder gezien. Is het niet gewoon 3x25A met een 3x40A hoofdschakelaar?piet3 schreef op zaterdag 31 augustus 2024 @ 21:42:
Vraag, wij hebben thuis een 3fase 40A aansluiting
[ Voor 6% gewijzigd door de Peer op 31-08-2024 23:53 ]
Nee. Alleen minder net belasting via 3 fase. Beter verdeeld.piet3 schreef op zaterdag 31 augustus 2024 @ 23:40:
[...]
Thnx voor de reply.
Ik had het misschien moeten verduidelijken, maar het gaat me niet zozeer over salderen.
Het ging me eerder over warmte ontwikkeling bij het laadpunt of auto /slijtage batterij of andere belasting van componenten waardoor een bepaalde optie de voorkeur verkiest.
Dus zonder rekening te houden met aspect ‘salderen’.
Is er een voorkeur om te laden
1fase @32A = 7,4kW
Of het equivalent in 3fase @11A = +-7,4kW
Ok duidelijk.de Peer schreef op zaterdag 31 augustus 2024 @ 23:55:
[...]
Nee. Alleen minder net belasting via 3 fase. Beter verdeeld.
Momenteel laat ik de Ratio 1fasig laden (pure solar) omdat hij dan al wil starten aan 1,4kW.
Maar ik had hier al gelezen dat de Ratio met de komende firmware update zelfstandig zal kunnen switchen tussen 1fase en 3 fase indien er voldoende vermogen is. Dus wordt dit ‘probleem’ vanzelf opgelost.
Bedankt voor de toelichting
Dit is toch wat er volgens mijn netbeheerder geïnstalleerd is:de Peer schreef op zaterdag 31 augustus 2024 @ 23:52:
[...]
Dat heb ik nog nooit eerder gezien. Is het niet gewoon 3x25A met een 3x40A hoofdschakelaar?
:strip_exif()/f/image/A026Yz1zoCVV0LPgnFXqzH4K.jpg?f=fotoalbum_large)
Nuja, ik ben niet zo bedreven met electriciteit dus mogelijks bevestigt dit document wat jij hierboven zegt 🤔
Je zou het ook zo kunnen laten (als max. 7,4kW voldoende is voor je panelen) dan heb je geen last van (overmatig) schakelen van je Ratio.piet3 schreef op zondag 1 september 2024 @ 00:21:
[...]
Ok duidelijk.
Momenteel laat ik de Ratio 1fasig laden (pure solar) omdat hij dan al wil starten aan 1,4kW.
Maar ik had hier al gelezen dat de Ratio met de komende firmware update zelfstandig zal kunnen switchen tussen 1fase en 3 fase indien er voldoende vermogen is. Dus wordt dit ‘probleem’ vanzelf opgelost.
Bedankt voor de toelichting
@de Peer Is het niet aannemelijk dat de onbalans op de fasen op straatniveau weer grotendeels opgeheven wordt doordat in de straat PV en verbruikers op andere fasen zitten?
Hyundai Inster Pulse Winterpack, Zappi V2 3-fasen, 7400 Wp PV SolarEdge 1-fase, WP L/W 1-fase
Sinds kort een Tesla, dus ook maar een Tesla charger gekocht. Moest vrijstaand zijn. Nadat ik naar vele dure palen had gekeken van geen enkele overtuigd in prijs kwaliteit. Ook die van Tesla zelf overwogen omdat ik wel hou van kwaliteit maar de prijs slaat echt nergens op. Kost bijna hetzelfde als de charger.
Uiteindelijk maar een douglas paal gekocht voor 3 tientjes.
Onderkant gesealed met rubber seal ( schijnt 20 jaar mee te gaan)
Bovenkant in beits.
De grond in en wall charger er op.
Wellicht inspiratie voor anderen die zelfde soort oplossing zoeken.
Kabel moet ik nog wegwerken aan achterzijde. Ik heb geen freesmachine dus zal m denk ik vast maken met van de kabel montage klemmen.
Uiteindelijk maar een douglas paal gekocht voor 3 tientjes.
Onderkant gesealed met rubber seal ( schijnt 20 jaar mee te gaan)
Bovenkant in beits.
De grond in en wall charger er op.
Wellicht inspiratie voor anderen die zelfde soort oplossing zoeken.
Kabel moet ik nog wegwerken aan achterzijde. Ik heb geen freesmachine dus zal m denk ik vast maken met van de kabel montage klemmen.
:strip_exif()/f/image/Z6sugK4M4MZttr3UKgg75ppB.jpg?f=fotoalbum_large)
ola
Niet aleen aannemelijk maar zo werd het hier in de straat zelfs uitgevoerd.DonJuape schreef op zondag 1 september 2024 @ 08:11:
[...]
@de Peer Is het niet aannemelijk dat de onbalans op de fasen op straatniveau weer grotendeels opgeheven wordt doordat in de straat PV en verbruikers op andere fasen zitten?
Of men daar in iedere straat/wijk rekening mee houdt is iets anders.
27,7 kVA is wel degelijk 3 x 40A.piet3 schreef op zondag 1 september 2024 @ 00:28:
[...]
Dit is toch wat er volgens mijn netbeheerder geïnstalleerd is:
Nuja, ik ben niet zo bedreven met electriciteit dus mogelijks bevestigt dit document wat jij hierboven zegt 🤔
3 x 40 A of 3 x 35 A merk je wel aan de rekening kwa vastrecht. 3 x 25 A is gebruikelijk en het verschil is iets van 1600 euro per jaar. Dus als er geen reden is voor een zware aansluiting kan je verlaging overwegen.
Gasloos sinds 01-12-2017 zonder slotje of verwijdering, dus een "gevaarlijke situatie" volgens Liander. Verwarming met een Loria duo 6010. Pelletkachel voor de fun. EDIT 22-09-21 de (gevaarlijke) gasleiding in opdracht van Liander verwijderd.
Jeminee, een vast recht van 1600 €?
Dan is een capaciteitstarief volgens een afrekening van daadwerkelijk opgenomen vermogen nog zo'n slecht idee niet.
Dan is een capaciteitstarief volgens een afrekening van daadwerkelijk opgenomen vermogen nog zo'n slecht idee niet.
Dat is het verschil tussen 3 x25 A en 3 x 35 A Maar voor een normaal woonhuis is 3x25 A voldoende.IvoB2 schreef op zondag 1 september 2024 @ 10:38:
Jeminee, een vast recht van 1600 €?
Gasloos sinds 01-12-2017 zonder slotje of verwijdering, dus een "gevaarlijke situatie" volgens Liander. Verwarming met een Loria duo 6010. Pelletkachel voor de fun. EDIT 22-09-21 de (gevaarlijke) gasleiding in opdracht van Liander verwijderd.
Mee eens want ik doe het hier al jaren met 1 x 40A (en de EV laadt tussen de 6 en 32A, staat momenteel te pruttelen aan 3.0 kW) en betaal daar jaarlijks 104 € "vast recht" voor.
Wat betaal je dan voor 3 x 25A?
[ Voor 21% gewijzigd door IvoB2 op 01-09-2024 11:53 ]
1-fase 25/35/40A of 3-fase 25A kost evenveel. Boven de 3-fase 25A betaal je beduidend meer!IvoB2 schreef op zondag 1 september 2024 @ 11:51:
Mee eens want ik doe het hier al jaren met 1 x 40A (en de EV laadt tussen de 6 en 32A) en betaal daar jaarlijks 104 € "vast recht" voor.
Home Assistant | ☀️ 2900 Wp PVOutput | 🔋 Tesla Model 3 RWD 2024
Ja dat zou goed kunnen inderdaad, hoeft geen probleem te zijnDonJuape schreef op zondag 1 september 2024 @ 08:11:
[...]
Je zou het ook zo kunnen laten (als max. 7,4kW voldoende is voor je panelen) dan heb je geen last van (overmatig) schakelen van je Ratio.
Circa E425 per jaar. Kan klein beetje verschillen afhankelijk van netwerkbeheerder.IvoB2 schreef op zondag 1 september 2024 @ 11:51:
Mee eens want ik doe het hier al jaren met 1 x 40A (en de EV laadt tussen de 6 en 32A, staat momenteel te pruttelen aan 3.0 kW) en betaal daar jaarlijks 104 € "vast recht" voor.
En dan maakt het dus niet uit of je dat gebruikt of niet. Dit betaal je gewoon voor het hebben van de aansluiting.
Aangezien de stap naar 3x35A zo groot is, loont het wel om te kijken of/hoe je daaronder kan blijven.
[ Voor 9% gewijzigd door V_ger op 01-09-2024 12:19 ]
Tibber, Gasloos sinds 2017, Nibe F1155, 12.4kWp 30° O/W + 4.4kWp 0°, 3x Victron MP2-5000 + 60 kWh
Is dat vastrecht niet een puur NL gebeuren?
Als ik daar op google kom ik enkel bij NL sites terecht.
Ik woon in Belgie en heb digitale meter + capaciteitstarief.
Er is me nooit verteld geweest dat de 3F 40A een jaarlijkse meerkost met zich zou meebrengen.
Er is me nooit verteld geweest dat de 3F 40A een jaarlijkse meerkost met zich zou meebrengen.
Dat was net het punt dat ik probeerde te maken.V_ger schreef op zondag 1 september 2024 @ 12:18:
[...]
Circa E425 per jaar. Kan klein beetje verschillen afhankelijk van netwerkbeheerder.
En dan maakt het dus niet uit of je dat gebruikt of niet. Dit betaal je gewoon voor het hebben van de aansluiting.
Dan betaal ik liever een 104 € jaarlijkse kosten (ongeacht het max. vermogen van de aansluiting en kan per subnetbeheerder ook iets goedkoper of duurder zijn) dan 425€ per jaar. Voor die 320 € per jaar kan ik al heel wat extra vermogen binnenhalen en nog beter, heb ik dat vermogen niet nodig dan betaal ik op jaarbasis sowieso veel minder.
En dan klaagt de doorsnee Vlaming ook steen en been hoor over zijn capaciteitstarief dat ie grotendeels zelf in de hand heeft.
Ik kom (maar uiteraard n = 1) hier doorgaans met 5 kVA ruimschoots toe en ben nog nooit over de 40A vermogen gegaan. Dan zou rekenen volgens het NL-systeem me jaarlijks honderden euro extra kosten.
[ Voor 10% gewijzigd door IvoB2 op 01-09-2024 13:13 ]
Mischien moet er ook even bijgemeld worden dat je als Nederlander elk jaar tussen de 400 en 600 euro cadeau krijgt 'vermindering energiebelasting' waardoor het hebben van een aansluiting in Nederland juist geld oplevert, je krijgt geld toe als je geen stroom verbruikt.IvoB2 schreef op zondag 1 september 2024 @ 13:10:
[...]
Dat was net het punt dat ik probeerde te maken.
Dan betaal ik liever een 104 € jaarlijkse kosten (ongeacht het max. vermogen van de aansluiting en kan per subnetbeheerder ook iets goedkoper of duurder zijn) dan 425€ per jaar. Voor die 320 € per jaar kan ik al heel wat extra vermogen binnenhalen en nog beter, heb ik dat vermogen niet nodig dan betaal ik op jaarbasis sowieso veel minder.
En dan klaagt de doorsnee Vlaming ook steen en been hoor over zijn capaciteitstarief dat ie grotendeels zelf in de hand heeft.
Ik kom (maar uiteraard n = 1) hier doorgaans met 5 kVA ruimschoots toe en ben nog nooit over de 40A vermogen gegaan. Dan zou rekenen volgens het NL-systeem me jaarlijks honderden euro extra kosten.
Maar dat is creatief rekenen. Er zit geen energiebelasting op de aansluiting. Wel op elke kWh en m3. Daar is het compensatie voor, niet voor je aansluiting.de Peer schreef op zondag 1 september 2024 @ 13:24:
[...]
Mischien moet er ook even bijgemeld worden dat je als Nederlander elk jaar tussen de 400 en 600 euro cadeau krijgt 'teruggave energiebelasting' waardoor het hebben van een aansluiting in Nederland juist geld oplevert, je krijgt geld toe als je geen stroom verbruikt.
Dat er per E aansluiting een teruggaaf is, is alleen maar administratief.
Tibber, Gasloos sinds 2017, Nibe F1155, 12.4kWp 30° O/W + 4.4kWp 0°, 3x Victron MP2-5000 + 60 kWh
Uiteraard is er in Vlaanderen ook een vast recht voor een aansluiting.piet3 schreef op zondag 1 september 2024 @ 12:55:
Is dat vastrecht niet een puur NL gebeuren?
Het heeft alleen een andere naam maar komt op hetzelfde neer.
Het vast recht in Vlaanderen is gewoon het forfaitaire capaciteitstarief dat iedereen met een grid aansluiting dient te betalen. Ongeacht het max. vermogen van de aansluiting, ongeacht of het een digitale of analoge meter is, ongeacht de hoeveelheid kWh en kW die je op een jaar van het net binnenhaalt.
Het is dus een vast recht alleen is de benaming nogal ongelukkig gekozen waardoor heel wat Vlamingen "denken" dat ze vooral niet meer dan dat vast recht van het net mogen halen of anders "geschoren" worden. Waarschijnlijk hadden ze liever geen forfaitair "capaciteitstarief" van een 100 € per jaar maar liever een "vast recht" van 400 € met nog een "extraatje" voor hogere beschikbare vermogens. Kwestie van wat rust te gunnen aan de verstoorde golven tussen de twee oren.
klopt dat het administratief is. Echter ontvang je dus ook doodleuk 600 euro als je geen stroom afneemt en dus helemaal geen belasting betaalt.V_ger schreef op zondag 1 september 2024 @ 13:38:
[...]
Maar dat is creatief rekenen. Er zit geen energiebelasting op de aansluiting. Wel op elke kWh en m3. Daar is het compensatie voor, niet voor je aansluiting.
Dat er per E aansluiting een teruggaaf is, is alleen maar administratief.
Ik vind dat je het allemaal niet los kan zien van elkaar.
Maar hoeveel gezinnen verbruiken er nu totaal geen stroom?de Peer schreef op zondag 1 september 2024 @ 13:24:
[...]
Mischien moet er ook even bijgemeld worden dat je als Nederlander elk jaar tussen de 400 en 600 euro cadeau krijgt 'teruggave energiebelasting' waardoor het hebben van een aansluiting in Nederland juist geld oplevert, je krijgt geld toe als je geen stroom verbruikt.
Wanneer dat zo'n voordelig energiesysteem is in NL begrijp ik niet waarom men in andere topics zo afgeeft op de Nederlandse overheid en hun energiebeleid? Vindt men die 400 tot 600 euro dan te weinig?
Misschien ook even vermelden dat je als Vlaming die bij de pinken is en tijdig een PV installatie heeft geplaatst en zelf tijdig een digitale meter heeft aangevraagd op jaarbasis ook niets betaald voor je verbruikte stroom maar er meer dan duizend euro per jaar aan toeslag voor krijgt?
Alleen al in de maand augustus kreeg ik, bovenop mijn energieverbruik van 436 kWh nog eens 298,5 € toeslagen uitbetaald omdat ik prosument ben (en geen administratieve nota maar harde euro op de bankrekening overgeschreven).
Ieder systeem zal zijn eigen voor- en nadelen hebben waarbij er altijd zijn die de voordelen van een systeem weten te maximaliseren en anderen die de nadelen gewoon ondergaan.
[ Voor 3% gewijzigd door IvoB2 op 01-09-2024 13:50 ]
best veel. Want het gaat om nettoverbruik op jaarbasis, dus na aftrek van de opwek via eigen PV.IvoB2 schreef op zondag 1 september 2024 @ 13:49:
[...]
Maar hoeveel gezinnen verbruiken er nu totaal geen stroom?
Geen idee verder. Nederlanders klagen altijd.
[ Voor 10% gewijzigd door de Peer op 01-09-2024 14:04 ]
Ah, die rare kijk van de Nederlanders op verbruik.
Je hebt het dus niet over het verbruik maar over de netafname en meer specifiek dus over salderen.
Dat is in Vlaanderen niet heel anders. Wie met PV nog saldeert betaalt (in mijn subnetgebied) ook maar 104 € vast recht voor een netaansluiting. Mag dan al zijn zelf geproduceerde energie binnen twee meteropnames (normaal gezien dus een periode van 12 maanden) terug van het net nemen zonder ervoor te betalen. Je krijgt dan wel geen 400 tot 600 € maar je betaalt ook geen 400 tot 500 € voor de netaansluiting.
Je kan er ook voor kiezen om als prosument niet meer te salderen. Alle energie die je zelf direct verbruikt (of indirect via eigen opslag) gaat niet via het net en is ook vrij van alle kosten. Alle energie die je terugstuurt wordt dan wel onmiddellijk vergoed. En daar betaal je ook maar 104 € netaansluiting voor. Afhankelijk volgens de wijze waarop je de overproductie gaat vermarkten betaal je dan eerst die 104 € + 14€ meetkosten (per jaar) maar krijg je een vergoeding per geproduceerde MWh en geïnjecteerde energie. Wat mijn n=1 verhaal betreft is dat na betaling van die 120 € vaste kosten jaarlijks dan nog een netto winst van over de 2000 €.
Er zullen er zijn die meer voordeel halen uit het ene systeem en weer anderen die voordeliger uitkomen in een ander systeem. En een groep die ieder systeem gewoon ondergaat en een groep die ieder systeem naar eigen profiel weet te maximaliseren.
On topic kies ik er bv. voor om overproductie van PV zo weinig mogelijk te verkopen aan de energieleverancier (daar krijg je een 7,5 cent netto/kWh) maar te laden in de HV accu van de EV (momenteel tegen 27,5 cent/kWh).
Ongeacht de bestemming van de geproduceerde energie (eigen verbruik, netinjectie, EV accu injectie) wordt er ook nog eens netto 33 cent/kWh uitbetaald voor iedere geproduceerde kWh.
Strikt genomen levert elke kWh welke via thuisladen richting EV gaat dus netto een 60 cent/kWh op. Eigenlijk zou ik - omhet onderste uit de kan te kunnen halen - na zonsondergang gewoon de EV moeten gaan leegrijden tegen de volgende dag.
Politici zijn op dat vlak hier in Vlaanderen al even gek als in Nederland (al spreek ik nu tegen de eigen winkel).
Je hebt het dus niet over het verbruik maar over de netafname en meer specifiek dus over salderen.
Dat is in Vlaanderen niet heel anders. Wie met PV nog saldeert betaalt (in mijn subnetgebied) ook maar 104 € vast recht voor een netaansluiting. Mag dan al zijn zelf geproduceerde energie binnen twee meteropnames (normaal gezien dus een periode van 12 maanden) terug van het net nemen zonder ervoor te betalen. Je krijgt dan wel geen 400 tot 600 € maar je betaalt ook geen 400 tot 500 € voor de netaansluiting.
Je kan er ook voor kiezen om als prosument niet meer te salderen. Alle energie die je zelf direct verbruikt (of indirect via eigen opslag) gaat niet via het net en is ook vrij van alle kosten. Alle energie die je terugstuurt wordt dan wel onmiddellijk vergoed. En daar betaal je ook maar 104 € netaansluiting voor. Afhankelijk volgens de wijze waarop je de overproductie gaat vermarkten betaal je dan eerst die 104 € + 14€ meetkosten (per jaar) maar krijg je een vergoeding per geproduceerde MWh en geïnjecteerde energie. Wat mijn n=1 verhaal betreft is dat na betaling van die 120 € vaste kosten jaarlijks dan nog een netto winst van over de 2000 €.
Er zullen er zijn die meer voordeel halen uit het ene systeem en weer anderen die voordeliger uitkomen in een ander systeem. En een groep die ieder systeem gewoon ondergaat en een groep die ieder systeem naar eigen profiel weet te maximaliseren.
On topic kies ik er bv. voor om overproductie van PV zo weinig mogelijk te verkopen aan de energieleverancier (daar krijg je een 7,5 cent netto/kWh) maar te laden in de HV accu van de EV (momenteel tegen 27,5 cent/kWh).
Ongeacht de bestemming van de geproduceerde energie (eigen verbruik, netinjectie, EV accu injectie) wordt er ook nog eens netto 33 cent/kWh uitbetaald voor iedere geproduceerde kWh.
Strikt genomen levert elke kWh welke via thuisladen richting EV gaat dus netto een 60 cent/kWh op. Eigenlijk zou ik - omhet onderste uit de kan te kunnen halen - na zonsondergang gewoon de EV moeten gaan leegrijden tegen de volgende dag.
Politici zijn op dat vlak hier in Vlaanderen al even gek als in Nederland (al spreek ik nu tegen de eigen winkel).
Wanneer moet je wel overstappen op 3x35?
Dat heeft onze aannemer namelijk wel gedaan ivm alle apparatuur in huis berekend door de elektricien. Wij wilden de verhoging eigenlijk niet.
5x airco met 2x split unit
1x warmtepomp lucht water
2 ovens, koffie, quooker, koffie vaatwasser was en droger en laadpaal auto.
Is dit reden genoeg om naar 3x35 te gaan of zou 3x25 voldoende zijn zonder dat de stoppen doorslaan? Of moet de auto dan bijvoorbeeld afgeknepen worden?
Dat heeft onze aannemer namelijk wel gedaan ivm alle apparatuur in huis berekend door de elektricien. Wij wilden de verhoging eigenlijk niet.
Is dit reden genoeg om naar 3x35 te gaan of zou 3x25 voldoende zijn zonder dat de stoppen doorslaan? Of moet de auto dan bijvoorbeeld afgeknepen worden?
[ Voor 8% gewijzigd door Ross op 01-09-2024 14:24 ]
ola
Dat hangt ervan af wat je zelf wil.
Wil je al die toestellen gelijktijdig aan de praat houden dan heb je een hoger vermogen nodig.
Kan je ermee leven dat je bepaalde grootverbruikers afzonderlijk laat draaien dan heb je zo'n hoog vermogen niet nodig.
De meeste (groot)verbruikers vragen sporadisch niet meer dan 2 tot 2,5 kW.
Zelfs een oven en inductievuur doen dat niet want dat zijn typische knipperlicht vermogensvragers (aan/uit). Vaatwassers en wasmachines vragen maar een tien tot 20 minuten dat vermogen en vragen de rest van de cyclus maar een tiental tot een hondertal W vermogen.
Een (nieuwe) uitzondering is idd de laadpaal.
Maar doorgaans zijn mensen meerdere uren per dag thuis en rijdt een auto (ook een EV) meer niet dan wel. Dat een EV op een drietal uur tegen 22 kW vermogen moet volgeladen zijn is doorgaans dan ook iets dat tussen de twee oren van de gebruiker zit en geen technische noodzaak. Wiens EV dagelijks 8 tot tien uur thuis aan de laadpaal kan komt ook toe met 2 tot 7 kW vermogensvraag. En je moet dan niet wachten om een kopje thee of koffie klaar te maken (of whatever) want dan plaats je een loadbalancer die het vermogen van de laadpaal tijdelijk terugschroeft wanneer er een andere verbruiker wordt ingeschakeld.
Met het uitgespaarde geld van een hoog vast recht voor hoge vermogens kan je op jaarbasis al heel wat kWh uur in de HV accu van een EV pompen en talloze km mee afmalen.
Ik bewoon de huidige woning al sinds 2014 en is full electric (inductievuur, oven, microgolf, wasmachine twee warmtepompen, 32A laadpaal sinds 2019,....) en de 1F40A hoofdautomaat is er sindsdien nog nooit uitgegaan. De laadpaal dient wel hoofdzakelijk om te laden op beschikbare overproductie van zonne-stroom. Dat heeft doorgaans dus weinig tot geen invloed op de netaansluiting.
Wil je al die toestellen gelijktijdig aan de praat houden dan heb je een hoger vermogen nodig.
Kan je ermee leven dat je bepaalde grootverbruikers afzonderlijk laat draaien dan heb je zo'n hoog vermogen niet nodig.
De meeste (groot)verbruikers vragen sporadisch niet meer dan 2 tot 2,5 kW.
Zelfs een oven en inductievuur doen dat niet want dat zijn typische knipperlicht vermogensvragers (aan/uit). Vaatwassers en wasmachines vragen maar een tien tot 20 minuten dat vermogen en vragen de rest van de cyclus maar een tiental tot een hondertal W vermogen.
Een (nieuwe) uitzondering is idd de laadpaal.
Maar doorgaans zijn mensen meerdere uren per dag thuis en rijdt een auto (ook een EV) meer niet dan wel. Dat een EV op een drietal uur tegen 22 kW vermogen moet volgeladen zijn is doorgaans dan ook iets dat tussen de twee oren van de gebruiker zit en geen technische noodzaak. Wiens EV dagelijks 8 tot tien uur thuis aan de laadpaal kan komt ook toe met 2 tot 7 kW vermogensvraag. En je moet dan niet wachten om een kopje thee of koffie klaar te maken (of whatever) want dan plaats je een loadbalancer die het vermogen van de laadpaal tijdelijk terugschroeft wanneer er een andere verbruiker wordt ingeschakeld.
Met het uitgespaarde geld van een hoog vast recht voor hoge vermogens kan je op jaarbasis al heel wat kWh uur in de HV accu van een EV pompen en talloze km mee afmalen.
Ik bewoon de huidige woning al sinds 2014 en is full electric (inductievuur, oven, microgolf, wasmachine twee warmtepompen, 32A laadpaal sinds 2019,....) en de 1F40A hoofdautomaat is er sindsdien nog nooit uitgegaan. De laadpaal dient wel hoofdzakelijk om te laden op beschikbare overproductie van zonne-stroom. Dat heeft doorgaans dus weinig tot geen invloed op de netaansluiting.
[ Voor 106% gewijzigd door IvoB2 op 01-09-2024 14:36 ]
In het algemeen heb je geen 3x35 nodig zolang je maar een loadbalancer op je autolader hebt.Ross schreef op zondag 1 september 2024 @ 14:23:
Zorg dat alles netjes verdeeld is over de groepen en probeer het met 3x25 zou ik zeggen.
Nergens voor nodig, als er goed naar de verdeling gekeken word kan elk normaal huis met 3x25 af.Ross schreef op zondag 1 september 2024 @ 14:23:
Maar voor de aannemer/installateur is dit veel makkelijker, zeggen dat t nodig is en nooit klachten dat de hoofdzekering er uit klapt als de verdeling over de fases niet helemaal goed is.
Een ervaringswaarde.Ross schreef op zondag 1 september 2024 @ 14:23:
Hier heb ik een aansluiting van 3*32A wat zowat 22kW is.
Er staat een laadpaal, alle electrische toestellen die gebruikelijk zijn, airco die ik als WP gebruik in de winter en 10,5 kWp aan PV, maar SWW en de hoofdverwarming op gas.
De hoogste piek die ik ooit een kwartier getrokken heb was 8kW (kerstdag, koken voor 14 personen, auto aan de laadpaal met 3,5kW en WP aan).
In de meeste maanden is mijn kwartierpiek niet hoger dan 5 kW.
@IvoB2 zijn eur ~400,-adjego schreef op zondag 1 september 2024 @ 11:54:
[...]
1-fase 25/35/40A of 3-fase 25A kost evenveel. Boven de 3-fase 25A betaal je beduidend meer!
1x10A is eur 110 ofzo
5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017
In NL vermoed ik. In B betaal je niks meer voor de aansluiting.BarryH schreef op zondag 1 september 2024 @ 15:15:
[...]
@IvoB2 zijn eur ~400,-
1x10A is eur 110 ofzo
klopt (maar geen kWh prijs voor netwerkgebruik, dus puur deze vaste vergoeding).Tommie12 schreef op zondag 1 september 2024 @ 15:19:
[...]
In NL vermoed ik. In B betaal je niks meer voor de aansluiting.
[ Voor 16% gewijzigd door BarryH op 01-09-2024 15:23 ]
5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017
Jullie energieleveranciers werken dan gratis?BarryH schreef op zondag 1 september 2024 @ 15:23:
[...]
klopt (maar geen kWh prijs voor netwerkgebruik, dus puur deze vaste vergoeding).
Buiten de vaste vergoeding/forfaitair capaciteitstarief (what's in a name?) van 104 € (2,5 kW) per aansluiting betaal ik ook geen netvergoeding per afgenomen kWh. Maar uiteraard wel de kWh kost per netafgenomen kWh + accijnzen + heffingen + BTW.
Iedere situatie is anders.
Op jaarbasis neem ik maar een 285 kWh van het net af (tegen een 20 cent/kWh all in, dus energieprijs + heffingen + 6% BTW). Dan betaal ik liever een zo laag mogelijke prijs voor de aansluiting ipv een vier keer zo hoge prijs. Bij een lage netafname gaan de vaste kosten immers veel meer doorwegen.
Let op:
Discussie over laadpassen, facturatie e.d.: [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3. Vragen over elektrische auto's en hun bijbehorend laadvermogen in Elektrische auto's - deel 5 of de betreffende merktopics. Er is uiteraard een beetje overlap, maar specifieke vragen of opmerkingen over de inrichting van je meterkast en huisinstallatie horen in Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 2. Voor het zo goedkoop mogelijk thuisladen van je EV kan je terecht in Het grote goedkoop thuisladen van je EV topic en als laatste: voor v2g is er ook een plek: Over V2G; laden en ontladen
Discussie over laadpassen, facturatie e.d.: [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3. Vragen over elektrische auto's en hun bijbehorend laadvermogen in Elektrische auto's - deel 5 of de betreffende merktopics. Er is uiteraard een beetje overlap, maar specifieke vragen of opmerkingen over de inrichting van je meterkast en huisinstallatie horen in Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 2. Voor het zo goedkoop mogelijk thuisladen van je EV kan je terecht in Het grote goedkoop thuisladen van je EV topic en als laatste: voor v2g is er ook een plek: Over V2G; laden en ontladen