Netbeheerder brengt dit vaste tarief in rekening (voor je netaansluiting)IvoB2 schreef op zondag 1 september 2024 @ 15:30:
[...]
Jullie energieleveranciers werken dan gratis?
Buiten de vaste vergoeding/forfaitair capaciteitstarief (what's in a name?) van 104 € (2,5 kW) per aansluiting betaal ik ook geen netvergoeding per afgenomen kWh. Maar uiteraard wel de kWh kost per netafgenomen kWh + accijnzen + heffingen + BTW.
Iedere situatie is anders.
Op jaarbasis neem ik maar een 285 kWh van het net af (tegen een 20 cent/kWh all in, dus energieprijs + heffingen + 6% BTW). Dan betaal ik liever een zo laag mogelijke prijs voor de aansluiting ipv een vier keer zo hoge prijs. Bij een lage netafname gaan de vaste kosten immers veel meer doorwegen.
Je energieleverancier brengt kWh verbruikt in rekening (met normaliter ook een vaste component, b.v. eur 7,- per maand).
De kleinste netaansluiting is inderdaad de beste keuze, mits je verbruik daar op past. Dus met thuisaccu's (en de stijgende tarieven) denk ik dat de 1x10A populairder gaat worden.
5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017