Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Nu online
IvoB2 schreef op zondag 1 september 2024 @ 15:30:
[...]

Jullie energieleveranciers werken dan gratis?
Buiten de vaste vergoeding/forfaitair capaciteitstarief (what's in a name?) van 104 € (2,5 kW) per aansluiting betaal ik ook geen netvergoeding per afgenomen kWh. Maar uiteraard wel de kWh kost per netafgenomen kWh + accijnzen + heffingen + BTW.

Iedere situatie is anders.
Op jaarbasis neem ik maar een 285 kWh van het net af (tegen een 20 cent/kWh all in, dus energieprijs + heffingen + 6% BTW). Dan betaal ik liever een zo laag mogelijke prijs voor de aansluiting ipv een vier keer zo hoge prijs. Bij een lage netafname gaan de vaste kosten immers veel meer doorwegen.
Netbeheerder brengt dit vaste tarief in rekening (voor je netaansluiting)
Je energieleverancier brengt kWh verbruikt in rekening (met normaliter ook een vaste component, b.v. eur 7,- per maand).

De kleinste netaansluiting is inderdaad de beste keuze, mits je verbruik daar op past. Dus met thuisaccu's (en de stijgende tarieven) denk ik dat de 1x10A populairder gaat worden.

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ross
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 15-05 12:26

Ross

Live Life

Mijn verwachting was ook dat ik met minder af had moeten kunnen.
Moet er trouwens een load balancer tussen of kan ik ook in de tesla zeggen, laadt met een lagere snelheid?
Heb even gekeken via greenchoice app naar wat ik dagelijks zo’n beetje gebruik. Dan heb ik zeker niet alles tegelijk aan maar de auto stond wel te laden, dan ga ik wel richting de 12kw.
Laadpaal kan maximaal 11kw aan. Althans volgens de electricien (5x2,5m2). Heb de wallcharger ook zo ingesteld. Weet niet eens of die hoger kan. Dacht het niet. Trouwens de auto kan dat niet eens toch? Model Y.

Hoe bekijken jullie je piek verbruik trouwens?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eH-UOcF8v0p2Glj-eJVeIg95Bb0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qtM0MDq7sk90o8jjSoo8Ha86.jpg?f=fotoalbum_large

ola

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 28-12-2024
BarryH schreef op zondag 1 september 2024 @ 15:34:
[...]
Netbeheerder brengt dit vaste tarief in rekening (voor je netaansluiting)
Je energieleverancier brengt kWh verbruikt in rekening (met normaliter ook een vaste component, b.v. eur 7,- per maand).

De kleinste netaansluiting is inderdaad de beste keuze, mits je verbruik daar op past. Dus met thuisaccu's (en de stijgende tarieven) denk ik dat de 1x10A populairder gaat worden.
Dat is hier niet anders.
De jaarnota wordt opgesteld door je zelf gekozen energieleverancier.
Maar die krijgt daar alleen de prijs voor de energiecomponent + zijn winstmarge per afgenomen kWh op (bij mijn energieleverancier doorgaans een 11 tot 12 cent/kWh).
De vaste vergoeding (hier het forfaitaire capaciteitstarief eventueel verhoogd met meer afgenomen maandelijks kwartiervermogen + 2,5 kW), accijnzen, heffingen en BTW moet hij 1:1 doorstorten naar de respectievelijke rechthebbenden.
Mijn energieleverancier vraagt bv. al geen vaste kosten per maand voor een variabel contract (voor een dynamisch contract 60 € per jaar maar dat heb ik niet).

Hier maakt de netaansluiting niet uit. Je betaalt altijd de tegenwaarde van 2,5 kW (afhankelijk van de netbeheerder rond de 100 € per jaar) en de netmeting (afgerond een 14€ per jaar).
Of ik nu 1F10A of 3F40A zou nemen maakt voor de vaste kost (hier) dus niets uit.
Praktisch voordeel is dat ik nu het minimum van 104€/2,5 kW betaal maar indien nodig nog 9 kW (bij 1F40A) kan trekken (of meer indien bv. 3 x 32A). Zolang ik op jaarbasis niet meer dan 530 kWh van het net afneem (wat dus niet gelijk is aan mijn werkelijke verbruik!), net omdat ik PV en thuisaccu heb slaag ik daar met gemak in, betaal ik niet meer dan dat minimum ook al zou ik meer vermogen trekken dan 2,5 kW. Wil ik vandaag bv. de EV laden aan max. vermogen (in mijn geval 32A) betaal ik geen hogere vaste kost (zolang ik op jaarbasis onder de 530 kWh netafname blijf).

Een hogere vaste vergoeding (met een hoger aansluitvermogen) zou hier dus weggesmeten geld zijn maar beperkt me anderzijds niet in het beschikbare vermogen (indien af en toe nodig).
Onder de gegeven omstandigheden heeft het hier dan ook totaal geen zin een lagere aansluiting te vragen om daarmee een euro aan vaste vergoeding te besparen.

[ Voor 4% gewijzigd door IvoB2 op 01-09-2024 15:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Nu online
Ross schreef op zondag 1 september 2024 @ 15:44:
Moet er trouwens een load balancer tussen of kan ik ook in de tesla zeggen, laadt met een lagere snelheid?
Heb even gekeken via greenchoice app naar wat ik dagelijks zo’n beetje gebruik. Dan heb ik zeker niet alles tegelijk aan maar de auto stond wel te laden, dan ga ik wel richting de 12kw.
Laadpaal kan maximaal 11kw aan. Althans volgens de electricien (5x2,5m2). Heb de wallcharger ook zo ingesteld. Weet niet eens of die hoger kan. Dacht het niet. Trouwens de auto kan dat niet eens toch? Model Y.

[Afbeelding]
Volgens mij is er een app (EVCC.io ofzo) waarmee je je P1 meter data kan gebruiken om via de api van de tesla app de laadsnelheid kan aanpassen.
Voor piekgebruik kijk ik naar kwartierwaarden die ik bij umeter.nl kan volgen. Krijg per dag/maand een mail met de verbruiken en piekwaarden

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Een Tesla ken ik niet specifiek maar een loadbalancer is idd niet altijd een vereiste.
Ik heb dan wel een loadbalancer op de Alfen laadpaal (de licentie zat er gewoon bijgeleverd) maar gebruik deze bijna nooit. Ik stel nl. het vermogen gewoon in op wat de PV panelen leveren en dan heeft dat geen invloed op het netvermogen.
De Alfen kan je instellen tussen de 6A en 32A.
In de EV(6) kan ik het vermogen ook instellen maar die functie gebruik ik nooit gezien het via de app van de laadpaal veel eenvoudiger is.

Ik weet niet wat je precies bedoelt met "piekverbruik" maar de kwartierpiekwaarde van het hoogst afgenomen netvermogen staat hier gewoon op de DM (tab 1.6.0) en in de tabel van de netbeheerder (met een dag vertraging). Maar indien je gaat laden op zonne-energie doet er dat niet toe. Hier was de hoogste weerhouden piek voor de maand augustus 1,022 kW (en dat kwam dan nog door een update van de laadpaal met een bug in de app waardoor deze van ingestelde waarde plots ging laden aan max. vermogen voor ik de oorzaak van de bug doorhad en kon terugdraaien).

[ Voor 26% gewijzigd door IvoB2 op 01-09-2024 15:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 11:58

[Afbeelding]
Tesla Y kan idd max 11kW.
Ik heb load balancer, maar denk niet dat die al ooit ingegrepen heeft, gewoon omdat ik de auto meestal beperk tot 3,5kW laden.
Lager vind ik niet goed omdat het laadverlies dan te hoog op loopt.

En ja, op die manier hou ik mijn piektarief wat onder controle.

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kartmans1
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 11:39
Wij willen binnenkort ook een laadpaal aanschaffen. Ikzelf ben zzp’er en kan de laadpaal dus op de zaak zetten. Mijn vriendin zal de laadpaal dan privé gaan gebruiken voor haar elektrische auto. Mijn auto staat op de zaak en kan dan ook aan dezelfde laadpaal laden. Dit zal ik dan doen met mijn huidige E-Flux tag. Als ik het goed begrijp kan een slimme laadpaal dan de gebruikte kWh doorgeven aan E-flux welke dan dit bedrag aan mijn eenmanszaak factureren en waar ik privé dan weer een vergoeding voor krijg. Klopt deze veronderstelling?

Indien deze veronderstelling klopt, met welke tarief zal er dan worden gerekend bij het factureren. Ik las dat je dit dan kan instellen op de laadpaal, maar volgens de belastingdienst moet dit zo ver ik lees het huidige stroomtarief zijn welke ik heb afgesproken met onze energieleverancier. Dit is tot op heden overzichtelijk dmv een dal en normaaltarief, maar stel dat ik overstap naar dynamische tarieven (in het verleden zat ik bij Zonneplan), hoe wordt dan de berekening gemaakt? Kan een laadpaal rekening houden met dynamische tarieven?

Zullen vast meer mensen zijn die dit in de praktijk hebben en ook binnen dit topic, maar dmv zoeken op ‘zzp’ en ‘dynamische tarieven’ kon ik niet zo snel antwoorden vinden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ASS-Ware
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 11:07
Kartmans1 schreef op zondag 1 september 2024 @ 20:36:
Wij willen binnenkort ook een laadpaal aanschaffen. Ikzelf ben zzp’er en kan de laadpaal dus op de zaak zetten. Mijn vriendin zal de laadpaal dan privé gaan gebruiken voor haar elektrische auto. Mijn auto staat op de zaak en kan dan ook aan dezelfde laadpaal laden. Dit zal ik dan doen met mijn huidige E-Flux tag. Als ik het goed begrijp kan een slimme laadpaal dan de gebruikte kWh doorgeven aan E-flux welke dan dit bedrag aan mijn eenmanszaak factureren en waar ik privé dan weer een vergoeding voor krijg. Klopt deze veronderstelling?
Klopt.
Indien deze veronderstelling klopt, met welke tarief zal er dan worden gerekend bij het factureren.
Het tarief wat je betaalt aan de leveracier
Ik las dat je dit dan kan instellen op de laadpaal, maar volgens de belastingdienst moet dit zo ver ik lees het huidige stroomtarief zijn welke ik heb afgesproken met onze energieleverancier. Dit is tot op heden overzichtelijk dmv een dal en normaaltarief, maar stel dat ik overstap naar dynamische tarieven (in het verleden zat ik bij Zonneplan), hoe wordt dan de berekening gemaakt? Kan een laadpaal rekening houden met dynamische tarieven?
Je zou dan Tibber als leverancier kunnen gebruiken en de auto aan Tibber kunnen koppelen.
Tibber bepaalt dan wanneer je laadt en houdt de kosten bij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fmb
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 15-09 23:15

fmb

ASS-Ware schreef op zondag 1 september 2024 @ 21:30:
[...]

Klopt.

[...]

Het tarief wat je betaalt aan de leveracier

[...]

Je zou dan Tibber als leverancier kunnen gebruiken en de auto aan Tibber kunnen koppelen.
Tibber bepaalt dan wanneer je laadt en houdt de kosten bij.
Je beantwoordt hiermee niet de vraag van @Kartmans1 over het zelf in te stellen stroom tarief. Of kan Tibber als backoffice werken voor de laadpaal en daarmee altijd het actuele tarief berekenen?
Bij de backoffice eFlux (Road) kun je dit niet, daar stel je 1 tarief in. Die kun je wel aanpassen, maar dat is meer bedoelt voor een paar keer per jaar.

WP: Remeha Elga Ace 6kW. PV: 14 x 310 wp Suntech + 10 x 380 wp Q-Cells, micro omvormers IQ7 & IQ7+ Enphase.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASS-Ware
fmb schreef op zondag 1 september 2024 @ 23:16:
[...]

Je beantwoordt hiermee niet de vraag van @Kartmans1 over het zelf in te stellen stroom tarief.
Jawel, ik zei het tarief wat hij betaalt aan de energie leverancier.
Of kan Tibber als backoffice werken voor de laadpaal en daarmee altijd het actuele tarief berekenen?
Nee, ik zei de auto koppelen aan Tibber.
Tibber werkt nog niet met pasjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HDoc
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 27-08 09:14
fmb schreef op zondag 1 september 2024 @ 23:16:
[...]
Bij de backoffice eFlux (Road) kun je dit niet, daar stel je 1 tarief in. Die kun je wel aanpassen, maar dat is meer bedoelt voor een paar keer per jaar.
Omdat je met Tibber het niet exact kan berekenen, al helemaal niet als je de kosten van je eigen panelen wil verdisconteren, moet je zelf een redelijk tarief rekenen. Er zijn types die € 1 rekenen maar je kan op je klompen aanvoelen dat er een keer iemand zal zijn die dat gaat afkeuren.

De avatar is een echte foto..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASS-Ware
HDoc schreef op maandag 2 september 2024 @ 00:04:
[...]

Omdat je met Tibber het niet exact kan berekenen, al helemaal niet als je de kosten van je eigen panelen wil verdisconteren, moet je zelf een redelijk tarief rekenen. Er zijn types die € 1 rekenen maar je kan op je klompen aanvoelen dat er een keer iemand zal zijn die dat gaat afkeuren.
Ik heb contact gehad met Tibber en zij rekenen het tarief dat geldt op het moment van laden.
Of de energie nou uit de zonnepanelen komt of niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• daemonix
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
ASS-Ware schreef op maandag 2 september 2024 @ 00:06:
[...]

Ik heb contact gehad met Tibber en zij rekenen het tarief dat geldt op het moment van laden.
Als de energie uit de zonnepanelen komt is er geen afname van het net, ergo Tibber ziet 0 verbruik en zal dus ook niets in rekening brengen. Als ze dat wel zouden doen dan overtreden ze de wet (want er werd niets geleverd).

[ Voor 6% gewijzigd door daemonix op 02-09-2024 04:49 ]

Tesla Model Y, RWD, Byd Atto 3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fmb

fmb

ASS-Ware schreef op zondag 1 september 2024 @ 23:29:
[...]

Jawel, ik zei het tarief wat hij betaalt aan de energie leverancier.

[...]

Nee, ik zei de auto koppelen aan Tibber.
Tibber werkt nog niet met pasjes.
Maar het tarief dat Tibber rekent is niet het tarief dat de backoffice bij de eigenaar van de elektrische auto (de gene die de laadpas aanbiedt) in rekening brengt en dus ook niet het tarief dat de backoffice betaalt/vergoedt aan de eigenaar van de laadpaal.

Als ik de vraagsteller goed begreep dan wil hij weten of het tarief dat de backoffice in rekening brengt automatisch zich aanpast met de stroomprijs. Dat is in elk geval bij eFlux niet het geval. Dit moet je handmatig instellen in de portal van eFlux. Zover ik weet zijn er geen backoffices waar dit automatisch gaat. Als dat wel zo is dan gaat er vast nog wel iemand reageren.

Vandaar dat ik aangeef dat je volgens mij de vraag van de vraagsteller niet hebt beantwoord, of ik heb de vraag verkeerd geïnterpreteerd ;)

WP: Remeha Elga Ace 6kW. PV: 14 x 310 wp Suntech + 10 x 380 wp Q-Cells, micro omvormers IQ7 & IQ7+ Enphase.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fmb

fmb

ASS-Ware schreef op maandag 2 september 2024 @ 00:06:
[...]

Dit wil je juist niet, zoals @deamonix ook al zegt. Stroom direct van je zonnepanelen ziet Tibber niet. Je backoffice ziet dit wel, omdat die de kWh’s van de laadpaal doorgeeft. Dit laatste is wat je wilt, anders krijg je geen vergoeding voor je eigen zonnestroom terwijl je wel salderen mist omdat je de auto laadt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JanHenk
  • Registratie: September 2008
  • Niet online
e-Flux heeft een beta , maar ik weet niet of iedereen daar gebruik van kan maken. Wellicht de moeite waard om contact op te nemen.

Verder ken ik geen andere backoffice die declaraties op basis van dynamische tarieven doet.

Is ook wel typisch iets voor thuisladers die alleen werkelijke kosten declareren.

Voor 'normaal' laadpaalbeheer bij bedrijven of instellingen wil je natuurlijk gewoon een vast tarief in rekening brengen en bekend maken aan het publiek. Dat tarief staat dan vaak ook los van de werkelijke energiekosten en het verschil hoort dan bij het resultaat/winst. Daarom dat het waarschijnlijk niet al te veel aandacht heeft bij backoffice-leveranciers.

skoda enyaq 80 | holtkamper aero | fiscalist én techneut

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IvoB2
fmb schreef op maandag 2 september 2024 @ 08:40:
[...]

Als ik de vraagsteller goed begreep dan wil hij weten of het tarief dat de backoffice in rekening brengt automatisch zich aanpast met de stroomprijs. Dat is in elk geval bij eFlux niet het geval. Dit moet je handmatig instellen in de portal van eFlux. Zover ik weet zijn er geen backoffices waar dit automatisch gaat. Als dat wel zo is dan gaat er vast nog wel iemand reageren.

Vandaar dat ik aangeef dat je volgens mij de vraag van de vraagsteller niet hebt beantwoord, of ik heb de vraag verkeerd geïnterpreteerd ;)
Of het in Nederland gebeurt/wordt toegepast weet ik niet maar technisch kan het uiteraard wel.
Zelf moet ik als eindgebruiker (maar Vlaanderen niet Nederland) niets instellen in de laadpaal wat betreft kWh prijs. De kWh prijs wordt per laadsessie aangepast door de beheerder van de back office (hier LMS met zetel in Nederland) die hiervoor een gemiddelde neemt van de landelijke prijs (dus bv. al niet de uurprijzen van een dynamisch contract want dat lijkt me dan weer niet echt mogelijk).
Of je dan gaat laden van eigen opwek of uit het net volgens de prijs van je eigen energiecontract maakt niet uit gezien de vergoeding wordt uitbetaald volgens de prijs (op voorhand) gezet door de backoffice. Bij het starten van de laadsessie zie je immers ook de kWh prijs excl. BTW (afgerekend wordt er maandelijks incl. BTW).
Afhankelijk van je eigen energiecontract/situatie win of verlies je dus per laadsessie (bij laden uit PV win je doorgaans altijd).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kartmans1
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 11:39
fmb schreef op maandag 2 september 2024 @ 08:40:
[...]

Maar het tarief dat Tibber rekent is niet het tarief dat de backoffice bij de eigenaar van de elektrische auto (de gene die de laadpas aanbiedt) in rekening brengt en dus ook niet het tarief dat de backoffice betaalt/vergoedt aan de eigenaar van de laadpaal.

Klopt, dat was inderdaad mijn vraag. Ik had het antwoord weer verkeerd geïnterpreteerd want dacht dat dit dus bij Tibber kon.

Al met al lijkt het er nu dus op dat een dynamisch tarief dan dus niet (makkelijk en volgens regels belastingdienst) gaat werken.

Zal toch niet de eerste zijn met deze vraag?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JanHenk
  • Niet online
@Kartmans1 Nee, je bent niet de eerste, het is hier vaker voorbij gekomen.

Maar nogmaals is er geen software (behalve de beta van eFlux) die dit faciliteert. Tot mijn verbazing, want het kan niet zo moeilijk zijn om te implementeren me dunkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fmb

fmb

JanHenk schreef op maandag 2 september 2024 @ 13:29:
@Kartmans1 Nee, je bent niet de eerste, het is hier vaker voorbij gekomen.

Maar nogmaals is er geen software (behalve de beta van eFlux) die dit faciliteert. Tot mijn verbazing, want het kan niet zo moeilijk zijn om te implementeren me dunkt.
Zal vast niet lang duren. En er zullen ook wel regels (belastingdienst/werkgever) gaan komen die voorschrijven welke regels er gelden voor het tarief voor zakelijk laden.

De informatie is beschikbaar: ik heb EVCC in gebruik (kan laadpalen maar ook thuisaccu's aansturen) en als domotica Homey. Beide lezen dagelijks de energietarieven van ons dynamische energiecontract in. Werkt allemaal prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hitmixer
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 08:29
Volgens de Easee site werkt de Equaliser icm 3 fasen alleen met DSMR v4.0.
Van onze vrienden van Enexis ontvangen we echter ESMR5 slimme meters. Nu weet ik dat dit vaak gewoon werkt, maar is er toevallig iemand die een Equaliser icm ESMR5 werkend heeft?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RJan61
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 17-09 14:06
Hitmixer schreef op maandag 2 september 2024 @ 13:59:
Volgens de Easee site werkt de Equaliser icm 3 fasen alleen met DSMR v4.0.
Van onze vrienden van Enexis ontvangen we echter ESMR5 slimme meters. Nu weet ik dat dit vaak gewoon werkt, maar is er toevallig iemand die een Equaliser icm ESMR5 werkend heeft?
Volgens de site werkt de easee met DSMR4 en hoger. ESMR5 is de opvolger van DSRM4 en wordt dus volgens de site volledig ondersteund.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hitmixer
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 08:29
check. Ik meende ergens gelezen te hebben dat de "E" stond voor Enexis en het een verbijzondering van het standaard DSMR protocol was. Maar goed om te weten dat dit gewoon gaat werken.

Was aan het uitzoeken of ik op den duur van de Tibber Pulse kan overstappen op de Equalizer wanneer ik bij Tibber zou vertrekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanHenk
  • Niet online
@Hitmixer De Pulse blijft dan gewoon werken als het goed is, geen noodzaak om over te stappen. Staat los van Tibber als energieleverancier.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JanHenk
  • Niet online
fmb schreef op maandag 2 september 2024 @ 13:34:
[...]

Zal vast niet lang duren. En er zullen ook wel regels (belastingdienst/werkgever) gaan komen die voorschrijven welke regels er gelden voor het tarief voor zakelijk laden.
Die regels zijn er al, je mag de (integrale) kostprijs vergoeden. Als meer dan de intermediaire kosten worden vergoed, is dat in beginsel belast loon. Ik heb hier eerder wat over geschreven in het topic, met verwijzingen naar wat standpunten van kennisgroepen van de Belastingdienst.
De informatie is beschikbaar: ik heb EVCC in gebruik (kan laadpalen maar ook thuisaccu's aansturen) en als domotica Homey. Beide lezen dagelijks de energietarieven van ons dynamische energiecontract in. Werkt allemaal prima.
Ik gebruik ook evcc en heb daar dynamische tarieven ingeladen, de laadsessies worden op basis van die dynamische tarieven opgeslagen in de logs.

Ik heb nog geen dynamische tarieven, maar ik kan wel inzien wat de sessies anders zouden kosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASS-Ware
daemonix schreef op maandag 2 september 2024 @ 04:39:
[...]

Als de energie uit de zonnepanelen komt is er geen afname van het net, ergo Tibber ziet 0 verbruik en zal dus ook niets in rekening brengen. Als ze dat wel zouden doen dan overtreden ze de wet (want er werd niets geleverd).
Dat klopt niet.
Tibber is verbonden met de laadpaal en/of de auto en ziet wel degelijk hoeveel er wordt geladen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASS-Ware
fmb schreef op maandag 2 september 2024 @ 08:50:
[...]

Dit wil je juist niet, zoals @deamonix ook al zegt. Stroom direct van je zonnepanelen ziet Tibber niet.
Jawel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• markjanssen
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
'T wisselt wel nogal afhankelijk van welke auto je hebt. Ik heb bij mijn Kia e-Niro toch flinke verschillen tussen wat mijn laadpaal, tibber en de auto-app aangeven qua wat er de batterij is in gegaan.
De tibber integratie met kia pollt volgens mij maar max 1x per uur of minder, en ziet veel laadsessies dus niet of slechts deels.

[ Voor 17% gewijzigd door markjanssen op 02-09-2024 19:01 . Reden: typos ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JB
  • Registratie: Mei 2002
  • Nu online

JB

Cédric roelt!

RJan61 schreef op maandag 2 september 2024 @ 14:03:
[...]

Volgens de site werkt de easee met DSMR4 en hoger. ESMR5 is de opvolger van DSRM4 en wordt dus volgens de site volledig ondersteund.
Wel verwarrend, zoals @Hitmixer al opmerkt. ESMR5 leest niet meteen als opvolger DSRM4 vanwege die "E".

Mijn boefje is liev!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fmb

fmb

Ik ken de Tibber integratiemogelijkheden niet, dus ik moet je geloven als je "jawel" zegt. Wat extra uitleg zou fijn zijn.

Verder kom je niet terug op het verrekenen, maar dan neem ik aan dat onze opmerkingen kloppen: Tibber is geen Backoffice en stuurt dus geen factuur naar de eigenaar van de EV (= degene die de laadpas aanbiedt)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASS-Ware
fmb schreef op maandag 2 september 2024 @ 21:16:
[...]

Ik ken de Tibber integratiemogelijkheden niet, dus ik moet je geloven als je "jawel" zegt. Wat extra uitleg zou fijn zijn.
Dat heb ik daarboven al getypt:
Tibber is verbonden met de laadpaal en/of de auto en ziet wel degelijk hoeveel er wordt geladen.
Verder kom je niet terug op het verrekenen
Je kan de kosten die Tibber aan je doorgeeft declareren bij je werkgever of eigen bv.
Net als met een simpele MID goedgekeurde kWh meter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fmb

fmb

ASS-Ware schreef op maandag 2 september 2024 @ 23:27:
[...]

[...]

Je kan de kosten die Tibber aan je doorgeeft declareren bij je werkgever of eigen bv.
Ok, dat zal dan ook werken. Moet je dus wel een auto en/of laadpaal hebben die Tibber ondersteunt. En bereid zijn dit handmatig te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASS-Ware
fmb schreef op maandag 2 september 2024 @ 23:54:
[...]

Ok, dat zal dan ook werken. Moet je dus wel een auto en/of laadpaal hebben die Tibber ondersteunt. En bereid zijn dit handmatig te doen.
Handmatig?
Tibber registreert het voor je.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daemonix
  • Niet online
[...]

Ik mag hopen dat Tibber vooral en alleen verrekend op basis van je meter. Anders zijn ze vooral aan het gokken met je verbruik, en dat mag simpelweg niet. Het moet op basis van comptabele metingen. Het enige ding in de keten dat de comptabele meting doet is je elektriciteitsmeter.

[ Voor 14% gewijzigd door daemonix op 03-09-2024 06:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Labien
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 25-10-2024
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/daj3t9r_1JcyAAF0gs5Hbc9p6Kw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BPHCsGijtfkGDKhdGGV2IVUa.jpg?f=fotoalbum_large

goedemorgen ,

iemand een tip. auto is een Kia Niro EV. laadpaal is 3 fase aangesloten ( alle L staat spanning op) zie foto.
toch als ik de auto aansluit gaat er 1 fase lopen op 3,5Kw en niet 3.

wat doe ik verkeerd?

dank alvast
Lando

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JanHenk
  • Niet online
Je Niro is getransformeerd in een Lynk en co.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 07:54
Lynk is een hybride, kan die überhaupt wel op 3 fasen laden ik denk het niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZeRoC00L
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Labien schreef op dinsdag 3 september 2024 @ 07:30:
[Afbeelding]

goedemorgen ,

iemand een tip. auto is een Kia Niro EV. laadpaal is 3 fase aangesloten ( alle L staat spanning op) zie foto.
toch als ik de auto aansluit gaat er 1 fase lopen op 3,5Kw en niet 3.

wat doe ik verkeerd?

dank alvast
Lando
Is het wel een 3 fase Niro ?
Laadt een andere auto wel op 3 fasen ?
Laadt de niro op een andere paal wel 3 fasen ?
Iets van solar charging ofzo ingeschakeld ?

[*] Error 45: Please replace user
Volg je bankbiljetten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Labien
JanHenk schreef op dinsdag 3 september 2024 @ 07:42:
Je Niro is getransformeerd in een Lynk en co.
Dit is even een voorbeeldfoto van onze andere auto.
Bij de Niro gebeurde hetzelfde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASW1
Dan zal er wel iets in de instellingen verkeerd staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Possible
  • Laatst online: 11:36
Wellicht staat hij inderdaad op solar modes. Zet hem eens op smart als dat kan. Een andere optie is dat de minimale / maximale amperes verkeerd staan ingesteld.

Wij hebben sinds een e Niro en daar was de solar modus de boosdoener. Met smart modus ingeschakeld pompt ie 10,5kw de auto in. Was wel even schrikken toen ik m’n slimme meter aan het uitlezen was :+

[ Voor 41% gewijzigd door Possible op 03-09-2024 08:17 ]

Gasloos sinds 2020 - 3240wp-Z Live 5100wp-W Live 8340wp-Merged Live Altantic Explorer 200 Live

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanHenk
  • Niet online
Labien schreef op dinsdag 3 september 2024 @ 07:50:
[...]

Dit is even een voorbeeldfoto van onze andere auto.
Bij de Niro gebeurde hetzelfde
Oké, ik snap dat je een andere test om te analyseren waar het probleem ligt, maar de Lynk is dan geen goed voorbeeld. Die heeft namelijk sowieso maar een 1-fase on board charger.

Heb je de mogelijkheid om een andere auto te testen die wel een 3-fase OBC heeft?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
[...]

[...]

Gewoon uit nieuwsgierigheid (ben niet bekend met Tibber gezien ze hier niet actief zijn): kan Tibber de bron van je energie zien (dus of je aan het laden bent via je netstroom, je panelen of een combinatie?

Zoniet is het idd dus niet anders dan een laadpaal met (MID) kWh meter die via 4G/ethernet verbonden is met de back office en de geladen kWh onmiddellijk doorgeeft naar de back office die vervolgens de factuur doorsturen naar de werkgever.

[ Voor 7% gewijzigd door IvoB2 op 03-09-2024 09:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

Waar ik eerder uitging van deze randvoorwaarden:
True schreef op vrijdag 16 augustus 2024 @ 10:22:
Als ik kijk naar de TS met de volgende eisen:

Must haves:
  • EVSE met 3x16A
  • Backoffice t.b.v. declaratie bij WG, (MID) kWh-meter zal mogelijk ook kunnen, maar dat heb ik nog niet nagevraagd
  • Loadbalancing via P1 t.b.v. inductiekoken en WP (ik wil geen CT-klemmen, als het moet zou het kunnen)
  • Vaste laadkabel
Kom ik momenteel uit op enkel deze twee opties:Eigenlijk wil ik dan ook een optie om alleen te laden op PV-overschot. En bij voorkeur draadloze backoffice en P1 (dat tweede is in theorie mogelijk, ik kan immers ook mijn P1 telegrammen op mijn telefoon uitlezen met een RPi op de P1-poort, of dit al wordt aangeboden door EVSE aanbieders is voor mij nog maar even de vraag).
  1. Zijn er nog palen die ik in overweging moet nemen?
  2. Zijn er mensen die zweren bij CT-klemmen?
  3. Ik meen dat ik P1 kan splitten, zijn hier bezwaren in als ik dit doe t.b.v. de EVSE?
Wil mijn werkgever geen laadpaal bij mij thuis plaatsen (als het moet kan ik het eisen omdat het in het mobiliteitsbeleid staat) met de reden: "Je kunt op kantoor laden en snelladen met de creditcard."
Nu overweeg ik zelf een paal te plaatsen en via een backoffice hetzelfde tarief (of lager) te vragen als de laadplekken in de wijk. Bij voorkeur wil ik dan alsnog via een P1 integratie laden via (voornamelijk) zonnestroom en een (goedkope) backoffice is dan ook nodig voor het mogelijk hebben van laden via bijv. de Shell dongel of een app die ik aan de cc koppel.

Dit geeft wat ruimte gezien ik ook zonder enige problemen een tweedehands paal van internet kan plukken. Installatie zal ik zeer waarschijnlijk zelf doen, eventueel een stratenmaker inhuren om de oprit weer netjes te maken na het leggen van een kabel.

De grote vraag die ik nu heb, is er een goedkope tweedehands EVSE te vinden die kan wat ik wil: P1 loadbalancing + P1 zonnestroom + backoffice integratie?
Eventueel zonder de P1 loadbalancing en P1 zonnestroom maar nog wel met de requirement voor een (goedkope) backoffice en een instelbaar laag laadvermogen.

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Labien
JanHenk schreef op dinsdag 3 september 2024 @ 08:52:
[...]

Oké, ik snap dat je een andere test om te analyseren waar het probleem ligt, maar de Lynk is dan geen goed voorbeeld. Die heeft namelijk sowieso maar een 1-fase on board charger.

Heb je de mogelijkheid om een andere auto te testen die wel een 3-fase OBC heeft?
Dank iedereen, maar ik ben erachter.
De auto is van 2019. daar zit nog een 1 fase boordlader in.
Ik heb wel een 3x25A aansluiting, maar aan de laadpaal zit een 3 fase groep van 16A. dat beperkt ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• markjanssen
  • Niet online
Labien schreef op dinsdag 3 september 2024 @ 09:42:
[...]
Ik heb wel een 3x25A aansluiting, maar aan de laadpaal zit een 3 fase groep van 16A. dat beperkt ook.
2019 niro kan prima op 11kw 3 fase laden, dat is wel een optie, maar volgens mij ook default op de executive line, wat het enige echt verkochte model was in 2019.
3x 16a is ook zat voor 11kw.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JanHenk
  • Niet online
True schreef op dinsdag 3 september 2024 @ 09:39:

[...]

Wil mijn werkgever geen laadpaal bij mij thuis plaatsen (als het moet kan ik het eisen omdat het in het mobiliteitsbeleid staat) met de reden: "Je kunt op kantoor laden en snelladen met de creditcard."
Nu overweeg ik zelf een paal te plaatsen en via een backoffice hetzelfde tarief (of lager) te vragen als de laadplekken in de wijk. Bij voorkeur wil ik dan alsnog via een P1 integratie laden via (voornamelijk) zonnestroom en een (goedkope) backoffice is dan ook nodig voor het mogelijk hebben van laden via bijv. de Shell dongel of een app die ik aan de cc koppel.

Dit geeft wat ruimte gezien ik ook zonder enige problemen een tweedehands paal van internet kan plukken. Installatie zal ik zeer waarschijnlijk zelf doen, eventueel een stratenmaker inhuren om de oprit weer netjes te maken na het leggen van een kabel.

De grote vraag die ik nu heb, is er een goedkope tweedehands EVSE te vinden die kan wat ik wil: P1 loadbalancing + P1 zonnestroom + backoffice integratie?
Eventueel zonder de P1 loadbalancing en P1 zonnestroom maar nog wel met de requirement voor een (goedkope) backoffice en een instelbaar laag laadvermogen.
Een Alfen van marktplaats, worden genoeg aangeboden en kan alles wat je wil. :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ASW1
markjanssen schreef op dinsdag 3 september 2024 @ 09:45:
[...]

2019 niro kan prima op 11kw 3 fase laden, dat is wel een optie, maar volgens mij ook default op de executive line, wat het enige echt verkochte model was in 2019.
Nee vrijwel geen enkele E-niro uit 2019 kan op 3 fasen laden.

Als jij 3x25A hebt thuis dan kun je dus op 1 fase maximaal met 25A laden ofwel 5,7 kW, gesteld dat er op dat moment geen andere afname is op die fase. Met 3,4 kW blijft er op die fase 2,3 kW over voor andere gebruikers.
Als de lader kan loadbalancen dan zou je wel een maximum van 5,7 kunnen instellen.
Maar ik vermoed dat dat er niet op zit en dat er daarom een max van 3,4 kW is ingesteld.

Ah op die fiets, de lader is eigenlijk ingericht voor 3 fasen laden dan is 16A per fase prima.
Als je wilt optimaliseren voor 1 fase laden wil je de lader eigenlijk op 25A afzekeren maar dit kan alleen i.c.m. loadbalancen.

[ Voor 50% gewijzigd door ASW1 op 03-09-2024 10:01 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IvoB2
[...]

Hoe bedoel je?
Hoe kan een e-Niro met een 1F omvormer aan boord aan 11 kW 3F gaan laden?
De omvormer zit immers in het voertuig en niet in de laadpaal. De laatste verzorgt alleen de communicatie.
(Ik heb zelf 52 weken met een full optie e-Niro MY19 gereden en die heeft nooit met meer dan 1F kunnen laden. Op een 32A paal is dat max. 7,2 kW en op een 16A paal is dat max. 3,6 kW. En op een gedeelde openbare laadpaal (een paal met multislot) kwam ik doorgaans niet verder dan 2 - 3 kW).
Mijn e-Niro MY19 werd pas geleverd Q1 2020 en pas enkele maanden later werden de eerste e-Niro met 3F uitgeleverd.

[ Voor 6% gewijzigd door IvoB2 op 03-09-2024 09:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

[...]

Toevallig recent deze auto gekocht?
Wellicht in de veronderstelling dat je met 3-fase kon laden?
Is die ook als zijnde 3-fase laden verkocht?
Zie dan ook dit topic: Verkoper biedt een alternatief dat 2000 euro meer kost

[ Voor 4% gewijzigd door True op 03-09-2024 09:54 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• OscarAarts
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 15-09 08:16
Backoffice kan volgens mij via E-flux (betaald) of via Tap-electric (gratis, maar de laadpas eigenaar krijgt extra kosten)

Qua paal kan het een alfen (evt een losse loadbalancing licentie er bij, mits je alle wachtwoorden hebt)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Griffin2k
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 18-09 23:37
True schreef op dinsdag 3 september 2024 @ 09:39:
[...]
Nu overweeg ik zelf een paal te plaatsen en via een backoffice hetzelfde tarief (of lager) te vragen als de laadplekken in de wijk.
Wat is daar de regelgeving omtrent? Ik kan ook prima 20 cent per kWh meer instellen, maar dat is toch gewoon verkapt loon?

Zonnepanelen 3950Wp - DMEGC 6x395Wp (ZW 2°) + DMEGC 4x395Wp (ZW 28°) - Solis 3.6 ; Easee Charge Lite 11kW + Easee Equalizer (Load Balancing) ; BMW iX1

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• JanHenk
  • Niet online
Griffin2k schreef op dinsdag 3 september 2024 @ 10:09:
[...]

Wat is daar de regelgeving omtrent? Ik kan ook prima 20 cent per kWh meer instellen, maar dat is toch gewoon verkapt loon?
Naar mijn mening zijn er twee sporen;

1. De werkgever plaatst de paal op zijn kosten c.q. stelt deze ter beschikking als personeelsvoorziening. De stroomkosten zijn dan intermediaire kosten. Deze mogen op basis van integrale kostprijs worden vergoed. Het meerdere is dan inderdaad verkapt loon en zou dus gebruteerd moeten worden (loonheffing afgedragen door werkgever). Ik heb nog geen jurisprudentie hieromtrent voorbij zien komen. Ben benieuwd of dat nog eens komt.

2. De werkgever doet niets. Jij als berijder koopt en plaats een laadpaal volledig voor eigen rekening en risico. Jij zorgt ervoor dat deze paal publiek beschikbaar is door zelf een backoffice te kiezen en hiervoor te betalen. Je bent dan vrij om een tarief te bepalen. De transactie tussen werkgever en jouw paal is dan een 'zakelijke transactie' als t ware een publieke laadsessie. In zo'n geval moet je wellicht oppassen dat exploitatie van de laadpaal zelf niet als een onderneming / resultaat wordt gezien, mits er überhaupt sprake is van winst (dat moet breed bekeken worden). Maar het lijkt me vrij normaal dat je naast de stroomkosten (variabele component) ook een opslag rekent voor de vaste kosten (afschrijving installatie etc.). Ook hierover heb ik nog weinig jurisprudentie gezien.

De fiscus noemt in hun kennisgroepen deze standpunten (intermediaire kosten en de zakelijke transactie) ook als zodanig.

Als je de laadpaal als een personeelsvoorziening krijgt geplaatst, kun je m.i. niet wegkomen met de 'zakelijke transactie' door een enorme opslag bovenop het stroomtarief.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bula
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 26-07 19:37
Maak al een tijdje naar tevredenheid gebruik van de Zonneplan laadpaal, met dynamisch contract.
Sinds vorige maand met Powerplay.
Als de prijs € 0,00 of minder is wordt de auto geladen.
Resultaat voor augustus was niet gek.
Zal niet iedere maand zo zijn, maar toch leuk meegenomen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hCJ_Pj09nEVaIVtkU51s1ecQz9g=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UgXUDe1LyFQeB5vtCEnpg7Bl.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Labien
[...]

Het is mij niet gelukt, ook in de instellingen is niets te veranderen.
wat bedoel je met default...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IvoB2
Dat 3F standaard aanwezig is bij een MY 2019 maar dat is het niet.
Ook niet bij een full option top spec uitvoering.

Kijk gewoon in je laadpoort naar de aanwezige AC pinnen.

[ Voor 19% gewijzigd door IvoB2 op 03-09-2024 11:51 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JanHenk
  • Niet online
Bula schreef op dinsdag 3 september 2024 @ 11:27:
Maak al een tijdje naar tevredenheid gebruik van de Zonneplan laadpaal, met dynamisch contract.
Sinds vorige maand met Powerplay.
Resultaat voor augustus was niet gek.
Zal niet iedere maand zo zijn, maar toch leuk meegenomen.
[Afbeelding]
Werkt het zo? Prijs 0,00 of negatief? Welke prijs is dat; EPEX Spot incl. belastingen? Of inclusief / enkel de onbalansmarkt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASW1
Bula schreef op dinsdag 3 september 2024 @ 11:27:

[Afbeelding]
Is dat dan in- of exclusief energiebelasting?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

Griffin2k schreef op dinsdag 3 september 2024 @ 10:09:
[...]

Niet helemaal, als je een normaal tarief instelt is er niets aan de hand. Als je 60ct/kWh instelt voor je thuislader dan is dat wel verkapt loon en zal dat belast moeten worden volgens de fiscus.
Misschien dat @JanHenk daar kort iets over wil toelichten (dan kan dat wellicht mooi in een pinned-post of in de TS opgenomen worden).
Spuit elf zie ik.

@JanHenk, wellicht kun je je post heel iets algemener beschrijven zodat die mooi door @teacher opgenomen kan worden? Ik vind dit een prachtige inhoudelijke aanvulling in dit topic! _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JB
  • Nu online

JB

Cédric roelt!

OscarAarts schreef op dinsdag 3 september 2024 @ 10:04:
[...]

Backoffice kan volgens mij via E-flux (betaald) of via Tap-electric (gratis, maar de laadpas eigenaar krijgt extra kosten)

Qua paal kan het een alfen (evt een losse loadbalancing licentie er bij, mits je alle wachtwoorden hebt)
Mocht je dan aimen op een Easee, is het me nog steeds niet duidelijk wat de beperkingen precies zijn met een backoffice geconfigureerd zoal E-Flux.

Easee zelf stuurt me naar E-Flux…
als u de keuze maakt om te werken met beheerders/operators voor automatische verrekening etc
het hangt per partij af van wat deze ondersteunen op hun systeem, ik weet niet of deze laden middels zonne-energie ondersteunen

loadbalancing middels de equalizer is een apart systeem ( de equalizer regelt dit met de laadrobot af )
op dit moment zijn wij bezig met het coderen zodat de eq werkt middels het 0-op de meter principe

u zal ten alle tijden eigenaar blijven van de laadrobot maar er zijn inderdaad functies welke niet ondersteund worden. hiervoor kunt u het beste contact opnenem met e-flux zelf
Hoe ik het zelf lees;

- we denken dat een operator jou kan helpen met direct laden van zonnestroom
- loadbalancing middels onze equalizer is een apart systeem

Dan weet ik nog steeds niet of de operator wijziging naar een E-Flux betekent dat ik niet kan laden met zonnestroom (wat ik hier dacht te hebben gelezen)

En ik weet nog steeds niet of mijn load balancing oplossing gewoon gaat werken met een equalizer icm andere operator (backoffice) want dat wordt niet bevestigd. Er wordt alleen gezegd dat het een apart systeem is, maar niet of de werking hiervan beïnvloed wordt bij andere operator keuze dan Easee zelf. Volgens mij moet ik het lezen als “dit werkt gewoon ten alle tijden omdat het een los systeem is”?

Mijn boefje is liev!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ASW1
JB schreef op dinsdag 3 september 2024 @ 13:26:
Dan weet ik nog steeds niet of de operator wijziging naar een E-Flux betekent dat ik niet kan laden met zonnestroom (wat ik hier dacht te hebben gelezen)
Klopt. Als E-flux is ingesteld als operator zul je niet kunnen laden op zonnestroom, tenzij E-flux die mogelijkheid in zou bouwen.
En ik weet nog steeds niet of mijn load balancing oplossing gewoon gaat werken met een equalizer icm andere operator (backoffice) want dat wordt niet bevestigd.
Werkt wel, heel veel laadpunten werken met een externe operator en dan moet load balancing natuurlijk wel blijven werken.

Voor het begrip; load balancen kan trouwens ook met de Tibber pulse via de P1 poort van je meter, maar dat werkt alleen wanneer je Tibber als operator hebt ingesteld. In dat geval zit de load balancing functionaliteit dus bij Tibber.
Wanneer je de easee equalizer gebruikt dan blijft de loadbalancing functionaliteit aan de easee kant, ongeacht de operator.

Merk overigens op dat wanneer je een 3-fase huisaansluiting hebt en je hebt PV op meer dan één fase aangesloten dat easee hier niet mee om kan gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bula
ASW1 schreef op dinsdag 3 september 2024 @ 12:09:
[...]

Is dat dan in- of exclusief energiebelasting?
Goede vraag.
Ik heb in de app instellingen "energiebelasting"aan staan.

De maand laadkosten zijn het bedrag wat ik afgenomen heb tegen de dan geldende uurprijzen minus de Powerplay vergoeding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASW1
Bula schreef op dinsdag 3 september 2024 @ 13:50:
[...]

Goede vraag.
Ik heb in de app instellingen "energiebelasting"aan staan.

De maand laadkosten zijn het bedrag wat ik afgenomen heb tegen de dan geldende uurprijzen minus de Powerplay vergoeding.
Dus je krijgt €19,20 en daar gaat dan nog €1,87 vanaf.
Ik vraag me ernstig af of de energiebelasting over die 136 kWh niet alsnog elders op je factuur in rekening wordt gebracht, ik vermoed van wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inspired
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 18-09 19:21
JB schreef op dinsdag 3 september 2024 @ 13:26:
[...]
Mocht je dan aimen op een Easee, is het me nog steeds niet duidelijk wat de beperkingen precies zijn met een backoffice geconfigureerd zoal E-Flux.

Easee zelf stuurt me naar E-Flux…

..
Beetje vreemd antwoord van Easee. Snap ook niet waarom ze het niet ondesteunen met een andere backend.

Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daemonix
  • Niet online
True schreef op dinsdag 3 september 2024 @ 13:25:
[...]

Niet helemaal, als je een normaal tarief instelt is er niets aan de hand. Als je 60ct/kWh instelt voor je thuislader dan is dat wel verkapt loon en zal dat belast moeten worden volgens de fiscus.
Te kort door de bocht aangezien de lader zelf is aangeschaft en mag worden afgeschreven met behulp van een hoger tarief. Ook de bekabeling kun je daarin mee nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• markjanssen
  • Niet online
Labien schreef op dinsdag 3 september 2024 @ 11:46:
[...]
Het is mij niet gelukt, ook in de instellingen is niets te veranderen.
wat bedoel je met default...
Ik bedoelde dat een 3-fase charger op de optielijst stond, en bij de executive-line default aanwezig was, maar dat ging over de 2020 modellen (en blijkbaar niet de 2019). Toen ik mijn 2020 Niro kocht was de executive-line in ieder geval de enige die leverbaar was voor 't einde van 't jaar (en die heeft standaard 3-fase lader).

Maar de 2019 helemaal niet blijkbaar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

daemonix schreef op dinsdag 3 september 2024 @ 14:15:
[...]

Te kort door de bocht aangezien de lader zelf is aangeschaft en mag worden afgeschreven met behulp van een hoger tarief. Ook de bekabeling kun je daarin mee nemen.
Mijn wijklader is 29ct/kWh (dacht ik) als ik 60ct/kWh vraag en heel toevallig de door mijn werkgever aangeboden EV daarmee ga laden terwijl inkoop mij een kWh ook 30ct kost is dat m.i. wel over de grens van het redelijke heen. Als je 50ct en 60ct vergelijkt vind ik dat al heel wat redelijker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daemonix
  • Niet online
markjanssen schreef op dinsdag 3 september 2024 @ 14:20:
[...]

Ik bedoelde dat een 3-fase charger op de optielijst stond, en bij de executive-line default aanwezig was, maar dat ging over de 2020 modellen (en blijkbaar niet de 2019). Toen ik mijn 2020 Niro kocht was de executive-line in ieder geval de enige die leverbaar was voor 't einde van 't jaar (en die heeft standaard 3-fase lader).

Maar de 2019 helemaal niet blijkbaar?
Klopt. Zowel de Kona als de Niro hadden een 1 fase lader in 2019.. Pas modeljaar 2020 kreeg een 3 fase lader.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JB
  • Nu online

JB

Cédric roelt!

ASW1 schreef op dinsdag 3 september 2024 @ 13:39:
[...]

Merk overigens op dat wanneer je een 3-fase huisaansluiting hebt en je hebt PV op meer dan één fase aangesloten dat easee hier niet mee om kan gaan.
Hmm wat werkt dan niet? Het laden op zonnestroom mits operator op Easee zelf staat? Alsin dan kan het helemaal niet?
Inspired schreef op dinsdag 3 september 2024 @ 13:59:
[...]

Beetje vreemd antwoord van Easee. Snap ook niet waarom ze het niet ondesteunen met een andere backend.
Dat snap ik dus ook niet… dit moet toch makkelijk los te koppelen zijn obv je behoeftes?

[ Voor 30% gewijzigd door JB op 03-09-2024 14:25 ]

Mijn boefje is liev!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Inspired
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 18-09 19:21
JB schreef op dinsdag 3 september 2024 @ 14:24:
[...]

Hmm wat werkt dan niet? Het laden op zonnestroom mits operator op Easee zelf staat? Alsin dan kan het helemaal niet?
De slimmigheid ben je kwijt. Dus, je kunt niet meer de lader instellen dat hij moet gaan laden vanaf het moment dat er 1.4kW+ opwek is. Je moet het zelf gaan regelen. Wellicht met HA en api van je auto?
[...]

Dat snap ik dus ook niet… dit moet toch makkelijk los te koppelen zijn obv je behoeftes?
Zal te maken hebben met hoe ze dit qua software ingebakken hebben. Ze zijn zelf ook een soort van backend. Via die backend (Easee) krijg je dan bv de Solar Charge functionaliteit. Als je e-flux kiest verlies je dat.

Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JB
  • Nu online

JB

Cédric roelt!

Inspired schreef op dinsdag 3 september 2024 @ 14:32:
[...]

De slimmigheid ben je kwijt. Dus, je kunt niet meer de lader instellen dat hij moet gaan laden vanaf het moment dat er 1.4kW+ opwek is. Je moet het zelf gaan regelen. Wellicht met HA en api van je auto?
Ja zoiets. Even kijken tzt omdat je volgens mij ook geen invloed hebt op de max capaciteit robot nadat E-flux deze zet als operator . Dat moet je door hun laten aanpassen. Nu zal de equalizer dat slim doen normaliter, dus wellicht is dat sowieso geen issue wat alleen het zonnestroom laden beperkt laat.

Mijn boefje is liev!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tapelectric
  • Registratie: December 2023
  • Laatst online: 15-09 03:43

tapelectric

Bedrijfsaccount Tap Electric
deppenboks schreef op woensdag 24 juli 2024 @ 10:55:
Hoi,

ik heb een uitstekend werkende Easee Home die we gekoppeld hebben aan Tibber voor het "slim laden".

Zoals gezegd werkt dit pima voor onze prive-auto, maar nu hebben we sinds kort ook een leasebak welke ik graag met de bijbehorende Travelcard wil opladen.

Nu lijkt het mij dat ik dit alleen kan doen door een ander backoffice te installeren, want in Tibber vind ik geen mogelijkheid om een tarief oid in te stellen.

Ik heb de lader met succes aangemeld en werkend gekregen bij TAP, eigenlijk zijn hier alle features en opties aanwezig om e.e.a. te regelen. Het grote probleem is echter dat TAP Electric geen contract heeft met Travelcard (Leaseplan). Dus deze optie valt helaas af.

Nu heb ik een account aangemaakt bij Robo-charge (staat ook gelist als operator in de Easee installer app) om te kijken of ik deze wel werkend kan krijgen maar krijg ik de hele tijd een melding "oplaad-ID is onjuist" terwijl datzelfde ID gewoon herkend en succesvol aangemeld kan worden in de TAP-app.....

Heeft iemand een idee wat ik niet goed doe (of zelf iets dergelijks meegemaakt)? Ik zou graag thuis gebruik willen maken van mijn prive-lader met mijn zakelijke leaseauto!

Alvast bedankt voor de hulp!
We hebben inmiddels (eindelijk) een connectie met Travelcard!

Helaas zien we hier dat zodra de locatie prive wordt gemaakt (in onze Visibility settings), de laadsessies door TC worden afgewezen. We zoeken hier nog naar een oplossing met ze. Publiek zetten werkt wel, maar zal niet voor iedereen even gewenst zijn.

^Nico

Tap Electric

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bula
ASW1 schreef op dinsdag 3 september 2024 @ 13:55:
[...]

Dus je krijgt €19,20 en daar gaat dan nog €1,87 vanaf.
Ik vraag me ernstig af of de energiebelasting over die 136 kWh niet alsnog elders op je factuur in rekening wordt gebracht, ik vermoed van wel.
Nee, ik heb in augustus geladen voor € 21,07 (dus gemiddeld € 0,155/Kwh dat is incl. belastingen) en daar gaat € 19,20 Powerplayvergoeding van af, dus netto € 1,87 voor 135,9 Kwh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASW1
JB schreef op dinsdag 3 september 2024 @ 14:24:
[...]

Je hebt een 3x25A huisaansluiting? En wat voor omvormer(s), op welke fase(n)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASW1
.

[ Voor 99% gewijzigd door ASW1 op 03-09-2024 15:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJuape
  • Registratie: Juni 2007
  • Niet online

DonJuape

Trust me, I'm an engineer!

daemonix schreef op dinsdag 3 september 2024 @ 14:15:
[...]

Met je eigen bedrijf misschien (heb geen verstand van) maar als leaserijder zomaar zonder overleg met je WG een hoger tarief declareren lijkt mij niet ok.
Overigens kun je je prive investering laten aftrekken van je bijtelling (dat moet via je WG, kan niet bij je aangifte).

Hyundai Inster Pulse Winterpack, Zappi V2 3-fasen, 7400 Wp PV SolarEdge 1-fase, WP L/W 1-fase

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASS-Ware
daemonix schreef op dinsdag 3 september 2024 @ 06:19:
[...]

Ik mag hopen dat Tibber vooral en alleen verrekend op basis van je meter. Anders zijn ze vooral aan het gokken met je verbruik, en dat mag simpelweg niet. Het moet op basis van comptabele metingen. Het enige ding in de keten dat de comptabele meting doet is je elektriciteitsmeter.
Is dat met E-FLux niet hetzelfde, als je laadpaal geen MID gecertificeerde meter heeft?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASS-Ware
IvoB2 schreef op dinsdag 3 september 2024 @ 09:15:
[...]

Gewoon uit nieuwsgierigheid (ben niet bekend met Tibber gezien ze hier niet actief zijn): kan Tibber de bron van je energie zien (dus of je aan het laden bent via je netstroom, je panelen of een combinatie?
Ze zeggen van niet en dat lijkt me logisch.
Zoniet is het idd dus niet anders dan een laadpaal met (MID) kWh meter die via 4G/ethernet verbonden is met de back office en de geladen kWh onmiddellijk doorgeeft naar de back office die vervolgens de factuur doorsturen naar de werkgever.
Nee, dat mag je zelf doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JB
  • Nu online

JB

Cédric roelt!

ASW1 schreef op dinsdag 3 september 2024 @ 15:03:
[...]

Je hebt een 3x25A huisaansluiting? En wat voor omvormer(s), op welke fase(n)?
Klopt ja. Ook een 3 fase omvormer :)

Mijn boefje is liev!

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• ASW1
JB schreef op dinsdag 3 september 2024 @ 17:06:
[...]

Klopt ja. Ook een 3 fase omvormer :)
Ok, wat Easee doet is niet salderen over de 3 fasen.
De minimale laadstroom is 6A per fase.
Als jouw 3-fase omvormer voor 2A+2A+2A overschot zorgt dan zou je zeggen: hij mag met 6A op een van de fasen beginnen te laden, maar dat doet hij niet. Pas bij minimaal 6A op een fase begint hij te laden.
En pas bij minimaal 6A op alle drie de fasen begint hij met 3-fase laden.

In de praktijk werkt surplus/solar charging daardoor nauwelijks; als jij over L1+L2+L3=17A overschot hebt wordt er dus niets geladen, omdat de drempel van 6A per fase niet gehaald wordt. Terwijl je dan makkelijk met 17A op één fase zou kunnen laden.

Dit is gewoon een heel slechte instelling van Easee, het schijnt zo in Noorwegen te werken(?) en daarom moeten alle landen het maar op die manier doen. Tewijl hier en in de meeste andere landen afname op de ene fase wordt weggestreept tegen invoeding op een andere fase.

De hoop is dat dit ooit aangepast gaat worden in een update, maar voor nu zou ik Easee sterk afraden en naar een andere fabrikant kijken die dit wel goed voor elkaar heeft.
Voor de duidelijkheid, dit probleem speelt wanneer je een 3-fasen huisaansluiting hebt EN je op meer dan 1 fase PV invoedt.

Easee los dit op!
https://support.easee.com...16308625-Surplus-charging

[ Voor 4% gewijzigd door ASW1 op 03-09-2024 18:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JB
  • Nu online

JB

Cédric roelt!

@ASW1 dank voor de uiteenzetting weer!

Mijn boefje is liev!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASS-Ware
ASW1 schreef op dinsdag 3 september 2024 @ 17:28:
[...]

Ok, wat Easee doet is niet salderen over de 3 fasen.
De minimale laadstroom is 6A per fase.
Als jouw omvormer 2A+2A+2A levert dan zou je zeggen: hij mag met 6A op een van de fasen beginnen te laden, maar dat doet hij niet. Pas bij minimaal 6A op een fase begint hij te laden.
En pas bij minimaal 6A op alle drie de fasen begint hij met 3-fase laden.

In de praktijk werkt surplus/solar charging daardoor nauwelijks; als jij over L1+L2+L3=17A overschot hebt wordt er dus niets geladen, omdat de drempel van 6A per fase niet gehaald wordt. Terwijl je dan makkelijk met 17A op één fase zou kunnen laden.

Dit is gewoon een heel slechte instelling van Easee, het schijnt zo in Noorwegen te werken(?) en daarom moeten alle landen het maar op die manier doen. Tewijl hier en in de meeste andere landen afname op de ene fase wordt weggestreept tegen invoeding op een andere fase.

De hoop is dat dit ooit aangepast gaat worden in een update, maar voor nu zou ik Easee sterk afraden en naar een andere fabrikant kijken die dit wel goed voor elkaar heeft.

Easee los dit op!
https://support.easee.com...16308625-Surplus-charging
Wat je zegt klopt, zo ervaar ik het ook.

Wat ik echter heb ingesteld is:
1. dat er alleen mag worden geladen tussen 10:00 en 18:00 (wanneer er opwek is vanuit de zonnepanelen)
2. dat er met maximaal 6A (4kW) geladen mag worden uit het net (wat wordt vervangen/aangevuld vanuit de zonnepanelen)

Niet ideaal, maar ik zie zo wel dat ik veel minder teruglever (minder terugleverboete) dan wanneer ik op elk moment laad met 11kW en als de panelen meer opleveren, dat er met meer wordt geladen.
Uiteraard is mijn accu met 11kW laden veel sneller vol, maar:
1. Dan trek ik energie uit de panelen en uit het net
2. Dan is de accu snel vol en ga ik alsnog terugleveren (terugleverboete)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ASW1
ASS-Ware schreef op dinsdag 3 september 2024 @ 17:54:
[...]

Wat je zegt klopt, zo ervaar ik het ook.

Wat ik echter heb ingesteld is:
1. dat er alleen mag worden geladen tussen 10:00 en 18:00 (wanneer er opwek is vanuit de zonnepanelen)
2. dat er met maximaal 6A (4kW) geladen mag worden uit het net (wat wordt vervangen/aangevuld vanuit de zonnepanelen)

Niet ideaal, maar ik zie zo wel dat ik veel minder teruglever (minder terugleverboete) dan wanneer ik op elk moment laad met 11kW en als de panelen meer opleveren, dat er met meer wordt geladen.
Uiteraard is mijn accu met 11kW laden veel sneller vol, maar:
1. Dan trek ik energie uit de panelen en uit het net
2. Dan is de accu snel vol en ga ik alsnog terugleveren (terugleverboete)
Nu met veel PV overschot werkt dat nog leuk, maar straks in najaar/winter/vroeg voorjaar wil je iedere kWh overschot in je auto kunnen stoppen zo lang die op de oprit staat.
En Easee faalt dan heel hard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASS-Ware
ASW1 schreef op dinsdag 3 september 2024 @ 18:07:
[...]

Nu met veel PV overschot werkt dat nog leuk, maar straks in najaar/winter/vroeg voorjaar wil je iedere kWh overschot in je auto kunnen stoppen zo lang die op de oprit staat.
En Easee faalt dan heel hard.
Dan stel je je Easee lader in 1 op fase.
De meter saldeert dan wel intern.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASW1
ASS-Ware schreef op dinsdag 3 september 2024 @ 18:14:
[...]

Dan stel je je Easee lader in 1 op fase.
De meter saldeert dan wel intern.
Je bedoelt dat als overschot L1+L2+L3 dan 6A is dat hij dan wel op 1 fase 6A gaat laden?
Want dat is niet hoe het in de documentatie staat volgens mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASS-Ware
ASW1 schreef op dinsdag 3 september 2024 @ 18:17:
[...]

Je bedoelt dat als overschot L1+L2+L3 dan 6A is dat hij dan wel op 1 fase 6A gaat laden?
Want dat is niet hoe het in de documentatie staat volgens mij.
Je bent vrij om in te stellen wat je wilt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASW1
ASS-Ware schreef op dinsdag 3 september 2024 @ 18:19:
[...]

Je bent vrij om in te stellen wat je wilt.
Ik volg je niet echt, bedoel je nu weer een soort handmatige workaround voor dit probleem?
Want surplus charging werkt voor zover ik weet nog steeds niet zoals het hoort als je de lader op 1 fase instelt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dani86
  • Laatst online: 07-09 20:48

Dani86

AeroGeek

Heb in dit topic eea over Grid rewards gelezen.

Sinds een week ben ik overgestapt op Tibber en het is mij nog steeds niet duidelijk "whats in it for me" met die Grid rewards.

A de auto gaat op tijdstippen laden als de stroomprijs (heel) hoog is. Dan laad ik liever op een zondagmiddag als de stroomprijs laag is met een stuk uit m'n eigen panelen (want 0 teruglevering vergoeding dus dan maar in de auto proppen) + lage prijs uit het net.

B het laden start en stopt dan te pas en te onpas, dat lijkt me niet heel bevorderlijk voor de accu?

Ryzen 5 7500F - 32GB RAM @ 6000 MHz - RX7700XT - WD SN770 1TB nvme

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• markjanssen
  • Niet online
Dani86 schreef op dinsdag 3 september 2024 @ 18:23:
B het laden start en stopt dan te pas en te onpas, dat lijkt me niet heel bevorderlijk voor de accu?
B is niets anders dan gas loslaten/regeneratief remmen, geen issue voor je accu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASS-Ware
ASW1 schreef op dinsdag 3 september 2024 @ 18:21:
[...]

Ik volg je niet echt, bedoel je nu weer een soort handmatige workaround voor dit probleem?
Want surplus charging werkt voor zover ik weet nog steeds niet zoals het hoort als je de lader op 1 fase instelt.
Als het niet gaat zoals het moet, dan moet het maar zoals het gaat.
Dus dan maar een handmatige aanpassing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASS-Ware
Wat doet de auto in de stad bij wegrijden, vertragen, versnellen, remmen tot stilstand, etc?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperBart
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 08:17
Heb in dit topic eea over Grid rewards gelezen.

Sinds een week ben ik overgestapt op Tibber en het is mij nog steeds niet duidelijk "whats in it for me" met die Grid rewards.

A de auto gaat op tijdstippen laden als de stroomprijs (heel) hoog is. Dan laad ik liever op een zondagmiddag als de stroomprijs laag is met een stuk uit m'n eigen panelen (want 0 teruglevering vergoeding dus dan maar in de auto proppen) + lage prijs uit het net.

Met het stoppen of starten van laden is absoluut niks mis.-
(Nmc) Batterijwijsheden zijn per trip zo weinig mogelijk percentjes en liefst de percentjes tussen de 40 en 80 en bij voorkeur tussen 60 en 80 gebruiken.
Frequent laden (bijladen wanneer je kan tot de relevante percentages) en laden beperken tot 80 of 90.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Appie Heijn
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 18-09 15:32
ASS-Ware schreef op dinsdag 3 september 2024 @ 19:17:
[...]

Wat doet de auto in de stad bij wegrijden, vertragen, versnellen, remmen tot stilstand, etc?
Het meerdere keren per uur schakelen belast de relais in je laadpaal en je OBC(onboard charger) heeft ook relais waar hetzelfde voor geldt. Of dit echt problemen gaat geven bij een specifieke EV en/of laadpaal durf ik niet te zeggen. Wel weet ik dat de obc’s in de model S wel kapot willen en die van mijn Kia E-Soul is preventief vervangen a €1200. Dus mocht het idd tot problematische slijtage leiden dan is je powerplay vergoeding snel verdampt. Ik zeg dus niet dat het gebeurt, maar een relais wat 10x per uur schakelt of 2x in 6 uur verschilt nou eenmaal.

44x Trina 330WP @ SMA 10.00; Hitachi Yutaki 5,5KW AIO 280L

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fmb

fmb

ASS-Ware schreef op dinsdag 3 september 2024 @ 01:19:
[...]

Handmatig?
Tibber registreert het voor je.
Ja, die is me helder. Maar hoe komt dan de factuur voor het laden bij de gene die moet betalen terecht, of hoe kun je je kosten declareren?
Dat moet je dus handmatig doen. Met een backoffice gaat dat automatisch.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fmb

fmb

ASW1 schreef op dinsdag 3 september 2024 @ 13:39:
[...]

Klopt. Als E-flux is ingesteld als operator zul je niet kunnen laden op zonnestroom, tenzij E-flux die mogelijkheid in zou bouwen.

[...]
Hoe bedoel je dit?
Met een Alfen laadpaal werkt dit wel gewoon en volgens mij zijn er meerdere andere laadpalen waar dit wel werkt. Of bij de Easee niet? Dus laden op overschot zonne-energie en het gebruik van een backoffice.

[ Voor 11% gewijzigd door fmb op 03-09-2024 21:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fmb

fmb

Dat bedoelde ik dus met handmatig in mijn eerdere reactie ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blauw_
  • Laatst online: 18-08 19:52
Ik heb een korte vraag over het laden van mijn EV en sparen van de batterij.

De adviezen zijn om de accu tussen de 20 en 80% te houden. Nu heb ik om op en neer te rijden naar een locatie waar ik veel naartoe moet ongeveer 65 tot 70% van mijn batterij nodig.

Is het voor de levensduur van de batterij dan verstandiger om steeds tot 80% op te laden en dan tot 10-15% leeg te rijden, tot 85% op te laden en dan tot 15-20% leeg te rijden, of tot 90% op te laden en dan tot 20-25% leeg te rijden? Of maakt dit niet uit?

Alvast bedankt!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• IvoB2
Volgens mij is dat van die 20 - 80% laden achterhaald en/of verkeerd geïnterpreteerd.
Bij de meeste batterijen laadt de batterij in tijd efficiënter tussen 10/20 en 80%. Maar dat is iets anders dan dat het voortijdige slijtage veroorzaakt aan de batterij.
Het enige wat je niet moet doen is de accu tot 100% laden en dan de EV geruime tijd onaangeroerd laten (meerdere dagen).

Mijn vorige EV had ik 52 maanden/80000 km in gebruik en deze werd wanneer mogelijk geladen tot 100%. Een SoC van 10% heb ik maar één keer bereikt. Meestal kwam ie niet lager dan 30-50% (ah ja want waar mogelijk terug naar vol).
Bij afleveren was de SoH van de accu nog 100% en na 52 maanden was de max. range nagenoeg nog gelijk als op dag 1.

De huidige LFP batterijen hebben daar nog veel minder last van. Die kan je zonder problemen gebruiken in de range van 0 tot 100% en langdurig op 100% houden.

Je betaalt voor een accu voor het volle opslagvolume niet om er maar 60% van te kunnen benutten.
Het netto bruikbare volume van een HV accu is overwegend ook lager dan het bruto beschikbare volume. 100% bruikbaar is doorgaans dus niet eens echt 100%. Daar heeft de fabrikant zelf al voor een buffer gezorgd waar de gebruiker niet bij kan.
Overigens kan je met 0% op de GOM ook nog een aantal km verder rijden. Dus ook 0% is in werkelijkheid niet compleet leeg.

Kortom, gewoon doen zoals het je het beste uitkomt en gaan met de banaan.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Tommie12
  • Laatst online: 11:58
IvoB2 schreef op dinsdag 3 september 2024 @ 21:41:
Volgens mij is dat van die 20 - 80% laden achterhaald en/of verkeerd geïnterpreteerd.
Bij de meeste batterijen laadt de batterij in tijd efficiënter tussen 10/20 en 80%. Maar dat is iets anders dan dat het voortijdige slijtage veroorzaakt aan de batterij.
Het enige wat je niet moet doen is de accu tot 100% laden en dan de EV geruime tijd onaangeroerd laten (meerdere dagen).

Mijn vorige EV had ik 52 maanden/80000 km in gebruik en deze werd wanneer mogelijk geladen tot 100%. Een SoC van 10% heb ik maar één keer bereikt. Meestal kwam ie niet lager dan 30-50% (ah ja want waar mogelijk terug naar vol).
Bij afleveren was de SoH van de accu nog 100% en na 52 maanden was de max. range nagenoeg nog gelijk als op dag 1.

De huidige LFP batterijen hebben daar nog veel minder last van. Die kan je zonder problemen gebruiken in de range van 0 tot 100% en langdurig op 100% houden.

Je betaalt voor een accu voor het volle opslagvolume niet om er maar 60% van te kunnen benutten.
Het netto bruikbare volume van een HV accu is overwegend ook lager dan het bruto beschikbare volume. 100% bruikbaar is doorgaans dus niet eens echt 100%. Daar heeft de fabrikant zelf al voor een buffer gezorgd waar de gebruiker niet bij kan.
Overigens kan je met 0% op de GOM ook nog een aantal km verder rijden. Dus ook 0% is in werkelijkheid niet compleet leeg.

Kortom, gewoon doen zoals het je het beste uitkomt en gaan met de banaan.
YouTube: Dieser Fehler killt deinen LFP-Akku! Brandneue Erkenntnisse!

Hier worden toch een paar van je statements tegen gesproken.

Heel kort: ook een LFP batterij degradeert sneller als je ze op 100% houdt. En LFP leeft langer bij een lagere Soc
NMC houdt niet van helemaal leeg, en degradeert ook sneller bij 100% gedurende langere tijd.
De belangrijkste reden om een LFP af en toe naar 100% te brengen is de calibratie.

Lijkt nogal OT, maar als je slim wil laden hou je best rekening met die richtlijnen. Als ik midden in de nacht thuis kom met 3%, dan laad ik direct naar 40%, en de rest mag later als de zon schijnt.
En tot 100% ga ik enkel als het echt nodig is, zelfs al is mijn auto eigenlijk van de leasemaatschappij.

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stefjuh
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 11-09 11:21
stefjuh schreef op donderdag 29 augustus 2024 @ 11:11:
Hallo, vandaag is bij mij een Easee Charge lite geïnstalleerd. Nu hoor ik van de nieuw geplaatste groep een zoemend geluid bij laden auto. Is dit normaal?
Inmiddels is de automaat vervangen door eentje van het merk Eaton. Het geluid is minder, maar bij volledige laad snelheid nog wel hoorbaar.

Laten rusten of andere partij laten komen?
Pagina: 1 ... 137 ... 191 Laatste

Let op:
Discussie over laadpassen, facturatie e.d.: [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3. Vragen over elektrische auto's en hun bijbehorend laadvermogen in Elektrische auto's - deel 5 of de betreffende merktopics. Er is uiteraard een beetje overlap, maar specifieke vragen of opmerkingen over de inrichting van je meterkast en huisinstallatie horen in Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 2. Voor het zo goedkoop mogelijk thuisladen van je EV kan je terecht in Het grote goedkoop thuisladen van je EV topic en als laatste: voor v2g is er ook een plek: Over V2G; laden en ontladen