Verkoper biedt een alternatief dat 2000 euro meer kost

Pagina: 1 2 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 13art
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 13:02

13art

Moderator Mobile
Topicstarter
Lang verhaal kort, afgelopen vrijdag (17-05) hebben we onze 'nieuwe' auto opgehaald, een Kia e-Niro. Deze stond overal geadverteerd met: 'accu laden: 11kW'. Met andere woorden, laden op 3 fasen.
In het gesprek met de verkoper, waarbij het ook uitdrukkelijk is gegaan over snel laden, dynamnisch contract, niet te snel leveren want meterkast moet nog omgezet worden naar 3 fasen, is door de verkoper nooit gewezen op dat het een 1-fase auto betrof. Hier kwamen we afgelopen zondag (19-05) achter.

Uiteraard hierop meteen een (boze) e-mail gestuurd waarop vandaag contact met de verkoper. Deze heeft min of meer toegegeven dat het er fout stond en dat het geadverteerd stond als een 11kw on board charger (legt de schuld bij Auto Telex Pro, maar dat terzijde).

Nu heeft hij een alternatief geboden, maar de alternatieve auto die hij biedt is 2000 euro duurder (heeft ook 20k meer op de teller, is wel wat luxer ingericht, maar wel weer een kleur die we wat minder vinden) en in het eerste contact lijkt ons deze meerprijs bij ons als consument neer te willen leggen.

Ik heb de rechtsbijstand gebeld, maar daar gaat 5 tot 10 dagen overheen voor je antwoord krijgt. Morgen ga ik nog de BOVAG bellen om te vragen wat in deze situatie onze rechten dan wel plichten zijn en wat redelijkerwijs verwacht mag worden (ik vermoed het het onder non-conformiteit valt).

Echter gevoelsmatig klopt het niet dat wij nu, door een fout van hun volledig voor die 2000 euro moeten opdraaien. Plus omdat het een luxere auto is, kunnen we geen aanspraak meer maken op de SEPP vergoeding, dus in feite zou het ons dan bijna 4000 euro gaan kosten.

Wat is jullie ervaring hier mee? Waar hebben we recht op? Wat is redelijk m.b.t. een meerprijs die zij vragen?

Heb ook nagedacht over het weer terug brengen van de auto en de volledige koop terug te draaien, maar ja, dan moeten ze ook nog maar net onze ingeleverde auto nog hebben en niet al afgevoerd hebben.

Wanneer een potvis in een pispot pist heb je pispot vol met potvispis

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loki504
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 08:26
Zover ik weet(maar durf het niet 100% te zeggen)

Kan de dealer het achteraf nog aanpassen voor oke een redelijk bedrag(die kosten zijn dan voor hem) of is dat vrijwel aanmogelijk(geen verstand van ev's en laden). Zoja dan kan de dealer de auto nog conform maken. Maar een aanpassing van 10k maken op een 15k overeenkomst is ook niet redelijk.

Vervangen wordt lastig omdat het uniek is. En mag de dealer zeker ook wat water bij de wijn doen en minimaal die 2k zelf ophoesten. Het kost jullie immers ook ongeveer 2k.

En dan blijft ontbinden over maar met een ingeleverde auto is dat ook weer lastig. Tenzij je daar op papier een bedrag voor heb gekregen waar je mee kan leven dan haalt je dat bedrag gewoon van de totale koopsom af. Of markt conform prijs?

Het is inderdaad niet makkelijk omdat alle opties wel iets hebben. En daarom denk ik dat praten met de dealer de enigste optie is.

En sta je open voor een deel van het geld terug? Of is dat een no-go?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iamerwin
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 16:18
Zoals altijd: is de verkoper privé of een zakelijke toko?

Hello. Is it me you're looking for?

Acties:
  • +19 Henk 'm!

• loki504
  • Laatst online: 08:26
iamerwin schreef op woensdag 22 mei 2024 @ 19:15:
Ik durf met 100% zekerheid te zeggen dat het gaat om een zakelijk verkoper. Ik ken bar weinig particulieren waar je je oude auto kan inleveren en die ook nog een zelfde type auto te koop heeft staan en gebruik maakt van auto telex pro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

Ik ben geen jurist.

Kun je een vergelijkbare goede* deal krijgen in de komende tijd, laten we zeggen binnen vier weken?
Dan zou ik gewoon aansturen op ontbinding van de koopovereenkomst onder dwaling zie:Was het echt wel een goede* deal mede omdat de verkoper de prijs inschaalde op 1-fase laden en jij de prijs interpreteerde op 3-fase laden? En kun je niet een vergelijkbare goede* deal krijgen? Dan zou ik aansturen op een tegemoetkoming in de koopprijs óf fikse korting op een alternatief, maar ook hier even uitgaande van wat jij wilt (binnen redelijkheid).

*waarbij jij tevreden bent over prijs/kwaliteit/km-stand/kleur/opties -> probeer dit een beetje objectief te zien

Voor dit soort dingen heb je je rechtsbijstandsverzekering dus wacht dat ook vooral af. Een jurist kan je ongetwijfeld morgen of overmorgen nog van advies voorzien en je helpen, maar dan ben je al snel 3 uurloon kwijt wat ergens tussen de 150 tot 300 zal liggen, dat is zonde v.h. geld, maar het is een optie als je de rechtsbijstand te lang vind duren.

edit: oh en archiveer die advertentie als je dat nog niet gedaan hebt én als je geen schriftelijke bevestiging (mail) hebt van de fout van de verkoper.

[ Voor 5% gewijzigd door True op 22-05-2024 19:28 ]

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koekstra
  • Registratie: November 2012
  • Niet online
13art schreef op woensdag 22 mei 2024 @ 18:38:
Lang verhaal kort, Waar hebben we recht op?
Niet goed geld terug. Dat is waar je recht op hebt omdat hun een fout hebben gemaakt en jij niet de auto krijgt die je is beloofd.

Dat ze toevallig een ander hebben staan (die nou eenmaal duurder is) maakt natuurlijk niet uit. Ze kunnen uit coulance wellicht wat met de prijs doen, maar als ze dat niet doen(of willen, of - insert reden-) Dan heb je evengoed nergens 'recht' op wat betreft die andere auto.

Koop ontbinden, je eigen auto terug halen als dat kan, en op zoek naar een ander. Of die 2000 lappen voor een duurdere auto bij de zelfde garage.

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• fopjurist
  • Registratie: Mei 2021
  • Niet online

fopjurist

mr.drs. fopjurist

True schreef op woensdag 22 mei 2024 @ 19:27:
Dan zou ik gewoon aansturen op ontbinding van de koopovereenkomst onder dwaling zie
Nonconformiteit is makkelijker te bewijzen dan dwaling.
Heb ook nagedacht over het weer terug brengen van de auto en de volledige koop terug te draaien, maar ja, dan moeten ze ook nog maar net onze ingeleverde auto nog hebben en niet al afgevoerd hebben.
Dat is niet jouw probleem. Je moet eerst nadenken wat je uiteindelijk wilt (andere auto, huidige auto aanpassen, korting), en dan kunnen we gaan nadenken hoe je dat kunt bereiken.

Kan de auto worden omgebouwd naar 11 kW? Is hetzelfde type beschikbaar met 11 kW?

Beschermheer van het consumentenrecht

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• chrisborst
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 19:15
@13art
Moet eerlijk zeggen dat je je wel heel erg makkelijk op de info van de dealer bent afgegaan. Inmiddels kan je prima zelf uitzoeken welke auto's met welke snelheid kunnen laden. Helemaal als je een tweaker ben. Want de gemiddelde consument zou geen eens weten wat laadsnelheid of 1 of 3 fase.
Inmiddels ga ik nooit meer af op wat in de advertentie bij een auto staat, heel vaak klopt dit gewoon niet (helaas).

Dus het enige waar je "recht" op zou kunnen hebben is dat je gratis van de koop kan afzien, want product voldoet niet aan het geadverteerde op een belangrijk punt.
Als ze daarnaast nog extra coulance bieden door een andere auto voordelig aan te bieden, is dat mooi meegenomen. En anders lekker verder zoeken, je kan inmiddels ruim kiezen bij dit soort auto's.

[ Voor 8% gewijzigd door chrisborst op 22-05-2024 19:47 ]

Acties:
  • +23 Henk 'm!

• fopjurist
  • Niet online

fopjurist

mr.drs. fopjurist

chrisborst schreef op woensdag 22 mei 2024 @ 19:47:
@13art
Moet eerlijk zeggen dat je je wel heel erg makkelijk op de info van de dealer bent afgegaan. Inmiddels kan je prima zelf uitzoeken welke auto's met welke snelheid kunnen laden. Helemaal als je een tweaker ben. Want de gemiddelde consument zou geen eens weten wat laadsnelheid of 1 of 3 fase.
Inmiddels ga ik nooit meer af op wat in de advertentie bij een auto staat, heel vaak klopt dit gewoon niet (helaas).
In Nederland gaat de onderzoeksplicht niet zover dat je moet twijfelen aan mededelingen van de verkoper.
Dus het enige waar je "recht" op zou kunnen hebben is dat je gratis van de koop kan afzien, want product voldoet niet aan het geadverteerde op een belangrijk punt.
Je hebt nog wel wat andere rechten. De remedies bij nonconformiteit zijn herstel, vervanging, aflevering van het ontbrekende, prijsvermindering en ontbinding, eventueel met schadevergoeding.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• 13art

13art

Moderator Mobile
Topicstarter
iamerwin schreef op woensdag 22 mei 2024 @ 19:15:
Sorry had ik er niet bij vermeld. Het een officiele Kia Dealer.

Overigen houdt hij voet bij stuk en weigert om maar iets tegemoet te komen. Het is niet zijn fout, maar de fout van de RDW is zijn mening. Alsof wij als consument daar ook maar iets mee van doen hebben.

Hij heeft nog wat alternatieven geboden, waarbij de laatste een auto van een jaar jonger, maar wederom 2k duurder. En daarbij dat deze aanbiedingen alleen deze week nog gelden omdat we nu nog maar weinig met de auto hebben gereden. Kortom hij gaat er ook nog een termijn aan verbinden nu. Heb al wel laten weten dat ik morgen ga overleggen met de Bovag en Rechtsbijstand.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• 13art

13art

Moderator Mobile
Topicstarter
chrisborst schreef op woensdag 22 mei 2024 @ 19:47:
@13art
Ben ik niet met je eens. Ja als consument heb je een onderzoeksplicht, maar daar hebben we naar mijn idee aan voldaan door duidelijk te kijken naar wat er in de advertentie staat. Als ik daarbij met de verkoper uitgebreid praat over het snel laden, dynamisch contract, ombouwen meterkast, dan is er ook meer dan genoeg gelegenheid voor hem geweest om te komen op dat de auto helemaal geen 3-fase laden ondersteund. Maar dat is niet gebeurd.

In dit hele verhaal mis ik de verantwoordelijkheid van de dealer. Ze schuiven alles af of de RDW en/of het registratiesysteem. Dat de auto al 4 maanden te koop stond en dat de fout nooit is opgemerkt, of dat hij zelf niet ingegaan is op wat wij vertelt en uitgelegd hebben over onze wensen is hij niet op ingegaan. Dan ruikt het eerder naar misleiding naar mijn idee dan dat de consument niet voldoende onderzoek heeft gedaan

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wokschotel
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 18:18

Wokschotel

Op 6 wielen

Ik lees dat je met de verkoper hebt gehad over omzetten meterkast, snel laden, dynamisch contract en van alles wat maar heb je ook expliciet gevraagd of je op 3-fasen kan laden, als dat blijkbaar zo belangrijk voor je is?

De islam kan uw vrijheid schaden

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 20:11

de Peer

under peer review

Ja op 1 fase kun je met 7,4 kW laden en met 3 fasen dus 11 kW. Dat is ook weer geen enorm verschil.

Ik zou zelf genoegen nemen met 1000 euro compensatie, en anders de koop annuleren. Maar dat is slechts mijn mening

[ Voor 38% gewijzigd door de Peer op 22-05-2024 20:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iamerwin
de Peer schreef op woensdag 22 mei 2024 @ 20:45:
Ja op 1 fase kun je met 7,4 kW laden en met 3 fasen dus 11 kW. Dat is ook weer geen enorm verschil.

Ik zou zelf genoegen nemen met 1000 euro compensatie, en anders de koop annuleren. Maar dat is slechts mijn mening
Ja, maar dan most de Kia dealert zich wel een beetje bewegen….en dat doet ie niet.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

iamerwin schreef op woensdag 22 mei 2024 @ 22:11:
[...]

Ja, maar dan most de Kia dealert zich wel een beetje bewegen….en dat doet ie niet.
Dan koop annuleren

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• iamerwin
Wokschotel schreef op woensdag 22 mei 2024 @ 20:41:
Ik lees dat je met de verkoper hebt gehad over omzetten meterkast, snel laden, dynamisch contract en van alles wat maar heb je ook expliciet gevraagd of je op 3-fasen kan laden, als dat blijkbaar zo belangrijk voor je is?
13art schreef op woensdag 22 mei 2024 @ 18:38:
Lang verhaal kort, afgelopen vrijdag (17-05) hebben we onze 'nieuwe' auto opgehaald, een Kia e-Niro. Deze stond overal geadverteerd met: 'accu laden: 11kW'. Met andere woorden, laden op 3 fasen.
Daar is expliciet mee geadverteerd, dan ,ag je er van uitgaan dat dat klopt. Zoals @fopjurist opmerkte: je mag er van uitgaan dat dat klopt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DoubleD1980
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 26-06 23:54

Die 7.4 is alleen bij een 22kW lader en die zijn er niet zo veel in NL.

Overigens heb ik ook een 1-fase e-Niro en kan ik daar prima mee uit de voeten. Moet TS dagelijks heel veel rijden?

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
  • Registratie: Februari 2001
  • Nu online

CyBeRSPiN

sinds 2001

In Nederland is 3x16A (11kW) de standaard voor openbare laadpalen, en TS heeft juist 3-fase aan laten leggen (3x25A ipv 1x40A).
Openbaar laden betekent dus vaak met 3,7kW laden ipv 11kW, factor 3 verschil dus.

De 3-fase lader is een meerprijs waard, en het is mi dus dwaling van de verkoper dat dit niet het geval is. Al had TS met de juiste kennis wel eenvoudig kunnen controleren voor de aankoop tijdens en proefrit/bezichtiging (2 van de 3 pinnen ontbreken in de laadpoort), de filtering op de vele aangeboden exemplaren was oa op basis van met 3 fasen kunnen laden.

Als ik TS was zou ik een korting bedingen, zeker omdat de SEPP er ook in hakt bij de duurdere uitvoering. De 1-fase uitvoering is prima, zeker als je thuis kan laden. De winst met snel kunnen laden tijdens de “happy hours” van een dynamisch contract zal niet snel optellen tot 2000+ euro verwacht ik.
Als ie geen korting wel geven dan annuleren, maar dan zal je mogelijk bij andere partijen alsnog ook netto 4000 euro duurder uit zijn voor enkel de 3-fase lader? Ik heb zelf de 1-fase uitvoering en heb er persoonlijk weinig voor over als de mogelijkheid er zou zijn om naar 3-fase te upgraden (max 750 euro ipv 4000)

[ Voor 17% gewijzigd door CyBeRSPiN op 23-05-2024 00:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

fopjurist schreef op woensdag 22 mei 2024 @ 19:57:
[...]

In Nederland gaat de onderzoeksplicht niet zover dat je moet twijfelen aan mededelingen van de verkoper.

[...]

Je hebt nog wel wat andere rechten. De remedies bij nonconformiteit zijn herstel, vervanging, aflevering van het ontbrekende, prijsvermindering en ontbinding, eventueel met schadevergoeding.
Fopjurist, hoe redelijk vindt jij het dat wanneer de verkoper z'n poot stijf houdt, @13art een schadevergoeding mag krijgen voor de meerprijs van een vergelijkbare auto die wel de 3-fase laadmogelijkheid heeft?
Is dat iets wat 13art redelijkerwijs hard zou kunnen maken?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 13art

13art

Moderator Mobile
Topicstarter
Wokschotel schreef op woensdag 22 mei 2024 @ 20:41:
Nee niet, na het lezen van de 11kW (= 3 fase) in de advertentie en het gesprek met de verkoper over 3 fase gerelateerde zaken ook nog specifieke nagevraagd naar 3-fase. Lijkt me ook niet nodig. Anders kan het advies aan iedereen wel zijn om puntsgewijs de advertenties langs te lopen met de verkoper of alles er wel in zit wat in de advertentie staat. Gaan de verkopers ook blij mee zijn denk ik ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 13art

13art

Moderator Mobile
Topicstarter
DoubleD1980 schreef op woensdag 22 mei 2024 @ 23:51:
[...]

Die 7.4 is alleen bij een 22kW lader en die zijn er niet zo veel in NL.

Overigens heb ik ook een 1-fase e-Niro en kan ik daar prima mee uit de voeten. Moet TS dagelijks heel veel rijden?
In feite doet het er in deze niet heel erg toe lijkt me. Maar om antwoord te geven, het wisselt. Het eerste weekend dat we de auto hadden was meteen een weekend waarin er veel gereden moest worden en ik het echt niet op 1 lading ging redden. We hebben vrienden door het hele land wonen dus ja dan maak je al snel veel km's.

Acties:
  • +27 Henk 'm!

• THE_BASE
  • Niet online
Even meegelezen, als ik hiermee te dealen had, hoe graag ik ook die auto zou willen, zou ik de koop ontbinden.

Als er vanuit de dealer geen deels schuld wordt erkent, ze niet bewegen of meer water bij de wijn willen doen, dan gun ik ze ook de deal niet. Laat staan dat je daar nog jaren voor je onderhoud moet komen. Ik ben weg bij zo’n dealer.

iPhone 16 Pro  iPad mini 6  MacBook Air M2  iMac M4  Watch Series 10  TV 4K HDR  AirPods Max & Pro 2  HomeKit  CarPlay  MagSafe  AirTags

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 19:09

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Ik zou ook ontbinden. Van die 11kW blijft weinig over zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sigmundfreund
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 15:29
Kon je dit niet aan het type stekker zien? (Ik ben niet 100% thuis in EV's, maar daar zat toch een verschil tussen?)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Qwerty-273
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 17:44

Qwerty-273

Meukposter

Het grootste probleem met auto’s is dat je vaak alleen het merk en model ziet (eventueel bouw/registratiejaar) terwijl er talloze uitvoeringen zijn binnen die combinatie. Volledig afhankelijk van de opties die de originele koper heeft gekozen (al dan niet in een pakket samenstelling).

Als de verkoper aangeeft dat het laden op 11kW gaat, dan ga je ervan uit dat dit klopt. Anders zal je waarschijnlijk ook nog het accupakket moeten gaan controleren of dit fysiek wel klopt met de advertentie (als daar keuze in was). Net zoals alle andere opties de vermeld zijn in de advertentie.

Dat de garage de schuld bij een derde partij legt is het ontlopen van zijn eigen verantwoordelijkheid op de gesloten koopovereenkomst. Hoe je dat oplost met een iemand die niet echt mee wil werken is een tweede.

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gunner
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Gunner

Invincibles

sigmundfreund schreef op donderdag 23 mei 2024 @ 07:52:
Kon je dit niet aan het type stekker zien? (Ik ben niet 100% thuis in EV's, maar daar zat toch een verschil tussen?)
Nee de stekker is hetzelfde.

Still warm the blood that courses through my veins. | PvOutput | ARSENAL FC

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 25-06 17:11

Barrycade

Through the...

Mijn ervaring met Kia is dat de verkoper geen idee had wat hij verkocht.

Dus wist er zelf meer van dan de verkoper welke opties bij welke uitvoering hoorde.

Dat gaf al meteen een indicatie.

Toen hij mijn inruiler ook onterecht lakschade aanrekende (was een spinnenweb die op de lak zat, kon m met wat spuug zo weg wrijven) was het allang al duidelijk dat het geen Kia werd.

Maar op RDW staat foutieve informatie staat. Verbaast het me niets dat deze verkoper dit niet wist.

Dus wat te doen? Denk richting compensatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BB-One
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 18:35
@13art Als het laden op 11kw echt 'moet', dan zou ik annuleren.

Maar persoonlijk zal ik de dealer vragen om een korting, want in hoeverre heb je laden op 11 kw nodig? Voor wat het waard is, ik laad al 5 jaar op een oma lader (2kw) (ik heb geen zin/tijd om de laadpaal die al klaar ligt te (laten) plaatsen...)
Met 3.7kW laad je in een nacht van 8 uur al ongeveer 180 km. Mocht het een keer nodig zijn om snel bij te vullen dan rij je langs een snellader. Kost natuurlijk meer dan thuis laden maar waarschijnlijk zal je het nooit nodig hebben. Ik niet tenminste. Het enige voordeel dat je zou kunnen hebben van op 11kW laden is laden op bestemming, dat was een aantal jaar geleden nog prijstechnisch voordelig, maar de gewone laadpalen hebben ongeveer vergelijkbare tarieven als de snelladers. Ik heb bijv. gisteren 80 ct/kWh moeten betalen bij een normale laadpaal... Dan is 69 ct bij de fastneds zelfs voordeliger. Normale prijzen voor normale laadpalen liggen normaal rond de 50-60 ct per kWh. Dus scheelt niet zo heel veel met snelladen. Voor 1000 euro korting kun je aardig wat km's / kWh's laden bij de fastneds van deze wereld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gravy
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 25-06 16:10
Ontbinden, en elders kopen. Dealers willen graag van hun EVs af in een markt met dalende prijzen.

Acties:
  • +40 Henk 'm!

• Accretion
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 13:00

Accretion

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

Stop eens met de schuld bij TS neerleggen, dealer heeft al aangegeven dat zijn informatie (zelfs die van RDW) incorrect is.

Dealer is de expert, niet TS, TS geniet van consumentenbescherming en wordt in deze transactie gezien als leek, onafhankelijk van zijn achtergrond en/of het hebben van een Tweakers account.

Ook al beargumenteren we hier dat z'n oplaadpoort oranje had moeten zijn in plaats van lila of whatever.
De deal is al gemaakt en de dealer heeft het zelf ook niet gezien en zelfs verkeerd gecommuniceerd.

Ook reactie als: 'ik zou ontbinden' hebben we genoeg gelezen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Barrycade schreef op donderdag 23 mei 2024 @ 08:05:
Mijn ervaring met Kia is dat de verkoper geen idee had wat hij verkocht.
Laatst op een zaterdagochtend naar de Kia dealer om een Sorento en ev9 te bekijken. Beiden platte accu. Dus; kofferbak niet open en stoelen niet van hun plek te krijgen. You had one job...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Compuchip87
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 19:47
13art schreef op woensdag 22 mei 2024 @ 20:20:
[...]

Hij heeft nog wat alternatieven geboden, waarbij de laatste een auto van een jaar jonger, maar wederom 2k duurder.
Ik mis nog even het antwoord op de vraag van fopjurist, wat je eigenlijk zelf als oplossing ziet.

Is één van die alternatieven wel naar je zin, afgezien van het prijsverschil? Want dan zou je kunnen inzetten op een andere auto, waarbij de dealer het prijsverschil ophoest.

Of wil je deze auto gewoon terugbrengen en elders een andere kopen?

Wat vind je acceptabel?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
Volgens mij registreert RDW helemaal geen laadsnelheden. Houd bij ontbinden wel rekening dat je (snel) iets anders moet hebben als je huidige auto niet terug kan. Is de gewenste uitvoering met 3 fase lader, kleur en die voldoet aan de SEPP subsidie wel te vinden voor de prijs die je zoekt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Croga
  • Nu online

Croga

The Unreasonable Man

Deveon schreef op donderdag 23 mei 2024 @ 08:13:
Houd bij ontbinden wel rekening dat je (snel) iets anders moet hebben als je huidige auto niet terug kan.
Again: Probleem van de verkoper, niet van de koper. Als de huidige auto niet terug kan geeft de verkoper maar een fatsoenlijke andere auto. Verkoper veroorzaakt hier een probleem, dan moet ie het ook oplossen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
Croga schreef op donderdag 23 mei 2024 @ 08:19:
[...]

Again: Probleem van de verkoper, niet van de koper. Als de huidige auto niet terug kan geeft de verkoper maar een fatsoenlijke andere auto. Verkoper veroorzaakt hier een probleem, dan moet ie het ook oplossen.
Dat zou best kunnen zijn maar zie dat recht maar eens op te eisen. De snelste weg is zeker niet juridisch, dat is enkel een stok achter de deur om niet afgewimpeld te worden. De verkoper hoeft echter geen tienduizenden euro’s kosten te maken op een vormfout.

Begrijp dat het voor de TS een enorme teleurstelling is maar waarschijnlijk wist de verkoper het ook niet eens. Zoals eerder benoemd is het niet eenvoudig te zien of een auto 1 of 3 fases laad, als de verkoper het verschil al weet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 16:26
Ontbinden of herstel lijken de twee realistische mogelijkheden. De andere auto kan hij aanbieden met een leuke korting maar door SEPP is het nog steeds een fors verschil.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Croga
  • Nu online

Croga

The Unreasonable Man

Deveon schreef op donderdag 23 mei 2024 @ 08:33:
Begrijp dat het voor de TS een enorme teleurstelling is maar waarschijnlijk wist de verkoper het ook niet eens. Zoals eerder benoemd is het niet eenvoudig te zien of een auto 1 of 3 fases laad, als de verkoper het verschil al weet.
Nogmaals: Het probleem van de verkoper! Als hij niet zorgt dat ie weet wat ie verkoopt is dat toch echt gewoon enorm dom. En zeker geen excuus om dan maar iets te verkopen wat niet voldoet aan de beschrijving. Een beschrijving waar hij zelf voor verantwoordelijk is!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Accretion schreef op donderdag 23 mei 2024 @ 08:07:
Stop eens met de schuld bij TS neerleggen, dealer heeft al aangegeven dat zijn informatie (zelfs die van RDW) incorrect is.

Dealer is de expert, niet TS, TS geniet van consumentenbescherming en wordt in deze transactie gezien als leek, onafhankelijk van zijn achtergrond en/of het hebben van een Tweakers account.

Ook al beargumenteren we hier dat z'n oplaadpoort oranje had moeten zijn in plaats van lila of whatever.
De deal is al gemaakt en de dealer heeft het zelf ook niet gezien en zelfs verkeerd gecommuniceerd.

Ook reactie als: 'ik zou ontbinden' hebben we genoeg gelezen...
Helemaal dit. Je kan als consument geen expert zijn over alle domeinen. De verantwoordelijkheid ligt hier bij de koper. Wat je juridisch gezien kan verwachten weet ik niet. Gevoelsmatig wil je krijgen wat je beloofd is voor dezelfde prijs, dat begrijp ik. Maar volgens de wet? Geen idee.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ybos
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 13:47

Meeste openbare laadpalen bieden deze optie niet...
Dus bij thuis laden is het te overzien, maar op vakantie/... kan het wel lastig zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
13art schreef op woensdag 22 mei 2024 @ 20:24:
[...]

Ben ik niet met je eens. Ja als consument heb je een onderzoeksplicht, maar daar hebben we naar mijn idee aan voldaan door duidelijk te kijken naar wat er in de advertentie staat. Als ik daarbij met de verkoper uitgebreid praat over het snel laden, dynamisch contract, ombouwen meterkast, dan is er ook meer dan genoeg gelegenheid voor hem geweest om te komen op dat de auto helemaal geen 3-fase laden ondersteund. Maar dat is niet gebeurd.

In dit hele verhaal mis ik de verantwoordelijkheid van de dealer. Ze schuiven alles af of de RDW en/of het registratiesysteem. Dat de auto al 4 maanden te koop stond en dat de fout nooit is opgemerkt, of dat hij zelf niet ingegaan is op wat wij vertelt en uitgelegd hebben over onze wensen is hij niet op ingegaan. Dan ruikt het eerder naar misleiding naar mijn idee dan dat de consument niet voldoende onderzoek heeft gedaan
Bestaat er wel een e-Niro van dat bouwjaar met 3-fase laden?

Zo niet, dan is de fout heel vervelend, maar het product wat je denkt gekocht te hebben bestaat niet.
Het zou anders zijn als de optie er wel zou zijn, dan kun je hard maken dat je een goedkopere uitvoering hebt gekregen. En kun je uitrekenen wat het verschil is.
Croga schreef op donderdag 23 mei 2024 @ 08:57:
Nogmaals: Het probleem van de verkoper!
En hij ontbind meteen de verkoop.
Daarmee doet de verkoper totaal niet moeilijk.

Stel je koopt een moederbord en de specs kloppen niet op de webshop. Heb je dan recht op een 2x zo duur moederbord of allerlei compensaties?

Daarnaast staat er bij veel websites en informatie 'onder voorbehoud van fouten'. Dit is de reden dat het er staat....

@13art ik denk dat het een beetje domme pech is. Volgens mij heb je een 'te oud' model gekozen zonder 3-fase lader. Deze auto had nooit op je shortlist moeten staan.
Ik was op zoek naar een Nissan Leaf en had toen ook exact de bouwjaren bepaald die wel en niet konden. Juist om dit soort foutjes te voorkomen: 'Hè, een 2009 met x, dat kan helemaal niet'. En dan zie je in de advertentie ineens de andere zaken die niet kloppen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

[...]

Nogmaals: Het probleem van de verkoper! Als hij niet zorgt dat ie weet wat ie verkoopt is dat toch echt gewoon enorm dom. En zeker geen excuus om dan maar iets te verkopen wat niet voldoet aan de beschrijving. Een beschrijving waar hij zelf voor verantwoordelijk is!
Zoals altijd is recht hebben niet hetzelfde als recht krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
[...]

Natuurlijk is het aan de verkoper om een pasende oplossing te bieden. Dit moet echter wel redelijk zijn. Ook een rechter zal toetsen op hoe groot dit gebrek is en zelfs als krijgt de TS zijn oude auto weer terug dan neem ik aan dat hij nog steeds een andere auto wilt. Als die andere auto die wel aan de wensen voldoet 5k meer kost dan is een 1000-2000 afkoopsom voor dit foutje misschien niet eens z’n slecht idee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rene
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 19:17
Ik heb iets soortgelijks meegemaakt met de aanschaf van een Peugeot voor mijn schoonouders. Deze was nieuw en het model zou ACC hebben, almede en zwart dak. Bij aflevering bleek dit er niet op te zitten...

Wij hebben dit uiteindelijk opgelost door een fikse korting en 3 jaar gratis service te bedwingen. Voor een dealer is achteraf inbouwen van ACC helemaal niet zo makkelijk. Hetzelfde zal ongetwijfeld voor een 11kW lader gelden. Ook al zou de lader plug en play zijn moeten er hoogstwaarschijnlijk software en kabels aangepast en vervangen worden.

Tenzij de 11kW echt een no-brainer is zou ik lekker op korting aansturen. Dan kan je er wellicht 1000 euro op vooruit gaan ipv 4000 euro achteruit zonder en enorm juridisch proses te starten.

2021 Magnesium P2, non PP, 20" - 2024 Mazda MX-30

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
ybos schreef op donderdag 23 mei 2024 @ 09:08:
[...]

Dus bij thuis laden is het te overzien, maar op vakantie/... kan het wel lastig zijn.
Wel lullig dat die net zijn meterkast heeft verbouwd van 1x40A naar 3x25A. Met 1x40A laad je een auto op één fase wel op de volle 7,2 kW, met 25A ben je op een zonnige dag beperkt tot 6 kW.

Deze kosten zou je eventueel ook bij de garage kunnen neerleggen als je besluit de auto toch te willen behouden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Deveon schreef op donderdag 23 mei 2024 @ 09:18:
[...]

met 25A ben je op een zonnige dag beperkt tot 6 kW.
Nee op een bewolkte dag ben je beperkt tot 6 kW. Op een zonnige dag haal je gewoon de volle 7,4 kW als je genoeg zonnepanelen hebt. Zo doe ik het hier thuis ook.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
  • Nu online

CyBeRSPiN

sinds 2001

[...]

Juist op vakantie (in het buitenland) kom je vaak 22kW palen tegen waarbij je op 1 fase met 7,4kW kan laden. In België is dit bijv ook de standaard. Alleen in NL zitten we vast in dat 3x25A stramien van de netbeheerders.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sharky
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 16:12

Sharky

Skamn Dippy!

Overigen houdt hij voet bij stuk en weigert om maar iets tegemoet te komen. Het is niet zijn fout, maar de fout van de RDW is zijn mening. Alsof wij als consument daar ook maar iets mee van doen hebben.
Hij probeert van zijn fout jouw fout te maken, erg kinderachtig en ga er vooral niet in mee. Als hij zoiets noemt er niet op ingaan en gewoon telkens aangeven dat het te maken heeft met hun eigen informatievoorziening en dat dit niet jouw probleem is.
Hij heeft nog wat alternatieven geboden, waarbij de laatste een auto van een jaar jonger, maar wederom 2k duurder. En daarbij dat deze aanbiedingen alleen deze week nog gelden omdat we nu nog maar weinig met de auto hebben gereden. Kortom hij gaat er ook nog een termijn aan verbinden nu. Heb al wel laten weten dat ik morgen ga overleggen met de Bovag en Rechtsbijstand.
Als hij er een termijn aan verbindt aangeven dat je in gesprek met Bovag/RBV en dat je je niet aan die termijn kunt/wilt houden. Communiceer (of bevestig) alles per mail, vat samen wat hij zegt en wat jij zegt. Vooral het feit dat ze niet mee willen bewegen en er ook nog termijnen aan verbinden. Klinkt namelijk als een heel nare verkoper.

This too shall pass

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Richh
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 17:42
[...]

Een openbare 3-fase laadpaal kan gewoon 1-fase laden. Een 11 kW paal doet gewoon 3,6 kW 1-fase laden en een 22 kW paal doet gewoon >7 kW laden.

Op vakantie ga je toch snelladen, dat werkt helemaal anders en daar maakt dit niks voor uit.

Alternatief idee; kan de Kia dealer niet gewoon de boordlader als component vervangen voor het 22 kW model? Dat zal de dealer een paar honderd euro kosten, maargoed zo kan 'ie het misschien wel oplossen.

Persoonlijk heb ik 1-fase nooit als beperkende factor gezien, sterker nog zelfs nu ik een nieuwe EV heb aangeschaft laad ik deze nog steeds op 1-fase :P 5 kilowatt is nog steeds een redelijk behoorlijke stroom, ook voor de plannen rondom dynamisch laden. Ik zou praktisch gezien dan ook, persoonlijk, op een korting aansturen (dat lijkt me wel zeer terecht). Maar dat is verder aan TS.

De RDW weet dit soort dingen overigens ook niet. Het is hooguit Autotelex.

[ Voor 3% gewijzigd door Richh op 23-05-2024 10:24 ]

☀️ 4500wp zuid | 🔋MT Venus 5kW | 🚗 Tesla Model 3 SR+ 2020 | ❄️ Daikin 3MXM 4kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
  • Nu online

CyBeRSPiN

sinds 2001

Richh schreef op donderdag 23 mei 2024 @ 10:24:
[...]

Alternatief idee; kan de Kia dealer niet gewoon de boordlader als component vervangen voor het 22 kW model? Dat zal de dealer een paar honderd euro kosten, maargoed zo kan 'ie het misschien wel oplossen.
Kan niet, en als het al zou kunnen lijkt het me sterk dat het maar een paar honderd euro zou kosten.
[...]

De RDW houdt niet bij wat de laadsnelheid is. Laat hem maar zien dan waar de RDW het verkeerd heeft?

[ Voor 33% gewijzigd door CyBeRSPiN op 23-05-2024 10:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Richh
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 17:42
CyBeRSPiN schreef op donderdag 23 mei 2024 @ 10:50:
[...]

Kan niet, en als het al zou kunnen lijkt het me sterk dat het maar een paar honderd euro zou kosten.
De boordlader vervangen is toch gewoon mogelijk als dat ding defect is? Waarom zou daar dan geen 22 kW model in geschroefd kunnen worden?

☀️ 4500wp zuid | 🔋MT Venus 5kW | 🚗 Tesla Model 3 SR+ 2020 | ❄️ Daikin 3MXM 4kW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
  • Nu online

CyBeRSPiN

sinds 2001

Richh schreef op donderdag 23 mei 2024 @ 10:52:
[...]

De boordlader vervangen is toch gewoon mogelijk als dat ding defect is? Waarom zou daar dan geen 22 kW model in geschroefd kunnen worden?
Er is geen 22kW model, er is een 7,4kW 1-fase en een 11kW 3-fase lader. Aangezien de 11kW lader in een andere modelvariant beschikbaar kwam, kan ik me zo voorstellen dat je niet zomaar onderdelen van een nieuwe model in een ouder model kunt schroeven, daar moet de boordcomputer dan ook op aangepast, het moet passen in het frame, etc. Ook moet de laadpoort vervangen, want de 1-fase laadpoort heeft enkel L1, niet de pennen van L2 en L3.
Het is al eens gevraagd bij dealers of het een optie was om te upgraden, het antwoord was nee.
Misschien dat er onofficiele oplossingen zijn dat je er wel een soort Frankenstein oplossing van kan maken, maar of je dat moet willen.. Het is wellicht nog wel een uitweg voor de dealer.

[ Voor 16% gewijzigd door CyBeRSPiN op 23-05-2024 11:02 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Waterbeesje
  • Nu online

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

Een beetje fatsoenlijke dealer gaat er in mee om ten minste korting aan te bieden. Als die 11kW lader niet een breekpunt is dan. Wanneer de verkoper niet wilt bewegen, ongedaan maken op nonconformiteit (als je ergens iets zwart op wit hebt).

ervarinkje --> Had ook een akkefietje bij aankoop van mijn auto: cruise control geadverteerd en 'slechts' een begrenzer geinstalleerd. Deze heeft de verkoper 'gratis' van zijn marge afgehaald en geïnstalleerd toen ik een trekhaak bijbestelde (welke toch al op mijn verlanglijstje stond). Dit was wel zo afgesproken vóór de deal was gesloten. Zo kan het ook.

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ucsdcom
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 11:40
Deze dealer moet je langjarig mee verder voor onderhoud en eventuele andere problemen. Kia biedt 7 jaar garantie, maar niet op slijtage delen. Dus dit gaat op termijn ook weer tot allerlei discussies leiden. Wil je langjarig met deze dealer verbonden zijn?

Nog even een vraag die ik niet eerder voorbij zag komen: met wie doe je binnen het dealer bedrijf zaken. Alleen met de verkoper? Mogelijk wil deze zijn fout gewoon niet toegeven en niet zijn provisie daarmee mislopen. In hoeverre is hij beslissingsbevoegd in deze casus als jullie er samen niet verder uit komen?

Ik kan mij namelijk voorstellen dat een filiaalmanager graag een sale en lange termijn onderhouds klant wil binnen halen voor het filiaal en niet zit te wachten op allemaal geneuzel tussen klant en verkopers die het imago van zijn zaak kunnen schaden.Ja, autoverkopers lijken net autoverkopers ;) Iemand met een andere rol/functie zou er wel eens anders naar kunnen kijken. Vraag eventueel een gesprek aan met de filiaalmanager onder het motto dat je er uit wil komen. Neem de factuur van je 3 fasen ombouw mee en probeer deze in ieder geval vergoed te krijgen. Vraag daarnaast om bijvoorbeeld een laadtegoed of korting op een granny laadkabel, trekhaak, skirek, etc. mocht je dat willen. Vaak kan men makkelijker diensten of goederen geven, dan euro's storten omdat daarbij voor de dealer inkoop versus verkoop geldt. En jou spaart dit direct geld. Inschatting: 2000,-4000,- euro korting op het wel 3 fase model is geen optie verwacht ik. De marges zijn niet heel ruim op dit moment door de dalende EV prijzen. 1000,- aan contanten (of de prijs van de 3 fasen ombouw) of iets in goederen terug lijkt mij de beste kans te hebben.

Jammer dat de verkoper zo dicht slaat. Ondanks dat het ontdekken van geen 3 fasen laden vervelend voor hem is, is het ook een kans om bij een probleem meteen een goede indruk achter te laten op een nieuwe klant.

En als er echt niets kan: koop ontbinden en je eigen auto terug. Het terug krijgen van je eigen auto is daarbij verantwoordelijkheid van de dealer.. Hij kan namelijk er ook voor kiezen zich deze extra moeite te besparen door slechts even mee te denken.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fidelity
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 09:21
Even misschien iets wat je in eerste instantie niet wou horen:
Is het werkelijk een probleem om 1-fase te laden? Volgens de specs zit je auto met 1 fase (16A) in 20 uur vol ipv. 7 uur bij 3-fase laden. ±13 uur, zie hieronder

Pak/Eis een leuke korting voor het ongemak en ga alsnog akkoord met 1-fase laden.

Geen idee of dit je eerste elektrische auto is. Maar theoretisch gezien kom je nooit "leeg" thuis aan. Uiteraard is 20 uur wel erg veel, maar niet het einde van de wereld en daarnaast dus zelden de realiteit. Ligt voornamelijk aan wat jij op dagelijkse basis daadwerkelijk nodig hebt qua lading. En of je bijvoorbeeld nog op je werk kunt laden.

Om zoveel mogelijk zonne-energie te verbruiken laden wij de Auto regelmatig met slechts 5A op ipv. de volle 16A. Dus (230 x 5A) x 3 Fasen = 3.4kWh. Dat is minder dan de 3.7kWh waarmee jij straks kunt laden. In de zeldzame momenten dat dat voor ons een issue is kunnen we inderdaad opschalen of onderweg een paar minuten aan de Tesla Supercharger hangen :)

Edit:
Schiet mij nu een ander, beter alternatief te binnen! In het verleden hebben wij ook een 1-fase auto gehad op onze 3-fase elektra. De laadpaalmonteur had hier een leuke oplossing voor bedacht. Je neemt een 1-fase laadpaal en sluit 1 van de volledige fasen aan op die laadpaal. Dus van je 3x 25Amp huisaansluiting heb je dan 1x 25A volledig voor je auto (elektricien had die voor de zekerheid op 24A gegooid ivm. piekspanning). En de overige 2 fasen zijn voor de woning.
Op die manier behaal je dus geen 16A = 3.7kWh, maar 24 = 5.5kWh. Dan doe je er nog maar zo'n ±13 uur over om vol te laden. 18:00 aan de lader is om 07:00 al een volle accu

[ Voor 23% gewijzigd door Fidelity op 23-05-2024 14:13 . Reden: wijzigen ev-database link van EN naar NL, heeft laadtijden voor 1x 25A gespecificeerd staan ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
  • Nu online

CyBeRSPiN

sinds 2001

@Fidelity TS wil evt ook gebruik maken van dynamische tarieven, dat er soms 1 of 2 uur is op een zonnige dag dat je geld toe krijgt als je stroom verbruikt. Dan wil ie dus max 11kW laden om zoveel mogelijk geld te verdienen.
Maar zoals ik al eerder opmerkte, je hebt vele van deze "happy hours" nodig om hiermee de meerprijs van de 3-fase lader terug te verdienen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Fidelity schreef op donderdag 23 mei 2024 @ 11:58:
Is het werkelijk een probleem om 1-fase te laden? Volgens de specs zit je auto met 1 fase (16A) in 20 uur vol ipv. 7 uur bij 3-fase laden.

Pak/Eis een leuke korting voor het ongemak en ga alsnog akkoord met 1-fase laden.

Geen idee of dit je eerste elektrische auto is. Maar theoretisch gezien kom je nooit "leeg" thuis aan. Uiteraard is 20 uur wel erg veel, maar niet het einde van de wereld en daarnaast dus zelden de realiteit. Ligt voornamelijk aan wat jij op dagelijkse basis daadwerkelijk nodig hebt qua lading. En of je bijvoorbeeld nog op je werk kunt laden.

Om zoveel mogelijk zonne-energie te verbruiken laden wij de Auto regelmatig met slechts 5A op ipv. de volle 16A. Dus (230 x 5A) x 3 Fasen = 3.4kWh. Dat is minder dan de 3.7kWh waarmee jij straks kunt laden. In de zeldzame momenten dat dat voor ons een issue is kunnen we inderdaad opschalen of onderweg een paar minuten aan de Tesla Supercharger hangen :)

Edit:
Schiet mij nu een ander, beter alternatief te binnen! In het verleden hebben wij ook een 1-fase auto gehad op onze 3-fase elektra. De laadpaalmonteur had hier een leuke oplossing voor bedacht. Je neemt een 1-fase laadpaal en sluit 1 van de volledige fasen aan op die laadpaal. Dus van je 3x 25Amp huisaansluiting heb je dan 1x 25A volledig voor je auto (elektricien had die voor de zekerheid op 24A gegooid ivm. piekspanning). En de overige 2 fasen zijn voor de woning.
Op die manier behaal je dus geen 16A = 3.7kWh, maar 24 = 5.5kWh. Dan doe je er nog maar zo'n ±13 uur over om vol te laden. 18:00 aan de lader is om 07:00 al een volle accu
Leuke samenvatting van wat allemaal al genoemd is in het topic. Maar dit wil TS dus niet, en begrijpelijk.
overigens kun je op 1 fase prima met 7,4 kW laden in combinatie met je zonnepanelen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dabbel
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 19-06 00:16
Gewoon je poot stijf houden. Of nou 500 of 2000 euro korting is. De verkoper zou de commissie niet mis willen lopen. Jouw sturen naar een duurdere auto klinkt meer als upsell. Uit ervaring weet ik dat ze zeggen jammer, tot ziens. En de volgende dag bellen ze om te zeggen dat na overleg het toch akkoord is.
In het ergste geval zoek je toch een andere auto, niet alsof het een one-of-a-kind is. Je gaat jezelf later bedanken voor je rug rechthouden. Ook al is het principieel.

[ Voor 15% gewijzigd door Dabbel op 23-05-2024 12:47 ]

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Is het werkelijk een probleem om 1-fase te laden? Volgens de specs zit je auto met 1 fase (16A) in 20 uur vol ipv. 7 uur bij 3-fase laden.
20 vs 7 uur... En dan afvragen of het werkelijk een probleem is?

Je komt leeg thuis van werk. En de volgende dag zit ie nog niet vol...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fidelity
MikeyMan schreef op donderdag 23 mei 2024 @ 13:05:
[...]

20 vs 7 uur... En dan afvragen of het werkelijk een probleem is?

Je komt leeg thuis van werk. En de volgende dag zit ie nog niet vol...
Nee?
[...]
24 = 5.5kWh. Dan doe je er nog maar zo'n ±13 uur over om vol te laden. 18:00 aan de lader is om 07:00 al een volle accu
Dus je komt in de avond aan, rond 18:00 met de accu op 0% (dus eigenlijk al onmogelijk). En kunt om 07:00 weer met een volle accu wegrijden. Ik zie het probleem niet?

En zie ook de opmerking waar ik (vanuit ervaring) schreef:
Geen idee of dit je eerste elektrische auto is. Maar theoretisch gezien kom je nooit "leeg" thuis aan.

[ Voor 11% gewijzigd door Fidelity op 23-05-2024 13:08 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• morritz34
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 15:40
Fidelity schreef op donderdag 23 mei 2024 @ 13:06:
[...]

Nee?

[...]

Dus je komt in de avond aan, rond 18:00 met de accu op 0% (dus eigenlijk al onmogelijk). En kunt om 07:00 weer met een volle accu wegrijden. Ik zie het probleem niet?

En zie ook de opmerking waar ik (vanuit ervaring) schreef:

[...]
Hoop aannames in je verhaal over het gebruik van de auto en de tijden dat deze geladen zou kunnen worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fidelity
morritz34 schreef op donderdag 23 mei 2024 @ 13:13:
[...]

Hoop aannames in je verhaal over het gebruik van de auto en de tijden dat deze geladen zou kunnen worden.
Behalve dat de (volgens jou) "aanname" gebaseerd is op feiten. Ik deel toch bovenin mijn bericht een link naar ev-database? Daar kun je de laadtijden opzoeken van deze specifieke auto...

Snap ook verder je reactie niet. Ik probeer TS te helpen door een serieuze oplossing aan te dragen die voor mij destijds ook gewerkt heeft 8)7 Maar goed... dat mag natuurlijk niet :+ Bedankt voor je waardevolle bijdrage aan het topic!

[ Voor 4% gewijzigd door Fidelity op 23-05-2024 13:18 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• morritz34
Fidelity schreef op donderdag 23 mei 2024 @ 13:16:
[...]

Behalve dat de (volgens jou) "aanname" gebaseerd is op feiten. Ik deel toch bovenin mijn bericht een link naar ev-database? Daar kun je de laadtijden opzoeken van deze specifieke auto...

Snap ook verder je reactie niet. Ik probeer TS te helpen door een serieuze oplossing aan te dragen die voor mij destijds ook gewerkt heeft 8)7 Maar goed... dat mag natuurlijk niet :+ Bedankt voor je waardevolle bijdrage aan het topic!
Graag gedaan. Fijn om te horen dat mijn bijdrage waardevol is....

Ik doel met aannames op het feit dat je helemaal niet weet hoe TS zijn auto gaat gebruiken. Hoe weet jij of hij om 18:00 thuis is en vervolgens de auto stilstaat? Als het laden geen probleem was had TS ook geen topic aangemaakt denk je wel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fidelity
morritz34 schreef op donderdag 23 mei 2024 @ 13:55:
[...]

Graag gedaan. Fijn om te horen dat mijn bijdrage waardevol is....

Ik doel met aannames op het feit dat je helemaal niet weet hoe TS zijn auto gaat gebruiken. Hoe weet jij of hij om 18:00 thuis is en vervolgens de auto stilstaat? Als het laden geen probleem was had TS ook geen topic aangemaakt denk je wel?
Nogmaals, ik doe een voorstel voor iets wat TS zou kunnen helpen. Ik weet inderdaad niet of hij om 18:00 thuis is. Ik heb ook geen idee of hij wel in Nederland woont. Sterker nog... wie weet woont hij helemaal niet op deze planeet en komt hij uit het derde dal universum. Allemaal aannames inderdaad.

Maar ik ben in mijn voorbeeld uitgegaan van Jan Modaal. Die komt om 18:00 thuis en vertrekt om 07:00. Woont in Nederland op planeet Aarde. Lijkt mij geen vreemde aanname.

spoiler:
Zie hoe ik voorbeeld hierboven heb onderstreept? Het was namelijk een voorbeeld die hoorde bij het feit dat de auto op 25A zo'n 13 uur laadtijd nodig heeft. Als TS in werkelijkheid nachtdiensten draait kan het inderdaad zo zijn dat de auto niet om 18:00 aan de lader hangt. Het leek mij niet nodig om deze disclaimer toe te voegen. Maar fijn dat je mij daarop gewezen hebt

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• TerminalNL
  • Registratie: Februari 2006
  • Nu online
Laden op enkelfase is vooral een probleem in de openbareruimte. Bijna alle publieke laders zijn maar 11kw. Dan sta je dus te laden op 3,6kw, en krijg je in een werkdag je auto bij lange na niet vol.

Dealer is gewoon een pannenkoek, proberen te escaleren naar de manager. Misschien dat die wel meewerkend is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• morritz34
Fidelity schreef op donderdag 23 mei 2024 @ 14:03:
[...]

Nogmaals, ik doe een voorstel voor iets wat TS zou kunnen helpen. Ik weet inderdaad niet of hij om 18:00 thuis is. Ik heb ook geen idee of hij wel in Nederland woont. Sterker nog... wie weet woont hij helemaal niet op deze planeet en komt hij uit het derde dal universum. Allemaal aannames inderdaad.

Maar ik ben in mijn voorbeeld uitgegaan van Jan Modaal. Die komt om 18:00 thuis en vertrekt om 07:00. Woont in Nederland op planeet Aarde. Lijkt mij geen vreemde aanname.

spoiler:
Zie hoe ik voorbeeld hierboven heb onderstreept? Het was namelijk een voorbeeld die hoorde bij het feit dat de auto op 25A zo'n 13 uur laadtijd nodig heeft. Als TS in werkelijkheid nachtdiensten draait kan het inderdaad zo zijn dat de auto niet om 18:00 aan de lader hangt. Het leek mij niet nodig om deze disclaimer toe te voegen. Maar fijn dat je mij daarop gewezen hebt
Je doet dus een voorstel op basis van informatie die je niet hebt. Zie je hoe ik niet dik heb gedrukt? Het leek mij niet nodig deze disclaimer toe te voegen maar blijkbaar snapte je mijn punt nog steeds niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fidelity
morritz34 schreef op donderdag 23 mei 2024 @ 14:09:
[...]

Je doet dus een voorstel op basis van informatie die je niet hebt. Zie je hoe ik niet dik heb gedrukt? Het leek mij niet nodig deze disclaimer toe te voegen maar blijkbaar snapte je mijn punt nog steeds niet.
Goh TS, je zou je auto ook op 1 fase a 25Amp kunnen laden. Dan duurt het maar ±13 uur. Mogelijk biedt dat een oplossing

:? ;w

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Rev!
  • Registratie: December 2001
  • Niet online
@Fidelity

Er zijn wel meer mogelijkheden dan woon-werkverkeer. Zo laad ik vaak op locatie op bij familie/vrienden die een aardig eindje weg wonen en het is dan wel fijn als hij vol zit na 7u ipv 20u, scheelt weer een stop bij de snellader onderweg. Idem voor een dagje weg naar stad op een paar uur rijden, wel fijn dat hij weer vol zit als je weg gaat, zodat je in 1 ruk naar huis kunt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ucsdcom
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 11:40
Rev! schreef op donderdag 23 mei 2024 @ 14:12:
@Fidelity

Er zijn wel meer mogelijkheden dan woon-werkverkeer. Zo laad ik vaak op locatie op bij familie/vrienden die een aardig eindje weg wonen en het is dan wel fijn als hij vol zit na 7u ipv 20u, scheelt weer een stop bij de snellader onderweg. Idem voor een dagje weg naar stad op een paar uur rijden, wel fijn dat hij weer vol zit als je weg gaat, zodat je in 1 ruk naar huis kunt.
De Kia Niro EV is niet echt een ster aan de snellader. Is de piek niet slechts 75Kw met een niet zo heel goede laadcurve volgens mijn herinnering. (de snelheid daalt al heel snel als je niet op het optimum van accu percentage, temperatuur en lader zit meen ik te herinneren. De nieuwe heeft ook ongeveer dit vermogen, maar dan met een betere laadcurve, die dat vermogen dus langer aanhoudt en per saldo sneller kan laden op een snellader.

Anderzijds zijn het in verhouding wel hele energie zuinige SUV-ev's..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
ucsdcom schreef op donderdag 23 mei 2024 @ 14:17:
[...]

De Kia Niro EV is niet echt een ster aan de snellader. Is de piek niet slechts 75Kw met een niet zo heel goede laadcurve volgens mijn herinnering. (de snelheid daalt al heel snel als je niet op het optimum van accu percentage, temperatuur en lader zit meen ik te herinneren. De nieuwe heeft ook ongeveer dit vermogen, maar dan met een betere laadcurve, die dat vermogen dus langer aanhoudt en per saldo sneller kan laden op een snellader.

Anderzijds zijn het in verhouding wel hele energie zuinige SUV-ev's..
De Kia Niro EV is echter wel ontzettend efficiënt en komt dus verder met 10 minuutjes op 75 kW dan iets sneller ladende EVs die niet zo efficiënt zijn

Hier een eGolf die met 40 kW laad, nooit een probleem geweest. Laad ook thuis maar op 2 fases, maar gelukkig kom ik nooit om 23:00 thuis en de volgende ochtend wéér een volle batterij nodig. Twee dagen achter elkaar 300 km rijden lijkt mij vrij uitzonderlijk buiten de vakanties om. En zelfs dan nog zou ik daar geen duizenden euro’s korting voor laten schieten.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• henri86
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 14:58
Als het een officiële dealer is en hij wil niet meewerken, zou ik het overkoepelende hoofdkantoor contacteren en de zaak daar uit- en neerleggen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mcsluis
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 25-06 18:38
Ben ik nou de enige die vindt dat de TS ook zelf een onderzoeksplicht heeft, zeker bij een dergelijke uitgave.
Iedere keer als ik bij de dealer een nieuwe auto bestel weet ik vaak meer van de specificaties en pakketten dan de dealer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lt.Mitchell
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 05-03 13:53
mcsluis schreef op donderdag 23 mei 2024 @ 16:57:
Ben ik nou de enige die vindt dat de TS ook zelf een onderzoeksplicht heeft, zeker bij een dergelijke uitgave.
Iedere keer als ik bij de dealer een nieuwe auto bestel weet ik vaak meer van de specificaties en pakketten dan de dealer.
Nee, de verkoper dient je op een eerlijek en transparante manier in te lichten. Daarom krijgt de verkoper ook een commissie.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• fopjurist
  • Niet online

fopjurist

mr.drs. fopjurist

Ja, je bent echt de eerste die dit inzicht met ons allen deelt en het zo helder onder woorden weet te brengen _/-\o_

TS heeft trouwens nog niet aangegeven in wat voor richting hij een oplossing zoekt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• susscorfa
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 18-06 15:18
Uit ervaring kan ik vertellen dat toen we naar een kia e-niro zochten we toen ook aanbiedingen hebben gezien waar de opgegeven vermogens in de tekst niet overeenkwamen met de auto (toen een 3 fase auto die als 1 fase werd geadverteerd). Daarna hebben we bij alle ander autos goed opgelet, bij de kia e-niro kun je het soms zien aan de fotos van de laadpoort of daar contacten missen.

Overigens, ook al hebben we nu een 11kw auto we laden nog steeds met de granny charger dus on overkomelijk is het probleem niet (wel netjes zou het zijn als de dealer tegemoet komt). Als salderen er af gaat zou het voor ons belangrijker zijn om meer van 2 kw te halen zodat we het eigen verbruik nog iets kunnen optimaliseren

[ Voor 29% gewijzigd door susscorfa op 23-05-2024 17:13 ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

Ik snap zeker waar je vandaan komt, maar hoe stel je dat precies voor?

Dat ik bij een auto bijv. tegen de dealer zeg:
"Wil jij even deze lijst nalopen én mij per mail bevestigen dat deze opties allemaal op deze e-niro zitten voordat ik een handtekening zet voor akkoord?"
Comfort
  • 12v stopcontact voorin
  • Elektrische koffersluiting
  • Geheugeninstellingen voor de positie van de buitenspiegel(s)
  • Cruise control met adaptieve cruise control stop & go functie en adaptive CC gekoppeld aan kaart
  • Verlichte make-up spiegel voor de bestuurder en de passagier
  • Parkeerinformatie voor dmv radar, parkeerinformatie achter dmv radar & camera, parkeerinformatie zijde
  • Automatische deursluiting achterklep / enkel kofferbak
  • Navigatiesystemen met een aanraakscherm via internet Kleur, 10,25, verkeersinformatie, 26,0, 84 en 84
  • Inclusief keyless entry inclusief start zonder sleutel
  • Stem herkennings systeem
  • 230V stopcontact
  • Draadloze verbinding
  • Start knop
  • Parkeer hulp voor en automatisch remmen tijdens parkeren, parkeer hulp achter en park afstb & vol autom park/exit/haaks
  • Snelheidsbegrenzer
  • Parkeer ruimte informatie
  • Bestuurders profielen inclusief motorkarakteristiek
  • Remote accu management inclusief accu status controle, inclusief accu laden activatie afstand, inclusief accu laden laad timer afstand, inclusief waarschuwing einde laden en 84
  • Draadloos oplaad tablet
  • Apps controle
  • Cross-Traffic Alert inclusief remmen
  • Handsfree Kofferbakontsluiting
  • Spraak naar tekst
  • Telefoon integratie Apple CarPlay, Android Auto, 999, 999 en 0
  • Cross-traffic alert voor radar & camera en inclusief remmen
Stoelen
  • 5 zitplaatsen de stoelconfiguratie is als volgt: 2+3
  • Stoelbekleding van kunstleder hoofdmateriaal met kunstleder bijkomend materiaal
  • Centrale armsteun voorin
  • Centrale armsteun achterin
  • Individuele verwarmbare elektrisch verstelbare geventileerde stoelen voorin met 5 elektrische verstellingen voor de bestuurder verstelbaarheids type geheugen, bereikverstelling geheugen, hoogteverstelling geheugen en hoekverstelling geheugen, individuele verwarmbare elektrisch verstelbare geventileerde stoelen voorin met 5 elektrische verstellingen voor de passagier verstelbaarheids type elektrisch, bereikverstelling elektrisch, hoogteverstelling elektrisch, zijsteunverstelling elektrisch en hoekverstelling elektrisch
  • 3 asymmetrische neerklapbare verwarmde zitplaatsen achterin in de vorm van een bank naar voren kijkend met zonder elektrische verstellingen en een niet verwijderbaar opklapbaar kussen
Audio
  • 8 luidsprekers harman/kardon en subwoofer
  • Harman/kardon audio apparatuur met digitale radio Touch Screen en Kleuren Scherm
  • Audio afstandsbediening op het stuur gemonteerd
  • Verb. met ext. entertainment syst. met USB ingang vóór, 1, 0 en 0
Uiterlijk
  • Dakspoiler
  • Chroom/glimmend accent rond de zijramen op de bumpers
Remmen
  • 4 schijfremmen waarvan 2 geventileerd
  • ABS
  • Remassistent
  • Elektronische handrem
  • Helling houder
Deuren
  • Externe deurhendels
  • Deuren bestuurder, achter bestuurder, passagier, achter passagier en voor bevestigd
  • Achterdeur opklapbare achterklep
Transmissie
  • Voorwielaandrijving
  • Elektronische tractieregeling
  • Automatische transmissie met de versnellingspook in de vloer Automatisch
  • Stabiliteitscontrole
Motor
  • Het emissieniveau
  • Nickel manganese cobalt elektriciteitsbron 358,0, 180,9, 64,80, hoog vermogen lader, 11,0, Actief gekoelde verwarmde accu, 294, foudraal, Contemporary Amperex Tech, 0, 0 en 0,0
  • Brandstofetikettering A-G met het efficiency label: A
  • Regeneratieve remmen eenpedaals rijden en Nivo selectie
Instrumentatie
  • Instrumentatie met voorruit configureerbaar
  • Waarschuwing om uw gordels om te doen 5
  • Computer toont het gemiddelde verbruik
  • Lage bandenspanningsindicator Weergave druk en Velggemonteerde sensor
  • Multifunctioneel scherm 10,30, Instrument paneel 1 en 26,2, multifunctioneel scherm 10,25, Touch Screen, Dashboard 1, 26,0, vast en nee
  • Verkeersbordherkenning
Interieurbekleding
  • Luxe piano zwarte look afwerking op de centrale vloerconsole, piano zwart en piano zwarte look afwerking op het dashboard
  • Vloermatten
Verlichting
  • Ellipsoïde koplampen met LED LED
  • Koplampen met lichtsensor en automatische bediening van het grootlicht automaat
  • Mistlampen voor
  • Dagrijlichten
  • LED lichten remlichten, mistlampen voor, dimlicht, verlichting aan de zijkant, dagverlichting, achterlichten en grootlicht
Veiligheid
  • Voor- en achterin gordijnairbags
  • Airbag voorin aan de bestuurderskant, uitschakelbare airbag voorin aan de passagierskant
  • Zij-airbag voor
  • 2 in hoogte verstelbare hoofdsteunen op de voorstoelen, 3 in hoogte verstelbare hoofdsteunen op de achterstoelen
  • In hoogte verstelbare gordels voorin voor de bestuurder en de passagier met gordelspanners
  • Gordels achterin voor de bestuurder, gordels achterin voor de passagier, 3-punts gordels achterin in het midden
  • Isofix voorbereiding
  • Inhaalsensor actief zonder richtingaanwijzer
  • Crash test resultaat Euro NCAP, 7-sep-2022, KIA NIRO 5dr HA, 4,0, 91,0, 84,0, 75,0 en 60,0
  • Knie airbag bestuurder
  • Automatische waarschuwingslampen
  • Botsings waarschuwing activeert remlicht, monitoring van bestuurder, inclusief automatische rem, Remt bij lage snelheid, 10, voetgangers ontwijk systeem, visuele/akoestische waarschuwing, programmeerbare afstand, werkt boven 130km/h, werkt boven 50km/h, werkt onder 50km/h, inclusief kruising en omvat het draaien op kruispunten
  • Lane departure waarschuwing activeert de besturing
  • Centrale airbag voorstoelen
  • Hoorbaar voetgangers waarsch.systeem
  • Remsyst ter prev mrdere botsingen
  • Airbags 8
  • 2 rijbaanwisseling, actieve rijbaan controle en snelweg assistent / piloot
Wielen
Voorachterbanden met een bandbreedte in mm van: 215, bandprofiel in % van: 55, een kwalificatie van: V en een laadindex van: 94 Conventioneel en 17
Lichtmetalen voorachterwielen met een velgdiameter van 17 en een velgbreedte van 7,0 43,2 en 17,8
Bandenset
Laadruimte
  • Flexibele laadruimteafdekking
  • De bagage wordt vastgehouden
Sloten
  • Centrale deurvergrendeling d.m.v. een kaartsleutel
  • Anti-diefstalbeveiliging
Lak
  • Standaard lak
Dak
  • Open dak is van glas met elektrische bediening kan kantelen, is schuifbaar en bevindt zich voorin
  • Dakrelingen getint
Besturing
  • Verwarmd multi-functie stuurwiel met Hoogte instelbaar en telescopische verstelling
  • Stuurbekrachtiging elektrisch
Opbergruimte
  • Bekerhouders voor de stoelen voorin en de stoelen achterin
Ophanging
  • Onafhankelijke veerpootophanging vooraan met stabilisatorstang en schroefvering, onafhankelijke multi-linkophanging achteraan met stabilisatorstang en schroefvering
Ventilatie
  • Ventilatiesysteem met digitaal scherm en een pollenfilter elektrische verwarming
  • Digitaal display gescheiden ventilatie voor de passagiersstoel
  • Airconditioning met 2 zones Volledig automatisch
Zicht
  • Achteruitkijkspiegel met auto-dimstand
  • Elektrisch verstelbaar en verwarmde buitenspiegels in de kleur van de carrosserie voor bestuurder gedeeltelijk in kleur passagierskant en geïntegreerde knipperlichten
  • Elektrisch inklapbare spiegels
  • Vaste achterruit met een interval ruitenwisser
  • Ruitenwisser met een regensensor
  • Elektrisch bediende ramen voorin en achterin
  • Privacy glas achter en achter zijkant
Gewichten
  • Gewichten: maximum toelaatbare totaalgewicht in kg: 2.200, rijklaargewicht in kg: 1.657, maximum geremd aanhanggewicht in kg: 750, maximum ongeremd aanhanggewicht in kg: 300 en EU
Hybride en elektrische systemen
  • Plug-in
  • Elektrisch aangedreven wielen voor
  • Oplaad informatie snelste oplading, 0,72, 83,80, 80,00, 10, 80, 1,23, 0,73 en 0,73, oplaad informatie binnenlandse aanbod, 27,50, 230, 12, 0 en 100, oplaad informatie mode 3, 7,00, 400, 11,00, 11,00, 10, 100, 19,35, 9,68 en 6,47
  • Electrische motor 1, 204,0, 150,0, 255, ac perm magnet synchronous en voorkant
Dan word ik volgens mij gewoon erg raar aangekeken, waar wil je de grens trekken? TS las het in de verkoopinformatie /advertentie, TS heeft het actief besproken en de verkoper heeft het bevestigd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sharky
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 16:12

Sharky

Skamn Dippy!

Je kunt niet van iedereen verwachten dat ze alle details snappen en weten, je gaat af op het advies van een verkoper. Van een verkoper mag je verwachten dat hij goed advies geeft en voldoende kennis heeft. Helemaal in dit geval is onderzoeksplicht niet relevant, dat zou betekenen dat een verkoper alles aan elkaar liegt en dan kan zeggen 'ha-ha, had je maar beter onderzoek moeten doen'.

This too shall pass

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• morritz34
Ja jij bent de enige

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• henri86
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 14:58
Dat heeft de TS toch ook gedaan? Hij heeft onderzoek gedaan naar wat hij wilde en daar een auto bij uitgezocht die aan die specificaties voldeed (en ook daadwerkelijk kan voldoen). Dat de specificaties van die auto vervolgens niet kloppen, dat valt m.i. niet onder de onderzoeksplicht, mits je - aan de hand van bijvoorbeeld de prijs - kan verwachten dat het klopt.

Als jij een 2TB SSD zoekt en deze besteld (voor een gangbare prijs) en je krijgt een 1TB SSD geleverd, dan zeg je toch ook niet "My bad! Had ik maar onderzoek moeten of de specificaties die de verkoper vermelde daadwerkelijk klopte met het product dat hij verkocht".

Kijk, als TS onderzocht had wat hij in een auto zocht, welk type auto's aan die eisen en specificaties voldoen en vervolgens een auto koopt waarbij die specificaties vermeld staan maar slechts de helft kost van ieder ander model en er dán na aankoop achter komt dat de gekochte auto iets heel anders is/de verkoper per ongeluk de specificaties van een ander model bij deze heeft vermeld, dán had je kunnen zeggen, daar had je wel even zelf onderzoek naar mogen doen voor aankoop, hoe/of dit kan voor deze prijs. Maar natuurlijk is het ook dan nog niet zo dat de verkoper geen blaam treft en het enkel de schuld van TS is dit niet onderzocht te hebben.

[ Voor 12% gewijzigd door henri86 op 23-05-2024 18:58 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mister_S
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 17:57
Dat een dealer zelden weet wat hij precies verkoopt, betekent natuurlijk niet dat een koper eerst maar vanalles moet lezen en doorspitten om zeker te zijn van zijn zaak. Zeker in het geval van directe vragen waar de verkoper in meegaat, moet je kunnen aannemen dat die weet waar hij het over heeft. Had je maar beter moeten lezen of zo erg is het niet vind ik vreemde opmerkingen.

Ik zou in dit geval gewoon de koop ontbinden, want hier blijf je je aan storen. Zo'n auto is ook niet binnen een paar maanden weer vervangen, dus je zit er jaren mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcsluis
True schreef op donderdag 23 mei 2024 @ 17:14:
[...]

Ik snap zeker waar je vandaan komt, maar hoe stel je dat precies voor?

Dat ik bij een auto bijv. tegen de dealer zeg:
"Wil jij even deze lijst nalopen én mij per mail bevestigen dat deze opties allemaal op deze e-niro zitten voordat ik een handtekening zet voor akkoord?"

[...]

Dan word ik volgens mij gewoon erg raar aangekeken, waar wil je de grens trekken? TS las het in de verkoopinformatie /advertentie, TS heeft het actief besproken en de verkoper heeft het bevestigd.
Ik zou vooral zelf onderzoek doen voordat ik 40k uitgeef. En natuurlijk verwacht je van een dealer de juiste info, en ja je kan deze kia op een 3 fase aansluiten, maar dan ligt de laadsnelheid lager.

Als je zoekt op google op laadsnelheid Kia e Niro, dan krijg ik direct de volgende resultaten:

https://www.wallboxdiscou...20maximale%20laadvermogen.

https://ev-database.org/n...ro-64-kWh#google_vignette

Allemaal mooie tabellen waarin de laadsnelheid staat aangegeven. Zelfs de fabrikant geeft aan in de specificaties wat de laadsnelheid (1 fase zijn) is. Dus ja, je kan er prima een 3 fase lader op aansluiten, maar de snelheid ligt dan lager.

Ik kom zelfs artikelen tegen over oude en nieuwe modellen die 1 fase van 3 fase laden.

https://www.activlease.nl...den-dankzij-3-fase-laden/

Ik weet ook niet welke vraag de TS heeft gesteld. Kan ik laden op een 3 fase aansluiting, of de vraag; wat is mijn laadsnelheid en bij een 1 fase of 3 fase aansluiting.

Communicatie, verwachtingen, de juiste vragen, aannames. Ik was niet bij het gesprek. Maar alle info is gewoon beschikbaar.

En dat bedoel ik met zelf ook wat vooronderzoek doen.

[ Voor 7% gewijzigd door mcsluis op 23-05-2024 20:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 5pë©ïàál_Tèkén
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 19:43
Ze bieden geen oplossing waar je tevreden mee bent. De fout ligt aan hun kant. De dealer toont nu al aan dat ze geen verantwoordelijkheid nemen voor hun eigen acties, dit blijkt uit het wijzen naar de RDW.
Ik zou niet meteen rechtbijstand inschakelen, want die mag je maar X maal per jaar voor Y aantal zaken aanspreken, anders gaat de premie omhoog. Voor een simpele casus als deze kan de geschillencommissie uitkomst bieden. Tenzij er haast bij is (geschilcie duurt echt maanden), maar bij je rechtbijstand beland je ook op een stapel.

Wat je sowieso kan doen is een officiele klacht indienen bij alle relevante partijen. Dealer, moederbedrijf, klagen op social media wil ook wel eens helpen als je dat wilt. Ook kan je een in gebrekestelling sturen, er zijn voorbeeldbrieven zat hiervoor. Dit biedt niet meteen een oplossing en dwingt de dealer tot niks, maar het is wel iets wat je nu alvast kan doen. Bij een ingebrekestelling moet de andere partij 6 weken krijgen om het geschil op te lossen. Goede kans dat je pas over 6 weken wordt geholpen door je rechtbijstand, dan is dat al gedaan. Een dergelijke brief toont ook aan dat je het er niet bij laat zitten, wat soms reden genoeg is voor de andere partij om in beweging te komen.

Team anti-scalp - wauw..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheBorg
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 15:30

TheBorg

Resistance is futile.

mcsluis schreef op donderdag 23 mei 2024 @ 20:04:
[...]

Ik zou vooral zelf onderzoek doen voordat ik 40k uitgeef. En natuurlijk verwacht je van een dealer de juiste info, en ja je kan deze kia op een 3 fase aansluiten, maar dan ligt de laadsnelheid lager.

Als je zoekt op google op laadsnelheid Kia e Niro, dan krijg ik direct de volgende resultaten:

https://www.wallboxdiscou...20maximale%20laadvermogen.

https://ev-database.org/n...ro-64-kWh#google_vignette

Allemaal mooie tabellen waarin de laadsnelheid staat aangegeven. Zelfs de fabrikant geeft aan in de specificaties wat de laadsnelheid (1 fase zijn) is. Dus ja, je kan er prima een 3 fase lader op aansluiten, maar de snelheid ligt dan lager.

Ik kom zelfs artikelen tegen over oude en nieuwe modellen die 1 fase van 3 fase laden.

https://www.activlease.nl...den-dankzij-3-fase-laden/

Ik weet ook niet welke vraag de TS heeft gesteld. Kan ik laden op een 3 fase aansluiting, of de vraag; wat is mijn laadsnelheid en bij een 1 fase of 3 fase aansluiting.

Communicatie, verwachtingen, de juiste vragen, aannames. Ik was niet bij het gesprek. Maar alle info is gewoon beschikbaar.

En dat bedoel ik met zelf ook wat vooronderzoek doen.
En als ik snel even op de ANWB website kijk:
https://www.anwb.nl/auto/...laden/kia-niro-ev-opladen

Dan zou ik denken dat het met 11kW kan. Ik snap de vergissing wel.

Als ik TS was zou ik toch zeker proberen de auto terug te brengen. Ik heb ook een auto gehad die zo langzaam laad en het is best een drama. Vooral als je ergens op bezoek gaat en even aan de laadpaal wilt hangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 361276

Een van mijn vrienden werkt bij een niet nader te noemen Duits autobedrijf met de ster in het logo en daar moeten ze bij elk model een hele studie volgen met examen online voordat ze die type auto mogen verkopen en dan komen echt alle opties, mogelijkheden en nummertjes aan bod. Ik kan me bijna niet voorstellen dat een officiële Kia dealer niet soortgelijks heeft, derhalve zou je moeten kunnen uitgaan van hun expertise en informatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 13art

13art

Moderator Mobile
Topicstarter
THE_BASE schreef op donderdag 23 mei 2024 @ 07:32:
Even meegelezen, als ik hiermee te dealen had, hoe graag ik ook die auto zou willen, zou ik de koop ontbinden.

Als er vanuit de dealer geen deels schuld wordt erkent, ze niet bewegen of meer water bij de wijn willen doen, dan gun ik ze ook de deal niet. Laat staan dat je daar nog jaren voor je onderhoud moet komen. Ik ben weg bij zo’n dealer.
En dat willen ze dus ook niet aan meewerken want zeggen ze, het is niet hun schuld dat er de verkeerde informatie er stond. Nul, nul medewerking. Het is dat ik hun naam hier niet mag noemen vanwege de forum richtlijnen, maar anders....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 13art

13art

Moderator Mobile
Topicstarter
TheBorg schreef op donderdag 23 mei 2024 @ 20:26:
[...]

Als ik TS was zou ik toch zeker proberen de auto terug te brengen. Ik heb ook een auto gehad die zo langzaam laad en het is best een drama. Vooral als je ergens op bezoek gaat en even aan de laadpaal wilt hangen.
Ja dit weekend is weer zo'n weekend. Leg al snel morgen 300km af en zondag weer 180km. Dat wordt dus weer zo'n 26uur aan de lader.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 13art

13art

Moderator Mobile
Topicstarter
TheBorg schreef op donderdag 23 mei 2024 @ 20:26:
[...]

Die tabel van de anwb geeft eigenlijk wel duidelijk weer het verschil in kosten wanneer je optimaal gebruik kan maken van zonnepanelen en slim laden bij een dynamisch contract en wanneer dit niet kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 13art

13art

Moderator Mobile
Topicstarter
TerminalNL schreef op donderdag 23 mei 2024 @ 14:03:
Laden op enkelfase is vooral een probleem in de openbareruimte. Bijna alle publieke laders zijn maar 11kw. Dan sta je dus te laden op 3,6kw, en krijg je in een werkdag je auto bij lange na niet vol.

Dealer is gewoon een pannenkoek, proberen te escaleren naar de manager. Misschien dat die wel meewerkend is.
Heb ik gisteren ook nog gedaan maar dat was van hetzelfde laken en pak, helaas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 13art

13art

Moderator Mobile
Topicstarter
TheGhostInc schreef op donderdag 23 mei 2024 @ 09:12:
[...]

@13art ik denk dat het een beetje domme pech is. Volgens mij heb je een 'te oud' model gekozen zonder 3-fase lader. Deze auto had nooit op je shortlist moeten staan.
Ik was op zoek naar een Nissan Leaf en had toen ook exact de bouwjaren bepaald die wel en niet konden. Juist om dit soort foutjes te voorkomen: 'Hè, een 2009 met x, dat kan helemaal niet'. En dan zie je in de advertentie ineens de andere zaken die niet kloppen.
Nee dat is niet het geval. Het probleem zit hem eerder dat hij geïmporteerd is uit Duitsland. In NL is de MY20 (en later) dacht ik standaard 3 fasen, sowieso de executive uitvoeringen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 13art

13art

Moderator Mobile
Topicstarter
Deveon schreef op donderdag 23 mei 2024 @ 08:13:
Volgens mij registreert RDW helemaal geen laadsnelheden. Houd bij ontbinden wel rekening dat je (snel) iets anders moet hebben als je huidige auto niet terug kan. Is de gewenste uitvoering met 3 fase lader, kleur en die voldoet aan de SEPP subsidie wel te vinden voor de prijs die je zoekt?
De SEPP subsidie was eigenlijk een meevallertje. Volgens de verkoper kon dat helemaal niet met dit model, maar toen ik op de rdw website keek zag ik dat het wel kon. Ik ging er in eerste instantie ook vanuit dat het niet kon. In deze hele discussie is die SEPP ook zeker niet het sterkste argument.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• 13art

13art

Moderator Mobile
Topicstarter
ucsdcom schreef op donderdag 23 mei 2024 @ 11:47:
Deze dealer moet je langjarig mee verder voor onderhoud en eventuele andere problemen. Kia biedt 7 jaar garantie, maar niet op slijtage delen. Dus dit gaat op termijn ook weer tot allerlei discussies leiden. Wil je langjarig met deze dealer verbonden zijn?

Nog even een vraag die ik niet eerder voorbij zag komen: met wie doe je binnen het dealer bedrijf zaken. Alleen met de verkoper? Mogelijk wil deze zijn fout gewoon niet toegeven en niet zijn provisie daarmee mislopen. In hoeverre is hij beslissingsbevoegd in deze casus als jullie er samen niet verder uit komen?

Ik kan mij namelijk voorstellen dat een filiaalmanager graag een sale en lange termijn onderhouds klant wil binnen halen voor het filiaal en niet zit te wachten op allemaal geneuzel tussen klant en verkopers die het imago van zijn zaak kunnen schaden.Ja, autoverkopers lijken net autoverkopers ;) Iemand met een andere rol/functie zou er wel eens anders naar kunnen kijken. Vraag eventueel een gesprek aan met de filiaalmanager onder het motto dat je er uit wil komen. Neem de factuur van je 3 fasen ombouw mee en probeer deze in ieder geval vergoed te krijgen. Vraag daarnaast om bijvoorbeeld een laadtegoed of korting op een granny laadkabel, trekhaak, skirek, etc. mocht je dat willen. Vaak kan men makkelijker diensten of goederen geven, dan euro's storten omdat daarbij voor de dealer inkoop versus verkoop geldt. En jou spaart dit direct geld. Inschatting: 2000,-4000,- euro korting op het wel 3 fase model is geen optie verwacht ik. De marges zijn niet heel ruim op dit moment door de dalende EV prijzen. 1000,- aan contanten (of de prijs van de 3 fasen ombouw) of iets in goederen terug lijkt mij de beste kans te hebben.

Jammer dat de verkoper zo dicht slaat. Ondanks dat het ontdekken van geen 3 fasen laden vervelend voor hem is, is het ook een kans om bij een probleem meteen een goede indruk achter te laten op een nieuwe klant.

En als er echt niets kan: koop ontbinden en je eigen auto terug. Het terug krijgen van je eigen auto is daarbij verantwoordelijkheid van de dealer.. Hij kan namelijk er ook voor kiezen zich deze extra moeite te besparen door slechts even mee te denken.....
Gelukkig hoef ik niet bij deze specifieke dealer de auto in onderhoud te doen. Als dit allemaal achter de rug is zal je mij daar nooit meer zien en ga wel naar een andere Kia dealer voor het onderhoud en behoud van garantie.

De filiaal manger is dus zoal net reeds gezegd uit hetzelfde hout gesneden als de verkoper. Kan niks, wil niks, etc. Ook ontbinden willen ze niet aan meewerken.

Heb nog overleg gehad met de Bovag gisteren. Die kunnen ook niet direct wat betekenen, kunnen bemiddelen en daarna eventueel helpen bij het starten van een procedure. Zij doen en mogen in ieder geval geen uitspraak doen over non-conformiteit dat is aan de geschillencommissie dan wel de rechter. Al dacht hij wel dat er best een kans was dat dit hier onder zou vallen.

[ Voor 6% gewijzigd door 13art op 24-05-2024 06:11 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Geschillencommissie of rechtsbijstand dus

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wokschotel
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 18:18

Wokschotel

Op 6 wielen

Nee, je bent niet de enige. De TS stelt allerlei vragen aan de verkoper en keuvelt wat over verbouwingen maar vergeet de voor hem essentiële vraag te stellen, namelijk of de auto op 3-fasen kan laden. Vooropgesteld, verkoper moet dit oplossen maar ik ben het (als enige zo te zien :') ) met je eens.

Zo te lezen moet de rechtsbijstand aan de bak. Wel raar dat dat 5-10 dagen kost om ze in beweging te krijgen.

[ Voor 8% gewijzigd door Wokschotel op 24-05-2024 07:15 ]

De islam kan uw vrijheid schaden

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• 13art

13art

Moderator Mobile
Topicstarter
Wokschotel schreef op vrijdag 24 mei 2024 @ 07:13:
[...]

Nee, je bent niet de enige. De TS stelt allerlei vragen aan de verkoper en keuvelt wat over verbouwingen maar vergeet de voor hem essentiële vraag te stellen, namelijk of de auto op 3-fasen kan laden. Vooropgesteld, verkoper moet dit oplossen maar ik ben het (als enige zo te zien :') ) met je eens.

Zo te lezen moet de rechtsbijstand aan de bak. Wel raar dat dat 5-10 dagen kost om ze in beweging te krijgen.
Het is inderdaad de vraag tot hoe ver die onderzoeksplicht gaat. Als ik auto' s selecteer aan de hand van informatie in de advertenties (dus selecteer op 3 fase) dan zou dat mijns inziens voldoende zijn. Het is niet dat je tijdens de proefrit de auto aan de lader hangt om te kijken hoe snel hij laadt. Plus je mag niet verwachten dat iedereen voldoende kennis heeft over de layout van laadpoorten.

Denk ook niet dat verkopers blij worden als alle klanten punt voor punt de advertenties langs lopen. Ik vind (maar goed ben geen jurist) dat bij dit soort cruciale EV specificaties je er van uit mag gaan dat de informatie in de advertenties klopt.

Daarbij erkent het bedrijf dat het fout stond maar zeggen dat het hun schuld niet is en dat ze daarom niks hoeven te betekenen. Wat ik onzin vind. Ik doe zaken met hun en niet met auto telex pro. Alsof je een wasmachine gaat kopen die in de folder staat voor 2000, maar bij de kassa je 2250 moet afrekenen en de verkoper zegt: is niet mijn schuld, maar van de drukker/hoofdkantoor/of wat dan ook dus gewoon betalen. Gaat ook niemand mee akkoord

[ Voor 15% gewijzigd door 13art op 24-05-2024 07:48 ]

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• TerminalNL
  • Registratie: Februari 2006
  • Nu online
Wokschotel schreef op vrijdag 24 mei 2024 @ 07:13:
[...]

Als er staat dat de auto 11kw kan laden, je meld dat je je groepenkast laat ombouwen naar 3 fase en de verkoper gaat vrolijk mee in je verhaal dan is je onderzoeksplicht gewoon voldaan hoor.

Zeker van een verkoper van een merk mag je verwachten dat die weet wat die verkoopt. Het is geen mediamarkt waar die van alles een beetje moet weten. De beste man verkoopt auto’s voor 1 merk, je mag toch aannemen dat je daar dan voldoende van weet om je klant te kunnen vertellen wat de opties en mogelijkheden zijn.

Dom vertrouwen op de autotelex is dom. Zeker bij import…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bie100
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 15:52
Koop ontbinden voor dat ze de poen binnen hebben zijn ze lief en aardig als ze de poen binnen hebben kan je naar de klote lopen

En daarbij de oplossing die ze bieden is voordeliger voor hun dan voor jou

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Nijn
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 24-06 23:25
Als ik het goed begrijp heeft de verkoper ervoor gekozen Auto Telex Pro te gebruiken om achter de specificaties van de auto te komen. En vervolgens die specificaties op hun site gezet / in de advertentie gezet. Het is dus niet iets geweest wat een willekeurige marktplaats bij de advertentie heeft geplaatst op basis van kenteken ofzo. Het is echt vanuit de verkoper geweest?

Dan is dat in ieder geval duidelijk. Heb je daar screenshots of ander bewijs van?
fopjurist schreef op woensdag 22 mei 2024 @ 19:57:
[...]

[...]
Tevens is het vrij duidelijk dat 3-fasen laden voor jou belangrijk is. Immers, je hebt er je meterkast voor laten ombouwen. Dat op zich is volgens mij al redelijk sterk.

Maar daarbij komt dat je het er ook nog expliciet over gehad hebt. Daarvoor zou het wel nog fijn zijn om ander bewijs te verzamelen. Zij kunnen immers makkelijk ontkennen dat je het over 3-fasen laden hebt gehad met de verkoper. Vermeld het bijvoorbeeld in een e-mail aan ze.
Op dag X heb ik deze auto gekocht. Keuze is o.a. gemaakt op basis van uw advertentie tekst waarin stond dat de auto met 11KW kan laden. Belangrijk voor mij omdat ik veel reis. Met uw verkoper is nog besproken dat ik om deze reden ook mijn meterkast ging laten ombouwen. Om die reden hebben wij ook afgesproken de levering met X dagen uit te stellen zodat de ombouw klaar was wanneer ik de auto in ontvangst nam.

Inmiddels is gebleken X en heeft u aangegeven Y.

Ik kan mij zoals besproken niet vinden in uw aanbod om dit probleem op te lossen. Indien u ontbinding wil voorkomen verwacht ik dat u met een beter aanbod komt.
Als ze daarop reageren heb jij bevestiging dat ze dit ontvangen / gelezen hebben. Als ze daarbij niet ontkennen dat dat gesprek heeft plaatsgevonden sta je alweer wat sterker.

Vermelden dat je denkt aan ontbinden zou ik ook doen. Dat is voor hen de meest problematische uitkomst die jij kunt afdwingen. En hoewel ik niet weet / kan inschatten of dat belangrijk is, het voorkomt hun mogelijke argument over X weken dat je de auto nu al zo lang hebt gebruikt en nu pas begint over ontbinden.

En ja, ik zou ontbinden zeker als optie zien als ze stug blijven volhouden. Wat doen ze als over 3 maanden de boordcomputer ermee stopt? Ja, Auto Telex Pro zegt dat de boordcomputer nog wel een paar jaartjes mee kan dus geen garantie?

Let op: Ik ben geen advocaat, enkel iemand die van regeltjes houd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
13art schreef op vrijdag 24 mei 2024 @ 04:38:
[...]

Nee dat is niet het geval. Het probleem zit hem eerder dat hij geïmporteerd is uit Duitsland. In NL is de MY20 (en later) dacht ik standaard 3 fasen, sowieso de executive uitvoeringen.
Tja, op een gegeven moment is het ook gewoon 'pech'. Als de NLse modellen al standaard 3-fase laden hadden, dan zal de verkoper niet meer getwijfeld hebben aan het papierwerk. Dat kun je de verkoper ook niet meer persoonlijk aanrekenen.

Bij een juridisch steekspel is het echt niet vanzelfsprekend dat je wint of er zoveel beter van wordt.
Blijf je in de auto rijden, dan raak je misschien de mogelijkheid kwijt om kosteloos te ontbinden.
Zet je de auto bij de dealer neer met de mededeling 'fix it', dan ben je je auto misschien wel maanden kwijt. Verzekering & wegenbelasting lopen gewoon door.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcsluis
Op de site van kia zelf:
Nieuwe elektrische Kia-modellen hebben standaard een Type 2 laadaansluiting voor AC-laden en een CCS Combo snellaadaansluiting. De Plug-in Hybrid-modellen van Kia zijn enkel voorzien van een Type 2 aansluiting voor AC-laden. Let op, onderstaande tabel geeft weer wat een aansluiting maximaal kan leveren. Jouw auto bepaalt uiteindelijk zelf het laadvermogen.
Kia benoemt dus expliciet dat de auto het laadvermogen bepaald. Maar dat aansluiten op een 11 kWh thuislader (3fasen) geen probleem is.

Laadsnelheid.
Laadtijd van je elektrische auto is afhankelijk van de grootte van de batterij, de laadcapaciteit en de gebruikte oplaadmethode. De tijd wordt beïnvloed door het vermogen dat de laadpaal levert en het vermogen dat je auto maximaal kan ontvangen. Er zijn twee laadmethodes (met de bijbehorende laadsnelheden):

[ Voor 25% gewijzigd door mcsluis op 24-05-2024 08:55 ]

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

TheGhostInc schreef op vrijdag 24 mei 2024 @ 08:43:
[...]

Tja, op een gegeven moment is het ook gewoon 'pech'. Als de NLse modellen al standaard 3-fase laden hadden, dan zal de verkoper niet meer getwijfeld hebben aan het papierwerk. Dat kun je de verkoper ook niet meer persoonlijk aanrekenen.

Bij een juridisch steekspel is het echt niet vanzelfsprekend dat je wint of er zoveel beter van wordt.
Blijf je in de auto rijden, dan raak je misschien de mogelijkheid kwijt om kosteloos te ontbinden.
Zet je de auto bij de dealer neer met de mededeling 'fix it', dan ben je je auto misschien wel maanden kwijt. Verzekering & wegenbelasting lopen gewoon door.
Wait what?

Je kunt de Kia dealer niet aanrekenen dat ie zn info niet op orde heeft? :?

Dan moet ie geen Duitse modellen verkopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• itsalex
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
TS heeft uiteraard een onderzoeksplicht maar tot hoever moet deze gaan?
Dat heb ik ooit met een BMW X1 gehad, in hoeverre moest ik weten dat de adaptief cruise control een zonnebril moest dragen omdat dit met camera werkte en de gevolgen welke hieruit volgde moest ik maar weten en er waren nog meer issues met deze auto, lees de Adac maar. De verkoper wist dat het een low budget BMW was met slechte en goedkope onderdelen, tja dat valt niet te verkopen, letterlijk en figuurlijk, denk niet dat de verkoper iets daarover gaat zeggen, als de provisie maar binnen is, prima target gehaald en klaar. Zelfs gevraagd over de kwaliteit van de auto in vergelijk met een BMW 3, dat lag zeker op een vergelijkbaar niveau volgens de verkoper. Ik kan je verzeker absoluut niet.
Dat je achteraf iets ontdekt terwijl het niet erop zit, is heel vervelend want inderdaad het gaat veel geld kosten om eruit te komen. Ik zou eerst proberen met de dealer om eruit te komen door contact te laten ontbinden, is meestal snelste manier. Om daarvoor uiteindelijk in de rechtszaal te gaan staan, kost zoveel energie, dat je beter vaak je verlies kan nemen en een andere auto kan kiezen. Je bent vaak maanden en soms jaren verder.

I hit the CTRL key, but I'm still not in control!

Pagina: 1 2 Laatste