Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HyperBart
  • Registratie: Maart 2006
  • Nu online
IvoB2 schreef op dinsdag 3 september 2024 @ 21:41:
Volgens mij is dat van die 20 - 80% laden achterhaald en/of verkeerd geïnterpreteerd.
Bij de meeste batterijen laadt de batterij in tijd efficiënter tussen 10/20 en 80%. Maar dat is iets anders dan dat het voortijdige slijtage veroorzaakt aan de batterij.
Het enige wat je niet moet doen is de accu tot 100% laden en dan de EV geruime tijd onaangeroerd laten (meerdere dagen).

Mijn vorige EV had ik 52 maanden/80000 km in gebruik en deze werd wanneer mogelijk geladen tot 100%. Een SoC van 10% heb ik maar één keer bereikt. Meestal kwam ie niet lager dan 30-50% (ah ja want waar mogelijk terug naar vol).
Bij afleveren was de SoH van de accu nog 100% en na 52 maanden was de max. range nagenoeg nog gelijk als op dag 1.

De huidige LFP batterijen hebben daar nog veel minder last van. Die kan je zonder problemen gebruiken in de range van 0 tot 100% en langdurig op 100% houden.

Je betaalt voor een accu voor het volle opslagvolume niet om er maar 60% van te kunnen benutten.
Het netto bruikbare volume van een HV accu is overwegend ook lager dan het bruto beschikbare volume. 100% bruikbaar is doorgaans dus niet eens echt 100%. Daar heeft de fabrikant zelf al voor een buffer gezorgd waar de gebruiker niet bij kan.
Overigens kan je met 0% op de GOM ook nog een aantal km verder rijden. Dus ook 0% is in werkelijkheid niet compleet leeg.

Kortom, gewoon doen zoals het je het beste uitkomt en gaan met de banaan.
Het zal in de marge denk ik wel wat uitmaken.
Ik rij met een EV met NMC en ik probeer de regels van de persoon in onderstaand filmpje te volgen.
Waarom? Het kost me echt geen moeite en ik kom prima toe met het rijbereik van mijn wagen.

Die kerel heeft ook een filmpje over LFP batterijen, ik vond ze beide interessant.

Tijdens onze gezinsvakantie heb ik uiteraard wel van 10 tot 90 gereden en af en toe wat meer. Bij het terugkomen ben ik thuis aangekomen met 2 pct en daarna nog iets gaan uithalen om te eten 😅 een paar kilometer verder. Ja toen werd de auto wat nerveus 🤓.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASS-Ware
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 15:39
Appie Heijn schreef op dinsdag 3 september 2024 @ 20:31:
[...]

Het meerdere keren per uur schakelen belast de relais in je laadpaal en je OBC(onboard charger) heeft ook relais waar hetzelfde voor geldt.
De vraag was wat het doet met de accu.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Possible
  • Registratie: Mei 2002
  • Nu online
HyperBart schreef op dinsdag 3 september 2024 @ 23:09:
[...]

Ik rij met een EV met NMC en ik probeer de regels van de persoon in onderstaand filmpje te volgen.
Waarom? Het kost me echt geen moeite en ik kom prima toe met het rijbereik van mijn wagen.

[YouTube: How To Ruin Your Electric Car's Battery - NMC Edition!]

Die kerel heeft ook een filmpje over LFP batterijen, ik vond ze beide interessant.

Tijdens onze gezinsvakantie heb ik uiteraard wel van 10 tot 90 gereden en af en toe wat meer. Bij het terugkomen ben ik thuis aangekomen met 2 pct en daarna nog iets gaan uithalen om te eten 😅 een paar kilometer verder. Ja toen werd de auto wat nerveus 🤓.
Conclusie is dus:

- Elke dag gewoon aan de lader zetten en tussen 60 - 80% houden. ook al maak je korte ritjes.
- Nooit naar 100% laden als je hem langdurig niet gebruikt.
-Snelladen vermijden

Gasloos sinds 2020 - 3240wp-Z Live 5100wp-W Live 8340wp-Merged Live Altantic Explorer 200 Live

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HyperBart
  • Nu online
Possible schreef op dinsdag 3 september 2024 @ 23:45:
[...]

Conclusie is dus:

- Elke dag gewoon aan de lader zetten en tussen 60 - 80% houden. ook al maak je korte ritjes.
-Snelladen vermijden
Eh ja, dat is zo bijna wat ik een paar posts geleden zei maar herhaling kan geen kwaad 😅
HyperBart schreef op dinsdag 3 september 2024 @ 20:03:
[...]

Met het stoppen of starten van laden is absoluut niks mis.-
(Nmc) Batterijwijsheden zijn per trip zo weinig mogelijk percentjes en liefst de percentjes tussen de 40 en 80 en bij voorkeur tussen 60 en 80 gebruiken.
Frequent laden (bijladen wanneer je kan tot de relevante percentages) en laden beperken tot 80 of 90.

[ Voor 34% gewijzigd door HyperBart op 04-09-2024 08:59 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IvoB2
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 28-12-2024
HyperBart schreef op dinsdag 3 september 2024 @ 23:09:
[...]
Ik rij niet met een Tesla noch had één van mijn vorige/huidige EV's LFP batterijen.
Ik baseer me ook liever op eigen ervaringen dan op YT-filmpjes. Je kan voor ieder uitgangspunt wel een YT-filmpje vinden dat de eigen visie ondersteunt. :)
Geen van mijn vorige EV's had er last van.
Eén van mijn prioriteiten is op zon laden. Dan is het, voor mij, juist wel belangrijk om de dagen dat er overproductie is deze zoveel mogelijk in de HV accu te proppen. In de maand augustus was dat bv. dan toch twee tot drie keer per week het geval.
Andere doelstellingen geven doorgaans een andere wijze van handelen en tot op heden met weinig tot geen negatieve gevolgen.
De huidige is waarschijnlijk toch de laatste EV dus we zien wel hoe ver we er nog mee geraken tegen het einde van de gebruiksduur.
Gezien de vorige ervaringen ben ik er niet ongerust in dat het deze keer ook weinig negatieve effecten zal hebben.
De LFP thuisaccu wordt overigens ook al jaren zeer regelmatig tussen de 10 en 100% geladen/ontladen en die geeft ook nog geen kik. :)

En dan nog, voor mij zijn het beiden gewoon gebruiksvoorwerpen en geen museumstukken die ik moet koesteren tot in de eeuwigheid. :+
DC staat hier dan ook standaard ingesteld op max. SoC van 80% (maar om een totaal andere reden, nl. dat je daarna niet meer echt van rapid charging kan spreken) en AC laden standaard op max. 100% SoC (want dan kan het gewoon zijn tijd nemen die beschikbaar is).

[ Voor 24% gewijzigd door IvoB2 op 04-09-2024 19:33 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• IvoB2
[...]

Conclusie is dus:

-Snelladen vermijden
Wanneer dat de werkelijke conclusie zou zijn dan zou mijn besluit al vlug zijn: geen EV. :+
Het gebruiksgemak is hier juist dat wie thuiskomt 'm inplugt en wie vertrekt 'm uit de stekker trekt en dat ie verder zelf zijn plan trekt op basis van beschikbare zonne-energie en geladen thuisaccu.
En dat je bij langere afstanden 'm een kwartiertje aan de rapid charger kan hangen om na een koffietje en toeiletbezoek gewoon de reis verder te zetten.
Een auto, dus ook een EV, dient mijn gemak. Niet omgekeerd. :)

Uiteraard staat het iedereen vrij zijn eigen conclusies te trekken en daar naar te handelen.
Mijn primair uitgangspunt is nog altijd dat meten = weten. En op basis van vijf jaar meten kom ik gewoon tot een andere conclusie en zal daar dan ook naar blijven handelen.

[ Voor 13% gewijzigd door IvoB2 op 04-09-2024 09:26 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IvoB2
ASS-Ware schreef op dinsdag 3 september 2024 @ 23:25:
[...]

De vraag was wat het doet met de accu.
De accu van een EV wordt sowieso continu aan andere belastingen onderworpen. Moest ze daar niet tegen kunnen was een EV in de praktijk gewoon onbruikbaar.
En dat schakelen tussen verschillende vermogens een negatief effect heeft op de laadpaal begrijp ik niet goed. Dan zou je een laadpaal niet kunnen gebruiken op solar charging want doorgaans wordt er dan ook continu geschakeld tussen uiteenlopende laadvermogens. Gaat hier ook al geruime tijd goed.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RonJ
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 22:23
[...]

Conclusie is dus:

-Snelladen vermijden
Unpopular opinion: Alleen Tesla's kunnen echt naar 100% laden. De rest houdt zelf al een flinke marge aan, waarbij 100% op je display eigenlijk ~90% is. Dus de meeste auto's kan je prima naar 100% laden voor dagelijks gebruik. Ga je 'm stallen voor de vakantie is het misschien een ander verhaal. En altijd op <80% blijven laden maakt de accu merkbaar lui.

Zoveel mogelijk inpluggen is wel een goed idee. EV's (en uberhaupt moderne auto's) hebben best wat sluipverbruik voor de connectiviteit en vooral het koelen/verwarmen van de accu bij stilstand. Dat kan beter uit het net komen dan door je accu(cycles) te lopen.

Snelladen is bij watergekoelde accu's (vrijwel alle moderne EV's) helemaal niet zo slecht. Er zijn genoeg taxi-Tesla's met 500kkm die het nog prima doen. Bij een luchtgekoelde accu kan je het beter vermijden, maar bij een watergekoelde accu hoef je je echt niet druk te maken over het snelladen, daar is de auto voor gemaakt.

[ Voor 30% gewijzigd door RonJ op 04-09-2024 11:03 ]

All-electric.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Nu online

de Peer

under peer review

RonJ schreef op woensdag 4 september 2024 @ 10:52:
[...]

En altijd op <80% blijven laden maakt de accu merkbaar lui.
Hoe merk je dat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonJ
Minder (piek)vermogen bij een bepaald % lading.

All-electric.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Inspired
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 22:09
RonJ schreef op woensdag 4 september 2024 @ 10:52:
[...]

Unpopular opinion: Alleen Tesla's kunnen echt naar 100% laden. De rest houdt zelf al een flinke marge aan, waarbij 100% op je display eigenlijk ~90% is. Dus de meeste auto's kan je prima naar 100% laden voor dagelijks gebruik. Ga je 'm stallen voor de vakantie is het misschien een ander verhaal. En altijd op <80% blijven laden maakt de accu merkbaar lui.

Zoveel mogelijk inpluggen is wel een goed idee. EV's (en uberhaupt moderne auto's) hebben best wat sluipverbruik voor de connectiviteit en vooral het koelen/verwarmen van de accu bij stilstand. Dat kan beter uit het net komen dan door je accu(cycles) te lopen.

Snelladen is bij watergekoelde accu's (vrijwel alle moderne EV's) helemaal niet zo slecht. Er zijn genoeg taxi-Tesla's met 500kkm die het nog prima doen. Bij een luchtgekoelde accu kan je het beter vermijden, maar bij een watergekoelde accu hoef je je echt niet druk te maken over het snelladen, daar is de auto voor gemaakt.
Bija geen enkele moderne BEV heeft 10% (top) buffer. Een Kia EV6 heeft bv nog geen 5% buffer die dan ook nog eens voor de helft aan de onderkant zit. Dus 100% is zeker geen 90% maar eerder ~ 97,5%.

Een huidige Model 3 LR heeft 4%. Dat verschil is dus niet zo groot meer.

Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 16:17
RonJ schreef op woensdag 4 september 2024 @ 11:00:
[...]

Minder (piek)vermogen bij een bepaald % lading.
Kan je dat onderbouwen?
Heb je metingen?

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Broodro0ster
  • Registratie: September 2014
Het ene merk heeft een buffer langs de bovenkant, het andere merk langs de onderkant. Dus bij het ene merk is tot 100% laden ook schadelijker dan bij het andere merk.
En bij sommige merken zie je zelfs geen degradatie omdat ze de buffer verkleinen zodat de netto capaciteit en rijbereik hetzelfde blijft. Tot als de buffer op is natuurlijk.

30x Jinko JKM380M-6RL3 (11.4kWp) 12x oost 90° - 18x west 270°, 45° incl. | Marstek Venus 5.12kWh | Vaillant Arotherm 75/5 | Zehnder ComfoAir Q450 | Tesla Model 3 Performance 2025

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonJ
Tommie12 schreef op woensdag 4 september 2024 @ 11:20:
[...]

Kan je dat onderbouwen?
Heb je metingen?
Wil je een peer-reviewed foponderzoek? Het is/was duidelijk merkbaar bij mijn Tesla's, als je eerst een tijdje tot 75% oid laadt en daarna weer gaat laden tot >90% is ie echt een stuk feller bij hetzelfde ladingspercentage. En dit is weer iets anders dan dat je meer vermogen hebt bij een hogere SoC of een opgewarmde batterij.

All-electric.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
RonJ schreef op woensdag 4 september 2024 @ 11:32:
[...]

Wil je een peer-reviewed foponderzoek? Het is/was duidelijk merkbaar bij mijn Tesla's, als je eerst een tijdje tot 75% oid laadt en daarna weer gaat laden tot >90% is ie echt een stuk feller bij hetzelfde ladingspercentage. En dit is weer iets anders dan dat je meer vermogen hebt bij een hogere SoC of een opgewarmde batterij.
Je meet met je uiterst onnauwkeurige popometer (mooi woord voor je achterste).
Dat moet je kunnen testen met een acceleratiemeting.

Ik merk alleen dat mijn auto iets trager accelereert bij 20% SOC ivm 80%. Maar heb het ook niet nagemeten. Bjorn heeft daar cijfers over in deze video bv:

YouTube: 2021 Tesla Model 3 Long Range 90-10 % acceleration tests
Kijk maar eens bij 8:12.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• RonJ
Inspired schreef op woensdag 4 september 2024 @ 11:16:
[...]

Bija geen enkele moderne BEV heeft 10% (top) buffer. Een Kia EV6 heeft bv nog geen 5% buffer die dan ook nog eens voor de helft aan de onderkant zit. Dus 100% is zeker geen 90% maar eerder ~ 97,5%.

Een huidige Model 3 LR heeft 4%. Dat verschil is dus niet zo groot meer.
Het verschilt idd per merk, model/bouwjaar, accucapaciteit en type/chemie hiervan. E-GMP auto's zitten ook heel laag idd (maar het oudere K3 platform van de kona/nira heeft weer een stuk meer) en bijv. een VAG heeft 12% (Audi e-tron suv 1st gen), 7-11%(taycan/e-tron gt) of 8% (ID3/4).

Bij de mass-market fabrikanten moet 100% gewoon kunnen als er geen expliciete waarschuwing bijstaat, het is een appliance voor de meeste mensen, die moet het gewoon doen zoals verwacht. De gemiddelde rijder gaat hier echt geen hele studie van maken, de hard- en software van de auto moet gewoon regelen dat het goed blijft, daarom bouwen ze die buffer ook in.

All-electric.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonJ
Tommie12 schreef op woensdag 4 september 2024 @ 11:39:
[...]

Je meet met je uiterst onnauwkeurige popometer (mooi woord voor je achterste).
Dat moet je kunnen testen met een acceleratiemeting.

Ik merk alleen dat mijn auto iets trager accelereert bij 20% SOC ivm 80%. Maar heb het ook niet nagemeten. Bjorn heeft daar cijfers over in deze video bv:

YouTube: 2021 Tesla Model 3 Long Range 90-10 % acceleration tests
Kijk maar eens bij 8:12.
Mijn popometer is vrij nauwkeurig >:) , ik voel heel snel dingen aan auto's. Maar idd, het zijn geen metingen.

Je hebt altijd minder vermogen bij een lagere SoC omdat 1. het voltage daalt naarmate je ontlaadt en 2. naarmate je echt onderin komt het BMS het maximale amperage ook nog terugregelt. Hoe dan ook, minder vermogen.

Sowieso is een Y een heel stuk minder "fel" afgesteld dan een 3 of S in mijn ervaring. Ik vond zelfs de performance Y vrij tam vergeleken met een 3 LR.

All-electric.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inspired
RonJ schreef op woensdag 4 september 2024 @ 11:39:
[...]

Het verschilt idd per merk, model/bouwjaar, accucapaciteit en type/chemie hiervan. E-GMP auto's zitten ook heel laag idd (maar het oudere K3 platform van de kona/nira heeft weer een stuk meer) en bijv. een VAG heeft 12% (Audi e-tron suv 1st gen), 7-11%(taycan/e-tron gt) of 8% (ID3/4).

Bij de mass-market fabrikanten moet 100% gewoon kunnen als er geen expliciete waarschuwing bijstaat, het is een appliance voor de meeste mensen, die moet het gewoon doen zoals verwacht. De gemiddelde rijder gaat hier echt geen hele studie van maken, de hard- en software van de auto moet gewoon regelen dat het goed blijft, daarom bouwen ze die buffer ook in.
Dan nog zit de helft aan de onderkant doorgaans. Dus een topbuffer van 10% is echt een uitzondering. Als er al een auto te koop is met zoveel buffer.

Qua vermogen. Ja, er minder op lagere SoC. Het is volgens mij echter niet zo dat altijd laden tot onder de 80% de accu “lui” zou maken.

[ Voor 7% gewijzigd door Inspired op 04-09-2024 11:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperBart
  • Nu online
IvoB2 schreef op woensdag 4 september 2024 @ 09:14:
[...]

Ik rij niet met een Tesla noch had één van mijn vorige/huidige EV's LFP batterijen.
Ik baseer me ook liever op eigen ervaringen dan op YT-filmpjes. Je kan voor ieder uitgangspunt wel een YT-filmpje vinden dat de eigen visie ondersteunt. :)
Geen van mijn vorige EV's had er last van.
Snap, ik maar da's natuurlijk wel ervaring van 1 persoon, met jouw specifiek gebruik.
Eén van mijn prioriteiten is op zon laden. Dan is het, voor mij, juist wel belangrijk om de dagen dat er overprodcutie is deze zoveel mogelijk en de HV accu te proppen. In de maand augustus was dat bv. dan toch twee tot drie keer per week het geval.
Andere doelstellingen geven doorgaans een andere wijze van handelen en tot op heden met weinig tot geen negatieve gevolgen.
De huidige is waarschijnlijk toch de laatste EV dus we zien wel hoe ver we er nog mee geraken tegen het einde van de gebruiksduur.
Gezien de vorige ervaringen ben ik er niet ongerust in dat het deze keer ook weinig negatieve effecten zal hebben.
De LFP thuisaccu wordt overigens ook al jaren zeer regelmatig tussen de 10 en 100% geladen/ontladen en die geeft ook nog geen kik. :)
Vraag daar is natuurlijk ook: ben je al bruto/netto capaciteit aan het gebruiken die de fabrikant voorzien heeft.
Maw: als je accu X kWh natuurkundig ter beschikking heeft en netto Y kWh bruikbaar, hoe ligt die verhouding in wat je van X al aan het afsnoepen bent zonder dat je het weet.
En dan nog, voor mij zijn het beiden gewoon gebruiksvoorwerpen en geen museumstukken die ik moet koesteren tot in de eeuwigheid. :+
DC staat hier dan ook standaard ingesteld op max. SoC van 80% (maar om een totaal andere reden, nl. dat je daarna niet meer echt van rapid charging kan spreken) en AC laden standaard op max. 100% SoC (want dan kan het gewoon zijn tijd nemen die beschikbaar is).
Neen, snap ik volledig maar je ervaring is ook maar 1 ervaring. Het onderzoek van die Youtubers is wel met wat zwaarder gebruik en misschien is het daarom ook dat het "voor ons als gewone mensen" niet uit maakt.

Maar met het geprojecteerde gebruik van accu's over een langere periode vind ik het toch niet onbelangrijk, ja ik ben het wel met je eens dat een gebruiksproduct is maar als ik (evt met het oog op overkopen met lage restwaarde EV) mijn accu zonder veel moeite in topshape kan houden dan vind ik dat toch wel interessant.

Het document waar de betreffende Youtuber uit citeert is ook wel niet gemaakt door de minste, dus ik hecht er wel wat waarde aan.

Maar je hebt ook wel ergens een punt: het is allemaal nog relatief nieuw. Sommigen van jullie herinneren nog de Nokia 3310 waarbij je toch ook wat moeite moest doen om je batterij goed te houden. Vandaag de dag met iPhones en Androids is het zo onmisbaar geworden dat we het ding opladen wanneer we kunnen en gebruiken zoveel we kunnen, zonder naar dat percentage te kijken behalve als het rood begint te worden en single digits remaining SoC is.
En toch... ook daar hebben fabrikanten trucjes ingebouwd zoals het opladen snachts te beperken tot 80% tot X aantal minuten/uur voor dat je 'm meestal uit trekt en dan pas in die laatste periode op te laden naar 100%.

Dus ja... Ik ben er van overtuigd dat het echt iets uitmaakt als je het zou consequent en correct zou meten maar ik weet niet of we het gaan merken in dagdagelijks gebruik en zeker niet voor de beperkte duur waar bedrijfswagens op gebruikt worden (2/4/5 jaar), ook omdat je jaar na jaar volgens mij toch ergens een soort negative range creep gaat krijgen maar omdat het zo geleidelijk aan gaat je het niet gaat merken of er bij gaat stil staan, ook omdat je telkens oplaadt en het verbruik van dag tot dag wel enkele percenten tot double digits verschilt afhankelijk van je traject.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• IvoB2
HyperBart schreef op woensdag 4 september 2024 @ 11:55:
[...]

Snap, ik maar da's natuurlijk wel ervaring van 1 persoon, met jouw specifiek gebruik.
Correct.
Maar wat er nu zo specifiek persoonsgebonden is aan verschillende EV's langdurig opladen tot 100% begrijp ik dan weer niet.
Soit, ieder doet wat 'm het beste lijkt.
Wie maar 60% van de capaciteit van zijn accu wil gebruiken die hem voor de volle prijs ter beschikking werd gesteld moet dat voor mij zeker niet laten.
Vraag daar is natuurlijk ook: ben je al bruto/netto capaciteit aan het gebruiken die de fabrikant voorzien heeft.
Maw: als je accu X kWh natuurkundig ter beschikking heeft en netto Y kWh bruikbaar, hoe ligt die verhouding in wat je van X al aan het afsnoepen bent zonder dat je het weet.
Persoonlijk ga ik bij een gebruiksvoorwerp niet wakker liggen van percenten.
Wanneer ik na 52 maanden gebruik nagenoeg dezelfde range heb - en daar komt het voor mij op neer wat betreft gebruik van een EV - dan tijdens de eerste weken is het al lang goed en voldoet het product aan mijn verwachtingen. Dat er dan een deel van de brutocapaciteit, waar ik als gebruiker toch niet bij kan, werd opgebruikt maakt in het dagelijks gebruik, voor mij, niet uit.

Wie daar wel wakker van ligt mag uiteraard anders handelen en zichzelf beperkingen opleggen in het laden van de EV. Ieder zijn ding.

Dit topic gaat ook over thuisladen. En voor mij is het bij thuisladen vooral van belang dat ik zoveel mogelijk overproductie van PV in de HV accu van de EV gepropt krijg. Uiteraard is ook hier n = 1 van toepassing.
Neen, snap ik volledig maar je ervaring is ook maar 1 ervaring. Het onderzoek van die Youtubers is wel met wat zwaarder gebruik en misschien is het daarom ook dat het "voor ons als gewone mensen" niet uit maakt.
Correct.
Hoe ik een EV het beste gebruik is idd gebaseerd op de eigen ervaring en niet op die van youtubers.
Ik deel dan ook alleen mijn ervaringen. Ik voel niet de noodzaak dat anderen die navolgen. Mag maar moet niet.
Maar met het geprojecteerde gebruik van accu's over een langere periode vind ik het toch niet onbelangrijk, ja ik ben het wel met je eens dat een gebruiksproduct is maar als ik (evt met het oog op overkopen met lage restwaarde EV) mijn accu zonder veel moeite in topshape kan houden dan vind ik dat toch wel interessant.
Voor mij is na 52 maanden gebruik en dat met vijf verschillende bestuurders en waar na een meting van de accu (voor doorverkoop) de SoH 100% blijkt te zijn ongeveer gelijk aan "topshape".
Je kan dan nog gaan betwisten of die meting door derden wel correct was maar daar staat dan weer tegenover dat mijn persoonlijke ervaring op de weg was dat de range na 52 maanden nauwelijks negatief afweek van de range tijdens de eerste weken en dat onder gelijkaardige omstandigheden.

Ik ben ook niet in de markt in overname van een gebruiksvoorwerp. Na vier tot zes jaar heb ik het er meestal wel mee gehad en mijn leven is te kort om er niet zoveel mogelijk variatie aan te willen toevoegen, toch zolang dat dit kan. Ander uitgangspunt dus.
Het document waar de betreffende Youtuber uit citeert is ook wel niet gemaakt door de minste, dus ik hecht er wel wat waarde aan.
Mag.
Maar je hebt ook wel ergens een punt: het is allemaal nog relatief nieuw.
Dat is dan wel heel relatief. :)
Ben inmiddels aan mijn derde EV toe. En de range, laadsnelheid en samenstelling batterijen worden alleen maar beter en niet slechter.
Ter zijde, ik gebruik nog altijd een Samsung GSM van meer dan tien jaar oud. De batterij gaat in standby nog zeker een maand mee en het ding is niet kapot te krijgen. Meer moet dat voor mijn gebruik niet zijn.
Dat vandaag de dag Ipones en Androids onmisbaar zijn geworden is ook maar een persoonlijke gewaarwording waarbij jouw n = 1. :+

Je kan de samenstelling en het gebruik van een smartphone batterij ook niet vergelijken met de batterij en het BMS zoals dit in een EV. Dat zijn appelen met peren vergelijken.
Die vergelijking slaat, mijn mening, dan ook nergens op.
Dus ja... Ik ben er van overtuigd dat het echt iets uitmaakt
Kan en mag en dan moet je daar gewoon naar handelen. Heeft niemand anders een probleem mee.
Stel je het laden in je EV of op de app van je EV gewoon in op max. 80%.

Net zoals ik de max. SoC bij DC op 80% heb staan en bij AC op 100%.
Iedereen blij zonder een ander zijn ervaring/uitgangspunt te verstoren en meer moet dat niet zijn.

[ Voor 33% gewijzigd door IvoB2 op 04-09-2024 13:08 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jorisjansen3
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 20:09
OscarAarts schreef op dinsdag 3 september 2024 @ 10:04:
[...]

Backoffice kan volgens mij via E-flux (betaald) of via Tap-electric (gratis, maar de laadpas eigenaar krijgt extra kosten)
E-flux rekent toch ook extra kosten, 3 ct/kWh? Ik zie die drie cent als verschil tussen het tarief ik heb ingesteld bij E-flux, en het overzicht van laadsessies in mijn leasemaatschappij app…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanHenk
  • Registratie: September 2008
  • Niet online
jorisjansen3 schreef op woensdag 4 september 2024 @ 14:04:
[...]

E-flux rekent toch ook extra kosten, 3 ct/kWh? Ik zie die drie cent als verschil tussen het tarief ik heb ingesteld bij E-flux, en het overzicht van laadsessies in mijn leasemaatschappij app…
Klopt, drie cent per kWh roamingkosten (als je geen pas van E-Flux gebruikt).

skoda enyaq 80 | holtkamper aero | fiscalist én techneut

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OscarAarts
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 15-09 08:16
jorisjansen3 schreef op woensdag 4 september 2024 @ 14:04:
[...]

Echter bij E-flux betaal je als laadpaal eigenaar ook ong ong 5 euro per maand (dus 60 per jaar) voor het feit dat zei de facturatie en backoffice voor hun rekeing nemen.
Bij Tap is het voor de laadpaal eigenaar gratis als ik het goed heb en komen die kosten geheel bij de laadpas eigenaar (extra opslag per kWh)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• V_ger
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 20:46
OscarAarts schreef op woensdag 4 september 2024 @ 15:57:
[...]

Echter bij E-flux betaal je als laadpaal eigenaar ook ong ong 5 euro per maand (dus 60 per jaar) voor het feit dat zei de facturatie en backoffice voor hun rekeing nemen.
Bij Tap is het voor de laadpaal eigenaar gratis als ik het goed heb en komen die kosten geheel bij de laadpas eigenaar (extra opslag per kWh)
Maar dat sla je gewoon om in je kWh tarief. Je weet wat je ongeveer gaat laden (of je maakt een inschatting).
Dan is simpel uit te rekenen wat interessanter is.

1000 km/maand bij 15 kWh/100km is dus 150 kWh.
E-flux rekent inclusief BTW inmiddels 6.65
EUR 6,65 / 150 = circa 0.044. Dus dat moet je iig bovenop je eigen kostprijs zetten.
Andere km's en verbruik geeft natuurlijk andere getallen. E-flux betaalt overigens ex BTW uit, dus daar moet je wel rekening mee houden in je tariefstelling. Wat TAP doet weet ik niet.

TAP is 10% op je laadtarief. You do the math.

Tibber, Gasloos sinds 2017, Nibe F1155, 12.4kWp 30° O/W + 4.4kWp 0°, 3x Victron MP2-5000 + 60 kWh

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Inspired
V_ger schreef op woensdag 4 september 2024 @ 16:48:
[...]

Maar dat sla je gewoon om in je kWh tarief. Je weet wat je ongeveer gaat laden (of je maakt een inschatting).
Dan is simpel uit te rekenen wat interessanter is.

1000 km/maand bij 15 kWh/100km is dus 150 kWh.
E-flux rekent inclusief BTW inmiddels 6.65
EUR 6,65 / 150 = circa 0.044. Dus dat moet je iig bovenop je eigen kostprijs zetten.
Andere km's en verbruik geeft natuurlijk andere getallen. E-flux betaalt overigens ex BTW uit, dus daar moet je wel rekening mee houden in je tariefstelling. Wat TAP doet weet ik niet.

TAP is 10% op je laadtarief. You do the math.
Voordeel bij tap is wel dat je geen contract hebt verder. Bij e-flux zit je er meteen 24 maand aan vast. Al zullen ze nog wel een keer de prijs gaan verhogen. :)

• HDoc
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 27-08 09:14
ASS-Ware schreef op maandag 2 september 2024 @ 23:27:
[...]
Je kan de kosten die Tibber aan je doorgeeft declareren bij je werkgever of eigen bv.
Net als met een simpele MID goedgekeurde kWh meter.
Tibber weet niet wat de kosten en afschrijving van een set zonnepanelen is. Dat blijf je zelf moeten verdisconteren in je kWh-prijs.

De avatar is een echte foto..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ASS-Ware
HDoc schreef op donderdag 5 september 2024 @ 05:10:
[...]

Tibber weet niet wat de kosten en afschrijving van een set zonnepanelen is. Dat blijf je zelf moeten verdisconteren in je kWh-prijs.
Dat weet E-Flux toch ook niet?
Volgens mij vindt geen enkele werkgever dat goed.

• IvoB2
HDoc schreef op donderdag 5 september 2024 @ 05:10:
[...]

Heb je dan exclusief voor EV laden PV geplaatst dat je de afschrijving van je PV gaat opnemen in het thuisladen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• V_ger
IvoB2 schreef op donderdag 5 september 2024 @ 10:02:
[...]

Heb je dan exclusief voor EV laden PV geplaatst dat je de afschrijving van je PV gaat opnemen in het thuisladen?
Euh, nou ja, eigenlijk wel. Ik zat altijd rond de 0 kWh op jaarbasis. Dus opwek PV ongeveer gelijk aan eigen verbruik. Maar nu met EV eigen verbruik omhoog, dus meer PV geplaatst...

Exclusief is het natuurlijk niet, want de PV gaat niet uit als de EV niet aan de laadpaal hangt, maar het was wel de reden om uit te breiden ja.

Tibber, Gasloos sinds 2017, Nibe F1155, 12.4kWp 30° O/W + 4.4kWp 0°, 3x Victron MP2-5000 + 60 kWh

• IvoB2
V_ger schreef op donderdag 5 september 2024 @ 10:24:
[...]
Exclusief is het natuurlijk niet, want de PV gaat niet uit als de EV niet aan de laadpaal hangt, maar het was wel de reden om uit te breiden ja.
Zou natuurlijk wel kunnen wanneer je de laadpaal op een SAP plaatst en de PV alleen laat leveren aan de SAP (in Vlaanderen moet je bv. met PV die keuze maken wanneer je kiest voor een PAP voor de woning en een SAP exclusief voor een laadpaal).

Om misverstanden te vermijden, ik heb die keuze (nog) niet gemaakt en heb maar één DM zodat PV aan woning en laadpaal kan leveren (maar ik schrijf PV ook niet af op de vergoeding voor laadpaal. Was al afgeschreven voor er een laadpaal kwam).

[ Voor 19% gewijzigd door IvoB2 op 05-09-2024 10:30 ]

• HDoc
ASS-Ware schreef op donderdag 5 september 2024 @ 09:00:
[...]
Nee, precies, daarom moet je zelf de kWh-prijs in E-Flux aangeven.

• Mitchl89
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 29-07 13:30
Mogelijk is het hier al eens voorbij gekomen (kan het me niet voorstellen dat het niet zo is) maar ik kan het niet vinden.

Ik rijd op dit moment via het werk een EV. Ik heb thuis een Zappi paal (nieuwste model). Mijn laadtoken, via Eflux, en mijn auto zijn gekoppeld aan de laadpaal. Door het invoeren van een code gaat mijn auto laden en worden de kosten automatisch verrekend. Dat werkt perfect.

Nu is het zo dat mijn vrouw binnenkort ook via het werk elektrisch gaat rijden. Is er een mogelijkheid dat zij ook via de Zappi gaat laden en dat dit automatisch verrekend wordt? In de instellingen zie ik geen mogelijkheid om nog een token te koppelen. Ik kan wel een nieuwe code aanmaken voor een tweede auto, maar ik zie niet in hoe dit dan verrekend gaat worden.

Iemand een idee? Ik zit eigenlijk niet te wachten op een tweede paal...

• Tommie12
Mitchl89 schreef op donderdag 5 september 2024 @ 16:06:
Mogelijk is het hier al eens voorbij gekomen (kan het me niet voorstellen dat het niet zo is) maar ik kan het niet vinden.

Ik rijd op dit moment via het werk een EV. Ik heb thuis een Zappi paal (nieuwste model). Mijn laadtoken, via Eflux, en mijn auto zijn gekoppeld aan de laadpaal. Door het invoeren van een code gaat mijn auto laden en worden de kosten automatisch verrekend. Dat werkt perfect.

Nu is het zo dat mijn vrouw binnenkort ook via het werk elektrisch gaat rijden. Is er een mogelijkheid dat zij ook via de Zappi gaat laden en dat dit automatisch verrekend wordt? In de instellingen zie ik geen mogelijkheid om nog een token te koppelen. Ik kan wel een nieuwe code aanmaken voor een tweede auto, maar ik zie niet in hoe dit dan verrekend gaat worden.

Iemand een idee? Ik zit eigenlijk niet te wachten op een tweede paal...
Je paal zit onder beheer van een of ander bedrijf zoals 50five of zo. Die kunnen je paal semi-publiek zetten. Dan kan je paal gebruikt worden door anderen, maar staat die niet op de publieke kaarten.

En dan hoop ik dat je vrouw een laadkaart krijgt die werkt.

Mijn paal zit onder Numobi/50five en staat semi-publiek. Mijn zoon heeft een Shell kaart en kan bij mij laden terwijl ik dan vergoed wordt voor de gebruikte stroom.

Ik kan ook een zogenaamde 'nul' kaart krijgen voor bv een eigen privé auto. Dan wordt er niks aangerekende en niks terugbetaald.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Griffin2k
  • Registratie: September 2000
  • Nu online
V_ger schreef op donderdag 5 september 2024 @ 10:24:
[...]
Euh, nou ja, eigenlijk wel. Ik zat altijd rond de 0 kWh op jaarbasis. Dus opwek PV ongeveer gelijk aan eigen verbruik. Maar nu met EV eigen verbruik omhoog, dus meer PV geplaatst...

Maar concreet de vraag: Ga je de PV-aanschaf verdisconteren in je kWH-prijs met declaratie?

Dat zou ik wel bijzonder vinden

Zonnepanelen 3950Wp - DMEGC 6x395Wp (ZW 2°) + DMEGC 4x395Wp (ZW 28°) - Solis 3.6 ; Easee Charge Lite 11kW + Easee Equalizer (Load Balancing) ; BMW iX1

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ASS-Ware
HDoc schreef op donderdag 5 september 2024 @ 15:20:
[...]

Nee, precies, daarom moet je zelf de kWh-prijs in E-Flux aangeven.
En jij wilt dat je werkgever jou een bijdrage betaalt omdat jij zonnepanelen hebt geplaatst?
Beetje krom, niet?
Je werkgever betaalt de stroom die jouw auto verbruikt, dus het kost je niets.
Dat jij besluit om zonnepanelen te plaatsen, dat maakt het nog niet dat dat jouw werkgever geld zou moeten kosten, toch?

• Mitchl89
Mijn laadpaal heeft helaas geen lezer, je kunt er dus geen pas tegenaan gooien.

Ik kan in de paal wel een aparte code aanmaken voor haar en dan wordt haar auto gewoon geladen, maar dan gaat het van mijn rekening af en wordt het niet verrekend met de haar baas. Ik kan volgens mij dan wel een Excel export maken van alleen haar auto en dan moet zij deze declareren, maar dat is niet ideaal.
Tommie12 schreef op donderdag 5 september 2024 @ 16:11:
[...]

Je paal zit onder beheer van een of ander bedrijf zoals 50five of zo. Die kunnen je paal semi-publiek zetten. Dan kan je paal gebruikt worden door anderen, maar staat die niet op de publieke kaarten.

En dan hoop ik dat je vrouw een laadkaart krijgt die werkt.

Mijn paal zit onder Numobi/50five en staat semi-publiek. Mijn zoon heeft een Shell kaart en kan bij mij laden terwijl ik dan vergoed wordt voor de gebruikte stroom.

Ik kan ook een zogenaamde 'nul' kaart krijgen voor bv een eigen privé auto. Dan wordt er niks aangerekende en niks terugbetaald.

• DonJuape
  • Registratie: Juni 2007
  • Niet online

DonJuape

Trust me, I'm an engineer!

Mitchl89 schreef op donderdag 5 september 2024 @ 16:15:

Ik kan in de paal wel een aparte code aanmaken voor haar en dan wordt haar auto gewoon geladen, maar dan gaat het van mijn rekening af en wordt het niet verrekend met de haar baas. Ik kan volgens mij dan wel een Excel export maken van alleen haar auto en dan moet zij deze declareren, maar dat is niet ideaal.

[...]
Interessante casus. Heb ik op het MyEnergi Zappi forum ook nog niet voorbij zien komen. Ik vermoed dat twee automatische afrekeningen niet kan maar ik zou zeker MyEnergi vragen.

Hyundai Inster Pulse Winterpack, Zappi V2 3-fasen, 7400 Wp PV SolarEdge 1-fase, WP L/W 1-fase

• HDoc
ASS-Ware schreef op donderdag 5 september 2024 @ 16:15:
[...]
En jij wilt dat je werkgever jou een bijdrage betaalt omdat jij zonnepanelen hebt geplaatst?
Beetje krom, niet?
Je werkgever betaalt de stroom die jouw auto verbruikt, dus het kost je niets.
Dat jij besluit om zonnepanelen te plaatsen, dat maakt het nog niet dat dat jouw werkgever geld zou moeten kosten, toch?
De stroom van zonnepanelen is toch niet gratis? De kosten van de elektriciteit van mijn zonnepanelen zijn het onderhoud en de afschrijving. Die kosten zijn anders dan de kosten van mijn energieleverancier. Die moeten toch ook op de een of andere manier worden verdisconteerd?

Als ik bereken wat de stroom van mijn zonnepanelen met de investering meer dan 3 jaar geleden heeft gekost dan kom ik boven de € 0,50 per kWh uit. Dat is weer ruim hoger dan het bedrag dat ik laat verdisconteren. Het is wel de verwachting dat die prijs in de komende jaren zakt maar niet zeker - als er een flinke storing in de electronica optreed kan dat een flinke kostenpost worden, de panelen moeten binnenkort ook een schoonmaakbeurt. Is allemaal niet gratis.

[ Voor 24% gewijzigd door HDoc op 05-09-2024 16:43 ]

• Makrolon
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 22:16
Mitchl89 schreef op donderdag 5 september 2024 @ 16:15:

[...]
Je kan toch nog een pas koppelen, die van haar, en er een eigen code aanhangen? Dan gaat t automatisch van haar pas af als ze haar code gebruik.

13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• V_ger
Griffin2k schreef op donderdag 5 september 2024 @ 16:11:
[...]

Maar concreet de vraag: Ga je de PV-aanschaf verdisconteren in je kWH-prijs met declaratie?

Dat zou ik wel bijzonder vinden
Ja en nee. Ik heb zelf de laadpaal bekostigd en aan laten leggen. Er is geen "afspraak met werkgever", er is simpelweg een laadpas. Ik reken aan de LM hetzelfde tarief als laden op straat zou kosten.
Ik hoef niets te declareren, want ik betaal een backoffice om dat te regelen. Ook die kosten draag ik dus zelf.

Dat is verdedigbaar. Ik heb kosten gemaakt en schrijf hardware af.

• Mitchl89
Ik zie niet waar dit kan. In mijn paal zie ik mijn token staan in het OCPP gedeelte. Daarbij een unieke code van Eflux zodat de verrekening via hen loopt. Ik kan geen tweede OCPP invullen of iets dergelijks en dus geen 2e pas toevoegen. Of ik moet het over het hoofd zien... Zal sowieso ook eens contact opnemen met My Energi.
Makrolon schreef op donderdag 5 september 2024 @ 16:32:
[...]

Je kan toch nog een pas koppelen, die van haar, en er een eigen code aanhangen? Dan gaat t automatisch van haar pas af als ze haar code gebruik.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ASS-Ware
HDoc schreef op donderdag 5 september 2024 @ 16:31:
[...]

De stroom van zonnepanelen is toch niet gratis? De kosten van de elektriciteit van mijn zonnepanelen zijn het onderhoud en de afschrijving. Die kosten zijn anders dan de kosten van mijn energieleverancier. Die moeten toch ook op de een of andere manier worden verdisconteerd?
Je werkgever betaalt alle stoom die je auto in gaat, dus het kost jou niets.
Het is jouw keuze om er zonnepanelen voor in te zetten, niet de keuze van je werkgever.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• V_ger
ASS-Ware schreef op donderdag 5 september 2024 @ 16:40:
[...]

Je werkgever betaalt alle stoom die je auto in gaat, dus het kost jou niets.
Het is jouw keuze om er zonnepanelen voor in te zetten, niet de keuze van je werkgever.
Dus als de stroom van Eneco of Vattenfall komt is het wel OK, maar als V_ger de stroom levert niet? In beide gevallen is de vergoeding hetzelfde. Alleen nu profiteert er ergens een aandeelhouder wat minder.

[ Voor 11% gewijzigd door V_ger op 05-09-2024 16:42 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ASS-Ware
V_ger schreef op donderdag 5 september 2024 @ 16:41:
[...]

Dus als de stroom van Eneco of Vattenfall komt is het wel OK, maar als V_ger de stroom levert niet? In beide gevallen is de vergoeding hetzelfde. Alleen nu profiteert er ergens een aandeelhouder wat minder.
Dat zeg ik niet.
Lever je dan de zonnepanelen ook weer in als je weggaat bij de werkgever?
Kom op zeg, over de rug van je werkgever zonnepanelen bekostigen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Makrolon
ASS-Ware schreef op donderdag 5 september 2024 @ 16:43:
[...]

Dat zeg ik niet.
Huh, die werkgever is toch gewoon t zelfde kwijt aan stroomkosten? Boeit voor die werkgever niks of de stroom uit panelen komt of uit t net.

13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• V_ger
[...]

Dat zeg ik niet.
Dat is niet anders dan "over de rug van werkgever" de aandeelhouders van je energieleverancier blij maken. ik zie echt het verschil niet.
En nogmaals, er is een tankpas. Ik kan ook bij Allego gaan laden. Wat is dan voor werkgever het verschil?

Het is pas raar als ik 80 cent of een euro per kWh zou rekenen. DAT is profiteren, maar dat doe ik niet,

[ Voor 9% gewijzigd door V_ger op 05-09-2024 16:48 ]

• Makrolon
Mitchl89 schreef op donderdag 5 september 2024 @ 16:39:
Ik zie niet waar dit kan. In mijn paal zie ik mijn token staan in het OCPP gedeelte. Daarbij een unieke code van Eflux zodat de verrekening via hen loopt. Ik kan geen tweede OCPP invullen of iets dergelijks en dus geen 2e pas toevoegen. Of ik moet het over het hoofd zien... Zal sowieso ook eens contact opnemen met My Energi.

[...]
Volgens mij moet het gewoon kunnen. Ik zou gewoon eens even met myenergi bellen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

Makrolon schreef op donderdag 5 september 2024 @ 16:45:
[...]

Huh, die werkgever is toch gewoon t zelfde kwijt aan stroomkosten? Boeit voor die werkgever niks of de stroom uit panelen komt of uit t net.
Het gaat om het rekenen van een opslag op de kWh prijs aan de WG als vergoeding voor de aanschaf van panelen.
Heel bijzonder.

Hyundai Inster Pulse Winterpack, Zappi V2 3-fasen, 7400 Wp PV SolarEdge 1-fase, WP L/W 1-fase

• HDoc
[...]

Dat zeg ik niet.
De stroom van zonnepanelen is toch niet gratis? Stel ik gebruik géén stroom vanuit het net en kan de auto laden met alleen de door mijzelf bekostigde zonnepanelen. Dan zou de auto van de werkgever voor altijd op gratis stroom kunnen rijden? Terwijl die zelfde stroom qua afschrijving en onderhoud mij op dit moment net iets meer dan € 0,50 kost. Dat is dan toch niet eerlijk?

Eerlijk is een reële prijs rekenen. Voor mij is dat een prijs die tussen de (iets hogere) prijs van de panelenstroom en de (iets lagere) prijs van de leverancier ligt.

[ Voor 8% gewijzigd door HDoc op 05-09-2024 16:53 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• V_ger
DonJuape schreef op donderdag 5 september 2024 @ 16:50:
[...]

Het gaat om het rekenen van een opslag op de kWh prijs aan de WG als vergoeding voor de aanschaf van panelen.
Heel bijzonder.
Nee. Als IK de laadinfrastructuur bekostig en beheer (en dus NIET de werkgever), dan maak ik kosten. Die kosten mag ik gewoon rekenen als intermediaire kosten. Niets raars aan. Of je daar nu wel of niet je netwerkkabel bij rekent is aan jou. Voor mij zijn het kosten om de laadinfrastructuur in stand te houden en te beheren.
Of je iets wel of niet een "opslag" wil noemen is niet zo relevant. De CPO ben ik zelf. Ik stel een (redelijk, verdedigbaar) tarief in op de paal. Niet hoger dan openbaar laden. Dat dekt alle kosten.
Bedrijfsmiddelen mag je ook afschrijven.

Ik naai niemand een oor aan. En als het niet goed is kan ik altijd nog duur bij Fastned gaan laden omdat ik thuis niet kan laden....

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

V_ger schreef op donderdag 5 september 2024 @ 16:45:
[...]

Dat is niet anders dan "over de rug van werkgever" de aandeelhouders van je energieleverancier blij maken. ik zie echt het verschil niet.
En nogmaals, er is een tankpas. Ik kan ook bij Allego gaan laden. Wat is dan voor werkgever het verschil?

Het is pas raar als ik 80 cent of een euro per kWh zou rekenen. DAT is profiteren, maar dat doe ik niet,
Vind het echt heel bijzonder. Als je dit zonder overleg met WG doet lijkt me dat fraude. De WG vergoedt je laadkosten of je die nu thuis maakt of op straat. Er staat (neem ik aan) nergens dat je een extra vergoeding kunt vragen als je thuis laadt. En dat is precies je voorstel.
Wij mogen trouwens geen EV als we geen laadpunt kunnen installeren. De WG kan er dus van uit gaan dat we zo veel mogelijk thuis laden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• V_ger
DonJuape schreef op donderdag 5 september 2024 @ 16:56:
[...]

Vind het echt heel bijzonder. Als je dit zonder overleg met WG doet lijkt me dat fraude. De WG vergoedt je laadkosten of je die nu thuis maakt of op straat. Er staat (neem ik aan) nergens dat je een extra vergoeding kunt vragen als je thuis laadt. En dat is precies je voorstel.
Wij mogen trouwens geen EV als we geen laadpunt kunnen installeren. De WG kan er dus van uit gaan dat we zo veel mogelijk thuis laden.
Dat is rechtsongelijkheid. Als je in een appartement woont behandelt jouw werkgever je dus anders dan wanneer in een huis met eigen oprit woont? Dat is pas raar!

En nee, ik vraag geen extra vergoeding. Maar in de kostenopbouw zit wel de hele laadinfra. Maargoed, ik heb geen zin om verder te discussieren. Reken jij gewoon enkel de kale prijs. Iedereen blij.

[ Voor 12% gewijzigd door V_ger op 05-09-2024 16:59 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HDoc
[...]
Wat raar zou zijn als je geen vergoeding zou krijgen voor de stroom die je wel levert. Ik neem aan dat die werkgever de panelen niet heeft geplaatst, wel?

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

V_ger schreef op donderdag 5 september 2024 @ 16:57:
[...]

Dat is rechtsongelijkheid. Als je in een appartement woont behandelt jouw werkgever je dus anders dan wanneer in een huis met eigen oprit woont? Dat is pas raar!
Hoezo? WG heeft gewoon een leaseregelement waar dat in staat. Er zijn wel meer regels tussen WG en WN waar je het wel of niet mee eens mee kunt zijn.

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

HDoc schreef op donderdag 5 september 2024 @ 16:59:
[...]

Wat raar zou zijn als je geen vergoeding zou krijgen voor de stroom die je wel levert. Ik neem aan dat die werkgever de panelen niet heeft geplaatst, wel?
@V_ger krijgt toch een vergoeding? Namelijk het geldende tarief van zijn EM. Het gaat er om of het redelijk is dat er daarbovenop nog een opslag wordt gedeclareerd bij de WG.

• IvoB2
[...]
Wanneer jij en je werkgever dat zo zijn overeengekomen is er geen probleem.
Maar dat betekent toch nog niet dat andere werknemers in een ander bedrijf een andere overeenkomst met hun werkgever aangaan?

Ik zit zowaar in een andere situatie en de werkgever en de werknemers zijn daarmee akkoord gegaan.
Jouw akkoord als buitenstaander hebben we daar toch niet voor nodig?

Hier staat een laadpaal geplaatst op kosten van de werkgever en na drie jaar werd deze mijn eigendom.
Zolang ik met een EV van de werkgever rij vergoed de werkgever de kWh kosten die thuis geladen worden aan een forfaitair bedrag en dat is altijd veel hoger dan de kost van zonne-stroom (want dat is gewoon de misgelopen injectievergoeding) en doorgaans iets hoger of lager dan de kWh kost uit het net (en die is gewoon afhankelijk van het energiecontract dat je zelf vrij afsloot met een leverancier en zal dus verschillen van werknemer tot werknemer en dat is de zaak van de werkgever niet).

En dan is er nog een laadkaart ter beschikking waarmee de EV openbaar geladen kan worden (of aan de laadpalen op de parkeerplaats van de werkgever zelf) binnen de EU (en dan heb ik geen idee wat de kost aan iedere laadpaal dan is want die facturatie verloopt rechtstreeks tussen de uitbater van de respectievelijke laadpaal, de uitgever van de laadpas en de werkgever. Heb ik als werknemer totaal geen zicht op.

Uiteraard ga ik dan, wanneer mogelijk, zoveel mogelijk laden op zonne-energie waarbij ik het verschil tussen TLV en forfaitaire kWh kost in eigen zak steek. Voor de werkgever maakt het niet uit wat de bron is want hij betaalt voor thuisladen hetzelfde ongeacht de bron (PV of net).
En daar is niets bijzonder aan. Hier toch niet want duizenden werknemers met PV doen al jaren idem.

Vind ik dan weer heel bijzonder dat je binnen hetzelfde bedrijf geen EV van de werkgever zou mogen rijden wanneer je in de onmogelijkheid verkeerd om een eigen laadpunt aan huis te installeren. Lijkt me discriminatie op basis van woonplaats. Kregen werknemers zonder eigen benzinepomp aan huis dan vroeger ook geen auto van de werkgever?
Hier krijgt iedereen een EV (en sinds Q4 23 zelfs geen auto met een verbrandingsmotor meer).
Wie thuis niet kan laden gaat met de laadpas gewoon laden op de parking van het bedrijf of openbaar.
Thuis kunnen laden is gewoon een extra service voor wie die mogelijkheid heeft en is een win-win situatie voor werknemer en werkgever (want voor de werkgever is de kost van thuisladen, ook al reken je de gemiddelde netkost aan ipv de PV kost) doorgaans lager dan wanneer je openbaar gaat laden, zeker wanneer je dat aan rapid chargers langs de autosnelweg zou doen).
Iedereen blij dus.

[ Voor 18% gewijzigd door IvoB2 op 05-09-2024 17:20 ]

• IvoB2
DonJuape schreef op donderdag 5 september 2024 @ 17:00:
[...]
Hoezo? WG heeft gewoon een leaseregelement waar dat in staat. Er zijn wel meer regels tussen WG en WN waar je het wel of niet mee eens mee kunt zijn.
Yep en die kunnen in een ander bedrijf, zie hoger, dus anders zijn dan bij jouw bedrijf. :+
Ik weet niet hoe het bij jouw bedrijf geregeld is maar hier is een bedrijfsauto die je ook privé kan gebruiken nooit een verplichting. Wie het niet eens is met die regeling koopt gewoon zelf zijn auto en laat zijn mobiliteitsbudget op een andere manier vergoeden. Desnoods in cash.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Denbach
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 10:18
https://kennisgroepen.bel...opladen-auto-van-de-zaak/
Werkelijke kosten: De werkgever mag de integrale kostprijs van de elektriciteit onbelast vergoeden aan de werknemer. De integrale kostprijs wordt bepaald door de variabele en vaste kosten van de werknemer te delen door het aantal door de werknemer verbruikte kWh. Tot die kosten kan ook een evenredig deel van de afschrijving van zonnepanelen behoren. Het prijsplafond voor energie kan de integrale kostprijs verlagen.
Volgens de belastingdienst hoort de afschrijving van de zonnepanelen er gewoon bij.

Integrale kostprijs = maandbedrag/kwh + deel afschrijving van de installatie ( zoals laadpaal, zonnepanelen en dergelijke ).

[ Voor 9% gewijzigd door Denbach op 05-09-2024 17:25 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

IvoB2 schreef op donderdag 5 september 2024 @ 17:22:
[...]

Yep en die kunnen in een ander bedrijf, zie hoger, dus anders zijn dan bij jouw bedrijf. :+
Ik weet niet hoe het bij jouw bedrijf geregeld is maar hier is een bedrijfsauto die je ook privé kan gebruiken nooit een verplichting. Wie het niet eens is met die regeling koopt gewoon zelf zijn auto en laat zijn mobiliteitsbudget op een andere manier vergoeden. Desnoods in cash.
Wij zijn het helemaal eens hoor. Het gaat mij om het zonder overleg met de WG een opslag rekenen als het ook niet in de overeenkomst is vastgelegd.
En er zijn wel meer dingen bij mijn WG waar ik vragen bij heb of ik het niet mee eens ben. Denk alleen dat dat bij andere WG's niet anders is.

[ Voor 10% gewijzigd door DonJuape op 05-09-2024 18:04 ]

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

V_ger schreef op donderdag 5 september 2024 @ 16:57:
[...]

En nee, ik vraag geen extra vergoeding. Maar in de kostenopbouw zit wel de hele laadinfra. Maargoed, ik heb geen zin om verder te discussieren. Reken jij gewoon enkel de kale prijs. Iedereen blij.
Als het allemaal zo logisch is dan kun je toch met je WG in overleg en een redelijk tarief afspreken? Of dat toch niet?

Overigens is hier ook al voorbij gekomen dat je de prive investering in je laadinfra van je bijtelling mag laten aftrekken door je WG.

[ Voor 10% gewijzigd door DonJuape op 05-09-2024 18:06 ]

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

Denbach schreef op donderdag 5 september 2024 @ 17:23:

[...]

Volgens de belastingdienst hoort de afschrijving van de zonnepanelen er gewoon bij.

Integrale kostprijs = maandbedrag/kwh + deel afschrijving van de installatie ( zoals laadpaal, zonnepanelen en dergelijke ).
Precies. De WG MAG dat vergoeden van de belastingdienst. Of de WG dat ook doet hangt af van wat er is afgesproken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• macfocus
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 18:10
Denbach schreef op donderdag 5 september 2024 @ 17:23:

[...]

Maar de grap is natuurlijk dat als jij het “reguliere tarief” van je energieleverancier dorbelast, daar de kosten van je panelen door worden afgedekt. Want de stroom zelf is gratis.

Dus een extra opslag op dat tarief is niet nodig/logisch

• Paterman
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 04-09 16:02
Vraagje ik wil met een mobiele thuisladers gaan laden. Mijn PHEV heeft maar een klein accupakket van 8.9 kW. Ik ga daarvoor een buitenstopcontact aansluiten. De officiële lader bij mijn Kia is te kort. Ik kan natuurlijk zelf bepalen waar ik dat stopcontact plaats maar wil hem het liefst aan mijn muur plaatsen. Kan je een lader veilig verlengen? Gaat maar om 2/3 meter.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Denbach
DonJuape schreef op donderdag 5 september 2024 @ 17:57:
[...]

Precies. De WG MAG dat vergoeden van de belastingdienst. Of de WG dat ook doet hangt af van wat er is afgesproken.
Klopt, net als er staat evenredig, wat is evenredig .. ik persoonlijk heb een dynamisch contract. Van de werkgever mag ik enkel het kale levering tarief + vergoeding inkoop door belasten. Kortom, dit “kost” mij geld. In dit soort kwesties is het van belang om een goede consensus te vinden.

Ik heb bijvoorbeeld alle kosten in een excel gezet, verwachtte stroom verbruik op basis van contract kilometers/ opgegeven gebruik + 10% marge.

Uiteindelijk kom je op 3 a 5 cent per kWh. Wat toch 10 a 15% verschil maakt op het totaal bij 30cent per kWh gemiddeld landelijk tarief

Kan een werkgever nog prima bepaalde zaken opnemen in de overeenkomst, uiteindelijk moet het voor beide partijen eerlijk uitvallen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

Denbach schreef op donderdag 5 september 2024 @ 19:24:
[...]

Klopt, net als er staat evenredig, wat is evenredig .. ik persoonlijk heb een dynamisch contract. Van de werkgever mag ik enkel het kale levering tarief + vergoeding inkoop door belasten. Kortom, dit “kost” mij geld. In dit soort kwesties is het van belang om een goede consensus te vinden.

Ik heb bijvoorbeeld alle kosten in een excel gezet, verwachtte stroom verbruik op basis van contract kilometers/ opgegeven gebruik + 10% marge.

Uiteindelijk kom je op 3 a 5 cent per kWh. Wat toch 10 a 15% verschil maakt op het totaal bij 30cent per kWh gemiddeld landelijk tarief

Kan een werkgever nog prima bepaalde zaken opnemen in de overeenkomst, uiteindelijk moet het voor beide partijen eerlijk uitvallen.
Ik zag laatst dat veel LM adviseren om bij een dynamisch contract het gemiddelde tarief te nemen plus 10%. Trouwens wel "grappig" dat LM dat adviseren terwijl uiteindelijk de WG betaalt.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Denbach
Moraal van het verhaal, als we gevoelsmatig de kerk in het midden van het dorp laten, dan zitten we wel goed.

• ASS-Ware
Makrolon schreef op donderdag 5 september 2024 @ 16:45:
[...]

Nee, deze discussie begon met:

Ergo, kWh prijs + kosten en afschrijving.
Dat is gewoon niet eerlijk.

• ASS-Ware
V_ger schreef op donderdag 5 september 2024 @ 16:45:
[...]

Als je het na een aantal posts van mij nog niet ziet, dan kan ik het blijkbaar niet goed aan je uitleggen.
Sorry daarvoor.

• ASS-Ware
HDoc schreef op donderdag 5 september 2024 @ 16:51:
[...]

De stroom van zonnepanelen is toch niet gratis?
Klopt, en dus reken je de kWh prijs die je zelf betaalt aan je energieleverancier voor wat je afneemt.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• UUDIBUUDI
  • Registratie: Augustus 2005
  • Niet online
Als je €0,50 per kWh rekent omdat je panelen zoveel gekost hebben, dan is het niet meer dan fair dat je €0,00 rekent zodra je ze hebt terugverdiend. Problem solved :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Nu online

de Peer

under peer review

Paterman schreef op donderdag 5 september 2024 @ 19:03:
Vraagje ik wil met een mobiele thuisladers gaan laden. Mijn PHEV heeft maar een klein accupakket van 8.9 kW. Ik ga daarvoor een buitenstopcontact aansluiten. De officiële lader bij mijn Kia is te kort. Ik kan natuurlijk zelf bepalen waar ik dat stopcontact plaats maar wil hem het liefst aan mijn muur plaatsen. Kan je een lader veilig verlengen? Gaat maar om 2/3 meter.
Dat kun je doen, maar dan zou ik het laden beperken tot max 10A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paterman
@de Peer
Dat kun je doen, maar dan zou ik het laden beperken tot max 10A
Kan de verlengkabel maken van 3x4mm2 neopreen. Daar kan toch wel 3680W doorheen?
Dan hou ik de kabel zo kort mogelijk!

Immers dat stuk kabel van omvormer naar Schuko stekker is ook 2.5mm2!

[ Voor 14% gewijzigd door Paterman op 06-09-2024 10:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
Paterman schreef op donderdag 5 september 2024 @ 19:03:
Dat is al een paar keer voorbij gekomen.

Dat kan prima met een verlengkabel van 2.5mm2, maar: zorg dat je stopcontact in tip-top shape is, alle schroefjes goed aangedraaid zijn, en ontrol de kabel!

Een kabel met dikkere aders heeft geen zin op die lengte, en maakt de boel alleen maar stijver.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paterman
@Tommie12

Bedankt voor je reactie. Dan is het wel veilig om met 16A te laden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
Paterman schreef op vrijdag 6 september 2024 @ 10:45:
@Tommie12

Bedankt voor je reactie. Dan is het wel veilig om met 16A te laden?
Mijn 'granny' doet maximaal 14A.
Ik vind dat het veilig is, maar de meningen zijn soms verdeeld. Lees maar eens wat pagina's terug.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paterman
@Tommie12
Mijn 'granny' doet maximaal 14A.
De officiele Kia lader gaat tot 16A. Dus dat zal dan wel goed gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daemonix
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
ASS-Ware schreef op donderdag 5 september 2024 @ 09:00:
[...]

Volgens mij vindt geen enkele werkgever dat goed.
Je werkgever bepaalt niet het tarief van een (semi) publieke paal. Jammer voor je, maar je hebt geen punt. Je werkgever ook niet.

Tesla Model Y, RWD, Byd Atto 3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daemonix
  • Niet online
DonJuape schreef op donderdag 5 september 2024 @ 17:00:
[...]

Nee hoor, de werkgever mag helemaal niet bepalen wat de stroomkosten zijn, je bent immers niet verplicht (en kun je ook niet worden) om het door jouw betaalde tarief aan de werkgever te geven.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Makrolon
Als je stiekem zonder overleg een hoger bedrag aan je wg gaat rekenen voor je stroomkosten is dat gewoon achterbaks en diefstal, als je overtuigd bent dat je in je recht staat dan overleg je dat gewoon even met je wg. Je krijgt als t goed is een goed salaris voor je werk, hoef je niet ook nog eens aan de stroomkosten te gaan verdienen.

Overigens vind de belastingdienst er ook wat van als je hogere kosten gaat rekenen, dat worden dan gewoon inkomsten waarover je inkomstenbelasting mag betalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

daemonix schreef op vrijdag 6 september 2024 @ 11:27:
[...]

Nee hoor, de werkgever mag helemaal niet bepalen wat de stroomkosten zijn, je bent immers niet verplicht (en kun je ook niet worden) om het door jouw betaalde tarief aan de werkgever te geven.
Hoezo mag dat niet? Staat gewoon in de lease policy van mijn WG. Moet ook een kopie van contract met EM aanleveren officiëel (nooit gedaan overigens).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ASS-Ware
Laat maar zitten joh, deze discussie.
Het blijft welles/nietes, we hebben er allemaal een mening over en we komen er niet uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daemonix
  • Niet online
Makrolon schreef op vrijdag 6 september 2024 @ 11:37:
Als je stiekem zonder overleg een hoger bedrag aan je wg gaat rekenen voor je stroomkosten is dat gewoon achterbaks en diefstal, als je overtuigd bent dat je in je recht staat dan overleg je dat gewoon even met je wg. Je krijgt als t goed is een goed salaris voor je werk, hoef je niet ook nog eens aan de stroomkosten te gaan verdienen.

Overigens vind de belastingdienst er ook wat van als je hogere kosten gaat rekenen, dat worden dan gewoon inkomsten waarover je inkomstenbelasting mag betalen.
De WG mag kiezen: thuis laden met opslag (onder het straattarief), of het straat tarief. Vergeet niet dat niet al te lang geleden stroomtarieven van 80 cent/kWh of nog hoger opgang deden. Je tarief per maand aanpassen mocht ook niet van de WG.

Voor mij is de hele discussie nu academisch, ik rij de auto's privé.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• geldersscheepje
  • Laatst online: 10:37
Los van de discussie: het interesseert je wg toch niet of je thuis of met een snellader laadt? Tarief snellader al snel 0.70€ en thuis veel lager, maar is voor een wg peanuts. Als ik een baas zou hebben die zich daarmee bemoeit zou ik er snel weg zijn… voor mij is het een non-discussie.

Zonneboiler 180 l, 3800 Wp, Ecolution WP en lots of LED's

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperBart
  • Nu online
Makrolon schreef op vrijdag 6 september 2024 @ 11:37:

Zoals altijd: dialoog, beleid en trust but verify vanuit de WG.
Kosten is een verdedigbaar begrip wat kan gaan van X tot Y.
Zolang de prijs voor de WG marktconform is en voor de WN zijn interne kosten dekt is er voor zowel WN, WG als fiscus geen probleem.

Verschillende Belgische werkgevers houden gewoon per wagen in de gaten of er geen buitensporige kosten zijn aan hun zijde en spreken hun werknemers daar vriendelijk maar rechtvaardig op aan, dit kan gaan van een werknemer die zijn tarief lager moet zetten thuis tot een werknemer waar aan gevraagd wordt om een bepaalde publieke laadpaal op het straatbeeld niet meer te gebruiken, eventueel zelfs ten faveure van een HPC/DCFC laadpaal als die kost echt structureel lager ligt dan die ene gekke laadpaal in het straatbeeld.

Naar mijn bescheiden mening zijn onderstaande componenten allemaal enigszins te verantwoorden richting de fiscus zolang de de prijs van een kWh die je laadt thuis niet hoger ligt dan het tarief op de straat en uit respect voor de WG een paar cent lager.
  1. kWh prijs op je factuur
  2. Capaciteitstarief inbegrepen in deze factuur
  3. Installatie van de laadpaal, inclusief graafwerken of aanleg van een laadplaats
  4. Keuring inbegrepen bij installatie van de laadpaal
  5. Uitbreiding kast of meterverzwaring voor een laadpaal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Nu online

de Peer

under peer review

geldersscheepje schreef op vrijdag 6 september 2024 @ 13:48:
Los van de discussie: het interesseert je wg toch niet of je thuis of met een snellader laadt? Tarief snellader al snel 0.70€ en thuis veel lager, maar is voor een wg peanuts. Als ik een baas zou hebben die zich daarmee bemoeit zou ik er snel weg zijn… voor mij is het een non-discussie.
Volgens mij moet een WG hier gewoon heel alert op zijn vanwege belastingregels. Het gaat niet zo zeer om die paar euro's die ze zelf te veel betalen, maar meer om het feit dat ze niet te veel onbelast mogen uitkeren omdat dat verkapt salaris is. Ze begeven zich dus op glad ijs als ze hier te makkelijk in zijn en geen duidelijk beleid voeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Nu online

de Peer

under peer review

Paterman schreef op vrijdag 6 september 2024 @ 11:00:
@Tommie12

[...]

De officiele Kia lader gaat tot 16A. Dus dat zal dan wel goed gaan.
nou dat argument gaat niet op. Jij introduceert (waarschijnlijk) een nieuwe zwakke plek in de keten. Namelijk het verlengsnoer. Ik zou dus zeer kritisch zijn op de aansluitingen/connectors.
Maar je zou het voorzichtig kunnen proberen. Als het in de zomer (worst case) goed gaat bij 14A kun je wellicht 16A eens proberen. eerst 2-4 uur en dan een keer langer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dj-sannieboy
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online

Dj-sannieboy

Nee.... beter!

Bij ons nieuwbouwhuis wil ik graag een lader aan huis. Het liefst zou ik deze aan de muur monteren, waarbij er verder geen leidingen of kabels (of een goot) meer zichtbaar zijn.

Hiervoor wil ik dan ook 2 loze leidingen (voor elektra en data) vanuit de meterkast laten aanbrengen in de muur. Is dit überhaupt mogelijk of zijn loze leidingen te smal?

Een andere optie lijkt mij een mantelbuis vanuit de meterkast welke vervolgens uit de grond komt bij de gevel. Dan heb je natuurlijk wel altijd een kabel (met eventueel een goot) omhoog lopen richting de lader.

[ Voor 3% gewijzigd door Dj-sannieboy op 06-09-2024 15:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Nu online

de Peer

under peer review

Paterman schreef op vrijdag 6 september 2024 @ 10:23:
@de Peer

[...]

Kan de verlengkabel maken van 3x4mm2 neopreen. Daar kan toch wel 3680W doorheen?
Dan hou ik de kabel zo kort mogelijk!

Immers dat stuk kabel van omvormer naar Schuko stekker is ook 2.5mm2!
Ja hoor, de kabel is absoluut het probleem niet, het gaat om de connectors. Elke extra connector is een risico.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paterman
@de Peer

Of de lader open schroeven en een compleet nieuwe snoer aansluiten aan de lader uit 1 stuk!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tommie12
Paterman schreef op vrijdag 6 september 2024 @ 15:26:
@de Peer

Of de lader open schroeven en een compleet nieuwe snoer aansluiten aan de lader uit 1 stuk!
Zeker niet doen!!

Er zijn laders die een temperatuurssensor hebben in de stekker. Die wil je niet weg halen of vernielen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paterman
Of toch een andere lader kopen met een langer snoer. Alleen als er problemen optreden met een "niet officiële" KIA lader vervalt de 7 jaar garantie van mijn Kia!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ASS-Ware
Dj-sannieboy schreef op vrijdag 6 september 2024 @ 14:58:
Bij ons nieuwbouwhuis wil ik graag een lader aan huis. Het liefst zou ik deze aan de muur monteren, waarbij er verder geen leidingen of kabels (of een goot) meer zichtbaar zijn.

Hiervoor wil ik dan ook 2 loze leidingen (voor elektra en data) vanuit de meterkast laten aanbrengen in de muur. Is dit überhaupt mogelijk of zijn loze leidingen te smal?

Een andere optie lijkt mij een mantelbuis vanuit de meterkast welke vervolgens uit de grond komt bij de gevel. Dan heb je natuurlijk wel altijd een kabel (met eventueel een goot) omhoog lopen richting de lader.
Laat gewoon de 3-fase kabel aanleggen en een loze leiding voor de data kabel, dan hoef je zelf niet te klooien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Nu online

de Peer

under peer review

Paterman schreef op vrijdag 6 september 2024 @ 15:31:
Of toch een andere lader kopen met een langer snoer. Alleen als er problemen optreden met een "niet officiële" KIA lader vervalt de 7 jaar garantie van mijn Kia!
Haha nou wat denk je dat er gebeurt als jij je KIA-lader openschroeft en er zelf een kabel aanvast maakt ;)

Het beste is gewoon zorgen dat je een stopcontact dichter bij je auto hebt.

[ Voor 9% gewijzigd door de Peer op 06-09-2024 16:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paterman
@de Peer

Dan moet ik er toch maar aan geloven en een grondkabel leggen!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Makrolon

Geen loze leidingen doen, of de kabel past niet, of hij komt op de verkeerde plek uit de gevel... Al te veel mensen geld zien weg gooien door voorbereidingen vanuit de bouw die niet gebruikt konden worden...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jorisjansen3
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 20:09

Dat was bij ons een optie, die door de aannemer aangeboden werd. Bedraad, dat wel… 1xelektra en 1x data…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dj-sannieboy
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online

Dj-sannieboy

Nee.... beter!

jorisjansen3 schreef op vrijdag 6 september 2024 @ 19:34:
[...]

Dat was bij ons een optie, die door de aannemer aangeboden werd. Bedraad, dat wel… 1xelektra en 1x data…
Zal eens vragen of het ook bedraad kan.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 22:14
Spreek dan wel een diameter buis af.
Anders krijg je een standaard 16 of 19mm elektrabuis terwijl je er een 5x 4mm² kabel door moet trekken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

ASW1 schreef op vrijdag 6 september 2024 @ 20:00:
Spreek dan wel een diameter buis af.
Anders krijg je een standaard 16 of 19mm elektrabuis terwijl je er een 5x 4mm² kabel door moet trekken.
Of 6mm2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paterman
Nog even terugkomend op een granny lader. Er staan een heleboel mobiele laders op internet. Ik zoek er eentje van 7 meter. De officiële lader van Kia is helaas 6 meter. Kia zegt dat je hun eigen laders moet gebruiken. Anders kan je naar je 7 jaar garantie fluiten!
Pagina: 1 ... 138 ... 191 Laatste

Let op:
Discussie over laadpassen, facturatie e.d.: [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3. Vragen over elektrische auto's en hun bijbehorend laadvermogen in Elektrische auto's - deel 5 of de betreffende merktopics. Er is uiteraard een beetje overlap, maar specifieke vragen of opmerkingen over de inrichting van je meterkast en huisinstallatie horen in Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 2. Voor het zo goedkoop mogelijk thuisladen van je EV kan je terecht in Het grote goedkoop thuisladen van je EV topic en als laatste: voor v2g is er ook een plek: Over V2G; laden en ontladen