Correct.
Maar wat er nu zo specifiek persoonsgebonden is aan verschillende EV's langdurig opladen tot 100% begrijp ik dan weer niet.
Soit, ieder doet wat 'm het beste lijkt.
Wie maar 60% van de capaciteit van zijn accu wil gebruiken die hem voor de volle prijs ter beschikking werd gesteld moet dat voor mij zeker niet laten.
Vraag daar is natuurlijk ook: ben je al bruto/netto capaciteit aan het gebruiken die de fabrikant voorzien heeft.
Maw: als je accu X kWh natuurkundig ter beschikking heeft en netto Y kWh bruikbaar, hoe ligt die verhouding in wat je van X al aan het afsnoepen bent zonder dat je het weet.
Persoonlijk ga ik bij een gebruiksvoorwerp niet wakker liggen van percenten.
Wanneer ik na 52 maanden gebruik nagenoeg dezelfde range heb - en daar komt het voor mij op neer wat betreft gebruik van een EV - dan tijdens de eerste weken is het al lang goed en voldoet het product aan mijn verwachtingen. Dat er dan een deel van de brutocapaciteit, waar ik als gebruiker toch niet bij kan, werd opgebruikt maakt in het dagelijks gebruik, voor mij, niet uit.
Wie daar wel wakker van ligt mag uiteraard anders handelen en zichzelf beperkingen opleggen in het laden van de EV. Ieder zijn ding.
Dit topic gaat ook over thuisladen. En voor mij is het bij thuisladen vooral van belang dat ik zoveel mogelijk overproductie van PV in de HV accu van de EV gepropt krijg. Uiteraard is ook hier n = 1 van toepassing.
Neen, snap ik volledig maar je ervaring is ook maar 1 ervaring. Het onderzoek van die Youtubers is wel met wat zwaarder gebruik en misschien is het daarom ook dat het "voor ons als gewone mensen" niet uit maakt.
Correct.
Hoe ik een EV het beste gebruik is idd gebaseerd op de eigen ervaring en niet op die van youtubers.
Ik deel dan ook alleen mijn ervaringen. Ik voel niet de noodzaak dat anderen die navolgen. Mag maar moet niet.
Maar met het geprojecteerde gebruik van accu's over een langere periode vind ik het toch niet onbelangrijk, ja ik ben het wel met je eens dat een gebruiksproduct is maar als ik (evt met het oog op overkopen met lage restwaarde EV) mijn accu zonder veel moeite in topshape kan houden dan vind ik dat toch wel interessant.
Voor mij is na 52 maanden gebruik en dat met vijf verschillende bestuurders en waar na een meting van de accu (voor doorverkoop) de SoH 100% blijkt te zijn ongeveer gelijk aan "topshape".
Je kan dan nog gaan betwisten of die meting door derden wel correct was maar daar staat dan weer tegenover dat mijn persoonlijke ervaring op de weg was dat de range na 52 maanden nauwelijks negatief afweek van de range tijdens de eerste weken en dat onder gelijkaardige omstandigheden.
Ik ben ook niet in de markt in overname van een gebruiksvoorwerp. Na vier tot zes jaar heb ik het er meestal wel mee gehad en mijn leven is te kort om er niet zoveel mogelijk variatie aan te willen toevoegen, toch zolang dat dit kan. Ander uitgangspunt dus.
Het document waar de betreffende Youtuber uit citeert is ook wel niet gemaakt door de minste, dus ik hecht er wel wat waarde aan.
Mag.
Maar je hebt ook wel ergens een punt: het is allemaal nog relatief nieuw.
Dat is dan wel heel relatief.
Ben inmiddels aan mijn derde EV toe. En de range, laadsnelheid en samenstelling batterijen worden alleen maar beter en niet slechter.
Ter zijde, ik gebruik nog altijd een Samsung GSM van meer dan tien jaar oud. De batterij gaat in standby nog zeker een maand mee en het ding is niet kapot te krijgen. Meer moet dat voor mijn gebruik niet zijn.
Dat vandaag de dag Ipones en Androids onmisbaar zijn geworden is ook maar een persoonlijke gewaarwording waarbij jouw n = 1.
Je kan de samenstelling en het gebruik van een smartphone batterij ook niet vergelijken met de batterij en het BMS zoals dit in een EV. Dat zijn appelen met peren vergelijken.
Die vergelijking slaat, mijn mening, dan ook nergens op.
Dus ja... Ik ben er van overtuigd dat het echt iets uitmaakt
Kan en mag en dan moet je daar gewoon naar handelen. Heeft niemand anders een probleem mee.
Stel je het laden in je EV of op de app van je EV gewoon in op max. 80%.
Net zoals ik de max. SoC bij DC op 80% heb staan en bij AC op 100%.
Iedereen blij zonder een ander zijn ervaring/uitgangspunt te verstoren en meer moet dat niet zijn.
[
Voor 33% gewijzigd door
IvoB2 op 04-09-2024 13:08
]