KIA eNiro Dynamic 64kWh, Zappi V2 3-fasen, 7400 Wp PV SolarEdge 1-fase, WP L/W 1-fase
Een granny charger of AC laadpaal geeft alleen stroom en geen informatie door aan de auto, dat werkt alleen bij snelladers.Paterman schreef op vrijdag 6 september 2024 @ 20:42:
Kunnen ze niet in de logbestanden van de auto kijken welke lader er gebruikt is?
Opel Ampera-e (2020)
Dus ze kunnen garantie weigeren onwille van bv een Tesla granny, maar dat je op straat gaat laden aan elke willekeurige laadpaal, AC of DC kan wel.Paterman schreef op vrijdag 6 september 2024 @ 20:42:
Kunnen ze niet in de logbestanden van de auto kijken welke lader er gebruikt is?
Als ze ooit aan een rechter moeten uit leggen dat ze daarom een garantie weigeren, dan staan ze met hun mond vol tanden.
Sony A7 iv en wat recycled glas
Kan iemand mij een lader aanbevelen?
Er zijn er tig, en je hebt sowieso laadverlies.Paterman schreef op vrijdag 6 september 2024 @ 20:48:
Iemand ervaring met granny laders die langer dan 7 meter zijn. Is daar 16A (3.7 kW) mee te halen. Ik las ergens dat je verlies hebt bij lange kabels?
Kan iemand mij een lader aanbevelen?
Met mijn granny charger zit dat tussen de 8 a 12%.
16A is alleen niet aan mij besteed, zit op een normaal WCD waar de koelkast in de garage en een lichtpunt ook aan vast zitten daarom stel ik 'em altijd in op 10A ipv 16A.
Hier komt de mijne vandaan overigens; https://evplug.eu/
Bedankt voor je reactie. Ik deel de groep straks met geen ander apparaat. Dus hoop die 16A te halen.
Succes met dat voor elkaar krijgen bij je bouwer, en als.het je al lukt, krijg je 40mm pvc met gelijmde bochtjes waar je geen kabel door krijgt...ASW1 schreef op vrijdag 6 september 2024 @ 21:49:
[...]
Ja dat. Doe maar een loze leiding met een binnendiameter van 30 à 40 mm ofzo.
25mm is t maximale wat je kan krijgen, dan zal je 6mm2 losse draden er door moeten gaan trekken (als je 6mm2 wil) en hopen dat er geen te krappe bochten in zitten.
13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte
Laat die draden er dan direct in steken hé.Makrolon schreef op vrijdag 6 september 2024 @ 21:52:
[...]
Succes met dat voor elkaar krijgen bij je bouwer, en als.het je al lukt, krijg je 40mm pvc met gelijmde bochtjes waar je geen kabel door krijgt...
25mm is t maximale wat je kan krijgen, dan zal je 6mm2 losse draden er door moeten gaan trekken (als je 6mm2 wil) en hopen dat er geen te krappe bochten in zitten.
Met 5G6 kan je 22kW probleemloos gebruiken.
Ja eens, vermoedelijk hopeloos als je wilt proberen dat vanuit de bouw voor elkaar te krijgen.Makrolon schreef op vrijdag 6 september 2024 @ 21:52:
[...]
Succes met dat voor elkaar krijgen bij je bouwer, en als.het je al lukt, krijg je 40mm pvc met gelijmde bochtjes waar je geen kabel door krijgt...
Als je zoiets wilt dan kun je beter proberen de kabel zelf te laten leggen ipv een loze leiding, dat heeft meer kans van slagen.
Ergens in de komende weken wordt mijn Model Y geleverd en ik ben zoekende naar een laadpaal. In eerste instantie was ik redelijk overtuigd om voor een Alfen te gaan, maar de prijs was telkens toch een blokkade om het niet te doen.
Ik rij de auto zakelijk (lease) en de werkgever betaald 50% van de aanschaf & installatie, dus dat scheelt weer.
Elektrisch rijden is nog altijd wat ingewikkelder dat gewoon benzine en omdat het voor velen (jncl. de fleetmanager zelf) een ver van hun bed show ofzo, waardoor we zelf best zelf eea moeten uitvogelen en ik denk dat ik er ondertussen wel uit ben, maar toch wil ik mijn gedachten even toetsen.
Eisen van de werkgever zijn als volgt:
"slimme lezer"
RFID
Moet te koppelen zijn met Athlon óf Eneco (uit mijn hoofd)
Mijn eisen zijn:
22KW (voor nu is 11 KW voldoende)
Load balancing met een sterke voorkeur om dit via P1 te doen
Integratie met HA is heel wenselijk
Ik stond vanmiddag op het punt om de Alfen te bestellen, maar de prijs hield me tegen en ik ben opnieuw gaan zoeken en kwam uiteindelijk de Easee tegen en volgens mij voldoet die aan alles wat ik nodig heb, namelijk:
22KW
RFID
Vrije backend keuze
HA integratie met HACS
LB via die unit van ze (via wifi, wat in mijn geval best prettig is aangezien het ~60 meter is van meterkast>laadpaal)
Prijs aanmerkelijk lager
Is er volgens jullie een reden waarom ik niet voor de Easee zou moeten gaan?
Ja snap ik, maar dan moet de bouwer dat wel willen. Meestal worden alleen loze leidingen voorzien.Tommie12 schreef op vrijdag 6 september 2024 @ 22:00:
[...]
Laat die draden er dan direct in steken hé.
Met 5G6 kan je 22kW probleemloos gebruiken.
13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte
Ja, geen 22kw 😁Volk schreef op vrijdag 6 september 2024 @ 23:03:
Hallo allen,
Ergens in de komende weken wordt mijn Model Y geleverd en ik ben zoekende naar een laadpaal. In eerste instantie was ik redelijk overtuigd om voor een Alfen te gaan, maar de prijs was telkens toch een blokkade om het niet te doen.
Ik rij de auto zakelijk (lease) en de werkgever betaald 50% van de aanschaf & installatie, dus dat scheelt weer.
Elektrisch rijden is nog altijd wat ingewikkelder dat gewoon benzine en omdat het voor velen (jncl. de fleetmanager zelf) een ver van hun bed show ofzo, waardoor we zelf best zelf eea moeten uitvogelen en ik denk dat ik er ondertussen wel uit ben, maar toch wil ik mijn gedachten even toetsen.
"slimme lezer"
RFID
Mijn eisen zijn:
Ik stond vanmiddag op het punt om de Alfen te bestellen, maar de prijs hield me tegen en ik ben opnieuw gaan zoeken en kwam uiteindelijk de Easee tegen en volgens mij voldoet die aan alles wat ik nodig heb, namelijk:
22KW
RFID
Vrije backend keuze
HA integratie met HACS
LB via die unit van ze (via wifi, wat in mijn geval best prettig is aangezien het ~60 meter is van meterkast>laadpaal)
Prijs aanmerkelijk lager
Verder voldoet ie aan je eisen, prima lader.
Zeer onverstandig omdat gebruik van een (deels) opgerolde kabel gevaarlijk is! Net zoals je een opgerolde huis-tuin-en-keuken kabelhaspel nooit opgerold op vol vermogen moet belasten.StiefelPaul schreef op dinsdag 6 augustus 2024 @ 22:10:
Heeft iemand toevallig ervaring met een systeem om de kabel niet zelf te hoeven terughangen? Bijvoorbeeld oprolbare kabel, of een uittrekbaar ophangpunt hoog aan de muur o.i.d.? Ik vind het altijd (beetje) gedoe met de kabel die ook op de grond ligt en dus vies wordt bij regen. Ik heb een Zappi met vaste kabel.
Door de warmteontwikkeling (en het niet weg kunnen van die warmte) zou de kabel isolatie kunnen smelten
Waar staat dat? Heb je een link?Paterman schreef op vrijdag 6 september 2024 @ 20:24:
Kia zegt dat je hun eigen laders moet gebruiken. Anders kan je naar je 7 jaar garantie fluiten!
WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.
Idd, ik begrijp die fixatie op een 22 kW thuislader ook niet echt.Makrolon schreef op vrijdag 6 september 2024 @ 23:45:
[...]
Ja, geen 22kw 😁
Verder voldoet ie aan je eisen, prima lader.
Sinds 2019 overigens nog nooit geladen met een KIA lader en garantie werd me nog nooit geweigerd.
Laat staan dat bij een garantiegeval me werd gevraagd op de geladen stroom wel uit een KIA lader kwam.

Komt er een ander soort stroom uit die KIA laders?
[ Voor 13% gewijzigd door IvoB2 op 07-09-2024 09:03 ]
Daar heb je gelijk in. 😆Komt er een ander soort stroom uit die KIA laders?
De reden dat ik vroeg naar ervaring met een lader met een langer snoer. Ik moet nog een stop contact plaatsen. Liefst aan de gevel. Daardoor heb ik een langer snoer nodig. Ik kan natuurlijk een stopcontact plaatsen dichter bij de auto maar dan moet ik gaan graven in mijn tuin en een grondkabel neerleggen! Dit is makkelijker.
Waarom 22kW?Volk schreef op vrijdag 6 september 2024 @ 23:03:
Hallo allen,
"slimme lezer"
RFID
Mijn eisen zijn:
22KW
RFID
Vrije backend keuze
HA integratie met HACS
Prijs aanmerkelijk lager
Met 11 kW krijg je elke auto op een nacht terug vol.
Ik doe ca 25k per jaar en laad altijd met 3,5 kW.
Zoals al gemeld ligt het kennisniveau van verkopers over het algemeen bijzonder laag (ik moest recent nog een Toyota-verkoer uitleggen dat de plug-in Rav4 die hij mij wilde verkopen toch echt een roetfilter had).Paterman schreef op zaterdag 7 september 2024 @ 08:59:
@Andrehj
Ik was onlangs bij de Kia dealer en zo'n verkoper vertelde mij dat!
Zolang een dergelijke voorwaarde nergens zwart op wit in de garantievoorwaarden staat hoef je je van zo'n statement niks aan te trekken. En zelfs als het wel in de voorwaarden staat maakt elke rechter hier gehakt van. De volgende stap zou zijn dat Kia eist dat je enkel garantie krijgt als je de ruitenwisserbladen bij Kia koopt...
WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.
Het is gewoon een verkooppraatje. Dat een verkoper niet de slimste zijn klopt. Ik vroeg of de Niro PHEV laad met 1 fase 16A (3.7 kW) of 32A (7.4 kW). Dat wist ie dus niet 😉
Ik ga gewoon zelf een granny lader kopen van 10 meter. En maak een stopcontact bij de gevel!
I know, meer dat het apparaat er gewoon klaar voor is, geen harde eis, maar het voelt ergens ook vreemd om nu een 11kw op te hangen als een 22kw voor relatief weinig extra beschikbaar is.Tommie12 schreef op zaterdag 7 september 2024 @ 09:40:
[...]
Waarom 22kW?
Met 11 kW krijg je elke auto op een nacht terug vol.
Ik doe ca 25k per jaar en laad altijd met 3,5 kW.
Stel ik zou die 22kw eis laten varen, is er dan een paal die "beter" is?
Let met name op als je de eigen zonnestroom wil gebruiken. Als je zonnestroom een prioriteit wil geven moet het systeem gekoppeld zijn aan hun eigen back-end en de lader kan niet omschakelen tussen 1 en 3 fasen laden wat van belang is bij zonnestroom laden (wolken). Mijn vraag zou zijn of je dan nog met de door WG voorgeschreven back-end kan koppelen.Volk schreef op vrijdag 6 september 2024 @ 23:03:
Flink wat pagina's terug staat een hele discussie.
Ik ben uiteindelijk voor een Smappee gegaan (nieuwste versie!) maar heb uitsluitend prive gebruik.
Dank!Maarten60 schreef op zaterdag 7 september 2024 @ 10:07:
[...]
Let met name op als je de eigen zonnestroom wil gebruiken. Als je zonnestroom een prioriteit wil geven moet het systeem gekoppeld zijn aan hun eigen back-end en de lader kan niet omschakelen tussen 1 en 3 fasen laden wat van belang is bij zonnestroom laden (wolken). Mijn vraag zou zijn of je dan nog met de door WG voorgeschreven back-end kan koppelen.
Flink wat pagina's terug staat een hele discussie.
Ik ben uiteindelijk voor een Smappee gegaan (nieuwste versie!) maar heb uitsluitend prive gebruik.
Ik had het hier gelezen inderdaad, de easee kan alleen op zonnestroom laden met hun eigen dienst als backend.
Gelukkig heb ik nog 2 jaar een contract zonder teruglever boete, dus deze beperking raakt me nu minder (in de portemonnee vooral).
Over 2 jaar heb ik dan de volgende opties:
* Hopen dat Easee deze beperking heeft laten varen (wishful thinking)
* Middels HA zelf de laadsnelheid aanpassen aan de solar output.
Kennelijk is Easee een Noors bedrijf en daar zijn de spelegels (bv salderen over fases) anders (zie eerder). Het aansturen van een back end lijkt me inderdaad met sw op te lossen. Schakelen met fasen vereist hardware denk ik en mogelijk lastiger op te lossen.Volk schreef op zaterdag 7 september 2024 @ 10:21:
[...]
Dank!
Ik had het hier gelezen inderdaad, de easee kan alleen op zonnestroom laden met hun eigen dienst als backend.
Gelukkig heb ik nog 2 jaar een contract zonder teruglever boete, dus deze beperking raakt me nu minder (in de portemonnee vooral).
Over 2 jaar heb ik dan de volgende opties:
* Hopen dat Easee deze beperking heeft laten varen (wishful thinking)
* Middels HA zelf de laadsnelheid aanpassen aan de solar output.
Succes met keuze
De Easee kan wel schakelen met fasen dus de hardware is er. Ze hebben het alleen op een bijzondere manier geïmplementeerd.Maarten60 schreef op zaterdag 7 september 2024 @ 10:31:
[...]
Kennelijk is Easee een Noors bedrijf en daar zijn de spelegels (bv salderen over fases) anders (zie eerder). Het aansturen van een back end lijkt me inderdaad met sw op te lossen. Schakelen met fasen vereist hardware denk ik en mogelijk lastiger op te lossen.
Succes met keuze
KIA eNiro Dynamic 64kWh, Zappi V2 3-fasen, 7400 Wp PV SolarEdge 1-fase, WP L/W 1-fase
Een Alfen kan je zowel op1F als 3F aansluiten, loadbalancen op de P1 poort en via HW (indien je de licentie hebt) op zonne-energie (deels) laten laden, laden tussen 1,4 en 22 kW, instellen op verschillende vermogens, schema's inladen en indien je beschikt over een account/paswoord kan je, ook met een back office, gewoon nog alles instellen.Maarten60 schreef op zaterdag 7 september 2024 @ 10:31:
[...]
Kennelijk is Easee een Noors bedrijf en daar zijn de spelegels (bv salderen over fases) anders (zie eerder). Het aansturen van een back end lijkt me inderdaad met sw op te lossen. Schakelen met fasen vereist hardware denk ik en mogelijk lastiger op te lossen.
Succes met keuze
Indien de prijs de prioritaire factor is moet je uiteraard elders gaan kijken.
Misschien heb je hier iets aanPaterman schreef op vrijdag 6 september 2024 @ 10:45:
@Tommie12
Bedankt voor je reactie. Dan is het wel veilig om met 16A te laden?
mux schreef op woensdag 6 oktober 2021 @ 09:00:
[...]
We hebben vrij uitgebreid ervaring met laden op 16A via een schuko - je moet het stopcontact er echt specifiek op uitzoeken en de stekker aan de granny ook gewoon zelf nakijken, niet erop vertrouwen dat-ie goed in elkaar zit. Om 16A over een schuko te laten gaan moet de stekker direct ingeknepen of gesoldeerd zijn (geen schroefcontact), massieve pinnen hebben en minstens 2.5mm^2 kabel gebruiken. Dan kan de warmte die op het contact zit goed worden weggeleid.
De schukokant moet ook van het type met diepe contactoppervlakken zijn, vernikkeld koper. Stalen contacten zijn niet geschikt voor meer dan 10A.
Als je probeert op een random stopcontact te laden, dan is eigenlijk meer dan 10A niet zonder risico. 13A is echt al risky, zeker bij oudere stopcontacten.
mux schreef op woensdag 6 oktober 2021 @ 09:23:
Als de stekker op de granny in orde is, kan een temperatuursensor niet altijd voldoende bescherming zijn - de kabelcontacten in het stopcontact kunnen onvoldoende capaciteit hebben alsnog overbelast worden. Dus eigenlijk is het advies altijd: laad alleen op 13A+ als je zeker weet dat het stopcontact het aankan, anders 10A of minder.
Bedankt voor deze oude post. Daar had ik nog niet bij nagedacht. Ik sluit mijn buitenstopcontact aan met YMvK3x4mm2 dus dat moet genoeg zijn. Ik heb trouwens ook mobiele laders gezien met een CEE stekker. Die kunnen tot 32A belast worden. Als ik die dan koop zit je toch met 16A ruim voldoende. Kabel is ook dikker tus warme zou die dan ook wel aankunnen!
Hou je er rekening mee dat in de meeste wcds geen 4mm2 past?Paterman schreef op zaterdag 7 september 2024 @ 16:09:
@_V_
Bedankt voor deze oude post. Daar had ik nog niet bij nagedacht. Ik sluit mijn buitenstopcontact aan met YMvK3x4mm2 dus dat moet genoeg zijn. Ik heb trouwens ook mobiele laders gezien met een CEE stekker. Die kunnen tot 32A belast worden. Als ik die dan koop zit je toch met 16A ruim voldoende. Kabel is ook dikker tus warme zou die dan ook wel aankunnen!
Bedankt voor de tip. Ik ga eens goed shoppen. Waarschijnlijk bij elektramat. Maar als ik een WCD voor een CEE stekker neem zal dat wel kunnen!
:strip_exif()/f/image/pPBdR5zHfTlXNlKcvcADX1wH.jpg?f=fotoalbum_large)
Zeker! Die hebben normaal gewoon schroef contacten waar gewoon 4mm2 in past. De meeste a merken normale wcds hebben steek contacten alleen geschikt tot 2,5mm2.Paterman schreef op zaterdag 7 september 2024 @ 16:59:
@Makrolon
Bedankt voor de tip. Ik ga eens goed shoppen. Waarschijnlijk bij elektramat. Maar als ik een WCD voor een CEE stekker neem zal dat wel kunnen!
[Afbeelding]
Ik heb 3 jaar lang een granny gebruikt met 10m kabel op 13A. Nooit problemen gehad, maar ik heb ook een huis uit 2017 waar alle elektra gewoon kwalitatief gelegd isPaterman schreef op zaterdag 7 september 2024 @ 17:08:
@Makrolon
Moet ik wel een ander soort lader kopen met CEE stekker.
Als je het helemal gaat aanleggen vanaf de meterkast zou ik inderdaad gewoon CEE met 16A regelen.
Mijn granny kon ook met CEE worden gekocht (Aliexpress vanuit Frankrijk verstuurd)
Enyaq iV 80 - 5135 Wp
Bij mij hetzelfde geluid (ook Easee charge lite)stefjuh schreef op dinsdag 3 september 2024 @ 22:55:
[...]
Inmiddels is de automaat vervangen door eentje van het merk Eaton. Het geluid is minder, maar bij volledige laad snelheid nog wel hoorbaar.
Laten rusten of andere partij laten komen?
Ik ga de aansluitingen op de aardlekautomaat nog even checken maar vermoed dat het geluid uit de aardlekautomaat komt.
Heb de boel zelf geïnstalleerd.
Laad je op 1 fase? Dan doet een 3f aardlekautomaat het sneller is mijn ervaring.possiey schreef op zaterdag 7 september 2024 @ 21:52:
[...]
Bij mij hetzelfde geluid (ook Easee charge lite)
Ik ga de aansluitingen op de aardlekautomaat nog even checken maar vermoed dat het geluid uit de aardlekautomaat komt.
Heb de boel zelf geïnstalleerd.
Ik laad met 3 fasen. (4p 20A Eaton Alamat) Ik geloof dat er ook wat meer elektronica in zit dan een standaard aardlekschakelaar.Makrolon schreef op zaterdag 7 september 2024 @ 21:55:
[...]
Laad je op 1 fase? Dan doet een 3f aardlekautomaat het sneller is mijn ervaring.
De Easee kan niet tegelijkertijd een backoffice en een “preferred solar loading “ (of hoe je dat ook noemt), dien.Volk schreef op vrijdag 6 september 2024 @ 23:03:
Hallo allen,
"slimme lezer"
RFID
Mijn eisen zijn:
22KW
RFID
Vrije backend keuze
HA integratie met HACS
Prijs aanmerkelijk lager
Verder een perfecte paal, die mij prima bevalt.
Die mobiele laders die tot 32A kunnen hebben een grote blauw CEE stekker.Makrolon schreef op zaterdag 7 september 2024 @ 16:20:
[...]
Hou je er rekening mee dat in de meeste wcds geen 4mm2 past?
Even vervanger door een 16A exemplaar én de lader niet hoger als 16A instellen.
Werkt prima, maar je moet wel even je vertand gebruiken.
Been there, done that.
Kan ook gewoon de 32A stekker laten zitten. Sluit hem aan op een 32A wcd voor CEE stekker.Die mobiele laders die tot 32A kunnen hebben een grote blauw CEE stekker.
Of een mobiele CEE lader tot 16A icm een WCD voor CEE van 16A. Weet alleen niet of er op zo'n WCD 4mm2 aangesloten kan worden!
[ Voor 15% gewijzigd door Paterman op 08-09-2024 10:18 ]
Sinds gisteren een Skoda Citigo-e iV gekocht. Dit is de 2de auto, eerste auto is lease welke over 14 maanden wordt vervangen voor een elektrische leaseauto. Er wordt dan ook een laadpaal door de leasemaatschappij geïnstalleerd.
Omdat ik niet steeds met de granny wil klooien maar wel thuis wil laden ben ik zoek voor een lader voor de komende 14 maanden, 1 fase 3.6kw, geen abonnement of kosten verrekenen ofzo, gewoon laden en that's it. Wil graag een muurlader met socket dus zonder kabel.
Welk type lader is het meest geschikt? Mag iets van MP zijn (of van een Tweaker als er iemand wat heeft liggen!) of volstaat zoiets ook:
https://www.ibood.com/nl/...S6JqBZvE73HMaAp-9EALw_wcB
Groeten en dank vast,
Stefan.
Zou prima moeten werken, heb 'm zelf ook nu een maandje of 2 hangen, en laad mijn e-niro zonder problemen op 11kw. Kan ook als 1-fase worden aangesloten, maar als je 3 hebt, is 3 wel nuttiger.slagroomsoes schreef op zondag 8 september 2024 @ 14:23:
Welk type lader is het meest geschikt? Mag iets van MP zijn (of van een Tweaker als er iemand wat heeft liggen!) of volstaat zoiets ook:
Kun je via de app het vermogen regelen? toevallig Tuya app?markjanssen schreef op zondag 8 september 2024 @ 17:08:
[...]
Zou prima moeten werken, heb 'm zelf ook nu een maandje of 2 hangen, en laad mijn e-niro zonder problemen op 11kw. Kan ook als 1-fase worden aangesloten, maar als je 3 hebt, is 3 wel nuttiger.
Niet via tuya, ze hebben een eigen app (nouja eigen, van de OEM, die 't voor meer white-label laders doet).-Tarantula- schreef op zondag 8 september 2024 @ 17:10:
[...]
Kun je via de app het vermogen regelen? toevallig Tuya app?
Je kan voor het laden de limieten instellen (amps, tijd, delay), of op het scherm van het apparaat zelf.
Zodra 't laden is gestart kan je niets meer aanpassen, tenzij je laden eerst weer stopt.
De app kan je ook gebuiken om usage-overzicht te krijgen voor je administratie.
lijkt nog interessant voor de prijs, wel geen actieve load balancing mogelijk als ik het goed begrijp.
Nope, hoewel ik 'm eigenlijk altijd op 14-16A-3fase heb staan, zit op een groep waar verder alleen de warmtepomp op zit, en die doet 1 uur per dag 2.4kw voor de boiler, en verder max ~600W voor wat water rond pompen/koelen/verwarmen. In de winter zal ik 'm misschien wat lager zetten, als ik zie dat de warmtepomp meer nodig heeft. Nut van actieve loadbalancing zie ik verder niet zo, maar in een 1-persoons huishouden met een techneut is het makkelijker om zicht te houden op het actieve gebruik.-Tarantula- schreef op zondag 8 september 2024 @ 17:18:
thx, ook al wat info gevonden via amazon, https://www.amazon.com.be...p-bediening/dp/B09QCZL8LK
lijkt nog interessant voor de prijs, wel geen actieve load balancing mogelijk als ik het goed begrijp.
Let met Telestar wel op dat die fabrikant failliet is (zie: edtweaked in "Thuisladen van je EV deel 2"), dus als je afhankelijk bent van app integratie heb je nul garantie dat dat over één maand nog werkt.slagroomsoes schreef op zondag 8 september 2024 @ 14:23:
Dag allen, ik ben op zoek naar goed advies;
Sinds gisteren een Skoda Citigo-e iV gekocht. Dit is de 2de auto, eerste auto is lease welke over 14 maanden wordt vervangen voor een elektrische leaseauto. Er wordt dan ook een laadpaal door de leasemaatschappij geïnstalleerd.
Omdat ik niet steeds met de granny wil klooien maar wel thuis wil laden ben ik zoek voor een lader voor de komende 14 maanden, 1 fase 3.6kw, geen abonnement of kosten verrekenen ofzo, gewoon laden en that's it. Wil graag een muurlader met socket dus zonder kabel.
Groeten en dank vast,
Stefan.
Daarnaast kun je je ook afvragen waarom een EVSE producent in Duitsland failliet gaat in deze tijd.
Persoonlijk geef ik liever iets meer uit als ik er afhankelijk van zou zijn (eigen EVSE).
VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente
Yuh, maar de OEM bestaat gewoon nog, en dit zelfde apparaat wordt onder tientallen merken/namen/stickers verkocht. De app is ook van de OEM, niet van Telestar zelf, het heeft verder niets met telestar te maken behalve de naam/stickers/label.True schreef op zondag 8 september 2024 @ 17:33:
[...]
Let met Telestar wel op dat die fabrikant failliet is
Die OEM blijft nog wel even bestaan, garantie zal een ding zijn, maar er kan niet veel stuk aan een EVSE, en voor deze prijs kan je je er geen buil aan vallen.
Ik ben even benieuwd: Je wilt een laadpaal met socket zonder kabel. Dus je wilt elke keer de kabel inpluggen in auto en laadpaal?slagroomsoes schreef op zondag 8 september 2024 @ 14:23:
Dag allen, ik ben op zoek naar goed advies;
Groeten en dank vast,
Stefan.
Maar je wilt niet klooien met een granny? DIe je in een buiten stopcontact kan steken, en erin kan laten zitten (granny chargers kunnen tegen regen). Een citigo heb je in een nacht ook volgeladen op 13A.
Enyaq iV 80 - 5135 Wp
https://nl.aliexpress.com...ce-403f-adb8-c179c91b7560
Ja, dat is op zich ook nog een idee. Ik slaap er nog even een nachtje over.Kodess schreef op zondag 8 september 2024 @ 20:17:
[...]
Ik ben even benieuwd: Je wilt een laadpaal met socket zonder kabel. Dus je wilt elke keer de kabel inpluggen in auto en laadpaal?
Maar je wilt niet klooien met een granny? DIe je in een buiten stopcontact kan steken, en erin kan laten zitten (granny chargers kunnen tegen regen). Een citigo heb je in een nacht ook volgeladen op 13A.
Dank voor de tips!
https://a.aliexpress.com/_EwjDJxb
Tuya app, dus met wat prutsen misschien te koppelen aan domotica zoals Loxone.
Ik ga een CEE wcd met schroefklemmen gebruiken. Daar past 4mm2 in.Hou je er rekening mee dat in de meeste wcds geen 4mm2 past?
De laders met CEE stekkers van 32A hebben inderdaad dikkere kabels tot 6mm2. Je zegt gewoon een 16A CEE stekker erop en dat gaat gewoon? Of is toch een lader met een 16A CEE stekker in combinatie met een daarvoor bedoelt 16A wcd toch veiliger. En dan max 10A laden.Die mobiele laders die tot 32A kunnen hebben een grote blauw CEE stekker.
De 16A laders met CEE stekker hebben overigens 2.5mm2 kabels. Dan word de kabel bij 16A te warm denk ik?
Ik snap je afweging, als je alles bij elkaar opteld dan zijn de alfens niet echt goedkoop.Volk schreef op vrijdag 6 september 2024 @ 23:03:
Hallo allen,
"slimme lezer"
RFID
Mijn eisen zijn:
22KW
RFID
Vrije backend keuze
HA integratie met HACS
Prijs aanmerkelijk lager
(aanschafprijs, licentie 22kW, licentie LB), maar ze zijn wel compleet en redelijk transparant.
Kunnen schakelen tussen 1 en 3 fase tijdens het laden, als je een backend hebt ingesteld werkt de solar mode ook nog gewoon.
Een andere optie is de zappi, echter deze heeft geen RFID, kan wel met een backend werken (dmv een pincode geef je in welke auto het is), heeft geen P1 poort, echter vanwege de afstand +/-60 meter werkt dat toch niet.
dmv CT klemmen kun je de boel wel aansluiten.
Als je de boel toch open hebt liggen voor een voedingskabel is het een kwestie van 2 datakabels meenemen en het is gefixed.
De prijs van een Zappi is toch een stukje lager als de van een complete Alfen.
Voor wat betreft de vraag "Waarom wil iedereen toch altijd een 22kW lader"
Daarvoor is op zich wel een logische verklaring:
We moeten steeds meer onze zonnestroom direct zelf gebruiken, dus als je solar only instelt werkt dit vanaf 6A, echter bij een standaard 11kW lader werkt dit maar tot 16A, echter voor omschakeling naar 3 fase moet er 18A solar opwek zijn (over de 3 fases), en liefst iets meer om het pendelen tussen 1 en 3 fase te voorkomen)
Het stukje tussen 16A en 18A ga je dus missen. Dit kan wel gemakkelijk met een 22kW lader
Zappi komt binnenkort met de nieuwe Zappi+ uit welke als het goed is wel over een RFID beschikt
Die stekker past wel. Ging bij mij iig geval zonder probleem.Paterman schreef op maandag 9 september 2024 @ 07:39:
@macfocus
[...]
De laders met CEE stekkers van 32A hebben inderdaad dikkere kabels tot 6mm2. Je zegt gewoon een 16A CEE stekker erop en dat gaat gewoon? Of is toch een lader met een 16A CEE stekker in combinatie met een daarvoor bedoelt 16A wcd toch veiliger. En dan max 10A laden.
De 16A laders met CEE stekker hebben overigens 2.5mm2 kabels. Dan word de kabel bij 16A te warm denk ik?
Met de 16A CEE stekker kan je dan in principe prima continue 16A laden. En met een reguliere 2,5mm2 kabel behoort dat ook te kunnen.
Ik heb dat ding alleen voor noodgevallen. En laad dan afhankelijk van waar ik ben tot max 16A.
Het probleem is natuurlijk dat de lader meer dan de 16A kan vragen als je hem daarop instelt. Daar zit een potentieel veiligheidsprobleem. Uiteraard zal de automaat in de meterkast eruit gan als je 32A gaat vragen, dat kan nooit lang goed gaan.
De reden dat ik er een 16A stekker aangezet heb is dat ik dan “overal” kan laden, zeker als ik ook een schuko-> CEE stekker meeneem.
Als je alleen thuis wilt laden, kan je ook prima een CEE 32A contactdoos monteren natuurlijk. (Al dan niet op een 16A automaat)
Moet je wel zelf doen, want ik denk niet dat je elektromonteur die combi voor je aansluit.
Wel eens bedacht dat mensen met de kabellengte willen kunnen spelen?Kodess schreef op zondag 8 september 2024 @ 20:17:
[...]
Ik ben even benieuwd: Je wilt een laadpaal met socket zonder kabel. Dus je wilt elke keer de kabel inpluggen in auto en laadpaal?
Ik had een 10 meter kabel nodig. Die kan je in vast niet eens krijgen. Dus een socket, met vergrendeling. Problem solved,
Naast de usual suspects (Zappi, Alfen, Ratio, Easee, Zaptec) heb ik ook gekeken naar andere merken, mede omdat ik zelf (zonder cloud) wil bepalen of er geladen mag worden, het liefst van de zonnestroom. Via een tip kwam ik bij evcc.io, een duits initiatief om vanuit je eigen omgeving de laadpaal te sturen, waarbij het functioneert als HEMS (Home Energy Management System) en kijkt naar de energiestromen in het huis. Dit heeft mijn interesse om maximaal gebruik te kunnen maken van zonne energie (om terugleverkosten te voorkomen), maar ook om boven waarde van mijn netaansluiting (1x25A) te kunnen laden icm de zonnepanelen en naast de bestelde thuisbatterij te functioneren.
Na een mislukt avontuur met een Elli Charger Pro 22 kW (beta-ondersteuning door evcc werd ingetrokken nadat ik de laadpaal had besteld, zal verder prima werken en staat te koop) ben ik de andere ondersteunde laadpalen uit de lijst gaan bekijken en kwam voor ca 700 euro de Cfos Power Brain (Solar) Wallbox 22 kW tegen, deze is ook al een aantal keer in dit forum voorbij gekomen als optie.
Is er iemand die het al wel heeft hangen en er ervaring mee heeft opgedaan? Ook lijkt het erop dat Cfos zelf al als HEMS kan spelen, zonder HA/EVCC.
[ Voor 1% gewijzigd door Bravo op 09-09-2024 10:49 . Reden: toelichting dat evcc beta ondersteuning gaf. ]
Flickr | Canon 6D | 17-40mm f/4 + 50mm f/1.8 II + 70-200mm f/4 | 2x 430EX II | Sirui T005 + C10
Ioniq 6 LR Lounge 20"
2700Wp SSW 30° @ SE2200 | 1720Wp SSW 5° @ HM-1500
Ik ben daar dus gewoon bij gebleven.
Waarom zou ik aan de slag gaan met allerlei extra applicaties wanneer je alles kant en klaar krijgt aangereikt?
Een Alfen werkt prima zonder cloud dus dat kan het punt toch niet zijn om daarop af te haken?
Eh, hij gaf aan dat hij niet een granny maar een laadpaal wou omdat het anders zo'n gehannes was.macfocus schreef op maandag 9 september 2024 @ 08:29:
[...]
Wel eens bedacht dat mensen met de kabellengte willen kunnen spelen?
Ik had een 10 meter kabel nodig. Die kan je in vast niet eens krijgen. Dus een socket, met vergrendeling. Problem solved,
Ik gaf alleen aan dat het dan even veel of zelfs meer gehannes is.
En vroeg dus om verduidelijking waarom hij zonder kabel wou.
Wat je ook kan doen, wat ik ook heb gedaan, is de eerste maand(en) met de granny doen en kijken hoe het bevalt. Ik ben nu dus 3 jaar verder met de granny daardoor. Hij hangt mooi in de schuur met de kabel door de muur van de schuur en dan buiten de schuur opgerold opgehangen.slagroomsoes schreef op zondag 8 september 2024 @ 21:02:
[...]
Ja, dat is op zich ook nog een idee. Ik slaap er nog even een nachtje over.
Dank voor de tips!
Enyaq iV 80 - 5135 Wp
Als je al een investering in een Alfen hebt gedaan, dan snap ik dat je bij die paal blijft. Voorziet in de behoefte (excl integratie batterij) vanuit hun eigen platform tegen een geringe meerprijs (200 euro?) voor een licentie als je die nog niet hebt.IvoB2 schreef op maandag 9 september 2024 @ 09:07:
Nee want wat jij blijkbaar wil kan de Alfen ook allemaal.
Ik ben daar dus gewoon bij gebleven.
Waarom zou ik aan de slag gaan met allerlei extra applicaties wanneer je alles kant en klaar krijgt aangereikt?
Een Alfen werkt prima zonder cloud dus dat kan het punt toch niet zijn om daarop af te haken?
Maar als je nu nieuw een laadpaal zou aanschaffen, zou je dan weer een Alfen nemen? Mogelijk zie ik iets over het hoofd en kun je mij verder helpen.
Kan de 11 kW versie 7 kW op 1 fase laden? Of is deze beperkt op 16A?
Alfen S line 11 kW met LB, 900 euro.
Alfen S line 22 kW met LB, 1300 euro
5 meter kabel geschikt voor 32 A, 150-200 euro
totaal: 1050 (11kW) of 1450 (22kW)
Cfos Brain Power 22 kW: 700 euro (incl verzenden naar NL)
Flickr | Canon 6D | 17-40mm f/4 + 50mm f/1.8 II + 70-200mm f/4 | 2x 430EX II | Sirui T005 + C10
Ioniq 6 LR Lounge 20"
Ik zou zelf weer voor een Alfen gaan, maar ik zou wel even het mogelijk aanstaande faillisement afwachten..Bravo schreef op maandag 9 september 2024 @ 09:42:
[...]
Als je al een investering in een Alfen hebt gedaan, dan snap ik dat je bij die paal blijft. Voorziet in de behoefte (excl integratie batterij) vanuit hun eigen platform tegen een geringe meerprijs (200 euro?) voor een licentie als je die nog niet hebt.
Maar als je nu nieuw een laadpaal zou aanschaffen, zou je dan weer een Alfen nemen? Mogelijk zie ik iets over het hoofd en kun je mij verder helpen.
Kan de 11 kW versie 7 kW op 1 fase laden? Of is deze beperkt op 16A?
Alfen S line 11 kW met LB, 900 euro.
11 kW is in principe beperkt op 16A per fase ja. Maar ik geloof dat er ook 22 kW laders verkocht worden als 11 kW met softwarematige begrenzing, waardoor ze dus later (aankoop licentie 22 kW) alsnog als 22 kW gebruikt kunnen worden.
[ Voor 8% gewijzigd door de Peer op 09-09-2024 09:53 ]
20600 Wp, Atlantic Explorer V3, 3x Daikin airco, Opel Ampera-e, VW ID3, Gasloos sinds 2018
Idd alle licenties aanwezig.Bravo schreef op maandag 9 september 2024 @ 09:42:
Als je al een investering in een Alfen hebt gedaan, dan snap ik dat je bij die paal blijft. Voorziet in de behoefte (excl integratie batterij) vanuit hun eigen platform tegen een geringe meerprijs (200 euro?) voor een licentie als je die nog niet hebt.
Is al van 2019 dus prijzen van toen zijn niet meer te vergelijken met de huidige (?) en was toen bovendien met tien meter graafwerken, UTP en nieuwe automatenkast inbegrepen.
Het enige wat ik - na de vele updates - in de Alfen nog echt mis is de mogelijkheid om 'm op afstand volledig uit te schakelen en terug in te schakelen (kan dan weer wel via de app van de EV maar zou handig zijn (luxe) als dat ook in de EveConnect app aanwezig zou zijn).
Dat hangt van zoveel verschillende parameters af dat ik daar nu niet direct een sluitend antwoord op zou kunnen geven. Ik zou 'm waarschijnlijk niet direct afschrijven maar zou wel de Victron laadpaal mee in overweging nemen (omdat ik nu al in dat ecosysteem zit en in 2019 nog niet).Maar als je nu nieuw een laadpaal zou aanschaffen, zou je dan weer een Alfen nemen? Mogelijk zie ik iets over het hoofd en kun je mij verder helpen.
Begrijp ik niet echt. Het max. laden hangt af van je specifieke aansluiting en niet van Alfen laadpaal.Kan de 11 kW versie 7 kW op 1 fase laden? Of is deze beperkt op 16A?
Ik heb een 3F32A laadpaal in gebruik die kan schakelen tussen 1F en 3F (1,4 tot 22 kW) maar deze is om specifieke redenen (huishoudelijke aansluiting van 1F40A en PV van max. 5 kVA) hier beperkt tot max. 7,4 kW (en dat is voor ons EV gebruik meer dan voldoende).
Op AF32A kan deze dus laden tussen 6A en 32A.
Dat kan automatisch via Solar Charging of handmatig in de MyEve app in stappen van 1A of in de EveConnect app via stappen van 100W.
Dan had ik het verkeerd begrepen in je eerdere post.Alfen S line 11 kW met LB, 900 euro.
Ik dacht dat je reden tot uitsluiting was dat je via een cloud moest gaan en/of niet alle gewenste functies had. Indien de prijs de doorslaggevende factor was (die speelde hier niet mee) dan is dat uiteraard een totaal ander uitgangspunt/verhaal.
Maar je hebt nu wel al een paal gekocht die plots niet meer met de externe app kan werken wat vanuit financieel oogpunt ook niet het beste uitgangspunt bleek.
Heb je een garantie dat de volgende paal wel jaren met die app blijft werken?
Soit, je beslist uiteraard op basis van eigen uitgangspunten.
Ik stelde de vraag op basis van je eerste uitgangspunten en dan bleek een Alfen alles te kunnen wat je toen stelde en een cloud is daarbij niet nodig.
Het was me toen nog niet duidelijk dat de prijs het uitgangspunt was.
[ Voor 7% gewijzigd door IvoB2 op 09-09-2024 10:05 ]
Precies. Ik ben het andere uiterste, ik heb een 2 meter losse laadkabel met Tesla knop want mijn auto staat naast de laadpaal en ik wil geen leijke kabels aan mijn huis hebben hangenmacfocus schreef op maandag 9 september 2024 @ 08:29:
[...]
Wel eens bedacht dat mensen met de kabellengte willen kunnen spelen?
Ik heb een vaste kabel van 8 meter aan de laadpaal (ingesteld op P&C) en gelukkig werd er een mooie klassieke kiepzwarte kabel bijgeleverd zodat het huis er niet door ontsierd wordt.
Gaat goed samen met de diepgrijze kliko en geeft een mooi contract met knalgele kliko.
Voor ieder wat wils dus.
En smaken verschillen.
Ik zou een Tesla (met uitzondering van model S) naast de woning dan weer niet mooi vinden staan.
Voor openbaar laden (regelmatig want zo vind je tegenwoordig nog makkkelijk een vrije parkingplaats) ligt de AC kabel gewoon in de koffer. Dat was wel niet zo uitgekiend. De vorige EV had de laadpoort aan de voorzijde (maar geen frunk). De huidige heeft wel een bruikbare frunk voor laadkabel(s) maar nu zit de laadpoort weer aan de achterzijde.

[ Voor 40% gewijzigd door IvoB2 op 09-09-2024 10:24 ]
Ik heb nog even op internet gezocht. Blijkt dat je een 16A CEE stekker niet op een 32A CEE socket kan aansluiten!Als je alleen thuis wilt laden, kan je ook prima een CEE 32A contactdoos monteren natuurlijk. (Al dan niet op een 16A automaat)
Deels, ik heb een 1x25A aansluiting, dus maar 1 fase, dat is de beperking van de aansluiting. In combinatie met de zonnepanelen wil ik in de toekomst de optie hebben om zo snel mogelijk te kunnen laden. Als de 11 kW versie beperkt is tot 16A per fase (3x230x16 = 11.040W) kan die op 1 fase maar 3680W leveren, terwijl ik 32A -> 7360W beschikbaar heb.IvoB2 schreef op maandag 9 september 2024 @ 09:58:
[...]
[...]
Begrijp ik niet echt. Het max. laden hangt af van je specifieke aansluiting en niet van Alfen laadpaal.
Ah, jij hebt dus de 22 kW (32A) versie en gebruikt hem dus op de manier zoals ik ook voor ogen heb.Ik heb een 3F32A laadpaal in gebruik die kan schakelen tussen 1F en 3F (1,4 tot 22 kW) maar deze is om specifieke redenen (huishoudelijke aansluiting van 1F40A en PV van max. 5 kVA) hier beperkt tot max. 7,4 kW (en dat is voor ons EV gebruik meer dan voldoende).
Op AF32A kan deze dus laden tussen 6A en 32A.
Dat kan automatisch via Solar Charging of handmatig in de MyEve app in stappen van 1A of in de EveConnect app via stappen van 100W.
Ik heb de gok genomen dat de paal die een Beta status had verder ontwikkeld zou worden naar een volledig ondersteunde paal. Ik kwam een 50% korting tegen, maar dat is dus verkeerd uitgepakt. De paal functioneert stand alone vast zonder problemen, maar niet zonder afwijkigen in de omgeving die ik voor ogen had doordat de status niet helder teruggemeld wordt.[...]
Maar je hebt nu wel al een paal gekocht die plots niet meer met de externe app kan werken wat vanuit financieel oogpunt ook niet het beste uitgangspunt bleek.
Heb je een garantie dat de volgende paal wel jaren met die app blijft werken?
Onder andere blijkt de EEBus implementatie van de Elli (EVBox) zo afwijkend van de standaard te zijn, dat de ontwikkelaar het na 2 jaar heeft opgegeven, mede door uitblijven van verbeteringen aan de kant van Elli na het aandragen van bugs, verbeteringen etc. Mogelijk speelt vanuit Elli mee dat er een v2 aankomt en stoppen ze geen energie meer in de v1.
Oef, dat is ook nog een goed punt. Als de paal werkt dan blijft het vast werken?. Tenzij de licenties actief gecontroleerd moeten worden, dan zit je na een faillisement met een minder presterende paal omdat de fabrikant geen OK meer geeft?de Peer schreef op maandag 9 september 2024 @ 09:52:
[...]
Ik zou zelf weer voor een Alfen gaan, maar ik zou wel even het mogelijk aanstaande faillisement afwachten..![]()
11 kW is in principe beperkt op 16A per fase ja. Maar ik geloof dat er ook 22 kW laders verkocht worden als 11 kW met softwarematige begrenzing, waardoor ze dus later (aankoop licentie 22 kW) alsnog als 22 kW gebruikt kunnen worden.

[ Voor 12% gewijzigd door Bravo op 09-09-2024 11:14 ]
Ioniq 6 LR Lounge 20"
Laatste nieuws dat ik kon vinden dateert al weer van enkele maanden geleden en toen had Alfen een groot contract in België in de wacht gesleept, alhoewel er eerder slechtere geluiden over de omzet te horen waren. Waarom denk je dat er een faillissement aan zit te komen?de Peer schreef op maandag 9 september 2024 @ 09:52:
[...]
Ik zou zelf weer voor een Alfen gaan, maar ik zou wel even het mogelijk aanstaande faillisement afwachten..
[ Voor 9% gewijzigd door HDoc op 09-09-2024 11:22 ]
De avatar is een echte foto..
NEE, dat klopt. Echter kun je gerust een 32A CEE aansluiten op een 16A automaat. (Andersom mag niet).Paterman schreef op maandag 9 september 2024 @ 10:30:
@macfocus
[...]
Ik heb nog even op internet gezocht. Blijkt dat je een 16A CEE stekker niet op een 32A CEE socket kan aansluiten!
Echter voor een 32A CEE heb je ook een 32A CEE stekker nodig.
Desnoods kun je nog met een extra verloopje 16A CEE stekker naar een 32A CEE (WCD) dan kun je overal waar een blauwe CEE is laden.
11/22 kW is (volgens mij) geen kwestie van hardware maar van de benodigde licentie aan te kopen.Bravo schreef op maandag 9 september 2024 @ 11:13:
[...]
Ah, jij hebt dus de 22 kW (32A) versie en gebruikt hem dus op de manier zoals ik ook voor ogen heb.
Alfen licenties zijn gewoon een betalende manier om al aanwezige vergrendelde hardware/software vrij te geven. De licenties zijn eenmalig te betalen. Eenmaal de vergrendeling opgeheven blijft ze dat.Oef, dat is ook nog een goed punt. Als de paal werkt dan blijft het vast werken?. Tenzij de licenties actief gecontroleerd moeten worden, dan zit je na een faillisement met een minder presterende paal omdat de fabrikant geen OK meer geeft?
Omdat het daar echt niet zo goed gaat, vind ik raar als je ziet dat ze in een markt en positie zitten die volop aan het opentrekken is.HDoc schreef op maandag 9 september 2024 @ 11:21:
[...]
Laatste nieuws dat ik kon vinden dateert al weer van enkele maanden geleden en toen had Alfen een groot contract in België in de wacht gesleept, alhoewel er eerder slechtere geluiden over de omzet te horen waren. Waarom denk je dat er een faillissement aan zit te komen?
https://www.tijd.be/markt...f-the-woods/10560908.html
[ Voor 10% gewijzigd door HyperBart op 09-09-2024 11:28 ]
Dus dit kan:NEE, dat klopt. Echter kun je gerust een 32A CEE aansluiten op een 16A automaat. (Andersom mag niet).
Echter voor een 32A CEE heb je ook een 32A CEE stekker nodig.
Desnoods kun je nog met een extra verloopje 16A CEE stekker naar een 32A CEE (WCD) dan kun je overal waar een blauwe CEE is laden.
- 32A WCD CEE aansluiten middels een 4mm2 kabel op een 16A Aardlekautomaat alleen te gebruiken voor de auto.
- Dit in combinatie met een 32A CEE lader
- 16A WCD CEE aansluiten middels een 4mm2 kabel op een 16A Aardlekautomaat alleen te gebruiken voor de auto
- Dit in combinatie met een 16A CEE lader
nee als je eenmaal de licentie hebt zit je goed. Die verlopen niet voor zo ver ik weet.Bravo schreef op maandag 9 september 2024 @ 11:13:
[...]
Oef, dat is ook nog een goed punt. Als de paal werkt dan blijft het vast werken?. Tenzij de licenties actief gecontroleerd moeten worden, dan zit je na een faillisement met een minder presterende paal omdat de fabrikant geen OK meer geeft?
20600 Wp, Atlantic Explorer V3, 3x Daikin airco, Opel Ampera-e, VW ID3, Gasloos sinds 2018
Volgens mij zijn er 3 mogelijkheden:IvoB2 schreef op maandag 9 september 2024 @ 11:26:
[...]
11/22 kW is (volgens mij) geen kwestie van hardware maar van de benodigde licentie aan te kopen.
11 kW lader, niet te upgraden zonder hardware aanpassing.
22 kW lader met licentie, kan 22 kW laden
22 kW lader zonder 22 kW licentie, kan max 11 kW laden zonder licentie en 22 kW na upgrade licentie.
Er was ooit iemand in dit topic of het Alfen topic die dat uitgelegd heeft. Ik dacht een installateur.
Gezien ik 32A op 1F wou laden was in 2019 (EV's hadden toen alleen nog maar een 1F omvormer aan boord) de 22 kW dan waarschijnlijk de enige optie.
[ Voor 24% gewijzigd door IvoB2 op 09-09-2024 11:49 ]
Dat klopt, maar als je een granny lader van 32A koopt, past die uiteraard wel in een 32A co tact.Paterman schreef op maandag 9 september 2024 @ 10:30:
@macfocus
[...]
Ik heb nog even op internet gezocht. Blijkt dat je een 16A CEE stekker niet op een 32A CEE socket kan aansluiten!
Die afzekeren op 16A
Wat is het nut eigenlijk van een 32A stekker en contact ten opzichte van een 16A variant?
Geen, maar de laders met een CEE stekker die je ook kunt instellen qua vermogen komen (toen ik zocht) alleen maar in 32A max capaciteit en hebben dus die grotere blauwe stekker,Paterman schreef op maandag 9 september 2024 @ 12:44:
En dan inderdaad niet meer insellen dan max 10A-16A!
Wat is het nut eigenlijk van een 32A stekker en contact ten opzichte van een 16A variant?
Als je een granny lader vindt die max 16A doet met een CEE stekker, is er dus sowieso geen probleem.
Werkt echt heel fijn samen met evcc, naar mijn mening de beste combi.
skoda enyaq 80 | holtkamper aero | fiscalist én techneut
Mogelijk zijn er meer palen die dat kunnen.
Wat is trouwens het verschil tussen een normaal buitenstopcontact 16A en een WCD CEE 16A.
Kan een WCD CEE meer aan omdat ie zwaarder is ondanks hetzelfde amperage?
Ik heb de volgende wensen:
- 3 fase lader (ik heb al een 3x25 aansluiting)
- load balancing (of als het mogelijk is om op de laadpaal een max in te stellen is dit ook een optie)
- eventueel kwh meter zodat ik het verbruik zakelijk kan verrekenen.
- ik heb zonnenpanelen met overschot. Mogelijkheid om alleen op het overschot te laden is mooi meegenomen maar geen must
- liever geen abonnement
Met het lijstje hierboven kom ik al snel bij de Zappi v2.
Omdat ik de laadpaal prive aanschaf kijk ik ook naar de kosten. Zijn er goedkopere alternatieven die ook voldoen aan mijn wensen? Ik heb bv ook naar de Tesla Wall Connector gekeken. Die is gunstig geprijsd, maar heeft standaard geen load balancing. Nu lees ik dat je via de Tesla kan aangeven dat je met een bepaald max vermogen wilt laden. Ik heb echter geen Tesla, maar een Renault en volgens mij kan die dat niet. Load balancing mbv domotica zou kunnnen, maar daar heb ik geen kaas van gegeten..
Wij hebben sinds kort onze CUPRA Leon Sportstourer 1.4 TSI e-Hybrid met een 10,4 kWh accu.
Momenteel laden wij deze nog altijd op via de granny charger, maar willen over op een laadpaal / wallbox.
Nu heb ik niet veel kaas van stroom gegeten maar mijn idee was om het stopcontact waar we nu nog via de granny charger op laden af te takken en daar een 1fase 3,7 kW laadstation aan te hangen. https://evplug.eu/product...kw?variant=46804983021902
Het stopcontact zit op een groep waar verder geen actieve apparaten aan hangen.
Wat vinden jullie van dit idee? Of hebben jullie nog tips waar ik rekening mee moet houden?
P.S. Ik laat dit aanpassen door iemand die wél verstand heeft van stroom, maar die heeft dan weer geen verstand van elektrische auto's. Vandaar dat ik dit post om kennis in te winnen.
Het kan beide, echter indien je kiest voor een 32A CEE lader op een 16 aardlekschakelaar, moet je het laadvermogen wel terug zetten op max 16A, anders gaat je aardlek er uit.Paterman schreef op maandag 9 september 2024 @ 11:31:
@OscarAarts
[...]
Dus dit kan:
- 32A WCD CEE aansluiten middels een 4mm2 kabel op een 16A Aardlekautomaat alleen te gebruiken voor de auto.
Of is dit veiliger:
- Dit in combinatie met een 32A CEE lader
- 16A WCD CEE aansluiten middels een 4mm2 kabel op een 16A Aardlekautomaat alleen te gebruiken voor de auto
- Dit in combinatie met een 16A CEE lader
Je laadtijd gaat van 5 uur naar 3 uur, ik zou er geen geld in steken en het gewoon bij de granny houden. Pas bij een "echte" EV loont een laadpaal qua tijdwinst. De granny van mijn Fiat hangt vast in de carport en wordt altijd daar mee geladen, gaat niet lastiger of makkelijker dan een echte laadpaal.Sjaakys schreef op maandag 9 september 2024 @ 14:34:
Beste medetweakers,
Wij hebben sinds kort onze CUPRA Leon Sportstourer 1.4 TSI e-Hybrid met een 10,4 kWh accu.
Momenteel laden wij deze nog altijd op via de granny charger, maar willen over op een laadpaal / wallbox.
Nu heb ik niet veel kaas van stroom gegeten maar mijn idee was om het stopcontact waar we nu nog via de granny charger op laden af te takken en daar een 1fase 3,7 kW laadstation aan te hangen. https://evplug.eu/product...kw?variant=46804983021902
Wat vinden jullie van dit idee? Of hebben jullie nog tips waar ik rekening mee moet houden?
P.S. Ik laat dit aanpassen door iemand die wél verstand heeft van stroom, maar die heeft dan weer geen verstand van elektrische auto's. Vandaar dat ik dit post om kennis in te winnen.
[ Voor 5% gewijzigd door guido66 op 09-09-2024 15:29 ]
Polestar 2 (2020) - Fiat 500e (2022) - Zappi v2 - 7250Wp SMA (2013) - 5850Wp Enphase (2021)
Het gaat mij niet om de laadtijd. Wij willen niet telkens met een kabel moeten slepen en willen dat het er netjes uitziet.guido66 schreef op maandag 9 september 2024 @ 15:27:
[...]
Je laadtijd gaat van 5 uur naar 3 uur, ik zou er geen geld in steken en het gewoon bij de granny houden. Pas bij een "echte" EV loont een laadpaal qua tijdwinst. De granny van mijn Fiat hangt vast in de carport en wordt altijd daar mee geladen, gaat niet lastiger of makkelijker dan een echte laadpaal.
Laadpunt moet op een eigen groep dus aftakken mag niet. Bovendien zou ik 4mm2 willen naar het laadpunt bij 16A continu, naar je WCD is 2,5mm2. Verder denk ik dat een simpel 1 fase laadpunt goedkoper kan dan wat je deelde.Sjaakys schreef op maandag 9 september 2024 @ 14:34:
Beste medetweakers,
Er hangt nog steeds een kabel van 6 meter op een apart haakje, naast de lader. Niet mijn idee van veel vooruitgang qua looks, maar goed, ieder zijn ding.Sjaakys schreef op maandag 9 september 2024 @ 15:38:
[...]
Het gaat mij niet om de laadtijd. Wij willen niet telkens met een kabel moeten slepen en willen dat het er netjes uitziet.
Polestar 2 (2020) - Fiat 500e (2022) - Zappi v2 - 7250Wp SMA (2013) - 5850Wp Enphase (2021)
Exact weet ik het niet, maar een CEE is waterdicht en veel degelijker. De contact pennen zijn ook veel dikker.Paterman schreef op maandag 9 september 2024 @ 13:41:
@macfocus
Wat is trouwens het verschil tussen een normaal buitenstopcontact 16A en een WCD CEE 16A.
Kan een WCD CEE meer aan omdat ie zwaarder is ondanks hetzelfde amperage?
Dus waarschijnlijk kan ie idd meer aan (of langer hetzelfde)
Ik heb wat info gevonden over de zappi+ maar nog geen datum wanneer de zappi+ verwacht wordt.pc1t schreef op donderdag 22 augustus 2024 @ 09:58:
Weet iemand wanneer de nieuwe zappi+ uitkomt?
https://www.myenergi.com/.../07/zappi_datasheet-1.pdf
Zie ik daar dan nog steeds geen kaartlezer?pc1t schreef op dinsdag 10 september 2024 @ 10:49:
[...]
Ik heb wat info gevonden over de zappi+ maar nog geen datum wanneer de zappi+ verwacht wordt.
Dus wel. Mental note: stoppen met half lezen op de telefoon.
[ Voor 8% gewijzigd door DonJuape op 10-09-2024 11:43 ]
In het roze vlak staat RFID-lezer en MID-meter. Ik zie het niet per se op het ontwerp terug inderdaad, maar tekstueel in ieder geval wel.DonJuape schreef op dinsdag 10 september 2024 @ 11:36:
[...]
Zie ik daar dan nog steeds geen kaartlezer?
skoda enyaq 80 | holtkamper aero | fiscalist én techneut
Ik zie een RFID-reader genoemd worden?DonJuape schreef op dinsdag 10 september 2024 @ 11:36:
[...]
Zie ik daar dan nog steeds geen kaartlezer?
Onder Elektrische Specifikation staat:
RFID: Kartenleser 13,56 MHz ISO/IEC 14443 (Mifare)
[ Voor 18% gewijzigd door Bravo op 10-09-2024 11:41 ]
Ioniq 6 LR Lounge 20"
De Zaptec Go 2 is ook zeker interessant, zeker met bi-directioneel laden... Filmpje!Pannekoek81 schreef op zaterdag 24 augustus 2024 @ 23:01:
[...]
Klopt de go is niet gecertificeerd. De go2 wordt het wel. Komt q4 dit jaar op de markt.
Interessant.. ik had wel gehoopt op een (in mijn ogen) mooier, strakker design…. .pc1t schreef op dinsdag 10 september 2024 @ 10:49:
[...]
Ik heb wat info gevonden over de zappi+ maar nog geen datum wanneer de zappi+ verwacht wordt.
Discussie over laadpassen, facturatie e.d.: [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3. Vragen over elektrische auto's en hun bijbehorend laadvermogen in Elektrische auto's - deel 5 of de betreffende merktopics. Er is uiteraard een beetje overlap, maar specifieke vragen of opmerkingen over de inrichting van je meterkast en huisinstallatie horen in Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 2. Voor het zo goedkoop mogelijk thuisladen van je EV kan je terecht in Het grote goedkoop thuisladen van je EV topic en als laatste: voor v2g is er ook een plek: Over V2G; laden en ontladen