Zonnepanelen 3950Wp - DMEGC 6x395Wp (ZW 2°) + DMEGC 4x395Wp (ZW 28°) - Solis 3.6 ; Easee Charge Lite 11kW + Easee Equalizer (Load Balancing) ; BMW iX1
13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte
Ik heb vandaag mijn Alfen paaltje geinstalleerd en de verbinding met Tap gemaakt. Moet zetten dat de guides wat onduidelijk zijn maar het is gelukt. Zo is er een Alfen ACE guide maar die optie is er in Tap niet meer. Alleen Alfen en Alfen (Legacy) Ook komt de MyEve guide niet overeen met mijn app. Anyway, via ACE is het gelukt uiteindelijk.tapelectric schreef op dinsdag 3 september 2024 @ 14:52:
[...]
We hebben inmiddels (eindelijk) een connectie met Travelcard!
Helaas zien we hier dat zodra de locatie prive wordt gemaakt (in onze Visibility settings), de laadsessies door TC worden afgewezen. We zoeken hier nog naar een oplossing met ze. Publiek zetten werkt wel, maar zal niet voor iedereen even gewenst zijn.
^Nico
Verder vind ik het ook wat onlogisch dat er een instelling op locatie is qua toegang (had ik op iedereen gezet) en ook nog apart op de lader. Deze stond standaard niet op iedereen waardoor mijn pas eerst niet geaccepteerd werd. Zou verwachten dat hij de instelling van de locatie meeneemt voor de palen die aan de locatie gekoppeld worden.
Ik heb via de WG een TravelCard pas en die werkt inderdaad gewoon.
Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023
Nee, b-kar.Paterman schreef op dinsdag 10 september 2024 @ 20:37:
Nog even terugkomend op die mobiele granny lader. Ik laat hiervoor die WCD voor die CEE stekker installeren. In de meterkast komt een aardlekautomaat van 16A. Moet ik hiervoor een aardlekautomaat met B of C karakteristiek. Met andere woorden heeft zo'n lader een hoge inschakelstroom?
13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte
Ik wil waarschijnlijk ook voor de Easee Charge Lite (+ Tibber Pulse) gaan maar het is mij niet helemaal duidelijk als ik hem als 3 fase aansluit er dan ook 7,2kw uit 1 fase kan komen of dat hij dan specifiek als 1 fase laadpaal aangesloten moet worden.sir_knudde schreef op maandag 9 september 2024 @ 13:15:
Mij staat bij dat de easee charge lite op 1 fase ook op 7.2kW kan laden, maar toch een maximum van 11kW heeft op 3 fasen.
Mogelijk zijn er meer palen die dat kunnen.
Ik zie namelijk diverse aansluitschema's voorbij komen. Ik gok dat als ik hem als 3 fase aansluit en mijn auto laad (kan max met 1 fase) dat hij dan toch ook gewoon de 7,4kw kan pakken? (In mijn geval 5,7kw i.v.m. 25A zekering).
Om er op 1F 7,4 kW uit te halen heb je een 3 x 32A laadpaal nodig.
[ Voor 12% gewijzigd door IvoB2 op 11-09-2024 10:10 ]
De Easee site is er vrij duidelijk over toch? 3x16 of 1x32.Nieass schreef op woensdag 11 september 2024 @ 09:52:
[...]
Ik wil waarschijnlijk ook voor de Easee Charge Lite (+ Tibber Pulse) gaan maar het is mij niet helemaal duidelijk als ik hem als 3 fase aansluit er dan ook 7,2kw uit 1 fase kan komen of dat hij dan specifiek als 1 fase laadpaal aangesloten moet worden.
Ik zie namelijk diverse aansluitschema's voorbij komen. Ik gok dat als ik hem als 3 fase aansluit en mijn auto laad (kan max met 1 fase) dat hij dan toch ook gewoon de 7,4kw kan pakken? (In mijn geval 5,7kw i.v.m. 25A zekering).
https://easee.com/nl/producten/laadpaal/charge-lite/
Gezien de Easee specs lijkt het me inderdaad zoals je beschrijft en dat je op 5,7kW op 1 fase zal kunnen laden.Nieass schreef op woensdag 11 september 2024 @ 09:52:
[...]
Ik wil waarschijnlijk ook voor de Easee Charge Lite (+ Tibber Pulse) gaan maar het is mij niet helemaal duidelijk als ik hem als 3 fase aansluit er dan ook 7,2kw uit 1 fase kan komen of dat hij dan specifiek als 1 fase laadpaal aangesloten moet worden.
Hyundai Inster Pulse Winterpack, Zappi V2 3-fasen, 7400 Wp PV SolarEdge 1-fase, WP L/W 1-fase
[quote]
Nee, b-kar.
[/quote
Wat als ik wel een C-kar pak? Is dat niet veilig dan. Of klapt een C-kar er sneller uit. Die granny lader 16A trekt wel in een keer 3.7 kW!
C karakteristiek heb je eigenlijk alleen nodig voor elektromotoren waarbij de aanloopstroom vele malen hoger is/kan zijn dan de nominale stroom.Paterman schreef op woensdag 11 september 2024 @ 11:16:
@Makrolon
[quote]
Nee, b-kar.
[/quote
Wat als ik wel een C-kar pak? Is dat niet veilig dan. Of klapt een C-kar er sneller uit. Die granny lader 16A trekt wel in een keer 3.7 kW!
Tibber, Gasloos sinds 2017, Nibe F1155, 12.4kWp 30° O/W + 4.4kWp 0°, 3x Victron MP2-5000 + 60 kWh
C karakteristiek gaat er minder snel uit bij overbelasting en is dus minder veilig.Paterman schreef op woensdag 11 september 2024 @ 11:16:
[ Voor 6% gewijzigd door ASW1 op 11-09-2024 11:25 ]
Nee. Ze kunnen alleen kortdurend (lees seconden) een hogere stroom aan zonder er direct uit te klappen. Bij kortsluiting of een langdurige overbelasting gaan ze er gewoon op hetzelfde moment uit. Het is dus vooral niet nodig om een C te nemen. Maar niet minder veilig.ASW1 schreef op woensdag 11 september 2024 @ 11:24:
[...]
C karakteristiek gaat er minder snel uit bij overbelasting en is dus minder veilig.
[ Voor 5% gewijzigd door V_ger op 11-09-2024 11:47 ]
Tibber, Gasloos sinds 2017, Nibe F1155, 12.4kWp 30° O/W + 4.4kWp 0°, 3x Victron MP2-5000 + 60 kWh
Dat is de definitie van er minder snel uit klappen bij overbelasting, of hoe zag je dat voor je.V_ger schreef op woensdag 11 september 2024 @ 11:40:
[...]
Nee. Ze kunnen alleen kortdurend (lees seconden) een hogere stroom aan zonder er direct uit te klappen.
Nou, zo. Eruit op overbelasting is hier tussen de 1,13 en 1.45 inom. Dat is voor B en C hetzelfde. Alleen bij het inschakelen kan een C een hogere piek aan. Nogmaals, vooral nuttig bij het starten van zware gebruikers zoals motoren die een inschakkelpiek van x aantal * Inom hebben.ASW1 schreef op woensdag 11 september 2024 @ 11:52:
[...]
Dat is de definitie van er minder snel uit klappen bij overbelasting, of hoe zag je dat voor je.
Maar het is dus secondenwerk en heeft met veiligheid niets te maken.
:strip_exif()/f/image/yuwfZyPvr2jBj1YXDo8l2Ljp.jpg?f=fotoalbum_large)
Dus bij afzekeren op 3x16A, kun je met 1x 16A laden. Ik hoop dat je een load balancer hebt.
Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)
Nee, er van uitgaande dat je 3x25Ahebt kun je op maximaal 25A afzekeren (icm loadbalancing)Untouchablezz20 schreef op woensdag 11 september 2024 @ 12:09:
Binnenkort wordt de Easee lite geïnstalleerd. Ik heb een 3-fase groepenkast. Tevens een e-golf die volgens specificaties 7,2 kW kan laden. Kan ik er dan vanuit gaan dat ik met 7,2 kW kan laden met deze laadpaal?
Een 3 fase huisaansluiting is geen heel gelukkige combinatie met een auto die alleen op 1 fase kan laden.
Inderdaad een 1-fase onboard lader. Afgezekerd op 3x25a, dus 1x 25a laden? Dus een snelheid van 5,8kW?timovd schreef op woensdag 11 september 2024 @ 12:14:
@Untouchablezz20 Wat heb je zelf gevonden? Weet je hoeveel fasen de on-board lader van de Golf heeft? En met welke stroom de Easee wordt afgezekerd? Dan kun je zelf uitrekenen hoe snel je kunt laden.
spoiler:1 fase on board lader, max 31A over één fase.
Dus bij afzekeren op 3x16A, kun je met 1x 16A laden. Ik hoop dat je een load balancer hebt.
Er is vast een goede reden voor dat B de norm is in huisinstallaties en niet C.V_ger schreef op woensdag 11 september 2024 @ 12:03:
Maar het is dus secondenwerk en heeft met veiligheid niets te maken.
Dan kom ik dus uit op 1x 25A met een snelheid van 5,8kW?ASW1 schreef op woensdag 11 september 2024 @ 12:19:
[...]
Nee, er van uitgaande dat je 3x25Ahebt kun je op maximaal 25A afzekeren (icm loadbalancing)
Een 3 fase huisaansluiting is geen heel gelukkige combinatie met een auto die alleen op 1 fase kan laden.
De eGolf (iig de MK7,5/facelift) laadt met 2x16A over 2 fases. Je hebt dus genoeg aan een reguliere 11kW 3-fase paal, waarbij de 3e fase gewoon niet gebruikt wordt.Untouchablezz20 schreef op woensdag 11 september 2024 @ 12:09:
Binnenkort wordt de Easee lite geïnstalleerd. Ik heb een 3-fase groepenkast. Tevens een e-golf die volgens specificaties 7,2 kW kan laden. Kan ik er dan vanuit gaan dat ik met 7,2 kW kan laden met deze laadpaal?
All-electric.
Daarmee zou ik met de easee lite en mijn groepenkast wel de 7,2 kW halen?RonJ schreef op woensdag 11 september 2024 @ 12:22:
[...]
De eGolf (iig de MK7,5/facelift) laadt met 2x16A over 2 fases. Je hebt dus genoeg aan een reguliere 11kW 3-fase paal, waarbij de 3e fase gewoon niet gebruikt wordt.
Een automaat is niet geschikt om voor langere tijd de maximale stroom er doorheen te laten gaan. Dus als je een paar uur 25A door een 25A automaat laat gaan, slijt het thermisch element te snel.Untouchablezz20 schreef op woensdag 11 september 2024 @ 12:19:
[...]
Inderdaad een 1-fase onboard lader. Afgezekerd op 3x25a, dus 1x 25a laden? Dus een snelheid van 5,8kW?
Maar ik vermoed dat je de 25A niet gaat halen. Ik zou de lader instellen op ~20A.
Met het bericht van RonJ; weet je zeker dat je een 1f lader hebt?
Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)
Ja.Untouchablezz20 schreef op woensdag 11 september 2024 @ 12:23:
[...]
Daarmee zou ik met de easee lite en mijn groepenkast wel de 7,2 kW halen?
All-electric.
Is dat niet het geval bij een Granny lader dan? Hogere aanloopstroom? Die vraagt toch direct 3,7 kW?C karakteristiek heb je eigenlijk alleen nodig voor elektromotoren waarbij de aanloopstroom vele malen hoger is/kan zijn dan de nominale stroom.
Het kan niet vaak genoeg herhaald worden, de daadwerkelijke lader zit in de auto en doet altijd een softstart. Het enige dat een granny lader dan wel laadpaal doen is beveiligen, evt. meten/verrekenen en communiceren naar de auto hoeveel er geladen mag worden.Paterman schreef op woensdag 11 september 2024 @ 12:34:
@V_ger
[...]
Is dat niet het geval bij een Granny lader dan? Hogere aanloopstroom? Die vraagt toch direct 3,7 kW?
All-electric.
Duidelijk het word een B-kar!Het kan niet vaak genoeg herhaald worden, de daadwerkelijke lader zit in de auto en doet altijd een softstart. Het enige dat een granny lader dan wel laadpaal doen is beveiligen, evt. meten/verrekenen en communiceren naar de auto hoeveel er geladen mag worden.
Niet akkoord.timovd schreef op woensdag 11 september 2024 @ 12:26:
[...]
Een automaat is niet geschikt om voor langere tijd de maximale stroom er doorheen te laten gaan. Dus als je een paar uur 25A door een 25A automaat laat gaan, slijt het thermisch element te snel.
Maar ik vermoed dat je de 25A niet gaat halen. Ik zou de lader instellen op ~20A.
Met het bericht van RonJ; weet je zeker dat je een 1f lader hebt?
Door een 20A automaat mag je uren aan een stuk 20A sturen (en zelfs een uurtje 25A), en die automaat zal niet springen, noch overmatig snel slijten.
Heb je ergens een bron voor jouw bewering?
Sony A7 iv en wat recycled glas
Dat het kan, weet ik. Zie ook de curves hier: V_ger in "Thuisladen van je EV deel 2"Tommie12 schreef op woensdag 11 september 2024 @ 13:02:
[...]
Niet akkoord.
Door een 20A automaat mag je uren aan een stuk 20A sturen (en zelfs een uurtje 25A), en die automaat zal niet springen, noch overmatig snel slijten.
Je zoekt de grenzen op van het bimetaal en dat kan behoorlijk opwarmen.
Tommie12 schreef op woensdag 11 september 2024 @ 13:02:
[...]
Niet akkoord.
Bron: https://123groepenkast.nl/LaadpaalEigen eindgroep
Een laadpaal is een toestel met een groot vermogen. Daarom zet je hem op een eigen eindgroep. Alhoewel in sommige situaties niet verplicht is, is ons advies om de installatieautomaat van een laadpaal altijd achter een aardlekschakelaar van 30mA te zetten. Een aardlekschakelaar type A kosten een paar tientjes en een aardlekschakelaar type B kost iets meer dan 100 euro. Dit is in geen verhouding met de kosten van een laadpaal of elektrische auto en geeft veel meer veiligheid.
De eigen eindgroep heeft een gelijktijdigheidsfactor van 1. Dit komt omdat de laadpaal meerdere uren volledig belast bezig is om de accu van de auto op te laden. Bij het ontwerp van je groepenkast moet je hier rekening mee houden. Let er ook op dat je de automaat niet volledig belast.
Rekenvoorbeeld: Een 16A driefase automaat kun je in principe continue belasten met 3 x 230V x 16A = 11kW. Maar als je dit meerdere uren doet, is de warmtedissipatie in de groepenkast erg hoog. Immers de warmteontwikkeling is de stroom in het kwadraat. Een vuistregel is om bij een groep met een gelijktijdigheidsfactor van 1, de automaat maximaal 80% continue te belasten. Dus als je een laadpaal wilt aansluiten van 11kW, dan heb je een automaat nodig van 20A. Immers 3 x 230V x 20A x 80% = 11kW.
Die 80% belasting is ook een NEN advies.
Home Assistant | ☀️ 2900 Wp PVOutput | 🔋 Tesla Model 3 RWD 2024
Tja en een 20A automaat kan dan weer niet met een hoofdzekering van 25A ivm de selectiviteit ook NEN advies....adjego schreef op woensdag 11 september 2024 @ 13:12:
[...]
[...]
Bron: https://123groepenkast.nl/Laadpaal
Overigens hier al bijna 2 jaar gewoon de EV en thuisaccu op elk een eigen 3x16A groep. Die belast ik gerust 5 uur lang nominaal hoor.
[ Voor 16% gewijzigd door V_ger op 11-09-2024 13:20 ]
Ga je nu echt wat algemeen advies van een dozenschuiver webshop als echte bron vermelden?adjego schreef op woensdag 11 september 2024 @ 13:12:
[...]
[...]
Bron: https://123groepenkast.nl/Laadpaal
Advies is geen "vereiste".
Vreemde reactie van je. Je vraagt om een bron en komt met zo'n norse reactie.Tommie12 schreef op woensdag 11 september 2024 @ 13:23:
[...]
Ga je nu echt wat algemeen advies van een dozenschuiver webshop als echte bron vermelden?
Advies is geen "vereiste".
Doe er mee wat je wil.
Het is helemaal niet 'nors' bedoeld. Maar dit is geen onafhankelijke en betrouwbare bron.timovd schreef op woensdag 11 september 2024 @ 13:25:
[...]
Vreemde reactie van je. Je vraagt om een bron en komt met zo'n norse reactie.
Doe er mee wat je wil.
Als je de technische fiche van een 20A automaat naleest, dan staat daar meestal : nominale stroom 20A bij 30°C.
Dan mag daar langdurig 20A door zonder dat die automaat daardoor heel erg aan levensduur voor gaat inboeten.
Die curve geeft juist aan dat de automaat bij een belasting op en zelfs net boven de I-nom (x-as = 1) nooit afslaat.timovd schreef op woensdag 11 september 2024 @ 13:10:
[...]
Dat het kan, weet ik. Zie ook de curves hier: V_ger in "Thuisladen van je EV deel 2"
Je zoekt de grenzen op van het bimetaal en dat kan behoorlijk opwarmen.
All-electric.
Dan kijken we gelukkig naar het zelfde plaatje.RonJ schreef op woensdag 11 september 2024 @ 13:41:
[...]
Die curve geeft juist aan dat de automaat bij een belasting op en zelfs net boven de I-nom nooit afslaat.
Ook menig elektricien die ik spreek heeft het over deze 80% belasting omdat normale groepen een gelijktijdsfactor van 0,6 hebben, komen deze nooit aan hun maximale vermogen over een langere periode. Maar een laadpaal doet dit wel, ook wat er dus staat bij die webshop. En ja ik heb er maar 1 voorbeeld gepakt want helaas heb ik geen toegang tot de NEN.Tommie12 schreef op woensdag 11 september 2024 @ 13:31:
[...]
Het is helemaal niet 'nors' bedoeld. Maar dit is geen onafhankelijke en betrouwbare bron.
Als je de technische fiche van een 20A automaat naleest, dan staat daar meestal : nominale stroom 20A bij 30°C.
Dan mag daar langdurig 20A door zonder dat die automaat daardoor heel erg aan levensduur voor gaat inboeten.
Hier staat er ook nog een heel stuk over, doe er mee wat je wilt: https://www.nen.nl/nieuws...-gelijktijdigheidsfactor/
Home Assistant | ☀️ 2900 Wp PVOutput | 🔋 Tesla Model 3 RWD 2024
Dat gaat erover dat wanneer je meerdere automaten naast elkaar plaatst die continu belast worden (bijv. bij meerdere laadpalen bij een bedrijf of de PV-automaat naast die van de autolader plaatsen), ze elkaar gaan opwarmen en daarom sneller afslaan dan je zou verwachten. Ook is de warmteafvoer van de gemiddelde plastic groepenkast dan ontoereikend. Hiervoor geeft de fabrikant dan ook een correctiefactor op, bijv. voor de Hager ADA916G:adjego schreef op woensdag 11 september 2024 @ 13:46:
[...]
Ook menig elektricien die ik spreek heeft het over deze 80% belasting omdat normale groepen een gelijktijdsfactor van 0,6 hebben, komen deze nooit aan hun maximale vermogen over een langere periode. Maar een laadpaal doet dit wel, ook wat er dus staat bij die webshop. En ja ik heb er maar 1 voorbeeld gepakt want helaas heb ik geen toegang tot de NEN.
Hier staat er ook nog een heel stuk over, doe er mee wat je wilt: https://www.nen.nl/nieuws...-gelijktijdigheidsfactor/
/f/image/CHMbSfNMUQTZHUiyRofcAXfS.png?f=fotoalbum_large)
Dat is echter iets heel anders dan dat de automaat zou slijten bij langdurige nominale belasting. Het hele idee van de nominale rating op de behuizing van automaten is juist dat je dat onbeperkt kan doen. Er staat hier boven dan ook dat het bimetaal pas aanspreekt bij 1,13xI-nom. Ik kan nergens iets vinden dat langdurig I-nom doen een probleem zou zijn.
Ik heb hier zelf ook een C20 trouwens, ooit nog door een installateur van de oude stempel geplaatst in m'n vorige huis en meegenomen. Qua selectiviteit is dat juist niet handig eigenlijk, de ev-box gen2 bevat een C16 alamat (dus ook gewoon 100% van I-nom, de C slaat nergens op), die zou dan eerder afslaan dan de alamat in de meterkast.
Niet dat dat ooit gebeurd, maar als er wat uitklapt dan moet ik mn evbox gaan openschroeven ipv de automaat in de meterkast resetten. Dat kan je ook als een feature zien natuurlijk, de meesten zullen dan een elektricien bellen en er is natuurlijk ook echt wel wat serieus mis als de automaat van je autolader eruit gaat.
Het is zo wel een "mooi" trappetje, D25 hoofdzekering, C20 voor de laadpaal en (liefst eigenlijk een B-)C16 in de laadpaal. Dat is niet ideaal, maar wel het hoogst haalbare qua selectiviteit met onze t.o.v. het buitenland eigenlijk veel te krap bemeten hoofdaansluitingen.
[ Voor 43% gewijzigd door RonJ op 11-09-2024 14:04 ]
All-electric.
Sorry, verkeerd gelezen. Ben wel benieuwd naar een bron voor die 80%.timovd schreef op woensdag 11 september 2024 @ 13:42:
[...]
Dan kijken we gelukkig naar het zelfde plaatje.
All-electric.
Artikel gaat over kantoor en industriële omgevingen, en daar wordt inderdaad rekening gehouden met gelijktijdigheid. Dat doet een huiselectricien nooit.adjego schreef op woensdag 11 september 2024 @ 13:46:
[...]
Ook menig elektricien die ik spreek heeft het over deze 80% belasting omdat normale groepen een gelijktijdsfactor van 0,6 hebben, komen deze nooit aan hun maximale vermogen over een langere periode. Maar een laadpaal doet dit wel, ook wat er dus staat bij die webshop. En ja ik heb er maar 1 voorbeeld gepakt want helaas heb ik geen toegang tot de NEN.
Waar komt die trend voor overkill toch vandaan.
Als je een 11kW 3F laadpaal (dus 3x16A) met een wat langere leidingslengte gaat verbinden met een 4G4, dan kan ik daar in komen, maar daarvoor volstaat een automaat van 16A, en het heeft als voordeel dat die selectiever zal werken als je huisaansluiting 3x25A is.
Het belang van goed aangedraaide verbindingen wordt hier wel onderschat. Want dat kan wel tot brand leiden, al zal het in sommige gevallen beperkt blijven tot een verbrande of verkoolde zekering. En dat heb ik wel al een paar keer gezien.
Dat is 100% waar. Evenals controleren of de ader echt goed in de kooi zit. Als je zelf aan groepenkastcomponenten (zoals de alamat voor je laadpaalTommie12 schreef op woensdag 11 september 2024 @ 14:02:
[...]
Het belang van goed aangedraaide verbindingen wordt hier wel onderschat. Want dat kan wel tot brand leiden, al zal het in sommige gevallen beperkt blijven tot een verbrande of verkoolde zekering. En dat heb ik wel al een paar keer gezien.
[ Voor 4% gewijzigd door RonJ op 11-09-2024 14:07 ]
All-electric.
Idd, zelf meegemaakt nadat een electricien hier een uitbreiding had gemaakt. Er waren 4 schroefjes van zekeringen die nog niet eens handvast waren.RonJ schreef op woensdag 11 september 2024 @ 14:06:
[...]
Dat is 100% waar. Evenals controleren of de ader echt goed in de kooi zit. Als je zelf aan groepenkastcomponenten (zoals de alamat voor je laadpaal) gaat draaien moet je altijd een goede momentschroevendraaier gebruiken, vastzetten op het voorgeschreven moment en er daarna vanaf blijven. Helaas slaan zelfs de professionals dat nog veel te vaak over.
Wat is daar vrij duidelijk aan? Die 1x32A is voor als je huis maar 1 fase heeft.Inspired schreef op woensdag 11 september 2024 @ 10:33:
[...]
De Easee site is er vrij duidelijk over toch? 3x16 of 1x32.
https://easee.com/nl/producten/laadpaal/charge-lite/
Mijn vraag is vooral als hij als 3 fase aangesloten is ook 7,4kw bij 1 fase auto's kan laden (of dus 5,7kw door limiet van 25A) of dat ik hem dan op 1 van de 3 fases aan moet sluiten.
Heb de vraag maar even voorgelegd bij Easee zelf, zal het delen in deze post als ik antwoord heb.
Heb het ook vaker dan eens gezien. Laatst waren we nog in zo'n hout+plastic vakantiehuisje waar de alamat van de sauna volledig uitgefikt was van boven. Werd gewoon zo verhuurd.Tommie12 schreef op woensdag 11 september 2024 @ 14:09:
[...]
Idd, zelf meegemaakt nadat een electricien hier een uitbreiding had gemaakt. Er waren 4 schroefjes van zekeringen die nog niet eens handvast waren.
De "gecertificeerde professionals" van een zekere blauw-oranje webshop hadden de groepenkast bij m'n zusje zo achtergelaten na installatie van een laadpaal:
:strip_exif()/f/image/kNwpS7WELfuuaYNh6laRz0Oq.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/rF5oOJwAfBgtqLgMrXsen6MX.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/WVNZ0QuRp7j9X9OdvMvXzmTd.jpg?f=fotoalbum_large)
Dus: Aardkabel hing los tegen de aardrail aan, koper zichtbaar bij de fasedraden die naar de alamat liepen en de fases afgetakt door 2 losse adereindhulzen in dezelfde kooi onderin de aardlekken te janken en handvast aan te draaien.
Maar eerlijk is eerlijk, nadat we deze foto's naar de klantenservice stuurden schrok men zich ook een hoedje en stond er zonder gezeur binnen 2 dagen een echte elektricien op de stoep die hoofdschuddend een halve dag bezig is geweest om het wél goed te doen.
All-electric.
Als dezelfde Easee op 1 fase 32A kan laden en op 3 fasen 3x 16A dan kan deze ook op fase 1 32A laden als fase 2 en 3 ook aangesloten zijn. Kan niet bedenken waarom dat anders zou kunnen zijn.Nieass schreef op woensdag 11 september 2024 @ 14:18:
[...]
Wat is daar vrij duidelijk aan? Die 1x32A is voor als je huis maar 1 fase heeft.
Mijn vraag is vooral als hij als 3 fase aangesloten is ook 7,4kw bij 1 fase auto's kan laden (of dus 5,7kw door limiet van 25A) of dat ik hem dan op 1 van de 3 fases aan moet sluiten.
Heb de vraag maar even voorgelegd bij Easee zelf, zal het delen in deze post als ik antwoord heb.
Hyundai Inster Pulse Winterpack, Zappi V2 3-fasen, 7400 Wp PV SolarEdge 1-fase, WP L/W 1-fase
Thanks voor de feedback! Er ligt een ontwerp klaar om het beheren van toegang wat eenvoudiger te maken, dat hoop ik snel op te pakken.Inspired schreef op dinsdag 10 september 2024 @ 20:13:
[...]
Ik heb vandaag mijn Alfen paaltje geinstalleerd en de verbinding met Tap gemaakt. Moet zetten dat de guides wat onduidelijk zijn maar het is gelukt. Zo is er een Alfen ACE guide maar die optie is er in Tap niet meer. Alleen Alfen en Alfen (Legacy) Ook komt de MyEve guide niet overeen met mijn app. Anyway, via ACE is het gelukt uiteindelijk.
Verder vind ik het ook wat onlogisch dat er een instelling op locatie is qua toegang (had ik op iedereen gezet) en ook nog apart op de lader. Deze stond standaard niet op iedereen waardoor mijn pas eerst niet geaccepteerd werd. Zou verwachten dat hij de instelling van de locatie meeneemt voor de palen die aan de locatie gekoppeld worden.
Ik heb via de WG een TravelCard pas en die werkt inderdaad gewoon.
^Nico
Tap Electric
de Volt Time Source 2 Pro (klinkt als een smartphone
Mijn idee was om 3 tarieven in te stellen:
1 tarief is werkelijke kostprijs, voor werkgever
1 tarief is 0-tarief, voor wanneer we een privé elektrische auto bijkopen
1 tarief voor alle andere mensen die willen laden. Op die manier kunnen mijn buren ook eens laden, maar dit wil ik niet tegen kostprijs doen.
Nu blijkt dat er door de installerende en beherende partij maar 1 tarief kan worden ingesteld. Dit moet dus de werkelijke kostprijs worden tbv laden voor de werkgever.
Is het gek dat ik dit gek vind?
Als de werkgever de installatie betaalt, mag hij ook bepalen. Overigens kan je bij de meeste backoffice aanbieders iets als een gastpas aanmelden waarbij er geen verrekening plaats zal vinden. Dus dat is voor prive laden prima. Hoe jij dat dan met je buurman regelt is jouw bier. Misschien wel letterlijk 😉.The_Zohan schreef op vrijdag 13 september 2024 @ 11:48:
Gisteren is er vanuit mijn werkgever een laadpaal bij mij thuis geïnstalleerd:
de Volt Time Source 2 Pro (klinkt als een smartphone)
1 tarief voor alle andere mensen die willen laden. Op die manier kunnen mijn buren ook eens laden, maar dit wil ik niet tegen kostprijs doen.
Nu blijkt dat er door de installerende en beherende partij maar 1 tarief kan worden ingesteld. Dit moet dus de werkelijke kostprijs worden tbv laden voor de werkgever.
Daar heb je dan ook weer gelijk in idd.V_ger schreef op vrijdag 13 september 2024 @ 12:40:
[...]
Als de werkgever de installatie betaalt, mag hij ook bepalen. Overigens kan je bij de meeste backoffice aanbieders iets als een gastpas aanmelden waarbij er geen verrekening plaats zal vinden. Dus dat is voor prive laden prima. Hoe jij dat dan met je buurman regelt is jouw bier. Misschien wel letterlijk 😉.
Ik ga nog eens verdiepen in de gastpas.
Voor de mensen die via zoekbalk hier uitkomen:
De Volt Time Source 2 Pro wordt momenteel als 2 versienummers uitgeleverd:
Versie 2.1 haalt zijn informatie voor het loadbalancen zelf op door klemmetjes op bepaalde fasedraden (ben geen techneut, meer indept begrip heb ik niet), versie 2.2 haalt zijn informatie op door een verbinding met de P1 poort.
Was in mijn geval relevant omdat er al een P1 splitter was geregeld die uiteindelijk niet nodig bleek te zijn.
Het is meer om het als service aan te kunnen bieden, zal in de praktijk waarschijnlijk niet veel gebruikt gaan worden.
Budget wel een dingetje.
Ik wil de installatie zelf doen
-er is maar 1 fase aanwezig dus een 3,2 of 7,4 kW paal voldoet. 3-fasen gaat er niet komen.
-vrij te kiezen backoffice dus OCPP
-loadbalancing
-internet via kabel mogelijk
-remote monitoring mogelijk
Met name loadbalancing is een vaak tegen flinke meerprijs, kan dat ergens voordeliger omdat het ook maar 1 fase is?
Wat zou een budgetvriendelijk laadpunt zijn dat aan deze eisen voldoet, nieuw of gebruikt mag ook?
[ Voor 9% gewijzigd door ASW1 op 13-09-2024 13:13 ]
Ik heb nu een CEE WCD voor buiten. Moet je deze voor buiten onderbreken met een schakelaar of iets dergelijks? Of kan ik die zo rechtstreeks aan de aarlekautomaat aansluiten?
Zou zelf een Alfen pakken. Ook prima 2de hands te krijgen op MP.ASW1 schreef op vrijdag 13 september 2024 @ 13:06:
Vraagje, voor bij een vakantiewoning (regelmatig in de verhuur) zoeken we een laadpunt.
Het is meer om het als service aan te kunnen bieden, zal in de praktijk waarschijnlijk niet veel gebruikt gaan worden.
Budget wel een dingetje.
Ik wil de installatie zelf doen
-er is maar 1 fase aanwezig dus een 3,2 of 7,4 kW paal voldoet. 3-fasen gaat er niet komen.
-vrij te kiezen backoffice dus OCPP
-loadbalancing
-internet via kabel mogelijk
-remote monitoring mogelijk
Wat zou een budgetvriendelijk laadpunt zijn dat aan deze eisen voldoet, nieuw of gebruikt mag ook?
Maakt het dan nog uit welke?Inspired schreef op vrijdag 13 september 2024 @ 13:13:
[...]
Zou zelf een Alfen pakken. Ook prima 2de hands te krijgen op MP.
Ik dacht dat bij Alfen veel extra functies tegen betaling softwarematig aan te zetten zijn.
Dat maakt het lastig te kopen als iemand dat ding ergens van de muur heeft getrokken, of hoe ga je daar mee om?
"Ik heb een hekel aan thuiswerken". Hendrik, 36 jaar, brandweerman.
Ik oordeel niet over wat jij gek vindtThe_Zohan schreef op vrijdag 13 september 2024 @ 11:48:
Sommige backend providers kunnen meer doen maar dat heb je nu niet te kiezen omdat je via je werk hebt laten installeren. Als je meer vrijheid wil dan had je het zelf in handen moeten nemen en niet via het werk laten lopen.
Voorbeeld: marciej123 in "[Alfen Laadpaal] Ervaringen & Discussie"
[ Voor 3% gewijzigd door HyperBart op 13-09-2024 13:52 ]
Het best is een Proline 22kW met LB licentie en 22kW licentie als je 1F hebt en met 16+A wilt kunnen laden. Ik heb een tijdje terug zo'n lader gekocht voor 400 EUR op MP van iets meer dan een jaar oud. Dus ook nog met garantie.ASW1 schreef op vrijdag 13 september 2024 @ 13:15:
[...]
Maakt het dan nog uit welke?
Ik dacht dat bij Alfen veel extra functies tegen betaling softwarematig aan te zetten zijn.
Dat maakt het lastig te kopen als iemand dat ding ergens van de muur heeft getrokken, of hoe ga je daar mee om?
Je beperkt de laadstroom tot 12 (14? of 16?) Ampere, dan zal zelfs loadbalancing niet (echt) nodig zijn.
Een Alfen van MP zal toch een loadbalancing licentie nodig hebben, en daar hangt weer een prijskaartje aan.
It is what it is.If you can't change it, deal with it!
Niet helemaal; het is wel de bedoeling dat de klanten de kWh's afrekenen dus een backoffice/RIFD is wel gewenst.Peter-036 schreef op vrijdag 13 september 2024 @ 16:41:
@ASW1 Maar als het een service is bij een vakantiewoning, is elke eenvoudige lader toch genoeg?
Je beperkt de laadstroom tot 12 (14? of 16?) Ampere, dan zal zelfs loadbalancing niet (echt) nodig zijn.
Een Alfen van MP zal toch een loadbalancing licentie nodig hebben, en daar hangt weer een prijskaartje aan.
De lader op 3 kW instellen is en dan zonder loadbalancen is wel iets dat ik overwogen heb.
Het huisje heeft een 1 fase aansluiting van 35A, ofwel 8 kW. Wel een oven, waterketel, broodrooster maar dat zijn eigenlijk de grootste verbruikers die ik bedenken kan. Kookplaat op gas.
Dat zou goed moeten gaan zonder loadbalancen toch?
Ik vind het lastig te zoeken op vrije back office keuze. Wanneer een laadpunt OCPP 1.6 heeft, betekent dit dan automatisch dat je een back office naar keuze kunt instellen?
[ Voor 9% gewijzigd door ASW1 op 13-09-2024 17:00 ]
Je kan die Alfen ook beperken tot de stroom die jij wil instellen.Peter-036 schreef op vrijdag 13 september 2024 @ 16:41:
@ASW1 Maar als het een service is bij een vakantiewoning, is elke eenvoudige lader toch genoeg?
Veel Alfens op MP komen van (ex)leaserijders. Daar zit vaak ook LB op.Peter-036 schreef op vrijdag 13 september 2024 @ 16:41:
Nee. E-Flux moet de lader ondersteunen. Dan werkt het. Hoe de paal de kWhs meet boeit niet.ST10©DE schreef op vrijdag 13 september 2024 @ 13:17:
Als ik paal met de back-office van e-flux willen laten draaien, zijn er dan nog vereisten aan de meter? Moet deze MID conform en/of geijkt zijn?
Idd, LB wordt wat overrated.ASW1 schreef op vrijdag 13 september 2024 @ 16:55:
[...]
Niet helemaal; het is wel de bedoeling dat de klanten de kWh's afrekenen dus een backoffice/RIFD is wel gewenst.
De lader op 3 kW instellen is en dan zonder loadbalancen is wel iets dat ik overwogen heb.
Het huisje heeft een 1 fase aansluiting van 35A, ofwel 8 kW. Wel een oven, waterketel, broodrooster maar dat zijn eigenlijk de grootste verbruikers die ik bedenken kan. Kookplaat op gas.
Dat zou goed moeten gaan zonder loadbalancen toch?
Ik vind het lastig te zoeken op vrije back office keuze. Wanneer een laadpunt OCPP 1.6 heeft, betekent dit dan automatisch dat je een back office naar keuze kunt instellen?
Mijn electriciteitsaansluiting is 3*35A. De laadpaal staat begrensd op 11kW, en de LB ook op 11kW.
Maar ik beperk het laden meestal op 3x5A of 3,6kW.
Daarmee doe ik probleemloos 20000km pj.
En als ik naar mijn kwartierpieken kijk, dan is het hoogste ooit gemeten 8,5kW.
Dus mijn LB heeft nog nooit ingegrepen.
Wel gebruik ik jedlix om zo veel mogelijk te laden op de zon, en om te vermijden dat ik laad tijdens de pieken.
Maar de nachten zijn lang, en ik heb echt geen probleem om mijn batterij rond de 80% te houden na een trip.
3x35 is ook wat anders dan 1x40. Ook is de situatie thuis anders dan een woning voor de verhuur. Je wilt daar gewoon geen gezeur. Dus LB zou ik zeggen.Tommie12 schreef op vrijdag 13 september 2024 @ 19:15:
[...]
Idd, LB wordt wat overrated.
Mijn electriciteitsaansluiting is 3*35A. De laadpaal staat begrensd op 11kW, en de LB ook op 11kW.
Maar ik beperk het laden meestal op 3x5A of 3,6kW.
Daarmee doe ik probleemloos 20000km pj.
En als ik naar mijn kwartierpieken kijk, dan is het hoogste ooit gemeten 8,5kW.
Dus mijn LB heeft nog nooit ingegrepen.
Wel gebruik ik jedlix om zo veel mogelijk te laden op de zon, en om te vermijden dat ik laad tijdens de pieken.
Maar de nachten zijn lang, en ik heb echt geen probleem om mijn batterij rond de 80% te houden na een trip.
En als de automaat springt, dan kunnen ze die terug op zetten.Inspired schreef op vrijdag 13 september 2024 @ 19:35:
[...]
3x35 is ook wat anders dan 1x40. Ook is de situatie thuis anders dan een woning voor de verhuur. Je wilt daar gewoon geen gezeur. Dus LB zou ik zeggen.
40A is ook bijna 9kW nominaal, maar als je een uurtje 10 of 11 kW trekt, dan springt er ook niks hoor.
Die 1x40A gebruiken ze ook om te koken bv. En als je al 32A pakt om te laden gaat die een keer klappen. Moet je niet willen imho met een vakantiewoning die in de verhuur zit.Tommie12 schreef op vrijdag 13 september 2024 @ 19:52:
[...]
En als de automaat springt, dan kunnen ze die terug op zetten.
40A is ook bijna 9kW nominaal, maar als je een uurtje 10 of 11 kW trekt, dan springt er ook niks hoor.
Er is een 35A aansluiting in de vakantiewoning, dus 8 kW.Tommie12 schreef op vrijdag 13 september 2024 @ 19:52:
[...]
En als de automaat springt, dan kunnen ze die terug op zetten.
Stel een huurder gaat laden met 7,4 kW, de oven van 2 of 3 kW staat langdurig aan en dan zet iemand ook nog de waterkoker aan dan klapt de hoofdzekering er wel uit.
Niet heel waarschijnlijk dat dit zal gebeuren maar je moet het niet willen in de verhuur. Het is woning waar mensen vaak een aanzienlijk bedrag voor neerleggen in de vakanties en als er iets mis gaat dan zijn het lange lijntjes om te herstellen, zowel voor de huurder als voor ons, het moet zoveel mogelijk tegen irrationeel gebruik bestand zijn. (Al dan niet moedwillig, want die mensen die de boel willen uittesten zijn er ook)
Een gesprongen automaat terugzetten, je moest eens weten hoeveel mensen zoiets nog nooit in hun leven gedaan hebben en dus geen idee hebben hoe wat of waar dat moet.
Kortom, ik denk dat 3,6 kW wel veilig is maar 7,2 (nice to have) zou ik in dit geval niet zonder loadbalancing aandurven.
Waarom het weinig mag kosten is omdat we verwachten dat er de komende jaren maar weinig gebruik van wordt gemaakt. Er kan iets terugverdiend worden op de kWh prijs, maar bij lage omzet haalt dat misschien net de vaste kosten van de back office er weer uit, laat staan de afschrijving.
Vandaar de voorkeur voor een goedkoop laadpunt dat weinig meer afschrijft, een oudje is ook prima.
Dan gaan we eens kijken de komende jaren hoeveel dat ding überhaupt gebruikt wordt.
Een oven trekt zijn vermogen bij het opwarmen gedurende 10 min, een waterkoker doet dat gedurende 2-3 minuten.ASW1 schreef op vrijdag 13 september 2024 @ 21:44:
[...]
Er is een 35A aansluiting in de vakantiewoning, dus 8 kW.
Stel een huurder gaat laden met 7,4 kW, de oven van 2 of 3 kW staat langdurig aan en dan zet iemand ook nog de waterkoker aan dan klapt de hoofdzekering er wel uit.
Niet heel waarschijnlijk dat dit zal gebeuren maar je moet het niet willen in de verhuur. Het is woning waar mensen vaak een aanzienlijk bedrag voor neerleggen in de vakanties en als er iets mis gaat dan zijn het lange lijntjes om te herstellen, zowel voor de huurder als voor ons, het moet zoveel mogelijk tegen irrationeel gebruik bestand zijn. (Al dan niet moedwillig, want die mensen die de boel willen uittesten zijn er ook)
Een gesprongen automaat terugzetten, je moest eens weten hoeveel mensen zoiets nog nooit in hun leven gedaan hebben en dus geen idee hebben hoe wat of waar dat moet.
Kortom, ik denk dat 3,6 kW wel veilig is maar 7,2 (nice to have) zou ik in dit geval niet zonder loadbalancing aandurven.
Waarom het weinig mag kosten is omdat we verwachten dat er de komende jaren maar weinig gebruik van wordt gemaakt. Er kan iets terugverdiend worden op de kWh prijs, maar bij lage omzet haalt dat misschien net de vaste kosten van de back office er weer uit, laat staan de afschrijving.
Vandaar de voorkeur voor een goedkoop laadpunt dat weinig meer afschrijft, een oudje is ook prima.
Dan gaan we eens kijken de komende jaren hoeveel dat ding überhaupt gebruikt wordt.
Maar idd, op een 35A/8kW aansluiting ga je niet met 7kW laden, maar je kan bv beperken tot 4 kW.
Ik denk dat je vakantiewoning gewoon net iets meer de voorkeur gaat krijgen bij het boeken. Een paar weken extra verhuurd, en je laadpunt is betaald.
Op 180 graden wel ja.Tommie12 schreef op vrijdag 13 september 2024 @ 21:54:
[...]
Een oven trekt zijn vermogen bij het opwarmen gedurende 10 min
Heb je wel eens 230 geprobeerd?
Het element gaat dan niet of nauwelijks meer uit bij de meeste ovens.
Leuk idee van de buren, maar pas hier mee op. De fiscus gaat dat niet goedkeuren. Zeker als de werkgever de laadpaal heeft betaald en op de balance sheet heeft staan.The_Zohan schreef op vrijdag 13 september 2024 @ 11:48:
Als je occp en backoffice hebt (mits je paal dat ondersteunt) kan jeje zakelijke EV laden en je privé EV laden met 2 verschillende passen en dus administraties. Doe je dat niet dan is het loon in natura, want dan betaalt je werkgever ook de "brandstof" van je 2e privé auto.
De buren laten laden met een "gastpas" en dan een paar duppies winst maken kan dus niet. Of je moet je buren super aardig vinden en het netto doorbelasten met een tikkie oid.
De belastingdienst heeft mensen kapot gemaakt om het krijgen van 35€ teveel kinderopvangtoeslag, go figure.
Ryzen 5 7500F - 32GB RAM @ 6000 MHz - RX7700XT - WD SN770 1TB nvme
Ik denk dat je veel meer gasten krijgt bij je vakantie huis met een EV + wellicht voorkomt dat mensen sneaky met een granny charger gaan laden. Dan heb je alleen maar (veel) stroomkosten.ASW1 schreef op vrijdag 13 september 2024 @ 21:44:
[...]
Er is een 35A aansluiting in de vakantiewoning, dus 8 kW.
Een loadbalancer zou ik dan wel in investeren. Of een laadpunt waar je de stroomsterkte softwarematig kunt begrenzen. Dan kun je hem op 16A zetten. Ja dat gaat traag, maar mensen zijn op vakantie en ik laad persoonlijk liever met 3,6 op de oprit van mijn vakantiehuis dan zitte kloten met een publieke paal op het parkeerterrein of helemaal niet kunnen laden.
Als de auto 24uur bij het huisje staat is ie ook wel vol. PHEVs al helemaal
[ Voor 11% gewijzigd door Dani86 op 13-09-2024 22:24 ]
Ryzen 5 7500F - 32GB RAM @ 6000 MHz - RX7700XT - WD SN770 1TB nvme
Zonneboiler 180 l, 3800 Wp, Ecolution WP en lots of LED's
Spreek je over 1F of 3F?
Betaal je zelf voor je stroom of maakt dat niet uit?
Welke verbruikers werken door de dag want bij 1F vind ik 8A wel een zeer ruime marge.
En wanneer je lange tijd op 8A/1F gaat laden is het vermogen zo laag dat de verliezen tegen de 30% oplopen.
Niet erg wanneer je niet zelf voor je stroom moet betalen maar wanneer wel zie ik het voordeel niet om meer te betalen voor stroom die je niet kan verbruiken om de eenmalige investering in LB te kunnen uitsparen.
Ik begrijp sowieso niet waarom je wel zou investeren in een BEV en een eigen laadpaal en dan dat relatief laag bedrag voor een eenmalige investering in LB niet meer zou kunnen opbrengen zodat je daarna op max. vermogen zou kunnen laden.
Maar dat is gewoon mijn mening.
Ga je voornamelijk laden op eigen opwek is het uiteraard weer een ander uitgangspunt want daarmee belast je de eigen aansluiting niet. Maar ook dan kan LB nuttig zijn om het max. uit de overproductie te halen.
Bij 230graden is die pizza ook klaar in minder dan 10 min.ASW1 schreef op vrijdag 13 september 2024 @ 22:01:
[...]
Op 180 graden wel ja.
Heb je wel eens 230 geprobeerd?
Het element gaat dan niet of nauwelijks meer uit bij de meeste ovens.
Punt is dat het voor verhuur gewoon bulletproof moet zijn, en met 7kW laden zonder loadbalancing op een 8kW woningaansluiting is dat niet.Tommie12 schreef op zaterdag 14 september 2024 @ 09:03:
[...]
Bij 230graden is die pizza ook klaar in minder dan 10 min.
Ik heb al gespeeld met verschillende snelheden (12A, 16A of 20A), alleen in alle gevallen hetzelfde resultaat. Ik heb ook een 230 volt stopcontact lader van MG, die blijft gewoon goed gaan. Ook publiekelijk laden heb ik geen problemen.
Heeft iemand enig idee of dit aan de laadpaal kan liggen of aan de auto? Of is het een combinatie. Ik heb al iets gelezen over een 'deep-sleep' bij MG, maar dan had ik dat bij andere oplaadmogelijkheden ook moeten hebben?
Tja op straat laden ze ook "maar" met 3.6kW (1F) bij de meeste publieke palen, dus ik zou hem gewoon daarop instellen.... Denk dat de huurders toch merendeels snachts zullen laden.ASW1 schreef op zaterdag 14 september 2024 @ 09:50:
[...]
Punt is dat het voor verhuur gewoon bulletproof moet zijn, en met 7kW laden zonder loadbalancing op een 8kW woningaansluiting is dat niet.
Sometimes you need to plan for coincidence
In de installer app van de Easee heb je mogelijkheid om een zelftest van de paal uit te voeren, misschien helpt dat.
Die van mij geeft met een Niro geen problemen.
Heb je misschien power line communicatie (PLC) modules in gebruik (van die kastjes die in het stopcontact zitten en een netwerkverbinding verzorgen)? Voor de eerste MG's was dat een bekend probleem dat ze stopten met laden als ze op de 230V de PLC ontvingen. Dan dachten ze dat er een snellader met PLC aangesloten was. Na uitzetten van de PLC modules konden ze wel laden, met de eigen granny charger ook, daar zat blijkbaar een filter in om de PLC tegen te houden.Leetjevw schreef op zaterdag 14 september 2024 @ 18:14:
Ik heb sinds kort een Easee laadpaal geïnstalleerd. Hier wil ik mijn MG ZS EV uit 2019 aan laten laden. I.c.m. Tibber wil ik dat op een zo slim mogelijke manier doen. Alleen hij laadt nu heel af en toe maar een paar minuten. Nu heb ik Tibber er tijdelijk even tussenuit gehaald om te kijken waar het probleem zit. Alleen dat lost het niet op. De auto gaat een paar minuten laden en daarna zegt de Easee app dat hij voltooid is. De auto zit op slot en als ik dan nog een keer met de afstandsbediening op slot klik, dan begint hij weer een paar minuten te laden.
Ik heb al gespeeld met verschillende snelheden (12A, 16A of 20A), alleen in alle gevallen hetzelfde resultaat. Ik heb ook een 230 volt stopcontact lader van MG, die blijft gewoon goed gaan. Ook publiekelijk laden heb ik geen problemen.
Heeft iemand enig idee of dit aan de laadpaal kan liggen of aan de auto? Of is het een combinatie. Ik heb al iets gelezen over een 'deep-sleep' bij MG, maar dan had ik dat bij andere oplaadmogelijkheden ook moeten hebben?
@RJan61 En zit zo'n PLC dan tussen de meterkast en de paal? Ik heb alleen op zolder een TP link, is dat wat je bedoelt? En kan dat voor problemen zorgen?
Uit jouw opmerking maak ik uit dat hij ook ergens anders kan zitten. Dus die ga ik dan tijdelijk even uitzetten om te kijken of dat het probleem kan zijn.
Die tplink is eerder een switxh of een wifi ap of een combinatie schat ik. Hoe zit die tplink in het stopcontact? Als dat met een adapter en een dun kabeltje is, is het geen plc.
Ik ga hem er zo uithalen en dan testen met laden. Maar had de 230 volt thuislader dan ook niet hetzelfde probleem moeten hebben. Daar heb ik de eerste weken mee geladen zonder problemen.
Totaal 1790 euro incl BTW, waarbij de 150 cashback al verrekend is. De Zappi zelf kost na cashback 950 euro, dus ik betaal voor installatie 850 euro, dat voelt als veel maar heb er ook weinig verstand van. Wat denken jullie?
Alles ex BTW in onderstaande:
/f/image/bcsLUeh7eByuEqMSfv7cXXlA.png?f=fotoalbum_large)
[ Voor 3% gewijzigd door Jpnl op 15-09-2024 15:02 ]
@RJan61 aangezien je aangaf dat het een bekend probleem was. Weet je of dit middels een software update / ritje naar de dealer opgelost kan worden zodat ik de PLC apparaten gewoon weer kan gebruiken?
Het ligt er beetje aan wat je zelf wilt doen. Anders betaal je natuurlijk voor een 'totaaloplossing'.
V.w.b. In- en afstellen load balancing weet ik niet welke load balancing er gebruikt gaat worden. Maar daar hebben anderen misschien meer verstand van. Ik heb de Tibber Pulse, en die werkt zodra ik 'm in de P1 poort heb zitten.
De vraag is idd hoe handig ben je zelf.Jpnl schreef op zondag 15 september 2024 @ 15:01:
Heb onderstaande offerte gekregen voor het aansluiten van een Zappi v2.1 3-fase in standaard hoekhuis, waarbij de kabel door de droge kruipruimte moet (6 meter), er 1 keer door buitenmuur en 1x meterkast vloer moet worden geboord en een enkele steen weggehaald moet worden op de plaats waar het laadpunt komt (en de kabel uit de fundering komt).
Totaal 1790 euro incl BTW, waarbij de 150 cashback al verrekend is. De Zappi zelf kost na cashback 950 euro, dus ik betaal voor installatie 850 euro, dat voelt als veel maar heb er ook weinig verstand van. Wat denken jullie?
Alles ex BTW in onderstaande:
[Afbeelding]
Sommige prijzen vind ik aan de ruime kant (bv datakabel voor €4,- per meter ex btw), €90,-- voor het instellen van loadbalancing en solar laden. Als je dagelijks deze laders aansluit is dat tussen 15 en 30 minuten werk.
Tevens vind ik voor een 22kkW aansluiting een 4mm2 kabel aan de dunne kant, ook al is het maar 10 meter.
Je kan overleggen als je zelf de gaten al boort, de verschillende kabels al legt, ook handig als je routyer niet in de meterkast staat, kun je nml je internetkabel (datakabel 1) naar je router leggen ipv alles op de wifi te zetten.
PS ik weet niet in welke regio je woont, maar op dit forum zitten er ook die zappi's installeren, je kunt hen ook even een berichtje doen
Die 4EUR per meter is niet alleen kostprijs van de kabel natuurlijk. Moet netjes gescheiden van spanning gemonteerd worden, connectoren eraan zetten etc. Ik vind de offerte niet gek. Instellen van LB/Solar is wat meer marge wellicht maar overall is het echt niet gek.OscarAarts schreef op maandag 16 september 2024 @ 07:40:
[...]
De vraag is idd hoe handig ben je zelf.
Sommige prijzen vind ik aan de ruime kant (bv datakabel voor €4,- per meter ex btw), €90,-- voor het instellen van loadbalancing en solar laden. Als je dagelijks deze laders aansluit is dat tussen 15 en 30 minuten werk.
Tevens vind ik voor een 22kkW aansluiting een 4mm2 kabel aan de dunne kant, ook al is het maar 10 meter.
Je kan overleggen als je zelf de gaten al boort, de verschillende kabels al legt, ook handig als je routyer niet in de meterkast staat, kun je nml je internetkabel (datakabel 1) naar je router leggen ipv alles op de wifi te zetten.
PS ik weet niet in welke regio je woont, maar op dit forum zitten er ook die zappi's installeren, je kunt hen ook even een berichtje doen
Klopt, moet officieel netjes gescheiden van de spanning gemonteerd worden, echter het vermoeden, alleen kan ik het niet hard maken, is dat deze keurig parallel gelegd gaan worden, evt zelfs gebundeld in de kruipruimte.Inspired schreef op maandag 16 september 2024 @ 07:48:
[...]
Die 4EUR per meter is niet alleen kostprijs van de kabel natuurlijk. Moet netjes gescheiden van spanning gemonteerd worden, connectoren eraan zetten etc. Ik vind de offerte niet gek. Instellen van LB/Solar is wat meer marge wellicht maar overall is het echt niet gek.
Ik weet dat het bij nieuwere modellen opgelost is, maar of het met een firmware update is op te klossen weet ik niet.Leetjevw schreef op zondag 15 september 2024 @ 15:08:
@RJan61 @janne_nl Het lijkt erop dat het werkt. Hij draait nu al bijna eenn uur, wat hij nog nooit gedaan heeft. Ik hou het de aankomende uren in de gaten. Dankjulliewel voor jullie hulp!
@RJan61 aangezien je aangaf dat het een bekend probleem was. Weet je of dit middels een software update / ritje naar de dealer opgelost kan worden zodat ik de PLC apparaten gewoon weer kan gebruiken?
In mijn Tesla heb ik een laadschema ingesteld, maar zodra ik de kabel inprik en laadsessie start begint de auto gelijk te laden?
Als ik de Shell Recharge paal aanpas naar Autocharge hoef ik de druppel niet te gebruiken, maar begint de auto ook gelijk met laden. Ik kan het laden dan vanuit Tesla wel weer stoppen waarna deze het schema volgt, maar dat is wat omslachtig.
Kan iemand mij uitleggen wat ik verkeerd doe?
#team_UTC+1
An investment in knowledge always pays the best interest - Benjamin Franklin
You can call me McOverloper Mini '12 i7/16/256 Air '13 i5/8/256 iPad mini 5 64GB iPhone SE 128GB
Stopt hij vanzelf niet weer vrij snel? Als je uitgesteld laden gebruikt zal hij niet meteen moeten gaan laden. Ook niet met autocharge. Heb dat zelf ook jaren zo gebruikt.Ethirty schreef op maandag 16 september 2024 @ 20:02:
Ik ben nieuw met elektrisch rijden en thuisladen.
In mijn Tesla heb ik een laadschema ingesteld, maar zodra ik de kabel inprik en laadsessie start begint de auto gelijk te laden?
Als ik de Shell Recharge paal aanpas naar Autocharge hoef ik de druppel niet te gebruiken, maar begint de auto ook gelijk met laden. Ik kan het laden dan vanuit Tesla wel weer stoppen waarna deze het schema volgt, maar dat is wat omslachtig.
Kan iemand mij uitleggen wat ik verkeerd doe?
#team_UTC+1
An investment in knowledge always pays the best interest - Benjamin Franklin
You can call me McOverloper Mini '12 i7/16/256 Air '13 i5/8/256 iPad mini 5 64GB iPhone SE 128GB
Heel even soms dacht ik ja. Geen minuten lang. Anders toch even je schema dubbel checken.Ethirty schreef op maandag 16 september 2024 @ 21:41:
Je bedoelt dat hij sowieso enkele minuten (?) gaat laden voor hij weer uitschakelt? Kan ik morgen wel testen, maar ik zou verwachten dat hij überhaupt niet start tot het ingestelde tijdstip.
Hoogstwaarschijnlijk wordt het vermogen van de combinatie van laadpaal en auto bepaald om op basis daarvan de begintijd van het laden te kunnen bepalen. Dan weet je ook zeker dat op de beoogde eindtijd de auto ook daadwerkelijk de ingestelde SoC heeft behaald.Ethirty schreef op maandag 16 september 2024 @ 21:41:
Je bedoelt dat hij sowieso enkele minuten (?) gaat laden voor hij weer uitschakelt? Kan ik morgen wel testen, maar ik zou verwachten dat hij überhaupt niet start tot het ingestelde tijdstip.
Replace fear of the unknown with curiosity | 54 kWh thuisaccu's | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | Totaal 190 kWh opslag | 10.660 Wp zonnepanelen
Discussie over laadpassen, facturatie e.d.: [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3. Vragen over elektrische auto's en hun bijbehorend laadvermogen in Elektrische auto's - deel 5 of de betreffende merktopics. Er is uiteraard een beetje overlap, maar specifieke vragen of opmerkingen over de inrichting van je meterkast en huisinstallatie horen in Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 2. Voor het zo goedkoop mogelijk thuisladen van je EV kan je terecht in Het grote goedkoop thuisladen van je EV topic en als laatste: voor v2g is er ook een plek: Over V2G; laden en ontladen