Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mv4neck
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 07-12-2024
Sinds kort heb ik een Ratio IO6 met sensorbox (loadbalancing) welke ik op de P1 poort heb aangesloten (in plaats van Home Assistant mijn mijn Raspi). De veel genoemde Homewizard actieve splitter werkt niet samen met de Ratio - wel prima met Home Assistant. Heeft iemand ook deze ervaring en een betere ervaring met een andere splitter wellicht?

Nu is Ratio sowieso een ander issue aan het onderzoeken, en dat is dat de sensorbox niet goed het P1 signaal dat van mijn Landis Gyr+ E360 afkomstig is kan verwerken, en soms de laatst gemeten waarde blijft 'hangen' en dus niet wordt bijgewerkt (waardoor het SMART laden niet meer zo SMART is..). Ratio vermoedt dat de oorzaak ligt bij de header/footer van de berichtgeving. Feit is dat Home Assistant hier wel mee overleg kan - ik zou een nieuwe sensorbox ontvangen just to be sure. Dat gaat vrees ik het issue met het splitten van het P1 signaal niet oplossen.

Iemand een idee? Kan je een Raspberry zo inrichten dat die het P1 signaal ook weer 'doorstuurt' - dat die als actieve hub fungeert? Of zijn er andere splitters in omloop die beter functioneren?

Hoor het graag,
-Mike

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ethirty
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 22:50

Ethirty

Who...me?

Taro schreef op maandag 16 september 2024 @ 22:10:
[...]

Hoogstwaarschijnlijk wordt het vermogen van de combinatie van laadpaal en auto bepaald om op basis daarvan de begintijd van het laden te kunnen bepalen. Dan weet je ook zeker dat op de beoogde eindtijd de auto ook daadwerkelijk de ingestelde SoC heeft behaald.
Ik vermoed dat het was omdat ik gisteren geen schedule had ingesteld. Mijn schema is om de dag en ik gok dat op de dagen dat er niet geladen wordt volgens schema, de auto normaal gaat laden.

Had ook gedacht dat de auto zijn eigen verbruik zoals voorverwarmen uit de paal zou trekken maar dat was helaas niet het geval.

#team_UTC+1

An investment in knowledge always pays the best interest - Benjamin Franklin
You can call me McOverloper  Mini '12 i7/16/256  Air '13 i5/8/256  iPad mini 5 64GB  iPhone SE 128GB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

mv4neck schreef op dinsdag 17 september 2024 @ 14:08:
Sinds kort heb ik een Ratio IO6 met sensorbox (loadbalancing) welke ik op de P1 poort heb aangesloten (in plaats van Home Assistant mijn mijn Raspi). De veel genoemde Homewizard actieve splitter werkt niet samen met de Ratio - wel prima met Home Assistant. Heeft iemand ook deze ervaring en een betere ervaring met een andere splitter wellicht?

Nu is Ratio sowieso een ander issue aan het onderzoeken, en dat is dat de sensorbox niet goed het P1 signaal dat van mijn Landis Gyr+ E360 afkomstig is kan verwerken, en soms de laatst gemeten waarde blijft 'hangen' en dus niet wordt bijgewerkt (waardoor het SMART laden niet meer zo SMART is..). Ratio vermoedt dat de oorzaak ligt bij de header/footer van de berichtgeving. Feit is dat Home Assistant hier wel mee overleg kan - ik zou een nieuwe sensorbox ontvangen just to be sure. Dat gaat vrees ik het issue met het splitten van het P1 signaal niet oplossen.

Iemand een idee? Kan je een Raspberry zo inrichten dat die het P1 signaal ook weer 'doorstuurt' - dat die als actieve hub fungeert? Of zijn er andere splitters in omloop die beter functioneren?

Hoor het graag,
-Mike
Heb je enig idee of HA op dezelfde poort ook werkt?
Weet je of HA ook wellicht foute telegrammen krijgen maar hier wel mee om kan gaan zonder dat jij dit ziet in je monitoring?

Bij ja én zeker weten geen foutmeldingen zou ik gewoon net zo lang bij de installateur/producent gaan zeiken totdat ze het oplossen.

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente

• KleineSmurf_71
  • Registratie: September 2024
  • Laatst online: 14-10-2024
Is er iemand hier die een Zaptec Go heeft en automatisch een vergoeding krijgt via de Leasemaatschappij?
Ik zit bij Athlon en die beweren dat ze dit niet kunnen voor deze laadpaal. De laadpaal zelf heeft wel de mogelijkheden om dit te kunnen volgens Zaptec zelf.

• JanHenk
  • Registratie: September 2008
  • Niet online
KleineSmurf_71 schreef op woensdag 18 september 2024 @ 15:28:
Is er iemand hier die een Zaptec Go heeft en automatisch een vergoeding krijgt via de Leasemaatschappij?
Ik zit bij Athlon en die beweren dat ze dit niet kunnen voor deze laadpaal. De laadpaal zelf heeft wel de mogelijkheden om dit te kunnen volgens Zaptec zelf.
Gewoon zelf een backoffice nemen (bijv. Tap Electric, E-Flux, Robocharge) en de pas van je werkgever/leasemij gebruiken bij laadsessies.

De Zaptec Go werkt ongetwijfeld met die hiervoor genoemde partijen, want de laadpaal heeft gewoon OCPP

[ Voor 3% gewijzigd door JanHenk op 18-09-2024 15:35 ]

skoda enyaq 80 | holtkamper aero | fiscalist én techneut

• KleineSmurf_71
JanHenk schreef op woensdag 18 september 2024 @ 15:34:
[...]

Gewoon zelf een backoffice nemen (bijv. Tap Electric, E-Flux, Robocharge) en de pas van je werkgever/leasemij gebruiken bij laadsessies.

De Zaptec Go werkt ongetwijfeld met die hiervoor genoemde partijen, want de laadpaal heeft gewoon OCPP
Oké, dan ga ik dat proberen, dankjewel. Je zou toch denken dat de leasemaatschappij mij dit ook kan adviseren. Er zit echter nog een andere partij tussen, wat de communicatie niet makkelijker maakt.

• HDoc
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 26-06 10:31
KleineSmurf_71 schreef op woensdag 18 september 2024 @ 15:47:
[...]
Oké, dan ga ik dat proberen, dankjewel. Je zou toch denken dat de leasemaatschappij mij dit ook kan adviseren. Er zit echter nog een andere partij tussen, wat de communicatie niet makkelijker maakt.
Met de zeer beperkte ervaring die ik heb zijn de callcenters van diverse partijen vaak maar heel beperkt bekend met de praktijk van het rijden in een EV. En de meeste rijders zijn leaserijders, als je het zelf wil regelen dan val je al snel buiten de gebaande paden. 't Zal een kwestie van tijd zijn.

[ Voor 9% gewijzigd door HDoc op 18-09-2024 16:41 ]

De avatar is een echte foto..

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

Is OCPP genoeg dan? Is was in de veronderstelling dat er ook een MID meter in moet zitten?

#team_UTC+1

You can call me McOverloper  Mini '12 i7/16/256  Air '13 i5/8/256  iPad mini 5 64GB  iPhone SE 128GB

• JanHenk
  • Niet online
Ethirty schreef op woensdag 18 september 2024 @ 17:47:
Is OCPP genoeg dan? Is was in de veronderstelling dat er ook een MID meter in moet zitten?
Nee hoor, voor de backoffice partijen niet. Als de laadpaal maar kWh doorgeeft (bij mijn weten allemaal). Of ze dat nu doen op basis van een vermogensmeting (integraalfunctie) of een MID-meter, maakt niet uit.

En voor de fiscus voorlopig overigens ook niet, al beweren sommige partijen van wel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

Oh echt :o

Dus in plaats van een lompe Recharge paal had ik ook een mooie Easee oid aan de muur kunnen hebben?

#team_UTC+1

• Volk
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 08:12
Ondertussen is mijn laadunit geinstalleerd en wel, het is de Easee geworden en hij ziet er prima uit. Over de werking kan ik nog niet veel zeggen want mijn EV komt pas volgende week.
Nu was ik in de veronderstelling dat mijn werkgever een backoffice/backend zou leveren, maar daar ben ik klaarblijkelijk vrij in en ik mag de maandelijkse kosten declareren.
Gezien de restrictie dat de Easee alleen op zonnestroom kan laden met hun eigen backend leek het me logisch om eerst eens bij hun te kijken.
Sindsdien ben ik driftig zoekende hoe ik me daar moet aanmelden, al dan niet via een wederverkoper, maar ik kan het simpelweg nergens vinden, dus is er hier iemand die enig idee heeft hoe ik me bij Easee's eigen backend/backoffice registreer?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JB
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 08:50

JB

Cédric roelt!

@Volk zover ik weet, heeft de Easee zelf geen backoffice. Het wordt de hierboven genoemde opties normaliter bijv. Tap Electric, E-Flux, Robocharge.

Mijn boefje is liev!

• KleineSmurf_71
Ik ga eerst maar eens vragen bij mijn werkgever of ik de kosten van mijn laadsessies thuis handmatig mag declareren. Scheelt toch weer het maandelijkse abonnement geld. Al zijn dat nou ook de kosten weer niet. Maar over een heel jaar scheelt dat toch weer 2x de auto vol 'tanken'.

• Griffin2k
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 22:51
KleineSmurf_71 schreef op donderdag 19 september 2024 @ 01:17:
Ik ga eerst maar eens vragen bij mijn werkgever of ik de kosten van mijn laadsessies thuis handmatig mag declareren. Scheelt toch weer het maandelijkse abonnement geld. Al zijn dat nou ook de kosten weer niet. Maar over een heel jaar scheelt dat toch weer 2x de auto vol 'tanken'.
Doe ik zelf ook bij Ayvens. Als je de druppel/ laadpas netjes registreert met kenteken in de omschrijving, dan kun je maandelijks een gestandaardiseerd rapport draaien met geladen kWh's. Uploaden in de app/portal en klaar.

Werkt prima en is paar minuutjes werk.

Zonnepanelen 3950Wp - DMEGC 6x395Wp (ZW 2°) + DMEGC 4x395Wp (ZW 28°) - Solis 3.6 ; Easee Charge Lite 11kW + Easee Equalizer (Load Balancing) ; BMW iX1

• Peter-036
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 07:41
@KleineSmurf_71 Maar de kosten die je maakt voor dat 'back-office' moet je eveneens bij je werkgever neerleggen, die wil dat je die gegevens voor hem/haar aanlevert.

It is what it is.If you can't change it, deal with it!

• Martinusz
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 26-06 22:15
KleineSmurf_71 schreef op woensdag 18 september 2024 @ 15:28:
Hier Alphabet die ook alleen de Alfen aanbieden en zeggen dat andere palen 'niet kan', lijkt mij grote onzin, zolang je een paal neemt waar je je pas voor kan houden en waarbij de gegevens naar de leasemaatschappij gaan (zoals bij alle publieke palen) zou dat toch gewoon prima moeten werken.

Float like a butterfly, sting like a bee.

• JB
  • Laatst online: 08:50

JB

Cédric roelt!

Martinusz schreef op donderdag 19 september 2024 @ 09:44:
[...]

Hier Alphabet die ook alleen de Alfen aanbieden en zeggen dat andere palen 'niet kan', lijkt mij grote onzin, zolang je een paal neemt waar je je pas voor kan houden en waarbij de gegevens naar de leasemaatschappij gaan (zoals bij alle publieke palen) zou dat toch gewoon prima moeten werken.
Zeker onzin. Er rijden bij ons genoeg mensen met Alphabet, die oude palen van Shell gebruiken of zelfs hippe palen zoals Hey! Charging. Allemaal met backoffice.

Mijn boefje is liev!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ChiLLeR
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 26-06 13:27
Ik ga uiteindelijk voor een EVBox livo 2 vanwege de mogelijkheden, 1/3 fase laden, load balancing, te koppelen aan EVCC, OCPP 2.0, netwerk via ethernet, solar-only charging etc.
Heb het idee dat de laadpaal installateurs niet zo druk meer zijn, vandaag bevestigd en konden a.s. maandag al installeren als eerste optie. Mijn PHEV komt pas in week 47 maar dan is het alvast geregeld.

>> Signature?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• daemonix
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
ChiLLeR schreef op donderdag 19 september 2024 @ 11:00:
Mijn HBEV komt pas in week 47 maar dan is het alvast geregeld.
Wat is een HBEV?

Tesla Model Y, RWD, Byd Atto 3

• KleineSmurf_71
Peter-036 schreef op donderdag 19 september 2024 @ 09:15:
@KleineSmurf_71 Maar de kosten die je maakt voor dat 'back-office' moet je eveneens bij je werkgever neerleggen, die wil dat je die gegevens voor hem/haar aanlevert.
Ik zit al boven mijn eigenlijke leasebudget, dus die kosten komen er voor mij dan gewoon bij.

Hoe zit het trouwens in een back-office systeem, of eigenlijk ook met gewoon declareren, wanneer je een dynamisch contract hebt bij de energieleverancier? Ik moet per half oktober een nieuw contract aangaan en wil misschien overstappen op dynamisch. Is er iemand die daar ervaring mee heeft?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• HyperBart
  • Registratie: Maart 2006
  • Nu online
KleineSmurf_71 schreef op donderdag 19 september 2024 @ 13:05:
[...]

Ik zit al boven mijn eigenlijke leasebudget, dus die kosten komen er voor mij dan gewoon bij.

Hoe zit het trouwens in een back-office systeem, of eigenlijk ook met gewoon declareren, wanneer je een dynamisch contract hebt bij de energieleverancier? Ik moet per half oktober een nieuw contract aangaan en wil misschien overstappen op dynamisch. Is er iemand die daar ervaring mee heeft?
Een normaal verklaarbaar statisch tarief instellen en niet overdrijven.
Klaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

[...]

Moet je normaal je eigen brandstof ook betalen dan?

#team_UTC+1

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Peter-036
[...]

Nee, je maakt (abonnements-)kosten voor je werkgever, om de kosten voor het laden inzichtelijk te maken, dus die hoort je werkgever dan ook te betalen.
Als je privé thuis laadt, heb je geen back-office nodig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DonJuape
  • Registratie: Juni 2007
  • Niet online

DonJuape

Trust me, I'm an engineer!

[...]

Ik zie LM adviseren om in dit geval het gemiddelde tarief in te stellen plus 10% voor fluctuaties.

KIA eNiro Dynamic 64kWh, Zappi V2 3-fasen, 7400 Wp PV SolarEdge 1-fase, WP L/W 1-fase

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Inspired
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 23:01
Ethirty schreef op donderdag 19 september 2024 @ 14:58:
[...]

Moet je normaal je eigen brandstof ook betalen dan?
Niemand verplicht hem om een eigen paal te nemen en/of budget volledig op te maken aan de auto toch? Verder is Tap bv voor de eigenaar gratis.

Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

Denk dat zijn werkgever van uitsluitend snelladen langs de snelweg ook niet gelukkiger wordt. ;)

#team_UTC+1

• HSL
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 24-06 20:38

HSL

Ik heb al jaren een wallbox om mijn PHEV op te laden en binnenkort (morgen) komt er een EV bij.
Mijn Wallbox Pulsar Plus 22 kWh draait zonder load balancing en ik heb de lader op 6A ingesteld omdat mijn PHEV toch maar met 1 fase kan opladen.

Nu heb ik een elektricien gisteren een Wallbox EM340 op laten hangen, de kabel is aan beide kanten goed aangesloten, en heb de draden ook doorgemeten, die doen het ook gewoon, maar de wallbox ziet de meter niet.

Heeft iemand enig idee of je in de EM340 nog iets moet instellen om te zorgen dat de lader hem kan zien?

• Makrolon
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 07:16
HSL schreef op donderdag 19 september 2024 @ 21:15:
Ik heb al jaren een wallbox om mijn PHEV op te laden en binnenkort (morgen) komt er een EV bij.
Mijn Wallbox Pulsar Plus 22 kWh draait zonder load balancing en ik heb de lader op 6A ingesteld omdat mijn PHEV toch maar met 1 fase kan opladen.

Nu heb ik een elektricien gisteren een Wallbox EM340 op laten hangen, de kabel is aan beide kanten goed aangesloten, en heb de draden ook doorgemeten, die doen het ook gewoon, maar de wallbox ziet de meter niet.

Heeft iemand enig idee of je in de EM340 nog iets moet instellen om te zorgen dat de lader hem kan zien?
Als je de em340 van wallbox hebt gekocht als zijnde powerboost meter staat ie goed ingesteld en hoef je niks te doen.

Als het vakje van de powerboost grijs blijft is er toch iets in de modbus bedrading mis.

[ Voor 13% gewijzigd door Makrolon op 19-09-2024 21:46 ]

13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte

• HSL

HSL

Makrolon schreef op donderdag 19 september 2024 @ 21:46:
Als het vakje van de powerboost grijs blijft is er toch iets in de modbus bedrading mis.
Heb hem inderdaad van wallbox zelf gekocht.
De meter zelf laat de juiste waarden zien op het scherm.
En de bedrading is ook goed aangesloten, heb de draden ook doorgemeten en ze doen het allemaal.

Maar de wallbox blijft denken dat er geen meter is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Makrolon
HSL schreef op donderdag 19 september 2024 @ 21:51:
[...]

Heb hem inderdaad van wallbox zelf gekocht.
De meter zelf laat de juiste waarden zien op het scherm.
En de bedrading is ook goed aangesloten, heb de draden ook doorgemeten en ze doen het allemaal.

Maar de wallbox blijft denken dat er geen meter is.
En hij is echt aangeschaft als powerboost en niet als mid meter?

Brug op de meter tussen de 2 contacten ook gemaakt?

13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HSL

HSL

Ja hij is verkocht alsof hij voor load balancing en solar laden is, dus daar ga ik dan ook maar vanuit.

Zo is hij aangesloten:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HgVjov66E24ikqgrKuAzVVUZ4lM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Pt4krVi1AkMO1bzZgpVNoRMO.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hRPMa9nnhvBLS_dHsSVJqfFGPlI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vEMgF0dTWcUnuR50r9SvVaEO.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Tl4UbrKPioLLpG00wF-JfY3ClY8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/z4jcBrIOx5pidKntcm5hnClI.jpg?f=fotoalbum_large

Toen ik de meter uit de doos had gehaald en aangesloten stond "Install" op "OFF", heb die wel aangezet, want op OFF doet hij helemaal niets en laat hij zelfs de connectie symbooltjes niet zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hmmbob
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 10:09
Grinnik, leuk om daar gewoon een RaspberryPi bordje op de foto te zien :+

Sometimes you need to plan for coincidence

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daemonix
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
Hmmbob schreef op vrijdag 20 september 2024 @ 11:27:
Grinnik, leuk om daar gewoon een RaspberryPi bordje op de foto te zien :+
Maar niet echt professioneel...

Tesla Model Y, RWD, Byd Atto 3

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 09:36
Het is doorgestreept met een viltstift dus nu is het geen Raspberry Pi meer!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hmmbob
daemonix schreef op vrijdag 20 september 2024 @ 11:36:
[...]

Maar niet echt professioneel...
Dat zegt echt helemaal precies 0,0 niets - je zal verbaasd staan over hoeveel RaspberryPi compute bordjes in commerciele producten zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Volk
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 08:12
JB schreef op woensdag 18 september 2024 @ 23:39:
@Volk zover ik weet, heeft de Easee zelf geen backoffice. Het wordt de hierboven genoemde opties normaliter bijv. Tap Electric, E-Flux, Robocharge.
Ik denk dat je gelijk hebt, vreemde keuze van Easee om die feature te vergrendelen, maar so be it.

Voor mijn gevoel wordt hier vrij veel gebruik gemaakt van E-flux en ik ben geneigd om die ook te kiezen, is er een specifieke reden waarom E-Flux hier zo veelvuldig wordt gekozen?
Ik heb niet heel bijzondere eisen, vooral dat ze gewoon doen waarvoor ze betaald worden (zorgen dat de juiste mensen belast/uitbetaald worden). Een ander pluspunt zou zijn als ze jaarlijks kunnen factureren, aangezien ik de kosten ook kan declareren. Jaarlijkse facturatie scheelt mij 11 declaraties per jaar ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperBart
  • Registratie: Maart 2006
  • Nu online
Volk schreef op vrijdag 20 september 2024 @ 15:18:
[...]

Ik denk dat je gelijk hebt, vreemde keuze van Easee om die feature te vergrendelen, maar so be it.

Voor mijn gevoel wordt hier vrij veel gebruik gemaakt van E-flux en ik ben geneigd om die ook te kiezen, is er een specifieke reden waarom E-Flux hier zo veelvuldig wordt gekozen?
Ik heb niet heel bijzondere eisen, vooral dat ze gewoon doen waarvoor ze betaald worden (zorgen dat de juiste mensen belast/uitbetaald worden). Een ander pluspunt zou zijn als ze jaarlijks kunnen factureren, aangezien ik de kosten ook kan declareren. Jaarlijkse facturatie scheelt mij 11 declaraties per jaar ;)
12 pdf’s per jaar opladen, klaar? :+

Eflux is gewoon een bekendere en toegankelijk voor jan met de pet. Anderen niet altijd, dat was bij mij de reden. Ze waren ook nog eens relatief goedkoop. 4 of 5 eur toen ik begon.

Ik ben er ondertussen ook installateur van en hun portaal werkt lekker fijn voor remote beheer.

[ Voor 7% gewijzigd door HyperBart op 20-09-2024 18:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Griffin2k
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 22:51
Volk schreef op vrijdag 20 september 2024 @ 15:18:
[...]

Easee maakt het Easy... Kanten klare PDF's met afzender, laadsessies, kWh's en ingestelde tarieven.

12x per jaar uploaden naar leasemaatschappij en komt netjes op de bankrekening 👍

Die 60 euro per jaar staat lekker te pruttelen in Crypto's hier 😅

Zonnepanelen 3950Wp - DMEGC 6x395Wp (ZW 2°) + DMEGC 4x395Wp (ZW 28°) - Solis 3.6 ; Easee Charge Lite 11kW + Easee Equalizer (Load Balancing) ; BMW iX1

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Laatst online: 09:28

Sport_Life

Solvitur ambulando

Hier afgelopen week ook een Zappi laten installeren door @Makrolon

Gelijk even getest en de Eco++ modus werkt erg goed!
Gisteren geladen van 9.30 tot 11.30, 100% op zonnestroom :). Om 13u zie je een top van de sww/warmtepomp.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LIhPmD7ATCGuBURg-Ap0odoNyTU=/100x75/filters:strip_exif()/f/image/vu1W6kar6cEx1IeIJ3bhR7id.png?f=fotoalbum_small

[ Voor 11% gewijzigd door Sport_Life op 21-09-2024 15:31 ]

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 11KW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

• JanHenk
  • Niet online
@Sport_Life Jammer dat die PHEV daarna vol is :P

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

Hehe hij zat nog bijna vol ;).
Er gaat genoeg in voor 95% van alle ritten. (Alles behalve vakantie met de caravan).

Phev heeft alleen 1 groot nadeel. Namelijk dat de benzine motor nauwelijks wordt gebruikt, dat baart me op lange termijn wel (wat) zorgen.

De Zappi is voor de phev een beetje overkill natuurlijk, maar ik ga ervan uit dat die Zappi langer blijft dan de Phev ;). Ook even afwachten hoe de EV er over een jaar of 5 uitziet.

[ Voor 18% gewijzigd door Sport_Life op 21-09-2024 13:56 ]

• Hmmbob
Sport_Life schreef op zaterdag 21 september 2024 @ 13:45:
Phev heeft alleen 1 groot nadeel. Namelijk dat de benzine motor nauwelijks wordt gebruikt, dat baart me op lange termijn wel (wat) zorgen.
Komend half jaar zal hij vast vaker aanstaan, want in de meeste PHEVs zorgt de benzinemotor voor de warmte (lees: verwarming)

• ASW1
Sport_Life schreef op zaterdag 21 september 2024 @ 10:06:

Gisteren geleden van 9.30 tot 11.30, 100% op zonnestroom :). Om 13u zie je een top van de sww/warmtepomp.

[Afbeelding]
Netjes, heb je een 1- of meerfasige omvormer(s)?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

Hmmbob schreef op zaterdag 21 september 2024 @ 14:39:
[...]

Komend half jaar zal hij vast vaker aanstaan, want in de meeste PHEVs zorgt de benzinemotor voor de warmte (lees: verwarming)
In de winter wordt ie voorverwarmd door de Zappi, zodra ik wegrijd zet ik stuur- en stoelverwarming aan . Zo blijft de range in de winter ook redelijk :). (Genoeg om op kantoor te komen).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/M6DcsdoOrP4qmc2Sc_bC8_p0C-M=/100x75/filters:strip_exif()/f/image/sQj2uT9Au4TmSfjyPtRkh4AJ.png?f=fotoalbum_small

[ Voor 31% gewijzigd door Sport_Life op 21-09-2024 19:22 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

ASW1 schreef op zaterdag 21 september 2024 @ 15:04:
[...]

Netjes, heb je een 1- of meerfasige omvormer(s)?
3fase (Enphase).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KleineSmurf_71
Peter-036 schreef op donderdag 19 september 2024 @ 15:35:
[...]

Nee, je maakt (abonnements-)kosten voor je werkgever, om de kosten voor het laden inzichtelijk te maken, dus die hoort je werkgever dan ook te betalen.
Als je privé thuis laadt, heb je geen back-office nodig.
Ik zal het nog eens navragen, maar dacht dat de abonnementskosten voor mijn rekening zouden komen.
De laadpaal, verzwaring van de aansluiting en de aansluiting is wel door mijn werkgever betaald.
Alle kWh voor het laden van de auto zijn uiteraard voor rekening van mijn werkgever..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KleineSmurf_71
Inspired schreef op donderdag 19 september 2024 @ 19:34:
[...]

Niemand verplicht hem om een eigen paal te nemen en/of budget volledig op te maken aan de auto toch? Verder is Tap bv voor de eigenaar gratis.
Bij Tap zijn er wel extra kosten van 5% of 10% per laadsessie. En als je dat niet wil dan betaal je €2,50 voor een abonnement.

Ik ga wel even in overleg met m'n werkgever. Betalen zij het abonnement niet, dan declareer ik gewoon maandelijks. Daar zijn ze in elk geval mee akkoord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr Ton
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 23-06 19:45
Wij gaan over 1,5 week verhuizen, en dan wil ik ook graag een laadpaal laten plaatsen voor onze Kia. Situatie is als volgt
  • Eigen oprit
  • Particuliere auto, dus verder geen eisen van een leasemaatschappij of iets
  • Vooral prive gebruik, dus hij zal overdag veel aan de laadpaal staan
  • Binnenkort zonnepanelen, dus een solar functie voor opladen met eigen opgewekte stroom is belangrijk
Ik heb het topic doorgespit, en een Alfen Eve laadpaal lijkt met de Solar Charging functie een goede keuze te zijn. Ik ben aan het kijken om er een van Marktplaats te halen, hebben mensen daar ervaring mee? Specifieke punten om op te letten?

Playstation 4: MrTon-NL | Fujifilm X-T1 | XF 18-55

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Videopac
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 07:52

Videopac

Rommelt wat aan.

Ik ben bezig een oplossing voor te bereiden om thuis 2 auto’s op te kunnen laden: een leaseauto en een privé-auto. Met voorbereiden bedoel ik: de technische en functionele eisen bepalen zodat het aan mijn eisen en wensen gaat voldoen.

Voor de leaseauto is er al een onder-onder-onderaannemer langs geweest om de laadpaal aan te leggen maar hun voorstel is om een buis met een diameter van 38mm door mijn halve huis en garage te leggen/boren en daar dan 5x6mm2 en een netwerkkabel doorheen te trekken. Dit vinden wij lelijk (we hebben al 2 kabels over de muren lopen (zonnepanelen en warmtepomp)).

We hebben onder ons huis (2013) een kruipruimte van ca. 85cm hoogte (zonder luik). In de meterkast hebben wij zes gaten in de vloer, waarvan 4 afgedopt: hieronder zit alleen een gat, geen buis). In de twee overige buizen komt bij de ene de glasvezel binnen en door de andere de Ziggo coaxkabel. In de buis waar de glasvezel door loopt zijn in het verleden door een tuinman van de vorige bewoners (niet-technisch) twee elektrakabels bij getrokken: een voor een laadpaal en een voor de tuinverlichting. Deze beide kabels zijn 3x 2,5mm2. Als ik het goed begrepen heb is dit niet hoe het eigenlijk hoort. De vier loze, afgedopte gaten komen mooi uit onder de uitbreiding van onze groepenkast. Het heeft onze voorkeur de kabels voor de laadpalen via de kruipruimte onder de oprit aan te laten leggen.

De vraag is nu: kan dit en zo ja: hoe? Is onze kruipruimte van buiten (bij onze voordeur) wel toegankelijk? Ik ga die tuinman vragen hoe ze die tuinverlichting aangelegd hebben, maar als iemand weet hoe dit wellicht zit kan ik me beter voorbereiden.

Om in de toekomst die 2 auto’s op te kunnen laden was ik van plan om onder de oprit 2 pvc buizen aan te leggen: 1 zonder kabels voor de leaseauto (ik las hier dat de zakelijke laadpaalclub waarschijnlijk zelf eigen kabels wil gebruiken / aanleggen). De andere buis dan zelf voorzien van een elektrakabel en 1 of 2 netwerkkabels (ik las hier dat er wellicht 2 nodig zijn). De reden voor een pvc-buis is dat ik, mocht dat om wat voor reden ook nodig zijn makkelijk de kabels kan vervangen door iets wat dan nodig is. De aanleg van de laadpaal zelf en de afwerking in de meterkast laat ik een elektricien doen. De aansturing zou ik graag slim doen, bij voorkeur via Home Assistant. P1 van mijn slimme meter (v2.3) zit nu met slimmelezer via UTP op mijn switch.

Vragen:
- iemand enig idee of/hoe onze kruipruimte toegankelijk zou kunnen zijn?
- is mijn plan goed/realistisch of is er nog ruimte voor verbetering?
- welke diameter pvc buizen kan ik het beste kiezen? 70-75mm diameter las ik hier en dan 45 graden bochten?
- welke elektriciteitskabel kan ik het beste kiezen? 4 of 6 mm2? Grondkabel (met mantel) of installatiekabel (YMvK). Afstand is ca. 10 meter.
- welke netwerkkabel kan ik het beste gebruiken? SFTP neem ik aan?
- moet ik 1 of 2 netwerkkabels per laadpaal meetrekken?
- andere punten van aandacht?

Alvast dank voor de hulp!

Asustor AS6704T (32GB, 4x16TB MG08), OpenWrt (3x GL.iNet Flint 2 MT6000), Lyrion Media Server, Odroid H2/N2+/C4/C2, DS918+ (4x8TB WD RED)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• deejeebv
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 26-06 21:52
Videopac schreef op maandag 23 september 2024 @ 17:10:
Ik ben bezig een oplossing voor te bereiden om thuis 2 auto’s op te kunnen laden: een leaseauto en een privé-auto. Met voorbereiden bedoel ik: de technische en functionele eisen bepalen zodat het aan mijn eisen en wensen gaat voldoen.

Voor de leaseauto is er al een onder-onder-onderaannemer langs geweest om de laadpaal aan te leggen maar hun voorstel is om een buis met een diameter van 38mm door mijn halve huis en garage te leggen/boren en daar dan 5x6mm2 en een netwerkkabel doorheen te trekken. Dit vinden wij lelijk (we hebben al 2 kabels over de muren lopen (zonnepanelen en warmtepomp)).

We hebben onder ons huis (2013) een kruipruimte van ca. 85cm hoogte (zonder luik). In de meterkast hebben wij zes gaten in de vloer, waarvan 4 afgedopt: hieronder zit alleen een gat, geen buis). In de twee overige buizen komt bij de ene de glasvezel binnen en door de andere de Ziggo coaxkabel. In de buis waar de glasvezel door loopt zijn in het verleden door een tuinman van de vorige bewoners (niet-technisch) twee elektrakabels bij getrokken: een voor een laadpaal en een voor de tuinverlichting. Deze beide kabels zijn 3x 2,5mm2. Als ik het goed begrepen heb is dit niet hoe het eigenlijk hoort. De vier loze, afgedopte gaten komen mooi uit onder de uitbreiding van onze groepenkast. Het heeft onze voorkeur de kabels voor de laadpalen via de kruipruimte onder de oprit aan te laten leggen.

De vraag is nu: kan dit en zo ja: hoe? Is onze kruipruimte van buiten (bij onze voordeur) wel toegankelijk? Ik ga die tuinman vragen hoe ze die tuinverlichting aangelegd hebben, maar als iemand weet hoe dit wellicht zit kan ik me beter voorbereiden.

Om in de toekomst die 2 auto’s op te kunnen laden was ik van plan om onder de oprit 2 pvc buizen aan te leggen: 1 zonder kabels voor de leaseauto (ik las hier dat de zakelijke laadpaalclub waarschijnlijk zelf eigen kabels wil gebruiken / aanleggen). De andere buis dan zelf voorzien van een elektrakabel en 1 of 2 netwerkkabels (ik las hier dat er wellicht 2 nodig zijn). De reden voor een pvc-buis is dat ik, mocht dat om wat voor reden ook nodig zijn makkelijk de kabels kan vervangen door iets wat dan nodig is. De aanleg van de laadpaal zelf en de afwerking in de meterkast laat ik een elektricien doen. De aansturing zou ik graag slim doen, bij voorkeur via Home Assistant. P1 van mijn slimme meter (v2.3) zit nu met slimmelezer via UTP op mijn switch.

Vragen:
- iemand enig idee of/hoe onze kruipruimte toegankelijk zou kunnen zijn?
- is mijn plan goed/realistisch of is er nog ruimte voor verbetering?
- welke diameter pvc buizen kan ik het beste kiezen? 70-75mm diameter las ik hier en dan 45 graden bochten?
- welke elektriciteitskabel kan ik het beste kiezen? 4 of 6 mm2? Grondkabel (met mantel) of installatiekabel (YMvK)
- welke netwerkkabel kan ik het beste gebruiken? SFTP neem ik aan?
- moet ik 1 of 2 netwerkkabels per laadpaal meetrekken?
- andere punten van aandacht?

Alvast dank voor de hulp!
Waarom zou je twee laadpalen willen, je kunt toch zowel privé als zakelijk via dezelfde paal laden. Kwestie van de pas van de privé auto op 0 tarief laten zetten in de backoffice.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Videopac

Videopac

Rommelt wat aan.

deejeebv schreef op maandag 23 september 2024 @ 17:17:
[...]

Waarom zou je twee laadpalen willen, je kunt toch zowel privé als zakelijk via dezelfde paal laden. Kwestie van de pas van de privé auto op 0 tarief laten zetten in de backoffice.
Dank. Geen idee hoe dat werkt met laadpassen en dat het ook mogelijk is een privé-auto op die paal te laden. Dan moeten we dus alleen zelf zo nu en dan die kabel ompluggen.

Vraag blijft hoe ik dit het netst aan kan (laten) leggen.

Asustor AS6704T (32GB, 4x16TB MG08), OpenWrt (3x GL.iNet Flint 2 MT6000), Lyrion Media Server, Odroid H2/N2+/C4/C2, DS918+ (4x8TB WD RED)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deejeebv
Videopac schreef op maandag 23 september 2024 @ 17:25:
[...]

Dank. Geen idee hoe dat werkt met laadpassen en dat het ook mogelijk is een privé-auto op die paal te laden. Dan moeten we dus alleen zelf zo nu en dan die kabel ompluggen.

Vraag blijft hoe ik dit het netst aan kan (laten) leggen.
Wij doen het al jaren zo. Als je de mantelbuis vanuit de meterkast kunt gebruiken is dat natuurlijk het mooist. Ik zou ook gelijk een dubbele datakabel laten leggen, voor de loadbalancing en voor netwerk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Elac
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 23:15
Het luik zit waarschijnlijk onder de mat bij de voordeur.
De loze buizen in de meterkast komen waarschijnlijk naastbde voordeur aan de straatkant door de muur, op ongeveer 60 cm diepte.

8* sunpower max5ac 410 enphase iq7A & 13 jinko 420wp enphase iq8+ ; Zappi ; ME LN 3,5kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Videopac

Videopac

Rommelt wat aan.

Elac schreef op maandag 23 september 2024 @ 18:18:
Het luik zit waarschijnlijk onder de mat bij de voordeur.
De loze buizen in de meterkast komen waarschijnlijk naastbde voordeur aan de straatkant door de muur, op ongeveer 60 cm diepte.
Geen luik onder de mat bij de voordeur en geen loze buizen, helaas. Alleen 4 vrije, voorgeboorde gaten in de vloer van de meterkast.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Hmmbob
Videopac schreef op maandag 23 september 2024 @ 19:24:
[...]

Geen luik onder de mat bij de voordeur en geen loze buizen, helaas. Alleen 4 vrije, voorgeboorde gaten in de vloer van de meterkast.
Heb je een oude kpn koper kabel (een dikke blauwe kabel met een paar witte/rode draden erop) en ondertussen al glasvezel?

Kpn heeft dan het koper netwerk al uitgeschakeld bij je, en dan kan je die kabel aan de buitenkant van je huis doorknippen en terug naar buiten trekken. Maak aan de meterkast kant een trek draadje vast en je hebt ineens een loze leiding met trekdraad gemaakt :+

(Mijn 5x6mm kabel loopt door de oude KPN buis de meterkast uit tot buiten onder de voordeur).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ASW1
Videopac schreef op maandag 23 september 2024 @ 19:24:
[...]

Hoeveel afstand zit er tussen de gaten in de fundering en de meterkast?
Ik denk aan iets invoeren van buitenaf en dan door de gaten in de meterkast te kijken of je het zien kunt en dan omhoog hengelen. Maar misschien is dat niet realistisch.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ASW1
Hmmbob schreef op maandag 23 september 2024 @ 19:43:
[...]

Heb je een oude kpn koper kabel (een dikke blauwe kabel met een paar witte/rode draden erop) en ondertussen al glasvezel?

Kpn heeft dan het koper netwerk al uitgeschakeld bij je, en dan kan je die kabel aan de buitenkant van je huis doorknippen en terug naar buiten trekken. Maak aan de meterkast kant een trek draadje vast en je hebt ineens een loze leiding met trekdraad gemaakt :+

(Mijn 5x6mm kabel loopt door de oude KPN buis de meterkast uit tot buiten onder de voordeur).
Ook een leuke ja.
Hier nog steeds de koperkabel in gebruik, maar wel gasloos geworden, dus de kabel voor het laadpunt door de lege gele gasmantelbuis getrokken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Videopac

Videopac

Rommelt wat aan.

Hmmbob schreef op maandag 23 september 2024 @ 19:43:
[...]

Erg slimme en creatieve oplossing.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lK0rdEiRQHQpxzifHshA4GG70Is=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PQ1uk7B1Xf0ivxNa5itO7geM.jpg?f=fotoalbum_large
Links de 4 ongebruikte gaten. Misschien ben ik te eigenwijs of te veeleisend, maar vind onder de grond mooier dan een 38mm buis over de muren van mijn huis.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hmmbob
Videopac schreef op maandag 23 september 2024 @ 21:10:
[...]

Erg slimme en creatieve oplossing.
[Afbeelding]
Links de 4 ongebruikte gaten. Misschien ben ik te eigenwijs of te veeleisend, maar vind onder de grond mooier dan een 38mm buis over de muren van mijn huis.
Dan kom je op deze oplossing uit:
ASW1 schreef op maandag 23 september 2024 @ 19:46:
[...]

Ik denk aan iets invoeren can buitenaf en dan door de gaten in de meterkast te kijken of je het zien kunt en dan omhoog hengelen. Maar misschien is dat niet realistisch.
Weet trouwens niet of je bij de ingang van die groene kabel kan komen? (rechtsboven). Die lijkt plek zat over te hebben. Grote kans dat hij bij je voordeur ook als los kabeltje aankomt en daar een buis in duikt.

Als t glasvezel is wel ff uitkijken dat je hem niet beschadigd, maar met beleid moet dat lukken.

[ Voor 21% gewijzigd door Hmmbob op 23-09-2024 21:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Videopac

Videopac

Rommelt wat aan.

ASW1 schreef op maandag 23 september 2024 @ 19:46:
[...]

Ik schat zo'n 2,5 meter.
Ik denk aan iets invoeren can buitenaf en dan door de gaten in de meterkast te kijken of je het zien kunt en dan omhoog hengelen. Maar misschien is dat niet realistisch.
“Hengelen” ging ook door mijn hoofd.

[ Voor 5% gewijzigd door Videopac op 24-09-2024 08:55 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Videopac

Videopac

Rommelt wat aan.

Hmmbob schreef op maandag 23 september 2024 @ 21:11:
[...]

Weet trouwens niet of je bij de ingang van die groene kabel kan komen? (rechtsboven). Die lijkt plek zat over te hebben. Grote kans dat hij bij je voordeur ook als los kabeltje aankomt en daar een buis in duikt.

Als t glasvezel is wel ff uitkijken dat je hem niet beschadigd, maar met beleid moet dat lukken.
Die groene is coax van Ziggo, oranje is glasvezel van kpn.
Eigenlijk mag je helemaal niets extra's door die buizen trekken omdat die eigendom zijn van Ziggo/KPN, als ik het goed begrepen heb.

Ik puzzel nog even verder. Het moet wel in 1x goed als de boel open gaat (WAF).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hmmbob
Videopac schreef op dinsdag 24 september 2024 @ 08:57:
[...]

Die groene is coax van Ziggo, oranje is glasvezel van kpn.
Eigenlijk mag je helemaal niets extra's door die buizen trekken omdat die eigendom zijn van Ziggo/KPN, als ik het goed begrepen heb.

Ik puzzel nog even verder. Het moet wel in 1x goed als de boel open gaat (WAF).
De kabels zijn eigendom van Ziggo/KPN, die buizen niet: die zijn van je huis (en dus van jou). Die lopen alleen maar vanaf je meterkast naar je voorgevel, daarbuiten ligt gewoon een losse Ziggo kabel in de grond naar een wijkkastje.

Gebruik je Ziggo? If not, dan zou ik die kabel er gewoon naast trekken (echt 0 twijfel)
If yes, dan moet je even uitzoeken of er storing richting je modem (ruis) kan optreden als je er een spanningskabel naast trekt.

Maar als je niet op Ziggo zit, zou ik zonder enige twijfel de kabel door die buis trekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Videopac

Videopac

Rommelt wat aan.

Hmmbob schreef op dinsdag 24 september 2024 @ 09:04:
[...]

De kabels zijn eigendom van Ziggo/KPN, die buizen niet: die zijn van je huis (en dus van jou). Die lopen alleen maar vanaf je meterkast naar je voorgevel, daarbuiten ligt gewoon een losse Ziggo kabel in de grond naar een wijkkastje.

Gebruik je Ziggo? If not, dan zou ik die kabel er gewoon naast trekken (echt 0 twijfel)
If yes, dan moet je even uitzoeken of er storing richting je modem (ruis) kan optreden als je er een spanningskabel naast trekt.

Maar als je niet op Ziggo zit, zou ik zonder enige twijfel de kabel door die buis trekken.
Zit nu op Ziggo :') (wissel elk jaar tussen Ziggo en KPN i.v.m. korting). Het kan wel interferentieproblemen geven las ik ergens (kan het niet meer terug vinden).

Als "hengelen" niet lukt wellicht de kabels door Ziggo-buis laten gaan en dan pas aansluiten nadat ik rond black-Friday weer overgestapt ben op KPN (ik wil liever voor de winter het fysieke werk gedaan hebben).

[ Voor 3% gewijzigd door Videopac op 24-09-2024 09:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gremen
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 09:47
Kan je niet gewoon een gat graven (meter diep) in de voortuin / oprit? en dan onder de dwarsbalk van je fundering naar je kruipruimte klauteren? En ze dan door die afgedopte gaten stoppen.
Bij het graven trouwens wel uitkijken dat je inderdaad niet je elektra/ziggo/kpn kabels raakt.
Weet je trouwens zeker dat je niet ergens een luikt hebt naar je kruipruimte of is daar overheen getegeld :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ASW1
Kruipluik laten zagen kan ook nog, alleen is daarna netjes afwerken waarschijnlijk een enorme klus.
Als je nu een redelijk gat graaft bij de geveldoorvoer en dan met iets flexibels maar toch wat stijf gaat prikken richting meterkast.
Misschien een fiber tentstok oid.
2e persoon gaat voor de meterkast op de grond liggen. Alle 4 de doppen eruit, hang een paar lampjes door 2 van de gaten, hengelen met elekriciteitsdraad. Aan die fiber stok maak je een touwtje vast, als je die er eenmaal door hebt gebruik je die om een mantelbuis vanuit de meterkast terug naar buiten te trekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deejeebv
Videopac schreef op maandag 23 september 2024 @ 21:15:
[...]

Ik schat zo'n 2,5 meter.

[...]

“Hengelen” ging ook door mijn hoofd.
Loopt er niet gewoon een mantelbuis vanuit die aansluiting onder in de meterkast naar de gevel? Bij mij is dat wel zo aangelegd. Ik heb geen kruipruimte.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Makrolon
Ik heb speciale stangetjes, met een kettinkje er aan, aan de ander een magneet. De ene met kettinkje voer je tot onder meterkast, dan door t gat van de meterkast die met t magneetje stoppen. Als ze aan elkaar zitten haal je t kettinkje omhoog, draadje er aan, terugtrekken en je hebt een trek draadje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASW1
Sport_Life schreef op zaterdag 21 september 2024 @ 10:06:

Gisteren geladen van 9.30 tot 11.30, 100% op zonnestroom :). Om 13u zie je een top van de sww/warmtepomp.

[Afbeelding]
Waar ik trouwens nog benieuwd naar ben, op een wolkenloze dag zoals op jouw plaatje zie je dat hij heel mooi de PV curve volgt. Hoe gaat dat op een dag met zon en wolken, hoe snel volgt de lader dan het overschot (zowel omhoog als omlaag)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ro-Maniak2
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 26-06 14:52
@hele discusssie hierboven… snap het niet… zijn prima palen zoals de Easee die ik hier twee weken heb die dit alles via wifi doen… incl. load balancing en laden op zo’n/surplus etc…

Dus waarom moeilijk doen met datakabels??

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Makrolon
Ro-Maniak2 schreef op dinsdag 24 september 2024 @ 18:59:
@hele discusssie hierboven… snap het niet… zijn prima palen zoals de Easee die ik hier twee weken heb die dit alles via wifi doen… incl. load balancing en laden op zo’n/surplus etc…

Dus waarom moeilijk doen met datakabels??
Ook de voeding via wifi? ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

ASW1 schreef op dinsdag 24 september 2024 @ 12:19:
[...]

Waar ik trouwens nog benieuwd naar ben, op een wolkenloze dag zoals op jouw plaatje zie je dat hij heel mooi de PV curve volgt. Hoe gaat dat op een dag met zon en wolken, hoe snel volgt de lader dan het overschot (zowel omhoog als omlaag)
Heb het nog niet gehad, maar hij kan op eco en eco+.

Eco+:
De lader start pas bij 1800w overschot. Dat gaat door tot het moment dat 1400w of lager wordt bereikt,dan stopt ie weer totdat er 1800w overschot is .

Eco:
De auto gaat continu laden op 1400w totdat de accu vol is, ongeacht overschot.

Ik heb vandaag op kantoor geladen dus kon het niet testen. Maar ik schat in dat er op een bewolkte dag als vandaag zo'n 5kwh op 100% zonnestroom in zou gaan, de rest komt uit het net. (Obv opwek 15,3kwh en overschot 8kwh)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASW1
Sport_Life schreef op dinsdag 24 september 2024 @ 19:43:
[...]

Heb het nog niet gehad, maar hij kan op eco en eco+.

Eco+:
De lader start pas bij 1800w overschot. Dat gaat door tot het moment dat 1400w of lager wordt bereikt,dan stopt ie weer totdat er 1800w overschot is .

Eco:
De auto gaat continu laden op 1400w totdat de accu vol is, ongeacht overschot.

Ik heb vandaag op kantoor geladen dus kon het niet testen. Maar ik schat in dat er op een bewolkte dag als vandaag zo'n 5kwh op 100% zonnestroom in zou gaan, de rest komt uit het net. (Obv opwek 15,3kwh en overschot 8kwh)
Ik bedoel meer het is bewolkt en 2 minuten later schijnt de zon weer en weer 2 minuten later een wolk.
Hoe snel volgt de laadcurve de overschotcurve, gaat dat direct mee als het laden eenmaal loopt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

ASW1 schreef op dinsdag 24 september 2024 @ 21:32:
[...]

Ik bedoel meer het is bewolkt en 2 minuten later schijnt de zon weer en weer 2 minuten later een wolk.
Hoe snel volgt de laadcurve de overschotcurve, gaat dat direct mee als het laden eenmaal loopt?
Ja, zolang het overschot (opwek -/- verbruik) minimaal 1400w is wel, verwacht ik.

[ Voor 3% gewijzigd door Sport_Life op 24-09-2024 21:39 ]

• Termy
  • Laatst online: 01:02

Termy

valt er nog wat te fragge?

[...]

30s voor hij aan/uit gaat.

-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.

• ASW1
Termy schreef op woensdag 25 september 2024 @ 00:10:
[...]

Dat is best snel, dat is ook voor een Zappi neem ik aan?
En geldt dit voor alle merken dat ze zo snel bijregelen?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• IvoB2
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 28-12-2024
[...]

Ieder zijn eigen uitgangspunt maar persoonlijk vind ik het geen goed idee om bij zo sterk wisselende bewolking het relais van de laadpaal om de twee minuten aan/uit/aan/uit.... te laten schakelen.
Schiet, rekening houdende met de tijd van omschakeling volledig aan/uit, ook niet echt op in laden.
Hier staat de laadpaal dus altijd op een min. van 1,4 kW zodat bij een wolk voor de zon het laden ook niet stopt maar gewoon even terugvalt naar 1,4 kW om bij verdwijnen van de wolk op een paar seconden tijd weer max. van de zon te nemen.
Er wordt alleen gestopt met laden wanneer er gedurende 15 minuten geen 1,4 kW gehaald wordt.
Op die wijze haal ik op een dag maar een paar Wh uit het net en gaat er maar een paar kWh "verloren" richting net.

• ASW1
IvoB2 schreef op woensdag 25 september 2024 @ 09:25:
[...]

Ieder zijn eigen uitgangspunt maar persoonlijk vind ik het geen goed idee om bij zo sterk wisselende bewolking het relais van de laadpaal om de twee minuten aan/uit/aan/uit.... te laten schakelen.
Dat doen ze volgens mij ook nooit, ik dacht dat de meeste laadpunten minimaal 10 minuten 6A willen zien voordat ze starten. Dus dat lijkt me verder een non-discussie, het gaat me er meer om hoe snel ze volgen; stel het gaat in 20 seconden van 2 kW naar 7 kW en weer terug, hoe snel volgt de lader dan met het aanpassen van het vermogen?
Aangezien je bij loadbalancen toch ook vrij snel omlaag moet kunnen neem ik aan dat laders in principe vrij snel zouden moeten kunnen reageren op meer overschot, maar doen ze dat ook of zit daar meer vertraging in.

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Neig toch meer en meer naar de Wallbox Pulsar Max 7m 22A.

Heb op zich niet echt 22kw nodig, maar meerprijs is een paar tientjes.

Tevens nu -met binnenkort alleen PHEV- niet direct load balancing nodig, maar dat is later toe te voegen lijkt me?
Verschillende aanbieders van de wallbox leveren ook zelf verschillende opties voor load balancing.

Overigens aardige prijsverschillen binnen europa.

Bijvoorbeeld bij Evify staat de wallbox voor 745 euro.
Versust 829 voor de goedkoopste prijs in NL bij Tibber en 859 bij bol.com.

[ Voor 21% gewijzigd door MikeyMan op 25-09-2024 09:57 ]

• IvoB2
ASW1 schreef op woensdag 25 september 2024 @ 09:35:
[...]

Dat doen ze volgens mij ook nooit, ik dacht dat de meeste laadpunten minimaal 10 minuten 6A willen zien voordat ze starten. Dus dat lijkt me verder een non-discussie, het gaat me er meer om hoe snel ze volgen; stel het gaat in 20 seconden van 2 kW naar 7 kW en weer terug, hoe snel volgt de lader dan met het aanpassen van het vermogen?
Aangezien je bij loadbalancen toch ook vrij snel omlaag moet kunnen neem ik aan dat laders in principe vrij snel zouden moeten kunnen reageren op meer overschot, maar doen ze dat ook of zit daar meer vertraging in.
Wanneer je een laadpaal in "greenmode" instelt kan dat dus wel degelijk.
Je zegt het trouwens zelf. Minder dan 6A PV aanlevering (en in green modus) is stoppen met laden tot er terug 6A beschikbaar is (op één fase, bij 3F => 3 x 6A).
Waar jij op doelt is comfortmodus waar je een min. waarde kan instellen om te blijven laden (en dan is de min. waarde doorgaans 6A). Bij minder dan 1,4 kW overproductie uit PV haalt de laadpaal zijn vermogen (volgens de zelf ingestelde minimale drempel en dat kan liggen tussen de 1,4 kW en de max. van de paal) dan (tijdelijk) uit een andere bron (standaard het net, bij mijn configuratie uit de thuisaccu tot daar de min. ingestelde drempel bereikt wordt).
Afhankelijk van de laadpaal kan je inzake PV laden dus gewoon kiezen tussen "green" en "comfort".
iedere Alfen laadpaal vanaf firmware 6.3 kan dit bv. al.
Van "nooit" is dus geen sprake. Eerder van niet echt op de hoogte zijn van de beschikbare mogelijkheden.
Eenmaal genoeg energie boven de drempelwaard (gezien 1F aangesloten hier tussen de 1,4 en 7,4 kW) schakelt dat binnen de seconde over naar het nieuwe vermogen.
Maar dan mag de laadpaal niet in greenmodus staan. Stel je 'm in op greenmodus gaat ie telkens uit wanneer er minder dan 1,4 kW overproductie is.

[ Voor 9% gewijzigd door IvoB2 op 25-09-2024 09:50 ]

• ASW1
Ik heb echt geen idee van greenmodus en comfortmodus, dat is van een bepaald merk neem ik aan en van welk merk is dat dan?

Bij Easee wil hij ingesteld op surplus minimaal 6A zien voor 10 minuten lang voordat er met laden wordt gestart, en dat is juist om te voorkomen dat het relais gaat flipperen.
Geen idee hoe andere merken dit aanpakken maar dat was de vraag ook niet; die was hoe snel de lader de surplus volgt naar boven en beneden bij snel wisselende omstandigheden (er van uitgaande dat die 6A daarbij wel altijd gehaald wordt).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IvoB2
ASW1 schreef op woensdag 25 september 2024 @ 10:13:
Ik heb echt geen idee van greenmodus en comfortmodus, dat is van een bepaald merk neem ik aan en van welk merk is dat dan?
Het staat letterlijk in mijn voorgaande reply.
"Green" en "comfort" is ook maar een benaming.
Het ging erom dat, afhankelijk van de laadpaal voor thuisladen die je kiest, "nooit" niet opgaat.
Er zijn buiten Easee best wel laadpalen die wel kunnen terugschakelen naar nul.
En er zijn best wel gebruikers die zoveel mogelijk/exclusief uit PV willen laden en dan een laadpaal verkiezen die deze mogelijkheden wel biedt.
Geen idee hoe andere merken dit aanpakken maar dat was de vraag ook niet; die was hoe snel de lader de surplus volgt naar boven en beneden bij snel wisselende omstandigheden (er van uitgaande dat die 6A daarbij wel altijd gehaald wordt).
My bad.
Ik dacht dat dit topic ging over het thuisladen van een EV en niet specifiek over het thuisladen via Easee.
Dus geen ervaring hoe snel de Easee dit wel of niet kan.

[ Voor 20% gewijzigd door IvoB2 op 25-09-2024 10:22 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JanHenk
  • Niet online
MikeyMan schreef op woensdag 25 september 2024 @ 09:39:
Neig toch meer en meer naar de Wallbox Pulsar Max 7m 22A.

Heb op zich niet echt 22kw nodig, maar meerprijs is een paar tientjes.

Tevens nu -met binnenkort alleen PHEV- niet direct load balancing nodig, maar dat is later toe te voegen lijkt me?
Verschillende aanbieders van de wallbox leveren ook zelf verschillende opties voor load balancing.

Overigens aardige prijsverschillen binnen europa.

Bijvoorbeeld bij Evify staat de wallbox voor 745 euro.
Versust 829 voor de goedkoopste prijs in NL bij Tibber en 859 bij bol.com.
Welke PHEV is het?

22kW is nooit nodig, maar soms is het wel fijn op één van die drie fases tot boven de 16A (3,6 kW) te kunnen gaan. Sommige PHEV's kunnen dat wel, maar slechts met 1 fase. En dán is load balancing met de doorsnee huisaansluiting juist wel aan te raden.

• MikeyMan
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

JanHenk schreef op woensdag 25 september 2024 @ 10:34:
[...]

Welke PHEV is het?

22kW is nooit nodig, maar soms is het wel fijn op één van die drie fases tot boven de 16A (3,6 kW) te kunnen gaan. Sommige PHEV's kunnen dat wel, maar slechts met 1 fase. En dán is load balancing met de doorsnee huisaansluiting juist wel aan te raden.
Wordt een Skoda Kodiaq PHEV.

Heb overigens alles in huis driefasen aangesloten. Warmtepomp en zonnepanelen.

• ASW1
IvoB2 schreef op woensdag 25 september 2024 @ 10:20:

Ik dacht dat dit topic ging over het thuisladen van een EV en niet specifiek over het thuisladen via Easee.
Dus geen ervaring hoe snel de Easee dit wel of niet kan.
De vraag was echt heel simpel maar ik denk dat je die gemist hebt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JanHenk
  • Niet online
MikeyMan schreef op woensdag 25 september 2024 @ 10:35:
[...]

De beschikbare info is wat karig, maar zo te zien heeft die auto gewoon een 3-fase 11kW boordlader zoals gebruikelijk bij heel veel BEV's.

Zou zeker load balancing nemen dan, vooral met 3-fase warmtepomp (dat is dan een aardige unit) en nog wat andere elektrische apparatuur in huis (ovens, inductiekookplaat wellicht).

• MikeyMan
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

JanHenk schreef op woensdag 25 september 2024 @ 10:49:
[...]

De beschikbare info is wat karig, maar zo te zien heeft die auto gewoon een 3-fase 11kW boordlader zoals gebruikelijk bij heel veel BEV's.

Zou zeker load balancing nemen dan, vooral met 3-fase warmtepomp (dat is dan een aardige unit) en nog wat andere elektrische apparatuur in huis (ovens, inductiekookplaat wellicht).
Vraag me wel af wat het verschil is tussen al die load balancers.
Die Tibber Pulse meet het P1 signaal zo te zien. Lijkt daarmee vooral een softwarematige oplossing te zijn.
Nu heb ik die al beschikbaar in domoticz.

Wellicht kan ik daar direct iets mee ipv extra hardware aan te schaffen.

Wallbox zelf levert voor zover ik kan zien ook gewoon een vrij simpele stroommeter voor een hoop geld:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yupgwgBWKoIipU49xGP2d1ViyR8=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/TyRqpFEdUJCpWp3NoJwdbf10.png?f=user_large

[ Voor 20% gewijzigd door MikeyMan op 25-09-2024 10:57 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Peter-036
MikeyMan schreef op woensdag 25 september 2024 @ 10:35:
[...]

De Kodiaq PHEV (kan ook 40kW DC laden) wordt volgens de website ( https://www.skoda.nl/modellen/kodiaq ) geleverd met een type 2 (natuurlijk) laadkabel voor 32A, (kan ook 40kW DC laden).
Ik verwacht dat het een 1 fase lader is, anders zou die laadkabel wel erg ruim bemeten zijn.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JanHenk
  • Niet online
Peter-036 schreef op woensdag 25 september 2024 @ 11:01:
[...]

De Kodiaq PHEV (kan ook 40kW DC laden) wordt volgens de website ( https://www.skoda.nl/modellen/kodiaq ) geleverd met een type 2 (natuurlijk) laadkabel voor 32A, (kan ook 40kW DC laden).
Ik verwacht dat het een 1 fase lader is, anders zou die laadkabel wel erg ruim bemeten zijn.
Volgens diverse bronnen heeft ie een 11kW boordlader. Al blinken de brochures daar niet in uit. Hij heeft dezelfde OBC als de veel BEVs standaard hebben, 3-fase 16A. Echter kan de lader ook op 1-fase met 32A voeding laden. Om die reden leveren ze ook een 32A kabel mee.

De aandrijflijn is dezelfde als bijv. in de nieuwe Passat, etc.

@MikeyMan Volgens mij zijn er maar twee opties: de DIN-rail meter die in de groepenkast aangesloten moet worden, of de Tibber Pulse. Ik zou de Tibber Pulse proberen. Maar de tussenmeter werkt sowieso, ongeacht WiFi-connectiviteit van Wallbox en Tibber Pulse. Overigens hoef je geen abonnement of energiecontract te hebben bij Tibber om de Pulse te laten werken met de Wallbox.

• MikeyMan
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

@JanHenk enig idee hoe die din rail meter of die tibber unit dan communiceren met de laadpaal? Kan er niet veel over terugvinden helaas.

• Makrolon
MikeyMan schreef op woensdag 25 september 2024 @ 11:58:
@JanHenk enig idee hoe die din rail meter of die tibber unit dan communiceren met de laadpaal? Kan er niet veel over terugvinden helaas.
kWh meter via modbus, bv via een utp kabeltje.

• MikeyMan
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Makrolon schreef op woensdag 25 september 2024 @ 12:10:
[...]

kWh meter via modbus, bv via een utp kabeltje.
Bekabeld? Helemaal naar de laadpaal? -O-

Edit: tibber pulse lijkt draadloos, maar via tibber infrastructuur.

[ Voor 14% gewijzigd door MikeyMan op 25-09-2024 12:40 ]

• Peutpeut
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 26-06 10:52
Termy schreef op woensdag 25 september 2024 @ 00:10:
[...]

Voor de Zappi geldt dat deze intervallen instelbaar zijn. De grenzen ken ik niet uit mijn hoofd, start staat hier op 10 sec, stop op 60 sec met een minimum aan overschot van 80%. Dus er mag ongeveer 1 kW worden geïmporteerd alvorens de Zappi stopt met laden bij Eco+.

14590 Wp PV | 0 kWh Thuisaccu

• Termy
  • Laatst online: 01:02

Termy

valt er nog wat te fragge?

Peutpeut schreef op woensdag 25 september 2024 @ 12:16:
[...]

Voor de Zappi geldt dat deze intervallen instelbaar zijn. De grenzen ken ik niet uit mijn hoofd, start staat hier op 10 sec, stop op 60 sec met een minimum aan overschot van 80%. Dus er mag ongeveer 1 kW worden geïmporteerd alvorens de Zappi stopt met laden bij Eco+.
Oh, dat is interessant. Mij was nog niet opgevallen dat je de start en stop apart kan instellen. Btw, nu ik het nog eens lees: begrijp ik goed dat je wel pas start bij 100% overschot? Ik kan 80% minimum overschot ook niet goed rijmen met 1 kW uit het net. Dat klinkt als het omgekeerde van 80% overschot.

@ASW1 Een zappi V2.1 idd.

[ Voor 16% gewijzigd door Termy op 25-09-2024 15:28 ]

-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• deejeebv
ASW1 schreef op woensdag 25 september 2024 @ 09:35:
[...]

Als de wijziging in het vermogen niet te heftig is volgt de Alfen Eve zeer netjes het overschot aan zonneenergie. Ik heb een 1 fase lader, dus ik weet niet hoe het overschakelen van 1 naar 3 fases gaat.
Als je hebt ingesteld dat je alleen op zonneenergie wilt laden duurt het wel enige tijd voor het laden weer start. Meestal heb ik hem op comfort laden staan, waarbij hij met een minimaal vermogen blijft laden als er niet voldoende overschot is.
In dit plaatje vanuit mijn Iungo kun je mooi het verloop zien.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LjX0FNVSJOGOlEvtRbYymT5h_wI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/JJspdVNg9tfO0D1eklwwYRd6.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IvoB2
Allemaal correct maar er werd duidelijk alleen een antwoord verwacht van Easee gebruikers. :+
Daar had je, net zoals ik, waarschijnlijk gewoon overheen gelezen. :)

[ Voor 27% gewijzigd door IvoB2 op 25-09-2024 15:23 ]

• ASW1
IvoB2 schreef op woensdag 25 september 2024 @ 15:23:
Allemaal correct maar er werd duidelijk alleen een antwoord verwacht van Easee gebruikers.
Integendeel, hoe kom je daar bij?
ASW1 schreef op woensdag 25 september 2024 @ 07:30:
[...]

Dat is best snel, dat is ook voor een Zappi neem ik aan?
En geldt dit voor alle merken dat ze zo snel bijregelen?

[ Voor 10% gewijzigd door ASW1 op 25-09-2024 16:23 ]

• pimk
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 19-06 15:52
MikeyMan schreef op woensdag 25 september 2024 @ 10:53:
[...]

Vraag me wel af wat het verschil is tussen al die load balancers.
Die Tibber Pulse meet het P1 signaal zo te zien. Lijkt daarmee vooral een softwarematige oplossing te zijn.
Nu heb ik die al beschikbaar in domoticz.

Wellicht kan ik daar direct iets mee ipv extra hardware aan te schaffen.

Wallbox zelf levert voor zover ik kan zien ook gewoon een vrij simpele stroommeter voor een hoop geld:
[Afbeelding]
Klopt, deels.
Want volgens mij is dit 'm (ik heb nog een oude in mijn meterkast zitten) en die kost hier toch zomaar €335
https://nl.rs-online.com/...AEgLwBPD_BwE&gclsrc=aw.ds

En het hebben van de oude versie, blokkeert nu dat ik ook ECO kan laden (dus als er zonne-overschot is).
Jammer, ik denk dat ik dat geld nu niet terug zal verdienen, dus het zal een dingetje worden voor de volgende laadpaal

[ Voor 9% gewijzigd door pimk op 25-09-2024 16:40 ]

• MikeyMan
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

pimk schreef op woensdag 25 september 2024 @ 16:38:
[...]

Klopt, deels.
Want volgens mij is dit 'm (ik heb nog een oude in mijn meterkast zitten) en die kost hier toch zomaar €335
https://nl.rs-online.com/...AEgLwBPD_BwE&gclsrc=aw.ds

En het hebben van de oude versie, blokkeert nu dat ik ook ECO kan laden (dus als er zonne-overschot is).
Jammer, ik denk dat ik dat geld nu niet terug zal verdienen, dus het zal een dingetje worden voor de volgende laadpaal
En die heb je bedraad aangesloten op de laadpaal?

• pimk
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 19-06 15:52
MikeyMan schreef op woensdag 25 september 2024 @ 16:42:
[...]

En die heb je bedraad aangesloten op de laadpaal?
Yep, gewoon zoals aangegeven in het manual.
Die meter gaat in je meterkast, en meet (net als de echte meter) de hele consumptie van je huis. Middels een separaat setje draden (Wallbox geeft hier een UTP voor aan, maar je gebruikt er maar een paar draadjes van) krijgt de Pulsar Plus de instructie de laadstroom terug te schroeven als je in totaal meer verbruikt dan je zelf hebt in kunnen stellen.

Die Carlo Gavazzi komt feitelijk in serie met je "Liander-meter"

• MikeyMan
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

pimk schreef op woensdag 25 september 2024 @ 16:54:
[...]

Yep, gewoon zoals aangegeven in het manual.
Die meter gaat in je meterkast, en meet (net als de echte meter) de hele consumptie van je huis. Middels een separaat setje draden (Wallbox geeft hier een UTP voor aan, maar je gebruikt er maar een paar draadjes van) krijgt de Pulsar Plus de instructie de laadstroom terug te schroeven als je in totaal meer verbruikt dan je zelf hebt in kunnen stellen.

Die Carlo Gavazzi komt feitelijk in serie met je "Liander-meter"
Ja daar zit m'n uitdaging ook. Ik krijg daar geen kabel meer heen. Zeker niet van een maximale lengte :X
Pagina: 1 ... 141 ... 179 Laatste

Let op:
Discussie over laadpassen, facturatie e.d.: [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3. Vragen over elektrische auto's en hun bijbehorend laadvermogen in Elektrische auto's - deel 5 of de betreffende merktopics. Er is uiteraard een beetje overlap, maar specifieke vragen of opmerkingen over de inrichting van je meterkast en huisinstallatie horen in Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 2. Voor het zo goedkoop mogelijk thuisladen van je EV kan je terecht in Het grote goedkoop thuisladen van je EV topic en als laatste: voor v2g is er ook een plek: Over V2G; laden en ontladen