Nee ik heb bewust geen dynamisch energiecontract maar een variabel maandcontract.
Ik heb ook (nog) niets tegen terugleveren aan het net maar dat is in mijn situatie gewoon het minst winstgevend.
Ik woon in Vlaanderen en daar is de combinatie van PV/Accu niet rendabel met een dynamisch energiecontract.
Je kan de kosten hier immers niet salderen.
- Een variabel energiecontract heeft geen vaste kosten (toch niet bij mijn energieleverancier)
- Een dynamisch energiecontract heeft vaste kosten tussen de 60 en 100 € per jaar.
- Voor afname betaal je bovenop de spotprijs 2% leverkosten + 0,4 cent/kWh leverkosten + heffingen, accijnzen, netkosten + 6% BTW.
- Voor injectie krijg je de spotprijs minus 15% leverkosten minus 0,4 cent/kWh.
Mijn PV installatie is ZZ0 geplaatst (om in de winter zoveel mogelijk productie te hebben). Maar dat houdt ook in dat de andere maanden van het jaar de terugleveringsuren bij een dynamisch contract minder opbrengen dan de vaste TLV (momenteel nog 7,5 cent/kWh).
Maar ik wil zo weinig mogelijk richting net omdat de TLV in de accu van de EV momenteel netto 31 cent/kwh opbrengt.
De netafnamekost in de winter maakt ook niet zoveel uit. Door de opslag in de accu blijf ik op jaarbasis onder de 500 kWh netafname waardoor ik op de netafname (vorige jaarnota nog 282 kWh) ook geen netkosten betaal (en de all in netafname dan maar rond de 20 cent/kWh zit).
Ik draai ook een algoritme waarbij voor mijn verbruiksprofiel per uur de dynamische tarieven (aan de hand van de DA Belpex) worden vergeleken met de kost voor een variabel contract.
En dat is de laatste drie jaar altijd in het voordeel van het variabel contract gebleken.
Wanneer ik een dynamisch contract zou afsluiten moet dat ook voor een jaar.
Het is hier dus ook geen optie om binnen een jaarnota te wisselen tussen dynamisch en vast.
Dynamisch zou de afnamekost iets lager zijn dan variabel (maar dat voordeel ook grotendeels teniet gedaan door de 60€ vaste kost voor dynamisch contract) maar de TLV zou dynamisch veel lager zijn dan de vaste TLV.
De TLV schommelde vorig jaar nog tussen de 20 en 11 cent/kWh en staat dit jaar op 7,5 cent/kWh.
Het voordeel van variabel wordt dus steeds kleiner.
Vandaar dat ik het ook nauwgezet opvolg. Moest de TLV nog zakken of nul worden kan er nog altijd overgestapt worden naar dynamisch. Maar dat zien we dan wel weer.
Voor de energie die ik via de laadpaal in de EV stop krijg ik dan weer 31 cent/kWh (waar de kost van de zonnestroom dan 7,5 cent/kwh bedraagt).
En gezien het een variabel contract met een vaste prijs is kan dat hier op de uren dat het me het beste uitkomt zonder rekening te moeten houden met de dal en piekprijzen van een dynamisch contract.
Op PV stroom zitten ook geen overheadkosten. De kost is gewoon de "verloren" TLV richting net.
Door de aangerekende overheadkosten op dynamische netafname zijn zelfs bij een nul energiecomponent de all in kosten per kWh hoger dan die 7,5 cent/kWh.
Laadverliezen tussen laadpaal en EV omvormer doen er voor mij niet toe.
De verliezen zitten immers in de EV en niet in de laadpaal. De verliezen in de EV worden in de MID teller in de laadpaal dus gewoon mee afgerekend.
[
Voor 14% gewijzigd door
IvoB2 op 06-10-2024 14:18
]