• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 22:44

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Zit nog even verder te zoeken, heb tot nu toe de volgende draadloze oplossingen gevonden:

- Wallbox met Tibber Pulse
- Zaptec GO met Tibber Pulse
- Zappi met Myenergy Harvi
- Eddi met Myenergy Harvi
- Easee met Easee Equalizer

W-Modbus, maar dat lijkt ook nog enigszins in de kinderschoenen te staan. En fors aan de prijs.

[ Voor 29% gewijzigd door MikeyMan op 25-09-2024 20:25 ]

• JanHenk
  • Registratie: September 2008
  • Niet online
@MikeyMan Heb je geen UTP liggen naar de laadpaal? Alleen een voedingskabel? Wat is de afstand tussen meterkast en laadpaal?

skoda enyaq 80 | holtkamper aero | fiscalist én techneut

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

JanHenk schreef op woensdag 25 september 2024 @ 20:18:
@MikeyMan Heb je geen UTP liggen naar de laadpaal? Alleen een voedingskabel? Wat is de afstand tussen meterkast en laadpaal?
Heb nog geen laadpaal, maar idd geen utp.
En die ga ik nu ook niet mee getrokken krijgen.

Afstand is hemelsbreed een meter of acht.
Kabellengte rond de 11 schat ik.

Middeleeuwse oplossing om dat met een draad te doen ook zeg. :X

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• macfocus
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 19:18
MikeyMan schreef op woensdag 25 september 2024 @ 20:08:
Zit nog even verder te zoeken, heb tot nu toe de volgende draadloze oplossingen gevonden:

W-Modbus, maar dat lijkt ook nog enigszins in de kinderschoenen te staan. En fors aan de prijs.
Easee is ook draadloos. Of ie voor de rest doet wat jij wilt moet je even nazoeken.

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

macfocus schreef op woensdag 25 september 2024 @ 20:25:
[...]

Easee is ook draadloos. Of ie voor de rest doet wat jij wilt moet je even nazoeken.
Yes, had hem net toegevoegd :)

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 23:34
MikeyMan schreef op woensdag 25 september 2024 @ 10:35:
Heb overigens alles in huis driefasen aangesloten. Warmtepomp en zonnepanelen.
Hoe is je PV over de fasen verdeeld, met een 3-fasen omvormer?
In dat geval valt de Easee af indien je met PV wilt kunnen laden.

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

ASW1 schreef op woensdag 25 september 2024 @ 21:10:
[...]

Yup, zowel panelen als warmtepomp op 3 fasen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ASS-Ware
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 23:35
ASW1 schreef op woensdag 25 september 2024 @ 21:10:
[...]

Wat is dat nou voor onzin?
Stel de Easee lader in om alleen te laden tussen 10:00 en 18:00, als er opwek is, en laat hem max 4kW uit het net trekken en hij zal zoveel mogelijk aanvullen/vervangen met zonne-opwek.
Zo breng je je teruglevering flink terug.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ASW1
ASS-Ware schreef op woensdag 25 september 2024 @ 21:37:
[...]

Wat is dat nou voor onzin?
Stel de Easee lader in om alleen te laden tussen 10:00 en 18:00, als er opwek is, en laat hem max 4kW uit het net trekken en hij zal zoveel mogelijk aanvullen/vervangen met zonne-opwek.
Zo breng je je teruglevering flink terug.
Ik heb het over een geautomatiseerde functie om met het overschot van PV te kunnen laden, veel laders met loadbalancing kunnen dat. Bij Easee werkt dit niet goed indien je over meerdere fasen invoedt.

• hrv
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 18-05 18:08

hrv

Ik had een aparte post gestart, maar helaas geen reacties, dus hopelijk hier wel. Voor onze nieuwe woning wil ik een nieuwe laadpaal gaan plaatsen. Dit moet een "slimme" variant worden, met load balancing, al dan niet met wat externe hulpmiddelen (Tibber pulse bijvoorbeeld).

Ik twijfel tussen een Easee Charge Lite en een Zaptec Go.

Mijn uitgangspunten:
  • Momenteel een PHEV, maar ook met toekomstige EV zal er maximaal op 11KW geladen worden en dat is voldoende.
  • Tweede auto nog geen PHEV of EV, maar binnen 5 jaar waarschijnlijk wel.
  • Slimme variant noodzakelijk.
  • Aansluiting liefst via UTP.
  • Ik wil geen abonnement.
  • Eigen app, of integratie via Tibber is beide ok.
Zijn er technische redenen waarom ik voor de een of de ander zou moeten kiezen?

• ASS-Ware
ASW1 schreef op woensdag 25 september 2024 @ 21:39:
[...]

Ik heb het over een geautomatiseerde functie om met het overschot van PV te kunnen laden, veel laders met loadbalancing kunnen dat. Bij Easee werkt dit niet goed indien je over meerdere fasen invoedt.
Mijn settings werken net zo goed.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ASW1
ASS-Ware schreef op woensdag 25 september 2024 @ 22:57:
[...]

Mijn settings werken net zo goed.
Vaste settings kunnen toch nooit bijregelen aan de hand van het variërende overschot dat je hebt, of hoe moet ik dat zien?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• OscarAarts
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 19-05 08:27

Een alfen moet het ook kunnen, die kan nml modbus TCP/IP aan.
Dit zou dan bekabeld via het netwrk kunnen of via WIfi.
Is dan alleen een kwestie van een kWh meter met Modbus TCP/IP uit.
De juiste adressen instellen en gaan met die banaan.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Peter-036
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 19:15
Maar de Alfen heeft (zelf) toch geen WiFi?

It is what it is.If you can't change it, deal with it!

• ASS-Ware
ASW1 schreef op woensdag 25 september 2024 @ 23:03:
[...]

Vaste settings kunnen toch nooit bijregelen aan de hand van het variërende overschot dat je hebt, of hoe moet ik dat zien?
Bijregelen?
Ik wek op een mooie dag max 7,4kW op, maar dat is alleen de top.
Tussen 10:00 en 18:00 ligt dat gemiddeld rond de 4-5kW zijn.
Een deel gaat het huis in en er blijft dan minder dan 4kW over.
Daar kan ik de auto niet mee laden.

Op de momenten dat ik wel 4kW overhoud, gaat de auto laden.
Kom ik er weer onder, dan stopt het laden.
Ergo, het relais in de lader hoor je dan constant klik aan, klik uit, klik aan, klik uit.
Dat kan nooit goed zijn voor het relais.

Ik zie dat ik, met mijn instellingen, tijdens het laden niets teruglever.
Door met 4kW te laden verspreid ik het laden over meerdere uren, dus langer 0 terugleveren.
Als de opwek eens meer is, dan wordt er meer geladen.
En het zogenaamde laadverlies bij 4kW vs 11kW is enorm klein, dat heb ik gemeten.

Volgens mij gaat dat dus prima zo.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Denko
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 22:29

Denko

|{ing Øf ßlitz

Ik heb net een zaptec go besteld met Zaptec pulse P1 (ipv tibber) omdat het dan allemaal in 1 app draait (en in theorie makkelijker/beter samenwerkt)

PSN & XBL: Denkoyugo

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IvoB2
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 28-12-2024
Had je dan beter je laadpaal niet op 1F aangesloten (of een laadpaal gekozen die dat kan)?
Dan zou je kunnen laden vanaf 1,4 kW tot max. overproductie.
Gezien deze max. 5-7 kW is zit je dan nog altijd binnen de max. range van een 1F laadpaal.

Heb zelf een 3F32A Alfen laadpaal (met 3F licentie) doch is 1F32A aangesloten waardoor er rechtstreeks volledig op PV geladen kan worden tussen 1,4 en 5,1 kW (de top van mijn PV is 5 kVA).

(En door de paal op min. 1,4 kW vermogen in te stellen stopt ie ook nooit met laden onder de 1,4 kW PV vermogen maar gaat dan doorgaans indirect doorladen op PV maar dat is een ander verhaal.)

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Denko schreef op donderdag 26 september 2024 @ 08:40:
[...]

Ik heb net een zaptec go besteld met Zaptec pulse P1 (ipv tibber) omdat het dan allemaal in 1 app draait (en in theorie makkelijker/beter samenwerkt)
Oh die hebben nog een eigen... Das goed om te weten!

Lijkt me toch wel dat dit in theorie ook softwarematig aan te sturen moet zijn. Als het met een tibber of Zaptec pulse lukt, waarom dan niet met Domoticz of home assistant.

Zie dat ze beiden (Zaptec en Wallbox) een API hebben.
Moet niet al te moeilijk zijn om het max vermogen te sturen op basis van het stroomverbruik of teruglevering via Node Red oid.

[ Voor 36% gewijzigd door MikeyMan op 26-09-2024 09:19 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Denko

Denko

|{ing Øf ßlitz

MikeyMan schreef op donderdag 26 september 2024 @ 08:53:
[...]

Oh die hebben nog een eigen... Das goed om te weten!

Lijkt me toch wel dat dit in theorie ook softwarematig aan te sturen moet zijn. Als het met een tibber of Zaptec pulse lukt, waarom dan niet met Domoticz of home assistant.
Ja, geen idee hoor. Ik heb ze beide niet. Dus voor mij is het een simpele keus

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JanHenk
  • Niet online
@MikeyMan Ik heb een Wallbox Pulsar gehad (niet de huidige versie, een vorige) en de WiFi was tijdlang stabiel, totdat één of andere update de boel in de war schopte. Toen was ik er klaar mee en heb ik hem vervangen voor een Alfen. Op draad via UTP. Werkt als een trein.

Voor Wallbox:
https://www.home-assistant.io/integrations/wallbox/

Max charging current is aan te passen via de API, maar het is wel een cloud based integratie. De vraag is of het snel genoeg ingrijpt, voordat de automaten van de netbeheerder eruit vliegen (waarschijnlijk wel, maar is toch een kleine vraag).

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

@JanHenk ik denk zomaar dat de Pulse die Tibber levert dezelfde )web) API gebruikt.
Dat zal ook de reden zijn dat ie zowel met de Zaptec als met de Wallbox samenwerkt.
Sterker nog; sluit niet uit dat een UTP verbinding hetzelfde zou werken.

Alleen directe verbinding met de P1 meter is uiteindelijk realtime.

Maar wel een punt om in de gaten te houden. Hoewel ik er vanuit ga dat m'n eigen automaten er eerder uit klappen dan de zekeringen van de netbeheerder.

[ Voor 47% gewijzigd door MikeyMan op 26-09-2024 09:29 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ASW1
ASS-Ware schreef op donderdag 26 september 2024 @ 08:31:

Een deel gaat het huis in en er blijft dan minder dan 4kW over.
Daar kan ik de auto niet mee laden.
Waarom zou dat niet kunnen?
Op de momenten dat ik wel 4kW overhoud, gaat de auto laden.
Kom ik er weer onder, dan stopt het laden.
Ergo, het relais in de lader hoor je dan constant klik aan, klik uit, klik aan, klik uit.
Dat kan nooit goed zijn voor het relais.
Die 4kW kom je toch nooit aan een flink deel van het jaar?
Ik zie dat ik, met mijn instellingen, tijdens het laden niets teruglever.
Door met 4kW te laden verspreid ik het laden over meerdere uren, dus langer 0 terugleveren.
Als de opwek eens meer is, dan wordt er meer geladen.
En het zogenaamde laadverlies bij 4kW vs 11kW is enorm klein, dat heb ik gemeten.

Volgens mij gaat dat dus prima zo.
Als het doel is om zoveel mogelijk PV overschot in je auto te laden ipv op het net in te voeden (daar ga ik even van uit), hoe kun je dan in de veronderstelling zijn dat jouw methode qua efficiëntie ook maar in de buurt komt van een laadpunt met een vorm van geautomatiseerd laden op overschot?

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Denko schreef op donderdag 26 september 2024 @ 08:40:
[...]

Ben je dan bewust voor 4g gegaan? Of had je andere overwegingen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• macfocus
hrv schreef op woensdag 25 september 2024 @ 22:28:
Ik had een aparte post gestart, maar helaas geen reacties, dus hopelijk hier wel. Voor onze nieuwe woning wil ik een nieuwe laadpaal gaan plaatsen. Dit moet een "slimme" variant worden, met load balancing, al dan niet met wat externe hulpmiddelen (Tibber pulse bijvoorbeeld).

Ik twijfel tussen een Easee Charge Lite en een Zaptec Go.

Mijn uitgangspunten:
  • Momenteel een PHEV, maar ook met toekomstige EV zal er maximaal op 11KW geladen worden en dat is voldoende.
  • Tweede auto nog geen PHEV of EV, maar binnen 5 jaar waarschijnlijk wel.
  • Slimme variant noodzakelijk.
  • Aansluiting liefst via UTP.
  • Ik wil geen abonnement.
  • Eigen app, of integratie via Tibber is beide ok.
Zijn er technische redenen waarom ik voor de een of de ander zou moeten kiezen?
Ik heb hier de Easee Charge Lite op laten hangen.
Met een Equalizer ertussen (want warmtepomp, zware inductieplaat (11KW max) en zo.
Aangesloten via het eigen draadloze netwerk van Easee. UTP ligt er wel, maar niet nodig.
Ik heb er een back-office van E-flux achter hangen , want verrekening met de LM/baas.
Enig nadeel van de Easee is dat ie niet én een back-office én een solar set-up tegelijk kan draaien.
Wellicht dat ze dat in de toekomst nog verbeteren.

Ding doet voor mij wat ie moet doen en dat is de auto als ik hem aansluit zo snel mogelijk voldouwen. (Rij een Ev6 met 77Kw batterij die regelmatig afstanden rijdt.)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Denko

Denko

|{ing Øf ßlitz

MikeyMan schreef op donderdag 26 september 2024 @ 10:14:
[...]

Ben je dan bewust voor 4g gegaan? Of had je andere overwegingen?
Nee, helemaal niet. Volgens mij werkt zowel de zaptec sense als de go gewoon met wifi.

• IvoB2
macfocus schreef op donderdag 26 september 2024 @ 10:34:
[...]
Enig nadeel van de Easee is dat ie niet én een back-office én een solar set-up tegelijk kan draaien.
Wellicht dat ze dat in de toekomst nog verbeteren.
Dat begrijp ik niet helemaal.
Bedoel je dan letterlijk dat je moet kiezen tussen laden op zonnestroom op eigen kosten of laden op het net op kosten van de baas?

Laden op zonnestroom op kosten van de baas lijkt me nu net het beste verdienmodel?

• ASS-Ware
ASW1 schreef op donderdag 26 september 2024 @ 09:39:
[...]

Waarom zou dat niet kunnen?
Omdat ik de laadpaal op 3 fasen heb staan.
Ik kan altijd switchen naar 1 fase, uiteraard.
[...]

Die 4kW kom je toch nooit aan een flink deel van het jaar?
Dat klopt.
En daarom wordt er bij minder opwek aangevuld vanuit het net, anders kan ik helemaal niet laden.
[...]

Als het doel is om zoveel mogelijk PV overschot in je auto te laden ipv op het net in te voeden (daar ga ik even van uit), hoe kun je dan in de veronderstelling zijn dat jouw methode qua efficiëntie ook maar in de buurt komt van een laadpunt met een vorm van geautomatiseerd laden op overschot?
Ik zie toch wat mijn verbruik/teruglevering is?
Ik hoef niet elke dag te laden, maar als ik laad, dan duurt dat door het trage 4kW laden de hele dag (van 10 tot 18) en zie ik dat ik gedurende die hele dag nagenoeg niets teruglever, ook op een zonnige dag.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JanHenk
  • Niet online
MikeyMan schreef op donderdag 26 september 2024 @ 09:27:
@JanHenk ik denk zomaar dat de Pulse die Tibber levert dezelfde )web) API gebruikt.
Dat zal ook de reden zijn dat ie zowel met de Zaptec als met de Wallbox samenwerkt.
Goed punt en dat weet ik eigenlijk wel zeker; ik heb ooit de Wallbox in de Tibber app gehad, al heb ik nooit de Pulse aangeschaft. Maar inderdaad werkt dat door de cloud API en niet lokaal. Dan zou load balancing wel moeten werken. Je hoeft hier geen energiecontract voor te hebben bij Tibber.
Sterker nog; sluit niet uit dat een UTP verbinding hetzelfde zou werken.

Alleen directe verbinding met de P1 meter is uiteindelijk realtime.
Hangt ervan af, ik gebruik nu de Alfen die in het netwerk hangt en load balancing werkt bij mij door de P1 uit te lezen in evcc welke de Alfen aanstuurt via modbus over TCP. Dat is nagenoeg realtime, maar ook daar zit wel een paar seconden vertraging in. Dat is goed genoeg.
Maar wel een punt om in de gaten te houden. Hoewel ik er vanuit ga dat m'n eigen automaten er eerder uit klappen dan de zekeringen van de netbeheerder.
Als er iets klapt is het juist die van de netbeheerder, toch? Ervan uitgaande dat je kookplaat binnen de 16A blijft, de warmtepomp idem, en de laadpaal idem.... En dan komt het totaal toch (vanwege gelijktijdigheid) op meer dan 25A en dan zegt ie poef :P

Juist dat wil je voorkomen met load balancing: dat de laadpaal wordt aangestuurd om het vermogen terug te regelen, zodat het totaal binnen de 25A van de hoofdaansluiting blijft.

Lang verhaal kort, je kan best wat zelf schrijven om een Wallbox, Easee of Zaptec via Cloud API aan te sturen, me dunkt. Zolang ze maar internet hebben. Mogelijk zelfs via 4G :)

• macfocus
IvoB2 schreef op donderdag 26 september 2024 @ 11:13:
[...]

Dat begrijp ik niet helemaal.
Bedoel je dan letterlijk dat je moet kiezen tussen laden op zonnestroom op eigen kosten of laden op het net op kosten van de baas?

Laden op zonnestroom op kosten van de baas lijkt me nu net het beste verdienmodel?
Volgens mij noemen ze dat een “provider” ( correct me if i’m wrong() en kan de Easee er maar één tegelijk aan.
En ja, je hebt gelijk. Dat zou het meest gunstige scenario zijn.
Ik ga zelf naar Dynamisch, idem dito.

• IvoB2
Bizar.
In de Alfen gaat de backoffice, afhankelijk van wat je zelf kiest, via 4G of ethernet en solarcharging bedraad (standaard) of draadloos (bv. via HW dongle) via de P1 poort van de DM.
Die zitten mekaar dus niet in de weg.

• hrv
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 18-05 18:08

hrv

macfocus schreef op donderdag 26 september 2024 @ 10:34:
[...]
Ik heb hier de Easee Charge Lite op laten hangen.
Heb je ook naar de Zaptec Go gekeken? Wat was je reden voor specifiek de Easee laadpaal?

• roy.van.geel
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 18-05 09:17
Ik heb een E-golf 2020 en zoek een geschikte laadpaal, meterkast is 3x25a en hebben zonnepanelen.
Voor de E-golf rijders; wat voor laadpaal hebben jullie? Ik zie door de bomen het bos niet meer met Wallbox, Zaptec, Peblar, Ratio Solar....

Ik lees dat zaptec load balancing ondersteund, maar tibber wordt dan ook altijd genoemd, hoe zit dat?
Ik lees ook dat load balancing via wifi niet aan te raden is, bedraad is beter. Zaptec is alleen wifi.

De egolf kan 2fase laden, is dat iets om rekening mee te houden? Niet dat een paal alleen of 1fase of 3fase kan laden.

[ Voor 42% gewijzigd door roy.van.geel op 26-09-2024 21:18 ]

• ASW1
roy.van.geel schreef op donderdag 26 september 2024 @ 20:59:
De egolf kan 2fase laden, is dat iets om rekening mee te houden? Niet dat een paal alleen of 1fase of 3fase kan laden.
Niet iets dat vaak voorkomt, misschien een idee om het in het E-golf topic na te vragen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• macfocus
hrv schreef op donderdag 26 september 2024 @ 18:09:
[...]

Heb je ook naar de Zaptec Go gekeken? Wat was je reden voor specifiek de Easee laadpaal?
Combi van prijs, esthetiek, draadloze connectie, en geen gedoe met Alfen laadpalen en een partij die dat beheert.
Ik wilde geen gedoe en in eigen beheer.
Installatie en in werking stellen van de Easee zou je prima zelf kunnen.
En ik wilde een socket aansluiting (geen vaste kabel), waarbij ik de kabel wel permanent kon vergrendelen

[ Voor 10% gewijzigd door macfocus op 26-09-2024 23:40 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Makrolon
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 22:22
Ik heb een E-golf 2020 en zoek een geschikte laadpaal, meterkast is 3x25a en hebben zonnepanelen.
Voor de E-golf rijders; wat voor laadpaal hebben jullie? Ik zie door de bomen het bos niet meer met Wallbox, Zaptec, Peblar, Ratio Solar....

Ik lees dat zaptec load balancing ondersteund, maar tibber wordt dan ook altijd genoemd, hoe zit dat?
Ik lees ook dat load balancing via wifi niet aan te raden is, bedraad is beter. Zaptec is alleen wifi.

Daar hoef je geen rekening mee te houden. Elke 3 fase paal kan ook 2 fase laden.

13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cholokp
  • Registratie: September 2024
  • Laatst online: 18-01 17:25
dit is niet de bedoeling zo

[ Voor 80% gewijzigd door We Are Borg op 27-09-2024 20:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cholokp
  • Registratie: September 2024
  • Laatst online: 18-01 17:25
nogmaals: dat is hier niet de bedoeling. Maar een onderbouwde review op een platform wat daarvoor bedoeld is.

Vragen en feedback op moderatie via DM en niet in topic

[ Voor 108% gewijzigd door We Are Borg op 28-09-2024 07:23 ]

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 22:05

de Peer

under peer review

reactie op verwijderde reactie

[ Voor 81% gewijzigd door We Are Borg op 28-09-2024 07:22 ]

20600 Wp, Atlantic Explorer V3, 3x Daikin airco, Opel Ampera-e, VW ID3, Gasloos sinds 2018

• roy.van.geel
Makrolon schreef op vrijdag 27 september 2024 @ 15:17:
[...]

Daar hoef je geen rekening mee te houden. Elke 3 fase paal kan ook 2 fase laden.
Oke top thanks. Prijzen lopen wel uiteen zeg, van 1200 tot 2100. Naast de eerder genoemde merken is Zappi er ook bijgekomen.

Loadbalancing verschilt ook vaak; ct klemmen, rechtstreeks via p1 poort op de slimme meter of via een p1 dongle/kastje. En dan wifi of bedraad.

Tja waar doe je goed aan?

• IvoB2
Indien mogelijk is bedraad tussen laadpaal en P1 poort nog altijd de beste methode.
Ik heb het ook even geprobeerd met een (HW) dongle op de P1 poort maar dat was niet stabiel genoeg om het laden constant te verzekeren. En er zit nauwelijks afstand tussen de laadpaal/ethernetpoort/wifimodule/DM.

• Maarten60
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 20:50
roy.van.geel schreef op zaterdag 28 september 2024 @ 08:33:
[...]

Loadbalancing verschilt ook vaak; ct klemmen, rechtstreeks via p1 poort op de slimme meter of via een p1 dongle/kastje. En dan wifi of bedraad.
Bij mijn keuze heb ik me primair laten leiden door de manier van lader in combinatie met zonnestroom (1F-3F). Daarna voor de communicatie voor vaste bedrading gegaan. Toch minder kans op storing en als je (voedings)draden moet (laten) trekken is een datakabel niet veel extra werk.
Behalve benodigde ruimte in de meterkast, lees ik niet veel verschil tussen P1 en klemmen. Bij mij was dat geen echte overweging meer (maar ik heb de ruimte in mijn meterkast voor klemmen.

• roy.van.geel
Maarten60 schreef op zaterdag 28 september 2024 @ 09:35:
[...]

Bij mijn keuze heb ik me primair laten leiden door de manier van lader in combinatie met zonnestroom (1F-3F). Daarna voor de communicatie voor vaste bedrading gegaan. Toch minder kans op storing en als je (voedings)draden moet (laten) trekken is een datakabel niet veel extra werk.
Behalve benodigde ruimte in de meterkast, lees ik niet veel verschil tussen P1 en klemmen. Bij mij was dat geen echte overweging meer (maar ik heb de ruimte in mijn meterkast voor klemmen.
Vast heeft ook de voorkeur, vraag me alleen af of een datakabel en een voedingskabel naast elkaar niet gaat liggen storen? Ik heb een loze leiding liggen, zouden ze beide doorheen moeten.

Ik heb reeds klemmen tbv enphase, denk niet dat dat veel uitmaakt (of elkaar bijt). Las overigens dat er ook p1 splitters zijn.

Ik heb 3fase meterkast en 3fase zonnepanelen, moet ik ergens nog specifiek op letten dan?

• Makrolon
IvoB2 schreef op zaterdag 28 september 2024 @ 09:31:
Indien mogelijk is bedraad tussen laadpaal en P1 poort nog altijd de beste methode.
Ik heb het ook even geprobeerd met een (HW) dongle op de P1 poort maar dat was niet stabiel genoeg om het laden constant te verzekeren. En er zit nauwelijks afstand tussen de laadpaal/ethernetpoort/wifimodule/DM.
Niks beter aan de p1 poort tov ct klemmen hoor.

Ben het wel met je eens dat bedraad altijd t beste is.

13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte

• Makrolon
roy.van.geel schreef op zaterdag 28 september 2024 @ 08:33:
[...]

Oke top thanks. Prijzen lopen wel uiteen zeg, van 1200 tot 2100. Naast de eerder genoemde merken is Zappi er ook bijgekomen.

Tja waar doe je goed aan?
Ja de prijzen kunnen aardig uiteen lopen. Je moet weten wat je wil, een simpel ding zonder al te veel mogelijkheden of een wat luxere met zaken als laden op zonnestroom en schakelen tussen 1 en 3 (in jouw geval dus 2) fases om met minder vermogen te kunnen beginnen met laden.

En dan zit er ook nog kwaliteitsverschil in de merken onderling, en dan gaat t vooral over de software.

• IvoB2
Makrolon schreef op zaterdag 28 september 2024 @ 10:19:
[...]
Niks beter aan de p1 poort tov ct klemmen hoor.
Correct maar ook niets slechter en minder rommel in de meterkast dus klein voordeel voor P1.
En (bij mijn laadpaal) moest ik toch al UTP trekken voor verbinding met ethernet dan maakt twee kabels trekken ipv één, indien de plaats, het verschil niet meer.

Bovendien staan de automaten voor laadpaal en de rest van het huis hier in afzonderlijke meterkasten.
Dan is via P1 gewoon netjes.

[ Voor 36% gewijzigd door IvoB2 op 28-09-2024 10:32 ]

• janne_nl
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 19:58
Denk wel aan de maximale lengte van een niet versterkte seriele (P1) verbinding. Ik dacht ergens rond de 15 meter.

• JanHenk
  • Niet online
Als je nog een ouderwetse draaischijfmeter hebt, zijn CT-klemmen ook iets praktischer dan een P1 meter :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JanHenk
  • Niet online
ASW1 schreef op woensdag 25 september 2024 @ 10:13:
die was hoe snel de lader de surplus volgt naar boven en beneden bij snel wisselende omstandigheden (er van uitgaande dat die 6A daarbij wel altijd gehaald wordt).
Wat een late reactie wellicht, maar ik gebruik een 4 seconden regelinterval in evcc. Dat gezamenlijk met de mA-regeling van de Alfen maakt dat de nullijn behoorlijk strak wordt gevolgd.

• Gremen
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 14-05 22:09
janne_nl schreef op zaterdag 28 september 2024 @ 11:43:
Denk wel aan de maximale lengte van een niet versterkte seriele (P1) verbinding. Ik dacht ergens rond de 15 meter.
Bij de meeste palen sluit je een apart apparaat aan op de p1, zodat dat gewoon in de meterkast kan. (Easee equalizer, zaptec sense, tibber pulse, ratio sensorbox, etc). Dat apparaat communiceert dan weer met de paal. Dan heb je iig geen last van een te lange p1 afstand.

• JB
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 00:00

JB

Cédric roelt!

IvoB2 schreef op donderdag 26 september 2024 @ 14:23:
Bizar.
In de Alfen gaat de backoffice, afhankelijk van wat je zelf kiest, via 4G of ethernet en solarcharging bedraad (standaard) of draadloos (bv. via HW dongle) via de P1 poort van de DM.
Die zitten mekaar dus niet in de weg.
Ik ga er vanuit dat Easee dit gewoon op gaat lossen in hun software. Die lijkt me niet spannend om te realiseren?

Mijn boefje is liev!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• janne_nl
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 19:58
Gremen schreef op zaterdag 28 september 2024 @ 12:45:
[...]

Bij de meeste palen sluit je een apart apparaat aan op de p1, zodat dat gewoon in de meterkast kan. (Easee equalizer, zaptec sense, tibber pulse, ratio sensorbox, etc). Dat apparaat communiceert dan weer met de paal. Dan heb je iig geen last van een te lange p1 afstand.
Ja, dat hoef je mij niet uit te leggen. Maar daar ging het niet over toch, de opmerking ging over een directe koppeling van/op de p1 meter. En dan kun je tegen de limieten van een seriele niet versterkte verbinding lopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HDoc
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 18-05 11:37

Heb hier een systeem met Tibber en een Zaptec Go. Ik gebruik een Tibber Pulse (ook via Wifi) voor de load balancing en ik heb een SolarEdge systeem dat ook goed met Tibber communiceert. Het werkt allemaal prima, naar mijn mening. Zodra ik mijn auto aansluit berekend Tibber een "slim laadplan" en wordt er automatisch volgens de voorkeurinstellingen geladen: je stelt in wanneer in de week je weg wil en hoe vol de auto dan moet zijn. Volgens de Tibber-app kan Tibber ook met Volkswagen connecten, daarmee zou het nog soepeler kunnen lopen; mijn auto kan dat niet en Tibber weet dan dus niet hoe vol mijn auto is. Ik weet natuurlijk ook niet of een e-Golf uit 2020 de juiste software heeft, dat zou je zelf moeten uitzoeken.

De avatar is een echte foto..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MatteC
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 19-05 10:57
Ik heb een zappi V2.1 3 fase aansluiting en tot nu toe ging het laden van mn ID4 heel goed.

Echter merk ik de afgelopen dagen iets heel ambetant: wanneer ik hem op FAST zet (of eco+ met boost aan), dan laadt hij gedurende een 20 minuutjes goed op, maar telkens komt er na 20 min de melding dat de EV vol is (of dat de EV het opladen verhindert), en stopt hij met laden...
Wanneer ik hem op STOP zet, en dan opnieuw op FAST, begint hij weer te laden, maar weer maar voor zo'n 20 min.

Afgelopen week de tesla van mijn ouders aan het opladen bij ons, en dat ging wel prima...

Iemand een idee?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Volk
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 19-05 12:09
Onlangs heb ik ook mij Easee paal geinstalleerd en in gebruik, Ik ws wel benieuwd naar het laden op zonneoverschot, vooral in combinatie met een andere backend (E-Flux). De beperking die in de documentatie wordt beschreven en hier ook vaak wordt aangehaald kan ik niet bevestigen, oftewel de optie om te laden met zonne overschot is , voor zover ik kan zien, gewoon beschikbaar.

Door het mindere weer de laatste periode ben ik nog niet in de gelegenheid geweest om deze te testen, maar de optie is er en lijkt ook gewoon beschikbaar:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yNMfO5HnMf10imDF7jZlc7_XPyQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/IJ5ZeqOdfvhsfhKF0yIyo1RY.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9S00_bDnkDiQ1x0oNyZE9LGZ4po=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6d8ZW6uNYzVhGD0zfCJ7nsB7.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• macfocus
Volk schreef op maandag 30 september 2024 @ 15:14:
Onlangs heb ik ook mij Easee paal geinstalleerd en in gebruik, Ik ws wel benieuwd naar het laden op zonneoverschot, vooral in combinatie met een andere backend (E-Flux). De beperking die in de documentatie wordt beschreven en hier ook vaak wordt aangehaald kan ik niet bevestigen, oftewel de optie om te laden met zonne overschot is , voor zover ik kan zien, gewoon beschikbaar.

Door het mindere weer de laatste periode ben ik nog niet in de gelegenheid geweest om deze te testen, maar de optie is er en lijkt ook gewoon beschikbaar:

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Als dat idd zo is dan zou dat heel mooi zijn.
Kan ik volgend jaar leuk mee spelen dan. (Nu de moeite niet meer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASW1
Volk schreef op maandag 30 september 2024 @ 15:14:

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Oh wat goed, ik was ervan overtuigd dat dat niet kon.
Toevallig heb ik net vandaag een equalizer aangeschaft en geïnstalleerd dus ik ga er eens naar kijken.

Edit: inmiddels aan de praat gekregen.
Wanneer je de operator instelt dan laat de app zien welke functies deze operator ondersteunt.
Heb nu TAP gekozen als operator en dan is surplus ook beschikbaar, maar dat werd ook aangegeven.

[ Voor 16% gewijzigd door ASW1 op 01-10-2024 07:30 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• roy.van.geel
Ik zie hier een update van Ratio voorbij komen:
https://www.ratio.nl/medi...20-%20September%20'24.pdf

Iemand al de 'Automatisch switchen tussen 1 en 3 fase laden op zonnestroom in de PureSolar stand.' geprobeerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Volk
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 19-05 12:09
ASW1 schreef op maandag 30 september 2024 @ 21:58:
[...]

Oh wat goed, ik was ervan overtuigd dat dat niet kon.
Toevallig heb ik net vandaag een equalizer aangeschaft en geïnstalleerd dus ik ga er eens naar kijken.
Het stomme is alleen dat ik die surplus charging optie helemaal nergens kan vinden. |:(
Ik zie bij jou "beta" staan, dat is toch niet vereist voor surplus?

Edit: inmiddels aan de praat gekregen.
Wanneer je de operator instelt dan laat de app zien welke functies deze operator ondersteunt.
Heb nu TAP gekozen als operator en dan is surplus ook beschikbaar, maar dat werd ook aangegeven.
Bij E-flux staat geen surplus charging aangegeven, maar het werkt blijkbaar wel!
Bijzonder allemaal, maar bottom-line is het dus niet strikt noodzakelijk om Easee als operator te hebben.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• ASW1
Volk schreef op maandag 30 september 2024 @ 23:19:
[...]
Bijzonder allemaal, maar bottom-line is het dus niet strikt noodzakelijk om Easee als operator te hebben.
My bad, E-flux staat (inmiddels) ook in het lijstje van operators die Surplus ondersteunt.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0y2WBDwt4erVODnnvHZe-Trddkc=/x800/filters:strip_exif()/f/image/oiesoHwDjswIWvP4sQZwJ0ZC.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nQl8vXjYMOzUQ3Qy5tgpAtK0IOA=/x800/filters:strip_exif()/f/image/sGNoxAHqZJzLeMSJrS66FBVo.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jorisjansen3
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 18-05 19:33
roy.van.geel schreef op maandag 30 september 2024 @ 22:24:
Ik zie hier een update van Ratio voorbij komen:
https://www.ratio.nl/medi...20-%20September%20'24.pdf

Iemand al de 'Automatisch switchen tussen 1 en 3 fase laden op zonnestroom in de PureSolar stand.' geprobeerd?
De update is aangekondigd, maar volgens mij nog niet uitgerold. In ieder geval niet voor mijn Ratio IO6
Op 1 september schreef Ratio
==========
De nieuwe firmware wordt momenteel getest en men heeft een paar kleine issues gevonden. Deze zullen komende week opgelost worden, we verwachten de update binnen twee weken uit te kunnen rollen.
==========

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DKs
  • Registratie: Mei 2024
  • Laatst online: 15-05 06:54

DKs

MatteC schreef op maandag 30 september 2024 @ 15:07:
Ik heb een zappi V2.1 3 fase aansluiting en tot nu toe ging het laden van mn ID4 heel goed.

Echter merk ik de afgelopen dagen iets heel ambetant: wanneer ik hem op FAST zet (of eco+ met boost aan), dan laadt hij gedurende een 20 minuutjes goed op, maar telkens komt er na 20 min de melding dat de EV vol is (of dat de EV het opladen verhindert), en stopt hij met laden...
Wanneer ik hem op STOP zet, en dan opnieuw op FAST, begint hij weer te laden, maar weer maar voor zo'n 20 min.

Afgelopen week de tesla van mijn ouders aan het opladen bij ons, en dat ging wel prima...

Iemand een idee?
Een aantal EV's gaan automatisch open zodra je met de sleutel (keyfob) in de buurt van de EV komt, bij deze EV's kan het ook zijn dat hierdoor de laadsessie stopt (door de EV)
Tesla onderbreekt de laadsessie hierbij niet, andere merken mogelijk wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DKs
  • Registratie: Mei 2024
  • Laatst online: 15-05 06:54

DKs

Uit praktijkervaring weten wij dat de Zappi v2.1 goed werkt met de e golf op 2 fasen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ChiLLeR
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 19-05 13:46
Vandaag geplaatst een EVBox Livo 2. Kan in de Everon app nog niet vinden hoe ik solar charging ed kan instellen maar moet er nog even tijd in steken. Edit: staat nu ineens als optie in de app, stond het vanmiddag nog niet dus moest misschien nog een update actief worden 😁
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/idUn20YoUonvdnKi5YOrY12Hc-0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/h36C1IUdzeRo0Hhh1uq4j6B1.jpg?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XFaImLGR-YxSfKcT131gfsORhDg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vMTwvMIBvJ4nUfDja1YFidI5.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 32% gewijzigd door ChiLLeR op 01-10-2024 20:18 ]

>> Signature?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• BaBoK
  • Registratie: Februari 2019
  • Laatst online: 21:38
Voor de geïnteresseerden, zojuist vernomen dat de Zappi+ tegen mei 2025 op de NL markt wordt verwacht

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ChiLLeR
Vanuit ander topic:
Tortelli schreef op woensdag 2 oktober 2024 @ 10:41:
[...]

Dit ga ik ook nodig hebben! Kan deze verbruik van eigen PV installatie optimaliseren?
Even hier verder :) Ja dat kan maar mijn idee was om hem aan evcc.io te koppelen, dat is mij alleen nog niet gelukt. Ik moet hem blijkbaar even opnieuw instellen via de Installer app en dan Energy Manager kiezen. Vanavond even proberen als ik thuis ben.

[ Voor 16% gewijzigd door ChiLLeR op 02-10-2024 11:27 ]

>> Signature?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ross
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 15-05 12:26

Ross

Live Life

Ik heb sinds kort zoals eerder gedeeld een Tesla met een Tesla lader. Ik heb nu nog 3x40 maar ga deze na met jullie ook gespard te hebben verlagen naar 3x25.
Hebben jullie advies wat ik in de meterkast kan laten plaatsen wat dient als loadbalancing? Wellicht iets dat gelijk slim is en dus ook eventueel geprogrammeerd kan worden om overschot van zonnepanelen te gebruiken?

ola

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASW1
Ross schreef op woensdag 2 oktober 2024 @ 13:31:
Ik heb sinds kort zoals eerder gedeeld een Tesla met een Tesla lader. Ik heb nu nog 3x40 maar ga deze na met jullie ook gespard te hebben verlagen naar 3x25.
Hebben jullie advies wat ik in de meterkast kan laten plaatsen wat dient als loadbalancing? Wellicht iets dat gelijk slim is en dus ook eventueel geprogrammeerd kan worden om overschot van zonnepanelen te gebruiken?
Geen idee, welke mogelijkheden heeft de Tesla lader daarvoor? Normaal gesproken zit de functionaliteit daarvoor in de lader, in combinatie met iets dat de slimme meter uitleest of dmv klemmen op de hoofdaansluiting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Whiskey48
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 04:11
ASW1 schreef op woensdag 2 oktober 2024 @ 13:38:
[...]

Geen idee, welke mogelijkheden heeft de Tesla lader daarvoor? Normaal gesproken zit de functionaliteit daarvoor in de lader, in combinatie met iets dat de slimme meter uitleest of dmv klemmen op de hoofdaansluiting.
Volgens mij heeft Tesla hier een apart load balancing apparaat voor. Was dacht ik wel prijzig en een maandelijks abonnement.

[ Voor 3% gewijzigd door Whiskey48 op 02-10-2024 14:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tortelli
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 18-05 17:45

Tortelli

mixing gas and haulin ass

ChiLLeR schreef op woensdag 2 oktober 2024 @ 11:10:
Vanuit ander topic:

[...]
Even hier verder :) Ja dat kan maar mijn idee was om hem aan evcc.io te koppelen, dat is mij alleen nog niet gelukt. Ik moet hem blijkbaar even opnieuw instellen via de Installer app en dan Energy Manager kiezen. Vanavond even proberen als ik thuis ben.
Paal heeft een directe koppeling met de P1 poort denk ik?
Mogelijkheid om ook 1 fase te laden? Dat laatste is hier nog wel een mogelijk voordeel omdat ik op een van de 3 fases relatief veel vermogen teruglever (lees 25 ampere). Kom nog net niet tegen overspanningissues aan, maar als ik de auto bewust op 1 fase ga laden op die momenten zou dat moeten helpen lijkt mij.

Met een beetje kabel eraan kan ik hem gewoon door de meterkast heen prikken naar buiten toe en hem zonder allerlei geklooi aansluiten :D.

Twijfel alleen wel eens: moet je niet direct iets aanleggen voor mogelijk 2e EV / Hybrid in de toekomst?
(gaat in mij geval om een hybride auto, dus zaken als laadvermogen etc zijn niet heel relevant op dit moment)

[ Voor 18% gewijzigd door Tortelli op 02-10-2024 14:30 ]

22x330Wp Oost-Zuid-West, 24x360Wp Oost-West, Total 15.900Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChiLLeR
Tortelli schreef op woensdag 2 oktober 2024 @ 14:28:
[...]

Paal heeft een directe koppeling met de P1 poort denk ik?
Mogelijkheid om ook 1 fase te laden? Dat laatste is hier nog wel een mogelijk voordeel omdat ik op een van de 3 fases relatief veel vermogen teruglever (lees 25 ampere). Kom nog net niet tegen overspanningissues aan, maar als ik de auto bewust op 1 fase ga laden op die momenten zou dat moeten helpen lijkt mij.

Met een beetje kabel eraan kan ik hem gewoon door de meterkast heen prikken naar buiten toe en hem zonder allerlei geklooi aansluiten :D.

Twijfel alleen wel eens: moet je niet direct iets aanleggen voor mogelijk 2e EV / Hybrid in de toekomst?
(gaat in mij geval om een hybride auto, dus zaken als laadvermogen etc zijn niet heel relevant op dit moment)
Zover ik het nu kan beoordelen, achteraf, is de standaard 'tweak' mogelijkheden van de EVBox beperkt, ik denk dat een Easee of Zappi out of the box meer van dat soort opties heeft in hun eigen applicatie.

Ik heb ook getwijfeld om meteen 2 laad punten te laten aanleggen ivm toekomst, maar ik heb nu gewoon voor 1 gekozen. Wellicht dat als er een tweede elektrische auto is eerst maar eens zien hoe ver we komen met 1 kabel, de use case dat je echt tegelijk aan de lader wilt gebeurd misschien niet eens zo heel vaak. Anders kan er altijd nog een tweede aangelegd worden, zo ingewikkeld was het aanleggen ook niet.

edit: Gister avond nog even bezig geweest maar de Livo 2 kan je nog niet zomaar ergens aan koppelen, zojuist even contact gehad met support en die geven aan:
That is correct, we are still developing on the Install app the option for migration with our Livo chargers. At the moment, our team has been able to offer help to migrate only to Ampeco and E-flux, is this the portal managements you are indicating?
Men gaat het nu 'escaleren', kijken of ik gewoon een OCPP verbinding kan krijgen. Daarom kocht ik deze...

[ Voor 15% gewijzigd door ChiLLeR op 03-10-2024 09:26 ]

>> Signature?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tijgert
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 16-05 11:06

Tijgert

Let the Zen flow. Shit a leak!

markjanssen schreef op zondag 8 september 2024 @ 20:08:
[...]

Yuh, maar de OEM bestaat gewoon nog, en dit zelfde apparaat wordt onder tientallen merken/namen/stickers verkocht. De app is ook van de OEM, niet van Telestar zelf, het heeft verder niets met telestar te maken behalve de naam/stickers/label.

Die OEM blijft nog wel even bestaan, garantie zal een ding zijn, maar er kan niet veel stuk aan een EVSE, en voor deze prijs kan je je er geen buil aan vallen.
Klein kickje:

Ik heb ook deze lader gekocht bij iBood en ben eindelijk toe aan hem op te hangen.
Toen kwam ik er achter dat Telestar niet meer als losse entiteit bestaat met alle gevolgen van dien.
De meeste gevolgen heb ik een oplossing voor, maar niet voor enige firmware updates.

Kan ik die ook van een andere reseller gebruiken denk je?

Medion X40 watercooled laptop, i9+4090, met Eluktro bios, 32GB DDR5 6400, 2x8TB MP600 Pro XT, 32" UHD monitor en wat kekke Logitech spullen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• markjanssen
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Tijgert schreef op donderdag 3 oktober 2024 @ 18:54:
[...]

Klein kickje:

Ik heb ook deze lader gekocht bij iBood en ben eindelijk toe aan hem op te hangen.
Toen kwam ik er achter dat Telestar niet meer als losse entiteit bestaat met alle gevolgen van dien.
De meeste gevolgen heb ik een oplossing voor, maar niet voor enige firmware updates.

Kan ik die ook van een andere reseller gebruiken denk je?
Ik verwacht geen firmware updates, ook niet nodig denk ik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ecological
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 23:30
@HansL ik heb een Zeekr met Zappi en werkt Prima! Ik gebruik dynamic load balancing en dit was ook zeker nodig bij mij! Ook het inzicht is top. Ben er heel blij mee en ik had hem via Amazon voor een mooie prijs. Neem er wel 1 met vaste kabel.

Ben jij een echte vlees-eter? || Every argument against veganism || Zeekr 001 Privilege || e-tron 55 || Tribalisme en dogmatisme zijn slecht voor iedereen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xoliul
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 01-05 11:23
Ik moet een nieuwe laadoplossing zoeken, NRGkick kabel van het werk is terug gegaan samen met de auto. Ik heb momenteel buiten een 32A blauwe CEE aansluiting (die al 3 draden van een 5G6 kabel gebruikt). Werkte allemaal best goed, maar heb nooit echt load balancing of solar automations erop aan de praat gekregen.
Ik zou wel weer een NRGkick kunnen kopen, kost 1250 ofzo, maar die heeft nog steeds geen echte load balancing, en solar functies zijn 180 euro extra. Een Zappi is wss hetzelfde inc installatie (moeten nog datakabels bij, en klemmen).
Probleem voor Zappi is ook dat mijn hoofdkast een boeltje is (moet volledig herdaan worden), 'tis moeilijk kwa kabels naar de charger te leggen ook (komt nu uit secundaire kast van garage nu, die is wel netjes).

Is er geen DIY, open source EV-charger die bvb op die 6mm kabel, of zelfs de CEE plug kan? Ideaal gezien heeft die dan een of ander flexibel, open-source systeem dat draadloos load-balancing kan, en werkt het mooi samen met Home-Assistant.

edit, misschien verduidelijken wat ik zoek:

-Goedkoop, zelfbouw is leuk, ik kan dat best goed.
-Opensource, onderdelen voor te vinden
-geen manufacturer-forced cloud, alles volledig local.
-werkt goed met Home Assistant
-Load balancing draadloos, of toch zonder draad naar hoofdkast.

[ Voor 12% gewijzigd door Xoliul op 05-10-2024 12:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 7o9
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online

7o9

Xoliul schreef op zaterdag 5 oktober 2024 @ 12:45:
Is er geen DIY, open source EV-charger die bvb op die 6mm kabel, of zelfs de CEE plug kan?.
Ik zou bijvoorbeeld bij https://evcc.io/en/ beginnen en kijken wat dat ondersteunt en past bij je wensen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ethirty
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 22:30

Ethirty

Who...me?

https://www.smartevse.nl ergens in je meterkast zien te proppen.

Hoef je aan je CEE alleen een laadkabel te maken.

#team_UTC+1

An investment in knowledge always pays the best interest - Benjamin Franklin
You can call me McOverloper  Mini '12 i7/16/256  Air '13 i5/8/256  iPad mini 5 64GB  iPhone SE 128GB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SpongeRob
  • Registratie: Oktober 2009
  • Niet online

SpongeRob

Nachtmerries zijn ook dromen..

@Xoliul Als aanvulling op de post van @Ethirty zou je eens in het zelfbouw laadpaal topic een kijkje kunnen nemen.

"Never wrestle with a pig – it gets mud all over you and the pig likes it."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xoliul
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 01-05 11:23
Ethirty schreef op zaterdag 5 oktober 2024 @ 13:03:
https://www.smartevse.nl ergens in je meterkast zien te proppen.

Hoef je aan je CEE alleen een laadkabel te maken.
Hmm .. CEE naar Type 2 stekker gaat toch niet zomaar? dan mis ik toch wat extra lijnen en communicatie enzo? Of insinueer je om sommige van de 5G6 lijnen te re-purposen?

Lijkt mooi om recht in de gevel te pluggen, maar dan gebruik ik een standaard CEE stekker voor een niet standaard doel, het moet wel nog veilig blijven.

@SpongeRob Ik heb ondertussen ook in de zelfbouw topic gepost, bedankt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

The Legend schreef op zaterdag 5 oktober 2024 @ 22:53:
Nog een vraag over laadverlies. Vanmiddag heb ik ‘m op solar laten laden, maar dat gaan dan niet heel snel. Nu zegt Tronity dat ik 11,55 kWh heb geladen, en m’n Zappi en HW-kWh meter geven aan dat er 14kWh is verbruikt. Dat zou een laadverlies beteken van dik 21%? Is dat normaal? Ik heb een Zappi v2.1 die met een 5x6m2 kabel is aangesloten op m’n 3-fase meterkast (ca. 10 meter kabel).
Misschien iets voor: Thuisladen van je EV deel 2 ?
Maar wat voor Watt opwek zaten je panelen tijdens hun piek? Ik zat met 5,6 kWp op een 3,8 kWh gemiddeld tussen 11.00 en 14.00. En als je dan ook 3-fase terugleverde en die Zappi denkt niet na over salderen over meerdere fases en wil maar op 1-fase opladen met die ~4 kW is dat vast niet bijster efficient.

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DonJuape
  • Registratie: Juni 2007
  • Niet online

DonJuape

Trust me, I'm an engineer!

True schreef op zondag 6 oktober 2024 @ 00:06:
[...]

Maar wat voor Watt opwek zaten je panelen tijdens hun piek? Ik zat met 5,6 kWp op een 3,8 kWh gemiddeld tussen 11.00 en 14.00. En als je dan ook 3-fase terugleverde en die Zappi denkt niet na over salderen over meerdere fases en wil maar op 1-fase opladen met die ~4 kW is dat vast niet bijster efficient.
Dat salderen en terugleveren is niet zo relevant. Alleen het laadvermogen is van belang. Een laag laadvermogen geeft inderdaad in de EV verliezen en 20% bij laag vermogen is niet vreemd (afhankelijk van het merk/type EV).

KIA eNiro Dynamic 64kWh, Zappi V2 3-fasen, 7400 Wp PV SolarEdge 1-fase, WP L/W 1-fase

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wimploo
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 22:13
Dus dan is het interessant om een lader te nemen welke PV stroom kan aanvullen met stroom van het net om de verliezen te minimaliseren. Kunnen bijvoorbeeld de Alfen en de Zappi dit?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• IvoB2
De Alfen kan dit in de comfort modus.
Comfort modus: je stelt zelf het laagste laadvermogen in. Wanneer er overproductie uit de PV beschikbaar is gaat ie dat bijladen tot het max. ingesteld vermogen.

Ik stel bv. als min. altijd 1,4 kW in. Lager kan niet.
Een EV kan doorgaans niet laden onder 6A/1,4 kW.

In green modus laadt ie uitsluitend op zonne-energie.
Bij wisselvallig weer gaat de laadpaal dan onder 1,4 kW gewoon uit en start terug op indien er terug 1,4 kW beschikbaar is (toch indien je de 1F/3F regeling hebt ingesteld, bij uitsluitend 3F is het min. 3 x 1,4 kW).
Dat aan/uit gedrag wil je eigenlijk niet want belast het relais.

Bij continu 1,4 kW laden zit bij mij het verlies op 35%
Bij continu 11 kW laden (max. dat onze EV AC kan laden) zit het verlies op 8%.
En alles daar tussen.

Bij weinig zonnig weer zit het laden hier dan rond de 1,4-2 kW en ligt het verlies idd rond de 30-35%.
Bij onbewolkt weer (in de zomer) zit het laden dan max. rond de 5 kW (omvormer PV kan max. 5kVA aan) en (zoals gisteren, zon staat al lager aan de horizon) gemiddeld op een 3-4 kW (de rest van het huis heeft ook nog energie nodig). Dan zit het laadverlies tussen de 15-20%.

Ik geef je de cijfers maar mee om je een idee te geven.
Is geen referentie want mijn uitgangspunt is uitsluitend op PV laden (de min. 1,4 kW komt dan niet uit het net maar uit de thuisaccu).
Gezien ik uitsluitend op PV laadt doen de verliezen er ook niet toe want het is sowieso energie die ik in huis niet kan verbruiken.

[ Voor 145% gewijzigd door IvoB2 op 06-10-2024 14:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Legend
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 21:17

The Legend

*Plop*

True schreef op zondag 6 oktober 2024 @ 00:06:
[...]

M’n opwek is niet netjes over de fases verdeeld volgens mij. Maar de Zappi kan precies wat hierboven over de Alfen wordt beschreven. En hij wisselt ook nog tussen 1 en 3 fases als dat nodig is. Maar als ik het goed begrijp dan is het zolang we kunnen salderen sowieso beter om hem gewoon met 11kW te laden. Ben benieuwd hoeveel dat scheelt qua laadverlies. Met meer dan 20% per laadbeurt stijgt de kWh/km verhouding behoorlijk 8)7

@IvoB2 heb jij een dynamisch energiecontract waardoor je niet wil terugleveren?

[ Voor 4% gewijzigd door The Legend op 06-10-2024 09:45 ]

Ik ben toch malle pietje niet!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

The Legend schreef op zondag 6 oktober 2024 @ 09:42:
[...]

M’n opwek is niet netjes over de fases verdeeld volgens mij. Maar de Zappi kan precies wat hierboven over de Alfen wordt beschreven. En hij wisselt ook nog tussen 1 en 3 fases als dat nodig is. Maar als ik het goed begrijp dan is het zolang we kunnen salderen sowieso beter om hem gewoon met 11kW te laden. Ben benieuwd hoeveel dat scheelt qua laadverlies. Met meer dan 20% per laadbeurt stijgt de kWh/km verhouding behoorlijk 8)7

De Zappi kan iets niet wat de Alfen (volgens @IvoB2 ) wel kan. Dat is het minimale laadvermogen instellen bij laden op PV overschot. Bij de Zappi is dat altijd 1,4kW (of inmiddels verhoogd tot 1,8 kW?). Dit instelbaar maken is een lang uitstaande feature request.

KIA eNiro Dynamic 64kWh, Zappi V2 3-fasen, 7400 Wp PV SolarEdge 1-fase, WP L/W 1-fase

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IvoB2
The Legend schreef op zondag 6 oktober 2024 @ 09:42:
[...]
Nee ik heb bewust geen dynamisch energiecontract maar een variabel maandcontract.
Ik heb ook (nog) niets tegen terugleveren aan het net maar dat is in mijn situatie gewoon het minst winstgevend.

Ik woon in Vlaanderen en daar is de combinatie van PV/Accu niet rendabel met een dynamisch energiecontract.
Je kan de kosten hier immers niet salderen.

- Een variabel energiecontract heeft geen vaste kosten (toch niet bij mijn energieleverancier)
- Een dynamisch energiecontract heeft vaste kosten tussen de 60 en 100 € per jaar.
- Voor afname betaal je bovenop de spotprijs 2% leverkosten + 0,4 cent/kWh leverkosten + heffingen, accijnzen, netkosten + 6% BTW.
- Voor injectie krijg je de spotprijs minus 15% leverkosten minus 0,4 cent/kWh.

Mijn PV installatie is ZZ0 geplaatst (om in de winter zoveel mogelijk productie te hebben). Maar dat houdt ook in dat de andere maanden van het jaar de terugleveringsuren bij een dynamisch contract minder opbrengen dan de vaste TLV (momenteel nog 7,5 cent/kWh).

Maar ik wil zo weinig mogelijk richting net omdat de TLV in de accu van de EV momenteel netto 31 cent/kwh opbrengt.

De netafnamekost in de winter maakt ook niet zoveel uit. Door de opslag in de accu blijf ik op jaarbasis onder de 500 kWh netafname waardoor ik op de netafname (vorige jaarnota nog 282 kWh) ook geen netkosten betaal (en de all in netafname dan maar rond de 20 cent/kWh zit).

Ik draai ook een algoritme waarbij voor mijn verbruiksprofiel per uur de dynamische tarieven (aan de hand van de DA Belpex) worden vergeleken met de kost voor een variabel contract.
En dat is de laatste drie jaar altijd in het voordeel van het variabel contract gebleken.

Wanneer ik een dynamisch contract zou afsluiten moet dat ook voor een jaar.
Het is hier dus ook geen optie om binnen een jaarnota te wisselen tussen dynamisch en vast.
Dynamisch zou de afnamekost iets lager zijn dan variabel (maar dat voordeel ook grotendeels teniet gedaan door de 60€ vaste kost voor dynamisch contract) maar de TLV zou dynamisch veel lager zijn dan de vaste TLV.
De TLV schommelde vorig jaar nog tussen de 20 en 11 cent/kWh en staat dit jaar op 7,5 cent/kWh.
Het voordeel van variabel wordt dus steeds kleiner.
Vandaar dat ik het ook nauwgezet opvolg. Moest de TLV nog zakken of nul worden kan er nog altijd overgestapt worden naar dynamisch. Maar dat zien we dan wel weer.

Voor de energie die ik via de laadpaal in de EV stop krijg ik dan weer 31 cent/kWh (waar de kost van de zonnestroom dan 7,5 cent/kwh bedraagt).
En gezien het een variabel contract met een vaste prijs is kan dat hier op de uren dat het me het beste uitkomt zonder rekening te moeten houden met de dal en piekprijzen van een dynamisch contract.
Op PV stroom zitten ook geen overheadkosten. De kost is gewoon de "verloren" TLV richting net.
Door de aangerekende overheadkosten op dynamische netafname zijn zelfs bij een nul energiecomponent de all in kosten per kWh hoger dan die 7,5 cent/kWh.

Laadverliezen tussen laadpaal en EV omvormer doen er voor mij niet toe.
De verliezen zitten immers in de EV en niet in de laadpaal. De verliezen in de EV worden in de MID teller in de laadpaal dus gewoon mee afgerekend. :)

[ Voor 14% gewijzigd door IvoB2 op 06-10-2024 14:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
DonJuape schreef op zondag 6 oktober 2024 @ 09:52:
[...]
De Zappi kan iets niet wat de Alfen (volgens @IvoB2 ) wel kan. Dat is het minimale laadvermogen instellen bij laden op PV overschot. Bij de Zappi is dat altijd 1,4kW (of inmiddels verhoogd tot 1,8 kW?). Dit instelbaar maken is een lang uitstaande feature request.
In de Alfen comfort solar charging is het min. in te stellen vermogen ook 1,4 kW hoor (want onder de 6A gaat een EV doorgaans niet laden).
In de Alfen green modus solar charging is het min. nul maar dat houdt in dat wanneer beschikbare zonne-energie voor de laadpaal onder de 1,4 kW zakt (bij 1F of 3x1,4 bij 3F) er volledig gestopt wordt met laden tot het beschikbare PV vermogen terug boven de 1,4 kW stijgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

IvoB2 schreef op zondag 6 oktober 2024 @ 10:43:
[...]

In de Alfen comfort solar charging is het min. in te stellen vermogen ook 1,4 kW hoor (want onder de 6A gaat een EV doorgaans niet laden).
In de Alfen green modus solar charging is het min. nul maar dat houdt in dat wanneer beschikbare zonne-energie voor de laadpaal onder de 1,4 kW zakt (bij 1F of 3x1,4 bij 3F) er volledig gestopt wordt met laden tot het beschikbare PV vermogen terug boven de 1,4 kW stijgt.
Ik bedoelde dat je de minimale netafname bij (geen of te weinig overschot) hoger kan zetten dan 1,4kW bij de Alfen. Bij de Zappi kan dat (nog) niet. Dat wil ik wel graag om de laadverliezen te beperken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

DonJuape schreef op zondag 6 oktober 2024 @ 08:08:
[...]

Dat salderen en terugleveren is niet zo relevant. Alleen het laadvermogen is van belang. Een laag laadvermogen geeft inderdaad in de EV verliezen en 20% bij laag vermogen is niet vreemd (afhankelijk van het merk/type EV).
Jij hebt het over een andere vorm van salderen.

Ik bedoel het volgende: opwek van 14x405 panelen = 5670 Wp = laten we zeggen (afgelopen weken met volle zon) 4500 W. Maar dan wel over 3 fasen dus elke fase levert zo'n 1500 W terug. Ik weet niet of die laadpaal ook snapt dat die nu 3000 W over één fase mag trekken om 1x 4500 W op te laden. Dit - salderen over de fases - mag altijd en kost geen cent extra dit wordt intern verrekent.
Ik meen dat die Noorse standaard (waarvan ook enkele palen zijn) dat niet ondersteunen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

True schreef op zondag 6 oktober 2024 @ 11:14:
[...]

Jij hebt het over een andere vorm van salderen.

Ik bedoel het volgende: opwek van 14x405 panelen = 5670 Wp = laten we zeggen (afgelopen weken met volle zon) 4500 W. Maar dan wel over 3 fasen dus elke fase levert zo'n 1500 W terug. Ik weet niet of die laadpaal ook snapt dat die nu 3000 W over één fase mag trekken om 1x 4500 W op te laden. Dit - salderen over de fases - mag altijd en kost geen cent extra dit wordt intern verrekent.
Ik meen dat die Noorse standaard (waarvan ook enkele palen zijn) dat niet ondersteunen.
Het ging over laadverliezen en daarvoor maakt bovenstaande niet uit, alleen het laadvermogen is van belang en welke EV (en ik had het ook zeker niet over het andere salderen). Lange dunne bekabeling helpt natuurlijk ook niet.

Overigens is je uitleg wel correct en hoe de Zappi het doet en volgens mij de meeste laadpunten (behalve de Easee).

[ Voor 7% gewijzigd door DonJuape op 06-10-2024 11:30 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IvoB2
DonJuape schreef op zondag 6 oktober 2024 @ 11:13:
[...]

Ik bedoelde dat je de minimale netafname bij (geen of te weinig overschot) hoger kan zetten dan 1,4kW bij de Alfen. Bij de Zappi kan dat (nog) niet. Dat wil ik wel graag om de laadverliezen te beperken.
Ah ok.
Hier ander uitgangspunt.
Laadverliezen doen er niet toe (want worden meer verrekend in de laadpaal) en een hoger min. vermogen gaat bij onvoldoende PV productie de thuisaccu te vlug leegtrekken (en dat willen we ook niet want dan moet er onnodig van het net geladen worden).
Vandaar altijd 1,4 kW als min.
Hoog laadvermogen uit het net doet er hier dan weer wel toe (Vlaanderen => Captar boven de 2,5 kW).

[ Voor 7% gewijzigd door IvoB2 op 06-10-2024 11:26 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

DonJuape schreef op zondag 6 oktober 2024 @ 11:18:
[...]

Het ging over laadverliezen en daarvoor maakt bovenstaande niet uit, alleen het laadvermogen is van belang en welke EV (en ik had het ook zeker niet over het andere salderen). Lange dunne bekabeling helpt natuurlijk ook niet.

Overigens is je uitleg wel correct en hoe de Zappi het doet en volgens mij de meeste laadpunten (behalve de Easee).
Als je een NO-standaard laadpaal hebt dan gaat die dus op 3-fase laag vermogen laden wat juist veel laadverliezen geeft. Dan kun je beter uit de voeten met eentje die dat snapt dan schakelt op 3x het vermogen van 1 fase teruglevering, dat kan dan wel degelijk verschil maken in laadverliezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

True schreef op zondag 6 oktober 2024 @ 11:42:
[...]

Als je een NO-standaard laadpaal hebt dan gaat die dus op 3-fase laag vermogen laden wat juist veel laadverliezen geeft. Dan kun je beter uit de voeten met eentje die dat snapt dan schakelt op 3x het vermogen van 1 fase teruglevering, dat kan dan wel degelijk verschil maken in laadverliezen.
Uiteraard en dan gaat het dus nog steeds over laadvermogen (per fase).
De meest laadpunten werken volgens het tweede principe maar de Easee niet. De Easee pakt dan weer van het net om te compenseren dus wellicht zijn de laadverliezen dan weer vergelijkbaar met het tweede principe bij puur op overschot.

[ Voor 22% gewijzigd door DonJuape op 06-10-2024 12:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roy.van.geel
Voor de zappi eigenaren; wel of geen harvi? Kan niet goed beoordelen of het nu echt een meerwaarde is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

roy.van.geel schreef op zondag 6 oktober 2024 @ 20:36:
Voor de zappi eigenaren; wel of geen harvi? Kan niet goed beoordelen of het nu echt een meerwaarde is.
Je hebt een Harvi nodig als je de CT klemmen niet bedraad kan of wil verbinden met je Zappi. Je hebt ook een Harvi nodig als je je PV opwek wilt kunnen zien in de MyEnergi app. Voor de correcte werking en ook voor laden op zonnestroomoverschot is het niet nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roy.van.geel
DonJuape schreef op zondag 6 oktober 2024 @ 20:43:
[...]

Je hebt een Harvi nodig als je de CT klemmen niet bedraad kan of wil verbinden met je Zappi. Je hebt ook een Harvi nodig als je je PV opwek wilt kunnen zien in de MyEnergi app. Voor de correcte werking en ook voor laden op zonnestroomoverschot is het niet nodig.
Ct klemmen bedrading gaan via utp naar de zappi?

In mijn enphase app zie ik ook wat er opgewekt wordt, wat er in huis daarvan gebruikt wordt en naar het net gaat. Maar als ik je goed begrijp dan wordt er van ‘wat er in huis wordt verbruikt’ duidelijk hoeveel daarvan naar de paal gaat, extra opsplitsing dan? Is dat heel boeiend, klinkt meer als een hebbedingetje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

roy.van.geel schreef op zondag 6 oktober 2024 @ 21:36:
[...]

Ct klemmen bedrading gaan via utp naar de zappi?

In mijn enphase app zie ik ook wat er opgewekt wordt, wat er in huis daarvan gebruikt wordt en naar het net gaat. Maar als ik je goed begrijp dan wordt er van ‘wat er in huis wordt verbruikt’ duidelijk hoeveel daarvan naar de paal gaat, extra opsplitsing dan? Is dat heel boeiend, klinkt meer als een hebbedingetje.
Er zitten een plus en een min draad aan een CT klem. Als de draden niet lang genoeg zijn kun je ze met UTP verlengen (dus voor de 3 CT klemmen, 6 aders van een UTP kabel).
Is inderdaad meer een hebbedingetje. Ik heb het ook niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Flexiilex
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 14-05 22:17
MatteC schreef op maandag 30 september 2024 @ 15:07:

Iemand een idee?
Dit probleem had ik ook met m’n tesla, lijkt erop dar dit in de nieuwste firmware is opgelost? Heb er nu iig geen last meer van lijkt het. Check ff de versie op je zappi dus en updaten :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flexiilex
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 14-05 22:17
ASW1 schreef op dinsdag 1 oktober 2024 @ 07:32:
[...]

My bad, E-flux staat (inmiddels) ook in het lijstje van operators die Surplus ondersteunt.
[Afbeelding]

[Afbeelding]
En nu nog E-flux + tibber en/of Easee kunnen selecteren zodat je slim laden kan gebruikem/geid rewards en kan declareren wat nu niet kan..

Plus dat op zonnestroom laden niet goed functioneert zoals al eerder is aangegeven (helaas). Mochten ze dat nog fixen dan stap ik direct over van m’n zappi naae Easee

[ Voor 10% gewijzigd door Flexiilex op 06-10-2024 23:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hans1956
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 20:17

Hans1956

Pixel 8 Pro

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2fOlacYCk2G6sS3HBmbGO_Rs_T0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/naP6tHz5L2OZ54eUMo7PsDkU.jpg?f=fotoalbum_large
Aangezien ik al enkele dagen geen dynamische tarieven prijsinfo zag op de Myenergi website en dus geen nieuwe laadplanning voor de Zappi kon maken (gebaseerd op de prijs) heb ik vanmorgen met de support van Myenergi gebeld. Het probleem is bekend en zit ergens in de aanlevering van de tariefinfo naar Myenergi toe. Verwachting is dat het deze week wordt opgelost.
Uiteraard kan ik wel handmatig een planning in de Zappi app maken, maar dat is niet de bedoeling.

Edit: 15:44 uur: het werkt weer.

[ Voor 31% gewijzigd door Hans1956 op 07-10-2024 15:44 ]

Volvo EX30 | SMER | Plus | Vapour Grey / Indigo | MY24

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johnwoo
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 23:38

johnwoo

3S-GTE

markjanssen schreef op vrijdag 4 oktober 2024 @ 16:40:
[...]

Ik verwacht geen firmware updates, ook niet nodig denk ik.
Nou, ik heb diezelfde cheape Telestar gekocht bij iBood, en ben er een beetje mee aan het experimenteren, maar ik zou wel graag een firmware update zien om de laadstroom on the fly te kunnen wijzigen tijdens een sessie.

Dat kan de EC311 namelijk niet; hij communiceert de ingestelde amps naar de auto bij het starten van een sessie, maar enige wijziging daarna wordt niet op de CP pin naar de auto gezet. Daarmee kan deze wallbox niet variabel laden bijvoorbeeld op basis van PV output. Alsnog kan de box wel aangestuurd worden, ik ben al enigszins op weg met een library voor protocol abstractie en een webapp daarbovenop om hem te beheren. Mijn bevindingen (als reactie op anderen die vorig jaar al waren begonnen met reverse engineeren van het simpele UDP-based protocol tussen app en wallbox) kun je hier lezen: https://github.com/Phil242/reverse-besen-API/issues/5

Specs | Toyota MR2 Turbo

Pagina: 1 ... 142 ... 172 Laatste

Let op:
Discussie over laadpassen, facturatie e.d.: [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3. Vragen over elektrische auto's en hun bijbehorend laadvermogen in Elektrische auto's - deel 5 of de betreffende merktopics. Er is uiteraard een beetje overlap, maar specifieke vragen of opmerkingen over de inrichting van je meterkast en huisinstallatie horen in Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 2. Voor het zo goedkoop mogelijk thuisladen van je EV kan je terecht in Het grote goedkoop thuisladen van je EV topic en als laatste: voor v2g is er ook een plek: Over V2G; laden en ontladen