GateKeaper schreef op donderdag 10 oktober 2024 @ 12:02:
[...]
Is dat echt dat je 71% van de opgewekte stroom direct gebruikt, of is dat gemiddeld gezien over de maand? Want dat is nu precies het probleem waar ik mee worstel mbt panelen. Wij gebruiken overdag nagenoeg geen energie. In de winter gaat dat veranderen doordat we een wamtepomp krijgen, maar in de zomer, is ons gebruik (overdag) nihil.
Dat is inderdaad het maandgemiddelde (direct en een beetje indirect).
Bij veel zon op een dag en de EV niet aanwezig is dat per individuele uiteraard veel lager en bij EV aanwezig kan dat - afhankelijk hoeveel vrije ruimte er nog in de HV accu van de EV ter beschikking is en wat de voorspellingen inzake instraling voor de volgende dag is - plus100% zijn.
De cijfers zijn dus op basis van wat er de maand september werd geproduceerd en hoeveel KWh daarvan zelf werd verbruikt.
Doorgaans krijg je een hoog zelfverbruik in een normaal huishouden (waar je op jaarbasis minstens evenveel produceert dan je verbruikt) maar boven de 25-30% met een laadpaal en/of een thuisaccu. De combinatie van beiden is uiteraard optimaal om een hoog zelfverbruik te bekomen.
De lopende maand is dat iets gestegen (wat logisch is gezien de productie nu begint te dalen):
Als buffer heb ik ook een thuisaccu van 15 kWh.
Zo kunnen we ononderbroken laden met min. 1,4 kW (en slaat het laden niet af telkens er minder dan 1,4 kW overproductie uit PV is) en worden die onderbrekingen in productie opgevangen door zonne-energie opgeslagen in de thuisaccu.
Nihil verbruik hebben we hier nooit.
Het continuverbruik (diepvries, koelkast, pompen, modem, router, AP,....) schommelt tussen de 30 en 100W en wanneer er door beiden thuisgewerkt wordt loopt dat op tot 200-300W (+ eventueel wasmachine, koken, vaat,......). De overproductie gaat dan naar de EV (zolang deze niet op 100% is volgeladen).
Zelf was ik al eerder gestopt met buitenhuis werken en de dag dat onze thuisaccu (gepland) werd geïnstalleerd zijn we gestopt met salderen en werkt mijn partner nog maar één tot twee dagen per week buiten huis.
Is uiteraard niet voor iedereen zo makkelijk om die beslissing te nemen.
Hadden we die mogelijkheden niet gehad waren we waarschijnlijk ook nog niet gestopt met salderen.
De elektronica van de auto gebruikt tijdens een laadsessie hier gemiddeld genomen een 300W.
Bij laden aan 1,4 kW is dat alleen al goed voor een verlies van 21,5% (in totaal en afhankelijk van de buitentemperatuur 30-35%)
Bij laden aan 11 kW is dat nog een verlies van 3% (in totaal en afhankelijk van de omstandigheden een 5 tot 8%).
[
Voor 72% gewijzigd door
IvoB2 op 10-10-2024 13:01
]