Acties:
  • +1 Henk 'm!

• -Tarantula-
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 22-06 10:12
Onlangs deze laadpaal via AliExpress gekocht voor net geen €200: https://www.feyree.com/pr...-7.6kw-type2-evse-wallbox

Met mijn monofase 40A aansluiting ideaal om wat sneller te laden. Zonet even via de Tuya app het vermogen veranderd tijdens het laden en dat werkt gewoon perfect.
In de toekomst van zin om eens HA op mijn Synology te draaien en te koppelen aan mijn Loxone installatie om zo alsnog loadbalancing te forceren 🙂

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• markjanssen
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Blijft mooi die namen van die chinese producten, hope it doesn't catch feyree (fire) :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• haagsepracht
  • Registratie: November 2017
  • Nu online

haagsepracht

One Man, Half Machine.

Wat voor een grondkabel kan ik het beste gebruiken om een afstand van 30/35 meter te overbruggen en om voorbereid te zijn op 22 kWh laden, in eerste instantie 11 kWh? Is een YMVK-AS 5x6 grondkabel overkill of broodnodig? Ik wil deze door een mantelbuis heentrekken samen met een CAT 6e kabel die ik dan ook gelijk aanleg.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• V_ger
  • Registratie: September 2009
  • Nu online
haagsepracht schreef op dinsdag 8 oktober 2024 @ 06:20:
Wat voor een grondkabel kan ik het beste gebruiken om een afstand van 30/35 meter te overbruggen en om voorbereid te zijn op 22 kWh laden, in eerste instantie 11 kWh? Is een YMVK-AS 5x6 grondkabel overkill of broodnodig? Ik wil deze door een mantelbuis heentrekken samen met een CAT 6e kabel die ik dan ook gelijk aanleg.
EENHEDEN!!!! Als je met 11 kWh gaat laden stel ik voor dat je alles uitbesteed en je er niet mee bemoeit.

In een mantelbuis is een kabel met aardscherm niet perse nodig, die mag direct in de grond. Dat is dus een ...4x6-AS.
Voor in een mantelbuis kan je ...5x6 gebruiken.
En ja ik zou voor 6mm2 gaan. De extra kosten nu staan niet in verhouding tot het later nog eens (laten) doen.

Tibber, Gasloos sinds 2017, Nibe F1155, 12.4kWp 30° O/W + 4.4kWp 0°, 3x Victron MP2-5000 + 60 kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• haagsepracht
  • Registratie: November 2017
  • Nu online

haagsepracht

One Man, Half Machine.

V_ger schreef op dinsdag 8 oktober 2024 @ 08:01:
[...]

EENHEDEN!!!! Als je met 11 kWh gaat laden stel ik voor dat je alles uitbesteed en je er niet mee bemoeit.

In een mantelbuis is een kabel met aardscherm niet perse nodig, die mag direct in de grond. Dat is dus een ...4x6-AS.
Voor in een mantelbuis kan je ...5x6 gebruiken.
En ja ik zou voor 6mm2 gaan. De extra kosten nu staan niet in verhouding tot het later nog eens (laten) doen.
Juist op het trekken van de kabel en het bijbehorende graafwerk kan ik flink besparen. Dus dat doe ik zelf. Aansluiten niet. Heb er sowieso contact over met de elektricien maar wil zelf in de lead zijn in de keuze rondom kabel ivm oog op de toekomst.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tristan
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 25-06 15:17
Dit triggered mij wel, hoe brand veilig zijn die palen van AliExpress? Ik heb de link niet bekeken. Hebben ze wel de Europesche keurmerken en ben je wel verzekerd als dat ding en je huis in de fik vliegt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• OscarAarts
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 26-06 14:15
Xoliul schreef op zaterdag 5 oktober 2024 @ 12:45:
Ik moet een nieuwe laadoplossing zoeken, NRGkick kabel van het werk is terug gegaan samen met de auto. Ik heb momenteel buiten een 32A blauwe CEE aansluiting (die al 3 draden van een 5G6 kabel gebruikt). Werkte allemaal best goed, maar heb nooit echt load balancing of solar automations erop aan de praat gekregen.
Ik zou wel weer een NRGkick kunnen kopen, kost 1250 ofzo, maar die heeft nog steeds geen echte load balancing, en solar functies zijn 180 euro extra. Een Zappi is wss hetzelfde inc installatie (moeten nog datakabels bij, en klemmen).
Probleem voor Zappi is ook dat mijn hoofdkast een boeltje is (moet volledig herdaan worden), 'tis moeilijk kwa kabels naar de charger te leggen ook (komt nu uit secundaire kast van garage nu, die is wel netjes).

Is er geen DIY, open source EV-charger die bvb op die 6mm kabel, of zelfs de CEE plug kan? Ideaal gezien heeft die dan een of ander flexibel, open-source systeem dat draadloos load-balancing kan, en werkt het mooi samen met Home-Assistant.

edit, misschien verduidelijken wat ik zoek:

-Goedkoop, zelfbouw is leuk, ik kan dat best goed.
-Opensource, onderdelen voor te vinden
-geen manufacturer-forced cloud, alles volledig local.
-werkt goed met Home Assistant
-Load balancing draadloos, of toch zonder draad naar hoofdkast.
Als je echt geen utp kabel van je hoofd meterkast (slimme meter) naar de zappi kunt trekken, kun je altijd nog overwegen om de CT klemmen in de meterkast aan te sluiten op een harvi.
Deze communiceert dan draadloos naar je zappi.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASS-Ware
  • Registratie: Februari 2007
  • Nu online
haagsepracht schreef op dinsdag 8 oktober 2024 @ 06:20:
Mag een UTP kabel samen met 230V in 1 buis?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• markjanssen
  • Niet online
ASS-Ware schreef op dinsdag 8 oktober 2024 @ 12:26:
[...]

Mag een UTP kabel samen met 230V in 1 buis?
Zou niet inzien waarom niet... Maar je zou een S/FTP kabel kunnen pakken, die hebben betere shielding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASS-Ware
  • Nu online
markjanssen schreef op dinsdag 8 oktober 2024 @ 12:27:
[...]

Zou niet inzien waarom niet... Maar je zou een S/FTP kabel kunnen pakken, die hebben betere shielding.
Ik weet niet beter dan dat je zwakstroom niet in dezelfde buis mag stoppen als 230V.
Mijn elektriciën heeft de UTP kabels ook in een aparte buis gedaan, niet bij de 230V kabels voor de zonnepanelen, die allen van de meterkast naar de garage lopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Tarantula-
Tristan schreef op dinsdag 8 oktober 2024 @ 08:23:
[...]

Dit triggered mij wel, hoe brand veilig zijn die palen van AliExpress? Ik heb de link niet bekeken. Hebben ze wel de Europesche keurmerken en ben je wel verzekerd als dat ding en je huis in de fik vliegt?
De kabel die eraan hangt heeft een Tuv keurmerk, in hoever dit effectief klopt. Ik zal hem in het begin voornamelijk gebruiken als ik zelf in de buurt ben en sowieso niet 's nachts. Op YouTube zijn er al filmpjes van vergelijkbare palen die opengemaakt worden en waaruit blijkt dat het toch wel in orde is. Weet niet hoe dit zit met deze versie maar veronderstel dat de makers ook niet zitten te wachten uit claims ui China zelf?

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• RonJ
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 09:25
ASS-Ware schreef op dinsdag 8 oktober 2024 @ 12:37:
[...]

Ik weet niet beter dan dat je zwakstroom niet in dezelfde buis mag stoppen als 230V.
Mijn elektriciën heeft de UTP kabels ook in een aparte buis gedaan, niet bij de 230V kabels voor de zonnepanelen, die allen van de meterkast naar de garage lopen.
Sinds de NEN1010 update van 2008 mag dat gewoon bij gebruik van dubbel afgeschermde (YMVK) 230V bekabeling. Op wat langere afstanden wordt ipv UTP S/FTP aanbevolen ivm interferentie, maar dat zal met een 100mbit verbinding voor een laadpaal of omvormer ook allemaal wel loslopen.

Volgens NEN 1010:2007+C1:2008 mogen sterkstroomleidingen (spanningsband II) en leidingen voor andere doeleinden zoals bijvoorbeeld leidingen voor data, telefoon of televisie (spanningsband I) niet in hetzelfde leidingsysteem zijn aangelegd.
Dit om bij een beschadiging van de isolatie van een sterkstroomleiding de kans zo klein mogelijk te houden dat een zwakstroomleiding een gevaarlijke spanning aanneemt. Hierop is een aantal uitzonderingen te noemen. Zo is het bijvoorbeeld wel toegestaan om sterk- en zwakstroomleidingen bij elkaar in hetzelfde leidingsysteem te leggen, als alle leidingen voor de hoogste spanning zijn geïsoleerd of als de leidingen zijn ondergebracht in een afzonderlijke buis of goot.
Nieuw is dat dit ook mag als de zwakstroomleidingen zijn aangelegd in een leidingsysteem met sterkstroomleidingen die voldoen aan de eisen voor basisbescherming en foutbescherming. Een kabel die aan deze eisen voldoet is bijvoorbeeld een kabel van het type YMvK. Hierdoor is het nu wel toegestaan om in bijvoorbeeld een wandgootsysteem zonder scheidingsschot YMvK-kabels samen met UTP- of andere zwakstroomkabels te leggen.

All-electric.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ASS-Ware
  • Nu online
RonJ schreef op dinsdag 8 oktober 2024 @ 13:13:
[...]

Sinds de NEN1010 update van 2008 mag dat gewoon bij gebruik van dubbel afgeschermde (YMVK) 230V bekabeling. Op wat langere afstanden wordt ipv UTP S/FTP aanbevolen ivm interferentie, maar dat zal met een 100mbit verbinding voor een laadpaal of omvormer ook allemaal wel loslopen.

Volgens NEN 1010:2007+C1:2008 mogen sterkstroomleidingen (spanningsband II) en leidingen voor andere doeleinden zoals bijvoorbeeld leidingen voor data, telefoon of televisie (spanningsband I) niet in hetzelfde leidingsysteem zijn aangelegd.
Dit om bij een beschadiging van de isolatie van een sterkstroomleiding de kans zo klein mogelijk te houden dat een zwakstroomleiding een gevaarlijke spanning aanneemt. Hierop is een aantal uitzonderingen te noemen. Zo is het bijvoorbeeld wel toegestaan om sterk- en zwakstroomleidingen bij elkaar in hetzelfde leidingsysteem te leggen, als alle leidingen voor de hoogste spanning zijn geïsoleerd of als de leidingen zijn ondergebracht in een afzonderlijke buis of goot.
Nieuw is dat dit ook mag als de zwakstroomleidingen zijn aangelegd in een leidingsysteem met sterkstroomleidingen die voldoen aan de eisen voor basisbescherming en foutbescherming. Een kabel die aan deze eisen voldoet is bijvoorbeeld een kabel van het type YMvK. Hierdoor is het nu wel toegestaan om in bijvoorbeeld een wandgootsysteem zonder scheidingsschot YMvK-kabels samen met UTP- of andere zwakstroomkabels te leggen.
Helder, dank je wel.
De laatste keer dat ik een NEN1010 boek in mijn handen had is wel heel erg lang geleden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• roel00
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 10:05
smuldersbram schreef op zaterdag 24 augustus 2024 @ 20:04:
Ik heb mijn lader al even niet meer geupdate maar zag vandaag tot mijn verbazing dat update 1.5 van de Peblar zonneladen mogelijk maakt: https://peblar.com/articles/peblar-firmware-update-1-5-0.

[Afbeelding]

Morgen eens kijken of het werkt met wat zon.

[...]
Ik adviseer om weg te blijven van Coolblue/Bluebuilt. Al tijden geen firmware update gehad, je kunt de laadpaal niet zelf beheren en er is geen app, dus ook geen mogelijkheid om iets in te stellen. Zonnestroom laden kun je dus vergeten. Het plannen van een laadsessie is heel omslachtig. Geen OCPP. Geen mogelijkheid om gebruikers toe te voegen voor beheer. De zakelijke verrekening doen ze handmatig en is vreselijk traag (meer dan 20 dagen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dreamscape
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 09:35
V_ger schreef op dinsdag 8 oktober 2024 @ 08:01:
Misschien wil hij maar 11 kWh laden... dan is een kabeltje van 5x 1mm2 wellicht voldoende. Brandt misschien net wel of net niet door na een uurtje belasting op 11 kW. IJs en weder dienende... ;)

Punctuality is the politeness of kings

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ethirty
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 22:50

Ethirty

Who...me?

dreamscape schreef op dinsdag 8 oktober 2024 @ 15:03:
[...]

Misschien wil hij maar 11 kWh laden... dan is een kabeltje van 5x 1mm2 wellicht voldoende. Brandt misschien net wel of net niet door na een uurtje belasting op 11 kW. IJs en weder dienende... ;)
Met genoeg ijs hou je die kabel wel goed. Je bedoelt eis?

Oftwel, niet zo netjes om iedereen af te branden op schrijf of interpretatie fouten.

Iets anders, ik heb zo'n Shell Recharge paal "gekregen" via de werkgever. Los van de trage app kan ik vrij weinig met dat ding. Zo kan ik de max stroom niet aanpassen, is er geen optie tot laden van zonne energie etc.

Er schijnt een installer app te zijn, is het voor een particulier mogelijk om die toegang ook te krijgen? Als het abonnement geannuleerd wordt kan ik volgens mij zelfs niet eens meer laden want uitsluitend 4G connectie met Shell :?

#team_UTC+1

An investment in knowledge always pays the best interest - Benjamin Franklin
You can call me McOverloper  Mini '12 i7/16/256  Air '13 i5/8/256  iPad mini 5 64GB  iPhone SE 128GB

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• dreamscape
  • Laatst online: 09:35
Ethirty schreef op dinsdag 8 oktober 2024 @ 15:15:
[...]

Oftwel, niet zo netjes om iedereen af te branden op schrijf of interpretatie fouten.
Nee, de uitdrukking is 'ijs en weder dienende'. En je bedoelt 'oftewel'. ;)

Het lijkt wat flauw, maar ik ben niet degene die iemand aanvalt. Ik geef een grappige draai aan de materie, in een reactie op iemand die schreeuwt over "EENHEDEN!!!" (sic).

En ik begrijp heus wel dat niet iedereen die interpretatie goed heeft. Maar als je zelf de boel wilt gaan aanleggen, is het echt wel verstandig om je te verdiepen in de materie. In dit geval zal het vast wel goed gaan, maar vaak denkt iedereen die ooit een stekker aan een nachtlampje heeft gemonteerd dat ze ook wel zonnepanelen of laadpalen kunnen installeren. Een interpretatiefoutje van eenheden geeft dan misschien wel al aan dat ze zich niet goed genoeg hebben verdiept in de materie.

Dat hoeft niet zo te zijn, inderdaad. Maar laten we problemen met zelfgeïnstalleerde spullen voorkomen in plaats van genezen.

Punctuality is the politeness of kings

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASS-Ware
  • Nu online
[...]

De uitdrukking ijs en weder dienende betekent 'als alles goed gaat', 'als alles gaat zoals we hadden bedacht'.
Dus nee, hij bedoelde geen eis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inspired
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 23:01
[...]

Iets anders, ik heb zo'n Shell Recharge paal "gekregen" via de werkgever. Los van de trage app kan ik vrij weinig met dat ding. Zo kan ik de max stroom niet aanpassen, is er geen optie tot laden van zonne energie etc.

Er schijnt een installer app te zijn, is het voor een particulier mogelijk om die toegang ook te krijgen? Als het abonnement geannuleerd wordt kan ik volgens mij zelfs niet eens meer laden want uitsluitend 4G connectie met Shell :?
Ik ben blij dat ik van de paal af ben. Volgens mij kan hij wel zonder abonnement werken obv plug & charge. Verder is er weinig mogelijk idd. Een installer account heb ik ook nooit kunnen bemachtigen. Heb nu zelf een Alfen paal opgehangen met backend. Een verademing.

Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Legend
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 22:49

The Legend

*Plop*

The Legend schreef op zondag 6 oktober 2024 @ 09:42:
[...]

M’n opwek is niet netjes over de fases verdeeld volgens mij. Maar de Zappi kan precies wat hierboven over de Alfen wordt beschreven. En hij wisselt ook nog tussen 1 en 3 fases als dat nodig is. Maar als ik het goed begrijp dan is het zolang we kunnen salderen sowieso beter om hem gewoon met 11kW te laden. Ben benieuwd hoeveel dat scheelt qua laadverlies. Met meer dan 20% per laadbeurt stijgt de kWh/km verhouding behoorlijk 8)7

@IvoB2 heb jij een dynamisch energiecontract waardoor je niet wil terugleveren?
Vandaag van 50 naar 80% geladen met 11kW. Nu 24,4 kWh geladen waarvan 23,10 kWh in de accu is gestopt. Nu dus 5,3% laadverlies. Dat lijkt me binnen te verwachten waarden.

Ik ben toch malle pietje niet!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASS-Ware
  • Nu online
The Legend schreef op dinsdag 8 oktober 2024 @ 18:07:
[...]

Vandaag van 50 naar 80% geladen met 11kW. Nu 24,4 kWh geladen waarvan 23,10 kWh in de accu is gestopt. Nu dus 5,3% laadverlies. Dat lijkt me binnen te verwachten waarden.
Dat vind ik best veel.
Hoe heb je de metingen verricht?

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 08:50

de Peer

under peer review

ASS-Ware schreef op dinsdag 8 oktober 2024 @ 19:09:
[...]

Dat vind ik best veel.
Dat is weinig hoor. Gewoon netjes.
Met een granny moet je volgens mij op 10-20 procent verlies rekenen bij sommige auto's.

[ Voor 17% gewijzigd door de Peer op 08-10-2024 19:11 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• IvoB2
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 28-12-2024
[...]

Dat vind ik best veel.
Veel?
Ik vind dat best weinig.
Ik heb een laadverlies tussen 35% (AC laden aan 1,4 kW) en 8% (AC laden aan 11 kW).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Legend

The Legend

*Plop*

[...]

Dat vind ik best veel.
23.1kWh is wat de auto me vertelt, en 24,4kWh is wat m’n Homewizard kWH-meter en de Zappi laadpaal aangeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

Inspired schreef op dinsdag 8 oktober 2024 @ 17:29:
[...]

Ik ben blij dat ik van de paal af ben. Volgens mij kan hij wel zonder abonnement werken obv plug & charge. Verder is er weinig mogelijk idd. Een installer account heb ik ook nooit kunnen bemachtigen. Heb nu zelf een Alfen paal opgehangen met backend. Een verademing.
Hij hangt er net een maand en voor de installatie was ik er al geen fan van. Maar geen tijd om alternatieve opties te onderzoeken of financieren.

Voorlopig ga ik met Tibber slim proberen te laden dus daar heb ik de paal zelf verder niet voor nodig. Het enige voordeel is dat mijn kosten zonder tussenkomst automatisch overgemaakt worden (al is dat waarschijnlijk minder bijzonder dan ik denk)

#team_UTC+1

You can call me McOverloper  Mini '12 i7/16/256  Air '13 i5/8/256  iPad mini 5 64GB  iPhone SE 128GB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hermarcel
  • Registratie: April 2003
  • Niet online
-Tarantula- schreef op maandag 7 oktober 2024 @ 21:08:
Onlangs deze laadpaal via AliExpress gekocht voor net geen €200: https://www.feyree.com/pr...-7.6kw-type2-evse-wallbox

Met mijn monofase 40A aansluiting ideaal om wat sneller te laden. Zonet even via de Tuya app het vermogen veranderd tijdens het laden en dat werkt gewoon perfect.
In de toekomst van zin om eens HA op mijn Synology te draaien en te koppelen aan mijn Loxone installatie om zo alsnog loadbalancing te forceren 🙂
Toevallig foto's van de binnenkant genomen? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Whiskey48
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 10:07
-Tarantula- schreef op maandag 7 oktober 2024 @ 21:08:

Ik had de 11kW 3fase. Was verbaasd over hoe goed het er uit zag en werkt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• V-8
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 26-06 15:58

V-8

Wat is er beter aan zo'n Chinees apparaat dan een tweedehands, gangbare laadpaal?

Tesla MYJ SR | 4.070WP Z/O + 2.100WP N/W | Home Assistant

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• RonJ
De prijs ;)

De tweedehands palen voor dit soort prijzen hebben obvious nadelen:
- De CCS stekker slijt/oxideert over de tijd. Een nieuwe kabel met stekker kost bijna wat ze voor zo'n laadpaal vragen.
- Je moet maar net alle credentials en codes er netjes bij krijgen.
- Veel gebruikte palen (EV-BOX, newmotion) hebben 2G connectiviteit. Die zijn vanaf volgende zomer niet meer te beheren of met een backoffice te gebruiken.
- De behuizing is behoorlijk verkleurt als deze in de zon heeft gestaan.

Ik ben normaliter niet zo van de combinatie Chinees en 230V en heb behoorlijke bedenkingen bij bijv. Chineze aardlekautomaten, maar aan de andere kant is een laadpaal niks meer dan een overgecompliceerde tweede aardlekautomaat (achter diegene in de meterkast) met een bestuurbaar relais. Er rijden in China een stuk meer EV's rond dan hier, dus je kan moeilijk volhouden dat ze daar geen fatsoenlijke laadpalen kunnen maken. Als je er een goede A-merk Alamat voor zet en geen features als OCPP e.d. wilt zie ik weinig problemen.

[ Voor 131% gewijzigd door RonJ op 09-10-2024 13:16 ]

All-electric.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Whiskey48
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 10:07
RonJ schreef op woensdag 9 oktober 2024 @ 13:09:
De prijs ;)

De tweedehands palen voor dit soort prijzen hebben obvious nadelen:
- De CCS stekker slijt/oxideert over de tijd. Een nieuwe kabel met stekker kost bijna wat ze voor zo'n laadpaal vragen.
- Je moet maar net alle credentials en codes er netjes bij krijgen.
- Veel gebruikte palen (EV-BOX, newmotion) hebben 2G connectiviteit. Die zijn vanaf volgende zomer niet meer te beheren of met een backoffice te gebruiken.
- De behuizing is behoorlijk verkleurt als deze in de zon heeft gestaan.

Ik ben normaliter niet zo van de combinatie Chinees en 230V en heb behoorlijke bedenkingen bij bijv. Chineze aardlekautomaten, maar aan de andere kant is een laadpaal niks meer dan een overgecompliceerde tweede aardlekautomaat (achter diegene in de meterkast) met een bestuurbaar relais. Er rijden in China een stuk meer EV's rond dan hier, dus je kan moeilijk volhouden dat ze daar geen fatsoenlijke laadpalen kunnen maken. Als je er een goede A-merk Alamat voor zet en geen features als OCPP e.d. wilt zie ik weinig problemen.
Had ik ook. De meegeleverde reislader stopte er steeds snachts mee. Ook ging hij vaak maar op 6A ipv 16A terwijl het stopcontact een eigen groep had in een nieuwbouw huis met een 10 meter 4mm2 kabel naar de laadstekker.
De Feyree die ik had kan je veel beter instellen (evt ook in Home Assistant), iig via de Tuya app.
En als er een fout zou zijn, dan geeft hij dit keurig aan.

De techniek / kennis van deze dingen is bij de fabrikanten snel gegaan. Een gemiddeld chinees A merk wat pas 6 jaar bestaat maakt betere auto's dan VW dat tegenwoordig kan.
Qua software zijn ze al helemaal veel beter dan ons. Het enige is dat het een enorm groot land is met enorm veel merken, je moet even het kaf van het koren scheiden.
Wij kennen de merken alleen niet goed, terwijl er daar honderden-duizenden, zo niet veel meer, van worden verkocht.

Maargoed, een 2e hands oud initial buyers testfase ladertje zou ik nooit kopen. Liever even doorsparen voor een leuk merk of ff budget een (tegenwoordig uitstekend) Chinees ladertje halen.

[ Voor 16% gewijzigd door Whiskey48 op 09-10-2024 14:45 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• -Tarantula-
Hermarcel schreef op woensdag 9 oktober 2024 @ 11:03:
[...]
Toevallig foto's van de binnenkant genomen? :)
De schroeven aan de achterkant zaten achter Rubbers, dus heb dit zo gelaten 😉

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GateKeaper
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 20-06 14:16

GateKeaper

#1 Procastinator

Is er hier iemand met ervaring bij nieuwbouwwoningen? Wij hebben een woning gekocht, die in begin 2026 wordt opgeleverd. We kunnen voor een laadpaal optie gaan, en daar vraagt de aannemer 5555 euro voor (hij vraagt ook 695 euro per extra zonnepaneel).

Ik heb al diverse partijen gebeld, en niemand lijkt het te willen doen. Het betreft een tussenwoning, met gezamenlijk parkeerterrein achter huis, waar iedereen 1 gereserveerde plek heeft. Er zou een kabel moeten worden getrokken vanaf de meterkast, onder het huis door (~ 10 meter), door de tuin (~ 10 meter), naar het parkeervak (~10 meter), en daar moet dan de paal komen.

Graven en herstel is makkelijk, aangezien het dus nieuwbouw is. Toch haakt iedere partij die ik bel af wanneer ik de situatie uitleg. Kan het echt niet voor minder dan 5555 euro?

Met het afschaffen van salderen, terugleverboetes op panelen, en een aanschafprijs van 5555 euro, lijkt het mij een enorm slechte investering.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HDoc
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 26-06 10:31
GateKeaper schreef op donderdag 10 oktober 2024 @ 09:08:
Is er hier iemand met ervaring bij nieuwbouwwoningen? Wij hebben een woning gekocht, die in begin 2026 wordt opgeleverd. We kunnen voor een laadpaal optie gaan, en daar vraagt de aannemer 5555 euro voor (hij vraagt ook 695 euro per extra zonnepaneel).

Ik heb al diverse partijen gebeld, en niemand lijkt het te willen doen. Het betreft een tussenwoning, met gezamenlijk parkeerterrein achter huis, waar iedereen 1 gereserveerde plek heeft. Er zou een kabel moeten worden getrokken vanaf de meterkast, onder het huis door (~ 10 meter), door de tuin (~ 10 meter), naar het parkeervak (~10 meter), en daar moet dan de paal komen.

Graven en herstel is makkelijk, aangezien het dus nieuwbouw is. Toch haakt iedere partij die ik bel af wanneer ik de situatie uitleg. Kan het echt niet voor minder dan 5555 euro?

Met het afschaffen van salderen, terugleverboetes op panelen, en een aanschafprijs van 5555 euro, lijkt het mij een enorm slechte investering.
Heb zelf laten aanleggen voor ongeveer dat zelfde bedrag, ook vanwege het graafwerk. Misschien had het goedkoper gekund. Het lijkt me als het huis nog gebouwd moet worden dat het goedkoper moet kunnen.
Met afschaffen van het salderen is het juist toch een goede investering, je kan je auto met je panelen opladen als het licht is.

De avatar is een echte foto..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

Nieuwbouw opties is met je nieren of lever betalen. Zonnepanelen uitbreiden kan je vrij makkelijk achteraf doen. Alleen aan de prijs al kan je zien dat het een willekeurig getal is.

Graven over gezamenlijk terrein zal je na oplevering toestemming van de VVE voor moeten krijgen vermoed ik, waarna het mooi bestrate nieuwe pleintje toch gelijk een litteken heeft :)

Een beetje laadpaal installatie aan de gevel doet al snel 1000-1500, daar komen dan nog een graafmachine bij, stratenmaker, geen zin in verrassingen tarief.

Als je al een elektrische auto hebt zou ik het overwegen vanwege het gemak, anders in de toekomst zelf wat regelen. Zorg wel ook dat je weet welke paal je krijgt en of je daarop zit te wachten.

#team_UTC+1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChiLLeR
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 26-06 13:27

Het lijkt veel maar het valt op zich nog mee, als ik kijk naar mijn offerte vroeg men €47 per meter graafwerkzaamheden en €35 per meter straatwerk. Het werk kan wel 'makkelijk' zijn maar moet wel gedaan worden :) Misschien dat je €1000 goedkoper bent als je het zelf weet te regelen. Je kan ook wachten tot je huis staat en je huis opgevelerd is, dan iemand vragen om het te laten aanleggen. Dan ben je misschien iets goedkoper uit, maar zeker ook omdat je onder parkeer terrein heen moet zal niet elke installatie boer dit willen doen denk ik.

Wel checken welke laadpaal ze installeren, niet dat ze de eerste de beste goedkoopste versie hebben waar je niks mee kunt.

[ Voor 3% gewijzigd door ChiLLeR op 10-10-2024 09:26 ]

>> Signature?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GateKeaper

GateKeaper

#1 Procastinator

HDoc schreef op donderdag 10 oktober 2024 @ 09:15:
[...]
Met afschaffen van het salderen is het juist toch een goede investering, je kan je auto met je panelen opladen als het licht is.
Niet echt. De zon schijnt overdag, en vooral in de zomer. Je laadt vooral 's avonds / 's nachts en ook in de winter. Juist op de momenten waarop de panelen minder tot niks doen.

@hierboven, goed punt inderdaad om wel even te vragen wat ze neer zetten. Zijn er bepaalde punten waar ik op moet letten? (Behalve vermogen).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

GateKeaper schreef op donderdag 10 oktober 2024 @ 10:05:
[...]

Niet echt. De zon schijnt overdag, en vooral in de zomer. Je laadt vooral 's avonds / 's nachts en ook in de winter. Juist op de momenten waarop de panelen minder tot niks doen.

@hierboven, goed punt inderdaad om wel even te vragen wat ze neer zetten. Zijn er bepaalde punten waar ik op moet letten? (Behalve vermogen).
Zoals ze wel vaker in dit topic terugkomen:
  • back office
  • loadbalancing
  • laden op PV sturing (ook soort van loadbalancing)
  • vaste kabel / losse kabel / vergrendelbare kabel
  • bij vaste kabel lengte hiervan
  • HA integratie
  • API mogelijkheden
  • kabeldikte
  • A-merk automaat

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

Hou er ook rekening mee dat in het tarief ook de aanpassing voor de meterkast zit. Die zijn bij nieuwbouw altijd precies op maat zonder ruimte voor uitbreiding en zo goedkoop mogelijk geleverd en geplaatst. Dus dan begin je achteraf al weer met een uitbreiding van een ander merk dat er - zeer - waarschijnlijk - een beetje ingeprutst wordt met een Chinese automaat.

#team_UTC+1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GateKeaper

GateKeaper

#1 Procastinator

@Ethirty , dat van de meterkast is wel een goede ja. Had ik nog niet over nagedacht, maar zeker een paar honderd euro waard om dat gewoon netjes te hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Erwin_83
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 09:27

Meerwerk is kassa.

Is er ook een optie om een mantelbuis te laten leggen naar de parkeerplaats, eventueel met de stoom en (dubbele) utp kabel er al in. Dan kan je naderhand zelf een paal kiezen.

Dat een derde partij er geen zin in heeft begrijp ik wel. Naderhand wil je de boel over andermans grond niet openhalen. En grote kans dat ze na oplevering pas aan de gang mogen als alles klaar is. Tijdens de bouw periode heeft de aannemer geen zin in allemaal derde partijen op de bouwplaats.

[ Voor 5% gewijzigd door Erwin_83 op 10-10-2024 11:00 ]

Gasloos sinds 01-12-2017 zonder slotje of verwijdering, dus een "gevaarlijke situatie" volgens Liander. Verwarming met een Loria duo 6010. Pelletkachel voor de fun. EDIT 22-09-21 de (gevaarlijke) gasleiding in opdracht van Liander verwijderd.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• HDoc
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 26-06 10:31
GateKeaper schreef op donderdag 10 oktober 2024 @ 10:05:
[...]
Zelf heb ik panelen, zelf heb ik een EV en zelf heb ik een laadpunt dus ik heb enige ervaring. Het hangt natuurlijk van je auto af maar het lukt mij prima om in het weekend als de zon schijnt bij te laden. Als ik kijk naar de cijfers van september heb ik met het 1 a 2 dagen per week laden het eigen verbruik van mijn panelen van eerder rond de 25% naar 39% omhoog kunnen schroeven. Ik kan het helaas niet precies berekenen, maar mijn auto heeft een accu van 100 kWh en ik rij zo'n 40-50 km per dag (verbruik daarmee zo'n 10 kWh per dag bij een gemiddeld verbruik van iets onder de 0,2 kWh/km).

Je hebt zeker gelijk dat de auto niet volledig op de panelen kan rijden en dat je doordeweeks niet overdag kan laden. Anderzijds is een investering in een laadpunt niet iets dat je voor 1 of 2 jaar doet - die kabel ligt er over 20 jaar nog dus dan is die investering rond de € 0,75 per dag. En elke kWh die je in de toekomst niet hoeft terug te leveren levert je aan teruglever-/transportkosten en uitsparen van belasting zomaar € 0,05 + 0,10 = € 0,15 op.

Tenslotte: het geeft je zeer veel gemak omdat je veel minder vaak bij een snellader staat. Voor mij is dat nog het belangrijkste punt. Het is gewoon erg gemakkelijk, ik let maar weinig meer op de accustand, als hij doordeweeks in het rood gaat dan hang ik hem 's avonds wel aan het infuus :*) en meestal prik ik hem in het weekend 's ochtends gewoon in en zie het wel.

De avatar is een echte foto..

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• IvoB2
HDoc schreef op donderdag 10 oktober 2024 @ 11:31:
[...]

Zelf heb ik panelen, zelf heb ik een EV en zelf heb ik een laadpunt dus ik heb enige ervaring. Het hangt natuurlijk van je auto af maar het lukt mij prima om in het weekend als de zon schijnt bij te laden. Als ik kijk naar de cijfers van september heb ik met het 1 a 2 dagen per week laden het eigen verbruik van mijn panelen van eerder rond de 25% naar 39% omhoog kunnen schroeven. Ik kan het helaas niet precies berekenen, maar mijn auto heeft een accu van 100 kWh en ik rij zo'n 40-50 km per dag (verbruik daarmee zo'n 10 kWh per dag bij een gemiddeld verbruik van iets onder de 0,2 kWh/km).
Zelfde ervaring.
Hier gaat zoveel mogelijk overproductie (wat ik zelf niet kan verbruiken noch opslaan in de thuisaccu) naar de batterij van de EV.
Panelen heb ik al vanaf 2011 en een eigen laadpunt vanaf 2019.
Salderen doe ik al niet meer sinds 2021.
Het eigen verbruik van de panelen zat in september daardoor bv. op 71%.
De EV heeft een netto opslagcapaciteit van 74 kWh (maar bij thuisladen is er 10 tot 35% verlies dus dat moet je daar nog bijtellen) en verbruikt in de zomermaanden gemiddeld 15,3 kWh/100 km (maar aan de paal/PV is dat 20 tot 35% hoger).

Wij hebben wel het voordeel dat ik altijd thuis werk en mijn partner op zonnige dagen met de e-bike gaat werken en sowieso alleen op vrijdag op kantoor moet kantoo

Ik woon wel in Vlaanderen en wanneer je daar niet saldeert krijg je een terugleververgoeding naar het net (momenteel 7,5 cent/kWh en vrij van belastingen) en is er geen onbalansvergoeding (dat is alleen voor wie PV heeft en nog wil salderen).

Wanneer in Nederland het salderen volledig verdwijnt wil dat dus niet zeggen dat er dan ook nog terugleverboetes zijn en je niets meer krijgt om terug te leveren aan het net.

Naar een lader met een hoger DC laadvermogen dan 50 kW zijn we nog nooit wezen laden en met de huidige (800V techniek) nog nooit openbaar sneller gaan laden dan 11 kW (max. dat de EV AC kan laden).
Thuis laden we AC tussen de 1,4 kW (lager kan de EV niet laden) tot 5 kW (hoger kan het vermogen van PV hier niet).
Maar als het even kan en er is zon (of eigen opslag teveel) gaat de EV aan de thuislaadpaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GateKeaper

GateKeaper

#1 Procastinator

IvoB2 schreef op donderdag 10 oktober 2024 @ 11:52:
[...]

Het eigen verbruik van de panelen zat in september daardoor bv. op 71%.
Is dat echt dat je 71% van de opgewekte stroom direct gebruikt, of is dat gemiddeld gezien over de maand? Want dat is nu precies het probleem waar ik mee worstel mbt panelen. Wij gebruiken overdag nagenoeg geen energie. In de winter gaat dat veranderen doordat we een wamtepomp krijgen, maar in de zomer, is ons gebruik (overdag) nihil.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ASS-Ware
  • Nu online
de Peer schreef op dinsdag 8 oktober 2024 @ 19:10:
[...]

Dat is weinig hoor. Gewoon netjes.
Met een granny moet je volgens mij op 10-20 procent verlies rekenen bij sommige auto's.
Ik heb het eens bijgehouden en ik kom veel lager uit met verliezen.

Meting 1, 4KW laden.
kWh meter: 19,51
Laadpaal: 19,40
Auto: 19,00

Meting 2, 4KW laden.
kWh meter: 27,63
Laadpaal: 27,80
Auto: 27,00

Meting 3, 11KW laden.
kWh meter: 24,55
Laadpaal: 24,60
Auto: 24,00

Meting 4, 11KW laden.
kWh meter: 25,38
Laadpaal: 25,30
Auto: 25,00

Waarbij ik moet aantekenen dat de auto (ofwel de app) het naar beneden afrondt, dus de echte verschillen zijn nog kleiner.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
GateKeaper schreef op donderdag 10 oktober 2024 @ 12:02:
[...]
Is dat echt dat je 71% van de opgewekte stroom direct gebruikt, of is dat gemiddeld gezien over de maand? Want dat is nu precies het probleem waar ik mee worstel mbt panelen. Wij gebruiken overdag nagenoeg geen energie. In de winter gaat dat veranderen doordat we een wamtepomp krijgen, maar in de zomer, is ons gebruik (overdag) nihil.
Dat is inderdaad het maandgemiddelde (direct en een beetje indirect).
Bij veel zon op een dag en de EV niet aanwezig is dat per individuele uiteraard veel lager en bij EV aanwezig kan dat - afhankelijk hoeveel vrije ruimte er nog in de HV accu van de EV ter beschikking is en wat de voorspellingen inzake instraling voor de volgende dag is - plus100% zijn.
De cijfers zijn dus op basis van wat er de maand september werd geproduceerd en hoeveel KWh daarvan zelf werd verbruikt.
Doorgaans krijg je een hoog zelfverbruik in een normaal huishouden (waar je op jaarbasis minstens evenveel produceert dan je verbruikt) maar boven de 25-30% met een laadpaal en/of een thuisaccu. De combinatie van beiden is uiteraard optimaal om een hoog zelfverbruik te bekomen.

De lopende maand is dat iets gestegen (wat logisch is gezien de productie nu begint te dalen):
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vWzsgoX7pP1XvLPnDTezDUtWRCQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1kEg5CZQeOkguMmyw6t5Bqso.jpg?f=fotoalbum_large

Als buffer heb ik ook een thuisaccu van 15 kWh.
Zo kunnen we ononderbroken laden met min. 1,4 kW (en slaat het laden niet af telkens er minder dan 1,4 kW overproductie uit PV is) en worden die onderbrekingen in productie opgevangen door zonne-energie opgeslagen in de thuisaccu.

Nihil verbruik hebben we hier nooit.
Het continuverbruik (diepvries, koelkast, pompen, modem, router, AP,....) schommelt tussen de 30 en 100W en wanneer er door beiden thuisgewerkt wordt loopt dat op tot 200-300W (+ eventueel wasmachine, koken, vaat,......). De overproductie gaat dan naar de EV (zolang deze niet op 100% is volgeladen).

Zelf was ik al eerder gestopt met buitenhuis werken en de dag dat onze thuisaccu (gepland) werd geïnstalleerd zijn we gestopt met salderen en werkt mijn partner nog maar één tot twee dagen per week buiten huis.
Is uiteraard niet voor iedereen zo makkelijk om die beslissing te nemen.
Hadden we die mogelijkheden niet gehad waren we waarschijnlijk ook nog niet gestopt met salderen.

De elektronica van de auto gebruikt tijdens een laadsessie hier gemiddeld genomen een 300W.
Bij laden aan 1,4 kW is dat alleen al goed voor een verlies van 21,5% (in totaal en afhankelijk van de buitentemperatuur 30-35%)
Bij laden aan 11 kW is dat nog een verlies van 3% (in totaal en afhankelijk van de omstandigheden een 5 tot 8%).

[ Voor 72% gewijzigd door IvoB2 op 10-10-2024 13:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LigeTRy
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 20-06 11:22
Hoi, na maanden leechen nu toch een berichtje van mij. Ik zit in de huidige situatie en heb het een en ander uitgezocht en zou dit graag tegen jullie experts aan willen houden
  • Nieuwbouwhuis (A++++) wordt in 2025Q1 opgeleverd, incl warmtepomp
  • Er wordt door de aannemer een loze leiding van de meterkast naar de parkeerplaats gelegd, wat scheelt in installatiekosten
  • We krijgen 9 zonnepanelen (merk onbekend maar ik gok rond de 420Wp, dus best case 3780Wp totaal
  • Ik heb been Tibber dynamisch contract
  • De auto (tesla) is lease incl pas, ik wil een backend zodat ik de baas kan op laten draaien voor stroomkosten (mag een vast tarief zijn)
  • Ik wil een vaste kabel (mogelijkheid)
  • Wifi support is fijn, ik wil op m'n parkeerplaats toch bereik hebben voor Tesla software updates
  • evcc.io support zou m'n leven een stuk makkelijker maken
  • ik heb nog zo'n 400 euro tegoed in de tibber store, die eind van november begint te verlopen en ze niet willen verlengen
Continu gebruik overdag in huidige woning is ongeveer 380 watt met thuiswerken. Hier geen warmtepomp dus dat is gokken, maar ik denk dat 400 watt overdag realistisch is, al is dit natuurlijk niet constant. Op een zonnige dag in perfecte omstandigheden heb ik dan potentieel 3kW "surplus". Een thuisbatterij staat voor de toekomst misschien op de planning, maar nu nog niet, dus idealiter prop ik het overschot in de auto (bijvoorbeeld met evcc). Zoveel km maak ik niet (gemiddeld 36kw per week), dus traag laden (incl laadverlies) is prima, want daar vang ik meer op dan terugleveren op een dynamisch contract.

In mijn hoofd heb ik al een hele tijd de zappi 2.1, omdat deze op eco+ (wel met additional hardware) op het overschot van m'n panelen kan teren. Nadeel is dat het een relatief gesloten systeem is, geen nfc (de 2025 versie krijgt dat wel, maar daar kan ik lastig op wachten ivm tibber tegoed), ook is ie relatief duur (1000 voor de zappi en 70 voor de harvi), montage laat ik even buiten beschouwing.

Als alternatief ben ik nu enkele weken aan het kijken naar een Easee charger lite, en deze te integreren met evcc. Zonnepaneel/energie(p1) data heb ik al op mqtt/home assistant etc, dus het lijkt me dat ik hiervoor geen extra hardware nodig heb voor load balancing als dit in evcc is geregeld. Hardwarekosten zijn dan 'maar' 479.

Het is complexe materie en ik ben benieuwd of jullie in deze situatie mogelijke problemen of verbeterpuntjes zien. Alvast mega bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fishbeast
  • Laatst online: 17-06 14:24

Ik heb al diverse partijen gebeld, en niemand lijkt het te willen doen.
Heb je ook gevraagd waarom die partijen afzien van de opdracht? Misschien heeft het niets met nieuwbouw te maken en zijn ze gewoon te druk?
Los van het gevoel dat €5,5K een fors bedrag is voor (het aanleggen van) een laadpaal, weet ik niet of je daar een leaseauto wil gaan laden waarvan de laadkosten vergoed worden door je werkgever, maar thuis laden is 90% van de keren goedkoper dan ergens langs de weg, los van het gemak dat je iedere ochtend je auto op 80% (of 100% als je dat liever hebt) opgeladen hebt, ipv moet vechten voor een plekje bij de dichtsbijzijnde laadpaal in de wijk. Nog los van het tarief dat voor die electriciteit gevraagd wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• guido66
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 08:42
LigeTRy schreef op donderdag 10 oktober 2024 @ 13:31:

Wifi support is fijn, ik wil op m'n parkeerplaats toch bereik hebben voor Tesla software updates
Als een laadpaal wifi heeft is dat om de paal zelf verbinding met je thuisnetwerk te laten maken, niet om als access point te dienen.

Polestar 2 (2020) - Fiat 500e (2022) - Zappi v2 - 7250Wp SMA (2013) - 5850Wp Enphase (2021)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LigeTRy
guido66 schreef op donderdag 10 oktober 2024 @ 15:31:
[...]

Als een laadpaal wifi heeft is dat om de paal zelf verbinding met je thuisnetwerk te laten maken, niet om als access point te dienen.
Dat wist ik, maar dan had ik het misschien beter kunnen formuleren, als er een laadpaal is die wel alle vinkjes haalt maar geen Wifi is dat geen ramp, dan maar een UTP kabeltje of 4g.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• guido66
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 08:42
LigeTRy schreef op donderdag 10 oktober 2024 @ 15:38:
[...]

Dat wist ik, maar dan had ik het misschien beter kunnen formuleren, als er een laadpaal is die wel alle vinkjes haalt maar geen Wifi is dat geen ramp, dan maar een UTP kabeltje of 4g.
Waarom begin je dan over wifi bereik voor je Tesla? Je laadpaal gaat daar geen enkele rol in spelen.

Polestar 2 (2020) - Fiat 500e (2022) - Zappi v2 - 7250Wp SMA (2013) - 5850Wp Enphase (2021)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LigeTRy
guido66 schreef op donderdag 10 oktober 2024 @ 15:56:
[...]

Waarom begin je dan over wifi bereik voor je Tesla? Je laadpaal gaat daar geen enkele rol in spelen.
Er komt al wifi bereik (niet gerelateerd aan laadpaal) op m'n parkeerplaats omdat ik m'n tesla wil kunnen updaten, van hetzelfde wifi netwerk daar zou de laadpaal gebruik kunnen maken, kan de toekomstige laadpaal niet overweg met wifi dan utp/4g voor de paal.

Dit is trouwens het minst belangrijke aan de paal, dus laten we er niet te lang over doorgaan

[ Voor 9% gewijzigd door LigeTRy op 10-10-2024 16:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASS-Ware
  • Nu online
guido66 schreef op donderdag 10 oktober 2024 @ 15:56:
[...]

En je Tesla haalt de updates toch op over 4G?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 09:16
ASS-Ware schreef op donderdag 10 oktober 2024 @ 16:00:
[...]

En je Tesla haalt de updates toch op over 4G?
Nee, enkel via wifi.

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RonJ
Daarom heb ik een microAP in de laadpaal gestopt.

All-electric.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PhyzX
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 18-06 15:23
Zojuist heb ik voor het eerst geladen met mijn nieuwe laadpaal thuis. Het gaat om een combi van Zaptec Go, Tibber en E-Flux als backend. So far so good.

Nu zie ik echter in de Shell app (mijn MultiTankcard is eigenlijk een Shell card) dat er 14,44 euro ex btw afgetikt is, terwijl E-Flux 8,85 euro naar mij overmaakt. Ik had 30 cent per kWh ingesteld in E-Flux (publieke palen zijn hier 35 cent ex. btw) maar mijn werkgever betaald dus 49 cent per kWh?!! Ik weet dat er roamingkosten bestaan, en dat E-Flux 3 cent ex. btw opslag rekent, maar dan nog kan ik dit niet verklaren.

Is iemand hier eerder tegenaan gelopen, en zo ja, hoe heb je dat toen opgelost?

Ik lees online dat het mogelijk zou zijn om de MTc aan een E-Flux kaart te koppelen, maar dat zou dan via Athlon moeten. Lijkt mij een long shot, maar dan zou ik wel van die roaming costs af zijn. Of is er een betere manier?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Legend

The Legend

*Plop*

ASS-Ware schreef op donderdag 10 oktober 2024 @ 12:13:
[...]

Ik heb het eens bijgehouden en ik kom veel lager uit met verliezen.

Meting 1, 4KW laden.
kWh meter: 19,51
Laadpaal: 19,40
Auto: 19,00

Meting 2, 4KW laden.
kWh meter: 27,63
Laadpaal: 27,80
Auto: 27,00

Meting 3, 11KW laden.
kWh meter: 24,55
Laadpaal: 24,60
Auto: 24,00

Meting 4, 11KW laden.
kWh meter: 25,38
Laadpaal: 25,30
Auto: 25,00

Waarbij ik moet aantekenen dat de auto (ofwel de app) het naar beneden afrondt, dus de echte verschillen zijn nog kleiner.
Dat zijn verliezen rond de 1-2%, heb je misschien een heel efficiënt ladende auto? Ik begrijp dat de verliezen hoofdzakelijk in de auto zelf zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 09:32
Laadverliezen zijn wel wat hoger, ca. 10-20%.
Zie:
https://data.dtu.dk/artic...ration_-_dataset/25425262
(De dataset)
en

https://www.sciencedirect...13138823005052?via%3Dihub
(het artikel)

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperBart
  • Registratie: Maart 2006
  • Nu online
The Legend schreef op donderdag 10 oktober 2024 @ 19:10:
[...]

Dat zijn verliezen rond de 1-2%, heb je misschien een heel efficiënt ladende auto? Ik begrijp dat de verliezen hoofdzakelijk in de auto zelf zitten.
Ik zie hier met een BMW dezelfde waardes, ik merk echt heel weinig van verlies. Dus oftewel rapporteren onze auto's anders dan de resultaten in die datasets oftewel zitten we hier met een efficientiewinst. 🤷🏻‍♂️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• markjanssen
  • Niet online
PhyzX schreef op donderdag 10 oktober 2024 @ 18:44:
Zojuist heb ik voor het eerst geladen met mijn nieuwe laadpaal thuis. Het gaat om een combi van Zaptec Go, Tibber en E-Flux als backend. So far so good.

Nu zie ik echter in de Shell app (mijn MultiTankcard is eigenlijk een Shell card) dat er 14,44 euro ex btw afgetikt is, terwijl E-Flux 8,85 euro naar mij overmaakt. Ik had 30 cent per kWh ingesteld in E-Flux (publieke palen zijn hier 35 cent ex. btw) maar mijn werkgever betaald dus 49 cent per kWh?!! Ik weet dat er roamingkosten bestaan, en dat E-Flux 3 cent ex. btw opslag rekent, maar dan nog kan ik dit niet verklaren.
Shell rekent vaste tarieven per kwh toch, dus daar maakt shell lekker winst ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HyperBart
  • Nu online

Ik lees online dat het mogelijk zou zijn om de MTc aan een E-Flux kaart te koppelen, maar dat zou dan via Athlon moeten. Lijkt mij een long shot, maar dan zou ik wel van die roaming costs af zijn. Of is er een betere manier?
Tja kijk, daar zit je dus met het probleem dat roaming kosten bij de afnemer van de pas liggen. Daar ga jij niet veel aan kunnen doen en Shell zijn echt bandieten wat dat betreft.

Sommige pas aanbieders hanteren het zogenaamde CPO tarief (da's wat jij instelt ongeveer) + een kleine uplift, maar Shell of nog anderen kunnen andere formules toepassen afhankelijk van wat de pashouder/gefactureerde afgenomen heeft qua product bij de laadpasverstrekker.

Nu ja, je weet dat er dus vaste prijzen zijn aan die kant (zie Tweaker hierboven) dus... misschien jouw prijs nog eens herbekijken :+

[ Voor 4% gewijzigd door HyperBart op 10-10-2024 19:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Makrolon
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 07:16

Klinkt nou ook weer niet als zon grote klus.. die 5k is veel te veel, zeker als de aannemer t in een moeite door kan doen. Maar dat is bekend bij nieuwbouw.

Is er al met de VvE over gesproken, vaak hebben die wel een mening over uitvoering e.d. ok t gezamelijke terrein.

13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASS-Ware
  • Nu online
The Legend schreef op donderdag 10 oktober 2024 @ 19:10:
[...]

Ik heb geen idee.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ASS-Ware
  • Nu online
Leuk hoor, al die websites die van alles beweren, maar ik geloof in de resultaten die ik zelf meet en zie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
ASS-Ware schreef op donderdag 10 oktober 2024 @ 22:21:
[...]

Leuk hoor, al die websites die van alles beweren, maar ik geloof in de resultaten die ik zelf meet en zie.
Ik kan best geloven dat je auto de stroom meet aan de ingangsstekker, maar als van die 3 kW er eerst 300W gaat naar de electronica, en er nog eens 10% omgezet wordt in warmte tijdens het laden, dan meet je auto niet echt wat er in de batterij gaat. Dat lijkt me evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASS-Ware
  • Nu online
Tommie12 schreef op donderdag 10 oktober 2024 @ 22:25:
[...]

Ik kan best geloven dat je auto de stroom meet aan de ingangsstekker, maar als van die 3 kW er eerst 300W gaat naar de electronica, en er nog eens 10% omgezet wordt in warmte tijdens het laden, dan meet je auto niet echt wat er in de batterij gaat. Dat lijkt me evident.
Mijn auto geeft aan wat hij heeft geladen en noemt dat “Total charge”.
Geen idee waar en hoe mijn auto dat meet en of dat klopt.
Maak er van wat je wilt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Legend

The Legend

*Plop*

Welke auto heb je dan @ASS-Ware ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ASS-Ware
  • Nu online
Ik rijd een BMW i4.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanHenk
  • Registratie: September 2008
  • Niet online

Shell Recharge heeft een flat rate bij publieke laadpunten (dat is jouw paal ook geworden) op een roaming netwerk. Daarnaast heb je zelfs nog een blokkeertarief..!

Je kunt beter een andere backoffice nemen, een andere laadpas gebruiken(die CPO tarief gebruikt) of gewoon je geladen kWh rechtstreeks declareren. Nu zit er een aardig gat tussen de tarieven, wat bij Shell blijft hangen. Of je kunt het accepteren en je schouders ophalen, dan moet je werkgever maar wat meer betalen…

skoda enyaq 80 | holtkamper aero | fiscalist én techneut

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 09:32
ASS-Ware schreef op donderdag 10 oktober 2024 @ 22:21:
[...]

Dit is gewoon goed onderzoek. Maar vertel vooral hoe je zelf deze meting doet.
n.b. 90% is een normale efficiency van een laadcyclus. Dus als jij 1-2% haalt, dan vraag ik me af waarom deze techniek niet op grootschalige opslagsystemen wordt toegepast.

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASS-Ware
  • Nu online
BarryH schreef op donderdag 10 oktober 2024 @ 23:25:
[...]

Dit is gewoon goed onderzoek. Maar vertel vooral hoe je zelf deze meting doet.
Dat deed ik.
Ik vermeld toch wat de kWh meter, de laadpaal en de auto aangeeft?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
ASS-Ware schreef op vrijdag 11 oktober 2024 @ 01:12:
[...]

Dat deed ik.
Ik vermeld toch wat de kWh meter, de laadpaal en de auto aangeeft?
Je laadpaal en kWh meter zijn op een of andere manier geijkt.

En bij je auto is het de vraag waar er gemeten wordt. Aan de ingang van je auto of aan de ingang van de batterij.

En natuurlijk weten we dat autofabrikanten nooit foute cijfers door geven. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peter-036
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 07:41
Tommie12 schreef op vrijdag 11 oktober 2024 @ 07:11:
[...]

En bij je auto is het de vraag waar er gemeten wordt. Aan de ingang van je auto of aan de ingang van de batterij.

Maar je kunt natuurlijk alleen uitgaan van de data die je hebt uit je eigen metingen.
Iedereen kan en mag aan die data twijfelen, maar zolang ze geen (voor jouw situatie) betere (lees: accuratere?) data leveren, blijft het voor iedereen een kwestie van 'geloven'.

It is what it is.If you can't change it, deal with it!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
Peter-036 schreef op vrijdag 11 oktober 2024 @ 07:21:
[...]

Maar je kunt natuurlijk alleen uitgaan van de data die je hebt uit je eigen metingen.
Iedereen kan en mag aan die data twijfelen, maar zolang ze geen (voor jouw situatie) betere (lees: accuratere?) data leveren, blijft het voor iedereen een kwestie van 'geloven'.
Klopt.
De energie in de batterij kan je nog op een andere manier controleren.
Rij de batterij van bv 80% naar 20%, en kijk wat de auto aan geeft als afstand en verbruik. Daaruit kan je een indirecte meting doen. (Zo doet Bjorn het ook)

En dan denk ik dat er weer een andere capaciteit uit komt.
De waarheid ligt dan ergens in het midden.
Maar uitgaan dat je laadverliezen slechts 1-2% zijn is zeker fout. Geen enkele auto haalt dat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jazsie
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 00:06
Ik zit op 3%, dat is dan geen fout @Tommie12 ? :+

Aangezien je van AC naar DC moet en de auto zelf ook een eigen verbruik heeft zal het eerder ergens tussen de 5-10% liggen afhankelijk van het laad vermogen.

3600 Wp op 0° (vrijwel plat) | 3900Wp op 10°

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 08:50

de Peer

under peer review

Peter-036 schreef op vrijdag 11 oktober 2024 @ 07:21:
[...]

Nou nee. Aan die data uit de studie mag je meer waarde toe schrijven want de onderzoekers gebruiken nauwkeurige apparatuur die geijkt en gekwalificeerd is (neem ik aan).

Je eigen huis tuin en keuken metinkjes zijn slechts indicatief, tenzij je die ook serieuzer gaat uitvoeren.

Als je thuis op 2 procent verlies uitkomt dan kun je heel naïef geloven dat jouw situatie Superefficiënt is of gewoon beseffen dat je meting waarschijnlijk onbetrouwbaar is en dat het professionele onderzoek toch een beter beeld geeft ;)

[ Voor 15% gewijzigd door de Peer op 11-10-2024 08:55 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Peter-036
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 07:41
De meeste (vast niet alle!) tests en studieresultaten die hierover gepubliceerd worden, zijn enerzijds van (al dan niet digitale) auto-magazines, en anderzijds van autofabrikanten, en wij moeten aannemen dat ze goed en netjes uitgevoerd worden.
We kunnen hier (in koor?) gaan roepen dat medetweakers verkeerd meten, interpreteren, aflezen of berekenen, maar dat zal niets veranderen aan de perceptie van die medetweakers, of die van de andere meelezers hier.
Ik kom hier thuis (uit het hoofd) ook aan een laadverlies van 8 tot 15%, is dat exact genoeg?
Dat denk ik niet, maar wanneer iemand mij ernaar vraagt, heb ik geen beter antwoord.
Terzijde: N=1 is voor die ene 'N' van meer belang dan welke onderzoeksuitkomst ook.

It is what it is.If you can't change it, deal with it!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HyperBart
  • Nu online
Maar ja goed jongens, uiteindelijk is het allemaal gewoon een geval "wat wordt er gemeten".

Kijk, als mijn digitale meter 10.01kWh aangeeft en mijn laadpaal 10kWh op een laadbeurt, en de auto meet voor alle AC/DC conversies 9.99kWh en na de conversie meet hij 8.5kWh en in de batterij zit effectief aan elektronen 8.3kWh, dan zeg ik "ok oef, dat scheelt wel wat", maar wat ik vooral wil weten is: hoeveel kilometer kan ik rijden, en daar zal ik dan wel een berekening of gevoel van "duur of niet duur" of efficient of niet efficient op baseren.

Dat ene of gene zoveel procent meet, eigenlijk is dat gewoon allemaal gelul in de marge, het draait 'm om de kilometers die we kunnen rijden en de kostprijs per kilometer.

Het is dat we het nu zo overduidelijk zien en die ketting beter inzichtelijk hebben, bij diesel of benzine zitten we daar ook niet op te loeren... Maar ja, bij een kWh'tje wat door een kabel ergens bij ons stroomt zien we het nogal graag.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IvoB2
HyperBart schreef op vrijdag 11 oktober 2024 @ 09:42:
Dat ene of gene zoveel procent meet, eigenlijk is dat gewoon allemaal gelul in de marge, het draait 'm om de kilometers die we kunnen rijden en de kostprijs per kilometer.
En ook dat is uiteraard weer een n=1 verhaal waar je over kan gaan discussiëren.
De ene rijstijl is de andere niet en het ene energiecontact het andere niet waardoor ook daar iedereen weer op een andere kostprijs of opbrengst uitkomt. :)
Is dat dan ook "gelul in de mage"?

Persoonlijk boeit me, vanuit economisch standpunt, het verlies tussen wat uit de laadpaal komt en netto in de auto gaat ook niet zo want de afrekening gebeurt aan de laadpaal en niet in de omvormer van de auto.
Grote of kleine verliezen na de laadpaal bepalen dus de afrekening niet.

Hier wordt de BEV thuis uitsluitend geladen op overproductie zonnestroom. Dat is sowieso al energie aan een lage kostprijs. Economisch gezien (kostprijs per km) is het dus hier beter dat er veel verliezen na de laadpaal zijn (want dan er vanuit PV een hoger volume opgewaardeerd worden in euro).
Eveneens het geval wanneer het verbruik per km hoger ligt want dat geeft eenzelfde resultaat in economisch voordeel (netto opbrengst per gereden km).
Maar uiteraard is ook dat een n=1 verhaal. :)

[ Voor 42% gewijzigd door IvoB2 op 11-10-2024 10:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperBart
  • Nu online
IvoB2 schreef op vrijdag 11 oktober 2024 @ 09:59:
[...]

En ook dat is uiteraard weer een n=1 verhaal waar je over gaan discussiëren.
De ene rijstijl is de andere niet en het ene energiecontact het andere niet waardoor ook daar iedereen weer op een andere kostprijs of opbrengst uitkomt. :)
Is dat dan ook "gelul in de mage"?
Neen, exact idd.
Voor mij wel ja, uiteindelijk moet je dat gewoon ook wat "uitgemiddelden" over een hele groep en op een grotere schaal gaan bekijken dan individueel, maar iedereen moet uiteraard wel zijn eigen rekening maken. Dan komt dat punt beneden hier wel sterker naar voor.
Persoonlijk boeit me, vanuit economisch standpunt, het verlies tussen wat uit de laadpaal komt en netto in de auto gaat ook niet zo want de afrekening gebeurt aan de laadpaal en niet in de omvormer van de auto.
Exact dit dus ja, daarom staat de laadpaal bij ons ook binnen op een halve meter van de kast met een 6mm² om mijn kostenzieltje wat te kalmeren dat daar al zo min mogelijk financieel verlies op zit :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bravo
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 10:00

Bravo

Second Best

IvoB2 schreef op vrijdag 11 oktober 2024 @ 09:59:
[...]

[...]

Grote of kleine verliezen na de laadpaal bepalen de afrekening in mijn optiek juist wel. Als je een accu van 64 kWh wilt vullen maakt het nogal uit of je dat met 3% of 15% omzettingsverliezen doet (resp 66.0 of 75.3 kWh erin stoppen). Dat scheelt toch 9.3x de kWh-prijs die ik wel moet betalen.

Overigens gebruik ik de laadpaalgegevens om mijn verbruik van de auto te meten. Komt helaas niet in de buurt van de opgave van de auto zelf... (17.0 kWh/100 km vs 13.9 kWh/100 km)

[ Voor 11% gewijzigd door Bravo op 11-10-2024 10:08 ]

Ioniq 6 LR Lounge 20"
2700Wp SSW 30° @ SE2200 | 1720Wp SSW 5° @ HM-1500
Flickr | Canon 6D | 17-40mm f/4 + 50mm f/1.8 II + 70-200mm f/4 | 2x 430EX II | Sirui T005 + C10

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperBart
  • Nu online
Bravo schreef op vrijdag 11 oktober 2024 @ 10:06:
[...]

Grote of kleine verliezen na de laadpaal bepalen de afrekening in mijn optiek juist wel. Als je een accu van 64 kWh wilt vullen maakt het nogal uit of je dat met 3% of 15% omzettingsverliezen doet (resp 66.0 of 75.3 kWh erin stoppen). Dat scheelt toch 9.3x de kWh-prijs die ik wel moet betalen.
Mja idd, als ik zelf prive elektrisch reed dan lette ik daar ook wel wat op, nu is mijn invloed op de kosten vooral aan de AC zijde door gebruik PV, dus zelfs al mis je 10 tot 15 percent is het nog atlidj onder de streep beter dan 32 cent per kWh vanuit het net te halen. Als je 's nachts laadt dan is het dus wel beter om zo hoog mogelijk te gaan maar in Belgie heb je dan weer het capaciteitstarief wat je een stukje in rekening mee moet brengen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IvoB2
Bravo schreef op vrijdag 11 oktober 2024 @ 10:06:
[...]

Grote of kleine verliezen na de laadpaal bepalen de afrekening in mijn optiek juist wel.
Inderdaad, vandaar dat ik begon met te stellen dat ook dat een n=1 verhaal is.
De uitkomst is, afhankelijk van de verschillende parameters, voor iedereen anders.
Als je een accu van 64 kWh wilt vullen maakt het nogal uit of je dat met 3% of 15% omzettingsverliezen doet (resp 66.0 of 75.3 kWh erin stoppen). Dat scheelt toch 9.3x de kWh-prijs die ik wel moet betalen.
Inderdaad en dat is een rechtstreeks gevolg van jouw individueel uitgangspunt.
Hier* is het uitgangspunt totaal anders.
En zo zal dat voor iedereen, afhankelijk van de gehanteerde parameters, anders uitdraaien.

*EV wordt thuis geladen met PV stroom. Kostprijs => 7,5 cent kWh.
Vergoeding gemeten aan de MID kWh netto => 32,5 cent/kWh

Indien er geen verliezen zouden zijn zou de netto opbrengst per geladen kWh 25 cent/kWh bedragen.
Per cyclus (voor een batterij met een netto capaciteit van 74 kWh) is dat dan 18,5 €
Bij een laadverlies van 35% is dat echter al 24,97 €
Bij een laadverlies van maar 2% is dat maar 18,87 € per batterijlading
En alles daartussen.

Idem voor een hoger verbruik.
Een hoger verbruik leidt tot meer kWh laden per 100 km.

Voor de een is dat een hogere of lagere kost en voor de ander een hogere of lagere netto winst.
Het hangt dus van de uiteenlopende parameters af wat de gevolgen zijn en het individuele n=1 verhaal. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IvoB2
HyperBart schreef op vrijdag 11 oktober 2024 @ 10:09:
[...]
Als je 's nachts laadt dan is het dus wel beter om zo hoog mogelijk te gaan maar in Belgie heb je dan weer het capaciteitstarief wat je een stukje in rekening mee moet brengen.
Wanneer je volledig op PV gaat laden dan speelt dat capaciteitstarief uiteraard niet mee.
Integendeel, wanneer je daar een vergoeding voor krijgt (hier is dat bovenop de forfaitaire kWh 27,5 cent/kWh vergoeding nog eens extra 5 cent/kWh forfaitaire vergoeding voor kW captar) is dat pure extra winst.
Maar ook in dat geval (vergoeding per geladen kWh) kan je beter niet zo snel mogelijk laden maar zo traag mogelijk (want dan zijn de verliezen - op een paar uitzonderingen na - het hoogst).

All in netkosten schommelen hier (n=1 want blijkbaar ander energiecontract)) trouwens niet rond de 32 cent/kWh maar rond de 20 cent/kWh.
Zelfs als je vanuit het net zou laden maak je dan nog 12,5 cent/kWh "winst".
(Maar wanneer je jaarlijks meer dan een paar 100 kWh van het net zou laden stijgt de netvergoeding op netafgenomen kWh waardoor de winst vanuit net laden weer daalt naar 7,5 cent/kWh.)

[ Voor 19% gewijzigd door IvoB2 op 11-10-2024 10:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goochelaar
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 25-06 14:20
roel00 schreef op dinsdag 8 oktober 2024 @ 14:10:
[...]

Ik adviseer om weg te blijven van Coolblue/Bluebuilt. Al tijden geen firmware update gehad, je kunt de laadpaal niet zelf beheren en er is geen app, dus ook geen mogelijkheid om iets in te stellen. Zonnestroom laden kun je dus vergeten. Het plannen van een laadsessie is heel omslachtig. Geen OCPP. Geen mogelijkheid om gebruikers toe te voegen voor beheer. De zakelijke verrekening doen ze handmatig en is vreselijk traag (meer dan 20 dagen).
Ik weet niet of de Bluebuilt palen eigen firmware hebben, of dat hier ook standaard Peblar firmware op geïnstalleerd kan worden. Peblar zelf lijkt juist wel regelmatig updates uit te brengen:

Met de laatste update (https://peblar.com/nl/articles/peblar-firmware-update-1-6-0) zijn er weer nieuwe features bij gekomen, zoals:
  • local REST API
  • kabel vergrendeling
  • group load balancing via ethernet (voor wie meerdere palen heeft)
Ook OCPP ondersteunen zij wel: https://peblar.com/nl/products/ev-charging

Ik was zelf begin dit jaar bezig met een laadpaal maar heb dat toen door omstandigheden een tijdje laten liggen. Op dat moment twijfelde ik tussen een Alfen en een Peblar. Toen was er nog veel onduidelijk over het al dan niet kunnen aanspreken van de Peblar. Kennelijk kan het nu wel.

Dat is mooi, want ik ben nu weer in de markt voor een laadpaal.

N.B. Wat Coolblue in het algemeen betreft, daar heeft een collega van me een laadpaal (Alfen) afgenomen en dat is inderdaad steeds gedoe qua zakelijke afrekening. Zij zijn toch voornamelijk ingericht op particulieren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kakola
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 25-06 12:57
Peblar is een mooi product, en levert inderdaad vaak updates voor hun eigen producten.
Ik geloof dat de Bluebuilt paal hun eigen firmware heeft, en die dus vaak achterloopt op Peblar zelf.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Goochelaar
Voor degenen die er al mee aan de slag willen en de documentatie nog niet gevonden hadden:

https://developer.peblar.com/

Zowel Modbus TCP als de local REST API documentatie is daar te vinden.

Zo te zien kun je in ieder geval de interne meter uitlezen, een limiet opgeven en 1 fase laden forceren mocht je dat willen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JanHenk
  • Registratie: September 2008
  • Niet online
Goochelaar schreef op vrijdag 11 oktober 2024 @ 13:11:
Voor degenen die er al mee aan de slag willen en de documentatie nog niet gevonden hadden:

https://developer.peblar.com/

Zowel Modbus TCP als de local REST API documentatie is daar te vinden.

Zo te zien kun je in ieder geval de interne meter uitlezen, een limiet opgeven en 1 fase laden forceren mocht je dat willen.
Dat is wel tof en heeft flinke potentie. Ik gebruik evcc met modbus TCP en dat werkt als een trein om het laadvermogen van mijn Alfen aan te sturen.

Op https://github.com/evcc-io/evcc/issues/15406 zag ik ook dat er door een developer gekeken is naar integratie van de Peblar met evcc. Wellicht dat iemand met verstand van Go de integratie kan programmeren :)

Sturing per milliampere, RFID en backoffice support, 1P3P switching en ISO 15118 certificering (plug&charge, V2G).

skoda enyaq 80 | holtkamper aero | fiscalist én techneut

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASS-Ware
  • Nu online
Tommie12 schreef op vrijdag 11 oktober 2024 @ 07:11:
[...]

Mij werd gevraagd: "Maar vertel vooral hoe je zelf deze meting doet.".
Daar gaf ik antwoord op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Untouchablezz20
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 00:02
De Easee lite is geïnstalleerd, maar ik krijg met geen mogelijkheid het apparaat toegevoegd aan de app. Blijft aangeven dat ofwel de Easee niet verbonden is of dat het serienummer niet klopt. Handleiding bekeken, maar wordt er niet wijzer van. Op de Easee zelf knippert onderaan een geel lichtje, wat zou moeten betekenen dat hij klaar is voor configuratie.

Iemand een tip?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MvdV75
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 17-06 18:09
Untouchablezz20 schreef op vrijdag 11 oktober 2024 @ 14:39:
De Easee lite is geïnstalleerd, maar ik krijg met geen mogelijkheid het apparaat toegevoegd aan de app. Blijft aangeven dat ofwel de Easee niet verbonden is of dat het serienummer niet klopt. Handleiding bekeken, maar wordt er niet wijzer van. Op de Easee zelf knippert onderaan een geel lichtje, wat zou moeten betekenen dat hij klaar is voor configuratie.

Iemand een tip?
Heb je de backplate gescand? Daar zit een nfc sticker op. Die moet eerst ingelezen worden

Gebruik je de Installer app ipv de reguliere app?

[ Voor 4% gewijzigd door MvdV75 op 11-10-2024 15:24 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Untouchablezz20
MvdV75 schreef op vrijdag 11 oktober 2024 @ 15:22:
[...]

Heb je de backplate gescand? Daar zit een nfc sticker op. Die moet eerst ingelezen worden

Gebruik je de Installer app ipv de reguliere app?
Gelukt! Dankjewel!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goochelaar
JanHenk schreef op vrijdag 11 oktober 2024 @ 13:28:
[...]

Dat is wel tof en heeft flinke potentie. Ik gebruik evcc met modbus TCP en dat werkt als een trein om het laadvermogen van mijn Alfen aan te sturen.

Op https://github.com/evcc-io/evcc/issues/15406 zag ik ook dat er door een developer gekeken is naar integratie van de Peblar met evcc. Wellicht dat iemand met verstand van Go de integratie kan programmeren :)

Sturing per milliampere, RFID en backoffice support, 1P3P switching en ISO 15118 certificering (plug&charge, V2G).
Inderdaad.

Voor loadbalancing is er de optie om met klemmen te werken of met de Homewizard P1. Dat vind ik jammer, want die werkt draadloos en ik heb reeds een P1 reader (ESP based) t.b.v. Home Assistant, die gewoon via UTP aan het netwerk hangt.

Het protocol van de Homewizard is openbaar: https://github.com/jvande...b=readme-ov-file#p1-meter. Kennelijk zijn de verwijzingen naar de offical docs verouderd, maar die vind je hier: https://api-documentation.homewizard.com/docs/endpoints/api

Het zou mogelijk moeten zijn om de homewizard P1 qua protocol te simuleren met een ESP. Lijkt me op zich een interessant idee, maar ik kon er zo snel nog geen bestaande projecten voor vinden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HyperBart
  • Nu online
Goochelaar schreef op vrijdag 11 oktober 2024 @ 17:06:
[...]

Inderdaad.

Voor loadbalancing is er de optie om met klemmen te werken of met de Homewizard P1. Dat vind ik jammer, want die werkt draadloos en ik heb reeds een P1 reader (ESP based) t.b.v. Home Assistant, die gewoon via UTP aan het netwerk hangt.

Het protocol van de Homewizard is openbaar: https://github.com/jvande...b=readme-ov-file#p1-meter. Kennelijk zijn de verwijzingen naar de offical docs verouderd, maar die vind je hier: https://api-documentation.homewizard.com/docs/endpoints/api

Het zou mogelijk moeten zijn om de homewizard P1 qua protocol te simuleren met een ESP. Lijkt me op zich een interessant idee, maar ik kon er zo snel nog geen bestaande projecten voor vinden.
EVCC werkt ook met de p1 slimmelezer van zuidwijk hoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Untouchablezz20
Recent gevraagd hoe snel de e-golf zou laden met de Easee charge lite. Ik had gehoopt op 7,2kW maar ik kom niet verder dan 5,3kW. Iemand een idee? Ik beschik over 3 fase. Hoofdzekering 3x 25a. Zekeringwaarde 16a en belastingslimiet 12a.

Komt dit door de beperking van de onboard lader van de e-golf?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ADIFZ8NIeyGDygY7b-Iwah6Jhxs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8fedPA5hdxCRKgvgdSNHpGG4.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 38% gewijzigd door Untouchablezz20 op 11-10-2024 19:18 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• V_ger
  • Registratie: September 2009
  • Nu online
Untouchablezz20 schreef op vrijdag 11 oktober 2024 @ 19:05:
Recent gevraagd hoe snel de e-golf zou laden met de Easee charge lite. Ik had gehoopt op 7,2kW maar ik kom niet verder dan 5,3kW. Iemand een idee? Ik beschik over 3 fase. Hoofdzekering 3x 25a. Zekeringwaarde 16a en belastingslimiet 12a.

Komt dit door de beperking van de onboard lader van de e-golf?
Is die golf toevallig 2 fase? Dat komt overeen met jouw 12A.

Tibber, Gasloos sinds 2017, Nibe F1155, 12.4kWp 30° O/W + 4.4kWp 0°, 3x Victron MP2-5000 + 60 kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Untouchablezz20
V_ger schreef op vrijdag 11 oktober 2024 @ 19:07:
[...]

Is die golf toevallig 2 fase? Dat komt overeen met jouw 12A.
Ja, volgens mij wel. 2x16A over 2 fases

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 09:36
Untouchablezz20 schreef op vrijdag 11 oktober 2024 @ 19:19:
[...]

Ja, volgens mij wel. 2x16A over 2 fases
12A x 230V = 2760 watt per fase.
Dus met laden op 2 fasen klopt die 5300 watt wel.
Als je hoger wilt moet je of hoger afzekeren (25A) of de limiet niet op 80 maar op 100% zetten (van die 16A)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Untouchablezz20
ASW1 schreef op vrijdag 11 oktober 2024 @ 19:27:
[...]

Als je hoger wilt moet je of hoger afzekeren (25A) of de limiet niet op 80 maar op 100% zetten (van die 16A)
Kan dat veilig? Of kan ik het beter zo laten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 09:36
Untouchablezz20 schreef op vrijdag 11 oktober 2024 @ 19:32:
[...]

Kan dat veilig? Of kan ik het beter zo laten?
De meningen daarover zijn verdeeld.
Het gaat erover of je automaten wel langdurig (als in urenlang) mag belasten op het maximale vermogen waarvoor ze gemaakt zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
ASW1 schreef op vrijdag 11 oktober 2024 @ 19:27:
[...]

En waarom zou je een zekering van 16A niet op 16A mogen belasten gedurende uren. Zelfs als je er een half uur 18A door trekt gaat er echt niks mis hoor.

Pagina: 1 ... 143 ... 179 Laatste

Let op:
Discussie over laadpassen, facturatie e.d.: [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3. Vragen over elektrische auto's en hun bijbehorend laadvermogen in Elektrische auto's - deel 5 of de betreffende merktopics. Er is uiteraard een beetje overlap, maar specifieke vragen of opmerkingen over de inrichting van je meterkast en huisinstallatie horen in Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 2. Voor het zo goedkoop mogelijk thuisladen van je EV kan je terecht in Het grote goedkoop thuisladen van je EV topic en als laatste: voor v2g is er ook een plek: Over V2G; laden en ontladen