En geheel in EV-BOX' stijl lees ik dit al zo'n 24 uur in de media, maar heb ik als klant-van-het-eerste-uur uiteraard nog helemaal 0 komma noppes van ze vernomen.
Aan de ene kant jammer, nu moet ik ietsje sneller dan verwacht (de connectiviteit van deze oudere laadpalen zou sowieso volgende zomer al gaan stoppen als het 2G netwerk uitgaat) mijn 10 jaar oude EV-box (gen2 meen ik?) laadpaal gaan vervangen, aan de andere kant verdient die zeldzaam slecht gerunde klantenhatende ballentent ook echt niets anders dan zo snel mogelijk failliet te gaan.
Denk hierbij aan: met enige regelmaat (1x per jaar oid) betaalden ze gewoon niet uit, moet je dat elke keer zelf constateren en daar zelf meermaals achteraan gaan. Rekening nummer wijzigen? Heeft me een jaar en een telefoontje of 8 gekost. Of nog mooier, men gaat na enkele jaren "van backoffice wisselen". Bestaande klanten krijgen een mooie mail "er veranderd niets, alles wordt alleen maar beter". Vervolgens kom je er op pagina 20 van de kleine lettertjes achter dat men -ineens- 10% van iedere laadsessie achterover gaat drukken, naast het abonnement van 48/jaar. Dat mag natuurlijk, maar heb dan het fatsoen om je klanten hier gewoon eerlijk over te informeren. En zo kan ik nog wel even doorgaan.
Anyway, het is zover en nu ben ik toch aan het wikken en wegen wat ik nu op de korte termijn ga doen, want ik wil echt niet verrast worden door een niet-langer werkende evbox. Ik kan de bestaande EV-box als een soort lege huls gaan ombouwen naar een SmartEVSE (of vergelijkbare EVSE/charge controller, een openEVSE, Phoenix Contact, etc.). Het kostenplaatje is dan als volgt:
EVBOX naar SmartEVSE MVP (as-is qua functionaliteit ombouwen), 530 euro
SmartEVSE-V3 controller 149 euro
Kastje met transp. deksel (hoeft niet, maar heb graag makkelijk toegang tot de controller): 24 euro
LED en drukknop: 24 euro
RFID-lezer: 30 euro
MID Modbus Meter (Eastron SDM630): 49 euro
Nieuwe laadkabel 7m (de oude is na 10 jaar dagelijks gebruik danig versleten/gecorrodeerd): 254 euro
Additioneel voor loadbalancing en solar-laden met 1F-3F switching, 144 euro extra, maakt totaal 674:
SmartEVSE Sensorbox v2 + CT's: 89 euro
Doepke HS40-40 3F-Contactor: 55 euro
Dat is toch nog wel een flink bedrag voor een DIY-oplossing. Ik zou de sensorbox nog kunnen weglaten en via MQTT uit HA(of EVCC) de P1 meterwaarden doorgeven, maar ik wil liever die afhankelijkheid niet.
Of ik koop "gewoon" een kant-en-klare lader die ook doet wat ik wil, dan kom ik uit eerdere verkenningen steeds bij een Ratio IO6 uit, dan kom ik op 1077 euro uit voor een volledig vergelijkbaar model (vaste kabel 7,5M, RFID, LB, Wi-Fi). 5m kabel is 100 minder. Dat verschil is dan ook weer niet zo gek groot, zeker als ik nog een 1-200 euro voor de evbox kan krijgen op marktplaats.
Toch neig ik naar de Open Source/DIY-oplossing nu SmartEVSE ook OCPP gaat doen. Dan ben ik tenminste niet meer afhankelijk van dit soort clubs en hun langetermijnvoortbestaan, in de lucht blijven van de cloud/backend, veranderende voorwaarden, etc.
All-electric.