Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

• Untouchablezz20
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 13:48
ASW1 schreef op vrijdag 11 oktober 2024 @ 19:36:
[...]

De meningen daarover zijn verdeeld.
Het gaat erover of je automaten wel langdurig (als in urenlang) mag belasten op het maximale vermogen waarvoor ze gemaakt zijn.

[ Voor 19% gewijzigd door Untouchablezz20 op 11-10-2024 19:44 ]

• Untouchablezz20
Ik ga het eens testen.

[ Voor 75% gewijzigd door Untouchablezz20 op 11-10-2024 19:44 ]

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente

• Untouchablezz20
Ja, de golf 7.5 inderdaad.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WMvHB67XrzLJdebQ6eV-G6ItHe8=/x800/filters:strip_exif()/f/image/nJynQn56ylkY79bLN7IqZsOq.png?f=fotoalbum_large

Kan ‘m niet hoger zetten dan 12 A maar in de installer app wel naar 16 A verhoogd.

• Makrolon
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 17:53
Untouchablezz20 schreef op vrijdag 11 oktober 2024 @ 20:09:
[...]

Ja, de golf 7.5 inderdaad.

[Afbeelding]

Kan ‘m niet hoger zetten dan 12 A maar in de installer app wel naar 16 A verhoogd.
Dan zal easee zelf die 80 procent aan houden, moet je je zekering limiet op 20 zetten.

13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte

• sir_knudde
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 16:13
ASW1 schreef op vrijdag 11 oktober 2024 @ 19:36:
[...]

De meningen daarover zijn verdeeld.
Het gaat erover of je automaten wel langdurig (als in urenlang) mag belasten op het maximale vermogen waarvoor ze gemaakt zijn.
Volgens mij zijn de meeste automaten gespecificeerd met een nominale stroomsterkte van bijvoorbeeld 16A, voor afschakelen kan dat zelfs op 6kA liggen. Zie bijvoorbeeld de specificaties van deze van ABB https://www.abbconnect.nl...=nl&relatedProdCountry=nl

• Untouchablezz20
Makrolon schreef op vrijdag 11 oktober 2024 @ 21:21:
[...]

Dan zal easee zelf die 80 procent aan houden, moet je je zekering limiet op 20 zetten.
Aangepast, maar nog steeds blijft Easee voor 12 A gaan.

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Nu online
Untouchablezz20 schreef op vrijdag 11 oktober 2024 @ 21:26:
[...]

Aangepast, maar nog steeds blijft Easee voor 12 A gaan.
Misschien even herstarten?
Ik zou het niet op die manier doen trouwens, en 'main fuse' gewoon laten staan op wat je hebt, 16A dus.

Als je via de installer app naar 'site overview' gaat en dan naar 'circuit' onderaan. en vervolgens naar 'rated current' dan kun je daar ingeven of je met 80 of 100% van je 16A wilt kunnen laden.

• Untouchablezz20
ASW1 schreef op vrijdag 11 oktober 2024 @ 21:54:
[...]

Misschien even herstarten?
Ik zou het niet op die manier doen trouwens, en 'main fuse' gewoon laten staan op wat je hebt, 16A dus.

Als je via de installer app naar 'site overview' gaat en dan naar 'circuit' onderaan. en vervolgens naar 'rated current' dan kun je daar ingeven of je met 80 of 100% van je 16A wilt kunnen laden.
Kan ik helaas niet vinden. Toevallig een screenshot voor me?

Het is gelukt. Stond inderdaad op 80%.

[ Voor 4% gewijzigd door Untouchablezz20 op 12-10-2024 06:52 ]

• Goochelaar
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 14-11 21:11
HyperBart schreef op vrijdag 11 oktober 2024 @ 17:54:
[...]

EVCC werkt ook met de p1 slimmelezer van zuidwijk hoor.
Ik had het over een opstelling waarbij de laadpaal dit zelf regelt aan de hand van de homewizard. Die laatste moet je eerst configureren met de app en het is me niet helemaal duidelijk of hij daarna zonder ‘cloud’ functioneert. Bovendien heb ik inderdaad al een bedraad alternatief (wat mijn voorkeur heeft).

Maar als EVCC de load balancing kan regelen, dan is dat ook nog een optie. Daar moet ik me dan toch eens in verdiepen, al is dat wel weer een schakel extra.

Update:
JanHenk schreef op vrijdag 11 oktober 2024 @ 13:28:
[...]

Op https://github.com/evcc-io/evcc/issues/15406 zag ik ook dat er door een developer gekeken is naar integratie van de Peblar met evcc. Wellicht dat iemand met verstand van Go de integratie kan programmeren :)

Kennelijk is er al iemand mee aan de slag gegaan, gezien dit pull request: https://github.com/evcc-io/evcc/pull/16451

[ Voor 27% gewijzigd door Goochelaar op 12-10-2024 00:20 ]

• JanHenk
  • Registratie: September 2008
  • Niet online
Goochelaar schreef op vrijdag 11 oktober 2024 @ 23:54:
[...]

Ik had het over een opstelling waarbij de laadpaal dit zelf regelt aan de hand van de homewizard. Die laatste moet je eerst configureren met de app en het is me niet helemaal duidelijk of hij daarna zonder ‘cloud’ functioneert. Bovendien heb ik inderdaad al een bedraad alternatief (wat mijn voorkeur heeft).
Voor inmiddels meerdere laders (ook de Alfen kan zo werken) kun je de HomeWizard P1 gebruiken. De communicatie werkt zonder cloud over je lokale netwerk. Je kunt zelfs (als je dat wenst) de cloud connectie volledig uitschakelen.
Maar als EVCC de load balancing kan regelen, dan is dat ook nog een optie. Daar moet ik me dan toch eens in verdiepen, al is dat wel weer een schakel extra.
Ik gebruik het zo op die manier en dat bevalt goed. Zie het niet per se als een schakel extra maar juist een manier om meerdere zaken in één keer te koppelen; auto, laadpaal, zonnepanelen, huisaansluiting, batterijsysteem, (andere) apparatuur dat ook nul-op-de-meter draait, tariefstructuren, etc.
Update:

[...]

Kennelijk is er al iemand mee aan de slag gegaan, gezien dit pull request: https://github.com/evcc-io/evcc/pull/16451
Is meer iets voor; Evcc slim laden met de zon en dynamische tarieven. Ik zie dat het nog niet vlekkeloos werkt, maar leuk om die ontwikkeling in de gaten te houden. :)

vw id.7 tourer pro s | evcc | holtkamper aero | fiscalist & prutser

• geldersscheepje
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 17:46
EVBOX staat op omvallen. Wat zijn de consequenties als dit gebeurt? Kan de laadpaal dan nog wel gebruikt worden of ben je afhankelijk van de backoffice?

https://www.tijd.be/onder...-te-zadelen/10568283.html

Zonneboiler 180 l, 3800 Wp, Ecolution WP en lots of LED's

• Maarten60
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 14:30
Voor wat het waard is
In dat geval ontmantelen de Fransen de hele onderneming. Die bestaat uit een hoofdkantoor in Amsterdam-West, waar vooral verkoop en softwareontwikkeling plaatsvindt, en twee productielocaties, in Frankrijk en de Verenigde Staten, waar de laadpalen worden gemaakt. Wel zou Engie nog een beperkt aantal mensen nodig hebben om te voldoen aan de verplichtingen ten opzichte van kopers van de palen, zoals het nakomen van garanties en het in de lucht houden van het netwerk waar de laadpalen mee verbonden zijn.
Bron: https://fd.nl/bedrijfslev...verkoop-door-moeder-engie

• V_ger
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 17:31
Typisch geval van "stekker eruit" 🤡

Tibber, Gasloos sinds 2017, Nibe F1155, 12.4kWp 30° O/W + 4.4kWp 0°, 3x Victron MP2-5000 + 60 kWh

• Wrc
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 21-11 19:56

Wrc

Tommie12 schreef op vrijdag 11 oktober 2024 @ 19:40:
[...]

En waarom zou je een zekering van 16A niet op 16A mogen belasten gedurende uren. Zelfs als je er een half uur 18A door trekt gaat er echt niks mis hoor.
De automaten worden hebben een eigen verbruik en worden warm, zie de documentatie van de fabrikant. Als ze b.v. ingebouwd zitten tussen andere automaten moet je vaak een reductie factor toepassen.

• Goochelaar
Ik kwam een screenshot (https://portal.project-ze...eee3b2c5864536debc1732774) tegen van het Peblar portal met de instelling Dynamic load balancing source waarbij de volgende opties mogelijk zijn:
  • current transformer
  • HomeWizard
  • IUNGO P1 Extender
Op de site van peblar zelf heet die instelling Measurement source (https://peblar.com/nl/blo...r-ev-chargers?hs_amp=true).

Ik ben benieuwd of de in Nederland geleverde palen ook de optie IUNGO P1 Extender hebben. Kan iemand met een Peblar laadpaal dit controleren?

Als dat het geval is dan is het interessant of zo'n extender met een ander protocol werkt (i.e. zender en ontvanger) of dat het reguliere P1 signaal gebruikt wordt. Want in dat geval zou je wellicht de Peblar ook rechts aan de P1 zou kunnen hangen.

Verder ben ik benieuwd of je bij de Peblar een safety current o.i.d. kunt instellen voor het geval dat het Modbus signaal (t.b.v. loadbalancing) wegvalt.

• ChiLLeR
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 21-11 14:28
geldersscheepje schreef op zaterdag 12 oktober 2024 @ 09:07:
EVBOX staat op omvallen. Wat zijn de consequenties als dit gebeurt? Kan de laadpaal dan nog wel gebruikt worden of ben je afhankelijk van de backoffice?

https://www.tijd.be/onder...-te-zadelen/10568283.html
Ja jammer. Stom dat ik net zo’n ding heb laten neerzetten.

>> Signature?

• Untouchablezz20
Ik krijg bij de Easee geen kosten overzicht. Ik heb de prijs per kWh wel al ingesteld. Werkt het bij jullie wel?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/26KtvWbPAIP0RxXxe-ygr5Ymn0I=/x800/filters:strip_exif()/f/image/PHSC89JG5BENWKOZl9p5gCvR.png?f=fotoalbum_large

• ASS-Ware
  • Laatst online: 18:33
Untouchablezz20 schreef op zondag 13 oktober 2024 @ 08:57:
Ik krijg bij de Easee geen kosten overzicht. Ik heb de prijs per kWh wel al ingesteld. Werkt het bij jullie wel?

[Afbeelding]
Ja, hier wel.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qiM7wbgJUcjYwXj2jYfOyBuSZac=/x800/filters:strip_exif()/f/image/AaHJdR3ClPtGjLg9jQPc3px7.png?f=fotoalbum_large

• berry76
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 18-11 06:31
Ik heb een Zaptec pro en sinds deze week de sense, daarnaast Tibber met de pulse.

Ik ben. Van 11 kWh laad snel terug gezakt naar 5 kWh

Ligt dit nu aan de sense ( als laatste toegevoegd ) of aan de combinatie tussen de sense en de pulse.

Heeft iemand een idee?

• V_ger
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 17:31
berry76 schreef op zondag 13 oktober 2024 @ 10:08:
Ik heb een Zaptec pro en sinds deze week de sense, daarnaast Tibber met de pulse.

Ik ben. Van 11 kWh laad snel terug gezakt naar 5 kWh

Ligt dit nu aan de sense ( als laatste toegevoegd ) of aan de combinatie tussen de sense en de pulse.

Heeft iemand een idee?
Ja, het ligt aan de user. Als je nu maar 5 kWh laadt ipv 11 kWh, moet je de stekker er gewoon 2x zo lang in laten zitten.
Of 4x zo lang als je 22 kWh wil laden, of nog langer als je wil dat je auto vol is.

[ Voor 7% gewijzigd door V_ger op 13-10-2024 10:12 ]

Tibber, Gasloos sinds 2017, Nibe F1155, 12.4kWp 30° O/W + 4.4kWp 0°, 3x Victron MP2-5000 + 60 kWh

• geldersscheepje
En het is helaas zover. Vers van de pers bij onze eigen Tweakers:

nieuws: Engie trekt stekker uit laadpaalproducent EVBox

• Mirabis
  • Registratie: Juli 2013
  • Niet online
Untouchablezz20 schreef op zondag 13 oktober 2024 @ 08:57:

[Afbeelding]
Tarief invullen werkt niet met terugwerkende kracht. Heb je tarief ingevoerd voor of na het laden?

1x Venus-E v153 +LilyGo HA, CT003 V117 | 5040Wp ZO + 4200Wp NW | Tibber, 3x25A, Easee Charge Lite | EV 98kWh

• macfocus
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 17-11 11:06
GateKeaper schreef op donderdag 10 oktober 2024 @ 09:08:
Is er hier iemand met ervaring bij nieuwbouwwoningen? Wij hebben een woning gekocht, die in begin 2026 wordt opgeleverd. We kunnen voor een laadpaal optie gaan, en daar vraagt de aannemer 5555 euro voor (hij vraagt ook 695 euro per extra zonnepaneel).

Ik heb al diverse partijen gebeld, en niemand lijkt het te willen doen. Het betreft een tussenwoning, met gezamenlijk parkeerterrein achter huis, waar iedereen 1 gereserveerde plek heeft. Er zou een kabel moeten worden getrokken vanaf de meterkast, onder het huis door (~ 10 meter), door de tuin (~ 10 meter), naar het parkeervak (~10 meter), en daar moet dan de paal komen.

Graven en herstel is makkelijk, aangezien het dus nieuwbouw is. Toch haakt iedere partij die ik bel af wanneer ik de situatie uitleg. Kan het echt niet voor minder dan 5555 euro?

Met het afschaffen van salderen, terugleverboetes op panelen, en een aanschafprijs van 5555 euro, lijkt het mij een enorm slechte investering.
Geen directe ervaring, maar 5500 is natuurlijk bezopen en dat zit hem in het feit dat aannemers van nieuwbouw (over)leven van het meerwerk.
Ik kan me nog herinneren dat ik ooit (30 jaar geleden) 130,- gulden betaalde voor het plaatsen van 5 meter 3/8 electrapijp en 3 doosjes. (inkoop particulier 10 gulden).

ERgo, even buiten eventueel gedoe m.b.t het openbreken van het net aangelegde gedeeld eigendom parkeerterrein, is de oplossing simpel.

Laat de aannemer een ruime mantelbuis aanleggen vanuit de meterkast naar de tuin richting parkeerplaats.

Trek je daar later zelf een paar geschikte kabels door.

Een laadpaal aanleggen met 8 meter graag en straatwerk heb ik 2150 laten doen door een gerenommeerd bedrijf.
Dus 5555, - is bezopen.

• Erwin_83
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 12:22
macfocus schreef op zondag 13 oktober 2024 @ 11:31:
[...]

Geen directe ervaring, maar 5500 is natuurlijk bezopen en dat zit hem in het feit dat aannemers van nieuwbouw (over)leven van het meerwerk.
Ik kan me nog herinneren dat ik ooit (30 jaar geleden) 130,- gulden betaalde voor het plaatsen van 5 meter 3/8 electrapijp en 3 doosjes. (inkoop particulier 10 gulden).

ERgo, even buiten eventueel gedoe m.b.t het openbreken van het net aangelegde gedeeld eigendom parkeerterrein, is de oplossing simpel.

Laat de aannemer een ruime mantelbuis aanleggen vanuit de meterkast naar de tuin richting parkeerplaats.

Trek je daar later zelf een paar geschikte kabels door.

Een laadpaal aanleggen met 8 meter graag en straatwerk heb ik 2150 laten doen door een gerenommeerd bedrijf.
Dus 5555, - is bezopen.
Tuurlijk zit er een (te veel) marge op meerwerk. Maar voor de aannemer is het meer dan alleen wat materiaal. De standaard tekeningen aanpassen, eventueel andere onderaannemers inschakelen en afspraken maken. Dus in de voorbereiding ook al kantoor uurtjes die betaald moeten worden.

Gasloos sinds 01-12-2017 zonder slotje of verwijdering, dus een "gevaarlijke situatie" volgens Liander. Verwarming met een Loria duo 6010. Pelletkachel voor de fun. EDIT 22-09-21 de (gevaarlijke) gasleiding in opdracht van Liander verwijderd.

• GateKeaper
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 05-08 21:46

GateKeaper

#1 Procastinator

@macfocus die mantelbuis moet dan wel al in de meterkast beginnen denk ik? Zal eens horen bij de aannemer wat hij daar voor wilt hebben.

Het bizzare is gewoon dat het veel goedkoper voor hem is, omdat hij alles kan doen voordat het straatwerk er ligt. En als ze een beetje slim zijn, leggen ze zelfs de mantelbuis al (deels) voordat de vloer gelegd wordt.

Maarja, zelfde met zonnepanelen, 695 per stuk extra, terwijl ze er toch al bezig zijn. Of inderdaad wandcontactdozen, en loze leidingen. Zelfs het trekken van een utp kabel door een loze leiding staat voor een kleine 500 euro op de meerwerklijst. Dat doe ik dan zelf wel.

---

Voor enkelen hierboven die het vroegen, het gaat om een privé auto en ook geen tankpas of andere financiële tegemoetkoming.

De VVE is nog op te richten, en daar worden wij als woningeigenaren geen onderdeel van. Er komt ook een (3 laags) appartementencomplex aangesloten op hetzelfde terrein, en het beheer en onderhoud ervan is voor eigenaren van de appartementen.

• Untouchablezz20
Mirabis schreef op zondag 13 oktober 2024 @ 10:55:
[...]

Tarief invullen werkt niet met terugwerkende kracht. Heb je tarief ingevoerd voor of na het laden?
Waarschijnlijk voor het laden. Net een sessie waarbij ik de kosten wel zie, maar het wordt niet meegenomen in het totaal overzicht. Wellicht moet dat nog worden bijgewerkt. Zie alleen data van gisteren.

• Flexiilex
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 09-11 21:21
PhyzX schreef op donderdag 10 oktober 2024 @ 18:44:
Zojuist heb ik voor het eerst geladen met mijn nieuwe laadpaal thuis. Het gaat om een combi van Zaptec Go, Tibber en E-Flux als backend. So far so good.

Nu zie ik echter in de Shell app (mijn MultiTankcard is eigenlijk een Shell card) dat er 14,44 euro ex btw afgetikt is, terwijl E-Flux 8,85 euro naar mij overmaakt. Ik had 30 cent per kWh ingesteld in E-Flux (publieke palen zijn hier 35 cent ex. btw) maar mijn werkgever betaald dus 49 cent per kWh?!! Ik weet dat er roamingkosten bestaan, en dat E-Flux 3 cent ex. btw opslag rekent, maar dan nog kan ik dit niet verklaren.

Is iemand hier eerder tegenaan gelopen, en zo ja, hoe heb je dat toen opgelost?

Ik lees online dat het mogelijk zou zijn om de MTc aan een E-Flux kaart te koppelen, maar dat zou dan via Athlon moeten. Lijkt mij een long shot, maar dan zou ik wel van die roaming costs af zijn. Of is er een betere manier?
Kan je meerdere back-ends doen met zaptec? Dus tibber voor loadbalancing en grid rewards en e-flux voor verrekenen?

• LigeTRy
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 10:49
GateKeaper schreef op donderdag 10 oktober 2024 @ 09:08:
Is er hier iemand met ervaring bij nieuwbouwwoningen? Wij hebben een woning gekocht, die in begin 2026 wordt opgeleverd.
Hier een nieuwbouwwoning aangeschaft (oplevering 2025Q1) met toegewezen parkeerplaats op het hofje, de aannemer die het hele project bouwt legt bij elk huis een loze leiding van de meterkast naar de bijbehorende parkeerplaats. Ik zou proberen dat ook te regelen. De grond is al open, ze gaan toch al met elektrabuizen aan de slag.

Ik ben nu wat offertes aan het opvragen en 500 excl btw voor installatie vind ik best netjes. Zit er nog wel aan te denken om de paal zelf te monteren/kabel te trekken en dan alleen de meterkast aansluiting door de elektricien te laten doen, misschien kan ik daar nog wat op besparen

• GateKeaper
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 05-08 21:46

GateKeaper

#1 Procastinator

LigeTRy schreef op maandag 14 oktober 2024 @ 08:38:
[...]

Hier een nieuwbouwwoning aangeschaft (oplevering 2025Q1) met toegewezen parkeerplaats op het hofje, de aannemer die het hele project bouwt legt bij elk huis een loze leiding van de meterkast naar de bijbehorende parkeerplaats. Ik zou proberen dat ook te regelen. De grond is al open, ze gaan toch al met elektrabuizen aan de slag.

Ik ben nu wat offertes aan het opvragen en 500 excl btw voor installatie vind ik best netjes. Zit er nog wel aan te denken om de paal zelf te monteren/kabel te trekken en dan alleen de meterkast aansluiting door de elektricien te laten doen, misschien kan ik daar nog wat op besparen
Thanks. Zelf de paal monteren zou ik dan weer niet doen. Ik zou het prima kunnen, maar denk niet dat de verzekering dat heel fijn gaat vinden.

• rube
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 18:22
GateKeaper schreef op maandag 14 oktober 2024 @ 08:58:
[...]
Thanks. Zelf de paal monteren zou ik dan weer niet doen. Ik zou het prima kunnen, maar denk niet dat de verzekering dat heel fijn gaat vinden.
Waarom niet? (Tenzij het niet in NL is?)

• Untouchablezz20
Volgens mijn installateur heb ik geen LB nodig, maar dit betwijfel ik. Gaat om een 3x25a aansluiting. Ik laad met 7,1 kW. Heb daarnaast nog airco’s en de droger maakt veel uren.

Nu zit ik te kijken om de tibber pulse aan te schaffen ipv de Easee equalizer, scheelt nogal namelijk in aanschafprijs. Ik ben geen klant van tibber, maar ik lees dat dit geen voorwaarden is. Goed keuze om voor de pulse te gaan ipv de equalizer?

[ Voor 9% gewijzigd door Untouchablezz20 op 14-10-2024 10:11 ]

• Whiskey48
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 09:29
Untouchablezz20 schreef op maandag 14 oktober 2024 @ 10:10:
Volgens mijn installateur heb ik geen LB nodig, maar dit betwijfel ik. Gaat om een 3x25a aansluiting. Ik laad met 7,1 kW. Heb daarnaast nog airco’s en de droger maakt veel uren.

Nu zit ik te kijken om de tibber pulse aan te schaffen ipv de Easee equalizer, scheelt nogal namelijk in aanschafprijs. Ik ben geen klant van tibber, maar ik lees dat dit geen voorwaarden is. Goed keuze om voor de pulse te gaan ipv de equalizer?
Ik heb de Pulse, die doet hetzelfde als der equalizer alleen kan óók slim laden, mits je klant bent van Tibber.
Advies is gewoon voor de Pulse te gaan idd.

Mbt het installeren zou ik dit énkel doen als je echt heel goed weet wat je doet. De installatiehandleiding geeft ook altijd aan dat dit door een electricien gedaan moet worden.

Ik heb het wél zelf gedaan (omdat het echt niks voorsteld als je weet wat je wel/niet moet doen).
Normaliter besteed ik dit soort werk uit, maar mijn eigen ervaring met electriciens (zeer lastig te vinden), dat ze makkelijk EUR 100-EUR150 per uur vragen en helemaal niet cf NEN1010 werken, enkel snel werk afleveren om weer door te gaan naar de volgende klant. Na de 2e electricien heb ik toen alles in de meterkast maar zelf opnieuw gedaan.

(bij mij ging 7kW over een 2,5mm2 kabeltje van 20 meter die ook nog eens maar ca 2 mm in de kabelschoen zat (warmtecamera gaf aan dat de hele kabel loei en loei heet was, maar blijkbaar ging het goed).
Of de ander helemaal geen kabelschoen gebruikt, flex gewoon er in propt, of 2 en zelf 3 (verschillende dikte) kabels gewoon in 1 aarlek propt.

... het laten komen van een electricien is mijn ervaring géén garantie voor een gedegen installatie meer (tegenwoordig iig).

[ Voor 43% gewijzigd door Whiskey48 op 14-10-2024 10:20 ]

• LigeTRy
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 10:49
Easee gebruikers, kunnen jullie een bepaalde base aanraden? via tibber tegoed kan ik de easee lite voor ongeveer 120 piek aanschaffen, maar de originele easee base paal kost ook nog eens 380 piek, ik heb het gevoel dat dat goedkoper kan.

• Gerardus1956
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 17:34
Als je automaten hebt is dat zeker niet nodig. Met smeltzekeringen zou ik het niet wagen. Zelf ook zonder LB. Laad met 7 A op 3 x 25 A automaten. Dat is 3 x 10 A. Voor alle zware apparaten die goed verdeeld zijn over de fasen heb ik 3 x 15 A over. Tot nu toe is er nog geen zekering aangesproken.

EV:VW ID3 - PV:15 x 295Wp - Laadpaal: EVhub 22 kW

• Untouchablezz20
Whiskey48 schreef op maandag 14 oktober 2024 @ 10:12:
[...]

Ik heb de Pulse, die doet hetzelfde als der equalizer alleen kan óók slim laden, mits je klant bent van Tibber.
Advies is gewoon voor de Pulse te gaan idd.

Mbt het installeren zou ik dit énkel doen als je echt heel goed weet wat je doet. De installatiehandleiding geeft ook altijd aan dat dit door een electricien gedaan moet worden.

Ik heb het wél zelf gedaan (omdat het echt niks voorsteld als je weet wat je wel/niet moet doen).
Normaliter besteed ik dit soort werk uit, maar mijn eigen ervaring met electriciens (zeer lastig te vinden), dat ze makkelijk EUR 100-EUR150 per uur vragen en helemaal niet cf NEN1010 werken, enkel snel werk afleveren om weer door te gaan naar de volgende klant. Na de 2e electricien heb ik toen alles in de meterkast maar zelf opnieuw gedaan.

(bij mij ging 7kW over een 2,5mm2 kabeltje van 20 meter die ook nog eens maar ca 2 mm in de kabelschoen zat (warmtecamera gaf aan dat de hele kabel loei en loei heet was, maar blijkbaar ging het goed).
Of de ander helemaal geen kabelschoen gebruikt, flex gewoon er in propt, of 2 en zelf 3 (verschillende dikte) kabels gewoon in 1 aarlek propt.

... het laten komen van een electricien is mijn ervaring géén garantie voor een gedegen installatie meer (tegenwoordig iig).
Thanks, maar bedoel je dat de pulse door een elektricien geplaatst moet worden? Volgens de website is dit plug and play. De laadpaal is al geïnstalleerd door een elektricien.

• Untouchablezz20
Gerardus1956 schreef op maandag 14 oktober 2024 @ 10:30:
[...]

Als je automaten hebt is dat zeker niet nodig. Met smeltzekeringen zou ik het niet wagen. Zelf ook zonder LB. Laad met 7 A op 3 x 25 A automaten. Dat is 3 x 10 A. Voor alle zware apparaten die goed verdeeld zijn over de fasen heb ik 3 x 15 A over. Tot nu toe is er nog geen zekering aangesproken.
Automaten voor de laadpaal bedoel je? Of voor de Hoofdzekering?

• IvoB2
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 28-12-2024
Wanneer je weet wat je doet en waar je mee bezig bent en er is een ruime marge tussen max. hoogdzekering en max. gevraagd vermogen van de laadpaal (gevraagd vermogen is iets anders dan max. vermogen) heb je idd geen LB nodig.

Hier heeft op een 1F40A hoofdzekering de 1F32A laadpaal de LB sinds nog nooit moeten ingrijpen.
Maar ik gebruik dan ook nooit het max. netvermogen van de laadpaal noch gaat deze gelijktijdig met grote verbruikers laden.
Het zijn hier ook allemaal automaten (incl. hoofdzekering op de meter).
Smeltzekeringen vind je hier al tientallen jaren niet meer.
Zelfs mijn bakelieten analoge meter uit de jaren negentig vorige eeuw had al geen smeltzekering meer.

Maar het lijkt me niet aan de installateur om dat gaan te bepalen.

[ Voor 20% gewijzigd door IvoB2 op 14-10-2024 10:41 ]

• Whiskey48
Untouchablezz20 schreef op maandag 14 oktober 2024 @ 10:31:
[...]

Thanks, maar bedoel je dat de pulse door een elektricien geplaatst moet worden? Volgens de website is dit plug and play. De laadpaal is al geïnstalleerd door een elektricien.
Nee de pulse kan gewoon zo in de P1 aansluiting van je slimme meter.
Heb je al een P1 apparaat, koop dan een actieve P1 splitter (van HomeWizard, deze werken iig goed).
https://www.homewizard.com/nl/shop/actieve-p1-splitter/

• Untouchablezz20
Whiskey48 schreef op maandag 14 oktober 2024 @ 10:45:
[...]

Heb je al een P1 apparaat, koop dan een actieve P1 splitter (van HomeWizard, deze werken iig goed).
Yes, heb ik al in huis!

• HBconsult
  • Registratie: Oktober 2024
  • Laatst online: 20-11 13:04

HBconsult

Creatief spelen met energie

Beste mensen
Ik heb al sinds 2020 een Zappi V2 oplader draaien voor mijn EV
Dat in combinatie met hun eigen energiemanagementsysteem ( in de app) werkt gewoon als een zonnetje.
Myenergi.

Bij mij heb ik ook een extra Harvi aangesloten die mijn 3 aparte omvormers in de gaten kan houden.
Laden op alleen zonnestroom is gewoon eenvoudig: eco+ mode kiezen en alles gaat automatisch.

Binnenkort nog een Eddi erbij om mijn zonneboiler in de winter te helpen om het water wat warmer te maken ( als ik stroom over heb) In de zomer is dat echt niet nodig

Zonder EMS is het allemaal erg bewerkelijk en complex. Een nadeel, je bent gebonden aan de leverancier, maar dat is tot nu toe geen nadeel gebleken

Harry

• HDoc
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 27-08 09:14
PhyzX schreef op donderdag 10 oktober 2024 @ 18:44:
Zojuist heb ik voor het eerst geladen met mijn nieuwe laadpaal thuis. Het gaat om een combi van Zaptec Go, Tibber en E-Flux als backend. So far so good.

Nu zie ik echter in de Shell app (mijn MultiTankcard is eigenlijk een Shell card) dat er 14,44 euro ex btw afgetikt is, terwijl E-Flux 8,85 euro naar mij overmaakt. Ik had 30 cent per kWh ingesteld in E-Flux (publieke palen zijn hier 35 cent ex. btw) maar mijn werkgever betaald dus 49 cent per kWh?!! Ik weet dat er roamingkosten bestaan, en dat E-Flux 3 cent ex. btw opslag rekent, maar dan nog kan ik dit niet verklaren.
Interessant, ik heb exact de zelfde set-up, het enige dat anders is is dat ik ook een E-Flux kaart voor het betalen gebruik. Ik zal alles eens naast elkaar leggen. Is het niet zo dat bij deze factuur je abonnementskosten voor de back-end in korting wordt gebracht op de terugleververgoeding?

De avatar is een echte foto..

• RonJ
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 16:49
En geheel in EV-BOX' stijl lees ik dit al zo'n 24 uur in de media, maar heb ik als klant-van-het-eerste-uur uiteraard nog helemaal 0 komma noppes van ze vernomen.

Aan de ene kant jammer, nu moet ik ietsje sneller dan verwacht (de connectiviteit van deze oudere laadpalen zou sowieso volgende zomer al gaan stoppen als het 2G netwerk uitgaat) mijn 10 jaar oude EV-box (gen2 meen ik?) laadpaal gaan vervangen, aan de andere kant verdient die zeldzaam slecht gerunde klantenhatende ballentent ook echt niets anders dan zo snel mogelijk failliet te gaan.

Denk hierbij aan: met enige regelmaat (1x per jaar oid) betaalden ze gewoon niet uit, moet je dat elke keer zelf constateren en daar zelf meermaals achteraan gaan. Rekening nummer wijzigen? Heeft me een jaar en een telefoontje of 8 gekost. Of nog mooier, men gaat na enkele jaren "van backoffice wisselen". Bestaande klanten krijgen een mooie mail "er veranderd niets, alles wordt alleen maar beter". Vervolgens kom je er op pagina 20 van de kleine lettertjes achter dat men -ineens- 10% van iedere laadsessie achterover gaat drukken, naast het abonnement van 48/jaar. Dat mag natuurlijk, maar heb dan het fatsoen om je klanten hier gewoon eerlijk over te informeren. En zo kan ik nog wel even doorgaan.

Anyway, het is zover en nu ben ik toch aan het wikken en wegen wat ik nu op de korte termijn ga doen, want ik wil echt niet verrast worden door een niet-langer werkende evbox. Ik kan de bestaande EV-box als een soort lege huls gaan ombouwen naar een SmartEVSE (of vergelijkbare EVSE/charge controller, een openEVSE, Phoenix Contact, etc.). Het kostenplaatje is dan als volgt:

EVBOX naar SmartEVSE MVP (as-is qua functionaliteit ombouwen), 530 euro
SmartEVSE-V3 controller 149 euro
Kastje met transp. deksel (hoeft niet, maar heb graag makkelijk toegang tot de controller): 24 euro
LED en drukknop: 24 euro
RFID-lezer: 30 euro
MID Modbus Meter (Eastron SDM630): 49 euro
Nieuwe laadkabel 7m (de oude is na 10 jaar dagelijks gebruik danig versleten/gecorrodeerd): 254 euro

Additioneel voor loadbalancing en solar-laden met 1F-3F switching, 144 euro extra, maakt totaal 674:
SmartEVSE Sensorbox v2 + CT's: 89 euro
Doepke HS40-40 3F-Contactor: 55 euro

Dat is toch nog wel een flink bedrag voor een DIY-oplossing. Ik zou de sensorbox nog kunnen weglaten en via MQTT uit HA(of EVCC) de P1 meterwaarden doorgeven, maar ik wil liever die afhankelijkheid niet.

Of ik koop "gewoon" een kant-en-klare lader die ook doet wat ik wil, dan kom ik uit eerdere verkenningen steeds bij een Ratio IO6 uit, dan kom ik op 1077 euro uit voor een volledig vergelijkbaar model (vaste kabel 7,5M, RFID, LB, Wi-Fi). 5m kabel is 100 minder. Dat verschil is dan ook weer niet zo gek groot, zeker als ik nog een 1-200 euro voor de evbox kan krijgen op marktplaats.

Toch neig ik naar de Open Source/DIY-oplossing nu SmartEVSE ook OCPP gaat doen. Dan ben ik tenminste niet meer afhankelijk van dit soort clubs en hun langetermijnvoortbestaan, in de lucht blijven van de cloud/backend, veranderende voorwaarden, etc.

All-electric.

• JanHenk
  • Niet online
HDoc schreef op maandag 14 oktober 2024 @ 11:32:
[...]

Interessant, ik heb exact de zelfde set-up, het enige dat anders is is dat ik ook een E-Flux kaart voor het betalen gebruik. Ik zal alles eens naast elkaar leggen. Is het niet zo dat bij deze factuur je abonnementskosten voor de back-end in korting wordt gebracht op de terugleververgoeding?
E-flux kaart (MSP) met E-Flux backoffice (CPO) is uiteraard geen roaming, dus geen opslag. Alleen het laadpasabo of tarief per transactie.

Zie verder hier voor Shell Recharge (MSP) op een E-flux backoffice: JanHenk in "Thuisladen van je EV deel 2"

• guido66
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 15:13

7,1kW? is dat een 1 fase auto? Dat is 31A op 1 fase, dat ga je nooit halen

Is het een 2 fasen auto? Dan is het 2x 15,5A, zou ik niet doen zonder LB

Is het een 3 fasen auto die je wil begrenzen op 7,1 kW? Dan is het ruim 10A per fase, zou goed kunnen gaan.

Polestar 2 (2020) - Fiat 500e (2022) - Zappi v2 - 7250Wp SMA (2013) - 5850Wp Enphase (2021)

• Untouchablezz20
guido66 schreef op maandag 14 oktober 2024 @ 12:43:
[...]

7,1kW? is dat een 1 fase auto? Dat is 31A op 1 fase, dat ga je nooit halen

Is het een 2 fasen auto? Dan is het 2x 15,5A, zou ik niet doen zonder LB

Is het een 3 fasen auto die je wil begrenzen op 7,1 kW? Dan is het ruim 10A per fase, zou goed kunnen gaan.
2 fase inderdaad. LB is al onderweg, dankjewel!

• JB
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 09:10

JB

Cédric roelt!

Whiskey48 schreef op maandag 14 oktober 2024 @ 10:45:
[...]

Heel actief is ie niet qua voeding of wel? Zie dat er geen voeding bij wordt geleverd. Trekt dat ding het via de P1 poort met een P1 meter van HW erachter? Dat zou namelijk wel ideaal zijn...

Mijn boefje is liev!

• Whiskey48
JB schreef op maandag 14 oktober 2024 @ 14:26:
[...]

Heel actief is ie niet qua voeding of wel? Zie dat er geen voeding bij wordt geleverd. Trekt dat ding het via de P1 poort met een P1 meter van HW erachter? Dat zou namelijk wel ideaal zijn...
Er zit een USB-C stekker op die je kunt aansluiten op een USB stekker.
Maar volgens mij werkt het ook zonder, ik trek de stekker er even uit, kom er zo op terug!

edit: hij geeft dan een oranje lampje ipv een groen lampje ... maar het lijkt wel te werken!

[ Voor 9% gewijzigd door Whiskey48 op 14-10-2024 14:46 ]

• itsbvka
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 20-10 15:43
Whiskey48 schreef op maandag 14 oktober 2024 @ 14:44:
[...]

Er zit een USB-C stekker op die je kunt aansluiten op een USB stekker.
Maar volgens mij werkt het ook zonder, ik trek de stekker er even uit, kom er zo op terug!

edit: hij geeft dan een oranje lampje ipv een groen lampje ... maar het lijkt wel te werken!
Dat werkt maar bij bepaalde elektriciteitsmeters, ik geloof dat deze dan DSMR 5 moet ondersteunen, bij eerdere versies heb je alsnog de externe voeding nodig.

[ Voor 5% gewijzigd door itsbvka op 14-10-2024 14:57 ]

8000 Wp solar | Easee | Homeassitant | Loria 6010 | gasloos sinds 2018

• JB
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 09:10

JB

Cédric roelt!

itsbvka schreef op maandag 14 oktober 2024 @ 14:57:
[...]

Dat werkt maar bij bepaalde elektriciteitsmeters, ik geloof dat deze dan DSMR 5 moet ondersteunen, bij eerdere versies heb je alsnog de externe voeding nodig.
Die heb ik al zover ik weet en de huidige P1 meter zit zonder voeding aangesloten.

Mijn boefje is liev!

• macfocus

Die Easee is ook zichtbaar in de Easee app voor zover je dat spannend vindt.
Kijk ikzelf heel af en toe op.

• rCk
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 21-11 10:34

rCk

In verband met een bestelde Jeep Avenger EV is de laadpaal besteld hoor. Het is de Easee Charge Lite geworden na een flink aantal pagina’s in dit topic gelezen te hebben. Dank voor jullie ervaringen, meningen en expertise!

Bij verbouwing van de woning hebben we ervoor gekozen om een mantelbuis te trekken vanaf de meterkast naar de garage, dus we trekken daar de 5x4mm2 doorheen. Als we toch bezig zijn trekken we ook direct nog een 3x2,5mm2 erdoorheen voor een kleine groepenkast in de garage. Voorbereidend werk, we willen het stroom netwerk in de garage namelijk gaan vervangen, daar het huidige al zo’n 40 jaar oud is en niet meer van deze tijd (en onze wensen) is.

Verder werken we de kabel dan mooi door de grond over de oprit heen zodat het mooi aan de kant zit. Onze installateur zal hem dan verder aansluiten.

Leuk om na de verbouwing van een aantal jaar terug weer bezig te zijn met dit soort dingen!

• adjego
  • Laatst online: 07:39
rCk schreef op maandag 14 oktober 2024 @ 16:27:
In verband met een bestelde Jeep Avenger EV is de laadpaal besteld hoor. Het is de Easee Charge Lite geworden na een flink aantal pagina’s in dit topic gelezen te hebben. Dank voor jullie ervaringen, meningen en expertise!

Bij verbouwing van de woning hebben we ervoor gekozen om een mantelbuis te trekken vanaf de meterkast naar de garage, dus we trekken daar de 5x4mm2 doorheen. Als we toch bezig zijn trekken we ook direct nog een 3x2,5mm2 erdoorheen voor een kleine groepenkast in de garage. Voorbereidend werk, we willen het stroom netwerk in de garage namelijk gaan vervangen, daar het huidige al zo’n 40 jaar oud is en niet meer van deze tijd (en onze wensen) is.

Verder werken we de kabel dan mooi door de grond over de oprit heen zodat het mooi aan de kant zit. Onze installateur zal hem dan verder aansluiten.

Leuk om na de verbouwing van een aantal jaar terug weer bezig te zijn met dit soort dingen!
Als je dan een 5x6mm trekt kun je vanuit daar je groepenkast in de garage voeden, en daarop ook je laadpaal aansluiten. Scheelt trekken van twee kabels vs 1 kabel.

Home Assistant | ☀️ 2900 Wp PVOutput | 🔋 Tesla Model 3 RWD 2024

• Gerardus1956
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 17:34
Untouchablezz20 schreef op maandag 14 oktober 2024 @ 10:36:
[...]

Automaten voor de laadpaal bedoel je? Of voor de Hoofdzekering?
Ik bedoelde inderdaad de hoofdzekeringen. Als daar nog smeltzekeringen zitten wil de daar geen risico mee lopen. Ik heb daar automaten zitten.

Edit: antwoord niet meer nodig. Ik ging ervan uit als je 3 x 25 A zekeringen hebt ook een 3 fasen auto hebt.

[ Voor 14% gewijzigd door Gerardus1956 op 14-10-2024 16:45 ]

EV:VW ID3 - PV:15 x 295Wp - Laadpaal: EVhub 22 kW

• Japiooo
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 21-11 12:55
eltron schreef op woensdag 14 september 2022 @ 18:21:
[...]

6mm2 geeft behoorlijk wat marge en het verschil met 2,5mm2 of 4mm2 zijn de kosten nist.
Strikt genomen is 2,5mm2 al genoeg, 4mm2 beter en weet je bij 6mm2 bijna zeker dat je plafond hiervoor nooit meer open hoeft.
Wel gelijk voor de zekerheid een UTP kabel erbij c.q. buis waar je die door zou kunnen trekken, mocht dat voor jouw laadoplossing nodig zijn.
Ik heb nu een kabel gelegd van 6mm2.
Echter een drie-aderige.
Leverancier stelt dat dit niet kan, moet 5 aderig zijn.
Is een laadpaal over 3 aderen niet toegestaan/mogelijk?

• adjego
  • Laatst online: 07:39
Japiooo schreef op maandag 14 oktober 2024 @ 16:33:
[...]

Ik heb nu een kabel gelegd van 6mm2.
Echter een drie-aderige.
Leverancier stelt dat dit niet kan, moet 5 aderig zijn.
Is een laadpaal over 3 aderen niet toegestaan/mogelijk?
Als je 3-fase wilt laden (lijkt me heel slim) kom je inderdaad met een 3-aderige kabel 2 aders te kort.
Als je 1-fase wilt laden, kan dit wel met je huidige kabel, maar dan houd je dus maar 1/3 van je laadsnelheid over ten opzichte van 3-fase laden.

[ Voor 15% gewijzigd door adjego op 14-10-2024 16:40 ]

Home Assistant | ☀️ 2900 Wp PVOutput | 🔋 Tesla Model 3 RWD 2024

• Japiooo
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 21-11 12:55
adjego schreef op maandag 14 oktober 2024 @ 16:39:
[...]

Als je 3-fase wilt laden (lijkt me heel slim) kom je inderdaad met een 3-aderige kabel 2 aders te kort.
Als je 1-fase wilt laden, kan dit wel met je huidige kabel, maar dan houd je dus maar 1/3 van je laadsnelheid over ten opzichte van 3-fase laden.
Thx.
Slimme actie weer. Dan maar een alternatief verzinnen, Tom Poes verzint wel een list.

• rCk
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 21-11 10:34

rCk

adjego schreef op maandag 14 oktober 2024 @ 16:29:
[...]

Als je dan een 5x6mm trekt kun je vanuit daar je groepenkast in de garage voeden, en daarop ook je laadpaal aansluiten. Scheelt trekken van twee kabels vs 1 kabel.
Net nu ik de kabels besteld heb, dat had net zo handig, zo niet handiger geweest :X.
Nu ga ik ze toch beide tegelijk door de mantel heen trekken/duwen (ca 12 meter). Ik hoop te denken dat met goed teamwork die twee kabels (tegelijk) nog altijd te doen zal zijn, door de 50mm mantelbuis. :+

Overigens is de plek van de groepenkast voor de garage niet hetzelfde als waar de lader komt, vanaf de mantelbuis is het nog een metertje of 5 onder de grond naar de locatie waar we de lader zullen plaatsen.

Dan trek ik liever 1 lange kabel door naar de plek ipv nog te lassen, voelt op een of andere manier fijner voor mijn gevoel.

• Makrolon
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 17:53
rCk schreef op maandag 14 oktober 2024 @ 16:27:

Wat voor groepenkast wil je aan die 3x2,5 hangen dan? Die 3x2,5 moet je afzekeren met 16 ampère in je hoofd groepenkast, kan je met zo goed een lasdoos plaatsen en vanaf daar verdelen.

Of je moet zonnepanelen plaatsen, dan een klein pv verdelertje er tussen maar alsnog niet de netste oplossing als je toch kabels aan t trekken bent. ;)

13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte

• bumble_bee
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 21-11 23:13
Vergeef me een "wat moet ik hebben" post.. Mijn benzineslurper is aan vervanging toe en ik wil nu er nog SEPP is een elektrische auto kopen (zit te kijken naar 2e hands Renault Zoes), en ik ben in de thuis laadpalen rabbithole gesprongen vandaag. Ik zoek een paal (of eigenlijk wallbox) met dit alles:
  • Absoluut geen abonnementen of verbindingen met een cloud van de aanbieder of iets dergeliijks
  • Met ethernet, geen radios (wifi / cell) of als er radios in zitten, uitschakelbaar
  • Zonder geintegreerde laadkabel, wel met authenticatie voor je kan chargen (pasje/app via lan maakt me niet uit), publiek gaat er niet op chargen
  • Heb een dynamisch energiecontract (Nextenergy), het laden van de auto moet aan te sturen zijn per uur
  • Liefst 3fase en 22kw maar de punten hiervoor zijn belangrijker..
  • Zo mogelijk dynamic load balancing (klemmen op fases of P1 maakt me niet uit), maar dit is geen harde eis
  • Er zijn geen zonnepanelen aanwezig maar het zou leuk zijn als er wel support was voor laden met zonnestroom, maar niet belangrijk voor nu
Dat ding moet na het installeren al het bovenstaande kunnen doen zonder internetverbinding. Firewalled van internet, alleen verbonden met LAN. Af en toe een firmware update binnenhalen is OK (dat liefst ook uitschakelbaar).
Ik denk dat ik dan ook OCPP moet willen?
Eventuele apparaten die dat ding aansturen vanaf de lan hebben wel internetverbinding uiteraard, of het nou een app op een telefoon is, of een computer op het lan met opensource software (home assistant? hier moet ik ook nog in duiken trouwens).

Wat moet ik hebben qua laadpaal hiervoor?

• Jazsie
  • Laatst online: 12:17
Je moet niks hebben, wel moet je even wat meer huiswerk doen ofwel deze topic doornemen en/of info op internet zoeken.
Dan zou je op zijn minst op 2 merken/modellen uit komen waar je verder, je vragen over kan stellen en wij je beter kunnen helpen.

Verder is OCPP altijd met abonnement, dat gaat al niet met je eerste "eis".
Waarom denk je dat je dit zou moeten willen hebben?

En waarom zou je 22kW willen? Heb je een 3x35A aansluiting?

[ Voor 6% gewijzigd door Jazsie op 15-10-2024 10:55 ]

6200 Wp | eGolf 32kWh | ESS Victron 18kWh

• HyperBart
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 15:28
Jazsie schreef op dinsdag 15 oktober 2024 @ 08:18:
Je moet niks hebben, wel moet je even wat meer huiswerk doen ofwel deze topic doornemen en/of info op internet zoeken.
Dan zou je op zijn minst op 2 merken/modellen uit komen waar je verder, je vragen over kan stellen en wij je beter kunnen helpen.

Een zoe is een van de weinige die standaard al een 22kW aan boord had. Dus zelfs al heeft ie minder dan 35A dan is het wel leuk om te hebben met de hele energiemarkt en negatieve elektriciteitsprijzen.

• JanHenk
  • Niet online

OCPP is een protocol dat door backoffice wordt gebruikt om laadpunten te verbinden, maar dat is niet uitsluitend het doel. Al zie ik de toegevoegde waarde ook niet per se.

Verder kan een Zoë met 22kW laden, dus ik snap dat het leuk is (of het nuttig is laat ik even in het midden) om ook zo'n laadpunt te hebben. Kun je (als er ruimte is) nog best wat sneller laden dan 11 kW 8) . Je bent niet verplicht om meteen 3x35A te nemen.

@bumble_bee Ik weet niet hoe handig je bent, maar is een (tweedehands) Alfen Pro Line met socket, aangestuurd met evcc iets voor je? evcc moet lokaal op een servertje of Pi draaien en heeft wel een internetverbinding nodig (je wil ook de tarieven ophalen), maar de laadpaal hoeft dat niet te hebben. Wel aansluiting op je eigen netwerk. 1 UTP'tje is dus genoeg.

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Nu online
Je kunt een laadpunt met OCPP zonder abonnement gebruiken, je hoeft er geen back-office aan te hangen.
OCPP is daarnaast meer dan alleen de mogelijkheid om een financieel gedeelte af te handelen met een back-office; het geeft je de mogelijkheid om andere partijen te laten aansturen bijvoorbeeld voor laden met dynamische prijs of grid rewards en dat soort dingen.

Wel fijn om OCPP te hebben mocht je op enig moment meer willen van je laadpunt.

• Jazsie
  • Laatst online: 12:17
HyperBart schreef op dinsdag 15 oktober 2024 @ 08:41:
[...]

Een zoe is een van de weinige die standaard al een 22kW aan boord had. Dus zelfs al heeft ie minder dan 35A dan is het wel leuk om te hebben met de hele energiemarkt en negatieve elektriciteitsprijzen.
Klopt, persoonlijk zie ik dan als nog niet waarom je 22kW zou willen. Ook niet als je 3x35A hebt.

Maar oke, afhankelijk van de installatie hoef 22kW niet heel veel meer te kosten.
ASW1 schreef op dinsdag 15 oktober 2024 @ 10:52:
[...]

Je kunt een laadpunt met OCPP zonder abonnement gebruiken, je hoeft er geen back-office aan te hangen.
OCPP is daarnaast meer dan alleen de mogelijkheid om een financieel gedeelte af te handelen met een back-office; het geeft je de mogelijkheid om andere partijen te laten aansturen bijvoorbeeld voor laden met dynamische prijs of grid rewards en dat soort dingen.

Wel fijn om OCPP te hebben mocht je op enig moment meer willen van je laadpunt.
Ahh, mijn fout. Weer wat geleerd (en post aangepast).

Dacht dat het enkel gebruikt werd voor backoffice cq facturering.

6200 Wp | eGolf 32kWh | ESS Victron 18kWh

• IvoB2
Jazsie schreef op dinsdag 15 oktober 2024 @ 10:59:
Klopt, persoonlijk zie ik dan als nog niet waarom je 22kW zou willen. Ook niet als je 3x35A hebt.

Maar oke, afhankelijk van de installatie hoef 22kW niet heel veel meer te kosten.
Kan handig zijn wanneer je dagelijks meerdere honderden km's moet afhandelen, niet openbaar wil/kan snelladen en de EV minder dan 5 uur per etmaal thuis is.

Of wanneer je thuis meerdere EV's te laden hebt.

Zelf ook een laadpaal met 3 x 32A (22 kW) maar nog nooit gebruikt (en trouwens bewust ook een 1 x 40A hoofdaansluiting vanuit de meter naar de automatenkast).

In Nederland moet dat - wegens vaste aansluitkosten - niet meer te kosten.
In Vlaanderen - met vermogenskost op daadwerkelijk afgenomen vermogen - kost aan hoger vermogen laden dan het gemiddelde vermogen van de woning wel extra.

• ST10©DE
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 14:19

ST10©DE

Dus.............

In verband met de komst van een elektrische lease-auto ben ik aan het kijken wat het mij kost om een laadpaal aan te leggen (wordt niet vergoed door de werkgever). Zelf zat ik te denken aan de Zaptec Go. Nu heb ik een offerte ontvangen (met een veelste hoge prijs voor de wallbox en standpaal) en daar willen ze me ook nog een Eaton FI 40A, 4p, 300mA,Type B PXF- 40/4/03-B aansmeren. Ik dacht dat een type A voldoende zou zijn? Of heb ik daadwerkelijk deze schakelaar nodig?

"Ik heb een hekel aan thuiswerken". Hendrik, 36 jaar, brandweerman.

• Goochelaar
Goochelaar schreef op zaterdag 12 oktober 2024 @ 23:28:
Ik kwam een screenshot (https://portal.project-ze...eee3b2c5864536debc1732774) tegen van het Peblar portal met de instelling Dynamic load balancing source waarbij de volgende opties mogelijk zijn:
  • current transformer
  • HomeWizard
  • IUNGO P1 Extender
Op de site van peblar zelf heet die instelling Measurement source (https://peblar.com/nl/blo...r-ev-chargers?hs_amp=true).

Ik ben benieuwd of de in Nederland geleverde palen ook de optie IUNGO P1 Extender hebben. Kan iemand met een Peblar laadpaal dit controleren?

Als dat het geval is dan is het interessant of zo'n extender met een ander protocol werkt (i.e. zender en ontvanger) of dat het reguliere P1 signaal gebruikt wordt. Want in dat geval zou je wellicht de Peblar ook rechts aan de P1 zou kunnen hangen.

Verder ben ik benieuwd of je bij de Peblar een safety current o.i.d. kunt instellen voor het geval dat het Modbus signaal (t.b.v. loadbalancing) wegvalt.
Iemand die een Peblar laadpaal heeft staan en eens naar deze instellingen zou willen kijken?

• Hyack
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 19-11 22:58
ST10©DE schreef op dinsdag 15 oktober 2024 @ 11:17:
In verband met de komst van een elektrische lease-auto ben ik aan het kijken wat het mij kost om een laadpaal aan te leggen (wordt niet vergoed door de werkgever). Zelf zat ik te denken aan de Zaptec Go. Nu heb ik een offerte ontvangen (met een veelste hoge prijs voor de wallbox en standpaal) en daar willen ze me ook nog een Eaton FI 40A, 4p, 300mA,Type B PXF- 40/4/03-B aansmeren. Ik dacht dat een type A voldoende zou zijn? Of heb ik daadwerkelijk deze schakelaar nodig?
Wat is 'een veelste hoge prijs'?

• ST10©DE

ST10©DE

Dus.............

Hyack schreef op dinsdag 15 oktober 2024 @ 13:10:
[...]

Wat is 'een veelste hoge prijs'?
1,00 St Zaptec Go Wallbox: 1.045,77
1,00 St Zaptec OnePole: 658,59

En dat zijn prijzen ex btw.

• Gremen
  • Laatst online: 21-11 23:36
ST10©DE schreef op dinsdag 15 oktober 2024 @ 13:24:
[...]

1,00 St Zaptec Go Wallbox: 1.045,77
1,00 St Zaptec OnePole: 658,59

En dat zijn prijzen ex btw.
Voor die prijs heb je bijna een Zaptec Pro.
Officiele Zaptec paal is sowieso wel duur en dan zit er misschien ook nog funderingssokkel bij?

• DonJuape
  • Registratie: Juni 2007
  • Niet online

DonJuape

Trust me, I'm an engineer!

ST10©DE schreef op dinsdag 15 oktober 2024 @ 11:17:
Je kunt de kosten nog steeds door je WG van je bijtelling laten aftrekken. Scheelt weer!

Hyundai Inster Pulse Winterpack, Zappi V2 3-fasen, 7400 Wp PV SolarEdge 1-fase, WP L/W 1-fase

• Untouchablezz20
Inmiddels de pulse binnen en ben er blij mee. Geeft me een gerust gevoel, zonder continu alles zelf in de gaten te houden. Even getest en je ziet dat hij piekt voor een seconden om vervolgens de snelheid van het laden aan te passen. Ben er blij mee!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LFyohn9sRUHNMw_JQ5-M1mV-DzY=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/7vYU2F1JI9AeHWrGd4Y3Leys.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HEjVqbRK3J2UhExabcWECHdInnM=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/95HNXQ6JDcdsunAJnAsZbnki.png?f=fotoalbum_tile

• Orion538
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 31-08 23:26
Ik ben op zoek naar een laadpaal voor een Tesla Model 3 dual motor 75kw auto.
Ik ben totaal niet bekend met de merken van laadpalen of de kwaliteit van die dingen.
De laatste 2 dagen ben ik mij aan het inlezen over laadpalen en hoe hier een keuze in te maken. Ik zie door de bomen het bos nog niet.

Ik ben nu nog zeer aan het twijfelen over de volgende (merken) laadpalen:
  • MyEnergy Zappi v2.1
  • Alfen Eve Single Pro Line
  • Wallbox
  • Tesla Wall Connector
Ik sta ook zeker open voor andere opties.

In een laadpaal zoek ik o.a:
  1. Goede werking in de volle zon in de zomer
  2. Werkt zonder abonnement
  3. Te beveiligen (app of andere NFC)
  4. Aan te sluiten via Ethernet
  5. 7.5-10 meter kabel
  6. Gezien de lengte van de kabel ook vast
  7. Goed te combineren met zonnepanelen (eventueel gebruik kunnen maken van overschot)
  8. Inzicht in laden ivm declareren
  9. Loadbalancing
Voor mijn gevoel voldoen alle opties wel aan deze eisen op de een of andere manier. Je koopt er iets (Harvi) bij of je maakt zelf iets (Tesla => HomeAssistant). Alleen de werking in de volle zon is lastig in te schatten.

Ik twijfel over de Zappi vanwege oververhitten: YouTube: Zappi Honest EV Charger Review
Ik twijfel over de Alfen vanwege de combinatie van het backoffice system en hoe goed de Alfen te gebruiken is zonder.
Tesla en Wallbox hebben zo te zien beperkte kabellengte opties.

Situatie
Ik zit in een vrij nieuwe woning waarbij ik al een loze leiding heb laten aanleggen naar buiten (maar 2cm breed) voor een eventuele laadpaal. De woning heeft 3 fasen. Aanleggen zou niet heel lastig moeten wezen, maar laat het toch liever doen.

Er is geen eigen parkeerplaats dus ik zal over de stoep moeten naar de auto toe. (~6.5m rechte lijn vanaf muur naar parkeerplaats). Een paal langs mijn pad lijkt mij ook weer niet ideaal, maar zou dan een minder lange kabel nodig hebben.

Ben mij bewust van de regelgeving rondom het leggen van je kabel over de stoep. Echter in mijn straat doen 2 anderen ook al de kabel over de grond. Ik wil wel kabelbescherming halen zodat niemand kan struikelen.

Ik hoop stiekem dat jullie mij tot nieuwe inzichten kunnen brengen :X .

Thx alvast.

• IvoB2
Orion538 schreef op dinsdag 15 oktober 2024 @ 23:19:
Ik twijfel over de Alfen vanwege de combinatie van het backoffice system en hoe goed de Alfen te gebruiken is zonder.
Hier werkt de Alfen SPL sinds Q1 2019 probleemloos met de backoffice van LMS.
Volledige toegang voor de gebruiker. Stel alles in zonder tussenkomst van de backoffice.
Als gebruiker moet je ervoor zorgen dat je over de wachtwoorden beschikt, de ACE Service installer en/of MyEVe app download voor toegang achter de schermen en de Eve Connect voor dagdagelijkse besturing.
(Vrij te downloaden in de app store).

Geen ervaring met werken in volle zon gezien deze hier onder een carport en in een ondergrondse garage staat.
Maar ik laad regelmatig op aan een Alfen laadplein dat in de volle zon staat en nog geen problemen gehad met laden.

Kan al je vragen aan maar afhankelijk van wat je wil (22 kW laden, loadbalancing, logo aanpassen,.....) zal je wel tegen betaling sommige software moeten ontgrendelen (hardware is aanwezig).

Back office kan via UTP of via 4G.

Er zit geen wifi module in de laadpaal maar wel twee UTP poorten voor bedrade verbinding met de ethernetpoort van je router/modem en de P1 poort (LB) van de DM.

De SPL is voorzien van een ingebouwde MID kWh teller met display en je kan de waarden (indien verbonden met ethernet) ook op afsgtand uitlezen in o.a. de EveConnect app.

• macfocus
Ik ben totaal niet bekend met de merken van laadpalen of de kwaliteit van die dingen.
De laatste 2 dagen ben ik mij aan het inlezen over laadpalen en hoe hier een keuze in te maken. Ik zie door de bomen het bos nog niet.

• MyEnergy Zappi v2.1
  • Wallbox
  • Tesla Wall Connector

5. 7.5-10 meter kabel
  7. Goed te combineren met zonnepanelen (eventueel gebruik kunnen maken van overschot)
  9. Loadbalancing
Voor mijn gevoel voldoen alle opties wel aan deze eisen op de een of andere manier. Je koopt er iets (Harvi) bij of je maakt zelf iets (Tesla => HomeAssistant). Alleen de werking in de volle zon is lastig in te schatten.

Ik twijfel over de Zappi vanwege oververhitten: YouTube: Zappi Honest EV Charger Review

Situatie
Ik zit in een vrij nieuwe woning waarbij ik al een loze leiding heb laten aanleggen naar buiten (maar 2cm breed) voor een eventuele laadpaal. De woning heeft 3 fasen. Aanleggen zou niet heel lastig moeten wezen, maar laat het toch liever doen.

Er is geen eigen parkeerplaats dus ik zal over de stoep moeten naar de auto toe. (~6.5m rechte lijn vanaf muur naar parkeerplaats). Een paal langs mijn pad lijkt mij ook weer niet ideaal, maar zou dan een minder lange kabel nodig hebben.

Ben mij bewust van de regelgeving rondom het leggen van je kabel over de stoep. Echter in mijn straat doen 2 anderen ook al de kabel over de grond. Ik wil wel kabelbescherming halen zodat niemand kan struikelen.

Thx alvast.
Denk ook eens aan een socket lader (dus zonder vaste kabel), waar je zelf een lange kabel in plugt.
Neem dan een lader die de kabel permanent kan vergrendele.

Vaste kabels zijn bij mijn weten nooit langer als 7,5 meter.
Ik heb zelf een Easee met een 10 meter kabel.
Die zou prima in je plaatje passen, behalve laden op zonnestroom/ dynamische tarieven.

• HyperBart

• MyEnergy Zappi v2.1
  • Wallbox
  • Tesla Wall Connector

5. 7.5-10 meter kabel
  9. Loadbalancing

Situatie

Thx alvast.
Alfen kopen, laadkabel op maat laten knippen als je verknocht bent aan 10m, bijgeleverde kop/stekker van de meegeleverde kabel omzetten, klaar.

• ®icha®d
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 19-11 13:26
Ik krijg binnenkort mijn eerste PlugInHybrid leaseauto van het werk geleverd en dus ben ik bezig met het aanleggen van een laadpaal.

Na een hoop hier gelezen te hebben zag ik gisteravond bij een discounter van wallboxen een mooie aanbieding, dacht ik. Een stuk goedkoper in elk geval bij andere websites.
Het gaat om een Alfen Eve Single S-Line met load balancing.

Nu zag ik later pas dat er bij de aanbieding staat dat de laadpaal geschikt is voor verrekening met alle laadpassen, maar dat hij niet voorzien is van RFID beveiliging.
Na een telefoontje met de leverancier blijkt dat de paal niet voorzien is van de RFID lezer, en dat het verrekenen volgens hun op het apparaat wordt ingesteld en gekoppeld aan een abonnement (e-flux)

Is iemand bekend met deze constructie? Het zou dan namelijk volgens mij de volgende consequenties hebben:

1) Laden kan direct beginnen bij het koppelen met de auto zonder dat er een laadpas aangeboden hoeft te worden.
< Dat is op zich natuurlijk erg makkelijk.
2) Iedereen zou zomaar onze laadpaal kunnen gaan gebruiken, en alle kosten worden verrekend via mijn werkgever.
< Dat is natuurlijk niet de bedoeling, maar ik verwacht geen problemen.
- De komende jaren verwacht ik niet dat onze 2e auto een elektrische wordt.
- De laadpaal is prive eigendom en staat op onze eigen oprit, dus ik verwacht niet dat onbekenden hier zomaar hun auto komen opladen.

• JanHenk
  • Niet online
®icha®d schreef op woensdag 16 oktober 2024 @ 10:12:
Ik krijg binnenkort mijn eerste PlugInHybrid leaseauto van het werk geleverd en dus ben ik bezig met het aanleggen van een laadpaal.

Na een hoop hier gelezen te hebben zag ik gisteravond bij een discounter van wallboxen een mooie aanbieding, dacht ik. Een stuk goedkoper in elk geval bij andere websites.
Het gaat om een Alfen Eve Single S-Line met load balancing.

Nu zag ik later pas dat er bij de aanbieding staat dat de laadpaal geschikt is voor verrekening met alle laadpassen, maar dat hij niet voorzien is van RFID beveiliging.
Na een telefoontje met de leverancier blijkt dat de paal niet voorzien is van de RFID lezer, en dat het verrekenen volgens hun op het apparaat wordt ingesteld en gekoppeld aan een abonnement (e-flux)

Is iemand bekend met deze constructie? Het zou dan namelijk volgens mij de volgende consequenties hebben:

1) Laden kan direct beginnen bij het koppelen met de auto zonder dat er een laadpas aangeboden hoeft te worden.
< Dat is op zich natuurlijk erg makkelijk.
2) Iedereen zou zomaar onze laadpaal kunnen gaan gebruiken, en alle kosten worden verrekend via mijn werkgever.
< Dat is natuurlijk niet de bedoeling, maar ik verwacht geen problemen.
- De komende jaren verwacht ik niet dat onze 2e auto een elektrische wordt.
- De laadpaal is prive eigendom en staat op onze eigen oprit, dus ik verwacht niet dat onbekenden hier zomaar hun auto komen opladen.
De Alfen Single S-Line heeft gewoon een RFID lezer hoor.Edit: Niet allemaal. Kan gekoppeld worden aan een backoffice (en dus de tag ook doorgegeven), maar is niet noodzakelijk.

Maar ik begrijp dat je gewoon de geladen stroom wil declareren op een laadpas van je werk? Dan gewoon backoffice koppelen en netjes gebruik maken van de RFID-lezer (laadpas of -druppel ervoor houden).

• IvoB2
De Alfen kan uiteraard ook backoffice en P&C combineren.
P&C kan - indien gewenst - ook gewoon softwarematig geblokkeerd worden.

Alleen wanneer je lokaal meerdere EV's wil laden aan een Alfen met backoffice voor de verrekening van één EV heb je de RFID met laadpas nodig. Zoniet gaan alle gekoppelde EV's automatisch verrekend worden via de backoffice.

• ®icha®d
JanHenk schreef op woensdag 16 oktober 2024 @ 10:18:
[...]

De Alfen Single S-Line heeft gewoon een RFID lezer hoor. Kan gekoppeld worden aan een backoffice (en dus de tag ook doorgegeven), maar is niet noodzakelijk.

Maar ik begrijp dat je gewoon de geladen stroom wil declareren op een laadpas van je werk? Dan gewoon backoffice koppelen en netjes gebruik maken van de RFID-lezer (laadpas of -druppel ervoor houden).
Ok. Dus elke Single S-Line heeft een RFID lezer? Ik zag "RFID" bij sommige sites namelijk als optie staan.
En inderdaad ik neem aan dat ik normaal gesproken de laadsessie zou starten met mijn tank/laadpas van het werk. Of heel misschien een e-flux pas die dan gekoppeld is met verrekening.
Volgens mijn HR manager/wagenpark beheerder zou ik de travelcard tank/laadpas gewoon moeten kunnen gebruiken.

En zoals gezegd, dit is de eerste keer dat ik (deels) elektrisch ga rijden, dus probeer ik nu de juiste dingen te doen. Zonder veel te duur uit te zijn voor een laadpaal :9

• HyperBart
®icha®d schreef op woensdag 16 oktober 2024 @ 10:24:
[...]

Ok. Dus elke Single S-Line heeft een RFID lezer? Ik zag "RFID" bij sommige sites namelijk als optie staan.
En inderdaad ik neem aan dat ik normaal gesproken de laadsessie zou starten met mijn tank/laadpas van het werk. Of heel misschien een e-flux pas die dan gekoppeld is met verrekening.
Volgens mijn HR manager/wagenpark beheerder zou ik de travelcard tank/laadpas gewoon moeten kunnen gebruiken.

En zoals gezegd, dit is de eerste keer dat ik (deels) elektrisch ga rijden, dus probeer ik nu de juiste dingen te doen. Zonder veel te duur uit te zijn voor een laadpaal :9
Iedere Alfen heeft een RFID maar bij Alfen zijn een heel aantal dingen (waaronder ook RFID als ik het mij goed herinner in de lijst als ik de ACE opendoe) opties die je softwarematig (licentiegewijs) moet aanschaffen. Kost ook geen arm en been, is iets van 50 EUR dacht ik.

Nu weet ik niet of RFID bij default er bij zit of niet, dat zou je dus moeten nakijken of achteraf moeten aanschaffen.

Waarom vermeld ik dat? Omdat je zegt dat het een discounter is en dat die partij zegt dat de RFID niet vrijgeschakeld is doet het mij denken dat ze een stock opruiming oid van een andere partij doen, het is dan zaak om te weten wie de "dealer" is van die Alfen want die moet eigenlijk de vrijschakeling van RFID aanleveren.

[ Voor 20% gewijzigd door HyperBart op 16-10-2024 10:38 ]

• Tortelli
  • Laatst online: 20-11 20:43

Tortelli

mixing gas and haulin ass

• MyEnergy Zappi v2.1
  • Wallbox
  • Tesla Wall Connector

5. 7.5-10 meter kabel
  9. Loadbalancing

Situatie

Thx alvast.
Zoek precies hetzelfde maar heb wel een eigen oprit. Feitelijk heb ik alleen een jaarlijkse meterstand nodig voor de zakelijke declaratie, overige zaken zijn niet nodig.
• Load balancing
• Laden bij zonne energie overschot
• Behoorlijke kabel
• Liefst zo onafhankelijk mogelijk van een fabrikant (zie EVBox die failliet gaat..)
• >11kWh is leuk maar eigenlijk overbodig
Qua gebruikmaken van eigen opwek is de Zappi en de Easee Lite (met aparte box) de voornaamste opties volgens mij?

• ST10©DE

ST10©DE

Dus.............

@Hyack , @Gremen @DonJuape Thanks ! Maar weet ook iemand of die schakelaar nodig is of dat het met een goedkoper type A ook kan?

• HDoc
  • Laatst online: 27-08 09:14
bumble_bee schreef op dinsdag 15 oktober 2024 @ 01:12:
Vergeef me een "wat moet ik hebben" post.. Mijn benzineslurper is aan vervanging toe en ik wil nu er nog SEPP is een elektrische auto kopen (zit te kijken naar 2e hands Renault Zoes), en ik ben in de thuis laadpalen rabbithole gesprongen vandaag. Ik zoek een paal (of eigenlijk wallbox) met dit alles:
  • Absoluut geen abonnementen of verbindingen met een cloud van de aanbieder of iets dergeliijks
  • Zonder geintegreerde laadkabel, wel met authenticatie voor je kan chargen (pasje/app via lan maakt me niet uit), publiek gaat er niet op chargen
Zoals hierboven al een beetje duidelijk zou kunnen worden, deze twee zaken gaan niet samen. Authenticatie met een pas gaat via een OCPP provider. En die zitten nu eenmaal online.

Je kan volgens mij beter die hele authenticatie laten varen. Als je laad op je eigen oprit moet het wel heel raar lopen als iemand anders er zomaar gaat opladen. En als dat dan een enkel keertje gebeurt, wat is dan je schade? Misschien een keertje € 15? Een OCPP provider rekent vaak ook al een x aantal euro per maand. Verder zit die authenticatie je bij het opladen alleen maar in de weg.

De avatar is een echte foto..

• Inspired
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 18:08
HDoc schreef op woensdag 16 oktober 2024 @ 13:21:
[...]

Zoals hierboven al een beetje duidelijk zou kunnen worden, deze twee zaken gaan niet samen. Authenticatie met een pas gaat via een OCPP provider. En die zitten nu eenmaal online.

Je kan volgens mij beter die hele authenticatie laten varen. Als je laad op je eigen oprit moet het wel heel raar lopen als iemand anders er zomaar gaat opladen. En als dat dan een enkel keertje gebeurt, wat is dan je schade? Misschien een keertje € 15? Een OCPP provider rekent vaak ook al een x aantal euro per maand. Verder zit die authenticatie je bij het opladen alleen maar in de weg.
Met een Alfen kun je prima een pas gebruiken zonder backend provider. Met veel andere palen ook wel denk ik. Dus dat het altijd via een OCPP provider gaat is volgens mij niet het geval.

Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023

• ®icha®d
HyperBart schreef op woensdag 16 oktober 2024 @ 10:37:
[...]

Iedere Alfen heeft een RFID maar bij Alfen zijn een heel aantal dingen (waaronder ook RFID als ik het mij goed herinner in de lijst als ik de ACE opendoe) opties die je softwarematig (licentiegewijs) moet aanschaffen. Kost ook geen arm en been, is iets van 50 EUR dacht ik.

Nu weet ik niet of RFID bij default er bij zit of niet, dat zou je dus moeten nakijken of achteraf moeten aanschaffen.

Waarom vermeld ik dat? Omdat je zegt dat het een discounter is en dat die partij zegt dat de RFID niet vrijgeschakeld is doet het mij denken dat ze een stock opruiming oid van een andere partij doen, het is dan zaak om te weten wie de "dealer" is van die Alfen want die moet eigenlijk de vrijschakeling van RFID aanleveren.
Kijk eens, allemaal nuttige informatie, ook van degenen voor jou overigens. Dank daarvoor.

Ik ga er vanuit dat Plug&Charge voor nu prima zal zijn. Waarschijnlijk zou ik de licentie hooguit willen aanschaffen voor visite die langs kan komen, of voor de mogelijke situatie dat er een keer een extra auto bij komt.

Voor de zekerheid heb ik de betreffende wallbox discounter een mail gestuurd met de vraag of ik de licentie via hun kan aanschaffen.
Daarnaast heb ik nog gevraagd of loadbalancing (wat aan staat volgens de factuur) met alleen een UTP naar de P1 poort gaat werken. Ze zeggen namelijk op de site ergens van wel, en ergens anders dat daar extra hardware voor nodig zou zijn.

Maar ik zie op meerdere websites die laadpalen verkopen wel tegenstrijdigheden helaas.

• Inspired
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 18:08
JanHenk schreef op woensdag 16 oktober 2024 @ 10:18:
[...]

De Alfen Single S-Line heeft gewoon een RFID lezer hoor. Kan gekoppeld worden aan een backoffice (en dus de tag ook doorgegeven), maar is niet noodzakelijk.

Er is wel degelijk een s-line zonder RFID. Al is dat volgens mij alleen een 1 fase variant. De hardware ontbreekt dus het is ook geen licentie issue. Overigens kun je dan met P&C nog steeds wel via een backend laden maar wel wat minder handig met bezoek.

@®icha®d was het een 1 fase variant die je op het oog had?

Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 18:11

-tom-562

Oliesjeik

Ik laad mijn MG4 nu thuis op via een granny charger van Feyree (1 fase) op 16A (met een aparte aardlekautomaat en CEE stekker). Maar om wat meer inzicht te krijgen in wat ik daadwerkelijk verbruik met laden en om b.v. met een timer te kunnen laden, zou ik toch wat slimmers willen kopen.
Nu zag ik op de Feyree site (en ome Ali) dat Feyree ook EV-boxen verkoopt. O.a. deze:
https://www.feyree.com/pr...8064881356352276473012795

Met het oog op de toekomst zou ik alleen wel een 3 fase versie willen kopen (ik kan nu maar 1 fase laden). Ik vraag mij alleen af of ik de 11kW 3-fase ook 'gewoon' als 1 fase kan aansluiten op mijn huidige aansluiting (ik heb nu alleen een 3 aderige kabel liggen). Fysiek lijken de 1 fase en 3 fase gewoon hetzelfde.
Van wat andere wallboxen heb ik al vaker gezien dat je ze ook op alleen 1 fase kan aansluiten.
Iemand hier ervaring mee?

Vaak bu'j te bang!

• Babel
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 19-09 19:47
Hallo,

Ik loop vast met wat slim is om te doen met het installeren van een laadpaal. Daarom ben ik benieuwd wat het best is om te doen dus ik hoor graag jullie meningen.

Situatie
Ik heb een woning met vaste parkeerplaatsen op een terrein achter de woning. De afstand van de parkeerplaats tot aan de meterkast is ongeveer 45 meter. In de meterkast heb ik drie fase 25 ampere schakelaars zitten. De aannemer heeft een voorbereiding uitgevoerd voor een laadpaal en er ligt een 4x2,5mm stroomkabel gedeeltelijk in een mantelbuis.

De mantelbuis komt niet onze kruipruimte in en de stroomkabel komt via een 20mm pvc buis uit de dekvloer de meterkast in. Ik heb de mantelbuis nog niet in mijn tuin gevonden en de bouwer heeft geen documentatie waar de mantelbuis in mijn tuin loopt.

De problemen
De kabel van 4x2,5 vindt iedere installateur te licht over 45 meter dus ze willen een nieuwe 5x6mm kabel trekken. Het eerste probleem is dat de huidige kabel muurvast zit dus de kans is groot dat de mantelbuis ergens is geplet door zwaar materieel die over het terrein heeft gereden nadat de mantelbuis en kabel zijn gelegd. Daarnaast is de 20mm pvc buis in de dekvloer te dun om twee utp kabels en een 5x6 stroomkabel doorheen te trekken. De 5x6mm kabel alleen is al te dik begrijp ik dus dat is een probleem.

De oplossingen
1, opnieuw graven, nieuwe mantelbuis plaatsen, dikke stroom/utp kabels trekken en die via de kruipruimte naar de meterkast lopen. Kosten? Ik vermoed rond de 5K maar dan kan ik drie fase rond 11 kWh opladen.

2, een installateur zag een oplossing om de huidige 4x2,5mm kabel te gebruiken alleen wilde hij de spanning beperken en kan ik na 3% laadverlies met 1 tot 1,2 kWh per uur laden. Als er een hogere spanning op de lange kabel wordt gezet dan zou ik meer laadverlies hebben vanwege de lange dunne stroomkabel in de grond. Deze wordt dan op een aparte stop/groep in de meterkast aangesloten. De installatie van de paal zal dan een stuk onder de 2k zijn.

Ik reis 200-300 km per week en heb een auto met een accu van bruto 33 kWh. Snelladen is voor mij niet belangrijk en er zijn genoeg 11-17 kWh laders in de wijk dus bij hoge nood kan ik die gebruiken. Optie 2 heeft mijn voorkeur want het is meer dan de helft goedkoper, past bij mijn laadpatroon en is het simpelst om te realiseren.

Ik lees online wel dat langdurig opladen kan zorgen voor oververhitting. Dat waren voorbeelden van granny laders die in een gewoon stopcontact in een bestaande groep werden gestoken. Het lijkt mij dat de laadpaal dat risico niet heeft omdat het op een aparte groep wordt aangesloten. Ik verneem graag of iemand weet wat de risico’s zijn als ik een paar keer per week mijn auto meer dan tien uur achter elkaar oplaad met 1-1,2 kWh.

Heb ik risico’s met oververhitting bij oplossing 2? Of is het verstandiger om de portemonnee te trekken en in een keer een goede oplossing te treffen?

Alvast bedankt voor jullie hulp

• JanHenk
  • Niet online
Inspired schreef op woensdag 16 oktober 2024 @ 14:17:
[...]

Er is wel degelijk een s-line zonder RFID. Al is dat volgens mij alleen een 1 fase variant. De hardware ontbreekt dus het is ook geen licentie issue. Overigens kun je dan met P&C nog steeds wel via een backend laden maar wel wat minder handig met bezoek.

@®icha®d was het een 1 fase variant die je op het oog had?
Oké, ook zonder de hardware dus? Zal het even doorhalen in mijn oorspronkelijke bericht. :)

• macfocus
Babel schreef op woensdag 16 oktober 2024 @ 15:01:
Hallo,

Ik loop vast met wat slim is om te doen met het installeren van een laadpaal. Daarom ben ik benieuwd wat het best is om te doen dus ik hoor graag jullie meningen.

Situatie
Ik heb een woning met vaste parkeerplaatsen op een terrein achter de woning. De afstand van de parkeerplaats tot aan de meterkast is ongeveer 45 meter. In de meterkast heb ik drie fase 25 ampere schakelaars zitten. De aannemer heeft een voorbereiding uitgevoerd voor een laadpaal en er ligt een 4x2,5mm stroomkabel gedeeltelijk in een mantelbuis.

De mantelbuis komt niet onze kruipruimte in en de stroomkabel komt via een 20mm pvc buis uit de dekvloer de meterkast in. Ik heb de mantelbuis nog niet in mijn tuin gevonden en de bouwer heeft geen documentatie waar de mantelbuis in mijn tuin loopt.

De problemen
De kabel van 4x2,5 vindt iedere installateur te licht over 45 meter dus ze willen een nieuwe 5x6mm kabel trekken. Het eerste probleem is dat de huidige kabel muurvast zit dus de kans is groot dat de mantelbuis ergens is geplet door zwaar materieel die over het terrein heeft gereden nadat de mantelbuis en kabel zijn gelegd. Daarnaast is de 20mm pvc buis in de dekvloer te dun om twee utp kabels en een 5x6 stroomkabel doorheen te trekken. De 5x6mm kabel alleen is al te dik begrijp ik dus dat is een probleem.

De oplossingen
1, opnieuw graven, nieuwe mantelbuis plaatsen, dikke stroom/utp kabels trekken en die via de kruipruimte naar de meterkast lopen. Kosten? Ik vermoed rond de 5K maar dan kan ik drie fase rond 11 kWh opladen.

2, een installateur zag een oplossing om de huidige 4x2,5mm kabel te gebruiken alleen wilde hij de spanning beperken en kan ik na 3% laadverlies met 1 tot 1,2 kWh per uur laden. Als er een hogere spanning op de lange kabel wordt gezet dan zou ik meer laadverlies hebben vanwege de lange dunne stroomkabel in de grond. Deze wordt dan op een aparte stop/groep in de meterkast aangesloten. De installatie van de paal zal dan een stuk onder de 2k zijn.

Ik reis 200-300 km per week en heb een auto met een accu van bruto 33 kWh. Snelladen is voor mij niet belangrijk en er zijn genoeg 11-17 kWh laders in de wijk dus bij hoge nood kan ik die gebruiken. Optie 2 heeft mijn voorkeur want het is meer dan de helft goedkoper, past bij mijn laadpatroon en is het simpelst om te realiseren.

Ik lees online wel dat langdurig opladen kan zorgen voor oververhitting. Dat waren voorbeelden van granny laders die in een gewoon stopcontact in een bestaande groep werden gestoken. Het lijkt mij dat de laadpaal dat risico niet heeft omdat het op een aparte groep wordt aangesloten. Ik verneem graag of iemand weet wat de risico’s zijn als ik een paar keer per week mijn auto meer dan tien uur achter elkaar oplaad met 1-1,2 kWh.

Heb ik risico’s met oververhitting bij oplossing 2? Of is het verstandiger om de portemonnee te trekken en in een keer een goede oplossing te treffen?

Alvast bedankt voor jullie hulp
Het lijkt me niet dat je nu 2 K gaat uitgeven voor een halve oplossing.
Die 5 K is ongetwijfeld als alles door een externe partij wordt uitgevoerd?

Jouw oplossing is zelf graven in de tuin.
Daar een ruime mantelbuis in (laten) leggen en dikke kabels erdoor..
Kost ook geld, maar dan ben je 2,5 K/3K wel klaar
Een minigravertje hoeft echt de wereld niet te kosten in de huur. (In ee Randstad uiteraard wel 2 keer zo duur als op het platteland)

• Babel
macfocus schreef op woensdag 16 oktober 2024 @ 15:37:
[...]

Het lijkt me niet dat je nu 2 K gaat uitgeven voor een halve oplossing.
Die 5 K is ongetwijfeld als alles door een externe partij wordt uitgevoerd?

Jouw oplossing is zelf graven in de tuin.
Daar een ruime mantelbuis in (laten) leggen en dikke kabels erdoor..
Kost ook geld, maar dan ben je 2,5 K/3K wel klaar
Een minigravertje hoeft echt de wereld niet te kosten in de huur. (In ee Randstad uiteraard wel 2 keer zo duur als op het platteland)
Het is helaas midden in de randstad en 35 meter onder tegels. Het grootste deel van het stuk is op een terrein van de vve dus alles moet wel een beetje vlot en netjes gebeuren. Dat is teveel werk voor mij.

In de 2k zitten voornamelijk de kosten van de lader en de paal. De kabels kunnen op een later moment als nog worden ingegraven als het moet.

• Bravo
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 21-11 12:56

Bravo

Second Best

Babel schreef op woensdag 16 oktober 2024 @ 16:13:
[...]

Het is helaas midden in de randstad en 35 meter onder tegels. Het grootste deel van het stuk is op een terrein van de vve dus alles moet wel een beetje vlot en netjes gebeuren. Dat is teveel werk voor mij.

In de 2k zitten voornamelijk de kosten van de lader en de paal. De kabels kunnen op een later moment als nog worden ingegraven als het moet.
De electricien biedt dus aan om een 1 fase 6A oplossing te maken? Waarschijnlijk door een (dure) laadunit te pakken en te beperken tot 6A?
Dan kun je net zo goed een grannylader op een stopcontact met een 6A instelling aansluiten. Op 6A hoef je niet bang te zijn voor oververhitting. Wel zo netjes om het een eigen groep te geven, dus dan ben je voor ca 500 euro (incl granny lader) klaar?
En als je het aandurft kun je het stopcontact vervangen door een CEE aansluiting (blauw) met een granny die daarop past en ben je ook klaar voor grotere vermogens.

[ Voor 3% gewijzigd door Bravo op 16-10-2024 16:24 ]

Ioniq 6 LR Lounge 20"
2700Wp SSW 30° @ SE2200 | 1720Wp SSW 5° @ HM-1500
Flickr | Canon 6D | 17-40mm f/4 + 50mm f/1.8 II + 70-200mm f/4 | 2x 430EX II | Sirui T005 + C10

• HyperBart
Babel schreef op woensdag 16 oktober 2024 @ 15:01:

Ik zie om heel eerlijk te zijn het probleem absoluut niet met 2.5mm.
Er wordt geadviseerd om een dikkere kabel te gebruiken maar strikt genomen is bv in België het niet noodzakelijk. 2.5mm mag namelijk 20A transporteren. Als je aan 3 fase met 11kW op gaat laden dan staat dit gelijk aan 16A. Sommige elektriciens (vooral in NL) willen dan ook nog eens langdurige belasting van een automaat vermijden en nemen daarom graag een grotere daadsectie omdat ze dan een zwaardere automaat kunnen zetten. Met een 20A automaat voor 2.5mm en dan een maximale belasting van 11kW aka 16A per fase lijkt ook dit argument voor mij helemaal van tafel.

EDIT: net nog even gekeken, jullie NEN1010 schrijft voor dat voor 16 tot 20A er 2.5 gebruikt moet worden.

De reden waarom er vaak voor een dikkere draadsectie gekozen wordt is om verliezen over de kabel te minimaliseren.

Bij een lengte van 45m op 2.5mm is het verlies 2.37 percent en op 4mm is dat 1.48 percent. Ja dat is wat meer maar ook niet dramatisch als ik dat moet afzetten tegen de miserie die je je op de nek haalt om dit helemaal open te gooien.

[ Voor 3% gewijzigd door HyperBart op 16-10-2024 17:06 ]

• Babel
Bravo schreef op woensdag 16 oktober 2024 @ 16:22:
[...]

De electricien biedt dus aan om een 1 fase 6A oplossing te maken? Waarschijnlijk door een (dure) laadunit te pakken en te beperken tot 6A?
Dan kun je net zo goed een grannylader op een stopcontact met een 6A instelling aansluiten. Op 6A hoef je niet bang te zijn voor oververhitting. Wel zo netjes om het een eigen groep te geven, dus dan ben je voor ca 500 euro (incl granny lader) klaar?
En als je het aandurft kun je het stopcontact vervangen door een CEE aansluiting (blauw) met een granny die daarop past en ben je ook klaar voor grotere vermogens.
De parkeerplaats ligt 35 meter vanaf mijn woning dus iedere keer een grannylader over het openbare pad leggen is geen optie. Daarom wil ik wel een paal. De aansluiting staat op een openbaar stuk terrein dus ik wil mijn laadpunt ook afsluiten zodat er geen onbevoegde laders mijn stroom gebruiken.

Ik sprak net een installateur die het niet aandurft op 10 ampere en nu zie ik dat je met 6 ampere zo goed als geen risico loopt. Hij gaf niet exact aan wat de oplossing was dus ik heb alleen zijn toelichting dat hij het vermogen zou beperken wat resulteert in 1 tot 1,2 kWh per uur aan oplaadvermogen. Als dat overeenkomt met 6 ampere dan zou dat zijn insteek zijn.

Bedankt voor je input.

• Bravo

Bravo

Second Best

Babel schreef op woensdag 16 oktober 2024 @ 17:12:
[...]

De parkeerplaats ligt 35 meter vanaf mijn woning dus iedere keer een grannylader over het openbare pad leggen is geen optie. Daarom wil ik wel een paal. De aansluiting staat op een openbaar stuk terrein dus ik wil mijn laadpunt ook afsluiten zodat er geen onbevoegde laders mijn stroom gebruiken.

Ik sprak net een installateur die het niet aandurft op 10 ampere en nu zie ik dat je met 6 ampere zo goed als geen risico loopt. Hij gaf niet exact aan wat de oplossing was dus ik heb alleen zijn toelichting dat hij het vermogen zou beperken wat resulteert in 1 tot 1,2 kWh per uur aan oplaadvermogen. Als dat overeenkomt met 6 ampere dan zou dat zijn insteek zijn.

Bedankt voor je input.
Ik zou de granny lader ook niet met een verlengsnoer (nooit doen!) over het openbare terrein leggen, maar aansluiten op het stroompunt waar die 4x2.5mm kabel uitkomt. Met een blauwe CEE stekker is de kans al kleiner dat iemand anders je stroom gaat gebruiken, maar je zou de hele groep vanuit huis of via home automation schakelbaar kunnen maken als je er een kWh meter tussen hangt (Shelly, HomeWizard, of als je het aandurft iets van ome Ali). Of je maakt er een kastje omheen, waardoor de aansluiting minder opvalt of je het mogelijk maakt om het fysiek af te sluiten met een slotje.
Je kan ook een duurdere laadunit pakken die je met een RFID tag of Plug'nCharge activeert.
@HyperBart Eigenlijk moet je met 2x45 meter rekenen, maar dan blijven de verliezen inderdaad nog onder de 5%

Ioniq 6 LR Lounge 20"
Flickr | Canon 6D | 17-40mm f/4 + 50mm f/1.8 II + 70-200mm f/4 | 2x 430EX II | Sirui T005 + C10

• geldersscheepje
Heb in Frankrijk met een verlengkabel en granny charger geladen. 12A ging prima zonder enige voelbare warmteontwikkeling, kabel was 1,5 mm2. Heb voor de veiligheid m teruggedraaid naar 10A maar volgens mij niet nodig. Hierbij is N=1 maar ben benieuwd naar andere ervaringen.

• Babel
HyperBart schreef op woensdag 16 oktober 2024 @ 17:04:
[...]

Ik zie om heel eerlijk te zijn het probleem absoluut niet met 2.5mm.
Er wordt geadviseerd om een dikkere kabel te gebruiken maar strikt genomen is bv in België het niet noodzakelijk. 2.5mm mag namelijk 20A transporteren. Als je aan 3 fase met 11kW op gaat laden dan staat dit gelijk aan 16A. Sommige elektriciens (vooral in NL) willen dan ook nog eens langdurige belasting van een automaat vermijden en nemen daarom graag een grotere daadsectie omdat ze dan een zwaardere automaat kunnen zetten. Met een 20A automaat voor 2.5mm en dan een maximale belasting van 11kW aka 16A per fase lijkt ook dit argument voor mij helemaal van tafel.

EDIT: net nog even gekeken, jullie NEN1010 schrijft voor dat voor 16 tot 20A er 2.5 gebruikt moet worden.

De reden waarom er vaak voor een dikkere draadsectie gekozen wordt is om verliezen over de kabel te minimaliseren.

Bij een lengte van 45m op 2.5mm is het verlies 2.37 percent en op 4mm is dat 1.48 percent. Ja dat is wat meer maar ook niet dramatisch als ik dat moet afzetten tegen de miserie die je je op de nek haalt om dit helemaal open te gooien.
Dus de installateurs die deze kabel te dun vinden, willen veel extra marge inrekenen en een verlies van stroom van 1-3% beperken? Als ik je goed begrijp. En beperkt de NEN1010 het advies niet over langere lengtes? Dat zal ik nog opzoeken als het mij lukt.

En de installateur die met 1-1,2 kWh per uur wil laten opladen op de huidige kabel zit ook goed aan de veilige kant als ik je goed begrijp? Als ik mij het gedoe van graven kan besparen voor 2,37% verlies bij het opladen dan neem ik dat graag voor lief ja.

• Bravo

Bravo

Second Best

geldersscheepje schreef op woensdag 16 oktober 2024 @ 17:23:
Heb in Frankrijk met een verlengkabel en granny charger geladen. 12A ging prima zonder enige voelbare warmteontwikkeling, kabel was 1,5 mm2. Heb voor de veiligheid m teruggedraaid naar 10A maar volgens mij niet nodig. Hierbij is N=1 maar ben benieuwd naar andere ervaringen.
Het issue is dat je de beveiliging van de granny lader deels buiten werking stelt. De meeste goede granny laders hebben een temperatuursensor in de stekker verwerkt, die zorgt dat de granny uitschakelt bij teveel warmteontwikkeling in de stekker. Als je een verlengsnoer gebruikt heb je een tweede stekkerovergang die warm kan worden, maar niet bewaakt wordt.
Als je je bewust bent van de risico's, kan je zelf afwegen of je het risico wil lopen.

Ioniq 6 LR Lounge 20"

Pagina: 1 ... 144 ... 198 Laatste

Let op:
Discussie over laadpassen, facturatie e.d.: [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3. Vragen over elektrische auto's en hun bijbehorend laadvermogen in Elektrische auto's - deel 5 of de betreffende merktopics. Er is uiteraard een beetje overlap, maar specifieke vragen of opmerkingen over de inrichting van je meterkast en huisinstallatie horen in Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 2. Voor het zo goedkoop mogelijk thuisladen van je EV kan je terecht in Het grote goedkoop thuisladen van je EV topic en als laatste: voor v2g is er ook een plek: Over V2G; laden en ontladen