Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Babel
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 03-09 00:51
HyperBart schreef op woensdag 16 oktober 2024 @ 17:04:
[...]

EDIT: net nog even gekeken, jullie NEN1010 schrijft voor dat voor 16 tot 20A er 2.5 gebruikt moet worden.
Is dit de NEN1010 die van toepassing is?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/moI3Bp-xZ7VgkEn-F-9pyrpqZRg=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/fIFs9deT0vRQUqMNAnT1yOf2.png?f=user_large

Als ik het goed begrijp mag een 2,5mm2 kabel 6 ampere over 324 meter leveren? Dan zit ik met 45 meter wel aan de veilige kant ja. Bedankt voor je hulp. Zo wordt het een stuk duidelijker.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Dartlink
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 21:33
Dit vind ik zelf wel een mooie overzichtelijke tabel:

https://www.vekto.nl/info/kabelberekening

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 28-12-2024
®icha®d schreef op woensdag 16 oktober 2024 @ 13:28:
[...]
Daarnaast heb ik nog gevraagd of loadbalancing (wat aan staat volgens de factuur) met alleen een UTP naar de P1 poort gaat werken. Ze zeggen namelijk op de site ergens van wel, en ergens anders dat daar extra hardware voor nodig zou zijn.
De hardware voor LB zit er altijd in (wanneer je het front eraf haalt zitten de RJ11 en RJ45 poorten links boven en vlak onder elkaar, je moet er allen nog een kabel inpluggen en verbinden met de poort in je P1 meter).

Het werkt standaard wel niet want je moet om dat te activeren een licentie betalen om de software daarvoor te openen. Was vroeger iets van een 200€.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• macfocus
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 01-09 23:42
Babel schreef op woensdag 16 oktober 2024 @ 16:13:
[...]

Het is helaas midden in de randstad en 35 meter onder tegels. Het grootste deel van het stuk is op een terrein van de vve dus alles moet wel een beetje vlot en netjes gebeuren. Dat is teveel werk voor mij.

In de 2k zitten voornamelijk de kosten van de lader en de paal. De kabels kunnen op een later moment als nog worden ingegraven als het moet.
Een lader kost je pak hem beet 750,- met zaken als load balancing en zo. (Bv een Easee)
Paal mag ook de wereld niet kosten.
Over het algemeen is de installatie en wat graafwerk al gauw 1000,-.
Qua spullen ben je echt voor 1000,- wel klaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ®icha®d
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 20:38
Inspired schreef op woensdag 16 oktober 2024 @ 14:17:
[...]

Er is wel degelijk een s-line zonder RFID. Al is dat volgens mij alleen een 1 fase variant. De hardware ontbreekt dus het is ook geen licentie issue. Overigens kun je dan met P&C nog steeds wel via een backend laden maar wel wat minder handig met bezoek.

@®icha®d was het een 1 fase variant die je op het oog had?
Er staat op de factuur dat het om een 11 kW laadpunt gaat.
Maar inmiddels heb ik reactie van de betreffende discounter waarin ze inderdaad duidelijk aangeven dat het laadstation inderdaad zoals jij ook beschrijft geen RFID lezer heeft.
Maar voor het prijsverschil is het mij prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
®icha®d schreef op donderdag 17 oktober 2024 @ 06:43:
[...]
Er staat op de factuur dat het om een 11 kW laadpunt gaat.
Maar inmiddels heb ik reactie van de betreffende discounter waarin ze inderdaad duidelijk aangeven dat het laadstation inderdaad zoals jij ook beschrijft geen RFID lezer heeft.
Maar voor het prijsverschil is het mij prima.
Maar een 11 kW laadpunt kan weer geen 1F laadpunt zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jazsie
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 00:07
-tom-562 schreef op woensdag 16 oktober 2024 @ 14:30:
Ik laad mijn MG4 nu thuis op via een granny charger van Feyree (1 fase) op 16A (met een aparte aardlekautomaat en CEE stekker). Maar om wat meer inzicht te krijgen in wat ik daadwerkelijk verbruik met laden en om b.v. met een timer te kunnen laden, zou ik toch wat slimmers willen kopen.
Nu zag ik op de Feyree site (en ome Ali) dat Feyree ook EV-boxen verkoopt. O.a. deze:
https://www.feyree.com/pr...8064881356352276473012795

Met het oog op de toekomst zou ik alleen wel een 3 fase versie willen kopen (ik kan nu maar 1 fase laden). Ik vraag mij alleen af of ik de 11kW 3-fase ook 'gewoon' als 1 fase kan aansluiten op mijn huidige aansluiting (ik heb nu alleen een 3 aderige kabel liggen). Fysiek lijken de 1 fase en 3 fase gewoon hetzelfde.
Van wat andere wallboxen heb ik al vaker gezien dat je ze ook op alleen 1 fase kan aansluiten.
Iemand hier ervaring mee?
Ligt een beetje aan de laadpaal. Als in sommige hebben fase detectie en doen dus niets als ze er 1 missen.
Andere schakelen netjes naar 1 fasen of kan je ook op 1 fasen instellen.
En weer anderen kijken daar niet eens naar en doen gewoon laden ondanks dat je 2 fasen mist.

Wil je het zeker voor het onzekere dan moet je een laadpaal nemen die je ook op 1 fasen kan instellen.
Babel schreef op woensdag 16 oktober 2024 @ 15:01:
Hallo,

Ik loop vast met wat slim is om te doen met het installeren van een laadpaal. Daarom ben ik benieuwd wat het best is om te doen dus ik hoor graag jullie meningen.

Situatie
Ik heb een woning met vaste parkeerplaatsen op een terrein achter de woning. De afstand van de parkeerplaats tot aan de meterkast is ongeveer 45 meter. In de meterkast heb ik drie fase 25 ampere schakelaars zitten. De aannemer heeft een voorbereiding uitgevoerd voor een laadpaal en er ligt een 4x2,5mm stroomkabel gedeeltelijk in een mantelbuis.

De mantelbuis komt niet onze kruipruimte in en de stroomkabel komt via een 20mm pvc buis uit de dekvloer de meterkast in. Ik heb de mantelbuis nog niet in mijn tuin gevonden en de bouwer heeft geen documentatie waar de mantelbuis in mijn tuin loopt.

De problemen
De kabel van 4x2,5 vindt iedere installateur te licht over 45 meter dus ze willen een nieuwe 5x6mm kabel trekken. Het eerste probleem is dat de huidige kabel muurvast zit dus de kans is groot dat de mantelbuis ergens is geplet door zwaar materieel die over het terrein heeft gereden nadat de mantelbuis en kabel zijn gelegd. Daarnaast is de 20mm pvc buis in de dekvloer te dun om twee utp kabels en een 5x6 stroomkabel doorheen te trekken. De 5x6mm kabel alleen is al te dik begrijp ik dus dat is een probleem.

De oplossingen
1, opnieuw graven, nieuwe mantelbuis plaatsen, dikke stroom/utp kabels trekken en die via de kruipruimte naar de meterkast lopen. Kosten? Ik vermoed rond de 5K maar dan kan ik drie fase rond 11 kWh opladen.

2, een installateur zag een oplossing om de huidige 4x2,5mm kabel te gebruiken alleen wilde hij de spanning beperken en kan ik na 3% laadverlies met 1 tot 1,2 kWh per uur laden. Als er een hogere spanning op de lange kabel wordt gezet dan zou ik meer laadverlies hebben vanwege de lange dunne stroomkabel in de grond. Deze wordt dan op een aparte stop/groep in de meterkast aangesloten. De installatie van de paal zal dan een stuk onder de 2k zijn.

Ik reis 200-300 km per week en heb een auto met een accu van bruto 33 kWh. Snelladen is voor mij niet belangrijk en er zijn genoeg 11-17 kWh laders in de wijk dus bij hoge nood kan ik die gebruiken. Optie 2 heeft mijn voorkeur want het is meer dan de helft goedkoper, past bij mijn laadpatroon en is het simpelst om te realiseren.

Ik lees online wel dat langdurig opladen kan zorgen voor oververhitting. Dat waren voorbeelden van granny laders die in een gewoon stopcontact in een bestaande groep werden gestoken. Het lijkt mij dat de laadpaal dat risico niet heeft omdat het op een aparte groep wordt aangesloten. Ik verneem graag of iemand weet wat de risico’s zijn als ik een paar keer per week mijn auto meer dan tien uur achter elkaar oplaad met 1-1,2 kWh.

Heb ik risico’s met oververhitting bij oplossing 2? Of is het verstandiger om de portemonnee te trekken en in een keer een goede oplossing te treffen?

Alvast bedankt voor jullie hulp
Zoals @HyperBart al zei zie ik het probleem niet echt.
Je kan hier prima op (3x) 10-12A laden mocht je wat marge willen, dan zit je nog steeds op ~7kW minimaal.
Ik ga er van uit dat je auto 3 fasen kan laden, wellicht even controleren mocht je dit niet weten.

Persoonlijk zou ik dus gewoon de bestaande bekabeling gebruiken en laadpaal begrenzen op 10-12A per fase indien je zelf wat meer marge wilt over houden.

Als je echt haast hebt dan is 11 of 17kW ook niet snel genoeg en pak je de DC lader onderweg die stuk sneller is :+.

3600 Wp op 0° (vrijwel plat) | 3900Wp op 10°

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• adjego
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 22:30
Jazsie schreef op donderdag 17 oktober 2024 @ 10:29:
[...]

Ligt een beetje aan de laadpaal. Als in sommige hebben fase detectie en doen dus niets als ze er 1 missen.
En weer anderen kijken daar niet eens naar en doen gewoon laden ondanks dat je 2 fasen mist.

Wil je het zeker voor het onzekere dan moet je een laadpaal nemen die je ook op 1 fasen kan instellen.
Je kunt een 1-fase auto altijd opladen met een 3-fase laadpaal. Daar hoef je niks voor in te stellen of aan te passen. Het enige is je limiet van laadvermogen per fase. Als het een 11 kw laadpaal is kun je maar laden met 3,6kw op 1 fase.

NOTE: @Jazsie Ah, het ging over de laadpaal zelf :)

[ Voor 3% gewijzigd door adjego op 17-10-2024 10:45 ]

Home Assistant | ☀️ 2900 Wp PVOutput | 🔋 Tesla Model 3 RWD 2024

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 00:23

-tom-562

Oliesjeik

[...]

Ik heb de fabrikant (Feyree) gisteren gemaild, en ik heb zojuist mail terug gehad (boven verwachting!), de 3-fase lader kan gewoon aangesloten worden op 1 fase en dan werkt die als een 1 fase lader.
Binnenkort ga ik er dan eentje bestellen (even afwachten tot ze weer kortingscodes komen op Aliexpress)

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mad-Matt
  • Laatst online: 03-09 14:43

Mad-Matt

TheDoctor#2181

Ik ben me ook een beetje aan het oriënteren voor bij het nieuwe huis, maar ik word er echt moe van dat geen enkel bedrijf je een schatting wil geven. Iedereen wil je spreken, iedereen wil komen kijken. Ze hebben weet ik het wat voor info nodig, terwijl ik zoiets heb van joh, met deze basis info kan je toch wel wat zeggen.

Mogelijk kunnen jullie dat wel, voor mijn idee of het de moeite waard is.

Dus:
Een laadpaal incl. aanpassing meterkast.
Moet ik dan aan €1000 of 2000 of nog meer?

Alvast dank :)

Fractal Terra Jade, Ryzen 7800X3D, Nvidia 4070 Super

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• V_ger
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 19:45
Mad-Matt schreef op donderdag 17 oktober 2024 @ 10:47:
Ik ben me ook een beetje aan het oriënteren voor bij het nieuwe huis, maar ik word er echt moe van dat geen enkel bedrijf je een schatting wil geven. Iedereen wil je spreken, iedereen wil komen kijken. Ze hebben weet ik het wat voor info nodig, terwijl ik zoiets heb van joh, met deze basis info kan je toch wel wat zeggen.

Dus:

Euh, je geeft veel te weinig info. Wat denk je zelf dat een ander kan hiermee? Precies niets. Op basis hiervan denk ik dat het 2x de helft gaat kosten.

Tibber, Gasloos sinds 2017, Nibe F1155, 12.4kWp 30° O/W + 4.4kWp 0°, 3x Victron MP2-5000 + 60 kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ethirty
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 19:53

Ethirty

Who...me?

Dus:

Je hebt laadpalen van 500-1500 ex installatie, koper is duur, arbeid nog duurder.

Je hebt minimaal extra nodig:
- afstand tot meterkast
- kruipruimte
- staat van meterkast
- muur of paal montage
- 1 of 3f laden
- backend nodig of niet
- slim laden of niet

Oftewel, ik snap wel dat bedrijven jou geen inschatting kunnen/willen geven.

#team_UTC+1

An investment in knowledge always pays the best interest - Benjamin Franklin
You can call me McOverloper  Mini '12 i7/16/256  Air '13 i5/8/256  iPad mini 5 64GB  iPhone SE 128GB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mad-Matt

Mad-Matt

TheDoctor#2181

Dank voor de korte reacties, blijkt dat ik te simpel denk.

Ik heb 1 dame gesproken en daar extra info aangegeven.

- afstand tot meterkast
- kruipruimte
- staat van meterkast
- muur of paal montage
- 1 of 3f laden
- backend nodig of niet
- slim laden of niet

Bijna op alles antwoord gegeven. (laatste vraag niet, omdat dat dat niet gevraagd werd).
Ze bedankte mij hartelijk en zou later in de week terug komen bij mij. Dit was vervolgens om een afspraak te maken om op locatie te komen kijken.

Ik ga dit topic gewoon even doorspitten en ik denk dat ik dan wel wat wijzer word.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IvoB2
Dus:

Met zo weinig info zou ik toch eerst eens moeten komen kijken voor ik daar een prijs op kan kleven. :)

Ik zou inderdaad vrijblijvend zomaar wat kunnen zeggen maar ben je daar dan echt mee geholpen?

[ Voor 12% gewijzigd door IvoB2 op 17-10-2024 11:25 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mad-Matt

Mad-Matt

TheDoctor#2181

IvoB2 schreef op donderdag 17 oktober 2024 @ 11:24:
[...]

Met zo weinig info zou ik toch eerst eens moeten komen kijken voor ik daar een prijs op kan kleven. :)

Ik zou inderdaad vrijblijvend zomaar wat kunnen zeggen maar ben je daar dan echt mee geholpen?
jaja, het is me duidelijk :P
Zie mijn post hierboven.

Ben nu dit topic aan het doorspitten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jazsie
Mad-Matt schreef op donderdag 17 oktober 2024 @ 11:15:
Dank voor de korte reacties, blijkt dat ik te simpel denk.

Ik heb 1 dame gesproken en daar extra info aangegeven.

- afstand tot meterkast
- kruipruimte
- staat van meterkast
- muur of paal montage
- 1 of 3f laden
- backend nodig of niet
- slim laden of niet

Bijna op alles antwoord gegeven. (laatste vraag niet, omdat dat dat niet gevraagd werd).
Ze bedankte mij hartelijk en zou later in de week terug komen bij mij. Dit was vervolgens om een afspraak te maken om op locatie te komen kijken.

Ik ga dit topic gewoon even doorspitten en ik denk dat ik dan wel wat wijzer word.
Waarom post je die informatie -die je hebt gegeven op de vragen van die ene dame- niet hier?
Liefst nog met foto's van bv de meterkast.

Dan kom je al echt een heel eind.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• rCk
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 28-08 13:48

rCk

Dus:

Laadpaal incl aanpassing meterkast kun je voor zo'n 1500-2000 EUR klaar zijn voor 't aansluiten meterkast, materiaal en de paal.... Maar zoals je al las, is het koffie dik kijken want er kan een hoop bijkomen aan kosten als je een compleet nieuwe meterkast nodig hebt :9

Verdere installatie (denk aan evt graafwerk) of de kabel naar buiten brengen en dat zou de kosten omhoog kunnen laten inschieten. Toevallig zit ik iets verder in het stadium, waarbij ik 't aanleggen van de kabel zélf ga fixen, vanwege kosten maar ook omdat het leuk is er zelf wat voor te doen.

Hier globaal kostenplaatje in ons geval:
-Laadpaal 750 EUR inc een 7,5m kabel.
-Installateur maximaal 350 EUR (Installateur regelt aansluiten op meterkast A, installatie van meterkast B in garage, waarop de laadpaal + extra groepen komen)
-Kosten materiaal:
Kabel: ca 175 EUR
Extra groepenkast inclusief aantal automaten en de benodigde automaat voor de paal: zo tussen de 350-400 EUR

Kost wat meer, maar dankzij wat tips van een aantal Tweakers hier ( _/-\o_ ), ben ik ook goed voorbereid voor de toekomst in onze garage + tuin omdat ik daar het stroom netwerk ga updaten/upgraden/vernieuwen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mad-Matt

Mad-Matt

TheDoctor#2181

rCk schreef op donderdag 17 oktober 2024 @ 11:43:
[...]

Laadpaal incl aanpassing meterkast kun je voor zo'n 1500-2000 EUR klaar zijn voor 't aansluiten meterkast, materiaal en de paal.... Maar zoals je al las, is het koffie dik kijken want er kan een hoop bijkomen aan kosten als je een compleet nieuwe meterkast nodig hebt :9

Verdere installatie (denk aan evt graafwerk) of de kabel naar buiten brengen en dat zou de kosten omhoog kunnen laten inschieten. Toevallig zit ik iets verder in het stadium, waarbij ik 't aanleggen van de kabel zélf ga fixen, vanwege kosten maar ook omdat het leuk is er zelf wat voor te doen.

Hier globaal kostenplaatje in ons geval:
-Laadpaal 750 EUR inc een 7,5m kabel.
-Installateur maximaal 350 EUR (Installateur regelt aansluiten op meterkast A, installatie van meterkast B in garage, waarop de laadpaal + extra groepen komen)
-Kosten materiaal:
Kabel: ca 175 EUR
Extra groepenkast inclusief aantal automaten en de benodigde automaat voor de paal: zo tussen de 350-400 EUR

Kost wat meer, maar dankzij wat tips van een aantal Tweakers hier ( _/-\o_ ), ben ik ook goed voorbereid voor de toekomst in onze garage + tuin omdat ik daar het stroom netwerk ga updaten/upgraden/vernieuwen.
Perfect, dank. hier kan ik even mee vooruit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Makrolon
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 23:21

Dus:

Ergens tussen de 1000 en 2000 in de meeste situaties.

Maar je moet het even van de andere kant bekijken, jij wil een indicatie op basis van van simpele info, daar moet een bedrijf even aan rekenen, jij word ook niet blij als ze er 500 naast zitten.

Dan wil je verder, geef je de rest van de info, word het weer anders van, kan je alles weer opnieuw uitrekenen en de klant uitleggen waarom t niet meer klopt.

Ik doe het ook niet meer, je bent anders 2 offertes per klant aan het maken. En de klanten die een prijs willen zonder veel info te geven zijn vaak de klanten die 5+ van zulke 'offertes' opvragen. ;)

13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janne_nl
  • Laatst online: 05-09 15:33
Ik heb een anderhalf jaar geleden 3 offertes gekregen zonder dat iemand langskwam. Wel ook foto's van de meterkast gestuurd en van de buitenkant.

Offertes tussen de 1500 en de 2000 euro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Babel
[...]

Zoals @HyperBart al zei zie ik het probleem niet echt.
Je kan hier prima op (3x) 10-12A laden mocht je wat marge willen, dan zit je nog steeds op ~7kW minimaal.
Ik ga er van uit dat je auto 3 fasen kan laden, wellicht even controleren mocht je dit niet weten.

Persoonlijk zou ik dus gewoon de bestaande bekabeling gebruiken en laadpaal begrenzen op 10-12A per fase indien je zelf wat meer marge wilt over houden.
Bedankt voor je input. Iedere installateur durft het niet aan (garantie) en houdt vast aan de 5x6mm2 kabels die nu gebruikelijk zijn. Niemand kon mij uitleggen wat de risico’s zijn behalve dat er laadverlies op de kabel zal komen en dat het niet meer gebruikelijk is.

Mijn auto kan met 50 kWh snelladen dus dat is drie fase. Ik denk dat de enige installateur die wel de bestaande kabel wil gebruiken hem als een fase lader gaat instellen. 6 ampere maal 230 volt kom je uit op de 1-1,2 kWh laadvermogen.

Of ze snappen het niet, of ze willen extra geld verdienen of ze zijn door een dure les extra voorzichtig geworden. Ik heb er zelf weinig verstand van dus dat maakt het wat lastiger.

Nu lees ik weer dat langdurig laden met een lage kWh weer meer energie kost omdat de auto erg lang systemen aan heeft staan om het laden te faciliteren. Nog iets om over te twijfelen 😂

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 23:52

de Peer

under peer review

Babel schreef op donderdag 17 oktober 2024 @ 16:41:
[...]

Mijn auto kan met 50 kWh snelladen dus dat is drie fase.
Volgens mij snap jij het niet.
Het is sowieso 50 kW zonder h en dat gaat over DC laden aan de snellader, niet AC laden thuis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 05-09 16:51
[...]

Bedankt voor je input. Iedere installateur durft het niet aan (garantie) en houdt vast aan de 5x6mm2 kabels die nu gebruikelijk zijn. Niemand kon mij uitleggen wat de risico’s zijn behalve dat er laadverlies op de kabel zal komen en dat het niet meer gebruikelijk is.

Mijn auto kan met 50 kWh snelladen dus dat is drie fase. Ik denk dat de enige installateur die wel de bestaande kabel wil gebruiken hem als een fase lader gaat instellen. 6 ampere maal 230 volt kom je uit op de 1-1,2 kWh laadvermogen.

Of ze snappen het niet, of ze willen extra geld verdienen of ze zijn door een dure les extra voorzichtig geworden. Ik heb er zelf weinig verstand van dus dat maakt het wat lastiger.

Nu lees ik weer dat langdurig laden met een lage kWh weer meer energie kost omdat de auto erg lang systemen aan heeft staan om het laden te faciliteren. Nog iets om over te twijfelen 😂
Vervang aub die kWh eens door kW.

Als je met 50kW gaat laden, dan is dit DC laden (en dat is 1-fasig!). Niemand zet thuis een DC lader, want duur en onnodig.

Een 1f lader nog gaan beperken op 1.2kW is echt zinloos. Dan gaat laden echt oneindig lang duren, en je krijgt zowat 30% laadverlies.

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Babel
de Peer schreef op donderdag 17 oktober 2024 @ 16:44:
[...]

Volgens mij snap jij het niet.
Waarvan akte ja.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanHenk
  • Registratie: September 2008
  • Niet online
Eenheden, blijft lastig blijkbaar. Zelfs op Tweakers...

Laatst zag ik hier ook een paar keer kilowattuur per uur langskomen... Serieus?

skoda enyaq 80 | holtkamper aero | fiscalist én techneut

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 05-09 16:51
JanHenk schreef op donderdag 17 oktober 2024 @ 17:02:

Maar dat is strict genomen niet fout als je kW bedoelt.

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Makrolon
Aan de andere kant snapt iedereen wat er bedoeld word als de eenheden een keer verkeerd gebruikt worden, dus om er dan zon enorm ding van te gaan maken...

13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• V_ger
Makrolon schreef op donderdag 17 oktober 2024 @ 18:13:
Aan de andere kant snapt iedereen wat er bedoeld word als de eenheden een keer verkeerd gebruikt worden, dus om er dan zon enorm ding van te gaan maken...
Ds al ik hir iet tp wt je wl begrpt, is het goed?

Eenheden goed doen is soort van hetzelfde als de moeite nemen om iemands naam goed te spellen. En als je op een technisch forum zit en pretendeert de kennis te hebben om dingen zelf te doen, dan zou het minste wat je goed kan doen toch wel het gebruik van de juiste eenheden zijn.

Als je dat niet kan/snapt/wil/begrijpt zie ik niet in waarom je je in vredesnaam bezig zou willen houden met ook maar iets zelf doen aan een laadpunt, thuisbatterij of iets anders met netspanning.

Een keer een woord verkeerd spellen of ergens een dt fout is toch echt wel wat anders als het verschil tussen vermogen en energie niet weten.

En het is ook niet zo dat iemand het af en toe ergens niet goed doet. Maar zo ongeveer alle posts van mensen die ondanks alle beschikbare informatie niet weten welk laadpunt ze moeten hebben en om advies komen vragen doen het fout.

[ Voor 11% gewijzigd door V_ger op 17-10-2024 18:24 ]

Tibber, Gasloos sinds 2017, Nibe F1155, 12.4kWp 30° O/W + 4.4kWp 0°, 3x Victron MP2-5000 + 60 kWh

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Makrolon
V_ger schreef op donderdag 17 oktober 2024 @ 18:22:
[...]

Eenheden goed doen is soort van hetzelfde als de moeite nemen om iemands naam goed te spellen. En als je op een technisch forum zit en pretendeert de kennis te hebben om dingen zelf te doen, dan zou het minste wat je goed kan doen toch wel het gebruik van de juiste eenheden zijn.

Als je dat niet kan/snapt/wil/begrijpt zie ik niet in waarom je je in vredesnaam bezig zou willen houden met ook maar iets zelf doen aan een laadpunt, thuisbatterij of iets anders met netspanning.

Een keer een woord verkeerd spellen of ergens een dt fout is toch echt wel wat anders als het verschil tussen vermogen en energie niet weten.

En het is ook niet zo dat iemand het af en toe ergens niet goed doet. Maar zo ongeveer alle posts van mensen die ondanks alle beschikbare informatie niet weten welk laadpunt ze moeten hebben en om advies komen vragen doen het fout.
Het zijn ook de mensen die net een electrische auto hebben en niet wijs worden uit de wirwar van laadpalen en alle technische informatie daar omheen, hier hun eerste vraag daar over komen stellen die door de mensen hier worden toegesproken alsof ze putin helpen met de oorlog in Oekraïne.

Die mensen kan je best antwoord geven zonder eerst een belerend stukje over kws en kwhs. Ze gaan daar namelijk als dat laadpunt eenmaal aan de muur hangt nooit meer wat mee doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASS-Ware
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 23:39
[...]
Mijn auto kan met 50 kWh snelladen
Volgens mij kan bijna elke auto dat wel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ASS-Ware
JanHenk schreef op donderdag 17 oktober 2024 @ 17:02:

Dat kan toch?
4kWh per uur is 16kWh in 4 uur.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

ASS-Ware schreef op donderdag 17 oktober 2024 @ 19:23:
[...]

Dat kan toch?
4kWh per uur is 16kWh in 4 uur.
Oftewel 4kW

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ASS-Ware
Maar er is niets mis met 4kWh per uur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inspired
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 22:29
ASS-Ware schreef op donderdag 17 oktober 2024 @ 19:33:
[...]

Maar er is niets mis met 4kWh per uur.
Jij rijdt ook 100km/h per uur? Boeit mij persoonlijk niet zo die eenheden maar juist is het volgens mij niet.

Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Inspired schreef op donderdag 17 oktober 2024 @ 19:43:
[...]

Jij rijdt ook 100km/h per uur? Boeit mij persoonlijk niet zo die eenheden maar juist is het volgens mij niet.
Haha dat is duidelijk. Want nu doe je het zelf ook verkeerd in je voorbeeld ;)
km*h per uur zou je dan moeten zeggen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASS-Ware
[...]

Ik kan in 4 uur zo’n 16kWh opwekken, dat is 4kWh per uur.
Niets mis mee, kan gewoon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• guido66
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 23:03
[...]

Dit kan, het is heel langzaam optrekken, waarbij de acceleratie van bv. 0 naar 100 km/h ook daadwerkelijk een uur duurt. _/-\o_

Polestar 2 (2020) - Fiat 500e (2022) - Zappi v2 - 7250Wp SMA (2013) - 5850Wp Enphase (2021)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Babel
V_ger schreef op donderdag 17 oktober 2024 @ 18:22:
[...]

Ik pretendeer helemaal niks en zit in de knoop of ik een bestaande kabel kan gebruiken of niet. Ik besteed alles uit en snap er inderdaad bar weinig van. Het is een verschil van 2-2,5K dus vandaar mijn poging om het te begrijpen en het geld in een keer goed uit te geven.

Technisch mogelijk alleen installateurs willen het niet gebruiken of zeer afgeknepen. Vandaar dat ik navraag doe en ik heb per ongeluk gezegd dat mijn auto 50 kwh kan laden ipv 50 kw. Dus je punt snap ik alleen heb je niet goed gelezen wat mijn probleem was omdat je anders zag dat ik zelf niks doe behalve het opvragen van offertes en de juiste partij probeer in te schakelen met een goed voorstel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• slim_fan
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 04-09 19:38
ASS-Ware schreef op donderdag 17 oktober 2024 @ 20:35:
[...]

Ik kan in 4 uur zo’n 16kWh opwekken, dat is 4kWh per uur.
Niets mis mee, kan gewoon.
16kWh in 4 uur kan, dat doe je dan met 4kW. Dan 4kWh per uur zeggen is hetzelfde als zeggen dat je 5kilometeruur (kmh) per uur ipv 5km hebt gelopen, onlogisch dus. Technisch misschien wel correct, maar niet zoals het hoort.

Edit: het voorbeeld hieronder: 16 / 4 = 4 kWh. Dit is fout want --> 16 kWh / 4h = 4kW, want de h in de breuk en noemer worden tegen elkaar weg gestreept. Waarom wordt hier zo lang over gediscussieerd? Dit zijn gewoon universele regels in de wiskunde/natuurkunde....

[ Voor 23% gewijzigd door slim_fan op 18-10-2024 09:49 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ST10©DE
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 05:34

ST10©DE

Dus.............

Met het op waarde leggen van de juiste technische termen kunnen jullie me dan vast ook wel helpen of een type B schakelaar noodzakelijk is voor een Zaptec Go of dat een type A ook voldoende is?

"Ik heb een hekel aan thuiswerken". Hendrik, 36 jaar, brandweerman.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 22:49
Babel schreef op woensdag 16 oktober 2024 @ 15:01:
Situatie
Ik heb een woning met vaste parkeerplaatsen op een terrein achter de woning. De afstand van de parkeerplaats tot aan de meterkast is ongeveer 45 meter. In de meterkast heb ik drie fase 25 ampere schakelaars zitten. De aannemer heeft een voorbereiding uitgevoerd voor een laadpaal en er ligt een 4x2,5mm stroomkabel gedeeltelijk in een mantelbuis.
Het vervelende is ook dat er nu maar 4x 2,5 mm2 ligt, waardoor je er maar 1 fase op kwijt kunt. Wie bedenkt zoiets?
Als er in ieder geval 5x 2,5mm2 had gelegen dan zou je er al een heel stuk meer vermogen door kunnen sturen.

Dit soort dingen zie ik best vaak mis gaan. Aannemers in de bouw hebben geen idee wat nodig is voor een laadpuntaansluiting, ze doen maar wat, het interesseert ze niet.
De klant heeft ook geen idee in het stadium dat het aanbesteed wordt en vertrouwt juist op de kunde van de aannemer. Die laatste levert prutswerk af en steekt een enorme som aan meerwerk in de zak, de klant heeft geen poot om op te staan omdat niet is vastgelegd wat voor kabel(s) er precies gelegd worden.

Dus als je ooit in een nieuwbouwproject zit en je wilt het bij de bouw laten aanleggen; zelf uitzoeken wat nodig is en vastleggen wat dat is. Of nog beter/makkelijker gewoon een flink ruime mantelbuis laten leggen waardoor je later 1 of meer kabels + UTP door kunt gaan trekken.
Maar zelfs dan; géén 16 of 19 mm installatiebuis dus want ook dat zie ik regelmatig langskomen, diameter van de mantelbuis dus vast laten leggen bij de aannemer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jazsie
[...]

Verhaal mbt 50 kWh en kW laad ik even weg want dat is al genoemd.

Welk auto heb je? Laten we daar eens beginnen.

Verder spelen installateurs op veilig, logisch want hun zijn aansprakelijk in geval van.

In dit geval kan je echt prima af met de bestaande bekabeling. Doe je het beperken op 10-12A dan zit je gewoon prima en haal je op 3 fasen nog steeds een prima laadsnelheid gebasseerd op je wensen/situatie.

1 fasen laden op 6A brengt inderdaad meer laad verliezen met zich mee en op deze vermogen laden vind ik zelf aan de lage kant. Echter niet van toepassing in jouw situatie want je kan gewoon met hoger vermogen dan 6A laden...

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• HyperBart
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 01:06
ASW1 schreef op donderdag 17 oktober 2024 @ 23:01:
[...]

Het vervelende is ook dat er nu maar 4x 2,5 mm2 ligt, waardoor je er maar 1 fase op kwijt kunt. Wie bedenkt zoiets?
Als er in ieder geval 5x 2,5mm2 had gelegen dan zou je er al een heel stuk meer vermogen door kunnen sturen.

Dit soort dingen zie ik best vaak mis gaan. Aannemers in de bouw hebben geen idee wat nodig is voor een laadpuntaansluiting, ze doen maar wat, het interesseert ze niet.
De klant heeft ook geen idee in het stadium dat het aanbesteed wordt en vertrouwt juist op de kunde van de aannemer. Die laatste levert prutswerk af en steekt een enorme som aan meerwerk in de zak, de klant heeft geen poot om op te staan omdat niet is vastgelegd wat voor kabel(s) er precies gelegd worden.

Dus als je ooit in een nieuwbouwproject zit en je wilt het bij de bouw laten aanleggen; zelf uitzoeken wat nodig is en vastleggen wat dat is. Of nog beter/makkelijker gewoon een flink ruime mantelbuis laten leggen waardoor je later 1 of meer kabels + UTP door kunt gaan trekken.
Maar zelfs dan; géén 16 of 19 mm installatiebuis dus want ook dat zie ik regelmatig langskomen, diameter van de mantelbuis dus vast laten leggen bij de aannemer.
Zou het ooj kunnen dat @Babel schreef dat hij 4 x 2.5mm2 heeft maar dat dat zo een kabel is met een “aardlitze”. In de installatievideo van Alfen komt zo een kabel ook terug. In Belgie kennen we dat niet (meer) maar bij jullie in NL is het nog courant begrijp ik.

@Babel welke kabel ligt er, kan je eens een foto maken om op zeker te spelen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ASS-Ware
slim_fan schreef op donderdag 17 oktober 2024 @ 22:33:
[...]

16kWh in 4 uur kan, dat doe je dan met 4kW. Dan 4kWh per uur zeggen is hetzelfde als zeggen dat je 5kilometeruur (kmh) per uur ipv 5km hebt gelopen, onlogisch dus. Technisch misschien wel correct, maar niet zoals het hoort.
Okay, als ik dan zeg dat ik in 4 uur 16kWh heb verbruikt, wat heb ik dan verbruikt per uur?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jazsie
16 / 4 = 4 kWh.

kW = vermogen.
kWh = (hoeveelheid) energie.

[ Voor 8% gewijzigd door Jazsie op 18-10-2024 12:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gremen
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 23-08 21:54
ST10©DE schreef op donderdag 17 oktober 2024 @ 22:42:
Met het op waarde leggen van de juiste technische termen kunnen jullie me dan vast ook wel helpen of een type B schakelaar noodzakelijk is voor een Zaptec Go of dat een type A ook voldoende is?
Volgens mij wordt altijd type B aangeraden voor een laadpaal.
Wel kan je nog even kijken of je wel 40A nodig hebt. Heb je een 3x35A aansluiting?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Makrolon
ST10©DE schreef op donderdag 17 oktober 2024 @ 22:42:
Type a is voldoende.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Makrolon
[...]

In standaard situaties gewoon niets laten voorbereiden is nog altijd het beste..zeker als je gewoon een kruipruimte hebt.

En mantelbuis is alles behalve heilig, van 45m kabel trekken door een mantelbuis word je ook niet vrolijk. Zeker niet als de stratenmaker die nog een beetje plat heeft gereden met zn shovel oid. Beter wel gewoon uitzoeken welke kabels je nodig hebt en die laten voorbereiden op zulke afstanden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jazsie
Gremen schreef op vrijdag 18 oktober 2024 @ 00:53:
[...]
Volgens mij wordt altijd type B aangeraden voor een laadpaal.
Wel kan je nog even kijken of je wel 40A nodig hebt. Heb je een 3x35A aansluiting?
Wanneer laadpaal over DC lek detectie beschikt is Type A voldoende, anders is Type B verplicht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

HyperBart schreef op donderdag 17 oktober 2024 @ 23:50:
[...]

Zou het ooj kunnen dat @Babel schreef dat hij 4 x 2.5mm2 heeft maar dat dat zo een kabel is met een “aardlitze”. In de installatievideo van Alfen komt zo een kabel ook terug. In Belgie kennen we dat niet (meer) maar bij jullie in NL is het nog courant begrijp ik.

Goed punt, in Nederland noemen we dat grondkabel. Er zit een metalen beschermingsmantel omheen. De kabel zelf is dan inderdaad 4x 2.5. Op de kabel staat dan -AS

Er is ook 4x 2.5 normale kabel, maar dat is vrij ongebruikelijk om in de grond te stoppen.

Omdat het maar gedeeltelijk in mantelbuis ligt, hoop en gok ik op de eerste.

#team_UTC+1

You can call me McOverloper  Mini '12 i7/16/256  Air '13 i5/8/256  iPad mini 5 64GB  iPhone SE 128GB

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• janne_nl
  • Laatst online: 05-09 15:33
ASS-Ware schreef op donderdag 17 oktober 2024 @ 23:51:
[...]

Okay, als ik dan zeg dat ik in 4 uur 16kWh heb verbruikt, wat heb ik dan verbruikt per uur?
ehm, eerste uur 11kWh en daarna minder?

Zullen we hier over ophouden? Voegt volgens mij niks meer toe nu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Makrolon
Jazsie schreef op vrijdag 18 oktober 2024 @ 08:07:
[...]

Wanneer laadpaal over DC lek detectie beschikt is Type A voldoende, anders is Type B verplicht.
Gremen bedoeld denk ik b karakteristiek en niet type b.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• roel00
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 02:08
Goochelaar schreef op vrijdag 11 oktober 2024 @ 11:49:
[...]

Ik weet niet of de Bluebuilt palen eigen firmware hebben, of dat hier ook standaard Peblar firmware op geïnstalleerd kan worden. Peblar zelf lijkt juist wel regelmatig updates uit te brengen:

Met de laatste update (https://peblar.com/nl/articles/peblar-firmware-update-1-6-0) zijn er weer nieuwe features bij gekomen, zoals:
  • local REST API
  • kabel vergrendeling
  • group load balancing via ethernet (voor wie meerdere palen heeft)
Ook OCPP ondersteunen zij wel: https://peblar.com/nl/products/ev-charging

Ik was zelf begin dit jaar bezig met een laadpaal maar heb dat toen door omstandigheden een tijdje laten liggen. Op dat moment twijfelde ik tussen een Alfen en een Peblar. Toen was er nog veel onduidelijk over het al dan niet kunnen aanspreken van de Peblar. Kennelijk kan het nu wel.

Dat is mooi, want ik ben nu weer in de markt voor een laadpaal.

N.B. Wat Coolblue in het algemeen betreft, daar heeft een collega van me een laadpaal (Alfen) afgenomen en dat is inderdaad steeds gedoe qua zakelijke afrekening. Zij zijn toch voornamelijk ingericht op particulieren.
Coolblue Bluebuilt laadpalen hebben een eigen firmware. De GUI daarvan lijkt enorm op die van Peblar, dus ze hebben die niet helemaal zelf ontwikkeld, maar lopen wel enorm achter op de ontwikkelingen. Ik heb ook contact gehad met Peblar. En in tegenstelling tot de service afdeling van Coolblue Laadpalen, is die van Peblar echt goed. Direct contact, goede antwoorden en ze zoeken nu uit of ik de Peblar firmware op de Bluebuilt kan installeren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dreamscape
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 04-09 13:18
Jazsie schreef op vrijdag 18 oktober 2024 @ 00:41:
16 / 4 = 4 kWh.

kW = vermogen.
kWh = hoeveelheid.
kWh = energie.

Iedere eenheid is 'hoeveelheid', dat zegt niet zo heel veel. ;)

Punctuality is the politeness of kings

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drks
  • Registratie: November 2023
  • Laatst online: 20:36
roel00 schreef op vrijdag 18 oktober 2024 @ 10:29:
[...]

Coolblue Bluebuilt laadpalen hebben een eigen firmware. De GUI daarvan lijkt enorm op die van Peblar, dus ze hebben die niet helemaal zelf ontwikkeld, maar lopen wel enorm achter op de ontwikkelingen. Ik heb ook contact gehad met Peblar. En in tegenstelling tot de service afdeling van Coolblue Laadpalen, is die van Peblar echt goed. Direct contact, goede antwoorden en ze zoeken nu uit of ik de Peblar firmware op de Bluebuilt kan installeren.
Ben benieuwd of dit mogelijk is. Ik heb al 1,5 jaar de bluebuilt en nog nooit een update ontvangen. Ik hoor graag of het lukt om de Peblar firmware er op te zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazsie
Scherp @dreamscape, moest nog "energie" achter.

[ Voor 26% gewijzigd door Jazsie op 18-10-2024 12:29 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• V_ger
dreamscape schreef op vrijdag 18 oktober 2024 @ 12:23:
[...]

kWh = energie.

Iedere eenheid is 'hoeveelheid', dat zegt niet zo heel veel. ;)
Zullen we het voor de lol gewoon nog ingewikkelder maken, omdat dat kan.

W = J/s dus als je dat weer vermenigvuldigd met tijd, dan is energie ineens J(oule). kWh is eigenlijk de rare/afwijkende eenheid omdat dat ineens per uur is, terwijl de SI eenheid voor tijd seconde is. Maar kWh is dan weer wel lekker praktisch.

Edit: In de industrie koop je gas dan ook per M(ega)J(oule) en niet per m3. Want hete ene gas is het andere niet.

[ Voor 9% gewijzigd door V_ger op 18-10-2024 12:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goochelaar
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 01-09 19:01
Drks schreef op vrijdag 18 oktober 2024 @ 12:26:
[...]

Ben benieuwd of dit mogelijk is. Ik heb al 1,5 jaar de bluebuilt en nog nooit een update ontvangen. Ik hoor graag of het lukt om de Peblar firmware er op te zetten.
Ik had al besloten om voor de 'standaard' Peblar te gaan, maar voor anderen wellicht een goede 'waarschuwing' om niet voor de CoolBlue variant te gaan.

Zou mooi zijn voor jullie als het mogelijk blijkt om over te stappen op de standaard firmware.

[ Voor 10% gewijzigd door Goochelaar op 18-10-2024 13:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smeerbartje
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 04-09 15:29
Ik heb echt een hele stomme vraag denk ik :). Maar ik stel hem toch: ik heb een laadpaal (BlueCurrent NanoCharge). Nu heb ik de paal ingesteld op standje "plug & charge". Ofwel: stekker erin en hij gaat automatisch laden. Voor thuis is dat prima. Het risico dat de buurman of een onbekende gaat laden is te verwaarlozen.

Als ik nu een laadpas aanschaf (anwb/shell-recharge, etc) en ik koppel deze aan mijn laadpaal, dan "vebruik" ik nog steeds mijn eigen stroom. Wat ga ik dan uiteindelijk betalen per laadsessie? Enkel het starttarief? Hoe werkt zoiets?

Eigenlijk is mijn vraag: zijn er laadpassen te krijgen waarmee je een doel kunt bereiken: de thuislaadpaal activeren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChiLLeR
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 05-09 13:19
ChiLLeR schreef op woensdag 2 oktober 2024 @ 17:07:
[...]

Zover ik het nu kan beoordelen, achteraf, is de standaard 'tweak' mogelijkheden van de EVBox beperkt, ik denk dat een Easee of Zappi out of the box meer van dat soort opties heeft in hun eigen applicatie.

Ik heb ook getwijfeld om meteen 2 laad punten te laten aanleggen ivm toekomst, maar ik heb nu gewoon voor 1 gekozen. Wellicht dat als er een tweede elektrische auto is eerst maar eens zien hoe ver we komen met 1 kabel, de use case dat je echt tegelijk aan de lader wilt gebeurd misschien niet eens zo heel vaak. Anders kan er altijd nog een tweede aangelegd worden, zo ingewikkeld was het aanleggen ook niet.

edit: Gister avond nog even bezig geweest maar de Livo 2 kan je nog niet zomaar ergens aan koppelen, zojuist even contact gehad met support en die geven aan:

[...]

Men gaat het nu 'escaleren', kijken of ik gewoon een OCPP verbinding kan krijgen. Daarom kocht ik deze...
Update hierover, na veel drukken via de support heb ik men zo ver gekregen om de Livo 2 aan te sluiten op monta.app . Men wilde niet aan evcc.io koppelen, ook al wilde ik het risico zelf nemen dat de paal niet zou werken. In ieder geval via Monta.app kan ik nu de paal laten chargen op basis van dynamische tarieven. Het is mij onduidelijk of nu de ingebouwde load balancing nog werkt of niet, de EVBox eigen app werkt nu niet meer omdat hij nu door Monta wordt beheerd. Monta doet ook gewoon een OCPP verbinding met de Livo dus naar mijn idee zou evcc ook gewoon kunnen werken.

>> Signature?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

smeerbartje schreef op vrijdag 18 oktober 2024 @ 14:05:
Ik heb echt een hele stomme vraag denk ik :). Maar ik stel hem toch: ik heb een laadpaal (BlueCurrent NanoCharge). Nu heb ik de paal ingesteld op standje "plug & charge". Ofwel: stekker erin en hij gaat automatisch laden. Voor thuis is dat prima. Het risico dat de buurman of een onbekende gaat laden is te verwaarlozen.

Als ik nu een laadpas aanschaf (anwb/shell-recharge, etc) en ik koppel deze aan mijn laadpaal, dan "vebruik" ik nog steeds mijn eigen stroom. Wat ga ik dan uiteindelijk betalen per laadsessie? Enkel het starttarief? Hoe werkt zoiets?

Eigenlijk is mijn vraag: zijn er laadpassen te krijgen waarmee je een doel kunt bereiken: de thuislaadpaal activeren?
Even je pas whitelisten in de portal van je backoffice en/of op de paal zelf. Zodat er geen kosten in rekening worden gebracht

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Babel
[...]

.
De woning is in 2016 opgeleverd dus misschien waren de standaarden toen anders?

De mantelbuis van 50mm is verdrukt nadat deze is aangelegd in de bouw omdat de bestaande kabel vast zit. Dus de voorbereiding was niet zo handig helaas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Babel
Jazsie schreef op donderdag 17 oktober 2024 @ 23:30:
[...]
Verhaal mbt 50 kWh en kW laad ik even weg want dat is al genoemd.

Welk auto heb je? Laten we daar eens beginnen.

Verder spelen installateurs op veilig, logisch want hun zijn aansprakelijk in geval van.
Ik heb een mini cooper elektrisch uit 2022

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Babel
HyperBart schreef op donderdag 17 oktober 2024 @ 23:50:
[...]

Deze info staat op de kabel. Is dit voldoende?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rHQv9TYDlDo3br1pE2f4stZcmas=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/edxkLvSV7jDsikY4dF9S94Ik.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

Babel schreef op vrijdag 18 oktober 2024 @ 18:04:
[...]

[Afbeelding]
AS, precies wat ik al dacht. Dat is 4 aders en een losse aardlitze. Oftewel gewoon 5-aderig speciaal voor in de grond.

#team_UTC+1

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ASW1
Ja, daar kun je wel wat mee. Data is wel een issue, ik neem aan dat er geen datakabel naast ligt en het waarschijnlijk te ver voor wifi is. Dan zou ik specifiek kijken naar een laadpunt met 4G.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• We Are Borg
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 22:23

We Are Borg

Moderator Wonen & Mobiliteit / General Chat
Modbreak:Relevant voor (thuis)laden van de EV is energie, maar laten we de discussie rondom energie eenheden bij deze als afgerond zien :)

[ Voor 4% gewijzigd door We Are Borg op 19-10-2024 09:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lulukai
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 05-09 10:33

Lulukai

God's gift to women

Ik heb geen ervaring met de Bluebuilt/Coolblue laadpalen, maar veel ervaring met Peblar.
Kan je niet gewoon manueel die paal updaten met de updates die je hier kan downloaden, en zo overstappen van Coolblue naar Peblar?
https://peblar.com/downloads#software-updates

[ Voor 8% gewijzigd door Lulukai op 18-10-2024 20:30 ]

.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HyperBart
[...]

[Afbeelding]
Jip, perfect dus.
Nu gewoon een elektricien aanvragen die niet noodzakelijk gespecialiseerd is in laadpalen, koop jezelf een prima Alfen op een goede webshop en vragen dat die elektricien correct alles afzekert en netjes aansluit zoals je kan zien op de video.

Klaar en dan mag het zeker niet meer kosten dan 1500 EUR.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Makrolon
[...]

[Afbeelding]
Als ik hem beteken in de draka kabel calculator dan kan je hem belasten op 16 ampère, zou met iets veiligheidsmarge hem met een gerust hart afzekeren op 16a en de lader op 10 ampère op 3 fase instellen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jazsie
Babel schreef op vrijdag 18 oktober 2024 @ 18:02:
[...]

Ik heb een mini cooper elektrisch uit 2022
Als het deze is dan kan je prima op 3-fasen laden: https://ev-database.org/nl/auto/1409/Mini-Electric
[...]

[Afbeelding]
Ofwel mijn opmerking is nog steeds van toepassing.
Zoals @HyperBart ook al reeds aangaf kan je prima de bestaande bekabeling gebruiken.

Zet het vermogen op 10-12A mocht je wat extra marge willen en je kan nog steeds met minimaal ~7kW laden op 3-fasen.

Volgende stap is kijken welke laadpaal je wilt en wat te doen met mogelijk extra (zoals UTP) kabel die nodig is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ®icha®d
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 20:38
IvoB2 schreef op donderdag 17 oktober 2024 @ 08:48:
[...]

Maar een 11 kW laadpunt kan weer geen 1F laadpunt zijn.
Dat klopt ook helemaal. Ik heb het laadpunt inmiddels binnen en deze is 3fase. Ik heb hem nog niet aangesloten. Dat volgt nog, de kabel vanuit de meterkast ligt nog niet op de juiste plek.
Wellicht ga ik hem tijdelijk even aansluiten via een 3fase stekker vanuit de garage.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HyperBart
Makrolon schreef op zaterdag 19 oktober 2024 @ 08:47:
[...]

Als ik hem beteken in de draka kabel calculator dan kan je hem belasten op 16 ampère, zou met iets veiligheidsmarge hem met een gerust hart afzekeren op 16a en de lader op 10 ampère op 3 fase instellen.
Jazsie schreef op zaterdag 19 oktober 2024 @ 10:07:
[...]

Als het deze is dan kan je prima op 3-fasen laden: https://ev-database.org/nl/auto/1409/Mini-Electric

[...]

Ofwel mijn opmerking is nog steeds van toepassing.
Zoals @HyperBart ook al reeds aangaf kan je prima de bestaande bekabeling gebruiken.

Zet het vermogen op 10-12A mocht je wat extra marge willen en je kan nog steeds met minimaal ~7kW laden op 3-fasen.

Volgende stap is kijken welke laadpaal je wilt en wat te doen met mogelijk extra (zoals UTP) kabel die nodig is.
Jongens, effe serieus wezen, het is 2.5 carre, je berekent en komt op 20A uit, dan ga je daar nog eens een lagere zekering/automaat steken en dan ga je dan ook nog eens de laadpaal afknijpen.
We moeten ook niet te bizar te gaan afknijpen.

Steek gewoon een 20A, die komt perfect overeen met de draadsectie en ga maximaal tot 16A als je de automaat met wat marge wil belasten.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Jazsie
Ehh neen, in NL is het nog altijd max 16A afzekeren met 2,5mm2.
Daarnaast is doorgaans de hoofdzekering 25A bij een 3-fasen aansluiting en om dus selectief te blijven gebruik je een 16A automaat.

Als @Babel een marge wilt hebben dan is het toch niet aan ons om te gaan zeggen wat moet?

Als je met minimaal ~7kW kan laden op 10A 3-fasen, dat noem ik toch niet bizar afknijpen?
Bekeken in zijn situatie en wat hij verwacht is dit meer dan prima.

Daarnaast heeft @Babel misschien geen mogelijkheid om een extra kabel te leggen voor load balancing en dan is het wel fijn als je met een lager vermogen per fase kan laden zodat je hoofdzekering niet gaat springen ;).

Dat het kan betekent niet dat het moet ;).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

Inderdaad, de regels voor België zijn wat ruimer dan bij ons. 20A in normaal huishoudelijk gebruik is vrij ongebruikelijk.

#team_UTC+1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Makrolon
HyperBart schreef op zaterdag 19 oktober 2024 @ 12:19:
[...]

[...]

Jongens, effe serieus wezen, het is 2.5 carre, je berekent en komt op 20A uit, dan ga je daar nog eens een lagere zekering/automaat steken en dan ga je dan ook nog eens de laadpaal afknijpen.
We moeten ook niet te bizar te gaan afknijpen.

Steek gewoon een 20A, die komt perfect overeen met de draadsectie en ga maximaal tot 16A als je de automaat met wat marge wil belasten.
Ik kom op 16 uit, niet op 20. Dan ga ik m niet afzekeren met 20.

Maar ik zou zeggen, installeer jij het spul onder jouw verantwoording bij hem. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperBart
Jazsie schreef op zaterdag 19 oktober 2024 @ 14:03:
Ehh neen, in NL is het nog altijd max 16A afzekeren met 2,5mm2.
Is dat echt zo en dan altijd zo of zitten we hier met die kabellengte er bij?
Reden waarom dat ik het vraag is dat het in Belgie redelijk eenvoudig is (op dat gebied).
1.5 carre bedoeld voor 16A maximaal met 16A afgezekerd voor verlichting
2.5 carre bedoeld voor 20A maximaal met 20A afgezekerd voor eender welke kring die een stopcontact bevat of gemengd is met stopcontact + verlichting
enz hoger en hoger

Ik vind bij jullie soortgelijke tabellen:

https://www.elektramat.nl/kennisbank/aderdikte/

Of bij Schneider:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dambzh07a6ClpNB_z2AwFQw3gVY=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/DeDyuMgs15RfQFZlHPQmMGMo.png?f=user_large
Daarnaast is doorgaans de hoofdzekering 25A bij een 3-fasen aansluiting en om dus selectief te blijven gebruik je een 16A automaat.
Ik meen mij te herinneren dat jullie *eindelijk* selectiviteit hadden laten varen.
Als je met minimaal ~7kW kan laden op 10A 3-fasen, dat noem ik toch niet bizar afknijpen?
Bekeken in zijn situatie en wat hij verwacht is dit meer dan prima.
Goh, je gaat al direct er van uit dat hij permanent op 3F gaat laden. Ik heb hier een Alfen die ik oorspronkelijk alleen met 11kW licentie aka 16A had gekocht. Na mijn digitale meter (Belg, Cap(aciteits)Tarief aka CapTar) heb ik heel snel een 22kW aka 32A licentie gekocht omdat ik op die manier met PV minder moest schakelen als ik meer dan 3680W wou binnen duwen op 1 fase.

Dat argument is ook de reden waarom ik die selectiviteit bij jullie in NL echt een heel onnozele regel vind, energie komt niet alleen meer vanaf dat eerste (zielige) zekering/automaatje van Enexis of wie is het bij jullie, neen, ook omvormers kunnen daar tussen zitten met dan weer een PV groep en alles wat je wil ter tussen.

Ik ga er misschien iets te met een gestrekt been en als NEN zegt bij jullie 2.5 carre moet 16A, dan leg ik me daar graag bij neer maar tot nu toe heb ik nog niet eenduidig zo een eenvoudig tabelletje gevonden op een overheidswebsite(?)

In Belgie worden zekeringen gezet om de draad te beschermen, dus de zekering is afgestemd op dat circuit/kabeltje wat hij beschermt. Dat er stroomopwaarts iets kan uitvliegen omdat je die zekering overbelast: prima, daar dient hij voor. Doorgaans is stroomopwaarts ook alleen maar "de hoofdautomaat van de meterkast van de netbeheerder" en die kan dan lichter zijn dan later in de de kring. Wij gaan normaal ook niet snel een 10 carre afzekeren met 32A als er net voor een automaat op de kop van de kast staat die 20A is, maar dan kan je ook de vraag stellen waarom iemand daar 10 carre steekt.

Om maar een idee te geven: in België wordt vaak een zogenaamde "rem" gezet als je PV hebt.
Die rem is vaak 32A als de kast bekabeld is met 10 carre. Op de ingang van de rem wordt dan de de netaansluiting gezet tesamen met de PV omvormer(s).
Daarnaast heeft @Babel misschien geen mogelijkheid om een extra kabel te leggen voor load balancing en dan is het wel fijn als je met een lager vermogen per fase kan laden zodat je hoofdzekering niet gaat springen ;).

Dat het kan betekent niet dat het moet ;).

[ Voor 7% gewijzigd door HyperBart op 19-10-2024 17:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASS-Ware
Jazsie schreef op vrijdag 18 oktober 2024 @ 00:41:
16 / 4 = 4 kWh.

kW = vermogen.
kWh = (hoeveelheid) energie.
Klopt.
En wat is je punt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FSC1968
  • Registratie: Mei 2023
  • Laatst online: 05-09 15:20
adjego schreef op maandag 14 oktober 2024 @ 16:29:
[...]

Als je dan een 5x6mm trekt kun je vanuit daar je groepenkast in de garage voeden, en daarop ook je laadpaal aansluiten. Scheelt trekken van twee kabels vs 1 kabel.
Het is weliswaar niet het juiste topic, maar mag je een 3-fasengroep elders in huis dan de meterkast splitsen in een aparte 3-fase en een 1-fasegroep?

Ik kwam in dit topic terecht vanwege de zoektocht naar een laadpaal voor een Volvo XC60 T8, daar is weliswaar geen 3-fase lader voor nodig maar als ik toch aan de gang ga wil ik het meteen fatsoenlijk en toekomstgericht aanpakken.

Mijn idee was een 5*4mm kabel door de kruipruimte (±15m) te trekken om vervolgens naast de oprit naar buiten te gaan en daar een wallbox (ik zit te denken aan de Alfen Eve Single Pro-line) te hangen.

Naast de oprit staat echter ook een 5kW airco die momenteel op de groep van de tuinverlichting zit. Dat is een situatie waar ik gezien het risico op vocht in de tuinverlichting (al regelmatig voorgekomen) eigenlijk vanaf wil. Is het toegestaan om een 5x6mm kabel te trekken en die (d.m.v. een apart groepenkastje) te splitsen in een 3- fase groep voor de laadpaal en een 1-fasegroep voor de airco? Dat zou me namelijk het trekken van een extra 3*2,5 kabel kunnen besparen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DaTimMan
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 05-09 11:05
FSC1968 schreef op zondag 20 oktober 2024 @ 10:45:
[...]

Het is weliswaar niet het juiste topic, maar mag je een 3-fasengroep elders in huis dan de meterkast splitsen in een aparte 3-fase en een 1-fasegroep?

Ik kwam in dit topic terecht vanwege de zoektocht naar een laadpaal voor een Volvo XC60 T8, daar is weliswaar geen 3-fase lader voor nodig maar als ik toch aan de gang ga wil ik het meteen fatsoenlijk en toekomstgericht aanpakken.

Mijn idee was een 5*4mm kabel door de kruipruimte (±15m) te trekken om vervolgens naast de oprit naar buiten te gaan en daar een wallbox (ik zit te denken aan de Alfen Eve Single Pro-line) te hangen.

Naast de oprit staat echter ook een 5kW airco die momenteel op de groep van de tuinverlichting zit. Dat is een situatie waar ik gezien het risico op vocht in de tuinverlichting (al regelmatig voorgekomen) eigenlijk vanaf wil. Is het toegestaan om een 5x6mm kabel te trekken en die (d.m.v. een apart groepenkastje) te splitsen in een 3- fase groep voor de laadpaal en een 1-fasegroep voor de airco? Dat zou me namelijk het trekken van een extra 3*2,5 kabel kunnen besparen.
ik zou zeggen trek 2 kabels en zeker ze los af in de meterkast. simpeler en minder storingsgevoelig

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 22:22
Het is weliswaar niet het juiste topic,
Als je dat al weet, waarom stel je die vraag dan hier? :?
Ik zou deze vraag even in het juiste topic stellen → Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 2

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Makrolon
[...]

Ja dat mag, maar snap niet waarom je t zou willen. Qua kosten is een extra kabeltje goedkoper, en je installatie blijft ook overzichtelijker als je een extra kabel trekt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gecko123
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 04-09 07:09
[...]

15 meter 3x2,5 kabel is toch goedkoper dan een groepenkastje? Ik begrijp hier de afweging niet. Je kan dan straks niet de auto 3x16A opladen op goedkope zonnige momenten omdat je airco vermogen vraagt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Untouchablezz20
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 21:32
Voor de mensen met een Tibber pulse, is die bij jullie ook zo ontzettend traag als je live data wilt zien? Het duurt soms 30 seconden voordat hij iets laat zien. Vraag me af of het loadbalancen daardoor ook mogelijk vertraging oploopt. Op het dashboard is live data wel snel zichtbaar.

Herkennen jullie dit?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jazsie
HyperBart schreef op zaterdag 19 oktober 2024 @ 17:16:
[...]

Is dat echt zo en dan altijd zo of zitten we hier met die kabellengte er bij?
Reden waarom dat ik het vraag is dat het in Belgie redelijk eenvoudig is (op dat gebied).
1.5 carre bedoeld voor 16A maximaal met 16A afgezekerd voor verlichting
2.5 carre bedoeld voor 20A maximaal met 20A afgezekerd voor eender welke kring die een stopcontact bevat of gemengd is met stopcontact + verlichting
enz hoger en hoger

Ik vind bij jullie soortgelijke tabellen:

https://www.elektramat.nl/kennisbank/aderdikte/

Of bij Schneider:

[Afbeelding]

[...]

Ik meen mij te herinneren dat jullie *eindelijk* selectiviteit hadden laten varen.

[...]

Goh, je gaat al direct er van uit dat hij permanent op 3F gaat laden. Ik heb hier een Alfen die ik oorspronkelijk alleen met 11kW licentie aka 16A had gekocht. Na mijn digitale meter (Belg, Cap(aciteits)Tarief aka CapTar) heb ik heel snel een 22kW aka 32A licentie gekocht omdat ik op die manier met PV minder moest schakelen als ik meer dan 3680W wou binnen duwen op 1 fase.

Dat argument is ook de reden waarom ik die selectiviteit bij jullie in NL echt een heel onnozele regel vind, energie komt niet alleen meer vanaf dat eerste (zielige) zekering/automaatje van Enexis of wie is het bij jullie, neen, ook omvormers kunnen daar tussen zitten met dan weer een PV groep en alles wat je wil ter tussen.

Ik ga er misschien iets te met een gestrekt been en als NEN zegt bij jullie 2.5 carre moet 16A, dan leg ik me daar graag bij neer maar tot nu toe heb ik nog niet eenduidig zo een eenvoudig tabelletje gevonden op een overheidswebsite(?)

In Belgie worden zekeringen gezet om de draad te beschermen, dus de zekering is afgestemd op dat circuit/kabeltje wat hij beschermt. Dat er stroomopwaarts iets kan uitvliegen omdat je die zekering overbelast: prima, daar dient hij voor. Doorgaans is stroomopwaarts ook alleen maar "de hoofdautomaat van de meterkast van de netbeheerder" en die kan dan lichter zijn dan later in de de kring. Wij gaan normaal ook niet snel een 10 carre afzekeren met 32A als er net voor een automaat op de kop van de kast staat die 20A is, maar dan kan je ook de vraag stellen waarom iemand daar 10 carre steekt.

Om maar een idee te geven: in België wordt vaak een zogenaamde "rem" gezet als je PV hebt.
Die rem is vaak 32A als de kast bekabeld is met 10 carre. Op de ingang van de rem wordt dan de de netaansluiting gezet tesamen met de PV omvormer(s).

[...]
Is echt zo, kabellengte niet mee berekent.
De NEN1010 is niet -gratis- openbaar, dat maakt het letterlijk vinden wellicht lastig.

En ja, ik ga er inderdaad van uit dat vraagsteller 3-fasen gaat laden, immers hij noemt zelf dat hij een 3-fasen aansluiting heeft en dat de aannemer de voorbereiding voor laadpaal gedaan heeft met daarbij dus de 3-fasen 2,5mm2 kabel.

Verder heeft vraagsteller een auto die op 3-fasen kan laden.

Je verhaal mbt PV is niet relavant, immers wordt in NL door de silmme meter intern gesaldeerd. Men gaat dus enkel uit van wat er onder aan de streep is en niet per fase.

Ook hier hebben we zogenaamde "rem" automaten, leuk verhaal maar denk niet relevant hier aangezien we hoe dan ook volgens de NEN norm op max 16A afzekeren bij 2,5mm2

@Babel heeft inmiddels wel genoeg informatie gekregen, verdere keus laat ik dan ook aan hem over.
Bijzonder, ik geef antwoord op jouw vraag en dan wil jij weten wat mijn punt is? 8)7 |:( :9~ :X ;w.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ASW1
Untouchablezz20 schreef op zondag 20 oktober 2024 @ 18:32:
Voor de mensen met een Tibber pulse, is die bij jullie ook zo ontzettend traag als je live data wilt zien? Het duurt soms 30 seconden voordat hij iets laat zien. Vraag me af of het loadbalancen daardoor ook mogelijk vertraging oploopt. Op het dashboard is live data wel snel zichtbaar.

Herkennen jullie dit?
Wat ik in de tibber app zie is vrijwel live.
Wat bedoel je met het dashboard?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperBart
Jazsie schreef op zondag 20 oktober 2024 @ 21:01:
[...]

Is echt zo, kabellengte niet mee berekent.
De NEN1010 is niet -gratis- openbaar, dat maakt het letterlijk vinden wellicht lastig.

En ja, ik ga er inderdaad van uit dat vraagsteller 3-fasen gaat laden, immers hij noemt zelf dat hij een 3-fasen aansluiting heeft en dat de aannemer de voorbereiding voor laadpaal gedaan heeft met daarbij dus de 3-fasen 2,5mm2 kabel.

Verder heeft vraagsteller een auto die op 3-fasen kan laden.

Je verhaal mbt PV is niet relavant, immers wordt in NL door de silmme meter intern gesaldeerd. Men gaat dus enkel uit van wat er onder aan de streep is en niet per fase.
How even mijn beste, PV is zeker wel relevant. 3 fasen laden staat minimaal gelijk aan een 4.1kW en een klets, als je een laadbox zet die kan wisselen tussen 1F en 3F (zou ik trouwens altijd doen vandaag de dag) dan kan je tussen de 1.4kW en de 22kW opladen (dat laatste alleen als de auto het ook ondersteunt).

Bij ons wordt er ook gemeten netto over alle fases heen, daar ben ik wel bekend mee.
Ook hier hebben we zogenaamde "rem" automaten, leuk verhaal maar denk niet relevant hier aangezien we hoe dan ook volgens de NEN norm op max 16A afzekeren bij 2,5mm2

@Babel heeft inmiddels wel genoeg informatie gekregen, verdere keus laat ik dan ook aan hem over.

[...]

Bijzonder, ik geef antwoord op jouw vraag en dan wil jij weten wat mijn punt is? 8)7 |:( :9~ :X ;w.

[ Voor 5% gewijzigd door HyperBart op 20-10-2024 21:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Untouchablezz20
ASW1 schreef op zondag 20 oktober 2024 @ 21:27:
[...]

Wat ik in de tibber app zie is vrijwel live.
Wat bedoel je met het dashboard?
Dit scherm bedoel ik. Dit duurt makkelijk 30 seconden voordat er data zichtbaar is. Bij jou niet? Dashboard zijn die kleine tegeltjes. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/E4lxCatYRLNHUhKNQR0TaBYlIPY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Kcbn47KkH41NPMsC9T7cYLHw.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazsie
HyperBart schreef op zondag 20 oktober 2024 @ 21:28:
[...]

How even mijn beste, PV is zeker wel relevant. 3 fasen laden staat minimaal gelijk aan een 4.1kW en een klets, als je een laadbox zet die kan wisselen tussen 1F en 3F (zou ik trouwens altijd doen vandaag de dag) dan kan je tussen de 1.4kW en de 22kW opladen (dat laatste alleen als de auto het ook ondersteunt).

[...]
Graag even de hele context lezen (dus ook de aller eerste post van de vraagsteller) waar het over gaat, laadpaal keus is nog niet aan de orde en vraagsteller heeft niks over zonnepanelen gezegd.

Daarnaast heb ik ook nergens gezegd dat PV niet relevant is?

Verder ben ik het met je eens om slimme laadpaal te plaatsen die 1 en 3-fasen kan laden indien mogelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JB
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 00:03

JB

Cédric roelt!

Komende woensdag wordt hier normaliter de Easee geinstalleerd. Kan ik op voorhand nog iets voorbereiden voor de installateur alsin een app account aanmaken oid? Of beter gewoon wachten tot hij die paal geinstalleerd heeft?

Mijn boefje is liev!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• macfocus
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 01-09 23:42
JB schreef op maandag 21 oktober 2024 @ 08:54:
Komende woensdag wordt hier normaliter de Easee geinstalleerd. Kan ik op voorhand nog iets voorbereiden voor de installateur alsin een app account aanmaken oid? Of beter gewoon wachten tot hij die paal geinstalleerd heeft?
Gewoon ff wachten.
Je zou de Easee app vast kunnen installeren op je telefoon, maar dat scheelt je 1 minuut….

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ASW1
Untouchablezz20 schreef op zondag 20 oktober 2024 @ 21:47:
[...]

Dit scherm bedoel ik. Dit duurt makkelijk 30 seconden voordat er data zichtbaar is. Bij jou niet? Dashboard zijn die kleine tegeltjes. [Afbeelding]
Nee, als ik een verbruiker inschakel is dat vrijwel onmiddellijk zichtbaar, hooguit 1 of 2 seconden vertraging.
30 seconden is wel erg lang, maar als het in de tegel op het tibber-app dashboard wel goed gaat dan zou de vertraging ergens anders zitten? Bij mij gaan ze in ieder geval wel gelijktijdig, wel duurt het na het openen van de tibber app even voordat verbruik zichtbaar wordt.

@Untouchablezz20 Edit: kijk eens in het verbruiksscherm bij het tandwieltje rechtsboven naar de instellingen van de pulse; dan naar 'meter status' en dan naar 'meter clock'. Loopt die wel synchroon?

[ Voor 10% gewijzigd door ASW1 op 21-10-2024 10:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Untouchablezz20
ASW1 schreef op maandag 21 oktober 2024 @ 10:29:
[...]

Nee, als ik een verbruiker inschakel is dat vrijwel onmiddellijk zichtbaar, hooguit 1 of 2 seconden vertraging.
30 seconden is wel erg lang, maar als het in de tegel op het tibber-app dashboard wel goed gaat dan zou de vertraging ergens anders zitten? Bij mij gaan ze in ieder geval wel gelijktijdig, wel duurt het na het openen van de tibber app even voordat verbruik zichtbaar wordt.

@Untouchablezz20 Edit: kijk eens in het verbruiksscherm bij het tandwieltje rechtsboven naar de instellingen van de pulse; dan naar 'meter status' en dan naar 'meter clock'. Loopt die wel synchroon?
Bij klok geeft die aan dat het OK is. Op het dashboard zie ik wel gelijk data, maar als ik erop druk, dan duurt het langer. Ik zal de pulse nogmaals resetten.

@ASW1 lezen is soms ook een kunst, want er schijnt een storing te zien met de iOS app…thanks voor je hulp.

[ Voor 6% gewijzigd door Untouchablezz20 op 21-10-2024 14:54 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• roel00
Drks schreef op vrijdag 18 oktober 2024 @ 12:26:
[...]

Je zult in ieder geval het management van de laadpaal over moeten nemen. Hiervoor moet je een service afspraak met Coolblue Laadpalen maken. Ik heb dat inmiddels gedaan en wordt volgende week omgezet naar 'stand-alone'. De kosten hiervoor zijn 119 EUR incl btw! Ze dreigen ook met het vervallen van de garantie, maar dat is allemaal onzin natuurlijk. Ik ben ook nog in contact met Peblar. Ik zal laten weten wat er mogelijk is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• roel00
smeerbartje schreef op vrijdag 18 oktober 2024 @ 14:05:

Ja, de meeste laadpunten bieden die mogelijkheid. Je kunt bij veel laadpunten willekeurige rifd tags gebruiken om een laadsessie te starten. Dus ook een bankpas o.i.d. Dit is in te stellen in de beheeromgeving van je laadpunt. Geen idee hoe dat bij BlueCurrent gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

roel00 schreef op maandag 21 oktober 2024 @ 17:18:
[...]

Je zult in ieder geval het management van de laadpaal over moeten nemen. Hiervoor moet je een service afspraak met Coolblue Laadpalen maken. Ik heb dat inmiddels gedaan en wordt volgende week omgezet naar 'stand-alone'. De kosten hiervoor zijn 119 EUR incl btw! Ze dreigen ook met het vervallen van de garantie, maar dat is allemaal onzin natuurlijk. Ik ben ook nog in contact met Peblar. Ik zal laten weten wat er mogelijk is.
Wat een belachelijk bedrag om controle over je eigen paal (terug) te krijgen :o

#team_UTC+1

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JB
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 00:03

JB

Cédric roelt!

d0s schreef op maandag 18 december 2023 @ 19:38:
[...]

Uiteindelijk de Easee Home geplaatst met een losse B20 automaat en een Type B aardlekschakelaar. Deze combi zorgde voor een nette afwerking (moest toch een nieuwe rail ivm geen ruimte voor groep). Het is een beetje een onduidelijk verhaal bij Easee met de aardlekbeveiliging en documentatie maar toch maar het zekere voor het onzekere genomen. De ABB schakelaar was ook in de aanbieding voor €235 bij een webshop, dat drukte de kosten aanzienlijk. Had hier toch een beter gevoel bij dan een aardlekautomaat van een minder merk. Maar het blijft een duur onderdeel :o

Ben tevreden over de plaatsing. De doorvoer en paal heb ik zelf opgehangen en de aanleg en het aansluiten van de electra aan een specialist overgelaten :)

[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]

De doorvoer naar buiten was eenvoudig, alleen op hoogte de spouwmuur door met 19mm PVC en een 5G4 kabel.

De kast links is nieuw met daarin:

ABB Automaat 3P+N B20 S203-B20NA
ABB aardlekschakelaar 4-Polig 40A 30mA F204B-40/0.03 TYPE B

Verder zie je ook de Easee Equalizer hangen voor de load balancing.

Fijne app ook van Eeasee. Valt best veel in te stellen qua toegang, en vergrendeling van de laadkabel. Richting de zomer moet ik me eens verdiepen in het Solar laden (BETA feature bij Easee).

De beugel is eigenlijk bedoeld voor de Easee Base paal, maar kan ook prima aan de muur met wat kleine aanpassingen.
Die beugel ziet er mooi uit. Ik zie dat de standaard Easee beugels nogal prijzig zijn :o Snap dat die dingen in weer en wind hangen maar... Verder hangt deze er mooi onder. Dat kan niet met de huidige die Easee verkoopt.

Mijn boefje is liev!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rCk
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 28-08 13:48

rCk

JB schreef op dinsdag 22 oktober 2024 @ 10:25:
[...]

Die beugel ziet er mooi uit. Ik zie dat de standaard Easee beugels nogal prijzig zijn :o Snap dat die dingen in weer en wind hangen maar... Verder hangt deze er mooi onder. Dat kan niet met de huidige die Easee verkoopt.
Die beugels zijn zeker nogal prijzig, 119 EUR voor een backplate + U'tje.
Ik heb bij onze Lite zo'n "kleine" U-hook besteld, maar die kostte ook 49 EUR, vond ik ook al vrij prijzig.

Ik ben benieuwd hoe 't blijft hangen met de 10m kabel :9

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• roel00
Ethirty schreef op maandag 21 oktober 2024 @ 20:00:
[...]

Wat een belachelijk bedrag om controle over je eigen paal (terug) te krijgen :o
Ja en nog belachelijker dat ze er fysiek voor langs moeten komen. Er zit ook een installatie wachtwoord op om te voorkomen dat je zelf aan de slag gaat. Je betaalt 1100 euro voor je eigen laadpaal, maar vervolgens is de leverancier de baas over het apparaat. Geen updates, slechte service, onbereikbare support, geen app, ontbrekende features en dan ook nog honderd euro per jaar vangen voor een abo en laadfee. Never again. Bye bye Coolblue Laadprut, hallo Peblar. Die laatste doen wel echt hun best om een oplossing te zoeken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mirabis
  • Registratie: Juli 2013
  • Niet online
rCk schreef op dinsdag 22 oktober 2024 @ 11:08:
[...]

Die beugels zijn zeker nogal prijzig, 119 EUR voor een backplate + U'tje.
Ik heb bij onze Lite zo'n "kleine" U-hook besteld, maar die kostte ook 49 EUR, vond ik ook al vrij prijzig.

Ik ben benieuwd hoe 't blijft hangen met de 10m kabel :9
Shameless plug: https://nl.pepper.com/aan...keerd-gekoppeld-ca-327374 . De RVS variant ook rond de ~50 EUR momenteel.

1x Venus-E v151 +LilyGo HA, CT003 V116 | 5040Wp ZO + 4200Wp NW | Tibber, 3x25A, Easee Charge Lite | EV 98kWh

Pagina: 1 ... 145 ... 190 Laatste

Let op:
Discussie over laadpassen, facturatie e.d.: [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3. Vragen over elektrische auto's en hun bijbehorend laadvermogen in Elektrische auto's - deel 5 of de betreffende merktopics. Er is uiteraard een beetje overlap, maar specifieke vragen of opmerkingen over de inrichting van je meterkast en huisinstallatie horen in Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 2. Voor het zo goedkoop mogelijk thuisladen van je EV kan je terecht in Het grote goedkoop thuisladen van je EV topic en als laatste: voor v2g is er ook een plek: Over V2G; laden en ontladen