Is dat echt zo en dan altijd zo of zitten we hier met die kabellengte er bij?
Reden waarom dat ik het vraag is dat het in Belgie redelijk eenvoudig is (op dat gebied).
1.5 carre bedoeld voor 16A maximaal met 16A afgezekerd voor verlichting
2.5 carre bedoeld voor 20A maximaal met 20A afgezekerd voor eender welke kring die een stopcontact bevat of gemengd is met stopcontact + verlichting
enz hoger en hoger
Ik vind bij jullie soortgelijke tabellen:
https://www.elektramat.nl/kennisbank/aderdikte/
Of bij Schneider:
:strip_exif()/f/image/DeDyuMgs15RfQFZlHPQmMGMo.png?f=user_large)
Daarnaast is doorgaans de hoofdzekering 25A bij een 3-fasen aansluiting en om dus selectief te blijven gebruik je een 16A automaat.
Ik meen mij te herinneren dat jullie *eindelijk* selectiviteit hadden laten varen.
Als je met minimaal ~7kW kan laden op 10A 3-fasen, dat noem ik toch niet bizar afknijpen?
Bekeken in zijn situatie en wat hij verwacht is dit meer dan prima.
Goh, je gaat al direct er van uit dat hij permanent op 3F gaat laden. Ik heb hier een Alfen die ik oorspronkelijk alleen met 11kW licentie aka 16A had gekocht. Na mijn digitale meter (Belg, Cap(aciteits)Tarief aka CapTar) heb ik heel snel een 22kW aka 32A licentie gekocht omdat ik op die manier met PV minder moest schakelen als ik meer dan 3680W wou binnen duwen op 1 fase.
Dat argument is ook de reden waarom ik die selectiviteit bij jullie in NL echt een heel onnozele regel vind, energie komt niet alleen meer vanaf dat eerste (zielige) zekering/automaatje van Enexis of wie is het bij jullie, neen, ook omvormers kunnen daar tussen zitten met dan weer een PV groep en alles wat je wil ter tussen.
Ik ga er misschien iets te met een gestrekt been en als NEN zegt bij jullie 2.5 carre moet 16A, dan leg ik me daar graag bij neer maar tot nu toe heb ik nog niet eenduidig zo een eenvoudig tabelletje gevonden op een overheidswebsite(?)
In Belgie worden zekeringen gezet om de draad te beschermen, dus de zekering is afgestemd op dat circuit/kabeltje wat hij beschermt. Dat er stroomopwaarts iets kan uitvliegen omdat je die zekering overbelast: prima, daar dient hij voor. Doorgaans is stroomopwaarts ook alleen maar "de hoofdautomaat van de meterkast van de netbeheerder" en die kan dan lichter zijn dan later in de de kring. Wij gaan normaal ook niet snel een 10 carre afzekeren met 32A als er net voor een automaat op de kop van de kast staat die 20A is, maar dan kan je ook de vraag stellen waarom iemand daar 10 carre steekt.
Om maar een idee te geven: in België wordt vaak een zogenaamde "rem" gezet als je PV hebt.
Die rem is vaak 32A als de kast bekabeld is met 10 carre. Op de ingang van de rem wordt dan de de netaansluiting gezet tesamen met de PV omvormer(s).
Daarnaast heeft @
Babel misschien geen mogelijkheid om een extra kabel te leggen voor load balancing en dan is het wel fijn als je met een lager vermogen per fase kan laden zodat je hoofdzekering niet gaat springen

.
Dat het kan betekent niet dat het moet

.
[
Voor 7% gewijzigd door
HyperBart op 19-10-2024 17:57
]