Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jazsie
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 22:46
Wat een prijzen voor een "haak".

Ben blij met mijn Tesla lader behuizing die als "haak" kan fungeren :).

3600 Wp op 0° (vrijwel plat) | 3900Wp op 10°

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rCk
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 11-06 15:21

rCk

Mirabis schreef op dinsdag 22 oktober 2024 @ 13:43:
[...]

Shameless plug: https://nl.pepper.com/aan...keerd-gekoppeld-ca-327374 . De RVS variant ook rond de ~50 EUR momenteel.
Das mooi inderdaad, alleen ik vind de standaard zwarte U-hook wat mooier ogen, zeker ook icm de kleur van de Charge Lite.

Maar voor de mensen die een RVS versie willen is dit een mooie deal!
Geborsteld RVS zou ik dan weer wel mooi vinden, komt terug in onze kranen en douche :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 23:22
Ik zou niet aan zo'n haak beginnen tenzij de boel daar droog hangt. Heb al meermaals gelezen over gecorrodeerde stekkerkabels doordat er water in kon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JB
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 00:20

JB

Cédric roelt!

ASW1 schreef op dinsdag 22 oktober 2024 @ 15:15:
Ik zou niet aan zo'n haak beginnen tenzij de boel daar droog hangt. Heb al meermaals gelezen over gecorrodeerde stekkerkabels doordat er water in kon.
:? Vaste kabel hangt toch ook buiten?

Mijn boefje is liev!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mister_muller
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 21:50
Nu dan ook binnenkort elektrisch opladen.
Vanuit mijn werk krijg ik via ecotap een 11kW laadpaal.
Ik had hiervoor al 3 fase aardlekautomaat 16A voorzien.
Nu krijg ik alleen te horen dat volgens de normen dit 20A moet zijn, anders moet de laadpaal beperkt worden op circa 80%.

Nu nog een 3 fase 20A aardlekautomaat plaatsen kan, maar is vrij prijzig met E151. Kun je de laadpaal later zelf weer hoger zetten mocht ik in de toekomst besluiten dat op 80% laden onvoldoende is? Of moet hier dan opnieuw iemand voor langskomen?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• V_ger
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 23:08
mister_muller schreef op dinsdag 22 oktober 2024 @ 17:06:
Nu krijg ik alleen te horen dat volgens de normen dit 20A moet zijn, anders moet de laadpaal beperkt worden op circa 80%.

Nu nog een 3 fase 20A aardlekautomaat plaatsen kan, maar is vrij prijzig met E151. Kun je de laadpaal later zelf weer hoger zetten mocht ik in de toekomst besluiten dat op 80% laden onvoldoende is? Of moet hier dan opnieuw iemand voor langskomen?
Daar zijn al best wat letters aan gespendeerd in dit forum. Ik zou gewoon lekker een 16A automaat gebruiken op 16A. Mocht ie te warm worden merk je het vanzelf. Dan slaat ie af.
Een 20A automaat "mag" ook niet achter een 25A zekering, dusch...

Of je jouw laadpaal zelf kan aansturen weet ik niet.

Tibber, Gasloos sinds 2017, Nibe F1155, 12.4kWp 30° O/W + 4.4kWp 0°, 3x Victron MP2-5000 + 60 kWh

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 17:37

Vraag maar eens welke normen bepalen dat een zekering van 16A niet met 16A mag belast worden, en dat liefst op papier.
Nu zou ik me niet direct zorgen maken. Je kan op 80% nog laden met ruim 8kW.
Dat heb ik met mijn paal nog nooit gebruikt. Onwille van ons piektarief beperk ik de laadstroom tot 3.5kW, en ik krijg altijd genoeg sap in de batterij voor ca 25.000km per jaar.
Laat er je slaap niet voor.

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mister_muller
V_ger schreef op dinsdag 22 oktober 2024 @ 17:23:
[...]

Daar zijn al best wat letters aan gespendeerd in dit forum. Ik zou gewoon lekker een 16A automaat gebruiken op 16A. Mocht ie te warm worden merk je het vanzelf. Dan slaat ie af.
Een 20A automaat "mag" ook niet achter een 25A zekering, dusch...

Of je jouw laadpaal zelf kan aansturen weet ik niet.
Zie net dat ik er niet bij heb gezet dat het via mijn werkgever loopt, dus ik er nu op dit moment niet veel over te zeggen heb. De installateur geeft aan dat met 16A het begrensd moet worden.

Vind het daarom wel interessant om te weten hoe zoiets begrensd wordt en of dit later door mij (als het mijn eigendom is geworden) aangepast kan worden..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mister_muller
Tommie12 schreef op dinsdag 22 oktober 2024 @ 18:12:
[...]

Vraag maar eens welke normen bepalen dat een zekering van 16A niet met 16A mag belast worden, en dat liefst op papier.
Nu zou ik me niet direct zorgen maken. Je kan op 80% nog laden met ruim 8kW.
Dat heb ik met mijn paal nog nooit gebruikt. Onwille van ons piektarief beperk ik de laadstroom tot 3.5kW, en ik krijg altijd genoeg sap in de batterij voor ca 25.000km per jaar.
Laat er je slaap niet voor.
Lees op verschillende sites dat het vooral een "vuistregel" is vanwege de warmteontwikkeling en niet perse een norm. Maar denk niet dat hier de discussie aan gaan daadwerkelijk tot de gewenste oplossing leidt. Daarom mijn gedachte om het eventueel later aan te passen, al dan niet na plaatsing van andere aardlekautomaat.

Piektarief, België?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• V_ger
Een automaat/zekering dient ter beveiliging van de kabel, niet van je apparaat. Er zijn wel regels voor meerdere kabels in een kabelgoot etc, maar dat is niet voor thuis. Wellicht dat sommigen daar selectief uit lezen.

Als je allemaal hoog belaste automaten naast elkaar zou hebben in je meterkast zou de temperatuur hoger kunnen worden dan wenselijk. Risico? Dat je automaat op een lagere dan de nominale belasting afslaat.
Oplossing een automaat die niet gelijktijdig met je laadpaal belast wordt ernaast zetten. En zorgen dat de laadpaal de buitenste is.

Het begrenzen is een softwarematige beperking. Als je zelf beheer hebt over je laadpaal kan je dat aanpassen.

[ Voor 3% gewijzigd door V_ger op 22-10-2024 18:47 ]

Tibber, Gasloos sinds 2017, Nibe F1155, 12.4kWp 30° O/W + 4.4kWp 0°, 3x Victron MP2-5000 + 60 kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wimploo
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 20:06
Ik ben me aan het orienteren op een laadpaal en was geïnteresseerd in de Easee. Echter zie ik dat deze niet vanzelf kan switchen tussen 1 en 3 fases.

Aangezien ik maar 10 zonnepanelen heb las ik dat dat niet ideaal is.
Dus tijdens het verder zoeken de Alfen eve single single pro-line gevonden welke alles kijkt te kunnen wat ik wil.

Echter vind ik het jammer dat deze alleen een zichtbare kabelinvoer van onder heeft. Is er iemand die de kabelinvoer ook achterin de backplate heeft gemaakt?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• macfocus
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 22:45
rCk schreef op dinsdag 22 oktober 2024 @ 11:08:
[...]

Die beugels zijn zeker nogal prijzig, 119 EUR voor een backplate + U'tje.
Ik heb bij onze Lite zo'n "kleine" U-hook besteld, maar die kostte ook 49 EUR, vond ik ook al vrij prijzig.

Ik ben benieuwd hoe 't blijft hangen met de 10m kabel :9
De Easee Uhook werkt prima met 10 meter kabel. Been there, doing that

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 17:37
mister_muller schreef op dinsdag 22 oktober 2024 @ 18:28:
[...]

Lees op verschillende sites dat het vooral een "vuistregel" is vanwege de warmteontwikkeling en niet perse een norm. Maar denk niet dat hier de discussie aan gaan daadwerkelijk tot de gewenste oplossing leidt. Daarom mijn gedachte om het eventueel later aan te passen, al dan niet na plaatsing van andere aardlekautomaat.

Piektarief, België?
België inderdaad.
En een vuistregel onwille van warmteontwikkeling….
De normen zijn strikt genoeg, volg die, en zet gewoon die paal op 16A aan die automaat van 16A.
Als de zaak om die reden overhit, dan betaal ik je een belgische pint.

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ethirty
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 22:26

Ethirty

Who...me?

roel00 schreef op dinsdag 22 oktober 2024 @ 13:26:
[...]

Ja en nog belachelijker dat ze er fysiek voor langs moeten komen. Er zit ook een installatie wachtwoord op om te voorkomen dat je zelf aan de slag gaat. Je betaalt 1100 euro voor je eigen laadpaal, maar vervolgens is de leverancier de baas over het apparaat. Geen updates, slechte service, onbereikbare support, geen app, ontbrekende features en dan ook nog honderd euro per jaar vangen voor een abo en laadfee. Never again. Bye bye Coolblue Laadprut, hallo Peblar. Die laatste doen wel echt hun best om een oplossing te zoeken.
Shell Recharge palen zijn van hetzelfde kaliber, hoop geld, geen controle en zonder abonnement een duur en lelijk hoopje metaal en plastic.

Het is dat de werkgever hem betaald heeft.

#team_UTC+1

An investment in knowledge always pays the best interest - Benjamin Franklin
You can call me McOverloper  Mini '12 i7/16/256  Air '13 i5/8/256  iPad mini 5 64GB  iPhone SE 128GB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Griffin2k
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 19:59
Wimploo schreef op dinsdag 22 oktober 2024 @ 19:19:
Ik ben me aan het orienteren op een laadpaal en was geïnteresseerd in de Easee. Echter zie ik dat deze niet vanzelf kan switchen tussen 1 en 3 fases.
Waar heb je dat gelezen? Want dat kan de Easee wel volgens mij.

Zonnepanelen 3950Wp - DMEGC 6x395Wp (ZW 2°) + DMEGC 4x395Wp (ZW 28°) - Solis 3.6 ; Easee Charge Lite 11kW + Easee Equalizer (Load Balancing) ; BMW iX1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASW1
JB schreef op dinsdag 22 oktober 2024 @ 15:16:
[...]

:? Vaste kabel hangt toch ook buiten?
Ja dat, een vaste kabel die 'nat' hangt komt vaak vocht in en gaat corroderen.
Er bestaan ook kunststof kabelhouders waar je de stekker in kunt steken (schuin omhoog) zodat deze droog blijft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASW1
Taro schreef op zondag 25 februari 2024 @ 10:52:
[...]

Heb zelf wel de ervaring dat het kapje van de stekker water kan verzamelen, ondanks dat deze naar beneden hangt en goed op de stekker zit. Heb daardoor helaas mijn kabel moeten laten repareren omdat er corrosie was opgetreden bij enkele pinnen. Sinds die tijd een muurhouder waar ik de stekker in klik en daar geen last meer van. Dat is een minder mooie oplossing, maar soms moet je concessies doen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASW1
Wimploo schreef op dinsdag 22 oktober 2024 @ 19:19:

Aangezien ik maar 10 zonnepanelen heb las ik dat dat niet ideaal is.
Dus tijdens het verder zoeken de Alfen eve single single pro-line gevonden welke alles kijkt te kunnen wat ik wil.
Met 10 panelen zul je hooguit 4 kW opwekken dus waarom zou dat over 3 fasen moeten?

Daarnaast kan easee wel schakelen.
Echter vind ik het jammer dat deze alleen een zichtbare kabelinvoer van onder heeft. Is er iemand die de kabelinvoer ook achterin de backplate heeft gemaakt?
Volgens mij is kabelinvoer van achteren bij vrijwel elk model laadpunt mogelijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Makrolon
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 22:03
ASW1 schreef op dinsdag 22 oktober 2024 @ 20:17:
[...]

Met 10 panelen zul je hooguit 4 kW opwekken dus waarom zou dat over 3 fasen moeten?

Daarnaast kan easee wel schakelen.

[...]

Volgens mij is kabelinvoer van achteren bij vrijwel elk model laadpunt mogelijk.
Behalve bij alfen

13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• johnwoo
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 20:28

johnwoo

3S-GTE

Als ik de documentatie lees kan Easee inderdaad wel schakelen tussen een- en driefasen (link), maar met enkele beperkingen (link):

1. Hij lijkt naar de PV productie per fase (of overschot; ik heb zo snel niet gelezen hoe hij aan die info per fase komt; met eigen stroomklemmen of een koppeling met P1 of de PV installatie) te kijken, en kan volgens die app documentatie dan ofwel 3-fase PV laden starten als je op alledrie de fasen minimaal 6A overschot hebt; of met 1-fase laden als je 1 fase met minimaal 6A hebt. Maar als je, zoals ik, productie hebt verspreid over 2 fasen, dan kun je voor zover ik lees maar 1-fase PV laden (niet 2).
Gezien de fasen in de meter gesaldeerd worden zou het netter zijn om niet naar productie c.q. overschot per fase te kijken, maar naar de totaalopbrengst. Als ik op 1 fase 8A PV opbrengst heb en op een andere fase 4A, dan zou hij prima met (8+4)*230= 2.8kW mogen laden (dat zal dan 12A op 1 fase zijn gezien het minimum van 6A een totaal minimumvermogen van 4.1kW geeft bij 3-fasen laden) en niet op 1x8A = 1.8kW zoals het daar beschreven staat. Sterker nog, ook als er geen enkele fase aan de 6A komt zou hij prima mogen PV-laden zolang er over de 3 fasen cumulatief maar minimaal 1.4kW overschot is (wat hij kan inzetten als 1-fase 6A laden), dus ook bij bv. 2A+2A+2A overschot.

2. Hij kan starten op 3 fasen en automatisch terugschakelen naar 1 fase, maar voor zover ik lees niet andersom: als overschot c.q. opbrengst weer toeneemt en >4.1kW uitkomt, dan is dat de limiet en is handmatige interventie nodig om de sessie weer naar 3 fasen op te schakelen. Zo staat het in elk geval beschreven in de app documentatie, en dat lijkt de beschrijving "naadloos opladen (...) van slechts 1,4 kW tot 22 kW" uit de eerste link een beetje een marketing overdrijving te maken (iig als het om PV laden gaat).
Uit de beschrijving meen ik op te maken dat ze dat gedaan hebben om de relais (van laadpaal en ws. ook de contactors in de auto) te sparen, en ik kan me prima voorstellen dat je bij wisselende bewolking geen klapperende relais wilt, maar a) als je het handmatig wel weer gelijk naar 3 fasen kan zetten, is dat net zo schadelijk als automatisch (dan zou een handmatige terugschakeling naar 3 fasen ook geblokkeerd moeten worden), en b) een automatische opschakeling naar 3 fasen zou ook best met een debounce tijd geprogrammeerd kunnen worden om klapperen van relais (en slijtage aan contactors) te voorkomen.

Al met al nog niet helemaal het "fire and forget" systeem wat PV eigenaren blij zou maken.
Hier liggen 16 panelen overigens, maar verspreid over OZO-ZZW-WNW, dus de "piek" is relatief laag, zeker omdat niet alles op 1 fase zit; vaak zal de opbrengst wel meer dan "6A cumulatief" zijn (dus 1.4kW), maar er (bv bij bewolking) geen 1 fase zijn die PV laden zou triggeren met 6A in die Easee. Vandaar dat ik een paal zou nemen die naar de totale energieopwek (cq overschot) in kW over alle fasen kijkt, en niet naar de stroom per fase zoals Easee lijkt te doen. Ik snap dat dat nodig is om technisch gezien met puur zonne-energie op te laden, maar in NL weinig interessant met de saldering van fasen in de meter...

[ Voor 18% gewijzigd door johnwoo op 22-10-2024 21:39 ]

Specs | Toyota MR2 Turbo

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• macfocus
Water in het kapje had ik ook, met een paar groene connectoren tot gevolg.
De oplossing is heel simpel.
Kapje eraf en de stekker laten hangen.
Problem solved.

Werkt prima hier.

[ Voor 0% gewijzigd door macfocus op 22-10-2024 21:06 . Reden: Typo ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASW1
johnwoo schreef op dinsdag 22 oktober 2024 @ 20:49:

Hier liggen 16 panelen overigens, maar verspreid over OZO-ZZW-WNW, dus de "piek" is relatief laag, zeker omdat niet alles op 1 fase zit; vaak zal de opbrengst wel meer dan "6A cumulatief" zijn (dus 1.4kW), maar er (bv bij bewolking) geen 1 fase zijn die PV laden zou triggeren met 6A in die Easee. Vandaar dat ik een paal zou nemen die naar de totale energieopwek (cq overschot) in kW over alle fasen kijkt, en niet naar de stroom per fase zoals Easee lijkt te doen.
Neem contact op met de klantenservice van Easee en klaag daarover.
Hoog tijd dat ze dit eens gaan fixen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinus123
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 18-12-2024
Zouden jullie kunnen adviseren over een laapaal voor de onderstaande situatie?

Via mijn werkgever rijd ik nu een half jaar elektrisch en gezien de winter eraan komt zou ik graag een laadpaal aan huis willen. In plaats van openbaar laden. Vooral om reden dat je een vaste kabel hebt en het gemak hiervan. Plus het is een stuk dichterbij.

Ik zoek dus een laadpaal waarmee ik richting mijn werkgever de stroomkosten kan declareren, en een die toekomstbestendig is. Het betreft een laadpaal voor een tesla model y.

Ik heb een prive parkeerplaats, en heb een lijstje gemaakt, op basis van wat ik denk dat een redelijk geprijsde oplossing is, een rfid lezer heeft en voor de afstand die ik moet overbruggen:

- ymvk-as grondkabel 4x6mm2 30m
- s-ftp cat 6a 30m utb buitenkabel 2stuks 100% koper
- wallbox copper sb
- wallbox load balancer/ power booster
- kabelhouder wallbox
- laadkabel type 2 naar type 2 - (3,7kw tot 22kw) 5m
- loze meterkast uitbreiding abb ABB HAF HLD33 lege kast 2-rijen 24 modules met DIN-rail 220x330 mm
- aardlekautomaat abb (juiste type moet ik nog uitzoeken)
- montagepaal universeel

En een backoffice abonnement via E-flux/Roads, wat automatisch maandelijks factureert.

Wat vinden jullie van deze opstelling?

Oja en ik vind het leuk om het zelf te installeren met hulp van een kennis, elektricien.

[ Voor 3% gewijzigd door Martinus123 op 22-10-2024 21:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASW1
Martinus123 schreef op dinsdag 22 oktober 2024 @ 21:56:

Via mijn werkgever rijd ik nu een half jaar elektrisch en gezien de winter eraan komt zou ik graag een laadpaal aan huis willen. In plaats van openbaar laden. Vooral om reden dat je een vaste kabel hebt en het gemak hiervan. Plus het is een stuk dichterbij.

Ik zoek dus een laadpaal waarmee ik richting mijn werkgever de stroomkosten kan declareren, en een die toekomstbestendig is. Het betreft een laadpaal voor een tesla model y.

Ik heb een prive parkeerplaats, en heb een lijstje gemaakt, op basis van wat ik denk dat een redelijk geprijsde oplossing is, een rfid lezer heeft en voor de afstand die ik moet overbruggen:

- s-ftp cat 6a 30m utb buitenkabel 2stuks 100% koper
- wallbox copper sb
- wallbox load balancer/ power booster
- kabelhouder wallbox
- laadkabel type 2 naar type 2 - (3,7kw tot 22kw) 5m
- loze meterkast uitbreiding abb ABB HAF HLD33 lege kast 2-rijen 24 modules met DIN-rail 220x330 mm
- montagepaal universeel

En een backoffice abonnement via E-flux/Roads, wat automatisch maandelijks factureert.

Wat vinden jullie van deze opstelling?

Oja en ik vind het leuk om het zelf te installeren met hulp van een kennis, elektricien.
Een backoffice is meestal niet nodig om te kunnen declareren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• V_ger
ASW1 schreef op dinsdag 22 oktober 2024 @ 22:16:
[...]

Maar wel echt superhandig. Bovendien zitten niet alle werkgevers (en werknemers!) te wachten op handmatige declaraties...
Abbokosten of door de WG vergoed of anders je laadtarief iets hoger instellen om het abbo te verdisconteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johnwoo

johnwoo

3S-GTE

ASW1 schreef op dinsdag 22 oktober 2024 @ 21:10:
[...]

Neem contact op met de klantenservice van Easee en klaag daarover.
Hoog tijd dat ze dit eens gaan fixen.
Ik heb zelf geen Easee :+ maar las de berichten en wilde het even checken. Momenteel gebruik ik een el cheapo Telestar die het op zich prima doet maar überhaupt geen variabele stroomsterkte tijdens een sessie ondersteunt (laat staan fase op/afschakeling - ja, als ik de automaat voor die fase zelf flip in de meterkast voordat ik een laadsessie start :+). Ivm mijn PV setup zou ik ooit wel willen overstappen naar een paal die dat allemaal wel ondersteunt (voor een leuke prijs), vandaar mijn interesse.
Als je er plek voor hebt, why not, maar waarom 24 modules?
In de basis heb je voor een aardlekautomaat (schakelaar, aardlek en automatische zekering ineen) aan 4 voldoende. Met load balancing apparatuur en stroommeters erbij zal je zeker meer nodig hebben, maar ik snap even niet hoe je aan 24 komt :o
Verder prima om 6mm2 te pakken voor 22kW. De verliezen gaan meespelen over 30m: met 4mm2 zou je bij 22kW laden ca 440W verliezen over die afstand. Bij 6mm2 is dat ongeveer 290W. Je zou zelfs nog 10mm2 kunnen overwegen (<175W verlies) maar die zijn, naast duurder, enorm vervelend te leggen... (Bron: google een willekeurige kabel voltage drop c.q. verlies calculator en vul gegevens in; ik kwam op deze uit)

Specs | Toyota MR2 Turbo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASW1
Dan klagen bij de afdeling sales.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jazsie
  • Laatst online: 22:46

Ter info:
Ik laad ruim 2 jaar iedere dag mijn EV op met 16A met een 16A alamat.

Gaat prima, uiteraard wel een A-merk automaat/alamat gebruiken.

3600 Wp op 0° (vrijwel plat) | 3900Wp op 10°

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roel00
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 18-06 09:51
ASW1 schreef op dinsdag 22 oktober 2024 @ 22:16:
[...]

Voor de fiscus is dit wel vereist.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonJ
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 21:32
Is totale onzin. Laat ze maar laten zien welke norm dit dan zegt, die is er niet. De waarde op een automaat is letterlijk de nominale belasting. Een ander ding is de correctiefactor wanneer er meerdere (hoogbelaste) automaten strak tegen elkaar geplaatst worden, dat kan wél een punt zijn, maar dat hangt van je indeling en het merk/kwaliteit van de componenten af.

Hier wordt sinds 2015 op 11kW geladen met een 16A alamat, zero problemen.

[ Voor 4% gewijzigd door RonJ op 23-10-2024 09:56 ]

All-electric.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RonJ
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 21:32
roel00 schreef op woensdag 23 oktober 2024 @ 09:41:
[...]

Waar staat dat? Ik zie die voorwaarde nergens genoemd bij de Belastingdienst en ken genoeg mensen die al jaren 1x per maand/kwartaal/jaar een meterstand aflezen en daarop declareren bij de zaak.

All-electric.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASW1
[...]

Je mag niet direct bij je baas declareren maar je moet het persé via een willekeurige derde partij afrekenen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JB

JB

Cédric roelt!

Jazsie schreef op dinsdag 22 oktober 2024 @ 14:03:
Wat een prijzen voor een "haak".

Ben blij met mijn Tesla lader behuizing die als "haak" kan fungeren :).
Idem met de laadkabels. Absurde prijzen voor wat koper en 2 stekkers, durven “ze” te vragen.

Mijn boefje is liev!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 28-12-2024
ASW1 schreef op woensdag 23 oktober 2024 @ 10:34:
[...]
Je mag niet direct bij je baas declareren maar je moet het persé via een willekeurige derde partij afrekenen?
Wanneer de werkgever de kosten van de laadpaal en de vergoeding van de laadsessies op zich neemt is het de werkgever die de spelregels gaat bepalen.
Hier moet dat vanuit de werkgever ook via een door hem aangestelde derde partij (LMS) en via een door hem gekozen laadpaal met ingebouwde kWh meter.
Maakt me als eindgebruiker niet uit wanneer de werkgever alle kosten draagt en bovendien meer kWh vergoeding betaalt dan het me zelf kost.
De fiscus heeft daar hier (België) ook problemen mee maar ze vinden zelf geen werkbare oplossing omdat te controleren. :+

Indien de werkgever maar enkele werknemers in dienst heeft zal dat handmatig declareren nog meevallen maar met enkele duizenden werknemers die (bijna) verplicht elektrisch rijden wordt dat onbegonnen werk om manueel op te volgen.

De fiscus loopt hier sowieso altijd achter de feiten aan. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peter-036
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 19:11
IvoB2 schreef op woensdag 23 oktober 2024 @ 13:08:

De fiscus loopt hier sowieso altijd achter de feiten aan. :)
Hier ook....................

Maar 'ze' pakken je dan wel met terugwerkende kracht een paar jaar na dato.

It is what it is.If you can't change it, deal with it!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ASW1
[...]
Wanneer de werkgever de kosten van de laadpaal en de vergoeding van de laadsessies op zich neemt is het de werkgever die de spelregels gaat bepalen.
Hier moet dat vanuit de werkgever ook via een door hem aangestelde derde partij (LMS) en via een door hem gekozen laadpaal met ingebouwde kWh meter.
De discussie ging over de vereisten van de belastingdienst om te kunnen declareren, niet wat de een of de andere werkgever wil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Peter-036 schreef op woensdag 23 oktober 2024 @ 13:25:
[...]
Maar 'ze' pakken je dan wel met terugwerkende kracht een paar jaar na dato.
Hier gelukkig niet.
Zoals tienduizenden anderen doe ik het al jaren op die wijze en ze weten nog altijd niet hoe het in de praktijk anders op te leggen waarbij handhaving ook mogelijk is. O-)

Hier ben je gelukkig nog altijd onschuldig tot hard bewijs van het tegendeel. :)

[ Voor 9% gewijzigd door IvoB2 op 23-10-2024 14:36 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IvoB2
ASW1 schreef op woensdag 23 oktober 2024 @ 14:15:
De discussie ging over de vereisten van de belastingdienst om te kunnen declareren, niet wat de een of de andere werkgever wil.
Nee hoor, de discussie ging in eerste instantie hier over:
Daarna werd er door verschillende partijen zonder bronvermelding van alles bij gesleurd.

De vraag gaat dus wel degelijk over declareren werknemer-werkgever en niet over wat men denkt dat de fiscus daar al dan niet van vindt. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJuape
  • Registratie: Juni 2007
  • Niet online

DonJuape

Trust me, I'm an engineer!

[...]

Indien de werkgever maar enkele werknemers in dienst heeft zal dat handmatig declareren nog meevallen maar met enkele duizenden werknemers die (bijna) verplicht elektrisch rijden wordt dat onbegonnen werk om manueel op te volgen.
Dat hoeft helemaal niet manueel gevolgd te worden door de WG. Ook periodieke handmatige declaraties kunnen meestal via een app van de LM of een derde partij. Hier is dat MTC (MultiTankCard) (is volgens mij van Arval).
In die app doe ik al jaren de thuislaaddeclaraties met een foto van de meterstand van de kWh meter van mijn Zappi. Collega's met een Zappi doen dat met een excel overzicht uit de Zappi, werkt ook.

[ Voor 14% gewijzigd door DonJuape op 23-10-2024 18:33 ]

KIA eNiro Dynamic 64kWh, Zappi V2 3-fasen, 7400 Wp PV SolarEdge 1-fase, WP L/W 1-fase

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASS-Ware
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 00:56
[...]

Onzin.
Een aparte kWh meter wordt ook geaccepteerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FSC1968
  • Registratie: Mei 2023
  • Laatst online: 17-06 10:47
Gecko123 schreef op zondag 20 oktober 2024 @ 13:26:
[...]

15 meter 3x2,5 kabel is toch goedkoper dan een groepenkastje? Ik begrijp hier de afweging niet. Je kan dan straks niet de auto 3x16A opladen op goedkope zonnige momenten omdat je airco vermogen vraagt.
Dit is eigenlijk wel het doorslaggevende argument om het niet zo te doen, daar heb ik niet zo over nagedacht. Ik had gedacht om het in één dikkere kabel te bundelen om zo ruimte te besparen (muur in de kelder richting kruipruimte hangt grotendeels al vol), maar dat moet ik misschien overwegen om met één kabel direct naar buiten te gaan i.p.v. door de kelder en kruipruimte. Bedankt voor de suggestie!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

FSC1968 schreef op woensdag 23 oktober 2024 @ 19:33:
[...]

Dit is eigenlijk wel het doorslaggevende argument om het niet zo te doen, daar heb ik niet zo over nagedacht. Ik had gedacht om het in één dikkere kabel te bundelen om zo ruimte te besparen (muur in de kelder richting kruipruimte hangt grotendeels al vol), maar dat moet ik misschien overwegen om met één kabel direct naar buiten te gaan i.p.v. door de kelder en kruipruimte. Bedankt voor de suggestie!
Een 5kW airco verbruikt geen 5kW, eerder een factor 3-5 minder. Daarnaast kan een onderverdeler prima, al moet je dan wellicht wel nadenken over waar de loadbalancer meet, hoeveel je maximaal wil en kan laden en hoe je eea in de meterkast beveiligt.

Er vanuitgaande dat je de onderverdeler als een uitbreiding van je meterkast ziet, maar dan op afstand, kan je net zoveel laden als met 2 losse kabels. Misschien moet je een iets dikkere kabel trekken.

Maar dat is meer een vraag voor het elektra topic.

#team_UTC+1

You can call me McOverloper  Mini '12 i7/16/256  Air '13 i5/8/256  iPad mini 5 64GB  iPhone SE 128GB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wrc
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 22:23

Wrc

Iemand ervaring met een Webasto Next laadpaal?

Ik heb de laatste software versie geistalleerd (3.1.16). Na inloggen via de WebUI mistte ik de info voor HEMS en settings voor LoadManagement.

Ondertussen had ik ook een andere back-end service ingesteld (op advies van de Webasto mail over het stoppen van hun service met ingang van a.s. vrijdag, over gegaan naar Monta.app).

Ik heb daarna nog een paar keer ingelogged in de WebUI om te kijken of er nog wat setting mogelijkheden terug kwamen maar had alleen maar minder tabbladen. Toen heb ik een factory reset uitgevoerd maar nu kan ik niet meer inloggen. Weet iemand of daar een standaard passwordt op zit?

Ik heb geprobeerd Ampure te contacten (die hebben het hele Webasto charging overgenomen) maar daar dat lukt me niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JB

JB

Cédric roelt!

Hier hangt sinds gisteren de Easee ook tegen de muur. Ben nog wat zoekende hoe ik eea (voor nu) beste inregel. Auto komt in november. Op dit moment hangt er geen operator aan, wat ik uiteindelijk wel wil ivm gebruik laadpas + facturatie. Kan ik Easee gewoon als operator kiezen om bijvoorbeeld (tijdelijk) zaken te regelen als een paal die niet gewoon zomaar gebruikt kan worden? Heb 'm nu "uit" staan in de app, ook al zal er hier niet zomaar iemand op de oprit komen staan laden.

Verder valt me op dat de equalizer geen fase spanning laat zien "we konden uw fasegegevens helaas niet ophalen", de robot zelf laat het wel zien. Is dat normaal?

edit:
equalizer laat nu wel de fasen zien, heb 'm even van de HW splitter af gehaald en opnieuw verbonden. Verder de laadpaal op prive gezet (waarbij je dus een operator moet kiezen) middels Easee operator.

[ Voor 14% gewijzigd door JB op 24-10-2024 11:24 ]

Mijn boefje is liev!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gremen
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 23:06
JB schreef op donderdag 24 oktober 2024 @ 08:53:
Hier hangt sinds gisteren de Easee ook tegen de muur. Ben nog wat zoekende hoe ik eea (voor nu) beste inregel. Auto komt in november. Op dit moment hangt er geen operator aan, wat ik uiteindelijk wel wil ivm gebruik laadpas + facturatie. Kan ik Easee gewoon als operator kiezen om bijvoorbeeld (tijdelijk) zaken te regelen als een paal die niet gewoon zomaar gebruikt kan worden? Heb 'm nu "uit" staan in de app, ook al zal er hier niet zomaar iemand op de oprit komen staan laden.

Verder valt me op dat de equalizer geen fase spanning laat zien "we konden uw fasegegevens helaas niet ophalen", de robot zelf laat het wel zien. Is dat normaal?

edit:
equalizer laat nu wel de fasen zien, heb 'm even van de HW splitter af gehaald en opnieuw verbonden. Verder de laadpaal op prive gezet (waarbij je dus een operator moet kiezen) middels Easee operator.
Je kan toch wel een random laadpas koppelen om toegang te geven tot starten laden? (zonder backoffice dus)
Eventueel bestel je die rfid key van Easee zelf voor 5 euro

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JB

JB

Cédric roelt!

Gremen schreef op donderdag 24 oktober 2024 @ 11:26:
[...]

Je kan toch wel een random laadpas koppelen om toegang te geven tot starten laden? (zonder backoffice dus)
Eventueel bestel je die rfid key van Easee zelf voor 5 euro
Ja klopt, maar dan moet er dus een operator gekozen worden in de vorm van Easee zelf. Anders kun je de paal niet op privé zetten.

Mijn boefje is liev!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperBart
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 23:44
JB schreef op donderdag 24 oktober 2024 @ 11:28:
[...]

Ja klopt, maar dan moet er dus een operator gekozen worden in de vorm van Easee zelf. Anders kun je de paal niet op privé zetten.
Hoezo? Ondersteunt de Easee geen lokale authenticatie? Maw: pasjes inlezen die je wil om te ontsluiten en klaar? Alfen doet dat namelijk, je kan pasjes kopen (standaard bepaald type RFID pasjes) en dan eentje als "master inlezen" en als je dan nieuwe pasjes wil toegang geven scan je de master en daarna het nieuwe pasje en voila, paal is klaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JB

JB

Cédric roelt!

HyperBart schreef op donderdag 24 oktober 2024 @ 11:31:
[...]

Hoezo? Ondersteunt de Easee geen lokale authenticatie? Maw: pasjes inlezen die je wil om te ontsluiten en klaar? Alfen doet dat namelijk, je kan pasjes kopen (standaard bepaald type RFID pasjes) en dan eentje als "master inlezen" en als je dan nieuwe pasjes wil toegang geven scan je de master en daarna het nieuwe pasje en voila, paal is klaar.
Wellicht doe ik iets fout, maar als je de paal niet "Open" wil hebben staan (dus gewoon een gratis laadpunt), moet je eerst een operator kiezen wanneer je de paal "Prive" wil maken.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/x9nflB6ClK5VhQGdXMWDlqIImLY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3MiVhOnPl09wqbF0vx2dKE5j.jpg?f=fotoalbum_large

Mijn boefje is liev!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperBart
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 23:44
JB schreef op donderdag 24 oktober 2024 @ 11:34:
[...]

Wellicht doe ik iets fout, maar als je de paal niet "Open" wil hebben staan (dus gewoon een gratis laadpunt), moet je eerst een operator kiezen wanneer je de paal "Prive" wil maken.

[Afbeelding]
Da's zonde/jammer maar hij lijkt idd geen lokale authenticatie te ondersteunen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JoopO
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 18:31
JB schreef op donderdag 24 oktober 2024 @ 11:34:
[...]

[Afbeelding]
Ik gebruik Easee gewoon als operator en doe er verder niets mee. Stel die dus in en je kunt vooruit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roel00
ASS-Ware schreef op woensdag 23 oktober 2024 @ 18:57:
[...]

Onzin.
Een aparte kWh meter wordt ook geaccepteerd.
Door je werkgever misschien wel. Maar niet zomaar door de belastingdienst, tenzij je meter in de garage hangt en het dus heel aannemelijk is dat die echt alleen door jou wordt gebruikt. Heb je zelf nog een 2e EV dan moet je echt de laadsessies administreren per kenteken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roel00
ASW1 schreef op woensdag 23 oktober 2024 @ 10:34:
[...]

Nee dat hoeft niet. Maar wekt wel wat meer vertrouwen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roel00
Drks schreef op vrijdag 18 oktober 2024 @ 12:26:
[...]

Ben benieuwd of dit mogelijk is. Ik heb al 1,5 jaar de bluebuilt en nog nooit een update ontvangen. Ik hoor graag of het lukt om de Peblar firmware er op te zetten.
Ik heb inmiddels dit uitvoerig besproken met Peblar. De Bluebuilt heeft een eigen hardware configuratie. Het is daarom niet mogelijk de Peblar firmware op een Bluebuilt te installeren. Peblar heeft wel de boel geëscaleerd bij Coolblue, omdat het onwenselijk is dat de laadpalen geen updates krijgen en de slechte service ook op hun afstraalt. Ondertussen heb ik besloten de Bluebuilt laadpaal maar te vervangen. Mijn vertrouwen in Coolblue Laadpalen is compleet weg en ik krijg jeuk van de lock-in met een dergelijke partij. Mocht er iemand nog suggesties hebben voor een goed merk laadpunt dat er ook nog een beetje strak uitziet op de oprit? Laden op zonnestroom en load-balancing zijn een vereiste. Compatibiliteit met evcc zou helemaal mooi zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• daemonix
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
roel00 schreef op donderdag 24 oktober 2024 @ 12:23:
[...]

Door je werkgever misschien wel. Maar niet zomaar door de belastingdienst, tenzij je meter in de garage hangt en het dus heel aannemelijk is dat die echt alleen door jou wordt gebruikt. Heb je zelf nog een 2e EV dan moet je echt de laadsessies administreren per kenteken.
Leuk bedacht, maar daarvan is niets te vinden bij de Belastingdienst. Daarnaast is kilometer per lading een uitstekende indicator of een andere auto de laadpaal gebruikt.

Tesla Model Y, RWD, Byd Atto 3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASS-Ware
roel00 schreef op donderdag 24 oktober 2024 @ 12:23:
[...]

Ook de belastingdienst accepteert dit en mijn meter hangt in de meterkast, niet in de garage.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roel00
ASS-Ware schreef op donderdag 24 oktober 2024 @ 14:46:
[...]

Ook de belastingdienst accepteert dit en mijn meter hangt in de meterkast, niet in de garage.
Sorry, met meter bedoel ik laadpunt. Als je laadpunt niet bruikbaar is voor anderen, en het dus aannemelijk is dat jij de enige bent die het laadpunt gebruikt, dan volstaat een declaratie met alleen een meterstand.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

roel00 schreef op donderdag 24 oktober 2024 @ 15:10:
[...]

Sorry, met meter bedoel ik laadpunt. Als je laadpunt niet bruikbaar is voor anderen, en het dus aannemelijk is dat jij de enige bent die het laadpunt gebruikt, dan volstaat een declaratie met alleen een meterstand.
Je kunt nu wel allerlei wellicht logische regelgeving verzinnen maar die regelgeving is er gewoon niet.

KIA eNiro Dynamic 64kWh, Zappi V2 3-fasen, 7400 Wp PV SolarEdge 1-fase, WP L/W 1-fase

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roel00
daemonix schreef op donderdag 24 oktober 2024 @ 13:42:
[...]

Leuk bedacht, maar daarvan is niets te vinden bij de Belastingdienst. Daarnaast is kilometer per lading een uitstekende indicator of een andere auto de laadpaal gebruikt.
Don't shoot the messenger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roel00
DonJuape schreef op donderdag 24 oktober 2024 @ 15:19:
[...]

Je kunt nu wel allerlei wellicht logische regelgeving verzinnen maar die regelgeving is er gewoon niet.
Wie zei dat het regelgeving is? Toen ik mijn laadpunt aanschafte, dit jaar gaven zowel de Belastingdienst als mijn fiscaal adviseur hetzelfde antwoord.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• daemonix
  • Niet online
roel00 schreef op donderdag 24 oktober 2024 @ 15:27:
[...]

Wie zei dat het regelgeving is? Toen ik mijn laadpunt aanschafte, dit jaar gaven zowel de Belastingdienst als mijn fiscaal adviseur hetzelfde antwoord.
Je bedoelt dat de Belastingdienst ja zei toen je voorstelde om dat op die manier te doen. Dat is iets anders dan vragen hoe het moet. Overigens is de Inspecteur de enige die zoiets kan zeggen, niet de belastingtelefoon, die weten nergens van. Als je alle risico's wilt vermijden dan werkt dit, maar zoals aangegeven interesseert het ze eigenlijk niet. Het controleren op tientjes werk is penny wise, pound foolish voor de belastingdienst.

[ Voor 15% gewijzigd door daemonix op 24-10-2024 16:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

Zou handig zijn om aan bronvermelding te doen als beweerd wordt dat iets moet van de belastingdienst. ;)

Iets wat gezegd of geïnterpreteerd wordt is geen wet of regelgeving.

#team_UTC+1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASS-Ware
daemonix schreef op donderdag 24 oktober 2024 @ 15:59:
[...]

Je bedoelt dat de Belastingdienst ja zei toen je voorstelde om dat op die manier te doen. Dat is iets anders dan vragen hoe het moet. Overigens is de Inspecteur de enige die zoiets kan zeggen, niet de belastingtelefoon, die weten nergens van. Als je alle risico's wilt vermijden dan werkt dit, maar zoals aangegeven interesseert het ze eigenlijk niet. Het controleren op tientjes werk is penny wise, pound foolish voor de belastingdienst.
En al heb je een kWh meter, hangt de laadpaal in de garage, werk je met een pasje en backoffice, dan nog kun je een ander laten laden.
Hoe wil de belastingdienst dat controleren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lulukai
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 15-06 07:51

Lulukai

God's gift to women

roel00 schreef op donderdag 24 oktober 2024 @ 12:34:
[...]
Ondertussen heb ik besloten de Bluebuilt laadpaal maar te vervangen. Mijn vertrouwen in Coolblue Laadpalen is compleet weg en ik krijg jeuk van de lock-in met een dergelijke partij. Mocht er iemand nog suggesties hebben voor een goed merk laadpunt dat er ook nog een beetje strak uitziet op de oprit? Laden op zonnestroom en load-balancing zijn een vereiste. Compatibiliteit met evcc zou helemaal mooi zijn.
Het beste lijkt me dan om gewoon een Peblar laadpaal te kopen..

.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinus123
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 18-12-2024
johnwoo schreef op dinsdag 22 oktober 2024 @ 23:12:
[...]

Als je er plek voor hebt, why not, maar waarom 24 modules?
In de basis heb je voor een aardlekautomaat (schakelaar, aardlek en automatische zekering ineen) aan 4 voldoende. Met load balancing apparatuur en stroommeters erbij zal je zeker meer nodig hebben, maar ik snap even niet hoe je aan 24 komt :o
Verder prima om 6mm2 te pakken voor 22kW. De verliezen gaan meespelen over 30m: met 4mm2 zou je bij 22kW laden ca 440W verliezen over die afstand. Bij 6mm2 is dat ongeveer 290W. Je zou zelfs nog 10mm2 kunnen overwegen (<175W verlies) maar die zijn, naast duurder, enorm vervelend te leggen... (Bron: google een willekeurige kabel voltage drop c.q. verlies calculator en vul gegevens in; ik kwam op deze uit)
De 24 modules is omdat ik er ook nog wat andere zaken in kwijt wil en graag voorbereid wil zijn voor eventuele toekomstige uitbreidingen van de meterkast. Nu zit alles vol en zit er een klein kastje bij voor extra pv installatie. Wil het graag netjes hebben.

Hoe moet ik die 290w verlies zien? Per 1kw? Dan zou het vrij fors zijn toch?

Ik heb nog een andere vraag. Klopt het dat ik 2 utb kabels naar de laadpaal moet leggen, als ik geen wifi bereik heb op de plek van de laadpaal en een loadbalancer aan wil sluiten?

Zo ja, hoe kan ik dan het probleem oplossen dat de wallbox copper sb maar 1 utb aansluiting heeft. Anders dan een andere laadunit?

[ Voor 16% gewijzigd door Martinus123 op 24-10-2024 21:27 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Whiskey48
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 19:06
Ethirty schreef op woensdag 23 oktober 2024 @ 19:56:
[...]

Een 5kW airco verbruikt geen 5kW, eerder een factor 3-5 minder. Daarnaast kan een onderverdeler prima, al moet je dan wellicht wel nadenken over waar de loadbalancer meet, hoeveel je maximaal wil en kan laden en hoe je eea in de meterkast beveiligt.

Er vanuitgaande dat je de onderverdeler als een uitbreiding van je meterkast ziet, maar dan op afstand, kan je net zoveel laden als met 2 losse kabels. Misschien moet je een iets dikkere kabel trekken.

Maar dat is meer een vraag voor het elektra topic.
Ik had door een mantelbuis 6 kabels naar de garage. Daar wilde ik de EV kabel bij proppen.
Alle kabels weggehaald en een 6mm2 3fase kabel getrokken. In de garage een onderverdeler geplaatst in een net iets te grote kast.
Heb ik gelijk extra mogelijkheden voor bijvoorbeeld een thuisaccu, of vliegende auto, wie weet wat de toekomst gaat brengen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

Martinus123 schreef op donderdag 24 oktober 2024 @ 21:22:
[...]

Hoe moet ik die 290w verlies zien? Per 1kw? Dan zou het vrij fors zijn toch?
Hij schrijft toch wat het verlies is bij 22kW?
Dus voor elke 22.000W die door de kabel gaan worden er 290 omgezet in warmte. Oftewel 1,3%.

Van de draden in je meterkast tot de stekker aan je auto, elk onderdeel in de keten heeft verliezen. Dus zo spannend is het allemaal niet.

#team_UTC+1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Afhankelijk van de EV zijn de kabelverliezen verwaarloosbaar bij de vaste systeemverliezen.
De grootste "verliezen" treden dus op afhankelijk van tijdsduur laden.
Indien het systeem 300W vermogen vraagt bedraagt het verlies per uur gemiddeld 300 Wh.
Bij 1,4 kW laden zijn de verliezen dus sowieso significant hoger dan bij 11 kW laden (want het neemt minder tijd in beslag om dezelfde hoeveelheid kWh in de accu te pompen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rCk

rCk

Whiskey48 schreef op vrijdag 25 oktober 2024 @ 08:46:
[...]

Ik had door een mantelbuis 6 kabels naar de garage. Daar wilde ik de EV kabel bij proppen.
Alle kabels weggehaald en een 6mm2 3fase kabel getrokken. In de garage een onderverdeler geplaatst in een net iets te grote kast.
Heb ik gelijk extra mogelijkheden voor bijvoorbeeld een thuisaccu, of vliegende auto, wie weet wat de toekomst gaat brengen.
Hier ook zo, behalve de 6 kabels die er al liepen. Mantelbuis was leeg, daar een 5x6mm2 doorheengetrokken en daar komt een 3fase groepenkast in met de automaat voor de lader, 4 automaten erop voor WCD, verlichting and so on.
Nog genoeg ruimte om uit te breiden 8)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Whiskey48
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 19:06
rCk schreef op vrijdag 25 oktober 2024 @ 11:32:
[...]

Hier ook zo, behalve de 6 kabels die er al liepen. Mantelbuis was leeg, daar een 5x6mm2 doorheengetrokken en daar komt een 3fase groepenkast in met de automaat voor de lader, 4 automaten erop voor WCD, verlichting and so on.
Nog genoeg ruimte om uit te breiden 8)
Slim.
Ik heb zelfs een 4x6mm2 + 6mm2 as grondkabel naar het tuinhuisje gelegd voordat de uitbouw werd geplaatst en dit niet meer mogelijk was. Dan zou ik ook achterin de tuin in het tuinhuisje eventueel een accu kunnen plaatsen in de toekomst (misschien prettig voor een verzekering als je flink geschut wilt neerzetten, géén idee).
Net als de garage ook met een UTP CAT 7 (grond)kabel.

Dan kan je iig alle kanten op in de toekomst, er veranderd genoeg qua stroom de laatste tijd.

[ Voor 6% gewijzigd door Whiskey48 op 25-10-2024 12:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rCk

rCk

Whiskey48 schreef op vrijdag 25 oktober 2024 @ 12:29:
[...]

Slim.
Ik heb zelfs een 4x6mm2 + 6mm2 as grondkabel naar het tuinhuisje gelegd voordat de uitbouw werd geplaatst en dit niet meer mogelijk was. Dan zou ik ook achterin de tuin in het tuinhuisje eventueel een accu kunnen plaatsen in de toekomst (misschien prettig voor een verzekering als je flink geschut wilt neerzetten, géén idee).
Net als de garage ook met een UTP CAT 7 (grond)kabel.

Dan kan je iig alle kanten op in de toekomst, er veranderd genoeg qua stroom de laatste tijd.
Ook slim! Zo ga ik nu vanaf de garage naar de paal met een 4x4mm2 as kabel werken.
Mogelijk ook wel weer (verder) verdelen in het tuinhuis door daar ook een 4x4mm2 heen te trekken.

Maar dat is voor later, eerst de laadpaal en daarna ooit eens de elektra in de garage opknappen en doorbouwen naar achteren... Toekomst... :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jvekemans
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 14-06 06:34
Ik ben aan het bekijken of ik via 2dehands/marktplaats een Alfen Single Pro kan aanschaffen.
Is het mogelijk om zo'n toestel los te koppelen van zijn originele backends (op de exemplaren online hangt vaak een Eneco sticker)? Wat is daarvoor nodig/waar moet ik op letten?

Wil hem zelf gewoon plug en charge instellen, sta in voor eigen gebruik.

Alvast bedankt

[ Voor 11% gewijzigd door jvekemans op 27-10-2024 07:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BBKing
  • Registratie: Mei 2012
  • Niet online
JoopO schreef op donderdag 24 oktober 2024 @ 12:14:
[...]

Ik gebruik Easee gewoon als operator en doe er verder niets mee. Stel die dus in en je kunt vooruit.
Precies dit heb ik ook gedaan. En daarna aantal bankpassen toegevoegd als RFID sleutel. Klaar om thuis te laden nu, alleen nog wachten op de uitlevering van de EV.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deejeebv
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 21:17
jvekemans schreef op zondag 27 oktober 2024 @ 07:37:
Ik ben aan het bekijken of ik via 2dehands/marktplaats een Alfen Single Pro kan aanschaffen.
Is het mogelijk om zo'n toestel los te koppelen van zijn originele backends (op de exemplaren online hangt vaak een Eneco sticker)? Wat is daarvoor nodig/waar moet ik op letten?

Wil hem zelf gewoon plug en charge instellen, sta in voor eigen gebruik.

Alvast bedankt
Kijk eens in het topic [Alfen Laadpaal] Ervaringen & Discussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martinvdm
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 06-06 20:26

martinvdm

Martinvdm = TechJunky.nl

Ik twijfel een beetje tussen een Ratio IO6 of een Zappi V2.1. Beide kunnen volgens mij ongeveer hetzelfde. Mijn eisen.
- wallbox komt achter het huis en meterkast zit voor in het huis. Afstand zo’n 25m. Ik wil load balancing draadloos. De Harvi is zo’n 25m, kan de Ratio Sense Wireless P1 dit ook over die afstand?
- wallbox moet wifi hebben voor internet connectie
- backoffice met eflux
- voorlopig enkelfase maar toekomst 3fase
- vaste kabel
- liefst ook rfid lezer waarop laadpas werkt. Zappi heeft dit niet.
Iemand nog keuze tips?

He who laughs last thinks slowest! | Drone video’s: Youtube | TechJunky.nl | 3000Wp Zonnepanelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• macfocus
martinvdm schreef op zondag 27 oktober 2024 @ 09:45:
Ik twijfel een beetje tussen een Ratio IO6 of een Zappi V2.1. Beide kunnen volgens mij ongeveer hetzelfde. Mijn eisen.
- wallbox komt achter het huis en meterkast zit voor in het huis. Afstand zo’n 25m. Ik wil load balancing draadloos. De Harvi is zo’n 25m, kan de Ratio Sense Wireless P1 dit ook over die afstand?
- wallbox moet wifi hebben voor internet connectie
- backoffice met eflux
- voorlopig enkelfase maar toekomst 3fase
- vaste kabel
- liefst ook rfid lezer waarop laadpas werkt. Zappi heeft dit niet.
Iemand nog keuze tips?
Volgens mij kan een Easee dit ook allemaal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martinvdm

martinvdm

Martinvdm = TechJunky.nl

macfocus schreef op zondag 27 oktober 2024 @ 09:53:
[...]

Volgens mij kan een Easee dit ook allemaal
Interessant, ik lees dat de Equalizer ook kan communiceren met de lader over het lan netwerk mist op hetzelfde netwerk. Dat is natuurlijk wel interessant voor een stabiele connectie. Immers zit idd lader en equalizer dan op het zelfde netwerk. Ik denk dat dit stabieler zal zijn als de harvi.

He who laughs last thinks slowest! | Drone video’s: Youtube | TechJunky.nl | 3000Wp Zonnepanelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

martinvdm schreef op zondag 27 oktober 2024 @ 10:39:
[...]

Interessant, ik lees dat de Equalizer ook kan communiceren met de lader over het lan netwerk mist op hetzelfde netwerk. Dat is natuurlijk wel interessant voor een stabiele connectie. Immers zit idd lader en equalizer dan op het zelfde netwerk. Ik denk dat dit stabieler zal zijn als de harvi.
Als je nog een kabel aan moet leggen kun je ook overwegen een utp kabel mee trekken voor de CT klemmen van de zappi. Dan heb je geen Harvi nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martinvdm

martinvdm

Martinvdm = TechJunky.nl

DonJuape schreef op zondag 27 oktober 2024 @ 10:42:
[...]

Als je nog een kabel aan moet leggen kun je ook overwegen een utp kabel mee trekken voor de CT klemmen van de zappi. Dan heb je geen Harvi nodig.
Ja eens, maar dit ligt eraf reeds zonder utp.
Ik zag trouwens dat je schreef dat de Easee zonne overschot kan laden vanaf 3x1,4kW en de Zappi vanaf 1x1,4kW.
Is dit met de huidige Easee charge lite nog steeds zo? Als ik 1fase ga aansluiten zou dat wel een tekortkoming zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

martinvdm schreef op zondag 27 oktober 2024 @ 11:14:
[...]

Ja eens, maar dit ligt eraf reeds zonder utp.
Ik zag trouwens dat je schreef dat de Easee zonne overschot kan laden vanaf 3x1,4kW en de Zappi vanaf 1x1,4kW.
Is dit met de huidige Easee charge lite nog steeds zo? Als ik 1fase ga aansluiten zou dat wel een tekortkoming zijn.
Ik weet niet precies wat ze doen maar bij Easee werkt het schakelen tussen 1 en 3 fasen anders. Daardoor pakken ze in de stand puur op zonnestroom laden ook wat van het net.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Mortel
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 17-06 22:42
Gisteren de zappi opgehangen. Veel gelezen in dit topic. Dank voor alle informatie.

2 jaar geleden de schuur gebouwd inclusief onderverdeler in de schuur. Toen gelijk al een 5x6mm2 + 2 utp kabels naar de voorkant van de garage getrokken voor als er ooit een elektrische auto zou komen.

Die kwam er vorige week. De lader dus gisteren middag opgehangen en aangesloten. Het was even pielen met de CT klemmen, maar ook dat ging uiteindelijk best eenvoudig. Eerste korte laadbeurt is een feit. Van de week tijdens een langere laadbeurt even de warmtebeeld camera erbij pakken en alle aansluiten controleren in de meterkast, onderverdeler en zappi.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IVA2l2MyB-DUDQXcx_2SYjZAWRM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/S017ivKiMeLautVPDucCciOk.jpg?f=fotoalbum_large

WH-UD05HE5-1 split / 300L, 1680Wp zonnepanelen (W) i.c.m. GW1500-XS

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martinvdm

martinvdm

Martinvdm = TechJunky.nl

DonJuape schreef op zondag 27 oktober 2024 @ 11:21:
[...]

Ik weet niet precies wat ze doen maar bij Easee werkt het schakelen tussen 1 en 3 fasen anders. Daardoor pakken ze in de stand puur op zonnestroom laden ook wat van het net.
Ben benieuwd of anderen hiermee ervaring hebben. Ik kan me voorstellen dat je mogelijk de modus op enkelfase moet zetten ipv driefase voordat dit werkt. Hier geeft men uitleg en zover ik het lees zou het dus moeten werken op enkelfase vanaf 1,4kw op solar only, mits gedurende 10 a 15 min voldoende stroom is.
https://support.easee.com...onnemodus-is-ingeschakeld

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

martinvdm schreef op zondag 27 oktober 2024 @ 17:38:
[...]

Ben benieuwd of anderen hiermee ervaring hebben. Ik kan me voorstellen dat je mogelijk de modus op enkelfase moet zetten ipv driefase voordat dit werkt. Hier geeft men uitleg en zover ik het lees zou het dus moeten werken op enkelfase vanaf 1,4kw op solar only, mits gedurende 10 a 15 min voldoende stroom is.
https://support.easee.com...onnemodus-is-ingeschakeld
Hij gaat echter niet meer automatisch naar 3 fase terug. Met Zappi laad ik bijvoorbeeld op 1 fase zonnestroom en dan in de nacht op 3 fasen.
Bovendien maakt het voor zonnestroomladen op 1 fase bij de Zappi niet uit op welke fasen het overschot zit. Bij de Easee geloof ik wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Corvi
  • Registratie: Maart 2024
  • Laatst online: 27-01 12:38
Ik zag dit net op ARD. Wellicht interessant om te volgen.

Thomas Speidel erhält den Deutschen Umweltpreis

https://www.deutschlandfu...-kultur-d92630d1-100.html

YouTube: Thomas Speidel: Energiesysteme als »Muli-Tool« der Energiewende | De...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martinvdm

martinvdm

Martinvdm = TechJunky.nl

DonJuape schreef op zondag 27 oktober 2024 @ 17:58:
[...]

Hij gaat echter niet meer automatisch naar 3 fase terug. Met Zappi laad ik bijvoorbeeld op 1 fase zonnestroom en dan in de nacht op 3 fasen.
Bovendien maakt het voor zonnestroomladen op 1 fase bij de Zappi niet uit op welke fasen het overschot zit. Bij de Easee geloof ik wel.
Als je volledig op 1 fase laad maakt het weinig uit dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• diotav
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 23:31
Iemand bij Easee mag de klok morgen weer goed zetten. Het laadschema wil nog een uurtje wachten. :+

dion.dev

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASS-Ware
diotav schreef op zondag 27 oktober 2024 @ 23:52:
Iemand bij Easee mag de klok morgen weer goed zetten. Het laadschema wil nog een uurtje wachten. :+
Hey dat is grappig.
Ik heb mijn lader ingesteld om alleen te laden tussen 10:00 en 18:00 en hij staat nu op laden tussen 12:00 en 20:00.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mokkie
  • Laatst online: 18-06 14:24
Sinds kort hebben wij een hybride auto bij naast een kleine elektrische auto. Laden met granny lader (1 fase 16A) via buiten stopcontact gaat altijd prima in de afgelopen 2 jaar.
Hybride auto moet best vaak laden, dus dacht aan een vaste lader aan te schaffen / maken. Hebben jullie ervaring met vaste (goedkope) installatie kast waar de granny lader inpast of een wallbox uit china (bijv Feyree) onder 200 eur.
Voorlopig nog geen eis aan load balancing of slimme laden via zonnepanelen. Vind de prijs voor wallbox + installatie (30mtr) nog een hoop geld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johnwoo

johnwoo

3S-GTE

mokkie schreef op maandag 28 oktober 2024 @ 14:25:
Sinds kort hebben wij een hybride auto bij naast een kleine elektrische auto. Laden met granny lader (1 fase 16A) via buiten stopcontact gaat altijd prima in de afgelopen 2 jaar.
Hybride auto moet best vaak laden, dus dacht aan een vaste lader aan te schaffen / maken. Hebben jullie ervaring met vaste (goedkope) installatie kast waar de granny lader inpast of een wallbox uit china (bijv Feyree) onder 200 eur.
Voorlopig nog geen eis aan load balancing of slimme laden via zonnepanelen. Vind de prijs voor wallbox + installatie (30mtr) nog een hoop geld.
Laad je op eigen terrein? Maw is automatisch laden zodra je inplugt okee, of wil je autorisatie op de laadpaal?

Ik heb zelf een goedkope Telestar EC311S, die was een paar keer in de aanbieding dit jaar (voor 169 euro meen ik) omdat Telestar ermee is gestopt. Qua features zeer matig, de behuizing is redelijk groot, en de Chinese app is rommel (hij werkt wel overigens), maar: de hardware komt uit Duitsland (Telestar was zelf Duits maar gebruikt de touchscreen en app van een Chinese OEM), is goed weerbestendig en veilig (type B aardlek ingebouwd plus alle temperatuur/over/onderspanning/kortsluiting beveiligingen etc). Dus als je op eigen terrein laadt kun je hem gewoon instellen om automatisch te starten zodra je inplugt en kun je de app helemaal overslaan. Veel goedkoper zul je geen 11kW kunnen laden, mocht je hem nog in de aanbieding kunnen vinden. En voor die prijs is het ook geen ramp als je over een tijd alsnog wat anders wil. Als je hem niet meer voor zo'n bodemprijs kunt vinden dan zou ik hem overigens wel laten staan (als je toch meer geld uitgeeft dan wat beters pakken).

Specs | Toyota MR2 Turbo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mokkie
  • Laatst online: 18-06 14:24
johnwoo schreef op maandag 28 oktober 2024 @ 14:46:
[...]

Laad je op eigen terrein? Maw is automatisch laden zodra je inplugt okee, of wil je autorisatie op de laadpaal?

Ik heb zelf een goedkope Telestar EC311S, die was een paar keer in de aanbieding dit jaar (voor 169 euro meen ik) omdat Telestar ermee is gestopt. Qua features zeer matig, de behuizing is redelijk groot, en de Chinese app is rommel (hij werkt wel overigens), maar: de hardware komt uit Duitsland (Telestar was zelf Duits maar gebruikt de touchscreen en app van een Chinese OEM), is goed weerbestendig en veilig (type B aardlek ingebouwd plus alle temperatuur/over/onderspanning/kortsluiting beveiligingen etc). Dus als je op eigen terrein laadt kun je hem gewoon instellen om automatisch te starten zodra je inplugt en kun je de app helemaal overslaan. Veel goedkoper zul je geen 11kW kunnen laden, mocht je hem nog in de aanbieding kunnen vinden. En voor die prijs is het ook geen ramp als je over een tijd alsnog wat anders wil. Als je hem niet meer voor zo'n bodemprijs kunt vinden dan zou ik hem overigens wel laten staan (als je toch meer geld uitgeeft dan wat beters pakken).
Thnx. die zag ik idd tijdje terug bij via ibood. Misschien toch wel een idee, gezien de prijs.
We hebben eigen parkeerplekken in gemeenschappelijk / afgesloten buiten terrein. Ideal is idd 1 met authorisatie, anders wallbox achter de hekken en kabels bij parkeerplekken. Weerbestendig is van belang. Zo'n ding zal vol op de zon staan. Geen idee of overheating kan veroorzaken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• johnwoo

johnwoo

3S-GTE

mokkie schreef op maandag 28 oktober 2024 @ 15:02:
[...]

Thnx. die zag ik idd tijdje terug bij via ibood. Misschien toch wel een idee, gezien de prijs.
We hebben eigen parkeerplekken in gemeenschappelijk / afgesloten buiten terrein. Ideal is idd 1 met authorisatie, anders wallbox achter de hekken en kabels bij parkeerplekken. Weerbestendig is van belang. Zo'n ding zal vol op de zon staan. Geen idee of overheating kan veroorzaken.
Het kan theoretisch wel, maar daar is een bescherming voor (ik heb geen idee of hij het laden helemaal stopt of het laadvermogen beperkt als hij te warm wordt -- ik gok dat zo'n goedkope wallbox gewoon stopt). In de praktijk is het geen issue; hij heeft hier nog nooit ingegrepen, ook niet bij 32+ graden in de volle zon tijdens laden (de temperatuursensor in de wallbox gaf toen tegen de 65 graden aan).

[ Voor 3% gewijzigd door johnwoo op 28-10-2024 15:48 ]

Specs | Toyota MR2 Turbo

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• markjanssen
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
mokkie schreef op maandag 28 oktober 2024 @ 14:25:
Voor minder dan 200,- kan je ook gewoon een complete 3-fase lader krijgen (zonder verdere poespas en features). Dan kan je tot 11kw laden, of 3.7kw 1-fase, en met flink wat minder verliezen dan via de granny-charger.

Ik heb zelf een lader van ibood voor 160,- en die daarna voor <200 aan laten sluiten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gieliovd520
  • Laatst online: 09-06 19:58
Vanuit het openbare laden topic werd ik doorverzwezen naar dit topic. Mijn probleem zit er een beetje tussenin, maar ik stel hem graag aan jullie:

Ik heb een Shell Recharge / Newmotion Home Advanced laadpaal met backoffice abbo Plus. Werkt al 1,5 jaar perfect. Stekker erin, pasje ervoor en laden maar. Dit is mijn zelf aangeschafte paal en ik laad mijn leaseauto (van de zaak) hiermee op. Tevens heb ik net een nieuwe 3 fase Shell Recharge Flex paal gekocht die ik volgende week wil installeren.

Ik krijg een nieuwe leaseauto en heb nu een shortlease wagen gekregen. Ik had altijd een Travelcard tag, maar nu een nieuwe gekregen: een BP Fuel & Charge combipas. Mijn nieuwe pas heeft 18 cijfers, geen streepjes. Mijn oude tag is een Travelcard NL-TCE...

Shell gesproken, kaarten met een dergelijk nummer zijn niet toe te voegen. U dient een andere laadpas aan te vragen bij uw werkgever. Ja ze zien me aankomen. Mijn werkgever werkt natuurlijk met een massa-contract met BP en kunnen mij niet zomaar iets anders geven.

Tip van Shell: u kunt gewoon via gastgebruik de verrekening laten plaatsvinden. Dit werkt zonder een laadpas te autoriseren. Aha dat zou top zijn!

Oké, volgende horde: BP laadpas aanbieden geeft 3 korte piepjes en dat was het. Geen rode lampjes (Kaart niet geaccepteerd) maar alleen 3 korte piepjes.

Heb 75 minuten in de wacht bij BP gehangen maar geen succes, mail gestuurd, geen reactie - dramatisch om contact met hen te krijgen. Ik vraag me dus af: Is de kaart wel geactiveerd? Wat is het probleem? Dit kaartje hóórt gewoon op mijn "openbare" lader te werken. Ik heb dit ook bij Shell Recharge nagevraagd en inderdaad zeggen zij ook, met het aanbieden van deze BP pas moet er gewoon openbaar geladen kunnen worden en wordt het verbruik gefactureerd aan de pashouder (werkgever) en aan mij uitbetaald.

Hebben jullie nog tips: is zo'n BP pas werkend te krijgen als aangemelde pas (NL-T....)? Is er een verklaring en/of ervaring waarom ik momenteel niet kan laden?

Gelukkig doet de oude tag op het oude kenteken het nog, maar die zal eerdaags wel stoppen - plus ik ben feitelijk in overtreding door te laden op het oude kenteken, maar soit.

PV: 39x @ 13.425WP, L/L WP: 3x3,5+2x5KW+1x2,2KW, L/W WP 9kW Panasonic J mono, WP boiler Atlantic Explorer V4 270. Sinds 04-22 gasloos!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jouwheld
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 17:54
Gieliovd520 schreef op maandag 28 oktober 2024 @ 16:09:
Heb 75 minuten in de wacht bij BP gehangen maar geen succes, mail gestuurd, geen reactie - dramatisch om contact met hen te krijgen. Ik vraag me dus af: Is de kaart wel geactiveerd? Wat is het probleem? Dit kaartje hóórt gewoon op mijn "openbare" lader te werken. Ik heb dit ook bij Shell Recharge nagevraagd en inderdaad zeggen zij ook, met het aanbieden van deze BP pas moet er gewoon openbaar geladen kunnen worden en wordt het verbruik gefactureerd aan de pashouder (werkgever) en aan mij uitbetaald.
Doet je BP pas het wel op een openbare laadpaal? Dan weet je iig dat die geactiveerd is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UTMachine
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 21:16
Gieliovd520 schreef op maandag 28 oktober 2024 @ 16:09:
Vanuit het openbare laden topic werd ik doorverzwezen naar dit topic. Mijn probleem zit er een beetje tussenin, maar ik stel hem graag aan jullie:

Ik heb een Shell Recharge / Newmotion Home Advanced laadpaal met backoffice abbo Plus. Werkt al 1,5 jaar perfect. Stekker erin, pasje ervoor en laden maar. Dit is mijn zelf aangeschafte paal en ik laad mijn leaseauto (van de zaak) hiermee op. Tevens heb ik net een nieuwe 3 fase Shell Recharge Flex paal gekocht die ik volgende week wil installeren.

Ik krijg een nieuwe leaseauto en heb nu een shortlease wagen gekregen. Ik had altijd een Travelcard tag, maar nu een nieuwe gekregen: een BP Fuel & Charge combipas. Mijn nieuwe pas heeft 18 cijfers, geen streepjes. Mijn oude tag is een Travelcard NL-TCE...

Shell gesproken, kaarten met een dergelijk nummer zijn niet toe te voegen. U dient een andere laadpas aan te vragen bij uw werkgever. Ja ze zien me aankomen. Mijn werkgever werkt natuurlijk met een massa-contract met BP en kunnen mij niet zomaar iets anders geven.

Tip van Shell: u kunt gewoon via gastgebruik de verrekening laten plaatsvinden. Dit werkt zonder een laadpas te autoriseren. Aha dat zou top zijn!

Oké, volgende horde: BP laadpas aanbieden geeft 3 korte piepjes en dat was het. Geen rode lampjes (Kaart niet geaccepteerd) maar alleen 3 korte piepjes.

Hebben jullie nog tips: is zo'n BP pas werkend te krijgen als aangemelde pas (NL-T....)? Is er een verklaring en/of ervaring waarom ik momenteel niet kan laden?

Gelukkig doet de oude tag op het oude kenteken het nog, maar die zal eerdaags wel stoppen - plus ik ben feitelijk in overtreding door te laden op het oude kenteken, maar soit.
Ik heb ook een tank en laadkaart (ik heb een EV), op de voorkant staat dat 18 cijferige nummer ... Maar op de achterkant staat een NL-XXX-nummer. Dit was bij alle twee mijn passen van verschillende LMs ... Dus weet je zeker dat het een laadpas is?

BTW Zoals @jouwheld held zegt, eerst proberen of je publiek kan laden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gieliovd520
Ja, die waardeloze shortlease toko en mijn wagenparkbeheer hebben geen laadkabel meegeleverd en ik heb die uit mijn vorige auto niet meegenomen.... dus openbaar laden aan een normale paal lukt niet. Moet ik op zoek naar een met kabel.

PV: 39x @ 13.425WP, L/L WP: 3x3,5+2x5KW+1x2,2KW, L/W WP 9kW Panasonic J mono, WP boiler Atlantic Explorer V4 270. Sinds 04-22 gasloos!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rube
  • Laatst online: 00:25
@Gieliovd520 eentje lenen van een collega, vriend of buur?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Griffin2k
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 19:59
Gieliovd520 schreef op dinsdag 29 oktober 2024 @ 07:52:
Ja, die waardeloze shortlease toko en mijn wagenparkbeheer hebben geen laadkabel meegeleverd en ik heb die uit mijn vorige auto niet meegenomen.... dus openbaar laden aan een normale paal lukt niet. Moet ik op zoek naar een met kabel.
Ik zou in je shortlease contract kijken of er niet een kabel bij hoort te zitten. Zou dat heel vreemd vinden.

En de kabel hoort bij contracten normaal gesproken bij de aanschaf en lease van de auto. Zou beetje gek zijn om die kabel uit de auto te halen 😬

Zonnepanelen 3950Wp - DMEGC 6x395Wp (ZW 2°) + DMEGC 4x395Wp (ZW 28°) - Solis 3.6 ; Easee Charge Lite 11kW + Easee Equalizer (Load Balancing) ; BMW iX1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gieliovd520
Precies mijn gedachte, het voelde als diefstal de kabel uit de auto te halen. Maar nee, shortlease toko zegt "hoort geen kabel bij deze auto, rijd maar op benzine" - ja, dat kan bij een plug-in hybride ook. Maar hoe kortzichtig kun je zijn.

Lenen ga ik idd proberen. Rijden niet zoveel EV in mijn buurtje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daemonix
  • Niet online
Gieliovd520 schreef op dinsdag 29 oktober 2024 @ 10:29:
Precies mijn gedachte, het voelde als diefstal de kabel uit de auto te halen. Maar nee, shortlease toko zegt "hoort geen kabel bij deze auto, rijd maar op benzine" - ja, dat kan bij een plug-in hybride ook. Maar hoe kortzichtig kun je zijn.

Lenen ga ik idd proberen. Rijden niet zoveel EV in mijn buurtje.
Er zijn EV's waar geen laadkabel standaard bijgeleverd worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ST10©DE
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 00:25

ST10©DE

Dus.............

daemonix schreef op dinsdag 29 oktober 2024 @ 13:22:
[...]

Er zijn zijn EV's waar geen laadkabel standaard bijgeleverd worden.
Polestar geloof ik inderdaad.

"Ik heb een hekel aan thuiswerken". Hendrik, 36 jaar, brandweerman.

Pagina: 1 ... 146 ... 177 Laatste

Let op:
Discussie over laadpassen, facturatie e.d.: [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3. Vragen over elektrische auto's en hun bijbehorend laadvermogen in Elektrische auto's - deel 5 of de betreffende merktopics. Er is uiteraard een beetje overlap, maar specifieke vragen of opmerkingen over de inrichting van je meterkast en huisinstallatie horen in Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 2. Voor het zo goedkoop mogelijk thuisladen van je EV kan je terecht in Het grote goedkoop thuisladen van je EV topic en als laatste: voor v2g is er ook een plek: Over V2G; laden en ontladen