De V2C Trydan Pro zou hier goed passen.martinvdm schreef op zondag 27 oktober 2024 @ 09:45:
Ik twijfel een beetje tussen een Ratio IO6 of een Zappi V2.1. Beide kunnen volgens mij ongeveer hetzelfde. Mijn eisen.
- wallbox komt achter het huis en meterkast zit voor in het huis. Afstand zo’n 25m. Ik wil load balancing draadloos. De Harvi is zo’n 25m, kan de Ratio Sense Wireless P1 dit ook over die afstand?
- wallbox moet wifi hebben voor internet connectie
- backoffice met eflux
- voorlopig enkelfase maar toekomst 3fase
- vaste kabel
- liefst ook rfid lezer waarop laadpas werkt. Zappi heeft dit niet.
Iemand nog keuze tips?
Gister de Eesee lite binnen gekregen. Via tibber besteld (want had nog een boel tegoed) en een best lekkere aanbieding, netto 95 euro betaald voor de laadunit.
Nu ben ik aan het oriënteren naar een daadwerkelijke "paal" paal om de unit aan vast te monteren. Die van easee zelf kost ook nog snel 350 piek, dat vind ik een boel geld voor een paal. Wat zouden jullie aanraden? Wandmontage is niet mogelijk.
Nu ben ik aan het oriënteren naar een daadwerkelijke "paal" paal om de unit aan vast te monteren. Die van easee zelf kost ook nog snel 350 piek, dat vind ik een boel geld voor een paal. Wat zouden jullie aanraden? Wandmontage is niet mogelijk.
Ik heb deze betonlook paal: https://laadzuil.com/product/montagepaal-laadzuil-kunststof/ (ook te koop via bol)LigeTRy schreef op woensdag 30 oktober 2024 @ 13:20:
(...)
Voordelen:
- Universele paal, breed genoeg om alle gangbare wallboxes op te monteren.
- Kabel uit het zicht (paal is hol).
- Prijs valt relatief mee (de meeste palen zijn inderdaad best prijzig; alsnog kostte deze meer dan de wallbox zelf
- Past goed bij de betonnen blokken waar mijn border van gemaakt is (waar hij naast staat).
- Eco want gerecycled plastic.
Nadelen:
- Best fors formaat (geen punt als het bij je tuin past, maar het is wel meer "in your face" dan die dunne metalen palen die vaak bijpassend voor specifieke wallboxes worden geleverd).
- Slakken vinden hem hier ook erg fijn en klimmen er graag op
Nee helaas gaat dat niet. Dat is door zowel Coolblue als door Peblar zelf bevestigd. De Bluebuilt laadpaal van Coolblue is specifiek voor hun samengesteld door de fabrikant van Peblar. De firmwares zijn niet compatible. En er is een grote mate van lock-in bij Coolblue. Zij beheren je laadpaal. Als je die zelf wil beheren, krijg je helemaal gegarandeerd geen updates. Ook vervalt de garantie volgens Coolblue ... Gelukkig heeft Coolblue mij wel aangeboden de Bluebuilt terug te nemen. Ik zou een Alfen Single S-Line paadpunt ervoor in de plaats kunnen krijgen. Maar ook over die fabrikant twijfel ik. Ik denk dat ik dan toch maar voor een Peblar ga, of een Zappi en die gewoon zelf installeer.Lulukai schreef op vrijdag 18 oktober 2024 @ 20:28:
Ik heb geen ervaring met de Bluebuilt/Coolblue laadpalen, maar veel ervaring met Peblar.
Kan je niet gewoon manueel die paal updaten met de updates die je hier kan downloaden, en zo overstappen van Coolblue naar Peblar?
https://peblar.com/downloads#software-updates
@roel00 Ik vind de Peblar zeer veelbelovend, maar de Alfen is een paal die goed bekend staat qua kwaliteit en heel flexibel is in te zetten. Ik ben er heel tevreden over in ieder geval.
Waarom twijfel je over de fabrikant? Doordat ze financiële problemen hebben?
Gebruik de Alfen zelf samen met evcc en backoffice via Tap Electric en dat werkt al een tijd perfect met elkaar samen. Zo heb ik naar mijn idee "alles". Een vaste kabel van mooie lengte. Backoffice automatische declaratie op basis van een 'echte' energiemeter in de Alfen. Aansturing via modbus en op die manier dus zonneladen (en switchen 1- en 3-fase), laadplannen al dan niet op basis van dynamische prijzen, of gewoon direct vol vermogen laden wanneer er een willekeurige bezoeker inplugt en z'n tag scant. Werkt top.
Waarom twijfel je over de fabrikant? Doordat ze financiële problemen hebben?
Gebruik de Alfen zelf samen met evcc en backoffice via Tap Electric en dat werkt al een tijd perfect met elkaar samen. Zo heb ik naar mijn idee "alles". Een vaste kabel van mooie lengte. Backoffice automatische declaratie op basis van een 'echte' energiemeter in de Alfen. Aansturing via modbus en op die manier dus zonneladen (en switchen 1- en 3-fase), laadplannen al dan niet op basis van dynamische prijzen, of gewoon direct vol vermogen laden wanneer er een willekeurige bezoeker inplugt en z'n tag scant. Werkt top.
skoda enyaq 80 | holtkamper aero | fiscalist én techneut
Gisteren even bij openbare paal gehouden, Vattenfall, kreeg een groen vinkje. Niet geladen, want geen kabel.jouwheld schreef op maandag 28 oktober 2024 @ 16:18:
[...]
Doet je BP pas het wel op een openbare laadpaal? Dan weet je iig dat die geactiveerd is.
Lijkt dus geactiveerd. Maar thuis nog altijd piepen en niks doen.
PV: 39x @ 13.425WP, L/L WP: 3x3,5+2x5KW+1x2,2KW, L/W WP 9kW Panasonic J mono, WP boiler Atlantic Explorer V4 270. Sinds 04-22 gasloos!
Onlangs ben ik verhuisd en de installatie van mijn nieuwe laadpaal laat nog even op zich wachten helaas. Deze wordt via mijn werkgever en leasecontract geregeld.
Nu ben ik voor de tussentijd op zoek naar een betrouwbare (veilige) tussenmeter voor buiten zodat ik via het stopcontact kan laden en de kosten wil proberen te declareren. Gaat mijn voorstel richting mijn werkgever zijn.
Iemand tips voor zo’n tussenmeter?
Nu ben ik voor de tussentijd op zoek naar een betrouwbare (veilige) tussenmeter voor buiten zodat ik via het stopcontact kan laden en de kosten wil proberen te declareren. Gaat mijn voorstel richting mijn werkgever zijn.
[ Voor 6% gewijzigd door VidaR-9 op 31-10-2024 11:36 ]
Taycan ST ‘22 - Polestar 2 ‘20 - 1250 GSA HP ‘20
Gisteren maar eens een kleine oversight gerepareerd.
Ik laad thuis zakelijk en verder niet echt veel noodzaak om thuis privé te kunnen laden. (2 vrienden waarbij het mogelijk ooit nuttig zou kunnen zijn).
Ik heb een Easee met een e-flux back-office.
Dus de zakelijke laadpas in e-flux, helemaal top.
Daarnaast binnen e-flux ook een "Comfort" pas besteld.
Die hing dus ongebruikt in de kast voor €3,33 per maand of zo.
Blijkt dat je op een Easee Charge Light (en wellicht wel op elke paal), een willekeurige RFID tag kunt gebruiken om de paal te activeren. Die wordt dan logischerwijs niet doorbelast aan de baas (Duh).
Dus nu de creditcard en de Rova vuilnispas maar even gekoppeld.
Scheelt over 5 jaar toch weer €200,-
Ik laad thuis zakelijk en verder niet echt veel noodzaak om thuis privé te kunnen laden. (2 vrienden waarbij het mogelijk ooit nuttig zou kunnen zijn).
Ik heb een Easee met een e-flux back-office.
Dus de zakelijke laadpas in e-flux, helemaal top.
Daarnaast binnen e-flux ook een "Comfort" pas besteld.
Die hing dus ongebruikt in de kast voor €3,33 per maand of zo.
Blijkt dat je op een Easee Charge Light (en wellicht wel op elke paal), een willekeurige RFID tag kunt gebruiken om de paal te activeren. Die wordt dan logischerwijs niet doorbelast aan de baas (Duh).
Dus nu de creditcard en de Rova vuilnispas maar even gekoppeld.
Scheelt over 5 jaar toch weer €200,-
Ik zou een kleine verdeelkast (eigenlijk een groepenkast) plaatsen voor deze WCD met een DIN-rail dan kun je bij de wat profi-oplossingen blijven én het veilig monteren en dan pak je hiervoor een MID-gekeurde.VidaR-9 schreef op donderdag 31 oktober 2024 @ 11:25:
Onlangs ben ik verhuisd en de installatie van mijn nieuwe laadpaal laat nog even op zich wachten helaas. Deze wordt via mijn werkgever en leasecontract geregeld.
Dan kun je kijken naar:
https://www.sandervunderi...roepenkast-2-modules.html
https://www.sandervunderi...or-din-rail-mid-keur.html
Alleen nog even het deurtje erbij zoeken voor dat mini-kastje.
En dit alles los van het feit hoe je je WCD>auto hebt en of dat wel veilig is natuurlijk.
VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente
Ik zou zelf geen kosten hierin maken en gewoon in de wijk aan de openbare laadpaal laden voor deze periode.VidaR-9 schreef op donderdag 31 oktober 2024 @ 11:25:
Home Assistant | ☀️ 2900 Wp PVOutput | 🔋 Tesla Model 3 RWD 2024
De gemiddelde slimme stekker van €15 kan dit ook als de werkgever daarmee akkoord wil gaan totdat je laadpunt geïnstalleerd is. Of gaat je baas die tussenmeter ook betalen?VidaR-9 schreef op donderdag 31 oktober 2024 @ 11:25:
Dit bedoelde ik eigenlijk. Door onwetendheid de verkeerde bewoording gebruikt. Mijn vraag was dus of iemand tips heeft voor een veilige en goede slimme stekker waar ik netjes een rapportje van kan draaien voor de te declareren elektriciteit.ASW1 schreef op donderdag 31 oktober 2024 @ 12:17:
[...]
De gemiddelde slimme stekker van €15 kan dit ook als de werkgever daarmee akkoord wil gaan totdat je laadpunt geïnstalleerd is. Of gaat je baas die tussenmeter ook betalen?
@adjego dat kan natuurlijk ook en zal ik ook doen als deze vrij zijn gezien de snelheid. Maar die staan wel vaak vol. In ons dorp hebben we er niet zoveel.
@VidaR-9 Je zou eens kunnen kijken naar de HomeWizard smart socket. Gaat tot 12A continue en je kan vanuit de app een csv uitdraaien:
https://www.homewizard.com/nl/shop/wi-fi-energy-socket/
Dat kan alleen met een Energy+ abo van 0,99/pm.Verdicampo schreef op donderdag 31 oktober 2024 @ 13:59:
@VidaR-9 Je zou eens kunnen kijken naar de HomeWizard smart socket. Gaat tot 12A continue en je kan vanuit de app een csv uitdraaien:
KIA eNiro Dynamic 64kWh, Zappi V2 3-fasen, 7400 Wp PV SolarEdge 1-fase, WP L/W 1-fase
Iemand een idee hoe je kan checken waarom (in dit geval een Easee met equalizer) laadrobot op 2 fasen bij een lege accu start op 2,7 kW en vervolgens niet harder dan 4,2 kW gaat?
De auto kan op 16A max 6,4 kW kwijt. Er stond ten tijden van het laden verder niks aan, alleen sluimerverbruik, verder geen huishoudelijke apparaten. Kan ook mooi zien dat het puur auto laad-verbruik is bij de HW.
Regelt de auto dit zelf obv % accu of zit dit elders? Zoals aangegeven zeggen de specs auto;
Stroomsterkte (2 fasen) - Laadvermogen (kW)
6A - 2,4
10A - 4
16A - 6,4
De auto kan op 16A max 6,4 kW kwijt. Er stond ten tijden van het laden verder niks aan, alleen sluimerverbruik, verder geen huishoudelijke apparaten. Kan ook mooi zien dat het puur auto laad-verbruik is bij de HW.
Regelt de auto dit zelf obv % accu of zit dit elders? Zoals aangegeven zeggen de specs auto;
6A - 2,4
10A - 4
16A - 6,4
Mijn boefje is liev!
Ik heb laatst iets dergelijks gehad.JB schreef op donderdag 31 oktober 2024 @ 14:36:
Iemand een idee hoe je kan checken waarom (in dit geval een Easee met equalizer) laadrobot op 2 fasen bij een lege accu start op 2,7 kW en vervolgens niet harder dan 4,2 kW gaat?
6A - 2,4
10A - 4
16A - 6,4
De laadsessie afgebrokenen opnieuw gestart en hoppe, 11KW erin.
Bij mij begreep de equalizer even niet dat het verbruik dat er bij het starten was, gestopt was.
Was een éénmalig akkefietje
De vraag 'veilig' kan alleen beantwoord worden als je zegt hoe je laadt en wat voor laadsnelheid dat is.VidaR-9 schreef op donderdag 31 oktober 2024 @ 13:50:
[...]
Dit bedoelde ik eigenlijk. Door onwetendheid de verkeerde bewoording gebruikt. Mijn vraag was dus of iemand tips heeft voor een veilige en goede slimme stekker waar ik netjes een rapportje van kan draaien voor de te declareren elektriciteit.
@adjego dat kan natuurlijk ook en zal ik ook doen als deze vrij zijn gezien de snelheid. Maar die staan wel vaak vol. In ons dorp hebben we er niet zoveel.
VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente
Ik laad gewoon via het stopcontact met ~2000W continu.True schreef op donderdag 31 oktober 2024 @ 16:44:
[...]
De vraag 'veilig' kan alleen beantwoord worden als je zegt hoe je laadt en wat voor laadsnelheid dat is.
@JB probeer het eens met de Easee app:
Onder de robot staan bij mij 4 iconen:
cable access
current schedule
Die current opent een nieuw scherm met de beschikbare energie en een uitklapbaar overzicht van de eventuele beperkingen in de stroomsterkte.
Misschien zie je daar iets nuttigs.
Onder de robot staan bij mij 4 iconen:
cable access
current schedule
Die current opent een nieuw scherm met de beschikbare energie en een uitklapbaar overzicht van de eventuele beperkingen in de stroomsterkte.
Misschien zie je daar iets nuttigs.
Ik heb nog een meterkast met van die ouderwetse smeltzekeringen. Op zich ben ik daar tevreden over want ik heb nooit problemen.
Nu wil ik een nieuwe 3 fase groep laten aanleggen voor een 11 kW laadpaal (prive, Alfen pro). Is het nodig of wenselijk om de meterkast volledig te laten vervangen door moderne automaten? Ik hoor uit mijn omgeving dat verschillende mensen dat hebben moeten laten doen; maar ik begrijp niet goed waarom.
Nu wil ik een nieuwe 3 fase groep laten aanleggen voor een 11 kW laadpaal (prive, Alfen pro). Is het nodig of wenselijk om de meterkast volledig te laten vervangen door moderne automaten? Ik hoor uit mijn omgeving dat verschillende mensen dat hebben moeten laten doen; maar ik begrijp niet goed waarom.
Kun je daarbij aslin niet verzegeld? Dat was voor mij de reden. Ik heb 3 automaten "in het zicht" nu, hoef je je netbeheerder niet te bellen als er iets zou gebeurenocmer schreef op vrijdag 1 november 2024 @ 08:58:
Ik heb nog een meterkast met van die ouderwetse smeltzekeringen. Op zich ben ik daar tevreden over want ik heb nooit problemen.
Mijn boefje is liev!
Ik bedoel niet zozeer de hoofdzekeringen (dat zijn inderdaad ook smeltzekeringen), maar met name de rest van de meterkast, met 30 jaar oude aardlekschakelaars en 12 groepen met smeltzekeringen.
Kan ik dat zo laten zitten en een moderne 3-fase groep er bij laten zetten, of is het verstandig het hele zaakje opnieuw te laten maken?
Kan ik dat zo laten zitten en een moderne 3-fase groep er bij laten zetten, of is het verstandig het hele zaakje opnieuw te laten maken?
/f/image/Lv2gU0cJZ2lWkUOFCiIVtxHd.png?f=fotoalbum_large)
In principe niet, met loadbalancing zou dat goed moeten gaan.ocmer schreef op vrijdag 1 november 2024 @ 08:58:
Het risico met smeltzekeringen is altijd dat je de netbeheerder moet laten langskomen als er één klapt, maar dat heb je zonder laadpunt ook.
Deze smeltzekeringen, daar kan je zelf aan, dus die kan je toch zelf vervangen als ze doorsmelten?ASW1 schreef op vrijdag 1 november 2024 @ 09:07:
[...]
In principe niet, met loadbalancing zou dat goed moeten gaan.
Het risico met smeltzekeringen is altijd dat je de netbeheerder moet laten langskomen als er één klapt, maar dat heb je zonder laadpunt ook.
Sony A7 iv en wat recycled glas
Hmm, dat is wel erg oude meuk. Vervangen is niet onverstandig, je zou het kunnen combineren met de aanleg laadpunt maar het hoeft niet, je kunt ook die 3-fasegroep erbij laten zetten en de rest later doen.ocmer schreef op vrijdag 1 november 2024 @ 09:06:
Ik bedoel niet zozeer de hoofdzekeringen (dat zijn inderdaad ook smeltzekeringen), maar met name de rest van de meterkast, met 30 jaar oude aardlekschakelaars en 12 groepen met smeltzekeringen.
[Afbeelding]
Gaat om degenen die voor de meter zitten, die staan niet op de foto.Tommie12 schreef op vrijdag 1 november 2024 @ 09:14:
[...]
Deze smeltzekeringen, daar kan je zelf aan, dus die kan je toch zelf vervangen als ze doorsmelten?
Ik krijg over 3 weken mijn eerste EV, een Xpeng G6.
Nu heb ik met Stedin een afspraak gemaakt voor over 2 maanden om mijn aansluiting te verzwaren van 1 naar 3 fasen.
Echter wordt ik nu gewezen door Stedin op het feit dat voordat ze langskomen er eerst een 4 polige hoofdschakelaar geplaatst wordt.
Kan ik dan de EV laadpaal al laten plaatsen, aansluiten voordat ze van Stedin langs komen? Of moet de elektricien langskomen, vervolgens Stedin voor de verzwaring en daarna weer de elektricien om de laadpaal aan te sluiten en overig meterkast werk?
Nu heb ik met Stedin een afspraak gemaakt voor over 2 maanden om mijn aansluiting te verzwaren van 1 naar 3 fasen.
Echter wordt ik nu gewezen door Stedin op het feit dat voordat ze langskomen er eerst een 4 polige hoofdschakelaar geplaatst wordt.
Kan ik dan de EV laadpaal al laten plaatsen, aansluiten voordat ze van Stedin langs komen? Of moet de elektricien langskomen, vervolgens Stedin voor de verzwaring en daarna weer de elektricien om de laadpaal aan te sluiten en overig meterkast werk?
Ze kunnen een brug plaatsen die later weg moet. Op zich moet je dat wel zelf lukken. Als je vier linker handen hebt moet de electricien nog een keer komen. Of later de paal laten plaatsen.Wimploo schreef op vrijdag 1 november 2024 @ 11:33:
Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023
Niets persoonlijks tegenover de vraagsteller. Maar als dit gevraagd wordt, alsjeblieft... blijf dan van je groepenkast af!Inspired schreef op vrijdag 1 november 2024 @ 11:44:
[...]
Ze kunnen een brug plaatsen die later weg moet. Op zich moet je dat wel zelf lukken. Als je vier linker handen hebt moet de electricien nog een keer komen. Of later de paal laten plaatsen.
Zonnepanelen 3950Wp - DMEGC 6x395Wp (ZW 2°) + DMEGC 4x395Wp (ZW 28°) - Solis 3.6 ; Easee Charge Lite 11kW + Easee Equalizer (Load Balancing) ; BMW iX1
Nog een poef op de som genomen, deze keer het accupercentage meegenomen, geladen met 6A, dus 4.140W.ASS-Ware schreef op donderdag 10 oktober 2024 @ 12:13:
[...]
Ik heb het eens bijgehouden en ik kom veel lager uit met verliezen.
Meting 1, 4KW laden.
kWh meter: 19,51
Laadpaal: 19,40
Auto: 19,00
Meting 2, 4KW laden.
kWh meter: 27,63
Laadpaal: 27,80
Auto: 27,00
Meting 3, 11KW laden.
kWh meter: 24,55
Laadpaal: 24,60
Auto: 24,00
Meting 4, 11KW laden.
kWh meter: 25,38
Laadpaal: 25,30
Auto: 25,00
Waarbij ik moet aantekenen dat de auto (ofwel de app) het naar beneden afrondt, dus de echte verschillen zijn nog kleiner.
Van de week ingeprikt bij een lading van 42%.
MID meter gaf aan: 1821,87kWh.
Na het laden:
MID meter gaf aan: 1854,31kWh, dus 1854,31-1821,87=32,44kWh geladen.
Auto app geeft aan: 31kWh geladen, -4,44%
Laadpaal geeft aan: 32,6kWh geladen, +0,49%
Geladen naar 80%, dus 80-42=38% er bij.
Accucapaciteit is 81,3kWh, dus 81,3/100*38=30,89kWh geladen, -4,78%
Leuker kan ik het niet maken, maar ik zie toch echt vrij lage verliezen.
Bij mij heeft de elektricien het laadpunt geplaatst en de meterkast voorbereid op 3 fasen en een tijdelijke brug geplaatst. De netbeheerder deze brug meestal wel zelf verwijderen bij het omzetten naar 3 fasen.Wimploo schreef op vrijdag 1 november 2024 @ 11:33:
Ik mocht de aardlekautomaat van het laadpunt pas omzetten en het laadpunt gebruiken nadat de netbeheerder klaar was.
[ Voor 6% gewijzigd door DonJuape op 01-11-2024 13:51 ]
KIA eNiro Dynamic 64kWh, Zappi V2 3-fasen, 7400 Wp PV SolarEdge 1-fase, WP L/W 1-fase
Dat iets kan, betekent niet dat het een goed idee is!Wimploo schreef op vrijdag 1 november 2024 @ 11:33:
Bij plaatsen moet je er aan denken dat er waarschijnlijk openingen zijn voor de stroomkabel. Die wil je niet zomaar open laten.
Wil je de paal al met 3 fasen aansluiten? Met de eerder genoemde brug over de hoofdschakelaar krijgen alle 3 de fasen meteen spanning.
Op zich is dat geen probleem, maar wat jouw auto doet met 3 x 1 fase zonder de normale verdraaiing is niet te voorspellen. Als het mis gaat, denk ik niet dat er van garantie sprake zal zijn…
Bovendien heb je een grote kans, dat de nullijn naar je laadpaal te dun is. Daar loopt zonder die verdraaiing steeds de stroom van 3 x 1 fase gelijktijdig doorheen in plaats van gefaseerd.
Dus zoals eerder aangegeven: als je het niet heel erg zeker weet, blijf je er beter zelf vanaf. Een goede elektricien kan dit soort problemen best voorkomen en jouw paal alvast op 1 fase aansluiten.
Het ligt er een beetje aan welke lader je wil. Bij sommige laders kan de electricien het zo achter laten dat je lader goed werkt als de netbeheerder is geweest. Bij andere is vaak een het bezoek nodig. Bv bij de zappi, de ervaring leert dat de monteur van de netbeheerder niet altijd weet wat een rechts draaiveld is.Wimploo schreef op vrijdag 1 november 2024 @ 11:33:
Je kan dan niet laden tot de netbeheerder is geweest. Als je dat wel wil moet de installateur sowieso nog een keer langs komen om t geheel om te zetten naar 3 fase.
13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte
Je moet t gewoon niet willen... Dat je er nooit problemen mee hebt zegt niks. Je merkt pas of de beveiligingen werken als je ze nodig hebt, dat is als een apparaat bv kapot gaat en je onder stroom komt te staan. Dan kom je er achter of de aardlekschakelaar eerder uit schakelt of dat je hart de eerste is.ocmer schreef op vrijdag 1 november 2024 @ 09:06:
[Afbeelding]
Die kast zit er zeker 30 jaar in schat ik, die heeft t goed gedaan en nu is het tijd om te vernieuwen.
13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte
Bij mij (Zappi) heeft de elektricien het dus zo achtergelaten dat ik op direct op 3 fasen kon gaan laden nadat de netbeheerder was geweest.Makrolon schreef op vrijdag 1 november 2024 @ 14:23:
[...]
Het ligt er een beetje aan welke lader je wil. Bij sommige laders kan de electricien het zo achter laten dat je lader goed werkt als de netbeheerder is geweest. Bij andere is vaak een het bezoek nodig. Bv bij de zappi, de ervaring leert dat de monteur van de netbeheerder niet altijd weet wat een rechts draaiveld is.
Je kan dan niet laden tot de netbeheerder is geweest. Als je dat wel wil moet de installateur sowieso nog een keer langs komen om t geheel om te zetten naar 3 fase.
Dan had je geluk dat ze toevallig een rechts draaiveld hebben achtergelatenDonJuape schreef op vrijdag 1 november 2024 @ 14:27:
[...]
Bij mij (Zappi) heeft de elektricien het dus zo achtergelaten dat ik op direct op 3 fasen kon gaan laden nadat de netbeheerder was geweest.
Ik heb inmiddels een Zappi staan en vanuit mijn werk een eflux laadpas. Ik had OCPP ingesteld aan de Zappi kant (nog niet aan de eflux kant) en toen had ik meteen een lock met pincode op mn zappi en kon ik niet meer planningen instellen. Iemand ervaring mee?
Het plan op dit moment is een Alfen eve single prolineMakrolon schreef op vrijdag 1 november 2024 @ 14:23:
[...]
Het ligt er een beetje aan welke lader je wil. Bij sommige laders kan de electricien het zo achter laten dat je lader goed werkt als de netbeheerder is geweest. Bij andere is vaak een het bezoek nodig. Bv bij de zappi, de ervaring leert dat de monteur van de netbeheerder niet altijd weet wat een rechts draaiveld is.
Ik wil een zappi 2.1 22kw 3-fasen laadpaal gaan installeren op een Waskönig YMvK-as 4x6 grondkabel.
Mijn meterkast heeft een 3-fasen 25A aansluiting. Nu ben ik aan het kijken voor een aardlekschakelaar of aardlekautomaat en heb nu deze schneider gevonden :
Er zijn zoveel verschillende smaken aardlekschakelaars en automaten, wellicht is deze overkill. Kan ik ook voor een 16A, 20A of 25A gebruiken? Bovenstaande is 32A.
Mijn meterkast heeft een 3-fasen 25A aansluiting. Nu ben ik aan het kijken voor een aardlekschakelaar of aardlekautomaat en heb nu deze schneider gevonden :
Er zijn zoveel verschillende smaken aardlekschakelaars en automaten, wellicht is deze overkill. Kan ik ook voor een 16A, 20A of 25A gebruiken? Bovenstaande is 32A.
[ Voor 4% gewijzigd door masterrobo op 02-11-2024 11:03 ]
Euh, wat wil je nu? Een aardlekschakelaar of aardlekautomaat (alamat). Dat is niet hetzelfde namelijk.masterrobo schreef op zaterdag 2 november 2024 @ 11:01:
Ik wil een zappi 2.1 22kw 3-fasen laadpaal gaan installeren op een Waskönig YMvK-as 4x6 grondkabel.
Tibber, Gasloos sinds 2017, Nibe F1155, 12.4kWp 30° O/W + 4.4kWp 0°, 3x Victron MP2-5000 + 60 kWh
Sterker nog, officieel moet je lager. Max 16A of 20A (zie de vele discussies hier in het forum) om selectief te blijven.masterrobo schreef op zaterdag 2 november 2024 @ 11:01:
Ik wil een zappi 2.1 22kw 3-fasen installeren.
Je kan hoger gaan om ook met zonnestroom te laten, maar dan moet je goed weten wat je doet. Gezien je vraag over aardlekautomaat vs -schakelaar zou ik hier niet aan beginnen.
Je wilt een aardlekautomaat en met een Zappi is een normale type B goed.
[ Voor 7% gewijzigd door slim_fan op 02-11-2024 11:06 ]
Ik ga toch denk ik voor een automaat.V_ger schreef op zaterdag 2 november 2024 @ 11:04:
[...]
Euh, wat wil je nu? Een aardlekschakelaar of aardlekautomaat (alamat). Dat is niet hetzelfde namelijk.
Oke bedankt. Ik heb wel veel panelen liggen (36 stuks) dus wil graag zoveel mogelijk op zonnestroom laden. Geen idee of dat wat uitmaakt nog.slim_fan schreef op zaterdag 2 november 2024 @ 11:04:
[...]
Sterker nog, officieel moet je lager. Max 16A of 20A (zie de vele discussies hier in het forum) om selectief te blijven.
Je kan hoger gaan om ook met zonnestroom te laten, maar dan moet je goed weten wat je doet.
Dan is een Zappi prima en je verhaal lezend zou ik die op 16/20A afzekeren met een aardlekautomaat.
Welke auto heb je gezien je vraag over 22kW?
En welke bedrading heb of wil je naar de laadpaal?
En welke bedrading heb of wil je naar de laadpaal?
[ Voor 15% gewijzigd door slim_fan op 02-11-2024 11:09 ]
Dat is goed om te horen dan ga ik een 16A uitzoeken. Ik heb een Ford Explorer EV long range limited edition.slim_fan schreef op zaterdag 2 november 2024 @ 11:08:
Dan is een Zappi prima en je verhaal lezend zou ik die op 16/20A afzekeren met een aardlekautomaat.
Ik heb de volgende grondkabel gekozen: Waskönig Grondkabel - YMvK-as 4x6,0+6,0mm²
[ Voor 10% gewijzigd door masterrobo op 02-11-2024 11:11 ]
Goed plan. De kabel is weliswaar geschikt om hoger af te zekeren, maar de auto kan met max 3x16A laden.masterrobo schreef op zaterdag 2 november 2024 @ 11:10:
[...]
Dat is goed om te horen dan ga ik een 16A uitzoeken. Ik heb een Ford Explorer EV long range limited edition.
Ik heb de volgende grondkabel gekozen: Waskönig Grondkabel - YMvK-as 4x6,0+6,0mm²
Je elektricien zal de 32A ook niet willen aansluiten (en anders moet je snel een andere zoeken).
[ Voor 10% gewijzigd door slim_fan op 02-11-2024 11:15 ]
Haha, ik heb nog geen aardlekautomaat gekocht dus dat komt goed. Bedankt nog voor je hulp.slim_fan schreef op zaterdag 2 november 2024 @ 11:13:
[...]
Goed plan. De kabel is weliswaar geschikt om hoger af te zekeren, maar de auto kan met max 3x16A laden.
Je elektricien zal de 32A ook niet willen aansluiten (en anders moet je snel een andere zoeken).
Ik zou je Zappi afzekeren met een 32A aardlekautomaat. Dan kun je op 1 fase op zonnestroomoverschot laden van 1,4kW tot 7,4kW. Met 16A kun je maar tot 3,7kW overschot laden op 1 fase en je hebt aardig wat panelen.masterrobo schreef op zaterdag 2 november 2024 @ 11:18:
[...]
Haha, ik heb nog geen aardlekautomaat gekocht dus dat komt goed. Bedankt nog voor je hulp.
Omdat de Zappi tegenwoordig automatisch kan schakelen tussen 1 en 3 fasen op basis van overschot kan het ook met 16A hoor maar dan zal hij in ons klimaat vaak schakelen denk ik.
Zelf heb ik 32A en hij laadt overschot alleen op 1 fase (dus niet op de stand automatisch).
[ Voor 23% gewijzigd door DonJuape op 02-11-2024 11:28 ]
De meeste medewerkers die de netverzwaring doorvoeren willen de brug er ook wel even uithalen, dan hoeft de elektricien niet terug te komen. Mits alles goed werkt uiteraard.Inspired schreef op vrijdag 1 november 2024 @ 11:44:
[...]
Ze kunnen een brug plaatsen die later weg moet. Op zich moet je dat wel zelf lukken. Als je vier linker handen hebt moet de electricien nog een keer komen. Of later de paal laten plaatsen.
Replace fear of the unknown with curiosity | 36 (+16 incoming) kWh thuisaccu | 2 EV's: 136 kWh capaciteit | 10.660 Wp zonnepanelen
Je doet daar wel een stellige uitspraak voor iemand die het verschil tussen type b en b karakteristiek niet kent. Kan je eens onderbouwen waarom je dan snel een andere electricien moet zoeken?slim_fan schreef op zaterdag 2 november 2024 @ 11:13:
[...]
Goed plan. De kabel is weliswaar geschikt om hoger af te zekeren, maar de auto kan met max 3x16A laden.
Het is wat je wil. Hier is al veel over geschreven. Zelf zeker ik altijd af met 25 ampère en stel de zappi dan in op zon 20 ampère. Dan kan je in de ecomodus tot 4,6kw laden op 1 fase.masterrobo schreef op zaterdag 2 november 2024 @ 11:01:
Pak wel een aardlekautomaat.
Oke dan ga ik toch voor die Schneider 32A automaat die ik als eerst op het oog had, ik vind laden op zonnestroom wel erg belangrijk.DonJuape schreef op zaterdag 2 november 2024 @ 11:23:
[...]
Ik zou je Zappi afzekeren met een 32A aardlekautomaat. Dan kun je op 1 fase op zonnestroomoverschot laden van 1,4kW tot 7,4kW. Met 16A kun je maar tot 3,7kW overschot laden op 1 fase en je hebt aardig wat panelen.
Omdat de Zappi tegenwoordig automatisch kan schakelen tussen 1 en 3 fasen op basis van overschot kan het ook met 16A hoor maar dan zal hij in ons klimaat vaak schakelen denk ik.
Zelf heb ik 32A en hij laadt overschot alleen op 1 fase (dus niet op de stand automatisch).
Een 32A automaat in een 3x25A meterkast is niet conform de richtlijnen. Ik snap de voordelen, en dat het prima veilig, maar er zitten risicos aan bij onwetende gebruikers. Dus dat aansluiten in een meterkast bij iemand met weinig verstand van elektra vind ik discutabel omdat je volledig leunt op de software instelling van de laadpaal.Makrolon schreef op zaterdag 2 november 2024 @ 11:30:
[...]
Je doet daar wel een stellige uitspraak voor iemand die het verschil tussen type b en b karakteristiek niet kent. Kan je eens onderbouwen waarom je dan snel een andere electricien moet zoeken?
Met 20A heb je ook geen gat tussen 1 fase en 3 fase, en kan je altijd volledig op zonnestroom laden.
Hoezo, je stelt altijd 20A max inMakrolon schreef op zaterdag 20 april 2024 @ 08:09:
[...]
Dat klopt, bij je device limit heb je die gezien.
-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.
Behalve als je meer overschot hebt dan 4,6kW.slim_fan schreef op zondag 3 november 2024 @ 10:22:
[...]
Met 20A heb je ook geen gat tussen 1 fase en 3 fase, en kan je altijd volledig op zonnestroom laden.
Wat mis ik? Met 3 fase en 16A kan je tot 11kW.DonJuape schreef op zondag 3 november 2024 @ 10:28:
[...]
Behalve als je meer overschot hebt dan 4,6kW.
Als je puur op 1 fase overschot zou willen laden om vanaf 1,4kW te kunnen laden. Alleen van belang als je laadpunt niet automatisch kan schakelen tussen 1 en 3 fasen of als je dat niet wilt.slim_fan schreef op zondag 3 november 2024 @ 10:32:
[...]
Wat mis ik? Met 3 fase en 16A kan je tot 11kW.
@sir_knudde @macfocus Hierbij mijn constateringen. Ik kan eea niet rijmen en heb de installateur ook al een bericht gestuurd. De equalizer vind dat er niet genoeg stroom is, of ik begrijp het verkeerd?
:strip_exif()/f/image/h2p2exgwAWTad3DABGFu1tT3.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/qdjK5NEbX0TPJYr2P6YYTvWg.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/h2p2exgwAWTad3DABGFu1tT3.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/qdjK5NEbX0TPJYr2P6YYTvWg.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/9y7gQuiuFlAmDclbtR5qj4Dt.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 37% gewijzigd door JB op 04-11-2024 14:03 ]
Mijn boefje is liev!
Je screendumps zijn vrij belazerd te lezen, maar OK.JB schreef op maandag 4 november 2024 @ 13:33:
@sir_knudde @macfocus Hierbij mijn constateringen. Ik kan eea niet rijmen en heb de installateur ook al een bericht gestuurd. De equalizer vind dat er niet genoeg stroom is, of ik begrijp het verkeerd?
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Je equalizer vindt dat je lader niet op vol vermogen kan laden omdat er door andere apparaten stroom wordt afgenomen.
In de basis is dat precies wat je Equalizer moet doen.
De vraag is, klopt de meting van de Equalizer?
Ik heb 1 keer gehad dat mijn Lader de Equalizer niet begreep. Toen heb ik mijn laadsessie van de auto herstart, en was het OK.
Ik meen dat ik mijn kookplaat (zware 5 pits inductieplaat die 11 KW zou kunnen trekken) toen lekker bezig was.
Maar wat staat er nu precies bij dat gele uitroepteken?
Zie ik 8A bij de 3e fase staan?
Dat lijkt me vreemd.
[ Voor 3% gewijzigd door macfocus op 04-11-2024 13:56 ]
Ja snap ook niet waarom die screendumps niet goed gingen 
Er is toch genoeg power over? Het enige wat op dat moment aan staat is de lader (puur ook als test) en alsnog verkrampt de equalizer. De lader moet makkelijk 16A per fase aan kunnen toch? De fases zelf zijn afgezekerd op 25A

Er is toch genoeg power over? Het enige wat op dat moment aan staat is de lader (puur ook als test) en alsnog verkrampt de equalizer. De lader moet makkelijk 16A per fase aan kunnen toch? De fases zelf zijn afgezekerd op 25A
Mijn boefje is liev!
Kun jij eens meedenken? Ik loop hier ook tegen aan nu. De installateur heeft bovenstaande settings ingesteld.Japie.G schreef op maandag 13 mei 2024 @ 13:00:
[...]
Nog nooit meegemaakt. Je moet het ding gewoon goed instellen, en daar zal het soms wel eens mis gaan. De vertalingen in de Installer app zijn soms nogal onduidelijk. Ik had het eerst ook fout gedaan (16a vrijgegeven voor de hoofdaansluiting, terwijl de hoofdaansluiting 25a is..). Maar als je hem goed instelt doet hij het echt als een zonnetje. Ik ben 100% tevreden.
Mijn boefje is liev!
Helpt dit?JB schreef op maandag 4 november 2024 @ 15:38:
[...]
Kun jij eens meedenken? Ik loop hier ook tegen aan nu. De installateur heeft bovenstaande settings ingesteld.
/f/image/X5yYgW5F9EV15LdohXPyclhK.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/TxDhH7h9BkKlnCDjR5UJCnny.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/j0Xh48PoMTBh3XYBlbxh9BmP.png?f=fotoalbum_large)
De laatste dan, weer vanaf 42% accu naar de 80% maar nu met 11kW ipv 4kW.ASS-Ware schreef op vrijdag 1 november 2024 @ 12:09:
[...]
Nog een poef op de som genomen, deze keer het accupercentage meegenomen, geladen met 6A, dus 4.140W.
Van de week ingeprikt bij een lading van 42%.
MID meter gaf aan: 1821,87kWh.
Na het laden:
MID meter gaf aan: 1854,31kWh, dus 1854,31-1821,87=32,44kWh geladen.
Auto app geeft aan: 31kWh geladen, -4,44%
Laadpaal geeft aan: 32,6kWh geladen, +0,49%
Geladen naar 80%, dus 80-42=38% er bij.
Accucapaciteit is 81,3kWh, dus 81,3/100*38=30,89kWh geladen, -4,78%
Leuker kan ik het niet maken, maar ik zie toch echt vrij lage verliezen.
MID goedgekeurde meter zegt: 31,72kWh
Laadpaal zegt: 31,6kWh (-0,38%)
Auto app zegt: 31kWh (-2,27%)
Geladen van 42% naar 80% = 38%, van 81,3kWh = 30,89kWh (-2,60%)
De verliezen vallen in mijn geval enorm mee.
Heeft iemand weet van een 32A CEE WCD die niet zo foeilelijk is? Dus geen lelijk grijs, of felrood of blauw. De WAF van zo'n ding aan je voorgevel is relatief laag, maar het is wel een van de goedkoopste manieren om met een wat hoger vermogen je auto op te laden. Idealiter in een combi-uitvoering met een gewoon Schuko stopcontact.
Dit is wat ik nu op het oog heb.
,
of deze
Dit is wat ik nu op het oog heb.
:strip_exif()/f/image/vars44m7d4SbpyRjMe5Xj4EX.png?f=user_large)
of deze
:strip_exif()/f/image/a2d4EUsn4Fa6jbf0b99gK5lf.png?f=user_large)
@marvel27 Kwastje verf in de gewenste kleur?
It is what it is.If you can't change it, deal with it!
Die dingen zijn volgens mij altijd Grijs/blauw, Rood/blauw of helemaal blauw.marvel27 schreef op maandag 4 november 2024 @ 17:16:
Heeft iemand weet van een 32A CEE WCD die niet zo foeilelijk is? Dus geen lelijk grijs, of felrood of blauw. De WAF van zo'n ding aan je voorgevel is relatief laag, maar het is wel een van de goedkoopste manieren om met een wat hoger vermogen je auto op te laden. Idealiter in een combi-uitvoering met een gewoon Schuko stopcontact.
Dit is wat ik nu op het oog heb. [Afbeelding],
of deze
[Afbeelding]
En be honest, het is een luxeprobleem
Ten tijde van de screenshots hing de auto nog wel aangesloten maar was al vol.
Ik geef je mijn settings zodat je kunt vergelijken met de jouwe.
Aah zo, dank! Zie dat ik nu niet alles kan inzien inderdaad omdat ik de auto niet aan de lader heb zitten.macfocus schreef op maandag 4 november 2024 @ 17:52:
[...]
Ten tijde van de screenshots hing de auto nog wel aangesloten maar was al vol.
Ik geef je mijn settings zodat je kunt vergelijken met de jouwe.
Mijn boefje is liev!
Ga eens naar laderinstellingen ipv op die bliksem te klikken.JB schreef op maandag 4 november 2024 @ 13:33:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Daar staat nl maximale laadstroom. Ik vermoed dat die bij jou niet op 16A staat en anders kan het zijn dat de equalizer geen verbinding heeft met de laadpaal en gaat dan in safe modus
:strip_exif()/f/image/nEOXdN0ZKhf7eu3LvQNejMmx.jpg?f=fotoalbum_large)
Je limiet zou ook nog verkeerd kunnen staan bij equalizer instellingen
[ Voor 19% gewijzigd door MvdV75 op 04-11-2024 21:25 ]
@JB Misschien zit ik er helemaal naast, maar laten jouw screenshots zien dat de fases van de laadpaal anders zijn dan de P1 meter?
Fase P1 Laadpaal
1. 1 7.3
2. 8 7.9
3. 10 0.0
Ik kan me goed voorstellen dat ergens wat aders voor de fasen zijn verwisseld bij het aansluiten, alleen al om de draairichting te veranderen (links-rechts). Of fase 2 echt fase 2 is kun je zo niet zien!
Ik kan me ook indenken dat de equalizer daar problemen mee heeft.
Fase P1 Laadpaal
1. 1 7.3
2. 8 7.9
3. 10 0.0
Ik kan me goed voorstellen dat ergens wat aders voor de fasen zijn verwisseld bij het aansluiten, alleen al om de draairichting te veranderen (links-rechts). Of fase 2 echt fase 2 is kun je zo niet zien!
Ik kan me ook indenken dat de equalizer daar problemen mee heeft.
Volgens mij zie ik vooral hier een verschil:
@JB @macfocus
:strip_exif()/f/image/4OB1ueUAf0xGDSpI2VVrrTGE.png?f=user_large)
Bij de bovenste staat bij iedere fase "25A", en bij de onderste maar "16A". Zou er ergens een setting verkeerd kunnen staan mbt tot dat verschil?
@JB @macfocus
:strip_exif()/f/image/4OB1ueUAf0xGDSpI2VVrrTGE.png?f=user_large)
Bij de bovenste staat bij iedere fase "25A", en bij de onderste maar "16A". Zou er ergens een setting verkeerd kunnen staan mbt tot dat verschil?
[ Voor 60% gewijzigd door adjego op 05-11-2024 08:53 ]
@adjego volgens mij is de bovenste de equalizer, die middels P1 de 3x25A aansluiting van het huis meet.
De onderste de laadpaal, die op 3x16A is afgezekerd.
Je wilt er ook een shuko stopcontact bij?marvel27 schreef op maandag 4 november 2024 @ 17:16:
of deze
[Afbeelding]
Want anders zou dit misschien iets kunnen zijn:
/f/image/7Ud8OWLojXY9VUStYfwEYFE9.png?f=fotoalbum_large)
https://www.amazon.nl/Wan...&smid=A2VH3FOVFHH3FB&th=1
Zelf gebruik ik het 32A Victron driepins inlet stopcontact in RVS uitvoering (om 3,6 kW terug te leveren).
Ziet er, naar mijn smaak, wel gelikt uit. Maar ook niet "goedkoop" (maar het is ook maar een eenmalige uitgave).
(Maar dat is wel een mannelijke inlet, dus rekening houden dat de verbinding dan ook omgekeerd is).
Ziet er, naar mijn smaak, wel gelikt uit. Maar ook niet "goedkoop" (maar het is ook maar een eenmalige uitgave).
(Maar dat is wel een mannelijke inlet, dus rekening houden dat de verbinding dan ook omgekeerd is).
:strip_exif()/f/image/pI6ZuPgyc3Lquyx098F68QLz.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 55% gewijzigd door IvoB2 op 05-11-2024 09:31 ]
Een afgelikte mannelijke inlet? Ik sla even over
Klopt. Op de laadpaal zijn de fasen 16A en op de equalizer 25A.sir_knudde schreef op dinsdag 5 november 2024 @ 09:01:
@adjego volgens mij is de bovenste de equalizer, die middels P1 de 3x25A aansluiting van het huis meet.
Mijn boefje is liev!
marvel27 schreef op maandag 4 november 2024 @ 17:16:
of deze
[Afbeelding]
:strip_exif()/f/image/CDeyyUw3CP4WYdiGRi0wNY81.jpg?f=fotoalbum_large)
Ja kijk maar op conrad.nl of Amazon, daar heb je ook andere kleur opzetstukken. De witte basis kan je prima zwart spuiten met zo'n spuitbus als dit.
Let op dat de 32A niet past op de normale autolader 3fase stekker (die is nét wat te groot), de 16A past wel.
Deze is 32A, de 16A staat er ook als optie.adjego schreef op dinsdag 5 november 2024 @ 09:01:
[...]
Je wilt er ook een shuko stopcontact bij?
Want anders zou dit misschien iets kunnen zijn:
[Afbeelding]
https://www.amazon.nl/Wan...&smid=A2VH3FOVFHH3FB&th=1
Weet ik, maar @marvel27 vroeg ook naar een 32A versie. Maar die zwarte is echt veel netter!Whiskey48 schreef op dinsdag 5 november 2024 @ 13:12:
[...]
Deze is 32A, de 16A staat er ook als optie.
Qua inbouw vind ik die ook wel erg tof eigenlijk!adjego schreef op dinsdag 5 november 2024 @ 13:26:
[...]
Weet ik, maar @marcel27 vroeg ook naar een 32A versie. Maar die zwarte is echt veel netter!
En idd, hij vroeg 32A, maar gezien dit het thuisladen EV topic is attendeerde ik even dat er een (grote) kans bestaat dat deze niet op een standaard 3fase EV lader gaat passen (ervaringsdeskundige)
[ Voor 27% gewijzigd door Whiskey48 op 05-11-2024 13:28 ]
Ja ik had diezelfde gedachte, maar niet meteen daarop ingegaanWhiskey48 schreef op dinsdag 5 november 2024 @ 13:27:
[...]
Qua inbouw vind ik die ook wel erg tof eigenlijk!
En idd, hij vroeg 32A, maar gezien dit het thuisladen EV topic is attendeerde ik even dat er een (grote) kans bestaat dat deze niet op een standaard 3fase EV lader gaat passen (ervaringsdeskundige)
Ik heb zelf allerlei verlopen, maar geen van 32A naar 16A
Eigenlijk alleen maar 1-fase 16A

[ Voor 10% gewijzigd door adjego op 05-11-2024 13:32 ]
Dank! De WAF van zoiets is heel wat hogerWhiskey48 schreef op dinsdag 5 november 2024 @ 13:10:
[...]
[Afbeelding]
Ja kijk maar op conrad.nl of Amazon, daar heb je ook andere kleur opzetstukken. De witte basis kan je prima zwart spuiten met zo'n spuitbus als dit.
Let op dat de 32A niet past op de normale autolader 3fase stekker (die is nét wat te groot), de 16A past wel.
Ik was trouwens onnauwkeurig in mijn bericht: ik bedoelde niet 32A, maar 3x16A (rood).
Idd. De schuko kwam dacht ik van Conrad.nl ... misschien ook zelfrs de CEE. Daar even rondspeuren.marvel27 schreef op dinsdag 5 november 2024 @ 14:33:
[...]
Dank! De WAF van zoiets is heel wat hogerVoor mijn begrip: de CEE wcd op de foto is een CEE wcd als deze, maar dan zwart gespoten met een spuitbus, een zwart opzetstuk en een zwarte Schuko, klopt dat? De schuko die ik meestal zie is van PCE, en die op de foto is van ABL.
Ik was trouwens onnauwkeurig in mijn bericht: ik bedoelde niet 32A, maar 3x16A (rood).
Iemand ervaring met Delta laadpalen? De Duitse ADAC heeft goedkope laadpalen getest en zij zijn wel enthousiast over de Delta.
https://www.adac.de/rund-...guenstige-wallboxen-test/
Whoa, 199 euro is geen geld voor een laadpaal. Wel een hele basispaal: geen WiFi, geen OCPP etc. Maar als dat je use-case is, dan is het een mooie optie.tweakpeter schreef op woensdag 6 november 2024 @ 22:46:
Iemand ervaring met Delta laadpalen? De Duitse ADAC heeft goedkope laadpalen getest en zij zijn wel enthousiast over de Delta.
Delta is een Nederlands bedrijf zie ik trouwens op de detailpagina van de ADAC.
[ Voor 8% gewijzigd door Hmmbob op 07-11-2024 09:48 ]
Sometimes you need to plan for coincidence
Beste mede-tweakers, wellicht kan iemand mij helpen:
Ik heb een Zappi v2.1 aangesloten met CT klemmen. Nu kan ik in de myenergi app niet zien wat mijn huis verbruikt terwijl ik mijn auto aan het opladen ben. Haal ik de auto eraf dan kan ik het wel zien. Mis ik iets? Dit zou toch allebei tegelijkertijd inzichtelijk moeten zijn?
Ik heb een Zappi v2.1 aangesloten met CT klemmen. Nu kan ik in de myenergi app niet zien wat mijn huis verbruikt terwijl ik mijn auto aan het opladen ben. Haal ik de auto eraf dan kan ik het wel zien. Mis ik iets? Dit zou toch allebei tegelijkertijd inzichtelijk moeten zijn?
![]() | ![]() |
Niet met hun laadpalen, maar Delta maakt allerhande laadelectronica, al decennia lang, voor o.a. gebruik in laboratoria. Zeer solide merk.tweakpeter schreef op woensdag 6 november 2024 @ 22:46:
Iemand ervaring met Delta laadpalen?
Overigens, waar is dat ding te koop voor 200 euro? ADAC geeft wel die prijs maar geen link.
[ Voor 13% gewijzigd door TucanoItaly op 07-11-2024 10:04 ]
516K subscribers 👍🏻 5.2K 👎🏻 428 🔕 Notify ➦ Share ▤ᐩ Save
Sowieso op weinig plekken te vinden lijkt het, maar staat voor 229 op amazon NL:TucanoItaly schreef op donderdag 7 november 2024 @ 10:01:
[...]
Niet met hun laadpalen, maar Delta maakt allerhande laadelectronica, al decennia lang, voor o.a. gebruik in laboratoria. Zeer solide merk.
Overigens, waar is dat ding te koop voor 200 euro? ADAC geeft wel die prijs maar geen link.
https://www.amazon.nl/Del...c-11kW-Plug/dp/B0CTTVMFB3
Sometimes you need to plan for coincidence
Ik kan via de leasemaatschappij een paal kiezen bij Eneco:
Link naar Eneco
Nu is daar standaarde de Eneco Connectric bij. Ik kon in dit forum daar niks over vinden, het lijkt qua uiterlijk op de Peblar maar geen idee of dat zo is, vandaar een aantal vragen:
- Iemand ervaring met deze paal?
- Is het inderdaad de Peblar?
- Is deze paal ook te gebruiken met een andere provider stel dat ik ooit bij werkgever weg ga?
- Iemand enig idee van integratie met Home Assistant?
- Waarom deze paal en niet een alfen eve single pro-line die ook op die pagina staat?
Situatie: Ik heb een 3x25A aansluiting en heb zonnepanelen. Ga een Enyaq rijden en die laad volgens mij max op 11A.
Link naar Eneco
Nu is daar standaarde de Eneco Connectric bij. Ik kon in dit forum daar niks over vinden, het lijkt qua uiterlijk op de Peblar maar geen idee of dat zo is, vandaar een aantal vragen:
- Iemand ervaring met deze paal?
- Is het inderdaad de Peblar?
- Is deze paal ook te gebruiken met een andere provider stel dat ik ooit bij werkgever weg ga?
- Iemand enig idee van integratie met Home Assistant?
- Waarom deze paal en niet een alfen eve single pro-line die ook op die pagina staat?
Situatie: Ik heb een 3x25A aansluiting en heb zonnepanelen. Ga een Enyaq rijden en die laad volgens mij max op 11A.
[ Voor 4% gewijzigd door UniCache2 op 07-11-2024 10:40 ]
@UniCache2 Dat is een whitelabel Peblar inderdaad. Het is de vraag of er een totaal andere firmware op zit (zoals bij Coolblue wel het geval, zie eerder in dit topic). Als dat zo is, zou ik er weg blijven. Als het de standaard Peblar firmware is, prima keuze.
Ik zou persoonlijk de Alfen nemen, robuust en door een beetje Tweaker goed aan te sturen met modbus TCP (dito integratie in Home Assistant). Peblar is zeker ook een veelbelovende paal, maar moet zich nog bewijzen. Klein gokje dus. Je kunt het nemen.
Andere backoffice; bij de Peblar weet ik het niet (als ze eigen firmware hebben kan het nog wel eens lastig zijn). Bij de Alfen kan het zeker, mits je gewoon het wachtwoord van de paal in bezit krijgt.
Ik zou persoonlijk de Alfen nemen, robuust en door een beetje Tweaker goed aan te sturen met modbus TCP (dito integratie in Home Assistant). Peblar is zeker ook een veelbelovende paal, maar moet zich nog bewijzen. Klein gokje dus. Je kunt het nemen.
Andere backoffice; bij de Peblar weet ik het niet (als ze eigen firmware hebben kan het nog wel eens lastig zijn). Bij de Alfen kan het zeker, mits je gewoon het wachtwoord van de paal in bezit krijgt.
Thanks, als het een Peblar is dan zie ik dat Frenck van HA hem wel al aan HA heeft gekoppeld linkJanHenk schreef op donderdag 7 november 2024 @ 10:54:
@UniCache2 Dat is een whitelabel Peblar inderdaad. Het is de vraag of er een totaal andere firmware op zit (zoals bij Coolblue wel het geval, zie eerder in dit topic). Als dat zo is, zou ik er weg blijven. Als het de standaard Peblar firmware is, prima keuze.
Ben benieuwd of er hier imand is met ervaring met de Eneco Pebble (Connectric) paal.
Interessant! Ik zie op hun site dat ze ook een Smart versie hebben. Daar kan ik alleen geen prijzen van vinden. Ik zie ook een soort van blog waarop staat beschreven dat je zonnestroom kan laden en kan sturen. Maar is me niet helemaal duidelijk bij welke versie dat kan, er staat MAX. Maar niet of het de basic of smart variant is. Ik ben momenteel in gesprek met wat aanbieders voor een Zappi maar deze paal kost ongeveer een vierde van een Zappi. Edit: op de duitse Amazon de Smart versie voor 349Hmmbob schreef op donderdag 7 november 2024 @ 10:08:
[...]
Sowieso op weinig plekken te vinden lijkt het, maar staat voor 229 op amazon NL:
https://www.amazon.nl/Del...c-11kW-Plug/dp/B0CTTVMFB3
[ Voor 23% gewijzigd door Patox op 07-11-2024 11:15 ]
Deze lader dus: https://peblar.com/products/white-label-ev-chargers?UniCache2 schreef op donderdag 7 november 2024 @ 10:58:
[...]
Thanks, als het een Peblar is dan zie ik dat Frenck van HA hem wel al aan HA heeft gekoppeld link
Ben benieuwd of er hier imand is met ervaring met de Eneco Pebble (Connectric) paal.
Vraag me af wat je er nog mee kunt als je van Eneco af wilt.
Dat dus, ik zou echt nooit een laadpal kopen bij een tussenpartij.ASW1 schreef op donderdag 7 november 2024 @ 11:47:
[...]
Deze lader dus: https://peblar.com/products/white-label-ev-chargers?
Vraag me af wat je er nog mee kunt als je van Eneco af wilt.
Lekker rechtstreeks, dan heb je nooit gedoe met vendor lock-in. Hooguit met beperking van de paal, maar dat hou je toch.
Als je werkgever de laadpaal plaatst, heb je soms weinig te kiezen...
Ik ook niet maar wanneer de aankoop, installatie en gebruik van de laadpaal volledig door de tussenpartij betaald wordt zet ik met plezier dat principe dan even on hold.macfocus schreef op donderdag 7 november 2024 @ 13:53:
[...]
Dat dus, ik zou echt nooit een laadpal kopen bij een tussenpartij.
Lekker rechtstreeks, dan heb je nooit gedoe met vendor lock-in. Hooguit met beperking van de paal, maar dat hou je toch.
En ik zie ook dan niet in dat er dan beperkingen zouden zijn op de paal. Als eindgebruiker volledige toegang tot de paal via de wifiverbinding.
Hi allemaal, ik ben nieuw in de wereld van laadpalen en heb veel teruggelezen in dit forum.
Ik ben opzoek naar een laadpaal die de energie van mijn zonnepanelen naar mijn EV brengt, om zo min mogelijk terug te leveren aan het net. De stroom dient afgerekend te worden via de laadpas van mijn werkgever.
Op basis van dit forum kom ik op drie opties: "zappi 2.1", "easee charge lite" of "Alfen Eve Single Proline". De Easee Lite lijkt het goedkoopst verkrijgbaar via marktplaats, dus daar ben ik op uitgekomen.
Mijn vraag: Kan ik de solar charge optie gebruiken in combinatie met een backend operator?
Ik las wisselende verhalen hierover en ik hoop hier iemand te treffen waarbij deze setup al werkt
Ik ben opzoek naar een laadpaal die de energie van mijn zonnepanelen naar mijn EV brengt, om zo min mogelijk terug te leveren aan het net. De stroom dient afgerekend te worden via de laadpas van mijn werkgever.
Op basis van dit forum kom ik op drie opties: "zappi 2.1", "easee charge lite" of "Alfen Eve Single Proline". De Easee Lite lijkt het goedkoopst verkrijgbaar via marktplaats, dus daar ben ik op uitgekomen.
Mijn vraag: Kan ik de solar charge optie gebruiken in combinatie met een backend operator?
Ik las wisselende verhalen hierover en ik hoop hier iemand te treffen waarbij deze setup al werkt
Bij Alfen al zeker (wanneer je als gebruiker over de achtwoorden beschikt).Flumer schreef op donderdag 7 november 2024 @ 14:55:
Van de overigen weet ik het niet want zelf geen ervaring mee.
Let op:
Discussie over laadpassen, facturatie e.d.: [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3. Vragen over elektrische auto's en hun bijbehorend laadvermogen in Elektrische auto's - deel 5 of de betreffende merktopics. Er is uiteraard een beetje overlap, maar specifieke vragen of opmerkingen over de inrichting van je meterkast en huisinstallatie horen in Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 2. Voor het zo goedkoop mogelijk thuisladen van je EV kan je terecht in Het grote goedkoop thuisladen van je EV topic en als laatste: voor v2g is er ook een plek: Over V2G; laden en ontladen
Discussie over laadpassen, facturatie e.d.: [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3. Vragen over elektrische auto's en hun bijbehorend laadvermogen in Elektrische auto's - deel 5 of de betreffende merktopics. Er is uiteraard een beetje overlap, maar specifieke vragen of opmerkingen over de inrichting van je meterkast en huisinstallatie horen in Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 2. Voor het zo goedkoop mogelijk thuisladen van je EV kan je terecht in Het grote goedkoop thuisladen van je EV topic en als laatste: voor v2g is er ook een plek: Over V2G; laden en ontladen