Dat wordt met het huidige weer lastig testen ;-)Flumer schreef op donderdag 7 november 2024 @ 14:55:
Hi allemaal, ik ben nieuw in de wereld van laadpalen en heb veel teruggelezen in dit forum.
Ik ben opzoek naar een laadpaal die de energie van mijn zonnepanelen naar mijn EV brengt, om zo min mogelijk terug te leveren aan het net. De stroom dient afgerekend te worden via de laadpas van mijn werkgever.
Op basis van dit forum kom ik op drie opties: "zappi 2.1", "easee charge lite" of "Alfen Eve Single Proline". De Easee Lite lijkt het goedkoopst verkrijgbaar via marktplaats, dus daar ben ik op uitgekomen.
Mijn vraag: Kan ik de solar charge optie gebruiken in combinatie met een backend operator?
Ik las wisselende verhalen hierover en ik hoop hier iemand te treffen waarbij deze setup al werkt
Ik zit in dezelfde situatie ongeveer. ik heb een eeasee charge lite gekocht (nu in de aanbieding bij tibber) en ga deze met evcc aan mn home assistant/panelen hangen. M'n huis wordt pas in februari opgeleverd, maar veel zon is er nu toch nietFlumer schreef op donderdag 7 november 2024 @ 14:55:
Mijn vraag: Kan ik de solar charge optie gebruiken in combinatie met een backend operator?
Ik las wisselende verhalen hierover en ik hoop hier iemand te treffen waarbij deze setup al werkt
Evcc slim laden met de zon en dynamische tarieven
[ Voor 6% gewijzigd door LigeTRy op 07-11-2024 16:37 ]
Ik zou niet weten waarom dat lastig testen is?ASS-Ware schreef op donderdag 7 november 2024 @ 16:28:
[...]
Dat wordt met het huidige weer lastig testen ;-)
Toch niet wat betreft de Alfen.
Solar charge kan er ingesteld worden in comfort mode en green mode.
Bij green mode zal de laadpaal niets doen wanneer er minder dan 1,4 kW uit PV aangeboden wordt (indien monofase of 1F/3F switch ingesteld).
Bij comfort mode zal ie altijd gaan laden op de ingestelde minimumwaarde. Is er geen vermogen uit PV komt die volledig uit het net (en gaat de factuur naar de werkgever) of de thuisaccu en zal er alleen met meer vermogen geladen worden wanneer er overschot uit PV is. Hoeveel dat is hangt af van het aantal geïnstalleerde Wp en je direct verbruik van de andere verbruikers in en rond de woning.
Kan de Zaptec Go dit ook icm met Sense p1?LigeTRy schreef op donderdag 7 november 2024 @ 16:36:
[...]
Ik zit in dezelfde situatie ongeveer. ik heb een eeasee charge lite gekocht (nu in de aanbieding bij tibber) en ga deze met evcc aan mn home assistant/panelen hangen. M'n huis wordt pas in februari opgeleverd, maar veel zon is er nu toch niet![]()
Evcc slim laden met de zon en dynamische tarieven
Zaptec staat wel als supported in de lijst, maar misschien dat het andere forumdraadje je er beter bij kan helpen. zelf bouw ik de combi met een tibber pulse en home assistant voor de load balancingRuvetuve schreef op donderdag 7 november 2024 @ 16:44:
[...]
Kan de Zaptec Go dit ook icm met Sense p1?
De Easee kan momenteel maar 1 operator aan, dus nee.Flumer schreef op donderdag 7 november 2024 @ 14:55:
Hi allemaal, ik ben nieuw in de wereld van laadpalen en heb veel teruggelezen in dit forum.
Ik ben opzoek naar een laadpaal die de energie van mijn zonnepanelen naar mijn EV brengt, om zo min mogelijk terug te leveren aan het net. De stroom dient afgerekend te worden via de laadpas van mijn werkgever.
Op basis van dit forum kom ik op drie opties: "zappi 2.1", "easee charge lite" of "Alfen Eve Single Proline". De Easee Lite lijkt het goedkoopst verkrijgbaar via marktplaats, dus daar ben ik op uitgekomen.
Tenzij ze inmiddels een versie hebben die dat wel kan, maar dat is dan ergens recent gerealiseerd
Omdat veel zonne-installaties met dit weer te weinig opwekken om de auto te laten laden.IvoB2 schreef op donderdag 7 november 2024 @ 16:44:
[...]
Ik zou niet weten waarom dat lastig testen is?
Mwah, ik heb een paar maanden geleden screenshots gedeeld waarop je kan zien dat je het wel kan instellen.macfocus schreef op donderdag 7 november 2024 @ 17:05:
[...]
De Easee kan momenteel maar 1 operator aan, dus nee.
Tenzij ze inmiddels een versie hebben die dat wel kan, maar dat is dan ergens recent gerealiseerd
Ik heb het niet op werking getest, want met alleen zonne-laden krijg ik met maximaal 7kW mijn auto niet vol, dus ik doe het anders.
En dat zal een goede test dan ook laten zien.ASS-Ware schreef op donderdag 7 november 2024 @ 17:17:
[...]
Omdat veel zonne-installaties met dit weer te weinig opwekken om de auto te laten laden.
Er is een verschil tussen alle mogelijkheden van een laadpaal testen en een auto uitsluitend op zonne-energie willen opladen.
Wat laat de test dan zien?IvoB2 schreef op donderdag 7 november 2024 @ 17:40:
[...]
En dat zal een goede test dan ook laten zien.
Er is een verschil tussen alle mogelijkheden van een laadpaal testen en een auto uitsluitend op zonne-energie willen opladen.
Panelen wekken 1kW op, auto gaat niet laden, en wat weet je dan?
Je zal dan dus tot de lente moeten wachten om te zien of de auto bij genoeg zon wel gaat laden.
Ik ga het niet nog een keer herhalen dus laat maar zitten.
Hier was er dit jaar overigens vanaf 7/2 reeds overproductie om in de EV te laden.
Ruim een maand voor het begin van de lente.
Uiteraard veel zuidelijker dan het hoge noorden van Nederland.
Mooie vondst, goed gevonden! Deze ga ik eens overwegen...Hmmbob schreef op donderdag 7 november 2024 @ 10:08:
[...]
Sowieso op weinig plekken te vinden lijkt het, maar staat voor 229 op amazon NL:
https://www.amazon.nl/Del...c-11kW-Plug/dp/B0CTTVMFB3
516K subscribers 👍🏻 5.2K 👎🏻 428 🔕 Notify ➦ Share ▤ᐩ Save
https://www.outletwerkzeu...11kw-t2-plug-ac-max-b-11/TucanoItaly schreef op donderdag 7 november 2024 @ 19:53:
[...]
Mooie vondst, goed gevonden! Deze ga ik eens overwegen...
En deze dan 🤣😂
@MvdV75 Leuk maar da's toch verdacht goedkoop...
Kan je meer info geven over waar de CT-klemmen zijn aangesloten? Gebruik je ook een Harvi en heb je de CT-klemmen in de Zappi goed toegewezen?MuSeLive schreef op donderdag 7 november 2024 @ 09:51:
Beste mede-tweakers, wellicht kan iemand mij helpen:
Ik heb een Zappi v2.1 aangesloten met CT klemmen. Nu kan ik in de myenergi app niet zien wat mijn huis verbruikt terwijl ik mijn auto aan het opladen ben. Haal ik de auto eraf dan kan ik het wel zien. Mis ik iets? Dit zou toch allebei tegelijkertijd inzichtelijk moeten zijn?
[Afbeelding] [Afbeelding]
Ik heb een thuisaccu en als die teruglevert dan komt de stroom uit het middelste punt, omdat de Zappi geen idee heeft wat de bron is. Op de zonnepanelen, in de Zappi zelf en op de 3-fases zitten CT-klemmen en dus kan die dat wel meten. Ik vermoed dus dat hij het in het ene geval gokt en in het andere geval gewoon niet weet, maar check daarom even hoe je CT-klemmen zijn toegewezen in de Zappi zelf.
iotdomotica.nl | Replace fear of the unknown with curiosity | 76 kWh thuisaccu's | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | 11.460 Wp PV
Ik ben er nog niet helemaal achter maar volgens mij heeft deze paal geen load balancingTucanoItaly schreef op donderdag 7 november 2024 @ 19:53:
[...]
Mooie vondst, goed gevonden! Deze ga ik eens overwegen...
Even een cross post voor advies omtrent de Zaptec Go
De EV9 arriveert volgende week, en de elektricien heeft de Zaptec Go aanbevolen met de Sense P1 voor load balancing. Ik heb hem gevraagd om bij de leverancier na te gaan of de Go 2 al beschikbaar komt, zodat we iets beter voorbereid zijn op de toekomst.
Klopt het dat de Sense P1 alleen de load balancing regelt in combinatie met het huishoudelijke verbruik? Of kan deze ook het volledige zonnestroomoverschot benutten?
Ik had zelf deze eisen opgesteld, en het lijkt erop dat de Go hieraan voldoet:
- Mogelijkheid om uitsluitend op te laden met zonnepaneeloverschot
- Mogelijkheid om op te laden tijdens periodes met lagere energietarieven
- Bij voorkeur zonder lopend abonnement
- Integratie met Home Assistant mogelijk
Iemand ervaring met laden via de Zaptec Go en zonnepanelen? Kan je deze zo instellen dat hij alleen overschot laadt?
Ik heb een integratie gevonden met Home Assistant maar dat is voor de Cloud API.
De EV9 arriveert volgende week, en de elektricien heeft de Zaptec Go aanbevolen met de Sense P1 voor load balancing. Ik heb hem gevraagd om bij de leverancier na te gaan of de Go 2 al beschikbaar komt, zodat we iets beter voorbereid zijn op de toekomst.
Klopt het dat de Sense P1 alleen de load balancing regelt in combinatie met het huishoudelijke verbruik? Of kan deze ook het volledige zonnestroomoverschot benutten?
Ik had zelf deze eisen opgesteld, en het lijkt erop dat de Go hieraan voldoet:
- Mogelijkheid om uitsluitend op te laden met zonnepaneeloverschot
- Mogelijkheid om op te laden tijdens periodes met lagere energietarieven
- Bij voorkeur zonder lopend abonnement
- Integratie met Home Assistant mogelijk
Iemand ervaring met laden via de Zaptec Go en zonnepanelen? Kan je deze zo instellen dat hij alleen overschot laadt?
Ik heb een integratie gevonden met Home Assistant maar dat is voor de Cloud API.
Inderdaad zo is het. Gisteren telefonisch van Eneco begrepen dat ik eigenaar ben van de paal en de wachtwoorden krijg. Dus na contract kan ik de paal gewoon blijven gebruiken al dan niet met een nieuwe provider.IvoB2 schreef op donderdag 7 november 2024 @ 14:12:
[...]
Ik ook niet maar wanneer de aankoop, installatie en gebruik van de laadpaal volledig door de tussenpartij betaald wordt zet ik met plezier dat principe dan even on hold.
En ik zie ook dan niet in dat er dan beperkingen zouden zijn op de paal. Als eindgebruiker volledige toegang tot de paal via de wifiverbinding.
Verder niemand die al met de Eneco Connectric (Peblar) werkt?
Ik help het je hopen, maar er zijn bv mensen die de coolblue variant hebben van de Peblar, en er zit dan ook andere firmware op. Dat je toegang krijgt tot de paal betekent niet automatisch dat je er dan alles mee kunt.UniCache2 schreef op vrijdag 8 november 2024 @ 10:48:
[...]
Inderdaad zo is het. Gisteren telefonisch van Eneco begrepen dat ik eigenaar ben van de paal en de wachtwoorden krijg. Dus na contract kan ik de paal gewoon blijven gebruiken al dan niet met een nieuwe provider.
De meest relevante vraag eigenlijk, is of er een aangepaste firmware op zit, of de standaard firmware van de fabrikant?UniCache2 schreef op vrijdag 8 november 2024 @ 10:48:
[...]
Inderdaad zo is het. Gisteren telefonisch van Eneco begrepen dat ik eigenaar ben van de paal en de wachtwoorden krijg. Dus na contract kan ik de paal gewoon blijven gebruiken al dan niet met een nieuwe provider.
Die vraag zou Eneco ook moeten kunnen beantwoorden..
vw id.7 tourer pro s | evcc | holtkamper aero | fiscalist & prutser
Interssante paal, vooral de wat uitgebreidere smart versie. Enige dat me tegen valt is dat de lader niet kan switchen van 1 fase naar 3 fase voor overschot laden (in de een blog staat n.l. ergens dat er minimaal 6A per fase over moet zijn).Hmmbob schreef op donderdag 7 november 2024 @ 09:47:
[...]
Whoa, 199 euro is geen geld voor een laadpaal. Wel een hele basispaal: geen WiFi, geen OCPP etc. Maar als dat je use-case is, dan is het een mooie optie.
Delta is een Nederlands bedrijf zie ik trouwens op de detailpagina van de ADAC.
Loadbalancing voor die dooie 3,7 kW?Patox schreef op vrijdag 8 november 2024 @ 10:18:
Ik ben er nog niet helemaal achter maar volgens mij heeft deze paal geen load balancing
Met 1x 35A smeltzekering, elektrisch koken en wat andere verbruikers vind ik dat wel een goed plan.
Er zit hier hoogstwaarschijnlijk iets fout met de CT klemmen.MuSeLive schreef op donderdag 7 november 2024 @ 09:51:
Beste mede-tweakers, wellicht kan iemand mij helpen:
Ik heb een Zappi v2.1 aangesloten met CT klemmen. Nu kan ik in de myenergi app niet zien wat mijn huis verbruikt terwijl ik mijn auto aan het opladen ben. Haal ik de auto eraf dan kan ik het wel zien. Mis ik iets? Dit zou toch allebei tegelijkertijd inzichtelijk moeten zijn?
[Afbeelding] [Afbeelding]
Heb je een enkel of 3 fase netaansluiting?
Zitten de grid CT's voor alle andere automaten/verbruikers/opwekkers?
Zit er een Harvi in het systeem?
Zitten de grid CT's bedraad in de Zappi aangesloten of via een Harvi?
Corresponderen de CT's met de juiste fasen in het gehele circuit?
Hallo,
Ik ben mijn aan het oriënteren op een laadoplossing voor mijn elektrische auto. Over een paar maanden wordt mijn KIA EV6 geleverd en deze wil ik graag gaan laden met een slimme lader. Ik woon in full electric huis met luchtwarmte pomp en 21 zonnepanelen. Load ballancing lijkt mij hierdoor erg handig, net als de mogelijkheid om slim te laden.
Ik heb de mogelijkheid om een buitenstopcontact te gebruiken om een kabel door te trekken.
Inmiddels zie ik door de laadoplossingen het bos niet meer. Zelf kwam ik uit de op de Zappi (die ook aangesloten kan worden op de boiler van de warmtepomp).
Zijn hier kenners of ervaringsdeskundigen die nog een ander advies kunnen geven?
Ik hoor het graag,
Sjoerd
Ik ben mijn aan het oriënteren op een laadoplossing voor mijn elektrische auto. Over een paar maanden wordt mijn KIA EV6 geleverd en deze wil ik graag gaan laden met een slimme lader. Ik woon in full electric huis met luchtwarmte pomp en 21 zonnepanelen. Load ballancing lijkt mij hierdoor erg handig, net als de mogelijkheid om slim te laden.
Ik heb de mogelijkheid om een buitenstopcontact te gebruiken om een kabel door te trekken.
Inmiddels zie ik door de laadoplossingen het bos niet meer. Zelf kwam ik uit de op de Zappi (die ook aangesloten kan worden op de boiler van de warmtepomp).
Zijn hier kenners of ervaringsdeskundigen die nog een ander advies kunnen geven?
Ik hoor het graag,
Sjoerd
En je hebt verder niets kunnen vinden, waar je wat aan hebt, in dit topic?sjoerdiew schreef op vrijdag 8 november 2024 @ 15:40:
Hallo,
Ik hoor het graag,
Sjoerd
Oké ik moet zeggen, de TS is niet heel handig als je vanuit 0 ervaring komt. Maar als je die doorleest en je zoekt even naar de definities van de zaken die je niet snapt én je zoekt de merken/modellen even uit die je als mogelijk opties hebt kom je wel iets verder dan je nu bent.sjoerdiew schreef op vrijdag 8 november 2024 @ 15:40:
Hallo,
Ik hoor het graag,
Sjoerd
Beetje doorzettingsvermogen en een uurtje aan tijd doen wonderen.
VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente
Zeker wel! Alleen er staat inmiddels zo veel info dat het voor een leuk erg lastig keuzes maken is....ASS-Ware schreef op vrijdag 8 november 2024 @ 15:44:
[...]
En je hebt verder niets kunnen vinden, waar je wat aan hebt, in dit topic?
Zappi, Alfen en easee zijn allemaal goede opties met load balancing mogelijkheden die voor jouw usecase prima zouden moeten werken.sjoerdiew schreef op vrijdag 8 november 2024 @ 15:40:
Hallo,
Ik hoor het graag,
Sjoerd
>> Signature?
Knip
[ Voor 98% gewijzigd door Notna op 08-11-2024 17:07 . Reden: Zie DM eerder dit jaar. Dit is, wederom, niet de bedoeling ]
Ik zit te twijfelen tussen een vaste kabel aan de paal of steeds de kabel uit de auto halen voor opladen.
De situatie is namelijk dat het oplaadpunt op 1.5m van het oplaadpunt van de auto komt. Een 2m kabel is dan voldoende. Meeste oplaadpunten komen met 6.5m vaste kabel.
Kan een losse 2m kabel gewoon in weer en wind aan de paal blijven hangen? en die locken we dan op de paal
De situatie is namelijk dat het oplaadpunt op 1.5m van het oplaadpunt van de auto komt. Een 2m kabel is dan voldoende. Meeste oplaadpunten komen met 6.5m vaste kabel.
Kan een losse 2m kabel gewoon in weer en wind aan de paal blijven hangen? en die locken we dan op de paal
In de Easee Lite kun je de stekker locken met de app.Ruvetuve schreef op vrijdag 8 november 2024 @ 16:53:
Ik zit te twijfelen tussen een vaste kabel aan de paal of steeds de kabel uit de auto halen voor opladen.
Ik zou dan wel een wallmount nemen voor de andere stekker, om de aansluitingen uit de regen te houden.
Zoiets bedoel jeASS-Ware schreef op vrijdag 8 november 2024 @ 17:00:
[...]
In de Easee Lite kun je de stekker locken met de app.
Ik zou dan wel een wallmount nemen voor de andere stekker, om de aansluitingen uit de regen te houden.
Dat doe ik met 10 meter kabel.Ruvetuve schreef op vrijdag 8 november 2024 @ 16:53:
Ik heb wel de rubberen beschermkap erafgehaald, want daar bleef water in staan met wat groene contacten als resultaat. Hang het losse eind nu gewoon los naar beneden, werkt prima.
Houdt er wel rekening mee, dat de kabel over de grond moet, dus 2 meter afstand is zo maar 5 meter kabel.
Ja, hoewel ik deze heb gekocht.
https://www.kabelshop.nl/...fG_lwJTKLX-gaAtAvEALw_wcB
Niet vanwege regen, in mijn geval, maar meer voor gemak.
De laadaansluiting van de auto is 5 meter van de laadpaal af en ik was het zat om steeds die dikke stugge kabel netjes op te hangen/rollen, dus dan maar een plek bij de laadaansluiting van de auto waar ik hem zo in en uit kan halen.
Van het weekend maar es tegen de muur schroeven.
Is dat niet alleen als je lader op 3 fases is ingesteld? Als je in principe1 fase instelt en ook 1 fase terug levert zou het volgens mij gewoon moeten werken toch?ASW1 schreef op donderdag 7 november 2024 @ 17:18:
Daarnaast werkt solar charging bij de Easee niet goed indien je op meer dan 1 fase invoedt .
He who laughs last thinks slowest! | ▶️ Youtube | 🌐 TechJunky.nl | ☀️ 3000Wp PV | Ford Explorer EV Ext
Ja, maar dan voedt je dus niet op meer dan 1 fase in.martinvdm schreef op vrijdag 8 november 2024 @ 21:13:
[...]
Is dat niet alleen als je lader op 3 fases is ingesteld? Als je in principe1 fase instelt en ook 1 fase terug levert zou het volgens mij gewoon moeten werken toch?
Ik ben me opnieuw aan het oriënteren qua laadpalen en raak de weg een beetje kwijt in alle huidige mogelijkheden.
5 jaar geleden had ik een e-Niro van de zaak en destijds heb ik een Zappi V1 gebruikt voor thuis laden, met 2 CT klemmen voor de load balancing en zonnepanelen en zo’n kastje om alles draadloos uit te lezen (naam even kwijt).
Hiervoor is destijds een extra groep aangesloten op mijn 1x40A huis aansluiting. De groep in kwestie is een gecombineerde installatie automaat met ingebouwde aardlek, 2p 32A/30mA klasse A C-karakter.
De Zappi 1 werkte daar perfect op, maar die heb ik 2 jaar later door stoppen bij werkgever in moeten leveren, net als de e-Niro. Ik weet overigens niet meer op hoeveel kWh ik destijds kon laden (ik denk 7).
Nu heb ik die groep uiteraard nog in de meterkast en de kabel naar buiten ligt ook klaar en daar zou ik graag de nieuwe laadpaal op aansluiten. Wat zou nu de beste keuze zijn, wederom een Zappi V1 of V2, of iets anders?
Ivm zonnepanelen is load balancing wel iets dat ik graag wil en tevens “gewoon” een eigen paal, niet iets dat door een derde partij beheerd wordt.
Zou voor een Skoda Enyaq iV60 zijn (nu bezig qua private lease)
5 jaar geleden had ik een e-Niro van de zaak en destijds heb ik een Zappi V1 gebruikt voor thuis laden, met 2 CT klemmen voor de load balancing en zonnepanelen en zo’n kastje om alles draadloos uit te lezen (naam even kwijt).
Hiervoor is destijds een extra groep aangesloten op mijn 1x40A huis aansluiting. De groep in kwestie is een gecombineerde installatie automaat met ingebouwde aardlek, 2p 32A/30mA klasse A C-karakter.
De Zappi 1 werkte daar perfect op, maar die heb ik 2 jaar later door stoppen bij werkgever in moeten leveren, net als de e-Niro. Ik weet overigens niet meer op hoeveel kWh ik destijds kon laden (ik denk 7).
Nu heb ik die groep uiteraard nog in de meterkast en de kabel naar buiten ligt ook klaar en daar zou ik graag de nieuwe laadpaal op aansluiten. Wat zou nu de beste keuze zijn, wederom een Zappi V1 of V2, of iets anders?
Ivm zonnepanelen is load balancing wel iets dat ik graag wil en tevens “gewoon” een eigen paal, niet iets dat door een derde partij beheerd wordt.
Je kunt een 3-fase Zappi V2.1 ook op 1-fase aansluiten, als je dan ooit een upgrade uitvoert naar bijv. 3x25A kan je die ook met 3-fase -> 11 kW (en indien nodig ook meer) inzetten ipv 7 kW.smoken schreef op vrijdag 8 november 2024 @ 22:32:
Ik ben me opnieuw aan het oriënteren qua laadpalen en raak de weg een beetje kwijt in alle huidige mogelijkheden.
De Zappi kan je zelf beheren, kan prima met zonnepanelen omgaan op 1-fase, dus als je toen tevreden was waarschijnlijk gewoon een goede opvolger.
iotdomotica.nl | Replace fear of the unknown with curiosity | 76 kWh thuisaccu's | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | 11.460 Wp PV
Dank je voor je reactie! Was inderdaad tevreden met de Zappi destijds dus wellicht gewoon voordehandliggend om voor de 2.1 te gaan. Zie er ook enkele op marktplaats staan dus dan kan ook interessant zijn.Taro schreef op vrijdag 8 november 2024 @ 23:23:
[...]
Je kunt een 3-fase Zappi V2.1 ook op 1-fase aansluiten, als je dan ooit een upgrade uitvoert naar bijv. 3x25A kan je die ook met 3-fase -> 11 kW (en indien nodig ook meer) inzetten ipv 7 kW.
De Zappi kan je zelf beheren, kan prima met zonnepanelen omgaan op 1-fase, dus als je toen tevreden was waarschijnlijk gewoon een goede opvolger.
Maar eerst eens uitzoeken of die Enyaq wel op 7kW kan laden, ik zie met name 220v en 11kW benoemd worden als optie voor thuisladen (of is dat min/max
Nagenoeg iedere auto kan wel op 3.7 of 7 kW laden. 11 kW is vaak de max op wat uitzonderingen na zoals bijv. Tesla Model S/X en Renault Zoë die ook 22 kW halen.smoken schreef op vrijdag 8 november 2024 @ 23:32:
[...]
Dank je voor je reactie! Was inderdaad tevreden met de Zappi destijds dus wellicht gewoon voordehandliggend om voor de 2.1 te gaan. Zie er ook enkele op marktplaats staan dus dan kan ook interessant zijn.
Maar eerst eens uitzoeken of die Enyaq wel op 7kW kan laden, ik zie met name 220v en 11kW benoemd worden als optie voor thuisladen (of is dat min/max)
Ah duidelijk! Ging er op zich al van uit .. maar begon toch even te twijfelen :-)Taro schreef op vrijdag 8 november 2024 @ 23:34:
[...]
Nagenoeg iedere auto kan wel op 3.7 of 7 kW laden. 11 kW is vaak de max op wat uitzonderingen na zoals bijv. Tesla Model S/X en Renault Zoë die ook 22 kW halen.
Hierover is altijd veel te vinden bij https://ev-database.org/nl/auto/2250/Skoda-Enyaq-50. Je moet bij zoiets niet zomaar de aanname doen. Vooral in de beginjaren waren lang niet alle ev’s geschikt voor “sneller” thuis laden.smoken schreef op vrijdag 8 november 2024 @ 23:32:
[...]
Dank je voor je reactie! Was inderdaad tevreden met de Zappi destijds dus wellicht gewoon voordehandliggend om voor de 2.1 te gaan. Zie er ook enkele op marktplaats staan dus dan kan ook interessant zijn.
Maar eerst eens uitzoeken of die Enyaq wel op 7kW kan laden, ik zie met name 220v en 11kW benoemd worden als optie voor thuisladen (of is dat min/max)
Altijd ook dus even het bouwjaar checken en uitvoering want soms zitten daar ook verschillen tussen.
[ Voor 6% gewijzigd door adjego op 09-11-2024 08:01 ]
Home Assistant | ☀️ 2900 Wp PVOutput | 🔋 Tesla Model 3 RWD 2024
Ik heb de laatste tijd dat mijn laadsnelheid ‘s nachts omlaag gaat. Wanneer ik mijn auto (Skoda Enyaq) aan de laadpaal zet (evbox elvi) dan begint het laden met 11kw maar na 5-10 minuten gaat de snelheid omlaag naar 6.5kw. Overdag lijkt het probleem niet te spelen. Mijn zonnepanelen leveren dan ook terug. Ook al is het maar een paar honderd watt dat wordt teruggeleverd, dan blijft de snelheid stabiel op 11kw. Lijkt dus een correlatie te zijn maar weet het niet zeker. Heeft iemand anders dit gedrag ook eens gezien?
[ Voor 8% gewijzigd door BaseLine op 09-11-2024 08:14 ]
Vraag over Tibber, als ik een laadpaal bij Tibber aanschaf dan betal je bijvoorbeeld voor Zaptec Go en apart voor installatie, maar ik vraag me af moet je ook een soort abonnement nemen voor laadpaal zelf? Ik heb al Tibber abo maar voor de updates en monitoring of Zaptec komt er nog iets bovenop?
Over 1,5 week krijgen wij onze eerste elektrische auto geleverd, een nieuwe Tesla Model 3. Ik ben dus nieuw in de EV-wereld en de laadpalen-wereld
Medio januari gaan wij verhuizen naar een woning waar al een laadpaal aanwezig is, de Alfen Eve Single Pro-line. De verkoper van de woning gebruikte deze zakelijk via 50Five. De paal wordt door hem "vrij gemaakt" zodat wij hem privé kunnen gaan gebruiken. So far so good.
Nu heb ik 50Five gemaild en die gaven aan dat ik een abonnement moet afsluiten van een paar euro per maand om de laadpaal te activeren en privé te kunnen gebruiken. Eigenlijk heb ik daar niet zo'n zin in maar ik heb geen idee of ik de paal wel kan gebruiken zonder zo'n abonnement of dat er alternatieven zijn zonder 50Five. Ik wil graag ook overstappen naar Tibber voor een dynamisch energiecontract.
Een alternatief die ik zelf zie is dat ik de paal verkoop en een ander model terughang, bijvoorbeeld eentje die door Tibber ondersteunt wordt. Dan heb ik niks meer te maken met 50Five (waar ik niet al te beste verhalen over lees) en heb ik ook zeker integratie met Tibber.
Wat denken jullie in mijn situatie? Alvast bedankt voor het meedenken!
Medio januari gaan wij verhuizen naar een woning waar al een laadpaal aanwezig is, de Alfen Eve Single Pro-line. De verkoper van de woning gebruikte deze zakelijk via 50Five. De paal wordt door hem "vrij gemaakt" zodat wij hem privé kunnen gaan gebruiken. So far so good.
Nu heb ik 50Five gemaild en die gaven aan dat ik een abonnement moet afsluiten van een paar euro per maand om de laadpaal te activeren en privé te kunnen gebruiken. Eigenlijk heb ik daar niet zo'n zin in maar ik heb geen idee of ik de paal wel kan gebruiken zonder zo'n abonnement of dat er alternatieven zijn zonder 50Five. Ik wil graag ook overstappen naar Tibber voor een dynamisch energiecontract.
Een alternatief die ik zelf zie is dat ik de paal verkoop en een ander model terughang, bijvoorbeeld eentje die door Tibber ondersteunt wordt. Dan heb ik niks meer te maken met 50Five (waar ik niet al te beste verhalen over lees) en heb ik ook zeker integratie met Tibber.
Dat dit niet afhangt van de Alfen laadpaal maar van de werkwijze van 50Five.
Een Alfen laadpaal kan an sich zonder enig probleem zelfstandig en zonder abo werken.
Een abo en een backoffice heb je alleen nodig wanneer je via derden je laadkosten automatisch wil laten verrekenen.
Je moet alleen zien dat je van de vorige eigenaar de wachtwoorden verkrijgt zodat je toegang hebt tot de software en instellingen van de laadpaal.
Wat betreft het samenwerken met Tibber kan ik je niet verder helpen.Die zijn hier niet actief.
Maar op zijn eentje kan de Alfen (nog) niet schematisch ingesteld worden op dynamische tarieven.
Een Alfen laadpaal kan an sich zonder enig probleem zelfstandig en zonder abo werken.
Een abo en een backoffice heb je alleen nodig wanneer je via derden je laadkosten automatisch wil laten verrekenen.
Je moet alleen zien dat je van de vorige eigenaar de wachtwoorden verkrijgt zodat je toegang hebt tot de software en instellingen van de laadpaal.
Wat betreft het samenwerken met Tibber kan ik je niet verder helpen.Die zijn hier niet actief.
Maar op zijn eentje kan de Alfen (nog) niet schematisch ingesteld worden op dynamische tarieven.
[ Voor 84% gewijzigd door IvoB2 op 09-11-2024 15:40 ]
Hoe werkt het eigenlijk met een pv verdeler? Stel je hebt een setje zonnepanelen op een pv verdeler zitten en als verbruiker een granny oplader. De zonnepanelen voeden dan mijn inziens rechtstreeks de stroom van de granny lader lijkt me. Veel van de wallboxen gaan pas solar laden bij min 1400w, maar meten ze zit vanuit de p1? Want met de pv verdeler weet de Wallbox dit denk ik niet.
He who laughs last thinks slowest! | ▶️ Youtube | 🌐 TechJunky.nl | ☀️ 3000Wp PV | Ford Explorer EV Ext
Hoezo niet? De P1 meet als saldo, een verdeler beschermt de draden maar “blokkeert” geen stromen zolang ze niet te hoog zijn (bescherming van bedrading).martinvdm schreef op zondag 10 november 2024 @ 08:53:
Hoe werkt het eigenlijk met een pv verdeler? Stel je hebt een setje zonnepanelen op een pv verdeler zitten en als verbruiker een granny oplader. De zonnepanelen voeden dan mijn inziens rechtstreeks de stroom van de granny lader lijkt me. Veel van de wallboxen gaan pas solar laden bij min 1400w, maar meten ze zit vanuit de p1? Want met de pv verdeler weet de Wallbox dit denk ik niet.
Snap ik, dus dan is de conclusie dat je dus wel oplaad op je panelen, immers leveren die direct aan de charger, maar dit niet zichtbaar hebt in de wallbox app.HyperBart schreef op zondag 10 november 2024 @ 08:58:
[...]
Hoezo niet? De P1 meet als saldo, een verdeler beschermt de draden maar “blokkeert” geen stromen zolang ze niet te hoog zijn (bescherming van bedrading).
Wel of geen pv verdeler maakt niet uit. PV verdeler is ook een beetje een misleidende naam, het is een extra groepenkast (onderverdeler) voor als je gebrek aan kabels hebt. Vaak toegepast bij naderhand monteren zonnepanelen.martinvdm schreef op zondag 10 november 2024 @ 08:53:
-1 Je hebt afname in huis en van je lader.
-2 Je hebt levering vanuit je zonnepanelen.
-3 is 1groter dan 2 dan neem je stroom af van het net, is 2 groter dan 1 dan lever je terug.
Bij 3 fase aansluiting geldt dit voor alles fases te samen, op 1 fase terug leveren en afnemen op een andere maakt financieel niet uit (wel voor de net belasting)
Dat wallboxen een minimum hanteren voor solar laden is voor de efficiëntie. Hoe lager de laadstroom, des te groter de verliezen.
[ Voor 8% gewijzigd door Erwin_83 op 10-11-2024 09:18 ]
Gasloos sinds 01-12-2017 zonder slotje of verwijdering, dus een "gevaarlijke situatie" volgens Liander. Verwarming met een Loria duo 6010. Pelletkachel voor de fun. EDIT 22-09-21 de (gevaarlijke) gasleiding in opdracht van Liander verwijderd.
Dat laatste klopt nietErwin_83 schreef op zondag 10 november 2024 @ 09:13:
[...]
Wel of geen pv verdeler maakt niet uit.
-1 Je hebt afname in huis en van je lader.
-2 Je hebt levering vanuit je zonnepanelen.
-3 is 1groter dan 2 dan neem je stroom af van het net, is 2 groter dan 1 dan lever je terug.
Bij 3 fase aansluiting geldt dit voor alles fases te samen, op 1 fase terug leveren en afnemen op een andere maakt financieel niet uit (wel voor de net belasting)
Dat wallboxen een minimum hanteren voor solar laden is voor de efficiëntie. Hoe lager de laadstroom, des te groter de verliezen.
13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte
Gaat dat technisch niet of is dat een bepaald minimum door de fabrikant van de auto ?Makrolon schreef op zondag 10 november 2024 @ 09:18:
[...]
Dat laatste klopt niet1400 watt is het minimum waarop veel autos kunnen laden, lager gaat niet.
Gasloos sinds 01-12-2017 zonder slotje of verwijdering, dus een "gevaarlijke situatie" volgens Liander. Verwarming met een Loria duo 6010. Pelletkachel voor de fun. EDIT 22-09-21 de (gevaarlijke) gasleiding in opdracht van Liander verwijderd.
Ik begrijp niet precies wat je bedoelt met een PV verdeler.martinvdm schreef op zondag 10 november 2024 @ 08:53:
Maar een granny charger of een laadpaal zijn gewoon AC stroomverbruikers zoals elk toestel in je woning.
Heb je voldoende PV-vermogen beschikbaar gaat de stroom dus eveneens naar een granny of een laadpaal. Bij onvoldoende vermogen komt de rest uit het net.
Een slimme laadpaal kan je wel zo instellen dat hij alleen maar zijn energie haalt uit de PV overproductie of tot een welbepaald ingesteld vermogen.
Heb je minder dan 1,4 kW uit PV beschikbaar en de laadpaal is ingesteld op only solar charging stopt het laden tijdelijk (of beter, de omvormer in de EV stopt ermee).
Heb je de laadpaal ingesteld op bv. min. 1,4 laden zal hij zoveel mogelijk uit PV halen (tot he tmax. ingesteld vermogen) en wanneer er geen 1,4 kW meer beschikbaar is uit PV blijven doorladen maar dan via het net.
Bij onvoldoende energie uit PV haalt de granny de ontbrekende stroom altijd uit het net maar met het max. dat de granny aankan (doorgaans 10 tot 16A).
De beperking tot 1,4 kW (6A) laden (per fase) zit overigens niet in de laadpaal maar in de omvormer van de meeste EV's.
Net zoals in een granny zit er in een laadpaal geen omvormer maar alleen communicatiesoftware. De omvormer zit in de EV (met uitzondering van DC laders maar dat is weer een ander verhaal dat bij thuisladen nog eerder de uitzondering dan de regel is).
[ Voor 57% gewijzigd door IvoB2 op 10-11-2024 09:34 ]
Helder, dus ook zonder p1 toevoeging “herkent” de wallbox dat er +1400w opgewekt wordt? Zie je dat dan ook in de app terug van bijv een easee als er geen equalizer is aangesloten?
De EV geeft dat aan met de P1 heeft het dus niets te maken.
1,4 kW beschikbaar (of meer) is laden. Daaronder is niet laden.
Is de laadpaal 3f aangesloten en ondersteunt de laadpaal geen omschakeling van 3f naar 1f dan is het minimum zelfs 3x6A => 4,2 kW.
Met PV heeft het an sich ook niets te maken. Het maakt de laadpaal niet uit wat de bron van de stroom is.
Wil je echter de laadpaal aansturen op zonnestroom dan heb je - afhankelijk van merk laadpaal - CT klemmen nodig of een UTP RJ11 verbinding met de P1 poort van de digitale meter. De laadpaal moet immers weten hoeveel overproductie er beschikbaar is vanuit PV en dat wordt bepaald op basis van de teruglegering. Ipv terug te leveren aan het net gaat het dan richting EV.
Maar de software van de laadpaal moet dat dan ondersteunen.
Met een granny charger zou je dat kunnen sturen met een "slimme" stekker die communiceert met de P1 poort (bv. een HW socket met een abo van HW).
1,4 kW beschikbaar (of meer) is laden. Daaronder is niet laden.
Is de laadpaal 3f aangesloten en ondersteunt de laadpaal geen omschakeling van 3f naar 1f dan is het minimum zelfs 3x6A => 4,2 kW.
Met PV heeft het an sich ook niets te maken. Het maakt de laadpaal niet uit wat de bron van de stroom is.
Wil je echter de laadpaal aansturen op zonnestroom dan heb je - afhankelijk van merk laadpaal - CT klemmen nodig of een UTP RJ11 verbinding met de P1 poort van de digitale meter. De laadpaal moet immers weten hoeveel overproductie er beschikbaar is vanuit PV en dat wordt bepaald op basis van de teruglegering. Ipv terug te leveren aan het net gaat het dan richting EV.
Maar de software van de laadpaal moet dat dan ondersteunen.
Met een granny charger zou je dat kunnen sturen met een "slimme" stekker die communiceert met de P1 poort (bv. een HW socket met een abo van HW).
[ Voor 97% gewijzigd door IvoB2 op 10-11-2024 09:48 ]
Ik heb iets soortgelijks, maar dan overdag.BaseLine schreef op zaterdag 9 november 2024 @ 08:12:
Ik heb de laatste tijd dat mijn laadsnelheid ‘s nachts omlaag gaat. Wanneer ik mijn auto (Skoda Enyaq) aan de laadpaal zet (evbox elvi) dan begint het laden met 11kw maar na 5-10 minuten gaat de snelheid omlaag naar 6.5kw. Overdag lijkt het probleem niet te spelen. Mijn zonnepanelen leveren dan ook terug. Ook al is het maar een paar honderd watt dat wordt teruggeleverd, dan blijft de snelheid stabiel op 11kw. Lijkt dus een correlatie te zijn maar weet het niet zeker. Heeft iemand anders dit gedrag ook eens gezien?
De zonnepanelen doen momenteel erg weinig.
De Easee equalizer zegt dat er nog 6580Watt over is, maar er wordt maar met 8kW geladen.
Hij was een half uur geleden nog aan laden met 11kW.
/f/image/t3LJmM3DQj1zL8QIz3YbUy5V.png?f=fotoalbum_large)
Niet doen. Als je een Peblar wil, koop die dan. Ik heb een Bluebuild laadpunt van Coolblue. Dat is ook een white label Peblar. Maar de firmware is niet compatibel met die van Peblar. En het laadpunt in eigen beheer krijgen is een drama. Dit risico loop je ook bij Eneco. Ik heb er spijt van en overweeg het ding bij de vuilnis te gooien.UniCache2 schreef op vrijdag 8 november 2024 @ 10:48:
[...]
Zijn hier al tweakers die "winst" maken op basis van hun thuislaadpaal?
Ik hoorde een collega die.
* een laadpaal bij een CPO heeft staan aan een hoog tarief ( kwh en uurprijs )
* een laadkaart afneemt met een vaste prijs
Hij wordt dus meer uitbetaald dan dat hij zelf betaald aan de laadsessies.
Volgens mij doet hij niets onwettig / fout.
Dat gaat al snel richting ethiek, maar wat in dit topic nogal eens voorbij komt is kostprijs + kleine marge voor afschrijving + backoffice kosten.loxr25 schreef op zondag 10 november 2024 @ 22:49:
In mijn optiek is elke cent meer dan kostprijs al oneerlijk naar de WG als deze ook een laadpaal constructie aanbiedt waar je zelf geen kosten hebt anders dan afgenomen stroom.
Je kunt bij een eigen EVSE nog beargumenteren dat je je WG een plezier doet als je jouw tarief op 1 ct lager zet dan de dichtstbijzijnde publieke paal, maar dat is wat mij betreft al een hellend vlak als dit hoger is dan die kost prijs + marge.
Dat men geld verdient door de salderingsregeling en opgewekte stroom met een PV-installatie vind ik nog tot daar aan toe, dat is veel te complex en te volatiel om goed te berekenen.
Je moet eigenlijk jezelf de vraag stellen: kun je jouw laadconstructie met een strak gezicht bij de koffieautomaat uitleggen als er iemand van de facilitaire dienst, HR en directie bij staat?
Die constructie van je collega is mooi om een paar honderd euro netto per jaar meer te verdienen, maar wel over de rug van je WG én je collega's.
[ Voor 5% gewijzigd door True op 10-11-2024 23:13 ]
VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente
Ja, bij iedere geladen kWh.loxr25 schreef op zondag 10 november 2024 @ 22:49:
En het is trouwens de werkgever zelf die de methodologie van het vergoedingstarief heeft bepaald.
En de werkgever op zijn beurt haalt daar fiscaal voordeel uit.
Veel ethiek komt er dus van mijn kant niet bij kijken.
[ Voor 9% gewijzigd door IvoB2 op 10-11-2024 23:20 ]
Vergeet ook de belastingdienst niet, het is namelijk gewoon loon waar je inkomstenbelasting over moet betalen. En dat doe je niet als je een te hoog tarief in stelt.True schreef op zondag 10 november 2024 @ 23:12:
[...]
Dat gaat al snel richting ethiek, maar wat in dit topic nogal eens voorbij komt is kostprijs + kleine marge voor afschrijving + backoffice kosten.
In mijn optiek is elke cent meer dan kostprijs al oneerlijk naar de WG als deze ook een laadpaal constructie aanbiedt waar je zelf geen kosten hebt anders dan afgenomen stroom.
Je kunt bij een eigen EVSE nog beargumenteren dat je je WG een plezier doet als je jouw tarief op 1 ct lager zet dan de dichtstbijzijnde publieke paal, maar dat is wat mij betreft al een hellend vlak als dit hoger is dan die kost prijs + marge.
Dat men geld verdient door de salderingsregeling en opgewekte stroom met een PV-installatie vind ik nog tot daar aan toe, dat is veel te complex en te volatiel om goed te berekenen.
Je moet eigenlijk jezelf de vraag stellen: kun je jouw laadconstructie met een strak gezicht bij de koffieautomaat uitleggen als er iemand van de facilitaire dienst, HR en directie bij staat?
Die constructie van je collega is mooi om een paar honderd euro netto per jaar meer te verdienen, maar wel over de rug van je WG én je collega's.
13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte
Goedemorgen!
Ik heb mijn oog laten vallen op een Easee charge lite.
Bij Tibber zag ik de goedkoopste optie. Daarnaast zag ik dat het nog goedkoper kon door de actie met grid rewards te nemen.
Ik zit niet bij Tibber, is dit een probleem? Of zie ook nog iets anders over het hoofd?
Bij Tibber zag ik de goedkoopste optie. Daarnaast zag ik dat het nog goedkoper kon door de actie met grid rewards te nemen.
Ik zit niet bij Tibber, is dit een probleem? Of zie ook nog iets anders over het hoofd?
Te weinig geld voor alle gadgets.
Grid rewards is een beloning bij Tibber als klant. Dit gaat over je energierekening. Als je geen klant bij Tibber bent, kun je hier dus niets mee. Het is een verrekening op je maandrekening voor gepauzeerd energiegebruik of voor het ontlasten van het net.Masuchievo schreef op maandag 11 november 2024 @ 08:21:
Goedemorgen!
Dat is vrij logisch, maar het verschil tussen de 2 pakketten is 30 euro. Dus leek me een goede om te kijken of mensne hier een idee hadden.mistermol schreef op maandag 11 november 2024 @ 08:24:
[...]
Grid rewards is een beloning bij Tibber als klant. Dit gaat over je energierekening. Als je geen klant bij Tibber bent, kun je hier dus niets mee. Het is een verrekening op je maandrekening voor gepauzeerd energiegebruik of voor het ontlasten van het net.
Te weinig geld voor alle gadgets.
Dat verschil is het verschil in prijs tussen wel/geen tibber klant zijn.Masuchievo schreef op maandag 11 november 2024 @ 08:27:
[...]
Dat is vrij logisch, maar het verschil tussen de 2 pakketten is 30 euro. Dus leek me een goede om te kijken of mensne hier een idee hadden.
Zelfs wanneer je geen tibber klant bent dan is het nog steeds een hele nette prijs.
Ik zie 489 voor het pakket met gridrewards en 459 voor alleen de easee. bij het eerste pakket zit de pulse erbij, een P1 meter die je nodig hebt voor load balancing. lijkt dat je die voor slim laden en gridrewards niet nodig hebt, daar moet je klant voor zijn. als je wel de pulse wilt komt er ook €30 bij.Masuchievo schreef op maandag 11 november 2024 @ 08:27:
[...]
Dat is vrij logisch, maar het verschil tussen de 2 pakketten is 30 euro. Dus leek me een goede om te kijken of mensne hier een idee hadden.
In het verleden is dit hier ook wel eens voorbij gekomen. Ik ga er overigens vanuit dat hij ook de factuur van de laadpas zelf voldoet, in tegenstelling tot de antwoorden hierboven, waarbij de poster ervan uitgaan dat de laadkosten bij de werkgever in rekening wordt gebracht... (Dat is weer een heel ander verhaal)loxr25 schreef op zondag 10 november 2024 @ 22:49:
De vaste tarief-laadpassen die er nog over zijn, zitten wel rond de 60-75 cent incl. btw. Dan moet je dus je laadpaal wel instelling op een vrij bizar tarief van minimaal 60-75 cent. De MSP (diegene die de laadpas aan je verstrekt) schiet daar dan behoorlijk bij in. Ook al omdat hun tarief van 60-75 cent incl. btw is, terwijl ze de roaming-CPO ex. btw uitbetalen.
Onwettig is het niet. Wel vraag ik me af of je voldoet aan de voorwaarden van de laadpas (dat denk ik niet). Ik zou ervan 'genieten' zo lang het duurt. De pasaanbieder zal hem er vast een keer uit knikkeren.
Overigens is dit ook de reden dat je steeds minder laadpassen met vast tarief ziet: diegene die ze afnemen weten dat ze er profijt van hebben en dus hou je als MSP alleen klanten over die voor heel hoog tarief laden. Dus jouw collega zorgt ervoor dat hij ook de laatste paar aanbieders van vast tarief nog even uitknijpt voor het feest helemaal over is
Aanvullend hierop heb ik zojuist de volgende reactie van 50Five gehad:JeroenVerweij schreef op zaterdag 9 november 2024 @ 15:23:
Over 1,5 week krijgen wij onze eerste elektrische auto geleverd, een nieuwe Tesla Model 3. Ik ben dus nieuw in de EV-wereld en de laadpalen-wereld![]()
“Het laadstation kan eventueel ook zonder abonnement werken, deze moet dan "stand alone"worden gezet. Hiervoor moet er een monteur bij u op locatie komen om de instellingen softwarematig aan te passen. Hiervoor worden kosten berekend van €337,50
Een abonnement is vaak voordeliger omdat we dan ook op afstand mee kunnen kijken mocht u een storing hebben o.i.d.”
Schandalig tarief natuurlijk, voor iets wat waarschijnlijk ook op afstand gedaan kan worden. Maar los daarvan: stel dat ik de paal “stand alone” laat zetten, hoe zorg ik dan dat ik de enige ben die de paal kan gebruiken?
Zorg dat je die wachtwoord kaart die hier al tig keer besproken is in handen hebt of krijgt en dan doe je het tegen dan zelf.JeroenVerweij schreef op maandag 11 november 2024 @ 11:52:
[...]
Aanvullend hierop heb ik zojuist de volgende reactie van 50Five gehad:
“Het laadstation kan eventueel ook zonder abonnement werken, deze moet dan "stand alone"worden gezet. Hiervoor moet er een monteur bij u op locatie komen om de instellingen softwarematig aan te passen. Hiervoor worden kosten berekend van €337,50
Een abonnement is vaak voordeliger omdat we dan ook op afstand mee kunnen kijken mocht u een storing hebben o.i.d.”
Schandalig tarief natuurlijk, voor iets wat waarschijnlijk ook op afstand gedaan kan worden. Maar los daarvan: stel dat ik de paal “stand alone” laat zetten, hoe zorg ik dan dat ik de enige ben die de paal kan gebruiken?
Heb je die kaart niet dan zal het die 300 eur betalen zijn (zorg dat je dan bij interventie het wachtwoord wel hebt) of je verkooopt ‘m en neemt je verlies.
Zorg dat je aan het wachtwoord komt en doe het zelf.JeroenVerweij schreef op maandag 11 november 2024 @ 11:52:
[...]
Ieder zijn ding maar dat grenst eerder aan afpersing van onwetende klanten.
Persoonlijk zou ik ze om het wachtwoord vragen, desnoods met een minimale vergoeding, zodat er niemand "ter plaatse moet komen". Weigeren ze dat zou ik ze - ook al kost het me geld - met onmiddellijke ingang voor hun "diensten" bedanken en me een andere laadpaal aanschaffen.
Dank voor de tips. Ik ben met jullie hints gaan zoeken op "wachtwoord" in dit topic en in het Alfen topic en dat opent een hele wereld. Ik heb wat om mij in te verdiepen voor de verhuizing
Ethisch gezien... Er is een verschil tussen doelbewust 'winst' maken en de laadpaal 'terug verdienen'.loxr25 schreef op zondag 10 november 2024 @ 22:49:
Ik heb mijn laadpaal zelf bekostigd en aangelegd. Met werkgever afgesproken dat ik die paal door een hoger tarief terug kan en mag verdienen.
Dat vind ik wat anders dan 'winst' maken.
Zonnepanelen 3950Wp - DMEGC 6x395Wp (ZW 2°) + DMEGC 4x395Wp (ZW 28°) - Solis 3.6 ; Easee Charge Lite 11kW + Easee Equalizer (Load Balancing) ; BMW iX1
Ieder zijn eigen mening maar ik vind niets onethisch aan winst maken.
Lijkt me bovendien ook het basis uitgangspunt te zijn van iedere westerse werkgever/zelfstandige/bedrijfsleider.
Ik leef in het kapitalistisch deel van de wereld en niet in het communistische deel waar winst blijkbaar een vies woord is.
Om "iets" terug te verdienen moet je uiteraard ook eerst winst maken.
"Ethiek" lijkt me in deze dan eerder een semantisch uitgangspunt te zijn om het een en ander voor zichzelf goed te willen praten.
Blijkbaar heb je in die semantiek dan "ethische eurocenten" en "onethische eurocenten?
Ik heb er eens naar gekeken en je ziet het er echt niet aan.
Lijkt me bovendien ook het basis uitgangspunt te zijn van iedere westerse werkgever/zelfstandige/bedrijfsleider.
Ik leef in het kapitalistisch deel van de wereld en niet in het communistische deel waar winst blijkbaar een vies woord is.
Om "iets" terug te verdienen moet je uiteraard ook eerst winst maken.
"Ethiek" lijkt me in deze dan eerder een semantisch uitgangspunt te zijn om het een en ander voor zichzelf goed te willen praten.
Blijkbaar heb je in die semantiek dan "ethische eurocenten" en "onethische eurocenten?
Ik heb er eens naar gekeken en je ziet het er echt niet aan.
[ Voor 24% gewijzigd door IvoB2 op 11-11-2024 14:34 ]
Ik ben het wel deels met je eens. Winst is niet direct onethisch, winst maken bij je werkgever vind ik afhankelijk van de hoeveelheid wel op het randje.....
Bwa, ik zie het eerder als een win-win situatie.
Ik maak winst op thuisladen en de werkgever betaalt minder vergoeding voor thuisladen dan wanneer ik publiek ga laden.
De twee betrokken partijen winnen dus.
Ik maak winst op thuisladen en de werkgever betaalt minder vergoeding voor thuisladen dan wanneer ik publiek ga laden.
De twee betrokken partijen winnen dus.
@IvoB2 Je bent weer aardig vocaal, maar de regels in BE zijn echt totaal anders dan in NL.
Bij ons in NL 'mag' je geen winst maken op je vergoeding voor thuisladen. Je mag jouw kosten (*) vergoed krijgen. Het meerdere boven jouw kostprijs is volgens onze begrippen loon uit dienstbetrekking en dus belast met loonbelasting. Dat is een wezenlijk verschil met België voor zover ik begrijp.
Er wordt bij verrekening via backoffice uiteraard geen loonbelasting ingehouden... Maar mocht de fiscus van mening zijn dat er meer dan de kostprijs wordt vergoed, ontvangt de werkgever in dit geval een naheffingsaanslag loonheffingen. Een werkgever schrijft dus normaliter ook voor dat je niet meer dan je kostprijs instelt als tarief.
* Over de vraag wat jouw tarief moet zijn in relatie tot je kostprijs, heeft de kennisgroep van de Belastingdienst twee standpunten bekend gemaakt. Ik heb dit eerder gepost in dit topic. Al zijn er vorige week twee nieuwe standpunten verschenen en de twee oude ingetrokken, er is nauwelijks iets gewijzigd.
Daarnaast is er nog een verschil tussen zelf de kosten van (aanleg van) je laadpaal dragen of wanneer je werkgever alles faciliteert inclusief aanleg laadpaal.
Dit was overigens helemaal niet het onderwerp dat werd aangesneden. Dat heb ik eerder beantwoord.
Bij ons in NL 'mag' je geen winst maken op je vergoeding voor thuisladen. Je mag jouw kosten (*) vergoed krijgen. Het meerdere boven jouw kostprijs is volgens onze begrippen loon uit dienstbetrekking en dus belast met loonbelasting. Dat is een wezenlijk verschil met België voor zover ik begrijp.
Er wordt bij verrekening via backoffice uiteraard geen loonbelasting ingehouden... Maar mocht de fiscus van mening zijn dat er meer dan de kostprijs wordt vergoed, ontvangt de werkgever in dit geval een naheffingsaanslag loonheffingen. Een werkgever schrijft dus normaliter ook voor dat je niet meer dan je kostprijs instelt als tarief.
* Over de vraag wat jouw tarief moet zijn in relatie tot je kostprijs, heeft de kennisgroep van de Belastingdienst twee standpunten bekend gemaakt. Ik heb dit eerder gepost in dit topic. Al zijn er vorige week twee nieuwe standpunten verschenen en de twee oude ingetrokken, er is nauwelijks iets gewijzigd.
Daarnaast is er nog een verschil tussen zelf de kosten van (aanleg van) je laadpaal dragen of wanneer je werkgever alles faciliteert inclusief aanleg laadpaal.
Dit was overigens helemaal niet het onderwerp dat werd aangesneden. Dat heb ik eerder beantwoord.
In principe is dat in België niet anders hoor.
In de praktijk zit je uiteraard met het probleem "je moet jouw kosten vergoed krijgen".
Ik zie een werkgever met duizenden werknemers met elk een EV en elk hun eigen tariefplan (vast, variabel, dynamisch, wel PV, geen PV,....) nog niet een nota indien per wijzigend tariefplan laat staan per wijzigend uurtarief.
Dan is het voor iedereen makkelijker om vanuit de werkgever een vast vergoedingstarief per geladen kWh te hanteren en de werknemers regelen zelf hun energiecontract en nemen de bluts met de buil (een duurder energiecontract dan de vergoeding is extra winst voor de werkgever en verlies voor de werknemer, een goedkoper energiecontract dan de vergoeding (of bijna gratis laden op PV) is extra winst voor de werknemer en minder winst voor de werkgever en alles daar tussen.
Je kan het principe ook strikt gaan toepassen en iedereen die thuis kan laden een tweede digitale meter exclusief voor de laadpaal laten plaatsen waarop de werkgever een energiecontract op afsluit.
Dan werk je volgens de letter van de wet. Maar ik betwijfel dat zo'n enorme meerkost beter is voor de werkgever, werknemer en fiscus. Alleen de producenten van digitale meters en hun installateurs worden daar beter van.
Wat dat met "vocaal" zijn te maken heeft begrijp ik niet.
Er werd een vraag* gesteld aan "tweakers". Ik gaf daar, als medetweaker, mijn antwoord op.
Zag ook in de vraag niet dat er een beperking was op locatie noch nationaliteit. Alleen dat het gericht was aan "Tweakers".
Dat anderen daar - naargelang de eigen situatie - een andere mening en/of antwoord op willen geven stoort me niet. Doen, zou ik zeggen. Maar het gaat mijn uitgangspunt en handelswijze voorlopig niet wijzigen.
Mijn antwoord blijft dus - in overeenstemming met mijn realiteit als medetweaker - ongewijzigd.
*Voor wie de vraag vergeten is:
Losstaand van de initiële vraag is het mijn persoonlijke mening dat de benodigde transitie van fossiel naar elektrificatie alleen voldoende snel zal lukken wanneer eindconsumenten ook het idee hebben er iets bij te winnen en niet dat men hen eerst overstag wil doen gaan om vervolgens jacht te gaan maken op elke eurocent die ze eraan zouden kunnen overhouden.
Daarom ben ik vanaf 1 nov ll. niet allen gaan laden op kosten van de werkgever maar vanuit dezelfde EV ook nog eens structureel gaan terugleveren aan de woning. Loopt tot nu toe lekker en daar kan je ook extra winst op maken.
In de praktijk zit je uiteraard met het probleem "je moet jouw kosten vergoed krijgen".
Ik zie een werkgever met duizenden werknemers met elk een EV en elk hun eigen tariefplan (vast, variabel, dynamisch, wel PV, geen PV,....) nog niet een nota indien per wijzigend tariefplan laat staan per wijzigend uurtarief.
Dan is het voor iedereen makkelijker om vanuit de werkgever een vast vergoedingstarief per geladen kWh te hanteren en de werknemers regelen zelf hun energiecontract en nemen de bluts met de buil (een duurder energiecontract dan de vergoeding is extra winst voor de werkgever en verlies voor de werknemer, een goedkoper energiecontract dan de vergoeding (of bijna gratis laden op PV) is extra winst voor de werknemer en minder winst voor de werkgever en alles daar tussen.
Je kan het principe ook strikt gaan toepassen en iedereen die thuis kan laden een tweede digitale meter exclusief voor de laadpaal laten plaatsen waarop de werkgever een energiecontract op afsluit.
Dan werk je volgens de letter van de wet. Maar ik betwijfel dat zo'n enorme meerkost beter is voor de werkgever, werknemer en fiscus. Alleen de producenten van digitale meters en hun installateurs worden daar beter van.
Wat dat met "vocaal" zijn te maken heeft begrijp ik niet.
Er werd een vraag* gesteld aan "tweakers". Ik gaf daar, als medetweaker, mijn antwoord op.
Zag ook in de vraag niet dat er een beperking was op locatie noch nationaliteit. Alleen dat het gericht was aan "Tweakers".
Dat anderen daar - naargelang de eigen situatie - een andere mening en/of antwoord op willen geven stoort me niet. Doen, zou ik zeggen. Maar het gaat mijn uitgangspunt en handelswijze voorlopig niet wijzigen.
Mijn antwoord blijft dus - in overeenstemming met mijn realiteit als medetweaker - ongewijzigd.
Bijkomende info: de laadpaal tegen de gevel van mijn woningen, de installatie van de laadpaal en de kosten van de backoffice werden en worden in het geheel niet door mij bekostigd.loxr25 schreef op zondag 10 november 2024 @ 22:49:
Losstaand van de initiële vraag is het mijn persoonlijke mening dat de benodigde transitie van fossiel naar elektrificatie alleen voldoende snel zal lukken wanneer eindconsumenten ook het idee hebben er iets bij te winnen en niet dat men hen eerst overstag wil doen gaan om vervolgens jacht te gaan maken op elke eurocent die ze eraan zouden kunnen overhouden.
Daarom ben ik vanaf 1 nov ll. niet allen gaan laden op kosten van de werkgever maar vanuit dezelfde EV ook nog eens structureel gaan terugleveren aan de woning. Loopt tot nu toe lekker en daar kan je ook extra winst op maken.
[ Voor 117% gewijzigd door IvoB2 op 11-11-2024 15:58 ]
Daarom juist kunnen werknemers zelf hun tarief bepalen via de backoffice. Anders hadden we deze discussie überhaupt niet.IvoB2 schreef op maandag 11 november 2024 @ 15:34:
In principe is dat in België niet anders hoor.
Dynamisch beprijzen c.q. wisselende uurtarieven is wel een 'probleem', maar ook daar wordt aan gewerkt. Diverse backoffices kunnen al omgaan met de EPEX Spot en laten werknemers dit instellen (met eigen opslag per kWh afhankelijk van welke leverancier wordt gekozen).
Kortom, in werkelijkheid is het geen probleem. Juist daarvoor dient een backoffice, om ervoor te zorgen dan werknemers hun eigen kostprijs kunnen invoeren en vergoed krijgen.
Het antwoord op die vraag is tweeledig maar kan kort zijn:Wat dat met "vocaal" zijn te maken heeft begrijp ik niet.
Dat anderen daar - naargelang de eigen situatie - een andere mening en/of antwoord op willen geven stoort me niet. doen, zou ik zeggen. Maar het gaat mijn uitgangspunt en handelswijze voorlopig niet wijzigen.
Mijn antwoord blijft dus ongewijzigd.
[...]
Winst maken ten koste van een MSP (vast tarief versus hoger vergoedingstarief op je eigen laadpaal, zie mijn eerdere antwoord. Hier ging de vraag over): Prima, voor zolang het duurt.
Winst maken ten koste van je werkgever; mag niet in NL. (Of onder inhouding van loonbelasting, wat nooit gebeurt).
JanHenk in "Thuisladen van je EV deel 2"
Hier heb ik nog wat aanvullende info opgenomen voor de geïnteresseerde.
[ Voor 3% gewijzigd door JanHenk op 11-11-2024 16:24 ]
Daar ging de vraag idd over en zijn we het beiden dan volmondig over eens.
Je kan er beter van in het begin bij zijn en niet wachten tot grootste winstneming al voorbij is.
De hoogste winsten haal je in segmenten waar de massa niet mee is. Wanneer de massa instapt is de leut meestal voorbij.
Hier duurt het overigens al sinds Q1 2019.
Wat nog niet vermeldt werd voor België is dat er momenteel nog discussie is tussen de betrokken partijen.JanHenk schreef op maandag 11 november 2024 @ 16:16:
[...]
Daarom juist kunnen werknemers zelf hun tarief bepalen via de backoffice. Anders hadden we deze discussie überhaupt niet.
Dynamisch beprijzen c.q. wisselende uurtarieven is wel een 'probleem', maar ook daar wordt aan gewerkt. Diverse backoffices kunnen al omgaan met de EPEX Spot en laten werknemers dit instellen (met eigen opslag per kWh afhankelijk van welke leverancier wordt gekozen).
Kortom, in werkelijkheid is het geen probleem. Juist daarvoor dient een backoffice, om ervoor te zorgen dan werknemers hun eigen kostprijs kunnen invoeren en vergoed krijgen.
[...]
Het antwoord op die vraag is tweeledig maar kan kort zijn:
Winst maken ten koste van een MSP (vast tarief versus hoger vergoedingstarief op je eigen laadpaal, zie mijn eerdere antwoord. Hier ging de vraag over): Prima, voor zolang het duurt.
Winst maken ten koste van je werkgever; mag niet in NL. (Of onder inhouding van loonbelasting, wat nooit gebeurt).
Officieel zou je je eigen tarief moeten in voeren, en als er winst gemaakt wordt, dan kan je daar belasting op betalen.
De meeste werkgevers baseren zich op een tarief van de CREG wat ook continu aangepast wordt. Vandaag is dat 33ct. Als ik mijn marginaal tarief bereken kom ik op 23ct (paar maanden terug). In dat marginaal tarief zit geen vast recht, en geen piektarief. En ja, door thuis te laden is mijn piek zeker hoger dan zonder.
Daartegenover staat dat in de zomer, iedere niet teruggeleverde kWh me nu 33ct oplevert terwijl terugleveren nu ca 4ct oplevert.
Maar eigenlijk wachten we op een wet of MB wat vast gaat leggen dat die manier van werken billijk en correct is, en niet gaat leiden tot het belasten van een beetje winst.
Mijn maandelijkse rekening varieert tussen de 45 en 200€. Dus zelfs als daar nu 20% winst in zou zitten, dan blijven dat zeer beperkte bedragen.
En als onze fiscus daar een heksenjacht op gaat in zetten… be my guest.
Sony A7 iv en wat recycled glas
Ik heb nu een aantal dagen een nieuwe Volkswagen ID.3 (MY25). Ik heb deze gisteren aan onze nieuwe paal van Chargepoint Europe (een andere provider dan Chargepoint.com overigens) aangesloten en nu valt mij op dat hij status "Laden" geeft kort na dat hij status "Laden (vol)" aangeeft. Is dit normaal? De kWh lopen zo stiekem toch op.
Hallo,
Ik zou graag een laadpunt installeren op ons tweede verblijf in de Ardennen. Daar ligt een ouder 3x230v net (driehoekschakeling) zonder neuter.
De huisaansluiting is 3x230 39A = 15.5 kVA.
Ik zag hier al vragen voorbij komen over de oudere 3x230 IT netten maar de conclusies waren (me) niet altijd duidelijk.
Onze auto's zijn BMW i4 en i5 en kunnen aan 11kW opladen (wat we thuis doen maar hier hebben we 3x400+N).
Ik was nu naar de easee chargers aan het kijken en zie dan dat de LITE tot 6.4 kW kan opladen 3x230:
IT 3-phase: 3 x 16A = 6.4 kW
De CORE tot 12.7 kW (en dus de 11 kw kunnen leveren die de BMW maximaal ondersteunt):
3-phase IT: 2.4 kW (6A) – 12.7 kW (32A)
https://easee.com/en/products/ev-chargers/charge-core/
De carport is 20 meter van de hoofdkast verwijderd, dus aansluiten zou volstaan met een XVB 5G6 (wel 4G6 maar beter voorbereid zijn dus koop ik liever 5G6).
Het is me echter niet duidelijk of de BMW's dan wel gaan kunnen opladen op 3-fases en veel EV's dan maar 1 fase gaan gebruiken (behalve Tesla's die dan 2 fasen gebruiken).
Heeft de auto een neuter of maakt dat niet uit en is die gewoon blij met 3 fases en wordt alles in de Easee geregeld?
Groeten,
Nick
Ik zou graag een laadpunt installeren op ons tweede verblijf in de Ardennen. Daar ligt een ouder 3x230v net (driehoekschakeling) zonder neuter.
Ik zag hier al vragen voorbij komen over de oudere 3x230 IT netten maar de conclusies waren (me) niet altijd duidelijk.
Onze auto's zijn BMW i4 en i5 en kunnen aan 11kW opladen (wat we thuis doen maar hier hebben we 3x400+N).
Ik was nu naar de easee chargers aan het kijken en zie dan dat de LITE tot 6.4 kW kan opladen 3x230:
De CORE tot 12.7 kW (en dus de 11 kw kunnen leveren die de BMW maximaal ondersteunt):
De carport is 20 meter van de hoofdkast verwijderd, dus aansluiten zou volstaan met een XVB 5G6 (wel 4G6 maar beter voorbereid zijn dus koop ik liever 5G6).
Het is me echter niet duidelijk of de BMW's dan wel gaan kunnen opladen op 3-fases en veel EV's dan maar 1 fase gaan gebruiken (behalve Tesla's die dan 2 fasen gebruiken).
Heeft de auto een neuter of maakt dat niet uit en is die gewoon blij met 3 fases en wordt alles in de Easee geregeld?
Groeten,
Nick
Echter waar valt het volgende dan onder?JanHenk schreef op maandag 11 november 2024 @ 16:16:
[...]
Daarom juist kunnen werknemers zelf hun tarief bepalen via de backoffice. Anders hadden we deze discussie überhaupt niet.
[...]
Het antwoord op die vraag is tweeledig maar kan kort zijn:
Ik neem een model contract bij Energy Zero (https://consumenten.energ...1re17LY8UKUMaAtd9EALw_wcB)
Echter heb ik ook voldoende PV op het dak liggen om met de huidige salderings regeling mijn huis opwek en het benodigde energie voor de auto op te wekken.
Volgens de regels zou ik dan tussen de 0,59 en de 0,66 euro per kWh mogen declareren bij miin werkgever.
Dat valt dan volledig binnen de regels
@ndedecke Je gaat op een driehoekschakeling zonder nul nooit op 3 fasen kunnen laden. Dat kan echt alleen op een ster schakeling met nul zoals in je andere huis.
Tesla Model Y, RWD, Byd Atto 3
@OscarAarts Ik ben van mening van wel ja. Maar waar ik niet zeker van ben, is dat de Belastingdienst er ook zo over denkt en wat de rechter er voor mening op nahoudt. Er is nog geen jurisprudentie in de loonheffingen omtrent dit onderwerp.
De salderingsregeling en zonnepanelen in z'n algemeen vertroebelen behoorlijk de 'kostprijs' oftewel de 'intermediaire kosten' die de werknemer heeft. Dus het blijft een 'grijs gebied'. Zonder zonnepanelen is het voor mij een stuk duidelijker.
De salderingsregeling en zonnepanelen in z'n algemeen vertroebelen behoorlijk de 'kostprijs' oftewel de 'intermediaire kosten' die de werknemer heeft. Dus het blijft een 'grijs gebied'. Zonder zonnepanelen is het voor mij een stuk duidelijker.
even snel gekeken en een Tesla wallcharger kan wel zo aangesloten worden. Ik mag dan aannemen dat ie ook op 3 fasen laadt?daemonix schreef op dinsdag 12 november 2024 @ 08:45:
@ndedecke Je gaat op een driehoekschakeling zonder nul nooit op 3 fasen kunnen laden. Dat kan echt alleen op een ster schakeling met nul zoals in je andere huis.
Nominale spanning:
• 230V AC eenfase: L1, nul en aarde
• 230V AC driefasen: L1, L2, L3 en aarde
• 400V AC driefasen: L1, L2, L3, nul en aarde
• Spanningsbereik:
• 180V tot 264V AC tussen klemmen N en L1
Of is er een technische beperking? De handleiding heeft het er niet over ..
Zonneboiler 180 l, 3800 Wp, Ecolution WP en lots of LED's
Er is geen nul dus 230V AC direfasen: L1, L2, L3 en aarde. Zal de onderbouwing straks opzoeken voor je hoewel Google geduldig is.geldersscheepje schreef op dinsdag 12 november 2024 @ 08:56:
[...]
even snel gekeken en een Tesla wallcharger kan wel zo aangesloten worden. Ik mag dan aannemen dat ie ook op 3 fasen laadt?
Nominale spanning:
• Spanningsbereik:
Edit:
Maximaal vermogen bij driehoeschakeling: 230 [V] *16 [A] *Wortel(3) [gevolg van driehoek schakeling]=6374 [W]
Maximaal vermogen bij ster schakeling: 230 [V]*16 [A]*3 [fasen]=11040 [W]
[ Voor 15% gewijzigd door daemonix op 12-11-2024 09:53 ]
ndedecke schreef op maandag 11 november 2024 @ 22:57:
Hallo,
Groeten,
Nick
^ ditdaemonix schreef op dinsdag 12 november 2024 @ 08:58:
[...]
Er is geen nul dus 230V AC direfasen: L1, L2, L3 en aarde. Zal de onderbouwing straks opzoeken voor je hoewel Google geduldig is.1 van de fasen komt in de plaats van de nul.
Aansluiten en gebruik of de spanning tussen die fases zijn 2 verschillende dingen in die context.geldersscheepje schreef op dinsdag 12 november 2024 @ 08:56:
[...]
even snel gekeken en een Tesla wallcharger kan wel zo aangesloten worden. Ik mag dan aannemen dat ie ook op 3 fasen laadt?
Nominale spanning:
• Spanningsbereik:
3 x 230 zonder neuter/nul resulteert altijd in het niet kunnen halen van 11kW.
Met een driehoek 3 x 230V ga je bij laden alleen maar 7.4kW halen.
Ik lees hier en daar dat Tesla er blijkbaar in zou slagen om iets meer te halen maar ik twijfel nog altijd bij de correctheid van die informatie...
Kristofferson in "Keuze laadpaal in "driehoek" 3 fasen (3x230v zonder neuter)"
[ Voor 64% gewijzigd door HyperBart op 12-11-2024 09:29 ]
Met een driehoek schakeling haal je dus maar 6.4 kW maximaal.
[ Voor 9% gewijzigd door daemonix op 12-11-2024 09:55 ]
Wacht, nu ben je mij kwijtdaemonix schreef op dinsdag 12 november 2024 @ 09:55:
Met een driehoek schakeling haal je dus maar 6.4 kW maximaal.
Voor mij was het 2F x 16A x 230V == 7360W
Wat hanteert gij als berekening om tot 6.4 te komen?
Staat hierboven. Je laadt niet op 2 fasen.HyperBart schreef op dinsdag 12 november 2024 @ 10:47:
[...]
Wacht, nu ben je mij kwijt![]()
Voor mij was het 2F x 16A x 230V == 7360W
Wat hanteert gij als berekening om tot 6.4 te komen?
[ Voor 27% gewijzigd door daemonix op 12-11-2024 10:53 ]
Bij veruit de meeste auto's is de boordlader 16 A. Er zijn enkele uitzondering, bij mij bekend is Renault Zoe en Tesla Model S. Er zijn er vast nog wel meer.JanHenk schreef op dinsdag 12 november 2024 @ 11:48:
@daemonix Ik kan die 6,4 kW volgen, maar is dat wanneer de boordlader(s) van de auto max. 16A is? Ongeacht de huisaansluiting? Oftewel, wat is hier de beperkende factor?
Bedankt voor de feedback. Dan kan ik best gewoon de Easee Lite nemen (intern 16A). Laden tot 6.4 kW zou in principe ok moeten zijn, maar zou willen vermijden dat het dan toch maar max 3.6 kW wordt en hij ergens maar 1 fase neemt.
Kan niet direct info vinden specifiek voor BMW i4/i5 (beperkt tot 11kW) en vermoedelijk zijn die dus ook 16A.
Maar las iets dat sommige EV's in een soort veiligheid gaan als er geen echte N is.
(maar anderzijds wordt dan hier die 3e fase daarvoor gebruikt en hoop ik dat het werkt).
Kan niet direct info vinden specifiek voor BMW i4/i5 (beperkt tot 11kW) en vermoedelijk zijn die dus ook 16A.
Maar las iets dat sommige EV's in een soort veiligheid gaan als er geen echte N is.
(maar anderzijds wordt dan hier die 3e fase daarvoor gebruikt en hoop ik dat het werkt).
Misschien wel belangrijk om op te merken dat de auto's eigenlijk 3 boordladers van ieder 16A aan boord hebben. Op die manier kan een auto met een 3N400V-net opladen aan 11kW (3 * wortel(3) * 400V * 16A) .daemonix schreef op dinsdag 12 november 2024 @ 13:10:
[...]
Bij veruit de meeste auto's is de boordlader 16 A. Er zijn enkele uitzondering, bij mij bekend is Renault Zoe en Tesla Model S. Er zijn er vast nog wel meer.
Als er een non-3FN400V aansluiting (bv. 3F230V of 1F230V ) wordt gedetecteerd dan zal de auto 2 laders intern koppelen op de fase die binnenkomt om op die manier aan maximaal 7360W aka 7.4kW op te laden.
Met hulp van jullie op het forum ben ik eruit gekomen. Van de vele offertes die ik kreeg, wilde bijna niemand met de 4x2,5mm kabel werken en een installateur wilde een fase op 6a installeren.Babel schreef op woensdag 16 oktober 2024 @ 15:01:
Hallo,
Ik loop vast met wat slim is om te doen met het installeren van een laadpaal. Daarom ben ik benieuwd wat het best is om te doen dus ik hoor graag jullie meningen.
Situatie
Ik heb een woning met vaste parkeerplaatsen op een terrein achter de woning. De afstand van de parkeerplaats tot aan de meterkast is ongeveer 45 meter. In de meterkast heb ik drie fase 25 ampere schakelaars zitten. De aannemer heeft een voorbereiding uitgevoerd voor een laadpaal en er ligt een 4x2,5mm stroomkabel gedeeltelijk in een mantelbuis.
De mantelbuis komt niet onze kruipruimte in en de stroomkabel komt via een 20mm pvc buis uit de dekvloer de meterkast in. Ik heb de mantelbuis nog niet in mijn tuin gevonden en de bouwer heeft geen documentatie waar de mantelbuis in mijn tuin loopt.
De problemen
De kabel van 4x2,5 vindt iedere installateur te licht over 45 meter dus ze willen een nieuwe 5x6mm kabel trekken. Het eerste probleem is dat de huidige kabel muurvast zit dus de kans is groot dat de mantelbuis ergens is geplet door zwaar materieel die over het terrein heeft gereden nadat de mantelbuis en kabel zijn gelegd. Daarnaast is de 20mm pvc buis in de dekvloer te dun om twee utp kabels en een 5x6 stroomkabel doorheen te trekken. De 5x6mm kabel alleen is al te dik begrijp ik dus dat is een probleem.
De oplossingen
1, opnieuw graven, nieuwe mantelbuis plaatsen, dikke stroom/utp kabels trekken en die via de kruipruimte naar de meterkast lopen. Kosten? Ik vermoed rond de 5K maar dan kan ik drie fase rond 11 kWh opladen.
2, een installateur zag een oplossing om de huidige 4x2,5mm kabel te gebruiken alleen wilde hij de spanning beperken en kan ik na 3% laadverlies met 1 tot 1,2 kWh per uur laden. Als er een hogere spanning op de lange kabel wordt gezet dan zou ik meer laadverlies hebben vanwege de lange dunne stroomkabel in de grond. Deze wordt dan op een aparte stop/groep in de meterkast aangesloten. De installatie van de paal zal dan een stuk onder de 2k zijn.
Ik reis 200-300 km per week en heb een auto met een accu van bruto 33 kWh. Snelladen is voor mij niet belangrijk en er zijn genoeg 11-17 kWh laders in de wijk dus bij hoge nood kan ik die gebruiken. Optie 2 heeft mijn voorkeur want het is meer dan de helft goedkoper, past bij mijn laadpatroon en is het simpelst om te realiseren.
Ik lees online wel dat langdurig opladen kan zorgen voor oververhitting. Dat waren voorbeelden van granny laders die in een gewoon stopcontact in een bestaande groep werden gestoken. Het lijkt mij dat de laadpaal dat risico niet heeft omdat het op een aparte groep wordt aangesloten. Ik verneem graag of iemand weet wat de risico’s zijn als ik een paar keer per week mijn auto meer dan tien uur achter elkaar oplaad met 1-1,2 kWh.
Heb ik risico’s met oververhitting bij oplossing 2? Of is het verstandiger om de portemonnee te trekken en in een keer een goede oplossing te treffen?
Alvast bedankt voor jullie hulp
Via een installateur werd ik verwezen naar een zelfstandige elektricien die wel eens een laadpaal installeert en die heeft het allemaal voor mij uitgezocht en geïnstalleerd. Aan de telefoon gaf hij aan dat drie fase op 10a zeker kon dus dat wilde hij installeren.
Hij heeft navraag gedaan bij een brancheorganisatie waar hij opleidingen volgt en die gaven aan dat het zelfs drie fase op 12a kan worden ingesteld. In de meterkast heeft hij volgens mij een b16 aardlekschakelaar gebruikt dus het is denk ik op 16a gezekerd.
Nu laad ik mijn auto op met ongeveer 7,5-7,7 kw.
Nogmaals bedankt voor het meedenken en jullie hulp. Zonder deze hulp had ik waarschijnlijk een veel duurdere installateur ingeschakeld die een nieuwe kabel had ingegraven.
Dan kun je het beste eens bij Fivari.be kijken, die heeft gegarandeerd werkende oplossingen voor het Belgische neuter probleem.ndedecke schreef op dinsdag 12 november 2024 @ 14:18:
Bedankt voor de feedback. Dan kan ik best gewoon de Easee Lite nemen (intern 16A). Laden tot 6.4 kW zou in principe ok moeten zijn, maar zou willen vermijden dat het dan toch maar max 3.6 kW wordt en hij ergens maar 1 fase neemt.
Lol, da's een smart-EVSE. Ik wist niet dat iemand 'm al "geproductiseerd" had.daemonix schreef op dinsdag 12 november 2024 @ 17:53:
[...]
Dan kun je het beste eens bij Fivari.be kijken, die heeft gegarandeerd werkende oplossingen voor het Belgische neuter probleem.
Let op:
Discussie over laadpassen, facturatie e.d.: [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3. Vragen over elektrische auto's en hun bijbehorend laadvermogen in Elektrische auto's - deel 5 of de betreffende merktopics. Er is uiteraard een beetje overlap, maar specifieke vragen of opmerkingen over de inrichting van je meterkast en huisinstallatie horen in Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 2. Voor het zo goedkoop mogelijk thuisladen van je EV kan je terecht in Het grote goedkoop thuisladen van je EV topic en als laatste: voor v2g is er ook een plek: Over V2G; laden en ontladen
Discussie over laadpassen, facturatie e.d.: [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3. Vragen over elektrische auto's en hun bijbehorend laadvermogen in Elektrische auto's - deel 5 of de betreffende merktopics. Er is uiteraard een beetje overlap, maar specifieke vragen of opmerkingen over de inrichting van je meterkast en huisinstallatie horen in Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 2. Voor het zo goedkoop mogelijk thuisladen van je EV kan je terecht in Het grote goedkoop thuisladen van je EV topic en als laatste: voor v2g is er ook een plek: Over V2G; laden en ontladen