Tesla Model Y, RWD, Byd Atto 3
Mooi dat het gelukt is en bedankt voor de terugkoppeling, fijn te lezen!Babel schreef op dinsdag 12 november 2024 @ 15:58:
[...]
Met hulp van jullie op het forum ben ik eruit gekomen. Van de vele offertes die ik kreeg, wilde bijna niemand met de 4x2,5mm kabel werken en een installateur wilde een fase op 6a installeren.
Via een installateur werd ik verwezen naar een zelfstandige elektricien die wel eens een laadpaal installeert en die heeft het allemaal voor mij uitgezocht en geïnstalleerd. Aan de telefoon gaf hij aan dat drie fase op 10a zeker kon dus dat wilde hij installeren.
Hij heeft navraag gedaan bij een brancheorganisatie waar hij opleidingen volgt en die gaven aan dat het zelfs drie fase op 12a kan worden ingesteld. In de meterkast heeft hij volgens mij een b16 aardlekschakelaar gebruikt dus het is denk ik op 16a gezekerd.
Nu laad ik mijn auto op met ongeveer 7,5-7,7 kw.
Nogmaals bedankt voor het meedenken en jullie hulp. Zonder deze hulp had ik waarschijnlijk een veel duurdere installateur ingeschakeld die een nieuwe kabel had ingegraven.
Dat mbt 10-12A laden gaf ik en nog een mede-tweaker al aan vanaf het beginBabel schreef op dinsdag 12 november 2024 @ 15:58:
[...]
Met hulp van jullie op het forum ben ik eruit gekomen. Van de vele offertes die ik kreeg, wilde bijna niemand met de 4x2,5mm kabel werken en een installateur wilde een fase op 6a installeren.
Via een installateur werd ik verwezen naar een zelfstandige elektricien die wel eens een laadpaal installeert en die heeft het allemaal voor mij uitgezocht en geïnstalleerd. Aan de telefoon gaf hij aan dat drie fase op 10a zeker kon dus dat wilde hij installeren.
Hij heeft navraag gedaan bij een brancheorganisatie waar hij opleidingen volgt en die gaven aan dat het zelfs drie fase op 12a kan worden ingesteld. In de meterkast heeft hij volgens mij een b16 aardlekschakelaar gebruikt dus het is denk ik op 16a gezekerd.
Nu laad ik mijn auto op met ongeveer 7,5-7,7 kw.
Nogmaals bedankt voor het meedenken en jullie hulp. Zonder deze hulp had ik waarschijnlijk een veel duurdere installateur ingeschakeld die een nieuwe kabel had ingegraven.
Kabel inderdaad met afzekeren met B16 ALS.
Top dat het gelukt is zonder een rib uit je lijf
3600 Wp op 0° (vrijwel plat) | 3900Wp op 10°
Als je daar inderdaad een verloop voor gebruikt, dat zal de auto met 1-fase laden.marvel27 schreef op vrijdag 15 november 2024 @ 14:22:
Misschien een domme vraag, maar wat gebeurt er als ik een auto met een 1F boordlader via een mobiele lader aansluit op een 3F rode CEE WCD? Ik neem aan dat de auto dan gewoon 1 van de fases neemt om te laden. Maar klopt mijn aanname?
Of als de mobiele lader al 3-fase is, dan zal de auto gewoon maar 1 fase gebruiken om te laden.
[ Voor 10% gewijzigd door adjego op 15-11-2024 14:26 ]
Home Assistant | ☀️ 2900 Wp PVOutput | 🔋 Tesla Model 3 RWD 2024
[ Voor 98% gewijzigd door Notna op 19-11-2024 16:08 . Reden: Zie eerdere DM mbt het posten van (sluik)reclame ]
skoda enyaq 80 | holtkamper aero | fiscalist én techneut
Met onze tesla hebben we de API (via tesla login) geactiveerd. Ging vrij simpel, de Ohme app begeleid je automatisch door dit proces.JanHenk schreef op maandag 18 november 2024 @ 08:59:
@DKs Leuk! Hoe werkt dat in dit geval, via de ISO 15118 communicatie rechtstreeks met het voertuig?
Zo zou dit ook met overige merken moeten gaan. Het merk en model dien je te selecteren in de Ohme app om vervolgens deze toegang te geven tot je EV app (waarin de SoC wordt weergegeven)
YouTube: Ohme app tutorial: How to add a car
@DKs er zijn 2 manieren om laadstatus en SOC uit te lezen, of je doet dat via de API vanuit software (zoals Ohme en EVCC doen) of je doet het universeel, zonder access tot het voertuig en dan wordt er via de kabel een bepaald protocol gebruikt om de status uit te lezen.
Het voordeel van dat laatste is dat het dus voor alle voertuigen werkt zonder dat je credentials moet hebben, iets wat je met de Ohme en EVCC nog nodig hebt.
[ Voor 20% gewijzigd door HyperBart op 18-11-2024 09:55 ]
Bedankt voor de info @HyperBartHyperBart schreef op maandag 18 november 2024 @ 09:43:
Eigenlijk doet Ohme dus gewoon wat EVCC doet, maar dan vanuit hun platform.
@DKs er zijn 2 manieren om laadstatus en SOC uit te lezen, of je doet dat via de API vanuit software (zoals Ohme en EVCC doen) of je doet het universeel, zonder access tot het voertuig en dan wordt er via de kabel een bepaald protocol gebruikt om de status uit te lezen.
Het voordeel van dat laatste is dat het dus voor alle voertuigen werkt zonder dat je credentials moet hebben, iets wat je met de Ohme en EVCC nog nodig hebt.
Via de AC kabel heb ik nog nergens waar genomen, is er een dergelijke AC lader op de markt?
Het grote voordeel wat wij hier ervaren met het gebruiken van de Ohme SoC API is dat elke EV die dit ondersteund nu tot bijvoorbeeld 80% (vrij in te stellen) geladen kan worden vanuit de Ohme app, iets wat veel EV's niet met hun app kunnen.
Deze 80% treshold verlengd de batterij levensduur.
Een flinke vooruitgang lijkt ons.
Bij de vorige (de andere twee reed ik niet lang genoeg) was na 78000 km en 52 maanden gebruik de SoH van de accu nog 100%. Ik zou dus niet zomaar stellen dat altijd laden tot 80% van de capaciteit van een EV accu beter is voor de levensduur.
En al helemaal niet wanneer deze voorzien is van de goedkopere LFP accu technologie.
AC laden staat hier altijd ingesteld op 100% en DC laden op 80% (dat laatste niet om de levensduur te verlengen maar omdat de verhouding tijdswinst-geladen energie bij DC boven de 80% in elkaar klapt.
+90% van de tijd werd en wordt er hier trouwens op AC geladen zonder merkbaar negatief effect op de SoH van de accu.
Wat je beter niet doet is tot 100% laden en de auto dan dagenlang niet gebruiken. Maar daar gaat een laadpaal noch app iets aan veranderen.
[ Voor 33% gewijzigd door IvoB2 op 18-11-2024 13:06 ]
De Nissan E-NV200, de Renault zoe (ouder model) Fiat 500e kunnen niet ingesteld worden om tot 80% AC laden en zo zijn er zeker meerdere.IvoB2 schreef op maandag 18 november 2024 @ 13:02:
Ik rij al sinds 2019 met EV's (nu nummer drie) en elk van die EV's kon gewoon ingesteld worden om max. tot x% te laden. Dus ook tot 80%.
Bij de vorige (de andere twee reed ik niet lang genoeg) was na 78000 km en 52 maanden gebruik de SoH van de accu nog 100%. Ik zou dus niet zomaar stellen dat altijd laden tot 80% van de capaciteit van een EV accu beter is voor de levensduur.
En al helemaal niet wanneer deze voorzien is van de goedkopere LFP accu technologie.
AC laden staat hier altijd ingesteld op 100% en DC laden op 80% (dat laatste niet om de levensduur te verlengen maar omdat de verhouding tijdswinst-geladen energie bij DC boven de 80% in elkaar klapt.
+90% van de tijd werd en wordt er hier trouwens op AC geladen zonder merkbaar negatief effect op de SoH van de accu.
Wat je beter niet doet is tot 100% laden en de auto dan dagenlang niet gebruiken. Maar daar gaat een laadpaal noch app iets aan veranderen.
Na 52 maanden kan de SoH onmogelijk 100% zijn, waarschijnlijk betreft dit een Kia of Hyundai. Deze hebben overcapaciteit (deze worden verkocht met bijvoorbeeld 64kWh, maar je krijgt 68kWh) iedere keer snoept de boordcomputer een procentje van deze overcapaciteit af zodat de bruikbare SoH 100% blijft voor langere tijd.
Niks mis mee natuurlijk, maar de originele 100% daalt wel degelijk. 1e jaar het meest (circa 4%) en daarna circa 1% per jaar gemiddeld.
Toen wij de Zoe met 20.000km op de teller en 2 jaar oud kochten vertelde de verkoper mij ook dat de batterij 100% was, had had zelfs een origineel Renault rapport, maar na zelf meten bleek deze circa 96% SoH.
Net gebeld, en daar moeten ze uiteraard voor langskomen, want iets met bekabeling. Geen idee wat, ik weet niks van stroom, ik blijf er heel ver bij weg en heb er dus uiteraard niet zelf aan gezeten. Laatste keer laden was er niks aan de hand, ik wilde net laden, werkte niet, hoppa, foutcode, en dan ga je bellen, en dan sta je ten eerste lang in de wacht, en ten tweede moeten ze dan langskomen, maar ze sturen pas iets door naar de planning als je akkoord hebt gegeven op hun servicevoorwaarden, voor een paal die er nog geen 5 maanden hangt

/rant
Och ja, je moet toch wat he.
Jammer dat Coolblue (ook) in deze huidige "service" maatschappij mee gaat. Waarschijnlijk weer wat onderaannemertjes die alleen komen obv uurtje factuurtje. Wat zeggen die servicevoorwaarden? Paal is nog in garantie, werkt niet en kan remote niet opgelost worden... Lijkt me dan wat vreemd dat je ergens akkoord op moet geven ikv recht op service?Just_A_User schreef op maandag 18 november 2024 @ 13:54:
Ongelofelijk. Dus ik heb sinds half juni een laadpaal, van Coolblue, zo'n zogenaamde Bluebuilt die eigenlijk gewoon een ander merk is ennnn...kapot. Ik krijg Er1061.
Net gebeld, en daar moeten ze uiteraard voor langskomen, want iets met bekabeling. Geen idee wat, ik weet niks van stroom, ik blijf er heel ver bij weg en heb er dus uiteraard niet zelf aan gezeten. Laatste keer laden was er niks aan de hand, ik wilde net laden, werkte niet, hoppa, foutcode, en dan ga je bellen, en dan sta je ten eerste lang in de wacht, en ten tweede moeten ze dan langskomen, maar ze sturen pas iets door naar de planning als je akkoord hebt gegeven op hun servicevoorwaarden, voor een paal die er nog geen 5 maanden hangt![]()
/rant
Mijn boefje is liev!
Je draait de werkelijkheid gewoon om.
Omdat een paar uitzonderingen op tientallen modellen niet ingesteld kunnen worden om max. tot 80% te laden maak jij daar de regel voor bijna alle andere EV's van?
En je spreekt jezelf ook tegen. Net omdat de brutocapaciteit van een accu bij EV's doorgaans hoger is dan de toegankelijke nettocapaciteit zal je bij 100% laden de werkelijke 100% capaciteit niet bereiken en de accu in de praktijk dus niet overladen.
Dan nog eens het laden tot 80% van de nettocapaciteit beperken is dubbel op en onnodige FUD verspreiden. Maar zoals gezegd, ieder doet en gelooft wat ie zelf wil.
Je voorbeeld tussen netto/brutocapaciteit (waar ik van op de hoogte ben) en je veronderstelde degradatie houdt ook geen steek.
En je moet ook niet akkoord zijn met metingen. Een meer voor de hand liggend bewijs is dat na 52 maanden mijn EV in de praktijk nog altijd bijna evenveel range had dan op dag 1. Dat zegt voldoende.
Ieder zijn ding uiteraard. Maar ik betaal voor een accu met een range gebaseerd op 100% en niet om jarenlang er maar 60% van te gebruiken.
[ Voor 3% gewijzigd door IvoB2 op 18-11-2024 16:30 ]
Het is maar net wat je wilt zien.IvoB2 schreef op maandag 18 november 2024 @ 14:01:
@DKs Je haalt de (verouderde) uitzonderingen aan om er de regel van te maken?
Je draait de werkelijkheid gewoon om.
Omdat een paar uitzonderingen op tientallen modellen niet ingesteld kunnen worden om max. tot 80% te laden maak jij daar de regel voor bijna alle ander EV's van?
En je spreekt jezelf ook tegen. Net omdat de brutocapaciteit van een accu bij EV's doorgaans hoger is dan de toegankelijke nettocapaciteit zal je bij 100% laden de werkelijke 100% capaciteit niet bereiken en de accu in de praktijd dus niet overladen.
Dan nog eens het laden tot 80% van de nettocapaciteit beperken is dubbel op en onnodige FUD verspreiden. Maar zoals gezegd, ieder doet en gelooft wat ie zelf wil.
Je voorbeeld tussen netto/brutocapaciteit (waar ik van op de hoogte ben) en je veronderstelde degradatie houdt ook geen steek.
En je moet ook niet akkoord zijn met metingen. Een meer voor de hand liggend bewijs is dat na 52 maanden mijn EV in de praktijk nog altijd bijna evenveel range had dan op dag 1. Dat zegt voldoende.
Ieder zijn ding uiteraard. Maar ik betaal voor een accu met een range gebaseerd op 100% en niet om jarenlang er maar 60% van te gebruiken.
Bijzonder dat je die netto/brutocapaciteit zelf niet vermeld in je vorige post als je er wel van op de hoogte bent.
Het was niet mijn bedoeling om om teentjes te gaan staan hoor
Ja voor als het buiten de garantie valt he. Maar goed ik ben nergens aan geweest, het ding werkt gewoon niet meer. Los het maar op.JB schreef op maandag 18 november 2024 @ 13:59:
[...]
Jammer dat Coolblue (ook) in deze huidige "service" maatschappij mee gaat. Waarschijnlijk weer wat onderaannemertjes die alleen komen obv uurtje factuurtje. Wat zeggen die servicevoorwaarden? Paal is nog in garantie, werkt niet en kan remote niet opgelost worden... Lijkt me dan wat vreemd dat je ergens akkoord op moet geven ikv recht op service?
Leasemaatschappij gebeld en zij zeiden die rekening komt dan toch naar ons dus gewoon akkoord geven dus dat heb ik gedaan.
Coolblue valt echt gigantisch door de mand, met het voor proces, de daadwerkelijke plaatsing, de aftersales en nu ook qua service.
Daar is niets bijzonder aan want in 2024 common practice.DKs schreef op maandag 18 november 2024 @ 14:14:
[...]
Bijzonder dat je die netto/brutocapaciteit zelf niet vermeld in je vorige post als je er wel van op de hoogte bent.
Wie zijn argumentatie berust op de uitzonderingen kan dat in eerste instantie dan beter vermelden (en niet uitroepen tot de regel) en niet verwachten dat men de algemene meest voorkomende regel telkens nader gaat verklaren.
De laadlimiet in de auto zelf heb ik daarom altijd op 100% staan. Ik regel het met de laadpaal, dat werkt (vind ik) beter. Hoef ik niet aan de instellingen in de auto te zitten.
Wij laden bv. uitsluitend op zonnestroom en moeten dan geen rekening houden met nettarieven.
Wel om zoveel mogelijk PV in de accu te krijgen en dan is het lonender om tot 100% door te gaan dan te stoppen bij 80%.
Trouwens ook een tarief dat 24/7 gelijk is waardoor schema's om op goedkoopste uren te kunnen laden overbodig zijn.
Het enige schema dat dan nodig is dat is om 100% op zonnestroom te laden (of in ons geval zoveel mogelijk op PV met - zodat het laden niet telkens stopt met een wolk voor de zon - steeds een minimum van 1,4 kW (uit thuisaccu) en dat zit hier gewoon standaard al in de laadpaal (Alfen SPL).
Andere uitgangspunten, andere gevolgen, andere maatregelen.
[ Voor 35% gewijzigd door IvoB2 op 18-11-2024 15:40 ]
Wat had je dan verwacht van CoolBlue?Just_A_User schreef op maandag 18 november 2024 @ 14:39:
[...]
Ja voor als het buiten de garantie valt he. Maar goed ik ben nergens aan geweest, het ding werkt gewoon niet meer. Los het maar op.
Leasemaatschappij gebeld en zij zeiden die rekening komt dan toch naar ons dus gewoon akkoord geven dus dat heb ik gedaan.
Coolblue valt echt gigantisch door de mand, met het voor proces, de daadwerkelijke plaatsing, de aftersales en nu ook qua service.
Die zijn er echt niet voor jou hoor..
Ik snap eerlijk gezegd niet dat mensen dat soort spullen kopen bij een bedrijf als CoolBleu.
Je weet dat ze alles online doen, ze telefonisch ongetwijfeld heel slecht bereikbaar zijn en dat je via de chat lult met een chatbot...
[ Voor 0% gewijzigd door macfocus op 18-11-2024 17:23 . Reden: Typos ]
Ik heb helemaal niks gekocht, dat is allemaal via de leasemaatschappij gegaan, ze zijn telefonisch gewoon te bereiken maar dat duurt wel even ja, en de chat heb ik niet gebruikt. Uiteindelijk moeten ze het gewoon oplossen, en dat zal ook vast wel gebeuren, maar het is niet dat ze punten scoren met dit hele traject, maar goed, daar had ik dan weer 0 inspraak in, want ik mocht de paal niet zelf uitkiezen.macfocus schreef op maandag 18 november 2024 @ 15:57:
[...]
Wat had je dan verwacht van CoolBlue?
Die zijn er echt niet voor jou hoor..
Ik snap eerlijk gezegd niet dat mensen dat soort spullen kopen bij een bedrijf als CoolBleu.
Je weet dat ze alles online doen, ze telefonisch ongetwijfeld heel slecht bereikbaar zijn en dat je via de chat lult met een chatbot...
- Alfen Eve Single S
- Zaptec Pro bidirectional
- Zappi V2
Afgelopen 5 jaar heb ik de auto altijd aan publieke laadpalen gehangen tijdens de lease, maar nu ga ik de auto zelf overnemen naar privé. Voor de zakelijke kilometers zal ik dan 23 cent belasting vrij verrekenen. Om die reden heb ik dan volgens mij geen extra meter in de meterkast nodig..?
Alle tips en tricks zijn welkom hoe hier het beste mee om te gaan!
Na lang wikken en wegen tussen de Zaptec en de Zappi is het de Zappi geworden. Hangt hier nu 4 dagen en bevalt ons prima. Puur op zon energie (zelfs deze dagen) en top support vanuit Zappi.synorluna schreef op maandag 18 november 2024 @ 20:08:
Als een van de laatste van Nederland ben ik bezig met zonnepanelen. Daarnaast wil ik ook een laadpaal voor m’n Tesla M3. Nu overweeg ik 3 laadpalen, maar ik weet niet zo goed waar ik goed aan doe. De laadpalen die ik overweeg:
- Alfen Eve Single S
- Zaptec Pro bidirectional
- Zappi V2
Afgelopen 5 jaar heb ik de auto altijd aan publieke laadpalen gehangen tijdens de lease, maar nu ga ik de auto zelf overnemen naar privé. Voor de zakelijke kilometers zal ik dan 23 cent belasting vrij verrekenen. Om die reden heb ik dan volgens mij geen extra meter in de meterkast nodig..?
Alle tips en tricks zijn welkom hoe hier het beste mee om te gaan!
Zaptec was ons minder bekend en kon pas later dit jaar (???) volledig op zon energie laden. Of dat klopt weet ik niet, ook veel goede ervaringen uit de omgeving over Zappi. Dus voelde goed.
Als je specifieke vragen hebt kan je DM sturen
[ Voor 0% gewijzigd door Ruvetuve op 19-11-2024 00:00 . Reden: typo ]
De ICCU van mijn KIA ev6 was kapot. Doen die kapot ging kwam de volgende foutmelding op de Zappi te staan.
:strip_exif()/f/image/XCgjfybWluqopmMDeTfhW43Q.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik heb reeds een nieuw relais gehad van myenergi maar nog geen tijd gehad om te plaatsen. Nu is de auto terug maar is veilig om te gaan laden met het oude relais of deze eerst te vervangen. Na de Zappi resetten geeft deze geen fouten meer.
Dank voor de info. Hoe heb je bepaald door wie je de laadpaal laat installeren? De partij die ik overweeg voor de zonnepanelen plaatsen geen Zappi.Ruvetuve schreef op maandag 18 november 2024 @ 20:27:
[...]
Na lang wikken en wegen tussen de Zaptec en de Zappi is het de Zappi geworden. Hangt hier nu 4 dagen en bevalt ons prima. Puur op zon energie (zelfs deze dagen) en top support vanuit Zappi.
Zaptec was ons minder bekend en kon pas later dit jaar (???) volledig op zon energie laden. Op dat klopt weet ik niet, ook veel goede ervaringen uit de omgeving over Zappi. Dus voelde goed.
Als je specifieke vragen hebt kan je DM sturen
Heb je verder nog een aparte meter in de meterkast voor het verbruik van de laadpaal?
Mijn elektricien kwam met de Zaptec, toen ik koos voor de Zappi heb ik deze zelf besteld. Hij heeft hem geïnstalleerd (tip: rechts draaiend veld verplichtsynorluna schreef op maandag 18 november 2024 @ 20:50:
[...]
Dank voor de info. Hoe heb je bepaald door wie je de laadpaal laat installeren? De partij die ik overweeg voor de zonnepanelen plaatsen geen Zappi.
Heb je verder nog een aparte meter in de meterkast voor het verbruik van de laadpaal?
Geen aparte meter geïnstalleerd, monitor via de Zappi app en eigen DSMR. Een aparte meter is meer voor zakelijke rijders denk ik?
De contactor (relais) in je zappi is gewoon kapot, dus hij zal niet gaan laden. Gewoon even vervangen, fluitje van een cent.happy killer schreef op maandag 18 november 2024 @ 20:31:
Wellicht weet iemand het antwoord.
De ICCU van mijn KIA ev6 was kapot. Doen die kapot ging kwam de volgende foutmelding op de Zappi te staan. [Afbeelding]
Ik heb reeds een nieuw relais gehad van myenergi maar nog geen tijd gehad om te plaatsen. Nu is de auto terug maar is veilig om te gaan laden met het oude relais of deze eerst te vervangen. Na de Zappi resetten geeft deze geen fouten meer.
13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte
Kan je Load balancing & Automatisch verrekenen gebruiken? Zo ja, is dat alleen met de pulse of juist niet en alleen met de equalizer? Of maakt dat niet uit? Zodra je Tibber Pulse koppelt kon dat niet meer toch?
Ik zag iemand ook aangeven dat hij 2 back-ends kon koppelen. Ben beetje het spoor kwijt wat nou wel of niet kan.
Ik vroeg hem om een blauwe CEE stekker te plaatsen gezien er continu 16A door zal gaan. Maar hij heeft aan dat een gewone goed aangesloten Schuko WCD ook continu 16A aankan.
Ik heb er al heel wat over gelezen, o.a. in dit topic, en dit lijkt mij niet het geval. Ik heb niet zo'n zin om in een welles-nietes discussie terecht te komen. Het klopt toch dat je constant 16A niet moet willen met een gewone Schuko WCD? Of is dit toch niet zo'n issue?
Moet ik nu een andere elektricien zoeken? Of hem gewoon vragen om een blauwe CEE WCD te plaatsen.
Zoals vaker in dit topic genoemd zijn gewone/standaard wandcontactdozen niet geschikt voor langdurige belasting met 16A, wat je wil gaan doen door met 3.7 kW je auto op te gaan laden.marvel27 schreef op dinsdag 19 november 2024 @ 10:17:
Ik wil graag met 3,7kW laden met een mobiele lader. Ik ben in gesprek met een elektricien om dit te regelen. Er loopt een vijfaderige kabel van de meterkast naar de voorgevel, op een eigen groep.
Ik vroeg hem om een blauwe CEE stekker te plaatsen gezien er continu 16A door zal gaan. Maar hij heeft aan dat een gewone goed aangesloten Schuko WCD ook continu 16A aankan.
Ik heb er al heel wat over gelezen, o.a. in dit topic, en dit lijkt mij niet het geval. Ik heb niet zo'n zin om in een welles-nietes discussie terecht te komen. Het klopt toch dat je constant 16A niet moet willen met een gewone Schuko WCD? Of is dit toch niet zo'n issue?
Moet ik nu een andere elektricien zoeken? Of hem gewoon vragen om een blauwe CEE WCD te plaatsen.
Je hebt geconstateerd dat je elektricien niet helemaal op de hoogte is van de geschikheid van de WCD's voor langdurige belasting. Je kunt nu 3 dingen doen:
1. De beste man de opdracht geven om een blauwe CEE aansluiting te monteren op de kabel die er ligt. Dat kan hij vast wel, maar hij moet het wel willen doen. Als hij niet wil, zie 3.
2. De oplossing kiezen die de elektricien voorstelt, vastleggen dat hij garant staat voor de gekozen oplossing en opdraait voor de kosten als het misgaat (nieuwe aansluiting op de kabel, nieuwe lader aansluiting voor de auto). Als hij staat voor wat hij zegt mag hij ook de risico's dragen.
3. Een andere elektricien zoeken die wel een goed gespecificeerde opdracht wil uitvoeren.
Ioniq 6 LR Lounge 20"
2700Wp SSW 30° @ SE2200 | 1720Wp SSW 5° @ HM-1500
Flickr | Canon 6D | 17-40mm f/4 + 50mm f/1.8 II + 70-200mm f/4 | 2x 430EX II | Sirui T005 + C10
Huisaansluiting is 3 x 25A.
Laadpaal staat nu ingesteld op max 3 x 10A.
Op basis van data van heel jaar heb ik maximaal op één fase een keer 21A verbruikt, waarvan 10A voor opladen van auto. Het maximum van 21A was maar 15 minuten.
Kan ik de laadpaal zonder problemen instellen op 3 x 16A? Op basis van afgelopen jaar ga ik dan maximaal 15 minuten over de max ampere (27A ipv 25A) heen van één fase.
Lees online namelijk dat belasting voor korte duur wel hoger mag zijn dan 25A voordat de boel eruit klapt.
Een mobiele lader zal bij gebruik van een schuko geen 16A aanbieden aan de auto, want dat zal hij limiteren tot maximaal 13A of nog wat lager. Ik zou hem inderdaad vragen om te voldoen aan je verzoek en het daarbij laten. Zo'n Blauwe CEE stopcontact is ook niet eens zo heel veel duurder dan een gewone WCD, maar geeft je gewoon een vele betere verbinding en de mogelijkheid tot laden met 16A.marvel27 schreef op dinsdag 19 november 2024 @ 10:17:
Ik wil graag met 3,7kW laden met een mobiele lader. Ik ben in gesprek met een elektricien om dit te regelen. Er loopt een vijfaderige kabel van de meterkast naar de voorgevel, op een eigen groep.
Home Assistant | ☀️ 2900 Wp PVOutput | 🔋 Tesla Model 3 RWD 2024
Ik ben toch malle pietje niet!
Het ligt er nog een beetje aan of je automaten hebt van je netbeheerder of schroefzekeringen, Maar 15 min 27A op een 25A automaat gaat wel passen. In Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 3 kunnen ze je daar alles over vertellen.Ruben0s schreef op dinsdag 19 november 2024 @ 10:31:
Heb thuis een laadpaal zonder loadbalancing, maar kan wel het aantal ampere instellen waarmee maximaal kan worden opgeladen
Op basis van data van heel jaar heb ik maximaal op één fase een keer 21A verbruikt, waarvan 10A voor opladen van auto. Het maximum van 21A was maar 15 minuten.
Kan ik de laadpaal zonder problemen instellen op 3 x 16A? Op basis van afgelopen jaar ga ik dan maximaal 15 minuten over de max ampere (27A ipv 25A) heen van één fase.
Lees online namelijk dat belasting voor korte duur wel hoger mag zijn dan 25A voordat de boel eruit klapt.
Je moet even zoeken naar de uitschakelcurven van de gebruikte zekeringen; zie bijv: https://www.se.com/nl/nl/faqs/FA277439/
VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente
Ik heb geen zappi maar je kunt toch een schema instellen? Zie hier.The Legend schreef op dinsdag 19 november 2024 @ 13:00:
Ik heb lopen zoeken in de app, maar kan het niet vinden. Klopt het dat je met een Zappi V2 geen venstertijd kan aangeven waarbinnen de auto niet mag laden? Ik ben best bereid de netbeheerder een handje te helpen door niet te laden tussen 16-20, maar dan is het wel handig dat ik de stekker kan aansluiten en dat ‘ie dan vanzelf start. Ook in de VW app (ID.7) kan ik zo’n optie niet vinden.
https://support.myenergi....scheduled-charge-on-zappi
Daarvoor moet ie dus wel in de PV-modus (ECO-modus bij zappi) staan. Dan heb je in beginsel alleen je zonnestroomoverschot, maar kun je dus ook een laadschema instellen voor op maximaal vermogen laden.
Je moet je vooral afvragen of je het risico wil nemen. Je zit namelijk op het randje, niemand hier gaat en kan je de garantie geven dat het goed gaat.Ruben0s schreef op dinsdag 19 november 2024 @ 10:31:
Heb thuis een laadpaal zonder loadbalancing, maar kan wel het aantal ampere instellen waarmee maximaal kan worden opgeladen
13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte
@Makrolon geeft het al goed aan, je zit op het randje.Ruben0s schreef op dinsdag 19 november 2024 @ 10:31:
Ik heb 3 x 20A en bij ons is die er al een paar keer uitgevlogen.
Al sinds een aantal jaar draai ik thuis EVCC en sinds een paar maanden (jaar?) ondersteunen zij ook load balancing op ampere ipv alleen zonladen.
Voor EVCC dit kon is 2 of 3 keer de hoofdautomaat van de meterkast er uit gevlogen, alles wat warmte maakt (oven, droogkast, inductievuur) trekt echt grote vermogens/amperes en daar moet je toch wat mee.
Sinds EVCC: geen issues meer en wordt alles volledig dynamisch aangestuurd.
Mijn advies: Tweaker-schoentjes aan, EVCC installeren en goan met die boanoan.
[ Voor 6% gewijzigd door HyperBart op 19-11-2024 14:38 ]
Je kunt inderdaad (nog) geen tijd instellen dat er niet geladen mag worden. Dit is een veel gevraagde feature.The Legend schreef op dinsdag 19 november 2024 @ 13:00:
Ik heb lopen zoeken in de app, maar kan het niet vinden. Klopt het dat je met een Zappi V2 geen venstertijd kan aangeven waarbinnen de auto niet mag laden? Ik ben best bereid de netbeheerder een handje te helpen door niet te laden tussen 16-20, maar dan is het wel handig dat ik de stekker kan aansluiten en dat ‘ie dan vanzelf start. Ook in de VW app (ID.7) kan ik zo’n optie niet vinden.
Je kunt wel instellen wanneer je FAST moet laden (de zgn Boost). Het dichts bij wat je eigenlijk zou willen is dus je Zappi op ECO+ zetten (= alleen laden op zonnestroomoverschot) en de Boost tijden instellen op de tijden dat je FAST wil laden.
Er is overigens een Alexa implementatie dat je wel stoptijden kunt instellen maar dat heb ik nog niet geprobeerd.
KIA eNiro Dynamic 64kWh, Zappi V2 3-fasen, 7400 Wp PV SolarEdge 1-fase, WP L/W 1-fase
Idealiter stel ik in dat er alleen geladen wordt op zon tussen tijd x en y zodat ik a) niet de hele tijd jojo wanneer ik nog niet genoeg opwek heb en b) daadwerkelijk op de goedkoopste uren laad. Hopelijk gaat die mogelijkheid ooit komen.DonJuape schreef op dinsdag 19 november 2024 @ 15:12:
[...]
Je kunt inderdaad (nog) geen tijd instellen dat er niet geladen mag worden. Dit is een veel gevraagde feature.
Je kunt wel instellen wanneer je FAST moet laden (de zgn Boost). Het dichts bij wat je eigenlijk zou willen is dus je Zappi op ECO+ zetten (= alleen laden op zonnestroomoverschot) en de Boost tijden instellen op de tijden dat je FAST wil laden.
Er is overigens een Alexa implementatie dat je wel stoptijden kunt instellen maar dat heb ik nog niet geprobeerd.
-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.
Exact hoe ik het zou willen inderdaad.Termy schreef op dinsdag 19 november 2024 @ 17:14:
[...]
Idealiter stel ik in dat er alleen geladen wordt op zon tussen tijd x en y zodat ik a) niet de hele tijd jojo wanneer ik nog niet genoeg opwek heb en b) daadwerkelijk op de goedkoopste uren laad. Hopelijk gaat die mogelijkheid ooit komen.
KIA eNiro Dynamic 64kWh, Zappi V2 3-fasen, 7400 Wp PV SolarEdge 1-fase, WP L/W 1-fase
Maar dat is niet helemaal wat ik zoek volgens mij. Ik was begonnen in Eco+ modus, dus alleen laden op zonneoverschot. Maar aangezien dat (procentueel) enorme laadverliezen met zich bracht en het met salderen toch nog niks uitmaakt, ben ik geswitcht naar Fast modus waardoor hij altijd volle polle laadt. Wat precies het verschil is tussen Eco en Eco+ snap ik niet helemaal. Maar ik wil gewoon een modus waarin hij maximaal laadt (en als dat met PV is prima) na een ingestelde tijd.JanHenk schreef op dinsdag 19 november 2024 @ 13:52:
[...]
Ik heb geen zappi maar je kunt toch een schema instellen? Zie hier.
https://support.myenergi....scheduled-charge-on-zappi
Daarvoor moet ie dus wel in de PV-modus (ECO-modus bij zappi) staan. Dan heb je in beginsel alleen je zonnestroomoverschot, maar kun je dus ook een laadschema instellen voor op maximaal vermogen laden.
Ik ben toch malle pietje niet!
Binnenkort ontvang ik een mini Aceman SE. Elektrisch met max 11kW laden.
Ik wil een wallbox aanschaffen. Zie door de bomen het bos niet meer. Moderne meterkast met 3x25 en veel ruimte. Box kan direct aan de buitenmuur bij de meterkast.
Verder nog 9 zonnepanelen op het dak.
Wil het redelijk simpel houden, maar wel handig als ik de box kan vergrendelen als wij niet laden bijvoorbeeld, en misschien ook bij overdag laden en andere apparaten aan staan, de boel wat lager kunnen zetten. Vaste kabel kan, hoeft niet.
Hoor graag tips.
Bij ECO laadt hij altijd op minimaal 6A per fase, ongeacht je opwek (dus ook midden in de nacht). Als er meer overschot is dan laadt hij sneller. Bij ECO+ laadt hij uitsluitend wanneer er 6A overschot is (of een % daarvan, afhankelijk van je ingestelde MGL).The Legend schreef op dinsdag 19 november 2024 @ 17:53:
[...]
Maar dat is niet helemaal wat ik zoek volgens mij. Ik was begonnen in Eco+ modus, dus alleen laden op zonneoverschot. Maar aangezien dat (procentueel) enorme laadverliezen met zich bracht en het met salderen toch nog niks uitmaakt, ben ik geswitcht naar Fast modus waardoor hij altijd volle polle laadt. Wat precies het verschil is tussen Eco en Eco+ snap ik niet helemaal. Maar ik wil gewoon een modus waarin hij maximaal laadt (en als dat met PV is prima) na een ingestelde tijd.
Het is op zich wel opmerkelijk om de minst efficiënte methode 'ECO' te noemen maar zonder salderen is dit natuurlijk al een andere situatie. Zover ik weet doen ze daan in Engeland ook niet aan, waar myenergi vandaan komt.
-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.
Nou, begin te lezen is mijn advies en als daar vragen uit komen, stel ze hier.Lau_P schreef op dinsdag 19 november 2024 @ 18:28:
Hoi allemaal,
Binnenkort ontvang ik een mini Aceman SE. Elektrisch met max 11kW laden.
Ik wil een wallbox aanschaffen. Zie door de bomen het bos niet meer. Moderne meterkast met 3x25 en veel ruimte. Box kan direct aan de buitenmuur bij de meterkast.
Verder nog 9 zonnepanelen op het dak.
Wil het redelijk simpel houden, maar wel handig als ik de box kan vergrendelen als wij niet laden bijvoorbeeld, en misschien ook bij overdag laden en andere apparaten aan staan, de boel wat lager kunnen zetten. Vaste kabel kan, hoeft niet.
Hoor graag tips.
Equalizer kun je gewoon onafhankelijk gebruiken van de backend (automatisch verrekenen). Als je deze los trekt, laadt alles gewoon nog steeds. Waarom zou je 2 backends willen hebben om stroom te verrekenen?Flexiilex schreef op dinsdag 19 november 2024 @ 10:02:
Ik heb al even het topic doorzocht maar er zijn een beetje tegenstrijdige dingen over de Easee Lite wat betreft back-end met load balancing en automatisch verrekenen. Kan iemand dit in een notendop uitleggen?
Kan je Load balancing & Automatisch verrekenen gebruiken? Zo ja, is dat alleen met de pulse of juist niet en alleen met de equalizer? Of maakt dat niet uit? Zodra je Tibber Pulse koppelt kon dat niet meer toch?
Ik zag iemand ook aangeven dat hij 2 back-ends kon koppelen. Ben beetje het spoor kwijt wat nou wel of niet kan.
Mijn boefje is liev!
Nee het is niet wat je zoekt, dat klopt... Het is een workaround, omdat hetgeen je specifiek zoekt niet wordt aangeboden in de software van zappi.The Legend schreef op dinsdag 19 november 2024 @ 17:53:
[...]
Maar dat is niet helemaal wat ik zoek volgens mij. Ik was begonnen in Eco+ modus, dus alleen laden op zonneoverschot. Maar aangezien dat (procentueel) enorme laadverliezen met zich bracht en het met salderen toch nog niks uitmaakt, ben ik geswitcht naar Fast modus waardoor hij altijd volle polle laadt. Wat precies het verschil is tussen Eco en Eco+ snap ik niet helemaal. Maar ik wil gewoon een modus waarin hij maximaal laadt (en als dat met PV is prima) na een ingestelde tijd.
Je kan anders wellicht een schedule in je auto zetten?
Maar ook dat is wederom een alternatief / workaround.
Maar hiermee kun je dus ook regelen dat hij op bepaalde tijden aan en uit gaat of van status wisselt.
8* sunpower max5ac 410 enphase iq7A & 13 jinko 420wp enphase iq8+ ; Zappi ; ME LN 3,5kW
Er zijn best grote verschillen in de functionaliteit van laadpalen (EVSE's). Dingen als support voor laadpassen/backoffice/load-balancing etc. Zelf heb ik de goedkoopste en simpelste EVSE gekocht, die verder 0 features heeft, alleen gewoon 11kW (of instelbaar minder) de auto in pompen.synorluna schreef op woensdag 20 november 2024 @ 14:49:
Is er nou een laadpaal die er qua functionaliteit met kop en schouders boven de rest uitsteekt? Ik ben nu in gesprek met Soly voor zonnepanelen en zij bieden ook een laadpaal aan. Ik ben totaal niet thuis in de wereld van laadpalen, dus vraag me af het echt uitmaakt welke paal je hebt.
Het prijsverschil van een EVSE van 160,- en mogelijk 10x zoveel woog mij niet op tegen de relatief kleine toegevoegde waarde van allerlei fancy features die ik niet nodig heb.
En ja, die km prijs is niet alleen voor brandstof, maar toch.
Hoe bepaal je dan wat een goede laadpaal is…? Ik zie palen van Alfen, Zappi, Zaptec, Wallbox. In eerste opzicht lijken die allemaal prima.markjanssen schreef op woensdag 20 november 2024 @ 17:30:
[...]
Er zijn best grote verschillen in de functionaliteit van laadpalen (EVSE's). Dingen als support voor laadpassen/backoffice/load-balancing etc. Zelf heb ik de goedkoopste en simpelste EVSE gekocht, die verder 0 features heeft, alleen gewoon 11kW (of instelbaar minder) de auto in pompen.
Het prijsverschil van een EVSE van 160,- en mogelijk 10x zoveel woog mij niet op tegen de relatief kleine toegevoegde waarde van allerlei fancy features die ik niet nodig heb.
markjanssen schreef op woensdag 20 november 2024 @ 17:30:
[...]
Er zijn best grote verschillen in de functionaliteit van laadpalen (EVSE's). Dingen als support voor laadpassen/backoffice/load-balancing etc. Zelf heb ik de goedkoopste en simpelste EVSE gekocht, die verder 0 features heeft, alleen gewoon 11kW (of instelbaar minder) de auto in pompen.
Die goedkope palen doen het ook. Maar je moet dan ook wel niet klagen als NL net zoals in BE bepaalde vermogensbeperkingen invoert en je daar niet dynamisch op kan sturen.synorluna schreef op woensdag 20 november 2024 @ 20:07:
[...]
Hoe bepaal je dan wat een goede laadpaal is…? Ik zie palen van Alfen, Zappi, Zaptec, Wallbox. In eerste opzicht lijken die allemaal prima.
Fiscus die wil dat je met een kaartje oplaadt aan een geijkte meter? No go!
Zon-laden? No go!
Wil je een basis laadpaal en Tweakerwaardig en tunable? Alfen Pro Line
Wil je een ietwat zelfstandige laadpaal? Zappi
Superdeluxe laadpaal met dynamische vermogensbeperking (bandbreedte aka capaciteitstarief)? Alfen met EVCC doen thuis.
[ Voor 10% gewijzigd door HyperBart op 20-11-2024 20:37 ]
Ik wil een laadpaal die mij al het werk uit handen neemt. Dat wanneer de zon schijnt hij alle stroom van de panelen gebruikt, aan load balancing doet, idealiter om kan gaan met een dynamisch contract en gewoon werkt zoals ik verwacht. Of die paal dan €500 of €1500 kost, maakt me niet uit. Het hoeft dus niet low budget te zijn en ik wil ook niet te hoeven programmeren. Wat dan m’n beste optie is, kom ik niet uit.HyperBart schreef op woensdag 20 november 2024 @ 20:37:
[...]
[...]
Die goedkope palen doen het ook. Maar je moet dan ook wel niet klagen als NL net zoals in BE bepaalde vermogensbeperkingen invoert en je daar niet dynamisch op kan sturen.
Fiscus die wil dat je met een kaartje oplaadt aan een geijkte meter? No go!
Zon-laden? No go!
Wil je een basis laadpaal en Tweakerwaardig en tunable? Alfen Pro Line
Wil je een ietwat zelfstandige laadpaal? Zappi
Superdeluxe laadpaal met dynamische vermogensbeperking (bandbreedte aka capaciteitstarief)? Alfen met EVCC doen thuis.
Waarom die en bijvoorbeeld geen Zappi of Alfen?Kakola schreef op woensdag 20 november 2024 @ 20:55:
Peblar Home Plus
Welke Alfen heb je dan? Ik heb wel wat kritiek gelezen als het gaat om laden via zonnestroom. Wat zijn jouw ervaringen?JanHenk schreef op woensdag 30 oktober 2024 @ 14:26:
@roel00 Ik vind de Peblar zeer veelbelovend, maar de Alfen is een paal die goed bekend staat qua kwaliteit en heel flexibel is in te zetten. Ik ben er heel tevreden over in ieder geval.
Waarom twijfel je over de fabrikant? Doordat ze financiële problemen hebben?
Gebruik de Alfen zelf samen met evcc en backoffice via Tap Electric en dat werkt al een tijd perfect met elkaar samen. Zo heb ik naar mijn idee "alles". Een vaste kabel van mooie lengte. Backoffice automatische declaratie op basis van een 'echte' energiemeter in de Alfen. Aansturing via modbus en op die manier dus zonneladen (en switchen 1- en 3-fase), laadplannen al dan niet op basis van dynamische prijzen, of gewoon direct vol vermogen laden wanneer er een willekeurige bezoeker inplugt en z'n tag scant. Werkt top.
Iemand die een bepaalde laadpaal kan adviseren voor zakelijk gebruik (load balancer etc moet er ook bij zitten)?
Ja, de Alfen en een backoffice er tegen aan…dimk schreef op woensdag 20 november 2024 @ 22:20:
Beste, ik wil een laadpaal laten installeren die zakelijk zal worden gebruikt, dus met facturen voor het opladen. Het moet ook mogelijk zijn dat iemand anders (mijn bezoek) met zijn pasje ook kan laden, maar zelf betalen daarvoor (dus ik krijg dan geld via de tussenpartij zoals e-flux). Ik weet dat Alfen Eve Single S-line aan deze eisen voldoet en heeft e-flux integratie. Onlangs ben ik Zonneplan Charge 2 tegengekomen die veel leuke features heeft, maar het is voor mij niet duidelijk of het lekker zakelijk werkt, er staat dat in de app je facturen kan maken, maar is het dan mogelijk dat een ander persoon de laadpaal gebruikt en zelf daarvoor betaalt (wat ik dan krijg)?
Iemand die een bepaalde laadpaal kan adviseren voor zakelijk gebruik (load balancer etc moet er ook bij zitten)?
En instellen op RFID en niet op P&C.HyperBart schreef op woensdag 20 november 2024 @ 22:21:
[...]
Ja, de Alfen en een backoffice er tegen aan…
Veel gelezen inmiddels. Had ik al voor deze post, maar er zijn zoveel boxen. Had gehoopt wat meer richting te vinden in dit topic. Merk dat installateurs hun eigen voorkeuren hebben die ze graag aansmeren.ASS-Ware schreef op dinsdag 19 november 2024 @ 19:54:
[...]
Nou, begin te lezen is mijn advies en als daar vragen uit komen, stel ze hier.
Zie heel wat namen voorbij komen die wellicht interessant zijn. Zaptec Go lijkt mij wel interessant, goed getest en icm eventueel later een relatief goedkope load balancing optie er bij via Tibber Pulse. Een lokale installateur biedt de Zaptec relatief voordelig aan incl installatie.
Maar tegelijk vraag ik mij af wat dit nou echt toevoegt t.o.v. bijvoorbeeld een 11kW box die ik bij de Lidl bestel. Mis ik dan echt wat? Of loop ik meer risico's op falen bij de Lidl box?
Aan jou nu de keuze, maar opnieuw: met al die miserie die jullie NL hebben met een beetje stroom hier en daar en een overbelast net en als je ziet wat er in Belgie al is (capaciteitstarief) dan zou ik toch eens ferm goed nadenken over de prioriteiten van een laadbox.
Keer op keer kom ik mensen tegen “ohja maar da ziet er ook nog nen toffe box uit en zeg deze en deze ook”.
Voor 99 van de 100 dekt een Alfen echt alles af, die biedt het minimale uit zichzelf, oerdegelijk en “zakelijk klaar” voor alle uitdagingen en is high customizable met EVCC en HA bv. Het hele spectrum is daar mee afgedekt imho.
Ervaringen met laden op zonnestroom m.b.v. de Alfen app zijn doorgaans ook prima, maar sommigen ervaren soms wat kleine 'probleemtjes' met het gedrag. Maar die berichten waren wel van de eerste firmware versie van het zonneladen, de laatste tijd hoor ik er betrekkelijk weinig van en bij vrienden werkt het naar behoren.. Maar zelf gebruik ik het niet, dus ervaring met die specifieke Alfen functionaliteit heb ik niet; ik wil wat meer controle.synorluna schreef op woensdag 20 november 2024 @ 21:23:
[...]
Welke Alfen heb je dan? Ik heb wel wat kritiek gelezen als het gaat om laden via zonnestroom. Wat zijn jouw ervaringen?
De Alfen is gewoon een goede robuuste paal en van zichzelf al heel allround geschikt, met de Eve Connect app hebben de meeste gebruikers al voldoende functionaliteit.
Als je daarna meer wil, kun je hem tot in het kleinste detail aansturen met modbus. Ik gebruik evcc, maar anderen schrijven zelf wat met Home Assistant en de custom integratie.
Ik vind de Peblar overigens ook veelbelovend, op basis van de specificaties en documentatie, die heeft ook veel mogelijkheden qua connectiviteit etc. Maar ik heb er zelf geen ervaring mee en lees er helaas ook nog weinig over. Zou leuk zijn als iemand hem koopt en hem aan evcc hangt en de ervaringen deelt...
Zappi is een wat goedkopere optie en heeft goed werkende software / app, als je niet wenst te tweaken en zakelijk gebruik minder belangrijk is, zou ik je die ook ook kunnen aanbevelen. Veel tevreden gebruikers hier.
Easee zie je ook nog wel veel, is een tijd behoorlijk populair geweest tot het verkoopverbod. Inmiddels hebben ze nieuwe versies uitgebracht. Nadeel was dat zonneladen-functionaliteit ten koste ging van backoffice functionaliteit. Maar volgens mij zijn ze dat langzamerhand aan het oplossen... En het schakelen tussen 1- en 3-fase (bij laden op zonnestroom) doen ze wat moeilijk om. Van 1- naar 3- gaat wel, maar terug niet...
Wallbox heb ik gehad (Pulsar Plus). Persoonlijk vond ik dat een drama qua functionaliteit. Die is dus weg. Kost niet veel, is ook niet veel... Maar voor Plug&Charge en verder geen functionaliteit, kun je hem wel kopen.
Dit is in mijn optiek de korte versie van de meest populaire laders.
Het enige minpuntje is dat het ook zo ongeveer de duurste optie is. Verder helemaal met je eens.HyperBart schreef op woensdag 20 november 2024 @ 23:40:
Voor 99 van de 100 dekt een Alfen echt alles af, die biedt het minimale uit zichzelf, oerdegelijk en “zakelijk klaar” voor alle uitdagingen en is high customizable met EVCC en HA bv. Het hele spectrum is daar mee afgedekt imho.
Overigens zijn ze dan wel weer goed verkrijgbaar op de tweedehands markt. Dat is wel een zoektocht naar de juiste versie (qua licenties etc.), maar onmogelijk is het niet.
[ Voor 19% gewijzigd door JanHenk op 21-11-2024 08:55 ]
Over de standaard functionaliteit vvande Alfen SPL geen klagen maar over die "robuustheid" heb ik toch al mijn bedenkingen. In gebruik sinds 2019 en toch al drie keer een servicemonteur moeten langskomen waarbij één keer de printplaat moest vervangen worden (want ie deed niets meer na enkele maanden "gekke" displaybewegingen vertoond te hebben (onderste boven gaan staan, dwars gaan staan, strepen). Het ding is gewoon niet goed afgedicht. Heb het nu overal waar mogelijk met ductape afgeplakt om letterlijk de fysieke bugs eruit te houden.JanHenk schreef op donderdag 21 november 2024 @ 08:51:
[...]
De Alfen is gewoon een goede robuuste paal en van zichzelf al heel allround geschikt, met de Eve Connect app hebben de meeste gebruikers al voldoende functionaliteit.
En de solar charging functie gaat standaard niet goed icm een thuisaccu. Dan gaat ie niet op zon laden maar eerst de thuisaccu leegtrekken en dan pas op zon laden.
Was het geen "gratis" laadpaal van de werkgever had ik er privé nooit voor gekozen.
En je moet al heel mondig zijn om als privépersoon de aftersales van Alfen in beweging te krijgen.
[ Voor 8% gewijzigd door IvoB2 op 21-11-2024 09:04 ]
Update op bovenstaande verhaal. Uiteindelijk bleek het helemaal niets met de bekabeling te zijn, maar een probleem met de software. Het bleek niet alleen mijn laadpaal te zijn, maar álle (of op zijn minst een deel van) Bluebuilt laadpalen. Het was niet de auto, want het probleem deed zich ook voor bij mensen met andere auto's.Just_A_User schreef op maandag 18 november 2024 @ 13:54:
Ongelofelijk. Dus ik heb sinds half juni een laadpaal, van Coolblue, zo'n zogenaamde Bluebuilt die eigenlijk gewoon een ander merk is ennnn...kapot. Ik krijg Er1061.
Net gebeld, en daar moeten ze uiteraard voor langskomen, want iets met bekabeling. Geen idee wat, ik weet niks van stroom, ik blijf er heel ver bij weg en heb er dus uiteraard niet zelf aan gezeten. Laatste keer laden was er niks aan de hand, ik wilde net laden, werkte niet, hoppa, foutcode, en dan ga je bellen, en dan sta je ten eerste lang in de wacht, en ten tweede moeten ze dan langskomen, maar ze sturen pas iets door naar de planning als je akkoord hebt gegeven op hun servicevoorwaarden, voor een paal die er nog geen 5 maanden hangt![]()
/rant
Uiteindelijk ben ik twee keer gebeld door Coolblue. De eerste keer met de vraag of ik het nogmaals wilde proberen omdat ze iets hadden geupdate, maar dat werkte niet, en het probleem bleef hetzelfde. Vervolgens ben ik gistermiddag nogmaals gebeld met de vraag of ik het nogmaals wilde proberen, en toen werkte het wel direct.
Daarmee was het issue dus opgelost, maar ik heb geen idee wat er nou mis is gegaan. Wat ik wel begreep is dat er binnen een halve seconde van het starten van het laden, er direct een stopsignaal werd gestuurd, waardoor het laden effectief dus helemaal niet begon en er werd dan een foutmelding gegooid.
Hoe dan ook, het werkt weer zonder dat er iemand fysiek hier is geweest, en het verhaal met 'iets met bekabeling' was dus overduidelijk ook niet kloppend.
Was de oorzaak drie keer insecten in de lader? Of was er minimaal één van die keren ook een andere oorzaak?IvoB2 schreef op donderdag 21 november 2024 @ 09:01:
[...]
Over de standaard functionaliteit vvande Alfen SPL geen klagen maar over die "robuustheid" heb ik toch al mijn bedenkingen. In gebruik sinds 2019 en toch al drie keer een servicemonteur moeten langskomen waarbij één keer de printplaat moest vervangen worden (want ie deed niets meer na enkele maanden "gekke" displaybewegingen vertoond te hebben (onderste boven gaan staan, dwars gaan staan, strepen). Het ding is gewoon niet goed afgedicht. Heb het nu overal waar mogelijk met ductape afgeplakt om letterlijk de fysieke bugs eruit te houden.
En de solar charging functie gaat standaard niet goed icm een thuisaccu. Dan gaat ie niet op zon laden maar eerst de thuisaccu leegtrekken en dan pas op zon laden.
Was het geen "gratis" laadpaal van de werkgever had ik er privé nooit voor gekozen.
En je moet al heel mondig zijn om als privépersoon de aftersales van Alfen in beweging te krijgen.
Ging mij vooral om de gebruikte componenten in de paal zelf. Die zijn wel van wat hogere kwaliteit dan bijv. Wallbox gebruikt.
1. Slechte afdichting van de kabeldoorgangen onderaan.JanHenk schreef op donderdag 21 november 2024 @ 10:05:
[...]
Was de oorzaak drie keer insecten in de lader? Of was er minimaal één van die keren ook een andere oorzaak?
2. slechte afdichting onderaan de buis waar de kabel onderaan ingaat.
Insecten hebben blijkbaar slechts een onooglijke doorgang nodig om tot op de printplaat te geraken.
Ik had overigens geluk (nadat er al twee installateurs van een onderaannemer langsgeweest waren die de oorzaak van het euvel niet vonden) dat er de derde keer een serviceinstallateur van Alfen zelf werd langsgezonden. Die heeft het, na een kopje koffie, ook geregeld dat het alsnog in garantie werd vervangen wegens fout te wijten aan Alfen en/of de door hen aangeduide installateur. (paal was al buiten de standaardgarantie).
De firmware updates van Alfen zijn doorgaans ook niet bugvrij (en dan niet fysiek te nemen).
Allemaal goed en wel indien interesse in de zaak en een beetje tweaker (uit interesse ben ik betatester voor de EveConnect) maar allemaal niet zo voor de hand liggend voor een standaard privé klant die alles zelf moet regelen en alleen wil dat het werkt en op tijd en stond automatisch een update krijgt.
Het is niet omdat het op een ander nog slechter geregeld is dat dit een pluspunt is voor het product zelf.
Alles bij eelkaargenomen geen klagen over de Alfen laadpaal. Maar als privé koper zou dat gevoel toch iets anders uitgedraaid zijn.
Ik loop dus ook tegen hetzelfde probleem aan, een drietal keer volgeladen met dus 90% verlies van de vergoeding, grmbl. Ik heb melding gemaakt bij MyEnergi maar verder geen feedback gekregen. Hebben ze jou toevallig een richtdatum voor een oplossing gegeven?Flexiilex schreef op dinsdag 19 november 2024 @ 22:02:
2 dagen geleden geladen met m’n Zappi 2.1 en blijkbaar zit er een issue in de software. Kan zijn dat zappi de opgeladen kWh deelt door tien en dat doorgeeft aan E-Flux. Wat ik dus had.. ipv 49 kWh werd er 4,9 doorgegeven aan E-Flux. Even mee opletten dus. Officieel bevestiging gehad van MyEnergy
P.S. Ik vond ook een referentie op myenergi.info en daar staat doodleuk het advies om tijdelijk ergens anders te laden
Iets oudere post gequote, maar kun je iets meer zeggen over het niet tegelijk draaien van solar en backoffice? Speelt dat nog? Ik wil ook ocpp met eflux en solar doen vandaar.macfocus schreef op donderdag 26 september 2024 @ 10:34:
[...]
Ik heb hier de Easee Charge Lite op laten hangen.
Met een Equalizer ertussen (want warmtepomp, zware inductieplaat (11KW max) en zo.
Aangesloten via het eigen draadloze netwerk van Easee. UTP ligt er wel, maar niet nodig.
Ik heb er een back-office van E-flux achter hangen , want verrekening met de LM/baas.
Enig nadeel van de Easee is dat ie niet én een back-office én een solar set-up tegelijk kan draaien.
Wellicht dat ze dat in de toekomst nog verbeteren.
Ding doet voor mij wat ie moet doen en dat is de auto als ik hem aansluit zo snel mogelijk voldouwen. (Rij een Ev6 met 77Kw batterij die regelmatig afstanden rijdt.)
He who laughs last thinks slowest! | Drone video’s: Youtube | TechJunky.nl | 3000Wp Zonnepanelen
Ik weet helaas niet meer.martinvdm schreef op donderdag 21 november 2024 @ 19:20:
[...]
Iets oudere post gequote, maar kun je iets meer zeggen over het niet tegelijk draaien van solar en backoffice? Speelt dat nog? Ik wil ook ocpp met eflux en solar doen vandaar.
Ik heb het ook niet uitgezocht eerlijk gezegd.
De baas betaald de laadkosten en ik heb een dynamisch stroom contract. Dus ik kijk gewoon even wat de stroomkosten zijn en prik dan de kabel ff in.
Ik neem aan dat ze dat echt wel mogelijk gaan maken.
Maar je weet “assumptions are the mother of all fuckups”
Aha. Kun je aangeven hoe je setup eruit ziet?macfocus schreef op donderdag 21 november 2024 @ 21:23:
[...]
Ik weet helaas niet meer.
Ik heb het ook niet uitgezocht eerlijk gezegd.
De baas betaald de laadkosten en ik heb een dynamisch stroom contract. Dus ik kijk gewoon even wat de stroomkosten zijn en prik dan de kabel ff in.
Ik neem aan dat ze dat echt wel mogelijk gaan maken.
Maar je weet “assumptions are the mother of all fuckups”
He who laughs last thinks slowest! | Drone video’s: Youtube | TechJunky.nl | 3000Wp Zonnepanelen
Dank voor je uitgebreide reactie! Ik ben ook in de markt voor zonnepanelen en nu geeft een van de leveranciers aan, dat als ik Enphase omvormers neem ik het beste voor een Wallbox kan kiezen. Ik kan dat maar moeilijk geloven. Volgens mij kan dat ook prima met een Alfen of een Peblar. Dit zijn eigenlijk de twee merken die ik nu overweeg.JanHenk schreef op donderdag 21 november 2024 @ 08:51:
[...]
Ervaringen met laden op zonnestroom m.b.v. de Alfen app zijn doorgaans ook prima, maar sommigen ervaren soms wat kleine 'probleemtjes' met het gedrag. Maar die berichten waren wel van de eerste firmware versie van het zonneladen, de laatste tijd hoor ik er betrekkelijk weinig van en bij vrienden werkt het naar behoren.. Maar zelf gebruik ik het niet, dus ervaring met die specifieke Alfen functionaliteit heb ik niet; ik wil wat meer controle.
Als je daarna meer wil, kun je hem tot in het kleinste detail aansturen met modbus. Ik gebruik evcc, maar anderen schrijven zelf wat met Home Assistant en de custom integratie.
Ik vind de Peblar overigens ook veelbelovend, op basis van de specificaties en documentatie, die heeft ook veel mogelijkheden qua connectiviteit etc. Maar ik heb er zelf geen ervaring mee en lees er helaas ook nog weinig over. Zou leuk zijn als iemand hem koopt en hem aan evcc hangt en de ervaringen deelt...
Zappi is een wat goedkopere optie en heeft goed werkende software / app, als je niet wenst te tweaken en zakelijk gebruik minder belangrijk is, zou ik je die ook ook kunnen aanbevelen. Veel tevreden gebruikers hier.
Easee zie je ook nog wel veel, is een tijd behoorlijk populair geweest tot het verkoopverbod. Inmiddels hebben ze nieuwe versies uitgebracht. Nadeel was dat zonneladen-functionaliteit ten koste ging van backoffice functionaliteit. Maar volgens mij zijn ze dat langzamerhand aan het oplossen... En het schakelen tussen 1- en 3-fase (bij laden op zonnestroom) doen ze wat moeilijk om. Van 1- naar 3- gaat wel, maar terug niet...
Wallbox heb ik gehad (Pulsar Plus). Persoonlijk vond ik dat een drama qua functionaliteit. Die is dus weg. Kost niet veel, is ook niet veel... Maar voor Plug&Charge en verder geen functionaliteit, kun je hem wel kopen.
Dit is in mijn optiek de korte versie van de meest populaire laders.
Mag ik vragen waarom jij zo’n voorstander bent van de Peblar? Ik zie dit in een aantal van je reacties terugkomen.Kakola schreef op vrijdag 2 augustus 2024 @ 13:18:
[...]
Raar advies om meer te investeren in een goede paal. Alfen is slechter, en kost meer geld dan de Peblar. De Peblar Home Plus is gewoon een uitstekende moderne slimme laadpaal.
Vanaf komende maand ga ik een elektrische leaseauto rijden die max. 11kw kan laden.
We hebben een 3x25a aansluiting dus een 3f lader lijkt me het prettigst.
Eisen zijn:
Smart charging
Load balancing
Zakelijk kunnen verrekenen.
Nu lijken o.a. de Alfen laadpalen geschikt alleen wat lastig is bij ons is dat de slimme meter ruim 40m van de laadpaal is.
Zijn er ook vergelijkbare laadpalen die de communicatie van de p1 poort met wifi doen?
Heb je nu nog steeds geen keuze gemaakt cq een laadpaal hangen?martinvdm schreef op donderdag 21 november 2024 @ 21:46:
[...]
Aha. Kun je aangeven hoe je setup eruit ziet?
Mijn boefje is liev!
Eigenlijk heel simpelmartinvdm schreef op donderdag 21 november 2024 @ 21:46:
[...]
Aha. Kun je aangeven hoe je setup eruit ziet?
3x 25 A aansluiting
Easee charge Lite paal
Easee eqalizer met een P1 splitter met voeding
E-flux back-office aan de paal gekoppeld en daar de laadtag van de lease in gekoppeld.
15 zonnepanelen van 3850Kw/jaar
Voor de privé laders (wat hoogst zelden zal gebeuren bij ons) kan je binnen de Easee omgeving een willekeurige RFId pas (creditcard/afvalpas etc.) gebruiken als tag om laadsessies te starten.
Die worden niet via e-flux gefactureerd aan de baas, maar worden gewoon niet vergoed.
Homewizard P1 meter voor wat algemeen inzicht in het verbruik
Als je stroom moet aanleggen, kan die utp kabel er ook wel bij? Heb je wel wifi op de plek van je paal?DefLite schreef op donderdag 21 november 2024 @ 22:36:
Ik ben me nu al een tijdje aan het oriënteren maar kom er nog niet helemaal uit.
Vanaf komende maand ga ik een elektrische leaseauto rijden die max. 11kw kan laden.
We hebben een 3x25a aansluiting dus een 3f lader lijkt me het prettigst.
Eisen zijn:
Smart charging
Load balancing
Zakelijk kunnen verrekenen.
Nu lijken o.a. de Alfen laadpalen geschikt alleen wat lastig is bij ons is dat de slimme meter ruim 40m van de laadpaal is.
Zijn er ook vergelijkbare laadpalen die de communicatie van de p1 poort met wifi doen?
Verder kan bijvoorbeeld de Easee draadloos communiceren. Zaptec volgens mij ook.
Ratio komt vanaf 1 januari met een draadloze sensorbox (p1) dus dan kan de Solar io6 ook.
Beetje de standaard palen. Bovenstaande zou je bijna op elk vraag in dit topic kunnen neerzetten.
De schuur waar de laadpaal bij komt heeft een eigen groepenkast, daar is is al een krachtstroom groep waar de laadpaal op aangesloten kan worden.Gremen schreef op vrijdag 22 november 2024 @ 00:46:
[...]
Als je stroom moet aanleggen, kan die utp kabel er ook wel bij? Heb je wel wifi op de plek van je paal?
Verder kan bijvoorbeeld de Easee draadloos communiceren. Zaptec volgens mij ook.
Ratio komt vanaf 1 januari met een draadloze sensorbox (p1) dus dan kan de Solar io6 ook.
Beetje de standaard palen. Bovenstaande zou je bijna op elk vraag in dit topic kunnen neerzetten.
Ik heb via powerline nu wifi in de schuur (en kan dan vanaf daar een UTP kabel naar de laadpaal leggen).
Las gisteravond dat de Alfen de Homewizard P1 kan uitlezen voor load balancing.
Heb nu een 2e hands Alfen Eve Single Pro-Line op het oog voor 450 euro, nieuw in doos. Moet nog even horen of de flyer met wachtwoord + reset code er nog is maar anders denk ik dat ik daar voor ga.
Misschien heeft iemand een oplossing voor onderstaand probleem.
Alfen single pro laadpaal die steeds aangeeft "wacht op vermogen"
Was voorheen gekoppeld met Groendus en de Powerd app. De app stond ingesteld op daluren. Helaas heeft Groendus besloten zonder enige berichtgeving met de app te stoppen en deze te verwijderen. Inmiddels overgestapt op andere hosting partij. Helaas blijft het probleem ontstaan, men zegt dat de gegevens van de oude app nog ergens rond zweven? Weet iemand hoe ik deze gegevens definitief kan verwijderen zodat ik ook buiten daluren kan laden?
Alvast dank voor de moeite.
Duidelijk. Je hebt dan geen dynamisch energie denk ik ?macfocus schreef op donderdag 21 november 2024 @ 22:44:
[...]
Eigenlijk heel simpel
3x 25 A aansluiting
Easee charge Lite paal
E-flux back-office aan de paal gekoppeld en daar de laadtag van de lease in gekoppeld.
15 zonnepanelen van 3850Kw/jaar
Voor de privé laders (wat hoogst zelden zal gebeuren bij ons) kan je binnen de Easee omgeving een willekeurige RFId pas (creditcard/afvalpas etc.) gebruiken als tag om laadsessies te starten.
Die worden niet via e-flux gefactureerd aan de baas, maar worden gewoon niet vergoed.
Homewizard P1 meter voor wat algemeen inzicht in het verbruik
Ja, sinds een paar maanden dynamisch.martinvdm schreef op vrijdag 22 november 2024 @ 19:42:
[...]
Duidelijk. Je hebt dan geen dynamisch energie denk ik ?
Maar aangezien de baas de laadrekening betaalt, let ik er handmatig maar een klein beetje op.
Als ik wil laden, dan kijk ik even naar de tarieven en lies een gunstig moment.
Moeilijker maak ik het vooralsnog niet,
Kan je ook automatisch verrekenen en tibber pulse koppelen icm tibber? Want tibber is ook een “backend” toch? Daar gaat het eigenlijk omJB schreef op woensdag 20 november 2024 @ 08:35:
[...]
Equalizer kun je gewoon onafhankelijk gebruiken van de backend (automatisch verrekenen). Als je deze los trekt, laadt alles gewoon nog steeds. Waarom zou je 2 backends willen hebben om stroom te verrekenen?
Dus: heb je een tibber pulse, kan je dan load balancing + automatisch verrekenen instellen?
Het schijnt dat op zonnestroom laden ook niet meer kan als je tibber als backend gebruikt toch?
moet je dan een equalizer hebben voor automatisch verrekenen en kan je dan als nog tibber koppelen? Is voor mij echt onduidelijk. Ik dacht dat je maar 1 “backend” kon koppelen.
Het probleem is opgelost! Ze hadden een fix in UK doorgevoerd wat ervoor zorgde dat het in NL niet werkte.kwdr schreef op donderdag 21 november 2024 @ 14:36:
[...]
Ik loop dus ook tegen hetzelfde probleem aan, een drietal keer volgeladen met dus 90% verlies van de vergoeding, grmbl. Ik heb melding gemaakt bij MyEnergi maar verder geen feedback gekregen. Hebben ze jou toevallig een richtdatum voor een oplossing gegeven?
P.S. Ik vond ook een referentie op myenergi.info en daar staat doodleuk het advies om tijdelijk ergens anders te laden(link)
Vraag mij wel af: wie gaat die vergoeding nu betalen? In de Zappi heb je ook geen factuur opmaak oid dus ik/we kunnen ook niet handmatig declareren toch? Krijg daar letterlijk 0 reponse op vanuit MyEnergi.
Leuk hoor ff 49 kWh stroomkosten niet gedeclareerd krijgen. Gelukkig kwam ik er direct achter anders was dit vele male meer geweest
Weet je of automatisch verrekenen ook werkt middel de tibber pulse icm e-flux? Of je dus 2 “back-ends” kan koppelen of valt Tibber niet onder een “back-end” kan echt nergens vinden of je dus de equalizer nodig hebt of ook tibber pulse kan met dezelfde functiesmacfocus schreef op donderdag 21 november 2024 @ 22:44:
[...]
3x 25 A aansluiting
Easee charge Lite paal
[ Voor 51% gewijzigd door Flexiilex op 22-11-2024 21:42 ]
Wat vind je er zelf van? Heb je zelf onderzoek gedaan en een vergelijk gemaakt met andere laadpalen?Tayfunc schreef op donderdag 21 november 2024 @ 21:08:
Wat vinden jullie van de charge2 van zonneplan?
Replace fear of the unknown with curiosity | 36 (+16 incoming) kWh thuisaccu | 2 EV's: 136 kWh capaciteit | 10.660 Wp zonnepanelen
Ik declareer handmatig in een app met een foto van de stand van mijn kWh meter. Een collega doet dit met een screenshot van het laadsessie overzicht van de Zappi in Excel. Wellicht werkt dat voor jou ook in dit geval?Flexiilex schreef op vrijdag 22 november 2024 @ 21:28:
[...]
Vraag mij wel af: wie gaat die vergoeding nu betalen? In de Zappi heb je ook geen factuur opmaak oid dus ik/we kunnen ook niet handmatig declareren toch? Krijg daar letterlijk 0 reponse op vanuit MyEnergi.
Leuk hoor ff 49 kWh stroomkosten niet gedeclareerd krijgen. Gelukkig kwam ik er direct achter anders was dit vele male meer geweest.
Ik heb nu een automatisering in home assistant die de laadpaal naar fast schakelt zodra de auto vol zit, maar dit is een beetje gehannes. Iemand een idee of ik iets over het hoofd zie?
Ik doe dat hier ook zo, dus handmatig op Fast als ik wil voorverwarmen. Wat je natuurlijk ook zou kunnen automatiseren is via Home Assistant de laadpaal op Fast zetten als de locatie van je auto thuis is, de charger is gekoppeld en de HVAC aan staat. En weer op Eco+ als niet aan die condities wordt voldaan.Cyleo schreef op zaterdag 23 november 2024 @ 12:17:
Is er iemand die de Zappi hier gebruikt i.c.m. preconditioning? Ik krijg het namelijk niet werkend zoals ik wil. Ik heb de laadpaal op eco (of eco+ staan) om het beetje zon wat er is in de auto te stoppen. Echter, als ik nu 's ochtends vertrek dan geeft de laadpaal dus geen stroom af, ondanks dat preconditioning aanstaat in de Zappi app. Als ik hem op fast zet werkt het wel gewoon.
Ik heb nu een automatisering in home assistant die de laadpaal naar fast schakelt zodra de auto vol zit, maar dit is een beetje gehannes. Iemand een idee of ik iets over het hoofd zie?
Replace fear of the unknown with curiosity | 36 (+16 incoming) kWh thuisaccu | 2 EV's: 136 kWh capaciteit | 10.660 Wp zonnepanelen
Volgens mij mis ik iets. Preconditioning in de Zappi app. Ik kan het nergens vinden. En wat doet de preconditioning? Ik gebruik wel remote voorverwarmen met de Kia Connect app voor de e-Niro maar dat is denk ik wat anders?Cyleo schreef op zaterdag 23 november 2024 @ 12:17:
Is er iemand die de Zappi hier gebruikt i.c.m. preconditioning? Ik krijg het namelijk niet werkend zoals ik wil. Ik heb de laadpaal op eco (of eco+ staan) om het beetje zon wat er is in de auto te stoppen. Echter, als ik nu 's ochtends vertrek dan geeft de laadpaal dus geen stroom af, ondanks dat preconditioning aanstaat in de Zappi app. Als ik hem op fast zet werkt het wel gewoon.
Nee, in de auto app inderdaad (voorverwarmen / preconditionen), maar de Zappi heeft er wel een instelling voor om dit toe te laten.DonJuape schreef op zaterdag 23 november 2024 @ 13:19:
[...]
Volgens mij mis ik iets. Preconditioning in de Zappi app. Ik kan het nergens vinden. En wat doet de preconditioning? Ik gebruik wel remote voorverwarmen met de Kia Connect app voor de e-Niro maar dat is denk ik wat anders?
Ah, dat is misschien wat eleganter om het daar aan te koppellen, al gaat die dan fase-schakelen terwijl er al wordt voorverwarmd.Taro schreef op zaterdag 23 november 2024 @ 12:31:
[...]
Ik doe dat hier ook zo, dus handmatig op Fast als ik wil voorverwarmen. Wat je natuurlijk ook zou kunnen automatiseren is via Home Assistant de laadpaal op Fast zetten als de locatie van je auto thuis is, de charger is gekoppeld en de HVAC aan staat. En weer op Eco+ als niet aan die condities wordt voldaan.
Kan ik deze kabel zelf makkelijk vervangen of is het beter om een expert daarvoor te laten komen?
D1: OFF
D2: ON
D3: ON
D4: OFF
D5: OFF
D6: OFF
De laadpaal wil ik uitsluitend zelf gebruiken als een plug-and-play oplossing, zonder deze te delen met anderen.
Het probleem is dat mijn auto niet laadt. De LED aan de voorkant van de Webasto Next toont een groene op- en neergaande beweging. Ik kan verbinding maken met de Wallbox en alle instellingen aanpassen maar er komt geen stroom in mijn auto.
Ik ben al dagen aan het proberen om dit op te lossen, maar zonder resultaat. Wie heeft er tips om dit ding aan de gang te krijgen?
:strip_exif()/f/image/qu90Oce5AwtHsbQj8oH6QZ81.jpg?f=fotoalbum_large)
Heeft de elektricien de aansluiting getest na aansluiten? Laadpaal jongens hebben volgens mij een speciale test stekker die ze erin prikken.Piet Snot schreef op zaterdag 23 november 2024 @ 16:50:
Ik heb recent een Webasto Next aangeschaft en deze afgelopen vrijdag laten installeren door een elektricien. Hij is aangesloten op een 16 Ampère 1-fase aansluiting in mijn huis. De dipswitches zijn als volgt ingesteld:
D1: OFF
D2: ON
D3: ON
D4: OFF
D5: OFF
D6: OFF
De laadpaal wil ik uitsluitend zelf gebruiken als een plug-and-play oplossing, zonder deze te delen met anderen.
Het probleem is dat mijn auto niet laadt. De LED aan de voorkant van de Webasto Next toont een groene op- en neergaande beweging. Ik kan verbinding maken met de Wallbox en alle instellingen aanpassen maar er komt geen stroom in mijn auto.
Ik ben al dagen aan het proberen om dit op te lossen, maar zonder resultaat. Wie heeft er tips om dit ding aan de gang te krijgen?
[Afbeelding]
#team_UTC+1
An investment in knowledge always pays the best interest - Benjamin Franklin
You can call me McOverloper Mini '12 i7/16/256 Air '13 i5/8/256 iPad mini 5 64GB iPhone SE 128GB
Hoe dan? De Zappi kan toch niet weten wanneer je auto stroom wilt om voor te verwarmen? Je kunt een schema instellen dat de Zappi op fast staat tijdens het voor verwarmen. Maar dan gaat je auto ook gewoon laden mocht de accu nog niet aan de ingestelde limiet zijn.Cyleo schreef op zaterdag 23 november 2024 @ 14:51:
[...]
Nee, in de auto app inderdaad (voorverwarmen / preconditionen), maar de Zappi heeft er wel een instelling voor om dit toe te laten.
De Zappi ziet geen verschil tussen laden en voorverwarmen. Je auto vraagt om stroom, meer communicatie is er niet.
Polestar 2 (2020) - Fiat 500e (2022) - Zappi v2 - 7250Wp SMA (2013) - 5850Wp Enphase (2021)
Discussie over laadpassen, facturatie e.d.: [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3. Vragen over elektrische auto's en hun bijbehorend laadvermogen in Elektrische auto's - deel 5 of de betreffende merktopics. Er is uiteraard een beetje overlap, maar specifieke vragen of opmerkingen over de inrichting van je meterkast en huisinstallatie horen in Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 2. Voor het zo goedkoop mogelijk thuisladen van je EV kan je terecht in Het grote goedkoop thuisladen van je EV topic en als laatste: voor v2g is er ook een plek: Over V2G; laden en ontladen