sigio schreef op woensdag 27 november 2024 @ 11:20:
[...]
Als je dynamische tarieven hebt wil het wel lonen om je auto met 11kw sneller vol te kunnen laden, zeker als je dit dan kan doen in een soms korte periode (2 uur) dat de prijzen flink lager zijn.
Of in de exotische momenten dat de prijs negatief is, zo veel mogelijk de auto in te proppen.
n =1 => bij jou waarschijnlijk wel (je zal het zelf wel weten), bij mij zeker niet (ik ken mijn profiel* ook zeer goed).
* Ik woon in Vlaanderen waar er geen saldering is EN je op elke kWh dat je afneemt van het net de volle pot heffingen, accijnzen en BTW betaalt. De netafnameprijs all in voor de eindconsument is er zelden negatief.
Op een zeer korte periode (langer dan een kwartier

) aan hoog vermogen gaan proppen kost je extra geld aan capaciteitstarief. Veel kWh laden vanuit het net (+ 500 kWh op jaarbasis) kost je capaciteitstarief + nettarief op iedere kWh uit het net.
Een dynamisch contract is er minstens 50 tot 60 € duurder dan mijn huidige variabel contract (geen vaste kosten).
Met een variabel contract betaal ik gemiddeld (over 2024) een all in prijs van 20 cent/kWh (en nul € vaqte kosten). Bij een dynamisch contract (met 60 € vaste kosten, 2% + 0,4 cent/kWh leverancierskosten + BTW en 11,4 cent overheadkosten moet de energiecomponent op de Epex al ver negatief zijn (minus 13 tot 15 cent/kWh) om all in op nul uit te komen. Dan is het resultaat van die exotische periode een "winst" van 20 x 22 kWh => 4,4 euro. En daar mag je dan het verhoogde capaciteitstarief van aftrekken en de vaste kosten van het dynamisch contract.
Vandaag zit de naakte energiecomponent van de Belpex tussen de 8,4 en 13,55 cent/kWh.
Zelfs op het goedkoopste uur (in de theoretische veronderstelling dat je alleen maar op het goedkoopste uur gaat laden) zit je dan al aan een verkoopprijs voor de consument van 20,9 cent/kWh.
Weg "winst" van dat eerdere uitzonderlijke exotische lage dynamische uur.
Het grootste deel van het jaar laad ik overigens uitsluitend op aan de zon. Kost me in 2024 7,5 cent/kWh en vanaf 1/1/25 nog 2 cent/kWh. En dat 24/7 waarbij ik niet moet zitten wachten op negatieve prijzen.
Totaal ander uitgangspunt dus.
[
Voor 32% gewijzigd door
IvoB2 op 27-11-2024 11:55
]