Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Taro
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

Taro

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
earthknake schreef op zaterdag 23 november 2024 @ 15:16:
Mijn EV wil opeens niet meer laden met mijn Zappi V2 (vaste kabel). Net getest met een thuislader via het "normale stopcontact" en dat werkt prima. Ligt niet aan de auto. Als ik zoek kom ik meer problemen tegen en 9 van de 10 keer ligt het aan de vaste oplaadkabel.

Kan ik deze kabel zelf makkelijk vervangen of is het beter om een expert daarvoor te laten komen?
Hier helaas ook al een keer een Zappi V1 laten vervangen ivm een kapotte kabel. Daarom daarna voor een Zappi V2.1 met socket gekozen, zodat je de kabel apart kunt vervangen.

Je kunt het beste gewoon even contact met ze opnemen, maar grote kans dat je de hele Zappi dan moet opsturen en als je daarvoor een elektricien nodig hebt, 2x, dan is de vraag wat economisch voordeliger is...

Replace fear of the unknown with curiosity | 48 (+10 incoming) kWh thuisaccu | 2 EV's: 136 kWh capaciteit | 10.660 Wp zonnepanelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FredvZ
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 17:31
Voor ons nieuwbouwhuis ben ik op zoek naar een laadpaal om privé te kunnen laden.

Tot een paar dagen geleden was ik van plan om voor de Zaptec te gaan. Echter, na onderzoek hóé het slimme laden werkt (via een server van Zaptec) is die voor mij afgevallen: ik heb geen behoefte om mijn energieverbruik te loggen op een server van een laadpaalfabrikant.

Wat ik dus zoek is een laadpaal die op basis van lokale informatie kan laden als de zon schijnt en zichzelf terugschakelt als de energieverbruik in huis toeneemt. Door de bomen zie ik het bos niet meer, maar bestaan zulke palen (nog) wel?

Dé ideale laadpaal heet m.i. een lokale api waarmee ik zelf (via bijv. Home Assistant) kan bepalen hoeveel energie er beschikbaar is voor het laden. Maar zoiets heb ik nog niet gevonden.

Spel en typfouten voorbehouden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hermarcel
  • Registratie: April 2003
  • Niet online
@FredvZ Misschien is dit wat voor je?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ocmer
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 13:29
FredvZ schreef op zaterdag 23 november 2024 @ 19:50:
Voor ons nieuwbouwhuis ben ik op zoek naar een laadpaal om privé te kunnen laden.

Tot een paar dagen geleden was ik van plan om voor de Zaptec te gaan. Echter, na onderzoek hóé het slimme laden werkt (via een server van Zaptec) is die voor mij afgevallen: ik heb geen behoefte om mijn energieverbruik te loggen op een server van een laadpaalfabrikant.

Wat ik dus zoek is een laadpaal die op basis van lokale informatie kan laden als de zon schijnt en zichzelf terugschakelt als de energieverbruik in huis toeneemt. Door de bomen zie ik het bos niet meer, maar bestaan zulke palen (nog) wel?

Dé ideale laadpaal heet m.i. een lokale api waarmee ik zelf (via bijv. Home Assistant) kan bepalen hoeveel energie er beschikbaar is voor het laden. Maar zoiets heb ik nog niet gevonden.
Volgens voldoet een Alfen Eve Single Pro-line aan al je wensen. Heeft een lokale API die je vanuit HA of EVCC kan bedienen, kan aangesloten worden op de meter in je meterkast om overbelasting te voorkomen en om op alleen zonneenergie te laden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FredvZ
Interessant, ziet er een stuk minder complex uit dan ik verwachtte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FredvZ
ocmer schreef op zaterdag 23 november 2024 @ 20:08:
Volgens voldoet een Alfen Eve Single Pro-line aan al je wensen. Heeft een lokale API die je vanuit HA of EVCC kan bedienen, kan aangesloten worden op de meter in je meterkast om overbelasting te voorkomen en om op alleen zonneenergie te laden.
Dat klinkt goed. Nu zie ik her-en-der OP=OP aanbiedingen. Betekent dat dit een ouder model is?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ophidian
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 20:09
earthknake schreef op zaterdag 23 november 2024 @ 15:16:
Mijn EV wil opeens niet meer laden met mijn Zappi V2 (vaste kabel). Net getest met een thuislader via het "normale stopcontact" en dat werkt prima. Ligt niet aan de auto. Als ik zoek kom ik meer problemen tegen en 9 van de 10 keer ligt het aan de vaste oplaadkabel.

Kan ik deze kabel zelf makkelijk vervangen of is het beter om een expert daarvoor te laten komen?
Heb ik ook gehad. De controle draad gaat nog wel eens defect door gewicht van de kabel. Als je de kabel optilt, dan doet ie het soms opeens weer.

Kreeg een nieuwe kabel opgestuurd, vervangen is zo gedaan.

ZO SE - 5,76kWp - Shade: Low - PVoutput | NOZW APS QS1 - 3,84kWp - Shade: High - PVoutput | Volvo XC40 Pure Electric Ultimate | Volvo EX30 Plus SMSR

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piet Snot
  • Registratie: Februari 2019
  • Laatst online: 11-12-2024
Ethirty schreef op zaterdag 23 november 2024 @ 17:39:
[...]

Heeft de elektricien de aansluiting getest na aansluiten? Laadpaal jongens hebben volgens mij een speciale test stekker die ze erin prikken.
Hij heeft hem opgehangen inkomende stroom getest en zei toen al dat er geen prik zat op de stekker. We hebben daarover gesproken en kwamen tot de conclusie dat dat mogelijk te maken had met een activering op een app ofzo. Maar ik kan dat nergens terug vinden.

Installateur is dus vertrokken en ik ging me erin verdiepen. Dat ben ik nu dus aan het doen en hoop op wat hulp van hier

[ Voor 10% gewijzigd door Piet Snot op 23-11-2024 22:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D!zzy
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 15:07
Piet Snot schreef op zaterdag 23 november 2024 @ 16:50:
Ik heb recent een Webasto Next aangeschaft en deze afgelopen vrijdag laten installeren door een elektricien. Hij is aangesloten op een 16 Ampère 1-fase aansluiting in mijn huis. De dipswitches zijn als volgt ingesteld:

D1: OFF
D2: ON
D3: ON
D4: OFF
D5: OFF
D6: OFF

De laadpaal wil ik uitsluitend zelf gebruiken als een plug-and-play oplossing, zonder deze te delen met anderen.

Het probleem is dat mijn auto niet laadt. De LED aan de voorkant van de Webasto Next toont een groene op- en neergaande beweging. Ik kan verbinding maken met de Wallbox en alle instellingen aanpassen maar er komt geen stroom in mijn auto.

Ik ben al dagen aan het proberen om dit op te lossen, maar zonder resultaat. Wie heeft er tips om dit ding aan de gang te krijgen?

[Afbeelding]
Ik heb enkele jaren geleden een WeBasto geïnstalleerd waarbij de dipswitch schakelaartjes 180° gedraaid op de PCB waren gesoldeerd.
Na uren zoeken pas gevonden dat de afbeelding in de manual afweek van de ON en OFF stand die op de switches geschreven waren. Heel verwarrend.

Kans is klein, maar even de afbeelding van de manual erbij nemen en visueel controleren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piet Snot
D!zzy schreef op zondag 24 november 2024 @ 09:08:
[...]

Ik heb enkele jaren geleden een WeBasto geïnstalleerd waarbij de dipswitch schakelaartjes 180° gedraaid op de PCB waren gesoldeerd.
Na uren zoeken pas gevonden dat de afbeelding in de manual afweek van de ON en OFF stand die op de switches geschreven waren. Heel verwarrend.

Kans is klein, maar even de afbeelding van de manual erbij nemen en visueel controleren?
thnx. die zat goed.. het bleek die witte CP kabel te zijn die de monteur had afgedopt omdat die kabel volgens hem geen functie had.. dop eraf en in de 1e aansluiting naast de dopswitches gestopt en alles was weer oke.

Nu nog die verrekte Monta app. Lijkt ook een onmogelijke opgave om die aan de praat te krijgen. Bij het koppelen van mijn laadpaal blijft hij zeggen dat mijn verbinding niet goed is. Als ik de laadpaal opnieuw opstart staat hij in de Monta app als beschikbaar. maar zodra ik 1 actie uitvoer zegt hij. "losgekoppeld"

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ca1e4kmd8-Pg7x8wVMWZi_lSCDg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KRizdO3oyvCvcgsGsZFaZv4i.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• earthknake
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 21-07 11:59
Ophidian schreef op zaterdag 23 november 2024 @ 20:44:
[...]

Heb ik ook gehad. De controle draad gaat nog wel eens defect door gewicht van de kabel. Als je de kabel optilt, dan doet ie het soms opeens weer.

Kreeg een nieuwe kabel opgestuurd, vervangen is zo gedaan.
Ben benieuwd. Die van mij is net 3 jaar geworden en eigenlijk valt het dan buiten de garantie. Had jij het direct via Zappi gekocht of een andere leverancier?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
earthknake schreef op zondag 24 november 2024 @ 11:10:
[...]

Ben benieuwd. Die van mij is net 3 jaar geworden en eigenlijk valt het dan buiten de garantie. Had jij het direct via Zappi gekocht of een andere leverancier?
Mijn ervaring met Zappi: Stuur ze gewoon een mail, dan helpen ze je graag.

Replace fear of the unknown with curiosity | 48 (+10 incoming) kWh thuisaccu | 2 EV's: 136 kWh capaciteit | 10.660 Wp zonnepanelen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ophidian
earthknake schreef op zondag 24 november 2024 @ 11:10:
[...]

Begint ie wel met laden als je de kabel optilt op een paar punten? Dan weet je zeker dat het de CP draad is.

Je kan uiteindelijk ook een type 2 met open eind bestellen als het met Zappi niet lukt. Het rubberen stuk om de kabel aan onderkant kan je over zetten.

Ik had hem via Zappie gekregen, zat nog in de garantie. Kreeg er zelfs twee :+

[ Voor 6% gewijzigd door Ophidian op 24-11-2024 11:33 ]

ZO SE - 5,76kWp - Shade: Low - PVoutput | NOZW APS QS1 - 3,84kWp - Shade: High - PVoutput | Volvo XC40 Pure Electric Ultimate | Volvo EX30 Plus SMSR

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJuape
  • Registratie: Juni 2007
  • Niet online

DonJuape

Trust me, I'm an engineer!

Piet Snot schreef op zondag 24 november 2024 @ 11:04:
[...]

thnx. die zat goed.. het bleek die witte CP kabel te zijn die de monteur had afgedopt omdat die kabel volgens hem geen functie had.. dop eraf en in de 1e aansluiting naast de dopswitches gestopt en alles was weer oke.
Wat een druif. CP is Control Pilot en die doet de handshake van de EV en het laadpunt. O.a. over het laadvermogen, of de EV aangesloten is en klaar om te laden etc.

KIA eNiro Dynamic 64kWh, Zappi V2 3-fasen, 7400 Wp PV SolarEdge 1-fase, WP L/W 1-fase

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ricko1
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 18:50
FredvZ schreef op zaterdag 23 november 2024 @ 20:40:
[...]

Dat klinkt goed. Nu zie ik her-en-der OP=OP aanbiedingen. Betekent dat dit een ouder model is?
Let wel op de prijs. Loadbalancer via P1 is een licentie van +-€180 per stuk. Als je 2 of meer laadpunten een groep wil laten delen (SCN) is dat +-€100 per laadpunt.
Die +-€700 is de prijs van het basismodel.

[ Voor 5% gewijzigd door Ricko1 op 24-11-2024 11:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ethirty
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 19:43

Ethirty

Who...me?

Piet Snot schreef op zaterdag 23 november 2024 @ 21:45:
[...]

Hij heeft hem opgehangen inkomende stroom getest en zei toen al dat er geen prik zat op de stekker. We hebben daarover gesproken en kwamen tot de conclusie dat dat mogelijk te maken had met een activering op een app ofzo. Maar ik kan dat nergens terug vinden.

Installateur is dus vertrokken en ik ging me erin verdiepen. Dat ben ik nu dus aan het doen en hoop op wat hulp van hier
Niet getest dus en zoals ik van je volgende bericht begreep niet eens alles aangesloten.

Heb je er al eens een auto aangehangen voor of tijdens het instellen van de app? Gebeurt er nu meer sinds de extra kabel is aangesloten?

#team_UTC+1

An investment in knowledge always pays the best interest - Benjamin Franklin
You can call me McOverloper  Mini '12 i7/16/256  Air '13 i5/8/256  iPad mini 5 64GB  iPhone SE 128GB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Piet Snot
Dan toch nog even een recap op al mijn problemen met de installatie van de Webasto Next en Monta app die inmiddels allemaal zijn opgelost. Al is het maar voor mijn eigen administratie en anders heeft wellicht iemand anders er ook nog wat aan.

Connectie CP was gewoon een fout van de installateur, had me uren gescheeld als die gewoon die witte CP kabel meteen goed had gestoken. Maar goed, di heeft op zn flikk%*r gekregen en ik kon daarna in elk geval laden.

Connectie met de Monta App bleek ingewikkelder.

Verbindingsprobleem werd veroorzaakt door
  1. AdGuard DNS blokkeert monta.com (geeft aan dat het een adult content site is) - oplossing monta.com toevoegen aan je allow filter in AdGuard settings
  2. In de Webasto Charger setup app kies je voor de Monta integratie. De ocpp server die de app dan voor je invoert is ws://ocpp.monta.app/. Dat klopt niet. dit moet zijn wss://ocpp.monta.app (wss en geen afsluitende /) Deze kan je zelf invoeren als je verbonden bent met de WiFi van je laadpaal en verbindt met https://172.20.0.1/ (login details in je manual) in het tabblad Backend.
fijne zondag allemaal!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dani86
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 08:21

Dani86

AeroGeek

FredvZ schreef op zaterdag 23 november 2024 @ 19:50:

Ik heb een wallbox Pulsar pro en die kan dat. Heb het niet gebruikt omdat het (na verlies) een heel laag vermogen nog maar is. Heb ook de wallbox powermeter met DLB.

Heb de wallbox ook gekoppeld aan Tibber, daar kun je ook instellen dat je op eigen zonnestroom wilt laden en deze kan ook automatisch wisselen als de energieprijzen laag zijn.

De wallbox kan je uitlezen in de app en dat staat op een server. Hij slaat het wel lokaal ergens op op iets van storage. Als de 4G verbinding offline is kun je hem van dichtbij ook via Bluetooth uitlezen

[ Voor 7% gewijzigd door Dani86 op 24-11-2024 14:01 ]

Ryzen 5 7500F - 32GB RAM @ 6000 MHz - RX7700XT - WD SN770 1TB nvme

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• earthknake
Taro schreef op zondag 24 november 2024 @ 11:13:
[...]

Mijn ervaring met Zappi: Stuur ze gewoon een mail, dan helpen ze je graag.
Thanks! Ticket aangemaakt. Ben benieuwd :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• earthknake
Ophidian schreef op zondag 24 november 2024 @ 11:31:
[...]

Begint ie wel met laden als je de kabel optilt op een paar punten? Dan weet je zeker dat het de CP draad is.

Je kan uiteindelijk ook een type 2 met open eind bestellen als het met Zappi niet lukt. Het rubberen stuk om de kabel aan onderkant kan je over zetten.

Net getest maar dan wil hij ook niet laden helaas. Als ik de lader in de auto steek dan zie je een rood icoontje dat hij niet verbonden is, de lampen van de auto gaan wel automatisch aan, dus het lijkt er wel op dat hij iets door krijgt, wil alleen niet laden. Thuislader gaat wel prima, is alleen mega traag natuurlijk...

Eigenlijk wil ik ook een langere kabel. Zappi is nu 6.5 meter en zou liever 10 willen. Denk je dat deze goed gaat werken op een Zappi? https://www.wallboxdiscou...e-22-kw.html?id=282555440

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ophidian
earthknake schreef op zondag 24 november 2024 @ 15:38:
[...]

Net getest maar dan wil hij ook niet laden helaas. Als ik de lader in de auto steek dan zie je een rood icoontje dat hij niet verbonden is, de lampen van de auto gaan wel automatisch aan, dus het lijkt er wel op dat hij iets door krijgt, wil alleen niet laden. Thuislader gaat wel prima, is alleen mega traag natuurlijk...

Eigenlijk wil ik ook een langere kabel. Zappi is nu 6.5 meter en zou liever 10 willen. Denk je dat deze goed gaat werken op een Zappi? https://www.wallboxdiscou...e-22-kw.html?id=282555440
Je moet de kabel op een paar plekken beetje heen en weer bewegen. Soms zie je dat hij dan opeens wel begint, maar weer stopt als je hem los laat. Maar klopt dat de auto wel wat herkend alleen de paal niet.

Hoe handig ben je? Die kabel die je linkt werkt niet zomaar. Zo zit het in de Zappi:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IcvpZMo0aShVK-tYYFwo3T0sVLk=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/K0daPK540UNJYGVUFjmT6yjZ.jpg?f=user_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xFhXFCfT5rdE4T-TVD4I8Oejnn8=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/IuNNtTPsNqZXkmINEV2Q4Yc9.jpg?f=user_large

Je ziet in de zwarte, bruine en groen-gele draad er een extra draadje naar het hoofdbord gaat. Die zitten niet op de kabel die je linkt, maar als je handig bent kan je die natuurlijk in een eindaderhuls erbij maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wutroe
  • Registratie: November 2004
  • Nu online
Sindskort rijd ik in een Zeekr 001 als mijn eerste elektrische leaseauto en die laad ik thuis op met een Zaptec Go.
Mijn vrouw reed tot voort kort in een brandstofauto, maar het vervangen van die auto is onlangs in een stroomversnelling geraakt en heeft afgelopen weekend geresulteerd in aanschaf van een BMW i3.

In de Zaptec Go zit een laadkabel vast aangekoppeld en die hoef ik enkel in 1 van de auto's te pluggen en hij begint te laden (dus geen activatie met een laadpas van de leasemaatschappij of iets dergelijks).

Het is de bedoeling dat ik 1x per maand een export maak van de geladen kWh's vanuit de Zaptec portal, zodat ik die bij mijn werkgever kan declareren. Nu komen daar echter ook laadsessies voor de i3 bij, die ik logischerwijs niet mag declareren.

Op welke manier(en) kan ik er voor zorgen dat ik onderscheid kan maken in welke auto er opgeladen wordt, zodat ik eenvoudig de laadkosten voor mijn leaseauto kan declareren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• earthknake
Ophidian schreef op zondag 24 november 2024 @ 17:11:
[...]

Je moet de kabel op een paar plekken beetje heen en weer bewegen. Soms zie je dat hij dan opeens wel begint, maar weer stopt als je hem los laat. Maar klopt dat de auto wel wat herkend alleen de paal niet.

Hoe handig ben je? Die kabel die je linkt werkt niet zomaar. Zo zit het in de Zappi:

[Afbeelding]
[Afbeelding]

Je ziet in de zwarte, bruine en groen-gele draad er een extra draadje naar het hoofdbord gaat. Die zitten niet op de kabel die je linkt, maar als je handig bent kan je die natuurlijk in een eindaderhuls erbij maken.
Wel wat handig maar niet zo handig daarmee helaas.
Als ik deze Zappi kabel koop zit wel alles er al op en aan en is het dus redelijk plug and play? https://shop.zappi.info/n...open-einde-145117264.html

[ Voor 17% gewijzigd door earthknake op 24-11-2024 19:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FredvZ
Dani86 schreef op zondag 24 november 2024 @ 14:00:
Ik heb een wallbox Pulsar pro en die kan dat. Heb het niet gebruikt omdat het (na verlies) een heel laag vermogen nog maar is. Heb ook de wallbox powermeter met DLB.

Heb de wallbox ook gekoppeld aan Tibber, daar kun je ook instellen dat je op eigen zonnestroom wilt laden en deze kan ook automatisch wisselen als de energieprijzen laag zijn.

De wallbox kan je uitlezen in de app en dat staat op een server. Hij slaat het wel lokaal ergens op op iets van storage. Als de 4G verbinding offline is kun je hem van dichtbij ook via Bluetooth uitlezen
Dank voor je antwoord, al lijkt dit precies het type dat ik niet zoek.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ophidian
earthknake schreef op zondag 24 november 2024 @ 19:53:
[...]

Wel wat handig maar niet zo handig daarmee helaas.
Als ik deze Zappi kabel koop zit wel alles er al op en aan en is het dus redelijk plug and play? https://shop.zappi.info/n...open-einde-145117264.html
Ja die is compleet

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• burnoutpc
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 01-08 12:49
Even een bericht van iemand die voor een Peblar is gegaan. Vandaag een Peblar Home in gebruik genomen. De lader is prettig om te monteren. Er is duidelijk aandacht besteed aan het zo eenvoudig mogelijk maken van de installatie.

Daarnaast is die eenvoudig in te stellen en de ruimte binnenin de behuizing is ruim genoeg om alles zonder kleerscheuren af te monteren. Blij mee dus. Alleen de doorvoertules zijn matig. Scheuren snel en je plopt ze er zo uit wanneer je met de kabels loopt te frunniken. Dat kon beter. Het liefst zag ik gewoon overal waterdichte wartels.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASS-Ware
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 20:29
Wutroe schreef op zondag 24 november 2024 @ 19:50:
Sindskort rijd ik in een Zeekr 001 als mijn eerste elektrische leaseauto en die laad ik thuis op met een Zaptec Go.
Mijn vrouw reed tot voort kort in een brandstofauto, maar het vervangen van die auto is onlangs in een stroomversnelling geraakt en heeft afgelopen weekend geresulteerd in aanschaf van een BMW i3.

In de Zaptec Go zit een laadkabel vast aangekoppeld en die hoef ik enkel in 1 van de auto's te pluggen en hij begint te laden (dus geen activatie met een laadpas van de leasemaatschappij of iets dergelijks).

Het is de bedoeling dat ik 1x per maand een export maak van de geladen kWh's vanuit de Zaptec portal, zodat ik die bij mijn werkgever kan declareren. Nu komen daar echter ook laadsessies voor de i3 bij, die ik logischerwijs niet mag declareren.

Op welke manier(en) kan ik er voor zorgen dat ik onderscheid kan maken in welke auto er opgeladen wordt, zodat ik eenvoudig de laadkosten voor mijn leaseauto kan declareren?
Wat heb je zelf al gevonden in dit topic, of wat is je onduidelijk aan de info in dit topic?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• synorluna
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 25-07 20:20
burnoutpc schreef op zondag 24 november 2024 @ 21:52:
Even een bericht van iemand die voor een Peblar is gegaan. Vandaag een Peblar Home in gebruik genomen. De lader is prettig om te monteren. Er is duidelijk aandacht besteed aan het zo eenvoudig mogelijk maken van de installatie.

Daarnaast is die eenvoudig in te stellen en de ruimte binnenin de behuizing is ruim genoeg om alles zonder kleerscheuren af te monteren. Blij mee dus. Alleen de doorvoertules zijn matig. Scheuren snel en je plopt ze er zo uit wanneer je met de kabels loopt te frunniken. Dat kon beter. Het liefst zag ik gewoon overal waterdichte wartels.
Weet je of de Peblar om kan gaan met dynamische contracten zonder zelf met HA moet gaan klussen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wutroe
  • Nu online
ASS-Ware schreef op zondag 24 november 2024 @ 21:59:
[...]

Wat heb je zelf al gevonden in dit topic, of wat is je onduidelijk aan de info in dit topic?
Ik heb gezocht, maar kwam nog niet echt het antwoord tegen wat ik zoek. Wel lees ik hier (en ook elders) het e.e.a. over RFID tags, maar het wordt mij nog niet echt duidelijk of dat hetgeen ondersteunt wat ik wil. Dat heb ik ook niet specifiek kunnen vinden.

[ Voor 5% gewijzigd door Wutroe op 24-11-2024 22:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• burnoutpc
synorluna schreef op zondag 24 november 2024 @ 22:13:
[...]

Weet je of de Peblar om kan gaan met dynamische contracten zonder zelf met HA moet gaan klussen?
Dat zou ik eerlijk gezegd niet weten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Termy
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 17:13

Termy

valt er nog wat te fragge?

guido66 schreef op zaterdag 23 november 2024 @ 17:40:
[...]

Hoe dan? De Zappi kan toch niet weten wanneer je auto stroom wilt om voor te verwarmen? Je kunt een schema instellen dat de Zappi op fast staat tijdens het voor verwarmen. Maar dan gaat je auto ook gewoon laden mocht de accu nog niet aan de ingestelde limiet zijn.

De Zappi ziet geen verschil tussen laden en voorverwarmen. Je auto vraagt om stroom, meer communicatie is er niet.
Nee, dat is niet waar. Je kunt de zappi wel degelijk instellen met die preconditioning setting maar dat werkt (als het goed is) alleen als de Zappi op 'charge complete' staat. Dat is hoe de Zappi 'weet' dat er alleen stroom voor preconditioning nodig is en dat zou ook moeten werken ook al staat het op ECO+ zonder overschot. Verder schijnt het ook nog aan de auto te liggen qua gedrag.

Ik heb het ook nog niet werkend, maar ik sta vrij vaak niet op charge complete aan de laadpaal dus dan werkt het sowieso niet. Het is voor mij ook nog niet relevant genoeg geweest om echt m'n best te doen het consequent werkend te krijgen met m'n ID.3.

-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vandread
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 09-07 16:10
Dummy vraag in het bos van thuisladers.

M'n vader heeft een BYD Atto 3 besteld.
Huis heeft:
- oprit
- 15 zonnepanelen (mogelijkheid tot meer)
- hybride warmtepomp
- 1 fase aansluiting op het net (al geadviseerd die op te waarden naar 3 fase, liefst in combinatie met plaatsing lader)
- wil laden indien mogelijk met energie van de zonnepanelen (wil m'n vader wel echt graag)
- edit: liefst in het wit.... wit huis...

Welke laadpaal is het meeste dummy proof en geschikt voor een 80 jarige?
Lijkt me een fijn uitgangspunt om vanuit te werken naar een geschikte partij/installatie.

[ Voor 6% gewijzigd door Vandread op 25-11-2024 21:20 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gerardus1956
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 20:22
Vandread schreef op maandag 25 november 2024 @ 16:47:
Dummy vraag in het bos van thuisladers.

M'n vader heeft een BYD Atto 3 besteld.
Huis heeft:
- oprit
- 15 zonnepanelen (mogelijkheid tot meer)
- hybride warmtepomp
- 1 fase aansluiting op het net (al geadviseerd die op te waarden naar 3 fase, liefst in combinatie met plaatsing lader)
- wil laden indien mogelijk met energie van de zonnepanelen.

Welke laadpaal is het meeste dummy proof en geschikt voor een 80 jarige?
Lijkt me een fijn uitgangspunt om vanuit te werken naar een geschikte partij/installatie.
Ik zou de meest domme lader adviseren. Dus plug en charge. Stekker er in is laden. Het enige wat aan te raden is is een lader met load balancing. Ik zou zeker de 3 fasen aanvragen.

Nu ben ik zelf voorlopig nog geen 80, maar heb ik ongeveer dezelfde configuratie. Ik heb alleen geen load balancing. Ik heb de mijne afgesteld op 7 kW.

EV:VW ID3 - PV:15 x 295Wp - Laadpaal: EVhub 22 kW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• janne_nl
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 20:26
Als je voor een domme plug en play gaat zou ik net voor 1 fase kiezen. Als de zon schijnt laadt je dan met max 3.7kW (en anders ook natuurlijk)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• IvoB2
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 28-12-2024
Bij een eenfase aansluiting op het net (de huidige toestand dus) kan je bij een laadpaal met 32A zekering ook op 7,3 kW laden.
Ik zie op die leeftijd dan ook het nut niet in om van 1F nog te gaan opwaarderen naar 3F en dit uitsluitend voor een laadpaal.
Behoudens uitzonderlijke gevallen heeft een 80-jarige nog maar zelden een verbruikersprofiel waarbij zijn of haar EV aan 11 of 22 kW moet geladen worden.
Integendeel, met zonnepanelen kan men door de dag opladen aan de max. overproductie. En met 15 panelen zal dat uiterst zelden over de 7 kW gaan.

Hier 20 zonnepanelen (5.6 kWp), een monofase laadpaal die max. 7,3 kW kan leveren, een monofase 40A netaansluiting en - ondanks dat ik nog lang geen 80 ben en er af en toe wel nog WW verkeer is - op zes jaar tijd - nog nooit een laadvermogen hoger dan 7,3 kW nodig gehad.
Een LB is er wel maar door overwegend op zon te laden tussen 1,4 en 5 kW is die eigenlijk ook overbodig.

Een BYD ATO3 heeft een accu capaciteit van 60 kWh. Aan 7 kW kan je die dus elke dag volstouwen.

[ Voor 96% gewijzigd door IvoB2 op 25-11-2024 20:07 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• guido66
  • Registratie: Oktober 2007
  • Nu online
Termy schreef op maandag 25 november 2024 @ 00:11:
[...]

Nee, dat is niet waar. Je kunt de zappi wel degelijk instellen met die preconditioning setting maar dat werkt (als het goed is) alleen als de Zappi op 'charge complete' staat. Dat is hoe de Zappi 'weet' dat er alleen stroom voor preconditioning nodig is en dat zou ook moeten werken ook al staat het op ECO+ zonder overschot. Verder schijnt het ook nog aan de auto te liggen qua gedrag.

Ik heb het ook nog niet werkend, maar ik sta vrij vaak niet op charge complete aan de laadpaal dus dan werkt het sowieso niet. Het is voor mij ook nog niet relevant genoeg geweest om echt m'n best te doen het consequent werkend te krijgen met m'n ID.3.
Gevonden! Alleen op de Zappi in te stellen en niet in de app. Morgen weet ik of het met mijn P2 werkt.

Update:
Helaas, het lijkt niet goed te werken. Mijn auto was vol om 23u, enige tijd daarna schakelde de Zappi volgens schema naar ECO+. Ik zie in de Zappi app een klein stroompiekje om 5u15, blijkbaar is de P2 even ergens wakker van geworden. Maar bij het voorverwarmen om 7u geen stroomverbruik te zien.

[ Voor 15% gewijzigd door guido66 op 26-11-2024 16:10 ]

Polestar 2 (2020) - Fiat 500e (2022) - Zappi v2 - 7250Wp SMA (2013) - 5850Wp Enphase (2021)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Griffin2k
  • Laatst online: 07:53
Wutroe schreef op zondag 24 november 2024 @ 19:50:

Zaptec dichtzetten voor publiek laden. Zodat je meerdere RFID chips kunt registreren.
Dat kun je in de export ongetwijfeld per RFID-nummer uitdraaien.

Zal iets heten als RFID-vergrendeling

Zonnepanelen 3950Wp - DMEGC 6x395Wp (ZW 2°) + DMEGC 4x395Wp (ZW 28°) - Solis 3.6 ; Easee Charge Lite 11kW + Easee Equalizer (Load Balancing) ; BMW iX1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wutroe
  • Nu online
Griffin2k schreef op dinsdag 26 november 2024 @ 21:09:
[...]

Zaptec dichtzetten voor publiek laden. Zodat je meerdere RFID chips kunt registreren.
Dat kun je in de export ongetwijfeld per RFID-nummer uitdraaien.

Zal iets heten als RFID-vergrendeling
Thnx, ga ik eens mee aan de slag. Ga meteen ook even van die Zaptec-sleutels bestellen, eens zien of dat goed werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vandread
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 09-07 16:10
IvoB2 schreef op maandag 25 november 2024 @ 18:49:
Bij een eenfase aansluiting op het net (de huidige toestand dus) kan je bij een laadpaal met 32A zekering ook op 7,3 kW laden.
Ik zie op die leeftijd dan ook het nut niet in om van 1F nog te gaan opwaarderen naar 3F en dit uitsluitend voor een laadpaal.
Behoudens uitzonderlijke gevallen heeft een 80-jarige nog maar zelden een verbruikersprofiel waarbij zijn of haar EV aan 11 of 22 kW moet geladen worden.
Integendeel, met zonnepanelen kan men door de dag opladen aan de max. overproductie. En met 15 panelen zal dat uiterst zelden over de 7 kW gaan.

Hier 20 zonnepanelen (5.6 kWp), een monofase laadpaal die max. 7,3 kW kan leveren, een monofase 40A netaansluiting en - ondanks dat ik nog lang geen 80 ben en er af en toe wel nog WW verkeer is - op zes jaar tijd - nog nooit een laadvermogen hoger dan 7,3 kW nodig gehad.
Een LB is er wel maar door overwegend op zon te laden tussen 1,4 en 5 kW is die eigenlijk ook overbodig.

Een BYD ATO3 heeft een accu capaciteit van 60 kWh. Aan 7 kW kan je die dus elke dag volstouwen.
Welke laadpaal heb je overigens?

Bedankt allen voor de feedback.
Coolblue had voor hun "simpele" paal een offerte 2500 euro neergelegd, dat vond ik nogal over the top voor een recht-toe-recht-aan installatie (vlakbij meterkast, lader op een muur.)
Kwam bij een simepele offerte met wat vinkjes op 1400 met een Peblar (wat ook gewoon dezelfde paal is als CB, maar zonder lock-in)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FzGAz5qMfCF1ZzNfjjpPXnuoRv4=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/eXEOm4Hvse5RYdRfxAnMFC2Z.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Vandread schreef op woensdag 27 november 2024 @ 10:15:
[...]
Alfen SPL

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MartijnA3
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 30-07 11:33
IvoB2 schreef op maandag 25 november 2024 @ 18:49:

Oh dit is wel fijne info, dankjewel.

Als ik even mag inhaken, ik ben ook nog geen 80, maar wel alleen en heb om de week mijn kinderen. Volgens nibud normen verbruik ik minder dan een huishouden in een flat.
Ik heb een één fase aansluiting, een Bora kookplat die op een kookgroep is aangesloten en 7 zonnepanelen.

Binnenkort komt er een BYD Dolphin, ik zoek ook een laadpaal. Ik ga ongeveer 2 dagen per week naar kantoor (130km per werkdag), dus de auto hoeft echt niet elke dag op te laden. Bij nood is er 50m verder een publieke laadpaal.

Ik hoef dus ook niet perse over op 3 fase?

En dit lijkt me best een scherpe aanbieding, volgens een autoweek test kwam deze er best oed uit. Meer heb ik dan toch niet nodig?
https://www.ibood.com/nl/...tation-22-kw-45-m/1155915

iRacing Profiel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 20:33
MartijnA3 schreef op woensdag 27 november 2024 @ 11:02:
[...]

Als ik even mag inhaken, ik ben ook nog geen 80, maar wel alleen en heb om de week mijn kinderen. Volgens nibud normen verbruik ik minder dan een huishouden in een flat.
Ik heb een één fase aansluiting, een Bora kookplat die op een kookgroep is aangesloten en 7 zonnepanelen.

Binnenkort komt er een BYD Dolphin, ik zoek ook een laadpaal. Ik ga ongeveer 2 dagen per week naar kantoor (130km per werkdag), dus de auto hoeft echt niet elke dag op te laden. Bij nood is er 50m verder een publieke laadpaal.

En dit lijkt me best een scherpe aanbieding, volgens een autoweek test kwam deze er best oed uit. Meer heb ik dan toch niet nodig?
Die laadpaal mag OK zijn, maar ik zou dat nooit kopen bij iBood.
Grote kans dat die palen ergens in een ander land op voorraad lagen, geïmporteerd werden door iBood, en dat Webasto Nederland weinig zin heeft in garantie en service als er wat is...
Als je daar mee kan leven voor die prijs doen, maar reken niet op iBood voor garantie, het zijn dozenschuivers in de meest strikte zin van het woord.

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MartijnA3
Tommie12 schreef op woensdag 27 november 2024 @ 11:06:
[...]

Die laadpaal mag OK zijn, maar ik zou dat nooit kopen bij iBood.
Grote kans dat die palen ergens in een ander land op voorraad lagen, geïmporteerd werden door iBood, en dat Webasto Nederland weinig zin heeft in garantie en service als er wat is...
Als je daar mee kan leven voor die prijs doen, maar reken niet op iBood voor garantie, het zijn dozenschuivers in de meest strikte zin van het woord.
Check, ik zie ook een paar reviewers bij ibood die niet zo blij zijn. Kijk ik verder.

iRacing Profiel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IvoB2
[...]

De BYD Dolphin heeft een 60 kWh accu.
Het moet al erg tegenzitten met het weer en andere omstandigheden maar soit, reken 26 kWh om die 130 km te rijden.
Aan 7 kW heb je dan geen 4 uur per werkdag nodig om dat bij te laden. In jouw geval dus slechts 2 dagen per week vier uur laden. Of één week-end dag laden om de accu op 100% te houden.

Mijn mening is dat je dan geen enkele reden hebt om naar 3 fase over te schakelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• markjanssen
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
IvoB2 schreef op woensdag 27 november 2024 @ 11:13:
[...]
Aan 7 kW heb je dan geen 4 uur per werkdag nodig om dat bij te laden. In jouw geval dus slechts 2 dagen per week vier uur laden. Of één week-end dag laden om de accu op 100% te houden.

Mijn mening is dat je dan geen enkele reden hebt om naar 3 fase over te schakelen.
Als je dynamische tarieven hebt wil het wel lonen om je auto met 11kw sneller vol te kunnen laden, zeker als je dit dan kan doen in een soms korte periode (2 uur) dat de prijzen flink lager zijn.

Of in de exotische momenten dat de prijs negatief is, zo veel mogelijk de auto in te proppen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• MartijnA3
markjanssen schreef op woensdag 27 november 2024 @ 11:20:
[...]

Als je dynamische tarieven hebt wil het wel lonen om je auto met 11kw sneller vol te kunnen laden, zeker als je dit dan kan doen in een soms korte periode (2 uur) dat de prijzen flink lager zijn.

Of in de exotische momenten dat de prijs negatief is, zo veel mogelijk de auto in te proppen.
Ik ga daar denk ik niet zo mee bezig zijn. Als de zon schijnt en ik stop dan de stekker in mn auto, dan ben ik al blij. :P

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
markjanssen schreef op woensdag 27 november 2024 @ 11:20:
[...]

n =1 => bij jou waarschijnlijk wel (je zal het zelf wel weten), bij mij zeker niet (ik ken mijn profiel* ook zeer goed). :)

* Ik woon in Vlaanderen waar er geen saldering is EN je op elke kWh dat je afneemt van het net de volle pot heffingen, accijnzen en BTW betaalt. De netafnameprijs all in voor de eindconsument is er zelden negatief.
Op een zeer korte periode (langer dan een kwartier :+ ) aan hoog vermogen gaan proppen kost je extra geld aan capaciteitstarief. Veel kWh laden vanuit het net (+ 500 kWh op jaarbasis) kost je capaciteitstarief + nettarief op iedere kWh uit het net.
Een dynamisch contract is er minstens 50 tot 60 € duurder dan mijn huidige variabel contract (geen vaste kosten).

Met een variabel contract betaal ik gemiddeld (over 2024) een all in prijs van 20 cent/kWh (en nul € vaqte kosten). Bij een dynamisch contract (met 60 € vaste kosten, 2% + 0,4 cent/kWh leverancierskosten + BTW en 11,4 cent overheadkosten moet de energiecomponent op de Epex al ver negatief zijn (minus 13 tot 15 cent/kWh) om all in op nul uit te komen. Dan is het resultaat van die exotische periode een "winst" van 20 x 22 kWh => 4,4 euro. En daar mag je dan het verhoogde capaciteitstarief van aftrekken en de vaste kosten van het dynamisch contract. :+

Vandaag zit de naakte energiecomponent van de Belpex tussen de 8,4 en 13,55 cent/kWh.
Zelfs op het goedkoopste uur (in de theoretische veronderstelling dat je alleen maar op het goedkoopste uur gaat laden) zit je dan al aan een verkoopprijs voor de consument van 20,9 cent/kWh.
Weg "winst" van dat eerdere uitzonderlijke exotische lage dynamische uur. :)

Het grootste deel van het jaar laad ik overigens uitsluitend op aan de zon. Kost me in 2024 7,5 cent/kWh en vanaf 1/1/25 nog 2 cent/kWh. En dat 24/7 waarbij ik niet moet zitten wachten op negatieve prijzen.

Totaal ander uitgangspunt dus.

[ Voor 32% gewijzigd door IvoB2 op 27-11-2024 11:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• earthknake
Ophidian schreef op zondag 24 november 2024 @ 11:31:
[...]

Toch nog even wat testjes gedaan en als ik de kabel in een soort lus leg dan gaat hij wel opladen. Kabel is idd defect. Dank voor de tip nog! _/-\o_

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wrc
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 01-08 21:36

Wrc

Tommie12 schreef op woensdag 27 november 2024 @ 11:06:
[...]

... en dat Webasto Nederland weinig zin heeft in garantie en service...
Webasto Nederland heeft bij mijn weten niks van doen met Webasto Charging wat de afdeling van de Laadoplossingen was, was want Webasto Charging business is overgenomen door Ampure.

En Ampure, die zijn onbereikbaar en geven helemaal geen service aan particulieren, Succes als je die nodig hebt,

mij lukt het niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• burnoutpc
Vandread schreef op woensdag 27 november 2024 @ 10:15:
[...]

Bedankt allen voor de feedback.
Coolblue had voor hun "simpele" paal een offerte 2500 euro neergelegd, dat vond ik nogal over the top voor een recht-toe-recht-aan installatie (vlakbij meterkast, lader op een muur.)
Kwam bij een simepele offerte met wat vinkjes op 1400 met een Peblar (wat ook gewoon dezelfde paal is als CB, maar zonder lock-in)
Load balancing instellen is een kwestie van de app doorlopen. Daar zou ik niet voor betalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerardus1956
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 20:22
[...]

Voor die prijs hoef je geen garantie. Mooi ding om zelf te installeren. Ik mis een ding tussen de gegevens. Ze hebben het over een schaalbaar vermogen. Dan zou ik graag willen weten wat de minimum instelling is. Ik belangrijk voor een laadpaal zonder load balancing.
Zelf ook geen load balancing, maar kan instellen tot 7 kW. En daar staat het op ingesteld.

EV:VW ID3 - PV:15 x 295Wp - Laadpaal: EVhub 22 kW

• synorluna
Makrolon schreef op zaterdag 2 november 2024 @ 11:34:
[...]

Het is wat je wil. Hier is al veel over geschreven. Zelf zeker ik altijd af met 25 ampère en stel de zappi dan in op zon 20 ampère. Dan kan je in de ecomodus tot 4,6kw laden op 1 fase.

Pak wel een aardlekautomaat.
In ben wat minder thuis in de wereld van elektrotechniek, maar in mijn offerte die ik heb ontvangen staat 3x16A. Of gaat dat alleen over de laadpaal? Hoe zit dat precies?

Daarnaast heb ik de keuze voor load balancing om een Home Wizard op de P1 poort te gebruiken of via CT klemmen. Hebben CT klemmen een groot voordeel? Het scheelt zo’n €85,- in prijs.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/F-9vv89S-3ZxhbJx9QfQM7k1TW0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/o9Kw4BTXJBoezKBuK30V2vBf.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 9% gewijzigd door synorluna op 28-11-2024 08:28 ]

• ChiLLeR
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 19:04
Sinds deze heb ik mijn BHEV en gebruik ik de laad paal EVBOX Livo2 voor het eerst. Het valt mij dat hij volgens home assistant maar 4kw laad in een uur. Terwijl de paal 11kwh is maar de auto laad met 7,4kw/h volgende de specs (BMW X5 50e).
Volgens mij laad hij dus niet op de maximale theoretische snelheid. Alle laad 'beperkingen' in de auto staan uit en ook in de software van de Livo2 lijkt alles uit te staan. Hij laadt 's nachts dus ook zou de loadbalancing niet de beperkte factor moeten zijn. De Livo2 is wel verbonden met Monta.app als beheerder en niet meer via de eigen Everon software. Wellicht dat ik hem toch eens terug zet en kijken of het daar wel op werkt.

>> Signature?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• superduper1969
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 11:22
synorluna schreef op donderdag 28 november 2024 @ 08:19:
[...]
Daarnaast heb ik de keuze voor load balancing om een Home Wizard op de P1 poort te gebruiken of via CT klemmen. Hebben CT klemmen een groot voordeel? Het scheelt zo’n €85,- in prijs.
Een oudere Slimme meter met een oudere DSMR versie op de P1 poort heeft een lage update interval, waardoor in theorie je Loadbalancer er te laat achter komt dat je de Oven en koffiepot en wasmachine tegelijk aan heb staan.
En als je auto dan full speed laad zou je hoofdzekering eruit kunnen gaan omdat de loadbalancer te laat reageert.

Bij de meeste meters wordt de DSMR-versie aangeduid op de voorkant van de meter.

DMSR v5 is 1 seconde
Oudere protocollen zouden 10 seconde of meer kunnen zijn.

Dus een HomeWizard + een DSMR 5 meter is even snel als CT klemmen die altijd snel zijn.
Maar een Homewizard met een DSMR 2 meter is trager dan CT klemmen.

Upgrade van je slimme meter is niet duur maar planning is vaak een paar maanden.

Voordeel van de Homewizard is dat je er nog veel meer handige info uit kan halen.

MTVenus V151 + CT003 V116 Lilygo Modbus HA integration+ Anker E1600 + 16ZP Enphase + 2ZP Anker + Quatt

• synorluna
superduper1969 schreef op donderdag 28 november 2024 @ 11:23:
[...]

Een oudere Slimme meter met een oudere DSMR versie op de P1 poort heeft een lage update interval, waardoor in theorie je Loadbalancer er te laat achter komt dat je de Oven en koffiepot en wasmachine tegelijk aan heb staan.
En als je auto dan full speed laad zou je hoofdzekering eruit kunnen gaan omdat de loadbalancer te laat reageert.

Bij de meeste meters wordt de DSMR-versie aangeduid op de voorkant van de meter.

DMSR v5 is 1 seconde
Oudere protocollen zouden 10 seconde of meer kunnen zijn.

Dus een HomeWizard + een DSMR 5 meter is even snel als CT klemmen die altijd snel zijn.
Maar een Homewizard met een DSMR 2 meter is trager dan CT klemmen.

Upgrade van je slimme meter is niet duur maar planning is vaak een paar maanden.

Voordeel van de Homewizard is dat je er nog veel meer handige info uit kan halen.
Ik heb een DSMR5.0 en een Home Wizard. Zou dit dan de meest logische keuze zijn?

Daarnaar maken ze gebruik van een 4mm2 kabel over een lengte van 10 meter. Ik ga met 11kWh laden. Is 4mm2 dan voldoende?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• superduper1969
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 11:22
synorluna schreef op donderdag 28 november 2024 @ 11:32:
[...]

Ik heb een DSMR5.0 en een Home Wizard. Zou dit dan de meest logische keuze zijn?

Daarnaar maken ze gebruik van een 4mm2 kabel over een lengte van 10 meter. Ik ga met 11kWh laden. Is 4mm2 dan voldoende?
Ja hoor,het is maar 16A, zie tabel op deze pagina
En als je de Homewizard al hebt is het de meest logische oplossing.

[ Voor 6% gewijzigd door superduper1969 op 28-11-2024 11:38 ]

MTVenus V151 + CT003 V116 Lilygo Modbus HA integration+ Anker E1600 + 16ZP Enphase + 2ZP Anker + Quatt

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Peter-036
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 18:54
ChiLLeR schreef op donderdag 28 november 2024 @ 11:04:
Sinds deze heb ik mijn BHEV en gebruik ik de laad paal EVBOX Livo2 voor het eerst. Het valt mij dat hij volgens home assistant maar 4kw laad in een uur. Terwijl de paal 11kwh is maar de auto laad met 7,4kw/h volgende de specs (BMW X5 50e).
Volgens mij laad hij dus niet op de maximale theoretische snelheid. Alle laad 'beperkingen' in de auto staan uit en ook in de software van de Livo2 lijkt alles uit te staan. Hij laadt 's nachts dus ook zou de loadbalancing niet de beperkte factor moeten zijn. De Livo2 is wel verbonden met Monta.app als beheerder en niet meer via de eigen Everon software. Wellicht dat ik hem toch eens terug zet en kijken of het daar wel op werkt.
Je laadpaal kan 11 kW leveren op 3 fasen, maar op 1 fase is dan maximaal 3,7 kW bereikbaar.
Als ik naar de spec's van die BMW kijk, is dat een PHEV met een boordlader tot maximaal 7,4kW.
Ik denk nu dat dat een 1 fase boordlader is, dus die neemt maar 1/3e van wat je laadpaal 'm aanbiedt.
Je zou het kunnen navragen, er zijn wel auto's met een bordlader die 2 van de 3 fasen kan combineren, en dan haal je in theorie wel 7,4 kW....of je BMW dat kan????

It is what it is.If you can't change it, deal with it!

• Wutroe
  • Nu online
Wutroe schreef op woensdag 27 november 2024 @ 08:58:
[...]

Thnx, ga ik eens mee aan de slag. Ga meteen ook even van die Zaptec-sleutels bestellen, eens zien of dat goed werkt.
Zaptec sleutels zijn binnen en dat werkt mooi. Je kunt ze een naam geven die dan ook weer terugkomen in de export van de laadgeschiedenis. Zo kan ik dus het gewenst onderscheid maken :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ChiLLeR
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 19:04
Peter-036 schreef op donderdag 28 november 2024 @ 11:43:
[...]

Je laadpaal kan 11 kW leveren op 3 fasen, maar op 1 fase is dan maximaal 3,7 kW bereikbaar.
Als ik naar de spec's van die BMW kijk, is dat een PHEV met een boordlader tot maximaal 7,4kW.
Ik denk nu dat dat een 1 fase boordlader is, dus die neemt maar 1/3e van wat je laadpaal 'm aanbiedt.
Je zou het kunnen navragen, er zijn wel auto's met een bordlader die 2 van de 3 fasen kan combineren, en dan haal je in theorie wel 7,4 kW....of je BMW dat kan????
Hmm ik dacht ook al dat het in de 1 of 3 fasen zou zitten. Maar als de specs zeggen je kunt laden met 7,4kw dan zou de boordlader dat dus moeten kunnen ? Of moet je dan dus 32A op een 1 fase kunnen zetten? Ik heb nu 3x16A. Upgraden naar 32A is een dure kostenpost. (€1300 extra per jaar), dat voordeel ga ik er niet uit halen denk ik.

Zoals ik het nu kan vinden is inderdaad de boordlader maar 1 fase... Dus 1x16A = 3,7kwh. Dat is jammer... niet genoeg vooraf in verdiept dus. Stom dat ze adverteren met 'snel laden met 7.4kwh', maar vrijwel nergens in de specs kan vinden dat het om 1 fase boord lader gaat.

[ Voor 19% gewijzigd door ChiLLeR op 28-11-2024 12:13 ]

>> Signature?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• daemonix
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
ChiLLeR schreef op donderdag 28 november 2024 @ 12:06:
[...]

Hmm ik dacht ook al dat het in de 1 of 3 fasen zou zitten. Maar als de specs zeggen je kunt laden met 7,4kw dan zou de boordlader dat dus moeten kunnen ? Of moet je dan dus 32A op een 1 fase kunnen zetten? Ik heb nu 3x16A. Upgraden naar 32A is een dure kostenpost. (€1300 extra per jaar), dat voordeel ga ik er niet uit halen denk ik.

Zoals ik het nu kan vinden is inderdaad de boordlader maar 1 fase... Dus 1x16A = 3,7kwh. Dat is jammer... niet genoeg vooraf in verdiept dus. Stom dat ze adverteren met 'snel laden met 7.4kwh', maar vrijwel nergens in de specs kan vinden dat het om 1 fase boord lader gaat.
Je zou dan 32 A op 1 fase moeten zetten.

Tesla Model Y, RWD, Byd Atto 3

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• synorluna
Zojuist de Peblar Home Plus besteld. Dank voor alle adviezen en info!

• DKs
  • Registratie: Mei 2024
  • Laatst online: 07-07 12:21

DKs

synorluna schreef op donderdag 28 november 2024 @ 11:32:
[...]

CT klemmen zijn altijd zekerder (geen wifi dat weg kan vallen ed)
11kW door een 3x16A automaat is officieel niet toegestaan. je mag een automaat tot 80% langdurig belasten. een 3x20A automaat is dus beter op z'n plaats.
Ik zou voor 6mm2 voedingskabel gaan. toekomstbestendiger, minder verlies en dat voor enkele tientjes meer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Iksie
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 18-06 17:10
Na het zoeken naar een oplossing in dit forum ben toch een beetje lost...
Binnenkort kan ik een EV gaan leasen bij Arval die naar eigen zegge met MTC werken. Nu heb ik thuis al -prive - een Wallbox Pulsar Plus die ik niet kwijt wil. Arval zei me dat ik aan Wallbox moet vragen of ze kunnen koppelen met MultiTankCard. Ik heb overigens ook MTC gebeld en die zeiden dat het kan, alleen inderdaad met de laadpaal leverancier het regelen. Nu krijg ik van Wallbox geen concreet antwoord, alleen wat links naar documentatie van OCPP e.d. Nu kan ik in de Wallbox zelf met via OCPP connecten met bv E-Flux waar MTC een partnership mee heeft. Ook staat er een handleiding hoe te connecten met E-Flux by Road platform maar ik kom er niet uit. Zo pakt e-Flux mijn SN niet (ik heb een account aangemaakt). Iemand hier meer ervaring mee? En hoe werkt dan straks die MTC card? Kan ik die voor mijn Wallbox houden? Volgens mij zit er geen RFID in.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tommie12
DKs schreef op donderdag 28 november 2024 @ 17:45:
[...]

11kW door een 3x16A automaat is officieel niet toegestaan. je mag een automaat tot 80% langdurig belasten. een 3x20A automaat is dus beter op z'n plaats.
Ik zou voor 6mm2 voedingskabel gaan. toekomstbestendiger, minder verlies en dat voor enkele tientjes meer.
Heb je een bron voor het feit dat je een 16A automaat niet met 16A mag belasten? Je kan er zelfs een uur 20A door trekken zonder dat die gaat springen.

Dat is in België in elk geval niet verboden.

Voor 16A is in België zelfs een bedrading van 2.5mm2 genoeg, dus 4mm2 is meer dan prima, en 6mm2 is stevige overkill.

Laat ons de kerk wat in het midden houden, en overkill vermijden...

• johnwoo
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 01-08 09:38

johnwoo

3S-GTE

Tommie12 schreef op donderdag 28 november 2024 @ 18:00:
[...]

Voor 16A is in België zelfs een bedrading van 2.5mm2 genoeg, dus 4mm2 is meer dan prima, en 6mm2 is stevige overkill.

Bovenin zijn screenshot zie ik "Wand" staan, dus ik neem aan dat de wallbox aan de muur wordt gehangen, meestal in de buurt van de meterkast (mogelijk zelfs direct aan de andere kant van de buitenwand). Dan is het overkill want kun je er altijd nog wel bij. Maar als je nu 10 meter door de tuin moet met veel moeite (tegels wippen, borders opengraven en weer dichtmaken, ...) dan zou ik toch zeker wel gelijk voor 6mm2 gaan, dan hoef je dat hele circus niet nog eens te herhalen als je ooit naar 22kW gaat.

N.B. 22kW laden betekent niet per se dat je een zwaardere aansluiting nodig hebt. Met (voldoende) zonnepanelen en/of een thuisbatterij met een dikke omvormer, plus de juiste installatie, kan het ook. Kennis van me heeft dat zo gefixt met zijn 22kWpiek panelen en 60kWh batterij met 12kW sustained ontlaadvermogen (hij is nogal vooruitstrevend ermee O-) ). Met de reguliere 3x25A aansluiting ook meegeteld zou hij op een zonnige zomerdag in principe 51kW tot zijn beschikking hebben 8)7

[ Voor 22% gewijzigd door johnwoo op 28-11-2024 19:09 ]

4200Wp ZO + 840Wp ZW + 1680Wp NW | 14xIQ7+ + 1xDS3-L | MTVenusE | HWP1

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• synorluna
DKs schreef op donderdag 28 november 2024 @ 17:45:
[...]

Ik snap dat een dikkere kabel beter is, maar als ik zo online even kijk dan zou 4mm2 voor een afstand van 10 meter voldoende moeten zijn.

Zojuist nog even de offerte doorgespit en daarin staat dat er een 20A aardlekschakelaar geplaatst gaat worden, dus dat zit dan goed.

M’n enige twijfel zit dan nog bij de CT-klemmen vs P1 poort. Heeft het een nog voor-/nadelen tov het ander? Behalve dat CT-klemmen een stabielere verbinding geven.

• Denko
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 10:48

Denko

|{ing Øf ßlitz

Wutroe schreef op woensdag 27 november 2024 @ 08:58:
[...]

Het hoeven geen tags zijn van zaptec zelfs overigens. Zo'n beetje elke tag werkt. Ik gebruik de tags van mijn deurtoegang op werk. Mijn vrouw ook

PSN & XBL: Denkoyugo

• DKs

DKs

Tommie12 schreef op donderdag 28 november 2024 @ 18:00:
[...]

Heb je een bron voor het feit dat je een 16A automaat niet met 16A mag belasten? Je kan er zelfs een uur 20A door trekken zonder dat die gaat springen.

NEN-EN-IEC 61439

Een 16A mag je wel met 3680W belasten, alleen niet continu. de nadruk ligt op "continu"

Een 6mm2 is geen overkill maar maakt het systeem toekomst bestendiger. Ga je later naar een 22kW EV dan hoeft de kabel niet vervangen te worden. maar dat is een advies. een 10mm2 zou ik overkill noemen daar waar een 3x25A netaansluiting niet meer dan 17,2kW aan kan.

[ Voor 28% gewijzigd door DKs op 28-11-2024 23:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kerath
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 31-07 20:44
Ik heb een Phev met een laadsnelheid van 3.7 kWh op een accu van 13kwh.
Ik ben op zoek naar een goedkoop 3 fase laadstation waarbij ik met een app laadschema’s in kan stellen.

Ik zit te twijfelen tussen 2 verschillende laadstations. Ik ben benieuwd of hier ervaringen danwel meningen zijn tov de 2:

- VCS-DP-11-5M - 11kW Wallbox EV Charger, van het merk Auxus

Of

- WissEnergy Wallbox | 11 kW | 3 fase | Type 2 laadkabel

Beide lijken aan mijn wensen te voldoen, zit er behalve 50 euro prijsverschil nog andere factoren die ik over het hoofd zie?

En ik ben benieuwd naar jullie mening over een laadstation kopen van 150,- euro “nieuw” via marktplaats; bijv:

Shockflo cs10, 3 fase met laadkabel.

Ik merk dat ik erg huiverig ben ivm veiligheid/verzekering/etc.
Benieuwd naar jullie meningen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• janne_nl
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 20:26
Ik heb ook een PHEV gehad. Altijd geladen met een 230 lader met 10A. Deze zat op een zigbee schakelaar die 16A mocht schakelen. Omdat e.e.a. op dezelfde groep zat als de wasmachine, deze schakelaar gebruikt om de autolader uit te schakelen als de wasmachine meer dan 2000Watt gebruikt. In de praktijk dus af en toe max 4000Watt voor max 1 minuut. Dat heeft op zich jaren prima gewerkt.

Wellicht dat je het ook in die richting kunt zoeken

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

DKs schreef op donderdag 28 november 2024 @ 23:27:
[...]

NEN-EN-IEC 61439

Een 16A mag je wel met 3680W belasten, alleen niet continu. de nadruk ligt op "continu"
Niemand laadt zijn auto 24/7. Volgens mij is hier al vaker aangetoond dat materiaal van bijv ABB of Hager prima een aantal uren op de gespecificeerde belasting gebruikt kan worden.

#team_UTC+1

You can call me McOverloper  Mini '12 i7/16/256  Air '13 i5/8/256  iPad mini 5 64GB  iPhone SE 128GB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• daemonix
  • Niet online
DKs schreef op donderdag 28 november 2024 @ 23:27:
[...]

NEN-EN-IEC 61439

En nu graag even het relevante citaat uit dit stuk omdat dit geen openbare bron heeft. Ik vermoed namelijk dat je in de war bent met WCD's, die inderdaad niet langdurig hoog mogen worden belast.

Tevens wil je uit veiligheidsoverwegingen niet hoger afzekeren dan strikt nodig, anders heeft die afzekering geen zin.

[ Voor 12% gewijzigd door daemonix op 29-11-2024 11:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DKs

DKs

daemonix schreef op vrijdag 29 november 2024 @ 11:49:
[...]

En nu graag even het relevante citaat uit dit stuk omdat dit geen openbare bron heeft. Ik vermoed namelijk dat je in de war bent met WCD's, die inderdaad niet langdurig hoog mogen worden belast.

Tevens wil je uit veiligheidsoverwegingen niet hoger afzekeren dan strikt nodig, anders heeft die afzekering geen zin.
Nee hoor, niet in de war met WCD's.

"hoger afzekeren" dan strikt nodig heeft zeker wel zin, mits het maar binnen het gehele systeem past.
om dezelfde reden als een 'te' dikke voedingskabel beter is dan een strikt noodzakelijke dikte.
denk aan verlies, warmteontwikkeling en veiligheid.

Helaas is de NEN geen openbare (gratis) bron inderdaad. Zou het wel moeten zijn mi.

"20A aardlekautomaat
Een 3-fase oplaadpunt van 11kW zou in principe kunnen worden beveiligd met 16A per fase. Omdat een nieuw in te bouwen component slechts tot 80% mag worden belast om een herkeuring van de groepenkast te voorkomen moet voor een belasting tot 11kW/16A de beveiliging ten minste met 20A worden uitgevoerd. Gebruik daarvoor een aardlekautomaat type A 30mA met B-karakteristiek. Daarmee wordt de extra warmte ontwikkeling beperkt. Het nieuwe component dient in de groepenkast met ten minste 6 mm² bedrading te worden aangesloten. Bij een beveiliging van 20A kan een grondkabel van 4×2,5 mm² tot maximaal 25 meter nog steeds voldoen. Bij een kabellengte van 15 meter of meer is het advies een kabel met 4 mm² aderdoorsnede toe te passen. Dat levert minder spanningsverlies (lees energieverlies) op waarmee een elektrisch of hybride voertuig nog efficiënter kan worden geladen."

bron: https://advies-elektrotec...adpunt-in-de-groepenkast/

[ Voor 37% gewijzigd door DKs op 29-11-2024 12:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DKs

DKs

Ethirty schreef op vrijdag 29 november 2024 @ 10:33:
[...]

Niemand laadt zijn auto 24/7. Volgens mij is hier al vaker aangetoond dat materiaal van bijv ABB of Hager prima een aantal uren op de gespecificeerde belasting gebruikt kan worden.
inderdaad, kan gewoon.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
DKs schreef op vrijdag 29 november 2024 @ 12:00:
[...]

"hoger afzekeren" dan strikt nodig heeft zeker wel zin, mits het maar binnen het gehele systeem past.
om dezelfde reden als een 'te' dikke voedingskabel beter is dan een strikt noodzakelijke dikte.

Helaas is de NEN geen openbare (gratis) bron inderdaad. Zou het wel moeten zijn mi.

"20A aardlekautomaat
Een 3-fase oplaadpunt van 11kW zou in principe kunnen worden beveiligd met 16A per fase. Omdat een nieuw in te bouwen component slechts tot 80% mag worden belast om een herkeuring van de groepenkast te voorkomen moet voor een belasting tot 11kW/16A de beveiliging ten minste met 20A worden uitgevoerd. Gebruik daarvoor een aardlekautomaat type A 30mA met B-karakteristiek. Daarmee wordt de extra warmte ontwikkeling beperkt. Het nieuwe component dient in de groepenkast met ten minste 6 mm² bedrading te worden aangesloten. Bij een beveiliging van 20A kan een grondkabel van 4×2,5 mm² tot maximaal 25 meter nog steeds voldoen. Bij een kabellengte van 15 meter of meer is het advies een kabel met 4 mm² aderdoorsnede toe te passen. Dat levert minder spanningsverlies (lees energieverlies) op waarmee een elektrisch of hybride voertuig nog efficiënter kan worden geladen."

Dat is een interpretatie, en ze is niet duidelijk en volledig.
Dat de aardlekautomaat 20A moet kunnen verdragen is logisch, maar de zekering van de groep, daar wordt niks over gezegd.
Wel staat er dat je met een kabel van 2.5mm2 en 25m lang rustig 20A kan hebben... En daar ging het om.
Een zekering van 16 of 20A is amper een verschil in kost, maar een kabel van 4 of 6mm2 is merkelijk duurder, en een pak moeilijker te leggen onwille van gewicht en stijfheid, zeker als de afstand groot is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

[...]

"20A aardlekautomaat

In dat artikel wordt ook meermaals gesproken over keuringen van de groepenkast, vooraf en achteraf. Ik heb echt nog nóóit ook maar iets gehoord over het keuren van een meterkast in Nederland. Elke beun de haas doet maar wat. Dit in tegenstelling tot België waar een keuring gewoon keihard verplicht is.

Ook wordt er nergens verwezen naar een bron waarom een component maar voor 80% belast zou mogen worden. Een 20A automaat is namelijk helemaal niet selectief genoeg tov de hoofdzekering en een mogelijk risico (lees kostenpost) voor de bewoner als deze nog over smeltzekeringen van de netbeheerder beschikt.

#team_UTC+1

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• IvoB2
Ethirty schreef op vrijdag 29 november 2024 @ 13:26:
[...]

Dit in tegenstelling tot België waar een keuring gewoon keihard verplicht is.
Bwa, laat dat keihard er maar af. :)
De verplichting is er wel maar de handhaving niet.
Wanneer je woning niet verkocht wordt, de netbeheerder niet moet langskomen om het een en ander aan te sluiten of er een melding met keuringsverslag verplicht is voor bepaalde aansluitingen (PV, thuisaccu, laadpaal,....) komt er doorgaans van de controle op de verplichte keuring weinig in huis.
Zelfs op de 25-jarige verplichte herkeuring is geen enkele controle.

Was er geen oud gezegde: "In Nederlands mag alles maar kan niets en in België mag niets maar kan alles". :+

[ Voor 8% gewijzigd door IvoB2 op 29-11-2024 14:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• burnoutpc
Wie van jullie heeft nog meer dat je bij een VW ID-series niet 11 kW haalt in (wat de auto zelf aangeeft) maar 10 kW? Ik heb een Peblar Home en het scherm van mijn ID.3 geeft aan dat hij tussen de 9,5 kW en 10 kW laadt. Niet dat dat per se weinig is, en er zijn verliezen natuurlijk, maar wie ervaart dit nog meer?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sir_knudde
  • Registratie: Augustus 2010
Volgens mij gaat het om de nominale stroomsterkte van de automaten.
Dat is vziw de stroomsterkte die continu kan worden verwerkt onder normale omstandigheden.
De maximale stroomsterkte (voordat de automaat stuk gaat) is afhankelijk van hoe lang die wordt doorgegeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Wanneer dat afhankelijk zou zijn van de automaten waarom zou een ander merk EV dan wel de 11 kW aantikken?
Wanneer ik bv. de EV6 aan een 22 kW AC laadpaal koppel begint hij - afhankelijk van de SoC - tussen 10,5 en 10,9 kW te laden om na een tijdje de 11 kW aan te tikken. Dit zowel op de GOM als de MID kWh teller van de AC laadpaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• burnoutpc
sir_knudde schreef op vrijdag 29 november 2024 @ 14:33:
Volgens mij gaat het om de nominale stroomsterkte van de automaten.
Dat is vziw de stroomsterkte die continu kan worden verwerkt onder normale omstandigheden.
De maximale stroomsterkte (voordat de automaat stuk gaat) is afhankelijk van hoe lang die wordt doorgegeven.
Ik heb een 20A aardlekautomaat aan mijn paal hangen. Denk niet per se dat dat iets uitmaakt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kakola
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 01-08 15:13
burnoutpc schreef op vrijdag 29 november 2024 @ 14:32:
Wie van jullie heeft nog meer dat je bij een VW ID-series niet 11 kW haalt in (wat de auto zelf aangeeft) maar 10 kW? Ik heb een Peblar Home en het scherm van mijn ID.3 geeft aan dat hij tussen de 9,5 kW en 10 kW laadt. Niet dat dat per se weinig is, en er zijn verliezen natuurlijk, maar wie ervaart dit nog meer?
Het voltage in jouw straat is niet altijd 230V. In de winter is het bv. 220V *16A * 3=10 560 Watt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• burnoutpc
Kakola schreef op vrijdag 29 november 2024 @ 14:52:
[...]

Het voltage in jouw straat is niet altijd 230V. In de winter is het bv. 220V *16A * 3=10 560 Watt
Hmm, goed punt. Ik zou dit in de diagnostics van de paal kunnen aflezen hoeveel Volt erdoorheen gaat natuurlijk. Moet dan alsnog wel 10,5kW aangeven toch?

[ Voor 5% gewijzigd door burnoutpc op 29-11-2024 15:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Het is hier nog wel geen winter en momenteel 8,8°C buitentemperatuur maar anderzijds is de zon al grotendeels achter de horizon verdwenen (nauwelijks tot geen teruglevering meer aan het net in de wijk) maar er komt nog altijd 236V binnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperBart
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 16:06
@Kakola @burnoutpc @IvoB2

Ik heb hier met verscheidene auto's ook al gehad dat ik niet de kW haal die zou moeten (volgens de berekening van EVCC en Alfen), het lijkt soms met voltage te maken maar dan ook weer niet.

Ik heb me er ondertussen bij neergelegd en niet meer verder onderzocht maar ik vind het soms ook wel "storend" dat hij niet naar het vermogen gaat wat wel zou moeten volgens de theoretische berekening van V * A.

[ Voor 5% gewijzigd door HyperBart op 29-11-2024 15:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• burnoutpc
Ik heb Peblar maar eens een mailtje gestuurd. Kijken of zij nog iets kunnen melden. Kwa instellingen zie ik weinig geks vanuit de laadpaal iig. En ik heb ook geen beperking aanstaan in de auto om de laadstroom te verlagen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• V_ger
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 17:41
burnoutpc schreef op vrijdag 29 november 2024 @ 14:32:
En wat zegt je paal/energiemeter?

Kan het zijn dat een deel van het vermogen wordt gebruikt om de batterij te verwarmen? Het is redelijk aan de frisse kant. Wat/waar meet je auto eigenlijk?
Wat geeft je auto aan op andere laadpalen? En zoals eerder gezegd, wat is het bijbehorende netvoltage op het moment van laden?

Technisch gezien is alles tussen de 10,50000000001 en 11,499999999999 "11 kW"

In ieder geval is dit echt wel het laatste waar ik me zorgen om zou maken.

Tibber, Gasloos sinds 2017, Nibe F1155, 12.4kWp 30° O/W + 4.4kWp 0°, 3x Victron MP2-5000 + 60 kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daemonix
  • Niet online
[...]

Dikkere kabels hebben niets met veiligheid maar wel met verlies te maken. Hoger afzekeren dan de bedoeling heeft alles met veiligheid te maken: namelijk het ontbreken daaraan.

Verwar NEN1010 niet met ISO/IEC, De eerste is mogelijkerwijs een afgeleide van de laatste. Waarom mogelijkerwijs? Eenvoudig: niet alles hoeft (al) geïmplementeerd te zijn in de oude, bestaande normen.

20 A Afzekeren op een 16 A goep is gewoon dom en onveilig en geeft geen blijk van begrip hoe en waarom de normen zijn zoals ze zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• burnoutpc
V_ger schreef op vrijdag 29 november 2024 @ 16:05:
[...]

En wat zegt je paal/energiemeter?

Kan het zijn dat een deel van het vermogen wordt gebruikt om de batterij te verwarmen? Het is redelijk aan de frisse kant. Wat/waar meet je auto eigenlijk?
Wat geeft je auto aan op andere laadpalen? En zoals eerder gezegd, wat is het bijbehorende netvoltage op het moment van laden?

Technisch gezien is alles tussen de 10,50000000001 en 11,499999999999 "11 kW"

In ieder geval is dit echt wel het laatste waar ik me zorgen om zou maken.
Paal geeft aan tussen de 10.5 en 10.6kW

Met voltages van +/-

224.9 V
226.3 V
226.0 V

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• V_ger
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 17:41
burnoutpc schreef op vrijdag 29 november 2024 @ 18:08:
[...]

Paal geeft aan tussen de 10.5 en 10.6kW

Met voltages van +/-

224.9 V
226.3 V
226.0 V
16Ax225Vx3=10.8 kW. Dus je zit op >97%. En dat is afgerond ook 11kW. Er staat nergens dat je 11,000kW moet kunnen doen. I rest my case, and so should you.
Althans dat zijn mijn 2 centen.

Tibber, Gasloos sinds 2017, Nibe F1155, 12.4kWp 30° O/W + 4.4kWp 0°, 3x Victron MP2-5000 + 60 kWh

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Makrolon
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 19:07
daemonix schreef op vrijdag 29 november 2024 @ 16:52:
[...]

Dikkere kabels hebben niets met veiligheid maar wel met verlies te maken. Hoger afzekeren dan de bedoeling heeft alles met veiligheid te maken: namelijk het ontbreken daaraan.

Verwar NEN1010 niet met ISO/IEC, De eerste is mogelijkerwijs een afgeleide van de laatste. Waarom mogelijkerwijs? Eenvoudig: niet alles hoeft (al) geïmplementeerd te zijn in de oude, bestaande normen.

20 A Afzekeren op een 16 A goep is gewoon dom en onveilig en geeft geen blijk van begrip hoe en waarom de normen zijn zoals ze zijn.
Wil je eens uitleggen wat er zo onveilig is aan 20a afzekeren als de kabel het gewoon aan kan?

13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DKs

DKs

daemonix schreef op vrijdag 29 november 2024 @ 16:52:
[...]

Meer verlies is meer warmte ontwikkeling is minder veiligheid.

Indien er een aanpassing aan de 'oude' groepenkast is (zeker met het aanbrengen van groot vermogen als een EV en/of WP) dient de gehele groepenkast aan moderne eisen te voldoen, behalve..... voor de beunhaas natuurlijk 8)7

Graag hoor ik jouw reden waarom 20A afzekeren op een 16A groep dom en onveilig is??

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• JanHenk
  • Registratie: September 2008
  • Niet online
Een 16 ampère groep, afzekeren met 20 ampère. Allright…

Klinkt als een verwarring van definities.

skoda enyaq 80 | holtkamper aero | fiscalist én techneut

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
DKs schreef op vrijdag 29 november 2024 @ 20:32:
[...]

Meer verlies is meer warmte ontwikkeling is minder veiligheid.

Indien er een aanpassing aan de 'oude' groepenkast is (zeker met het aanbrengen van groot vermogen als een EV en/of WP) dient de gehele groepenkast aan moderne eisen te voldoen, behalve..... voor de beunhaas natuurlijk 8)7

Graag hoor ik jouw reden waarom 20A afzekeren op een 16A groep dom en onveilig is??
Omdat die groep dan pas bij een grotere fout of overbelasting er uit vliegt.

Stel dat je broodrooster een fout heeft, en bij inschakelen 25A trekt, en dus mogelijk je brood in de fik steekt.
In een kring die afgezekerd is op 16A zal die sneller uitgeschakeld worden dan in een kring van 20A.
Met een B karakeristiek, wat klassiek is voor woningen kan je 1 uur een stroom trekken tussen 1,13 en 1,45 keer de afschakelstroom.
Bij anderhalve keer de afschakelstroom (25 A op een 16A zekering) is dan een paar minuten.
Op een automaat van 20A kan dat 10-20 minuten worden.

Hypothetisch voorbeeld, maar dat is nu eenmaal zo bij zekeringen. In mijn huidige woning is er nog nooit een automaat gesprongen door overbelasting. De enige keer dat ik die er uit heb geflikkerd was door de kabel door te knippen van de haagschaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Termy
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 17:13

Termy

valt er nog wat te fragge?

Tommie12 schreef op zaterdag 30 november 2024 @ 15:07:
[...]

Omdat die groep dan pas bij een grotere fout of overbelasting er uit vliegt.

Stel dat je broodrooster een fout heeft, en bij inschakelen 25A trekt, en dus mogelijk je brood in de fik steekt.
In een kring die afgezekerd is op 16A zal die sneller uitgeschakeld worden dan in een kring van 20A.
Met een B karakeristiek, wat klassiek is voor woningen kan je 1 uur een stroom trekken tussen 1,13 en 1,45 keer de afschakelstroom.
Bij anderhalve keer de afschakelstroom (25 A op een 16A zekering) is dan een paar minuten.
Op een automaat van 20A kan dat 10-20 minuten worden.

Hypothetisch voorbeeld, maar dat is nu eenmaal zo bij zekeringen. In mijn huidige woning is er nog nooit een automaat gesprongen door overbelasting. De enige keer dat ik die er uit heb geflikkerd was door de kabel door te knippen van de haagschaar.
Behalve dat je niet je broodrooster hier op aan sluit, maar een laadpaal (speciale groep, geen WCD, dikke aders zoals nodig). Een zekering beschermt de draden, dus als die draden het makkelijk kunnen hebben, wat is het probleem dan?

-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Naafkap
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 17:50
Zekeringen dienen ter bescherming van je kabels en aansluitingen, niet voor apparatuur dat eraan hangt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
Termy schreef op zaterdag 30 november 2024 @ 19:33:
[...]

Behalve dat je niet je broodrooster hier op aan sluit, maar een laadpaal (speciale groep, geen WCD, dikke aders zoals nodig). Een zekering beschermt de draden, dus als die draden het makkelijk kunnen hebben, wat is het probleem dan?
We gaan nu wel ver OT, maar denk je nu niet dat kabels pas in gevaar komen door een fout in een toestel, en zouden kabels niet beter beschermd zijn met een zekeringvan 16A tov 20A?

En een laadpaal van 11kW zal in normaal bedrijf nooit meer dan 16A trekken, en dat kan een zekering ban 16A en een kabel van 2,5mm2 makkelijk aan. Dus een kabel van 4mm2 komt nog minder in gevaar.

De regels zijn al vrij strikt en bevatten al een dikke veiligheidsmarge. Waarom daar nog eens ruim boven gaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sir_knudde
  • Registratie: Augustus 2010
Dus samenvattend kun je stellen dat dikke kabels helpen om minder verlies te hebben (en dus minder warmteontwikkeling). Dat is goed bij lange afstanden.
We hebben 2 kampen rondom afzekeren:
1. Gewoon de 16A omdat dit nominaal is en dus ook voor de langere duur zou moeten werken.
2. Toch hoger op 20A omdat de automaat zelf te? warm wordt. Dat lijkt niet helemaal selectief t.o.v. 25A.

En daarnaast een groep die rekent op de loadbalancing om daarmee de net-aansluiting + PV invoer te gebruiken om zelfs tot 3x32A te kunnen laden.

Mogen we nu weer terug naar het topic?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MineMine
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 01-08 13:08
[...]

FYI, Gebruiker Piet Snot heeft een post 3 dagen voor jouw post geplaatst over die laadpaal en zijn aansluit ervaring;

--
Ik heb hem hier ook liggen toevallig en moet hem nog installeren. Alleen zit nog in de 3fase aansluiting omzetting, kabel nog van garage naar meterkast trekken (> 20m van huis). Dus nog wat uitdagingen te gaan.
(nog) geen zonnepanelen en kook op gas. Auto Ioniq 2019 (28kwh accu)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gieliovd520
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 31-07 12:01
Oké mijn eigen Shell Recharge laadpaal geeft een laadsessie wel vrij met mijn BP Fuel & Charge laadpas vanuit mijn werkgever, maar zegt vervolgens na de sessie doodleuk "Onbekend pasnummer" en kan de kosten niet verrekenen met de pashouder.

De BP app ziet mijn laadpaal wel. Geen probleem. De laadpaal staat ook netjes op hun kaartje in de app en ze pretenderen dat het op de openbare laadpaal gewoon moet kunnen werken. Maar zowel de pas whitelisten als publiek laden lukt niet.

Shell: uw laadpas zendt geen RFID serienummer uit. Met mijn telefoon uitgelezen, dat doet hij wel: 05:17:73:CA:C4:71:81 (getallen aangepast voor privacy).

Shell portal wil een laadpasnummer zoals NL-TCE-123456-7 en die BP passen hebben een ander nummer - gewoon 18 cijfers. Althans, via de BP app kan ik wel een "EMAID" achterhalen die daar erg veel op lijkt, maar Shell slikt hem niet: NL-TRA-C00123456-X.

BP zegt "breng uw Shell laadpaal maar onder bij Vattenfall backoffice diensten - ja ze zien me aan komen.
Shell zegt: uw laadpas is niet goed.

Niemand kan mij helpen en ondertussen heb ik hier een splinternieuwe laadpaal hangen en komt er over 3 weken een BEV aan (heb nu PHEV).

Wat gaat er nou mis. Kan ik ergens een "goed" laadpasnummer achterhalen? Ik heb Trafineo - de partij die er achter lijkt te zitten ook nu maar gemaild als 3e poging.

Ik zei ook tegen die Shell dame: dat is lekker, er kan een willekeurige BP F&C kaarthouder mijn pad op rijden, 100 kWh zijn auto in pompen, uitpiepen en dan heeft hij gratis geladen - want ja, de laadsessie wordt vrijgegeven maar Shell weet niet wie het was!

Help....

PV: 39x @ 13.425WP, L/L WP: 3x3,5+2x5KW+1x2,2KW, L/W WP 9kW Panasonic J mono, WP boiler Atlantic Explorer V4 270. Sinds 04-22 gasloos!

Pagina: 1 ... 150 ... 183 Laatste

Let op:
Discussie over laadpassen, facturatie e.d.: [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3. Vragen over elektrische auto's en hun bijbehorend laadvermogen in Elektrische auto's - deel 5 of de betreffende merktopics. Er is uiteraard een beetje overlap, maar specifieke vragen of opmerkingen over de inrichting van je meterkast en huisinstallatie horen in Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 2. Voor het zo goedkoop mogelijk thuisladen van je EV kan je terecht in Het grote goedkoop thuisladen van je EV topic en als laatste: voor v2g is er ook een plek: Over V2G; laden en ontladen