Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Nu online
Dani86 schreef op zondag 24 november 2024 @ 14:00:
[...]
Heb de wallbox ook gekoppeld aan Tibber, daar kun je ook instellen dat je op eigen zonnestroom wilt laden
Hoe doe je dat?
Heb zelf een Easee icm Tibber, maar ik neem aan dat dat een functionaliteit is die in de Tibber app zit.

• seninha
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 19-11 11:43

seninha

god's right foot

Ben laatste dagen flink aan het lezen in deze topic en moet zeggen, er is veel informatie , maar dit maakt het wel erg moeilijk om te kiezen waar voor te gaan.

Daarom heb ik even naar de topic start gekeken en zag dat de Zappi V2 eigenlijk doet wat ik voor ogen heb.

Heb sinds kort een Opel ampera welke niet veel nodig heeft. Idee is wel om over niet al te lange tijd een 2de vol elektrisch auto erbij te nemen.
We hebben nu een andere huis gekocht (oplevering rond maart) welke 18 zonnepanelen heeft. Daarnaast gaan we 3 fase aansluiting er in laten zetten ivm inductie koken.

Omdat we dus elektrisch gaan koken en ook airco's in het huis hebben willen we wel dat de auto geladen wordt als het kan en dat niet alles klapt.
Daarnaast moet er ook rekening gehouden worden met zonnepanelen. Aangezien ik onregelmatig werk, zal de auto ook in de ochtend geladen worden.

Als je naar bovenstaande verhaal kijk, dan denk ik dat ik goed zit met een Zappi V2 met toebehoren. (ben vooral 2de hands aan het kijken)
Of kan ik beter voor iets anders gaan?

Idee is trouwens wel dat alles te zien is via een app, dus internetverbinding is wel handig.
En liefst zonder abbo , dat is wel belangrijk

iRacing Profile Flickr

• JanHenk
  • Registratie: September 2008
  • Niet online
seninha schreef op maandag 2 december 2024 @ 12:30:

Nee hoor, goede keuze.

vw id.7 tourer pro s | evcc | holtkamper aero | fiscalist & prutser

• Dani86
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 19:46

Dani86

AeroGeek

ASW1 schreef op zondag 1 december 2024 @ 18:14:
[...]

Hoe doe je dat?
Heb zelf een Easee icm Tibber, maar ik neem aan dat dat een functionaliteit is die in de Tibber app zit.
Idd in de Tibber app:

Naar je auto > Instellingen > Laden met zonne-energie

Dit heb ik nu in de winter dus uit staan, schiet niet op. Zet het medio maart wel weer aan ;)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2LX2IzClC7ZpwG2LcDTqRHgle6E=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/I7u9SSEJk6uhkpmBfsof6MH9.jpg?f=fotoalbum_large

In de wallbox app zelf kan het ook, maar dat laat ik ongemoeid en dus door Tibber aansturen:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/h5sW4AClpaKII4KcNr8_cT2yvTQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8dwU4AngBy98tfl4GHoww1MS.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 4% gewijzigd door Dani86 op 02-12-2024 13:25 ]

Ryzen 5 7500F - 32GB RAM @ 6000 MHz - RX7700XT - WD SN770 1TB nvme

• JanHenk
  • Niet online
"Op basis van weersvoorspelling"

Oftewel, als er volgens de voorspelling zonneschijn is, gaat ie gewoon 11 kW laden. Ongeacht de werkelijke teruglevering op dat moment.

Dat is niet mijn definitie van laden op zonnestroom...

• Flexiilex
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 09-11 21:21
Ben laatste dagen flink aan het lezen in deze topic en moet zeggen, er is veel informatie , maar dit maakt het wel erg moeilijk om te kiezen waar voor te gaan.

Daarom heb ik even naar de topic start gekeken en zag dat de Zappi V2 eigenlijk doet wat ik voor ogen heb.

Heb sinds kort een Opel ampera welke niet veel nodig heeft. Idee is wel om over niet al te lange tijd een 2de vol elektrisch auto erbij te nemen.
We hebben nu een andere huis gekocht (oplevering rond maart) welke 18 zonnepanelen heeft. Daarnaast gaan we 3 fase aansluiting er in laten zetten ivm inductie koken.

Omdat we dus elektrisch gaan koken en ook airco's in het huis hebben willen we wel dat de auto geladen wordt als het kan en dat niet alles klapt.
Daarnaast moet er ook rekening gehouden worden met zonnepanelen. Aangezien ik onregelmatig werk, zal de auto ook in de ochtend geladen worden.

Als je naar bovenstaande verhaal kijk, dan denk ik dat ik goed zit met een Zappi V2 met toebehoren. (ben vooral 2de hands aan het kijken)

Idee is trouwens wel dat alles te zien is via een app, dus internetverbinding is wel handig.
De zappi 2.1 voldoet volledig aan je wensenz

Eigenlijk is zappi de enige die volledig goed op zonne-energie kan laden zoals t hoort en ook automatisch kan verrekenen.

Knip, V&A
JanHenk schreef op maandag 2 december 2024 @ 13:32:

Oftewel, als er volgens de voorspelling zonneschijn is, gaat ie gewoon 11 kW laden. Ongeacht de werkelijke teruglevering op dat moment.

Klopt, laden op zonne-energie werk niet zoals ‘t hoort bij Tibber. Dat is alleen op basis van “verwxjte weeravoorspelling” en niet op basis van wat je opwekt

[ Voor 16% gewijzigd door Taro op 02-12-2024 20:21 ]

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 21:16

de Peer

under peer review

Prima keuze hoor.
Hier ook een Opel Ampera(-e) en wij laden die met 6,0 kW laadt als de panelen niets opwekken en 7,4 kW als de panelen volop opwekken.

Belangrijkste voor jou is load balancing, dan kan er verder weinig fout gaan.

• Dani86

Dani86

AeroGeek

JanHenk schreef op maandag 2 december 2024 @ 13:32:

Tsja dat maakt mij niet zoveel uit omdat de kosten toch laag zijn + mijn PV installatie is 1 fase en mijn aansluiting 3 fasen.

Ik had me dit aan laten smeren door SolarNRG zonder me voldoende erin te verdiepen (lessons learned), dus op 3x16A stouw ik toch wel al m'n eigen opwek in de auto.

Wat ik nog wel kan doen is de wallbox softwarematig begrenzen maar dan heb je ook meer verliezen.

• ASW1
  • Nu online
Dani86 schreef op maandag 2 december 2024 @ 13:24:
[...]

Idd in de Tibber app:

Naar je auto > Instellingen > Laden met zonne-energie

Dit heb ik nu in de winter dus uit staan, schiet niet op. Zet het medio maart wel weer aan ;)

[Afbeelding]

In de wallbox app zelf kan het ook, maar dat laat ik ongemoeid en dus door Tibber aansturen:

[Afbeelding]
Raar, bij mij staat het er echt niet in. Heb jij misschien ook een PV power up toegevoegd?

• Me6052
  • Registratie: November 2024
  • Laatst online: 27-08 07:53
Flexiilex schreef op maandag 2 december 2024 @ 13:33:
[...]

De zappi 2.1 voldoet volledig aan je wensenz

Eigenlijk is zappi de enige die volledig goed op zonne-energie kan laden zoals t hoort en ook automatisch kan verrekenen.

die van mij komt wellicht te koop dus mocht je interesse hebben stuurt even een pb.
Als de zappi zo goed is waarom verkoop je 'm dan? En wat neem je ervoor in de plaats?

• IvoB2
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 28-12-2024
Flexiilex schreef op maandag 2 december 2024 @ 13:33:
[...]
Wat versta je onder "zoals het hoort"?

Ik heb al sinds 2019 een Alfen SPL in gebruik en sinds softwareupgrade 6.3 kan die volledig (green modus) of gedeeltelijk (comfort modus) op eigen overproductie opladen (via een UTP naar de P1 meter).
Automatisch verrekenen doet ie ook al sinds 2019 probleemloos (via 4G en/of een UTP naar de ethernetpoort van de router/modem).

Wat is dan het verschil met de unieke Zaptec?

ps. Mijn Alfen doet het nog steeds zo goed dat ik er niet aan denk deze te verkopen. :)

[ Voor 4% gewijzigd door IvoB2 op 02-12-2024 14:00 ]

• Dani86

Dani86

AeroGeek

ASW1 schreef op maandag 2 december 2024 @ 13:46:
[...]

Raar, bij mij staat het er echt niet in. Heb jij misschien ook een PV power up toegevoegd?
Ja de solar edge omvormer staat er als powerup in, alleen is die data brak (eigenlijk onbruikbaar). Heb nu met black friday een pulse besteld:)

• ASW1
  • Nu online
Dani86 schreef op maandag 2 december 2024 @ 14:12:
[...]

Ja de solar edge omvormer staat er als powerup in, alleen is die data brak (eigenlijk onbruikbaar). Heb nu met black friday een pulse besteld:)
Die pulse heb ik al, je zou verwachten dat die de optie geeft om met overschot te laden en niet die data van je omvormer (die sowieso niet live is)

• Dani86

Dani86

AeroGeek

ASW1 schreef op maandag 2 december 2024 @ 14:33:
[...]

Die pulse heb ik al, je zou verwachten dat die de optie geeft om met overschot te laden en niet die data van je omvormer (die sowieso niet live is)
Misschien een suggestie voor de devs van Tibber?

Ik wil de pulse hebben om als de kale stroomprijs negatief, te weten wat m'n realtime verbruik is. Dan ga ik wel met de kinderen koekjes bakken ofzo 8)7

• ASW1
  • Nu online
Dani86 schreef op maandag 2 december 2024 @ 16:51:
[...]

Misschien een suggestie voor de devs van Tibber?
Bij deze even @Backpacker taggen.
Ik wil de pulse hebben om als de kale stroomprijs negatief, te weten wat m'n realtime verbruik is. Dan ga ik wel met de kinderen koekjes bakken ofzo 8)7
Inclusief energiebelasting, opslag en btw moet de kale prijs op iets van -13 cent uitkomen voordat jij 0 cent betaalt. Dat komt bijna nooit voor.

• janne_nl
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 21:15
Volgens mij -15ct zelfs. Als ik me niet vergis iets van 13 uur of zo in 2024.

• smeerbartje
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 07:13
Ola, simpele vraag: welke "wandhouder" hebben jullie? Dus als je de kabel uit de auto trekt, welke houder moet ik dan hebben om de kabel even snel "op te bergen" totdat de volgende laadsessie zich aandient? Ik heb een type2 kabel.

Dit lijkt me typisch zo'n gevalletje: goedkoop == duurkoop. Klopt dit? Iemand ervaring met een bepaalde houder?

• HyperBart
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 20:27
smeerbartje schreef op maandag 2 december 2024 @ 21:47:
Ola, simpele vraag: welke "wandhouder" hebben jullie? Dus als je de kabel uit de auto trekt, welke houder moet ik dan hebben om de kabel even snel "op te bergen" totdat de volgende laadsessie zich aandient? Ik heb een type2 kabel.

Dit lijkt me typisch zo'n gevalletje: goedkoop == duurkoop. Klopt dit? Iemand ervaring met een bepaalde houder?
Ik heb er eentje met een "knopje vergrendeling" van amazon gehaald. Fijn ding. Soms is het wat vervelend, dat knopje induwen maar het is ook altijd wel een extra zekerheidje dat hij goed aan de eikenhouten paal hangt die ik hier heb staan.

https://www.amazon.nl/dp/B09BD67LJ4

EDIT: @smeerbartje aangezien er echt niks actiefs in zit kan je hier niet slecht mee zijn, je moet gewoon eentje kiezen waar je van zegt "dat lijkt me eentje die het water goed kan tegenhouden en die ik dagelijks me zie gebruiken". :)

[ Voor 25% gewijzigd door HyperBart op 03-12-2024 09:06 ]

• Flexiilex
Me6052 schreef op maandag 2 december 2024 @ 13:52:
[...]

Als de zappi zo goed is waarom verkoop je 'm dan? En wat neem je ervoor in de plaats?
Ik heb deze prive gekocht en krijg vanuit de werkgever een andere laadpaal.
IvoB2 schreef op maandag 2 december 2024 @ 13:59:
[...]

Wat versta je onder "zoals het hoort"?

Ik heb al sinds 2019 een Alfen SPL in gebruik en sinds softwareupgrade 6.3 kan die volledig (green modus) of gedeeltelijk (comfort modus) op eigen overproductie opladen (via een UTP naar de P1 meter).
Automatisch verrekenen doet ie ook al sinds 2019 probleemloos (via 4G en/of een UTP naar de ethernetpoort van de router/modem).

Wat is dan het verschil met de unieke Zaptec?

ps. Mijn Alfen doet het nog steeds zo goed dat ik er niet aan denk deze te verkopen. :)
De Zappi 2.1 is (zover ik weet) de enige die op 1/3 fase (6A Totaal) al kan beginnen met opladen. Veel andere laadpalen kunnen dat niet. Zaptec heb ik niet, dus geen idee wat t verschil daarmee is.

[ Voor 59% gewijzigd door Flexiilex op 03-12-2024 11:04 ]

• IvoB2
Flexiilex schreef op dinsdag 3 december 2024 @ 11:02:
[...]
De Zappi 2.1 is (zover ik weet) de enige die op 1/3 fase (6A Totaal) al kan beginnen met opladen. Veel andere laadpalen kunnen dat niet. Zaptec heb ik niet, dus geen idee wat t verschil daarmee is.
De Alfen kan dat ook hoor (heb ik wel dus ik weet waarover ik spreek :) ).
Staat hier standaard ingesteld op min 6A laden en wat erbij komt dat komt 100% uit solar.
Nooit ingesteld op 100% greenmodus want ik wil niet dat het laden gaat pendelen bij minder dan 1,4 kW overproductie solar. Bij instelling op min. 6A laden is het bijkomend voordeel dat er uit PV geladen kan blijven worden ook al is er minder dan 1,4 kW beschikbaar. Als het ware de laatste druppel eigen productie uit PV persen en verdisconteren in de accu van de EV. :+

[ Voor 16% gewijzigd door IvoB2 op 03-12-2024 11:21 ]

• V_ger
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 21:01
[...]

[...]
Je krijgt niets hoor. Iemand betaalt gewoon voor dat ding. Zit gewoon verdisconteerd in het leasebedrag.

Tibber, Gasloos sinds 2017, Nibe F1155, 12.4kWp 30° O/W + 4.4kWp 0°, 3x Victron MP2-5000 + 60 kWh

• JanHenk
  • Niet online
[...]

Alfen kan dat ook hoor. Tegenwoordig ook met hun eigen app/software Eve Connect. Er is een meer dan redelijke kans dat je die ook krijgt via je leasemaatschappij overigens.

Easee kan ook al met 1x 6A beginnen met laden, overschakelen van 1 naar 3, maar het terugschakelen van 3 naar 1 fase is volgens mij weer een probleem ('ter bescherming van het relais').

• de Peer

de Peer

under peer review

[...]

[...]

volgens mij is dat juist iets wat de meeste palen prima kunnen. Dit volgt uit normen/standaarden die er zijn voor het laden. Mijn Alfen kan het ook gewoon.

• IvoB2
V_ger schreef op dinsdag 3 december 2024 @ 11:14:
[...]
Je krijgt niets hoor. Iemand betaalt gewoon voor dat ding. Zit gewoon verdisconteerd in het leasebedrag.
Hangt gewoon van de individuele situatie af.
Wanneer iemand anders mijn laadpaal betaalt krijg ik deze wel degelijk volstrekt gratis. :)
Mee akkoord dat er wel altijd iemand de rekening betaalt maar dat is iets totaal anders dat een ander er dan niet voor moet betalen en het gewoon krijgt.

Ik heb destijds ook niet betaald voor de laadpaal + de installatie van de laadpaal. En zit evenmin in het leasebedrag van de vierjaarlijkse EV (Matheus is my middle name :+ ).

• Gremen
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 16-11 22:08
[...]

[...]

Ratio (Solar en io6) kan dit tegenwoordig ook.
Beginnen op 6A op 1 fase en dan opschalen tot 16A over 3 fasen. Allemaal op basis van beschikbare energie uit zonnepanelen. Of de 6A uit het net trekken en dan aanvullen met je overschot.

• Tortelli
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 20-11 20:43

Tortelli

mixing gas and haulin ass

Wat ik begrepen heb zijn er wat palen die moeite hebben om weer terug te schakelen naar 6A op 1 fase als de opwek zakt. Zou ideaal in mijn situatie zijn aangezien ik een deel op 3 fase aangesloten heb, maar ook een 7,2kWp heb liggen op 1 fase. Als ik die specifieke fase zou gebruiken kom ik al vrij vlot aan 6 ampère terug leveren.

Installateur gevraagd een Zappi aan te bieden, al heb ik die nog niet ontvangen.

[ Voor 11% gewijzigd door Tortelli op 03-12-2024 14:39 ]

• de Peer

de Peer

under peer review

Tortelli schreef op dinsdag 3 december 2024 @ 14:38:
een deel op 3 fase aangesloten heb, maar ook een 7,2kWp heb liggen op 1 fase. Als ik die specifieke fase zou gebruiken kom ik al vrij vlot aan 6 ampère terug leveren.
Dat is echter niet relevant, omdat je gewoon mag salderen over de fases heen. Je hoeft dus alleen naar het totaal te kijken en niet naar de individuele fases.

[ Voor 3% gewijzigd door de Peer op 03-12-2024 14:42 ]

• de Peer

de Peer

under peer review

Dani86 schreef op maandag 2 december 2024 @ 16:51:
[...]

Dan ga ik wel met de kinderen koekjes bakken ofzo 8)7
Dat laat je toch niet afhanngen van 10 of 20 cent kosten per dag. Ga lekker koekjes bakken wanneer je zin hebt. Kosten zijn verwaarloosbaar.

• synorluna
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 31-08 08:21
burnoutpc schreef op vrijdag 29 november 2024 @ 15:30:
Ik heb Peblar maar eens een mailtje gestuurd. Kijken of zij nog iets kunnen melden. Kwa instellingen zie ik weinig geks vanuit de laadpaal iig. En ik heb ook geen beperking aanstaan in de auto om de laadstroom te verlagen.
Heb je al een reactie? Ben wel benieuwd want ik heb ook net een Peblar besteld. Anders ruil ik hem nog om voor een Alfen 8)7

• burnoutpc
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 20-11 12:07
synorluna schreef op dinsdag 3 december 2024 @ 15:39:
[...]

Heb je al een reactie? Ben wel benieuwd want ik heb ook net een Peblar besteld. Anders ruil ik hem nog om voor een Alfen 8)7
Ja, niets vreemds en ik denk dat het uiteindelijk een kwestie van afronding is. Het voltage op de fasen ligt bij mij wat lager. 's avonds op 225V.

Reactie van Peblar:

Wat betreft de laadstroom: we kunnen bevestigen dat de ingestelde waarde 16A is, terwijl de auto iets minder per fase afneemt (~15,500A). Dit verschil kan te wijten zijn aan verschillende factoren die niet aan de lader liggen, maar eerder aan het energiebeheersysteem van de auto.

Los van niet willen laden gisterenavond, (waar lag dat aan? geen idee), is de keuze voor Peblar eentje die weloverwogen is gemaakt. Installatie is heel fijn. Besturing is eenvoudig en de lader ziet er prima uit.

• Backpacker
  • Registratie: December 2004
  • Niet online
ASW1 schreef op maandag 2 december 2024 @ 19:38:
[...]

Bij deze even @Backpacker taggen.

[...]

Inclusief energiebelasting, opslag en btw moet de kale prijs op iets van -13 cent uitkomen voordat jij 0 cent betaalt. Dat komt bijna nooit voor.
@Dani86

Er zal op termijn een optie komen om a.d.h.v. de Pulse data te laden met een snelheid die nagenoeg gelijkt staat aan het overschot i.p.v. op de weersverwachting.

Maar omdat Nederland nu nog de salderingsregeling heeft en Tibber geen terugleverkosten in rekening brengt is het financieel gezien nu ook nog niet noodzakelijk om puur op overschot te laden :)

Duurzaamheidmaatregelen aan het treffen? Lees https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2114724 even ivm het energielabel.

• Backpacker
  • Niet online
Tortelli schreef op dinsdag 3 december 2024 @ 14:38:
Wat ik begrepen heb zijn er wat palen die moeite hebben om weer terug te schakelen naar 6A op 1 fase als de opwek zakt. Zou ideaal in mijn situatie zijn aangezien ik een deel op 3 fase aangesloten heb, maar ook een 7,2kWp heb liggen op 1 fase. Als ik die specifieke fase zou gebruiken kom ik al vrij vlot aan 6 ampère terug leveren.

Installateur gevraagd een Zappi aan te bieden, al heb ik die nog niet ontvangen.
Het is vaak ook de auto die dan niet wilt gaan laden. Er is vaak een minimaal aantal ampère vereist

Duurzaamheidmaatregelen aan het treffen? Lees https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2114724 even ivm het energielabel.

• IvoB2
Backpacker schreef op dinsdag 3 december 2024 @ 16:13:
[...]
Er is vaak een minimaal aantal ampère vereist
Doorgaans zes (6).
Bij ietofwat laadpaal kan je ook instellen dat ie altijd aan min. 6A (1,4) kW moet gaan laden. Bij wisselvallig weer gaat ie bij te weinig beschikbaar zonnevermogen de rest dan gewoon uit het net halen (tot een max. van 1,4 kW). Zoniet gaat ie constant pendelen wanneer er een wolk voor de zon komt en/of andere grote verbruikers worden ingeschakeld) en dat heeft het schakelrelais doorgaans niet zo graag.

[ Voor 52% gewijzigd door IvoB2 op 03-12-2024 16:18 ]

• N00bi3
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 16:04
Goedemiddag allen,

Gister de knoop doorgehakt en PL getekend voor BYD Atto 3. Nu druk bezig op zoek naar een laadunit en kan daar wat advies gebruiken.

We hebben een 3x25A aansluiting en een slimme meter. De zonnepanelen produceren jaarlijks rond 5000 kWh over (totaal rond 10000 kWh) dus wil ik die overproductie zo veel mogelijk benutten zeker als het salderen straks wordt afgeschaft.
Aangezien ik 3 dagen in de week thuis werk en auto voor de deur staat is het belangrijk dat er alleen geladen wordt als er wel geproduceerd wordt maar niet gebruikt wordt.
Ik kom even niet uit of dat onder de loadbalancing optie valt. Oh en verder heb we een vast energiecontract en ben niet van plan om binnen afzienbare tijd over te schakelen naar flexibele vormen.

Iemand suggesties van welke merk/unit dit kan realiseren?

Alvast bedankt voor het meedenken.

• ASS-Ware
  • Laatst online: 20:04
N00bi3 schreef op dinsdag 3 december 2024 @ 16:17:
Goedemiddag allen,

Gister de knoop doorgehakt en PL getekend voor BYD Atto 3. Nu druk bezig op zoek naar een laadunit en kan daar wat advies gebruiken.

We hebben een 3x25A aansluiting en een slimme meter. De zonnepanelen produceren jaarlijks rond 5000 kWh over (totaal rond 10000 kWh) dus wil ik die overproductie zo veel mogelijk benutten zeker als het salderen straks wordt afgeschaft.
Aangezien ik 3 dagen in de week thuis werk en auto voor de deur staat is het belangrijk dat er alleen geladen wordt als er wel geproduceerd wordt maar niet gebruikt wordt.
Ik kom even niet uit of dat onder de loadbalancing optie valt. Oh en verder heb we een vast energiecontract en ben niet van plan om binnen afzienbare tijd over te schakelen naar flexibele vormen.

Iemand suggesties van welke merk/unit dit kan realiseren?

Alvast bedankt voor het meedenken.
Wat heb je zelf al gevonden in dit topic?

• N00bi3
Dat zappie een goed optie kan zijn maar als ik daarop zoek zie ik zoveel varianten dat ik door bomen het bos niet meer zie.

• V_ger
Tjonge, als er elke keer als iemand in dit topic door de bomen het bos niet meer kan zien een extra boom geplant zou worden, dan zouden we zonder problemen CO2 neutraal rijden! 🤡

En dat zou het nog lastiger... Nou ja laat maar.

Tibber, Gasloos sinds 2017, Nibe F1155, 12.4kWp 30° O/W + 4.4kWp 0°, 3x Victron MP2-5000 + 60 kWh

• ASS-Ware
N00bi3 schreef op dinsdag 3 december 2024 @ 17:15:
Dat zappie een goed optie kan zijn maar als ik daarop zoek zie ik zoveel varianten dat ik door bomen het bos niet meer zie.
Welke voordelen zie je aan welk type?
Welke nadelen zie je aan welk type?
Welke voordelen zie je aan andere merken?
Welke nadelen zie je aan andere merken?
Waar loop je tegenaan?
Je mag best zelf wat huiswerk doen en daarna gericht vragen stellen, daar is dit topic voor, anders kunnen we elke dag alles wat ouder is dan een week weer verwijderen.

• SBL
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 15:33

SBL

ASS-Ware schreef op dinsdag 3 december 2024 @ 17:30:
[...]

Welke voordelen zie je aan welk type?
Welke nadelen zie je aan welk type?
Welke voordelen zie je aan andere merken?
Welke nadelen zie je aan andere merken?
Waar loop je tegenaan?
Je mag best zelf wat huiswerk doen en daarna gericht vragen stellen, daar is dit topic voor, anders kunnen we elke dag alles wat ouder is dan een week weer verwijderen.
Die eerste 4 vragen zouden mooi in een TopicStart opgenomen kunnen worden, inclusief antwoorden.
Dat zou veel vragen voorkomen.
(en nee, die ga ik niet schrijven; heb zelf nog geen laadpaal)
Ik heb nu zelf een lange lijst gemaakt met veel merken/types en allerlei voor- en nadelen en een heleboel hiaten en waarschijnlijk wat fouten.
Moet iedereen dat gaan doen?

WP: Quatt 4,5kW hybride monoblock op garagedak, T6, radiatoren met 25gr Speedcomforts. PV: 15x 320Wp ZZO, PhonosolarMWT met SolarEdge optimizers en 5000H omvormer. EV: Polestar2 68kWh, laadpunt Volt Time Source 2s

• ASS-Ware
SBL schreef op dinsdag 3 december 2024 @ 17:51:
[...]

Die eerste 4 vragen zouden mooi in een TopicStart opgenomen kunnen worden, inclusief antwoorden.
Dat zou veel vragen voorkomen.
(en nee, die ga ik niet schrijven; heb zelf nog geen laadpaal)
Ik heb nu zelf een lange lijst gemaakt met veel merken/types en allerlei voor- en nadelen en een heleboel hiaten en waarschijnlijk wat fouten.
Moet iedereen dat gaan doen?
Moet de rest het voorkauwen?
Voor de 1 is een optie wel een voor- of nadeel en voor de ander niet.

• N00bi3
Voor de duidelijkheid ik vraag nooit zo maar wat zonder zelf wat huiswerk gedaan te hebben.
Al een tijdje zoveel als mogelijk van 600+ pagina’s tekst op deze forum gelezen. Echter 90% van de uitleg gaat mijn technische kennis te boven en nog maar te zwijgen over alle termen en afkortingen die mij onbekend zijn.
Dat maakt het knap lastig om verschillende merken en types te vergelijken als je niet snapt wat je aan het vergelijken bent.

Ik hoopte hier een duwtje in de juiste richting te krijgen door aan te geven wat ik wel weet en wat mijn wensen zijn.

• OscarAarts
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 14-10 07:29
N00bi3 schreef op dinsdag 3 december 2024 @ 18:33:
Voor de duidelijkheid ik vraag nooit zo maar wat zonder zelf wat huiswerk gedaan te hebben.
Al een tijdje zoveel als mogelijk van 600+ pagina’s tekst op deze forum gelezen. Echter 90% van de uitleg gaat mijn technische kennis te boven en nog maar te zwijgen over alle termen en afkortingen die mij onbekend zijn.
Dat maakt het knap lastig om verschillende merken en types te vergelijken als je niet snapt wat je aan het vergelijken bent.

Ik hoopte hier een duwtje in de juiste richting te krijgen door aan te geven wat ik wel weet en wat mijn wensen zijn.
Dan zal ik een klein voorzetje doen.
Zonneladen (ofwel solar charging) is niet hetzelfde als load balansing, echter voor beide heb je wel een connectie met je hoofd meterkast nodig.
-Voor SolarOnly laden kan de laadpaal laden met vermogen wat normaal gesproken terug het net op gaat.
Er zitten hier nog wel enkele haken en ogen aan.
- Voor de auto is de minimale startstroom 6A
- Kan je laadpaal schakelen tussen 1 en 3 fases en weer terug gedurende 1 laadsessie
- Telt je laadpaal alle terug levering van alle fases bij elkaar op om het solar laden zo vroeg mogelijk vrij te geven (Intern sladeren in de meter, blijft voor nu ook in 2027 gewoon bestaan)
- Kan je laadpaal meer als 16A per fase laadstroom geven, dan zou je nml tussen de 6 en de 20A op 1 fase kunnen solar laden alvorens je omspringt naar 3 fase. Dan heb je nml geen extra teruglevering (tussen de 16 en de 18A zonneopwek (zonder eigen verbruik)

Loadbalancing werk eigenlijk altijd zonder zonneladen, als nml de zon schijnt stop je de opbrengst van je PV nml in je auto en is he volledige net capaciteit beschikbaar voor je huis. En zelfs als je in huis al extra gaat verbruiken dan gaat de solar laden naar benden om maar de "0" op de meter te houden.
Nee, bij load balancing kijkt de meter of je net aansluiting niet aan het overbelasten bent (vaak 3x25A) en als dat wel het geval is dan gaat de laadpaal minder stroom ter beschikking stellen aan de auto. Net zo laong tot de netaansluiting onder de 25A per fase zit. Het kan dus voorkomen dat de laadpaal minder als 6A beschikbaar heeft, en hierdoor zal hij de laadsessie tijdelijk onderbreken,

Maar de vraag is overal hetzelfde:
Wat zijn je eisen
Wat zijn je wensen
Wat is je aansluiting

• ernstblaauw
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 19:21
Goedendag,

Ik ben op zoek naar een thuislader en installateur voor een Model 3 (5 jaar oud). Ik heb de volgende uitgangspunten:
  • Liefst laden met 11 kW, maar 7,4 zou ook nog kunnen
  • Ik heb nu zonnepanelen (12 stuks). Daar wil ik graag mee laden als de zon schijnt, zeker als de saldering straks is afgeschaft
  • Ik heb nu een vast contract, maar overweeg een dynamisch contract., Het zou fijn zijn als de lader daar rekening mee kan houden
  • De lader komt in mijn voortuin, die openbaar toegangelijk is. Er moet dus enige beveiliging op zitten om te voorkomen dat Jan en alleman komt laden
  • De unit moet aan de buitenmuur worden bevestigd
En iets minder belangrijk, maar zou mooi zijn:
  • HomeAssistent-integratie zou ik mooi vinden, maar is geen must. Heb een docker klaarstaan, maar vooralsnog voldoen Hue en Tado nog wel, dus ik gebruik het niet echt.
  • V2G laden, maar dat kan deze Model 3 niet en die houden we sowieso 4 jaar. We delen de laadgoot over de stoep, dus ik kan de auto niet altijd inpluggen. Maar je weet nooit hoe het straks is,
  • Liever een socket dan een kabel, want als je kabel kapot gaat, kan je die tenminste los vervangen. Bij mijn laatste auto was dat bijvoorbeeld een keer nodig
  • Bij voorkeur geen abonnement, maar wel een app
Ik weet niet hoe mijn elektra in elkaar zit. Ik heb een inductiekookplaat, dus ik ga ervan uit dat het 3 fasen is. Hoe de zonnepanelen zijn verbonden, is mij ook niet bekend.
Update: Mijn Liander geeft aan dat het 3x25A is

Wat betreft de lader:
Ik kwam zelf op de Zappie v2.1 inclusief hub en Harvi uit. Die kan makkelijk schakelen met zonnepanelen. Ondersteunt volgens mij alleen geen V2G, heeft het zin te wachten op de opvolger? https://www.myenergi.com/...rk-on-new-v2g-ev-charger/.

Verder dacht ik aan de Alfen Eve Singe S. Die lijkt wat minder populair, maar voldoet volgens mij ook aan mijn eisen.

Installateur:
Ik woon in de omgeving van Amsterdam. Ik ben op zoek naar een installateur die eventueel ook de meterkast onderhanden kan nemen. Heeft iemand advies wat een goede is? Of die ik juist moest mijden?

Kunnen jullie me helpen?

[ Voor 1% gewijzigd door ernstblaauw op 04-12-2024 11:20 . Reden: Toevoegen aantal fasen ]

• jouwheld
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 16:32
ernstblaauw schreef op woensdag 4 december 2024 @ 09:37:
Ik weet niet hoe mijn elektra in elkaar zit. Ik heb een inductiekookplaat, dus ik ga ervan uit dat het 3 fasen is. Hoe de zonnepanelen zijn verbonden, is mij ook niet bekend.
Een inductieplaat is geen garantie dat je al drie fase hebt, ik heb dezelfde fout gemaakt. Als je 11 kW wilt laden zal je wel driefasen nodig hebben en aanvraag bij netbeheerder kan wel tijdje duren. Dus ik zou iig even checken wat je hebt en wanneer nodig de upgrade aanvragen. Dan zou ik inderdaad een elektricien zoeken die de upgrade en de laadpaal voor je kan regelen

• ernstblaauw
jouwheld schreef op woensdag 4 december 2024 @ 10:46:
[...]

Een inductieplaat is geen garantie dat je al drie fase hebt, ik heb dezelfde fout gemaakt. Als je 11 kW wilt laden zal je wel driefasen nodig hebben en aanvraag bij netbeheerder kan wel tijdje duren. Dus ik zou iig even checken wat je hebt en wanneer nodig de upgrade aanvragen. Dan zou ik inderdaad een elektricien zoeken die de upgrade en de laadpaal voor je kan regelen
Goeie tip. Via Mijn Liander heb ik achterhaald dat het 3x25A is. Dat is toch voldoende?

• Erwin_83
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 18:57
ernstblaauw schreef op woensdag 4 december 2024 @ 11:21:
[...]

Goeie tip. Via Mijn Liander heb ik achterhaald dat het 3x25A is. Dat is toch voldoende?
Ik zou voor de zekerheid even kijken op de electra meter of het 1 of 3 fase is.

1x25 A, 1x35 A en 3x25 A vallen in dezelfde prijs categorie.

Gasloos sinds 01-12-2017 zonder slotje of verwijdering, dus een "gevaarlijke situatie" volgens Liander. Verwarming met een Loria duo 6010. Pelletkachel voor de fun. EDIT 22-09-21 de (gevaarlijke) gasleiding in opdracht van Liander verwijderd.

• ernstblaauw
Erwin_83 schreef op woensdag 4 december 2024 @ 11:37:
[...]

Ik zou voor de zekerheid even kijken op de electra meter of het 1 of 3 fase is.

1x25 A, 1x35 A en 3x25 A vallen in dezelfde prijs categorie.
Linksboven op mijn Landis+Gyr E350 meter staat: 3x230/400V 50Hz. Bevestigt dat dat het 3 fasen is?

• adjego
ernstblaauw schreef op woensdag 4 december 2024 @ 11:40:
[...]

Linksboven op mijn Landis+Gyr E350 meter staat: 3x230/400V 50Hz. Bevestigt dat dat het 3 fasen is?
Jazeker!

Home Assistant | ☀️ 2900 Wp PVOutput | 🔋 Tesla Model 3 RWD 2024

• Termy
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 20-11 00:03

Termy

valt er nog wat te fragge?

ernstblaauw schreef op woensdag 4 december 2024 @ 09:37:
• Ik heb nu zonnepanelen (12 stuks). Daar wil ik graag mee laden als de zon schijnt, zeker als de saldering straks is afgeschaft
Dit zegt weinig. Hoeveel Watt piek? Orientatie? Helling? Omvormervermogen?

12 panelen kunnen zowel prima te gebruiken zijn voor puur op overschot laden als kansloos.

Hoe dan ook doet een Zappi v2.1 precies wat je wilt en heb je geen harvi nodig, tenzij je in de Zappiappp wilt zien hoeveel je panelen opwekken. Het is niet nodig voor de functionaliteit die je zoekt, ik heb nl ook geen harvi.

-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.

• ASW1
  • Nu online
ernstblaauw schreef op woensdag 4 december 2024 @ 11:40:
[...]

Dat bevestigt alleen dat je een meter hebt die ook 3 fasen kan meten, miet dat je ook een 3 fasen aansluiting hebt.
Maar goed via Liander heb je het juiste antwoord al.

• adjego
ASW1 schreef op woensdag 4 december 2024 @ 14:13:
[...]

Dat bevestigt alleen dat je een meter hebt die ook 3 fasen kan meten, miet dat je ook een 3 fasen aansluiting hebt.
Maar goed via Liander heb je het juiste antwoord al.
Ik heb nog nooit een situatie gezien waarbij er een 3-fase meter wordt gebruikt bij een 1-fase aansluiting. Maar ik kan het mis hebben hoor. Bij een 1-fase aansluiting wordt naar mijn idee altijd een 1-fase meter gebruikt.

Home Assistant | ☀️ 2900 Wp PVOutput | 🔋 Tesla Model 3 RWD 2024

• IvoB2
jouwheld schreef op woensdag 4 december 2024 @ 10:46:
[...]
Een inductieplaat is geen garantie dat je al drie fase hebt, ik heb dezelfde fout gemaakt.
Inderdaad.
Ik kook al sinds 2014 op een monofase aangesloten inductieplaat van 90 cm breed en 4 kookzones.
Werkt even goed dan een driefase aangesloten inductiekookplaat.
De automaat van de inductieplaat (die op een eigen 32A groep zit*) is er ook nog nooit uitgegaan.

Wel eigenaardig dat je vanuit een toestel moet kijken om te bepalen wat je huisaansluiting is.
Kijk gewoon naar de meterkast en je weet al voldoende.

*En op de driefase 22kW/32A laadpaal (monofase aangesloten tot max. 7,4 kW) zit een LB (die nog nooit heeft moeten ingrijpen).

[ Voor 3% gewijzigd door IvoB2 op 04-12-2024 15:08 ]

• ColeJ
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 16:51
Ik heb een nieuwe Tesla Model Y aangeschaft en ben nu in de markt voor een laadpaal. Ik dacht eerst gewoon simpel een laadpaal bij Tesla te kopen (Wall Connector) maar die heeft geen load balancing (weet niet of dat nodig is in mijn geval).

Ik heb een 3x25 aansluiting thuis dus wil wel een 3 fase laadpaal aansluiten. Ook zou ik "slim" willen laden voor als de salderingsregeling is afgelopen. Wat is nu de beste keuze? In mijn zoektocht kom ik uit op deze:

https://www.laadpaal-outl...r-plus-type-2-7kw-5m.html

[ Voor 10% gewijzigd door ColeJ op 04-12-2024 15:19 ]

• JanHenk
  • Niet online
Wallbox Pulsar Plus is mooi compact maar qua functionaliteit niet top.

Om te beginnen is de WiFi instabiel. Bij mij was ie een tijdlang stabiel, maar heeft een firmware upgrade toen de boel weer in de war geschopt.

Daarnaast kan ie op zonnestroom alleen op 3-fase laden, vanaf 4,2 kW dus. Ik weet niet hoeveel wattpiek je zonnestroominstallatie heeft en wat je doorgaans aan vermogen levert, maar de meesten hebben meer aan laden op 1-fase vanaf 6 ampère (1.4 kW dus).

Tevens heb je voor die load balancing en zonnestroom functionaliteit een tussenmeter nodig, minder handig van bijv. de CT-klemmen van zappi of de P1-meter van Alfen.

Ik ben blij dat ik hem verkocht heb dus. Leuk voor plug & charge van een hybride of zo.., maar wil je wat meer, zoek dan wat anders...

Mijn advies @ColeJ; kijk naar de zappi, Peblar of een (eventueel tweedehands) Alfen. Als de Wallbox Pulsar je aanspreekt, kunt je ook kijken naar Easee.

• JanHenk
  • Niet online
Zijn er mensen met een Peblar die gebruikmaken van evcc?

Zo ja, zou je je ervaringen kunnen delen, eventueel in dit topic: Evcc slim laden met de zon en dynamische tarieven. Ik zou graag weten hoe de Peblar met evcc samenwerkt.

Heb je er één thuis, ben je geïnteresseerd maar weet je niet hoe het moet, neem dan even contact met mij op via PM of in het genoemde topic.

• ColeJ
JanHenk schreef op woensdag 4 december 2024 @ 15:41:
Wallbox Pulsar Plus is mooi compact maar qua functionaliteit niet top.

Om te beginnen is de WiFi instabiel. Bij mij was ie een tijdlang stabiel, maar heeft een firmware upgrade toen de boel weer in de war geschopt.

Daarnaast kan ie op zonnestroom alleen op 3-fase laden, vanaf 4,2 kW dus. Ik weet niet hoeveel wattpiek je zonnestroominstallatie heeft en wat je doorgaans aan vermogen levert, maar de meesten hebben meer aan laden op 1-fase vanaf 6 ampère (1.4 kW dus).

Tevens heb je voor die load balancing en zonnestroom functionaliteit een tussenmeter nodig, minder handig van bijv. de CT-klemmen van zappi of de P1-meter van Alfen.

Ik ben blij dat ik hem verkocht heb dus. Leuk voor plug & charge van een hybride of zo.., maar wil je wat meer, zoek dan wat anders...

Mijn advies @ColeJ; kijk naar de zappi, Peblar of een (eventueel tweedehands) Alfen. Als de Wallbox Pulsar je aanspreekt, kunt je ook kijken naar Easee.
Dank voor je info. Ik heb een Enphase installatie op dak liggen (Envoy Metered) en heb vernomen dat deze ook kan communiceren (de Enlighten app) met de Easee. Ik ga me nog eens verder inlezen, je hebt me in ieder geval op weg geholpen :)

• ernstblaauw
Termy schreef op woensdag 4 december 2024 @ 12:50:
[...]

Dit zegt weinig. Hoeveel Watt piek? Orientatie? Helling? Omvormervermogen?

12 panelen kunnen zowel prima te gebruiken zijn voor puur op overschot laden als kansloos.

Hoe dan ook doet een Zappi v2.1 precies wat je wilt en heb je geen harvi nodig, tenzij je in de Zappiappp wilt zien hoeveel je panelen opwekken. Het is niet nodig voor de functionaliteit die je zoekt, ik heb nl ook geen harvi.
Enphase, 12 Trina Solar panelen van 380 Wp met micro-omvormers. Ligging zuid-zuidoost / zuid- zuidwest. Maximaal vermogen rond 3,5kW als ik de app goed uitlees op een van zonnige dagen eind juni.
Het zou dus zomaar kunnen dat de zonnepanelen op 1 fase aangesloten zijn.

Blijft de Zappi een goede keus?

Heeft iemand nog advies voor een goede installateur, of een tip hoe je die vindt?

[ Voor 4% gewijzigd door ernstblaauw op 04-12-2024 17:22 ]

• Makrolon
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 20:24
ColeJ schreef op woensdag 4 december 2024 @ 15:17:
Ik heb een nieuwe Tesla Model Y aangeschaft en ben nu in de markt voor een laadpaal. Ik dacht eerst gewoon simpel een laadpaal bij Tesla te kopen (Wall Connector) maar die heeft geen load balancing (weet niet of dat nodig is in mijn geval).

Ik heb een 3x25 aansluiting thuis dus wil wel een 3 fase laadpaal aansluiten. Ook zou ik "slim" willen laden voor als de salderingsregeling is afgelopen. Wat is nu de beste keuze? In mijn zoektocht kom ik uit op deze:

De service bij wallbox is ook echt drama. Heb nu weer een klant met een kapotte lader binnen garantie, is gewoon niet door te komen bij die lui...

13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte

• ASS-Ware
ColeJ schreef op woensdag 4 december 2024 @ 15:17:

En wij moeten nu allemaal vragen op je af vuren om er achter te komen wat wij denken dat voor jou het beste is?

• Flexiilex
IvoB2 schreef op dinsdag 3 december 2024 @ 11:14:
[...]

De Alfen kan dat ook hoor (heb ik wel dus ik weet waarover ik spreek :) ).
Staat hier standaard ingesteld op min 6A laden en wat erbij komt dat komt 100% uit solar.
Nooit ingesteld op 100% greenmodus want ik wil niet dat het laden gaat pendelen bij minder dan 1,4 kW overproductie solar. Bij instelling op min. 6A laden is het bijkomend voordeel dat er uit PV geladen kan blijven worden ook al is er minder dan 1,4 kW beschikbaar. Als het ware de laatste druppel eigen productie uit PV persen en verdisconteren in de accu van de EV. :+
Alleen maar fijn toch. Ook goed switches tussen 1 en 3 fase en heen en weer?

[ Voor 9% gewijzigd door Flexiilex op 04-12-2024 18:50 ]

• IvoB2
Flexiilex schreef op woensdag 4 december 2024 @ 18:44:
[...]
In theorie geen probleem.
Praktijkondervinding zal je aan een ander moeten vragen.
Onze Alfen is monofase aangesloten dus switches zijn dan nvt.

• ColeJ
ASS-Ware schreef op woensdag 4 december 2024 @ 18:23:
[...]

En wij moeten nu allemaal vragen op je af vuren om er achter te komen wat wij denken dat voor jou het beste is?
Tsja, wat ik gevonden heb zijn vooral heel veel soortgelijke vragen als die van mij en soortgelijke antwoorden als die van jou. Aangevuld met heel veel technische posts waar ik heel snel lost in ben en door de bomen het bos niet meer zie.

Afijn, misschien voelt iemand zich geroepen om de OP te updaten. Zo niet, ga je mijn vragen waarschijnlijk nog dagelijks terugzien van andere lotgenoten.

Mijn interesse ligt nu bij een Easee icm de Equalizer van Easee. Volgens mij doet/kan deze alles wat ik wil.

EDIT: volgens chatgpt:

Op basis van jouw situatie, waarbij je een systeem van Enphase zonnepanelen hebt en je een 3x25 meterkast hebt, zou Easee Home of Zappi de beste opties zijn, vooral vanwege hun slimme functies zoals load balancing en integratie met zonne-energie. De Tesla Wall Connector is ook een goede keuze als je iets simpels en naadloos werkend wilt, maar biedt minder specifieke integratie met zonnepanelen in vergelijking met de andere twee.

[ Voor 23% gewijzigd door ColeJ op 04-12-2024 19:16 ]

• HyperBart
Flexiilex schreef op woensdag 4 december 2024 @ 18:44:
[...]

Gaat prima, ik heb lange tijd gewisseld tijdens testjes toen ik nog geen digitale meter had. Nu staat hij fixed op 1 (via EVCC).

• ASW1
  • Nu online
ColeJ schreef op woensdag 4 december 2024 @ 19:10:
[...]

Mijn interesse ligt nu bij een Easee icm de Equalizer van Easee. Volgens mij doet/kan deze alles wat ik wil.
Wat voor omvormer(s) heb je, op hoeveel fasen voedt je in?

• N00bi3
OscarAarts schreef op woensdag 4 december 2024 @ 07:56:
[...]

Dan zal ik een klein voorzetje doen.
Zonneladen (ofwel solar charging) is niet hetzelfde als load balansing, echter voor beide heb je wel een connectie met je hoofd meterkast nodig.
-Voor SolarOnly laden kan de laadpaal laden met vermogen wat normaal gesproken terug het net op gaat.
Er zitten hier nog wel enkele haken en ogen aan.
- Voor de auto is de minimale startstroom 6A
- Kan je laadpaal schakelen tussen 1 en 3 fases en weer terug gedurende 1 laadsessie
- Telt je laadpaal alle terug levering van alle fases bij elkaar op om het solar laden zo vroeg mogelijk vrij te geven (Intern sladeren in de meter, blijft voor nu ook in 2027 gewoon bestaan)
- Kan je laadpaal meer als 16A per fase laadstroom geven, dan zou je nml tussen de 6 en de 20A op 1 fase kunnen solar laden alvorens je omspringt naar 3 fase. Dan heb je nml geen extra teruglevering (tussen de 16 en de 18A zonneopwek (zonder eigen verbruik)

Loadbalancing werk eigenlijk altijd zonder zonneladen, als nml de zon schijnt stop je de opbrengst van je PV nml in je auto en is he volledige net capaciteit beschikbaar voor je huis. En zelfs als je in huis al extra gaat verbruiken dan gaat de solar laden naar benden om maar de "0" op de meter te houden.
Nee, bij load balancing kijkt de meter of je net aansluiting niet aan het overbelasten bent (vaak 3x25A) en als dat wel het geval is dan gaat de laadpaal minder stroom ter beschikking stellen aan de auto. Net zo laong tot de netaansluiting onder de 25A per fase zit. Het kan dus voorkomen dat de laadpaal minder als 6A beschikbaar heeft, en hierdoor zal hij de laadsessie tijdelijk onderbreken,

Maar de vraag is overal hetzelfde:
Wat zijn je eisen
Wat zijn je wensen
Wat is je aansluiting
Dank voor je uitleg. Kijken of ik het snap.

Loadbalancing is als ik het goed begrijp hetzelfde als wat een energie verdeler tussen Quooker en vaatwasser doet. Zorgen dat de boel niet gaat klappen omdat beide apparaten gelijktijdig te veel stroom uit de stopcontact trekken door een van de 2 voorrang te geven. Maar dan voor het hele huishouden vs de auto.

En bij zonneladen “weet” de laadunit wanneer er meer geproduceerd wordt dan er op dat moment gebruikt wordt en zo die extra stroom naar de auto kan leiden.

De rest van je uitleg snap ik niet helemaal wat betreft fases en Ampers.

Mijn wensen zijn dus loadbalancing en ook zonneladen. Dat ik kan laden wanneer ik meer produceer dan gebruik. Het zou mooi zijn als dit proces geautomatiseerd kan worden zodat ik zelf niet hoeft in te stellen.

Ik heb een 3 fase aansluiting, 3x25A als ik mijn jaarrekening mag geloven. Daarnaast ook solaredge 6kw 3 fase omvormer met 25x400pw zonnepanelen. Zonnepanelen produceren meer dan omvormer aan kan maar had destijds niet veel keus omdat ik 8 maanden moest wachten op een grotere omvormer.

Met de uitleg in mijn achter hoofd weer naar de eerste post gekeken en kom op onderstaande 3 opties uit mede door dat er geen abonnement vereist is. Nu weet ik een beetje weet waar ik op moet letten kan ik veder inlezen. Nogmaals dank!

-Alfen Eve Single Pro Line
-Wallbox Pulsar Plus
-Zappi v2

Van wat ik heb kunnen lezen doet Zapp

• ColeJ
ASW1 schreef op woensdag 4 december 2024 @ 19:40:
[...]

Wat voor omvormer(s) heb je, op hoeveel fasen voedt je in?
Ik heb de IQ8+ micro omvormers. 3 fase.

• ColeJ
N00bi3 schreef op woensdag 4 december 2024 @ 20:05:
[...]

Loadbalancing is als ik het goed begrijp hetzelfde als wat een energie verdeler tussen Quooker en vaatwasser doet. Zorgen dat de boel niet gaat klappen omdat beide apparaten gelijktijdig te veel stroom uit de stopcontact trekken door een van de 2 voorrang te geven. Maar dan voor het hele huishouden vs de auto.

En bij zonneladen “weet” de laadunit wanneer er meer geproduceerd wordt dan er op dat moment gebruikt wordt en zo die extra stroom naar de auto kan leiden.

Mijn wensen zijn dus loadbalancing en ook zonneladen. Dat ik kan laden wanneer ik meer produceer dan gebruik. Het zou mooi zijn als dit proces geautomatiseerd kan worden zodat ik zelf niet hoeft in te stellen.

Ik heb een 3 fase aansluiting, 3x25A als ik mijn jaarrekening mag geloven. Daarnaast ook solaredge 6kw 3 fase omvormer met 25x400pw zonnepanelen. Zonnepanelen produceren meer dan omvormer aan kan maar had destijds niet veel keus omdat ik 8 maanden moest wachten op een grotere omvormer.

Met de uitleg in mijn achter hoofd weer naar de eerste post gekeken en kom op onderstaande 3 opties uit mede door dat er geen abonnement vereist is. Nu weet ik een beetje weet waar ik op moet letten kan ik veder inlezen. Nogmaals dank!

-Wallbox Pulsar Plus
-Zappi v2

Ook naar Easee gekeken?

• Termy
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 20-11 00:03

Termy

valt er nog wat te fragge?

ernstblaauw schreef op woensdag 4 december 2024 @ 17:20:
[...]

Enphase, 12 Trina Solar panelen van 380 Wp met micro-omvormers. Ligging zuid-zuidoost / zuid- zuidwest. Maximaal vermogen rond 3,5kW als ik de app goed uitlees op een van zonnige dagen eind juni.
Het zou dus zomaar kunnen dat de zonnepanelen op 1 fase aangesloten zijn.

Blijft de Zappi een goede keus?

Heeft iemand nog advies voor een goede installateur, of een tip hoe je die vindt?
Ja hier kan de Zappi prima mee laden, ongeacht op welke fase(n) ze aangesloten zijn. Zappi kijkt alleen naar het totaal en niet per fase (zoals logisch is in NL).

Bedenk alleen wel dat als je op een goede dag op 3.5 kW komt je alleen op bijna wolkenloze momenten zult laden. Mijn platte 7.28 kWp haalt nauwelijks de 1.4 kW overschot met bewolking in de goede maanden dus ik verwacht dat er bij jou dan niks zal laden. Dit zou dus ernstig kunnen tegenvallen als je echt direct op de zon wilt laden zonder iets van het net af te nemen.

-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.

• ASW1
  • Nu online
ColeJ schreef op woensdag 4 december 2024 @ 20:19:
[...]

Ik heb de IQ8+ micro omvormers. 3 fase.
Easee kan op dit moment niet solar chargen (of hoe je dat ook wilt noemen) wanneer er niet minimaal 6A op iedere fase over is. Je moet dan dus ruim 4 kW overschot hebben voordat het laden begint.
Je zou zeggen, als ik 2A op iedere fase heb dan kan hij met 6A op 1 fase gaan laden, maar dat doet hij dus niet.
Volgens Easee wordt er wel gewerkt aan deze issue maar of het wel goed gaat werken voordat de salderingsregeling is afgelopen, wie zal het zeggen.

• ColeJ
ASW1 schreef op woensdag 4 december 2024 @ 20:51:
[...]

Easee kan op dit moment niet solar chargen (of hoe je dat ook wilt noemen) wanneer er niet minimaal 6A op iedere fase over is. Je moet dan dus ruim 4 kW overschot hebben voordat het laden begint.
Je zou zeggen, als ik 2A op iedere fase heb dan kan hij met 6A op 1 fase gaan laden, maar dat doet hij dus niet.
Volgens Easee wordt er wel gewerkt aan deze issue maar of het wel goed gaat werken voordat de salderingsregeling is afgelopen, wie zal het zeggen.
Tsja, met deze overheid kan het alle kanten nog op met betrekking tot de salderingsregeling. In principe is er ook wat voor te zeggen om een goedkope paal te nemen en als het de regeling daadwerkelijk is afgeschaft kijken voor wat anders. Op dat moment zullen er wel weer (betere) alternatieven zijn qua palen.

• N00bi3
Nee die was ik nog niet tegen gekomen. I’ll add it to the list thanks.

• gekke-gerrit
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 20-11 10:17
ASW1 schreef op woensdag 4 december 2024 @ 20:51:
[...]

Het kan wel met evcc. Maar dat kost je dan wel $2 in de maand. Hij doet tot 20 ampere op 1 fase bij mij en schakelt over naar 3 fase bij meer opbrengst. Dat overschakelen kost tijd, vandaar dat ik het ingesteld heb op zo hoog mogelijke 1 fase laden

Laden doe je met je zonnepanelen

• HyperBart
gekke-gerrit schreef op donderdag 5 december 2024 @ 07:18:
[...]

Het kan wel met evcc. Maar dat kost je dan wel $2 in de maand. Hij doet tot 20 ampere op 1 fase bij mij en schakelt over naar 3 fase bij meer opbrengst. Dat overschakelen kost tijd, vandaar dat ik het ingesteld heb op zo hoog mogelijke 1 fase laden
Of je legt samen met 2 andere tweakers en betaalt dan 50 EUR eenmalig.

• ASW1
  • Nu online
gekke-gerrit schreef op donderdag 5 december 2024 @ 07:18:
[...]

Lijkt me een mooie oplossing, alleen kost het (een beetje) geld, terwijl zolang de salderingsregeling loopt ik ook kan laden met grid rewards via Tibber dan levert het juist iets op.
Ik verwacht eerlijk gezegd wel dat tegen 1 januari 2027 Easee het solar charging verhaal op orde heeft.
Zo niet, ook Tibber werkt aan een solar charge functie bij afloop van de salderingsregeling (voor wanneer je hen als operator van je Easee instelt), dus op die manier zou het dan ook nog kunnen.
Anderzijds zijn er mensen die nu al een terugleververgoeding per kWh betalen, waardoor elke kWh PV die direct de auto in gaat een besparing geeft. Voor hen is een solar charging functie nu al zeer gewenst.

Al met al begrijp ik wel dat veel mensen hier geen flauw idee hebben wat voor laadpunt te moeten kopen, het is veel meer dan alleen smaakje a, b of c.
Factoren die meespelen zijn of je 1 of 3 fasen thuis hebt, of je zonnepanelen hebt, welke energieleverancier je hebt, of je een back-end voor verrekening nodig hebt.
Het liefst heb je een lader die alles kan, maar waarschijnlijk heb je voorlopig nog weinig nodig en is die lader heel duur. Al met al een behoorlijk steile leercurve voor mensen die zich er nooit eerder in verdiept hebben.
Ik zou vooral aanraden je in te lezen te beginnen met de topicstart, maar wat daarin nogal ontbreekt is OCPP, wat is dat protocol en vooral wat kun je/wat kan je lader ermee.

• V_ger
Nee hoor het is niet zo moeilijk. Dat bos waar iedereen in verdwaalt bestaat eigenlijk uit maar 3 bomen ofzo. Easy, Zappi en Alfen. Die enkeling daargelaten die voor een of ander exotisch ding wil gaan.

• Me6052
Oei, dan ben ik misschien zo'n enkeling... Ik overweeg een Ratio solar of een Zaptec go.
Het bos is ook voor mij te groot terwijl ik denk dat ik redelijk specifiek ben.
Meterkast 3x25 met ruimte voor uitbreiding, eigen garage, zonnepanelen op het zuiden 3500 wp. De ev (komt hopelijk januari 2025) staat 3 dagen per week thuis en op die dagen wil ik opladen met overschot van zonnepanelen als dat er is.
Normaal gesproken rijden we max 100 km per week en bij ver familiebezoek en vakanties gaan we onderweg snelladen.
Zoek ik een schaap met 5 poten?

• JanHenk
  • Niet online
ColeJ schreef op woensdag 4 december 2024 @ 21:00:
[...]

Tsja, met deze overheid kan het alle kanten nog op met betrekking tot de salderingsregeling. In principe is er ook wat voor te zeggen om een goedkope paal te nemen en als het de regeling daadwerkelijk is afgeschaft kijken voor wat anders. Op dat moment zullen er wel weer (betere) alternatieven zijn qua palen.
Zo dacht ik er ook over en uit dien hoofde heb ik destijds zelf een Wallbox Pulsar gekocht en op een reeds aanwezige kabel geklust.

Dat bedoel ik ook een beetje met: voor plug and charge echt wel prima.

Wil je wat voorbereid zijn op wat er mogelijk nog gaat komen (of al is), moet je (in mijn optiek) eigenlijk wat anders nemen.

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 21:27
Me6052 schreef op donderdag 5 december 2024 @ 10:33:
Oei, dan ben ik misschien zo'n enkeling... Ik overweeg een Ratio solar of een Zaptec go.
Het bos is ook voor mij te groot terwijl ik denk dat ik redelijk specifiek ben.
Meterkast 3x25 met ruimte voor uitbreiding, eigen garage, zonnepanelen op het zuiden 3500 wp. De ev (komt hopelijk januari 2025) staat 3 dagen per week thuis en op die dagen wil ik opladen met overschot van zonnepanelen als dat er is.
Normaal gesproken rijden we max 100 km per week en bij ver familiebezoek en vakanties gaan we onderweg snelladen.
Zoek ik een schaap met 5 poten?
Voor 100km per week, of pakweg 1000 kWh per jaar, wat wil je daarvoor speciaal gaan doen....
Ik zou de simpelste wall connector nemen, laden aan de laagst mogelijke snelheid, en gewoon insteken op moment dat de zon schijnt, of plannen via de auto. Ook jedlix kan wat helpen als je auto dat ondersteunt, en dat is helemaal gratis en onafhankelijk van je laadpaal. Ik gebruik Jedlix omdat ik niet de eigenaar ben van de laadpaal, en toch mijn pieken wat onder controle wil houden.

Als je rekent dat je 20ct wint door via de zon de laden spreken we over potentieel 200€ per jaar, maar realistisch lukt dat enkel in de zomer, dus zal het eerder naar de 100€ per jaar gaan.

Je zoekt geen schaap met 5 poten, maar kijk toch maar dat je schaap met 4 poten héél goedkoop blijft, of je verdient je kosten helemaal niet terug.

Sony A7 iv en wat recycled glas

• Leanderr
  • Laatst online: 20-11 13:13
Tommie12 schreef op donderdag 5 december 2024 @ 11:35:
[...]

Voor 100km per week, of pakweg 1000 kWh per jaar, wat wil je daarvoor speciaal gaan doen....
Ik zou de simpelste wall connector nemen, laden aan de laagst mogelijke snelheid, en gewoon insteken op moment dat de zon schijnt, of plannen via de auto. Ook jedlix kan wat helpen als je auto dat ondersteunt, en dat is helemaal gratis en onafhankelijk van je laadpaal. Ik gebruik Jedlix omdat ik niet de eigenaar ben van de laadpaal, en toch mijn pieken wat onder controle wil houden.

Als je rekent dat je 20ct wint door via de zon de laden spreken we over potentieel 200€ per jaar, maar realistisch lukt dat enkel in de zomer, dus zal het eerder naar de 100€ per jaar gaan.

Je zoekt geen schaap met 5 poten, maar kijk toch maar dat je schaap met 4 poten héél goedkoop blijft, of je verdient je kosten helemaal niet terug.
Dit ben ik ook van plan.

Omdat mijn gemeente formeel nog geen beleid heeft op het gebied van kabels in/over de stoep ga ik de stoute schoenen aantrekken. Ik ga twee kabelgoten plaatsen in de huidige stoep waarmee ik 3 parkeerplekken voor mijn deur kan bereiken.

op dit moment zijn wij nog niet in het bezit van een elektrische auto. Deze komt medio mei/juni 2025.

Ik heb al wel een granny charger via VOLDT gekocht met een 20 meter lange kabel. Deze kan ik instellen op 8a, 10a, 13a en 16a. Daarnaast kun je hem tot 8 uur uitstellen. Dus voor dat ik naar mijn werk ga en inpluggen is dus een goede optie. Op thuiswerkdagen van mijn vriendin kan hij dus mooi de gemiddeld 3000 watt direct de auto in stoppen. In combinatie met een kleine thuisaccu van Homewizzard hoop ik zo de teruglever boete aanzienlijk te verminderen.

Omdat wij een mini cooper SE willen aanschaffen (accu 28 kwh) is deze altijd binnen enkele uren wel weer vol. We houden voor de langere afstanden een mild hybrid.

Mini Cooper SE 2022 - Voldt grannycharger - 19 zonnepanelen - 2x HW PIB - huis verwarmen met airco (Daikin/MHI)

• Tommie12
Leanderr schreef op donderdag 5 december 2024 @ 11:57:
[...]

Dit ben ik ook van plan.

Omdat mijn gemeente formeel nog geen beleid heeft op het gebied van kabels in/over de stoep ga ik de stoute schoenen aantrekken. Ik ga twee kabelgoten plaatsen in de huidige stoep waarmee ik 3 parkeerplekken voor mijn deur kan bereiken.

op dit moment zijn wij nog niet in het bezit van een elektrische auto. Deze komt medio mei/juni 2025.

Ik heb al wel een granny charger via VOLDT gekocht met een 20 meter lange kabel. Deze kan ik instellen op 8a, 10a, 13a en 16a. Daarnaast kun je hem tot 8 uur uitstellen. Dus voor dat ik naar mijn werk ga en inpluggen is dus een goede optie. Op thuiswerkdagen van mijn vriendin kan hij dus mooi de gemiddeld 3000 watt direct de auto in stoppen. In combinatie met een kleine thuisaccu van Homewizzard hoop ik zo de teruglever boete aanzienlijk te verminderen.

Omdat wij een mini cooper SE willen aanschaffen (accu 28 kwh) is deze altijd binnen enkele uren wel weer vol. We houden voor de langere afstanden een mild hybrid.
Dan zou ik zeker niks extra investeren. Voor je het weet verbieden ze de kabels over de stoep...

• ASW1
  • Nu online
Tommie12 schreef op donderdag 5 december 2024 @ 12:50:
[...]

Dan zou ik zeker niks extra investeren. Voor je het weet verbieden ze de kabels over de stoep...
Die zijn al verboden; in iedere APV zal staan dat het verboden is objecten in de openbare ruimte te plaatsen.
Hooguit kun je een gebrek aan handhaving aanwijzen als ware het beleid (of als gebrek aan beleid)

• BBKing
  • Registratie: Mei 2012
  • Niet online
[...]

Ook jedlix kan wat helpen als je auto dat ondersteunt, en dat is helemaal gratis en onafhankelijk van je laadpaal. Ik gebruik Jedlix omdat ik niet de eigenaar ben van de laadpaal, en toch mijn pieken wat onder controle wil houden.
Deze app kende ik nog niet. Dank voor de tip! Kia EV3 vanaf januari 2025 en Easee Lite box dus volgens mij moet dat wel gaan werken. Interessant!

• JanHenk
  • Niet online
@BBKing Volgens is er niets aan de Easee Lite wat Jedlix kan oplossen hoor...

Ik heb het ook een tijdje gebruikt met die eerder genoemde Wallbox Pulsar. Is best prima, maar stuurt de auto op aan/uit vol vermogen (of althans het vermogen dat je hebt ingesteld). Niet per se economisch, maar het is gratis beschikbaar en als je verder geen andere controle in de laadpaal hebt, je beste alternatief.

Jedlix is ook als whitelabel beschikbaar gemaakt en wordt gebruikt door o.a. apps van Engie en Eneco.

• Tommie12
JanHenk schreef op donderdag 5 december 2024 @ 13:26:

Ik heb het ook een tijdje gebruikt met die eerder genoemde Wallbox Pulsar. Is best prima, maar stuurt de auto op aan/uit vol vermogen (of althans het vermogen dat je hebt ingesteld). Niet per se economisch, maar het is gratis beschikbaar en als je verder geen andere controle in de laadpaal hebt, je beste alternatief.

Jedlix is ook als whitelabel beschikbaar gemaakt en wordt gebruikt door o.a. apps van Engie en Eneco.
Idd, er is geen contact tussen Jedlix en de laadpaal. De laadsnelheid stel ik in in de auto op 6A (x3), en dat geeft me 3.6 kW laadvermogen.
Jedlix gaat enkel met de auto bepalen wanneer er geladen wordt op basis van je gewenst vertrekmoment, een inschatting van je zonneopbrengsten en piekmomenten. Nu in de winter bv wordt er tussen 18 en 20h vrijwel niet geladen.
Dus het doet wel iets, en het kost je niks.
Bij sommige electriciteitsmaatschappijen krijg je wel iets extra.

• ASW1
  • Nu online
JanHenk schreef op donderdag 5 december 2024 @ 13:26:

Ik heb het ook een tijdje gebruikt met die eerder genoemde Wallbox Pulsar. Is best prima, maar stuurt de auto op aan/uit vol vermogen (of althans het vermogen dat je hebt ingesteld).
Dus als ik het goed begrijp is het enige dat Jedlix kan aansturen de keuze wel laden/niet laden, en wordt het laadvermogen zelf door de instellingen van het laadpunt bepaald (waar Jedlix dus geen controleover heeft)?

Edit: oh wacht, ik zie dat je Jedlix ook kunt instellen als operator van je Easee laadpunt. In dat geval wel controle over laadvermogen.

En ik zie dat Jedlix ook iets met PV laden doet, gaat dat dan op basis van weersverwachting oid?

[ Voor 19% gewijzigd door ASW1 op 05-12-2024 13:37 ]

• JanHenk
  • Niet online
ASW1 schreef op donderdag 5 december 2024 @ 13:34:
[...]

Dus als ik het goed begrijp is het enige dat Jedlix kan aansturen de keuze wel laden/niet laden, en wordt het laadvermogen zelf door de instellingen van het laadpunt bepaald?
Klopt, zie ook uitleg van @Tommie12 hierboven.

Hij stuurt via API van de auto de auto aan, de enige commando's die worden verzonden zijn pauzeren en hervatten. Het laadvermogen wordt overeengekomen tussen de laadpaal en de auto.

Het doet wel iets en ik kreeg 1 cent per kWh terug. Leuk.. :+

Helaas verloor hij ook wel eens de verbinding met de API van de auto (ligt aan de auto hoor, niet aan Jedlix) en dan stond ik een dag later nog met lege batterij omdat het 'laadsessie hervatten' commando niet de auto had bereikt.
[...]

Edit: oh wacht, ik zie dat je Jedlix ook kunt instellen als operator van je Easee laadpunt. In dat geval wel controle over laadvermogen.
Ja met sommige laadpalen waaronder de Easee werkt het ook, dus zonder API van de auto, maar ik vraag me af of het vermogen wordt gestuurd. Bij mijn weten is het alsnog gewoon een aan/uit verhaal.
En ik zie dat Jedlix ook iets met PV laden doet, gaat dat dan op basis van weersverwachting oid?
Klopt.

[ Voor 25% gewijzigd door JanHenk op 05-12-2024 13:40 ]

• Tommie12
[...]

Dus als ik het goed begrijp is het enige dat Jedlix kan aansturen de keuze wel laden/niet laden, en wordt het laadvermogen zelf door de instellingen van het laadpunt bepaald (waar Jedlix dus geen controleover heeft)?

Mijn laadpaal is niet verbonden met Jedlix, dus daar kan ik niks over zeggen.

Ik zie wel dat er wat aan PV laden gedaan wordt, maar het is dus enkel laden/pauzeren op basis van een algemene verwachting. Op onbewolkte dagen en een laadbehoefte die beperkt is lukt dat wel, op dagen met zon/bewolkt en pieken op je PV curve wat minder.
En in de winter wordt er zo veel mogelijk 's nachts geladen om pieken te vermijden.

• Me6052
[...]

Dank je, dit is een echte eyeopener! Analyse van ons rijgedrag over dit jaar en de teruglevering van de zonnepanelen op de momenten dat de auto in de garage staat leert dat we ongeveer €135 bespaard zouden hebben als ieder kWh overschot geladen zou zijn. En naar ik begrijp gaat de auto dat pas laden als het overschot boven de 1,3 kW komt dus die €135 halen we bij lange na niet.

• Leanderr
Tommie12 schreef op donderdag 5 december 2024 @ 12:50:
[...]

Kabels over de toep mogen inderdaad al niet. Vandaar dat ik van die stoeptegels ga plaatsen waar de kabel ingelegd kan worden. Verderop in de wijk is ook iemand die een geul in de stoep heeft geslepen en daar de kabel inlegt.

Het gebrek aan beleid en visie in mijn gemeente op dit gebied is jammer. Handhaving is er ook niet dus dat scheelt, als ik een nette oplossing heb verwacht ik voorlopig geen problemen. Maar we gaan het zien.

Mini Cooper SE 2022 - Voldt grannycharger - 19 zonnepanelen - 2x HW PIB - huis verwarmen met airco (Daikin/MHI)

• Tommie12
Leanderr schreef op donderdag 5 december 2024 @ 16:48:
[...]

Kabels over de toep mogen inderdaad al niet. Vandaar dat ik van die stoeptegels ga plaatsen waar de kabel ingelegd kan worden. Verderop in de wijk is ook iemand die een geul in de stoep heeft geslepen en daar de kabel inlegt.

Het gebrek aan beleid en visie in mijn gemeente op dit gebied is jammer. Handhaving is er ook niet dus dat scheelt, als ik een nette oplossing heb verwacht ik voorlopig geen problemen. Maar we gaan het zien.
Tja, dan zou ik toch 2 keer nadenken voor je een slijpschijf neemt en de stoep open doet.
Kan best zijn dat een jaloerse buur iets gaat melden, en dat de gemeente het op jouw kosten komt herstellen.
Dan ben je ver van huis...

• N00bi3
N00bi3 schreef op woensdag 4 december 2024 @ 20:05:
[...]

-Wallbox Pulsar Plus
-Zappi v2

Ik heb naar de onderstaande 4 gekeken:

Aesee Charge Up
Alfen Eve Single Pro Line
Wallbox Pulsar Plus
Zappi v2

Nu blijkt dat de eerste 2 P1 gebruiken voor loadbalancing. Mijn meter heeft maar een en die wordt gebruikt door Toon dus die vallen af.

Blijven Zappie en wallbox over. Wallbox heeft alleen wifi en schijnt soms instabiel te zijn zoals een paar posten hierboven al wordt genoemd. Blijft Zappie over.

En voor zonneladen heb je ook de Harvi nodig. Ik kan alleen niet kunnen vinden of je die alleen via de radio frequentie kan verbinden of ook bedraad. Iemand ervaring hiermee?

• ASW1
  • Nu online
N00bi3 schreef op donderdag 5 december 2024 @ 18:40:
[...]

Nu blijkt dat de eerste 2 P1 gebruiken voor loadbalancing. Mijn meter heeft maar een en die wordt gebruikt door Toon dus die vallen af.
Daar zijn splitters voor te koop.

• DonJuape
  • Registratie: Juni 2007
  • Niet online

DonJuape

Trust me, I'm an engineer!

N00bi3 schreef op donderdag 5 december 2024 @ 18:40:
[...]

Ik heb naar de onderstaande 4 gekeken:

Aesee Charge Up
Alfen Eve Single Pro Line
Wallbox Pulsar Plus
Zappi v2

Blijven Zappie en wallbox over. Wallbox heeft alleen wifi en schijnt soms instabiel te zijn zoals een paar posten hierboven al wordt genoemd. Blijft Zappie over.

En voor zonneladen heb je ook de Harvi nodig. Ik kan alleen niet kunnen vinden of je die alleen via de radio frequentie kan verbinden of ook bedraad. Iemand ervaring hiermee?
Je hebt voor het laden op zonnestroomoverschot geen Harvi nodig bij de Zappi. Alleen als je je opwek ook wil kunnen zien in de Zappi app heb je een Harvi nodig.

Hyundai Inster Pulse Winterpack, Zappi V2 3-fasen, 7400 Wp PV SolarEdge 1-fase, WP L/W 1-fase

• N00bi3
ASW1 schreef op donderdag 5 december 2024 @ 19:03:
[...]

Daar zijn splitters voor te koop.
Ah goed om te weten. Dank
DonJuape schreef op donderdag 5 december 2024 @ 19:38:
[...]

Je hebt voor het laden op zonnestroomoverschot geen Harvi nodig bij de Zappi. Alleen als je je opwek ook wil kunnen zien in de Zappi app heb je een Harvi nodig.
Dan hoe meet zappi zonder harvi of en hoeveel stroom wordt geproduceerd? De bedraadde klemmen zijn voor de 3 fase aansluiting om te meten hoeveel stroom van het net wordt afgenomen dacht ik. Daar komt de overschot van de zonnepanelen toch niet langs?

• Leanderr
Tommie12 schreef op donderdag 5 december 2024 @ 17:47:
[...]

Tja, dan zou ik toch 2 keer nadenken voor je een slijpschijf neemt en de stoep open doet.
Kan best zijn dat een jaloerse buur iets gaat melden, en dat de gemeente het op jouw kosten komt herstellen.
Dan ben je ver van huis...
Zelf ga ik ze er niet uit slijpen. Gewoon 30x30 tegels terugplaatsen met ingebouwde kabelgoot. Dus ik kan zelf weer de "oude" tegels terugplaatsen.

• DonJuape
  • Registratie: Juni 2007
  • Niet online

DonJuape

Trust me, I'm an engineer!

N00bi3 schreef op donderdag 5 december 2024 @ 19:48:
[...]

[...]

Dan hoe meet zappi zonder harvi of en hoeveel stroom wordt geproduceerd? De bedraadde klemmen zijn voor de 3 fase aansluiting om te meten hoeveel stroom van het net wordt afgenomen dacht ik. Daar komt de overschot van de zonnepanelen toch niet langs?
De CT klemmen meten niet alleen hoeveel er wordt afgenomen maar ook hoeveel er wordt teruggeleverd als er overschot is. Door nu wat er zou worden teruggeleverd te laden laadt je feitelijk op overschot. Het laadpunt hoeft dus niet te weten wat er wordt opgewekt maar alleen wat er "over" is.
Ik heb ook geen Harvi en het werkt prima.

Hyundai Inster Pulse Winterpack, Zappi V2 3-fasen, 7400 Wp PV SolarEdge 1-fase, WP L/W 1-fase

• JB
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 16:01

JB

Cédric roelt!

mr_jows schreef op vrijdag 8 april 2022 @ 08:12:
[...]

Ik krijg vandaag een Easee Home. Dat binnenwerk is zo gebouwd, dat er geen water bij kan komen. Komt uit Noorwegen, die zijn wel wat gewend.
Zelf een Easee Lite en op zoek naar een extra laadkabel voor onderweg. Nu zie ik kabels met IP55 of IP67 ratings. Kan een IP55 ook of beter voor een IP67 kabel gaan?

Mijn boefje is liev!

• Makrolon
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 20:24
N00bi3 schreef op donderdag 5 december 2024 @ 19:48:
[...]

[...]

Jouw slimme meter weet toch ook hoeveel de overproductie is? De zappi meet met de 3 ct klemmen exact t zelfde als de slimme meter.

13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte

• Me6052
Me6052 schreef op donderdag 5 december 2024 @ 16:17:
[...]

Dank je, dit is een echte eyeopener! Analyse van ons rijgedrag over dit jaar en de teruglevering van de zonnepanelen op de momenten dat de auto in de garage staat leert dat we ongeveer €135 bespaard zouden hebben als ieder kWh overschot geladen zou zijn. En naar ik begrijp gaat de auto dat pas laden als het overschot boven de 1,3 kW komt dus die €135 halen we bij lange na niet.
Ik heb een granny kabel van somethingeco gekocht met een blauwe CEE stekker en een verloopstuk naar Schuko. Het plan is om de auto thuis in te pluggen via de Schuko als de zon schijnt of voordat we een lange rit gaan maken.
De kabel was in de aanbieding dus het is een soort van impulsaankoop maar hiermee ben ik volgens mij het goedkoopst uit thuis en kan ik ook nog op de camping terecht in de zomervakantie.

• rCk
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 10:34

rCk

Eindelijk, de Easee Lite hangt en is aangesloten. Dankzij een tweetal Tweakers wat wijze woorden tot mij laten komen en voor deze optie gegaan.

We hebben via een mantelbuis een 5x6mm2 kabel getrokken naar de garage, daar een (extra) 3-fase groepenkast gemonteerd met de automaat voor de lader + 4 groepen voor de garage en uiteindelijke stroom voor tuin en overkapping.
Vorig weekend even de oprit opengehaald om de kabel in te graven en uit te laten komen aan de andere kant van de groepenkast.
Alleen nog even bepalen waar we het U-haakje gaan ophangen. Voorkeur is eigenlijk mooi in het midden eronder, maar dat gaat niet :+

Als het goed is wordt de (private lease) auto binnen een aantal weken geleverd en kunnen we los.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/c5rNco0E-w2fmpF4OimFegBWEBQ=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/EokVP5n1LZoQoNt5NXKnbXey.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Do6QV4AY_WgfwUG4nx3165wzIak=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QGoydH0dcavtEp6Xp3EDMNoI.jpg?f=fotoalbum_tile

[ Voor 4% gewijzigd door rCk op 06-12-2024 12:33 ]

Pagina: 1 ... 151 ... 198 Laatste

Let op:
Discussie over laadpassen, facturatie e.d.: [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3. Vragen over elektrische auto's en hun bijbehorend laadvermogen in Elektrische auto's - deel 5 of de betreffende merktopics. Er is uiteraard een beetje overlap, maar specifieke vragen of opmerkingen over de inrichting van je meterkast en huisinstallatie horen in Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 2. Voor het zo goedkoop mogelijk thuisladen van je EV kan je terecht in Het grote goedkoop thuisladen van je EV topic en als laatste: voor v2g is er ook een plek: Over V2G; laden en ontladen