N00bi3 schreef op dinsdag 3 december 2024 @ 18:33:
Voor de duidelijkheid ik vraag nooit zo maar wat zonder zelf wat huiswerk gedaan te hebben.
Al een tijdje zoveel als mogelijk van 600+ pagina’s tekst op deze forum gelezen. Echter 90% van de uitleg gaat mijn technische kennis te boven en nog maar te zwijgen over alle termen en afkortingen die mij onbekend zijn.
Dat maakt het knap lastig om verschillende merken en types te vergelijken als je niet snapt wat je aan het vergelijken bent.
Ik hoopte hier een duwtje in de juiste richting te krijgen door aan te geven wat ik wel weet en wat mijn wensen zijn.
Dan zal ik een klein voorzetje doen.
Zonneladen (ofwel solar charging) is niet hetzelfde als load balansing, echter voor beide heb je wel een connectie met je hoofd meterkast nodig.
-Voor SolarOnly laden kan de laadpaal laden met vermogen wat normaal gesproken terug het net op gaat.
Er zitten hier nog wel enkele haken en ogen aan.
- Voor de auto is de minimale startstroom 6A
- Kan je laadpaal schakelen tussen 1 en 3 fases en weer terug gedurende 1 laadsessie
- Telt je laadpaal alle terug levering van alle fases bij elkaar op om het solar laden zo vroeg mogelijk vrij te geven (Intern sladeren in de meter, blijft voor nu ook in 2027 gewoon bestaan)
- Kan je laadpaal meer als 16A per fase laadstroom geven, dan zou je nml tussen de 6 en de 20A op 1 fase kunnen solar laden alvorens je omspringt naar 3 fase. Dan heb je nml geen extra teruglevering (tussen de 16 en de 18A zonneopwek (zonder eigen verbruik)
Loadbalancing werk eigenlijk altijd zonder zonneladen, als nml de zon schijnt stop je de opbrengst van je PV nml in je auto en is he volledige net capaciteit beschikbaar voor je huis. En zelfs als je in huis al extra gaat verbruiken dan gaat de solar laden naar benden om maar de "0" op de meter te houden.
Nee, bij load balancing kijkt de meter of je net aansluiting niet aan het overbelasten bent (vaak 3x25A) en als dat wel het geval is dan gaat de laadpaal minder stroom ter beschikking stellen aan de auto. Net zo laong tot de netaansluiting onder de 25A per fase zit. Het kan dus voorkomen dat de laadpaal minder als 6A beschikbaar heeft, en hierdoor zal hij de laadsessie tijdelijk onderbreken,
Maar de vraag is overal hetzelfde:
Wat zijn je eisen
Wat zijn je wensen
Wat is je aansluiting