Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 28-12-2024
Voor de Vlamingen onder ons, de kogel is door de kerk:
27. Eerst wordt het vast bedrag per kWh voor een betrokken maand vastgelegd aan de hand van de gemiddelde commerciële elektriciteitsprijs all-in (14) op de kleinhandelsmarkt voor residentiële klanten met een huishouden met digitale teller, een elektrisch voertuig, een verbruik van 8.000 kWh/jaar en gemiddelde maandpiek van 7,36 kW, zoals door de CREG gepubliceerd in haar boordtabel op haar website voor die betreffende maand.
De twijfel over de fiscaliteit is dus eindelijk, in positieve zin, weggenomen.
Wie thuis op jaarbasis niet meer van het net afneemt dan 8000 kWh kan dus, zoals voorheen, gewoon gebruik blijven maken van de forfaitaire CREG tarieven (afhankelijk van de woonplaats en periode rond de 30 cent/kWh) om het thuisladen te verrekenen en fiscaal ongestraft het verschil tussen zonneladen en/of laden aan een goedkoper energiecontract in eigen zak steken.
Alle bangmakerij was dus weer voorbarig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Nu online
IvoB2 schreef op vrijdag 6 december 2024 @ 15:21:
Voor de Vlamingen onder ons, de kogel is door de kerk:

[...]

De twijfel over de fiscaliteit is dus eindelijk, in positieve zin, weggenomen.
Wie thuis op jaarbasis niet meer van het net afneemt dan 8000 kWh kan dus, zoals voorheen, gewoon gebruik blijven maken van de forfaitaire CREG tarieven (afhankelijk van de woonplaats en periode rond de 30 cent/kWh) om het thuisladen te verrekenen en fiscaal ongestraft het verschil tussen zonneladen en/of laden aan een goedkoper energiecontract in eigen zak steken.
Alle bangmakerij was dus weer voorbarig.
Ik weet niet of je dat bangmakerij kan noemen, er was gewoon geen rechtszekerhied.

Je interpretatie is niet 100% correct.
Het hangt absoluut niet af wat jij of ik verbruik op jaarbasis, het forfaitaire CREG tarief wordt bepaald aan de hand van een verbruiksprofiel van 8000kWh/jaar en een piek van 7.36kW.
En dat is momenteel 30,0ct/kWh. In Oktober was het nog 30,7ct en in Augustus bv 29,6ct.

Ik vind het wel bizar dat ze rekenen met een piek van slechts 7,36kW. Dat betekent echt wel dat ze er van uit gaan dat je maar gaat laden met 3-4 kW en dan vooral 's nachts of als de zon schijnt.

Maar ik ga er niet over klagen.

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazeg88
  • Registratie: December 2024
Via een kennis getipt om mijn vraag hier te stellen:

Ik ben in het bezit van een Mini electric die ik momenteel aan de openbare paal laad ivm geen oprit thuis. Nu zou ik een laadpaal op de parkeerplaats van mijn bedrijf willen laten installeren om daar zelf te kunnen laden en ook mijn vaste klanten een laadpunt te kunnen bieden. Omdat het een afgesloten terrein is dat alleen bereikbaar is voor mensen die er iets te zoeken hebben kan het geen openbare paal worden. Hoe vlieg ik dit aan? Ik heb begrepen dat ik een paal met RFID ondersteuning nodig heb en een backoffice abonnement. Zonnepanelen zijn nu niet aan de orde, mogelijk in de toekomst. Is bovenstaand mogelijk zonder als openbaar laadpunt op de kaarten te verschijnen waardoor er wellicht ‘vreemde’ auto’s op mijn terrein verschijnen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janne_nl
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 20:52
Wat bedoel je met geen openbare paal? Bij het bedrijf waar ik werk staan de nodige laadpalen waar met de meeste laadpassen wel geladen kan worden.
Het enige niet openbare is dat de palen niet zichtbaar zijn in de apps. Wat dan weer lastig is omdat je de prijs niet zo kunt zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Nu online
Jazeg88 schreef op zaterdag 7 december 2024 @ 10:08:
Via een kennis getipt om mijn vraag hier te stellen:

Ik ben in het bezit van een Mini electric die ik momenteel aan de openbare paal laad ivm geen oprit thuis. Nu zou ik een laadpaal op de parkeerplaats van mijn bedrijf willen laten installeren om daar zelf te kunnen laden en ook mijn vaste klanten een laadpunt te kunnen bieden. Omdat het een afgesloten terrein is dat alleen bereikbaar is voor mensen die er iets te zoeken hebben kan het geen openbare paal worden. Hoe vlieg ik dit aan? Ik heb begrepen dat ik een paal met RFID ondersteuning nodig heb en een backoffice abonnement. Zonnepanelen zijn nu niet aan de orde, mogelijk in de toekomst. Is bovenstaand mogelijk zonder als openbaar laadpunt op de kaarten te verschijnen waardoor er wellicht ‘vreemde’ auto’s op mijn terrein verschijnen?
Ja, je kan een paal semi publiek laten zetten. Dan kunnen anderen laden, maar je laadpaal staat niet op de kaarten.

Bedrijven als 50five kunnen dat voor je regelen.

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jazeg88
Bedankt, hiermee kan ik verder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 21:49
Ik zou het gewoon zelf doen bv via TAP electric.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• koekjah
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 12-09 10:20

koekjah

Luctor et emergo

Wij hebben een XC60 besteld die over enkele weken wordt geleverd, nu langzaam aan het kijken naar een laadpaal.
Wij hebben een 3-fase aansluiting en ondanks dat de xc60 maar op 1 fase kan laden, wil ik toch een 3 fasen lader. Ben ik in ieder geval klaar voor de toekomst.

Vwb de lader, die wil ik zelf gaan installeren. Mijn 'eisen': een wallbox, app voor bediening, load balancing en de mogelijkheid om alleen zonne energie te gebruiken. Het liefst icm de P1 meter, zodat ik niet hoef te pielen met die spoelen om de fase kabels.
Ook wil ik er geen vermogen aan uitgeven. Mijn oog is gevallen op de Peblar home 11kw lader. Iemand ervaringen mee? Of wellicht andere betaalbare adviezen?

Ik rijd prive dus hoef geen uitgebreide backoffice met betalingen, rfid tags enz.

Als je doet wat je deed, krijg je wat je kreeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJuape
  • Registratie: Juni 2007
  • Niet online

DonJuape

Trust me, I'm an engineer!

koekjah schreef op zaterdag 7 december 2024 @ 13:21:
Wij hebben een XC60 besteld die over enkele weken wordt geleverd, nu langzaam aan het kijken naar een laadpaal.
Wij hebben een 3-fase aansluiting en ondanks dat de xc60 maar op 1 fase kan laden, wil ik toch een 3 fasen lader. Ben ik in ieder geval klaar voor de toekomst.

Vwb de lader, die wil ik zelf gaan installeren. Mijn 'eisen': een wallbox, app voor bediening, load balancing en de mogelijkheid om alleen zonne energie te gebruiken. Het liefst icm de P1 meter, zodat ik niet hoef te pielen met die spoelen om de fase kabels.
Ook wil ik er geen vermogen aan uitgeven. Mijn oog is gevallen op de Peblar home 11kw lader. Iemand ervaringen mee? Of wellicht andere betaalbare adviezen?

Ik rijd prive dus hoef geen uitgebreide backoffice met betalingen, rfid tags enz.
De Peblar home kan maar met 3,7kW laden op een fase. Hoeft geen probleem te zijn maar iets om rekening mee te houden.

Hyundai Inster Pulse Winterpack, Zappi V2 3-fasen, 7400 Wp PV SolarEdge 1-fase, WP L/W 1-fase

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JB
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 20:44

JB

Cédric roelt!

XC60 laadt op 2 fasen… of je hebt geen nieuwe @koekjah ?

Mijn boefje is liev!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• V_ger
  • Registratie: September 2009
  • Nu online
Edit: Te laat. Wel op send drukken volgenda keer.

[ Voor 93% gewijzigd door V_ger op 07-12-2024 14:43 ]

Tibber, Gasloos sinds 2017, Nibe F1155, 12.4kWp 30° O/W + 4.4kWp 0°, 3x Victron MP2-5000 + 60 kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
en de mogelijkheid om alleen zonne energie te gebruiken.
Wees je bewust dat dit tot meer laadverlies lijdt (ik ga ervan uit dat je niet urenlangh 11kW uit je panelen haalt).

Laadverlies bij thuisladen elektrische auto kan flink oplopen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JB

JB

Cédric roelt!

.

[ Voor 100% gewijzigd door JB op 07-12-2024 15:19 ]

Mijn boefje is liev!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koekjah

koekjah

Luctor et emergo

@DonJuape maar dat probleem heb ik niet bij een 3 fase aansluiting toch?

@JB ik zie het nu ook.... verkeerd gekeken denk ik. Is idd nieuw model

@Wolly interessant! Thanks.

Zijn er nog andere alternatieven dan voor de Peblar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JB

JB

Cédric roelt!

koekjah schreef op zaterdag 7 december 2024 @ 15:20:

Ik laat op een Easee Lite. V60 hier. Gaat perfect.

Mijn boefje is liev!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koekjah

koekjah

Luctor et emergo

JB schreef op zaterdag 7 december 2024 @ 15:23:
[...]

Ik laat op een Easee Lite. V60 hier. Gaat perfect.
Heb je dan de load balancer erbij?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

koekjah schreef op zaterdag 7 december 2024 @ 15:20:

Je EV kan blijkbaar op 2 fasen laden dus 2x 3,7kW = 7,4kW. Sommige EVs kunnen echt alleen maar op 1 fase laden en dan kun je wellicht beter voor een 3 fase laadpunt kiezen dat op 1 fase met 7,4kW kan laden (als 3,7kW onvoldoende snel is).

Hyundai Inster Pulse Winterpack, Zappi V2 3-fasen, 7400 Wp PV SolarEdge 1-fase, WP L/W 1-fase

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JB

JB

Cédric roelt!

koekjah schreef op zaterdag 7 december 2024 @ 16:02:
[...]

Heb je dan de load balancer erbij?
Ja. Gaat mooi over de 6kW. Dus sneller vol.

Mijn boefje is liev!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JB

JB

Cédric roelt!

DonJuape schreef op zaterdag 7 december 2024 @ 16:03:
[...]

Je EV kan blijkbaar op 2 fasen laden dus 2x 3,7kW = 7,4kW. Sommige EVs kunnen echt alleen maar op 1 fase laden en dan kun je wellicht beter voor een 3 fase laadpunt kiezen dat op 1 fase met 7,4kW kan laden (als 3,7kW onvoldoende snel is).
6,4 kW is maximale.

Mijn boefje is liev!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• koekjah

koekjah

Luctor et emergo

Klinkt ook goed. Die load balancer moet in de RJ11 aansluiting neem ik aan? Daar zit nu de P1 meter van Homewizard in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JB

JB

Cédric roelt!

koekjah schreef op zaterdag 7 december 2024 @ 16:09:
Klinkt ook goed. Die load balancer moet in de RJ11 aansluiting neem ik aan? Daar zit nu de P1 meter van Homewizard in.
HW splitter :)

Mijn boefje is liev!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koekjah

koekjah

Luctor et emergo

Thanks! Kan deze gewoon achter een krachtgroep (3-polig+nul 16A B-kar) of beter achter installatieautomaat? (Of 20A)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• synorluna
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 31-08 08:21

Woensdag wordt hij bij ons geplaatst, dan kan ik je meer vertellen. Wij hebben nu nog geen panelen, maar vanaf week 2 als het goed is wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• synorluna
Wolly schreef op zaterdag 7 december 2024 @ 14:45:
[...]

Wees je bewust dat dit tot meer laadverlies lijdt (ik ga ervan uit dat je niet urenlangh 11kW uit je panelen haalt).

Laadverlies bij thuisladen elektrische auto kan flink oplopen
Dan nog is het goedkoper om via panelen te laden dan via grid, is het niet? Dat stroomverlies kun je dan alleen maar op de koop toenemen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ASW1
synorluna schreef op zaterdag 7 december 2024 @ 20:29:
[...]

Dan nog is het goedkoper om via panelen te laden dan via grid, is het niet? Dat stroomverlies kun je dan alleen maar op de koop toenemen.
In 2027 wanneer de salderingsregeling afloopt wel ja.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• synorluna
ASW1 schreef op zaterdag 7 december 2024 @ 20:35:
[...]

In 2027 wanneer de salderingsregeling afloopt wel ja.
Aha, ik begrijp je punt! Ik heb alleen niet in dat artikel terug kunnen lezen wat er aan het verlies te doen is, los van niet via het stopcontact laden en nieuwe kabels/elektra gebruiken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ASW1
synorluna schreef op zaterdag 7 december 2024 @ 21:06:
[...]

Aha, ik begrijp je punt! Ik heb alleen niet in dat artikel terug kunnen lezen wat er aan het verlies te doen is, los van niet via het stopcontact laden en nieuwe kabels/elektra gebruiken.
Zoveel mogelijk op maximaal vermogen laden en dus niet op PV alleen.
Maar inderdaad wanneer het salderen wegvalt dan kun je die verliezen beter voor lief nemen aangezien je dan toch bijna niets meer krijgt voor teruglevering.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koekjah

koekjah

Luctor et emergo

koekjah schreef op zaterdag 7 december 2024 @ 16:37:
Thanks! Kan deze gewoon achter een krachtgroep (3-polig+nul 16A B-kar) of beter achter installatieautomaat? (Of 20A)
Anyone ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

Een laadpunt moet op een eigen groep met zekering en aardlekschakelaar of gecombineerd in een aardlekautomaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Makrolon
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 22:07
Wat is volgens jou t verschil tussen een krachtgoep en een installatieautomaat?

In ieder geval, gewoon aardlekautomaat gebruiken.. een aparte aardlekschakelaar en krachtgoep is zonde vd ruimte.

13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koekjah

koekjah

Luctor et emergo

Makrolon schreef op zondag 8 december 2024 @ 19:01:
[...]

Wat is volgens jou t verschil tussen een krachtgoep en een installatieautomaat?

In ieder geval, gewoon aardlekautomaat gebruiken.. een aparte aardlekschakelaar en krachtgoep is zonde vd ruimte.
Je hebt gelijk, de aardlekautomaat die ik eerder noemde (3-polig+nul 16A B-kar (AT90211) moet voldoende zijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LetmebeFrank
  • Laatst online: 09-12-2024
Beste,

Zelf ben ik mij aan het oriënteren naar een laadpaal voor thuis. We hebben net een huis gekocht (A+++) welke wij binnenkort gaan betrekken. Het huis heeft zonnepanelen welke vorig jaar 7500KWh hebben opgewekt. Dit is meer dan de huidige bewoners hebben verbruikt en ook meer dan wij verwachten te gebruiken. Graag zouden we:
- de auto willen laden middels eigen opgewekte stroom (slim laden)
- een paal met dynamic load balancing,
- 11KW is meer dan genoeg voor ons (22KW kan indien meerkosten beperkt zijn)
- inzicht via een app

Het liefst zonder abbonementsvorm oid en zakelijke verrekening is niet noodzakelijk. Het huis heeft een 3x25 aansluiting en de kabel voor een oplaadpunt is al aanwezig, alleen de vraag welke laadpaal er moet komen. Zelf zie ik door de bomen het bos niet meer met alle verschillende aanbieders en partijen waar je een offerte kan aanvragen. Zelf heb ik 2 linkerhanden en weet ik niks van elektra en wil daar mijn vingers (letterlijk en figuurlijk) niet aan branden. Zelf doen is voor mij geen optie.

Zelf neig ik naar Wallbox Pulsar of Charge 2 van Zonneplan, of zijn er andere (beter en/of goedkopere) alternatieven en kan iemand de verschillen tussen deze opties uitleggen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• synorluna
burnoutpc schreef op zondag 24 november 2024 @ 21:52:
Even een bericht van iemand die voor een Peblar is gegaan. Vandaag een Peblar Home in gebruik genomen. De lader is prettig om te monteren. Er is duidelijk aandacht besteed aan het zo eenvoudig mogelijk maken van de installatie.

Daarnaast is die eenvoudig in te stellen en de ruimte binnenin de behuizing is ruim genoeg om alles zonder kleerscheuren af te monteren. Blij mee dus. Alleen de doorvoertules zijn matig. Scheuren snel en je plopt ze er zo uit wanneer je met de kabels loopt te frunniken. Dat kon beter. Het liefst zag ik gewoon overal waterdichte wartels.
Wat zijn verder je ervaringen tot nu toe?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

koekjah schreef op zondag 8 december 2024 @ 20:52:
[...]

Je hebt gelijk, de aardlekautomaat die ik eerder noemde (3-polig+nul 16A B-kar (AT90211) moet voldoende zijn
Ik denk dat dat een installatieautomaat is en geen aardlekautomaat. Er zit dus geen aardlekschakelaar in alleen een zekering.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Makrolon
koekjah schreef op zondag 8 december 2024 @ 20:52:
[...]

Ik vraag me af of je t zelf moet willen installeren als je dit soort dingen al niet uit elkaar weet te houden...

13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koekjah

koekjah

Luctor et emergo

Het installeren lukt wel, ik loop alleen heel erg te zoeken naar de juiste componenten. Welke zou jij adviseren dan? Van Attema zie ik maar een beperkt aanbod.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Makrolon
koekjah schreef op zondag 8 december 2024 @ 22:15:
Het installeren lukt wel, ik loop alleen heel erg te zoeken naar de juiste componenten. Welke zou jij adviseren dan? Van Attema zie ik maar een beperkt aanbod.
Als je in de groepenkast werkt moet je ook snappen wat dingen doen en waarom ze er in zitten.

Zoals ik al zei, een 3 fase aardlekautomaat moet je hebben. Waardes moet je dan zelf bepalen aan de hand van welke dikte bekabeling die je gaat leggen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Goochelaar
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 01-09 19:01
Ik heb sinds een paar dagen de Peblar (Business) hangen en die bevalt prima. Inmiddels gekoppeld aan E-flux en ook dat werkt prima. Volgende stap wordt het uitstellen van het opladen tot de goedkoopste uren, maar daar moet ik eerst nog wat vrije tijd voor zien te vinden.

Overigens moet het wel een goede paal zijn als zelfs de lead engineer van Home Assistant er enthousiast over is ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanHenk
  • Registratie: September 2008
  • Niet online
@Goochelaar De Business is een socket-versie toch? Kun je de kabel ook vergrendelen (of beter gezegd, vergrendeld houden), zoals bij bijvoorbeeld de Easee?

[ Voor 13% gewijzigd door JanHenk op 09-12-2024 09:08 ]

skoda enyaq 80 | holtkamper aero | fiscalist én techneut

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kakola
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 09:26
Ja je kan de kabel vergrendeld houden bij de socket versie van de Peblar (= Peblar Business)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Goochelaar
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 01-09 19:01
De business versie is inderdaad de socketversie. Op de locatie waar ik de paal geplaatst heb is weinig ruimte en aangezien ik de paal slechts incidenteel gebruik was dat voor mij praktischer.

Maar zoals @Kakola al zegt is het mogelijk (ik geloof sinds de update van augustus) om de kabel te vergrendelen:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ORXOYp6fPA-KYBxFmAX6uEn9i3U=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Q82ZXkfqN9hECpDwoKZE9uxO.png?f=fotoalbum_small

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• burnoutpc
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 22:02
synorluna schreef op zondag 8 december 2024 @ 21:00:
[...]

Wat zijn verder je ervaringen tot nu toe?
Positief. Ik had laatst wel een issue met niet willen laden. Ik kon niet helemaal pinpointen waar dat aan lag. Hij stond op snel zonneladen, waarbij die ook van het net moet pakken. Maar kreeg de boel niet aan de praat. (Het was 18:00, weinig zon). Peblar heeft ‘t diagnostische bestand uitgelezen en zag niets vreemds. Misschien een dingetje in de auto. Weer terug op standaard gezet en sindsdien geen issues meer gehad.

Load balancing via Homewizard werkt ook feilloos. Je ziet em direct terug springen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChiLLeR
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 16:45
Ik had een probleem met een EVBox livo 2 dat deze niet op de maximale 3 fasen capaciteit wilde laden. Ik heb inmiddels gevonden dat dit in de laad modus zit. Als deze op 'hybride' staat en er is geen 'opwek'-stroom dan blijft op 1 fase laden. Is er wel opwek dan gaat hij pas met 3 fasen laden. Dit betekend dus dat hij 's nachts lekker op 1 fase laadt. Je moet de laadmodus dus op volledig netstroom zetten om er zeker van te zijn dat hij altijd op 3 fasen laadt.
Het duurde wel even voordat ik dit doorhad, staat ook in geen enkel stukje documentatie dat het zo werkt. Hopelijk heeft iemand er iets aan mocht men hier ooit op zoeken :D
Ik laat Tibber nu bepalen dmv tibber koppeling met de auto op welke moment de auto moet gaan laden. Tibber stuurt dan een laad schema naar de auto toe. Dit werkt redelijk, soms als ik de auto thuis meteen in plug duurt het even voordat tibber doorheeft en stuurt pas later een laad schema naar de auto toe terwijl die al aan het laden is. De auto stopt dan niet altijd met laden. Daar moet ik nog iets op vinden.

>> Signature?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• synorluna
burnoutpc schreef op maandag 9 december 2024 @ 13:08:
[...]

Positief. Ik had laatst wel een issue met niet willen laden. Ik kon niet helemaal pinpointen waar dat aan lag. Hij stond op snel zonneladen, waarbij die ook van het net moet pakken. Maar kreeg de boel niet aan de praat. (Het was 18:00, weinig zon). Peblar heeft ‘t diagnostische bestand uitgelezen en zag niets vreemds. Misschien een dingetje in de auto. Weer terug op standaard gezet en sindsdien geen issues meer gehad.

Load balancing via Homewizard werkt ook feilloos. Je ziet em direct terug springen.
Nice! Ik ben benieuwd! In januari komen bij ons de panelen, dus dan ga ik het zelf eens proberen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hmmbob
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 21:06
nieuws: Nederlandse 50five Group neemt laadpalen over van Shell Recharge

Als je nu een laadpaal hebt die gemanaged wordt door Shell, dan wordt het 50five

Sometimes you need to plan for coincidence

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• bumble_bee
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 16:17
bumble_bee schreef op dinsdag 15 oktober 2024 @ 01:12:
Vergeef me een "wat moet ik hebben" post.. Mijn benzineslurper is aan vervanging toe en ik wil nu er nog SEPP is een elektrische auto kopen (zit te kijken naar 2e hands Renault Zoes), en ik ben in de thuis laadpalen rabbithole gesprongen vandaag. Ik zoek een paal (of eigenlijk wallbox) met dit alles:
  • Absoluut geen abonnementen of verbindingen met een cloud van de aanbieder of iets dergeliijks
  • Met ethernet, geen radios (wifi / cell) of als er radios in zitten, uitschakelbaar
  • Zonder geintegreerde laadkabel, wel met authenticatie voor je kan chargen (pasje/app via lan maakt me niet uit), publiek gaat er niet op chargen
  • Heb een dynamisch energiecontract (Nextenergy), het laden van de auto moet aan te sturen zijn per uur
  • Liefst 3fase en 22kw maar de punten hiervoor zijn belangrijker..
  • Zo mogelijk dynamic load balancing (klemmen op fases of P1 maakt me niet uit), maar dit is geen harde eis
  • Er zijn geen zonnepanelen aanwezig maar het zou leuk zijn als er wel support was voor laden met zonnestroom, maar niet belangrijk voor nu
Dat ding moet na het installeren al het bovenstaande kunnen doen zonder internetverbinding. Firewalled van internet, alleen verbonden met LAN. Af en toe een firmware update binnenhalen is OK (dat liefst ook uitschakelbaar).
Ik denk dat ik dan ook OCPP moet willen?
Eventuele apparaten die dat ding aansturen vanaf de lan hebben wel internetverbinding uiteraard, of het nou een app op een telefoon is, of een computer op het lan met opensource software (home assistant? hier moet ik ook nog in duiken trouwens).

Wat moet ik hebben qua laadpaal hiervoor?
Bedankt aan iedereen die replies heeft gegeven hierop in Oktober! Moest toch nog door alles heen zelf want ik kwam er alsnog niet uit.

Heb wel 30-40 verschillende merken vergeleken met deze criteria. Uiteindelijk kwam de Peblar Home Plus als beste uit de bus. Lokale web interface, draait ook offline zonder cloud, aan te sturen met homewizard/evcc via modbus dus dynamisch laden mogelijk met uurtarieven, ethernet, zelfs rfid support.

Had daarop een paar installateurs gebeld, en ik ben uit mijn 17kW droom geholpen: geen enkele installateur doet dit. Als je 3*25A hebt thuis, zekeren ze de aardlekschakelaar voor de paal af op 3*20A (13,8 kW) en laten ze de paal zelf 3*16A (11kW) trekken. Alle installateurs die ik belde doen dit zo. Dus ook al heb je een auto die 22kW kan laden zoals mijn Zoe dan ga je 17kW nooit krijgen. Ik was in de veronderstelling dat dat wel mogelijk was en dat daar die fase klemmen juist voor waren, maar dat is kennelijk alleen een extra beveiliging.

Die klemmen ben ik ook van afgepraat door een installateur, die vertelde mij dat zonneladen niet mogelijk is met die dingen, omdat ze natuurlijk niet weten "welke kant de stroom op vloeit". Alleen met P1 kan je dus zonneladen. Ik had zelf vroeger weleens met P1 gespeeld en wist dat daar een kleine vertraging in zat dus ik dacht dat de klemmen beter zouden zijn in alles, maar dat is dus ook niet zo.

Uiteindelijk ook maar voor de gewone Peblar Home (niet de plus) gegaan trouwens, omdat het sowieso 11kW wordt en ik geen MID of LTE nodig heb.

Totaalprijs van de goedkoopste installateur was uiteindelijk 2750 (inclusief vervangen van de complete groepenkast met 11 groepen a 1000 euro).

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• JanHenk
  • Niet online
@bumble_bee Goede keuze hoor. Zo komen er ook meer ervaringen met de Peblar.

Dat van die CT-klemmen kan ik niet begrijpen. Die kunnen prima de richting meten...

En met 32A zekeren kan ook prima, op twee voorwaarden: Je past load balancing toe en de afgaande kabel voldoende doorsnede heeft voor zulke hoge stromen. Maar ik weet dat installateurs dat niet willen doen, die zitten met hun eigen normen.

11 kW is overigens voor thuisgebruik echt meer dan voldoende. Het enige dat je zou kunnen missen is op 1 fase tot 20A (+) gaan i.v.m. laden op zonnestroom. Maar het is afhankelijk van het vermogen van je PV-installatie of je dat zou missen...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MiBe
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 16:03
bumble_bee schreef op dinsdag 10 december 2024 @ 10:29:
Die klemmen ben ik ook van afgepraat door een installateur, die vertelde mij dat zonneladen niet mogelijk is met die dingen, omdat ze natuurlijk niet weten "welke kant de stroom op vloeit". Alleen met P1 kan je dus zonneladen.
Volgens mij is dat anders precies hoe Zappi het doet...

PV: 20x 370Wp DMEGC DM375M6-60HBB panelen (12x Oost / 8x West) = 7400 Wp op een SAJ R5-6K-T2 (6kW) 3-fase string-omvormer
AC: Mitsubishi Heavy Industries SCM80ZS-W (8kW) multi-spit met 1x SRK50ZS-W (5kW) / 1x SRK35ZS-W (3.5kW) / 2x SRK25ZS-W (2.5kW)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RonJ
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 21:40
CT klemmen hebben gewoon een richting. Er staat ook altijd een pijltje op. Totale onzin dus.

All-electric.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Card Nox
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 22:05
[...]
Die klemmen ben ik ook van afgepraat door een installateur, die vertelde mij dat zonneladen niet mogelijk is met die dingen, omdat ze natuurlijk niet weten "welke kant de stroom op vloeit". Alleen met P1 kan je dus zonneladen.
Zappi doet het ook met CT klemmen en die staan juist bekend om het laden op zonnestroom (heb het thuis ook). Oppassen met die specifieke installateur dus ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Makrolon
[...]

Bedankt aan iedereen die replies heeft gegeven hierop in Oktober! Moest toch nog door alles heen zelf want ik kwam er alsnog niet uit.

Heb wel 30-40 verschillende merken vergeleken met deze criteria. Uiteindelijk kwam de Peblar Home Plus als beste uit de bus. Lokale web interface, draait ook offline zonder cloud, aan te sturen met homewizard/evcc via modbus dus dynamisch laden mogelijk met uurtarieven, ethernet, zelfs rfid support.

Had daarop een paar installateurs gebeld, en ik ben uit mijn 17kW droom geholpen: geen enkele installateur doet dit. Als je 3*25A hebt thuis, zekeren ze de aardlekschakelaar voor de paal af op 3*20A (13,8 kW) en laten ze de paal zelf 3*16A (11kW) trekken. Alle installateurs die ik belde doen dit zo. Dus ook al heb je een auto die 22kW kan laden zoals mijn Zoe dan ga je 17kW nooit krijgen. Ik was in de veronderstelling dat dat wel mogelijk was en dat daar die fase klemmen juist voor waren, maar dat is kennelijk alleen een extra beveiliging.

Die klemmen ben ik ook van afgepraat door een installateur, die vertelde mij dat zonneladen niet mogelijk is met die dingen, omdat ze natuurlijk niet weten "welke kant de stroom op vloeit". Alleen met P1 kan je dus zonneladen. Ik had zelf vroeger weleens met P1 gespeeld en wist dat daar een kleine vertraging in zat dus ik dacht dat de klemmen beter zouden zijn in alles, maar dat is dus ook niet zo.

Uiteindelijk ook maar voor de gewone Peblar Home (niet de plus) gegaan trouwens, omdat het sowieso 11kW wordt en ik geen MID of LTE nodig heb.

Totaalprijs van de goedkoopste installateur was uiteindelijk 2750 (inclusief vervangen van de complete groepenkast met 11 groepen a 1000 euro).
Zoals al gezegd ben je wel verkeerd voorgelicht. 17kw laden kan prima. En van die ct klemmen slaat natuurlijk helemaal nergens op. Maar die installateur weet of niet waar hij het over heeft, of verzint een smoes om niet met ct klemmen te hoeven werken maar toch te kunnen verkopen.

Totaalprijs ben ik ook niet echt van onder de indruk. Mag hopen dat je dan wel een a merk groepenkast hebt gekregen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Kakola
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 09:26
Bij Peblar werkt het zonneladen ook niet met de CT-klemmen, enkel via de P1-poort. Opletten dus met grote woorden & anderen incompetentie verwijten.
De load balancing werkt zowel via CT-klemmen als de P1-poort.

[ Voor 8% gewijzigd door Kakola op 10-12-2024 14:41 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JanHenk
  • Niet online
@Kakola Oké, dat is wel een goede toevoeging in dit geval.

Dan is het wel een softwarematige beperking, want CT-klemmen op zich kunnen de richting wel meten.

Mijn voorkeur zou overigens ook uitgaan naar de P1-poort om eerlijk te zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MiBe
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 16:03
JanHenk schreef op dinsdag 10 december 2024 @ 13:21:
@Kakola Oké, dat is wel een goede toevoeging in dit geval.

Dan is het wel een softwarematige beperking, want CT-klemmen op zich kunnen de richting wel meten.

Mijn voorkeur zou overigens ook uitgaan naar de P1-poort om eerlijk te zijn.
Waarom als ik vragen mag? Ik weet dat P1-poorten op recentere slimme meters een stuk vlotter zijn dan in het verleden, maar met CT-klemmen is het altijd snel. Ik zou niet zo snel een reden kunnen bedenken om P1 over CT te prefereren?

PV: 20x 370Wp DMEGC DM375M6-60HBB panelen (12x Oost / 8x West) = 7400 Wp op een SAJ R5-6K-T2 (6kW) 3-fase string-omvormer
AC: Mitsubishi Heavy Industries SCM80ZS-W (8kW) multi-spit met 1x SRK50ZS-W (5kW) / 1x SRK35ZS-W (3.5kW) / 2x SRK25ZS-W (2.5kW)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RonJ
  • Laatst online: 21:40
Kakola schreef op dinsdag 10 december 2024 @ 13:12:
Bij Peblar werkt het zonneladen ook niet met de CT-klemmen, enkel via de P1-poort. Opletten dus met grote woorden & anderen incompetentie verwijten.
Dan moet ie dat gewoon zeggen ipv een onzinverhaal op te hangen over ct-klemmen die geen richting kunnen meten. Dan ben je of gewoon incompetent. Of je liegt voor een sale. In beide gevallen geen goede reclame voor je beroepsgroep, punt.

All-electric.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bumble_bee
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 16:17
JanHenk schreef op dinsdag 10 december 2024 @ 10:46:
@bumble_bee Goede keuze hoor. Zo komen er ook meer ervaringen met de Peblar.
Dat van die CT-klemmen kan ik niet begrijpen. Die kunnen prima de richting meten...

En met 32A zekeren kan ook prima, op twee voorwaarden: Je past load balancing toe en de afgaande kabel voldoende doorsnede heeft voor zulke hoge stromen. Maar ik weet dat installateurs dat niet willen doen, die zitten met hun eigen normen.

11 kW is overigens voor thuisgebruik echt meer dan voldoende. Het enige dat je zou kunnen missen is op 1 fase tot 20A (+) gaan i.v.m. laden op zonnestroom. Maar het is afhankelijk van het vermogen van je PV-installatie of je dat zou missen...
Ik heb het nog even gecheckt hoor voor ik postte en het staat toch echt in de handleiding van de Peblar dat deze alleen 'zonneladen' ondersteunt met P1, expliciet niet met de klemmen. Mogelijk is dit dan een nadeel van de Peblar (het enige nadeel?). Ik kan me er het een en ander bij voorstellen, maar ik ben absoluut geen elektrotechnicus (slechts ZZP devver), als anderen zeggen dat dit in principe mogelijk moet zijn / is met klemmen en een ander merk, dan wil ik dat meer dan graag geloven.

Dat gezegd hebbende kan iemand met verstand van zaken mij uitleggen hoe je met zo'n klem de 'richting' van de levering kan sensen? Volgens mij werken die dingen inductief en ik heb er niet echt een beeld bij hoe dat zou kunnen. Is het niet gewoon algoritmisch, dus dat de elektronica sensed dat de current de andere kant op dreigt te gaan en aanneemt dat dat dan ook gebeurd is of zoiets?? Het zal ingewikkelder zijn met trailing en leading edges van de 50Hz die op het net zit of zoiets..

Ik geloof trouwens best dat 11kW meer dan genoeg is voor thuisladen, ik had wel graag die 6 kW erbij gehad voor die paar uurtjes dat je incl belasting een negatieve energieprijs hebt - al was het alleen voor de bragging rights :+
Kakola schreef op dinsdag 10 december 2024 @ 13:12:
Dit dus idd. Op zich kostten die klemmen + installatie ook 250 euro extra bij de toko die ik uiteindelijk koos, dus mij hoor je niet klagen. De kans dat ik genoeg extra trek in de delay time van de P1 om de hoofdzekering te doen klapen is 0,000001%. Dan moet je dus tegelijk alle airco's, de compressors van alle koelkasten, een hogedrukreiniger, etc toevallig triggeren wil dat kunnen gebeuren.. En dan ook nog tijdens de gebruikelijke tijden dat het dynamische energietarief laag is, wat vaak midden in een winderige nacht is.. Not likely.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• V_ger
  • Registratie: September 2009
  • Nu online
@bumble_bee een stroom door een kabel creërt een magnetisch veld. Dat kan je "voelen" met een CT klem (spoel). Als de stroom de andere kant op loopt is de orientatie van het magneetveld ook andersom. De stroom door de meetspoel zal dan ook de andere kant op lopen. TLDR, plus en min in de meetspoel draaien om.

Tibber, Gasloos sinds 2017, Nibe F1155, 12.4kWp 30° O/W + 4.4kWp 0°, 3x Victron MP2-5000 + 60 kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StephanN93
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 12-09 16:28
Ik krijg bij mijn nieuwe lease auto in januari via Athlon hun 'thuisoplaadpakket' waar een laadpaal zit. Hierbij werd mij verteld dat coolblue binnenkort contact met mij opneemt. Nu heb ik even snel door het topic gezocht en kreeg ik het niet echt warm van de reviews tot nu toe..

Iemand met een Coolblue laadpaal die mij kan vertellen hoe de huidige stand van zaken is (app, werking van de paal in algemeen, etc)?
Of kan ik beter Athlon bellen en vragen of zij niet 1 van de andere partijen kunnen aanschrijven?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JanHenk
  • Niet online
StephanN93 schreef op woensdag 11 december 2024 @ 10:50:
Ik krijg bij mijn nieuwe lease auto in januari via Athlon hun 'thuisoplaadpakket' waar een laadpaal zit. Hierbij werd mij verteld dat coolblue binnenkort contact met mij opneemt. Nu heb ik even snel door het topic gezocht en kreeg ik het niet echt warm van de reviews tot nu toe..

Iemand met een Coolblue laadpaal die mij kan vertellen hoe de huidige stand van zaken is (app, werking van de paal in algemeen, etc)?
Of kan ik beter Athlon bellen en vragen of zij niet 1 van de andere partijen kunnen aanschrijven?
Cooblue installeert een whitelabel Peblar (in de basis goed..) maar die draait op een heel eigen firmware (bah) en zoals de berichten hierboven stellen kun je die ook niet ombouwen naar Peblars eigen firmware.

Athlon heeft echter meer partners:
Eneco

Merk: Alfen Eve Single Pro-Line
Laadvermogen: tot 7,4kW (1-fase) of 22kW (3-fasen)
Kleur: wit

Shell Recharge Solutions

Merk: Shell Recharge Solutions Home Advanced

50five

Vattenfall

Coolblue

Merk: BlueBuilt
Laadvermogen: tot 22kW
Ik zou vragen om de Alfen bij één van die drie partijen. De Shell Recharge is ook compleet achterhaald, vraag me af of ie nog wordt geplaatst überhaupt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StephanN93
JanHenk schreef op woensdag 11 december 2024 @ 10:56:
[...]

Cooblue installeert een whitelabel Peblar (in de basis goed..) maar die draait op een heel eigen firmware (bah) en zoals de berichten hierboven stellen kun je die ook niet ombouwen naar Peblars eigen firmware.

Athlon heeft echter meer partners:

[...]

Ik zou vragen om de Alfen bij één van die drie partijen. De Shell Recharge is ook compleet achterhaald, vraag me af of ie nog wordt geplaatst überhaupt?
Ik zag inderdaad het verhaal over het whitelabel. Had hoop dat mogelijk Peblar commentaar heeft gegeven en dat Coolblue hun updates zouden hebben doorgevoerd. Vandaar mijn vraag voor recente ervaringen.

Ik ga Athlon even vragen om te zien of een andere partij kan worden bevraagd hiervoor, weinig zin in een half werkende paal waar ik niet eens het lampje zelf minder van kan zetten - dank!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• synorluna
MiBe schreef op dinsdag 10 december 2024 @ 18:42:
[...]

Waarom als ik vragen mag? Ik weet dat P1-poorten op recentere slimme meters een stuk vlotter zijn dan in het verleden, maar met CT-klemmen is het altijd snel. Ik zou niet zo snel een reden kunnen bedenken om P1 over CT te prefereren?
Voor mij is de reden dat ik al een HomeWizard had en ik dan niet €120,- bij hoefde te betalen voor die klemmen.

Dat de Peblar alleen kan zonneladen via P1 wist ik niet, dus blij dat ik deze keuze ben gemaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Just_A_User
  • Laatst online: 21-09 13:14
StephanN93 schreef op woensdag 11 december 2024 @ 11:05:
[...]

Ik zag inderdaad het verhaal over het whitelabel. Had hoop dat mogelijk Peblar commentaar heeft gegeven en dat Coolblue hun updates zouden hebben doorgevoerd. Vandaar mijn vraag voor recente ervaringen.

Ik ga Athlon even vragen om te zien of een andere partij kan worden bevraagd hiervoor, weinig zin in een half werkende paal waar ik niet eens het lampje zelf minder van kan zetten - dank!
Ik heb zo'n Peblar van CoolBlue, te weten een Bluebuilt, en het is een draak van een apparaat. Sure, de auto laden werkt, maar aangezien ik ook die CT klemmen heb gaat voor mij zonneladen dus sowieso niet werken. Leuk dat de CB medewerker dan tegen me zegt dat ze software aan het testen zijn waarmee het straks wel kan, dat zonneladen, maar dat gaat dus niet werken als je CT klemmen hebt.

Prima, mogen ze dan oplossen ,want dat hebben ze wel toegezegd dat dat kan. Dan komen ze maar terug en bouwen ze de handel om. Is niet mijn probleem.

Och ja, je moet toch wat he.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASW1
Just_A_User schreef op woensdag 11 december 2024 @ 18:41:
[...]

Ik heb zo'n Peblar van CoolBlue, te weten een Bluebuilt, en het is een draak van een apparaat. Sure, de auto laden werkt, maar aangezien ik ook die CT klemmen heb gaat voor mij zonneladen dus sowieso niet werken. Leuk dat de CB medewerker dan tegen me zegt dat ze software aan het testen zijn waarmee het straks wel kan, dat zonneladen, maar dat gaat dus niet werken als je CT klemmen hebt.
Even voor de duidelijkheid, heb je zelf vastgesteld dat zonneladen in combinatie met CT klemmen niet werkt?
Prima, mogen ze dan oplossen ,want dat hebben ze wel toegezegd dat dat kan. Dan komen ze maar terug en bouwen ze de handel om. Is niet mijn probleem.
Welke toezegging hebben ze jou dan precies gedaan?

Het blijft me verbazen dat zonneladen met CT klemmen niet zou werken , er is echt geen enkele fatsoenlijke reden voor te bedenken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Just_A_User
  • Laatst online: 21-09 13:14
ASW1 schreef op woensdag 11 december 2024 @ 19:02:
[...]

Even voor de duidelijkheid, heb je zelf vastgesteld dat zonneladen in combinatie met CT klemmen niet werkt?

[...]

Welke toezegging hebben ze jou dan precies gedaan?

Het blijft me verbazen dat zonneladen met CT klemmen niet zou werken , er is echt geen enkele fatsoenlijke reden voor te bedenken.
Nee er is geen zonneladen op die bluebuilt want dat zit er gewoon nog niet in. De toezegging is dat ze software aan het testen zijn waar dat in zit. Dat heb ik van een medewerker maar of dat waar is? Geen idee.

Het niet werken daarvan met CT klemmen weet ik van hier, of is iig wat hier gezegd wordt. Nou, toen ik dat ding kreeg was ik al niet blij maar toen werd er gezegd dat zonneladen er wel aan kwam.

Als nu het verhaal is dat het wel komt maar niet bij installaties met CT klemmen dan mogen ze de handel gaan aanpassen want ik heb nog specifiek gevraagd voor een p1 connectie maar nee nee, CT was beter. Geen woord over dat dat niet zou werken met CT.

Och ja, je moet toch wat he.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Flexiilex
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 12-08 21:10
StephanN93 schreef op woensdag 11 december 2024 @ 10:50:

Ik zou lekker kijken of je het “thuisoolaadpakket” kan skippen en zelf een laadpal plaatst en de e-fluz koppeling maakt. Veel makkelijker, flexibeler en goedkoper

Laden op zonnestroom met CT-klemmen moet prima werken, CoolBlue heeft dit zelf waarschijnlijk niet op orde. Zappi doet niet anders namelijk

[ Voor 8% gewijzigd door Flexiilex op 11-12-2024 23:43 ]

• ASW1
Flexiilex schreef op woensdag 11 december 2024 @ 23:40:
[...]

Ik zou lekker kijken of je het “thuisoolaadpakket” kan skippen en zelf een laadpal plaatst en de e-fluz koppeling maakt. Veel makkelijker, flexibeler en goedkoper
Precies dat.
Hun eigen lader is ook de enige die ze installeren, met zo'n partij moet je niet in zee gaan.

• StephanN93
Ik had zowel Athlon en CB gesproken gisteren eind vd dag. Athlon geeft aan hele goede ervaring te hebben met CB en geen problemen voorziet. Ook de gewenste features zouden aanwezig moeten zijn. (Zie website zeggen ze dan). Helaas ligt er blijkbaar een afspraak dat voor mijn werkgever, CB de partij is die de palen levert. Kunnen ze niks aan veranderen. Het pakket 'skippen' mag ook niet meer, want er is al voor getekend zei de man.

CB gaf aan dat zij ook alles ondersteunen maar dat inderdaad sommige 'kleine details' nog in test waren qua app functies 'maar die komen er sneller aan dan dat ze jouw auto leveren'. Gedurft want het is een voorraad auto dus half januari. Kreeg je alleen een "oh haha".

Denk dat ik momenteel weinig kanten op kan gaan. Athlon gaf aan dat ze alleen wat kunnen doen als ik problemen ervaar als de laadpaal er hangt. CB komt binnenkort met een voorstel en dan hoor ik wel wat mogelijk is.

Zolang hij in ieder geval kan laden op volle snelheid - heb ik tenminste wat en kan mijn auto rijden

• HyperBart
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 18:26
StephanN93 schreef op donderdag 12 december 2024 @ 08:43:
Ik had zowel Athlon en CB gesproken gisteren eind vd dag. Athlon geeft aan hele goede ervaring te hebben met CB en geen problemen voorziet. Ook de gewenste features zouden aanwezig moeten zijn. (Zie website zeggen ze dan). Helaas ligt er blijkbaar een afspraak dat voor mijn werkgever, CB de partij is die de palen levert. Kunnen ze niks aan veranderen. Het pakket 'skippen' mag ook niet meer, want er is al voor getekend zei de man.

CB gaf aan dat zij ook alles ondersteunen maar dat inderdaad sommige 'kleine details' nog in test waren qua app functies 'maar die komen er sneller aan dan dat ze jouw auto leveren'. Gedurft want het is een voorraad auto dus half januari. Kreeg je alleen een "oh haha".

Denk dat ik momenteel weinig kanten op kan gaan. Athlon gaf aan dat ze alleen wat kunnen doen als ik problemen ervaar als de laadpaal er hangt. CB komt binnenkort met een voorstel en dan hoor ik wel wat mogelijk is.

Zolang hij in ieder geval kan laden op volle snelheid - heb ik tenminste wat en kan mijn auto rijden
Als de functies niet werken die ze beloven zou ik niet tekenen voor ontvangst/installatie.

• ASW1

Balen, maar weinig aan te doen.
Ik geloof er overigens niets van dat CB 'met dingen bezig' is voor deze laadpaal,
het is een white label Peblar en de firmware zal daar ook vandaan komen, je maakt mij niet wijs dat CB daar een eigen team developers voor heeft. Waarom de firmware van CB dan achterloopt op die van Peblar zelf zal wel een geldkwestie zijn.
Anderzijds, als je groepenkast is aangepast en je hebt een goede kabel lopen naar de juiste plaats buiten dan is het later vervangen van de lader een heel makkelijk klusje dat je ook zelf in een uurtje kunt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StephanN93
HyperBart schreef op donderdag 12 december 2024 @ 19:00:
[...]

Als de functies niet werken die ze beloven zou ik niet tekenen voor ontvangst/installatie.
Ze gaan pas weg als alles werkt - alsdus volgens de mail (denk dat ze blijven slapen), had de verkoper een lijstje met zaken via mail gestuurd en die waren 'allemaal aanwezig'. Dus als er iets mist verwijs ik daar naar en teken ik voor niks.
ASW1 schreef op donderdag 12 december 2024 @ 19:22:
[...]

Balen, maar weinig aan te doen.
Ik geloof er overigens niets van dat CB 'met dingen bezig' is voor deze laadpaal,
het is een white label Peblar en de firmware zal daar ook vandaan komen, je maakt mij niet wijs dat CB daar een eigen team developers voor heeft. Waarom de firmware van CB dan achterloopt op die van Peblar zelf zal wel een geldkwestie zijn.
Anderzijds, als je groepenkast is aangepast en je hebt een goede kabel lopen naar de juiste plaats buiten dan is het later vervangen van de lader een heel makkelijk klusje dat je ook zelf in een uurtje kunt.
Lijkt mij ook sterk, misschien een consultant ingehuurd voor eenmalig custom firmware verpesten. Maar ja, vindt het ook een beetje zonde om zelf een nieuwe paal te regelen als ik deze via de lease moet meebetalen. Denk dat CB weinig zal doen, maar hopelijk werkt Athlon beter mee mochten er problemen zijn of dingen missen.

Op de offerte staat momenteel alleen; de paal, muurbevestiging en load balancing. Hoe ze LB gaan doen, staat er verder niet bij.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• burnoutpc
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 22:02
StephanN93 schreef op vrijdag 13 december 2024 @ 08:02:
[...]

Ze gaan pas weg als alles werkt - alsdus volgens de mail (denk dat ze blijven slapen), had de verkoper een lijstje met zaken via mail gestuurd en die waren 'allemaal aanwezig'. Dus als er iets mist verwijs ik daar naar en teken ik voor niks.

[...]

Lijkt mij ook sterk, misschien een consultant ingehuurd voor eenmalig custom firmware verpesten. Maar ja, vindt het ook een beetje zonde om zelf een nieuwe paal te regelen als ik deze via de lease moet meebetalen. Denk dat CB weinig zal doen, maar hopelijk werkt Athlon beter mee mochten er problemen zijn of dingen missen.

Op de offerte staat momenteel alleen; de paal, muurbevestiging en load balancing. Hoe ze LB gaan doen, staat er verder niet bij.
Load balancing gaat gewoon via de CT-spoelen of via P1, mits de Bluebuilt dit ondersteund.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UTMachine
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 19:00

Zolang CB het niet zwart-op-wit zet, blijft het bij beloftes en worst case "Sorry, je hebt het maar te doen met wat je hebt".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Heb sinds een tijdje een Zaptec lader hangen, en vorige week mn Kodiaq PHEV opgehaald.

Maar ik heb toch iets waar ik niet helemaal uit kom.

De zaptec kan 'slim laden'. Wat zoveel inhoudt als op dal momenten de laadsessie starten.

Dat gaat op zich goed, hij begint dan bijvoorbeeld om 02:00, en om 4:00 is ie klaar. 100% vol.

All good zou je zeggen. Totdat ik de voorverwarming van het interieur aan zet om een bepaalde tijd. Die begint dan om 6:30 met voorverwarmen. En als ik om 07:00 instap is de accu heen 100% maar 93% vol. Er wordt dus geen stroom meer onttrokken aan de lader lijkt het.

Ligt dit aan de auto? Zou deze een signaal moeten sturen dat ie weer stroom wil?

Of ligt dit aan slim laden van zaptec? Die wil zelf het laadmoment controleren lijkt het.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peter-036
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 15:59
@MikeyMan Dat kun je eenvoudig zelf testen door het 'slim laden' een nachtje uit te zetten en 'm 's morgens voor te verwarmen. Als 'ie dan niet of heel weinig onder de 100% gezakt is bij vertrek, ligt het aan de Zaptec/slim laden instelling.

It is what it is.If you can't change it, deal with it!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janne_nl
Een half uur voorverwarmen vind ik best lang. Bij 10 minuten is de Niro wel warm. Los van het feit dat dan de verwarming weer uitgaat. Na een half uur kan ik wel in korte broek en t-shirt in de auto gaan zitten 😉

Maar zonder app wordt het wel wat lastiger plannen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

janne_nl schreef op zaterdag 14 december 2024 @ 13:21:
Een half uur voorverwarmen vind ik best lang. Bij 10 minuten is de Niro wel warm. Los van het feit dat dan de verwarming weer uitgaat. Na een half uur kan ik wel in korte broek en t-shirt in de auto gaan zitten 😉

Maar zonder app wordt het wel wat lastiger plannen.
Oh ja geen flauw idee. Zet hem een half uurtje van tevoren aan.

Kan ook een vertrektijd plannen, das misschien efficiënter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Peter-036 schreef op zaterdag 14 december 2024 @ 13:15:
@MikeyMan Dat kun je eenvoudig zelf testen door het 'slim laden' een nachtje uit te zetten en 'm 's morgens voor te verwarmen. Als 'ie dan niet of heel weinig onder de 100% gezakt is bij vertrek, ligt het aan de Zaptec/slim laden instelling.
Ja daar heb je ook gelijk in. Vannacht even doen.
Vraag is wel hoe ik in dat geval voorkom dat ie tegen hoog tarief gaat laden als het niet nodig is.

[ Voor 10% gewijzigd door MikeyMan op 14-12-2024 14:20 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BBBvB
  • Registratie: Mei 2023
  • Laatst online: 12:44
V_ger schreef op dinsdag 10 december 2024 @ 23:21:
@bumble_bee een stroom door een kabel creërt een magnetisch veld. Dat kan je "voelen" met een CT klem (spoel). Als de stroom de andere kant op loopt is de orientatie van het magneetveld ook andersom. De stroom door de meetspoel zal dan ook de andere kant op lopen. TLDR, plus en min in de meetspoel draaien om.
Prima verhaal.
En hoe zit dat met 50 Hz wisselstroom? Want daar gaat het om.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Makrolon
BBBvB schreef op zaterdag 14 december 2024 @ 14:53:
[...]

Prima verhaal.
En hoe zit dat met 50 Hz wisselstroom? Want daar gaat het om.
De lader vergelijkt de sinus van de wisselspanning met de waardes vanuit de spoelen. Daarom is het ook zo belangrijk dat ct1 ook l1 in de lader is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naafkap
  • Laatst online: 22:05
MikeyMan schreef op zaterdag 14 december 2024 @ 13:06:
Heb sinds een tijdje een Zaptec lader hangen, en vorige week mn Kodiaq PHEV opgehaald.

Maar ik heb toch iets waar ik niet helemaal uit kom.

De zaptec kan 'slim laden'. Wat zoveel inhoudt als op dal momenten de laadsessie starten.

Dat gaat op zich goed, hij begint dan bijvoorbeeld om 02:00, en om 4:00 is ie klaar. 100% vol.

All good zou je zeggen. Totdat ik de voorverwarming van het interieur aan zet om een bepaalde tijd. Die begint dan om 6:30 met voorverwarmen. En als ik om 07:00 instap is de accu heen 100% maar 93% vol. Er wordt dus geen stroom meer onttrokken aan de lader lijkt het.

Ligt dit aan de auto? Zou deze een signaal moeten sturen dat ie weer stroom wil?

Of ligt dit aan slim laden van zaptec? Die wil zelf het laadmoment controleren lijkt het.
Ik vermoed dat het verwarmingselement in de auto meer vermogen trekt dan de laadpaal kan leveren. PHEV is meestal laden op 1 fase 16A dus 3,6 kW. Verwarmingselement trekt al gauw 5 of meer kW. Verschil wordt dus uit je accu gehaald.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 21:19
Ik moet ook binnenkort een laadpaal hebben.

De wensen, eisen. 3x25A, te koppelen met HA.

Als het kan zo tweaker achtig mogelijk.

Wat is jullie advies?

Het gaat me niet om 3 cijfers achter de komma.

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Makrolon
Grolsch schreef op zaterdag 14 december 2024 @ 20:27:

Wat is jullie advies?

Tesla lader, loadbalancing zelf maken met ha.

Of zappi, kan je ook uitlezen met ha. Of een Alfen, daar kan het ook mee.

Met de laatste 2 heb je ook veel mogelijkheden zonder dat je zelf van alles moet maken met ha.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Naafkap schreef op zaterdag 14 december 2024 @ 20:09:
[...]

Ik vermoed dat het verwarmingselement in de auto meer vermogen trekt dan de laadpaal kan leveren. PHEV is meestal laden op 1 fase 16A dus 3,6 kW. Verwarmingselement trekt al gauw 5 of meer kW. Verschil wordt dus uit je accu gehaald.
Lijkt me niet... Heb een 3 fase lader.

Er start gewoon geen laadproces. Om welke reden dan ook ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanHenk
  • Niet online
@MikeyMan Door je instelling qua “slim laden” geeft de paal gewoon geen vermogen af buiten die tijden.

Als je voorverwarmen wil doen op de laadpaal moet je die setting dan mogelijk (tijdelijk) overrulen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

JanHenk schreef op zaterdag 14 december 2024 @ 21:19:
@MikeyMan Door je instelling qua “slim laden” geeft de paal gewoon geen vermogen af buiten die tijden.

Als je voorverwarmen wil doen op de laadpaal moet je die setting dan mogelijk (tijdelijk) overrulen.
Het lijkt nog veel strikter.

1 laad sessie op een zelf gekozen moment and that's it. Slim laden noemen we dat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
Makrolon schreef op zaterdag 14 december 2024 @ 20:58:
[...]

Tesla lader, loadbalancing zelf maken met ha.

Of zappi, kan je ook uitlezen met ha. Of een Alfen, daar kan het ook mee.

Met de laatste 2 heb je ook veel mogelijkheden zonder dat je zelf van alles moet maken met ha.
Tnx, ze zien er alle 2 goed uit, waar zou jij voor kiezen :?

Ik heb er op de zaak dan ook 1 nodig.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Zubadan
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 07-09 07:50
Grolsch schreef op zondag 15 december 2024 @ 07:10:
[...]

Ik heb laatst een Alfen gekocht. Die kan je aansturen met HA / Domoticz / EVCC, enz. Werkt top. Zie ook het Alfen topic.

Mitsubishi Zubadan 11,2kW, Daikin Ururu Sarara 5kW, Daikin FTXM 2,5kW, 13,2 kWp PV

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Makrolon
Grolsch schreef op zondag 15 december 2024 @ 07:10:
[...]

Ik ben zelf meer fan van de zappi. Die is meer gericht op de eindgebruiker en kan meer out of the box dan de Alfen.

De Alfen is wat meer bulletproof voor zakelijk/semi openbaar gebruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inspired
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 19:57
Makrolon schreef op zondag 15 december 2024 @ 08:29:
[...]

Ik ben zelf meer fan van de zappi. Die is meer gericht op de eindgebruiker en kan meer out of the box dan de Alfen.

Je mag natuurlijk een voorkeur hebben maar wat kan die meer dan? En hij heeft er 1 nodig voor een zakelijk adres. Om dan een paal aan te raden zonder RFID komt op mijn wat vreemd over.

[ Voor 13% gewijzigd door Inspired op 15-12-2024 08:41 ]

Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
Makrolon schreef op zondag 15 december 2024 @ 08:29:
[...]

Kan het zijn dat er geen zappi topic is hier op GoT :? Ik kan het zo niet vinden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Inspired
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 19:57
Grolsch schreef op zondag 15 december 2024 @ 08:40:
[...]

Kan het zijn dat er geen zappi topic is hier op GoT :? Ik kan het zo niet vinden.
Als er meer mensen (met een tag) moeten kunnen laden zou ik sowieso de Alfen nemen. Zappi heeft nog geen RFID lezer.

Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Makrolon
Inspired schreef op zondag 15 december 2024 @ 08:40:
[...]

Je mag natuurlijk een voorkeur hebben maar wat kan die meer dan? En hij heeft er 1 nodig voor een zakelijk adres. Om dan een paal aan te raden zonder RFID komt op mijn wat vreemd over.
Hij geeft nergens aan rfid nodig te hebben. Dus ik ging uit van een kleine bedrijfslocatie waar alleen hij zelf laad.

Ik ben natuurlijk geen eindgebruiker van de laders dus kan het mis hebben, maar volgens mij kan Alfen niet out of the box omgaan met dynamische tarieven, schemas maken met hoeveel er sochtends geladen moet zijn, inzichtelijk maken hoeveel er exact van de zonnepanelen komt, eventueel uitbreiden met thuisbatterij en boiler aansturing in t zelfde ecosysteem.

En volgens mij geef ik netjes aan dat de Alfen de betere optie is voor de grotere zakelijke locatie ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ASW1

Wat is jullie advies?

Als het tweak gehalte een wens is zou ik zeker eens in het EVCC topic kijken.
Evcc slim laden met de zon en dynamische tarieven

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
ASW1 schreef op zondag 15 december 2024 @ 09:33:
[...]

Als het tweak gehalte een wens is zou ik zeker eens in het EVCC topic kijken.
Evcc slim laden met de zon en dynamische tarieven
Ziet er goed uit, werkt dit met alle laadpalen :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASW1
Grolsch schreef op zondag 15 december 2024 @ 10:07:
[...]

Ziet er goed uit, werkt dit met alle laadpalen :?
Er was iets dat bij bepaalde laders je een sponsortoken krijgt, ik weet er ook niet veel vanaf. Ik zou ook hier evdn kijken https://evcc.io/en/

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• kevineppo
  • Registratie: Mei 2013
  • Nu online

Wat is jullie advies?

Heel veel Tweaker achtiger dan helemaal zelf bouwen met een SmartEVSE gaat niet lukken denk ik. Heb er zelf eentje thuis. Native integratie in HA middels MQTT. Kan ook laden op puur PV.

[ Voor 8% gewijzigd door kevineppo op 15-12-2024 10:15 ]

28kWh IONIQ, 8kWp O/W, 7kW Panasonic L, Wanas WTW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janne_nl
MikeyMan schreef op zaterdag 14 december 2024 @ 21:14:
[...]

Lijkt me niet... Heb een 3 fase lader.

Er start gewoon geen laadproces. Om welke reden dan ook ;)
Een PHEV, die laden meestal maar op 1 fase. Die van jou kan wel meer fasen gebruiken? Dan zou ik verwachten dat er ook met meer dan 3.7kW geladen wordt.

Wat als je verwarmen aanzet als de auto al aan het laden is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

janne_nl schreef op zondag 15 december 2024 @ 10:31:
[...]

Een PHEV, die laden meestal maar op 1 fase. Die van jou kan wel meer fasen gebruiken? Dan zou ik verwachten dat er ook met meer dan 3.7kW geladen wordt.

Wat als je verwarmen aanzet als de auto al aan het laden is?
Jahoor, hij laadt met 11kW. Kan tot 22 dacht ik.

Verwarmen aanzetten terwijl de laadsessie loopt zou wellicht kunnen, maar dat wordt plannings technisch wel een uitdaging als ik met volle accu weg wil.

Einde laden zou dan samen moeten vallen met einde verwarmen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janne_nl
Ik bedoel meer om te testen wat er dan gebeurt. Verwarmen uit de accu of iets minder snel laden.

Met 11kW zal die PHEV toch snel vol zijn lijkt me.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanHenk
  • Niet online
kevineppo schreef op zondag 15 december 2024 @ 10:13:
[...]

Heel veel Tweaker achtiger dan helemaal zelf bouwen met een SmartEVSE gaat niet lukken denk ik. Heb er zelf eentje thuis. Native integratie in HA middels MQTT. Kan ook laden op puur PV.
Nadeel daarvan is, dat er geen koppeling met backoffice mogelijk is. Of is dat inmiddels veranderd?

Verder leuk spul.

Pagina: 1 ... 152 ... 191 Laatste

Let op:
Discussie over laadpassen, facturatie e.d.: [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3. Vragen over elektrische auto's en hun bijbehorend laadvermogen in Elektrische auto's - deel 5 of de betreffende merktopics. Er is uiteraard een beetje overlap, maar specifieke vragen of opmerkingen over de inrichting van je meterkast en huisinstallatie horen in Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 2. Voor het zo goedkoop mogelijk thuisladen van je EV kan je terecht in Het grote goedkoop thuisladen van je EV topic en als laatste: voor v2g is er ook een plek: Over V2G; laden en ontladen