Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wmaw
  • Registratie: December 2024
  • Laatst online: 24-03 09:46
Makrolon schreef op zaterdag 14 december 2024 @ 20:58:
[...]

Tesla lader, loadbalancing zelf maken met ha.

Of zappi, kan je ook uitlezen met ha. Of een Alfen, daar kan het ook mee.

Met de laatste 2 heb je ook veel mogelijkheden zonder dat je zelf van alles moet maken met ha.
Je kunt load balance jouw Tesla Wall Connector 3 zonder home assistant, maar het is beetje "bleeding edge" en kost veel geld.

Kijk hier: YouTube: Wall Connector - Dynamic Power Management

Ik heb het zelf gedaan, maar ik wacht op Stedin overstapt van 1-fase naar 3-fase...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hmmbob
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 15:57
JanHenk schreef op zondag 15 december 2024 @ 12:35:
Nadeel daarvan is, dat er geen koppeling met backoffice mogelijk is. Of is dat inmiddels veranderd?
Ja, en werkend (via OCPP). Niet door mijzelf, maar in dat topic genoeg over te vinden.

Sometimes you need to plan for coincidence

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kevineppo
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 11:39
JanHenk schreef op zondag 15 december 2024 @ 12:35:
[...]

Nadeel daarvan is, dat er geen koppeling met backoffice mogelijk is. Of is dat inmiddels veranderd?

Verder leuk spul.
De laatste versie heeft OCCP ondersteuning gekregen. Ik heb even 5 minuten ermee gespeeld en had vrij snel koppeling met Tap Electric dus dat werkt inmiddels prima volgens mij! Heb het daarna wel weer uit gezet, mijn paal staat op privé terrein namelijk.

28kWh IONIQ, 8kWp O/W, 7kW Panasonic L, Wanas WTW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanHenk
  • Registratie: September 2008
  • Niet online
@Hmmbob @kevineppo Ah dat wist ik niet, dat is een mooie update dan.

skoda enyaq 80 | holtkamper aero | fiscalist én techneut

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nietorigineel
  • Registratie: December 2005
  • Niet online
Ik ben op zoek naar een laadpaal:
- met loadbalancing
- 3 fasen
- zonder abonnement of cloud koppeling, omdat ik geen maandelijks bedrag wil betalen, en ook niet in de problemen komen als de producent kopje onder gaat, of opeens een gratis dienst omzet in een betaalde.
- idealiter met een vaste kabel aan de oplader, dat lijkt me het meest gebruiksvriendelijk.

De info uit de topic start is denk ik niet helemaal up to date, dus vandaar hier de vraag: wat zouden opties zijn die ik verder kan onderzoeken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fishbeast
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 16:00
nietorigineel schreef op maandag 16 december 2024 @ 10:10:
- met loadbalancing
- 3 fasen
- zonder abonnement of cloud koppeling, omdat ik geen maandelijks bedrag wil betalen, en ook niet in de problemen komen als de producent kopje onder gaat, of opeens een gratis dienst omzet in een betaalde.
- idealiter met een vaste kabel aan de oplader, dat lijkt me het meest gebruiksvriendelijk.
Ik heb zelf een NewMotion Advanced 3.0 van Shell recharge aan de muur hangen. Alhoewel ik deze niet direct zou aanraden omdat de app een draak is, zou je in theorie hier cloud-loos mee kunenn laden. Dit betekent dan:
- plug-and-play: iedereen die de auto aan je paal hengt kan er mee laden zonder authorizatie. Voor de autorizatie van de gebruiker moet je een pas scannen en hier voor wordt 'naar huis' gebeld.
- geen (automatische) kostenvergoeding met bijvoorbeeld je werkgever oid. Als je de auto prive hebt, is dit natuurlijk geen probleem, maar dit betekent wel dat als het in de toekomst nodig zou moeten zijn, er een andere paal aangeschaft moet worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperBart
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 16:12
- met loadbalancing
- 3 fasen

De info uit de topic start is denk ik niet helemaal up to date, dus vandaar hier de vraag: wat zouden opties zijn die ik verder kan onderzoeken?
Ben net even gaan kijken maar die is toch redelijk up to date nog.

Een simpele Alfen S-Line of Pro-Line en alle opties die je wenst, prima ding. Bestellen via webshop en zelf installeren.

NewMotion zou ik echt ver van weg blijven...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Grolsch
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 15:14
Ik neig ook erg naar de Alfen laadpaal.
Ik neem aan dat ik daar ook in kan zien hoeveel kWh er geladen is zodat ik de kosten gespecificeerd kan doorberekenen :?

Hangt daar nog een betaald abonnement aan vast?

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nietorigineel
  • Niet online
Fishbeast schreef op maandag 16 december 2024 @ 10:14:
[...]

Ik heb zelf een NewMotion Advanced 3.0 van Shell recharge aan de muur hangen. Alhoewel ik deze niet direct zou aanraden omdat de app een draak is, zou je in theorie hier cloud-loos mee kunenn laden. Dit betekent dan:
- plug-and-play: iedereen die de auto aan je paal hengt kan er mee laden zonder authorizatie. Voor de autorizatie van de gebruiker moet je een pas scannen en hier voor wordt 'naar huis' gebeld.
- geen (automatische) kostenvergoeding met bijvoorbeeld je werkgever oid. Als je de auto prive hebt, is dit natuurlijk geen probleem, maar dit betekent wel dat als het in de toekomst nodig zou moeten zijn, er een andere paal aangeschaft moet worden.
Ook goed om te weten welke palen mensen NIET aanraden.
HyperBart schreef op maandag 16 december 2024 @ 10:50:
[...]

Ben net even gaan kijken maar die is toch redelijk up to date nog.

Een simpele Alfen S-Line of Pro-Line en alle opties die je wenst, prima ding. Bestellen via webshop en zelf installeren.

Op de website van alfen ging het ook veel over de app, vandaar ik even twijfelde of het een goede optie is, zeker ivm de financiele problemen die ze hadden (of hebben). Plug en play zou prima zijn, loopt de RIFD authorisatie altijd via hun servers?

Zelf installeren is niet voor mij weggelegd, maar de paal zelf is in ieder geval behoorlijk betaalbaar (S-Line).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JanHenk
  • Niet online
@Grolsch

De Alfen is in ieder geval heel goed te integreren met evcc, hetgeen @ASW1 eerder naar linkte. Verder heeft @Makrolon ook gelijk dat out-of-the-box er geen integratie is met bijv. dynamische tarieven en laadplannen maken. Die software is eigenlijk vrij beperkt qua functionaliteit. Die behoefte heb ik nu zelf ingevuld met gebruikmaken van evcc en dat werkt (voor mij) perfect. Anderen gebruiken daarvoor de API en Home Assistant, dat werkt ook prima. Ik gebruik de Alfen apps in ieder geval zelf niet.

Hij heeft een MID meter intern die de geladen energie bij houdt. Ik heb die middels de HA integratie ook in het energy dashboard.

Daarnaast, als je een versie koopt met RFID lezer, kun je gewoon iedere backoffice koppelen. Ik gebruik zelf Tap Electric. Hun backoffice is gratis, maar er zit een percentage op de geladen stroom voor de afnemer. Als je vanuit je bedrijf hun laaddruppel gebruikt is er geen opslag per kWh maar kost het € 2,50 per maand. E-Flux is een andere veelgebruikte optie, maar duurder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanHenk
  • Niet online
nietorigineel schreef op maandag 16 december 2024 @ 11:24:
[...]
Op de website van alfen ging het ook veel over de app, vandaar ik even twijfelde of het een goede optie is, zeker ivm de financiele problemen die ze hadden (of hebben). Plug en play zou prima zijn, loopt de RIFD authorisatie altijd via hun servers?

Zelf installeren is niet voor mij weggelegd, maar de paal zelf is in ieder geval behoorlijk betaalbaar (S-Line).
Zelf gebruik ik de app dus niet. Voor sommigen is die wel toereikend, als je enkel wil instellen op zonneladen bijv.

De autorisatie loopt juist niet via Alfen maar via de backoffice die je zelf hebt gekoppeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonJ
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 16:45
Grolsch schreef op maandag 16 december 2024 @ 11:21:
Ik neig ook erg naar de Alfen laadpaal.
Ik neem aan dat ik daar ook in kan zien hoeveel kWh er geladen is zodat ik de kosten gespecificeerd kan doorberekenen :?

Hangt daar nog een betaald abonnement aan vast?
Als je alleen (zoals ik) de laadsessies van jezelf wil kunnen bijhouden (al dan niet met een RFID tag per gebruiker) dan voldoet het gratis backoffice abonnement bij TapElectric. Wil je de verrekening/betaling automatisch laten verlopen (en bezoekers laten laden en betalen met hun eigen pasje) dan is een betaald abonnement nodig (maar die kosten (5,50/maand geloof ik) mag je gewoon doorberekenen in het tarief, net als de afschrijving van de paal). In dat geval kan je beter voor eFlux als backoffice kiezen, die "roamen" met meer/alle laadpasaanbieders.

Beide werken overigens inmiddels met een SmartEVSE, maar gezien je zakelijke context zou ik lekker een alfen oid pakken idd.

All-electric.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Grolsch
JanHenk schreef op maandag 16 december 2024 @ 11:30:
@Grolsch

De Alfen is in ieder geval heel goed te integreren met evcc, hetgeen @ASW1 eerder naar linkte. Verder heeft @Makrolon ook gelijk dat out-of-the-box er geen integratie is met bijv. dynamische tarieven en laadplannen maken. Die software is eigenlijk vrij beperkt qua functionaliteit. Die behoefte heb ik nu zelf ingevuld met gebruikmaken van evcc en dat werkt (voor mij) perfect. Anderen gebruiken daarvoor de API en Home Assistant, dat werkt ook prima. Ik gebruik de Alfen apps in ieder geval zelf niet.

Hij heeft een MID meter intern die de geladen energie bij houdt. Ik heb die middels de HA integratie ook in het energy dashboard.

Daarnaast, als je een versie koopt met RFID lezer, kun je gewoon iedere backoffice koppelen. Ik gebruik zelf Tap Electric. Hun backoffice is gratis, maar er zit een percentage op de geladen stroom voor de afnemer. Als je vanuit je bedrijf hun laaddruppel gebruikt is er geen opslag per kWh maar kost het € 2,50 per maand. E-Flux is een andere veelgebruikte optie, maar duurder.
Het bedrijf is van mezelf, ik moet dus alleen vanuit privé de zakelijk geladen kWh's doorberekenen en administratief kunnen onderleggen.
Ik denk dat ik hem sws met RFID reader bestel, je weet nooit waar het handig voor is.
Ook komt de lader buiten te hangen, misschien is RFID dan wel handig om te voorkomen dat iemand bij mij thuis begint te stekkeren. Al woon ik achteraf, ik zie niet iemand zijn auto bij mij op de oprit rijden, onder de carport zetten en zijn auto beginnen te laden, maar je weet het nooit.

mijn vrouw heeft (nog) geen EV, dus daar is het ook niet voor nodig.

Dynamische tarieven heb ik thuis geen last van, kheb hem nog 3 jaar vast weten te zetten zonder terugleverboete.

Op de zaak kan het natuurlijk wel zijn dat klanten/leveranciers willen laden, misschien is het daar wel handig voor om iets van een backoffice hiervoor te hebben.

Kan ik ook met RFID werken maar geen backoffice :? Gewoon een soort sleutel / beveiliging dat niet iedereen zomaar gratis kan laden?

zitten er nog voor/nadelen aan de pro line en/of S line ?

Bedankt voor je hulp, en ook @RonJ voor de tips, ik denk dat het dus gewoon een Alfen wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonJ
Grolsch schreef op maandag 16 december 2024 @ 11:43:
[...]

Het bedrijf is van mezelf, ik moet dus alleen vanuit privé de zakelijk geladen kWh's doorberekenen en administratief kunnen onderleggen.
Ik denk dat ik hem sws met RFID reader bestel, je weet nooit waar het handig voor is.
Ook komt de lader buiten te hangen, misschien is RFID dan wel handig om te voorkomen dat iemand bij mij thuis begint te stekkeren. Al woon ik achteraf, ik zie niet iemand zijn auto bij mij op de oprit rijden, onder de carport zetten en zijn auto beginnen te laden, maar je weet het nooit.

mijn vrouw heeft (nog) geen EV, dus daar is het ook niet voor nodig.

Dynamische tarieven heb ik thuis geen last van, kheb hem nog 3 jaar vast weten te zetten zonder terugleverboete.

Op de zaak kan het natuurlijk wel zijn dat klanten/leveranciers willen laden, misschien is het daar wel handig voor om iets van een backoffice hiervoor te hebben.

Kan ik ook met RFID werken maar geen backoffice :? Gewoon een soort sleutel / beveiliging dat niet iedereen zomaar gratis kan laden?

zitten er nog voor/nadelen aan de pro line en/of S line ?

Bedankt voor je hulp, en ook @RonJ voor de tips, ik denk dat het dus gewoon een Alfen wordt.
Opzich kan je dat zelf ook gewoon administratief doen dan (1x per kwartaal ofzo de sessies vanuit TE in een sheet zetten of gewoon je metertje aflezen, een bedrag per kWh inboeken en overmaken). Maar dat automatisch laten doen door een backoffice heeft ook wel wat, dan krijg je gewoon elke maand een factuur op de zaak/prive voor wat er waar dan ook met de laadpas geladen is. En je krijgt maandelijks de laadkosten per locatie/paal daar weer bijgeschreven (en dus ook de kosten die bezoekers maken, die dan gewoon met de eigen pas kunnen laden). Maar dat kost je dan wel een paar tientjes per jaar om hierin ontzorgd te worden.

Of een alfen zelf rfid's zonder OCPP kan afhandelen weet ik zo niet, maar dat weten de alfen gebruikers hier vast wel.

All-electric.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JanHenk
  • Niet online
Ik heb het nog nooit meegemaakt dat iemand bij mij thuis gaat laden, ondanks dat mijn laadpunt publiek staat ingesteld. Van mij mogen ze, als ik overdag niet thuis ben. Voor mijn huis zijn twee kantoorlocaties waar veel mensen werken (ook 8 laadpalen die altijd bezet zijn) en de parkeergelegenheid is bedroevend, maar zelfs dan zie ik nog steeds geen laders/parkeerders op mijn oprit...

Je kunt de RFID-lezer binnen de Alfen software ook gebruiken voor puur authenticatie zonder backoffice inderdaad. Iedere willekeurige laadpas kun je daarvoor instellen.

S-line kan tot 11 kW, volgens mij is er geen S-line (meer?) die tot 22 kW kan. 22kW is in beginsel overkill, maar wat daar wél handig aan is, is dat ie ook op 1-fase tot 32A kan laden. Afhankelijk van de omvang van je zonnestroominstallatie kun je zo het vaker schakelen tussen 1- en 3-fase voorkomen wanneer je op je zonnestroomoverschot wil laden. Met de S-line ben je beperkt tot 16A oftewel 3,7 kW. Dat terwijl 3-fase een minimum laadstroom heeft van 4,2kW.

Zakelijk zou ik de Pro-line nemen ivm het display, bij gebruik backoffice. De S-line is m.i. voldoende voor thuis, tenzij je graag tot 32A op 1-fase wil kunnen gaan. Gezien de omvang van je installatie uit de sig (@Grolsch ) zit je al gauw in het 3-fase bereik, dus zou de S-line prima kunnen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Grolsch
Ik heb thuis alles 3 fasen (WP/PV) dus dat is wel de wens.
Dan denk ik dat ik zowel thuis als zakelijk de Pro-line neem, lekker uniform, en op de laatste paar 100 euro komt het ook niet aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henry65
  • Laatst online: 21-09 16:32
HyperBart schreef op maandag 16 december 2024 @ 10:50:
[...]
Want? Ik heb deze al een aantal jaren en beval prima (op het design na dan). App is goed, kan hem aansturen vanuit domoticz, automatische verrekening met de zaak, gastgebruik, prima backoffice

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 16:15
Henry65 schreef op maandag 16 december 2024 @ 12:45:
[...]

Want? Ik heb deze al een aantal jaren en beval prima (op het design na dan). App is goed, kan hem aansturen vanuit domoticz, automatische verrekening met de zaak, gastgebruik, prima backoffice
Kun je hem ook aan een andere backoffice hangen met OCPP?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henry65
  • Laatst online: 21-09 16:32
ASW1 schreef op maandag 16 december 2024 @ 12:58:
[...]

Kun je hem ook aan een andere backoffice hangen met OCPP?
Volgens de handleiding is i.i.g. de advanced 3.0 OCPP compatible: Backoffice-protocol OCPP 1.6-JSON

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ASW1
Henry65 schreef op maandag 16 december 2024 @ 13:29:
[...]

Volgens de handleiding is i.i.g. de advanced 3.0 OCPP compatible: Backoffice-protocol OCPP 1.6-JSON
Ja maar heb je hier zelf toegang toe, kun je ook een andere partij instellen als backoffice?
Als dat niet het geval is dan zou ik nooit aan zo'n lader beginnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -bolio-
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 11:26

-bolio-

Gamertag: BolioDraak

- met loadbalancing
- 3 fasen

Ik heb een aantal weken geleden een Peblar Home geinstalleerd. Heb pas sinds gisteren de (PH)EV auto voor de deur dus nog niet lang in gebruik, maar tot nu toe is de ervaring heel goed.

de paal ondersteund:
- Loadbalancing dmv klemmen of P1 HomeWizard (gebruik ik) en ook laden op overschot zonnepanelen
- 3 fase 11kw (Peblar Home) 22kw (Peblar Home Plus)
- Stand alone mode (gebruik ik) of via een OCCP back office
- RFID voor laad sessie te starten (ook lokaal, je krijgt er een Peblar tag bij, maar iedere RFID werkt)
- Vaste kabel van 5 of 7,5 meter, kabel kan opgerold worden over de Peblar
- REST API voor integratie
- Ethernet, WiFi en Modbus voor connectivity

Daarnaast vind ik het design en het installatie process van de paal goed doordacht. Heb het gevoel dat dit een flexibele en robuuste paal is waar ik lang plezier van ga hebben. De Peblar Home met 7,5m kabel is te koop voor onder de 800 euro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• michaeltpas
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 03-09 10:25
-bolio- schreef op dinsdag 17 december 2024 @ 13:14:
[...]

Ik heb een aantal weken geleden een Peblar Home geinstalleerd. Heb pas sinds gisteren de (PH)EV auto voor de deur dus nog niet lang in gebruik, maar tot nu toe is de ervaring heel goed.

de paal ondersteund:
- Loadbalancing dmv klemmen of P1 HomeWizard (gebruik ik) en ook laden op overschot zonnepanelen
- RFID voor laad sessie te starten (ook lokaal, je krijgt er een Peblar tag bij, maar iedere RFID werkt)

Daarnaast vind ik het design en het installatie process van de paal goed doordacht. Heb het gevoel dat dit een flexibele en robuuste paal is waar ik lang plezier van ga hebben. De Peblar Home met 7,5m kabel is te koop voor onder de 800 euro.
Klinkt goed! Ik ben zelf ook aan het kijken. Voor privé, Tesla model Y, bij een eigen parkeerplaats iets van het huis af waar de kabel (inclusief datakabel) al klaar ligt (nieuwbouw), liefst via P1 Homewizard/ HA. Eerst kreeg ik van vrienden het advies 'alvast' voor 22kw te gaan, maar nu hoor ik toch ook weer dat 11kw prima is. Valt daar iets zinnigs over te zeggen of is het om het even?

Verder ben ik benieuwd in hoeverre een (toch niet goedkope) installatie nodig/wenselijk is wanneer de kabel eigenlijk al ligt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nietorigineel
  • Niet online
-bolio- schreef op dinsdag 17 december 2024 @ 13:14:
[...]

de paal ondersteund:

Thanks! Ik ga niet zelf installeren, dus dat deel wat minder belangrijk voor mij, maar evengoed wel goedkoper dan een alfen. Maar eens kijken of ik meer ervaringen kan vinden van mensen die dit merk al wel wat langer gebruiken. Vooralsnog neig ik nog naar een alfen s-line.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Verdicampo
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 09:11
michaeltpas schreef op dinsdag 17 december 2024 @ 15:32:
[...]

Klinkt goed! Ik ben zelf ook aan het kijken. Voor privé, Tesla model Y, bij een eigen parkeerplaats iets van het huis af waar de kabel (inclusief datakabel) al klaar ligt (nieuwbouw), liefst via P1 Homewizard/ HA. Eerst kreeg ik van vrienden het advies 'alvast' voor 22kw te gaan, maar nu hoor ik toch ook weer dat 11kw prima is. Valt daar iets zinnigs over te zeggen of is het om het even?

Verder ben ik benieuwd in hoeverre een (toch niet goedkope) installatie nodig/wenselijk is wanneer de kabel eigenlijk al ligt?
in een nacht 8 uur kan je met 11kW 88kWh laden, dus tenzij je twee auto's (of een flinke bestelbus?) hebt, is 22kW niet echt nodig. Plus, een normale hoofdaansluiting is meestal 25A, dus dat is max ongeveer 18kW, dus als je je 22kW lader volledig wilt gebruiken zul je ook een grotere aansluiting moeten nemen en je groepenkast ook daarvoor geschikt maken. Als je een 1 fase aansluiting hebt, en een auto die een 7kW lader op 1 fase, is het wel voor de hand liggend.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• michaeltpas
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 03-09 10:25
Verdicampo schreef op dinsdag 17 december 2024 @ 17:03:
[...]

in een nacht 8 uur kan je met 11kW 88kWh laden, dus tenzij je twee auto's (of een flinke bestelbus?) hebt, is 22kW niet echt nodig. Plus, een normale hoofdaansluiting is meestal 25A, dus dat is max ongeveer 18kW, dus als je je 22kW lader volledig wilt gebruiken zul je ook een grotere aansluiting moeten nemen en je groepenkast ook daarvoor geschikt maken. Als je een 1 fase aansluiting hebt, en een auto die een 7kW lader op 1 fase, is het wel voor de hand liggend.
Top antwoord, bedankt. Gaat om één auto, momenteel geen woon-werk verkeer, en ik dacht al zoiets te horen over 25A/18kW. Dus klinkt logisch. Dank.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fishbeast
Verdicampo schreef op dinsdag 17 december 2024 @ 17:03:
[...]

Hou ook in je achterhoofd dat een zwaardere aansluiting dan 3x25A significant meer vastrechtkosten met zich meebrengt.
Ter illustratie: Ik heb een MY LR, en een 11kWh laadmogelijkheid. Ik heb nog nooit gehad dat ik de auto zodanig leeg had gereden dat deze niet de volgende dag weer op 80% zit; en ik heb mijn laad-schema zo ingesteld dat de auto pas vanaf 12u 's nachts begint met laden...

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• V_ger
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 14:56
Fishbeast schreef op woensdag 18 december 2024 @ 09:46:
[...]

Ter illustratie: Ik heb een MY LR, met een 11kWh laadmogelijkheid. Ik heb nog nooit gehad dat ik de auto zodanig leeg had gereden dat deze niet de volgende dag weer op 80% zit
Ja, dat geloof ik graag. Als er maar 11 kWh in hoeft 😁. Maar ik geloof ook dat als je de h niet had getypt, je hem ook volgeladen krijgt in 1 nacht.

Tibber, Gasloos sinds 2017, Nibe F1155, 12.4kWp 30° O/W + 4.4kWp 0°, 3x Victron MP2-5000 + 60 kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fishbeast
V_ger schreef op woensdag 18 december 2024 @ 09:51:
[...]

Ja, dat geloof ik graag. Als er maar 11 kWh in hoeft 😁. Maar ik geloof ook dat als je de h niet had getypt, je hem ook volgeladen krijgt in 1 nacht.
Ik zal er in het vervolg een / tussenzetten als dat minder verwarring oplevert voor je. :+

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• JanHenk
  • Niet online
kW/h levert in ieder geval niet minder verwarring op... ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Verdicampo
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 09:11
[...]

Hou ook in je achterhoofd dat een zwaardere aansluiting dan 3x25A significant meer vastrechtkosten met zich meebrengt.
Ter illustratie: Ik heb een MY LR, en een 11kWh laadmogelijkheid. Ik heb nog nooit gehad dat ik de auto zodanig leeg had gereden dat deze niet de volgende dag weer op 80% zit; en ik heb mijn laad-schema zo ingesteld dat de auto pas vanaf 12u 's nachts begint met laden...
Ja dat was ik er nog vergeten bij te zetten inderdaad. zie ook deze post: hansham in "Thuisladen van je EV deel 2"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ernstblaauw
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 19-09 21:43
ernstblaauw schreef op woensdag 4 december 2024 @ 09:37:
Goedendag,

Ik ben op zoek naar een thuislader en installateur voor een Model 3 (5 jaar oud). Ik heb de volgende uitgangspunten:
  • Liefst laden met 11 kW, maar 7,4 zou ook nog kunnen
  • Ik heb nu zonnepanelen (12 stuks). Daar wil ik graag mee laden als de zon schijnt, zeker als de saldering straks is afgeschaft
  • Ik heb nu een vast contract, maar overweeg een dynamisch contract., Het zou fijn zijn als de lader daar rekening mee kan houden
  • De lader komt in mijn voortuin, die openbaar toegangelijk is. Er moet dus enige beveiliging op zitten om te voorkomen dat Jan en alleman komt laden
  • De unit moet aan de buitenmuur worden bevestigd
En iets minder belangrijk, maar zou mooi zijn:
  • HomeAssistent-integratie zou ik mooi vinden, maar is geen must. Heb een docker klaarstaan, maar vooralsnog voldoen Hue en Tado nog wel, dus ik gebruik het niet echt.
  • V2G laden, maar dat kan deze Model 3 niet en die houden we sowieso 4 jaar. We delen de laadgoot over de stoep, dus ik kan de auto niet altijd inpluggen. Maar je weet nooit hoe het straks is,
  • Liever een socket dan een kabel, want als je kabel kapot gaat, kan je die tenminste los vervangen. Bij mijn laatste auto was dat bijvoorbeeld een keer nodig
  • Bij voorkeur geen abonnement, maar wel een app
Ik weet niet hoe mijn elektra in elkaar zit. Ik heb een inductiekookplaat, dus ik ga ervan uit dat het 3 fasen is. Hoe de zonnepanelen zijn verbonden, is mij ook niet bekend.
Update: Mijn Liander geeft aan dat het 3x25A is

Wat betreft de lader:
Ik kwam zelf op de Zappie v2.1 inclusief hub en Harvi uit. Die kan makkelijk schakelen met zonnepanelen. Ondersteunt volgens mij alleen geen V2G, heeft het zin te wachten op de opvolger? https://www.myenergi.com/...rk-on-new-v2g-ev-charger/.

Verder dacht ik aan de Alfen Eve Singe S. Die lijkt wat minder populair, maar voldoet volgens mij ook aan mijn eisen.

Installateur:
Ik woon in de omgeving van Amsterdam. Ik ben op zoek naar een installateur die eventueel ook de meterkast onderhanden kan nemen. Heeft iemand advies wat een goede is? Of die ik juist moest mijden?

Kunnen jullie me helpen?
Ik heb enkele offertes opgevraagd, en allemaal raden ze de Ratio Solar aan bij mijn eisen. Ik kan niet goed vinden wat de verschillen zijn tussen de Zappi en deze Ratio Solar. Weet iemand hier wat de één wel kan en de ander niet? Ik heb het vermoeden dat de Zappi app beter werkt, maar ook daar kan ik geen details over vinden. Heeft iemand inzicht in de verschillen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Franciesco
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 15:39
Fishbeast schreef op woensdag 18 december 2024 @ 09:54:
[...]

Ik zal er in het vervolg een / tussenzetten als dat minder verwarring oplevert voor je. :+
Beter is gewoon de correcte eenheden gebruiken: laadvermogen/laadsnelheid is in kW niet kWh.
De energie die je in de batterij gestopt hebt is dan kWh. Dus b.v. 5 uurtjes laden met 11kW geeft 55kWh (extra) in de batterij. Versimpelt, want er zijn immers altijd laadverliezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fishbeast
Franciesco schreef op woensdag 18 december 2024 @ 11:08:
[...]

Beter is gewoon de correcte eenheden gebruiken: laadvermogen/laadsnelheid is in kW niet kWh.
De energie die je in de batterij gestopt hebt is dan kWh. Dus b.v. 5 uurtjes laden met 11kW geeft 55kWh (extra) in de batterij. Versimpelt, want er zijn immers altijd laadverliezen.
ok, mijn fout. Ik was in de veronderstelling dat laadvermogen/snelheid ook met tijdseenheid genoteerd werd. 11kW klinkt voor mij veel meer als een hoeveelheid, dan een snelheid :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanHenk
  • Niet online
Fishbeast schreef op woensdag 18 december 2024 @ 11:21:
[...]

ok, mijn fout. Ik was in de veronderstelling dat laadvermogen/snelheid ook met tijdseenheid genoteerd werd.
Dat klopt ook wel, 1 Watt = 1 Joule per seconde. (J/s). ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hermarcel
  • Registratie: April 2003
  • Niet online
[...]

Maar als het prijsverschil te overzien is (incl bekabeling) dan valt 22kW toch te overwegen. Met voldoende zon zou je dan, als het nodig is, behoorlijk snel kunnen laden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• -bolio-
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 11:26

-bolio-

Gamertag: BolioDraak

michaeltpas schreef op dinsdag 17 december 2024 @ 15:32:
[...]

Zoals al eerder gezegd is, lijkt me 11kw meer dan genoeg, en brengt 22kw waarschijnlijk verzwaring van de aansluiting en hoger vastrecht met zich mee.

De laadpaal plaatsen, kabel (YMvK-as 4x4mm2 en ethernet) aansluiten en leggen tot in de meterkast heb ik zelf gedaan. Het bijplaatsen van de 3 fase aardlek automaat en aansluiten van de kabel in de meterkast komt een electricien deze week doen. Ik heb de laadpaal nu tijdelijk met 1 fase aangesloten op een groep die ongebruikt was in de meterkast. Werkt prima, alleen gaat het laden langzamer maar aangezien mijn accu maar 20kwh is, is dat prima te doen.

Als je handig bent en vaker een stopcontact hebt aangesloten is dit prima te doen, maar als je het niet zeker weet, beter overlaten aan de professional.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Patox
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 10:44
ernstblaauw schreef op woensdag 18 december 2024 @ 10:29:
[...]

Ik heb enkele offertes opgevraagd, en allemaal raden ze de Ratio Solar aan bij mijn eisen. Ik kan niet goed vinden wat de verschillen zijn tussen de Zappi en deze Ratio Solar. Weet iemand hier wat de één wel kan en de ander niet? Ik heb het vermoeden dat de Zappi app beter werkt, maar ook daar kan ik geen details over vinden. Heeft iemand inzicht in de verschillen?
Hier hetzelfde - maar vermoed hier dat ze op een Ratio misschien beter kunnen inkopen en de opdracht aantrekkelijker voor ze is. Dat is puur onderbuik en kan het niet bewijzen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ernstblaauw
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 19-09 21:43
Patox schreef op woensdag 18 december 2024 @ 13:09:
[...]

Hier hetzelfde - maar vermoed hier dat ze op een Ratio misschien beter kunnen inkopen en de opdracht aantrekkelijker voor ze is. Dat is puur onderbuik en kan het niet bewijzen.
De geoffreerde prijs is ook lager dan de Zappi (als ik daar naar vraag). Ik zou dus graag de verschillen goed begrijpen, zodat ik niet onnodig voor de duurdere Zappi ga. Dus hopelijk is er hier iemand die wat over de functionaliteiten kan zeggen? Of misschien een idee heeft waar ik de verschillen kan vinden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gremen
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 08:56
De ratio is denk ik vooral wat gebruikersvriendelijker. Kan alles (smart laden, solar laden op 1 of 3 fase, loadbalancing, schema's, eventueel rfid en backoffice met de io6) met een redelijk simpele app. En daardoor heel geschikt voor grote publiek. Volgens mij alleen geen api, dus als je echt wilt tweaken, beter voor de zappi gaan.

Zie ook Ervaringen Ratio Solar

[ Voor 8% gewijzigd door Gremen op 18-12-2024 18:54 ]

• bumble_bee
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 16:17
Zijn er al mensen die ervaring hebben met de APIs van de Peblar in de nieuwe firmware?

Ik probeer dynamisch laden voor elkaar te krijgen ivm een dynamich energiecontract met uurtarieven.
Ik wil in de hele evcc/homewizard reutemeteut gaan springen, maar ik dacht voor ik dat doe, laat ik eens simpel wat experimentjes doen via de REST API. evcc en co gebruiken namelijk de ModBus API als ik me niet vergis.

Wat ik merk is dat als de auto aan het laden is, ik prima met het PATCHen van ChargeCurrentLimit naar 0, het laden kan stoppen.
Als ik dan binnen 1 minuut een hogere limiet weer instel, gaat het laden weer perfect verder volgens die hogere limiet. Als het meer dan 1 minuut duurt voor ik hem weer omhoog zet, dan start het laden niet meer op. Tenzij ik vervolgens de Peblar weer reboot via de webinterface, dan herstart het laden wel weer.

Is mogelijk een interactie met mijn specifieke auto (Renault Zoe), die schijnt picky te zijn over wanner die wel en niet wil laden. Maar omdat het met een reboot van de Peblar wel lukt, is het sws wel te fixen aan de Peblar kant lijkt mij. Nu kan ik natuurlijk ook scripten dat de Peblar gereboot wordt als ik wil gaan laden.. maar.. sja. Dat verdient geen schoonheidsprijs :+

Andere mensen hier ervaring mee, ook met andere autos misschien?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bumble_bee
bumble_bee schreef op donderdag 19 december 2024 @ 12:16:
Zijn er al mensen die ervaring hebben met de APIs van de Peblar in de nieuwe firmware?
[...]
Andere mensen hier ervaring mee, ook met andere autos misschien?
Sorry dat ik op mezelf reageer maar ik moest dit toch echt even kwijt.. Na mijn post heb ik dit probleem ook ff bij Peblar zelf gemeld en ik krijg net antwoord van ze waarin ze gelijk ook custom firmware meesturen die dit probleem verhelpt! Binnen 1 dag, wat een absoluut topbedrijf!!
Heel blij dat ik voor ze gekozen heb. Die paal doet het ook perfect, en dit ook volledig offline zonder clouds allemaal, en een Nederlands bedrijf ook nog _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bumble_bee
Kakola schreef op dinsdag 10 december 2024 @ 13:12:
Bij Peblar werkt het zonneladen ook niet met de CT-klemmen, enkel via de P1-poort. Opletten dus met grote woorden & anderen incompetentie verwijten.
De load balancing werkt zowel via CT-klemmen als de P1-poort.
Kleine aanvulling hierop nu ik hem in huis heb. Ik zie dat je aparte bronnen kan instellen in de UI voor de load balancing en voor het zonneladen. Ik heb hem toch maar met klemmen laten plaatsen dus die gebruik ik voor DLB nu. Maar ik kan dus ook gewoon een P1 Homewizard dongle inpluggen en die ernaast gebruiken voor zonneladen als ik dat zou willen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DonJuape
  • Registratie: Juni 2007
  • Niet online

DonJuape

Trust me, I'm an engineer!

bumble_bee schreef op vrijdag 20 december 2024 @ 14:42:
[...]

Kleine aanvulling hierop nu ik hem in huis heb. Ik zie dat je aparte bronnen kan instellen in de UI voor de load balancing en voor het zonneladen. Ik heb hem toch maar met klemmen laten plaatsen dus die gebruik ik voor DLB nu. Maar ik kan dus ook gewoon een P1 Homewizard dongle inpluggen en die ernaast gebruiken voor zonneladen als ik dat zou willen.
En is het mogelijk de klemmen voor zonneladen te gebruiken/in te stellen?

Hyundai Inster Pulse Winterpack, Zappi V2 3-fasen, 7400 Wp PV SolarEdge 1-fase, WP L/W 1-fase

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• roel00
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 04:39
StephanN93 schreef op woensdag 11 december 2024 @ 10:50:
Ik krijg bij mijn nieuwe lease auto in januari via Athlon hun 'thuisoplaadpakket' waar een laadpaal zit. Hierbij werd mij verteld dat coolblue binnenkort contact met mij opneemt. Nu heb ik even snel door het topic gezocht en kreeg ik het niet echt warm van de reviews tot nu toe..

Iemand met een Coolblue laadpaal die mij kan vertellen hoe de huidige stand van zaken is (app, werking van de paal in algemeen, etc)?
Of kan ik beter Athlon bellen en vragen of zij niet 1 van de andere partijen kunnen aanschrijven?
Mijn advies is om geen Coolblue laadpaal te nemen. Service is matig. Laadpaal heeft al meer dan een jaar geen update gehad. Zonneladen wordt niet ondersteund en ga zo maar door. De paal is technisch ook anders dan een Peblar waardoor je vastzit aan software van Coolblue. Er is geen dedicated app, je moet alles via de app van Coolblue doen. Heel onhandig. Maar ja, je kunt toch bijna niets instellen. Gewoon laden doet de paal natuurlijk prima.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ASW1
roel00 schreef op zondag 22 december 2024 @ 11:24:
[...]

Mijn advies is om geen Coolblue laadpaal te nemen. Service is matig. Laadpaal heeft al meer dan een jaar geen update gehad. Zonneladen wordt niet ondersteund en ga zo maar door. De paal is technisch ook anders dan een Peblar waardoor je vastzit aan software van Coolblue. Er is geen dedicated app, je moet alles via de app van Coolblue doen. Heel onhandig. Maar ja, je kunt toch bijna niets instellen. Gewoon laden doet de paal natuurlijk prima.
Ja leuk, maar daar koop je toch niet zo'n gerebrande Peblar van 1200 euro voor? 8)7
Dan kun je net zo goed een lader van de Lidl halen, dan ben je voor 250 euro klaar.
Of koop de echte Peblar, dan betaal je ook 1200 euro maar dan werken alle functies wel, heb je een app, updates en kun je vrij kiezen voor een back office.
Prijs/prestatie gezien is het laadpunt wat Coolblue aanbiedt echt droevig, niet te begrijpen hoe ze hiermee hun goede naam te grabbel gooien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koekjah
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 12-09 10:20

koekjah

Luctor et emergo

Ik ben voornemens om de Easee charge lite aan te schaffen in combinatie met de equalizer voor load balancing. Ik lees in de eigenschappen dat je deze equalizer ook kunt gebruiken voor algemeen inzicht in je stroomverbruik. Daar gebruik ik nu de Homewizard P1 voor wat betekent dat ik een P1 splitter moet gaan aanschaffen.

Is er iemand die ervaring heeft met Easee en specifiek de equalizer? Kan ik deze (qua inzicht) ook gebruiken ipv de Homewizard? Of adviseren jullie toch om een splitter te bestellen en beiden te gebruiken.

Als je doet wat je deed, krijg je wat je kreeg.

• Grolsch
Ik heb sinds kort ook een EV en ben nog ff aan het kijken hoe ik het thuis laden kan en mag vergoeden.

Mijn situatie, ik heb een holding+beheer BV+werk BV

Ik heb de auto gekocht in de beheer BV, en wil de brandstofkosten laten betalen door de werk BV. (zoals gebruikelijk).

Ik sta op de loonlijst bij mijn holding.

Zover ik weet zegt de BD " de werkgever mag de integrale kostprijs van de elektriciteit onbelast vergoeden aan de werknemer. " (Intermediaire kosten).

Dit betekent dat ik vanuit mijn Holding via de loonstrook de integrale kostprijs mag vergoeden via de intermediaire kosten.

Vraag 1 = Wat is de integrale kostprijs, hoe bereken ik dit :?

Ik factureer vanuit mijn holding "management fee" naar de beheer BV en de beheer BV factureert management fee naar de werk BV.

Ook heb ik nog een aantal machines in mijn Holding zitten die ik verhuur aan de werk BV, dus zonder tussenkomst van de beheer BV

Ik wil er eigenlijk geen complex verhaal van maken, maar ik vraag me toch af hoe ik dit "eenvoudig" kan regelen.

Zelf heb ik thuis PV, en zonder EV zo'n 1000kWh per jaar "over".

• Taro
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

Taro

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
koekjah schreef op woensdag 25 december 2024 @ 18:41:
Ik ben voornemens om de Easee charge lite aan te schaffen in combinatie met de equalizer voor load balancing. Ik lees in de eigenschappen dat je deze equalizer ook kunt gebruiken voor algemeen inzicht in je stroomverbruik. Daar gebruik ik nu de Homewizard P1 voor wat betekent dat ik een P1 splitter moet gaan aanschaffen.

Is er iemand die ervaring heeft met Easee en specifiek de equalizer? Kan ik deze (qua inzicht) ook gebruiken ipv de Homewizard? Of adviseren jullie toch om een splitter te bestellen en beiden te gebruiken.
P1-meters zijn (helaas/nog) vaak gebonden aan een specifiek merk, het is waarschijnlijk het beste gewoon een splitter te kopen en beide naast elkaar te gaan gebruiken. De Easee zal waarschijnlijk niet met de HW P1 werken en andersom ook niet.

Heb hier een Zonneplan, HomeWizard en Esp32Home P1 meter naast elkaar hangen, het is helaas niet anders.

Replace fear of the unknown with curiosity | 54 kWh thuisaccu's | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | Totaal 190 kWh opslag | 10.660 Wp zonnepanelen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RonJ
Grolsch schreef op donderdag 26 december 2024 @ 08:26:
Ik heb sinds kort ook een EV en ben nog ff aan het kijken hoe ik het thuis laden kan en mag vergoeden.

Ik heb de auto gekocht in de beheer BV, en wil de brandstofkosten laten betalen door de werk BV. (zoals gebruikelijk).

Ik sta op de loonlijst bij mijn holding.

Zover ik weet zegt de BD " de werkgever mag de integrale kostprijs van de elektriciteit onbelast vergoeden aan de werknemer. " (Intermediaire kosten).

Dit betekent dat ik vanuit mijn Holding via de loonstrook de integrale kostprijs mag vergoeden via de intermediaire kosten.

Vraag 1 = Wat is de integrale kostprijs, hoe bereken ik dit :?

Ik factureer vanuit mijn holding "management fee" naar de beheer BV en de beheer BV factureert management fee naar de werk BV.

Ook heb ik nog een aantal machines in mijn Holding zitten die ik verhuur aan de werk BV, dus zonder tussenkomst van de beheer BV

Ik wil er eigenlijk geen complex verhaal van maken, maar ik vraag me toch af hoe ik dit "eenvoudig" kan regelen.

Zelf heb ik thuis PV, en zonder EV zo'n 1000kWh per jaar "over".
De prijs die de werknemer per kWh betaalt, wordt bepaald door zijn variabele en vaste kosten gedeeld door het aantal door hem verbruikte kWh.

Oftewel, neem de vaste kosten voor zover je die prive betaald en deel die door het aantal km’s wat je ongeveer per jaar rijdt gedeeld door het verbruik van je auto. Onder vaste kosten vallen je backoffice abonnement en de afschrijving op de installatie (voor zover prive betaald). Daar tel je de kostprijs per kWh incl btw uit je energiecontract bij op en rond af op hele centen.

Dat je wat PV overhebt mag je vergeten voor de berekening van de kWh prijs. Heb je geen backoffice abo en de paal is in 1x vanuit de zaak betaald of onbelast vergoed, dan is t gewoon je contractprijs bij de energieboer naar boven afgerond op hele centen.

All-electric.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JanHenk
  • Niet online
@Grolsch Het zijn inderdaad intermediaire kosten, die je vergoed mag krijgen, als de werkgever de paal op zijn kosten bij jou thuis plaatst.

De belastingdienst heeft het standpunt dat je de “integrale kostprijs” moet nemen. Dit is een kennisgroep standpunt, zie eerdere posts van mij in dit topic. Ik ben het daar echter persoonlijk niet mee eens, wat mij betreft gaat het om de marginale kostprijs. Oftewel gewoon het variabele deel (prijs per kWh) dat jij privé aan je maatschappij moet betalen. Al het gedoe van zonnepanelen, vaste deel van je nota etc had je ook zonder thuisladen. Dus ik ben het niet eens met het standpunt van de fiscus hieromtrent.

In de praktijk gebruikt “niemand” ook de integrale kostprijs.

Ben benieuwd naar de eerste jurisprudentie hierover in ieder geval. Ik durf die discussie voor de rechter wel aan 8)

Wat zegt je accountant? Mijn mening is ook maar een mening.

Overigens zou ik gewoon een backoffice nemen voor je laadpaal thuis. Dan hoef je niets met de loonadministratie te doen. Dat is in jouw specifieke geval ook nodeloos complex..

• koekjah

koekjah

Luctor et emergo

Taro schreef op donderdag 26 december 2024 @ 08:39:
[...]

P1-meters zijn (helaas/nog) vaak gebonden aan een specifiek merk, het is waarschijnlijk het beste gewoon een splitter te kopen en beide naast elkaar te gaan gebruiken. De Easee zal waarschijnlijk niet met de HW P1 werken en andersom ook niet.

Heb hier een Zonneplan, HomeWizard en Esp32Home P1 meter naast elkaar hangen, het is helaas niet anders.
Thanks en dat begrijp ik. Wat ik echter bedoel te vragen is of het inzicht van de Easee dusdanig is dat ik de Homewizard niet meer nodig heb. Volgens de specs geeft hij namelijk ook volledig inzicht in het stroomverbruik van de woning (net zoals de Homewizard doet). Kortom: heeft iemand hier ervaring mee en klopt dat een beetje?

• Taro
  • Niet online

Taro

koekjah schreef op donderdag 26 december 2024 @ 10:28:
[...]

Thanks en dat begrijp ik. Wat ik echter bedoel te vragen is of het inzicht van de Easee dusdanig is dat ik de Homewizard niet meer nodig heb. Volgens de specs geeft hij namelijk ook volledig inzicht in het stroomverbruik van de woning (net zoals de Homewizard doet). Kortom: heeft iemand hier ervaring mee en klopt dat een beetje?
Welk inzicht vind je belangrijk, alleen live inzicht, of ook historie? Heb je nu bijv. het HW Energy+ abonnement?

Heb hier met de Zappi laadpaal live inzicht in het energieverbruik, maar die app is niet bedoeld voor uitgebreid terugkijken, slimme stekkers aan-/uitzetten, temperatuur bijhouden, etc. etc.

Ken de Easee software inhoudelijk niet, maar als je aangeeft welk inzicht je belangrijk vindt, kan iemand vast aangeven of dat beschikbaar is. Zelf zou ik niet moeilijk doen en een P1-splitter halen.

Replace fear of the unknown with curiosity | 54 kWh thuisaccu's | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | Totaal 190 kWh opslag | 10.660 Wp zonnepanelen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Flexiilex
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 12-08 21:10
[...]

homewizard p1 aanhouden. De Easee geeft geen grafieken enz echt puur alleen voor loadbalancing, je kan wel live zien wat het verbruik of teruglevering is maar that’s it. Zou dus sowieso de P1 aanhouden, aan de loadbalancer heb je eigenlijk niks qua inzicht

• CR1992
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 16:50

CR1992

Thor

Welke laadpalen kunnen bidirectioneel laden?
Ik ben er wel een paar tegenkomen maar zijn zeer prijzig. Zijn er ook goedkopere modellen?

• V_ger
CR1992 schreef op donderdag 26 december 2024 @ 11:51:
Ik ben er wel een paar tegenkomen maar zijn zeer prijzig. Zijn er ook goedkopere modellen?
Deze post zou zoveel beter zijn als je dan aangeeft wat je tegen bent gekomen in welke prijsrange en met welke functies.

Want hoe moet ik nu weten of er iets goedkopere is dan wat jij bent tegengekomen als ik niet weet wat?

Los daarvan, geen ervaring mee.

Tibber, Gasloos sinds 2017, Nibe F1155, 12.4kWp 30° O/W + 4.4kWp 0°, 3x Victron MP2-5000 + 60 kWh

• CR1992

CR1992

Thor

WALLBOX QUASAR is bijvoorbeeld 1. Maar deze is plus 5000 euro ik vroeg mij af als er mensen hier waren wat andere kenden met een voordeligere prijs?

[ Voor 57% gewijzigd door CR1992 op 26-12-2024 12:09 ]

• ASW1
[...]

Je kunt hebt gedetailleerd live inzicht ook per fase, maar de equalizer van Easee logt verder niets. Dus of dat genoeg voor jou is...

• IvoB2
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 28-12-2024
CR1992 schreef op donderdag 26 december 2024 @ 12:04:
WALLBOX QUASAR is bijvoorbeeld 1. Maar deze is plus 5000 euro ik vroeg mij af als er mensen hier waren wat andere kenden met een voordeligere prijs?
De Quasar 1 is ChadeMo en niet CCS.
Volgens mij zijn er wel al laadpalen "voorbereid" op bidirectionele transfers maar om het in de EU operationeel te maken ben je afhankelijk van de voorwaarden opglegd door de netbeheerders.
V2G houdt nl. in dat je van de infra van derden gaat gebruik maken en datje dus aan de vooraarden van die derden moet voldoen. Volgens mij is men voor CCS2 nog steeds zo ver niet.

• CR1992

CR1992

Thor

IvoB2 schreef op donderdag 26 december 2024 @ 12:18:
[...]

De Quasar 1 is ChadeMo en niet CCS.
Volgens mij zijn er wel al laadpalen "voorbereid" op bidirectionele transfers maar om het in de EU operationeel te maken ben je afhankelijk van de voorwaarden opglegd door de netbeheerders.
V2G houdt nl. in dat je van de infra van derden gaat gebruik maken en datje dus aan de vooraarden van die derden moet voldoen. Volgens mij is men voor CCS2 nog steeds zo ver niet.
Ooh dus het is nog niet mogelijk om je auto als batterij voor je huis te gebruiken?

• V_ger
CR1992 schreef op donderdag 26 december 2024 @ 13:13:
[...]

Ooh dus het is nog niet mogelijk om je auto als batterij voor je huis te gebruiken?
vziw momenteel eigenlijk alleen V2L op Hyundai/Kia. Maar dat is echt wat anders van V2H of V2G. Met name dat er geen frequentie gesynchroniseerd hoeft te worden.

• IvoB2
CR1992 schreef op donderdag 26 december 2024 @ 13:13:
[...]
Om je auto als batterij voor je woning te gebruiken heb je geen V2G noch een bidirectionele laadpaal nodig.
Een EV met V2L/H en wat lokaal aangepaste hardware om dit te sturen is voldoende.
(Ik experimenteer als sinds eind november met een EV-V2L als back up batterij voor de woning. Maar dat is het onderwerp van andere topics => laden ≠ aan terugleveren).

• IvoB2
V_ger schreef op donderdag 26 december 2024 @ 13:20:
[...]
vziw momenteel eigenlijk alleen V2L op Hyundai/Kia.
Renault, Polestar, Volvo ook en VAG (met beperkingen).

[ Voor 3% gewijzigd door IvoB2 op 26-12-2024 13:33 ]

• RonJ
CR1992 schreef op donderdag 26 december 2024 @ 11:51:
De DC-lader van het Haier smartcube systeem kan het. Maar die is ook niet veel goedkoper.

Of idd v2l op de laad/generator ingang van een victron quattro oid.

[ Voor 8% gewijzigd door RonJ op 26-12-2024 13:32 ]

All-electric.

• CR1992

CR1992

Thor

IvoB2 schreef op donderdag 26 december 2024 @ 13:29:
[...]

Om je auto als batterij voor je woning te gebruiken heb je geen V2G noch een bidirectionele laadpaal nodig.
Een EV met V2L/H en wat lokaal aangepaste hardware om dit te sturen is voldoende.
(Ik experimenteer als sinds eind november met een EV-V2L als back up batterij voor de woning. Maar dat is het onderwerp van andere topics => laden ≠ aan terugleveren).
Ooh oke, dus het gaat met iedere laadpaal?
Ik had niet gezien dat er een eigen topic voor is.
Er zijn idd al een aantal auto's wat het ondersteunen.
Ivo je hebt waarschijnlijk een dynamisch contract? Aan welke prijs kun je uw auto gemiddeld laden?

• IvoB2
CR1992 schreef op donderdag 26 december 2024 @ 13:44:
[...]
Ooh oke, dus het gaat met iedere laadpaal?
Ja, een EV laden kan met iedere laadpaal.
Neen, V2L gaat niet via een laadpaal.
Ivo je hebt waarschijnlijk een dynamisch contract? Aan welke prijs kun je uw auto gemiddeld laden?
Nee ik heb geen dynamisch contract.
Ik woon in Vlaanderen en daar is een dynamisch contract icm PV nadeliger dan een variabel contract.
Op PV laad ik gratis. De gemiddelde prijs van mijn variabel energiecontract lag in 2024 rond de 20 cent/kWh.
De vergoeding voor thuisladen lag dezelfde periode rond de 30 cent/kWh.
Aan een publieke laadpaal binnen de EU laad ik gratis (op kosten van de werkgever van mijn partner).
Op het laadplein waar ik periodiek vrijwilligerswerk doe kan ik eveneens gratis laden (als deel van de compensatie voor het beschikbaar stellen van o.a. mijn tijd). Dit met een laadkaart ter beschikking gesteld door de organisatie (en daarbij geen gebruik makend van de laadkaart van de werkgever).

Uiteraard is dat mijn situatie (maar daar vroeg je dan ook naar) en niet zomaar te extrapoleren op de situatie van iedereen. Ieder moet naargelang de mogelijkheden zijn eigen rekening maken.

[ Voor 13% gewijzigd door IvoB2 op 26-12-2024 14:00 ]

• JanHenk
  • Niet online
@CR1992 Voor V2L heb je geen laadpaal nodig hoor. Alleen wat hardware om eea om te schakelen in de groepenkast zodat je je huis vanaf de V2L kunt draaien.

Verder zijn er een hoop (vooral atechnische) mensen die er over praten (“de auto als thuisbatterij”), maar commerciële toepassingen zoals laadpalen of auto’s zijn er nog niet. Behalve wat pilots die her en der gedraaid zijn. Gewoon even afwachten op de eerste echte producten die je kunt kopen. En dat kan nog behoorlijk lang duren.

• IvoB2
Een ATS en/of QII is commercieel al geruime tijd te koop hoor.
Evenals EV's met de optie V2L maand na maand meer gangbaar worden en commercieel te koop zijn.

De auto als thuisbaterij draait hier al en ook ik ben a-technisch aangelegd. :)

[ Voor 20% gewijzigd door IvoB2 op 26-12-2024 14:08 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bumble_bee
RonJ schreef op donderdag 26 december 2024 @ 09:32:
De prijs die de werknemer per kWh betaalt, wordt bepaald door zijn variabele en vaste kosten gedeeld door het aantal door hem verbruikte kWh.
Ik had hier nog niet eens bij stilgestaan, maar ik ben achteraf blij met mijn elektrische auto in prive..
Ik kan namelijk vrijwel altijd laden thuis onder de 20ct/kWh. Laatst nog met 16ct volgeladen. Prijs per 100km is dan minder dan 3 euro (auto doet 18kWh/100km). En ik mag aan mezelf 23 cent per kilometer vergoeden. Dan maak je per 100 zakelijke kilometers dus 20 euro 'winst' in prive :9 Beter gezegd je hebt 23 euro aftrek en 3 euro kosten per 100 zakelijke km. Dat levert dus iets van een tientje netto op voor elke 100 zakelijke km O-)

• Snelle Henkie
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 06:24
ernstblaauw schreef op woensdag 4 december 2024 @ 09:37:
Goedendag,

Ik ben op zoek naar een thuislader en installateur voor een Model 3 (5 jaar oud). Ik heb de volgende uitgangspunten:
  • Liefst laden met 11 kW, maar 7,4 zou ook nog kunnen
  • Ik heb nu zonnepanelen (12 stuks). Daar wil ik graag mee laden als de zon schijnt, zeker als de saldering straks is afgeschaft
  • Ik heb nu een vast contract, maar overweeg een dynamisch contract., Het zou fijn zijn als de lader daar rekening mee kan houden
  • De lader komt in mijn voortuin, die openbaar toegangelijk is. Er moet dus enige beveiliging op zitten om te voorkomen dat Jan en alleman komt laden
  • De unit moet aan de buitenmuur worden bevestigd
En iets minder belangrijk, maar zou mooi zijn:
  • HomeAssistent-integratie zou ik mooi vinden, maar is geen must. Heb een docker klaarstaan, maar vooralsnog voldoen Hue en Tado nog wel, dus ik gebruik het niet echt.
  • V2G laden, maar dat kan deze Model 3 niet en die houden we sowieso 4 jaar. We delen de laadgoot over de stoep, dus ik kan de auto niet altijd inpluggen. Maar je weet nooit hoe het straks is,
  • Liever een socket dan een kabel, want als je kabel kapot gaat, kan je die tenminste los vervangen. Bij mijn laatste auto was dat bijvoorbeeld een keer nodig
  • Bij voorkeur geen abonnement, maar wel een app
Ik weet niet hoe mijn elektra in elkaar zit. Ik heb een inductiekookplaat, dus ik ga ervan uit dat het 3 fasen is. Hoe de zonnepanelen zijn verbonden, is mij ook niet bekend.
Update: Mijn Liander geeft aan dat het 3x25A is

Wat betreft de lader:
Ik kwam zelf op de Zappie v2.1 inclusief hub en Harvi uit. Die kan makkelijk schakelen met zonnepanelen. Ondersteunt volgens mij alleen geen V2G, heeft het zin te wachten op de opvolger? https://www.myenergi.com/...rk-on-new-v2g-ev-charger/.

Verder dacht ik aan de Alfen Eve Singe S. Die lijkt wat minder populair, maar voldoet volgens mij ook aan mijn eisen.

Installateur:
Ik woon in de omgeving van Amsterdam. Ik ben op zoek naar een installateur die eventueel ook de meterkast onderhanden kan nemen. Heeft iemand advies wat een goede is? Of die ik juist moest mijden?

Kunnen jullie me helpen?
Zou wel even kijken wat je als hoofdzekering hebt als je voor een 7,4 kw lader zou gaan. Dat is volgens mij vaak een 1 fase lader die dan wel afgezekerd moet worden met een 35A hoofdstop. Als je van 25A naar 35A gaat kost je dat aan vast recht al snel 1000eu p/j meer. Kun je beter een 11Kw 3 fasen nemen. Die kan met 3x25A toe.

• CR1992

CR1992

Thor

IvoB2 schreef op donderdag 26 december 2024 @ 13:57:
[...]

Ja, een EV laden kan met iedere laadpaal.
Neen, V2L gaat niet via een laadpaal.

[...]

Nee ik heb geen dynamisch contract.
Ik woon in Vlaanderen en daar is een dynamisch contract icm PV nadeliger dan een variabel contract.
Op PV laad ik gratis. De gemiddelde prijs van mijn variabel energiecontract lag in 2024 rond de 20 cent/kWh.
De vergoeding voor thuisladen lag dezelfde periode rond de 30 cent/kWh.
Aan een publieke laadpaal binnen de EU laad ik gratis (op kosten van de werkgever van mijn partner).
Op het laadplein waar ik periodiek vrijwilligerswerk doe kan ik eveneens gratis laden (als deel van de compensatie voor het beschikbaar stellen van o.a. mijn tijd). Dit met een laadkaart ter beschikking gesteld door de organisatie (en daarbij geen gebruik makend van de laadkaart van de werkgever).

Uiteraard is dat mijn situatie (maar daar vroeg je dan ook naar) en niet zomaar te extrapoleren op de situatie van iedereen. Ieder moet naargelang de mogelijkheden zijn eigen rekening maken.
Bij welke energiemaatschzppij zit je?
Volgens mij is 20 cent echt heel laag en kan het bij mij niet goed afleiden omdat ik nog een analoge meter met zonnepanelen heb en eigenlijk onduidelijk is wat ik moet betalen maar toch meer als 20 cent.

Indien ik volgend jaar een digitale meter zou hebben raad je geen dynamisch contract aan met zonnepanelen?

Ik dacht een dynamisch contract te nemen en de auto als thuis batterij te nemen?
In de winter kom ik totaal niet toe met de zonnepanelen.

• JanHenk
  • Niet online
IvoB2 schreef op donderdag 26 december 2024 @ 14:06:
Een ATS en/of QII is commercieel al geruime tijd te koop hoor.
Evenals EV's met de optie V2L maand na maand meer gangbaar worden en commercieel te koop zijn.

De auto als thuisbaterij draait hier al en ook ik ben a-technisch aangelegd. :)
Dat heeft zoals ik zei niets met laadpalen te maken. Uiteraard best interessant om mee te experimenteren.. Maar vereist wel steeds handmatig omschakelen / ompluggen tussen laadpaal voor laden en je thuiskoppeling voor ontladen / eilandbedrijf.

V2H via de laadpaal is waar het hier om gaat, een mooie belofte maar meer ook nog niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CR1992

CR1992

Thor

bumble_bee schreef op donderdag 26 december 2024 @ 14:14:
[...]

Ik had hier nog niet eens bij stilgestaan, maar ik ben achteraf blij met mijn elektrische auto in prive..
Ik kan namelijk vrijwel altijd laden thuis onder de 20ct/kWh. Laatst nog met 16ct volgeladen. Prijs per 100km is dan minder dan 3 euro (auto doet 18kWh/100km). En ik mag aan mezelf 23 cent per kilometer vergoeden. Dan maak je per 100 zakelijke kilometers dus 20 euro 'winst' in prive :9 Beter gezegd je hebt 23 euro aftrek en 3 euro kosten per 100 zakelijke km. Dat levert dus iets van een tientje netto op voor elke 100 zakelijke km O-)
Ik neem aan dat je van Nederland bent? Ik denk niet dat ik in België aan de prijs geraak :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ASS-Ware
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 16:54
Grolsch schreef op donderdag 26 december 2024 @ 08:26:

Volgens mij is dat helemaal niet zo gebruikelijk.
Zover ik weet, stop je de auto en de bijbehorende kosten in dezelfde BV, in mijn geval in de holding.
Ik hou gewoon per maand bij hoeveel ik heb geladen, en aan het eind van het jaar betaal ik mezelf uit vanuit de holding, tegen het tarief wat de energiemaatschappij mij persoonlijk heeft berekend.

• IvoB2
CR1992 schreef op donderdag 26 december 2024 @ 14:16:
[...]
Ik woon in Vlaanderen dus niet bij een energieleverancier uit Nederland.
Maakt het dan nog iets uit bij welke energiemaatschappij ik zit. :)
Maar het is ook geen geheim ik zit bij een energieburgercoöperatie genaamd Ecopower.
Gezien ik eveneens zonnepanelen heb komt het overgrote deel van mijn energie uit PV en niet uit het net.
Gezien het gevolg van PV is dat ik minder dan 500 kWh (vanaf 2025 minder dan 420 kWh) uit het net neem betaal ik geen netbelasting op kWh netafname. Dat scheelt incl. BTW 5 cent per netafgenomen kWh (onafhankelijk van mijn energieleverancier). Neem ik meer van het net af zou de gemiddelde variabele all in maandprijs rond de 25 cent/kWh draaien.
Indien ik volgend jaar een digitale meter zou hebben raad je geen dynamisch contract aan met zonnepanelen?
Ik ken je specifieke situatie en je verbruikersprofiel niet dus ik raad je helemaal niets aan.

Bij mijn verbruikersprofiel (op jaarbasis meer PV productie dan verbruik en op jaarbasis minder dan 300 kWh netafname) en mijn energiecontract (nul euro vaste kosten voor variabel contract en 60€ vaste kosten voor een dynamisch contract) is dat idd de uitkomst.
300 kWh netafname a rato 20 cent kost me 60 € (en in werkelijkheid draait mijn netafname rond de 200 kWh dus een kost van 40 € minus de vase terugleververgoeding). In het slechtste geval is dit al gelijk aan de vaste kost van een dynamisch contract. En ik ga er niet van uit dat tussen november en februari (de rest van het jaar ben ik 100% zelfvoorzienend dus geen netafname nodig) de kWh prijs dynamisch altijd negatief zal zijn en terugleveren aan het net doe ik dan ook nauwelijks (waardoor de hogere prijs voor teruglevering via dynamisch ook niet speelt).
Ik dacht een dynamisch contract te nemen en de auto als thuis batterij te nemen?
Ja kan ook.
Hangt van de individuele situatie af.
Zoals gezegd woon ik in Vlaanderen.
Een dynamisch contract is er niet gratis.
De laagste dynamische prijzen zijn doorgaans slechts een paar uur geldig. Dat heeft als gevolg dat je aan hogere vermogens moet gaan laden om de accu van een EV aan de laagste prijs gevuld te krijgen.
Hogere vermogens kosten in Vlaanderen extra geld (capaciteitstarief boven de 2,5 kW netafname).
Veel laden via het net brengt met zich mee dat de al vlug boven de 500 kWh netafname per jaar zit.
Dat verhoogt de kWh afnamekost met 5 cent/kWh (vanaf de eerste kWh netafname, want berekend per MWh netafname). En per facturatiepiek boven de 2,5 kW komt er bijna 60€ per kW vermogensafname bij.

Speelt in Nederland niet want daar betaal je forfaitair voor de netaansluiting. Of je ze nu gebruikt of niet maakt niet uit. Dan kan je ze idd beter gebruiken.
Ik ook niet.
Daarom dat de EV ingezet wordt als back up.
Maar die EV thuis dan via het net gaan laden (met de nodige verliezen, reken op 20% verliezen bij V2L) is dan niet de beste optie. Dan kan je beter, zonder verliezen, deels rechtstreeks van het net verbruiken => geen verliezen, geen verhoogd capaciteitstarief, geen netbijdrage op kWh, geen hogere abokosten voor dynamisch,....

• IvoB2
JanHenk schreef op donderdag 26 december 2024 @ 14:19:
[...]
V2H via de laadpaal is waar het hier om gaat, een mooie belofte maar meer ook nog niet.
Inderdaad, vandaar dat je - voor wie dat wil - maar beter zelf aan de slag gaat.
Dat handmatig omschakelen valt in de praktijk wel mee.
Hier toch. Zelden dat ik gelijktijdig moet laden/ontladen.
De EV steekt dus (doorgaans in de periode maar tot november) in de laadpaal om energie uit de PV te halen of (doorgaans november tot februari) gekoppeld aan de woning om externe geladen energie terug te leveren aan de woning.
Of ik de EV bij thuiskomst dan aan de plug van de laadpaal hang of de plug van de generator maakt geen verschil in handeling.

Maar ieder zijn ding.
Wachten is idd ook een optie.

• CR1992

CR1992

Thor

IvoB2 schreef op donderdag 26 december 2024 @ 15:03:
[...]

Ik woon in Vlaanderen dus niet bij een energieleverancier uit Nederland.
Maakt het dan nog iets uit bij welke energiemaatschappij ik zit. :)
Maar het is ook geen geheim ik zit bij een energieburgercoöperatie genaamd Ecopower.
Gezien ik eveneens zonnepanelen heb komt het overgrote deel van mijn energie uit PV en niet uit het net.
Gezien het gevolg van PV is dat ik minder dan 500 kWh (vanaf 2025 minder dan 420 kWh) uit het net neem betaal ik geen netbelasting op kWh netafname. Dat scheelt incl. BTW 5 cent per netafgenomen kWh (onafhankelijk van mijn energieleverancier). Neem ik meer van het net af zou de gemiddelde variabele all in maandprijs rond de 25 cent/kWh draaien.

[...]

Ik ken je specifieke situatie en je verbruikersprofiel niet dus ik raad je helemaal niets aan.

Bij mijn verbruikersprofiel (op jaarbasis meer PV productie dan verbruik en op jaarbasis minder dan 300 kWh netafname) en mijn energiecontract (nul euro vaste kosten voor variabel contract en 60€ vaste kosten voor een dynamisch contract) is dat idd de uitkomst.
300 kWh netafname a rato 20 cent kost me 60 € (en in werkelijkheid draait mijn netafname rond de 200 kWh dus een kost van 40 € minus de vase terugleververgoeding). In het slechtste geval is dit al gelijk aan de vaste kost van een dynamisch contract. En ik ga er niet van uit dat tussen november en februari (de rest van het jaar ben ik 100% zelfvoorzienend dus geen netafname nodig) de kWh prijs dynamisch altijd negatief zal zijn en terugleveren aan het net doe ik dan ook nauwelijks (waardoor de hogere prijs voor teruglevering via dynamisch ook niet speelt).

[...]

Ja kan ook.
Hangt van de individuele situatie af.
Zoals gezegd woon ik in Vlaanderen.
Een dynamisch contract is er niet gratis.
De laagste dynamische prijzen zijn doorgaans slechts een paar uur geldig. Dat heeft als gevolg dat je aan hogere vermogens moet gaan laden om de accu van een EV aan de laagste prijs gevuld te krijgen.
Hogere vermogens kosten in Vlaanderen extra geld (capaciteitstarief boven de 2,5 kW netafname).
Veel laden via het net brengt met zich mee dat de al vlug boven de 500 kWh netafname per jaar zit.
Dat verhoogt de kWh afnamekost met 5 cent/kWh (vanaf de eerste kWh netafname, want berekend per MWh netafname). En per facturatiepiek boven de 2,5 kW komt er bijna 60€ per kW vermogensafname bij.

Speelt in Nederland niet want daar betaal je forfaitair voor de netaansluiting. Of je ze nu gebruikt of niet maakt niet uit. Dan kan je ze idd beter gebruiken.

[...]

Ik ook niet.
Daarom dat de EV ingezet wordt als back up.
Maar die EV thuis dan via het net gaan laden (met de nodige verliezen, reken op 20% verliezen bij V2L) is dan niet de beste optie. Dan kan je beter, zonder verliezen, deels rechtstreeks van het net verbruiken => geen verliezen, geen verhoogd capaciteitstarief, geen netbijdrage op kWh, geen hogere abokosten voor dynamisch,....
Ooh oke.
Ik ben ook van België en klinkt ook heel logisch wat je allemaal vertelt en zeker met het verhoogde capaciteit tarief.

Heb je ook nog een gewone batterij voor de pieken? of gebruik je enkel de batterij van de auto als back up?
Moest je auto niet thuis zijn. :)

• IvoB2
CR1992 schreef op donderdag 26 december 2024 @ 15:18:
[...]
Heb je ook nog een gewone batterij voor de pieken? of gebruik je enkel de batterij van de auto als back up?
Moest je auto niet thuis zijn. :)
Het woord back up spreekt voor zichzelf. :)
Uiteraard in eerste instantie een stationaire thuisaccu icm PV. Zoniet was ik tussen februari en november niet 100% zelfvoorzienend (de EV staat nl. niet 24/7 aan de woning gekoppeld en tussen zonsondergang en zonsopgang schijnt ook in Vlaanderen de zon niet. :)

De mobiele accu dient om tussen november en februari langdurige dunkelflautes op te vangen.

• CR1992

CR1992

Thor

IvoB2 schreef op donderdag 26 december 2024 @ 15:37:
[...]

Het woord back up spreekt voor zichzelf. :)
Uiteraard in eerste instantie een stationaire thuisaccu icm PV. Zoniet was ik tussen februari en november niet 100% zelfvoorzienend (de EV staat nl. niet 24/7 aan de woning gekoppeld en tussen zonsondergang en zonsopgang schijnt ook in Vlaanderen de zon niet. :)

De mobiele accu dient om tussen november en februari langdurige dunkelflautes op te vangen.
Ooh hihi oke dat dacht ik al.
Dat is een project wat je zelf gemaakt hebt?
Heb je toevallig iets gedeelt hier op tweakers? Ik ben er wel benieuwd naar.
Hoe groot is je batterij en welk merk?

Dus je duwt je thuisbatterij terug vol in putje winter met de auto en de volgende dag kun je de auto weer voordelig opladen. Dit klinkt wel super

• Taro
  • Niet online

Taro

CR1992 schreef op donderdag 26 december 2024 @ 14:16:
[...]

Volgens mij is 20 cent echt heel laag en kan het bij mij niet goed afleiden omdat ik nog een analoge meter met zonnepanelen heb en eigenlijk onduidelijk is wat ik moet betalen maar toch meer als 20 cent.

In Nederland kan je met dynamisch gemiddeld wel onder de 20ct/kWh uitkomen als je een beetje je best doet en niet per se iedere dag hoeft te laden. Zie voor meer informatie: Het grote goedkoop thuisladen van je EV topic.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• IvoB2
CR1992 schreef op donderdag 26 december 2024 @ 15:59:
[...]
Dat is een project wat je zelf gemaakt hebt?
Euh nee.
Dat doen de jongens en meisjes van het Nederlandse bedrijf Victron veel beter. :)
Heb je toevallig iets gedeelt hier op tweakers? Ik ben er wel benieuwd naar.
Ja (tot vervelens toe :+ ).
Hoe groot is je batterij en welk merk?
OT
Dus je duwt je thuisbatterij terug vol in putje winter met de auto en de volgende dag kun je de auto weer voordelig opladen.
Nee doe ik niet.
Ik kan de auto 24/7 gratis laden (en thuis verdien ik er nog een extra cent aan - als Belg ben je uiteraard niet onbekend met het concept "salarisauto"?) maar uiteraard ga ik de geladen stroom op kosten van de werkgever niet terugleveren aan mijn privé woning.
Ik laad alleen een deel van de gratis geladen stroom (cfr. vrijwilligerswerk) terug om mijn tekort (200 - 300 kWh) aan te vullen.
En vanuit de EV accu de stationaire accu aanvullen gaat uiteraard gepaard met de nodige verliezen. Je moet dan al heel goedkoop kunnen laden om dat voordelig te houden.
En wanneer de EV toch beschikbaar is laat ik deze liever rechtstreeks aan de verbruikers binnen de woning leveren dan via de stationaire accu (minder verliezen).
Dit klinkt wel super
Zo klinkt het misschien maar daar komt wel iets meer bij kijken.
Om te beginnen moet je al zorgen dat je op jaarbasis niet meer kWh van het net nodig hebt dan je zelf elders gratis kan laden met de EV. Daar moet je zelf wel het een en ander voor doen, komt niet zomaar uit de lucht vallen.
Dan moet je nog willen investeren in het werkend krijgen van V2L naar V2H.

Bidirectioneel laden zal ook niet zomaar uit de lucht komen vallen en nog minder gratis aangeboden worden. Ik wil bv. mijn vrijheid behouden om te kiezen voor de energieleverancier die ik uitkies en niet een leverancier van EV's en/of bidirectionele laadpaal mij oplegt om er gebruik van te kunnen maken.
Maar uiteraard ieder zijn eigen keuzes op dat vlak.

Maar ik betwijfel het of op termijn V2H via de accu van een EV zoveel voordeliger zal zijn dan off grid gaan of rechtstreeks van het net verbruiken. Dan zal er toch iets aan de instelling van netbeheerders en energieleveranciers moeten veranderen.

Het is allemaal nogal een n=1 verhaal met als gevolg dat ieder voor zich de eigen rekening moet maken.
Persoonlijk heb ik ook geen behoefte om dynamisch gemiddeld onder 20 cent/kWh te gaan laden.
De EV laden is hier altijd sowieso gratis. :)
Thuisladen levert daar bovenop alleen nog wat extra zakgeld op.

[ Voor 6% gewijzigd door IvoB2 op 26-12-2024 16:29 ]

• deejeebv
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 17:03
bumble_bee schreef op donderdag 26 december 2024 @ 14:14:
[...]

Alsof je variabele autokosten alleen de brandstof zijn. :(

• CR1992

CR1992

Thor

IvoB2 schreef op donderdag 26 december 2024 @ 16:17:
[...]

Euh nee.
Dat doen de jongens en meisjes van het Nederlandse bedrijf Victron veel beter. :)

[...]

Ja (tot vervelens toe :+ ).

[...]
OT

[...]

Nee doe ik niet.
Ik kan de auto 24/7 gratis laden (en thuis verdien ik er nog een extra cent aan - als Belg ben je uiteraard niet onbekend met het concept "salarisauto"?) maar uiteraard ga ik de geladen stroom op kosten van de werkgever niet terugleveren aan mijn privé woning.
Ik laad alleen een deel van de gratis geladen stroom (cfr. vrijwilligerswerk) terug om mijn tekort (200 - 300 kWh) aan te vullen.
En vanuit de EV accu de stationaire accu aanvullen gaat uiteraard gepaard met de nodige verliezen. Je moet dan al heel goedkoop kunnen laden om dat voordelig te houden.
En wanneer de EV toch beschikbaar is laat ik deze liever rechtstreeks aan de verbruikers binnen de woning leveren dan via de stationaire accu (minder verliezen).

[...]

Zo klinkt het misschien maar daar komt wel iets meer bij kijken.
Om te beginnen moet je al zorgen dat je op jaarbasis niet meer kWh van het net nodig hebt dan je zelf elders gratis kan laden met de EV. Daar moet je zelf wel het een en ander voor doen, komt niet zomaar uit de lucht vallen.
Dan moet je nog willen investeren in het werkend krijgen van V2L naar V2H.

Bidirectioneel laden zal ook niet zomaar uit de lucht komen vallen en nog minder gratis aangeboden worden. Ik wil bv. mijn vrijheid behouden om te kiezen voor de energieleverancier die ik uitkies en niet een leverancier van EV's en/of bidirectionele laadpaal mij oplegt om er gebruik van te kunnen maken.
Maar uiteraard ieder zijn eigen keuzes op dat vlak.

Maar ik betwijfel het of op termijn V2H via de accu van een EV zoveel voordeliger zal zijn dan off grid gaan of rechtstreeks van het verbruiken. Dan zal er toch iets aan de instelling van netbeheerders en energieleveranciers moeten veranderen.

Het is allemaal nogal een n=1 verhaal met als gevolg dat ieder voor zich de eigen rekening moet maken.
Persoonlijk heb ik ook geen behoefte om dynamisch gemiddeld onder 20 cent/kWh te gaan laden.
De EV laden is hier altijd sowieso gratis. :)
Thuisladen levert daar bovenop alleen nog wat extra zakgeld op.
Wat bedoel je met OT bij batterij?

Het concept van salariswagen ken ik hier . daarmee dat ik dacht aan een dynamisch contract en een v2h auto.
Ik kan helaas geen stroom nemen via het bedrijf enkel de wagen .

maar zelf zonder salariswagen leek het mij eerst een mooi concept tot je met zeer goede feiten aankwam :)
een tesla met kleine batterij heeft 55 kw en kost pakweg 40 000 €
en 1 thuisbatterij van 5 kw zit je al heel makkelijk rond de 3000 €
wil alleen maar zeggen dat verhoudinggewijs een batterij van een auto goedkoper is dan een huisbatterij.

In de winter kom ik niet toe met mijn zonnepanelen .De warmtepomp verbruikt tussen de 10 en 35 kw het is al een iets ouder huis.
wel onder de 35 graden bij heel koud weer.
Met de analoge maakt die 30 a 35 kw niet uit maar binnenkort heb je in belgie een digitale meter.
normaal gezien volgend jaar.
Ik ben nu aan het kijken/denken wat voor mij de beste mogelijkheden waren daarmee dacht ik even aan v2h :)

• CR1992

CR1992

Thor

Taro schreef op donderdag 26 december 2024 @ 15:59:
[...]

In Nederland kan je met dynamisch gemiddeld wel onder de 20ct/kWh uitkomen als je een beetje je best doet en niet per se iedere dag hoeft te laden. Zie voor meer informatie: Het grote goedkoop thuisladen van je EV topic.
stroom opzicht kost niet zoveel in belgie.
Maar het zijn de Nettarieven en bijdragen... wat het duur maken volgend jaar wordt deze minstens nog is 100 euro duurder .
https://www.tijd.be/onder...der-in-2025/10579255.html

• IvoB2
CR1992 schreef op donderdag 26 december 2024 @ 16:44:
[...]
Wat bedoel je met OT bij batterij?
Off Topic.
We zullen er nu maar mee ophouden.

• IvoB2
CR1992 schreef op donderdag 26 december 2024 @ 16:51:
[...]
stroom opzicht kost niet zoveel in belgie.
Maar het zijn de Nettarieven en bijdragen... wat het duur maken volgend jaar wordt deze minstens nog is 100 euro duurder .
Nee, de elektricteitsrekening wordt in België niet minstens 100 € duurder.
De rekening voor een standaard modaal Vlaams gezin (dat een "gemiddeld" verbruik van gas + elektro heeft) wordt ong. 120 € duurder.
Dat is iets totaal anders.

En in Nederland is de BTW op elektriciteit 21% ipv 6% in Vlaanderen en betaal je ook bijdragen en energiebelasting en een jaarlijks forfait voor de netaansluiting. Maar de energiebelasting kan je tot een bepaald niveau dan weer salderen ook al is deze regeling niet het eeuwige leven beschoren.
Dat maakt het in welbepaalde gevallen voor een Nederlander soms duurder dan voor een Vlaming.
En in andere gevallen weer omgekeerd.
Net zoals de energierekening voor iedere Vlaming niet gelijk is.

Net zoals de kost van thuisladen (hè, hè terug OnT :) ) niet voor iedereen mogelijk gelijk is en afhankelijk van individuele parameters.
In Nederland mag je bv. in principe niets extra verdienen op thuisladen (de vergoeding moet de werkelijke kost weerspiegelen) terwijl dat hier dan weer (voorlopig) geen punt is.

Om on topic te blijven: thuisladen doe ik op PV van 1,4 tot 5 kW waardoor ik nooit een hoger capaciteitstarief krijg aangerekend dan 2,5 kW.
Ik betaal als Vlaamse resident ook geen netbijdrage op kWh netafname.
Ik betaal uiteraard wel meetkosten.
De jaarlijkse forfaitaire kost stijgt in mijn netgebied dus met 48,03 €.
Gezien ik via thuisladen (ook via de zon!) een onbelaste vergoeding per kWh krijg en deze vergoeding is gebaseerd op de elektriciteitsprijs+netkosten+BTW zal deze vergoeding per kWh ook stijgen waardoor de forfaitaire stijging kan afgebouwd worden tot een netto lagere stijging.

[ Voor 24% gewijzigd door IvoB2 op 26-12-2024 17:35 ]

• CR1992

CR1992

Thor

ooh oke alvast bedankt voor alle info
zal nog een beetje nadenken over wat ik moet doen ben wel al blij met al je info.
merci hiervoor

[ Voor 57% gewijzigd door CR1992 op 26-12-2024 17:33 ]

• koekjah

koekjah

Luctor et emergo

Waar ik eerst nog overtuigd was om een Easee lite laadpaal te installeren, gaat het onverwachts waarschijnlijk toch de Peblar home worden. Reden is vooral de vaste kabel van de Peblar.

Als ik de installatie handleiding lees, zie ik dat je een UTP verbinding op moet zetten. Ik lees echter dat hij ook over wifi beschikt. Is UTP dan ook echt noodzakelijk?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

koekjah schreef op donderdag 26 december 2024 @ 22:50:
Als ik de installatie handleiding lees, zie ik dat je een UTP verbinding op moet zetten. Ik lees echter dat hij ook over wifi beschikt. Is UTP dan ook echt noodzakelijk?
Ethernet is veel stabieler dan Wifi, daarnaast natuurlijk ook afhankelijk van de afstand vanaf het Wifi accesspoint tot de laadpaal. Als de stroomkabel nog moet worden gelegd, dan bijv. 2x UTP meetrekken, 1 ervan is bijv. handig voor verlengen CT-klemmen (je weet maar nooit) en kost het geld ook niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ASW1
koekjah schreef op donderdag 26 december 2024 @ 22:50:
Waar ik eerst nog overtuigd was om een Easee lite laadpaal te installeren, gaat het onverwachts waarschijnlijk toch de Peblar home worden. Reden is vooral de vaste kabel van de Peblar.
Easee kan ook met vaste kabel in de vorm van een losse kabel die aan de lader gelocked is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koekjah

koekjah

Luctor et emergo

ASW1 schreef op donderdag 26 december 2024 @ 23:43:
[...]

Easee kan ook met vaste kabel in de vorm van een losse kabel die aan de lader gelocked is.
I know, maar kwam er net achter dat er een 1-fase kabel meegeleverd is bij de auto. Als ik dus ook nog een 3-fase kabel moet aanschaffen, is de Peblar een stuk voordeliger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koekjah

koekjah

Luctor et emergo

Ik zie dat de XC60 met maximaal 6.4kW kan laden. Ook lees ik dat de Peblar maximaal op 11 kW | 7.4 kW | 3.7 kW kan laden.

Betekent dit dat in mijn geval 3.7 het hoogste is, of haalt ie dan ook de 6.4?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• V_ger
koekjah schreef op vrijdag 27 december 2024 @ 10:15:
Ik zie dat de XC60 met maximaal 6.4kW kan laden. Ook lees ik dat de Peblar maximaal op 11 kW | 7.4 kW | 3.7 kW kan laden.

Betekent dit dat in mijn geval 3.7 het hoogste is, of haalt ie dan ook de 6.4?
Nieuwe volvos doen 2 fase laden. Dus zou moeten werken op de geadverteerde snelheid als je hem aansluit op een 3 fase lader.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hmmbob
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 15:57
Op de geadverteerde snelheid van de Volvo, wordt bedoeld.

Die peblar kan max 7.4kW leveren op 2 fases (en 11kW op 3 fases, en dus 3.7kW op 1 fase), jouw auto is een 2 fase auto die aan de auto kant beperkt is op 6.4kW - dat kan de Peblar dus leveren.

Edit geen ervaring mee overigens, maar als ze dit zo adverteren dan moet het goed komen. Moet die laadpaal wel 3 fasig aangesloten zijn.

[ Voor 21% gewijzigd door Hmmbob op 27-12-2024 10:26 ]

Sometimes you need to plan for coincidence

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koekjah

koekjah

Luctor et emergo

Check, dan ga ik die maar bestellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Workaholic
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online
Iemand suggesties en/of ervaring met een alternatieve en stabiele laadpaal houder?

In ons geval komt de laadunit met een hele lelijke dunne RVS paal. Wij zouden het liefst iets van hout of worst case, korte staal willen wat beter past bij onze tuin. We monteren dus niet op de woning en het gaat om een kleine cube charging smart unit.

Zou een Douglas paal veilig zijn, kabel lastig weg te werken denk ik. Een alternatief is een korte staal sokkel ?

https://www.cortenstaaltu...tenstaal-sokkels-pilaren/

[ Voor 6% gewijzigd door Workaholic op 27-12-2024 12:45 ]

Mijn V&A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperBart
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 16:12
Workaholic schreef op vrijdag 27 december 2024 @ 12:43:
Iemand suggesties en/of ervaring met een alternatieve en stabiele laadpaal houder?

In ons geval komt de laadunit met een hele lelijke dunne RVS paal. Wij zouden het liefst iets van hout of worst case, korte staal willen wat beter past bij onze tuin. We monteren dus niet op de woning en het gaat om een kleine cube charging smart unit.

Zou een Douglas paal veilig zijn, kabel lastig weg te werken denk ik. Een alternatief is een korte staal sokkel ?

https://www.cortenstaaltu...tenstaal-sokkels-pilaren/
Ik heb een vierkant paaltje uit eik laten maken met zo een piramide vorm vanboven op gezaagd (zodat het water er af loopt) en die met twee bouten in een “pikkel” geschroefd en die pikkel zit ongeveer een half metertje in de grond.

Op de eiken paal dan een houdertje van Amazon naar keuze op. Staat echt chique en proper. Kabel ligt dan gewoon op de grond in de schors verborgen.

Echte eindbazen frezen dan nog een groefje er in vanachter en knallen er dan een mooi ledstripje in. Ik had niet echt 230V nog liggen daar dus heb er van af gezien.

[ Voor 5% gewijzigd door HyperBart op 27-12-2024 13:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Workaholic
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online
HyperBart schreef op vrijdag 27 december 2024 @ 13:06:
[...]

Ik heb een vierkant paaltje uit eik laten maken met zo een piramide vorm vanboven op gezaagd (zodat het water er af loopt) en die met twee bouten in een “pikkel” geschroefd en die pikkel zit ongeveer een half metertje in de grond.

Op de eiken paal dan een houdertje van Amazon naar keuze op. Staat echt chique en proper. Kabel ligt dan gewoon op de grond in de schors verborgen.

Echte eindbazen frezen dan nog een groefje er in vanachter en knallen er dan een mooi ledstripje in. Ik had niet echt 230V nog liggen daar dus heb er van af gezien.
Heb je een foto :)?

Mijn V&A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vector060
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 25-08 23:39
Voor de OCPP backoffice met automatische facturatie ben ik op zoek naar de opties.

Op dit moment zit ik voor mijn facturatie een jaar bij E-flux voor mijn publieke laadpaal.
e-flux rekent me ongeveer 80 euro per jaar aan voor abbonement. Daarnaast vragen ze aan de klanten van mijn laadpaal 14cent extra op de ingestelde 65 cent per geladen kWh. Dit levert hun per jaar meer dan 600euro op. Dit vind ik behoorlijk veel en ben nu aan het kijken naar alternatieven.

Zelf ben ik op Wattify gestoten die beweert 120euro per jaar aan abbonementskosten te rekenen en dan 2cent per geladen kWh.

Zijn jullie bekend met nog andere OCPP providers en ervaringen van Wattify?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Inspired
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 16:11
Vector060 schreef op zondag 29 december 2024 @ 12:03:
Voor de OCPP backoffice met automatische facturatie ben ik op zoek naar de opties.

Op dit moment zit ik voor mijn facturatie een jaar bij E-flux voor mijn publieke laadpaal.
e-flux rekent me ongeveer 80 euro per jaar aan voor abbonement. Daarnaast vragen ze aan de klanten van mijn laadpaal 14cent extra op de ingestelde 65 cent per geladen kWh. Dit levert hun per jaar meer dan 600euro op. Dit vind ik behoorlijk veel en ben nu aan het kijken naar alternatieven.

Zelf ben ik op Wattify gestoten die beweert 120euro per jaar aan abbonementskosten te rekenen en dan 2cent per geladen kWh.

Zijn jullie bekend met nog andere OCPP providers en ervaringen van Wattify?
Ze rekenen toch 3 cent per kWh? Zit zelf op tap. Geen kosten voor mij. 10% fee voor laders.
Voor laadbeurten bij E-Flux laadpunten die worden betaald met niet-E-Flux laadpassen, brengen wij een vaste vergoeding van €0,03 exclusief btw per kilowattuur in rekening. Deze kosten worden gedragen door de EV-rijder en hebben geen invloed op de inkomsten van de eigenaar van het laadstation.

[ Voor 15% gewijzigd door Inspired op 29-12-2024 12:19 ]

Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ah-klapkrat
  • Registratie: Augustus 2024
  • Laatst online: 16:10
Ik zie helaas ook een opslag van zeker 12 cent op laadsessies van derden bij mijn E-flux laadpunt.

Zou dat nieuwe prijstelling zijn? Helaas kan opzeggen pas na 24 maanden. Anders wordt de resterende termijn in rekening gebracht. In de algemene voorwaarden lees ik zo snel niets over deze opslag. Valt me wel tegen.
Pagina: 1 ... 153 ... 191 Laatste

Let op:
Discussie over laadpassen, facturatie e.d.: [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3. Vragen over elektrische auto's en hun bijbehorend laadvermogen in Elektrische auto's - deel 5 of de betreffende merktopics. Er is uiteraard een beetje overlap, maar specifieke vragen of opmerkingen over de inrichting van je meterkast en huisinstallatie horen in Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 2. Voor het zo goedkoop mogelijk thuisladen van je EV kan je terecht in Het grote goedkoop thuisladen van je EV topic en als laatste: voor v2g is er ook een plek: Over V2G; laden en ontladen