Ik woon in Vlaanderen dus niet bij een energieleverancier uit Nederland.
Maakt het dan nog iets uit bij welke energiemaatschappij ik zit.
Maar het is ook geen geheim ik zit bij een energieburgercoöperatie genaamd Ecopower.
Gezien ik eveneens zonnepanelen heb komt het overgrote deel van mijn energie uit PV en niet uit het net.
Gezien het gevolg van PV is dat ik minder dan 500 kWh (vanaf 2025 minder dan 420 kWh) uit het net neem betaal ik geen netbelasting op kWh netafname. Dat scheelt incl. BTW 5 cent per netafgenomen kWh (onafhankelijk van mijn energieleverancier). Neem ik meer van het net af zou de gemiddelde variabele all in maandprijs rond de 25 cent/kWh draaien.
Indien ik volgend jaar een digitale meter zou hebben raad je geen dynamisch contract aan met zonnepanelen?
Ik ken je specifieke situatie en je verbruikersprofiel niet dus ik raad je helemaal niets aan.
Bij mijn verbruikersprofiel (op jaarbasis meer PV productie dan verbruik en op jaarbasis minder dan 300 kWh netafname) en mijn energiecontract (nul euro vaste kosten voor variabel contract en 60€ vaste kosten voor een dynamisch contract) is dat idd de uitkomst.
300 kWh netafname a rato 20 cent kost me 60 € (en in werkelijkheid draait mijn netafname rond de 200 kWh dus een kost van 40 € minus de vase terugleververgoeding). In het slechtste geval is dit al gelijk aan de vaste kost van een dynamisch contract. En ik ga er niet van uit dat tussen november en februari (de rest van het jaar ben ik 100% zelfvoorzienend dus geen netafname nodig) de kWh prijs dynamisch altijd negatief zal zijn en terugleveren aan het net doe ik dan ook nauwelijks (waardoor de hogere prijs voor teruglevering via dynamisch ook niet speelt).
Ik dacht een dynamisch contract te nemen en de auto als thuis batterij te nemen?
Ja kan ook.
Hangt van de individuele situatie af.
Zoals gezegd woon ik in Vlaanderen.
Een dynamisch contract is er niet gratis.
De laagste dynamische prijzen zijn doorgaans slechts een paar uur geldig. Dat heeft als gevolg dat je aan hogere vermogens moet gaan laden om de accu van een EV aan de laagste prijs gevuld te krijgen.
Hogere vermogens kosten in Vlaanderen extra geld (capaciteitstarief boven de 2,5 kW netafname).
Veel laden via het net brengt met zich mee dat de al vlug boven de 500 kWh netafname per jaar zit.
Dat verhoogt de kWh afnamekost met 5 cent/kWh (vanaf de eerste kWh netafname, want berekend per MWh netafname). En per facturatiepiek boven de 2,5 kW komt er bijna 60€ per kW vermogensafname bij.
Speelt in Nederland niet want daar betaal je forfaitair voor de netaansluiting. Of je ze nu gebruikt of niet maakt niet uit. Dan kan je ze idd beter gebruiken.
In de winter kom ik totaal niet toe met de zonnepanelen.
Ik ook niet.
Daarom dat de EV ingezet wordt als back up.
Maar die EV thuis dan via het net gaan laden (met de nodige verliezen, reken op 20% verliezen bij V2L) is dan niet de beste optie. Dan kan je beter, zonder verliezen, deels rechtstreeks van het net verbruiken => geen verliezen, geen verhoogd capaciteitstarief, geen netbijdrage op kWh, geen hogere abokosten voor dynamisch,....