Holzschuh schreef op vrijdag 3 januari 2025 @ 10:28:
Instellingskwestie dus, zou mij niet storen maar de mensheid kennende zal een groot deel hier niet mee kunnen omgaan. Ken er hier ook wel een paar die denken dat de openbare ruimte voor het huis van hun is

Niet alleen een instellingskwestie, het is ook een praktische kwestie. Wellicht eentje waar jij niet mee van doen hebt in het dagelijkse leven
(ik wil benadrukken dat ik dit niet negatief bedoel).
Kijk naar de gemiddelde jaren '30 wijk in Nederland, prachtige huisjes. Maar iedereen heeft 1+ auto, waardoor de parkeerdruk hoog is en regelmatig voor je eigen woning parkeren (fileparkeren natuurlijk want '30) is gewoon niet een optie. Ja de ene keer is het één plek naar rechts, de andere keer één plek naar links, maar dat is niet (veilig (!)) te overbruggen met een ingegraven/betegelde kabelgoot.
In de praktijk is dit dus geen optie.
Als ik kijk naar de jaren '30 wijk waar mijn ouders jaren gewoond hebben, moesten ze (en buren) regelmatig in een zijstraat parkeren omdat er 50m naar links of rechts gewoon geen plek was.
Als ik 's avond (of in het weekend) bij vrienden op bezoek ben met de auto die in een andere jaren '30 wijk wonen moet je soms rondrijden in de wijk voor een plekje, dat is niet anders als je er zelf woont.
Dan de afweging: wil je een algemeen beleid opstellen of wil je dit aanpassen naar elke wijk/straat/straatbeeld. En bij een algemeen beleid wil je dat er geen risico op ondermijnen bestaat dus wil je dit afdichten. En dan kun je meestal weer niets mee.
Kijk naar het halfslachtige beleid wat ik eerder noemde. Je mag op eigen risico een kabel onder een rubberen mat leggen MITS je zonnepanelen hebt, wat is dat nu voor beleid? Waarom wordt er gediscrimineerd op zonnepanelen? Ben je verplicht om een (duurdere (aanname)) openbare lader te gebruiken omdat je toevallig een grote eik in de tuin hebt óf in een monumentaal pand woont? En als je een PV-installatie in de tuin hebt geldt de regeling ook niet. Het is weer typisch zo'n halfslachtig beleid wat geschreven is omdat er wat vragen binnenkwamen en men moe werd van reageren/handhaven. Er heeft iemand naar gekeken die absoluut niet zelf in dat schuitje zit met een EV en er wordt een keuze gemaakt die nog geen drie jaar later gebaseerd op de overheidskeuzes: salderen, minder belasting op gas, subsidies warmtepompen e.d. een investering in een PV-installatie minder aantrekkelijk maakt.
Gemeentebeleid wordt ingehaald door de tijd voordat er een nieuwe vergadering ingepland kan worden.
Ik denk zonder veel verder OT te gaan: dat je als EV-eigenaar eigenlijk een beetje een oor aangenaaid hebt gekregen. Er is nog te weinig sentiment, te weinig begrip en veel te weinig
eenduidig beleid om op een prettige manier te bewegen binnen de mogelijkheden om thuis te laden
aan/op de openbare weg. Als straks daadwerkelijk 40% van de privé (gereden) auto's in Nederland EV of (toch minimaal PHEV) is én men zich er meer bewust van wordt dat we met enkel een dubbel laadpaaltje per 500m straal er niet zijn, dan gaan we een beweging zien.