Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Inspired
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 16-06 22:39
ah-klapkrat schreef op zondag 29 december 2024 @ 14:27:
Ik zie helaas ook een opslag van zeker 12 cent op laadsessies van derden bij mijn E-flux laadpunt.

Zou dat nieuwe prijstelling zijn? Helaas kan opzeggen pas na 24 maanden. Anders wordt de resterende termijn in rekening gebracht. In de algemene voorwaarden lees ik zo snel niets over deze opslag. Valt me wel tegen.
Dan zou ik dat eens navragen. Mijn quote komt van de e-flux website. Als dit onlangs veranderd is mag je sowieso opzeggen lijkt me.

Of is het de BTW? Had ik bij NM bv ook. Bij tarief van 40c kreeg ik netto 33c vergoed. De lader betaald dan bij e-flux dus uiteindelijk 43c.

[ Voor 11% gewijzigd door Inspired op 29-12-2024 14:33 ]

Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vector060
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 24-05 22:58
Goed om uit te zoeken, dat zou dan betekenen dat er 2 maal BTW geheft wordt. Eerst op de afname van mijn stroomleverancier daarna op de "verkoop" van diezelfde stroom die via de laadpaal wordt afgenomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inspired
Vector060 schreef op zondag 29 december 2024 @ 16:00:
Goed om uit te zoeken, dat zou dan betekenen dat er 2 maal BTW geheft wordt. Eerst op de afname van mijn stroomleverancier daarna op de "verkoop" van diezelfde stroom die via de laadpaal wordt afgenomen.
Jij zult geen BTW over 53c betalen denk ik. Als je een eigen BTW nummer hebt kun je het laten verleggen. Bij Tap kun je dit wel anders instellen. Dan betaald de lader bij 65c netto 71,5c. Maar krijg jij gewoon 65c. Zonder maandelijkse kosten. Hoe Wattify dat doet weet ik niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Easy1
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 17-06 17:56
Misschien werd de vraag hier al gesteld maar ik kan het niet direct vinden.
Voolropig heb ik nog een 1-fase aansluiting - mogelijk zou ik in de toekomst upgraden naar 3-fase.
Kan ik de Zappi V2.1 3-fase aansluiten op 1-fase?
Ik vermoed van wel.
Zou er hier iemand een schema van hebben?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ah-klapkrat
  • Registratie: Augustus 2024
  • Laatst online: 13:35
Ingesteld tarief bij E-flux 0,41 euro
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/P4MRLT4F1yx0SCPLyAGZsfAmeWQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lkyoEEMAzn08tJfRitld5pRE.jpg?f=fotoalbum_large

Laadsessie in E-Flux portaal sessies
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rqrwjt4Jv3qdOiBpWhpJA4K7eXg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZhFUHtHxEaSOTV8NGxxYvhkg.jpg?f=fotoalbum_large

Laadsessie pashouder. Zelfde volume ander bedrag.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JTZ_NPnYNOeIL7cVPW07vHI1iGk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/73KScNHwkvOOPk8qEWrc1i6B.jpg?f=fotoalbum_large

Ga het zeker even navragen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Inspired
41 + 3 (opslag) * 1,21 en je komt redelijk uit op 2,57. Ik zet in op de BTW. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Audione0
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 00:46

Audione0

Strijdt der titanen

Goedenavond

Sinds een jaar gebruik ik tot volle tevredenheid de Gridio-app om onze Cupra Born te laden wanneer de stroomprijzen het laagst zijn. Echter, na ongeveer een week update de auto of de Gridio-app niet meer en herkent daardoor niet dat de Cupra aan de stekker hangt, waardoor hij direct begint met laden zonder te wachten tot de prijzen lager zijn.
Heb de gridio app opnieuw geinstalleerd, de auto opnieuw verbonden, niets helpt jammer genoeg.

Ik denk zelf dat de Gridio-app niet helemaal goed functioneert, want de Cupra-app werkt de status wel bij en de app in Homey toont ook de recente status van de Cupra.

Zijn er anderen die hier last van hebben?

Screenshot van gisteren terwijl de Cupra aan de lader hangt:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HT3IpO84Pt-T8abXsjiHf-DbwYE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4pza3kz0hYa1dG43dSwQ7I6X.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 23% gewijzigd door Audione0 op 29-12-2024 19:38 ]

Ryzen 9 7950x3d / Asus Strixx x670E-E / Noctua NH-DH15 / 64GB Corsair Dominator 6000 / Crucial M500 – Samsung 990pro / MSI RTX 4070TI Super Gaming X Slim / Corsair RM1000x / Alles in een Fractal Define 7 Black gepropt

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Makrolon
  • Registratie: September 2019
  • Nu online
Easy1 schreef op zondag 29 december 2024 @ 18:44:
Misschien werd de vraag hier al gesteld maar ik kan het niet direct vinden.
Voolropig heb ik nog een 1-fase aansluiting - mogelijk zou ik in de toekomst upgraden naar 3-fase.
Kan ik de Zappi V2.1 3-fase aansluiten op 1-fase?
Ik vermoed van wel.
Zou er hier iemand een schema van hebben?
Ja hoor dat kan gewoon, heb je geen schema van nodig. Gewoon alleen l1 aansluiten en ct1.

13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Vector060
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 24-05 22:58
Antwoord van E-flux:
Beste,

Het tarief wat is ingesteld op uw laadstation is exclusief btw. Het tarief wat getoond wordt in de apps/mappen is inclusief btw 21% en inclusief roamingkosten van € 0,03 cent per kWh.

Hopende u voldoende geïnformeerd te hebben.

Met vriendelijke groet,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fromz
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 08:43
Als toekomstige EV eigenaar was ik benieuwd of hier nog positieve ervaringen zijn met installateurs (van een Zappi) in het midden van het land. Ik zie heel veel bedrijven die op een uur rijden zijn, moet toch plaatselijker kunnen denk ik dan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 15:07
Fromz schreef op woensdag 1 januari 2025 @ 09:52:
Als toekomstige EV eigenaar was ik benieuwd of hier nog positieve ervaringen zijn met installateurs (van een Zappi) in het midden van het land. Ik zie heel veel bedrijven die op een uur rijden zijn, moet toch plaatselijker kunnen denk ik dan.
Ik weet geen installateur voor je, maar als je iemand zoekt die lokaler is dan een uur rijden dan zou ik je woonplaats aangeven ipv 'midden van het land'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lientje1967
  • Registratie: Januari 2025
  • Laatst online: 26-05 20:24
Hoi allemaal,
Zelf heb ik sinds een week een EV.
Ik heb ook een Wallbox Copper SB aan laten sluiten op een paal. Deze stond erg wiebelig, maar deed het wel. De paal hebben we afgekeurd en gisteren is de wallbox verplaatst naar aan onze schuur. De monteur heeft de wallbox beschadigd met boren en we kregen een nieuwe.
Gisteren getest en na meermaals de kabel erin en eruit gehad te hebben sloeg de wallbox aan. Ik heb toen niet opgeladen, ik wilde dat vandaag doen. Maar vandaag kan ik hem aansluiten wat ik wil, het lampje van de Wallbox blijft groen. Hij ziet onze auto niet. Ik heb de vergrendeling er al af gegooit, dus hij zou met aansluiten gelijk moeten starten.
De Wallbox herkent wel dat de kabel wordt aangesloten, LED wordt dan van wit naar groen. Maar hij wordt dus niet blauw en vergrendelt niet. Hij blijft vragen om de auto aan te sluiten.
Heeft iemand dit ook meegemaakt en wat was toen de oplossing?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Termy
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 00:57

Termy

valt er nog wat te fragge?

Fromz schreef op woensdag 1 januari 2025 @ 09:52:
Ik kan wel iemand bedenken en ik gok dat die ook al in je DM zit ;).

-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fromz
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 08:43
Termy schreef op woensdag 1 januari 2025 @ 23:22:
[...]

Ik kan wel iemand bedenken en ik gok dat die ook al in je DM zit ;).
Ik heb nog niets in mijn DM, houd me aanbevolen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GateKeaper
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 10-06 20:30

GateKeaper

#1 Procastinator

Zag vandaag iemand dit ding op de stoep neerleggen. Kost slechts 30 euro, dus verdiend zich wel vlot terug. Zijn er hier ook tweakers die dat doen/aandurven?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1o-OikTpCRh8aed7ytQoI8Tc3RE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/MIn8wXBovU0h8i0IO6S2e2bA.webp?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/d6ZChw0mM_a4SIYwyKT3y_5Sz6I=/800x/filters:strip_exif()/f/image/RB0eYimOB7umecrdUQOa1rgx.webp?f=fotoalbum_large

Linkje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RetroTycoon
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 11:48
GateKeaper schreef op donderdag 2 januari 2025 @ 19:55:
Zag vandaag iemand dit ding op de stoep neerleggen. Kost slechts 30 euro, dus verdiend zich wel vlot terug. Zijn er hier ook tweakers die dat doen/aandurven?

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Linkje
Wij hebben zelf deze kabelbrug neergelegd en dat werkt ook prima. Buren vinden het goed opvallen en fijn dat de kabel niet los rondslingert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

GateKeaper schreef op donderdag 2 januari 2025 @ 19:55:

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Linkje
Ik denk dat dit vooral aan je gemeente ligt of je dit 'aandurft'. Ik sprak laatste een collega uit mijn regio en die gaf aan dat er iets door een gemeente gepubliceerd was, na even zoeken kwamen wij uit op deze: https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2022-4319.html (dus alleen relevant voor deze gemeente).

En die zijn ook heerlijk vaag:
2.6 Privaat verlengde aansluitpunten

Wij krijgen regelmatig het verzoek van mensen die zelf willen laden vanuit hun huis, maar daar zelf geen ruimte voor hebben. Voor de veiligheid zien wij liever geen kabels over het trottoir liggen. Toch hebben wij ook begrip voor de particulier die zonnepanelen plaatst en daarmee zijn eigen auto wil opladen. Ook als diegene geen eigen oprit of parkeergelegenheid heeft. Dat betekent, dat wij losse stroomkabels niet zonder meer verbieden. Wel zijn wij hier terughoudend in vanwege de veiligheid van de trottoirgebruiker. Ofwel: we staan dit toe, maar onder de volgende voorwaarden:
  • Aanwezigheid van zonnepanelen op het dak en
  • Het gebruik van een rubber mat (of vergelijkbaar) over de kabel, dit onder verantwoordelijkheid van de lader. We brengen de APV hier mee in overeenstemming en communiceren dit.
Wij zijn geen voorstander van kabelgoten in de bestrating. Op een enkele locatie hebben wij dit uitgeprobeerd. De kabel is op zich mooi weggewerkt, maar het geeft geen flexibiliteit in de parkeermogelijkheden. Het werkt daarmee een ‘claimgedrag’ van de lader in de hand ten opzichte van de openbare laadplek. Dit vinden wij niet gewenst. Dit geldt overigens ook bij het gebruik van een kabel over het trottoir, een private lader heeft daardoor geen recht op een eigen plek.
Dus als je duur moet laden heb je pech als je geen PV hebt of wilt.

Nog een ludiek voorbeeld is deze: https://www.tubantia.nl/h...o-voor-hengeloer~ae18410d (https://archive.ph/GwLfP) maar dit is in mijn optiek al helemaal geen porum, ik snap dat een gemeente hiertegen wil optreden.

Maar als zwaar bevooroordeelde huiseigenaar mét een oprit zónder laadpaal vind ik dat elke vorm van laden op de openbare weg met een eigen lader (c.q. hangende/liggende/ingegraven/bedekte laadkabel) een bepaalde vorm van toe-eigening van de publieke ruimte is en ondanks dat je nog zo'n goede relatie kunt hebben met je buren, is dit in mijn ogen niet netjes. Zonder dat dit genoemd wordt zullen mensen er toch aan gaan denken en in minder vrijheid kunnen parkeren. De echt ruime straten met ruime parkeergelegenheden daargelaten, maar die zijn in Nederland toch op één hand te tellen.

Ik ben van mening dat gemeentes hierin duidelijke standpunten moeten innemen en die moeten handhaven. Oók als er handhaving moet zijn op de 'overlast hebbende' die onterecht een punt probeert te maken (ik herinner mij dat draadje nog steeds _/-\o_ ) of openbare palen vandaliseert.

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RPiNut
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
True schreef op donderdag 2 januari 2025 @ 22:08:

Ik ben van mening dat gemeentes hierin duidelijke standpunten moeten innemen en die moeten handhaven. Oók als er handhaving moet zijn op de 'overlast hebbende' die onterecht een punt probeert te maken (ik herinner mij dat draadje nog steeds _/-\o_ ) of openbare palen vandaliseert.
Het is erg gemeente afhankelijk. Bij ons mag het niet en gezien het gebrek aan eigen parkeerruimte snap ik dat wel. Anders liggen er straks om de 50 meter zo'n brug op de stoep. Ik heb zelf ook de openbare parkeerplek dichterbij de meterkast als de eigen parkeerplaats. :+ De gemeente is bij ons anders vrij duidelijk in de veel gestelde vragen of de kabel over de stoep mag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Holzschuh
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 14:52
RPiNut schreef op donderdag 2 januari 2025 @ 22:46:
[...]Anders liggen er straks om de 50 meter zo'n brug op de stoep.
Er zijn toch ook mooie oplossingen om de kabel in een goot in de stoep te leggen. Faciliteer dat dan als gemeente tegen kostprijs met een kleine opslag.

Zeker als je in een gemeente woont zoals de mijne die in het bestemmingsplan heeft staan dat je niet mag parkeren voor de voorgevel in je voortuin (met wat uitzonderingen). Dan parkeren mensen aan de stoep maar kunnen wel laden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Peter-036
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 13:47
Holzschuh schreef op vrijdag 3 januari 2025 @ 07:34:

Er zijn toch ook mooie oplossingen om de kabel in een goot in de stoep te leggen. Faciliteer dat dan als gemeente tegen kostprijs met een kleine opslag.
...
Zoals enkele berichten terug werd gelinkt, omdat dat 'claimgedrag' op parkeerplaatsen in de hand zou kunnen werken.

It is what it is.If you can't change it, deal with it!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Holzschuh
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 14:52
Instellingskwestie dus, zou mij niet storen maar de mensheid kennende zal een groot deel hier niet mee kunnen omgaan. Ken er hier ook wel een paar die denken dat de openbare ruimte voor het huis van hun is :?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

Holzschuh schreef op vrijdag 3 januari 2025 @ 10:28:
Instellingskwestie dus, zou mij niet storen maar de mensheid kennende zal een groot deel hier niet mee kunnen omgaan. Ken er hier ook wel een paar die denken dat de openbare ruimte voor het huis van hun is :?
Niet alleen een instellingskwestie, het is ook een praktische kwestie. Wellicht eentje waar jij niet mee van doen hebt in het dagelijkse leven (ik wil benadrukken dat ik dit niet negatief bedoel).

Kijk naar de gemiddelde jaren '30 wijk in Nederland, prachtige huisjes. Maar iedereen heeft 1+ auto, waardoor de parkeerdruk hoog is en regelmatig voor je eigen woning parkeren (fileparkeren natuurlijk want '30) is gewoon niet een optie. Ja de ene keer is het één plek naar rechts, de andere keer één plek naar links, maar dat is niet (veilig (!)) te overbruggen met een ingegraven/betegelde kabelgoot.
In de praktijk is dit dus geen optie.

Als ik kijk naar de jaren '30 wijk waar mijn ouders jaren gewoond hebben, moesten ze (en buren) regelmatig in een zijstraat parkeren omdat er 50m naar links of rechts gewoon geen plek was.
Als ik 's avond (of in het weekend) bij vrienden op bezoek ben met de auto die in een andere jaren '30 wijk wonen moet je soms rondrijden in de wijk voor een plekje, dat is niet anders als je er zelf woont.

Dan de afweging: wil je een algemeen beleid opstellen of wil je dit aanpassen naar elke wijk/straat/straatbeeld. En bij een algemeen beleid wil je dat er geen risico op ondermijnen bestaat dus wil je dit afdichten. En dan kun je meestal weer niets mee.
Kijk naar het halfslachtige beleid wat ik eerder noemde. Je mag op eigen risico een kabel onder een rubberen mat leggen MITS je zonnepanelen hebt, wat is dat nu voor beleid? Waarom wordt er gediscrimineerd op zonnepanelen? Ben je verplicht om een (duurdere (aanname)) openbare lader te gebruiken omdat je toevallig een grote eik in de tuin hebt óf in een monumentaal pand woont? En als je een PV-installatie in de tuin hebt geldt de regeling ook niet. Het is weer typisch zo'n halfslachtig beleid wat geschreven is omdat er wat vragen binnenkwamen en men moe werd van reageren/handhaven. Er heeft iemand naar gekeken die absoluut niet zelf in dat schuitje zit met een EV en er wordt een keuze gemaakt die nog geen drie jaar later gebaseerd op de overheidskeuzes: salderen, minder belasting op gas, subsidies warmtepompen e.d. een investering in een PV-installatie minder aantrekkelijk maakt.
Gemeentebeleid wordt ingehaald door de tijd voordat er een nieuwe vergadering ingepland kan worden.

Ik denk zonder veel verder OT te gaan: dat je als EV-eigenaar eigenlijk een beetje een oor aangenaaid hebt gekregen. Er is nog te weinig sentiment, te weinig begrip en veel te weinig eenduidig beleid om op een prettige manier te bewegen binnen de mogelijkheden om thuis te laden aan/op de openbare weg. Als straks daadwerkelijk 40% van de privé (gereden) auto's in Nederland EV of (toch minimaal PHEV) is én men zich er meer bewust van wordt dat we met enkel een dubbel laadpaaltje per 500m straal er niet zijn, dan gaan we een beweging zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sir_knudde
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 06:00
Ik heb geluk: hier een parkeerveldje voor 10 auto’s.
Met toestemming van de buur, die aan het veldje woont, een laadpaal aan zijn schutting geplaatst.
Die paal hangt precies tussen 2 parkeerplaatsen, zodat ik met de 6 meter laadkabel vanaf 3 plaatsen kan laden.
Als er geen plek is heb ik pech, maar meestal lukt het om op tijd te laden.
De paal is voor iedereen toegankelijk en via e-flux krijg ik de stroom vergoed, maar staat niet verder niet openbaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 15:02
sir_knudde schreef op zaterdag 4 januari 2025 @ 00:09:
Ik heb geluk: hier een parkeerveldje voor 10 auto’s.
Met toestemming van de buur, die aan het veldje woont, een laadpaal aan zijn schutting geplaatst.
Die paal hangt precies tussen 2 parkeerplaatsen, zodat ik met de 6 meter laadkabel vanaf 3 plaatsen kan laden.
Als er geen plek is heb ik pech, maar meestal lukt het om op tijd te laden.
De paal is voor iedereen toegankelijk en via e-flux krijg ik de stroom vergoed, maar staat niet verder niet openbaar.
Creatief!
Goed zo lang het duurt. Ik neem aan dat de stroom van jouw aansluiting komt via doorgang over de grond van de buur?

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pitchdown
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 14:31
Knip

[ Voor 100% gewijzigd door Notna op 04-01-2025 12:17 . Reden: Crossposten en 0 effort zijn niet echt wat we hier verwachten ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koekjah
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 27-05 10:15

koekjah

Luctor et emergo

Gisteren zelf mijn Peblar home opgehangen en aangesloten, draait prima! Wat me tegenvalt is het dashboard via de url (voor zover ik weet hebben ze geen app?). Het is simpel en overzichtelijk, maar ik mis wel wat functionaliteiten.

Zo zou ik graag zien hoeveel er in totaal geladen is (niet alleen de laatste sessie), welke gebruiker hoeveel geladen heeft (ik werk met rfid tags, just for fun) en is het dashboard niet toegankelijk buitenom mijn thuis netwerk. Zou ook buitenshuis graag mee willen kijken.

Zie ik iets over het hoofd of iemand met tips?

Als je doet wat je deed, krijg je wat je kreeg.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 14:51
pitchdown schreef op zaterdag 4 januari 2025 @ 10:25:
In het eerste kwartaal van dit jaar mag ik een nieuwe lease-auto kiezen.
Het gaat op dit moment tussen de nieuwe model Y en de Xpeng G6.

Helaas ben ik er achter gekomen dat het 16 maanden duurt om mijn meterkast te upgraden voor het maximale vermogen voor een laadpaal aan de deur.

Mijn vraag:
Is het wel mogelijk om met minder vermogen een laadpaal te nemen?
Op dit moment is dit de status van mijn aansluiting:

Energiesoort
Stroom
Grootte
1x35A
Maximaal vermogen
8,1 kW
Levert u terug?
Ja

Haal ik hiermee 8,1 Kw richting mijn auto i.p.v. de maximale 11 KW?
Er is een thuisladen topic. Daar staat dit uitgelegd. Korte antwoord: met een 1 fase laadpaal van 32A met loadbalancing gaat dit prima werken. 3f aansluiting is echt niet nodig

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GENETX
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 17-06 21:37
Nog minder zelfs, je hebt slechts 1 fase ipv 3. Dus je moet de maximale laadsnelheid van de EV door 3 delen. Voor 11kW is dat 3,7kW max, voor 22kW is dat 7,4kW.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pitchdown
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 14:31

Helaas ben ik er achter gekomen dat het 16 maanden duurt om mijn meterkast te upgraden voor het maximale vermogen voor een laadpaal aan de deur.

Mijn vraag:

Energiesoort
Stroom
Grootte
1x35A
Maximaal vermogen
8,1 kW
Levert u terug?
Ja

Of is die 8,1 KW het totale vermogen voor mijn hele huis?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inspired
@pitchdown hoeveel rij je? Er zijn genoeg die met 1x16 prima uit de voeten kunnen. Kun je elke dag 35kWh mee laden en zeg 150km mee rijden. Met 1x35 zou je zelfs nog wel met het dubbele kunnen laden als je geen WP hebt thuis bv. 3 fasen is leuk maar vaak overkill.

De 1x35 is de aansluiting. Dus niet alleen laadpaal idd.

Ik woon tijdelijk in een huurwoning met 1x40. Gewoon CV / gas koken dus kan eigenlijk de hele dag met 1x32 laden als ik zou willen.

[ Voor 26% gewijzigd door Inspired op 04-01-2025 11:00 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Nu online

de Peer

under peer review

GENETX schreef op zaterdag 4 januari 2025 @ 10:35:
Nog minder zelfs, je hebt slechts 1 fase ipv 3. Dus je moet de maximale laadsnelheid van de EV door 3 delen. Voor 11kW is dat 3,7kW max, voor 22kW is dat 7,4kW.
Oftewel als hij gewoon zorgt dat hij een 1-fase paal laat installeren die op 7,4 kW kan laden op 1 fase, is dat een prima oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henry65
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 11:06
@pitchdown ik heb een 16A 1-fase laadpaal en daar kan ik al 5 jaar prima mee uit de voeten (eerst e-Niro en nu EV6). Het is me niet vaak gebeurd dat de range niet voldoende was. Met een loadbalancer zou de 35A genoeg moeten zijn. Uiteraard bij installatie wel alvast een kabel met voldoende aders voor 3-fasen laten leggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Makrolon
  • Nu online
pitchdown schreef op zaterdag 4 januari 2025 @ 10:40:

Mijn vraag:

Energiesoort
Stroom
Grootte
1x35A
Maximaal vermogen
8,1 kW
Levert u terug?
Ja

Of is die 8,1 KW het totale vermogen voor mijn hele huis?
Ik welk netbeheerder gebied woon je? Want 16 maanden duurt het zover ik weet nergens. Ze hebben de doorlooptijden weer aardig op orde bij de netbeheerders.

13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Tommie12
de Peer schreef op zaterdag 4 januari 2025 @ 11:00:
[...]

Oftewel als je gewoon zorgt dat je een 1-fase paal laat installeren die op 7,4 kW kan laden op 1 fase, is dat een prima oplossing.
@pitchdown
Inderdaad. Ik slaag er in 25k per jaar te rijden met 90% thuis laden aan 3,5 kW.
Laat dit je niet tegen houden.

[ Voor 3% gewijzigd door Tommie12 op 04-01-2025 11:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ecological
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 17-06 23:08
pitchdown schreef op zaterdag 4 januari 2025 @ 10:25:

Mijn vraag:

Energiesoort
Stroom
Grootte
1x35A
Maximaal vermogen
8,1 kW
Levert u terug?
Ja

Niet upgraden naar 3x35a! maar 3x25A is een stuk beter. Scheelt veel in vastrecht :)

Ben jij een echte vlees-eter? || Every argument against veganism || Zeekr 001 Privilege || e-tron 55 || Tribalisme en dogmatisme zijn slecht voor iedereen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
Zjanzjak schreef op zaterdag 4 januari 2025 @ 11:50:
[...]

En als subvraag (en uit nieuwsgierigheid), zou V2X voor jou persoonlijk interessant zijn?
Ben in twijfel. Ik heb nu een laadpaal die tot 22kW kan via werkgever, en daar hangt meestal de Tesla aan. Die staat op de oprit achter de Polo, omdat we de Polo nooit gebruiken als de Tesla thuis is.
Dan zou ik een tweede paal moeten installeren en ik weet niet of het sop de kool waard is qua investering.

Nu dacht ik dat de R5 enkel met die adapter kan gebruikt worden voor bv een koffiemachine of iets anders op locatie, en dat ga ik nooit gebruiken. Zou die accessoire zeker niet mee bestellen mogelijk later als ons gebruik sterk zou veranderen.

Anderzijds… koffie maken tijdens het laden gaat ook niet, want de poort is dan bezet…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eriksk
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
Sinds kort heb ik een Tesla 3 en ik ben op zoek naar een laadpaal. Volgens mij voldoet de Zappi aan mijn wensen (3*25a, loadbalancing, gebruik makan van zonnepanelen & dynamisch energiecontract en uitlezen met HA).

Nu is mij onbekend of ik de volgende spullen nog moet aanschaffen;
- 2 extra ct klemmen voor de zonnepanelen die op 2 groepen zitten (of is zijn de meegeleverde 3 al genoeg?)
- de MyEnergy hub
- de Harvi (of is dit alleen als de 5 meter te kort is vanaf de ct klemmen?)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Makrolon
  • Nu online
Eriksk schreef op zaterdag 4 januari 2025 @ 18:29:
Sinds kort heb ik een Tesla 3 en ik ben op zoek naar een laadpaal. Volgens mij voldoet de Zappi aan mijn wensen (3*25a, loadbalancing, gebruik makan van zonnepanelen & dynamisch energiecontract en uitlezen met HA).

Nu is mij onbekend of ik de volgende spullen nog moet aanschaffen;
- 2 extra ct klemmen voor de zonnepanelen die op 2 groepen zitten (of is zijn de meegeleverde 3 al genoeg?)
- de MyEnergy hub
- de Harvi (of is dit alleen als de 5 meter te kort is vanaf de ct klemmen?)
De meegeleverde 3 zijn genoeg voor alle functies. Wil je extra inzicht in je pv opwek moet je de extra ct klemmen met een harvi aanschaffen.

De hub zit ingebouwd in het nieuwe model (de 2.1)

De ct klemmen kan je verlengen met een utp kabel. De harvi is hier niet voor nodig.

Deze info is wel echt op veel plekken te vinden hoor. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eriksk
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
Makrolon schreef op zaterdag 4 januari 2025 @ 18:52:
[...]

De meegeleverde 3 zijn genoeg voor alle functies. Wil je extra inzicht in je pv opwek moet je de extra ct klemmen met een harvi aanschaffen.

De hub zit ingebouwd in het nieuwe model (de 2.1)

De ct klemmen kan je verlengen met een utp kabel. De harvi is hier niet voor nodig.

Deze info is wel echt op veel plekken te vinden hoor. ;)
Dank!

De hub was me onbekend, maar je hebt gelijk... echter de Harvi werd ergens gepromoot alsof je die moet hebben (youtube, diverse sites), wellicht voor functies die mij niet direct duidelijk werden behalve installeer gemak.
Die extra ct klemmen is dus voor 'extra' inzicht, en overbodig dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luckeh
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Luckeh

Lucas

Wij gaan binnenkort verhuizen en ik ben offertes aan het uitzetten voor een nieuw PV-systeem.
Bij de nieuwe woning een kleine uitdaging met de totale capaciteitsbehoefte. Ik heb twee warmtepompen (11 & 18 kW), kook electrisch (max 11kW) en heb volgens planning ook nog 1 of 2 warmwater boilers. Ik kan helaas niet uitbreiden naar 3x35A op korte termijn (wachtlijst & erg duur).

Dus het laden van onze Tesla MY moet goed gepland worden en kan niet altijd op vol vermogen. Wij hebben een TWC en waren in eerste instantie van plan deze mee te nemen. Maar hiermee kan ik geen load balancing doen. Ik kan enkel in de app instellen wat het vermogen is wat er in gaat.

Een van de aanbieders biedt als oplossing hier een Alpha ESS wallcharger aan, die ook mooi integreert met hun PV/batterij voorstel, maar ik kan eigenlijk geen ervaringen hiervan vinden op het net. Mijn hamvraag is eigenlijk, is load balancing mogelijk met een 3rd party lader en een MY? Ik vond op het internet wel een Home Automation script die de TWC kan instellen. Handig voor eventuele overcapaciteit van de PV-installatie, maar niet snel genoeg om te voorkomen dat de stoppen eruit springen.

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

Makrolon schreef op zaterdag 4 januari 2025 @ 11:18:
[...]

Ik welk netbeheerder gebied woon je? Want 16 maanden duurt het zover ik weet nergens. Ze hebben de doorlooptijden weer aardig op orde bij de netbeheerders.
offtopic:
Dat kan prima, bij een oudere woning waar maar 1 fase naar de woning ligt en er veel meer komt kijken bij het openhalen van de straat bijv.
Of een gedateerd aansluitpunt met asbest die volledig gesaneerd moet worden voordat ze een nieuwe kabel kunnen trekken.
Dat doen ze natuurlijk netjes in één of misschien twee werkdagen, maar dat kost wel wat plannen en organiseren.

Maar het zal 'm in dit geval vast niet liggen aan te veel vraag aan 3-fase meters en/of personeel, niet voor 16 maand inderdaad.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Makrolon
  • Nu online
Luckeh schreef op zondag 5 januari 2025 @ 22:51:
Wij gaan binnenkort verhuizen en ik ben offertes aan het uitzetten voor een nieuw PV-systeem.
Bij de nieuwe woning een kleine uitdaging met de totale capaciteitsbehoefte. Ik heb twee warmtepompen (11 & 18 kW), kook electrisch (max 11kW) en heb volgens planning ook nog 1 of 2 warmwater boilers. Ik kan helaas niet uitbreiden naar 3x35A op korte termijn (wachtlijst & erg duur).

Dus het laden van onze Tesla MY moet goed gepland worden en kan niet altijd op vol vermogen. Wij hebben een TWC en waren in eerste instantie van plan deze mee te nemen. Maar hiermee kan ik geen load balancing doen. Ik kan enkel in de app instellen wat het vermogen is wat er in gaat.

Een van de aanbieders biedt als oplossing hier een Alpha ESS wallcharger aan, die ook mooi integreert met hun PV/batterij voorstel, maar ik kan eigenlijk geen ervaringen hiervan vinden op het net. Mijn hamvraag is eigenlijk, is load balancing mogelijk met een 3rd party lader en een MY? Ik vond op het internet wel een Home Automation script die de TWC kan instellen. Handig voor eventuele overcapaciteit van de PV-installatie, maar niet snel genoeg om te voorkomen dat de stoppen eruit springen.
Elke lader met loadbalancing kan wat jij wil ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Makrolon
  • Nu online
True schreef op maandag 6 januari 2025 @ 01:06:
[...]

offtopic:
Dat kan prima, bij een oudere woning waar maar 1 fase naar de woning ligt en er veel meer komt kijken bij het openhalen van de straat bijv.
Of een gedateerd aansluitpunt met asbest die volledig gesaneerd moet worden voordat ze een nieuwe kabel kunnen trekken.
Dat doen ze natuurlijk netjes in één of misschien twee werkdagen, maar dat kost wel wat plannen en organiseren.

Maar het zal 'm in dit geval vast niet liggen aan te veel vraag aan 3-fase meters en/of personeel, niet voor 16 maand inderdaad.
Daar heb je een punt idd, ik was uit gegaan van een standaard situatie. Maar als er meer werk in zit kan het langer duren ja.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daemonix
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
Makrolon schreef op maandag 6 januari 2025 @ 07:18:
[...]

Elke lader met loadbalancing kan wat jij wil ;)
En zelfs dat kun je regelen met een TWC, bijvoorbeeld met evcc.io.

Tesla Model Y, RWD, Byd Atto 3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Workaholic
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online
Voor de laadpaal vraagt men om twee UTP aansluiting bij ons thuis.

Kan iemand mij uitleggen waarom dit nodig zou kunnen zijn aangezien ik helaas maar 1 cat6 kabel naar buiten heb liggen.

Worst case een kleine switch oid, maar ben wel benieuwd naar de achtergrond.

Edit: op internet lees ik 1x voor management en de andere voor p1 meter. Mijn laadpaal zit achter een home wizard kWh meter en home wizard p1 meter dus het verbruik zou ik toch prima moeten kunnen meten?

[ Voor 65% gewijzigd door Workaholic op 06-01-2025 21:58 ]

Mijn V&A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inspired
Workaholic schreef op maandag 6 januari 2025 @ 21:50:
Voor de laadpaal vraagt men om twee UTP aansluiting bij ons thuis. Kan iemand mij uitleggen waarom dit nodig zou kunnen zijn aangezien ik helaas maar 1 cat6 kabel naar buiten heb liggen. Worst case een kleine switch oid, maar ben wel benieuwd naar de achtergrond.
1 voor netwerk en 1 voor LB neem ik aan. Niet alles is ethernet dus een switch is de oplossing niet. Soms kun je wel met 1 kabel toe overigens. Om welke paal gaat het?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Makrolon
  • Nu online
Workaholic schreef op maandag 6 januari 2025 @ 21:50:
Voor de laadpaal vraagt men om twee UTP aansluiting bij ons thuis. Kan iemand mij uitleggen waarom dit nodig zou kunnen zijn aangezien ik helaas maar 1 cat6 kabel naar buiten heb liggen. Worst case een kleine switch oid, maar ben wel benieuwd naar de achtergrond.
De ene voor internet en de andere voor de loadbalancing. Dit kan zijn via de p1 poort via ct klemmen of via een tussen meter in je meterkast.

[ Voor 4% gewijzigd door Makrolon op 06-01-2025 21:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Workaholic
  • Niet online
Ik heb een cube charging smart socket laadpaal.

Zie mijn edit hierboven (sorry te snel met posten). Zou home wizard dit kunnen tackelen ? Anders misschien old fashioned de Cat.6 Belden OSP6 kabel opsplitsen en aders splitsen ?

[ Voor 31% gewijzigd door Workaholic op 06-01-2025 22:03 ]

Mijn V&A

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Inspired
Workaholic schreef op maandag 6 januari 2025 @ 22:00:

Zie mijn edit hierboven (sorry te snel met posten). Zou home wizard dit kunnen tackelen ?
Ik heb geen ervaring met die paal. Als hij overweg kan met de Home Wizard kan dat. Zo kan het bij een Alfen wel. Geen idee of de Cube er iets mee kan.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• HyperBart
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 14:25
Workaholic schreef op maandag 6 januari 2025 @ 22:00:

Zie mijn edit hierboven (sorry te snel met posten). Zou home wizard dit kunnen tackelen ? Anders misschien old fashioned de Cat.6 Belden OSP6 kabel opsplitsen en aders splitsen ?
Da's idd een optie. 't Is niet supernetjes maar het gaat wel prima werken. 2 keer UTP was leuker/properder geweest maar ge moet uwe oprit er ook niet voor opbreken of rug breken met graafwerken.

Werk ze netjes af met wat krimpkousen (een per split en eentje over de splits, behoudt zoveel mogelijk van de twisted voor de pairs die ethernet gaan doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Termy

Termy

De Zappi hier is toch maar 10 Mbit ondanks dat het aangesloten is op een mooie S/FTP CAT6 dus ik gok dat het wel gaat werken ;).

-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• markjanssen
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Luckeh schreef op zondag 5 januari 2025 @ 22:51:
Denk eraan dat de opgegeven KWHs bij warmtepompen de thermische capaciteit is, niet wat je aan aansluiting voor de stroom nodig hebt. Dat is een factor 4-7 lager.

Mijn warmtepomp heb ik nooit meer dan 2.4kw zien gebruiken, en de 2 airco's van 2.5 en 3.5kwh doen ~800W als ze aan staan (en minder zodra alles op temperatuur is).

Ook voor koken, ja, dat zal misschien 11kw gebruiken als je alle plekken op max hebt staan, maar dat is zeer kort, en daarna daan die ook in PWM mode, en zullen ze <3kw gebruiken.

3x25 zou echt meer dan voldoende moeten zijn voor alle gebruik. Boilers pieken ook op 2-3kw, en dat doen ze dan 1 uurtje per dag/nacht.

Als bewoner van een 100% electrisch huis, heb ik alleen de 18kw aangerikt toen zowel de auto aan de laadpaal stond en de airco's aan stonden en er een wasje werdt gedraaid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koekjah

koekjah

Luctor et emergo

koekjah schreef op zaterdag 4 januari 2025 @ 10:30:
Gisteren zelf mijn Peblar home opgehangen en aangesloten, draait prima! Wat me tegenvalt is het dashboard via de url (voor zover ik weet hebben ze geen app?). Het is simpel en overzichtelijk, maar ik mis wel wat functionaliteiten.

Zo zou ik graag zien hoeveel er in totaal geladen is (niet alleen de laatste sessie), welke gebruiker hoeveel geladen heeft (ik werk met rfid tags, just for fun) en is het dashboard niet toegankelijk buitenom mijn thuis netwerk. Zou ook buitenshuis graag mee willen kijken.

Zie ik iets over het hoofd of iemand met tips?
Iemand die hier iets over kan zeggen? Vooral hoe ik mijn Peblar kan benaderen buitenom mijn eigen netwerk (dus extern)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• markjanssen
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
koekjah schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 08:42:
[...]
Iemand die hier iets over kan zeggen? Vooral hoe ik mijn Peblar kan benaderen buitenom mijn eigen netwerk (dus extern)
Ik heb zo'n ding niet, dus even in het algemeen. Als het een (lokale) webinterface heeft, dan zou je een portforward in je router kunnen maken, en het dan extern kunnen benaderen. (Alleen doen als het device verder ook goede authenticatie heeft).

Anders zou je iets met een vpn naar je thuisnetwerk moeten proberen, maar dat gaat het onderwerp van deze groep voorbij ;) Daarvoor moet je naar homenetworking ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
Belg hier met laadpaal van Numobi / 50 Five van de werkgever.

In december kreeg ik 30ct/kWh, en nu lijkt het dat dit verlaagd is naar 26,6ct/kWh voor Januari terwijl de nettarieven in B stevig stijgen.

Hebben er nog belgen met laadpaal thuis dit opgemerkt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roel00
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 09:51
markjanssen schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 08:48:
[...]

Ik heb zo'n ding niet, dus even in het algemeen. Als het een (lokale) webinterface heeft, dan zou je een portforward in je router kunnen maken, en het dan extern kunnen benaderen. (Alleen doen als het device verder ook goede authenticatie heeft).

Anders zou je iets met een vpn naar je thuisnetwerk moeten proberen, maar dat gaat het onderwerp van deze groep voorbij ;) Daarvoor moet je naar homenetworking ;)
Ik heb een Coolblue versie van de Peblar paal. Ik gebruik duckdns.org om naar mijn ip adres te verwijzen. Dus op die manier heel makkelijk extern bereikbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Just_A_User
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 16-06 19:50
roel00 schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 13:17:
[...]

Ik heb een Coolblue versie van de Peblar paal. Ik gebruik duckdns.org om naar mijn ip adres te verwijzen. Dus op die manier heel makkelijk extern bereikbaar.
Die heb ik ook, maar ik heb geen dashboard. Wil ik data zien moet ik naar een of andere crappy portal van Coolblue om de laadsessies te zien, maar ik heb geen dashboard van de bluebuilt/Peblar zelf.

Heb je meer info?

Och ja, je moet toch wat he.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperBart
Just_A_User schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 13:44:
[...]

Die heb ik ook, maar ik heb geen dashboard. Wil ik data zien moet ik naar een of andere crappy portal van Coolblue om de laadsessies te zien, maar ik heb geen dashboard van de bluebuilt/Peblar zelf.

Heb je meer info?
Op de manier waar op je die vraag stelt zou ik je adviseren om niet zelf aan de slag te gaan met dit soort dingen. De Tweaker hierboven heeft losjes een port forward ingesteld van buitenaf naar zijn laadpaal, tenzij die laadpaal echt zou uitblinken in maatregelen, patching en het wegwerken van vulnerabilities raad ik je echt aan om niet met dit soort dingen aan de slag te gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Just_A_User
HyperBart schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 14:05:
[...]

Op de manier waar op je die vraag stelt zou ik je adviseren om niet zelf aan de slag te gaan met dit soort dingen. De Tweaker hierboven heeft losjes een port forward ingesteld van buitenaf naar zijn laadpaal, tenzij die laadpaal echt zou uitblinken in maatregelen, patching en het wegwerken van vulnerabilities raad ik je echt aan om niet met dit soort dingen aan de slag te gaan.
Ik interpreteerde zijn opmerking als dat hij wel een portal zou hebben waarin hij informatie van de laadpaal kon zien, wat mij verbaasde, want dat zou dan afwijken van wat Coolblue mij vertelde. That's all. Ik ga verder niets doen als het niet een 'portal page' is die makkelijk toegankelijk is, want de relevante informatie, te weten de laadsessies zie ik in de portal van Coolblue, maar die werkt de helft van de tijd niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperBart
Just_A_User schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 14:51:
[...]

Ik interpreteerde zijn opmerking als dat hij wel een portal zou hebben waarin hij informatie van de laadpaal kon zien, wat mij verbaasde, want dat zou dan afwijken van wat Coolblue mij vertelde. That's all. Ik ga verder niets doen als het niet een 'portal page' is die makkelijk toegankelijk is, want de relevante informatie, te weten de laadsessies zie ik in de portal van Coolblue, maar die werkt de helft van de tijd niet.
Die "portal" is de ingebouwd web interface van de laadpaal (vermoed ik) maar ik zou dus heel voorzichtig zijn met dit soort dingen rechtstreeks te exposen naar het internet/de buitenwereld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roel00
Just_A_User schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 13:44:
[...]

Heb je meer info?
Je moet hiervoor de laadpaal verbinden met je wifi netwerk. Hiervoor kun je met je mobiele telefoon verbinding maken met de laadpaal. Vervolgens moet je wat gegevens invullen die op de laadpaal staan. Als er geen wifi mogelijkheid is in de buurt van je laadpaal, is de enige oplossing om je laadpaal via een netwerk kabel met je router te verbinden. NB: De Cooblue laadpaal is niet compatible met Peblar. Alleen de buitenkant is hetzelfde. Zowel de software als de hardware verschilt (deels) van de Peblar laadpalen helaas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Workaholic
  • Niet online
Termy schreef op maandag 6 januari 2025 @ 23:13:
De Zappi hier is toch maar 10 Mbit ondanks dat het aangesloten is op een mooie S/FTP CAT6 dus ik gok dat het wel gaat werken ;).
Ik probeer alleen nog even te begrijpen wat ik met die andere aders doe -> dit moet naar een RJ11 stekker toch? Dus 4 aders van de CAT6 in een RJ45 stekker? Dan blijven er nog 4 over, deze allemaal in een RJ11? Aan de andere kant dan hetzelfde.. echter heb ik dan de uitdaging dat de home wizard al op mijn slimme meter zit. RJ11 splitter oid?

Btw dit is de laadpaal geworden dankzij jullie tips. Het gat waar de kabels nu uitkomen is voor een inbouw doos 220V met klepje, de laadpaal komt hierboven en heb ik expres nog niet afgemaakt omdat ik dit de monteur wil laten doen.

Afbeeldingslocatie: https://upload.bmwaddict.nl/images/2025/01/07/WhatsApp-Image-2025-01-06-at-15.56.39-Gemiddeld.md.jpg

[ Voor 11% gewijzigd door Workaholic op 07-01-2025 15:48 ]

Mijn V&A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roel00
HyperBart schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 15:29:
[...]

Die "portal" is de ingebouwd web interface van de laadpaal (vermoed ik) maar ik zou dus heel voorzichtig zijn met dit soort dingen rechtstreeks te exposen naar het internet/de buitenwereld.
Het is https en er zit een wachtwoord op. Je kunt er niets instellen, want Coolblue doet het management van de paal. Dus heel kwetsbaar is het allemaal niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Termy

Termy

Workaholic schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 15:45:
[...]

Ik probeer alleen nog even te begrijpen wat ik met die andere aders doe -> dit moet naar een RJ11 stekker toch? Dus 4 aders van de CAT6 in een RJ45 stekker? Dan blijven er nog 4 over, deze allemaal in een RJ11? Aan de andere kant dan hetzelfde.. echter heb ik dan de uitdaging dat de home wizard al op mijn slimme meter zit. RJ11 splitter oid?

Btw dit is de laadpaal geworden dankzij jullie tips. Het gat waar de kabels nu uitkomen is voor een inbouw doos 220V met klepje, de laadpaal komt hierboven en heb ik expres nog niet afgemaakt omdat ik dit de monteur wil laten doen.

[Afbeelding]
3 paar om draden aan de CTklemmen te verlengen (1 per fase). Bij de Zappi gebruik je de slimme meter niet. 10Mbit kan over 1 paar maar geen idee eigenlijk of de Zappi dat snapt. Hier heb ik gewoon 2 kabels.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• HyperBart
roel00 schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 15:48:
[...]

Het is https en er zit een wachtwoord op. Je kunt er niets instellen, want Coolblue doet het management van de paal. Dus heel kwetsbaar is het allemaal niet.
Ja, sorry maar of er nu HTTPS zit, als het ding firmware componenten van het jaar kruik heeft dan mag je er nog zo veel HTTPS over gooien, dan blijft het gewoon kwetsbaar maar versleuteld. :+
* HyperBart mompelt iets met Log4J, Heartbleed etc. Zwaar offtopic, maar HTTPS zegt alleen maar iets over het kanaal, niet wat er in gebeurt of met de data aan de ontvangende zijde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Chris_
  • Registratie: Juni 2007
  • Nu online
Graag even jullie advies over het volgende. Qua laadvoorziening zelf ben ik er denk ik wel uit (de Peblar Home) maar ik ben vooral op zoek naar een partij die deze voor mij op een nette manier kan installeren, en niet met standaard pakketten voor installatie werkt.

Wat is geval, er heeft een aantal jaren geleden al een Alfen Eve bij mij aan de muur gehangen, deze heb ik echter - samen met de auto destijds - ingeleverd bij mijn toenmalige werkgever. Daarbij is alleen de Alfen van de muur afgehaald, de rest is achtergebleven. Graafwerk en bekabeling is dus niet nodig.

Wel een deskundige installatie, loadbalancing en een vrije keuze voor een Backoffice. Wie heeft er goed ervaringen met een installateur / leverancier regio brabant (zuid oost). Mag ook via DM.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperBart
_Chris_ schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 16:46:
Graag even jullie advies over het volgende. Qua laadvoorziening zelf ben ik er denk ik wel uit (de Peblar Home) maar ik ben vooral op zoek naar een partij die deze voor mij op een nette manier kan installeren, en niet met standaard pakketten voor installatie werkt.

Wat is geval, er heeft een aantal jaren geleden al een Alfen Eve bij mij aan de muur gehangen, deze heb ik echter - samen met de auto destijds - ingeleverd bij mijn toenmalige werkgever. Daarbij is alleen de Alfen van de muur afgehaald, de rest is achtergebleven. Graafwerk en bekabeling is dus niet nodig.

Wel een deskundige installatie, loadbalancing en een vrije keuze voor een Backoffice. Wie heeft er goed ervaringen met een installateur / leverancier regio brabant (zuid oost). Mag ook via DM.
Lijkt mij toch dat iemand daar een heel klein pakket op moet kunnen plakken. Als alles zo is zoals je beschrijft is dit een uurtje werk en je doet dan de configuratie van de Peblar zelf? Dit moet je toch ook aan een gewone elektricien kunnen geven voor een simpel uur tarief.

[ Voor 3% gewijzigd door HyperBart op 07-01-2025 17:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Chris_
  • Nu online
HyperBart schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 17:00:
[...]

Lijkt mij toch dat iemand daar een heel klein pakket op moet kunnen plakken. Als alles zo is zoals je beschrijft is dit een uurtje werk en je doet dan de configuratie van de Peblar zelf? Dit moet je toch ook aan een gewone elektricien kunnen geven voor een simpel uur tarief.
Dat zou je inderdaad verwachten. Ik heb wat partijen aangeschreven (die ook dan de Peblar mogen leveren) maar die werken allen met een vast basis tarief voor installatie.

Misschien dan toch de lokale elektricien maar eens vragen....

[ Voor 5% gewijzigd door _Chris_ op 07-01-2025 17:05 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Workaholic
  • Niet online
Termy schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 15:54:
[...]

3 paar om draden aan de CTklemmen te verlengen (1 per fase). Bij de Zappi gebruik je de slimme meter niet. 10Mbit kan over 1 paar maar geen idee eigenlijk of de Zappi dat snapt. Hier heb ik gewoon 2 kabels.
Ik heb een cube charging smart socket.. heel erg weinig info over te vinden online. Erg spijtig.. maar even de installateur afwachten.

Mijn V&A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Just_A_User
roel00 schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 15:43:
[...]

Je moet hiervoor de laadpaal verbinden met je wifi netwerk. Hiervoor kun je met je mobiele telefoon verbinding maken met de laadpaal. Vervolgens moet je wat gegevens invullen die op de laadpaal staan. Als er geen wifi mogelijkheid is in de buurt van je laadpaal, is de enige oplossing om je laadpaal via een netwerk kabel met je router te verbinden. NB: De Cooblue laadpaal is niet compatible met Peblar. Alleen de buitenkant is hetzelfde. Zowel de software als de hardware verschilt (deels) van de Peblar laadpalen helaas.
Ah ja, nee ik heb wifi in de buurt, maar die lui van CoolBlue wilden dat niet doen. Niet dat ik kwaad in de zin heb uiteraard, maar aangezien het werk de laadkosten betaald en er verschil zit tussen wat de laadpaal zegt en wat de auto zegt (de auto zegt minder dan de laadpaal, maar wat de laadpaal zegt wordt betaald) had ik liever de laadpaal uit kunnen lezen, want data is correcter.

Maar ik ga er verder niet mee rommelen, het is wat het is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• smuldersbram
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 08:14
koekjah schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 08:42:
[...]

Ik heb hier thuis een Tailscale netwerk opgezet via mijn Synology NAS. Simpel gezegd is het een VPN naar de nas, die dan via reverse proxy de web interface van de peblar laadpaal op een url beschikbaar maakt. Deze heb ik als PWA op m’n homescreen van m’n telefoon gezet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanHenk
  • Registratie: September 2008
  • Niet online
+1 voor Tailscale, zo benader ik al mijn self hosted webservices waaronder evcc. Zelfs met Caddy en een eigen domeinnaam goed te combineren, werkt perfect. :)

skoda enyaq 80 | holtkamper aero | fiscalist én techneut

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JanHenk
  • Registratie: September 2008
  • Niet online
Graafwerk en bekabeling is dus niet nodig.
Kun je een lampje ophangen? :+

Ervan uitgaande dat eea al op een separate groep zit, is het eigenlijk niet meer dan dat… :P

skoda enyaq 80 | holtkamper aero | fiscalist én techneut

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 09:37
Ik heb sindskort ook een EV, maar de auto had ik eerder binnen dan dat ik de laadpaal geregeld had :P

Nu heb ik een laadpaal besteld, maar dat duurt nog ff, ik heb zo lang van de garage een 3-fasen lader gekregen die ik op krachtstroom thuis aangesloten heb.

Deze lader trekt dus 11KW (3*16A) en ik zag dat het gisteren toch ff spannend werd toen mijn WP bij temperaturen rond 0 het boilervat aan het verwarmen was.

Ik zag dat er in totaal ruim 18KW door de meter ging, en 1 fase trok 28A, dus heb via de app van mijn auto het maximale laadvermogen maar aangepast naar 12A.

Weet iemand hoe lang qua tijd je de hoofdzekering van 25A kunt overbelasten en met hoeveel :?

De nieuwe laadpaal (Alfen) heeft Active Load Balancing, dus daar zal het probleem niet aanwezig zijn.

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ASW1
Grolsch schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 09:29:
Ik heb sindskort ook een EV, maar de auto had ik eerder binnen dan dat ik de laadpaal geregeld had :P

Nu heb ik een laadpaal besteld, maar dat duurt nog ff, ik heb zo lang van de garage een 3-fasen lader gekregen die ik op krachtstroom thuis aangesloten heb.

Deze lader trekt dus 11KW (3*16A) en ik zag dat het gisteren toch ff spannend werd toen mijn WP bij temperaturen rond 0 het boilervat aan het verwarmen was.

Ik zag dat er in totaal ruim 18KW door de meter ging, en 1 fase trok 28A, dus heb via de app van mijn auto het maximale laadvermogen maar aangepast naar 12A.

Weet iemand hoe lang qua tijd je de hoofdzekering van 25A kunt overbelasten en met hoeveel :?

De nieuwe laadpaal (Alfen) heeft Active Load Balancing, dus daar zal het probleem niet aanwezig zijn.
Tsja, ik heb een tijdje met de granny charger geladen en dat was eigenlijk ook best te doen, dus hoe ver wil je het pushen en waarom zou je niet gewoon aan de veilige kant gaan zitten? Vooral of je schroefzekeringen of automaten hebt lijkt me daarbij een afweging.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tommie12

28A ipv 25A zal je uren kunnen vol houden. In elk geval lang genoeg om je boilervat op peil te krijgen.

Maar waarom laden aan 11kW?
Met 5kW krijg je die auto ook vol tegen de volgende ochtend, en dan loop je 0 risico op overbelasting.
Ik heb een 3f laadpaal, maar beperk het vermogen in de auto tot 3.5kW om mijn piektarief (B) onder controle te houden. Dat volstaat ruimschoots om mijn laadbehoeftes te dekken voor 25.000km/jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Chris_
  • Nu online
JanHenk schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 00:46:
[...]

Kun je een lampje ophangen? :+

Ervan uitgaande dat eea al op een separate groep zit, is het eigenlijk niet meer dan dat… :P
Nou, dat vraag ik me dus wel af. Load Balacing via de Alfen gaat via de p1 poort van de meter (die zat bekabeld aangesloten), maar is dat met de Peblar ook zo?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

Dat ligt de zogenaamde: 'uitschakelcurve' (trip curves) zie bijv. dit voorbeeld: https://www.se.com/nl/nl/faqs/FA277439/ je moet dan opzoek naar het type schroefzekering/installatieautomaat die jij van je netbeheerder gekregen hebt en dan de curve van dit type opzoeken. De vuistregel is dat een schroefzekering het nog weer iets langer volhoudt dan een installatieautomaat, maar jij als consument natuurlijk geen schroefzekering kunt vervangen en hiervoor de netbeheerder nodig hebt, de installatieautomaat schakel je dan wel weer zelf gemakkelijk om.

Je vraag past overigens ook erg goed in: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 3

Dat gezegd hebbende, met 8 kW laadt je zelfs de grootste autoaccu's vol in een nacht tijd. Voor een thuislader is 11 kW leuk, maar 8 kW zal meestal in de praktijk ruim voldoende zijn.
PS tegen de tijd dat de zon weer schijnt en je graag je eigen opwek in de auto wilt drukken heb je vast en zeker die laadpaal wel staan ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• smuldersbram
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 08:14
_Chris_ schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 10:02:
[...]

Nou, dat vraag ik me dus wel af. Load Balacing via de Alfen gaat via de p1 poort van de meter (die zat bekabeld aangesloten), maar is dat met de Peblar ook zo?
Peblar kan je op meerdere manieren aansluiten ivm load balancing:
- CT klemmen
- Softwarematig dmv Homewizard P1 meter
- Via modbus (via evcc bijvoorbeeld)
- Via de API

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Grolsch
Tommie12 schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 09:41:
[...]

28A ipv 25A zal je uren kunnen vol houden. In elk geval lang genoeg om je boilervat op peil te krijgen.

Met 5kW krijg je die auto ook vol tegen de volgende ochtend, en dan loop je 0 risico op overbelasting.
Ik heb een 3f laadpaal, maar beperk het vermogen in de auto tot 3.5kW om mijn piektarief (B) onder controle te houden. Dat volstaat ruimschoots om mijn laadbehoeftes te dekken voor 25.000km/jaar.
Omdat het soms misschien handig kan zijn om wel snel te laden op 11KW omdat je bijv. na 2 uur weer weg moet?

En misschien wel gewoon omdat het kan ;)

Straks met loadbalancing heb ik er natuurlijk geen last meer van, en als de definitieve laadpaal er is wil ik de auto eigenlijk ook laden op PV opbrengst, dus dan zal hij al minder hard gaan.

De rest ook bedankt voor jullie antwoorden, voor nu heb ik het max laadvermogen aangepast in de BMW App om te voorkomen dat er een hoofdzekering uitknalt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nids64
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 08:58
Vraag over Easee Charge Lite Installatie instellingen

Onze situatie:
3 fase 25A hoofdzekering waarbij fases niet evenredig verdeeld zijn qua belasting.
Easee Charge Lite 3 fase, 11kWh max, via grondkabel direct op meterkast aangesloten
(middels eigen hoofd- en aardlekschakelaar).
Tevens een Tibber Pulse module (geen dyn. contract) tbv load balancing (aktief)
Auto (Peugeot E2008) kan AC-11kWh en DC-100kWh aan.

Mijn vragen:

Wat moeten de Ampere waarden in de installatie app voor:
- Easee 'laadLokatie':
Hoofdzekering (nu 40A)
Zekeringwaarde (nu 16A)
belastinglimiet (nu 16A)
Easee App geeft ook aan dat er beperkingen zijn:
Tijdelijke oplaadlimiet: 32A
Grootte zekering netwerk: 16A
limiet electr. netwerk: 14A

- voor oplader config:
Max. laadstroom (nu 16A)

- Tibber waarden:
???

Uiteraard wil ik redelijk snel kunnen laden...

Wie kan mij helpen?

[ Voor 4% gewijzigd door Nids64 op 08-01-2025 11:53 ]

MTVenus V151 5.1 kWh - HWP1 - Lilygo Modbus HA integration + Solaredge 3000Wp/Enphase 1600Wp + Daikin WP + Remeha Azora Ace 250L + Peugeot e2008

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
Grolsch schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 11:46:
[...]

Omdat het soms misschien handig kan zijn om wel snel te laden op 11KW omdat je bijv. na 2 uur weer weg moet?

In België leer je dat af met het piektarief.

Maar ik kan je zeggen dat voor mijn gebruik in de laatste (bijna) 2 jaar nooit nodig had.
Dat zou een situatie zijn dat je terug komt van een rit van ca 400km, en dat je 2 uur later terug minstens 100km moet gaan rijden... (dan kan 10min snelladen je meer helpen).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gazmask
  • Registratie: November 2023
  • Laatst online: 07-02 17:17
[...]
Dit probeer ik al maanden thuis uitgelegd te krijgen.. Waarom 100'en euro's extra betalen per jaar omdat ze niet wil plannen om de EV op te laden buiten momenten dat er gekookt wordt, en ook op thuiswerkdagen de kabel in te steken en langzaam te laden 8)7

Hier staat sinds kort een CenEnergy-paal, rotslechte installatie en naservice, maar komt via de werkgever - maar dus niet aan te raden om daar naartoe te gaan.

[ Voor 10% gewijzigd door gazmask op 08-01-2025 12:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

[...]

Straks met loadbalancing heb ik er natuurlijk geen last meer van, en als de definitieve laadpaal er is wil ik de auto eigenlijk ook laden op PV opbrengst, dus dan zal hij al minder hard gaan.

De rest ook bedankt voor jullie antwoorden, voor nu heb ik het max laadvermogen aangepast in de BMW App om te voorkomen dat er een hoofdzekering uitknalt.
Dat eerste is zelfs in theorie niet echt een ding ;)
Het verschil tussen 8 en 11 kW laden is natuurlijk 3 kW dat in kWh maakt 6 kWh in twee uur. Laten we voor het gemak uitgaan van een efficiëntie van 100% tussen input en daadwerkelijk geladen stroom. Je noemt BMW, als we uit gaan van de meest efficiënte elektrische BMW is dat de BMW i4 eDrive35 die ongeveer 156 Wh/km zou kunnen. Dat maakt dat je met die 6 kWh dus 38,5 km meer kunt rijden.

Deze berekening is gebaseerd op het perfect staan van de sterren:
  • je rijdt mogelijk niet de meest efficiëntste BMW
  • het is op het moment veel kouder dan wat wenselijk is voor het meest efficiëntste gebruik
  • je rijdt mogelijk niet enkel stadsverkeer
  • je rijdt mogelijk zelf niet efficient (rechtervoet)
Als ik naar mijn huidige praktijk kijk, zal ik met die 2 uur op 11 kW i.p.v. 8 kW zitten op een ~25 km extra range. In de praktijk is het verschil tussen 8 kW en 11 kW laden echt kul.

Je 'omdat het kan' is natuurlijk een steekhoudend argument waar ik niets tegen in te brengen heb _/-\o_

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

[...]

Wat je met zulke lage vermogens wel hebt is dat je minder efficient zal laden. Nu kun jij dat natuurlijk berekenen en goedkoper uit zijn dan het 'piektarief' te moeten betalen. Maar wanneer iemand kan salderen in NL wil je zo efficient mogelijk laden om te voorkomen dat je meer stroom verbruikt dan je auto opneemt. Dan loont laden met een hoger vermogen wel degelijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• koekjah

koekjah

Luctor et emergo

Hier ook de Peblar besteld, ophangen is écht eenvoudig en met het juiste materiaal in een uurtje gebeurd inclusief het instellen. Ook de meterkast zelf aangepast en kabels gelegd, dus was in totaal iets meer tijd kwijt. Maar als je een beetje handig bent kun je dat geld zoveel beter besteden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Grolsch
True schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 12:23:
[...]

Dat eerste is zelfs in theorie niet echt een ding ;)
Het verschil tussen 8 en 11 kW laden is natuurlijk 3 kW dat in kWh maakt 6 kWh in twee uur. Laten we voor het gemak uitgaan van een efficiëntie van 100% tussen input en daadwerkelijk geladen stroom. Je noemt BMW, als we uit gaan van de meest efficiënte elektrische BMW is dat de BMW i4 eDrive35 die ongeveer 156 Wh/km zou kunnen. Dat maakt dat je met die 6 kWh dus 38,5 km meer kunt rijden.

Deze berekening is gebaseerd op het perfect staan van de sterren:
  • je rijdt mogelijk niet de meest efficiëntste BMW
  • het is op het moment veel kouder dan wat wenselijk is voor het meest efficiëntste gebruik
  • je rijdt mogelijk niet enkel stadsverkeer
  • je rijdt mogelijk zelf niet efficient (rechtervoet)
Als ik naar mijn huidige praktijk kijk, zal ik met die 2 uur op 11 kW i.p.v. 8 kW zitten op een ~25 km extra range. In de praktijk is het verschil tussen 8 kW en 11 kW laden echt kul.

Je 'omdat het kan' is natuurlijk een steekhoudend argument waar ik niets tegen in te brengen heb _/-\o_
Tnx voor je hulp, ik zal dan wel niet de efficiëntste auto / rechtervoet hebben ;) , gisteren m'n eerst "lange" toch van 160KM gemaakt, en zat op 28,7kWh/100km.

Zou volgens jouw site 193Wh/km moeten doen:

https://ev-database.org/car/1907/BMW-i5-M60-xDrive-Sedan

Cruisecontrol op 130km/h en 99% op cruisecontrol gereden.

Maar de boodschap is duidelijk, ik zet hem voorlopig op 12A (8KW) voor de zekerheid, tnx voor je hulp.

[ Voor 3% gewijzigd door Grolsch op 08-01-2025 13:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Legend
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 15:08

The Legend

*Plop*

Grolsch schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 13:21:
[...]

Tnx voor je hulp, ik zal dan wel niet de efficiëntste auto / rechtervoet hebben ;) , gisteren m'n eerst "lange" toch van 160KM gemaakt, en zat op 28,7kWh/100km.

Maar de boodschap is duidelijk, ik zet hem voorlopig op 12A (8KW) voor de zekerheid, tnx voor je hulp.
Kun je meten hoeveel kWh je daadwerkelijk uit de muur trekt? Dan is wel interessant om het laadverlies bij verschillende laadsnelheden even te bekijken. Ik laad voor 90% thuis, en mijn laadverlies op 3F 11kW is max. 5% maar met 1F max. 3kW soms wel 20%. Als je veel laad tikt dat dus wel aan. En aangezien we nu in NL nog salderen hebben, is 11kW laden interessanter dan traag laden op zonne-overschot bijvoorbeeld (al zul je daar in de winter meestal niet veel van hebben :P).

Ik ben toch malle pietje niet!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
The Legend schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 14:32:
[...]

Kun je meten hoeveel kWh je daadwerkelijk uit de muur trekt? Dan is wel interessant om het laadverlies bij verschillende laadsnelheden even te bekijken. Ik laad voor 90% thuis, en mijn laadverlies op 3F 11kW is max. 5% maar met 1F max. 3kW soms wel 20%. Als je veel laad tikt dat dus wel aan. En aangezien we nu in NL nog salderen hebben, is 11kW laden interessanter dan traag laden op zonne-overschot bijvoorbeeld (al zul je daar in de winter meestal niet veel van hebben :P).
Nee, op dit moment niet, ik lees alleen de totale kWh's uit in de BMW app, en heb een Youless achter mijn P1 meter zitten waarmee ik het totaalverbruik meet.

Straks krijg ik een Alfen laadpaal, daar zit wel een MID meter in als het goed is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Chris_
  • Nu online
koekjah schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 13:20:
[...]

Hier ook de Peblar besteld, ophangen is écht eenvoudig en met het juiste materiaal in een uurtje gebeurd inclusief het instellen. Ook de meterkast zelf aangepast en kabels gelegd, dus was in totaal iets meer tijd kwijt. Maar als je een beetje handig bent kun je dat geld zoveel beter besteden.
Fijn, dank voor het delen van je ervaring! Maak je ook gebruik van load balancing? Ik neig ernaar om dit in combinatie met de P1 Homewizard te gaan doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koekjah

koekjah

Luctor et emergo

Zeker, ook via Homewizard. Kinderlijk eenvoudig en ook nog eens de goedkoopste optie. Tijdens de configuratie van je Peblar doorloop je een soort wizard en verbindt ie automatisch met je Homewizard P1 meter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperBart
[...]

Tommie12 schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 11:54:
[...]

In België leer je dat af met het piektarief.

Maar ik kan je zeggen dat voor mijn gebruik in de laatste (bijna) 2 jaar nooit nodig had.
Dat zou een situatie zijn dat je terug komt van een rit van ca 400km, en dat je 2 uur later terug minstens 100km moet gaan rijden... (dan kan 10min snelladen je meer helpen).
Wat @Tommie12 hier dus zegt. Ik heb dat tot nog toe nog nooit mee gemaakt en rij toch ook al weer even met een EV in verschillende weersomstandigheden waarbij DC/HPC laders die usecases volledig afdekken.
Grolsch schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 13:21:
[...]

Maar ja, dan nog, dat wil dus zeggen dat je een dag hebt gehad waarbij je 400km ongeveer gereden hebt en dan onmiddellijk daarna (1 à 2h erna) terug opnieuw X aantal km's moet/wil rijden. Hoe vaak valt dat dan weer voor. Ik heb ook geen zuinige voet maar tot nog toe is het maar één keer voorgevallen dat ik onverwacht na de werkuren 300km op een avond moest rijden. Ja dan moet ik gewoon even aan de snellader en dan ook net genoeg om thuis te geraken zodat de wagen weer een nachtje kon druppelen aan 3kW à 4kW zodat de dag erna er zeker 50km kon gereden worden. 8h x 3kW == 24kWh altijd bijgeladen dus dat is altijd 100km, de volgende dag terug van hetzelfde.

[ Voor 32% gewijzigd door HyperBart op 08-01-2025 17:08 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ASW1
Nids64 schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 11:52:
Vraag over Easee Charge Lite Installatie instellingen

Onze situatie:
3 fase 25A hoofdzekering waarbij fases niet evenredig verdeeld zijn qua belasting.
Easee Charge Lite 3 fase, 11kWh max, via grondkabel direct op meterkast aangesloten
(middels eigen hoofd- en aardlekschakelaar).
Tevens een Tibber Pulse module (geen dyn. contract) tbv load balancing (aktief)
Auto (Peugeot E2008) kan AC-11kWh en DC-100kWh aan.

Mijn vragen:

Wat moeten de Ampere waarden in de installatie app voor:
- Easee 'laadLokatie':
Hoofdzekering (nu 40A)
Zekeringwaarde (nu 16A)
belastinglimiet (nu 16A)
Easee App geeft ook aan dat er beperkingen zijn:
Tijdelijke oplaadlimiet: 32A
Grootte zekering netwerk: 16A
limiet electr. netwerk: 14A

- voor oplader config:
Max. laadstroom (nu 16A)

- Tibber waarden:
???
Voor hoofdzekering geef je 25A op, voor de tibber pulse eveneens.

Voor zekeringwaarde heb ik 20A (heb een 3x 20A alamat) dan geeft easee 80%=16A vrij.
De meningen over of je een 16A automaat langdurig kunt belasten op 16A zijn de meningen over verdeeld, sommigen (waaronder easee) houden 80% als marge aan, anderen hebben geen marge.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RVE_NL
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 14:39
Ik heb zelf een Easee Lite en gebruik de Tibber pulse voor load balancing. Heeft er iemand ervaring hoe ik dan gebruik kan maken van een back office voor automatische declaratie bij de werkgever?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ASW1
RVE_NL schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 11:09:
Ik heb zelf een Easee Lite en gebruik de Tibber pulse voor load balancing. Heeft er iemand ervaring hoe ik dan gebruik kan maken van een back office voor automatische declaratie bij de werkgever?
Niet; je kunt maar 1 operator instellen en als je de pulse wilt gebruiken dan moet dat Tibber zijn.
Alleen door te loadbalancen met de easee equalizer kun je ook andere operators kiezen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• macfocus
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 08:26
ASW1 schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 11:29:
[...]

Niet; je kunt maar 1 operator instellen en als je de pulse wilt gebruiken dan miet dat Tibber zijn.
Alleen door te loadbalancen met de easee equalizer kun je ook andere operators kiezen.
Idd, ik heb de Easee Charge Lite met de Easee equalizer. E-flux voor de backoffice.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luckeh
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Luckeh

Lucas

markjanssen schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 08:33:
[...]
Denk eraan dat de opgegeven KWHs bij warmtepompen de thermische capaciteit is, niet wat je aan aansluiting voor de stroom nodig hebt. Dat is een factor 4-7 lager.
Dat is inderdaad een goed punt en de zorg is wat gezakt. De 11kW blijkt overigens een 28.3kW WP te zijn (met een max opgenomen vanmorgen van 6.7kW). Deze is voor het zwembadje wat bij het huis ligt. Nu ga ik die in de winter niet gebruiken, dus de momenten dat beide WPs simultaan aanstaan zal zeer beperkt zijn.

Ik ga denk ik uit voorzorg toch maar een paal met load-balancing plaatsen.

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alexke1988
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 07-06 21:10

alexke1988

( ͡° ͜ʖ ͡°)

Hier ook opzoek naar een ''slimme'' laadpaal:

Het is voor een EV9 en mijn installatie is mono-fase.

Wil home assistant gebruiken voor de sturing en integratie. En ik bezit over de p1 meter van homewizzard alsook de 1 fase meter voor mijn solar productie.

zelf ervaring al met de wallbox commander op mijn werk, maar vind dat ze maar bagger zijn qua support en bouwkwaliteit.

kanshebbers:

Wallbox Pulsar Max (HA integratie)
Zappi (geen HA integratie)
peblar (niet te krijgen in België blijkbaar)

ben benieuwd wat jullie aanraden...

i7 5960X - Rampage V Extr. - 16GB Quad DDR4 2800 Corsair LPX - MSI 980GTX Ti - AX1200i - Obsidian 650D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• guido66
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 12:42
@alexke1988 er is wel degelijk een HA integratie voor Zappi (via HACS), nog geen probleem mee gehad.

[ Voor 23% gewijzigd door guido66 op 09-01-2025 18:11 ]

Polestar 2 (2020) - Fiat 500e (2022) - Zappi v2 - 7250Wp SMA (2013) - 5850Wp Enphase (2021)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• [BoSS]
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 09:39

[BoSS]

Geen woorden maar daden!

alexke1988 schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 17:03:
Hier ook opzoek naar een ''slimme'' laadpaal:

Het is voor een EV9 en mijn installatie is mono-fase.

Wil home assistant gebruiken voor de sturing en integratie. En ik bezit over de p1 meter van homewizzard alsook de 1 fase meter voor mijn solar productie.

zelf ervaring al met de wallbox commander op mijn werk, maar vind dat ze maar bagger zijn qua support en bouwkwaliteit.

kanshebbers:

Wallbox Pulsar Max (HA integratie)
Zappi (geen HA integratie)
peblar (niet te krijgen in België blijkbaar)

ben benieuwd wat jullie aanraden...
Ik laat maandag een Zaptec Go installeren, heeft een HA integratie en heeft ook RFID authenticatie en gratis/lifetime 4G voor monitoring (ipv. WiFi).

20x 170 Wp (Solar Frontier) op ZZO / 54 graden

Pagina: 1 ... 154 ... 177 Laatste

Let op:
Discussie over laadpassen, facturatie e.d.: [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3. Vragen over elektrische auto's en hun bijbehorend laadvermogen in Elektrische auto's - deel 5 of de betreffende merktopics. Er is uiteraard een beetje overlap, maar specifieke vragen of opmerkingen over de inrichting van je meterkast en huisinstallatie horen in Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 2. Voor het zo goedkoop mogelijk thuisladen van je EV kan je terecht in Het grote goedkoop thuisladen van je EV topic en als laatste: voor v2g is er ook een plek: Over V2G; laden en ontladen