Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcsluis
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 16:09
Ik heb een polestar 2 en thuis een laadpaal via het werk. Als ik de MTC laadpas daar tegenaan hou kan ik de kosten met de baas verrekenen. Het betreft een newmotion via shell recharge.

Voor mijn vriendin hebben we een CX-60 PHEV gekocht en voor haar huis willen we graag ook een laadpaal aan huis.

Voornaamste vereiste is dat als ik mijn werk laadpas daar tegenaan houd, dat zij hier een tarief aan kan koppelen zodat mijn laadkosten vergoed word.

Geen moeilijke eis denk ik. Wat is hierin de goedkoopste oplossing?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mvank
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 20:15
Ik moet een nieuwe lease auto uitzoeken, wat de eerste keer een EV zou zijn. Graag wil ik de comfort van thuis laden, maar ik weet niet wat hier allemaal bij kom kijken of welke aanpassingen ik allemaal moeten (laten) maken. Welke laadpaal ik moet kiezen en waar ik nog meer rekening mee moet houden. Hoop dat iemand mij op weg kan helpen, of verwijzen waar ik deze informatie kan vinden?

Ik verwacht 3dgn achter elkaar 150KM te rijden, volgens ev database zie ik een verbruik van 171Wh/km, wat in zou houden dat ik minimaal 25,6kW moet laden om weer naar max (of 80%) lading te komen. zal eerder 35kW zijn met mijn rijstijl, 110-130km/h, wat ook naar voren komt via travelcard site.

mijn meterkast is nog simpel, 1x 32A, of ong zou betekenen dat ik minimaal 5u moet laden op 5kW.
Voor de rest heb ik zonnepanelen 3600Wp.
In de toekomst willen we wel gaan kopen via Inductie...
nu heb ik nog een vast contract, maar dit verloopt per jun 2025, en weet niet of ik dan naar variable of weer vast moet. Gezien het een lease auto is, wil ik zelfde tarief toepassen als aan de straat, om zo binnen 4 jaar de kosten eruit te kunnen halen. laden wil ik dan in zo veel mogelijk dal tarief doen.

waar moet ik allemaal aan denken of rekening mee houden?
moet ik mijn meterkast om laten zetten naar 3fase, of is dat onzin?
welke laadpaal kan ik het beste laten installeren?
is het realistisch om 35kW te laden op 1-fase in 6u?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theone098
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 20:24
Als ik het goed begrijp, na het zoeken in dit topic, is er een minimaal aantal ampere nodig om een auto te laden. Daaronder stopt de auto met laden. Klopt dat?

Ik heb maar 8 panelen die in de zomer max 1,5kWh doen.

Als dat zo is, dan zou een V2C trydan een mooie lader zijn, die kan je zonne-energie combineren met het net. Iemand hier ervaring mee?

De bedoeling is natuurlijk om altijd volledige zonne-energie te gebruiken en als dat te weinig is om dat aan te vullen met stroom vanaf het net. Werkt dat ook zo? En zijn er andere laders die dit ook kunnen en is dit marketing praat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erwin_83
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 19:41
Theone098 schreef op vrijdag 10 januari 2025 @ 11:05:
Als ik het goed begrijp, na het zoeken in dit topic, is er een minimaal aantal ampere nodig om een auto te laden. Daaronder stopt de auto met laden. Klopt dat?

Als dat zo is, dan zou een V2C trydan een mooie lader zijn, die kan je zonne-energie combineren met het net. Iemand hier ervaring mee?

De bedoeling is natuurlijk om altijd volledige zonne-energie te gebruiken en als dat te weinig is om dat aan te vullen met stroom vanaf het net. Werkt dat ook zo? En zijn er andere laders die dit ook kunnen en is dit marketing praat.
Hoe langzamer je laad, des te hoger zijn de laad verliezen. Dus er komt een punt waar het niet meer interessant is.

Gasloos sinds 01-12-2017 zonder slotje of verwijdering, dus een "gevaarlijke situatie" volgens Liander. Verwarming met een Loria duo 6010. Pelletkachel voor de fun. EDIT 22-09-21 de (gevaarlijke) gasleiding in opdracht van Liander verwijderd.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• V_ger
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 21:05

Als dat zo is, dan zou een V2C trydan een mooie lader zijn, die kan je zonne-energie combineren met het net. Iemand hier ervaring mee. De bedoeling is natuurlijk om altijd volledig zonne-energie te gebruiken en als dat te weinig is om dat aan te vullen met stroom vanaf het net. Werkt dat ook zo? En zijn er andere laders die dit ook kunnen en is dit marketing praat.
200% marketing BS.
Je lader is slechts een stopcontact dat je auto vertelt hoeveel vermogen of ampère die kan leveren. De auto past zich daarop aan.

Stroom is net als water. Als je 11 kuub per uur vraagt en je zonnepanelen leveren er 6, dan komen de andere 5 dus ergens anders vandaan. Dat is gewoon natuurkunde.

Autos laden met minimaal 6A (uitzonderingen daargelaten).
Wat je wil is hetzelfde als 99% van de mensen. Dus het advies is ook gelijk aan al het andere advies.

[ Voor 8% gewijzigd door V_ger op 10-01-2025 11:11 ]

Tibber, Gasloos sinds 2017, Nibe F1155, 12.4kWp 30° O/W + 4.4kWp 0°, 3x Victron MP2-5000 + 60 kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASS-Ware
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 19:38
Erwin_83 schreef op vrijdag 10 januari 2025 @ 11:08:
[...]

Hoe langzamer je laad, des te hoger zijn de laad verliezen. Dus er komt een punt waar het niet meer interessant is.
Ik heb laatst mijn resultaten gedeeld en er is bij mij maar een minimaal verschil in laadverlies tussen laden met 3x6A en 3x16A.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• G33st
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 20:55
Zijn er binnen dit topic ervaringen met Smappee? En dan eigen voornamelijk met de Smappee EV One Home?

In het topic zie ik geen reacties voorbij komen over de EV one. En verder zie ik op Tweakers slechts een specifiek topic over de Smappee EV Wall.

Mijn voorkeur is op deze laadpaal gevallen omdat ik het optisch een van de mooiere. De prijs is wel wat hoger, namelijk 1.600 voor de laadpaal en 200 euro voor een solar add-on.
Verder lijkt deze laadpaal wel te voldoen aan de meeste eisen en ook een e-flux backoffice is in te stellen.

Afbeeldingslocatie: https://cdn.webshopapp.com/shops/294692/files/450676289/smappee-smappee-ev-one-home-22-kw-fase-3-32a-type.jpg

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• daemonix
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

Volgens de standaarden is dat 6 A (of bij 3 fasen 3x 6 A). Vandaar dat een Zappi kan schakelen tussen 1 en 3 fasen om zo optimaal mogelijk te kunnen laden op zonne-energie.

Tesla Model Y, RWD, Byd Atto 3

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Theone098
V_ger schreef op vrijdag 10 januari 2025 @ 11:08:
[...]

200% marketing BS.
Je lader is slechts een stopcontact dat je auto vertelt hoeveel vermogen of ampère die kan leveren. De auto past zich daarop aan.

Stroom is net als water. Als je 11 kuub per uur vraagt en je zonnepanelen leveren er 6, dan komen de andere 5 dus ergens anders vandaan. Dat is gewoon natuurkunde.

Autos laden met minimaal 6A (uitzonderingen daargelaten).
Wat je wil is hetzelfde als 99% van de mensen. Dus het advies is ook gelijk aan al het andere advies.
Ja, dat bedacht ik mijzelf ook net. Ik weet hoe het werkt. Het gaat natuurlijk om de HA integratie. Sorry, pebkac. Eerst nadenken.

6A check.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 21:15
ASS-Ware schreef op vrijdag 10 januari 2025 @ 11:11:
[...]

Ik heb laatst mijn resultaten gedeeld en er is bij mij maar een minimaal verschil in laadverlies tussen laden met 3x6A en 3x16A.
Heb je ook 1x 6A geprobeerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• guido66
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 20:53

Je zult 1,5 kW bedoelen. 1,5 kW gedeeld door 230V = 6,52 A. Minimale laadstroom is praktisch altijd 6A, dus alleen in zeer optimale gevallen en zonder enig ander verbruik in huis, zul je praktisch nooit 100% uit je panelen kunnen laden.

En dan heb je na een uur 1,5 kWh in je auto geladen... Ik zou met zo weinig panelen het gehele zonneladen maar gewoon vergeten.

[ Voor 6% gewijzigd door guido66 op 10-01-2025 12:44 ]

Polestar 2 (2020) - Fiat 500e (2022) - Zappi v2 - 7250Wp SMA (2013) - 5850Wp Enphase (2021)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theone098
guido66 schreef op vrijdag 10 januari 2025 @ 12:40:
[...]

Je zult 1,5 kW bedoelen. 1,5 kW gedeeld door 230V = 6,52 A. Minimale laadstroom is praktisch altijd 6A, dus alleen in zeer optimale gevallen en zonder enig ander verbruik in huis, zul je praktisch nooit 100% uit je panelen kunnen laden.

En dan heb je na een uur 1,5 kWh in je auto geladen... Ik zou met zo weinig panelen het gehele zonneladen maar gewoon vergeten.
Je hebt gelijk hoor, maar betalen voor terugleveren wil ik beperken. 100% uit de panelen hoeft ook niet.

Zoals nu toch 1kW terugleveren op de meter. Alle kleine beetjes helpen. Ik heb de komende 3 jaar vaste prijzen, dus overdag laden als de zon schijnt levert een klein voordeel op door de zonnepanelen en het niet terugleveren.

En zonder de discussie weer aan te zwengelen: betalen voor terugleveren steekt en kost mij meer dan het oplevert :( .

[ Voor 9% gewijzigd door Theone098 op 10-01-2025 13:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASW1
Theone098 schreef op vrijdag 10 januari 2025 @ 13:16:
[...]

Je hebt gelijk hoor, maar betalen voor terugleveren wil ik beperken. 100% uit de panelen hoeft ook niet.

Zoals nu toch 1kW terugleveren op de meter. Alle kleine beetjes helpen. Ik heb de komende 3 jaar vaste prijzen, dus overdag laden als de zon schijnt levert een klein voordeel op door de zonnepanelen en het niet terugleveren.

En zonder de discussie weer aan te zwengelen: betalen voor terugleveren steekt en kost mij meer dan het oplevert :( .
De meeste laders hebben ook een soort semi-PV functie, waarbij met minimaal 6A geladen wordt en de benodigde hoeveelheid stroom uit PV wordt aangevuld uit het net.
Wanneer de PV overschot dan hoger dan 6A wordt gaat de laadstroom navenant omhoog.
Op die manier kun je in elk geval een deel van je PV opsouperen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theone098
ASW1 schreef op vrijdag 10 januari 2025 @ 13:40:
[...]

De meeste lader hebben ook een soort semi-PV functie, waarbij met minimaal 6A geladen wordt en de benodigde hoeveelheid stroom uit PV wordt aangevuld uit het net.
Wanneer de PV opbrengst dan joger dan 6A wordt gaat de laadstroom navenant omhoog.
Op die manier kun je in elk geval een deel van je PV opsouperen.
Precies! Dat is wat ik bedoel :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ASW1
Theone098 schreef op vrijdag 10 januari 2025 @ 13:41:
[...]

Bedenk wel dat dit eigenlijk niet zoveel zin heeft wanneer je bijna nooit over de 6A PV overschot heen gaat.
Dan zou je immers net zo goed een lader (tijdelijk) op 6A kunnen instellen, dat heeft dan hetzelfde effect, en je zult ook handmatig moeten starten of een programma maken voor de tijden waarin jij overschot verwacht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theone098
ASW1 schreef op vrijdag 10 januari 2025 @ 13:51:
[...]

Bedenk wel dat dit eigenlijk niet zoveel zin heeft wanneer je bijna nooit over de 6A PV overschot heen gaat.
Dan zou je immers net zo goed een lader (tijdelijk) op 6A kunnen instellen, dat heeft dan hetzelfde effect, en je zult ook handmatig moeten starten of een programma maken voor de tijden waarin jij overschot verwacht.
Klopt!

Waar het mij om gaat is:
1. ik moet per saldo betalen voor terugleveren (~550kWh gemiddeld in de afgelopen jaren).
2. terugleveren levert per kWh heel weinig op.
3. of ik de auto nu overdag laad of 's nachts, prijstechnisch is het voor mij gelijk.
4. ik ga niet investeren in allerlei PV opties voor de laadpaal, want dat kost meer dan het zal opleveren.

Om de terugleverkosten zoveel mogelijk te beperken en zoveel mogelijk zelf mijn PV energie te gebruiken, wil ik gaan laden bij zeg >500w terugleveren. Dan trek ik dus nog minimaal ~1000w van het net. Prima, overdag of 's nachts maakt mij prijstechnisch niet uit. En ik help ook nog het net te balanceren.

De auto staat meestal 5 dagen p/w voor de deur, dus ik heb alle tijd om langzaam te laden en mijn zonne-energie zoveel mogelijk zelf te gebruiken. Word ik daar rijk van.... Nee. Bespaard het (minimaal) kosten: ja.
Al is het 100 euro per jaar (vermijden terugleverkosten en "gratis" energie).

[ Voor 0% gewijzigd door Theone098 op 10-01-2025 16:33 . Reden: kw vs w ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TonCoronel
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 21:13
Hallo allemaal. Even een vraagje waar ik niet helemaal uit kom.

Ik heb prive een laadpaal aangeschaft 3 jaar geleden (alfen eve) daar zit E-Flux als back office achter, in hun portal kan ik mijn laadpaal beheren, tenminste de toegang tot de laadpaal, tarief etc.

Ik heb de laadpaal tot nu toe gebruikt alleen voor mijn eigen prive auto en een auto van mijn werkgever. De pas waarmee ik mij prive auto oplaade (inmiddels verkocht) kon ik bij E-Flux het tarief op 0 instellen en alle andere passen hanteren dan 1 standaard tarief die ik ka n bepalen.

Nu hebben toevallig zowel mijn ouders als schoonouders een hybride auto aangeschaft en tijdens de december maand aantal keer bij ons geweest en geladen en kreeg ik achteraf klachten dat het stroom zo duur was bij ons.

Dus tijdens kerst expres het laadtarief een stuk lager gezet (20 cent per kWh), echter moeten zij alsnog bijna 28 cent afrekenen. Volgens Eflux komt dit omdat:
- Het ingestelde (en uitbetaalde) tarief is ex BTW
- Er komt 3 cent per kWh kosten van eFlux bovenop (ok fair enough)
- Er komt nog 21% BTW bovenop voor de persoon die de stroom afneemt.

Die laatste (of wellicht het eerste punt) is vreemd. Om een of andere reden wordt ik dus als een soort zakelijke energie leverancier beschouwd die een dienst (via E-flux) aan een particulier lever, dus particulier betaald BTW maar ik krijg deze BTW niet vergoed.

Er is voor mij dus geen mogelijkheid om mijn familie te laten laden tegen de kosten die ik maak, ofwel ik ofwel hun schieten er altijd minimaal 21% bij in.

Wat zie ik verkeerd? Waarom is het niet mogelijk tussen 2 prive personen zonder (of juist beide met) BTW te kunnen verrekenen en dus hun gewoon de daadwerkelijke kosten te laten betalen?

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deejeebv
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 19:41
Theone098 schreef op vrijdag 10 januari 2025 @ 13:41:
[...]

Maar als jouw PV max 1.5 kW kan leveren en de meeste auto's minimaal 1.4 kW nodig hebben om te kunnen laden heeft zo'n functie voor jou weinig nut.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• adjego
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 18:37
TonCoronel schreef op vrijdag 10 januari 2025 @ 14:20:

Ik heb prive een laadpaal aangeschaft 3 jaar geleden (alfen eve) daar zit E-Flux als back office achter, in hun portal kan ik mijn laadpaal beheren, tenminste de toegang tot de laadpaal, tarief etc.

Ik heb de laadpaal tot nu toe gebruikt alleen voor mijn eigen prive auto en een auto van mijn werkgever. De pas waarmee ik mij prive auto oplaade (inmiddels verkocht) kon ik bij E-Flux het tarief op 0 instellen en alle andere passen hanteren dan 1 standaard tarief die ik ka n bepalen.

Nu hebben toevallig zowel mijn ouders als schoonouders een hybride auto aangeschaft en tijdens de december maand aantal keer bij ons geweest en geladen en kreeg ik achteraf klachten dat het stroom zo duur was bij ons.

Dus tijdens kerst expres het laadtarief een stuk lager gezet (20 cent per kWh), echter moeten zij alsnog bijna 28 cent afrekenen. Volgens Eflux komt dit omdat:

Die laatste (of wellicht het eerste punt) is vreemd. Om een of andere reden wordt ik dus als een soort zakelijke energie leverancier beschouwd die een dienst (via E-flux) aan een particulier lever, dus particulier betaald BTW maar ik krijg deze BTW niet vergoed.

Er is voor mij dus geen mogelijkheid om mijn familie te laten laden tegen de kosten die ik maak, ofwel ik ofwel hun schieten er altijd minimaal 21% bij in.

Wat zie ik verkeerd? Waarom is het niet mogelijk tussen 2 prive personen zonder (of juist beide met) BTW te kunnen verrekenen en dus hun gewoon de daadwerkelijke kosten te laten betalen?
Hier staat het een en ander uitgelegd: https://help.e-flux.io/nl...p-mijn-vergoedingsfactuur

Home Assistant | ☀️ 2900 Wp PVOutput | 🔋 Tesla Model 3 RWD 2024

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TonCoronel
Nouja ja en nee, dat betreft een uitleg tussen mij als werknemer en mijn werkgever. Belangrijk is dus dat mijn werkgever in princiepe niks met mijn laadpaal te maken heeft. Het is een laadpaal die ik zelf heb aangeschaft als particulier en in eigen beheer is, ik heb zelf een contract met E-Flux, mijn werkgever heeft hier verder niks mee te maken, wat hun betreft is deze laadpaal net zoals elke andere publieke laadpaal.

Het gaat mij dus echt om de situatie waarbij ik als particulier met een laadpaal in eigen beheer stroom ' lever' aan een andere particulier en die persoon BTW moet betalen alsof ik een zakelijke dienst aan het leveren ben. Die snap ik niet.

[ Voor 4% gewijzigd door TonCoronel op 10-01-2025 14:45 ]

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• V_ger
TonCoronel schreef op vrijdag 10 januari 2025 @ 14:20:

Laat(d/t) gewoon je familie ook op een gastenpas laden en reken gewoon onderling op een andere manier af. Dat lijkt me het makkelijkste.

Tibber, Gasloos sinds 2017, Nibe F1155, 12.4kWp 30° O/W + 4.4kWp 0°, 3x Victron MP2-5000 + 60 kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASS-Ware
ASW1 schreef op vrijdag 10 januari 2025 @ 11:56:
[...]

Heb je ook 1x 6A geprobeerd?
Nee, daar zag ik het nut niet van in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• adjego
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 18:37
TonCoronel schreef op vrijdag 10 januari 2025 @ 14:43:
[...]

Nouja ja en nee, dat betreft een uitleg tussen mij als werknemer en mijn werkgever. Belangrijk is dus dat mijn werkgever in princiepe niks met mijn laadpaal te maken heeft. Het is een laadpaal die ik zelf heb aangeschaft als particulier en in eigen beheer is, ik heb zelf een contract met E-Flux, mijn werkgever heeft hier verder niks mee te maken, wat hun betreft is deze laadpaal net zoals elke andere publieke laadpaal.

Het gaat mij dus echt om de situatie waarbij ik als particulier met een laadpaal in eigen beheer stroom ' lever' aan een andere particulier en die persoon BTW moet betalen alsof ik een zakelijke dienst aan het leveren ben. Die snap ik niet.
Volgens mij is iedere geld interactie van particulier naar particulier nu juist altijd inclusief btw.

Home Assistant | ☀️ 2900 Wp PVOutput | 🔋 Tesla Model 3 RWD 2024

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Verdicampo
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 25-05 14:19
adjego schreef op vrijdag 10 januari 2025 @ 14:47:
[...]

Volgens mij is iedere geld interactie van particulier naar particulier nu juist altijd inclusief btw.
Verschil hier is dat de BTW bij E-Flux achterblijft en niet aan de "leverancier" uitbetaald wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASW1
ASS-Ware schreef op vrijdag 10 januari 2025 @ 14:47:
[...]

Nee, daar zag ik het nut niet van in.
Ik nu ook nog niet, maar met het idee van PV laden na afloop salderingsregeling. (Al maakt het dan eindelijk niet veel uit als het laadverlies groter wordt, maar ben toch nieuwsgierig)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TonCoronel
adjego schreef op vrijdag 10 januari 2025 @ 14:47:
[...]

Exact mijn gedachte, daarom is het zo vreemd dat mijn vergoeding Ex BTW wordt uitbetaald, dus er is geen mogelijkheid om de interactie via de laadpaal Incl <-> Incl te doen of Ex <-> Ex
Verdicampo schreef op vrijdag 10 januari 2025 @ 14:50:
[...]

Verschil hier is dat de BTW bij E-Flux achterblijft en niet aan de "leverancier" uitbetaald wordt.
Precies, dus is E-Flux nu geen geld aan het verdienen ' over de rug van' de particulier?
V_ger schreef op vrijdag 10 januari 2025 @ 14:46:
[...]

Laat(d/t) gewoon je familie ook op een gastenpas laden en reken gewoon onderling op een andere manier af. Dat lijkt me het makkelijkste.
Uiteraard is dat mogelijk, maar eigenlijk heb ik geen zin om op zie manier om te gaan met familie, om tikkies heen en weer te sturen, net zo min dat zij het nodig vinden om op mijn kosten te gaan laden. Vandaar dat ze het allemaal fair vinden om gewoon de kosten te betalen, maar dat kan dus niet.

[ Voor 4% gewijzigd door TonCoronel op 10-01-2025 14:54 ]

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanHenk
  • Registratie: September 2008
  • Niet online
TonCoronel schreef op vrijdag 10 januari 2025 @ 14:43:
[...]

Je familieleden hebben een laadpas gebruikt op jouw (semi-) openbare paal. De elektriciteit die ze via de laadpas afnemen is, vanuit de laadpasprovider (MSP) gezien, een btw belaste prestatie. De MSP moet dus altijd btw berekenen en afdragen.

skoda enyaq 80 | holtkamper aero | fiscalist én techneut

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

TonCoronel schreef op vrijdag 10 januari 2025 @ 14:53:
[...]

Exact mijn gedachte, daarom is het zo vreemd dat mijn vergoeding Ex BTW wordt uitbetaald, dus er is geen mogelijkheid om de interactie via de laadpaal Incl <-> Incl te doen of Ex <-> Ex

[...]

Precies, dus is E-Flux nu geen geld aan het verdienen ' over de rug van' de particulier?
[...]

Uiteraard is dat mogelijk, maar eigenlijk heb ik geen zin om op zie manier om te gaan met familie, om tikkies heen en weer te sturen, net zo min dat zij het nodig vinden om op mijn kosten te gaan laden. Vandaar dat ze het allemaal fair vinden om gewoon de kosten te betalen, maar dat kan dus niet.
Met die laatste alinea snap ik dan niet dat je niet tegen familie/vrienden kunt zeggen: dit is mijn rekeningnummer maak 30ct/kWh over en gebruik de gastenpas. Als het niet om die centen gaat vanuit jouw kant kan het sowieso op de gastenpas als zij het niet erg vinden om te betalen kan het op deze manier.

Ik snap dat je het liever anders ziet, maar als dat niet werkt wat let je om het gemakkelijker te doen. :?

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TonCoronel
JanHenk schreef op vrijdag 10 januari 2025 @ 14:55:
[...]

Je familieleden hebben een laadpas gebruikt op jouw (semi-) openbare paal. De elektriciteit die ze via de laadpas afnemen is, vanuit de laadpasprovider (MSP) gezien, een btw belaste prestatie. De MSP moet dus altijd btw berekenen en afdragen.
Jup ook die snap ik. En daarom zou het ook veel logischer zijn dat E-Flux mij als particulier dan ook een vergoeding inclusief BTW uitkeert. Nogmaals op deze manier kan E-Flux toch de BTW die ze niet aan mij uitkeren maar wel 'ophalen' bij de MSP in eigen zak steken?

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TonCoronel
True schreef op vrijdag 10 januari 2025 @ 14:56:
[...]

Met die laatste alinea snap ik dan niet dat je niet tegen familie/vrienden kunt zeggen: dit is mijn rekeningnummer maak 30ct/kWh over en gebruik de gastenpas. Als het niet om die centen gaat vanuit jouw kant kan het sowieso op de gastenpas als zij het niet erg vinden om te betalen kan het op deze manier.

Ik snap dat je het liever anders ziet, maar als dat niet werkt wat let je om het gemakkelijker te doen. :?
Ik snap dat dat kan en tuurlijk is dat een ' oplossing' maar je neemt een laadpaal met backoffice om de hele facturatie en vergoedingen te regelen en dan blijkt dat dit voor particulieren ongewenste kosten met zich mee brengt die men niet kan uitleggen en alleen verwijst naar een FAQ die gaat over werknemer -> werkgever.

iRacing Profiel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JanHenk
  • Niet online
TonCoronel schreef op vrijdag 10 januari 2025 @ 14:57:
[...]

Jup ook die snap ik. En daarom zou het ook veel logischer zijn dat E-Flux mij als particulier dan ook een vergoeding inclusief BTW uitkeert. Nogmaals op deze manier kan E-Flux toch de BTW die ze niet aan mij uitkeren maar wel 'ophalen' bij de MSP in eigen zak steken?
Jouw vergoedingstarief is niet inclusief of exclusief van btw, maar gewoon vrij van btw. Als je 30 cent instelt, krijg je 30 cent.

Wat iemand moet betalen op jouw laadpunt hangt af van de afspraken die zij hebben met de MSP. Meestal CPO-tarief met een opslag. Dan krijg je dus CPO-tarief (dat is jouw vergoedingstarief + eventuele opslag backoffice), daarnaast eventuele roamingkosten / blokkerkosten / sessiekosten / noem maar op + btw. Dat laatste is gewoon verplicht omdat de MSP een belaste prestatie levert (namelijk levering van elektriciteit).

Je levert niet aan een particulier, maar aan een bedrijf (vrij van btw), die vervolgens aan een ander bedrijf levert (met btw), die vervolgens weer aan een particulier levert (met btw).

Btw is het gevolg van backoffice-constructie.

Hier is overigens al veel vaker over gediscussieerd. Het is nu eenmaal hoe de wet in elkaar zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASW1
TonCoronel schreef op vrijdag 10 januari 2025 @ 14:57:
[...]

Eflux zit gewoon moeilijk te doen en is inflexibel, of misschien willen ze gewoon geen particuliere klanten zoals jij.
Ik zou je aanraden eflux te dumpen en een andere back end te nemen zoals bv. Tap electric, daar kan het wel: https://docs.tapelectric.app/v1/docs/en/tax-settings?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JanHenk
  • Niet online
ASW1 schreef op vrijdag 10 januari 2025 @ 15:03:
[...]

Eflux zit gewoon moeilijk te doen en is inflexibel, of misschien willen ze gewoon geen particuliere klanten zoals jij.
Ik zou je aanraden eflux te dumpen en een andere back end te nemen zoals bv. Tap electric, daar kan het wel: https://docs.tapelectric.app/v1/docs/en/tax-settings?
Ja en nee, Tap Electric is dan CPO. Als je een laadpas van een MSP gebruikt (bijv. MTC, Shell Recharge, etc.) krijg je alsnog gewoon btw in rekening gebracht hoor.

Tap Electric CPO mét Tap Electric laadpas (MSP) kan echter wél vrij van btw doorgeven... Maar dan moet de familie van @TonCoronel dus een Tap druppel gebruiken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• V_ger
@TonCoronel of je zegt gewoon tegen je (schoon)ouders, joh doe hier lekker gratis opladen.
Misschien nemen ze je dan wel een keer mee uit eten ofzo.
Of ze schenken je aan het einde van het jaar belastingvrij. Er zijn echt meerdere oplossingen.
Of je begint een eigen bedrijf en gaat BTW aangifte doen enzo. Maar daarmee zou je jezelf ook wel eens in je eigen voet kunnen schieten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TonCoronel
JanHenk schreef op vrijdag 10 januari 2025 @ 15:03:
[...]

Jouw vergoedingstarief is niet inclusief of exclusief van btw, maar gewoon vrij van btw. Als je 30 cent instelt, krijg je 30 cent.

Wat iemand moet betalen op jouw laadpunt hangt af van de afspraken die zij hebben met de MSP. Meestal CPO-tarief met een opslag. Dan krijg je dus CPO-tarief (dat is jouw vergoedingstarief + eventuele opslag backoffice), daarnaast eventuele roamingkosten / blokkerkosten / sessiekosten / noem maar op + btw. Dat laatste is gewoon verplicht omdat de MSP een belaste prestatie levert (namelijk levering van elektriciteit).

Je levert niet aan een particulier, maar aan een bedrijf (vrij van btw), die vervolgens aan een ander bedrijf levert (met btw), die vervolgens weer aan een particulier levert (met btw).

Btw is het gevolg van backoffice-constructie.

Hier is overigens al veel vaker over gediscussieerd. Het is nu eenmaal hoe de wet in elkaar zit.
Thanks met deze uitleg snap ik het wel, blijf het effect hiervan zeer ongewenst vinden maar 'thats the law'...

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TonCoronel
Nogmaals, tuurlijk het niet in rekening brengen van die stroomkosten, tikkies, afspraken etc het is allemaal mogelijk hoor en ik denk ook gewoon voor nu dat ik er voor kies dat hun laadpassen lekker op 0 komen te staan bij mij en ik pak die kosten wel, daar hoef ik niet van wakker te liggen. Ging mij er meer om om dit te begrijpen en dacht dat het anders hoorde te werken.

Dan is het nu ook maar uit princiepe dat dit hele backoffice construct met BTW die door iemand opgestreken wordt dat die laadpassen direct op de laadpaal worden vrijgegeven voor 'gratis' laden.

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASW1
JanHenk schreef op vrijdag 10 januari 2025 @ 15:06:
[...]

Ja en nee, Tap Electric is dan CPO. Als je een laadpas van een MSP gebruikt (bijv. MTC, Shell Recharge, etc.) krijg je alsnog gewoon btw in rekening gebracht hoor.

Tap Electric CPO mét Tap Electric laadpas (MSP) kan echter wél vrij van btw doorgeven... Maar dan moet de familie van @TonCoronel dus een Tap druppel gebruiken.
Ja kan ook met de app, dus als het bezoek bereid is die te installeren dan werkt het zoals het zou moeten (en TAP vangt natuurlijk een paar cent per kWh)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanHenk
  • Niet online
V_ger schreef op vrijdag 10 januari 2025 @ 15:07:
@TonCoronel of je zegt gewoon tegen je (schoon)ouders, joh doe hier lekker gratis opladen.
Misschien nemen ze je dan wel een keer mee uit eten ofzo.
Of ze schenken je aan het einde van het jaar belastingvrij. Er zijn echt meerdere oplossingen.
Of je begint een eigen bedrijf en gaat BTW aangifte doen enzo. Maar daarmee zou je jezelf ook wel eens in je eigen voet kunnen schieten.
Eens met jou hoor. :) Alleen dat laatste is dus geen oplossing. Jij en jouw laadpunt zijn niet het probleem. Het is de particulier die btw moet betalen over de stroom die ze afneemt omdat ze gebruik maakt van de laadpas.

Bij werknemer-werkgever speelt dit probleem meestal niet. Want de btw die in rekening wordt gebracht, kan teruggevraagd worden als voorbelasting.

Ik zeg bewust meestal. Want sommige werkgevers verrichten geen btw belaste prestaties en kunnen dus ook geen voorbelasting verrekenen, zoals financiële tussenpersonen (verzekeringen, hypotheken), zorginstanties, etc....

In dat geval kun je dus beter direct je kosten declareren bij je baas in plaats van een bedrijf ertussen schuiven, scheelt 21% btw :)

En precies dit speelt ook bij particulieren op een openbaar laadpunt. En de hele reden van het bestaan van nultarief badges bij backoffice providers voor thuislaadpunten..
TonCoronel schreef op vrijdag 10 januari 2025 @ 15:10:
Dan is het nu ook maar uit princiepe dat dit hele backoffice construct met BTW die door iemand opgestreken wordt dat die laadpassen direct op de laadpaal worden vrijgegeven voor 'gratis' laden.
Die "iemand" die de btw opstrijkt is gewoon de overheid hoor, die wordt afgedragen door de MSP. Zoals het hoort.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASW1
Kan ook een ondernemer in de KOR zijn die geen btw hoeft af te dragen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanHenk
  • Niet online
ASW1 schreef op vrijdag 10 januari 2025 @ 15:15:
[...]

Ja kan ook met de app, dus als het bezoek bereid is die te installeren dan werkt het zoals het zou moeten (en TAP vangt natuurlijk een paar cent per kWh)
Dat kan inderdaad ook, hoef je niet eerst een laadpas aan te vragen! :)

Ben zelf ook wel tevreden met Tap op m'n laadpalen 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASS-Ware
ASW1 schreef op vrijdag 10 januari 2025 @ 14:51:
[...]

Ik nu ook nog niet, maar met het idee van PV laden na afloop salderingsregeling. (Al maakt het dan eindelijk niet veel uit als het laadverlies groter wordt, maar ben toch nieuwsgierig)
Ik laad bij mooi weer gewoon met max 3x6A uit het net.
Alles wat de zonnepanelen opwekken gaat de auto in en als ik minder opwek, dan trek ik max 3x6A uit het net.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASW1
ASS-Ware schreef op vrijdag 10 januari 2025 @ 18:21:
[...]

Ik laad bij mooi weer gewoon met max 3x6A uit het net.
Alles wat de zonnepanelen opwekken gaat de auto in en als ik minder opwek, dan trek ik max 3x6A uit het net.
In voor- en najaar zijn er veel dagen waarop ik wel de 6A haal maar geen 18A.
Ik hoop vanaf 2027 toch wel veel uren met PV-only te gaan laden en zo min mogelijk uit het net te trekken voor de auto.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASS-Ware
ASW1 schreef op vrijdag 10 januari 2025 @ 19:21:
[...]

In voor- en najaar zijn er veel dagen waarop ik wel de 6A haal maar geen 18A.
Ik hoop vanaf 2027 toch wel veel uren met PV-only te gaan laden en zo min mogelijk uit het net te trekken voor de auto.
Aan 18A heb je niet zo veel met de meeste auto’s.
PV only laden kun je wel vergeten, er zijn veel momenten waarop je te weinig produceert voor het laden van de EV.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jupinator
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 12:30
jaja hier de zoveelste die op zoek is naar een ev oplader maar niet goed weet welke hij moet kiezen.

Ik ben op zoek naar een oplader die sowieso met 11kw kan laden.
Verwachting is dat de laadfrequentie ongeveer 1x per week zal zijn.
Loadbalancing lijkt me opzich wel gemakkelijk.
Een app zou ook leuk zijn, liever geen gedoe met HA.
Een abbo wil ik ook niet.
Enigzins een beveiliging dat niet zomaar iedereen kan stekkeren lijkt me ook wel handig.

Aansluiting 3x25A

Zonnepanelen:
Ik heb 11 zonnepanelen, in de zomer piekt hij op zijn hoogtepunt naar ong 3000w.
Niet genoeg op solar only te laden, dus over de meerwaarde hiervan twijfel ik.
Misschien dat ik in de toekomst nog een aantal panelen ga bijleggen, maar momenteel ziet dat er nog niet
zo rooskleurig uit met de afschaffing van de salderingsregeling.

Wat denk ik nodig te hebben:
Aardlekautomaat 3fase B20
5x4mm ymvk kabel (max 10 meter)
2x utp kabel
1 montagepaal (tips voor een betaalbaren zijn welkom, liefst geen hout)

Tesla wall charger
Spreekt me aan qua design, is erg mooi alleen geen loadbalancing.
Met plannen zou dit misschien wel lukken maar misschien niet helemaal handig.

alfen
Prijzige lader en geen vaste stekker wel alles er op oogt groot.

Zappi v2.1
Lijkt opzich alles te kunnen en is ook wel aardig geprijsd nu.
Qua model vind ik hem niet super, oogt ook wat groot.

Easee
Hier voorbij zien komen dat deze wel kan opschakelen van 1 fase naar 3 maar niet van 3 terug naar 1 bij solarladen.
Geen standaard stekker eraan.
Voor loadbalancing heb je een equalizer nodig?

Peblar
Mooi design met vaste kabel, wel kun je de kabel nergens terug in steken. Dus als hij niet onder een afdak
hangt moet je altijd goed zorgen dat er een dopje op het uiteinde van de stekker zit anders wordt alles nat.
Wat ik gelezen heb is dat solar laden nog niet ontwikkeld mogelijk in de toekomst..
verder zit er volgens mij wel alles op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASW1
ASS-Ware schreef op vrijdag 10 januari 2025 @ 21:18:
[...]

Aan 18A heb je niet zo veel met de meeste auto’s.
PV only laden kun je wel vergeten, er zijn veel momenten waarop je te weinig produceert voor het laden van de EV.
Vanaf 18A kun je met een 3-fase auto+lader overgaan naar 3x 6A laden.
Op 1 fase kun je sowieso tot 36A.
Het gebied tussen 18A en 36A mag je zelf invullen; dit kan zowel op 1 als op 3 fasen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• [BoSS]
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 17:09

[BoSS]

Geen woorden maar daden!

jupinator schreef op vrijdag 10 januari 2025 @ 22:23:
jaja hier de zoveelste die op zoek is naar een ev oplader maar niet goed weet welke hij moet kiezen.

Enigzins een beveiliging dat niet zomaar iedereen kan stekkeren lijkt me ook wel handig.
Aansluiting 3x25A
Ik heb met bijna dezelfde eisen de Zaptec Go besteld:

- Heel erg compact en mooi design (subjectief)
- Te gebruiken met RFID pasje / token (zonder abonnement)
- Met Zaptec Sense module load balancing via P1 poort
- Geen WiFi nodig, werkt via 4G
- Geen loshangende stekker aan mijn schuur

20x 170 Wp (Solar Frontier) op ZZO / 54 graden

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• macfocus
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 06:28
jupinator schreef op vrijdag 10 januari 2025 @ 22:23:

Aansluiting 3x25A

Zonnepanelen:
Ik heb 11 zonnepanelen, in de zomer piekt hij op zijn hoogtepunt naar ong 3000w.
Niet genoeg op solar only te laden, dus over de meerwaarde hiervan twijfel ik.
Misschien dat ik in de toekomst nog een aantal panelen ga bijleggen, maar momenteel ziet dat er nog niet
zo rooskleurig uit met de afschaffing van de salderingsregeling.

Wat denk ik nodig te hebben:
Aardlekautomaat 3fase B20
5x4mm ymvk kabel (max 10 meter)
2x utp kabel
1 montagepaal (tips voor een betaalbaren zijn welkom, liefst geen hout)

Tesla wall charger
Spreekt me aan qua design, is erg mooi alleen geen loadbalancing.
Met plannen zou dit misschien wel lukken maar misschien niet helemaal handig.

alfen
Prijzige lader en geen vaste stekker wel alles er op oogt groot.

Zappi v2.1
Lijkt opzich alles te kunnen en is ook wel aardig geprijsd nu.
Qua model vind ik hem niet super, oogt ook wat groot.

Easee
Hier voorbij zien komen dat deze wel kan opschakelen van 1 fase naar 3 maar niet van 3 terug naar 1 bij solarladen.
Geen standaard stekker eraan.
Voor loadbalancing heb je een equalizer nodig?

Peblar
Mooi design met vaste kabel, wel kun je de kabel nergens terug in steken. Dus als hij niet onder een afdak
hangt moet je altijd goed zorgen dat er een dopje op het uiteinde van de stekker zit anders wordt alles nat.
Wat ik gelezen heb is dat solar laden nog niet ontwikkeld mogelijk in de toekomst..
verder zit er volgens mij wel alles op.
Ik heb de Easee hier hangen.
Prima ding, geen utp nodig (al zou ik het wel aanleggen als je toch bezig bent, dan ligt het er maar voor de toekomst).
Loadbalancing wil je, en de equalizer doet dat perfect.
Als je geen backoffice voor verrekening nodig hebt, dan kan je volgens mij solar laden.
Je kunt de kabel ie dien gewenst permanent vergrendelen. Doe ik ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janne_nl
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 21:18
Ik heb een solaredge systeem inclusief acccu. Die Solaredge paal is onder water een Keba P30 waar ik met de Keba app het vermogen kan instellen. Nog niet in de zomer gehad, maar het moet makkelijk mogelijk te zijn om (21panelen) in de zomer 3x6A uit de panelen en accu samen te laden, zodat ik netto puur op de zon laad. 3x6 alleen uit de panelen zal maar zelden voorkomen. Slechts af en toe wordt de 5kW aangetikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Magnetronkip
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 10:46
Ik heb een alfen eve pro s line, met tap elecric. Als ik vanuit de tap electric thuis een laad sessie wilt starten krijg ik de melding wachten op beheerder. Toestemming krijgen van naam om te starten.

Echter krijg ik nergens een notificatie dat iemand een sessie wilt starten, ik heb gisteren ook een call ingelegd bij tap electric maar die zijn er nog niet op terug gekomen.

Misschien iemand hier dit ook gehad en die mij op de goeie weg kan helpen?

Live PVoutput 10.777 kW Tatooine | Hacking is like having sex. You get in, you get out, then you hope that you didn't leave something behind that can be traced back to you.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Untouchablezz20
  • Registratie: Juni 2010
  • Nu online
Ben op zoek naar tips. Ik heb een egolf die een 2 fase boardlader heeft, maar ik merk dat de loadbalancer regelmatig moet ingrijpen. Toch wel 1 a 2 keer per laadsessie. We verwarmen met airco’s en daardoor loopt fase 2 snel vol.

Nu kan ik met 1 fase gaan laden of het ampere omlaag zetten. Nog andere tips? Best een ongelukkige combinatie een ev met 2fase.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Makrolon
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 19:18
Untouchablezz20 schreef op zaterdag 11 januari 2025 @ 14:23:
Ben op zoek naar tips. Ik heb een egolf die een 2 fase boardlader heeft, maar ik merk dat de loadbalancer regelmatig moet ingrijpen. Toch wel 1 a 2 keer per laadsessie. We verwarmen met airco’s en daardoor loopt fase 2 snel vol.

Nu kan ik met 1 fase gaan laden of het ampere omlaag zetten. Nog andere tips? Best een ongelukkige combinatie een ev met 2fase.
Wat maakt het uit dat de loadbalancing ingrijpt? Daar is hij voor toch. Of komt je auto niet vol hierdoor?

13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Untouchablezz20
  • Nu online
Makrolon schreef op zaterdag 11 januari 2025 @ 14:33:
[...]

Wat maakt het uit dat de loadbalancing ingrijpt? Daar is hij voor toch. Of komt je auto niet vol hierdoor?
Dacht dat het slecht was voor de hoofdzekering. Dus het is niet perse een probleem?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• janne_nl
Hoofdzekering is het probleem niet. Tenzij hij eruit klapt, dan wel.

Heb je de airco's ook 's nachts aan? Anders, waarom laad je niet in de nacht?

Ik neem aan de je een 3 fase aansluiting hebt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Untouchablezz20
  • Nu online
janne_nl schreef op zaterdag 11 januari 2025 @ 14:45:
Hoofdzekering is het probleem niet. Tenzij hij eruit klapt, dan wel.

Heb je de airco's ook 's nachts aan? Anders, waarom laad je niet in de nacht?

Ik neem aan de je een 3 fase aansluiting hebt?
Ja, 3-fase. Maar dan staat de vaatwasser, droger en wasmachine aan. Worden nogal wat wasjes gedraaid met kids.

Nee, hoofdzekering klapt er niet uit. Dus eigenlijk is het niet erg als de loadbalancer een paar keer ingrijpt?

[ Voor 11% gewijzigd door Untouchablezz20 op 11-01-2025 14:50 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• V_ger
Untouchablezz20 schreef op zaterdag 11 januari 2025 @ 14:49:
[...]

Ja, 3-fase. Maar dan staat de vaatwasser, droger en wasmachine aan. Worden nogal wat wasjes gedraaid met kids.
En dat is waarom je load balancing hebt. Soms kan het helpen om wat apparaten van fase te wisselen, maar dat ligt er maar net aan wat je tegelijkertijd gebruikt.
Een vaatwasser of wasmachine pakt toch altijd wel minimaal 10A bij opwarmen. Dus als je al met 16A aan het laden was ga je hoe dan ook over de 25 heen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Untouchablezz20
  • Nu online
V_ger schreef op zaterdag 11 januari 2025 @ 14:51:
[...]

En dat is waarom je load balancing hebt. Soms kan het helpen om wat apparaten van fase te wisselen, maar dat ligt er maar net aan wat je tegelijkertijd gebruikt.
Een vaatwasser of wasmachine pakt toch altijd wel minimaal 10A bij opwarmen. Dus als je al met 16A aan het laden was ga je hoe dan ook over de 25 heen.
Ja, precies. Maar het kan dus geen kwaad dat de load balancer wat vaker ingrijpt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• V_ger
Untouchablezz20 schreef op zaterdag 11 januari 2025 @ 14:56:
[...]

Ja, precies. Maar het kan dus geen kwaad dat de load balancer wat vaker ingrijpt?
Als ingrijpen het reduceren van laadsnelheid is boeit het 0.0. Als het laden helemaal stopt kan (maar hoeft dus niet) dat nadelig zijn voor de hardware in de auto. Dat is niet anders dan onnodig veel schakelen tussen enkelfase en meerfase laden. Relais krijgen dan elke keer op hun donder onder belasting etc. Maar de auto zou dat zelf moeten regelen in die zin dat ie na een stop niet direct weer start.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• janne_nl
Je airco(s) schakelen toch ook uit en aan en/of wisselen vermogen, dat is precies hetzelfde.

Een lamp in en uitschakelen wisselt al vermogen. Als dat slecht voor je hoofdzekering zou zijn....(Los van het feit dat de loadbalancer wat meer vermogen aanpast.

Als die wasmachine en vaatwasser op een andere fase van elkaar zitten zal er niet snel meer dan 26A door 1 hoofdzekering gaan, dat trekt die wel even, langer in ieder geval dan dat het opwarmen duurt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HyperBart
  • Registratie: Maart 2006

Airco’s opsplitsen over de 2 fases of op de derde fase hangen waar de egolf niet op kan laden?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HyperBart
Ik lees nu pas de posts na jouw post.

Load balancen is niet erg, wat vervelend (lees: slijtage) is, is als de laadpaal tijdelijk stopt met laden, dan klikken de relais’ en die hebben een specificatie qua aantal keer schakelen/klikken.
Als hij aftoert en optoert is er niks aan de hand. Genieten van werkende techniek!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Makrolon
Untouchablezz20 schreef op zaterdag 11 januari 2025 @ 14:35:
[...]

Dacht dat het slecht was voor de hoofdzekering. Dus het is niet perse een probleem?
Nee hoor, geen probleem! De loadbalancing Houd voldoende marge dat de hoofdzekering niet op zn limiet komt.

13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Makrolon
HyperBart schreef op zaterdag 11 januari 2025 @ 17:29:
Ik lees nu pas de posts na jouw post.

Load balancen is niet erg, wat vervelend (lees: slijtage) is, is als de laadpaal tijdelijk stopt met laden, dan klikken de relais’ en die hebben een specificatie qua aantal keer schakelen/klikken.
Als hij aftoert en optoert is er niks aan de hand. Genieten van werkende techniek!
Klikt het relais wel als de loadbalancing het laden tijdelijk stopt? Volgens mij niet namelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperBart
Makrolon schreef op zaterdag 11 januari 2025 @ 18:28:
[...]

Klikt het relais wel als de loadbalancing het laden tijdelijk stopt? Volgens mij niet namelijk.
Ja, als ik het goed heb signaleert de laadbox dat er geen vermogen beschikbaar is en dan lost de auto waarop de relais open gaan.

Ik kan in alle geval zeggen dat het bij mij klikt.

[ Voor 7% gewijzigd door HyperBart op 11-01-2025 19:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Workaholic
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online
Ik kom even terug op een vorige vraag:

Helaas hebben we maar een enkele belden Cat6 outside kabel liggen naar de laadpaal locatie. Bijtrekken is niet meer eenvoudig mogelijk (40 meter) en gat naar buiten is dichtgemaakt.

Installateur komt over twee weken de Cube charging socket installeren en vraagt om twee netwerk kabels cat5e. 1 voor internet en 1 voor de slimme meter (load balancing).

Het idee was dus om de kabel te splitsen in twee keer 4 aders (100mb). Maar de uitvoering en koppeling met de slimme meter is mij even niet duidelijk. Kan iemand mij hierin adviseren ?

Twee ader paren op een RJ11 stekker aan allebei de kanten voor de p1 meter en vier of 6 aders op een rj45 voor de internet verbinding / back office ? Of zou de laadpaal twee keer RJ45 verwachten en aan de meterkast kan rj11?

Ook praktische vraag : hoe ga ik een gesplitste kabel dan in de p1 meter krijgen en de resterende aders in mijn switch als deze niet direct naast elkaar staan? Af monteren op een dubbele wand contact doos Rj45 en dan een rj45 naar RJ11 adapter ? Zou dit werken?

Ps: weinig info te vinden over deze laadpaal helaas en ik heb inmiddels bevestiging dat er geen integratie is met home assistent of home wizard p1 oid

[ Voor 17% gewijzigd door Workaholic op 11-01-2025 21:32 ]

Mijn V&A

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Inspired
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 20:31
@Workaholic gewoon aan beide kanten een RJ11 en RJ45. Eerste voor P1 en de tweede voor netwerk. In de meterkast kun je anders met een koppelstuk de RJ45 zo verlengen.

Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASW1
Workaholic schreef op zaterdag 11 januari 2025 @ 21:28:

Helaas hebben we maar een enkele belden Cat6 outside kabel liggen naar de laadpaal locatie. Bijtrekken is niet meer eenvoudig mogelijk (40 meter) en gat naar buiten is dichtgemaakt.

Installateur komt over twee weken de Cube charging socket installeren en vraagt om twee netwerk kabels cat5e. 1 voor internet en 1 voor de slimme meter (load balancing).

Het idee was dus om de kabel te splitsen in twee keer 4 aders (100mb). Maar de uitvoering en koppeling met de slimme meter is mij even niet duidelijk. Kan iemand mij hierin adviseren ?

Twee ader paren op een RJ11 stekker aan allebei de kanten voor de p1 meter en vier of 6 aders op een rj45 voor de internet verbinding / back office ? Of zou de laadpaal twee keer RJ45 verwachten en aan de meterkast kan rj11?

Ook praktische vraag : hoe ga ik een gesplitste kabel dan in de p1 meter krijgen en de resterende aders in mijn switch als deze niet direct naast elkaar staan? Af monteren op een dubbele wand contact doos Rj45 en dan een rj45 naar RJ11 adapter ? Zou dit werken?

Ps: weinig info te vinden over deze laadpaal helaas en ik heb inmiddels bevestiging dat er geen integratie is met home assistent of home wizard p1 oid
Is een andere lader geen optie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJuape
  • Registratie: Juni 2007
  • Niet online

DonJuape

Trust me, I'm an engineer!

Ik meen in dit topic gelezen te hebben dat het p1 signaal over grote afstand niet goed gaat. Jouw 40m is best een afstand.

KIA eNiro Dynamic 64kWh, Zappi V2 3-fasen, 7400 Wp PV SolarEdge 1-fase, WP L/W 1-fase

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janne_nl
ik weet niet of 40m al een issue is, maar er zijn ook oplossingen voor. Denk bv aan een current loop convertor, maar dan heb je wel 230v nodig aan beide kanten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inspired
DonJuape schreef op zondag 12 januari 2025 @ 09:44:
[...]

Ik meen in dit topic gelezen te hebben dat het p1 signaal over grote afstand niet goed gaat. Jouw 40m is best een afstand.
Ja. Voor zo’n afstand kan best eens een versterker nodig zijn. En die heeft al snel 5 aders nodig dacht ik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• janne_nl
Zoiets bijvoorbeeld.

https://webshop.cedel.nl/...Q77ubyOIcLuhoCsFsQAvD_BwE

Of iets knutselen via wifi of zo

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MisteRMeesteR
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 18:41

MisteRMeesteR

Moderator Internet & Netwerken

Is Gek op... :)

Inspired schreef op zondag 12 januari 2025 @ 09:51:
[...]

Ja. Voor zo’n afstand kan best eens een versterker nodig zijn. En die heeft al snel 5 aders nodig dacht ik.
2 aders. Bron? mijn eigen meterkast van toen :p :

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Gc1hT3oA5b0mBReWnRjdlQ9x6JE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zz1KELLyOOgbn0KEp0kOYjJH.jpg?f=fotoalbum_large

www.google.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inspired
MisteRMeesteR schreef op zondag 12 januari 2025 @ 09:56:
[...]

2 aders. Bron? mijn eigen meterkast van toen :p :

[Afbeelding]
Die link die hierboven gepost is bv. Die heeft 5 aders nodig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MisteRMeesteR

MisteRMeesteR

Inspired schreef op zondag 12 januari 2025 @ 10:03:
[...]

Die link die hierboven gepost is bv. Die heeft 5 aders nodig.
Dat kan. Feit blijft dat er P1 versterkers zijn die aan 2 aders genoeg hebben. En daar ging je eerdere bericht toch over :)

www.google.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inspired
MisteRMeesteR schreef op zondag 12 januari 2025 @ 10:22:
[...]

Dat kan. Feit blijft dat er P1 versterkers zijn die aan 2 aders genoeg hebben. En daar ging je eerdere bericht toch over :)
Ik schreef ook “dacht ik”. Waar is die Eneco P1 versterker te koop? En werkt die met een Cube? Volgens mij zat die Eneco versterker namelijk bij Alfen palen.

Dat andere merk heeft ook een universele en een versterker puur voor Alfen. Dus dat het een “feit” zou zijn dat deze werkt met de Cube over twee aders vind ik wat voorbarig.

[ Voor 17% gewijzigd door Inspired op 12-01-2025 10:44 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MisteRMeesteR

MisteRMeesteR

Inspired schreef op zondag 12 januari 2025 @ 10:31:
[...]

Ik schreef ook “dacht ik”. Waar is die Eneco P1 versterker te koop? En werkt die met een Cube? Volgens mij zat die Eneco versterker namelijk bij Alfen palen.

Dat andere merk heeft ook een universele en een versterker puur voor Alfen. Dus dat het een “feit” zou zijn dat deze werkt met de Cube over twee aders vind ik wat voorbarig.
Hij is hier destijds idd geplaatst icm een Alfen paal.

Lijkt mij (denk ik ;)) dat het met elk device werkt welke P1 data wil ontvangen, ‘transparant’ als het ware.

P1 in, transporteren via TX module aan het begin en RX module aan het eind en uiteindelijk P1 out voor $insert_device.

Die durf ik wel aan, je verliest enkel het parasitair aansluiten van je P1 device en hebt dus een eigen voeding nodig voor het eindstation, wat bij laadpalen sowieso nooit een issue zal zijn natuurlijk.

www.google.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dreamscape
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 16:58

Kun je de lader niet zo aansluiten dat bij 2-fasen juist die fase 2 niet wordt gebruikt? Dus niet L1-L2-L3, maar L3-L1-L2? Dan kun je met een andere auto nog steeds op 3 fasen laden, maar wordt bij gebruik van 2 fasen die L2 niet belast.

Punctuality is the politeness of kings

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Inspired
dreamscape schreef op maandag 13 januari 2025 @ 09:12:
[...]

Kun je de lader niet zo aansluiten dat bij 2-fasen juist die fase 2 niet wordt gebruikt? Dus niet L1-L2-L3, maar L3-L1-L2? Dan kun je met een andere auto nog steeds op 3 fasen laden, maar wordt bij gebruik van 2 fasen die L2 niet belast.
LB kijkt naar alle fasen. Dus als je fase 2 al belast met 15A gaat de laadsnelheid omlaag. Verbruikers beter verdelen over de drie fasen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HDoc
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 09:05
True schreef op vrijdag 3 januari 2025 @ 11:55:
[...]
Het is weer typisch zo'n halfslachtig beleid wat geschreven is omdat er wat vragen binnenkwamen en men moe werd van reageren/handhaven. Er heeft iemand naar gekeken die absoluut niet zelf in dat schuitje zit met een EV en er wordt een keuze gemaakt die nog geen drie jaar later gebaseerd op de overheidskeuzes: salderen, minder belasting op gas, subsidies warmtepompen e.d. een investering in een PV-installatie minder aantrekkelijk maakt.
Gemeentebeleid wordt ingehaald door de tijd voordat er een nieuwe vergadering ingepland kan worden.
Het lijkt wel, alsof ook jij er ervaring mee hebt :)

Zelf heb ik geen enkel probleem met het laden want eigen paal op eigen erf, maar je legt de vinger precies op de zere plek vind ik. Er wordt steeds geroepen dat iedereen een EV moet nemen maar de praktische problemen zijn daarmee niet opgelost. En het zijn juist die praktische problemen die voor veel mensen heel veel verschil maken.

De avatar is een echte foto..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperBart
Inspired schreef op maandag 13 januari 2025 @ 09:25:
[...]

LB kijkt naar alle fasen. Dus als je fase 2 al belast met 15A gaat de laadsnelheid omlaag. Verbruikers beter verdelen over de drie fasen.
Ligt er aan, als hij een laadpaal heeft met een eigen load balancing module dan is er vaak ook een aansluitvolgorde waardoor de paal en de load balancing module fases gemapped zijn. Maw: de klemmen of het metertje worden 1 op 1 juist aangesloten.

Maw als de laadpaal ziet dat er laat ons zeggen op L1 en L2 geladen wordt met pakweg 14A en op L3 niets "getrokken wordt" dan zal deze niet signaleren aan de auto dat er minder snel wordt geladen als hij weet via de LB module dat er op L3 10A door het huis wordt verbruikt.

Bij EVCC is het voorlopig nog zo (omdat fase mapping best wel wat aandacht en parate kennis vereist in fysieke installatie en hoe het in elkaar zit) dat er globaal naar de hoogst belaste gekeken wordt en op die wetenschap op alle fases gereduceerd wordt.

[ Voor 3% gewijzigd door HyperBart op 13-01-2025 10:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RJan61
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 13:02

Een Cube heeft in de meterkast al een versterker die door middel van een RS485 verbinding aangesloten is op de Cube. Deze versterker (de meetbox) is met een RJ9 connector aangesloten op de Cube,
Een 8 polige cat6 kabel kan dan gesplitst worden in twee 4 polige kabels, eentje met RJ45 voor de LAN verbinding (op 100Mb/s, met 4 contacten aangesloten) en eentje met RJ9 voor de RS485 verbinding inclusief voeding, Maar misschien weten niet alle installateurs hoe ze dit moeten aansluiten. Zou het dus eerst even vragen, ook omdat het voor de installateur extra werk is, zeker als het niet in een keer werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Workaholic
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online
RJan61 schreef op maandag 13 januari 2025 @ 10:46:
[...]

Een Cube heeft in de meterkast al een versterker die door middel van een RS485 verbinding aangesloten is op de Cube. Deze versterker (de meetbox) is met een RJ9 connector aangesloten op de Cube,
Een 8 polige cat6 kabel kan dan gesplitst worden in twee 4 polige kabels, eentje met RJ45 voor de LAN verbinding (op 100Mb/s, met 4 contacten aangesloten) en eentje met RJ9 voor de RS485 verbinding inclusief voeding, Maar misschien weten niet alle installateurs hoe ze dit moeten aansluiten. Zou het dus eerst even vragen, ook omdat het voor de installateur extra werk is, zeker als het niet in een keer werkt.
Dank voor je hulp @RJan61. Mijn idee zou zijn om dit al voor hem te doen voordat hij hier is. Ik begrijp uit jouw verhaal dus dat ik een RJ9 stekker aan allebei de kanten moet maken? Gaat dat goed stroom + netwerk over dezelfde kabel? Dus 4 aders RJ45 (keystone 1) en 2 aders RJ9? Even kijken of ik daar ook een keystone voor kan vinden voor patchpaneel anders even los stekkertje.

PS heb jij ergens meer documentatie / info beschikbaar over deze RS485 verbinding en de de "meetbox"? Ik kan nergens deze info vinden.

[ Voor 5% gewijzigd door Workaholic op 13-01-2025 10:58 ]

Mijn V&A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RJan61
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 13:02
Workaholic schreef op maandag 13 januari 2025 @ 10:57:
[...]

Dank voor je hulp @RJan61. Mijn idee zou zijn om dit al voor hem te doen voordat hij hier is. Ik begrijp uit jouw verhaal dus dat ik een RJ9 stekker aan allebei de kanten moet maken? Gaat dat goed stroom + netwerk over dezelfde kabel? Dus 4 aders RJ45 (keystone 1) en 2 aders RJ9? Even kijken of ik daar ook een keystone voor kan vinden voor patchpaneel anders even los stekkertje.

PS heb jij ergens meer documentatie / info beschikbaar over deze RS485 verbinding en de de "meetbox"? Ik kan nergens deze info vinden.
4 aders voor de RJ45 (2*tx en 2*rx) en vier aders voor de RJ9 (RS485 a+b + gnd + voeding). En dat aan beide kanten van de cat6 kabel.

Let erop dat je de goede pinnen van de RJ45 connector aansluit, gebruik de pinnen 1 met 2 en 3 met 6:
https://galleonec-com.tra...tr_pto=rq&_x_tr_hist=true

Sorry, maar meer informatie heb ik niet voor je.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xepos
  • Laatst online: 15:47
Ik was benieuwd of men mijn situatie ook al eens is tegengekomen en weet hoe op te lossen.

Achter mijn achtertuin heb ik nog een eigen prive parkeerplaats op een mandelig terrein.
Tot de schutting (onder mijn tuin door en de rest van de woning) heb ik een normale 230v aansluiting direct vanuit de meterkast waarop nu een diepvries en verlichting is aangesloten. Ik heb eens nagevraagd of in dezelfde buis een extra kabel getrokken kan worden maar de installateur zegt dat er in die buis geen ruimte meer is. Hij zag verder om vanuit de meterkast naar de parkeerplaats geen andere mogelijkheid dan met kabelgoten (er is namelijk geen kruipruimte om de kabel door te trekken) te werken, wat voor mij en voor hem qua oplossing geen gezicht is.

Voorkant huis, waar de meterkast is, is helaas weer geen oplossing omdat ik daar geen eigen parkeerplaats heb en de gemeente het niet toestaat om een openbare parkeerplaats te gebruiken.

Hebben jullie al zo'n soort situatie gezien en is er een elegante oplossing?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gustaveau
  • Laatst online: 20:42
Ik zit nu ook dit topic eens door te lezen, omdat ik binnenkort een laadpaal wil aanschaffen.

Echter, ook ik vind het lastig om door de bomen het bos te zien.

Ik zoek een laadpaal voor in de voortuin, die met 11kwh kan laden. Loze leiding ligt er reeds.
Ik heb straks 3x25A aansluiting.
Loadbalancing lijkt me erg fijn voor de gemoedsrust.
Het liefst ook een paal die het vrij gemakkelijk maakt voor familie en vrienden om bij mij te laden.
Automatische kosten incasseren zou ideaal zijn, maar op zn minst een duidelijk laadoverzicht via een app.

Ook als ik bij Tibber kijk heb ik eigenlijk geen idee wat nou de verschillend zijn...https://tibber.com/nl/store/slim-opladen/laadpunten

Consumentenbond ook even gecheckt, maar die hebben ook geen info over de thuis laadpaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Termy
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 20:50

Termy

valt er nog wat te fragge?

Xepos schreef op maandag 13 januari 2025 @ 15:13:
Ik was benieuwd of men mijn situatie ook al eens is tegengekomen en weet hoe op te lossen.

Achter mijn achtertuin heb ik nog een eigen prive parkeerplaats op een mandelig terrein.
Tot de schutting (onder mijn tuin door en de rest van de woning) heb ik een normale 230v aansluiting direct vanuit de meterkast waarop nu een diepvries en verlichting is aangesloten. Ik heb eens nagevraagd of in dezelfde buis een extra kabel getrokken kan worden maar de installateur zegt dat er in die buis geen ruimte meer is. Hij zag verder om vanuit de meterkast naar de parkeerplaats geen andere mogelijkheid dan met kabelgoten (er is namelijk geen kruipruimte om de kabel door te trekken) te werken, wat voor mij en voor hem qua oplossing geen gezicht is.

Voorkant huis, waar de meterkast is, is helaas weer geen oplossing omdat ik daar geen eigen parkeerplaats heb en de gemeente het niet toestaat om een openbare parkeerplaats te gebruiken.

Dus het probleem is dat je niet makkelijk onder het huis door kan vanuit de meterkast? Als je op een andere manier acceptabel tot je tuin kunt komen kan het daarna wel onder de grond lijkt me? Hier is de kabel zo'n 75m van meterkast tot parkeerplaats maar ik heb wel een kruipruimte dus dat was allemaal niet zo ingewikkeld.

-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperBart

Kan je dat circuit waar die diepvries en verlichting op hangt niet op een ander circuit zetten zodat die draad vrij komt voor de laadpaal vanachter?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xepos
Termy schreef op maandag 13 januari 2025 @ 15:49:
[...]

Dus het probleem is dat je niet makkelijk onder het huis door kan vanuit de meterkast? Als je op een andere manier acceptabel tot je tuin kunt komen kan het daarna wel onder de grond lijkt me? Hier is de kabel zo'n 75m van meterkast tot parkeerplaats maar ik heb wel een kruipruimte dus dat was allemaal niet zo ingewikkeld.
Samengevat is dat inderdaad het probleem.
HyperBart schreef op maandag 13 januari 2025 @ 16:06:
[...]

Kan je dat circuit waar die diepvries en verlichting op hangt niet op een ander circuit zetten zodat die draad vrij komt voor de laadpaal vanachter?
Volgens de installateur is de kabel die nodig is voor de laadpaal een stuk dikker dan de kabel die er nu al ligt. De huidige kabel hergebruiken of vervangen door een andere gaat helaas niet. Ik had het zo gedaan omdat de diepvries niet perse nodig is.

[ Voor 35% gewijzigd door Xepos op 13-01-2025 16:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperBart
Xepos schreef op maandag 13 januari 2025 @ 16:48:
[...]

Samengevat is dat inderdaad het probleem.

[...]

Volgens de installateur is de kabel die nodig is voor de laadpaal een stuk dikker dan de kabel die er nu al ligt. De huidige kabel hergebruiken of vervangen door een andere gaat helaas niet. Ik had het zo gedaan omdat de diepvries niet perse nodig is.
We hebben een tijd geleden die discussie nog gehad. In principe "voldoet iedere kabel" als het vermogen er door maar niet te hoog is.

Als je bij ons verlichting zegt in Belgie impliceert dat 1.5mm² draden, zeg je dat er stopcontacten bij zitten dan is dat verplicht bij ons automatisch 2.5mm².

Over 2.5mm² mag je bij ons in Belgie maximaal afzekeren op 20A. Bij jullie in Nederland liggen die kaarten anders.

Ik weet niet of de draad/kabel die er ligt 5 aders (lees, 3 fasen, want ik moet oppassen, jullie in NL hebben vaak zo een aardlitze of aardmantel en dan telt die weer niet mee in het aantal aders) bevat, dan zou je dus prima bv kunnen laden aan 3 x 10A wat dan weer een nette 6.9kW is.

Als blijkt dat het maar 1 fase bevat, dan wordt het wel een zure want dan is het ongeveer een 2.3kW maximaal, dan moet je geen laadpaal installeren voor het vermogen en kan je eigenlijk even goed af met zo een stopcontact ladertje (mits je bereid bent al je veiligheid daar aan toe te vertrouwen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Makrolon

Im wat voor buis ligt die kabel? Als je die kabel kan vervangen door een 5 aderige kan je al meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperBart
Makrolon schreef op maandag 13 januari 2025 @ 19:43:
[...]

Im wat voor buis ligt die kabel? Als je die kabel kan vervangen door een 5 aderige kan je al meer.
Ook wel een goed punt, als je de kabel kan vervangen door de oude er uit te trekken ben je de baas.

Vraag me alleen af of op 40m (of was het 70m?) buis er niet te veel frictie gaat zijn om dat ding er door te krijgen, da's best een eindje...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Makrolon
HyperBart schreef op maandag 13 januari 2025 @ 20:09:
[...]

Ook wel een goed punt, als je de kabel kan vervangen door de oude er uit te trekken ben je de baas.

Vraag me alleen af of op 40m (of was het 70m?) buis er niet te veel frictie gaat zijn om dat ding er door te krijgen, da's best een eindje...
Ja dat word niet leuk :+ maar ik neem aan dat het huis geen 40m lang is. Dus dan zou ik hem in de tuin opgraven en t in 2 delen doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperBart
Makrolon schreef op maandag 13 januari 2025 @ 20:13:
[...]

Ja dat word niet leuk :+ maar ik neem aan dat het huis geen 40m lang is. Dus dan zou ik hem in de tuin opgraven en t in 2 delen doen.
:F juist, wakker worden. Hij moet het niet de hele tuin doorsjorren in een ruk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• [BoSS]
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 17:09

[BoSS]

Geen woorden maar daden!

Hier is gisteren mijn bestelde Zaptec Go lader geinstalleerd op een nieuwe 3-fase groep. Werkt perfect, mooi om te zien dat er ruim 11kW door de huisaansluiting gaat en bizar om te zien hoe je stroomverbruik thuis (wij hebben reeds een all-electric huishouden) ineens flink stijgt ;-)

Het was nog wel even stoeien met de Zaptec configuratie, in eerste instantie werkte de lader alleen in standalone modus. In de reguliere modus bleef hij wachten met laden. Het bleek dat je de laadlimieten (in mijn geval 16A per fase voor de groep en 25A per fase voor de volledige aansluiting) niet alleen in de lader moet instellen maar via de Zaptec portal ook voor zowel de aansluiting als het "circuit" (groep) waar de Zaptec op aangesloten is. Deze stonden op 0 en dan is er altijd te weinig vermogen beschikbaar om te laden. Dit kan niet in de app...

Tip voor de volgende ;-)

Volgende stap hier thuis is aansturing vanuit HA voor het laden op zonnestroom.

[ Voor 4% gewijzigd door [BoSS] op 14-01-2025 06:49 ]

20x 170 Wp (Solar Frontier) op ZZO / 54 graden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Holzschuh
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 14:23

Toevallig ben ik met de elektricien hier ook aan het brainstormen hierover. Rare situatie met een parkeerplaats helemaal aan de verkeerde kant bezien vanuit de meterkast.

Zoals het er nu naar uitziet via de koekoek van de kelder door de voortuin een rondje om het huis maken.
Gelukkig niet pas 2 jaar geleden net het deel waar het doorheen moet beklinkerd ;w
Enige voordeel, dan ook meteen goed doen want het ligt nu toch open.

Ik weet niet hoe jou tuin uitziet maar ik zou kijken wat naar de toekomst het handigste is en de schop ter hande nemen om het nog nog 1* open te trekken en meteen genoeg kabels/loze leidingen voor de toekomst te leggen.
Tuin groeit weer dicht, of de klinkers terugleggen zoals wij moeten doen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mk1992
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 12:26
gustaveau schreef op maandag 13 januari 2025 @ 15:26:
Ik zit nu ook dit topic eens door te lezen, omdat ik binnenkort een laadpaal wil aanschaffen.

Echter, ook ik vind het lastig om door de bomen het bos te zien.

Ik zoek een laadpaal voor in de voortuin, die met 11kwh kan laden. Loze leiding ligt er reeds.
Ik heb straks 3x25A aansluiting.
Loadbalancing lijkt me erg fijn voor de gemoedsrust.
Het liefst ook een paal die het vrij gemakkelijk maakt voor familie en vrienden om bij mij te laden.
Automatische kosten incasseren zou ideaal zijn, maar op zn minst een duidelijk laadoverzicht via een app.

Ook als ik bij Tibber kijk heb ik eigenlijk geen idee wat nou de verschillend zijn...https://tibber.com/nl/store/slim-opladen/laadpunten

Consumentenbond ook even gecheckt, maar die hebben ook geen info over de thuis laadpaal.
Waarom wil je een aparte factuur van een laadpaal die op je meterkast wordt aangesloten?

Laden van anderen is heel makkelijk te doen. Of je laat de paal ontgrendeld, of zoals mijn zappi met een pincode erop of andere palen die het weer via een app doen.

Hier hangt een zappi 2.1, gekozen omdat ie 100% op stroom uit zonnepanelen kan laden (vanaf 2027 heel leuk) maar ook op lager vermogen kan laden wanneer gevraagd.

[ Voor 14% gewijzigd door mk1992 op 14-01-2025 09:20 ]

Cash is king.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xepos
Holzschuh schreef op dinsdag 14 januari 2025 @ 07:23:
[...]

Toevallig ben ik met de elektricien hier ook aan het brainstormen hierover. Rare situatie met een parkeerplaats helemaal aan de verkeerde kant bezien vanuit de meterkast.

Zoals het er nu naar uitziet via de koekoek van de kelder door de voortuin een rondje om het huis maken.
Gelukkig niet pas 2 jaar geleden net het deel waar het doorheen moet beklinkerd ;w
Enige voordeel, dan ook meteen goed doen want het ligt nu toch open.

Ik weet niet hoe jou tuin uitziet maar ik zou kijken wat naar de toekomst het handigste is en de schop ter hande nemen om het nog nog 1* open te trekken en meteen genoeg kabels/loze leidingen voor de toekomst te leggen.
Tuin groeit weer dicht, of de klinkers terugleggen zoals wij moeten doen :)
Tuin is denk ik niet het grootste probleem. Inderdaad zoals je zegt daarin kunnen we de klinkers wel weghalen en graven. Dat gaat niet zo makkelijk in de woonkamer, zonder kruipruimte. Met een rijtjeshuis kan ik helaas ook niet via de voordeur.

Maar er zijn een paar goeie suggesties. Ik ga een andere installateur vragen om langs te komen en te kijken of er iets met de kabel kan die er nu al ligt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Holzschuh
Xepos schreef op dinsdag 14 januari 2025 @ 09:28:
[...]
Met een rijtjeshuis kan ik helaas ook niet via de voordeur.
Had de link niet gelegd (of gemist) naar een rijtjeshuis. Langs de HWA en dan over zolder (als die er is)?
Hier loopt de PV voorziening als enige mogelijkheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xepos
Holzschuh schreef op dinsdag 14 januari 2025 @ 09:34:
[...]

Had de link niet gelegd (of gemist) naar een rijtjeshuis. Langs de HWA en dan over zolder (als die er is)?
Hier loopt de PV voorziening als enige mogelijkheid.
Begrijp ik het goed, dat je de laadpaal via de PV hebt aangesloten? Want we hebben wel een directe kabel vanuit de PV naar de meterkast lopen. Ik weet niet of in die buis voldoende ruimte is om nog ee kabel ernaast te trekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Holzschuh
Ik bedoelde dat de kabel van de PV installatie langs de HWA loopt. In de jaren '50 en daarna heeft nooit iemand aan wat meer loze leidingen gedacht helaas :). De laadpaal zal via de grond lopen.

De oplossing is dan misschien om de kabel via de voortuin langs de HWA over zolder te laten lopen en aan de achterkant weer langs de HWA omlaag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerardus1956
  • Registratie: Januari 2021

Je hebt al veel optisch langs zien komen. Ik heb er misschien nog een. In plaats van kabelgoten kun je misschien denken aan overzetplinten en daarachter een kabel leggen door je huis.
Ik heb dan wel een kruipruimte maar heb toch een route door mijn huis gevonden voor een kabel vanaf meterkast tot in de achtertuin zonder te graven of door de kruipruimte te gaan.
Zo ligt de kabel bij mij onder het keukenblok door.

EV:VW ID3 - PV:15 x 295Wp - Laadpaal: EVhub 22 kW

Pagina: 1 ... 155 ... 174 Laatste

Let op:
Discussie over laadpassen, facturatie e.d.: [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3. Vragen over elektrische auto's en hun bijbehorend laadvermogen in Elektrische auto's - deel 5 of de betreffende merktopics. Er is uiteraard een beetje overlap, maar specifieke vragen of opmerkingen over de inrichting van je meterkast en huisinstallatie horen in Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 2. Voor het zo goedkoop mogelijk thuisladen van je EV kan je terecht in Het grote goedkoop thuisladen van je EV topic en als laatste: voor v2g is er ook een plek: Over V2G; laden en ontladen