Acties:
  • +1 Henk 'm!

• elektriekert
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 12:15
Holzschuh schreef op dinsdag 14 januari 2025 @ 07:23:
[...]

Toevallig ben ik met de elektricien hier ook aan het brainstormen hierover. Rare situatie met een parkeerplaats helemaal aan de verkeerde kant bezien vanuit de meterkast.

Zoals het er nu naar uitziet via de koekoek van de kelder door de voortuin een rondje om het huis maken.
Gelukkig niet pas 2 jaar geleden net het deel waar het doorheen moet beklinkerd ;w
Enige voordeel, dan ook meteen goed doen want het ligt nu toch open.

Ik weet niet hoe jou tuin uitziet maar ik zou kijken wat naar de toekomst het handigste is en de schop ter hande nemen om het nog nog 1* open te trekken en meteen genoeg kabels/loze leidingen voor de toekomst te leggen.
Tuin groeit weer dicht, of de klinkers terugleggen zoals wij moeten doen :)
Wellicht is het gebruik van een grond- of bodemraket een oplossing.

Je kan ze zelf huren maar de klus ook laten doen natuurlijk:

Edit:
Je moet er ook zeker van zijn dat er niks ligt aan riool of elektra natuurlijk, daar gaat ie dwars doorheen :+

[ Voor 5% gewijzigd door elektriekert op 14-01-2025 13:33 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JLeroux
  • Registratie: April 2024
  • Laatst online: 24-01 10:15
cwegh schreef op woensdag 24 januari 2024 @ 06:56:
Momenteel volop offertes aan het opvragen voor een laadpaal met loadbalancing. Allemaal bieden ze de gekende merken aan: Wallbox, Smappee (duur!), Easee, Zappi, Ratio, Etrel ... buiten eentje die me verraste: Peblar (https://peblar.com/nl/products/ev-charging, moederbedrijf Prodrive Technologies)

Nederlands bedrijf, mooi design, weinig poespas maar weinig over te vinden. Iemand ervaring met het merk naar kwaliteit, stabiliteit en gebruik?
Ik heb deze Peblar (Shell Recharge) en deze werkt zeer goed. Makkelijk in gebruik, ook in combinatie met de Shell Recharge app.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Holzschuh
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 10:37
elektriekert schreef op dinsdag 14 januari 2025 @ 13:32:
[...]

Wellicht is het gebruik van een grond- of bodemraket een oplossing.

Je kan ze zelf huren maar de klus ook laten doen natuurlijk:
[YouTube: GRUNDOMAT Grondraket in Actie│Live Demonstratie]

Edit:
Je moet er ook zeker van zijn dat er niks ligt aan riool of elektra natuurlijk, daar gaat ie dwars doorheen :+
Er ligt niets, maar het is geen honderden meters dus ik denk dat ik beter een goede stenenmaker dit even kan laten terugleggen qua geldinvestering ipv dit speelgoed inhuren :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ST10©DE
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 13:20

ST10©DE

Dus.............

Op het werk hebben we twee Easee laadpunten. Deze zijn op drie fase 230V/16A aangesloten. De aardlekschakelaar is een Hager ADM416G (per laadpunt). Nu krijgen we maar 8,7 kW uit de laadpunt als er 1 auto staat te laden en de helft als er twee auto's staan te laden.

Nu vind ik dat een beetje weinig, ik had toch wel 11kW bij 1 auto verwacht. En ik denk zelfs dat we de 22kW moeten kunnen halen, volgens de Easee equalizer hebben we 27.6kW beschikbaar. (en we verbruiken eigenlijk nooit meer dan 4 kW, op dit moment slechts 2.6kW)

Heb ik gelijk en zouden we sneller moeten kunnen laden? En zo ja, is het dan fout aangesloten of staan er instellingen verkeerd?

"Ik heb een hekel aan thuiswerken". Hendrik, 36 jaar, brandweerman.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Nu online
ST10©DE schreef op dinsdag 14 januari 2025 @ 16:28:
Op het werk hebben we twee Easee laadpunten. Deze zijn op drie fase 230V/16A aangesloten. De aardlekschakelaar is een Hager ADM416G (per laadpunt). Nu krijgen we maar 8,7 kW uit de laadpunt als er 1 auto staat te laden en de helft als er twee auto's staan te laden.

Nu vind ik dat een beetje weinig, ik had toch wel 11kW bij 1 auto verwacht. En ik denk zelfs dat we de 22kW moeten kunnen halen, volgens de Easee equalizer hebben we 27.6kW beschikbaar. (en we verbruiken eigenlijk nooit meer dan 4 kW, op dit moment slechts 2.6kW)

Heb ik gelijk en zouden we sneller moeten kunnen laden? En zo ja, is het dan fout aangesloten of staan er instellingen verkeerd?
Dat zal aan de instellingen liggen, wanneer je aangeeft dat er een 3x 16A automaat hangt dan gaat Easee in de standaardinstellingen uit van 80% van die waarde en dan kom je op 8,8 kW uit.
Je kunt dit overrulen en de waarde naar 100% zetten dan krijg je wel 11 kW maar uiteraard maar de helft wanneer beide laders bezig zijn.
Om 11 kW of meer uit beide laders tegelijk te krijgen zul je een tweede of een zwaardere automaat moeten plaatsen, gesteld dat de bedrading naar de laders dit aankan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gustaveau
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 13:32
mk1992 schreef op dinsdag 14 januari 2025 @ 09:18:
[...]

Waarom wil je een aparte factuur van een laadpaal die op je meterkast wordt aangesloten?

Laden van anderen is heel makkelijk te doen. Of je laat de paal ontgrendeld, of zoals mijn zappi met een pincode erop of andere palen die het weer via een app doen.

Hier hangt een zappi 2.1, gekozen omdat ie 100% op stroom uit zonnepanelen kan laden (vanaf 2027 heel leuk) maar ook op lager vermogen kan laden wanneer gevraagd.
Ik hoef niet per se een aparte factuur, maar ben een beetje op zoek naar mogelijkheden om vrienden of familie te kunnen laten laden en dan ik dan dit verbruik ook makkelijk terug kan vinden in een overzicht.

Ik wil er wel wat controle over hebben, dus niet 100% vrijgeven. Want dan zul je net zien dat andere mensen wel heel vaak je paal gaan gebruiken op een moment dat je hem zelf wilde gaan gebruiken.
Die pincode via zappi klinkt wel handig, die ga ik maar eens opzoeken. Waar heb jij hem aangeschaft?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ST10©DE

ST10©DE

Dus.............

ASW1 schreef op dinsdag 14 januari 2025 @ 16:36:
[...]

Dat zal aan de instellingen liggen, wanneer je aangeeft dat er een 3x 16A automaat hangt dan gaat Easee in de standaardinstellingen uit van 80% van die waarde en dan kom je op 8,8 kW uit.
Je kunt dit overrulen en de waarde naar 100% zetten dan krijg je wel 11 kW maar uiteraard maar de helft wanneer beide laders bezig zijn.
Om 11 kW of meer uit beide laders tegelijk te krijgen zul je een tweede of een zwaardere automaat moeten plaatsen, gesteld dat de bedrading naar de laders dit aankan.
Ah, bedankt! Wat is de reden van Easee om deze standaard op 80% te zetten? En wat zijn de gevolgen om de Easee op 100% te zetten.

Ze hebben elk hun eigen aardlekautomaat . Waarom wordt dan toch de laadcapaciteit gehalveerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Makrolon
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 11:52
ST10©DE schreef op dinsdag 14 januari 2025 @ 19:53:
[...]

Ah, bedankt! Wat is de reden van Easee om deze standaard op 80% te zetten? En wat zijn de gevolgen om de Easee op 100% te zetten.

Ze hebben elk hun eigen aardlekautomaat . Waarom wordt dan toch de laadcapaciteit gehalveerd?
Wat voor hoofdaansluiting zit er op je werk?

13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ST10©DE

ST10©DE

Dus.............

Makrolon schreef op dinsdag 14 januari 2025 @ 20:09:
[...]

Wat voor hoofdaansluiting zit er op je werk?
Als ik me niet vergis 3 x 40A. Volgens mijn berekening kom ik dan op 27,6 kW. Dit geeft de Easee equalizer overigens ook aan ( verbruik en beschikbaar bij elkaar opgeteld). Ons overige verbruik is nooit meer dan 4kW. Dus 2 x 8,8 kW laden moet er wel inzitten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Makrolon
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 11:52
ST10©DE schreef op dinsdag 14 januari 2025 @ 20:25:
[...]

Als ik me niet vergis 3 x 40A. Volgens mijn berekening kom ik dan op 27,6 kW. Dit geeft de Easee equalizer overigens ook aan ( verbruik en beschikbaar bij elkaar opgeteld). Ons overige verbruik is nooit meer dan 4kW. Dus 2 x 8,8 kW laden moet er wel inzitten.
Dan moet het hem in de instellingen zitten. Ik ken de instellings structuur zo even niet uit mn hoofd, maar als t goed is kan je een laadlocatie waarde geven, en een circuit waarde. Die laadlocatie waarde klopt denk ik, want dat is wat de equalizer ziet, en dan zal het totaal vd 2 laders te laag ingesteld staan. Of per ongeluk ingesteld alsof ze beide achter 1 16 a zekering zitten.

Je zou even moeten kijken of je met de installer app de huidige instellingen naar voren kan krijgen.

13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ASW1
  • Nu online
ST10©DE schreef op dinsdag 14 januari 2025 @ 19:53:
[...]

Het zou voor een kortere levensduur van de aardlekautomaten kunnen zorgen; de meningen over langdurig 80% of 100% belasten zijn verdeeld maar Easee houdt standaard 80% aan.

Ik denk dat in de installer app waarschijnlijk beide laders op hetzelfde circuit zijn gezet. Op een site kun je ook meerdere circuits zetten, in dit geval hebben beide laders hun eigen aardlekautomaat dus zijn er 2 aparte circuits van elk 3X 16A.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASS-Ware
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 03:55
gustaveau schreef op maandag 13 januari 2025 @ 15:26:
Ik zit nu ook dit topic eens door te lezen, omdat ik binnenkort een laadpaal wil aanschaffen.

Echter, ook ik vind het lastig om door de bomen het bos te zien.

Ik zoek een laadpaal voor in de voortuin, die met 11kwh kan laden. Loze leiding ligt er reeds.
Ik heb straks 3x25A aansluiting.
Loadbalancing lijkt me erg fijn voor de gemoedsrust.
Het liefst ook een paal die het vrij gemakkelijk maakt voor familie en vrienden om bij mij te laden.
Automatische kosten incasseren zou ideaal zijn, maar op zn minst een duidelijk laadoverzicht via een app.

Ook als ik bij Tibber kijk heb ik eigenlijk geen idee wat nou de verschillend zijn...https://tibber.com/nl/store/slim-opladen/laadpunten

Consumentenbond ook even gecheckt, maar die hebben ook geen info over de thuis laadpaal.
En wat heb je zelf al gevonden?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Grolsch
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 10:45
HyperBart schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 17:01:
[...]

[...]

Wat @Tommie12 hier dus zegt. Ik heb dat tot nog toe nog nooit mee gemaakt en rij toch ook al weer even met een EV in verschillende weersomstandigheden waarbij DC/HPC laders die usecases volledig afdekken.

[...]

Maar ja, dan nog, dat wil dus zeggen dat je een dag hebt gehad waarbij je 400km ongeveer gereden hebt en dan onmiddellijk daarna (1 à 2h erna) terug opnieuw X aantal km's moet/wil rijden. Hoe vaak valt dat dan weer voor. Ik heb ook geen zuinige voet maar tot nog toe is het maar één keer voorgevallen dat ik onverwacht na de werkuren 300km op een avond moest rijden. Ja dan moet ik gewoon even aan de snellader en dan ook net genoeg om thuis te geraken zodat de wagen weer een nachtje kon druppelen aan 3kW à 4kW zodat de dag erna er zeker 50km kon gereden worden. 8h x 3kW == 24kWh altijd bijgeladen dus dat is altijd 100km, de volgende dag terug van hetzelfde.
Vandaag moest ik ff aan deze post denken

De auto nu 1 week en 1 dag praktisch in gebruik, ik kom zojuist bijna leeg terug (30%) en moet morgen om 0600 weer weg en ver rijden en wil dus naar 100%.

Op 12A is hij om 0715 op 100%, dat is dus ruim een uur te laat, dus maar op 16A gezet ;)

Nu is hij 04.42 op 100%

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperBart
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 10:31
Grolsch schreef op dinsdag 14 januari 2025 @ 22:58:
[...]

De auto nu 1 week en 1 dag praktisch in gebruik, ik kom zojuist bijna leeg terug (30%) en moet morgen om 0600 weer weg en ver rijden en wil dus naar 100%.

Op 12A is hij om 0715 op 100%, dat is dus ruim een uur te laat, dus maar op 16A gezet ;)

Nu is hij 04.42 op 100%
Snap ik volledig hoor, aangezien te snel laden hier bij mij een financiele negatieve impact heeft en snelladen niet durf ik dan sneller op de terugrit een HPC te gebruiken of ik probeer op de bestemming wat bij te laden. Ik rij en laad met de wagen alsof het mijn eigen wagen is, kostenbewust dus. 99pct van de kWh worden thuis geladen.

Durf te vragen: je zegt ver, welk fictief traject (je moet de plaatsen niet zeggen, dat mag) moet je dan afleggen? Want ook daar geldt: je moet maar bijladen wat je nodig hebt om thuis te geraken ;) .

Als ik alleen ben stop ik dan even, strek de benen, pak desnoods een koffietje of biobreak en dan weer door.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MisteRMeesteR
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 08-09 23:16

MisteRMeesteR

Moderator Internet & Netwerken

Is Gek op... :)

Grolsch schreef op dinsdag 14 januari 2025 @ 22:58:
[...]

Nu is hij 04.42 op 100%
30% en ‘bijna leeg’ :D

* MisteRMeesteR komt soms met 2% thuis :)

Wat doet je verbruik met de I5 M60? Blijf je onder de 22kWh/100km?

www.google.nl

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Grolsch
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 10:45
HyperBart schreef op dinsdag 14 januari 2025 @ 23:13:
[...]

Snap ik volledig hoor, aangezien te snel laden hier bij mij een financiele negatieve impact heeft en snelladen niet durf ik dan sneller op de terugrit een HPC te gebruiken of ik probeer op de bestemming wat bij te laden. Ik rij en laad met de wagen alsof het mijn eigen wagen is, kostenbewust dus. 99pct van de kWh worden thuis geladen.

Durf te vragen: je zegt ver, welk fictief traject (je moet de plaatsen niet zeggen, dat mag) moet je dan afleggen? Want ook daar geldt: je moet maar bijladen wat je nodig hebt om thuis te geraken ;) .

Als ik alleen ben stop ik dan even, strek de benen, pak desnoods een koffietje of biobreak en dan weer door.
Ik begin morgenvroeg met een reis van 170km, daarna 50 en daarna 150km terug, dat is met elkaar 370KM, en dat ga ik dus echt niet redden met mijn auto, dus snelladen onderweg ontkomt ik niet aan.

De BMW app is zo slim dat ik tijdens het snelladen een berichtje krijg als er voldoende stroom in zit om thuis te komen, ik ga dan ook niet nutteloos "wachten" tot de accu helemaal vol is.

Tarieven van snelladen boeien me niet zo veel, het is vooral de tijd die kostbaar is. Maar na zo'n rit vind ik een bak koffie en een broodje ook wel lekker, dus dat boeit me allemaal nog niet zo.
MisteRMeesteR schreef op dinsdag 14 januari 2025 @ 23:14:
[...]

30% en ‘bijna leeg’ :D

* MisteRMeesteR komt soms met 2% thuis :)

Helaas, gemiddeld zit ik op 28kWh/100km, zal ook wel te maken hebben met mijn rechtervoet en dat ik hem net heb.

Laatst toch keurig netjes (cruisen op +-120km/h) een rondje gemaakt van +- 300km en dan kom ik op 26,5kWh/100km

Ik denk dat de BMW niet bekend staat als een zuinige EV.

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HyperBart
MisteRMeesteR schreef op dinsdag 14 januari 2025 @ 23:14:
[...]
_O-

Ik zit al hoger en rij met de lichtere versie, dat hoeft niet veel te zeggen maar als hij even sportief rijdt als ik dan heeft hij meer verbruik want een sportiever/sneller systeem dus meer verbruik. Ik blijf het wel altijd verbazend vinden dat vroeger de Tesla's met dual motor (op papier?) zuiniger waren dan de single motor.

Zit vandaag de dag rond de 25kWh/100 . Is ook wel echt winter winter bar koud.

[ Voor 36% gewijzigd door HyperBart op 14-01-2025 23:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperBart
Grolsch schreef op dinsdag 14 januari 2025 @ 23:39:
[...]

Laatst toch keurig netjes (cruisen op +-120km/h) een rondje gemaakt van +- 300km en dan kom ik op 26,5kWh/100km

Ik denk dat de BMW niet bekend staat als een zuinige EV.
Bwoah pas op, ik denk dat ze zich best goed kunnen meten met de Tesla's. Het is nu ook wel worst of all worst cases, echt bar koud weer. Je moet op de iDrive eens stil gaan staan en de airco opzetten, dan zie je dat dat ongeveer 3 à 4kWh per uur gebruikt.

Ja reken maar om met die ritjes, 370, 3-4h rijden, dan ben je aan verwarming alleen al 12 à 16kWh kwijt, dat scheelt 'm dus vlot meer als 50km.

In de zomer (vakantie) heb ik op een trip naar frankijk als ik het mij goed herinner 18kWh/100km gereden.

[ Voor 7% gewijzigd door HyperBart op 14-01-2025 23:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperBart
Grolsch schreef op dinsdag 14 januari 2025 @ 23:39:
[...]
De BMW app is zo slim dat ik tijdens het snelladen een berichtje krijg als er voldoende stroom in zit om thuis te komen, ik ga dan ook niet nutteloos "wachten" tot de accu helemaal vol is.
Ja de iDrive en dat stukje van de app zit goed in elkaar, fijn geregeld daar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mk1992
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 10:38
gustaveau schreef op dinsdag 14 januari 2025 @ 17:56:
[...]

Ik hoef niet per se een aparte factuur, maar ben een beetje op zoek naar mogelijkheden om vrienden of familie te kunnen laten laden en dan ik dan dit verbruik ook makkelijk terug kan vinden in een overzicht.

Ik wil er wel wat controle over hebben, dus niet 100% vrijgeven. Want dan zul je net zien dat andere mensen wel heel vaak je paal gaan gebruiken op een moment dat je hem zelf wilde gaan gebruiken.
Die pincode via zappi klinkt wel handig, die ga ik maar eens opzoeken. Waar heb jij hem aangeschaft?
Zou even wat filmpjes opzoeken van hun myenergi-app. Krijg een screenshot van de verbruiksgrafiek laadpaal niet zo gauw gevonden.

Zelf schrok ik van de prijzen voor laadpalen thuis toen ik over ging op elektrisch (totaal gemist in mijn voorbereiding). Dus ben online wat gaan zoeken. Uiteindelijk via marktplaats een set nieuw in doos kunnen aanschaffen. Wellicht niet de geeigende weg, maar volledig naar tevredenheid verlopen.

Cash is king.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Alenji
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 10-08 10:00
Thuis kan ik een 5 polig wandcontactdoos 16A plaatsen buiten. Ik ben voornemens om deze aan te schaffen voor het opladen van mijn tesla: https://nl.coolladen.com/...vs?variant=46659455779039

Hebben jullie ervaring hiermee en of tips voor mijn situatie?

Momenteel komt het niet goed uit om een laadpaal te plaatsen ook vanwege de hoge kosten. Ik zit hier ook nog maar een jaar in de woning en daarna zal ik verhuizen. Dus ik dacht als tussenoplossing om een mobiele lader (weliswaar van China) te kopen en deze op de wandcontactdoos te bevestigen (3 fasen) zodat ik nog wel gebruik kan maken van 7,4 Kw laden. Dat is voor mijn situatie prima qua laadsnelheid.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• RonJ
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 12:45
ASW1 schreef op dinsdag 14 januari 2025 @ 16:36:
[...]

ASW1 schreef op dinsdag 14 januari 2025 @ 21:26:
[...]

Het zou voor een kortere levensduur van de aardlekautomaten kunnen zorgen; de meningen over langdurig 80% of 100% belasten zijn verdeeld maar Easee houdt standaard 80% aan.

Ik denk dat in de installer app waarschijnlijk beide laders op hetzelfde circuit zijn gezet. Op een site kun je ook meerdere circuits zetten, in dit geval hebben beide laders hun eigen aardlekautomaat dus zijn er 2 aparte circuits van elk 3X 16A.
@ST10©DE
Hier Team het-heet-niet-voor-niets-nominale-belasting. Je mag een (goede) aardlekautomaat gewoon vol belasten volgens de fabrikant. Hij zal een paar Watt extra warmte produceren tov een 20A, dat is mogelijk een ding voor ernaast geplaatste automaten die ook vol belast worden en het daarom toepassen van een correctiefactor, maar dat staat verder los van de levensduur oid.

Een Hager is ook geen Chint, EMAT of andere goedkope Chinese zooi (die helaas meestal worden toegepast, juist op de hoogst en langst belaste groep van het huis :X , waardoor ik deze designkeuze van Easee ergens ook wel weer snap). Dus ik zou in jouw geval gewoon de instelling aanpassen.

Qua levensduur, mijn ADM466G (vergelijkbaar maar dan in C-karakteristiek, wat ook weer totale onzin is maar werd zo geleverd door de installateur toentertijd) wordt over een maandje 10 jaar oud. En is dan vrijwel dagelijks urenlang volledig belast.

[ Voor 3% gewijzigd door RonJ op 15-01-2025 12:51 ]

All-electric.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 12:34
Alenji schreef op woensdag 15 januari 2025 @ 12:07:
Momenteel komt het niet goed uit om een laadpaal te plaatsen ook vanwege de hoge kosten. Ik zit hier ook nog maar een jaar in de woning en daarna zal ik verhuizen.
Als het enkel voor tijdelijk is: Wat is er tegen een granny charger?
Daarmee kun je tussen 18 uur 's avonds en 8 uur 's ochtends 14h*13A*230V = 42 kWh laden. Dat zou toch heel ruim voldoende moeten zijn voor je dagelijks rit naar het werk?

[ Voor 38% gewijzigd door Andrehj op 15-01-2025 13:18 ]

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 13:43
Andrehj schreef op woensdag 15 januari 2025 @ 13:18:
[...]

Als het enkel voor tijdelijk is: Wat is er tegen een granny charger?
Daarmee kun je tussen 18 uur 's avonds en 8 uur 's ochtends 14h*13A*230V = 42 kWh laden. Dat zou toch heel ruim voldoende moeten zijn voor je dagelijks rit naar het werk?
Ik zou daar bij die vermogens toch 15% laadverlies van af trekken.
Maar voor 90% van de tijd zou dat bij heel veel mensen voldoende moeten zijn. En als het niet lukt, even snelladen of aan een 11kW straatlader.

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daemonix
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
Thuis kan ik een 5 polig wandcontactdoos 16A plaatsen buiten. Ik ben voornemens om deze aan te schaffen voor het opladen van mijn tesla: https://nl.coolladen.com/...vs?variant=46659455779039

Momenteel komt het niet goed uit om een laadpaal te plaatsen ook vanwege de hoge kosten. Ik zit hier ook nog maar een jaar in de woning en daarna zal ik verhuizen. Dus ik dacht als tussenoplossing om een mobiele lader (weliswaar van China) te kopen en deze op de wandcontactdoos te bevestigen (3 fasen) zodat ik nog wel gebruik kan maken van 7,4 Kw laden. Dat is voor mijn situatie prima qua laadsnelheid.
Daar is goed over nagedacht: een lader met de kabelinvoer boven. Niet doen dus.

Tesla Model Y, RWD, Byd Atto 3

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
daemonix schreef op woensdag 15 januari 2025 @ 14:13:
[...]

Het is een "mobiele lader", dus je hoeft die zelfs niet op te hangen.
En ja, kabelafdichting is belangrijk, maar wel mogelijk...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alenji
[...]

Sorrry ik ben nog nieuw in de EV wereld. Wat houd dat precies in?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Holzschuh
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 10:37
Alenji schreef op woensdag 15 januari 2025 @ 14:46:
[...]

Ik heb er ook even over moeten nadenken, ik gok erop dat er water in kan komen?
Zelfs als je het nog zo goed dichtmaakt is het wel een risico wat bestaat.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Kodess
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 12:48
[...]

Huh alle granny chargers zijn zo ontworpen hoor. Vaak ook met een haak om hem zo op te hangen.
Alenji schreef op woensdag 15 januari 2025 @ 14:46:
[...]

Niks aan het handje, ik zou wel even kijken op aliexpress of die daar niet goedkoper is. Want de website lijkt op een dropshipper. Op AliExpress kan je ook dan zien hoevaak die verkocht is, bij een hoog aantal zal de kwaliteit wel goed zijn. Anders hadden we het wel op het nieuws gezien.

(Ik heb zelf 4.5 jaar een granny van Ali draaien)

[ Voor 27% gewijzigd door Kodess op 15-01-2025 16:11 ]

Enyaq iV 80 - 5135 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• guido66
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 11:29

Hoe kom je op 7,4 kW? 2 fasen auto?

Polestar 2 (2020) - Fiat 500e (2022) - Zappi v2 - 7250Wp SMA (2013) - 5850Wp Enphase (2021)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bob
  • Laatst online: 08-09 23:26

Bob

guido66 schreef op woensdag 15 januari 2025 @ 16:06:
[...]

Hoe kom je op 7,4 kW? 2 fasen auto?
Tesla heeft 3 onboard chargers die flexibel ingezet kunnen worden. Dus idd, bijvoorbeeld slechts 2 van de 3, waarbij er 2 keer 16 A getrokken wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Iksie
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 18-06 17:10
Iemand ervaring met een Wallbox Pulsar Plus thuis en geconnect met Arval lease maatschappij voor automatisch declareren? Ik krijg van geen enkele partij een serieus antwoord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
Iksie schreef op woensdag 15 januari 2025 @ 17:23:
Iemand ervaring met een Wallbox Pulsar Plus thuis en geconnect met Arval lease maatschappij voor automatisch declareren? Ik krijg van geen enkele partij een serieus antwoord.
België of Nederland?

Als het België is, dan is je installatie waarschijnlijk doorgegeven aan 50five.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• guido66
Bob schreef op woensdag 15 januari 2025 @ 16:51:
[...]

Tesla heeft 3 onboard chargers die flexibel ingezet kunnen worden. Dus idd, bijvoorbeeld slechts 2 van de 3, waarbij er 2 keer 16 A getrokken wordt.
Maar @Alenji gaat hem 3 fasen aansluiten, dan wordt het gewoon 11 kW.

Polestar 2 (2020) - Fiat 500e (2022) - Zappi v2 - 7250Wp SMA (2013) - 5850Wp Enphase (2021)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Iksie
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 18-06 17:10
Tommie12 schreef op woensdag 15 januari 2025 @ 17:31:
[...]

België of Nederland?

Als het België is, dan is je installatie waarschijnlijk doorgegeven aan 50five.
Nee dit is in Nederland.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Alenji
guido66 schreef op woensdag 15 januari 2025 @ 18:15:
[...]

Maar @Alenji gaat hem 3 fasen aansluiten, dan wordt het gewoon 11 kW.
Excuses ik ging er van uit dat het op 7.4kw uit zou komen, maar dit gaat 11 kw worden inderdaad

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• daemonix
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
Kodess schreef op woensdag 15 januari 2025 @ 16:02:
[...]

Huh alle granny chargers zijn zo ontworpen hoor. Vaak ook met een haak om hem zo op te hangen.

[...]

Niks aan het handje, ik zou wel even kijken op aliexpress of die daar niet goedkoper is. Want de website lijkt op een dropshipper. Op AliExpress kan je ook dan zien hoevaak die verkocht is, bij een hoog aantal zal de kwaliteit wel goed zijn. Anders hadden we het wel op het nieuws gezien.

(Ik heb zelf 4.5 jaar een granny van Ali draaien)
Nee, de TMC is niet bedoeld om op te hangen, en is bovendien enkelfasig. Niks gejat van Tesla, gewoon een elektrotechnisch onverantwoord ontwerp. Kijk eens op de website, daar wordt hij alleen hangend aan de muur getoond. En Ali spul vertrouwen voor dit soort werk? Never, ever.

Tesla Model Y, RWD, Byd Atto 3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kodess
  • Laatst online: 12:48
daemonix schreef op donderdag 16 januari 2025 @ 03:45:
[...]

Nee, de TMC is niet bedoeld om op te hangen, en is bovendien enkelfasig. Niks gejat van Tesla, gewoon een elektrotechnisch onverantwoord ontwerp. Kijk eens op de website, daar wordt hij alleen hangend aan de muur getoond. En Ali spul vertrouwen voor dit soort werk? Never, ever.
Dat is helemaal niet waar. Tesla heeft met de TMC v1 aangegeven dat gebruikers hem buiten mogen op hangen. Ook had de v1 van de TMC gewoon een 3-fase versie, dat is wel stop gezet vanaf v2.

Het vertrouwen vind ik wel interessant. Want het enige verschil met kopen vanuit de EU is niet het vertrouwen dat het niet in de fik vliegt, maar het vertrouwen dat daarna die verkoper verantwoordelijk gesteld kan worden.

Ik koop juist alleen elektronika van AliExpress, omdat 'niet elektronica' producten op AliExpress vaak lage kwaliteit zijn. USB kabels, moederborden, laptops, opladers. Als je kennis van zaken hebt en goed onderzoek kan doen is het allemaal gewoon mogelijk.

Enyaq iV 80 - 5135 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• seninha
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 27-07 11:06

seninha

god's right foot

Eindelijk hebben wij doorgekregen wanneer we sleuteloverdracht hebben voor ons nieuwe huis. Nu heeft deze woning een 1-fase aansluiting. Die willen we naar 3-fase laten veranderen zodat oa mijn huidgie Ampera en toekomstige EV thuis geladen kan worden

Heb nu 2 vragen hier over.

Ben me aan het inlezen over het 3-fase aansluiten en weet dat ik bij Mijnaansluting een aanvraag moet doen.
Enig wat ik niet begrijp is : moet ik eerst deze aanvraag doen en dan een elektricien regelen die dan meterkast aanpast? Of moet het juist andersom?

Ben net bij Mijnaansluting aan het kijken en ze zouden pas rond eerste week april kunnen.

En dan komt mijn tweede vraag. Wij krijgen 24 feb de sleutel, en heb al een Zappi 2,1 van medetweaker overgenomen.
Huis heeft al een kabel lopen van meterkast naar buiten voor een laadpaal (1-fase)

Kan ik deze Zappi gewoon aansluiten en als tijdelijk 1-fase laadpaal gebruiken zonder internet enz? Dus eerste maand gewoon als Dom laadpaal gebruiken?
Zonder klemmen enz.

iRacing Profile Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gustaveau
  • Laatst online: 13:32
seninha schreef op donderdag 16 januari 2025 @ 11:47:
Eindelijk hebben wij doorgekregen wanneer we sleuteloverdracht hebben voor ons nieuwe huis. Nu heeft deze woning een 1-fase aansluiting. Die willen we naar 3-fase laten veranderen zodat oa mijn huidgie Ampera en toekomstige EV thuis geladen kan worden

Ben me aan het inlezen over het 3-fase aansluiten en weet dat ik bij Mijnaansluting een aanvraag moet doen.
Enig wat ik niet begrijp is : moet ik eerst deze aanvraag doen en dan een elektricien regelen die dan meterkast aanpast? Of moet het juist andersom?

Ben net bij Mijnaansluting aan het kijken en ze zouden pas rond eerste week april kunnen.

En dan komt mijn tweede vraag. Wij krijgen 24 feb de sleutel, en heb al een Zappi 2,1 van medetweaker overgenomen.
Huis heeft al een kabel lopen van meterkast naar buiten voor een laadpaal (1-fase)

Kan ik deze Zappi gewoon aansluiten en als tijdelijk 1-fase laadpaal gebruiken zonder internet enz? Dus eerste maand gewoon als Dom laadpaal gebruiken?
Zonder klemmen enz.
Ik kan je antwoord geven over je meterkast, want bij mij gebeurt het over 2 weken.

Het is belangrijk om de aanvraag te doen via Mijnaansluiting zodat je een datum krijgt. Daarna schakel je met een electricien die er dan voor zorgt dat het voorwerk gedaan wordt.
In mijn geval heeft de electricien direct contact gehad met de monteurs van Stedin om het even kort te sluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• A13X
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 12:16

A13X

Dude

Zonder klemmen enz.
Eerst je meterkast dan de omzetting naar 3 fase, anders kan de netbeheerder zijn 3 fases nergens op aansluiten. Laat de elektricien gelijk ook de groepen verdelen over die 3 fasen (en tijdelijk doorlussen naar de huidige fase). Bij ons oude huis niet aan gedacht, ging telkens 1 fase onderuit als de wasmachine & droger/vaatwasser/oven tegelijkertijd aan stonden. (Tesla laadpaal zonder load balancing).

Inmiddels hier een E-Niro voor de deur sinds gisteren, laadpaal voeding hadden we al voorzien. Nu eens uitvogelen welke laadpaal, maar elke keer als ik denk ah dat is een mooie komen er weer minpunten naar voren.

Peblar of Zappi V2 leken mij wel wat, eerste ontwikkeld nog veel. De tweede schijnt bij een 28graden buiten al terug te regelen in vermogen.

[ Voor 10% gewijzigd door A13X op 16-01-2025 12:12 ]

Awesome

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASW1
  • Nu online
Kan die Ampera uberhaupt wel op 3 fasen laden of heeft die een 1 fase lader aan boord?
Indien dat laatste dan kun je beter uitstellen tot je een andere EV hebt en zelfs dan is het vaak niet nodig.
In de meeste gevallen voldoet een 35 of 40A prima om de auto te laden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperBart
A13X schreef op donderdag 16 januari 2025 @ 12:09:
[...]

Eerst je meterkast dan de omzetting naar 3 fase, anders kan de netbeheerder zijn 3 fases nergens op aansluiten. Laat de elektricien gelijk ook de groepen verdelen over die 3 fasen (en tijdelijk doorlussen naar de huidige fase). Bij ons oude huis niet aan gedacht, ging telkens 1 fase onderuit als de wasmachine & droger/vaatwasser/oven tegelijkertijd aan stonden. (Tesla laadpaal zonder load balancing).

Inmiddels hier een E-Niro voor de deur sinds gisteren, laadpaal voeding hadden we al voorzien. Nu eens uitvogelen welke laadpaal, maar elke keer als ik denk ah dat is een mooie komen er weer minpunten naar voren.

Peblar of Zappi V2 leken mij wel wat, eerste ontwikkeld nog veel. De tweede schijnt bij een 28graden buiten al terug te regelen in vermogen.
Geen fan van Alfen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperBart

Zonder klemmen enz.
Waarom wil je per se verzwaren? Is dat echt wel nodig?

-->
HyperBart schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 17:01:
[...]
Maar ja, dan nog, dat wil dus zeggen dat je een dag hebt gehad waarbij je 400km ongeveer gereden hebt en dan onmiddellijk daarna (1 à 2h erna) terug opnieuw X aantal km's moet/wil rijden. Hoe vaak valt dat dan weer voor. Ik heb ook geen zuinige voet maar tot nog toe is het maar één keer voorgevallen dat ik onverwacht na de werkuren 300km op een avond moest rijden. Ja dan moet ik gewoon even aan de snellader en dan ook net genoeg om thuis te geraken zodat de wagen weer een nachtje kon druppelen aan 3kW à 4kW zodat de dag erna er zeker 50km kon gereden worden. 8h x 3kW == 24kWh altijd bijgeladen dus dat is altijd 100km, de volgende dag terug van hetzelfde.
Je hebt dan als ik het goed heb minstens een 40A aansluiting, in principe kan je daar dan op zijn snelst met 7.4kW/32A mee opladen. 10h laden is dan 74kWh in de auto, dan is zo goed als iedere "normale" aka meest courante auto normaal bijna terug vol en zelfs als ie niet vol is kan je er in slechtste omstandigheden van uit gaan dat je 300km kan rijden na een nachtje laden.

[ Voor 32% gewijzigd door HyperBart op 16-01-2025 12:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Termy
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 00:51

Termy

valt er nog wat te fragge?

A13X schreef op donderdag 16 januari 2025 @ 12:09:
Oh? Hij staat hier vol in de zon en nog nooit iets gemerkt van vermindering van vermogen in de middag.

-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SunshineCompany
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 24-02 10:02

SunshineCompany

Bedrijfsaccount The Sunshine Company

13.940 Wp

Zijn er al mensen hier die bidirectioneel laden/ontladen?

Eigen PV systeem: 68 stuks 205 Wattpiek Suntech zonnepanelen, SMA Tripower 15000TL omvormer. Realtime opbrengst via Sunny Webbox, op onze website.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• seninha

seninha

god's right foot

ASW1 schreef op donderdag 16 januari 2025 @ 12:27:
Kan die Ampera uberhaupt wel op 3 fasen laden of heeft die een 1 fase lader aan boord?
Indien dat laatste dan kun je beter uitstellen tot je een andere EV hebt en zelfs dan is het vaak niet nodig.
In de meeste gevallen voldoet een 35 of 40A prima om de auto te laden.
Die kan gewoon met 1 fase laden maar we willen ook inductie koken en er komt een warmtepomp dus er moet 3-fase komen.
En de Ampera kan gewoon aan een 3-fase lader gehangen worden

iRacing Profile Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• A13X

A13X

Dude

Termy schreef op donderdag 16 januari 2025 @ 13:05:
[...]

Oh? Hij staat hier vol in de zon en nog nooit iets gemerkt van vermindering van vermogen in de middag.

Ergens achteraan.

@HyperBart prijstechnisch weer duurder, prive aanschaf dus moet daar wel een beetje op letten. De vraag is dan ook of ik dan een tweede kabel wil, afkoppelen en inladen kabel is weer meer werk. Zelf niet zo'n probleem mee maar de wederhelft...

[ Voor 26% gewijzigd door A13X op 16-01-2025 13:25 ]

Awesome

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASW1
  • Nu online
seninha schreef op donderdag 16 januari 2025 @ 13:18:
[...]

Die kan gewoon met 1 fase laden maar we willen ook inductie koken en er komt een warmtepomp dus er moet 3-fase komen.
Dat gaat prima op 1 fase zolang je maar een lader met loadbalancing hebt.
Alleen als je een hele zware warmtepomp op 3 fasen nodig hebt, of je hebt heel veel PV kun je beter naar 3x 25A.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• seninha

seninha

god's right foot

ASW1 schreef op donderdag 16 januari 2025 @ 13:26:
[...]

Dat gaat prima op 1 fase zolang je maar een lader met loadbalancing hebt.
Alleen als je een hele zware warmtepomp op 3 fasen nodig hebt, of je hebt heel veel PV kun je beter naar 3x 25A.
Dank je voor meedenken, maar we gaan toch voor 3-fase.
Mijn vraag is beantwoord dus kan verder.

iRacing Profile Flickr

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ASW1
  • Nu online
seninha schreef op donderdag 16 januari 2025 @ 13:18:
[...]

Als jij met 3,7 kW laadsnelheid kunt leven, go for it.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HyperBart
A13X schreef op donderdag 16 januari 2025 @ 13:21:
[...]
@HyperBart prijstechnisch weer duurder, prive aanschaf dus moet daar wel een beetje op letten. De vraag is dan ook of ik dan een tweede kabel wil, afkoppelen en inladen kabel is weer meer werk. Zelf niet zo'n probleem mee maar de wederhelft...
Je hebt Alfen met vaste kabel en met socket?
Weet niet waar je ging kopen, ik had persoonlijk goede ervaringen met https://charge24.nl/

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dY7lqdLLs2at0-nb3lhh9h6hyuo=/x800/filters:strip_exif()/f/image/DmlqGr7de8cts41FdxB7D5NY.png?f=fotoalbum_large

Dat is dan wel ineens de duurste, kan een stukje goedkoper als je wat dingen laat vallen:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sbqOMYAVx7IfPJxq8YoVaMfyGFE=/x800/filters:strip_exif()/f/image/Gk55uCHMAEvVxeIh9z79nVes.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperBart
seninha schreef op donderdag 16 januari 2025 @ 13:28:
[...]

Dank je voor meedenken, maar we gaan toch voor 3-fase.
Mijn vraag is beantwoord dus kan verder.
Je stelt dat nu nogal redelijk "pedant" alsof we hier niks meer voor jou te betekenen hebben maar zoals een andere Tweaker hier ook tegen in gaat zou ik toch echt niet zo zeker zijn dat je wagen aan 3 fases kan laden.

De Ampera is een oudere EV generatie/model, op alle databanken kom ik 7.4kW tegen, wat impliceert dat het monofasig is.
Dat jij je auto op 3 fasige laders kan aansluiten is leuk, maar als je niet de juiste lader en bijhorende stroomaansluiting hebt op de laadpaal (lees: 32A per fase mogelijk) dan zal je dus niet aan die vermogens kunnen laden.

Doe ons en jezelf even een plezier en post hier eens de details van je wagen, welk type en welke lader er echt aan boord zit. Of stel het proefondervindelijk eens vast, ga publiek laden op een 11kW lader en kom dan even terug met een foto van je dashboard tijdens het laden.

Verder vind ik het niet wijs om naar 3 fasen te gaan en kan ik hier bevestigen dat een warmtepomp, inductie en een auto laden meer dan prrrrrrrrima kan op monofasig.

[ Voor 8% gewijzigd door HyperBart op 16-01-2025 14:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
SunshineCompany schreef op donderdag 16 januari 2025 @ 13:13:
Ken jij auto's en laders op de markt die het al kunnen en vlot verkrijgbaar zijn voor redelijk geld?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZeRoC00L
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
SunshineCompany schreef op donderdag 16 januari 2025 @ 13:13:
Tijdje terug dit filmpje gezien van the green guys dat het nog met geeneen auto goed ging.

YouTube: V2X test in de praktijk

[*] Error 45: Please replace user
Volg je bankbiljetten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Termy

Termy

Tja, zal wel. Hier doet ie het niet.

-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• guido66
Edit: spuit 11

[ Voor 95% gewijzigd door guido66 op 16-01-2025 15:23 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Theone098
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 07-09 17:15
Zo, vandaag 3 fasen aangevraagd en maandag komen ze het installeren :P . Is dit een nieuw record?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• seninha

seninha

god's right foot

ASW1 schreef op donderdag 16 januari 2025 @ 13:49:
[...]

Als jij met 3,7 kW laadsnelheid kunt leven, go for it.
Ampera kan niet hoger dan 3,7. Dus niets aan de hand.

iRacing Profile Flickr

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ASW1
  • Nu online
seninha schreef op donderdag 16 januari 2025 @ 20:17:
[...]
Ampera kan niet hoger dan 3,7
Een Ampera kan met 7,4 kW laden op 1 fase AC.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Auke 325ci
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 10:42
Wie snapt dit? Of er klopt iets niet of ik mis gruwelijk hard iets.

Mijn zus en zwager hebben een laadpaal via de leasemaatschappij op hun oprit. Ik kan deze ook gebruiken en heb daar mijn Shell laadpas aan toegevoegd. In de instellingen van de laadpas op de laadpaal hebben we gekozen voor de optie "factureren via laadpas", anders waren de laadkosten via de leasemaatschappij gelopen wat we dus niet willen aangezien het mijn privé auto betreft.

Het ingestelde tarief en de kosten daarvan zien we duidelijk terug als we een export van de laad sessies op de laadpaal doen (€0.25 per kwh):
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IALtXuX9hC81pKKFsR6kb3keDK4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/m2whdhCSqi8k7iFOyvhefVWL.jpg?f=fotoalbum_large

Vervolgens kijk ik op de factuur van Shell, daar zie ik €0.43 per kwh staan, een aardig verschil.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7vF1MHFZkhOBCbqeewTea4gjdXs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dOv8M5c0dKtOAR6i01fzCdI1.jpg?f=fotoalbum_large

De transactie kosten snap ik helemaal maar het verschil tussen beide kwh prijzen niet? Iemand een idee?

-edit-
Als ik hem door reken kom ik uit op de €0.53 cent welke Shell voor het laden bij publieke laadpalen rekent. Bestaat er een mogelijkheid dat ik met een laadpas op de privé laadpaal het €0.25 per kwh tarief betaal?

[ Voor 6% gewijzigd door Auke 325ci op 16-01-2025 22:14 . Reden: Zelf nagedacht ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASW1
  • Nu online
Auke 325ci schreef op donderdag 16 januari 2025 @ 22:06:

Mijn zus en zwager hebben een laadpaal via de leasemaatschappij op hun oprit. Ik kan deze ook gebruiken en heb daar mijn Shell laadpas aan toegevoegd. In de instellingen van de laadpas op de laadpaal hebben we gekozen voor de optie "factureren via laadpas", anders waren de laadkosten via de leasemaatschappij gelopen wat we dus niet willen aangezien het mijn privé auto betreft.

Het ingestelde tarief en de kosten daarvan zien we duidelijk terug als we een export van de laad sessies op de laadpaal doen (€0.25 per kwh):
[Afbeelding]

Vervolgens kijk ik op de factuur van Shell, daar zie ik €0.43 per kwh staan, een aardig verschil.
[Afbeelding]

De transactie kosten snap ik helemaal maar het verschil tussen beide kwh prijzen niet? Iemand een idee?
25 cent plus energiebelasting en daar BTW over zit je op 43 cent, is dat het wellicht?
-edit-
Als ik hem door reken kom ik uit op de €0.53 cent welke Shell voor het laden bij publieke laadpalen rekent. Bestaat er een mogelijkheid dat ik met een laadpas op de privé laadpaal het €0.25 per kwh tarief betaal?
Ah ja dat is gewoon het standaard AC tarief van shell.

Bij de meeste CPO's zul je toch energiebelasting en btw moeten aftikken, je kunt het dan beter onderling verrekenen ook al is dat een beetje lullig om te doen. Of anders jouw pasje toevoegen dat je gratis mag laden en dan 1x per jaar afrekenen ofzo...

[ Voor 18% gewijzigd door ASW1 op 16-01-2025 22:38 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Inspired
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 13:23
@Auke 325ci tap electric of andere pas die CPO tarief pakt en geen (hoger) vast tarief.

Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Auke 325ci
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 10:42
Inspired schreef op donderdag 16 januari 2025 @ 22:17:
@Auke 325ci tap electric of andere pas die CPO tarief pakt en geen (hoger) vast tarief.
Is dat de oorzaak dus? Ik zit alleen vast aan deze laadpas keuze:
https://help.ayvens.groen...adpassen-kan-ik-gebruiken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inspired
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 13:23
Auke 325ci schreef op donderdag 16 januari 2025 @ 22:20:
[...]

Is dat de oorzaak dus? Ik zit alleen vast aan deze laadpas keuze:
https://help.ayvens.groen...adpassen-kan-ik-gebruiken
Met de Shell pas betaal je een vaste kWh prijs. Soms leuk, in dit geval niet. Je zult even moeten kijken welke pas van dit lijstje dan slim is. Wellicht eflux? Wel afhankelijk van hoeveel je daar gaat laden.

Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• seninha

seninha

god's right foot

ASW1 schreef op donderdag 16 januari 2025 @ 21:18:
[...]

Een Ampera kan met 7,4 kW laden op 1 fase AC.
Denk dat je in de war bent met een Amper -e..ik heb een Ampera uit 2012.

Ik laad gemiddeld 10kWh op een publiek laadpaal en dan duurt het gemiddeld 3.5 uur.

iRacing Profile Flickr

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ASW1
  • Nu online
seninha schreef op donderdag 16 januari 2025 @ 22:30:
[...]

Denk dat je in de war bent met een Amper -e..ik heb een Ampera uit 2012.

Ik laad gemiddeld 10kWh op een publiek laadpaal en dan duurt het gemiddeld 3.5 uur.
Uit een 11 kW lader op 3 fasen krijg je maximaal 3,7 kW op 1 fase.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• macfocus
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 08-09 22:24

[Afbeelding]

[Afbeelding]

-edit-
Je (of beter gezegd, de laadpaalbackoffice) moet BTW e.d. Betalen. Want het is een dienst geleverd aan een particulier.
Dus even een “gratis laden” optie in die paal zetten en idd onderling afrekenen zoals iemand anders ook al aangeeft.

Anders spek je vooral Shell en de staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJuape
  • Registratie: Juni 2007
  • Niet online

DonJuape

Trust me, I'm an engineer!

ASW1 schreef op donderdag 16 januari 2025 @ 22:40:
[...]

Uit een 11 kW lader op 3 fasen krijg je maximaal 3,7 kW op 1 fase.
Ik dacht dat ik hier 11kW laders voorbij heb zien komen die 7,4kW doen op 1 fase. Heb ik dat mis?

Hyundai Inster Pulse Winterpack, Zappi V2 3-fasen, 7400 Wp PV SolarEdge 1-fase, WP L/W 1-fase

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• V_ger
  • Nu online
DonJuape schreef op vrijdag 17 januari 2025 @ 09:43:
[...]

Ik dacht dat ik hier 11kW laders voorbij heb zien komen die 7,4kW doen op 1 fase. Heb ik dat mis?
Ja.

Eigenlijk is het geen 11kW lader, maar een 3x16A lader.
Als je op 1 fase dus meer dan 16A wil hebben zal je OF een 3x32A lader moeten hebben, OF een 1x32A exemplaar.

Auto's zijn er tegenwoordig in allerlei smaken en combinaties met 1, 2 of 3 fase laden op 16A of 32A.

Dus je moet zelf even goed kijken wat je auto kan/heeft aan hardware en wat voor een lader daarbij past.

Tibber, Gasloos sinds 2017, Nibe F1155, 12.4kWp 30° O/W + 4.4kWp 0°, 3x Victron MP2-5000 + 60 kWh

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JanHenk
  • Registratie: September 2008
  • Niet online
[...]

Dat denk ik wel.

Voor 7,4 kW op 1 fase heb je 32A nodig over een ader. Dat zijn altijd 22 kW palen. Of letterlijk 1-fase 32A palen (die ken ik overigens ook niet).

skoda enyaq 80 | holtkamper aero | fiscalist én techneut

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASW1
  • Nu online
[...]

Dat kan, dat zou dan een 22 kW lader moeten zijn. Die bestaan zeker al kom je ze weinig tegen in Nederland.

De bedrading en afzekering van een 11 kW lader zijn te licht om 7,4 kW door 1 fase te sturen.
Die kun je zwaarder maken, maar het punt blijft dat je uit 3x 25A aansluiting geen 7,4 kW uit 1 fase kunt trekken. Voor een 3 fase 22 kW moet je een 3x 35A aansluiting hebben, voor 1 fase 7,4 kW voldoet een 1 fase 35A aansluiting ook.
3x 35A is enorm duur qua vastrecht, daarom kom je het zelden tegen in NL.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HyperBart

[Afbeelding]

[Afbeelding]

-edit-
Wat je hier ziet is een mooi voorbeeld van hoe verschillende pas aanbieders (MSP) zich verhouden tot de CPO's (laadpaal beheerders/uitbaters).

Kort gezegd:

Laadpaal hangt aan CPO
CPO of gebruiker via CPO stelt tarief in
Tarief wordt gepubliceerd op een soort van "ring" waar alle CPO/MSP's aan hangen
Rijder/pashouder neemt een kaartje af van een partij, hier zijn voorwaarden aan.
Dit kan zijn CPO ingestelde tarief + vaste uplift of percentage en dan nog eens BTW of zoals bij Shell een vast tarief. Gratis laadpasjes (lees: geen maandabonnement) rekenen vaak zo.

Rijders en uitbaters kunnen hier hun voordeel mee doen. Als jij straks bij een haventje of buitenverblijf toch echt wel moet laden maar het is relatief duur dan kan je de Shell pas gebruiken want lekker makkelijk, tarief is afgetopt. Wie past dit bij intern? Shell, dat is hun prijsmodel. Zij moeten dus meer betalen aan de CPO dan ze krijgen van de rijder.

Je vraagt best een pasje aan wat alleen het CPO tarief doorrekent ipv de pas van Shell die je nu hebt gebruikt. Ik zou dat trouwens sowieso graag allebei in mijn auto hebben liggen, al is het maar om bredere dekking te hebben.

Zie hier bv de ANWB pas, daar staat bij tarieven:
https://laadpastop10.nl/chargecard/14/ANWB
Tarieven: Variabel per laadpunt, maar gemiddeld CPO tarief + €0,02. Actuele tarieven zichtbaar in de ANWB app. Starttarief voor alle laadsessies €0,34 per sessie.
Neem je nu bv een betalende pas van Essent (stond als eerste heb er niks mee):
https://laadpastop10.nl/chargecard/325/Essent
Dan zie je dat ze bv daar alleen het CPO tarief aanrekenen.

Afhankelijk van je situatie en gebruiksfrequentie kan je dus soms beter een betalend pasje nemen of net niet.

[ Voor 12% gewijzigd door HyperBart op 17-01-2025 09:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sleepie
  • Laatst online: 07-09 22:50
1.5 jaar geleden op basis van de vele positieve meldingen hier op het forum een Zappi v2.1 gekocht.
Sinds gisteren doet die het niet meer, als ik de auto aansluit op de Zappi blijft deze volhouden dat er geen EV Connected is.
Ik zag in de video dat daar ook een aantal gevallen van failure benoemd werden (vanaf 18:38), dat lijkt mijn eigen Zappi dus te bevestigen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Termy

Termy

Sleepie schreef op vrijdag 17 januari 2025 @ 12:47:
[...]

1.5 jaar geleden op basis van de vele positieve meldingen hier op het forum een Zappi v2.1 gekocht.
Sinds gisteren doet die het niet meer, als ik de auto aansluit op de Zappi blijft deze volhouden dat er geen EV Connected is.
Ik zag in de video dat daar ook een aantal gevallen van failure benoemd werden (vanaf 18:38), dat lijkt mijn eigen Zappi dus te bevestigen.
1.5 jaar? Waarom claim je niet gewoon garantie?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sleepie
Termy schreef op vrijdag 17 januari 2025 @ 12:51:
1.5 jaar? Waarom claim je niet gewoon garantie?
Dat ga ik ook doen hoor, ik zeg alleen dat (net als in de video) mijn Zappi het dus begeven heeft.
En dat ik nu dus een beetje twijfel aan de kwaliteit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• A13X

A13X

Dude

Sleepie schreef op vrijdag 17 januari 2025 @ 12:58:
[...]

Dat ga ik ook doen hoor, ik zeg alleen dat (net als in de video) mijn Zappi het dus begeven heeft.
En dat ik nu dus een beetje twijfel aan de kwaliteit.
In de video hebben ze het wel over de eerste Zappi en niet de V2.

Awesome

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Chris_
  • Laatst online: 12:28
cwegh schreef op woensdag 24 januari 2024 @ 06:56:
Momenteel volop offertes aan het opvragen voor een laadpaal met loadbalancing. Allemaal bieden ze de gekende merken aan: Wallbox, Smappee (duur!), Easee, Zappi, Ratio, Etrel ... buiten eentje die me verraste: Peblar (https://peblar.com/nl/products/ev-charging, moederbedrijf Prodrive Technologies)

Nederlands bedrijf, mooi design, weinig poespas maar weinig over te vinden. Iemand ervaring met het merk naar kwaliteit, stabiliteit en gebruik?
Hier is ook de keuze gevallen op een Peblar. Maar mijn hemel, wat een prijsverschillen en wat een cowboys op de markt.

Ik wil een Peblar Home Plus en laat deze in eigen beheer aansluiten. Bij voorkeur ergens ophalen. Iemand een tip voor me waar deze het beste aan te schaffen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• A13X

A13X

Dude

_Chris_ schreef op vrijdag 17 januari 2025 @ 14:54:
[...]

Hier is ook de keuze gevallen op een Peblar. Maar mijn hemel, wat een prijsverschillen en wat een cowboys op de markt.

Ik wil een Peblar Home Plus en laat deze in eigen beheer aansluiten. Bij voorkeur ergens ophalen. Iemand een tip voor me waar deze het beste aan te schaffen?
Ik heb gisteren een Peblar home bij slimmelaadpunt.nl besteld. Gratis verzonden, alleen levertijd van 2-5 dagen.

Wat ik vooral irritant vind is dat er meerdere websites zijn die particulier verkopen maar ex. btw prijzen tonen tot je in de winkelwagen komt. En dat het ex btw is geven ze ook niet eerder ergens aan.

Awesome

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• elektriekert
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 12:15
A13X schreef op vrijdag 17 januari 2025 @ 16:44:
[...]

Ik heb gisteren een Peblar home bij slimmelaadpunt.nl besteld. Gratis verzonden, alleen levertijd van 2-5 dagen.

Wat ik vooral irritant vind is dat er meerdere websites zijn die particulier verkopen maar ex. btw prijzen tonen tot je in de winkelwagen komt. En dat het ex btw is geven ze ook niet eerder ergens aan.
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• A13X

A13X

Dude

Heb vanavond inderdaad al een T&T gekregen, word morgen rond de middag geleverd.

Awesome

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Chris_
  • Laatst online: 12:28
Dank voor het delen van jullie ervaringen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wars
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 04-08 09:56
smuldersbram schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 10:33:
[...]

Peblar kan je op meerdere manieren aansluiten ivm load balancing:
- CT klemmen
- Softwarematig dmv Homewizard P1 meter
- Via modbus (via evcc bijvoorbeeld)
- Via de API
Ik heb een andere P1 reader (smartgateways), kan ik deze rechstreeks aan de Peblar koppelen (API)? Deze hangt ook al een evcc.
Is het beter om de Peblar zelf aan evcc te koppelen of de P1 aan Peblar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lulukai
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 08-09 12:07

Lulukai

God's gift to women

Deze vraag is al vaker gepasseerd. Peblar werkt met de P1-meter van Homewizard. Als de P1-poort momenteel al gebruikt wordt door een andere meter, kan je een active P1-splitter gebruiken.

.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ophidian
  • Registratie: Oktober 2004
  • Nu online
Sleepie schreef op vrijdag 17 januari 2025 @ 12:47:
[...]

Waarschijnlijk breukje in de controle kabel. Bekend probleem, zelf ook gehad. Vaak als je de kabel iets optilt bij de stekker begint ie opeens te laden.

Even Myenergi contacten. Heb toen nieuwe kabel gehad.

ZO SE - 5,76kWp - Shade: Low - PVoutput | NOZW APS QS1 - 3,84kWp - Shade: High - PVoutput | Volvo XC40 Pure Electric Ultimate | Volvo EX30 Plus SMSR

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• smuldersbram
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 08-09 10:21
wars schreef op zondag 19 januari 2025 @ 21:33:
[...]

Ik heb een andere P1 reader (smartgateways), kan ik deze rechstreeks aan de Peblar koppelen (API)? Deze hangt ook al een evcc.
Is het beter om de Peblar zelf aan evcc te koppelen of de P1 aan Peblar?
Wat je kan doen is de P1 meter uitlezen in evcc. En de peblar koppelen dmv modbus aan evcc. In evcc stel je dan load balancing in.

Als je niets als evcc gebruikt dan is homewizard p1 voor nu de enige keuze als je met P1 wilt load balancen met de peblar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sleepie
Ophidian schreef op zondag 19 januari 2025 @ 22:06:
Waarschijnlijk breukje in de controle kabel. Bekend probleem, zelf ook gehad. Vaak als je de kabel iets optilt bij de stekker begint ie opeens te laden.

Ik heb de socket variant, dus zonder vaste kabel en gebruik mijn eigen kabel.
Die doet het prima bij een openbare laadpaal, maar niet bij de Zappi, ook optillen (ik had het al ergens gelezen) helpt niet.

Heb de leverancier van mijn Zappi verwittigd, die gaan navraag doen bij MyEnergi en dan is het hopelijk een gevalletje garantie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• virtualJac
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 04-09 13:51
Weet iemand of het mogelijk is om een soort jaarrapport te maken van een Zappi lader? Ik kan in de software maar 31 dagen tegelijk selecteren. Maandrapportje is handig, maar zou toch liever een jaar selecteren.

Edit: ik zie dat ik bij een .csv bestand wel een heel jaar kan selecteren. Iemand hier een tip voor om er een bruikbaar grafiekje en/of tabelletje van te maken?

[ Voor 28% gewijzigd door virtualJac op 20-01-2025 12:13 ]

there's no tweak without the tweaker

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

virtualJac schreef op maandag 20 januari 2025 @ 11:27:
Weet iemand of het mogelijk is om een soort jaarrapport te maken van een Zappi lader? Ik kan in de software maar 31 dagen tegelijk selecteren. Maandrapportje is handig, maar zou toch liever een jaar selecteren.

Edit: ik zie dat ik bij een .csv bestand wel een heel jaar kan selecteren. Iemand hier een tip voor om er een bruikbaar grafiekje en/of tabelletje van te maken?
Excel, CTRL+A, Invoegen, Aanbevolen grafieken, 'Ok'.

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sleepie
Ophidian schreef op zondag 19 januari 2025 @ 22:06:

Je hebt gelijk. Vreemd genoeg doet mijn eigen kabel het op mijn werk prima, maar thuis met de Zappi dus niet. Ik heb even een kabel van een kennis geleend en die doet het wel gewoon op de Zappi.
Conclusie: Mijn kabel is inderdaad kapot en moet vervangen worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• virtualJac
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 04-09 13:51
True schreef op maandag 20 januari 2025 @ 21:42:
[...]

Excel, CTRL+A, Invoegen, Aanbevolen grafieken, 'Ok'.
Die vond ik zelf wat minder, maar heb de 'laadsessies' gebruikt en opgedeeld per maand. Daarna cummulatief een grafiekje. Erg fijn zo'n overzichtje!

there's no tweak without the tweaker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R-bin
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
Ik ben benieuwd of hier meer mensen zijn met een Blue Current laadpaal en het op, zover nu bekend is, willekeurige moment stoppen van het laden.

Situatie is als volgt: ik heb een Blue Current U:Move laadpaal. Deze is geplaatst ter vervanging van m'n oude laadpaal. Aangesloten op 3-fase en via een directe ethernet-kabel aangesloten op m'n Ziggo modem t.b.v. Internet/het kunnen loadbalancen. Auto is een Tesla.

Sowieso vind ik het jammer (lees: teleurstellend) dat de laadpaal niet in staat is met schedules te werken. M'n vorige 5 jaar oude NewMotion laadpaal deed dat beter ;-). Dat doe ik dus via de auto. Hier zit een eerste probleem die ik regelmatig, maar niet altijd, tegenkom: ik sluit de kabel aan, pasje er langs, en vervolgens start de auto enige tijd later de laadsessie. Dit gaat vaak goed, maar regelmatig ook niet... de laadsessie wordt simpelweg niet gestart. De auto geeft dan aan 'charge equipment not ready'. In de Blue Current app kan ik op de knop 'start charging' klikken maar dat doet vervolgens niets en geeft de melding 'something went wrong, please try again later'.

Ik heb hierover contact gehad met Blue Current, maar aan de telefoon komen zij niet veel verder. 'Alles' lijkt goed te staan, ook als de sessie had moeten starten. Wat zij wel aangeven is dat het uitgesteld (scheduled) laden mogelijk niet goed werkt en dat zij bezig zijn dit in de software van de laadpaal toe te voegen.

Bovenstaande is behoorlijk vervelend en zorgt er voor dat ik niet in de nacht kan gaan laden als de belasting op het net laag is en de energieprijs ook.
Echter, een groter probleem is dat ik dit soort gedrag ook tegenkom als ik niet gebruik maak van uitgesteld/scheduled laden....
Oftewel, ik sluit de auto aan, laadpas er langs, laadsessie begint, alles is goed. En vervolgens wordt (lang voordat de auto vol is) na een paar uur het laden gestopt. Auto geeft wederom aan 'charging equipement not ready'. In de Blue Current app staat dat deze aan het laden is (wat dus niet het geval is), verlichting op de laadpaal is ook niet blauw maar geel en groen. Een paar uur later geeft de Blue Current app aan dat deze niet meer aan het laden is en kan ik de knop 'start charging' aanklikken... die wederom de melding 'something went wrong, please try again later' geeft.

Hier heb ik ook contact over gehad met Blue Current, en ook hier is het niet duidelijk waar het mis gaat. Het is doorgezet naar de developers. Aan de telefoon dacht ik te hebben begrepen dat de laadpaal continue meldingen hoort te geven dat er (op vol vermogen) geladen kan worden, echter vlak voordat het laden stopt komt deze melding niet meer voor. Er werd geopperd dat dit kwam omdat Internet was uitgevallen, maar na contact met Ziggo hebben zij niet kunnen vinden dat Internet er bij mij (of in de wijk) er kortstondig af heeft gelegen. Sowieso zou het niet beschikbaar zijn van Internet er niet voor moeten zorgen dat het laden helemaal stopt, alleen dat het maximale vermogen wordt gelimiteerd omdat de loadbalancing dan niet meer werkt.

Anyway, lang verhaal, maar ik hoop dat iemand hier dit gedrag herkent en een oplossing weet. Het uitvoeren van een reset of zelfs een reboot in de Blue Current app een half uur voordat ik de boel aansluit en wil ga laden doet overigens niets.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• B R M
  • Registratie: Augustus 2024
  • Laatst online: 00:24
Ik heb ook een Blue Current laadpaal (echter geen Tesla). De mijne is verbonden met internet door middel van een 4g dongle. Ik herken de problemen die jij hebt niet. Eigenlijk werkt het altijd wel.
Wel is bij mij 1x de gehele paal omgewisseld omdat een relais de fysieke schakeling niet maakte. Daarna heb ik nooit meer problemen ervaren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RG V
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 09-08 17:11
Goedemiddag, een kenns van mij heeft een EVBox en aangezien het backoffice systeem straks niet meer ondersteund wordt moet hij op zoek naar een alternatief.
Helaas kon ik met een paar zoekacties nog geen alternatief backoffice systeem vinden, is er iemand hier met een idee/zelfde situatie?

Ze willen graag een prive auto en zakelijke auto laden vandaar de wens voor een backoffice systeem

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wroet
  • Laatst online: 03-09 11:49
Lang niets gepost op Tweakers, maar nu heb ik jullie écht even nodig.

Mijn The New Motion Home Advanced (3-Fase) laadpaal is sinds 25 november niet meer online. :?
Hiermee krijgt Shell Recharge dus geen data meer door, dus ik krijg ook geen facturen (ZZP zakelijk) en Privé dus geen vergoeding.

In 2021 heb ik deze laadpaal op Marktplaats gekocht en zelf 1-Fase aangesloten (eigen parkeerplaats achter de schuur). Op zich is 1-Fase voldoende want ik zit elke ochtend op 90% vol.

Ik weet even niet of het een Home Advanced 2.0, 2.1 of 3.0 is, het serienummer is 0300xxx, zegt dit iets?

Ooit had ik een url om zelf te zien of deze online was, die url kan ik niet meer vinden, maar werkt volgens mij ook niet meer. Ik meen dat die van TNM was, voor de overname door Shell Recharge.

Wat voor mij essentieel is dat:
  1. Ik facturen krijg over het gebruik (Via een abonnement bij Shell Recharge)
  2. Ik mijn zakelijke laadpas (VandeBron) kan blijven gebruiken
Iemand suggesties hoe ik deze laadpaal weer online kan krijgen?
  • Andere SIM kaart wellicht? Kan ik die er zefl inzetten?
  • Is KPN of een andere provider wellicht gestopt met 2G? Of communiceert dit apparaat op 3G? (Ik heb geen idee)
Suggesties uit ervaring zijn welkom. Ik ben redelijk handig dus durf er wel aan te sleutelen. Heb alleen de richting nodig waar ik moet zoeken.

PS: Niets in mijn TNM Advanced Home wijst erop dat hij Offline zou zijn. IK heb 'm open gehad, er brandt een groene power led continue, op de achtersta printplaat knippert een groen ledje en de van buitenaf zichtbare led werkt zoals gewend (groen, blauw en geel, geen rood) bij het laden. De Auto wordt ook gewoon opgeladen. Zou het ook een probleem van Shell Recharged kunnen zijn? Die claimen hem niet te kunnen bereiken.

Thomas

[ Voor 12% gewijzigd door wroet op 21-01-2025 17:29 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• R-bin
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
Heb je nog een lopend/actief abonnement bij die laadpaal? Ik heb een vergelijkbare situatie gehad toen ik nog een NewMotion paal had. Deze was toen verlopen en moest opnieuw ingesteld/geactiveerd worden.

Edit: je zou op https://account.shellrecharge.com/ moeten kunnen inloggen om je laadpaal te kunnen zien en/of de Shell Recharge app gebruiken daarvoor.

[ Voor 27% gewijzigd door R-bin op 21-01-2025 15:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wroet
  • Laatst online: 03-09 11:49
R-bin schreef op dinsdag 21 januari 2025 @ 15:32:
Heb je nog een lopend/actief abonnement bij die laadpaal? Ik heb een vergelijkbare situatie gehad toen ik nog een NewMotion paal had. Deze was toen verlopen en moest opnieuw ingesteld/geactiveerd worden.

Edit: je zou op https://account.shellrecharge.com/ moeten kunnen inloggen om je laadpaal te kunnen zien en/of de Shell Recharge app gebruiken daarvoor.
Ja, mijn Shell Recharge abonnement is nog actief. Zij krijgen echter geen data meer door en geven aan dat mijn laadpaal, zomaar opeens, sinds 25 november offline is.
Op mijn Shell Recharge account zie ik dat hij een laadsessie heeft lopen vanaf 25 november, die ik niet online kan beëindigen. Wederom omdat mijn laadpaal niet bereikbaar is.

[ Voor 11% gewijzigd door wroet op 21-01-2025 16:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chainshark
  • Registratie: Januari 2025
  • Laatst online: 06-06 13:32
Dag allemaal!

Morgen installeren ze mijn laadpaal en kan ik eindelijk thuisladen. Het maximum dat de laadpaal haalt is de gekende 7.4kW. Ik laad zo ongeveer 600kWh per maand.

Mijn werkgever betaald voor het opladen, en vergoed mij hiervoor 0.35 EUR, wat mij wel fair lijkt.

Ik heb hier enkele zonnepanelen liggen, met deze gegevens:

- Vermogen (W) 395
- Merk Trina
- Aantal 6
Totaal nominaal vermogen (W)
2370

Niet zo heel veel dus. Mijn omvormer, een Growatt, kan 3.3kW aan.

Ik vraag mij af of het de moeite is om een stuk of 4 zonnepanelen te laten bijleggen, om zo meer stroom op te wekken en in de auto steken (en zo de panelen "terug verdienen").

Ik heb hiervoor een offerte gekregen en dat zou me 850 EUR excl. BTW (en die komt er ook niet meer bij) kosten voor 4 panelen bij (iets nieuwer, zwart-zwart met een vermogen van 450w).

Heeft er iemand ervaring met het berekenen of de panelen bijleggen een financieel goed idee is? Is het evt. beter om 6 panelen bij te leggen?

Alvast bedankt!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Tommie12
Chainshark schreef op woensdag 22 januari 2025 @ 20:57:
Dag allemaal!

Morgen installeren ze mijn laadpaal en kan ik eindelijk thuisladen. Het maximum dat de laadpaal haalt is de gekende 7.4kW. Ik laad zo ongeveer 600kWh per maand.

Mijn werkgever betaald voor het opladen, en vergoed mij hiervoor 0.35 EUR, wat mij wel fair lijkt.

Ik heb hier enkele zonnepanelen liggen, met deze gegevens:

- Vermogen (W) 395
- Merk Trina
- Aantal 6
Totaal nominaal vermogen (W)
2370

Niet zo heel veel dus. Mijn omvormer, een Growatt, kan 3.3kW aan.

Ik vraag mij af of het de moeite is om een stuk of 4 zonnepanelen te laten bijleggen, om zo meer stroom op te wekken en in de auto steken (en zo de panelen "terug verdienen").

Ik heb hiervoor een offerte gekregen en dat zou me 850 EUR excl. BTW (en die komt er ook niet meer bij) kosten voor 4 panelen bij (iets nieuwer, zwart-zwart met een vermogen van 450w).

Heeft er iemand ervaring met het berekenen of de panelen bijleggen een financieel goed idee is? Is het evt. beter om 6 panelen bij te leggen?

Alvast bedankt!
Beetje OT hier, maar als je minder dan 1€ per WP betaalt, dan zou ik zo veel leggen als je kwijt kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taro
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

Taro

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
JanHenk schreef op vrijdag 17 januari 2025 @ 09:49:
[...]

Dat denk ik wel.

Voor 7,4 kW op 1 fase heb je 32A nodig over een ader. Dat zijn altijd 22 kW palen. Of letterlijk 1-fase 32A palen (die ken ik overigens ook niet).
Ik neem aan dat je over publieke palen spreekt? Want ik had voorheen een 7 kW 1x32A laadpaal van Zappi (V1 1-fase) op een 1x40A netaansluiting, die laadpaal kon (uiteraard) geen 22 kW aan.

Replace fear of the unknown with curiosity | 54 kWh thuisaccu's | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | Totaal 190 kWh opslag | 10.660 Wp zonnepanelen

Pagina: 1 ... 156 ... 190 Laatste

Let op:
Discussie over laadpassen, facturatie e.d.: [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3. Vragen over elektrische auto's en hun bijbehorend laadvermogen in Elektrische auto's - deel 5 of de betreffende merktopics. Er is uiteraard een beetje overlap, maar specifieke vragen of opmerkingen over de inrichting van je meterkast en huisinstallatie horen in Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 2. Voor het zo goedkoop mogelijk thuisladen van je EV kan je terecht in Het grote goedkoop thuisladen van je EV topic en als laatste: voor v2g is er ook een plek: Over V2G; laden en ontladen