Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanHenk
  • Registratie: September 2008
  • Niet online
Taro schreef op woensdag 22 januari 2025 @ 22:19:
[...]

Ik neem aan dat je over publieke palen spreekt? Want ik had voorheen een 7 kW 1x32A laadpaal van Zappi (V1 1-fase) op een 1x40A netaansluiting, die laadpaal kon (uiteraard) geen 22 kW aan.
Ik bedoelde wel thuislaadpalen :)

Dan heb jij er één (zo’n 1x32A paal) gehad, voor mij nieuwe info. Maar is die heden ten dage nog wel (nieuw dus) verkrijgbaar?

skoda enyaq 80 vw id.7 tourer pro s | holtkamper aero | fiscalist & techneut

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taro
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

Taro

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Kennis delen > DM

JanHenk schreef op woensdag 22 januari 2025 @ 22:26:
[...]

Ik bedoelde wel thuislaadpalen :)

Dan heb jij er één (zo’n 1x32A paal) gehad, voor mij nieuwe info. Maar is die heden ten dage nog wel (nieuw dus) verkrijgbaar?
Is niet meer verkrijgbaar, maar, ik was toen ook wel echt een early adopter, had hem als pre-order besteld en moest nog even wachten totdat die beschikbaar kwam :)

Helaas toen met kabel besteld, die kabel ging kapot, wilde toch al upgraden van 1x40A naar 3x25A, dus dat moment direct benut om de V2.1 3-fase met socket aan te schaffen, eerst met 1-fase aangesloten, na de upgrade van de netaansluiting naar 3-fase. Nog steeds tevreden met de keuze voor de socket versie, je kunt indien nodig de kabel gewoon vervangen en uiteraard een kabel erop met Tesla knop, altijd handig.

Kennis delen > DM | Replace fear of the unknown with curiosity | 54 kWh thuisaccu's | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | 10.660 Wp PV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wroet
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 01-10 13:03
wroet schreef op dinsdag 21 januari 2025 @ 15:26:
Lang niets gepost op Tweakers, maar nu heb ik jullie écht even nodig.

Mijn The New Motion Home Advanced ...
  1. Iemand die me kan helpen te controleren of mijn TNM Home Advanced nog online is?
  2. Zou mijn laadpaal 'gekaapt' kunnen zijn doordat iemand bij een andere Provider dan Shell Recharge mijn serienummer heeft gebruikt?
  3. Wellicht iemand die een monteur kent bekend met dit apparaat in de regio 's-Hertogenbosch? (Betaald uiteraard)
Ik vind het eeuwig zonde als ik hiervoor een nieuwe moet aanschaffen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eriksk
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
Ik heb sinds kort een Zappi v2.1. Ik kom er niet uit icm een dynamisch contract. Nu heb ik al 2 dagen gehad dat de auto niet opgeladen is.

De Zappi staat in Eco+ stand, Tibber is geselecteerd in het MyEnergy account en daar is ook een schedule aangemaakt.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NgqynUXC30VuddPK5nqTo4keWLg=/x800/filters:strip_exif()/f/image/I8zReQVU1UQ9GJ7K29F8tWmR.png?f=fotoalbum_large
Eigenlijk precies zo als in de video van MyEnergy staat uitgelegd.

In de app ziet de laadgeschiedenis er zo uit:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dz7AYxBs7krMNZhJzx2dg5nraAw=/x800/filters:strip_exif()/f/image/qJmTmwED5hkLAlelkNWeQ9XR.png?f=fotoalbum_large

De Boost instelling stonden op Manueel, ik zie dat er zelf iets in gepland is gezet, maar die staat niet in die modus. Had die modus geselecteerd moeten staan?

De Tesla heeft geen oplaadschema ingesteld gestaan en de Zappi draait op de laatste firmware.

De EV rate van de auto heb ik op 22kW gezet, want die stond een heel stuk lager (7,4) toen ik het toevoegde (maar dat zal niet de reden zijn).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Nu online
Eriksk schreef op donderdag 23 januari 2025 @ 08:35:
Ik heb sinds kort een Zappi v2.1. Ik kom er niet uit icm een dynamisch contract. Nu heb ik al 2 dagen gehad dat de auto niet opgeladen is.

De Zappi staat in Eco+ stand, Tibber is geselecteerd in het MyEnergy account en daar is ook een schedule aangemaakt.
[Afbeelding]

[Afbeelding]

De Boost instelling stonden op Manueel, ik zie dat er zelf iets in gepland is gezet, maar die staat niet in die modus. Had die modus geselecteerd moeten staan?

De Tesla heeft geen oplaadschema ingesteld gestaan en de Zappi draait op de laatste firmware.

De EV rate van de auto heb ik op 22kW gezet, want die stond een heel stuk lager (7,4) toen ik het toevoegde (maar dat zal niet de reden zijn).
Als je wilt dat Tibber je auto laadt dan moet je in de Tibber app een auto toevoegen en daar een laadschema aanmaken.
Dit soort schema's van de lader zelf zullen niet werken wanneer Tibber de boel aanstuurt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fromz
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 20:09
Een beginnersvraag omtrent granny opladen, is het beter om dit niet te doen bij stopcontacten die al een jaar of 15 oud zijn of kan het geen kwaad?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZeRoC00L
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Fromz schreef op donderdag 23 januari 2025 @ 10:00:
Een beginnersvraag omtrent granny opladen, is het beter om dit niet te doen bij stopcontacten die al een jaar of 15 oud zijn of kan het geen kwaad?
Leeftijd maakt weinig uit, de betreffende kabeling des te meer.

Als je zeker weet dat er 2,5mm draden van begin tot eind (dus stopcontact tot meterkast) zit, dan kun je best op 16A laden. En beste is ook zo weinig mogelijk koppelstukken er tussen, dus lasdoppen, kroonsteentjes, wago, etc...

[*] Error 45: Please replace user
Volg je bankbiljetten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jouwheld
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 14:19
Chainshark schreef op woensdag 22 januari 2025 @ 20:57:
Dag allemaal!

Morgen installeren ze mijn laadpaal en kan ik eindelijk thuisladen. Het maximum dat de laadpaal haalt is de gekende 7.4kW. Ik laad zo ongeveer 600kWh per maand.

Mijn werkgever betaald voor het opladen, en vergoed mij hiervoor 0.35 EUR, wat mij wel fair lijkt.

Ik heb hier enkele zonnepanelen liggen, met deze gegevens:

- Vermogen (W) 395
- Merk Trina
- Aantal 6
Totaal nominaal vermogen (W)
2370

Niet zo heel veel dus. Mijn omvormer, een Growatt, kan 3.3kW aan.

Ik vraag mij af of het de moeite is om een stuk of 4 zonnepanelen te laten bijleggen, om zo meer stroom op te wekken en in de auto steken (en zo de panelen "terug verdienen").

Ik heb hiervoor een offerte gekregen en dat zou me 850 EUR excl. BTW (en die komt er ook niet meer bij) kosten voor 4 panelen bij (iets nieuwer, zwart-zwart met een vermogen van 450w).

Heeft er iemand ervaring met het berekenen of de panelen bijleggen een financieel goed idee is? Is het evt. beter om 6 panelen bij te leggen?

Alvast bedankt!
35 cent is fair als dat niet minder is dan wat je zelf per kWh betaald.
Je zou moeten (laten) uitrekenen hoeveel je meer opwekt per jaar met die 4 extra panelen.
Stel dat is 1000 kWh per jaar meer, dan "verdien" je er 1000 x 35 cent = 350 euro per jaar mee. Dan heb je ongeveer 2.5 jaar nodig. Binnen twee jaar vervalt de salderingsregeling dus dan moet je daarna ook daadwerkelijk kunnen laden als de zon schijnt. Met 600 kWh verbruik per maand klinkt het alsof je veel op de weg zit, waarbij overdag laden lastiger is.
Als je nu al terugleverkosten betaald wordt het sommetje wat lastiger.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Eriksk
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
ASW1 schreef op donderdag 23 januari 2025 @ 09:45:
[...]

Als je wilt dat Tibber je auto laadt dan moet je in de Tibber app een auto toevoegen en daar een laadschema aanmaken.
Dit soort schema's van de lader zelf zullen niet werken wanneer Tibber de boel aanstuurt.
Ik ben niet helemaal duidelijk zie ik. Ik wil niet dat Tibber dat bepaald, maar de Zappi nav de laagste tarieven

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chainshark
  • Registratie: Januari 2025
  • Laatst online: 06-06 13:32
jouwheld schreef op donderdag 23 januari 2025 @ 10:38:
[...]

35 cent is fair als dat niet minder is dan wat je zelf per kWh betaald.
Je zou moeten (laten) uitrekenen hoeveel je meer opwekt per jaar met die 4 extra panelen.
Stel dat is 1000 kWh per jaar meer, dan "verdien" je er 1000 x 35 cent = 350 euro per jaar mee. Dan heb je ongeveer 2.5 jaar nodig. Binnen twee jaar vervalt de salderingsregeling dus dan moet je daarna ook daadwerkelijk kunnen laden als de zon schijnt. Met 600 kWh verbruik per maand klinkt het alsof je veel op de weg zit, waarbij overdag laden lastiger is.
Als je nu al terugleverkosten betaald wordt het sommetje wat lastiger.
Hoi! Bedankt voor je info. Ik woon in België, had ik blijkbaar moeten vermelden sorry! salderingsregeling is iets dat enkel in NL van toepassing is lees ik?

Zit idd veel op de weg, maar dat speelt zich voornamelijk af op 3 dagen, de andere 4 ben ik thuis (2 dagen thuiswerken, 2 dagen weekend uiteraard).

Die berekening moet ik idd maken, ik hoopte dat iemand me hier op weg kon zetten :D Maar ik kan wel kijken naar wat ik geinjecteerd heb vorig jaar, en dat is 1150 kWh. Dat met die 2.370W die ik nu heb. Dat houdt zelf geen rekening met wat ik zelf gebruikt heb ervan, dus dat zal nog wat hoger liggen. Redelijkergewijs kan ik er dan ook van uitgaan dat die 1800W die ik bij zou leggen inderdaad wel ergens rond die 1000 zou uitkomen. Natuurlijk krijg ik dat niet allemaal in die auto geladen, dat zou mooi zijn!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Elac
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 20:30
Ik heb jullie hulp nodig.
Heb een zappi v2 3 fase en deze laad niet meer dan 9,8kW op een 11 kW auto Citroën e-c4.
Mijn eigen auto is een Phev met 7,4 kW boordlader en die komt in de zomer tot 7,2 kW bij veel zon.
Instellingen;
Huisaansluiting is 3 fase 25A
Lader 31,8A (max instelling), eigen aardlekautomaat 32A
Net 26 A met loadbalancing.
Kabel is 5*6mm2 15m
Hebben jullie een idee waarom de lader niet tot 11 kW gaat?
Het lijkt er op dat de lader afkapt op 16A
Alvast bedankt

8* sunpower max5ac 410 enphase iq7A & 13 jinko 420wp enphase iq8+ ; Zappi ; ME LN 3,5kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Nu online

de Peer

under peer review

Elac schreef op donderdag 23 januari 2025 @ 13:58:

Het lijkt er op dat de lader afkapt op 16A
juist niet toch? gewenst = 3 x 16A (11 kW) maar dat haalt hij dus niet.
Kan het nog zijn dat je voltage erg laag is? (als in, lager dan 210 volt?). wel onwaarschijnlijk, maar toch..

Of misschien een instelling bij de auto zelf...?

[ Voor 27% gewijzigd door de Peer op 23-01-2025 14:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Elac
De netspanning tijdens het laden is 223V.
De loadbalancing lijkt te kappen op 16A, tijdens het laden is de belasting per fase rond de 3700w
Blijft dus nog rond de 3kw per fase voor de auto over.
L2 is mijn hoogst belaste fase en L1 de laagste maar met de hoogste opbrengst van de zonnepanelen, dus dat was mooi voor de 1 fase phev. 3 fase heb ik ook nooit kunnen testen tot nu.
In de auto kan ik geen instelling vinden en gisteren aan de openbare laadpaal deed hij wel 11kW

[ Voor 11% gewijzigd door Elac op 23-01-2025 14:18 ]

8* sunpower max5ac 410 enphase iq7A & 13 jinko 420wp enphase iq8+ ; Zappi ; ME LN 3,5kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Nu online

de Peer

under peer review

Elac schreef op donderdag 23 januari 2025 @ 14:17:
De netspanning tijdens het laden is 223V.
Ok
De loadbalancing lijkt te kappen op 16A, tijdens het laden is de belasting per fase rond de 3700w
Blijft dus nog rond de 3kw per fase voor de auto over.
Huh, als de belasting per fase 3700W is dan is dat toch opgeteld 11 kW?
Hoe trek je dan de conclusie dat hij de 11 kW niet haalt?

of bedoel je dat de load balancing op 16A (ipv 26A) lijkt te werken, waardoor jouw huisverbruik er voor zorgt dat je de 11 kW niet haalt? Dit zou je nog kunnen testen door in huis wat grootverbruikers uit te zetten, dan zou je dus wel de 11 kW moeten kunnen halen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• janne_nl
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 17:45
Uitgaande van 25A per fase, blijft er volgens mij maar 2kW per fase over als elke fase met 3700kW belast wordt ((25*230) - 3700).

Bij het laden van een auto zal elke fase naar de auto even zwaar belast worden. In jouw verhaal is 9.8 als heel knap dan toch?

Ik haal ook niet helemaal die 11, iets van 10.x, nooit zo druk om gemaakt.

Edit: ik zie dat anderen je tekst anders interpreteren. Er zit wat onduidelijkheid in blijkbaar.

[ Voor 12% gewijzigd door janne_nl op 23-01-2025 14:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 20:27
janne_nl schreef op donderdag 23 januari 2025 @ 14:23:
Uitgaande van 25A per fase, blijft er volgens mij maar 2kW per fase over als elke fase met 3700kW belast wordt ((25*230) - 3700).

Bij het laden van een auto zal elke fase naar de auto even zwaar belast worden. In jouw verhaal is 9.8 als heel knap dan toch?

Ik haal ook niet helemaal die 11, iets van 10.x, nooit zo druk om gemaakt.

Edit: ik zie dat anderen je tekst anders interpreteren. Er zit wat onduidelijkheid in blijkbaar.
Je load balancing kijkt naar de totale afname van je huis. Als dat staat op een maximum van 16A per fase, dan zal je laadvermogen wat beperkt worden met een paar kW als er in huis een vaatwasser draait of een waterketel op staat.

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Nu online

de Peer

under peer review

Tommie12 schreef op donderdag 23 januari 2025 @ 14:48:
[...]

Je load balancing kijkt naar de totale afname van je huis. Als dat staat op een maximum van 16A per fase, dan zal je laadvermogen wat beperkt worden met een paar kW als er in huis een vaatwasser draait of een waterketel op staat.
Ja, echter geeft hij aan dat de loadbalancing ingesteld is op 26A per fase. Dus er gaat ergens iets mis, of het verhaal klopt niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jouwheld
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 14:19
Chainshark schreef op donderdag 23 januari 2025 @ 12:40:
[...]

Hoi! Bedankt voor je info. Ik woon in België, had ik blijkbaar moeten vermelden sorry! salderingsregeling is iets dat enkel in NL van toepassing is lees ik?

Zit idd veel op de weg, maar dat speelt zich voornamelijk af op 3 dagen, de andere 4 ben ik thuis (2 dagen thuiswerken, 2 dagen weekend uiteraard).

Die berekening moet ik idd maken, ik hoopte dat iemand me hier op weg kon zetten :D Maar ik kan wel kijken naar wat ik geinjecteerd heb vorig jaar, en dat is 1150 kWh. Dat met die 2.370W die ik nu heb. Dat houdt zelf geen rekening met wat ik zelf gebruikt heb ervan, dus dat zal nog wat hoger liggen. Redelijkergewijs kan ik er dan ook van uitgaan dat die 1800W die ik bij zou leggen inderdaad wel ergens rond die 1000 zou uitkomen. Natuurlijk krijg ik dat niet allemaal in die auto geladen, dat zou mooi zijn!
Ook mijn afwijking om van de Nederlandse situatie uit te gaan. Ik denk dat je vraag beter hier kan stellen:
Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 12

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Elac
Loadbalancing zou op 26A per fase dus 26*223=5798W zijn.
Echter komt hij niet hoger dan rond 4kW.
Lijkt mij dat er dus nog genoeg ruimte is om tot de 11 kW laadvermogen te komen.
Screenshot van huidig gebruik tijdens het laden 9,8kW
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2BA4916t0I_M6379rNcOifFxk9w=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mvoOErbXimxQp4qsDV5aLle7.jpg?f=fotoalbum_large
Hoogst belaste fase is 4019W/223V=18A, dus lang niet de ingestelde 26A
Het gaat me in principe niet om die ene kW maar vind het vreemd dat de ruimte er wel is in de voeding maar dat deze niet wordt gebruikt.
Heb zojuist ook contact gehad met myenergi en die bevestigen ook dat alles goed staat ingesteld en dat de lader de fasen naar de auto ook gelijk belast.
Dus er zou nog 5798-4029=1.769W over zijn op L2 en dus ook op L1 en L3 waardoor de 11kW makkelijk gehaald zou kunnen worden.

[ Voor 6% gewijzigd door Elac op 23-01-2025 15:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• antoine_
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 21:06
Elac schreef op donderdag 23 januari 2025 @ 13:58:
Heb een zappi v2 3 fase en deze laad niet meer dan 9,8kW op een 11 kW auto Citroën e-c4.
Ik heb hetzelfde met mijn Peugeot E208 (zelfde moederbedrijf), die laadt ook met 9.6 / 9.7 kW op. Voor zover ik weet ligt dat vooral aan de auto. Een tijdje geleden heeft iemand met een Renault Zoe geladen en die auto gebruikte ongeveer 10.6 kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Elac
Wat doet jou 208 aan een openbare laadpaal? De C4 doet dan wel 11kW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tweaklie
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 14-10 12:42
Hallo hallo , ik heb even gezocht maar kwam niet verder dan een mat oplossing...

Ik staar me een beetje blind door gebrek aan opties; heb een rijtjeshuis / tussenwoning, geen eigen oprit en van het huizenblok het eennalaatste huis. Onze achtertuin / schuur grenst aan een lege sloot en er zit nog 1 huis tussen de woning en parkeerplaats.

Twee opties: of een wallbox voor (lijkt me dat veel open gaat liggen, gang vloer er uit, vriendin niet blij), kabel over stoep.

Wallbox in / op schuur, en dan een hele lange kabel naar de achterste parkeerplaats voorbij de sloot mocht het kunnen en de kabel het halen. Ik denk dat dat wel 10m+ kan zijn.

Zijn dit echt mn enige opties? (Waar is de toekomst dat ik de batterij uit de auto haal en binnen oplaadt?!)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
Tweaklie schreef op donderdag 23 januari 2025 @ 15:54:
(Waar is de toekomst dat ik de batterij uit de auto haal en binnen oplaadt?!)
Aan 300Wh/kg wordt dat elke avond een mooie workout.
_/-\o_

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Termy
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 19:59

Termy

valt er nog wat te fragge?

Eriksk schreef op donderdag 23 januari 2025 @ 08:35:

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Zover ik kan oordelen staat het goed en zou het moeten werken. Zie je als je naar je account op de website gaat onder 'schedules' bij 'scheduled charge' dan ook een tijd genoemd wanneer er geladen zou moeten worden? In mijn geval staat het ingesteld tussen 00:00 en 7:00 en zie ik nu "03:00 - 05:00 24 Jan" staan. Je ziet dan idd onder 'scheduled charge' bij ECO+ in de app het blok wanneer er op maximale snelheid (boost) geladen gaat worden.

Als er vervolgens niks gebeurt zou er iets anders fout moeten gaan. Zit de kabel goed aangesloten? Als je Fast selecteert, gaat het dan wel op 11 kW laden? Heb je iets van een P1 meter zodat je kunt zien of er uberhaupt iets gebeurd is?

-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• antoine_
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 21:06
Elac schreef op donderdag 23 januari 2025 @ 15:39:
Wat doet jou 208 aan een openbare laadpaal? De C4 doet dan wel 11kW
Geen idee, ik laad eigenlijk bijna nooit openbaar. In de app staat bij een 3 fase paal iets van "snelheid: 63 km per uur", lekker handig :+

Omdat andere auto's blijkbaar wel op mijn lader (Wallbox Pulsar Max) met meer dan 10 kW laden concludeerde ik dat het wel aan de auto zal liggen.

[ Voor 18% gewijzigd door antoine_ op 23-01-2025 21:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Elac
Dat zag ik ook in de c4 app, daarna de geladen kWh gedeeld door de laadtijd en kwam aan 11kW.
Zal dus wel kloppen. De C4 is niet van mij. Lijkt er dus op dat er niets mis is maar “product eigenschap”
Mijn eigen auto trekt gewoon maximaal op L1 dus geen probleem, er komt voorlopig toch geen volledig elektrische.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• michaeltb
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 12-10 18:39
Ik ben alvast een beetje aan het onderzoeken hoe ik op een voordelige manier mijn tesla kan opladen als het salderen stopt over een paar jaar.

Ik heb een domme laadpaal, een slimme kost al gauw 800+/- euro gok ik?

Een accu is ook nog vrij prijzig en verdien je niet zo snel terug.

Tijdens het googlen kwam ik een stukje software tegen die de stroom meet op de p1 en aan de hand daarvan de tesla aanstuurt om te laden wanneer je teruglevert met je zonnepanelen. Hij schakelt zelfs de laadsnelheid.
Heeft iemand hier ervaring mee of dat een beetje werkt? https://solartesla.nl

Of zijn er betere oplossingen voor dit probleem?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RetroTycoon
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 18:30

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Nu online

de Peer

under peer review

michaeltb schreef op vrijdag 24 januari 2025 @ 06:54:
Ik ben alvast een beetje aan het onderzoeken hoe ik op een voordelige manier mijn tesla kan opladen als het salderen stopt over een paar jaar.

Ik heb een domme laadpaal, een slimme kost al gauw 800+/- euro gok ik?

Een accu is ook nog vrij prijzig en verdien je niet zo snel terug.

Tijdens het googlen kwam ik een stukje software tegen die de stroom meet op de p1 en aan de hand daarvan de tesla aanstuurt om te laden wanneer je teruglevert met je zonnepanelen. Hij schakelt zelfs de laadsnelheid.
Heeft iemand hier ervaring mee of dat een beetje werkt? https://solartesla.nl

Of zijn er betere oplossingen voor dit probleem?
Het laden van een elektrische auto kan vanuit de laadpaal en/of vanuit de auto zelf geregeld worden. als je 1 van de 2 slim aanstuurt ben je er dus al. Je kunt dus prima slim laden met een domme paal.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JanHenk
  • Niet online
@michaeltb Zoals de Peer al zegt kun je ook de auto aansturen in plaats van de paal.

Ik vind persoonlijk wel dat het aansturen via de laadpaal beter / robuuster werkt. Via de auto vereist (meestal) een cloud API en dat is niet altijd even betrouwbaar, in mijn ervaring. Bij Tesla zal dat beter zijn, maar daar hebben ze de API bij mijn weten ook behoorlijk dichtgetimmerd qua aantal requests.

Je kan ook eens kijken naar evcc, zoals hierboven ook benoemd. Dat moet je, net als jouw stukje pythoncode, zelf hosten/draaien. evcc gaat in beginsel uit van aansturing van de laadpaal, maar kan met Tesla (als enige) ook werken zonder laadpaal door alleen de Tesla aan te sturen. Zie docu. hier https://docs.evcc.io/en/docs/devices/vehicles#tesla

Wel wat omslachtig, want werkt via een BLE proxy, maar het kan.

Andere optie is via Home Assistant of iets dergelijks wat bouwen qua aansturing, maar is dus afhankelijk van cloud API van de auto.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

Kennis delen > DM

Je kunt als je een Tesla hebt ook evt. de Tesla + Nord Pool + Cheapest Hours integraties combineren in Home Assistant. Maar wel eens: Liever via de laadpaal dan via de auto regelen.

[ Voor 21% gewijzigd door Taro op 24-01-2025 20:57 ]

Kennis delen > DM | Replace fear of the unknown with curiosity | 54 kWh thuisaccu's | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | 10.660 Wp PV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rgras
  • Registratie: Juli 2006
  • Niet online
Normaliter werkt het handmatig instellen van een tijdschema voor het laden middels een Zappi 2.1 uitstekend. Deze nacht had ik echter ingesteld dat om 00.00 één uur geladen zou moeten worden, waarna er vanaf 04.00 drie uur geladen zou moeten worden. Nu valt het mij op dat het eerste uur netjes is geladen, maar dat er daarna niets meer is gebeurd. Is dit een bug of zie ik iets over het hoofd?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KOoirILtx7PF9gRkOQFS3iLeS2U=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/h0tuux7GUi9UQ9xGWuxoHoYi.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 31% gewijzigd door rgras op 25-01-2025 04:51 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

Kennis delen > DM

rgras schreef op zaterdag 25 januari 2025 @ 04:47:
Normaliter werkt het handmatig instellen van een tijdschema voor het laden middels een Zappi 2.1 uitstekend. Deze nacht had ik echter ingesteld dat om 00.00 één uur geladen zou moeten worden, waarna er vanaf 04.00 drie uur geladen zou moeten worden. Nu valt het mij op dat het eerste uur netjes is geladen, maar dat er daarna niets meer is gebeurd. Is dit een bug of zie ik iets over het hoofd?
[Afbeelding]
Dat zou normaal gesproken prima moeten werken, maar geeft de laadpaal ook een status aan zoals EV is vol, Wachten op overschot, of iets dergelijks?

Heb je de Zappi toevallig in Home Assistant gekoppeld? Dan kan je de status achteraf uitlezen en zien wat er wel/niet is gebeurd:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cFIRXl_W3w2d4Ug7eRlyxlwKVdc=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/krsRzIGHC0uEmiIIeReBXUZx.png?f=user_large

Wil je trouwens ook via 1-fase zonnestroom laden of heb je een 1-fase netaansluiting? Anders zou ik die optie bovenin op 3-fase zetten, dat scheelt voor de levensduur van het relais.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rgras
  • Niet online
Taro schreef op zaterdag 25 januari 2025 @ 09:08:
[...]

Dat zou normaal gesproken prima moeten werken, maar geeft de laadpaal ook een status aan zoals EV is vol, Wachten op overschot, of iets dergelijks?

Heb je de Zappi toevallig in Home Assistant gekoppeld? Dan kan je de status achteraf uitlezen en zien wat er wel/niet is gebeurd:
[Afbeelding]

Wil je trouwens ook via 1-fase zonnestroom laden of heb je een 1-fase netaansluiting? Anders zou ik die optie bovenin op 3-fase zetten, dat scheelt voor de levensduur van het relais.
Ik heb niet gekeken of er een melding op de laadpaal stond, maar de app gaf 'waiting for surplus' aan, dus de 'reguliere' melding die ik zie wanneer ik een laadschema heb ingesteld. Aangezien ik een 3F-aansluiting heb én optimaal wil profiteren van mijn PV-panelen heb ik bewust voor 1F+3F gekozen, dit om ook te kunnen profiteren van beperkte PV-opbrengst.

Home Assistant draai ik niet, staat wel op mijn wensenlijstje, maar sinds de komst van kinderen gebeurt daar weinig mee. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

Kennis delen > DM

rgras schreef op zaterdag 25 januari 2025 @ 09:54:
[...]

Ik heb niet gekeken of er een melding op de laadpaal stond, maar de app gaf 'waiting for surplus' aan, dus de 'reguliere' melding die ik zie wanneer ik een laadschema heb ingesteld. Aangezien ik een 3F-aansluiting heb én optimaal wil profiteren van mijn PV-panelen heb ik bewust voor 1F+3F gekozen, dit om ook te kunnen profiteren van beperkte PV-opbrengst.
Dan is waarschijnlijk die boosttijd niet goed opgeslagen. Misschien even een keer de schema's wissen en laadpaal stroomloos maken.
Home Assistant draai ik niet, staat wel op mijn wensenlijstje, maar sinds de komst van kinderen gebeurt daar weinig mee. ;)
Is in 10 minuten gepiept :)

Gebruik je trouwens ook https://myaccount.myenergi.com/ om de schema's automatisch aan te maken? Is handiger dan de App.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJuape
  • Registratie: Juni 2007
  • Niet online

DonJuape

Trust me, I'm an engineer!

rgras schreef op zaterdag 25 januari 2025 @ 09:54:
[...]

Dan kun je hem nog steeds op 1 fase zetten. Boost en Fast gaat dan nog steeds op 3 fasen. ECO en ECO+ gaat dan op 1 fase. Beetje afhankelijk van hoeveel het piekvermogen van je PV is op een zonnige dag.
Ik heb dat al drie en een half jaar zo staan. Wel afgezekerd op 3x32A zodat ik tot 7,4 kW kan laden op 2 fase. Dit is wel theoretisch want mijn omvormer kan maar 5kW.

[ Voor 10% gewijzigd door DonJuape op 25-01-2025 10:07 ]

Hyundai Inster Pulse Winterpack, Zappi V2 3-fasen, 7400 Wp PV SolarEdge 1-fase, WP L/W 1-fase

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Termy

Termy

Ik heb ook kinderen en daarom was HA blijven liggen maar heb het nu ook draaien. Is idd snel gepiept ;). Zappi moet ik nog toevoegen, die kon ik in 1e instantie niet vinden. HACS dan zeker?
Gebruik je trouwens ook https://myaccount.myenergi.com/ om de schema's automatisch aan te maken? Is handiger dan de App.
Zover ik weet kun je zo'n schema om op dynamische tarieven te laden alleen maar maken via de browser...?

-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

Kennis delen > DM

Termy schreef op zaterdag 25 januari 2025 @ 10:42:
[...]

Ik heb ook kinderen en daarom was HA blijven liggen maar heb het nu ook draaien. Is idd snel gepiept ;). Zappi moet ik nog toevoegen, die kon ik in 1e instantie niet vinden. HACS dan zeker?
Klopt, deze: https://my.home-assistant...ergi&category=integration.
Zover ik weet kun je zo'n schema om op dynamische tarieven te laden alleen maar maken via de browser...?
Klopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rgras
  • Niet online
Taro schreef op zaterdag 25 januari 2025 @ 09:58:
[...]

Dan is waarschijnlijk die boosttijd niet goed opgeslagen. Misschien even een keer de schema's wissen en laadpaal stroomloos maken.

[...]

Dat zal ik eens proberen. Vaste schema's gebruiken wij overigens niet omdat de auto wisselend én beperkt wordt gebruikt, dit betekent dat het voor ons makkelijk is om het laden een paar dagen uit te stellen wat weer interessant is wegens dynamische tarieven.
DonJuape schreef op zaterdag 25 januari 2025 @ 10:05:
[...]

Dan kun je hem nog steeds op 1 fase zetten. Boost en Fast gaat dan nog steeds op 3 fasen. ECO en ECO+ gaat dan op 1 fase. Beetje afhankelijk van hoeveel het piekvermogen van je PV is op een zonnige dag.
Ik heb dat al drie en een half jaar zo staan. Wel afgezekerd op 3x32A zodat ik tot 7,4 kW kan laden op 2 fase. Dit is wel theoretisch want mijn omvormer kan maar 5kW.
Zojuist even gekeken, het is hier afgezekerd op 25A. Gezien het PV-piekvermogen van ~5,5kWh zou 1 fase dan wellicht kunnen volstaat en wordt er geen tijd verspilt met switchen tussen 1/3 fasen a.g.v. bewolking o.i.d. Zie ik dan nog iets over het hoofd?
Taro schreef op zaterdag 25 januari 2025 @ 09:58:
[...]

Is in 10 minuten gepiept :)
Termy schreef op zaterdag 25 januari 2025 @ 10:42:
[...]

Wellicht dat ik voor kerst een Raspberry Pi vraag, dat zou een mooie stok achter de deur zijn. ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MertijnW
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 10:45
Even een vraag. Ik heb thuis een 3x25A aansluiting. Daarnaast heb ik een EV gekocht die op 1-fase maximaal 7,4 kW kan laden.

Klopt het volgende:
- Met een 11kW 3-fase thuislader kan ik maximaal met 3,7 kW laden.
- Met een 22kW 3-fase thuislader kan ik maximaal met 17/3 = 5,6 kW laden.

Met andere woorden: als ik thuis de laadsnelheid optimaal wil benutten, moet ik een 22 kW laadpaal laten installeren (bv. een Wallbox Pulsar Plus of Max).

Graag hoor ik jullie expertise.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

Kennis delen > DM

rgras schreef op zaterdag 25 januari 2025 @ 12:25:
[...]

Dat zal ik eens proberen. Vaste schema's gebruiken wij overigens niet omdat de auto wisselend én beperkt wordt gebruikt, dit betekent dat het voor ons makkelijk is om het laden een paar dagen uit te stellen wat weer interessant is wegens dynamische tarieven.
Wat wij hier daarom doen: Via HomeAssistant ivm Cheapest Hours integratie bepaal ik voor iedere dag de beste uren: Zaterdag 4 (EV1 met kleinere accu), zondag 5 uur (EV2 met grotere accu), woensdag 3 uur (Beide thuis, de auto met de minste lading en die do/vrij nog weg moet eraan) en dan dinsdag + donderdag 2 uur tussen 18:00 - 7:00 de 2 goedkoopste uren.

Dan is het heel simpel: Heeft je auto lading nodig dan koppel je hem aan. Heeft ie geen lading nodig, dan koppel je hem niet aan. Maar als je de lader aansluit dan laadt die altijd in de goedkoopste uren.

De Zappi kan dit in principe ook wel, maar, die vertoont onwenselijk gedrag:
  1. Soms halve uren verspreid over de dag ipv hele uren. Bijv. 02:00-02:30 laden, dan vanaf 3:00 tot 5:00 en dan vanaf 5:30 tot 6:00 8)7
  2. Het zijn altijd reeksen ipv de losse goedkoopste uren
Door deze aanvliegroute beperk je het constant instellen, plannen en regelen. Wel/niet aan de stekker hangen is voldoende.
Zojuist even gekeken, het is hier afgezekerd op 25A. Gezien het PV-piekvermogen van ~5,5kWh zou 1 fase dan wellicht kunnen volstaat en wordt er geen tijd verspilt met switchen tussen 1/3 fasen a.g.v. bewolking o.i.d. Zie ik dan nog iets over het hoofd?
De belangrijkste vraag is of het een 3-fase PV omvormer betreft. Als dat 3-fase is, dan kan je de Zappi ook op 3-fase instellen. Als het een 1-fase PV omvormer betreft, dan gaat die 5,5 kW (niet kWh!) vermogen toch nooit 1 op 1 door 1-fase van de Zappi heen, omdat je met 11 kW (tenzij je 3x35A + 22 kW auto hebt) een maximum hebt van 16*230=3.680 Watt/fase richting de laadpaal. Je gooit dus sowieso +-2 kW het net op met een 1-fase PV omvormer als die maximaal levert. Bij een 1-fase PV omvormer dus op Automatisch zetten als je ook met alleen zonnestroom wil laden.

Hier doe ik dat bewust niet: Mijn doel is goedkoop dynamisch laden, niet maximaal de eigen zonne opwek gebruiken, en dus staat hier de instelling op 3-fase ivm 1-fase PV, dan gaat ie in de Eco+ stand niet met zonneoverschot laden.
Wellicht dat ik voor kerst een Raspberry Pi vraag, dat zou een mooie stok achter de deur zijn. ;)
Of als je een Synology NAS hebt HA in Docker installeren, scheelt je weer kosten en stroom :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

Kennis delen > DM

MertijnW schreef op zaterdag 25 januari 2025 @ 12:29:
Even een vraag. Ik heb thuis een 3x25A aansluiting. Daarnaast heb ik een EV gekocht die op 1-fase maximaal 7,4 kW kan laden.

Klopt het volgende:

Met andere woorden: als ik thuis de laadsnelheid optimaal wil benutten, moet ik een 22 kW laadpaal laten installeren (bv. een Wallbox Pulsar Plus of Max).

Je zult een laadpaal op maximaal 3x20A, maar doorgaans op 3x16A afzekeren. Dat betekent dat er 16A * 230 = 3.680 Watt doorheen kan per fase. Je kunt de grens opzoeken met 20A -> 20*230=4.6 kW, maar als je naar selectiviteit en de spelregels gaat kijken kom je dan volgens mij in een gebied dat niet mag, of niet wenselijk is.

5.6 kW zal je niet halen, dat is 25A * 230, dat mag niet op 3x25A ivm selectiviteit, dan moet je naar 3x35A upgraden. Daarnaast is er bij 5.6 kW geen enkel verbruik door je huis meer mogelijk (ja, je kunt iets over die 25A heen, maar laten we daar niet van uitgaan), de loadbalancer zal dan bijspringen, het verbruik verlagen en dan kom je alsnog rond de 3.6-4.6 kW uit.

Dus ja: Je zult iets meer uit een 22 kW laadpaal halen, maar niet alles en je zult die heel goed moeten instellen om te voorkomen dat de stoppen eruit knallen.

[ Voor 23% gewijzigd door Taro op 25-01-2025 12:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peter-036
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 19:18
@MertijnW Ik heb een poos mijn 1 fase Kia opgeladen met ~4,6kW aan de 22 kW Alfen lader, die is/was netjes achter een 20A zekering geinstalleerd.
Nu met een 3 fase Hyundai laad ik (natuurlijk) wel met 11kW (of minder door een instelling in de auto), en kan de lader tot 13,8kW leveren.

It is what it is.If you can't change it, deal with it!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Termy

Termy

Taro schreef op zaterdag 25 januari 2025 @ 12:37:
[...]

Wat wij hier daarom doen: Via HomeAssistant ivm Cheapest Hours integratie bepaal ik voor iedere dag de beste uren: Zaterdag 4 (EV1 met kleinere accu), zondag 5 uur (EV2 met grotere accu), woensdag 3 uur (Beide thuis, de auto met de minste lading en die do/vrij nog weg moet eraan) en dan dinsdag + donderdag 2 uur tussen 18:00 - 7:00 de 2 goedkoopste uren.

Dan is het heel simpel: Heeft je auto lading nodig dan koppel je hem aan. Heeft ie geen lading nodig, dan koppel je hem niet aan. Maar als je de lader aansluit dan laadt die altijd in de goedkoopste uren.

1. Soms halve uren verspreid over de dag ipv hele uren. Bijv. 02:00-02:30 laden, dan vanaf 3:00 tot 5:00 en dan vanaf 5:30 tot 6:00 8)7
Door deze aanvliegroute beperk je het constant instellen, plannen en regelen. Wel/niet aan de stekker hangen is voldoende.
Dit komt waarschijnlijk doordat je een hoeveelheid kWh hebt ingesteld die niet mooi in een uur valt. Ik heb de Zappi bv op 22 kWh laden staan wat dus mooi 2 uur is bij 11 kW en ik zie hem hier nooit iets anders doen dan volle uren laden. Soms wel 2 sessies van een uur maar dat zijn dan ook gewoon de goedkoopste uren.
De belangrijkste vraag is of het een 3-fase PV omvormer betreft. Als dat 3-fase is, dan kan je de Zappi ook op 3-fase instellen. Als het een 1-fase PV omvormer betreft, dan gaat die 5,5 kW (niet kWh!) vermogen toch nooit 1 op 1 door 1-fase van de Zappi heen, omdat je met 11 kW (tenzij je 3x35A + 22 kW auto hebt) een maximum hebt van 16*230=3.680 Watt/fase richting de laadpaal. Je gooit dus sowieso +-2 kW het net op met een 1-fase PV omvormer als die maximaal levert. Bij een 1-fase PV omvormer dus op Automatisch zetten als je ook met alleen zonnestroom wil laden.

Hier doe ik dat bewust niet: Mijn doel is goedkoop dynamisch laden, niet maximaal de eigen zonne opwek gebruiken, en dus staat hier de instelling op 3-fase ivm 1-fase PV, dan gaat ie in de Eco+ stand niet met zonneoverschot laden.
Wat voor omvormer hij heeft is helemaal niet relevant. Zappi kijkt naar je totaal en @rgras ziet het volledig correct. Dat is nl wat ik ook doe en dat werkt precies zoals je zou willen.

Ik heb HA nu ook op een RPi draaien btw ;). 2 jaar geleden of zo gekocht maar het heeft even geduurd voordat ik mezelf er toe kon zetten :$. Ik wilde hem destijds nl om de airco slim aan te sturen in de winter maar een schema was eigenlijk even goed genoeg.

Wat ik er nu mee wil doen, naast nog steeds de airco aansturen, is bv testen of de auto goed aangesloten is. Mijn wederhelft heeft wel eens de neiging de stekker er niet goed in te doen en dan laadt de auto maar op 3x1.1 kW. Ik wil dus een automatisering maken om zodra de auto aangesloten wordt even kort op 11 kW te laden en te checken of het ook > 3x1.1 kW is. Zo niet wil ik een melding.
Een 2e ding is om als ik de auto voorclimatiseer en de auto aangesloten is, ik de paal op fast wil zetten zodat het niet uit de accu komt. De Zappi kan het in principe ook maar de auto staat het gros van de tijd niet aan de paal met 'charge complete' en dan werkt het zeker niet.

Leuke dingen om uit te vogelen en voor elkaar te krijgen iig :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rgras
  • Niet online
Taro schreef op zaterdag 25 januari 2025 @ 12:37:
[...]

[...]

[...]

Of als je een Synology NAS hebt HA in Docker installeren, scheelt je weer kosten en stroom :)
Geen NAS in gebruik, maar het klinkt interessant dus dit is zojuist verschoven van het kerstwensenlijstje naar het verjaardagslijstje. :)

Het is een 3-fase omvormer, zo te horen dus handig om het automatisch te laten switchen tussen 1F en 3F. Dank!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer
  • Nu online

de Peer

under peer review

zoals gezegd hangt het er helemaal vanaf hoe je hem aansluit. Ik heb dezelfde situatie als jij maar ik laad met 6,0 kW (1 fase) en als de zon schijnt is dat 7,4 kW. Maar dan moet ik er bij zeggen dat ik me dus niet zo veel van richtlijnen aantrek.

[ Voor 10% gewijzigd door de Peer op 25-01-2025 13:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

Kennis delen > DM

Termy schreef op zaterdag 25 januari 2025 @ 13:20:
[...]

Dit komt waarschijnlijk doordat je een hoeveelheid kWh hebt ingesteld die niet mooi in een uur valt. Ik heb de Zappi bv op 22 kWh laden staan wat dus mooi 2 uur is bij 11 kW en ik zie hem hier nooit iets anders doen dan volle uren laden. Soms wel 2 sessies van een uur maar dat zijn dan ook gewoon de goedkoopste uren.
Nee, ik gebruik ook veelvouden van 11, maar, ik zie het alleen op momenten dat het uur voor en na een reeks exact hetzelfde tarief hebben. Dan vermoed ik dat ze van dat eerste uur het 2e halve uur willen gebruiken en van het laatste uur het eerste halfuur, maar dat doen ze dus verkeerd om, bugje?
Wat voor omvormer hij heeft is helemaal niet relevant. Zappi kijkt naar je totaal en @rgras ziet het volledig correct. Dat is nl wat ik ook doe en dat werkt precies zoals je zou willen.
Wat voor omvormer je hebt is wel relevant voor de instelling: Automatisch, 1-fase of 3-fase. Als ik die hier op 1-fase zet, met een 1-fase PV omvormer, dan gaat de lader aan boven de 1600 Watt teruglevering. Stel ik die in op 3-fase, dan start de lader nooit op basis van teruglevering, maar alleen als er een timeboost is, precies het gedrag dat ik wil zien. Kan natuurlijk wel zijn dat als je 1-fase PV set groot genoeg is dat dit bij anderen ander gedrag oplevert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• baamd
  • Registratie: Juli 2023
  • Laatst online: 10-04 13:26
Goedemiddag,
Even een vraagje… ik heb een domme Citroën e-c4 en een domme Tesla Wall Connector gen 2. De Citroën is dom omdat deze geen laadbeperkingsmogelijkheid heeft. Laadt dus altijd tot 100%, tenzij ik zelf de kabel er eerder eruit haal. Dat is erg omslachtig…
De connector doet het gewoon prima, maar kan alleen maar laden.
Mijn vraag: zijn er slimme connectoren/laadpalen die instelbaar het laden kunnen beperken tot 80%? Ik kan dat nergens in de specificaties vinden…

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer
  • Nu online

de Peer

under peer review

baamd schreef op zaterdag 25 januari 2025 @ 14:12:
Goedemiddag,
Even een vraagje… ik heb een domme Citroën e-c4 en een domme Tesla Wall Connector gen 2. De Citroën is dom omdat deze geen laadbeperkingsmogelijkheid heeft. Laadt dus altijd tot 100%, tenzij ik zelf de kabel er eerder eruit haal. Dat is erg omslachtig…
De connector doet het gewoon prima, maar kan alleen maar laden.
Mijn vraag: zijn er slimme connectoren/laadpalen die instelbaar het laden kunnen beperken tot 80%? Ik kan dat nergens in de specificaties vinden…
Nee. De laadpaal kan het niet meten. Je Citroën moet dit (het accupercentage) dus via de app/API door geven aan de laadpaal.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

Taro schreef op zaterdag 25 januari 2025 @ 13:30:
[...]

Wat voor omvormer je hebt is wel relevant voor de instelling: Automatisch, 1-fase of 3-fase. Als ik die hier op 1-fase zet, met een 1-fase PV omvormer, dan gaat de lader aan boven de 1600 Watt teruglevering. Stel ik die in op 3-fase, dan start de lader nooit op basis van teruglevering, maar alleen als er een timeboost is, precies het gedrag dat ik wil zien. Kan natuurlijk wel zijn dat als je 1-fase PV set groot genoeg is dat dit bij anderen ander gedrag oplevert.
Het gedrag van de Zappi is altijd hetzelfde onafhankelijk van hoeveel fase je PV omvormer is of op welke fase het overschot zit. Op 3 fase ECO+ start het laden bij (ongeveer) 3x1,4kW overschot, bij 1 fase ECO+ start het laden bij 1,4kW overschot.

Hyundai Inster Pulse Winterpack, Zappi V2 3-fasen, 7400 Wp PV SolarEdge 1-fase, WP L/W 1-fase

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MisteRMeesteR
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 17:52

MisteRMeesteR

Moderator Internet & Netwerken

Is Gek op... :)

de Peer schreef op zaterdag 25 januari 2025 @ 13:24:
[...]

zoals gezegd hangt het er helemaal vanaf hoe je hem aansluit. Ik heb dezelfde situatie als jij maar ik laad met 6,0 kW (1 fase) en als de zon schijnt is dat 7,4 kW. Maar dan moet ik er bij zeggen dat ik me dus niet zo veel van richtlijnen aantrek.
Wat is je huisaansluiting dan?

6kW/230V, zit je op ~ 26A.

32A op 1 fase laden lukt natuurlijk wel (afhankelijk van paal en auto uiteraard) op 3x25A i.c.m. PV overschot, maar dan zul je de paal af moeten zekeren op 32A of zelfs 40A, wat weer niet mag achter een 25A huisaansluiting.

Ik zou het liefst ook op 32A op 1 fase willen laden op PV only omdat dit veel makkelijk meebeweegt op bewolkte dagen tussen 6A en 32A, in plaats van switches tussen 1 en 3 fase.. maarja, regels (en keuzes :+)

www.google.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

MisteRMeesteR schreef op zaterdag 25 januari 2025 @ 15:41:
[...]

32A op 1 fase laden lukt natuurlijk wel (afhankelijk van paal en auto uiteraard) op 3x25A i.c.m. PV overschot, maar dan zul je de paal af moeten zekeren op 32A of zelfs 40A, wat weer niet mag achter een 25A huisaansluiting.

Ik zou het liefst ook op 32A op 1 fase willen laden op PV only omdat dit veel makkelijk meebeweegt op bewolkte dagen tussen 6A en 32A, in plaats van switches tussen 1 en 3 fase.. maarja, regels (en keuzes :+)
Nou "mag niet", ik geloof dat er in ieder geval in dit topic wat verschil van mening over is. Ik heb een 3x25A aansluiting en mijn Zappi afgezekerd op 3x32A. Mits je draden dik genoeg zijn (6mm2 in mijn geval) is dat gewoon veilig. Nu moet ik wel zeggen dat mijn hoofdzekering een automaat is waar ik zelf bij kan in het geval die eerder tript dan de 3x32A aardlekautomaat van de Zappi.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Elac
Zo heb ik het ook geïnstalleerd, wel met een aardlek automaat.
Enige nadeel is dat als er sluiting ontstaat in de Zappi groep de (een van) de hoofd zekeringen er uit gaan. Als je hier zelf bij kunt (automaten) is dat geen probleem en ook niet onveilig.
Waar staat in de nen 1010 dat het selectief moet zijn?
Heb helaas geen beschikking meer over een 1010

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer
  • Nu online

de Peer

under peer review

MisteRMeesteR schreef op zaterdag 25 januari 2025 @ 15:41:
[...]

3x25A
klopt, ik stuur meestal op 26 a 27A aan.
Ja, ik heb hem op 32A afgezekerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

Kennis delen > DM

DonJuape schreef op zaterdag 25 januari 2025 @ 15:27:
[...]

Het gedrag van de Zappi is altijd hetzelfde onafhankelijk van hoeveel fase je PV omvormer is of op welke fase het overschot zit. Op 3 fase ECO+ start het laden bij (ongeveer) 3x1,4kW overschot, bij 1 fase ECO+ start het laden bij 1,4kW overschot.
Klopt, maar door in mijn situatie de Zappi op 3-fase te zetten ipv 1-fase, zal die niet/nauwelijks gaan laden bij overschot (Mijn 5760 Wp ZO/ZW/NW set levert na 7 jaar oud te zijn nog max. 4100 ofzo terug), terwijl als ik hem op 1-fase zet hij dat wel zal doen. Dus in mijn situatie, waarbij ik niet op eigen zonnestroom wil laden, helpt het als ik de Zappi op 3-fase zet ipv automatisch of 1-fase, omdat hij dan nagenoeg nooit uit zichzelf zal gaan laden.

Dat is ook de reden dat ik ooit bij Zappi een feature request heb gedaan voor een "Schedule only" mode, dus alleen op schema's vanuit https://myaccount.myenergi.com/ laden en niet bij PV overschot.

Maar dat zal dus per situatie verschillen, als je regelmatig meer dan 4,2 kW teruglevert dan maakt dat minder uit inderdaad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

Taro schreef op zaterdag 25 januari 2025 @ 16:32:
[...]

Klopt, maar door in mijn situatie de Zappi op 3-fase te zetten ipv 1-fase, zal die niet/nauwelijks gaan laden bij overschot (Mijn 5760 Wp ZO/ZW/NW set levert na 7 jaar oud te zijn nog max. 4100 ofzo terug), terwijl als ik hem op 1-fase zet hij dat wel zal doen. Dus in mijn situatie, waarbij ik niet op eigen zonnestroom wil laden, helpt het als ik de Zappi op 3-fase zet ipv automatisch of 1-fase, omdat hij dan nagenoeg nooit uit zichzelf zal gaan laden.

Dat is ook de reden dat ik ooit bij Zappi een feature request heb gedaan voor een "Schedule only" mode, dus alleen op schema's vanuit https://myaccount.myenergi.com/ laden en niet bij PV overschot.

Maar dat zal dus per situatie verschillen, als je regelmatig meer dan 4,2 kW teruglevert dan maakt dat minder uit inderdaad.
Ik heb een soortgelijk request gedaan (en nog wel meer mensen). Ik wil namelijk graag op ECO laden maar buiten de zon-uren moet hij helemaal niet laden, ook niet met 1,4kW. Dat kan nog niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

Kennis delen > DM

DonJuape schreef op zaterdag 25 januari 2025 @ 16:51:
[...]

Ik heb een soortgelijk request gedaan (en nog wel meer mensen). Ik wil namelijk graag op ECO laden maar buiten de zon-uren moet hij helemaal niet laden, ook niet met 1,4kW. Dat kan nog niet.
Los van dat dit een nuttige toevoeging aan de Zappi zou zijn is dit natuurlijk ook prima via Home Assistant te scripten:

If Teruglevering -> Eco mode
Else -> Stop of Eco+ mode

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanHenk
  • Niet online
Ben ik weer, maar precies voorgaande doe ik nu met evcc. Je kan de “enable” en “disable” thresholds voor de pv-modus instellen. Voor de wintermaanden met name erg nuttig, maar kan uiteraard ook blijven staan in de zonnige maanden.

Voor mij (doel: terugleverkosten minimaliseren) het belangrijkst om zoveel mogelijk zonnestroom binnenboord te houden, netto afname maakt me minder uit.

Evenzo kun je die threshold ook zo groot maken dat ie effectief nooit op zonnestroom gaat laden natuurlijk, maar de scheduler (obv bijvoorbeeld dynamisch tarief en soc) werkt dan nog wel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JanHenk
  • Niet online
@Taro In plaats van Cheapest Hours, heb je ook gekeken naar EV Smart Charging (HACS)?

Die kan ook SoC van je auto meenemen bijvoorbeeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

Kennis delen > DM

JanHenk schreef op zaterdag 25 januari 2025 @ 22:00:
@Taro In plaats van Cheapest Hours, heb je ook gekeken naar EV Smart Charging (HACS)?

Die kan ook SoC van je auto meenemen bijvoorbeeld.
Ja, weleens naar gekeken. Maar ik stuur meerdere zaken aan met Cheapest Hours, bijv. ook de thuisaccu en verschillende stekkers. Voor mijn doel is het perfect zo, dus geen extra tooling nodig :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanHenk
  • Niet online
Taro schreef op zaterdag 25 januari 2025 @ 22:03:
[...]

Ja, weleens naar gekeken. Maar ik stuur meerdere zaken aan met Cheapest Hours, bijv. ook de thuisaccu en verschillende stekkers. Voor mijn doel is het perfect zo, dus geen extra tooling nodig :)
Helemaal goed. Was een suggestie, misschien heeft een andere meelezer er nog iets aan :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

Kennis delen > DM

JanHenk schreef op zaterdag 25 januari 2025 @ 22:12:
[...]

Helemaal goed. Was een suggestie, misschien heeft een andere meelezer er nog iets aan :)
Ja, eens, altijd goed om te noemen d:)b

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Termy

Termy

Taro schreef op zaterdag 25 januari 2025 @ 16:32:
[...]

Prima dat je dit zo wilt natuurlijk maar dit legt niet uit waarom @rgras het zo moet doen en al helemaal niet waarom het relevant is op hoeveel fasen z'n omvormer is aangesloten. Hij wil nl wél op overschot laden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

Kennis delen > DM

Termy schreef op zondag 26 januari 2025 @ 02:17:
[...]

Prima dat je dit zo wilt natuurlijk maar dit legt niet uit waarom @rgras het zo moet doen en al helemaal niet waarom het relevant is op hoeveel fasen z'n omvormer is aangesloten. Hij wil nl wél op overschot laden.
De bron van mijn vraag was of hij een 1-fase of 3-fase omvormer heeft, aangezien hij anders die optie gewoon op 3-fase kan zetten ipv op Automatisch zoals nu. Dan hoeft de lader aan het begin niet te checken of hij vanuit Automatisch naar 1-fase of 3-fase moet. Blijkbaar heeft hij een 1-fase omvormer en staat dat dus bewust zo, maar gaandeweg zijn we op een zijspoor beland :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• janne_nl
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 17:45
Het maakt toch helemaal niet uit of je een 1 of 3 fase omvormer hebt. De meter zal intern altijd salderen.

De enige reden voor een 3 fase omvormer is als je opwek (soms) groter is dan door 1 fase kan/mag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Termy

Termy

Taro schreef op zondag 26 januari 2025 @ 08:57:
[...]

De bron van mijn vraag was of hij een 1-fase of 3-fase omvormer heeft, aangezien hij anders die optie gewoon op 3-fase kan zetten ipv op Automatisch zoals nu. Dan hoeft de lader aan het begin niet te checken of hij vanuit Automatisch naar 1-fase of 3-fase moet. Blijkbaar heeft hij een 1-fase omvormer en staat dat dus bewust zo, maar gaandeweg zijn we op een zijspoor beland :)
Maar het punt van mijn reactie (en van vele anderen) was dat het dus helemaal niet relevant is of het een 1 of 3 fasen omvormer is. Letterlijk 0 impact op de functie van de zappi.

De enige corner case is dat als hij laadt via een andere fase (standaard 1) dan waar hij op invoedt, je de situatie kunt krijgen dat je meer dan 25 A opwek hebt en dus op fase 1 gelimiteerd wordt door de hoofdzekering. Maar goed, dat zou gewoon een blunder zijn en gelukkig ook makkelijk op te lossen.

Ter illustratie: hier heb ik het PVsysteem van mijn sig en die is 3/2/3 verdeeld over fase 1, 2 en 3, respectievelijk. Er is dus altijd afname van L1 wanneer ik op overschot laad. maar nooit meer dan de opwek aangezien er 3 omvormers op die fase zitten. Fase 1 en 3 hebben ook allebei zowel op west als oost panelen. Fase 2 alleen op oost.

[ Voor 14% gewijzigd door Termy op 26-01-2025 14:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

Kennis delen > DM

janne_nl schreef op zondag 26 januari 2025 @ 10:34:
Het maakt toch helemaal niet uit of je een 1 of 3 fase omvormer hebt. De meter zal intern altijd salderen.

De enige reden voor een 3 fase omvormer is als je opwek (soms) groter is dan door 1 fase kan/mag.
Daar gaat het hier nu toch helemaal niet over?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

Kennis delen > DM

Termy schreef op zondag 26 januari 2025 @ 14:47:
[...]

Maar het punt van mijn reactie (en van vele anderen) was dat het dus helemaal niet relevant is of het een 1 of 3 fasen omvormer is. Letterlijk 0 impact op de functie van de zappi.

De enige corner case is dat als hij laadt via een andere fase (standaard 1) dan waar hij op invoedt, je de situatie kunt krijgen dat je meer dan 25 A opwek hebt en dus op fase 1 gelimiteerd wordt door de hoofdzekering. Maar goed, dat zou gewoon een blunder zijn en gelukkig ook makkelijk op te lossen.
Zucht... Ik vroeg het alleen omdat ik de functie op Automatisch zag staan omdat ik hem wilde helpen debuggen.

En hier thuis maakt het wel uit, maar dat heb ik al toegelicht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Termy

Termy

Taro schreef op zondag 26 januari 2025 @ 14:51:
[...]

Zucht... Ik vroeg het alleen omdat ik de functie op Automatisch zag staan omdat ik hem wilde helpen debuggen.

En hier thuis maakt het wel uit, maar dat heb ik al toegelicht.
Je 1e reactie was dit:
Ons punt was dat de omvormer dus niet relevant is voor de keuze van 1/3/Auto. Hij gaf in je quote net aan dat hij max ~25A opwekt en de zappi ook op 25A afgezekerd heeft. Ook als het een 3fasen omvormer zou zijn is 1 fase beter om zo veel mogelijk overschot te pakken en niet pas bij 4.2 kW overschot te beginnen. Het klopt dus ook niet dat hij "nooit het hele vermogen door de Zappi heen krijgt" aangezien het op 25A afgezekerd is.

Ik snap dat jij het om een reden anders doet maar zijn vraag was of het gewoon op 1 fase kon en het antwoord daarop was simpelweg "ja".

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• alexke1988
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 15-10 20:20

alexke1988

( ͡° ͜ʖ ͡°)

vandaag een zappi V1 op de kop getikt voor een paar euro´s

aangesloten en snel de CT ook even getest... valt dat me tegen...

als ik de grid limit op 20A zet (capaciteitstarief/peak shaving) en de device limit op 16A loopt het allemaal goed tot ik de boiler opzet.

dan gaat de zappi de EV throttlen en slaagt hij uit. en onmiddellijk terug aan.
Dit gaat hij steeds doen tot de andere load verdwijnt.

Kan ik iets ergens aanpassen of is deze V1 hier niet geschikt voor?

morgen eens zien wat hij doet met solar opbrengst, maar ik ben er zo wel snel klaar mee.

i7 5960X - Rampage V Extr. - 16GB Quad DDR4 2800 Corsair LPX - MSI 980GTX Ti - AX1200i - Obsidian 650D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

Kennis delen > DM

alexke1988 schreef op zondag 26 januari 2025 @ 22:04:
vandaag een zappi V1 op de kop getikt voor een paar euro´s

aangesloten en snel de CT ook even getest... valt dat me tegen...

als ik de grid limit op 20A zet (capaciteitstarief/peak shaving) en de device limit op 16A loopt het allemaal goed tot ik de boiler opzet.

dan gaat de zappi de EV throttlen en slaagt hij uit. en onmiddellijk terug aan.
Dit gaat hij steeds doen tot de andere load verdwijnt.

Kan ik iets ergens aanpassen of is deze V1 hier niet geschikt voor?

morgen eens zien wat hij doet met solar opbrengst, maar ik ben er zo wel snel klaar mee.
Hoeveel vraagt de boiler? En wat is je netaansluiting?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alexke1988

alexke1988

( ͡° ͜ʖ ͡°)

Taro schreef op zondag 26 januari 2025 @ 22:25:
[...]

Hoeveel vraagt de boiler? En wat is je netaansluiting?
boiler is 2400 watt (keukenboilertje)

net aansluiting is 40A , maar dit willen we niet gebruiken omdat we een zo laag mogelijk piek verbruik willen hebben.

We hebben bijvoorbeeld voor deze maand een maximale kwartierpiek van 3000watt
En wil dat de zappi de auto uitschakelt als de boiler opspringt

nu was ik in de vorige reactie wel fout:

De zappi staat op een maximale grid van 15A = 3500 watt
en de device load staat op 20A = 4600watt

als ik de boiler aanzet manueel zal de wagen naar beneden throttlen en op een gegeven moment schakeld de zappi de wagen uit en na 2 seconden weer aan en dit gaat zo maar door.

ik denk dat de zappi niet gemaakt is voor zo een lage grid limit ?

i7 5960X - Rampage V Extr. - 16GB Quad DDR4 2800 Corsair LPX - MSI 980GTX Ti - AX1200i - Obsidian 650D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

Kennis delen > DM

alexke1988 schreef op zondag 26 januari 2025 @ 22:49:
[...]

boiler is 2400 watt (keukenboilertje)

net aansluiting is 40A , maar dit willen we niet gebruiken omdat we een zo laag mogelijk piek verbruik willen hebben.

We hebben bijvoorbeeld voor deze maand een maximale kwartierpiek van 3000watt
En wil dat de zappi de auto uitschakelt als de boiler opspringt

nu was ik in de vorige reactie wel fout:

De zappi staat op een maximale grid van 15A = 3500 watt
de zappi staat op een maximale device load van 20A = 4600watt

als ik de boiler aanzet manueel zal de wagen naar beneden throttlen en op een gegeven moment schakeld de zappi de wagen uit en na 2 seconden weer aan en dit gaat zo maar door.

ik denk dat de zappi niet gemaakt is voor zo een lage grid limit ?
Je grid limit is lager dan je device load, klopt dat wel?

Als je 40A hebt en de boiler 10-11A vraagt, heb je los van de rest van het huishouden, 29A over. De loadbalancer zal een marge aanhouden, hoeveel weet ik niet precies, maar laten we zeggen dat er ook wat huisverbruik is + 5A marge, dan is er max 20A beschikbaar.

Ik heb voorheen ook een Zappi V1 (Nu V2.1 op 3x25) gehad op een 1x40A aansluiting, de loadbalancing werkte prima.

Vermoed dat de grid limit hoger moet zijn dan de device limit, nu zijn ze volgens mij onterecht omgedraaid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alexke1988

alexke1988

( ͡° ͜ʖ ͡°)

Taro schreef op zondag 26 januari 2025 @ 22:53:
[...]

Als je 40A hebt en de boiler 10-11A vraagt, heb je los van de rest van het huishouden, 29A over. De loadbalancer zal een marge aanhouden, hoeveel weet ik niet precies, maar laten we zeggen dat er ook wat huisverbruik is + 5A marge, dan is er max 20A beschikbaar.

Ik heb voorheen ook een Zappi V1 (Nu V2.1 op 3x25) gehad op een 1x40A aansluiting, de loadbalancing werkte prima.

Vermoed dat de grid limit hoger moet zijn dan de device limit, nu zijn ze volgens mij onterecht omgedraaid.
had gehoopt dat hij zich hield aan de 3500 watt grid maximum tot er solar was en dan de extra 500 watt meer naar de auto bracht.

wat ik ook raar vind is dat hij direct op maximaal vermogen start (20A) en dan afbouwt tot hij de grid limit bereikt.

Ik zou denken dat het veel logischer is dat hij dit juist opbouwt...

Zou ik met een peblar betere peakshaving krijgen ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Card Nox
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 20:37
Iemand een idee waarom de Zappi onze Renault Zoe soms met 11KW en soms met 3,7KW laad? Ik dacht dat hij niet goed zou wisselen van phase, maar wat zie ik, de 3,7KW wordt over de 3 fases gedaan...Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-qo_OYsc2crgMJw770EWrMjc-do=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/8dUKBHEVOnraCStRIjxckZ7U.png?f=user_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

Kennis delen > DM

Card Nox schreef op zondag 26 januari 2025 @ 23:41:
Iemand een idee waarom de Zappi onze Renault Zoe soms met 11KW en soms met 3,7KW laad? Ik dacht dat hij niet goed zou wisselen van phase, maar wat zie ik, de 3,7KW wordt over de 3 fases gedaan...[Afbeelding]
De loadbalancer actief? Wat is op dat moment het verbruik van de rest van je huishouden en de fase met meeste verbruik?

Hier is de loadbalancer op dit moment bijv. ook actief, dus de auto laadt maar op 8 ipv 11 kW (2e EV laadt 3 kW via WCD, vaatwasser staat aan & thuisaccu laadt ook):
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qn9Ez0Dl9mdNi4v8e-vZtabu_KU=/x800/filters:strip_exif()/f/image/Po9rOJESUh6UV9PBzm6NNypq.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Card Nox
@Taro, nee niets spannends aan de hand. Totaal verbruk is 4,1KW van het hele huis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

Kennis delen > DM

Card Nox schreef op zondag 26 januari 2025 @ 23:53:
@Taro, nee niets spannends aan de hand. Totaal verbruk is 4,1KW van het hele huis.
Kan het zijn dat de accu té koud is en eerst moet opwarmen voor hoger vermogen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Card Nox
Zou kunnen, al is 3,7KW op een 41kWh accu natuurlijk niets... Soms doet hij het wel op 11KW en soms ook niet. Het vervelende is minder optimaal gebruik kunnen maken van goedkope uren, maar nog vervelender is dat ik zo niet goed kan plannen wanneer de auto vol is en welke uren ik het beste kan laden.

Zojuist geprobeerd om ipv Eco+ & schedule hem op fast te zetten maar snelheid blijft gelijk.

EDIT: Ik heb ook al vaker gehad dat wanneer ik klaar was de lader in error is gegaan en dat ik hem even moest resetten. Nooit ervaren met de eNiro en EV6.

[ Voor 16% gewijzigd door Card Nox op 27-01-2025 00:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Termy

Termy

Card Nox schreef op zondag 26 januari 2025 @ 23:41:
Iemand een idee waarom de Zappi onze Renault Zoe soms met 11KW en soms met 3,7KW laad? Ik dacht dat hij niet goed zou wisselen van phase, maar wat zie ik, de 3,7KW wordt over de 3 fases gedaan...[Afbeelding]
Kabel slecht ingeplugd wellicht? Mijn ID.3 gaat dan max 1.1 kW per fase laden, misschien dat jouw auto max 1.4 kW doet in zo'n scenario.

Als ik het goed snap is dit vanwege een aardfout en dan wil hij alleen noodladen wat blijkbaar 1.1 kW is bij m'n Zappi.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

Taro schreef op zondag 26 januari 2025 @ 22:53:
[...]

Device limiet kan gewoon hoger dan device limiet. Grid staat bij mij op 25A vanwege 3x25A aansluiting en device limiet staat op 32A vanwege 3x32A afzekering Zappi.
Nu moet ik wel zeggen dat ik dit pendelgedrag laatst ook had toen mijn huis veel vermogen vroeg. Vond de EV niet leuk en die stopte met laden. Loopt een ticket voor bij myenergi.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Nu online

Klopt het volgende:

Je kunt ook een 1-fase lader kopen, dan kun je ook met max. 5,7 kW laden.
Hangt er een beetje van af hoe lang je deze auto denkt te rijden, je kunt dan bij de volgende auto (of misschien ben je al verhuisd tegen die tijd) alsnog een 3 fase lader installeren.
Ik zag bv een partij goedkope Easee 1 faseladers, je moet daar echter nog wel een equalizer bij kopen om te loadbalancen. Mooie tussenoplossing tot aan je volgende auto wellicht.
https://www.marktplaats.n...e-7-4kw-charger-autolader

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Anvil_
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 16:35
Vraagje, wat zijn nu daadwerkelijk jullie thuislaad kosten per kW?

Ik heb zonnepanelen en sinds kort een dynamisch energiecontract, ik vind het echter lastig die 20ct per kW terug te vinden waar iedereen mee lijkt te rekenen voor het thuisladen. Toevallig zag ik vannacht wel een dip naar 17ct. , maar ik heb de laatste weken het idee dat de stroomprijs eerder in de 25-30ct range zit..

Verkeerde moment van het jaar om hier naar te kijken ook wellicht?

Thuisladen is voor mij overigens secundair omdat ik vooral via (voor mij) gratis superchargers laad. Dus elke euro die ik aan laden uitgeef, voelt sowieso al als geld weggooien ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Slonzo
  • Registratie: Mei 2007
  • Niet online

Slonzo

Taarsidath-an Halsaam

_Anvil_ schreef op maandag 27 januari 2025 @ 10:03:

Ik heb zonnepanelen en sinds kort een dynamisch energiecontract, ik vind het echter lastig die 20ct per kW terug te vinden waar iedereen mee lijkt te rekenen voor het thuisladen. Toevallig zag ik vannacht wel een dip naar 17ct. , maar ik heb de laatste weken het idee dat de stroomprijs eerder in de 25-30ct range zit..

Tsja, je geeft het zelf al aan. In de zomer kan je veel vaker op zonnestroom laden, en in de winter liggen de prijzen een stuk hoger (tenzij er veel wind is). Als je even zoekt op gemiddelde energieprijzen, kom je in 2024 uit op ~35c/kWh voor BE en ~25c/kWh voor NL.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HDoc
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 27-08 09:14

Inderdaad, dat denk ik wel. Ik heb nu vanaf juni een dynamisch contract. Ik heb op deze aansluiting een mix van circa 1/3 continue gebruik, 1/3 EV laden en 1/3 de rest. Als ik per maand naar de gemiddelde prijs per kWh kijk kom ik op het volgende:
  • januari 2025: 24,9 ct
  • december 2024: 24,9 ct
  • november 2024: 25,7 ct
  • oktober 2024: 21,3 ct
  • september 2024: 19 ct
  • augustus 2024: 18 ct
  • juli 2024: 14,3 ct
  • juni 2024: 14,7 ct

De avatar is een echte foto..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _Anvil_
Slonzo schreef op maandag 27 januari 2025 @ 10:09:
[...]

Tsja, je geeft het zelf al aan. In de zomer kan je veel vaker op zonnestroom laden, en in de winter liggen de prijzen een stuk hoger (tenzij er veel wind is). Als je even zoekt op gemiddelde energieprijzen, kom je in 2024 uit op ~35c/kWh voor BE en ~25c/kWh voor NL.
Mja, ik neem aan dat velen hier ook de "gratis" panelenstroom meenemen in de gemiddelde prijsberekening. zelf verkoop ik die stroom liever (tenzij de energieprijs negatief wordt uiteraard) en vul ik mn auto met gratis stroom betaald door ome Elon..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HDoc
_Anvil_ schreef op maandag 27 januari 2025 @ 10:12:
[...]
Mja, ik neem aan dat velen hier ook de "gratis" panelenstroom meenemen in de gemiddelde prijsberekening. zelf verkoop ik die stroom liever (tenzij de energieprijs negatief wordt uiteraard) en vul ik mn auto met gratis stroom betaald door ome Elon..
Terecht punt. De stroom van mijn eigen PV installatie is duurder dan die 14 ct/kWh, teruggerekend zit ik op dit moment op een prijs van 39 ct/kWh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
HDoc schreef op maandag 27 januari 2025 @ 10:17:
[...]

Terecht punt. De stroom van mijn eigen PV installatie is duurder dan die 14 ct/kWh, teruggerekend zit ik op dit moment op een prijs van 39 ct/kWh.
Ik ben benieuwd naar jouw berekening...

Als je aankoopprijs zowat 1€ per Wp is, wat je jaarlijks 1 kWh oplevert.
Als je dan rekent dat je je centen terug wil binnen 10 jaar (levensduur is makkelijk 20 jaar, maar er is nog zoeits als rente op de investering), dan kost 1 kWh je 10ct.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• markjanssen
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Tommie12 schreef op maandag 27 januari 2025 @ 10:21:
[...]
Ik ben benieuwd naar jouw berekening...

Als je aankoopprijs zowat 1€ per Wp is, wat je jaarlijks 1 kWh oplevert.
Als je dan rekent dat je je centen terug wil binnen 10 jaar (levensduur is makkelijk 20 jaar, maar er is nog zoeits als rente op de investering), dan kost 1 kWh je 10ct.
Ja, dat vind ik ook nogal scheef, zelfs met mijn minimale en niet efficiente setup kom ik ruim onder de 20ct/kwh (op basis van 10 jaar)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mirabis
  • Registratie: Juli 2013
  • Niet online

Thuisladen is voor mij overigens secundair omdat ik vooral via (voor mij) gratis superchargers laad. Dus elke euro die ik aan laden uitgeef, voelt sowieso al als geld weggooien ;)
Tibber Dynamisch + Easee Charge Lite (Grid rewards support) + XPENG G9 P + Thuiswerken:

Okt 2024 | 316 kWh geladen | 32 EUR | omgerekend 0.10 EUR/kWh (= 10 cent)
Nov 2024 | 427 kWh geldaden | 86 EUR | omgerekend 0.20 EUR/kWh (= 20 cent)
Dec 2024 | 448 kWh geladen | 79 EUR | omgerekend 0.18 EUR/kWh (= 18 cent)
Jan 2025 tot nu toe | 485 kWh geladen | 88 | omgerekend 0.18 EUR/kWh (= 18 cent)

Gekke is, volgens mij moeten de Grid Rewards er nog af - of al erin verwerkt.. niet helemaal duidelijk

Grid rewards:
okt 2024 6 EUR
nov 2024 13,46 EUR
dec 2024 14,16 EUR
jan 2024 23,41 EUR

Als dat er nog af moet kom ik op 8, 17, 14 en 13 cent per/kWh voor die maanden uit.

1x Venus-E v153 +LilyGo HA, CT003 V117 | 5040Wp ZO + 4200Wp NW | Tibber, 3x25A, Easee Charge Lite | EV 98kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Nu online

de Peer

under peer review

Mirabis schreef op maandag 27 januari 2025 @ 10:26:
[...]

Tibber Dynamisch + Easee Charge Lite (Grid rewards support) + XPENG G9 P + Thuiswerken:

Okt 2024 | 316 kWh geladen | 32 EUR | omgerekend 0.10 EUR/kWh (= 10 cent)
Nov 2024 | 427 kWh geldaden | 86 EUR | omgerekend 0.20 EUR/kWh (= 20 cent)
Dec 2024 | 448 kWh geladen | 79 EUR | omgerekend 0.18 EUR/kWh (= 18 cent)
Jan 2025 tot nu toe | 485 kWh geladen | 88 | omgerekend 0.18 EUR/kWh (= 18 cent)

Gekke is, volgens mij moeten de Grid Rewards er nog af - of al erin verwerkt.. niet helemaal duidelijk

Grid rewards:
okt 2024 6 EUR
nov 2024 13,46 EUR
dec 2024 14,16 EUR
jan 2024 23,41 EUR

Als dat er nog af moet kom ik op 8, 17, 14 en 13 cent per/kWh voor die maanden uit.
maar dat is exclusief investering/afschrijving?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HDoc
markjanssen schreef op maandag 27 januari 2025 @ 10:23:
[...]
Ja, dat vind ik ook nogal scheef, zelfs met mijn minimale en niet efficiente setup kom ik ruim onder de 20ct/kwh (op basis van 10 jaar)
Ik schrijf ook: op dit moment. De PV installatie ligt er nu 4,5 jaar op. Kosten € 10k opbrengst 25,6 MWh (26 panelen). Ik reken voor mijn PV installatie liever niet met voorspelde rendementen aangezien dat nog wel eens kan variëren afhankelijk van het al dan niet optreden van toekomstige onderhoudskosten. Een direct familielid van mij heeft nu circa 10 jaar een kleinere PV installatie op het dak en kon recent een paar mille aftikken voor nieuwe micro-inverters waarmee het gehele rendement in 1x verdween.

Het rekenen met een verwacht rendement over 10 jaar is leuk voor de boekhouder en de verkoper maar - zonder negatief te willen zijn - reken ik mijzelf liever niet direct rijk ;) .

(heb de factuur er nog even bijgepakt, het was € 10,7k waarmee de actuele prijs op 41 ct/kWh komt)

[ Voor 5% gewijzigd door HDoc op 27-01-2025 10:39 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mirabis
  • Registratie: Juli 2013
  • Niet online
de Peer schreef op maandag 27 januari 2025 @ 10:37:
[...]

maar dat is exclusief investering/afschrijving?
afschrijving van wat (zonnepanelen, auto, laadpaal, alles)? De laadpaal plaatsen kostte me c.a. 1200 (paal en installatie), beperkt aantal zonnepanelen dat ik heb kwamen bij aankoop van de nieuwbouwwoning (~7 jaar terug).

Zo ver ik zag ging zijn vraag over de prijzen bij dynamische contracten.

1x Venus-E v153 +LilyGo HA, CT003 V117 | 5040Wp ZO + 4200Wp NW | Tibber, 3x25A, Easee Charge Lite | EV 98kWh

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer
  • Nu online

de Peer

under peer review

Mirabis schreef op maandag 27 januari 2025 @ 10:43:
[...]

afschrijving van wat (zonnepanelen, auto, laadpaal, alles)? De laadpaal plaatsen kostte me c.a. 1200 (paal en installatie), beperkt aantal zonnepanelen dat ik heb kwamen bij aankoop van de nieuwbouwwoning (~7 jaar terug).

Zo ver ik zag ging zijn vraag over de prijzen bij dynamische contracten.
De vraag was wat daadwerkelijk(nadruk dus?) de thuislaadkosten per kWh zijn. Dan kun je de kosten die je gemaakt hebt voor installatie niet negeren. Anders zouden veel mensen met PV uitkomen op 'gratis'.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
HDoc schreef op maandag 27 januari 2025 @ 10:38:
[...]

Ik schrijf ook: op dit moment. De PV installatie ligt er nu 4,5 jaar op. Kosten € 10k opbrengst 25,6 MWh (26 panelen). Ik reken voor mijn PV installatie liever niet met voorspelde rendementen aangezien dat nog wel eens kan variëren afhankelijk van het al dan niet optreden van toekomstige onderhoudskosten. Een direct familielid van mij heeft nu circa 10 jaar een kleinere PV installatie op het dak en kon recent een paar mille aftikken voor nieuwe micro-inverters waarmee het gehele rendement in 1x verdween.

Het rekenen met een verwacht rendement over 10 jaar is leuk voor de boekhouder en de verkoper maar - zonder negatief te willen zijn - reken ik mijzelf liever niet direct rijk ;) .

(heb de factuur er nog even bijgepakt, het was € 10,7k waarmee de actuele prijs op 41 ct/kWh komt)
Mijn eerste PV installatie ligt er inmiddels 15 jaar (binnen een paar weken).
De onderhouds en herstelkosten zijn simpel: 0,00€.

Ik kan de kost van die electricteit ook op de alternatieve manier berekenen: voor elke kWh die ik zelf verbruik en niet op het net duw krijg ik nu 4ct.

[ Voor 6% gewijzigd door Tommie12 op 27-01-2025 11:04 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• markjanssen
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
HDoc schreef op maandag 27 januari 2025 @ 10:38:
[...]
Tja, mijn hele installatie heeft nog geen 1100,- euro gekost, ik zie dat gewoon als 'uitgegeven' ... en alle stroom die er nu uit komt is eigenlijk gewoon gratis.

Maar het ligt er pas een jaar, dus terugbetaald is 't nog niet ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

Kennis delen > DM

In januari zit ik op 24 cent afname en 36 cent teruglevering voor heel het huishouden. De auto laadt alleen op de goedkoopste momenten, dus zit waarschijnlijk 2-3 cent onder het gemiddelde van het huishouden. Over heel 2024 had ik een gemiddelde afname van 21 cent incl. belasting/BTW voor heel het huishouden, daar zat de auto onder. Januari is hiervoor niet de beste maand, maar mei, juni en juli trekken het gemiddelde doorgaans mooi naar beneden. Vorig jaar mei had ik 14,5 cent gemiddeld afnametarief (dus zonder belasting&BTW onder kostprijs!) voor heel het huishouden, de auto zat daar nog een stuk onder en dan reken ik de zonnepanelen opbrengst niet mee.

Gemiddeld over een heel jaar gezien, mits je ook regelmatig thuiswerkt, is onder de 20 cent wel haalbaar.

Kijk anders ook eens in Het grote goedkoop thuisladen van je EV topic, daar staat nog meer informatie over dit onderwerp.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• macfocus
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 21:44

Ik zit dynamisch met een lease-auto.
Heb wel zonnepanelen, maar houd daar niet speciaal rekening mee (zal vast veranderen als het salderen wordt afgeschaft.)
De KWh prijs varieert hier (incl. belasting) tussen de € 0,18 (dus alleen de belasting) en €1,45 (zeer zeldzaam).
Meestal rond de €0,30/0,35.

Ik reken 0,37 aan de baas, de laadpaal en back-office abbo is ook niet gratis
En wanneer ik de stekker erin stop?
Ja, als het kan op de goedkope uren.
Maar dat is mijn risico.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Anvil_
Taro schreef op maandag 27 januari 2025 @ 10:54:
[...]

Kijk anders ook eens in Het grote goedkoop thuisladen van je EV topic, daar staat nog meer informatie over dit onderwerp.
Goeie tip, dank!

Bij mooi weer pak ik vaak de eBike naar werk, dus in de zomer ga ik preventief mn auto inpluggen voor het geval de stroomprijs negatief wordt. (kan mn panelen geloof ik niet op afstand uitzetten, zou niet eens weten hoe)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jsmid6
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 13:29
RG V schreef op dinsdag 21 januari 2025 @ 15:18:
Goedemiddag, een kenns van mij heeft een EVBox en aangezien het backoffice systeem straks niet meer ondersteund wordt moet hij op zoek naar een alternatief.
Helaas kon ik met een paar zoekacties nog geen alternatief backoffice systeem vinden, is er iemand hier met een idee/zelfde situatie?

Ze willen graag een prive auto en zakelijke auto laden vandaar de wens voor een backoffice systeem
Ok heb voor deze reden voor e-flux gekozen. Hier zitten helaas wel maandelijkse kosten aan van €6/mnd plus als je een niet e-flux laadpas gebruikt betaal je hier nog roaming kosten voor. Verder werkt het wel mooi en kan ik onze privé auto gratis laden en de zakelijke auto en gasten automatisch laten verrekenen.
Pagina: 1 ... 157 ... 194 Laatste

Let op:
Discussie over laadpassen, facturatie e.d.: [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3. Vragen over elektrische auto's en hun bijbehorend laadvermogen in Elektrische auto's - deel 5 of de betreffende merktopics. Er is uiteraard een beetje overlap, maar specifieke vragen of opmerkingen over de inrichting van je meterkast en huisinstallatie horen in Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 2. Voor het zo goedkoop mogelijk thuisladen van je EV kan je terecht in Het grote goedkoop thuisladen van je EV topic en als laatste: voor v2g is er ook een plek: Over V2G; laden en ontladen