Acties:
  • 0 Henk 'm!

• macfocus
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 15-10 18:02
jsmid6 schreef op maandag 27 januari 2025 @ 16:17:
[...]

Ok heb voor deze reden voor e-flux gekozen. Hier zitten helaas wel maandelijkse kosten aan van €6/mnd plus als je een niet e-flux laadpas gebruikt betaal je hier nog roaming kosten voor. Verder werkt het wel mooi en kan ik onze privé auto gratis laden en de zakelijke auto en gasten automatisch laten verrekenen.
E-flux werkt erg fijn, je bepaalt zelf het tarief wat wordt doorbelast.
Let wel op met doorbelasten aan familie en zo. Het is een service van een bedrijf, dus komt er kosten + BTW op je tarief. Een gratis laden tag aanmaken (kan met elke RFID kaart, dus je afvalpasje, bankkaart etc) met gratis laden en privé een tikkie is goedkoper voor degene die laadt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Wat me ook opvalt bij E-flux is dat Shell Recharge het blijkbaar nodig vind om daar blokkeringskosten in rekening te brengen _O-

Die teller begint te lopen na 4 uur en kost 5 cent per minuut. Ik heb die kosten toch echt niet ingesteld bij mijn laadpaal.

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jsmid6
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 13:29
Glashelder schreef op maandag 27 januari 2025 @ 16:32:
Wat me ook opvalt bij E-flux is dat Shell Recharge het blijkbaar nodig vind om daar blokkeringskosten in rekening te brengen _O-

Die teller begint te lopen na 4 uur en kost 5 cent per minuut. Ik heb die kosten toch echt niet ingesteld bij mijn laadpaal.
Ik vind sowieso raar dat als ik mijn laadpaal opzoek in Shell Recharge kost die €0,53/kwh, terwijl ik het tarief via e-flux op €0,277/kwh heb staan, daarnaast vind ik het bijzonder dat een bedrijf als e-flux hier geld aan mag verdienen maar als ik het tarief hoger zet krijg ik mogelijk gedoe met de belastingdienst, terwijl ik wel het abonnement betaal en de laadpaal betaald heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASS-Ware
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 18:03
_Anvil_ schreef op maandag 27 januari 2025 @ 10:03:
Vraagje, wat zijn nu daadwerkelijk jullie thuislaad kosten per kW?
Ik reken met de kWh prijs die mijn energieleverancier mij berekent, en dat tarief wordt steeds per 3 maanden vastgezet.
Dit tarief betaalt mijn bedrijf aan mij prive, ook als ik vanuit de zonnepanelen laad.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bravo
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 17:33

Bravo

Second Best

jsmid6 schreef op maandag 27 januari 2025 @ 16:36:
[...]

Ik vind sowieso raar dat als ik mijn laadpaal opzoek in Shell Recharge kost die €0,53/kwh, terwijl ik het tarief via e-flux op €0,277/kwh heb staan, daarnaast vind ik het bijzonder dat een bedrijf als e-flux hier geld aan mag verdienen maar als ik het tarief hoger zet krijg ik mogelijk gedoe met de belastingdienst, terwijl ik wel het abonnement betaal en de laadpaal betaald heb.
Shell Recharge heeft een vast tarief van €0,53/kwh voor palen die niet van henzelf of de eigen community zijn.

Edit: de winst gaat dus niet naar e-flux, maar naar Shell.

[ Voor 4% gewijzigd door Bravo op 27-01-2025 16:50 ]

Ioniq 6 LR Lounge 20"
2700Wp SSW 30° @ SE2200 | 1720Wp SSW 5° @ HM-1500
Flickr | Canon 6D | 17-40mm f/4 + 50mm f/1.8 II + 70-200mm f/4 | 2x 430EX II | Sirui T005 + C10

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinusz
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 16:58
Huis gekocht en de laadpaal is ter overname, wat is een beetje de afschrijftermijn voor een laadpaal?
Wil er best voor betalen uiteraard, maar als het te gek is, kies ik liever zelf een paal naar keuze etc. :)

Float like a butterfly, sting like a bee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kodess
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 15:00
Martinusz schreef op maandag 27 januari 2025 @ 16:50:
Huis gekocht en de laadpaal is ter overname, wat is een beetje de afschrijftermijn voor een laadpaal?
Wil er best voor betalen uiteraard, maar als het te gek is, kies ik liever zelf een paal naar keuze etc. :)
Afschrijving voor een relais?
Hangt denk ik af van wat voor paal het is.

Enyaq iV 80 - 5135 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinusz
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 16:58
Kodess schreef op maandag 27 januari 2025 @ 17:02:
[...]

Afschrijving voor een relais?
Hangt denk ik af van wat voor paal het is.
Ik denk dat het een Cube is, vermoed 2 jaar oud (gebaseerd op Google Maps :) )

Float like a butterfly, sting like a bee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• macfocus
Geen idee, maar het is hetzelfde met een keuken. Verkoopt leuk, maar is niks waard.
Idem met de opties op je auto,
Niks waard bij inruil (maar wel als je hem 2e hands dan weer koopt….

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASS-Ware
In de boeken schrijf je hem in 10 jaar af, maar misschien wil je je daar niet aan houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 16:47
De bekabeling vanaf de meterkast naar de lader is meestal kostbaarder dan de lader zelf.
In jouw situatie zou ik zeggen neem de lader mee maar laat de oude kabel zitten.

Punt is dat die lader hooguit een paar honderd euro waard is, de kosten zitten hem meestal in de installatie, maar die kosten krijgt de verkoper niet terug door de lader te verwijderen.
Als er al een in de meterkast aangesloten kabel is dan schroef je een nieuwe lader in 10 minuten aan de muur,

Op een woning van een paar ton moeilijk te gaan doen over een paar honderd euro is overigens idioot, het betekent dat ze spijt hebben van de uitgave waarschijnlijk. Maar goed, daar ben jij niet mee geholpen.

[ Voor 16% gewijzigd door ASW1 op 27-01-2025 17:42 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

jsmid6 schreef op maandag 27 januari 2025 @ 16:36:
[...]

Volgens mij mag dat wel als je de paal en het abonnement zelf betaald. Ik heb er in ieder geval wel 6 cent bovenop gegooid. Ben geen filantropische instelling. Meen dat ergens gelezen te hebben.

Zelfs met 6 cent duurt het vele jaren voor je uit de kosten bent.

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Eriksk
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
Termy schreef op donderdag 23 januari 2025 @ 20:44:
[...]

Zover ik kan oordelen staat het goed en zou het moeten werken. Zie je als je naar je account op de website gaat onder 'schedules' bij 'scheduled charge' dan ook een tijd genoemd wanneer er geladen zou moeten worden? In mijn geval staat het ingesteld tussen 00:00 en 7:00 en zie ik nu "03:00 - 05:00 24 Jan" staan. Je ziet dan idd onder 'scheduled charge' bij ECO+ in de app het blok wanneer er op maximale snelheid (boost) geladen gaat worden.

Als er vervolgens niks gebeurt zou er iets anders fout moeten gaan. Zit de kabel goed aangesloten? Als je Fast selecteert, gaat het dan wel op 11 kW laden? Heb je iets van een P1 meter zodat je kunt zien of er uberhaupt iets gebeurd is?
Even terugkomend hierop... het was inderdaad een fout ergens in een aansluiting met een CT klem. De lader gaf de melding CT Grid Lost. De app was niet heel duidelijk hierin.
Ik zag dat 1 ct klem niets rapporteerde en toen ik de instellingen veranderde van Grid naar None, werkte het laden (Fast) wel. Afijn, vandaag heeft de installateur de ct klemmen en aansluiten nagelopen en het werkt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JanHenk
  • Registratie: September 2008
  • Niet online
Glashelder schreef op maandag 27 januari 2025 @ 16:32:

Ja, belachelijk, maar er zijn mensen die het prijsmodel van Shell Recharge (vaste prijs per kWh) verpest hebben door: een eigen laadpaal te nemen, E-Flux erop te zetten en 80+ cent per kWh in te stellen. Lekker verdienen ten koste van Shell Recharge. Immers krijg je via E-flux je ingestelde tarief terug, terwijl je een vaste (lagere) prijs moet betalen aan Shell.

Om die thuisladers met zo'n geintje dwars te zitten, heeft Shell Recharge blokkeringskosten ingevoerd bij laders van E-Flux CPO.

Tap Electric is ook nog een optie voor een backoffice. De instelmogelijkheden zijn wat ondoorzichtig (maar wel heel flexibel), maar eenmaal ingesteld werkt het perfect.

skoda enyaq 80 vw id.7 tourer pro s | holtkamper aero | fiscalist & techneut

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanHenk
  • Niet online
In ieder geval niet extra voor betalen. Meenemen of laten hangen, beide prima, maar het zou voor mij nul extra waarde hebben.

Als ze hem meenemen kun je de kabel en automaat in de groepenkast (meestal) hergebruiken voor een lader naar je eigen keuze.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HyperBart
  • Registratie: Maart 2006
  • Nu online
JanHenk schreef op dinsdag 28 januari 2025 @ 09:08:
[...]

Ja, belachelijk, maar er zijn mensen die het prijsmodel van Shell Recharge (vaste prijs per kWh) verpest hebben door: een eigen laadpaal te nemen, E-Flux erop te zetten en 80+ cent per kWh in te stellen. Lekker verdienen ten koste van Shell Recharge.
Tja, dat is dan je (dat van Shell) business model denk ik dan, ik heb het nu niet hoog op met Shell dus ik vind het "prima" maar dat is een beetje alsof je in een all you can eat de lokale eetwedstrijd club gaat weigeren of in tijd gaat beperken.

4h was trouwens ook wel een beetje belachelijk want dan had je na een nachtje al het spek aan je been.

Gelukkig was het redelijk eenvoudig te automatiseren om na 3h50 minuten de laatste sessie te getten, het ID er uit op te halen en de sessie terug te starten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 16:10
JanHenk schreef op dinsdag 28 januari 2025 @ 09:11:
[...]

In ieder geval niet extra voor betalen. Meenemen of laten hangen, beide prima, maar het zou voor mij nul extra waarde hebben.

Als ze hem meenemen kun je de kabel en automaat in de groepenkast (meestal) hergebruiken voor een lader naar je eigen keuze.
Als het een goede paal is, waarom dan geen 500€ bieden. Scheelt ook werk en een keuring (België)

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peter-036
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 19:18
@Martinusz Ik zou er in jouw plaats wel een bedrag voor overhebben, 2-300 euro(?).
Eventueel nog wat meer, want wanneer zij de aangelegde kabels op (of net onder) de grond afknippen, of ze eruit trekken, hebben zij niets, maar jij een probleem bij het aansluiten van een andere lader.
In dat geval loop je het risico dat je de hele installatie vanaf de meterkast opnieuw moet geen (laten?) aanleggen. Lang niet elke installateur legt er een mantelbuis (die ruim genoeg is) voor aan.

It is what it is.If you can't change it, deal with it!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASW1
Ik zou heel goed kijken of het wel een bruikbare lader voor jou is.
Er zijn talloze gerebadgde whitelabel laders waarbij je aan een of andere back office vast zit en dat kun je aan de buitenkant niet zien.
Zo te zien heb je bij die cube ook geen OCPP of in ieder geval zit je vast aan cubecharging als back-office, en bv dynamisch laden kan ie ook niet (de simpelste versie lijkt niet eens te kunnen loadbalancen)
En zelfs de duurste versie van €1400 kan niet eens PV laden....

Ik zou in de koopovereenkomst op laten nemen dat je de lader niet overneemt maar dat de bekabeling moet blijven zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Makrolon
  • Registratie: September 2019
  • Nu online
Peter-036 schreef op dinsdag 28 januari 2025 @ 11:34:
@Martinusz Ik zou er in jouw plaats wel een bedrag voor overhebben, 2-300 euro(?).
Eventueel nog wat meer, want wanneer zij de aangelegde kabels op (of net onder) de grond afknippen, of ze eruit trekken, hebben zij niets, maar jij een probleem bij het aansluiten van een andere lader.
In dat geval loop je het risico dat je de hele installatie vanaf de meterkast opnieuw moet geen (laten?) aanleggen. Lang niet elke installateur legt er een mantelbuis (die ruim genoeg is) voor aan.
Als t een standaard installatie is ligt de nieuwe kabel met een half uurtje van de meterkast naar de lader. Grote kans dat er toch extra of andere kabels getrokken moeten worden voor een andere lader. Daar zou ik me dus niet zo druk om maken.

13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
Makrolon schreef op dinsdag 28 januari 2025 @ 13:04:
[...]

Als t een standaard installatie is ligt de nieuwe kabel met een half uurtje van de meterkast naar de lader. Grote kans dat er toch extra of andere kabels getrokken moeten worden voor een andere lader. Daar zou ik me dus niet zo druk om maken.
Waarom zou je andere kabels nodig hebben?
Stroom is stroom hoor...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperBart
  • Nu online
Peter-036 schreef op dinsdag 28 januari 2025 @ 11:34:
Eventueel nog wat meer, want wanneer zij de aangelegde kabels op (of net onder) de grond afknippen, of ze eruit trekken
8)7

OK, het kan (dat ze dat doen) maar ik zou het niet verwachten en nu dat je het zegt zou ik de vraagsteller ook gewoon het netjes laten vermelden (lees: op schrift laten zetten)

Als je als installateur of eigenaar (ongeacht of iemand het op voorhand vroeg of aangaf) dit soort dingen doet verdien je sowieso al een draai rond je oren. Ik schat de mensen niet in dat ze van diene slechte wil zijn.

@Martinusz

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Makrolon
  • Nu online
Tommie12 schreef op dinsdag 28 januari 2025 @ 14:53:
[...]

Waarom zou je andere kabels nodig hebben?
Stroom is stroom hoor...
Utp kabels er bij, 4mm2 ipv 2,5mm2, 5 aders ipv 3. Maar stroom is stroom ja...

13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
Makrolon schreef op dinsdag 28 januari 2025 @ 17:45:
[...]

Utp kabels er bij, 4mm2 ipv 2,5mm2, 5 aders ipv 3. Maar stroom is stroom ja...
Tja, ik,ga er van uit dat er een 11kW paal staat, en dat de electricien op zijn minst een 5G2,5 of 5G4 heeft gelegd. Daar trek je probleemloos 11kW door en meer is niet echt zinvol thuis.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Makrolon
  • Nu online
Tommie12 schreef op dinsdag 28 januari 2025 @ 20:15:
[...]

Tja, ik,ga er van uit dat er een 11kW paal staat, en dat de electricien op zijn minst een 5G2,5 of 5G4 heeft gelegd. Daar trek je probleemloos 11kW door en meer is niet echt zinvol thuis.
In ben gestopt met van dingen uit gaan in bestaande installaties die ik niet heb aangelegd. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elektriekert
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 13:40
Taro schreef op zondag 26 januari 2025 @ 23:52:
[...]

De loadbalancer actief? Wat is op dat moment het verbruik van de rest van je huishouden en de fase met meeste verbruik?

Hier is de loadbalancer op dit moment bijv. ook actief, dus de auto laadt maar op 8 ipv 11 kW (2e EV laadt 3 kW via WCD, vaatwasser staat aan & thuisaccu laadt ook):
[Afbeelding]
Oeh, dat is een hendig overzichtje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elektriekert
A13X schreef op donderdag 16 januari 2025 @ 13:21:
[...]

[YouTube: Zappi Honest EV Charger Review]

Ergens achteraan.

@HyperBart prijstechnisch weer duurder, prive aanschaf dus moet daar wel een beetje op letten. De vraag is dan ook of ik dan een tweede kabel wil, afkoppelen en inladen kabel is weer meer werk. Zelf niet zo'n probleem mee maar de wederhelft...
Hierop terugkomend,

Ik ben momenteel een Zappi V2.1 aan het hangen en deze is intern toch wel wat anders dan de Zappi van het filmpje:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OwuJ5tN1zDY27KFePh1e0LPq4DI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3B4efb8d7MJOPwNROQlikdyJ.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SunshineCompany
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 24-02 10:02

SunshineCompany

Bedrijfsaccount The Sunshine Company

13.940 Wp

Tommie12 schreef op donderdag 16 januari 2025 @ 14:00:
[...]

Ken jij auto's en laders op de markt die het al kunnen en vlot verkrijgbaar zijn voor redelijk geld?
Enyaq, laadpaal van Zaptec..

Eigen PV systeem: 68 stuks 205 Wattpiek Suntech zonnepanelen, SMA Tripower 15000TL omvormer. Realtime opbrengst via Sunny Webbox, op onze website.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Legend
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 15:48

The Legend

*Plop*

Heb je dat getest? Volgens mij blijft het tot op heden bij dat veel auto’s iets met v2h / v2x ondersteunen, maar dat het in de praktijk niet werkt.

Ik ben toch malle pietje niet!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B R M
  • Registratie: Augustus 2024
  • Laatst online: 05-10 11:09
Ik heb thuis een laadpaal van Blue Current, met een laadpas van MTC/Shell Recharge via mijn werk. En ik ben benieuwd hoe dat nou gaat met de betalingen.

Ik heb thuis de laadpaal ingesteld op €0.29 excl BTW / kWh. Dit bedrag ontvang ik keurig terug van Blue Current.

Wanneer ik echter in mijn MTC app kijk, kost eenzelfde sessie (mijn werkgever) een stuk meer.
Wie verdient hier nou het extra bedrag op? Is dat Blue Current of is dit Shell? Of snoepen ze er beiden wat vanaf en komt het uiteindelijk tot dit totaalbedrag?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8-oJcxw73mgpRmzAzH_5ldyjSXw=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/o66x4ZXnVEdE7Njfiburlw7p.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MO2GQXkLrtj_8WBER_Z_Pr8R9RM=/x800/filters:strip_exif()/f/image/JxTiypVwvdQgN2EjQTaGEVs5.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 19% gewijzigd door B R M op 30-01-2025 08:51 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bravo
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 17:33

Bravo

Second Best

B R M schreef op donderdag 30 januari 2025 @ 08:50:
Ik heb thuis een laadpaal van Blue Current, met een laadpas van MTC/Shell Recharge via mijn werk. En ik ben benieuwd hoe dat nou gaat met de betalingen.

Ik heb thuis de laadpaal ingesteld op €0.29 excl BTW / kWh. Dit bedrag ontvang ik keurig terug van Blue Current.

Wanneer ik echter in mijn MTC app kijk, kost eenzelfde sessie (mijn werkgever) een stuk meer.
Wie verdient hier nou het extra bedrag op? Is dat Blue Current of is dit Shell? Of snoepen ze er beiden wat vanaf en komt het uiteindelijk tot dit totaalbedrag?

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Shell rekent standaard € 0,530,55 incl BTW/kWh + starttarief (€ 0,35), onafhankelijk van wat de paaleigenaar vraagt. En mogelijk ook een blokkeertarief na 4 uur.
Van Blue Current weet ik niet welke opslagen er gerekend worden voor de afnemer, maar dat zou een paar cent per kWh kunnen zijn. Het verschil tussen jouw tarief en opslagen (min BTW) is de winst voor Shell.

[ Voor 1% gewijzigd door Bravo op 30-01-2025 09:51 . Reden: tarieven shell zijn gewijzigd ]

Ioniq 6 LR Lounge 20"
2700Wp SSW 30° @ SE2200 | 1720Wp SSW 5° @ HM-1500
Flickr | Canon 6D | 17-40mm f/4 + 50mm f/1.8 II + 70-200mm f/4 | 2x 430EX II | Sirui T005 + C10

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B R M
Dat zou dan betekenen dat ik mezelf tekort doe als ik hem op €0.29 laat staan? Of denk ik dan te simpel? :D

Edit: net even teruggekeken naar sessies van november 2024, toen had ik mijn EV net en stond het tarief nog op €0,32, Shell rekent dan uiteindelijk ook €0,51. Ik zou hier dus wat mee kunnen spelen lijkt me.

[ Voor 49% gewijzigd door B R M op 30-01-2025 09:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperBart
  • Nu online
B R M schreef op donderdag 30 januari 2025 @ 09:34:
Dat zou dan betekenen dat ik mezelf tekort doe als ik hem op €0.29 laat staan? Of denk ik dan te simpel? :D

Edit: net even teruggekeken naar sessies van november 2024, toen had ik mijn EV net en stond het tarief nog op €0,32, Shell rekent dan uiteindelijk ook €0,51. Ik zou hier dus wat mee kunnen spelen lijkt me.
Fiscus zegt dat je de kostprijs moet instellen van de kWh, in België wordt daarvoor in eerste instantie "het CREG tarief" gehanteerd, tenzij anders verdedigbaaar. In feite hoef jij de rekening van Shell en je werkgever niet te maken, maar zie ook de post van @JanHenk hierboven daarrond:

[ Voor 9% gewijzigd door HyperBart op 30-01-2025 10:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanHenk
  • Niet online
B R M schreef op donderdag 30 januari 2025 @ 09:34:

Een vergoeding van meer dan de kostprijs / intermediaire kosten is belast loon.

Dat gezegd hebbende, is het wellicht beter voor je werkgever om je een andere laadpas te geven. Nu blijft er inderdaad wat hangen bij Shell.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lumics
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 19:04
Supersimpele vraag, maar ik kom er niet uit met mijn laadpaal man.

Ik heb een new motion laadpaal. Hierbij geschiedt de verrekening met mijn baas automatisch plaats.

Nu wil ik een laadpaal bij ons tweede huis neerzetten. Die inzichtelijke maakt hoeveel er is geladen met welke pas. Ik wil onderscheid maken tussen de auto van mij en mijn vriending. Zodat ik kan aangeven bij mijn baas dat met mijn laadpaas xx kWh is geladen in januari, zodat ik dit kan declareren. Basic functionaliteit dacht ik zo, maar de vraag is volgens de lokale installateur niet zo makkelijk.

Wie helpt mij op weg? Met welke paal kan ik via een app/website aanmelden zodat ik per maand de rapportage kan krijgen welke pas hoeveel kWh heeft geladen zodat ik deze gemaakt kWh kan declaren. Er hoeft dus geen automatische verrekening plaat te vinden.

Een Alfen paal kan dit, maar heeft volgens de installateur slecht service en zit in zwaar weer (??)

[ Voor 6% gewijzigd door Lumics op 30-01-2025 13:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperBart
  • Nu online
Lumics schreef op donderdag 30 januari 2025 @ 13:20:
Supersimpele vraag, maar ik kom er niet uit met mijn laadpaal man.

Ik heb een new motion laadpaal. Hierbij geschiedt de verrekening met mijn baas automatisch plaats.

Nu wil ik een laadpaal bij ons tweede huis neerzetten. Die inzichtelijke maakt hoeveel er is geladen met welke pas. Ik wil onderscheid maken tussen de auto van mij en mijn vriending. Zodat ik kan aangeven bij mijn baas dat met mijn laadpaas xx kWh is geladen in januari, zodat ik dit kan declareren. Basic functionaliteit dacht ik zo, maar de vraag is volgens de lokale installateur niet zo makkelijk.

Wie helpt mij op weg? Met welke paal kan ik via een app/website aanmelden zodat ik per maand de rapportage kan krijgen welke pas hoeveel kWh heeft geladen zodat ik deze gemaakt kWh kan declaren. Er hoeft dus geen automatische verrekening plaat te vinden.

Een Alfen paal kan dit, maar heeft volgens de installateur slecht service en zit in zwaar weer (??)
Eender welke laadpaal en die koppelen met een backend (bv. E-Flux). Een deel van de markt van Alfen zit/zat in slecht weer maar dat wil niet zeggen dat het product slecht is.

De sleutel hier is die backend, dan wordt je laadpaal gewoon als een publieke laadpaal gezien voor je pas en is het klaar, je krijgt dan van Eflux een mooie eindfactuur (credit nota) met de vergoeding die je instelt. Als het op een tweede verblijf is moet je wel maar eens kijken naar je fiscaliteit.

https://www.tijd.be/onder...na-160-jobs/10568867.html

-->
Alfen-CEO Marco Roeleveld sleutelt aan een nieuwe strategie voor het nooddruftige bedrijf. Dinsdag liet hij weten dat niet geraakt zal worden aan drie divisies bij Alfen: de installaties voor slimme energienetten, de batterijen voor energieopslag en de laadpalen. Wel plooit het bedrijf zich terug op een aantal kernlanden en is er een externe consultant aangetrokken om de nieuwe strategie vast te leggen. Die moet tegen februari klaar zijn.

[ Voor 19% gewijzigd door HyperBart op 30-01-2025 14:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lumics
HyperBart schreef op donderdag 30 januari 2025 @ 13:48:
[...]

Eender welke laadpaal en die koppelen met een backend (bv. E-Flux). Een deel van de markt van Alfen zit/zat in slecht weer maar dat wil niet zeggen dat het product slecht is.

De sleutel hier is die backend, dan wordt je laadpaal gewoon als een publieke laadpaal gezien voor je pas en is het klaar, je krijgt dan van Eflux een mooie eindfactuur (credit nota) met de vergoeding die je instelt. Als het op een tweede verblijf is moet je wel maar eens kijken naar je fiscaliteit.
Maar dit is met automatische facturatie. En met een eflux abbo. Wat mij betreft hoeft er niets automatische. De logging is voldoende om een declaratie in te dienen.

Is dan geen paal waarop je met een app kan inloggen en de geladen kWh inzichtelijk heeft? Mijn solaredge zonnepalen hebben toch ook alle info beschikbaar zonder abbonement? Of denk ik te makkelijk?

[ Voor 5% gewijzigd door Lumics op 30-01-2025 14:08 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HyperBart
  • Nu online
Lumics schreef op donderdag 30 januari 2025 @ 14:07:
[...]

Maar dit is met automatische facturatie. En met een eflux abbo. Wat mij betreft hoeft er niets automatische. De logging is voldoende om een declaratie in te dienen.

Is dan geen paal waarop je met een app kan inloggen en de geladen kWh inzichtelijk heeft? Mijn solaredge zonnepalen hebben toch ook alle info beschikbaar zonder abbonement? Of denk ik te makkelijk?
Oooh, als je het zo wil declareren dan kan de Alfen het ook prima, dan zet je 'm standalone en hang je twee offline pasjes er aan (als je nog 2 rfid kaartjes hebt is dat prima) en dan trek je via de app gewoon op gezette tijden een lijst. Klaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lumics
HyperBart schreef op donderdag 30 januari 2025 @ 14:26:
[...]

Oooh, als je het zo wil declareren dan kan de Alfen het ook prima, dan zet je 'm standalone en hang je twee offline pasjes er aan (als je nog 2 rfid kaartjes hebt is dat prima) en dan trek je via de app gewoon op gezette tijden een lijst. Klaar.
Dank! Dat was mijn plan dus ook. Maar de installateur adviseert geen alfen meer (En durft het op de een of andere manier niet aan). Dus wellicht was er een ander alternatief die dit ook kan. De paal zelf maakt mij weinig uit. Ik een een polestar 2 en een CX-60 Phev. Hoeft dus niet een bijzonder ding te zijn. Als ik maar cijfers kan zien. Hij had over een wallbox, maar daar moet blijkbaar weer een losse meter bij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• macfocus
Lumics schreef op donderdag 30 januari 2025 @ 14:07:
[...]

Mijn Easee paal heeft het inzichtelijk, kan filteren per pas en kan exporteren naar PDF/CSV/XLSX.
De passen kan elke rfid pas zijn (Creditcard, pasje van je afvalverwerker, you name it.
Let wel, ik zie op de paal niet mijn zakelijke laadpas van de leasemaatschappij want dat is geen Easee key.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zDCFMlsApkuQ6-deYUpVHPjg8CY=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/osWJqA04FmdJkeMEmT361fZl.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dMrExArvDVkDLgWDxPL0XJpYoSU=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/9OydfG22V53T0GFhkt1TAIcm.jpg?f=user_large

[ Voor 4% gewijzigd door macfocus op 30-01-2025 14:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jsmid6
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 13:29
Lumics schreef op donderdag 30 januari 2025 @ 14:30:
[...]

Dank! Dat was mijn plan dus ook. Maar de installateur adviseert geen alfen meer (En durft het op de een of andere manier niet aan). Dus wellicht was er een ander alternatief die dit ook kan. De paal zelf maakt mij weinig uit. Ik een een polestar 2 en een CX-60 Phev. Hoeft dus niet een bijzonder ding te zijn. Als ik maar cijfers kan zien. Hij had over een wallbox, maar daar moet blijkbaar weer een losse meter bij.
Dit kan ook met de basis functionaliteit van Wallbox, als je de Pulsar Pro hebt kan je een pasje aan elke gebruiker hangen en kan je een rapportje elke maand genereren van de laadsessies met overzicht van de Kwh. Met de Pulsar Plus kan je dit met verschillende accounts in de App regelen. Let wel, volgens mij is hier een MID meter voor verplicht volgens de belastingdienst. (Dit is een optie bij Wallbox)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DonJuape
  • Registratie: Juni 2007
  • Niet online

DonJuape

Trust me, I'm an engineer!

jsmid6 schreef op donderdag 30 januari 2025 @ 17:23:
[...]

Dit kan ook met de basis functionaliteit van Wallbox, als je de Pulsar Pro hebt kan je een pasje aan elke gebruiker hangen en kan je een rapportje elke maand genereren van de laadsessies met overzicht van de Kwh. Met de Pulsar Plus kan je dit met verschillende accounts in de App regelen. Let wel, volgens mij is hier een MID meter voor verplicht volgens de belastingdienst. (Dit is een optie bij Wallbox)
Er bestaat geen verplichting voor een MID kWh meter vanuit de belastingdienst

Hyundai Inster Pulse Winterpack, Zappi V2 3-fasen, 7400 Wp PV SolarEdge 1-fase, WP L/W 1-fase

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B R M
JanHenk schreef op donderdag 30 januari 2025 @ 09:54:
[...]

Een vergoeding van meer dan de kostprijs / intermediaire kosten is belast loon.

Dat gezegd hebbende, is het wellicht beter voor je werkgever om je een andere laadpas te geven. Nu blijft er inderdaad wat hangen bij Shell.
Welke laadpassen doen dat minder ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperBart
  • Nu online
B R M schreef op donderdag 30 januari 2025 @ 21:48:
[...]

Welke laadpassen doen dat minder ?
Alle laadpassen die alleen het zgn CPO tarief aanrekenen.

Kijk even op laadpastop10 voor inspiratie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lumics
jsmid6 schreef op donderdag 30 januari 2025 @ 17:23:
[...]

En de pro heeft dan wel of geen mid meter nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roel00
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 13-10 23:48
DonJuape schreef op donderdag 30 januari 2025 @ 19:26:
[...]

Er bestaat geen verplichting voor een MID kWh meter vanuit de belastingdienst
Zodra je de laadkosten in rekening gaat brengen bij een ander, ook al is dat je eigen bedrijf, moet je aannemelijk maken hoeveel er geladen is en dat die meting nauwkeurig is. De administratie moet sluitend zijn. Hoe je dat doet, kun je zelf bepalen. Veel succes om dat voor elkaar te krijgen zonder betrouwbare meter en een fatsoenlijke backoffice.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WishmasterNL
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 17:50

WishmasterNL

XBOX: WishmasterNLD

Man, ik zie door de laadkabels de laadpalen niet meer.

Binnenkort zeer waarschijnlijk een Model3 voor de deur staan en dus op zoek naar een laadpaal.
Maar als je een beetje op internet rondkijkt en keuzehulp invult, moet je daarna overal je gegevens invullen zodat men je later kan blijven lastigvallen.

Ik ben gewoon op zoek naar een paal die mijn auto oplaad. Niet heel fancy.
eerst 1 -fase aansluiten, met de mogelijkheid om hem later om te kunnen zetten naar 3-fase.
En uiteraard load-balancing.

Zappi, easee, wallbox, ik heb geen idee meer wat een beetje een leuke optie is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Nu online

de Peer

under peer review

WishmasterNL schreef op vrijdag 31 januari 2025 @ 09:09:

Binnenkort zeer waarschijnlijk een Model3 voor de deur staan en dus op zoek naar een laadpaal.
Maar als je een beetje op internet rondkijkt en keuzehulp invult, moet je daarna overal je gegevens invullen zodat men je later kan blijven lastigvallen.

eerst 1 -fase aansluiten, met de mogelijkheid om hem later om te kunnen zetten naar 3-fase.

Tsja er zijn ongeveer 100 posts zoals deze in dit topic. Je zult toch een beetje moeten gaan lezen. Zoek eens op Zappi in dit topic bijvoorbeeld.

Dat er veel keuze is, betekent dat jij moet gaan filteren. Zappi Easee en Wallbox zijn geen slechte keuzes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• [BoSS]
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 13:46

[BoSS]

Geen woorden maar daden!

Ik heb nog even wat zitten testen met mijn Zaptec Go en de loadbalancing. Ik was benieuwd of de laadpaal nu op de juiste fase was aangesloten door de installateur (dus L1=L1, L2=L2, L3=L3).

In de Zaptec Portal kan je de maximale stroom per fase terugregelen, maar ik zie nu dat de Zaptec alle fasen altijd terugregelt tot de laagst beschikbare stroom (dus als ik L1 op 6A zet, L2 op 10A en L3 op 16A dan laad de Zaptec op 3x6A).

Werkt dit bij andere laadpalen ook zo? Moet de belasting op de verschillende fases altijd gelijk blijven (behalve bij terugschakelen naar 1 fase laden uiteraard)?

20x 170 Wp (Solar Frontier) op ZZO / 54 graden

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RJan61
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 02-10 14:32
[BoSS] schreef op vrijdag 31 januari 2025 @ 10:16:
Ik heb nog even wat zitten testen met mijn Zaptec Go en de loadbalancing. Ik was benieuwd of de laadpaal nu op de juiste fase was aangesloten door de installateur (dus L1=L1, L2=L2, L3=L3).

In de Zaptec Portal kan je de maximale stroom per fase terugregelen, maar ik zie nu dat de Zaptec alle fasen altijd terugregelt tot de laagst beschikbare stroom (dus als ik L1 op 6A zet, L2 op 10A en L3 op 16A dan laad de Zaptec op 3x6A).

Werkt dit bij andere laadpalen ook zo? Moet de belasting op de verschillende fases altijd gelijk blijven (behalve bij terugschakelen naar 1 fase laden uiteraard)?
Ja, dat is altijd zo: de communicatie met de auto bestaat een enkele PWM signaal dat aangeeft hoeveel stroom de auto mag afnemen en is dit fase onafhankelijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• [BoSS]
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 13:46

[BoSS]

Geen woorden maar daden!

RJan61 schreef op vrijdag 31 januari 2025 @ 10:18:
[...]
Ja, dat is altijd zo: de communicatie met de auto bestaat een enkele PWM signaal dat aangeeft hoeveel stroom de auto mag afnemen en is dit fase onafhankelijk.
Aha, duidelijk! Thanks!

(dan maakt het ook niet uit in welke volgorde de fases zijn aangesloten - ik was vooral benieuwd of hij bij dreigende overbelasting op L1, ook L1 naar beneden regelde. Maar hij regelt dan direct alle fases naar beneden).

[ Voor 26% gewijzigd door [BoSS] op 31-01-2025 13:27 ]

20x 170 Wp (Solar Frontier) op ZZO / 54 graden

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DonJuape
  • Registratie: Juni 2007
  • Niet online

DonJuape

Trust me, I'm an engineer!

roel00 schreef op vrijdag 31 januari 2025 @ 08:19:
[...]

Zodra je de laadkosten in rekening gaat brengen bij een ander, ook al is dat je eigen bedrijf, moet je aannemelijk maken hoeveel er geladen is en dat die meting nauwkeurig is. De administratie moet sluitend zijn. Hoe je dat doet, kun je zelf bepalen. Veel succes om dat voor elkaar te krijgen zonder betrouwbare meter en een fatsoenlijke backoffice.
De OP had het over declaratie bij zijn baas. Vanuit de belastingdienst wordt daarvoor geen MID kWh meter ge-eist. Ik weet niet hoe het zit met een eigen bedrijf.
Ik heb zelf een MID kWh meter maar collega's declareren met een laadsessie overzicht uit het laadpunt zelf.
Kan natuurlijk dat de WG of LM een MID kWh meter eist maar dat ben ik in dit topic nog niet tegen gekomen.

[ Voor 14% gewijzigd door DonJuape op 31-01-2025 10:58 ]

Hyundai Inster Pulse Winterpack, Zappi V2 3-fasen, 7400 Wp PV SolarEdge 1-fase, WP L/W 1-fase

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roel00
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 13-10 23:48
DonJuape schreef op vrijdag 31 januari 2025 @ 10:44:
[...]

De OP had het over declaratie bij zijn baas. Vanuit de belastingdienst wordt daarvoor geen MID kWh meter ge-eist. Ik weet niet hoe het zit met een eigen bedrijf.
Ik heb zelf een MID kWh meter maar collega's declareren met een laadsessie overzicht uit het laadpunt zelf.
Kan natuurlijk dat de WG of LM een MID kWh meter eist maar dat ben ik in dit topic nog niet tegen gekomen.
Zoals ik ook aangaf, een MID meter is niet verplicht. Maar wel makkelijker en komt een stuk betrouwbaarder over. De fiscus zal er dan niet zo snel een punt van maken. Kom je met een administratie met allemaal foto's en moeilijk te verifiëren excelsheetjes, dan hebben ze er bij een controle mogelijk een hoop extra werk aan. Dat is dan nooit in jouw voordeel.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SatScan
  • Registratie: Februari 2024
  • Laatst online: 16:21

Keep it simpel, Wallbox PulsarPlus EV met eventueel een balancer
Goed spul, compact en met voldoende toetsers en bellen... met een balancer erbij kun je kiezen voor groene stroom als je panelen hebt en kun je altijd laden ongeacht hoeveel stroom je huis op dat moment gebruikt.

m2c

[ Voor 0% gewijzigd door SatScan op 31-01-2025 16:22 . Reden: MID moest Balancer zijn ]

.NL | BYD Atto3 | PulsarPlus EV +Balancer | WP7.7K Z | 2 MT Venus 5.12KWh V155 - CT003 V117 - BMS 216 - Modi: AI | 2 Mitsubitshi HEAC | HA DS224+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SatScan
  • Registratie: Februari 2024
  • Laatst online: 16:21
Mijn fout. MID is iets anders dan een Balancer... 8)7
Excuses

[ Voor 92% gewijzigd door SatScan op 31-01-2025 16:23 ]

.NL | BYD Atto3 | PulsarPlus EV +Balancer | WP7.7K Z | 2 MT Venus 5.12KWh V155 - CT003 V117 - BMS 216 - Modi: AI | 2 Mitsubitshi HEAC | HA DS224+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• macfocus
SatScan schreef op vrijdag 31 januari 2025 @ 15:58:
[...]

Ik zou niet weten wat een MID toevoegt aan het administreren? De MID doet niets meer dan het balanceren van de stroom tussen je Huis en Auto zorgen dat je hoofdaansluiting waarde niet overschrijd (bijv 3x25A). Daarnaast kan de wallbox het gebruiken om bijv. alleen laden bij voldoende zelf opgewekte stroom etc.
Je haalt 2 dingen door elkaar.
Met MID bedoelen we een MID gecertificeerde meter. (Mogelijk, maar volgens mij niet, nodig voor de belastingdienst)
Jij bedoelt een loadbalancer, die gebruik je om ervoor te zorgen dat er niet meer van je aansluiting gevraagd wordt als technische wenselijk. (Ergo alle apparaten te gelijk aan en je auto langzamer laten laten op dat moment.

Wat is het MID keurmerk?

Het MID keurmerk is een keurmerk dat aangeeft of het geregistreerde aantal kWh mag worden gebruikt voor registraties en verrekeningen. MID is een afkorting voor Measuring Instrument Directe en is voor de officiële richting meetinstrumenten.

En alle info van de belastingdienst.
Waar overigens geheel niet gesproken wordt over MID meters.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HyperBart
  • Nu online

Ik heb eventueel nog een Pulsar liggen die voor een prijsje weg mag, een andere Tweaker gaf die toevallig aan. Verder contact mag per DM.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gertbosch
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 10-10 16:38
sweebee schreef op zaterdag 18 november 2023 @ 22:04:
[...]

De naam aanpassen kan/mag dan inderdaad niet. Zelf ook zo achter gekomen, laden werkte ineens niet meer.
Wat moet er ingevuld worden dan in het veld Customer Indent. number? Ook ik het per ongeluk aangepast en is nu leeg :-(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 15-10 20:21

JT

VETAK y0

Ik wil een ev-lader kopen bij Tibber om samen te werken met Grid Rewards, dit moet die dus wel ondersteunen. Op dit moment is de goedkoopste optie een Easee Home Lite met Tibber Pulse (voor load balancing en grid rewards). Dan ben ik voor 549 totaal klaar maar die heeft geen ethernet. Dan moet ik een laadpaal kopen die met Pulse erbij 730 euro kost (heb ik wel max 22kw). En ik hecht waarde aan ethernet maar ik twijfel of ik daar 180 euro meer voor uit wil geven voor een Charge Amps Luna. Wat denken jullie?

Edit: en ik vergeet nog dat ik eea wil integreren in Home Assistant, daar ga ik nog even naar zoeken.
Edit 2: de Easee, Wallbox én Zaptec zijn afhankelijk van de cloud voor HA integratie, voor de Charge Amps Luna is het er niet eens :/ Nou ja, wifi it is.

[ Voor 20% gewijzigd door JT op 31-01-2025 22:06 ]

3600wp@115° oost | 825wp panels/750wp inv@13°/115° oost | 1475wp panels/1250wp inv@27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning | NR-HueTapDial-NextLevel

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• elektriekert
Onlangs de Zappi V2.1 hier aangesloten, zowel in de groepenkast inclusief CT-klemmen, een Harvi voor de paneeltjes en netwerkkabel e.d.
Met de beknopte snelgids kwam ik er niet meteen achter dat je wel eerst een ‘load’ moet hebben alvorens de CT klemmen goed uit te lezen zijn op de Zappi. En dat je de PV omvormer uit moet zetten is ook een must. Dat scheelt toch weer 2x de draadjes van de CT klemmen omgooien :+ .
Waar ik minder tevreden over ben is de RJ45 ethernet aansluiting op het printje.

De metalenbehuizing zit niet met pootjes door het printje heen en daarna gesoldeerd of omgezet.
Die zit met een vierkant ‘wit plakkertje’ vastgeplakt op het printje.
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flexiilex
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 15-10 13:51
JanHenk schreef op dinsdag 28 januari 2025 @ 09:08:
[...]

Ja, belachelijk, maar er zijn mensen die het prijsmodel van Shell Recharge (vaste prijs per kWh) verpest hebben door: een eigen laadpaal te nemen, E-Flux erop te zetten en 80+ cent per kWh in te stellen. Lekker verdienen ten koste van Shell Recharge. Immers krijg je via E-flux je ingestelde tarief terug, terwijl je een vaste (lagere) prijs moet betalen aan Shell.

Om die thuisladers met zo'n geintje dwars te zitten, heeft Shell Recharge blokkeringskosten ingevoerd bij laders van E-Flux CPO.

Tap Electric is ook nog een optie voor een backoffice. De instelmogelijkheden zijn wat ondoorzichtig (maar wel heel flexibel), maar eenmaal ingesteld werkt het perfect.
Eigenlijk nooit op gelet maar soms zit de laadkabel 2 dagen in de auto omdar hij wacht op lage prijzen. Gaat de teller dan ook al lopen? Heb ook e-flux ingesteld maar als dat zo is gaat het wel erg ver vind ik ..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Nu online
elektriekert schreef op vrijdag 31 januari 2025 @ 21:50:
Onlangs de Zappi V2.1 hier aangesloten, zowel in de groepenkast inclusief CT-klemmen, een Harvi voor de paneeltjes en netwerkkabel e.d.
Met de beknopte snelgids kwam ik er niet meteen achter dat je wel eerst een ‘load’ moet hebben alvorens de CT klemmen goed uit te lezen zijn op de Zappi. En dat je de PV omvormer uit moet zetten is ook een must. Dat scheelt toch weer 2x de draadjes van de CT klemmen omgooien :+ .
Waar ik minder tevreden over ben is de RJ45 ethernet aansluiting op het printje.

De metalenbehuizing zit niet met pootjes door het printje heen en daarna gesoldeerd of omgezet.
Die zit met een vierkant ‘wit plakkertje’ vastgeplakt op het printje.

***members only***
Dat is een erg beroerd ontwerp. Hier is men duidelijk de mechanische belasting die op zo'n connector komt (of kan komen) vergeten mee te nemen in het ontwerp. Zo'n chassisdeel hoort gewoon "through hole" gemonteerd te worden.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elektriekert
Andrehj schreef op zaterdag 1 februari 2025 @ 09:15:
[...]

Dat is een erg beroerd ontwerp. Hier is men duidelijk de mechanische belasting die op zo'n connector komt (of kan komen) vergeten mee te nemen in het ontwerp. Zo'n chassisdeel hoort gewoon "through hole" gemonteerd te worden.
Dat ben ik met je eens, ik denk dat de shear strenght best redelijk is van zo'n vierkant plak blokje, maar niet voor krachten die er loodrecht aan trekken.

Het zal beduidend goedkoper zijn geweest

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gertbosch
  • Laatst online: 10-10 16:38
Ik ben bezig met het overzetten van back office aanbieder. Naar E-Flux, fluitje van een cent werd er gezegd. Alleen heb ik wat gewist, in de ACE Service installer van Alfen. Er stond eerst iets van wat de oude aanbieder, wie weet moet er ingevuld worden bij customer Ident. number? Gaat dus om een E-Flux abonnement.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/beIhbXMEMr4gXU-JC78E_LQmVRs=/800x/filters:strip_exif()/f/image/bITivtGMZo1Gtdx2nmmXor2b.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 25% gewijzigd door gertbosch op 01-02-2025 10:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flexiilex
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 15-10 13:51
gertbosch schreef op zaterdag 1 februari 2025 @ 10:29:
Ik ben bezig met het overzetten van back office aanbieder. Naar E-Flux, fluitje van een cent werd er gezegd. Alleen heb ik wat gewist, in de ACE Service installer van Alfen. Er stond eerst iets van wat de oude aanbieder, wie weet moet er ingevuld worden bij customer Ident. number? Gaat dus om een E-Flux abonnement.[Afbeelding]
Kan veel simpeler, de stappen zijn:

1. Account aanmaken bij E-Flux als consumer.
2. E-flux bellen en vragen of ze de configuratie klaar willen zitten voor je laadpaal omdat je e-flux wilt afnemen (serienummer doorgeven van de laadpaal aan e-flux)
3. Laadpaal toevoegen in je e-flux account, eenmalig 20 euro en de maandelijkse kosten waarmee je akkoord gaat
4. Bankrekeningen invullen + locatie en kosten per kWh enz enz.
5. Klaar, je kan laden aan je laadpaal en de kosten worden doorbelast en jij krijgt het afgesproken bedrag per kWh uitgekeerd.

Je kan overigens ook alle laadsessies inzien in e-flux, kWh en hoeveel je krijgt enz.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• piet3
  • Registratie: Februari 2011
  • Nu online
Wat zijn voor tweakers hier de redenen om e-flux te nemen als laadpaalbeheerder/backoffice.

Zelf heb ik het ook e-flux sinds aanschaf van een laadpaal vorig jaar.
Dit werd aangeraden door de firma die de paal kwam plaatsen.
Ik was toen niet bekend met laadpalen, backoffice en had me ook niet ingelezen… dus heb hier geen vragen overgesteld en gewoon e-flux genomen.

Echter las ik hier op het forum over Tap.
Zij bieden ook backoffice aan, maar dan wel gratis tov e-flux aan 5,5 eur/maand.

Ik heb Tap reeds eens getest en dat ging als een fluitje van een cent.
Toen ik er over nadacht om dan mijn E-flux account op te zeggen kwam ik er achter dat als je binnen de 24maand het abonnement wil stopzetten, dat je dan sowieso de resterende duurtijd moet ophoesten..

Laat maar, ik blijf nog wel even bij E-flux tot de 24 maanden gepasseerd zijn.

TLDR: waarom betalen voor E-flux als backoffice als zr ook gratis alternatieven zijn? Mis ik iets?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inspired
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 14:22
@piet3 eflux is gewoon bekender en heeft de dienst al een stuk langer. Ook zit/zat het standaard op bepaalde palen zodat configuratie makkelijker was. Ik gebruik zelf ook Tap. Geen kosten voor mezelf en dat het per maand op te zeggen is vind ik ook prettig.

Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Om nog even terug te komen op het laadtarief en dat je daar van de belastingdienst niet op mag verdienen.. hoe zit het eigenlijk met de verliezen?

De grap is dat ik op mijn laadpaal twee MID gecertificeerde meters heb. Eentje in de laadpaal die rapporteert aan E-flux (en hier is dus de vergoeding op gebaseerd) en eentje in de meterkast. Die in de laadpaal rapporteert consequent 2% te laag, ik vermoed door verliezen in de kabel.

Dat moet je maar gewoon accepteren, dat je 2% te weinig betaald krijgt? Volgens mij zou je in dit geval een goede reden hebben voor een 2% hoger tarief.
piet3 schreef op zaterdag 1 februari 2025 @ 20:35:
TLDR: waarom betalen voor E-flux als backoffice als zr ook gratis alternatieven zijn? Mis ik iets?
Naamsbekendheid denk ik ook. Ik kende Tap ook niet. Vanuit mijn Webasto kon ik zo E-flux configureren, out of the box.

Wat is het verdienmodel van Tap? Die gooien er x bedrag per kWh bovenop? Hoeveel?

Dat e-flux een minimum contractduur heeft van 24 maanden was mij wel bekend. Stond duidelijk aangegeven bij het afsluiten.

[ Voor 31% gewijzigd door Glashelder op 01-02-2025 22:16 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

Glashelder schreef op zaterdag 1 februari 2025 @ 22:12:
Om nog even terug te komen op het laadtarief en dat je daar van de belastingdienst niet op mag verdienen.. hoe zit het eigenlijk met de verliezen?

De grap is dat ik op mijn laadpaal twee MID gecertificeerde meters heb. Eentje in de laadpaal die rapporteert aan E-flux (en hier is dus de vergoeding op gebaseerd) en eentje in de meterkast. Die in de laadpaal rapporteert consequent 2% te laag, ik vermoed door verliezen in de kabel.

Dat moet je maar gewoon accepteren, dat je 2% te weinig betaald krijgt? Volgens mij zou je in dit geval een goede reden hebben voor een 2% hoger tarief.

[...]

Naamsbekendheid denk ik ook. Ik kende Tap ook niet. Vanuit mijn Webasto kon ik zo E-flux configureren, out of the box.

Wat is het verdienmodel van Tap? Die gooien er x bedrag per kWh bovenop? Hoeveel?

Dat e-flux een minimum contractduur heeft van 24 maanden was mij wel bekend. Stond duidelijk aangegeven bij het afsluiten.
Dat hoeft niet, zie ook: JanHenk in "Thuisladen van je EV deel 2" @JanHenk kloppen die twee standpunten nog? Je stelt namelijk hier: JanHenk in "Thuisladen van je EV deel 2" dat ze iets (maar nauwelijks) zijn gewijzigd.

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASS-Ware
Glashelder schreef op zaterdag 1 februari 2025 @ 22:12:

Je kan toch gewoon de meterstanden van de meter in de meterkast bijhouden en het aantal geladen kWh’s x tarief berekenen?
Zo doe ik het.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

ASS-Ware schreef op zondag 2 februari 2025 @ 01:49:
[...]

Je kan toch gewoon de meterstanden van de meter in de meterkast bijhouden en het aantal geladen kWh’s x tarief berekenen?
Zo doe ik het.
Dat kan hier niet omdat ik ten eerste e-flux heb gekoppeld waardoor de facturering automatisch gaat. Ten tweede laden de buren hier ook af en toe hun auto op en daardoor zijn die tellers niet bruikbaar voor handmatige facturering. Zij hebben een volwaardige EV en ik slechts een PHEV dus als zij laden is het ineens 4 a 5 maal zoveel als ik :X

@True bedankt voor het linken van die reacties. Had die volgens mij al eens gelezen maar kon die niet terugvinden. Op een gegeven moment ga je aan jezelf twijfelen :p

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Inspired
@Glashelder Tap zet 10% op het ingestelde tarief als fee. Dus bij 30c moet de lader 33c betalen. Bij eflux is het EUR 5,5 per maand en een vaste opslag van 3 cent.

Qua laadverlies. Die 2% kun je natuurlijk prima plussen. Daar heb je gewoon een onderbouwing voor zo.

[ Voor 25% gewijzigd door Inspired op 02-02-2025 08:31 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JanHenk
  • Niet online
True schreef op zondag 2 februari 2025 @ 00:16:
[...]

Dat hoeft niet, zie ook: JanHenk in "Thuisladen van je EV deel 2" @JanHenk kloppen die twee standpunten nog? Je stelt namelijk hier: JanHenk in "Thuisladen van je EV deel 2" dat ze iets (maar nauwelijks) zijn gewijzigd.
Ja het stukje tekst dat ik toen heb geschreven, klopt zeker nog :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperBart
  • Nu online
Inspired schreef op zondag 2 februari 2025 @ 08:00:
@Glashelder Tap zet 10% op het ingestelde tarief als fee. Dus bij 30c moet de lader 33c betalen. Bij eflux is het EUR 5,5 per maand en een vaste opslag van 3 cent.

Qua laadverlies. Die 2% kun je natuurlijk prima plussen. Daar heb je gewoon een onderbouwing voor zo.
Bij mijn weten is de opslag niet zoals jij beschrijft, aangezien de laadpaal eigenaar al een abonnement neemt kan je met laadpasjes van andere maatschappijen zelfs aan het CPO tarief komen laden, mits je pasje zo werkt en die pasjes hebben meestal ook een abonnementskost.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Inspired
HyperBart schreef op zondag 2 februari 2025 @ 13:59:
[...]

Bij mijn weten is de opslag niet zoals jij beschrijft, aangezien de laadpaal eigenaar al een abonnement neemt kan je met laadpasjes van andere maatschappijen zelfs aan het CPO tarief komen laden, mits je pasje zo werkt en die pasjes hebben meestal ook een abonnementskost.
Bij Tap betaal je verder niks als eigenaar. Die plussen de ingestelde prijs per kWh met 10%. Bij E-Flux betaald de eigenaar EUR 5,5 per maand en komt er 3 cent bovenop de ingesteld kWh prijs. Die 3 cent betaal je alleen niet met een E-Flux pas. Het CPO tarief van de laadpaal is gewoon het ingestelde tarief + opslag.

Dit is hoe het werkt. Of bedoel je iets anders?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wereldreiziger2
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 18:08
Iemand ervaring met een Peblar Home 11kW.

Twijfel nog tussen bijv. een Peblar of Zappi. Waarbij ik een lichte voorkeur heb voor de Peblar, is wat mooier en iets goedkoper.
Peblar doet loadbalancing via Homewizard en scheelt dus weer klemmen plaatsen in een volle groepenkast.

Situatie: Volvo V60.
Max 2 fase 6,4kW laden (meer doet de auto niet).
3x25 A aansluiting.

Laad nu thuis via een Granny, maar das geklooi. Vandaar de zoektocht naar iets met een vaste kabel.

Wil kunnen laden op de stroom van de zonnepanelen, max 4 kW. Dus 2 fase 6A, overschakelen naar 1 fase of gewoon max als de accu even sneller vol moet.

De auto is wat dat betreft "dom" en kan geen max laadstroom of max SoC instellen in de auto.
SoC van de auto is wel uit te lezen via integratie in HA.
Wil het laden kunnen stoppen (via HA) als de accu op ca. 80% is. Dus het stoppen met laden zal via HA gaan lopen.
Maar hierover kan ik nog geen eenduidig antwoord vinden. Is de laadsessie makkelijk te onderbreken met een Peblar?
Of beter iets heel anders nemen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theone098
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 17:30
Volgens mij moet het onderbreken door de auto gebeuren (laden tot 80%). De laadpaal weet niet wat de status van de lading is. En als de auto dat niet weergeeft, kan je het ook niet automatiseren (via HA of anders).

Oor zover ik weet dan. Heb een Peblar home maar nog geen EV.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• piet3
  • Registratie: Februari 2011
  • Nu online
Inspired schreef op zondag 2 februari 2025 @ 15:38:
[...]

Bij Tap betaal je verder niks als eigenaar. Die plussen de ingestelde prijs per kWh met 10%. Bij E-Flux betaald de eigenaar EUR 5,5 per maand en komt er 3 cent bovenop de ingesteld kWh prijs. Die 3 cent betaal je alleen niet met een E-Flux pas. Het CPO tarief van de laadpaal is gewoon het ingestelde tarief + opslag.

Dit is hoe het werkt. Of bedoel je iets anders?
Yep, zo ervaar ik het ook.
De laadpaal eigenaar betaalt niets.
Wat anderen aan mijn paal moeten betalen, is voor mij niet relevant.
Ik heb een shell pass van de werkgever en mijn vriendin heeft een gratis tap abbo (weliswaar 6% transactiekosten per sessie)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SunshineCompany
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 24-02 10:02

SunshineCompany

Bedrijfsaccount The Sunshine Company

13.940 Wp

The Legend schreef op woensdag 29 januari 2025 @ 18:44:
[...]

Heb je dat getest? Volgens mij blijft het tot op heden bij dat veel auto’s iets met v2h / v2x ondersteunen, maar dat het in de praktijk niet werkt.
De paal zou het moeten kunnen, de auto ook. Maar ik durf het nog niet aan een paal te kopen, op de gok. Dus ben nu met een 1x5kW lader 2 auto's aan het laden..

Eigen PV systeem: 68 stuks 205 Wattpiek Suntech zonnepanelen, SMA Tripower 15000TL omvormer. Realtime opbrengst via Sunny Webbox, op onze website.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JanHenk
  • Niet online
SunshineCompany schreef op maandag 3 februari 2025 @ 15:29:
[...]

De paal zou het moeten kunnen, de auto ook. Maar ik durf het nog niet aan een paal te kopen, op de gok. Dus ben nu met een 1x5kW lader 2 auto's aan het laden..
De Enyaq (en alle andere EV's op MEB platform) vragen om een DC-lader bij birectioneel laden. Die zijn er sowieso al weinig, maar dan moet ie ook nog voldoen aan een bepaalde standaard. Volgens mij is de Wallbox Quasar (2) de enige die zou kunnen werken. Maar nog niet verkrijgbaar....

Zo'n DC-lader aan de muur zou mijn voorkeur niet hebben. Je hebt dan ook de feitelijke lader aan je muur hangen en dat is dus een flinke kast.

Verder zijn er een hoop beloftes (al jaren...) maar in feite dus nog geen 'off the shelf' producten voor Jan met de pet.

Edit: Die Quasar 2 is in 2022 al aangekondigd. We zijn nu 2025 en hij is nog steeds niet te koop. 8)7 Ik geloof het wel met die bidirectionele beloftes allemaal, laat me maar weten als het een keer echt werkt.

[ Voor 11% gewijzigd door JanHenk op 03-02-2025 15:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperBart
  • Nu online
Inspired schreef op zondag 2 februari 2025 @ 15:38:
[...]
Het CPO tarief van de laadpaal is gewoon het ingestelde tarief + opslag.
Ik dacht thans dat er geen verdere uplifts vanuit E-Flux was. Omdat het CPO tarief door de eigenaar gedefinieerd wordt. Heeft daar iemand een tariefkaart van dan? Blijf het wat verbazend vinden, omdat E-Flux heel lang alleen het mgmt van de laadpaal aanrekende.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daniel1975
  • Registratie: Februari 2025
  • Laatst online: 25-02 22:24
Wie helpt ons uit de brand? Sinds zaterdag staat er hier een schitterende Mini Cooper achter het huis. Echter, laadpaal moet nog worden geïnstalleerd (over paar weken gaat huis om naar 3F) dus laden met 230v.
Nu staat er op de lader dat die 10A is, maar in praktijk doet ie 6A.
Weet iemand hoe dit kan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperBart
  • Nu online
Daniel1975 schreef op maandag 3 februari 2025 @ 18:35:
Wie helpt ons uit de brand? Sinds zaterdag staat er hier een schitterende Mini Cooper achter het huis. Echter, laadpaal moet nog worden geïnstalleerd (over paar weken gaat huis om naar 3F) dus laden met 230v.
Nu staat er op de lader dat die 10A is, maar in praktijk doet ie 6A.
Weet iemand hoe dit kan?
Foto van de lader en type plaatje?
Beperking ingesteld op de auto?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daniel1975
Zie foto.
In de auto staat de begrenzing uit, mag hij zelf kiezen tot max 32AAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FlPuE8tD4R8t9Sm8Nn_GlkAFEVM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4CnFdWulnHyH64ERzB7vIotA.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 69% gewijzigd door Daniel1975 op 03-02-2025 18:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

Daniel1975 schreef op maandag 3 februari 2025 @ 18:53:
Zie foto.
In de auto staat de begrenzing uit, mag hij zelf kiezen tot max 32A[Afbeelding]
Zeker weten dat je 'm niet op 'low' hebt staan? Zie ook: https://www.minif56.com/t...ith-granny-charger.95822/ dat komt precies op die 6A uit namelijk.

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inspired
HyperBart schreef op maandag 3 februari 2025 @ 16:01:
[...]

Ik dacht thans dat er geen verdere uplifts vanuit E-Flux was. Omdat het CPO tarief door de eigenaar gedefinieerd wordt. Heeft daar iemand een tariefkaart van dan? Blijf het wat verbazend vinden, omdat E-Flux heel lang alleen het mgmt van de laadpaal aanrekende.
Wanneer ze dit zijn gaan doen weet ik niet. Gebruik zelf Tap. Staat zo ook gewoon vermeld op de website bij ze. 3 cent ex BTW erbij tenzij je een e-flux tag gebruikt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Daniel1975
True schreef op maandag 3 februari 2025 @ 20:41:
[...]

Zeker weten dat je 'm niet op 'low' hebt staan? Zie ook: https://www.minif56.com/t...ith-granny-charger.95822/ dat komt precies op die 6A uit namelijk.
Helaas is dat het vorige model. In de huidige staan die settings niet.
Vrees dat het een keuze van Mini is, denk dat we bij de dealer na moeten vragen.
Wordt dan tobben tot laadpunt er is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kodess
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 15:00
Daniel1975 schreef op maandag 3 februari 2025 @ 22:30:
[...]

Vrees dat het een keuze van Mini is, denk dat we bij de dealer na moeten vragen.
Zit er niet een knop op de granny charger?
De meeste granny chargers hebben een knop om te wisselen tussen 6, 8 en 10A

Enyaq iV 80 - 5135 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• guido66
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 17:20
Daniel1975 schreef op maandag 3 februari 2025 @ 22:30:
[...]

Al een ander stopcontact geprobeerd? Misschien is je stopcontact niet 100% lekker en wordt deze warm. Er hoort een temperatuursensor in de stekker te zitten, waardoor de lader mogelijk terugvalt naar 6A als deze te warm wordt.

Polestar 2 (2020) - Fiat 500e (2022) - Zappi v2 - 7250Wp SMA (2013) - 5850Wp Enphase (2021)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dioscuri
  • Laatst online: 13-10 19:55
Ik ben ook eens aan het puzzelen gegaan. Deze week mijn eerste EV geleverd gekregen met bijbehorende (zakelijke) Shell Recharge druppel en MoveMove (MTC) pas. Die laatste lijkt weinig te doen, tot nu toe twee keer geladen en de druppel dus maar gebruikt. Wel goed om te weten van die extra toeslag vanuit Shell, geeft toch een behoorlijk verschil dat onnodig voelt.

Ik heb ook een Zappi v2.1 hangen waarmee ik zakelijk wil verrekenen. Tap-account is inmiddels aangemaakt, OCPP-instellingen vanuit MyEnergi gedeeld, RFID uitgelezen en ID in Zappi toegevoegd om te koppelen aan pincode. Tarief is ook berekend en kostprijs per kWh van energieleverancier + kleine toeslag voor afschrijving ingesteld in Tap. Volgens mij ben ik zo wel aardig klaar.

Het gesprek over de tarieven en de incl./excl. BTW-bedragen doen me alleen twijfelen over de BTW en het thuisladen. In Tap moet je van tevoren aangeven of je een BTW-nummer hebt, geen BTW-nummer hebt maar het wel wil verrekenen of geen BTW wil verrekenen. Het laadpunt is alleen voor de zakelijke leaseauto en ik verdien er verder ook niet aan, dus het lijkt mij dat de laatste optie (geen BTW) de juiste is.

Toch voelt een controlevraag wel prettig, dus: iemand met meer verstand van fiscalisering dan ik, of die deze instellingen al heeft ingevuld, die dit kan bevestigen? :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ASW1
Dioscuri schreef op dinsdag 4 februari 2025 @ 21:01:

Toch voelt een controlevraag wel prettig, dus: iemand met meer verstand van fiscalisering dan ik, of die deze instellingen al heeft ingevuld, die dit kan bevestigen? :)
ik vermoed dat je om het fiscaal kloppend te maken je jezelf zou moeten aanmelden voor de KOR zodat je officieel niet btw-plichtig bent (sterker nog, als je in de KOR zit màg je geen btw berekenen).
Sommigen zitten daar sowieso nog in omdat dat gebruik van de KOR niet lang geleden nog nodig was om de btw over PV installatie terug te krijgen.

Maar ik ben ook geen fiscalist dus als iemand het beter weet hoor ik het graag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BasZer
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 12-09 14:00
ik heb een ecotap lader van het werk. Echter krijgt mijn vriendin ook een ev. Nu kan zij ook een laadpaal krijgen, maar dan hebben we twee verschillende laadpalen op de oprit. Plus dat ik twee kabels (50m) van de meterkast naar de laadpalen moet trekken.

Ik zit nu hardop te denken; Wat als ik het in eigen beheer neem? Ik verzwaar de aansluiting naar 3x35a en betaal een ecotap duo laadpaal. Ik kan nu zelf mijn prijs bepalen. Laten we zeggen 60 cent per kWh. Heeft iemand ervaring hiermee? En dan zie ik vooral beren op de weg op organisatorisch vlak (betaaltechnisch)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hmmbob
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 19:00
Dioscuri schreef op dinsdag 4 februari 2025 @ 21:01:
IDeze week mijn eerste EV geleverd gekregen met bijbehorende (zakelijke) Shell Recharge druppel en MoveMove (MTC) pas. Die laatste lijkt weinig te doen, tot nu toe twee keer geladen en de druppel dus maar gebruikt.
Wat bedoel je met dat de MoveMove weinig lijkt te doen?

Sometimes you need to plan for coincidence

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Makrolon
  • Nu online
BasZer schreef op dinsdag 4 februari 2025 @ 21:31:
ik heb een ecotap lader van het werk. Echter krijgt mijn vriendin ook een ev. Nu kan zij ook een laadpaal krijgen, maar dan hebben we twee verschillende laadpalen op de oprit. Plus dat ik twee kabels (50m) van de meterkast naar de laadpalen moet trekken.

Ik zit nu hardop te denken; Wat als ik het in eigen beheer neem? Ik verzwaar de aansluiting naar 3x35a en betaal een ecotap duo laadpaal. Ik kan nu zelf mijn prijs bepalen. Laten we zeggen 60 cent per kWh. Heeft iemand ervaring hiermee? En dan zie ik vooral beren op de weg op organisatorisch vlak (betaaltechnisch)
Ik zou in ieder geval nooit naar 3x35 gaan. Dit kan makkelijk op 3x25. Kan je er zelf niet zon zelfde lader bij kopen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• macfocus
BasZer schreef op dinsdag 4 februari 2025 @ 21:31:

Moeten allebei die auto’s tegelijk laden?
Zo nee, 1 laadpaal op 3x25A

Backoffice erop een gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BasZer
Makrolon schreef op dinsdag 4 februari 2025 @ 21:41:
[...]

Ik zou in ieder geval nooit naar 3x35 gaan. Dit kan makkelijk op 3x25. Kan je er zelf niet zon zelfde lader bij kopen?
dan moet ik alsnog 2 kabels trekken, echter heb ik geen idee hoe het betaaltechnisch werkt? Ben ik op papier een bedrijf oid

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BasZer
macfocus schreef op dinsdag 4 februari 2025 @ 21:52:
[...]

Moeten allebei die auto’s tegelijk laden?
Zo nee, 1 laadpaal op 3x25A

Backoffice erop een gaan.
wat bedoel je met backoffice?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• macfocus
BasZer schreef op dinsdag 4 februari 2025 @ 21:53:
[...]

wat bedoel je met backoffice?
E-flux oid. Ergo een service die de verrekening naar de werkgever voor je regelt.
Ergo, laadpas A, rekening naar baas A
Laadpas B, rekening naar Baas B

Ik heb ook een eigen laadpaal (Easee Charge Light, betaald via de lease, maar hij is van mij)
Daar zit een e-fluxbackoffice op.

[ Voor 17% gewijzigd door macfocus op 04-02-2025 21:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BasZer
macfocus schreef op dinsdag 4 februari 2025 @ 21:55:
[...]

E-flux oid. Ergo een service die de verrekening naar de werkgever voor je regelt.
Ergo, laadpas A, rekening naar baas A
Laadpas B, rekening naar Baas B

Ik heb ook een eigen laadpaal (Easee Charge Light, betaald via de lease, maar hij is van mij)
Daar zit een e-fluxbackoffice op.
Krijg je dan alleen prijs per kWh betaald of mag je zelf je prijs bepalen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jean-Paul Bidet
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 29-09 11:46
Hallo allemaal,

Ik wil een laadpaal aanschaffen en ik vind het lastig merk ik en zoek advies. Mijn situatie:
  1. Auto: BMW ix1 en over een paar maanden (als vervanger) een Volkswagen Tayron eHybrid (11 kW AC en 50 kW DC).
  2. Energiecontract: Dynamisch contract bij Zonneplan.
  3. Thuisaccu: Zonneplan Nexus thuisaccu (exclusief voor energiehandel).
  4. Lease en verrekening: Verrekening van leaseauto via Shell Recharge, dit moet mogelijk zijn met mijn nieuwe laadpaal.
Ik overweeg een Alfen Eve Single Pro-Line 11 kW laadpaal, omdat deze OCPP ondersteunt en dynamic load balancing biedt. Maar ik wil zeker weten dat dit de juiste keuze is.

Mijn vragen aan jullie:
  1. Werkt load balancing van de Nexus en een laadpaal goed naast elkaar, of kan dit conflicten opleveren?
  2. Hoe kan ik mijn laadpaal koppelen aan dynamische stroomprijzen? Heeft iemand ervaring met een koppeling tussen een laadpaal en een Zonneplan-dynamisch contract?
  3. Zijn er andere klanten met een soortgelijke setup (Zonneplan Nexus & dynamisch contract + laadpaal) die tegen beperkingen of voordelen zijn aangelopen?
  4. Is het goed en makkelijk in te richten om gebruik te maken van Shell Recharge?
Nu ik het zo zie staan zijn het een hoop vragen, je hoeft natuurlijk niet op alles antwoord te geven O-)

Ik ben benieuwd naar jullie ervaringen en adviezen!

Alvast bedankt. 😊
Pagina: 1 ... 158 ... 194 Laatste

Let op:
Discussie over laadpassen, facturatie e.d.: [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3. Vragen over elektrische auto's en hun bijbehorend laadvermogen in Elektrische auto's - deel 5 of de betreffende merktopics. Er is uiteraard een beetje overlap, maar specifieke vragen of opmerkingen over de inrichting van je meterkast en huisinstallatie horen in Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 2. Voor het zo goedkoop mogelijk thuisladen van je EV kan je terecht in Het grote goedkoop thuisladen van je EV topic en als laatste: voor v2g is er ook een plek: Over V2G; laden en ontladen