Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023
Al gekeken naar de kosten van verzwaren en de hogere netbeheerders kosten ? Dan is het financieel niet zo interessant meer om naar 3x35 A te gaan.BasZer schreef op dinsdag 4 februari 2025 @ 21:31:
ik heb een ecotap lader van het werk. Echter krijgt mijn vriendin ook een ev. Nu kan zij ook een laadpaal krijgen, maar dan hebben we twee verschillende laadpalen op de oprit. Plus dat ik twee kabels (50m) van de meterkast naar de laadpalen moet trekken.
Ik zit nu hardop te denken; Wat als ik het in eigen beheer neem? Ik verzwaar de aansluiting naar 3x35a en betaal een ecotap duo laadpaal. Ik kan nu zelf mijn prijs bepalen. Laten we zeggen 60 cent per kWh. Heeft iemand ervaring hiermee? En dan zie ik vooral beren op de weg op organisatorisch vlak (betaaltechnisch)
Er zijn laadpalen die je kan koppelen voor load balancing, dan kan je tegelijk laden.
Gasloos sinds 01-12-2017 zonder slotje of verwijdering, dus een "gevaarlijke situatie" volgens Liander. Verwarming met een Loria duo 6010. Pelletkachel voor de fun. EDIT 22-09-21 de (gevaarlijke) gasleiding in opdracht van Liander verwijderd.
Ja, toevallig net voor je bericht. Is idd flink aan de prijs...Erwin_83 schreef op woensdag 5 februari 2025 @ 05:48:
[...]
Al gekeken naar de kosten van verzwaren en de hogere netbeheerders kosten ? Dan is het financieel niet zo interessant meer om naar 3x35 A te gaan.
Er zijn laadpalen die je kan koppelen voor load balancing, dan kan je tegelijk laden.
Bij E-flux bepaal je die zelf.BasZer schreef op dinsdag 4 februari 2025 @ 21:58:
[...]
Krijg je dan alleen prijs per kWh betaald of mag je zelf je prijs bepalen?
Ik heb het pasje geprobeerd te scannen bij een laadpaal, maar er gebeurde niets. Dat in tegenstelling tot de Shell Recharge druppel. Had de pas ook geprobeerd uit te lezen, hier hetzelfde. Lijkt daardoor wel alsof het een "gewoon" plastic pasje is, zonder RFID-functionaliteit. Heb het pas twee keer vluchtig geprobeerd, dus eerst nog eens goed naar kijken.Hmmbob schreef op dinsdag 4 februari 2025 @ 21:33:
[...]
Wat bedoel je met dat de MoveMove weinig lijkt te doen?
@ASW1: Bedankt voor het meedenken! Ik ga er eens verder over lezen. Het klinkt voor mij wel als een extra complicerende factor voor een werknemer met een thuislaadpaal die gewoon simpelweg zijn laadkosten vergoed wil hebben door zijn werkgever. De informatie over het hele proces vind ik toch vrij versnipperd beschikbaar (al helpt dit topic
Ik heb een pas van MTC bij mijn lease PHEV, en die hadden eerst ook alleen een plastic tankpas uitgegeven. Ik moest specifiek vragen naar een pas met laadfunctie. Misschien bij MoveMove ook zo.Dioscuri schreef op woensdag 5 februari 2025 @ 08:38:
[...]
Ik heb het pasje geprobeerd te scannen bij een laadpaal, maar er gebeurde niets. Dat in tegenstelling tot de Shell Recharge druppel. Had de pas ook geprobeerd uit te lezen, hier hetzelfde. Lijkt daardoor wel alsof het een "gewoon" plastic pasje is, zonder RFID-functionaliteit. Heb het pas twee keer vluchtig geprobeerd, dus eerst nog eens goed naar kijken.
Bij mij staat nu achterop de pas ook "Laadpas" gedrukt, en de code NL-MTE-******, dat stond er eerder niet op. Misschien dat je het daaraan kan zien?
Sometimes you need to plan for coincidence
• Werkt load balancing van de Nexus en een laadpaal goed naast elkaar, of kan dit conflicten opleveren?Jean-Paul Bidet schreef op dinsdag 4 februari 2025 @ 22:02:
Hallo allemaal,
Ik wil een laadpaal aanschaffen en ik vind het lastig merk ik en zoek advies. Mijn situatie:Ik overweeg een Alfen Eve Single Pro-Line 11 kW laadpaal, omdat deze OCPP ondersteunt en dynamic load balancing biedt. Maar ik wil zeker weten dat dit de juiste keuze is.
- Auto: BMW ix1 en over een paar maanden (als vervanger) een Volkswagen Tayron eHybrid (11 kW AC en 50 kW DC).
- Energiecontract: Dynamisch contract bij Zonneplan.
- Thuisaccu: Zonneplan Nexus thuisaccu (exclusief voor energiehandel).
- Lease en verrekening: Verrekening van leaseauto via Shell Recharge, dit moet mogelijk zijn met mijn nieuwe laadpaal.
Mijn vragen aan jullie:Nu ik het zo zie staan zijn het een hoop vragen, je hoeft natuurlijk niet op alles antwoord te geven
- Werkt load balancing van de Nexus en een laadpaal goed naast elkaar, of kan dit conflicten opleveren?
- Hoe kan ik mijn laadpaal koppelen aan dynamische stroomprijzen? Heeft iemand ervaring met een koppeling tussen een laadpaal en een Zonneplan-dynamisch contract?
- Zijn er andere klanten met een soortgelijke setup (Zonneplan Nexus & dynamisch contract + laadpaal) die tegen beperkingen of voordelen zijn aangelopen?
- Is het goed en makkelijk in te richten om gebruik te maken van Shell Recharge?
![]()
Ik ben benieuwd naar jullie ervaringen en adviezen!
Alvast bedankt. 😊
De loadbalancing die op de Nexus zit is erg mild voor de rest van het huis. Zodra de loadbalancer van de Nexus het idee heeft dat er teveel stroom door de grid aansluiting gaat schakelt hij heel ver terug. Dit kan impact hebben op de financiele resultaten als de Nexus wil laden terwijl de auto al aan het laden is.
• Hoe kan ik mijn laadpaal koppelen aan dynamische stroomprijzen? Heeft iemand ervaring met een koppeling tussen een laadpaal en een Zonneplan-dynamisch contract?
Er zijn een aantal laadpalen die zelf de dynamische energieprijzen ophalen, daarnaast kun je zelf aan de slag met Home Assistant om grip te krijgen op de momenten dat de auto laadt door de EV charger zelf aan te sturen. Het is niet nodig om een koppeling te maken met Zonneplan, de basis prijzen zijn voor alle contracten gelijk, je moet alleen nog een opslag instellen.
• Zijn er andere klanten met een soortgelijke setup (Zonneplan Nexus & dynamisch contract + laadpaal) die tegen beperkingen of voordelen zijn aangelopen?
Genoeg! zie Het Zonneplan Nexus Thuisbatterij topic - deel 2. Het opladen van je auto kan het opladen van de Nexus beperken (door loadbalancing). Het voordeel van PowerPlay kun je niet krijgen omdat de ZP oplader geen OCPP ondersteunt.
• Is het goed en makkelijk in te richten om gebruik te maken van Shell Recharge?
Deze eis bepaalt dat je OCPP nodig hebt om de afrekening te kunnen doen. Het inrichten daarvan ben ik niet bekend mee.
Ik denk dat je met de Alfen een goede keuze maakt waar al veel ervaring mee is. Let er wel op dat je de juiste modules afneemt als je hem zelf wil gaan aansturen.
Ioniq 6 LR Lounge 20"
2700Wp SSW 30° @ SE2200 | 1720Wp SSW 5° @ HM-1500
Flickr | Canon 6D | 17-40mm f/4 + 50mm f/1.8 II + 70-200mm f/4 | 2x 430EX II | Sirui T005 + C10
Er zijn een paar palen die met dynamische tarieven kunnen werken out-of-the-box. In ieder geval de zappi kan dat. De Alfen niet out-of-the-box. Wel als je een externe EMS gebruikt om de Alfen aan te sturen via modbus. Zelf gebruik ik evcc (let op, kost ook wat geld eenmalig of maandelijks en vereist wat technische know-how om op te zetten) en kan ik wel aansturen op basis van dynamische tarieven.Jean-Paul Bidet schreef op dinsdag 4 februari 2025 @ 22:02:
• Energiecontract: Dynamisch contract bij Zonneplan.
Die heeft een vrij lompe load balancing toch? Als in; "11 kW or nothing". Die bovendien niet lokaal wordt aangestuurd, maar via Zonneplan cloud?• Thuisaccu: Zonneplan Nexus thuisaccu (exclusief voor energiehandel).
Ik denk dat je er gewoon voor kunt zorgen dat de load balancing van de laadpaal iets eerder ingrijpt, als die lokaal wordt aangestuurd. Eventueel instellen op 24A grid in plaats van 25A, dan pakt ie hem altijd wel eerder. En gaat de accu lekker door met z'n ding. Als dat is wat je wil.
Dat kan volgens mij ook wel met zappi, maar die heeft geen RFID lezer. Dus moet je je laadpas ID vast ingeven. Alfen kan met iedere backoffice worden ingesteld en heeft ook een RFID lezer. Ik gebruik zelf Tap Electric, werkt prima eenmaal ingesteld. Met shell Recharge pas zou ik geen E-Flux nemen in verband met blokkeerkosten etc. die Shell Recharge berekent op E-Flux CPO...• Lease en verrekening: Verrekening van leaseauto via Shell Recharge, dit moet mogelijk zijn met mijn nieuwe laadpaal.
Lijkt me een prima keuze, maar voor dynamische tarieven moet je dus met externe aansturing aan de slag. Je kunt daarvoor Home Assistant gebruiken met een integratie zoals EV Smart Charging, of dus iets als evcc.Ik overweeg een Alfen Eve Single Pro-Line 11 kW laadpaal, omdat deze OCPP ondersteunt en dynamic load balancing biedt. Maar ik wil zeker weten dat dit de juiste keuze is.
Als dat niets voor je is en je wil wel met dynamische tarieven laden, zou ik naar zappi kijken.
skoda enyaq 80 | holtkamper aero | fiscalist én techneut
Tsja, uiteindelijk is het natuurlijk helemaal niet spannend; het is hooguit tientjeswerk per maand.Dioscuri schreef op woensdag 5 februari 2025 @ 08:38:
[...]
@ASW1: Bedankt voor het meedenken! Ik ga er eens verder over lezen. Het klinkt voor mij wel als een extra complicerende factor voor een werknemer met een thuislaadpaal die gewoon simpelweg zijn laadkosten vergoed wil hebben door zijn werkgever. De informatie over het hele proces vind ik toch vrij versnipperd beschikbaar (al helpt dit topic).
Vergelijk iemand die af en toe wat spulletjes op Marktplaats verkoopt.
Zo lang je je niet aanmeldt als ondernemer hoef je sowieso geen btw af te dragen, en of je je voor dit soort marginaal gerommel zou moeten aanmelden als ondernemer, ik denk het niet, zou dit eerder onder kostenvergoeding scharen.
Eigenlijk Laadpaal bij E-flux registreren, eigen tarief bepalen (Bijvoorbeeld 60/70/80 cent) en vervolgens met de zakelijke pas (RFID) afrekenen en een maand later krijg je het terug op je rekening.BasZer schreef op dinsdag 4 februari 2025 @ 21:31:
ik heb een ecotap lader van het werk. Echter krijgt mijn vriendin ook een ev. Nu kan zij ook een laadpaal krijgen, maar dan hebben we twee verschillende laadpalen op de oprit. Plus dat ik twee kabels (50m) van de meterkast naar de laadpalen moet trekken.
Ik zit nu hardop te denken; Wat als ik het in eigen beheer neem? Ik verzwaar de aansluiting naar 3x35a en betaal een ecotap duo laadpaal. Ik kan nu zelf mijn prijs bepalen. Laten we zeggen 60 cent per kWh. Heeft iemand ervaring hiermee? En dan zie ik vooral beren op de weg op organisatorisch vlak (betaaltechnisch)
De werkgevers krijgen gewoon een factuur aan het einde van de maand.
Niet heel spannend imo
marciej123 schreef op woensdag 5 februari 2025 @ 10:47:
[...]
eigen tarief bepalen (Bijvoorbeeld 60/70/80 cent)
Als de fiscus de belastingdienst met je klaar is dan zal het inderdaad "niet meer zo spannend zijn" tussen de billetjes neenNiet heel spannend imo
Peblar ligt inmiddels thuis. Binnenkort maar eens aan (laten) sluiten. Bedankt voor het delen van de ervaringen!koekjah schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 13:20:
[...]
Hier ook de Peblar besteld, ophangen is écht eenvoudig en met het juiste materiaal in een uurtje gebeurd inclusief het instellen. Ook de meterkast zelf aangepast en kabels gelegd, dus was in totaal iets meer tijd kwijt. Maar als je een beetje handig bent kun je dat geld zoveel beter besteden.
Prijs per kWh. Je kunt zelf een tarief instellen maar alles boven de prijs die jij betaald per kWh ziet de belastingdienst als verkapt loon.BasZer schreef op dinsdag 4 februari 2025 @ 21:58:
[...]
Krijg je dan alleen prijs per kWh betaald of mag je zelf je prijs bepalen?
Dat is onjuist. Als je zelf de laadpaal hebt bekostigd iig. Zoek anders op bijdragen van @JanHenk_Chris_ schreef op woensdag 5 februari 2025 @ 13:53:
[...]
Prijs per kWh. Je kunt zelf een tarief instellen maar alles boven de prijs die jij betaald per kWh ziet de belastingdienst als verkapt loon.
Tibber, Gasloos sinds 2017, Nibe F1155, 12.4kWp 30° O/W + 4.4kWp 0°, 3x Victron MP2-5000 + 60 kWh
Omdat ik wist waar ik 'm kon vinden gratis en voor niets: JanHenk in "Thuisladen van je EV deel 2"_Chris_ schreef op woensdag 5 februari 2025 @ 13:53:
[...]
Prijs per kWh. Je kunt zelf een tarief instellen maar alles boven de prijs die jij betaald per kWh ziet de belastingdienst als verkapt loon.
@teacher misschien kan die een pin krijgen? (en deze: Gerardus1956 in "Thuisladen van je EV deel 2" van de pin af?)
VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente
Hmm, dat staat er allemaal niet op. De gegevens die ik zie lijken op een verkapte creditcard met naam, nummer van 19 tekens, CVC-code, vervaldatum, kenteken. Helemaal niets wijst erop dat dit een laadpas is i.p.v. een tankpas. Puntje dus om na te vragen bij de wagenparkbeheerder en collega's. Vooral als Shell meer toeslag rekent t.o.v. MTC/MoveMove. Daar heb ik zelf weliswaar geen last van, maar ik denk graag mee.Hmmbob schreef op woensdag 5 februari 2025 @ 08:59:
[...]
Ik heb een pas van MTC bij mijn lease PHEV, en die hadden eerst ook alleen een plastic tankpas uitgegeven. Ik moest specifiek vragen naar een pas met laadfunctie. Misschien bij MoveMove ook zo.
Bij mij staat nu achterop de pas ook "Laadpas" gedrukt, en de code NL-MTE-******, dat stond er eerder niet op. Misschien dat je het daaraan kan zien?
Ja, voorkant ziet er zo uit, ALS het ook een laadpas is zie je het achterop:Dioscuri schreef op woensdag 5 februari 2025 @ 15:19:
[...]
Hmm, dat staat er allemaal niet op. De gegevens die ik zie lijken op een verkapte creditcard met naam, nummer van 19 tekens, CVC-code, vervaldatum, kenteken. Helemaal niets wijst erop dat dit een laadpas is i.p.v. een tankpas. Puntje dus om na te vragen bij de wagenparkbeheerder en collega's. Vooral als Shell meer toeslag rekent t.o.v. MTC/MoveMove. Daar heb ik zelf weliswaar geen last van, maar ik denk graag mee.Misschien is dat meedenken ook iets teveel als ik tarieven van 60/70/80 cent zie, want ik zit al te twijfelen over een tarief dat de helft daarvan is...
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/EoRkLDhQES3LkAMBhDHxNUVN.jpg?f=user_large)
Sometimes you need to plan for coincidence
Ik reken 0,37 ex. en daar verdien ik per saldo iets op (maar daar wil ik dan ook de laadpaal en back-office mee terug verdienen). En ik zit dynamisch, dus het risico is voor mij.Dioscuri schreef op woensdag 5 februari 2025 @ 15:19:
[...]
Misschien is dat meedenken ook iets teveel als ik tarieven van 60/70/80 cent zie, want ik zit al te twijfelen over een tarief dat de helft daarvan is...
60 tot 70 c is wel veel hoor voor thuis laden. Zeker als snelladen langs de snelweg 0,69 is.
Dank. Maar is er ook enige onderbouwing bij de fiscus te vinden? Ik kan het namelijk niet vinden.True schreef op woensdag 5 februari 2025 @ 14:09:
[...]
Omdat ik wist waar ik 'm kon vinden gratis en voor niets: JanHenk in "Thuisladen van je EV deel 2"
@teacher misschien kan die een pin krijgen? (en deze: Gerardus1956 in "Thuisladen van je EV deel 2" van de pin af?)
Je kunt de kosten van de laadpaal door je WG van de bijtelling laten aftrekken. Dan hoeft je WG niet te betalen voor jouw laadpaal middels een (arbitraire)opslag op het kWh tarief (die in sommige gevallen hier niet eens met de WG is afgesproken).V_ger schreef op woensdag 5 februari 2025 @ 14:06:
[...]
Dat is onjuist. Als je zelf de laadpaal hebt bekostigd iig. Zoek anders op bijdragen van @JanHenk
KIA eNiro Dynamic 64kWh, Zappi V2 3-fasen, 7400 Wp PV SolarEdge 1-fase, WP L/W 1-fase
Dat kan helemaal niet altijd.DonJuape schreef op woensdag 5 februari 2025 @ 18:01:
[...]
Je kunt de kosten van de laadpaal door je WG van de bijtelling laten aftrekken. Dan hoeft je WG niet te betalen voor jouw laadpaal middels een (arbitraire)opslag op het kWh tarief (die in sommige gevallen hier niet eens met de WG is afgesproken).
Maak je ook afspraken met je WG bij welke openbare palen je wel en niet mag laden dan?
Als je hem zelf plaatst en exploiteert ben jij dus gewoon een CPO. En een laadpas is een laadpas. Sommige passen hebben bepaalde tarief afspraken.
Tibber, Gasloos sinds 2017, Nibe F1155, 12.4kWp 30° O/W + 4.4kWp 0°, 3x Victron MP2-5000 + 60 kWh
Als je het zo ziet dan moet je over de inkomsten van je paal belasting betalen. En dat zal je wel niet doen, dus mag je alleen werkelijke kosten rekenen.V_ger schreef op woensdag 5 februari 2025 @ 18:11:
[...]
Dat kan helemaal niet altijd.
Maak je ook afspraken met je WG bij welke openbare palen je wel en niet mag laden dan?
Als je hem zelf plaatst en exploiteert ben jij dus gewoon een CPO. En een laadpas is een laadpas. Sommige passen hebben bepaalde tarief afspraken.
13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte
KG 204:2024:13. Lees vooral de beschouwing._Chris_ schreef op woensdag 5 februari 2025 @ 17:22:
[...]
Dank. Maar is er ook enige onderbouwing bij de fiscus te vinden? Ik kan het namelijk niet vinden.
De fiscus is aan dit (openbare) standpunt van de kennisgroep gebonden. Maar de belastingplichtige niet. Die kan ook een andere mening zijn toegedaan… In casu is overigens de werkgever de belastingplichtige, wanneer het over een werknemer-werkgever relatie gaat.
Werkgevers lopen, als zij niet administreren op welke wijze en aan wie zij laadkosten vergoeden, het risico op een naheffingsaanslag. Als werknemer loop je dit risico niet… Als er veel werknemers zijn, kan dat voor een werkgever best in de papieren lopen.
Ik rij een BMW iX1 die op 3 fase laadt (3x16A, 11kW).
Nu is het zo dat we komende periode voor een jaar lang een auto als we auto lenen (familie gaat een jaar reizen). Dit is echter een 1-fase auto die maximaal 29A / 6,6kW kan laden.
De laadpaal kan 1-fase 32A maximaal leveren en heeft P1-loadbalancing, maar mijn 3-fase aansluiting gaat tot 25A per fase.
Ik zou de 3x16A aardlekautomaat kunnen wisselen met een 3x25A aardlekautomaat en de paal bijv. Op maximaal 22A kunnen instellen (inclusief loadbalancing) maar ja dan voldoe ik niet aan selectiviteit.
Overigens gaat deze auto vooral vanaf 21:00 tot 05:00 uur laden.
Of toch maar accepteren dat die auto dan met 3,7kW laadt?
[ Voor 4% gewijzigd door Griffin2k op 05-02-2025 19:42 ]
Zonnepanelen 3950Wp - DMEGC 6x395Wp (ZW 2°) + DMEGC 4x395Wp (ZW 28°) - Solis 3.6 ; Easee Charge Lite 11kW + Easee Equalizer (Load Balancing) ; BMW iX1
Je WG (salarisadministratie) moet er inderdaad wel aan mee willen werken maar dan kan het altijd. Kost ze niks behalve wat moeite.V_ger schreef op woensdag 5 februari 2025 @ 18:11:
[...]
Dat kan helemaal niet altijd.
Openbare laadpaal is niet dezelfde situatie. Daar krijg je de gewoon de kosten vergoed door je WG en jij krijgt niks extra. Bij thuisladen met een opslag betaalt de WG jouw elektriciteitskosten plus nog iets aan jou. Als je dat zo afspreekt is dat natuurlijk prima. Veel tweakers doen dat ongevraagd en dat vind ik persoonlijk niet netjes.
KIA eNiro Dynamic 64kWh, Zappi V2 3-fasen, 7400 Wp PV SolarEdge 1-fase, WP L/W 1-fase
Als je dynamische tarieven hebt zou ik even kijken naar andere oplossingen, want dan wil je sneller & korter kunnen laden, anders is 8 uur x 3,7 kW = 29 kWh, is dat voldoende voor de dagelijkse ritten? Zo ja, prima dan toch?Griffin2k schreef op woensdag 5 februari 2025 @ 19:40:
Replace fear of the unknown with curiosity | 36 (+16 incoming) kWh thuisaccu | 2 EV's: 136 kWh capaciteit | 10.660 Wp zonnepanelen
Belangrijk is welke bekabeling er ligt tussen de meterkast en je lader. Als die dik genoeg is dan kan je prima een 25 ampère automaat plaatsen. Je hebt immers loadbalancing.Griffin2k schreef op woensdag 5 februari 2025 @ 19:40:
Zijn er mensen die ervaring hebben met zowel 1 als 3-fase laden op dezelfde laadpaal thuis?
Ik rij een BMW iX1 die op 3 fase laadt (3x16A, 11kW).
Nu is het zo dat we komende periode voor een jaar lang een auto als we auto lenen (familie gaat een jaar reizen). Dit is echter een 1-fase auto die maximaal 29A / 6,6kW kan laden.
De laadpaal kan 1-fase 32A maximaal leveren en heeft P1-loadbalancing, maar mijn 3-fase aansluiting gaat tot 25A per fase.
Ik zou de 3x16A aardlekautomaat kunnen wisselen met een 3x25A aardlekautomaat en de paal bijv. Op maximaal 22A kunnen instellen (inclusief loadbalancing) maar ja dan voldoe ik niet aan selectiviteit.
13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte
Ik heb destijds 5x4mm2 laten aanleggen 👍Makrolon schreef op woensdag 5 februari 2025 @ 21:17:
[...]
Belangrijk is welke bekabeling er ligt tussen de meterkast en je lader. Als die dik genoeg is dan kan je prima een 25 ampère automaat plaatsen. Je hebt immers loadbalancing.
Zonnepanelen 3950Wp - DMEGC 6x395Wp (ZW 2°) + DMEGC 4x395Wp (ZW 28°) - Solis 3.6 ; Easee Charge Lite 11kW + Easee Equalizer (Load Balancing) ; BMW iX1
Dat zijn ze bij mij al 8 maanden lang aan het uitzoeken….DonJuape schreef op woensdag 5 februari 2025 @ 18:01:
[...]
Je kunt de kosten van de laadpaal door je WG van de bijtelling laten aftrekken. Dan hoeft je WG niet te betalen voor jouw laadpaal middels een (arbitraire)opslag op het kWh tarief (die in sommige gevallen hier niet eens met de WG is afgesproken).
Ik wacht er niet op.
Het duurde bij mij ook een paar maanden maar daar had ik me op ingesteld. De kortste weg was bij ons het payroll bedrijf (of degene die mutaties aanlevert aan het payroll bedrijf).macfocus schreef op donderdag 6 februari 2025 @ 08:23:
[...]
Dat zijn ze bij mij al 8 maanden lang aan het uitzoeken….
Ik wacht er niet op.
Youtube: YouTube: Thuis laden zonder oprit: ZO KAN HET WEL
Apple: https://podcasts.apple.co...682866530?i=1000689547967
Spotify: https://open.spotify.com/...si=NBFRdBY4SkaAXgI_LRln6w
Artikeltje hierover: https://www.rtl.nl/nieuws...o-laadarm-kabelgoot-tegel
Mijn vriendin werkt op een boekhoud/accountants kantoor en die zeggen dat het kan/mag.DonJuape schreef op donderdag 6 februari 2025 @ 09:12:
[...]
Het duurde bij mij ook een paar maanden maar daar had ik me op ingesteld. De kortste weg was bij ons het payroll bedrijf (of degene die mutaties aanlevert aan het payroll bedrijf).
Mijn werkgever, hun salarisverwerker en hun accountant komen er niet uit....
Ergo er is geen duidelijke jurisprudentie over neem ik dan maar aan. Of mijn werkgever is klant bij het verkeerde bedrijf....
En hoe werkt dat dan precies? Kan je de kosten van de laadpaal over meerdere maanden van je bijtelling laten aftrekken? (dus bijvoorbeeld 12 maanden en dan 1/12e van de kosten van de laadpaal?) Want als het maar eenmalig kan schiet je daar hooguit eenmalig de bijtelling van je auto mee op (de bijtelling mag niet negatief zijn)DonJuape schreef op woensdag 5 februari 2025 @ 18:01:
[...]
Nou ja, dat gebeurd toch ook bij openbare laadpalen? De exploiteurs daarvan vragen het ook niet vooraf aan je werkgever?DonJuape schreef op woensdag 5 februari 2025 @ 20:33:
[...] Veel tweakers doen dat ongevraagd en dat vind ik persoonlijk niet netjes.
[ Voor 18% gewijzigd door ST10©DE op 06-02-2025 11:45 ]
"Ik heb een hekel aan thuiswerken". Hendrik, 36 jaar, brandweerman.
Zie handboek loonheffingen 2024 (meest recente versie).macfocus schreef op donderdag 6 februari 2025 @ 11:23:
[...]
Mijn vriendin werkt op een boekhoud/accountants kantoor en die zeggen dat het kan/mag.
Mijn werkgever, hun salarisverwerker en hun accountant komen er niet uit....
Ergo er is geen duidelijke jurisprudentie over neem ik dan maar aan. Of mijn werkgever is klant bij het verkeerde bedrijf....
Kortom, het kan en mag. Maar, je moet dit van tevoren vastgelegd hebben. In algemene autoleaseregeling (die voor iedere werknemer gelden) of in een separate overeenkomst met de betreffende berijder. Ik snap wel dat payrolling / accountant van werkgever niet zomaar e.e.a. met de loonheffingen gaan verrekenen zonder dat ze een overeenkomst of iets dergelijks hebben.quote: Handboek loonheffingen 2024, 23.3.7Een eventuele eigen bijdrage van de werknemer voor het privégebruik die u inhoudt op zijn nettoloon, trekt u af van de waarde van het privégebruik. Voorwaarden zijn dat de bijdrage bestemd is voor het privégebruik en u dat vooraf met uw werknemer hebt afgesproken.
[...]
Verder moet u onderscheid maken tussen betalingen aan u en betalingen aan derden. Betaalt uw werknemer een bedrag aan derden, bijvoorbeeld voor het wassen van de auto in de wasstraat, dan komt dat bedrag niet in mindering op de waarde van het privégebruik auto (en leidt dus niet tot een lagere bijtelling). De bijtelling wordt alleen lager als u met uw werknemer hebt afgesproken dat hij de betaling aan derden voor u of namens u doet en u die betaling verrekent als bijdrage voor het privégebruik. In dat geval mag u de betaling niet vergoeden.
Bijtelling mag op jaarbasis niet negatief zijn, maar in een betreffende maand kan het wel.ST10©DE schreef op donderdag 6 februari 2025 @ 11:43:
[...]
En hoe werkt dat dan precies? Kan je de kosten van de laadpaal over meerdere maanden van je bijtelling laten aftrekken? (dus bijvoorbeeld 12 maanden en dan 1/12e van de kosten van de laadpaal?) Want als het maar eenmalig kan schiet je daar hooguit eenmalig de bijtelling van je auto mee op (de bijtelling mag niet negatief zijn)
Maar waar gaan deze links allemaal inhoudelijk over?dextertje schreef op donderdag 6 februari 2025 @ 11:01:
Voor wie welk thuis wil laden, maar geen eigen oprit heeft, is dit wellicht wel interessant, Podcast van de Groene Nerds over thuisladen zonder oprit:
Youtube: YouTube: Thuis laden zonder oprit: ZO KAN HET WEL
Apple: https://podcasts.apple.co...682866530?i=1000689547967
Spotify: https://open.spotify.com/...si=NBFRdBY4SkaAXgI_LRln6w
Artikeltje hierover: https://www.rtl.nl/nieuws...o-laadarm-kabelgoot-tegel
Want 'thuisladen zonder oprit' lijkt mij wel heel kort door de bocht, zou je er iets meer over willen delen zonder dat ik zelf op zoek moet gaan en dingen moet gaan bekijken?
Ze hebben het bij ons inderdaad over meer maanden verdeeld. Zoals @JanHenk ook zegt mag op jaarbasis niet negatief zijn. Het is bij ons niet vastgelegd maar er is wel meer waar ze aan moeten wennen m.b.t. elektrisch rijden...ST10©DE schreef op donderdag 6 februari 2025 @ 11:43:
[...]
En hoe werkt dat dan precies? Kan je de kosten van de laadpaal over meerdere maanden van je bijtelling laten aftrekken? (dus bijvoorbeeld 12 maanden en dan 1/12e van de kosten van de laadpaal?) Want als het maar eenmalig kan schiet je daar hooguit eenmalig de bijtelling van je auto mee op (de bijtelling mag niet negatief zijn)
[...]
De kop van het RTL-artikel luidt: "Gemeenten worstelen met wirwar aan laadkabels op en boven de stoep".True schreef op donderdag 6 februari 2025 @ 12:01:
[...]
Maar waar gaan deze links allemaal inhoudelijk over?
Want 'thuisladen zonder oprit' lijkt mij wel heel kort door de bocht, zou je er iets meer over willen delen zonder dat ik zelf op zoek moet gaan en dingen moet gaan bekijken?
Samengevat gaat het over de verschillende regels in de verschillende gemeenten, de Groene Nerds pleiten ervoor dat er een meer uniform beleid komt en dat gemeenten dit niet simpelweg moeten verbieden.
Goede nieuws is dat er al een richtlijn voor gemeenten is. De link verwijst overigens naar de richtlijn van de gemeente Oostzaan, dus ik weet niet precies of dit een foutje is of dat de gemeente Oostzaan de landelijke richtlijn heeft overgenomen.
En wat ik zelf het meest opvallende vond: Vattenfall (als CPO) heeft blijkbaar bedongen bij de gemeente Roosendaal of Rozendaal dat het gemeentebeleid is dat mensen niet hun eigen laadkabel mogen gebruiken in de openbare ruimte.
edit: link naar dit laatste stukje op YouTube: YouTube: Thuis laden zonder oprit: ZO KAN HET WEL (31:58)
[ Voor 6% gewijzigd door dextertje op 06-02-2025 13:28 ]
Nee maar als jij een hoger tarief gaat rekenen, stiekem, is dat eigenlijk gewoon extra loon. Dan moet je een vent zijn en je wg gaan vragen om extra loon als je vind dat je niet genoeg verdiend. Niet op slinkse wijze proberen extra geld uit je werkgever te trekken.ST10©DE schreef op donderdag 6 februari 2025 @ 11:43:
[...]
[...]
Nou ja, dat gebeurd toch ook bij openbare laadpalen? De exploiteurs daarvan vragen het ook niet vooraf aan je werkgever?
Het argument dat het openbaar duurder is en je werkgever al bespaard slaat natuurlijk helemaal nergens op.
Dit heeft toch niks met loon te maken? Als je op eigen kosten een laadpaal laat plaatsen en een service levert, is het toch normaal dat je daar geld voor vraagt?Makrolon schreef op donderdag 6 februari 2025 @ 14:16:
[...]
Nee maar als jij een hoger tarief gaat rekenen, stiekem, is dat eigenlijk gewoon extra loon. Dan moet je een vent zijn en je wg gaan vragen om extra loon als je vind dat je niet genoeg verdiend. Niet op slinkse wijze proberen extra geld uit je werkgever te trekken.
Het argument dat het openbaar duurder is en je werkgever al bespaard slaat natuurlijk helemaal nergens op.
Als je vindt dat een leasende werknemer met laadkosten vergoeding door de WG hetzelfde is als een laadpaalexploitant dan zijn we denk ik uitgepraat.ST10©DE schreef op donderdag 6 februari 2025 @ 11:43:
[...]
Nou ja, dat gebeurd toch ook bij openbare laadpalen? De exploiteurs daarvan vragen het ook niet vooraf aan je werkgever?
een laadpaal schrijf je af in 10 jaar, dus 10 jaar lang 10% van de aanschaf en installatie.ST10©DE schreef op donderdag 6 februari 2025 @ 11:43:
[...]
En hoe werkt dat dan precies? Kan je de kosten van de laadpaal over meerdere maanden van je bijtelling laten aftrekken? (dus bijvoorbeeld 12 maanden en dan 1/12e van de kosten van de laadpaal?)
De vraag ging over het aftrekken van de bijtelling. Dat moet in 1 jaar.ASS-Ware schreef op vrijdag 7 februari 2025 @ 00:43:
[...]
een laadpaal schrijf je af in 10 jaar, dus 10 jaar lang 10% van de aanschaf en installatie.
Wat is een WG?DonJuape schreef op woensdag 5 februari 2025 @ 18:01:
[...]
Inmiddels is daar (in Nijmegen) een update op. Je kunt nu een kabelgoot aanvragen (op diezelfde link: https://www.nijmegen.nl/d...n-elektrische-voertuigen/). Ik was er zelf snel bij, begin januari dit jaar, met aanvragen en de goot ligt er nu sinds woensdag en zou €400,- moeten gaan kosten voor mij. Meterkast is al voorbereid voor een laadpaal dus nu vlot bestellen. Ik denk dat ik voor een Zappi V2.1 ga (ivm out-of-the-box laden op basis van dynamische tarieven en eigen zonnepaal opbrengst).dextertje schreef op maandag 15 januari 2024 @ 16:28:
[...]
In Nijmegen is het tegenwoordig ook verboden: je mag niet op een publieke parkeerplaats de auto laden vanaf je eigen laadpaal. Op welke manier dan ook... (https://www.nijmegen.nl/d...n-elektrische-voertuigen/).
In 2022 (toen hebben we de laadpaal ook aangeschaft) mocht het overigens wel gewoon: https://archief06.archief...opladen-elektrische-auto/
Wel twijfel ik nog tussen een vaste kabel of gewoon socket met eigen kabel. De paal komt in de voortuin dus ik ben met een vaste kabel ergens wel bang voor vandalisme (mensen die de kabel gaan afrollen en over de stoep leggen bijvoorbeeld). Is dat een reeële angst of denk ik veel te pessimistisch? Andere voor- of tegenargumenten hoor ik ook graag. Heb zelf een Tesla auto dus de Tesla Wall Connector is ook nog wel een kandidaat (die heeft altijd een vaste kabel), maar vind het niet ideaal als ik 3rd-party software nodig heb voor het dynamisch laden.
Grillmeister
De reden dat mijn elektricien voorstelde er een met een socket te pakken, vandalisme.RoofTurkey schreef op vrijdag 7 februari 2025 @ 14:31:
Wel twijfel ik nog tussen een vaste kabel of gewoon socket met eigen kabel. De paal komt in de voortuin dus ik ben met een vaste kabel ergens wel bang voor vandalisme (mensen die de kabel gaan afrollen en over de stoep leggen bijvoorbeeld). Is dat een reeële angst of denk ik veel te pessimistisch?
Hier ligt mijn privéparkeerplaats ook direct aan de straat, genoeg mensen zonder verstand die dit gewoon doen.
Normaal pleit ik altijd voor een vaste kabel. Maar in jouw situatie zou ik een socket wel overwegen als hij echt aan de straat hangt en je denkt dat er mensen iets mee gaan doen.RoofTurkey schreef op vrijdag 7 februari 2025 @ 14:31:
[...]
Inmiddels is daar (in Nijmegen) een update op. Je kunt nu een kabelgoot aanvragen (op diezelfde link: https://www.nijmegen.nl/d...n-elektrische-voertuigen/). Ik was er zelf snel bij, begin januari dit jaar, met aanvragen en de goot ligt er nu sinds woensdag en zou €400,- moeten gaan kosten voor mij. Meterkast is al voorbereid voor een laadpaal dus nu vlot bestellen. Ik denk dat ik voor een Zappi V2.1 ga (ivm out-of-the-box laden op basis van dynamische tarieven en eigen zonnepaal opbrengst).
Wel twijfel ik nog tussen een vaste kabel of gewoon socket met eigen kabel. De paal komt in de voortuin dus ik ben met een vaste kabel ergens wel bang voor vandalisme (mensen die de kabel gaan afrollen en over de stoep leggen bijvoorbeeld). Is dat een reeële angst of denk ik veel te pessimistisch? Andere voor- of tegenargumenten hoor ik ook graag. Heb zelf een Tesla auto dus de Tesla Wall Connector is ook nog wel een kandidaat (die heeft altijd een vaste kabel), maar vind het niet ideaal als ik 3rd-party software nodig heb voor het dynamisch laden.
Ik vind het een rare conclusie. Die vergelijking maak ik überhaupt niet. En wat versta jij onder een laadkostenvergoeding?DonJuape schreef op donderdag 6 februari 2025 @ 15:17:
[...]
Als je vindt dat een leasende werknemer met laadkosten vergoeding door de WG hetzelfde is als een laadpaalexploitant dan zijn we denk ik uitgepraat.
Wegens recente verhuizing zou ik graag zelf een laadpaal installeren om mijn peugeot e-208 goedkoper en gemakkelijker op te laden. Mijn oom (heeft zelf een Easee charge lite lader thuis geïnstalleerd) wil me hierbij helpen maar ik zou graag alles dubbel checken en kijken of het nog wat beter/goedkoper/betere prijs-kwaliteit kan. De situatie is als volgt:
Achter mijn huis is een eigen parkeerplaats (mandelig terrein) onder beheer van de VVE, er zijn al meerdere mensen die een laadpaal neergezet hebben dus dat zou geen probleem moeten zijn. Ik moet het alleen nog aan de buren vragen aangezien mijn woning net geen vrije doorgang naar het mandelig terrein heeft. Ik schat de lengte in op zo'n 50 meter:
:strip_exif()/f/image/tzW4BegdogKr6fTCtCd8Z5u9.png?f=user_large)
Hiervoor wil ik het volgende aanschaffen (en waarom):
- Eassee charge lite + Tibber Pulse (Vanwege grid rewards bij Tibber)
-Attema 20A krachtgroep B-karakteristiek
(B-karakteristiek krachtgroep gekozen vanwege het feit dat de maximale kabellengte gehalveerd wordt bij keuze voor een C-karakteristiek. Ook zit er al een aardlek in de lader: "Ingebouwde aardlekschakelaar voor aardlekbeveiliging 30 mA AC/6 mA apparaat voor aardlekstroomdetectie".)
(20A krachtgroep i.p.v. 16A omdat ik onderstaande tegenkwam: "Een vuistregel is om bij een groep met een gelijktijdigheidsfactor van 1, de automaat maximaal 80% continue te belasten. Dus als je een laadpaal wilt aansluiten van 11kW, dan heb je een automaat nodig van 20A.")
- 50 Meter 4 aderige YMVK-AS grondkabel 6MM
(zou volgens mij goed genoeg moeten zijn voor 22KW in de toekomst)
(Als ik het goed heb sluit je dan de aardlitze aan op de laadpaal en meterkast, dus geen aardedraad nodig)
- 50 Meter mantelbuis 40MM (Lijkt me dik genoeg voor een kabel van 17.2MM )
- Attema-click-mate-nxt-bedradingsset-3-fasen-30-cm (Draden om de krachtgroep aan te sluiten)
De meterkast heeft al een plekje voor een krachtgroep, hoef alleen de aardlitze bovenin aan te sluiten en vier draden onderin de meterkast:
/f/image/19UCmoppntMIoSI1QaChXPkG.png?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/PgXhGA2kEqWtDsUfsqjKSkB9.jpg?f=fotoalbum_large)
Zie ik nog iets over het hoofd? Zouden jullie hier nog iets aan veranderen?
[ Voor 4% gewijzigd door Kaastengel op 07-02-2025 22:05 ]
Persoonlijk ben ik van mening dat je je vraag beter hier: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 3 kunt stellen, daar kom je wat meer elektra-experts tegen en in dit topic meer de eenmalige doe-het-zelfers.Kaastengel schreef op vrijdag 7 februari 2025 @ 22:02:
Beste Tweakers,
Wegens recente verhuizing zou ik graag zelf een laadpaal installeren om mijn peugeot e-208 goedkoper en gemakkelijker op te laden. Mijn oom (heeft zelf een Easee charge lite lader thuis geïnstalleerd) wil me hierbij helpen maar ik zou graag alles dubbel checken en kijken of het nog wat beter/goedkoper/betere prijs-kwaliteit kan. De situatie is als volgt:
Achter mijn huis is een eigen parkeerplaats (mandelig terrein) onder beheer van de VVE, er zijn al meerdere mensen die een laadpaal neergezet hebben dus dat zou geen probleem moeten zijn. Ik moet het alleen nog aan de buren vragen aangezien mijn woning net geen vrije doorgang naar het mandelig terrein heeft. Ik schat de lengte in op zo'n 50 meter:
[Afbeelding]
(B-karakteristiek krachtgroep gekozen vanwege het feit dat de maximale kabellengte gehalveerd wordt bij keuze voor een C-karakteristiek. Ook zit er al een aardlek in de lader: "Ingebouwde aardlekschakelaar voor aardlekbeveiliging 30 mA AC/6 mA apparaat voor aardlekstroomdetectie".)
(20A krachtgroep i.p.v. 16A omdat ik onderstaande tegenkwam: "Een vuistregel is om bij een groep met een gelijktijdigheidsfactor van 1, de automaat maximaal 80% continue te belasten. Dus als je een laadpaal wilt aansluiten van 11kW, dan heb je een automaat nodig van 20A.")
(Als ik het goed heb sluit je dan de aardlitze aan op de laadpaal en meterkast, dus geen aardedraad nodig)
- Attema-click-mate-nxt-bedradingsset-3-fasen-30-cm (Draden om de krachtgroep aan te sluiten)
De meterkast heeft al een plekje voor een krachtgroep, hoef alleen de aardlitze bovenin aan te sluiten en vier draden onderin de meterkast:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Wat je mist: stukje groen-gele tape om de aardlitze netjes in te tapen met de juiste kleuren
It is what it is.If you can't change it, deal with it!
Ik zou meteen 2 netwerkkabels meenemen. Zijn de kosten niet en dan kom je die in elk geval nooit tekort. Soms is 1 genoeg, sommige palen willen er 2 (aansluiten op P1 poort slimme meter en UTP)Kaastengel schreef op vrijdag 7 februari 2025 @ 22:02:
Beste Tweakers,
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
WP: Remeha Elga Ace 6kW. PV: 14 x 310 wp Suntech + 10 x 380 wp Q-Cells, micro omvormers IQ7 & IQ7+ Enphase.
Je kabel moet ook beveiligd zijn met een aardlek. Tenzij je weet dat de aardverspreidingsweerstand laag genoeg is. En ik vermoed dat je dat niet weet.Kaastengel schreef op vrijdag 7 februari 2025 @ 22:02:
Beste Tweakers,
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Als je een ymvk as kabel neemt hoeft die niet in mantelbuis. Zou eerder de mantelbuis er leeg naast leggen mocht er ooit nog utp naar de lader moeten.
Ah check, wellicht dat mijn elektricien dat dan ook voorstelt. Zelf nooit verhalen gehoord dat het mis ging, maar tegelijkertijd woon ik ook niet in een wijk met veel palen (en wel regelmatig politie optredensHolzschuh schreef op vrijdag 7 februari 2025 @ 16:43:
[...]
De reden dat mijn elektricien voorstelde er een met een socket te pakken, vandalisme.
Hier ligt mijn privéparkeerplaats ook direct aan de straat, genoeg mensen zonder verstand die dit gewoon doen.
Ja precies. Wellicht is er nog wel iets van een vergrendel systeem te bedenken, maar ik neig nu wel naar een socket.Makrolon schreef op vrijdag 7 februari 2025 @ 18:38:
[...]
Normaal pleit ik altijd voor een vaste kabel. Maar in jouw situatie zou ik een socket wel overwegen als hij echt aan de straat hangt en je denkt dat er mensen iets mee gaan doen.
Grillmeister
Ik heb in 2020 een laadpaal van New Motion laten plaatsen bij mijn lease auto. Nu verloopt het contract eind deze maand van de auto en heb ik een nieuwe besteld, ditmaal zonder laadpaal omdat ik die al heb.
Nu kwam ik er alleen achter dat met mijn laadpaal, de home advanced, ook een abonnement zit inbegrepen, en ook dat gaat verlopen eind deze maand. Nu heb ik voor de nieuwe auto niks afgesloten bij de leasemaatschappij omdat ik dacht dat ik gewoon door kon met mijn laadpaal. Maar nu vraag ik me af:
1. Wat zat er in dat abonnement van New Motion? Ik kan hier namelijk niks over terug vinden.
2. Werkt mijn laadpaal nog wel na einde deze maand? Of moet ik dan weer een abonnement afsluiten
3. Sluit, tegenwoordig Shell Recharge, deze abonnement ook af met particulieren? Ik had namelijk ook automatische stroom vergoeding via mijn werkgever
Als je gewoon blijft door leasen bij dezelfde leasemaatschappij dan zou dat toch gewoon door moeten lopen? Wellicht contact opnemen met LM om te zorgen dat het door laten lopen? The New Motion is tegenwoordig Shell Recharge. Zelf heb ik ook een TNM laaddruppel maar ik declareer handmatig met de MTC app van Arval omdat ik een Zappi heb.tc_bakker schreef op zaterdag 8 februari 2025 @ 17:14:
Hallo
Ik heb in 2020 een laadpaal van New Motion laten plaatsen bij mijn lease auto. Nu verloopt het contract eind deze maand van de auto en heb ik een nieuwe besteld, ditmaal zonder laadpaal omdat ik die al heb.
Nu kwam ik er alleen achter dat met mijn laadpaal, de home advanced, ook een abonnement zit inbegrepen, en ook dat gaat verlopen eind deze maand. Nu heb ik voor de nieuwe auto niks afgesloten bij de leasemaatschappij omdat ik dacht dat ik gewoon door kon met mijn laadpaal. Maar nu vraag ik me af:
1. Wat zat er in dat abonnement van New Motion? Ik kan hier namelijk niks over terug vinden.
2. Werkt mijn laadpaal nog wel na einde deze maand? Of moet ik dan weer een abonnement afsluiten
3. Sluit, tegenwoordig Shell Recharge, deze abonnement ook af met particulieren? Ik had namelijk ook automatische stroom vergoeding via mijn werkgever
@Peter-036 ik denk niet dat dit lange termijn gaat werken helaas.
@True Ik zal de post verplaatsen, en heb de tape toegevoegd aan mijn lijstje
@fmb zoals Makrolon al zei is het denk ik wel handig om er een mantelbuis naast te leggen mocht dit later nodig zijn.
@Makrolon wat bedoel je precies met "Je kabel moet ook beveiligd zijn met een aardlek.". In principe kan ik gewoon de krachtgroep met B-karakteristiek op de hoofdschakelaar aansluiten toch? In de laadpaal zelf zit ook een ingebouwde aardlekschakelaar.
Dan is je kabel toch niet beveiligd? Die aardlek in de lader meer pas in de lader zelf. Dus wat er met de kabel gebeurt weet hij niet.Kaastengel schreef op zaterdag 8 februari 2025 @ 18:44:
Bedankt voor alle suggesties!
@Peter-036 ik denk niet dat dit lange termijn gaat werken helaas.
@True Ik zal de post verplaatsen, en heb de tape toegevoegd aan mijn lijstje
@fmb zoals Makrolon al zei is het denk ik wel handig om er een mantelbuis naast te leggen mocht dit later nodig zijn.
@Makrolon wat bedoel je precies met "Je kabel moet ook beveiligd zijn met een aardlek.". In principe kan ik gewoon de krachtgroep met B-karakteristiek op de hoofdschakelaar aansluiten toch? In de laadpaal zelf zit ook een ingebouwde aardlekschakelaar.
Je moet dus een aardlekautomaat in je meterkast plaatsen ipv een krachtgoep.
Ja die dacht ik ook te doen idd. Maar ik heb via de Shell portal alleen de optie/knop om op te zeggen. Of moet ik wachten tot het contract einde is. Ik ga maandag wel bellen...Inspired schreef op zaterdag 8 februari 2025 @ 19:12:
@tc_bakker je kunt zelf gewoon het abonnement verlengen via de Shell laadpaal omgeving. Zonder abonnement krijg je geen laadkosten vergoed via de laadpas. Abonnnement is volgens mij iets van 10 per maand met LB. Eventueel laadkosten gewoon een paar cent verhogen zodat je de kosten van het abonnement terug krijgt. Of gewoon declareren.
Volgens mij kwam bij mij de verlengknop in beeld binnen twee weken van de einddatum.tc_bakker schreef op zaterdag 8 februari 2025 @ 22:57:
[...]
Ja die dacht ik ook te doen idd. Maar ik heb via de Shell portal alleen de optie/knop om op te zeggen. Of moet ik wachten tot het contract einde is. Ik ga maandag wel bellen...
Zou dus nog ff wachten. Support is waardeloos.
[ Voor 6% gewijzigd door Inspired op 09-02-2025 07:32 ]
Wij krijgen binnenkort onze eerste (tweedehandse) EV, de MG ZS EV.
Nu willen we een laadpaal aanschaffen maar dat hoeft natuurlijk geen ding van 1300 euro te worden. Ik zie overal de Webasto Next voorbij komen voor 350 euro, wat ik een top prijs vind als ik naar de mogelijkheden kijk.
We hebben nu namelijk nog een 1-fase meterkast. Maar over een aantal maanden krijg ik vanuit werk ook een EV in de lease, en willen we de meterkast dus uitbreiden naar 3-fase in de toekomst. De Webasto Next lijkt daar ook gelijk geschikt voor.
Mijn vraag, heeft de Webasto (app) de mogelijkheid om te verrekenen met de werkgever zodra ik een EV van de zaak heb? Of werkt dat anders en moet ik een specifieke backend kiezen? Ik heb het een en ander doorgelezen in oa dit topic en volgens mij kun je de Webasto Next koppelen aan elke backend (noemen we dat zo?)? Welke raden jullie aan?
Alvast bedankt!
30 seconden googlen geeft mij antwoord op mijn onderbuik gevoel dat het goedkope meuk is: https://www.facebook.com/...92/posts/932174495035394/oomenit schreef op zondag 9 februari 2025 @ 09:54:
Goedemorgen allen,
Wij krijgen binnenkort onze eerste (tweedehandse) EV, de MG ZS EV.
Nu willen we een laadpaal aanschaffen maar dat hoeft natuurlijk geen ding van 1300 euro te worden. Ik zie overal de Webasto Next voorbij komen voor 350 euro, wat ik een top prijs vind als ik naar de mogelijkheden kijk.
We hebben nu namelijk nog een 1-fase meterkast. Maar over een aantal maanden krijg ik vanuit werk ook een EV in de lease, en willen we de meterkast dus uitbreiden naar 3-fase in de toekomst. De Webasto Next lijkt daar ook gelijk geschikt voor.
Mijn vraag, heeft de Webasto (app) de mogelijkheid om te verrekenen met de werkgever zodra ik een EV van de zaak heb? Of werkt dat anders en moet ik een specifieke backend kiezen? Ik heb het een en ander doorgelezen in oa dit topic en volgens mij kun je de Webasto Next koppelen aan elke backend (noemen we dat zo?)? Welke raden jullie aan?
Alvast bedankt!
a) goedkope EVSE
b) backend overgenomen door een andere partij
c) andere partij niet bereikbaar
d) zonder werkende backend functioneert de paal niet of niet volledig
Goedkoop is duurkoop.

@Makrolon ah dankMakrolon schreef op zaterdag 8 februari 2025 @ 21:51:
[...]
Dan is je kabel toch niet beveiligd? Die aardlek in de lader meer pas in de lader zelf. Dus wat er met de kabel gebeurt weet hij niet.
Je moet dus een aardlekautomaat in je meterkast plaatsen ipv een krachtgoep.
De Easee laadpalen hebben een doorlus mogelijkheid, mocht je 2 palen willen aanschaffen.BasZer schreef op dinsdag 4 februari 2025 @ 21:31:
Dat durf ik je niet te zeggen. Volgens mij valt er weinig in te stellen op het ding.BaBoK schreef op woensdag 5 februari 2025 @ 19:36:
@B R M @R-bin , ik zie dat jullie de Blue Current paal hebben, doet deze het ook met Solarcharging? Dus enkel laden wanneer zonnepanelen opwekken zoals de Zappi of Alfen?
Wil je een goedkope laadpaal, of een goede laadpaal passende bij je evt. toekomstige wensen zoals ook laden via dynamische tarieven, laden met zonnestroom, loadbalancer, etc.?oomenit schreef op zondag 9 februari 2025 @ 09:54:
Veel mensen gaan eerst voor de goedkoopste, om daarna te constateren dat ze eigenlijk belangrijke opties missen en even iets langer door hadden moeten zoeken, maar dan is ie inmiddels al gemonteerd.
Replace fear of the unknown with curiosity | 36 (+16 incoming) kWh thuisaccu | 2 EV's: 136 kWh capaciteit | 10.660 Wp zonnepanelen
Als ik die niet had, ging ik moeten opladen aan de veel duurdere publieke laders in de buurt, en dan af en toe uit noodzaak aan een snellader hangen. Mijn werkgever bespaart mooi op zijn laadkosten, maar ik heb wel de investering gedaan.
Iemand enig idee wat de gevolgen zijn als ik mij niet aan de tarieven zou houden die de werkgever oplegt? Theoretisch natuurlijk :-)
Theoretisch? Ontslag. Zeker als je werkgever ook aanbiedt om op een andere wijze te laden (en natuurlijk doen ze dat) - je hebt alternatieven, je mag je eigen EVSE gebruiken mits beneden X-bedrag/kWh, jij kiest om die hoger in te stellen, dat is je goed recht. Maar dan mag je werkgever ook vragen om dan dus daar (thuis) niet te laden. Als je dat willens en wetens blijft doen is dat reden voor ontslag bij een dossier, aannemende dat je hier schriftelijke afspraken over hebt gemaakt. En liggend aan de afspraken ook op herhaaldelijk op bent gewezen.Chainshark schreef op maandag 10 februari 2025 @ 09:35:
Ik vraag mij af waarom mijn werkgever mag bepalen welk tarief ik zet op mijn eigen laadpaal, die ik al had voor ik aan de slag ging bij deze werkgever.
Als ik die niet had, ging ik moeten opladen aan de veel duurdere publieke laders in de buurt, en dan af en toe uit noodzaak aan een snellader hangen. Mijn werkgever bespaart mooi op zijn laadkosten, maar ik heb wel de investering gedaan.
Iemand enig idee wat de gevolgen zijn als ik mij niet aan de tarieven zou houden die de werkgever oplegt? Theoretisch natuurlijk :-)
Stel je nu een vraag over een zelfbedachte of reële situatie?Chainshark schreef op maandag 10 februari 2025 @ 09:35:
Ik vraag mij af waarom mijn werkgever mag bepalen welk tarief ik zet op mijn eigen laadpaal, die ik al had voor ik aan de slag ging bij deze werkgever.
Als je een marktconform tarief insteld zie ik nul gevaar. Er zal ook niks op papier staat lijkt me. WG zou kunnen gaan miepen als je 1EUR insteld en hij vindt dat je laadkosten te hoog zijn. Maar 50 of 60c zal niemand van wakker liggen. Niet teveel aantrekken van die bangmakerij hier.Chainshark schreef op maandag 10 februari 2025 @ 09:35:
Een WG kan anders gewoon een andere pas nemen met een vast tarief per kWh of een maximum in laten stellen.
[ Voor 5% gewijzigd door Inspired op 10-02-2025 10:54 ]
Bedenk je ook, dat een eigen paal in deze constructie semi-publiek is (dat is alleen zo als jij zelf de paal, infra en abbo betaalt). Dus voor de WG is deze situatie niet anders dan wanneer je helemaal publiek gaat laden.Chainshark schreef op maandag 10 februari 2025 @ 09:35:
Op de overzichten van de LM staat bij mij "Eneco nogwat en een straat" nou dat is knap, want ik neb niets met Eneco.
Ik heb hier dan ook hetzelfde tarief ingesteld wat bij ons in de omgeving gebruikelijk is voor openbare palen en that's it.
Als de WG op wat voor een manier dan ook de paal en/of het backoffice abbo bekostigd is het een ander verhaal.
Het probleem is dat werkgevers in mijn ervaring niet echt een proces hebben op wat ze (vaak via een omweg, zoals laadpas en/of leasemaatschappij) uitbetalen aan hun medewerkers. Als ze voor medewerkers de laadpalen ook bekostigen, mogen ze alleen de kostprijs onbelast vergoeden. Meer mag, maar is belast loon.
Werkgever is de inhoudingsplichtige voor de loonheffingen, dus zou daar een proces voor moeten hebben. Net als kilometervergoedingen, reiskosten, en dat soort declaraties.
Edit: in de casus ging het trouwens om iemand die z'n eigen laadpaal heeft bekostigd en op wat voor manier dan ook publiek beschikbaar heeft gesteld. Dan is het anders en zit je meer aan de 'zakelijke transactie' kant. Geeft je meer vrijheid qua tarief, mits het marktconform is.
[ Voor 19% gewijzigd door JanHenk op 10-02-2025 11:13 ]
Waarom zou je dat doen? Ik zou 'm juist in de mantelbuis willen leggen, dan kan de kabel er namelijk ook weer uit als je gaat verhuizen uit deze opperbeste buurtMakrolon schreef op zaterdag 8 februari 2025 @ 11:31:
[...]
Als je een ymvk as kabel neemt hoeft die niet in mantelbuis. Zou eerder de mantelbuis er leeg naast leggen mocht er ooit nog utp naar de lader moeten.
All-electric.
De kosten van aanleg en dergelijke mag je wel degelijk meerekenen in het tarief, dat is geen belast loon.JanHenk schreef op maandag 10 februari 2025 @ 11:12:
Soep wordt niet zo heet gegeten als opgediend, maar de regels zijn imo vrij duidelijk.
Het probleem is dat werkgevers in mijn ervaring niet echt een proces hebben op wat ze (vaak via een omweg, zoals laadpas en/of leasemaatschappij) uitbetalen aan hun medewerkers. Als ze voor medewerkers de laadpalen ook bekostigen, mogen ze alleen de kostprijs onbelast vergoeden. Meer mag, maar is belast loon.
Werkgever is de inhoudingsplichtige voor de loonheffingen, dus zou daar een proces voor moeten hebben. Net als kilometervergoedingen, reiskosten, en dat soort declaraties.
Edit: in de casus ging het trouwens om iemand die z'n eigen laadpaal heeft bekostigd en op wat voor manier dan ook publiek beschikbaar heeft gesteld. Dan is het anders en zit je meer aan de 'zakelijke transactie' kant. Geeft je meer vrijheid qua tarief, mits het marktconform is.
Tesla Model Y, RWD, Byd Atto 3
Heb je mijn post wel gelezen?daemonix schreef op maandag 10 februari 2025 @ 11:19:
[...]
De kosten van aanleg en dergelijke mag je wel degelijk meerekenen in het tarief, dat is geen belast loon.
Ik begrijp nog steeds niet wat het met loon te maken heeft als je een laadpaal helemaal in eigen beheer aanlegt en onderhoudt zonder een vergoeding van welke aard dan ook van de werkgever?daemonix schreef op maandag 10 februari 2025 @ 11:19:
[...]
De kosten van aanleg en dergelijke mag je wel degelijk meerekenen in het tarief, dat is geen belast loon.
Waarom zou het verkopen van je stroom aan een bedrijf met loon te maken hebben? Je buurman kan eventueel ook bij jou laden. Waarbij je een vergoeding krijgt van het bedrijf waar je buurman werkt. Moet je daar dan ook op de loonlijst? (aannemende dat je buurman ook een leaseauto vande zaak heeft)
Je kunt toch gewoon met je WG overleggen over een hoger tarief dan het kWh tarief van je energiemaatschappij? Je hebt toch goede argumenten.Chainshark schreef op maandag 10 februari 2025 @ 09:35:
Sinds afgelopen zaterdag heb ik een EV (Polestar 2) en ben er erg blij mee. Ik heb voor nu alleen een granny charger en rijd niet belachelijk veel, dus red het daar meestal wel mee.
Evengoed wil ik graag een snellader (11 KWh) in mijn garage plaatsen. De garage ligt pakweg 40 meter van de meterkast - gelukkig ligt er een ongebruikte kabel (5 x 2.5mm YMVK), maar die had een maatje dikker mogen zijn. Dat ging helaas niet indertijd - deze is met een hydraulische raket onder de fundering van ons jaren '30 huis geschoten, dikker was toen niet mogelijk.
Ik weet dat in principe 5 x 2,5mm voldoende is bij kortere afstand (tot een meter of 25), maar 40-45 meter is wel vrij stevig. En vervangen door een 5 x 4 (of dikker) is echt vrijwel onmogelijk (weer onder de fundering door, tuin openmaken, etc.), dus daar wil ik niet aan beginnen.
Ik vind het niet zo belangrijk als de auto wat langzamer laad (bijv 8 of 9 KWh), maar wil er wel zeker van zijn dat het brandveilig is. Wat zijn jullie ervaringen op dit gebied? Zijn er mensen die een soortgelijk probleem hebben opgelost?
"I think there is a world market for maybe five computers." - Thomas Watson, chairman of IBM, 1943
"Evengoed wil ik graag een snellader (11 KWh) in mijn garage plaatsen."dreamtheater42 schreef op maandag 10 februari 2025 @ 12:54:
Ik hoop even gebruik te kunnen maken van jullie kennis en deskundigheidIk heb redelijk wat doorgelezen, maar kan nog geen duidelijk antwoord vinden op mijn uitdaging.
Sinds afgelopen zaterdag heb ik een EV (Polestar 2) en ben er erg blij mee. Ik heb voor nu alleen een granny charger en rijd niet belachelijk veel, dus red het daar meestal wel mee.
Evengoed wil ik graag een snellader (11 KWh) in mijn garage plaatsen. De garage ligt pakweg 40 meter van de meterkast - gelukkig ligt er een ongebruikte kabel (5 x 2.5mm YMVK), maar die had een maatje dikker mogen zijn. Dat ging helaas niet indertijd - deze is met een hydraulische raket onder de fundering van ons jaren '30 huis geschoten, dikker was toen niet mogelijk.
Ik weet dat in principe 5 x 2,5mm voldoende is bij kortere afstand (tot een meter of 25), maar 40-45 meter is wel vrij stevig. En vervangen door een 5 x 4 (of dikker) is echt vrijwel onmogelijk (weer onder de fundering door, tuin openmaken, etc.), dus daar wil ik niet aan beginnen.
Ik vind het niet zo belangrijk als de auto wat langzamer laad (bijv 8 of 9 KWh), maar wil er wel zeker van zijn dat het brandveilig is. Wat zijn jullie ervaringen op dit gebied? Zijn er mensen die een soortgelijk probleem hebben opgelost?
Snelladers zijn die dingen aan de snelweg (e.d.) met CCS-stekkers. Jij wilt gewoon een eigen laadpaal
40m met 5x2,5mm zou gewoon kunnen zie: https://www.visser-assen....te-van-krachtstroomkabels met 11 kW wat ~16A per fase is.
Netjes is om dat met 20A af te zekeren óf met 16A af te zekeren (gebaseerd op de draaddikte en dan 80% hiervan ~12A in te stellen op je EVSE (laadpaal).
Wat je dus wilt:
- correct afzekeren van de YMVK-kabel met een 16A krachtaardlekautomaat
- 3-fase laadpaal die begrenst kan worden op 12A
De situatie is 100% reëel, enkel het ingaan tegen de vergoeding van de werkgever opgelegd is het (nog) niet.ASW1 schreef op maandag 10 februari 2025 @ 09:59:
[...]
Stel je nu een vraag over een zelfbedachte of reële situatie?
Ik ben nog nieuw in de EV wereld, dus zeg soms domme dingen. Van nu af aan is 11 KWh geen snellader meer
De rest zijn goede tips - ik ga contact opnemen met een installatiebedrijf!
True schreef op maandag 10 februari 2025 @ 13:26:
[...]
"Evengoed wil ik graag een snellader (11 KWh) in mijn garage plaatsen."
Snelladers zijn die dingen aan de snelweg (e.d.) met CCS-stekkers. Jij wilt gewoon een eigen laadpaal
40m met 5x2,5mm zou gewoon kunnen zie: https://www.visser-assen....te-van-krachtstroomkabels met 11 kWh wat ~16A per fase is.
Netjes is om dat met 20A af te zekeren óf met 16A af te zekeren (gebaseerd op de draaddikte en dan 80% hiervan ~12A in te stellen op je EVSE (laadpaal).
Wat je dus wilt:
- correct afzekeren van de YMVK-kabel met een 16A krachtaardlekautomaat
- 3-fase laadpaal die begrenst kan worden op 12A
"I think there is a world market for maybe five computers." - Thomas Watson, chairman of IBM, 1943
Nee, een laadpunt.True schreef op maandag 10 februari 2025 @ 13:26:
[...]
De link geeft het nadrukkelijke advies om bij lengtes boven de 25 meter geen 2,5 maar 4 mm² te gebruiken.40m met 5x2,5mm zou gewoon kunnen zie: https://www.visser-assen....te-van-krachtstroomkabels met 11 kWh wat ~16A per fase is.
het is ook 11 kW en niet KWh ;-)dreamtheater42 schreef op maandag 10 februari 2025 @ 13:37:
Dit is het soort informatie wat ik aan het zoeken was. Top!
Ik ben nog nieuw in de EV wereld, dus zeg soms domme dingen. Van nu af aan is 11 KWh geen snellader meer
De rest zijn goede tips - ik ga contact opnemen met een installatiebedrijf!
[...]
Het is niet zozeer je werkgever die hier wat van vindt, het gaat vooral om onze blauwe vrienden van de BD.Chainshark schreef op maandag 10 februari 2025 @ 09:35:
Je wilt niet dat ze deze kosten als inkomen gaan zien want dan dan moet er loonheffing over betaald worden.
Aangezien het je eigen laadpaal is mag je een gedeelte van deze kosten meenemen in je berekening.
Je moet de kosten in het hokje "intermediaire kosten" zien te krijgen, dan is er namelijk geen sprake van een zakelijke transactie en ben je namelijk geen loonheffing verschuldigd.
Zie ook onderstaande discussie
https://kennisgroepen.bel...dkosten-auto-van-de-zaak/
Leuk, maar die discussie gaat ook weer over het feit dat de werkgever de paal heeft laten plaatsen. Dat is niet het geval.Grolsch schreef op maandag 10 februari 2025 @ 14:07:
[...]
Het is niet zozeer je werkgever die hier wat van vindt, het gaat vooral om onze blauwe vrienden van de BD.
Je wilt niet dat ze deze kosten als inkomen gaan zien want dan dan moet er loonheffing over betaald worden.
Aangezien het je eigen laadpaal is mag je een gedeelte van deze kosten meenemen in je berekening.
Je moet de kosten in het hokje "intermediaire kosten" zien te krijgen, dan is er namelijk geen sprake van een zakelijke transactie en ben je namelijk geen loonheffing verschuldigd.
Zie ook onderstaande discussie
https://kennisgroepen.bel...dkosten-auto-van-de-zaak/
Klopt, dus in je tarief kun je daar wat voor meenemen, maar je gaat echt niet wegkomen door bijv. 1 euro/kwh te berekenen, het moet onderbouwd worden, en zo moet je tot een tarief komen.ST10©DE schreef op maandag 10 februari 2025 @ 14:44:
[...]
Leuk, maar die discussie gaat ook weer over het feit dat de werkgever de paal heeft laten plaatsen. Dat is niet het geval.
Als je dat niet doet komt het in de loonsfeer, en zit je weer met eventuele loonheffingen.
Waarom zou het in de loonsfeer komen volgens jou? Ik denk eerder aan "inkomsten uit overig werk" bij je belastingaangifte.Grolsch schreef op maandag 10 februari 2025 @ 15:20:
[...]
Klopt, dus in je tarief kun je daar wat voor meenemen, maar je gaat echt niet wegkomen door bijv. 1 euro/kwh te berekenen, het moet onderbouwd worden, en zo moet je tot een tarief komen.
Als je dat niet doet komt het in de loonsfeer, en zit je weer met eventuele loonheffingen.
Werkgever krijgt gewoon eens per maand een factuur van de laadpasprovider voor alle laadsessies.
[ Voor 9% gewijzigd door DaMenaz op 10-02-2025 16:32 ]
Catch my drift?
Het ligt er ook aan hoe je die vergoeding gaat verrekenen met je werkgever.ST10©DE schreef op maandag 10 februari 2025 @ 15:48:
[...]
Waarom zou het in de loonsfeer komen volgens jou? Ik denk eerder aan "inkomsten uit overig werk" bij je belastingaangifte.
Als dit via de loonstrook gaat (wat op zich logisch is) wil je het in het vakje "intermediaire kosten" hebben om loonheffing te voorkomen.
Nu ben ik ook geen jurist, en er zullen mensen in dit topic aanwezig zijn die het vast en zeker beter weten, maar het is wel een "Grijs gebied" om hier zomaar "lukraak zonder enige vorm van onderbouwing" dikke tarieven door te berekenen.
Dit is dus exact zoals het hoort en zoals ze het willen zien.DaMenaz schreef op maandag 10 februari 2025 @ 16:30:
Ik heb een eigen laadpaal (via vorige werkgever), een dynamisch energiecontract, zonnepanelen en een abonnement voor de backoffice en ondersteuning/storingsdienst. Ik reken voor het laden van mijn ID.7 'van de zaak' een tarief waarin ik rekening houd met een gemiddelde prijs, de abonnementskosten, afschrijving, etc. Mijn werkgever gaat daar heel relaxt mee om. Zolang het maar geen verdienmodel wordt. En het is nog altijd goedkoper dan laden bij Allego in de straat.
Je moet dus een onderbouwing van je tarief hebben, en als jij zelf een laadpaal hebt, mag je daar gerust kosten voor meenemen.
Stel laadpaal kost 1500 euro, schrijf je over 5 jaar af, = 300 euro per jaar, stel je laad 3000kWh per jaar voor de zaak, dan kun je daar gerust € 0,10 per kWh voor meetellen.
[ Voor 40% gewijzigd door Grolsch op 10-02-2025 16:33 ]
Waarom zou dit op je loonstrook komen als je met je zakelijke laadpas de laadpaal activeert?Grolsch schreef op maandag 10 februari 2025 @ 16:31:
[...]
Het ligt er ook aan hoe je die vergoeding gaat verrekenen met je werkgever.
Als dit via de loonstrook gaat (wat op zich logisch is) wil je het in het vakje "intermediaire kosten" hebben om loonheffing te voorkomen.
Nu ben ik ook geen jurist, en er zullen mensen in dit topic aanwezig zijn die het vast en zeker beter weten, maar het is wel een "Grijs gebied" om hier zomaar "lukraak zonder enige vorm van onderbouwing" dikke tarieven door te berekenen.
Als je het via een backoffice doet gaat het volgens mij niet over de loonstrook, maar het tarief zal wel enigszins onderbouwd moeten zijn, anders zou hier natuurlijk zwaar misbruik van gemaakt kunnen worden.ST10©DE schreef op maandag 10 februari 2025 @ 16:33:
[...]
Waarom zou dit op je loonstrook komen als je met je zakelijke laadpas de laadpaal activeert?
Als je niet zelf je eigen werkgever bent kan ik me ook voorstellen dat de werkgever niet akkoord gaat met tarieven van € 1,00 / kWh.
Maar op zich een interessante casus, dan zou je inderdaad een factuur moeten sturen naar je werkgever, wat de back-office voor je doet, maar dan ben je eigenlijk weer zakelijk bezig.
Fair enough
Ja en daarom heeft die tabel toch die 25m+ kolom of interpreteer ik dit verkeerd?[...]
De link geeft het nadrukkelijke advies om bij lengtes boven de 25 meter geen 2,5 maar 4 mm² te gebruiken.
Ah kijk, da's nu wel heel toevallig dat ik het tarief met € 0,10 verhoogd heb tegenover wat de werkgever wou. Laadpaal heeft nog iets meer gekost, en ik laad wel ook veel meer dan 3000kWh.Grolsch schreef op maandag 10 februari 2025 @ 16:31:
[...]
Het ligt er ook aan hoe je die vergoeding gaat verrekenen met je werkgever.
[...]
Dit is dus exact zoals het hoort en zoals ze het willen zien.
Je moet dus een onderbouwing van je tarief hebben, en als jij zelf een laadpaal hebt, mag je daar gerust kosten voor meenemen.
Stel laadpaal kost 1500 euro, schrijf je over 5 jaar af, = 300 euro per jaar, stel je laad 3000kWh per jaar voor de zaak, dan kun je daar gerust € 0,10 per kWh voor meetellen.
Maar als hij hier niet over valt ben ik al tevreden, het moet inderdaad ook geen verdienmodel worden.
[ Voor 6% gewijzigd door Chainshark op 10-02-2025 20:40 ]
Het gaat ok niet om er aan te verdienen maar de investering op lange termijn terug krijgen. En dat mag gewoon.Chainshark schreef op maandag 10 februari 2025 @ 20:29:
[...]
Ah kijk, da's nu wel heel toevallig dat ik het tarief met € 0,10 verhoogd heb tegenover wat de werkgever wou. Laadpaal heeft nog iets meer gekost, en ik laad wel ook veel meer dan 3000kWh.
Maar als hij hier niet over valt ben ik al tevreden, het moet inderdaad ook geen verdienmodel worden.
Tesla Model Y, RWD, Byd Atto 3
Discussie over laadpassen, facturatie e.d.: [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3. Vragen over elektrische auto's en hun bijbehorend laadvermogen in Elektrische auto's - deel 5 of de betreffende merktopics. Er is uiteraard een beetje overlap, maar specifieke vragen of opmerkingen over de inrichting van je meterkast en huisinstallatie horen in Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 2. Voor het zo goedkoop mogelijk thuisladen van je EV kan je terecht in Het grote goedkoop thuisladen van je EV topic en als laatste: voor v2g is er ook een plek: Over V2G; laden en ontladen