flupp schreef op donderdag 13 februari 2025 @ 10:32:
Kan er iemand zeggen wat er gebeurt met het capaciteitstarief ingeval je een laadpaal op de oprit hebt die door een provider (vb. Shell) wordt beheerd? Dat moet dan toch steeds minimaal 11 kW zijn? Neemt de provider dit op zich (of compenseert die dit, kan ook), of betaalt de thuiseigenaar dit?
(het capaciteitstarief is een Vlaams tarief dat oploopt ifv het grootst verbruikte vermogen in die maand)
Jij moet je capaciteitstarief zelf bewaken als "bewaker".
Een laadpaal is een verbruiker, als je die als een debiel aan zet tesamen met inductievuur, oven en droogkast dan "zijt ge de sjaak". Dus dat moet je niet gaan zoeken bij "de provider", de provider doet namelijk niks anders dan uw laadpaal op een netwerk koppelen waardoor laadbeurten via laadpassen verrekend kunnen worden. Zoek hier even op backend providers, je gaat dan vanzelf een "stromende provider" vinden
Laadpalen (AC) gaan van 1.6kW tot 22kW. Je kan een laadpaal manueel gaan op en af toeren of je regelt het met load balancing of power management. Ik heb hier een paal van 22kW maar in de praktijk doet ie dat nooit, mijn piek? 5kW per maand ongeveer en dat komt dan nog niet eens door de laadpaal.
Ik vind het "leuk om het te automatiseren om er daarna niet meer naar om te hoeven zien", dus met EVCC hou ik alles prima onder controle en op termijn ga ik waarschijnlijk naar een dynamisch tarief, net omdat ik dermate veel verbruik heb door het EV dat ik die last perfect kan laten laden via automatische systemen en planners.
Ook dat kies je bij je provider: publiek zetten (lees: roaming allowed aan/uit) en of je 'm op een kaartje wilt displayen ja of neen (zijn 2 verschillende dingen!)
Als laadpasgebruiker wil je toch niet, denk ik dan, met 3 à 4 kW laden?
Waarom niet? Als het sneller moet gaan dan ga je als lader maar naar een DCFC/HPC?
Ik heb weet van een paal die nooit hoger gaat dan 5kW in het dorp bij ons en toch staat daar 3 à 4 keer per week een hybride telkens een nachtje op te laden en regelmatig ook een BEV. Parkeerplekje vlakbij het dorpsplein, ik denk dat die mensen daar héél blij mee zijn.
Wij gaan toch niet de bonen fretten (440 EUR vs 240 EUR) omdat iemand anders niet gediend is? Ik rij met een wagen met 80kWh batterij en ik laad altijd rustig op met 2 tot 5kW en 's morgens is de auto altijd voldoende vol geladen voor de trips van de volgende dag. Dikke luxe natuurlijk, vrijstaande woning, oprit en laadplek, ruimte voor in totaal 4 auto's. 's Avonds of door de dag thuis: prik, auto er in en goan met die banoan.
Dat is de kern van EV rijden en (thuis)laden: de auto moet opgeladen zijn zodat je comfortabel alle trips van de volgende dag kan doen, aan ieder de keuze om daar dan iets mee te doen met kleine of grote vermogens afhankelijk van je wat nodig hebt die dag en daar dus de prijs voor te betalen in al zijn vormen en facetten.
Een keertje ben ik eens "niet toegekomen", dat was na een dag dat de auto al weg was in extremis nog 400km door BE/NL/DE moeten rijden. Tja, dan ga je gewoon aan een snellader hangen, zelfs met een 11kW lader had ik dat dan nog altijd niet bijgehaald gekregen.
Ik vroeg mij dat gewoon af, net zoals ik mij ook afvraag of zo'n provider laadpaal dan wel combineerbaar is met een dynamisch afnamecontract (wat volgens mij dan best moeilijk ligt, en zelfs tegenstrijdig is).
Zeker, technisch is dit geen probleem want de laadpaal differentieert niet op die stroomprijs, elektriciteit is elektriciteit voor dat ding. Wat is daar tegenstrijdig aan? Zit je te worstelen met de prijs die je dan moet vragen of wat?
[
Voor 15% gewijzigd door
HyperBart op 14-02-2025 14:54
]