Acties:
  • 0 Henk 'm!

• synorluna
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 31-08 08:21
Ik heb een Peblar Home + en ik vraag me af of de load balancing nog wel goed werkt. In het verleden heb ik gezien dat dit goed ging in samenwerking met de Home Wizard.

Nu ben ik overgestapt naar Zonneplan als energieleverancier en heb om die reden een splitter op de P1-poort gezet om nog steeds de Hone Wizard te gebruiken als ook het kastje van Zonneplan.

Wat me nu opvalt is dat ik pieken behaal in het verbruik van boven de 11 kW. In de grafiek van de Peblar zie ik ook dat het laadvermogen niet geknepen wordt.

Kan het zijn dat de load balancing door het toevoegen van de splitter niet meer werkt? Het gaat om een 3x25a aansluiting.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/u2FTRL4GzWtSEcQJbEGEoL0TQxM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Pimei7DqchjSwwZZI8Qr4jrQ.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LBeYb3QgM4Gy9r2pywpicLVY6BQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Y1imCBGqqqhPCEHNIA9UTXXq.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 10% gewijzigd door synorluna op 11-02-2025 07:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Verdicampo
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 07:23
@synorluna, wat heb je ingesteld als limieten voor je hoofdaansluiting in je peblar? 11kW op 3 fasen is 16A per fase en heb je nog 9A over. Is de HomeWizard grafiek van je aansluiting of van de peblar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• synorluna
Verdicampo schreef op dinsdag 11 februari 2025 @ 07:56:
@synorluna, wat heb je ingesteld als limieten voor je hoofdaansluiting in je peblar? 11kW op 3 fasen is 16A per fase en heb je nog 9A over. Is de HomeWizard grafiek van je aansluiting of van de peblar?
De groene grafiek is van Zonneplan. Hieronder heb ik de grafiek van Home Wizard toegevoegd en de instellingen van de Peblar.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Zo3Lm8ZDFWztI5FJp5RoqmP3w8s=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/iC4oNGCiYUGfHIJGEGoxa0vN.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kl-eEMDQzGwRQTcWBqEoAXuCa7o=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KSZagF5SztJ5fKAJ6nE1P0nr.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janne_nl
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 14-10 16:12
Ik zie ook niet direct een probleem. Samen met de laadpaal en de accu wordt er soms er 15kW uit het net getrokken, wel gelijk verdeeld over de 3 fasen. De loadbalancing zit in de Solaredge omvormer die dat allemaal regelt.

In de instellingen zie ik 16A bij de laadpaal en 25A in totaal, dat wordt nog even niet geraakt. En tsja, als je wil testen zul je op die momenten een flinke verbruiken moeten toevoegen, of die 25A (tijdelijk) lager zetten denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• synorluna
janne_nl schreef op dinsdag 11 februari 2025 @ 08:16:
Ik zie ook niet direct een probleem. Samen met de laadpaal en de accu wordt er soms er 15kW uit het net getrokken, wel gelijk verdeeld over de 3 fasen. De loadbalancing zit in de Solaredge omvormer die dat allemaal regelt.

In de instellingen zie ik 16A bij de laadpaal en 25A in totaal, dat wordt nog even niet geraakt. En tsja, als je wil testen zul je op die momenten een flinke verbruiken moeten toevoegen, of die 25A (tijdelijk) lager zetten denk ik.
Misschien klopt m’n gedachtegang gewoon niet. Ik had verwacht dat het verbruik nooit boven de 11kW zou komen, omdat de laadpaal dan zou afschalen. Omdat ik nu deze twee pieken zie, begon ik te twijfelen of dat wel goed gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dreamtheater42
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 10-10 16:28
True schreef op maandag 10 februari 2025 @ 17:39:
[...]

Fair enough ;)

[...]

Ja en daarom heeft die tabel toch die 25m+ kolom of interpreteer ik dit verkeerd?
Ja, zo interpreteer ik het ook. 10-16 Ampere, 25-50 meter: 2,5mm is goed genoeg. Dus met het advies om naar 12 Ampere te gaan, zit dat ruim binnen die bandbreedte.

Heeft iemand daar zelf ervaring mee? Dus 30+ meter 5x2,5mm kabel waar 8-11 KW doorheen gaat voor een EV?

"I think there is a world market for maybe five computers." - Thomas Watson, chairman of IBM, 1943

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inspired
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 07:12
dreamtheater42 schreef op dinsdag 11 februari 2025 @ 08:33:
[...]

Ja, zo interpreteer ik het ook. 10-16 Ampere, 25-50 meter: 2,5mm is goed genoeg. Dus met het advies om naar 12 Ampere te gaan, zit dat ruim binnen die bandbreedte.

Heeft iemand daar zelf ervaring mee? Dus 30+ meter 5x2,5mm kabel waar 8-11 KW doorheen gaat voor een EV?
Je rijdt weinig toch? Waarom zou je dan met 11kW willen laden? Op zich kan het wel, verlies loopt alleen op. Ik zou gewoon met 3x8 of 3x10 gaan laden. Als de auto 12 uur per dag daar staat kun je met 3x8A per dag 65kWh laden. Dat is snel 300km.

Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janne_nl
synorluna schreef op dinsdag 11 februari 2025 @ 08:31:
[...]

Misschien klopt m’n gedachtegang gewoon niet. Ik had verwacht dat het verbruik nooit boven de 11kW zou komen, omdat de laadpaal dan zou afschalen. Omdat ik nu deze twee pieken zie, begon ik te twijfelen of dat wel goed gaat.
Ik interpreteer het als volgt, zodra het verbruik van 1 fase boven de 25A uitkomt gaat de laadpaal terug naar 8A. Zo werkte dat bij de paal die ik had. Nu een andere en die is nog niet in die situatie gekomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janne_nl
Inspired schreef op dinsdag 11 februari 2025 @ 09:00:
[...]

Je rijdt weinig toch? Waarom zou je dan met 11kW willen laden? Op zich kan het wel, verlies loopt alleen op. Ik zou gewoon met 3x8 of 3x10 gaan laden. Als de auto 12 uur per dag daar staat kun je met 3x8A per dag 65kWh laden. Dat is snel 300km.
Met hoe minder vermogen je laadt, hoe groter het (procentuele) laadverlies toch is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dreamtheater42
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 10-10 16:28
Inspired schreef op dinsdag 11 februari 2025 @ 09:00:
[...]

ik rijd niet veel, maar vind het wel handig als de auto op een nacht vol is. Of hij nu met 8 of 10 KW dus binnen 8 of 10 uur vol is maakt me minder veel uit. En nu laadt ik met een granny charger (2,2KW) - dat gaat ook via een 2,5mm kabel, dus het verlies zal vergelijkbaar zijn neem ik aan.

"I think there is a world market for maybe five computers." - Thomas Watson, chairman of IBM, 1943

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 22:49
[...]

3x 25A is 17 kW dus indien goed verdeeld over de fasen blijf je daar nu nog ruim onder.
Maar als je wilt zien of loadbalancing werkt dan moet je niet kijken naar het totaal maar het per fase bekijken.
Loadbalancing hoort in te grijpen wanneer de belasting op 1 of meer fasen noven de 25A komt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Verdicampo
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 07:23
[...]

Het gaat goed, je laadpaal mag volgens je instellingen 16A (11kW) trekken, en je huis max 25A (~17kW). Dus zoals hierboven ook beschreven, kan het dus prima dat je pieken hebt boven de 11kW voor de levering hebt.

Als je wilt dat het verbruik van je huis niet boven de 11kW komt (geen idee waarom), moet je de 25A in je laadpaal terugzetten naar 16A. Dat kan je in ieder geval doen om te kijken of hij dan inderdaad terugregelt.

[ Voor 16% gewijzigd door Verdicampo op 11-02-2025 10:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperBart
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 22:41
Verdicampo schreef op dinsdag 11 februari 2025 @ 10:20:
[...]

Het gaat goed, je laadpaal mag volgens je instellingen 16A (11kW) trekken, en je huis max 25A (~17kW). Dus zoals hierboven ook beschreven, kan het dus prima dat je pieken hebt boven de 11kW voor de levering hebt.

Als je wilt dat het verbruik van je huis niet boven de 11kW komt (geen idee waarom), moet je de 25A in je laadpaal terugzetten naar 16A. Dat kan je in ieder geval doen om te kijken of hij dan inderdaad terugregelt.
Geen idee waarom? Wel dat kan ik je vertellen.

Naar het schijnt gaat het niet al te best met de distributie van elektriciteit daar bij jullie in NL. Op termijn zie ik het perfect gebeuren dat uit pure noodzaak (en niet uit voorzienigheid zoals hier in Belgie) men bij jullie ook een capaciteitstarief gaan invoeren, puur om te vermijden dat iedere NL’er snachts zijn auto aan volle petrol gaat laden.
Meer zelfs, Tweakers had er ook al een artikel over.

review: Betalen per kW vermogen - Nettarieven op basis van bandbreedte

[ Voor 8% gewijzigd door HyperBart op 11-02-2025 12:01 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Chainshark
  • Registratie: Januari 2025
  • Laatst online: 06-06 13:32
daemonix schreef op maandag 10 februari 2025 @ 22:10:
[...]

Het gaat ok niet om er aan te verdienen maar de investering op lange termijn terug krijgen. En dat mag gewoon.
Klopt compleet! Ik wierp het nog even op omdat het onderwerp van een verdienmodel van te maken naar voor kwam, en ik nog even wou benadrukken dat dat zeker niet mijn bedoeling is.

Als mijn werkgever hier een opmerking op geeft, laat ik het jullie zeker weten!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• janne_nl
HyperBart schreef op dinsdag 11 februari 2025 @ 12:00:
[...]

Geen idee waarom? Wel dat kan ik je vertellen.

Naar het schijnt gaat het niet al te best met de distributie van elektriciteit daar bij jullie in NL. Op termijn zie ik het perfect gebeuren dat uit pure noodzaak (en niet uit voorzienigheid zoals hier in Belgie) men bij jullie ook een capaciteitstarief gaan invoeren, puur om te vermijden dat iedere NL’er snachts zijn auto aan volle petrol gaat laden.
Meer zelfs, Tweakers had er ook al een artikel over.

review: Betalen per kW vermogen - Nettarieven op basis van bandbreedte
Zo lang de prijzen van de stroom nog zo omlaag gaan de meeste nachten lijkt het wel mee te vallen. (In Nederland)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Montgomery
  • Registratie: Februari 2025
  • Laatst online: 11-02 14:12
Iemand al ervaring met deze laadpaal?
Kwam hem tegen in mijn timeline op Facebook als advertentie en als homey gebruiker lijkt het me handig dat er geen eigen aansturing op zit, maar dat hij lokaal aangestuurd kan worden via Zigbee en via de homey app.
Zag op de community van homey wel al wat ervaringen staan, maar hier nog niet.
Ben dus benieuwd!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kakola
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 10-10 11:36
synorluna schreef op dinsdag 11 februari 2025 @ 07:29:
Ik heb een Peblar Home + en ik vraag me af of de load balancing nog wel goed werkt. In het verleden heb ik gezien dat dit goed ging in samenwerking met de Home Wizard.
Dit werkt volledig zoals het hoort. Als je wilt dat je huis max. 11 kW verbruikt, moet je in het tab "slim laden" de "huishoudlimiet" op 11 kW zetten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Kakola
janne_nl schreef op dinsdag 11 februari 2025 @ 09:00:
[...]

Ik interpreteer het als volgt, zodra het verbruik van 1 fase boven de 25A uitkomt gaat de laadpaal terug naar 8A.
Klopt niet, als het verbruik van 1 fase boven 25A gaat hij geleidelijk lager schalen zodat je aan die 25A blijft, maar er niet boven gaat.
Die 8A is de stroom als de WiFi uitligt en de laadpaal niet weet wat er in de rest van het huis aan het gebeuren is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 22:43

de Peer

under peer review

janne_nl schreef op dinsdag 11 februari 2025 @ 09:00:
[...]

Ik interpreteer het als volgt, zodra het verbruik van 1 fase boven de 25A uitkomt gaat de laadpaal terug naar 8A. Zo werkte dat bij de paal die ik had. Nu een andere en die is nog niet in die situatie gekomen.
dat is toch een bizarre regeling die helemaal niet wenselijk is?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• janne_nl
Ik las het blijkbaar niet helemaal goed (die 8A is bij verbindingsproblemen), maar los van het feit dat het niet dynamisch is, waarom is dat niet wenselijk?

Ik zou alleen bij het wegvallen van de verbinding veel lager gaan zitten dan 8A per fase. Blijft nog nog iets van 16A per fase over. Met een Sauna gaat het dan al snel. Maw 8A vind ik niet failsave.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kakola
Een EV heeft minstens 6A nodig om op te laden, dus veel lager dan 8A kan je de failsafe niet instellen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• V_ger
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 07:03
Kakola schreef op woensdag 12 februari 2025 @ 13:10:
Een EV heeft minstens 6A nodig om op te laden, dus veel lager dan 8A kan je de failsafe niet instellen.
Toch wel. Je kan je failsafe prima op 6A zetten of nog lager. Dan stopt wel het laden maar dat is precies wat failsafe inhoudt. Als je niet weet hoeveel stroom er stroomt, dan maar uit.

Tibber, Gasloos sinds 2017, Nibe F1155, 12.4kWp 30° O/W + 4.4kWp 0°, 3x Victron MP2-5000 + 60 kWh

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ASW1
janne_nl schreef op dinsdag 11 februari 2025 @ 16:54:

Ik zou alleen bij het wegvallen van de verbinding veel lager gaan zitten dan 8A per fase. Blijft nog nog iets van 16A per fase over. Met een Sauna gaat het dan al snel. Maw 8A vind ik niet failsave.
Draai het eens om, waarom heeft je sauna geen load-balancing?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweak_ers
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 22:46
Nou lekker dan….

Mijn TNM lolo 2 geeft opeens een rood lampje, dus ik dacht even een andere tweedehands lolo te kopen.

1 fase voldoet prima voor de tesla. Zo veel rijden we niet.

Ik wil hem aanmelden. Serienummer onbekend.
Blijkbaar ondersteunt Shell de oudere palen niet meer.
Ik hoef geen ondersteuning, maar ze voegen ze ook niet meer toe aan je account, ook al werken ze nog naar behoren…

Zo jammer dit.
Nutteloos geld uitgegeven aan een laadpunt.

Iemand nog tips voor een goedkoop laadpunt?
Ik zocht specifiek naar een lolo, omdat ik een ingegraven paal heb waar de lolo aan hangt. Die paal was ook van TNM.

Andere laadpunten zullen niet passen.

Ik neig bijna gewoon naar een Tesla charger, al die laadpunten zijn zo duur…

Als particulier toch niet te doen? 😅

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 01:25
Tweak_ers schreef op woensdag 12 februari 2025 @ 14:57:
Nou lekker dan….

Mijn TNM lolo 2 geeft opeens een rood lampje, dus ik dacht even een andere tweedehands lolo te kopen.

Ik hoef geen ondersteuning, maar ze voegen ze ook niet meer toe aan je account, ook al werken ze nog naar behoren…

Zo jammer dit.

Ik zocht specifiek naar een lolo, omdat ik een ingegraven paal heb waar de lolo aan hangt. Die paal was ook van TNM.

Bij mij was de paal nog gekoppeld aan de oude eigenaar. Pas toen die hem ontkoppeld had lukte het aanmelden.

Alternatief ga je uitzoeken waar het rode lampje van komt. OF je gaat naar het zelfbouw topic en zet er een smartevse in (eur 150) en dan heb je een slimme paal.

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchKel
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 03:06
Sinds een paar dagen hebben we een probleem met onze Peugeot e208 tijdens het thuisladen. Telkens wanneer ik de laadkabel aansluit, klapt de alamat (Hager ADM425G) om. Zodra de kabel is aangesloten, kan ik hem weer terugzetten, maar tijdens het laden gebeurt het opnieuw.

De laadpaal is een NewMotion Home Advanced 2.0.

Zou dit te maken kunnen hebben met een defecte BCD, of heeft iemand hier ervaring mee?

Ik vermoed dat het mogelijk door een aardlek wordt veroorzaakt, aangezien het om een 25A B-alamat gaat. Deze is beveiligd met een 0,03A aardlek, terwijl volgens de handleiding van de laadpaal eigenlijk 0,3A wordt aanbevolen. Ik weet echter niet zeker of dit de oorzaak kan zijn.

Opvallend is dat we dit probleem pas sinds 3 à 4 dagen hebben, terwijl het laden daarvoor altijd probleemloos verliep.

Alle inzichten of ervaringen zijn welkom!

@Tweak_ers ik had hetzelfde als mijn voorganger. De paal was nog geregistreerd bij de vorige eigenaar. Toen die de paal via de website van shell had overgedragen kreeg ik de fout niet meer en kon ik zelf de paal registreren.

Shell heeft ook publieke palen en hiermee voorkomen ze dat een wildvreemde de paal registreert.

[ Voor 16% gewijzigd door DutchKel op 12-02-2025 16:02 ]

Don't drive faster than your guardian angel can fly.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JanHenk
  • Registratie: September 2008
  • Niet online
@DutchKel Wellicht heel obvious, maar heb je ook een andere openbare (AC) paal geprobeerd? Wat is dan het gedrag?

En een andere EV op je eigen laadpunt?

De e-208 en varianten staan zijn wel berucht om hun problematische on board charger...

skoda enyaq 80 vw id.7 tourer pro s | holtkamper aero | fiscalist & techneut

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 01:25
DutchKel schreef op woensdag 12 februari 2025 @ 15:59:
Sinds een paar dagen hebben we een probleem met onze Peugeot e208 tijdens het thuisladen. Telkens wanneer ik de laadkabel aansluit, klapt de alamat (Hager ADM425G) om. Zodra de kabel is aangesloten, kan ik hem weer terugzetten, maar tijdens het laden gebeurt het opnieuw.

Zou dit te maken kunnen hebben met een defecte BCD, of heeft iemand hier ervaring mee?

Ik vermoed dat het mogelijk door een aardlek wordt veroorzaakt, aangezien het om een 25A B-alamat gaat. Deze is beveiligd met een 0,03A aardlek, terwijl volgens de handleiding van de laadpaal eigenlijk 0,3A wordt aanbevolen. Ik weet echter niet zeker of dit de oorzaak kan zijn.

Opvallend is dat we dit probleem pas sinds 3 à 4 dagen hebben, terwijl het laden daarvoor altijd probleemloos verliep.

@Tweak_ers ik had hetzelfde als mijn voorganger. De paal was nog geregistreerd bij de vorige eigenaar. Toen die de paal via de website van shell had overgedragen kreeg ik de fout niet meer en kon ik zelf de paal registreren.

Shell heeft ook publieke palen en hiermee voorkomen ze dat een wildvreemde de paal registreert.
Naar de dealert. 30mA lekstroom is echt niet nodig. En wellicht eerst nog even bij een andere paal testen of een andere auto op je eigen paal

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Makrolon
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 07:24
Tweak_ers schreef op woensdag 12 februari 2025 @ 14:57:
Nou lekker dan….

Zo jammer dit.

Paar extra gaten boren en de myenergi paal voor de zappi past op de betonvoet die in de grond zit.

13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchKel
De paal geeft geen problemen met mijn eigen auto (Kia E-Niro). Ik denk dat het helaas een tripje naar de dealer wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

Heeft die Hager ADM425G geen aardlek indicatie op de automaat zitten?
Is meestal zo'n indicatorvlakje dat dan rood wordt dan weet je dat die door een lekstroom is afgeschakeld en niet een overspanning.

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchKel
True schreef op woensdag 12 februari 2025 @ 16:30:
[...]

Heeft die Hager ADM425G geen aardlek indicatie op de automaat zitten?
Is meestal zo'n indicatorvlakje dat dan rood wordt dan weet je dat die door een lekstroom is afgeschakeld en niet een overspanning.
Eerlijk gezegd ben ik vergeten om daarop te letten. Bij de volgende laadpoging zal ik het eens controleren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janne_nl
ASW1 schreef op woensdag 12 februari 2025 @ 13:21:
[...]

Draai het eens om, waarom heeft je sauna geen load-balancing?
Waarom denk je zelf dat een sauna dat niet heeft?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweak_ers

De vorige eigenaar heeft hem al sinds 2019 niet meer hangen. Geen account meer en geen abbo.

Shell zegt aan de telefoon letterlijk dat ze palen met als serienummer 01####### en 02####### niet meer aan accounts toevoegen. Omdat ze te oud zouden zijn en de support inmiddels helemaal verlopen is.

De medewerker zei dat dit serienummer helemaal niet terug te vinden is, ook niet onder een ander account. Maar ook al vond hij hem wel, mocht hij ze niet meer toevoegen aan andere accounts.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweak_ers
Makrolon schreef op woensdag 12 februari 2025 @ 16:19:
[...]

Paar extra gaten boren en de myenergi paal voor de zappi past op de betonvoet die in de grond zit.
Er zit geen betonvoet in de grond. Het is echt een rvs paal met iets van RVS als voet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASW1
janne_nl schreef op woensdag 12 februari 2025 @ 19:06:
[...]

Waarom denk je zelf dat een sauna dat niet heeft?
Omdat de eigenaar op de zekeringautomaten vertrouwt denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janne_nl
Je weet wat een sauna is en doet? En wst het gevolg dan is van limiteren tot bv 3kW ipv 6?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Japyo
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 23:26
janne_nl schreef op woensdag 12 februari 2025 @ 20:03:
Je weet wat een sauna is en doet? En wst het gevolg dan is van limiteren tot bv 3kW ipv 6?
brrrrrr

Hyundai Kona 64 Kwh Korea Fashion Design+ Chalk White import uit Zweden MY2020 occasionkoop; 3000Wp 1 fase oost zonnepanelen; 3x25A huisaansluiting; Easee Charge Lite met Equalizer

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ASW1
janne_nl schreef op woensdag 12 februari 2025 @ 20:03:
Mijn punt. Dan vertrouw je erop dat de zekeringen er uitklappen mocht je sauna overbelasting veroorzaken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Peter-036
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 07:22
Zou het dan erg moeilijk zijn om te onthouden dat je de auto niet laadt wanneer je de sauna gebruikt?

It is what it is.If you can't change it, deal with it!

• Henry65
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 14-10 13:58
Tweak_ers schreef op woensdag 12 februari 2025 @ 19:12:
[...]

Shell zegt aan de telefoon letterlijk dat ze palen met als serienummer 01####### en 02####### niet meer aan accounts toevoegen. Omdat ze te oud zouden zijn en de support inmiddels helemaal verlopen is.
Serienummers 01* en 02* zijn ook wel heel oud, ik heb een lolo met serienummer 02* vorig jaar vervangen door een recharge (serienummer 07*) omdat mijn nieuwe auto de lolo niet herkende. Deze heb ik via Marktplaats gekocht en doet het prima.

• Tweak_ers
Henry65 schreef op donderdag 13 februari 2025 @ 09:35:
[...]

Serienummers 01* en 02* zijn ook wel heel oud, ik heb een lolo met serienummer 02* vorig jaar vervangen door een recharge (serienummer 07*) omdat mijn nieuwe auto de lolo niet herkende. Deze heb ik via Marktplaats gekocht en doet het prima.
Mag ik vragen wat je kwijt was?

• flupp
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 11-10 17:51
Kan er iemand zeggen wat er gebeurt met het capaciteitstarief ingeval je een laadpaal op de oprit hebt die door een provider (vb. Shell) wordt beheerd? Dat moet dan toch steeds minimaal 11 kW zijn? Neemt de provider dit op zich (of compenseert die dit, kan ook), of betaalt de thuiseigenaar dit?

(het capaciteitstarief is een Vlaams tarief dat oploopt ifv het grootst verbruikte vermogen in die maand)

Model 3 LR (model 2023)

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 21:34
flupp schreef op donderdag 13 februari 2025 @ 10:32:
Kan er iemand zeggen wat er gebeurt met het capaciteitstarief ingeval je een laadpaal op de oprit hebt die door een provider (vb. Shell) wordt beheerd? Dat moet dan toch steeds minimaal 11 kW zijn? Neemt de provider dit op zich (of compenseert die dit, kan ook), of betaalt de thuiseigenaar dit?

(het capaciteitstarief is een Vlaams tarief dat oploopt ifv het grootst verbruikte vermogen in die maand)
Jij betaalt je electriciteitsrekening, inclusief je capa tarief, en je krijgt geld van Shell (meestal via je werkgever).
Dat is een vast tarief dat door de VREG bepaald wordt aan de hand van de gemiddelde electriciteitsprijzen.

Waarom zou je je paal op minstens 11kW zetten?
Je kan die beperken tot 4 of 7 kW en dat kan via de paal, of via een instelling van de load balancing.

Mijn laadpaal kan 11kW leveren, load balancing staat ook op 11kW, maar ik laad altijd maar met 3.5kW (ingesteld in de auto).
En op die manier blijven mijn pieken wat beperkt.

Sony A7 iv en wat recycled glas

• flupp
Tommie12 schreef op donderdag 13 februari 2025 @ 10:39:
[...]
...
Waarom zou je je paal op minstens 11kW zetten?
Je kan die beperken tot 4 of 7 kW en dat kan via de paal, of via een instelling van de load balancing.
...
Ik ging ervan uit dat iedereen met een Shell laadpas daar dan kan komen laden (of is dat niet zo?). Als laadpasgebruiker wil je toch niet, denk ik dan, met 3 à 4 kW laden?

Ik vroeg mij dat gewoon af, net zoals ik mij ook afvraag of zo'n provider laadpaal dan wel combineerbaar is met een dynamisch afnamecontract (wat volgens mij dan best moeilijk ligt, en zelfs tegenstrijdig is).

Model 3 LR (model 2023)

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 21:34
flupp schreef op donderdag 13 februari 2025 @ 11:48:
[...]

Ik ging ervan uit dat iedereen met een Shell laadpas daar dan kan komen laden (of is dat niet zo?). Als laadpasgebruiker wil je toch niet, denk ik dan, met 3 à 4 kW laden?

Ik vroeg mij dat gewoon af, net zoals ik mij ook afvraag of zo'n provider laadpaal dan wel combineerbaar is met een dynamisch afnamecontract (wat volgens mij dan best moeilijk ligt, en zelfs tegenstrijdig is).
Dat kan als je je paal publiek of sem-publiek zet (dan staat die niet op de kaart), maar niemand verplicht je om 11kW te leveren.

Je zal wel merken dat je bij veel publieke palen slechts 3 of 7 kW krijgt afhankelijk van de belasting en de instellingen...

Sony A7 iv en wat recycled glas

• de Peer

de Peer

under peer review

[...]

Ik ging ervan uit dat iedereen met een Shell laadpas daar dan kan komen laden (of is dat niet zo?).
Op jouw terrein? dat bepaal jij uiteraard
Als laadpasgebruiker wil je toch niet, denk ik dan, met 3 à 4 kW laden?
daar heb jij toch geen boodschap aan?
Kan gewoon hoor.

Ik denk dat je je een beetje moet gaan inlezen, dan gaat er een wereld voor je open.

• Henry65
Tweak_ers schreef op donderdag 13 februari 2025 @ 10:01:
[...]

Mag ik vragen wat je kwijt was?
De lader kostte 150,- en daarbij heb ik nog een krulsnoer gekocht voor 50,-. Ik heb de paal van de lolo gebruikt en heb wel wat moeten aanpassen daaraan, maar voor 200,- werkt het allemaal weer prima

• flupp
de Peer schreef op donderdag 13 februari 2025 @ 11:53:
...
Ik denk dat je je een beetje moet gaan inlezen, dan gaat er een wereld voor je open.
Over dat inlezen heb je best gelijk. En ik wil het wel weten, maar niet door het aan de één of andere provider te vragen: daar krijg je jaren nadien nog altijd reklame van.

En ik kan niet onmiddellijk aan andere bronnen denken waar zoiets in bruikbaar detail uit de doeken wordt gedaan. Andere suggesties?

Model 3 LR (model 2023)

• de Peer

de Peer

under peer review

flupp schreef op donderdag 13 februari 2025 @ 12:49:
[...]

Over dat inlezen heb je best gelijk. En ik wil het wel weten, maar niet door het aan de één of andere provider te vragen: daar krijg je jaren nadien nog altijd reklame van.

En ik kan niet onmiddellijk aan andere bronnen denken waar zoiets in bruikbaar detail uit de doeken wordt gedaan. Andere suggesties?
Alle info is in dit topic te vinden. Beetje zoeken met de zoekfunctie.

• flupp
de Peer schreef op donderdag 13 februari 2025 @ 13:09:
[...]
Alle info is in dit topic te vinden. Beetje zoeken met de zoekfunctie.
Uiteraard. Maar ik had iets anders in gedachten dan er 2000+ pagina's op na te slaan, waarvan een dikke 1000+ pagina's niet op Vlaanderen toepasselijk zijn. Dus voor die optie ga ik passen. Mijn interesse schiet hiervoor tekort, vrees ik :*)

Het is geen raketwetenschap, dus ik dacht dat er toch wel ergens een beknoptere mogelijkheid had kunnen bestaan. Ik zal zo'n gedetailleerde inleessessie dus voorlopig voor onbepaalde tijd uitstellen :*)

Model 3 LR (model 2023)

• Tweak_ers
Henry65 schreef op donderdag 13 februari 2025 @ 12:04:
[...]

De lader kostte 150,- en daarbij heb ik nog een krulsnoer gekocht voor 50,-. Ik heb de paal van de lolo gebruikt en heb wel wat moeten aanpassen daaraan, maar voor 200,- werkt het allemaal weer prima
Aan wat voor aanpassingen moet ik denken?

• de Peer

de Peer

under peer review

flupp schreef op donderdag 13 februari 2025 @ 13:20:
[...]

Uiteraard. Maar ik had iets anders in gedachten dan er 2000+ pagina's op na te slaan, waarvan een dikke 1000+ pagina's niet op Vlaanderen toepasselijk zijn. Dus voor die optie ga ik passen. Mijn interesse schiet hiervoor tekort, vrees ik :*)
Die reactie hoor ik heel vaak. Maar met een paar goede gerichte zoekopdrachten heb je binnen een uurtje al je vragen wel beantwoord hoor.
De indirecte manier is je vragen (die al vaak gevraagd zijn) in dit topic stellen en dan gaat iemand anders die zoekfunctie voor je gebruiken en de antwoorden voor jou bij elkaar zoeken ;)

• Henry65
Tweak_ers schreef op donderdag 13 februari 2025 @ 13:23:
[...]

Aan wat voor aanpassingen moet ik denken?
Omdat de ophangbeugels van de lolo anders zijn dat de recharge heb ik 2 gaten geboord in de bovenste plaats van de paal. De lader hangt nu dus aan 2 bouten.

• flupp
de Peer schreef op donderdag 13 februari 2025 @ 15:11:
[...]
Die reactie hoor ik heel vaak. Maar met een paar goede gerichte zoekopdrachten heb je binnen een uurtje al je vragen wel beantwoord hoor.
De indirecte manier is je vragen (die al vaak gevraagd zijn) in dit topic stellen en dan gaat iemand anders die zoekfunctie voor je gebruiken en de antwoorden voor jou bij elkaar zoeken ;)
Waaruit ik opmaak dat die ene site, noch slechts maar die ene pagina, dus écht niet bestaat.

[ Voor 3% gewijzigd door flupp op 13-02-2025 17:00 ]

Model 3 LR (model 2023)

• Peter-036
flupp schreef op donderdag 13 februari 2025 @ 16:59:

Waaruit ik opmaak dat die ene site, noch slechts maar die ene pagina, dus écht niet bestaat.
Als je zo'n pagina zo erg mist, kun je 'm ook zelf maken...........en dan TS vragen om 'm 'stickie' te maken/vast te 'pinnen'.

• DutchKel
Tweak_ers schreef op woensdag 12 februari 2025 @ 19:12:
[...]

De vorige eigenaar heeft hem al sinds 2019 niet meer hangen. Geen account meer en geen abbo.

De medewerker zei dat dit serienummer helemaal niet terug te vinden is, ook niet onder een ander account. Maar ook al vond hij hem wel, mocht hij ze niet meer toevoegen aan andere accounts.
Dat zou kunnen, ik heb 2 maanden een laadpaal overgenomen waarvan het serienummer begint met 07. Wel jammer, dan zou ik hem ombouwen zoals iemand anders al aanraadde.

• flupp
Peter-036 schreef op donderdag 13 februari 2025 @ 17:34:
Als je zo'n pagina zo erg mist, kun je 'm ook zelf maken...........en dan TS vragen om 'm 'stickie' te maken/vast te 'pinnen'.
Dat zullen er hier al ooit wel gedaan hebben, ja.

Neen dus. Had ik die pagina nu echt zó erg gemist, dan had ik ze al wel gemaakt. Mijn interesse is niet méér dan "doordeweeks". Maar belet nu ook niet dat ik hier niet eens kan vragen of die al bestaat.

Zo zegt astrologie mij ook wel iets, maar om een cursus sterrenkunde te gaan samenvatten :?

Model 3 LR (model 2023)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 06:43
Op advies van @eltron stel ik onderstaande vraag maar in dit topic :)

Ik zit nog te twijfelen om voor een backoffice te gaan.

Situatie, eigen bedrijf, 1 laadpaal op de zaak, 1 laadpaal thuis (betaald door de zaak) en 1 EV rijder, ik zelf :P

Qua kosten valt het me mee, bij E-flux 5,50 per maand, zou dus 11,00 per maand zijn.

Voordelen:
- Laadpaal aan de zaak publiek toegankelijk voor leveranciers/klanten
- "eenvoudig" de privé laadkosten door factureren aan de zaak

Nadelen:
- 11 euro per maand
- Moet dan wel verplicht een E-flux laadpas aanschaffen om privé laden te kunnen gebruiken

Mis ik nog iets in dit verhaal :?

En als ik E-flux koppel aan mijn Alfen laadpalen ben ik dan het eigen beheer kwijt, of kan ik dan zelf nog steeds in mijn laadpaal via HA, app's, etc. :?

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roger Beurskens
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 14-10 11:37
Grolsch schreef op vrijdag 14 februari 2025 @ 08:10:
Op advies van @eltron stel ik onderstaande vraag maar in dit topic :)

Ik zit nog te twijfelen om voor een backoffice te gaan.

Situatie, eigen bedrijf, 1 laadpaal op de zaak, 1 laadpaal thuis (betaald door de zaak) en 1 EV rijder, ik zelf :P

Qua kosten valt het me mee, bij E-flux 5,50 per maand, zou dus 11,00 per maand zijn.

Voordelen:
- Laadpaal aan de zaak publiek toegankelijk voor leveranciers/klanten
- "eenvoudig" de privé laadkosten door factureren aan de zaak

Nadelen:
- 11 euro per maand
- Moet dan wel verplicht een E-flux laadpas aanschaffen om privé laden te kunnen gebruiken

Mis ik nog iets in dit verhaal :?

En als ik E-flux koppel aan mijn Alfen laadpalen ben ik dan het eigen beheer kwijt, of kan ik dan zelf nog steeds in mijn laadpaal via HA, app's, etc. :?
Hier ook E-Flux met een eigen/prive Alfen.
Alle beheer doe ik lekker zelf. Home Assistant/EVCC werkt gewoon perfect naar behoren.
Niks om je druk 0ver te maken.
E-Flux handelt alleen de facturering af, de rest doe ik zelf.

PVE install Midden Limburg: https://pvoutput.org/intraday.jsp?id=102722&sid=90342

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanHenk
  • Niet online
Nee, klopt wel.

Ik heb E-flux gehad, gebruik inmiddels Tap Electric voor mijn eigen laadpaal. Dat kun je ook nog proberen; kost je enkel € 2,50 per maand voor de laadpas (heb je maar één nodig) en daar kun je ook elders mee laden (prima app ook).

Moet wel zeggen dat de opzet van de backoffice niet super intuïtief is, voornamelijk niet als je meerdere laders wil beheren. Maar eenmaal ingesteld hoef je daar niet meer naar te kijken :)
Ja hoor, bij Alfen is dat goed gescheiden; de backoffice staat los van de HA API aansturing of modbus EMS etc.

[ Voor 12% gewijzigd door JanHenk op 14-02-2025 09:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASW1
JanHenk schreef op vrijdag 14 februari 2025 @ 09:12:
[...]
gebruik inmiddels Tap Electric voor mijn eigen laadpaal. Dat kun je ook nog proberen; kost je enkel € 2,50 per maand voor de laadpas (heb je maar één nodig) en daar kun je ook elders mee laden (prima app ook).
Kan ook zonder de laadpas/betaald abbo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanHenk
  • Niet online
ASW1 schreef op vrijdag 14 februari 2025 @ 09:31:
[...]

Kan ook zonder de laadpas/betaald abbo.
Zeker, kan ook.

Met 5% transactiekosten bovenop het (ingestelde) kale tarief, kan het al gauw uit om die € 2,50 abo te nemen als flat fee.

Bedenk me nu wel de volgende case:
Sel dat je thuislader bent met een privé auto en privé laadpaal. Dan kun je je paal koppelen aan Tap Electric en een nultarief Tap Key voor jezelf ingestellen... Dan heb je dus verder geen kosten (maar ook geen factuurtje c.q. vergoeding). Maar is je paal wel beschikbaar voor een ander om te laden. Bijvoorbeeld een partner die wel een auto van de zaak heeft, familie, etc. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASW1
JanHenk schreef op vrijdag 14 februari 2025 @ 09:40:
[...]

Bedenk me nu wel de volgende case:
Sel dat je thuislader bent met een privé auto en privé laadpaal. Dan kun je je paal koppelen aan Tap Electric en een nultarief Tap Key voor jezelf ingestellen... Dan heb je dus verder geen kosten (maar ook geen factuurtje c.q. vergoeding). Maar is je paal wel beschikbaar voor een ander om te laden. Bijvoorbeeld een partner die wel een auto van de zaak heeft, familie, etc. :)
Ja dat dus, ik geloof ook dat dat is wat hij zoekt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Grolsch
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 06:43
JanHenk schreef op vrijdag 14 februari 2025 @ 09:12:
[...]

Nee, klopt wel.

Ik heb E-flux gehad, gebruik inmiddels Tap Electric voor mijn eigen laadpaal. Dat kun je ook nog proberen; kost je enkel € 2,50 per maand voor de laadpas (heb je maar één nodig) en daar kun je ook elders mee laden (prima app ook).

Moet wel zeggen dat de opzet van de backoffice niet super intuïtief is, voornamelijk niet als je meerdere laders wil beheren. Maar eenmaal ingesteld hoef je daar niet meer naar te kijken :)

[...]

Ja hoor, bij Alfen is dat goed gescheiden; de backoffice staat los van de HA API aansturing of modbus EMS etc.
Dat is inderdaad nog goedkoper.

Mocht ik voor een backoffice gaan dan wil ik dus:

Thuis laden en de kosten automatisch doorberekenen naar de zaak, paal mag dan beschikbaar zijn voor anderen, zolang ze maar betalen.
Zakelijk laden, mijn eigen laadpas mag niet doorberekend worden, laadpassen van andere mensen wel.

Dit is dus zo in te stellen :?

Voor die 2,50 per maand wil ik niet handmatig facturen versturen.

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HyperBart
flupp schreef op donderdag 13 februari 2025 @ 10:32:

Jij moet je capaciteitstarief zelf bewaken als "bewaker".
Een laadpaal is een verbruiker, als je die als een debiel aan zet tesamen met inductievuur, oven en droogkast dan "zijt ge de sjaak". Dus dat moet je niet gaan zoeken bij "de provider", de provider doet namelijk niks anders dan uw laadpaal op een netwerk koppelen waardoor laadbeurten via laadpassen verrekend kunnen worden. Zoek hier even op backend providers, je gaat dan vanzelf een "stromende provider" vinden :+

Laadpalen (AC) gaan van 1.6kW tot 22kW. Je kan een laadpaal manueel gaan op en af toeren of je regelt het met load balancing of power management. Ik heb hier een paal van 22kW maar in de praktijk doet ie dat nooit, mijn piek? 5kW per maand ongeveer en dat komt dan nog niet eens door de laadpaal.

Ik vind het "leuk om het te automatiseren om er daarna niet meer naar om te hoeven zien", dus met EVCC hou ik alles prima onder controle en op termijn ga ik waarschijnlijk naar een dynamisch tarief, net omdat ik dermate veel verbruik heb door het EV dat ik die last perfect kan laten laden via automatische systemen en planners.
[...]

Ik ging ervan uit dat iedereen met een Shell laadpas daar dan kan komen laden (of is dat niet zo?).
Ook dat kies je bij je provider: publiek zetten (lees: roaming allowed aan/uit) en of je 'm op een kaartje wilt displayen ja of neen (zijn 2 verschillende dingen!)
Als laadpasgebruiker wil je toch niet, denk ik dan, met 3 à 4 kW laden?
Waarom niet? Als het sneller moet gaan dan ga je als lader maar naar een DCFC/HPC? :w
Ik heb weet van een paal die nooit hoger gaat dan 5kW in het dorp bij ons en toch staat daar 3 à 4 keer per week een hybride telkens een nachtje op te laden en regelmatig ook een BEV. Parkeerplekje vlakbij het dorpsplein, ik denk dat die mensen daar héél blij mee zijn.

Wij gaan toch niet de bonen fretten (440 EUR vs 240 EUR) omdat iemand anders niet gediend is? Ik rij met een wagen met 80kWh batterij en ik laad altijd rustig op met 2 tot 5kW en 's morgens is de auto altijd voldoende vol geladen voor de trips van de volgende dag. Dikke luxe natuurlijk, vrijstaande woning, oprit en laadplek, ruimte voor in totaal 4 auto's. 's Avonds of door de dag thuis: prik, auto er in en goan met die banoan.

Dat is de kern van EV rijden en (thuis)laden: de auto moet opgeladen zijn zodat je comfortabel alle trips van de volgende dag kan doen, aan ieder de keuze om daar dan iets mee te doen met kleine of grote vermogens afhankelijk van je wat nodig hebt die dag en daar dus de prijs voor te betalen in al zijn vormen en facetten.

Een keertje ben ik eens "niet toegekomen", dat was na een dag dat de auto al weg was in extremis nog 400km door BE/NL/DE moeten rijden. Tja, dan ga je gewoon aan een snellader hangen, zelfs met een 11kW lader had ik dat dan nog altijd niet bijgehaald gekregen.
Zeker, technisch is dit geen probleem want de laadpaal differentieert niet op die stroomprijs, elektriciteit is elektriciteit voor dat ding. Wat is daar tegenstrijdig aan? Zit je te worstelen met de prijs die je dan moet vragen of wat?

[ Voor 15% gewijzigd door HyperBart op 14-02-2025 14:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flupp
HyperBart schreef op vrijdag 14 februari 2025 @ 14:28:
...
Zeker, technisch is dit geen probleem want de laadpaal differentieert niet op die stroomprijs, elektriciteit is elektriciteit voor dat ding. Wat is daar tegenstrijdig aan? Zit je te worstelen met de prijs die je dan moet vragen of wat?
Neen (dit is voor mij gewoon informatief, en ik probeer te weten te komen hoe zo'n publieke laadpunten dan verrekend worden).

Ik vraag mij af, ALS je dan al privé een dynamisch tarief hebt, en jij doet dus de inspanning om privématig te laden tijdens de goedkoopste uren, dan doet een publiek laadpunt (dat daarmee zou worden gecombineerd) toch afbreuk aan alle "winst" die je zou maken met jouw dynamisch tarief?

Dus ik denk toch dat er weinig mensen met een publiek laadpunt zijn die zélf een dynamisch afnamecontract hebben, of zie ik iets over het hoofd?

Model 3 LR (model 2023)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperBart
flupp schreef op vrijdag 14 februari 2025 @ 14:39:
[...]

Neen (dit is voor mij gewoon informatief, en ik probeer te weten te komen hoe zo'n publieke laadpunten dan verrekend worden).
Redelijk simpel ook he, hoe ze verrekend worden. Ten minste, als je wil weten hoe de prijs tot stand komt, daar zitten teams achter die die palen exploiteren en aanbestedingen uitschrijvingen naar gemeentes of locaties of prive personen (horeca etc) en die leggen de kosten daar in vast, zodat ze kunnen projecteren.

CAPEX paal / jaren afschrijving = kostprijs jaar

kostprijs per jaar / (factor verdeeld over alle kWh die ingeschat worden die geladen zullen worden per jaar) + OPEX elektriciteitskost + marge == prijs per kWh

Wat betreft het verrekenen: ze hangen die aan een backend provider en die regelt de verrichtingen.
Ik vraag mij af, ALS je dan al privé een dynamisch tarief hebt, en jij doet dus de inspanning om privématig te laden tijdens de goedkoopste uren, dan doet een publiek laadpunt (dat daarmee zou worden gecombineerd) toch afbreuk aan alle "winst" die je zou maken met jouw dynamisch tarief?
Privé, dus dat heb ik zelf in de hand of automatiseer ik.

Welk "publiek laadpunt" heb je het over? Datzelfde als dat privé laadpunt? Dus het is een semipubliek, allez, gedeeld laadpunt dan, is dat uw vraag?

Dan hebt gij uw business case niet goed gemaakt he :+ dan had gij die prijs wat hoger moeten zetten om uit de kosten te komen OF op de moment dat het te duur is de laadpaal uitschakelen... (automatiseren!) Maar dan loop je het risico dat je met een geïrriteerde klant zit want die steekt zijn auto in met het gedacht "even laden, ook al is het mss wat trager" maar die komt terug met een auto op dezelfde SoC omdat het systeem de paal niet heeft vrijgeschakeld omdat de stroom te duur is. In een West Vlaams dorpje tussen de velden staat er zo ene bij een niet nader te noemen zaak, ja dat is dan wel vervelend als EV rijder :+
Dus ik denk toch dat er weinig mensen met een publiek laadpunt zijn die zélf een dynamisch afnamecontract hebben, of zie ik iets over het hoofd?
Dat zijn heel leuke vragen maar ik zie echt niet wat dat uitmaakt voor jou persoonlijk. Meestal zijn de meeste laadpalen gezet met een business case er achter die gemaakt is op basis van projecties en cost estimates, be that met een dynamisch of een vast contract, whatever, dat gaan wij niet weten.

Ik kan me bv wel voorstellen dat men dat net WEL doet, omdat je (afhankelijk van de locatie, zie post ivm dorp locatie hierboven) bij palen die 's nachts gebruikt wordt dit wel zou doen. Te meer omdat in de nacht meestal de prijzen heel goedkoop staan.

[ Voor 39% gewijzigd door HyperBart op 14-02-2025 14:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flupp
HyperBart schreef op vrijdag 14 februari 2025 @ 14:43:
...
... OF op de moment dat het te duur is de laadpaal uitschakelen... (automatiseren!) Maar dan loop je het risico dat je met een geïrriteerde klant zit want die steekt zijn auto in met het gedacht "even laden, ook al is het mss wat trager" maar die komt terug met een auto op dezelfde SoC omdat het systeem de paal niet heeft vrijgeschakeld omdat de stroom te duur is. In een West Vlaams dorpje tussen de velden staat er zo ene bij een niet nader te noemen zaak, ja dat is dan wel vervelend als EV rijder :+
...
Voor de duidelijkheid: ikzelf heb wel een laadpaal, maar heb die nooit publiek gezet. Maar dit is wat ik bedoel met het scenario dat jij beschrijft: het is niet fair naar de gebruikers toe om op willekeurige momenten de paal toe te knijpen.

Dus wetende dat je (zoals ik al vermoedde) het capaciteitstarief zelf moet weten te betalen (en dus moet weten te verrekenen), én dat jouw afnamecontract geldt voor de afrekening, zou je dit dus uiteraard allemaal in rekening moeten brengen. Nogal een rompslomp, vind ik zelf wel, rijk kun je daar niet van worden, om nog maar te zwijgen over materiaalproblemen tgv ruwe behandeling door jan en alleman.

Verrijkende info, bedankt.

Model 3 LR (model 2023)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanHenk
  • Niet online
Grolsch schreef op vrijdag 14 februari 2025 @ 10:44:
[...]

Dit is dus zo in te stellen :?
Ja.
Voor die 2,50 per maand wil ik niet handmatig facturen versturen.
Mee eens :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperBart
flupp schreef op vrijdag 14 februari 2025 @ 15:58:
[...]

Voor de duidelijkheid: ikzelf heb wel een laadpaal, maar heb die nooit publiek gezet. Maar dit is wat ik bedoel met het scenario dat jij beschrijft: het is niet fair naar de gebruikers toe om op willekeurige momenten de paal toe te knijpen.

Dus wetende dat je (zoals ik al vermoedde) het capaciteitstarief zelf moet weten te betalen (en dus moet weten te verrekenen), én dat jouw afnamecontract geldt voor de afrekening, zou je dit dus uiteraard allemaal in rekening moeten brengen. Nogal een rompslomp, vind ik zelf wel, rijk kun je daar niet van worden, om nog maar te zwijgen over materiaalproblemen tgv ruwe behandeling door jan en alleman.

Verrijkende info, bedankt.
Die laadpaal ziet niet meer af dan dagelijks gebruik door privé, dus dat valt echt reuze mee. Cap tarief is max 440 euro voor 11kW op jaarbasis, 8000kwh laden per jaar voor 1 BEV is 5.5 cent per kWh captar. 60 cent vragen per kWh is in een dorp niet gek. Toch ne schone verdiend op een jaar, nie? ;)

(Die laadpaal staat daar op mijn advies).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• r0bb
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 13-10 13:09
Hi allen,

2 jaar geleden verhuist waar ik een Wallbox 11kw heb laten plaatsen door de electricien, inclusief load balancer in meterkast. In de Wallbox app is Powerboost aangezet op 25A.

Eigenlijk vanaf momenteel 1 problemen gehad, op 16A stopt de boel meteen en heeft de Wallbox app aan 'Powerboost gepauzeerd, wachten op energie'. De Tesla app geeft 'probleem met laadapparatuur aan'. Op 12A werkte het vaak wel goed.

Na een laatste sessie met de klantenservice van Wallbox werd geconcludeerd dat de laadpaal foutieve sensors had en werd de boel vervangen door een nieuwe Wallbox laadpaal. Helaas ook hier vrijwel direct weer dezelfde problemen -ligt het toch bij die load balancer? Als ik met de nieuwe laadpaal de Powerboost functie uitschakel gaat het laden goed op 12A..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peter-036
Dit begrijp ik even niet.
Als die wallbox voor 11kW is, heeft een 'powerboost' op 25A toch geen nut?
Voor 11kW heeft de wallbox genoeg aan (3x) 16A.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DonJuape
  • Registratie: Juni 2007
  • Niet online

DonJuape

Trust me, I'm an engineer!

Peter-036 schreef op zaterdag 15 februari 2025 @ 08:55:
Dit begrijp ik even niet.
Als die wallbox voor 11kW is, heeft een 'powerboost' op 25A toch geen nut?
Voor 11kW heeft de wallbox genoeg aan (3x) 16A.
Als ik het goed begrijp heet de loadbalancer bij Wallbox de Powerboost. Bij een 3x25A aansluiting moet deze op 25A ingesteld worden.

Hyundai Inster Pulse Winterpack, Zappi V2 3-fasen, 7400 Wp PV SolarEdge 1-fase, WP L/W 1-fase

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• r0bb
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 13-10 13:09
DonJuape schreef op zaterdag 15 februari 2025 @ 09:03:
[...]

Als ik het goed begrijp heet de loadbalancer bij Wallbox de Powerboost. Bij een 3x25A aansluiting moet deze op 25A ingesteld worden.
Ik ben niet heel sterk op electrotechniek maar als ik goed heb opgelet is dit het idd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pitchdown
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 14-10 12:34
Ik heb wellicht een simpel te beantwoorden vraag...
binnenkort heb ik een laadpaal thuis via de zaak.
De laadsessies voor de zakelijke auto dienen worden gestart en stopt middels de verkregen laadpas.
Werkt dit zo in de praktijk dat de gebruikte stroom direct word betaald door de lease-maatschappij/werkgever en merk ik hiervan niks op mijn eigen factuur van de energie-leverancier?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

pitchdown schreef op zaterdag 15 februari 2025 @ 14:12:
Ik heb wellicht een simpel te beantwoorden vraag...
binnenkort heb ik een laadpaal thuis via de zaak.
De laadsessies voor de zakelijke auto dienen worden gestart en stopt middels de verkregen laadpas.
Werkt dit zo in de praktijk dat de gebruikte stroom direct word betaald door de lease-maatschappij/werkgever en merk ik hiervan niks op mijn eigen factuur van de energie-leverancier?
Je krijgt de kosten voor de gebruikte stroom automatisch op je rekening gestort door LM/WG. Aan je energieleverancier moet je voor alle gebruikte stroom betalen. De laadpaal doet niks met de energieleverancier.

Hyundai Inster Pulse Winterpack, Zappi V2 3-fasen, 7400 Wp PV SolarEdge 1-fase, WP L/W 1-fase

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pitchdown
DonJuape schreef op zaterdag 15 februari 2025 @ 14:18:
[...]

Je krijgt de kosten voor de gebruikte stroom automatisch op je rekening gestort door LM/WG. Aan je energieleverancier moet je voor alle gebruikte stroom betalen. De laadpaal doet niks met de energieleverancier.
ok, dus je moet van te voren je prijs per KWH in het portal opgeven klopt dat?
Hoe zou dit in de praktijk werken als je thuis gebruik zou maken van een variabel tarief?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASW1
pitchdown schreef op zaterdag 15 februari 2025 @ 14:20:
[...]

ok, dus je moet van te voren je prijs per KWH in het portal opgeven klopt dat?
Hoe zou dit in de praktijk werken als je thuis gebruik zou maken van een variabel tarief?
Simpel, je krijgt een vast bedrag betaald voor laden en jij betaalt een variabel bedrag aan je energieleverancier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pitchdown
ASW1 schreef op zaterdag 15 februari 2025 @ 14:26:
[...]

Simpel, je krijgt een vast bedrag betaald voor laden en jij betaalt een variabel bedrag aan je energieleverancier.
Ok en bij een vast tarief moet je ergens aangeven wat je huidige prijs per kwh is? En wijzigen als dit wijzigt bij je huidige leverancier of overstapt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASW1
pitchdown schreef op zaterdag 15 februari 2025 @ 14:29:
[...]

Ok en bij een vast tarief moet je ergens aangeven wat je huidige prijs per kwh is? En wijzigen als dit wijzigt bij je huidige leverancier of overstapt?
Nee, je kunt in principe elk bedrag invullen dat je redelijk lijkt. Een bepaalde opslag om de installatie te bekostigen wordt ook vaak gebruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aldmar
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 14-10 16:06

Aldmar

Niks...

Ik kreeg willekeurig storing op mijn Alfen laadpaal. Af en toe ging het laden goed, maar soms ook niet. Nu blijkt dat een draadje los zit. Dit is volgens mij het 'communicatie-draadje' tussen de auto en de laadpaal. Nu deze los zit vinden ze elkaar niet en start het laden niet.

Nu de vraag; hoe krijg ik deze weer vast? Ik wil het 'hulsje' niet kapot maken, dus durf niet zo goed te trekken aan het (hele) kleine stukje wat er nog in zit.

Kan ik dit wellicht solderen, is dat duurzaam of grote kans dat het dan weer los gaat?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/utCDrQ_BAvzUlmlQTqHDeEdYKzU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1GRJaZkIwMV4YZ9iyKzL5koO.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2Pag_PTjm2xc2yHM-2SJ_gSl-8w=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JYydQMRHdlHG3KjspTTXV2hr.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

pitchdown schreef op zaterdag 15 februari 2025 @ 14:29:
[...]

Precies. Je kunt ook met je WG overleggen over een opslag als je de laadpaal bijvoorbeeld prive hebt aangeschaft. Je kunt deze kosten overigens ook in 1 jaar van je bijtelling laten aftrekken door de WG.
Dat laatste heb ik gedaan en ik reken voor het laden hetzelfde tarief als ik aan de energiemaatschappij betaal (zo staat dat ook in veel leaseovereenkomsten).
Bij een dynamisch tarief adviseren veel leasemaatschappijen het gemiddelde tarief plus 10% opslag te rekenen zodat je er niet bij in schiet.

[ Voor 23% gewijzigd door DonJuape op 15-02-2025 16:47 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

Aldmar schreef op zaterdag 15 februari 2025 @ 14:57:
Ik kreeg willekeurig storing op mijn Alfen laadpaal. Af en toe ging het laden goed, maar soms ook niet. Nu blijkt dat een draadje los zit. Dit is volgens mij het 'communicatie-draadje' tussen de auto en de laadpaal. Nu deze los zit vinden ze elkaar niet en start het laden niet.

Nu de vraag; hoe krijg ik deze weer vast? Ik wil het 'hulsje' niet kapot maken, dus durf niet zo goed te trekken aan het (hele) kleine stukje wat er nog in zit.

Kan ik dit wellicht solderen, is dat duurzaam of grote kans dat het dan weer los gaat?

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Dat ziet er niet echt duurzaam reparabel uit. Het lijkt wel of het krimp gedeelte van de pin is gebroken. Geheel nieuwe pin er aan krimpen lijkt me het beste maar ik weet niet of je die kunt krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peter-036

Ik zou het inderdaad solderen, en dan de draden in die stekker bundelen/bij elkaar houden om ervoor te zorgen dat de draden niet op trekken belast worden.
Binnen de stekker kan er dan volgens mij weinig/niets mee gebeuren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Franciesco
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 21:20
@pitchdown het hangt ook van de leasemaatschappij c.q. back office af die achter de verrekening van de laadkosten zit. Voor mijn zakelijke leaseauto zit ik b.v. bij Ayvens en daar kun je een enkeltarief, een normaal- + daltarief of een uurtarief (op basis van Epex day ahead + overige kosten) instellen in de portal van de laadpaal. De keuze hangt dan dus af van je energiecontract.

De gemaakte laadkosten worden in mijn geval achteraf en 1x per maand uitbetaald op mijn rekening.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aldmar

Aldmar

Niks...

Peter-036 schreef op zaterdag 15 februari 2025 @ 16:12:
[...]

Ik zou het inderdaad solderen, en dan de draden in die stekker bundelen/bij elkaar houden om ervoor te zorgen dat de draden niet op trekken belast worden.
Binnen de stekker kan er dan volgens mij weinig/niets mee gebeuren.
Ik heb het nu gesoldeerd en het werkt weer. Mocht het niet meer werken dan weet ik in ieder geval waar ik het moet zoeken ;)

Nieuwe pin kan ik zo snel niet vinden, uberhaupt alleen het binnenwerk is moeilijk te vinden. Mocht iemand het weten, houd ik mij aanbevolen :)

Anders een nieuwe kabel... :/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• elektriekert
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 22:02
Aldmar schreef op zaterdag 15 februari 2025 @ 19:13:
[...]

Ik heb het nu gesoldeerd en het werkt weer. Mocht het niet meer werken dan weet ik in ieder geval waar ik het moet zoeken ;)

Nieuwe pin kan ik zo snel niet vinden, uberhaupt alleen het binnenwerk is moeilijk te vinden. Mocht iemand het weten, houd ik mij aanbevolen :)

Anders een nieuwe kabel... :/
Was die oxidatie een beetje weg te werken?
Met vervuiling solderen werkt sowieso al niet echt lekker namelijk :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperBart

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ik heb een soortgelijk probleem maar heb niet meegemaakt dat de pin al afgebroken is/was.

Als mijn kabel "tegen zijn natuurlijke/ontspannen wikkeling" gedraaid wordt (dus een halve slag de kabel verkeerd insteken dat hij wat getordeerd zit) dan start bij mij een laadbeurt ook niet. Heel vervelend en ik heb de kabel ooit al een paar keer ingekort omdat ik dacht dat in het laatste eindje een defect zat maar het is altijd terug te leiden tot een prulletje in de laadstekker zelf. Ook bijzonder want ik heb die al eens volledig uit elkaar gehaald, alle draden opnieuw gekrimpt met eindhulzen, nagemeten met een multimeter, alles wat je wil en de verbindingen zijn loepzuiver.
Achteraf zag ik ook dat de pennen zoals ook bij jou wat blauw beginnen te oxideren.

Ik ben niet super tevreden van de laadkop van Alfen maar ik zie dat er verschillende versies in omloop zijn. Als je die witte kop hebt dan heb je dezelfde als mij.

Zoals je ziet op de foto zit er een weerstandje tussen aarde en een pinnetje (die kan soms al eens vervelend doen) en dan zie je ook het CP draadje wat naar dat pinnetje gaat van jou. Dat is de signaal draad van de laadbox naar de auto.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Thecola
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 02:34
Ik heb een elektrische auto gekocht :)

Nu heb ik tevens een laadpaal nodig. Ik heb een eigen oprit en reeds een plek 'gecreëerd' waar de laadpaal komt.

Situatie:
Auto: Nissan Leaf 62 KWH 2019 (opladen op 1 fase). Wil wel een 3 fase om voorbereid te zijn op de toekomst
3x25 aansluiting
Heb voldoende zonnestroom om ca 20000 km elektrisch te rijden. Zolang salderen er nog is gaat dit top. Daarna zal ik wat meer op moeten letten hoe en wanneer ik ga opladen. Daarom denk ik dat het handig is om een laadpaal te zoeken die zonne-energie management reeds geïntegreerd heeft.

Ik heb mij vandaag verdiept in welke laadpalen er mogelijk zijn en kwam uit bij de Zappi V2.1 (3 fase) dan wel de Wallbox Pulsar Plus. Qua prijs komt de Zappi iets duurder uit denk ik.

De Zappi heeft 'zonne-energie management' geïntegreerd terwijl je bij de Pulsar Plus een Power meter nodig heeft. Nu zit ik een beetje te denken hierover en is mijn vraag: is het niet zo dat je elke laadpaal kan integreren zolang je er een apparaatje tussenzet die kan doorgeven of de zonnepanelen meer stroom opwekken dan de rest van het huis? Ik heb bijvoorbeeld nu al een p1 meter van homewizard in mijn meterkast zitten.. Heb ik wel die Zappi of Pulsar nodig?

toettoett

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roger Beurskens
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 14-10 11:37
HyperBart schreef op zondag 16 februari 2025 @ 15:26:
[...]

Ik heb een soortgelijk probleem maar heb niet meegemaakt dat de pin al afgebroken is/was.

Als mijn kabel "tegen zijn natuurlijke/ontspannen wikkeling" gedraaid wordt (dus een halve slag de kabel verkeerd insteken dat hij wat getordeerd zit) dan start bij mij een laadbeurt ook niet. Heel vervelend en ik heb de kabel ooit al een paar keer ingekort omdat ik dacht dat in het laatste eindje een defect zat maar het is altijd terug te leiden tot een prulletje in de laadstekker zelf. Ook bijzonder want ik heb die al eens volledig uit elkaar gehaald, alle draden opnieuw gekrimpt met eindhulzen, nagemeten met een multimeter, alles wat je wil en de verbindingen zijn loepzuiver.
Achteraf zag ik ook dat de pennen zoals ook bij jou wat blauw beginnen te oxideren.

Ik ben niet super tevreden van de laadkop van Alfen maar ik zie dat er verschillende versies in omloop zijn. Als je die witte kop hebt dan heb je dezelfde als mij.

Zoals je ziet op de foto zit er een weerstandje tussen aarde en een pinnetje (die kan soms al eens vervelend doen) en dan zie je ook het CP draadje wat naar dat pinnetje gaat van jou. Dat is de signaal draad van de laadbox naar de auto.
Ik heb de mijne een paar maanden terug bij Charge24 gekocht met een 7.5 meter kabel.
Dit is ook geen alfen kabel volgens mij, want ook compleet zwart.
Zo te lezen mag ik dus blij zijn geen witte alfen stekker eraan te hebben ;)

PVE install Midden Limburg: https://pvoutput.org/intraday.jsp?id=102722&sid=90342

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• A13X
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 07:02

A13X

Dude

Thecola schreef op zondag 16 februari 2025 @ 16:53:

Nu heb ik tevens een laadpaal nodig. Ik heb een eigen oprit en reeds een plek 'gecreëerd' waar de laadpaal komt.

Situatie:
Auto: Nissan Leaf 62 KWH 2019 (opladen op 1 fase). Wil wel een 3 fase om voorbereid te zijn op de toekomst
3x25 aansluiting
Heb voldoende zonnestroom om ca 20000 km elektrisch te rijden. Zolang salderen er nog is gaat dit top. Daarna zal ik wat meer op moeten letten hoe en wanneer ik ga opladen. Daarom denk ik dat het handig is om een laadpaal te zoeken die zonne-energie management reeds geïntegreerd heeft.

Ik heb mij vandaag verdiept in welke laadpalen er mogelijk zijn en kwam uit bij de Zappi V2.1 (3 fase) dan wel de Wallbox Pulsar Plus. Qua prijs komt de Zappi iets duurder uit denk ik.

De Zappi heeft 'zonne-energie management' geïntegreerd terwijl je bij de Pulsar Plus een Power meter nodig heeft. Nu zit ik een beetje te denken hierover en is mijn vraag: is het niet zo dat je elke laadpaal kan integreren zolang je er een apparaatje tussenzet die kan doorgeven of de zonnepanelen meer stroom opwekken dan de rest van het huis? Ik heb bijvoorbeeld nu al een p1 meter van homewizard in mijn meterkast zitten.. Heb ik wel die Zappi of Pulsar nodig?
Peblar home, met een homewizard erbij heb je loadbalancing en solarcharging erbij.

Awesome

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aldmar

Aldmar

Niks...

elektriekert schreef op zaterdag 15 februari 2025 @ 20:46:
[...]

Was die oxidatie een beetje weg te werken?
Met vervuiling solderen werkt sowieso al niet echt lekker namelijk :9
Wat is weg? Heb het een beetje geschuurd zodat het ergste er af was... :)
Eigenlijk wel apart, dat deze nu al geoxideerd is. Paal en kabel zijn zo'n 4 jaar oud... Hangt wel aan de oost kant en wordt in de regen nat. Maar dat moet toch kunnen? Misschien condens icm oosten waar in de zomer in de ochtend vol de zon er op staat?
HyperBart schreef op zondag 16 februari 2025 @ 15:26:
[...]

Hoe heb je de draden opnieuw gekrimpt met eindhulzen? Of eigenlijk hoe heb je de draden weer met de connectoren/pinnen verbonden? Voor zo ver ik kon zien, zijn de draden op de connectoren geperst oid. Ik kreeg het niet los. Voor nu heb ik het uitgeboord om vervolgens daarin het kale koper van het kabeltje te stoppen en vervolgens gesoldeerd.

Bij mij is de kop helemaal zwart. Volgens mij ook niet van Alfen zelf.

Met signaaldraad bedoel je het rode dunne kabeltje? Het zwarte dunne kabeltje lijkt inderdaad een weerstandje in te zitten. Dit is een lusje, hij gaat van zijn eigen pin, naar die van de aarde.

[ Voor 4% gewijzigd door Aldmar op 16-02-2025 19:07 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Situatie:
3x25 aansluiting

Ik heb een alfen. Die is volledig via home assistant aan te sturen. Dus daar kun je ook 'alles' mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• [BoSS]
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 06:23

[BoSS]

Geen woorden maar daden!

Zaptec Go is ook volledig aan te sturen via Home Assistant. En de P1 module voor de Zaptec is relatief goedkoop (rond de 100 euro) dus voor ca. 600 euro heb je een laadstation met load balancing, RFID en 4G (geen goede WiFi dekking nodig bij laadpunt mocht dat ergens achterin de tuin zijn).

Nadeel kan zijn dat de aansturing van de Zaptec verplicht via de cloud loopt. Mocht Zaptec op de fles gaan verlies je de slimme aansturing (maar dat is bij heel veel laadpalen het geval).

20x 170 Wp (Solar Frontier) op ZZO / 54 graden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperBart
Roger Beurskens schreef op zondag 16 februari 2025 @ 16:58:
[...]

Ik heb de mijne een paar maanden terug bij Charge24 gekocht met een 7.5 meter kabel.
Dit is ook geen alfen kabel volgens mij, want ook compleet zwart.
Zo te lezen mag ik dus blij zijn geen witte alfen stekker eraan te hebben ;)
Het is ook geen Alfen merk hoor, maar de Tweaker die dat geoxideerd pinnetje had, had ook geen witte kop (zag ik op de foto's lijkt het toch).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperBart
Aldmar schreef op zondag 16 februari 2025 @ 19:05:
[...]

Wat is weg? Heb het een beetje geschuurd zodat het ergste er af was... :)
Eigenlijk wel apart, dat deze nu al geoxideerd is. Paal en kabel zijn zo'n 4 jaar oud... Hangt wel aan de oost kant en wordt in de regen nat. Maar dat moet toch kunnen? Misschien condens icm oosten waar in de zomer in de ochtend vol de zon er op staat?
Net hetzelfde, bij mij hangt die op Noord Oost.
[...]

Hoe heb je de draden opnieuw gekrimpt met eindhulzen? Of eigenlijk hoe heb je de draden weer met de connectoren/pinnen verbonden? Voor zo ver ik kon zien, zijn de draden op de connectoren geperst oid. Ik kreeg het niet los.
Ik heb ze allemaal afgeknipt en dan terug gekrimpt met die eindhulzen.
Voor nu heb ik het uitgeboord om vervolgens daarin het kale koper van het kabeltje te stoppen en vervolgens gesoldeerd.
Mja, dat uitboren dat heb ik dan liever niet maar ik snap het wel. Ik heb uiteindelijk alle draden losgedaan, het blanke rosse koper goed in elkaar gedraaid en dan afgeperst met die eindhulzen, die trouwens via de inbus moertjes ook nog eens echt een "stans" krijgen als je ze goed aandraait. Was wel wat ge*** want mijn hulzen waren voor 4mm terwijl ik met 6mm draad zit, dat was wat gepriegel met dat kleine draadje er bij.
Bij mij is de kop helemaal zwart. Volgens mij ook niet van Alfen zelf.

Met signaaldraad bedoel je het rode dunne kabeltje? Het zwarte dunne kabeltje lijkt inderdaad een weerstandje in te zitten. Dit is een lusje, hij gaat van zijn eigen pin, naar die van de aarde.
Ja, afhankelijk van welk type kabel is dat soms een wit/zwart draadje of een rood. Dat kabeltje loopt idd 1 op 1 naar een pin. Die andere is effectief een weerstand, dat hoort zo en is bekend, dat is namelijk hoe het protocol/de standaard beschreven is en gaat idd van een eigen pin naar aarde.

Ter info, die pin wordt gemeten op weerstand en afhankelijk van gemeten aantal Ohm (X of Y) weet de auto "dit is een kabel van maximaal 16A of eentje van 32A".
Da's dus wel een dingetje als je een box met kabel en kop op maat koopt als vervanger en je wil ooit naar enkelfase meer dan 3.7kW kunnen laden dat je kabel en bijhorende kop en dus dat weerstandje wel hoog genoeg zijn...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aldmar

Aldmar

Niks...

HyperBart schreef op maandag 17 februari 2025 @ 09:03:

Ik heb ze allemaal afgeknipt en dan terug gekrimpt met die eindhulzen.

[...]

Mja, dat uitboren dat heb ik dan liever niet maar ik snap het wel. Ik heb uiteindelijk alle draden losgedaan, het blanke rosse koper goed in elkaar gedraaid en dan afgeperst met die eindhulzen, die trouwens via de inbus moertjes ook nog eens echt een "stans" krijgen als je ze goed aandraait. Was wel wat ge*** want mijn hulzen waren voor 4mm terwijl ik met 6mm draad zit, dat was wat gepriegel met dat kleine draadje er bij.
Die inbusmoertjes die je noemt heb ik volgens mij niet. De connector is niet hol, omdat het afgebroken stukje er nog in zat en dus het draadje er niet in kon krijgen. Dit afgebroken stukje kreeg ik er ook niet uit. Er zat geen schroefje oid en lijkt echt geklemt of 'gesmolten' in de connector.

Hieronder het rood omcirkelde. De vraag was; hoe krijg ik het koper van het draadje in verbinding met de connector? Dat afgebroken stukje is zat vast in de connector. Dat stukje heb ik uitgeboord. Het metalen restant van het draadje er afgeknipt, een stukje terug gestript en het koper in elkaar gedraait en in het uitgeboorde gaatje in de connector gestopt. En daar vervolgens een drup soldeer op zodat het koper in de connector bleef zitten.

Lastig uitleggen zo, maar volgens mij bedoelen we het zelfde :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eqswvETUufewpu-LgSwKdLRRnjI=/x800/filters:strip_exif()/f/image/9LHRduAgvhOOqLJcrbql4S71.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dreamscape
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 14-10 15:27
Hmnm... als ik dat zo zie, zou ik gewoon een nieuwe stekker aan die kabel maken. Normaliter adviseer ik dat niet aan iedereen, want elke knurft die ooit een stekker aan een schemerlamp heeft geschroefd denkt dat 'ie dit ook wel aankan. Maar ik vermoed dat je wel een beetje weet wat je doet...

Punctuality is the politeness of kings

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoofTurkey
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 14-10 16:51

RoofTurkey

PredatorKalkoen

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Grillmeister

Pagina: 1 ... 160 ... 193 Laatste

Let op:
Discussie over laadpassen, facturatie e.d.: [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3. Vragen over elektrische auto's en hun bijbehorend laadvermogen in Elektrische auto's - deel 5 of de betreffende merktopics. Er is uiteraard een beetje overlap, maar specifieke vragen of opmerkingen over de inrichting van je meterkast en huisinstallatie horen in Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 2. Voor het zo goedkoop mogelijk thuisladen van je EV kan je terecht in Het grote goedkoop thuisladen van je EV topic en als laatste: voor v2g is er ook een plek: Over V2G; laden en ontladen