Allen, vraagje waar ik goed aan doe. Wij mogen van de gemeente een eigen parkeerplek realiseren omdat we een hybride auto hebben. Dat is fijn, want dan kunnen we een stuk goedkoper laden. Nu is de vraag, zal ik gewoon een degelijk stopcontact laten plaatsen op een aparte groep, of een laadunit/paal? Ik zie de recente discussies voornamelijk over palen gaan, vandaar dat ik de vraag om een stopcontact even wil actualiseren.
Accu capaciteit: 13,0 kWh
max. laadvermogen AC: 3.7 kW
Huidige meterkast: 1 fase
Actieradius is ca. 50-60km, dat wordt zo'n 4 keer per week volledig gebruikt, waarna thuis laden gewenst is.
Vraag komt voornamelijk voort uit dat installatiekosten + laadpaal toch vaak meer dan €1000 kost, ook bij tweedehands laadpaal terwijl de laadbehoefte niet zeer groot is en ook niet per se noodzakelijk vanwege de hybride optie. Additioneel is het maximale laadvermogen ook niet bijzonder hoog. Verder begrijp ik dat de consensus is, dat een stopcontact ook veilig is mits met juiste bedrading en correctie aangesloten.
Afgezien van loadbalancing wat een optie is op een laadpaal, mis ik echt nog iets anders met een stopcontact tov een laadpaal?
[
Voor 3% gewijzigd door
Slechdt op 04-03-2025 21:13
]