Acties:
  • +1 Henk 'm!

• samvdheijden
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 18-08 13:30
Potjandriedubbeltjes wat een geld! |:( Ik ga laadpalen installeren denk ik! Hoe lang is hij hier mee bezig? 2 dagen?

En, kan je het leggen van de kabel (rijtje tegels er uit, sleufje trekken, kabel er in, alles dicht) ook zelf? Dan bespaar je toch al flink... Dat is iig geen moeilijk werk.

Ik heb vorige week voor mezelf een 2e hands laadpunt aangesloten, en 10 meter kabel gelegd. Bij elkaar een halve dag kwijt. Kosten totaal: 350 euro... Inclusief laadpunt.

[ Voor 16% gewijzigd door samvdheijden op 17-02-2025 14:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoofTurkey
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 08-09 15:19

RoofTurkey

PredatorKalkoen

samvdheijden schreef op maandag 17 februari 2025 @ 14:38:
[...]

Potjandriedubbeltjes wat een geld! |:( Ik ga laadpalen installeren denk ik! Hoe lang is hij hier mee bezig? 2 dagen?

En, kan je het leggen van de kabel (rijtje tegels er uit, sleufje trekken, kabel er in, alles dicht) ook zelf? Dan bespaar je toch al flink... Dat is iig geen moeilijk werk.
Ook mijn eerste reactie :9 . Het fysieke werk zou zeker zelf moeten kunnen, dat is ook wel iets wat ik kan voorstellen. Maar het materiaal an sich lijkt me ook al aan de prijs, dus als ik daar al op stuk ga dan is dat niet meer te redden met wat eigen werk (en kan ik wellicht beter op zoek naar een andere partij).
Ik heb vorige week voor mezelf een 2e hands laadpunt aangesloten, en 10 meter kabel gelegd. Bij elkaar een halve dag kwijt. Kosten totaal: 350 euro... Inclusief laadpunt.
Ah, goeie aanvulling! Dat geeft in ieder geval wel wat indicatie, van de meeste onderdelen kan ik ook wel consumentenprijzen vinden en dan kom ik inderdaad ook lang niet zo hoog uit.

[ Voor 20% gewijzigd door RoofTurkey op 17-02-2025 14:45 ]

Grillmeister

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elektriekert
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 23:12
Die zaptec is 700€ zag ik.
18m 5x6mm2 x6€ de meter
Aardlekautomaat is ook rond de 120€ (Eaton)
Dan zit je bijna aan de 1000€

Dus dat tikt wel aan :9

Vraag wel na wat voor merkspul in je groepenkast komt. Liefst A-merk natuurlijk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoofTurkey

RoofTurkey

PredatorKalkoen

elektriekert schreef op maandag 17 februari 2025 @ 15:15:
[...]

Die zaptec is 700€ zag ik.
18m 5x6mm2 x6€ de meter
Aardlekautomaat is ook rond de 120€ (Eaton)
Dan zit je bijna aan de 1000€

Dus dat tikt wel aan :9

Vraag wel na wat voor merkspul in je groepenkast komt. Liefst A-merk natuurlijk
Haha ja, zover kwam mijn berekening ook ongeveer. Maar dan mis ik nog 3k+ :? . Heb intussen trouwens ook een offerte opgevraagd bij een concurrent, eens zien of die dezelfde prijzen vraagt.

Grillmeister

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• samvdheijden
RoofTurkey schreef op maandag 17 februari 2025 @ 15:32:
[...]

Haha ja, zover kwam mijn berekening ook ongeveer. Maar dan mis ik nog 3k+ :? . Heb intussen trouwens ook een offerte opgevraagd bij een concurrent, eens zien of die dezelfde prijzen vraagt.
Als ik qua spul (met wat marge naar boven) ga rekenen kom ik niet boven de 1500/1600 euro inclusief BTW. En dat is met kwaliteitsspul. Dus daar zit mooi wat winst.

En qua tijd :+.... . Afijn, duidelijk denk ik haha. Iedereen moet z'n boterham kunnen verdienen, en je betaald altijd wat extra om iets professioneel gedaan te hebben. Maar dit is er toch wel wat over zou ik zeggen. Ben benieuwd naar de concurrent!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• elektriekert
RoofTurkey schreef op maandag 17 februari 2025 @ 15:32:
[...]

Ik vind het veel geld hoor.
Een elektriciën kost tussen de 40-70€ voor een ervaren vakman volgens internet.
Ik weet niet of er veel gewijzigd aan je groepenkast moet worden of dat een aardlekautomaat erbij prikken is en gaan met die banaan.

Graven zou ik lekker zelf doen, wel minimaal 60 diep, maar als je pech hebt kom je puin tegen.
Of een stuk oud beton van een voormalige rioolbuis van 60 kg :X

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• samvdheijden
elektriekert schreef op maandag 17 februari 2025 @ 15:44:
[...]

Graven zou ik lekker zelf doen, wel minimaal 60 diep, maar als je pech hebt kom je puin tegen.
Of een stuk oud beton van een voormalige rioolbuis van 60 kg :X
En als de elektricien dat tegenkomt betaal je de rekening x2 hehe :P

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• elektriekert
samvdheijden schreef op maandag 17 februari 2025 @ 15:57:
[...]

En als de elektricien dat tegenkomt betaal je de rekening x2 hehe :P
Ik heb dat stuk rioolbuis verwisseld voor een PVCxbuis van 125mm voor elektra en utp én een centimeter lengte uit mijn rug :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RoofTurkey

RoofTurkey

PredatorKalkoen

samvdheijden schreef op maandag 17 februari 2025 @ 15:42:
[...]

Als ik qua spul (met wat marge naar boven) ga rekenen kom ik niet boven de 1500/1600 euro inclusief BTW. En dat is met kwaliteitsspul. Dus daar zit mooi wat winst.

En qua tijd :+.... . Afijn, duidelijk denk ik haha. Iedereen moet z'n boterham kunnen verdienen, en je betaald altijd wat extra om iets professioneel gedaan te hebben. Maar dit is er toch wel wat over zou ik zeggen. Ben benieuwd naar de concurrent!
De (koude blauwe) concurrent heeft een offerte opgesteld. Voor dezelfde opstelling, maar dan met een Bluebuilt paal (lees ik hier niet per se de beste verhalen over?). Anyway, zij komen met graafwerkzaamheden op 2.840 incl BTW. Als ik dat zelf doe halen ze 350 van de offerte af.

Zonder al het graven, met een laadpunt aan de muur, zou het op 1.900 uitkomen bij hen. Dat zijn al meer de prijzen die ik had verwacht.

Ik ga de originele electricien nog wel even vragen waarom die zo hoog uitkomt, maar als er een half verhaal komt weet ik denk ik wel genoeg...

Thanks all in ieder geval voor de input, to be continued!

Grillmeister

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Makrolon
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 21:49
Ik zag die 2k ex btw en dacht, Oeh, das aan de prijs voor een laadpaal inc installatie. maar toen zag ik pas die 1600 er bij. Veel te veel geld...

13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 23:06
RoofTurkey schreef op maandag 17 februari 2025 @ 16:24:
[...]

De (koude blauwe) concurrent heeft een offerte opgesteld. Voor dezelfde opstelling, maar dan met een Bluebuilt paal (lees ik hier niet per se de beste verhalen over?).
Coolblue zou niemand mee in zee moeten gaan voor een lader.
De firmware van hun whitelabel Peblar lader zit dichtgetimmerd waardoor je verplicht een betaald abonnement bij hen moet afsluiten. (Het kan ook zonder maar dan heb je voor veel teveel geld domme lader gekocht).
Je komt nooit meer van ze af, tenzij je de lader bij het grofvuil zet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoofTurkey

RoofTurkey

PredatorKalkoen

ASW1 schreef op maandag 17 februari 2025 @ 22:37:
[...]

Coolblue zou niemand mee in zee moeten gaan voor een lader.
De firmware van hun whitelabel Peblar lader zit dichtgetimmerd waardoor je verplicht een betaald abonnement bij hen moet afsluiten. (Het kan ook zonder maar dan heb je voor veel teveel geld domme lader gekocht).
Je komt nooit meer van ze af, tenzij je de lader bij het grofvuil zet.
Goed punt, kwam daar zelf ook achter toen ik de offerte goed doorlas. Vond het vooral een makkelijke, snelle, manier om te checken wat een andere partij vraagt. Coolblue is geen prijsvechter met zoiets dus zouden zij voor mijn gevoel al aan de bovenkant moeten zitten.

Los daarvan ben ik een software developer, dus als de hardware eenmaal staat heb ik zelf graag nog wel toegang tot de aansturing. The search continues :9 .

Grillmeister

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jazsie
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 23:55
Waarom doe je het niet zelf plaatsen? Bespaard je het meest :+.

3600 Wp op 0° (vrijwel plat) | 3900Wp op 10°

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• oomenit
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 00:43
Ik heb zelf zojuist de Volt Time One gekocht voor 599.
Mijn "eisen" na het lezen van deze topic waren namelijk:
  • Vaste kabel
  • OCPP ondersteuning zodat ik bijv. EFlux kan koppelen
  • RFID lezer ivm laadpas vd werkgever
  • 1 fase en 3 fase aan te sluiten (ivm verzwaring vanuit Enexis wat op zich laat wachten)
  • Load balancer ready
  • Display is een nice to have
De Volt Time One (vrij recent product volgens mij, niet veel info nog over te vinden) tikte alle boxen voor een schappelijke prijs.

Hij is ook al binnen en grappig genoeg zat er zelfs een Chargee Sparky P1 meter bij in de doos. Eerste indruk lijkt het allemaal erg degelijk qua gebruikte kabel(dikte) en klemmen enzo. Nu de praktijk nog :D

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5sJx2-tJk52-LJ_JXKqSSMz6cGc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/2tLjhSIhykkNJci6V9x1Ysro.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 20% gewijzigd door oomenit op 18-02-2025 10:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roger Beurskens
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 05-09 13:47
Jazsie schreef op dinsdag 18 februari 2025 @ 10:46:
Hier ook gedaan.
Was dus €1145 voor de Alfen Eve Single Pro-line (met RFID, LB en die heeft al DC protectie), 150 voor de Hager 4 fase 20A aardlekautomaat en een euro of 80 voor 15 meter 5x4mmq kabel (ga toch nooit meer dan 11KW laden thuis)
Komt nog wat kleinmateriaal bij zoals buizen, klemmen, cat6 kabel ( had ik nog liggen) en aansluitkam voor in m'n meterkast.

Als ik dan kijk dat alle offertes begonnen vanaf dik 2000 euro inclusief btw, dan is het toch snel verdiend als je het zelf kan.
(ik heb zelf electro/electronica opleiding/achtergrond)

PVE install Midden Limburg: https://pvoutput.org/intraday.jsp?id=102722&sid=90342

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperBart
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 00:50
Waanzinnig duur, echt bij de haren gegrepen.
Bedrijfsaangevraagde installaties via leasing (en dan gaan die jongens echt al met wat lopen, wat prima mag, maar doe een beetje normaal) zitten rond de 2 à 2.5K voor een Alfen, keuring inclusief in België.

Meer dan dat zou het met een normale installatie zonder graafwerken nooit mogen kosten.
Graafwerken tikken wel wat aan maar dat kan echt prima zelf. Toch, met deze prijzen zou ik alles zelf durven doen, niet alleen de graafwerken. Boek ergens een elektricien aan 40 tot 80 EUR en bespreek wat er nodig is, laat het materiaal dan nog via hem komen en gun de man of vrouw wat marge, dat laat ik aan jou over.

[ Voor 12% gewijzigd door HyperBart op 18-02-2025 14:59 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Mad_Master
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 03-09 18:41
Wat voor een gekke prijs is dat?!?

Hier een screenshot van offerte voor plaatsing van een Zappi met alles erop en eraan. Heel netjes geboord, alles in de meterkast gedaan A merk aardlekschakelaar. Die offerte is echt absurd.

DM mij maar als je geïnteresseerd bent in partij die het voor mij heeft gedaan.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oWNd7r0vGawGbAV7e3lJYE1e8xU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RZIaQ8hgVTIPwl3cvrI4mVWT.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoofTurkey

RoofTurkey

PredatorKalkoen

Jazsie schreef op dinsdag 18 februari 2025 @ 10:46:
*kijkt naar zijn twee linkerhanden* :+ . In principe wil ik het meeste graag zelf doen, maar met elektra vind ik het net iets te spannend. Die paar honderd euro voor een elektricien verdient een eigen paal makkelijk terug in de zomer. Mijn doel op zich is ook niet zozeer het allerminste uit te geven, maar gewoon marktconform zou ik me wel graag aan confirmeren. Daar was de eerste elektricien het met zijn offerte blijkbaar niet mee eens :P .

Heb hem wel aan de lijn gehad en hij gaf aan dat het nu eenmaal zo duur is (want materiaal blabla), als het elders goedkoper was dan even goede vrienden. Wellicht heeft die klussen genoeg en vond die dit te klein als opdracht.

Grillmeister

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wfveennl
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 09-09 19:53
oomenit schreef op dinsdag 18 februari 2025 @ 10:52:
Ik heb zelf zojuist de Volt Time One gekocht voor 599.
Mijn "eisen" na het lezen van deze topic waren namelijk:
  • Vaste kabel
  • OCPP ondersteuning zodat ik bijv. EFlux kan koppelen
  • RFID lezer ivm laadpas vd werkgever
  • 1 fase en 3 fase aan te sluiten (ivm verzwaring vanuit Enexis wat op zich laat wachten)
  • Load balancer ready
  • Display is een nice to have
De Volt Time One (vrij recent product volgens mij, niet veel info nog over te vinden) tikte alle boxen voor een schappelijke prijs.

Hij is ook al binnen en grappig genoeg zat er zelfs een Chargee Sparky P1 meter bij in de doos. Eerste indruk lijkt het allemaal erg degelijk qua gebruikte kabel(dikte) en klemmen enzo. Nu de praktijk nog :D

[Afbeelding]
Klinkt goed.

Je hebt dus (nog) geen licentie voor de load balancing? Waar heb je hem gekocht? Als je bij volt een contact formulier invult wordt het doorgestuurd naar een partner. En zo te zien verschillen de prijzen bij de partners wel enigszins.
Ik neem aan dat de laadkabel er uit geschroefd kan worden? Ik heb nu een Alfen die vanwege fouten in de firmware niet echt meer betrouwbaar is, dus die wil ik op termijn vervangen. De Alfen hangt in de meterkast en de laadkabel gaat via de kruipruimte naar buiten, Het is dus niet de bedoeling dat ik een nieuwe kabel moet aanleggen.

LG Therma V Split: binnen : HN091MR; buiten : HU071MR

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jazsie
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 23:55
RoofTurkey schreef op dinsdag 18 februari 2025 @ 15:47:
[...]

*kijkt naar zijn twee linkerhanden* :+ . In principe wil ik het meeste graag zelf doen, maar met elektra vind ik het net iets te spannend. Die paar honderd euro voor een elektricien verdient een eigen paal makkelijk terug in de zomer. Mijn doel op zich is ook niet zozeer het allerminste uit te geven, maar gewoon marktconform zou ik me wel graag aan confirmeren. Daar was de eerste elektricien het met zijn offerte blijkbaar niet mee eens :P .

Heb hem wel aan de lijn gehad en hij gaf aan dat het nu eenmaal zo duur is (want materiaal blabla), als het elders goedkoper was dan even goede vrienden. Wellicht heeft die klussen genoeg en vond die dit te klein als opdracht.
Ahhja begrijpelijk. Helaas zijn dit naar mijn mening beetje absurd prijzen.

Mocht je in het Zuiden wonen en als nog zelf willen doen, wil gerust handje helpen ;).

3600 Wp op 0° (vrijwel plat) | 3900Wp op 10°

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oomenit
wfveennl schreef op dinsdag 18 februari 2025 @ 20:39:
[...]

Klinkt goed.

Je hebt dus (nog) geen licentie voor de load balancing? Waar heb je hem gekocht? Als je bij volt een contact formulier invult wordt het doorgestuurd naar een partner. En zo te zien verschillen de prijzen bij de partners wel enigszins.
Ik neem aan dat de laadkabel er uit geschroefd kan worden? Ik heb nu een Alfen die vanwege fouten in de firmware niet echt meer betrouwbaar is, dus die wil ik op termijn vervangen. De Alfen hangt in de meterkast en de laadkabel gaat via de kruipruimte naar buiten, Het is dus niet de bedoeling dat ik een nieuwe kabel moet aanleggen.
Bij Acculader.nl
https://www.acculaders.nl/volt-time-one-black.html#

Daar zie je ook de foto's van het binnenwerk. De kabel is dus te vervangen inderdaad.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Nu online
@hemertje
Over maximaal laden op zonnestroom:
De standaard voor je auto laden begint bij laden met 6A (= ca 1400 watt per fase).
Als je een driefase lader gebruikt dan laad je minimaal 6x3x230 = 4200 watt.
De meeste huishoudens leveren nooit of een beperkt aantal uren per jaar zoveel vermogen terug.
Terwijl >1400 watt teruglevering veel vaker voorkomt.

Dit nog los van eventuele impact op het net van op 1 fase terugleveren en op een andere verbruiken.

[ Voor 13% gewijzigd door BarryH op 19-02-2025 17:18 ]

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• janne_nl
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 19:15
Mijn idee is dat ik mijn 3 fase laadpaal zo laag mogelijk zet en dat bij het laden het grootste deel van het dak komt en de rest uit de accu die ook door de zon geladen is. Het laadverlies op de koop toe nemend.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Roger Beurskens
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 05-09 13:47
BarryH schreef op woensdag 19 februari 2025 @ 16:33:
@hemertje
Over maximaal laden op zonnestroom:
De standaard voor je auto laden begint bij laden met 6A (= ca 1400 watt per fase).
Als je een driefase lader gebruikt dan laad je minimaal 6x3x230 = 4200 watt.
De meeste huishoudens leveren nooit of een beperkt aantal uren per jaar zoveel vermogen terug.
Terwijl >1400 watt teruglevering veel vaker voorkomt.

Dit nog los van eventuele impact op het net van op 1 fase terugleveren en op een andere verbruiken.
bij mij thuis met evcc als EMS schakelt onze Alfen paal gewoon terug van 3 (2 actief want Volvo V60 heft maar 2 fasen boordlader) naar 1 fase laden waardoor er in theorie vrij geschakeld kan worden naar alles tussen de 1.4 en de 11Kwh.

PVE install Midden Limburg: https://pvoutput.org/intraday.jsp?id=102722&sid=90342

• jan100
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 28-03 10:07
Issue momenteel met Zonneplan laadpaal: ik gebruik de "powerplay" optie, die op zich super mooi werkt!
Maar nu voor de 2de keer een gek issue gehad.

Tijdens de nacht krijg ik opeens melding: "Powerplay voor zonnepanelen uitgeschakeld" - en hiermee wordt ook de powerplay voor de laadpaal uitgeschakeld.

Dit terwijl ik dit zelf zeker niet heb aangevraagd oid. Dus maw: ergens wordt op 1 of andere manier powerplay optie uitgeschakeld.

Maar consequentie hiervan is ook: als je een actieve laad-sessie hebt (met de optie powerplay), dan wordt deze stopgezet.

Als je dit niet zelf tijdig ontdekt, dan heb je dus kans dat in de ochtend je auto niet voldoende is opgeladenen en je dus bijvoorbeeld niet naar je werk kunt.

Heb het ook bij zonneplan gemeld - hopelijk wordt dit opgelost.

Een oplossing zou in ieder geval kunnen zijn: zonneplan zou nooit een actieve laad-sessie moeten onderbreken, zels als user powerplay opzegt.

User zou dan bijv. melding krijgen: "powerplay wordt stopgezet voor alle toekomstige laadsessies, eventuele bestaande laadsessies worden afgemaakt".

Benieuwd of er meer mensen zijn die dit issue hebben gehad?

• doggy1
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 01-09 22:26
FransOvk schreef op zaterdag 8 april 2023 @ 13:56:
[...]

Ik heb inmiddels de Go-e Gemini aangeschaft en geïnstalleerd. De auto is er nog niet, dus echt testen kan nog niet. Wel heb ik de Go-e gekoppeld aan mijn Home-Assistant installatie via MQTT (https://github.com/syssi/homeassistant-goecharger-mqtt met een paar aanpassingen). Koppeling met de Go-e cloud is alleen nodig voor firmware updates en is gemakkelijk aan en uit te zetten.

Op de GitHub site van de API (https://github.com/goecha...b/main/introduction-en.md) heb ik wat discussies gevoerd over de mogelijkheid om de Go-e vooral met eigen opgewekte stroom te voeden. Die functionaliteit lijkt goed te werken zolang je de Go-e om de 5 tot 10 seconden voedt met gegevens over hoeveel vermogen je terugstuurt in het net.

Verder zijn er in dit topic de laatste week een aantal kanttekeningen geplaatst over mogelijke kwaliteitsproblemen. Tot nu toe niets van gemerkt, maar ik heb nog niet echt ermee kunnen werken. Op zich lijkt de bouwkwaliteit ruim voldoende, maar ik heb het apparaat niet opengemaakt.
Kun je inmiddels al je ervaringen delen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kakola
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 09-09 15:11
Voor de mensen met een Peblar laadpaal, hou de firmware in de gaten want versie 1.7 komt er eerstdaags aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theone098
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 10-09 09:03
Kakola schreef op donderdag 20 februari 2025 @ 22:02:
Voor de mensen met een Peblar laadpaal, hou de firmware in de gaten want versie 1.7 komt er eerstdaags aan.
Interessant. Heb je ook meer info of een link naar de features? Ik kan niets vinden op de peblar site.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kakola
De Peblar is al een heel complete laadpaal met active load balancing, solar laden etc. Verwacht vooral de toevoeging van laadgeschiedenis en statistieken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theone098
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 10-09 09:03
Kakola schreef op vrijdag 21 februari 2025 @ 09:58:
De Peblar is al een heel complete laadpaal met active load balancing, solar laden etc. Verwacht vooral de toevoeging van laadgeschiedenis en statistieken.
Ja, weet ik. Heb zelf een Peblar home.
Ok, dank. Net nog even gecheckt, nog geen updates. Ik houd het in de gaten.

[ Voor 9% gewijzigd door Theone098 op 21-02-2025 12:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchKel
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 17:47
DutchKel schreef op woensdag 12 februari 2025 @ 15:59:
Sinds een paar dagen hebben we een probleem met onze Peugeot e208 tijdens het thuisladen. Telkens wanneer ik de laadkabel aansluit, klapt de alamat (Hager ADM425G) om. Zodra de kabel is aangesloten, kan ik hem weer terugzetten, maar tijdens het laden gebeurt het opnieuw.

De laadpaal is een NewMotion Home Advanced 2.0.

Zou dit te maken kunnen hebben met een defecte BCD, of heeft iemand hier ervaring mee?

Ik vermoed dat het mogelijk door een aardlek wordt veroorzaakt, aangezien het om een 25A B-alamat gaat. Deze is beveiligd met een 0,03A aardlek, terwijl volgens de handleiding van de laadpaal eigenlijk 0,3A wordt aanbevolen. Ik weet echter niet zeker of dit de oorzaak kan zijn.

Opvallend is dat we dit probleem pas sinds 3 à 4 dagen hebben, terwijl het laden daarvoor altijd probleemloos verliep.

Alle inzichten of ervaringen zijn welkom!

@Tweak_ers ik had hetzelfde als mijn voorganger. De paal was nog geregistreerd bij de vorige eigenaar. Toen die de paal via de website van shell had overgedragen kreeg ik de fout niet meer en kon ik zelf de paal registreren.

Shell heeft ook publieke palen en hiermee voorkomen ze dat een wildvreemde de paal registreert.
Even nog een opvolging hierop, na veel testen en proberen moet ik helaas de conclusie trekken dat de kabel in de grond waarschijnlijk beschadigd is.

Ik heb de alamat inmiddels vervangen door een 0,3A versie maar nog steeds slaat de aardlek automaat om op de aardlek (nu heb ik er wel op gelet dat die echt om de aardlek omslaat).

Ik heb in de garage waar 2 laadpalen aan zitten een onderverdeler. Als ik daarvan de hoofdschakelaar omzet (dus er is helemaal niks aan) dan gaat de aardlekautomaat ook nog steeds af en toe om. Aangezien het in de meterkast een nieuwe alsmat is verdenk ik die er niet van om defect te zijn. De oude was ook nog maar net 3 maanden oud dus nog niet zo heel oud.

Momenteel ben ik aan het testen of ik wel op 1 enkele fase kan laden. Dus ik heb fase 2 en 3 eruit gehaald en alleen de 1e aangesloten.

We wonen hier helaas erg landelijk dus er zit nogal wat ongedierte in de grond.

Don't drive faster than your guardian angel can fly.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• V_ger
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 22:10
DutchKel schreef op vrijdag 21 februari 2025 @ 13:16:
[...]

Ach, als je in de stad woont is het verschil dat het ongedierte boven de grond zit.

Tibber, Gasloos sinds 2017, Nibe F1155, 12.4kWp 30° O/W + 4.4kWp 0°, 3x Victron MP2-5000 + 60 kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperBart
DutchKel schreef op vrijdag 21 februari 2025 @ 13:16:
[...]

Even nog een opvolging hierop, na veel testen en proberen moet ik helaas de conclusie trekken dat de kabel in de grond waarschijnlijk beschadigd is.

Ik heb de alamat inmiddels vervangen door een 0,3A versie maar nog steeds slaat de aardlek automaat om op de aardlek (nu heb ik er wel op gelet dat die echt om de aardlek omslaat).

Ik heb in de garage waar 2 laadpalen aan zitten een onderverdeler. Als ik daarvan de hoofdschakelaar omzet (dus er is helemaal niks aan) dan gaat de aardlekautomaat ook nog steeds af en toe om. Aangezien het in de meterkast een nieuwe alsmat is verdenk ik die er niet van om defect te zijn. De oude was ook nog maar net 3 maanden oud dus nog niet zo heel oud.

Momenteel ben ik aan het testen of ik wel op 1 enkele fase kan laden. Dus ik heb fase 2 en 3 eruit gehaald en alleen de 1e aangesloten.

Een elektricien kan met het juiste materiaal (megger oa) de kabelbreuk wel opsporen. Vervelend, dat wel…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tc_bakker
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 28-05 21:08
Zijn er meer mensen met een Newmotion Home advanced / Shell recharge app waarvan de backoffice niet meer de laadsessies registreert?

Ik heb sinds de 18e in de ochtend geen vastgelegde laadsessies meer in de app, dit terwijl ik de auto een aantal keer heb opgeladen via de eigen paal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henry65
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 18:30
tc_bakker schreef op zondag 23 februari 2025 @ 10:56:
Zijn er meer mensen met een Newmotion Home advanced / Shell recharge app waarvan de backoffice niet meer de laadsessies registreert?
De app laat sowieso niets zien bij mij, maar op het dashboard (https://account.shellrecharge.com/dashboard) zie ik alle sessies t/m vanochtend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrme12345
  • Registratie: December 2013
  • Niet online
Ik heb een easee charger lite die aangesloten is op 3 fases. Ik heb geen equalizer. Mijn auto ondersteunt alleen 1 fase laden. De easee selecteert zelf de fase op basis van 1 fase keuze in app. Echter de fase die de easee kiest zou ik graag zelf willen kiezen. Er wordt er namelijk 1 gekozen waar veel apparaten op zitten en ik heb liever dat die1 van de andere 2 fases kiest. Kun je dit op de een of andere manier zelf selecteren? Ik heb in het menu gekeken maar kan het niet vinden (behalve dat er staat dat die het wel over 3 fases kan verdelen als het nodig is bij 1 fase laden, maar ik neem aan dat daar de equalizer een randvoorwaarde is). Ik zou eigenlijk het liefst via de easee charger integratie in HA willen kiezen welke fase die kan gebruiken. Maar dat zie ik ook niet. Iemand een idee hoe ik de automatische fase keuze van easee kan wijzigen?

energienerds.nl | gasloos| 11,5kWp | 20 kWh accu | EV | Atlantic WPB

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Taro
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

Taro

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
@mrme12345 Mocht het softwarematig niet kunnen: Kiest die standaard bijv. altijd de 1e fase? Kan je dan bijv. in de laadpaal of meterkast die fasedraden wisselen om je doel te bereiken?

Replace fear of the unknown with curiosity | 54 kWh thuisaccu's | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | Totaal 190 kWh opslag | 10.660 Wp zonnepanelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrme12345
  • Registratie: December 2013
  • Niet online
Taro schreef op zondag 23 februari 2025 @ 20:32:
@mrme12345 Mocht het softwarematig niet kunnen: Kiest die standaard bijv. altijd de 1e fase? Kan je dan bijv. in de laadpaal of meterkast die fasedraden wisselen om je doel te bereiken?
Ja dat zou inderdaad ook nog optie zijn. Maar mooiste is software matig waar ik op hoop, anders wordt het weer knutselen ;-)

En het gekke is in app staat dat fase 3 gereserveerd is, alleen in werkelijkheid pakt die fase II. Maar ligt waarschijnlijk aan volgorde kabels. Dus dat wordt toch knutselen...
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/m9Qg_ICL8K6iE8bXCR7laoB3ml4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6c65vED5oOoo4OjBd2Lhs4yc.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 39% gewijzigd door mrme12345 op 23-02-2025 20:48 ]

energienerds.nl | gasloos| 11,5kWp | 20 kWh accu | EV | Atlantic WPB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DonJuape
  • Registratie: Juni 2007
  • Niet online

DonJuape

Trust me, I'm an engineer!

mrme12345 schreef op zondag 23 februari 2025 @ 20:14:
Ik heb een easee charger lite die aangesloten is op 3 fases. Ik heb geen equalizer. Mijn auto ondersteunt alleen 1 fase laden. De easee selecteert zelf de fase op basis van 1 fase keuze in app. Echter de fase die de easee kiest zou ik graag zelf willen kiezen. Er wordt er namelijk 1 gekozen waar veel apparaten op zitten en ik heb liever dat die1 van de andere 2 fases kiest. Kun je dit op de een of andere manier zelf selecteren? Ik heb in het menu gekeken maar kan het niet vinden (behalve dat er staat dat die het wel over 3 fases kan verdelen als het nodig is bij 1 fase laden, maar ik neem aan dat daar de equalizer een randvoorwaarde is). Ik zou eigenlijk het liefst via de easee charger integratie in HA willen kiezen welke fase die kan gebruiken. Maar dat zie ik ook niet. Iemand een idee hoe ik de automatische fase keuze van easee kan wijzigen?
De fase waarop op 1 fase geladen wordt is hard wired in de laadkabel. Altijd fase 1 van de laadpaal (en EV). Je kunt natuurlijk wel een andere fase van je huis op fase 1 van de laadpaal aansluiten maar softwarematig kun je niks.

Hyundai Inster Pulse Winterpack, Zappi V2 3-fasen, 7400 Wp PV SolarEdge 1-fase, WP L/W 1-fase

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kakola
^ Klopt, heb ik altijd raar gevonden maar zal wellicht een reden voor zijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daemonix
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
Kakola schreef op maandag 24 februari 2025 @ 11:35:
^ Klopt, heb ik altijd raar gevonden maar zal wellicht een reden voor zijn
Ik wel, anders wordt je lader wel heel ingewikkeld. De auto laadt namelijk bij 1 fase altijd op de eerste fase. Als de lader softwarematig te bedienen zou zijn dan zou fase x van de meterkast met fase 1 moeten worden verbonden, het recept voor gevaarlijke situaties. KISS.

Tesla Model Y, RWD, Byd Atto 3

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lulukai
  • Laatst online: 08-09 12:07

Lulukai

God's gift to women

Versie 1.7 van de firmware van Peblar is beschikbaar in de webapp van de paal. Behalve verbeteringen aan de WiFi, weet ik nog niet welke nieuwe functionaliteiten erin zitten, alles lijkt nog hetzelfde.
Het diagnostiek venster is een beetje uitgebreid.

[ Voor 11% gewijzigd door Lulukai op 24-02-2025 14:36 ]

.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oomenit
Volgens mij zit @tapelectric ook in dit topic, dus ga ik even stiekem de bocht afsnijden door een tweetal vragen hier te stellen.

Zoals ik eerder vermeld had ben ik gegaan voor een Volt Time One die OCPP ondersteund en waarbij ik dus nu aan het rondneuzen ben naar een goede backoffice. Het wordt e-Flux (5,50 pm) of Tap Electric (2,50 pm).

Aan deze laadpaal komt onze eigen privé EV te hangen, als ook een EV van de werkgever.
  1. De werkgever geeft een Q8/Tango Liberty-pas voor het zakelijk laden. E-Flux claimt op hun site dat de pas bij hun backoffice werkt. Werkt het bij Tap Electric ook? Door de verschillende merknamen en 'overkoepelende' instanties, word ik niet zo heel snel wijs uit de roaming mogelijkheden van Tap als backoffice.
  2. Blijft de mogelijkheid bestaan om onze eigen privé EV zonder extra kosten per kwh en opslag te blijven laden (we betalen de stroom tenslotte al zelf), maar wel inzichtelijk te hebben hoeveel onze eigen EV per maand opgeladen heeft? Bijv. door het gebruik van de RFID tags die bij de Volt Time zaten, of met een tag van e-Flux/Tap zelf?
Als iemand anders gebruikmaakt van Tap icm Q8 bijv. of antwoord heeft op de tweede vraag: _/-\o_

[ Voor 10% gewijzigd door oomenit op 24-02-2025 17:23 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• nonkeljos
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 24-08 08:14
Tap Electric hier als OCPP geïnstalleerd, werkt perfect (en is gratis abo volgens mij, enkel 10% commissie voor wie oplaadt). Geen probleem om te 'roamen'. kaarten van DATS24, Eneco in NL en Shell recharge al getest. Nog niks geweigerd.

Je kunt een aantal kaarten opgeven die gratis mogen tanken. Dat kan gelijk welke RFID zijn, zelfs een bankkaart ofzo. Dat worden dus je eigen 'tankkaarten'.

Je ziet uiteraard wie wat geladen heeft, al dan niet betalend.

Elke maand krijg je een afrekening (en wordt 1 maand later het geld gestort).

Heb zelf een aantal dingen moeten rechtzetten, maar ook dat ging vlot via de helpdesk.

[ Voor 13% gewijzigd door nonkeljos op 24-02-2025 23:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maarten12345
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 24-07 23:12
Van de week al 2 keer meegemaakt dat er een relais onder de motorkap van onze nieuwe Renault 5 E-tech blijft tikken bij het opstarten of stoppen van het laadsessie aan de 11kw Easee Lite thuislader (3 fasen).
Afkoppelen en later opnieuw proberen lost het tikken op.
De dealer denkt dat het aan de lader ligt.
Ik kan me dat eigenlijk niet voorstellen. De omvormer van de auto bepaald zelf of die moeten starten of stoppen.
Easee heeft op afstand naar de lader gekeken en de configuratie lijkt in orde.
De Nissan Leaf laadt met 1 fase gewoon op.
Het tikken komt uit het zwarte kastje (zie video).
Ben benieuwd of hier iemand is die dit probleem herkend of weet wat de oorzaak kan zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erwin_83
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 21:42
maarten12345 schreef op vrijdag 28 februari 2025 @ 15:35:
Van de week al 2 keer meegemaakt dat er een relais onder de motorkap van onze nieuwe Renault 5 E-tech blijft tikken bij het opstarten of stoppen van het laadsessie aan de 11kw Easee Lite thuislader (3 fasen).
Afkoppelen en later opnieuw proberen lost het tikken op.
De dealer denkt dat het aan de lader ligt.
Ik kan me dat eigenlijk niet voorstellen. De omvormer van de auto bepaald zelf of die moeten starten of stoppen.

Easee heeft op afstand naar de lader gekeken en de configuratie lijkt in orde.
De Nissan Leaf laadt met 1 fase gewoon op.
Het tikken komt uit het zwarte kastje (zie video).
Ben benieuwd of hier iemand is die dit probleem herkend of weet wat de oorzaak kan zijn?

[YouTube: Tikkende relais]
Al eens getest bij een andere lader of openbare lader ? ( Geen snellader)

[ Voor 7% gewijzigd door Erwin_83 op 28-02-2025 17:05 ]

Gasloos sinds 01-12-2017 zonder slotje of verwijdering, dus een "gevaarlijke situatie" volgens Liander. Verwarming met een Loria duo 6010. Pelletkachel voor de fun. EDIT 22-09-21 de (gevaarlijke) gasleiding in opdracht van Liander verwijderd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maarten12345
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 24-07 23:12
Nee, nog niet getest bij een andere lader. Ga ik aankomend weekend testen,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HDoc
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 27-08 09:14
[BoSS] schreef op maandag 17 februari 2025 @ 08:02:
[...]

Zaptec Go is ook volledig aan te sturen via Home Assistant. En de P1 module voor de Zaptec is relatief goedkoop (rond de 100 euro) dus voor ca. 600 euro heb je een laadstation met load balancing, RFID en 4G (geen goede WiFi dekking nodig bij laadpunt mocht dat ergens achterin de tuin zijn).

Nadeel kan zijn dat de aansturing van de Zaptec verplicht via de cloud loopt. Mocht Zaptec op de fles gaan verlies je de slimme aansturing (maar dat is bij heel veel laadpalen het geval).
Heb ook een Zaptec Go met een P1 module en ben er goed tevreden mee. Tip: als er meer apparaten aan die P1 poort moeten (bijvoorbeeld een Tibber dongle), neem dan een actieve splitter, dat voorkomt problemen.

Overigens: het duurste was voor mij de aanleg inclusief graafwerk. Dus als er ooit een probleem met de Zaptec zou zijn, dan is deze natuurlijk ook vlot weer te vervangen.

De avatar is een echte foto..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• doggy1
Op Marktplaats kwam ik advertentie tegen van Laad Maar met concurrerende prijzen.
Helaas(nog)geen ervaringen over kunnen vinden.
Is er iemand die zaken heeft gedaan met dit bedrijf of er anderszins iets over weet?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• doggy1
Iemand tip waar je mooie prijs voor Peblar betaalt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WishmasterNL
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 10-09 09:44

WishmasterNL

XBOX: WishmasterNLD

doggy1 schreef op maandag 3 maart 2025 @ 14:04:
Iemand tip waar je mooie prijs voor Peblar betaalt?
Mobisolar?

Die komen hem bij mij vrijdag plaatsen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• roel00
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 09-09 12:26
Ik heb zelf heel wat offertes opgevraagd, maar een 'mooie prijs' krijg je niet. Het is gewoon een duur, maar degelijk laadpunt. De kortingen die ik kreeg waren telkens een sigaar uit eigen doos. Dus of dure installatie en goedkoop laadpunt, of andersom. Uiteindelijk maar zelf geïnstalleerd, zoals het een tweaker betaamd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• doggy1
WishmasterNL schreef op maandag 3 maart 2025 @ 14:22:
[...]

Mobisolar?

Die komen hem bij mij vrijdag plaatsen.
Staan helaas geen prijzen bij, maar bedankt voor jouw reaktie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• seninha
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 27-07 11:06

seninha

god's right foot

Vanmiddag is er bij ons eindelijk door Liander 3 fase omgezet.
Meterkast was van de week al helemaal aangepast en ook de Zappi 2.1 aangesloten.

Vandaag ben ik bezig geweest om alles in te stellen.enig wat nog gedaan moest worden was Harvi gereed maken.

Nu is het zo dat alle drie de CT klemmen nu aangesloten zijn op de Fase 1 2 en 3 welke richting de meterkast gaan.

Nu kan ik via de app en op de zappi zien dat er stroom van net gehaald wordt maar niet dat zonnepanelen produceren .

Nu heb ik wat Engelse videoa bekeken en die laten zien dat je CT klem op de aanvoer vanuit de zonnepanelen naar je kast moet klemmen.

Maar wat gebeurt er dan met de andere 2 CT klemmen?..Blijft Ct 1 op de L1 en bv CT 2 op L2 en CT 3 op de zonnepanelen aanvoer draad.

En welke draad moet ik hebben die vanuit de zonnepanelen unit komt die de meterkast in gaat?

iRacing Profile Flickr

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

@seninha Er gaan 3x CT-klemmen naar de Zappi en 1x CT van de PV naar de Harvi als je een 1-fase PV systeem hebt. Dan koppel je de Harvi (wordt gevoed door de CT-klem) via de instellingen in de Zappi aan de Zappi en geef je in de Zappi aan dat dat Generation (geloof ik) betreft en de 3 andere CT klemmen wijs je toe aan de 3 fases van je meterkast (let ook op de faserotatie, anders stopt het laden na enkele tientallen seconden).

Enige wat de Harvi dus eigenlijk doet is het uitbreiden van het aantal CT-klemmen met in dit geval een 4e: PV. En heb je een 3-fase PV systeem, dan voeg je dus 3 CT-klemmen toe aan de Harvi, ieder om een eigen PV-fase. Maar de Zappi houdt dus ook 3 klemmen om de hoofdfases te kunnen meten.

[ Voor 51% gewijzigd door Taro op 03-03-2025 23:23 ]

Replace fear of the unknown with curiosity | 54 kWh thuisaccu's | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | Totaal 190 kWh opslag | 10.660 Wp zonnepanelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• seninha

seninha

god's right foot

Taro schreef op maandag 3 maart 2025 @ 23:14:
@seninha Er gaan 3x CT-klemmen naar de Zappi en 1x CT van de PV naar de Harvi als je een 1-fase PV systeem hebt. Dan koppel je de Harvi (wordt gevoed door de CT-klem) via de instellingen in de Zappi aan de Zappi en geef je in de Zappi aan dat dat Generation (geloof ik) betreft en de 3 andere CT klemmen wijs je toe aan de 3 fases van je meterkast (let ook op de faserotatie, anders stopt het laden na enkele tientallen seconden).

Enige wat de Harvi dus eigenlijk doet is het uitbreiden van het aantal CT-klemmen met in dit geval een 4e: PV. En heb je een 3-fase PV systeem, dan voeg je dus 3 CT-klemmen toe aan de Harvi, ieder om een eigen PV-fase. Maar de Zappi houdt dus ook 3 klemmen om de hoofdfases te kunnen meten.
Ok. Dus in feite heb je dus 4 CT klemmen nodig ....jammer. want had juist de Harvi genomen omdat de laadunit te ver staat vanuit de meterkast.
Dus heb de CT klemmen nu allemaal aan de Harvi hangen

iRacing Profile Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

seninha schreef op maandag 3 maart 2025 @ 23:26:
[...]

Ok. Dus in feite heb je dus 4 CT klemmen nodig ....jammer. want had juist de Harvi genomen omdat de laadunit te ver staat vanuit de meterkast.
Dus heb de CT klemmen nu allemaal aan de Harvi hangen
Beste is/was om 2x UTP kabel te leggen, 1x voor Ethernet en de 2e om de CT-klemmen te verlengen.

De Zappi heeft immers niet voldoende aan alleen PV meten of alleen de hoofdaansluiting meten, hij moet weten wat waar vandaan komt om bijv. met alleen PV-overschot te kunnen laden en het goed in de app weer te kunnen geven.

Misschien is een 2e Harvi een optie als UTP leggen geen optie meer is? Zelf geen ervaring mee of dat kan/werkt, maar je kunt die mogelijk via een ander kanaal aan de Zappi koppelen en dan hoef je niet met lange kabels aan de slag.

[ Voor 17% gewijzigd door Taro op 03-03-2025 23:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• seninha

seninha

god's right foot

Er ligt nog een oude UTP kabel van de oude eigenaar...

Dus als ik het goed begrijp, kan ik de draden gebruiken om alle 3 de CT klemmen te.koppel aan de Zappi en aan L1 LE en L3.
En dan een 4de CT klem.kopen en deze aan de Harvi koppelen en dan klemmen om de draad die uit de zonnepaneel unit.komt en in de meterkast gaat

Klopt dit?

iRacing Profile Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elektriekert
seninha schreef op maandag 3 maart 2025 @ 23:33:

Dus als ik het goed begrijp, kan ik de draden gebruiken om alle 3 de CT klemmen te.koppel aan de Zappi en aan L1 LE en L3.
En dan een 4de CT klem.kopen en deze aan de Harvi koppelen en dan klemmen om de draad die uit de zonnepaneel unit.komt en in de meterkast gaat

Klopt dit?
Ik heb hier een UTP kabel gebruikt voor de 3 CT klemmen in de groepenkast. 2 draden uit de UTP kabel per CT klem. Ik moest pak hem beet 26 meter overbruggen. De Harvi is aangesloten op 3 CT klemmen die ik in de werkschakelaar erbij heb gepropt van de omvormer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Makrolon
seninha schreef op maandag 3 maart 2025 @ 23:33:

Klopt dit?
Dat klopt.

Denk er wel aan dat je de ct klem voor de zonnepanelen op de goede ingang van de harvi zet, dus corresponderend met op welke fase je pv zit.

13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XanderDrake
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 18:49

XanderDrake

Build the future!

Ik heb een vraagje... Ik ben recentelijk verhuist naar een huis met zonnepanelen, op het zuiden. Daar komt een partij stroom uit dezer dagen, jeetje :+ . Ik heb een elektrische Kona maar geen eigen oprit. Ik woon nu in een heel rustig straatje met parkeren voor de deur, de enige die over de stoep lopen zijn wij en de directe buren, waar we goed contact mee hebben. Zij vinden het prima dat ik (momenteel zeer) af en toe de auto oplaadt, ik leg een grote mat over de kabel op de stoep.
De gemeente waar ik woon is een laks met controles begrijp ik, en wil in de nabije toekomst kijken om op aanvraag kabelgootjes voor de auto laadkabels aan te leggen voor burgers. Maar zo ver zijn ze momenteel nog niet, terwijl ik nu wel iets de stroom wil doen. Iets professioneels en buitenshuis installeren zou veel kosten zonder duidelijkheid of het gaat mogen.

Ik zoek dus een tussenoplossing: een granny lader die wél 1-fase 14-16A aan kan en die een langere begin kabel (schuko -> transformator) heeft voor het stuk binnenshuis. Of waarbij de begin kabel modulair is. Hebben jullie iets op het oog met die eigenschappen?

Hephaestus: Xeon 2680 v2 - 64GB ECC Quad - WD Blue 3D 1TB
Virtualis: Ryzen 3700X - 16GB DDR4 - Gigabyte 1080 Ti OC - Sandisk 2TB - Valve Index
Agon:Valve Steam Deck 64GB
Non scholae sed vitae discimus Seneca

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• seninha

seninha

god's right foot

Makrolon schreef op dinsdag 4 maart 2025 @ 06:48:
[...]

Dat klopt.

Denk er wel aan dat je de ct klem voor de zonnepanelen op de goede ingang van de harvi zet, dus corresponderend met op welke fase je pv zit.
Wat bedoel je precies ?

Ik heb nu drie kabels die de meterkast in gaan. Daar heb ik nu dus alle drie de CT klemmen op aangesloten..
En heb daarnaast een zekering van de zonnepanelen.

Moet ik die 4de CT vanuit de Harvi op de kabel die uit zonnepanelen naar die zekering gaan?. En de andere 3 CT klemmen dan van de zappi naar waar ze nu zitten ?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sJiBTIYByDvNtUXkmM_5lePSYFY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ldpAXi7a78YiwsvN4kGrTNWS.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YgPCEqJCMWI0XvLC2n5db7JpT4Q=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MZYhYBz9wmRGHYDw12MpebLP.jpg?f=fotoalbum_large

Heb vandaag gekeken en kan de Oude UTP kabel gelukkig gebruiken.
En gelijk ook gezien dat CT klem 3 verkeerd stond omdat ik een negatief PF waarde had. Die staat nu op 0.99 en sond op -0.99.
Weet alleen niet of die negatief waarde komt omdat zon schijnt en panelen terugleveren .

Kijk vanavond wel weer.

iRacing Profile Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Makrolon
seninha schreef op dinsdag 4 maart 2025 @ 10:37:
[...]

Wat bedoel je precies ?

Ik heb nu drie kabels die de meterkast in gaan. Daar heb ik nu dus alle drie de CT klemmen op aangesloten..
En heb daarnaast een zekering van de zonnepanelen.

Moet ik die 4de CT vanuit de Harvi op de kabel die uit zonnepanelen naar die zekering gaan?. En de andere 3 CT klemmen dan van de zappi naar waar ze nu zitten ?

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Heb vandaag gekeken en kan de Oude UTP kabel gelukkig gebruiken.
En gelijk ook gezien dat CT klem 3 verkeerd stond omdat ik een negatief PF waarde had. Die staat nu op 0.99 en sond op -0.99.
Weet alleen niet of die negatief waarde komt omdat zon schijnt en panelen terugleveren .

Kijk vanavond wel weer.
De ct klem van de zonnepanelen moet op dezelfde ingang op de harvi als op welke fase de zonnepanelen zitten. Dus leveren de zonnepanelen terug op ct3 van de 3 ct klemmen die op je grid zitten, dan moet je de ct klem die je op de harvi aan sluit ook op ct3 aansluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• synorluna
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 31-08 08:21
De zon schijnt lekker en de panelen doen goed hun best. Met het overschot aan opbrengst laad ik de Model 3 op via de Peblar laadpaal.

Wat ik niet helemaal snap, is dat de auto met 3kW en 16A wordt geladen terwijl de zonnepanelen meer opbrengen. Ik zie dus dat de auto laadt, maar dat ik ook terug lever aan het net. In dit geval is dat 2kW wat ik terug lever.

Waarom zou de auto niet met meer dan 3kW laden zodat ik geen stroom terug lever? Als ik de auto laad vanaf het net, dus zonder zonnestroom, dan laadt hij met 11kW.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IjQxbTv0G2DYessQ7oyqQy3bZpE=/x800/filters:strip_exif()/f/image/svy4cA5hWDz7FKuprjiJKLW9.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/28n_3glcxzoDvIQmWQSF_l8pGss=/x800/filters:strip_exif()/f/image/bkrUwkGVkea2qPzLI9uhsKfl.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 39% gewijzigd door synorluna op 04-03-2025 12:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• A13X
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 21:05

A13X

Dude

synorluna schreef op dinsdag 4 maart 2025 @ 12:20:
De zon schijnt lekker en de panelen doen goed hun best. Met het overschot aan opbrengst laad ik de Model 3 op via de Peblar laadpaal.

Wat ik niet helemaal snap, is dat de auto met 3kW en 16A wordt geladen terwijl de zonnepanelen meer opbrengen. Ik zie dus dat de auto laadt, maar dat ik ook terug lever aan het net. In dit geval is dat 2kW wat ik terug lever.

Waarom zou de auto niet met meer dan 3kW laden zodat ik geen stroom terug lever? Als ik de auto laad vanaf het net, dus zonder zonnestroom, dan laadt hij met 11kW.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
1 of 3 fase zonnepanelen omvormer? Met 1 fase zou ik denken dat je de max voor 1 fase voor de paal bereikt/auto. Je kunt denk geen 20A laden op 1 fase met een 3x16A laadpaal.

Awesome

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperBart

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Is je Tesla wel met 3 fasen aan het laden, of anders gesteld: is je Peblar wel 3 fasig aangesloten of aan het doorlaten? Ik durf dat in twijfel te trekken omdat ik 234V zie staan, ik DACHT dat als je een Tesla op 3 fasen aan het laden bent dat er dan 400V komt te staan of toch een getalletje 3 in een cirkeltje om aan te duiden dat hij 3 neemt.

EDIT: zoiets dus:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/j8knnx2y-QBAACIFIX_oIMpXcu0=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_exif()/f/image/lauaslJvHAY9awWiNBQB0kVe.webp?f=user_large

[ Voor 10% gewijzigd door HyperBart op 04-03-2025 13:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• adjego
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 22:09

[Afbeelding]

[Afbeelding]
De laadpaal zou weer over moeten gaan naar 3 fase laden en dan weer de fases laag houden. Blijkbaar doet hij dat niet en laad hij maximaal door op 1 fase. Misschien is dit ergens nog een instelling in de laadpaal?

Home Assistant | ☀️ 2900 Wp PVOutput | 🔋 Tesla Model 3 RWD 2024

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• synorluna
HyperBart schreef op dinsdag 4 maart 2025 @ 13:21:
[...]

Is je Tesla wel met 3 fasen aan het laden, of anders gesteld: is je Peblar wel 3 fasig aangesloten of aan het doorlaten? Ik durf dat in twijfel te trekken omdat ik 234V zie staan, ik DACHT dat als je een Tesla op 3 fasen aan het laden bent dat er dan 400V komt te staan of toch een getalletje 3 in een cirkeltje om aan te duiden dat hij 3 neemt.

EDIT: zoiets dus:

[Afbeelding]
Als ik laad vanaf het net, laad ik met 11 kW en zie ik inderdaad dat drietje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OscarAarts
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 09-09 15:49
JE Peblar laadpaal zal waarschijnlijk momenteel staan op pure solar of smart solar.
Dan laad hij maar op 1 fase.

Dan is de max idd 230x16A = 4kW
https://peblar.com/nl/blo...-zonne-energie-met-peblar

Om op 3fase te kunnen solar laden (met een 11kW lader) heb je minimaal 3 x 230 x 6A = 4200watt aan solar overschot nodig (niet wat je opwekt, maar wat je terug het net op stuurt)

[ Voor 29% gewijzigd door OscarAarts op 04-03-2025 14:06 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HyperBart
OscarAarts schreef op dinsdag 4 maart 2025 @ 14:03:
JE Peblar laadpaal zal waarschijnlijk momenteel staan op pure solar of smart solar.

Om op 3fase te kunnen solar laden (met een 11kW lader) heb je minimaal 3 x 230 x 6A = 4200watt aan solar overschot nodig (niet wat je opwekt, maar wat je terug het net op stuurt)
Hij levert blijkbaar nog altijd netto 2kW terug, genomen dat hij al aan 3 à 4kW aan het laden is kunnen we we stellen dat hij genoeg overschot heeft om 4.14kW weg te kunnen zetten op 3 fasen.

Iets houdt het gebruik van 3 fasen tegen of is er niet op geconfigureerd.
Bug of by design in de Peblar, configuratie in de Tesla of configuratie in de Peblar.
Je gaat wat moeten spelen met de settings @synorluna , bv dat AI gedoe vanboven en alles eens nalopen en screenshotten, anders gaan we het niet kunnen bekijken.

[ Voor 6% gewijzigd door HyperBart op 04-03-2025 14:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperBart
synorluna schreef op dinsdag 4 maart 2025 @ 13:58:
[...]

Als ik laad vanaf het net, laad ik met 1 kW en zie ik inderdaad dat drietje.
Bedoelde je toevallig 11kW ipv 1kW? Want 1kW zou in principe onmogelijk moeten zijn ;) .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OscarAarts
HyperBart schreef op dinsdag 4 maart 2025 @ 14:12:
[...]

Hij levert blijkbaar nog altijd netto 2kW terug, genomen dat hij al aan 3 à 4kW aan het laden is kunnen we we stellen dat hij genoeg overschot heeft om 4.14kW weg te kunnen zetten op 3 fasen.

Iets houdt het gebruik van 3 fasen tegen of is er niet op geconfigureerd.
Bug of by design in de Peblar, configuratie in de Tesla of configuratie in de Peblar.
Je gaat wat moeten spelen met de settings @synorluna , bv dat AI gedoe vanboven en alles eens nalopen en screenshotten, anders gaan we het niet kunnen bekijken.
Klopt, ik vermoed configuratie of bug in de Peblar, deze bepaald nml 1 of 3 fase.
Zoals ik op de link van peblar kan zien gaan pure en smart solar maar op 1 fase.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• synorluna
OscarAarts schreef op dinsdag 4 maart 2025 @ 14:14:
[...]

Klopt, ik vermoed configuratie of bug in de Peblar, deze bepaald nml 1 of 3 fase.
Zoals ik op de link van peblar kan zien gaan pure en smart solar maar op 1 fase.
Het lijkt dus meer een beperking van de Peblar dat deze met niet meer dan 1 fase kan laden op ‘pure’.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• synorluna
HyperBart schreef op dinsdag 4 maart 2025 @ 14:13:
[...]

Bedoelde je toevallig 11kW ipv 1kW? Want 1kW zou in principe onmogelijk moeten zijn ;) .
Foutje! Dat moet inderdaad 11 zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• synorluna
OscarAarts schreef op dinsdag 4 maart 2025 @ 14:03:

Met dit weer red ik dat wel. De panelen leveren zo’n 5-6 kW op en het verbruik in huis is zo’n 0,1-0,3 kW.

Maar zoals je zegt kun je met Pure dus nooit meer dan 1 fase laden. Dat is wel jammer!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• synorluna
A13X schreef op dinsdag 4 maart 2025 @ 12:50:
[...]

1 of 3 fase zonnepanelen omvormer? Met 1 fase zou ik denken dat je de max voor 1 fase voor de paal bereikt/auto. Je kunt denk geen 20A laden op 1 fase met een 3x16A laadpaal.
De zonnepanelenboer gebeld en hij geeft aan dat ze alles op 3 fase hebben aangesloten. Kan ook niet anders volgens mij met 20 panelen van 440 wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperBart
OscarAarts schreef op dinsdag 4 maart 2025 @ 14:14:
[...]

Waar zag je dat specifiek? Ik vond het niet zo snel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• OscarAarts
HyperBart schreef op dinsdag 4 maart 2025 @ 14:41:
[...]

Waar zag je dat specifiek? Ik vond het niet zo snel.
In de link die ik gestuurd heb, staat bij Pure Solar:
Pure solar
In eerste instantie, wanneer de Peblar lader detecteert dat het overschot aan stroom dat teruggeleverd wordt aan het elektriciteitsnet de minimumdrempel voor laden overschrijdt, komt hij in actie en laadt je EV op in één fase.

Dus het laatste stukje.

Oscar

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jamie4242
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 21:17
A13X schreef op dinsdag 4 maart 2025 @ 12:50:
[...]

Dit is in principe toch niet relevant gezien de meter verbruik / teruglevering over verschillende fasen wegstreept? Voor zover ik weet kan je 2 kW terugleveren op fase 1 en 2 kW verbruiken op fase 2 en is het netto vermogen 0 kW en wordt er dus ook 0 kWh geregistreerd.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• HyperBart
Jamie4242 schreef op dinsdag 4 maart 2025 @ 17:34:
[...]

Dit is in principe toch niet relevant gezien de meter verbruik / teruglevering over verschillende fasen wegstreept? Voor zover ik weet kan je 2 kW terugleveren op fase 1 en 2 kW verbruiken op fase 2 en is het netto vermogen 0 kW en wordt er dus ook 0 kWh geregistreerd.
Ja, maar hier ging het over vermogens boven de 3.6

230 maal 16A is 3680
230 maal 20A is 4600

Als je dan toevallig op fase 1 vrolijk 5kW zit te injecteren (dat mag hier bv in Belgie) dan kan je wel willen dat hij hoger gaat dan 16A maar als de paal daar op aftopt is het gedaan, omgekeerd ook als de paal meer kan geven tot 32A dan gaat die niet hoger kunnen dan bv de automaat van de netbeheerder (20A/25A/32A).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJuape
  • Registratie: Juni 2007
  • Niet online

DonJuape

Trust me, I'm an engineer!

synorluna schreef op dinsdag 4 maart 2025 @ 14:28:
[...]

Met dit weer red ik dat wel. De panelen leveren zo’n 5-6 kW op en het verbruik in huis is zo’n 0,1-0,3 kW.

Maar zoals je zegt kun je met Pure dus nooit meer dan 1 fase laden. Dat is wel jammer!
Als je bedrading dik genoeg is zou je kunnen overwegen je Peblar af te zekeren met 25A ipv 16A. Dan kun je op 1 fase tot 5,8kW laden.

Hyundai Inster Pulse Winterpack, Zappi V2 3-fasen, 7400 Wp PV SolarEdge 1-fase, WP L/W 1-fase

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SaturnV
  • Registratie: Maart 2025
  • Laatst online: 19-08 12:10
Hi, recentelijk een Model 3 Long range uit 2021 aangeschaft. Voor onze rijtjeshuis is er een openbare parkeerplaats aan de straat waardoor wij af en toe voor de deur kunnen parkeren.
Ivm de terugverdientijd wil ik derhave een niet al te dure laadpaal aanschaffen.
Onze woning beschikt over 12 zonnepalen.

Mijn wensen zijn als volgt:

- socket aansluiting
- optie om op te laden middels zonnepanelen
- 11 kw
- load balancing

Op dit moment denk aan de volgende twee laadpalen:

Ratio Solar (incl installatie) eur 1,250
Easee Lite (incl installatie) eur 1,350

Veel bedrijven raden de Ratio Solar aan, maar kan niet echt een goede vergelijking vinden met de andere laadpalen. Is Ratio aan te bevelen? Of raden jullie een ander merk aan?

Dank voor het meedenken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slechdt
  • Registratie: December 2012
  • Niet online
Allen, vraagje waar ik goed aan doe. Wij mogen van de gemeente een eigen parkeerplek realiseren omdat we een hybride auto hebben. Dat is fijn, want dan kunnen we een stuk goedkoper laden. Nu is de vraag, zal ik gewoon een degelijk stopcontact laten plaatsen op een aparte groep, of een laadunit/paal? Ik zie de recente discussies voornamelijk over palen gaan, vandaar dat ik de vraag om een stopcontact even wil actualiseren.

Accu capaciteit: 13,0 kWh
max. laadvermogen AC: 3.7 kW
Huidige meterkast: 1 fase

Actieradius is ca. 50-60km, dat wordt zo'n 4 keer per week volledig gebruikt, waarna thuis laden gewenst is.

Vraag komt voornamelijk voort uit dat installatiekosten + laadpaal toch vaak meer dan €1000 kost, ook bij tweedehands laadpaal terwijl de laadbehoefte niet zeer groot is en ook niet per se noodzakelijk vanwege de hybride optie. Additioneel is het maximale laadvermogen ook niet bijzonder hoog. Verder begrijp ik dat de consensus is, dat een stopcontact ook veilig is mits met juiste bedrading en correctie aangesloten.

Afgezien van loadbalancing wat een optie is op een laadpaal, mis ik echt nog iets anders met een stopcontact tov een laadpaal?

[ Voor 3% gewijzigd door Slechdt op 04-03-2025 21:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• seninha

seninha

god's right foot

Makrolon schreef op dinsdag 4 maart 2025 @ 10:58:
[...]

De ct klem van de zonnepanelen moet op dezelfde ingang op de harvi als op welke fase de zonnepanelen zitten. Dus leveren de zonnepanelen terug op ct3 van de 3 ct klemmen die op je grid zitten, dan moet je de ct klem die je op de harvi aan sluit ook op ct3 aansluiten.
Even voor duidelijkheid (sorry ,ben gelijk bezig met huis aanpakken dus dit gaat tussen door).

Ik sluit de 3 CT klemmen vanuit de Zappi (via de UTP kabel die er al ligt) aan de 3 kabels die de zekeringkast in gaat (L1 ,L2 L3).

En vanuit de Harvi gaat dan een 4de CT op 1 van de hierboven genoemde fase kabels waar nu de zonnepanelen op aangesloten staan .

Dus in feite krijgt 1.van de.fasenkabels 2 CT klemmen.
En daarna stel ik alles goed af in de Zappi .

Probeer het even voor mezelf makkelijk te omschrijven.

Klopt dit ?

iRacing Profile Flickr

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 21:47
Slechdt schreef op dinsdag 4 maart 2025 @ 21:02:
Allen, vraagje waar ik goed aan doe. Wij mogen van de gemeente een eigen parkeerplek realiseren omdat we een hybride auto hebben. Dat is fijn, want dan kunnen we een stuk goedkoper laden. Nu is de vraag, zal ik gewoon een degelijk stopcontact laten plaatsen op een aparte groep, of een laadunit/paal? Ik zie de recente discussies voornamelijk over palen gaan, vandaar dat ik de vraag om een stopcontact even wil actualiseren.

Actieradius is ca. 50-60km, dat wordt zo'n 4 keer per week volledig gebruikt, waarna thuis laden gewenst is.

Vraag komt voornamelijk voort uit dat installatiekosten + laadpaal toch vaak meer dan €1000 kost, ook bij tweedehands laadpaal terwijl de laadbehoefte niet zeer groot is en ook niet per se noodzakelijk vanwege de hybride optie. Additioneel is het maximale laadvermogen ook niet bijzonder hoog. Verder begrijp ik dat de consensus is, dat een stopcontact ook veilig is mits met juiste bedrading en correctie aangesloten.

Afgezien van loadbalancing wat een optie is op een laadpaal, mis ik echt nog iets anders met een stopcontact tov een laadpaal?
Voor 3.7 kW (16A), kun je een buitenstopcontact met zo'n blauwe campingstekker (laten) installeren.
Als je kunt leven met 10 of 13A (ook genoeg om de accu 's ochtends weer vol te hebben) en je de lader in de auto daarop kan begrenzen kan een normaal buitenstopcontact (op een eigen groep) ook.
Voor een plugin hybride zou ik daarvoor gaan.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

seninha schreef op dinsdag 4 maart 2025 @ 21:34:
[...]

En vanuit de Harvi gaat dan een 4de CT op 1 van de hierboven genoemde fase kabels waar nu de zonnepanelen op aangesloten staan .

Dus in feite krijgt 1.van de.fasenkabels 2 CT klemmen.
De 4e CT klem gaat op de kabel van de zonnepanelen naar de meterkast. En die CT klem kabel plaats je dan in de Harvi in de juiste poort die overeenkomt met dezelfde fase als die in de Zappi. Dus PV op Fase B? Dan CT-klem van de PV op de poort voor Fase B in de Harvi. Daarmee voorkom je scheve belasting als je alleen op zonnestroom gaat laden.

[ Voor 6% gewijzigd door Taro op 04-03-2025 23:46 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Andrehj schreef op dinsdag 4 maart 2025 @ 21:46:
[...]

Voor 3.7 kW (16A), kun je een buitenstopcontact met zo'n blauwe campingstekker (laten) installeren.
Als je kunt leven met 10 of 13A (ook genoeg om de accu 's ochtends weer vol te hebben) en je de lader in de auto daarop kan begrenzen kan een normaal buitenstopcontact (op een eigen groep) ook.
Voor een plugin hybride zou ik daarvoor gaan.
Ik zou in dat geval gewoon een Schuko / Type-2 laadkabel gaan gebruiken en dus ook géén CEE doos buiten aan je eigen muur gaan (laten) momteren.

Een simpel Out-Door Schuko doosje (WCD) op een eigen groep kun je voor van alles en nog wat gebruiken op het moment dat er geen lader/auto aan verbonden is, een CEE doosje vaak niet :9

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• L.N.
  • Laatst online: 23:31
@Slechdt Een 240V WCD zal volstaan, maar hou er rekening mee dat veel WCD's 10A Inom / 16A Imax zijn. Dat betekent dat je deze kortdurend 16A mag belasten, maar voor langere tijd niet meer dan 10A. Dat laatste is te weinig voor jouw auto.

Hou er ook rekening mee op welke groep je de WCD plaatst. Met een belasting van 16A zit je aan het maximum dat een groep aan kan. Het zou jammer zijn dat elke keer de groep er uit springt als je aan het laden bent en je een ander elektrisch apparaat (op dezelfde groep) aan zet. Het liefst zet je de WCD voor de auto op een eigen groep. Nu zal de auto niet altijd en continu 16A trekken, maar je kunt het beter in 1 keer goed doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slechdt
  • Niet online
L.N. schreef op woensdag 5 maart 2025 @ 08:23:
@Slechdt Een 240V WCD zal volstaan, maar hou er rekening mee dat veel WCD's 10A Inom / 16A Imax zijn. Dat betekent dat je deze kortdurend 16A mag belasten, maar voor langere tijd niet meer dan 10A. Dat laatste is te weinig voor jouw auto.

Hou er ook rekening mee op welke groep je de WCD plaatst. Met een belasting van 16A zit je aan het maximum dat een groep aan kan. Het zou jammer zijn dat elke keer de groep er uit springt als je aan het laden bent en je een ander elektrisch apparaat (op dezelfde groep) aan zet. Het liefst zet je de WCD voor de auto op een eigen groep. Nu zal de auto niet altijd en continu 16A trekken, maar je kunt het beter in 1 keer goed doen.
Wilde sowieso al een aparte groep aan laten leggen door een elektricien.

Waarom is 10A te weinig? Duurt het laden dan niet "gewoon" iets langer? Ik heb nog geen thuislader/schukolader, maar wat ik terugvind is dat er een aantal laders te limiteren zijn op ampère (bv https://www.amazon.nl/gp/aw/d/B0DB57BGWH) en andere standaard al veilig zitten voor thuis gebruik met 10A. Of ik begrijp dit dus compleet verkeerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 21:47
L.N. schreef op woensdag 5 maart 2025 @ 08:23:
Waarom zou 10A te weinig zijn voor een plugin hybride?
10 A is altijd meer dan 2 kW. Als de 14 kWh accu helemaal leeg is, is ie daarmee alsnog na 7 uurtjes weer vol. Dat is toch prima?
Dan kun je de auto programmeren om om 22 uur te beginnen (tussen 16 en 21 uur laden we natuurlijk niet) en is de accu om 5 uur weer vol, wat voor de meeste mensen prima is.

[ Voor 27% gewijzigd door Andrehj op 05-03-2025 08:54 ]

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• A13X

A13X

Dude

Andrehj schreef op woensdag 5 maart 2025 @ 08:50:
[...]

Waarom zou 10A te weinig zijn voor een plugin hybride?
Dan is hij in 6 uur vol ipv 4, lijkt mij niet zo boeiend.

Awesome

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• L.N.
  • Laatst online: 23:31
Slechdt schreef op woensdag 5 maart 2025 @ 08:50:
[...]

Wilde sowieso al een aparte groep aan laten leggen door een elektricien.

Waarom is 10A te weinig? Duurt het laden dan niet "gewoon" iets langer? Ik heb nog geen thuislader/schukolader, maar wat ik terugvind is dat er een aantal laders te limiteren zijn op ampère (bv https://www.amazon.nl/gp/aw/d/B0DB57BGWH) en andere standaard al veilig zitten voor thuis gebruik met 10A. Of ik begrijp dit dus compleet verkeerd.
De kans is dat de WCD doorbrandt, als je deze langduring (dus een laadbeurt van meerdere uren) met meer dan 10A belast. Natuurlijk kun je het laden van de auto begrenzen tot 10A. Maar waarom zou je dat doen, als je voor bijna geen meerkosten gelijk een WCD kunt installeren die wel 16A aan kan?
A13X schreef op woensdag 5 maart 2025 @ 08:53:
[...]

De laadtijd maakt waarschijnlijk minder uit. Maar waarom zou je dit doen? Een 16A 240V WCD kost misschien €10 meer dan een 10A 240V WCD. Voor die besparing ga je toch niet lopen sukkelen en de kans lopen dat je WCD en laadkabel aan elkaar smelten omdat je vergeten bent het maximale ampèrage op 10 te zetten?

[ Voor 22% gewijzigd door L.N. op 05-03-2025 09:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slechdt
  • Niet online
L.N. schreef op woensdag 5 maart 2025 @ 09:18:
[...]

De kans is dat de WCD doorbrandt, als je deze langduring (dus een laadbeurt van meerdere uren) met meer dan 10A belast. Natuurlijk kun je het laden van de auto begrenzen tot 10A. Maar waarom zou je dat doen, als je voor bijna geen meerkosten gelijk een WCD kunt installeren die wel 16A aan kan?
Dank en helder, ik lees dat je het bedoelde als alternatief op een standaard wcd die gelimiteerd gebruikt moet worden versus een aansluiting die wel 16A aankan. Daar ga ik inderdaad even over nadenken en prijstechnisch navragen bij de elektricien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Me6052
  • Registratie: November 2024
  • Laatst online: 27-08 07:53
A13X schreef op woensdag 5 maart 2025 @ 08:53:
[...]

En het laadverlies dan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• g-j-t
  • Laatst online: 20:59
Slechdt schreef op dinsdag 4 maart 2025 @ 21:02:

Kan prima. Ik zou er wel een aparte groep voor maken en meteen een kabel aanleggen waar in de toekomst evt. een laadpaal aan kan. Dat zijn de kosten niet.

WP: PUHZ-SW75 YAA + ERST20D-VM2D. PV: 2000 wp +4200 wp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• A13X

A13X

Dude

L.N. schreef op woensdag 5 maart 2025 @ 09:18:
[...]

[...]

De laadtijd maakt waarschijnlijk minder uit. Maar waarom zou je dit doen? Een 16A 240V WCD kost misschien €10 meer dan een 10A 240V WCD. Voor die besparing ga je toch niet lopen sukkelen en de kans lopen dat je WCD en laadkabel aan elkaar smelten omdat je vergeten bent het maximale ampèrage op 10 te zetten?
Dan moet je hem ook op een aparte groep zetten, dan blijft het dus niet bij €10. Een 10A kun je nog op een groep zetten die dichtbij zit. Die 16A moet je naar de meterkast trekken en een groep bij plaatsen, hoe makkelijk dat is ligt aan zijn huis. (Hier is het 8mtr in een rechte lijn van mk naar de oprit dwars door de keuken en bijkeuken heen. Verlaagd plafond en vloer op zand, ik heb de betonvloer vervangen en een kabel eronder gelegd. Nu nog een kabel leggen zou ik op slopers hoogte zijn.) Dan kun je imo beter meteen een simpele laadpaal plaatsen.

Hij wilt geen laadpaal en gaat dus een granny charger gebruiken. Oftewel die is al 10A of hij moet dat 1x instellen. Tenzij hij veel ergens anders laad, maar klinkt niet alsof dat de intentie is.

@Me6052 Nou reken eens uit wat het verschil in laadverlies is. Ik vergeet ooit dat we hier alles tot op de cent uitrekenen.

Awesome

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HyperBart
@Slechdt als je al een groep aan het aanleggen bent dan zou ik toch kijken naar een mooie Type 2 laadpaal ipv tussenoplossingen met stopcontacten, industrieel of de consumenten "schuko" zoals jullie dat in NL noemen.

Ondanks een iets hogere aanschafwaarde vind ik een laadpaal omwille van veiligheid, aanstuurbaarheid en efficientie een onmisbaar iets zelfs met hybride voertuigen.
Je risico van smeltende/smeulende stekkers, onzuivere contacten, aardlekproblemen zijn sowieso al een pak minder met een laadpaal. Daarnaast zijn de mogelijkheden om aan te sturen en vermogen sterk beperkt bij de zogenaamde granny chargers.

Wat betreft de laadverliezen heeft ADAC een mooi artikel (@A13X ):

https://www.adac.de/rund-...luste-elektroauto-studie/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• A13X

A13X

Dude

HyperBart schreef op woensdag 5 maart 2025 @ 10:41:
@Slechdt als je al een groep aan het aanleggen bent dan zou ik toch kijken naar een mooie Type 2 laadpaal ipv tussenoplossingen met stopcontacten, industrieel of de consumenten "schuko" zoals jullie dat in NL noemen.

Ondanks een iets hogere aanschafwaarde vind ik een laadpaal omwille van veiligheid, aanstuurbaarheid en efficientie een onmisbaar iets zelfs met hybride voertuigen.
Je risico van smeltende/smeulende stekkers, onzuivere contacten, aardlekproblemen zijn sowieso al een pak minder met een laadpaal. Daarnaast zijn de mogelijkheden om aan te sturen en vermogen sterk beperkt bij de zogenaamde granny chargers.

Even los van de auto's vergelijken ze met 2,3kW (10A), granny chargers. Zou een 16A granny op een 16A stopcontact het veel beter doen? Ik zie vooral een reden om die laatste stap naar een laadpaal te maken. Zou zelf denken dat het van granny naar laadpaal vooral met de techniek en hoe die verpakt is te maken heeft.

[ Voor 4% gewijzigd door A13X op 05-03-2025 10:58 ]

Awesome

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slechdt
  • Niet online
HyperBart schreef op woensdag 5 maart 2025 @ 10:41:

Het is vooral nu voor ons ook een kosten afweging, een laadpaal lijkt zon 3 a 4 keer zo duur te worden dan een stopcontact (al dan niet 16A). Als ik hier de offertes lees van 1200+. En dat terwijl onze benodigde wekelijkse capaciteit niet bijzonder hoog is omdat het nog slechts een hybride auto is. Op marktplaats gaan laadpalen voor rond de 400+ euro. En ik heb geen backend of zakelijke oplossing nodig, alleen voor onze prive auto. Vandaar de vraag voor de tussenoplossing ;).

Ik zie dus nog niet helemaal hoe ik voor bv 500€, als we het over iets duurder, toch compleet kan zijn met laadpaal. Maar sta zeker open voor ideeën of dat ik gewoon iets te kortzichtig deze casus bekijk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperBart
Slechdt schreef op woensdag 5 maart 2025 @ 11:09:
[...]

Het is vooral nu voor ons ook een kosten afweging, een laadpaal lijkt zon 3 a 4 keer zo duur te worden dan een stopcontact (al dan niet 16A). Als ik hier de offertes lees van 1200+. En dat terwijl onze benodigde wekelijkse capaciteit niet bijzonder hoog is omdat het nog slechts een hybride auto is. Op marktplaats gaan laadpalen voor rond de 400+ euro. En ik heb geen backend of zakelijke oplossing nodig, alleen voor onze prive auto. Vandaar de vraag voor de tussenoplossing ;).

Ik zie dus nog niet helemaal hoe ik voor bv 500€, als we het over iets duurder, toch compleet kan zijn met laadpaal. Maar sta zeker open voor ideeën of dat ik gewoon iets te kortzichtig deze casus bekijk
Als je kabel er al ligt (liefst een dikkere (4mm of 6mm), maar 2.5mm kan in principe ook) of je kan 'm zelf steken dan is het eigenlijk gewoon meer werk wat je kwijt bent en niet zozeer geld.

Ik zou op 2dehands of op kapaza proberen een paal te scoren.
Pagina: 1 ... 161 ... 191 Laatste

Let op:
Discussie over laadpassen, facturatie e.d.: [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3. Vragen over elektrische auto's en hun bijbehorend laadvermogen in Elektrische auto's - deel 5 of de betreffende merktopics. Er is uiteraard een beetje overlap, maar specifieke vragen of opmerkingen over de inrichting van je meterkast en huisinstallatie horen in Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 2. Voor het zo goedkoop mogelijk thuisladen van je EV kan je terecht in Het grote goedkoop thuisladen van je EV topic en als laatste: voor v2g is er ook een plek: Over V2G; laden en ontladen