PV 5 kWp AC Fronius 5.0 en 10 kWp DC Victron RS 450/200 Z0 - 35°. Opslag 31 kWh/48 V + 74 kWh BEV. Ontladen Fronius 5.0/2 x MPII 5 kVA/1x Quatro II 5 kVA. Centrale aansturing Victron Cerbo GX - Fronius Sunspec. Alfen Eve Single Pro 3PH Cable. BE-situatie.
Slechdt heeft al aangegeven dat de WCD op een eigen groep komt, dus de kosten voor aanpassing van de meterkast en kabels trekken zijn er al (ongeacht de WCD).A13X schreef op woensdag 5 maart 2025 @ 10:24:
[...]
Dan moet je hem ook op een aparte groep zetten, dan blijft het dus niet bij €10. Een 10A kun je nog op een groep zetten die dichtbij zit. Die 16A moet je naar de meterkast trekken en een groep bij plaatsen, hoe makkelijk dat is ligt aan zijn huis. (Hier is het 8mtr in een rechte lijn van mk naar de oprit dwars door de keuken en bijkeuken heen. Verlaagd plafond en vloer op zand, ik heb de betonvloer vervangen en een kabel eronder gelegd. Nu nog een kabel leggen zou ik op slopers hoogte zijn.) Dan kun je imo beter meteen een simpele laadpaal plaatsen.
Hij wilt geen laadpaal en gaat dus een granny charger gebruiken. Oftewel die is al 10A of hij moet dat 1x instellen. Tenzij hij veel ergens anders laad, maar klinkt niet alsof dat de intentie is.
@Me6052 Nou reken eens uit wat het verschil in laadverlies is. Ik vergeet ooit dat we hier alles tot op de cent uitrekenen.
In theorie heb je gelijk dat het bij de laadkabel 1 x instellen zou moeten zijn. Ik heb een soortgelijke kabel (op 3 fasen*) en daar is het al 2x "mis" gegaan. De eerste keer was na een firmware/software-update van de kabel stond het laden weer op 16A ipv 13A en de andere keer was een user error. Bij het instellen van een laadschema had ik het maximale A niet opgegeven, waardoor deze op 16A ging laden. Nu was er bij mij niets aan de hand, omdat mijn huisinstallatie gemakkelijk 16A aan kan. Maar het geeft aan dat er sneller fouten worden gemaakt dan met denkt.
* Ik heb een 3fasen CEE WCD op de oprit en een NRGkick-kabel.
Op zich is de vraag wat wil je nu en wat wil je in de toekomst.Slechdt schreef op dinsdag 4 maart 2025 @ 21:02:
Allen, vraagje waar ik goed aan doe. Wij mogen van de gemeente een eigen parkeerplek realiseren omdat we een hybride auto hebben. Dat is fijn, want dan kunnen we een stuk goedkoper laden. Nu is de vraag, zal ik gewoon een degelijk stopcontact laten plaatsen op een aparte groep, of een laadunit/paal? Ik zie de recente discussies voornamelijk over palen gaan, vandaar dat ik de vraag om een stopcontact even wil actualiseren.
Accu capaciteit: 13,0 kWh
max. laadvermogen AC: 3.7 kW
Huidige meterkast: 1 fase
Actieradius is ca. 50-60km, dat wordt zo'n 4 keer per week volledig gebruikt, waarna thuis laden gewenst is.
Vraag komt voornamelijk voort uit dat installatiekosten + laadpaal toch vaak meer dan €1000 kost, ook bij tweedehands laadpaal terwijl de laadbehoefte niet zeer groot is en ook niet per se noodzakelijk vanwege de hybride optie. Additioneel is het maximale laadvermogen ook niet bijzonder hoog. Verder begrijp ik dat de consensus is, dat een stopcontact ook veilig is mits met juiste bedrading en correctie aangesloten.
Afgezien van loadbalancing wat een optie is op een laadpaal, mis ik echt nog iets anders met een stopcontact tov een laadpaal?
Voor nu is een aparte groep met een WCD (10 of 16 A) voldoende.
Maar indien je in de toekomst mss een volledige elektrische wagen overweegt,
En als je nu de kabel toch moet gaan kopen kun je er ook voor kiezen om de kabel al voor te bereiden op de toekomst en er een 5x?? te leggen.
Dit kan een 5x 2,5 maar ook een 5x4 of zelfs een 5x6 zijn, een beetje afhankelijk van de lengte en hoeveel zonneopwek je hebt).
Leg er dan voor de zekerheid ook alvast 2x UTP bij en je bent op alles voorbereid.
Ik kom telkens uit op:
Zaptec Go 22kw.
Situatie:
Hybride auto (geen snel laden)
Geen zonnepanelen.
Geen dynamisch energie contract
Meterkast is 3 fase.
100% privé gebruik.
Echter ik wil wel een laadstation wat alles in de toekomst wel kan.
Ik laat m installeren. Want 2 linker handen.
Kan ik opties als load balancing voor nu niet laten installeren om deze in de toekomst wel aan te sluiten?
Ik wil nu dus gewoon eenvoudig m’n hybride opladen zonder te veel poespas, maar wel een toekomstbestendig keuze maken.
Zijn er zaken waar ik niet aan gedacht heb?
iPhone 3G, Samsung Galaxy S2, HTC One M7, HTC One M8, Samsung Note 4, Samsung Galaxy S7 Edge, Oneplus 3T, iPhone X, Apple Watch Series 2, Apple Watch Series 6, iPhone 12 Pro, iPhone 14 Pro, iPhone 16 Pro, Apple Watch Series 10.
Dat is natuurlijk onzin, die zonnepanelen zijn ook betaald.Independent schreef op woensdag 5 maart 2025 @ 11:57:
[...]
Bij bv. een bedrijfswagen is dat laadverlies in eurocent al nihil.
Het grootste verlies zit immers pas na de laadpaal.
Indien geladen op zonnestroom doet het er ook niet toe want tot op heden is zonnestroom gratis.
Dat kan bij jou het geval zijn maar hier is de PV-installatie al jaren geleden dubbel en dik terugverdiend.ASS-Ware schreef op woensdag 5 maart 2025 @ 19:10:
Dat is natuurlijk onzin, die zonnepanelen zijn ook betaald.
Al wat ze daarna leveren is dus gewoon gratis energie met via het laden op de bedrijfsaccount er nog een bonus bovenop.
Waarom zou je trouwens zonnepanelen plaatsen wanneer je ze nooit zou terugverdienen?
Dan kan je je beter die moeite besparen en "goedkoper" van het net blijven afnemen.

Omdat zo'n investering voor jou onzin is maakt nog niet dat dit voor iedereen rondom jou ook zo is. N = 1.
[ Voor 31% gewijzigd door Independent op 05-03-2025 19:31 ]
PV 5 kWp AC Fronius 5.0 en 10 kWp DC Victron RS 450/200 Z0 - 35°. Opslag 31 kWh/48 V + 74 kWh BEV. Ontladen Fronius 5.0/2 x MPII 5 kVA/1x Quatro II 5 kVA. Centrale aansturing Victron Cerbo GX - Fronius Sunspec. Alfen Eve Single Pro 3PH Cable. BE-situatie.
Nee hoor, dat kan wat je wil. Later koop je de sense er bij, koppel je hem en dan heb je de loadbalancing.Alekz87 schreef op woensdag 5 maart 2025 @ 18:38:
Ben nu al paar dagen aan t wikken en wegen voor m’n eerste wallbox.
Ik kom telkens uit op:
Zaptec Go 22kw.
Situatie:
Hybride auto (geen snel laden)
Geen zonnepanelen.
Geen dynamisch energie contract
Meterkast is 3 fase.
100% privé gebruik.
Echter ik wil wel een laadstation wat alles in de toekomst wel kan.
Ik laat m installeren. Want 2 linker handen.
Kan ik opties als load balancing voor nu niet laten installeren om deze in de toekomst wel aan te sluiten?
Ik wil nu dus gewoon eenvoudig m’n hybride opladen zonder te veel poespas, maar wel een toekomstbestendig keuze maken.
Zijn er zaken waar ik niet aan gedacht heb?
13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte
Ik heb vandaag eens de firmware van mijn laadpaal bijgewerkt naar deze versie en sindsdien is de tab met de geavanceerde instellingen leeg. Ik kan oa de laadstroom niet meer beperken. Mijn auto wil ook niet meer laden, maar ik kan wel nog een laadsessie starten vanaf de paal. De integratie met HA is ook kapot.Kakola schreef op donderdag 20 februari 2025 @ 22:02:
Voor de mensen met een Peblar laadpaal, hou de firmware in de gaten want versie 1.7 komt er eerstdaags aan.
Ik heb een white label Peblar via 50Five / Numobi. Zijn er nog mensen die een dergelijke setup hebben en problemen ondervinden met de laatste firmware?
Op het portaal van Numobi en in de web interface van de laadpaal krijg ik volgende foutmelding: 10274 - Dynamic load balancing fallback limit active
Het downgraden van de firmware lukt helaas niet.
Dan is het laden nog steeds niet gratis, want als je niet laadt, dan levert het terugleveren geld op, ondanks de terugleverboete.Independent schreef op woensdag 5 maart 2025 @ 19:28:
[...]
Dat kan bij jou het geval zijn maar hier is de PV-installatie al jaren geleden dubbel en dik terugverdiend.
Al wat ze daarna leveren is dus gewoon gratis energie met via het laden op de bedrijfsaccount er nog een bonus bovenop.
Het is inderdaad niet echt gratis want het levert hier extra geld op. Veel meer dan terugleveren op het net.
[ Voor 8% gewijzigd door Independent op 05-03-2025 20:12 ]
Hoezo win-win? We hebben nog tot 2027 salderen dus het maakt toch niet uit of je het teruglevert of in je lease stopt? Bij een eventuele tetugleverboete natuurlijk wel.Independent schreef op woensdag 5 maart 2025 @ 11:57:
[...]
Bij bv. een bedrijfswagen is dat laadverlies in eurocent al nihil.
Het grootste verlies zit immers pas na de laadpaal.
Indien geladen op zonnestroom doet het er ook niet toe want tot op heden is zonnestroom gratis.
Een elektrische bedrijfswagen laden op zonnestroom is dan win-win (maar n=1).
Hyundai Inster Pulse Winterpack, Zappi V2 3-fasen, 7400 Wp PV SolarEdge 1-fase, WP L/W 1-fase
Ik woon nl. niet in Nederland. Gratis salderen is dus al jaren geen optie meer.
Ik krijg netto 2 cent om terug te leveren aan het net en 28,22 cent/kWh om terug te leveren aan de lease.
Vanuit PV terugleveren aan de lease levert dus 14 keer meer op dan terugleveren aan het net.
[ Voor 8% gewijzigd door Independent op 05-03-2025 20:27 ]
Ik heb navraag gedaan of ze op termijn EVCC gaan ondersteunen maar de servicedesk-medewerker wilde daar geen toezeggingen over doen. Wel geven ze aan dat ze bezig zijn met een pilot met de HomeWizard P1 om slim(mer) laden mogelijk te maken.
Wait? Is dat geen Peblar basis? Die Peblar kan dat al lang mee een homewizard p1...kraans schreef op donderdag 6 maart 2025 @ 09:38:
Wij hebben sinds kort een BlueBuilt laadpaal van CoolBlue, al had ik die niet gekozen als ik dit topic eerder had ontdekt 🙈
Ik heb navraag gedaan of ze op termijn EVCC gaan ondersteunen maar de servicedesk-medewerker wilde daar geen toezeggingen over doen. Wel geven ze aan dat ze bezig zijn met een pilot met de HomeWizard P1 om slim(mer) laden mogelijk te maken.
Awesome
Ja klopt maar volgens mij is die BlueBuilt dus helemaal dicht getimmerd met eigen firmware.A13X schreef op donderdag 6 maart 2025 @ 09:57:
[...]
Wait? Is dat geen Peblar basis? Die Peblar kan dat al lang mee een homewizard p1...
Mss dat je een extra werkschakelaar in de voedingslijn kan zetten waarmee je voor de wintermaanden 2 fases kunt uitschakelen.peerke 1960 schreef op woensdag 5 maart 2025 @ 20:48:
Ik heb een Zaptec Go, werkt prima met tibber loadbalance. Ik heb begrepen van de support dat deze Zaptec niet kan schakelen tussen 1 en 3 fase. Op termijn is dat wel aantrekkelijk ( ik wil voorlopig geen dynamisch contract). Momenteel kan ik terug tot 5 A op drie fase. In de zomer kunnen mijn panelen dat wel aan midden op de dag. Momenteel komt mijn PV installatie niet verder dan 2,6 kWh. Ofwel optimaal gebruik maken van mijn zonnepanelen lukt nu niet. wat zijn oplossingen hiervoor, behalve dan een nieuwe paal aanschaffen ( een no go). Thxs
Je moet natuurlijk wel even kijken of dit zo eenvoudig te doen is.
- Hoofd automaat uit
- Werk schakelaar uit
- Hoofd automaat weer aan
--> Zaptec op 1 fase.
Dan kun je in de minder zonnige maanden op 1 fase laden (van 5 tot 16Amp (mss zelfs tot 22A) en als de panelen meer gaan doen als 4kw, kan je weer terug naar 3 fase.
De Zaptec kan nml op 1 fase
Gaat om de Laadpaal Ratio Solar 11-22kW.
Monteur legt het aan inclusief voorbereiding voor de zonnepanelen. Die komen ook nog een keer.
Schoonvader heeft dit model en is zeer tevreden, we varen dus op zijn advies.
Nog zaken waar ik rekening mee moet houden?
Legrand 3P+N+A
:strip_exif()/f/image/W9TmGC6UoSKaucH5DHpjPHli.png?f=user_large)
Ik dacht altijd dat dit een stopcontact was voor grote verbruikers en dus dat het zeker van pas zou komen bij de aangeschaf van een elektrische wagen. Ik dacht dit te kunnen gebruiken zonder installatie van een laadpaal/station nodig te hebben. Nu vind ik voor EV mobiele laders enkel aansluiting met CEE stekkers... Iemand kennis/ervaring hieromtrent? Bestaan er eventueel adapters, moet ik het stopcontact laten vervangen door een ander type of een extra CEE stopcontact laten plaatsen? Of ga ik dan beter ineens voor een laadpaal/station?
Skoda Elroq 85 (77KW) | Marstek Venus 5.12KWh V151 - CT003 V110
Welke vorm van load balancing gebruik je? CT-klemmen of HomeWizard?KevinDbr schreef op woensdag 5 maart 2025 @ 20:00:
[...]
Op het portaal van Numobi en in de web interface van de laadpaal krijg ik volgende foutmelding: 10274 - Dynamic load balancing fallback limit active
Het downgraden van de firmware lukt helaas niet.
Als dat stopcontact (wat ik trouwens nog nooit eerder gezien heb, wist niet eens dat dit een bestaande standaard was) op een eigen groep zit, dan kun je op deze kabel (mits lang genoeg) een laadpaal aansluiten. Enig nadeel zal de kabeldiameter zijn. Deze zal wel op 5x2.5 mm² zitten, en voor een 11 kW laadpaal wil je ivm de kabelverliezen eigenlijk wat dikker.gangofrs schreef op donderdag 6 maart 2025 @ 17:15:
Ik heb in mijn woning dit stopcontact ter beschikking:
Legrand 3P+N+A
[Afbeelding]
Ik dacht altijd dat dit een stopcontact was voor grote verbruikers en dus dat het zeker van pas zou komen bij de aangeschaf van een elektrische wagen. Ik dacht dit te kunnen gebruiken zonder installatie van een laadpaal/station nodig te hebben. Nu vind ik voor EV mobiele laders enkel aansluiting met CEE stekkers... Iemand kennis/ervaring hieromtrent? Bestaan er eventueel adapters, moet ik het stopcontact laten vervangen door een ander type of een extra CEE stopcontact laten plaatsen? Of ga ik dan beter ineens voor een laadpaal/station?
Je kunt er ook een 3F (rode) 16A CEE WCD op zetten, maar dan moet je weer een lader hebben die daar aan past, en die hebben (meestal?) geen load balancing en andere geavanceerde features.
Aan een standaard 11 kW laadpaal past elke auto.
[ Voor 8% gewijzigd door Andrehj op 06-03-2025 19:29 ]
WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.
Kun je een extern energy management system kiezen / modbus tcp inschakelen? Dat heb je nodig.kraans schreef op donderdag 6 maart 2025 @ 10:09:
[...]
Ja klopt maar volgens mij is die BlueBuilt dus helemaal dicht getimmerd met eigen firmware.
Standaard Peblar kan dat in ieder geval wel.
skoda enyaq 80 vw id.7 tourer pro s | holtkamper aero | fiscalist & techneut
Raar ding. Deze doos eraf schroeven en een rode CEE plaatsen, dat is gauw gedaan. Wel even goed kijken wat je aantreft voor kabel of draad in de doos.gangofrs schreef op donderdag 6 maart 2025 @ 17:15:
Ik heb in mijn woning dit stopcontact ter beschikking:
Legrand 3P+N+A
[Afbeelding]
Coolblue doet daar gegarandeerd helemaal niets aan. Hooguit kunnen ze Peblar betalen om een nieuwe firmware te pushen naar de Coolblue laders, maar voor zover ik weet gebeurt dat nooit, vage beloften van de klantenservice ten spijt. Misschien, ooit, wie zal het zeggen.kraans schreef op donderdag 6 maart 2025 @ 10:09:
[...]
Ja klopt maar volgens mij is die BlueBuilt dus helemaal dicht getimmerd met eigen firmware.
Ik heb CT klemmen.Kakola schreef op donderdag 6 maart 2025 @ 17:27:
[...]
Welke vorm van load balancing gebruik je? CT-klemmen of HomeWizard?
Wat ik al zei: had ik dit topic maar gezien voordat we die laadpaal hadden aangeschaft 🥲ASW1 schreef op donderdag 6 maart 2025 @ 23:04:
[...]
Coolblue doet daar gegarandeerd helemaal niets aan. Hooguit kunnen ze Peblar betalen om een nieuwe firmware te pushen naar de Coolblue laders, maar voor zover ik weet gebeurt dat nooit, vage beloften van de klantenservice ten spijt. Misschien, ooit, wie zal het zeggen.
Een familielid van mij heeft de verkoop ontbonden op basis van wat beloftes die zijn gedaan qua functionaliteit, maar niet nagekomen door Coolblue (en voorlopig ook niet in de planning).kraans schreef op vrijdag 7 maart 2025 @ 08:53:
[...]
Wat ik al zei: had ik dit topic maar gezien voordat we die laadpaal hadden aangeschaft 🥲
Hij heeft de Bluebuilt Peblar vervangen voor een “echte” Peblar en Coolblue heeft (weliswaar onder wat protest, maar hij is advocaat en hakt vaker met dit bijltje, zeg maar) hun apparaat weer opgehaald. De factuur was ook nog niet voldaan.
Coolblue had bij de installatie de load balancing ook aangesloten met CT-klemmen op een onderverdeelkast in plaats van de hoofdkast etc…

Wat is het geworden? Mijn Alfen is namelijk kapot en ik koop het liefst een die kan bi-directioneel laden.blk schreef op donderdag 18 juli 2024 @ 09:50:
Morning all, mijn eerste post in dit topic. Met ruim 500 pagina's is het namelijk toch een beetje een zoektocht...
Komend weekend krijg ik mijn nieuwe auto (VW ID4 2022). Ik zit momenteel in het proces om een laadpaal aan te schaffen (eigen huis met eigen oprit). Alleen vind ik het erg lastig een keuze te maken. Ik heb op dit moment 3 offertes liggen en zou graag jullie input willen.
Qua stroom zit ik bij Vattenfall en ik heb nu 3 aanbieders voor laadpalen op het oog:
- Zonneplan: eigen merk laadpaal, goedkoopste aanbieder (1900 incl installatie). Paal heeft load balancing, geen abonnement nodig, de app schijnt erg slim te zijn (maar geen ervaring mee). De paal heeft nog geen voorbereiding voor bi-directioneel laden.
- Coolblue: eigen merk laadpaal, iets duurder (2000 incl installatie). Maandabonnement nodig voor slimme functies a 5 euro per maand. Ben bekend met Coolblue en vertrouw ze als merk. Echter, geen losse app maar 'ingebakken' in de Coolblue app. Loadbalancing optioneel, maar wel voorbereiding op bidirectioneel laden.
- Vattenfall: alfen eve pro-line laadpaal, duurste optie (2050 incl installatie). Maandabonnement nodig. Grootste 'voordeel' dat ik hier zelf in zie is dat je een laadpaal van een bekend merk heb (wellicht makkelijker als je later wil switchen / betere ondersteuning)?
Ik vind het erg lastig om een keuze te maken. Heeft iemand ervaringen of tips?
Ik kwam ook nog de Enphase IQ EV Charger 2 tegen. De Zaptec 2 is pas leverbaar in mei en ik wil eigenlijk al sneller weer kunnen laden op de oprit
Voor mij zijn belangrijk;
- Bi-directioneel laden
- Afrekenen via Road
- Nice to; compatible met Homey
XXXVI
Nu is het dus zo dat ik 6kW opwek, 3kW 16A in de auto stop en dus 3 kW teruglever aan het net.
Ja. Een Alfen kan op 1 fase en op 3 fase laden en daar ook naadloos tussen schakelen.synorluna schreef op vrijdag 7 maart 2025 @ 10:17:
Ik heb contact gehad met Peblar en het is inderdaad zo dat je met de instelling ‘Puur zonneladen’, niet meer dan 3kW kunt laden (1 fase). Kan dit bijvoorbeeld bij een Alfen wel?
Nu is het dus zo dat ik 6kW opwek, 3kW 16A in de auto stop en dus 3 kW teruglever aan het net.
Hieronder een plaatje van een paar dagen geleden bij mij. Geel is opbrengst zonnepanelen, Blauw is de Alfen laadpaal en groen wat er netto van/naar het net gaat. Werkt perfect. Dipje bij 11:15 is het schakelen van 1 naar 3 fase
/f/image/Q8BHUQQm8iN4lAhlKWv21QEK.png?f=fotoalbum_large)
Wanneer er op je Alfen (3x) 32A zit kan je gewoon tot (3x) 7,2 kW laden.synorluna schreef op vrijdag 7 maart 2025 @ 10:17:
Ik heb contact gehad met Peblar en het is inderdaad zo dat je met de instelling ‘Puur zonneladen’, niet meer dan 3kW kunt laden (1 fase). Kan dit bijvoorbeeld bij een Alfen wel?
Ik zet bv. de Alfen (32A) altijd op min. 1,4 kW laden (ik wil bij wisselende instraling geen aan/uit gedrag van de laadpaal). Dan neemt hij de max. overshot uit PV gewoon mee tot de limiet van de laadpaal.
[ Voor 18% gewijzigd door Independent op 07-03-2025 11:24 ]
Nice! Had ik misschien toch voor een Alfen moeten gaan. De Peblar is aangesloten op 3x16A, maar ik begrijp dat als de leverancier hem met 32A had aangesloten ik wel met 7kW zou kunnen laden.ocmer schreef op vrijdag 7 maart 2025 @ 10:32:
[...]
Ja. Een Alfen kan op 1 fase en op 3 fase laden en daar ook naadloos tussen schakelen.
Hieronder een plaatje van een paar dagen geleden bij mij. Geel is opbrengst zonnepanelen, Blauw is de Alfen laadpaal en groen wat er netto van/naar het net gaat. Werkt perfect. Dipje bij 11:15 is het schakelen van 1 naar 3 fase
[Afbeelding]
Peblar gaf wel aan dat ze bezig zijn met zonneladen op 3-fase, maar dat dit nog in ontwikkeling is.
Wat voor kabel ligt er naartoe? Als die dik genoeg is zou je toch nog wel met het upgraden van je automaat in de meterkast dit nog wel kunnen regelen.synorluna schreef op vrijdag 7 maart 2025 @ 14:56:
[...]
Nice! Had ik misschien toch voor een Alfen moeten gaan. De Peblar is aangesloten op 3x16A, maar ik begrijp dat als de leverancier hem met 32A had aangesloten ik wel met 7kW zou kunnen laden.
Peblar gaf wel aan dat ze bezig zijn met zonneladen op 3-fase, maar dat dit nog in ontwikkeling is.
Home Assistant | ☀️ 2900 Wp PVOutput | 🔋 Tesla Model 3 RWD 2024
Op de order staat 4mm2. Lijkt me niet voldoende hè?adjego schreef op vrijdag 7 maart 2025 @ 15:28:
[...]
Wat voor kabel ligt er naartoe? Als die dik genoeg is zou je toch nog wel met het upgraden van je automaat in de meterkast dit nog wel kunnen regelen.
En over welke afstand?synorluna schreef op vrijdag 7 maart 2025 @ 15:34:
[...]
Op de order staat 4mm2. Lijkt me niet voldoende hè?
Als je handig bent, kun je evcc opzetten en koppelen via modbus TCP aan de Peblar. Die heeft wel fase-switching bij laden op PV-stroom geïmplementeerd voor de (echte) Peblar.synorluna schreef op vrijdag 7 maart 2025 @ 14:56:
[...]
Nice! Had ik misschien toch voor een Alfen moeten gaan. De Peblar is aangesloten op 3x16A, maar ik begrijp dat als de leverancier hem met 32A had aangesloten ik wel met 7kW zou kunnen laden.
10 meter.
Nu begrijp ik ondertussen dat die 1 fase 32A sowieso niet zo kunnen omdat ik een 3x25a aansluiting heb. Dat is wat de laadpaalboer me vertelde en dat daarnaast de Tesla Model 3 niet meer dan 16A aan kan.
Afgelopen week is er een tweede ev bijgekomen en is er de wens om beide auto's zo goedkoop mogelijk op te laden. Ik heb genoeg overschot van mijn zonnepanelen, dus het leek mij handig om twee auto's aangesloten te hebben zodat ik 1 van de twee zoveel mogelijk met zonnestroom kan opladen. Ze hoeven niet tegelijk op te laden, dus 1x 11 kw opladen is prima. Ik maak gebruik van home assistant, dus integratie daarmee zou mooi zijn en ik heb een 3x25A aansluiting.
Op dit moment laad ik met een 1 fase alfen laadpaal. Deze zit vast aan een ev company abonnement wat mij 5 euro per maand kost of 300 euro om af te kopen. Op de meterkast is al een vijfaderige 2.5mm2 kabel aangesloten, dus ik zou een nieuwe laadpaal makkelijk aan kunnen sluiten denk ik.
Ik heb via marktplaats een alfen laadpaal gekocht met dubbele aansluiting, maar dat bleek een advance model te zijn waar ik nu niks mee kan. Ik neem maar gewoon mijn verlies, maar ben nu nog wel op zoek naar een oplossing voor mijn situatie, waarbij ik zo min mogelijk kosten wil maken.
In dit topic kwamen al een paar suggesties baar voren, maar is inmiddels al een paar jaar oud, dus misschien zijn er tegenwoordig betere opties.
Mijn overwegingen
- Laadpaal met twee aansluitingen. Misschien een alfen double pro line via marktplaats, of een ls24 laadpaal die nieuw iets meer dan 1000 euro kost.
- Een hub-sattelite opstelling. Dat topic heeft het over tesla wall connectors of een easee berry.
- Andere optie?
De ene auto wordt opgeladen onder de carport met een kabel van 4.5m. De andere auto wordt voor het huis opgeladen, wel op de oprit, zo'n 7m verder.
Als dit te specifiek is voor dit topic kan ik ook een apart topic maken, maar ik dacht probeer het eerst hier.
[ Voor 3% gewijzigd door BiggieByte op 07-03-2025 22:16 ]
Kijken in het zelfbouw topic. Kan je ws. voor ca. 400 euro je advance paal ombouwen naar HA aanstuurbaar en met Solar modus (alleen zonnestroom laden)BiggieByte schreef op vrijdag 7 maart 2025 @ 22:13:
Ik heb gegoogled en in dit topic gezocht naar een oplossing voor mijn situatie, maar kom er niet helemaal uit.
Afgelopen week is er een tweede ev bijgekomen en is er de wens om beide auto's zo goedkoop mogelijk op te laden. Ik heb genoeg overschot van mijn zonnepanelen, dus het leek mij handig om twee auto's aangesloten te hebben zodat ik 1 van de twee zoveel mogelijk met zonnestroom kan opladen. Ze hoeven niet tegelijk op te laden, dus 1x 11 kw opladen is prima. Ik maak gebruik van home assistant, dus integratie daarmee zou mooi zijn en ik heb een 3x25A aansluiting.
Op dit moment laad ik met een 1 fase alfen laadpaal. Deze zit vast aan een ev company abonnement wat mij 5 euro per maand kost of 300 euro om af te kopen. Op de meterkast is al een vijfaderige 2.5mm2 kabel aangesloten, dus ik zou een nieuwe laadpaal makkelijk aan kunnen sluiten denk ik.
Ik heb via marktplaats een alfen laadpaal gekocht met dubbele aansluiting, maar dat bleek een advance model te zijn waar ik nu niks mee kan. Ik neem maar gewoon mijn verlies, maar ben nu nog wel op zoek naar een oplossing voor mijn situatie, waarbij ik zo min mogelijk kosten wil maken.
In dit topic kwamen al een paar suggesties baar voren, maar is inmiddels al een paar jaar oud, dus misschien zijn er tegenwoordig betere opties.
Mijn overwegingenIk zou graag onder de 1000 euro willen blijven als dat mogelijk is.
- Laadpaal met twee aansluitingen. Misschien een alfen double pro line via marktplaats, of een ls24 laadpaal die nieuw iets meer dan 1000 euro kost.
- Een hub-sattelite opstelling. Dat topic heeft het over tesla wall connectors of een easee berry.
- Andere optie?
De ene auto wordt opgeladen onder de carport met een kabel van 4.5m. De andere auto wordt voor het huis opgeladen, wel op de oprit, zo'n 7m verder.
Als dit te specifiek is voor dit topic kan ik ook een apart topic maken, maar ik dacht probeer het eerst hier.
5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017
Op 1 fase kan een model 3 wel 32A aan, op 3 fase idd 16A.synorluna schreef op vrijdag 7 maart 2025 @ 21:59:
[...]
10 meter.
Nu begrijp ik ondertussen dat die 1 fase 32A sowieso niet zo kunnen omdat ik een 3x25a aansluiting heb. Dat is wat de laadpaalboer me vertelde en dat daarnaast de Tesla Model 3 niet meer dan 16A aan kan.
www.google.nl
Dan zou je dus kunnen afzekeren met 25A. Dat kan ook prima met 4mm2 over 10 meter.synorluna schreef op vrijdag 7 maart 2025 @ 21:59:
[...]
10 meter.
Hyundai Inster Pulse Winterpack, Zappi V2 3-fasen, 7400 Wp PV SolarEdge 1-fase, WP L/W 1-fase
Wat zou dan de maximale laadsnelheid worden op 1 fase? Ik begin de draad een beetje kwaad te raken.DonJuape schreef op vrijdag 7 maart 2025 @ 23:26:
[...]
Dan zou je dus kunnen afzekeren met 25A. Dat kan ook prima met 4mm2 over 10 meter.
Als je thuis een 3 x 25A aansluiting hebt zul je daarachter lager moeten afzekerensynorluna schreef op vrijdag 7 maart 2025 @ 23:50:
[...]
Wat zou dan de maximale laadsnelheid worden op 1 fase? Ik begin de draad een beetje kwaad te raken.
Dus 1 x 20A bijvoorbeeld.
1 x 20A = 3600Watt (20 x 230)
3 x 16A = 11040Watt (3 x 16 x 230)
Nee joh, gewoon 25a afzekeren. Stel je de lader een paar ampère lager in, of op 20 als je aan de 80 procent wil voldoen. kan je laden met 4,6kw.Grolsch schreef op zaterdag 8 maart 2025 @ 07:21:
[...]
Als je thuis een 3 x 25A aansluiting hebt zul je daarachter lager moeten afzekeren
Dus 1 x 20A bijvoorbeeld.
1 x 20A = 3600Watt (20 x 230)
3 x 16A = 11040Watt (3 x 16 x 230)
13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte
die 2.5mmq kabel voelt voor mij als wat krap aan, tenzij hij echt heel kort is. maar dat even terzijde.BiggieByte schreef op vrijdag 7 maart 2025 @ 22:13:
Ik heb gegoogled en in dit topic gezocht naar een oplossing voor mijn situatie, maar kom er niet helemaal uit.
Mijn overwegingenIk zou graag onder de 1000 euro willen blijven als dat mogelijk is.
- Andere optie?
Je zou gebruik kunnen maken van een 2e Alfen laadpaal en zorgen dat beide een active load balancing licentie hebben. dan evcc op je home assistant en gekoppeld aan je zonnepanelen (mits je daarvoor een integratie hebt binnen HA), p1 koppeling op je hoofdmeter en dan kan je het helemaal sturen op basis van modbus richting de Alfen laadpalen. Voor een goede 1100 euro heb je ook al een Alfen eve single proline zonder installatie.
Mocht je verrekening moeten doen zou je wellicht road als backoffice kunnen gebruiken.
PVE install Midden Limburg: https://pvoutput.org/intraday.jsp?id=102722&sid=90342
Maar je wilt laden met wat je teruglevert toch? Als je dan zorgt dat de fase waarop je teruglevert ook degene is waarmee je de auto laad op fase 1, dan gaat er niet eens veel stroom door je hoofdzekeringen heen want dan gebruik je meteen de opbrengst in je auto. Ik heb dit zelf ook zo aangesloten thuis. Als ik met zon oplaad gaat dit op fase 1 aan de auto kant, maar dat is fase 3 in huis waar mijn omvormer op aangesloten zit.synorluna schreef op vrijdag 7 maart 2025 @ 21:59:
[...]
10 meter.
Je zou zo zelfs als de kabel naar de auto daarvoor geschikt is kunnen laden met 25 A vanuit de hoofdzekering, en dat aan vullen met zonne-opbrengst. Sommige laadpalen kunnen dat prima inregelen.
Ik laad gewoon met 7,4 kW hoor, achter 25A. En als de zon niet schijnt 6,0 kWMakrolon schreef op zaterdag 8 maart 2025 @ 07:30:
[...]
Nee joh, gewoon 25a afzekeren. Stel je de lader een paar ampère lager in, of op 20 als je aan de 80 procent wil voldoen. kan je laden met 4,6kw.
4,6 kW vind ik te langzaam als het ook makkelijk sneller kan.
Dat kan ook maar zou ik zelf niet zo snel doen met 4mm2.de Peer schreef op zaterdag 8 maart 2025 @ 12:40:
[...]
Ik laad gewoon met 7,4 kW hoor, achter 25A. En als de zon niet schijnt 6,0 kW
4,6 kW vind ik te langzaam als het ook makkelijk sneller kan.
En met 4,6 heb je mooi overlap naar 3 fase, dus is hoger niet nodig.
Ik zat in dezelfde positie. Ze zijn echt vreselijk incompetent in de laadpaal business. Dus na flink klagen ben ik uiteindelijk wel geholpen. Coolblue heeft netjes de aanschaf helemaal terugbetaald. Ben ook voor een echte Peblar gegaan.JanHenk schreef op vrijdag 7 maart 2025 @ 09:31:
[...]
Een familielid van mij heeft de verkoop ontbonden op basis van wat beloftes die zijn gedaan qua functionaliteit, maar niet nagekomen door Coolblue (en voorlopig ook niet in de planning).
Hij heeft de Bluebuilt Peblar vervangen voor een “echte” Peblar en Coolblue heeft (weliswaar onder wat protest, maar hij is advocaat en hakt vaker met dit bijltje, zeg maar) hun apparaat weer opgehaald. De factuur was ook nog niet voldaan.
Coolblue had bij de installatie de load balancing ook aangesloten met CT-klemmen op een onderverdeelkast in plaats van de hoofdkast etc…
Ik zoek een lader voor mijn Lynk en Co 01. Deze kan 1 fase laden. Niet op 3 fasen.
Liefst iets met een socket of een vaste kabel van minimaal 7 meter.
Ik zoek iets dat ik hem kan laden en kan starten vanuit Home Assistant. Ook lokaal aan te sturen en niet compleet afhankelijk van de cloud. De aansturing vanuit Home Assistant moet lokaal gaan.
Ik zag dat Alfen modbus ondersteunt. Ook zag ik de Peblar lader. Deze is ook lokaal aan te sturen.
Iemand nog andere tips om maar te kijken?
Nu stelde hij een geavanceerde zappi voor. 1800eu voor aanleg en aansluiten (stukje graven en boren inclusief). Maar dat is veel meer dan dat ik nu nodig heb. Over 5-7 jaar heb ik dit denk ik wel nodig. Maar dan is er misschien als weer wat anders dat beter is ontwikkeld.
Mijn PHEV kan 1 fase 3,6 kw AC laden. De accu is 13kw, bruto. De elektricien begreep mijn standpunt tav de zappi. Hij wil over alternatieven nadenken. Een zelf samengesteld systeem wil hij ook, mits hij er garantie op kan geven, aanleggen. Dus een, via zwave, geschakeld DIN-rail relais naar een stopcontact en dan 10A laden bijvoorbeeld.
Ik heb hem gisteren, per mail, voorgesteld om een shelly wave pro 1PM te gebruiken die deze 1 fase Elli laadvoorziening aanstuurt. Die Elli zou ik dan (zonder CT-spoel) willen laten instellen op 16a.
Na enig nadenken kan dit volgens mij niet. Dat shelly relais heeft dan 4 uur 16a als belasting. Klopt het dat dat teveel is?
Wat zou ik nog kunnen laten instaleren als een 16a/3,6kw laad mogelijkheid die ook via zwave is te schakelen?
(edit: zwave is niet per se noodzaak, via Home assistant schakelen wel)
[ Voor 4% gewijzigd door Adam1980 op 09-03-2025 22:21 ]
Dus electricien afbellen.
5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017
Kennis delen > DM | Replace fear of the unknown with curiosity | 54 kWh thuisaccu's | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | 10.660 Wp PV
[ Voor 3% gewijzigd door Makrolon op 09-03-2025 22:38 ]
Bovendien ben ik benieuwd of ik die 16a laden, met een domme laadvoorziening die slim wordt geschakeld, kan laten realiseren.
Als dat allemaal niet kan, dan wordt het een slimme plug die 10a, of 12a, aankan. Of een relais op de DIN rail naar een stopcontact buiten.
Dat schakelen is alleen bedoeld om spanning op de laadvoorziening/stopcontact te zetten, zodra de auto door HA is gesignaleerd. En weer spanningsloos te maken zodra HA de auto niet meer ziet. Dus het laadproces van de auto zal niet gestoord worden. Dat slimme relais is er ook voor de meting van de Kw's.Makrolon schreef op zondag 9 maart 2025 @ 22:38:
En ik zou hem niet laten schakelen als de auto aan t laden is.
Ik heb nu een 10a granny charger. Maar ik ben benieuwd of ik het kan regelen dat ik 16a via een laadvoorziening, zoals die Elli, slim kan schakelen en meten.Taro schreef op zondag 9 maart 2025 @ 22:36:
@Adam1980 Ik zou inderdaad in jouw geval ook voor een mobiele lader gaan met smartplug die de juiste IP-rating heeft om buiten gebruikt te worden én geschikt is voor het vermogen van de mobiele lader. Veel smartplugs gaan maar tot 2500-2760 Watt en kunnen geen 3000-3680 Watt aan, dus wel iets om op te letten.
Dan heb ik tussen ritjes door net wat sneller weer meer actieradius (zal niet veel voorkomen). En, als het toch kan, wil ik ook het verbruik monitoren (en niet via de BC van de auto).
Die Elli kan via EVCC aangestuurd worden, dus dat zou ook mogelijk moeten zijn voor andere partijen.Adam1980 schreef op zondag 9 maart 2025 @ 22:45:
[...]
Ik heb nu een 10a granny charger. Maar ik ben benieuwd of ik het kan regelen dat ik 16a via een laadvoorziening, zoals die Elli, slim kan schakelen en meten.
Dan heb ik tussen ritjes door net wat sneller weer meer actieradius (zal niet veel voorkomen). En, als het toch kan, wil ik ook het verbruik monitoren (en niet via de BC van de auto).
In mijn geval moest er nog wel een losse kWh-meter aangeschaft worden, omdat de uitlezing van de eigen meter in een Elli Pro nogal brak is. Ik heb alles in huis, maar nog geen tijd gevonden om te graven en boren.
Ioniq 6 LR Lounge 20"
2700Wp SSW 30° @ SE2200 | 1720Wp SSW 5° @ HM-1500
Flickr | Canon 6D | 17-40mm f/4 + 50mm f/1.8 II + 70-200mm f/4 | 2x 430EX II | Sirui T005 + C10
EV Hyundai Ioniq Electric 28 kWh | PV Oost 2960Wp / West 2560Wp | Thuisbatterij 1Komma5 17,2 kWh
Waarom niet?Makrolon schreef op zondag 9 maart 2025 @ 22:38:
Heb ik een aantal jaren gedaan bij mijn PHEV die door omstandigheden op dezelfde groep zat als de wasmachine. Wasmachine > 2kW, auto schakelaar uitzetten (minstens 15 minuten). Nooit problemen mee gehad.
Er zijn trouwens tegenwoordig wel meer zigbee schakelaars te krijgen die > 3kW kunnen/mogen schakelen.
Omdat schakelen onder belasting het recept is om dingen (eerder) te slopen. Je relais vinden het niet leuk en je auto ook niet. Dat iets kan, betekent niet dat het ook een goed idee is.janne_nl schreef op maandag 10 maart 2025 @ 10:15:
[...]
Waarom niet?
Heb ik een aantal jaren gedaan bij mijn PHEV die door omstandigheden op dezelfde groep zat als de wasmachine. Wasmachine > 2kW, auto schakelaar uitzetten (minstens 15 minuten). Nooit problemen mee gehad.
Er zijn trouwens tegenwoordig wel meer zigbee schakelaars te krijgen die > 3kW kunnen/mogen schakelen.
De kans dat je de levensduur van een aantal componenten aan het verkorten bent neemt toe als je schakelt onder belasting. In geval van nood kan het natuurlijk altijd, maar normaal gesproken is het beter om eerst terug te regelen en daarna af te schakelen.
Tibber, Gasloos sinds 2017, Nibe F1155, 12.4kWp 30° O/W + 4.4kWp 0°, 3x Victron MP2-5000 + 60 kWh
Ik zou het niet willen gokken dat de dure boord lader van mn auto hierdoor kapot gaat.janne_nl schreef op maandag 10 maart 2025 @ 10:15:
[...]
Waarom niet?

[ Voor 4% gewijzigd door Lulukai op 10-03-2025 12:32 ]
.
die onderste neemt het vermogen van de zonnepanelen mee, die ander niet?Lulukai schreef op maandag 10 maart 2025 @ 12:32:
Wat zou het verschil zijn tussen de onderste 2 lijntjes in de Peblar laadpaal? Ze komen allebei van de P1-meter, dus in theorie zouden ze hetzelfde moeten zijn. Wellicht een ander tijdsinterval om het te berekenen?
[Afbeelding]
.
Klopt, hier heb ik ook geen bevestiging nocht ontkrachting van gelezen of dit veilig is of niet. Doe het daarom maar niet. Daarom start ik alleen het laden als de pv opwek hoog is, en daarna 'laat' (no-pun intended) ik het.Makrolon schreef op zondag 9 maart 2025 @ 22:38:
Loopt de PV opwek terug, vette pech.
Toegegeven, ik heb een elektrische motor, en die heeft veel minder kWh nodig, dus langzamer laden is ook niet erg.
5u laden met 1,3kW is voor mij 100km kunnen rijden. Mijn zonnepanelen gaan tot 2,3kW, dus heb wel wat hoofdruimte nog.
[ Voor 5% gewijzigd door _Apache_ op 10-03-2025 13:37 ]
Zero SR/S 17.3kWh / 2.7 kWP PV / Xtend WP 5kW + HRSolar zonneboiler
Ik laad in het goede seizoen gewoon alleen tussen 10:00 en 18:00 met ingesteld dat er maximaal 6A per fase van het net mag worden gebruikt._Apache_ schreef op maandag 10 maart 2025 @ 13:36:
[...]
Klopt, hier heb ik ook geen bevestiging nocht ontkrachting van gelezen of dit veilig is of niet. Doe het daarom maar niet. Daarom start ik alleen het laden als de pv opwek hoog is, en daarna 'laat' (no-pun intended) ik het.
Loopt de PV opwek terug, vette pech.
Toegegeven, ik heb een elektrische motor, en die heeft veel minder kWh nodig, dus langzamer laden is ook niet erg.
5u laden met 1,3kW is voor mij 100km kunnen rijden.
Zodra de (Easee) monitor ziet dat de panelen meer opwekken, dan wordt er meer uit de panelen en minder uit het net gebruikt en als de panelen meer dan 6A per fase opwekken, dan wordt er met meer vermogen geladen en wordt er niets uit het net gebruikt.
Over het algemeen komt dat neer op constant laden met 6A en ik heb er mooie dagen tussen waarbij ik slechts 0-2kWh heb teruggeleverd.
[ Voor 6% gewijzigd door ASS-Ware op 10-03-2025 13:42 ]
Het laden staat hier ingesteld op minimaal 1,4 kW.
Is er vanuit PV meer overproductie dan komt laden volledig uit zon met een max. van 7,2 kW.
Daalt de PV overproductie onder het niveau van 1,4 kW dan wordt het verschil aangevuld door de thuisaccu.
Daalt de PV productie continu onder de 500W dan stopt het EV laden voor die dag.
De laadpaal kan dan continu zijn ding doen en moet dan niet telkens aan/uit wanneer PV even daalt onder de 1,4 kW.
Het aan/uit gedrag van de relais in de laadpaal lijkt me op langere termijn niet zo gezond.
Een goed of slecht seizoen hebben we hier niet.
Alleen goede en minder goede dagen.
De afgelopen week, nog altijd winterseizoen, voor EV laden op zon de ene goede dag gevolgd door weer een goede dag. Iedere dag continu laden tussen 08:30 en 16:00 uur.
[ Voor 18% gewijzigd door Independent op 10-03-2025 14:02 ]
Op zich zeker mee eens, echter de stekker uit de auto trekken of op de stopknop van de charger te drukken leek hetzelfde te doen. Abrupt stoppen laden.V_ger schreef op maandag 10 maart 2025 @ 10:21:
[...]
Omdat schakelen onder belasting het recept is om dingen (eerder) te slopen. Je relais vinden het niet leuk en je auto ook niet. Dat iets kan, betekent niet dat het ook een goed idee is.
De kans dat je de levensduur van een aantal componenten aan het verkorten bent neemt toe als je schakelt onder belasting. In geval van nood kan het natuurlijk altijd, maar normaal gesproken is het beter om eerst terug te regelen en daarna af te schakelen.
Alleen die twee handelingen is dan weer niet schakelen onder belasting, en dat maakt precies het verschil.janne_nl schreef op maandag 10 maart 2025 @ 17:08:
[...]
Op zich zeker mee eens, echter de stekker uit de auto trekken of op de stopknop van de charger te drukken leek hetzelfde te doen. Abrupt stoppen laden.
ehm, jawel, zeker onder belasting.adjego schreef op maandag 10 maart 2025 @ 18:13:
[...]
Alleen die twee handelingen is dan weer niet schakelen onder belasting, en dat maakt precies het verschil.
Nee, het laden wordt dan (vrij snel) afgebouwd, de relais klappen niet onder vollast open/dicht.
It is what it is.If you can't change it, deal with it!
De stekker in de auto heeft extra contacten om de laadstroom af te stemmen: als deze (eerst, want korter) worden verbroken, kan de lader meteen ophouden met laden.
Maar dan wel als de wisselspanning precies op 0V is.
Met 1/50 ste seconde lijkt dat onmiddellijk, maar dat is het net niet.
Zelfde voor de knop.
Dank
Ligt aan je budget.Flappie schreef op zondag 9 maart 2025 @ 18:40:
Ik zit de laatste dagen wat te lezen in dit topic en naar verschillende laders te kijken.
Ik zoek een lader voor mijn Lynk en Co 01. Deze kan 1 fase laden. Niet op 3 fasen.
Liefst iets met een socket of een vaste kabel van minimaal 7 meter.
Ik zoek iets dat ik hem kan laden en kan starten vanuit Home Assistant. Ook lokaal aan te sturen en niet compleet afhankelijk van de cloud. De aansturing vanuit Home Assistant moet lokaal gaan.
Ik zag dat Alfen modbus ondersteunt. Ook zag ik de Peblar lader. Deze is ook lokaal aan te sturen.
Iemand nog andere tips om maar te kijken?
Zou zelf wel eentje pakken met modbus (waar de register ook bekend van zijn), dan weet je zeker dat je die lokaal kan aansturen.
Ik ben de DIY route gegaan met SmartEVSE.
Uit veiligheid is de laadkabel vergrendeld tijdens het laden, wanneer je deze eruit kan trekken dan is de spanning eraf.janne_nl schreef op maandag 10 maart 2025 @ 17:08:
[...]
Op zich zeker mee eens, echter de stekker uit de auto trekken of op de stopknop van de charger te drukken leek hetzelfde te doen. Abrupt stoppen laden.
Volgende keer inderdaad maar niet doen, dit is vragen om problemen
3600 Wp op 0° (vrijwel plat) | 3900Wp op 10°
Wallbox zou gewoon moeten communiceren met de auto en daarop maar enkelfase moeten afgeven. Wellicht zul je/kun je dit ook met de instellingen van de wallbox permanent regelen.Millert schreef op maandag 10 maart 2025 @ 09:36:
Een korte vraag ter controle. De situatie is momenteel als volgt. Een 1 fase aangesloten ABL wallbox 1W1108 en een Ioniq Electric die enkel 1 fase kan laden. Binnenkort wordt de hoofdaansluiting verzwaard, van 1 fase 40A naar 3 fase 25A. Kan ik de wallbox al op 3 fase aansluiten en 1 fase blijven laden met de Ioniq? Ik ga ervanuit dat dit, net zoals bij publieke laadpalen gewoon werkt.
Cash is king.
Ik hoop op termijn inhoudelijk mee te kunnen praten maar nu val ik als laadpaal noob even het topic binnen met een vraag. Eerste elektrische auto (koelwagen), thuiskantoor, kan een peblar aan de muur krijgen, socket model.
Die kan tot max 22kW laden, auto trekt alleen niet meer dan 11kW (prima). Kan ik via de meterkast gewoon 11 kW aanbieden en dan heb ik een blije auto, en blij laadstation? Of MOET ik iets met 22kW?
Edit.
Correctie: zoals hieronder in enkele berichten geschreven wordt draai ik de juiste formulering om.
Dat ik het te simpel voorstelde was bewust, maar de laadkabel en de OBC zijn natuurlijk leidend in het opladen van de auto.
[ Voor 50% gewijzigd door Peter-036 op 11-03-2025 11:44 . Reden: Correctie ]
Dat zeg je verkeerd. De laadpaal regelt geen vermogen, dat doet de onboard lader (op basis van informatie van de laadpaal over beschikbaar vermogen). De laadpaal communiceert dus alleen hoeveel vermogen er maximaal afgenomen kan/mag worden door het voertuig, maar OF dat dat ook afgenomen wordt ligt aan het voertuig.Peter-036 schreef op dinsdag 11 maart 2025 @ 10:31:
@TerrorForceNL De laadpaal zal 'aan de auto vragen' hoeveel die aankan, en niet meer dan dat aanbieden/leveren.
Correcte formulering zou zijn dat de auto niet meer vermogen af zal nemen dan hij zelf aan kan en de laadpaal kan leveren.
edit: en wat @dreamscape hieronder zegt
/edit
In de instellingen van de laadpaal kan je instellen wat het maximaal vermogen kan zijn waarop hij aangesloten kan worden. Of anders: in je Peblar stel je straks in dat hij mat 11kW mag afnemen. Wordt je laadpaal niet gelukkiger of ongelukkiger van hoorTerrorForceNL schreef op dinsdag 11 maart 2025 @ 10:22:
Lieve mensen,![]()
Ik hoop op termijn inhoudelijk mee te kunnen praten maar nu val ik als laadpaal noob even het topic binnen met een vraag. Eerste elektrische auto (koelwagen), thuiskantoor, kan een peblar aan de muur krijgen, socket model.
Die kan tot max 22kW laden, auto trekt alleen niet meer dan 11kW (prima). Kan ik via de meterkast gewoon 11 kW aanbieden en dan heb ik een blije auto, en blij laadstation? Of MOET ik iets met 22kW?
[ Voor 80% gewijzigd door Hmmbob op 11-03-2025 11:20 ]
Sometimes you need to plan for coincidence
En dan zit er in de stekker van je laadkabel ook nog een weerstandje op basis waarvan de auto en de lader weten hoeveel de kabel aan kan. Dus als lader en auto allebei 22 kW prima vinden, maar de kabel geschikt is voor 3x16A, dan zorgt dat weerstandje ervoor dat er toch maar met 11 kW wordt geladen.Hmmbob schreef op dinsdag 11 maart 2025 @ 10:47:
Correcte formulering zou zijn dat de auto niet meer vermogen af zal nemen dan hij zelf aan kan en de laadpaal kan leveren.
Punctuality is the politeness of kings
Dat laatste is een aanname en is zeker niet bij elke auto (Outlander in dit geval) zo.Jazsie schreef op dinsdag 11 maart 2025 @ 07:58:
[...]
Ligt aan je budget.
Zou zelf wel eentje pakken met modbus (waar de register ook bekend van zijn), dan weet je zeker dat je die lokaal kan aansturen.
Ik ben de DIY route gegaan met SmartEVSE.
[...]
Uit veiligheid is de laadkabel vergrendeld tijdens het laden, wanneer je deze eruit kan trekken dan is de spanning eraf.
Volgende keer inderdaad maar niet doen, dit is vragen om problemen.
Duidelijk verhaal, hartelijk dank! Gaan we daarmee doorpakken. En weet ik iig zeker dat ik de hoofdzekering niet telkens weer in hoef te schakelen haha
Ahh oke, slecht dan van de fabrikant... zou een eis moeten zijn.janne_nl schreef op dinsdag 11 maart 2025 @ 11:30:
[...]
Dat laatste is een aanname en is zeker niet bij elke auto (Outlander in dit geval) zo.
[ Voor 34% gewijzigd door Jazsie op 11-03-2025 12:26 ]
3600 Wp op 0° (vrijwel plat) | 3900Wp op 10°
Op zich wel mee eens, vooral wegens diefstal van de kabel wellicht. Voor veiligheid zijn er dingen ingebouwd.Jazsie schreef op dinsdag 11 maart 2025 @ 12:24:
[...]
Ahh oke, slecht dan van de fabrikant... zou een eis moeten zijn.
Van de andere kant, als mijn Niro klaar is met laden ontgrendelt de laadkabel.
Ik heb thuis nu een Heidelberg Wallbox hangen, 11 kW 3 fasen. (https://www.heidelberg-wallbox.eu/en/)
Het is een vrij simpele wallbox zonder toeters en bellen. We zijn ooit begonnen met een 2e auto om ervaring op te doen met elektrisch rijden (Skoda Citigo e IV). Dit beviel zo goed dat we de brandstofauto de deur uit hebben gedaan en nu met een Opel Corsa-e rijden. Later is er nog een Opel Ampera-e bij gekomen.
De Corsa kan 11 kW 3 fasen laden
De Ampera-e heeft slechts 1 fase, dus dat gaat niet verder dan 3,7 kW.
Mijn partner rijdt vooral met de Corsa en wilt de laadsnelheid wat beperken om accudegradatie zoveel mogelijk te beperken c.q. uit te stellen.
De Heidelberg heeft deze mogelijkheid, maar niet via een app. Ik kan met een rotaryencoder op de printplaat de maximale stroomsterkte terugschroeven, maar dit heeft uiteraard een dramatisch effect op de Ampera-e. Deze zakt mee.
Ik zoek dus een nieuwe wallbox zonder al te veel toeters en bellen. Het liefst deze functionaliteiten:
- 11 kW (3 fasen)
- Vaste kabel aan wallbox (type 2)
- Integrated residual current detection DC
- Load balancing d.m.v. P1 aansluiting
- Maximale laadstroom beperken via een app of knop op de wallbox
- Eventueel: 2 wallboxen die samen kunnen werken met bovenstaande opties zodat beide auto's tegelijk kunnen laden indien nodig
- Optie om overschot zonne-energie te gebruiken
- Partner approval: liefst niet 'lelijk' met allerlei LED ringen, niet te opvallend
Voor wat betreft het beperken van accudegradatie tengevolge van AC (ook met 11kW) laden, die is niet nodig. AC laden (met 11 of zelfs 22 kW) warmt de accu niet noemenswaard op, en daarin zit (bij snelladen!)de grootste oorzaak van accudegradatie.
Voorts komt de meeste accudegradatie (buiten de normale slijtage) door langdurig wegzetten van de auto met een te lage SOC, en het wegzetten met 100% SOC, maar daarover is online voldoende info over te vinden.
Nou heb ik geen concrete antwoorden op je andere vragen, maar die accu kan met maximaal 100 kW snelladen. Ik denk niet dat het beperken van je 'langzame' AC lader significant verschil maakt in accudegradatie. Of je nou met 8 of 11 kW AC gaat laden, dat is voor de accu heel relaxed en langzaam.Dolan schreef op dinsdag 11 maart 2025 @ 13:59:
(...)
Mijn partner rijdt vooral met de Corsa en wilt de laadsnelheid wat beperken om accudegradatie zoveel mogelijk te beperken c.q. uit te stellen.
(...)
edit: dat is ongeveer wat @Peter-036 postte terwijl ik dit nog aan het typen was...
[ Voor 7% gewijzigd door dreamscape op 11-03-2025 14:16 ]
Punctuality is the politeness of kings
Dat is mijn 'mening' ook, maar mijn partner vindt van niet. Hij is een beetje geschrokken dat de Corsa 'nu al' op 90,63% SoH zit. Bouwjaar 2020. Hij laadt zijn mobiele telefoon ook zo traag mogelijk op en houdt de SoC daarvan tussen 20 en 80 procent en dat werkt vergeleken met de vorige telefoon goed. Dat wilt hij nu ook toepassen op de auto. Ik kan er wel tegenin gaan, maar dat heeft geen zinPeter-036 schreef op dinsdag 11 maart 2025 @ 14:14:
@Dolan Loadbalancing is sowieso een goed idee.
Voor wat betreft het beperken van accudegradatie tengevolge van AC (ook met 11kW) laden, die is niet nodig. AC laden (met 11 of zelfs 22 kW) warmt de accu niet noemenswaard op, en daarin zit (bij snelladen!)de grootste oorzaak van accudegradatie.
Voorts komt de meeste accudegradatie (buiten de normale slijtage) door langdurig wegzetten van de auto met een te lage SOC, en het wegzetten met 100% SOC, maar daarover is online voldoende info over te vinden.
Helaas heeft de Corsa geen optie om het laden te limiteren tot 80 of 90 procent (Ampera-e wel, en dat gebruik ik dus ook)
Handmatig met een schuif om de snelheid tussen 20A en 16A te wisselen.
Geautomatiseerd om bij een hoog verbruik volgens de P1-meter het vermogen in stappen terug te schakelen.
Zoiets zal met andere laders, die met HA kunnen worden aangestuurd vast ook kunnen.
Ik ga de Easee eens bekijken!
[ Voor 13% gewijzigd door Dolan op 11-03-2025 15:56 ]
Welke Niro heb jij dan? Mijne (e-Niro 2020) doet dit niet, die unlocked de kabel pas bij het unlocken van de deuren (of dubbelklik op unlock als die al open waren)janne_nl schreef op dinsdag 11 maart 2025 @ 13:31:
[...]
Van de andere kant, als mijn Niro klaar is met laden ontgrendelt de laadkabel.
Daar is een knop voor met een kabel icoon oid en "auto". Die heb ik niet ingedrukt want ik wil niet dat mijn kabel unlockt als het laden klaar is. Dan hoeven kwaadwillenden bij publiek laden alleen de kabel aan laadpaalzijde er nog uit te trekken.markjanssen schreef op dinsdag 11 maart 2025 @ 18:24:
[...]
Welke Niro heb jij dan? Mijne (e-Niro 2020) doet dit niet, die unlocked de kabel pas bij het unlocken van de deuren (of dubbelklik op unlock als die al open waren)
Ik kan sinds vandaag thuis mijn week oude KIA EV3 opladen en ben nog even aan het nadenken wat een normale laadroutine is.
Een paar newbie-vragen:
Laden jullie elke keer op als je die dag gereden hebt? Of wachten jullie tot de auto op circa 20-30% zit? En ik weet dat het goed is om de accu tussen de 20 en 80 te houden, maar maakt het ook uit als je steeds een klein beetje per dag laadt in plaats van eens per week een stuk langer?
En halen jullie de auto van de lader als het laadschema is voltooid of is het ook helemaal prima als je de hele nacht de auto aan de laadpaal hangt, ook al is ie gestopt met laden om 21:30 ‘s avonds bijvoorbeeld?
Het Battery Management System verdeelt de geladen stroom over alle cellen, en een 'volledige laadcyclus' rekent dus over 100% van de accucapaciteit.
Als de auto stopt met laden, maakt het ook niet uit of hij aangekoppeld blijft staan of niet.
Als je de volgende morgen wilt gebruikmaken van het voor-verwarmen van het interieur van de auto, is het wel lekker wanneer die stroom uit de laadpaal/het net getrokken wordt, en het kan zijnn dat er in de nacht (bij lage temperatuur) nog een beetje bijgeladen wordt omdat de HV accu 1 of 2% onder de ingestelde ladingsgraad zakt. Dat kun je dan de volgende morgen zien aan het SOC, dat staat hier regelmatig op 81 of 82%, terwijl ik laad tot 80%.
Doe gewoon wat jij makkelijk vindt.
Niet teveel over nadenken, thuiskomen, inpluggen en max 80% instellen.RFr1980 schreef op woensdag 12 maart 2025 @ 18:22:
Vraagje aan de thuisladers;
Ik kan sinds vandaag thuis mijn week oude KIA EV3 opladen en ben nog even aan het nadenken wat een normale laadroutine is.
Een paar newbie-vragen:
Laden jullie elke keer op als je die dag gereden hebt? Of wachten jullie tot de auto op circa 20-30% zit? En ik weet dat het goed is om de accu tussen de 20 en 80 te houden, maar maakt het ook uit als je steeds een klein beetje per dag laadt in plaats van eens per week een stuk langer?
En halen jullie de auto van de lader als het laadschema is voltooid of is het ook helemaal prima als je de hele nacht de auto aan de laadpaal hangt, ook al is ie gestopt met laden om 21:30 ‘s avonds bijvoorbeeld?
Het maakt eigenlijk wel uit, de cycli die je telt zijn wel hetzelfde totaal maar het beste is om de percentages in het midden te gebruiken. Of het merkbaar is zullen we pas over jaren weten maar er is een wetenschap die zegt dat cellen in het midden (edit: in het midden van SoC percentage) het minst afzien van laad ontlaad cycli.Peter-036 schreef op woensdag 12 maart 2025 @ 18:41:
Het maakt eigenlijk niet echt uit of je elke dag 20% bijlaadt, of om de 4 dagen van 10 naar 80% laadt.
Het Battery Management System verdeelt de geladen stroom over alle cellen, en een 'volledige laadcyclus' rekent dus over 100% van de accucapaciteit.
Als de auto stopt met laden, maakt het ook niet uit of hij aangekoppeld blijft staan of niet.
Als je de volgende morgen wilt gebruikmaken van het voor-verwarmen van het interieur van de auto, is het wel lekker wanneer die stroom uit de laadpaal/het net getrokken wordt, en het kan zijnn dat er in de nacht (bij lage temperatuur) nog een beetje bijgeladen wordt omdat de HV accu 1 of 2% onder de ingestelde ladingsgraad zakt. Dat kun je dan de volgende morgen zien aan het SOC, dat staat hier regelmatig op 81 of 82%, terwijl ik laad tot 80%.
Doe gewoon wat jij makkelijk vindt.
Een batterij is als een bak water met een tussenschot in het midden. Het schot wordt het minst belast als links en rechts even vol zitten met water.
Zal het uitmaken? Ik weet het niet, maar ik kom prima toe op de meeste dagen met doorgaans 40 procent van een 80kWh batterij dus ik laad gewoonlijk tot 60 procent en als ik naar BXL of ANT moet dan laad ik eens wat hoger de dag ervoor.
Ik zit in dezelfde situatie:fRiEtJeSaTe schreef op zaterdag 12 augustus 2023 @ 09:33:
Ik heb een Newmotion / Shell laadpaal die geplaatst is n.a.v. een leaseauto. Deze kan ik instellen op AutoCharge (zonder pas), of laden met pas / tag. Dan werkt ie alleen met tag. Kosten worden betaald door de baas. Nu wil ik prive ook een EV aanschaffen, of familie die op bezoek is laten laden op mijn kosten. Is dot technisch mogelijk?
-Newmotion paal laten plaatsen in december 2019 (voor een Tesla M3)
-Model 3 ingeleverd eind december 2024
-Als opvolger weer een EV genomen
-Er komt een 2de EV bij, als 2de auto, prive
-Prive EV moet ook via dezelfde paal gaan laden, tegen prive thuistarief
Hoe regel ik e.e.a. in op de portal? Ik heb nu iig AutoCharge aanstaan voor het direct laten vergoeden van het door mij ingestelde stroomtarief. Ik hoef dus nu geen tag te gebruiken om de sessie te laten starten..
Kort geleden ben ik overgestapt naar een IONIQ 5 en vanaf dat moment heb ik problemen met mijn Zappi. Als ik de auto eraan hang dan begint de lader met zijn check en op het moment dat alles ingeschakeld wordt gaat-ie plat en lijkt een reset te doen.
Zie deze video.
[Video: https://drive.google.com/file/d/1XhlhAEiNufMNLfI2vPDgFMldhg7j3UaA/view?usp=drivesdk]
Het eindigt dan ergens in het menu op een voor mij onlogisch punt. Geen idee waarom dáár.
Daarna haal ik de stekker los, breng de Zappi weer naar zijn beginscherm en koppel de auto weer aan.
Na een paar keer lukt het wel om het laden normaal te starten. En soms haal ik de stekker niet uit de auto en wacht de resettijd van de Zappi af. Na een paar keer mislukken (reset) wil die uiteindelijk wel gaan laden meestal.
Wat kan hier aan de hand zijn? Iemand suggesties?
Verdraagzaamheid is het hoogste gebod
en wie dat niet eert die schoppen we rot.
<John O`Mill>
Laatste firmware geïnstalleerd op de Zappi? Zie ook: https://support.myenergi....Current-firmware-versions.Hippe Lip schreef op woensdag 12 maart 2025 @ 22:26:
Mijn Zappi V2 heb ik al jaren tot volle tevredenheid in gebruik voor mijn Kia e-Niro. Die kon met maar één fase laden, maar er hing ook wel eens een andere EV aan die met 3 fasen kon laden.
Kort geleden ben ik overgestapt naar een IONIQ 5 en vanaf dat moment heb ik problemen met mijn Zappi. Als ik de auto eraan hang dan begint de lader met zijn check en op het moment dat alles ingeschakeld wordt gaat-ie plat en lijkt een reset te doen.
Zie deze video.
[Video]
Het eindigt dan ergens in het menu op een voor mij onlogisch punt. Geen idee waarom dáár.
Daarna haal ik de stekker los, breng de Zappi weer naar zijn beginscherm en koppel de auto weer aan.
Na een paar keer lukt het wel om het laden normaal te starten. En soms haal ik de stekker niet uit de auto en wacht de resettijd van de Zappi af. Na een paar keer mislukken (reset) wil die uiteindelijk wel gaan laden meestal.
Wat kan hier aan de hand zijn? Iemand suggesties?
[ Voor 3% gewijzigd door Taro op 12-03-2025 22:30 ]
Kennis delen > DM | Replace fear of the unknown with curiosity | 54 kWh thuisaccu's | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | 10.660 Wp PV
Discussie over laadpassen, facturatie e.d.: [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3. Vragen over elektrische auto's en hun bijbehorend laadvermogen in Elektrische auto's - deel 5 of de betreffende merktopics. Er is uiteraard een beetje overlap, maar specifieke vragen of opmerkingen over de inrichting van je meterkast en huisinstallatie horen in Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 2. Voor het zo goedkoop mogelijk thuisladen van je EV kan je terecht in Het grote goedkoop thuisladen van je EV topic en als laatste: voor v2g is er ook een plek: Over V2G; laden en ontladen