Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippe Lip
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 08:42

Hippe Lip

Er valt altijd wat te leren

@Taro Yep. Zoals je op het filmpje kunt zien: V5.418. Net nog voor de zekerheid opgezocht en dit is de laatste versie.

Verdraagzaamheid is het hoogste gebod
en wie dat niet eert die schoppen we rot.
<John O`Mill>

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Taro
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

Taro

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
Hippe Lip schreef op woensdag 12 maart 2025 @ 23:05:
[...]

@Taro Yep. Zoals je op het filmpje kunt zien: V5.418. Net nog voor de zekerheid opgezocht en dit is de laatste versie.
Dan zou ik Zappi/MyEnergi gewoon even bellen, hun telefonische support is doorgaans erg goed.

Replace fear of the unknown with curiosity | 54 kWh thuisaccu's | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | Totaal 190 kWh opslag | 10.660 Wp zonnepanelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fRiEtJeSaTe
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 12-09 11:50
-Muncky- schreef op woensdag 12 maart 2025 @ 22:14:
[...]

Ik zit in dezelfde situatie:
-Newmotion paal laten plaatsen in december 2019 (voor een Tesla M3)
-Model 3 ingeleverd eind december 2024
-Als opvolger weer een EV genomen
-Er komt een 2de EV bij, als 2de auto, prive
-Prive EV moet ook via dezelfde paal gaan laden, tegen prive thuistarief

Hoe regel ik e.e.a. in op de portal? Ik heb nu iig AutoCharge aanstaan voor het direct laten vergoeden van het door mij ingestelde stroomtarief. Ik hoef dus nu geen tag te gebruiken om de sessie te laten starten..
Dat is niet zo moeilijk. Dan moet je een tag of pas gebruiken. Het is de enige manier waarop de Newmotion paal onderscheid kan maken tussen joiw zakelijke en prive EV.

Ik heb er een 2e Newmotion (1-fase) paal bijgehangen. Maar dan nog gebruik ik een pasje bij de zakelijke (3-fase) paal, want soms wil je de prive EV snel kunnen volladen.

[ Voor 9% gewijzigd door fRiEtJeSaTe op 12-03-2025 23:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Timmy
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 13:42
Binnenkort ontvang ik mijn eerste electrische auto (Polestar 4), dus tijd voor een laadpaal thuis. Voor de levering en installatie heb ik een aantal installateurs uit de omgeving gevraagd. Twee laadpunten komen in de offertes steevast terug, de Zaptec Go (incl Sense P1) en de Easee Charge Up (incl Equalizer).

Situatie:
- 3 x 35A aansluiting (wordt binnenkort aangepast naar 3 x 25A)
- Zonnepanelen met veel overcapaciteit (ca 6 MW op jaarbasis)
- Warmtepomp (op sommige momenten dus een grootverbruiker)
- Home Assistant koppeling

Ik heb aangegeven dat ik zo veel mogelijk zonnestroom wil gebruiken. De Zaptec Go (icm Sense P1) ondersteunt dit momenteel niet, maar Zaptec heeft wel aangegeven dat het in ontwikkeling is en in de komende maanden zal worden uitgerold. Geen probleem wat mij betreft, want ik kan nog tot eind 2026 kostenloos terugleveren.

Verder kan ik tussen beide laadpunten (Zaptec Go en Easee Charge Up) weinig functionele en technische verschillen vinden. Zijn er redenen om voor een van beide te kiezen of is het om het even?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• macfocus
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 11-09 22:32
Timmy schreef op donderdag 13 maart 2025 @ 12:07:
Binnenkort ontvang ik mijn eerste electrische auto (Polestar 4), dus tijd voor een laadpaal thuis. Voor de levering en installatie heb ik een aantal installateurs uit de omgeving gevraagd. Twee laadpunten komen in de offertes steevast terug, de Zaptec Go (incl Sense P1) en de Easee Charge Up (incl Equalizer).

Situatie:
- 3 x 35A aansluiting

Ik heb aangegeven dat ik zo veel mogelijk zonnestroom wil gebruiken. De Zaptec Go (icm Sense P1) ondersteunt dit momenteel niet, maar Zaptec heeft wel aangegeven dat het in ontwikkeling is en in de komende maanden zal worden uitgerold. Geen probleem wat mij betreft, want ik kan nog tot eind 2026 kostenloos terugleveren.

Verder kan ik tussen beide laadpunten (Zaptec Go en Easee Charge Up) weinig functionele en technische verschillen vinden. Zijn er redenen om voor een van beide te kiezen of is het om het even?
Ga je verrekenen met je werkgever (ergo, komt er een backoffice)?
Zo ja check zeker voor de easee even of die en een backoffice en solar laden tegelijk ondersteunt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• susscorfa
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 13:41
Misschien kun je ook de Peblar overwegen, nog geen ervaringen mee (ben bezig te instaleren) maar die lijkt een goede HA integratie te hebben, volgens mij een nederlands product en werkt gewoon lokaal.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Theone098
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 15-09 13:57

Situatie:
- 3 x 35A aansluiting

Ik heb de Peblar home. Die heeft geen backoffice, heb ik niet nodig. Maar er is wel een versie met gebruik van een backoffice.

Volledig HA integratie, maar werkt ook prima zonder, instellen via de GUI. Voor zonneladen zijn 3 opties: puur, slim en snel. De optie puur laadt de auto op als er voldoende zonne-energie is (6A minimaal) en alleen met zonne-energie. Slim voegt energie toe van het net als je de 6A niet haalt en snel laadt op 11kW met zonne-energie en het net.

Zie https://peblar.com/nl/blo...-zonne-energie-met-peblar

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _Apache_
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 14:18

_Apache_

For life.

RFr1980 schreef op woensdag 12 maart 2025 @ 18:22:
Vraagje aan de thuisladers;

Ik kan sinds vandaag thuis mijn week oude KIA EV3 opladen en ben nog even aan het nadenken wat een normale laadroutine is.

Een paar newbie-vragen:

Laden jullie elke keer op als je die dag gereden hebt? Of wachten jullie tot de auto op circa 20-30% zit? En ik weet dat het goed is om de accu tussen de 20 en 80 te houden, maar maakt het ook uit als je steeds een klein beetje per dag laadt in plaats van eens per week een stuk langer?

En halen jullie de auto van de lader als het laadschema is voltooid of is het ook helemaal prima als je de hele nacht de auto aan de laadpaal hangt, ook al is ie gestopt met laden om 21:30 ‘s avonds bijvoorbeeld?
Of vooral bijladen als de zon schijnt (mits je panelen hebt natuurlijk :+ ), of wanneer je stroom goedkoop is bijv..

Zaken die wel relevant zijn
- Als je <20% gaat, dan is spoedig opladen wel aan te raden.
- Of laden in de kou, liever niet. Vaak kunnen wagens het accupakket opwarmen, geen idee of de EV3 dat doet. Bij mijn EV motor weigert het laden bijv als het onder het vriespunt is.,

Als je maar weinig vraagt van de batterij dan is het ook wel aan te raden de accu to tussen de 20-80% te houden.

[ Voor 17% gewijzigd door _Apache_ op 13-03-2025 13:56 ]

Zero SR/S 17.3kWh / 2700WP PV / HRSolar zonneboiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Makrolon
  • Registratie: September 2019
  • Nu online

Situatie:
- 3 x 35A aansluiting

Wat is de reden voor de 3x35 aansluiting?

13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Timmy
macfocus schreef op donderdag 13 maart 2025 @ 13:02:
Ga je verrekenen met je werkgever (ergo, komt er een backoffice)?
Zo ja check zeker voor de easee even of die en een backoffice en solar laden tegelijk ondersteunt.
Goede vraag. Nee, dat is niet de bedoeling. Een kilometeradministratie is voldoende. De rest van de kosten worden gedekt via een maandelijkse vergoeding.
susscorfa schreef op donderdag 13 maart 2025 @ 13:07:
Misschien kun je ook de Peblar overwegen, nog geen ervaringen mee (ben bezig te instaleren) maar die lijkt een goede HA integratie te hebben, volgens mij een nederlands product en werkt gewoon lokaal.
En @Theone098
Die heb ik zeker bekeken, maar heeft alleen in de Business uitvoering een socket. Een vaste kabel is helaas geen optie vanwege de afstand (horizontaal 7 meter) die overbrugd moet worden.
Makrolon schreef op donderdag 13 maart 2025 @ 13:46:
Wat is de reden voor de 3x35 aansluiting?
Om een of andere reden was dat vanaf de bouw zo gedaan. Niet nodig (al was het maar vanwege de meerkosten) dus de aansluiting wordt binnenkort aangepast. (ik heb het ook in mijn post aangepast)

[ Voor 5% gewijzigd door Timmy op 13-03-2025 13:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pikkemans
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 05-09 14:12
Timmy schreef op donderdag 13 maart 2025 @ 13:54:
[...]

En @Theone098
Die heb ik zeker bekeken, maar heeft alleen in de Business uitvoering een socket. Een vaste kabel is helaas geen optie vanwege de afstand (horizontaal 7 meter) die overbrugd moet worden.
Peblar heeft een Home versie met 7,5 meter kabel. Of is dat te weinig marge?
Theone098 schreef op donderdag 13 maart 2025 @ 13:16:
[...]

Ik heb de Peblar home. Die heeft geen backoffice, heb ik niet nodig. Maar er is wel een versie met gebruik van een backoffice.

Volledig HA integratie, maar werkt ook prima zonder, instellen via de GUI. Voor zonneladen zijn 3 opties: puur, slim en snel. De optie puur laadt de auto op als er voldoende zonne-energie is (6A minimaal) en alleen met zonne-energie. Slim voegt energie toe van het net als je de 6A niet haalt en snel laadt op 11kW met zonne-energie en het net.

Zie https://peblar.com/nl/blo...-zonne-energie-met-peblar
Houd er wel rekening mee dat je met een Peblar niet of of the box die zogenoemde zonneladen opties kan gebruiken. Daarvoor dient er extra apparatuur geplaatst te worden (oa HomeWizard spulletjes of dedicated tussenmeters die via modbus uitgelezen worden door de Peblar paal).

Zie https://peblar.com/nl/products/accessories

Voor iemand die bedreven is met Home Assistant met daarin zijn zonnepanelen en p1 data is het mogelijk om de functionaliteit ook de bouwen in Home Assistant omdat het Amperage van de Pebler dynamisch gezet kan worden door de HA integratie.

Ik heb zelf net een weekje de Peblar Home en ben een beetje aan het experimenteren geweest om dynamisch te laden op basis van mijn panelen.

Panelen leveren nog niet voldoende om volledig zon te laden maar het lukt wel om al het zon overschot in de auto te stoppen met daarnaast wat van het net.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UrNipCLL9T8Qxi-sc0r8th8hnuk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/x4Zl31AYd3V0P2U8QCWTgeCS.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• susscorfa
Pikkemans schreef op donderdag 13 maart 2025 @ 14:19:
Voor iemand die bedreven is met Home Assistant met daarin zijn zonnepanelen en p1 data is het mogelijk om de functionaliteit ook de bouwen in Home Assistant omdat het Amperage van de Pebler dynamisch gezet kan worden door de HA integratie.

Ik heb zelf net een weekje de Peblar Home en ben een beetje aan het experimenteren geweest om dynamisch te laden op basis van mijn panelen.

Panelen leveren nog niet voldoende om volledig zon te laden maar het lukt wel om al het zon overschot in de auto te stoppen met daarnaast wat van het net.
Aangezien ik een heel vergelijkbare setup ga krijgen, zou je de code of automatisering die je hier voor gebruikt kunnen delen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Timmy
Pikkemans schreef op donderdag 13 maart 2025 @ 14:19:
Peblar heeft een Home versie met 7,5 meter kabel. Of is dat te weinig marge?
Dat is inderdaad te weinig marge. Betekent dat de kabel zowat strak gespannen is. Vandaar een socket variant met een kabel van 10 of 12 meter voor iets meer marge.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• susscorfa
Timmy schreef op donderdag 13 maart 2025 @ 13:54:

En @Theone098
De langste geleverde kabel is idd 7.5 meter, wat mij wel opviel dat de meegeleverde kabel redelijk flexibel is in het geval dat dit helpt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Timmy
susscorfa schreef op donderdag 13 maart 2025 @ 14:25:
De langste geleverde kabel is idd 7.5 meter, wat mij wel opviel dat de meegeleverde kabel redelijk flexibel is in het geval dat dit helpt.
Als de auto binnen 5 meter van het laadpunt zou kunnen staan dan zou ik dat wel aandurven, immers dan kan die op de grond liggen (1 meter verticaal, 5 meter horizontaal en weer 1 meter verticaal). Maar in mijn geval zou een 7,5 meter kabel over de volledige lengte in de lucht hangen wat mij niet goed lijkt voor de connectoren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jazsie
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 14:07
Dan zou ik idd vooor minimaal 10M gaan @Timmy.

3600 Wp op 0° (vrijwel plat) | 3900Wp op 10°

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweakpeter
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 13-09 18:16
Gisteren voor het eerst onze Renault 5 proberen op te laden met onze eveneens nieuwe Zaptec Go. Heel kort leek hij het te doen, maar dan verschijnt een controle lampje in het display (steeksleutel) en de melding “Accu laden onmogelijk (ac)”. Na wat pogingen ook een openbare laadpaal geprobeerd met hetzelfde resultaat.
Vanochtend naar de dealer geweest, die hebben ‘iets’ gereset en daar laadde hij gewoon.
Bij thuiskomst meteen weer geprobeerd met de Zaptec Go > dezelfde fout. De auto even laten staan (in tegenstelling tot gisteren) en weer bij een openbare laadpaal geprobeerd. Daar laadt hij nu wel.

Ik vermoed dus dat het aan de Zaptec Go ligt. Iemand enig idee wat er aan de hand zou kunnen zijn?

Vooralsnog hebben we een 1-fase aansluiting die in week 21 omgezet wordt naar 3-fasen. De laadpaal zou zo aangesloten moeten zijn dat hij tot die tijd met 1-fase laadt. Bij inpluggen thuis laat de Zaptec Go een blauwe ring zien, wat betekent dat hij wacht op de auto. Zodra de ring pulseert zou hij laden, maar dat gebeurt dus niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pikkemans
susscorfa schreef op donderdag 13 maart 2025 @ 14:23:
[...]

Aangezien ik een heel vergelijkbare setup ga krijgen, zou je de code of automatisering die je hier voor gebruikt kunnen delen?
Er is nog geen code die spullen automatiseert (volgende stap, ik wacht nog op een aantal zonnige dagen) :+ . Wat ik nu heb is een dashboard zoals op het screenshot. Daarbij kan ik op het plusje of minnetje klikken om het ampèrage aan te passen van de paal op basis van het huidige overschot in het dashboard. "ingesteld laadvermogen" waarde word berekend door huidige 3 fasen voltages vanaf de p1 x ingesteld ampère peblar. Zo weet ik of ik in de buurt kom van het overschot. Stukje code van mijn huidige dashboard

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
- type: grid
        cards:
          - type: heading
            heading_style: title
            heading: Laadpaal
            icon: mdi:ev-station
          - type: custom:mushroom-template-card
            primary: Ingesteld laadvermogen
            secondary: >-
              {{ (states('sensor.peblar_ev_charger_spanning_fase_1' )|float +
              states('sensor.peblar_ev_charger_spanning_fase_2') |float +
              states('sensor.peblar_ev_charger_spanning_fase_3') |float *
              states('number.peblar_ev_charger_laadlimiet') |float * 3) /1000 |
              round(0) }} W
            icon: ''
          - type: tile
            features_position: bottom
            vertical: false
            entity: sensor.solax_swjyybxmkm_ac_power
            icon: mdi:solar-power
            name: Panelen vermogen
            color: accent
          - type: custom:mushroom-number-card
            entity: number.peblar_ev_charger_laadlimiet
            icon: mdi:ev-plug-type2
            name: Laadlimiet
            layout: vertical
            display_mode: buttons
            grid_options:
              columns: 6
              rows: 3
          - type: tile
            features_position: bottom
            vertical: false
            entity: sensor.power_produced_2
            name: Overschot
            grid_options:
              columns: 6
              rows: 1

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• macfocus
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 11-09 22:32
Timmy schreef op donderdag 13 maart 2025 @ 14:24:
[...]

Dat is inderdaad te weinig marge. Betekent dat de kabel zowat strak gespannen is. Vandaar een socket variant met een kabel van 10 of 12 meter voor iets meer marge.
Idd socket paal met een 10 meter kabel en die permanent vergrendelen in je paal.
Werkt prima.
Tip: ongeacht welke kabel je hebt, al ter een beschermdop op zit: die er niet op doen, en de stekker met de open kant naar beneden hangen in rust.
Er stond bij mijn kabel na 2 weken groene aanslag op de pennen omdat die rubberdop niet waterdicht was.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theone098
macfocus schreef op donderdag 13 maart 2025 @ 16:22:
[...]

Idd socket paal met een 10 meter kabel en die permanent vergrendelen in je paal.
Werkt prima.
Tip: ongeacht welke kabel je hebt, al ter een beschermdop op zit: die er niet op doen, en de stekker met de open kant naar beneden hangen in rust.
Er stond bij mijn kabel na 2 weken groene aanslag op de pennen omdat die rubberdop niet waterdicht was.....
Die van mij hangt er al sinds eind januari/begin februari en is pas in maart in gebruik genomen. Meteen gekeken: geen groene aanslag en de dop heeft er constant opgezeten. Woon je in een bosrijke omgeving? Of hangt de lader constant in de schaduw?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HyperBart
  • Registratie: Maart 2006
  • Nu online
Theone098 schreef op donderdag 13 maart 2025 @ 17:33:
[...]

Die van mij hangt er al sinds eind januari/begin februari en is pas in maart in gebruik genomen. Meteen gekeken: geen groene aanslag en de dop heeft er constant opgezeten. Woon je in een bosrijke omgeving? Of hangt de lader constant in de schaduw?
Groene aanslag is koper. Niks met bos te maken. Kap loopt vol met water en de contacten oxideren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theone098
HyperBart schreef op donderdag 13 maart 2025 @ 17:37:
[...]

Groene aanslag is koper. Niks met bos te maken. Kap loopt vol met water en de contacten oxideren.
Geen last van. Heb in de stekker gekeken en alles is koperkleurig :) .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theone098
Pikkemans schreef op donderdag 13 maart 2025 @ 14:50:
[...]

Er is nog geen code die spullen automatiseert (volgende stap, ik wacht nog op een aantal zonnige dagen) :+ . Wat ik nu heb is een dashboard zoals op het screenshot. Daarbij kan ik op het plusje of minnetje klikken om het ampèrage aan te passen van de paal op basis van het huidige overschot in het dashboard. "ingesteld laadvermogen" waarde word berekend door huidige 3 fasen voltages vanaf de p1 x ingesteld ampère peblar. Zo weet ik of ik in de buurt kom van het overschot.
Ik ben er ook mee bezig, het is wel een flinke klus. Verschillende laadmethodes, status van de laadpaal, hoeveelheid overschot, geen knipperlicht effect (aan/uit en/of andere laadmethode).

Ondertussen een homewizard gekocht en dat werkt prima :P :) .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pikkemans
Theone098 schreef op donderdag 13 maart 2025 @ 17:43:
[...]

Ik ben er ook mee bezig, het is wel een flinke klus. Verschillende laadmethodes, status van de laadpaal, hoeveelheid overschot, geen knipperlicht effect (aan/uit en/of andere laadmethode).

Ondertussen een homewizard gekocht en dat werkt prima :P :) .
Is dan een HomeWizard P1 meter voldoende? Dan werkt het dus puur op basis van Peblar & HomeWizard P1 meter?

Heb zelf een mooie P1 meter van Zuidwijk, zal Peblar eens een mailtje sturen of ze die ook willen gaan ondersteunen? :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theone098
Pikkemans schreef op donderdag 13 maart 2025 @ 18:16:
[...]

Is dan een HomeWizard P1 meter voldoende? Dan werkt het dus puur op basis van Peblar & HomeWizard P1 meter?

Heb zelf een mooie P1 meter van Zuidwijk, zal Peblar eens een mailtje sturen of ze die ook willen gaan ondersteunen? :+
Ja, homewizard P1 voor load balancing en stroomverbruik / levering.

Kun je altijd proberen :+ .

[ Voor 3% gewijzigd door Theone098 op 13-03-2025 19:38 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jazsie
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 14:07
[...]

Werkt prima.
Zal ook aan de type/merk/kwaliteit liggen, hier van Mennekes.

Hier na 2 jaar nergens last van en doe altijd de dop erop.

3600 Wp op 0° (vrijwel plat) | 3900Wp op 10°

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Makrolon
  • Nu online
[...]

Werkt prima.
Ik heb zelfs een keer een klant gehad die wilde laden, maar de stekker er niet in kreeg omdat er water in de dop was gelopen dat was bevroren...

13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

Makrolon schreef op vrijdag 14 maart 2025 @ 00:29:
[...]

Ik heb zelfs een keer een klant gehad die wilde laden, maar de stekker er niet in kreeg omdat er water in de dop was gelopen dat was bevroren...
Dan is zo’n houder waar je de stekker schuin omhoog in kunt klikken (zoals die voorop een Zappi zit) toch wel handig. Ik heb nog nooit last gehad van vocht in/bij mijn stekker. Die houders zijn ook los te koop en kun je tegen de muur of op een paaltje schroeven.

<John O`Mill>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jupinator
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 09:58
Iemand nog een goed argument om te kiezen voor de zappiV2.1 of juist voor de peblar home?

Verschillen die ik gevonden heb:
De zappi kan automatisch laden icm dynamische tarieven.
Terug schakelen met de fases bij solar charging.
Weet iemand hoe diep de lader is als de stekker is ingestoken in de zappi?

Bij de peblar loadbalancing via homewizzard dongle PE1 maar dat heb ik al.
Geen app meer een web interface geen idee of dat dit nog nadelig is?
Is er een mogelijkheid om het verbruik van de peblar los te monitoren in homewizzard?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JanHenk
  • Registratie: September 2008
  • Niet online
@jupinator Ben je behendig met Home Assistant (of soortgelijke software), of wil je iets dat out-of-the-box werkt, voor particulieren? Voor dat laatste, moet je bij zappi zijn. Die zijn gewoon wat verder qua ontwikkeling.

Zelf zou ik voor de Peblar kiezen, maar ik wil mijn paal uitlezen met Home Assistant en aansturen met evcc (dus via modbus). En liefst ook nog aan een willekeurige backoffice knopen. Als je daar geen behoefte aan hebt, gewoon de zappi nemen.

skoda enyaq 80 | holtkamper aero | fiscalist én techneut

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Adam1980
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 12:29
Ik heb sinds februari dit jaar een skoda phev. De elektricien moet nog komen (eind maart, ook de meterkast wordt dan gedaan) en wacht nog mijn call voor wat ik exact wil qua laden.
Nu laad ik via de 10a granny charger. Ik houd mijn verbruik via HA in de gaten. Daardoor viel mij deze week een groot verschil op tussen feb '25 en feb '24; 110kwh meer verbruik, terwijl de boordcomputer suggereert dat ik 78kwh heb verbruikt in februari.

Na enig googlen kwam ik er achter dat 10a laden via een stopcontact veel laadverlies geeft. De elektricien heeft eerder een zappi 2.1 geoffreerd, maar die heb ik afgewezen. Dat leek me voor een PHEV met een 13kw accu die op 1 fase max 3,6kw kan laden wat te veel van het goede. Op dat moment wilde nog gewoon een stopcontact. Maar dat lijkt relatief veel laadverlies te geven.
Wat is dan slim om te doen? Toch die hele dure zappi 2.1? Of een domme 16a laadvoorziening?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Adam1980
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 12:29
Bravo schreef op maandag 10 maart 2025 @ 08:44:
[...]

Die Elli kan via EVCC aangestuurd worden, dus dat zou ook mogelijk moeten zijn voor andere partijen.

In mijn geval moest er nog wel een losse kWh-meter aangeschaft worden, omdat de uitlezing van de eigen meter in een Elli Pro nogal brak is. Ik heb alles in huis, maar nog geen tijd gevonden om te graven en boren.
ah, deze had ik over het hoofd gezien. Hoe werkt dat? Is dat te combineren met HA?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• markjanssen
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Adam1980 schreef op vrijdag 14 maart 2025 @ 16:27:
Wat is dan slim om te doen? Toch die hele dure zappi 2.1? Of een domme 16a laadvoorziening?
Als je op eigen terrein kan laden, en geen uitgebreide adminisratie/backoffice/facturatie nodig hebt (wat ook weer maandelijks geld kost), zou ik gewoon voor de domste 16A/11kw lader gaan, die je daarna ook kan gebruiken voor een volgende auto.

Voor 170-200,- ben je dan klaar (komen regelmatig voorbij op ibood, en aliexpress/marktplaats staat er vol mee)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BBKing
  • Registratie: Mei 2012
  • Niet online
Hippe Lip schreef op vrijdag 14 maart 2025 @ 12:29:
[...]

Dan is zo’n houder waar je de stekker schuin omhoog in kunt klikken (zoals die voorop een Zappi zit) toch wel handig. Ik heb nog nooit last gehad van vocht in/bij mijn stekker. Die houders zijn ook los te koop en kun je tegen de muur of op een paaltje schroeven.
Exact ook mijn oplossing en werkt perfect, geen water in de stekker.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eQ5u53kMNhDunfryTt2JsnqBKa4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QuaiNjHT7H9LvVJVQ8G7Nw4u.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roger Beurskens
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 15-09 19:43
JanHenk schreef op vrijdag 14 maart 2025 @ 15:52:
@jupinator Ben je behendig met Home Assistant (of soortgelijke software), of wil je iets dat out-of-the-box werkt, voor particulieren? Voor dat laatste, moet je bij zappi zijn. Die zijn gewoon wat verder qua ontwikkeling.

Zelf zou ik voor de Peblar kiezen, maar ik wil mijn paal uitlezen met Home Assistant en aansturen met evcc (dus via modbus). En liefst ook nog aan een willekeurige backoffice knopen. Als je daar geen behoefte aan hebt, gewoon de zappi nemen.
Warom geen Alfen? die wordt perfect door evcc via modbus tcp aangestuurd, makkelijk met iedere willekeurige backoffice en is gewoon een degelijk nederlands apparaat.
Wellicht prijs kwestie?

PVE install Midden Limburg: https://pvoutput.org/intraday.jsp?id=102722&sid=90342

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JanHenk
  • Registratie: September 2008
  • Niet online
Roger Beurskens schreef op vrijdag 14 maart 2025 @ 20:25:
[...]

Warom geen Alfen? die wordt perfect door evcc via modbus tcp aangestuurd, makkelijk met iedere willekeurige backoffice en is gewoon een degelijk nederlands apparaat.
Wellicht prijs kwestie?
Ik heb zelf een Alfen :) Maar de Peblar kan dat ook en is wat goedkoper, bovendien stond Alfen niet in het keuzemenu van de vraagsteller :P

skoda enyaq 80 | holtkamper aero | fiscalist én techneut

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skipper_NH
Ik verwacht in mei mijn Kia EV 3. Nu op zoek naar een goede laadpaal. Ik heb behoorlijk wat overschot aan zonne-energie dus wil die graag gebruiken. Auto zal overdag vaak thuis zijn. Mijn oog is op de Zaptec Go 2 gevallen vanwege het bidirectioneel ready zijn net als de EV 3. Maar ik kan nergens vinden hoe slim dit laadstation is. Je hebt een Sense voor de P1 nodig voor loadbalancing. Maar hoe de Zaptec omgaat met zonne-energie laden en dynamische tarieven kan ik niet vinden. Wellicht kijk ik er overheen. Ook bij de bestaande Zaptec stations kan ik deze informatie niet vinden. Ik hoor graag van jullie hoe dit is geregeld. Graag praktijk ervaringen (goed en slecht). Mijn PV systeem is Enphase. Monitoring en aansturing alleen via een app.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Timmy
Skipper_NH schreef op vrijdag 14 maart 2025 @ 21:54:
Ook bij de bestaande Zaptec stations kan ik deze informatie niet vinden.
De Zaptec Go (versie 1) heeft op dit moment geen modus voor laden op zonnestroom. Er wordt wel aan gewerkt heb ik begrepen na contact met Zaptec eerder deze week. Ze kunnen nog geen planning geven maar verwachten dat het in de komende maanden wordt uitgerold.

Zelf heb ik ook naar de Go 2 gekeken maar helaas nergens gezien hoe deze met zonnestroom omgaat...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redeker1
  • Registratie: November 2023
  • Laatst online: 14:08
Ik ben ook op zoek naar een bidirectionele lader voor de EV3. Shortlist met laders waar de belofte voor geldt:
- Peblar Business (voorkeur vanwege lokale API)
- Zaptec Go 2 (binnenkort verkrijgbaar?. waarschijnlijk alleen Cloud API)
- Enphase IQ EV Charger 2 (Ik ben bang dat daar nog van alles bij komt omdat ik geen Enphase micro omvormers heb achter mijn zonnepanelen)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

redeker1 schreef op vrijdag 14 maart 2025 @ 22:12:
Ik ben ook op zoek naar een bidirectionele lader voor de EV3. Shortlist met laders waar de belofte voor geldt:
- Peblar Business (voorkeur vanwege lokale API)
- Zaptec Go 2 (binnenkort verkrijgbaar?. waarschijnlijk alleen Cloud API)
- Enphase IQ EV Charger 2 (Ik ben bang dat daar nog van alles bij komt omdat ik geen Enphase micro omvormers heb achter mijn zonnepanelen)
Wanneer dat V2G (bidirectioneel laden) werkelijk mogelijk gaat worden hier in NL is nog maar zeer de vraag. Net als de vraag of dat via AC of DC gaat. Mijn gevoel zegt dat zeker in het begin beide naast elkaar gaan bestaan. Het ene merk met AC (waaronder Kia en Hyundai), het andere met DC.
En als je dus een ‘voorbereide’ laadpaal wil kiezen, zul je moeten weten of die voor AC of voor DC voorbereid is. En dan een navenante auto erbij hebben.

Niet bekend is wie (welk merk) het eerste de boel vrij gaat geven daarvoor. Ik merk dat dit op dit moment het struikelblok is. Er zijn auto’s die erop voorbereid zijn, maar geen enkele heeft het vrijgegeven.

<John O`Mill>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

Trust me, I'm an engineer!

Hippe Lip schreef op zaterdag 15 maart 2025 @ 00:00:
[...]

Wanneer dat V2G (bidirectioneel laden) werkelijk mogelijk gaat worden hier in NL is nog maar zeer de vraag. Net als de vraag of dat via AC of DC gaat. Mijn gevoel zegt dat zeker in het begin beide naast elkaar gaan bestaan. Het ene merk met AC (waaronder Kia en Hyundai), het andere met DC.
En als je dus een ‘voorbereide’ laadpaal wil kiezen, zul je moeten weten of die voor AC of voor DC voorbereid is. En dan een navenante auto erbij hebben.

Niet bekend is wie (welk merk) het eerste de boel vrij gaat geven daarvoor. Ik merk dat dit op dit moment het struikelblok is. Er zijn auto’s die erop voorbereid zijn, maar geen enkele heeft het vrijgegeven.
Voor zover ik weet zijn de standaarden m.b.t. het aansluiten van een laadpunt aan je thuis installatie er ook nog niet. Dit duurt nog wel een paar jaar denk ik.

Hyundai Inster Pulse Winterpack, Zappi V2 3-fasen, 7400 Wp PV SolarEdge 1-fase, WP L/W 1-fase

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Independent
  • Registratie: Februari 2025
  • Laatst online: 18-04 18:42
Hippe Lip schreef op zaterdag 15 maart 2025 @ 00:00:
[...]
Het heeft weinig zin vanuit de autofabrikant V2G vrij te geven wanneer de netwerkbeheerders er (nog) niet aan willen.
De merken die het in bepaalde landen al vrijgeven doen dat ook alleen maar via de opgelegde combinatie van bepaalde laadpalen en via een welbepaald energiecontract.
Als eindgebruiker is gebonden zijn aan een (dure?) laadpaal en één energieleverancier ook niet in je voordeel.

PV 5 kWp AC Fronius 5.0 en 10 kWp DC Victron RS 450/200 Z0 - 35°. Opslag 31 kWh/48 V + 74 kWh BEV. Ontladen Fronius 5.0/2 x MPII 5 kVA/1x Quatro II 5 kVA. Centrale aansturing Victron Cerbo GX - Fronius Sunspec. Alfen Eve Single Pro 3PH Cable. BE-situatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bram2700
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 15-03 17:04
Vier jaar geleden een Skoda Enyaq in gebruik genomen en een EVBox Elvi laadpaal bij mijn oprit laten plaatsen. De stekker van de laadkabel steeds met de bijgeleverde rubber dop afgesloten, maar die blijkt nu toch zodanig gecorrodeerd dat die bij het laden steeds problemen geeft. De Elvi heeft een vaste kabel en mij is verteld dat die niet vervangen kan worden. Zoals bekend is EVBox failliet dus levering van een identieke kabel kan niet meer.
Uit arren moede dus aan het kijken naar een nieuwe laadpaal... ;(((

Mijn situatie:
3 fasen aansluiting in meterkast (3x25A)
36 zonnepalen (in 3 fasen, dus 3 verschillende typen), o.a. voor warmtepomp (WeHeat Blackbird 80)
Dynamisch energiecontract
Thuisbatterij

Mijn wensen:
Zo mogelijk 'slim' laden
Load balancing (ik begrijp dat de nu aanwezige EV-Optimizer Home 25 alleen geschikt is voor EVBox)
Laadstation op paal (muurlader kan niet)
Vaste kabel lijkt me praktisch, maar gevaar opnieuw voor corrosie? Socket zou alternatief kunnen zijn, dan moet ik de losse laadkabel die in de auto ligt gebruiken.

Tot nu toe heb ik 3 offertes gekregen. 1 biedt E-rock lader aan (waar ik maar weinig reviews over kan vinden), 2 bieden Ratio Solar aan.

Iemand suggesties of tips voor deze niet-technicus over wat te doen of een alternatief?
Bij voorbaat dank!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dextertje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 14-09 23:22
RoofTurkey schreef op vrijdag 7 februari 2025 @ 14:31:
[...]

Inmiddels is daar (in Nijmegen) een update op. Je kunt nu een kabelgoot aanvragen (op diezelfde link: https://www.nijmegen.nl/d...n-elektrische-voertuigen/). Ik was er zelf snel bij, begin januari dit jaar, met aanvragen en de goot ligt er nu sinds woensdag en zou €400,- moeten gaan kosten voor mij. Meterkast is al voorbereid voor een laadpaal dus nu vlot bestellen. Ik denk dat ik voor een Zappi V2.1 ga (ivm out-of-the-box laden op basis van dynamische tarieven en eigen zonnepaal opbrengst).
Wij hebben deze ook, alleen de communicatie was wel erg matig: we hadden het aangevraagd en een bevestiging ontvangen.
Verder niks.
Toen belde op een gegeven moment iemand aan die zei dat ze kabelgoottegels kwamen plaatsen. Het duurde even voor het kwartje viel en ik was blij dat ik toevallig thuis aan het werk was (het was namelijk in de ochtend op een gewone werkdag).

Geen mail, post of telefoontje vooraf met een aankondiging. Tot nu toe ook nog helemaal geen rekening ontvangen.
Jij wel? Het is bijna 3 weken geleden dat ze kwamen plaatsen en ik verwacht niet echt dat de gemeente supersnel is met dit soort dingen, maar het zou theoretisch kunnen dat hun mail niet voorbij de spamfilters komen en het zou zonde zijn als ze de tegels weghalen omdat we niet reageren op hun mails en daardoor dus niet aan de voorwaarden voldoen..
Wel twijfel ik nog tussen een vaste kabel of gewoon socket met eigen kabel. De paal komt in de voortuin dus ik ben met een vaste kabel ergens wel bang voor vandalisme (mensen die de kabel gaan afrollen en over de stoep leggen bijvoorbeeld). Is dat een reeële angst of denk ik veel te pessimistisch? Andere voor- of tegenargumenten hoor ik ook graag. Heb zelf een Tesla auto dus de Tesla Wall Connector is ook nog wel een kandidaat (die heeft altijd een vaste kabel), maar vind het niet ideaal als ik 3rd-party software nodig heb voor het dynamisch laden.
Het hangt natuurlijjk van je buurtgenoten af, maar ik heb nooit gehoord of gelezen dat mensen dit is overkomen. En via Nextdoor krijg je echt de kleinste irritaties uit de buurt mee ;), dus ik denk dat het over het algemeen wel mee zal vallen.
Wij hebben een kabel die vergrendeld wordt aan onze lader (Easee) en die blijft altijd hangen. Scheelt best veel moeite, vind ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johnwoo
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 15-09 22:59

johnwoo

3S-GTE

dextertje schreef op zaterdag 15 maart 2025 @ 11:26:
[...]

Het hangt natuurlijjk van je buurtgenoten af, maar ik heb nooit gehoord of gelezen dat mensen dit is overkomen. En via Nextdoor krijg je echt de kleinste irritaties uit de buurt mee ;), dus ik denk dat het over het algemeen wel mee zal vallen.
Wij hebben een kabel die vergrendeld wordt aan onze lader (Easee) en die blijft altijd hangen. Scheelt best veel moeite, vind ik.
Hier staat de laadpaal in de voortuin en "het management" heeft voor een losse kabel gekozen vooral om esthetische redenen: de border ziet er gewoon minder mooi uit met zo'n kabel erbij hangend.

Bijkomende reden 1: als de auto andersom staat moet de kabel een stuk langer zijn, laat staan als er ooit nog eens een grotere EV komt, dus als we een vaste kabel zouden kiezen zou het gelijk een meter of 7 moeten zijn (terwijl we nu hooguit maar ~2m nodig hebben tot de connector van de auto), wat nog lelijker staat.
Bijkomende reden 2: de losse kabel heb je toch al (ook voor als je nog eens bij een AC lader onderweg terecht wil) dus het scheelde ook (iets) in de kosten, want de uitvoering met plug ipv vaste kabel was goedkoper :+

Nadeel is inderdaad wel dat je steeds de kabel uit de auto moet pakken en 2 plugs moet inprikken ipv 1, maar zo dicht als de auto bij de lader staat (de auto connector zit vlak naast de laadpaal eigenlijk, die ~2 meter is inclusief slack om de kabel op de grond te laten liggen en niet van paal naar auto te laten hangen) is dat nauwelijks moeite.

4200Wp ZO + 840Wp ZW + 1680Wp NW | 14xIQ7+ + 1xDS3-L | MTVenusE | HWP1

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 12:09
bram2700 schreef op zaterdag 15 maart 2025 @ 11:16:
Vier jaar geleden een Skoda Enyaq in gebruik genomen en een EVBox Elvi laadpaal bij mijn oprit laten plaatsen. De stekker van de laadkabel steeds met de bijgeleverde rubber dop afgesloten, maar die blijkt nu toch zodanig gecorrodeerd dat die bij het laden steeds problemen geeft. De Elvi heeft een vaste kabel en mij is verteld dat die niet vervangen kan worden. Zoals bekend is EVBox failliet dus levering van een identieke kabel kan niet meer.
Uit arren moede dus aan het kijken naar een nieuwe laadpaal... ;(((
Dan knip je de stekker er toch af en zet er een nieuwe aan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jupinator
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 09:58
JanHenk schreef op vrijdag 14 maart 2025 @ 15:52:

Bedankt voor je reactie, ben momenteel nog niet bekent met Home Assistant maar vind het wel interessant. Voor het prijsverschil koop je al een kant en klaar Home Assistant setje + de peblar ziet er een stuk beter uit. En de installatie is lijkt me makkelijker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xeli
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 15-09 05:40
We zijn aan het kijken naar een laadpaal. Ik zit nog een beetje te twijfelen wat te doen qua loadbalancing.

De situatie is als volgt:
- Geen backoffice functionaliteit nodig.
- Ik wil het een en ander aan home-assistant gaan koppelen, Peblar Home (Plus?) heeft op het moment de voorkeur.
- Laadpaal zal bij de schuur komen, kabel lengte ~60m van de meterkast vandaan
- Er zal een kabelbuis richting de schuur worden aangelegd en daar wil ik ook direct internet naar de schuur langs laten lopen.

Nou heb ik volgens mij de keuze:
Zo'n loadbalancing kit (CT-spoelen?) en die in de buis mee laten gaan. Of het via homewizard gaan doen (iets goedkoper).

Zit er nog verschil in de twee opties qua functionaliteit / stabiliteit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bram2700
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 15-03 17:04
ASW1 schreef op zaterdag 15 maart 2025 @ 14:28:
[...]

Dan knip je de stekker er toch af en zet er een nieuwe aan?
Interessante gedachte. Is dat net zo eenvoudig als een gewone huis-tuin-keuken stekker? Ik ben helemaal niet (elektro)technisch, dus het is natuurlijk wel de bedoeling dat het veilig en werkzaam wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASS-Ware
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 13:43
johnwoo schreef op zaterdag 15 maart 2025 @ 12:45:
[...]

Hier staat de laadpaal in de voortuin en "het management" heeft voor een losse kabel gekozen vooral om esthetische redenen: de border ziet er gewoon minder mooi uit met zo'n kabel erbij hangend.
Ik moest steeds de kabel van de haspel halen, uitrollen en in de auto steken en na het laden de kabel weer op de haspel rollen en daar was ik gauw klaar mee.
Ik heb een aparte houder gekocht en aan de muur gehangen naast de aansluiting van de auto.
Nu kom ik thuis, haal de stekker uit de houder, steek hem in de auto en klaar.
Ik vermoed dat je er snel klaar mee bent om steeds die kabel in en uit je auto te halen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ASW1
bram2700 schreef op zaterdag 15 maart 2025 @ 17:04:
[...]

Interessante gedachte. Is dat net zo eenvoudig als een gewone huis-tuin-keuken stekker? Ik ben helemaal niet (elektro)technisch, dus het is natuurlijk wel de bedoeling dat het veilig en werkzaam wordt.
Anders bestel je zelf zo'n stekker op bv aliexpress en dan laat je een elektricien hem eraan zetten. Die stekkers kosten dacht ik rond de 20 euro, veel meer dan wat plastic delen en een setje connectors is het niet. Je zal wel een soort krimptang achtig iets moeten hebben om de connectoren aan de draden te knijpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stfn345
  • Laatst online: 09:56
Misschien zijn er nog meer mensen net zoals mij waarvoor dit handig is:

Ik heb jaren terug mijn zonnepanelen laten leggen. Destijds hoefde ik daarvoor geen 3 fase-aansluiting te hebben en zijn de zonnepanelen met een 1-fase-omvormer aangesloten.

Fast forward naar EV tijd: wij wilden een EV en besloten een laadpaal aan te schaffen. Om een beetje vlotjes te laden hebben we de meterkast omgebouwd naar 3 fasen. Dit betekent dat de zonne panelen nog steeds op 1 fase zitten, maar dat de laadpaal alle 3 de fases gebruikt.

Dit leverde een probleem op: ik wil bij zonnig weer eigenlijk energie van de fase van de zonnepanelen gebruiken, niet ook nogeens energie van het net af plukken over de andere fases. Dan maar wat trager laden en weinig terugleveren. Dit is wenselijk in de tijd met terugleverboetes en binnenkort het verdwijnen van saldering.

Mijn oplossing: ik heb een 1 fase type2 verlengkabel gekocht. Als de auto bij zonnig weer via de verlengkabel aangesloten is, gaat deze alleen op de fase gaat laden waar de zonne-energie op binnenkomt. De andere 2 fasen worden op dat moment bewust niet gebruikt.

PS1: Officieel wordt het afgeraden om dit zo te doen, maar het werkt prima en
PS2: ook al heeft een normale type2 kabel dezelfde connectors, je kunt hem niet gebruiken om te verlengen om dat 1 bepaalde pin bewust kortgesloten wordt.

@de Peer Ik weet dat je over de fases mag solderen, maar over een tijd valt er helemaal niets te salderen. En daarnaast wil ik dat er zo min mogelijk wordt teruggeleverd: liever 3 uur laden van de fase waar zonneenergie op binnenkomt dan 1 uur op 3 fases tegelijk gasgeven. Hierdoor beperkt ik de hoeveelheid teruggeleverde energie i.v.m. terugleverboetes

[ Voor 11% gewijzigd door stfn345 op 15-03-2025 17:50 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 12:07

de Peer

under peer review

stfn345 schreef op zaterdag 15 maart 2025 @ 17:45:

Dit is wenselijk in de tijd met terugleverboetes en binnenkort het verdwijnen van saldering.
nee hoor, dit is helemaal geen probleem. Je mag gewoon over de fases heen salderen, ook na afschaffen van de salderingsregeling.

Je bent nu juist iets duurder uit met jouw oplossing... En nog langzamer laden ook.

[ Voor 10% gewijzigd door de Peer op 15-03-2025 17:48 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ASS-Ware
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 13:43
Misschien zijn er nog meer mensen net zoals mij waarvoor dit handig is:

Ik heb jaren terug mijn zonnepanelen laten leggen. Destijds hoefde ik daarvoor geen 3 fase-aansluiting te hebben en zijn de zonnepanelen met een 1-fase-omvormer aangesloten.

Fast forward naar EV tijd: wij wilden een EV en besloten een laadpaal aan te schaffen. Om een beetje vlotjes te laden hebben we de meterkast omgebouwd naar 3 fasen. Dit betekent dat de zonne panelen nog steeds op 1 fase zitten, maar dat de laadpaal alle 3 de fases gebruikt.

Dit leverde een probleem op: ik wil bij zonnig weer eigenlijk energie van de fase van de zonnepanelen gebruiken, niet ook nogeens energie van het net af plukken over de andere fases. Dan maar wat trager laden en weinig terugleveren. Dit is wenselijk in de tijd met terugleverboetes en binnenkort het verdwijnen van saldering.

Mijn oplossing: ik heb een 1 fase type2 verlengkabel gekocht. Als de auto bij zonnig weer via de verlengkabel aangesloten is, gaat deze alleen op de fase gaat laden waar de zonne-energie op binnenkomt. De andere 2 fasen worden op dat moment bewust niet gebruikt.

PS1: Officieel wordt het afgeraden om dit zo te doen, maar het werkt prima en
PS2: ook al heeft een normale type2 kabel dezelfde connectors, je kunt hem niet gebruiken om te verlengen om dat 1 bepaalde pin bewust kortgesloten wordt.

@de Peer Ik weet dat je over de fases mag solderen, maar over een tijd valt er helemaal niets te salderen. En daarnaast wil ik dat er zo min mogelijk wordt teruggeleverd: liever 3 uur laden van de fase waar zonneenergie op binnenkomt dan 1 uur op 3 fases tegelijk gasgeven. Hierdoor beperkt ik de hoeveelheid teruggeleverde energie i.v.m. terugleverboetes
Over de fases salderen gebeurt in de meter en kan na 2027 nog steeds.
Je kan gewoon een lagere laadstroom gebruiken en op 3 fasen laden, de meter saldeert.
Voorbeeld:
Je panelen leveren 18A op fase 1.
Je laadt 6A op 3 fasen.
De meter staat stil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

@de Peer Ik weet dat je over de fases mag solderen, maar over een tijd valt er helemaal niets te salderen.
zoals ik al zei, salderen is gewoon een werkwoord en dit staat los van de salderingsregeling. ook na 2027 worden de waardes van de slimme meter gewoon over de fases gesaldeerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Hierdoor beperkt ik de hoeveelheid teruggeleverde energie i.v.m. terugleverboetes
Je beperkt inderdaad de teruggeleverde hoeveelheid energie, maar dat heeft 0 gevolgen wat betreft terugleverboetes, want die hoefde je sowieso al niet te betalen omdat je over de fases heen mag salderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stfn345
  • Laatst online: 09:56
de Peer schreef op zaterdag 15 maart 2025 @ 18:00:
[...]

zoals ik al zei, salderen is gewoon een werkwoord en dit staat los van de salderingsregeling. ook na 2027 worden de waardes van de slimme meter gewoon over de fases gesaldeerd.
@de Peer
Je moet het ook zien in tijd:

Stel ik wek van 12:00 tot 18:00 zonneenergie op, dan kan ik er voor kiezen om
a: van 12:00-14:00 op 3 fasen te laden : ik gebruik dan natuurlijk mijn zonneenergie.
maar: van 14:00-18:00 ben ik aan het terugleveren omdat ik het niet meer gebruik

Dat de meter intern saldeert is in deze situatie niet relevant meer.

of
b: ik laad van 12:00-18:00 op 1 fase (de zonnepaneelfase) en ik geef dus helemaal geen zonneenergie aan het net terug.

en @ASS-Ware ik heb als bijkomend nadeel dat niet alle auto's in ons gezin op een configureerbare amperage kan laden en 1 van de autos altijd 'vol gas' probeert te laden.
@de Peer de situatie is dat ik nou eenmaal een 3-fase laadpaal heb staan. Ik had natuurlijk ook een 1 fase laadpaal kunnen maken, maar als de zon niet schijnt is de snelheid van de 3-fase paal fijn.

En die snelheid kijpen kan ik dus maar heel beperkt (zowel vanuit de laadpaal als de auto)

[ Voor 26% gewijzigd door stfn345 op 15-03-2025 18:15 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

stfn345 schreef op zaterdag 15 maart 2025 @ 18:07:
[...]

@de Peer
Je moet het ook zien in tijd:

Stel ik wek van 12:00 tot 18:00 zonneenergie op, dan kan ik er voor kiezen om
a: van 12:00-14:00 op 3 fasen te laden : ik gebruik dan natuurlijk mijn zonneenergie.
maar: van 14:00-18:00 ben ik aan het terugleveren omdat ik het niet meer gebruik

of
b: ik laad van 12:00-18:00 op 1 fase (de zonnepaneelfase) en ik geef dus helemaal geen zonneenergie aan het net terug.
Ja dat is waar, maar dat is een andere discussie die los staat van de fases. Dat is simpelweg de snelheid waar mee je laadt. Je kunt dus prima al die tijd op 3 fases laden maar wel de snelheid knijpen (al loop je dan tegen de ondergrens van laden met 3 fases aan).

Om het nog duidelijker te maken:
Stel jouw zonnepanelen zitten op fase 1 en je zou een 1-fase lader hebben op fase 2. Ook dan mag je gewoon 'intern salderen' en betaal je geen terugleverboete.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HyperBart
  • Nu online
bram2700 schreef op zaterdag 15 maart 2025 @ 17:04:
[...]

Eigenlijk wel, alles overnemen zoals het in de kop zit en klaar.

Nieuwe kop bestellen en eens opendraaien, normaal zit er een weerstandje bij, die ga je ook zien in de oude kop en op dezelfde manier moet alles aangedraaid worden in de nieuwe kop.

Best ook wat hulsjes en een tang voorzien, dan is het 100 pct veilig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soppyscroll
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 13:18
Ik had de vraag in verkeerde topic gevraagd dus hierbij nogmaals mijn vraag

Even een paar vragen, ik heb laatst een 2e hands laadpaal gekocht en sinds vandaag de Cube Smart 22kWh aangesloten, (3fase) ik heb 3x25A in de woning, de auto is Golf 8 Plug in hybrid (max laadvermogen 3.7kWh)

Nu zie ik het volgende terug in de P1 stekker van Homewizard dat hij laad tot 2500watt en geen 3700watt, en zie ik de blauwe laadbalkje heen en weer gaan, nu heb ik de handleiding bij gepakt (https://cubecharging.com/...en/gebruikershandleiding/) en staat (Als er een blauwe LED snel oploopt van links naar rechts, is er te weinig vermogen is vanuit het huis.) dit heeft te maken met Load Balancing. Maar hoe werkt die Load balancing dan? hoe meet hij dat ik in de woning meer stroom gebruik?

Daarnaast gebruik ik helemaal geen extra stroom in huis, is er mogelijkheid tot Load balancing uit te schakelen?

Heb de vraag ook al gesteld bij Cube, ze hadden mij hiervoor ook supergoed te woord gestaan tijdens het gesprek, ivm 2e hands kopen

Ik vermoed dat LB nu nog geactiveerd is terwijl we die niet hebben, waardoor hij in safe mode zit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• A13X
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 13:44

A13X

Dude

Soppyscroll schreef op zaterdag 15 maart 2025 @ 22:16:
Ik had de vraag in verkeerde topic gevraagd dus hierbij nogmaals mijn vraag

Even een paar vragen, ik heb laatst een 2e hands laadpaal gekocht en sinds vandaag de Cube Smart 22kWh aangesloten, (3fase) ik heb 3x25A in de woning, de auto is Golf 8 Plug in hybrid (max laadvermogen 3.7kWh)

Nu zie ik het volgende terug in de P1 stekker van Homewizard dat hij laad tot 2500watt en geen 3700watt, en zie ik de blauwe laadbalkje heen en weer gaan, nu heb ik de handleiding bij gepakt (https://cubecharging.com/...en/gebruikershandleiding/) en staat (Als er een blauwe LED snel oploopt van links naar rechts, is er te weinig vermogen is vanuit het huis.) dit heeft te maken met Load Balancing. Maar hoe werkt die Load balancing dan? hoe meet hij dat ik in de woning meer stroom gebruik?

Daarnaast gebruik ik helemaal geen extra stroom in huis, is er mogelijkheid tot Load balancing uit te schakelen?

Heb de vraag ook al gesteld bij Cube, ze hadden mij hiervoor ook supergoed te woord gestaan tijdens het gesprek, ivm 2e hands kopen

Ik vermoed dat LB nu nog geactiveerd is terwijl we die niet hebben, waardoor hij in safe mode zit
Met ct-klemmen of p1 meter, als je dat niet hebt kan het zijn dat hij inderdaad terug schakeld naar een veilig vermogen van 2,5kW.

Awesome

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soppyscroll
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 13:18
A13X schreef op zaterdag 15 maart 2025 @ 23:17:
[...]

Met ct-klemmen of p1 meter, als je dat niet hebt kan het zijn dat hij inderdaad terug schakeld naar een veilig vermogen van 2,5kW.
Gebeurd nu inderdaad. Dat hij terug schakelt, alleen is afstand van laadpaal naar meterkast groot en wil ik gewoon LB uitschakelen, ik hou zelf wel in gaten wanneer ik wel of niet auto moet opladen. Doe ik nu ook :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• daemonix
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
de Peer schreef op zaterdag 15 maart 2025 @ 18:12:
[...]

Stel jouw zonnepanelen zitten op fase 1 en je zou een 1-fase lader hebben op fase 2. Ook dan saldeer je gewoon en betaal je geen terugleverboete.
Even aangepast voor je. ;) Je kunt het namelijk niet uitzetten, de meter stuurt maar 1 waarde door. ;)

Tesla Model Y, RWD, Byd Atto 3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johnwoo

johnwoo

3S-GTE

daemonix schreef op zondag 16 maart 2025 @ 13:36:
[...]

Even aangepast voor je. ;) Je kunt het namelijk niet uitzetten, de meter stuurt maar 1 waarde door. ;)
Vooralsnog... De meter meet de fases wel (je kunt ze ook zien via elke willekeurige P1 reader), en de gegevens daadwerkelijk doorsturen is maar één (automatisch gepushte) slimme meter firmware update weg... Als ik zie hoe de energiebedrijven het aanpakken met terugleverboetes (die ook blijven), vertrouw ik ze voor geen meter meer, en zie ik het echt nog wel eens gebeuren dat er per fase gaat worden verrekend.

Overigens geloof ik ook niet dat dat in de nabije toekomst zal gebeuren; vaak zie je dat er bij zulk soort wijzigingen eerst een "proefballonnetje" wordt opgelaten in de wandelgangen c.q. in de media, en daar is nog geen sprake van (eerder zie ik nog iets als een piektarief zoals in BE, of een vastrecht-toeslag voor mensen met laadpalen of warmtepompen - waar netbeheerders al wél een proefballonnetje over hebben opgelaten). Maar het zou me echt niets verbazen als dit over pak hem beet 3 of 4 jaar ter tafel komt, onder het mom van netcongestie en "de gebruiker betaalt"...

En dan zou je daar als consument misschien tegen inbrengen dat (1) verschillende huishoudens hun (groot)verbruikers over verschillende fases hebben geïnstalleerd, en dat dat de verschillen op wijkniveau ongeveer opheft. Of dat (2) de energierekening op die manier nog meer abacadabra wordt voor Jan Modaal (alsof het dat nog niet is) en energievergelijkers daar zo ongeveer nutteloos mee worden omdat het zo wel erg afhankelijk wordt van je precieze huisinstallatie... Maar als men hierdoor extra geld denkt te kunnen ophalen, zal het toch wel geprobeerd worden (en best kans dat het er dan door komt ook vrees ik). En daarbij is het obfuscaten van energievergelijkers een doel op zich voor energieleveranciers, dus tegenargument 2 zou juist een reden voor ze zijn om het wel te doen.

In any case, toen ik mijn PV installatie uitbreidde met extra panelen, heb ik die expres op een andere fase laten aansluiten, ook al kostte me dat een extra PV verdeler en Q relay (kabel was gelukkig al wel voorhanden). Op dezelfde fase zou technisch nog net kunnen omdat die nieuwe panelen op een ander dakvlak liggen zodat de piek net te behappen was op 1 fase, maar ik had het liever bij voorbaat apart. Vooral omdat ik de energiebedrijven niet vertrouw naar de toekomst toe, maar het helpt ook nu enigszins met spreiden van de energiestromen (als ik de fase voltages bekijk in Homewizard, is er 1 die duidelijk een stuk hoger ligt als de zon hard schijnt; door meer te spreiden loopt de hele wijk minder snel in de overvoltage).

[ Voor 39% gewijzigd door johnwoo op 16-03-2025 17:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daemonix
  • Niet online
Voor zover mij bekend (en erg voor de hand ligged want fraude wordt dan mogeljk) is het niet mogelijk om de meters te updaten.Niet te veel zorgen dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

Trust me, I'm an engineer!

daemonix schreef op zondag 16 maart 2025 @ 18:13:
Voor zover mij bekend (en erg voor de hand ligged want fraude wordt dan mogeljk) is het niet mogelijk om de meters te updaten.Niet te veel zorgen dus.
Goed punt van die fraude dat tweaken. Dan was er vast al een topic over geweest. :+

[ Voor 5% gewijzigd door DonJuape op 16-03-2025 19:27 ]

Hyundai Inster Pulse Winterpack, Zappi V2 3-fasen, 7400 Wp PV SolarEdge 1-fase, WP L/W 1-fase

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Makrolon
  • Nu online
johnwoo schreef op zondag 16 maart 2025 @ 16:58:
[...]

Vooralsnog... De meter meet de fases wel (je kunt ze ook zien via elke willekeurige P1 reader), en de gegevens daadwerkelijk doorsturen is maar één (automatisch gepushte) slimme meter firmware update weg... Als ik zie hoe de energiebedrijven het aanpakken met terugleverboetes (die ook blijven), vertrouw ik ze voor geen meter meer, en zie ik het echt nog wel eens gebeuren dat er per fase gaat worden verrekend.

Overigens geloof ik ook niet dat dat in de nabije toekomst zal gebeuren; vaak zie je dat er bij zulk soort wijzigingen eerst een "proefballonnetje" wordt opgelaten in de wandelgangen c.q. in de media, en daar is nog geen sprake van (eerder zie ik nog iets als een piektarief zoals in BE, of een vastrecht-toeslag voor mensen met laadpalen of warmtepompen - waar netbeheerders al wél een proefballonnetje over hebben opgelaten). Maar het zou me echt niets verbazen als dit over pak hem beet 3 of 4 jaar ter tafel komt, onder het mom van netcongestie en "de gebruiker betaalt"...

En dan zou je daar als consument misschien tegen inbrengen dat (1) verschillende huishoudens hun (groot)verbruikers over verschillende fases hebben geïnstalleerd, en dat dat de verschillen op wijkniveau ongeveer opheft. Of dat (2) de energierekening op die manier nog meer abacadabra wordt voor Jan Modaal (alsof het dat nog niet is) en energievergelijkers daar zo ongeveer nutteloos mee worden omdat het zo wel erg afhankelijk wordt van je precieze huisinstallatie... Maar als men hierdoor extra geld denkt te kunnen ophalen, zal het toch wel geprobeerd worden (en best kans dat het er dan door komt ook vrees ik). En daarbij is het obfuscaten van energievergelijkers een doel op zich voor energieleveranciers, dus tegenargument 2 zou juist een reden voor ze zijn om het wel te doen.

In any case, toen ik mijn PV installatie uitbreidde met extra panelen, heb ik die expres op een andere fase laten aansluiten, ook al kostte me dat een extra PV verdeler en Q relay (kabel was gelukkig al wel voorhanden). Op dezelfde fase zou technisch nog net kunnen omdat die nieuwe panelen op een ander dakvlak liggen zodat de piek net te behappen was op 1 fase, maar ik had het liever bij voorbaat apart. Vooral omdat ik de energiebedrijven niet vertrouw naar de toekomst toe, maar het helpt ook nu enigszins met spreiden van de energiestromen (als ik de fase voltages bekijk in Homewizard, is er 1 die duidelijk een stuk hoger ligt als de zon hard schijnt; door meer te spreiden loopt de hele wijk minder snel in de overvoltage).
Als ze dat doen gaat t hele huis hier op 1 fase met een thuisaccu met peakshaving om binnen de 25a te blijven. Denk niet dat dat is wat ze willen stimuleren...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ASW1
Makrolon schreef op zondag 16 maart 2025 @ 19:26:
[...]

Als ze dat doen gaat t hele huis hier op 1 fase met een thuisaccu met peakshaving om binnen de 25a te blijven. Denk niet dat dat is wat ze willen stimuleren...
Of downgraden van 3x 25A naar 1x 40A.

Achteraf toch al spijt van migratie van 1 naar 3 fasen, want het is gedoe met laden op overschot en straks misschien ook thuisaccu('s). Een 1 fase aansluiting is gewoon heerlijk simpel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Makrolon
  • Nu online
ASW1 schreef op zondag 16 maart 2025 @ 19:32:
[...]

Of downgraden van 3x 25A naar 1x 40A.

Achteraf toch al spijt van migratie van 1 naar 3 fasen, want het is gedoe met laden op overschot en straks misschien ook thuisaccu('s). Een 1 fase aansluiting is gewoon heerlijk simpel.
Haha klopt, voor mij als installateur ook makkelijker, je hoeft niet na te denken over fase verdeling :+

Denk dat ik t hier met all electric met 2 warmtepompen nog prima zou redden ook op 1x40.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johnwoo

johnwoo

3S-GTE

daemonix schreef op zondag 16 maart 2025 @ 18:13:
Misschien niet alle meters, maar als ik de datasheet opzoek van de Sagemcom die hier hangt (link), dan staat daar toch erg duidelijk dat het wel mogelijk is:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/civp3i9eh6LNs9bEx3gEgJDdKOQ=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/x0o8PzEBDTKuZn7EyXoMIyOY.png?f=user_large

Overigens, als software engineer is het wel grappig om het marketingverhaaltje te lezen over de flitsende "high speed future proof Cortex M4 CPU" die ze erin hebben gestopt die allerlei high-tech data encryptie shizzle doet, zoals 3DES en MD5 :+

FYI: beide zijn ruim achterhaald en cryptografisch zwak, 3DES is officieel deprecated sinds 2019 en "disallowed for all uses" sinds 2023. MD5 is "cryptographically broken and unsuitable for further use" sinds 2008. En dat wordt kennelijk dus gebruikt voor beveiliging van je slimme meter gegevens...

[ Voor 33% gewijzigd door johnwoo op 16-03-2025 19:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daemonix
  • Niet online
johnwoo schreef op zondag 16 maart 2025 @ 19:41:
[...]

Misschien niet alle meters, maar als ik de datasheet opzoek van de Sagemcom die hier hangt (link), dan staat daar toch erg duidelijk dat het wel mogelijk is:
[Afbeelding]

Overigens, als software engineer is het wel grappig om het marketingverhaaltje te lezen over de flitsende "high speed future proof Cortex M4 CPU" die ze erin hebben gestopt die allerlei high-tech data encryptie shizzle doet, zoals 3DES en MD5 :+

FYI: beide zijn ruim achterhaald en cryptografisch zwak, 3DES is officieel deprecated sinds 2019 en "disallowed for all uses" sinds 2023. MD5 is "cryptographically broken and unsuitable for further use" sinds 2008. En dat wordt kennelijk dus gebruikt voor beveiliging van je slimme meter gegevens...
Die optie is er vast en zeker uitgehaald in de Nederlandse versie. Die is sowieso aangepast omdat het in Nederland door de netbeheerders niet wordt toegestaan om op afstand zaken uit te schakelen om cyber aanvallen op de P1 meters niet mogelijk te maken.

En ja, Fransen en encryptie he... ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theone098
Ik wil aan mijn mede-tweakers eens voorleggen hoe zij hierover denken. Ik heb een contract met vaste prijzen voor energie. Ik heb zonnepanelen. Ik betaal terugleverkosten afhankelijk van de hoeveelheid energie die ik teruglever. Ik zit in een schaal tussen 5-1000kW , waarbij ik de 5 makkelijk haal en de 1000 nooit zal halen.

Vanwege laadverliezen laad ik gewoon met 11 kW omdat ik nog tot 2027 mag salderen. Vanaf 2027 neem ik de laadverliezen voor lief en zal ik het surplus in de auto stoppen, laadverliezen spelen dan geen rol want alles wat ik teruglever krijg ik toch niets voor.

Klopt mijn redenering? Zie ik iets over het hoofd? Andere meningen? Dit is puur vanuit financieel oogpunt geredeneerd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Independent
Theone098 schreef op maandag 17 maart 2025 @ 11:07:
Klopt mijn redenering? Zie ik iets over het hoofd? Andere meningen? Dit is puur vanuit financieel oogpunt geredeneerd.
Mijn mening is dat je redenering correct is.

Ik heb gisteren de EV uitsluitend op zon geladen.
Tegen een gemiddeld laadvermogen van 3,1 kW (min. 1,4 - max. 5 kW).
Daar zat een totaalverlies van 11,5 % op.
Maar dat beschouw ik niet als "verlies" maar "waardeloze" overschotten positief voor eigen gewin inzetten. :)

PV 5 kWp AC Fronius 5.0 en 10 kWp DC Victron RS 450/200 Z0 - 35°. Opslag 31 kWh/48 V + 74 kWh BEV. Ontladen Fronius 5.0/2 x MPII 5 kVA/1x Quatro II 5 kVA. Centrale aansturing Victron Cerbo GX - Fronius Sunspec. Alfen Eve Single Pro 3PH Cable. BE-situatie.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RoofTurkey
  • Registratie: Mei 2011
  • Nu online

RoofTurkey

PredatorKalkoen

dextertje schreef op zaterdag 15 maart 2025 @ 11:26:
[...]

Wij hebben deze ook, alleen de communicatie was wel erg matig: we hadden het aangevraagd en een bevestiging ontvangen.
Verder niks.
Toen belde op een gegeven moment iemand aan die zei dat ze kabelgoottegels kwamen plaatsen. Het duurde even voor het kwartje viel en ik was blij dat ik toevallig thuis aan het werk was (het was namelijk in de ochtend op een gewone werkdag).

Geen mail, post of telefoontje vooraf met een aankondiging. Tot nu toe ook nog helemaal geen rekening ontvangen.
Jij wel? Het is bijna 3 weken geleden dat ze kwamen plaatsen en ik verwacht niet echt dat de gemeente supersnel is met dit soort dingen, maar het zou theoretisch kunnen dat hun mail niet voorbij de spamfilters komen en het zou zonde zijn als ze de tegels weghalen omdat we niet reageren op hun mails en daardoor dus niet aan de voorwaarden voldoen..

[...]

Dit is exact hoe het bij ons ook ging. Bij mij ook toevallig net op mijn thuiswerkdag (kans was slechts 1:5), maar was zo gepiept gelukkig. Tot op heden ook geen rekening of niks van communicatie ontvangen hierover, maar ik ga ervan uit dat ik uiteindelijk die €400,- netjes moet betalen.

Uiteindelijk gekozen voor een lader met socket (Zaptec Go + Sense), netjes geplaatst door een mede-tweaker voor een mooie prijs. Voornaamste reden was ook vanwege de looks en flexibiliteit, naast het feit dat de Zaptec er volgens mij sowieso niet is met vaste kabel. Kabel erin laten zitten en locken kan ook nog altijd, mocht het toch te veel gedoe worden.

Nu wordt mooi aan de hand van de dynamische tarieven op de gunstigste momenten geladen dus al met al een happy camper nu ik niet meer naar de openbare palen hoef :*) .

Grillmeister

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LankHoar
  • Registratie: April 2013
  • Nu online

LankHoar

Langharig tuig

Vanuit mijn werkgever krijg ik binnenkort bezoek van 50Five voor het laten plaatsen van een Alfen Eve Single Pro-Line laadpunt. Ik had al verschillende tips gelezen in de OP, zoals het sowieso laten aanleggen van een 3-fase kabel, 1 of 2 netwerkkabels meetrekken. Zijn er verder nog zaken waar ik op moet letten?

Momenteel ben ik aan het verbouwen (eerste koopwoning), en de meterkast heeft nog wel wat ruimte maar geen idee of dit 1 of 3-fase is. Er zijn (nog) geen zonnepanelen. Dit kan ik natuurlijk laten aanpassen naar 3-fase, zodat ik sneller kan laden.

Overigens zie ik dat Athlon nog twee merken laadpalen in hun pakket heeft: de Shell Recharge Solutions Home Advanced en de BlueBuilt. Die andere twee vind ik persoonlijk mooier ogen. Ook hebben ze geen scherm, wat lijkt mij betekend dat deze een lager energieverbruik in standby hebben. Wellicht kan ik om 1 van die vragen, maar wat is jullie ervaring daar mee?

When life throws you a curve, lean into it and have faith!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• HyperBart
  • Nu online
LankHoar schreef op maandag 17 maart 2025 @ 11:56:
Vanuit mijn werkgever krijg ik binnenkort bezoek van 50Five voor het laten plaatsen van een Alfen Eve Single Pro-Line laadpunt. Ik had al verschillende tips gelezen in de OP, zoals het sowieso laten aanleggen van een 3-fase kabel, 1 of 2 netwerkkabels meetrekken. Zijn er verder nog zaken waar ik op moet letten?

Momenteel ben ik aan het verbouwen (eerste koopwoning), en de meterkast heeft nog wel wat ruimte maar geen idee of dit 1 of 3-fase is. Er zijn (nog) geen zonnepanelen. Dit kan ik natuurlijk laten aanpassen naar 3-fase, zodat ik sneller kan laden.

Overigens zie ik dat Athlon nog twee merken laadpalen in hun pakket heeft: de Shell Recharge Solutions Home Advanced en de BlueBuilt. Die andere twee vind ik persoonlijk mooier ogen. Ook hebben ze geen scherm, wat lijkt mij betekend dat deze een lager energieverbruik in standby hebben. Wellicht kan ik om 1 van die vragen, maar wat is jullie ervaring daar mee?
Die 2 laatste van wegblijven, zoek maar eens wat op in de verschillende topics.
Niet veel mee aan te vangen als je wat leukere of interessantere dingen wil doen.
Verder: al je punten zijn juist aangehaald, vergeet zeker ook niet het wachtwoord kaartje.
Anders gezegd: als die installateur de doos open doet vraag je gewoon onmiddellijk "ja, dat kaartje, geef maar, dat hou ik wel bij". :+
Als ie dan al moeilijk doet mag je 'm de deur wijzen :+

[ Voor 10% gewijzigd door HyperBart op 17-03-2025 15:54 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• edtweaked
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 14-09 21:11
LankHoar schreef op maandag 17 maart 2025 @ 11:56:

Home Advanced slechte ervaringen mee.
is ook niet Advanced zoals de naam doet vermoeden. 'Gesloten' laadpaal die je als tweaker niet wil.
Lokale aansturing nagenoeg onmogelijk. Laden op zon overschot is bijv. niet mogelijk.
Bluebuilt ken ik niet(coolblue?)
Denk dat de Alfen de beste optie is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ASW1
edtweaked schreef op maandag 17 maart 2025 @ 15:54:
[...]
Bluebuilt ken ik niet(coolblue?)
Wegrennen.
Zo hard je kunt.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Roger Beurskens
Bluebuilt = Peblar met compleet gesloten en gestripe custom CoolBlue firmware.

Wegblijven dus.

Lekker een Alfen nemen, kan je alles mee, wel even zorgen dat je een active load balancing licentie erbij hebt,

PVE install Midden Limburg: https://pvoutput.org/intraday.jsp?id=102722&sid=90342

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edtweaked
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 14-09 21:11
Roger Beurskens schreef op maandag 17 maart 2025 @ 16:19:
Bluebuilt = Peblar met compleet gesloten en gestripe custom CoolBlue firmware.

Wegblijven dus.

Lekker een Alfen nemen, kan je alles mee, wel even zorgen dat je een active load balancing licentie erbij hebt,
Bij de homeadvanced kun je voor active load balancing ook iets van 60 euro per jaar aftikken.
Doen ze niks voor, slechts instellen en aanpassen op verzoek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

DonJuape schreef op zaterdag 15 maart 2025 @ 08:35:
[...]

Voor zover ik weet zijn de standaarden m.b.t. het aansluiten van een laadpunt aan je thuis installatie er ook nog niet. Dit duurt nog wel een paar jaar denk ik.
@DonJuape Voor het aansluiten van een laadpaal aan je huis zijn toch geen speciale standaarden nodig? Gewoon zoals je een laadpaal nu al aansluit?

En een bidirectionele laadpaal, of die nou met AC of DC met de auto gekoppeld is, is toch feitelijk nix anders dan wat een PV-omvormer nu ook al doet? Er lijkt me dus geen sprake van dat netbeheerders of wie dan ook zoiets tegen kan houden. Dat kunnen ze helemaal niet, want als een apparaat voldoet aan de huidige geldende normen, dan kan de netbeheerder het leuk vinden of niet, maar dan voldoet het aan de normen en kan en mag je het aansluiten.
Daar zie ik geen problemen.

<John O`Mill>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roger Beurskens
edtweaked schreef op maandag 17 maart 2025 @ 18:25:
[...]

Bij de homeadvanced kun je voor active load balancing ook iets van 60 euro per jaar aftikken.
Doen ze niks voor, slechts instellen en aanpassen op verzoek.
Weinig "active" aan dus.
bij een Alfen kan je dan mooi met P1 of Modbus tcp ( volgens mij ook rs485) input perfect regelen, ook zelfs fase switchen is standaard aan boord dan.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Skipper_NH
Hippe Lip schreef op maandag 17 maart 2025 @ 22:01:
[...]

@DonJuape Voor het aansluiten van een laadpaal aan je huis zijn toch geen speciale standaarden nodig? Gewoon zoals je een laadpaal nu al aansluit?

En een bidirectionele laadpaal, of die nou met AC of DC met de auto gekoppeld is, is toch feitelijk nix anders dan wat een PV-omvormer nu ook al doet? Er lijkt me dus geen sprake van dat netbeheerders of wie dan ook zoiets tegen kan houden. Dat kunnen ze helemaal niet, want als een apparaat voldoet aan de huidige geldende normen, dan kan de netbeheerder het leuk vinden of niet, maar dan voldoet het aan de normen en kan en mag je het aansluiten.
Daar zie ik geen problemen.
Het grote probleem is het afschakelen van de laadpaal/auto bij een stroomstoring. Daar eisen de netbeheerders een certificatie voor, want hier zijn nog geen bestaande normen voor. Anders levert de auto via de paal aan het netwerk met gevaar voor de reparatie werkers. Elke omvormer, die gecertificeerd is, heeft bewezen de PV installatie te isoleren van het electriciteitsnetwerk. Laadpalen hoefden dat. Maar de bidirectionele paal werkt dus anders en daar zit hem het probleem. Neem dan ook in ogenschouw dat elk land zijn eigen normen en regels heeft voor dat afschakelen en zie hier de uitdaging voor de laadpaal fabrikant en/of autofabrikant. De auto moet ook stoppen met leveren. Dus hebben we het wel degelijk over standaarden, protocollen en hardware aanpassingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

Skipper_NH schreef op maandag 17 maart 2025 @ 22:48:
[...]
Het grote probleem is het afschakelen van de laadpaal/auto bij een stroomstoring. Daar eisen de netbeheerders een certificatie voor, want hier zijn nog geen bestaande normen voor. Anders levert de auto via de paal aan het netwerk met gevaar voor de reparatie werkers.
@Skipper_NH Dat is toch niet anders dan bij PV? Die panelen blijven ook leveren in geval van netuitval. Dan schakelt de omvormer ook uit, dus datzelfde kan bij V2G ook gedaan worden. Nix nieuws onder de zon, lijkt me?
Neem dan ook in ogenschouw dat elk land zijn eigen normen en regels heeft voor dat afschakelen en zie hier de uitdaging voor de laadpaal fabrikant en/of autofabrikant.

De auto moet ook stoppen met leveren. Dus hebben we het wel degelijk over standaarden, protocollen en hardware aanpassingen.
Dat is de communicatie tussen auto en laadpaal. Dat gaat ook goed als je de stekker uit de auto haalt op een moment dat het laden niet klaar is.
Bovendien: de standaarden voor V2G zijn al ca. 2 jaar geleden vastgesteld, dus daar kan het probleem niet liggen. Die communicatie is geregeld.

<John O`Mill>

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Makrolon
  • Nu online
Waarom werkt het dan nog niet als alles al vast ligt en geregeld is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Independent
Makrolon schreef op dinsdag 18 maart 2025 @ 03:14:
Waarom werkt het dan nog niet als alles al vast ligt en geregeld is?
Omdat V2G niet werkt zonder medewerking van de netbeheerder en de energieleverancier.
Je ziet ook bij de automerken en de landen waar het wel al mondjesmaat aangeboden wordt het alleen werkt met door het automerk gecertificeerde laadpalen plus een aangeduide energieleverancier.

Wie zit er nu te wachten op gebonden zijn aan een opgelegde laadpaal en energiecontract?
Ik niet hoor.

[ Voor 40% gewijzigd door Independent op 18-03-2025 07:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skipper_NH
Independent schreef op dinsdag 18 maart 2025 @ 07:37:
[...]

Omdat V2G niet werkt zonder medewerking van de netbeheerder en de energieleverancier.
Je ziet ook bij de automerken en de landen waar het wel al mondjesmaat aangeboden wordt het alleen werkt met door het automerk gecertificeerde laadpalen plus een aangeduide energieleverancier.

Wie zit er nu te wachten op gebonden zijn aan een opgelegde laadpaal en energiecontract?
Ik niet hoor.
Ik zou graag weten waar V2G in de AC variant al werkt, buiten het pilotproject in Utrecht. Zoals eerder geschreven zal de laadpaal gecertificeerd moeten zijn door de netbeheerders vanwege veiligheid. Maar de rol van de energieleverancier zie ik niet in de thuislaad situatie. Tenzij de laadpaal onderdeel wordt van de oplossing voor de oplopende netcongestie problematiek. Maar dan zou je als consument een keus moeten hebben lijkt mij. Wil je wel of niet de controle over het laden/ontladen (deels) uithanden geven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ASW1
Maar wat is er dan anders aan dan een 'gewone' thuisbatterij?
Wat heeft bv de energieleverancier ermee te maken, die moet alleen afrekenen wat er door de meter gaat erin en eruit, niet anders dan met PV of thuisbatterij.
En de netbeheerder, die zet de standaard voor waar de apparatuur aan moet voldoen zoals afschakelen bij >253V en afschakelen wanneer de netspanning wegvalt, ook niet anders dan met PV of thuisbatterij.
Volgens mij werkt V2G dus prima zonder medewerking van de netbeheerder of energieleverancier.

Het is juist de autofabrikant die de boel moet vrijgeven, iemand die een lader bouwt die het ondersteunt en je bent er.
Dat netbeheerders en energieleveranciers heel graag zelf de (terug-)levering willen kunnen controleren is begrijpelijk, maar niet noodzakelijk. Vermoed dat autofabrikanten graag grote deals willen maken met energieclubs waar ze zelf ook van profiteren en de mogelijkheid daarom niet vrij geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Independent
ASW1 schreef op dinsdag 18 maart 2025 @ 09:40:
[...]
Volgens mij werkt V2G dus prima zonder medewerking van de netbeheerder of energieleverancier.
Geef dan een praktijkvoorbeeld.

Er zijn al EV's die V2G ready aan boord hebben.
Er zijn al bidirectionele laadpalen.
Ik zie, buiten een proefproject hier en daar, na al die jaren nog geen werkende V2G zonder dat de netbeheerder en een energieleverancier daar aan meewerkt.

Ik kan daar volledig fout in zijn maar toon dan het tegendeel aan.
Het gaat er ook niet om wat zou kunnen maar wat al dan niet wordt toegelaten.
V2G maakt gebruik van een openbaar netwerk en om daar op te laden en ontladen heb je ook een energiecontract van een leverancier nodig.
Zonder de medewerking van de netwerkbeheerder en de energieleveranciers heb je er dus weinig tot niets aan dat het zonder de toestemming van beiden in theorie ook wel werkt.
Wanneer het dan toch toegelaten wordt heb ik er zelf ook weinig aan dat de grootste voordelen dan terugvloeien naar de energieleverancier en netbeheerder en dat de batterij van mijn EV daar dan voor ingezet wordt.
Is zoiets als batterijen van Zonneplan en Nexus. Als particulier de grootste investeringskost dragen en vervolgens de sturing en grootste winst uit handen geven. Strak plan. :)

[ Voor 18% gewijzigd door Independent op 18-03-2025 10:26 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ASW1
Independent schreef op dinsdag 18 maart 2025 @ 10:22:
[...]
V2G maakt gebruik van een openbaar netwerk en om daar op te laden en ontladen heb je ook een energiecontract van een leverancier nodig.
Ik heb al een energiecontract en een leverancier, ik kan uit het net afnemen en invoeden dus daar zit het probleem niet.
Zonder de medewerking van de netwerkbeheerder en de energieleveranciers heb je er dus weinig tot niets aan dat het zonder de toestemming van beiden in theorie ook wel werkt.
Nogmaals ik kan gewoon invoeden met PV of een thuisbatterij, daar heb ik geen toestemming voor nodig. Wat is er anders aan of die accu aan de muur zit geschroefd of op de oprit staat, voor netbeheerder en energieleverancier maakt dat geen enkel verschil.

Enige wat ik niet weet is hoe de eisen van de netbeheerder aan terugleverende apparatuur is geregeld.
Gaat dat aan de hand van een lijstje met eisen waaraan die apparatuur hoort te voldoen, of worden er certificaten uitgegeven voor bv omvormers (oftewel bestaat er een uitputtende lijst met daarop alle omvormers/thuisaccu's die voor het Nederlandse netwerk zijn toegelaten?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Independent
ASW1 schreef op dinsdag 18 maart 2025 @ 10:34:
[...]
Ik heb al een energiecontract en een leverancier, ik kan uit het net afnemen en invoeden dus daar zit het probleem niet.
Ja dat kan ik ook.
En met een BEV ook al V2H.

Maar V2G via CCS hier nog geen mogelijkheid want niet gehomologeerd door de netbeheerder.
En waarom zou ik zelf investeren in de mogelijkheid om via de EV terug te leveren aan het net wanneer mijn energieleverancier me daar in het beste geval niets voor betaalt of zelfs voor gaat beboeten?

Je zal dus een partner moeten vinden die in dat verhaal meegaat en het voor de eindklant rendabel maakt.
En via het grid kan je dan niet zonder de netbeheerder en niet zonder een energieleverancier die je daar gunstige voorwaarden voor biedt.

Gezien je in een andere situatie zit dan de mijne, wat houdt je dan tegen om een EV met V2G te kopen en terug te leveren aan het net waarbij het voor jou niet alleen een extra kost is maar ook extra rendabel?
Er is inderdaad geen kunst om van het net af te nemen noch er aan terug te leveren. Maar het moet me als klant ook iets extra opleveren. Dat doet het onder de huidige voorwaarden nog altijd niet.

In België vind je die lijst op Synergrid. Voor V2G is deze blanco (op eentje met een beperkt vermogen voor CHAdeMo na maar daar steekt niemand zijn eigen geld nog in).
Hoe het in Nederland geregeld is weet ik niet.
Dat is nog een van de hinderpalen voor V2G. Ieder land of zelfs deelstaat heeft zijn eigen voorwaarden.
EV fabikanten willen een wereldwijde standaard om aan kostenbesparende opschaling te kunnen doen en niet iets gaan ontwikkelen dat iedere 500 km verder weer anders geregeld is.

[ Voor 35% gewijzigd door Independent op 18-03-2025 11:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daemonix
  • Niet online
Independent schreef op dinsdag 18 maart 2025 @ 10:59:
[...]

Ja dat kan ik ook.
En met een BEV ook al V2H.

Maar V2G via CCS hier nog geen mogelijkheid want niet gehomologeerd door de netbeheerder.
En waarom zou ik zelf investeren in de mogelijkheid om via de EV terug te leveren aan het net wanneer mijn energieleverancier me daar in het beste geval niets voor betaalt of zelfs voor gaat beboeten?

Je zal dus een partner moeten vinden die in dat verhaal meegaat en het voor de eindklant rendabel maakt.
En via het grid kan je dan niet zonder de netbeheerder en niet zonder een energieleverancier die je daar gunstige voorwaarden voor biedt.

Gezien je in een andere situatie zit dan de mijne, wat houdt je dan tegen om een EV met V2G te kopen en terug te leveren aan het net waarbij het voor jou niet alleen een extra kost is maar ook extra rendabel?
Er is inderdaad geen kunst om van het net af te nemen noch er aan terug te leveren. Maar het moet me als klant ook iets extra opleveren. Dat doet het onder de huidige voorwaarden nog altijd niet.
Vergeet de extra slijtage aan de batterij niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Independent
daemonix schreef op dinsdag 18 maart 2025 @ 11:03:
Welke extra slijtage?
Een BEV accu is ontworpen om vliegensvlug honderden kW vermogens op en af te schalen en duizenden cycli te overleven.
Ga je dat koppelen aan een grid werk je, in de context van een EV, op relatief lage vermogen, constant vermogen en zeer weinig cycli.
Wanneer je een EV met een accu met netinhoud van 100 kWh hebt kan je daar een 500 km mee rijden.
Of een huis met 80 kWh aan energie voorzien.

Wat denk je dat in normale omstandigheden de EV accu het zwaarst gaat belasten?

Waar je wel rekening mee moet houden is dat een EV om V2X standby te blijven extra intern vermogen vraagt. Dat kan oplopen tot 300 W. En dat extra uitgaand vermogen gaat niet door de meter van de laadpaal noch door de meter van de netbeheerder. Iets om rekening mee te houden om het voor de eindklant rendabel te maken.

[ Voor 19% gewijzigd door Independent op 18-03-2025 11:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASW1
Independent schreef op dinsdag 18 maart 2025 @ 10:59:
[...]
Met een dynamisch contract kun je op een dag als vandaag 16 cent vangen in de avondpiek dus hoezo niets betalen of beboeten?
daemonix schreef op dinsdag 18 maart 2025 @ 11:03:
[...]
Mijn indruk is dat zolang je maar tussen de 20 en 80% blijft zitten er nauwelijks slijtage is.
Maar autofabrikanten moeten wel garantie op de accu geven, dus dat is wel een punt waarom ze het niet vrijgeven waarschijnlijk.

Hier een lijst gevonden van omvormers die door de netbeheerders zijn goedgekeurd voor terugleveren:
https://www.netbeheernede...st-van-omvormers-rfg-type
Daar staan bv ook Victron omvormers tussen die met accu kunnen terugleveren.
Je kunt als fabrikant/importeur/verkoper je apparaat gewoon aanmelden om te worden goedgekeurd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Independent
ASW1 schreef op dinsdag 18 maart 2025 @ 11:13:
[...]

Met een dynamisch contract kun je op een dag als vandaag 16 cent vangen in de avondpiek dus hoezo niets betalen of beboeten?
Met een dynamisch contract kan je vandaag alleen maar tussen 19:00 en 20:00 uur aan bijna 16 cent bruto terugleveren.
In België kan dat al niet want voor dat dynamisch contract worden hogere vasten kosten aangerekend en de energieleverancier roomt daar een deel van af.

Maar wanneer jij denkt dat het in Nederland al mogelijk is en door dat uurtje rendabel gemaakt kan worden moet je dat gewoon doen.

Ik heb overigens al een BEV die kan laden en terugleveren zonder dat dit de garantie beperkt.
Dat houdt me dus al niet tegen. :)

Op dit ogenblik ben ik aan het laden aan een nettoverdienmodel van 60 cent/kWh.
En dat tien uur lang.
Ik ga dus niet investeren in een bidirectionele laadpaal om vanavond gedurende een uurtje 15 cent/kWh netto binnen te halen. :)

Maar mee eens dat iedere situatie anders is.
Blijkbaar op dat vlak uiteenlopende situaties waardoor we tot andere conclusies komen.
Let's agree to disagree.

[ Voor 20% gewijzigd door Independent op 18-03-2025 11:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASW1
Independent schreef op dinsdag 18 maart 2025 @ 11:30:
Maar wanneer jij denkt dat het in Nederland al mogelijk is en door dat uurtje rendabel gemaakt kan worden moet je dat gewoon doen.

Ik heb overigens al een BEV die kan laden en terugleveren zonder dat dit de garantie beperkt.
Dat houdt me dus al niet tegen. :)

Op dit ogenblik ben ik aan het laden aan een nettoverdienmodel van 60 cent/kWh.
En dat tien uur lang.
Ik ga dus niet investeren in een bidirectionele laadpaal om vanavond gedurende een uurtje 15 cent/kWh netto binnen te halen. :)

Maar mee eens dat iedere situatie anders is.
Blijkbaar op dat vlak uiteenlopende situaties waardoor we tot andere conclusies komen.
Let's agree to disagree.
Er zit genoeg verdienpotentieel in zeker met een aardige PV installatie.
Op dit soort dagen injecteer ik >25 kWh en krijg daar maar weinig voor en in de toekomst vrijwel niets.
Maar het ging niet over de vraag of er iets mee te verdienen is, maar waarom er nog geen directe bidirectionele apparatuur/autocombinatie is, terwijl het echt geen rocket science is een apparaat in elkaar te schroeven dat aan de Europese Network Code on Requirements for Generators (RfG NC) voldoet. Bij de netbeheerders en energieleveranciers in NL. zit verder geen beperking die afname/invoeding vanuit accu's tegenhoudt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Independent
ASW1 schreef op dinsdag 18 maart 2025 @ 12:08:
[...]
Er zit genoeg verdienpotentieel in zeker met een aardige PV installatie.
Op dit soort dagen injecteer ik >25 kWh en krijg daar maar weinig voor en in de toekomst vrijwel niets.
Mee eens.
Maar om PV in de EV te laden of in de thuisbatterij heb je geen V2G noch speciale laadpaal nodig.
Dat kan al met een eenvoudige granny tot een goedkope simpele laadpaal.
V2G wil nu net zeggen dat je wel gaat laden en ontladen via het net.
Daar valt, toch niet in België waar salderen niet meer van toepassing is, nu en in de nabije toekomst inderdaad maar weinig mee te verdienen.
In België heb je ook nog eens een capaciteitstarief op afname.
Het kost je dus extra geld om aan een hoger vermogen dan 2,5 kW via het net te gaan handelen.
Maar het ging niet over de vraag of er iets mee te verdienen is, maar waarom er nog geen directe bidirectionele apparatuur/autocombinatie is, terwijl het echt geen rocket science is een apparaat in elkaar te schroeven dat aan de Europese Network Code on Requirements for Generators (RfG NC) voldoet. Bij de netbeheerders en energieleveranciers in NL. zit verder geen beperking die afname/invoeding vanuit accu's tegenhoudt.
Maar die is er al wel maar dan voor CHAdeMO en daar heb je een speciale laadpaal voor nodig en deze is ook nog eens relatief duur in vergelijking met een gewone monodirectionele laadpaal.
En dat is nooit een succes geworden. Beperkt zich tot wat proefprojecten ondersteund met overheidssubsides.
Het zal dus allemaal iets gecompliceerder zijn dan je wil aannemen.
Daar blijven we het dus oneens over.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• LankHoar
  • Registratie: April 2013
  • Nu online

LankHoar

Langharig tuig

@HyperBart @edtweaked @ASW1 @Roger Beurskens bedankt voor de informatie. Het klinkt dus alsof ik al de beste van de 3 opties ga krijgen, dus ga ik er niets aan veranderen :)

When life throws you a curve, lean into it and have faith!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• daemonix
  • Niet online
Independent schreef op dinsdag 18 maart 2025 @ 11:09:
[...]

Welke extra slijtage?
Een BEV accu is ontworpen om vliegensvlug honderden kW vermogens op en af te schalen en duizenden cycli te overleven.
Ga je dat koppelen aan een grid werk je, in de context van een EV, op relatief lage vermogen, constant vermogen en zeer weinig cycli.
Wanneer je een EV met een accu met netinhoud van 100 kWh hebt kan je daar een 500 km mee rijden.
Of een huis met 80 kWh aan energie voorzien.

Wat denk je dat in normale omstandigheden de EV accu het zwaarst gaat belasten?

Waar je wel rekening mee moet houden is dat een EV om V2X standby te blijven extra intern vermogen vraagt. Dat kan oplopen tot 300 W. En dat extra uitgaand vermogen gaat niet door de meter van de laadpaal noch door de meter van de netbeheerder. Iets om rekening mee te houden om het voor de eindklant rendabel te maken.
Je gaat ongemerkt veel extra cycli maken, en LFP heeft een levensduur van ongeveer 6000 cycli. Het tussen 20 en 80% houden verandert niets aan de hoeveelheid cycli. Ik wil dat de batterij van mijn auto gebruikt wordt om te rijden, niet voor andere dingen die de status van de batterij verslechteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ruud1234821
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 10-09 10:46
Hoewel we geen eigen oprit hebben, overwegen we toch om een (goedkope) laadpaal te laten installeren, mede om onze eigen zonnestroom zo goed mogelijk te benutten. Er zijn in de buurt meer mensen die vooralsnog zonder problemen een (granny-)kabel over de stoep laten lopen, en er is slechts een geringe afstand te overbruggen van achtertuin naar parkeerplaats waar (behalve wijzelf) nooit iemand loopt; zie foto.

Onze woning is zo'n 5 jaar oud met 3-fase aansluiting, dus technisch geen probleem. Echter, de laadpaal zou achterin de achtertuin (aan de schuur) moeten komen, dus een kabel van zo'n 18 meter van meterkast naar laadpaal; 9 meter door de kruipruimte, en 9 meter door de achtertuin.

Als het even kan willen we onze tuin intact laten. De schuur heeft reeds een stroomaansluiting (1 wandcontactdoos en lichtpunt vanuit de bouw, zelf extra WCD aangebracht), maar ik neem aan dat er voor een 3-fase laadpaal een andere kabel nodig is. Past die normaal gesproken door dezelfde buis (en kunnen daar dan nog stopcontacten in de schuur op worden aangesloten), of zal hier waarschijnlijk toch een extra buis voor aangelegd moeten worden?

In beide gevallen, aan wat voor kosten moet ik dan denken om dit door een elektricien te laten uitvoeren?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EJTRD8PaX8KabvtHk1xcOxhll-0=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/XVdHGv5j394BUMdb9Blgq5dE.jpg?f=user_large
Pagina: 1 ... 163 ... 191 Laatste

Let op:
Discussie over laadpassen, facturatie e.d.: [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3. Vragen over elektrische auto's en hun bijbehorend laadvermogen in Elektrische auto's - deel 5 of de betreffende merktopics. Er is uiteraard een beetje overlap, maar specifieke vragen of opmerkingen over de inrichting van je meterkast en huisinstallatie horen in Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 2. Voor het zo goedkoop mogelijk thuisladen van je EV kan je terecht in Het grote goedkoop thuisladen van je EV topic en als laatste: voor v2g is er ook een plek: Over V2G; laden en ontladen