Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Independent
  • Registratie: Februari 2025
  • Laatst online: 18-04 18:42
daemonix schreef op dinsdag 18 maart 2025 @ 16:24:
Je gaat ongemerkt veel extra cycli maken, en LFP heeft een levensduur van ongeveer 6000 cycli. Het tussen 20 en 80% houden verandert niets aan de hoeveelheid cycli. Ik wil dat de batterij van mijn auto gebruikt wordt om te rijden, niet voor andere dingen die de status van de batterij verslechteren.
Ik spreek dan ook nergens over de accu tussen de 20 en 80% te houden.
Ik heb ook nog nooit een BEV gereden met een LFP accu.

Zelf laad ik de accu wanneer het kan tot 100%.
Ongemerkt ga ik ook geen extra cycli maken.
Ik meet zowat alles en hou dat ook bij. Veel ongemerkt zal er dus niet plaats vinden.

Ik rij een 20 tot 25K per jaar.
Afhankelijk van de accu capaciteit komt 6000 cycli overeen met een 400 tot 600000 km.
Ik rij nooit 18 tot 20 jaar met dezelfde auto.

Zit dus ruim reserve op. :)
En dan nog, met mij moet je de discussie eigenlijk niet voeren.
Tot nu toe zie ik persoonlijk geen voordelen in V2G.
Wel in V2H en dan zullen die paar extra cycli op een jaar echt het verschil niet maken.

[ Voor 17% gewijzigd door Independent op 18-03-2025 23:37 ]

PV 5 kWp AC Fronius 5.0 en 10 kWp DC Victron RS 450/200 Z0 - 35°. Opslag 31 kWh/48 V + 74 kWh BEV. Ontladen Fronius 5.0/2 x MPII 5 kVA/1x Quatro II 5 kVA. Centrale aansturing Victron Cerbo GX - Fronius Sunspec. Alfen Eve Single Pro 3PH Cable. BE-situatie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ASS-Ware
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 23:28
ruud1234821 schreef op dinsdag 18 maart 2025 @ 17:53:
Hoewel we geen eigen oprit hebben, overwegen we toch om een (goedkope) laadpaal te laten installeren, mede om onze eigen zonnestroom zo goed mogelijk te benutten. Er zijn in de buurt meer mensen die vooralsnog zonder problemen een (granny-)kabel over de stoep laten lopen, en er is slechts een geringe afstand te overbruggen van achtertuin naar parkeerplaats waar (behalve wijzelf) nooit iemand loopt; zie foto.

Onze woning is zo'n 5 jaar oud met 3-fase aansluiting, dus technisch geen probleem. Echter, de laadpaal zou achterin de achtertuin (aan de schuur) moeten komen, dus een kabel van zo'n 18 meter van meterkast naar laadpaal; 9 meter door de kruipruimte, en 9 meter door de achtertuin.

Als het even kan willen we onze tuin intact laten. De schuur heeft reeds een stroomaansluiting (1 wandcontactdoos en lichtpunt vanuit de bouw, zelf extra WCD aangebracht), maar ik neem aan dat er voor een 3-fase laadpaal een andere kabel nodig is. Past die normaal gesproken door dezelfde buis (en kunnen daar dan nog stopcontacten in de schuur op worden aangesloten), of zal hier waarschijnlijk toch een extra buis voor aangelegd moeten worden?

In beide gevallen, aan wat voor kosten moet ik dan denken om dit door een elektricien te laten uitvoeren?

[Afbeelding]
Op die afstand zou ik een YMVK achtige kabel 5x4mm2 nemen, die leg je gewoon los in de grond.
Ik denk niet dat je die door een standaard 16mm pijpje krijgt.
Ik heb ook 5x4mm2, over een grotere afstand.
Je kan uiteraard een hoop zelf al doen, bijvoorbeeld de kabel van de meterkast naar de schuur leggen en zelf ingraven en de laadunit alvast aan de muur schroeven.
Ik zou dat niet doen, omdat ik geen klusfanaat ben, maar echt moeilijk is dat niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LoneGunman
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
ASS-Ware schreef op dinsdag 18 maart 2025 @ 19:38:
[...]

Op die afstand zou ik een YMVK achtige kabel 5x4mm2 nemen, die leg je gewoon los in de grond.
Ik denk niet dat je die door een standaard 16mm pijpje krijgt.
Ik heb ook 5x4mm2, over een grotere afstand.
Je kan uiteraard een hoop zelf al doen, bijvoorbeeld de kabel van de meterkast naar de schuur leggen en zelf ingraven en de laadunit alvast aan de muur schroeven.
Ik zou dat niet doen, omdat ik geen klusfanaat ben, maar echt moeilijk is dat niet.
YMVK-AS (met mantel) 5x4mm is al bijna ⌀18mm, dus dat past niet in een buis. Afhankelijk van je laadpaal zou je voor YMVK 5x2.5mm (⌀13mm) kunnen gaan, als wel door een bestaande buis kan. Maar dan zou ik niet beginnen aan aftakkingen/WCD's.

Ligt ook een beetje aan het buistraject trouwens, dat kan soms best een uitdaging zijn met stugge YMVK/XMVK. Nieuwe kabel leggen is waarschijnlijk de beste optie.

[ Voor 9% gewijzigd door LoneGunman op 18-03-2025 21:00 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hippe Lip
  • Registratie: Februari 2011
  • Nu online

Hippe Lip

Er valt altijd wat te leren

Independent schreef op dinsdag 18 maart 2025 @ 07:37:
[...]
Omdat V2G niet werkt zonder medewerking van de netbeheerder en de energieleverancier.
Ik snap dit soort opmerkingen nooit erg. Hoezo zou de netbeheerder hieraan medewerking moeten verlenen? Die kan helemaal nix tegenhouden bij mijn weten. Als apparatuur is goedgekeurd (door een onafhankelijke keuringsinstantie), dan kan en mag het gebruikt worden.
En de energieleverancier? Die heeft er nog veel minder over te zeggen. Die zal het worst wezen wat je aansluit, als je maar betaalt. :+

Verdraagzaamheid is het hoogste gebod
en wie dat niet eert die schoppen we rot.
<John O`Mill>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrTRex
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 20-09 12:56
Hey guys, ik hoor graag jullie advies over wat een goede backoffice provider is.

Ik heb via de leasemaatschappij (Ayvens) recent een laadpaal (Alfen eve single pro line) laten plaatsen (door Groendus / chargecars), maar ik krijg de inloggegevens niet van groendus. Aangezien ik hier vooraf niet van wist en niet mee akkoord ben gegaan ga ik Groendus er tussenuit laten halen en dan krijg ik de paal in eigen beheer.

Ik zoek dus nu een andere backoffice provider om de verrekening van de stroom met mijn werkgever te laten doen. Welke adviseren jullie?

* De paal is met een kabel op de p1 meter aangesloten (met splitter homewizard)
* Geen utp kabel gelegd bij installatie, maar gezien de nieuwe paal zou ik via wifi moeten kunnen inloggen.
* Groendus communiceert nu met de paal via een simkaart.
* Ik wil dus zelf in kunnen blijven loggen op de paal met de Alfen app(s).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 13-10 21:18
MrTRex schreef op dinsdag 18 maart 2025 @ 23:13:
Hey guys, ik hoor graag jullie advies over wat een goede backoffice provider is.

Ik heb via de leasemaatschappij (Ayvens) recent een laadpaal (Alfen eve single pro line) laten plaatsen (door Groendus / chargecars), maar ik krijg de inloggegevens niet van groendus. Aangezien ik hier vooraf niet van wist en niet mee akkoord ben gegaan ga ik Groendus er tussenuit laten halen en dan krijg ik de paal in eigen beheer.

Ik zoek dus nu een andere backoffice provider om de verrekening van de stroom met mijn werkgever te laten doen. Welke adviseren jullie?

* De paal is met een kabel op de p1 meter aangesloten (met splitter homewizard)
* Geen utp kabel gelegd bij installatie, maar gezien de nieuwe paal zou ik via wifi moeten kunnen inloggen.
* Groendus communiceert nu met de paal via een simkaart.
* Ik wil dus zelf in kunnen blijven loggen op de paal met de Alfen app(s).
Wat wil je van die back-office? Het kan ook zonder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippe Lip
  • Nu online

Hippe Lip

Independent schreef op dinsdag 18 maart 2025 @ 10:22:
[...]
Geef dan een praktijkvoorbeeld.

Er zijn al EV's die V2G ready aan boord hebben.
Je zegt het goed: V2G ready. Die kunnen het, maar doen het nog niet. Het is de autofabrikant die het vrij moet geven. En zolang die dat vinkje in de opties van d3 auto niet vrijgeeft, zal de auto geen V2G kunnen doen.
Er zijn al bidirectionele laadpalen.
Ja, die wel dus.
Ik zie, buiten een proefproject hier en daar, na al die jaren nog geen werkende V2G zonder dat de netbeheerder en een energieleverancier daar aan meewerkt.
Nogmaals: die netbeheerder die gaat daar niet over. Die kunnen dat niet tegenhouden zolang jij goedgekeurde apparatuur gebruikt. En de leverancier al helemaal niet.
Ik kan daar volledig fout in zijn maar toon dan het tegendeel aan.
Hoezo moet ik jouw fout aantonen? Toon eens aan hoe (volgens welke wettelijke regel) de netbeheerder het kan tegenhouden?
Het gaat er ook niet om wat zou kunnen maar wat al dan niet wordt toegelaten.
V2G maakt gebruik van een openbaar netwerk en om daar op te laden en ontladen heb je ook een energiecontract van een leverancier nodig.
Voor het gebruik van het net heb je idd een contract nodig. En daarmee neem je nu ook al stroom af en lever je terug. Waar dat vandaan komt (terugleveren) maakt echt niet uit: PV of thuisaccu. In feite is bij V2G je auto gewoon een thuisaccu.
Je bezwaren kloppen dus gewoon niet.

<John O`Mill>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippe Lip
  • Nu online

Hippe Lip

daemonix schreef op dinsdag 18 maart 2025 @ 11:03:
[...]
Vergeet de extra slijtage aan de batterij niet.
Een EV met een beetje goede BMS kent nauwelijks slijtage aan de accu. De accu gaat mss wel twee (of meer) autolevens mee. Mijn Kia e-Niro had na ruim 100.000 km een degradatie van 1%. Een accu heet pas versleten als de capaciteit onder de 80% is gedaald. En zelfs dan kun je je nog afvragen wat ‘versleten’ dan betekent, want hij doet het dan nog steeds gewoon…

<John O`Mill>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippe Lip
  • Nu online

Hippe Lip

ASW1 schreef op dinsdag 18 maart 2025 @ 11:13:
[...]

Mijn indruk is dat zolang je maar tussen de 20 en 80% blijft zitten er nauwelijks slijtage is.
Maar autofabrikanten moeten wel garantie op de accu geven, dus dat is wel een punt waarom ze het niet vrijgeven waarschijnlijk.
Zelfs dát lijkt me niet het probleem. De auto houdt allerlei tellertjes bij. Die kan dus ook bijhouden hoeveel kWh je via V2G hebt ontladen. Dat is dus prima in de garantiebepalingen op te nemen.

<John O`Mill>

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Inspired
  • Laatst online: 07:04
@MrTRex je krijgt nu wel de inloggegevens dan? Ik gebruik Tap Electric. Prima backend zonder contract en ook geen kosten voor je. Er komt 10% fee op je ingestelde kWh tarief en dat betaald je baas of persoon die gaat laden bij je. Bij andere providers zit je meteen vast aan een contract van 1/2 jaar en maandelijkse kosten.

Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrTRex
ASW1 schreef op dinsdag 18 maart 2025 @ 23:19:
[...]

Wat wil je van die back-office? Het kan ook zonder.
Automatisch verrekenen met mijn werkgever. Als het zelf ook kan, ook goed. Maar het moet me dan niet teveel tijd kosten. Dan betaal ik er liever een paar euro per maand voor.
Inspired schreef op woensdag 19 maart 2025 @ 07:01:
@MrTRex je krijgt nu wel de inloggegevens dan? Ik gebruik Tap Electric. Prima backend zonder contract en ook geen kosten voor je. Er komt 10% fee op je ingestelde kWh tarief en dat betaald je baas of persoon die gaat laden bij je. Bij andere providers zit je meteen vast aan een contract van 1/2 jaar en maandelijkse kosten.
Thnx, ga ik bekijken. Ik heb op zich geen moeite met een vast contract of maandelijkse kosten. Maar als de opslag idd ook naar de rekening van de baas gaat of de gastlader is dat mooi meegenomen.

Nog andere mensen providers die ze aanraden? Dan kan ik wat vergelijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanHenk
  • Registratie: September 2008
  • Niet online
MrTRex schreef op woensdag 19 maart 2025 @ 08:05:
[...]

Nog andere mensen providers die ze aanraden? Dan kan ik wat vergelijken.
E-Flux was altijd de go-to optie, maar als je graag een paal in eigen beheer beschikbaar wil stellen voor derden inclusief werkgever, zou ik Tap Electric zeker aanraden. Ben zelf overgestapt naar Tap en daar eigenlijk heel tevreden mee. :)

Verder is het wel handig als je Alfen in jouw netwerk hangt; ik weet niet of je Wifi betrouwbaar genoeg is op de locatie waar ie hangt.

Je kan ook nog de UTP waar nu een RJ11 stekker op zit (voor je P1 meter) pakken en een RJ45 erop krimpen. Insteken in je switch en je hebt een stabiele verbinding (aan zijde laadpaal hetzelfde natuurlijk). Load balancing kun je vervolgens gewoon regelen met een HomeWizard P1 meter.

skoda enyaq 80 vw id.7 tourer pro s | holtkamper aero | fiscalist & techneut

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrTRex
Thnx. Ik verwacht dat wifi prima is (zo'n 2 meter en 1 buitenmuur naar de router), maar anders ga ik de huidige utp kabel naar de p1 poort splitsen om ook netwerk ermee aan te sluiten ja 👍🏻

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASW1
MrTRex schreef op woensdag 19 maart 2025 @ 08:05:
[...]

Automatisch verrekenen met mijn werkgever. Als het zelf ook kan, ook goed. Maar het moet me dan niet teveel tijd kosten. Dan betaal ik er liever een paar euro per maand
Ook mijn ervaring is dat TAP electric prima werkt, en zo sla je idd de kosten van je backend om naar de afnemer (hoewel dat ook kan door een wat hoger tarief per kWh te rekenen)

Ga je die inloggegevens wel krijgen van Groendus? Geen idee wat voor soort constructie je met hen bent aangegaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrTRex
Ja ik ga de inloggegevens krijgen. Ayvens is een servicecontract met ze aangegaan en dat wordt opgezegd omdat ik het nog niet gebruikt heb. En daarmee krijg ik de paal effectief in eigen beheer (en dus de login gegevens).

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• janne_nl
  • Registratie: Maart 2008
  • Nu online
Hippe Lip schreef op dinsdag 18 maart 2025 @ 23:19:
[...]

Nogmaals: die netbeheerder die gaat daar niet over. Die kunnen dat niet tegenhouden zolang jij goedgekeurde apparatuur gebruikt. En de leverancier al helemaal niet.
Gelukkig voor de monteurs hebben de netbeheerders daar wel een stem in.....
En ja, dat zou kunnen via goedgekeurde apparatuur waar de netbeheerder eisen aan stelt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Independent
Hippe Lip schreef op dinsdag 18 maart 2025 @ 23:19:
Je zegt het goed: V2G ready. Die kunnen het, maar doen het nog niet. Het is de autofabrikant die het vrij moet geven. En zolang die dat vinkje in de opties van d3 auto niet vrijgeeft, zal de auto geen V2G kunnen doen.
Constructeurs (bv. Renault en de Hyundai-groep) die het willen vrijgeven hebben al aangegeven dat het dan alleen zal zijn via een dedicated laadpaal (dus niet zomaar iedere laadpaal) en via een welbepaalde energieleverancier.
De certificering van de apparatuur gebeurt doorgaans internationaal (bv. KIWA certificeren). Maar na het behalen van dat certificaat moet men alsnog dit certificaat indienen bij een nationale homologatiecommissie. Voor België is dat bv. Ssynergrid. Deze kijkt dan na of de certificering voldoet aan de (bijkomende) eisen van het land in kwestie voor er een homologatie voor het specifieke land volgt. Afhankelijk of het DC of AC is kan deze homologatie dan over de (bidirectionele) laadpaal of zelfs het voertuig met V2G zelf gaan.
Ik weet niet hoe het voor Nederland geregeld is maar in België hebben de gewestelijke netbeheerders wel degelijk een doorslaggevende stem bij Synergrid. Ze ondervinden immers rechtstreeks de gevolgen van decentrale productie-eenheden (wat een EV met functionerende V2G ook is) aangesloten op hun net.

En eenmaal gehomologeerd heb je weinig aan op het net toegelaten apparatuur (waaronder een EV met V2G) wanneer je een energiecontract hebt van een leverancier die je daar geen meerwaarde voor biedt.

Het kan best zijn dat Nederland op dat vlak minder regelgeving dan elders stelt maar autoconstructeurs willen opschalen en overal hetzelfde kunnen uitrollen en niet voor ieder land andere normen en standaarden.

Indien interesse in de materie kan je de discussie ook beter verder zetten in het topic dat daar specifiek over gaat.

Om gewoon thuis te laden volstaat de huidige gehomologeerde apparatuur al.

PV 5 kWp AC Fronius 5.0 en 10 kWp DC Victron RS 450/200 Z0 - 35°. Opslag 31 kWh/48 V + 74 kWh BEV. Ontladen Fronius 5.0/2 x MPII 5 kVA/1x Quatro II 5 kVA. Centrale aansturing Victron Cerbo GX - Fronius Sunspec. Alfen Eve Single Pro 3PH Cable. BE-situatie.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• whazaaaa
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 06:19
Klein beetje offtopic,

maar mijn lader is een klein beetje in de war 8)7

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-QZRifxJqIh9QNhpuElX53EPrIw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ChtLBXCM5pVsNFzQy7LNMxJ9.jpg?f=fotoalbum_large

werkt overigens nog wel prima :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Independent
Daar is, terug te vinden in het Alfen topic, een recente FW update voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrTRex
Inspired schreef op woensdag 19 maart 2025 @ 07:01:
Even kijken of ik het snap bij Tap: dan moet ik de fleet module geactiveerd hebben?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inspired
MrTRex schreef op woensdag 19 maart 2025 @ 11:30:
[...]

Even kijken of ik het snap bij Tap: dan moet ik de fleet module geactiveerd hebben?
Mja, is gewoon los van de laadpas. https://www.tapelectric.app/nl/laders-beheren/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roger Beurskens
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 08-10 14:20
whazaaaa schreef op woensdag 19 maart 2025 @ 11:21:
Klein beetje offtopic,

maar mijn lader is een klein beetje in de war 8)7

[Afbeelding]

werkt overigens nog wel prima :+
die van ons laat soms geen display zien, een herstart doet dan wonderen.
Meen dat ik een van de laatste 6.6.2 firmware ofzo heb draiaen omdat die 7.1 wat mee was toch?
Of is die 7.1 inmiddels wel stabiel?

PVE install Midden Limburg: https://pvoutput.org/intraday.jsp?id=102722&sid=90342

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eNaSnI
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
Is er hier iemand die weet of je je laadsessies van de afgelopen maanden nog ergens kunt terugzien als die niet zichtbaar zijn in het Shell Recharge dashboard?

Hier thuis de Tesla M3 opgeladen, maar schijnbaar worden de sessies 'ineens' niet meer automagisch vergoed. Om te kunnen declareren heb ik wel wat detail info nodig hoeveel er geladen is, maar hoe? 🤷🏻‍♂️

Wie zoekt, zal vinden http://www.google.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Nu online

de Peer

under peer review

eNaSnI schreef op woensdag 19 maart 2025 @ 16:45:
Is er hier iemand die weet of je je laadsessies van de afgelopen maanden nog ergens kunt terugzien als die niet zichtbaar zijn in het Shell Recharge dashboard?

Hier thuis de Tesla M3 opgeladen, maar schijnbaar worden de sessies 'ineens' niet meer automagisch vergoed. Om te kunnen declareren heb ik wel wat detail info nodig hoeveel er geladen is, maar hoe? 🤷🏻‍♂️
op je laadpaal? (afhankelijk van het type dat je hebt).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eNaSnI
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
de Peer schreef op woensdag 19 maart 2025 @ 16:52:
[...]

op je laadpaal? (afhankelijk van het type dat je hebt).
Daar is vrij weinig op te zien, volgens mij. Alleen een lampje die de status aangeeft.

Afbeeldingslocatie: https://030laadpaal.nl/wp-content/uploads/2022/07/550x550.jpeg

Wie zoekt, zal vinden http://www.google.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soppyscroll
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 13-10 21:34
Even update van load balancing
Zojuist even contact gehad met cubecharging en alles staat goed, morgen hebben we contact en zullen ze kijken of ze op afstand kunnen helpen. maar ik heb vandaag even gekeken in de Energy app en laad nu tot 3 duizend watt 1 fase
Mijn auto kan maximaal laden op 3,7kw 1 fase

Kan het zijn dat dit mijn auto niet meer kan laden tot 3 duizend en dat 3,7 maar een waarde is?
Betreft golf 8 plug in hybrid

Merk wel dat er minder laadverlies is tegenover stopcontact variant, en wel iets korter laden, zit nu op 4 uur

[ Voor 8% gewijzigd door Soppyscroll op 19-03-2025 22:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alekz87
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 13-10 18:11
Soppyscroll schreef op woensdag 19 maart 2025 @ 22:09:
Even update van load balancing
Zojuist even contact gehad met cubecharging en alles staat goed, morgen hebben we contact en zullen ze kijken of ze op afstand kunnen helpen. maar ik heb vandaag even gekeken in de Energy app en laad nu tot 3 duizend watt 1 fase
Mijn auto kan maximaal laden op 3,7kw 1 fase

Kan het zijn dat dit mijn auto niet meer kan laden tot 3 duizend en dat 3,7 maar een waarde is?
Betreft golf 8 plug in hybrid

Merk wel dat er minder laadverlies is tegenover stopcontact variant, en wel iets korter laden, zit nu op 4 uur
Ik ga binnenkort over op een wallcharger. Heb je een indicatie hoeveel (%) laadverlies het scheelt. Ik heb een Skoda phev. Beetje zelfde fabriek als golf gte maar dan met ff anders ;).

iPhone 3G, Samsung Galaxy S2, HTC One M7, HTC One M8, Samsung Note 4, Samsung Galaxy S7 Edge, Oneplus 3T, iPhone X, Apple Watch Series 2, Apple Watch Series 6, iPhone 12 Pro, iPhone 14 Pro, iPhone 16 Pro, Apple Watch Series 10.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zuperni
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 19-05 06:57
Iemand die toevallig de Peblar business socket versie heeft? Kan je de kabel ook locken in het apparaat?

Ik neem aan dat die gewoon kan, maar even een dubbel check.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JanHenk
  • Niet online
Zuperni schreef op donderdag 20 maart 2025 @ 08:28:
Iemand die toevallig de Peblar business socket versie heeft? Kan je de kabel ook locken in het apparaat?

Ik neem aan dat die gewoon kan, maar even een dubbel check.
Kakola in "Thuisladen van je EV deel 2"

Dat kan inderdaad.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HyperBart
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 22:58
Alekz87 schreef op donderdag 20 maart 2025 @ 07:52:
[...]

Ik ga binnenkort over op een wallcharger. Heb je een indicatie hoeveel (%) laadverlies het scheelt. Ik heb een Skoda phev. Beetje zelfde fabriek als golf gte maar dan met ff anders ;).
ADAC heeft ooit daar onderzoek naar gedaan. Als je zoekt op mijn naam en posts met afbeeldingen dan heb je 'm normaal redelijk snel. Ik heb een screenshot en link gepost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xisuthros333
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 13-10 22:22
Hoe is de ervaring hier met het zelf installeren van een laadpaal?

Ik heb een aantal offertes aangevraagd en schrik een beetje van de bedragen. Qua materiaal (incl paal) kom ik niet hoger uit dan circa 900,-. De laagste offertes beginnen bij 1400-1500 euro.

Het is ogenschijnlijk allemaal niet zo heel moeilijk. Verkijk ik me daar op?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Psycho_Mantis
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 13-10 11:00

Psycho_Mantis

Wow. So Amaze.

Xisuthros333 schreef op donderdag 20 maart 2025 @ 14:26:
Hoe is de ervaring hier met het zelf installeren van een laadpaal?

Ik heb een aantal offertes aangevraagd en schrik een beetje van de bedragen. Qua materiaal (incl paal) kom ik niet hoger uit dan circa 900,-. De laagste offertes beginnen bij 1400-1500 euro.

Nee, het is ook niet zo moeilijk. Ik heb hem ook zelf geïnstalleerd.
Gebruik 4mm2 draad en kies een 20a automaat.

Ik begon met een 16a automaat, maar omdat deze dan continue 100% belast wordt, wordt het wel erg warm in de meterkast. Later had ik dus gelezen dat je 20% onder de maximale belasting moet zitten.
Nu gaat het erom dat je de kabel beveiligd tegen overbelasting, dus dan is 20a prima voor 4mm2. Dan kan je gerust met 11kW laden.

Die offertes bevatten natuurlijk ook arbeidskosten en deze zijn nu net het duurste. Ze verdienen er dan misschien 400/500 euro op, maar dat is dan nog best hard doorwerken voor je geld. Het moet dan binnen 4 uurtjes klaar zijn, anders is het al niet meer winstgevend.
Als je het zelf doet kan je er gerust de hele dag of meerdere dagen over doen. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ASW1
Xisuthros333 schreef op donderdag 20 maart 2025 @ 14:26:
Nee het is idd helemaal niet moeilijk, heb het ook zelf gedaan.
Als je jezelf niet vertrouwt dan leg je de hele boel aan en dan sluit je hem nog niet aan in de meterkast en dan laat je een lokale elektricien komen voor een uurtje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ophidian
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 08:16
Paar dagen geleden bijzondere ervaring met de Zappi. Die crashte na een fase wisseling, scherm bleef leeg en verlichting bleef aan. Na een reset in de meterkast was hij zijn instellingen kwijt. Stond niet meer op master en fase rotatie was veranderd, waardoor hij nog maar op 4kW 3F laadde. Instellingen aanpassen maakte niet meer uit (grappig trouwens dat als hij niet op Master staat je dus ook geen grid limit in kan stellen).

Uiteindelijk een factory reset moeten doen en pas daarna was alles weer koppelbaar en pakte hij de fase rotatie weer als je deze ingesteld had.

ZO SE - 5,76kWp - Shade: Low - PVoutput | NOZW APS QS1 - 3,84kWp - Shade: High - PVoutput | Volvo XC40 Pure Electric Ultimate | Volvo EX30 Plus SMSR

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• macfocus
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 12-10 18:38
johnwoo schreef op zaterdag 15 maart 2025 @ 12:45:
[...]

Hier staat de laadpaal in de voortuin en "het management" heeft voor een losse kabel gekozen vooral om esthetische redenen: de border ziet er gewoon minder mooi uit met zo'n kabel erbij hangend.

Nadeel is inderdaad wel dat je steeds de kabel uit de auto moet pakken en 2 plugs moet inprikken ipv 1, maar zo dicht als de auto bij de lader staat (de auto connector zit vlak naast de laadpaal eigenlijk, die ~2 meter is inclusief slack om de kabel op de grond te laten liggen en niet van paal naar auto te laten hangen) is dat nauwelijks moeite.
Als “het management/ de directie” de kabel niet wil zien, mag bij mij de directie dan elke keer de kabel, pakken, aansluiten, losmaken en weer opruimen.

Je gaat toch niet elke keer dat hele circus doorlopen?

Je andere punten zijn volkomen logisch. Exact de reden waarom ik een losse kabel heb van 10 meter die semi permanent in de paal zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taro
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

Taro

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Kennis delen > DM

Mijn Zappi V2.1 staat altijd op Eco+ mode en bepaalt icm dynamische tarieven automatisch de beste uren om te laden. Heb een 3-fase aansluiting en 1-fase PV. Maar wil niet dat de Zappi op basis van zonnestroom gaat laden, dus heb bij de fase instellingen 3-fase ipv automatisch gekozen, omdat mijn PV set niet voldoende teruglevert voor 3x6A en hiermee voorkom ik dat die automatisch gaat laden. Voorheen bij de Zappi V1 met 1-fase kon ik dat niet voorkomen, nu gelukkig wel.

Echter heb ik sinds gisteren de thuisaccu van een upgrade voorzien waardoor die +-5.5 kW teruglevert tijdens dure uren en ineens begint de auto automatisch te laden :(

Heb ooit al een featurerequest bij MyEnergi/Zappi ingediend om een "Schedule only" laadmodus te introduceren, maar helaas nooit wat over gehoord.

Nu heb ik de optie om de thuisaccu output te beperken tot het punt waarop de Zappi automatisch op basis van zogenaamd "zonne overschot" gaat laden, of ik moet met HA de Zappi op Stop zetten bij hoge teruglevering, of is er nog een andere manier om zonnestroomladen volledig te disablen?

[ Voor 6% gewijzigd door Taro op 20-03-2025 23:31 ]

Kennis delen > DM | Replace fear of the unknown with curiosity | 54 kWh thuisaccu's | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | 10.660 Wp PV

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DonJuape
  • Registratie: Juni 2007
  • Niet online

DonJuape

Trust me, I'm an engineer!

Taro schreef op donderdag 20 maart 2025 @ 23:30:
Mijn Zappi V2.1 staat altijd op Eco+ mode en bepaalt icm dynamische tarieven automatisch de beste uren om te laden. Heb een 3-fase aansluiting en 1-fase PV. Maar wil niet dat de Zappi op basis van zonnestroom gaat laden, dus heb bij de fase instellingen 3-fase ipv automatisch gekozen, omdat mijn PV set niet voldoende teruglevert voor 3x6A en hiermee voorkom ik dat die automatisch gaat laden. Voorheen bij de Zappi V1 met 1-fase kon ik dat niet voorkomen, nu gelukkig wel.

Echter heb ik sinds gisteren de thuisaccu van een upgrade voorzien waardoor die +-5.5 kW teruglevert tijdens dure uren en ineens begint de auto automatisch te laden :(

Heb ooit al een featurerequest bij MyEnergi/Zappi ingediend om een "Schedule only" laadmodus te introduceren, maar helaas nooit wat over gehoord.

Nu heb ik de optie om de thuisaccu output te beperken tot het punt waarop de Zappi automatisch op basis van zogenaamd "zonne overschot" gaat laden, of ik moet met HA de Zappi op Stop zetten bij hoge teruglevering, of is er nog een andere manier om zonnestroomladen volledig te disablen?
Er heeft iemand een Alexa integratie gemaakt om meer te kunnen schedulen. Wellicht werkt dat voor jou.
https://www.myzappiunofficial.com/

Hyundai Inster Pulse Winterpack, Zappi V2 3-fasen, 7400 Wp PV SolarEdge 1-fase, WP L/W 1-fase

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Makrolon
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 06:02
Taro schreef op donderdag 20 maart 2025 @ 23:30:

Geen ervaring met deze oplossing, dit bedenk ik nu net even, maar als het goed is heeft de zappi een mogelijkheid om een onderverdeler te loadbalancing. De normale toepassing is 3 cts om je grid, en dan 3 cts om je onderverdeler. Op deze manier zorgt de zappi dat de hoofdzekering beschermt word, maar ook de (lagere) zekering naar je onderverdeler.

Als je nou een harvi met 3 cts toevoegt en die stel je in om de onderverdeler te monitoren, je stelt m.laag in en je doet de cts verkeerd om om de draden van je accu. Als de accu dan gaat terugleveren denkt de zappi dat er geen stroom beschikbaar is op je onderverdeler en gaat niet laden.

13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BaBoK
  • Registratie: Februari 2019
  • Laatst online: 12-10 10:48
Is het wijs om nu een laadpaal te kopen welke de volgende opties heeft? Ik ben voor mijn zwager bezig met de laadpaal te selecteren.
Statisch belastingmanagement geïntegreerd
Geschikt voor dynamisch belastingmanagement

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

Kennis delen > DM

DonJuape schreef op vrijdag 21 maart 2025 @ 07:18:
[...]

Er heeft iemand een Alexa integratie gemaakt om meer te kunnen schedulen. Wellicht werkt dat voor jou.
https://www.myzappiunofficial.com/
Ah, ook een optie. Maar ik stuur de thuisaccu via Home Assistant aan, dus zou als die wisselt naar maximaal terugleveren ook gewoon de Zappi laadpaal op Stop kunnen zetten en als het maximaal terugleveren stopt weer naar Eco+ wisselen, dan ben ik er volgens mij al :)

Kennis delen > DM | Replace fear of the unknown with curiosity | 54 kWh thuisaccu's | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | 10.660 Wp PV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

Kennis delen > DM

BaBoK schreef op vrijdag 21 maart 2025 @ 08:35:
Is het wijs om nu een laadpaal te kopen welke de volgende opties heeft? Ik ben voor mijn zwager bezig met de laadpaal te selecteren.
Waarom zou dit wel en waarom zou dit niet wijs zijn? Het is bij het selecteren van een laadpaal belangrijk om vooruit te kijken, maar welk onderzoek heb je zelf al gedaan? Want dan kan je dergelijke vragen als het goed is heel simpel zelf beantwoorden.

Richting de toekomst zijn sowieso belangrijk dat je met PV overschot kunt laden en dat er ondersteuning is voor slim aansturen en dynamische tarieven, ondanks dat je nu bijv. een vast contract hebt, over 2 jaar ziet de wereld er al heel anders uit en dan wil je gewoon een slimme laadpaal hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Makrolon
Deze opties zeggen niks omdat elk merk zn eigen naampje aan dingen hangt. Je moet dus weten welk merk het om gaat.

13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BaBoK
  • Registratie: Februari 2019
  • Laatst online: 12-10 10:48
@Taro @Makrolon jullie hebben natuurlijk beide helemaal gelijk.
Ik heb het over een Alfen laadpaal.
Online krijg ik het niet gevonden of begrijp ik niet wat er staat dus ik heb zojuist Alfen een email gestuurd met de vraag wat het nu precies is.

@Taro, onderstaande klopt als een bus, thanks
Richting de toekomst zijn sowieso belangrijk dat je met PV overschot kunt laden en dat er ondersteuning is voor slim aansturen en dynamische tarieven, ondanks dat je nu bijv. een vast contract hebt, over 2 jaar ziet de wereld er al heel anders uit en dan wil je gewoon een slimme laadpaal hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanHenk
  • Niet online
Klein gokje op basis van de beschrijvingen, maar weet bijna zeker dat ze dit hiermee bedoelen:
• "Statisch belastingmanagement" is load balancing met 1 laadpaal op basis van een hoofdaansluiting. Bij Alfen "Active Load Balancing"
• "Dynamisch belastingmanagement" is load balancing op basis van meerdere aan elkaar te koppelen laadpalen onderling + de standaard load balancing op basis van de hoofdaansluiting. Bij Alfen "Smart Charging Network"

Meestal wil een consument gewoon één laadpaal en is de standaard LB functionaliteit genoeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Makrolon
BaBoK schreef op vrijdag 21 maart 2025 @ 09:47:
@Taro @Makrolon jullie hebben natuurlijk beide helemaal gelijk.
Ik heb het over een Alfen laadpaal.
Online krijg ik het niet gevonden of begrijp ik niet wat er staat dus ik heb zojuist Alfen een email gestuurd met de vraag wat het nu precies is.

@Taro, onderstaande klopt als een bus, thanks
Ik denk dat ze met statisch bedoelen dat je de stroom in kan stellen, dat hebben ze leuk bedacht zodat het interessant klinkt maar elke laadpaal kan dat.
En dynamisch is loadbalancing, dit kost bij Alfen eenmalig extra geld. Daar is ie geschikt voor, dus dat krijg je er niet bij bij die aanbieder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roger Beurskens
Wellicht dus even goed navragen welke functie ze ermee bedoelen. active load balancing licentie kost bij Alfen zo ongeveer 200 euro

PVE install Midden Limburg: https://pvoutput.org/intraday.jsp?id=102722&sid=90342

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flumer
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 08-10 08:18
Ik heb al veel meegelezen, maar kom nu ook zelf met een vraag.

Huidige situatie:
  • 1 fase aansluiting
  • 7 zonnepanelen
  • Mogelijkheid om 'gratis' Tesla wall charger te kopen i.v.m. referral actie
  • Model Y long range (dus flinke accu om zonne energie in op te slaan)
Mijn wensen:
  • Thuis mijn accu opladen
  • Kosten verrekenen met werkgever via backoffice (ik ben verplicht om dit via mijn laadpas te laten verlopen)
  • Zelf een tarief instellen ten behoeve van de teruglevering
  • Terugleverkosten besparen door automatisch met laden te starten op het moment dat de zon gaat schijnen
Ik heb nu nog geen home assistent, maar ik heb wel tijd en zin om mij hierin te verdiepen. Ik heb nog meer vragen, maar voor nu het belangrijkste:

Kan ik met een Tesla wall charger regelen dat ik het laden activeer met mijn laadpas en dat de kosten via de backoffice in rekening worden gebracht bij mijn werkgever en dat het laden wordt geactiveerd op het moment dat de zon schijnt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanHenk
  • Niet online
@Flumer Nee, geen backoffice en RFID lezer mogelijk. Ik zou een andere nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oomenit
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 13-10 19:11
Iemand hier die een Tango Electric pas heeft, al dan niet van de zaak?

Mijn laadpaal is gekoppeld aan EFlux (Tap ook getest) en ik zie de paal in verschillende apps verschijnen (Shell, Vattenfall) maar niet in de Tango Electric app. Terwijl Tango wel als ondersteunde roaming aanbieder staat. De paal heb ik voor nu volledig openbaar (liever niet, maar even testen). Kan dit eventueel een tijdje (lees: 24 of 48 uur ofzo) duren? De Tango pas wordt nu ook geweigerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dartlink
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 07:33
oomenit schreef op vrijdag 21 maart 2025 @ 15:23:
Iemand hier die een Tango Electric pas heeft, al dan niet van de zaak?

Mijn laadpaal is gekoppeld aan EFlux (Tap ook getest) en ik zie de paal in verschillende apps verschijnen (Shell, Vattenfall) maar niet in de Tango Electric app. Terwijl Tango wel als ondersteunde roaming aanbieder staat. De paal heb ik voor nu volledig openbaar (liever niet, maar even testen). Kan dit eventueel een tijdje (lees: 24 of 48 uur ofzo) duren? De Tango pas wordt nu ook geweigerd.
Tango pas hier en ook eflux als backend :) ik heb hem bewust niet op de kaart, maar bij mij wordt de pas wel geaccepteerd

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Martinusz
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 09:27
Cube smart laadpaal via MP aangeschaft, ben benieuwd naar installatie en werking!

Float like a butterfly, sting like a bee.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Soppyscroll
Martinusz schreef op vrijdag 21 maart 2025 @ 22:19:
Cube smart laadpaal via MP aangeschaft, ben benieuwd naar installatie en werking!
Maand geleden ook gedaan, (gekocht via marktplaats) ben super tevreden met de laadpaal. Had wel een issue (verkeerde instelling, van vorige eigenaar) maar Cube support helpt je gewoon (kosteloos) ook telefonisch de serienummer doorgegeven en staat nu ook bij Cube onder mijn naam ipv vorige eigenaar.

Installatie is heel gemakkelijk, zelf wel 4 MM (3 fase) grondkabel gebruikt

[ Voor 12% gewijzigd door Soppyscroll op 21-03-2025 22:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinusz
Soppyscroll schreef op vrijdag 21 maart 2025 @ 22:43:
[...]

Maand geleden ook gedaan, (gekocht via marktplaats) ben super tevreden met de laadpaal. Had wel een issue (verkeerde instelling, van vorige eigenaar) maar Cube support helpt je gewoon (kosteloos) ook telefonisch de serienummer doorgegeven en staat nu ook bij Cube onder mijn naam ipv vorige eigenaar.

Installatie is heel gemakkelijk, zelf wel 4 MM (3 fase) grondkabel gebruikt
Moet hem ook bij Cube aanmelden inderdaad ivm zakelijk verrekenen, ben benieuwd hoe dat gaat lopen :)
Installatie zal zeker makkelijk gaan, er zit er namelijk al 1 bij ons nieuwe huis, maar daar vroegen ze de originele prijs en installatiekosten voor :+ neem hem dan maar mee!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soppyscroll
Martinusz schreef op vrijdag 21 maart 2025 @ 22:58:
[...]

Moet hem ook bij Cube aanmelden inderdaad ivm zakelijk verrekenen, ben benieuwd hoe dat gaat lopen :)
Installatie zal zeker makkelijk gaan, er zit er namelijk al 1 bij ons nieuwe huis, maar daar vroegen ze de originele prijs en installatiekosten voor :+ neem hem dan maar mee!
Wie vroeg dat? vorige bewoners of cube?

Heb hem zelf voor persoonlijk gebruik gekocht dus niet voor zakelijk, maar je kan hem idd dan met Cube aanmelden en abonnement icm zakelijk verrekenen, heb hem alleen gemeld dat die van mij is en staat nu op mijn naam. Ben echt super tevreden mee, laadde de auto eerst met een stopcontact buiten, nu met Cube waarmee ik sneller laad en veel meer actieradius heb

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flumer
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 08-10 08:18
JanHenk schreef op vrijdag 21 maart 2025 @ 15:18:
@Flumer Nee, geen backoffice en RFID lezer mogelijk. Ik zou een andere nemen.
Balen, dan moet ik maar een andere manier zoeken om de referral te verzilveren..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alekz87
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 13-10 18:11
Martinusz schreef op vrijdag 21 maart 2025 @ 22:58:
[...]

Zoiets verkoop je toch mee met het huis zou je zeggen. Vaag. Alsof je ook ff alle zonnepanelen over wilt kopen en anders eraf wilt halen

iPhone 3G, Samsung Galaxy S2, HTC One M7, HTC One M8, Samsung Note 4, Samsung Galaxy S7 Edge, Oneplus 3T, iPhone X, Apple Watch Series 2, Apple Watch Series 6, iPhone 12 Pro, iPhone 14 Pro, iPhone 16 Pro, Apple Watch Series 10.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinusz
Alekz87 schreef op zaterdag 22 maart 2025 @ 09:05:
[...]

Zoiets verkoop je toch mee met het huis zou je zeggen. Vaag. Alsof je ook ff alle zonnepanelen over wilt kopen en anders eraf wilt halen
Tja…zou ik ook denken, heb het nog opgezocht, maar je kan het dus ook ter overname aanmerken en dat deden ze en stuurden dus volledige factuur met installatie etc. :+
Grappige is, is dat ze zelf er niets aan hebben om mee te nemen (geen eigen oprit etc straks), dus ben benieuwd wat ze gaan doen. Wellicht laten ze hem alsnog zitten, dan bied ik straks er 1 aan via MP ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gustaveau
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 07:55
RoofTurkey schreef op maandag 17 maart 2025 @ 11:50:
[...]

Dit is exact hoe het bij ons ook ging. Bij mij ook toevallig net op mijn thuiswerkdag (kans was slechts 1:5), maar was zo gepiept gelukkig. Tot op heden ook geen rekening of niks van communicatie ontvangen hierover, maar ik ga ervan uit dat ik uiteindelijk die €400,- netjes moet betalen.

Uiteindelijk gekozen voor een lader met socket (Zaptec Go + Sense), netjes geplaatst door een mede-tweaker voor een mooie prijs. Voornaamste reden was ook vanwege de looks en flexibiliteit, naast het feit dat de Zaptec er volgens mij sowieso niet is met vaste kabel. Kabel erin laten zitten en locken kan ook nog altijd, mocht het toch te veel gedoe worden.

Nu wordt mooi aan de hand van de dynamische tarieven op de gunstigste momenten geladen dus al met al een happy camper nu ik niet meer naar de openbare palen hoef :*) .
Waar heb jij de Zaptec gekocht eigenlijk?
Via hun website kom ik er niet direct uit.

Ik heb al wel iemand die hem kan installeren

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RoofTurkey
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 13-10 17:11

RoofTurkey

PredatorKalkoen

gustaveau schreef op zondag 23 maart 2025 @ 21:51:
[...]

Waar heb jij de Zaptec gekocht eigenlijk?
Via hun website kom ik er niet direct uit.

Ik heb al wel iemand die hem kan installeren
De installateur heeft die zelf besteld (bij een groothandel neem ik aan). Als consument kun je hem wel via een webshop kopen, hier bijvoorbeeld: https://laaddirect.nl/product/zaptec-go/

Grillmeister

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tukker999
  • Registratie: Oktober 2024
  • Laatst online: 13-10 21:26
Voor degenen die (gaan) werken met de SmartEVSE heb ik hier een script voor Domoticz dat eenvoudig het laden op zonne-energie regelt.
Ik heb een tijdje geleden onze meer dan 10 jaar oude EVBox omgebouwd en de SmartEVSE erin geplaatst.
Ik zag er eerst best wel tegenop, maar achteraf was het appeltje-eitje.
Informatie goed lezen, foto's van de bestaande situatie en aansluitingen maken en het draaide in een keer.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aCoN5-kCh0I6Nxd5ecdhZqCJRjI=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/jC4RNVp1RK19JdFfkFtXYnwe.png?f=user_large
Het heeft een ingebouwde buffer zodat er niet bij ieder klein wolkje heen en weer geschakeld wordt.

[ Voor 21% gewijzigd door tukker999 op 24-03-2025 11:25 ]

22,29 kWh/100km

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 06:42
Mijn ouders hebben een "Ratio Smart Box" als EV lader thuis.

Kan deze ook op PV overschot laden :?
Er zit wel load balancing op, dus er wordt wel e.e.a. gemeten.

Ik kom deze Ratio laadpaal zo niet tegen op hun site onder producten?

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/jxEYFd2.jpeg

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bravo
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 10:13

Bravo

Second Best

Grolsch schreef op dinsdag 25 maart 2025 @ 07:56:

[Afbeelding]
De handleiding beschrijft wel iets met dynamisch laden via de 'smart box' die via CT klemmen wordt aangesloten. Maar de locatie van de klemmen is na de PV (Grid, invoeding PV, CT klem, huis), dus kan niets op basis van de PV invoeding. Ik zou dit load balancing noemen (beschermen van de hoofdzekeringen).
Load balancing is de term in de handleiding die ze gebruiken om meerdere laders te managen.

https://www.ratio-electri.../Handleiding_SmartBox.pdf

Dus nee, ik denk niet dat je (zonder aanpassingen) iets met PV laden kunt.

Ioniq 6 LR Lounge 20"
2700Wp SSW 30° @ SE2200 | 1720Wp SSW 5° @ HM-1500
Flickr | Canon 6D | 17-40mm f/4 + 50mm f/1.8 II + 70-200mm f/4 | 2x 430EX II | Sirui T005 + C10

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tukker999
  • Registratie: Oktober 2024
  • Laatst online: 13-10 21:26
Grolsch schreef op dinsdag 25 maart 2025 @ 07:56:

[Afbeelding]
Vraag het bij de installateur en vraag gelijk of het mogelijk is om te laden op PV overschot.
Als dat niet het geval is kan je een SmartEVSE inbouwen.
(let wel goed op, schakel eerst de stroom uit en weet wat je doet!)

22,29 kWh/100km

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZeeEzel
  • Registratie: Maart 2025
  • Laatst online: 13-10 21:41
Misschien is dit niet het juiste topic, of is deze vraag al vaker gesteld, maar ik kom er niet helemaal uit.

Ik ga binnenkort zakelijk elektrisch rijden en moet mijn laadkosten (die ik thuis laad) doorberekenen aan mijn werkgever. Mijn stroomcontract is variabel, maar mijn werkgever vergoedt een vast tarief van €0,60 per kWh. Hoe zit dit belastingtechnisch? Mag mijn werkgever dit standaardtarief aanhouden, of moet ik aantonen wat mijn werkelijke stroomkosten per kWh zijn, zoja hoe?

Skoda Elroq BE60

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 09:24
ZeeEzel schreef op dinsdag 25 maart 2025 @ 15:50:
Misschien is dit niet het juiste topic, of is deze vraag al vaker gesteld, maar ik kom er niet helemaal uit.

Ik ga binnenkort zakelijk elektrisch rijden en moet mijn laadkosten (die ik thuis laad) doorberekenen aan mijn werkgever. Mijn stroomcontract is variabel, maar mijn werkgever vergoedt een vast tarief van €0,60 per kWh. Hoe zit dit belastingtechnisch? Mag mijn werkgever dit standaardtarief aanhouden, of moet ik aantonen wat mijn werkelijke stroomkosten per kWh zijn, zoja hoe?
B of NL?

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZeeEzel
Ohja vergeten te vermelden, dankjewel. Het gaat om Nederland, ik weet dat de belastingdienst hier iets over heeft gegeven qua advies(??) maar geen daadwerkelijke wetgeving is.

Ik vroeg me af hoe hier de ervaringen zijn daarop.

Skoda Elroq BE60

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inspired
ZeeEzel schreef op dinsdag 25 maart 2025 @ 18:14:
[...]

Ohja vergeten te vermelden, dankjewel. Het gaat om Nederland, ik weet dat de belastingdienst hier iets over heeft gegeven qua advies(??) maar geen daadwerkelijke wetgeving is.

Ik vroeg me af hoe hier de ervaringen zijn daarop.
Mja. Officieel mag je geen winst maken zonder daarover belasting te betalen. Zou persoonlijk gewoon een ruim gemiddelde pakken. Zeg 25-30 cent per kWh. Je hebt verder geen kosten gemaakt voor de plaating van de laadpaal?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZeeEzel
Inspired schreef op dinsdag 25 maart 2025 @ 18:27:
[...]

Mja. Officieel mag je geen winst maken zonder daarover belasting te betalen. Zou persoonlijk gewoon een ruim gemiddelde pakken. Zeg 25-30 cent per kWh. Je hebt verder geen kosten gemaakt voor de plaating van de laadpaal?
De kosten voor de plaatsing van de laadpaal zijn +/- 1200 euro

Skoda Elroq BE60

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roger Beurskens
ZeeEzel schreef op dinsdag 25 maart 2025 @ 19:15:
[...]

De kosten voor de plaatsing van de laadpaal zijn +/- 1200 euro
Dan zou ik minimaal op 40cent per kW gaan zitten als vergoeding, maar als je 60 krijgt, denk ik dat je het ook nog wel uitgelegd krijgt als er vragen over komen vanuit de belastingdienst.
Installatiekosten over de gebruiksperiode verrekenen, hangt dus beetje af van hoeveel er geladen wordt natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZeeEzel
Roger Beurskens schreef op dinsdag 25 maart 2025 @ 19:20:
[...]

Dan zou ik minimaal op 40cent per kW gaan zitten als vergoeding, maar als je 60 krijgt, denk ik dat je het ook nog wel uitgelegd krijgt als er vragen over komen vanuit de belastingdienst.
Installatiekosten over de gebruiksperiode verrekenen, hangt dus beetje af van hoeveel er geladen wordt natuurlijk.
Ik rijd ongeveer 40.000 km per jaar. Mijn elektrische auto gaat denk ik gemiddeld 1 kWh per 6 km verbruiken (Elroq 60)

Skoda Elroq BE60

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TSE
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 05:51

TSE

KevinDbr schreef op woensdag 5 maart 2025 @ 20:00:
[...]

Ik heb vandaag eens de firmware van mijn laadpaal bijgewerkt naar deze versie en sindsdien is de tab met de geavanceerde instellingen leeg. Ik kan oa de laadstroom niet meer beperken. Mijn auto wil ook niet meer laden, maar ik kan wel nog een laadsessie starten vanaf de paal. De integratie met HA is ook kapot.
Ik heb een white label Peblar via 50Five / Numobi. Zijn er nog mensen die een dergelijke setup hebben en problemen ondervinden met de laatste firmware?
Op het portaal van Numobi en in de web interface van de laadpaal krijg ik volgende foutmelding: 10274 - Dynamic load balancing fallback limit active
Het downgraden van de firmware lukt helaas niet.
Het lijkt erop dat die firmware upgrade een probleem geeft met Numobi. Ik had hetzelfde aan de hand. Contact gehad met Peblar, die me doorverwezen naar Numobi. Vandaag technieker langsgeweest en nieuwe laadpaal moeten hangen. Wellicht is de koppeling met de backoffice ook weg…

WP : Mitsu PUHZ-SHW80YAA - VV+ Innova Airleafs - Homey

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 00:31
Ik heb veel moeite met het inloggen op de site van shell recharge. Ik geef daar gebruikersnaam en wachtwoord in en dan ververst de pagina gewoon. Iemand anders dit ook gehad? En opgelost?

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperBart
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 22:58
Artbij schreef op woensdag 26 maart 2025 @ 11:27:
Ik heb veel moeite met het inloggen op de site van shell recharge. Ik geef daar gebruikersnaam en wachtwoord in en dan ververst de pagina gewoon. Iemand anders dit ook gehad? En opgelost?
Zit je op de juiste portal? Je hebt er voor werkgevers/werknemers en prive. Is een dingetje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
HyperBart schreef op woensdag 26 maart 2025 @ 11:39:
[...]

Zit je op de juiste portal? Je hebt er voor werkgevers/werknemers en prive. Is een dingetje.
Ja, https://account.shellrecharge.com/

Dit heb ik doorgekregen. Account werkt in de app wel.

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marciej123
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 10-10 18:58
Artbij schreef op woensdag 26 maart 2025 @ 11:53:
[...]

Ja, https://account.shellrecharge.com/

Dit heb ik doorgekregen. Account werkt in de app wel.
Bij mij werkt dit gewoon, wellicht even in incognito modus proberen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gustaveau
Ik zie dat de Zaptec Go een geadverteerde maximumsnelheid heeft van 22KWh, maar als ik even snel reken dan kom ik met mijn 3 fasen aansluiting van 3x25 op een maximale laadsnelheid van 17,250 KWh.
En dit kan dan alleen maar wanneer de rest van mijn huis niks gebruikt.

Zijn er al mensen die dergelijke snelheden gehaald hebben met deze lader?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• guido66
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 07:29
gustaveau schreef op woensdag 26 maart 2025 @ 15:16:
Ik zie dat de Zaptec Go een geadverteerde maximumsnelheid heeft van 22KWh, maar als ik even snel reken dan kom ik met mijn 3 fasen aansluiting van 3x25 op een maximale laadsnelheid van 17,250 KWh.

Laadsnelheid is vermogen en dat druk je uit in kW. De meeste auto's komen niet verder dan 11 kW, maar verder is er geen bezwaar tegen een laadpaal van 22 kW, zolang de limiet maar goed staat ingesteld.

En 22 kWh laden duurt op 11 kW gewoon 2 uur, is voor thuis nog snel zat.

Polestar 2 (2020) - Fiat 500e (2022) - Zappi v2 - 7250Wp SMA (2013) - 5850Wp Enphase (2021)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ASW1

Je kunt hem op 3x 25A afzekeren (geen selectiviteit) en dan als 17 kW lader gebruiken.
Loadbalancing is dan wel een must, en er zijn niet veel auto's die meer dan 11 kW AC laden kunnen.
Eventueel heb je er ook iets aan wanneer er een auto met een 1-faselader staat, dan kom je tot 5,7 kW ipv de 3,6 wanneer je hem op 16A zou afzekeren.
Hou ook rekening met de bekabeling wanneer je met meer vermogen wilt laden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Makrolon

Heb je überhaupt een auto die 22kw ac kan laden? Die spoeling is redelijk dun namelijk.

Maar op een 3x25 aansluiting ga je zonder een flinke pv set geen 22kw halen nee. Ook nergens voor nodig als je t mij vraagt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gustaveau
Ik was er even kort door de bocht vanuit gegaan dat als je een auto hebt die je met een snellader met 150KW kan laden, je dan ook wel thuis zou moeten kunnen laden met snelheden hoger dan 11KW.

Neemt niet weg dat het helemaal niet nodig is hoor, ik stelde de vraag vooral uit nieuwsgierigheid.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Makrolon
gustaveau schreef op woensdag 26 maart 2025 @ 20:59:
Ik was er even kort door de bocht vanuit gegaan dat als je een auto hebt die je met een snellader met 150KW kan laden, je dan ook wel thuis zou moeten kunnen laden met snelheden hoger dan 11KW.

Neemt niet weg dat het helemaal niet nodig is hoor, ik stelde de vraag vooral uit nieuwsgierigheid.
Ahh oke, zoals je waarschijnlijk al achter bent zijn er bij een auto 2 waardes, de maximale ac snelheid (thuisladen) en de dc snelheid, het snelladen op openbare plekken zoals Fastned.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer
  • Nu online

de Peer

under peer review

gustaveau schreef op woensdag 26 maart 2025 @ 20:59:

Nee dat zijn echt 2 compleet verschillende 'laadsystemen'.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Grolsch
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 06:42
Ik heb 2 alfen laadpalen die 22kw ondersteunen.

Thuis gaat dat idd niet werken bij 3x25A, maar op de zaak wel, auto (bmw) laadt keurig met 22kw via AC

Toch stiekem wel makkelijk, thuis maakt niet zoveel uit, dan kan ik snachts laden, maar soms kom ik bijv. 1500 terug op de zaak en dan kan ik in 2 uur tijd bijna 45kwh laden.

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer
  • Nu online

de Peer

under peer review

Grolsch schreef op woensdag 26 maart 2025 @ 22:02:

Thuis gaat dat idd niet werken bij 3x25A,
Alleen als de zon schijnt, en als je bereid bent de boel wat ruimer te zekeren. :)
Gaat hier prima op 3x25A. kwestie van keuzes maken.

[ Voor 9% gewijzigd door de Peer op 26-03-2025 22:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
Andere browser, ander account, andere laptop etc allemaal al geprobeerd.

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenVerweij
  • Registratie: Juli 2019
  • Laatst online: 12-10 10:50
Ik heb thuis een Alfen Single Pro-line 11kw staan, 3-fasen. Om diverse redenen wil ik deze vervangen door een Zappi 2.1.

De Alfen lader is destijds door een elektricien aangesloten en er loopt een datakabel naar de meterkast voor loadbalancing. Alle ingrediënten lijken mij dus aanwezig om de bestaande Alfen paal “heel simpel” te vervangen door de nieuwe Zappi.

Is het inderdaad zo eenvoudig als bestaande paal + voet afkoppelen en verwijderen, nieuwe voet ingraven, nieuwe paal ophangen en zelf aansluiten met de handleiding? Of moet ik hier niet aan willen beginnen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASW1
JeroenVerweij schreef op donderdag 27 maart 2025 @ 10:48:
Is het inderdaad zo eenvoudig als bestaande paal + voet afkoppelen en verwijderen, nieuwe voet ingraven, nieuwe paal ophangen en zelf aansluiten met de handleiding?
Waarom zou je die paal en voet ook willen vervangen, je kunt toch gewoon een ander laadpunt op de paal schroeven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenVerweij
ASW1 schreef op donderdag 27 maart 2025 @ 11:02:
[...]

Waarom zou je die paal en voet ook willen vervangen, je kunt toch gewoon een ander laadpunt op de paal schroeven?
True, mits goed passend. Maar dat is idd nog iets om te overwegen (ook al ziet het er dan misschien wat minder mooi uit dan de paal die ervoor gemaakt is)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ASW1
JeroenVerweij schreef op donderdag 27 maart 2025 @ 11:14:
[...]

True, mits goed passend. Maar dat is idd nog iets om te overwegen (ook al ziet het er dan misschien wat minder mooi uit dan de paal die ervoor gemaakt is)
Het is maar hoeveel werk je eraan wilt hebben.
Ja, het is echt vrij eenvoudig wanneer de benodigde bekabeling er al ligt.
Met een schroevendraaier en een beetje gezond verstand zal het de meeste mensen wel lukken.
Maar als je echt nog nooit wat met elektra gedaan heb zou ik het een ander laten doen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DonJuape
  • Registratie: Juni 2007
  • Niet online

DonJuape

Trust me, I'm an engineer!

JeroenVerweij schreef op donderdag 27 maart 2025 @ 10:48:
Ik heb thuis een Alfen Single Pro-line 11kw staan, 3-fasen. Om diverse redenen wil ik deze vervangen door een Zappi 2.1.

De Alfen lader is destijds door een elektricien aangesloten en er loopt een datakabel naar de meterkast voor loadbalancing. Alle ingrediënten lijken mij dus aanwezig om de bestaande Alfen paal “heel simpel” te vervangen door de nieuwe Zappi.

Is het inderdaad zo eenvoudig als bestaande paal + voet afkoppelen en verwijderen, nieuwe voet ingraven, nieuwe paal ophangen en zelf aansluiten met de handleiding? Of moet ik hier niet aan willen beginnen?
Als je zowel de CT klemmen als het internet bedraad wilt aansluiten op de Zappi dan moet er een data kabeltje bij.

Hyundai Inster Pulse Winterpack, Zappi V2 3-fasen, 7400 Wp PV SolarEdge 1-fase, WP L/W 1-fase

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenVerweij
DonJuape schreef op donderdag 27 maart 2025 @ 11:28:
[...]

Als je zowel de CT klemmen als het internet bedraad wilt aansluiten op de Zappi dan moet er een data kabeltje bij.
Ik begrijp niet wat je bedoelt dus dat is voor mij een teken dat ik het vervangen van de laadpaal maar niet zelf ga doen :)

Maar puur uit interesse: waarom zou ik zowel de CT-klemmen als het internet bedraad willen aansluiten op de Zappi, en is dit nodig? Ik wil dat loadbalancing werkt, wil in de Zappi app de paal kunnen monitoren en wil hem (straks als de integratie werkt) met Tibber kunnen koppelen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• OscarAarts
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 07:29
JeroenVerweij schreef op donderdag 27 maart 2025 @ 11:40:
[...]

Ik begrijp niet wat je bedoelt dus dat is voor mij een teken dat ik het vervangen van de laadpaal maar niet zelf ga doen :)

Maar puur uit interesse: waarom zou ik zowel de CT-klemmen als het internet bedraad willen aansluiten op de Zappi, en is dit nodig? Ik wil dat loadbalancing werkt, wil in de Zappi app de paal kunnen monitoren en wil hem (straks als de integratie werkt) met Tibber kunnen koppelen.
Dan wil je idd beide.
Zowel de load balancing en het internet.
De zappi kan nml niet aangesloten worden op de P1 poort.
Hiervoor heeft de Zappi de CT klemmen.
Je kan er ook voor kiezen om een extra harvi te gebruiken om de CT klemmen op aan te sluiten en dan de harvi de data voor load balancing naar de zappi te sturen.
De nieuwste Zappi's hebben de mogelijkheid om op wifi aan te sluiten.
https://www.myenergi.com/...VHub-Insert-V1.0.3-NL.pdf

Echter uit je opmerkingen lijkt het mij verstandiger idd om het een elektricien uit te laten voeren.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Makrolon
JeroenVerweij schreef op donderdag 27 maart 2025 @ 11:40:
[...]

Als er goed wifi bereik is dan kan je ook prima af met 1 data kabel zoals er nu ligt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenVerweij
OscarAarts schreef op donderdag 27 maart 2025 @ 11:56:
[...]

Dan wil je idd beide.
Zowel de load balancing en het internet.
De zappi kan nml niet aangesloten worden op de P1 poort.
Hiervoor heeft de Zappi de CT klemmen.
Je kan er ook voor kiezen om een extra harvi te gebruiken om de CT klemmen op aan te sluiten en dan de harvi de data voor load balancing naar de zappi te sturen.
De nieuwste Zappi's hebben de mogelijkheid om op wifi aan te sluiten.
https://www.myenergi.com/...VHub-Insert-V1.0.3-NL.pdf

Echter uit je opmerkingen lijkt het mij verstandiger idd om het een elektricien uit te laten voeren.
Onwijs bedankt voor de uitleg! Helder zo :) WiFi is (nu nog) dramatisch op de plek van een paal. Is een stukje van het huis vandaan.

En idd, ik ga het laten uitvoeren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hippe Lip
  • Nu online

Hippe Lip

JeroenVerweij schreef op donderdag 27 maart 2025 @ 13:30:
[...]

Onwijs bedankt voor de uitleg! Helder zo :) WiFi is (nu nog) dramatisch op de plek van een paal. Is een stukje van het huis vandaan.

En idd, ik ga het laten uitvoeren.
@JeroenVerweij Op de Nederlandse site van de Zappi staan installateurs waaruit je kunt kiezen. Het voordeel daarvan is dat die bekend zijn met de Zappi. Elektrisch aansluiten kan een gemiddelde elektriciën vast wel, maar de CT’s aansluiten is wel een dingetje. Ze moeten elke op de juiste fase zitten en niet verkeerdom. Anders ben je nog wel weer even zoet om het écht aan de praat te krijgen.

<John O`Mill>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Adam1980
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 13-10 09:53
Ik heb zitten slapen met zelf regelen van de laadvoorziening die de elektricien maandag of dinsdag gaat installeren. Daardoor is 1; de prijs 75 euro omhoog gegaan (nu 300 euro) en 2, nog relevanter; de zending niet op tijd binnen van de 11kw Elli charger die ik wilde bestellen |:(

Iemand nog tips voor een goedkope en 'domme' laadvoorziening die bedraad aangesloten kan worden en 3,6kw kan laden? (gezien het laadverlies bij 10a/2,2kw laden, en ook de tijdwinst bij 16a laden, wil ik niet via een granny laden)

Het is voor mijn PHEV die kan laden op 1 fase met 3,6kw.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• markjanssen
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Adam1980 schreef op donderdag 27 maart 2025 @ 22:16:
Ik heb zitten slapen met zelf regelen van de laadvoorziening die de elektricien maandag of dinsdag gaat installeren. Daardoor is 1; de prijs 75 euro omhoog gegaan (nu 300 euro) en 2, nog relevanter; de zending niet op tijd binnen van de 11kw Elli charger die ik wilde bestellen |:(

Iemand nog tips voor een goedkope en 'domme' laadvoorziening die bedraad aangesloten kan worden en 3,6kw kan laden? (gezien het laadverlies bij 10a/2,2kw laden, en ook de tijdwinst bij 16a laden, wil ik niet via een granny laden)

Het is voor mijn PHEV die kan laden op 1 fase met 3,6kw.
Laat je electro-monteur een 3-fase (als je dat hebt) CEE-stopcontact aanleggen waar je je laadpunt wil, en haal een 3-fase laadkabel met CEE-plug, die kan je als eindgebruiker zelf inprikken, en die dingen kosten <200,-.
Je kan ook voor de blauwe 1-fase versie gaan, die zijn nog wat goedkoper, maar als je 3-fase hebt, zou ik voor 3-fase (11kw) gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• O085105116N
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 08:56
Ik heb hier zo'n the new motion/shell zetpil aan de muur hangen. Ik ben eigenaar van dat ding. Momenteel is de laadpaal nog in gebruik icm met een leaseauto. Die laatste komt binnenkort te vervallen. Kan ik nog iets met deze laadpaal doen en dan bedoel ik koppelen aan Homeassistant om op "slimme momenten" het laden te starten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chris vw
  • Registratie: April 2013
  • Niet online
Ik ben naar een laadpaal aan het kijken. Werkgever vergoed laadpaal, en dan heb ik backoffice nodig voor laadpaal.

Ik zie meer mensen met Tap electric aan de slag gaan. Ik heb daar een vraag over.

Stel laadpaal is geïnstalleerd en ik maak prive account voor Tap electric aan. Dat is gratis en bepaal tarief.
Mijn werkgever vraagt een laapdas voor 2,50 per maand aan bij Tap electric en hij heeft verder geen transactiekosten. Hij betaalt mij bij gebruik van de paal als gast.

Echter nu lees ik ook over split billing wat nodig zou zijn en weer 2 euro in de maand kost. Dat zou nodig zijn om de energieverbruik bij te houden en werknemer te vergoeden. Is dit echt nodig, of een andere route om het te doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inspired
chris vw schreef op vrijdag 28 maart 2025 @ 21:42:
Ik ben naar een laadpaal aan het kijken. Werkgever vergoed laadpaal, en dan heb ik backoffice nodig voor laadpaal.

Ik zie meer mensen met Tap electric aan de slag gaan. Ik heb daar een vraag over.

Stel laadpaal is geïnstalleerd en ik maak prive account voor Tap electric aan. Dat is gratis en bepaal tarief.
Mijn werkgever vraagt een laapdas voor 2,50 per maand aan bij Tap electric en hij heeft verder geen transactiekosten. Hij betaalt mij bij gebruik van de paal als gast.

Echter nu lees ik ook over split billing wat nodig zou zijn en weer 2 euro in de maand kost. Dat zou nodig zijn om de energieverbruik bij te houden en werknemer te vergoeden. Is dit echt nodig, of een andere route om het te doen?
Als je een roamer laadpas van ze neem dan betaal je niks extra afaik. Maar je kunt ook zo support vragen.

Pagina: 1 ... 164 ... 193 Laatste

Let op:
Discussie over laadpassen, facturatie e.d.: [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3. Vragen over elektrische auto's en hun bijbehorend laadvermogen in Elektrische auto's - deel 5 of de betreffende merktopics. Er is uiteraard een beetje overlap, maar specifieke vragen of opmerkingen over de inrichting van je meterkast en huisinstallatie horen in Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 2. Voor het zo goedkoop mogelijk thuisladen van je EV kan je terecht in Het grote goedkoop thuisladen van je EV topic en als laatste: voor v2g is er ook een plek: Over V2G; laden en ontladen