Aangenomen dat dit je auto is:
https://ev-database.org/car/1252/BMW-i4-eDrive40
Zie ik daar staan dat hij driefasen AC laden tot 11kW ondersteunt. Dus 3x 16A.
AutoWeek carbase meldt ook max. 11kW.
Je zal dan geen 7kW op 1 fase kunnen laden, maar slechts 3,7kW, wat je ook terugziet.
Om sneller te laden zal je op 3 fasen moeten laden. Dat moet de auto kunnen, en je laadpaal kennelijk ook, dus er zal ergens een configuratiewaarde op 1 fase staan. Waarschijnlijk in de laadpaal, niet de auto (want vziw kun je bij BMW enkel de amps aanpassen, niet de fasen; de auto pakt altijd alle beschikbare fasen, 1 of 3).
[Toevoeging] 1 fase op 32A zou ook impliceren dat je een verzwaarde huisaansluiting hebt. Los van of de auto 32A per fase kan laden (de i4 zo te zien niet), gok ik dat je gewoon 3x25A hebt, en je thuis sowieso niet met 32A kan laden (mogelijk wel hoger dan 16A, als de auto het zou ondersteunen, maar als je paal geen load balancing doet heb je dan grote kans dat je hoofdzekering er een keer uit springt als hij samen met overige gebruikers in huis over de 25A komt).
[Nog een toevoeging] EV-DB meldt (niet in de algemene charging sectie, vandaar dat ik het eerder gemist had) dat de i4 wel
enkelfase 32A zou moeten kunnen (maar niet driefasen 32A, dus geen 22kW):
:strip_exif()/f/image/plLkIElBSjioRJwPILoDkI4y.png?f=user_large)
Alleen zit je dan nog steeds met je huisaansluiting. Hoogstwaarschijnlijk staat je laadpaal (zelfs als deze 32A ondersteunt) standaard op een limiet van 16A ingesteld om gesmolten hoofdzekeringen te voorkomen. Dus je opties zijn:
- Instellen dat hij >16A kan laden, dan heb je enkelfase met meer dan 3,7kW (maar 7kW ga je niet halen als je geen verzwaarde aansluiting hebt, misschien 20A = 4,6kW, en je moet dan ofwel load balancing hebben of erg voorzichtig zijn met de combi laadpaal + verbruikers in huis).
- Anders toch driefasen inschakelen. Dat is eigenlijk de betere oplossing; je belast dan niet 1 fase met >16A, en in totaal laadt de auto sneller.
[
Voor 65% gewijzigd door
johnwoo op 03-04-2025 12:46
]