Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JanHenk
  • Registratie: September 2008
  • Niet online
chris vw schreef op vrijdag 28 maart 2025 @ 21:42:

Stel laadpaal is geïnstalleerd en ik maak prive account voor Tap electric aan. Dat is gratis en bepaal tarief.
Mijn werkgever vraagt een laapdas voor 2,50 per maand aan bij Tap electric en hij heeft verder geen transactiekosten. Hij betaalt mij bij gebruik van de paal als gast.
Inderdaad, zo werkt het. Verder geen extra kosten. Voordeel is dat je die pas ook bij andere openbare palen kan gebruiken.
Echter nu lees ik ook over split billing wat nodig zou zijn en weer 2 euro in de maand kost. Dat zou nodig zijn om de energieverbruik bij te houden en werknemer te vergoeden. Is dit echt nodig, of een andere route om het te doen?
Waar lees je dat? Zegt mij niets en is voor mij ook niet nodig. Ik krijg een nota privé voor de uitbetaling en een factuur zakelijk voor de sessies met de tap key.

skoda enyaq 80 | holtkamper aero | fiscalist én techneut

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henry65
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 21:27
O085105116N schreef op vrijdag 28 maart 2025 @ 21:35:
Ik heb hier zo'n the new motion/shell zetpil aan de muur hangen….Kan ik nog iets met deze laadpaal doen en dan bedoel ik koppelen aan Homeassistant om op "slimme momenten" het laden te starten.
Ik gebruik NodeRed om dit vanuit Domoticz te doen: https://github.com/dgthomson/nodered-shellrecharge, maar het principe werkt ook voor HA. Het werkt niet met de oude LoLo’s.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chris vw
  • Registratie: April 2013
  • Niet online
JanHenk schreef op zaterdag 29 maart 2025 @ 07:24:

[...]

Waar lees je dat? Zegt mij niets en is voor mij ook niet nodig. Ik krijg een nota privé voor de uitbetaling en een factuur zakelijk voor de sessies met de tap key.
https://www.tapelectric.app/nl/laders-beheren/thuis-opladen/

Hoe configureer ik mijn thuislaadpaal voor thuisvergoeding?

Met “thuisvergoeding” kan je software zoals Tap Electric gebruiken om een huishoudelijke energierekening op te splitsen tussen zakelijk laden en privégebruik. Dit wordt mogelijk gemaakt door integratie met de interne meter van de laadpaal, waarmee wordt vastgesteld wie de laadpaal op een bepaald moment gebruikt. Het zakelijke gebruik wordt vervolgens rechtstreeks aan de werkgever gefactureerd voor vergoeding.

In sommige gevallen zijn de werkgever en de EV-rijder dezelfde persoon, bijvoorbeeld bij een ondernemer of zelfstandige. Raadpleeg onze gids voor thuisvergoeding voor meer informatie.

Als je naar die gids gaat hebben ze het over split billing en extra kosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanHenk
  • Niet online
chris vw schreef op zaterdag 29 maart 2025 @ 11:26:
[...]

https://www.tapelectric.app/nl/laders-beheren/thuis-opladen/

Hoe configureer ik mijn thuislaadpaal voor thuisvergoeding?

Met “thuisvergoeding” kan je software zoals Tap Electric gebruiken om een huishoudelijke energierekening op te splitsen tussen zakelijk laden en privégebruik. Dit wordt mogelijk gemaakt door integratie met de interne meter van de laadpaal, waarmee wordt vastgesteld wie de laadpaal op een bepaald moment gebruikt. Het zakelijke gebruik wordt vervolgens rechtstreeks aan de werkgever gefactureerd voor vergoeding.

In sommige gevallen zijn de werkgever en de EV-rijder dezelfde persoon, bijvoorbeeld bij een ondernemer of zelfstandige. Raadpleeg onze gids voor thuisvergoeding voor meer informatie.

Als je naar die gids gaat hebben ze het over split billing en extra kosten.
Volgens mij is dat gewoon een uitleg van standaard functionaliteit. Die 2,07 kosten is precies 2,50 incl btw. Wat dus de kosten zijn van de Tap Key / laadpas.

Ik heb in ieder geval dit opgezet en je hoeft alleen te betalen voor de Tap Key, werkt perfect.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gallus
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 15-09 18:56

Gallus

Cheesy

Onlangs heeft Justplugin het beheer van de laadpalen van Vandebron overgenomen. Ik maakte altijd gebruik van een laadpas van Vandebron en gebruikte de factuur van de laadpas om de kosten te declareren bij mijn werkgever. Dit werkte tot de overname prima. Nu bij Justplugin worden de laadsessies op mijn laadpaal niet meer doorgezet naar Vandebron. Wanneer ik bijvoorbeeld een laadpas van ANWB gebruik, dan komen de sessies wel door (bij ANWB).

Herkent iemand dit probleem? Justplugin reageert niet op e-mail. Na kort telefonisch contact hoor je vervolgens ook niets meer.

All I want is a warm bed, a kind word and unlimited power.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HDoc
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 27-08 09:14
Alekz87 schreef op woensdag 5 maart 2025 @ 18:38:
Ben nu al paar dagen aan t wikken en wegen voor m’n eerste wallbox.

Ik kom telkens uit op:

Zaptec Go 22kw.

Situatie:

Hybride auto (geen snel laden)
Geen zonnepanelen.
Geen dynamisch energie contract
Meterkast is 3 fase.
100% privé gebruik.

(...)

Zijn er zaken waar ik niet aan gedacht heb?
Heb ook een Zaptec Go, nu bijna een jaar in gebruik, en dat werkt prima. Ik zou zeker wel de load balancing nemen want dat beschermt je hoofdzekering tegen een overload. Is met de Zaptec heel simpel, is gewoon een dongel aan je stroommeter die via Wifi contact legt met je Zaptec.

Je kan een dynamisch energiecontract overwegen, dat is in de regel goedkoper, ook voor een PHEV. 's Nachts is de stroom vaak goedkoper dus dan heb je daar profijt van. Scheelt elke maand dan toch weer een paar tientjes zo niet meer.

[ Voor 16% gewijzigd door HDoc op 29-03-2025 15:20 ]

De avatar is een echte foto..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• O085105116N
  • Registratie: November 2006
  • Nu online
Henry65 schreef op zaterdag 29 maart 2025 @ 09:22:
[...]

Ik gebruik NodeRed om dit vanuit Domoticz te doen: https://github.com/dgthomson/nodered-shellrecharge, maar het principe werkt ook voor HA. Het werkt niet met de oude LoLo’s.
Ik weet niet eens zeker of en wat ding ding allemaal kan. Is in 2020 geinstalleerd, noot naar omgekeken, werkte altijd, maarja nu gaat de lease auto er uit en dan moet je iets. Ik heb al gekeken naar evcc, maar dan weet ik nog niks eigenlijk. Misschien kan ik de behuizing behouden en zelfbouw doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bomberman71
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 14-09 11:44
HDoc schreef op zaterdag 29 maart 2025 @ 15:18:
[...]

Je kan een dynamisch energiecontract overwegen, dat is in de regel goedkoper, ook voor een PHEV. 's Nachts is de stroom vaak goedkoper dus dan heb je daar profijt van. Scheelt elke maand dan toch weer een paar tientjes zo niet meer.
Als ik naar overzichten kijk dan is de stroom (dynamisch) juist goedkoper wanneer de zon schijnt, toch ?\
Op de overzichten zie ik in de nacht geen bijzondere of zelfs negatieve prijzen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bartjuh
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Bartjuh

Hej

Bomberman71 schreef op zaterdag 29 maart 2025 @ 20:27:
[...]
Als ik naar overzichten kijk dan is de stroom (dynamisch) juist goedkoper wanneer de zon schijnt, toch ?\
Op de overzichten zie ik in de nacht geen bijzondere of zelfs negatieve prijzen.
In de winter is het vaak in de nacht op het goedkoopste moment (al is het in de winter daggemiddeld relatief duur). In de rest van het jaar is het doorgaans tussen 11:00 en 16:00 het goedkoopst, en in het weekend nog wel wat extra. Zomer is ook de daggemiddelde prijs een stuk lager.

Morgen is een beetje een gekke dag qua profiel, in de nacht en ochtend 14.1 cent/kWh, en in de middag 10.1 cent/kWh. Normaal gesproken een meer prominent dal begin middag. Relatief goedkope dag morgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Masuchievo
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 15-09 15:33

Masuchievo

Cpt. Average

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4eZG2ROPGIpTM5lnH3qgwza_EvE=/x800/filters:strip_exif()/f/image/j7jCU5XaSkB8ySCwj1UV1ite.png?f=fotoalbum_large

Sinds kort gebruiken we de Hyundai smart charge app voor het laden van de auto, gezien we hiermee een klein beetje kosten kunnen besparen icm de energieleverancier.

Het werkt prima op 1 punt na. Het percentage van slim laden reset naar 80%. Dus elke dag laad de auto maar op tot 80% ipv de gewenste 90%. Het is een 39KWh batterij en dit is net het verschil tussen 2 of 3 dagen woon werk.

Iemand een tip of idee om het te verhelpen?

Te weinig geld voor alle gadgets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henry65
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 21:27
O085105116N schreef op zaterdag 29 maart 2025 @ 19:26:
[...]
Ik weet niet eens zeker of en wat ding ding allemaal kan. Is in 2020 geinstalleerd, noot naar omgekeken, werkte altijd, maarja nu gaat de lease auto er uit en dan moet je iets. Ik heb al gekeken naar evcc, maar dan weet ik nog niks eigenlijk. Misschien kan ik de behuizing behouden en zelfbouw doen.
Als je de lader op de site van shellrecharge kunt starten en stoppen zou dit met NodeRed ook moeten werken. Mijn lader is in ieder geval ouder dan 5 jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roland_EM25
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 00:05

Roland_EM25

Steek 'r een infuus in!

Over een aantal weken staat er bij ons op de oprit een Kia EV3, en dus moet er een laadpaal komen.

Via de dealer werd een Alfen laadpaal aangeboden voor een exorbitant bedrag, dus ik ben zelf ook maar is eens op zoek gegaan naar een passende oplossing. Na wat zoekwerk ben ik uitgekomen op de Zaptec Go 2.

De situatie is als volgt:
- Hoofdaansluiting 3x25a
- Kabeltraject binnen 3 meter.
- Kabeltraject vanaf gevel tot aan laadpaal locatie: 26 meter.

Ik ga zelf de kabel ingraven en de laadpaal monteren. Een elektricien komt vervolgens een extra 3-fase groep bijplaatsen en aansluiten.

Ik heb een tweetal praktische vragen:
1. Ik begrijp dat load balancing mogelijk is via de Zaptec Sense, een module die het signaal uit de P1 poort via Wifi verstuurd naar de laadpaal. De P1 poort is momenteel "bezet" door een homewizard P1 module, is het mogelijk een P1 splitter te gebruiken? En ook niet onbelangrijk, zijn er hier users met gebruikservaringen waarin er ca 25 meter afstand is tussen de Zaptec Sense en de laadpaal?
Voor wat het waard is, als ik op de oprit sta heb ik nog een wifi signaal op m'n telefoon :+

2. De buitenkabel wordt een YMVK-as kabel met 4x4mm2 aders. Vanaf de meterkast tot aan de gevel loopt al een YMVK 5x4mm2 kabel welke bij het vervangen van de meterkast als voorbereiding is geplaatst. Ik wil een lasdoos met wago klemmen plaatsen (wellicht binnen voor de zekerheid) om de overgang naar de YMVK-as kabel te maken. Ik kan eigenlijk nergens vinden of dit mag?

Bij de plaatsing van een hot tub moest de kabel persé aan een stuk zijn, maar voor een laadpaal kan ik dit niet terug vinden.

Alvast bedankt!

Desktop: Intel I7 6700k, Corsair AX760, Gigabyte Designare Z170, 16gb DDR4

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

@Roland_EM25

Qua auto (Kia EV3) en laadpaal kan ik je niet veel vertellen, ik heb zelf een VW ID.3 welke middels een Alfen Single-Pro laadpaal geladen wordt. M'n laadpaal hangt daarbij direct aan de buitengevel op amper twee meter van de meterkast en wordt daar middels een 3P-N C20 30mA Alamat van spanning voorzien.

Maar: aangezien je ook al een P1 monitor/lezer van HomeWizard in gebruik hebt zou ik je wel willen adviseren om daar ook de ACTIEVE P1 Splitter te gaan betrekken. De vraag blijf dan alsnog of je dat signaal überhaupt wel over 25 meter kunt gaan krijgen.

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ZeRoC00L
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Masuchievo schreef op zondag 30 maart 2025 @ 09:21:
[Afbeelding]

Sinds kort gebruiken we de Hyundai smart charge app voor het laden van de auto, gezien we hiermee een klein beetje kosten kunnen besparen icm de energieleverancier.

Het werkt prima op 1 punt na. Het percentage van slim laden reset naar 80%. Dus elke dag laad de auto maar op tot 80% ipv de gewenste 90%. Het is een 39KWh batterij en dit is net het verschil tussen 2 of 3 dagen woon werk.

Ziet er hetzelfde uit als Jedlix.
Heb je iets in de auto ingesteld om maar tot 80% te laden?
Ik gebruik Jedlix met tesla, en Jedlix neemt netjes het percentage over van de auto als ik die aanpas.

[*] Error 45: Please replace user
Volg je bankbiljetten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bomberman71
Zijn er mensen die NIET tevreden zijn met de Easee Charge Lite (met load balancing)?
Kan bizar weinig reviews vinden en ken niemand met een dergelijke lader.

Zijn niet goedkoop en zoek iets om de auto mee op te laden en ook natuurlijk mijn zonnepanelen kan gebruiken.
Router zit aan de andere kant vn de muur, dus Wifi is geen issue (geen zin in UTP te gaan leggen naar buiten).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• amvolleb
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 08:26
Bomberman71 schreef op zondag 30 maart 2025 @ 17:59:
Zijn er mensen die NIET tevreden zijn met de Easee Charge Lite (met load balancing)?

Zijn niet goedkoop en zoek iets om de auto mee op te laden en ook natuurlijk mijn zonnepanelen kan gebruiken.
Router zit aan de andere kant vn de muur, dus Wifi is geen issue (geen zin in UTP te gaan leggen naar buiten).
Ik heb een Easee lader en ben er zeer tevreden mee. Load Balancing en laden op overschot van de zonnepanelen (via de Equalizer op P1) werkt prima. Ik heb inmiddels bij 3 anderen ook deze laadpaal geïnstalleerd, en die zijn ook allemaal tevreden. De installatie is ook erg simpel, prima zelf te doen als je een beetje handig bent.
Verder heeft de Easee en prima app en zeer goed gedocumenteerde API (met code voorbeelden) en er is ook een goede integratie met Home Assistant (via HACS) en Homey.
Eigenlijk geen antwoord op je vraag want ik ben dus wel tevreden :)

2x MTVenus V153 5.12, CT003 V117 + 40ZP SolarEdge (NO+ZW) 13300Wp + Panasonic 16kW T-CAP + Easee EV charger

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• royalt123
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 08:16
Hey, ik ga ook zencharger moeten nemen.
Ik zie dat peblar api heeft en al werkt met home assistant en evcc. Hebben jullie intussen Zencharger en al eens getest?

ndedecke schreef op maandag 13 mei 2024 @ 22:34:
Hoi,

Mijn vrouw moet binnenkort van leasewagen veranderen en het wordt verplicht een EV (bmw i5 met 11kW AC laden). De laadpaal is verplicht een vast type van de firma Stroohm: de Zencharger, wat eigenlijk een rebranded Peblar Home Plus charger is.

Deze zou over een lokale API beschikken maar ik kan niet direct documentatie hierover vinden.

Thuis nog geen digitale meter en dus geen P1 poort en de thuislader zal aangesloten worden op een bijkast in de garage. Voor de load-balancing kunnen dus niet de standaard CT klemmen gebruikt worden omdat die dan in de hoofdkast (50 meter verder) geïnstalleerd dienen te worden.

Ik gebruik echter home assistant en heb reeds CT-klemmen in mijn hoofdkast en zoek dus een manier om zelf via de API of eventueel via modbus registers het maximaal laadvermogen te kunnen sturen.

Iemand ervaring met deze toestellen of info over de API?

Groeten,
Nick

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• chielmi
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 15-09 19:38

Hier ook een Easee Lite met loadbalancing via P1 dongle. Ruim een jaar in gebruik nu, helemaal tevreden mee!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ASS-Ware
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 22:00
Hier ook een Easee Lite, ruim een jaar, prima apparaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rick2506
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 03-08 08:59
ASS-Ware schreef op zondag 30 maart 2025 @ 21:25:
Hier ook een Easee Lite, ruim een jaar, prima apparaat.
En gebruik je dan een laadpas van Easee of een derde partij?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASS-Ware
Rick2506 schreef op zondag 30 maart 2025 @ 21:53:
[...]

En gebruik je dan een laadpas van Easee of een derde partij?
Nee, geen pas, gewoon inprikken en laden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kodess
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 14-09 23:44
Masuchievo schreef op zondag 30 maart 2025 @ 09:21:
[Afbeelding]

Zoals ZeRoc00l al zegt dit is vrij duidelijk gewoon de Jedlix app met een reskin van Hyundai erover.
Die smart percentage wordt op de waarde van de auto gebasserd. Alsin, vaak kan je in de auto ook een 'eco' of smart charge percentage zetten.

bv mijn Enyaq staat op default 80% laden, in de jedlix app zet ik hem soms op 100%, dan laad ie tot 100%. De volgende keer is het weer 80 omdat de auto dat graag wilt. Zet ik de auto aan de paal en zet ik in de auto het percentage op 90%, dan zie ik dat daarna ook in de jedlix app.

Enyaq iV 80 - 5135 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippe Lip
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 08:42

Hippe Lip

Er valt altijd wat te leren

Roland_EM25 schreef op zondag 30 maart 2025 @ 14:04:
- Hoofdaansluiting 3x25a
- Kabeltraject binnen 3 meter.
- Kabeltraject vanaf gevel tot aan laadpaal locatie: 26 meter.
[...]
2. De buitenkabel wordt een YMVK-as kabel met 4x4mm2 aders. Vanaf de meterkast tot aan de gevel loopt al een YMVK 5x4mm2 kabel welke bij het vervangen van de meterkast als voorbereiding is geplaatst. Ik wil een lasdoos met wago klemmen plaatsen (wellicht binnen voor de zekerheid) om de overgang naar de YMVK-as kabel te maken. Ik kan eigenlijk nergens vinden of dit mag?
@Roland_EM25 Ik zou je ten sterkste een 5 x 6 mm² kabel aanraden. Dus niet 4- maar 5-aderig: 3 fasen, nul en aarde.
En 6 mm² vanwege de lengte. 6 mm² is niet zó veel duurder dan 4 mm², dus dat hoeft het probleem niet te zijn. Punt is namelijk dat er vele uren een grote stroom doorheen gaat lopen. Dan krijg je ook langdurig kabelverliezen en dat is jammer.
Bij de plaatsing van een hot tub moest de kabel persé aan een stuk zijn, maar voor een laadpaal kan ik dit niet terug vinden.
Wagoklemmen zou ik niet gebruiken, als je die dingen met een openklapbaar klipje bedoelt. Gebruik dan echte lasklemmen. Beter nog zijn die ouderwetse doppen waarbij je de aders eerst in elkaar draait en dan de dop erop draait, maar ik ben bang dat die niet meer verkrijgbaar zijn.
Maar eigenlijk zou ik niet graag een las maken in een kabel waar uren lang 16 (of 32) ampere doorheen gaat. Ik krijg toch het gevoel dat die las een punt met relatief hogere weerstand is en dat daar de temperatuur (weer: relatief) het hoogste zal zijn. Het zal best goedgekeurd zijn, maar het zou mij onrustig maken. Die paar meter die er al ligt (3 meter zei je toch?) kunnen je ook de kop niet kosten. Ik heb mijn kabel ook tot in de groepenkast als YMVK-as uitgevoerd, ondanks dat de eerste (vanaf de groepenkast gerekend) 5 meter binnen liggen.
Alvast bedankt!
Aljeblieft :+

Verdraagzaamheid is het hoogste gebod
en wie dat niet eert die schoppen we rot.
<John O`Mill>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rick2506
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 03-08 08:59
Hippe Lip schreef op maandag 31 maart 2025 @ 11:16:
[...]

@Roland_EM25 Ik zou je ten sterkste een 5 x 6 mm² kabel aanraden. Dus niet 4- maar 5-aderig: 3 fasen, nul en aarde.
En 6 mm² vanwege de lengte. 6 mm² is niet zó veel duurder dan 4 mm², dus dat hoeft het probleem niet te zijn. Punt is namelijk dat er vele uren een grote stroom doorheen gaat lopen. Dan krijg je ook langdurig kabelverliezen en dat is jammer.

[...]

Wagoklemmen zou ik niet gebruiken, als je die dingen met een openklapbaar klipje bedoelt. Gebruik dan echte lasklemmen. Beter nog zijn die ouderwetse doppen waarbij je de aders eerst in elkaar draait en dan de dop erop draait, maar ik ben bang dat die niet meer verkrijgbaar zijn.
Maar eigenlijk zou ik niet graag een las maken in een kabel waar uren lang 16 (of 32) ampere doorheen gaat. Ik krijg toch het gevoel dat die las een punt met relatief hogere weerstand is en dat daar de temperatuur (weer: relatief) het hoogste zal zijn. Het zal best goedgekeurd zijn, maar het zou mij onrustig maken. Die paar meter die er al ligt (3 meter zei je toch?) kunnen je ook de kop niet kosten. Ik heb mijn kabel ook tot in de groepenkast als YMVK-as uitgevoerd, ondanks dat de eerste (vanaf de groepenkast gerekend) 5 meter binnen liggen.

[...]

Aljeblieft :+
Een kabel YMvKas 4x4 kan prima op een YMvK 5x4 worden aangesloten. De litze in de YMvKas heeft een gelijke doorsnede als de fase dus 4mm2 in dit geval! Een las zou ik maken met een lasklem en niet met die lipjes erop, overigens zijn draai lasdoppen nog prima verkrijgbaar! Een 4mm2 is overigens meer dan voldoende, zoveel verliezen ga je niet krijgen over dat korte stukje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Psycho_Mantis
  • Nu online

Psycho_Mantis

Wow. So Amaze.

Ik gebruik hem met Tibber en de Pulse dongle. Maar er zijn soms wel eens storingen dat de loadbalancing niet goed werkt. Hij blijft dan juist op volle kracht laden ipv dat hij naar 6A gaat. Of hij gaat juist niet meer naar volle kracht na een bak koffie zetten.
Al deze problemen zijn momenteel wel verholpen door Tibber support.

Verder dus wel tevreden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alekz87
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 08:04
ASS-Ware schreef op zondag 30 maart 2025 @ 22:04:
[...]

Nee, geen pas, gewoon inprikken en laden.
Misschien stomme vraag. Maar hoe werkt dat als je op vakantie bent bijvoorbeeld. Kan je zo’n laadsysteem dan blokkeren? Stel m’n buurman wil illegaal stroom van mij tappen ;)

iPhone 3G, Samsung Galaxy S2, HTC One M7, HTC One M8, Samsung Note 4, Samsung Galaxy S7 Edge, Oneplus 3T, iPhone X, Apple Watch Series 2, Apple Watch Series 6, iPhone 12 Pro, iPhone 14 Pro, iPhone 16 Pro, Apple Watch Series 10.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• incomer
  • Registratie: Juli 2010
  • Nu online
Onlangs verhuist, en na veel gelezen te hebben de keuze gemaakt voor de Peblar paal (die ondersteund alles wat we nodig hebben) .

Nou kon de levernacier nog niet helemaal een duidelijk antwoord geven dus wellicht dat hier ervaringsdeskundige zitten. Het gaat bij mij om een lease auto die met een laadpas van de zaak geladen dient te worden.

Kan ik nu met de home af, of moet ik de home plus hebben? Als ik de site van peblar lees en de aanbieders online zou de home ook backoffice ondersteuning moeten hebben, en dus de declaratie per laadsessie moeten kunnen. Maar de levernacier geeft aan dat het dan de home plus moet worden (ivm de MID meter, maar die is zover ik weet niet verplicht) .

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Psycho_Mantis
  • Nu online

Psycho_Mantis

Wow. So Amaze.

Alekz87 schreef op maandag 31 maart 2025 @ 11:31:
[...]

Misschien stomme vraag. Maar hoe werkt dat als je op vakantie bent bijvoorbeeld. Kan je zo’n laadsysteem dan blokkeren? Stel m’n buurman wil illegaal stroom van mij tappen ;)
In de Easee app kan je de laadpaal geheel uitzetten.
Bovendien krijg je een push-notificatie zodra er een laadsessie start. Dus dat is geen probleem.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

Rick2506 schreef op maandag 31 maart 2025 @ 11:26:
[...]
Een kabel YMvKas 4x4 kan prima op een YMvK 5x4 worden aangesloten. De litze in de YMvKas heeft een gelijke doorsnede als de fase dus 4mm2 in dit geval!
Ja, het kan en mag wel, maar ik zou het niet aanraden, was mijn betoog.
Een las zou ik maken met een lasklem en niet met die lipjes erop, overigens zijn draai lasdoppen nog prima verkrijgbaar!
Oh! Ik kom ze nergens meer tegen, dus dacht dat die er niet meer waren.
Weer wat geleerd.
Een 4mm2 is overigens meer dan voldoende, zoveel verliezen ga je niet krijgen over dat korte stukje.
Hmm, 26 meter zou ik geen kort stukje noemen. Vandaar dat ik in dat geval 6 mm² zou aanraden.

<John O`Mill>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

[...]

Behalve dat je 'm via de app uit kunt zetten, zoals ik hierboven lees, kun je natuurlijk in de groepenkast gewoon de zekering uit zetten.

En verder is het de vraag of iemand dit werkelijk gaat doen. Dan staat diens auto langdurig op jouw oprit, wat toch meestal wel opvalt.
En de schade is erg beperkt als er een keer misbruik van gemaakt wordt. Ik zou het in elk geval er niet op wagen betrapt te worden bij en actie die me misschien twee tientjes op gaat leveren? 8)7

<John O`Mill>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skix_Aces
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 15-09 17:08
Hippe Lip schreef op maandag 31 maart 2025 @ 11:44:
En verder is het de vraag of iemand dit werkelijk gaat doen. Dan staat diens auto langdurig op jouw oprit, wat toch meestal wel opvalt.
En de schade is erg beperkt als er een keer misbruik van gemaakt wordt. Ik zou het in elk geval er niet op wagen betrapt te worden bij en actie die me misschien twee tientjes op gaat leveren? 8)7
Het zou je verbazen 8)7

Laden op privé terrein zonder vragen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

@Skix_Aces Hier is toch echt sprake van een andere situatie. In de situatie die je aanhaalt is sprake van een laadpaal die als openbaar is aangemeld en waar iedereen met een laadpas gebruik van kan maken en daarvoor dus ook betaalt.

@Alekz87 had het over illegaal aftappen en dat is toch echt wat anders…

Je zou nog een bordje ‘Verboden toegang voor onbevoegden’ aan het beging van je oprit kunnen zetten. Dan is het sowieso verboden terrein voor mensen aan wie je geen toegang hebt gegeven.

[ Voor 15% gewijzigd door Hippe Lip op 31-03-2025 13:13 ]

<John O`Mill>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• macfocus
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 11-09 22:32

Ik ben een WL tevreden gebruiker van de Eassee Charge Light.
Situatie:
- 3-fasen/25A
- Laden op 11KW (Kia EV6)
- Homewizard P1
- Actieve P1 splitter
- Eassee Equalizer
- E-flux backoffice voor zakelijk verrekening
- Zonnepanelen
- GEEN automatisch laden op zonnestroom
- Dynamisch stroom contract

Let op:
De Easee kan niet én een back-office én dynamisch zonnestroomladen. Dat ligt erin dat ze maar 1 "operator" tegelijkertijd ondersteunen.

Dit is info van een jaar oud, dus check even indien voor jou van toepassing.

Verder een prima paal.
Ik heb een enkele keer gehad dat de loadbalancing te voorzichtig was (en de auto dus niet optimaal laadde), maar dat waren incidenten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ruimzicht
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 15-09 11:54
[...]
Maar hoe werkt dat als je op vakantie bent bijvoorbeeld. Kan je zo’n laadsysteem dan blokkeren? Stel m’n buurman wil illegaal stroom van mij tappen ;)
Mijn (Wallbox) laadpunt gaat automatisch op slot zodra mijn auto de oprit af rijdt. Home Assistant regelt dat, maar dat gaat misschien wat ver. De andere hier genoemde oplossingen zijn wat laagdrempeliger.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Independent
  • Registratie: Februari 2025
  • Laatst online: 18-04 18:42
[...]

In de software blokkeren of gewoon van de stroom halen. :)

Maar alle buren met een EV hebben hier hun eigen laadpaal.
Ze dienen dus niet uit te wijken naar andere buren met een laadpaal. :+
Dat zou financieel in hun eigen nadeel zijn. :)

[ Voor 19% gewijzigd door Independent op 31-03-2025 14:40 ]

PV 5 kWp AC Fronius 5.0 en 10 kWp DC Victron RS 450/200 Z0 - 35°. Opslag 31 kWh/48 V + 74 kWh BEV. Ontladen Fronius 5.0/2 x MPII 5 kVA/1x Quatro II 5 kVA. Centrale aansturing Victron Cerbo GX - Fronius Sunspec. Alfen Eve Single Pro 3PH Cable. BE-situatie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Independent
Hippe Lip schreef op maandag 31 maart 2025 @ 11:44:
[...]
Dat zou me ook verbazen.
Je moet al een EV met een redelijk grote accu hebben die dan ook nog eens bijna leeg is om 20 € laadkosten bij elkaar te sprokkelen aan een thuislaadpaal. :)

Afhankelijk op welk vermogen je laadpaal afsluit (hier is dat bv. op 1,4 kW) ben je dan ook wel een tijdje bezig om dat ongemerkt bij elkaar te sprokkelen.
Wanneer je zoveel tijd ongezien aan een woning kan doorbrengen waar de bewoners langdurig niet thuis zijn zijn er wel andere verleidingen waar je dan op een veel kortere tijd 20€ kan bijeen graaien.

[ Voor 26% gewijzigd door Independent op 31-03-2025 14:47 ]

PV 5 kWp AC Fronius 5.0 en 10 kWp DC Victron RS 450/200 Z0 - 35°. Opslag 31 kWh/48 V + 74 kWh BEV. Ontladen Fronius 5.0/2 x MPII 5 kVA/1x Quatro II 5 kVA. Centrale aansturing Victron Cerbo GX - Fronius Sunspec. Alfen Eve Single Pro 3PH Cable. BE-situatie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bert pit
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 23:49

bert pit

asdasd

Ik heb Easee home (2 jaar oud) en vergelijkbaar met de jouwe. Ik heb ook een een equalizer. Die heb ik er tussenuit gehaald omdat deze het laadproces verstoorde. Hij kan niet terugschakelen van 1 naar 3 fasen.

Aangezien ik dynamische energie heb en dus in korte tijd van de goedkope uren gebruik wil maken is dat voor mij een show stopper. Zodra er geladen werd en er een elektrisch apparaat werd aangezet werd de fase waarop dat apparaat stond uitgeschakeld. En hoewel er per fase voldoende capaciteit was, ging die fase toch uit en kwam deze er niet meer bij.

Het staat ook in de handleiding, het werkt niet goed. Zonder equalizer wekt de unit prima. Ook een goede app.

Tijdens het lezen van deze zin, wordt wereldwijd circa 1.000.000 liter olie verstookt. Dus niet 2X lezen hè.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZeeEzel
  • Registratie: Maart 2025
  • Laatst online: 15-09 13:59
Heeft iemand ervaring met de zakelijke tak van de leasemaatschappij van Van Mossel? Hoe werken hun qua zakelijke verrekening door belasten via werkgever, eigen portal? Of ondersteunen ze ook e-flux. Zelf zijn ze namelijk niet te bereiken 😅

Skoda Elroq BE60

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASS-Ware
[...]

In mijn geval moet men dan het hek forceren en daarna de garagedeur om bij de lader te komen, die kans acht ik niet heel groot.
Maar ik kan ook de groepenschakelaar voor de laadpaal uit zetten in de meterkast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• justice strike
  • Laatst online: 08-08 09:26
ik zit met een probleempje met een TWC gen2. Sinds gister stopt de tesla met laden midden op de dag. Het is zojuist weer gebeurd.

de foutmelding is steeds anders maar het hangt tussen
  1. check for debris (vreemde melding, want de plug is dan vaak al meerdere uren ingeplugged)
  2. handle too hot, (ook een vreemde melding, aangezien de handle helemaal niet heet aanvoelt)
het lichtje op de tesla is soms rood en soms wit. Gister was het probleem dat hij wit was en als je de plug opnieuw erin zet wil hij niet locken. Vandaag wil hij wel locken maar is het lampje rood.

Als ik het stroom eraf haal (of reset doe) dan werkt alles weer naar behoren. Gister was alles goed de gehele nacht door (maar hij was niet aan het laden). Vandaag was hij na 10 minuutjes er weer klaar mee.

De charger is op 3 fase aangesloten en ik heb een model 3 dus 11kw is het max wat deze auto kan trekken.

Heeft iemand dit meegemaakt? Ik heb overigens de mobile connector er nu op zitten en die werkt wel gewoon naar behoren. Dat lijkt dus een probleem met de auto uit te sluiten.

[ Voor 7% gewijzigd door justice strike op 01-04-2025 12:49 ]

U can call me sir.... or justice as long as u bow down ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _eLMo_
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

Tevreden mee, maar 1 opmerking eigenlijk: https://feedback.easee.com/b/features/local-apis/

SFPC - Motorrijder - EV - PV - L/L WP - Steun de TET!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 07:30
Nog iets anders Easee is ongeschikt voor zonneladen voor huishoudens die op meer dan 1 fase terugleveren omdat hij maar naar 1 fase kijkt en dus niet de som van de 3 fasen neemt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mirabis
  • Registratie: Juli 2013
  • Niet online
ASW1 schreef op dinsdag 1 april 2025 @ 13:19:
Nog iets anders Easee is ongeschikt voor zonneladen voor huishoudens die op meer dan 1 fase terugleveren omdat hij maar naar 1 fase kijkt en dus niet de som van de 3 fasen neemt.
Ligt mijns inziens wat genuanceerder dan dat je het nu overbrengt:
https://support.easee.com...en-met-overtollige-stroom

1 fase laden = min. 6A op willekeurige fase
3 fase laden = min. 6A op L1, L2 & L3 (en neemt dan laagste A van alle fases vanaf dat startpunt)

[ Voor 14% gewijzigd door Mirabis op 01-04-2025 14:18 ]

1x Venus-E v153 +LilyGo HA, CT003 V117 | 5040Wp ZO + 4200Wp NW | Tibber, 3x25A, Easee Charge Lite | EV 98kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• justice strike
  • Laatst online: 08-08 09:26
justice strike schreef op dinsdag 1 april 2025 @ 12:48:
ik zit met een probleempje met een TWC gen2. Sinds gister stopt de tesla met laden midden op de dag. Het is zojuist weer gebeurd.

de foutmelding is steeds anders maar het hangt tussen
  1. check for debris (vreemde melding, want de plug is dan vaak al meerdere uren ingeplugged)
  2. handle too hot, (ook een vreemde melding, aangezien de handle helemaal niet heet aanvoelt)
het lichtje op de tesla is soms rood en soms wit. Gister was het probleem dat hij wit was en als je de plug opnieuw erin zet wil hij niet locken. Vandaag wil hij wel locken maar is het lampje rood.

Als ik het stroom eraf haal (of reset doe) dan werkt alles weer naar behoren. Gister was alles goed de gehele nacht door (maar hij was niet aan het laden). Vandaag was hij na 10 minuutjes er weer klaar mee.

De charger is op 3 fase aangesloten en ik heb een model 3 dus 11kw is het max wat deze auto kan trekken.

Heeft iemand dit meegemaakt? Ik heb overigens de mobile connector er nu op zitten en die werkt wel gewoon naar behoren. Dat lijkt dus een probleem met de auto uit te sluiten.
Nog om even wat meer aanvulling te geven hierover. De foutmeldingen die ik in de auto zie zijn overigens:
  • cc_a013
  • bms_a063
  • cp_a035
  • cp_a054
  • cc_a010
Ook natuurlijk gezocht wat anderen hierop hebben gevonden. Afgezien van het schoomaken van de stekker (dat heb ik gister even gedaan) geen concrete antwoorden gevonden.

Tesla ook net aan de lijn gehad... eigenlijk gingen ze vrij simpel over op, hij is kapot, waarschijnlijk de temperatuur sensor, je hebt een nieuwe nodig, zonder enig troubleshooten. Dat zou wel heel zuur zijn.

[ Voor 11% gewijzigd door justice strike op 01-04-2025 15:00 ]

U can call me sir.... or justice as long as u bow down ;)

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• ASW1
Mirabis schreef op dinsdag 1 april 2025 @ 14:17:
[...]

Ligt mijns inziens wat genuanceerder dan dat je het nu overbrengt:
https://support.easee.com...en-met-overtollige-stroom

1 fase laden = min. 6A op willekeurige fase
3 fase laden = min. 6A op L1, L2 & L3 (en neemt dan laagste A van alle fases vanaf dat startpunt)
3-fasen bij PV laden is echt dramatisch slecht geïmplementeerd door Easee.
Omdat het op het eerste gezicht misschien wel ok lijkt wat voorbeelden hoe dit in de praktijk uitspeelt

Voorbeeld A

-3 fasen omvormer, teruglevering 5A (of minder) op alle 3 de fasen.
Wat er zou moeten gebeuren: 15A PV laden op 1 fase.
Wat er gebeurt: niets, want 6A wordt op geen van de 3 fasen gehaald.
De auto wordt niet geladen en 15A PV wordt op het net ingevoed.

Voorbeeld B
-1 fase omvormer, 6A op teruglevering op fase 1, op fase 2 en 3 afname van 4A elk.
Wat er zou moeten gebeuren: niets want het totaal van de fasen is een afname van het net van 2A.
Wat er gebeurt: Easee gaat op 6A "PV laden" en trekt dus nog 6A extra uit het net.

Voorbeeld C
-Oost/west PV opstelling met 2 omvormers op 2 verschillende fasen.
1 omvormer levert 5A, de andere 6A.
Wat er zou moeten gebeuren: PV laden met 11A.
Wat er gebeurt: Easee laadt maar met 6A en de overige 5A gaat het net in ipv in de auto.

Kortom, Easee snapt niet hoe met het totaal van de som van 3 fasen omgegaan moet worden en kijkt alleen naar iedere fase apart, alsof het 3 losse aansluitingen zijn. PV laden gaat daardoor heel vaak mis en doet niet wat je ervan zou verwachten.

[ Voor 5% gewijzigd door ASW1 op 01-04-2025 15:20 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ASS-Ware
Ik heb de Easee ingesteld om max 6A per fase uit het net te trekken en alleen te laden tussen 10:00 en 18:00.
Energie uit het net wordt wordt automatisch vervangen door energie uit de panelen, als die wat opwekken, en als de panelen meer dan 6A per fase opwekken, dan wordt er met meer geladen en wordt er niets uit het net getrokken.
Resultaat is 0 terugleveren, met een nadeel dat laden zo uren kan duren, maar ik hoef niet elke dag weg met de auto.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bomberman71
amvolleb schreef op zondag 30 maart 2025 @ 18:14:
[...]

Ik heb een Easee lader en ben er zeer tevreden mee. Load Balancing en laden op overschot van de zonnepanelen (via de Equalizer op P1) werkt prima. Ik heb inmiddels bij 3 anderen ook deze laadpaal geïnstalleerd, en die zijn ook allemaal tevreden. De installatie is ook erg simpel, prima zelf te doen als je een beetje handig bent.
Verder heeft de Easee en prima app en zeer goed gedocumenteerde API (met code voorbeelden) en er is ook een goede integratie met Home Assistant (via HACS) en Homey.
Eigenlijk geen antwoord op je vraag want ik ben dus wel tevreden :)
Dank u, EN de andere reageerders op mijn vraag ook, voor de duidelijke uitleg.
Geeft mij een goed gevoel mbt dit type lader en het maakt mijn zoektocht een stuk makkelijker.

Ben geen electro monteur maar wel handig en zal het zelf grotendeels aanleggen en denk dat ik het laatste stuke door een monteur laten doen.

Enig advies mbt de electra kabel ? Ga door de muur naar buiten, onder het tegelwerk (50 cm ofzo) en dan weer omhoog op de juiste plaats.

Zag ook dat je de laadkabel vast kan zetten in de charger en er een laadstation met 'vaste' kabel van kan maken. Hebben jullie dat ook gedaan?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ASW1
ASS-Ware schreef op dinsdag 1 april 2025 @ 15:59:
Ik heb de Easee ingesteld om max 6A per fase uit het net te trekken en alleen te laden tussen 10:00 en 18:00.
Energie uit het net wordt wordt automatisch vervangen door energie uit de panelen, als die wat opwekken, en als de panelen meer dan 6A per fase opwekken, dan wordt er met meer geladen en wordt er niets uit het net getrokken.
Resultaat is 0 terugleveren, met een nadeel dat laden zo uren kan duren, maar ik hoef niet elke dag weg met de auto.
Dat is natuurlijk prima, maar het doet niets af aan het feit dat Easee het laden op PV niet voor elkaar heeft.
Als je een lader zoekt met een PV functie voor je 3 fasen aansluiting dan valt Easee gewoon af, ze hebben wel een functie die er wat op lijkt maar die doet niet wat het zou moeten doen.
Zat andere merken laders te koop waar overschotladen op 3 fasen wel goed geïmplementeerd is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASS-Ware
ASW1 schreef op dinsdag 1 april 2025 @ 17:50:
[...]

Dat is natuurlijk prima, maar het doet niets af aan het feit dat Easee het laden op PV niet voor elkaar heeft.
Als je een lader zoekt met een PV functie voor je 3 fasen aansluiting dan valt Easee gewoon af, ze hebben wel een functie die er wat op lijkt maar die doet niet wat het zou moeten doen.
Zat andere merken laders te koop waar overschotladen op 3 fasen wel goed geïmplementeerd is.
Er staat beta bij de surplus functie, komt vast goed.
Bovendien zou ik niet graag steeds dat relais willen belasten bij zon/wolk/zon/wolk, elke keer een klik uit het relais is extra slijtage.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASW1
ASS-Ware schreef op dinsdag 1 april 2025 @ 18:09:
[...]

Ik hoop dat ze het voor 2027 in orde kunnen maken, anders komt er een andere lader hier.
Bovendien zou ik niet graag steeds dat relais willen belasten bij zon/wolk/zon/wolk, elke keer een klik uit het relais is extra slijtage.
Als andere A-merken laders dit aanbieden dan moet Easee dit ook zonder problemen kunnen lijkt me.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASS-Ware
ASW1 schreef op dinsdag 1 april 2025 @ 18:13:
[...]

Ik hoop dat ze het voor 2027 in orde kunnen maken, anders komt er een andere lader hier.

[...]

Als andere A-merken laders dit aanbieden dan moet Easee dit ook zonder problemen kunnen lijkt me.
Klopt, en er gaan er ook zat stuk om exact die reden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DonJuape
  • Registratie: Juni 2007
  • Niet online

DonJuape

Trust me, I'm an engineer!

ASS-Ware schreef op dinsdag 1 april 2025 @ 18:21:
[...]

Waar haal je dat vandaan?

Hyundai Inster Pulse Winterpack, Zappi V2 3-fasen, 7400 Wp PV SolarEdge 1-fase, WP L/W 1-fase

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

ASS-Ware schreef op dinsdag 1 april 2025 @ 18:09:
[...]

En ik wil graag op 1 fase zonnestroomoverschot laden en dan later weer naar 3 fase vol vermogen. Dat kan de Eassee ook niet.
Verder is de Eassee al jaren zo en ik geloof niet dat ze dat nog gaan oplossen.
Wel een super makkelijk te installeren lader trouwens.

[ Voor 13% gewijzigd door DonJuape op 01-04-2025 18:30 ]

Hyundai Inster Pulse Winterpack, Zappi V2 3-fasen, 7400 Wp PV SolarEdge 1-fase, WP L/W 1-fase

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• macfocus
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 11-09 22:32
Bomberman71 schreef op dinsdag 1 april 2025 @ 17:48:
[...]

P

Enig advies mbt de electra kabel ? Ga door de muur naar buiten, onder het tegelwerk (50 cm ofzo) en dan weer omhoog op de juiste plaats.

Zag ook dat je de laadkabel vast kan zetten in de charger en er een laadstation met 'vaste' kabel van kan maken. Hebben jullie dat ook gedaan?
Neem dik genoeg. Minimaal 5 x 4 mm2 en indien mogelijk 5x6mm2.
Als je de grond ingaat wel grondkabel gebruiken.

Voor je 2e vraag; ja, dat doe ik. Wel (maar dat geldt voor elke kabel), het losse eind naar beneden laten hangen ivm regen etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASS-Ware
DonJuape schreef op dinsdag 1 april 2025 @ 18:24:
[...]

Waar haal je dat vandaan?
Ervaringen van andere EV rijders.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• amvolleb
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 08:26
Bomberman71 schreef op dinsdag 1 april 2025 @ 17:48:
[...]

Dank u, EN de andere reageerders op mijn vraag ook, voor de duidelijke uitleg.
Geeft mij een goed gevoel mbt dit type lader en het maakt mijn zoektocht een stuk makkelijker.

Ben geen electro monteur maar wel handig en zal het zelf grotendeels aanleggen en denk dat ik het laatste stuke door een monteur laten doen.

Ik heb de grondkabel ook zo aangelegd en gewoon een 2.5mm2 5 aderige grondkabel gebruikt over een afstand van ongeveer 15 meter. De spanningval is ong. 5 volt bij mij.

Je kan de laadkabel inderdaad vast zetten in de lader en er zo een laadstation met vaste kabel van maken. Dat doe ik ook, ik haal eigenlijk alleen die kabel los voor vakantie.

2x MTVenus V153 5.12, CT003 V117 + 40ZP SolarEdge (NO+ZW) 13300Wp + Panasonic 16kW T-CAP + Easee EV charger

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ASW1
ASS-Ware schreef op dinsdag 1 april 2025 @ 18:21:
[...]

Als je niet wilt dat dat relais vaak schakelt dan is er meestal wel zo'n semi-PV optie waarbij ongeacht het overschot er altijd met 6A geladen wordt, en als er meer overschot dan dat is dan gaat de laadstroom navenant omhoog.
Easee beweert dat ook te kunnen, maar dat gaat niet goed bij 3 fasen omdat ze de hoeveelheid overschot foutief bepalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tukker999
  • Registratie: Oktober 2024
  • Laatst online: 00:37
Iedere 5 seconden?
Is 1x per minuut niet voldoende dan?
Wil je het laatste druppeltje zonne-energie uit je installatie halen?
Bekijk het iets breder, overzie het geheel.
Als je echt meer uit je zonne-energie wilt halen is het verstandig te kijken wat je doet met de energie beneden de 6A (de bulk) van wat er dagelijks binnenkomt.
Probeer dat te gebruiken in het huishouden.
Bespaar je veel meer mee.
Die auto is bovendien soms niet thuis als de zon schijnt of soms is de accu vol. Ook daar kan je misschein wat aan doen.

22,29 kWh/100km Spritmonitor werkelijk verbruik

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gerardus1956
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 22:03
tukker999 schreef op dinsdag 1 april 2025 @ 21:19:
[...]

Iedere 5 seconden?
Als je echt meer uit je zonne-energie wilt halen is het verstandig te kijken wat je doet met de energie beneden de 6A (de bulk) van wat er dagelijks binnenkomt.
Die auto is bovendien soms niet thuis als de zon schijnt of soms is de accu vol. Ook daar kan je misschein wat aan doen.
Ik zit mij ook altijd te verbazen dat velen op zonnestroom willen laden. Met 6 A laden geeft een slecht rendement. Onder de 6A schakelt het relais uit. Vind niet iedere autoaccu even leuk.
Waarom neem je niet gelijk een dynamisch contract en ga snel laden op de goedkoopste uren. De dure uren stoom verkoop je voor een leuke prijs. Bijkomend voordeel: je hebt maar een simpele, goedkope lader nodig.

EV:VW ID3 - PV:15 x 295Wp - Laadpaal: EVhub 22 kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASS-Ware
ASW1 schreef op dinsdag 1 april 2025 @ 20:58:
[...]

Als je niet wilt dat dat relais vaak schakelt dan is er meestal wel zo'n semi-PV optie waarbij ongeacht het overschot er altijd met 6A geladen wordt, en als er meer overschot dan dat is dan gaat de laadstroom navenant omhoog.
Dat beschreef ik vanmiddag 😏

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASS-Ware
Gerardus1956 schreef op dinsdag 1 april 2025 @ 22:31:
[...]

Ik zit mij ook altijd te verbazen dat velen op zonnestroom willen laden. Met 6 A laden geeft een slecht rendement.
Dat is niet altijd waar.
Ik heb eerder mijn testresultaten gedeeld met 6A laden en met 16A.
Gekeken hoeveel er geladen moest worden en dat vergeleken met de MID goedgekeurde kWh meter, de cijfers van de laadpaal en die van de auto.
Nagenoeg geen verschillen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerardus1956
ASS-Ware schreef op dinsdag 1 april 2025 @ 22:54:
[...]

Dat is niet altijd waar.
Gekeken hoeveel er geladen moest worden en dat vergeleken met de MID goedgekeurde kWh meter, de cijfers van de laadpaal en die van de auto.
Dat is natuurlijk geheel afhankelijk van de auto. En je hebt het over 1 fase laden. Hoe gaat dat met 3 x 16 A in verhouding met 1 x 6 A. Dan ontstaan er gegarandeerd wel grotere verschillen op je MID kWh meter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _eLMo_
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
[...]

Iedere 5 seconden?
Volgens lees je er langs heen, voor loadbalancing wil je elke 5 seconden schakelen, liever nog sneller, heeft weinig met zon te maken.

Het gaat erom dat alles via de cloud api moet, en die niet altijd betrouwbaar is, plus de vraag is hoe lang je paal gesupport blijft. En lokale api is een mooie oplossing daar voor.

SFPC - Motorrijder - EV - PV - L/L WP - Steun de TET!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

ASW1 schreef op dinsdag 1 april 2025 @ 15:12:
[...]

3-fasen bij PV laden is echt dramatisch slecht geïmplementeerd door Easee.
Omdat het op het eerste gezicht misschien wel ok lijkt wat voorbeelden hoe dit in de praktijk uitspeelt

[…]
@ASW1 Bedoel je mss EV laden ipv PV laden? :+

<John O`Mill>

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

amvolleb schreef op dinsdag 1 april 2025 @ 20:18:
[...]
Ik heb de grondkabel ook zo aangelegd en gewoon een 2.5mm2 5 aderige grondkabel gebruikt over een afstand van ongeveer 15 meter. De spanningval is ong. 5 volt bij mij.
@amvolleb Dat is dan een duidelijk voorbeeld waarom je beter een dikkere kabel kunt gebruiken. Theoretisch kan dit, technisch mag dit, maar je hebt nu wel flinke verliezen.

P = U x I = 5V x 16A = 80W verlies per fase. Dus al die uren dat je auto staat te laden stook je je kabel warm met 3 x 80 = 240W.

Das toch een beetje jammer… :?

<John O`Mill>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASS-Ware
Gerardus1956 schreef op dinsdag 1 april 2025 @ 23:04:
[...]

Dat is natuurlijk geheel afhankelijk van de auto. En je hebt het over 1 fase laden. Hoe gaat dat met 3 x 16 A in verhouding met 1 x 6 A. Dan ontstaan er gegarandeerd wel grotere verschillen op je MID kWh meter.
Nee, ik had het over 3 fasen laden, ik heb thuis nog nooit op 1 fase geladen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HDoc
  • Laatst online: 27-08 09:14
Roland_EM25 schreef op zondag 30 maart 2025 @ 14:04:
Over een aantal weken staat er bij ons op de oprit een Kia EV3, en dus moet er een laadpaal komen.
Heb zelf eigenlijk de zelfde situatie.
  1. Een Zaptec Go op buitenshuis
  2. De Zaptec Sense op een splitter aan de energiemeter
  3. Zaptec Sense via Wifi aangesloten op de Zaptec Go
Het werkt bij mij allemaal prima. Ik ben tevreden met de Zaptec Go. Punt van aandacht is wel om een actieve splitter te gebruiken om storingen door te krappe voeding van meerdere dongels te voorkomen.

Overigens laat ik de Zaptec Go uiteindelijk niet door de Zaptec Sense aansturen maar door mijn Tibber app.

[ Voor 7% gewijzigd door HDoc op 02-04-2025 14:14 ]

De avatar is een echte foto..

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Hier nu offertes voor laten installeren van:
Sigenergy
Alfen Single S
Zaptec Go 2
SolarEdge wel steeds bediscussieerd, maar vanwege beperkt slimme aansturing en de prijs steeds als B-keus bestempeld, bovendien haal je niet het DC voordeel eruit. De DC laders (ook van andere merken) zijn nog vele malen duurder.

Allen gebaseerd op 11kW AC laden, Loadbalancing en 1 fase/3fase switch

-Nadeel is dat de Zaptec alleen 1/3fase switch kan doen vanuit eigen software, en niet vanuit EVCC.
- SigEnergy wordt in geheel niet genoemd bij zowel EVCC en de dynamische tarieven aanbieders als Tibber, Frank en Zonneplan, maar die heeft wel weer zelf software waar je de dynamische tarieven in kunt stoppen. Die software lijkt slimmer dan de meeste andere (waaronder die van SolarEdge.
- Alfen Eve wordt bij EVCC wel genoemd en heeft 1fase/3fase switch ook aanstuurbaar vanuit EVCC, maar ook vanuit eigen software. Helaas wat software-update dingetjes in het topic daar.

Uiteraard is de Zaptec de goedkoopste, en SigEnergy en Alfen bijna even duur.

Vanwege EVCC vermelding van 1fase/3fase en mA aansturing, neig ik nu naar de Alfen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Masuchievo
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 15-09 15:33

Masuchievo

Cpt. Average

Kodess schreef op maandag 31 maart 2025 @ 09:53:
[...]

Zoals ZeRoc00l al zegt dit is vrij duidelijk gewoon de Jedlix app met een reskin van Hyundai erover.
Die smart percentage wordt op de waarde van de auto gebasserd. Alsin, vaak kan je in de auto ook een 'eco' of smart charge percentage zetten.

bv mijn Enyaq staat op default 80% laden, in de jedlix app zet ik hem soms op 100%, dan laad ie tot 100%. De volgende keer is het weer 80 omdat de auto dat graag wilt. Zet ik de auto aan de paal en zet ik in de auto het percentage op 90%, dan zie ik dat daarna ook in de jedlix app.
Jij en @ZeRoC00L hebben gelijk. Aangepast en werkt als gewenst!

Dank voor de tip.

Te weinig geld voor alle gadgets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperBart
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 07:42
ASS-Ware schreef op dinsdag 1 april 2025 @ 22:51:
[...]

Dat beschreef ik vanmiddag 😏
[...]

Iedere 5 seconden?
ASS-Ware schreef op dinsdag 1 april 2025 @ 22:54:
[...]

Dat is niet altijd waar.
[...]

Ik zit mij ook altijd te verbazen dat velen op zonnestroom willen laden. Met 6 A laden geeft een slecht rendement. Onder de 6A schakelt het relais uit. Vind niet iedere autoaccu even leuk.
Waarom neem je niet gelijk een dynamisch contract en ga snel laden op de goedkoopste uren. De dure uren stoom verkoop je voor een leuke prijs. Bijkomend voordeel: je hebt maar een simpele, goedkope lader nodig.
Dat kan ik eigenlijk prima uitleggen hoor.

Zelfs al zijn er x aantal procenten verlies, vanaf het moment dat er hier 300W aan PV overschot is gaat de de lader aan. Plat gesteld omdat ik het "vertik" aan 2 cent te leveren. Met 30 cent voor een kWh afname en 2 cent voor een kWh injectie kom je op een gemiddelde kWh prijs uit van 24 cent, en bij iedere extra straaltje zonneschijn gaat dat getal ZWAAR omlaag als je het moet afleggen op het injectietarief. Belastingtechnisch vind ik uiteraard dat een PV installatie beschouwd moet worden binnen de investeringscontext waar ze op dat moment tegen gedaan is, mat andere woorden: een kWh uit PV of uit het net zijn naar mijn bescheiden mening kostentechnisch gelijk.

Combineer dit dan eventueel met een werkgever die zowel de net-kWh als de PV-kWh vergoedt tegen hetzelfde (correcte!) tarief en dan is het helemaal te begrijpen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Independent
Of dat verbazend is of niet hangt van je eigen situatie af.
Ik laad bv. al de hele maand maart uitsluitend op zonnestroom en dit van 1,4 tot 5 kW.
Op 1,4 kW zit ik dan rond de 30% verliezen en rond de 5 kW nog rond de 12%.
Maar het is een bedrijfswagen. De "verliezen" gebeuren NA de MID meter in de laadpaal en worden dus gewoon mee vergoed.
Wanneer ik indirect ga laden zijn de gecumuleerde verliezen nog veel hoger. Tot 50%.
Maar 50% van 31 cent/kWh is nog altijd meer dan 100% van 2 cent/kwh. :)

Onder 6A PV stroom schakelt het relais hier ook niet uit want de laadpaal staat zo ingesteld dat wanneer er minder dan 6A uit PV stroom geleverd kan worden dit dan uit de thuisaccu gehaald moet worden.
Blijft dus gewoon doorladen tijdens een wolkje voor de zon.

Prijs van de lader was hier ook geen punt gezien geplaatst op kosten van de werkgever.

Andere situatie andere oplossingen.
Het zijn niet alleen Nederlanders welke goed kunnen rekenen. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OMX2000
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 08:01

OMX2000

By any means necessary...

Ik heb al geprobeerd te zoeken. Maar mijn zoek skills zijn mogelijk nie zo goed meer ;)

Ik heb hier een Tesla Wall charger gen 3. Die is nie heel “slim”. Maar je kunt via de Tesla app wel een overzicht uitdraaien met de laadsessies.

Nu vroeg ik me af of die bruikbaar is om te declareren bij je werkgever? Ik weet dat je ook een MID gecertificeerde kWh teller in je meterkast kunt hangen. Maar als ik die kosten (meter, installateur, onvoldoende ruimte momenteel in meterkast) kan vermijden is dat natuurlijk het fijnste.

Ik kan ook niet goed vinden of de belastingdienst eist dat je gebruik moet maken van een MID meter.

Iemand die hier een antwoord op heeft?

Dè developers podcast in je moerstaal : CodeKlets Podcast

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

OMX2000 schreef op woensdag 2 april 2025 @ 18:35:
Ik heb al geprobeerd te zoeken. Maar mijn zoek skills zijn mogelijk nie zo goed meer ;)

Ik heb hier een Tesla Wall charger gen 3. Die is nie heel “slim”. Maar je kunt via de Tesla app wel een overzicht uitdraaien met de laadsessies.

Nu vroeg ik me af of die bruikbaar is om te declareren bij je werkgever? Ik weet dat je ook een MID gecertificeerde kWh teller in je meterkast kunt hangen. Maar als ik die kosten (meter, installateur, onvoldoende ruimte momenteel in meterkast) kan vermijden is dat natuurlijk het fijnste.

Ik kan ook niet goed vinden of de belastingdienst eist dat je gebruik moet maken van een MID meter.

Iemand die hier een antwoord op heeft?
De belastingdienst eist niks. Ik kan bij mijn werkgever/LM declareren met een uitdraai. Declaratie doe ik in de MTC app en daar upload ik de uitdraai.
De meeste mensen proberen niet hun werkgever een poot uit te draaien (niet netjes en niet handig voor je arbeidsrelatie in the long run) dus e.e.a. gaat toch op basis van vertrouwen. Je moet in de app ook de km stand opgeven dus eventueel kunnen ze checken op excessief verbruik.

[ Voor 13% gewijzigd door DonJuape op 02-04-2025 19:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerardus1956
HyperBart schreef op woensdag 2 april 2025 @ 15:49:

[...]

Dat kan ik eigenlijk prima uitleggen hoor.

Zelfs al zijn er x aantal procenten verlies, vanaf het moment dat er hier 300W aan PV overschot is gaat de de lader aan. Plat gesteld omdat ik het "vertik" aan 2 cent te leveren. Met 30 cent voor een kWh afname en 2 cent voor een kWh injectie kom je op een gemiddelde kWh prijs uit van 24 cent, en bij iedere extra straaltje zonneschijn gaat dat getal ZWAAR omlaag als je het moet afleggen op het injectietarief. Belastingtechnisch vind ik uiteraard dat een PV installatie beschouwd moet worden binnen de investeringscontext waar ze op dat moment tegen gedaan is, mat andere woorden: een kWh uit PV of uit het net zijn naar mijn bescheiden mening kostentechnisch gelijk.

Combineer dit dan eventueel met een werkgever die zowel de net-kWh als de PV-kWh vergoedt tegen hetzelfde (correcte!) tarief en dan is het helemaal te begrijpen.
Tja, jij gaat met jouw berekening uit dat er geen andere contracten zijn dan vast. De toekomst zal zijn dat velen over enkele jaren naar dynamisch gaan. En zeker de mensen met een EV. Steeds meer mensen hebben er een hekel aan om bijna niets voor hun opgewekte stroom te krijgen. Zorg dat je de goedkoopste stroom in de auto gaat en verkoop de rest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OMX2000
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 08:01

OMX2000

By any means necessary...

Ik krijg net door dat het doelsaldo de stand in de eredivisie gaat bepalen 😋

Wrong topic...

[ Voor 13% gewijzigd door OMX2000 op 03-04-2025 02:33 ]

Dè developers podcast in je moerstaal : CodeKlets Podcast

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Independent
Gerardus1956 schreef op woensdag 2 april 2025 @ 21:15:
[...]
Zorg dat je de goedkoopste stroom in de auto gaat en verkoop de rest.
Bij een Belgische bedrijfsauto is dat gewoon dubbel op in een beweging. :)
Zoveel mogelijk eigen overproductie in de EV en erbovenop nog een kWh premie hoger dan de all in netkost. _/-\o_
Daar kan over de langere termijn geen dynamisch piektarief tegen op.

Als bezitter van BEV en thuisaccu betaal ik met een variabel contract voor stroomafname van het net iets van een 21 cent/kWh all in (vanuit PV momenteel aan een kost van 2 cent/kWh) maar krijg ik Q2-2025 voor iedere kWh geladen in de BEV - ongeacht het tijdstip - netto 32 cent/kWh.
Een goede reden om, ongeacht de laadsnelheid, iedere kW welke ik niet in de woning verbruik richting accu EV te sturen.
Gezien het huishouden nu al bijna volledig zelfvoorzienend is door de combinatie van opslag in Ev, thuisaccu en een dak vol PV kan het me nu en in de toekomst ook maar weinig boeien welk energiecontract de leveranciers nu en in de toekomst aanbieden en hoeveel kosten de netbeheerder en overheid daat als extra op wil heffen.

[ Voor 52% gewijzigd door Independent op 02-04-2025 23:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stephan 1975
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 15-09 11:13
Xeli schreef op zaterdag 15 maart 2025 @ 16:13:
We zijn aan het kijken naar een laadpaal. Ik zit nog een beetje te twijfelen wat te doen qua loadbalancing.

- Geen backoffice functionaliteit nodig.
- Ik wil het een en ander aan home-assistant gaan koppelen, Peblar Home (Plus?) heeft op het moment de voorkeur.
- Laadpaal zal bij de schuur komen, kabel lengte ~60m van de meterkast vandaan
- Er zal een kabelbuis richting de schuur worden aangelegd en daar wil ik ook direct internet naar de schuur langs laten lopen.

Nou heb ik volgens mij de keuze:
Zo'n loadbalancing kit (CT-spoelen?) en die in de buis mee laten gaan. Of het via homewizard gaan doen (iets goedkoper).

Zit er nog verschil in de twee opties qua functionaliteit / stabiliteit?
Wellicht wat laat als reactie. Vandaag toevallig de Eneco Connectric (Peblar) gekoppeld aan HA. Verbluffend eenvoudig. Inloggen met je gekregen credentials van Eneco op de paal (als wifi netwerk niet beschikbaar is ff paal uit en aan). Eenmaal ingelogd kun je de paal connectie laten maken met je eigen wifi SSID. Vervolgens in geavanceerd menu aanvinken wat je wilt. Ik heb gekozen voor REST API (maar MODBUS kan ook). Met de HA integratie ging het koppelen in 1x goed (https://www.home-assistant.io/integrations/peblar). Dit scheelt me toch weer wat eurotjes (geen aparte kWh meter meer nodig) want ik wilde het verbruik van de laadpaal weten. Ook leuk is dat je met de integratie de laadsnelheid kan beperken, of kan stoppen. En nog wat andere dingen. Je kunt ook op de webinterface van het apparaat ook wat instellingen aanpassen. Laden op alleen zonnestroom is niet mogelijk, maar ben je handig in HA dan kun je daarvoor zelf iets verzinnen. Volgens mij zijn er ook wel scripts of andere zaken reeds daarvoor in omloop.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Alekz87
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 08:04
Gister de Zaptec Go laten monteren.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/htAJ27sed74RaYNBI_CC3ydgWS8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FkVv5FesrykZuygNqDvHOy9N.jpg?f=fotoalbum_large

Installatie ging goed. App voor de eerste keer ook zonder enige issues kunnen koppelen. Erg onder de indruk van dit systeem dusver. Nog geen load balancing want is nog niet nodig op korte termijn.

iPhone 3G, Samsung Galaxy S2, HTC One M7, HTC One M8, Samsung Note 4, Samsung Galaxy S7 Edge, Oneplus 3T, iPhone X, Apple Watch Series 2, Apple Watch Series 6, iPhone 12 Pro, iPhone 14 Pro, iPhone 16 Pro, Apple Watch Series 10.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chromerzvh
  • Registratie: Juli 2023
  • Laatst online: 12-06 10:50
Hallo,

Ik heb sinds kort een Smappee Home charger geinstalleerd.
Voorheen was er een andere laadpaal geïnstalleerd door mijn vorige werkgever, maar deze heb ik zelf vervangen door de Smappee.

Deze is aangesloten op 3x230V (delta). Echter lijkt het er op dat mijn wagen (BMW i4) dit herkent als 3-fase laden en de amperage beperkt tot 3x16A. Echter gebruikt hij in de praktijk maar 1 fase, waardoor de laadsnelheid beperkt is tot 3.7Kw.

Is het een mogelijkheid dat ik de auto kan laten laden op 2 fasen (Ik vermoed van niet) of dat ik kan forceren dat maar één fase gebruikt wordt op 32A, om de laadsnelheid te verhogen naar 7Kw?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• johnwoo
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 22:59

johnwoo

3S-GTE

Aangenomen dat dit je auto is: https://ev-database.org/car/1252/BMW-i4-eDrive40
Zie ik daar staan dat hij driefasen AC laden tot 11kW ondersteunt. Dus 3x 16A. AutoWeek carbase meldt ook max. 11kW.

Je zal dan geen 7kW op 1 fase kunnen laden, maar slechts 3,7kW, wat je ook terugziet.
Om sneller te laden zal je op 3 fasen moeten laden. Dat moet de auto kunnen, en je laadpaal kennelijk ook, dus er zal ergens een configuratiewaarde op 1 fase staan. Waarschijnlijk in de laadpaal, niet de auto (want vziw kun je bij BMW enkel de amps aanpassen, niet de fasen; de auto pakt altijd alle beschikbare fasen, 1 of 3).

[Toevoeging] 1 fase op 32A zou ook impliceren dat je een verzwaarde huisaansluiting hebt. Los van of de auto 32A per fase kan laden (de i4 zo te zien niet), gok ik dat je gewoon 3x25A hebt, en je thuis sowieso niet met 32A kan laden (mogelijk wel hoger dan 16A, als de auto het zou ondersteunen, maar als je paal geen load balancing doet heb je dan grote kans dat je hoofdzekering er een keer uit springt als hij samen met overige gebruikers in huis over de 25A komt).

[Nog een toevoeging] EV-DB meldt (niet in de algemene charging sectie, vandaar dat ik het eerder gemist had) dat de i4 wel enkelfase 32A zou moeten kunnen (maar niet driefasen 32A, dus geen 22kW):
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RXBMxLfDncUHnoYguLgE94lmF4E=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/plLkIElBSjioRJwPILoDkI4y.png?f=user_large
Alleen zit je dan nog steeds met je huisaansluiting. Hoogstwaarschijnlijk staat je laadpaal (zelfs als deze 32A ondersteunt) standaard op een limiet van 16A ingesteld om gesmolten hoofdzekeringen te voorkomen. Dus je opties zijn:
- Instellen dat hij >16A kan laden, dan heb je enkelfase met meer dan 3,7kW (maar 7kW ga je niet halen als je geen verzwaarde aansluiting hebt, misschien 20A = 4,6kW, en je moet dan ofwel load balancing hebben of erg voorzichtig zijn met de combi laadpaal + verbruikers in huis).
- Anders toch driefasen inschakelen. Dat is eigenlijk de betere oplossing; je belast dan niet 1 fase met >16A, en in totaal laadt de auto sneller.

[ Voor 65% gewijzigd door johnwoo op 03-04-2025 12:46 ]

4200Wp ZO + 840Wp ZW + 1680Wp NW | 14xIQ7+ + 1xDS3-L | MTVenusE | HWP1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chromerzvh
  • Registratie: Juli 2023
  • Laatst online: 12-06 10:50
johnwoo schreef op donderdag 3 april 2025 @ 12:19:
Aangenomen dat dit je auto is: https://ev-database.org/car/1252/BMW-i4-eDrive40
Zie ik daar staan dat hij driefasen AC laden tot 11kW ondersteunt. Dus 3x 16A. AutoWeek carbase meldt ook max. 11kW.

Je zal dan geen 7kW op 1 fase kunnen laden, maar slechts 3,7kW, wat je ook terugziet.
Om sneller te laden zal je op 3 fasen moeten laden. Dat moet de auto kunnen, en je laadpaal kennelijk ook, dus er zal ergens een configuratiewaarde op 1 fase staan. Waarschijnlijk in de laadpaal, niet de auto (want vziw kun je bij BMW enkel de amps aanpassen, niet de fasen; de auto pakt altijd alle beschikbare fasen, 1 of 3).

[Toevoeging] 1 fase op 32A zou ook impliceren dat je een verzwaarde huisaansluiting hebt. Los van of de auto 32A per fase kan laden (de i4 zo te zien niet), gok ik dat je gewoon 3x25A hebt, en je thuis sowieso niet met 32A kan laden (mogelijk wel hoger dan 16A, als de auto het zou ondersteunen, maar als je paal geen load balancing doet heb je dan grote kans dat je hoofdzekering er een keer uit springt als hij samen met overige gebruikers in huis over de 25A komt).

[Nog een toevoeging] EV-DB meldt (niet in de algemene charging sectie, vandaar dat ik het eerder gemist had) dat de i4 wel enkelfase 32A zou moeten kunnen (maar niet driefasen 32A, dus geen 22kW):
[Afbeelding]
Alleen zit je dan nog steeds met je huisaansluiting. Hoogstwaarschijnlijk staat je laadpaal (zelfs als deze 32A ondersteunt) standaard op een limiet van 16A ingesteld om gesmolten hoofdzekeringen te voorkomen. Dus je opties zijn:
- Instellen dat hij >16A kan laden, dan heb je enkelfase met meer dan 3,7kW (maar 7kW ga je niet halen als je geen verzwaarde aansluiting hebt, misschien 20A = 4,6kW, en je moet dan ofwel load balancing hebben of erg voorzichtig zijn met de combi laadpaal + verbruikers in huis).
- Anders toch driefasen inschakelen. Dat is eigenlijk de betere oplossing; je belast dan niet 1 fase met >16A, en in totaal laadt de auto sneller.
Bedankt voor de uitgebreide uitleg.
Ik heb thuis een 3-fase netwerk, maar op 230V. Dit is een speciale soort aansluiting, verschillend van de 3x400V+N die je tegenwoordig meestal tegenkomt. Blijkbaar iets dat je enkel in bepaalde landen, zoals Belgie, nog kan terugvinden.
In deze 3X230V situatie worden maar 3 draden + aarding gebruikt, ipv 4 draden + aarding in een 3x400V situatie. In dit geval wordt vaak de 3de fase als neuter gebruikt.

Ik heb gisteren op advies uit een ander forum de laadkabel enkelfasig aangesloten op de laadpaal (de laadpaal zelf blijft 3-fasig aangesloten) en nu laadt de wagen enkelfasig op 32A (7.4KW). Onze hoofzekering is 40A, dus er zit wel nog wat marge indien er 32A naar de laadpaal gaat. Tevens beschikt de paal over load balancing. Ten slotte heb ik de paal beperkt tot 28A voor wat extra veiligheid.

Ik kan leven met deze oplossing, maar ik vind het bijzonder dat de auto geen gebruik kan maken van de 3x230V setup. Mijn vorige wagen (Tesla model 3) kon dit wel, weliswaar met een andere laadpaal.
Dus ofwel is de auto helelmaal niet compatibel met 3x230V laden, ofwel heb ik toch ergens gemist met de aansluiting op de paal zelf (alhoewel ik het vreemd zou vinden, gezien hij wel probleemloos kan laden).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• roel00
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 14-09 21:14
Get!em schreef op woensdag 2 april 2025 @ 14:44:
Hier nu offertes voor laten installeren van:
Sigenergy
Alfen Single S
Zaptec Go 2
SolarEdge wel steeds bediscussieerd, maar vanwege beperkt slimme aansturing en de prijs steeds als B-keus bestempeld, bovendien haal je niet het DC voordeel eruit. De DC laders (ook van andere merken) zijn nog vele malen duurder.

Allen gebaseerd op 11kW AC laden, Loadbalancing en 1 fase/3fase switch

-Nadeel is dat de Zaptec alleen 1/3fase switch kan doen vanuit eigen software, en niet vanuit EVCC.
- SigEnergy wordt in geheel niet genoemd bij zowel EVCC en de dynamische tarieven aanbieders als Tibber, Frank en Zonneplan, maar die heeft wel weer zelf software waar je de dynamische tarieven in kunt stoppen. Die software lijkt slimmer dan de meeste andere (waaronder die van SolarEdge.
- Alfen Eve wordt bij EVCC wel genoemd en heeft 1fase/3fase switch ook aanstuurbaar vanuit EVCC, maar ook vanuit eigen software. Helaas wat software-update dingetjes in het topic daar.

Uiteraard is de Zaptec de goedkoopste, en SigEnergy en Alfen bijna even duur.

Vanwege EVCC vermelding van 1fase/3fase en mA aansturing, neig ik nu naar de Alfen.
Heb je Peblar ook overwogen? WiFi, load-balancing via HW p1 meter en evcc compatible.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

roel00 schreef op vrijdag 4 april 2025 @ 10:11:
[...]

Heb je Peblar ook overwogen? WiFi, load-balancing via HW p1 meter en evcc compatible.
Nog geen aanbieder gevonden die installeert.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• roel00
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 14-09 21:14
Get!em schreef op vrijdag 4 april 2025 @ 10:22:
[...]

Als ik even google vind ik er behoorlijk wat. Slimmelaadpunt.nl, Laadpunt.nl, Laadpaalshop.nl, etc ... en natuurlijk elke elektriciën kan het doen. Er is geen enkele bijzondere kennis voor nodig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HyperBart
@Get!em , bedenk ook dat als je het via een shop doet het vaak toch een landelijke/lokale elektricien is die het komt installeren.

Zo complex is het allemaal niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alexke1988
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 11-09 14:54

alexke1988

( ͡° ͜ʖ ͡°)

Ik zit met een raar probleem:

Mijn zappi v2.1 wilt mijn BMW i3S niet laden, maar mijn EV9 wel.

Iemand dit al voorgehad met de V2.1 (de V1 doet het nog steeds op beide)

Ik kan er echt niet meer aan uit...

De zappi V1 is te bruusk en te traag in het veranderen van het PWM signaal voor de BMW i3

De Peblar´s zonneladen modus is heel traag om uit te schakelen als er geen zon is.

Weet het nu even niet meer welke laadpaal ik moet aanschaffen...

i7 5960X - Rampage V Extr. - 16GB Quad DDR4 2800 Corsair LPX - MSI 980GTX Ti - AX1200i - Obsidian 650D

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• jupinator
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 15-09 09:36
Get!em schreef op vrijdag 4 april 2025 @ 10:22:
[...]

Gewoon zelf instaleren heb ik van de week ook gedaan.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WuPDBuJGED-IR5RR49SI56ZWDSo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xg2ljGexpXRf6GOSh87M7MJK.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tunestwo
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 23:08
jupinator schreef op zaterdag 5 april 2025 @ 21:05:
[...]

Gewoon zelf instaleren heb ik van de week ook gedaan.
[Afbeelding]
Is de peblar wat, vooral als ik deze icm homey wil laten aansturen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jupinator
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 15-09 09:36
Tunestwo schreef op zondag 6 april 2025 @ 17:50:
[...]

Geen idee me ev is nog niet binnen. :+ Verder heb ik geen ervaring met het aansturen via homey, dacht dat dit wel kon. Er is een locale web interface beschikbaar dit lijkt wel goed te werken.

Voor peblar gekozen omdat we een vaste sterker aan zit en deze niet ver uitsteekt ik heb een gedeelde carport dus de auto moeten strak langs de muur geparkeerd worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devke
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 08:40
Vraagje. Weet niet of hij hier thuis hoort. In al lange afwachting van laadbeleid in mijn woonplaatst overweeg ik om maar eens (tijdelijk) een grannycharger aan te schaffen. Ik zoek er 1 voor een VW ID serie. De kabellengte moet (schrik niet) 15 meter zijn. Liefst de Amperage instelbaar. Iemand die er 1 heeft liggen? Niks meer mee doet? Mag in een DM evt.

Denk in kansen, niet in problemen. Homewizard Plug-In Battery 5.4 kWh. Zendure 2400 AC 8.6 kWh. 3330 Wp zonnepanelen. EV 77 kWh. Peblar Business Laadpaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanHenk
  • Niet online
@Devke Ik denk dat je dan met een verlengsnoer aan de gang moet. Kan op zich geen kwaad, maar koop wel een goede, minimaal 2,5mm2).

Instelbare granny’s zijn er legio. Ik heb er een in de kofferbak liggen voor het geval dat (in 4 jaar nog nooit gebruikt, maar je weet het nooit..).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devke
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 08:40
JanHenk schreef op maandag 7 april 2025 @ 08:02:
@Devke Ik denk dat je dan met een verlengsnoer aan de gang moet. Kan op zich geen kwaad, maar koop wel een goede, minimaal 2,5mm2).

Instelbare granny’s zijn er legio. Ik heb er een in de kofferbak liggen voor het geval dat (in 4 jaar nog nooit gebruikt, maar je weet het nooit..).
De chargers zijn er van die lengte. Ook instelbaar. Liever de laadpaal uiteraard maar de gemeente heeft een ander tempo dan ik graag zou wensen. 1 aanschaffen kan dus. Echter hoop ik dat er een goede 2e handse te vinden is. Heb dynamisch contract vandaar.

Denk in kansen, niet in problemen. Homewizard Plug-In Battery 5.4 kWh. Zendure 2400 AC 8.6 kWh. 3330 Wp zonnepanelen. EV 77 kWh. Peblar Business Laadpaal.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• _Anvil_
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 15-09 20:16
Hier nog steeds heel tevreden met mn lowbudget oplossing, dus voor de mensen die thuis willen laden en prive alles betalen: je *hoeft* niet perse een laadpaal he!

Ik heb dus een CEE 230V 32A stopcontact aangelegd, slim laden doe ik automatisch via de (aan mijn auto gekoppelde) Next Energy app (heb een dynamisch energiecontract) en via de Tesla ap zelf kan ik het amperage ook nog instellen.

Ik heb echt geen idee wat een dure laadpaal mij persoonlijk aan meerwaarde zou bieden? Sneller laden wellicht, maar dan moet ik voor een fors bedrag mn overvolle groepenkast vervangen en een andere (meerfasige) hoofd aansluiting nemen.

Kosten: 200 euro, inclusief montage door installateur :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ESkod1gcT0RfFdIjKCfixV2tD14=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/iJfJNmANHVH2nou1dI1wkL2I.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ul_W39i8Wt1HIwg1ncWnJLH0ztc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ACsoTi5mpllUvHqeBfWoQB6b.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 7% gewijzigd door _Anvil_ op 08-04-2025 08:48 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RPiNut
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
@_Anvil_ Bedankt voor het delen van je verhaal. Met hoeveel ampere laad je normaal gesproken?

Persoonlijk laad ik de auto ook op met 1 fase, niet met een CEE stekker maar gewoon een standard Schuko stekker op 10A. Ook heb ik op deze manier wel op 13A geladen, maar de spanningsval is dan op het randje. Wel gecontroleerd over enkele uren wat de temperaturen doen van de kabels, maar ik merk een vrij lichte verhoging, maar niks spannends. Het klopt dat ik met 10A de auto (e2008) niet in 1 nacht vol kan hebben maar dat is voor mijn persoonlijke situatie niet noodzakelijk. Je laadverliezen zijn wel hoger maar dat neem ik voor lief.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Bravo
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 08:33

Bravo

Second Best

_Anvil_ schreef op maandag 7 april 2025 @ 08:42:
Hier nog steeds heel tevreden met mn lowbudget oplossing, dus voor de mensen die thuis willen laden en prive alles betalen: je *hoeft* niet perse een laadpaal he!

Ik heb dus een CEE 230V 32A stopcontact aangelegd, slim laden doe ik automatisch via de (aan mijn auto gekoppelde) Next Energy app (heb een dynamisch energiecontract) en via de Tesla ap zelf kan ik het amperage ook nog instellen.

Ik heb echt geen idee wat een dure laadpaal mij persoonlijk aan meerwaarde zou bieden? Sneller laden wellicht, maar dan moet ik voor een fors bedrag mn overvolle groepenkast vervangen en een andere (meerfasige) hoofd aansluiting nemen.

Kosten: 140 euro :)

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Het grote voordeel van een laadpaal is dat deze vaak met een variabel Amperage kan laden in plaats van met een vooraf ingesteld Amperage. Nu met de terugleverboetes steeds relevanter als je zonnepanelen hebt, om het overschot naar de auto te laten vloeien in plaats van naar het net. De laadpaal die ik klaar heb liggen was ca 450 euro, met installatie zal dat 550 worden. Vier keer zoveel als jouw 140, maar geeft mij wel rust dat ik niet meer over het regelen van het laden van de auto hoef na te denken. Dat gaat zal via EVCC geregeld worden.
Al laad ik momenteel ook nog steeds via een granny @2300W die ik (via EVCC) schakel op basis van het overschot. Met de afgelopen dagen met strakblauwe luchten werkt dat ook prima om 15 kWh naar de auto te leiden.

Ioniq 6 LR Lounge 20"
2700Wp SSW 30° @ SE2200 | 1720Wp SSW 5° @ HM-1500
Flickr | Canon 6D | 17-40mm f/4 + 50mm f/1.8 II + 70-200mm f/4 | 2x 430EX II | Sirui T005 + C10

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TSE
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 15-09 07:38

TSE

Tunestwo schreef op zondag 6 april 2025 @ 17:50:
[...]

Peblar heeft een API. (Developer.peblar.com)Is (nog) geen homey app beschikbaar, maar hier stuur ik m ook aan via homey script.

Is maar net wat je wil denk ik.

WP : Mitsu PUHZ-SHW80YAA - VV+ Innova Airleafs - Homey

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _Apache_
  • Laatst online: 08:41

_Apache_

For life.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Mijn oplossing is ook vrij low-tech.

Normaal (type F stopcontact) met smart switch en dan een granny charger erop. Home automation gooit de charger aan bij hoge PV opwek. Toegegeven, mijn EV is een motorfiets met maar een accu van 17kWh.

Enige nadeel heb ik vorige week ervaren. Ik wilde wat sneller laden en zet de charger op 13A, was dus teveel was voor de smartswitch (2000W max), dus die kan nu weggegooid worden.

Zero SR/S 17.3kWh / 2700WP PV / HRSolar zonneboiler

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• HyperBart

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Het werkt he @_Anvil_ , daar gaat nooit iemand iets tegen in kunnen brengen maar een laadpaal en dan vooral de aanstuurbare varianten bieden toch nog net iets meer/flexibelere mogelijkheden dan een stekker en er zijn ook verbindingen die iets beter tegen de weersomstandigheden bestand zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Anvil_
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 15-09 20:16
HyperBart schreef op maandag 7 april 2025 @ 11:21:
[...]

Het werkt he @_Anvil_ , daar gaat nooit iemand iets tegen in kunnen brengen maar een laadpaal en dan vooral de aanstuurbare varianten bieden toch nog net iets meer/flexibelere mogelijkheden dan een stekker en er zijn ook verbindingen die iets beter tegen de weersomstandigheden bestand zijn.
Als je inzoomt zie je dat het bij mij ook bepaald geen gewoon kabeltje is dat aan de muur zit? Of bedoel je de weersbestendigheid van de Tesla UMC lader die ertussen zit?
RPiNut schreef op maandag 7 april 2025 @ 10:27:
@_Anvil_ Bedankt voor het delen van je verhaal. Met hoeveel ampere laad je normaal gesproken?

Persoonlijk laad ik de auto ook op met 1 fase, niet met een CEE stekker maar gewoon een standard Schuko stekker op 10A. Ook heb ik op deze manier wel op 13A geladen, maar de spanningsval is dan op het randje. Wel gecontroleerd over enkele uren wat de temperaturen doen van de kabels, maar ik merk een vrij lichte verhoging, maar niks spannends. Het klopt dat ik met 10A de auto (e2008) niet in 1 nacht vol kan hebben maar dat is voor mijn persoonlijke situatie niet noodzakelijk. Je laadverliezen zijn wel hoger maar dat neem ik voor lief.
Rond de 20A meestal, als ik echt richting die max 1x32A wil moet ik in mn meterkast een zwaardere zekerings/Installatieautomaat installeren dan de huidige.

Tesla heeft gewoon een CEE adapter voor de UMC kabel he, dus je hebt verder alleen een zwaarder buitenstopcontact nodig om boven die 10A te komen.

[ Voor 47% gewijzigd door _Anvil_ op 07-04-2025 11:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperBart
_Anvil_ schreef op maandag 7 april 2025 @ 11:26:
[...]

Als je inzoomt zie je dat het bij mij ook bepaald geen gewoon kabeltje is dat aan de muur zit? Of bedoel je de weersbestendigheid van de Tesla UMC lader die ertussen zit?
Tesla UMC (AC naar de box + AC die vertrekt vanuit de box) zelf maar ook het industrieel stopcontact/stekker.

Maar dat zal op zich niet zo los lopen, ik denk dat ze er niet voor ontworpen zijn dag in dag uit als laadoplossing te gebruiken buitenshuis maar zolang het werkt, prima.

Mij gaat het meer over aansturen, integreren met de zonnepanelen, ingebouwd veiligheid DC lekdetectie 6mA.
Pagina: 1 ... 165 ... 191 Laatste

Let op:
Discussie over laadpassen, facturatie e.d.: [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3. Vragen over elektrische auto's en hun bijbehorend laadvermogen in Elektrische auto's - deel 5 of de betreffende merktopics. Er is uiteraard een beetje overlap, maar specifieke vragen of opmerkingen over de inrichting van je meterkast en huisinstallatie horen in Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 2. Voor het zo goedkoop mogelijk thuisladen van je EV kan je terecht in Het grote goedkoop thuisladen van je EV topic en als laatste: voor v2g is er ook een plek: Over V2G; laden en ontladen