Laden op privé terrein zonder vragen

Pagina: 1 2 3 Laatste
Acties:
  • 28.351 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xzibbitist
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 26-06-2024
Beste Tweakers

Vandaag stond op mijn oprit zomaar een auto van iemand anders. Ik keek gek op.

Na wat googlen kwam ik er achter dat dit blijkbaar toegestaan is tenzij wij zelf een hek plaatsen.

De vreemde auto stond aan de laadpaal. Deze heb ik openbaar gemaakt omdat ik regelmatig vrienden of familie heb die komen laden, sommige wonen dan ook erg ver weg.

Omdat de wetgeving bepaald dat als je gastgebruik toestaat dit direct voor iedereen geld is blijkbaar mijn paal op Google maps geplaatst en ben ik een openbaar laadpunt zoals bij de supermarkt geworden. Dit was niet de bedoeling!

Ik mág blijkbaar de laadpaal niet 'privé openbaar' maken zonder google maps vermelding.

Ik vind het bijzonder asociaal dat iemand zonder vragen mijn oprit en laadpaal blokkeert. Ik was de hele dag thuis, het minste dat je kunt doen is even aanbellen of het oké is lijkt mij.

Hoewel het dus juridisch gezien correct is wat die persoon heeft gedaan, moest ik even ventileren hier. Is dit normaal gedrag?

Acties:
  • +26 Henk 'm!

• naitsoezn
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

You can't have your cake and eat it too. Wel de lusten van een openbare laadpaal maar niet de lasten, lijkt me nogal onlogisch :P Ik vind het niet zo heel raar in ieder geval, als een openbare laadpaal die vrij is, op google staat en via de laad-app te vinden is, gewoon gebruikt wordt waar ie schijnbaar voor bedoeld is.

Heb zelf niet zo'n auto, maar waarom zou je familie en vrienden er geen gebruik van kunnen maken als het geen openbare laadpaal is? :? Waarom moet ie openbaar zijn om vrienden ervan gebruik te laten maken?

[ Voor 68% gewijzigd door naitsoezn op 25-10-2021 19:42 ]

't Het nog nooit, nog nooit zo donker west, of 't wer altied wel weer licht

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• LAD93
  • Registratie: Maart 2016
  • Niet online
Que? Een openbare laadpaal op een prive-oprit? Of begrijp ik hier iets verkeerd?

per aspera ad astra

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Drs_Ben
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 18:13
Ik snap er ook niets van. Is die paal gefinancierd door de gemeente?

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• xzibbitist
Ik heb een privé laadpaal op privé terrein, maar ik heb hem zo ingesteld dat anderen (lees vrienden en familie) op mijn paal kunnen laden. Het is privé eigendom op privé terrein enkel moet ik bij de abonnement aanbieder (New motion) aangeven dat hij openbaar gebruikt mag worden als vrienden hier komen met een lege accu. Nu heeft een niet zo vriend er dus gebruik van gemaakt en is mijn oprit bezet door een vreemde auto.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DePaul
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 07-05 12:12
Nee hoor, dat kan inderdaad. Wij hebben dezelfde situatie, althans, ook een oprit met een laadpaal die we 'open' kunnen zetten

Veel, of eigenlijk alles wat je doet is volstrekt onbelangrijk. Het is echter heel belangrijk dat je het doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DePaul
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 07-05 12:12
@xzibbitist Wel behoorlijk onbeschoft dan, het lijkt me duidelijk te zien dat het niet om een 'algemene laadpaal' gaat toch?

Veel, of eigenlijk alles wat je doet is volstrekt onbelangrijk. Het is echter heel belangrijk dat je het doet.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Drs_Ben
xzibbitist schreef op maandag 25 oktober 2021 @ 19:31:
Ik heb een privé laadpaal op privé terrein, maar ik heb hem zo ingesteld dat anderen (lees vrienden en familie) op mijn paal kunnen laden. Het is privé eigendom op privé terrein enkel moet ik bij de abonnement aanbieder (New motion) aangeven dat hij openbaar gebruikt mag worden als vrienden hier komen met een lege accu. Nu heeft een niet zo vriend er dus gebruik van gemaakt en is mijn oprit bezet door een vreemde auto.
Nou dan zou ik hem niet openbaar maken en gewoon je eigen pas uitlenen af en toe.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• xzibbitist
Drs_Ben schreef op maandag 25 oktober 2021 @ 19:32:
[...]

Nou dan zou ik hem niet openbaar maken en gewoon je eigen pas uitlenen af en toe.
Maar het voordeel hiervan is dat zij de rekening betalen en New motion dit overmaakt naar mijn rekening.

Mijn werkgever betaald mijn laadpas en verbruik en daar mogen logischerwijs geen andere auto's op laden.

[ Voor 14% gewijzigd door xzibbitist op 25-10-2021 19:34 ]

Acties:
  • +15 Henk 'm!

• LAD93
  • Niet online
xzibbitist schreef op maandag 25 oktober 2021 @ 19:31:
Duidelijk - ik neem aan dat vrienden en familie dan een laadpas van NewMotion hebben? Op de site van NewMotion staat het volgende:
Daarnaast is het ook mogelijk om betaald gastgebruik toe te staan voor een specifieke laadpassen zonder het laadpunt te publiceren. Geef specifieke laadpassen toegang door op myNewMotion naar de instellingen van uw laadpunt te gaan en selecteer bij stap 4 'Uitgeschakeld'. Voeg vervolgens bij stap 5 de laadpassen toe die u toegang wilt verlenen, en stel per laadpas een tarief in.
Is dat dan niet iets om te doen?

per aspera ad astra

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drs_Ben
xzibbitist schreef op maandag 25 oktober 2021 @ 19:33:
[...]

Maar het voordeel hiervan is dat zij de rekening betalen en New motion dit overmaakt naar mijn rekening.
nevermind. Post gewijzigd en duidelijk nu :)

[ Voor 21% gewijzigd door Drs_Ben op 25-10-2021 19:36 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• xzibbitist
DePaul schreef op maandag 25 oktober 2021 @ 19:32:
@xzibbitist Wel behoorlijk onbeschoft dan, het lijkt me duidelijk te zien dat het niet om een 'algemene laadpaal' gaat toch?
Nee, het is een oprit tussen mijn schutting en schuurtje in een doodlopende straat met grind in plaats van klinkers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xzibbitist
LAD93 schreef op maandag 25 oktober 2021 @ 19:34:
[...]

Duidelijk - ik neem aan dat vrienden en familie dan een laadpas van NewMotion hebben? Op de site van NewMotion staat het volgende:

[...]

Is dat dan niet iets om te doen?
Helaas zal zoiets moeten. Ik heb er hiervoor nooit over nagedacht dat mensen dit normaal vinden, zonder vragen bij vreemden op het pad. Ik zou het zelf niet eens overwegen 8)7

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jongetje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 21:42
Heb je die persoon van de auto er niet gewoon even op aangesproken?

En als het vaker gebeurd hang je er een briefje bij (of schakel je hem af in je meterkast). Daarbij natuurlijk vreemd om op iemand zijn oprit te parkeren zonder even te vragen of je ook mag laden. Je parkeert een "gewone" auto toch ook niet op iemand zijn oprit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LAD93
  • Niet online
xzibbitist schreef op maandag 25 oktober 2021 @ 19:37:
[...]

Helaas zal zoiets moeten. Ik heb er hiervoor nooit over nagedacht dat mensen dit normaal vinden, zonder vragen bij vreemden op het pad. Ik zou het zelf niet eens overwegen 8)7
Same - maar er zullen genoeg mensen zijn die het geen probleem vinden in ruil voor een extra zakcentje. Tenzij je 100 verschillende vrienden / familie hebt die een laadpas hebben, lijkt het mij een kleine (eenmalige) administratieve handeling waar je in ieder geval je laadpaal weer voor jezelf hebt.

per aspera ad astra

Acties:
  • +32 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

xzibbitist schreef op maandag 25 oktober 2021 @ 19:17:
Beste Tweakers

Na wat googlen kwam ik er achter dat dit blijkbaar toegestaan is tenzij wij zelf een hek plaatsen.

De vreemde auto stond aan de laadpaal. Deze heb ik openbaar gemaakt omdat ik regelmatig vrienden of familie heb die komen laden, sommige wonen dan ook erg ver weg.

Omdat de wetgeving bepaald dat als je gastgebruik toestaat dit direct voor iedereen geld is blijkbaar mijn paal op Google maps geplaatst en ben ik een openbaar laadpunt zoals bij de supermarkt geworden. Dit was niet de bedoeling!

Ik mág blijkbaar de laadpaal niet 'privé openbaar' maken zonder google maps vermelding.

Ik vind het bijzonder asociaal dat iemand zonder vragen mijn oprit en laadpaal blokkeert. Ik was de hele dag thuis, het minste dat je kunt doen is even aanbellen of het oké is lijkt mij.

Hoewel het dus juridisch gezien correct is wat die persoon heeft gedaan, moest ik even ventileren hier. Is dit normaal gedrag?
toon volledige bericht
Je staat als publieke laadpaal op Google maps en alle laad kaarten en dan ben je verbaasd als er iemand parkeert en gaat laden? 8)7

(Zelf zou ik idd wel even aanbellen en vragen, maargoed als ie gewoon als publiek op alle laadkaarten staat, kun je dit verwachten)

[ Voor 5% gewijzigd door YakuzA op 25-10-2021 22:58 ]

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bockelaar
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 21:10
ding uitzetten en politie bellen?

Remember: A CRAY is the only computer that runs an endless loop in just 4 hours...

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• jack zomer
  • Registratie: Oktober 2020
  • Niet online

Ik vind het normaal.
Je kan moeilijk jou openbare laad paal gebruiken, zonder gebruik te maken van de oprit

Puur theoretische, zou new motion je een "boete"/"waarschuwing" geven als je op de eigen oprit de plek in bezet houd, zonder te laden?

The problem with communication is the illusion it has taken place.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Bockelaar
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 21:10
je zal weg moeten wegens een noodgeval .... ik vind het bijzonder asociaal dat een vreemde zomaar op je priveterrein parkeert.

Remember: A CRAY is the only computer that runs an endless loop in just 4 hours...

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• jongetje
YakuzA schreef op maandag 25 oktober 2021 @ 19:39:
[...]

Je staat als publieke laadpaal op Google maps en alle laad kaarten en dan ben je verbaasd als er iemand parkeert en gaat laden? 8)7
Alsof je alles op Google als waarheid moet aannemen? Als er staat dat een weg niet is afgesloten en die is het wel of eenrichtingsverkeer blijkt te zijn dan rijd je er toch ook niet overheen. Alsnog gelden er gewoon de normale regels.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Fladder80
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 22-11-2024
Gewoon op privé zetten, een zodra je bezoek krijgt open gooien voor gast verbruik geen optie?

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• eamelink
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

eamelink

Droptikkels

Bockelaar schreef op maandag 25 oktober 2021 @ 19:41:
je zal weg moeten wegens een noodgeval .... ik vind het bijzonder asociaal dat een vreemde zomaar op je priveterrein parkeert.
Maar als er op dat privéterrein een bordje stond: "Openbare laadpaal"? Dan zou het toch niet zo heel asociaal zijn als iemand daar gaat laden? En dat is eigenlijk wat xzibbitist gedaan heeft. Alleen is het geen fysiek bordje, maar heeft hij zichzelf laten opnemen in een lijst met openbare laadpalen.

Het is goed denkbaar dat iemand denkt dat xzibbitist de intentie had om zijn laadpaal publiek uit te baten :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• xzibbitist
jack zomer schreef op maandag 25 oktober 2021 @ 19:39:
[...]

Ik vind het normaal.
Je kan moeilijk jou openbare laad paal gebruiken, zonder gebruik te maken van de oprit

Puur theoretische, zou new motion je een "boete"/"waarschuwing" geven als je op de eigen oprit de plek in bezet houd, zonder te laden?
Het is privé bezit en het openbaar maken van de paal zodat anderen konden laden lijkt mij een gunst, ik kan hem namelijk gewoon dichtzetten. Maar los daarvan vind ik dat je bij het parkeren op andermans privé terrein wel even kunt aanbellen en vragen of het oké is. Zelfs als de paal openbaar is, is mijn terrein dat niet. Volgens de wet en volgens jou blijkbaar wel, maar ik vind het persoonlijk maar gek. De auto staat er nu trouwens nog steeds, sinds vanmiddag.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• bombadil
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

bombadil

Iarwain Benadar

Wat ik mis: heb je zelf betaalt voor de aanschaf en aanleg van de laadpaal? Of is de plaal betaalt door Newmotion?

"De ouwe Tom Bombadil is een vrolijk kwastje,Zijn laarzen zijn geel en knalblauw is zijn jasje, Want Tom, die de meester is, heeft geen ooit gevangen, Zijn liedjes zijn sterker en zijn benen zijn langer". (LotR)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GOskMet
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 16-04 09:41
xzibbitist schreef op maandag 25 oktober 2021 @ 19:47:
[...]

Het is privé bezit en het openbaar maken van de paal zodat anderen konden laden lijkt mij een gunst, ik kan hem namelijk gewoon dichtzetten. Maar los daarvan vind ik dat je bij het parkeren op andermans privé terrein wel even kunt aanbellen en vragen of het oké is. Zelfs als de paal openbaar is, is mijn terrein dat niet. Volgens de wet en volgens jou blijkbaar wel, maar ik vind het persoonlijk maar gek. De auto staat er nu trouwens nog steeds, sinds vanmiddag.
De auto staat er nu nog steeds?
Dat is redelijk bizar, de persoon zou toch ergens moeten eten(?) wellicht een buurtbewoner en staat die er morgen nog :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xzibbitist
eamelink schreef op maandag 25 oktober 2021 @ 19:45:
[...]

Maar als er op dat privéterrein een bordje stond: "Openbare laadpaal"? Dan zou het toch niet zo heel asociaal zijn als iemand daar gaat laden? En dat is eigenlijk wat xzibbitist gedaan heeft. Alleen is het geen fysiek bordje, maar heeft hij zichzelf laten opnemen in een lijst met openbare laadpalen.

Het is goed denkbaar dat iemand denkt dat xzibbitist de intentie had om zijn laadpaal publiek uit te baten :)
Ik snap je en hoewel ik het niet echt graag toegeef zou dit kunnen hoe het is gegaan. Als ik echter de optie had hem niet op Google maps te zetten zou ik dat doen, maar dat mag niet. Ik moet dus de administratie bij gaan houden vanaf nu en de passen er handmatig inzetten, jammer maar helaas.

De reden dat ik het veel werk vind is omdat sommige hier met die huurauto's van de NS enzo komen, ik moet dus iedere keer als diegene wegrijd controleren of die specifieke auto cq laadpasnummer al in mijn lijst staat om toegang te geven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de meester01
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 07-05 16:35

de meester01

IONIQ 5 Lounge RWD LR 19"

Zet je je eigen auto er toch voor? Moet hij/zij iig aanbellen. Dan is je antwoord: geen idee van wie die auto is O-)

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• remco_k
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 19:57

remco_k

een cassettebandje was genoeg

Jouw openbare laadpaal maakt je prive terrein niet openbaar. Dat is nog steeds prive terrein en daar heeft niemand iets te zoeken, behalve jij. Eens met je stelling dat die knakker niet thuishoort op je terrein en eens dat ie wel even navraag had mogen doen.

Is het wel duidelijk (genoeg) dat het prive terrein betreft?

Alles kan stuk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xzibbitist
bombadil schreef op maandag 25 oktober 2021 @ 19:51:
Wat ik mis: heb je zelf betaalt voor de aanschaf en aanleg van de laadpaal? Of is de plaal betaalt door Newmotion?
Zelf betaald.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• FirePuma142
  • Registratie: April 2004
  • Niet online

FirePuma142

Sergius Bauer

Dat iemand anders zomaar op je oprit mag parkeren is waarschijnlijk niet het geval, met dank aan een uitspraak van de Hoge Raad in 1999. Als naar alle redelijkheid je oprit door/locatie beoordeeld kan worden als geen onderdeel van de openbare weg (recht naast je huis, eigen betegeling, dat soort dingen) is het ook geen openbare weg en mag er niet door iedereen gebruik van worden gemaakt.

Als het een asfaltstrook is die vanaf de doorgaande weg doorloopt je oprit op, dan heb je pech.
Geplaveide tuin die grenst aan de openbare weg is geen deel van die
weg

Hoge Raad

nr. 747-98-V
28-9-1999

Iemand parkeert zijn auto op een door middel van grindtegels verhard gedeelte van zijn voortuin. De
voortuin met deze verharding grenst direct aan een voetpad en er is geen feitelijke afscheiding tussen
de eigen grond en het voetpad. Betrokkenen werd een muldersanctie opgelegd wegens het negeren
van het voorschrift uit artikel 10 van het Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990 (parkeren
op de stoep). De kantonrechter was van mening dat deze voortuin geen deel uit maakte van de voor
het openbaar verkeer openstaande weg omdat de bedoelde voortuin temidden van een hele rij
voortuinen lag waarvan het grootste deel was voorzien van een erfafscheiding. Hoewel er in dit geval
geen fysieke scheiding was aangebracht, veranderde de verharde voortuin van betrokkene daarmee
nog niet in een deel van de voor het openbaar verkeer openstaande weg, vond de kantonrechter, dit
mede gezien het feit dat het een kennelijk niet door de gemeente betegelde tuin betrof, met een

bankje en een heg aan weerszijden. De Officier van Justitie ging in cassatie en stelde dat uit
jurisprudentie van de Hoge Raad blijkt dat hetgeen wat feitelijk toegankelijk is en niet fysiek is
afgescheiden van de openbare weg dus tot die weg behoort. De hoge Raad meende dat het oordeel

van de kantonrechter, die rekening hield met de situatie ter plaatse, geen blijk gaf van een onjuiste
rechtsopvatting en begrijpelijk is. De stelling van de Officier van Justitie dat deze voortuin feitelijk
toegankelijk was voor gebruikers van het voetpad kan daar, volgens de Hoge Raad, niet aan afdoen.
De Hoge raad meende dat de vraag of een weg of pad voor het openbaar verkeer openstaat pas aan
de orde komt als er sprake is van een weg of een pad in de feitelijke zin. Dat wil zeggen in de
betekenis die daaraan volgens het spraakgebruik toekomt. Het door de Officier van Justitie ingestelde
beroep in cassatie werd verworpen.
toon volledige bericht

[ Voor 64% gewijzigd door FirePuma142 op 25-10-2021 19:57 ]

Good taste is for people who can’t afford sapphires

Acties:
  • +21 Henk 'm!

• thijsco19
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 22:06

thijsco19

KTM 990 SMT

Wel grappig vele reacties die het schijnbaar normaal vinden dat een wild vreemde parkeert op iemand zijn prive oprit.

Het is en blijft toch jouw eigen prive terrein? Je gaat toch niet zomaar willekeurig op iemand zijn oprit parkeren? Of er dan een laadpaal staat of niet lijkt mij helemaal niet relevant.

[ Voor 6% gewijzigd door thijsco19 op 25-10-2021 19:54 ]

The only thing you need; a jar of "Elbow Grease" (TM) ! Apply it liberally and it will make any job a breeze.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• xzibbitist
remco_k schreef op maandag 25 oktober 2021 @ 19:52:
Jouw openbare laadpaal maakt je prive terrein niet openbaar. Dat is nog steeds prive terrein en daar heeft niemand iets te zoeken, behalve jij. Eens met je stelling dat die knakker niet thuishoort op je terrein en eens dat ie wel even navraag had mogen doen.

Nou ben ik natuurlijk 'wij van wc eend' maar als je naast de straat, tussen een schutting en een schuurtje, op grindjes parkeert denk ik dat je wel moet snappen dat het privé is. Ik heb in ieder geval nooit gemeentelijke parkeerplaatsen gezien met grind en een schutting, vast aan een tuin van iemand.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

remco_k schreef op maandag 25 oktober 2021 @ 19:52:

Ik ben inderdaad benieuwd of dat zo is. Of dat je door het plaatsen van een openbare laadpaal impliciet toestemming voor geeft.
Ik kan me voorstellen dat iemand gewoon een openbare laadpaal ziet en ervan uit gaat dat je daar dus gewoon kan parkeren en laden?

[ Voor 6% gewijzigd door YakuzA op 25-10-2021 20:00 ]

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TWeaKLeGeND
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 06-04 23:27
thijsco19 schreef op maandag 25 oktober 2021 @ 19:53:
Wel grappig vele reacties die het schijnbaar normaal vinden dat een wild vreemde parkeert op iemand zijn prive oprit.

Het is en blijft toch jouw eigen prive terrein? Je gaat toch niet zomaar willekeurig op iemand zijn oprit parkeren? Of er dan een laadpaal staat of niet lijkt mij helemaal niet relevant.
Juridisch is het pas prive terrein als je het terrein afsluit of als je een bordje ophangt dat kenbaar maakt dat het prive terrein is vziw. Een artikel 461 bordje (verboden toegang voor onbevoegden etc).

Maar IANAL

Aan TS: Contact opnemen met newmotion dat hun systeem een update kan gebruiken.. het zou mogelijk moeten zijn prive gastgebruik te whitelisten ipv openbaar maken. EDIT: Lees nu dat de nederlandse wet dat eventueel zou dwarsbomen, maar ook dat is dan werk van newmotion

[ Voor 16% gewijzigd door TWeaKLeGeND op 25-10-2021 20:04 ]

Acties:
  • +22 Henk 'm!

• PolarBear
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online

Andere kant is dat TS zijn laadpaal als openbaar heeft aangegeven. Als ik op de kaart kijk en zien dat de paal aangemerkt is als openbaar, vrij is, ik kennelijk kan parkeren op de oprit en de paal accepteert mij laadpas dan mag ik er toch ter goeder trouw vanuit gaan dat het ok is?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• eamelink
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

eamelink

Droptikkels

Ik denk dat niemand zal stellen dat het terrein ineens openbaar is geworden. Het gaat erom of de lader hier mag parkeren.

Als de eigenaar zegt: "Je mag hier parkeren", mag het dan?
En als de eigenaar een bordje ophangt en zegt: "Iedereen mag hier parkeren", mag het dan?
En als de eigenaar een bordje ophangt en zegt: "Iedereen mag hier komen laden", mag het dan?
En als de eigenaar op een website zet: "Iedereen mag hier komen laden", mag het dan?

Het lijkt me niet klip en klaar dat het niet mag. Ik kan me voorstellen dat TS een aanbod heeft gedaan door de publicatie op de lijst met openbare laadplekken, en dat de anonieme lader dat aanbod heeft aanvaard :)

Maar ik lul ook maar wat :P

Ik vind wel de pagina van NewMotion interessant. Ik kan de wetgeving zelf niet vinden, maar NewMotion schrijft:
De Nederlandse regelgeving vereist dat publieke laadpunten waarop betaald gastgebruik mogelijk is, moeten worden weergegeven op de kaart zodat EV-berijders laadpuntinformatie zoals prijzen kunnen opzoeken in apps voor EV-laden.
En blijkbaar zeggen zij dat ALS TS 'betaald gastgebruik' aanzet, dan hij dan DUS ook een publieke paal heeft. En dat de wet zegt dat een publieke paal met betaald gastgebruikt gepubliceerd moet worden.

Maar eigenlijk is dat een gekke voorstelling van zaken. TS heeft namelijk helemaal geen publieke paal. Hij heeft een privé paal, en wil daar mee kunnen afrekenen voor zijn gasten. Het lijkt me sterk dat in die situatie de wet vereist dat die paal gepubliceerd wordt.

Misschien gewoon indekken van NewMotion? Omdat zij niet goed kunnen nagaan of die paal wel of niet publiek is, als er gastgebruik op aanstaan? En dat zij dus zeggen, als het een privé-paal is, moet je maar die andere functie van handmatig passen invoeren gebruiken?

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Tens
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 19:16

Tens

No 24 hours, no 3 or 100 days.

ja maar hij staat op internet, dus mag ik er laden...... O-)

Spanning er af, en bordje defect als je hem niet nodig bent 8)

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xzibbitist
TWeaKLeGeND schreef op maandag 25 oktober 2021 @ 20:00:
[...]

Juridisch is het pas prive terrein als je het terrein afsluit of als je een bordje ophangt dat kenbaar maakt dat het prive terrein is vziw. Een artikel 461 bordje (verboden toegang voor onbevoegden etc).

Maar IANAL
Ik heb zelfs gelezen dat zo een bordje niet genoeg is en dat afsluitbaar maken het enige is wat echt juridisch stand houd als je een auto wilt laten wegslepen van je eigen terrein.

Acties:
  • +18 Henk 'm!

• Vipertje
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 07-05 16:40
Als dit normaal is, ga ik eens op zoek via maps naar mensen die een jacuzzi in de tuin hebben. Ben wel toe aan een beetje ontspanning. :+

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• PolarBear
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Vipertje schreef op maandag 25 oktober 2021 @ 20:04:
Als dit normaal is, ga ik eens op zoek via maps naar mensen die een jacuzzi in de tuin hebben. Ben wel toe aan een beetje ontspanning. :+
Hoewel grappig is dat natuurlijk niet hetzelfde als je laadpaal als openbaar markeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TWeaKLeGeND
xzibbitist schreef op maandag 25 oktober 2021 @ 20:02:
[...]

Ik heb zelfs gelezen dat zo een bordje niet genoeg is en dat afsluitbaar maken het enige is wat echt juridisch stand houd als je een auto wilt laten wegslepen van je eigen terrein.
Goed punt trouwens, ik schreef afsluiten, maar dat moet uiteraard zijn afsluitbaar maken. Dat het hek dan open staat wil zolang dat bordje er is dan dus gewoon zeggen dat het prive is. Jurisprudentie is er voor beide punten (noodzaak van hek en geen noodzaak van hek) te vinden.

[ Voor 8% gewijzigd door TWeaKLeGeND op 25-10-2021 20:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Khayma
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 07-05 11:38
Als je je paal openbaar zet dan zie je dat ook terug bij https://my.newmotion.com/
Kijk daar eens tussen, staat je paal als beschikbaar om te gebruiken?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• VidaR-9
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 23:00
xzibbitist schreef op maandag 25 oktober 2021 @ 19:51:
[...]

Ik snap je en hoewel ik het niet echt graag toegeef zou dit kunnen hoe het is gegaan. Als ik echter de optie had hem niet op Google maps te zetten zou ik dat doen, maar dat mag niet. Ik moet dus de administratie bij gaan houden vanaf nu en de passen er handmatig inzetten, jammer maar helaas.

De reden dat ik het veel werk vind is omdat sommige hier met die huurauto's van de NS enzo komen, ik moet dus iedere keer als diegene wegrijd controleren of die specifieke auto cq laadpasnummer al in mijn lijst staat om toegang te geven.
Hoeveel mensen en verschillende passen laden dan wel niet bij jou? Ik heb ook vrienden met EV’s en die hoeven nooit te laden bij mij. En ik ook niet bij hun.

Er is een prima optie in NewMotion om hem niet openbaar te zetten. En dit is precies de reden waarom wij hem afgeschermd houden en enkel individuele passen toegang te geven.

Taycan ST ‘22 - Polestar 2 ‘20 - 1250 GSA HP ‘20

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• SgtElPotato
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 19:45
Wel grappig ik zie hier in de buurt ook een aantal palen staan waarbij deze inderdaad openbaar staat maar dus gewoon bij iemand op de oprit staat. Ik ga dat eens uitproberen...

Zucht...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TWeaKLeGeND
VidaR-9 schreef op maandag 25 oktober 2021 @ 20:09:
[...]

Hoeveel mensen en verschillende passen laden dan wel niet bij jou? Ik heb ook vrienden met EV’s en die hoeven nooit te laden bij mij. En ik ook niet bij hun.

Er is een prima optie in NewMotion om hem niet openbaar te zetten. En dit is precies de reden waarom wij hem afgeschermd houden en enkel individuele passen toegang te geven.
Kan je andermans pas betaald toegang geven zonder openbaar te maken? Dus gewoon vrienden/fam whitelisten om op eigen kosten in te pluggen?

[ Voor 6% gewijzigd door TWeaKLeGeND op 25-10-2021 20:11 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• VidaR-9
TWeaKLeGeND schreef op maandag 25 oktober 2021 @ 20:10:
[...]

Kan je andermans pas betaald toegang geven zonder openbaar te maken? Dus gewoon vrienden/fam whitelisten om op eigen kosten in te pluggen?
Zeker

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TWeaKLeGeND
Dan heeft TS dus een heel uniek probleem van 'steeds weer andere passen op bezoek' mijn comment richting newmotion die faalt omdat ze deze optie niet hebben neem ik terug :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• xzibbitist
VidaR-9 schreef op maandag 25 oktober 2021 @ 20:09:
[...]

Dat jij het niet hebt betekend helaas niet dat het geen probleem is. Ik ga het dan ook anders doen, maar wat ik eerder al schreef is dat vooral mensen met huurautos en deelautos van NS Greenwheels enzo hier moeten laden. Het zijn dus iedere keer andere pasnummers.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• t14wo
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 23:08
Mijn paal is niet openbaar bekend op Maps of in welke EV app ook, maar iedereen kan met een druppel/pasje gewoon laden. Dat moet jij dan zo toch ook kunnen instellen? Zo kunnen mensen niet zomaar naar mijn laadpunt genavigeerd worden, wat bij jou waarschijnlijk is gebeurd.

Je kunt het de lader toch niet haast niet kwalijk nemen als hij met een legen auto bij de ‘openbare’ paal aankomt. Netjes is het zeker niet. Had in ieder geval even aangebeld dat de nood echt hoog is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VidaR-9
t14wo schreef op maandag 25 oktober 2021 @ 20:24:
Mijn paal is niet openbaar bekend op Maps of in welke EV app ook, maar iedereen kan met een druppel/pasje gewoon laden. Dat moet jij dan zo toch ook kunnen instellen? Zo kunnen mensen niet zomaar naar mijn laadpunt genavigeerd worden, wat bij jou waarschijnlijk is gebeurd.

Je kunt het de lader toch niet haast niet kwalijk nemen als hij met een legen auto bij de ‘openbare’ paal aankomt. Netjes is het zeker niet. Had in ieder geval even aangebeld dat de nood echt hoog is.
Heeft een vriend van me ook. Maar bij een newmotion paal is dit niet mogelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobinHood
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online

RobinHood

Bezorgder dan een postbezorger

FirePuma142 schreef op maandag 25 oktober 2021 @ 19:53:
Dat iemand anders zomaar op je oprit mag parkeren is waarschijnlijk niet het geval, met dank aan een uitspraak van de Hoge Raad in 1999. Als naar alle redelijkheid je oprit door/locatie beoordeeld kan worden als geen onderdeel van de openbare weg (recht naast je huis, eigen betegeling, dat soort dingen) is het ook geen openbare weg en mag er niet door iedereen gebruik van worden gemaakt.

Als het een asfaltstrook is die vanaf de doorgaande weg doorloopt je oprit op, dan heb je pech.

[...]
Precies, mensen denken dat "openbaar terrein" alles is wat niet achter slot en grendel zit, maar da's (natuurlijk) niet zo. Zou anders ook betekenen dat je gewoon in iemand anders zijn voortuin zou kunnen gaan barbecueën, of gewoon inderdaad bij random mensen de oprit op kan rijden om te parkeren 8)7

Wat @TWeaKLeGeND bijvoorbeeld zegt klopt dus niet. Pas zodra het echt niet duidelijk is of het nou een gemeenteveldje is, of je eigen prive grasveld is zo'n bordje nodig om af te dwingen dat het geen openbaar terrein is.

Zolang het dus duidelijk is dat jouw oprit jouw oprit is, op jouw terrein, is het privéterrein en kun je zo'n parkeerder in principe vrolijk laten afslepen. Of parkeergeld vragen of whatever.

Hier in het dorp wemelt het ook van de "publieke" laadpalen, vooral inderdaad van New Motion, het zou mij verbazen als de eigenaren uberhaubt doorhebben dat hun paal op Google Maps staat.

People as things, that’s where it starts.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• VidaR-9
RobinHood schreef op maandag 25 oktober 2021 @ 20:27:
[...]

Precies, mensen denken dat "openbaar terrein" alles is wat niet achter slot en grendel zit, maar da's (natuurlijk) niet zo. Zou anders ook betekenen dat je gewoon in iemand anders zijn voortuin zou kunnen gaan barbecueën, of gewoon inderdaad bij random mensen de oprit op kan rijden om te parkeren 8)7

Wat @TWeaKLeGeND bijvoorbeeld zegt klopt dus niet. Pas zodra het echt niet duidelijk is of het nou een gemeenteveldje is, of je eigen prive grasveld is zo'n bordje nodig om af te dwingen dat het geen openbaar terrein is.

Zolang het dus duidelijk is dat jouw oprit jouw oprit is, op jouw terrein, is het privéterrein en kun je zo'n parkeerder in principe vrolijk laten afslepen. Of parkeergeld vragen of whatever.

Hier in het dorp wemelt het ook van de "publieke" laadpalen, vooral inderdaad van New Motion, het zou mij verbazen als de eigenaren uberhaubt doorhebben dat hun paal op Google Maps staat.
Als je hem in de newmotion app op “openbaar” zet wordt heel nadrukkelijk aangegeven dat de paal ook openbaar met zijn (oftewel: voor een vreemde toegankelijk).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobinHood
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online

RobinHood

Bezorgder dan een postbezorger

VidaR-9 schreef op maandag 25 oktober 2021 @ 20:30:
[...]

Als je hem in de newmotion app op “openbaar” zet wordt heel nadrukkelijk aangegeven dat de paal ook openbaar met zijn (oftewel: voor een vreemde toegankelijk).
Tja, ik heb weinig vertrouwen in de gemiddelde mens, die klikt zonder ook maar een seconde na te denken op "ja" of whatever.

Ik zou het geen fijn idee vinden als mijn paal voor iedereen vindbaar op Gmaps zou staan. Elektrieke auto's zijn nog knap prijzig, de onderdelen ook, ik heb er geen zin in dat iemand mijn auto gaat recyclen :P

People as things, that’s where it starts.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pandarrama
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 20-04 14:49
De oplossing is al gegeven.
Ik heb zelf ook een eigen TNM laadpunt op privéterrein.
Gastgebruik kan ik via het menu in- en uitschakelen. Dat kan iedere TNM gebruiker met een abonnement.
Standaard staat deze bij mij uit en is dus niet bekend bij Google of andere laadapps.
Mocht je laadpunt toch publiekelijk vermeld staan dan komen ze er snel genoeg achter bij het willen activeren van de laadsessie dat deze uit staat en dan gaan ze vanzelf weer snel weg.

Mocht zich een bij mij bekende gastgebruiker aandoen dan zet ik het gastgebruik aan in het menu.
Na het laden gaat gaat deze weer uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koffie
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 22:24

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Ik ben echt reuze benieuwd naar deze wet?
En nee, een zinnetje van newmotion is voor mij niet genoeg ;)

Zwembad (te koop) - Braaihok (te koop) - Bouwproject -BraaiTV - Funda

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 00:33

DukeBox

Voor je 't weet wist je 't nie

xzibbitist schreef op maandag 25 oktober 2021 @ 20:21:
Het zijn dus iedere keer andere pasnummers.
Ik weet niet of het een optie is maar kan je een extra pas met eigen nummer aanvragen welke je voor 'gast gebruik' dan kan koppelen ? Laadkosten zal je dan achteraf met een tikkie o.i.d. moeten doorsturen als het te gek wordt qua kosten.

Of het klopt weet ik niet maar dit stukje vond ik wel bijzonder, https://indebuurt.nl/goud...ands-prive-terrein~86257/
Ik heb ook een eigen plek (in de voortuin) voor de deur waar het heel onlogisch zou zijn als iemand anders hem daar neerzet maar blijkbaar mag dat wel (volgens dat stukje). Ik heb er wel zo mijn twijfels bij..

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koffie

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

DukeBox schreef op maandag 25 oktober 2021 @ 20:52:
[...]

Ik weet niet of het een optie is maar kan je een extra pas met eigen nummer aanvragen welke je voor 'gast gebruik' dan kan koppelen ? Laadkosten zal je dan achteraf met een tikkie o.i.d. moeten doorsturen als het te gek wordt qua kosten.

Of het klopt weet ik niet maar dit stukje vond ik wel bijzonder, https://indebuurt.nl/goud...ands-prive-terrein~86257/
Ik heb ook een eigen plek (in de voortuin) voor de deur waar het heel onlogisch zou zijn als iemand anders hem daar neerzet maar blijkbaar mag dat wel (volgens dat stukje). Ik heb er wel zo mijn twijfels bij..
Al direct een stuk minder betrouwbaar: https://indebuurt.nl/dord...rs-zn-priveterrein~98234/

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• Guy Treepbush
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 05-05 21:37
Bij newmotion zijn gast gebruik aanzetten en publiceren op alle sites twee aparte opties. Als je de optie ‘displayed on the map’ aanzet is het niet zo gek dat iemand denkt dat je het prima vond als je kan laden.

Zie screenshot van de instellingen van mijn paal:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/e5W44JoD2qCoTWUF3JkE5k_4z98=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2VTK1IFjFVuKSKmcXYJtLxbX.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +6 Henk 'm!

Anoniem: 39993

Volgens mij is dat tegenwoordig vrij normaal hoor. Ik zie tegenwoordig overal publieke laadpunten in woonwijken op Google Maps, volgens mij van verschillende "merken" ook. Dacht altijd al dat die mensen geld wilden verdienen aan die laadpaal en hem daarom publiek aanboden ofzo. Dan zou ik het eigenlijk ook niet heel raar vinden dat iemand hem gaat gebruiken. Die staat met een bijna lege accu en zoekt gewoon in zijn app even naar een laadpaal in de buurt. Die denkt er waarschijnlijk niet eens bij na, dat die publieke laadpaal misschien eigenlijk wel niet publiek is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox

DukeBox

Hoe bedoel je ? Dat is exact het zelfde stuk..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koffie

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

DukeBox schreef op maandag 25 oktober 2021 @ 21:04:
[...]

Hoe bedoel je ? Dat is exact het zelfde stuk..
Precies ..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox

DukeBox

Ik zie niet in dat wanneer een stuk op dezelfde site voor meerdere gemeente portals gepubliceerd wordt het meteen 'minder betrouwbaar' maakt. Het stomme is dat als ik er serieus op zoek ik geen wets artikelen kan vinden die zowel het een als het ander uitsluiten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sambalbaj
  • Registratie: Maart 2006
  • Niet online
Is het ook betaald parkeren in de buurt?
Dan is zo'n openbare laadpaal op privéterrein wel een uitkomst.

Parkeerhekje/ -paal in je oprit of afsluiten met een hek?

Kan je de paal niet op openbaar zetten zodra een vriend bij je is en daarna weer op privé?

[ Voor 22% gewijzigd door sambalbaj op 25-10-2021 21:09 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• xzibbitist
Guy Treepbush schreef op maandag 25 oktober 2021 @ 21:01:
Bij newmotion zijn gast gebruik aanzetten en publiceren op alle sites twee aparte opties. Als je de optie ‘displayed on the map’ aanzet is het niet zo gek dat iemand denkt dat je het prima vond als je kan laden.

Zie screenshot van de instellingen van mijn paal:
[Afbeelding]
Dit is dus geen optie bij mij.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Gcdzg1U8b4sJPVdqweCSNnVCqvY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/krwv2BD0VELIxwGaxtT8E8Bh.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xzibbitist
sambalbaj schreef op maandag 25 oktober 2021 @ 21:08:
Is het ook betaald parkeren in de buurt?
Dan is zo'n openbare laadpaal op privéterrein wel een uitkomst.

Parkeerhekje/ -paal in je oprit of afsluiten met een hek?
Nee 500 meter verderop mag je gratis laden bij het zorgplein met echte openbare laadpalen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• nescafe
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 00:36
Beste Tweakers

Zet een bord bij de laadpaal: "Consumptie verplicht." :*)

* Barca zweert ook bij fixedsys... althans bij mIRC de rest is comic sans

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juup
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Zoals dus al meerdere keren gezegd, ook door eamelink en xzibbitist:
Het is verplicht zodat de prijs van laden bij de openbare laadpaal opgezocht kan worden.

Man has 2 testicles but only 1 heart...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Guy Treepbush
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 05-05 21:37
Interssant. Als ik nu enige aanpassing wil doen in het gastgebruik word ik ook geforceerd of te publiceren of het gratis te maken of individuele kaarten toe te voegen. Heb maar niet gesaved.

Denk dat de wetgeving hier toch zijn doel voorbij schiet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koffie

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

nescafe schreef op maandag 25 oktober 2021 @ 21:12:
[...]

Zet een bord bij de laadpaal: "Consumptie verplicht." :*)
Maak er dan betaald parkeren van ;)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 20:56
Juup schreef op maandag 25 oktober 2021 @ 21:12:
Zoals dus al meerdere keren gezegd, ook door eamelink en xzibbitist:
Het is verplicht zodat de prijs van laden bij de openbare laadpaal opgezocht kan worden.
dus de prijs.op 0 euro/kWh zetten maakt dat deze verplichting weg is? ik snap.dat dit raar overkomt voor TS maar als.ik.op een kaart van newmotion oid zie 'openbare laadpaal' dan zou ik ook verwachten dat de eigenaar gewoon wat extra wil verdienen oid. dus asociaal, niet meteen.

de use-case van TS is wel heel specifiek.en net een beetje ongelukkig helaas. Misschien toch maar geeoon verlengsnoertje uitrollen als.je bezoek hebt met de EV die per se moeten laden?

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• talkatoo
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 06-05 21:54
Even vanuit mijzelf gezien: Ik laad zelf vrijwel alleen thuis (op de oprit of in de garage), maar als ik in het buitenland ben en niet zo bekend ben in de omgeving dan kom ik soms ook palen tegen waarvan mijn auto zegt dat dat een prima (openbaar) laadpunt is, bijvoorbeeld bij een dealer, naast iemand zijn huis etc.

Ik ga er dan meestal vanuit dat diegene (of bedrijf) zijn laadpaal openbaar heeft om wat bij te verdienen (of voor klanten etc), kan allerlei redenen hebben. Als deze werkt voor mij en als openbaar aangegeven staat waarom zou iemand hier dan een probleem mee hebben? Mijn laadpaal thuis werkt alleen voor mij (en wie ik via de app toestemming geef). Ik geloof in ieder geval niet dat meneer/mevrouw op de oprit kwade opzet heeft.

Even een briefje/aanspreken en ik denk dat je een welgemeende excuses krijgt en diegene nooit meer terug ziet. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inspired
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 22:13
Fr33z schreef op maandag 25 oktober 2021 @ 21:20:
[...]

dus de prijs.op 0 euro/kWh zetten maakt dat deze verplichting weg is? ik snap.dat dit raar overkomt voor TS maar als.ik.op een kaart van newmotion oid zie 'openbare laadpaal' dan zou ik ook verwachten dat de eigenaar gewoon wat extra wil verdienen oid. dus asociaal, niet meteen.

de use-case van TS is wel heel specifiek.en net een beetje ongelukkig helaas. Misschien toch maar geeoon verlengsnoertje uitrollen als.je bezoek hebt met de EV die per se moeten laden?
Specifiek? Juist niet. Ik gebruik het zelf ook zo. En vele anderen ook. Ik zet zelf vaak gast laden uit. Niet zozeer omdat ik hem niet op de kaart wil, maar dan kan ik zelf zonder pas laden. Bij bezoek zet ik hem ff om. Tot nu toe in de afgelopen 2 jaar ook ongewenste laders gehad.

Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• revolution-nl
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 23:36

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Fladder80 schreef op maandag 25 oktober 2021 @ 19:44:
Gewoon op privé zetten, een zodra je bezoek krijgt open gooien voor gast verbruik geen optie?
Een newmotion paal kan je gewoon openzetten voor gastgebruik en daarbij aangeven dat deze niet gepubliceerd wordt.

Ik heb mijn LOLO 3 ook openstaat voor de auto van mijn vrouw, werkt prima.

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Inspired
revolution-nl schreef op maandag 25 oktober 2021 @ 21:30:
[...]

Een newmotion paal kan je gewoon openzetten voor gastgebruik en daarbij aangeven dat deze niet gepubliceerd wordt.

Ik heb mijn LOLO 3 ook openstaat voor de auto van mijn vrouw, werkt prima.
Dit kan niet meer sinds enige tijd. Vinkje staat verplicht aan. Zie ook screenshots hierboven.

Als je het nu nog zo hebt staan, niet meer aan zitten. :)

[ Voor 6% gewijzigd door Inspired op 25-10-2021 21:34 ]

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• jongetje
Gewoon de prijs op 10 euro per kwh zetten als je geen gasten hebt, is het snel klaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Inspired schreef op maandag 25 oktober 2021 @ 21:33:
[...]

Dit kan niet meer sinds enige tijd. Vinkje staat verplicht aan. Zie ook screenshots hierboven.

Als je het nu nog zo hebt staan, niet meer aan zitten. :)
Lekker dan :/

Dan moet TS "even" de helpdesk bellen van tnm :D. Ik heb nog wat oude laadpassen staan die ik niet meer kan verwijderen uit mijn portaal, na mijn laatste ervaring nog niet de moed op kunnen brengen om te bellen.

Anders laadpas toegang instellen, ik heb ingesteld dat alleen geautoriseerde passen kunnen laden.

[ Voor 10% gewijzigd door revolution-nl op 25-10-2021 21:40 ]

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pandarrama
jongetje schreef op maandag 25 oktober 2021 @ 21:36:
Gewoon de prijs op 10 euro per kwh zetten als je geen gasten hebt, is het snel klaar.
Dat kan niet bij TNM.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FastFred
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 20:07
LAD93 schreef op maandag 25 oktober 2021 @ 19:29:
Que? Een openbare laadpaal op een prive-oprit? Of begrijp ik hier iets verkeerd?
Komt best veel voor, ik ben ook aan het kijken geweest naar elektrische auto. Dus ook wat van die laadpaal apps bekeken, maar die laten in mijn wijk een boel openbare laadpalen zien die bij mensen op de oprit staan. De enige echt openbare paal was 1.5km verder bij de supermarkt in het centrum...

Acties:
  • +14 Henk 'm!

• warhamstr
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 26-12-2023
Wat een arremoei, dat elektrisch rijden :')

Zorgt iedereen met een openbare paal ook voor een koffiecorner met broodjes?

[ Voor 48% gewijzigd door warhamstr op 25-10-2021 21:57 ]

P50/Xeon E3-1505M/64GB/2Tb/Q M2000M 4GB/4K

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pandarrama
Ik zou niet meer anders willen :)

Acties:
  • +37 Henk 'm!

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 23:42
Ik zou het om willen draaien: Ik vind het redelijk asociaal om zo'n paal als "openbaar" te adverteren als je niet wilt dat vreemden er komen laden. Iemand plant van te voren misschien wel zijn rit (mooi, zo'n openbare laadpaal 100m van de bestemming!), andere openbare laadpalen zijn wellicht al bezet. Als je niet wilt dat er vreemden komen laden, zorg dan dat je niet op die sites staat.

Als TNM geen optie bied om die paal niet overal te publiceren dan zou ik vooral daar gaan klagen: bij TNM.

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pandarrama
Die optie is er wel. Bij mij kan ik het gastgebruik in het TNM menu gewoon uitschakelen.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

warhamstr schreef op maandag 25 oktober 2021 @ 21:56:
Wat een arremoei, dat elektrisch rijden :')

Zorgt iedereen met een openbare paal ook voor een koffiecorner met broodjes?
Ja, man iedere week weer naar de pomp om te tanken, stinkende handen, een lege portemonnee, in de ochtend instappen in een koude auto, krabben, traag, herrie aan je kop.

[ Voor 6% gewijzigd door revolution-nl op 25-10-2021 22:12 ]

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Tweak_ers
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 07-05 15:52
Beste Tweakers

toon volledige bericht
Het lastige is dat ik ook vaak routes plan op basis van de new motion app. Dus ik zoek met die app laadpalen in de buurt van mijn bestemming zodat ik weer thuis kan komen.

Door je paal openbaar te zetten, kom je in allerlei oplaad apps te staan.

Ik zou persoonlijk even aanbellen, maar als je erop gerekend hebt en het opeens een oprit blijkt te zijn… Voor die mensen is dat net zo frustrerend.

Zet je paal dan niet openbaar…

Acties:
  • +19 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 21:49
Je kiest een dienstverlener (NewMotion) die namens jou de laadpaal als openbaar adverteert. Dan moet je niet gek opkijken dat mensen daar vervolgens naar handelen. Je hebt zelf een enorm digitaal bord (laten) op(ge)hangen "parkeer en laad hier".

Zelf even een extra pasje fixen en casus opgelost.
Of een dienstverlener kiezen met een productaanbod dat beter bij het beoogde gebruik past.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• warhamstr
revolution-nl schreef op maandag 25 oktober 2021 @ 22:12:
[...]

Ja, man iedere week weer naar de pomp om te tanken, stinkende handen, een lege portemonnee, in de ochtend instappen in een koude auto, krabben, traag, herrie aan je kop.
Lekker man. 1* in de week 5 minuten tanken en dan weer een ruime 1000km af kunnen leggen zonder gezeur (op andermans terrein)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tweak_ers
warhamstr schreef op maandag 25 oktober 2021 @ 22:32:
[...]

Lekker man. 1* in de week 5 minuten tanken en dan weer een ruime 1000km af kunnen leggen zonder gezeur (op andermans terrein)
Ik heb nog nooit 1000km op een tank kunnen rijden bij welke diesel of benzine auto dan ook.

Nu moet ik wel zeggen dat onze gemeente bezig is met het verbieden van laden over de stoep. Dat is voor mij reden de Tesla de deur uit te doen en weer benzine te gaan rijden.
Ik weiger 300 meter te gaan lopen en te gaan wachten tot publieke laadpalen beschikbaar zijn.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Lapa
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 07-05 17:26

Helemaal niet gek. Deze persoon vindt online een openbare laadpaal (waarschijnlijk automatisch in een navigatie systeem), waar de laadpas gewoon werkt. Goede kans dat hij of zij ook wel gedacht heeft bij aankomst "beetje gekke plek voor een openbare laadpaal... blijkbaar willen ze wat bijverdienen". Het is dus niet zomaar op iemands oprit, het is bij een als openbaar geadverteerde laadpaal.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Idanue
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 01:59
warhamstr schreef op maandag 25 oktober 2021 @ 22:32:
[...]

En wat kost je die 1000km afleggen?
Mij kost het niets want zonnepanelen thuis en gratis laden op het werk. 8)
Ik hang mijn auto dagelijks aan de lader en kan weer 500km rijden als hij vol is, met woon werk 70km is dat dus meer dan genoeg.

Voor TS, ik denk dat het makkelijkste op dit moment is om gewoon even een briefje op de paal te hangen dat het geen openbare laadplek is en schakelaar in de meterkast even uit zetten als je niet thuis bent..

[ Voor 5% gewijzigd door Idanue op 26-10-2021 00:55 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• PP_Sound
  • Registratie: Januari 2021
  • Niet online
Issie al weg inmiddels?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tweak_ers

Zoals eerder aangegeven is het dan super irritant dat hij zijn laadpaal openbaar zet! Wij gaan nog wel eens een dagje weg en dan is bij de eindbestemming laden nodig om weer thuis te kunnen komen.

Je kijkt dan in de app op de plaats van bestemming naar beschikbare laadpunten, dat doe ik vaak thuis al, zodat ik geen uur hoef te zoeken.

Als je er dan op bestemming achter komt dat het punt niet beschikbaar is, omdat het privé staat, is dat echt super irritant.

Ik kan mij heel goed voorstellen, dat als je het echt nodig hebt, je hem neerzet, onder het mom: “Hij staat bewust openbaar, dus het zal wel mogen”.
Het openbaar zetten van een NewMotion paal, is een bewuste actie van de TS in de backoffice van de paal.

Was er überhaupt iemand thuis? Misschien is er wel gewoon aangebeld?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

jongetje schreef op maandag 25 oktober 2021 @ 19:38:
Heb je die persoon van de auto er niet gewoon even op aangesproken?

En als het vaker gebeurd hang je er een briefje bij (of schakel je hem af in je meterkast). Daarbij natuurlijk vreemd om op iemand zijn oprit te parkeren zonder even te vragen of je ook mag laden. Je parkeert een "gewone" auto toch ook niet op iemand zijn oprit.
Dan maak je toch het systeem kapot van openbare laadpalen in een app? Mensen rijden daar naartoe met hun laatste beetje acculading en willen dan laden :p

Het moet gewoon niet openbaar zijn in dit geval. Een openbare laadpaal voor privegebruik (alleen vrienden noem ik privegebruik, vrienden gebruiken ook mijn wifi zonder dat ik een publieke hotspot heb).

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• jongetje
Volgens mij is alles er nu wel over gezegd. Gewoon die paal niet meer openbaar maken, los van dat die persoon prima had kunnen aanbellen om even te checken of het OK is ipv zijn auto er zo lang te laten staan.

En wat betreft:
Idanue schreef op dinsdag 26 oktober 2021 @ 00:53:
[...]

Mij kost het niets want zonnepanelen thuis en gratis laden op het werk. 8)
Fijn dat jij (van iemand?) gratis zonnepanelen geïnstalleerd hebt gekregen zodat je gratis stroom hebt, maar ik heb er gewoon een paar duizend euro voor moeten betalen dus is verre van gratis laden.

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• Rmg
  • Laatst online: 07-05 14:20

Rmg

Je krijgt geld als iemand laad aan je paal.
Je hebt hem op openbaar.

Dan is het toch niet raar dat iemand denkt hey, die probeert een beetje te verdienen door zijn laadpaal openbaar te zetten, slim! Ik laad mn auto daar op.

Dit klinkt mij een beetje in de oren alsof je een bordje hebt staan "verse eieren te koop" en vervolgens verbaast bent dat er "zomaar mensen je eieren kopen" :+

[ Voor 26% gewijzigd door Rmg op 26-10-2021 07:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xzibbitist
Ik snap heel goed dat je moet laden. Als deze persoon had aangebeld was er niets aan de hand geweest. Nu weet ik niet wat voor persoon ik op mijn terrein laat parkeren, wanneer hij mijn terrein weer verlaat (hij staat er nog steeds), of hij aggresief wordt als ik zijn auto ontkoppel omdat ik zelf moet laden...

Bovendien komen er vandaag meubels en past het nu niet langs zijn auto via mijn achtertuin. Al met al heel frustrerend. Ik heb geen idee of hij vanmiddag wel weg is, of volgende week als zijn kampeerweek voorbij is.

Ik heb al meerdere keren vermeld dat ik de laadsituatie ga aanpassen en gastgebruik uit ga zetten.

Bij 'gastgebruik' heb ik hiervoor nooit het idee gekregen dat mensen dit zo normaal vinden. Aangezien de term 'openbaar maken van de laadpaal' hier iedere keer wordt gebruikt in plaats van 'betaald gastgebruik' klinkt het een stuk uitnodigender dan dat ik het had ingeschat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SeatRider
  • Laatst online: 07-05 11:30

SeatRider

Hips don't lie

De gemeente hier beboet auto's die een laadplek bezet houden terwijl ze niet (meer) laden, maar dat doen ze vast niet als de auto op eigen grond staat (zoals in het geval van TS).

Nederlands is makkelijker als je denkt

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• warhamstr
Idanue schreef op dinsdag 26 oktober 2021 @ 00:53:
[...]

...
...
Minder dan jouw investeringen en afschrijvingen bij elkaar.

En dan kun jij die 1000km nog geeneens afleggen.

Oeverloze discussie zo, maar elektrisch rijden is voor 'sommige' mensen écht nog geen optie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jeroenkb
  • Registratie: November 2020
  • Niet online
warhamstr schreef op dinsdag 26 oktober 2021 @ 07:43:
[...]

Minder dan jouw investeringen en afschrijvingen bij elkaar.

En dan kun jij die 1000km nog geeneens afleggen.

Oeverloze discussie zo, maar elektrisch rijden is voor 'sommige' mensen écht nog geen optie.
Helemaal mee eens dat voor sommigen die EV nog geen optie is.

Discussie zal er alleen altijd zijn wat 'geen optie' betekent. Iemand die het vertikt om 300 meter te lopen om zijn steentje bij te dragen aan het klimaat heeft wel een 'optie, alleen geen zin.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1302638

revolution-nl schreef op maandag 25 oktober 2021 @ 22:12:
[...]

Echt waarom happen jullie op zo’n trol in een topic zoals deze? Let it go jongens, echt hoor. Laat lekker lullen of open er een topic over.

TS heeft er niks aan en de rest vindt jouw mening echt niet zo interessant als je denkt. En die trol op wie je reageert lacht in zijn knuistjes: hij heeft de aandacht.

Niet doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Inspired
Overigens, je locatie is bijna nu niet meer uit alle apps te krijgen. Zelfs bij uitzetten van gastladen. Ik heb het al weken uit staan en op Google Maps staat de paal nog steeds en ook bijvoorbeeld in de plug surfing app.. dus bij uit zetten heb je geen garantie dat er niemand meer komt.

Pagina: 1 2 3 Laatste

Dit topic is gesloten.