Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Anvil_
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 12-10 11:44
HyperBart schreef op maandag 7 april 2025 @ 11:30:
[...]

Tesla UMC (AC naar de box + AC die vertrekt vanuit de box) zelf maar ook het industrieel stopcontact/stekker.

Maar dat zal op zich niet zo los lopen, ik denk dat ze er niet voor ontworpen zijn dag in dag uit als laadoplossing te gebruiken buitenshuis maar zolang het werkt, prima.

Mij gaat het meer over aansturen, integreren met de zonnepanelen, ingebouwd veiligheid DC lekdetectie 6mA.
Tis wel een steviger, industrial grade buitenstopcontact hoor.

Overigens laad ik vooral bij superchargers, is gratis op mn oudere model S. Dus eerder 1 keer per week thuis wanneer het zo uitkomt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Get!em
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

_Anvil_ schreef op maandag 7 april 2025 @ 11:26:
[...]

Als je inzoomt zie je dat het bij mij ook bepaald geen gewoon kabeltje is dat aan de muur zit? Of bedoel je de weersbestendigheid van de Tesla UMC lader die ertussen zit?

[...]

Rond de 20A meestal, als ik echt richting die max 1x32A wil moet ik in mn meterkast een zwaardere zekerings/Installatieautomaat installeren dan de huidige.

Tesla heeft gewoon een CEE adapter voor de UMC kabel he, dus je hebt verder alleen een zwaarder buitenstopcontact nodig om boven die 10A te komen.
Jouw €140 oplossing is wel alleen het huisgedeelte.

Jouw Tesla lader is op zichzelf al €300 en wordt normaal alleen met Schuko geleverd (13A) en kan inderdaad 7,4kW / 32A laden als je de juiste adapter er bij besteld.

Meeste meegeleverde Granny Chargers bij andere merken zitten tussen 10 en 16A (meestal 12A of 14A) als maximum op gewone Schuko.

In alle gevallen moet je dus de kosten voor een upgrade van de granny charger meerekenen als je meer dan dan dat lage maximum wilt laden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RPiNut
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
@HyperBart Je hebt zeker een punt dat met het einde van de salderingsregeling, variabele amperage laden, gaat bijdragen om zo min mogelijk van het net te hoeven halen. Een mobiele lader die smart zou zijn zou voor mijn situatie prima zijn. Max 10A laden, met slechts 6 zonnepanelen lever ik dan niks terug. Ik zit er aan te denken om iets te maken met een SmartEVSE of OpenEVSE. Maar daar moet ik nog naar kijken hoe ik dat "draagbaar" kan uitvoeren. Ik wil de kabels thuis liever niet overal laten slingeren. Mijn parkeervak is openbaar beschikbaar namelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperBart
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 16:53
RPiNut schreef op maandag 7 april 2025 @ 11:54:
@HyperBart Je hebt zeker een punt dat met het einde van de salderingsregeling, variabele amperage laden, gaat bijdragen om zo min mogelijk van het net te hoeven halen. Een mobiele lader die smart zou zijn zou voor mijn situatie prima zijn. Max 10A laden, met slechts 6 zonnepanelen lever ik dan niks terug. Ik zit er aan te denken om iets te maken met een SmartEVSE of OpenEVSE. Maar daar moet ik nog naar kijken hoe ik dat "draagbaar" kan uitvoeren. Ik wil de kabels thuis liever niet overal laten slingeren. Mijn parkeervak is openbaar beschikbaar namelijk.
NRGkick is ook nog wel een leuke oplossing.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• marvel27
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 12-10 22:43
Kan bevestigen dat de NRGkick een erg mooie oplossing is. Ik heb een vergelijkbare oplossing laten plaatsen als @_Anvil_ maar dan met een 16A rood CEE stopcontact. Ik heb nu nog een MG ZS die maar 1 fase kan laden, maar krijg binnenkort een Zeekr X die 22kW kan laden. Mijn meterkast is niet voorzien op 22kW :) maar met de NRGkick zou het wel kunnen. Met de NRGkick heb je dan alle flexibiliteit en connectiviteit van een normale laadpaal, maar wel heel wat goedkoper, en flexibel.

[ Voor 24% gewijzigd door marvel27 op 07-04-2025 12:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roel00
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 13:58
Tunestwo schreef op zondag 6 april 2025 @ 17:50:
[...]

Is de peblar wat, vooral als ik deze icm homey wil laten aansturen?
Wat bedoel met je 'aansturen'? Laden gebaseerd op dynamische tarieven? Zonnestroom o.i.d.? Ik weet niet hoe Homey integraties werken, maar met Home Assistant is er een integratie en Peblar kan ook door EVCC aangestuurd worden voor laden op zonnestroom icm met load-balancing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roel00
alexke1988 schreef op zaterdag 5 april 2025 @ 10:24:
Ik zit met een raar probleem:

Mijn zappi v2.1 wilt mijn BMW i3S niet laden, maar mijn EV9 wel.

Iemand dit al voorgehad met de V2.1 (de V1 doet het nog steeds op beide)

Ik kan er echt niet meer aan uit...

De zappi V1 is te bruusk en te traag in het veranderen van het PWM signaal voor de BMW i3

De Peblar´s zonneladen modus is heel traag om uit te schakelen als er geen zon is.

Weet het nu even niet meer welke laadpaal ik moet aanschaffen...
Geen verstand van Zappi. Maar het 'probleem' met de Peblar herken ik niet. Schakelt snel in en uit, afhankelijk van de gekozen laadmodus. Ook afhankelijk van de gekozen grid meter. CT klemmen reageren sneller dan een homewizard meter. In de praktijk maakt het voor de portemonnee geen donder uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Anvil_
Get!em schreef op maandag 7 april 2025 @ 11:39:
[...]

Jouw €140 oplossing is wel alleen het huisgedeelte.

Jouw Tesla lader is op zichzelf al €300 en wordt normaal alleen met Schuko geleverd (13A) en kan inderdaad 7,4kW / 32A laden als je de juiste adapter er bij besteld.

Meeste meegeleverde Granny Chargers bij andere merken zitten tussen 10 en 16A (meestal 12A of 14A) als maximum op gewone Schuko.

In alle gevallen moet je dus de kosten voor een upgrade van de granny charger meerekenen als je meer dan dan dat lage maximum wilt laden.
Zat er bij mij allemaal gratis bij toen ik de auto overnam, was een UMC bij Tesla niet standaard? Alleen het CEE stekker adapter stuk is nieuw 48 euro zag ik.

Maar je hebt gelijk: als je geen geschikte kabel bij je auto hebt, wordt het prijsverschil met een laadpaal flink kleiner.
marvel27 schreef op maandag 7 april 2025 @ 12:25:
Kan bevestigen dat de NRGkick een erg mooie oplossing is. Ik heb een vergelijkbare oplossing laten plaatsen als @_Anvil_ maar dan met een 16A rood CEE stopcontact. Ik heb nu nog een MG ZS die maar 1 fase kan laden, maar krijg binnenkort een Zeekr X die 22kW kan laden. Mijn meterkast is niet voorzien op 22kW :) maar met de NRGkick zou het wel kunnen. Met de NRGkick heb je dan alle flexibiliteit en connectiviteit van een normale laadpaal, maar wel heel wat goedkoper, en flexibel.
https://www.bol.com/nl/nl...5m-puur/9300000166958399/

850 euro ex accesoires, oefff, duur kabeltje wel hoor.

[ Voor 35% gewijzigd door _Anvil_ op 07-04-2025 13:28 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RPiNut
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
@HyperBart @marvel27 Jullie hebben mijn intresse naar die NRGkick wel aangewakkerd, want die doet eigenlijk precies wat ik van een laadkabel verwacht. Tussen de middag sprak ik met mijn collega, die overgens aan een hybride auto wil, over dat je het liefst zo slim mogelijk je auto wilt laden, ook als je met een ander vervoermiddel naar het werk komt en de auto thuis van de zonnestroom wilt kunnen laden. Ik ga mij er eens in verdiepen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marvel27
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 12-10 22:43
De NRGkick is nieuw niet goedkoop inderdaad! Maar tweedehands wel goedkoper te vinden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Alekz87
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 18:11
_Anvil_ schreef op maandag 7 april 2025 @ 08:42:
Hier nog steeds heel tevreden met mn lowbudget oplossing, dus voor de mensen die thuis willen laden en prive alles betalen: je *hoeft* niet perse een laadpaal he!

Ik heb dus een CEE 230V 32A stopcontact aangelegd, slim laden doe ik automatisch via de (aan mijn auto gekoppelde) Next Energy app (heb een dynamisch energiecontract) en via de Tesla ap zelf kan ik het amperage ook nog instellen.

Ik heb echt geen idee wat een dure laadpaal mij persoonlijk aan meerwaarde zou bieden? Sneller laden wellicht, maar dan moet ik voor een fors bedrag mn overvolle groepenkast vervangen en een andere (meerfasige) hoofd aansluiting nemen.

Kosten: 140 euro :)

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Helemaal prima oplossing. Ik ben niet handig en zou ook dit allemaal hebben moeten laten doen. Nu hangt er dus een Zaptec Go 22kw aan de muur. Totale kosten. €1200 (afgerond) waarvan €400 montage. Goedkoop? Nee. Duur? Heb ze over de €2000 zien gaan. Tevreden? Absoluut. Vind het een mooi kastje en staat strak! Geen omkijken meer naar.

iPhone 3G, Samsung Galaxy S2, HTC One M7, HTC One M8, Samsung Note 4, Samsung Galaxy S7 Edge, Oneplus 3T, iPhone X, Apple Watch Series 2, Apple Watch Series 6, iPhone 12 Pro, iPhone 14 Pro, iPhone 16 Pro, Apple Watch Series 10.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• _Anvil_
Alekz87 schreef op maandag 7 april 2025 @ 15:56:
[...]

Helemaal prima oplossing. Ik ben niet handig en zou ook dit allemaal hebben moeten laten doen. Nu hangt er dus een Zaptec Go 22kw aan de muur. Totale kosten. €1200 (afgerond) waarvan €400 montage. Goedkoop? Nee. Duur? Heb ze over de €2000 zien gaan. Tevreden? Absoluut. Vind het een mooi kastje en staat strak! Geen omkijken meer naar.
O sorry, dit was 140 euro, inclusief een uurtje werk van een installateur, heb zelf alleen het materiaal gekocht! 8)

EDIT: nog even nagekeken: materiaal (extra dikke kabel, wandcontactdoos en zekeringsautomaat) was totaal 110 euro, dus met een uurtje werk van de installateur rond de 200 totale kosten. @Alekz87

[ Voor 14% gewijzigd door _Anvil_ op 08-04-2025 08:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• A-J
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 12-08 22:25

A-J

Beste allen, ik ben opzoek naar een laadpaal die 3,7-11kW kan laden.. maar ik verdwaal in alle opties!

Eerste vraag:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sBGfvPurPh8_oDZFH5RDHJ0SdWE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hjOEgb7MnV3DdlLLOwVAXqQt.jpg?f=fotoalbum_large
Is deze linker (KS2) aardlekautomaat geschikt voor de 3 fase 11 kW autolader? Of moet ik bij deze een autolader kiezen met ingebouwde gelijkstroombeveiliging? Zo ja, kunnen jullie mij 1 adviseren? Ik zie dit vrijwel nooit in de specificaties staan.

Daarnaast zou het fijn zijn als er een app/webmodule of ingebouwde module(knoppen/display) zit voor timers/schemas en amperage selectie. Ingebouwde loadbalancing en link met zonnepanelen zou fijn zijn, maar geen must.
Geen abbonementen.

De kabels: er ligt nu een YMVK kabel met 1 netwerk kabel. Is deze YMVK goed genoeg?

En voor eventuele loadbalancing kan ik deze netwerk kabel opsplitsen/delen met mijn beveiligingscamera die op het netwerk aangesloten moet worden naast mijn laadpaal buiten? De kabels zijn al getrokken en ik heb een beetje spijt dat ik maar 1 netwerkkabel heb laten doen. Is dit nog mogelijk dmv hubs/switches?

WP: PUHZ-SHW112YAA + EHSC-VM2D en PV: 8355 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kakola
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 10-10 11:36
Peblar heeft nu 3 versies: Home & Home Plus met vaste kabel, en een Businessvariant met socket.
Er komt binnenkort een Professional variant uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snuurtje
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 12:56
Vraagje:
Wil bij ons nieuwbouwhuis de optie voor electrisch laden gaan voorbereiden voordat de tuin erin gaat. Ik denk dat ik binnenkort een hybride auto aanschaf en wil deze dan dus ook kunnen laden. Dit zal niet met enorm hoge snelheiden gaan (max 11kw). Voordat de tuin erin gaat dus vast een sleuf graven en een kabel onder de fundering door leggen.

Gezien de vrij dure prijzen van nieuwe laadboxen wil ik er denk ik eerst een oudere van marktplaats op aansluiten.

Wat ik tot nu toe heb gevonden is:
5x6mm kabel kan je eigenlijk alle type wallboxen op aansluiten, deze leg ik dan in een 40mm flexibele mantelbuis. Blijkbaar mag je er geen UTP kabel direct tegenaan leggen dus dit wordt dan in een 2e 40mm flexibele buis gedaan. Afstand vanaf meterkast tot achterin de tuin zal zo'n 25 meter kabel zijn. In eerste instantie komt daar dus een wallbox, maar potentieel in de toekomst kunnen we parkeerplaatsen overnemen dus ik wil zo'n voor 10 meter extra kabel opgerold laten liggen om eventueel later de kabel onder de stoep door naar de parkeerplaats te leggen. Aansluiten van eea laat ik door een electricien doen.

Zie ik hier nog dingen over het hoofd? Kunnen mensen mij eventueel een ouder type wallbox aanraden die voor een leuke prijs aan te schaffen is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kodess
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 14:42
Snuurtje schreef op dinsdag 8 april 2025 @ 11:06:
Vraagje:
Wil bij ons nieuwbouwhuis de optie voor electrisch laden gaan voorbereiden voordat de tuin erin gaat. Ik denk dat ik binnenkort een hybride auto aanschaf en wil deze dan dus ook kunnen laden. Dit zal niet met enorm hoge snelheiden gaan (max 11kw). We hebben nu nog geen tuin, dus kan vast een sleuf graven en een kabel onder de fundering door leggen.

Gezien de vrij dure prijzen van nieuwe laadboxen wil ik er denk ik eerst een oudere van marktplaats op aansluiten.

5x6mm kabel kan je eigenlijk alle type wallboxen op aansluiten, deze leg ik dan in een 40mm flexibele mantelbuis. Blijkbaar mag je er geen UTP kabel direct tegenaan leggen dus dit wordt dan in een 2e 40mm flexibele buis gedaan. Afstand vanaf meterkast tot achterin de tuin zal zo'n 25 meter kabel zijn. In eerste instantie komt daar dus een wallbox, maar potentieel in de toekomst kunnen we parkeerplaatsen overnemen dus ik wil zo'n voor 10 meter extra kabel opgerold laten liggen om eventueel later de kabel onder de stoep door naar de parkeerplaats te leggen. Aansluiten van eea laat ik door een electricien doen.

Zie ik hier nog dingen over het hoofd? Kunnen mensen mij eventueel een ouder type wallbox aanraden die voor een leuke prijs aan te schaffen is?
Een hybride die met 11kW laad? Dat moet dan een vrij nieuwe moderne zijn volgens mij.
Ik zou als ik jou was eerst controleren wat de laadsnelheid van je auto gaat worden. Wordt het 1 of 3 fase bv. Op marktplaats zijn genoeg oude laadpalen te vinden, 1 en 3 fase versies.

Ik zou niet 10 meter extra kabel opgerold laten liggen. Je kan beter dan als je echt parkeerplaatsen maakt de kabel verlengen.

Enyaq iV 80 - 5135 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andries155
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 18:41
A-J schreef op dinsdag 8 april 2025 @ 08:21:
Beste allen, ik ben opzoek naar een laadpaal die 3,7-11kW kan laden.. maar ik verdwaal in alle opties!

Eerste vraag:
[Afbeelding]
Is deze linker (KS2) aardlekautomaat geschikt voor de 3 fase 11 kW autolader? Of moet ik bij deze een autolader kiezen met ingebouwde gelijkstroombeveiliging? Zo ja, kunnen jullie mij 1 adviseren? Ik zie dit vrijwel nooit in de specificaties staan.

Daarnaast zou het fijn zijn als er een app/webmodule of ingebouwde module(knoppen/display) zit voor timers/schemas en amperage selectie. Ingebouwde loadbalancing en link met zonnepanelen zou fijn zijn, maar geen must.
Geen abbonementen.

De kabels: er ligt nu een YMVK kabel met 1 netwerk kabel. Is deze YMVK goed genoeg?

En voor eventuele loadbalancing kan ik deze netwerk kabel opsplitsen/delen met mijn beveiligingscamera die op het netwerk aangesloten moet worden naast mijn laadpaal buiten? De kabels zijn al getrokken en ik heb een beetje spijt dat ik maar 1 netwerkkabel heb laten doen. Is dit nog mogelijk dmv hubs/switches?
YMvK kan genoeg zijn, afhankelijk van de doorsnede en hoe die ligt.
In de grond zou ik toch voor een YMvK-as kiezen.

Dit zijn type A aardlek, dus moet de oplader inderdaad een DC aardlek van 6mA hebben.
Verder moet volgens mij deze type A 30mA zijn (in Nederland).
wellicht even wachten wat andere ervan vinden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Snuurtje
Kodess schreef op dinsdag 8 april 2025 @ 11:22:
[...]

Een hybride die met 11kW laad? Dat moet dan een vrij nieuwe moderne zijn volgens mij.
Ik zou als ik jou was eerst controleren wat de laadsnelheid van je auto gaat worden. Wordt het 1 of 3 fase bv. Op marktplaats zijn genoeg oude laadpalen te vinden, 1 en 3 fase versies.

Ik zou niet 10 meter extra kabel opgerold laten liggen. Je kan beter dan als je echt parkeerplaatsen maakt de kabel verlengen.
Sorry dat had ik verkeerd. De materie is nog helemaal nieuw voor me. Kijk naar een Lync en co, vanaf een bepaald jaartal schijnen die 7.4 kW te kunnen laden. Maar wil met de grondkabel natuurlijk gewoon een toekomstbestendige keuze maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kodess
  • Laatst online: 14:42
Snuurtje schreef op dinsdag 8 april 2025 @ 11:48:
[...]

Sorry dat had ik verkeerd. De materie is nog helemaal nieuw voor me. Kijk naar een Lync en co, vanaf een bepaald jaartal schijnen die 7.4 kW te kunnen laden. Maar wil met de grondkabel natuurlijk gewoon een toekomstbestendige keuze maken.
Ja ik zou de grond kabel gewoon uitvoeren voor 3 fase om voorbereid te zijn op de toekomst. De laadpaal hangt ervan af hoe lang je denkt met de nieuwe hybride te doen. Ik zou denk ik in jouw situatie dan op Marktplaats een goedkope 1 fase laadpaal kopen.
Weet je wat je zelf hebt in de meterkast? 1 of 3 fase?

7.4 kW van een Lync en Co is 1 fasig. In Nederland is 1 fase vaak max 3.6kW (maar met een slimme laadpaal die ook zonnestroom 'toevoegt' kan je vaak wel richting de 6kW laden als de zon schijnt dan).
Een Lync en Co zal je dus in NL normaliter opladen met 3.6kW op 1 fase.

Enyaq iV 80 - 5135 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FitTiv
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 14:57
Hier nog mensen met ervaringen van een kabel door de kruipruimte door de ventilatiegaatjes?

Situatie: 3f wallbox en deze zit ongeveer boven een ventilatiegat van de kruipruimte. Even gekeken en ik kan er denk ik met een beetje prutsen wel een ymvk 4mm2 doorheen (kabel ca 10m). Oppervlak rooster is ca. 6x3cm. Er is daar ook wifi dus opzich geen utp nodig. Wallbox wordt 99% een Zappi 3f.

Is dit een verstandig idee? Maakt wel de (zelf) installatie een stuk eenvoudiger...

Ten overvloede: 3f aansluiting, 1f zonnepanelen met enkele omvormer (4000wp), afstand meterkast ca. 10m.

Een andere te overwegen optie is om m in de schuur te hangen en dan de kabel op de een of andere manier naar buiten te brengen.

[ Voor 23% gewijzigd door FitTiv op 08-04-2025 12:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• A-J

A-J

Andries155 schreef op dinsdag 8 april 2025 @ 11:40:
[...]

YMvK kan genoeg zijn, afhankelijk van de doorsnede en hoe die ligt.
In de grond zou ik toch voor een YMvK-as kiezen.

Dit zijn type A aardlek, dus moet de oplader inderdaad een DC aardlek van 6mA hebben.
Verder moet volgens mij deze type A 30mA zijn (in Nederland).
wellicht even wachten wat andere ervan vinden.
5x 2,5 dus met een lengte van max 10meter. Garage (waar de autolader tegenaankomt) is niet zo ver van de meterkast.

Dus deze 0,1mA is niet goed en kan ik beter meteen laten verwisselen voor type B?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DonJuape
  • Registratie: Juni 2007
  • Niet online

DonJuape

Trust me, I'm an engineer!

A-J schreef op dinsdag 8 april 2025 @ 12:50:
[...]

5x 2,5 dus met een lengte van max 10meter. Garage (waar de autolader tegenaankomt) is niet zo ver van de meterkast.

Dus deze 0,1mA is niet goed en kan ik beter meteen laten verwisselen voor type B?
De getoonde aardlekautomaat is prima. Je moet alleen zeker stellen dat je laadpunt ingebouwde DC lekstroom beveiliging heeft. De meeste hebben dat wel tegenwoordig.

Hyundai Inster Pulse Winterpack, Zappi V2 3-fasen, 7400 Wp PV SolarEdge 1-fase, WP L/W 1-fase

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• A-J

A-J

Toppie! En YMVK(geen AS) 5x 2.5 over max. 10meter (wordt zelfs minder) voor o.a. 2 meter overbrugging onder de grond (20-30cm diep) naar de garage is daarvoor ook geschikt voor max 11kW 3 fase laden?

[ Voor 8% gewijzigd door A-J op 08-04-2025 13:38 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Nu online
FitTiv schreef op dinsdag 8 april 2025 @ 12:48:
Hier nog mensen met ervaringen van een kabel door de kruipruimte door de ventilatiegaatjes?

Situatie: 3f wallbox en deze zit ongeveer boven een ventilatiegat van de kruipruimte. Even gekeken en ik kan er denk ik met een beetje prutsen wel een ymvk 4mm2 doorheen (kabel ca 10m). Oppervlak rooster is ca. 6x3cm. Er is daar ook wifi dus opzich geen utp nodig. Wallbox wordt 99% een Zappi 3f.

Is dit een verstandig idee? Maakt wel de (zelf) installatie een stuk eenvoudiger...

Ten overvloede: 3f aansluiting, 1f zonnepanelen met enkele omvormer (4000wp), afstand meterkast ca. 10m.

Een andere te overwegen optie is om m in de schuur te hangen en dan de kabel op de een of andere manier naar buiten te brengen.
Weet niet hoe je kruipruimte en fundering er verder uit ziet, maar hier was het relatief makkelijk de kabel onder de funderingsbalk door te trekken. Moet je wel even een gaatje tegen de gevel aan graven en misschien een beetje in de kruipruimte zelf. Was een klusje dat hier heel erg meeviel, en netter dan via de ventitatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• curkey
  • Registratie: Mei 2009
Ik zoek wat hulp bij wat troubleshooting voor mijn Peblar Home Plus thuislader. In het begin werkte het Smart Solar charge en Fast Solar charge mechanisme, maar sinds er wat dingen thuis zijn veranderd, niet meer.
Hopelijk hebben jullie wat suggesties in welke richting ik het probleem moet zoeken.

Aan het begin van het jaar ben ik verhuisd naar een nieuw huis, en in de afgelopen maanden zijn er best wat dingne veranderd. Als het nu één ding was, zou troubleshooting gemakkelijker zijn geweest.

Situatie OK
  • Aanleg laadpaal Peblar Home Plus. De paal ondersteunt 3-fase laden, maar is nog ingesteld op 1-fase omdat de meterkast nog verzwaring behoefde.
  • Aanleg 13 x 450 Wp zonnepanelen met Enphase micro omvormers, 3-fase aangesloten.
  • P1 meter van HomeWizard, gratis variant nog, dus meet niet de afzonderlijke fases. In Peblar staat load balancing ingesteld op deze P1 meter
  • Meterkast/aansluiting is zoals gezegd allemaal enkelfase
De Peblar werkte in standalone mode, dus zonder back-end. Gelimiteerd op 1 fase kon ik mijn auto opladen met zowel Smart Solar als Fast Solar op de momenten dat de zon schijnt.

Aanpassingen
  • Liander is geweest om aansluiting te verzwaren naar 3x25A
  • Peblar heb ik opnieuw ingesteld om op 3-fase 11 kW te kunnen laden (16A max stroom), met uiteraard load balancing op de P1 meter
  • Backend ingesteld op Tap Energy, zodat ik de laadpas van mijn werk kan gebruiken /li]
Het laden op 3 fasen werkt naar behoren, de auto kan tot 11 kW van het net trekken en de load balancing met de HW P1 meter gaat goed. Echter, het laden werkt alleen in Standard mode. Zodra ik de Peblar instel op Smart Solar of Fast Solar, dan gaat de laadstroom terug naar 0 en gebeurt er niks meer. Op zonnige dagen zouden de panelen m.i. voldoende moeten leveren, maar misschien heb ik iets over het hoofd gezien?

Waar zou het probleem kunnen zitten? Heb ik een misconfiguratie in de Peblar setup zitten? Moet de P1 meter een HW+ abo krijgen zodat ik de fases apart kan uitlezen? Zorgt de activering van de Tap Energy backend misschien voor verstoring?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kakola
Je kan niet in een laadsessie switchen in een laadsessie van Standard naar Solar. Dan gaat de stroom van 3-fase naar monofase, en dat hebben wagens niet graag. Wat gebeurt er als je start in Smart Solar?

Je verhaal kan ook niet kloppen dat de volledige kast monofase is, maar de micro-omvormers 3-fase zouden zijn aangesloten.

[ Voor 23% gewijzigd door Kakola op 08-04-2025 15:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• curkey
Kakola schreef op dinsdag 8 april 2025 @ 15:43:
Je kan niet in een laadsessie switchen in een laadsessie van Standard naar Solar. Dan gaat de stroom van 3-fase naar monofase, en dat hebben wagens niet graag. Wat gebeurt er als je start in Smart Solar?

Je verhaal kan ook niet kloppen dat de volledige kast monofase is, maar de micro-omvormers 3-fase zouden zijn aangesloten.
Ik heb het meterkast verhaal misschien niet precies goed verwoord. De electricien had alles boven de meter als 3-fase enabled aangelegd. De verzwaring kwam pas twee weken terug voor elkaar toen Liander zijn werk gedaan had. Na deze aanpassingen heb ik de peblar opnieuw geconfigureerd zodat deze op 3 fase kon laden.

In de oude situatie kon ik inderdaad tijdens een sessie wisselen van strategie. Wat aansluit bij wat jij zegt, omdat alleen 1 fase was.

Nu met 3 fase werkt wisselen tijdens een sessie niet. Ik had echter ook in het begin wat sessies waar de peblar al op bv Smart solar stond, maar dan wilde de auto de sessie niet starten en schoot de auto op status rood.

Het zou kunnen dat het toen te donker was en er niet genoeg stroom was, ik herinner me de situatie niet goed.

Mijn verwachting zit zijn dat bij Fast of Smart solar de sessie sowieso zou moeten starten, omdat hij dan stroom van het net pakt indien de panelen te weinig leveren. Correct?

Dan zou ik eens de peblar nog eens op Fast solar moeten instellen en midden op de dag erna een sessie starten, ipv een sessie starten en dan wisselen van strategie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kakola
curkey schreef op dinsdag 8 april 2025 @ 16:22:
[...]

Het zou kunnen dat het toen te donker was en er niet genoeg stroom was, ik herinner me de situatie niet goed.

Mijn verwachting zit zijn dat bij Fast of Smart solar de sessie sowieso zou moeten starten, omdat hij dan stroom van het net pakt indien de panelen te weinig leveren. Correct?
Er moet wel eerst iets van injectie zijn vooraleer de lader start bij zonne-laden. Volgens mij werkt dus alles zoals het hoort.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanHenk
  • Registratie: September 2008
  • Niet online
Kakola schreef op dinsdag 8 april 2025 @ 15:43:
Schalen van 1- naar 3-fase en terug naar 1 zie ik toch regelmatig met mijn paal (Alfen), aangestuurd door evcc. Werkt prima, sessie is soms wel 48 uur open (stopt in de nacht ook).

Kan de standaard software van Peblar zoiets niet?

skoda enyaq 80 vw id.7 tourer pro s | holtkamper aero | fiscalist & techneut

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RigolleM
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 19:58
Kakola schreef op dinsdag 8 april 2025 @ 16:53:
[...]

Er moet wel eerst iets van injectie zijn vooraleer de lader start bij zonne-laden. Volgens mij werkt dus alles zoals het hoort.
Minstens 6A injectie of hij begint niet te laden bij slim zonne-laden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• curkey
Kakola schreef op dinsdag 8 april 2025 @ 16:53:
[...]

Desondanks snap ik vooralsnog niet waarom het wel werkte voor de aanpassingen. Het was toen nog februari en veel donkerder.

Heeft dat met de 3 fase aanpassing te maken wellicht, omdat eerst alles op 1 fase liep en je zo snel aan 6A komt? En nu verdeelt de zonnestroom zich over drie? Maar dan kom je bijna niet aan die 6A omdat je dan 3x6A zou moeten leveren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RigolleM
curkey schreef op dinsdag 8 april 2025 @ 17:18:
[...]

Desondanks snap ik vooralsnog niet waarom het wel werkte voor de aanpassingen. Het was toen nog februari en veel donkerder.

Heeft dat met de 3 fase aanpassing te maken wellicht, omdat eerst alles op 1 fase liep en je zo snel aan 6A komt? En nu verdeelt de zonnestroom zich over drie? Maar dan kom je bijna niet aan die 6A omdat je dan 3x6A zou moeten leveren?
Hier gebeurt ook niks onder de 4,14kW als de laadpaal op slim zonne-laden staat. Ik heb een piekvermogen van 9,3kW zonne-laden, dus momenteel gaat het prima!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

RigolleM schreef op dinsdag 8 april 2025 @ 18:02:
[...]

Hier gebeurt ook niks onder de 4,14kW als de laadpaal op slim zonne-laden staat. Ik heb een piekvermogen van 9,3kW zonne-laden, dus momenteel gaat het prima!
Peblar kan dus niet dynamisch van 1 naar 3 en terug op basis van eigen software?
Ook niet in pure solar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gamer
  • Registratie: Januari 2001
  • Nu online

Gamer

mobile

Mijn vrouw rijdt nu al een tijd met een EV, binnen een jaar komt er een tweede bij werkgerelateerd waarvoor ik een vergoeding zal krijgen voor het thuis opladen, die vergoeding ligt hoger dan de prijs die ik betaal voor mijn stroom.

Een 9.6kWu batterij is reeds aanwezig die ruimschoots de nacht kan overbruggen zonder stroom van het net te halen.
Heb een oost-zuid-west opstelling van 13600 wp, dus voldoende opwek :)

Zou het interessant zijn extra batterijen te installeren of is dit een nutteloze investering?
Doe ongeveer 40.000km per jaar.

4600Wp Z - 4800Wp W - 4800Wp O | SH4.0RS | SH5.0RS | SBR192 accu| Easee Charge Lite | Corsa-e 50kWh | Mercedes EQA 250+ 70kWh | Homey Pro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RigolleM
Get!em schreef op dinsdag 8 april 2025 @ 18:03:
[...]

Peblar kan dus niet dynamisch van 1 naar 3 en terug op basis van eigen software?
Ook niet in pure solar?
Klopt, ik kan het wel aanpassen, maar éénmaal ik het aangepast heb kan ik het tijdens het zonne-laden niet meer wijzigen. Daar ik voldoende zonnepanelen heb, kom ik zelden in de problemen, maar als je maar bv. 5kW piekvermogen hebt, dan kan dit inderdaad een issue zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

RigolleM schreef op dinsdag 8 april 2025 @ 18:12:
[...]

Klopt, ik kan het wel aanpassen, maar éénmaal ik het aangepast heb kan ik het tijdens het zonne-laden niet meer wijzigen. Daar ik voldoende zonnepanelen heb, kom ik zelden in de problemen, maar als je maar bv. 5kW piekvermogen hebt, dan kan dit inderdaad een issue zijn.
Blog van hen suggereert wat dynamischer met de fase.
https://peblar.com/nl/blo...-zonne-energie-met-peblar

Zit net te kijken naar een Peblar, en was juist van het dynamische 1 naar 3 fase uitgegaan.

Heb een 3 fasofe 8kW omvormer, maar op een dag als vandaag komt die door oost west niet boven de 6,5kW uit. Wel van 8.45 tot 14u boven de 4,5kW, maar zou juist de staart die tot 19u duurt vandaag tot 1,4kW nog mee willen pakken.

[ Voor 23% gewijzigd door Get!em op 08-04-2025 18:25 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

Get!em schreef op dinsdag 8 april 2025 @ 18:23:
[...]

Blog van hen suggereert wat dynamischer met de fase.
https://peblar.com/nl/blo...-zonne-energie-met-peblar

Zit net te kijken naar een Peblar, en was juist van het dynamische 1 naar 3 fase uitgegaan.

Heb een 3 fasofe 8kW omvormer, maar op een dag als vandaag komt die door oost west niet boven de 6,5kW uit. Wel van 8.45 tot 14u boven de 4,5kW, maar zou juist de staart die tot 19u duurt vandaag tot 1,4kW nog mee willen pakken.
Kun je de Peblar niet zodanig instellen dat hij altijd op 1 fase laadt in zonnestroomoverschot modus? De meeste EV's kunnen op 1 fase met 7,4kW laden. Als je dan je Peblar afzekert met 32A (en voldoende dikke bedrading hebt) kun je van 1,4kW tot 7,4kW op overschot laden. Dit dekt de meeste PV configuraties wel af.

Hyundai Inster Pulse Winterpack, Zappi V2 3-fasen, 7400 Wp PV SolarEdge 1-fase, WP L/W 1-fase

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mitchl89
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 29-07 13:30
Sindskort heb ik een probleem met slim laden van mijn auto. Tot ongeveer een week of twee geleden heb ik altijd gebruik gemaakt van de ANWB Slim Laden app in combinatie met een Zappi laadpaal en een Tesla Model Y en uiteraard een dynamisch engergie contract. Dit werkte perfect, ik had nergens omkijken naar en mijn auto stond altijd om 07:00 uur in de ochtend met een accu vol goedkope stroom.

Van de een op de andere dag werkte het ineens niet meer goed. De auto begon niet met laden als de stroom goedkoop was. Het leek zelfs dat de ANWB app ineens niet meer zag dat mijn auto aangekoppeld was. In de Zappi app (my energi app) zag ik vervolgens dat het laden op 'stop' stond. Geen idee of dit eerst ook altijd zo werkte, maar op het moment dat ik 'm nu op 'fast' zet begint ie met laden en ziet de ANWB de auto ineens ook weer. Er wordt dan alleen niet slim geladen, hij gaat gewoon door tot ie vol is, ook als de stroom duur wordt.

Ik dacht, misschien ligt het aan de app dus ben ik geswitched naar de Stekker app. Deze kan ik blijkbaar ook koppelen met mijn laadpaal via eFlux. Koppeling ging goed, maar ook hier hetzelfde probleem. Als ik de auto inplug dat gaat de laadpaal laden, maar na een aantal seconde stopt ie ermee. Dat is op zich prima, dat was eerst ook het geval, alleen nu ziet de app de auto dus niet en wordt het laden dus ook niet hervat. Druk ik in de Zappi app vervolgens weer op 'fast' dan begint de auto te laden en geeft de app de auto ook weer, maar wordt er opnieuw niet slim geladen.

In de app van Tesla wordt aangegeven dat de 'laadapparatuur niet gereed is'. Ik kan het laden vervolgens via zowel de Tesla app als de Zappi app starten, maar dan wordt er in beide gevallen niet slim geladen.

Wat nog veranderd is, is dat ik van energieleverancier ben gewisseld, van ANWB naar Zonneplan. Maar volgens mij moet dit niet uitmaken. Overigens heb ik geen zonnepanelen, alles komt van het net.

Herkent iemand dit probleem? Zo ja, help!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ernstblaauw
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 28-09 21:33
Voor onze deur ligt een kabelgoot, zodat we de kabel veilig over (door) de stoep kunnen leggen. Deze kabelgoot delen we met de buren. Helaas passen er niet twee 11 kW kabels door de goot. Zijn er dunnere kabels (Type 2), bijvoorbeeld die slechts over 1 fase laden? Dan kan de kabel er wellicht wel in blijven zitten. Ik kan online helaas niet zo goed zien hoe dun de kabels zijn. Heeft iemand ervaring met specifieke kabels? Hij moet wel minimaal 8m lang zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Allewijn
  • Registratie: December 2005
  • Niet online
ernstblaauw schreef op dinsdag 8 april 2025 @ 21:30:
Voor onze deur ligt een kabelgoot, zodat we de kabel veilig over (door) de stoep kunnen leggen. Deze kabelgoot delen we met de buren. Helaas passen er niet twee 11 kW kabels door de goot. Zijn er dunnere kabels (Type 2), bijvoorbeeld die slechts over 1 fase laden? Dan kan de kabel er wellicht wel in blijven zitten. Ik kan online helaas niet zo goed zien hoe dun de kabels zijn. Heeft iemand ervaring met specifieke kabels? Hij moet wel minimaal 8m lang zijn.
Die bestaan mogelijk wel hoor. Maar zoek je hem met aan één zijde een open einde (dus 5 zelf aan te sluiten aders op je wallbox) óf eentje die aan beide zijden een type 2 stekker heeft?
En wat mag eigenlijk je max doorsnede zijn? En op hoe veel Ampere wil je kunnen laden?

In geval één open zijde en andere zijde (voor bij de auto) een type 2 stekker, bijv:

https://www.laadkabeldisc...-open-1-fase-32a-10m.html

En hier zie je nog wat specs van los 1 fase 16A snoer. Dat heeft een diameter van 13,8mm:
https://www.laadkabelwink...per-meter-16a-1fase-zwart

[ Voor 11% gewijzigd door Allewijn op 08-04-2025 22:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ernstblaauw
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 28-09 21:33
Allewijn schreef op dinsdag 8 april 2025 @ 21:57:
[...]

Die bestaan mogelijk wel hoor. Maar zoek je hem met aan één zijde een open einde (dus 5 zelf aan te sluiten aders op je wallbox) óf eentje die aan beide zijden een type 2 stekker heeft?
En wat mag eigenlijk je max doorsnede zijn? En op hoe veel Ampere wil je kunnen laden?

In geval één open zijde en andere zijde (voor bij de auto) een type 2 stekker, bijv:

https://www.laadkabeldisc...-open-1-fase-32a-10m.html

En hier zie je nog wat specs van los 1 fase 16A snoer. Dat heeft een diameter van 13,8mm:
https://www.laadkabelwink...per-meter-16a-1fase-zwart
Allebei de uiteindes Type 2, want ik heb een laadpaal met socket hangen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Allewijn
  • Registratie: December 2005
  • Niet online
ernstblaauw schreef op dinsdag 8 april 2025 @ 22:08:
[...]

Allebei de uiteindes Type 2, want ik heb een laadpaal met socket hangen
En welke diameter kan je dan max kwijt in de, met de buren gedeelde, goot?
En op hoe veel ampere wil je max kunnen laden over die ene fase?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• A-J

A-J

Voor de goede orde:
Als ik bijvoorbeeld voor een Wallbox Pulsar Max ga, dan zit er DC-lek beveiliging in het apparaat geintegreerd en zou hij op mijn 0,1mA 3 fase-aardlek schakelaar aangesloten kunnen worden?
Zo ziet hij eruit:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/j0f02VxHXS_KyghL41CK3dOJUN4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jEQk8eYocT5izlX7y9nLChu8.jpg?f=fotoalbum_large

Er loopt als een YMVK 5x2.5 kabel naar de garage, minder dan 10meter en heel klein stukje onder de klinkers (1m) buiten in een mantel. Wel te doen?
(Ik zal max 11kW laden en veelal minder denk ik!)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miicker
  • Registratie: Juni 2011
  • Niet online
Ik heb binnenkort een Audi e-tron. Deze kan 11kW laden. Nu ben ik me aan het oriënteren op een laadpaal. Ik heb er totaal geen ervaring mee. Ik heb nu een mild-hybride, dus stekkeren doe ik nog niet.

Wat ik belangrijk vind:
- Niet te duur, maar geen idee waar ik precies aan moet denken;
- Mogelijkheid om gebruik te maken van mijn variabele energiecontract, dus als ik kan laden wanneer de stroom goedkoop is zou dat mooi zijn.

Ik heb ook zonnepanelen, nu we nog kunnen salderen is het minder van belang, maar straks is het wel fijn als ik kan laden als de zon schijnt.

Wat zouden jullie aanraden?

En qua plaatsen, is dat zelf te doen (m.u.v. aansluiten op de meterkast)? En mag dat überhaupt zelf?

I haven’t slept for three days, because that would be too long.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• ZeRoC00L
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
@miicker wat had je zelf al gevonden als startpunt ipv je vraag hier neer te plempen?

[*] Error 45: Please replace user
Volg je bankbiljetten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RigolleM
DonJuape schreef op dinsdag 8 april 2025 @ 18:39:
[...]

Kun je de Peblar niet zodanig instellen dat hij altijd op 1 fase laadt in zonnestroomoverschot modus? De meeste EV's kunnen op 1 fase met 7,4kW laden. Als je dan je Peblar afzekert met 32A (en voldoende dikke bedrading hebt) kun je van 1,4kW tot 7,4kW op overschot laden. Dit dekt de meeste PV configuraties wel af.
Ja dat kan, moet je wel eens terug alles herconfigureren, het is geen instelling die je te pas en te onpas kunt aanpassen.
Ik wil wel de mogelijkheid hebben om met 11kW te laden (indien eens nodig - bv. thuiskomen van lange trip en dan 's avonds nog wegmoeten), dus ik laat het op 3fasen staan, met voldoende zonnepanelen gaat dit grotendeels van het jaar lukken. De winterperiode (nov-feb), ga ik sowieso via het net moeten laden, maar het huislimiet staat nu op 6kW, zodoende het schappelijk blijft voor het capaciteitstarief (België). Als ik 's nachts moet laden, zal ik hem op 4kW instellen, dit moet perfect lukken om een EV batterij, gedurende de nacht volledig op te laden. Vanaf 21u start het nachttarief tot 7u, dat zijn 10u x 4kW = 40 kWh en heb maar een EV batterij van 60 kW :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roel00
curkey schreef op dinsdag 8 april 2025 @ 15:25:
Ik zoek wat hulp bij wat troubleshooting voor mijn Peblar Home Plus thuislader. In het begin werkte het Smart Solar charge en Fast Solar charge mechanisme, maar sinds er wat dingen thuis zijn veranderd, niet meer.
Hopelijk hebben jullie wat suggesties in welke richting ik het probleem moet zoeken.

Aan het begin van het jaar ben ik verhuisd naar een nieuw huis, en in de afgelopen maanden zijn er best wat dingne veranderd. Als het nu één ding was, zou troubleshooting gemakkelijker zijn geweest.

Situatie OK
  • Aanleg laadpaal Peblar Home Plus. De paal ondersteunt 3-fase laden, maar is nog ingesteld op 1-fase omdat de meterkast nog verzwaring behoefde.
  • Aanleg 13 x 450 Wp zonnepanelen met Enphase micro omvormers, 3-fase aangesloten.
  • P1 meter van HomeWizard, gratis variant nog, dus meet niet de afzonderlijke fases. In Peblar staat load balancing ingesteld op deze P1 meter
  • Meterkast/aansluiting is zoals gezegd allemaal enkelfase
De Peblar werkte in standalone mode, dus zonder back-end. Gelimiteerd op 1 fase kon ik mijn auto opladen met zowel Smart Solar als Fast Solar op de momenten dat de zon schijnt.

Aanpassingen
  • Liander is geweest om aansluiting te verzwaren naar 3x25A
  • Peblar heb ik opnieuw ingesteld om op 3-fase 11 kW te kunnen laden (16A max stroom), met uiteraard load balancing op de P1 meter
  • Backend ingesteld op Tap Energy, zodat ik de laadpas van mijn werk kan gebruiken /li]
Het laden op 3 fasen werkt naar behoren, de auto kan tot 11 kW van het net trekken en de load balancing met de HW P1 meter gaat goed. Echter, het laden werkt alleen in Standard mode. Zodra ik de Peblar instel op Smart Solar of Fast Solar, dan gaat de laadstroom terug naar 0 en gebeurt er niks meer. Op zonnige dagen zouden de panelen m.i. voldoende moeten leveren, maar misschien heb ik iets over het hoofd gezien?

Waar zou het probleem kunnen zitten? Heb ik een misconfiguratie in de Peblar setup zitten? Moet de P1 meter een HW+ abo krijgen zodat ik de fases apart kan uitlezen? Zorgt de activering van de Tap Energy backend misschien voor verstoring?
Het lijkt erop alsof je p1 meter niet de teruglevering (overschot) van je PV meet of doorgeeft. Dit kan omdat je geen of te weinig overschot hebt, of omdat de p1 meter de waardes niet juist teruggeeft. Zou in de app van HW zichtbaar moeten zijn. Je moet ook in de Peblar config de minimale waarde instellen bij het laden op zonnestroom. Wellicht gaat hier iets mis (zou niet moeten). De minimale waarde ligt bij veel auto's op 6A. Je hebt in ieder geval geen abo nodig om te laden op zonnestroom. De Peblar gaat alleen uit van het totale overschot en niet per fase. Heb je de laatste software versie?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Get!em schreef op dinsdag 8 april 2025 @ 18:03:
[...]

Ook niet in pure solar?
Even quote van mezelf, gezien ik dit heb nagevraagd bij de Peblar support. Zojuist antwoord ontvangen (vetgedrukde door mijzelf):
Op dit moment is het niet mogelijk om direct tussen verschillende oplaadmodi (zoals smart, puur, snel en standaard) te schakelen via onze interface.

Deze modi zijn echter volledig geïntegreerd en kunnen beheerd worden via Home Assistant, wat een manier biedt om je oplaadervaring te automatiseren en aan te passen.

Wat betreft het automatisch schakelen tussen 3-fase en 1-fase opladen, deze functie is momenteel nog niet beschikbaar.

Je kunt echter handmatig je lader dwingen om 1-fase opladen te gebruiken door gebruik te maken van onze Peblar API (Peblar | Developer Information) of via Home Assistant (Peblar - Home Assistant)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerardus1956
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 19:25
ernstblaauw schreef op dinsdag 8 april 2025 @ 21:30:
Heeft je buurman ook een socket uitvoering. Dan zou je de kabel 4 fase kunnen delen. Kun je op 11kW blijven laden. Alleen dan wat overleggen.

EV:VW ID3 - PV:15 x 295Wp - Laadpaal: EVhub 22 kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RigolleM
Get!em schreef op woensdag 9 april 2025 @ 10:56:
[...]

Even quote van mezelf, gezien ik dit heb nagevraagd bij de Peblar support. Zojuist antwoord ontvangen (vetgedrukde door mijzelf):

Je kunt echter handmatig je lader dwingen om 1-fase opladen te gebruiken door gebruik te maken van onze Peblar API (Peblar | Developer Information) of via Home Assistant (Peblar - Home Assistant)
Klopt, ik heb het ook nagevraagd en in HA heb ik nu een schakelaar om van 1 <-> 3 fase te gaan.
Ik ga straks eens testen als mijn thuisbatterijen vol zijn, dan pas overschot zonneënergie :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

RigolleM schreef op woensdag 9 april 2025 @ 11:24:
[...]

Klopt, ik heb het ook nagevraagd en in HA heb ik nu een schakelaar om van 1 <-> 3 fase te gaan.
Ik ga straks eens testen als mijn thuisbatterijen vol zijn, dan pas overschot zonneënergie :*)
Ben benieuwd of je dan tijdens een laadsessie dat kunt schakelen, maar vermoed dus van niet op basis antwoord van support.

Ik ga deze discussie even verder voeren in het EVCC topic. Daar wordt melding gemaakt, dat het met de commands over modbus vanuit EVCC wel werkt.

[ Voor 14% gewijzigd door Get!em op 09-04-2025 12:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elektriekert
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 19:43
Vraagje:
Wil bij ons nieuwbouwhuis de optie voor electrisch laden gaan voorbereiden voordat de tuin erin gaat. Ik denk dat ik binnenkort een hybride auto aanschaf en wil deze dan dus ook kunnen laden. Dit zal niet met enorm hoge snelheiden gaan (max 11kw). Voordat de tuin erin gaat dus vast een sleuf graven en een kabel onder de fundering door leggen.

Waarom zou we geen UTP direct tegen aan mogen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• roel00
elektriekert schreef op woensdag 9 april 2025 @ 12:52:
[...]

Waarom zou we geen UTP direct tegen aan mogen?
Mag wel, maar wordt niet geadviseerd ivm magnetische velden stroomkabel. Met een CAT6 kabel is dit wel grotendeels te voorkomen. Apart is altijd beter, maar bij mijn installatie is het zelfs met een CAT5e kabel geen probleem.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Inspired
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 19:52
roel00 schreef op woensdag 9 april 2025 @ 13:20:
[...]

Mag wel, maar wordt niet geadviseerd ivm magnetische velden stroomkabel. Met een CAT6 kabel is dit wel grotendeels te voorkomen. Apart is altijd beter, maar bij mijn installatie is het zelfs met een CAT5e kabel geen probleem.
Heeft toch meer met S/FTP vs UTP te maken dan CAT5e vs CAT6? Een CAT6 UTP gaat volgens mij niet veel beter zijn dan een CAT5e UTP kabel qua afscherming/interferentie.

Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• tukker999
  • Registratie: Oktober 2024
  • Laatst online: 18:18
Inspired schreef op woensdag 9 april 2025 @ 13:31:
Heeft toch meer met S/FTP vs UTP te maken dan CAT5e vs CAT6? Een CAT6 UTP gaat volgens mij niet veel beter zijn dan een CAT5e UTP kabel qua afscherming/interferentie.
Je zal als argeloos internetter zo'n zin maar lezen............. 8)7

22,29 kWh/100km

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• curkey
roel00 schreef op woensdag 9 april 2025 @ 13:20:
[...]

Volgens mij mag je gewoon sowieso geen andere soorten geleidende kabels (zoals voor data overdracht) samen in één buis douwen met 230V kabels.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RigolleM
Get!em schreef op woensdag 9 april 2025 @ 11:36:
[...]
Ben benieuwd of je dan tijdens een laadsessie dat kunt schakelen, maar vermoed dus van niet op basis antwoord van support.
Ik moest ff weg en toen ik terug kwam was mijn thuisbatterij volgeladen, en de wagen aangekoppeld aan de laadpaal. Daarna via HA de fase 1 naar fase 3 omgeschakeld en ik zag niks gebeuren... alles bleef werken, geen melding van Peblar of van de wagen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

RigolleM schreef op woensdag 9 april 2025 @ 15:40:
[...]

Ik moest ff weg en toen ik terug kwam was mijn thuisbatterij volgeladen, en de wagen aangekoppeld aan de laadpaal. Daarna via HA de fase 1 naar fase 3 omgeschakeld en ik zag niks gebeuren... alles bleef werken, geen melding van Peblar of van de wagen.
Dus als ik het goed begrijp: de laadsessie ging niet naar 3 fase en bleef op 1 fase hangen?

Dus het commando om dit te doen via de REST API werkt niet tijdens een sessie. Via Modbus (EVCC) werkt het dus wel heb ik net begrepen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RigolleM
Get!em schreef op woensdag 9 april 2025 @ 15:42:
[...]
Dus als ik het goed begrijp: de laadsessie ging niet naar 3 fase en bleef op 1 fase hangen?
Geen idee.. ik zag geen verschil tussen fase 1 en fase 3 qua laadvermogen, bleef gewoon +/- 5,7kW te laden, zoals gisteren op 3 fasen. Ik zal het eens testen als er wat minder zon is, nu heb ik 8kW aan zonne-energie.. volgende week zou het minder weer worden, dus dan gaan we eens opnieuw testen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

RigolleM schreef op woensdag 9 april 2025 @ 16:05:
[...]

Geen idee.. ik zag geen verschil tussen fase 1 en fase 3 qua laadvermogen, bleef gewoon +/- 5,7kW te laden, zoals gisteren op 3 fasen. Ik zal het eens testen als er wat minder zon is, nu heb ik 8kW aan zonne-energie.. volgende week zou het minder weer worden, dus dan gaan we eens opnieuw testen.
Ok, misschien heb je de fases in je P1 meter wel zichtbaar met A per fase?
Of in de Peblar api per fase?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RigolleM
Get!em schreef op woensdag 9 april 2025 @ 16:29:
[...]

Ok, misschien heb je de fases in je P1 meter wel zichtbaar met A per fase?
Of in de Peblar api per fase?
Juist ja.. de installateur had mij gevraagd om dit af te zetten, zal het de volgende keer controleren, de wagen is nu helaas 100% gevuld

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miicker
  • Niet online
ZeRoC00L schreef op woensdag 9 april 2025 @ 07:30:
@miicker wat had je zelf al gevonden als startpunt ipv je vraag hier neer te plempen?
Ik heb de OP doorgenomen, maar ik vraag me dus af of dat nog heel up-to-date is.
Verder weet ik ook niet precies wat er überhaupt in mijn meterkast mogelijk is, aangezien die eigenlijk al zo goed als vol zit (zie foto).

Ik heb ook navraag gedaan bij een vriend van met met een plugin hybride, hij gaf aan een Easee charge lite hebben met een easee loadbalancer. Nu lees ik niets over dat merk in de OP. Ik heb dus ook geen idee of dat een goede optie is voor een E-Tron.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3EBtwPZDsTTWanFk-2tSfpJTyIQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/h348lp8Nu16vUiwjKOY82fgc.jpg?f=fotoalbum_large

Ik weet dat 3 fase sneller kan laden dat 1 fase, dus het liefst ga ik (indien mogelijk) voor 3 fase. Verder zie ik eigenlijk qua laadpalen door de bomen het bos niet echt. Ik heb verder niet echt een idee wat belangrijk is om op te letten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASS-Ware
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 18:26
miicker schreef op woensdag 9 april 2025 @ 19:43:
[...]

Ik heb de OP doorgenomen, maar ik vraag me dus af of dat nog heel up-to-date is.
Verder weet ik ook niet precies wat er überhaupt in mijn meterkast mogelijk is, aangezien die eigenlijk al zo goed als vol zit (zie foto).

Ik heb ook navraag gedaan bij een vriend van met met een plugin hybride, hij gaf aan een Easee charge lite hebben met een easee loadbalancer. Nu lees ik niets over dat merk in de OP. Ik heb dus ook geen idee of dat een goede optie is voor een E-Tron.

[Afbeelding]

Ik weet dat 3 fase sneller kan laden dat 1 fase, dus het liefst ga ik (indien mogelijk) voor 3 fase. Verder zie ik eigenlijk qua laadpalen door de bomen het bos niet echt. Ik heb verder niet echt een idee wat belangrijk is om op te letten.
Ga je dan eerst eens inlezen en ga dan gerichte vragen stellen.
We kunnen uiteraard ook roepen dat de Easee heel goed is, maar daar heb je niets aan.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• JPD68
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 10:52
ASS-Ware schreef op woensdag 9 april 2025 @ 20:17:
[...]

Ga je dan eerst eens inlezen en ga dan gerichte vragen stellen.
We kunnen uiteraard ook roepen dat de Easee heel goed is, maar daar heb je niets aan.
Wilde ook een vraag stellen hier, maar zo passief(?) agressief heb ik het op Tweakers nog niet meegemaakt. Misschien een tip waar iemand zich kan inlezen? De OP is niet echt informatief en er zijn best veel posts hier 🙃

'Niets is ooit gemakkelijk' - Zedd

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• miicker
  • Niet online
JPD68 schreef op woensdag 9 april 2025 @ 21:52:
[...]

Wilde ook een vraag stellen hier, maar zo passief(?) agressief heb ik het op Tweakers nog niet meegemaakt. Misschien een tip waar iemand zich kan inlezen? De OP is niet echt informatief en er zijn best veel posts hier 🙃
Dit dus. Ik snap best dat er eigen onderzoek wordt verwacht, dat is in ieder topic zo. Maar ik heb al een paar eisen aangegeven. Verder heb ik met mijn meterkast geen idee wat er überhaupt mogelijk is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hippe Lip
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 16:28

Hippe Lip

Er valt altijd wat te leren

Vraagje:

@Snuurtje
De diameter van de kabel lijkt me een goede keuze: 5x6 mm². Maar die zou ik niet in een buis leggen, maar voor een YMVKas-kabel kiezen. Die heeft een geaarde afscherming er omheen. Wel zo veilig, zeker als die een lang eind door de grond loopt. De mantelbuis voor de UTP lijkt me wel handig.

Dan het punt van die parkeerplaats die je mogelijk kunt overnemen: die is niet op eigen terrein, begrijp ik?
Let er dan wel op dat je met je kabel alleen over eigen terrein mag. Dus niet over andermans terrein (of openbare weg, of ‘gezamenlijke’ grond zoals van een VVE) mag gaan om je parkeerterrein te bereiken. Ook niet als je toestemming van de eigenaar van die grond hebt. Je verplaatst dan namelijk energie van jouw grond naar die van een ander; ook als die ander er geen gebruik van maakt en het alleen maar om doorvoer gaat. Wel kun je je laadpaal op je erfgrens zetten als die nieuwe parkeerplek grenst aan jouw perceel.

Verdraagzaamheid is het hoogste gebod
en wie dat niet eert die schoppen we rot.
<John O`Mill>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elektriekert
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 19:43
curkey schreef op woensdag 9 april 2025 @ 15:04:
[...]

Volgens mij mag je gewoon sowieso geen andere soorten geleidende kabels (zoals voor data overdracht) samen in één buis douwen met 230V kabels.
YMVK's mag je bundelen.
Hier lopen in een PVC buis van 16 meter lang meerdere stroomkabels en cat 6a frp en s/ftp kabels.

Ook geen problemen met data hiero

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

elektriekert schreef op woensdag 9 april 2025 @ 23:02:
[...]

YMVK's mag je bundelen.
Hier lopen in een PVC buis van 16 meter lang meerdere stroomkabels en cat 6a frp en s/ftp kabels.

Ook geen problemen met data hiero
Volgens NEN1010 mag dat voor zover ik weet niet. Voor kabelgoten is dacht ik ook voorgeschreven dat installatiekabels en datakabels in gescheiden goten moeten liggen of in een goot met een afscheiding/schot ertussen.

<John O`Mill>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASS-Ware
JPD68 schreef op woensdag 9 april 2025 @ 21:52:
[...]

Lees gewoon het hele topic door of de laatste x pagina's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snuurtje
Hippe Lip schreef op woensdag 9 april 2025 @ 22:59:
[...]

@Snuurtje
De diameter van de kabel lijkt me een goede keuze: 5x6 mm². Maar die zou ik niet in een buis leggen, maar voor een YMVKas-kabel kiezen. Die heeft een geaarde afscherming er omheen. Wel zo veilig, zeker als die een lang eind door de grond loopt. De mantelbuis voor de UTP lijkt me wel handig.

Dan het punt van die parkeerplaats die je mogelijk kunt overnemen: die is niet op eigen terrein, begrijp ik?
Let er dan wel op dat je met je kabel alleen over eigen terrein mag. Dus niet over andermans terrein (of openbare weg, of ‘gezamenlijke’ grond zoals van een VVE) mag gaan om je parkeerterrein te bereiken. Ook niet als je toestemming van de eigenaar van die grond hebt. Je verplaatst dan namelijk energie van jouw grond naar die van een ander; ook als die ander er geen gebruik van maakt en het alleen maar om doorvoer gaat. Wel kun je je laadpaal op je erfgrens zetten als die nieuwe parkeerplek grenst aan jouw perceel.
Jij zou de kabel gewoon los in de grond leggen? Maar het kan toch geen kwaad om extra in een buis te leggen? Ik denk er inmiddels aan om een PVC buis te gebruiken, daar schijn je makkelijker kabel door te kunnen trekken dan door zon flexkabel.

Paal komt eerst op eigen grond en later misschien op VVE grond, dat gebeurt ook al elders door mensen die al hun eigen plek hebben.

[ Voor 4% gewijzigd door Snuurtje op 10-04-2025 09:13 ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• JPD68
ASS-Ware schreef op donderdag 10 april 2025 @ 01:01:
[...]

Lees gewoon het hele topic door of de laatste x pagina's.
Bedankt voor de tip, >13000 posts... 8)7
Heb inmiddels een pagina of 20 teruggelezen, maar weinig antwoorden gevonden op vragen over de laadpaal keuze. Natuurlijk is elke situatie anders, maar er zullen vast producten zijn die eruit springen of juist af te raden zijn.

Daarnaast kan ik geen reden verzinnen waarom je op deze manier zou reageren, we zitten hier allemaal om kennis te delen en/of op te doen, dat is de kracht van dit forum. Als een vraag je niet bevalt dan kun je deze ook gewoon negeren ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

miicker schreef op woensdag 9 april 2025 @ 19:43:
[...]

[Afbeelding]

Welke EV je hebt maakt voor de laadpuntkeuze niet uit behalve als je een EV hebt die maar op 1 fase kan laden. Dan zou ik trouwens nog voor een 3 fase laadpunt gaan vanwege toekomstige EV's. Je hebt al 3 fase in je meterkast zie ik. Laadpunt moet een eigen groep. Bovenste rij is toch nog vrij?
Verder:
- Heb je loadbalancing nodig?
- Wil je op zonnestroomoverschot kunnen laden?
- Wil je een vaste kabel of socket?
- Prive of moet je laadkosten (automatisch) kunnen declareren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eddos
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 12:52
Bij mij thuis heb ik een situatie waar iemand misschien een idee bij heeft waar ik het moet zoeken:
In de winter klapt mijn laadpaal er uit als de auto op meer dan 3x10A staat ingesteld. In de zomer heb ik (vaak) geen problemen, dan kan hij (voor mijn gevoel) langer ingesteld staan op 3x13 of 3x16A.

Wat data:

- Dit heb ik tot nog toe met 2 (eigen) Tesla's geconstateerd.
- Als ik gasten heb die laden op 1x16A (vooral phev's, een keer een oude kia e-niro) dan gaat dat over het algemeen goed.
- Op andere laadpalen doen mijn eigen auto's het prima op 3x16A.
- De laadkabel loopt naar de laadpaal (New Motion Home Advanced, 22kw model, volgens mij wel afgeschakeld op 11kW, maar nog geen auto meegemaakt die meer dan 16A per fase wilde pakken.
- De kabel voor de laadpaal is ongeveer 30 meter lang, van de meterkast tot aan mijn eigen parkeerplek. (obv een PDOK-lijntje). Deze ligt in een mantelbuis samen met 2 UTP-kabels. 1 voor de laadpaal en 1 voor mijn access-point in het schuurtje achter.
- Ik heb de stroom tegenwoordig via Tibber, en krijg van de Tibber Pulse op dat moment geen fase(n)-overbelasting(en).
- Het is de laadpaal(groep) die er uit klapt, de rest van de groepen blijft 'gewoon' actief.

[ Voor 5% gewijzigd door Eddos op 10-04-2025 09:37 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• johnwoo
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 15:08

johnwoo

3S-GTE

Snuurtje schreef op donderdag 10 april 2025 @ 09:12:
[...]

Jij zou de kabel gewoon los in de grond leggen? Maar het kan toch geen kwaad om extra in een buis te leggen? Ik denk er inmiddels aan om een PVC buis te gebruiken, daar schijn je makkelijker kabel door te kunnen trekken dan door zon flexkabel.
Een aardscherm kabel zou ik ook niet extra in een PVC buis leggen. Dan gewoon erlangs, het gat moet je toch graven, en dan hou je meer ruimte in de PVC buis over voor andere (toekomstige) zaken als UTP en/of nog een aparte tuingroep of zo.

4200Wp ZO + 840Wp ZW + 1680Wp NW | 14xIQ7+ + 1xDS3-L | MTVenusE | HWP1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

Eddos schreef op donderdag 10 april 2025 @ 09:36:
Bij mij thuis heb ik een situatie waar iemand misschien een idee bij heeft waar ik het moet zoeken:
In de winter klapt mijn laadpaal er uit als de auto op meer dan 3x10A staat ingesteld. In de zomer heb ik (vaak) geen problemen, dan kan hij (voor mijn gevoel) langer ingesteld staan op 3x13 of 3x16A.

Wat data:

- Dit heb ik tot nog toe met 2 (eigen) Tesla's geconstateerd.
- Als ik gasten heb die laden op 1x16A (vooral phev's, een keer een oude kia e-niro) dan gaat dat over het algemeen goed.
- Op andere laadpalen doen mijn eigen auto's het prima op 3x16A.
- De laadkabel loopt naar de laadpaal (New Motion Home Advanced, 22kw model, volgens mij wel afgeschakeld op 11kW, maar nog geen auto meegemaakt die meer dan 16A per fase wilde pakken.
- De kabel voor de laadpaal is ongeveer 30 meter lang, van de meterkast tot aan mijn eigen parkeerplek. (obv een PDOK-lijntje). Deze ligt in een mantelbuis samen met 2 UTP-kabels. 1 voor de laadpaal en 1 voor mijn access-point in het schuurtje achter.
- Ik heb de stroom tegenwoordig via Tibber, en krijg van de Tibber Pulse op dat moment geen fase(n)-overbelasting(en).
- Het is de laadpaal(groep) die er uit klapt, de rest van de groepen blijft 'gewoon' actief.
Ik neem aan dat je een aardlekautomaat gebruikt (gecombineerde aardlekschakelaar en zekering)? Wat klapt er uit aardlek of zekering (schijn je te kunnen zien aan de kleurtjes van de pijltjes)? Wat voor aardlekautomaat is het? B16? Merk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miicker
  • Niet online
DonJuape schreef op donderdag 10 april 2025 @ 09:20:
[...]

Welke EV je hebt maakt voor de laadpuntkeuze niet uit behalve als je een EV hebt die maar op 1 fase kan laden. Dan zou ik trouwens nog voor een 3 fase laadpunt gaan vanwege toekomstige EV's. Je hebt al 3 fase in je meterkast zie ik. Laadpunt moet een eigen groep. Bovenste rij is toch nog vrij?
Verder:
Nee die bovenste rij is geen rij volgens mij. Daar zitten in ieder geval niet van die plastic dingen die je er uit kunt klikken.
Geen idee of het nodig is. Het lijkt me wel handig, want we hebben ook een inductiekookplaat etc. dus misschien voor de zekerheid wel handig?

Dit lijkt me inderdaad wel fijn.

Geen voorkeur, al denk ik dat een vaste kabel wel handig is.

De laadpaal wordt enkel privé gebruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roel00
curkey schreef op woensdag 9 april 2025 @ 15:04:
[...]

Als installateur niet. Maar als tweaker kom je ermee weg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roel00
Inspired schreef op woensdag 9 april 2025 @ 13:31:
[...]

Ja dat klopt wel. CAT6 is overkill voor een lader. De afscherming is wel beter. Maar daar merk je niets van.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ASS-Ware
JPD68 schreef op donderdag 10 april 2025 @ 09:20:
[...]

Bedankt voor de tip, >13000 posts... 8)7
Heb inmiddels een pagina of 20 teruggelezen, maar weinig antwoorden gevonden op vragen over de laadpaal keuze. Natuurlijk is elke situatie anders, maar er zullen vast producten zijn die eruit springen of juist af te raden zijn.

Daarnaast kan ik geen reden verzinnen waarom je op deze manier zou reageren, we zitten hier allemaal om kennis te delen en/of op te doen, dat is de kracht van dit forum. Als een vraag je niet bevalt dan kun je deze ook gewoon negeren ;)
Je zegt het goed, we zitten hier om kennis te delen, het is allemaal al getypt, klaar om gelezen te worden.
Oh wacht, jij wilt dat wij alle antwoorden, die eerder al zijn gegeven, zelf opzoeken en opnieuw typen?
Waarom steek je er zelf niet eerst wat energie in?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eddos
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 12:52
DonJuape schreef op donderdag 10 april 2025 @ 10:32:
[...]

Ik neem aan dat je een aardlekautomaat gebruikt (gecombineerde aardlekschakelaar en zekering)? Wat klapt er uit aardlek of zekering (schijn je te kunnen zien aan de kleurtjes van de pijltjes)? Wat voor aardlekautomaat is het? B16? Merk?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/D2MmLrH57dw3hR430qorHrITEjY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/In5TGhYwoZ1nC2wX7LM7Prk4.jpg?f=fotoalbum_large
De linker :-)
In de Telegram-groep van De Groene Nerds was iemand al op zoek geweest naar de specs van deze automaat, en daar was de conclusie dat het een aardlekfout betreft omdat hij de hendel helemaal naar beneden gaat.
Ik denk dat ik eerst maar eens begin met de boel vervangen door ABB, en misschien de automaat iets hoger afzeker als dat hij nu is gedaan.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 19:14

de Peer

under peer review

ASS-Ware schreef op donderdag 10 april 2025 @ 11:58:
[...]

Je zegt het goed, we zitten hier om kennis te delen, het is allemaal al getypt, klaar om gelezen te worden.
Oh wacht, jij wilt dat wij alle antwoorden, die eerder al zijn gegeven, zelf opzoeken en opnieuw typen?
Waarom steek je er zelf niet eerst wat energie in?
Dit precies inderdaad. daar loop ik ook vaak tegen aan. Ik vind dat we van vragenstellers mogen verwachten dat ze eerst zelf 1,2 of 3 uurtjes steken in inlezen. Met de zoekfunctie kom je een heel eind.
als vragensteller dat te veel werk vindt, vraagt hij dus inderdaad letterlijk van ons om dat voor hem te doen. Want dan moeten wij (met de zoekfunctie) onze oude posts op gaan zoeken en die weer opnieuw posten of naar verwijzen. Daar zit ik zelf niet op te wachten.

dus vragen stellen is prima, maar wel eerst zelf even wat moeite doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• V_ger
  • Laatst online: 17:48
Eddos schreef op donderdag 10 april 2025 @ 12:02:
[...]

[Afbeelding]
De linker :-)
In de Telegram-groep van De Groene Nerds was iemand al op zoek geweest naar de specs van deze automaat, en daar was de conclusie dat het een aardlekfout betreft omdat hij de hendel helemaal naar beneden gaat.
Ik denk dat ik eerst maar eens begin met de boel vervangen door ABB, en misschien de automaat iets hoger afzeker als dat hij nu is gedaan.
Hoger afzekeren is niet de oplossing. Als je kwaliteitsspul als ABB gebruikt kan je gewoon een 16A unit nemen en je auto daarmee ook op 16A laden. Die 80% shit waar sommigen mee strooien of het hoger afzekeren en daarme selectiviteit vrolijk negeren is nergens voor nodig.

Ik laad eigenlijk altijd volle bak (want salderen), dus 3x16A. Nu ruim 6000 kWh gedaan en de ABB is nog noooit getript hoor. Dus hoger afzekeren nee.

Als je een aardlekfout hebt is er wat anders aan de hand.

De zekering is voor je kabel, nergens anders voor. De aardlek is voor jezelf, nergens anders voor. De gebruikte kabel bepaalt welke zekering de juiste is met het in acht nemen van selectiviteit (voor zover dat uberhaupt kan met automaten).

[ Voor 9% gewijzigd door V_ger op 10-04-2025 12:26 ]

Tibber, Gasloos sinds 2017, Nibe F1155, 12.4kWp 30° O/W + 4.4kWp 0°, 3x Victron MP2-5000 + 60 kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JPD68
de Peer schreef op donderdag 10 april 2025 @ 12:03:
[...]

Dit precies inderdaad. daar loop ik ook vaak tegen aan. Ik vind dat we van vragenstellers mogen verwachten dat ze eerst zelf 1,2 of 3 uurtjes steken in inlezen. Met de zoekfunctie kom je een heel eind.
als vragensteller dat te veel werk vindt, vraagt hij dus inderdaad letterlijk van ons om dat voor hem te doen. Want dan moeten wij (met de zoekfunctie) onze oude posts op gaan zoeken en die weer opnieuw posten of naar verwijzen. Daar zit ik zelf niet op te wachten.

dus vragen stellen is prima, maar wel eerst zelf even wat moeite doen.
Die tijd heb ik er in ieder geval zeker al ingestoken, maar waarschijnlijk ben ik niet slim genoeg om het allemaal te doorgronden.
De zoekfunctie is handig als je een bepaald merk/model op het oog hebt en wil weten wat daarover is geschreven. Maar niet als je je aan het oriënteren bent op welke laadpaal voor welk scenario geschikt zou zijn. Niettemin, het is goed zo. De toon is gezet, de muziek speelt door en ik zal kijken of ik wat bruikbare akkoorden kan vinden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• V_ger
  • Laatst online: 17:48
Het punt is dat er zeg 3-4 palen zijn die alles kunnen. Dat zijn gewoon de aanraders en is verder niet zo spannend. De ellende ontstaat als er mensen ergens een goedkoper modelletje hebben gevonden of pas zijn gaan lezen nadat ze iets hebben gekocht. Of voor minder dan een dubbeltje op de 1e rang willen zitten en allerlei vage shit van MP gaan kopen of willen gaan &@#* met verlengsnoeren ofzo.

Verder wil iedereen hetzelfde, namelijk de auto laden.

Tibber, Gasloos sinds 2017, Nibe F1155, 12.4kWp 30° O/W + 4.4kWp 0°, 3x Victron MP2-5000 + 60 kWh

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

V_ger schreef op donderdag 10 april 2025 @ 13:55:
Het punt is dat er zeg 3-4 palen zijn die alles kunnen. Dat zijn gewoon de aanraders en is verder niet zo spannend.
Dan ben ik benieuwd welke jij als de 3-4 aanraders ziet die alles kunnen.

Overigens zaken waar ik nog naar kijk is de:
EVCC integratie (lijst van compatible chargers daar op de site)
De 1P3P mogelijkheid: dynamisch schakelen tussen 1 en 3 fase tijdens laadsessie. Dit wordt belangrijk als je een PV systeem hebt met meer dan 6kW aan productie op een 3 fase aansluiting en je volledig op zonnestroom wilt laden zonder import vanaf het net. (dwz, laden gaat aan bij >1,4kW PV (over*)productie op 1 fase en laden schakelt over naar 3 fase boven de 4,3kW PV (over)productie (*excl eigen consumptie van andere apparaten in je huis)

De laadpalen die met 1P3P kunnen omgaan staan ook in de lijst van EVCC (te filteren aldaar). Maar de laders die dat ook vanuit eigen software kunnen, zijn wat dunner gezaaid.

Zo heb je ook de Sigenergy paal, die kan 1P3P vanuit eigen software, maar heeft geen dedicated EVCC integratie.
De Peblar paal, kan 1P3P, wel vanuit EVCC (modbus aansturing), maar kan het niet vanuit eigen app/software (http api)
De Alfen kan wel 1P3P op zowel EVCC als eigen app.

[ Voor 7% gewijzigd door Get!em op 10-04-2025 14:28 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

Get!em schreef op donderdag 10 april 2025 @ 14:26:
[...]

Overigens zaken waar ik nog naar kijk is de:
EVCC integratie (lijst van compatible chargers daar op de site)
De 1P3P mogelijkheid: dynamisch schakelen tussen 1 en 3 fase tijdens laadsessie. Dit wordt belangrijk als je een PV systeem hebt met meer dan 6kW aan productie op een 3 fase aansluiting en je volledig op zonnestroom wilt laden zonder import vanaf het net.

De laadpalen die met 1P3P kunnen omgaan staan ook in de lijst van EVCC (te filteren aldaar). Maar de laders die dat ook vanuit eigen software kunnen, zijn wat dunner gezaaid.

Zo heb je ook de Sigenergy paal, die kan 1P3P vanuit eigen software, maar heeft geen dedicated EVCC integratie.
De Peblar paal, kan 1P3P, wel vanuit EVCC (modbus aansturing), maar kan het niet vanuit eigen app/software (http api)
De Alfen kan wel 1P3P op zowel EVCC als eigen app.
Je hebt geen automatisch schakelen tijdens zonnestroom laden nodig als je het laadpunt afzekert met 32A en in kunt stellen dat het zonnestroom laden altijd op 1 fase moet. Je kan dan van 1,4kW tot 7,4kW op zonnestroomoverschot laden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

DonJuape schreef op donderdag 10 april 2025 @ 14:31:
[...]

Je hebt geen automatisch schakelen tijdens zonnestroom laden nodig als je het laadpunt afzekert met 32A en in kunt stellen dat het zonnestroom laden altijd op 1 fase moet. Je kan dan van 1,4kW tot 7,4kW op zonnestroomoverschot laden.
Met een 3x 25A aansluiting is dat een potentieel gevaar.

Afbeeldingslocatie: https://www.zelfenergieproduceren.nl/wp-content/uploads/2024/02/Maximale-aantal-zonnepanelen-aansluiting.png.webp

https://www.zonnefabriek....tiviteit-in-de-meterkast/
https://www.ew-installati...sluit-je-een-laadpaal-aan

Een 20A zou eventueel nog kunnen, dan kom je tot 4,6kW, vandaar dat ik zei dat het tot 4,3kW moet omschakelen naar 3 fase.

[ Voor 25% gewijzigd door Get!em op 10-04-2025 14:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

Get!em schreef op donderdag 10 april 2025 @ 14:38:
[...]

Met een 3x 25A aansluiting is dat een potentieel gevaar.

https://www.zonnefabriek....tiviteit-in-de-meterkast/
https://www.ew-installati...sluit-je-een-laadpaal-aan

Een 20A zou nog kunnen, dan kom je tot 4,6kW, vandaar dat ik zei dat het tot 4,3kW moet omschakelen naar 3 fase.
Nee hoor is gewoon veilig. Je moet natuurlijk wel bedrading hebben voldoende dik voor 32A. Je hebt een heel iets grotere kans dat je hoofdzekering (ook) tript als er kortsluiting is. Als je hoofdzekeringen automaten zijn waar je bij kunt is dat ook geen probleem.
Ik heb het overigens op deze manier afgezekerd. Gewoon door een installateur (geen beun).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

DonJuape schreef op donderdag 10 april 2025 @ 14:51:
[...]

Nee hoor is gewoon veilig. Je moet natuurlijk wel bedrading hebben voldoende dik voor 32A. Je hebt een heel iets grotere kans dat je hoofdzekering (ook) tript als er kortsluiting is. Als je hoofdzekeringen automaten zijn waar je bij kunt is dat ook geen probleem.
Ik heb het overigens op deze manier afgezekerd. Gewoon door een installateur (geen beun).
Maar goed, dan leg je dus de verantwoordelijkheid dat de laadpaal niet boven de 25A gaat op 1 fase, als er geen PV productie is, geheel in handen van de EMS software van die laadpaal (of een aparte EMS die de laadpaal aanstuurt).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Independent
  • Registratie: Februari 2025
  • Laatst online: 18-04 18:42
Dan zet je er toch gewoon (tijdelijk) een aangepaste loadbalancing op.

[ Voor 9% gewijzigd door Independent op 10-04-2025 15:12 ]

PV 5 kWp AC Fronius 5.0 en 10 kWp DC Victron RS 450/200 Z0 - 35°. Opslag 31 kWh/48 V + 74 kWh BEV. Ontladen Fronius 5.0/2 x MPII 5 kVA/1x Quatro II 5 kVA. Centrale aansturing Victron Cerbo GX - Fronius Sunspec. Alfen Eve Single Pro 3PH Cable. BE-situatie.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Makrolon
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 19:49
Get!em schreef op donderdag 10 april 2025 @ 15:01:
[...]

Maar goed, dan leg je dus de verantwoordelijkheid dat de laadpaal niet boven de 25A gaat op 1 fase, als er geen PV productie is, geheel in handen van de EMS software van die laadpaal (of een aparte EMS die de laadpaal aanstuurt).
Klopt, maar dat doe je sowieso met loadbalancing. Dan vertrouw je er ook op dat hij ingrijpt als je boven de 25a komt.

13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ocmer
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 18:58
Get!em schreef op donderdag 10 april 2025 @ 14:26:
[...]
Mijn shortlist was: Alfen, Easee en Peblar.
Uiteindelijk voor een 2e-hands Alfen gekozen omdat die het beste op zonne-energie kan laden en goed aan te sturen is vanuit HomeAssistant en EVCC.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

ocmer schreef op donderdag 10 april 2025 @ 15:49:
[...]

Uiteindelijk voor een 2e-hands Alfen gekozen omdat die het beste op zonne-energie kan laden en goed aan te sturen is vanuit HomeAssistant en EVCC.
Zappi kan dat alles ook en de Easee gast niet goed om met laden op zonnestroomoverschot.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ocmer
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 18:58
DonJuape schreef op donderdag 10 april 2025 @ 16:02:
[...]

Zappi kan dat alles ook en de Easee gast niet goed om met laden op zonnestroomoverschot.
Zappi kan idd ook alles wat ik wilde, maar kwam qua uiterlijk niet door de ballotagecommissie thuis heen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• daemonix
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
DonJuape schreef op donderdag 10 april 2025 @ 16:02:
[...]

Zappi laat zich niet aansturen via EVCC!

Tesla Model Y, RWD, Byd Atto 3

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

daemonix schreef op donderdag 10 april 2025 @ 16:08:
[...]

Zappi laat zich niet aansturen via EVCC!
Klopt. Er waren wat soortgelijke vragen en ik was vergeten dat dat een wens was van @Get!em

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miicker
  • Niet online
ocmer schreef op donderdag 10 april 2025 @ 15:49:
[...]

Welke van Alfen heb je gekozen als ik vragen mag?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

Snuurtje schreef op donderdag 10 april 2025 @ 09:12:
[...]
Jij zou de kabel gewoon los in de grond leggen?
@Snuurtje
Ja, daar is een YMVKas-kabel voor gemaakt. Die heeft een geaarde afscherming direct onder de buitenste mantel.
Maar het kan toch geen kwaad om extra in een buis te leggen? Ik denk er inmiddels aan om een PVC buis te gebruiken, daar schijn je makkelijker kabel door te kunnen trekken dan door zon flexkabel.
Als je het over duwen hebt klopt dat, maar als je een ruime flexbuis hebt zonder kort gebogen bochten is trekken van een kabel geen enkel probleem.

Verder zou ik een pvc-buis zoals een afvoerbuis of regenpijp niet aanraden. Ten eerste gaat die makkelijk kapot als je er bij graven met de schep op stoot. Verder kan die niet omgaan met beweging in de grond. Gaat de grond zich enigszins zetten, om wat voor reden ook, dan barst de buis. En dan heb je geen mantelbuis meer om je kabel door te trekken. En dan heeft je kabel ook geen bescherming meer voor de volgende steek van de spade.

Dan het punt om een gewone YMVK-kabel door een buis te geleiden: dat mag niet zomaar als je de standaard diameter gebruikt die overeenkomt met de maximale belasting (stroom). Omdat de kabel in een buis zit kan die zijn warmte niet kwijt. In de grond wel.
Daar zijn tabellen voor om te zien welke diameter kabel je moet gebruiken als je die in een buis legt.
Paal komt eerst op eigen grond en later misschien op VVE grond, dat gebeurt ook al elders door mensen die al hun eigen plek hebben.
Nogmaals: jij mag jouw kabel niet buiten je eigen perceel laten lopen; dat is nu eenmaal de wetgeving, daar kan ik ook nix aan doen. Dus ook niet op VVE-grond, ook al ben je mede-eigenaar daarvan.
Dat anderen dat wel doen, maakt nog niet dat het mag. Anderen rijden ook te hard, maar dat betekent niet dat jij daarom te hard mag rijden.

<John O`Mill>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brambu
  • Registratie: September 2021
  • Laatst online: 06:53
Ik ben aan het kijken naar de Zappi v2.1 icm CT klemmen (en Harvi). Dit aangezien ik in België woon en de salderingsregeling hier niet sctief is (heb uiteraard zonnepanelen).

Dit de slimme keuze dan? Heb het idee dat er weinig andere fabrikanten zijn die deze load balancing aanbieden, of zie ik een bepaald merk over het hoofd?

Daarnaast zie ik dat wallbox discounter erg goed geprijsd is in vergelijking met andere. Ervaring hiermee, of te mooi om waar te zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Brambu schreef op donderdag 10 april 2025 @ 22:13:
Ik ben aan het kijken naar de Zappi v2.1 icm CT klemmen (en Harvi). Dit aangezien ik in België woon en de salderingsregeling hier niet sctief is (heb uiteraard zonnepanelen).

Dit de slimme keuze dan? Heb het idee dat er weinig andere fabrikanten zijn die deze load balancing aanbieden, of zie ik een bepaald merk over het hoofd?

Daarnaast zie ik dat wallbox discounter erg goed geprijsd is in vergelijking met andere. Ervaring hiermee, of te mooi om waar te zijn?
Loadbalancing en solar charging met meting met ct klemmen? Die zijn er voldoende. Bijv de peblar, de sigenergy en nog wel meer.
Pagina: 1 ... 166 ... 193 Laatste

Let op:
Discussie over laadpassen, facturatie e.d.: [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3. Vragen over elektrische auto's en hun bijbehorend laadvermogen in Elektrische auto's - deel 5 of de betreffende merktopics. Er is uiteraard een beetje overlap, maar specifieke vragen of opmerkingen over de inrichting van je meterkast en huisinstallatie horen in Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 2. Voor het zo goedkoop mogelijk thuisladen van je EV kan je terecht in Het grote goedkoop thuisladen van je EV topic en als laatste: voor v2g is er ook een plek: Over V2G; laden en ontladen