Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brambu
  • Registratie: September 2021
  • Laatst online: 28-06 22:42
Mij even proberen te verdiepen in de Peblar. Deze spreekt mij misschien nog wel meer aan. Ook vanwege het mooie design.

Ik vraag mij alleen af wat nou het beste zou zijn voor de situatie die ik heb:
Peugeot 208e, 12 zonnepanelen van 420 wpp, wonend in België (dus geen saldering)

In die situatie, zou de load balancing van de Peblar dan beter, gelijk of minder goed zijn dan de Zappi (of ander merk)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JPD68
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 24-06 22:37
Hippe Lip schreef op donderdag 10 april 2025 @ 21:34:
[...]

Nogmaals: jij mag jouw kabel niet buiten je eigen perceel laten lopen; dat is nu eenmaal de wetgeving, daar kan ik ook nix aan doen. Dus ook niet op VVE-grond, ook al ben je mede-eigenaar daarvan.
Dat anderen dat wel doen, maakt nog niet dat het mag. Anderen rijden ook te hard, maar dat betekent niet dat jij daarom te hard mag rijden.
Wel vreemd dat bij ons nieuwbouwappartement bij elke privé parkeerplaats een laadpaal voorbereiding wordt getroffen waarbij de kabels vanuit de eigen meterkast naar de laadpaal kunnen worden getrokken.

'Niets is ooit gemakkelijk' - Zedd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JPD68
Overigens vermoed ik dat onze laadpaal een Alfen gaat worden, alleen moet ik de geoffreerde prijs van de installateur van >4500 nog even verteren. Het gaat om circa 30 meter kabel, extra groepen in de meterkast en de installatie van een Alfen Single S Line. Appartement is op de 2e verdieping, wordt nog gebouwd en dit is dus de meerwerkprijs binnen het project.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Skix_Aces
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 15:03
JPD68 schreef op vrijdag 11 april 2025 @ 08:56:
Overigens vermoed ik dat onze laadpaal een Alfen gaat worden, alleen moet ik de geoffreerde prijs van de installateur van >4500 nog even verteren. Het gaat om circa 30 meter kabel, extra groepen in de meterkast en de installatie van een Alfen Single S Line. Appartement is op de 2e verdieping, wordt nog gebouwd en dit is dus de meerwerkprijs binnen het project.
Meerwerk bij nieuwbouw is altijd duur. Als ze de voorbereidingen standaard treffen door een loze leiding naar de parkeerplaats te leggen, zou ik de laadpaal gewoon na oplevering laten installeren. Scheelt je minstens de helft.

Bij mijn nieuwbouwwoning vroegen ze bijvoorbeeld €2700 voor 3 zonnepanelen. 8)7 Heb ik na de oplevering mooi zelf geregeld.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Termy
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 10:28

Termy

valt er nog wat te fragge?

Hippe Lip schreef op donderdag 10 april 2025 @ 21:34:
Nogmaals: jij mag jouw kabel niet buiten je eigen perceel laten lopen; dat is nu eenmaal de wetgeving, daar kan ik ook nix aan doen. Dus ook niet op VVE-grond, ook al ben je mede-eigenaar daarvan.
Dat anderen dat wel doen, maakt nog niet dat het mag. Anderen rijden ook te hard, maar dat betekent niet dat jij daarom te hard mag rijden.
Waar haal je dit vandaan? Het omgekeerde is waar (iig in NL). Je mag zonder toestemming van de VvE een laadpaal installeren op je eigen grond (die parkeerplaats dus) of aan plafond/pillaar/muur direct aangrenzend en kabels onder de grond trekken. Dit is onderdeel van het modelreglement. Hier heb ik recent zeer uitgebreid mee te maken gehad als laadpaaleigenaar en VvEbestuurder.

-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Timmy
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 14:40
Termy schreef op vrijdag 11 april 2025 @ 09:46:
Dit is onderdeel van het modelreglement.
Er zijn verschillende versies van het modelreglement. Welke is toegepast staat vermeld in de splitsingsakte.
Mogelijk zijn moderne ontwikkelingen zoals laadvoorzieningen meegenomen in latere versies maar niet in eerdere. Kortom kijk goed wat in het gekoppelde modelreglement staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kakola
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 27-06 15:51
Brambu schreef op donderdag 10 april 2025 @ 23:26:
Mij even proberen te verdiepen in de Peblar. Deze spreekt mij misschien nog wel meer aan. Ook vanwege het mooie design.

Ik vraag mij alleen af wat nou het beste zou zijn voor de situatie die ik heb:
Peugeot 208e, 12 zonnepanelen van 420 wpp, wonend in België (dus geen saldering)

In die situatie, zou de load balancing van de Peblar dan beter, gelijk of minder goed zijn dan de Zappi (of ander merk)?
Die load balancing van Peblar werkt gewoon prima, ik denk dat je niet kan spreken in termen van beter of slechter tussen merken; als het werkt, werkt het.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• roel00
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 27-06 13:43
Kakola schreef op vrijdag 11 april 2025 @ 10:25:
[...]

Die load balancing van Peblar werkt gewoon prima, ik denk dat je niet kan spreken in termen van beter of slechter tussen merken; als het werkt, werkt het.
De zappi is echt een hork van een apparaat. En als ik het zo op de fora een beetje volg, niet geheel zonder problemen. Ik heb een Peblar en die bevalt heel goed. Mooi apparaat, duidelijke app en werkt allemaal prima. Wat ook handig is, is dat je een draadloze p1 meter (homewizard) kunt gebruiken voor de load-balancing. De Peblar zelf werkt ook goed op WiFi, als je tenminste voldoende bereik hebt. De antenne van de Peblar is niet super sterk. Installatie heb ik zelf gedaan en was heel makkelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brambu
  • Registratie: September 2021
  • Laatst online: 28-06 22:42
Helder! Heb de Peblar besteld. Bedankt voor het delen van de ervaringen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperBart
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 28-06 23:43
@JPD68 Alfen Proline met 22kw, load balancing licentie en RFID, bestellen bij een deftige webshop (want die is verkoper van je laadpaal dus als je later licenties extra wil moet je daar zijn).
Installeren en daarna met EVCC super deluxe inregelen.
Alfen heeft zich al langere tijd bewezen, er zijn wat problemen geweest met firmwares maar als je op eentje zit die goed werkt, daar op blijven.
Peblar is een mogelijke leuke 2de maar is relatief nieuw. Solide keuze blijft Alfen.

[ Voor 31% gewijzigd door HyperBart op 11-04-2025 13:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• curkey
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 28-06 18:44
HyperBart schreef op vrijdag 11 april 2025 @ 13:34:
@JPD68 Alfen Proline met 22kw, load balancing licentie en RFID, bestellen bij een deftige webshop (want die is verkoper van je laadpaal dus als je later licenties extra wil moet je daar zijn).
Alfen heeft zich al langere tijd bewezen, er zijn wat problemen geweest met firmwares maar als je op eentje zit die goed werkt, daar op blijven.
Peblar is een mogelijke leuke 2de maar is relatief nieuw. Solide keuze blijft Alfen.
Licenties kopen voor load balancing? Ik heb voor mijn peblar geen extra functies hoeveel bijkopen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• roel00
curkey schreef op vrijdag 11 april 2025 @ 13:50:
[...]

Licenties kopen voor load balancing? Ik heb voor mijn peblar geen extra functies hoeveel bijkopen.
Er is geen enkele reden om nog voor Alfen te gaan op dit moment. Te duur, wankel bedrijf, firmware problemen en gekkigheid zoals betalen voor load-balancing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenVerweij
  • Registratie: Juli 2019
  • Laatst online: 14:33
roel00 schreef op vrijdag 11 april 2025 @ 13:58:
[...]

Er is geen enkele reden om nog voor Alfen te gaan op dit moment. Te duur, wankel bedrijf, firmware problemen en gekkigheid zoals betalen voor load-balancing.
En voor zover ik weet zit je altijd aan een backoffice vast. Kost je een paar euro per maand voor lucht.

Hier gaat de Alfen zsm de deur uit (kwam bij de aankoop van dit huis)

[ Voor 8% gewijzigd door JeroenVerweij op 11-04-2025 16:56 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• V_ger
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 14:24
JeroenVerweij schreef op vrijdag 11 april 2025 @ 14:05:
[...]

En voor zover ik weet zit je altijd aan een backoffice vast. Kost je een paar euro per maand voor lucht
Dan weet je niet goed. Backoffice is zeker mogelijk en ook vrij in te stellen, maar zonder kan ook gewoon.

Tibber, Gasloos sinds 2017, Nibe F1155, 12.4kWp 30° O/W + 4.4kWp 0°, 3x Victron MP2-5000 + 60 kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• niek1230
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 11:18
Weet iemand of het mogelijk is om binnen de Zaptec Go (2) laadpaal een default MTC pas is toe te voegen welke als autocharge pas wordt gebruikt richting de https://slimladenservice.nl/ backoffice?

Daarnaast iemand ervaring met een maatschappij welke middels dynamische tarieven kan factureren? zoals slimladenservice?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roel00
niek1230 schreef op vrijdag 11 april 2025 @ 14:41:
Weet iemand of het mogelijk is om binnen de Zaptec Go (2) laadpaal een default MTC pas is toe te voegen welke als autocharge pas wordt gebruikt richting de https://slimladenservice.nl/ backoffice?

Daarnaast iemand ervaring met een maatschappij welke middels dynamische tarieven kan factureren? zoals slimladenservice?
Tap Electric kan dat. Maar wat is daar volgens jou de meerwaarde van?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• niek1230
  • Laatst online: 11:18
roel00 schreef op vrijdag 11 april 2025 @ 14:48:
[...]

Tap Electric kan dat. Maar wat is daar volgens jou de meerwaarde van?
In principe wil ik niet iedere keer met de laadpas langs de laadpaal af hoeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperBart
curkey schreef op vrijdag 11 april 2025 @ 13:50:
[...]

Allez weer deze zever.
Ge koopt het ding met de capabilities. Ge kiest 11 of 22kW en of je LB wilt of niet.
Als je er eentje koopt met load balancing dan heb je nooit anders geweten dat hij het heeft, wil je dat niet, tja dan scheelt het een pak.
Als je daarna logo’s er op wil zetten dan kan je dat, kost dan 50 eur. Da kan uwe Peblar nie eh? :+

https://charge24.nl/produ...pro-line-met-vaste-kabel/
1045 voor een Alfen 22kW met load balancing en vaste kabel. Ik vind het prima. Heb verder geen band met die webshop maar da's een mooie prijs.

Peblar zit daar niet ver van af:
https://www.autolaadkabel...slaadstation/#description

Kan goedkoper met 11kW maar dan moet men niet komen zeuren dat de relais vaak liggen te klikken omdat je bij zonneladen tussen 1F en 3F zit te wisselen want "IK HEB ZOVEEL INJECTIE NOG WAAROM ZIT DIE LAADPAAL DAT ER NIET BIJ TE DUWEN1111!!!!111 :o "

Opeens omdat het een optie is gaan we weer merken vergelijken. Ja er zijn zat opties. Peblar bestaat nog maar pas en is de markt op gegaan. Kan ook negatief zijn…

[ Voor 38% gewijzigd door HyperBart op 11-04-2025 15:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperBart
roel00 schreef op vrijdag 11 april 2025 @ 13:58:
[...]

Wankel is alleen een bepaalde divisie.
Firmware problemen akkoord, maar ik zit al jaren op 6.6 ergens dacht ik en ik heb 0 problemen. Maar ik wil dan ook niet gelijk een stuiterend konijn functies van zonneladen of andere functies die er daarna bij komen, neen dat doe ik zelf wel even beter met EVCC.
De Alfen is een geweldige dijk van een laadpaal met alle industriële grootschalige functies die je zou willen en die je met wat Tweaker gehalte heel goed kan benutten.

Het is niet voor niks dat heel veel werkgevers en leasemij's Alfen plaatsen bij rijders thuis.
Ja de wereld staat niet stil, digitale meters, capaciteitstarieven, zonneladen, maar kijkt er ook iemand naar trackrecord, betrouwbaarheid en serviceability? Dat zijn dingen waar Alfen toch op een grotere schaal zeer goed op scoort. Helaas zijn er ook negatieve ervaringen maar dat zijn dan mensen die opeens een huis overkopen en buiten de contracten of de dienstverlening gaan waar die paal op afgestemd was, niet de paal zelf maar het kader errond.

Gekkigheid betalen load balancing, dat punt is afgehandeld.

Keer op keer krijgen we hier “jaaaaa maaar ditjes en datjes en diene en deze is goedkoper en doet dat. Ja mannen, vraag dan geen advies eh.

[ Voor 33% gewijzigd door HyperBart op 11-04-2025 15:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperBart
JeroenVerweij schreef op vrijdag 11 april 2025 @ 14:05:
[...]

En voor zover ik weet zit je altijd aan een backoffice vast. Kost je een paar euro per maand voor lucht.

Hier gaat de Alfen zsm de deur uit (kwam bij de aankoop van dit huis)
En dit is gewoon fout. Ik heb maanden de Alfen vrij zonder BO gebruikt. Lucht is het ook niet he Jeroen, de beurten worden verrekend, op het netwerk gezet etc. Da’s alsof je nu roept dat een bank of transactiegebaseerd business model ook lucht is. Vind ik wat ongenuanceerd. :)B

Als je de Alfen buitengooit laat het dan weten, dan vang ik ‘m graag op O+

[ Voor 18% gewijzigd door HyperBart op 11-04-2025 15:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenVerweij
HyperBart schreef op vrijdag 11 april 2025 @ 15:01:
[...]

En dit is gewoon fout. Ik heb maanden de Alfen vrij zonder BO gebruikt. Lucht is het ook niet he Jeroen, de beurten worden verrekend, op het netwerk gezet etc. Da’s alsof je nu roept dat een bank of transactiegebaseerd business model ook lucht is. Vind ik wat ongenuanceerd. :)B

Als je de Alfen buitengooit laat het dan weten, dan vang ik ‘m graag op O+
Ik begrijp dat ik te kort door de bocht was met de backoffice en dat moet ik inderdaad corrigeren. Ik heb het nog eens nagekeken.

Mijn ervaring is dat bij overname van de laadpaal van de vorige eigenaar van onze nieuwe woning, ik kon kiezen: of een backoffice abonnement of 337,50 betalen voor een monteur die de paal “standalone” kwam maken.

Nogal boeven praktijken vind ik, voor iets wat ze misschien zelfs op afstand kunnen doen. Dus correct, feitelijk zit je niet aan een backoffice vast maar ik vond de kosten in mijn situatie buitenproportioneel.

Dus ja, dit ding gaat snel weg. Niet alleen vanwege dit verhaal maar ook omdat de paal niet integreert met Tibber.

Overigens voelt het voor mij nog steeds als lucht. Mijn backoffice partij doet niks voor mij, aangezien de paal privé is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Independent
  • Registratie: Februari 2025
  • Laatst online: 18-04 18:42
JeroenVerweij schreef op vrijdag 11 april 2025 @ 16:06:
Mijn ervaring is dat bij overname van de laadpaal van de vorige eigenaar van onze nieuwe woning, ik kon kiezen: of een backoffice abonnement of 337,50 betalen voor een monteur die de paal “standalone” kwam maken.

Nogal boeven praktijken vind ik, voor iets wat ze misschien zelfs op afstand kunnen doen. Dus correct, feitelijk zit je niet aan een backoffice vast maar ik vond de kosten in mijn situatie buitenproportioneel.
Ook daar heb je het verkeerd voor.
Je kan als eigenaar best zelf zonder abo en zonder monteur on site de paal gewoon in stand alone schakelen.
Had de vorige eigenaar je wel de nodige accountgegevens en paswoorden moeten meeleveren bij de paal.
Je bent dus niet gerold door de laadpaal maar - ongewild of niet - door de vorige eigenaar.

Er is in het Alfen topic al tot in den treure herhaald dat wanneer je een Alfen laadpaal wil overnemen van een vorige eigenaar het eerste dat je doet is vragen naar de account- en paswoordgegevens van de specifieke laadpaal.

[ Voor 11% gewijzigd door Independent op 11-04-2025 16:15 ]

PV 5 kWp AC Fronius 5.0 en 10 kWp DC Victron RS 450/200 Z0 - 35°. Opslag 31 kWh/48 V + 74 kWh BEV. Ontladen Fronius 5.0/2 x MPII 5 kVA/1x Quatro II 5 kVA. Centrale aansturing Victron Cerbo GX - Fronius Sunspec. Alfen Eve Single Pro 3PH Cable. BE-situatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenVerweij
Independent schreef op vrijdag 11 april 2025 @ 16:13:
[...]

Ook daar heb je het verkeerd voor.
Je kan als eigenaar best zelf zonder abo en zonder monteur on site de paal gewoon in stand alone schakelen.
Had de vorige eigenaar je wel de nodige accountgegevens en paswoorden moeten meeleveren bij de paal.
Je bent dus niet gerold door de laadpaal maar - ongewild of niet - door de vorige eigenaar.

Er is in het Alfen topic al tot in den treure herhaald dat wanneer je een Alfen laadpaal wil overnemen van een vorige eigenaar het eerste dat je doet is vragen naar de account- en paswoordgegevens van de specifieke laadpaal.
Dat heb ik gedaan maar de vorige eigenaar beschikte niet over deze gegevens. Hij had hem destijds zakelijk aangeschaft en heeft ze nooit gekregen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Independent
Dan moet je de fout daar zoeken en niet proberen af te wentelen op "de boeven van Alfen".
Wanneer je een auto koopt zonder de sleutels moet je daarna ook niet gaan klagen dat de constructeur een boef is omdat je de auto niet eenvoudig gestart krijgt.

[ Voor 47% gewijzigd door Independent op 11-04-2025 16:33 ]

PV 5 kWp AC Fronius 5.0 en 10 kWp DC Victron RS 450/200 Z0 - 35°. Opslag 31 kWh/48 V + 74 kWh BEV. Ontladen Fronius 5.0/2 x MPII 5 kVA/1x Quatro II 5 kVA. Centrale aansturing Victron Cerbo GX - Fronius Sunspec. Alfen Eve Single Pro 3PH Cable. BE-situatie.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• JeroenVerweij
I stand corrected, @HyperBart en @Independent. Jullie hebben gelijk. Posts doorgehaald.

Mijn frustratie over het proces heeft an sich inderdaad niets met Alfen zelf te maken

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• HyperBart
JeroenVerweij schreef op vrijdag 11 april 2025 @ 16:59:
I stand corrected, @HyperBart en @Independent. Jullie hebben gelijk. Posts doorgehaald.

Mijn frustratie over het proces heeft an sich inderdaad niets met Alfen zelf te maken
O+
Is wel zund van die vorige eigenaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JPD68
HyperBart schreef op vrijdag 11 april 2025 @ 13:34:
Een webshop gaat het niet worden, de werkzaamheden die verricht moeten worden om de paal aan te sluiten gaan mijn pet te boven.

Waarom de pro? 22kw is niet nodig of is de pro ook beter in de samenwerking met de zonnepanelen? Het is allemaal particulier gebruik, aansturing met EVCC is de bedoeling en daar kom ik vast wel uit.

Heb vanmiddag even geken naar de buis die ligt richting de parkeerplaats. Daar kan gemakkelijk een forse stroomkabel en 2x UTP doorheen. Alleen weet ik niet of men bereid is dat te doen.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Makrolon
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 14:27
Samenvatting van de afgelopen 2 paginas, zappi is een hork van een apparaat met veel problemen en Alfen houd zich bezig met boeven praktijken en staat op omvallen 🙈 de volgende komt zich inlezen en leest dit soort niet gefundeerde uitspraken...

Besef nou eens als je iets roept dat dit gevolgen kan hebben... Zorg dan in ieder geval dat je het zeker weet.

13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sirtm
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 25-06 00:33
Independent schreef op vrijdag 11 april 2025 @ 16:13:
[...]

Zit vaak tegen de binnenkant vd kap geplakt, dat is best practice bij veel installateurs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Da_Poncho
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 28-06 20:09
Hallo, zouden jullie mij willen helpen met het vinden van een laadpaal.

Ik zoek een laadpaal met:
- 11kW (3 fase) laden met automatisch (via EVCC oid) schakelen naar 1 fase (1,4kW). Voor zonne-energie/nul-op-de-meter
- Dynamic load balance via eigen spoelen (via ethernet kabel). Ik vertrouw niet via de slimme meter, die update maar elke 10 seconden. En een losse controller heeft vaak korter garantie.
- lokaal aansturen met Home Assistant en EVCC (niet via cloud)
- aansturen (in toekomst) vanuit dynamische contract aanbieders zoals Tibber (power-management/grid-rewards)
- voorkeur aansturing via ethernetkabel
- fabrieksgarantie minimaal 3 jaar
- AutoStart / plug-and-charge
- GEEN verrekening met werkgever oid nodig
- vaste laadkabel voorkeur
(- niet te hoge standby verbruik)

Betreft een Kona (64kWh) uit 2020.

Wat ik zelf vond:
go-e charger pro (of gemini via een krachtstroomaansluiting). heeft helaas load balance via controller van 300 euro (via wifi).
Zappi zou kunnen, maar is niet zo goed volgens video's uit Australië. En werkt niet met EVCC?
SmartEVSE zou kunnen, maar is denk ik mij iets te veel DIY.
Easee Charge Lite zou kunnen, maar dat bedrijf was bijna failliet en ik heb de Easee Equalizer + Easee Amp nodig voor 390 euro (niet via slimme meter)
Zaptec Go heeft Zaptec Sense Generic oid nodig voor 3 fase a la 400 euro (niet via slimme meter)
Wallbox (pulsar max) heeft maar 2 jaar garantie en is via cloud
Charge Amps Halo lijkt ook alleen via de cloud.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hippe Lip
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 13:50

Hippe Lip

Er valt altijd wat te leren

JPD68 schreef op vrijdag 11 april 2025 @ 08:53:
[...]

Wel vreemd dat bij ons nieuwbouwappartement bij elke privé parkeerplaats een laadpaal voorbereiding wordt getroffen waarbij de kabels vanuit de eigen meterkast naar de laadpaal kunnen worden getrokken.
Termy schreef op vrijdag 11 april 2025 @ 09:46:
[...]

Waar haal je dit vandaan? Het omgekeerde is waar (iig in NL). Je mag zonder toestemming van de VvE een laadpaal installeren op je eigen grond (die parkeerplaats dus) of aan plafond/pillaar/muur direct aangrenzend en kabels onder de grond trekken. Dit is onderdeel van het modelreglement. Hier heb ik recent zeer uitgebreid mee te maken gehad als laadpaaleigenaar en VvEbestuurder.
Het lijkt erop dat regels zijn veranderd en/of aangevuld en dat ik mis zat. Dat krijg je als je als je je vakkennis niet meer in detail bijhoudt. :o

Voor zover ik weet mag je stroomkabel niet over andermans terrein lopen, ongeacht of die daar eindigt of (weer) op je eigen terrein komt. Ik neem aan dat dit nog steeds zo is?
Dat dit bij VVE-terrein (waarvan je dus gedeeltelijk eigenaar bent) wel zou kunnen mogen is nieuw voor me.
Weer wat geleerd. 8)

Verdraagzaamheid is het hoogste gebod
en wie dat niet eert die schoppen we rot.
<John O`Mill>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roel00
Makrolon schreef op vrijdag 11 april 2025 @ 19:31:
Samenvatting van de afgelopen 2 paginas, zappi is een hork van een apparaat met veel problemen en Alfen houd zich bezig met boeven praktijken en staat op omvallen 🙈 de volgende komt zich inlezen en leest dit soort niet gefundeerde uitspraken...

Besef nou eens als je iets roept dat dit gevolgen kan hebben... Zorg dan in ieder geval dat je het zeker weet.
Dat de zappi een hork van een apparaat is, is een feit. Lelijker bestaat niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roel00
niek1230 schreef op vrijdag 11 april 2025 @ 14:52:
[...]

In principe wil ik niet iedere keer met de laadpas langs de laadpaal af hoeven.
Dan kun je ook een gemiddeld tarief nemen. De dynamische tarief instellingen bij tap electric zijn denk ik bedoeld voor commerciële toepassingen. Voor thuis laden lijkt het mij niet nodig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Legend
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 12:47

The Legend

*Plop*

Is dit de eerste lader die V2G in NL zou moeten kunnen regelen?

YouTube: InterControl V2G bi-directional CCS charging

Aangezien het een DC naar AC (en vice versa) lader is met synchronisatie van je huis en het net, net als een accu met off-grid functionaliteit?

Ik ben toch malle pietje niet!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanHenk
  • Registratie: September 2008
  • Niet online
Wallbox Quasar 2 is vergelijkbaar, ook aangekondigd maar voorlopig nog niet verkrijgbaar.

Dit soort DC-laders aan je muur is waar Volkswagen Groep (volgens mij als enige?) op inzet voor wat betreft V2X.

Laat de praktijkervaring maar komen… 8)

[ Voor 9% gewijzigd door JanHenk op 12-04-2025 08:45 ]

skoda enyaq 80 | holtkamper aero | fiscalist én techneut

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Independent
The Legend schreef op zaterdag 12 april 2025 @ 08:15:
Is dit de eerste lader die V2G in NL zou moeten kunnen regelen?
Indien je:
- Kan wachten tot minstens volgend jaar,
- Een EV hebt op het (voorlopig) MEB platform
- Geen probleem hebt met de gelimiteerde V2L functionaliteit van het MEB platform,
- Minstens 3000 € over hebt en het dan zelf kan installeren,
- Een energieleverancier vindt die het ondersteunt en je genoeg rewards betaalt om de investeringskost terug te winnen.
- Je de mogelijkheid hebt om in functie van de zon of dynamische tarieven je EV aan de woning gekoppeld te houden ipv er mee te rijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Independent
JanHenk schreef op zaterdag 12 april 2025 @ 08:45:
Dit soort DC-laders aan je muur is waar Volkswagen Groep (volgens mij als enige?) op inzet voor wat betreft V2X.
Ford staat eveneens op het MEB platform.

De Hyundai groep en Renault kondigen ook al dezelfde functionaliteiten aan (met een dedicated bidirectionele lader in dezelfde prijsklasse) maar voorlopig blijft het in de praktijk gewoon afwachten.

[ Voor 27% gewijzigd door Independent op 12-04-2025 08:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aburg
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 22-06 09:55
Ik heb een vraag over aanschaf van een laadpaal. Ik denk aan de ABB Terra Wallbox TAC-W22-T-RD-MC-0. Ik heb een gewone 3 fase aansluiting, dus kan die 22 kW nooit gebruiken, maar door loadbalancing hoop ik dat deze laadpaal ook het lagere vermogen gewoon kan aansturen.
Mijn vraag is dus of dit een juiste aanname is?

Er is trouwens al een laadpaal aangesloten in de meterkast, maar die gaat weg en deze neemt zijn plaats in.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Termy
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 10:28

Termy

valt er nog wat te fragge?

roel00 schreef op zaterdag 12 april 2025 @ 07:19:
[...]

Dat de zappi een hork van een apparaat is, is een feit. Lelijker bestaat niet.
Oneens. Klaar, geen feit meer.

-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Allewijn
  • Registratie: December 2005
  • Niet online
Da_Poncho schreef op vrijdag 11 april 2025 @ 21:45:

- 11kW (3 fase) laden met automatisch (via EVCC oid) schakelen naar 1 fase (1,4kW). Voor zonne-energie/nul-op-de-meter
- Dynamic load balance via eigen spoelen (via ethernet kabel). Ik vertrouw niet via de slimme meter, die update maar elke 10 seconden. En een losse controller heeft vaak korter garantie.
- aansturen (in toekomst) vanuit dynamische contract aanbieders zoals Tibber (power-management/grid-rewards)

Wat ik zelf vond:
go-e charger pro (of gemini via een krachtstroomaansluiting). heeft helaas load balance via controller van 300 euro (via wifi).
Zappi zou kunnen, maar is niet zo goed volgens video's uit Australië. En werkt niet met EVCC?
Easee Charge Lite zou kunnen, maar dat bedrijf was bijna failliet en ik heb de Easee Equalizer + Easee Amp nodig voor 390 euro (niet via slimme meter)
Zaptec Go heeft Zaptec Sense Generic oid nodig voor 3 fase a la 400 euro (niet via slimme meter)
Ik lift graag mee op jouw vraag.
Ik ben me nml ook aan het 'prepareren' voor de toekomst en zoek soortgelijk.
Momenteel heb ik op mijn oprit een Tesla Wall Connector V3 ingesteld op 3 fase 10Ah laden, voor mijn Tesla Model Y.
Die is perfect/toereikend in mijn huidige situatie (3 fase-zonnepanelen, geen load-balancing nodig, vast contract zonder teruglever-boete tot oktober 2026, jaartotaal mogen salderen, ik laad altijd 's nachts, etc), maar vanaf 2027 natuurlijk niet meer.

Wil me dus klaar maken om volledig op zonnestroom te kunnen laden, terug te kunnen schakelen naar 1 fase, etc.

Dat kan de Tesla Wall Connector helaas (volgens mij) niet.
Wel kan hij volgens mij via Tibber icm de Tesla Api erg goed samenwerken met hun dynamische contract (en volgens mij dan ook de Tibber Pulse nodig).
Maar als ik géén Tibber wil... Wat dan?

Kan mijn Tesla Wall Connector slim+load balancing gemaakt worden (want hij staat fantastisch fraai én heeft natuurlijk het mooie drukknopje op de type 2 kabel, waardoor het laadklepje van mijn Tesla draadloos fraai opent?
En anders, welke laadpaal voldoet dus wel aan alles eisen (ik installeer hem zelf).

Liever geen extra CT spoelen, want mijn meterkast zit al propvol met 6 spoelen voor mijn Enphase PV systeem.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HKNqtRmimSo62jvwqtmcbjbt2AU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/U8E6XVxzMtmyR3lWCzFyEPkz.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 5% gewijzigd door Allewijn op 12-04-2025 11:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inspired
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 10:03
@Allewijn als je van de hobby bent kun je met een Pi aan de slag en iets als TeslaSolarCharge. Dan stuur je de auto aan ipv de laadpaal. Kun je van 3x1A <> 3x16A laden. Via de API is niet meer (gratis) mogelijk. Via de Pi kun je dat auto via BT aansturen.

Zelf een tijd gebruikt (toen nog via de API) en werkte prima. Nu tijdelijk geen PV en in de nieuwe woning hang ik een Alfen op. Dus zal zelf dit niet meer gaan gebruiken.

Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Allewijn
  • Niet online
Inspired schreef op zaterdag 12 april 2025 @ 11:55:
@Allewijn als je van de hobby bent kun je met een Pi aan de slag en iets als TeslaSolarCharge. Dan stuur je de auto aan ipv de laadpaal. Kun je van 3x1A <> 3x16A laden. Via de API is niet meer (gratis) mogelijk. Via de Pi kun je dat auto via BT aansturen.

Zelf een tijd gebruikt (toen nog via de API) en werkte prima. Nu tijdelijk geen PV en in de nieuwe woning hang ik een Alfen op. Dus zal zelf dit niet meer gaan gebruiken.
Dankjewel, interessant om me in te verdiepen!
Maar als de Tesla API niet meer (gratis) mogelijk is, werkt Tibber dan ook al niet meer?

En de Alfen die jij noemt? Voldoet die wel aan alle 'wensen'?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Inspired
Allewijn schreef op zaterdag 12 april 2025 @ 11:58:
[...]

Dankjewel, interessant om me in te verdiepen!
Maar als de Tesla API niet meer (gratis) mogelijk is, werkt Tibber dan ook al niet meer?

En de Alfen die jij noemt? Voldoet die wel aan alle 'wensen'?
Tibber zal veel minder vaak data sturen denk ik. Je mag nog wel een x aantal keer per dag gratis de API gebruiken. Als je echt op PV wilt gaan sturen dan wil je veel vaker aanpassingen doen. Dus dan zit je snel aan de limiet van de API.

Alfen kan idd ook obv van opwek sturen. Voordeel via de Tesla is dat je al vanaf 1A kunt starten met laden. Bij aansturen van de laadpaal zit je volgens mij altijd aan de 1x6A minimaal vast. Alfen kan dan wel vanaf 1x6A de opwek in de gaten houden en bijsturen. Bij meer dan 1x16 of 32 kan hij over naar 3 fasen.

Ik zit ook met de verrekening richting LM dus ik zit toch aan een backend vast. En dan valt TWC + TeslaSolarCharge al af.

[ Voor 27% gewijzigd door Inspired op 12-04-2025 12:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skix_Aces
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 15:03
Ik ben hier al een paar weken aan het meelezen, en heb besloten om voor de Peblar home 11kW te gaan omdat hij aan al mijn wensen voldoet (en omdat Prodrive al lang in de markt zit en goede kwaliteit levert).

Hij komt voor in de tuin te staan, en daarom wil ik er een peblar single pole ground bij bestellen die gemaakt is om in de grond te monteren. Ik kan deze echter nergens op voorraad vinden. Overal verkopen ze de single pole floor, die bedoeld is om op een harde ondergrond te monteren.

Hoe hebben andere tweakers de paal gemonteerd, en wat zouden jullie aanraden in mijn situatie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JerryJerryJerry
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 27-06 23:44
Brambu schreef op vrijdag 11 april 2025 @ 12:38:
Helder! Heb de Peblar besteld. Bedankt voor het delen van de ervaringen.
Idem, gister ontvangen :) Ben echter voor de keuze CT klemmen gegaan. Ik wil zo min mogelijk afhankelijk zijn van een externe apparaten die mogelijk kapot kunnen gaan of als het netwerk er uit klapt. Liander gebied hier, mocht de smeltzekering doorbranden is het meteen dokken 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Allewijn
  • Niet online
Inspired schreef op zaterdag 12 april 2025 @ 12:21:
[...]

Tibber zal veel minder vaak data sturen denk ik. Je mag nog wel een x aantal keer per dag gratis de API gebruiken. Als je echt op PV wilt gaan sturen dan wil je veel vaker aanpassingen doen. Dus dan zit je snel aan de limiet van de API.

Alfen kan idd ook obv van opwek sturen. Voordeel via de Tesla is dat je al vanaf 1A kunt starten met laden. Bij aansturen van de laadpaal zit je volgens mij altijd aan de 1x6A minimaal vast. Alfen kan dan wel vanaf 1x6A de opwek in de gaten houden en bijsturen. Bij meer dan 1x16 of 32 kan hij over naar 3 fasen.

Ik zit ook met de verrekening richting LM dus ik zit toch aan een backend vast. En dan valt TWC + TeslaSolarCharge al af.
Dat 'starten vanaf een laag aantal Ampere' (in geval van/via Tesla vanaf 1A zoals jij zegt) is volgens mij idd iets waar ik rekening mee moet houden/interessant is.
Maar ik begrijp het nog niet helemaal:
Ik heb een Enphase PV systeem met 19DMEGC 410wp panelen allemaal op het zuiden zo fijn in de volle zon liggen: ik zie live een piekvermogen dat nóóit boven de ~5,7kW komt.
Dat schijnt te horen/kloppen, als je naar de specs van de iQ7plus omvormers kijkt.

Die opwek is bij mij (circa) evenredig verdeeld over L1, L2 en L3 (dat doet het 3 fasen Enphase systeem qua bekabeling natuurlijk automatisch).

Als ik nou een slimme laadpaal koop die 'terug kan schakelen naar 1 fase' bij 6A, hoe werkt dat dan als mijn zonneproductie door bijv bewolking zakt (1 × 6 A × 230 V = 1.380 W) en ik wil alleen zonnestroom gebruiken voor het laden? (Toekomst >2027 denkend, want nu saldeer ik alles met vast contract en zonder tlb gelukkig over jaarproductie en maakt het allemaal nog geen klap uit hoe/wanneer/hoe langzaam ik laadt) ->

Als die laadpaal besluit om op 1 fase te gaan laden (bijv. fase L1), dan vraagt de auto/laadpaal stroom van alleen die ene fase.
Maar mijn opwek zit eerlijk/gelijkmatig verdeeld over 3 fasen (en allemaal op het zuiden), dus dan is de vraag: Heeft het voor mij überhaupt wel voordeel om een lader te kiezen die terug kan schakelen naar 1 fase?

Of zie ik iets verkeerd?

Stel er is weinig zon/er komen vaak wolken, Ik wek op elke fase live bijv maar 1000watt op, dan schakelt de EV lader uit (want <6A), en daar is niks aan te doen?

[ Voor 4% gewijzigd door Allewijn op 13-04-2025 13:40 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Inspired
@Allewijn salderen gaat over alle fasen. Dus met 3x2A opwek heb je met 1x6A gewoon nul op de meter.

TWC kan alleen niet makkelijk schakelen denk ik tussen 1 en 3 fasen. Dus zou dan gewoon standaard op 3 laden vanaf 1 of 2A per fase. Enige nadeel met 3 is dat je steeds met stappen van +/- 700 Watt moet plussen/minnen. Maar goed, als je niet super veel rijdt moet dat niet zo’n isssue zijn. Als je maar heel kort op 5,7kW zit per dag zou je ook standaard naar 1 fase kunnen gaan. Dan kun zijn de stappen kleiner.

[ Voor 67% gewijzigd door Inspired op 13-04-2025 13:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goudvis
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 28-06 20:51

Goudvis

'Hallo buurman! Ik ook hier?'

Wat ik zelf vond:
Ik heb een abl emh1 die een best aantal voorwaarden aftikt. Vaste kabel van 6,2m is ideaal bv.

Via MP goedkoop te vinden. Via een utp - usb kan je het rs392 (oid?)-signaal in HA aansturen met evcc. Ik gebruik de officiële van 80e van abl (gekregen van installateur uit coulance, maar de 8e versie van Ali werkt volgens mij ook).
Vragen? Stel ze gerust. :)

Die loslopende kat - houd 'm lekker binnen (de tuin)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

JerryJerryJerry schreef op zondag 13 april 2025 @ 10:42:
[...]
Liander gebied hier, mocht de smeltzekering doorbranden is het meteen dokken 8)7
@JerryJerryJerry Als je bang bent voor de kosten, kun je ook overwegen je smeltzekeringen te laten vervangen door automaten.
Dat kost dacht ik minder dan 2x smeltzekering vervangen na doorbranden.

<John O`Mill>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JerryJerryJerry
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 27-06 23:44
Hippe Lip schreef op zondag 13 april 2025 @ 23:36:
[...]
Dat kost dacht ik minder dan 2x smeltzekering vervangen na doorbranden.
Even de kosten (circa) bekeken voor 2025:

Smelt vervangen door automaat € 590

Smelt vervangen (per stuk) € 130 (tijdens kantooruren) € 160 ( daarbuiten)

Als (worst case) álle stoppen er uit vliegen in het weekend dan ben je € 480 kwijt. ( op die manier voelt het als een veredelde corrupte loodgieter :+ ) Met een beetje risicoanalyse (ik vermoed dat er hooguit 1 klapt ) ga ik maar er vanuit dat de CT klemmen goed functioneren 8)7

[ Voor 3% gewijzigd door JerryJerryJerry op 14-04-2025 09:02 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

@JerryJerryJerry Het is zoiets als met verzekeringen: wil je misschien een groot bedrag kwijt zijn of wil je met zekerheid een (veel) kleiner bedrag kwijt zijn.

Dat grotere bedrag is nog niet aan de orde als je smeltzekeringen er de eerste keer uitvliegen, maar dan sta je opnieuw voor die keuze en sta je al in de min door dat eerste bedrag.
Lastige keuze vind ik dit soort dingen altijd.

Ik ben blij dat ik automaten als hoofdzekering heb. Die zijn er in de loop van de 10 jaar dat ik op dit adres woon meer dan eens (gelukkig niet heel vaak) uitgevlogen door verschillende ‘foutjes’.

<John O`Mill>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JPD68
Na een paar nachtjes slapen en GoT doorspitten blijven er 2 kandidaten over:
  • Alfen Eve Single S
  • Peblar Home
Ik weet dat Alfen bewezen techniek is, maar qua prijs niet echt gunstig tov de Peblar, zeker niet met de gewenste loadbalancing.

De paal moet aanstuurbaar zijn via HA en evcc en voor de rest heb ik geen toeters en bellen nodig. O ja er komt een Skoda Elroq aan de laadzijde te hangen(11 Kw Max) en zo'n 4500 Wp aan zonnepanelen aan de voedingszijde.

Stroomaansluiting is 3*25A en er is ruimte genoeg om een voedingskabel en UTP naar de laadpaal te laten lopen, met een kabellengte van minimaal 40 meter.

Iemand nog advies? Andere alternatieven?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ocmer
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 14:40
JPD68 schreef op maandag 14 april 2025 @ 10:28:
  • Alfen Eve Single S
  • Peblar Home
Ik weet dat Alfen bewezen techniek is, maar qua prijs niet echt gunstig tov de Peblar, zeker niet met de gewenste loadbalancing.

De paal moet aanstuurbaar zijn via HA en evcc en voor de rest heb ik geen toeters en bellen nodig. O ja er komt een Skoda Elroq aan de laadzijde te hangen(11 Kw Max) en zo'n 4500 Wp aan zonnepanelen aan de voedingszijde.

Stroomaansluiting is 3*25A en er is ruimte genoeg om een voedingskabel en UTP naar de laadpaal te laten lopen, met een kabellengte van minimaal 40 meter.

Er staan genoeg 2e hands Alfens op marktplaats voor ca. 500 euro. Wel opletten dat je alle wachtwoorden er bij krijgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JPD68
ocmer schreef op maandag 14 april 2025 @ 10:40:
[...]

Er staan genoeg 2e hands Alfens op marktplaats voor ca. 500 euro. Wel opletten dat je alle wachtwoorden er bij krijgt.
En ik moet iemand vinden die hem wil installeren, veel installateurs zijn niet happig op het installeren van 2e hands apparatuur.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• V_ger
ocmer schreef op maandag 14 april 2025 @ 10:40:
[...]

Wachtwoorden en zeker weten dat ie het doet. Welke firmware, doen alle relais het nog, geen rare aardfout en, communicatie in orde, waarom verkocht? Omdat je een nieuwe "krijgt" van de LM? Sure. Ik zou uiterst voorzichtig zijn om dit soort dingen via MP aan te schaffen.

500 E voor een baksteen is namelijk best veel.

[ Voor 4% gewijzigd door V_ger op 14-04-2025 11:10 ]

Tibber, Gasloos sinds 2017, Nibe F1155, 12.4kWp 30° O/W + 4.4kWp 0°, 3x Victron MP2-5000 + 60 kWh

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Get!em
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

• Alfen Eve Single S
  • Peblar Home

Ik haak even aan, ben nu tot exact dezelfde twee gekomen. Behalve dat ik de Peblar Home Plus ernaast zet ivm de MID certificering (de gewone home heeft een guestimate meter) ivm kans op declareren bij werkgever op enig moment.

Nu heb ik een tweetal prijsopgaven liggen waarbij de Alfen s-line goedkoper is dan de peblar Home plus.

Ik neig daarom naar de alfen. Al zie ik de enorme potentie van de peblar.

Voor mij nog nadeel van peblar: evcc verplicht om 1 - 3 fase switch tijdens laadsessie mogelijk te maken. De peblar app kan dat zelf niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JPD68
Get!em schreef op maandag 14 april 2025 @ 21:16:
[...]

Ik haak even aan, ben nu tot exact dezelfde twee gekomen. Behalve dat ik de Peblar Home Plus ernaast zet ivm de MID certificering (de gewone home heeft een guestimate meter) ivm kans op declareren bij werkgever op enig moment.

Nu heb ik een tweetal prijsopgaven liggen waarbij de Alfen s-line goedkoper is dan de peblar Home plus.

Ik neig daarom naar de alfen. Al zie ik de enorme potentie van de peblar.

Voor mij nog nadeel van peblar: evcc verplicht om 1 - 3 fase switch tijdens laadsessie mogelijk te maken. De peblar app kan dat zelf niet.
De extra functies van de Plus of Pro hebben wij niet nodig. Dus dan is de keuze snel gemaakt het scheelt inclusief de loadbalancing licentie van de Alfen zo'n €400,-

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IndyVS
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 24-06 18:26
  • Alfen Eve Single S
  • Peblar Home

Ik heb een Amperfied laadpaal gekocht, die via o.a. modbus tcp aan te sturen is en kan schakelen tussen 1 fase en 3 fasen. Wel moet ik deze nog installeren.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• oomenit
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 11:39
Ik heb in deze topic een aantal vragen gesteld en naar ervaring gevist, dus vind ik het ook zo netjes om mijn eigen ervaringen te delen. Ook omdat er wat mensen hierboven bezig zijn met het oriënteren naar een laadpaal/wallbox.

Ik heb een paar weken terug de gok genomen en de - relatief onbekende - Volt Time One gekocht. Het ding ziet er, mijn inziens, strak uit met een simpel maar duidelijk display in het midden. En dat voor ongeveer 600 euro.

Ik vond vooral de functionaliteiten interessant, zoals ondersteuning voor OCPP (lokaal) en toegang tot de Volt Time Cloud. Mooie bijkomstigheid: dan krijg je toegang tot een proxy systeem, waarbij je 1 Leader kan instellen (een backoffice die de authorisaties afhandelt) en meerdere Followers (bijv. mijn Home Assistant). . Mocht de Cloud er ooit mee stoppen (lijkt een white label Last Mile Solution platform, overigens), hebben we altijd de lokale OCPP optie nog. Verder zit er een RFID lezer in, en werkt ie op zowel 1-fase als 3-fase aansluitingen.

Het grappige is dat er een Chargee Sparky (P1 meter) bij in de doos zat. Eerst dacht ik dat het een extraatje was, maar die wordt dus ook echt gebruikt voor Load Balancing en houdt live alle fases in de gaten. Ook dat werkt prima: ik deed de oven als test aan, Sparky meette dat op fase 1 en gaf door aan de Volt dat deze nu maar 10A mocht pakken in plaats van 16A. Dat liep daarna weer netjes op naar 16A.

Solar Balancing, Peak Shaving, Dynamic Tariffs - ik zie het allemaal voorbij komen in de portal, dus dat lijkt ook allemaal prima voor elkaar.

Vervolgens heb ik Tap Electric als backoffice genomen. Er waren wat opstartprobleempjes, hoogstwaarschijnlijk mijn eigen schuld omdat ik tegelijkertijd ook aan het experimenteren was met E-Flux waardoor zo'n beetje alle laadapps in de war raakten en de zakelijke pas nooit geaccepteerd werd. Hulde overigens aan de (chat)hulp van Tap, die hebben met alle geduld van alles geprobeerd. Uiteindelijk bleek het aanpassen van de lader-naam voldoende om de laadapps te doen 'resetten'.

Het klinkt als een verkooppraatje, maar ik vind dat de positieve ervaringen ook zeker gedeeld moeten worden :D

Als iemand nog vragen heeft over die Volt Time of Tap, ben er aardig expert in geworden ondertussen door al mijn ge-experimenteer :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Iksie
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 18-06 17:10
Sinds kort krijg ik een melding EEE op mijn loadbalancer van de Wallbox Pulsar Plus. Als ik doorklik staat de melding bij de 3de fase. Ook springt er telkens een schakelaar uit van een totaal andere groep (buitenverlichting) waar niets aanhangt. Laden werkt nog gewoon. Iemand enig idee wat we nis is? Op internet bij Wallbox of AI, Copilot bijvoorbeeld, kan ik niets nuttigs vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kaastengel
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 15-05 21:46
Goedenavond,

Weet iemand hier of de charge amps halo 4g connectiviteit geld kost? Op de charge amps/tibber website kan ik er nergens wat over vinden. Ik wil graag een laadpaal die compatible is met tibber grid rewards en een lan poort heeft (omdat bluetooth/wifi geen betrouwbare optie is i.v.m. obstakels & afstand).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miicker
  • Registratie: Juni 2011
  • Niet online

Wat ik zelf vond:
Ben jij er al uit welke laadpaal je gaat kiezen? Mijn eisen komen redelijk overeen met de jouwe, maar ik weet echt niet wat ik moet kiezen...

I haven’t slept for three days, because that would be too long.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JPD68
IndyVS schreef op dinsdag 15 april 2025 @ 14:09:
[...]

Ik heb een Amperfied laadpaal gekocht, die via o.a. modbus tcp aan te sturen is en kan schakelen tussen 1 fase en 3 fasen. Wel moet ik deze nog installeren.
Interessant product, schrok alleen van de prijs die men voor de bijbehorende paal vraagt bij de regionale installateur. Die is hoger dan voor de wallbox 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IndyVS
JPD68 schreef op woensdag 16 april 2025 @ 09:37:
[...]

Interessant product, schrok alleen van de prijs die men voor de bijbehorende paal vraagt bij de regionale installateur. Die is hoger dan voor de wallbox 8)7
Ik ga hem tegen de muur hangen. Het voordeel van deze laadpaal is dat er geen installateur account, app of cloudverbinding nodig is om deze in te stellen en te gebruiken. Je hebt dus alles zelf in handen. Softwareupdates verlopen via de webinterface die lokaal draait. Ik ben helaas nog geen laadpaal tegengekomen die al deze mogelijkheden heeft.

[ Voor 8% gewijzigd door IndyVS op 16-04-2025 10:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JPD68
IndyVS schreef op woensdag 16 april 2025 @ 10:02:
[...]

Ik ga hem tegen de muur hangen. Het voordeel van deze laadpaal is dat er geen installateur account, app of cloudverbinding nodig is om deze in te stellen en te gebruiken. Je hebt dus alles zelf in handen. Softwareupdates verlopen via de webinterface die lokaal draait. Ik ben helaas nog geen laadpaal tegengekomen die al deze mogelijkheden heeft.
Zal eens kijken of ik voordeliger montage mogelijkheden kan vinden. Zet deze op de shortlist thx!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remmuz
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 11:24
IndyVS schreef op dinsdag 15 april 2025 @ 14:09:
[...]

Is dat deze: "HEIDELBERG Amperfied Wallbox 11 kW Home Eco Climate" ?
Ik zie ze op Amazon voor 349,00. Dat is echt een goeie deal dan?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Da_Poncho
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 28-06 20:09
miicker schreef op woensdag 16 april 2025 @ 00:40:
[...]

Ben jij er al uit welke laadpaal je gaat kiezen? Mijn eisen komen redelijk overeen met de jouwe, maar ik weet echt niet wat ik moet kiezen...
Ik zit te twijfelen tussen Alfen en Peblar, maar neig meer naar Peblar.

Het is helaas een nieuw bedrijf dus geen idee hoe dat in de toekomst gaat met garantieproblemen oid, maar ze voldoen aan de meeste wensen. Het bedrijf is onderdeel van Prodrive wat redelijk groot is, ook in NL zit en ervaring heeft me elektronica, aldus google. Het idee dat Coolblue via BlueBuilt volgens mij gewoon een Peblar verkoopt met 5 jaar garantie zie ik als positief. Peblar zelf geeft 3 jaar garantie.

Ook positief is dat Peblar zelf op de website al home assistant en EVCC noemt, dat heb ik bij Alfen nog niet gezien.

Er is een hele home assistant webpagina met veel informatie en noemt ook schakelen van 3 naar 1 fase.

In de manual staat dat ct-klemmen en ethernet kabel mogelijk is - wel juiste versie kopen.
Load balancing via CT-spoelen is een kit voor (peblar) en online zie ik deze voor ongeveer 170 euro. Dat is voor 3 fasen.

Aansturen (in toekomst) vanuit dynamische contract aanbieder zoals Tibber... daar heb ik geen antwoord op. Tibber noemt de laadpaal niet op de website. Ik gok een beetje dat dit wel gaat gebeuren omdat evcc en home assistant al wel werken.

Fijn idee dat instellen via een lokale webpagina gaat. Geen (brakke) app voor nodig. Maar misschien is dit redelijk standaard bij laadpalen? Firmware update kan ook lokaal via web interface (volgens manual).

Wat ik totaal niet kan vinden is standby verbruik. Het maakt nogal uit of dat gewoon paar watt is of dik 30 watt oid.

[ Voor 1% gewijzigd door Da_Poncho op 16-04-2025 12:51 . Reden: linkje fout ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JB
  • Registratie: Mei 2002
  • Nu online

JB

Cédric roelt!

Wie laadt er hier "slim" met een Easee icm backoffice? En zo ja, wat/hoe heb je dat dan ingesteld? Zie de Easee regelmatig "blauw" branden bij mensen thuis, hier staat ie nog mooi "wit" zodra ie begint te laden.

Zou er best wat slimme dingen mee willen doen, maar icm 3 fasen + PV, geen idee wat ik wel/niet kan.

Mijn boefje is liev!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• IndyVS
remmuz schreef op woensdag 16 april 2025 @ 10:26:
[...]

Is dat deze: "HEIDELBERG Amperfied Wallbox 11 kW Home Eco Climate" ?
Ik zie ze op Amazon voor 349,00. Dat is echt een goeie deal dan?
Neen, die “eco” is gewoon “plug & play”. De slimme laadstations zijn de “connect” wallboxen. De “energy control” kan wel via modbus RTU aangestuurd worden, maar dat vind ik wat omslachtig. Kijk zeker eens naar de datasheets op hun website.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• roel00
Da_Poncho schreef op woensdag 16 april 2025 @ 10:39:
[...]

Ik zit te twijfelen tussen Alfen en Peblar, maar neig meer naar Peblar.

Het is helaas een nieuw bedrijf dus geen idee hoe dat in de toekomst gaat met garantieproblemen oid, maar ze voldoen aan de meeste wensen. Het bedrijf is onderdeel van Prodrive wat redelijk groot is, ook in NL zit en ervaring heeft me elektronica, aldus google. Het idee dat Coolblue via BlueBuilt volgens mij gewoon een Peblar verkoopt met 5 jaar garantie zie ik als positief. Peblar zelf geeft 3 jaar garantie.

Ook positief is dat Peblar zelf op de website al home assistant en EVCC noemt, dat heb ik bij Alfen nog niet gezien.

Er is een hele home assistant webpagina met veel informatie en noemt ook schakelen van 3 naar 1 fase.

In de manual staat dat ct-klemmen en ethernet kabel mogelijk is - wel juiste versie kopen.
Load balancing via CT-spoelen is een kit voor (peblar) en online zie ik deze voor ongeveer 170 euro. Dat is voor 3 fasen.

Aansturen (in toekomst) vanuit dynamische contract aanbieder zoals Tibber... daar heb ik geen antwoord op. Tibber noemt de laadpaal niet op de website. Ik gok een beetje dat dit wel gaat gebeuren omdat evcc en home assistant al wel werken.

Fijn idee dat instellen via een lokale webpagina gaat. Geen (brakke) app voor nodig. Maar misschien is dit redelijk standaard bij laadpalen? Firmware update kan ook lokaal via web interface (volgens manual).

Wat ik totaal niet kan vinden is standby verbruik. Het maakt nogal uit of dat gewoon paar watt is of dik 30 watt oid.
Mijn advies is om weg te blijven bij de Coolblue lader. Het is een white-label product met aangepaste onderdelen. De firmwares zijn niet uitwisselbaar en je zit met de backoffice vast aan Coolblue. Ik heb 'm gehad en na een halfjaar gezeur uiteindelijk teruggestuurd. Nu een Peblar en ben er tevreden mee. Aansturing met evcc werkt goed. Wel is evcc nog sterk in ontwikkeling. Hierdoor laat het configureren te wensen over. Load-balancing met evcc is bijvoorbeeld nog een hele nieuwe functie. Als je geen warmtepomp of andere grootverbruikers hebt, zul je het niet snel nodig hebben. Geen idee wat het standby verbruik is. Dat is wat moeilijk te meten aangezien er niks tussen de groep en de lader zit. Maar ik zou ze daarvoor gewoon een mail sturen. Ze antwoorden meestal wel binnen een paar dagen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aburg
aburg schreef op zaterdag 12 april 2025 @ 09:03:
Ik heb een vraag over aanschaf van een laadpaal. Ik denk aan de ABB Terra Wallbox TAC-W22-T-RD-MC-0. Ik heb een gewone 3 fase aansluiting, dus kan die 22 kW nooit gebruiken, maar door loadbalancing hoop ik dat deze laadpaal ook het lagere vermogen gewoon kan aansturen.

Er is trouwens al een laadpaal aangesloten in de meterkast, maar die gaat weg en deze neemt zijn plaats in.
Niemand die hier iets over kan zeggen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ZeRoC00L
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
aburg schreef op donderdag 17 april 2025 @ 10:23:
[...]

Je bedoelt of de lader kan schakelen naar lagere vermogens dan 22 kW ?
Lijkt me wel, anders is deze lader maar voor een beperkt aantal modellen geschikt, er zijn niet zoveel auto's die op 22 kW kunnen laden, meeste houden bij 11 op.

Laden tot 22 kW:
https://new.abb.com/low-v...plying-with-iec-standards

[ Voor 14% gewijzigd door ZeRoC00L op 17-04-2025 10:32 ]

[*] Error 45: Please replace user
Volg je bankbiljetten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JPD68
aburg schreef op donderdag 17 april 2025 @ 10:23:
[...]

De fabrikant? In de documentatie staat het niet in ieder geval. Maar ben het met @ZeRoC00L eens normaliter zou het geen probleem moeten zijn. Maar waarom neem je niet de 11 kW variant?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JanHenk
  • Registratie: September 2008
  • Niet online
roel00 schreef op woensdag 16 april 2025 @ 12:55:
[...]

Aansturing met evcc werkt goed.
Eigenlijk lees ik voor het eerst iemand die beide aan elkaar heeft geknoopt. Zou je je ervaringen ook in het evcc topic kunnen delen? :)
Wel is evcc nog sterk in ontwikkeling. Hierdoor laat het configureren te wensen over. Load-balancing met evcc is bijvoorbeeld nog een hele nieuwe functie.
Dat er ontwikkeling is, ben ik met je eens. En dat is alleen maar goed. Wat dat zit vooral op het vlak van extra functionaliteit (bijv. config via GUI, solar forecasting). Load balancing is geen hele nieuwe functie. Werkt bij mij al bijna een jaar prima. Daar zit ook geen echte ontwikkeling meer in. Het werkt gewoon en hij grijpt op tijd in mocht dat nodig zijn. Configuratie kan via YAML en dat is voor veel mensen een brug te ver, maar inmiddels kan bijna alles via de GUI en er zijn ook een hoop mensen die dat al op die manier werkend hebben. Add-on installeren in Home Assistant (of op een NAS oid), de GUI opstarten en configureren. Volgens mij best wel laagdrempelig geworden mits je een klein beetje Tweaker bent, zullen we maar zeggen.

Ik heb evcc ook bij vrienden draaien (op een Raspberri Pi Zero 2W, een ding van een paar tientjes nota bene) en daar werkt het ook gewoon, eenmaal ingesteld.

skoda enyaq 80 | holtkamper aero | fiscalist én techneut

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• aburg
JPD68 schreef op donderdag 17 april 2025 @ 10:33:
[...]

De fabrikant? In de documentatie staat het niet in ieder geval. Maar ben het met @ZeRoC00L eens normaliter zou het geen probleem moeten zijn. Maar waarom neem je niet de 11 kW variant?
Omdat ik deze tegen een mooie prijs kan krijgen ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• adjego
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 28-06 11:26
ZeRoC00L schreef op donderdag 17 april 2025 @ 10:31:
[...]

Je bedoelt of de lader kan schakelen naar lagere vermogens dan 22 kW ?
Lijkt me wel, anders is deze lader maar voor een beperkt aantal modellen geschikt, er zijn niet zoveel auto's die op 22 kW kunnen laden, meeste houden bij 11 op.

Laden tot 22 kW:
https://new.abb.com/low-v...plying-with-iec-standards
Iedere laadpaal die voldoet aan de standaard kan ook lager laden dan 22 kw. Want de auto is degene die bepaalt hoe snel er geladen wordt. De laadpaal geeft alleen maar een maximum aan. De laadkabel bepaalt ook een maximum, en de auto pakt wat hij kan gebruiken.

Home Assistant | ☀️ 2900 Wp PVOutput | 🔋 Tesla Model 3 RWD 2024

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thetakman
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 09:04
Hoi alle! Ik heb een kleine "uitdaging"

Ik heb een paar jaar geleden een laadpaal gekregen thuis (via Vattenfall incharge) bij de zakelijke lease auto van het werk. Echter ben ik daar anderhalf jaar geleden weggegaan en nadat ik dat aankondige daar was er niet meer te praten en zijn we op redelijke slechte voet uit elkaar gegaan.

De leasemij ingeleverd en nog wat gezeur over een rest bedrag maar niks getekend en daarna ben ik dood gezwegen.

Nu zit ik echter wel te denken om een EV aan te schaffen privé, en daar hangt nog steeds die paal.. (in de meterkast uitgeschakeld via de groep) en nu ben ik aan het bedenken wat de hell ik hiermee moet doen.

Ik heb hem tijdje terug wel aangezet en geprobeerd de auto van m'n schoonvader te laden, maar dat slikte die niet. Er zat een speciale vattenfall tag bij die normaal laden zonder vergoeding moest starten, en anders moest ik mijn pas van het werk gebruiken en kreeg ik het vergoed.

Echter die tag zei, Card invalid.

Kan ik deze nog op een manier weer gewoon laten laden op eigen kosten zonder vergoeding etc? Of is het beter deze er gewoon af te schroeven en er een dommere laadpaal op te hangen? De infra ligt eral namelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peter-036
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 13:51
@aburg Je zult er dan alleen wel voor moeten zorgen dat er geen 22 kW auto's, of 7,4 kW 1 fase auto's aan je laadpaal gaan laden, dat redt je thuisinstallatie niet zonder trippende zekering(en).

It is what it is.If you can't change it, deal with it!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peter-036
@thetakman Om daar een volledig(?) antwoord op te krijgen, is het wellicht handig om het merk en type van de laadpaal erbij te vermelden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• thetakman
Peter-036 schreef op donderdag 17 april 2025 @ 13:18:
@thetakman Om daar een volledig(?) antwoord op te krijgen, is het wellicht handig om het merk en type van de laadpaal erbij te vermelden.
Zo te zien gaat het om een Alfen single Pro. Of zijn er nog andere die hier identiek op lijken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Independent
En heb je daar een account en wachtwoorden van?
Zo ja heb je zelf toegang tot de software van de laadpaal en kan je deze voor stand alone gebruik vrij van back office instellen. Kan je zelfs als "Plug and charge" instellen (dus zonder RFID kaart/tag).
Zo neen zal je daar achter moeten zien te komen.
Lukt dat niet dan vrees ik ervoor.

[ Voor 13% gewijzigd door Independent op 17-04-2025 13:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mirabis
  • Registratie: Juli 2013
  • Niet online
thetakman schreef op donderdag 17 april 2025 @ 13:19:
[...]

Zo te zien gaat het om een Alfen single Pro. Of zijn er nog andere die hier identiek op lijken?
Poh ik heb niet de tijd om het voor je op te zoeken. Maar op https://kennisgroepen.belastingdienst.nl/ is ooit gepubliceerd dat na verloop van tijd die laadpaal jouw eigendom wordt - afhankelijk van hoe het contract opgesteld was.

Ik had een vergelijkbare situatie (niet slecht uit elkaar gegaan) maar het maandelijkse bedrag van 20 eur werd niet meer afgeschreven en de paal is nooit teruggevraagd.

EDIT: https://kennisgroepen.bel...aadpaal-auto-van-de-zaak/
...
Op het moment waarop de werkgever beslist de laadpaal niet terug te eisen bij beëindiging van de lease- of arbeidsovereenkomst, wordt een ter beschikking gestelde laadpaal een verstrekking.
...

[ Voor 20% gewijzigd door Mirabis op 17-04-2025 13:26 ]

1x Venus-E v151 +LilyGo HA, CT003 V114 | 5040Wp ZO + 4200Wp NW | Tibber, 3x25A, Easee Charge Lite | XPENG G9 AWD P 98kWh

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Peter-036
@thetakman Afhankelijk van de firmwareversie van je laadpaal zou je met de ACE software van Alfen, en een UTP kabeltje met het standaard password de paal naar plug&charge moeten kunnen zetten.
Voor zowel de ACE software en de instellingen kun je op de site van Alfen terecht.
Ook is er hier bij tweakers een topic aan de Alfen gewijd, daar kun je ook veel info en tips&tricks vinden.
Staat vanaf hier: [Alfen Laadpaal] Ervaringen & Discussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• andrem
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 27-06 16:26
Roland_EM25 schreef op zondag 30 maart 2025 @ 14:04:
Over een aantal weken staat er bij ons op de oprit een Kia EV3, en dus moet er een laadpaal komen.

Via de dealer werd een Alfen laadpaal aangeboden voor een exorbitant bedrag, dus ik ben zelf ook maar is eens op zoek gegaan naar een passende oplossing. Na wat zoekwerk ben ik uitgekomen op de Zaptec Go 2.
Heb je al een keuze kunnen maken? Zo ja, heb je al kunnen testen met V2G (Kia EV3 icm Zaptec Go 2 zou in theorie moeten werken...)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZeRoC00L
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
aburg schreef op donderdag 17 april 2025 @ 11:33:
[...]

Omdat ik deze tegen een mooie prijs kan krijgen ;)
Van iemand die wellicht tegen hetzelfde probleem is gelopen, dacht wellicht ook dat de lader wel kon terugschakelen ?
Ik verwacht zelf dat ie het wel zal kunnen, maar controleer het, of vraag het bij ABB na.

[*] Error 45: Please replace user
Volg je bankbiljetten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miicker
  • Niet online
Ik zie heel veel mensen in dit topic die Tibber hebben. Ik heb nu Greenchoice, is het verstandig om over te stappen naar Tibber als ik een EV + laadpaal heb?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• V_ger
miicker schreef op donderdag 17 april 2025 @ 14:21:
Ik zie heel veel mensen in dit topic die Tibber hebben. Ik heb nu Greenchoice, is het verstandig om over te stappen naar Tibber als ik een EV + laadpaal heb?
Geen idee. Dat hangt van je gedrag af.
Algemeen kan je denk ik wel stellen dat als je voornamelijk in het weekend en/of overdag kan laden met een dynamisch tarief, dat dat goedkoper is dan een contract met een vast tarief.
En in de winter vooral 's nachts laden als het lekker waait.

Als je dat niet kan en/of wil, dan niet.

[ Voor 5% gewijzigd door V_ger op 17-04-2025 14:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thetakman
Independent schreef op donderdag 17 april 2025 @ 13:25:
En heb je daar een account en wachtwoorden van?
Zo ja heb je zelf toegang tot de software van de laadpaal en kan je deze voor stand alone gebruik vrij van back office instellen. Kan je zelfs als "Plug and charge" instellen (dus zonder RFID kaart/tag).
Zo neen zal je daar achter moeten zien te komen.
Lukt dat niet dan vrees ik ervoor.
na veel zoeken heb ik de vattenfall my charge portal ingelogd gekregen.
Deze staat wel op mijn oude werk e-mail adres, dit kan ik ook niet aanpassen.

Ik zie dat de laadpassen die erin stonden nog wel bestaan maar dat ze vanaf december 2024 uitgeschakeld zijn.

Of bedoel je de inlog van de Alfen paal zelf?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Independent
Inderdaad het laatste.
Om stand alone je laadpaal te beheren moet je in de software van de laadpaal zijn, niet bij de energieleverancier.
Normaal gezien zou de vorige beheerder van de laadpaal (back office) wel over de nodige wachtwoorden beschikken maar doorgaans zijn ze niet al te inschikkelijk om dat zomaar door te geven.
Onder firmware 4.x heb je geen wachtwoord nodig. Ga je upgraden kan je het dan zelf aanmaken.
Het standaard wachtwoord zit ook al eens op een sticker op de zijkant van de laadpaal of op een papiertje achter de cover van de laadpaal.

[ Voor 60% gewijzigd door Independent op 17-04-2025 14:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thetakman
Independent schreef op donderdag 17 april 2025 @ 14:54:
Inderdaad het laatste.
Om stand alone je laadpaal te beheren moet je in de software van de laadpaal zijn, niet bij de energieleverancier.
Normaal gezien zou de vorige beheerder van de laadpaal (back office) wel over de nodige wachtwoorden beschikken maar doorgaans zijn ze niet al te inschikkelijk om dat zomaar door te geven.
Onder firmware 4.x heb je geen wachtwoord nodig. Ga je upgraden kan je het dan zelf aanmaken.
Het standaard wachtwoord zit ook al eens op een sticker op de zijkant van de laadpaal of op een papiertje achter de cover van de laadpaal.
Hij verbind met een simkaart.
Als ik hem aanzet gaat hij dan updaten of kan ik ergens achterhalen welke firmware erop zit?
Ik kan ook even kijken of ik een wachtwoord kan achterhalen op de paal of de cover of iets.

Ik heb je vorige link wel geopend maar dat is een discussie van 300+ pagina's ik zie zo niet het bericht waar iemand zegt hoe het werkt om de ACE software te verbinden. Ik twijfel of dit dus wel kan m.b.t. de simkaart? (zit wel een P1 verbinding tussen uiteraard)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Independent
De 4G verbinding via een SIM heeft alleen nut voor communicatie met de backoffice.
Voor particulier gebruik heeft deze verbinding geen nut.
FW update (en toegang tot de softwre) doe je via de interfaces van Alfen (via een vaste UTP of wifi verbinding met de Windows Alfen ACE Service Installer of over de iOS/Android MyEve interface via wifi).

Zit je Alfen niet op je eigen wifi netwerk dan heb je alleen toegang door de cover van de laadpaal af te schroeven en een laptop (waarop de ACE Service Installer geïnstalleerd werd) rechtstreeks te verbinden met de ethernetpoort van de laptop (deze zitten links bovenaan, eentje is een RJ11 voor verbinding met een P1 poort van een DM en de andere is de RJ45 poort voor communicatie met wifi/laptop).

[ Voor 40% gewijzigd door Independent op 17-04-2025 15:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IndyVS
aburg schreef op zaterdag 12 april 2025 @ 09:03:

Ik had een gelijkaardig model (zonder 4G, scherm en MID meter) op het oog, omdat deze via modbus tcp aan te sturen is. Deze kan zeker op een lager vermogen werken.

Edit: als ik mij goed kan herinneren, dient dit met de installatie app (TerraConfig) ingesteld te worden

[ Voor 7% gewijzigd door IndyVS op 17-04-2025 17:39 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 13:10

de Peer

under peer review

dat is zo niet te zeggen.
Ik heb nog een heel gunstig greenchoice contract zonder terugleverkosten en met TLV van 11,5 ct per kWh, dat ik never nooit zou inwisselen voor Tibber.
Elke situatie is anders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miicker
  • Niet online
de Peer schreef op donderdag 17 april 2025 @ 18:37:
[...]

dat is zo niet te zeggen.
Ik heb nog een heel gunstig greenchoice contract zonder terugleverkosten en met TLV van 11,5 ct per kWh, dat ik never nooit zou inwisselen voor Tibber.
Elke situatie is anders.
Aah oké. Ja mijn vast contract is daar afgelopen, dus ik heb nu bij greenchoice een variabel contract als ik me niet vergis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miicker
  • Niet online
Ik zie trouwens de easee charge lite niet meer op de site van easee, is deze vervangen door de up?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ethirty
  • Nu online

Ethirty

Who...me?

Wij zitten na jaren bij Greenchoice sinds het najaar bij Tibber. Tot nu toe is het voor ons duurder dan een vast contract (+250).

Wij laden onze auto slim op de beste momenten (ik kan max 2-3 dagen zonder laden) maar de warmtepomp trekt een veel sterkere tol op onze gemiddelde prijs. We komen uiteraard wel uit het najaar/winter maar daar had ik geen maand onder de 27ct.

Met de was overdag draaien voelen we ons wel goed maar het doet helemaal niks voor het gemiddelde. Het slimme laden drukte de prijs tenminste nog een beetje.

Kan alleen maar hopen dat de komende maanden een groter verandering laten zien. Zit inmiddels al weer op 14ct, na alle mooie dagen was dat 8ct.

Schrale troost is dat we meestal lager scoren dan de gemiddelde Tibber klant, maar denk dat het heel erg persoonlijk is. Zonnepanelen op zuid is nadelig bijvoorbeeld.

Wij hebben gewoon besloten het een jaar te testen, en het is sowieso per maand opzegbaar. Ik hou een spreadsheet bij zodat ik na een jaar zoveel mogelijk data heb om een goede afweging te kunnen maken wat we daarna gaan doen.

#team_UTC+1

An investment in knowledge always pays the best interest - Benjamin Franklin
You can call me McOverloper  Mini '12 i7/16/256  Air '13 i5/8/256  iPad mini 5 64GB  iPhone SE 128GB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sirtm
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 25-06 00:33
thetakman schreef op donderdag 17 april 2025 @ 15:00:
[...]

Hij verbind met een simkaart.
Als ik hem aanzet gaat hij dan updaten of kan ik ergens achterhalen welke firmware erop zit?
Ik kan ook even kijken of ik een wachtwoord kan achterhalen op de paal of de cover of iets.

Ik heb je vorige link wel geopend maar dat is een discussie van 300+ pagina's ik zie zo niet het bericht waar iemand zegt hoe het werkt om de ACE software te verbinden. Ik twijfel of dit dus wel kan m.b.t. de simkaart? (zit wel een P1 verbinding tussen uiteraard)
Installateurs plakken wachtwoorden vaak binnen in de kap, 6 torxjes en je weet meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASS-Ware
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 11:57
Ethirty schreef op donderdag 17 april 2025 @ 20:32:
[...]

Wij zitten na jaren bij Greenchoice sinds het najaar bij Tibber. Tot nu toe is het voor ons duurder dan een vast contract (+250).

Wij laden onze auto slim op de beste momenten (ik kan max 2-3 dagen zonder laden) maar de warmtepomp trekt een veel sterkere tol op onze gemiddelde prijs. We komen uiteraard wel uit het najaar/winter maar daar had ik geen maand onder de 27ct.

Met de was overdag draaien voelen we ons wel goed maar het doet helemaal niks voor het gemiddelde. Het slimme laden drukte de prijs tenminste nog een beetje.

Kan alleen maar hopen dat de komende maanden een groter verandering laten zien. Zit inmiddels al weer op 14ct, na alle mooie dagen was dat 8ct.

Schrale troost is dat we meestal lager scoren dan de gemiddelde Tibber klant, maar denk dat het heel erg persoonlijk is. Zonnepanelen op zuid is nadelig bijvoorbeeld.

Wij hebben gewoon besloten het een jaar te testen, en het is sowieso per maand opzegbaar. Ik hou een spreadsheet bij zodat ik na een jaar zoveel mogelijk data heb om een goede afweging te kunnen maken wat we daarna gaan doen.
Waar kom je gemiddeld op uit per maand?
Ik betaal 28 cent de komende 3 maanden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tomtom901
  • Laatst online: 12:36

tomtom901

Moderator General Chat
oomenit schreef op dinsdag 15 april 2025 @ 16:46:
Ik heb in deze topic een aantal vragen gesteld en naar ervaring gevist, dus vind ik het ook zo netjes om mijn eigen ervaringen te delen. Ook omdat er wat mensen hierboven bezig zijn met het oriënteren naar een laadpaal/wallbox.

Ik heb een paar weken terug de gok genomen en de - relatief onbekende - Volt Time One gekocht. Het ding ziet er, mijn inziens, strak uit met een simpel maar duidelijk display in het midden. En dat voor ongeveer 600 euro.

Ik vond vooral de functionaliteiten interessant, zoals ondersteuning voor OCPP (lokaal) en toegang tot de Volt Time Cloud. Mooie bijkomstigheid: dan krijg je toegang tot een proxy systeem, waarbij je 1 Leader kan instellen (een backoffice die de authorisaties afhandelt) en meerdere Followers (bijv. mijn Home Assistant). . Mocht de Cloud er ooit mee stoppen (lijkt een white label Last Mile Solution platform, overigens), hebben we altijd de lokale OCPP optie nog. Verder zit er een RFID lezer in, en werkt ie op zowel 1-fase als 3-fase aansluitingen.

Het grappige is dat er een Chargee Sparky (P1 meter) bij in de doos zat. Eerst dacht ik dat het een extraatje was, maar die wordt dus ook echt gebruikt voor Load Balancing en houdt live alle fases in de gaten. Ook dat werkt prima: ik deed de oven als test aan, Sparky meette dat op fase 1 en gaf door aan de Volt dat deze nu maar 10A mocht pakken in plaats van 16A. Dat liep daarna weer netjes op naar 16A.

Solar Balancing, Peak Shaving, Dynamic Tariffs - ik zie het allemaal voorbij komen in de portal, dus dat lijkt ook allemaal prima voor elkaar.

Vervolgens heb ik Tap Electric als backoffice genomen. Er waren wat opstartprobleempjes, hoogstwaarschijnlijk mijn eigen schuld omdat ik tegelijkertijd ook aan het experimenteren was met E-Flux waardoor zo'n beetje alle laadapps in de war raakten en de zakelijke pas nooit geaccepteerd werd. Hulde overigens aan de (chat)hulp van Tap, die hebben met alle geduld van alles geprobeerd. Uiteindelijk bleek het aanpassen van de lader-naam voldoende om de laadapps te doen 'resetten'.

Het klinkt als een verkooppraatje, maar ik vind dat de positieve ervaringen ook zeker gedeeld moeten worden :D

Als iemand nog vragen heeft over die Volt Time of Tap, ben er aardig expert in geworden ondertussen door al mijn ge-experimenteer :P
+1. Ik heb de Volt Time Source 2S omdat de one toen nog niet in hun assortiment zat en ben daar heel tevreden over. Had wat bugs gemeld en die werden snel opgepakt, en een dikke plus dat het een Nederlands bedrijf is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ethirty
  • Nu online

Ethirty

Who...me?

ASS-Ware schreef op donderdag 17 april 2025 @ 20:55:
[...]

Waar kom je gemiddeld op uit per maand?
Ik betaal 28 cent de komende 3 maanden.
Als ik de huidige maand weghaal zit ik nu op 27,7. Greenchoice zit nu op de 23,9ct voor 1 jaar, dat was een tijd 24,7ct.

Ik wilde gewoon een realistischer beeld schetsen dan "dynamisch is altijd goedkoper". Het scheelt ook nogal of je in de zomer of in de winter een vast contract kan afsluiten. :)

#team_UTC+1

An investment in knowledge always pays the best interest - Benjamin Franklin
You can call me McOverloper  Mini '12 i7/16/256  Air '13 i5/8/256  iPad mini 5 64GB  iPhone SE 128GB

Pagina: 1 ... 167 ... 179 Laatste

Let op:
Discussie over laadpassen, facturatie e.d.: [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3. Vragen over elektrische auto's en hun bijbehorend laadvermogen in Elektrische auto's - deel 5 of de betreffende merktopics. Er is uiteraard een beetje overlap, maar specifieke vragen of opmerkingen over de inrichting van je meterkast en huisinstallatie horen in Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 2. Voor het zo goedkoop mogelijk thuisladen van je EV kan je terecht in Het grote goedkoop thuisladen van je EV topic en als laatste: voor v2g is er ook een plek: Over V2G; laden en ontladen