Ik heb dezelfde versie.jorisjansen3 schreef op vrijdag 16 mei 2025 @ 15:51:
[...]
Welke versie van de software in de lader gebruik je? Ik zie “cc firmware versie nummer 3.12.7”. Ik kreeg twee weken geleden een mail van Ratio “de software update 4.1.1 is live, Wat is er nieuw?
Betere afstemming tussen voertuig en lader
Stabielere weergave van laadsessies
Technische verfijningen die bijdragen aan een vloeiendere gebruikerservaring”
Toen ik Ratio mailde over deze versienummers (“waar vind ik dat nummer in de app? Ik zie 3.12.5.”) schreef Ratio terug: “ Bedankt voor je bericht, versie 4.1.1 is een interne code, het laatste versienummer is 3.12.5 hier staat uw lader nu op. We verwachten deze week versie 3.12.7 uit te kunnen geven.”
Die laatste versie zou dus moeten zorgen voor verbeteringen…
Op deze pagina, kopje Release Notes kun je de pdf's bekijken.
https://www.ratio.nl/nl/support/downloads
In release 4.0:
2. Automatisch switchen tussen 1 en 3 fase laden op zonnestroom in de PureSolar stand.
Omdat een elektrische auto 6A (per fase) nodig heeft om te gaan laden, is er bij een 3-fase
installatie en elektrische auto tenminste 4,2kW aan overschot van zonne-energie om te gaan
laden op PureSolar. Zoveel overschot hebben niet veel Nederlandse huishoudens. Hier hadden
we een tijdelijke oplossing voor; in de instellingen kon geswitcht worden naar 1 fase laden op
PureSolar. Hierdoor start het laden al bij 1,4kW aan overschot. Zo heb je gedurende de dag veel
meer profijt van de opgewekte zonnestroom. In deze update gaat het switchen tussen 1 en 3 fase
laden, in de PureSolar stand, automatisch. Dit is een van de functionaliteiten die Ratio laders
onderscheid van veel andere laders.
Blijkbaar zit het er al even in. Ik had het niet meer getest.3. Wijzigen van laadstand en andere instellingen tijdens het laden
Voorheen was het niet mogelijk om de laadstand te wijzigen op het moment dat de auto
verbonden was. Als er geladen werd of als de laadkabel in de lader en auto zat moest eerst de
laadsessie beëindigd worden voordat de laadstand gewijzigd kon worden. Nu kun je, terwijl de
auto verbonden is, de laadstand wijzigen. Ook kunnen de gebruikersinstellingen tijdens het
laden aangepast worden.
We zitten nu al op versie 4.1.1, waarbij dit interessant is:
6. Moduswissel probleem opgelost Wanneer de laadmodus wordt gewijzigd in de Ratio EV App, schakelde de modus soms terug naar de vorige instelling in de app, bijv. PureSolar schakelde terug naar Smart. De lader functioneert nu wel volgens de nieuwe geselecteerde modus.
Main: Ryzen 5950x | Gigabyte X570 Aorus Elite | Corsair LPX 3600 32Gb (@3800-16) | AMD RX 6800 || 6450 WP | Ratio IO6 | Model S | Megane E-Tech
:strip_exif()/f/image/5KcxGDWXi09odHhBmY5DXtRW.jpg?f=fotoalbum_large)
/f/image/AHvToNBO0TJnoIhB8yGakHo3.png?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/FzJF8zIFJjyEUGMpL2gFOskK.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/GNULcwnacqPSbR1fx6Okztmo.jpg?f=fotoalbum_large)
/f/image/jyMtR40Bx5geN1Ml8TEqQSVG.png?f=fotoalbum_large)