Ik ben al een paar maandjes gebruiker van een Ratio Solar, tot nu had ik maar 1 fase met loadbalancing via P1, dat zijn er nu 3 geworden na uitbreiding door Stedin. Mijn meest gebruikte oplaadmodus is SmartSolar.
Die is in mijn situatie het best passend (in geval van 1 fase):
1. Hij laad altijd op met minimaal 6A + datgene wat over is van mijn zonnepanelen. (Dat kan dan 2A zijn of 10A, in totaal dan 8A of 16A)).
2. Op deze manier kan ik welke Wh van de zon mijn auto in laten lopen. En als er te weinig zon is, loopt er minimaal 6A. Precies goed voor mij.
Nu ben ik op 3 fasen aangesloten. En de SmartSolar modus doet waar ik eigenlijk al bang voor was (en ook hier in het topic al had gelezen:
1. Het minimum is nu 3x 6A + datgene datgene wat over is van mijn zonnepanelen.
2. Op deze manier kan ik ook welke Wh van de zon mijn auto in laten lopen. Echter als er te weinig zon is, loopt er minimaal 3x 6A (18A). En dat zorgt er voor dat mijn auto te veel met niet-zonne energie op wordt geladen - naar mijn zin.
Ik kan uiteraard naar PureSolar mode schakelen, die heeft een 1-fase mode.
Maar die start pas bij een zonne overschot van 6A. En dat is bij bewolkte dagen dus nooit en lever ik wel energie terug aan het net en laad ik niet mijn auto daarmee op.
Ik zoek naar een oplossing om de SmartSolar mode te kunnen gebruiken met 1 fase, ipv 3.
Helaas heeft de app daar geen instelling voor. Dus ik moet zelf iets bedenken:
1. Zelf aansturen via Modbus (echter zie ik in het eerder gepostte Modbus protocol
https://docs.google.com/s...1766802590#gid=1766802590 geen mogelijkheid om via Modbus per fase te regelen*)
2. Kan dit misschien ook via OCPP? Voorkeur is wel alles lokaal.
3. Ik haal fase 2 en 3 van mijn Ratio Solar af. (alleen dán kan ik niet snel opladen mocht ik dat een keer willen) (als extra zou ik daar nog iets tussen kunnen bouwen zodat ik fase 2 en 3 automatisch aan of af kan schakelen)
4. Absolute nerd mode: Zo te zien zit er een ESP32 in de Ratio (aangezien de DNS naam espressif is:
https://docs.espressif.co...32/get-started/index.html) zelf custom firmware erop maken. Maar dat wil ik voorkomen als het even kan.
Hoe zien jullie dit probleem / of de oplossing ervan?
Het meest ideale zou zijn als Ratio met een 1-fase modus kan komen in de SmartSolar stand, die je (als je sneller wilt laden) ook nog op 3 fasen kan zetten.
Heb ik nog een mogelijkheid gemist om in mijn huidige 3-fase ecosysteem toch met minimaal 6A (en dus niet minimaal 3x 6A) kan laden + het zon overschot?
Edit:
* In de Modbus docs staat:
code:
1
2
| 7F 06 41 00 00 0A 17 EF 0x4100 Set Charging Current Limit (Modbus current limit 10A)
7F 06 41 00 00 20 96 30 0x4100 Set Charging Current Limit (Modbus current limit 32A) |
De "0A" (0x0A = 10 dec) is hier de 10A.
De "20" i(0x20 = 32 dec) is hier de 32A.
Maar wat is die, b.v. 32A dan voor waarde? Een totaal van L1+L2+L3? Of alleen L1? Of.....?
Er staat ook een voorbeeld voor 15.5A:
code:
1
2
| Example - WriteCommand Set Curent Limit to 15.5 Amps:
[0x10][0x06][0x41][0x00][0x00][0x9B][0xDF][0x1C] |
De "9B" (0x9B = 155 dec) is hier de 15.5A
Hoe de deling tot 10 hier ineens tot stand komt is mij even een raadsel, maar wat ik me dus afvraag:
Dit lijken allemaal voorbeelden te zijn van een totale current limit, niet per fase.
Of misschien toch wel?
In alle voorbeelden staan b.v. nog 2 hex getallen, dit zijn die van de laatste (15.5A):
0xDF = 223 dec -> Is dat dan 22.3A voor L2?
0x1C = 28 dec -> is dat dan 2.8A voor L3?
Het lijkt mij van niet (met name die laatste is een waarde die dan niet lijkt te kloppen, want <6A.
[
Voor 21% gewijzigd door
remco_k op 11-04-2026 11:30
]
Alles kan stuk.