Ervaringen Ratio Solar

Pagina: 1 2 3 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeffreyb84
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 12-05 11:41
Zijn er meer mensen bij wie er water blijft staan in de afsluit dop van de buitenkabel? Na een regenbui loopt hier toch altijd wel wat water in. (Sorry voor de slechte foto, ik had zo snel geen betere)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UgfySZ4sjKnC4Y6LXQzXAxnSc74=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/14htnCnuCy9xBtZBVi5BHO3f.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tijgerkracht
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 20:56
jeffreyb84 schreef op vrijdag 3 januari 2025 @ 15:22:
Zijn er meer mensen bij wie er water blijft staan in de afsluit dop van de buitenkabel? Na een regenbui loopt hier toch altijd wel wat water in. (Sorry voor de slechte foto, ik had zo snel geen betere)

[Afbeelding]
Waarom klik je hem niet in de houder aan de voorkant?

21x325WP, 10x410WP, SE10K, Blackbird 8K, vloerverwarming en fancoils, Vent-Axia WTW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeffreyb84
Tijgerkracht schreef op vrijdag 3 januari 2025 @ 16:02:
[...]

Waarom klik je hem niet in de houder aan de voorkant?
Dat wil helaas niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kraakie7
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 12-05 09:46
Ook niet zonder dop?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J-monkey
  • Registratie: Juli 2021
  • Laatst online: 08-03 09:28
kraakie7 schreef op donderdag 2 januari 2025 @ 14:51:
Binnenkort mag ik een zakelijke leaseauto bestellen en overwegen wij om een Ratio IO6 te plaatsen.

Heeft iemand de ratio sense wireless p1 meter al geprobeerd?

Handleiding is ook te vinden op ratio website
https://www.ratio.nl/nl/support/downloads
Leuk! Ja, de draadloze load balancing is inderdaad een relatief nieuw product. Werkt super!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paoper
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 23:55
Ik wilde nog even delen dat mijn IO6 trouwens uiteindelijk gewoon goed werkt! Ik moest de dataverbinding even opnieuw crimpen. Mijn Sensebox was al de 'nieuwe' variant met een gemakkelijke aansluiting voor de data, maar mijn IO6 nog net niet nieuw genoeg dus aan die kant moest nog een RJ10 gecrimpt. Ook niet nieuw genoeg om een ethernet aansluiting te hebben, maar ik heb wel een (nu dus nog niet gebruikte) ethernetkabel alvast door de leidingen getrokken tot aan in de kast, voor als er ooit een nieuwe laadpaal of upgrade komt.

Lijkt allemaal super te werken, ook het laden op zonnestroom. Ik heb nog geen dynamisch contract, dus dat nog niet geprobeerd te automatiseren.

Ik gebruik de IO6 nu gewoon als 'plug & play', dus hoef geen druppel of iets er tegenaan te houden.

Had er iemand het linkje naar de webpagina met de versie / changelog / software update informatie? Ik dacht dat die al eens gedeeld was in dit topic maar kan de link niet meer vinden als ik zoek op dat soort termen.

[ Voor 7% gewijzigd door paoper op 04-01-2025 11:09 . Reden: extra info toegevoegd ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeffreyb84
Nee blijft helaas niet (stevig) zitten. Ik ben nu aan het zoeken voor een “dakje” er boven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yulunga
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 10-05 22:51
jeffreyb84 schreef op zaterdag 4 januari 2025 @ 20:03:
[...]

Nee blijft helaas niet (stevig) zitten. Ik ben nu aan het zoeken voor een “dakje” er boven.
ik had inderdaad hetzelfde probleem dat er water in de dop liep. Uiteindelijk heb ik wat plastic tape bevestigd binnenin de houder aan de voorkant. Als ik de stekker daar nu in stop, dan zit hij net wat vaster en blijft hij tot nu toe goed zitten. niet echt een fraaie oplossing, maar het werkt voor nu :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• robotjoek
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 04:59

robotjoek

Samsung S25U + Ultrawatch

jeffreyb84 schreef op zaterdag 4 januari 2025 @ 20:03:
[...]

Ik heb deze besteld ivm t vollopen met water

https://www.ratio.nl/nl/p...dhouder/groups/g+c+a+view

XPeng G6 + Ratio Solar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mmaaikel
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 12-05 15:19
kraakie7 schreef op donderdag 2 januari 2025 @ 14:51:
Binnenkort mag ik een zakelijke leaseauto bestellen en overwegen wij om een Ratio IO6 te plaatsen.

Heeft iemand de ratio sense wireless p1 meter al geprobeerd?

Handleiding is ook te vinden op ratio website
https://www.ratio.nl/nl/support/downloads
Ik heb de IO6, maar het kastje van de laadpaal hangt bij mij in de meterkast die aangesloten is op de P1 meter zonder die ratio sense wireless. Het lijkt me dus niet dat deze nodig is? Bij mij is er dus ook Dynamic Load Balancing en kan je laden op eigen opgewekte energie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kraakie7
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 12-05 09:46
Mmaaikel schreef op maandag 6 januari 2025 @ 07:22:
[...]

Ik heb de IO6, maar het kastje van de laadpaal hangt bij mij in de meterkast die aangesloten is op de P1 meter zonder die ratio sense wireless. Het lijkt me dus niet dat deze nodig is? Bij mij is er dus ook Dynamic Load Balancing en kan je laden op eigen opgewekte energie.
Dus zonder gebruik te maken van de CT klemmen?
Maak je dan gebruik van de data kabel richting de laadpaal?

Ben nog zoekende naar het aantal kabels die ik moet trekken. Het Liefst trek ik enkel de stroomkabel en geen datakabels.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mmaaikel
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 12-05 15:19
kraakie7 schreef op maandag 6 januari 2025 @ 10:33:
[...]

Dus zonder gebruik te maken van de CT klemmen?
Maak je dan gebruik van de data kabel richting de laadpaal?

Ben nog zoekende naar het aantal kabels die ik moet trekken. Het Liefst trek ik enkel de stroomkabel en geen datakabels.
Inderdaad zonder CT klemmen, er gaan twee data kabels richting de laadpaal.

1 zodat hij bedraad internet heeft (kan ook via wifi anders, heb niet de 4g versie) voor mijn E-Flux
1 om (naar mijn weten) de informatie door te geven van het kastje in de meterkast naar de lader.

Ik heb persoonlijk het liefste alles via een kabel om zo min mogelijk problemen te hebben :)

[ Voor 7% gewijzigd door Mmaaikel op 06-01-2025 10:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gremen
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 11-05 22:18
Precies, eerst had je twee kabels nodig. 1 voor data/internet en 1 voor koppeling met sensorbox/p1
Daarna kon je de laadpaal ook via wifi (of 4g) verbinden en nu kan je dus ook de P1 wireless doen.
Zelf hier ook 2 data kabels liggen, werkt perfect en altijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BeZaX
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 21:52
Sinds 1,5 week ook in bezit van Ratio Solar. Ik las de afgelopen tijd al mee met dit topic.

Ik zit met smart te wachten tot er ondersteuning komt voor eigen OCPP server. Het idee is om de laadpaal via EVCC te laten communiceren en zo de aansturing te gaan doen met dynamische tarieven, thuisaccu e.d.

Weet iemand al meer over wanneer we de ondersteuning (Ratio Cloud) kunnen verwachten? Ik las eerder, dat het ergens rond deze tijd er al moest zijn of komt. De app heeft eergisteren al een update gehad met een aantal kleine veranderingen. Aantal zaken uit de instellingen naar voren gehaald in de interface en nieuw diagnostics overzicht (met versienummers en status van verbindingen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paoper
Goede vraag BeZaX, ben hier ook wel benieuwd naar.

In het verlengde daarvan herhaal ik ook even mijn vraag van een paar dagen geleden die mensen misschien gemist hebben onder het onder een langer bericht stond:

Had er iemand het linkje naar de webpagina met de versie / changelog / software update informatie? Ik dacht dat die al eens gedeeld was in dit topic maar kan de link niet meer vinden als ik zoek op dat soort termen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BeZaX
paoper schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 11:20:
Enigste wat ik kan vinden is onder het kopje 'Ratio EV Release Notes' twee PDF's m.b.t. updates van de app op de support pagina. Waarbij 4.1 verwijst naar de laatste update van 7 januari.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paoper
Ah thanks, ik denk dat die pdfs inderdaad degene waren die ik in mijn hoofd had zitten. Had er overheen gekeken op de support pagina. Dank!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RUFFNECK
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 11-05 20:18

RUFFNECK

Poentje

Ik heb een Ratio Solar thuis sinds november. Prima ding en gewoon plug 'n charge, geen backend. In de app kan ik laadsessies zien in een overzicht, maar weet iemand of deze ook te downloaden is eigenlijk? (Ik wil deze dan doorsturen aan mijn accountant voor de administratie...)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• piet3
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 22:16
BeZaX schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 11:14:
Sinds 1,5 week ook in bezit van Ratio Solar. Ik las de afgelopen tijd al mee met dit topic.

Ik zit met smart te wachten tot er ondersteuning komt voor eigen OCPP server. Het idee is om de laadpaal via EVCC te laten communiceren en zo de aansturing te gaan doen met dynamische tarieven, thuisaccu e.d.

Weet iemand al meer over wanneer we de ondersteuning (Ratio Cloud) kunnen verwachten? Ik las eerder, dat het ergens rond deze tijd er al moest zijn of komt. De app heeft eergisteren al een update gehad met een aantal kleine veranderingen. Aantal zaken uit de instellingen naar voren gehaald in de interface en nieuw diagnostics overzicht (met versienummers en status van verbindingen).
In de app staat er nu vermeld of je al dan niet verbonden bent met de cloud

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CqHI7I1lwMlZUDfxweD5tTXSbBg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xqPFJCVGVtT33yX2lzMyYqgK.jpg?f=fotoalbum_large

Op hun webpagina staat er in de faq ook iets over geschreven.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4Xzx0LT9r9qafUpZEFBZQFcud34=/x800/filters:strip_exif()/f/image/bkM44Bc6tMj7JCj4rNBejypv.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BeZaX
Bedankt @piet3! Dit is volgens mij de informatie die ik nodig heb om het te koppelen. Ik kon het vandaag zelf niet vinden via Google zoekresultaten. Verstoppen ze het in de FAQ.

Edit: Net even geprobeerd, maar ik zie bij de OCPP instellingen geen Ratio Cloud staan tussen de providers. Ook het inloggen met mijn bestaande Ratio account herkent de online omgeving mijn account niet. Wellicht moet ik toch nog even geduld hebben.

[ Voor 41% gewijzigd door BeZaX op 09-01-2025 21:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• piet3
Ik had het zelf niet getest, maar inderdaad hier staat ratio cloud ook nog niet in de lijst.

Het is wel een bewijs dat het er effectief aan komt 😉

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BeZaX
Ja, dat zeker. Zonet ook even in de cloud omgeving gekeken met een nieuw account. Ik zie een backend waar het nodige beheerd kan gaan worden. Meerdere laadpalen beheren, kaarten/tags toevoegen, betalingen etc.

Edit: Ik zie trouwens dat het gaat om de Volttime backend met Ratio huisstijl sausje.

[ Voor 17% gewijzigd door BeZaX op 09-01-2025 22:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jorisjansen3
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 21:04
De diagnostische informatie in de app is mooi, maar: had ik niet ergens moeten zien dat de firmware 4.1 is? Ik zie nu dit: (app is iOS) Of vergis ik me?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iYMe7pTGvrUCUReyCKcnxGulTIk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cTX6y7Dudr6ABR9KsgXSII9M.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BeZaX
Ja, dat vroeg ik mij ook al af. Ik heb alleen dezelfde nummers in het overzicht, dus ik gok dat we wel op de laatste versie zitten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PetereK
  • Registratie: December 2023
  • Laatst online: 05-05 10:32
Opmijn Apple telefoon heb ik App versie 3.8.3 dus wellicht moeten jullie nog een update doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jorisjansen3
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 21:04
PetereK schreef op zaterdag 11 januari 2025 @ 18:10:
Opmijn Apple telefoon heb ik App versie 3.8.3 dus wellicht moeten jullie nog een update doen.
Dank.. inmiddels hier ook 3.8.3, maar de andere versienummers wijzigen niet. Zijn ze bij jou wel anders?
(Hier is nu ook opeens, voor het eerst is 8 maanden, de ratio offline.. de ratio is bedraad aangesloten, ik heb niets aan de installatie gewijzigd…)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PetereK
De versienummers zijn bij mij gelijk (het CPC serienummer is uiteraard anders).

De Ratio is bij mij via WiFi aangesloten, ik had ook problemen met offline, niet aan gedacht dat dit hieraan gerelateerd zou kunnen zijn. Heb dit opgelost door de spanning van de Ratio af te halen (in de groepenkast) en na een kleine minuut er weer op, problemen waren toen opgelost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RUFFNECK

RUFFNECK

Poentje

Iemand toevallig een idee hierover of een andere manier voor mijn use-case (export voor accountant voor de laadkosten)
RUFFNECK schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 18:01:
Ik heb een Ratio Solar thuis sinds november. Prima ding en gewoon plug 'n charge, geen backend. In de app kan ik laadsessies zien in een overzicht, maar weet iemand of deze ook te downloaden is eigenlijk? (Ik wil deze dan doorsturen aan mijn accountant voor de administratie...)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BeZaX
RUFFNECK schreef op maandag 13 januari 2025 @ 19:43:
Iemand toevallig een idee hierover of een andere manier voor mijn use-case (export voor accountant voor de laadkosten)
[...]
Ik zou als ik jou was gewoon even e-mailen met Ratio zelf. Als er een oplossing voor jouw use-case is dan weten ze dit vast wel.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Quaboo
  • Registratie: November 2024
  • Laatst online: 06-05 09:49
RUFFNECK schreef op maandag 13 januari 2025 @ 19:43:
[...]
Hiervoor heb ik contact gehad met Ratio. Downloaden is niet mogelijk. Ik heb de mogelijkheid onderzocht om via OCPP te koppelen aan Tap Electric en dan via die app te laden. Dan kan je de transacties downloaden via Tap Electric. Zelf vond ik dat uiteindelijk te omslachtig en haal nu mijn laadgeschiedenis uit de EV zelf via TRONITY.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RUFFNECK

RUFFNECK

Poentje

Quaboo schreef op donderdag 16 januari 2025 @ 13:34:
[...]

Hiervoor heb ik contact gehad met Ratio. Downloaden is niet mogelijk. Ik heb de mogelijkheid onderzocht om via OCPP te koppelen aan Tap Electric en dan via die app te laden. Dan kan je de transacties downloaden via Tap Electric. Zelf vond ik dat uiteindelijk te omslachtig en haal nu mijn laadgeschiedenis uit de EV zelf via TRONITY.
Ik overwoog ook de koppeling met Tap Electric als last resort. Ik lees hier en daar dingen over Ratio Cloud, zou dat tzt ook een mogelijkheid kunnen zijn? Mijn EV is helaas (nog) niet ondersteund door Tronity.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ernstblaauw
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 22-04 21:16
Ik heb net mn IO6 gekoppeld aan Tap. Ging supersnel. Wel goed kijken dat je zichtbaarheid en toegang dicht zet. Nu nog kijken wat voor logging eruit komt. Krijgt Tap ook inzicht in de laadsessies die ik met de Ratio app start?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paoper
En je hebt daarbij geen kosten voor Tap bv bij gebruik van de laadpaal?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ernstblaauw
Ik hoop dat als ik de laadpaal via de Ratio app start, de laadsessie wordt doorgegeven aan Tap - Tap moet immers weten wanneer de laadpaal bezet is. Maar dat heb ik nog niet kunnen testen.

Als ik nu de app bekijk, zie ik alleen geen laadgeschiedenis staan bij de lader, maar alleen bij mijn profiel. En ik gok dat dat de laadgeschiedenis van mij bij andere palen is, en niet de laadgeschiedenis van mijn laadpaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RUFFNECK

RUFFNECK

Poentje

Voor de Ratio met Tap integratie hoef je niet per se een dynamisch energiecontract te hebben, toch? Veel artikelen die ik hierover lees benadrukken het voordeel/gemak bij een dynamisch contract namelijk.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• piet3
RUFFNECK schreef op zaterdag 18 januari 2025 @ 11:35:
Voor de Ratio met Tap integratie hoef je niet per se een dynamisch energiecontract te hebben, toch? Veel artikelen die ik hierover lees benadrukken het voordeel/gemak bij een dynamisch contract namelijk.
Nee hoor, Tap is ook te gebruiken bij een variabel of vast tarief.
ernstblaauw schreef op vrijdag 17 januari 2025 @ 21:32:
Ik hoop dat als ik de laadpaal via de Ratio app start, de laadsessie wordt doorgegeven aan Tap - Tap moet immers weten wanneer de laadpaal bezet is. Maar dat heb ik nog niet kunnen testen.

Als ik nu de app bekijk, zie ik alleen geen laadgeschiedenis staan bij de lader, maar alleen bij mijn profiel. En ik gok dat dat de laadgeschiedenis van mij bij andere palen is, en niet de laadgeschiedenis van mijn laadpaal.
In de app zie je bij “profiel” de sessies met jouw laadpas.

Onder beheer kan je het gebruik van jouw laadpaal vinden

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RadHqm19NxbNMlzSsLQRgdHU_hs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bvVafa7tpwSJMdQDkRsuJDs8.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quaboo
  • Registratie: November 2024
  • Laatst online: 06-05 09:49
ernstblaauw schreef op vrijdag 17 januari 2025 @ 21:32:
Je kan de laadsessie niet meer starten via Ratio app en moet dat dan altijd vanaf Tap app doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kruik013
  • Registratie: Januari 2025
  • Laatst online: 21-02 04:23
Ik sta op het punt om de Ratio Solar aan te schaffen maar ik wil graag nog even wat dingen weten voordat ik dit ga doen, hoop dat iemand mij dit kan vertellen ( mijn auto kan dit namelijk niet instellen)

1) Ga de ratio Solar automatisch weer laden als de auto aan het verwarmen is en dus de accu langzaam leger gaat. Dus stel geladen op 80% en daalt nu naar 77%, gaat de paal dan uit zichzelf dit weer aanvullen of moet dat via de app gedaan worden (dus het laadproces opnieuw aanzetten?)

2) Werkt deze ook met dynamische tarieven

3) kun je ook aangeven wanneer de auto vol moet zijn en dat de paal dan zelf regelt wanneer het laden gaat beginnen (dit bijvoorbeeld als punt 1 niet kan)

4) Hoe veel UTP kabels moeten naar de paal indien je geen gebruik maak van Wifi?

5) kun je ook de totale geladen kWh bekijken in de app of toch aparte meter?

Alvast bedankt

[ Voor 4% gewijzigd door Kruik013 op 20-01-2025 19:22 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tijgerkracht
Kruik013 schreef op maandag 20 januari 2025 @ 19:20:
Ik sta op het punt om de Ratio Solar aan te schaffen maar ik wil graag nog even wat dingen weten voordat ik dit ga doen, hoop dat iemand mij dit kan vertellen ( mijn auto kan dit namelijk niet instellen)

1) Ga de ratio Solar automatisch weer laden als de auto aan het verwarmen is en dus de accu langzaam leger gaat. Dus stel geladen op 80% en daalt nu naar 77%, gaat de paal dan uit zichzelf dit weer aanvullen of moet dat via de app gedaan worden (dus het laadproces opnieuw aanzetten?)

2) Werkt deze ook met dynamische tarieven

3) kun je ook aangeven wanneer de auto vol moet zijn en dat de paal dan zelf regelt wanneer het laden gaat beginnen (dit bijvoorbeeld als punt 1 niet kan)

4) Hoe veel UTP kabels moeten naar de paal indien je geen gebruik maak van Wifi?

5) kun je ook de totale geladen kWh bekijken in de app of toch aparte meter?

Alvast bedankt
1. De auto vraagt stroom aan de paal.
Hier pakt dd auto gewoo 1.4kW tijdens preheat

2. Nu standaard

3. Je kunt een weekplan instellen wanneer er geladen mag worden

4. 2 kabels

5. Nee, wel aantal kWh per laadbeurt

21x325WP, 10x410WP, SE10K, Blackbird 8K, vloerverwarming en fancoils, Vent-Axia WTW

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• paoper
Kleine correctie op 5), je kan wel het totale geladen kWh zien in de app na het selecteren van een 'periode' (startdatum tot einddatum). Je ziet dit als je dan helemaal naar onder scrollt (zou handig zijn als dit bovenaan getoond wordt, mocht Ratio hier nog meelezen ;) ).

[ Voor 33% gewijzigd door paoper op 21-01-2025 08:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koelkast
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
BeZaX schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 11:14:

Weet jij al meer?
Ik heb eens in de Ratio portal een account aangemaakt, daarna gekeken en zie dit:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eQBldqr6ysaOLwmFcfhy1BZGcG4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/7V40NXRz4capXViu2tcWacRz.png?f=fotoalbum_large

Nu wordt onze Ratio Solar volgende week geleverd, dus ik zie nog niet of het werkt.
Maar het lijkt erop dat je nu (ook) zelf een adres in kunt voeren? Dan kan ie ook in https://evcc.io/ worden gezet, als ik die als add-on heb draaien in home assistant. Toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BeZaX
koelkast schreef op dinsdag 21 januari 2025 @ 14:28:
[...]

Weet jij al meer?
Ik heb eens in de Ratio portal een account aangemaakt, daarna gekeken en zie dit:

[Afbeelding]

Nu wordt onze Ratio Solar volgende week geleverd, dus ik zie nog niet of het werkt.
Maar het lijkt erop dat je nu (ook) zelf een adres in kunt voeren? Dan kan ie ook in https://evcc.io/ worden gezet, als ik die als add-on heb draaien in home assistant. Toch?
Ik heb het geprobeerd via een Proxy Server met Volt Time als OCPP Provider, Ratio Cloud staat namelijk nog niet tussen de lijst van providers. Ik heb een aantal zaken geprobeerd, maar het leek erop dat ze elkaar niet konden vinden. EVCC bleef maar zoeken en Volt Time bleef maar in 'Connecting...' status hangen.

[ Voor 10% gewijzigd door BeZaX op 22-01-2025 10:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jimster
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22:15
Tijgerkracht schreef op maandag 20 januari 2025 @ 20:53:
[...]

1. De auto vraagt stroom aan de paal.
Hier pakt dd auto gewoo 1.4kW tijdens preheat

2. Nu standaard

3. Je kunt een weekplan instellen wanneer er geladen mag worden

4. 2 kabels

5. Nee, wel aantal kWh per laadbeurt
De Ratio Solar weet toch niet hoe vol de accu zit? En dus ook niet dat het percentage daalt. De laadpaal zal altijd stroom blijven geven zolang de auto stroom vraagt.

Ik zie ook geen optie voor dynamische tarieven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BeZaX
Jimster schreef op woensdag 22 januari 2025 @ 14:06:
[...]

De Ratio Solar weet toch niet hoe vol de accu zit? En dus ook niet dat het percentage daalt. De laadpaal zal altijd stroom blijven geven zolang de auto stroom vraagt.

Ik zie ook geen optie voor dynamische tarieven?
Als je de laadpaal koppelt aan een OCPP provider Tap Electric dan is dit wel mogelijk. Zie de FAQ vraag op de website van Ratio: Kan ik met mijn Ratio laadpaal laden op dynamische energie tarieven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sting1403
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 12-05 09:49
Is er iemand die een Arval laadpas samen met de Ratio IO6 gebruikt? Zo ja met welke OCCP provider. Ik krijg het met TAP Electric niet voor elkaar

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• rrisse
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 06-05 17:57
taz10 schreef op woensdag 10 juli 2024 @ 22:37:
[...]

Klopt. Via de restful commando’s.. ik heb het werkend via HA met mijn ANWB tarieven, alleen nu nog Volttime laten communiceren met mijn zonnepanelen. Dan moet ik charge limit opdrachten geven maar deze krijg ik niet werkend.
En het vervelende is nu dat Volttime nu niet thuis geeft.
2x gemaild naar support. Gebeld, ja meneer uw vraag ligt bij de developers, maar meneer. Het is een gratis dienst dus moet u gewoon even afwachten 😎🤪.
En dat is nu echt jammer, want ik was aardig op weg om ook een ratiopaal eenvoudig goedkoop te laten laden
Goedendag, ik wil mijn Ratio Solar ook koppelen aan mijn HA, kun je uitleggen hoe ik dit kan doen via volttime en restful commando's. Welke stappen moet ik doorlopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koelkast
  • Niet online
Ik zag dat de Ratio Cloud ook van Volt Time is. Daar kan je ook een 'personal token' aanvragen.
Zag trouwens ook dat @taz10 als een tijdje niet meer online is geweest. Ook ik zou graag met de restful commando's aan de slag willen :)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• madpilot0
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 20:06

madpilot0

I ain't mad

Ik was met @taz10 aan het vogelen met die rest dingen binnen HA en heb de volgende 3 elementen:

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
rest:
  - scan_interval: 60
    headers:
      Authorization: "Bearer HIER TOKEN"
      Content-Type: "application/json"
    resource: https://cloud.volttime.com/api/v2/teams/<teamid>/chargers/<chargerid>/
    sensor:
      - name: "Laadpaal status"
        value_template: "{{ value_json.data.connectors[0].status }}"

rest_command:
  start_charger:
    url: "https://cloud.volttime.com/api/v2/teams/<teamid>/chargers/<chargerid>/commands/start"
    method: POST
    headers:
    payload: >
      {
        "connector_id": 1,
        "id_tag": "default1"
      }
    content_type: "application/json"

stop_charger:
    url: "https://cloud.volttime.com/api/v2/teams/<teamid>/chargers/<chargerid>/commands/stop"
    method: POST                  
    headers:                  
    payload: >                
      {                           
        "connector_id": 1,        
        "id_tag": "default1"    
      }                         
    content_type: "application/json"

En dan zou je daar weer een knop/status aan moeten kunnen hangen

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
cards:
      - type: entities
        entities:
          - switch.laadpaal
      - type: entities
        entities:
          - sensor.laadpaal_status

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• koelkast
  • Niet online
Aha, ga ik eens proberen.
Er is trouwens ook iemand die het via de Volt Time cloud heeft gedaan, die hetzelfde lijkt als de Ratio EV cloud op https://ratioev-cloud.com/

Fab1Man in "Thuisladen van je EV deel 2"

Heb je voor home assistant wel de ocpp integratie nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• madpilot0

madpilot0

I ain't mad

koelkast schreef op maandag 3 februari 2025 @ 19:36:
Aha, ga ik eens proberen.
Er is trouwens ook iemand die het via de Volt Time cloud heeft gedaan, die hetzelfde lijkt als de Ratio EV cloud op https://ratioev-cloud.com/

Fab1Man in "Thuisladen van je EV deel 2"

Heb je voor home assistant wel de ocpp integratie nodig.
Oh! Dat moet ik ook n's proberen. Ik had OCPP al op HA staan maar het was me nog niet gelukt om dat met een proxy te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koelkast
  • Niet online
madpilot0 schreef op maandag 3 februari 2025 @ 19:46:
[...]

Oh! Dat moet ik ook n's proberen. Ik had OCPP al op HA staan maar het was me nog niet gelukt om dat met een proxy te doen.
Geprobeerd, en 't werkt. Gewoon via de Ratio Cloud.
Overigens had ik vorige week een medewerker van Ratio aan de lijn. Werkte er nog maar net, en wist niets van de Cloud. Hij had weer van alles geleerd.

Direct even een mail gestuurd met de vraag of er nog een koppeling komt met Home Assistant. Dat zijn ze (voorlopig) niet van plan.

Nouja, op deze manier werkt het gewoon prima, nu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• madpilot0

madpilot0

I ain't mad

koelkast schreef op maandag 3 februari 2025 @ 20:11:
[...]

Geprobeerd, en 't werkt. Gewoon via de Ratio Cloud.
Overigens had ik vorige week een medewerker van Ratio aan de lijn. Werkte er nog maar net, en wist niets van de Cloud. Hij had weer van alles geleerd.

Direct even een mail gestuurd met de vraag of er nog een koppeling komt met Home Assistant. Dat zijn ze (voorlopig) niet van plan.

Nouja, op deze manier werkt het gewoon prima, nu.
Ik denk dat ik 'm nu ook heb (via volttime). Ik zie Ratio cloud niet in mijn lijstje OCPP providers. Staat ook geen app update klaar :+ (v3.8.3) . Ik zie bij volttime wel 'Socket established' dus dat lijkt goed. Morgen de auto er eens aan prikken en kijken of ik stats krijg. In HA staat alles (nu nog?) op Unknown/Unavailable.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HouterBend
  • Registratie: September 2024
  • Laatst online: 04-05 19:27
jeffreyb84 schreef op vrijdag 3 januari 2025 @ 15:22:

[Afbeelding]
Bij mij hetzelfde. Sindsdien plaats ik de rubber dop er niet meer op, want die ving juist het water op. Ik zorg ervoor dat de stekker met de opening naar beneden hangt. Dan blijft hij vrij van water.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tijgerkracht
Ik laad met dit soort dagen de auto in Pure Solar modus, maar zie dan dat de Ratio net te veel aan de auto geeft waardoor er nu gedurende meer dan een uur toch stroom van het net wordt getrokken (400-600 watt).
De auto laad met 14A, 3.3kW dus kan best lager.
Gebruiken andere dit ook en zie je dan hetzelfde gedrag?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DrDelete
  • Laatst online: 21:49
Ik ben van plan de Ratio Solar incl bedrage load balancing aan te schaffen.
Nu wil ik zelf de verbruikte Kwh van de laadsessie per maand declareren bij mijn lease app (MTC), dit doen meer collega's.

Nu had ik vanochtend een installateur over de vloer en die gaf aan het bovenstaande wellicht van de belastingdienst niet mag of alleen met goedgekeurde laadpalen mag... klopt dat ? Is de Ratio Solar goedgekeurde paal voor zelfstandig/handmatig administreren en declareren van de Kwhs ?

[ Voor 6% gewijzigd door DrDelete op 19-02-2025 08:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RUFFNECK

RUFFNECK

Poentje

Is er inmiddels al iets meer bekend over Ratio Cloud? Deze staat in de app nog steeds niet in het lijstje bij de OCCP settings. Diagnostic info geeft "Connected" voor Ratio cloud. Ik lees hierboven dingen over connected via Volttime? Is dat dan een workaround of?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remielowik
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 01:06
RUFFNECK schreef op woensdag 19 februari 2025 @ 13:54:
Is er inmiddels al iets meer bekend over Ratio Cloud? Deze staat in de app nog steeds niet in het lijstje bij de OCCP settings. Diagnostic info geeft "Connected" voor Ratio cloud. Ik lees hierboven dingen over connected via Volttime? Is dat dan een workaround of?
Ik heb uhm op volttime staan maar heb uhm bij de ratio cloud toegevoegd en toen connecte hij ermee maar niet met de volttime cloud. Kijkend naar de website zelf lijkt de volttime en ratio cloud website basically hetzelfde minus een ander logo dus mogelijk gebruiken ze dezelfde backbone.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chrisho
  • Registratie: September 2023
  • Laatst online: 07-03 15:51
Tijgerkracht schreef op dinsdag 18 februari 2025 @ 12:18:
Ik laad met dit soort dagen de auto in Pure Solar modus, maar zie dan dat de Ratio net te veel aan de auto geeft waardoor er nu gedurende meer dan een uur toch stroom van het net wordt getrokken (400-600 watt).
De auto laad met 14A, 3.3kW dus kan best lager.
Gebruiken andere dit ook en zie je dan hetzelfde gedrag?
Ik heb een dynamisch energie contract en gebruik dit type oplader ook. Het is volgens experts voordeliger om je auto op te laden als het uurtarief lager is dan de prijs die je krijgt als je terug levert. 😀

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• robindv
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 21-04 16:21
Ik kon de "Ratio Cloud" vinden in de lijst van Charge Point Operators in de app onder "OCPP instellingen". Heb een account aangemaakt op ratioev-cloud.com en hij lijkt verbinding te hebben met de laadpaal (Ratio Solar).

Ben benieuwd wat je hier allemaal mee kunt, ik zoek vooral een manier om wat meer stroomverbruik-statistieken uit te kunnen lezen (en in HomeAssistant te plaatsen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kipster89
  • Laatst online: 12-05 13:44
De backbone van Ratio Cloud is inderdaad Volttime.
Begreep dat dat cloud pas eind dit jaar volledig online zal komen en eigenlijk alleen voor bedrijven is.
Even afwachten!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PetereK
Ik heb een Ratio Solar anderhalf jaar in gebruik, dat bevalt me goed.

De modus PureSolar is recent toegevoegd en bevalt prima, maar ...
Het valt me op dat in de modus PureSolar er nog steeds 800 tot 1100 W teruggeleverd wordt aan het net.
De Ratio meet het verbruik mmv CT klemmen.
Is er een instelling of ander mogelijkheid om dit te beperken ?

Een tweede ding dat me opvalt is dat na enige tijd (dagen?) ik geen BlueTooth verbinding meer kan maken met de Ratio.
De enige oplossing welke ik tot nu toe gevonden heb is de spanning van de Ratio afhalen en er weer opzaten (een harde reset), daarna kan de verbinding weer gemaakt worden.
Heeft iemand hier een betere oplossing voor?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hwennink
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 12-05 16:35
Heeft al iemand de ratio laadpaal via ocpp in home assistent werkend gekregen?

Vrijstaande woning 100m2 vloerverwarming, full electric warmtepomp 6 kW met vloerverwarming open verdeler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HouterBend
PetereK schreef op maandag 10 maart 2025 @ 13:04:
Ik heb een Ratio Solar anderhalf jaar in gebruik, dat bevalt me goed.

De modus PureSolar is recent toegevoegd en bevalt prima, maar ...
Het valt me op dat in de modus PureSolar er nog steeds 800 tot 1100 W teruggeleverd wordt aan het net.
De Ratio meet het verbruik mmv CT klemmen.
Is er een instelling of ander mogelijkheid om dit te beperken ?

Een tweede ding dat me opvalt is dat na enige tijd (dagen?) ik geen BlueTooth verbinding meer kan maken met de Ratio.
De enige oplossing welke ik tot nu toe gevonden heb is de spanning van de Ratio afhalen en er weer opzaten (een harde reset), daarna kan de verbinding weer gemaakt worden.
Heeft iemand hier een betere oplossing voor?
Bij mij regelt de Ratio Solar in de stand Puresolar het laden zodanig dat het nog aan het net geleverde vermogen schommelt tussen 0 en circa 200 Watt, wat ik netjes vind. Zo wordt de opwek van de panelen maximaal gebruikt voor het laden. Zou het kunnen zijn dat er iets niet goed is aangesloten, waardoor de meting niet klopt en de Ratio denkt dat hij hij regelt tussen 0 en 200W, wat in werkelijkheid dus niet zo is.

Heb je de sensorbox aangesloten via stroomtrafo's of rechtstreeks op de P1-uitgang van de slimme meter?
Sorry, zie nu dat je CT-klemmen hebt toegepast.
Waarschijnlijk zijn die dan niet goed aangesloten. Dan werkt overigens ook je load balancing niet goed.
Advies laat het controleren door degene die het heeft geinstalleerd.

[ Voor 10% gewijzigd door HouterBend op 11-03-2025 18:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hwennink
robindv schreef op zondag 2 maart 2025 @ 18:51:
Ik kon de "Ratio Cloud" vinden in de lijst van Charge Point Operators in de app onder "OCPP instellingen". Heb een account aangemaakt op ratioev-cloud.com en hij lijkt verbinding te hebben met de laadpaal (Ratio Solar).

Ben benieuwd wat je hier allemaal mee kunt, ik zoek vooral een manier om wat meer stroomverbruik-statistieken uit te kunnen lezen (en in HomeAssistant te plaatsen).
Ik zie geen Ratio Cloud in de lijst.
Welke firmware versie heb jij en welke app versie?
Bij mij is dat respectievelijk firmware 3.9.2 en app 3.8.1

Vrijstaande woning 100m2 vloerverwarming, full electric warmtepomp 6 kW met vloerverwarming open verdeler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PetereK
HouterBend schreef op maandag 10 maart 2025 @ 18:22:
[...]

Bij mij regelt de Ratio Solar in de stand Puresolar het laden zodanig dat het nog aan het net geleverde vermogen schommelt tussen 0 en circa 200 Watt, wat ik netjes vind. Zo wordt de opwek van de panelen maximaal gebruikt voor het laden. Zou het kunnen zijn dat er iets niet goed is aangesloten, waardoor de meting niet klopt en de Ratio denkt dat hij hij regelt tussen 0 en 200W, wat in werkelijkheid dus niet zo is.

Heb je de sensorbox aangesloten via stroomtrafo's of rechtstreeks op de P1-uitgang van de slimme meter?
Waarschijnlijk zijn die dan niet goed aangesloten. Dan werkt overigens ook je load balancing niet goed.
De load balancing werkt sinds het begin (ruim anderhalf jaar geleden) naar behoren en grijpt ook regelmatig in tijdens laden en gebruik van waterkoker, koffieapparaat of elektrisch koken (verschillende fases). Aangezien de P1-uitgang reeds in gebruik is heb ik gekozen voor de XT-klemmen maar ik zal eens op zoek gaan naar een P1-splitter (zal vast wel bestaan). Ik laat horen of dit helpt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hwennink
@PetereK Ik maak gebruik van de https://www.powerbaas.nl/...rbaas-actieve-p1-splitter
Werkt prima!

[ Voor 5% gewijzigd door hwennink op 12-03-2025 13:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gremen
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 11-05 22:18
Ik gebruik die van homewizard (active p1 splitter) waarop dan de homewizard p1 meter en de ratio sensorbox op zit. Werkt prima

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HouterBend
Gremen schreef op woensdag 12 maart 2025 @ 14:06:
Ik gebruik die van homewizard (active p1 splitter) waarop dan de homewizard p1 meter en de ratio sensorbox op zit. Werkt prima
Bij mij ook die splitter naar tevredenheid in gebruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HouterBend
In de afgelopen week is mijn Ratio Solar tijdens het laden in Puresolar modus er een aantal malen spontaan mee gestopt, waardoor ik bv opeens 4kW ging exporteren. De app toonde het volgende beeld:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gMg2_u2q9FX_gwdZgjmysht7sIU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ypiEdCUuh2Ydz22EgatViJKG.jpg?f=fotoalbum_large

Klikken op stop en daarna op start geeft geen effect.
Als ik de steker uit de auto trek en opnieuw plaats krijg ik het laden weer aan de gang op de gebruikelijke manier.
NB: ik pas dus handmatige autorisatie toe en start het laden altijd via de App.

Iemand dit probleem ook heeft, of heeft gehad?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BeZaX
Ik ervaar hetzelfde probleem (met handmatige autorisatie). Ik heb verder nog geen tijd gehad om mij er in te verdiepen, maar je kunt door de app geforceerd af te sluiten vervolgens de laadpaal wel stoppen en opnieuw starten.

Een ander 'probleem' wat ik ervaar is dat onze slimme meter (v4) helaas geen real time updates geeft. Terwijl de laadpaal met PureSolar continue probeert aan te passen op het verbruik in huis. Nu krijg je dat ze de hele tijd langs elkaar heen praten en de waarde te hoog of te laag zit. Zou dit niet softwarematig te verbeteren zijn (instellen van interval oid)? Andere optie is om de slimme meter te upgraden (+200 euro).

[ Voor 52% gewijzigd door BeZaX op 13-03-2025 09:49 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• remielowik
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 01:06
hwennink schreef op maandag 10 maart 2025 @ 16:45:
Heeft al iemand de ratio laadpaal via ocpp in home assistent werkend gekregen?
Heb het werkend, heb op de paal volttime ingesteld als ocpp provider, dan op de ratio cloud website de Paal toegevoegd en als laatst dan de proxy ingesteld(als master) naar mijn HA instance welke de ocpp integratie runt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dries83
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 23:04
remielowik schreef op zondag 16 maart 2025 @ 17:22:
[...]

Heb het werkend, heb op de paal volttime ingesteld als ocpp provider, dan op de ratio cloud website de Paal toegevoegd en als laatst dan de proxy ingesteld(als master) naar mijn HA instance welke de ocpp integratie runt
Cool dat het werkt. Kan je dan alleen maar je laadpaal bedienen vanuit HA en niet maar vanuit de Ratio app? En kan je laaddata ook in HA inlezen in bijvoorbeeld je energy dashboard?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PetereK
PetereK schreef op woensdag 12 maart 2025 @ 11:02:
[...]

De load balancing werkt sinds het begin (ruim anderhalf jaar geleden) naar behoren en grijpt ook regelmatig in tijdens laden en gebruik van waterkoker, koffieapparaat of elektrisch koken (verschillende fases). Aangezien de P1-uitgang reeds in gebruik is heb ik gekozen voor de XT-klemmen maar ik zal eens op zoek gaan naar een P1-splitter (zal vast wel bestaan). Ik laat horen of dit helpt.
Dank voor jullie adviezen, ik heb een P1 splitter van Powerbaas gekocht en inmiddels binnen gekregen.
Deze blij geïnstalleerd maar helaas, werkt niet. Mijn sense-box is, net als mijn laadpaal, van augustus 2023, die heeft nog geen support voor een P1-poort...

Ik ben verder gaan testen en kom met vreemde ervaringen.
Zoals eerder gemeld is mijn probleem dat in PureSolar nog 800 tot 1100 W teruggeleverd wordt.
Maar ... met een andere auto gekoppeld is het minder dan 200 W.
Voor het vergelijken verschillende keren achter elkaar de 2 auto's aangesloten, het blijft bij de ene (een Kona van okt 2020) 800-1100 en bij de ander onder de 200.
Iemand enig idee wat hiervan de oorzaak kan zijn?

Had wegens de splitter overigens contact met Ratio en met de fabriek, die gaven aan dat ze momenteel een update aan het testen zijn om het probleem dat het laden in PureSolar stopt op te lossen. Ze hopen dat de update half april uitgerold zal worden. Tijdelijke oplossing is om "SunOff Delay"-tijd te verhogen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HouterBend
PetereK schreef op donderdag 20 maart 2025 @ 11:22:
[...]

Dank voor jullie adviezen, ik heb een P1 splitter van Powerbaas gekocht en inmiddels binnen gekregen.
Deze blij geïnstalleerd maar helaas, werkt niet. Mijn sense-box is, net als mijn laadpaal, van augustus 2023, die heeft nog geen support voor een P1-poort...

Zoals eerder gemeld is mijn probleem dat in PureSolar nog 800 tot 1100 W teruggeleverd wordt.
Voor het vergelijken verschillende keren achter elkaar de 2 auto's aangesloten, het blijft bij de ene (een Kona van okt 2020) 800-1100 en bij de ander onder de 200.

Had wegens de splitter overigens contact met Ratio en met de fabriek, die gaven aan dat ze momenteel een update aan het testen zijn om het probleem dat het laden in PureSolar stopt op te lossen. Ze hopen dat de update half april uitgerold zal worden. Tijdelijke oplossing is om "SunOff Delay"-tijd te verhogen.
Heeft de Kona misschien een maximaal laadvermogen dat zodanig is dat hij niet alle teruglevering kan absorberen? Neemt hij in een andere laadmodus meer vermogen op?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koelkast
  • Niet online
PetereK schreef op donderdag 20 maart 2025 @ 11:22:
[...]

Ah, nog iemand met dit probleem. In PureSolar ook hier met de Kia ev3 nog flink teruglevering, helaas. Ben nog niet zo tevreden met de Solar, ook omdat ik 'm toch niet helemaal lekker in home assistant krijg.

Ik had het aan het werk, maar inmiddels doet 'ie het niet meer. Geen idee waarom.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koelkast
  • Niet online
[...]

Waarom Volttime als provider, en ratio cloud website? Dat moet dan toch ook volttime zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PetereK
HouterBend schreef op donderdag 20 maart 2025 @ 19:38:
[...]

Heeft de Kona misschien een maximaal laadvermogen dat zodanig is dat hij niet alle teruglevering kan absorberen? Neemt hij in een andere laadmodus meer vermogen op?
Nog even een double-check gedaan maar de Kona heeft geen beperking op het laadvermogen aan staan, dat is het helaas niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valkyrie84
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 21-04 20:15
volgens mij is het anders bedoeld, de stekker sowieso in de houder (zie vraag hierboven) de kap is bedoeld om over (hoe noem je dat) het deel aan de binnenkant van het klepje dat je stekker aan de auto kant afdekt te doen. Persoonlijk gebruik ik dat nooit maar ik heb het mensen zo zien gebruiken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tispeeters
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 23-03 12:28
De ratio solar laadpaal is bij mij vorig jaar mei 2024 geplaatst.
Intussen zijn we 10 maanden verder en eigenlijk heeft de laadpaal nog niet naar behoren en genoegen gefunctioneerd.
Problemen:
De drie laadmodi smart-smart solar en pure solar lijken een eigen leven te lijden. Als er in mijn zonnepanelen een teruglevering is naar de slimme meter van b.v. 7 kw, gebruikt de solar pure er maar 1,5 tot 2,5 kw van om te EV op te laden. Monteurs van LadenDirect.nl hebben al van alles veranderd en 'verbeterd' (andere groep in de meterkast, faserotatie in de laadpaal, sensorbox opnieuw aangesloten) maar niets helpt.
Op deze manier duurt het laden wel erg lang zodat de eigen consumptie van de zonnepanelen ver achter blijft. Daarvoor had ik geen slimme laadpaal gekocht.
Slechts in de Smart-functie haalt de laadpaal 4,2 kw naar de EV, maar dan zonder zonnepanelen-energie, dus puur uit het net.
Als de salderingsregeling eind volgend jaar wordt afgeschaft gaat ons dat veel geld schelen, want zelfs bij een zonnige dag kan ik bij daglicht slechts ongeveer 20 kw laden in mijn accu van 62 kw-capaciteit. De rest moet
's nachts uit het net gehaald worden (pakweg 40 maal 0,35 cent=14 euro per etmaal, 420 euro per maand).
De berichten hier op Tweakers duiden op flinke problemen en gebrekkige uitontwikkeling van de software bij Ratio Solar. Sinds enkele maanden kun je ook geen contact meer opnemen met de producent zelf en ben je afhankelijk van de leverancier van de laadpaal (in mijn geval LaadDirect.nl). Die lijken ook een beetje met de handjes in de lucht te staan en van allerlei mogelijk oorzaken te roepen die ze zelf niet in de hand hebben en later ook niet de oplossing blijken te brengen.
Na 10 maanden klungelen en aan de bel trekken ben ik een beetje aan het einde van mijn Latijn en geneigd het erbij te laten zitten. Slecht natuurlijk maar ik zie geen openingen meer. Je voelt je zo langzamerhand ook een zeurkous worden. Ik probeer het nog een keer via de leverancier met een kopie van dit bericht. Afwachten dus. Ik zal de uitslag melden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carfanatic
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 21:18
Ligt niet gewoon aan de instellingen van de laadpaal? Misschien kun je wat screenshots posten? Waar voor netaansluiting heb je?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tijgerkracht
tispeeters schreef op zondag 23 maart 2025 @ 12:28:
De ratio solar laadpaal is bij mij vorig jaar mei 2024 geplaatst.
Intussen zijn we 10 maanden verder en eigenlijk heeft de laadpaal nog niet naar behoren en genoegen gefunctioneerd.
Problemen:
De drie laadmodi smart-smart solar en pure solar lijken een eigen leven te lijden. Als er in mijn zonnepanelen een teruglevering is naar de slimme meter van b.v. 7 kw, gebruikt de solar pure er maar 1,5 tot 2,5 kw van om te EV op te laden. Monteurs van LadenDirect.nl hebben al van alles veranderd en 'verbeterd' (andere groep in de meterkast, faserotatie in de laadpaal, sensorbox opnieuw aangesloten) maar niets helpt.
Op deze manier duurt het laden wel erg lang zodat de eigen consumptie van de zonnepanelen ver achter blijft. Daarvoor had ik geen slimme laadpaal gekocht.
Slechts in de Smart-functie haalt de laadpaal 4,2 kw naar de EV, maar dan zonder zonnepanelen-energie, dus puur uit het net.
Als de salderingsregeling eind volgend jaar wordt afgeschaft gaat ons dat veel geld schelen, want zelfs bij een zonnige dag kan ik bij daglicht slechts ongeveer 20 kw laden in mijn accu van 62 kw-capaciteit. De rest moet
's nachts uit het net gehaald worden (pakweg 40 maal 0,35 cent=14 euro per etmaal, 420 euro per maand).
De berichten hier op Tweakers duiden op flinke problemen en gebrekkige uitontwikkeling van de software bij Ratio Solar. Sinds enkele maanden kun je ook geen contact meer opnemen met de producent zelf en ben je afhankelijk van de leverancier van de laadpaal (in mijn geval LaadDirect.nl). Die lijken ook een beetje met de handjes in de lucht te staan en van allerlei mogelijk oorzaken te roepen die ze zelf niet in de hand hebben en later ook niet de oplossing blijken te brengen.
Na 10 maanden klungelen en aan de bel trekken ben ik een beetje aan het einde van mijn Latijn en geneigd het erbij te laten zitten. Slecht natuurlijk maar ik zie geen openingen meer. Je voelt je zo langzamerhand ook een zeurkous worden. Ik probeer het nog een keer via de leverancier met een kopie van dit bericht. Afwachten dus. Ik zal de uitslag melden.
Kijk eens bij de app bij Gemeten Waarden...geven alle 3 de fases wel info?
Net alsof een van de CT klemmen niet goed zit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• awmensink
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 09-05 06:08
tispeeters schreef op zondag 23 maart 2025 @ 12:28:
De drie laadmodi smart-smart solar en pure solar lijken een eigen leven te lijden. Als er in mijn zonnepanelen een terug levering is naar de slimme meter van b.v. 7 kw, gebruikt de solar pure er maar 1,5 tot 2,5 kw van om te EV op te laden. Monteurs van LadenDirect.nl hebben al van alles veranderd en 'verbeterd' (andere groep in de meterkast, faserotatie in de laadpaal, sensorbox opnieuw aangesloten) maar niets helpt.
Ik heb de Ratio IO6 5 maanden geleden zelf geïnstalleerd.
Bij mij werkte hij ook niet naar behoren op pure solar en smart solar.
Ik heb de Ratio verbonden met de sensorbox op de P1 poort.
Na wat uitzoeken zat er een fase verschuiving in de aansluiting van de laadpaal en de fase volgorde van de sensorbox.
Toen ik dit goed had, dus de fase volgorde netjes op L1, L2 en L3 had werkt alles wel goed.
Tijdens pure solar laden lever ik soms 200W terug of gebruik 200W uit het net.
Voor mij werkt het super nu.
Hopelijk kun je hier iets mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ernstblaauw
Ik heb sinds december een Ratio Solar IO6. Vandaag wilde ik kijken hoe de PureSolar modus werkte (tot nu toe alleen Smart gebruikt). Bij het aanzetten van de laadsessie vanochtend (dus geen/nauwelijks zonnestroom) werd er direct met 4 kW geladen, en dat stopte vrij snel weer (na plm een minuut ofzo). Nu staat de lader op ‘gepauzeerd’. Dat is logisch, want er wordt nog geen 6A opgewekt.

Ik had het laden bij het starten niet verwacht, want die 4 kW komt niet van zonnestroom. Is het normaal dat bij de start van PureSolar er even geladen wordt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EDB
  • Registratie: Juli 2024
  • Laatst online: 23:07

EDB

ernstblaauw schreef op donderdag 27 maart 2025 @ 09:34:
Ik heb sinds december een Ratio Solar IO6. Vandaag wilde ik kijken hoe de PureSolar modus werkte (tot nu toe alleen Smart gebruikt). Bij het aanzetten van de laadsessie vanochtend (dus geen/nauwelijks zonnestroom) werd er direct met 4 kW geladen, en dat stopte vrij snel weer (na plm een minuut ofzo). Nu staat de lader op ‘gepauzeerd’. Dat is logisch, want er wordt nog geen 6A opgewekt.

Ik had het laden bij het starten niet verwacht, want die 4 kW komt niet van zonnestroom. Is het normaal dat bij de start van PureSolar er even geladen wordt?
Staat je pure Solar ingesteld op 1 fase? Dan start hij bij mij gewoon op zodra er 1.4 kw aan zonne overschot is en niet eerder. Bij 3 fase dus inderdaad 4.2 maar het gebeurt hier niet dat hij begint om daarna te pauzeren. Is er meer stroom beschikbaar dan begint hij pas.
Toch gebruik ik de pure Solar weinig omdat het laden stopt ( na de ingestelde tijd) op het moment dat er andere stroomgebruikers in huis actief zijn.
De smart Solar gebruik ik het meeste (3 fase / 4.2 kw) 4.2 is dan het minimum (kan niet op 1 fase worden gezet in tegenstelling tot de pure Solar) dit zou dan vermeerderd moeten worden met zonnestroom maar bij blijft hij altijd 4.2 leveren naar de auto. Op het moment dat ik dan bijvoorbeeld 3kw aan zonnestroom over heb, dan zie ik op de home wizard p1 meter dat het huis dan nog maar 1.2kw afneemt van het net. Ook in deze stand gebruik je dus de overtollige zonnestroom en pauzeert de laadpaal niet (zoals in de pure stand) wanneer er steeds koffie wordt gezet, de vaatwasser draait etc.
Alleen in de pure Solar stand kun je NOM draaien hetgeen wel fijn is maar het laden duurt dan nog langer en de laadverliezen zijn hoger.

[ Voor 6% gewijzigd door EDB op 27-03-2025 12:21 ]

ID.3 Pro Performance 2021. Solar 4500wp, Intergas Xource warmtepomp. Wallbox Ratio Solar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koelkast
  • Niet online
Eerst had ik alles voor elkaar. Maar inmiddels lukt het me met geen mogelijkheid meer om via ocpp de lader te benaderen. Op een of andere manier kan de Ratio ev cloud mijn ocpp integratie in home assistant niet meer vinden.

Is er nog een andere mogelijkheid? Anderen ook problemen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ernstblaauw
EDB schreef op donderdag 27 maart 2025 @ 12:12:
[...]

Staat je pure Solar ingesteld op 1 fase? Dan start hij bij mij gewoon op zodra er 1.4 kw aan zonne overschot is en niet eerder. Bij 3 fase dus inderdaad 4.2 maar het gebeurt hier niet dat hij begint om daarna te pauzeren. Is er meer stroom beschikbaar dan begint hij pas.
Toch gebruik ik de pure Solar weinig omdat het laden stopt ( na de ingestelde tijd) op het moment dat er andere stroomgebruikers in huis actief zijn.
De smart Solar gebruik ik het meeste (3 fase / 4.2 kw) 4.2 is dan het minimum (kan niet op 1 fase worden gezet in tegenstelling tot de pure Solar) dit zou dan vermeerderd moeten worden met zonnestroom maar bij blijft hij altijd 4.2 leveren naar de auto. Op het moment dat ik dan bijvoorbeeld 3kw aan zonnestroom over heb, dan zie ik op de home wizard p1 meter dat het huis dan nog maar 1.2kw afneemt van het net. Ook in deze stand gebruik je dus de overtollige zonnestroom en pauzeert de laadpaal niet (zoals in de pure stand) wanneer er steeds koffie wordt gezet, de vaatwasser draait etc.
Alleen in de pure Solar stand kun je NOM draaien hetgeen wel fijn is maar het laden duurt dan nog langer en de laadverliezen zijn hoger.
Thanks. Ik kan inderdaad beter met SmartSolar laden. Jammer dat die modus niet op 1 fase kan, is dat nog iets wat op de roadmap staat? Weet iemand dat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kipster89
ernstblaauw schreef op donderdag 27 maart 2025 @ 09:34:

Wanneer de lader tijdens het laden op PureSolar wordt gezet gaat hij meteen in de SunOn/SunOff delay, wat betekent dat de lader minimaal 2minuten gaat laden ondanks dat er niet genoeg zon is. Na die twee minuten gaat de lader op pauze.
Wellicht dat dit is gebeurt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ernstblaauw
Ja dat zou wel kunnen ja!

Als ik zoveel mogelijk op zonnestroom wil laden, maar wel de lader aan wil houden (niet dat hij dus aan en uit springt ivm levensduur lader):
Is het geen optie om op een zonnige dag de PureSolar modus aan te zetten met een delay van 120 minuten? Dan laadt hij met minimaal met 1,4 kW t.o.v. de 4,2 kW van SmartSolar, maar blijft laden zolang er maar elke twee uur eventjes 1,4 kW overschot is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kipster89
Tijdens de SunOff delay (max instelbare van) 60min fungeert de lader eigenlijk precies hetzelfde als SmartSolar Tenzij er genoeg overschot is waardoor de lader op alleen zonne energie gaat laden. Mocht dat overschot er niet zijn dan gaat de SunOff delay van 60min weer in.
Wat jij lijkt te zeggen is SmartSolar in combinatie met gepland opladen.

Of begrijp ik je verkeerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ernstblaauw
Ik wilde eigenlijk SmartSolar maar dan op 1 fase. Dus ik vroeg me af of je door de parameters van PureSolar te tunen, dat kon bereiken. Dus minimaal met 1,4 kW laden, maar meer als je meer teruglevert. Zodat je minder netstroom gebruikt dan bij SmartSolar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SHuffnagel
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 02-04 08:24
[...]

Heb jij misschien voorbeelden van de proxyinstellingen in Ratio-cloud en de OCPP in HA?
De laadpaal communiceert met Ratio Cloud, maar ik krijg HA niet gekoppeld.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hwennink
Proxy instellingen , zie foto's, je moet naast de server een Add server aanmaken, zie foto 2, met het externe adress van je router, en in de router poort 9000 door verwijzen naar je interne HA server. OCPP luistert op poort 9000
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/B_FuFz_QQdYQlhIlDs_czJpcmRU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1cUwpfzRLKigeK0JUFbhz5XL.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zrF1Cd7yv4d-CYw-3gPOe7jkg1A=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/abddpvvgrLEYmSu54KsOcHEc.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hwennink
SHuffnagel schreef op dinsdag 1 april 2025 @ 21:14:
[...]

Heb jij misschien voorbeelden van de proxyinstellingen in Ratio-cloud en de OCPP in HA?
De laadpaal communiceert met Ratio Cloud, maar ik krijg HA niet gekoppeld.
Proxy instellingen , zie foto's, je moet naast de server een Add server aanmaken, zie foto 2, met het externe adress van je router, en in de router poort 9000 door verwijzen naar je interne HA server. OCPP luistert op poort 9000
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/B_FuFz_QQdYQlhIlDs_czJpcmRU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1cUwpfzRLKigeK0JUFbhz5XL.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zrF1Cd7yv4d-CYw-3gPOe7jkg1A=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/abddpvvgrLEYmSu54KsOcHEc.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sprangje
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 21:41
hoe kan het komen dat een ratio solar in smart solar mode niet meer laad dan 1,38kwh (6amp.) terwijl de auto kan laden met 3.7 kwh.
Als je de smart solar in de app zet op 16amp minimaal dan laad hij wel tot 3.4 kwh maar stopt hij met laden als de zon onder gaat (foutmelding sluit af)

het gaat om een 3 fase aansluiting, bijzonder is ook dat de panelen op L1 fase zitten maar in de app is de teruglevering te zien op L3.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tijgerkracht
sprangje schreef op donderdag 3 april 2025 @ 15:09:
hoe kan het komen dat een ratio solar in smart solar mode niet meer laad dan 1,38kwh (6amp.) terwijl de auto kan laden met 3.7 kwh.
Als je de smart solar in de app zet op 16amp minimaal dan laad hij wel tot 3.4 kwh maar stopt hij met laden als de zon onder gaat (foutmelding sluit af)

het gaat om een 3 fase aansluiting, bijzonder is ook dat de panelen op L1 fase zitten maar in de app is de teruglevering te zien op L3.
Je start op 1-fase, 6A, als er niet minimaal 18A wordt terug geleverd gedurende 1 minuut (standaard instelling, kan je aanpassen) dan schakelt ie niet over naar 3-fase.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• supern0va
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 09-05 08:02
HouterBend schreef op maandag 10 maart 2025 @ 18:22:
[...]

CT-klemmen hebben ook geen 100% betrouwbaarheid. Die kunnen er makkelijk 5% naast zitten met hun meetwaarden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• supern0va
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 09-05 08:02
Ha lui, vraagje: is de update die het automatisch fasewisselen tijdens een actieve laadsessie (zonder uit- en inpluggen of andere handmatige interventie) mogelijk maakt inmiddels al uit?

Met mijn zonnepanelen lever ik tussen de 0 en de 6 kWh terug. De auto staat overdag aan de lader. Zou zonde zijn als hij alleen het stukje van 1.4 tot 3.7 op 1 fase meepakt en daarna gaat terugleveren. Of van 4.1 tot 11 op 3-fasen, en voor die tijd gaat staan wachten op voldoende vermogen.

De Zappi kan dit wel, maar bij het tweedehands model dat ik hier een tijdje had hangen ging de relais herhaaldelijk stuk die dit automatisch schakelen regelt :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hwennink
Ik gebruik mijn ratio solar met sensorbox P1 vandaag voor het eerst met de nieuwe elektrische auto Kia EV3. Ik heb in de meterkast 3 fase 25A.
De EV laad in de stand Smart maximaal op met 5kW, volgens mij moet dat toch maximaal 11 kW zijn.
Waar wordt dat geknepen?

[ Voor 3% gewijzigd door hwennink op 09-05-2025 14:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martijnvdb
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 21:53
Hier ook een vraagje; lekker bezig met Pure Solar laden met gloednieuwe Skoda Elroq. Ik kan maximaal 6 kwh opwekken met mijn panelen. Echter heb ik nu niets aan en zie ik op de app van Ratio 8,3 kW staan.
Of haal ik zaken door elkaar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bastichelaar
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 23:26
Is er iemand die evcc werkend heeft met de Ratio Solar?
Pagina: 1 2 3 Laatste