Ik heb de Ratio io6 Pro in HomeAssistant (EVCC gekregen). Dat kan op twee manieren maar ik loop tegen een aantal problemen aan, wellicht kan men helpen.
De eerste manier: Via OCPP
In EVCC (HomeAssistant) voeg je de paal via OCPP toe. Daar komt een URL te staan. Die URL heb ik in een cloudflare tunnel gestopt, om hem te beveiligen. Die beveiligde URL voer je in in de Ratio app of backend. Hiervoor moet je HA instance dus wel van buitenaf benaderbaar zijn. Je eigen OCPP domein (bijvoorbeeld
wss://ocpp.mijneigendomein.nl) zet je in de backend of app. Let op, dit kan alleen als er geen auto is aangesloten aan de paal.
Je zult dan verbinding krijgen en de paal verschijnt in EVCC. Kom ik zo op terug
De tweede optie is via een bestaande HACS repository:
https://github.com/RowanRamasray/Ratio_Ev_Charger
Deze is niet echt slim, en geeft dezelfde functionaliteiten als de app.
Waar ik tegenaanloop
Via de OCPP verbinding krijg ik de paal in EVCC. Alleen het aansturen lukt niet, ik krijg de ene na de andere foutmelding.:
[lp-1 ] INFO 2026/04/18 22:32:06 car connected [lp-1 ] INFO 2026/04/18 22:32:06 start charging ->
[lp-1 ] INFO 2026/04/18 22:32:11 vehicle updated: unknown -> Kia EV6
[lp-1 ] ERROR 2026/04/18 22:32:12 charger disable: set charging profile: Rejected
[lp-1 ] ERROR 2026/04/18 22:32:42 charger disable: set charging profile: Rejected
[lp-1 ] ERROR 2026/04/18 22:33:12 charger disable: set charging profile: Rejected
[lp-1 ] ERROR 2026/04/18 22:33:42 charger disable: set charging profile: Rejected
Het lijkt er dus op dat de Ratio zich niet laat dimmen door EVCC. Aan uit werkt op zich wel.
Wat ik daarnaast ook heb gedaan:
- Plug and charge aangezet in de Ratio App
- Sensor box aan - en uit gezet in de app (om te kijken of dat een blokkade vormde)
Daarnaast: als ik zelf de OCPP wordt, zie ik geen ERE certificaten meer bijgeschreven worden bij mijn inboekdienstverlener.... is dit altijd zo? Of is hier een workaround voor?
Ik moet zeggen, dit zijn mijn eerste laadpaal en elektrische auto maar jeetje het valt nog niet mee om het allemaal fatsoenlijk gekoppeld en werkend te krijgen.