Ervaringen Ratio Solar

Pagina: 1 ... 5 6 Laatste
Acties:

• awmensink
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 21:35
Kipster89 schreef op donderdag 16 april 2026 @ 10:54:
[...]

De laadhistorie kan uit de lader worden gehaald door middel van de Ratio Connect: https://ratio-services.nl
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/z9pFpA0kUH92acbVeU-Clmy8m_g=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/uCiwWczoPLDd3aRrdcOSPnU4.jpg?f=fotoalbum_large
Ook maar even ingelogd op https://ratio-services.nl/
Ziet er inderdaad netjes uit.

• woutrp
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 19-04 19:31
Ik heb de Ratio io6 Pro in HomeAssistant (EVCC gekregen). Dat kan op twee manieren maar ik loop tegen een aantal problemen aan, wellicht kan men helpen.

De eerste manier: Via OCPP
In EVCC (HomeAssistant) voeg je de paal via OCPP toe. Daar komt een URL te staan. Die URL heb ik in een cloudflare tunnel gestopt, om hem te beveiligen. Die beveiligde URL voer je in in de Ratio app of backend. Hiervoor moet je HA instance dus wel van buitenaf benaderbaar zijn. Je eigen OCPP domein (bijvoorbeeld wss://ocpp.mijneigendomein.nl) zet je in de backend of app. Let op, dit kan alleen als er geen auto is aangesloten aan de paal.
Je zult dan verbinding krijgen en de paal verschijnt in EVCC. Kom ik zo op terug
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ijS-HAd2tiunNaZZ67OXJwX906A=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GOO5uGaL339VzkSVwCuncV7P.jpg?f=fotoalbum_large

De tweede optie is via een bestaande HACS repository:
https://github.com/RowanRamasray/Ratio_Ev_Charger
Deze is niet echt slim, en geeft dezelfde functionaliteiten als de app.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/U_Ci4teKVAKthGopkYrzBc4zZE0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0jfZFLizIsTVM0F8JTIhOdgo.jpg?f=fotoalbum_large

Waar ik tegenaanloop
Via de OCPP verbinding krijg ik de paal in EVCC. Alleen het aansturen lukt niet, ik krijg de ene na de andere foutmelding.:
[lp-1 ] INFO 2026/04/18 22:32:06 car connected [lp-1 ] INFO 2026/04/18 22:32:06 start charging ->
[lp-1 ] INFO 2026/04/18 22:32:11 vehicle updated: unknown -> Kia EV6
[lp-1 ] ERROR 2026/04/18 22:32:12 charger disable: set charging profile: Rejected
[lp-1 ] ERROR 2026/04/18 22:32:42 charger disable: set charging profile: Rejected
[lp-1 ] ERROR 2026/04/18 22:33:12 charger disable: set charging profile: Rejected
[lp-1 ] ERROR 2026/04/18 22:33:42 charger disable: set charging profile: Rejected

Het lijkt er dus op dat de Ratio zich niet laat dimmen door EVCC. Aan uit werkt op zich wel.
Wat ik daarnaast ook heb gedaan:
  • Plug and charge aangezet in de Ratio App
  • Sensor box aan - en uit gezet in de app (om te kijken of dat een blokkade vormde)
Daarnaast: als ik zelf de OCPP wordt, zie ik geen ERE certificaten meer bijgeschreven worden bij mijn inboekdienstverlener.... is dit altijd zo? Of is hier een workaround voor?

Ik moet zeggen, dit zijn mijn eerste laadpaal en elektrische auto maar jeetje het valt nog niet mee om het allemaal fatsoenlijk gekoppeld en werkend te krijgen.

• jos61
  • Registratie: Mei 2023
  • Laatst online: 24-04 12:28
Je zou gebruik kunnen maken van een OCPP proxy (niet zelf getest) om data naar meerdere end points te sturen. https://github.com/ocpp-balanz/ocpp-2w-proxy.

• WouterL
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 21:41
Stel ik vervang mij ratio solar voor de pro variant (want MID), zal dit plug en play werken met de reeds geïnstalleerde loadbalancer van ratio? Of is enige deskundigheid hier vereist?

• aaearon
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 02-05 10:25
Voor de Home Assistant gebruikers hier: er is een HACS-integratie beschikbaar specifiek voor Ratio laadpalen. Het maakt gebruik van dezelfde cloud API als de Ratio app (geen OCPP of lokale setup nodig).

De integratie biedt o.a. live status, energieverbruik, start/stop, laadmodus, solar/schedule instellingen, en sessiegeschiedenis als long-term statistics.Getest met een Ratio Solar. Andere Ratio modellen die aan de cloud gekoppeld zijn zouden ook moeten werken.

• yulunga
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 21:14
aaearon schreef op vrijdag 1 mei 2026 @ 22:04:
Voor de Home Assistant gebruikers hier: er is een HACS-integratie beschikbaar specifiek voor Ratio laadpalen. Het maakt gebruik van dezelfde cloud API als de Ratio app (geen OCPP of lokale setup nodig).

De integratie biedt o.a. live status, energieverbruik, start/stop, laadmodus, solar/schedule instellingen, en sessiegeschiedenis als long-term statistics.Getest met een Ratio Solar. Andere Ratio modellen die aan de cloud gekoppeld zijn zouden ook moeten werken.
Interessant! Weet je wat voor versie Solar je hebt? (de achtergrond van de vraag is dat ik een solar heb van voor april 2023. Die werkt niet met OCPP, maar wel via de app/cloud. Zou mooi zijn als dit wel werkt ;) )

• hwennink
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 12:45
yulunga schreef op zaterdag 2 mei 2026 @ 07:43:
[...]

Interessant! Weet je wat voor versie Solar je hebt? (de achtergrond van de vraag is dat ik een solar heb van voor april 2023. Die werkt niet met OCPP, maar wel via de app/cloud. Zou mooi zijn als dit wel werkt ;) )
Als je een cloud account hebt of aanmaakt en je ziet daar je laadpaal, dan werkt het volgens mij

Vrijstaande woning 100m2 vloerverwarming, full electric warmtepomp 10 kW met vloerverwarming open verdeler

• hwennink

Dit werkt perfect!

Vrijstaande woning 100m2 vloerverwarming, full electric warmtepomp 10 kW met vloerverwarming open verdeler

• Sander13371337
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 05-05 17:08
Vandaag mijn IO6 pro aangesloten met p1 sense wireless box.

Heeft het heel even gedaan - 30min - en schoot daarna in storing 110 (lekstroom) tijdens laden met een Lync/Co 01. Die storing gereset en sindsdien staat de paal in storing 111 (verbindingsfout met sensor box). De box heeft het kort gedaan en had gewoon verbinding.

Van alles geprobeerd - in de app de box uit te zetten - wel 10x opnieuw geprobeerd te resetten, alles. De storing 111 blijft terugkomen - het vreemde is dat de storing ook opkomt als de sensorbox uit staat en ik BASIS probeer te laden (dus zonder sensorbox).

Voelt voor mij als een storing in de paal - iemand vergelijkbare ervaring?

Ben een beetje radeloos - iemand ideeen?

• MartijnA3
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 21:37
Sander13371337 schreef op zaterdag 2 mei 2026 @ 16:29:
Vandaag mijn IO6 pro aangesloten met p1 sense wireless box.

Heeft het heel even gedaan - 30min - en schoot daarna in storing 110 (lekstroom) tijdens laden met een Lync/Co 01. Die storing gereset
Hoe heb je gereset? Ik krijg bij PureSolar de storing "101 - Earth leakage detected". Dus niet code 110 maar lijkt wel dezelfde foutomschrijving.

aardlekschakelaar in de meterkast is voor mij de reset methode.

Ratio dacht dat het aan mijn auto lag (BYD Dolphin) maar vandaag met een andere EV eraan exact hetzelfde probleem.

iRacing Profiel

• Sander13371337
MartijnA3 schreef op zaterdag 2 mei 2026 @ 16:52:
[...]

Hoe heb je gereset? Ik krijg bij PureSolar de storing "101 - Earth leakage detected". Dus niet code 110 maar lijkt wel dezelfde foutomschrijving.

Ratio dacht dat het aan mijn auto lag (BYD Dolphin) maar vandaag met een andere EV eraan exact hetzelfde probleem.
Op allerhande manier - via de app (geavanceerd) - via de aardlek (2 min - 30 min - 1 uur).

Op dit moment lijkt de paal ook niet meer aan te gaan.

Niet onder de indruk van de ratio - de lekstroom geloof ik wel - die was na een reset weg - maar de communicatie storing blijft en verlet mij zelfs van het normaal gebruiken van de paal…

Ideeen?

• hwennink
Sander13371337 schreef op zaterdag 2 mei 2026 @ 19:16:
[...]

Op allerhande manier - via de app (geavanceerd) - via de aardlek (2 min - 30 min - 1 uur).

Op dit moment lijkt de paal ook niet meer aan te gaan.

Niet onder de indruk van de ratio - de lekstroom geloof ik wel - die was na een reset weg - maar de communicatie storing blijft en verlet mij zelfs van het normaal gebruiken van de paal…

Ideeen?
Kun je nog wel contact maken via de app met de laadpaal?
Zoja, dan zou je de laadpaal nog op plug en charge kunnen zetten, kijken wat er gebeurt

[ Voor 7% gewijzigd door hwennink op 02-05-2026 19:47 ]

• Sander13371337
hwennink schreef op zaterdag 2 mei 2026 @ 19:43:
[...]

Kun je nog wel contact maken via de app met de laadpaal?
Zoja, dan zou je de laadpaal nog op plug en charge kunnen zetten, kijken wat er gebeurt
Nee de paal gaat niet meer aan :( doa?

• yulunga
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 21:14
hwennink schreef op zaterdag 2 mei 2026 @ 15:13:
[...]

Als je een cloud account hebt of aanmaakt en je ziet daar je laadpaal, dan werkt het volgens mij
Dat kan ik bij deze bevestigen; ik heb net de integratie geinstalleerd en het lijkt te werken. Dus ook met oudere controllers.

• zonnepaneelxl
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 16:14
Wie kan mij vertellen hoe je bij een ratio io6 pro het aantal kwh kan uitlezen van de mid meter?

Het is toch niet via laad geschiedenis(

Ik heb namelijk ook een ratio solar en deze maakt gebruik van de zelfde app.
Als ik dan onder laad geschiedenis kijkt zie ik het zelfde en dat terwijl de io6 pro een mid meter heeft en dus wel ERE geschikt is.

5740wp 30gr Noord | 4815wp 35gr Oost | 2140wp 10gr Oost | 4800wp 30gr Zuid | 3645wp 8gr Zuid | 5760wp 35gr West | 1215wp 5gr Zuid | Totaal 28115WP

• zonnepaneelxl
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 16:14
Wie kan mij vertellen hoe je bij een ratio io6 pro het aantal kwh kan uitlezen van de mid meter?

Het is toch niet via laad geschiedenis in de app?

Ik heb namelijk ook een ratio solar en deze maakt gebruik van de zelfde app.
Als ik dan onder laad geschiedenis kijkt zie ik het zelfde en dat terwijl de io6 pro een mid meter heeft en dus wel ERE geschikt is.

Of moet het via de ratio ev cloud?

5740wp 30gr Noord | 4815wp 35gr Oost | 2140wp 10gr Oost | 4800wp 30gr Zuid | 3645wp 8gr Zuid | 5760wp 35gr West | 1215wp 5gr Zuid | Totaal 28115WP

• hwennink
Sander13371337 schreef op zaterdag 2 mei 2026 @ 20:07:
[...]

Nee de paal gaat niet meer aan :( doa?
Sorry hoor, ik probeer mee te denken

• awmensink
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 21:35
[quote]aaearon schreef op vrijdag 1 mei 2026 @ 22:04:

De integratie biedt o.a. live status, energieverbruik, start/stop, laadmodus, solar/schedule instellingen, en sessiegeschiedenis als long-term statistics.Super bedankt voor je uitleg. Ik had de Onderliggende Python library nodig om het werkend te krijgen.
Echt heel blij mee! :)
Werkt nu hier met Ratio IO6

[ Voor 7% gewijzigd door awmensink op 03-05-2026 14:08 ]

• Sander13371337
hwennink schreef op zondag 3 mei 2026 @ 10:31:
[...]

Sorry hoor, ik probeer mee te denken
De paal toch weer aangekregen maar krijg nu continu storing 101 earth leakage weer. Is nieuwe paal en de paal is gewoon netjes waterdicht aangesloten. Hangt bovendien onder een afdak, dus vocht kan uitgesloten worden.

De oude laadpaal heeft het gewoon goed gedaan en deze zit op de zelfde kabel - dus kan intern of extern aarde issue zijn, lijkt als intern aangezien oude paal het prima deed, iemand enige idee hoe je dit kunt testen? Er zit een ABB DS203NC B20 aardlek automaat achter in de meterkast.

Edit:
Sensor box lijkt het te doen!! Dat tel ik als win, maar de leakage blijft: zodra ik de kabel ijn de auto stop (AUDI Q4 40) start gelijk de storing. Zodra ik de laadpas scan begint de paal 3 keer lang te piepen en blijft de paal op storing.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VMeefOBDxjmr5Ht0raopEeGemVs=/x800/filters:strip_exif()/f/image/OyOpxTZYuOLomt1GxfHpDUMn.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Yk5gWzbGMZP1sdHQza4Z3r9YMxA=/x800/filters:strip_exif()/f/image/YuoBYe2iDjwC5q5uaE1iJFTP.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 40% gewijzigd door Sander13371337 op 03-05-2026 21:33 ]

• Sander13371337
MartijnA3 schreef op zaterdag 2 mei 2026 @ 16:52:
[...]

Ik zit nu in jouw clubje - alleen leakage is bij mij bij alle auto’s. Hoe heb je dit opgelost?

• MartijnA3
Sander13371337 schreef op zondag 3 mei 2026 @ 21:37:
[...]

Ik zit nu in jouw clubje - alleen leakage is bij mij bij alle auto’s. Hoe heb je dit opgelost?
Niet. Heb "bewijs" naar Ratio gestuurd dat het niet an mijn auto ligt zoals zij vermoedden. Nu even wachten op atwoord.

Ik heb 3 modi beschikbaar, ik zie bij jou de "basic" ook staan. Die is bij mij niet te selecteren. Ik heb "smart" (want sensorbox), smartsolar en puresolar. Bij smart en smartsolar wordt er over 3 fases geladen, bij puresolar over 1 fase en daar gaat ie fout. Andere modi werken goed.

iRacing Profiel

• Sander13371337
MartijnA3 schreef op maandag 4 mei 2026 @ 09:50:
[...]

Niet. Heb "bewijs" naar Ratio gestuurd dat het niet an mijn auto ligt zoals zij vermoedden. Nu even wachten op atwoord.

Ik heb 3 modi beschikbaar, ik zie bij jou de "basic" ook staan. Die is bij mij niet te selecteren. Ik heb "smart" (want sensorbox), smartsolar en puresolar. Bij smart en smartsolar wordt er over 3 fases geladen, bij puresolar over 1 fase en daar gaat ie fout. Andere modi werken goed.
Basic kun je aanzetten door de sensor box in de opties te disablen.

Ik heb nu wel verbinding met de sensorbox maar krojg toch storing sensorbox communicatie foit - terwijl ik hem wel kan uitlezen… heel frustreren - vanmorgen ratio gebeld - wacht op antwoord.

• Sander13371337
Meest bizarre fix van ratio doorgekregen - de printplaten in de box aandrukken omdat die misschien los zijn geraakt tijdens transport of montage.

Zowaar probleem opgelost.

Hopelijk blijft het zitten - door naar volgende issue > de paal in mijn backoffice krijgen…!

• MartijnA3
Dat is wel bijzonder ja.

iRacing Profiel

• Mart82
  • Registratie: Oktober 2024
  • Laatst online: 05-05 20:33

Wat een pijnloze installatie was dit zeg! Echt top. Bedankt hiervoor.

Heeft iemand al een fijne "smart charging" integratie in HA ontdekt die goed kan werken met de hierboven genoemde integratie? Vooral met als doel zoveel mogelijk overtollige zonnestroom te gebruiken terwijl wel altijd een minimum SOC bereikt wordt? Ik hoor het graag.
Pagina: 1 ... 5 6 Laatste