Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Ervaringen Ratio Solar

Pagina: 1 2 3 4 5 Laatste
Acties:

• Tijgerkracht
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 22:09
leijnser schreef op zaterdag 29 november 2025 @ 14:07:
Goedemiddag.

Ik ben sinds kort in het bezit van de Ratio Solar met load balancer. Ik beschik over een 3x25A aansluiting. Wat mij opvalt is dat ik niet boven de 5.2 kwh kom. Nu zie ik in de App bij instellingen dat de maximale laadstroom op 16A staat en bij geavanceerde instellingen op 25A. Zie foto. Weet iemand of ze alle 2 op 25A horen te staan?
Nee, je huisaansluiting is 25A
Je laad met maximaal 16A per fase
Heb je de paal op Smart Solar ingesteld? Dan kom je niet boven de 4.2 kW uit met dit weer.
Zet hem op Smart en hij komt wel hoger
Heb je grote andere verbruikers in huis dan schakelt de paal terug in vermogen

21x325WP, 10x410WP, SE10K, Blackbird 8K, vloerverwarming en fancoils, Vent-Axia WTW, EV sinds 2018

• leijnser
  • Registratie: November 2025
  • Laatst online: 21:03
Bedankt voor de snelle reactie. Nee hij staat op Smart (netstroom) en in huis staat en (nagenoeg) niets aan. Dus als ik het goed begrijp heeft het geen zin om de 16A in 25A te veranderen?

• macbelly
  • Registratie: November 2009
  • Niet online
Ik heb de zelfde instellingen (behalve 'maximale stroom per laadgroep' die bij mij op 16A staat) en kan laden tot ~11kW. De auto beperkt dat trouwens wel eens vooral als het koud is heb ik recent gemerkt.

Afgelopen nacht met uitgesteld laden:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PrNW5aw5NIwVUwnWCF3q9Q0FROI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/B17ZTQ1dWlU8KFmCjd9HYElW.jpg?f=fotoalbum_large

S1255PC6 - ComfoAir Q350 ERV - 40x435Wp - GW12K-SDT-20 - Ratio io6

• Tijgerkracht
leijnser schreef op zaterdag 29 november 2025 @ 14:48:
Bedankt voor de snelle reactie. Nee hij staat op Smart (netstroom) en in huis staat en (nagenoeg) niets aan. Dus als ik het goed begrijp heeft het geen zin om de 16A in 25A te veranderen?
Nee heeft geen zin, tenzij jouw EV met meer dan 16A per fase kan laden, maar dat zijn er niet zoveel
En dan moet de laadpaal ook met meer dan 16A zijn afgezekerd in je meterkast

21x325WP, 10x410WP, SE10K, Blackbird 8K, vloerverwarming en fancoils, Vent-Axia WTW, EV sinds 2018

• ernstblaauw
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 23:39
macbelly schreef op zaterdag 29 november 2025 @ 14:58:
Ik heb de zelfde instellingen (behalve 'maximale stroom per laadgroep' die bij mij op 16A staat) en kan laden tot ~11kW. De auto beperkt dat trouwens wel eens vooral als het koud is heb ik recent gemerkt.

Afgelopen nacht met uitgesteld laden:
[Afbeelding]
Vraagje over je grafiek: dat is Home Assistent, toch? Hoe heb je daar je Solar aan gekoppeld? Bij OCPP hebben we (nog?) geen lokaal endpoint?

• macbelly
  • Niet online
ernstblaauw schreef op zaterdag 29 november 2025 @ 16:13:
[...]

Vraagje over je grafiek: dat is Home Assistent, toch? Hoe heb je daar je Solar aan gekoppeld? Bij OCPP hebben we (nog?) geen lokaal endpoint?
In mijn meterkast heb ik een aantal verbruiksmeters per groep waaronder één voor de Ratio io6 laadpaal. Daar haal ik de grafiek uit in Home Assistant. Daar zie ik trouwens ook dat de Ratio io6 0,02kWh per dag sluimerverbruik heeft :'( :)

• Willem - Putten
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 21:32
Ik heb sinds kort een Ratio Laadpaal. Loadbalancing via de draadloze Sensorbox met een aansluiting op de P1-poort.

Hoewel ik nog niet enthousiast kan zijn over de naar mijn idee instabiele verbinding met de laadpaal over Bluetooth is dit nog niet het eerste dat nu mijn aandacht vraagt.

Ik gebruik de laadpaal voor het opladen van mijn Volvo XC60 plug-in hybride van modeljaar 2026. De laatste versie dus, vers uit de showroom..

Vandaag accu opgeladen. Accu laadde in eerste aanleg op met ruim 6 kW. Later zakte laadstroom naar 5,0 kW. (Zie foto).

Wat mij nu opvalt is dat laden alleen gebeurde over fases 1 en 2. Fase 3 werd geheel niet aangesproken. Verder in huis geen grote gebruikers ingeschakeld. Zie foto.

Mijn vraag: is het logisch dat bij laden fase 3 niet werd gebruikt?

Ik zou zelf denken dat load-balancing de 3 fases met een redelijk gelijke belasting zou moeten aanspreken.

Is dat een juiste aanname of zie ik het onjuist?

N.B.: ik heb geen zonnepanelen. Alle energie komt uit het net.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CW6LaSrbRa5bMNUJef08OosiVwo=/x800/filters:strip_exif()/f/image/z5NcIigMqVheqdlDPBYB3e41.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/F6AQB0S8iMdmgJ9r7ZKTlXpNrSg=/x800/filters:strip_exif()/f/image/KX2AI96RMTTB0kepZZKgNIvm.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 27% gewijzigd door Willem - Putten op 29-11-2025 18:04 ]

• macbelly
  • Niet online
De load balancing zorgt ervoor dat je niet over je maximum aansluitvermogen van je huis gaat maar balanceert volgens niet de verschillende fases. Zie https://www.ratio.nl/nl/laadpaal-load-balancing

[ Voor 15% gewijzigd door macbelly op 29-11-2025 18:27 ]

• Willem - Putten
Even voor mijzelf vrij vertaald en ter verduidelijking:

Load balancing trekt dus eerst fase 1 vol tot de maximaal ingestelde stroomsterkte (16A) en spreekt vervolgens fase 2 en uiteindelijk pas fase 3 aan.

Denk dat netbeheerders hiermee niet blij zijn, zij willen het liefst dat de 3 fases gelijkmatig worden belast.

Zeg het me als ik dit fout zie.

• Tijgerkracht
Willem - Putten schreef op zaterdag 29 november 2025 @ 20:34:
Even voor mijzelf vrij vertaald en ter verduidelijking:

Load balancing trekt dus eerst fase 1 vol tot de maximaal ingestelde stroomsterkte (16A) en spreekt vervolgens fase 2 en uiteindelijk pas fase 3 aan.

Denk dat netbeheerders hiermee niet blij zijn, zij willen het liefst dat de 3 fases gelijkmatig worden belast.

Zeg het me als ik dit fout zie.
Dat is niet mijn ervaring. EV laad op 1 of 3 fases.
Weet je zeker dat de Volvo op 3 fases kan laden?

• ernstblaauw
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 23:39
Willem - Putten schreef op zaterdag 29 november 2025 @ 18:00:
Ik heb sinds kort een Ratio Laadpaal. Loadbalancing via de draadloze Sensorbox met een aansluiting op de P1-poort.

Hoewel ik nog niet enthousiast kan zijn over de naar mijn idee instabiele verbinding met de laadpaal over Bluetooth is dit nog niet het eerste dat nu mijn aandacht vraagt.

Ik gebruik de laadpaal voor het opladen van mijn Volvo XC60 plug-in hybride van modeljaar 2026. De laatste versie dus, vers uit de showroom..

Vandaag accu opgeladen. Accu laadde in eerste aanleg op met ruim 6 kW. Later zakte laadstroom naar 5,0 kW. (Zie foto).

Wat mij nu opvalt is dat laden alleen gebeurde over fases 1 en 2. Fase 3 werd geheel niet aangesproken. Verder in huis geen grote gebruikers ingeschakeld. Zie foto.

Mijn vraag: is het logisch dat bij laden fase 3 niet werd gebruikt?

Ik zou zelf denken dat load-balancing de 3 fases met een redelijk gelijke belasting zou moeten aanspreken.

Is dat een juiste aanname of zie ik het onjuist?

N.B.: ik heb geen zonnepanelen. Alle energie komt uit het net.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Weet je zeker dat je auto over 3-fasen kan laden? Veel hybrides laden volgens mij maar over 2 fasen?

• Tijgerkracht
ernstblaauw schreef op zaterdag 29 november 2025 @ 21:07:
[...]

Weet je zeker dat je auto over 3-fasen kan laden? Veel hybrides laden volgens mij maar over 2 fasen?
Dat lijkt er wel op

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sVZY4_NgewMk-WdCTUfYBTAlBxk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qipip13ClEMCQJdDw7uOkwM1.jpg?f=fotoalbum_large
https://www.volvocars.com...y=Fase&page=1&tab=explore

• Willem - Putten
Ik denk dat de laatste reacties duidelijk maken dat ik ten onrechte ben uitgegaan van het gegeven dat mijn auto zou opladen over 3 fases.

Denk dat mijn vraag hiermede is opgelost. Alle betrokkenen dank voor jullie reactie.

• leijnser
  • Registratie: November 2025
  • Laatst online: 21:03
Tijgerkracht schreef op zaterdag 29 november 2025 @ 15:57:
[...]

Nee heeft geen zin, tenzij jouw EV met meer dan 16A per fase kan laden, maar dat zijn er niet zoveel
En dan moet de laadpaal ook met meer dan 16A zijn afgezekerd in je meterkast
Mijn auto beschikt over een 1-fase 32A boordlader. Maar mijn elektrische groep 25A. Dus ik begrijp dat daar ook al een beperking van het laadvermogen zit.

Thanks voor de reactie.
Pagina: 1 2 3 4 5 Laatste