21x325WP, 10x410WP, SE10K, Blackbird 8K, vloerverwarming en fancoils, Vent-Axia WTW, EV sinds 2018
Afgelopen nacht met uitgesteld laden:
S1255PC6 - ComfoAir Q350 ERV - 40x435Wp - GW12K-SDT-20 - Ratio io6
Nee heeft geen zin, tenzij jouw EV met meer dan 16A per fase kan laden, maar dat zijn er niet zoveelleijnser schreef op zaterdag 29 november 2025 @ 14:48:
Bedankt voor de snelle reactie. Nee hij staat op Smart (netstroom) en in huis staat en (nagenoeg) niets aan. Dus als ik het goed begrijp heeft het geen zin om de 16A in 25A te veranderen?
En dan moet de laadpaal ook met meer dan 16A zijn afgezekerd in je meterkast
21x325WP, 10x410WP, SE10K, Blackbird 8K, vloerverwarming en fancoils, Vent-Axia WTW, EV sinds 2018
Vraagje over je grafiek: dat is Home Assistent, toch? Hoe heb je daar je Solar aan gekoppeld? Bij OCPP hebben we (nog?) geen lokaal endpoint?macbelly schreef op zaterdag 29 november 2025 @ 14:58:
Ik heb de zelfde instellingen (behalve 'maximale stroom per laadgroep' die bij mij op 16A staat) en kan laden tot ~11kW. De auto beperkt dat trouwens wel eens vooral als het koud is heb ik recent gemerkt.
Afgelopen nacht met uitgesteld laden:
[Afbeelding]
In mijn meterkast heb ik een aantal verbruiksmeters per groep waaronder één voor de Ratio io6 laadpaal. Daar haal ik de grafiek uit in Home Assistant. Daar zie ik trouwens ook dat de Ratio io6 0,02kWh per dag sluimerverbruik heefternstblaauw schreef op zaterdag 29 november 2025 @ 16:13:
[...]
Vraagje over je grafiek: dat is Home Assistent, toch? Hoe heb je daar je Solar aan gekoppeld? Bij OCPP hebben we (nog?) geen lokaal endpoint?
Hoewel ik nog niet enthousiast kan zijn over de naar mijn idee instabiele verbinding met de laadpaal over Bluetooth is dit nog niet het eerste dat nu mijn aandacht vraagt.
Ik gebruik de laadpaal voor het opladen van mijn Volvo XC60 plug-in hybride van modeljaar 2026. De laatste versie dus, vers uit de showroom..
Vandaag accu opgeladen. Accu laadde in eerste aanleg op met ruim 6 kW. Later zakte laadstroom naar 5,0 kW. (Zie foto).
Wat mij nu opvalt is dat laden alleen gebeurde over fases 1 en 2. Fase 3 werd geheel niet aangesproken. Verder in huis geen grote gebruikers ingeschakeld. Zie foto.
Mijn vraag: is het logisch dat bij laden fase 3 niet werd gebruikt?
Ik zou zelf denken dat load-balancing de 3 fases met een redelijk gelijke belasting zou moeten aanspreken.
Is dat een juiste aanname of zie ik het onjuist?
N.B.: ik heb geen zonnepanelen. Alle energie komt uit het net.
/f/image/z5NcIigMqVheqdlDPBYB3e41.png?f=fotoalbum_large)
[ Voor 27% gewijzigd door Willem - Putten op 29-11-2025 18:04 ]
[ Voor 15% gewijzigd door macbelly op 29-11-2025 18:27 ]
Load balancing trekt dus eerst fase 1 vol tot de maximaal ingestelde stroomsterkte (16A) en spreekt vervolgens fase 2 en uiteindelijk pas fase 3 aan.
Denk dat netbeheerders hiermee niet blij zijn, zij willen het liefst dat de 3 fases gelijkmatig worden belast.
Zeg het me als ik dit fout zie.
Dat is niet mijn ervaring. EV laad op 1 of 3 fases.Willem - Putten schreef op zaterdag 29 november 2025 @ 20:34:
Even voor mijzelf vrij vertaald en ter verduidelijking:
Load balancing trekt dus eerst fase 1 vol tot de maximaal ingestelde stroomsterkte (16A) en spreekt vervolgens fase 2 en uiteindelijk pas fase 3 aan.
Denk dat netbeheerders hiermee niet blij zijn, zij willen het liefst dat de 3 fases gelijkmatig worden belast.
Zeg het me als ik dit fout zie.
Weet je zeker dat de Volvo op 3 fases kan laden?
Weet je zeker dat je auto over 3-fasen kan laden? Veel hybrides laden volgens mij maar over 2 fasen?Willem - Putten schreef op zaterdag 29 november 2025 @ 18:00:
Ik heb sinds kort een Ratio Laadpaal. Loadbalancing via de draadloze Sensorbox met een aansluiting op de P1-poort.
Hoewel ik nog niet enthousiast kan zijn over de naar mijn idee instabiele verbinding met de laadpaal over Bluetooth is dit nog niet het eerste dat nu mijn aandacht vraagt.
Ik gebruik de laadpaal voor het opladen van mijn Volvo XC60 plug-in hybride van modeljaar 2026. De laatste versie dus, vers uit de showroom..
Vandaag accu opgeladen. Accu laadde in eerste aanleg op met ruim 6 kW. Later zakte laadstroom naar 5,0 kW. (Zie foto).
Wat mij nu opvalt is dat laden alleen gebeurde over fases 1 en 2. Fase 3 werd geheel niet aangesproken. Verder in huis geen grote gebruikers ingeschakeld. Zie foto.
Mijn vraag: is het logisch dat bij laden fase 3 niet werd gebruikt?
Ik zou zelf denken dat load-balancing de 3 fases met een redelijk gelijke belasting zou moeten aanspreken.
Is dat een juiste aanname of zie ik het onjuist?
N.B.: ik heb geen zonnepanelen. Alle energie komt uit het net.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Dat lijkt er wel opernstblaauw schreef op zaterdag 29 november 2025 @ 21:07:
[...]
Weet je zeker dat je auto over 3-fasen kan laden? Veel hybrides laden volgens mij maar over 2 fasen?
:strip_exif()/f/image/qipip13ClEMCQJdDw7uOkwM1.jpg?f=fotoalbum_large)
https://www.volvocars.com...y=Fase&page=1&tab=explore
Denk dat mijn vraag hiermede is opgelost. Alle betrokkenen dank voor jullie reactie.
Mijn auto beschikt over een 1-fase 32A boordlader. Maar mijn elektrische groep 25A. Dus ik begrijp dat daar ook al een beperking van het laadvermogen zit.Tijgerkracht schreef op zaterdag 29 november 2025 @ 15:57:
[...]
Nee heeft geen zin, tenzij jouw EV met meer dan 16A per fase kan laden, maar dat zijn er niet zoveel
En dan moet de laadpaal ook met meer dan 16A zijn afgezekerd in je meterkast
Thanks voor de reactie.
[ Voor 97% gewijzigd door jorisjansen3 op 01-12-2025 11:26 ]
De maximale stroom laadpaal groep moet op de afgezekerde hoeveelheid staan. Dit lijkt me geen 25A maar 20 of 16A, dit kun je terugvinden om de zekeringsautomaat in je kast.leijnser schreef op zaterdag 29 november 2025 @ 14:07:
Goedemiddag.
Ik ben sinds kort in het bezit van de Ratio Solar met load balancer. Ik beschik over een 3x25A aansluiting. Wat mij opvalt is dat ik niet boven de 5.2 kwh kom. Nu zie ik in de App bij instellingen dat de maximale laadstroom op 16A staat en bij geavanceerde instellingen op 25A. Zie foto. Weet iemand of ze alle 2 op 25A horen te staan?[Afbeelding]
[Afbeelding]
Wanneer de laadstand op Smart staat en er ''maar'' 5.2kwh geladen wordt is dat het vermogen dat er beschikbaar is of maximaal geaccepteerd wordt door de auto. Even kijken welke stromen er bij de gemeten waarden te zien zijn in de app wanneer er geen auto is aangesloten.
Iemand idee of dat klopt?
Ik zou overigens qua service absoluut geen Ratio aanbevelen. Is echt ronduit slecht.
[ Voor 12% gewijzigd door pim schijndel op 13-12-2025 17:59 ]
Wat mij als leek opvalt is dat er geen kabels zitten bij de input.
Zou daar niet de voeding vanuit de meterkast moeten zitten ??
Welk type ratio heb je?
Een ratio start.
Doet niks..ook geen power lampje terwijl er wel spanning in de ratiostaat op het aansluitblok
[ Voor 11% gewijzigd door pim schijndel op 13-12-2025 18:37 ]
Gelukkig dat de observatie van @Speedy_Gonzalez niet bewaarheid is.pim schijndel schreef op zaterdag 13 december 2025 @ 17:22:
Mijn nieuwe ratio start doet niks, nooit gedaan. Ze doen moeilijk bij ratio en weigeren vooralsnog iets te doen..is gewoon goed aangrsloten door een electricien..ik moest zelf de kast open maken omdat er waarschijnlijk een flatkabel los lag..deze lag idd los vreemd genoeg..alleen probleem niet verholpen...het viel me wel op dat er veel stekkers niet verbonden waren..dus gewoon onaangesloten op de printplaat.
Iemand idee of dat klopt?
Ik zou overigens qua service absoluut geen Ratio aanbevelen. Is echt ronduit slecht.
Je eerste aanspreekpunt bij een laadpaal die het nog nooit gedaan heeft lijkt me toch je installateur die het apparaat geplaatst heeft. Ik mag hopen dat hij eea getest heeft voordat hij vertrok. Als hij de laadpaal niet aan de praat heeft gekregen is hij ook de eerste die met Ratio zou moeten bellen (of staat hij niet te boek als dealer?). Mijn ervaringen met Ratio zijn een stuk beter al proberen ze tegenwoordig wel je eerst naar je installateur te sturen. Kan ik me iets bij voorstellen.
Ze bieden geen oplossing..apparaat is gewoon goed aangesloten.
Aangezien er een stekker vanuit de assemblage ook los hing kan er ook meer niet in orde zijn..maar dat is niet aan mij , ik koop een nieuwe lader , mijn taak niet om de lader te reviseren..viel me op dat er een hoop stekkerblokken leeg waren..misschien zijn ze dat ook vergeten bij de assemblage.
Ik probeer het komende week nog bij ratio
Het is een mooi product , maar heb weinig aan een defecte lader
Dossier is al aangelegd en voorzie geen problemen om mijn geld terug te krijgen.
Wettelijk gezien is je eerste aanspreekpunt voor een niet werkende apparaat het bedrijf dat je het verkocht heeft. Evpartner.nl dus. Het is hun verantwoordelijkheid om dit op te lossen.pim schijndel schreef op zaterdag 13 december 2025 @ 18:47:
De lader is door mij bij evpartner.nl besteld. Electricien is apart ingehuurd..ik heb al contact gehad met ratio.
Ze bieden geen oplossing..apparaat is gewoon goed aangesloten.
Aangezien er een stekker vanuit de assemblage ook los hing kan er ook meer niet in orde zijn..maar dat is niet aan mij , ik koop een nieuwe lader , mijn taak niet om de lader te reviseren..viel me op dat er een hoop stekkerblokken leeg waren..misschien zijn ze dat ook vergeten bij de assemblage.
Ik probeer het komende week nog bij ratio
Het is een mooi product , maar heb weinig aan een defecte lader
Dossier is al aangelegd en voorzie geen problemen om mijn geld terug te krijgen.
Ze moeten gewoon niet zo moeilijk doen, apparaat is niet in orde..snel in orde maken of een nieuwe/geld terug.
Maar ben benieuwd of die niet gebruikte stekkers wel horen op de printplaat
Ik krijg het niet gevonden op het web
Het lijkt erop dat m’n IO6 geen self-signed certificaten accepteert bij de connectie - het verbinden met nginx lukt me daardoor niet. Heeft iemand al meer succes met een lokale ocpp?ernstblaauw schreef op dinsdag 2 december 2025 @ 20:21:
Met de nieuwe update van de app (iOS) kan ik nu een custom CPO instellen bij OCPP. Ik heb een IO6. Van de helpdesk heb ik begrepen dat het alleen wss:// ondersteunt (en niet het onbeveiligde ws://). Heeft iemand er al mee lopen spelen om zo de laadpaal bv een lokale Home Assistent te koppelen?
:strip_exif()/f/image/5wWXBnTCq7KEtyeaDkpkv4rx.jpg?f=fotoalbum_large)