21x325WP, 10x410WP, SE10K, Blackbird 8K, vloerverwarming en fancoils, Vent-Axia WTW, EV sinds 2018
Afgelopen nacht met uitgesteld laden:
S1255PC6 - ComfoAir Q350 ERV - 40x435Wp - GW12K-SDT-20 - Ratio io6
Nee heeft geen zin, tenzij jouw EV met meer dan 16A per fase kan laden, maar dat zijn er niet zoveelleijnser schreef op zaterdag 29 november 2025 @ 14:48:
Bedankt voor de snelle reactie. Nee hij staat op Smart (netstroom) en in huis staat en (nagenoeg) niets aan. Dus als ik het goed begrijp heeft het geen zin om de 16A in 25A te veranderen?
En dan moet de laadpaal ook met meer dan 16A zijn afgezekerd in je meterkast
21x325WP, 10x410WP, SE10K, Blackbird 8K, vloerverwarming en fancoils, Vent-Axia WTW, EV sinds 2018
Vraagje over je grafiek: dat is Home Assistent, toch? Hoe heb je daar je Solar aan gekoppeld? Bij OCPP hebben we (nog?) geen lokaal endpoint?macbelly schreef op zaterdag 29 november 2025 @ 14:58:
Ik heb de zelfde instellingen (behalve 'maximale stroom per laadgroep' die bij mij op 16A staat) en kan laden tot ~11kW. De auto beperkt dat trouwens wel eens vooral als het koud is heb ik recent gemerkt.
Afgelopen nacht met uitgesteld laden:
[Afbeelding]
In mijn meterkast heb ik een aantal verbruiksmeters per groep waaronder één voor de Ratio io6 laadpaal. Daar haal ik de grafiek uit in Home Assistant. Daar zie ik trouwens ook dat de Ratio io6 0,02kWh per dag sluimerverbruik heefternstblaauw schreef op zaterdag 29 november 2025 @ 16:13:
[...]
Vraagje over je grafiek: dat is Home Assistent, toch? Hoe heb je daar je Solar aan gekoppeld? Bij OCPP hebben we (nog?) geen lokaal endpoint?
Hoewel ik nog niet enthousiast kan zijn over de naar mijn idee instabiele verbinding met de laadpaal over Bluetooth is dit nog niet het eerste dat nu mijn aandacht vraagt.
Ik gebruik de laadpaal voor het opladen van mijn Volvo XC60 plug-in hybride van modeljaar 2026. De laatste versie dus, vers uit de showroom..
Vandaag accu opgeladen. Accu laadde in eerste aanleg op met ruim 6 kW. Later zakte laadstroom naar 5,0 kW. (Zie foto).
Wat mij nu opvalt is dat laden alleen gebeurde over fases 1 en 2. Fase 3 werd geheel niet aangesproken. Verder in huis geen grote gebruikers ingeschakeld. Zie foto.
Mijn vraag: is het logisch dat bij laden fase 3 niet werd gebruikt?
Ik zou zelf denken dat load-balancing de 3 fases met een redelijk gelijke belasting zou moeten aanspreken.
Is dat een juiste aanname of zie ik het onjuist?
N.B.: ik heb geen zonnepanelen. Alle energie komt uit het net.
/f/image/z5NcIigMqVheqdlDPBYB3e41.png?f=fotoalbum_large)
[ Voor 27% gewijzigd door Willem - Putten op 29-11-2025 18:04 ]
[ Voor 15% gewijzigd door macbelly op 29-11-2025 18:27 ]
Load balancing trekt dus eerst fase 1 vol tot de maximaal ingestelde stroomsterkte (16A) en spreekt vervolgens fase 2 en uiteindelijk pas fase 3 aan.
Denk dat netbeheerders hiermee niet blij zijn, zij willen het liefst dat de 3 fases gelijkmatig worden belast.
Zeg het me als ik dit fout zie.
Dat is niet mijn ervaring. EV laad op 1 of 3 fases.Willem - Putten schreef op zaterdag 29 november 2025 @ 20:34:
Even voor mijzelf vrij vertaald en ter verduidelijking:
Load balancing trekt dus eerst fase 1 vol tot de maximaal ingestelde stroomsterkte (16A) en spreekt vervolgens fase 2 en uiteindelijk pas fase 3 aan.
Denk dat netbeheerders hiermee niet blij zijn, zij willen het liefst dat de 3 fases gelijkmatig worden belast.
Zeg het me als ik dit fout zie.
Weet je zeker dat de Volvo op 3 fases kan laden?
Weet je zeker dat je auto over 3-fasen kan laden? Veel hybrides laden volgens mij maar over 2 fasen?Willem - Putten schreef op zaterdag 29 november 2025 @ 18:00:
Ik heb sinds kort een Ratio Laadpaal. Loadbalancing via de draadloze Sensorbox met een aansluiting op de P1-poort.
Hoewel ik nog niet enthousiast kan zijn over de naar mijn idee instabiele verbinding met de laadpaal over Bluetooth is dit nog niet het eerste dat nu mijn aandacht vraagt.
Ik gebruik de laadpaal voor het opladen van mijn Volvo XC60 plug-in hybride van modeljaar 2026. De laatste versie dus, vers uit de showroom..
Vandaag accu opgeladen. Accu laadde in eerste aanleg op met ruim 6 kW. Later zakte laadstroom naar 5,0 kW. (Zie foto).
Wat mij nu opvalt is dat laden alleen gebeurde over fases 1 en 2. Fase 3 werd geheel niet aangesproken. Verder in huis geen grote gebruikers ingeschakeld. Zie foto.
Mijn vraag: is het logisch dat bij laden fase 3 niet werd gebruikt?
Ik zou zelf denken dat load-balancing de 3 fases met een redelijk gelijke belasting zou moeten aanspreken.
Is dat een juiste aanname of zie ik het onjuist?
N.B.: ik heb geen zonnepanelen. Alle energie komt uit het net.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Dat lijkt er wel opernstblaauw schreef op zaterdag 29 november 2025 @ 21:07:
[...]
Weet je zeker dat je auto over 3-fasen kan laden? Veel hybrides laden volgens mij maar over 2 fasen?
:strip_exif()/f/image/qipip13ClEMCQJdDw7uOkwM1.jpg?f=fotoalbum_large)
https://www.volvocars.com...y=Fase&page=1&tab=explore
Denk dat mijn vraag hiermede is opgelost. Alle betrokkenen dank voor jullie reactie.
Mijn auto beschikt over een 1-fase 32A boordlader. Maar mijn elektrische groep 25A. Dus ik begrijp dat daar ook al een beperking van het laadvermogen zit.Tijgerkracht schreef op zaterdag 29 november 2025 @ 15:57:
[...]
Nee heeft geen zin, tenzij jouw EV met meer dan 16A per fase kan laden, maar dat zijn er niet zoveel
En dan moet de laadpaal ook met meer dan 16A zijn afgezekerd in je meterkast
Thanks voor de reactie.