Ervaringen Ratio Solar

Pagina: 1 2 3 4 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tijgerkracht
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 23:14
Nitram22 schreef op zaterdag 31 mei 2025 @ 15:49:
Dank voor je reactie Tijgerkracht. Maar ik begrijp het nog niet helemaal. De totale opbrengst van de zonnepanelen is op een bepaald moment maximaal 2.7Kwh. Mijn EV laadt idd op 3 fases, maar het laden op Pure Solar zou toch toch niet meer kunnen zijn dan de opbrengst van de zonnepanelen (= 2.7 Kwh). In de stand Smart Solar wordt er natuurlijk wel geladen met stroom uit het net aangevuld met een overschot van zonnestroom. Maar in de stand Pure Solar is aanvulling met netstroom natuurlijk niet de bedoeling. Ik snap dus het laden met 3.9 Kwh niet als de opbrengst zonnestroom slechts 2.7 Kwh niet.
Maak ik dan toch een denkfout of klopt er softwarematig iets niet in de Ratio Solar?
Altijd lastig dit.
De laadpaal stuurt de auto aan, dus de atuo moet doen wat de laadpaal zegt.
De vraag is dan ook of de load balancer goed werkt
Zie je in de Ratio app de amperes, I1 , I2 en I3? Zit beetje verstopt in de app

21x325WP, 10x410WP, SE10K, Blackbird 8K, vloerverwarming en fancoils, Vent-Axia WTW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nitram22
  • Registratie: September 2024
  • Laatst online: 01-06 11:52
Tijgerkracht schreef op zaterdag 31 mei 2025 @ 21:20:
[...]

Altijd lastig dit.
De laadpaal stuurt de auto aan, dus de atuo moet doen wat de laadpaal zegt.
De vraag is dan ook of de load balancer goed werkt
Zie je in de Ratio app de amperes, I1 , I2 en I3? Zit beetje verstopt in de app
De waardes bij de l1, l2 en l3 waren negatief. Dus er werd zonnestroom gesignaleerd. Op dit moment (22.02 uur) zijn de waardes bij de 3 fases (l1,l2 en l3) positief, dus wordt er stroom van het net gebruikt. Logisch want de zon schijnt niet meer 😅). Dus de sensorbox en de aansluitingen l1,l2 en l3 lijken dus correct te zijn.
Blijft nog even een raadsel waarom in de modus Pure Solar er meer wordt geladen dan de zonnepanelen produceren.
Tijdens het hele laadproces vandaag bleef de Ratio Solar dus 3.9 Kwh naar de auto sturen terwijl de productie van zonnestroom beduidend minder was.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DrIrP
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 27-07 13:35
Open deur: pure solar ingesteld op 3 fasen startstroom? Dat je de start stroom op 1 fase zet betekent niet dat die altijd op 1 fase laadt.

Andere zinnige vraag:
Ik erger mij aan het feit dat de Smart solar niet op 1 fase kan beginnen. Als de auto hier 2 dagen staat, dan hoeft die niet op 4kw te laden. Met name richting winter wordt dit een probleem want dan laadt je de boel in 2 dagen (alleen overdag) op 4kw op naar 100%, en als de zaak dan een dag staat zit je weer terug te leveren 🤦
Als die naar 1 fase kan op smart solar dan room je straks de herfst/winter/voorjaar alles af als de auto aan de lader hangt.
Ik heb ratio hier al eens over bericht, maar misschien goed dat anderen ze ook gaan spammen? Met terugleverkosten en straks geen salderen meer wordt het des te belangrijker om deze feature te hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jorisjansen3
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 18:19
Nitram22 schreef op zaterdag 31 mei 2025 @ 14:23:
Goedemiddag.
Wie heeft een verklaring voor het volgende:
Ik heb mijn Ratio Solar ingrsteld op de laadstand Pure Solar.
Terwijl mijn zonnepanelen vanmiddag een piekvermogen hebben van 2.7 Kwh zie ik op app van Ratio dat mijn auto geladen wordt met 3.9 Kwh.
Voor de puristen onder ons: kan het het verschil zijn tussen kWh en kW? Ik zie in de ratio app het vermogen in kW, waarmee op dat moment belanden wordt, zonder h dus. Ik kan geen kWh vinden..
mijn zonnepanelen app (Enphase) zie ik het piekvermogen in kW, op het moment, én in kWh, over het afgelopen kwartier…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martijnvdb
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 21:50
Heb precies hetzelde als Nitram22. Mij ook een raadsel...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jupi32
  • Registratie: December 2024
  • Laatst online: 19:26
EDB schreef op maandag 26 mei 2025 @ 13:21:
[...]

Error 111 geeft aan dat de lader niet kan communiceren met de sensorbox. Een installateur kan controleren of de bekabeling tussen de lader en de sensorbox goed is aangesloten.

Ik zie op de foto dat jij de nieuwste sensorbox hebt, de wireless versie. Bij mij loopt er dus nog een draadje van de sensorbox naar de lader.
Heb net contact gehad met Ratio en volgens hun wil Error 111 inderdaad zeggen dat de lader niet kan communiceren met de sensorbox OF dat de P1 meter niet communiceert met de sensorbox.

En dat is waarschijnlijk wat er volgens hun aan de hand is. Nochtans is mijn DM compatibel (SAGEMCOM T211)
Ze raden dus aan om een Sensorbox met CT klemmen aan te kopen. De Wifi box neemt mijn verkoper niet terug omdat er volgens Ratio niets aan de hand is met mijn sensorbox maar dat het aan mijn P1 poort ligt ??

Moet er wel bijvertellen dat ik in België woon? Zijn Belgische P1 poorten signalen anders?
Heb een Homewizard P1 draaien die het anders perfect doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BeZaX
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 26-07 21:15
bastichelaar schreef op donderdag 15 mei 2025 @ 15:05:
Voor degene die de Ratio Solar willen koppelen aan evcc: gebruik als template voor de charger niet de default ocpp maar ocpp-abb. Hiermee werkt het vlekkeloos!
Je kunt ook rechtstreeks met de API van Volt Time praten. Gebruik dan de EVCC template van Plugchoice (white-label product oid van Volt Time).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemonDePemon
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 10-06 17:06
Vandaag heb ik mijn Ratio Solar binnengekregen en ik snap niet hoe de laadpaal weet dat er overschot is aan zonnestroom. Er is geen aparte box meegeleverd met CT's of P1 aansluiting. Aan de binnenkant heb ik wel een groene connector en een losse UTP-kabel bungelen.

Kan iemand mij vertellen hoe ik de paal koppel met de meter om te bepalen of er een overschot is aan zonnestroom.

Nog 17 jaar tot mijn pensioen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BeZaX
Je hebt een sensorbox nodig, omdat die via klemmen of de P1-poort kan uitlezen of er wordt teruggeleverd.

Voor zover ik weet wordt die sinds begin dit jaar niet meer standaard meegeleverd bij de laadpaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemonDePemon
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 10-06 17:06
Voor zover ik weet wordt die sinds begin dit jaar niet meer standaard meegeleverd bij de laadpaal.
Dat is toch niet logisch 8)7 Wat is dan de meerwaarde van de Solar versie want je kunt het product niet gebruiken waarvoor je het hebt aangeschaft. Nog meer mensen met een goede verklaring of recent een Solar hebben gekocht?

Nog 17 jaar tot mijn pensioen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BeZaX
Voor uitleg moet je bij Ratio zijn. Ik weet dat er sindskort ook een Wi-Fi sensorbox is. Wellicht is de prijs verlaagd van de laadpaal en kun je als klant nu kiezen tussen bedrade/draadloze versie? mijn gok Alleen wel bijzonder dat je nog steeds de laadpaal Ratio Solar noemt dan. :?

Ik heb mijn Solar in november of december gekocht, maar toen stond er heel groot een sticker op doos met iets in de trend van: Vanaf 2025 bevat het geen sensorbox meer' oid. Waarschijnlijk bedoeld om bedrijven/winkels te informeren.

[ Voor 7% gewijzigd door BeZaX op 07-06-2025 14:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EDB
  • Registratie: Juli 2024
  • Laatst online: 23:30

EDB

Kennelijk nu inderdaad los te koop. Mijn Solar werd vorig jaar nog geleverd met (bedrade) sensorbox voor Solar laden en load balancing.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pW8BP0KR_eSZEELWSiDAzUJTtzo=/x800/filters:strip_exif()/f/image/AHvToNBO0TJnoIhB8yGakHo3.png?f=fotoalbum_large

ID.3 Pro Performance 2021. Solar 4500wp, Intergas Xource warmtepomp. Wallbox Ratio Solar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dmnagtegaal
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 24-06 09:34
Even voor mijn helderheid:
De RatioSolar staat standaard vergendeld voor wat betreft opladen neem ik aan? Dus wanneer je afkoppelt is ie niet direct bruikbaar door een ander? Hij komt hier namelijk aan de openbare weg, vandaar de vraag.

Tweede vraag: hij heeft geen voertuigherkenning naar aanleiding van de ID van de laadpoort van de auto?

Grt. Marcel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EDB

EDB

dmnagtegaal schreef op zondag 8 juni 2025 @ 17:43:
Even voor mijn helderheid:
De RatioSolar staat standaard vergendeld voor wat betreft opladen neem ik aan? Dus wanneer je afkoppelt is ie niet direct bruikbaar door een ander? Hij komt hier namelijk aan de openbare weg, vandaar de vraag.

Tweede vraag: hij heeft geen voertuigherkenning naar aanleiding van de ID van de laadpoort van de auto?Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VJACsbGe2i2C6NIQwWxp0lO1T_c=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FzJF8zIFJjyEUGMpL2gFOskK.jpg?f=fotoalbum_large

Grt. Marcel
Dat ligt aan de instelling. Handmatig aanzetten of plug & charge, de keuze is aan jou.

ID.3 Pro Performance 2021. Solar 4500wp, Intergas Xource warmtepomp. Wallbox Ratio Solar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martijnvdb
Vraagje; wat is de maximale opbrengst kW bij Smart Solar laden? Ligt uiteraard aan de hoeveelheid zonnestroom, maar het nooit hoger dan 4,2 kW gezien volgens mij. Bij Smart (van het net) max 11kW overigens. En bij Pure Solar uiteraard afhankelijk van opbrengst panelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tijgerkracht
Martijnvdb schreef op dinsdag 10 juni 2025 @ 09:52:
Vraagje; wat is de maximale opbrengst kW bij Smart Solar laden? Ligt uiteraard aan de hoeveelheid zonnestroom, maar het nooit hoger dan 4,2 kW gezien volgens mij. Bij Smart (van het net) max 11kW overigens. En bij Pure Solar uiteraard afhankelijk van opbrengst panelen.
Ik heb 10kWp en zie regelmatig meer dan 9kW naar de EV gaan, zowel in Smart Solar als Pure Solar mode.
Minimale vermogen in Smart Solar is 1.4 kW (1-fase beginnen) en in Pure Solar 0.0kW als het donker is.

21x325WP, 10x410WP, SE10K, Blackbird 8K, vloerverwarming en fancoils, Vent-Axia WTW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EDB

EDB

Martijnvdb schreef op dinsdag 10 juni 2025 @ 09:52:
Bij mij:
Pure Solar begint bij 1.4kw tot het maximum PV opbrengst (bij mij ongeveer 4kw)
Smart Solar: laadt constant (dag of nacht) op 4.2kw. Deze stand gebruik ik meestal: bij een PV opbrengst van ongeveer 4kw laad ik dan vrijwel zonder afname uit het net en maximaliseer ik de eigen opbrengst.
Smart: tussen de 10.9 en 11.2 kw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martijnvdb
Dank voor je reactie. Die 4.2 komt me bekend voor:). Zal wel een instelling zijn denk ik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tijgerkracht
Martijnvdb schreef op dinsdag 10 juni 2025 @ 11:34:
Dank voor je reactie. Die 4.2 komt me bekend voor:). Zal wel een instelling zijn denk ik.
Een EV gaat pas laden bij 6A, dus 230V x 6A = 1380W
Dus als je als instelling hebt dat je bij 3-fase mag gaan laden, dan laad ie altijd pas bij (3 x 1380W) = 4.2kW.
Heb je als instelling dat het laden mag beginnen met 1-fase, dan begint ie bij 1.4kW (afgerond).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aaearon
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 16-07 20:07
Heeft iemand informatie over de API die de Ratio app gebruikt? Ik probeer wat Home Assistant-gestuurde automatisering te maken en hoewel ik me realiseer dat er OCPP is, zorgt het configureren van OCPP voor de laadpaal ervoor dat je de app niet kunt gebruiken om het laden te starten of te stoppen en ik wil deze functionaliteit graag behouden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BeZaX
aaearon schreef op donderdag 12 juni 2025 @ 20:15:
Heeft iemand informatie over de API die de Ratio app gebruikt? Ik probeer wat Home Assistant-gestuurde automatisering te maken en hoewel ik me realiseer dat er OCPP is, zorgt het configureren van OCPP voor de laadpaal ervoor dat je de app niet kunt gebruiken om het laden te starten of te stoppen en ik wil deze functionaliteit graag behouden.
Je kunt kijken bij Volt Time / Plugchoice documentatie. Ratio Cloud heeft dezelfde back-end met een sausje er over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aaearon
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 16-07 20:07
BeZaX schreef op vrijdag 13 juni 2025 @ 09:56:
[...]

Je kunt kijken bij Volt Time / Plugchoice documentatie. Ratio Cloud heeft dezelfde back-end met een sausje er over.
Die documentatie kan worden gebruikt voor interactie met de Ratio Cloud API, maar ik weet niet zeker of dit dezelfde API is die de Ratio-app gebruikt. Of toch wel?

Ik vraag dit omdat ik niet dezelfde functionaliteit zie in de gedocumenteerde Ratio Cloud API die ik zou verwachten op basis van de opties in de Ratio-app. Ik gebruik ook een andere set referenties om in te loggen op Ratio Cloud dan op de Ratio-app.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BeZaX
Ah... te snel er over heen gelezen. Ik gok dat deze los van elkaar staan en anders werken. Wellicht even contact opnemen met Ratio zelf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EDB

EDB

Al ruim een jaar de Ratio Solar in gebruik, apparaat werkt prima.
Vandaag voor het eerst een foutmelding: 101, aarde probleem.
Spanning van de laadpaal gehaald, weer ingeschakeld en nu is de foutmelding verdwenen. Auto staat nu weer normaal te laden. Iemand anders deze foutmelding ook al eens gehad?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• macbelly
  • Registratie: November 2009
  • Niet online
Als ik op Pure Solar (Ratio IO6) laadt gebeurt het regelmatig dat de auto (VW ID.3 model 2025) na enige tijd weigert verder op te laden nadat er een even niet voldoende opbrengst van de panelen was (en het laden onderbroken is). Het controlelampje bij de stekkeringang van de auto wordt dan rood. Verder geen foutmelding in de app van VW of Ratio.

De garage zegt dat dit komt door een te hoge spanning (veroorzaakt door de zonnepanelen?). Komt op mij vreemd over omdat de omvormer geen hogere spanning dan 253V mag afgeven.
Mijn vragen:
  • Komt iemand dit bekend voor?
  • Weet iemand wat de maximale spanning die het laadsysteem van de ID.3 accepteert?

S1255PC6 - ComfoAir Q350 ERV - 40x435Wp - GW12K-SDT-20 - Ratio io6

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tijgerkracht
macbelly schreef op donderdag 19 juni 2025 @ 12:59:
Als ik op Pure Solar (Ratio IO6) laadt gebeurt het regelmatig dat de auto (VW ID.3 model 2025) na enige tijd weigert verder op te laden nadat er een even niet voldoende opbrengst van de panelen was (en het laden onderbroken is). Het controlelampje bij de stekkeringang van de auto wordt dan rood. Verder geen foutmelding in de app van VW of Ratio.

De garage zegt dat dit komt door een te hoge spanning (veroorzaakt door de zonnepanelen?). Komt op mij vreemd over omdat de omvormer geen hogere spanning dan 253V mag afgeven.
Mijn vragen:
  • Weet iemand wat de maximale spanning die het laadsysteem van de ID.3 accepteert?
Je omvormer zal uitgaan bij 253 volt, maar dat wil niet zeggen dat de netspanning (vanuit het net dus) niet zo hoog is. In de Ratio app kun je boven in recht op de 3 puntjes klikken en 'Gemeten waarden'aanklikken.
Daar zie je 'Spanning bij lader' voor elke fase U1, U2 en U3 de gemeten spanning door de sensorbox.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjoerdiew
  • Registratie: December 2023
  • Laatst online: 22-06 11:46
Bij de bestelling van mijn Ratio Solar is gezegd dat dat ratio ook op 1 fase smart solar kan laden, helaas is dit niet het geval. De zappi kan dit wel. Vandaar dat ik heb gevraagd aan de leverancier om de Zappi te plaatsen., deze kan dit wel. Met het salderen is dit, in mijn ogen, de oplossing om terugleveren tegen te gaan.
Zijn er meer mensen die om deze reden voor de Zappi hebben gekozen?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Tijgerkracht
sjoerdiew schreef op donderdag 19 juni 2025 @ 13:40:
Bij de bestelling van mijn Ratio Solar is gezegd dat dat ratio ook op 1 fase smart solar kan laden, helaas is dit niet het geval. De zappi kan dit wel. Vandaar dat ik heb gevraagd aan de leverancier om de Zappi te plaatsen., deze kan dit wel. Met het salderen is dit, in mijn ogen, de oplossing om terugleveren tegen te gaan.
Zijn er meer mensen die om deze reden voor de Zappi hebben gekozen?
Ik zet hem dan eigenlijk op Pure Solar, dan begint ie op 1 fase en schakelt naar 3 fase zodra er meer opwek is.
Dat werk prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy_Gonzalez
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 21:17

Speedy_Gonzalez

Aaribaaaaaa

Ik krijg half juli ook een ratio solar geinstalleert hier.
Lijkt me erg zinvol om zonne energie direct in de auto te kunnen laden.

Mijn situatie is als volgt:

8 panelen zijn aangesloten via een pv verdeler met enphase relais.
6 panelen zijn aangesloten via een tweede pv verdeler met enphase relais.

Maakt dat wat uit dat het 2 aparte groepen zijn ?

Aangezien er pas bij 1400 watt opbrengst de ratio solar gaat laden, ik ik vraag me af of die 6 panelen daar dan voor kunnen zorgen?

Of maakt dat allemaal niet uit dat mijn panelen verdeeld zijn over 2 pv verdelers?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BeZaX
Speedy_Gonzalez schreef op zondag 22 juni 2025 @ 06:33:Of maakt dat allemaal niet uit dat mijn panelen verdeeld zijn over 2 pv verdelers?
Je laadpaal kijkt naar de hoeveelheid stroom die over drie fasen (L1 + L2 + L3) wordt opgewekt. Zelf heb ik een vergelijkbare opstelling met twee enkelfase-omvormers met ieder een aantal panelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy_Gonzalez

Speedy_Gonzalez

Aaribaaaaaa

BeZaX schreef op zondag 22 juni 2025 @ 14:54:
[...]

Je laadpaal kijkt naar de hoeveelheid stroom die over drie fasen (L1 + L2 + L3) wordt opgewekt. Zelf heb ik een vergelijkbare opstelling met twee enkelfase-omvormers met ieder een aantal panelen.
Dus ik hoef me geen zorgen te maken….

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BeZaX
Speedy_Gonzalez schreef op zondag 22 juni 2025 @ 17:03:
[...]

Dus ik hoef me geen zorgen te maken….
Zodra er dus voldoende wordt opgewerkt over één of meerdere fases zal je laadpaal beginnen met laden als deze op PureSolar staat.

[ Voor 10% gewijzigd door BeZaX op 23-06-2025 10:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• macbelly
  • Niet online
Tijgerkracht schreef op donderdag 19 juni 2025 @ 13:10:
[...]

Je omvormer zal uitgaan bij 253 volt, maar dat wil niet zeggen dat de netspanning (vanuit het net dus) niet zo hoog is. In de Ratio app kun je boven in recht op de 3 puntjes klikken en 'Gemeten waarden'aanklikken.
Daar zie je 'Spanning bij lader' voor elke fase U1, U2 en U3 de gemeten spanning door de sensorbox.
Dank voor je antwoord. De app laat idd de momentane spanning zien maar je kunt geen historie opvragen voor zover ik weet. Het kan 1, 2 of 3 uur duren voordat de auto in storing gaat en dan kun je nog de spanningspiek missen (ik heb ook contact gehad met Ratio en die zagen ook niets vreemds in mijn laadgeschiedenis). Helaas slaat Home Assistant ook alleen maar gemiddelden op.
Ik heb een afspraak met de dealer om foutcodes op de boordcomputer uit te lezen. Ik hoop dat daar wat uitkomt (helaas pas over 3 weken mogelijk).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jhdirkse
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 25-07 10:54
Hallo, ik heb een VW Tiguan e-Hybrid 2024. Uitgesteld opladen in de Ratio laadpaal werkt bij mij niet. Oplaadmodus Smart, uitgestelde tijd en dag worden keurig weergegeven in de app maar op moment supreme gebeurt er niets.
Weet iemand oorzaak en oplossing?

Koos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HouterBend
  • Laatst online: 25-07 16:32
macbelly schreef op donderdag 19 juni 2025 @ 12:59:

Mijn vragen:
Bij mij hetzelfde, ik heb een Ford Explorer, maar die is gebouwd op het MEB platform van VW. Ik zal nog even een link posten mijn eerdere bericht hierover.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HouterBend

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HouterBend
PetereK schreef op donderdag 20 maart 2025 @ 11:22:
[...]

Had wegens de splitter overigens contact met Ratio en met de fabriek, die gaven aan dat ze momenteel een update aan het testen zijn om het probleem dat het laden in PureSolar stopt op te lossen. Ze hopen dat de update half april uitgerold zal worden. Tijdelijke oplossing is om "SunOff Delay"-tijd te verhogen.
Blijkbaar is het nog niet opgelost..... maar het zou natuurlijk ook aan de auto kunnen liggen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• PetereK
  • Registratie: December 2023
  • Laatst online: 23-07 07:43
HouterBend schreef op zaterdag 28 juni 2025 @ 20:38:
[...]

Blijkbaar is het nog niet opgelost..... maar het zou natuurlijk ook aan de auto kunnen liggen.
De update is blijkbaar bij mij uitgerold en werk naar mijn volle tevredenheid.

Er wordt nu overdag opgeladen. Als daarna (elektrisch) gekookt wordt stopt het opladen en start automatisch weer wanneer "het eten op tafel wordt gezet".
Ook 's avonds stopt het opladen (als de zonnepanelen te weinig gaan opleveren) om de volgende ochtend weer automatisch op te starten.
Ik ben blij 😀

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• macbelly
  • Niet online
HouterBend schreef op zaterdag 28 juni 2025 @ 20:38:
[...]

Ik ga idd naar de dealer om de boordcomputer uit te laten lezen om uit te vinden wat de achterliggende storing is. Helaas was er pas ruimte midden juli.

Half juni ook Ratio support gebeld maar die komen op dit moment ook niet verder dan SunOff delay op bijv 10 min te zetten. Zij kunnen niets zien aan hun kant mbt problemen met mijn laadpaal.

Bij mijn contact met de dealer kreeg ik het volgende te horen (waar ik op dit moment nog niet veel geloof aan hecht):
  1. Het laden stopt vanwege een piekspanning boven de maximaal toegelaten waarde (lijkt mij sterk want de omvormer slaat af bij 253V - daar kan de piekspanning niet van komen en mijn omvormer is nog nooit boven de 253V geweest). Weet iemand wat die maximale waarde voor de ID.3?
  2. het als maar starten en stoppen met laden op een bewolkte dag is slecht voor de batterij (heb ik ook nergens iets over kunnen vinden)
Via Vereniging Elektrische Rijders kreeg ik (in mijn ogen meer steekhoudende) redenen/aanpak te horen:
  • Bekijk de foutenlog (ga ik dus doen bij de dealer)
  • bij veel start/stop acties of een fluctuerend laadvermogen kan de auto constateren dat er een defect is aan de laadvoorziening en het laden als voorzorg stoppen. Zo kan bijvoorbeeld een wijzigend voltage duiden op slechte bekabeling of zelfs te warm wordende bekabeling
Ik meld me weer als ik verder kom.

PS Vereniging Elektrische Rijders (VER) organiseert ook interessante webinars. Komende donderdag over laden op zonne-energie (ik heb hun sessie met zelfde onderwerp afgelopen woensdag al gevolgd; was interessant en daar hechtten ze ook weinig geloof aan de uitleg van de dealer). Wel registreren maar (betaald) lidmaatschap was niet verplicht.
Zie: https://www.evrijders.nl/agenda

[ Voor 10% gewijzigd door macbelly op 30-06-2025 12:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FitTiv
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 22:12
Hier ook een Ratio Solar 3x25A met op L2 een 1f zonnepaneel omvormer.

Nu wil ik eigenlijk vanwege netcongestie dat de lader op pure solar afneemt van L2.
Nu gebeurt dat vanaf L1; maar dan heb ik op L1 235V met 11A en op L2 250V met -13A.

Is er een manier om dit makkelijk te doen?
De 1e CT klem moet op de L1 vanwege dat het stekkerblokje in de meterkast daar ook op zit.

Mijn idee:

Ofwel draden van de omvormer naar L1 zetten.
Ofwel stekkerblokje voeden naar L2 en met de CT klemmen rommelen.

Verder: de sensorbox zit met P1 en de 4-polige groene klemmetjes verbonden. Nu heb ik alleen geen idee hoe ik de lader met internet zou moeten verbinden; op de sensorbox zijn alle poorten bezet. Moet dit dan in de Ratio solar? Want dan heb ik zowel een datakabel als een UTP kabel nodig (nu 16mm buis getrokken met 1x utp, wordt een bitch denk ik om daar nog een UTP bij te trekken...

Edit: heb de wcds met wat moeite op L2 gezet, en de l123 poorten op de box verwisseld maar geen enkel verschil, de ratio laadt nog steeds via L1

Edit 2: ik moet natuurlijk gewoon de L1 en L2 verwisselen richting de ratio, goeiemorreges |:(

[ Voor 26% gewijzigd door FitTiv op 02-07-2025 14:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• macbelly
  • Niet online
FitTiv schreef op woensdag 2 juli 2025 @ 13:20:
...
Verder: de sensorbox zit met P1 en de 4-polige groene klemmetjes verbonden. Nu heb ik alleen geen idee hoe ik de lader met internet zou moeten verbinden; op de sensorbox zijn alle poorten bezet. Moet dit dan in de Ratio solar? Want dan heb ik zowel een datakabel als een UTP kabel nodig (nu 16mm buis getrokken met 1x utp, wordt een bitch denk ik om daar nog een UTP bij te trekken...
...
Bij de Ratio io6 ga je met de mobiele app bij de laadpaal staan en maakt dan verbinding met je Wifi (2.4GHz als ik me niet vergis). Ga naar de settings pagina in de app en dan staat als eerste 'Wifi' vermeld.

Als je (na verbinding tot stand gebracht te hebben) in het startscherm op het Wifi icoon klikt (linksonder) dan kun je zien of je verbinding hebt en ook het IP-adres.

[ Voor 34% gewijzigd door macbelly op 02-07-2025 14:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FitTiv
macbelly schreef op woensdag 2 juli 2025 @ 14:40:
[...]

Bij de Ratio io6 ga je met de mobiele app bij de laadpaal staan en maakt dan verbinding met je Wifi (2.4GHz als ik me niet vergis). Op de settings pagina en dan staat als eerste 'Wifi' vermeld.
Dank, maar betreft een Solar zonder wifi. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• macbelly
  • Niet online
Weet je zeker dat jouw Solar geen Wifi heeft? Volgens de huidige specs op de Ratio website heeft de Solar zowel Wifi als bedraad () netwerk. Zie https://www.ratio.nl/nl/a...tio-solar-11-22-kw-socket. De gebruiksaanwijzing van de io6 en Solar is ook gecombineerd en ik zie daar geen onderscheid.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nwmUFIypUfYEB6Er2K53VCcBoO4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GNULcwnacqPSbR1fx6Okztmo.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 7% gewijzigd door macbelly op 02-07-2025 15:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FitTiv
macbelly schreef op woensdag 2 juli 2025 @ 15:00:
Weet je zeker dat jouw Solar geen Wifi heeft? Volgens de huidige specs op de Ratio website heeft de Solar zowel Wifi als bedraad () netwerk. Zie https://www.ratio.nl/nl/a...tio-solar-11-22-kw-socket. De gebruiksaanwijzing van de io6 en Solar is ook gecombineerd en ik zie daar geen onderscheid.

[Afbeelding]
Ja ik heb een oudere versie sensor box . Lader lag al effe op de plank }:O
De nieuwen hebben inderdaad allemaal wifi.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BeZaX
Volgens mij is er verwarring rondom de sensorbox. De nieuwste kan met Wi-Fi met je laadpaal communiceren. Waarbij de oude dit via een datakabel doet. Input krijgen ze beide vanuit klemmen of je slimme meter.

Je laadpaal zelf kan ook via een datakabel en/of Wi-FI aan het internet verbonden worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kipster89
  • Registratie: Januari 2025
  • Laatst online: 21-07 12:36
macbelly schreef op woensdag 2 juli 2025 @ 14:40:
[...]

Bij de Ratio io6 ga je met de mobiele app bij de laadpaal staan en maakt dan verbinding met je Wifi (2.4GHz als ik me niet vergis). Ga naar de settings pagina in de app en dan staat als eerste 'Wifi' vermeld.

Als je (na verbinding tot stand gebracht te hebben) in het startscherm op het Wifi icoon klikt (linksonder) dan kun je zien of je verbinding hebt en ook het IP-adres.
De eerste verbinding gaat via Bluetooth, waarna je de lader kan connecten via aan je wifinetwerk.
Bluetooth blijft altijd ''aan'' om de installateursinstellingen te wijzigen en om de lader te blijven kunnen bedienen wanneer het internet wegvalt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kipster89
  • Registratie: Januari 2025
  • Laatst online: 21-07 12:36
BeZaX schreef op woensdag 2 juli 2025 @ 16:35:
Volgens mij is er verwarring rondom de sensorbox. De nieuwste kan met Wi-Fi met je laadpaal communiceren. Waarbij de oude dit via een datakabel doet. Input krijgen ze beide vanuit klemmen of je slimme meter.

Je laadpaal zelf kan ook via een datakabel en/of Wi-FI aan het internet verbonden worden.
De nieuwe Wireless Sensebox gaat niet via Wifi maar via een xxx MHz signaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• macbelly
  • Niet online
macbelly schreef op maandag 30 juni 2025 @ 12:32:
[...]

Ik ga idd naar de dealer om de boordcomputer uit te laten lezen om uit te vinden wat de achterliggende storing is. Helaas was er pas ruimte midden juli.

Half juni ook Ratio support gebeld maar die komen op dit moment ook niet verder dan SunOff delay op bijv 10 min te zetten. Zij kunnen niets zien aan hun kant mbt problemen met mijn laadpaal.

Bij mijn contact met de dealer kreeg ik het volgende te horen (waar ik op dit moment nog niet veel geloof aan hecht):
  1. Het laden stopt vanwege een piekspanning boven de maximaal toegelaten waarde (lijkt mij sterk want de omvormer slaat af bij 253V - daar kan de piekspanning niet van komen en mijn omvormer is nog nooit boven de 253V geweest). Weet iemand wat die maximale waarde voor de ID.3?
  2. het als maar starten en stoppen met laden op een bewolkte dag is slecht voor de batterij (heb ik ook nergens iets over kunnen vinden)
Via Vereniging Elektrische Rijders kreeg ik (in mijn ogen meer steekhoudende) redenen/aanpak te horen:
  • Bekijk de foutenlog (ga ik dus doen bij de dealer)
  • bij veel start/stop acties of een fluctuerend laadvermogen kan de auto constateren dat er een defect is aan de laadvoorziening en het laden als voorzorg stoppen. Zo kan bijvoorbeeld een wijzigend voltage duiden op slechte bekabeling of zelfs te warm wordende bekabeling
Ik meld me weer als ik verder kom.

PS Vereniging Elektrische Rijders (VER) organiseert ook interessante webinars. Komende donderdag over laden op zonne-energie (ik heb hun sessie met zelfde onderwerp afgelopen woensdag al gevolgd; was interessant en daar hechtten ze ook weinig geloof aan de uitleg van de dealer). Wel registreren maar (betaald) lidmaatschap was niet verplicht.
Zie: https://www.evrijders.nl/agenda
Korte samenvatting van het voorafgaande: het laadstopcontact van mijn ID.3 gaat onregelmatig in storing tijdens het laden op zonne-energie.

Maandag bij de dealer geweest maar die werkte niet echt mee om de storing uit te lezen. Na wat 5-en en 6-en mocht ik het op eigen kosten doen (€160!). Niet dus.

Ik verliet de dealer met 3 mogelijke oorzaken/oplossing die elkaar ook nog eens (deels) tegenspreken:
  1. veroorzaakt door een piekspanning (al eerder geopperd)
  2. de auto kan niet omgaan met tijdelijke onderbreking van het laden
  3. de auto kan wel omgaan met tijdelijke onderbreking maar de laadpaal moet zich opnieuw aanmelden
Hier kom ik dus niet verder mee. Ik vind het onbegrijpelijk dat de dealer de storing niet wilde uitlezen om zo (hopelijk) duidelijkheid te krijgen wat het laden in storing zet. Nu zitten ze met een ontevreden klant en verkeren de medewerkers in verwarring wat er precies aan de hand is. Voordat ik thuis was had ik al een beoordelingsverzoek liggen van de dealer. Die kwam niet verder dan 2 van de 5 mogelijke sterren (en de 2de ster alleen omdat het personeel zo vriendelijk was).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• macbelly
  • Niet online
.

[ Voor 99% gewijzigd door macbelly op 16-07-2025 15:04 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Speedy_Gonzalez

Speedy_Gonzalez

Aaribaaaaaa

Mijn Ratio Solar is eergisteren geinstalleerd.

Tot zover alles goed gegaan.

Nu ben ik aan opladen, en heb de instelling op PureSolar gezet.
Na 2 minuten SunOff delay moet het laden dan gepauzeerd worden, en na 2 minuten SunOn delay moet het laden weer hervat worden.

Zo heb ik het begrepen teminste :)

Nu zie ik dat ondanks de SunOff en SunOn delay beide op 2 minuten ingesteld staan, dat het laden pas hervat word na ruim 4 minuten.

Is dat normaal of heb ik een setting in de app verkeerd staan?

Edit: Ik zie het al, dat het langer duurt is waarschijnlijk omdat in op dat moment net onder de 6A zit :)

[ Voor 9% gewijzigd door Speedy_Gonzalez op 18-07-2025 11:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• macbelly
  • Niet online
Volgens het instructieboekje van de VW ID.3 is laden op zonnestroom wel mogelijk icm een compatibel thuisenergiemanagementsysteem en lader. Ik heb alleen iets kunnen vinden over een Hager-systeem.

Heeft iemand informatie en/of ervaring met het laden op zonne-energie zoals Volkswagen dat voor zich ziet? Welke thuisenergiemanagementsystemen en laders zijn compatibel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tijgerkracht
macbelly schreef op vrijdag 18 juli 2025 @ 13:40:
Volgens het instructieboekje van de VW ID.3 is laden op zonnestroom wel mogelijk icm een compatibel thuisenergiemanagementsysteem en lader. Ik heb alleen iets kunnen vinden over een Hager-systeem.

Heeft iemand informatie en/of ervaring met het laden op zonne-energie zoals Volkswagen dat voor zich ziet? Welke thuisenergiemanagementsystemen en laders zijn compatibel?
Elke lader zou toch compatible moeten zijn.
Het is de lader die de auto verteld hoeveel Ampere er beschikbaar is en hoeveel fases 1 of 3.
De EV moet zich daarop aanpassen en niet volle bak 11kW gaan laden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• macbelly
  • Niet online
Tijgerkracht schreef op vrijdag 18 juli 2025 @ 13:57:
[...]

Elke lader zou toch compatible moeten zijn.
Het is de lader die de auto verteld hoeveel Ampere er beschikbaar is en hoeveel fases 1 of 3.
De EV moet zich daarop aanpassen en niet volle bak 11kW gaan laden.
Ik dacht ook dat het zo eenvoudig was maar ho maar. Zie mijn verhaal een paar posts hierboven.

De laadpaal (ook mijn Ratio io6) zorgt ervoor dat er nooit meer stroom geleverd wordt dan er overschot is (met enige marge). De auto moet dan echter wel een wisselende laadstroom accepteren waarbij er ook periodes zijn dat de laadstroom 0 is. En bij dat laatste gaat het bij mij (soms) fout. De echte reden/oorzaak hiervoor is nog niet boven tafel (zie opnieuw hierboven).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EDB

EDB

macbelly schreef op vrijdag 18 juli 2025 @ 14:12:
[...]

Ik dacht ook dat het zo eenvoudig was maar ho maar. Zie mijn verhaal een paar posts hierboven.

De laadpaal (ook mijn Ratio io6) zorgt ervoor dat er nooit meer stroom geleverd wordt dan er overschot is (met enige marge). De auto moet dan echter wel een wisselende laadstroom accepteren waarbij er ook periodes zijn dat de laadstroom 0 is. En bij dat laatste gaat het bij mij (soms) fout. De echte reden/oorzaak hiervoor is nog niet boven tafel (zie opnieuw hierboven).
Met mijn ID.3 en Ratio Solar is het dus wel zo eenvoudig. Op pure Solar begint het laden bij ongeveer 1.4kw zonne opbrengst en stopt hij tijdelijk wanneer er minder opbrengst is. Zo simpel werkt het volgens mij bij alle merken laders die dit ondersteunen. Ik hoop dat er je er achter kunt komen wat er bij jou mis gaat. Of een instelling/ foute aansluiting in jouw Ratio of iets met de auto maar het zou gewoon moeten werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• macbelly
  • Niet online
EDB schreef op vrijdag 18 juli 2025 @ 19:55:
[...]

Met mijn ID.3 en Ratio Solar is het dus wel zo eenvoudig. Op pure Solar begint het laden bij ongeveer 1.4kw zonne opbrengst en stopt hij tijdelijk wanneer er minder opbrengst is. Zo simpel werkt het volgens mij bij alle merken laders die dit ondersteunen. Ik hoop dat er je er achter kunt komen wat er bij jou mis gaat. Of een instelling/ foute aansluiting in jouw Ratio of iets met de auto maar het zou gewoon moeten werken.
Goed om te lezen dat het zou moeten werken. Zijn er nog instellingen die je aangepast hebt? Wat zijn bijvoorbeeld jouw instellingen voor ‘Sun off delay’ en ‘Sun on delay’? Ratio support adviseerde mij om daar mee te experimenteren. Of laadinstellingen in de ID.3?

[ Voor 4% gewijzigd door macbelly op 18-07-2025 21:44 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EDB

EDB

macbelly schreef op vrijdag 18 juli 2025 @ 21:42:
[...]

Goed om te lezen dat het zou moeten werken. Zijn er nog instellingen die je aangepast hebt? Wat zijn bijvoorbeeld jouw instellingen voor ‘Sun off delay’ en ‘Sun on delay’? Ratio support adviseerde mij om daar mee te experimenteren. Of laadinstellingen in de ID.3?
Ik heb de delay op 10 minuten staan omdat ik het wat onzinnig vind dat het laden elke keer wordt onderbroken als ik weer bij het koffiezet apparaat of tosti ijzer sta.
Toch kies ik er meestal voor, zeker op dagen met bewolking, om de smart Solar stand (4.2kw) te gebruiken. NOM lukt dan niet maar het verbruik blijft laag omdat de zonneopbrengst op dergelijke dagen schommelt tussen 1.5 en 4.5 kw opbrengst.
Op deze stand maak ik dus nog steeds goed gebruik van de panelen en gaat het laden altijd door.
In de auto heb ik eigenlijk niets ingesteld, geen vaste locatie en het percentage staat meestal op 100% (ik zet’m vaak wel uit rond de 80%). Battery care mode staat bij mij uit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• macbelly
  • Niet online
EDB schreef op vrijdag 18 juli 2025 @ 22:09:
[...]

Ik heb de delay op 10 minuten staan omdat ik het wat onzinnig vind dat het laden elke keer wordt onderbroken als ik weer bij het koffiezet apparaat of tosti ijzer sta.
Toch kies ik er meestal voor, zeker op dagen met bewolking, om de smart Solar stand (4.2kw) te gebruiken. NOM lukt dan niet maar het verbruik blijft laag omdat de zonneopbrengst op dergelijke dagen schommelt tussen 1.5 en 4.5 kw opbrengst.
Op deze stand maak ik dus nog steeds goed gebruik van de panelen en gaat het laden altijd door.
In de auto heb ik eigenlijk niets ingesteld, geen vaste locatie en het percentage staat meestal op 100% (ik zet’m vaak wel uit rond de 80%). Battery care mode staat bij mij uit.
Dank voor delen van je instellingen. Smart Solar gaat bij mijn Ratio io6 full blast op ca 11kW (maximaal 3x16A). Wat je daarbij van de zon krijgt is dan meegnomen. Daarom blijf ik er wel gebrand op om energie van de zon te maximaliseren via Pure Solar (en daarbij mijn terugleverkosten zoveel omlaag te brengen).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• EDB

EDB

macbelly schreef op vrijdag 18 juli 2025 @ 23:51:
[...]

Dank voor delen van je instellingen. Smart Solar gaat bij mijn Ratio io6 full blast op ca 11kW (maximaal 3x16A). Wat je daarbij van de zon krijgt is dan meegnomen. Daarom blijf ik er wel gebrand op om energie van de zon te maximaliseren via Pure Solar (en daarbij mijn terugleverkosten zoveel omlaag te brengen).
Je kunt altijd de Smart Solar stand lager instellen zoals bij mij. Ik snap jouw instelling voor Smart Solar niet echt. Wanneer je wel de maximale 11kw wilt laden zet je ‘m op Smart. Op die manier heb je 3 verschillende laad opties. Afhankelijk van de opbrengst van jouw panelen kun je Smart Solar ook nog iets hoger zetten dan de 4.2 kw. Is instelbaar tussen 6 en 20 ampere. Bij mij dus 6ampere.

[ Voor 10% gewijzigd door EDB op 19-07-2025 08:36 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• macbelly
  • Niet online
EDB schreef op zaterdag 19 juli 2025 @ 08:33:
[...]

Je kunt altijd de Smart Solar stand lager instellen zoals bij mij. Ik snap jouw instelling voor Smart Solar niet echt. Wanneer je wel de maximale 11kw wilt laden zet je ‘m op Smart. Op die manier heb je 3 verschillende laad opties. Afhankelijk van de opbrengst van jouw panelen kun je Smart Solar ook nog iets hoger zetten dan de 4.2 kw. Is instelbaar tussen 6 en 20 ampere. Bij mij dus 6ampere.
Ik zie dat ik Smart Solar tot nu toe verkeerd geïnterpreteerd heb (meer als de Smart stand). Een gevalletje van RTFM (read the f***ing manual) van mijn kant. :$

Mijn zonnepanelen/omvormer leveren maximaal 13.2kW. Dus die hoge laadstroom wil je eigenlijk in de zomer wel gebruik van kunnen maken als de zon volop schijnt (16A max in mijn geval). Aangezien ik maar één instelling daarvoor zie geldt die instelling dan voor alle laadmanieren toch (Smart, SmartSolar en PureSolar)?

Ik heb mijn minimale solar laad power op dit moment op 1 fase staan (1.4kW). Misschien moet ik die op 4.2kW zetten vanwege het hogere omzetverllies bij lage stroomsterkte.

Ik zal goed opletten wat de Smart Solar stand doet want in afgelopen winter/voorjaar ging mijn oplader volgens mij ruim over de ingestelde minimale laadstroom tijdens SmartSolar en bleef die niet steken op de ingestelde minimale laadstroom totdat er weer voldoende zon was.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EDB

EDB

macbelly schreef op zaterdag 19 juli 2025 @ 10:48:
[...]

Ik zie dat ik Smart Solar tot nu toe verkeerd geïnterpreteerd heb (meer als de Smart stand). Een gevalletje van RTFM (read the f***ing manual) van mijn kant. :$

Mijn zonnepanelen/omvormer leveren maximaal 13.2kW. Dus die hoge laadstroom wil je eigenlijk in de zomer wel gebruik van kunnen maken als de zon volop schijnt (16A max in mijn geval). Aangezien ik maar één instelling daarvoor zie geldt die instelling dan voor alle laadmanieren toch (Smart, SmartSolar en PureSolar)?

Ik heb mijn minimale solar laad power op dit moment op 1 fase staan (1.4kW). Misschien moet ik die op 4.2kW zetten vanwege het hogere omzetverllies bij lage stroomsterkte.

Ik zal goed opletten wat de Smart Solar stand doet want in afgelopen winter/voorjaar ging mijn oplader volgens mij ruim over de ingestelde minimale laadstroom tijdens SmartSolar en bleef die niet steken op de ingestelde minimale laadstroom totdat er weer voldoende zon was.
In pure Solar is het verlies wel wat groter maar je draait wel 0 op de meter. 1.4 als startwaarde is toch prima? Jij hebt veel zonneopbrengst, de laadpaal schakelt zelf wel naar 3 fase over bij veel opbrengst. Het verlies is dan minder en bij een startwaarde van 1.4 heb je ook veel minder vaak dat ‘ie stopt omdat er toevallig een wasje wordt gedraaid oid.
Overigens doe ik wel aannames omdat er vast wel verschillen zullen zitten tussen jouw Ratio en mijn Ratio Solar.

Pagina: 1 2 3 4 Laatste