Ervaringen Ratio Solar

Pagina: 1 2 3 Laatste
Acties:

Vraag

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• caa5
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 27-05-2024
Goedemiddag,

Ik ben de afweging aan het maken tussen de Ratio Solar en Zappi laadpaal. Over de Zappi valt in de diverse topics genoeg te lezen echter kan ik nog niet zoveel vinden over de Ratio Solar.

Concrete vragen die ik heb zijn:
- Kan je de Ratio zo instellen dat deze bij een bepaald tarief gaat laden (i.v.m. een dynamisch contract)?
- Kan de Ratio wellicht al automatisch van 1 naar 3 fase laden gaan in de Solar only laadmodus?
- Hoe werkt de app van Ratio? Tevreden mee, ontbreken er dingen?
- Hoe is de gehele laadervaring?

Wellicht zijn er meer mensen met zonnepanelen die de afweging tussen beiden laadpalen aan het maken zijn.
Hopelijk helpt dit topic meer zoekers. :)

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• roedi06
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 24-02 22:17
caa5 schreef op zondag 16 april 2023 @ 12:01:
Goedemiddag,

Ik ben de afweging aan het maken tussen de Ratio Solar en Zappi laadpaal. Over de Zappi valt in de diverse topics genoeg te lezen echter kan ik nog niet zoveel vinden over de Ratio Solar.

- Kan je de Ratio zo instellen dat deze bij een bepaald tarief gaat laden (i.v.m. een dynamisch contract)?
- Kan de Ratio wellicht al automatisch van 1 naar 3 fase laden gaan in de Solar only laadmodus?

Wellicht zijn er meer mensen met zonnepanelen die de afweging tussen beiden laadpalen aan het maken zijn.
Onlangs heb ik ook een zoektocht gedaan in het landpalenlandschap. Voor mij was het belangrijk om direct van de zonnepanelen te kunnen laden, waarbij de paal meebeweegt met het geleverde zonneoverschot (dus bij bewolking of wasmachine aan, minder gaat leveren aan de auto). Voor mij waren er maar twee opties, de Zappi en de Ratio Solar. Ik heb uiteindelijk de keuze op de Ratio Solar laten vallen.
Met een dynamisch tarief meebewegen kan op dit moment volgens mij niet met de Ratio Solar, ik zie daarvoor geen opties in de app.
Ik begrijp deze vraag niet goed. De paal kan laden op 1 fase, als je bijv een oude Leaf hebt, maar ook op 3-fase, mits je de 3-fase variant kiest natuurlijk. In de Solar Only modus laadt hij vanaf 6A zonneoverschot. Dit wordt ofwel over 3-fasen verdeeld (dus 2A per fase) of als een 1-fase auto hebt, wordt deze 6A over die ene fase geleverd naar de auto. (dit kan sinds een firmware update die op 3 mei j.l. is ingezet)
De app werkt goed. Bediening van de paal en instellingen zijn goed. Ik zou wel willen zien hoeveel kWh ik al heb geladen tijdens een laadsessie, dat kan nu niet. En wisselen van laadmodus kan niet als de laadkabel al in de auto zit en de auto dus is verbonden. Dus als het bewolkt is en je hebt de auto de dag ervoor al aan de kabel gehangen en je wilt normaal laden (niet solar-only), dan moet je eerst de auto unpluggen, de modus in de app veranderen, en dan weer inpluggen.
Die is prima. Ik moet zeggen dat het Solar Only laden echt perfect werkt. Laden met 0 op de meter, dat gaat zeker als het salderen er af gaat in de toekomst erg handig zijn.

Ik kan evt nog wat screenshots posten van de app als daar behoefte aan is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JTHZZ
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 11-05 15:36
roedi06 schreef op zaterdag 6 mei 2023 @ 09:23:
[...]

Ik begrijp deze vraag niet goed. De paal kan laden op 1 fase, als je bijv een oude Leaf hebt, maar ook op 3-fase, mits je de 3-fase variant kiest natuurlijk. In de Solar Only modus laadt hij vanaf 6A zonneoverschot. Dit wordt ofwel over 3-fasen verdeeld (dus 2A per fase) of als een 1-fase auto hebt, wordt deze 6A over die ene fase geleverd naar de auto. (dit kan sinds een firmware update die op 3 mei j.l. is ingezet)
De vraag is of hij bij een 3 fase auto ook kan terugschakelen naar 1 fase laden als je zonneoverschot kleiner wordt dan 4140W (3x6x230). Ook een ‘3 fase auto’ kan op 1 fase geladen worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roedi06
JTHZZ schreef op dinsdag 13 juni 2023 @ 16:54:
[...]

De vraag is of hij bij een 3 fase auto ook kan terugschakelen naar 1 fase laden als je zonneoverschot kleiner wordt dan 4140W (3x6x230). Ook een ‘3 fase auto’ kan op 1 fase geladen worden.
Waarom zou je dat precies willen? Het idee is dat ie vanaf 6A zonoverschot, dat is 6x230=1380W, of 6A over 1 fase kan leveren of 2A over 3 fasen.

Dus niet 3x6A, dat zou een onzinnig hoge drempel betekenen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JTHZZ
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 11-05 15:36
roedi06 schreef op donderdag 15 juni 2023 @ 22:57:
[...]

Waarom zou je dat precies willen? Het idee is dat ie vanaf 6A zonoverschot, dat is 6x230=1380W, of 6A over 1 fase kan leveren of 2A over 3 fasen.

Dus niet 3x6A, dat zou een onzinnig hoge drempel betekenen.
De meeste auto’s kunnen niet met een lagere laadstroom dan 6A overweg dus dan is je enige optie om naar 1 fase te gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Janus M
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 26-03 21:46
Ik ben er ook in geïnteresseerd, maar ik lees "Niet geschikt voor Belgisch IT-netwerk".
Weet iemand wat dat wil zeggen en wat werkt er dan niet aan.

Janus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rtd
  • Registratie: Juli 2023
  • Laatst online: 27-10-2023

rtd

[...]

Onlangs heb ik ook een zoektocht gedaan in het landpalenlandschap. Voor mij was het belangrijk om direct van de zonnepanelen te kunnen laden, waarbij de paal meebeweegt met het geleverde zonneoverschot (dus bij bewolking of wasmachine aan, minder gaat leveren aan de auto). Voor mij waren er maar twee opties, de Zappi en de Ratio Solar. Ik heb uiteindelijk de keuze op de Ratio Solar laten vallen.

[...]

Met een dynamisch tarief meebewegen kan op dit moment volgens mij niet met de Ratio Solar, ik zie daarvoor geen opties in de app.

[...]

[...]

De app werkt goed. Bediening van de paal en instellingen zijn goed. Ik zou wel willen zien hoeveel kWh ik al heb geladen tijdens een laadsessie, dat kan nu niet. En wisselen van laadmodus kan niet als de laadkabel al in de auto zit en de auto dus is verbonden. Dus als het bewolkt is en je hebt de auto de dag ervoor al aan de kabel gehangen en je wilt normaal laden (niet solar-only), dan moet je eerst de auto unpluggen, de modus in de app veranderen, en dan weer inpluggen.

[...]

Die is prima. Ik moet zeggen dat het Solar Only laden echt perfect werkt. Laden met 0 op de meter, dat gaat zeker als het salderen er af gaat in de toekomst erg handig zijn.

Can you please post images of the App? The unplugging the car after changing settings is an annoyance for sure. But I’m not able to justify the extra cost of the Zappi yet. Maybe the app will be the difference?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John de Man
  • Registratie: Mei 2023
  • Laatst online: 22-02 14:37
caa5 schreef op zondag 16 april 2023 @ 12:01:
Goedemiddag,

Goedendag! Ikzelf ben ook aan het kijken naar een laadpaal (icm zonnepanelen), ik heb de Wallbox pulsar plus ook als aanbeveling gekregen, heeft u deze ook meegenomen in de overweging? Best lastig allemaal hoor 😅

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• molman1987
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 30-07-2023
Ben ook de overweging aan het maken tussen de Ratio io6 of de Wallbox Copper SB
[...]

[...]

[...]

[...]

[...]

Screenshots mogen altijd, ben wel benieuwd.
Je hebt toevallig niet de EV Charger Ratio io6 met e-flux zeker?
Hier vind ik ook weinig info over hoe dit juist werkt.

Heb jij die met vaste kabel of socket? Ik vraag me af wat dit is in die met vaste kabel

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vGJ1q7SRjDakstR688CuiNuYwRU=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/yRb4JA0hPlZxTuojLsvZKkAm.png?f=user_large
Janus M schreef op dinsdag 11 juli 2023 @ 16:47:
Ik ben er ook in geïnteresseerd, maar ik lees "Niet geschikt voor Belgisch IT-netwerk".
Weet iemand wat dat wil zeggen en wat werkt er dan niet aan.

Janus
Waar lees jij dat en heb je ondertussen al meer duidelijkheid? Vraag dit als mede-belg :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maurice12345
  • Registratie: Augustus 2023
  • Laatst online: 29-11-2023
molman1987 schreef op donderdag 27 juli 2023 @ 21:05:
Ben ook de overweging aan het maken tussen de Ratio io6 of de Wallbox Copper SB
Ik zit met hetzelfde 'dilemma'. Weet jij inmiddels al waar je voor gaat?

Ik weet dat de Ratio io6 ook bij wat minder vermogen al begint te laden in de pure solarstand.
De Wallbox Copper SB heeft een webportal en de Ratio io6 lijkt alleen een app te hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maestro.mosjuh
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
molman1987 schreef op donderdag 27 juli 2023 @ 21:05:

Heb jij die met vaste kabel of socket? Ik vraag me af wat dit is in die met vaste kabel
In "die socket" zit geen elektronica oid - het is een handige plek om je plug in op te bergen als je de kabel niet gebruikt:
https://ratioev.uk/wp-con.../2023/04/io5-header-4.jpg

(de theorie is dat de stekker dan van binnen niet nat wordt als het regent)

At the beginning there was nothing. So God said 'apt-get install light'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 1234567y
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 08-05 22:47
Heb zelf de Solid. Maar kan wel zeggen dat ik over de kwaliteit zeer te spreken ben. Ook de support lijkt prima in orde.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Hairyfriend
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 04-03 10:21
Beste Hybrid/EV rijders. Ik ben sinds een paar maanden eigenaar van de Ratio Solar. Tot nu toe bevalt de unit prima, ik heb met een vaste kabel op advies van de leverancier, anders moet je steeds de kabel achteruit je auto pakken en nu plug je hem zo in. Het het waar wat @roedi06 schrijft, als je een beetje bewust bent met laden op zonnestroom dan is het vervelend dat je de auto eerst moet unpluggen, de modus in de app veranderen, en dan weer inpluggen.
Hier wat foto's.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DywloTo3tRabIZWiAGjva7Kg5i4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9TBd0pMGwo1ycDWkUyoT2rvV.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OdECWeLWcmYBoK6215uGTkZflac=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cLoIqVTs5APmcnqNu5j22a0X.jpg?f=fotoalbum_large

Hier wat screenshots uit de app:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XHJt7M-88QvGpQPkBSkEuiLs7QE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zvgZMV5fHKnFnntVaiiqOBBe.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8IGfQXniG4QEblNlswSf1aXOddc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wfzyXKzenbrQtz3TBcfkKuB9.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PWbTpn_YiqPSHdYLrFOqJzU2pBc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/36gDCpT9MlhUyVyAklBkrt3M.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lXrV3qVf7MdwrqvSfFwIFqRknVI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7HPP71NGUKN85n2UDiqWCt0v.jpg?f=fotoalbum_large

Zie het stroomverbruik vanaf mijn P1 meter, Het werd een zonnige middag dus het opladen staat op smart solar (tussen 12.16 en 16.15). Om 16.15 kreeg ik een melding van mijn auto dat het laden gestopt was. Er kwam meer bewolking zoals je in de zonopbrengst ziet, de wasmachine draaide ook dus dan stopt het laden van de auto. Omdat we nog geen plannen voor de avond hadden wilde ik toch wel dat de auto geladen was, mochten we onverwacht weggaan. Dus om 16.17 naar de auto gelopen, de plug eruit, op smart gezet en dan gaat ie maximaal aan de gang. Tijdens het eten de plannen voor de avond besproken en we blijven thuis, dus om 17.47 weer naar de auto, plug eruit op smart solar en die heeft er tot vanmorgen ingezeten.
Ik vind het ergens wel vreemd dat de lader niet eerder oppakt als de zon even weg is, wellicht moet ik de sun-off iets aanpassen zodat ie niet gelijk stopt.
Ik heb niet bij de geavanceerde instellingen gekeken of je bij DSO regeling de waarden op dat moment kan uitlezen. (Of dat daar überhaupt voor is)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zfDNO7xEfyHx6TeI9IhmqLrm76E=/800x/filters:strip_exif()/f/image/IOPxjhHdFgL4aBg5e993uhp7.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yrfSbAu2i93l8WelvaDvw6obqoU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/bjYWRq1WC2himnCq9J2pQh8F.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LRJIXUvzDQuuhcQIxYIJu1f965I=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9qLOdO22bELCJiNiiZez9a2G.jpg?f=fotoalbum_large

Ik zit nu in de app te kijken maar mijn PV installatie is geen 3-fase maar 1-fase, sensorbox is wel correct aangesloten. We hadden in 2019 1-fase, toen zijn de zonnepanelen geïnstalleerd en begin 2020 heb ik een 3-fase aansluiting laten maken voor als we ooit elektrisch gaan rijden. Nu dus...

[ Voor 6% gewijzigd door Hairyfriend op 05-08-2023 15:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roedi06
Thanks voor het posten van de foto's, vergat dit steeds te doen na voorgaande vragen.
Hairyfriend schreef op zaterdag 5 augustus 2023 @ 15:29:
Het het waar wat @roedi06 schrijft, als je een beetje bewust bent met laden op zonnestroom dan is het vervelend dat je de auto eerst moet unpluggen, de modus in de app veranderen, en dan weer inpluggen.
Ja dit is echt wel jammer, terwijl dit softwarematig in de app gewoon zou moeten kunnen. Ik ben er recentelijk achter gekomen dat als je uitgesteld laden instelt, je dan wel een andere modus kunt selecteren. Dus als je 'm over 1 minuut instelt op Smart, dan gaat ie wel gewoon maximaal laden. Met deze methode hoef je dus niet naar de auto te lopen.

Echter, stop je het laden als je eenmaal het uitgesteld laden gestart bent, zonder de kabel los te koppelen en zet je 'm vervolgens toch weer aan het laden via het normale scherm (dus niet via uitgesteld laden), dan staat daar wel de modus die er ooit stond (bijv. Smart Solar), maar gebruikt ie de modus die je het laatst gebruikte bij uitgesteld laden. Dus terwijl er dan Smart Solar in je scherm staat, gebruikt ie dus stiekem Smart. Je kan dit weer herstellen door uitgesteld laden te doen met Smart Solar 🙂

De app kan dus nog wel wat verbetering gebruiken.

Overigens geeft de sensorbox bij mij afwijkende waarden tov de slimme meter zelf. Wel altijd naar de veilige kant (sensorbox geeft hogere amperages over de fasen dan de slimme meter zelf, 0.5-0.7A verschil), hij zal dus bij teveel gebruik op de fasen al eerder afschakelen (door load balancing), maar ik weet niet of dit 'by design' is. Het scheelt toch potentieel weer (0.5x230=) 115W per fase, dus 345W totaal, aan onbenutte zonnestroom😊

Als je het gedrag van de lader vreemd vindt, check dan eerst even onder geavanceerde instellingen wat voor waarden de sensorbox heeft tov de slimme meter. Doe dit op het moment dat de zon schijnt en doe wat testen met wat apparatuur aan/uit. Bij mij had de installateur de CT-klemmen niet goed aangesloten en dan werkt je load balancing ook niet goed, wat potentieel gevaarlijk is.

[ Voor 20% gewijzigd door roedi06 op 05-08-2023 22:39 . Reden: Extra info, typos ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pvantol
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 08-02 10:54
Ik heb er Ratio Solar wallbox en een Renault Megane E-tech. Helaas doet de Ratio het heel vaak niet. Als ik hem aansluit krijg ik meestal na een paar seconden een foutmelding van de auto. Onderweg laden bij Fastned r.d. gaat probleemloos. De Tesla van mijn buurman doet het prima aan mijn Ratio. Mijn Renault dealer legt de schuld bij de Ratio en andersom. Volgens Ratio is het een software probleem van Renault.
Heeft iemand soortgelijke ervaringen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frap
  • Registratie: Augustus 2023
  • Laatst online: 18-08-2023
Ik heb ook een Ratio laadpaal en Renault Megane en heb exact hetzelfde probleem. De loadbalancing werkte ook niet altijd goed. Duidelijk een software probleem. Ik ben al enige tijd met Ratio in gesprek en zij zijn bezig ,ook met Renault, te kijken hoe het probleem op te lossen (update bij Renault? en/of Ratio?). Op zich is het contact prima hierover echter de oplossing is er nog niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pvantol
Ik heb een Ratio Solar 22kW wallbox in combinatie met een Renault Megane E-tech.
Vanaf het begin (3 maanden geleden) was het heel lastig de auto op te laden met de Ratio, Soms lukt het na een paar keer ontkoppelen, maar vanmorgen (veel zonnestroom) kreeg ik hem met geen mogelijkheid aan de gang, welke instellingen ik ook probeerde.
Volgens Jaap Berg van Solar, ligt de fout bij de Megane; er zou een update van de software van Renault moeten komen.

Is er iemand met soortgelijke problemen en wie weet een oplossing?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scenic
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 22-05-2024
Ik zit met hetzelfde probleem. Vanaf begin juni na installatie van een Solar Ratio 22kWh laadpaal is het niet mogelijk om via smart solar en pure solar een 1 faze auto (e-peugeot 308) te laden. In totaal zijn ze nu 4 × langsgekomen om het aan de praat te krijgen, zonder succes. Ook bij mij was de sensorbox verkeerd aangesloten. Volgende week komen ze de laadpaal ophalen om te onderzoeken wat er aan de hand is. In de stand pure solar kan er überhaupt geen contact met de auto gelegd worden. Bij de plaatjes van Haryfriend kan ik niet opmaken of zonne-energie gebruikt wordt. Het lijkt mij onzin dat het laden van een auto afhangt van het type auto.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TSquares
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 21-03 20:26
Welke keuzes maakt de lader in smart solar modus?

Ik snap Pure Solar maar Smart Solar snap ik niet helemaal. De zon is momenteel weg en de lader blijft vrolijk doorladen.

De handleiding geeft aan dat de lader het overschot aan zonne energie gebruikt om te laden maar dit is toch altijd het geval? Of is dit alleen relevant met een 3 fasen aansluiting (ik zit nog op 1).

• dance58
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 05-11-2023
Ik heb recentelijk contact gehad met Ratio Solar.

Het full Solar laden start pas als alle fasen min. -6,0 A hebben (de min staat voor de teruglevering). Dit kun je zien bij geavanceerde instellingen en dan bij gemeten waarden. Dit werkt alleen als je binnen het Bluetooth bereik van de sensorbox bent.

Men gaf aan dat er eind dit jaar naar verwachting een update komt waarbij het full green laden ook kan starten als er over de drie fasen verdeeld -6,0 A is.

Ik heb de werking kunnen zien en volgen in hun app en zie in mijn enphase (de uitgebreide versie) dat het opgenomen aantal kwh keurig beneden de totale productie blijft.

Wat ik raar vond is dat als de zon wegviel hij toch bleef laden. Dat heeft te maken met de sun of delay. Ik ben nu aan het experimenteren met de waarden en zie bij een sun of delay waarde van 6A en sun off delay time van 5 minuten ik niet teveel van het net trek en dat is bij 19 zonnepanelen die in optimale situatie 5,6 kwh leveren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pvantol
Mijn problemen met de combinatie Megane E-tech en de Ratio Solar zijn hopelijk na 21 september voorbij. Mijn dealer installeert dan een software-update in de Megane, die zou moeten helpen.

En mocht dat niet werken dat heeft de installateur LaderThuis van de Ratio beloofd dat hij kosteloos de Ratio zal vervangen door een laadpaal die wél werkt.
Een geweldige service van LaderThuis!.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scenic
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 22-05-2024
Een groot misverstand bij smart solar is dat het niet overeenkomt met wat de beschrijving ervan zegt. Als de instelling bv minimaal 16 ampère is dan wil dit zeggen dat de netstroom tesamen met solar stroom 16 ampère is. Dus als er geen zon is dan laad het systeem met 16 ampère uit het net. Dit in tegenstelling wat er verondersteld word.

• Flexiilex
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 04-04 09:29
Vraagje; inmiddels heb ik de Ratio io6 thuis liggen alleen mij is dus verteld dat de lader al met 6A terugleveren kan gaan laden op solar mode. Alleen, wij hebben 3 fase en ook 3 fase zonnepanelen, volgens mij werkt dat helemaal niet toch? Alleen als je de laadpaal op 1 fase insteld. Pas aan het einde van dit jaar ga je er eigenlijk pas op vooruit als ze een update uitbrengen die vervolgens kijkt naar alle 3 de fases of er totaal 6A teruggeleverd word.

Ik vraag mij af, wat is her voordeel nu dan met bijvoorbeeld de Wallbox Cobber SB. Dat je nu met 1 fase installing dus al kan laden op 100% zonnestroom? Het vervelende in dit geval is dat alles netjes over 3 fases verdeeld wordt. Met andere woorden; de kans is groot dat het laden op 100% zonnestroom al snel zal gaan stoppen bij mij? Vandaag max 4500 watt opwek voor langere tijd maar dat word wel netjes over 3 fases verdeeld dus ik zie het voordeel niet echt op dit moment, klopt dat?

Bovenstaand is toch ook gewoon mogelijk met de Wallbox? Nog een vraag; iemand enig idee waar de Utp aansluiting zit? Ratio gaf aan dat dit ergens in de buurt van de RJ10 Connector in de laadpaal moest zijn (iets los bungelend) maar ik zie helemaal niks, zelfs de grote kap eraf gehaald en dan zie ik niks wat daar op lijkt. Heeft iemand daar een foto van oid?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daikirai
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 25-02 22:25
Iemand een idee of de Ratio met dit snoer te krijgen is?
Zie zelf alleen de uitvoeringen met 'rechte' kabel:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4NKPUNIvlNDmMSy2iSFWLOkXRxU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4Mbuzr4ATRowQml4JL1rFobt.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goochie
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 03-10-2024

Goochie

Als in goochelaar

Ik ben zelf ook in de markt voor een laadpaal. Op dit moment hebben we een BMW 330E en in de toekomst komt daar nog een Mini Electric bij. Op de lange termijn zal ik de BMW gaan vervangen voor een EV6 of een Ionic 5.

We hebben 14 zonnepanelen met een maximale capaciteit van 4,5Kwp. De meterkast is recent aangepast naar 3x 25a. De zonnepanelen zijn 1 fase aangesloten.

Nu zit ik te twijfelen tussen de Ratio Solar en de Zappi. De Zappi is wel duurder in aanschaf plus schijnt het aansluiten ook weer wat moeilijker te zijn en is deze dus ook duurder, dus voorkeur gaat op dit moment uit naar de Ratio.

Gezien de huidige situatie in mijn meterkast, en de wens om zoveel mogelijk te laden op zonne energie, wat is nu de beste laadpaal voor mijn wensen.

10 ton staal...verticaal!!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jwillemsen
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 16:07
Ik zit ook te vergelijken en de Zappi kan op dit moment meer, Ratio geeft aan dat het automatisch switchen tussen 1 en 3 fase later dit jaar via een firmware update gaat komen, maar dat is dus afwachten wanneer.

Voor de Zappi is er wel een home assistant integratie, de Ratio is alleen maar via hun app te bedienen, er is geen publieke API beschikbaar waarmee je een HA integratie zou kunnen maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• caa5
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 27-05-2024
Inmiddels heb ik de ratio io6. Eerste ervaringen zijn positief. Makkelijk te gebruiken laadpaal en app. Daarnaast heel blij dat ik de uitvoering met vaste kabel heb gekozen. Dit is zoveel makkelijker.

Inzake de laadmodus full solar kan ik bevestigen dat als je een 3 fase aansluiting in de meterkast hebt dat je dus minimaal 3x 6a zonne-overschot nodig hebt om te kunnen starten met laden. Dat is dus wel echt een nadeel. Ik kijk uit naar de update!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ReseT
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
caa5 schreef op donderdag 12 oktober 2023 @ 14:12:
Inmiddels heb ik de ratio io6. Eerste ervaringen zijn positief. Makkelijk te gebruiken laadpaal en app. Daarnaast heel blij dat ik de uitvoering met vaste kabel heb gekozen. Dit is zoveel makkelijker.

Inzake de laadmodus full solar kan ik bevestigen dat als je een 3 fase aansluiting in de meterkast hebt dat je dus minimaal 3x 6a zonne-overschot nodig hebt om te kunnen starten met laden. Dat is dus wel echt een nadeel. Ik kijk uit naar de update!
Ik heb een Solar, zonder RFID. Laadpaal 3f aangesloten
Meterkast 3f. Maar mijn zonnepanelen hebben 1f groep en omvormer. Ik kan dan met 1x6a starten (1.4kW)

Ligt denk ik eerder aan de thuisconfiguratie dan mogelijkheden van de lader?

ID4.1M Honey Yellow

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zhadum
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 26-04 14:17

Zhadum

Folding & Einstein@home

Hier ook nieuwe eigenaar van Ratio IO6. Zojuist kreeg ik een melding dat een nieuwe Firmware beschikbaar is. Weet iemand waar je kunt zien wat gewijzigd / verbeterd wordt in iedere firmware?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LionkingNL
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 18:13
Ik heb zelf een Zappi en snap de keuze die de Ratio maakt niet. Mbt salderen wordt de fasen zowiezo gesaldeerd op het telwerk van de slimme meter. Dus 1 fase solar die bijv.18 amp levert is voor het telwerk identiek aan 3x6 amp. voor 3 fase laden. Per saldo 0 verbruik terwijl je op 1 fase terug levert en op 2 fasen verbruikt.

Op weg naar een duurzaam leven: goed geïsoleerd, 9500wp PV, Daikin warmtepomp en Hyundai Ioniq Electric + Kia e-Soul

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piet62
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 12-02-2024
Hallo, weet iemand of de problemen met Ratio Solar in combinatie met de Renault Megane E-tech na de update opgelost zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luinge
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 10-04 09:18
Hallo,

Vraagje. Ik zie in de handleiding dat je een 3x20 ampere automaat moet plaatsen voor de Ratio Solar 11kw.
Dat is niet selectief met mijn 3x25A hoofdzekering.

Hoe is deze bij jullie aangesloten?

Groet

• Bé Brand
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 10-02 13:50
We hebben nu 2 maand een ratio op 3x25A aansluiting, maximaal mag er 16A mee geladen worden (denk ik) maar onze XC40 recharge neemt maar 3 x11 op, gaat perfect. Het is grote verbetering dat in deze periode - als er vaak weinig zon is - je toch per fase 1,8 A kunt laden, oftewel 6 A over 1 fase. Dat vloeit dan mooi in de accu in plaats van het in het net. Of denk ik verkeerd? We zijn in ieder geval zeer tevreden met de Ratio en de flexibele mogelijkheden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luinge
3x25A is je hoofdzekering neem ik aan. Gaat mij om de zekering die voor de Ratio is. Die kan formeel niet meer dan 2x16 zijn ivm selectiviteit, maar in de handleiding staat dat deze 2x20A moet zijn.

• Luinge
Meer ervaringen met niet meer werkende Bluetooth na de laatse update?
Bij mij is de Bluetooth verbinding verdwenen en kan niet meer bluetooth connecten met de Ration om bv de geavanceerde instellingen te wijzigine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PetereK
  • Registratie: December 2023
  • Laatst online: 05-05 10:32
Helaas dezelfde ervaring.
Vandaag een nieuwe update gekregen en aangebracht maar deze lijkt geen oplossing te bieden.
Iemand enig idee waar we kunnen vinden wat de wijzigingen zijn per firmware update?

[ Voor 22% gewijzigd door PetereK op 25-12-2023 21:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greetoz
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 20:22
Wij hebben ook sindskort een Peugeot e208 en een Ratio Solar, zelf aangelegd en laden etc werkt. Alleen ik krijg Scheduled laden niet aan het werk, ik doe waarschijnlijk wat fout.

Bij Laadmodus kan je kiezen tussen Manual en Plug en Charge, De laadpaal staat op prive terrein dus wat mij betreft is Plug en Charge prima. Als ik Schedule aanzet en in deze modus de stekker erin steek gaat de auto gelijk laden. Bij de Manual mode uiteraard niet, maar dan moet je de auto toestemming geven volgens mij door op start te drukken en dan krijg je keuze uit de auto die moet laden. Of moet ik hem op Manual laten staan en gaat hij dan gewoon op schema laden zonder dat ik op start druk?

https://printcraft3d.nl Protect your BMW! https://BimmerNotify.app

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AC te B
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 06-02 18:56

AC te B

ID.4 1st Max

Ik overweeg een Ratio Solar als vervanging voor mijn defecte WallBox Pulsar Plus. Omdat de Pulsar Plus WiFi heeft heb ik alleen een UTP voor load balancing naar de lader lopen. In de handleiding lees ik dat de Ratio WiFi heeft, maar dat ze adviseren om een vaste internet-kabel. Dat zou betekenen dat ik een extra UTP-kabel erbij in de buis moet prutsen. Zal niet onmiogelijk zijn, maar wel een lastige klus. Of ik gebruik gewoon WiFi.
Hebben jullie ervaringen met het gebruik van WiFi van Ratio?

Wat in één keer perfect moet zijn, krijgt geen kans om te groeien.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• robotjoek
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 12:37

robotjoek

Samsung S25U + Ultrawatch

Ik heb de Ratio Solar nu ruim een maand in gebruik en ben r zeer tevreden mee !

Ik gebruik ook Wifi, en dat werkt prima, nog geen problemen mee ondervonden.
AC te B schreef op maandag 26 februari 2024 @ 17:44:
Ik overweeg een Ratio Solar als vervanging voor mijn defecte WallBox Pulsar Plus. Omdat de Pulsar Plus WiFi heeft heb ik alleen een UTP voor load balancing naar de lader lopen. In de handleiding lees ik dat de Ratio WiFi heeft, maar dat ze adviseren om een vaste internet-kabel. Dat zou betekenen dat ik een extra UTP-kabel erbij in de buis moet prutsen. Zal niet onmiogelijk zijn, maar wel een lastige klus. Of ik gebruik gewoon WiFi.
Hebben jullie ervaringen met het gebruik van WiFi van Ratio?

XPeng G6 + Ratio Solar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AC te B
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 06-02 18:56

AC te B

ID.4 1st Max

robotjoek schreef op dinsdag 27 februari 2024 @ 02:38:
Ik heb de Ratio Solar nu ruim een maand in gebruik en ben r zeer tevreden mee !

Ik gebruik ook Wifi, en dat werkt prima, nog geen problemen mee ondervonden.

[...]
Thnx :)

Wat in één keer perfect moet zijn, krijgt geen kans om te groeien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WimS54
  • Registratie: Maart 2024
  • Laatst online: 24-03-2024
Ik heb de Ratio Solar in combinatie met een Megane ETECH (van maart 2023), moet binnenkort naar de garage voor de eerste beurt (30.000 km) en ik verwachtte dat hij dan ook de software update zou krijgen die de laadellende zou oplossen (ik kan nu alleen Basic laden, dus geen Pure Solar, Smart Solar of loadbalancing).
Maar de man van Bochane gaf aan dat hij het niet in het systeem zag staan, en er ook niet om kon vragen bij Renault. Vraag: zijn er inmiddels mensen die wel een software update hebben gehad en van de laadproblemen met Ratio of Zappi palen af zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gerben-82
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 11-05 13:39
Vraagje:

Werkt de Ratio solar ook met de p1 meter of ben je verplicht de meetspoelen te gebruiken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WimS54
  • Registratie: Maart 2024
  • Laatst online: 24-03-2024
Nee werkt niet met de p1 meter, je moet echt aan de gang met die meetspoelen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• hoogendijk
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 08:04
Mijn Ratio Solar is vorige week met een nieuwe communicatie printplaat omgebouwd zodat hij overweg kan met OCPP.
Nu heb ik hem gratis aangegemeld bij Tap Electric (Heel handige laad app) . Daar heb ik hem ingesteld zodat hij levert in samenwerking met dynamisch tarief (Tibber. ) Hij is nu in te stellen als openbare betaalde laadpaal of prive met diverse mogelijkheden.
Instellen was even lastig omdat Tap de laadpaal niet vond. Ik denk dat het werd opgelost door het opnieuw opstarten van de laadpaal in de meterkast. Ik moet de details nog even uittesten. Laden gaat inmiddels prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• taz10
  • Laatst online: 29-12-2024

taz10

Party Animal

Greetoz schreef op zaterdag 24 februari 2024 @ 17:52:
Wij hebben ook sindskort een Peugeot e208 en een Ratio Solar, zelf aangelegd en laden etc werkt. Alleen ik krijg Scheduled laden niet aan het werk, ik doe waarschijnlijk wat fout.

Bij Laadmodus kan je kiezen tussen Manual en Plug en Charge, De laadpaal staat op prive terrein dus wat mij betreft is Plug en Charge prima. Als ik Schedule aanzet en in deze modus de stekker erin steek gaat de auto gelijk laden. Bij de Manual mode uiteraard niet, maar dan moet je de auto toestemming geven volgens mij door op start te drukken en dan krijg je keuze uit de auto die moet laden. Of moet ik hem op Manual laten staan en gaat hij dan gewoon op schema laden zonder dat ik op start druk?
Ik denk dat je het inmiddels wel weet. Ik liep tegen hetzelfde probleem aan dat ie gelijk ging laden. Maar als je gepland opladen aanzet dan moet je dus niet op start drukken . Dan gaat hij vanzelf laden als het de ingestelde tijd is.
Ben nog een beetje aan her uitvogelen wat het handigste is om zo goedkoop mogelijk te laden. Wij hebben ANWB energie. Vandaag was het dus een 1 uur lang €-0,16 , dan is het dus zaak zoveel mogelijk zelf te gebruiken. Ik had hem vandaag dus eerst om puursolar staan, en toen het €-0,16 was op normale stand. Want dan moet ik anders met mijn zonnepanelen stroom gaan betalen.
Denk dat het handigste is om hem gewoon bij zon op smartsolar te zetten, dan laad hij niet zo snel maar pakt toch de eigen zonnestroom.
Ter info, we hebben net een week een E208 51kw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• taz10

taz10

Party Animal

Ik heb toch wel iets raars.
Ik gebruik ook de Eevee app die dan weer verbonden is met mijn Peugeot app.
Nu heb ik alleen na het laden met de Ratio Solar veel meer kw geladen dan de Eevee app heeft geregistreerd.
Iemand die dit kan verklaren ?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tSqFUjnNSINajcwAtPg-acz0Ehc=/x800/filters:strip_exif()/f/image/45RHHxgI6VelyY3OnwEOvURP.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6MAJ8Ge54NgHSvLKE2Fgvux7hiM=/x800/filters:strip_exif()/f/image/v7J44IiE9KvlMsXTh03Xq8Iq.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7AVoWxFMKith8GjULBo1HC1LM6k=/x800/filters:strip_exif()/f/image/ncwpUrzzyGwWsCuqcxHGhuzk.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MEwMREjI2PEnj3V6U1ltSHP8ij0=/x800/filters:strip_exif()/f/image/EQXSz3aa5Laq2UhqslTqah1h.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J-monkey
  • Registratie: Juli 2021
  • Laatst online: 08-03 09:28
gerben-82 schreef op vrijdag 22 maart 2024 @ 21:03:
Vraagje:

Werkt de Ratio solar ook met de p1 meter of ben je verplicht de meetspoelen te gebruiken?
Ja, sinds maart werkt ie ook met p1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J-monkey
  • Registratie: Juli 2021
  • Laatst online: 08-03 09:28
WimS54 schreef op vrijdag 8 maart 2024 @ 20:33:
Ik heb de Ratio Solar in combinatie met een Megane ETECH (van maart 2023), moet binnenkort naar de garage voor de eerste beurt (30.000 km) en ik verwachtte dat hij dan ook de software update zou krijgen die de laadellende zou oplossen (ik kan nu alleen Basic laden, dus geen Pure Solar, Smart Solar of loadbalancing).
Maar de man van Bochane gaf aan dat hij het niet in het systeem zag staan, en er ook niet om kon vragen bij Renault. Vraag: zijn er inmiddels mensen die wel een software update hebben gehad en van de laadproblemen met Ratio of Zappi palen af zijn?
Als je Ratio mailt kun je ze specifiek vragen welke update er vanuit Renault nodig is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• taz10

taz10

Party Animal

jwillemsen schreef op dinsdag 10 oktober 2023 @ 09:04:
Ik zit ook te vergelijken en de Zappi kan op dit moment meer, Ratio geeft aan dat het automatisch switchen tussen 1 en 3 fase later dit jaar via een firmware update gaat komen, maar dat is dus afwachten wanneer.

Voor de Zappi is er wel een home assistant integratie, de Ratio is alleen maar via hun app te bedienen, er is geen publieke API beschikbaar waarmee je een HA integratie zou kunnen maken.
Weet iemand of er al een HA integratie is te maken ? . Ik zou heel erg graag mijn ratio willen laten kijken naar de dynamische tarieven. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJuape
  • Registratie: Juni 2007
  • Niet online

DonJuape

Trust me, I'm an engineer!

roedi06 schreef op zaterdag 5 augustus 2023 @ 22:12:
Thanks voor het posten van de foto's, vergat dit steeds te doen na voorgaande vragen.

[...]

Ja dit is echt wel jammer, terwijl dit softwarematig in de app gewoon zou moeten kunnen. Ik ben er recentelijk achter gekomen dat als je uitgesteld laden instelt, je dan wel een andere modus kunt selecteren. Dus als je 'm over 1 minuut instelt op Smart, dan gaat ie wel gewoon maximaal laden. Met deze methode hoef je dus niet naar de auto te lopen.

Echter, stop je het laden als je eenmaal het uitgesteld laden gestart bent, zonder de kabel los te koppelen en zet je 'm vervolgens toch weer aan het laden via het normale scherm (dus niet via uitgesteld laden), dan staat daar wel de modus die er ooit stond (bijv. Smart Solar), maar gebruikt ie de modus die je het laatst gebruikte bij uitgesteld laden. Dus terwijl er dan Smart Solar in je scherm staat, gebruikt ie dus stiekem Smart. Je kan dit weer herstellen door uitgesteld laden te doen met Smart Solar 🙂

De app kan dus nog wel wat verbetering gebruiken.
Is de app/firmware inmiddels verbeterd of kun je nog steeds niet van laadmodus wisselen zonder te ontpluggen en weer te pluggen?

KIA eNiro Dynamic 64kWh, Zappi V2 3-fasen, 7400 Wp PV SolarEdge 1-fase, WP L/W 1-fase

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• robotjoek
  • Laatst online: 12:37

robotjoek

Samsung S25U + Ultrawatch

DonJuape schreef op woensdag 22 mei 2024 @ 16:58:
[...]

Is de app/firmware inmiddels verbeterd of kun je nog steeds niet van laadmodus wisselen zonder te ontpluggen en weer te pluggen?
Nog t zelfde.....

Overigens geen last van of probleem mee !

XPeng G6 + Ratio Solar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerben97
  • Registratie: Februari 2019
  • Laatst online: 15-06-2024
hoogendijk schreef op vrijdag 5 april 2024 @ 19:07:
Mijn Ratio Solar is vorige week met een nieuwe communicatie printplaat omgebouwd zodat hij overweg kan met OCPP.
Nu heb ik hem gratis aangegemeld bij Tap Electric (Heel handige laad app) . Daar heb ik hem ingesteld zodat hij levert in samenwerking met dynamisch tarief (Tibber. ) Hij is nu in te stellen als openbare betaalde laadpaal of prive met diverse mogelijkheden.
Instellen was even lastig omdat Tap de laadpaal niet vond. Ik denk dat het werd opgelost door het opnieuw opstarten van de laadpaal in de meterkast. Ik moet de details nog even uittesten. Laden gaat inmiddels prima.
Hoe heb je dit gedaan?
Ik zou dit op mijn eigen Ratio Solar ook wel willen installeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MinionsV3000
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 10-05 19:09
Als je Plug & Charge selecteert:
Dan kun je toch gewoon in je auto app programmeren, dat gelaad wordt tussen 12 en 16u overdag en daarnaast midden in de nacht.
Lijkt me een simpele oplossing, waarbij je wel goedkoop stroom hebt en verder niet iedere keer iets hoeft in te stellen.
(Uitgaande van dynamisch energiecontract)

[ Voor 7% gewijzigd door MinionsV3000 op 04-06-2024 19:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrcet007
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 10-04 16:36
Gerben97 schreef op dinsdag 28 mei 2024 @ 12:09:
[...]

Hoe heb je dit gedaan?
Ik zou dit op mijn eigen Ratio Solar ook wel willen installeren.
Slim je auto laden met Ratio laadpaal op dynamisch tarief

[ Voor 10% gewijzigd door mrcet007 op 06-06-2024 17:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrcet007
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 10-04 16:36
De klantenondersteuning van Tibber zei dat ze geen ratio ev-opladers ondersteunen.
Dus wie beslist dan wanneer er kosten in rekening worden gebracht op basis van de lage prijzen bij tibber? hoe werkt dit?
Welke parameters moeten worden ingesteld om het dynamisch factureren op basis van lage prijzen te laten werken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GforceNL
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 11-05 17:07

GforceNL

Out of memory....

Ik heb vandaag ook een ratio paal ontvangen en alles werkt. De lader zou 22kw moeten ondersteunen, maar hoger dan 11kw gaat hij niet. Moet ik dit nog ergens instellen of zit ik met 11 aan de max?

<Zinloze tekst hier>

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• taz10

taz10

Party Animal

Lol. Ik had over jouw bericht heengelezen.
Vandaag dan ook maar de koppeling gemaakt met Tap in mijn Ratio Solar.
Eerst had ik nog even gebeld met Ratio hoe dit nu zat. Van Tap nog een linkje gekregen met wat extra uitleg.
Uiteindelijk is het mij gelukt. Ben nog wel zoekende hoe e.e.a nu werkt met laden via dynamische tarieven .

Voor zover ik kan zien moet je nu een laadsessie starten vanuit de Tap app. En dan voordat die gaat laden snel naar de instellingen van smartladen, hier de hoeveelheid % wat je voor een bepaalde tijd wilt geladen hebben wat aanpassen.
Want als ik hem nu aanzet dan wilt u vannacht gaan laden. Als ik aangeef dat ie pas morgen om 18 uur vol hoeft te zijn dan gaat ie netjes pas om 12:00 uur aan.
Het werkt net als Siemens nu heeft bij hún afwasmachine 🤣
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/e58MaVILBVPlJCdikpAwV-wLAxY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/C421RucohpTScotCMDoKNIZj.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tijgerkracht
  • Registratie: Juni 2005
  • Nu online
GforceNL schreef op donderdag 6 juni 2024 @ 23:10:
Ik heb vandaag ook een ratio paal ontvangen en alles werkt. De lader zou 22kw moeten ondersteunen, maar hoger dan 11kw gaat hij niet. Moet ik dit nog ergens instellen of zit ik met 11 aan de max?
Meeste auto's kunnen max 11 kW laden.

21x325WP, 10x410WP, SE10K, Blackbird 8K, vloerverwarming en fancoils, Vent-Axia WTW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tijgerkracht
  • Nu online
taz10 schreef op maandag 22 april 2024 @ 16:36:
[...]

Weet iemand of er al een HA integratie is te maken ? . Ik zou heel erg graag mijn ratio willen laten kijken naar de dynamische tarieven. :)
Na contact met Ratio begrijp ik dat er OCPP in de nieuwe(?) Ratio Solar palen zit.
En er is een OCPP integratie van HACS voor Home Assistant.

21x325WP, 10x410WP, SE10K, Blackbird 8K, vloerverwarming en fancoils, Vent-Axia WTW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GforceNL
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 11-05 17:07

GforceNL

Out of memory....

Tijgerkracht schreef op vrijdag 14 juni 2024 @ 12:35:
[...]

Meeste auto's kunnen max 11 kW laden.
Klopt inderdaad, voor mijn auto is de 22kw lader een optie en die heb ik niet.

<Zinloze tekst hier>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• taz10

taz10

Party Animal

Tijgerkracht schreef op vrijdag 14 juni 2024 @ 12:37:
[...]

Na contact met Ratio begrijp ik dat er OCPP in de nieuwe(?) Ratio Solar palen zit.
En er is een OCPP integratie van HACS voor Home Assistant.
Dus ik aan de lsag met de OCPP inegratie in HA , en nu heeft Ratio nu net geen mogelijkheid om zelf een URL in te voeren. 8)7 . Das nu net jammer. Du smaar op zoek naar een andere OCPP aanbieder waar ik wat meer kan instelllen en misschien wel de connectie kan maken.
In ieder geval lijkt Volttime wel te werken, Alleen krijg ik nog geen conntectie met de APi die ik heb gemaakt bij hun. Dus maandag maar weer ff contact hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tijgerkracht
  • Nu online
taz10 schreef op zondag 16 juni 2024 @ 17:08:
[...]

Dus ik aan de lsag met de OCPP inegratie in HA , en nu heeft Ratio nu net geen mogelijkheid om zelf een URL in te voeren. 8)7 . Das nu net jammer. Du smaar op zoek naar een andere OCPP aanbieder waar ik wat meer kan instelllen en misschien wel de connectie kan maken.
In ieder geval lijkt Volttime wel te werken, Alleen krijg ik nog geen conntectie met de APi die ik heb gemaakt bij hun. Dus maandag maar weer ff contact hebben.
Neem ook even contact op met Ratio dat je een eigen URL in wilt voeren voor connectie met HA.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• taz10

taz10

Party Animal

Tijgerkracht schreef op zondag 16 juni 2024 @ 20:33:
[...]

Neem ook even contact op met Ratio dat je een eigen URL in wilt voeren voor connectie met HA.
Dat ga ik zeker ook even doen, bellen met Luuk 😉. Want als ik de url in kan voeren heb ik gelijk een connectie lijkt mij met HA. Verder dan ook geen API nodig denk ik

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AquilaHW
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 17-01 18:22
Enkele weken de Ratio Solar. Vorige week definitief aangesloten op 3F B16 alamat. Maar heb 2 SolarEdge 1F omvormers hangen. De connectie met slimme Stedinmeter gaat via P1 en de sensorbox geeft netjes bij PV opwek 2 groene ledflashes en 1 rode (elke omvormers op aparte fase)
De Ratio app zo ingesteld dat hij op 3 fase trekt en dan Pure Solar, maar dan pakt ie nauwelijks zonnestroom en gaat vaak uit.
Op de instelling 1F zou dit mogelijk eerder dus beter te gaan. Hij laadt dan al als er op één fase 6A wordt teruggeleverd en die andere fase die ook teruglevert ziet ie niet maar dat wordt uiteraard wel verbruikt. Dus op dit punt zou Ratio wel wat betere ondersteuning of voorlichting kunnen geven. Waar doe je in deze specifieke situatie het beste aan…
Ook de uitleg over DSO en OCPP kan ik nog niet vinden. Op internet wel gevonden wat het betekend en waar het voor staat. https://elaad.nl/onderwerpen/interoperabiliteit/
Maar waarom zou ik een externe operator moeten contracteren als ik op mijn eigen terrein via mijn eigen laadpaal en stroomaansluiting de auto wil laden? De paal mist ook de RFID mogelijkheid. Dus veel vragen….
Verder mis ik de mogelijkheid om bijvoorbeeld vooraf in te stellen dat je maar tot 80% wil opladen. De auto communiceert alleen via zijn eigen betaalde app á €80/jaar om te controleren hoe vol je accu al is. (Verdienmodel?)
Ik lees op dit forum ook opties om via bijvoorbeeld TAP (=in rol van DSO?) en een dynamisch contract om te laden maar zover ben ik nog niet. Weet namelijk niet hoe dit per saldo voor mijn All-Electric Warmtepomp gaat uitpakken.
Misschien zijn er zo al opmerkingen of tips te geven?

[ Voor 14% gewijzigd door AquilaHW op 23-06-2024 07:08 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jorisjansen3
  • Laatst online: 06:55
Mijn ratio io6 installeerde een firmware update vandaag. Weet iemand waar de change logs staan? Puur uit nieuwsgierigheid…

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Cevel
  • Niet online
Ben sinds 2 maanden ook in bezit van een Ratio Solar

Zojuist even gebeld met de vraag over de update via mijn Android device.

Ze geven aan dat er een OCPP update was. De verbinding zou hiermee stabieler moeten zijn.

Wat ze me ook vertelde dat na de zomer er een grote update komt die ervoor zorgt dat als je een 3 fase zonnepanelen systeem hebt en er maar 1 fase stroom opgewekt wordt de lader via solar ook 1 fase laad i.p.v. 3.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• taz10

taz10

Party Animal

AquilaHW schreef op vrijdag 21 juni 2024 @ 09:49:
Enkele weken de Ratio Solar. Vorige week definitief aangesloten op 3F B16 alamat. Maar heb 2 SolarEdge 1F omvormers hangen. De connectie met slimme Stedinmeter gaat via P1 en de sensorbox geeft netjes bij PV opwek 2 groene ledflashes en 1 rode (elke omvormers op aparte fase)
De Ratio app zo ingesteld dat hij op 3 fase trekt en dan Pure Solar, maar dan pakt ie nauwelijks zonnestroom en gaat vaak uit.
Op de instelling 1F zou dit mogelijk eerder dus beter te gaan. Hij laadt dan al als er op één fase 6A wordt teruggeleverd en die andere fase die ook teruglevert ziet ie niet maar dat wordt uiteraard wel verbruikt. Dus op dit punt zou Ratio wel wat betere ondersteuning of voorlichting kunnen geven. Waar doe je in deze specifieke situatie het beste aan…
Ook de uitleg over DSO en OCPP kan ik nog niet vinden. Op internet wel gevonden wat het betekend en waar het voor staat. https://elaad.nl/onderwerpen/interoperabiliteit/
Maar waarom zou ik een externe operator moeten contracteren als ik op mijn eigen terrein via mijn eigen laadpaal en stroomaansluiting de auto wil laden? De paal mist ook de RFID mogelijkheid. Dus veel vragen….
Verder mis ik de mogelijkheid om bijvoorbeeld vooraf in te stellen dat je maar tot 80% wil opladen. De auto communiceert alleen via zijn eigen betaalde app á €80/jaar om te controleren hoe vol je accu al is. (Verdienmodel?)
Ik lees op dit forum ook opties om via bijvoorbeeld TAP (=in rol van DSO?) en een dynamisch contract om te laden maar zover ben ik nog niet. Weet namelijk niet hoe dit per saldo voor mijn All-Electric Warmtepomp gaat uitpakken.
Misschien zijn er zo al opmerkingen of tips te geven?
Ik laat nu via OCPP van Volttime mijn Ratio Solar werken met Home Assistant. https://developer.volttime.com/introduction
Ik heb het nu zover dat ik in HA kan instellen bij welke prijs mijn Ratio aangaat of weer uit.
Nu nog Volttime naar mijn zonnepanelen opbrengst laten kijken. Dit heb ik nog niet werkend .

Ik kreeg vanavond ook de firmware update

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paoper
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 09-05 15:24
Cevel schreef op woensdag 3 juli 2024 @ 10:10:
Wat ze me ook vertelde dat na de zomer er een grote update komt die ervoor zorgt dat als je een 3 fase zonnepanelen systeem hebt en er maar 1 fase stroom opgewekt wordt de lader via solar ook 1 fase laad i.p.v. 3.
Kunnen ze dit niet al? Bijvoorbeeld in de gelinkte topic wordt daar ook over gesproken:
ptie in "Thuisladen van je EV deel 2"

Of zit hier een nuance in? Ik ben mij met haast aan het oriënteren op laadpalen en leer graag de details!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cevel
  • Niet online
paoper schreef op dinsdag 9 juli 2024 @ 11:01:
[...]

Kunnen ze dit niet al? Bijvoorbeeld in de gelinkte topic wordt daar ook over gesproken:
ptie in "Thuisladen van je EV deel 2"

Of zit hier een nuance in? Ik ben mij met haast aan het oriënteren op laadpalen en leer graag de details!
Met enig haast zou ik ze even een belletje geven als je iets dieper info wil. Kreeg zelf niet meer details dan dat ik geschreven heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fdm391
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 20:41
taz10 schreef op zondag 16 juni 2024 @ 21:59:
[...]

Dat ga ik zeker ook even doen, bellen met Luuk 😉. Want als ik de url in kan voeren heb ik gelijk een connectie lijkt mij met HA. Verder dan ook geen API nodig denk ik
Heb je hier nog wat duidelijkheid over gekregen toevallig?
Ik overweeg een (ratio) laadpaal aan te schaffen, maar die wil ik dan wel gewoon direct met home assistant kunnen koppelen, en niet via een derde partij

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• madpilot0
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 20:06

madpilot0

I ain't mad

taz10 schreef op zondag 7 juli 2024 @ 21:53:
[...]

Ik laat nu via OCPP van Volttime mijn Ratio Solar werken met Home Assistant. https://developer.volttime.com/introduction
Ik heb het nu zover dat ik in HA kan instellen bij welke prijs mijn Ratio aangaat of weer uit.
Nu nog Volttime naar mijn zonnepanelen opbrengst laten kijken. Dit heb ik nog niet werkend .

Ik kreeg vanavond ook de firmware update
Ik heb sinds vandaag ook een Ratio Solar hangen. Hoe heb je volttime aan HA geknoopt? Met de restful integration?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• taz10

taz10

Party Animal

fdm391 schreef op woensdag 10 juli 2024 @ 12:59:
[...]

Heb je hier nog wat duidelijkheid over gekregen toevallig?
Ik overweeg een (ratio) laadpaal aan te schaffen, maar die wil ik dan wel gewoon direct met home assistant kunnen koppelen, en niet via een derde partij
Dit is dus nog niet mogelijk, verwachting is net een grotere update Q3.
Een andere mogelijkheid is nog via Volttime en een HACS OCPP integratie, maar misschien kan @Fab1Man daar wat over uitleggen want dat weet ik verder ook niet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• taz10

taz10

Party Animal

madpilot0 schreef op woensdag 10 juli 2024 @ 20:21:
[...]

Ik heb sinds vandaag ook een Ratio Solar hangen. Hoe heb je volttime aan HA geknoopt? Met de restful integration?
Klopt. Via de restful commando’s.. ik heb het werkend via HA met mijn ANWB tarieven, alleen nu nog Volttime laten communiceren met mijn zonnepanelen. Dan moet ik charge limit opdrachten geven maar deze krijg ik niet werkend.
En het vervelende is nu dat Volttime nu niet thuis geeft.
2x gemaild naar support. Gebeld, ja meneer uw vraag ligt bij de developers, maar meneer. Het is een gratis dienst dus moet u gewoon even afwachten 😎🤪.
En dat is nu echt jammer, want ik was aardig op weg om ook een ratiopaal eenvoudig goedkoop te laten laden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• madpilot0
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 20:06

madpilot0

I ain't mad

taz10 schreef op woensdag 10 juli 2024 @ 22:37:
[...]

Klopt. Via de restful commando’s.. ik heb het werkend via HA met mijn ANWB tarieven, alleen nu nog Volttime laten communiceren met mijn zonnepanelen. Dan moet ik charge limit opdrachten geven maar deze krijg ik niet werkend.
En het vervelende is nu dat Volttime nu niet thuis geeft.
2x gemaild naar support. Gebeld, ja meneer uw vraag ligt bij de developers, maar meneer. Het is een gratis dienst dus moet u gewoon even afwachten 😎🤪.
En dat is nu echt jammer, want ik was aardig op weg om ook een ratiopaal eenvoudig goedkoop te laten laden
Heb je een stukje YAML voor me? Ik heb de ratio in volttime gekregen maar plug&charge werkt nog niet. Of start je m vanuit HA?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• taz10

taz10

Party Animal

madpilot0 schreef op donderdag 11 juli 2024 @ 07:21:
[...]

Heb je een stukje YAML voor me? Ik heb de ratio in volttime gekregen maar plug&charge werkt nog niet. Of start je m vanuit HA?
Bij Ratio legden ze het zo uit.
Als je in de ratio een OCPP aanbieder kiest dan bedien je de paal niet meer vanuit de Ratio app.
Je laat de paal dan via die OCPP aangaan. In dit geval bedien je de paal dan vanuit HA, dit met knoppen of via een automation
Dus zoiets had ik eerst
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mU-yDf8kAG32XqkuoKvZ5165z_Y=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lRrl1i8KM1C1vAsQJu2GK34m.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7pnxluLa_JiuGCq73rpatS0GiX8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KrNDt9soWDd2alSFUiFs1anM.jpg?f=fotoalbum_large

En nu zo wat kleiner
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/r7ebQ9JTtAR0HU31erTvNji-ul8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/uu5nVHIOSB3v4kkV0YBegZmk.jpg?f=fotoalbum_large
Maar als naast de tarieven ook de charge limit werkt heb ik geen knop meer nodig

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• taz10

taz10

Party Animal

Van de week nog contact gehad met Ratio Solar. De verwachting is eind Q3, dus zeg maar na de zomer dat er een grote update komt van de software in de lader. Het zou hierna ook mogelijk moeten zijn om bv de status van laden, Smart, SmartSolar en PureSolar te wijzigen als de auto is aangesloten. Dit kan dan gewoon via de app met aangesloten auto.
Ook zouden er makkelijker connecties mogelijk zijn, of dit betekend dat er ook eenvoudig een API of en andere verbinding mogelijk is met HA is mij nog niet duidelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edmond.vermoet
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 15-08-2024
Is de laadpalen business net al zonnepanelen, een wildgroei aan bedrijven?
Ik zet mijn app op 1 fase pure solar (ratio) en de auto laadt niet bij overcapaciteit van 3,5 kWh .
I1 en I2 staat 0,1
Bij I3 staat bv 10 amp terwijl de auto niet aan het laden is.
Ook een software probleem?

[ Voor 16% gewijzigd door edmond.vermoet op 14-07-2024 08:16 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• DJvL
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 10:45
taz10 schreef op zaterdag 13 juli 2024 @ 10:08:
Van de week nog contact gehad met Ratio Solar. De verwachting is eind Q3, dus zeg maar na de zomer dat er een grote update komt van de software in de lader. Het zou hierna ook mogelijk moeten zijn om bv de status van laden, Smart, SmartSolar en PureSolar te wijzigen als de auto is aangesloten. Dit kan dan gewoon via de app met aangesloten auto.
Ook zouden er makkelijker connecties mogelijk zijn, of dit betekend dat er ook eenvoudig een API of en andere verbinding mogelijk is met HA is mij nog niet duidelijk.
Ik heb de Ratio io6 en had deze week ook contact, omdat na de update van vorige week mijn verbinding steeds wegviel.
Blijkbaar ligt dat aan mijn backoffice provider E-Flux.
Je kan niet wifi en 4G tegelijk gebruiken werd mij verteld.

Tevens vertelde deze persoon mij dat er in Augustus een update komt, die ervoor zorgt dat 1fase en 3fasen laden via puresolar vanaf dan automatisch zal gaan en dat je ook via de app kunt switchen, zonder de auto los te koppelen en weer aan te koppelen, tussen basic, smart, smartsolar en puresolar.

Ben benieuwd. Dat zijn mijn hekelpunten; dat je steeds naar de auto moet.

edmond.vermoet schreef op zaterdag 13 juli 2024 @ 19:17:
Is de laadpalen business net al zonnepanelen, een wildgroei aan bedrijven?
Ik zet mijn app op 1 fase pure solar (ratio) en de auto laadt niet bij overcapaciteit van 3,5 kWh .
I1 en I2 staat 0,1
Bij I3 staat bv 10 amp terwijl de auto niet aan het laden is.
Ook een software probleem?
Heb je Puresolar minimale stroom op 6 ampère staan?
Bij 3 fasen is het 4,2kW.
Bij 1 fase is het 1,4kW.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Rw1sGAFziQrPYhAh5JHs06gN8fQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xfjEmYlYsKuzwMMJPtzxDg5d.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jMn1gxtNh_8CeBp_DOS2n03bEAM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/m6J2GSZWMSGiogkOl58RiggF.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vIzxCh9Jp6kDPu0OZbjVR3TWNBc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bZlYXNv30OiSLOyOVwiqrJBT.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 40% gewijzigd door DJvL op 19-07-2024 00:50 . Reden: Toevoeging ]

Main: Ryzen 5950x | Gigabyte X570 Aorus Elite | Corsair LPX 3600 32Gb (@3800-16) | AMD RX 6800 || 6450 WP | Ratio IO6 | Model S | Megane E-Tech

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paoper
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 09-05 15:24
DJvL schreef op vrijdag 19 juli 2024 @ 00:32:
[...]
Tevens vertelde deze persoon mij dat er in Augustus een update komt, die ervoor zorgt dat 1fase en 3fasen laden via puresolar vanaf dan automatisch zal gaan en dat je ook via de app kunt switchen, zonder de auto los te koppelen en weer aan te koppelen, tussen basic, smart, smartsolar en puresolar.
[...]
Je bedoelt dus dat hij automatisch zal wisselen tussen 1-fase (als er weinig zonnestroom beschikbaar is) en 3-fase (als er meer zonnestroom beschikbaar is)? Dat is top!
Ik neem aan dat dit voor alle modellen geldt (iig ook de Ratio Solar)?

Nog één vraagje, mocht men daar wat over weten: ik begrijp dat je met bv. Zappi + Harvi inzicht kan krijgen in wat er precies aan zonnestroom je auto in gaat versus de rest van je huis / het net op gaat.
Is er ook een mogelijkheid om dat bij de Ratio Solar te kunnen zien / analyseren? (evt met een 3rd party applicatie) / kan dat in de toekomst nog komen, of helemaal niet vanwege andere fysieke apparatuur bijvoorbeeld?

Deze twee punten (automatisch switches tussen 1- en 3-fase laden, plus inzicht in zonnestroom verbruik naar het laden versus net) zijn volgens mij de belangrijkste twee zaken die een Zeppi wel kan en de Ratio Solar (nog) niet, dus ben benieuwd of dat te overbruggen valt. En indien niet, of jullie dat überhaupt als een gemis zien. :)

Dank alvast voor de reacties!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GrrdNL
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 11-02 22:48
pvantol schreef op maandag 7 augustus 2023 @ 12:12:
Ik heb er Ratio Solar wallbox en een Renault Megane E-tech. Helaas doet de Ratio het heel vaak niet. Als ik hem aansluit krijg ik meestal na een paar seconden een foutmelding van de auto. Onderweg laden bij Fastned r.d. gaat probleemloos. De Tesla van mijn buurman doet het prima aan mijn Ratio. Mijn Renault dealer legt de schuld bij de Ratio en andersom. Volgens Ratio is het een software probleem van Renault.
Heeft iemand soortgelijke ervaringen?
Wij hebben een soortgelijke ervaring:

Afgelopen week is bij ons een Ratio Solar Socket geïnstalleerd.
De Ratio is met 1 data-kabel, wifi en een 5x4mm2 verbonden met meterkast en internet.

Onze Fiat 500e (Type 1, 2015, usa-import) laad thuis aan de Ratio helaas niet op en geeft een foutmelding. De Ratio en de Fiat lijken het te blijven proberen, telkens hoor je de stekker in socket vergrendelen en ontgrendelen en gaat laadlampje aan en uit.
De auto geeft afwisselend een rode en groene stekker aan.
Dit gaat net zo lang door tot ik de auto ontkoppel. Er wordt niks geladen.

Aan diverse uitgeprobeerde laadpalen laad de Fiat wel op, de kabel en de Fiat communiceren dus wel met een laadpunt.
Tevens met een Tesla geprobeerd en die laad wel op aan de Ratio.
Het is net of de Ratio onze Fiat niet herkent of zo.

Deze week komt de Ratio-installateur/service en ik vertrouw er op dat het wel gaat werken, als ik meer weet probeer ik dit zsm te delen.

Mocht iemand al tips hebben?
Ik houd me natuurlijk aanbevolen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edmond.vermoet
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 15-08-2024
Volgens mijn laadpaal zetter kan Ratio niet laden met I fase 6 A pure Solar.
Bij een kleine installatie van minder dan 5,2 kWh overschot is Pure Solar niet mogelijk is mij gezegd .

[ Voor 41% gewijzigd door edmond.vermoet op 05-08-2024 05:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tijgerkracht
  • Nu online
edmond.vermoet schreef op maandag 5 augustus 2024 @ 05:10:
Bij een kleine installatie van minder dan 5,2 kWh overschot is Pure Solar niet mogelijk is mij gezegd .
Wordt hier van de week geïnstalleerd, zal het dan testen, maar volgens mij zou het met de laatste software update moeten werken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jimster
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 16:40
Ik heb recent een Ratio Solar (2e hands) geinstalleerd. Ik heb hybride auto die maar op 1 fase laadt (L1). Mijn zonnepanelen zitten op L2 en L3. Weet iemand of ik de fases van de Ratio gewoon zonder problemen kan omwisslen? (voordat ik zelf de meterkast in duik).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tijgerkracht
  • Nu online
Jimster schreef op woensdag 7 augustus 2024 @ 14:27:
Ik heb recent een Ratio Solar (2e hands) geinstalleerd. Ik heb hybride auto die maar op 1 fase laadt (L1). Mijn zonnepanelen zitten op L2 en L3. Weet iemand of ik de fases van de Ratio gewoon zonder problemen kan omwisslen? (voordat ik zelf de meterkast in duik).
Ik moet hier eigenlijk niet op antwoorden maar ik denk dat dat prima kan.
Bij de laadpaal installatie instructie staat dat je fase rotatie mag toepassen, dus alles eentje opschuiven/roteren. Ik weet niet of je er gewoon 1 mag verwisselen...maar rotatie lijkt me geen probleen,

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tijgerkracht
  • Nu online
De Ratio Solar is geinstalleerd en was even in verwarring. De naam via DNS is kennelijk "espressif",
wat er op lijkt dat dit een toolkit van chinese makelijk is?
Als ik tijd heb zal ik eens wat debuggen via BlueStacks en daar de Ratio app op installeren om te kijken hoe verbindingen tot stand komen, er staat niet echt iets in de handleiding.

Edit: Installeren onder Bluestacks lukt helaas niet, op een Anrdoid tablet lukt het wel, maar wordt debuggen wat lastiger.
Als ik al het tcp verkeer naar buiten huis blokker voor de Ratio paal, dan kan ik alleen nog via bluetooth connecten en niet meer lokaal via Wifi.

[ Voor 28% gewijzigd door Tijgerkracht op 09-08-2024 23:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inspired
  • Laatst online: 20:31
Het is ook niet mogelijk de paal op 1F aan te sluiten? Ik zoek een simpele paal voor mijn schoonouders en kwam op de Ratio Solid uit. Ze hebben echter 3F aansluiting met 1F omvormer. Zie in de handleiding zo ook niks over een mogelijkheid tot aansluiten van de paal op slecht 1F.

Volgens de faq op de Ratio site zelf is zou het wel mogelijk moeten zijn zie ik nu. Of de Pure stand dan gewoon werkt vanaf 1F weet ik dan ff niet.

[ Voor 11% gewijzigd door Inspired op 10-08-2024 09:51 ]

Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tijgerkracht
  • Nu online
Inspired schreef op zaterdag 10 augustus 2024 @ 09:49:
[...]

Het is ook niet mogelijk de paal op 1F aan te sluiten? Ik zoek een simpele paal voor mijn schoonouders en kwam op de Ratio Solid uit. Ze hebben echter 3F aansluiting met 1F omvormer. Zie in de handleiding zo ook niks over een mogelijkheid tot aansluiten van de paal op slecht 1F.

Volgens de faq op de Ratio site zelf is zou het wel mogelijk moeten zijn zie ik nu. Of de Pure stand dan gewoon werkt vanaf 1F weet ik dan ff niet.
Paal is bij mij 3 fase aangesloten, maar kan in de app starten op 1 fase met 6A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inspired
Tijgerkracht schreef op zaterdag 10 augustus 2024 @ 10:41:
[...]

Paal is bij mij 3 fase aangesloten, maar kan in de app starten op 1 fase met 6A
Je hebt een 1F omvormer en dan start hij vanzelf vanaf 1x6A opwek? (Op pure)

En neem aan dat hij dan laad met 1x6 en niet 3x6?

[ Voor 9% gewijzigd door Inspired op 10-08-2024 11:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johan Jonker
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 01-09-2024
Vandaag ook een Ratio Solar geinstalleerd en mijn sensebox aan gesloten op de p1 uitgang van de smartmeter. Maar ik krijg de app niet goed op gang.

Ik heb wel de lader toe kunnen voegen en kunnen koppelen aan wifi.
Maar de sensor meet geen stroom.
Ik kan ook niet instellen in het advanced scherm. Alles staat dicht behalve de reset naar fabriekinstellingen,
De sensebox lijkt wel te werken. Het ledje knipper groen rood.

Ik zie nergens een troubleshooting guide om dit op te lossen. Dat wordt denk ik wacht tot maandag tot er weer een klantenservice beschikbaar is. Of weet iemand van dit forum een oplossing?Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dBrmiXNZivYesrzR1W7ESS-yGog=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wgDuBpGfWl8JO6oJhcB5KWKx.jpg?f=fotoalbum_largeAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VslGaRUhPmtO0mG-pNhgmX2D3e4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ja7eg3CTEkZ8VFxpSIMjq0wm.jpg?f=fotoalbum_largeAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nFJMhZqQmeFdCoDNN6Q-cfhditk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ocqfWMYr20cg8lcUI7JlEFHR.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 48% gewijzigd door Johan Jonker op 10-08-2024 15:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inspired
Johan Jonker schreef op zaterdag 10 augustus 2024 @ 15:49:
Vandaag ook een Ratio Solar geinstalleerd en mijn sensebox aan gesloten op de p1 uitgang van de smartmeter. Maar ik krijg de app niet goed op gang.

Ik heb wel de lader toe kunnen voegen en kunnen koppelen aan wifi.
Maar de sensor meet geen stroom.
Ik kan ook niet instellen in het advanced scherm. Alles staat dicht behalve de reset naar fabriekinstellingen,
De sensebox lijkt wel te werken. Het ledje knipper groen rood.

Ik zie nergens een troubleshooting guide om dit op te lossen. Dat wordt denk ik wacht tot maandag tot er weer een klantenservice beschikbaar is. Of weet iemand van dit forum een oplossing?[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]
Je lader en sensorbox ondersteunen het wel?

Zie ook; https://www.ratio.nl/nl/support/veelgestelde-vragen-faq

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johan Jonker
De sensebox en de instructie voor P1 toepassing zitten standaard bij de Ratio Solar. Dus ja.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Johan Jonker
Stapje voor stapje kom ik vooruit.
Veel instellingen kun je alleen maar aanpassen als er geen kabel tussen de lader en de auto zit.
Maar de kabel zit vergrendeld in de lader en de auto.
Toen ik de vergrendeling van de auto er af haalde kon ik ineens ook wat meer en de vergrendeling ook van de lader opheffen (door even te wisselen van vergrendeling).
Nu kan ik tenminste wat instellingen aanpassen. pffff

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tijgerkracht
  • Nu online
Inspired schreef op zaterdag 10 augustus 2024 @ 10:58:
[...]

Je hebt een 1F omvormer en dan start hij vanzelf vanaf 1x6A opwek? (Op pure)

En neem aan dat hij dan laad met 1x6 en niet 3x6?
Heb sinds vorige week alles 3 fase
Maar zet ik de Ratio op 1 fase starten 6A dan gaat ie door tot 18A op 1 fase

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inspired
Tijgerkracht schreef op zaterdag 10 augustus 2024 @ 22:50:
[...]

Heb sinds vorige week alles 3 fase
Maar zet ik de Ratio op 1 fase starten 6A dan gaat ie door tot 18A op 1 fase
Dan doel je op de "NUM.FASES" setting?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jimster
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 16:40
Tijgerkracht schreef op donderdag 8 augustus 2024 @ 17:49:
[...]
Ik moet hier eigenlijk niet op antwoorden maar ik denk dat dat prima kan.
Bij de laadpaal installatie instructie staat dat je fase rotatie mag toepassen, dus alles eentje opschuiven/roteren. Ik weet niet of je er gewoon 1 mag verwisselen...maar rotatie lijkt me geen probleen,
Het is gelukt, alle fases 1 opgeschoven, werkt prima.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hitmixer
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 07:01
Net even contact gehad met Ratio (beantwoorden zeer snel mail):

"Onze Solar lader kan ingesteld worden op 1 fase 1,4kW PureSolar startvermogen (100% zonne-energie).
Hierbij telt de lader de stromen bij elkaar op, hierbij is tenminste 6A netto teruglevering nodig om te kunnen starten met laden.

Bijvoorbeeld 3x -2A =- 6A terug levering => 1.4kW
"

Checkvraag van mijn kant:

"Wanneer ik de lader instel op 1 fase (1,4kW) PureSolar startvermogen zal deze dus:
- Starten te laden wanneer de som van de netto teruglevering over de fasen in totaal 6A/1,4kW is; dus, 2+2+2, maar ook 1+2+3. In beide gevallen zal de lader ook echt gaan laden met 1,4 kW en naargelang de PV productie meer wordt ook gaan opschalen naar max 3,7 kW (max 1 fase, hij schakelt niet naar 3 fasen verwacht ik)

- Daarnaast kan ik (óók wanneer PureSolar startvermogen op 1 fase staat), nog steeds 3 fasen (max 11kW) vanaf het net laden wanneer ik daar behoefte aan zou hebben.
Maw, de instelling waarbij ik 1 fase opgeef geldt uitsluitend voor PureSolar en niet voor het reguliere laden.
Heb ik u goed begrepen?
"

Bevestiging Ratio:

"Het klopt inderdaad wat je hieronder schrijft. We verwachten overigens eind van deze maand een update uit te kunnen geven, waarbij de lader (alleen) in de PureSolar modus automatisch tussen 1 en 3 fase schakelt wanneer hiervoor voldoende teruglevering is."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hitmixer
Wat ik graag zou willen weten of het met Ratio mogelijk is om in te stellen dat:

1) De auto om 6:00 uur op het gewenste laadniveau moet zijn (dus, altijd optijd vol)
2) Ratio App zelf bepaalt of dit obv PureSolar kan (omdat ik de auto bijv. al om 14:00 aan de lader had)
3) Of bij onvoldoende PV-opbrengst zelf bepaalt dat hij vanaf xx:xx uur moet gaan laden omdat dan het dynamische tarief laag genoeg

In de keuze voor 2/3 (of een combinatie ervan) rekening houdend met 1).

Of werkt het zo dat ik voor iedere laadsessie zelf moet bedenken of hij dan wel PureSolar of Dynamisch moet gaan laden...

Het lijkt er voor mij namelijk op dat PureSolar vanuit de Ratio App geregeld moet worden en laden op laagste dynamische tarief vanuit de TAP electric app (en het dus niet samenwerkt?)

• Hitmixer
Wil je eens toelichten wat je precies bedoelt met

"En dan voordat die gaat laden snel naar de instellingen van smartladen, hier de hoeveelheid % wat je voor een bepaalde tijd wilt geladen hebben wat aanpassen."

Dat kun je toch gewoon instellen in de TAP electric app (ok zichtbaar in je screenshot), of begrijp ik je niet goed?

Ik zou graag een Ratio Solar aanschaffen, maar krijg geen goed beeld van TAP. Het lijkt metname gericht op inzichtelijk maken van publieke laadpunten en je laadpaal voor algemeen gebruik beschikbaar stellen.

1) Ik wil gewoon thuis laden obv dynamisch tarief met 1 auto icm Ratio Solar.
2) geen gedoe met geld verdienen door laadpaal open te stellen
3) gebruik je dan nu 2 apps? (Ratio en TAP), en moet je ihgv dynamisch tarief de laadsessie vanuit TAP starten en ihgv en Ratio modus (bijv. PureSolar) vanuit de Ratio app starten?

Deze functionaliteit icm Ratio is volledig gratis neem ik aan(?).
taz10 schreef op maandag 10 juni 2024 @ 20:56:
[...]

Lol. Ik had over jouw bericht heengelezen.
Vandaag dan ook maar de koppeling gemaakt met Tap in mijn Ratio Solar.
Eerst had ik nog even gebeld met Ratio hoe dit nu zat. Van Tap nog een linkje gekregen met wat extra uitleg.
Uiteindelijk is het mij gelukt. Ben nog wel zoekende hoe e.e.a nu werkt met laden via dynamische tarieven .

Voor zover ik kan zien moet je nu een laadsessie starten vanuit de Tap app. En dan voordat die gaat laden snel naar de instellingen van smartladen, hier de hoeveelheid % wat je voor een bepaalde tijd wilt geladen hebben wat aanpassen.
Want als ik hem nu aanzet dan wilt u vannacht gaan laden. Als ik aangeef dat ie pas morgen om 18 uur vol hoeft te zijn dan gaat ie netjes pas om 12:00 uur aan.
Het werkt net als Siemens nu heeft bij hún afwasmachine 🤣
[Afbeelding]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• taz10

taz10

Party Animal

Hitmixer schreef op donderdag 15 augustus 2024 @ 23:28:
Wil je eens toelichten wat je precies bedoelt met

"En dan voordat die gaat laden snel naar de instellingen van smartladen, hier de hoeveelheid % wat je voor een bepaalde tijd wilt geladen hebben wat aanpassen."

Dat kun je toch gewoon instellen in de TAP electric app (ok zichtbaar in je screenshot), of begrijp ik je niet goed?

Ik zou graag een Ratio Solar aanschaffen, maar krijg geen goed beeld van TAP. Het lijkt metname gericht op inzichtelijk maken van publieke laadpunten en je laadpaal voor algemeen gebruik beschikbaar stellen.

1) Ik wil gewoon thuis laden obv dynamisch tarief met 1 auto icm Ratio Solar.
2) geen gedoe met geld verdienen door laadpaal open te stellen
3) gebruik je dan nu 2 apps? (Ratio en TAP), en moet je ihgv dynamisch tarief de laadsessie vanuit TAP starten en ihgv en Ratio modus (bijv. PureSolar) vanuit de Ratio app starten?

Deze functionaliteit icm Ratio is volledig gratis neem ik aan(?).

[...]
Ik heb heel even TAP gebruikt. Met TAP kon ik alleen naar de dynamische tarieven laten kijken en dan laden als de prijs laag is. Maar ik wil ook kunnen kijken naar mijn zonnepanelen, en dan als de zonnepanelen 3000 W opleveren, dan op 3000 watt gaan laden. En dat wil dus niet. Het is vanuit de Ratio app. je bedient de auto via de app. of je steld de OCCP in en dan bedien je de auto via OCPP.

Uiteindelijk bedien ik nu de laadpaal via Home Assistant. En de APi koppeling met Volttime
En ik laat HA naar de tarieven kijken, en dan ook aangaan als de prijs laag is.
Alleen lukt het ook nog niet om dit te combineren met de SmartSolar instelling van de Ratio.

en als klap op de vuurpijl, krijg ik de status van de laadpaal niet meer zichtbaar in HA, dus werkt het allemaal niet meer zoals ik wil. 8)7

Gisteren was de prijs vanaf 12 uur laag. Uiteindelijk met veel kunst en vliegwerk via HA op afstand de lader weten aan te laten gaan.
Ik bemerk dat als je in de Ratio app, Gepland opladen kiest, hij toch wil gaan laden. Ook als je in de app hebt ingesteld dat je OCPP gebruikt.
Volgens Ratio zelf zou dit dus niet zo kunnen. Maar als dit nu zo zou werken dan is dit de oplossing voor mij.
Ik laat HA het laden starten als de prijs laag is, en ik laat de Ratioapp starten met gepland laden op PureSolar.
Pagina: 1 2 3 Laatste