Ervaringen Ratio Solar

Pagina: 1 2 3 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hitmixer
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 23:16
taz10 schreef op vrijdag 16 augustus 2024 @ 07:43:
[...]

Ik heb heel even TAP gebruikt. Met TAP kon ik alleen naar de dynamische tarieven laten kijken en dan laden als de prijs laag is. Maar ik wil ook kunnen kijken naar mijn zonnepanelen, en dan als de zonnepanelen 3000 W opleveren, dan op 3000 watt gaan laden. En dat wil dus niet. Het is vanuit de Ratio app. je bedient de auto via de app. of je steld de OCCP in en dan bedien je de auto via OCPP.
Dank voor je antwoord; dit verbaast me wat. Wanneer ik kijk naar de TAP electric onboarding van Ratio (https://docs.tapelectric....rt-solar-onboarding-guide), dan lees ik:

"All functionalities of the Ratio App, such as Dynamic Load Balancing, charging on solar power and setting charging schedules remain available after the charger has been connected to Tap."

Maar jij hebt dus ervaren dat zodra je de OCPP in Ratio app instelt, deze functionaliteit (pureSolar etc) niet meer werkt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• taz10
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 29-12-2024

taz10

Party Animal

Hitmixer schreef op vrijdag 16 augustus 2024 @ 08:05:
[...]

Dank voor je antwoord; dit verbaast me wat. Wanneer ik kijk naar de TAP electric onboarding van Ratio (https://docs.tapelectric....rt-solar-onboarding-guide), dan lees ik:

"All functionalities of the Ratio App, such as Dynamic Load Balancing, charging on solar power and setting charging schedules remain available after the charger has been connected to Tap."

Maar jij hebt dus ervaren dat zodra je de OCPP in Ratio app instelt, deze functionaliteit (pureSolar etc) niet meer werkt?
Nou als het klopt wat hier staat dan klopt mijn ervaring ook.

In de Ratio Solar laad paal heb je 3 verschillende oplaadmogelijkheden

1. Smart
2. Smart Solar
3. Pure Solar

Maar eigenlijk heb je nog meer oplaad mogelijkheden.
Namelijk : Gepland opladen.

Volgens Ratio zelf werken beide oplaadmogelijken na het instellen van OCPP niet meer.
Dus de 3 automatische en de geplande.

Echter ik denk dus dat na de instelling OCPP de gewone bediening, kabel erin en automatisch laden alleen niet meer werkt. Echter dat de geplande mogelijkheid wel blijft bestaan.
Dus dan kan je kiezen tussen of TAP, in mijn geval HomeAssistant, of gepland opladen waarbij je hem dan op PureSolar kan zetten.

Alleen wat dan nog steeds niet kan, is de laadpaal naar beide laten kijken. Dus hij kijkt eerst naar de zon, is die er dan gaat hij laden , is dan om bv 14 uur wanneer de zon weg is wel het tarief laag, gaat ie laden omdat de prijs laag is. En dat is iets wat ik dus nog niet voor elkaar heb kunnen krijgen met deze paal. Naar en de zon kijken en naar de lage tarieven, zonder zelf iets te hoeven aanpassen

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZYvR4HhAJ1jnQ37mzl4N7p6QbOI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kid39fOGGUpwsgvbQH7SOISA.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Xk6e1S_Ak2Zqn3QJRnzL2BEswzo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UOENu1WKvIHatccXZuaQyD8z.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• J-monkey
  • Registratie: Juli 2021
  • Laatst online: 08-03 09:28
Via OCPP gaat inderdaad de autorisatie, met andere woorden; als in Tap ingesteld is dat er geladen mag worden, wordt er geladen. De lader kijkt vervolgens naar de laadstand in de App. Als die bijv. in PureSolar staat, wordt er enkel op zonnestroom geladen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tijgerkracht
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 20:56
Is er al zicht op de software updates?
1. Om te kunnen schakelen tussen Smart en Pure Solar terwijl de kabel aangesloten is.
2. Starten op 1 fase en doorgaan op 3 fase bij voldoende opwek

21x325WP, 10x410WP, SE10K, Blackbird 8K, vloerverwarming en fancoils, Vent-Axia WTW

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Hitmixer
Afgelopen vrijdag ditzelfde aan Ratio gevraagd; antwoord was als volgt:

==========
De nieuwe firmware wordt momenteel getest en men heeft een paar kleine issues gevonden. Deze zullen komende week opgelost worden, we verwachten de update binnen twee weken uit te kunnen rollen.
==========

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• taz10
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 29-12-2024

taz10

Party Animal

J-monkey schreef op maandag 19 augustus 2024 @ 14:56:
Via OCPP gaat inderdaad de autorisatie, met andere woorden; als in Tap ingesteld is dat er geladen mag worden, wordt er geladen. De lader kijkt vervolgens naar de laadstand in de App. Als die bijv. in PureSolar staat, wordt er enkel op zonnestroom geladen.
Klopt helemaal.
Vorige week gesproken met Jaap van Ratio Solar en vandaag het e.e.a met hem aan de telefoon live uitgetest, in mijn geval dan via de api van Volttime die ik via Home Assistant mijn laadpaal zelf laat aangaan als de tarieven laag zijn. Mooi te horen de enthousiaste reactie van hem over hoe mensen ermee bezig zijn om het ultieme er uit te halen. Hij begreep in ieder geval wat ik wilde en ging dit doorgeven aan de ontwikkelaars kijken of dit te realiseren is. Dus automatisch laden op de zon en als de stroom onder X prijs is op max capaciteit laden.
Hitmixer schreef op zondag 1 september 2024 @ 22:52:
Afgelopen vrijdag ditzelfde aan Ratio gevraagd; antwoord was als volgt:

==========
De nieuwe firmware wordt momenteel getest en men heeft een paar kleine issues gevonden. Deze zullen komende week opgelost worden, we verwachten de update binnen twee weken uit te kunnen rollen.
==========
Hetzelfde antwoord vandaag gekregen, geef ons nog 2 weken 🤗🤣

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hitmixer
taz10 schreef op maandag 2 september 2024 @ 22:43:
[...]
Hij begreep in ieder geval wat ik wilde en ging dit doorgeven aan de ontwikkelaars kijken of dit te realiseren is. Dus automatisch laden op de zon en als de stroom onder X prijs is op max capaciteit laden.
Dit is precies waar ik op zit te wachten. Daarvoor zouden ze dan denk ik zelf (native) dynamische tarieven moeten ondersteunen omdat de lader de regie volledig uit handen geeft zo snel je bijv. TAP koppelt. Dit voelt als een (te) grote stap - maar help het je hopen.

Ik wil eerst die komende update wel eens zien (schakelen naar 3 fasen solar / laadmodi wijzigen terwijl auto aangesloten is). Wanneer ze daarmee over de brug komen bestel ik ook een Ratio Solar.

• paoper
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 23:55
hoogendijk schreef op vrijdag 5 april 2024 @ 19:07:
Mijn Ratio Solar is vorige week met een nieuwe communicatie printplaat omgebouwd zodat hij overweg kan met OCPP.
Nu heb ik hem gratis aangegemeld bij Tap Electric (Heel handige laad app) . Daar heb ik hem ingesteld zodat hij levert in samenwerking met dynamisch tarief (Tibber. ) Hij is nu in te stellen als openbare betaalde laadpaal of prive met diverse mogelijkheden.
[...]
Twee vraagjes:
  1. Hoe werkt de Ratio Solar als 'openbare betaalde laadpaal' - zonder druppel of iets - met Tap?
  2. Is hier nog steeds custom printplaat-ombouwwerk voor nodig of kan dit sinds de nieuwere versies standaard met alle Ratio Solar's

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jorisjansen3
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 21:04
paoper schreef op donderdag 12 september 2024 @ 08:58:
[...]

Twee vraagjes:
  1. Hoe werkt de Ratio Solar als 'openbare betaalde laadpaal', zonder druppel of iets, met Tap?
  2. Is hier nog steeds custom printplaat-ombouwwerk voor nodig of kan dit sinds de nieuwere versies standaard met alle Ratio Solar's
Mijn ratio solar Ratio IO6 4gsimkaart (van begin dit jaar) werk -out of the box- met Eflux. Ik laad door mijn auto aan te sluiten, en het laden te starten door de druppel van mijn leasemaatschappij voor de Solar te houden. Eflux vergoed de geleverde kWh aan mij met een door mij ingesteld tarief, en belast dat door aan de leasemaatschappij (met een opslag van 3ct/kWh). Ik heb het niet geprobeerd, maar denk dat een andere leaserijder ook met een druppel bij mij kan laden…
De handleidingen voor koppelingen tussen laadpaal en Eflux staan op de site van Ratio..

De Ratio werkt dus niet zonder druppel als openbare betaalde laadpaal, en er is denk ik geen custom printplaat meer nodig…

• Gremen
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 11-05 22:18
Ik wist niet eens dat de ratio solar met druppel kan werken. Dacht dat je alleen via de app kon bedienen (laden starten en stoppen)

• RK198
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 08-04 20:49
jorisjansen3 schreef op donderdag 12 september 2024 @ 10:45:
[...]

Mijn ratio solar (van begin dit jaar) werk -out of the box- met Eflux. Ik laad door mijn auto aan te sluiten, en het laden te starten door de druppel van mijn leasemaatschappij voor de Solar te houden. Eflux vergoed de geleverde kWh aan mij met een door mij ingesteld tarief, en belast dat door aan de leasemaatschappij (met een opslag van 3ct/kWh). Ik heb het niet geprobeerd, maar denk dat een andere leaserijder ook met een druppel bij mij kan laden…
De handleidingen voor koppelingen tussen laadpaal en Eflux staan op de site van Ratio..

De Ratio werkt dus niet zonder druppel als openbare betaalde laadpaal, en er is denk ik geen custom printplaat meer nodig…
Heb je dan wel een Ratio Solar? Klinkt meer als de Ratio IO6…

• jorisjansen3
RK198 schreef op donderdag 12 september 2024 @ 20:02:
[...]

Heb je dan wel een Ratio Solar? Klinkt meer als de Ratio IO6…
Sorry, my bad, inderdaad, ik heb een ander type Ratio..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hoogendijk
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 12-05 08:04
Ik heb mijn oude, niet zo slimme, Ratio Solar laten aanpassen door Ratio. Nu kan ik contact maken met Tap electric. Met een gratis Tap abonnement stel ik mijn Ratio in als private laadpaal en kan ik de domme MG4 auto volautomatisch laten laden als de stroom goedkoop is. Het werkt dus prima met mijn dynamische contract bij Tibber.
Ik vind het een perfecte oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paoper
De Ratio Solar lijkt mij een mooi apparaat.

Ik zou graag die laadpaal willen aanschaffen én het mogelijk maken om er aan te verdienen als er mensen in de straat met mijn laadpaal willen laden.

Ik begrijp dat dit dus moet kunnen met de Ratio Solar aangezien die Tap Electric ondersteunt via OCPP, klopt dit?

Kan ik dan nog zelf plug-&-charge laden of hoe werkt dat dan?

Alvast bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gremen
Laden starten werkt alleen via plug-&-charge of via de app
Ratio Solar heeft geen RFID voor druppels/pas. Dus andere laten laden gaat niet werken.
Dan moet je naar de IO6

[ Voor 23% gewijzigd door Gremen op 15-09-2024 20:30 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• awmensink
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 09-05 06:08
Via deze link kom je bij de releasenotes van de 4.0 update september 2024:
Link

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tijgerkracht
awmensink schreef op dinsdag 17 september 2024 @ 16:04:
Link
Hij is toch nog niet beschikbaar die update naa 4.0? of mis ik iets?

21x325WP, 10x410WP, SE10K, Blackbird 8K, vloerverwarming en fancoils, Vent-Axia WTW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carfanatic
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 21:18
awmensink schreef op dinsdag 17 september 2024 @ 16:04:
Link
Nu de update nog :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wokker
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 20:25

Wokker

De avond wokkel

Hoe kan ik in de app zien welke versie can de firmware draait. Heb alle opties door gelopen maar zie het nergens terug.

Het oneindige X 0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carfanatic
  • Laatst online: 21:18
Wokker schreef op dinsdag 17 september 2024 @ 21:15:
[...]

Hoe kan ik in de app zien welke versie can de firmware draait. Heb alle opties door gelopen maar zie het nergens terug.
Hoofdmenu > ondersteuning. Zit nu op 3.7.2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jimster
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22:15
Carfanatic schreef op dinsdag 17 september 2024 @ 22:15:
[...]

Dat is de app versie, niet de firmware versie. De firmware versie kan je nergens zien vziw.

• Nitram22
  • Registratie: September 2024
  • Laatst online: 14-04 11:54
Carfanatic schreef op dinsdag 17 september 2024 @ 22:15:
[...]

App versie en de versie firmware van de lader zijn twee verschillende zaken. Welke versie de firmware heeft kun je volgens mij nergens zien.
De app versie zit bij mij nog op 3.7.1.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gremen
Als ik een ratio solar bekabelt (voor netwerk) wil aansluiten, moet ik dan 1 of 2 UTP kabels trekken?
Dus 1 voor netwerk/internet en 1 om aan te sluiten op de sensorbox voor loadbalancing (via P1)? Of gaat dat op een of andere manier over dezelfde kabel?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tijgerkracht
Gremen schreef op vrijdag 20 september 2024 @ 11:56:
Als ik een ratio solar bekabelt (voor netwerk) wil aansluiten, moet ik dan 1 of 2 UTP kabels trekken?
Dus 1 voor netwerk/internet en 1 om aan te sluiten op de sensorbox voor loadbalancing (via P1)? Of gaat dat op een of andere manier over dezelfde kabel?
Je hebt 2 kabels nodig. De data kabel gebruikt slechts 4 aders.
Ik zie alleen in de handleiding niet waar de ethernet kabel in moet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RK198
Tijgerkracht schreef op vrijdag 20 september 2024 @ 12:09:
[...]

Je hebt 2 kabels nodig. De data kabel gebruikt slechts 4 aders.
Ik zie alleen in de handleiding niet waar de ethernet kabel in moet.
Deze vraag heb ik onlangs aan ratio gesteld en kreeg onderstaande reactie:

“In onze Solar laders is een RJ45 pig-tail kabeltje aanwezig voor het aansluiten van een ethernetkabel, zie bijlage.”

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dTBhykJ-X0_TmeyDwzQMxY4FF08=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/76whOkUUF89JpldzwuOH8Qw3.jpg?f=user_large

[ Voor 19% gewijzigd door RK198 op 24-09-2024 22:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J-monkey
pvantol schreef op maandag 7 augustus 2023 @ 12:12:
Ik heb er Ratio Solar wallbox en een Renault Megane E-tech. Helaas doet de Ratio het heel vaak niet. Als ik hem aansluit krijg ik meestal na een paar seconden een foutmelding van de auto. Onderweg laden bij Fastned r.d. gaat probleemloos. De Tesla van mijn buurman doet het prima aan mijn Ratio. Mijn Renault dealer legt de schuld bij de Ratio en andersom. Volgens Ratio is het een software probleem van Renault.
Heeft iemand soortgelijke ervaringen?
Renault kan dit inderdaad software matig oplossen

• Nitram22
  • Laatst online: 14-04 11:54
Is bij iemand de aangekondigde software update 4.0 al geïnstalleerd op de lader?
De producent heeft de inhoud van deze update wel gepubliceerd, maar volgens mij nog steeds niet uitgerold.

• ReseT
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
hoogendijk schreef op zaterdag 14 september 2024 @ 14:10:
Ik heb mijn oude, niet zo slimme, Ratio Solar laten aanpassen door Ratio. Nu kan ik contact maken met Tap electric. Met een gratis Tap abonnement stel ik mijn Ratio in als private laadpaal en kan ik de domme MG4 auto volautomatisch laten laden als de stroom goedkoop is. Het werkt dus prima met mijn dynamische contract bij Tibber.
Ik vind het een perfecte oplossing.
Wat betekent ' laten aanpassen '? Ik zou eenzelfde gebruik van dynamische tarief gebruik willen maken :)

ID4.1M Honey Yellow

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• piet3
  • Registratie: Februari 2011
  • Nu online
In juni werd hier een ratio io6 geplaatst met een sensorbox en ct klemmen.

Echter hebben wij een digitale meter en had de technieker deze ook aan mijn P1 meter kunnen hangen.

Zijn er een reden waarom men ct klemmen zou verkiezen boven P1?

Is via P1 niet nauwkeuriger?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gremen
Het is net andersom. Klemmen zijn realtime, p1 zit kleine vertraging op. P1 ziet er natuurlijk wel beter uit, klemmen zijn gewoon lelijk.
Maar kan je niet alsnog gewoon een kabel in je p1 en sensorbox prikken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• piet3
  • Nu online
Bedankt voor de verheldering.

Voor de netheid hoef ik het niet.
De CT klemmen zijn mooi weggewerkt in de zekeringskast achter een paneel.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1YTAKSlukX4lKMqXz_KvtWK-9vo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/i6qMc6tMFBXt4qnxYnaYxsd1.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tijgerkracht
Nitram22 schreef op zaterdag 28 september 2024 @ 01:33:
Is bij iemand de aangekondigde software update 4.0 al geïnstalleerd op de lader?
De producent heeft de inhoud van deze update wel gepubliceerd, maar volgens mij nog steeds niet uitgerold.
Ik kan nu wel tijdens laden schakelen van Pure naar Smart Solar etc.
Alleen als ik begin op 1 fase 1.4 kW schakelt de lader bij voldoende opwek niet om naar 3 fase,
maar lijkt ie wel begrenst te worden op max 6A (op 1 fase dus, terwijl er op dat moment 3kW teruglevering is).
De auto blijft ook aangeven op 1 fase te blijven.

Correctie, de auto geeft verkeerde fase informatie aan.
Staat te laden op 1 fase nu, maar geeft nog steeds 3 fase 15A aan,
terwijl het laadvermogen 3kW is.

[ Voor 11% gewijzigd door Tijgerkracht op 07-10-2024 14:10 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• awmensink
[quote]RK198 schreef op dinsdag 24 september 2024 @ 22:15:
[...]

“In onze Solar laders is een RJ45 pig-tail kabeltje aanwezig voor het aansluiten van een ethernetkabel, zie bijlage.”
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/L49wDBhGMtu7oe-EWHS9YSZXe4Y=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/8jlAPsA1jWJyxZOrWcWbFthC.jpg?f=user_large
Hierbij een foto waar de RJ45 pig-tail kabeltje is te zien.
Ik ga mijn Ratio6 vandaag aansluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paoper
awmensink schreef op vrijdag 11 oktober 2024 @ 08:27:
[quote]RK198 schreef op dinsdag 24 september 2024 @ 22:15:
[...]

[Afbeelding]
Hierbij een foto waar de RJ45 pig-tail kabeltje is te zien.
Ik ga mijn Ratio6 vandaag aansluiten.
Ik heb recent een io6 in ontvangst genomen geproduceerd in 2024-05, en daar lijk ik geen pigtail te hebben voor ethernet.. Klopt dat / hebben andere io6 eigenaren ook geen ethernet connectie gehad tot voor kort? In de handleiding wordt wel al gerept over een ethernetverbinding.

Ik heb de E-flux variant met simkaart maar die volgens de productpagina's (en dus handleiding) zou hij ook met Wifi / LAN overweg moeten kunnen.

Benieuwd hoe dit bij anderen zit!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• petitkalle
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 04-05 15:22
Goedemiddag,

Ik ga binnenkort voor het eerst elektrisch rijden en heb een Ratio Solar wallbox op het oog. Hiervan wil ik het verbruik zien in een aparte grafiek in mijn HomeWizard app. Volstaat het plaatsen van een HomeWizard kWh meter hiervoor?

Load balancing gebeurt vanuit de laadpaal en dat hoef ik dan niet via de P1 meter te regelen.

Ik zag in dit Ratio topic al HomeWizard afbeeldingen voorbij komen, dus hopelijk kan iemand met een soortgelijke combinatie me vertellen hoe het werkt.

Alvast dank.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RK198
petitkalle schreef op woensdag 16 oktober 2024 @ 16:28:
Goedemiddag,

Ik ga binnenkort voor het eerst elektrisch rijden en heb een Ratio Solar wallbox op het oog. Hiervan wil ik het verbruik zien in een aparte grafiek in mijn HomeWizard app. Volstaat het plaatsen van een HomeWizard kWh meter hiervoor?

Load balancing gebeurt vanuit de laadpaal en dat hoef ik dan niet via de P1 meter te regelen.

Ik zag in dit Ratio topic al HomeWizard afbeeldingen voorbij komen, dus hopelijk kan iemand met een soortgelijke combinatie me vertellen hoe het werkt.

Alvast dank.
Ja hoor, het plaatsen van een Home wizzard kWh meter volstaat hiervoor. Deze heb ik zelf ook voor de Ratio Solar. Let wel op dat je een 3 fasen kWh meter van homewizzard nodig hebt (als je tenminste 3 fasen wilt gaan laden).

Om gebruik te kunnen maken van loadbalancing moet je altijd de sensorbox aansluiten, hetzij via de P1 poort van de kWh meter van de netbeheerder (eventueel met een P1 splitter als de poort nu al in gebruik is) of doormiddel van de bijgeleverde CT-klemmen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mmaaikel
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 12-05 15:19
paoper schreef op dinsdag 15 oktober 2024 @ 22:58:
[...]

Ik heb recent een io6 in ontvangst genomen geproduceerd in 2024-05, en daar lijk ik geen pigtail te hebben voor ethernet.. Klopt dat / hebben andere io6 eigenaren ook geen ethernet connectie gehad tot voor kort? In de handleiding wordt wel al gerept over een ethernetverbinding.

Ik heb de E-flux variant met simkaart maar die volgens de productpagina's (en dus handleiding) zou hij ook met Wifi / LAN overweg moeten kunnen.

Benieuwd hoe dit bij anderen zit!
Ik heb ook de IO6 waar twee ethernet kabels heen lopen, sinds ik 'm heb hangen (juli 2024) nooit gebruik gemaakt van een simkaart, maar wel gebruik van e-flux. Heb ook de WiFi ingesteld trouwens, maar die wordt volgens mn router niet gebruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tjeerd.kuiper
  • Registratie: Oktober 2024
  • Laatst online: 11-05 17:37
J-monkey schreef op vrijdag 27 september 2024 @ 14:19:
[...]

Renault kan dit inderdaad software matig oplossen
Ik krijg binnenkort Megane E-Tech. En heb interesse in de Ratio Solar, maar geen zin in problemen.
Is dit een aparte software update, of is dit nu al in de standaard software van de Megane?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RUFFNECK
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 11-05 20:18

RUFFNECK

Poentje

Hier ook interesse in een Ratio Solar ivm elektrische auto binnenkort. Weet iemand hier of er ook een soort van "gasten" modus is voor visite bijv? Het gaat mij niet echt om de kosten of een tarief instellen en dat soort dingen, maar of ik die laadsessies gewoon apart kan houden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• robindv
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 21-04 16:21
tjeerd.kuiper schreef op dinsdag 22 oktober 2024 @ 19:52:
[...]

Ik krijg binnenkort Megane E-Tech. En heb interesse in de Ratio Solar, maar geen zin in problemen.
Is dit een aparte software update, of is dit nu al in de standaard software van de Megane?
Deze combinatie werkt bij mij zonder problemen of extra handmatige stappen/updates.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robotjoek
  • Nu online

robotjoek

Samsung S25U + Ultrawatch

RUFFNECK schreef op donderdag 24 oktober 2024 @ 19:13:
Hier ook interesse in een Ratio Solar ivm elektrische auto binnenkort. Weet iemand hier of er ook een soort van "gasten" modus is voor visite bijv? Het gaat mij niet echt om de kosten of een tarief instellen en dat soort dingen, maar of ik die laadsessies gewoon apart kan houden.
Gastenmodus zit r niet op, je kan dan wel een kenteken toevoegen van/voor de visite, dan houd je t ook mooi gescheiden.......
Heb zelf m'n eigen Kenteken r in staan en 1 met Kenteken+Solar, dan weet ik wat ik via de zonnepanelen heb geladen en wat niet, werkt top !

[ Voor 11% gewijzigd door robotjoek op 24-10-2024 20:20 ]

XPeng G6 + Ratio Solar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• awmensink
RUFFNECK schreef op donderdag 24 oktober 2024 @ 19:13:
Ik heb sinds 2 weken de ratio io6 geïnstalleerd.
Hierbij heb ik een backoffice gekoppeld van RoboCharge.
Kosten backoffice € 5,00 per maand.
Laad tag van RoboCharge kost eenmalig € 6,05
In backoffice kun je tot 3 tags instellen die kosten doorberekend krijgen, tarief kun je zelf instellen, niet apart per tags.
Bij gebruik van RoboCharge tag worden geen laad sessie kosten in rekening gebracht, dus alleen energie kosten die je zelf hebt ingesteld.
Ook kun je voor deze 3 tags een niet RoboCharge tag gebruiken, dan wordt er wel € 0,30 per laad sessie berekend.
Backoffice heeft Whitelist optie, hier kun je tags invoeren die zonder kosten energie laden.

Wij hebben een zakelijke Nissan leaf en een zakelijke ID.Buzz waarbij de laadkosten worden doorberekend naar werkgever, hiervoor een zakelijk account aangemaakt bij RoboCharge. Deze tags kunnen dus laden bij ons thuis laden zonder sessie kosten.

Een RoboCharge tag bij de backoffice besteld, toegevoegd aan Whitelist om iemand gratis te kunnen laten laden aan de laadpaal aan huis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RK198
Heeft er iemand ervaring met het laden op basis van dynamische tarieven in combinatie met een ratio laadpaal?

Zie onderstaand artikel op de ratio website:
https://www.ratio.nl/nl/pageid/newsitem-omschrijving

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ptrdkstr
  • Registratie: Oktober 2024
  • Laatst online: 26-11-2024
Allen,

Kan iemand in Jip en Janneke de oplaadmodus SmartSolar van de laadpaal Ratio Solar uitleggen?!

En ja, ik heb de site en de instructie bekeken. Dan nog is het mij niet geheel helder. Zon, netstroom, wanneer, vanaf, in welke volgorde... en welke instelling daarbij wenselijk is?
- smart solar minimum stroom [ 6-16A ]

Dankjewel!

Peet

[ Voor 25% gewijzigd door ptrdkstr op 30-10-2024 21:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tijgerkracht
ptrdkstr schreef op woensdag 30 oktober 2024 @ 21:11:
Allen,

Kan iemand in Jip en Janneke de oplaadmodus SmartSolar van de laadpaal Ratio Solar uitleggen?!

En ja, ik heb de site en de instructie bekeken. Dan nog is het mij niet geheel helder. Zon, netstroom, wanneer, vanaf, in welke volgorde... en welke instelling daarbij wenselijk is?
- smart solar minimum stroom [ 6-16A ]

Dankjewel!

Peet
Bij SmartSolar laad je altijd met minimaal, als ingesteld 6A.
Is er meer zonnestroom overschot, oftewel je huis zou terugleveren aan het net, dan gaat de Ratio meer laden.
Wolkje voor de zon, dan weer terug naar max 6A.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gremen
RK198 schreef op woensdag 30 oktober 2024 @ 20:57:
Heeft er iemand ervaring met het laden op basis van dynamische tarieven in combinatie met een ratio laadpaal?

Zie onderstaand artikel op de ratio website:
https://www.ratio.nl/nl/pageid/newsitem-omschrijving
Lijkt erop dat meerdere personen dit al gedaan (of geprobeerd) hebben:
J-monkey in "Ervaringen Ratio Solar"
hoogendijk in "Ervaringen Ratio Solar"

Ik denk dat je hier wel een io6 voor nodig hebt (backoffice / OCPP), weet niet zeker of de Ratio Solar dit ook kan

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mbeijlsmit
  • Registratie: November 2024
  • Laatst online: 08-11-2024
Hoi allemaal,

Het is inderdaad mogelijk om ook met een Ratio Solar te laden op dynamische tarieven en dit gaat dan via OCPP.
Bij bijvoorbeeld Monta kan je kiezen op basis van welke variabelen (lage uitstoot, zo groen of goedkoop mogelijk) er geladen moet worden.
Voor diegene die vragen hebben kunnen jullie deze ook stellen aan onze support afdeling op support@ratio.nl
Met vriendelijke groet,
Marten Beijlsmit,
Ratio Electric

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remielowik
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 01:06
Mbeijlsmit schreef op vrijdag 8 november 2024 @ 11:26:
Hoi allemaal,

Het is inderdaad mogelijk om ook met een Ratio Solar te laden op dynamische tarieven en dit gaat dan via OCPP.
Bij bijvoorbeeld Monta kan je kiezen op basis van welke variabelen (lage uitstoot, zo groen of goedkoop mogelijk) er geladen moet worden.
Voor diegene die vragen hebben kunnen jullie deze ook stellen aan onze support afdeling op support@ratio.nl
Met vriendelijke groet,
Marten Beijlsmit,
Ratio Electric
Is het ook mogelijk ergens een eigen OCPP server in te vullen? Volgens mij is het nu een gelimiteerde lijst met providers heb nog geen instelling kunnen vinden om zelf een adres op te geven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• madpilot0
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 20:06

madpilot0

I ain't mad

remielowik schreef op vrijdag 8 november 2024 @ 18:05:
[...]

Is het ook mogelijk ergens een eigen OCPP server in te vullen? Volgens mij is het nu een gelimiteerde lijst met providers heb nog geen instelling kunnen vinden om zelf een adres op te geven.
ik wacht ook nog op deze feature :| Had misschien voor een andere paal moeten gaan maar dat is hindsight :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J-monkey
madpilot0 schreef op vrijdag 8 november 2024 @ 19:09:
[...]

ik wacht ook nog op deze feature :| Had misschien voor een andere paal moeten gaan maar dat is hindsight :D
Ratio komt met een paar weken met een Ratio Cloud, hierin kun je dan zelf de OCPP URL opgeven!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J-monkey
remielowik schreef op vrijdag 8 november 2024 @ 18:05:
[...]

Ik heb begrepen dat dit binnenkort kan, je verbindt dan de Ratio lader in de Ratio App met de Ratio Cloud. In de Cloud kun je dan zelf een OCPP server invullen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Mmaaikel
J-monkey schreef op vrijdag 15 november 2024 @ 09:01:
[...]

Ratio komt met een paar weken met een Ratio Cloud, hierin kun je dan zelf de OCPP URL opgeven!
Is er meer informatie over Ratio Cloud? Kan hier namelijks niks over vinden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hellboy1912
  • Laatst online: 28-12-2024
Voor de meer technische mensen hier even een vraag:

- sinds een maand hebben we een ratio solar
- de installateur gaf aan dat het via 1 fase mogelijk was, dan zouden we met zo’n 7kwh laden. Voor onze auto van 77kwh zou dat voor ons ok zijn, of we nu in 7 uur of in 10 uur laden maakt voor ons niet veel uit
- auto is een Volkswagen id4 77kwh, pro performance

Maarrr:
> na installatie gaf de paal maar 3,7 kWh aan
> installateur langsgekomen want ‘we zien het al, er is een 3fase 30A automaat in geplaatst terwijl er een 16A in moest’. Dus die vervangen
> resultaat: nog steeds max 3,7kwh…
> weer gebeld en ‘ah als we u verhaal zo horen dan moet het wel aan de kabel liggen. Als die max 20A aan kan dan is 3,7 gewoon de max van de kabel’
> ik heb geen idee. Dus ik een andere kabel besteld van 22kwh, 30A
> ennnn nu laadt ie zelfs maar 3,2kwh???

Het ligt dus niet aan de kabel, maar ergens in het systeem gaat het niet goed? Erg irritant dat de installateur het ook niet zo een twee drie lijkt te weten. Iemand hier een idee?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UHYkLQC5piXvplid42RGHFGlUMA=/x800/filters:strip_exif()/f/image/MgrNY5zNH1i4pBBAvcZFquju.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dvlhuEJWvApIAElJrSs5wfPU6Js=/x800/filters:strip_exif()/f/image/pDXjvJtzt0WWNpRMkqDMkGws.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gGSsj-j5DW9AUKAfDtRHc8nBVfU=/x800/filters:strip_exif()/f/image/hGd7pG4s24TwuJhWgMANA2Z1.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BadEendTerror
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 12-05 10:21
De spanning op fase 2 en 3 van de lader lijken niet te kloppen. Probeer eens de laadmodus op basic te zetten, kan zijn dat je niet hoger kan omdat de load balancing ingrijpt omdat op fase 1 al 18A in gebruik is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hellboy1912
Alleen heb ik maar 1 fase. Dan zou er toch helemaal niets op die twee andere terecht moeten komen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BadEendTerror
Nee dan niet nee, lijkt dan verkeerd aangesloten of ingesteld te zijn. Kan je de laadpaal op 1 en 3 fasen instellen toevallig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tijgerkracht
hellboy1912 schreef op zaterdag 30 november 2024 @ 10:49:
Voor de meer technische mensen hier even een vraag:

- sinds een maand hebben we een ratio solar
- de installateur gaf aan dat het via 1 fase mogelijk was, dan zouden we met zo’n 7kwh laden. Voor onze auto van 77kwh zou dat voor ons ok zijn, of we nu in 7 uur of in 10 uur laden maakt voor ons niet veel uit
- auto is een Volkswagen id4 77kwh, pro performance

Maarrr:
> na installatie gaf de paal maar 3,7 kWh aan
> installateur langsgekomen want ‘we zien het al, er is een 3fase 30A automaat in geplaatst terwijl er een 16A in moest’. Dus die vervangen
> resultaat: nog steeds max 3,7kwh…
> weer gebeld en ‘ah als we u verhaal zo horen dan moet het wel aan de kabel liggen. Als die max 20A aan kan dan is 3,7 gewoon de max van de kabel’
> ik heb geen idee. Dus ik een andere kabel besteld van 22kwh, 30A
> ennnn nu laadt ie zelfs maar 3,2kwh???

Het ligt dus niet aan de kabel, maar ergens in het systeem gaat het niet goed? Erg irritant dat de installateur het ook niet zo een twee drie lijkt te weten. Iemand hier een idee?

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Kan die auto wel 7.4 kW, 32A laden op 1 fase?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hellboy1912
Geen idee, dat is waarvoor alles via een installateur regel. Maar die lijken nu ook een beetje met hagel te schieten. Als we dit hadden geweten had ik wellicht wel direct voor 3 fase gekozen.

Maar zoals gezegd, ik weet er niets van. Stekker in stopcontact steken en hier en daar een schakelaar aanleggen lukt me nog net. De rest is abracadabra voor mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobbyMoody
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 12-05 13:38
Maar de maximale laadstroom staat op 16A, dat is 3680W.

PVOutput Limelight 6750Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tijgerkracht
hellboy1912 schreef op zaterdag 30 november 2024 @ 17:14:
Geen idee, dat is waarvoor alles via een installateur regel. Maar die lijken nu ook een beetje met hagel te schieten. Als we dit hadden geweten had ik wellicht wel direct voor 3 fase gekozen.

Maar zoals gezegd, ik weet er niets van. Stekker in stopcontact steken en hier en daar een schakelaar aanleggen lukt me nog net. De rest is abracadabra voor mij.
Er zijn ook nog geavanceerde instellingen, vaak alleen te zien als je dicht bij de paal staat via Bluetooth, althans bij mij. Hierin staan
- Maximale stroom huisaansluiting
- Maximale stroom laadpaal groep (die heb ik op 25A staan)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hellboy1912
Dit is door de installateur zo ingesteld

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VxypgA6jdEUjZ2Tzuw0uZKDuAyA=/x800/filters:strip_exif()/f/image/eKl8OxLOWq7dv6UfeSskD3l3.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BadEendTerror
Volgens de instellingen zou je nu met max 5,75kW moeten kunnen laden. Er is waarschijnlijk sprake van een 3x25A aansluiting, maximale stroom huisaansluiting moet je dan op 25A instellen.

Zit de lader op fase 2 en 3 wel juist aangesloten op de L en N van die fases?

De laadpaal is geschikt voor 3 fasen en de auto die je hebt is dat ook. Dat zou dan met max 11 kW kunnen.

[ Voor 79% gewijzigd door BadEendTerror op 01-12-2024 18:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tijgerkracht
BadEendTerror schreef op zondag 1 december 2024 @ 18:22:
Volgens de instellingen zou je nu met max 5,75kW moeten kunnen laden. Er is waarschijnlijk sprake van een 3x25A aansluiting, maximale stroom huisaansluiting moet je dan op 25A instellen.

Zit de lader op fase 2 en 3 wel juist aangesloten op de L en N van die fases?

De laadpaal is geschikt voor 3 fasen en de auto die je hebt is dat ook. Dat zou dan met max 11 kW kunnen.
Volgens mij heeft ie een 1 fase 35A huisaansluiting
Ik vraag me af of de auto wel op 1 fase meer dan 16A kan laden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hellboy1912
Inderdaad heb ik geen 3 fase aansluiting. Ik heb vwb de auto het maar ff aan ChatGPT’s gevraagd:

“De Volkswagen ID.4 Pro kan op een 1-fase aansluiting maximaal 7,4 kW laden. Dit is gebaseerd op een laadstroom van 32 ampère (230V × 32A = 7,4 kW). Als je laadpaal of stopcontact een lagere stroomsterkte heeft (bijvoorbeeld 16A), is het maximale laadvermogen respectievelijk lager, namelijk 3,7 kW (230V × 16A)”

Dit zou betekenen dat dit beperkt wordt omdat er bij de instellingen bij ‘maximale laadstroom’ 16A is ingesteld? Is door de installateur gedaan namelijk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BadEendTerror
Een 1 fase 35A aansluiting dient gezekerd te worden met een 25A automaat. Je gaf eerder aan dat er een 3 fase automaat is geplaatst, dus dan zou je denken dat er sprake is van een 3 fase aansluiting.

Daarbij geeft zowel de sensorbox als de laadpaal spanning aan op 3 fases.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• J-monkey
De maximale laadstroom staat op 16a. Je hebt 1 fase
1 x 16 x 230a is 3,7kW.

Als je sneller wil laden moet je de maximale laadstroom (instellingen) omhoog zetten, niet hoger dan de waarde van Laadpaal groep.

• Arjan_N
  • Laatst online: 14-01 17:29
Heeft er heel toevallig iemand ervaring met de Ratio Solar laadpaal in combinatie met een Ford Explorer EV? De monteur heeft gisteren de laapdaal gemonteerd, maar hij wil de auto niet laden. Nu is dus de vraag of dit aan de auto of de laadpaal ligt. In een forum over de Ratio Solar las ik dat er in het verleden ook problemen zijn geweest met de Renault Megane e-tech.

• Tijgerkracht
Arjan_N schreef op donderdag 12 december 2024 @ 09:19:
Heeft er heel toevallig iemand ervaring met de Ratio Solar laadpaal in combinatie met een Ford Explorer EV? De monteur heeft gisteren de laapdaal gemonteerd, maar hij wil de auto niet laden. Nu is dus de vraag of dit aan de auto of de laadpaal ligt. In een forum over de Ratio Solar las ik dat er in het verleden ook problemen zijn geweest met de Renault Megane e-tech.
Kun je met een andere EV proberen op te laden aan de Ratio? (iemand in de buurt die een EV heeft).

• Arjan_N
  • Laatst online: 14-01 17:29
Tijgerkracht schreef op donderdag 12 december 2024 @ 10:05:
[...]

Kun je met een andere EV proberen op te laden aan de Ratio? (iemand in de buurt die een EV heeft).
Ja, dat kan ik voor de zekerheid wel even doen. Alles wijst er ondertussen overigens op dat de laadpaal defect is. Toch apart voor een nieuwe paal.

• paoper
Kan ook dat er een fout is gemaakt met het aansluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildebeernd
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 10-05 22:55
Zijn er hier mensen waarbij de ratio app een ander laadvermogen laat zien dan daadwerkelijk?

Mijn Homewizard meter meet 4,6 kw en de ratio app geeft maar 4kw laadvermogen aan.

Dit vind ik wel een erg groot verschil...

• piet3
  • Nu online
wildebeernd schreef op dinsdag 24 december 2024 @ 00:11:
Zijn er hier mensen waarbij de ratio app een ander laadvermogen laat zien dan daadwerkelijk?

Mijn Homewizard meter meet 4,6 kw en de ratio app geeft maar 4kw laadvermogen aan.

Dit vind ik wel een erg groot verschil...
Heb ik ook en had dit nagevraagd bij hen en dit was hun antwoord.
Dit klopt, sinds de vorige update verandert het aangegeven vermogen per 1 kw.

Wat inhoudt dat als er 1kw staat er in werkelijkheid 1,9 gelanden kan worden zonder dat de 1 kw veranderd.

Hierdoor zie je in de auto 1,6 staan en in de app maar 1, dit wordt op kort termijn weer aangepast naar zoals het vroeger was.

Daarnaast staat dit los van de laadgeschiedenis die houdt bij wat er daadwerkelijk geladen wordt.
Ondertussen ook gemerkt dat de app niet per 1kw weergeeft maar ook vb 3,7kw waardat de wagen 4,1kw weergeeft.
Ik heb ratio hierover gemaild, maar daarop heb ik nog geen feedback ontvangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kraakie7
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 12-05 09:46
Binnenkort mag ik een zakelijke leaseauto bestellen en overwegen wij om een Ratio IO6 te plaatsen.

Heeft iemand de ratio sense wireless p1 meter al geprobeerd?

Handleiding is ook te vinden op ratio website
https://www.ratio.nl/nl/support/downloads

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeffreyb84
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 12-05 11:41
Zijn er meer mensen bij wie er water blijft staan in de afsluit dop van de buitenkabel? Na een regenbui loopt hier toch altijd wel wat water in. (Sorry voor de slechte foto, ik had zo snel geen betere)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UgfySZ4sjKnC4Y6LXQzXAxnSc74=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/14htnCnuCy9xBtZBVi5BHO3f.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tijgerkracht
jeffreyb84 schreef op vrijdag 3 januari 2025 @ 15:22:
Zijn er meer mensen bij wie er water blijft staan in de afsluit dop van de buitenkabel? Na een regenbui loopt hier toch altijd wel wat water in. (Sorry voor de slechte foto, ik had zo snel geen betere)

[Afbeelding]
Waarom klik je hem niet in de houder aan de voorkant?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeffreyb84
Tijgerkracht schreef op vrijdag 3 januari 2025 @ 16:02:
[...]

Waarom klik je hem niet in de houder aan de voorkant?
Dat wil helaas niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kraakie7
Ook niet zonder dop?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J-monkey
kraakie7 schreef op donderdag 2 januari 2025 @ 14:51:
Binnenkort mag ik een zakelijke leaseauto bestellen en overwegen wij om een Ratio IO6 te plaatsen.

Leuk! Ja, de draadloze load balancing is inderdaad een relatief nieuw product. Werkt super!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paoper
Ik wilde nog even delen dat mijn IO6 trouwens uiteindelijk gewoon goed werkt! Ik moest de dataverbinding even opnieuw crimpen. Mijn Sensebox was al de 'nieuwe' variant met een gemakkelijke aansluiting voor de data, maar mijn IO6 nog net niet nieuw genoeg dus aan die kant moest nog een RJ10 gecrimpt. Ook niet nieuw genoeg om een ethernet aansluiting te hebben, maar ik heb wel een (nu dus nog niet gebruikte) ethernetkabel alvast door de leidingen getrokken tot aan in de kast, voor als er ooit een nieuwe laadpaal of upgrade komt.

Lijkt allemaal super te werken, ook het laden op zonnestroom. Ik heb nog geen dynamisch contract, dus dat nog niet geprobeerd te automatiseren.

Ik gebruik de IO6 nu gewoon als 'plug & play', dus hoef geen druppel of iets er tegenaan te houden.

Had er iemand het linkje naar de webpagina met de versie / changelog / software update informatie? Ik dacht dat die al eens gedeeld was in dit topic maar kan de link niet meer vinden als ik zoek op dat soort termen.

[ Voor 7% gewijzigd door paoper op 04-01-2025 11:09 . Reden: extra info toegevoegd ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeffreyb84
Nee blijft helaas niet (stevig) zitten. Ik ben nu aan het zoeken voor een “dakje” er boven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yulunga
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 10-05 22:51
jeffreyb84 schreef op zaterdag 4 januari 2025 @ 20:03:
[...]

Nee blijft helaas niet (stevig) zitten. Ik ben nu aan het zoeken voor een “dakje” er boven.
ik had inderdaad hetzelfde probleem dat er water in de dop liep. Uiteindelijk heb ik wat plastic tape bevestigd binnenin de houder aan de voorkant. Als ik de stekker daar nu in stop, dan zit hij net wat vaster en blijft hij tot nu toe goed zitten. niet echt een fraaie oplossing, maar het werkt voor nu :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• robotjoek
  • Nu online

robotjoek

Samsung S25U + Ultrawatch

jeffreyb84 schreef op zaterdag 4 januari 2025 @ 20:03:
[...]

Ik heb deze besteld ivm t vollopen met water

https://www.ratio.nl/nl/p...dhouder/groups/g+c+a+view

XPeng G6 + Ratio Solar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mmaaikel
kraakie7 schreef op donderdag 2 januari 2025 @ 14:51:

Ik heb de IO6, maar het kastje van de laadpaal hangt bij mij in de meterkast die aangesloten is op de P1 meter zonder die ratio sense wireless. Het lijkt me dus niet dat deze nodig is? Bij mij is er dus ook Dynamic Load Balancing en kan je laden op eigen opgewekte energie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kraakie7
Mmaaikel schreef op maandag 6 januari 2025 @ 07:22:
[...]

Ik heb de IO6, maar het kastje van de laadpaal hangt bij mij in de meterkast die aangesloten is op de P1 meter zonder die ratio sense wireless. Het lijkt me dus niet dat deze nodig is? Bij mij is er dus ook Dynamic Load Balancing en kan je laden op eigen opgewekte energie.
Dus zonder gebruik te maken van de CT klemmen?
Maak je dan gebruik van de data kabel richting de laadpaal?

Ben nog zoekende naar het aantal kabels die ik moet trekken. Het Liefst trek ik enkel de stroomkabel en geen datakabels.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mmaaikel
kraakie7 schreef op maandag 6 januari 2025 @ 10:33:
[...]

Dus zonder gebruik te maken van de CT klemmen?
Maak je dan gebruik van de data kabel richting de laadpaal?

Ben nog zoekende naar het aantal kabels die ik moet trekken. Het Liefst trek ik enkel de stroomkabel en geen datakabels.
Inderdaad zonder CT klemmen, er gaan twee data kabels richting de laadpaal.

1 zodat hij bedraad internet heeft (kan ook via wifi anders, heb niet de 4g versie) voor mijn E-Flux
1 om (naar mijn weten) de informatie door te geven van het kastje in de meterkast naar de lader.

Ik heb persoonlijk het liefste alles via een kabel om zo min mogelijk problemen te hebben :)

[ Voor 7% gewijzigd door Mmaaikel op 06-01-2025 10:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gremen
Precies, eerst had je twee kabels nodig. 1 voor data/internet en 1 voor koppeling met sensorbox/p1
Daarna kon je de laadpaal ook via wifi (of 4g) verbinden en nu kan je dus ook de P1 wireless doen.
Zelf hier ook 2 data kabels liggen, werkt perfect en altijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BeZaX
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 21:52
Sinds 1,5 week ook in bezit van Ratio Solar. Ik las de afgelopen tijd al mee met dit topic.

Ik zit met smart te wachten tot er ondersteuning komt voor eigen OCPP server. Het idee is om de laadpaal via EVCC te laten communiceren en zo de aansturing te gaan doen met dynamische tarieven, thuisaccu e.d.

Weet iemand al meer over wanneer we de ondersteuning (Ratio Cloud) kunnen verwachten? Ik las eerder, dat het ergens rond deze tijd er al moest zijn of komt. De app heeft eergisteren al een update gehad met een aantal kleine veranderingen. Aantal zaken uit de instellingen naar voren gehaald in de interface en nieuw diagnostics overzicht (met versienummers en status van verbindingen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paoper
Goede vraag BeZaX, ben hier ook wel benieuwd naar.

In het verlengde daarvan herhaal ik ook even mijn vraag van een paar dagen geleden die mensen misschien gemist hebben onder het onder een langer bericht stond:

Had er iemand het linkje naar de webpagina met de versie / changelog / software update informatie? Ik dacht dat die al eens gedeeld was in dit topic maar kan de link niet meer vinden als ik zoek op dat soort termen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BeZaX
paoper schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 11:20:
Enigste wat ik kan vinden is onder het kopje 'Ratio EV Release Notes' twee PDF's m.b.t. updates van de app op de support pagina. Waarbij 4.1 verwijst naar de laatste update van 7 januari.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paoper
Ah thanks, ik denk dat die pdfs inderdaad degene waren die ik in mijn hoofd had zitten. Had er overheen gekeken op de support pagina. Dank!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RUFFNECK
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 11-05 20:18

RUFFNECK

Poentje

Ik heb een Ratio Solar thuis sinds november. Prima ding en gewoon plug 'n charge, geen backend. In de app kan ik laadsessies zien in een overzicht, maar weet iemand of deze ook te downloaden is eigenlijk? (Ik wil deze dan doorsturen aan mijn accountant voor de administratie...)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• piet3
  • Nu online
BeZaX schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 11:14:
Sinds 1,5 week ook in bezit van Ratio Solar. Ik las de afgelopen tijd al mee met dit topic.

Ik zit met smart te wachten tot er ondersteuning komt voor eigen OCPP server. Het idee is om de laadpaal via EVCC te laten communiceren en zo de aansturing te gaan doen met dynamische tarieven, thuisaccu e.d.

Weet iemand al meer over wanneer we de ondersteuning (Ratio Cloud) kunnen verwachten? Ik las eerder, dat het ergens rond deze tijd er al moest zijn of komt. De app heeft eergisteren al een update gehad met een aantal kleine veranderingen. Aantal zaken uit de instellingen naar voren gehaald in de interface en nieuw diagnostics overzicht (met versienummers en status van verbindingen).
In de app staat er nu vermeld of je al dan niet verbonden bent met de cloud

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CqHI7I1lwMlZUDfxweD5tTXSbBg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xqPFJCVGVtT33yX2lzMyYqgK.jpg?f=fotoalbum_large

Op hun webpagina staat er in de faq ook iets over geschreven.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4Xzx0LT9r9qafUpZEFBZQFcud34=/x800/filters:strip_exif()/f/image/bkM44Bc6tMj7JCj4rNBejypv.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BeZaX
Bedankt @piet3! Dit is volgens mij de informatie die ik nodig heb om het te koppelen. Ik kon het vandaag zelf niet vinden via Google zoekresultaten. Verstoppen ze het in de FAQ.

Edit: Net even geprobeerd, maar ik zie bij de OCPP instellingen geen Ratio Cloud staan tussen de providers. Ook het inloggen met mijn bestaande Ratio account herkent de online omgeving mijn account niet. Wellicht moet ik toch nog even geduld hebben.

[ Voor 41% gewijzigd door BeZaX op 09-01-2025 21:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• piet3
  • Nu online
Ik had het zelf niet getest, maar inderdaad hier staat ratio cloud ook nog niet in de lijst.

Het is wel een bewijs dat het er effectief aan komt 😉

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BeZaX
Ja, dat zeker. Zonet ook even in de cloud omgeving gekeken met een nieuw account. Ik zie een backend waar het nodige beheerd kan gaan worden. Meerdere laadpalen beheren, kaarten/tags toevoegen, betalingen etc.

Edit: Ik zie trouwens dat het gaat om de Volttime backend met Ratio huisstijl sausje.

[ Voor 17% gewijzigd door BeZaX op 09-01-2025 22:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jorisjansen3
De diagnostische informatie in de app is mooi, maar: had ik niet ergens moeten zien dat de firmware 4.1 is? Ik zie nu dit: (app is iOS) Of vergis ik me?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iYMe7pTGvrUCUReyCKcnxGulTIk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cTX6y7Dudr6ABR9KsgXSII9M.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BeZaX
Ja, dat vroeg ik mij ook al af. Ik heb alleen dezelfde nummers in het overzicht, dus ik gok dat we wel op de laatste versie zitten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PetereK
  • Registratie: December 2023
  • Laatst online: 05-05 10:32
Opmijn Apple telefoon heb ik App versie 3.8.3 dus wellicht moeten jullie nog een update doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jorisjansen3
PetereK schreef op zaterdag 11 januari 2025 @ 18:10:
Opmijn Apple telefoon heb ik App versie 3.8.3 dus wellicht moeten jullie nog een update doen.
Dank.. inmiddels hier ook 3.8.3, maar de andere versienummers wijzigen niet. Zijn ze bij jou wel anders?
(Hier is nu ook opeens, voor het eerst is 8 maanden, de ratio offline.. de ratio is bedraad aangesloten, ik heb niets aan de installatie gewijzigd…)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PetereK
  • Registratie: December 2023
  • Laatst online: 05-05 10:32
De versienummers zijn bij mij gelijk (het CPC serienummer is uiteraard anders).

De Ratio is bij mij via WiFi aangesloten, ik had ook problemen met offline, niet aan gedacht dat dit hieraan gerelateerd zou kunnen zijn. Heb dit opgelost door de spanning van de Ratio af te halen (in de groepenkast) en na een kleine minuut er weer op, problemen waren toen opgelost.
Pagina: 1 2 3 Laatste